Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.000 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
guus.assmann schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:42:
Een RS232 kabel mag 30 meter lang zijn.
En de RS422 die aan de Soladin zit, mag zelfs 120 meter lang worden.
De beste manier is dus, om de kabel van de Soladin lang te maken en pas bij de computer de converter te zetten.
Ik heb een schema van die converter.
De connector die aan een telefoonsnoer zit, past in de Soladin.
Alleen de binnenste 4 aansluitingen worden gebruikt.
30 meter is meer dan zat, ik denk dat het met 10 meter ophoud wat ik nodig heb. Ik zag dat de connector een RJ12 connector is en geen RJ11. RJ11 past dus wel in de soladin? Dat wordt dus alleen ff pielen met hem op de juiste 4 ( binnenste ) connectortjes te krijgen?

Dus eigenlijk als ik een RS422 naar RS232 converter weet te vinden voor weinig kan ik het zelf ook voor elkaar krijgen?

Edit

@Mistraller, denk je dat het lastig gaat zijn om je tool om de Soladin uit te lezen om te schrijven naar Java? Ik wil eigenlijk een klein tooltje proberen te maken die de soladin uitleest en de data wegschrijft in bijvoorbeeld een CSVfile ( met timestamp ). Met deze informatie kan ik dan weer aan de slag om een reader te maken voor jSunnyReports.

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 19-03-2010 16:04 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Iemand toevallig bekend met deze leverancier in Duitsland? http://www.nwcomp-solar.de/index.html

Ze lijken Sanyo's te leveren (uit voorraad nota bene, niemand anders lijkt ze te hebben) voor een belachelijk lage prijs. Normaal gezien geldt 'te mooi om waar te zijn' = 'te mooi om waar te zijn'. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat het er uitziet als een respectabel bedrijf. Ze leveren niet buiten Duitsland, maar voor die prijs is het ruimschoots de moeite om heen en weer te rijden (liefst ook voor anderen om de energetische terugverdientijd niet teveel te laten oplopen).

Of loop ik achter en is ondertussen ook de prijs van de hoogrendementspanelen aan het zakken en zijn ze ook in Nederland voor een wat aantrekkelijkere prijs te verkrijgen dan voorheen (maar net onder de 4 euro/Wp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:48:
[...]

30 meter is meer dan zat, ik denk dat het met 10 meter ophoud wat ik nodig heb. Ik zag dat de connector een RJ12 connector is en geen RJ11. RJ11 past dus wel in de soladin? Dat wordt dus alleen ff pielen met hem op de juiste 4 ( binnenste ) connectortjes te krijgen?

Dus eigenlijk als ik een RS422 naar RS232 converter weet te vinden voor weinig kan ik het zelf ook voor elkaar krijgen?
Ik heb er net 1 besteld by deal extreme.
powered via de rs232poort, dus weer een adapter minder

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6040
$6,- incl verzending

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou de upgrade is op zuid en west klaar
altijd leuk een plaatje....
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/mono.jpg
inderdaad, er kunnen een hoop afdakjes op de muur van de buurman...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:04:
[...]

$6,- incl verzending
Gaat dat wel werken, dit zijn RS232 / 485 converters en geen 232 / 422 converters. Ik weet niet wat het verschil is tussen 422 en 485.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal/mijn fotootje&edisun
de bedoeling is dat vanaf de schuur, de grondkabel, en de 2x2.5mm van zolder(oost+west), vlakbij de stop op de edisun teller-kast komen, zodat alles op de edisun komt, en dan de schakelautomaat.
ik heb gebeld met leiderdorp instruments, en de edisun zou rs232 moeten doen, op de jumper pinnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds november vorig jaar een PV-systeem van 2 kWp en verwacht (door veel schaduw) ruim 1.500 kWh per jaar op te wekken. Mijn jaarverbruik is ongeveer 2.000 kWh. Ik heb echter een dubbeltarief meter dus met twee telwerken. Ik had bedacht om terug te gaan naar één tarief om zodoende geen 'negatieve verbruiken' op het einde van het jaar op mijn meter te hebben. (op het hoge tarief)

Nu heb ik echter begrepen dat als ik dat doe toch allebei de telwerken blijven tellen en dat de beide verbruiken dan gewoon bij elkaar opgeteld worden. Weet iemand hoe er in dat geval mee omgegaan wordt als de stand op één van de beide telwerken wel lager is maar het totaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:28:
[...]

Gaat dat wel werken, dit zijn RS232 / 485 converters en geen 232 / 422 converters. Ik weet niet wat het verschil is tussen 422 en 485.
http://www.d-d-s.nl/verschillen_rs232-rs485.htm
http://www.lammertbies.nl/comm/info/nl_RS-485.html

http://tinyurl.com/yh29u2e is ie ietsje duurder.

De meeste rs232-485 converters zijn geschikt voor 485 en 422
Ik weet niet of je haast hebt, ander mag je mijnes wel testen.
duurt nog even voor ik uhm binnnen heb

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
als het kan kun je ook kijken of er geen levernacier is die je gewoon betaalt als je door de nul gaat. is gunstig omdat dat tegen hoog tarief gaat volgens mij. dan kun ej daar tegen laag tarief weer stroom kopen op je andere teller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 17:04:
[...]

http://www.d-d-s.nl/verschillen_rs232-rs485.htm
http://www.lammertbies.nl/comm/info/nl_RS-485.html

http://tinyurl.com/yh29u2e is ie ietsje duurder.

De meeste rs232-485 converters zijn geschikt voor 485 en 422
Ik weet niet of je haast hebt, ander mag je mijnes wel testen.
duurt nog even voor ik uhm binnnen heb
Zeker weten dat 485 compatible is met 422? Die gok wil ik wel eens wagen :)

@Ericpvt : RS232 is pretty standard :). Helemaal als Leiderdorp Instruments je wil vertellen hoe je ermee kan interfacen en er data vanaf kan halen. Met name het interpreteren van de ontvangen data is ff belangrijk. Dan is het schrijven van een stukje software voor het uitlezen denk ik niet zo heel lastig.

Overigens. Mijn laptopservertje draait inmiddels. Verbruik van mijn laptop is nu 16W ( ondergeklokt, ondervolt, wireless/bluetooth uit, geluid uit. ). Wireless aan geeft een verbruik van +3W. Ik ben overgestapt van wireless naar gewoon bedraad. Ik heb hier nog een 5 poorts 100mbit switch liggen die slechts 3W verbruik heeft.

Binnenkort flitspaal.nl verhuizen van het rack hier naar huis :-).

Performance van de website op de laptop is trouwens meer dan acceptabel. voor mensen die het willen testen laat het even weten via een PB. dan krijg je de link naar de machine

[ Voor 39% gewijzigd door mkleinman op 19-03-2010 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 18:54:
[...]

@Ericpvt : RS232 is pretty standard :). Helemaal als Leiderdorp Instruments je wil vertellen hoe je ermee kan interfacen en er data vanaf kan halen. Met name het interpreteren van de ontvangen data is ff belangrijk. Dan is het schrijven van een stukje software voor het uitlezen denk ik niet zo heel lastig.

Overigens. Mijn laptopservertje draait inmiddels. Verbruik van mijn laptop is nu 16W ( ondergeklokt, ondervolt, wireless/bluetooth uit, geluid uit. ). Wireless aan geeft een verbruik van +3W. Ik ben overgestapt van wireless naar gewoon bedraad. Ik heb hier nog een 5 poorts 100mbit switch liggen die slechts 3W verbruik heeft.

Performance van de website op de laptop is trouwens meer dan acceptabel. voor mensen die het willen testen laat het even weten via een PB. dan krijg je de link naar de machine
Wat zijn de specs van die laptop ?
Ik heb behoorlijk performance probleem met de ms2100
tomcat+ mango gebruiken behoorlijk wat processor tijd, tis ook maar een 300Mhz doosje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Volgende dreigende donderwolken in FD (ook op Energieraad in abstract), een van diverse "suggesties" van een ambtelijke werkgroep om kosten van energie- en klimaat beleid te drukken:
"Het verlagen of schrappen van subsidies voor inefficiënte duurzame energietechnologieën zoals warmtekrachtkoppeling en de opwekking van zonne-energie"
Analyse op Polder PV.

... neuh. Verbaast me nix. Ik ken mijn pappenheimers... ;(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
SasJo schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:15:
Nogmaals;
Ik wil de elektrische straalverwarming vervangen door een infrarood verwarming. (vrouw die het veel koud heeft)
Minder verbruik, denk ik en toch meer comfort. 5 a 6m2.

Iemand hier ervaring mee?
Volgens mij is het 2x hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:43:
Ik wil graag mijn Soladin 600 vanaf afstand gaan uitlezen met m'n servertje. Alleen staat het servertje op een behoorlijke afstand van de omvormer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Eerst een standaard Soladin kabelsetje met een RS232 naar Ethernet omvormer en dan een ethernet kabel naar zolder trekken? ( worden er dan twee, ook 1 voor de Solarmax 2000S omvormer ). Of kan ik net zo makkelijk 1x ethernet en 1x RS232 naar boven trekken? Ik moet eerlijk zeggen dat mijn geheugen me in de steek laat, ik weet niet meer hoe lang een RS232 kabel kan/mag zijn. Was dat niet 20 meter?
Er zijn imho 2 relatief eenvoudige oplossingen:
1. CAT5e kabel trekken over het hele traject en aan beide einden afwerken met RJ12 connectoren. Eentje in de Soladin en andere in de PC-link. Moet je uiteraard wel een krimptang en connectoren hebben of regelen.
2. Bijgeleverd kabeltje van de PC-link in 2en knippen. Aan doorgeknipte einden een RJ45 krimpen. CAT5e kabel trekken over het traject, en ook afwerken met RJ45. Aan beide einden een female/female koppelstukje ertussen en de boel afsluiten.
Methode 2 heb ik zelf gedaan (via mijn werk een krimptang en RJ45´s geregeld) en werkt over ongeveer 17 meter prima, er zit zelfs nog een overgang naar een andere kabel tussen...

Je kunt natuurlijk het krimpen vermijden door met kroonsteentjes te werken of de kabeltjes aan elkaar te solderen, maar dat is wat minder profi en flexibel.

zie ook http://www.polderpv.nl/Su...06_kabelverlenging_PCLink

Voordeel van gebruik van een CAT5ekabel: je hebt voor de Soladin maar 4 aders nodig, de andere 4 kun je voor een ethernetaansluiting gebruiken. Die heeft immers maar 2 twisted pairs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Karelprior schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:37:
[...]

Voordeel van gebruik van een CAT5ekabel: je hebt voor de Soladin maar 4 aders nodig, de andere 4 kun je voor een ethernetaansluiting gebruiken. Die heeft immers maar 2 twisted pairs nodig.
Die 2x twisted pair is alleen maar voor 10/100 Mbit. Met Gbit heb je wel alle aders nodig.

Trouwens RS232 kan alleen maar redelijk verlengd worden wanneer je alleen maar de data-lijnen gebruikt, Oftewel geen RTS/CTS aders. (die waarschijnlijk doorverbonden op de stekker)

Als je wel de handshake lijnen doorvoert neemt de haalbare snelheid vrij snel af met de lengte van de kabels.

Een ander probleem met RS232 is dat de range van voltages nogal groot is, maar bij USB -> RS232 omvormers komt de spanning voor een '1' nauwlijks boven de 5V uit en dat is soms net te krap voor een goede werking.
Zeker bij veel kabel-overgangen kun je nogal wat verliezen krijgen, waardoor het mogelijk net niet lekker werkt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

SpiceWorm schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:46:
[...]

Volgens mij is het 2x hetzelfde?
Ja dat klopt, vandaar "nogmaals".
Maarre, ik had liever antwoord op mijn vraag.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
Ik zit zojuist even een paar hersenspinsels te produceren; wat zou de regering kunnen veranderen om zonnestroom aantrekkelijker te maken zonder subsidie?

Ik zat zelf te denken aan:
- Afschaffen van de cap op saldering. Ieder (rechts)persoon moet zoveel kunnen salderen als zij verbruikt, mits duurzaam opgewekt.
- De vervuiler betaald: Heffingen per kWh i.p.v. vastrecht
- Lager BTW tarief voor zonnepanelen

Wat kunnen jullie nog meer bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:13:
[...]

Wat zijn de specs van die laptop ?
Ik heb behoorlijk performance probleem met de ms2100
tomcat+ mango gebruiken behoorlijk wat processor tijd, tis ook maar een 300Mhz doosje
core2duo 2x 1.83ghz. ondergeclocked naar 900mhz. 80gb harddisk 4gb geheugen. Windows XP pro erop. gebruikt idle 17W. Als die het wat drukker hebt rond de 20/21W.
[...]

1. CAT5e kabel trekken over het hele traject en aan beide einden afwerken met RJ12 connectoren. Eentje in de Soladin en andere in de PC-link. Moet je uiteraard wel een krimptang en connectoren hebben of regelen.
2. Bijgeleverd kabeltje van de PC-link in 2en knippen. Aan doorgeknipte einden een RJ45 krimpen. CAT5e kabel trekken over het traject, en ook afwerken met RJ45. Aan beide einden een female/female koppelstukje ertussen en de boel afsluiten.
Methode 2 heb ik zelf gedaan (via mijn werk een krimptang en RJ45´s geregeld) en werkt over ongeveer 17 meter prima, er zit zelfs nog een overgang naar een andere kabel tussen...

Je kunt natuurlijk het krimpen vermijden door met kroonsteentjes te werken of de kabeltjes aan elkaar te solderen, maar dat is wat minder profi en flexibel.

RJ12 is redelijk afwijkend. Zijn die krimptangen gewoon te koop bij de Gamma/Praxis?

[ Voor 59% gewijzigd door mkleinman op 19-03-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:03:
Ik zit zojuist even een paar hersenspinsels te produceren; wat zou de regering kunnen veranderen om zonnestroom aantrekkelijker te maken zonder subsidie?

- Afschaffen van de cap op saldering. Ieder (rechts)persoon moet zoveel kunnen salderen als zij verbruikt, mits duurzaam opgewekt.

Nu er toch (voorlopig) geen rekeningrijden komt kan de 5 miljard euro die nodig was om het systeem in te voeren gebruikt worden om ieder huishouden in NL gratis zonnepanelen te geven.
Hoeven er ook geen centrales bijgebouwd te worden.
Zou dat populair zijn voor de verkiezingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:09:

RJ12 is redelijk afwijkend. Zijn die krimptangen gewoon te koop bij de Gamma/Praxis?
RJ11/12 is bijna gelijk. Verschil in aantal polen. Vziw gebruik je dezelfde tang. Ik heb een gecombineerde RJ 45/11/12 tang. Lenen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

Afschaffen van alle vastrecht.
Gelijk tarief voor aanschaf en terugleveren van stroom.
Afschaffen van meterhuur.
Stapelen van SDE mogelijk maken, ik bedoel dat iemand aan één BPM voldoende heeft, ondanks dat hij/zij aan meerdere regelingen/jaren meedoet.

Excuus, doe ik zo maar twee reacties achter elkaar in twee berichten ipv één

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 19-03-2010 22:24 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:13:
[...]

Nu er toch (voorlopig) geen rekeningrijden komt kan de 5 miljard euro die nodig was om het systeem in te voeren gebruikt worden om ieder huishouden in NL gratis zonnepanelen te geven.
:9 Ja, das ook een leuke hersenspinsel. Met 5 miljard... dat is ongeveer 2GWp :9~

Met 16.586.923 inwoners op vrijdag 19 maart 2010 betekend dat 120Wp/persoon. Dan zitten we in een klap op hetzelfde niveau als duitsland! _/-\o_

Maargoed, ik was eigenlijk meer opzoek naar realistische ideeën, want dit gaat er toch zeker nooit komen.

ericplan schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:22:
[...]

Afschaffen van alle vastrecht.
Gelijk tarief voor aanschaf en terugleveren van stroom.
Afschaffen van meterhuur.
Stapelen van SDE mogelijk maken, ik bedoel dat iemand aan één BPM voldoende heeft, ondanks dat hij/zij aan meerdere regelingen/jaren meedoet.

Excuus, doe ik zo maar twee reacties achter elkaar in twee berichten ipv één
Afschaffen van het vastrecht is wat ik bedoel met dat vervuiler betaald.
Gelijke tarieven voor aanschaf en terugleveren is eigenlijk een soort FIT. Wie gaat dat betalen? Heffing op de kWh? Kunnen we dan niet beter meteen een vast bedrag met vaste regressie nemen? En als we dan zover zijn, is het dan weer niet een te groot obstakel voor de politiek, die dit zeker subsidie gaan noemen en bang zijn voor iedere vorm van subsidie? Ik zoek meer iets wat laagdrempelig is voor de politiek.
Afschaffen meterhuur en dan gewoon eenmalig de aanschaf verrekenen. Lijkt me heel billijk!
Stapelen van SDE is een goed plan. Hoewel mijn idee hier was om lijstje van aanpassingen te geven die voor grid-parity zorgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Paul C op 19-03-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57

in bouwbesluiten verplichten dat er bv minimaal 3 panelen bij oplevering van woningen werkend aanwezig moeten zijn?
Scheelt in elk geval voor sluipverbruikers, en 'besmet' de mensen als ze meer willen van die blauw platen! ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SasJo schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 21:49:
[...]

Ik bedoelde te zeggen dat straalverwarming werkt via infrarood. Maar zo staat het er wat duidelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
NielsTn schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:30:
[...]

in bouwbesluiten verplichten dat er bv minimaal 3 panelen bij oplevering van woningen werkend aanwezig moeten zijn?
Scheelt in elk geval voor sluipverbruikers, en 'besmet' de mensen als ze meer willen van die blauw platen! ;)
Ja, dat is ook te radicaal. Dat komt er nooit. Dan kunnen we beter meteen proberen om FIT's erdoor te krijgen.

Tevens lijkt het mij een slecht idee om de weg vast te leggen in plaats van het doel. Leg liever in het bouwbesluit vast wat de EPC moet zijn (zodat er aan passiefhuisnorm voldaan wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Woodski schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 08:37:
[...]

Dus als er veel zon is vergroot je de string van 4 naar 5 panelen.
En als er minder zon is en de boel zakt on de 420watt verklein je de string van 5 naar 4 panelen.Ik zou er nog even goed over nadenken als ik jou was.
Nee dat is precies verkeerd gelezen. Veel zon (output wordt door soladin afgekapt) 1 paneel uit de string halen en aan een 2e omvormertje hangen. Weinig zon => alle 5 panelen weer in één string aan de soladin.
basfromasd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:54:
[...]

Super idee! Met 1 relais (met voldoende contacten) kan dat toch ook wel?
Ik zat te denken aan een accu voor de peak shaving, maar zo gaat het ook.
Nee, want je mag panelen alleen loskoppelen als er niet geleverd wordt! Je MOET dus eerst de AC eraf halen, en pas een seconde of zo later de panelen schakelen.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:16:
[...]

Let er wel even op dat je niet te grote vonken trekt, anders is je relais zo naar de knoppen en heb je een zielig hoopje plastic smeulen..
Ook daarom: eerst AC los (hoog voltage, lage stroom) en dan pas de DC met een ander relais. Het is zowieso niet zo slim om AC en DC in één relais te willen schakelen. Want 220v op je panelen wil je koste wat kost voorkomen...toch :P

flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:43:
Ik wil graag mijn Soladin 600 vanaf afstand gaan uitlezen met m'n servertje. Alleen staat het servertje op een behoorlijke afstand van de omvormer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Eerst een standaard Soladin kabelsetje met een RS232 naar Ethernet omvormer en dan een ethernet kabel naar zolder trekken? ( worden er dan twee, ook 1 voor de Solarmax 2000S omvormer ). Of kan ik net zo makkelijk 1x ethernet en 1x RS232 naar boven trekken? Ik moet eerlijk zeggen dat mijn geheugen me in de steek laat, ik weet niet meer hoe lang een RS232 kabel kan/mag zijn. Was dat niet 20 meter?
Je kan ook wireless doen. Ik heb voor "iemand" een asus router gemaakt waar solget op draait, en die router gedraagt zich als wireless client. Kabellengte RS422 mag 1200 meter zijn, alleen is het geen echte RS422 oplossing. 1200 meter is dus ietwat optimistisch.
flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:48:
[...]

Edit

@Mistraller, denk je dat het lastig gaat zijn om je tool om de Soladin uit te lezen om te schrijven naar Java? Ik wil eigenlijk een klein tooltje proberen te maken die de soladin uitleest en de data wegschrijft in bijvoorbeeld een CSVfile ( met timestamp ). Met deze informatie kan ik dan weer aan de slag om een reader te maken voor jSunnyReports.
Een rs422 converter had ik van dealextreme besteld, werkt niet. Komt door de optocouplers in de soladin.

RJ11 past er inderdaad prima in.
Binnenkort hoop ik pc-linkjes te kunnen "produceren" voor een fractie van de mastervolt prijs, evt met USB connector. Misschien ben je geinteresseerd als prototype tester?

Solget omschrijven, tja, ik zou zeggen; succes! Ik weet wel dat er iemand in C bezig is geweest. Overigens schrijft Solget nu de data ook al in CSV formaat weg he. Dat werkt nu al prima. Je kan het heel erg simpel aanpassen naar eigen wensen. Ik ben overigens bezig om een routine toe te voegen om automatisch te loggen op sonneertrag.de. Ook dat is niet erg moeilijk.
[...]

$6,- incl verzending
Zet maar vast op marktplaats, werkt namelijk ook niet, net zo min als de RS422 converter :|
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10110
flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 18:54:
[...]

RS485 is geen RS422!
RS485 is een bus, terwijl rs422 gewoon straight communicatie is, maar dan zonder een gezamenlijke ground.

Waarom neem je geen nas? Lager verbruik, even veel mogelijkheden, en veel krachtiger.
[...]

Wat een moeilijk gedoe...? "vroeger" werd bij iedere adsl modem een RJ11 krimptang + stekkers meegeleverd. Volgens mij heb ik er hier nog 5 op zolder liggen.
Ik heb in elk geval een meter of 10 liggen tussen mijn soladin en de pc-link, gewoon rj11 spul.

Kan je ook bij de bouwmarkt halen inderdaad.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:13:
[...]

In GAIA's naam GEEN gratis zonnepanelen. Marktverwoestend en schiet geen r**t op!

2.941 systeempjes van 1 kWp met KingSun paneeltjes kun je daar mee gratis weggeven. Er zijn 7 miljoen huishoudens. En dan? NIKS!

Onzin, dus.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Dezelfde vraag is mij een tijdje terug gesteld voor een intern blaadje van Greenchoice. Dit was mijn antwoord:
Wat moet er veranderen aan het huidige beleid m.b.t zonnestroom? Heb je even?

* Maak het eenvoudiger voor de 'eindgebruiker'. Ik krijg regelmatig mailtjes van mensen die vol goede moed willen beginnen aan het SDE-traject, maar na de eerste voorlichtingsavond afhaken omdat ze het te ingewikkeld vinden.
* Maak er geen 'loterij' van. Zoals je ongetwijfeld bekend is zijn de meeste subsidiecategorieën op de eerste dag al zwaar overtekend, waardoor het voor mensen niet aantrekkelijk is om mee te doen 'want je komt vast toch niet in aanmerking'.
* Er zijn veel klachten dat de verwerking en uitbetaling erg lang duurt. Dat schrikt mensen ook af.
* Maak de regelingen niet 'start-en-stop'. Ik heb contact met wat installateurs en kunnen er niet over uit dat ze net na de subsidieronde tot hun oren in het werk zitten (ondanks dat een gedeelte van de deelnemers uiteindelijk afhaakt) maar dat ze er de rest van het jaar nauwelijks hun brood mee kunnen verdienen.
* Gerelateerd aan het start/stop-euvel: er zit een (lage) limiet op de SDE-regeling waardoor maar erg weinig installaties geplaatst kunnen worden. Als we echt vaart moeten maken met duurzaamheid moet dat aantal omhoog. De toeloop is er op zich wel. Wellicht is het subsidiebedrag te hoog? Of is er simpelweg te weinig geld beschikbaar gesteld?
* Ik weet dit niet 100% zeker, maar volgens mij betaal je voor die brutoproductiemeter (bpm) meterhuur. Hoewel dit op zich logisch klinkt levert dit weer een stukje administratie op en draagt het bij aan het zinloos rondpompen van geld. Ik zou zeggen maak die meter gratis en verlaag dan het subsidiebedrag ietsjes.
* Als je in bijvoorbeeld 2009 een zonnestroominstallatie met SDE hebt geplaatst, en je zou dat ni 2010 nog een keer willen doen moet er nog een bpm geplaatst worden! Dat is natuurlijk onbestaanbaar.
* Op de SDE voor zonnestroom zit een limiet van 850 kWh per jaar. Daarboven krijg je geen subsidie uitgekeerd. Veel zonnestroominstallaties (vooral in het zonnige kustgebied) komen daar echter ruim bovenuit. Het is nu niet echt aanlokkelijk als er van dergelijke kunstmatige 'caps' op een regeling zitten.
* Betaal de subsidie niet uit de belastingen maar uit een heffing op fossiele energie. Eerlijker dan dat kan het niet. Mensen en bedrijven die veel energie verbruiken betalen dan in verhouding meer mee aan de opbouw van een duurzame infrastructuur. Een ander voordelig bij-effect daarvan is dat energie (iets) duurder zal worden, wat mensen wellicht aanspoort energie te besparen.
* Hoewel zonnestroompanelen vrijwel altijd vergunningsvrij zijn hebben windturbines hier wel mee te maken. De ontwikkeling van windenergie op land (maar ook op zee) wordt enorm vertraagd door ellenlange vergunnings- en inspraakprocedures. Dat is eeuwig zonde. Tegenlijk met een versnelling en versimpeling van deze procedures voor windturbines zou er een gedegen voorlichting van omwonenden moeten komen dat de overlast echt wel meevalt. Het is wellicht goed om de omwonenden (ook financieel) bij de windturbines te betrekken, op die manier kan de weerstand wellicht verminderd worden.
* Maak de energierekening overzichtelijker en duidelijker. Veel mensen hebben a) geen idee van hun verbruik in kWh en kubieke meters en b) totaal geen inzicht in hoe de financiële kant van hun rekening tot stand komt. Belasting dit, compensatie dat, heffing zus, teruggave zo. Het is iets wat (helaas) nog maar weinig mensen echt interesseert, maar de mensen die er best eens een blik op zouden willen werpen worden sterk ontmoedigd door de complexiteit.
* De netbeheerders moet verplicht worden zeer lage en zelfs negatieve meterstanden snel en goed door te geven aan de energieleveranciers. Figuren zoals ik zijn maar wat blij dat jullie het gevecht met de netbeheerder over willen nemen, ik had dat vermoedelijk zelf op een gegeven moment opgegeven en ergens in oktober een snoertje naar de buren gelegd. Ik krijg n.a.v. mijn website regelmatig mailtjes die het huilen nader staat dan het lachen omdat ze in een niet aflatend gevecht zitten met hun netbeheerder/leverancier.

Als we dat allemaal aanpakken komt het naar mijn idee wel goed met de duurzame energie in Nederland...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:54:
[...]

In GAIA's naam GEEN gratis zonnepanelen. Marktverwoestend en schiet geen r**t op!

2.941 systeempjes van 1 kWp met KingSun paneeltjes kun je daar mee gratis weggeven. Er zijn 7 miljoen huishoudens. En dan? NIKS!

Onzin, dus.
Is dat niet een beetje duur 2941 systeempjes voor €5.000.000.000 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:54:
[...]

Dezelfde vraag is mij een tijdje terug gesteld voor een intern blaadje van Greenchoice. Dit was mijn antwoord:

[...]
Mooi lijstje.

Kan ook worden vervangen door: alle shit uit de Elektriciteitswet wegstrepen en ernaast een overrulende vertaling van het Duitse EEG en de uitvoering daarvan progressief opvolgen (met marginale aanpassingen waar geen ambtenaar meer aan mag komen). Netbeheerders aan de ketting zit ingebakken in die Wet, heb je de rest niet meer nodig. Beetje kort door de bocht, maar Duitsland is niet zonder reden wereldkampioen.

EZ haat het EEG en zal zich dus dood blijven vechten en manipuleren om het te voorkomen. We kunnen het gevecht aan durven gaan... ;)

Is dat niet een beetje duur 2941 systeempjes voor €5.000.000.000 ;)
Jippie, fout gezakjapannerd. }:O Ik dacht al bij het verzenden, zou ik het goed hebben berekend? Ik laat het bericht lekker staan. Zonnigtype is nl. ook een mensch. En menschen maken fouten. Gelukkig maar!

Verder blijf ik bij de strekking van de inhoud. GEEN gratis paneeltjes s.v.p. Het is het verkeerde signaal.

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 19-03-2010 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de epc norm ligt al vast en ontwikkelaars moeten nu ook al "maatregelen" nemen om daar aan te voldoen.
ook al kost bijvoorbeeld PV direct bij de buw meenemen goedkoper en makkelijker dan achteraf installaren, maar het is nog altijd duurder dan sommige andere manieren om te voldoen aan de regels.

en die maatregelen leveren ook daadwerkelijk een bijdrage aan de EPC.

het komt er op neer dat mensen gewoon een goedkoop, makkelijk huis willen, dat niet een freaky uitstraling heeft. het moet wel "neutraal"blijven om een grote markt aan te spreken.

ik vind eigenlijk dat er wel keus moet blijven. de aannemer zou bijvoorbeeld wel verplicht kunnen worden om tegen een vast staande prijs maatregeen aan te bieden voor een bepaalde vastgelegde extra verlaging van de EPC. waarmee bijvoorbeeld een korting op de hypotheekrente, of belasting verkregen kan worden.

maar ik vind wel dat een huis dat eenmaal af is, gewoon niet is voorbereid, of makkelijk aan te passen is op bijvoorbeeld PV, een grote boilertank op zolder, loze leidingen voor teruglevering, of voldoende ruimte voor BPM meter, of bijvoorveeld een andere opbouw van het electra gedeelte. zodat je bijvoorbeeld al het extra meterbord uit kunt sparen.
of dat je de meters met 4 telwerken meteen als bpm kunt gebruiken.
idd dus stapelen van subsidieregelingen moet mogelijk gemaakt worden, en de rgelingen mooeten dan maar rekening gaan houden met het feit dat er maar 1 bpm in een woning hoeft te hangen. omwille van de ruimte, en niet zo zeer omwille van de kosten
ik vind dat de kosten van meters en meteropname gewoon in de kWh prijs moet worden berekend, die betaald moet worden voor afgenomen stroom.
as dus teruglevert betaal je die kosten niet. je levert het immers terug voor de mensen die het wllen gebruiken.

niet omdat je een overschot hebt.

dan kun je als gebruiker zelf bepalen hoeveel je af moet nemen, en in welke mate je dus eigenlijk de meter en extra kosten betaalt die de leverancier en de netbeheerder moeten maken om teruglevering mogelijk te maken.

daarmee zorg je er dus voor dat de vervuiler betaalt.

volgens mij betaal je bij terugleverin ook meer vastrecht.. eigenlijk voor dezelfde kabel naar je huis. dat is toch niet eerlijk? dat er het netwerk moet worden onderhouden en geupgrade om de ontwikkelingen als terulevering mogelijk te maken. het is tenslotte op dit moment de business van de gas en elctraboeren om energie te leveren aan al die afnemers. en zijn terugleveraars eigenlijk de producent van hun product, en krijgen daar "maar" een beetje geld voor terug, als je de hoge kosten in ogenschouw neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
zonnigtype schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:54:
[...]

Onzin, dus.
Zonnigtype, je zit er een factor 1000 naast. Het gaat om vijf miljard (5.000.000.000) euro. Maargoed, nee weggeven, zelfs als het kabinet dat geld uit zou willen geven is een slecht idee. Dan maar ergens neer plempen (in meerdere kleine stukken natuurlijk) en dan als energiecentrale exploiteren.

Maar ik geloof dat ik m'n vraag niet duidelijk genoeg geformuleerd heb. Ik wil het dus juist NIET over subsidie hebben. Ik wil ook geen controversiële dingen horen. Ik zit te vissen naar een lijstje van redelijke (in de ogen van de doorsnee politicus) verbeteringen voor zonnepanelen. Dingen die, als er een wetsvoorstel voor komt, ook een goede kans van slagen hebben. Dit in de hoop dat zonnepanelen door gunstige marktomstandigheden ook zonder subsidie een interessante investering worden. Dat zou namelijk een échte revolutie zijn. Hoe zouden we het vinden als Nederland het eerste land werd waar zonnepanelen zonder subsidie, maar enkel geholpen door gunstige marktomstandigheden, een succes zijn?!

Nu, nog een keer een lijstje, met al twee uitbreidingen:
- Afschaffen meterhuur en dan gewoon eenmalig de aanschaf verrekenen.
- De netbeheerders moet verplicht worden zeer lage en zelfs negatieve meterstanden snel en goed door te geven aan de energieleveranciers.

Zijn er nog meer wetswijzigingen die het bezit en aanschaf van PV gunstiger kunnen maken zonder te subsidiëren?

[ Voor 50% gewijzigd door Paul C op 19-03-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 23:12:
[...]

Zonnigtype, je zit er een factor 1000 naast. Het gaat om vijf miljard (5.000.000.000) euro. Maargoed, nee weggeven, zelfs als het kabinet dat geld uit zou willen geven is een slecht idee. Dan maar ergens neer plempen (in meerdere kleine stukken natuurlijk) en dan als energiecentrale exploiteren.
Zie mijn need'rige excuusbrief hierboven, ik ga gaarne met mijn billen bloot indien nodig (overdrachtelijk gesproken, that is).

@engelbertus
volgens mij betaal je bij terugleverin ook meer vastrecht.. eigenlijk voor dezelfde kabel naar je huis.
Dat is NIET waar en heeft geen enkele grond in wet. Bewijzen s.v.p.! (ik heb daarvoor 10 maanden procedure bij NMa aangespannen en indirect gelijk gekregen)

@pcmadman
Heffingen per kWh i.p.v. vastrecht
Vergeet het maar, zal beslist niet als "redelijk" gezien worden. Het slaat de complete bestaansbasis (realiteit) van de netbeheerders weg, en zal met zeer krachtige middelen worden bestreden. Vergeet nooit:

netbeheerders zijn geen leveranciers zijn geen meetgemachtigden

Allemaal andere partijen die hun specifieke (politiek gewilde) bestaan tot de dood zullen verdedigen. Beslist geen "onconventionele" voorstellen dus, dat vastrecht (ook al zou ik het maar wat graag anders zien, het is gewoon geen reëel voorstel).

Zijn er nog meer wetswijzigingen die het bezit en aanschaf van PV gunstiger kunnen maken zonder te subsidiëren?
"Revolutionair en toch weer niet":

Eigen meter voor invoeding direct op het laagspanningsnet waar netbeheer niets over heeft te vertellen. Realiteit in Duitsland, dus "zou hier ook moeten kunnen". Voor NL revolutionair, maar het proberen waard. Baas over eigen meter! Desnoods shoppen in Duitsland en hierheen laten komen per container (hergeijkte Ferrarisjes zijn daar legitieme Einspeise Meters). Voorwaarde: Duits EEG. DAT zou als "brug te ver" kunnen worden gezien.

[ Voor 43% gewijzigd door zonnigtype op 19-03-2010 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
nou ja. misschien geen vastrecht, maar wel extra bemeteringskosten dan . en er was meende ik ook nog iets met de btw..

maar wat ik vind is dat je allen per kWh afgerekend mag woden. een verschillend tarief voor levering en teruglevering, omdat de kosten die de netbeheerder natuurlijk wel heeft, omgeslagen worden naar het tarief voor levering.
de vervuiler betaalt dus.
ik zou dan ook de kosten van de meter hierin verwerken.

wat voor zin heeft het om dat appart in rekening te brengen bij mensen?
als het in de prijs zit kun je ook nog eens plannen wanneer en wie een nieuwe meter nodig heeft.
het verschil in "werking" van salderen of wat dan ook verdwijnt tussen bijvoorbeeld een ferarismeter, een normale meter en een meter met 4 telwerken.

dat gedoe met "kosten voor aanpassingen in de meterkast" levert alleen een drempel op en veel verwarring, en ook rechtsongelijkheid.
gewoon 1 apparaat in de meerkast moet voldoende zijn
slimme meter nee, maar een meter waarmee je wel de meterstanden kunt aflezen .. is hoop ik voor iedereen duidelijk, dat dat geld bespaart en de privacy niet schaadt. omdat een meteropnmer die langskomt, toch ook minstens een evengrote inbreuk op de privacy is....

het is verder maar net wat je verstaat onder realistisch e.d. afschaffen van vatrecht als post per dag kan best. het hoeft niet te betekenen dat de inkomsten van de netbeheerder verdwijnen.

ook vastrecht zou per kWh geregeld kunnen worden.
men zou ook nog kunnen regelen dat dat door de leverancier maar in de kWh prijs gestopt moet worden. die googelt toch nu ook al met de tarieven en bonussen.. dat is ook verkapte subsidie, rechtstreeks vanaf de producenten, omdat die bonus wordt betaald van "commisies"o kortingen die in de aankoopprijs van energie zit die de leverancier er voor betaalt.
nnet als subsidie op mobiele telefoons. dat zijn alleen maar lokkertjes.
als je als klant een langdurige duurzame relatie wilt opbouwen met je leverancier of afnemer zit ej dus aan d etarieven vast zonder koringen . je bent gedwongen elk jaar over te stappen om geen dief van eigen portemonee te zijn.

en gedoe met afrekenen en meterstanden bij overstappen zou officeel helemaal niet bestaan, maar toch verloopt dat altijd alles behalve soepel en snel en goed.

dan hebben we nog de belasting die jje terug krijgt.
misverstanden zijn er over. kan ook verwerkt worden in de kWh prijs, of belasting op invoer van energie oid.
de belasting is nu per huishouden, dat is een behoorlijk vast gegeven. er zijn nu eenmaal zoveel woningen met een aansluiting in NL. dat kan makkelijk worden omgeslagen naar kWh prijs. besparen loont dan ook weer meer.

al die regels worden door de overheid bepaald en gecontroleerd als het goed is, dus welke bedijf zich er ook tegen wil verzetten, dat is geen reden voo de overheid om deze bedijven dan maar voort te laten bestaan op basis van rare niet meer van deze tijd zijnde regeling voor vastreht e.d.

als je iets wilt veranderen, moet je dat ook doen, en niet maar een beetje aankwakzalven. dat hoeft helemaal niet negatief te zijn voor netbeheerders o bemeteraars.

de slimme meter was er immers ook al bijna door, dus de overheid wil best wel iets. maar heeft wel de juiste aansturing nodig, en niet alleen sturing van de lobby-kant van de energieindustrie

[ Voor 46% gewijzigd door engelbertus op 19-03-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:53:
Ik heb sinds november vorig jaar een PV-systeem van 2 kWp en verwacht (door veel schaduw) ruim 1.500 kWh per jaar op te wekken. Mijn jaarverbruik is ongeveer 2.000 kWh. Ik heb echter een dubbeltarief meter dus met twee telwerken. Ik had bedacht om terug te gaan naar één tarief om zodoende geen 'negatieve verbruiken' op het einde van het jaar op mijn meter te hebben. (op het hoge tarief)

Nu heb ik echter begrepen dat als ik dat doe toch allebei de telwerken blijven tellen en dat de beide verbruiken dan gewoon bij elkaar opgeteld worden. Weet iemand hoe er in dat geval mee omgegaan wordt als de stand op één van de beide telwerken wel lager is maar het totaal niet?
@ Jack o: Het is volgens mij niet verstandig om over te stappen naar 1 tarief; dan ben je namelijk je goedkope nachtstroom kwijt + de zaterdag en zondag. Ik neem aan dat je al bijv. je wasmachine laat draaien in het weekend :?
Wat is trouwens je jaarverbruik van hoog en laag tarief??
Jij zegt een jaaropbrengst van 1500Kwh; ik ga dan uit van 70% opbrengst hoog tarief = 1050Kwh en 30% laag tarief= 450Kwh.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem(pje): ik zit nu in hoogtarief iets onder nul, als ik nog iets bijplaats-ik wil er nog 180Wp bijleggen- kom ik dus zeker 120/130 Kwh in de min. Voor alle zekerheid ga ik dit navragen bij mijn energiebedrijf.
Ik denk trouwens ook dat als je overstapt naar 1 tarief er maar 1 teller blijft draaien, omdat er geen signaal meer komt-bijv. 11 uur ,s-avonds- om over te schakelen naar nacht tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
zonnigtype schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 23:18:
[...]

Zie mijn need'rige excuusbrief hierboven, ik ga gaarne met mijn billen bloot indien nodig (overdrachtelijk gesproken, that is).

@pcmadman

[...]

Vergeet het maar, zal beslist niet als "redelijk" gezien worden. Het slaat de complete bestaansbasis (realiteit) van de netbeheerders weg, en zal met zeer krachtige middelen worden bestreden. Vergeet nooit:

netbeheerders zijn geen leveranciers zijn geen meetgemachtigden

Allemaal andere partijen die hun specifieke (politiek gewilde) bestaan tot de dood zullen verdedigen. Beslist geen "onconventionele" voorstellen dus, dat vastrecht (ook al zou ik het maar wat graag anders zien, het is gewoon geen reëel voorstel).

[...]

"Revolutionair en toch weer niet":

Eigen meter voor invoeding direct op het laagspanningsnet waar netbeheer niets over heeft te vertellen. Realiteit in Duitsland, dus "zou hier ook moeten kunnen". Voor NL revolutionair, maar het proberen waard. Baas over eigen meter! Desnoods shoppen in Duitsland en hierheen laten komen per container (hergeijkte Ferrarisjes zijn daar legitieme Einspeise Meters). Voorwaarde: Duits EEG. DAT zou als "brug te ver" kunnen worden gezien.
Excuse aanvaard. ;)

Nouja, reëel... Een politicus kan dat met een recht gezicht verkopen, omdat hij welliswaar het kilowattuurtje duurder maakt, maar daar een vaste post voor wegstreept wat gemiddeld genomen geen verschil maakt. Alleen dat dan de grootverbruiker(=vervuiler) meer betaald en de energiebewuste medemens wat minder. Heel reëel lijkt mij. Als de regering dat wil, dan drukken ze dat er gewoon doorheen en anders zijn het maar een paar marionetten.

Ja, Duitsland was revolutionair (en is dat eigenlijk nog steeds), maar er wordt daar nog steeds geld overgemaakt naar de rekening van PV-bezitters, omdat de maatschappij zo blij is dat er mensen in PV geïnvesteerd hebben. Het is dan welliswaar strikt genomen geen subsidie en wel gewoon een redelijke vergoeding voor geleverde diensten, geleverde kilowattuurtjes dat is, maar in het bredere spectrum genomen is dat nog steeds subsidie!
Zou toch mooi zijn als we in Nederland massaal zonnepaneeltjes gaan kopen, zonder subsidie of iets wat daarop lijkt, omdat dat makkelijk is, toegejuicht wordt door gunstige wetgeving en goedkoper is dan van het net halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:49
De EPC heeft geen enkele relatie met de energiezuinigheid van een gebouw. Je kunt een huis neerzetten van kippengaas en er een hoogrendementsketel inzetten en een zonneboiler en nog wat apparaten en het voldoet aan de norm.
Als je een supergeïsoleerd, ecologisch en energieneutraal gebouw naar eigen ontwerp neerzet, dat al die apparaten niet nodig heeft voldoet het niet aan de norm.
Hoe komt dat? Omdat in de norm niet een aantal duidelijke, controleerbare, transparante fysische grootheden staan (zoals bijvoorbeeld wat het verbruik maximaal mag zijn), maar welke spullen je dient te gebruiken.
Waarom is dat zo? Omdat de norm wordt opgesteld door een normcommissie, welke gevormd wordt door een aantal vertegenwoordigers van bepaalde commerciële organisaties die allemaal lobbyen om hun eigen waar (goederen en diensten) opgenomen te zien. Deze commissie werkt volgens het Pay to Play principe en het is te begrijpen dat vertegenwoordigden iets terug willen zien van hun investering.
In de opvolger, het EPG, wordt het nog erger: waar in de huidige situatie ruimte is voor alternatieve technieken via de gelijkwaardigheidsverklaring is dat in de toekomst niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
pcmadman schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 23:12:
Nu, nog een keer een lijstje, met al twee uitbreidingen:
[..]
Is subsidie.
- Afschaffen meterhuur en dan gewoon eenmalig de aanschaf verrekenen.
Kan m.i. onder het kopje vastrecht.

Wat mij betreft maken we conventionele stroom in 15 jaar tijd zo duur dat iedereen wel 1) wil besparen, 2) duurzame opwekking. En uiteraard wil je netbeheerder je PV stroom wel kopen, dus dan wordt de teruglever cap opeens overbodig (want niet nageleefd door de netbeheerder).
Belangrijk: je slaat stap 1 van de trias energetica niet over (!).

[ Voor 11% gewijzigd door SpiceWorm op 19-03-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
basfromasd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 23:40:
De EPC heeft geen enkele relatie met de energiezuinigheid van een gebouw. Je kunt een huis neerzetten van kippengaas en er een hoogrendementsketel inzetten en een zonneboiler en nog wat apparaten en het voldoet aan de norm.
Als je een supergeïsoleerd, ecologisch en energieneutraal gebouw naar eigen ontwerp neerzet, dat al die apparaten niet nodig heeft voldoet het niet aan de norm.
Hoe komt dat? Omdat in de norm niet een aantal duidelijke, controleerbare, transparante fysische grootheden staan (zoals bijvoorbeeld wat het verbruik maximaal mag zijn), maar welke spullen je dient te gebruiken.
Waarom is dat zo? Omdat de norm wordt opgesteld door een normcommissie, welke gevormd wordt door een aantal vertegenwoordigers van bepaalde commerciële organisaties die allemaal lobbyen om hun eigen waar (goederen en diensten) opgenomen te zien. Deze commissie werkt volgens het Pay to Play principe en het is te begrijpen dat vertegenwoordigden iets terug willen zien van hun investering.
In de opvolger, het EPG, wordt het nog erger: waar in de huidige situatie ruimte is voor alternatieve technieken via de gelijkwaardigheidsverklaring is dat in de toekomst niet meer mogelijk.
ik vind dat je het nu wel heel erg negatief neerzet
de enige eis die je hebt is het normgetal dat je moet halen, en je mag zelf weten hoe.
kippengaas gaat biet voldoen, van Rc< dan 2,5
en ook als de kippengaaslobby zich er mee zou bemoeien, zou dat niet veranderen.

er worden in de norm geen materialen of fabrikanten genoemd.
wel technieken en rendementen. en heel veel kun je gewoon forfaitair doen, maar dat is meestal nogal kort door de bocht. maar als je de EPC kent weet ej dat een dakoverstek je EPC kan verlagen, dat kost dan geen installaties of extra isolatiemateriaal en bruikbaar oppervlak.
stel je buitenmuur wordt 2 keer zo dik > je verliest zo meteen weer vloeoppervlak.
en idd het gelijkwaardigheidprincipe blijft van kracht
dat staat namelijk in het bouwbesluit.
het bouwbesluit is de enige wet waar je mee te maken heeft. de normen beschrijven alleen hoe je moet bepalen dat je er aan voldoet. of hoe je kun aantonen dat je er aan voldoet, en vervolgens op basis van het gelijkwaadigheidsprincipe ook bewijzen dat je een bepaalde norm haalt.

dat geld niet alleen voor energie, maar ook voor materialen, en strekte etc.

voor zonneboilers had je vroeger dus een probleem dat je moets aantonen wat het rendement was etc. nu moet de leverancier dat van te voren laten certificeren, waaroor de lijst leveranciers van zonnboilers / systemen waarvoor je subsidie kunt krijgen danig is geslonken. op zich is dat begrijpelijk, maar er wordt nog niet goed mee omgegaan door leveranciers.
nu kan iedereen die een vat kan lassen met wat koper leidingen er aan roepen dat het een hoogwaardig zonnewarmte systeem is.

de EPG heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat dat si wat je bedoelt. alleen gecertificeerde maatregelen zorgen voor een lagere EPC.
bouwers moeten daar toch doorheen kunnen prikken, en toch een eigen keus maken. die zijn anders ook genoe "op de centen"en slim genoeg om overal voor betaald te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 23:37:
[...]

Excuse aanvaard. ;)

Nouja, reëel... Een politicus kan dat met een recht gezicht verkopen, omdat hij welliswaar het kilowattuurtje duurder maakt, maar daar een vaste post voor wegstreept wat gemiddeld genomen geen verschil maakt. Alleen dat dan de grootverbruiker(=vervuiler) meer betaald en de energiebewuste medemens wat minder. Heel reëel lijkt mij. Als de regering dat wil, dan drukken ze dat er gewoon doorheen en anders zijn het maar een paar marionetten.
Breek me de bek niet open, maar al die parlementen die ik (bewust) heb meegemaakt waren inderdaad marionetten van EZ/energielobby, op een paar enkelingen na die het ook niet hebben gered tegenover de naieve EZ gelovers met alfa opleiding (niets tegen alfa, maar wel in deze dossiers).

Vergeet nooit: capaciteitstarief is er net door geramd, tot woede van de Senaat in de Eerste Kamer (toen ze er achter kwamen dat ze belazerd en gepasseerd waren), maar het is wel realiteit. Om alleen dat al terug te draaien zul je vreselijk goede mensen moeten hebben in dat parlement. En die zitten d'r (nog) niet. Dat moeten duivelskunstenaars zijn die met harde hand alle sh*t van EZ kunnen pareren en die overvleugelen met veel betere voorstellen.
Ja, Duitsland was revolutionair (en is dat eigenlijk nog steeds), maar er wordt daar nog steeds geld overgemaakt naar de rekening van PV-bezitters, omdat de maatschappij zo blij is dat er mensen in PV geïnvesteerd hebben. Het is dan welliswaar strikt genomen geen subsidie en wel gewoon een redelijke vergoeding voor geleverde diensten, geleverde kilowattuurtjes dat is, maar in het bredere spectrum genomen is dat nog steeds subsidie!
Weet ik, alleen is het woord "subsidie" besmet geraakt en maakt het het schuim los van reactionaire/conservatieve/neoliberale lippen. En komt "het" er dus ook niet van. Ik ben de enige in Nederland die openlijk publiceert (net wederom gedaan) dat Duitsland gewoon dik 2 miljard heeft gelapt voor alle Einspeise Vergütungen voor zonnestroom. Het TOTALE bedrag voor alle invoeding van hernieuwbare elektriciteit (NB: absoluut verboden biomassa bij te fikken in kolen/gas centrales in BRD!), dus vooral windstroom, en biomassa, was in 2008 9,01572 miljard Euro. Dat durven ze bij Holland Solar of DE Koepel nooit te publiceren (als ze die getallen al zouden weten te vinden). Maar het is wel de realiteit. Zonnestroom zou in 2015 bij huidige groeitempo zelfs 6 miljard Euro aan Einspeise Vergütungen kunnen gaan kosten. Vandaar dat er 16% degressie overheen gaat per 1 juli, en per 1 januari 2011 alweer 11-13% (maar waarschijnlijk: meer) degressie daar weer overheen gaat. Het gaat allemaal "te veel" kosten. Maar het niveau wat daar al "normaal" wordt bevonden gaan wij never nooit ook maar in de buurt van komen (delen door vijf voor compensatie inwoner aantal, dan weet je grofweg over de op NL te transponeren bedragen). Is Den Haag veel te bang voor, voor dat soort wezenlijke cijfers.
Zou toch mooi zijn als we in Nederland massaal zonnepaneeltjes gaan kopen, zonder subsidie of iets wat daarop lijkt, omdat dat makkelijk is, toegejuicht wordt door gunstige wetgeving en goedkoper is dan van het net halen?
Tuurlijk zou dat heel mooi zijn. We gaan er voor... (EZ wil het pas ver na 2015, dan gaan ze een paar duizend containers spotgoedkoop spul uit China over laten komen, pleuren het hier op de daken en zijn we "klaar". Of zoiets... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[...]

$6,- incl verzending
Ik heb hem ondertussen al binnen maar deze gaat niet werken met de soladin.
De Soladin is galvanisch gescheiden door middel van 2 optocouplers.
Een RS422 heeft echt een spanningsverschil nodig om te kunnen werken.
Ik heb er laatst ook één bij dealextreme besteld en ondertussen binnen gekregen.
Ik ben van plan deze te tweaken maar heb er nog geen tijd voor gehad.
Ik ben echter geen echte electronicaman en kan in dit soort gevallen altijd terugvallen op mijn broer.
We gaan binnenkort brainstormen maar zoals gezegd.... tijd.

Het verschil tussen een RS485 en RS422 is dat een RS422 bidirectioneel is en de RS485 niet.
2 X RS485 = 1 RS422.

Kreeg trouwens vandaag een mail van Sander met dezelfde opmerking over de RS422 van dealextreme.

[ Voor 5% gewijzigd door Mike70 op 20-03-2010 00:16 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

SpiceWorm schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:36:
[...]

Ik bedoelde te zeggen dat straalverwarming werkt via infrarood. Maar zo staat het er wat duidelijker ;)
Verhip, is dat zo? Dat realiseerde ik me niet.
Ik dacht dat ik een oplossing had . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Mike70 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 00:15:
[...]

Kreeg trouwens vandaag een mail van Sander met dezelfde opmerking over de RS422 van dealextreme.
En van mij ;)

Zie ook eens hier http://www.lammertbies.nl/comm/info/RS-485.html

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 20-03-2010 00:29 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ JAN-B Het laagtarief gaat hier om 21:00 al in. Door de week is hier maar weinig iemand thuis. En wordt er dus ook bijna niets verbruikt. Ik zit nu al met mijn hoogtarief meter bijna op de stand van 1 januari. Als ik niets doe komt deze straks ver onder 'nul' uit. Wat ik dus nu al doe is bijvoorbeeld de wasmachine door de week overdag laten draaien. Om de 'schade' enigzinds te beperken. Maar dat zet niet echt zoden aan de dijk (2 kWh/week).

Er wordt bij het overgaan naar enkel tarief hier niets fysiek veranderd. De meter blijft dus gewoon omschakelen.

Ik ga nu in ieder geval over naar Greenchoice en hoop dat zij hier goed mee omgaan. Want ik zou het toch heel jammer vinden als ik straks een paar honderd kWh 'kwijtraak'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Mike70 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 00:15:
[...]

Ik heb hem ondertussen al binnen maar deze gaat niet werken met de soladin.
De Soladin is galvanisch gescheiden door middel van 2 optocouplers.
Een RS422 heeft echt een spanningsverschil nodig om te kunnen werken.
Ik heb er laatst ook één bij dealextreme besteld en ondertussen binnen gekregen.
Ik ben van plan deze te tweaken maar heb er nog geen tijd voor gehad.
Ik ben echter geen echte electronicaman en kan in dit soort gevallen altijd terugvallen op mijn broer.
We gaan binnenkort brainstormen maar zoals gezegd.... tijd.

Het verschil tussen een RS485 en RS422 is dat een RS422 bidirectioneel is en de RS485 niet.
2 X RS485 = 1 RS422.

ehm volgens de tabel waarbaar gelinkt wordt door iemand anders , is alleen rs232 bi directioneel, en zit het verschil in multidrop en multi-point netwerk. het effect is dan wel dat de verschillende devices OF sender, OF receiver zijn, maar juist andersom dan dat jij zegt.
RS422 is niet bidirectioneel, en RS485 wel, en dat komt niet van de kabel, maar omdat er simplweg alleen of een zender, of alleen een ontvanger in zit.

2*RS422 is dus niet hetzelfde als RS485, maar KAN wel hetzelfde, maar specificaties zijn toch anders, en ik denk ook niet dat de ontvanger van een RS 422 en een RS 485 er hetzelfde uitzien. tenslotte is de protocollaag boven RS422 of RS485 de bepalende factor voor de functionaliteit.
net zoals dat http een protocol is dat op het IP protocol werkt, dat in de meeste computers weer door een ethernetprotocol van punt naar punt wordt gestuurd. en dan in veel gevallenover een 8 aderige twisted pair kabel, maar kan ook gewoon door een coax kabel gestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Brancheorganisatie over zonnestroom categorie "klein" (SDE 2010):
Subsidieplafond voor deze categorie is 15 MW.
;(

Daar word ik toch wel zoooooooo moe van....

(NB: contributie lidmaatschap minimaal 800 Euri, mag je toch wel wat decente en vooral correcte info voor verwachten?)

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 20-03-2010 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
pcmadman schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:39:
[...] Leg liever in het bouwbesluit vast wat de EPC moet zijn (zodat er aan passiefhuisnorm voldaan wordt).
Geen EPC svp! Daarmee kan je met enkel glas, geen spouw en tochtende deuren en een kolencentrale in je achtertuin waarvan je de warmte gebruikt voor huisverwarming nog binnen de norm blijven.

Stel liever de échte passiefnorm NU al verplicht (en niet in 2019); zowel voor renovatie als voor nieuwbouw. 15 W/m2 of 15KWh/jaar, of minder. En leg meteen een goede ventilatienorm vast. Voor schadelijke stoffen (alhoewel je radongas misschien gewoon voorkomt als je geen beton/baksteen gebruikt), voor CO2, vocht, temperatuur, luchtsnelheid, inkomend (fijn)stof filtering, maar ook voor geluid; maximaal x dB in de woonkamer, maximaal y dB in de slaapkamer als daar personen verblijven.

Het kost wel wat, maar je verdient het op andere terreinen terug (gezondheidszorg om er maar eentje te noemen).

Sturen op norm inderdaad, maar wel de goede norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bovenmatig gebruik en vervuiling extreem belasten,
schoon, nieuw en anders produceren, werk en opwek bijna vrijstellen, zeg 20% belasting max.
overproduktie beboeten; unieke echte prestaties belonen, met vrijstellingen, maar bonussen zonder tegenprestatie of milieu impact zwaar belasten.
alleen zo verandert er iets, unieke ideen in schuurtjes en garages moeten weer een kans krijgen.
in de gouden eeuw dachten we zoals shell, nu denkt shell alleen als shell, het is tijd voor een nieuwe gouden eeuw, dure energie in ons achterland (europa) kan een nieuwe gouden eeuw inluiden,
met alle voorzieningen gratis zoals in scandinavie.(kinderopvang scholen medische zorg .....)
met ons gas en de noordzee is het nu al zover, maar shell heeft een te grote greep op ons land.
http://www.duurzameenergi...-macht%e2%80%9d-4456.html

voorbeeld :
vergroening van het belastingstelsel (wat er al zou zijn?)

als/indien blijkt dat op een ean nummer na ~3 jaar het 0 verbruik is gerealiseerd,
mag de investering voor de opvolgende 3 jaar 33% worden afgetrokken van de inkomsten/venootschaps belasting.
als/indien blijkt dat na ~3 jaar het wagenpark van een bedrijf of particulier onder de 100gram/km of 1 op >20 verbruik is gekomen, dan volgt daaropvolgend 3 jaar volledige belasting vrijstelling.
je ziet zo wel dat de gevestigde orde dit nooit gaat accepteren, en die lobby`en dus hun schoenen in brand.

en dat terwijl efficiency de pijler is van de concurrentiepositie op langere termijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Ik neem aan dat SpiceWorm bedoeld dat straal en infra rood verwarming hetzelfde is. Ik zie iig niet in waarom het een zuiniger zou zijn dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
[...]Ja dat klopt, vandaar "nogmaals".Maarre, ik had liever antwoord op mijn vraag.
Stralingswarmte (=infrarood) van een vloer- en muurverwarming is ideaal. Je hebt hele lage temperatuur nodig (25 graden is meer dan genoeg) en als je de ruimte even ventileert -zelfs met vriesweer- is hij toch aangenaam warm zodra je het raam weer dicht doet. Het is net een onzichtbare aangenaam warme deken.

Een infrarood 'kacheltje' warmt je -vaak vanaf een hoog gemonteerde plek- maar aan 1 kant op dus vaak alleen je hoofd/borst, terwijl alle muren je warmte absorberen en je dus net als vroeger in het kasteel voor het haardvuur aan de voorkant geroosterd wordt, terwijl je achterkant er af vriest. Althans, zo ervaar je het als je kouwelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan ik, als ik :

een string heb met een te hoog voltage voor de al aanwezige omvormer,
die wel een hoger amperage aan kan, bij identieke panelen (alfasolar 12&24volt schakelbaar)
het laatste paneel "in een string van 5" op 12 volt zetten ?
string = 4x 27.8 volt + 1x 17,8 volt (identieke panelen) (ipv 5x27,8 volt buiten de mpp)

dit laatste paneel doet dan minder Volt maar meer Ampere
ik blijf dan binnen het bereik V maar ook binnen het bereik A van de mpp (dimensionering 95%)
de jumpers in de junction box doen dit tenslotte ook, met de paneel stringen.
het zijn helaas natuurlijk weer 5 panelen, en niet 4 of 6.(1x4 2x2 of 2x3 niet mogelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik was hier in dit topic terechtgekomen met de idee: "voor stroom neem je PV, voor warmte een zonneboiler".

De afgelopen week heb ik mij uitgebreid geïnformeerd over zonneboilers (waarvoor dank aan verschillende mensen op dit forum). Wat wil ik, wat verwacht ik, wat kost het, wat levert het op? Ik kwam uit op het volgende 'ideale' systeem: 60 heat pipes, een 400 l doorstroomboiler en cv-ondersteuning. Kosten: plusminus € 3500,- exclusief montage. Je krijgt € 2100,- subsidie, dus netto kosten € 1400,-. Theoretisch levert die installatie 10,5 GJ per jaar, dat is equivalent aan 300 m3 gas. Het gebruik van warm water in mijn huishouden is erg laag, dus zal ik buiten het stookseizoen de meeste warmte ongebruikt moeten weggooien. In het beste geval kan ik een besparing van 150 m3 gas per jaar tegemoet zien. Ik kan er nog een besparing van ~35 kWh elektrisch uitpersen door in de zomer mijn vaatwasser op de ZB aan te sluiten, maar dan heb ik de mogelijkheden wel gehad denk ik. Bij 3% rente + 5% afschrijving zijn de jaarlijkse kosten € 112,-. De besparing kost dan 75 cent per m3. Niet direct rendabel, maar goed genoeg voor mij. De aardgasprijs zal ook nog wel wat gaan stijgen dus op termijn wordt het wel rendabel.

Kan ik met die € 1400,- op een andere manier meer besparen?

Het meest voor de hand liggende alternatief is PV. Ik heb begrepen dat je voor € 2,75 per Wp al in business bent. Dus voor € 1400,- koop je 500 Wp. Ik zit redelijk dicht bij de kust (Leiden), oriëntatie 190 graden, bijna geen schaduw, inclinatie 36º. Kortom, ik denk dat ik wel een optimistische schatting mag maken. Die installatie zou 500 kWh per jaar kunnen leveren. Als die 500 kWh van mij 500 kWh grijze stroom uit een gascentrale van het net drukt, wordt er door die centrale (gerekend met een rendement van 40%) 125 m3 minder gas verstookt. Elke bespaarde kWh kost mij 22 cent (112/500). Dat is direkt rendabel.

Dus met een PV-installate die geheel subsidievrij is ben ik financieel beter uit en bespaar ik indirect bijna net zoveel gas als met een zwaar gesubsidieerde zonneboiler. En dan heb ik het niet eens gehad over de installatie, die bij een PV-systeem veel gemakkelijker uitvalt. Ik weet niet eens of ik aan een dhz-installatie van een zonneboiler zou beginnen. En last but not least: bij een PV-systeem hoef ik me geen zorgen te maken over de draagkracht van mijn zoldervloer.

Ook met het oog op de toekomst (warmtepompen worden steeds populairder), heb ik besloten dat ik een PV-systeem neem en geen zonneboiler. Maar als iemand denkt mij op andere gedachten te kunnen brengen...

Wat weegt een omvormer eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
60 heatpipes levert toch wel meer dan 10 Gjoule? en 400 liter komt bij mij niet over als een boiler die is afgestemd op 60 heatpipes

dus misschien dat je je berekening voor de boiler eens moet herzien.. en dat het dan gunstiger uitpakt.
maar voor de rest, het si natuurlijk wel "makkelijker" installeren, en te regelen dan bij een zonneboiler. met gedoe met water en regeling etc.

vooral als je bedenkt dat er volgens mij ook mensen zijn, met een gezin, met 72 heatpipes en 350 liter boiler, die nagenoeg geen cv ketel meer nodig hebben. de gasbesparing is dan dus bijna 100%. zit j enog wel met koken...
je moet ook niet vergeten dat de cv ketel ook minstens 30 watt nodig heeft aan stroom als die aan is.

[ Voor 30% gewijzigd door engelbertus op 20-03-2010 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anne, mijn gasmeter staat stil, en de cv staat aan, de radiatoren zijn nu 33,1 graden, en het is hier heerlijk warm, de zon schijnt niet eens.
de stroom-meter loopt ook terug, maar de besparingen op stroom zijn marginaal,
ik denk dat je aannames niet correct zijn, de zonneboiler met cv ondersteuning is sneeuwitje van de duurzame energie, maar dan alleen als je eerst maximaal isoleert.
eenmaal een zonneboiler met cv ondersteuning ?
dan heb je het ideale buffervat via de cv(niet ww dus) voor een eenvoudige warmtepomp voor het 0 - 16 graden bereik, en dat is toch wel een heel groot deel van het jaar.
de zonneboiler (met cv) heeft hier fors meer dan 50% gas bespaart van het jaartotaal.
hoe je dat aansluit is nog onbekend gebied, velen focussen op warmwater,
maar dat is erg weinig gas op jaarbasis, de cv is de grote euro/m3 eter.
de cv loopt alleen wel door een warm vat met drinkwater.....dus dat warme water "comes free" !

ik denk dat je aannames een herstart vragen, en dat is niet erg,
dat heb ik ook al een keer of 5 gedaan, alles wat je leest klopt namelijk niet,
we moeten het hier samen uitvinden.
misschien is de beste tip wel :
1. eerst maximaal isoleren / besparen
2. alle sluipverbruik weg en zuinige apparatuur erin
3. dan het restant proberen op te wekken
hoe weet ik ook niet, maar ik doe mijn best, en het lukt aardig,
je kan eens langsgaan bij diverse mensen op de solar days, om ideen op te doen.
http://www.solardays.nl/
Wat weegt een omvormer eigenlijk?
als je een sunny boy op je voet laat vallen, dan heb je een probleem,
met een soladin 600 kun je voetballen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu hoef je op dit moment ook niet veel te verwarmen bij een buitentemperatuur van 17,4gr and still rising.

Maar ondanks dat de ketel op dit moment niet veel vraag zou hebben kun je je huis extra opwarmen om het in de avond ook aangenaam warm te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik zie net op de Cresta dat de Steca500 één van de afgelopen dagen al gepiekt heeft: 502W 8) 8)

Ik dacht dat gebeurt pas als het echt zomer is, maar nee dus. De 700Wp heeft dus al minimaal 530W DC geleverd. Het oost schuurdakje doet het dus nog zo slecht niet _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

el jonco schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 09:13:
[...]
Stralingswarmte (=infrarood) van een vloer- en muurverwarming is ideaal. Je hebt hele lage temperatuur nodig (25 graden is meer dan genoeg) en als je de ruimte even ventileert -zelfs met vriesweer- is hij toch aangenaam warm zodra je het raam weer dicht doet. Het is net een onzichtbare aangenaam warme deken.

Een infrarood 'kacheltje' warmt je -vaak vanaf een hoog gemonteerde plek- maar aan 1 kant op dus vaak alleen je hoofd/borst, terwijl alle muren je warmte absorberen en je dus net als vroeger in het kasteel voor het haardvuur aan de voorkant geroosterd wordt, terwijl je achterkant er af vriest. Althans, zo ervaar je het als je kouwelijk bent.
@Ijsbeer / Jonco
Ik d8 dat er verschil was. jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 11:59:
60 heatpipes levert toch wel meer dan 10 Gjoule? en 400 liter komt bij mij niet over als een boiler die is afgestemd op 60 heatpipes
Ik ben hier op afgegaan: http://river.nl/solar/ind...=com_virtuemart&Itemid=15
dus misschien dat je je berekening voor de boiler eens moet herzien.. en dat het dan gunstiger uitpakt.
Mijn berekening is gebaseerd op geschatte maandopbrengsten, zonder daarbij in aanmerking te nemen dat een 400 l boiler in maart of april wel eens vol zal raken, en ik dan een deel van de opbrengst over die maand zou moeten weggooien. Het is dus al een optimistische schatting en de werkelijkheid zou waarschijnlijk nog lager uitvallen. Seizoensopslag is het enige waarmee ik een serieuze verbetering zou kunnen bereiken, maar dan heb je het al snel over 10 m3 ergens in mijn tuin ingegraven. Dat is een onbetaalbare kwestie, waar je geen subsidie op krijgt. Ik ben een beetje afgegaan op de pagina van Sunhacker en de mooie grafiekjes van www.wesseling.biz (waarvoor dank). Die krijgt met z'n 96 heat pipes een 300 l boiler nog niet zo makkelijk vol.
vooral als je bedenkt dat er volgens mij ook mensen zijn, met een gezin, met 72 heatpipes en 350 liter boiler, die nagenoeg geen cv ketel meer nodig hebben. de gasbesparing is dan dus bijna 100%. zit j enog wel met koken...
Dat lijkt me een sterk verhaal. Hoe goed is hun huis geïsoleerd? Sunhacker haalde met 124 heat pipes over december ongeveer 15 m3 gas en januari ook. Hoeveel huizen zijn er die in de winter met 15 m3 gas per maand toekunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 12:04:
anne, mijn gasmeter staat stil, en de cv staat aan, de radiatoren zijn nu 33,1 graden, en het is hier heerlijk warm, de zon schijnt niet eens.
Tja, vandaag is het 12 graden, hoe was het 3 maanden geleden?
ik denk dat je aannames niet correct zijn, de zonneboiler met cv ondersteuning is sneeuwitje van de duurzame energie, maar dan alleen als je eerst maximaal isoleert.
Ik heb het volgende lijstje met geschatte maandopbrengsten gebruikt:
maandopbrengst (m3)
jan8
feb15
maa25
apr35
mei43
jun43
jul43
aug43
sep27
okt24
nov10
dec7

Over de maanden mei t/m sep heb ik alleen warmtevraag voor warm water, ca 7 m3/maand. Als ik voor de overige maanden aanneem dat ik alle opbrengst kan gebruiken, blijft er 159 m3 warmte per jaar over. Kun je zeggen waar mijn aannames incorrect zijn?
eenmaal een zonneboiler met cv ondersteuning ?
dan heb je het ideale buffervat via de cv(niet ww dus) voor een eenvoudige warmtepomp voor het 0 - 16 graden bereik, en dat is toch wel een heel groot deel van het jaar.
Dit snap ik niet, kun je iets beter uitleggen wat je hiermee bedoelt?
de zonneboiler (met cv) heeft hier fors meer dan 50% gas bespaart van het jaartotaal.
Puur alleen de zonneboiler, of heb je nog andere maatregelen genomen? Isolatie, gedrag, douche-wtw? Kun je zeggen hoeveel je ZB per jaar oplevert?
1. eerst maximaal isoleren / besparen
Zeker weten, besparing is altijd stap 1. Maar vergeet niet dat de winst van een zonneboiler steeds kleiner wordt naarmate de wamtevraag daalt.
2. alle sluipverbruik weg en zuinige apparatuur erin
Ben ik al druk mee bezig, maar het was mij om de zonneboiler begonnen, dus warmte en geen electriciteit. ZB of PV is een keuze voor 20 jaar. Electriciteit is veel flexibeler in te zetten dan warmte, dus lijkt mij de PV-installatie meer toekomstbestendig.
3. dan het restant proberen op te wekken
Yes! Liever nog een overschot terugleveren.
je kan eens langsgaan bij diverse mensen op de solar days, om ideen op te doen.
http://www.solardays.nl/
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik Keessie schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:04:
Iemand toevallig bekend met deze leverancier in Duitsland? http://www.nwcomp-solar.de/index.html

Ze lijken Sanyo's te leveren (uit voorraad nota bene, niemand anders lijkt ze te hebben) voor een belachelijk lage prijs. Normaal gezien geldt 'te mooi om waar te zijn' = 'te mooi om waar te zijn'. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat het er uitziet als een respectabel bedrijf. Ze leveren niet buiten Duitsland, maar voor die prijs is het ruimschoots de moeite om heen en weer te rijden (liefst ook voor anderen om de energetische terugverdientijd niet teveel te laten oplopen).

Of loop ik achter en is ondertussen ook de prijs van de hoogrendementspanelen aan het zakken en zijn ze ook in Nederland voor een wat aantrekkelijkere prijs te verkrijgen dan voorheen (maar net onder de 4 euro/Wp)?
Bedenk wel dat dit prijzen excl btw zijn. Maar dan nog zijn ze goedkoper dan ik in Nederland heb gezien. Of weet iemand zo'n zaak in Nederland die (bijna) net zo goedkoop kan leveren?

Ik zag daar 190 W panelen van Phono Solar (nooit van gehoord, kent iemand ze, is het wat?) voor € 1,94/Wp (incl btw). Gezien de geplande plaatsing aan mijn gevel gebruik ik liever modules van 80 cm breed ipv 1 meter.

Wat betreft de energetische terugverdientijd. Bij een retourafstand van 1500 km met een zuinige auto verbruik je ca 100 liter benzine, oftewel 3,5 GJ. Dat is evenveel als er primaire energie nodig is om 400 kWh electriciteit op te wekken (met 40% rendement). Dus zelfs 2 van die Sanyo paneeltjes hebben de extra energie al binnen een jaar terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 10:37:
kan ik, als ik :

een string heb met een te hoog voltage voor de al aanwezige omvormer,
die wel een hoger amperage aan kan, bij identieke panelen (alfasolar 12&24volt schakelbaar)
het laatste paneel "in een string van 5" op 12 volt zetten ?
string = 4x 27.8 volt + 1x 17,8 volt (identieke panelen) (ipv 5x27,8 volt buiten de mpp)

dit laatste paneel doet dan minder Volt maar meer Ampere
ik blijf dan binnen het bereik V maar ook binnen het bereik A van de mpp (dimensionering 95%)
de jumpers in de junction box doen dit tenslotte ook, met de paneel stringen.
het zijn helaas natuurlijk weer 5 panelen, en niet 4 of 6.(1x4 2x2 of 2x3 niet mogelijk)
Moet kunnen denk ik, maar de stroom door de string zal niet vergroot worden. Alleen de spanning neemt toe.
Van het laatste paneel wordt dan eigenlijk maar de helft gebruikt.

Kan je niet 2x 12 volt uit een paneel halen? dan kan je het 2e gedeelte van dat paneel voor een eventuele 2e string gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@stegen, de panelen leveren meer stroom bij lagere spanning,
de mpp kan dat aan, denk je dat die 12 volt / 4A iets gaat limiteren ?
in mijn eenvoudige hoofd is 4x24 volt 8A + 1x12 volt 4A (in 1 string) gewoon 108V / 12A op de omvormer,
alle cellen werken dan mee.(correct me if i`am wrong)

2x12 werkt helaas niet, ik moet minimaal 45 volt hebben.
wat verlies is niet erg, het zijn de laatste slechtste panelen op oost
2x2 strings kan wel, maar dan moet 1 paneel weg, en das lullig.

@anne
wamte is 75% van je energierekening, stroom 25%
ik denk dat ik niet aan je kan overbrengen wat ik bedoel,
maar ik weet wel wat je denkt, want zo dacht ik ook.

tipje :
8 maanden je wasmachine vullen met een zb levert meer op dan 600wp-pv
8 maanden je afwasmachine vullen met een zb levert meer op dan 600wp-pv
waslijn ipv droger levert meer op dan 600wp-pv
een nieuwe a++ koelkast levert meer op dan 400Wp-pv
zon-cv bespaart minstens 50% gas in voor en naseizoen (4 maanden)
swinters je wasmachine vullen met gas verwarmd water geeft je 7kwh warmte voor 50cent,(1m3=50cent)
7kw elektrische warmte in de machine kost zo 1.50 euro(1kwh=20cent)
een zonneboiler geeft direkte bruikbare gratis warmte en daarom is het sneeuwwitje.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 20:25:
in mijn eenvoudige hoofd is 4x24 volt 8A + 1x12 volt 4A (in 1 string) gewoon 108V / 12A op de omvormer,

Als je 1 string hebt, telt de laagste stroom, er zal dus max 4A gaan lopen. Spanning kan je wel optellen. Zal dus 108 V, 4A worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@anne
ik denk dat ik niet aan je kan overbrengen wat ik bedoel,
maar ik weet wel wat je denkt, want zo dacht ik ook.

tipje :
waslijn ipv droger levert meer op dan 600wp-pv
een nieuwe a++ koelkast levert meer op dan 400Wp-pv
swinters je wasmachine vullen met gas verwarmd water geeft je 7kwh warmte voor 50cent,(1m3=50cent)
7kw elektrische warmte in de machine kost zo 1.50 euro(1kwh=20cent)
een zonneboiler geeft direkte bruikbare gratis warmte en daarom is het sneeuwwitje.
Ik begrijp precies wat je bedoelt eric maar 600 keer de vaatwasser en wasmachine laten draaien in 8 maanden is iets overdreven.

Ik verbruik 1 kwh per vaat en reken op 50% besparing door zb/ww.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

800 m3 gas is € 416, 1700 kWh is € 340, Als je ook de elektrisch opgewekte warmte meerekent (wasmachine, vaatwasser, waterkoker, magenetron) zou dat kunnen kloppen.
600 Wp levert ongeveer 500 kWh per jaar. Je moet wel erg veel (vaat)wassen wil je in 8 maanden 500 kWh daarmee verbruiken. Een wasbeurt op 30º is 0,7 kWh, een vaatwasbeurt 1,1. In mijn geval is het ongeveer 50 kWh resp. 140 kWh per jaar. Je kunt pas zeggen of iets een verkeerde beslissing is als je uitgaat van iemands persoonlijk situatie, niet van het landelijk gemiddelde of zo.
Klopt. Voor- en naseizoen zijn voor mij verantwoordelijk voor ca 30% van mijn totaal gasverbruik. Bij een jaarverbruik van ca 800 (schatting bij een normale winter) is 50% daarvan dus 120 m3. De overige 30 haal ik in december en januari als de opbrengst te verwaarlozen is en in de zomermaanden als het verbruik te verwaarlozen is.

Trouwens, kun je me nog vertellen hoeveel warmte je ZB per jaar oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 1 string hebt, telt de laagste stroom, er zal dus max 4A gaan lopen. Spanning kan je wel optellen. Zal dus 108 V, 4A worden!
thanx dat zocht ik, word dan maar 1 string van 4 en... een soladin 120 erbij.
hoeveel warmte je ZB per jaar oplevert
ik heb geen idee meer, maar meer dan 100% dekking van 1 april tot eind oktober,
het mooie is dus dat ik geen idee meer heb......8.8Gj was het in 2008 geloof ik.

@snoekie : uitgaande van een oude wasmachine en een gezin is 500kwh voor de wasmachine heel normaal
met een nieuwe halveert het waarschijnlijk naar 250 kwh max.
(mijn oude vaatwasser uit 1996 vrat bijna 4 kwh per wasbeurt op 60c)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:32:
[...]

Ik begrijp precies wat je bedoelt eric maar 600 keer de vaatwasser en wasmachine laten draaien in 8 maanden is iets overdreven.

Ik verbruik 1 kwh per vaat en reken op 50% besparing door zb/ww.....
Ik zat ook even te rekenen ja: met die besparingen heb ik al bijna een negatief electriciteitsverbruik, dus dat gaat hier zeker niet werken :z :z :z
- vaatwasser 5x maand x 1,5kwh = 90kwh/jaar
- wasmachine 5x maand x 1kwh = 60kwh/jaar
- droger 5x maand x 2kwh = 120kwh/jaar

Een hotfill zal bij ons dus nooit meer opleveren dan 150kwh/jaar, en de waslijn max 120kwh/jaar. Als de hotfill 50% doet, dus 75kwh/jaar = €16,50 oplevert en ik moet daarvoor twee €200 kostende hotfill apparaatjes kopen dan snap je misschien dat dat soort dingen er bij ons niet gaan komen...

Ik weet dat mensen hier in de buurt met hun zonneboiler-op-cv met 7.5m2 vlakke plaat zo'n 500m3 gas/jaar besparen, zo'n 25-30% van hun totale verbruik. Kosten waren na subsidie iets van €3000, dus een tvt van ruim 10jr met de huidige gasprijs.

Het zal dus erg van depersoonlijke situatie afhangen wat nu een betere investering is: pv of zonneboiler. Met bovenstaande berekening van ruim 10jr met subsidie en laten installeren doet een zonneboiler het slechter dan pv aanbiedingen zonder subsidie...

Of vergeet ik nu iets?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zet je niet alle panelen op 12 volt (5 x 17,8 V = 89 V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke discussie... moeilijk ook, per situatie erg verschillend, ook qua persoonlijke ervaringen...
Als iemand 800kub verbruikt per jaar, dan is er idd nog maar weinig te verbeteren... al die kleine KwH-tje op sluip verbruik elimineren, lijkt meer op principe dan op economisch rendabel gedrag.. 1000 kwh en zelf 1000 kub. gas zijn inderdaad nog steeds niet zo heel duur... Feit is wel dat zo'n beetje de hele wereld erkent dat het op aan het raken is, en dat er nog steeds geen echt afdoende oplossingen zijn om fossiele energiebronnen te gaan vervangen, daarom denk ik dat mensen het aan hen zelf en aan de volgende generaties verplicht zijn, om met deze wetenschap zo zuinig mogelijk om te springen met wat er nog is...
En de wetenschap en techniek zullen moeten gaan aanwenden om hier zo zuinig omgelijk mee om te gaan..
Ik zelf had nog veel te verbeteren... 2 jaar geleden 1800 kub gas.. en 3300 kwh dag en nacht electra..
Nu anno 2010. 10 maanden na installatie en bij isolatie van ons huisje... is dat nog 780 kub gas. en 2500 kwh dag en nacht electra waarvan we er in 10 mnd 900 zelf opgewekt hebben... In het meerst gunstige geval is die 13.000 euro pas over 7 jaar terug verdiend... Maar ik ben er erg blij mee, en heb er geen dag spijt van.. Ik heb er persoonlijk een heerlijk gevoel van, dat ik instaat blijk van begin mrt tot eind okt. bijna geheel zelf voorzienend te kunnen zijn.. En naar mijn idee kun je de voordelen van een zonneboiler helemaal niet zo makkelijk berekenen en tegen elkaar afzetten... in mijn nieuwe situatie liggen de temperaturen van cv vele malen lager.... ZLTV.. waarvoor veel minder warmte aangemaakt hoeft te worden.. en dus ook al veel sneller beschikbaar is.. Mijn ervaring is dat ik tov. de oude situatie zonder hotfills als ongeveer de helft van alle gas bespaar... en al deze kosten gemaakt worden van nov. tot maart...
In de echt koude maanden heb ik per maand ongeveer 100 kub gas bepaard, maar dat zou een HR ketel ook doen... echt groot voordeel bereik ik in voor en naseizoen.. en natuurlijk 9 mnd pj gratis warm water..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zet je niet alle panelen op 12 volt (5 x 17,8 V = 89 V)
het zijn alfasolars, die gaan dan heel hoog in A (5.9A impp), teveel voor de omvormer (vermogensrendement 66%) misschien wel een goed idee, difuus scoort dan wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:56:
[...]

Bedenk wel dat dit prijzen excl btw zijn. Maar dan nog zijn ze goedkoper dan ik in Nederland heb gezien. Of weet iemand zo'n zaak in Nederland die (bijna) net zo goedkoop kan leveren?

Wat betreft de energetische terugverdientijd. Bij een retourafstand van 1500 km met een zuinige auto verbruik je ca 100 liter benzine, oftewel 3,5 GJ. Dat is evenveel als er primaire energie nodig is om 400 kWh electriciteit op te wekken (met 40% rendement). Dus zelfs 2 van die Sanyo paneeltjes hebben de extra energie al binnen een jaar terugverdiend.
Het is inderdaad excl btw, maar een 240Wp HDE4 paneel voor onder de 750 euro heb ik niet eerder gezien. Ondertussen wel een andere Duitse leverancier gevonden die 775 euro rekent. Die is niet meer binnen rijafstand, maar het geeft wel aan dat de prijzen toch zijn gezakt daar. In Nederland ben ik ze nog niet onder de 950 euro tegengekomen (als ze al verkrijgbaar zijn).

Voor het autogebruik had ik een vergelijkbare berekening gemaakt. Een jaar extra (het zal in mijn geval toevallig om niet meer dan die twee panelen gaan) vind ik erg veel. Dus als ik heen en weer zou rijden, zou ik dat liever voor meer panelen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:46:
600 Wp levert ongeveer 500 kWh per jaar. Je moet wel erg veel (vaat)wassen wil je in 8 maanden 500 kWh daarmee verbruiken. Een wasbeurt op 30º is 0,7 kWh, een vaatwasbeurt 1,1. In mijn geval is het ongeveer 50 kWh resp. 140 kWh per jaar. Je kunt pas zeggen of iets een verkeerde beslissing is als je uitgaat van iemands persoonlijk situatie, niet van het landelijk gemiddelde of zo.
Wijze laatste woorden ;) ... zei de forum contribuant in een huurappartement met ongeveer dekkend zonnestroom verbruik uit 12 oude Shell paneeltjes (jaarbasis) en een stadswarmte aansluiting die hem absurd vastrecht kost bij een jaarverbruik van minder dan 10 GJ (en 30 kuub kookgas/jaar).

Je had het eerder over 500 kWh uit 500 Wp (dat zou neerkomen op 1.000 kWh/kWp.jaar) in Leiden. Wat je hierboven stelt komt neer op een veel te lage normopbrengst van 833 kWh/kWp.jaar. Ik woon daar ook (Stevenshof), en met die ouwe Shell modules van ons halen we makkelijk tussen de 900 en 950 kWh/kWp.jaar met bijna zuid opstelling en 30 graden hellingshoek (open frames). Goed gedimensioneerde optimaal opgestelde schaduwloze moderne systemen zouden in onze contreien best tussen de 950-1.000 kWh/kWp.jaar kunnen halen, maar beslist 950. Kom een keertje langs (hier tien jaar praktijkervaring met PV, helaas niet met zonneboiler, niet van toepassing in onze woonsituatie en extreem laag warmwater en ruimteverwarming gebruik).

Overigens: Phono Solar HAD ik nog nooit van gehoord. In Photon International van februari 2010 (meer dan 3.000 modellen....) staat dat "merk" niet vermeld. Echter, ik heb net in de on-line database van Photon zelf gekeken, en verdomd, daar staan ze in. Chinees, hele range aan modules van 160-240 Wp en ook kleinere exx., zowel mono als multi. S.v.p.: lees de disclaimer/gebruikseisen van die database goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:28:
[...]

het zijn alfasolars, die gaan dan heel hoog in A (5.9A impp), teveel voor de omvormer (vermogensrendement 66%) misschien wel een goed idee, difuus scoort dan wel goed.
Welke omvormer gebruik je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jullie zijn er allemaal zooo lekker ingestonken :

ik zei dus, als je gaat hotfillen, (kan ook met ducootje van 10 euro) op je ZB
dat je dat aan besparing in euro`s meer oplevert dan
de tvt op pv, dat duurt namelijk blijkbaar 7 jaar.
het levert je een direkte besparing op in geld, instantly&easily
ik heb helemaal niet gesproken over 500kwh uit 600wp,
dat hebben jullie gedaan, hoe dan ook, 500kwh aan warmte is voor een zb ook een lachertje.
de direkte warmte uit de zb gebruiken om afname van stroom te vermijden is gewoon wijs.
iedereen wast, en iedereen douched, dus de zonneboiler kan nooit verliezen, van pv.
de persoonlijke situatie maakt een zonneboiler alleen maar rendabeler,
hoe meer mensen de zb gebruiken, hoe efficienter.
laten we wel wezen, je hr ketel of zb produceren dat warme water heel wat goedkoper&slimmer,
dan electrisch, of via SV.
Welke omvormer gebruik je dan?
5x alfasolar 112p(12/24volt) op steca 300 (oost)
een steca 500 is beter, maar dan weer bij 12v te lage spanning
zo ziet die junction box eruit, zie je niet vaak 12/24v schakelbaar :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/a112p.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:49:
ik heb helemaal niet gesproken over 500kwh uit 600wp,
dat hebben jullie gedaan.
Als dat op mijn opmerking hierboven slaat: dat was reactie op (vermeende???) stellingname van mede Leidenaar Anne over (verwachte?) opbrengst van een 600 Wp PV systeempje, verder niets.
de direkte warmte uit de zb gebruiken om afname van stroom te vermijden is gewoon wijs.
iedereen wast, en iedereen douched, dus de zonneboiler kan nooit verliezen, van pv.
... maar niet iedereen heeft plaats voor een zonneboiler, niet iedereen heeft een hoog warmwater verbruik, en in veel gevallen is hij "dus" slecht inpasbaar. Zowel technisch niet als economisch niet. Wij hebben zo'n laag verbruik dat zelfs bij technische inpasbaarheid een zonneboiler een vrij zinloze aanschaf zou zijn omdat we dan zeer frequent warm water over zouden hebben die we echt niet zouden gebruiken. Geen vaatwasser, zeer laag wasmachine gebruik (zeer klein compartiment, laag warmwater verbruik), spaarzaam douchegedrag... Huurders vallen bovendien bij vrijwel alle "regelingen" buiten de boot, en het is lastig om iets op duurzaam gebied te laten aanleggen, tenzij ze een hele coulante verhuurder hebben (die zijn door de bank genomen reteconservatief en huiverig om aan verduurzaming te denken,laat staan het initiatief te gunnen aan de huurder).
laten we wel wezen, je hr ketel of zb produceren dat warme water heel wat goedkoper&slimmer,
dan electrisch, of via SV.
... alsof je de keuze zou hebben om afscheid van de gedwongen winkelnering genaamd stadswarmte aansluiting te nemen. Daar zijn revoluties voor nodig, en zelfs als dat afgedwongen zou kunnen worden, ga je gegarandeerd de hoofdprijs voor afsluiting betalen. Vergeet niet dat in de meeste SV wijken helemaal geen gasleiding ligt, dus je hebt geen enkele opvang als het echt extreem koud is (tenzij je een fors gedimensioneerd warmtepomp systeem hebt,en een goed geïsoleerd huis, ook niet altijd mogelijk). Moet allemaal bij "terugverdientijd" van een evt. aan te schaffen groot zonneboiler en/of warmtepomp systeem meegenomen worden. Hier kan de huurder het natuurlijk helemaal vergeten. Daar gaat de verhuurder nooit toestemming voor geven (of onder de voorwaarde: als je verhuist moet de hele zooi [dure SV aansluiting] weer in oude staat worden gebracht, dat gaat je goud geld kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:25
Ik Keessie schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:28:
Voor het autogebruik had ik een vergelijkbare berekening gemaakt. Een jaar extra (het zal in mijn geval toevallig om niet meer dan die twee panelen gaan) vind ik erg veel. Dus als ik heen en weer zou rijden, zou ik dat liever voor meer panelen doen.
Waarom rijden en niet DPD of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Natuurlijk kan de zonneboiler het wel degelijk verliezen van pv.
Als je geen gezin hebt en maar weinig warm water verbruikt staat je zonneboiler vaak stil in de zomer.
Eenmaal je vat water op temperatuur en je zonneboiler stopt ermee. Daar heb je met pv geen last van want je netaansluiting raakt nooit vol. Je kunt gerust de hele zomer op vakantie gaan en maar blijven stroomopwekken met je pv. Stroom is gewoon veelzijdiger dan warm water, je kunt het bijna overal voor gebruiken. Het ligt er dus gewoon aan hoe effectief je je zonneboiler gebruikt.
Ook zijn zonneboilers duur en kost het veel om te laten installeren, leidingen aanleggen enz. je moet ook dat vat ergens kwijt kunnen (ook is zelf een zonneboiler plaatsen maar voor weinigen weggelegd, pv zelf plaatsen is een stuk makkelijker en scheelt kosten)

Een ander ding met pv is dat het gewoon leuk is om zelf stroom op te wekken en je meter te zien terugdraaien, je opbrengsten te noteren en te meten. grafiekjes van maken of met anderen vergelijken op http://sonnenertrag.eu/?lang=nl of noem maar op.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
maar goed.. hier ook 1-persoons huishouden. Inderdaad kosten zijn groot, maar ja... 's winters je hutje verwarmd hebben na een dag werken is ook wel lekker :)

in elk geval hard sparen en efficientere apparatuur in huis plaatsen, dus meer terugleveren, en dus meer 'vangen' (en minder uitgeven!). En dat alles voor een uber-geile QSolar + vacuum tubes 8)
daarna nog even het cursus-tarief van docent EricPVT afstemmen om de fijne kneepjes te leren (of is er al een 'e-book' beschikbaar ;) ).
nou ja.. genoeg om te doen nog.

In elk geval vandaag een bezoek gebracht in Gouda aan de VVZKC (vereniging voor zonnekrachtcentrales), was ook interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 21-03-2010 00:36 . Reden: url toegevoegd. ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5x alfasolar 112p(12/24volt) op steca 300 (oost)
een steca 500 is beter, maar dan weer bij 12v te lage spanning
zo ziet die junction box eruit, zie je niet vaak 12/24v schakelbaar :
[afbeelding]
Alleen als de paneeltemperatuur boven de 60 graden komt zou de DC spanning net buiten de MPP-tracker van de
steca 500 komen, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren met panelen op het oosten.

Of misschien 2 x steca 300 met op iedere omvormer 2,5 paneel.
dan heb je 2,5 x 35,32 V = 88,4 V met 3,17 A = 280 W per omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

jullie zijn er allemaal zooo lekker ingestonken :
Is dat de bedoeling hier? :?
ik zei dus, als je gaat hotfillen, (kan ook met ducootje van 10 euro) op je ZB
dat je dat aan besparing in euro`s meer oplevert dan
de tvt op pv
Nee dat zei je niet. Je zei dat het meer oplevert, om dan anderen te laten gissen naar wat je bedoelt. Ik moet eerlijk zeggen dat onbegrip in de hand gewerkt wordt door je zuinige schrijfstijl zonder zinnen en interpunctie.
, dat duurt namelijk blijkbaar 7 jaar.
het levert je een direkte besparing op in geld, instantly&easily
Ja, maar de clou is dat jij rekent met de marginale kosten voor een stukje warmwaterleiding en een mengventiel. Ik probeer juist een totaalbeeld te te krijgen.

A.d.h.v. mijn wasgedrag kan ik simpel uitrekenen dat ik 50 kWh electriciteit per jaar kan besparen door in de zomer de vaatwasser op de warmwaterleiding aan te sluiten. Buiten de zomermaanden zou dat geen zin hebben vanwege de lange leiding tussen mijn cv-ketel en vaatwasser en het feit dat hij dan ook op gasverwarmd water gaat voorspoelen.

En hoe wilde jij de wasmachine op de warmwaterleiding aansluiten met alleen maar een ducootje? Volgens mij heb je daar echt wel een hotfill voorschakelapparaat voor nodig om te voorkomen dat hij met warm water gaat spoelen. Zo'n ding kost bij mijn weten € 300,-. Bij 8% rente en afschrijving zijn de kosten per jaar € 24,-. Mijn geschatte besparing is 30 kWh per jaar, dus dat is 80 cent per bespaarde kWh. PV is voor mij dan echt veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
SasJo schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 17:53:
[...]@Ijsbeer / Jonco
Ik d8 dat er verschil was. jammer.
dat is er ook. Alleen is het beide infrarood 8) De muurverwarming en vloerverwarming werken met een kleine, constante, hoeveelheid warmte van lage temperatuur (25 graden max), laten we dat een warmtestraler noemen.

De straalkachel (waar je vermoedelijk aan refereert) werkt met een (keramisch?) element dat een paar honderd, zo niet duizend, graden wordt; dat kunnen we beter een hittestraler noemen. Zodra je uit de bundel van de straalkachel bent, ben je koud. Als de straalkachel uit gaat, ben je binnen een minuut van je warmte af. Er is misschien een klein beetje lucht opgewarmd, maar dat is het dan.

Een vloer/wand verwarming is alom aanwezig en warmt langzaam op, maar koelt ook langzaam af. Overal in de ruimte sta je in de 'bundel' van de warmtestraler.

Je kan het een beetje vergelijken met een electrische oven; die kan je op grillen zetten (straalkachel) waarbij de bovenkant van je gerecht verbrandt, maar de onderkant nauwelijks gaar wordt; of op verwarmen, waarbij de hele oven gelijkmatig warm wordt en je gerecht wel gaar wordt, maar vaak geen krokant korstje krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:03:<...>Dat lijkt me een sterk verhaal. Hoe goed is hun huis geïsoleerd? Sunhacker haalde met 124 heat pipes over december ongeveer 15 m3 gas en januari ook. Hoeveel huizen zijn er die in de winter met 15 m3 gas per maand toekunnen?
15m3=150 KWh. 1 maand is 30x24=720 uur. Je verstookt dan maximaal 208 W. Een passiefhuis gebruikt 15W/m2. Een kleine kamer moet je er dus mee kunnen verwarmen. Als je de 15 m3 terugrekent naar PV en een warmtepomp inzet, kom je gunstiger uit. Veiligheidshalve zou ík echter een pelletketeltje bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:18:
L... al die kleine KwH-tje op sluip verbruik elimineren, lijkt meer op principe dan op economisch rendabel gedrag..
Daar vallen juist de grote klappen te halen; sluipverbruik is 8760 uur per jaar.
1000 kwh en zelf 1000 kub. gas zijn inderdaad nog steeds niet zo heel duur... Feit is wel dat zo'n beetje de hele wereld erkent dat het op aan het raken is, en dat er nog steeds geen echt afdoende oplossingen zijn om fossiele energiebronnen te gaan vervangen,
Lariekoek. De oplossingen zijn er al, het is dus geen FEIT dat ze er niet zijn. Ze worden alleen niet toegepast omdat er nog te weinig winst mee te maken valt. Wat te denken van BMW, waarvan de topman vorig jaar nog aankondigde dat electrisch rijden niet voor 2050 in beeld zou komen en hij nu 180 graden gedraaid is met de mededeling dat ze in 2012 ook electrisch gaan verkopen? Puur om de winst; ze mogen nl. hun benzineslurpers niet verkopen als het gemiddelde van hun verkocht wagenpark niet onder de norm komt. En dan krijgen ze strafport (het belachelijk lage bedrag van 5 euro per gram teveel uitstoot) op hun vervuilende koekblikken. En dat drukt de winst.
daarom denk ik dat mensen het aan hen zelf en aan de volgende generaties verplicht zijn, om met deze wetenschap zo zuinig mogelijk om te springen met wat er nog is...
En de wetenschap en techniek zullen moeten gaan aanwenden om hier zo zuinig omgelijk mee om te gaan..
Ik zelf had nog veel te verbeteren... 2 jaar geleden 1800 kub gas.. en 3300 kwh dag en nacht electra..
Nu anno 2010. 10 maanden na installatie en bij isolatie van ons huisje... is dat nog 780 kub gas. en 2500 kwh dag en nacht electra waarvan we er in 10 mnd 900 zelf opgewekt hebben... In het meerst gunstige geval is die 13.000 euro pas over 7 jaar terug verdiend
Oh, NEE, niet alweer de tvtv (tijd van terug verdienen)!

Waarom zie ik niemand de afweging maken hoeveel CO2 er bespaard wordt met maatregelen?

Hotfill op de (af)wasmachine is leuk, maar niet als de gasgestookte CV ketel het water opwarmt. Dan kan je beter groene (wind- of pv) stroom inzetten en geen hotfill gebruiken. Je moet dus eigenlijk de hotfill vullen uit een aftakking van je zonneboiler vóór de gas-CV ketel. Pelletketel noem ik ook groen, trouwens.

Als straks de CO2-taks wordt ingevoerd, moet je eens zien hoe snel iedereen dit gaat meerekenen in tvtv. Als je het doet voor de tweak, OK, dan maximeer je je KW die je oogst. Als je het doet voor het milieu, reken dan terug naar uitgestoten CO2, waarbij je meeneemt wat JOUW bron van stroom is (windenergie=100% groen, biogas=100% groen, PV ook, maar 'groene stroom' van de nutsbedrijven is/kan ook van bijstook zijn, of groengewassen stuwmeerkolenstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
el jonco schreef op zondag 21 maart 2010 @ 07:42:
[...]

15m3=150 KWh. 1 maand is 30x24=720 uur. Je verstookt dan maximaal 208 W. Een passiefhuis gebruikt 15W/m2. Een kleine kamer moet je er dus mee kunnen verwarmen. Als je de 15 m3 terugrekent naar PV en een warmtepomp inzet, kom je gunstiger uit. Veiligheidshalve zou ík echter een pelletketeltje bijzetten.
Er is een website -http://www.onspassiefhuis.nl/- waar je alles kunt lezen over de keuzes die de bouwer, Jos Rademakers, heeft moeten maken bij het laten neerzetten van dit passiefhuis. De enige verwarmingsbron in huis is een pelletkachel die automisch aan of uit gaat adhv de (klok)thermostaat. Via het ventilatiesysteem (met warmteterugwinning) wordt de warmte door de woning verdeeld. Daarnaast heeft hij voor zijn warmwater voorziening een Vitocal 160A warmtepompboiler van Viessmann. Die luchtwarmtepomp gebruikt de warmte uit de woning voor warm water en koelt tegelijkertijd de bijkeuken. Hij houdt ook een blog bij, zodat je o.a. ook kan volgen hoe hij door deze koude winter van 2009/2010 heen is gekomen. Een stukje daaruit:
1 februari, maandag
Alweer een sneeuwdag. Een onvoorstelbare winter.
Gisteren was een topdag voor het huis. Sneeuw en zon! En inderdaad geheel geen verwarming nodig!
De pelletkachel heeft meer dan 36 uur niet gebrand. Gisteren was het ruim 22 graden in de hele woning. Je merkt dat de zon weer meer uren maakt en in kracht wint.
Tot nu toe 42 zakken pellets verbruikt, nog 1/3 deel van de voorraad over. We beginnen nu aan de 'reservevoorraad', speciaal ingekocht voor als het een strenge winter zou worden of als de berekeningen niet zouden kloppen. Die berekeningen kloppen, de winter klopt ook.
Rechtstreekse link naar zijn blog: <http://www.onspassiefhuis.nl/bouwblog.html>

Ik ben zelf ook op bezoek geweest in het huis op de 'open passiefhuis dagen' op zondag 8 november jl. en heb nog met de architect Henk Ariëns en later ook met Jos zelf gesproken. Ik zou iedereen hier aanraden om zoiets een keer te gaan doen, omdat het altijd erg inspirerend werkt om met mensen te praten die actief bezig zijn met energiebesparing en duurzame energie. Dit in tegenstelling tot de treurniswekkende gesprekken die je soms kunt hebben met cynische collega's of argwanende buren over datzelfde onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

el jonco schreef op zondag 21 maart 2010 @ 08:55:

Waarom zie ik niemand de afweging maken hoeveel CO2 er bespaard wordt met maatregelen?
De mens is nu eenmaal een home-economicus. Zit in de genen ingebakken. Je kunt dat wel ontkennen, maar dan bereik je je doel niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smaken verschillen, persoonlijke situaties ook, maar mijn boilertje fluisterde net tegen me, terwijl de zon flink doorkwam voor vandaag : "Better to have it and not need it than to need it and not have it"
we komen nooit uit die discussie, en dat is goed, want als je niet weet wat je moet kiezen, dan neem je gewoon maximaal, desnoods van beide, want wat je ook doet;
wat je energie-leverancier levert is altijd ruk, en weinig inspirerend.

/edit : er komt kneiter blauwe lucht aan met een noord westen windje :
http://www.sat24.nl/frame.php?html=view&country=nl

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:58
Cyberpope schreef op zondag 21 maart 2010 @ 09:02:
[...]

De mens is nu eenmaal een home-economicus. Zit in de genen ingebakken. Je kunt dat wel ontkennen, maar dan bereik je je doel niet.
Daarbuiten is een terugverdientijd ook de makkelijkste manier om er zeker van te zijn dat je investering ook ecologisch opbrengt.
Een product dat 100 euro kost kan in het slechtste geval (rechtstreeks en onrechtstreeks) 100 euro aan fossiele brandstoffen gebruikt hebben om te produceren.
Als dat product echter over zijn levensduur slechts voor 10 euro aan fossiele brandstoffen bespaard, dan is de kans groot dat je ecologischer bezig was geweest door de investering niet te doen en gewoon 10 euro aan fossiele brandstof had gebruikt.
Levert het je een besparing van 100 euro op nog voor het product aan het einde van zijn levensduur is, dan kan je aannemen dat de investering niet alleen economisch, maar ook ecologisch een voordeel oplevert.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

el jonco schreef op zondag 21 maart 2010 @ 08:55:
TVT is juist belangrijk! Hoe korter de TVT, des te eerder kun je weer investeren in nog meer verbeteringen. Ook ecologisch bewuste mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Cyberpope schreef op zondag 21 maart 2010 @ 09:02:
Ik vind het zo gek dat dit kennelijk wel geldt voor een investering als bv. zonnestroompanelen maar ineens weer niet voor een auto of een eetkamertafel. Het argument is dan dat een auto of een tafel 'leuk' zijn en zonnestroompanelen niet. De auto of de tafel hoeven geen terugverdientijd te hebben maar de zonnestroompanelen wel...

Het zal aan mij liggen maar ik begrijp dat niet helemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 21-03-2010 10:36 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik ben nog steeds aan het zoeken naar vloerverwarming ondersteuning om beslagen op het ijs te komen, als ik binnenkort tegenover een (hiermee) ervaren installateur zit.
Ik kwam dit tegen bij http://www.resourcesolar.nl/ en dan bij de link " particulier", deze pdf;
http://www.resourcesolar....warming_ja_of_nee.pdf.pdf
Die hebben naar eigen zeggen erg veel ervaring.

Kent iemand ze?

Ik wil nl 3 sets heatpipes van 24 of 25 buizen, met een boiler van 400l en indien mogelijk op zolder nog een kleintje van 50-60l.
Door zo'n artikel ben geneigd om voor veel minder te gaan.

Daar wordt keihard afgeraden om een te groot / groter (wat is te groot in een huishouden met 4 personen) te nemen.

Kan ik mijn huis (gedeeltelijk) verwarmen met zonne-energie?
Het antwoord op deze veel gestelde vraag is eigenlijk simpel: helaas dat kan niet!

~~~ zie rest van pdf file
Nut van een grotere zonneboiler
Een grotere zonneboiler is een noodzakelijke keuze om bij hogere tapvraag dan 100l/dag toch de dekkingsgraad van 50 % te halen, daar geldt gewoon evenredigheid: dubbele tapvraag geeft dubbele zonneboiler. Zo is de grootste zonneboiler in Nederland, bij Perfetti-van Melle te Breda, gedimensioneerd op 2400 m2 voor een tapvraag van 100m3/dag. [deze installatie wordt door ons beheerd !].
Toegepast in huishoudens met een normale tapvraag (ca 100 l/dag)kan een groter collectoroppervlak zich echter slecht nuttig maken, want nu zal op mooie zomerdagen het warmte aanbod uit de collectoren groter zijn dan de energievraag. Natuurlijk zal bij laag zonaanbod er wel wat meer nuttige warmte worden geproduceerd maar toch geeft over het hele jaar gezien het extra collectoroppervlak weinig extra opbrengst. Dus: de kosten /baten ofwel terugverdientijd van de zonneboiler wordt ongunstiger.
Zie ook de figuur: de opbrengstlijn van de “vergrote zonneboiler” ligt van maart tot oktober ruim boven de vraag-lijn, het rood gearceerde vlak is de overtollige warmte.
Dit verklaart dat men alleen grotere zonneboilers ziet (tot 6 m2 en 300l opslag) als niet zozeer naar economie of terugverdientijd wordt gestreefd als wel naar een maximale zonbijdrage. De koppeling aan de ruimteverwarming laat alleen de vraag toenemen wanneer er toch al een tekort is. De toepassing van lage temperatuurverwarming doet daar niets aan af.
De huidige subsidieregeling van SenterNovem geeft boven de 6 m² een bedrag aan subsidie dat niet gerelateerd is aan de werkelijke besparing maar aan wat zo’n systeem zou kunnen opbrengen als het goed gebruikt wordt (lees: veel warmwater gebruiken). Hierdoor kan er wel eens een scheef beeld ontstaan en wordt eigenlijk teveel subsidie gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het wel of niet uitrekenen van TVT voor diverse gebruiksartikelen is heel eenvoudig te verklaren:
Een tafel en stoel is noodzaak. Zonder kun je niet zitten en spullen neerzetten.
Maar zonder PV of zonneboiler etc kunnen we nog prima comfortabel leven.
We ruilen dan gewoon wat meer geld in om dit comfort te kopen. (Gemakszucht) >:)
Nog wat algemener, het draait om motivatie versus gemakszucht.
En geld is voor velen een motivator. Maar de motivatie die daarvan uitgaat is wel wat vreemd.
Het blijkt zo te zijn, dat een welgemeend bedankje langer wordt onthouden dan een financiële bonus. (Werk)
Bij de keuze voor wel of niet een auto, is geld ook niet het doorslaggevende argument.
Dat is alleen wel zo, als je het geld er werkelijk niet voor hebt.

Volgens mij is dus motivatie de drijfveer. En mensen worden op verschillende manieren gemotiveerd.
Helaas heeft ook onze overheid en politiek dit meestal niet begrepen. ;(

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat van die auto of tafel komt omdat je die nu eenmaal -ook- nodig hebt.

al was het maar om je prettig te voelen bij het diee dat je met een auto en een tafe meedoet met de rest van nederland, als kuddedier/mens.

laten we wel even buiten beschouwing dat je met eeen auto best wel veel co2 uitstoot hebt, maar de overweging iets/ov/ auto, maakt ieder voo zichzelf, niet alleen op basis van kosten of uitstoot.

dus de keus zelf energie opwekken, of gewoon van het nutsbedrijf kopen is er een op basis van geld, want om met een reclameleus te spreken, stroom=gewoon stroom. de enige argumenten zijn dan kosten en opbrengst, die kun je uitdrukken in euros, en in co2 verbuik, waarbij oor veel mensen co2 verbuiksreductie een "bijzaak"is, als dat niet terug kan worden verdiend. mensen willen toch wel graag een beloning voor hun inspanningen. en zoals anne al zei. ook iemand die bewust is van zijn c02 verbuik kan zijn geld maar een keer uitgeven.

je kiest tenslotte ook de aanbieder die het goedkoopst die kwaliteit kan leveren die je wilt. ook bij de aanschaf van PV of WTW of zoneboilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

JeroenH schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:35:
[...]
Het argument is dan dat een auto of een tafel 'leuk' zijn en zonnestroompanelen niet. De auto of de tafel hoeven geen terugverdientijd te hebben maar de zonnestroompanelen wel...

Als er nu 3 vrouwen op dit forum zouden zijn die meedoen in deze discussie, dan zou snel duidelijk worden welk deel van het financiele budget waar voor gebruikt mag/moet worden.
ha ha ha
Tja die zijn er hier niet, he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Om in termen van auto's te praten. Afgelopen vrijdag weer een onderhoudsbeurt aan mijn auto gehad. Kosten. 2 panelen van 185Wp bij Solarking.

En het was niet eens zo'n gekke onderhoudsbeurt, klein onderhoud, remschijven/remblokken vervangen, nieuwe ruitenwissers, vloermattensetje en onderzoek naar stuurproblemen ( die zijn opgelost ). kosten ruim 620 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik Keessie schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:28:
[...]

Het is inderdaad excl btw, maar een 240Wp HDE4 paneel voor onder de 750 euro heb ik niet eerder gezien. Ondertussen wel een andere Duitse leverancier gevonden die 775 euro rekent. Die is niet meer binnen rijafstand, maar het geeft wel aan dat de prijzen toch zijn gezakt daar. In Nederland ben ik ze nog niet onder de 950 euro tegengekomen (als ze al verkrijgbaar zijn).
Ik heb mijn panelen vorig jaar bij een Duits bedrijf uit Aachen gekocht. Ik heb het ook door een Duitse installateur laten installeren. Misschien dat je dat bedrijf nog wilt proberen.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
flitspaal.nl schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:35:
Om in termen van auto's te praten. Afgelopen vrijdag weer een onderhoudsbeurt aan mijn auto gehad. Kosten. 2 panelen van 185Wp bij Solarking.

En het was niet eens zo'n gekke onderhoudsbeurt, klein onderhoud, remschijven/remblokken vervangen, nieuwe ruitenwissers, vloermattensetje en onderzoek naar stuurproblemen ( die zijn opgelost ). kosten ruim 620 euro.
En nu omrekenen naar 'omgekeerde terugverdientijd'...
Hoe lang gaat zo'n paneel mee en hoe lang heb je profijt van die reparatiebeurt? ;) (er zijn weinig auto's die 20-30 jaar meegaan na een dergelijke reparatie)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:49
SasJo schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:07:

Zo is de grootste zonneboiler in Nederland, bij Perfetti-van Melle te Breda, gedimensioneerd op 2400 m2 voor een tapvraag van 100m3/dag. [deze installatie wordt door ons beheerd !].
Dat is niet de grootste zonneboiler. In mestkalverstallen worden zonneboilers van zo'n 10 of 20 m³ standaard ingezet. Dat zijn mooie vaten, hoor: RVS tank, isolatie en daaromheen hout. Het ziet er uit als de ketel van een vroeg-19e eeuwse stoomlocomotief!

[ Voor 0% gewijzigd door basfromasd op 21-03-2010 11:57 . Reden: Verkeerd gelezen. Het is inderdaad een enorme installatie! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de meterstand opgenomen voor de jaarafrekening.
Verbruik gas met zonneboiler 1351m3
Verbruik 1 jaar eerder zonder zonneboiler 1751m3
Daling van 22,8% niet gecorrigeerd voor graaddagen nog
Daarbij moet ook nog vermeld worden dat de zonneboiler geen volledig jaar draait (11 mnd) en dus nog een belangrijke maand voor de opbrengst wordt toegevoegd.
Electriciteit verbruik 3975kWh
Jaar eerder 4994 kWh
Daling 20,4% (de besparingen gelden niet voor het gehele jaar, werkelijk jaarverbruik op dit moment rond 3500kWh op jaarbasis)

Verwachting komend jaar:
Door spouwmuurisolatie het gasverbruik nog verder naar beneden (blij als ik hiermee onder de 1000m3-grens zal komen wat toch wel realistisch moet zijn)
Houtkachel op cv moet het gasverbruik verder minimaliseren.

Electriciteitsverbruik probeer ik verder naar onder te krijgen door apparatuur te vervangen voor zuinigere en ook nog beter naar het sluipverbruik te kijken.

De grootste zonneboiler van nederland:
http://www.stichtingmilie...verbosch-in-den-haag.html

Let op de besparing van het gasverbruik in het artikel en vergelijk dat eens met mijn besparing in %, het is wel toevallig

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:32:
[...]
Vergeet niet dat in de meeste SV wijken helemaal geen gasleiding ligt, dus je hebt geen enkele opvang als het echt extreem koud is
Er is natuurlijk nog een andere mogelijkheid O-)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:58
JeroenH schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:35:
Ik vind het zo gek dat dit kennelijk wel geldt voor een investering als bv. zonnestroompanelen maar ineens weer niet voor een auto of een eetkamertafel. Het argument is dan dat een auto of een tafel 'leuk' zijn en zonnestroompanelen niet. De auto of de tafel hoeven geen terugverdientijd te hebben maar de zonnestroompanelen wel...

Van 'leuke' dingen is het ook veel minder evident om te bepalen wat ze waard zijn.

Ga maar eens in geld uitdrukken wat het waard is om een keer snel en droog boodschappen te doen ipv met de fiets, of wat het waard is om ergens heen te gaan en 's nachts te kunnen terugkomen.
Of wat het waard is om een mooie stoel/tafel te hebben ipv 1 die je minder mooi vind.

Op het moment dat 2 goederen wel perfect vergelijkbaar en onderling uitwisselbaar zijn zal bij de meeste mensen uiteraard weer wel de prijs de bepalende factor zijn. Tussen 2 auto's die jij exact even mooi, degelijk, functioneel, etc... vind zal je waarschijnlijk de goedkoopste kiezen.

Voor de meeste mensen zijn ook elektriciteit en verwarming zo'n producten. Met 1 kWh groene stroom kan je exact hetzelfde doen als met 1 kWh stroom uit kolen.
Hoe zwaar die nauwelijks in te schatten ecologische kost voor jou weegt zal sterk van persoon tot persoon afhangen.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Pagina: 1 ... 60 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.