Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.998 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:21:
[...]

Volgens mij heb je die vloerverwarmingsverdeler, ook nodig ivm de doorstroming van je vloer.
Als je de vloer rechtstreeks aan je installatie zou knopen, heb je kans dat het warme water niet door je vloerverwarmingsslangen gaat lopen.
Die slangen hebben meer weerstand als de radiatoren. Je kan dan het risco lopen dat de vloer maar voor de helft of minder warm wordt.
je hebt ook nog RTL ventielen. dat is een "thermostaat" die niet de omgeving, maar de watertemp meet, en aan de hand daarvan open of dicht gaat, en dan wel, pas open als het water onder een bepaalde temperatuur komt, en dat is dan de temperatuur waaree het uit de vloer stroomt, dus de retour temperatuur. je monteert een rtl ventiel niet gewoon in de plaats van een radiator, maar na de retour uit uitgang van een radiator. het water stroomt dan al redelijk afgekoeld in de vloer, en stroomt pas door als het onder een bepaalde temperatuur komt.het nadeel wat daar aan zit is in mijn ogen dat je er dus een tweede thermostaatkraaan bij krijgt waar je bij moet kunnen en dat is niet erg fraai in een badkamer denk ik.
ik zat dus wel te denekn aan een vloerverwarmingsverdeler, aar asl die dan weer ( mete en standaardpomp) minstens 30 watt gebruikt vind ik dat vrij "duur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
NielsTn schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 08:56:
[...]

dank je, en ik weet dat er ketels zijn waar een z.g. waterblok (wat dat is, beats me) in is gebouwd, en dus niet even te wisselen zijn. Echter onderzoek en navraag: Intergas heeft een redelijk universele pomp in de ketels zitten (Wilo/Grundfos), en geen waterblok aan/in de pomp. Dus te vervangen AFAIK.
dat meende ik ook te zien toen de monteur de intergas open had. gewoon een pomp, 13 cm of zo.

op de site van grundfoss over de alfa 2 en de magna.. ( erg interesant om eens door te lopen btw) spreken ze steeds van een makkelijke verbindingsstekker. ik snap niet zo goed war er makkelijk aan is in een "vervangingsoperatie" want dat betekent dat je eerst die stekker op je kabel moet aansluiten, en dan moet je weer weten wat waar aan vast moet...

ik snap het gedoe met die aansluiitng ook niet zo goed, want volgens mij zijn het gewoon 2 of 3 draden, die je ergens aan vast moet schroeven.

ik kan me verder wel voorstellen dat die grundfosspompen in je ketel wel een speciaal product zijn om goed samen te werken met die specifieke ketel. het serienummer of typeplaatje zat ook vast zo zijn dat je er aan kunt zien dat ze voor de intergas ketel zijn gemaakt.

let wel op wat voor pomp j neemt want er zijn best nog verschillende tpen van de alfa geloof ik.. moet ej bijvoorbeeld RVS nemen, of een "gewone" de intergas is waterzijdig (radiator) van koper, en heeft zo dus geen last van zuurstof in de leidingen. hoe zit dat dus met de pomp? anders kun je daar corrosie krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:51:
[...]

je hebt ook nog RTL ventielen. dat is een "thermostaat" die niet de omgeving, maar de watertemp meet, en aan de hand daarvan open of dicht gaat, en dan wel, pas open als het water onder een bepaalde temperatuur komt, en dat is dan de temperatuur waaree het uit de vloer stroomt, dus de retour temperatuur. je monteert een rtl ventiel niet gewoon in de plaats van een radiator, maar na de retour uit uitgang van een radiator. het water stroomt dan al redelijk afgekoeld in de vloer, en stroomt pas door als het onder een bepaalde temperatuur komt.het nadeel wat daar aan zit is in mijn ogen dat je er dus een tweede thermostaatkraaan bij krijgt waar je bij moet kunnen en dat is niet erg fraai in een badkamer denk ik.
ik zat dus wel te denekn aan een vloerverwarmingsverdeler, aar asl die dan weer ( mete en standaardpomp) minstens 30 watt gebruikt vind ik dat vrij "duur"
Ik heb die RTL ventielen aan het eind van de vloerverwarmingsslangen zitten.
Zo kan ik per ruimte de temeperatuur van de vloer regelen.
De badkamer vloer staat wat warmer als de vloer in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:25
Mistraller schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 23:47:
[...]

WoooooooT!!! Is dit gewoon een experiment of geeft het aantoonbaar een beter rendement?
Komt van PolderPV
Deze hing in de nok waar het warm was. Bij 85 graden C schroeft ie het vermogen terug,
Door de warmte daarboven en de slechte koeling ging de boel al snel naar 400 watt en minder.
Nu met deze extreme koeling bleef de max op 500 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:58:
[...]

Ik heb die RTL ventielen aan het eind van de vloerverwarmingsslangen zitten.
Zo kan ik per ruimte de temeperatuur van de vloer regelen.
De badkamer vloer staat wat warmer als de vloer in de hal.
ok, dan heb je op je rtl ventiel denk ik nog een gewone thermostaatknop gemonteerd.

in eenbadkamer wordt een rtl ventiel/ vloerverwamring vaak na de radiator geplaatst. maar
ik zag idd dat dat niet perse noodzakelijk is.
met lage temperatuurverwarming zal de vloer ook snel te heet worden..
70 graden in je vloer laten stromen is zeker bij een tegelvloer niet geschikt.. en in iedergeval ook te warm voor je gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:33:
[...]

ok, dan heb je op je rtl ventiel denk ik nog een gewone thermostaatknop gemonteerd.
Het rtl ventiel is compleet met thermostaatknop
merk is heimeijer geloof ik.

de radioator in de douche heeft een thermostaatkraan met een draadje.
dat ding meet de temp dus niet op de radiator maar een stukje verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb/had een wtw besteld, maar heb nu ernstige twijfels, wellicht dat hier mensen hun licht erover kunnen laten schijnen.

Mijn situatie is dat ik de afvoer van de douche apart heb en daar dus een WTW op kan plaatsen.
Echter het probleem is de waterleiding. De leiding die van de WTW afkomt zou dan alleen naar de douche en de CV ketel moeten lopen.

Echter ik was van plan mijn 22mm leiding die naar boven loopt te onderbreken voor de WTW-leidng.
Hierop zit:
Douche
Badkraam
Wastafelkraan
WC-douche
Wasmachine
CV

Ik woon alleen met soms mijn vriendin over. Meestal gebeuren er geen andere dingen tijdens het douche. Echter Bries waarschuwde mij voor:

- lauw water uit tappunten die eigenlijk koud water wensen
- te hoge drukval in de doucheWTW wanneer toch gelijktijdig met de douche een ander tappunt wordt gebruikt(denk aan wasmachine)

In hoeverre denken jullie dat het raadzaam is om hem nu wel of niet te plaatsen???

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Cyberpope schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:32:
Ik woon alleen met soms mijn vriendin over. Meestal gebeuren er geen andere dingen tijdens het douche.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Cyberpope. Ik heb zo'n zelfde douche WTW. Bij mij zitten dezelfde zaken als bij jou op plus het bad. En inderdaad is het zo dat als er iemand douchet dat je dan bij bijvoorbeeld een wasbak geen koud water meer kunt tappen. Ikzelf heb dit nooit als een probleem gezien. De drukval zal inderdaad hoger zijn. Bij mij gaat er een 15 mm leiding naar boven dus mijn drukval is nog veel groter. Nooit iets van gemerkt dat mijn wasmachine daar last van heeft. het zal hooguit iets langer duren eer hij genoeg water heeft. En hij heeft dan wel voorverwamd water. Dus dat is alleen maar positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik woon alleen met soms mijn vriendin over. Meestal gebeuren er geen andere dingen tijdens het douche
jaja...
Kan je er toch foto's bij doen ter verduidelijking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
Ik heb/had een wtw besteld, maar heb nu ernstige twijfels, wellicht dat hier mensen hun licht erover kunnen laten schijnen.

Ik woon alleen met soms mijn vriendin over. Meestal gebeuren er geen andere dingen tijdens het douche. Echter Bries waarschuwde mij voor:

- lauw water uit tappunten die eigenlijk koud water wensen
- te hoge drukval in de doucheWTW wanneer toch gelijktijdig met de douche een ander tappunt wordt gebruikt(denk aan wasmachine)

In hoeverre denken jullie dat het raadzaam is om hem nu wel of niet te plaatsen???
Is het verplicht om de WTW leiding ook naar je CVketel te leiden? In mijn eigen geval wil ik eigenlijk alleen de WTW unit aansluiten op de koudwater kraan van de douche zelf. Ergo de warmte die ik terugwin met mijn WTW unit wordt alleen gebruikt voor de douche en nergens anders.

Is dat in jou situatie ook geen oplossing? Dan krijg je tenminste overal koud water waar jij koud water uit wenst.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

flitspaal.nl schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:02:
Is het verplicht om de WTW leiding ook naar je CVketel te leiden? In mijn eigen geval wil ik eigenlijk alleen de WTW unit aansluiten op de koudwater kraan van de douche zelf. Ergo de warmte die ik terugwin met mijn WTW unit wordt alleen gebruikt voor de douche en nergens anders.
Nee niet verplicht, maar dan is het rendement ook lager (15%, NEN 5128)
Is dat in jou situatie ook geen oplossing? Dan krijg je tenminste overal koud water waar jij koud water uit wenst.
Helaas niet.... Dan zou ik de hele badkamer moeten openbreken en dat is geen optie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Woodski schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:56:
jaja...
Kan je er toch foto's bij doen ter verduidelijking ?
Foto's van dichte kranen zijn er genoeg op internet te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:06:
[...]

Nee niet verplicht, maar dan is het rendement ook lager (15%, NEN 5128)
15% lager of totaalrendement is dan ngo maar 15% (ipv 50/60% die het is als je hem op beide aansluit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat rendementsverschil is dan dus omdat de ketel gewoon heet water blijft maken van kouyd water, en dus hard moet werken en bijna net zoveel warm water gaat leveren dan anders, omdat er maar weinig water wordt bijgemengd in de kraan van je douche.

sluit je hem aan op de ketel en de ouche dan krijgt de ketel voorverwarmd water, waardoor die dus een stuk minder hard hoeft te werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:13:
[...]

Het rtl ventiel is compleet met thermostaatknop
merk is heimeijer geloof ik.

de radioator in de douche heeft een thermostaatkraan met een draadje.
dat ding meet de temp dus niet op de radiator maar een stukje verderop.
dat kan, maar zonder de thermostaatknop is het al het rtl ventiel. het rtl ventiel laat het pennetje uit de "kraan" schuiven als de temperatuur lager is dan ingesteld. de thermostaatknop die je er op kunt zetten duwt het pennetje terug als de ruimte warm genoeg is. als het water te heet is drukt het rtl ventiel het pennetje terug in de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:29:
[...]

dat kan, maar zonder de thermostaatknop is het al het rtl ventiel. het rtl ventiel laat het pennetje uit de "kraan" schuiven als de temperatuur lager is dan ingesteld. de thermostaatknop die je er op kunt zetten duwt het pennetje terug als de ruimte warm genoeg is. als het water te heet is drukt het rtl ventiel het pennetje terug in de kraan.
Niet de ruimte warm genoeg, maar die thermostaatknop die er opzit stel je de temperatuur van het retourwater mee in.

Thermostaatknop is mischien verkeerde benaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

engelbertus schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:26:
dat rendementsverschil is dan dus omdat de ketel gewoon heet water blijft maken van kouyd water, en dus hard moet werken en bijna net zoveel warm water gaat leveren dan anders, omdat er maar weinig water wordt bijgemengd in de kraan van je douche.
Dat is niet de reden want er wordt dan juist veel 'koud ' water bijgemend. Waar je eerst 1/3 deel koud water van 10 graden nodig hebt om tot 38 graden douchewater te komen heb je dan misschien wel 2/3 deel koud water nodig omdat dat ineens 25 graden warm is.

Wat de echte reden is van het rendementsverschil is weet ik niet exact. Bij ons zie ik vooral een practisch probleem ontstaan wanneer ik alleen de koude kraan voor zou verwarmen. Ik denk dat de ketel dan niet goed meer werkt. Wij hebben een douchespaarkop. De warmwaterflow is nu soms al bijna zo laag dat de CV uitspringt. Er is een minimale flow nodig, anders springt hij niet aan.

Nu we het toch over WTW systemen hebben. Is het een probleem als je water, voorverwarmd door de WTW, rechtstreeks je zonneboilervat in laat lopen? Of, zorgt dat voor ongewenste effecten in de zonneboiler. Ik kan me voorstellen dat het voorverwarmde water sneller stijgt dan kouder water onderin het vat waardoor de doorstroming misschien niet goed is.

[ Voor 14% gewijzigd door windfreak op 18-03-2010 12:44 . Reden: WTW - zonneboiler vraag ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30
engelbertus schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:26:

sluit je hem aan op de ketel en de ouche dan krijgt de ketel voorverwarmd water, waardoor die dus een stuk minder hard hoeft te werken ?
Paar pagina's geleden wat metingen gezien: Het probleem van alleen aansluiten op de koude douche-aanvoer is dat er niet genoeg koud water stroomt om alle energie uit het warme afvoerwater te halen.
-het afvoer water aan de onderkant van de WTW was nog bijna net zo warm als aan de bovenkant: veel energie gaat dus alsnog verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het verschil in het debiet zit. Als je zowel warm (via de CV) als koud aansluit op je douchekraan, dan loopt het voledige debiet via de WTW. Er stroomt meer water door waardoor de temperatuur lager blijft, het temperatuurverschil met het afvoerwater hoger is en dus meer warmte uitgewisseld kan worden.

Je zou ook een langere douche WTW kunnen gebruiken. Om meer warmte uit te wissellen heb je namelijk meer oppervlakte nodig, een hoger temperatuurverschil of een hoger debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
windfreak schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:39:
Nu we het toch over WTW systemen hebben. Is het een probleem als je water, voorverwarmd door de WTW, rechtstreeks je zonneboilervat in laat lopen? Of, zorgt dat voor ongewenste effecten in de zonneboiler. Ik kan me voorstellen dat het voorverwarmde water sneller stijgt dan kouder water onderin het vat waardoor de doorstroming misschien niet goed is.
Je spoelt de warmte in ieder geval niet naar het riool, dus je hebt het opgevangen. Dat het dan vermengt onderin je boiler: vette pech voor de boiler zou ik zeggen. Met die 6 of 8 bar op je waterleiding zit het met die doorstroming wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

IJsbeer schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:13:
[...]

15% lager of totaalrendement is dan ngo maar 15% (ipv 50/60% die het is als je hem op beide aansluit).
Volgens de documentatie 15% lager.. Dus geen 15%

zie: http://www.dutchsolarsyst...%20DWTW%20versie%204a.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

SpiceWorm schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:57:
[...]

Je spoelt de warmte in ieder geval niet naar het riool, dus je hebt het opgevangen. Dat het dan vermengt onderin je boiler: vette pech voor de boiler zou ik zeggen. Met die 6 of 8 bar op je waterleiding zit het met die doorstroming wel goed.
Ik was niet duidelijk genoeg, ik bedoelde eigenlijk met het oog op legionella. Maar, dat zal ook wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flitspaal.nl schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:51:
Ik heb daarnet de cijfers van de eerste 3 maanden van 2009 en 2010 vergeleken. Ik durf eindelijk een uitspraak te doen over de gasbesparing van ons HR++ glas achter en 10cm extra EPS onder de vloer. De gemiddelde besparing op de gasrekening is 15%. Uitgaande van 1350m3 is dat dus meer dan 200m3 gas bespaard door HR++ glas en 10cm EPS. En dat is meer dan ik had verwacht.
Da's mooi. En wel gecorrigeerd naar graaddagen neem ik aan, want het was de 1ste 3 maanden van dit jaar een stuk kouder dan in 2009.

Als ik het bij ons vergelijk dan:
- 25% minder gas (gecorrigeerd naar graaddagen)
- 12% minder electriciteit

De gasbesparing komt mi voor rekening van de nieuwe HR ketel (die een 19jr oude HR ketel verving) die geforceerd als HR ketel draait (max. temperatuur naar 55graden gezet) gecombineerd met eens stuk waterzijdige afregeling. Verder is er nl. niet extra geisoleerd oid.

De electriciteitsbesparing is wat lastiger. Ik vermoed dat zowel de nieuwe HR ketel (veel zuinigere pomp) hieraan heeft bijgedragen, als een nieuwe 7kg 1600toeren wasmachine die een kapotte 3.5kg 1000toeren wasmachine heeft vervangen. Hierdoor wassen we nog maar de helft van het aantal keren, en de droger is veel sneller klaar natuurlijk door het hogere toerental.

Er komt nog her en der HR++ glas in, dus de invloed daarvan gaan we pas eind van dit jaar merken, maar meer dan 10% zal dat niet gaan schelen denk ik.
Verder zal dit jaar de electriciteitsrekening sowieso lager uitvallen door 700Wp aan PV...

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 18-03-2010 13:27 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de ketel verwarmt tapwater altijd tot 60 graden, of ie nou wel of geen voorverwarmd water krijgt. dat je van 10 naar 60 graden met gas verwarmd dat kost veel meer dan van 25 naar 60 graden.

je moet dus altijd evenveel "wtw verwarmd water" bijmengen, als dat dezelfde temperatuur heeft.
in beide gevallen stroomt er dus evenveel water door de door de WTW naar de douche.

en als je het nog anders wilt opschrijven, er stroomt altijd evenveel energie via de WTW naar de douche.
als er meer energie in het afvalwater zit, dan kan die niet worden overgedragen aan het aanvoerwater.

als je iets wilt doen met die energie, moet je zorgen dat je er een bestemming voor vindt, en het debiet verhogen. de kraan verder open helpt niet, want dan krijg je ook meer energie in je afvalwater, de wtw vergroten kan, maar waar moet je dan naartoe met die energie? je kan dan ook zeggen dat de WTW te groot is.

je moet dus een bestemming vinden, en die vind je bij het bereiden van het hete water, en dat kan dus doordat je daarmee tevens je debiet verhoogd hebt, waardoor de energie wel kan worden overgedragen aan het koudere aanvoerwater.

in het geval je hem ook naar de cv ketel leid, verhoogt dus het totale debiet over de WTW en daalt de temperatuur, en is er minder water nodig voor het koud bijmengen. in verhouding komt er dan weer meer water via de cv ketel,waarvan een groter deel via de WTW ( met een wat lagere temperatuur dan zonder aansluitng op je ketel.) de ketel kan nog steeds met minder energie het water op 60 graden krijgen, en is dan dus zuiniger met energie dan wanneer de WTW alleen op de douchkraan zit.

ik denk dus dat het rendement dus ook afhankelijk is van hoeveel water je uit de douche laat komen.
misschien is het zelfs efficienter om de WTW alleen op de cv ketel aan te sluiten, omdat het rendement van de ketel dan hoger is? of moduleert de ketel ook voor het bereiden van een bepaalde warmwater vraag ?
een ketel mengt toch ook zelf al koud water bij het hete water, om er 60 graden van te maken, dus die brand voor warm water op volle kracht?

dat doet ie net zo lang als je onder de douche staat. dus de ketel kan daar niet op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solutio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-07-2024
Beste Tweakers,
Na een aantal honderden pagina's hier al doorgekeken te hebben kom ik nog steeds niet tot mijn gewilde informatie. Probeer het maar even zo. Ben al een tijd aan het kijken voor panelen op mijn nieuwe toekomstige huis. Heb dit in eerste instantie berekend via metdezon.nl en dit leek me al vrij voordelig. De vraag is eigenlijk, waar zijn ze kwalitatief het goedkoopste? Er begint namelijk een beetje haast bij te komen ivm de af te sluiten hypotheek. Mocht ik hier fout zitten wordt ik natuurlijk graag gecorrigeerd. Het betreft overigens een opp. van 25m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Solutio schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:10:
Beste Tweakers,
Na een aantal honderden pagina's hier al doorgekeken te hebben kom ik nog steeds niet tot mijn gewilde informatie. Probeer het maar even zo. Ben al een tijd aan het kijken voor panelen op mijn nieuwe toekomstige huis. Heb dit in eerste instantie berekend via metdezon.nl en dit leek me al vrij voordelig. De vraag is eigenlijk, waar zijn ze kwalitatief het goedkoopste? Er begint namelijk een beetje haast bij te komen ivm de af te sluiten hypotheek. Mocht ik hier fout zitten wordt ik natuurlijk graag gecorrigeerd. Het betreft overigens een opp. van 25m2.
Over de rekenmethode van mdz is al veel te doen geweest hier.
Die is niet helemaal zoals in de werkelijkheid.

Je vraagt kwalitatief de goedkoopste, volgens mij gaat dat niet helemaal samen.
Wil je kwaliteit (hoge opbrengst, garantie etc) of de goedkoopste ?

Wat is de ligging en de hoek? Wat is je budget? Heb je ook een zonneboiler overwogen? Heb je een subsidie aanvraag gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en wat is het oppervlak van 25 m2 ?
is dat het oppervlak dat beschikbaar is, of het oppervlak aan panelen dat je wilt kopen, of het oppervlak dat je nodig hebt om ( een deel van) je verbuik op te brengen? of het oppervlak dat mdz op je dak kan leggen, of het oppervlak waar je budget voor hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Solutio schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:10:
Beste Tweakers,
Zelf installeren en shoppen in Duitsland geeft een all-in prijs van 2,80e inclusief. Als je voor Chinese panelen kiest kan die prijs naar beneden tot onder de 2,40e. Als je een gunstig dak op zuid hebt kun je per wp 0,9 tot 1 kwh /jaar opwekken.
Met bijv. SunnyDesign (of ander tooltje) kun je kijken hoeveel panelen je kwijt kan. Wil je je dak ook direct vol leggen? Je zou op 25 m2 zomaar 3700 wp (of 4,5 kwp met 18% sunpower modules) kwijt kunnen, waarmee je een gemiddeld NL verbruik kan afdekken.

Als je er echter vanuit gaat dat je flink bespaard op stroom en onder de 1500 of zelfs 1000 kwh op jaarbasis uitkomt (het kan echt met 2 personen zonder spastisch te doen/op comfort in te leveren), hoef je nog maar 1/3 van die oppervlakte vol te leggen (1/3 van de prijs! 66% korting!!) en heb je nog ruimte voor bijv. een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solutio
SpiceWorm schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:47:
[...]

Zelf installeren en shoppen in Duitsland geeft een all-in prijs van 2,80e inclusief. Als je voor Chinese panelen kiest kan die prijs naar beneden tot onder de 2,40e. Als je een gunstig dak op zuid hebt kun je per wp 0,9 tot 1 kwh /jaar opwekken.
Met bijv. SunnyDesign (of ander tooltje) kun je kijken hoeveel panelen je kwijt kan. Wil je je dak ook direct vol leggen? Je zou op 25 m2 zomaar 3700 wp (of 4,5 kwp met 18% sunpower modules) kwijt kunnen, waarmee je een gemiddeld NL verbruik kan afdekken.

Als je er echter vanuit gaat dat je flink bespaard op stroom en onder de 1500 of zelfs 1000 kwh op jaarbasis uitkomt (het kan echt met 2 personen zonder spastisch te doen/op comfort in te leveren), hoef je nog maar 1/3 van die oppervlakte vol te leggen (1/3 van de prijs! 66% korting!!) en heb je nog ruimte voor bijv. een zonneboiler.
We zijn met 2 in huis, fulltime werkende... veel stroom wordt niet gebruikt en ja wil ook een zonneboiler. Dak vol leggen en terugleveren aan het net? Had zelf 3000kwh in gedachte excl zonneboiler. (heb het me denk ik veel te lekker laten klinken met al die offertes?) Aanschaf/installatiekosten zijn te overzien tot max 15.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Solutio schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:58:
[...]

We zijn met 2 in huis, fulltime werkende... veel stroom wordt niet gebruikt en ja wil ook een zonneboiler. Dak vol leggen en terugleveren aan het net? Had zelf 3000kwh in gedachte excl zonneboiler. (heb het me denk ik veel te lekker laten klinken met al die offertes?) Aanschaf/installatiekosten zijn te overzien tot max 15.000.
Do the math.....

Voor 3000 kwh heb je 3500 wp nodig, uitgaande van een dak op het zuiden. Met de prijzen die spiceworm noemt (en die kloppen, ben ervaringsdeskundige!) kom je dan op 8500 euro. Wel dan zelf het dak op, maar is niet moeilijk, mits je geen hoogtevrees hebt. Heb je nog mooi wat over voor zonneboilert.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Solutio schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:58:
Erg nobel om flink te gaan terugleveren, maar miss kun je dan beter je geld in andere energiebesparende maatregelen stoppen (isolatie kan altijd beter ;), een warmtepomp is ook een dure grap)?

Als je idd een beetje zuinig kan doen, ben je voor eigen opwek (+/- 1000 kwh) een 1100 wp installatie nodig. Bij SolarNRG incl. installeren ben je dan < 5000 euro kwijt. En met zelf installeren kun je voor 2800 euro klaar zijn (!). Dan kun je de rest van het geld gebruiken om bijv. een zuinigere vriezer/koelkast/wasmachine aan te schaffen, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solutio
Woodski schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:17:
[...]

Over de rekenmethode van mdz is al veel te doen geweest hier.
Die is niet helemaal zoals in de werkelijkheid.

Je vraagt kwalitatief de goedkoopste, volgens mij gaat dat niet helemaal samen.
Wil je kwaliteit (hoge opbrengst, garantie etc) of de goedkoopste ?

Wat is de ligging en de hoek? Wat is je budget? Heb je ook een zonneboiler overwogen? Heb je een subsidie aanvraag gedaan?
Liever kwaliteit natuurlijk. Lig naar het zuiden met de voorkant van het huis en hoek zit op ongeveer 35 graden. Subsidie aanvraag is nog niet gedaan.
Edit: Ben niet zo snel met antwoorden, met andere dingen bezig excuses
Edit2: Hoop dat niemand tussendoor gereageerd heeft :) Warmtepomp heb ik me nog niet echt in geinformeerd. Verder is het huis goed geïsoleerd of in ieder geval niet het waard om het NOG beter te doen. Mij leek het dat ik de kosten eerder er uit heb door zoveel mogelijk terug te leveren? Begrijp in ieder geval dat zelf installeren het voordeligste is (of dat hier mensen zijn die goedkoper willen helpen dan een bedrijf :P ).

[ Voor 27% gewijzigd door Solutio op 18-03-2010 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Solutio schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:18:
[...]
Liever kwaliteit natuurlijk. Lig naar het zuiden met de voorkant van het huis en hoek zit op ongeveer 35 graden. Subsidie aanvraag is nog niet gedaan.
Zuid op 36 graden is perfect, jouw ligging is dus zeer optimaal.
Voor zonneboilers krijg je zo subsidie.
PV is jaar lijks een loterij. De laatste was 3 weken geleden
Verder is het huis goed geïsoleerd of in ieder geval niet het waard om het NOG beter te doen. Mij leek het dat ik de kosten eerder er uit heb door zoveel mogelijk terug te leveren? Begrijp in ieder geval dat zelf installeren het voordeligste is (of dat hier mensen zijn die goedkoper willen helpen dan een bedrijf :P ).
Ik denk dat velen dat niet met je eens zijn.
Ik ken je situatie niet maar heb je HR++ glas, extra vloer isolatie, tochtstrips, lage termperatuur verwarming etc ?
Wat je kan besparen hoef je niet terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 21:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik ben op zoek naar een vervanger van de huidige beeldbuistv

wat zijn op dit moment lcd's met het laagste energieverbruik?
ik meende dat samsungs nieuwste tvs een laag energieverbuik hebben, maar als ik hier kijk is dat nog 170 watt

ik zag laatst dacht ik een sharp draaien met iets van 70 watt op een metertje ernaast, maar die heeft geen CI module voor ziggo volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:49
Wat betreft lauw water uit de verschillende tappunten:
Douche: geen probleem. Daar doe je het juist voor.
Badkraan: idem
Wastafelkraan: het is juist lekker als je je handen wilt wassen en het is niet zo koud.
WC: dat is wel zonde. Treedt alleen op als je vlak voor of tijdens het douchen doortrekt.
Wasmachine: Als je tijdens het douchen wast kun je elektriciteit besparen!
CV: prima. Spaart gas.

Alleen de drukval kan een probleem zijn als je die 22 mm ook echt nodig hebt. In de praktijk heb ik daar geen last van (ik heb een douchebak WTW van Bries, geen douchevalpijp WTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
windfreak schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:39:

Nu we het toch over WTW systemen hebben. Is het een probleem als je water, voorverwarmd door de WTW, rechtstreeks je zonneboilervat in laat lopen?
Ik heb het al jaren op die manier. Het aardige is dat je het effect van de WTW kunt aflezen op het display van de zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Solutio schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:18:
[...]
Edit: Ben niet zo snel met antwoorden, met andere dingen bezig excuses
Edit2: Hoop dat niemand tussendoor gereageerd heeft :) Warmtepomp heb ik me nog niet echt in geinformeerd. Verder is het huis goed geïsoleerd of in ieder geval niet het waard om het NOG beter te doen. Mij leek het dat ik de kosten eerder er uit heb door zoveel mogelijk terug te leveren? Begrijp in ieder geval dat zelf installeren het voordeligste is (of dat hier mensen zijn die goedkoper willen helpen dan een bedrijf :P ).
Terugleveren (een negatief jaarverbruik) is helemaal niet zo lucratief. De stroom achter de meter is namelijk maar een 5 cent /kwh waard, dus de netbeheerder is gek als hij er meer voor zou geven. Ze stellen daarnaast alles in het werk om je er niets voor te hoeven geven.
Om het op te wekken kost het jou een 20 cent / kwh (zonder subsidie, op de goedkope manier installeren).

Is het huis al volgens passiefhuis standaard geïsoleerd? Met behulp van passiefhuis renovatie technieken kun je de warmtevraag van een huis tot wel 90% verminderen. Economisch ook nog verantwoord trouwens, flink beter trouwens dan zonder subsidie pv aanleggen.
Voor veel mensen is isolatie een ja/nee vraag, terwijl er tussen 3 of 30 cm isolatie een wereld van verschil zit (m.n. in je energierekening en comfort). Passiefhuizen hebben de toekomst. (Geheel zonder commerciële belangen gepost trouwens).

Check idd ff www.energiesubsidiewijzer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
subsidie op zonneboilers van agentschap NL (duurzame warmte) is voor huizen van voor 1januari 2008, dus krijg je met nieuwbouw geen subsidie voor....
sommige gemeentes hebben zelf nog andere subsidies voor duurzame warmte of PV etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
sander817 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:10:

ik meende dat samsungs nieuwste tvs een laag energieverbuik hebben, maar als ik hier kijk is dat nog 170 watt

ik zag laatst dacht ik een sharp draaien met iets van 70 watt op een metertje ernaast, maar die heeft geen CI module voor ziggo volgens mij
Werkt dit:
http://www.youtellme.nl/v...-639-1176-2&tablemode=top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
basfromasd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:17:
[...]
WC: dat is wel zonde. Treedt alleen op als je vlak voor of tijdens het douchen door
Dat treedt alleen op als je tijdens het douchen doortrekt. Het duurt een een tijdje voordat de WTW is opgewarmd, tegen die tijd is de spoelbak al wel weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Ik ben daar op zoek naar geweest en heb van Sony LCD's gevonden die erg energiezuinig zijn en daarnaast ook nog volledig Ziggo gecertificeerd zijn. Een weblink naar kieskeurig: <klik hier>

Op het review tabblad van het 46 inch model beweert een zekere 'Stitch' het volgende:
"Het verbruik af fabriek is +/-98 watt, dit komt overeen met wat er in de gebruiksaanwijzing staat beschreven. Heb zelf de tv zo ingesteld dat het verbruik +/- 68 watt is en uiteraard met een mooi beeld. Het is onvoorstelbaar zo laag verbruik van een 117 cm scherm."
Voor een 46inch model zou een energieverbruik van 68 watt wel een heel laag verbruik zijn. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solutio
Woodski schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:43:
[...]

Zuid op 36 graden is perfect, jouw ligging is dus zeer optimaal.
Voor zonneboilers krijg je zo subsidie.
PV is jaar lijks een loterij. De laatste was 3 weken geleden

[...]

Ik denk dat velen dat niet met je eens zijn.
Ik ken je situatie niet maar heb je HR++ glas, extra vloer isolatie, tochtstrips, lage termperatuur verwarming etc ?
Wat je kan besparen hoef je niet terug te leveren.
Geen HR++ Maar wel dubbelglas met isolerende waarde van 2,2? HR++ nog rendabel om te vervangen?
Vloer is volledig voorzien van vloerverwarming, hoe geïsoleerd durf ik niet te zeggen, moet ik navragen.
Tochtstrips komen waar nodig.
Verwarming komt een (ff nakijken)
Passiefhuis is ook nieuw in mijn oren, goed dat ik hier toch maar gepost heb. Ga eens verder op zoek passiefhuis standaarden. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Solutio schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:35:
[...]

Geen HR++ Maar wel dubbelglas met isolerende waarde van 2,2? HR++ nog rendabel om te vervangen?
Vloer is volledig voorzien van vloerverwarming, hoe geïsoleerd durf ik niet te zeggen, moet ik navragen.
Tochtstrips komen waar nodig.
Verwarming komt een (ff nakijken)
Passiefhuis is ook nieuw in mijn oren, goed dat ik hier toch maar gepost heb. Ga eens verder op zoek passiefhuis standaarden. Bedankt.
Passiefhuis renovatie:
http://gentledescent.word...passive-house-renovation/
http://www.energieinstitu...8713a4aba44715a75150c57c2
http://www.passivhaustagu..._using_Passive_House.html

Over passiefhuizen in het algemeen: google is your friend :)

[ Voor 8% gewijzigd door SpiceWorm op 18-03-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Een draft versie van een praktijkgids voor renovatie naar LEW standaarden:
http://www.lehr.be/NL-I-BBRI.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

engelbertus schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:33:
ik denk dus dat het rendement dus ook afhankelijk is van hoeveel water je uit de douche laat komen.
misschien is het zelfs efficienter om de WTW alleen op de cv ketel aan te sluiten, omdat het rendement van de ketel dan hoger is? of moduleert de ketel ook voor het bereiden van een bepaalde warmwater vraag ?
een ketel mengt toch ook zelf al koud water bij het hete water, om er 60 graden van te maken, dus die brand voor warm water op volle kracht?
Nee, alleen op CV ketel geeft een lager rendement. (don't ask me why, staat in het gelinkte document)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solutio
Pfff nu heb ik zo veel informatie gevonden dat ik dor de bomen het bos niet meer zie. Krijg niet nergens uitgeteld wat ik nu precies kan besparen op een warmtepomp angezien deze al snel rond de 9000 euro kost... wat ik nu het beste kan doen qua zonnepanelen aangezien je het door een bedrijf moet laten doen om subsidie te krijgen.

Verder nog even terugkomende op de verwarming. Dit stond/staat op de planning voor het weekend. Moet even exact uitzoeken hoe het met modulerende thermostaten precies werkt. Het is mogelijk om thermostaatknoppen aan te schaffen die zelf vragen aan de ketel om warm water indien het te koud wordt op een bepaalde kamer? Aangezien ik de rest van het huis (ander project) computergestuurd wil hebben lijkt me dit handig om dit direct te intergreren.

Zijn er geen bedrijven die hier in ondersteuning bieden? (of tweakers die mee willen helpen aan zo'n project met natuurlijk een vergoeding? Kan niet alles zelf en wil het wel zo goed mogelijk doen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski

Mijn Samsung 46" LED TV (LCD met LED backlight heeft ook 170 of zo staan.
In Eco mode is het beeld erg fraai met een verbruik van ruim 70 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Eco mode is het beeld erg fraai met een verbruik van ruim 70 watt.
de pilipsjes met eco mode kleiner dan 32" kunnen uitkomen op 20 watt,
-koop niets zonder het zelf gemeten te hebben, de kaartjes kloppen niet.
ik mocht bij bcc zowaar zelf meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el jonco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 05:42:
Heel interessante grafiek! Hij roept in eerste instantie wel een hele serie vragen op.
Want hoe krijg je 's nachts om 3 uur en 's avonds om 23 uur nog opbrengst? Waarom heb je zo'n bizarre zaagtand rechts op je grafiek?
[...]
Ik geloof je graag als je zegt dat de boel op 500W afkapt, alleen ga ik zelf veiligheidshalve de bovengrens van m'n grafiek op 600 W zetten, zodat ik zeker weet dat het grafiekprogramma niet de oorzaak is :-)
Ik neem aan de de tijd-as niet klopt, zo vroeg al in het midden van de winter...

Die bizarre zaagtand herken ik ook bij andere inverters (MaxSolar en Mastervolt XS2000). Je ziet die alleen als je meet-frequentie hoog genoeg is (dus elke paar seconde) in combinatie met lagere opbrengsten. Het is de MPP tracker die de stroom een beetje laat fluctueren om te proberen of er door het verschuiven van het werkpunt iets meer vermogen uit gehaald kan worden. Maar bij weinig licht: ietsje meer stroom => forse verlaging van de spanning Udc (en omgekeerd).

Moet het optimale werkpunt wel binnen de "probeer-"range zitten. En daar zit nu net de crux als één van je panelen stevig beschaduwd wordt; het optimum zit een flink stuk verderop, dus wordt niet gevonden door de omzetter! Het meest beschaduwde paneel veroorzaakt al een sterke spanningsfluctuatie bij een kleine stroomvariatie waardoor het totaal afgeregeld wordt op het donkerste paneel. Zou het MPP punt bij een lagere spanning (b.v. 320V i.p.v.360 dus bv 15% minder voltage) dan zou er zomaar een fors hogere stroom getrokken kunnen (b.v. 4A ipv 1A meer, dus 400%) dan had er dus 4*0.85=3.4 keer zoveel vermogen onttrokken kunnen worden!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Interessant stuk;
http://www.trouw.nl/groen...uwe_energie_rsquo___.html

Hier het hele stuk.

Solutio kijk even in je DM.

[ Voor 34% gewijzigd door ZonneStroom op 18-03-2010 20:00 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
JeroenH schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:48:
[...]

*proest* :D

De Soladin kan best lawaaiig zijn maar zó erg is het ook weer niet ;)
Ja, lach maar. Totdat je merkt dat deze goedkope oplossing -HMVCU (Homebrew Mechanical Ventilation Connection Unit)- er wel voor zorgt dat , zoals eerder geschreven, de output tussen zeg 11 en 15 uur niet meer inzakt maar keurig op de 498Wac blijft. BIj volle zon uiteraard, maar dat gebeurt hier het meest van NL.
Het lawaai van dat fannetje doet me niks, de Soladin hangt toch in de nok in de vliering. 1129,65 Wh/Wp per jaar doet me des te meer ;-p
Nu nog een tweakert die de firmware boven de 500Wac euh eh tweakt.

*vuvuzela geluid nabootsen doet...->fail, zegt echtgenote*

[ Voor 0% gewijzigd door Karelprior op 18-03-2010 20:38 . Reden: 't is natuurlijk W<b>h</b>/Wp... lijk wel een EZ-ambtenaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el jonco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 05:42:
[...]

Heel interessante grafiek! Hij roept in eerste instantie wel een hele serie vragen op. Zo'n grafiek moet ik ook maar eens maken. Want hoe krijg je 's nachts om 3 uur en 's avonds om 23 uur nog opbrengst? Waarom heb je zo'n bizarre zaagtand rechts op je grafiek? En 60% vermogen om 6 uur 's morgens vind ik ook knap. De hap links kan ik me wel voorstellen als er een schoorsteenpijpje in beeld komt wandelen om 6:15, alhoewel ik dat dan ook in het gemiddelde terug verwacht te zien, maar die andere zaken niet. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de klok van het systeem misschien een keer verkeerd heeft gelopen?
Ik geloof je graag als je zegt dat de boel op 500W afkapt, alleen ga ik zelf veiligheidshalve de bovengrens van m'n grafiek op 600 W zetten, zodat ik zeker weet dat het grafiekprogramma niet de oorzaak is :-)
Ik zal het grafiekje weer eens opnieuw maken, de zaagtand rechts (plus staarjte in de nacht) komt door een data probleempje, zal ik er een deze dagen wel eens uit filteren
- Rare blok in de ochtend komt door een draaiing van het systeem naar het oosten gedurende een paar dagen. Zal ik ook eens uit de data filteren.
- De 497 W is echt hoor, heeft niets met de schaling te maken.

Ik ben net overgestapt van octave naar R voor grafieken en analyse dus het duurt even voordat alles up-to-date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:10
Echter ik was van plan mijn 22mm leiding die naar boven loopt te onderbreken voor de WTW-leidng.

Ik zit met hetzelfde probleem maar Bries heeft nu ook een doucheWTW met 3/4" (~22mm) aansluiting. Dit scheelt wel in het drukverlies (25Kpa versus 50Kpa stond er volgens mij in de folder). Is maar iets duurder dan de standaarduitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen zaterdag ben ik een behoorlijke tijd bezig geweest om m'n Bries douche wtw de extra leiding naar de zolder aan te leggen.
Door 2 dekken en een spouwmuur :(
De leiding (Hep2O) ligt er, moet 'm alleen nog aansluiten.

De wtw draait nu zonder de ketelaansluiting, dus aan de koudwaterkraan van de douche aangesloten.
Er zit geen enkele andere kraan op aangeloten.

Na heel wat metingen kom ik tot de conclusie dat de leiding naar de inlaat vd ww-boiler van de zonneboiler noodzakelijk is.
Dit is naar mijn mening omdat wij vrij warm douchen en daardoor weinig koudwater bijmengen.
Daarbij komt ook dat het thermostatisch mengventiel op de ww-boiler z'n werk doet.
Nu meet ik een aan de koudwaterleiding na de douche-wtw 27,4gr die dus naar de koudwaterzijde van de thermostaatdouchekraan gaat ( 1mtr leiding).
Doordat er nog behoorlijke restwarmte (31,1gr) na de wtw het riool ingaat vermoed ik sterk dat het debiet koudwater te laag is.

Dus tijd dat ik die leiding aansluit, dan weet ik of dit daadwerkelijk het geval is.
De praktijk zal het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Ik zit sinds gisteren te prutsen met het kleinste PlugWise setje, lijkt allemaal goed te werken maar op de een of andere manier krijg ik geen totalen te zien. Ik krijg wel het actuele verbruik (elke 8 seconden ge-update) maar geen totalen en ook geen grafieken. Als ik probeer te exporteren krijg ik een csv met alleen maar headers, geen gegevens.
Iemand een idee? (ik neem natuurlijk ook contact op met de klantenservice, maar ik ben ongeduldig :p)

Edit:
Ik dacht, laat ik toch nog een keer de faq doornemen, en zowaar de oplossing alsnog gevonden 8)7
(shift ingedrukt houden, op refresh klikken en daarna de grafiek aanpassen.

[ Voor 17% gewijzigd door RikTW op 18-03-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Op www.l1.nl (regionale nieuwssite limburg) staat een klein artikel over dakpannen met ingebouwde pv.

Helaas nog geen prijzen en specificaties kunnen vinden. Lijkt me een ideale oplossing voor nieuwbouw.
Wel veel aansluitingen in je strings :-(

artikel..

In Maastricht wordt vrijdag de eerste Solar-dakpan geïnstalleerd. Dat zijn dakpannen die werken als zonnecellen en daarmee dus energie opwekken. Daarmee hoeven bedrijven en particulieren geen grote, dakbedekkende zonnecellen aan te schaffen. Op termijn kunnen met de duurzame energie vele euro's worden bespaard.

Bovendien zijn er subsidies mogelijk voor de aanschaf.

Afbeeldingslocatie: http://www.l1.nl/mmbase/images/4500886/dakpannen_met_solarcellen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
engelbertus schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 00:21:
[...]

dan ben ik erg benieuwd naar het stroomverbruik van je ketel / vloerverwarming!

iemand van grundfoss vertelde mij dat er in ketels dan wel grundfoss pompen zitten, maar dat die speciaal voor die ketels zijn gemaakt, en rechtstreeks uit de grundfoss fabriek, naar de ketelfabrikant gaan, en dat het dus niet zomaar uitwisselbaar is mmet een "gewone" pomp.
overigens had ik ook nog met die man gesproken over de temperatuurbegrenzin ( maxuimaalthermostaat) van de vloerverwarming. toen vertelde hij dat ik dan misschien een andere pomp kon nemen dan de standaard alfa 2, om hem op de temperatuur te kunnen schakelen.

mijn tip is dus dat je ook even met grundfoss belt voordat je een pomp bestelt.
Mijn ketelpomp kent 2 standen: aan/uit. geen verdere poespas. Als de maatvoering past, kan ik verder geen redenen bedenken om hem niet te vervangen. Het ding kan immers ook gewoon kapot gaan en dan moet ie er ook uit kunnen.
Karelprior schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 20:25:
[...]

Ja, lach maar. Totdat je merkt dat deze goedkope oplossing -HMVCU (Homebrew Mechanical Ventilation Connection Unit)- er wel voor zorgt dat , zoals eerder geschreven, de output tussen zeg 11 en 15 uur niet meer inzakt maar keurig op de 498Wac blijft. BIj volle zon uiteraard, maar dat gebeurt hier het meest van NL.
Het lawaai van dat fannetje doet me niks, de Soladin hangt toch in de nok in de vliering. 1129,65 Wh/Wp per jaar doet me des te meer ;-p
Nu nog een tweakert die de firmware boven de 500Wac euh eh tweakt.

*vuvuzela geluid nabootsen doet...->fail, zegt echtgenote*
Tja, als er iemand uberhaupt al eens firmware gezien zou hebben zou dat een stuk makkelijker zijn.
Ik heb zelf al eens over het volgende na zitten denken:

Als er 500W geproduceerd wordt voor langere tijd (bv meer dan 30 minuten) om dan via Solget een schakelpaneel aan te sturen dat het volgende doet:

Soladin AC afschakelen -> 5e paneel afkoppelen -> 4 panelen terugkoppelen aan soladin -> 5e paneel aan een soladin120 koppelen -> AC weer aankoppelen. Voila: 620W output.

Zodra de output van de soladin600 weer onder de ca 420W zakt, de boel weer terugschakelen.

Met 2 relais moet dat kunnen.

Komt alleen de betrouwbaarheid niet ten goede lijkt mij zo. En natuurlijk moet je hiervoor wel een eigen groep aanleggen, want meer dan 500W invoeden om een normale groep is niet slim. In het geval van brand kan de verzekeraar hierdoor weigeren uit te keren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

bgrr schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 21:59:
Op www.l1.nl (regionale nieuwssite limburg) staat een klein artikel over dakpannen met ingebouwde pv.

Helaas nog geen prijzen en specificaties kunnen vinden. Lijkt me een ideale oplossing voor nieuwbouw.
Wel veel aansluitingen in je strings :-(

artikel..

In Maastricht wordt vrijdag de eerste Solar-dakpan geïnstalleerd. Dat zijn dakpannen die werken als zonnecellen en daarmee dus energie opwekken. Daarmee hoeven bedrijven en particulieren geen grote, dakbedekkende zonnecellen aan te schaffen.
Die grote dakbedekkende zonnepanelen leveren natuurlijk wel een stuk meer opbrengst op per oppervlakte dan deze Solar-dakpannen en waarschijnlijk koelen ze ook beter dan die dakpannen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een test van jaren is gebleken......ze zijn lichter van gewicht,zijn vrijwel onbreekbaar en hebben extra geluid als warmte isolatie.

Ik ben zeeeeeeeer benieuwd, dit is pas innovatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Woodski schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:11:
[...]

Komt van PolderPV
Deze hing in de nok waar het warm was. Bij 85 graden C schroeft ie het vermogen terug,
Door de warmte daarboven en de slechte koeling ging de boel al snel naar 400 watt en minder.
Nu met deze extreme koeling bleef de max op 500 watt
Herstel: die foto mocht ik plaatsen van de enige echte eigenaar = PPV De Kampioen Der Lage Landen. "karelprior" uit het Extreem Zonnige Den Helder, met optimale oriëntatie, en een genormeerde opbrengst in 2009 van ... 1.129,65 kWh/kWp in een jaar...

Zie "De Lijst" op Sonnenertrag wie er bovenaan staat met de Mastervolt met rakettechnologie...

Snotversnikkel, ik zie dat "Der Karl" al eerder heeft gereageerd. Zorrie! 8)7

@SpiceWorm
Terugleveren (een negatief jaarverbruik) is helemaal niet zo lucratief. De stroom achter de meter is namelijk maar een 5 cent /kwh waard, dus de netbeheerder is gek als hij er meer voor zou geven. Ze stellen daarnaast alles in het werk om je er niets voor te hoeven geven.
Forget it but. Netbeheer heeft geen reet meer met (beprijzing van) teruglevering te maken (alleen met het verwerken van de meterstanden die het meetbedrijf "namens hen" voor ze opneemt, daar gaat inderdaad veel fout). Sinds 1 januari 2009 betaal je uitsluitend nog vastrechten aan de netbeheerder (tijdje helaas facturatie via het bekende CCC van de ex-holding, verwarring alom), die bij meeste leveranciers inmiddels worden doorberekend. De enigen die wettelijk verplicht moeten "inleveren" zijn de leverancier (leveringsprijs ex BTW), en de bulk van het Ministerie van Financiën (variabele energiebelasting, BTW over EB, en BTW over leveringsprijs). De leverancier moet dat allemaal dan maar regelen voor Min. Fin. Uiteraard gaat het allemaal vanzelf met de beroemde, door ons beminde salderende Ferrarismeter zonder terugloop beveiliging.

Netbeheer heeft met saldering niets meer te maken qua "betalen" of "uitkeren", behalve bij onverkwikkelijke zaken als (het doorgeven van) negatieve meterstanden op jaarbasis (of eerder bij verhuizing, contract wijziging/leveranciers wissel). Dan knapt er nog wel eens iets. Als het niet bij de netbeheerder is wel bij de van niets wetende klant die gestalkt zou kunnen worden (niet bij alle netbeheerders, sommigen zijn bloederig hardnekkig middeleeuws in dit opzicht).

[ Voor 40% gewijzigd door zonnigtype op 19-03-2010 00:38 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
weg

[ Voor 99% gewijzigd door engelbertus op 19-03-2010 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

laat maar, ik kan er beter een TR van maken - het gaat te snel

[ Voor 81% gewijzigd door franssie op 19-03-2010 00:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Mistraller schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 23:27:
[...]

Mijn ketelpomp kent 2 standen: aan/uit. geen verdere poespas. Als de maatvoering past, kan ik verder geen redenen bedenken om hem niet te vervangen. Het ding kan immers ook gewoon kapot gaan en dan moet ie er ook uit kunnen.

[...]
dat zeg ik.. kijk eerst wat voor pomp r in zit en trek zelfs dan nog niet te snel conclusies. er kan een pomp in zitten die door de ketel op een bepaakde manier wordt aangestuurd, of waarvan e ketel een bepaald gedrag verwacht voor de rregeling van de ketel zelf.

ik weet ook niet waarom die man van grundfos anders zegt dat de pompen in ketels speciale modellen zijn die niet allemaal zomaar door een alfa2 vervangen kunnen worden.

in de intergas 24/28 hr 24/28 die ik heb zit er 1 met drie standen, met een grundfos logo erop.
misschien dat als je intergas belt met het verhaal dat je pomp stuk is, en je vraagt welke pomp je nu moet bestellen, of dat je gewoon vraagt of je er een grundfos xx 40 op kunt zetten weet je volgens mij meteen alles wat je wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd

Als er 500W geproduceerd wordt voor langere tijd (bv meer dan 30 minuten) om dan via Solget een schakelpaneel aan te sturen dat het volgende doet:

Soladin AC afschakelen -> 5e paneel afkoppelen -> 4 panelen terugkoppelen aan soladin -> 5e paneel aan een soladin120 koppelen -> AC weer aankoppelen. Voila: 620W output.

Zodra de output van de soladin600 weer onder de ca 420W zakt, de boel weer terugschakelen.

Met 2 relais moet dat kunnen.
Super idee! Met 1 relais (met voldoende contacten) kan dat toch ook wel?
Ik zat te denken aan een accu voor de peak shaving, maar zo gaat het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 23:38:
[...]

Na een test van jaren is gebleken......ze zijn lichter van gewicht,zijn vrijwel onbreekbaar en hebben extra geluid als warmte isolatie.

Hmmmm. Hoop onbedekte ruimte, als je toch nieuwbouw doet kies dan voor de Stad van de Zon oplossing met EPDM rubbermat als waterkerende laag, en plemp de zooi helemaal dicht met echte goedkope zonnepanelen met vele malen minder bekabeling/contactpunten etc. Dan heb je ook nog een leuke oogst. Ben erg benieuwd hoeveel kWp er nou op zo'n dak komt te liggen met deze minidingetjes. Eerst datasheets met specs, dan verder lullen.

En het is niet echt nieuw (wel deze vorm voor zover ik weet). Dakpan paneeltjes hadden ze al in Nieuwland in Amersfoort, en er zijn d'r inmiddels heel wat op de markt (heb verschillende merkbladen hier van diverse zonnebeurzen). Rendementen zijn niet om over naar huis te schrijven, maar als je persé wilt, be my guest. Je kunt in ieder geval opscheppen richting buurman/vrouw...

Ik hoop dat de dakbedekker in kwestie een voorzichtig type is. Een tik tegen een andere dakpan en dan ... ??? garantie gevalletje ???. Veel kleine paneeltjes = hoger risico op beschadigingen bij installatie. Hoe worden die dingen aangeleverd, ??? gestapeld ??? Moet robuust spul zijn!

En wat als er ergens een contact verbroken/slecht is? Duivels werk om dat te traceren en/of te gaan repareren!

We hopen op een tot op het bot goed doordacht totaal concept waarin al deze aspecten goed zijn verwerkt en tot marginale problemen zullen leiden.

En nu s.v.p. dat datasheet! ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
engelbertus schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:52:
[...]

dat zeg ik.. kijk eerst wat voor pomp r in zit en trek zelfs dan nog niet te snel conclusies. er kan een pomp in zitten die door de ketel op een bepaakde manier wordt aangestuurd, of waarvan e ketel een bepaald gedrag verwacht voor de rregeling van de ketel zelf.

ik weet ook niet waarom die man van grundfos anders zegt dat de pompen in ketels speciale modellen zijn die niet allemaal zomaar door een alfa2 vervangen kunnen worden.

in de intergas 24/28 hr 24/28 die ik heb zit er 1 met drie standen, met een grundfos logo erop.
misschien dat als je intergas belt met het verhaal dat je pomp stuk is, en je vraagt welke pomp je nu moet bestellen, of dat je gewoon vraagt of je er een grundfos xx 40 op kunt zetten weet je volgens mij meteen alles wat je wilt weten.
Er staat gewoon een type nummer op dat je ook los kan kopen. Mijn pomp heeft niet eens een meerstandenschakelaar.

Er zijn inderdaad modulerende ketels met modulerende pomp. Dan moet je inderdaad in de gaten houden of het wel werkt. Ketels die echter een simpele aan uit regeling gebruiken voor de pomp zijn voor zover ik weet gewoon te vervangen.

Mijn ketel meet temperaturen van het inkomende en uitgaande water. Op basis daarvan wordt het stookgedrag bepaald. De snelheid van het stromende water is bij mij afhankelijk van het aantal openstaande radiatoren, dus daar kan de ketel nooit van op aan.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Solutio schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 18:13:
Het is mogelijk om thermostaatknoppen aan te schaffen die zelf vragen aan de ketel om warm water indien het te koud wordt op een bepaalde kamer? Aangezien ik de rest van het huis (ander project) computergestuurd wil hebben lijkt me dit handig om dit direct te intergreren.

Zijn er geen bedrijven die hier in ondersteuning bieden? (of tweakers die mee willen helpen aan zo'n project met natuurlijk een vergoeding? Kan niet alles zelf en wil het wel zo goed mogelijk doen natuurlijk)
Op elke kamer een radiografisch sensor installeren (met de thermo-hygro sensor van Oregon Scientific ben je meteen voorbereid op ventileren onder invloed van luchtvochtigheid), een ontvanger met ethernet (RFXCom), een huisautomatisering met optie voor servobesturing, een verdelerbalk voor (vloer- en wand) (zeer) laagtemperatuurverwarming naar elke kamer, met een apart ventiel voor elke ruimte en een eindstandschakelaar op de ventielen die de ketel aanzet als er minimaal 1 plek warmte vraagt (OOK warm water voor douche etc.). De H.A. kan dan bepalen of de verwarming open gaat afhankelijk van de tijd van de dag, je hoeft niet je thermostaatknoppen te verzetten.

Ideetje voor het Tweaken van modulerende ketel zonder het opentherm protocol te hoeven kraken: de NTC die de temperatuur in de ruimte meet, naspelen met een setje weerstanden in serie die worden overbrugd door een electronische schakelaar, bestuurd door een µcomputer .
Dit lijkt me voornamelijk een smoes om (met PV subsidie) dakpannen te kunnen blijven bakken. Liever PolderPV's oplossing: ingebouwde PV inplaats van dakpannen. Als je het niet vertrouwt, dan nog maar een laagje EPDM er onder, maar ik kan me zelfs voorstellen dat je een waterdicht maar optisch semi-transparant dak hebt, waarbij restlicht nog door de PV panelen je huis binnenkomt; beetje het keukenhofdak idee.

[ Voor 16% gewijzigd door el jonco op 19-03-2010 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
RikTW schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 21:45:
Ik zit sinds gisteren te prutsen met het kleinste PlugWise setje, lijkt allemaal goed te werken maar op de een of andere manier krijg ik geen totalen te zien. Ik krijg wel het actuele verbruik (elke 8 seconden ge-update) maar geen totalen en ook geen grafieken. Als ik probeer te exporteren krijg ik een csv met alleen maar headers, geen gegevens.
Iemand een idee? (ik neem natuurlijk ook contact op met de klantenservice, maar ik ben ongeduldig :p)

Edit:
Ik dacht, laat ik toch nog een keer de faq doornemen, en zowaar de oplossing alsnog gevonden 8)7
(shift ingedrukt houden, op refresh klikken en daarna de grafiek aanpassen.
Bij mij heeft dit altijd gewerkt tot ik dinsdag de laatste software updates en firmware heb gedownload.
De plugs zijn nu iets preciesser geworden met hele kleine verbruikers.
En waar het mij om ging werken m'n schakelschema's die ik straks nodig heb voor m'n WP boiler nu eindelijk goed. Wat me enorm tegenstaat is dat je alleen maar updates (firmware) kan downloaden door je persoonlijke gegevens en data vrij te geven.

Maar helaas heb ik nu heb ik ook geen stats meer. Vanavond ook maar even shift-refresh proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
[...]

Dus als er veel zon is vergroot je de string van 4 naar 5 panelen.
En als er minder zon is en de boel zakt on de 420watt verklein je de string van 5 naar 4 panelen.Ik zou er nog even goed over nadenken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terugleveren (een negatief jaarverbruik) is helemaal niet zo lucratief. De stroom achter de meter is namelijk maar een 5 cent /kwh waard
nee, nee, en nog eens nee.

terugleveren is wel lucratief.
januari 2010 € -193.18 (€ -253.18 jaarnotabedrag) Ontvangen
want... wat betaalde jij in 2009, en wat ga jij betalen alleen al voor januari 2010,
het verschil tussen +1 en -1 is altijd nog 2.
bij greenchoice krijg je vooralsnog, zoals ik feitelijk heb laten zien gewoon marktprijs onder 0.
en dit alles gewoon zonder sde, en een lang duur rot kontrakt.
tot 0 is lucratief, en onder 0 is ook lucratief.
hoe dommer je energie kontrakt, hoe lucratiever de teruglevering.
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg
/edit
zoals je ziet is vastrecht al 1 kwh per dag voor stroom.
maar ook voor gas is dat al een kwartje per dag, en bij gas heb je dan ook nog variabel transport...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik wil de elektrische straalverwarming vervangen door een infrarood verwarming. (vrouw die het veel koud heeft)
Minder verbruik, denk ik en toch meer comfort. 5 a 6m2.
Komt boven de deur, op ong 10-15cm vanaf plafond te hangen aan de muur.
Maar mag/kan dat wel in badkamers?

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

SasJo schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 08:56:
Ik wil de elektrische straalverwarming vervangen door een infrarood verwarming. (vrouw die het veel koud heeft)
Komt boven de deur, op ong 10-15cm vanaf plafond te hangen aan de muur.
Maar mag/kan dat wel in badkamers?

Wat denk je van muurverwarming, maar dan gevoed door je CV ketel (of straks je warmtepomp :-) ) Is een stuk zuiniger en het geeft ook stralingswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:30
Solutio schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 18:13:
Pfff nu heb ik zo veel informatie gevonden dat ik dor de bomen het bos niet meer zie. Krijg niet nergens uitgeteld wat ik nu precies kan besparen op een warmtepomp angezien deze al snel rond de 9000 euro kost... wat ik nu het beste kan doen qua zonnepanelen aangezien je het door een bedrijf moet laten doen om subsidie te krijgen.

Verder nog even terugkomende op de verwarming. Dit stond/staat op de planning voor het weekend. Moet even exact uitzoeken hoe het met modulerende thermostaten precies werkt. Het is mogelijk om thermostaatknoppen aan te schaffen die zelf vragen aan de ketel om warm water indien het te koud wordt op een bepaalde kamer? Aangezien ik de rest van het huis (ander project) computergestuurd wil hebben lijkt me dit handig om dit direct te intergreren.

Ik zou eens naar de homematic of FS20 spullen van conrad kijken. Daarvan bestaan radiografische thermostatische ventiele die zelf hun openingsstand doorcommuniceren naar een centraal ketelrelais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 00:53
Kan ik ergens meer informatie vinden of de "Stad van de Zon oplossing" waar je heel je dak vol legt? Ben namelijk nog steeds voor nieuwbouw aan het kijken en denk dat deze optie zowel kosten-technisch als esthetisch wel goed scoort.
Vooral bij het gebruik van goedkope thin-film panelen met een relatief laag rendement en lage kosten per wat. Dus relatief goedkoop per m2 dakbedekking.
Weet iemand hou het met vergunningen zit met een dergelijk dak?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

windfreak schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 09:47:
[...]

Wat denk je van muurverwarming, maar dan gevoed door je CV ketel (of straks je warmtepomp :-) ) Is een stuk zuiniger en het geeft ook stralingswarmte.
Grapjas, dan moet ik weer gaan breken. We zijn net 1 jaar klaar.
Het moet opbouw worden.

Er ligt al een lus met (straks ZB) warmte in de vloer, maar ik zei het al, mijn vrouw is een koudkleum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Een aantal topics terug is een berekening gemaakt van een WTW douche.
Hierin werd het rendementverschil aangetoond tussen koud/warm/koud+warm. Ik zoek nu al een uur, maar de search is er gewoonweg niet toereikend voor om het te vinden tussen al die duizenden posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Ik had al eens voorgesteld om een quicksearch uit te breiden naar een hele topicreeks, maar ik geloof niet dat er iemand erg enthousiast van weerd ;)
Ik hoorde toen wel de mogelijkheid om in je zoekopdracht [title] (of zoiets) op te nemen, om zo te zoeken in specifieke topics

gevonden:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/33446098#33446098

[ Voor 22% gewijzigd door RikTW op 19-03-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 08:40:

[...]

want... wat betaalde jij in 2009, en wat ga jij betalen alleen al voor januari 2010,
bij greenchoice krijg je vooralsnog, zoals ik feitelijk heb laten zien gewoon marktprijs onder 0.
Dat woordje vooralsnog staat er terecht. Zonder dat woordje heb je 100% gelijk. Dat je er nu de marktprijs (incl. belastingen) voor krijgt betekend niet dat de stroom dat waard is. GC kan elk moment anders besluiten! Geen goede basis om 15k te investeren imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb een vraag
ik woonde voorheen in een flatgebouw met blokverwarming, dus voor verwarming ha ik geen gasverbruik.

nu woon ik sinds 2 februari in mijn eigen huis met mijn eigen ketel, en wil ik graag mijn gasverbruik schatten.
ik kan met graaddagen gaan werken, maar welke heb ik dan nodig? gemiddelde graaddagen per jaar neem ik aan.. maar dit jaar is gewoon nu al uitzonderlijk, dus dat geeft een behoorlijke afwijking. en van het komende jaar (afrekenperiode tot 31-12-2010 zijn natuurlijk nog geen gegevens op de site van het knmi te vinden :( )

ik heb wel een tabel gevonden met graadagen per dag van een jaar, en als ik aanneem dat dat de gemiddelden zijn, dan kom ik op 2885 graaddagen gemiddeld.

als ik kijk op welke stand die tabel staat dan staat die toch fors lager dan tot nu toe dit jaar gemeten. scheelt 30%

wat ik dus gedaan heb, is rekenen met de actuele tellerstand tot de laatst bekende stand, en vervolgens verder gegaan met de gegevens uit de tabel met gemiddelden ( dus de rest van het jaar is "normaal") dan kom ik totaal op 3215 graaddagen is dat een juiste aanname?
of moet ik gewoon doen alsof ik voor de periode van 1 januari 2010 tot nu+1 gemiddeld jaar het verbuik wil weten, en dat dan terugrekenen naar 1 jaar?
ik heb voor de actuele graaddagen het bild aangehouden volgens de graadadgen calculator op olino. dit omdat dat "het staton is voor nederland, waar dan waarschijnlijk de tabel met gemiddelden ook op is gebaseerd.

hoe doen jullie dat?

ik heb ook nog maar over een korte periode gegevens, 2 februari verhuisd en standen opgenomen. week later de cv aan gezet, en 19 maart laatste standen opgenomen.

dus :
2 februari:
gas: 323 m3
stroom: 264 kWh

19 maart:
gas: 606,5 m3
stroom: 600 kWh

ik kom dan volgens de gemiddelden tabel op 1448 m3 gas, en op de andere manier ( waarin ik rkeening houd met een "extreem"begin van 2010) kom ik op 1226 m3

ik ben benieuwd of iemand hier iets op kan zeggen, of dat diegene een betere manier weet om een schatting te maken van mijn jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 08:40:
[...]

[...]

Uitsluitend voor diegenen die - onvoorspelbaar, want ook hier zijn al problemen mee geweest - "door flink te masseren" op een speciaal lijstje zijn geplaatst. En dat lijstje heeft geen enkele juridische status, dus dat is en blijft: geluk hebben zolang het goed gaat, en geen enkele rechtskracht als het weer wordt afgeschaft. "Coulance", dus, of ook: klantenbinding voor zo lang als het "mag duren" (verder geen probleem mee, ik sta ook op het lijstje, alleen had ik laatste nota nog net een klein positief restverbruik, dus verder niet van betekenis).
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg
... maar als je nog steeds een hoog restverbruik hebt, betaal je ook de hoofdprijs voor die afname...
/edit
zoals je ziet is vastrecht al 1 kwh per dag voor stroom.
Situatie/contract afhankelijk. Bij mij is de totale vastrecht load incl. BTW inmiddels het elfvoudige van de pure variabele restkosten op jaarbasis bij een restverbruik van 100 kWh/jaar. Vastrecht kost me bij huidige GC prijs van 21,3 eurocent/kWh momenteel 1.075 kWh, het "vastrecht deel van GC" is 10% van totaal vastrecht ex BTW, rest gaat naar netbeheer. BTW eroverheen gaat naar Min. Fin.
maar ook voor gas is dat al een kwartje per dag, en bij gas heb je dan ook nog variabel transport...
Ben benieuwd wat voor contract je dan hebt, want net als voor elektra zijn de variabele transportkosten voor gas er per 1 januari 2009 uit gesloopt. Dat was al marginaal (i.t.t. elektra), want het gros was al "capaciteit georiënteerd", en dus puur vastrecht. Maar ook op jouw tarievenblad van Liander staan GEEN variabele transportkosten meer vanaf 1-1-2009. ALLES is vastrecht geworden daar (kleinverbruikers markt), zoals bij alle netbeheerders (gezamenlijke mammoet operatie van Netbeheer Nederland, EnergieNed, EZ, NMa, en met de zegen van het domme parlement). Alleen als je nog nota moet betalen waar een reepje van het jaar 2008 in zit, moet je nog een klein stukje "variabele transportkosten voor elektra en/of gas" betalen. Anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Met een vrij ingewikkelde excel-sheet... Ik neem de stand elke dag op en voer deze op dag basis in. Kan natuurlijk ook met een lagere (en hogere :*)) frequentie. Daarnaast download ik zo nu en dan de knmi-gegevens van de bildt, is bij ons slechts 8 kilometer vandaan. Met formules bereken ik per dag het aantal graaddagen. Daarmee weet ik voor elke willekeurige periode het aantal graaddagen in die periode (en daarnaast trouwens ook de instraling in J/cm2, gebruik ik voor efficientie berekeningen zonneboiler en zonnepanelen).

Met deze gegevens maak ik een rapportage per week, maand en jaar. En daarnaast heb ik een rapportage van de lopende week (dus nu bijvoorbeeld vr 12 mrt- do 18 mrt) en lopende maand en jaar.

De gegevens normaliseer ik op graaddagen (m3 voor cv) en instraling (voor ZB en PV). Daarvoor maak ik gebruik van een draaitabel die ik gemaakt heb met per dag in het jaar het aantal graaddagen, instraling en gemiddelde temperatuur in de periode 1971-2000 (definitie van het KNMI). Als ik nu voor dit jaar een voorspelling moet doen voor het gebruik van gas dan kan ik vrij eenvoudig op basis van mijn huidige gebruik dit jaar tot nu toe en het aantal graaddagen tot nu toe een factor m3/graaddag berekenen. Daarnaast weet je het aantal graaddagen tot nu toe en weet je uit de gegevens 1971-2000 hoeveel graaddagen je dit jaar nog mag verwachten, vanaf vandaag. Vermenigvuldig de genoemde factor met de som graaddagen tot nu toe en graaddagen rest van het jaar, en voila, een vrij nauwkeurige schatting. Dit kan in jouw geval natuurlijk ook vanaf 2 feb.

Houd trouwens er wel rekening mee dat de genoemde factor in de zomer vaak een stukkie lager ligt dan in de winter.

Kan je hier wat mee?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basfromasd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:54:
[...]

Super idee! Met 1 relais (met voldoende contacten) kan dat toch ook wel?
Ik zat te denken aan een accu voor de peak shaving, maar zo gaat het ook.
Let er wel even op dat je niet te grote vonken trekt, anders is je relais zo naar de knoppen en heb je een zielig hoopje plastic smeulen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 23:38:
[...]

Let even op de tekst van de brochure: EXTRA GELUID ALS WARMTE ISOLATIE :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ZOWEL extra geluid-, als warmteisolatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Joba schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:13:
[...]

Met een vrij ingewikkelde excel-sheet... Ik neem de stand elke dag op en voer deze op dag basis in. Kan natuurlijk ook met een lagere (en hogere :*)) frequentie. Daarnaast download ik zo nu en dan de knmi-gegevens van de bildt, is bij ons slechts 8 kilometer vandaan. Met formules bereken ik per dag het aantal graaddagen. Daarmee weet ik voor elke willekeurige periode het aantal graaddagen in die periode (en daarnaast trouwens ook de instraling in J/cm2, gebruik ik voor efficientie berekeningen zonneboiler en zonnepanelen).

Met deze gegevens maak ik een rapportage per week, maand en jaar. En daarnaast heb ik een rapportage van de lopende week (dus nu bijvoorbeeld vr 12 mrt- do 18 mrt) en lopende maand en jaar.

De gegevens normaliseer ik op graaddagen (m3 voor cv) en instraling (voor ZB en PV). Daarvoor maak ik gebruik van een draaitabel die ik gemaakt heb met per dag in het jaar het aantal graaddagen, instraling en gemiddelde temperatuur in de periode 1971-2000 (definitie van het KNMI). Als ik nu voor dit jaar een voorspelling moet doen voor het gebruik van gas dan kan ik vrij eenvoudig op basis van mijn huidige gebruik dit jaar tot nu toe en het aantal graaddagen tot nu toe een factor m3/graaddag berekenen. Daarnaast weet je het aantal graaddagen tot nu toe en weet je uit de gegevens 1971-2000 hoeveel graaddagen je dit jaar nog mag verwachten, vanaf vandaag. Vermenigvuldig de genoemde factor met de som graaddagen tot nu toe en graaddagen rest van het jaar, en voila, een vrij nauwkeurige schatting. Dit kan in jouw geval natuurlijk ook vanaf 2 feb.

Houd trouwens er wel rekening mee dat de genoemde factor in de zomer vaak een stukkie lager ligt dan in de winter.

Kan je hier wat mee?
zo heb ik het volgens mij ook gedaan.

http://www.energielijn.nl-Downloads-Gasmeterstanden%20en%20verbruik.pdf
dit schema heb ik gebruikt voor verbruik per graaddagen.
de tabel die er bij zit is volgens mij een tabel met gemiddelde waarde, maar dat weet ik dus niet zeker.
ik weet ook niet of die tabel genormeerd, gecorrigeerd of wat dan ook is.

vervolgens heb ik hier de graaddagen per 2 februarie en 19 maart uit gehaald:
http://www.dicks-website.eu/graaddagen/debilt.html
het verbruik in de periode delen door het verschil in graaddagen geeft het m3/graaddag.
vervolgens heb ik uit de tabel gehaald hoeveel graddagen er dit jaar nog zouden komen (gemiddeld per jaar) en daar heb ik de graaddagen die we dit jaar al hebben bij opgeteld en kom dan op 3215 dagen. dat keer de m3 per graaddagen levert mij dan 1226 m3 op.
Als ik alleen m3 per dag, over de korte periode, dan verstook ik tussen de 6 en 7 m3 per dag. (+/-2375 m3per jaar), en met een gemiddeld jaar van 2885 graaddagen ( tabel) op 1450 m3
dus hoe exacter ik er naar kijk hoe lager mijn verbruik word, das daar word ik alleen maar blij van :) dat zou dan in een gemiddeld jaar betekenen dat ik het nu uitgerekende verbruik per graaddag vermenigvuldig met 2885 graaddagen gemiddeld in een jaar en dan kom ik op een "bedrag"van 1100 m3 ! (0,381 m3/graaddag)
volgens mij is dat niet erg veel ? hoeveel bespaar ik dan met een zonneboiler of WTW ?

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 19-03-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:06:
Gisteravond zijn de frames voor onze 600Wp installatie bezorgd. To do:

* Eindklemmen in ontvangst nemen (worden nagestuurd)
* Stoeptegels regelen (marktplaats)
* Installatie plaatsen
* Genieten!

In totaal zullen we dan op ruim 2kWp zitten 8)
@ Jeroen: 600Wp erbij _/-\o_ Heeft toch te maken met reclame maken op jouw website(enige tijd geleden)
dat je enkele panelen-gratis-hebt gekregen? is het 3x 200Wp? Hoe zit het met de omvormer? koop je er een Steca 500 bij of de Soladin 600??
Stoeptegels? dan komt het zeker op een plat dak, schuurtje of bijkeuken?
2065 Wp :Y en dat met een jaarverbruik van 850Kwh; dan kom je toch gigantisch in de min 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

engelbertus schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:35:
ik ben benieuwd of iemand hier iets op kan zeggen, of dat diegene een betere manier weet om een schatting te maken van mijn jaarverbruik.
@engelbertus:
Gas-jaarverbruik is niet te schatten, heeft te maken met weer/temperatuur enz. Het beste is om 1 jaar te wachten, daarna heb je vergelijkings-materiaal en kun je cijfers-gas en stroom- vergelijken met het jaar ervoor.
Graaddagen:best wel interessant, maar ik begin er niet aan, veel te moeilijk voor mij :(

Eerlijk gezegd wou ik ook mijn PV-opbrengst schatten tot half Mei: in de praktijk zit je er altijd naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
JAN-B schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:56:
@ Jeroen: 600Wp erbij _/-\o_ Heeft toch te maken met reclame maken op jouw website(enige tijd geleden)
dat je enkele panelen-gratis-hebt gekregen?
Dat is juist, ik heb de (gebruikte) zonnestroompanelen en omvormer voor zeer weinig geld overgenomen van mijn werkgever, en het flatfix montagesysteem en bekabeling gekregen van een andere sponsor.
is het 3x 200Wp?
Nee, het zijn vier Conergy 165Wp panelen, dus in totaal zelfs 660Wp!
Hoe zit het met de omvormer? koop je er een Steca 500 bij of de Soladin 600??
Er zitten twee omvormers Steca (Philips, ze zijn wat ouder) 300 bij. Omdat de installatie niet optimaal staat moet dat ruim kunnen.
Stoeptegels? dan komt het zeker op een plat dak, schuurtje of bijkeuken?
Bovenop de uitbouw van onze woonkamer.
2065 Wp :Y en dat met een jaarverbruik van 850Kwh; dan kom je toch gigantisch in de min 8)
2125Wp dus zelfs :) en dat zal inderdaad een aardig negatief verbruik opleveren. Ach, het heeft me bijna niets gekost en het knabbelt lekker aan mijn gasrekening. Mocht dat ooit een keer ophouden stook het overschot gewoon op in ons elektrische kacheltje (tot ongenoegen van sommige mensen alhier).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
@JeroenH. Conergy A165P panelen toevallig?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:32:
@JeroenH. Conergy A165P panelen toevallig?
Yep.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
JAN-B schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:11:
[...]
@engelbertus:
Gas-jaarverbruik is niet te schatten, heeft te maken met weer/temperatuur enz. Het beste is om 1 jaar te wachten, daarna heb je vergelijkings-materiaal en kun je cijfers-gas en stroom- vergelijken met het jaar ervoor.
Graaddagen:best wel interessant, maar ik begin er niet aan, veel te moeilijk voor mij :(

Eerlijk gezegd wou ik ook mijn PV-opbrengst schatten tot half Mei: in de praktijk zit je er altijd naast.
het gaat me er ook niet om om het exact te bepalen, maar om mijn voorschotberag een beetje realistisch te kunnen bepalen.
en niet op basis van slechts 2 maand een voorschot op basis van 2300 m3 per jaar te gaan betalen.
nu ik dus ergens tussen 1450 en 1100 uitkom is het maandbedrag een stuk realistischer in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik wil graag mijn Soladin 600 vanaf afstand gaan uitlezen met m'n servertje. Alleen staat het servertje op een behoorlijke afstand van de omvormer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Eerst een standaard Soladin kabelsetje met een RS232 naar Ethernet omvormer en dan een ethernet kabel naar zolder trekken? ( worden er dan twee, ook 1 voor de Solarmax 2000S omvormer ). Of kan ik net zo makkelijk 1x ethernet en 1x RS232 naar boven trekken? Ik moet eerlijk zeggen dat mijn geheugen me in de steek laat, ik weet niet meer hoe lang een RS232 kabel kan/mag zijn. Was dat niet 20 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:43:
Ik wil graag mijn Soladin 600 vanaf afstand gaan uitlezen met m'n servertje. Alleen staat het servertje op een behoorlijke afstand van de omvormer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Eerst een standaard Soladin kabelsetje met een RS232 naar Ethernet omvormer en dan een ethernet kabel naar zolder trekken? ( worden er dan twee, ook 1 voor de Solarmax 2000S omvormer ). Of kan ik net zo makkelijk 1x ethernet en 1x RS232 naar boven trekken? Ik moet eerlijk zeggen dat mijn geheugen me in de steek laat, ik weet niet meer hoe lang een RS232 kabel kan/mag zijn. Was dat niet 20 meter?
Als je een cat5 kabel gebruikt moet je 20Mtr wel kunnen halen.
Het hangt sterk van de baudrate af, 9k6 kan over veel langere afstand en slechtere kabel dan 56K6
Voordeel van een rs232 verbinding tov een rs232/ethernet converter, dat het minder stroom verbuikt
die converters gebruiken ook stroom, toch weer een adapter met in de nacht sluipverbruik.

Ik weet de afstand niet, maar usb heb je met usb repeaters aan de kabel.
dat zou je ook kunnen onderzoeken.

Zelf zou ik voor de rs232 oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Joba schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:13:
[...]
(en daarnaast trouwens ook de instraling in J/cm2, gebruik ik voor efficientie berekeningen zonneboiler en zonnepanelen).
Waar haal je die vandaan?

[edit: gevonden: http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/download.html ]

[ Voor 13% gewijzigd door AlterEgo op 20-03-2010 09:53 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Nogmaals;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:53:
[...]

Als je een cat5 kabel gebruikt moet je 20Mtr wel kunnen halen.
Het hangt sterk van de baudrate af, 9k6 kan over veel langere afstand en slechtere kabel dan 56K6
Voordeel van een rs232 verbinding tov een rs232/ethernet converter, dat het minder stroom verbuikt
die converters gebruiken ook stroom, toch weer een adapter met in de nacht sluipverbruik.

Ik weet de afstand niet, maar usb heb je met usb repeaters aan de kabel.
dat zou je ook kunnen onderzoeken.

Zelf zou ik voor de rs232 oplossing gaan.
Ik zie net dat de Soladin aansluitkit gebruik maakt van een standaard RJ11 kabel ( 4 aderig ) met daarop aan beide kanten een RJ 11 stekker. Deze gaat dan in de omvormer en in een ( vermoedelijk? ) RS485 / RS232 converter.

Ik ga dat eerst proberen, ik heb nog wel ergens een vracht aan RJ11 kabel liggen en ik heb een RJ11 krimptang. Mocht ik de afstand niet kunnen overbruggen met standaard RJ11 bekabeling kan ik alsnog overschakelen op Cat5 en aan beide kanten een RJ11 stekker krimpen.

Nu nog een plek vinden waar ik goedkoop zo'n aansluitsetje kan krijgen. Ik vind 55 euro een hoop geld.

Edit

Crap : het is RJ12 ipv RJ11 :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric is lekker aan het bijleggen....waarom komt er nu weer motregen ?
vrouwlief in de tuin voor de estetica (dat woord kwam ik hier tegen, hoge duurzame woordwaarde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Een RS232 kabel mag 30 meter lang zijn.
En de RS422 die aan de Soladin zit, mag zelfs 120 meter lang worden.
De beste manier is dus, om de kabel van de Soladin lang te maken en pas bij de computer de converter te zetten.
Ik heb een schema van die converter.
De connector die aan een telefoonsnoer zit, past in de Soladin.
Alleen de binnenste 4 aansluitingen worden gebruikt.

Guus Assmann

Pagina: 1 ... 59 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.