Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.997 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Trebbors schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:23:
Is het een idee om een sub te openen voor de verschillende vormen van duurzame energie?
Ja, dat is een idee, en een idee wat mensen zich hier al vrij vaak afgevraagd hebben. Het is iets om bij de leiding van het forum aan te kaarten. Er is ook al een tijd roep om de technische en politieke zaken te scheiden. Naar mijn mening kan het één niet zonder het ander, maar het zou een optie kunnen zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:31
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:42:
Nee, 10 graden opwarmen heeft een hoger COP dan 20 graden opwarmen. In verhouding heb je namelijk minder electriciteit nodig om dit te doen. Het deel electriciteit wordt als 1 (100%) genomen. Het deel verplaatste warmte wordt als de rest genomen. Dus:

COP = (electriciteit + verplaatste warmte) / electriciteit
EHM... ? ?

stel de bron is 10 graden. je wilt de boiler opwarmen tot 60 graden, (doeltemperatuur)
geval 1 : je boiler is eerst 30 graden, je moet dan opwarmen van 30 naar 60 = 30 graden opwarmen.
geval 2 : je boiler is eerst 20 graden, j emoet dan opwarmen van 20 naar 40 = 40 graden opwarmen.

in geval 1 moet je minder opwarmen, maar dit is moeilijker voor de warmtepomp, omdat het verschil tussen bron en doel temperatuur (gemiddeld) hoger is dan bij geval 2

geval 2 kost natuurlijk wel meer tijd en energie, en er word totaal meer energie uit de bron gebruikt. je gaat er verder vanuit dat de bron "oneindig"groot is en de boiler maar een bepert volume heeft.

de COP rekent met de nuttige opbrengst. de opbrengst is dan wat je wilt bereiken, verwarmen of koelen.
het getal berekent de opbrengst per gebruikte energieeenheid. dus gebruikt staat tot opbrengst als 1 : x

bij het verwarmen zou je er van uit kunnen gaan de de warmte die de pomp dmv electriciteit -> wrijving wordt gerekend als opbrengst, als je in staat bent dat dus ook nuttig aan te wenden, in het geval van verwarmen kan dat, maar in het geval van koelen niet.

dus
1kWh electriciteit gebruikt en 1kWh warmte verplaatst: COP = 2. -> bij verwarmen zou dit kunnen, bij koelen is de COP 1
1kWh electriciteit verbruikt en 5kWh warmte verplaatst: COP = 6. -> bij verwarmen zou dit kunnen, bij koelen is de COP 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De electriciteit wordt toch ook omgezet?

COP verwarmen = Twarm/(Twarm-Tkoud)

COP koelen= Tkoud/(Twarm-Tkoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bedankt voor het commentaar. Ik zal zeker nog meer inlichtingen inwinnen. Ik ben geen bouwkundige, maar voor mijn gevoel klopt er iets niet. Mijn vloeren bestaan uit platen van 3,3 x 5,5 m. Bij een dikte van 20 cm weegt 1 zo'n plaat van zichzelf al 8 ton. En dan zou een belasting van 1200 kg al problematisch worden? Dat zou dan wel erg krap gedimensioneerd zijn.

Ik denk trouwens dat het sowieso niet doorgaat omdat ik die boiler eenvoudigweg niet op zolder krijg. Tenzij iemand weet of je zo'n ding in delen kunt transporteren.

Lastig verhaal in zo'n standaard Hollands rijtjeshuis...

Trouwens, bij het rondsnuffelen naar opslagtanks kwam ik de Rotex Sanicube tegen. Lijkt me een aantrekkelijke optie. http://de.rotex-heating.c...her/technische-daten.html.

Niet zo zwaar, kan zo via de trap naar zolder. Doorstroomboiler, 3 warmtewisselaars. Goed geïsoleerd. Nadeel is de max temperatuur van 85º. Klopt het dat een stalen tank tot 95º gaat? Als ik het goed begrijp heb je voor ww + cv-ondersteuning een 538/16/0 nodig. Die heb ik in Duitsland gezien voor € 1365,-.

[edit]
Engelbertus, jij ook bedankt voor de uitgebreide verhandeling

[ Voor 7% gewijzigd door Anne vdr Bom op 16-03-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik denk dat je de technische zaken op een duurzaam forum niet kunt scheiden van de "politiek" of markt of wat dan ook, omdat het een van het ander afhankelijk is. op een duurzaam forum wil ej toch ook kunnen praten over wat nu rendement is ( in euros, of Mjoule, of kWh) en of dat beter of slechter is voor het milieu.

daar komen ook de technische zaken bij kijken, of er moet telkens verwezen worden naar een technisch topic, waar dat juist niet ter sprake komt, en dus niet in terug te vinden is. het gaat op dit forum dan over de achtergronden van de werking van dingen, en niet over welk boutje nu met welk moertje welk ding moet vasthouden, en of dat dan wel technisch goed bedacht is of niet, of dat het ontwerp van fabrikant x beter in elkaar zit dan dat van fabrikant y

je kunt natuurlijk wel een technisch topic maken over warmtepompen, maar dat is dan niet meer in het kader van duurzame technieken, maar als techniek op zich.

de mix maakt het hier voor mij in ieder geval wel interesant. anders krijg je ook een opsplitsing in kennis van techniek, en kennis van duurzame energie / regels in nl. nu heb je in dittopic in iedergeval een leuke mix van mensen die het ook eens niet met elkaar eens zijn over of je nou wel of niet de auto de deur moet wijzen, of je best je gas aansluiting kunt opzeggen en alles electrisch kunt gaan doen of niet. dat is een discussie over duurzaamheid.
een technische benadering zou de schaarste van gas of de noodzaak van verbuik helemaal buiten beschouwing laten. de discussies over politiek zijn ook geen discussies over wat mensen zelf willen, of over bewustwording, maar daar zou het in de kortste keren een afreageertopic worden op domme regels uit den haag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:39:
De electriciteit wordt toch ook omgezet?

COP verwarmen = Twarm/(Twarm-Tkoud)

COP koelen= Tkoud/(Twarm-Tkoud)
omgezet wel...
maar als ik mijn kamer 20 graden wil hebben, en het is 15 graden, en ik zet de warmtepomp aan, en die koelt lekker met een COP van 5 ( of 6) dan heb ik daar dus niks aan. en is het rendement dus negatief (COP -5 of -6)

bij koelen wordt de electriciteit omgezet in warmte die je moet afvoeren.er komt dus blijkbaar 5 eenheden warmte UIT, inclusief de eenheid energie die er in is gestopt, die verloren gaat in de lucht of de bron. er is dan maar 4 eenheden gekoeld. de COP is dan 4 terwijl bij verwarmen de COP 5 zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
mooie sanicubes.. die hooget zou bij mij misschien nog wel passen onder het schuine dak.

ik kan me niet zo goed een voorstelling van de zoldervloer maken bij jou. isje woning 5,5 m diep, en 2*3,3 m breed?
dat je dus tweezulke vloer naast elkaar hebt?

stel dat je overspanningsrichting 5,5 metr is dan kan er op die vloer, per meter breedte maar 5,5 *1,75 kN staan. ( bijna 10 kN) en weegt je vloer in een strook van 1 meter breed 1*5,5*0,2 *2450 = 2695 kg = 27 kN
daar zet jij dan een belasting op van 1400 kg = 14 kN (inclusief 2 mensen) dat is meer dan de helft extra tov het gewicht van de vloer zelf.
dat is dus bijna 450 kg meer dan er op kan.

dat noem ik niet krap meer hoor.

in de vloerstrook van een meter breed liggen een paar staven wapening om die bijna 10 kN te kunnen dragen. jij wilt er bijna 1,5 keer zoveel opzetten dan is uitgerekend, en er zou dus minsten ook 1,5 keer meer wapening in moeten zitten om het te kunnen dragen. dat is niet echt krap. een factor 1,5

ik weet evrder ook niet wat de veiligheidfactor is, en of er bij jou wel met 1,75 is gerekend, maar de kans is groot de de reserve of veiligheid in je vloer zelfs niet genoeg is om 1400 kilo te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De warmteenergie die door de pomp compressor wordt toegevoegd zit natuurlijk in Twarm meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
JeroenH schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:34:
[...]

Ja, dat is een idee, en een idee wat mensen zich hier al vrij vaak afgevraagd hebben. Het is iets om bij de leiding van het forum aan te kaarten. Er is ook al een tijd roep om de technische en politieke zaken te scheiden. Naar mijn mening kan het één niet zonder het ander, maar het zou een optie kunnen zijn.
Ik vraag me af of we hiervoor een apart subforum voor gaan krijgen op tweakers? En ik vraag me ook af of het een succes gaat zijn als we zelf met een forum aan de slag gaan?

Ik vind zelf overigens dat alles in 1 topic staat erg prettig, zo lees ik namelijk ook zaken waar ik tot nu toe nog nooit eerder over had nagedacht ( warmtepomp e.d. ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:09:
mooie sanicubes.. die hooget zou bij mij misschien nog wel passen onder het schuine dak.

ik kan me niet zo goed een voorstelling van de zoldervloer maken bij jou. isje woning 5,5 m diep, en 2*3,3 m breed?
dat je dus tweezulke vloer naast elkaar hebt?
Breedte binnen tussen de muren is 5 m 20, diepte is 10 m. Er liggen drie platen van ong 5,5 x 3,3 m naast elkaar.
stel dat je overspanningsrichting 5,5 metr is dan kan er op die vloer, per meter breedte maar 5,5 *1,75 kN staan. ( bijna 10 kN) en weegt je vloer in een strook van 1 meter breed 1*5,5*0,2 *2450 = 2695 kg = 27 kN
Als iemand op 1 been gaat staan, oefent die ook ~100 kg op 0,1 m breedte uit. Dat zou volgens jouw rekenwijze ook de maximale belasting overschrijden. Krachten verdelen zich in alle richtingen, de platen ter weerszijde van die strook van 1 m nemen ook een deel van de krachten op.
daar zet jij dan een belasting op van 1400 kg = 14 kN (inclusief 2 mensen) dat is meer dan de helft extra tov het gewicht van de vloer zelf.
dat is dus bijna 450 kg meer dan er op kan.

dat noem ik niet krap meer hoor.
Zou jij je veilig voelen in een huis waarvan de betonvloeren onder hun eigen gewicht al op pakweg 60% van de maximale belasting zitten?
in de vloerstrook van een meter breed liggen een paar staven wapening om die bijna 10 kN te kunnen dragen. jij wilt er bijna 1,5 keer zoveel opzetten dan is uitgerekend, en er zou dus minsten ook 1,5 keer meer wapening in moeten zitten om het te kunnen dragen. dat is niet echt krap. een factor 1,5

ik weet evrder ook niet wat de veiligheidfactor is, en of er bij jou wel met 1,75 is gerekend, maar de kans is groot de de reserve of veiligheid in je vloer zelfs niet genoeg is om 1400 kilo te dragen.
Bij mijn weten wordt in de bouw al gauw met een veiligheidsfactor van 10 gewerkt. Een factor 1,5 is meer iets voor de vliegtuigbouw, en dan alleen voor minder essentiële onderdelen. Voor de primaire constructie zoals romp en vleugels is het een factor 3, als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:49
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:41:
Trouwens, bij het rondsnuffelen naar opslagtanks kwam ik de Rotex Sanicube tegen. Lijkt me een aantrekkelijke optie. http://de.rotex-heating.c...her/technische-daten.html.
Dat is een interessant ding. Let wel op: het is een drukloos vat, bedoeld voor leegloop-collectoren. Als je met vacuümbuiscollectoren onder druk werkt heb je een extra platenwarmtewisselaar en pompje nodig.

Andere mogelijkheid: gebruik van latente-warmte opslag
Latento XXL Solar Schichtenspeicher of
Latente-warmtebuffer in de vloer (spam-alert: dat is een artikeltje op mijn eigen, commerciële site)

[ Voor 4% gewijzigd door basfromasd op 16-03-2010 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:49
Anne vdr Bom schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:22:
Wat zijn dat voor dingen en waarom hebben ze een hogere opbrengst? Omdat ze dikker zijn of omdat ze duurder zijn? [Edit: ah, deels omdat ze langer zijn, maar dat verklaart niet alles]. Wat voor prijs moet ik dan aan denken?
Op dit forum probeer ik reclame te vermijden. Stuur eventueel een PM.

[ Voor 3% gewijzigd door basfromasd op 16-03-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat de kracht kan spreiden dat klopt. je spreid de kracht dan onder een hoek van 45 graden, dan word de "fictieve breedte"al 60 cm breed.

je rekent meestal met een breedte van 1 meter, omdat over die breedte een puntlast nog wel verdeeld kan worden over de vloer.

maar als ik op het randje van de vloer ga staan met een stempel van een kraan, kun je niet verwachten dat de krachten daarvan anderhave meter verderop nog worden opgenomen door de vlerwapening.

de wapening wordt dan bij de belasting uitgerkend en over de strook van 1 meter verdeeld, dus dan krijg je bijvoorbeeld staven rond 10 om de 20 cm. hierin zit dus ook een stukje veiligheid, staven mogen maximaal 30 cm uit elkaar.

als je dus op 1 been gaat staan, spreid het altijd al naar 2 van die staven, die samen dus al 1/4 van de kracht die op en m2 wordt gerekend.
zoals ik al zei.. een puntlast en een verdeelde last, worden apparte gevallen voor de sterkte berekening.

op de hele overspanning kun je elke m2 immers wel 1,75 kN hebben, dat is ook bijna 2 mensen per m2.
als je vloer 5,5 m overspant, kun je dan al bijna 10 mensen op zolder hebben.

de veiligheid op constructies wordt bepaald door de veiligheidsfactoren die je moet rekenen, je berkent een vloer in verschillende staia, en met verschillende belastingcombinaties uit. de veiligheidsfactor is afhankelijk van die belastingcombinaties, en de soort belasting. eigengewicht heeft een kleinere veiligheidsfactor, omdat een materiaal nu eenkeer een min of meer vast gewicht heeft. op veranderlijke belastingen van bijvoorbeeld mensen, goederen of machines, is de veiligheidsfactor meestal 1,5 (!) en dat is de maximale veiligheidsfactor. en dus bij lange na geen 10! vergis je dus niet.
het is niet voor niks dat ik zei dat 1400 kilo, op een vloer waar maximaal iets minder dan 1000 op is gerekend, zit dus al op het randje van de veiligheidsfactor!

over die voet nog een keer.. en dat de platen ernaast ook krachten opnemen, dat klopt wel, maar dan moet je ook voor die platen weer rekening gaan houden met dat er op die platen verder ook maar heel beperkt iets kan worden neergezet.
als je dan toch je hele zolder alleen gebruikt voor een boilervat, dan zou ik idd voor 2 of 3 kleine kiezen. veel makkelijker, EN je bent qua gebruiksmogelijkheden van de zolder nauwelijks beperkt.

je moet bij zulke uitspraken ook in je achterhoofd houden dat dat bij beton vaak wel kan, spreiden, maar als het een kanaalplaat zou zijn, dan wordt spreiden over meer dan de breedte van de plaat soms lastig, omdat de voegen slechts gevuld zijn met een beetje specie, en soms niet eens helemaal vol zitten.

ook is de boiler een echte puntlast, omdat de buitenkant bijvoorbeeld wel rond 80 is, maar het vat zelf bijvorbeeld maar rond 65, met 3 pootjes eronder.die zitten dan op een onderlinge afstand van slecht40 of 50 cm. ik rekende al met een strook vloer van 1 meter waarover die krachten werden verdeeld. daarom zei ik ook van die liggende boiler.

met pootjes die 1,5 meter uit elkaar zitten kun je de krachten minstens over 2 meter vloerbreedte spreiden, en dan hebben we het nog maar over 700 kg, per meter breedte, en dat zou wel passen.

maar nogmaals. alles wat ik zeg is gebaseerd op aanames die helemaal niet overeen hoeven te komen met de werkelijkheid. jou woning is met oudere voorschriften uitgerekend bijvoorbeeld, als ik zie dat de vloer maar 20 cm dik is. er is dus een kans dat de toelaatbare belasting zelfs minder is dan 1,75 kN/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:42:
Nee, 10 graden opwarmen heeft een hoger COP dan 20 graden opwarmen. In verhouding heb je namelijk minder electriciteit nodig om dit te doen. Het deel electriciteit wordt als 1 (100%) genomen. Het deel verplaatste warmte wordt als de rest genomen. Dus:
1kWh electriciteit gebruikt en 1kWh warmte verplaatst: COP = 2.
1kWh electriciteit verbruikt en 5kWh warmte verplaatst: COP = 6.

COP = (electriciteit + verplaatste warmte) / electriciteit
Juiste berekening voor verwarmen, zie ook Wikipedia: Warmtepomp
flitspaal.nl schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:30:
Ik vraag me af of we hiervoor een apart subforum voor gaan krijgen op tweakers? En ik vraag me ook af of het een succes gaat zijn als we zelf met een forum aan de slag gaan?

Ik vind zelf overigens dat alles in 1 topic staat erg prettig, zo lees ik namelijk ook zaken waar ik tot nu toe nog nooit eerder over had nagedacht ( warmtepomp e.d. ).
Met hem ^^^^^^

[ Voor 25% gewijzigd door SpiceWorm op 16-03-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:25
Veel verhalen over het draagvermogen van een zolder.
Zijn er ook sappige verhalen over boilers die later in de kelder gevonden worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

basfromasd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:09:
[...]

Dat is een interessant ding. Let wel op: het is een drukloos vat, bedoeld voor leegloop-collectoren. Als je met vacuümbuiscollectoren onder druk werkt heb je een extra platenwarmtewisselaar en pompje nodig.
Jammer. Ik wist niet dat het circuit van een heat pipe collector onder druk stond. Kunnen die rvs spiralen geen druk hebben dan?
Latente-warmtebuffer in de vloer (spam-alert: dat is een artikeltje op mijn eigen, commerciële site)
Die van Latento heb ik ook gezien, maar die is schreeuwend duur (>3000 euro). Enige voordeel dat ik zie is dat hij een hogere temp aankan (95º). Weet jij wat voor materiaal ze gebruiken voor die latente warmteopslag? Het lijkt me paraffine, maar ik heb er wat aan zitten rekenen en dat levert niks op bij een groot temperatuurbereik.

Bas, je hebt een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:37:
Veel verhalen over het draagvermogen van een zolder.
Zijn er ook sappige verhalen over boilers die later in de kelder gevonden worden ?
Nee, dat vermoedelijk niet 8)7 maar wel verzakkingen of eventueel scheuren in muren ect. Allemaal ongewenste zaken die je liever niet wilt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 09:08
Dat domeinnaam is te koop?

edit: vervang de .nl door een .nu

Op hoop van zegen, kan ik met je in contact komen? Ik heb interesse in duurzame IT vanwege studie gerelateerde zaken.

[ Voor 32% gewijzigd door feelthepower op 16-03-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
basfromasd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:09:
[...]

die sanicubes die niet van inox zijn, hebben bij de laatste 2 kolommen, drie warmtewisselaars van "edelstahl" waarop je een zonnepaneel kunt aansluiten. je hebt dan een doorstroomwisselaar voor warm water, voor de zonnepanelen en zelfs nog een derder.. waar je of de cv op kunt aansluiten voor het verwarmen van het vat, of je cv voor verwarming van je woning. of voor bijvoorbeeld het overpompen in een andere boiler (de warmte verplaatsen) of ej zwembad oid.
maar ik zit dan te denken. wat doe je dan met de 500 liter die er in zit? dat is puur stilstaand water in dat geval ?

ik weet niet of die warmtewisselaars in dat vat druk kunnen hebben, maar je kunt wel met een extern terugloopvat gaan werken ? er hoeft alleen de inhoud van je collectoren in te passen.

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 16-03-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:08:
[...]
maar ik zit dan te denken. wat doe je dan met de 500 liter die er in zit? dat is puur stilstaand water in dat geval
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
vreemd, ik had gedacht dat je dat wel voor bijvoorbeeld de verwarming kon gebruiken.

maar dan kun je in principe er ook wel iets anders in doen voor een hogere temperatuur, of iets met meer energiedichtheid? of is dat niet toegestaan ivm gezondheidsrisicos oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 20:21

NoUser

For Real ?

Misschien is dit interessant voor de PV cijfer freaks hier?

SD card + Ethernet

Afbeeldingslocatie: http://www.kwh-logger.de/wp-content/uploads/2009/11/kwhlogger.jpg

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
het gaat lekker: duurzame mensen zijn gieriger, gemener, egoistischer etc.etc.

what's next? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30
NoUser schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:14:
Misschien is dit interessant voor de PV cijfer freaks hier?

SD card + Ethernet

[afbeelding]
Ziet er zeker leuk uit, vooral de ethernet aansluiting O+
Dit apparaatje meet alleen niet zelf zo te zien (mijn duits is een beetje roestig :+), maar gebruikt pulsen van een andere meter.
Als het alleen pulsen telt dan wordt het lastig om verbruik en opwek van elkaar te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:13:
vreemd, ik had gedacht dat je dat wel voor bijvoorbeeld de verwarming kon gebruiken.
Voor verwarming heb je dus de derde spiraal.
maar dan kun je in principe er ook wel iets anders in doen voor een hogere temperatuur, of iets met meer energiedichtheid? of is dat niet toegestaan ivm gezondheidsrisicos oid?
Wat heeft een hogere energiedichtheid dan water? Niks. De enige zinvolle toevoeging lijkt mij een PCM. Meest voor de hand liggende kandidaat is dan paraffine. Maar dat heeft alleen echt zin als je binnen een klein temperatuurbereik blijft. Anders wordt het grootste deel van de winst al snel ongedaan gemaakt door de lagere soortelijke warmte.

Van Latento bieden ze een PCM aan. Ze claimen dat je daarmee de effectieve inhoud met 80-100 l kunt vergroten, maar ik weet niet hoe ze dat bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Wilke schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:17:
Het deel verplaatste warmte wordt als de rest genomen. Dus:
1kWh electriciteit gebruikt en 1kWh warmte verplaatst: COP = 2.
1kWh electriciteit verbruikt en 5kWh warmte verplaatst: COP = 6.

[...]Hier klopt helemaal niks van.

In je eerste voorbeeld is de COP 1, in het tweede geval 5. hier formule
Om je met je eigen cijfers tegen te spreken:
"Heating - COP is defined as the ratio of heat delivered to energy input to the compressor"

Dus: the ratio of the heat delivered (6) to the input (1) to the compressor is a ratio of 6, COP=6. Dennis had dus gelijk met jouw definitie.

[ Voor 18% gewijzigd door el jonco op 17-03-2010 16:53 . Reden: de rest was al geschreven. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
el jonco schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:00:
[...]

Om je met je eigen cijfers tegen te spreken:
"Heating - COP is defined as the ratio of heat delivered to energy input to the compressor"

Dus: the heat delivered (6) to the input (1) input to the compressor is a ratio of 6, COP=6. Dennis had dus gelijk met jouw definitie.
de crux zit hem in het woordje verplaatst . dat is de energie die die van bron naar doel is gegaan.

als je dmv het gebruik van 1 kwh stroom voor de pomp, 1 kwh hebt verplaatst, EN de stroom is omgezet in nuttige warmte (bij verwarmen dus) is de COP 2.
bij koelen is de COP 1. dat lijkt nutteloos, of geen "rendement" maar het voordeel is dat het dan wel "1 kwh is afgekoeld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vanmiddag is er bij ons 555 Watt geplaatst op het dak, de eerste anderhalf kWh is al binnen *O*

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
RikTW schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:27:
[...]

Dit apparaatje meet alleen niet zelf zo te zien (mijn duits is een beetje roestig :+), maar gebruikt pulsen van een andere meter.
Als het alleen pulsen telt dan wordt het lastig om verbruik en opwek van elkaar te onderscheiden.
Klopt, dat haal ik er ook uit.
Het probleem is natuurlijk dat een groot deel van de kosten dan gaat zitten in goedkeuring, veiligheid etc. wanneer je 'm zelf zou laten meten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

RikTW schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:27:
[...]

Hier vind je eea in het Engels.

Het is 'gewoon' een S0-compliant pulsenteller met 4 ingangen, maar dus wel lekker toegankelijk via een webinterface/internet en het kunnen loggen op een SD kaart.
Wel heel leuk bedacht overigens!

Op het plaatje zie je bovenaan de 4 aansluitingen zitten...
Afbeeldingslocatie: http://busware.de/show_image.php?id=29&scalesize=0&nocount=y

Ding is wel aan de prijs: €199 mag je hiervoor neertellen, excl. verzendkosten :(

[ Voor 19% gewijzigd door Mars Warrior op 16-03-2010 19:58 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
Vandaag de schade vanafgelopen jaar officieel mogen ontvangen ;) Volgens mij niet verkeerd gedaan voor een tweepersoonhuishouden waarvan 1 persoon veel thuis:
Gas 1766 m³
Electra: 2529 kWh

Alles over een jaar -2 weken.

Is dit veel of kan het nog beter?
Ik heb nog geen zonnepanelen/boiler.
Er wordt electrisch gekookt, er is een een pc veel aan en in in e herfst en winter ook wel een electrisch kachteltje om niet meteen het hele huis te hoeven verwarmen.

Wie zit er lager in een vergelijkbare situatie?
(Dat ik nu de rekening heb, komt omdat ik via een aanbieding naar GC ben overgestapt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
nicenemo schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:56:
Vandaag de schade vanafgelopen jaar officieel mogen ontvangen ;) Volgens mij niet verkeerd gedaan voor een tweepersoonhuishouden waarvan 1 persoon veel thuis:
Gas 1766 m³
Electra: 2529 kWh

Alles over een jaar -2 weken.

Is dit veel of kan het nog beter?
Ik heb nog geen zonnepanelen/boiler.
Er wordt electrisch gekookt, er is een een pc veel aan en in in e herfst en winter ook wel een electrisch kachteltje om niet meteen het hele huis te hoeven verwarmen.

Wie zit er lager in een vergelijkbare situatie?
(Dat ik nu de rekening heb, komt omdat ik via een aanbieding naar GC ben overgestapt)
Zonder gegevens over je huis (kuub inhoud en vloeroppervlak, etc), is er weinig te zeggen over je gasverbruik.
Elektra klinkt wel vrij netjes.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
TD-er schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:07:
[...]

Zonder gegevens over je huis (kuub inhoud en vloeroppervlak, etc), is er weinig te zeggen over je gasverbruik.
Elektra klinkt wel vrij netjes.
Jaren 20 tussenwoning. Woonkamer ben ik mee bezig, geen radiatoren en geen isolatie.
frontaal oppervlak 4.75*3.40 wat niet geisoleerd is met 2 grote hoge ramen op het oogsten. Aan straat met aan overkant nog bebouwing.

86m² verwarmd opppervlak met 240m³ verwarmde inhoud.
Waarvan woonkamer van 7*3.75*3.4 b*l*h op dit moment even niet verwarmd is vanwege verbouwing.
Warmte hiervoor komt uit keuken en bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aard-Warmtepomp, kan dat uit? Verslag op basis van grootste deel van dit stookseizoen.

In de afgelopen 20 weken zijn wij door de warmtepomp 3423 m3 gas minder gaan gebruiken (niet gecorrigeerd voor Nm3) maar het electriciteitsgebruik is omhooggegaan met 9110 kWh totaal (onder te verdelen in 4579 laag, 4138 hoog en 393 eigen opwek van PV)

Als je dit omrekent in GJ dan hebben we ruim 120.4 GJ aan gas bespaard maar 32.8 GJ aan electriciteit afgenomen. Ga je uit van een factor 2.5 voor centrales en transport, dan is er voor ons dus 82 aan GJ verstookt. Dus een factor 2/3.

Financieel besparen wij 1588 euro aan gas, maar betalen wij 1087 meer aan electriciteit. Daarbij moet wel vermeld worden dat wij ondanks onze PV en zonder WP nog altijd boven de 10.000 kWh/jaar zitten (kantoor aan huis). Onze besparing is deze 20 weken dus 501 euro, alle bedragen incl BTW.

In de tussentijd is er ca 6500 m3 aan grondwater opgepompt dat gemiddeld zo'n 3.5 C kouder is teruggepompt. Dus is er zo'n 94.6 GJ aan aardwarmte onttrokken. Tel je daar de 32.8 GJ aan electrische energie bij, dan hebben we dit jaar 127.4 aan warmte genuttigd, ietsje meer dan de 120.4 GJ van vorig jaar.
Ga je ervan uit dat de compressor zelf zo'n 80% van de electrische energie (= 26.2) heeft verorberd dan is de COP van de warmtepomp zelf (94.6+26.2)/26.2 = 4.61.

Geheel conform mijn oorspronkelijke verwachtingen, maar minder hoog dan haalbaar bij een volledige LTV-woning. Ik moet een groot deel met gewone radiatoren verwarmen, en een CV-temperatuur afgelopen maanden van 50-55 graden was -helaas- vaak toch nodig.
We hebben niet ingeleverd op comfort, integendeel, het maximaal nachtelijk stoken op laag-tarief is plezierig in de ochtend voor alle bewoners/gebruiksers. Dat was vroeger wel anders.

Het is nog iets te vroeg om de TVT te berekenen, 20 weken is nog geen heel jaar. Met name in het voor- en na-seizoen verwacht ik helemaal geen gasketels meer nodig te hebben ter aanvulling, dus kan de besparing verder oplopen. Ook heb ik nog geen rekening gehouden met verschil in stook-graaddagen.

Conclusie:
+++ Minder CO2, lagere verbruikskosten, meer comfort.
- - - Voor ons geen optimale COP haalbaar, besparing geringer dan gehoopt (maar voldoende) bij huidige energieprijzen

Onder de huidige condities is -volgens mij- een aard-warmtepomp nog niet voor iedere individuele kleingebruiker/rijtjeswoning economisch haalbaar (dus zonder subsidies).

Ik heb er geen moment spijt van gehad, ben er alleen maar energiastischer van geworden.
Ik zie veel mogelijkheden in de techniek, maar de rendabele inzet is vooralsnog verre van vanzelfsprekend.
Laten we kritisch blijven. Dus: wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:42

JanJeen

3315Wp

Gelezen in technisch weekblad 10: Aerogels als "super" isolatie materiaal
Er is zelfs al een Nederlandstalige datasheet, dus ik ben benieuwd wanneer het in de bouwmarkt ligt.
Inmiddels zijn dezelfde wetenschappers er in geslaagd de dichtheid te reduceren tot 1 mg/cm3, het huidige record. Ter vergelijking van deze getallen, lucht heeft een dichtheid van 1,2 mg/cm3. De laatste versie van Aerogel is dus lichter dan lucht.
Ideaal materiaal dus om je boiler mee te isoleren, als je maar genoeg toepast hoef je geen rekening meer te houden met de vloerbelasting ;)

[ Voor 40% gewijzigd door JanJeen op 16-03-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeps in 1 dag 28,7 kwh opgewekt.....
dat bedoelde ik dus, dat moet een warmtepomp in....ik wil helemaal van dat gas af.

en dan nog dit :
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=21027
bizar, maar ook leerzaam, zo snel kan feed-in dus ook in nederland komen.
zo snel en simpel kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:21:
dat bedoelde ik dus, dat moet een warmtepomp in....ik wil helemaal van dat gas af.

en dan nog dit :
Kun je niet een energiebedrijfje gaan beginnen met de naam EPVT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
[...]en dan nog dit :
Hmm dat hebben ze bij EZ wel vaker geflikt.
Denk aan software patenten erdoor laten hameren op een landbouwtop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

nicenemo schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:25:
[...]
86m² verwarmd opppervlak met 240m³ verwarmde inhoud.
Hier gaan we ter vergelijking:

Het huis: Ik heb een hoekhuis uit 1974, 340 m3, met minimale spouwmuurisolatie (4 cm piepschuim geloof ik), dubbel glas alleen op de begane grond. Dak en vloer zijn ongeïsoleerd. De radiatorbuizen op zolder zijn geïsoleerd.

Gedrag: De thermostaat staat op 17 (extra trui ter compensatie). Slaapkamers blijven het grootste deel van de week onverwarmd (extra deken ter compensatie). Ik heb geen klokthermostaat die 's ochtends het huis gerieflijk op temperatuur brengt (snel aankleden ter compensatie). Doordeweeks is er overdag niemand thuis.

Resultaat: 1000 kuub over de afgelopen 12 maanden.

Een paar jaar geleden toen het er nog niet zo zuinig aan toeging en er ook nog wel eens iemand thuis was doordeweeks, was dat 1800. Met gedrag en een paar kleine ingrepen (buisisolatie, radiatorfolie) kun je ontzettend veel bereiken. De volgende 800 kuub besparing gaat zeker veel meer moeite (en geld) kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
JanJeen schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:34:
Gelezen in technisch weekblad 10: Aerogels als "super" isolatie materiaal
Er is zelfs al een Nederlandstalige datasheet, dus ik ben benieuwd wanneer het in de bouwmarkt ligt.

[...]

Ideaal materiaal dus om je boiler mee te isoleren, als je maar genoeg toepast hoef je geen rekening meer te houden met de vloerbelasting ;)
het is dus 20% lichter dan lucht, tegen water dat .. weet ik hoeveek zwaarder is... dan moet je je hele zolder volstoppen met aerogels zeker :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:28:
Aard-Warmtepomp, kan dat uit? Verslag op basis van grootste deel van dit stookseizoen.
[...]
Super! Dit soort praktijkcijfers gaan er bij mij in als zoete koek. Mooi dat ook het ketenrendement beter is als je uitgaat van fossiel opgewekte electriciteit.

Ik krijg het nogal eens aan de stok met mensen die redeneren van: Nederland gebruikt zoveel petajoule per jaar, daar heb je zoveelentachtigduizendennogwat vierkante kilometer zonnepanelen voor nodig, vergeet het maar met je alternatieve energie, dat gaan we nooit redden. Ik krijg ze maar niet aan het verstand gepeuterd dat veel minder electrische joules nodig hebt dan fossiele joules om hetzelfde te doen. Dat wordt maar weer eens door de praktijk bevestigd.

Trouwens, zou de echte besparing niet nog groter zijn, omdat we een strenge winter gehad hebben? Of heb je daarvoor al gecompenseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Resultaat: 1000 kuub over de afgelopen 12 maanden.
Kijk zo heb ik een mooi streven ;)

Erg netjes met zo'n huis uit 74. Hadden wij eerst ook. Vaak is daar de isolatie achter de beplating verrot/beschimmeld.

Gevel in woonkamer isoleren+ vloerverwarming is de eerste stap.
Daarna dak van uitbouw vervangen+isoleren. Moet zoiezo en er lag afgelopen winter geen sneeuw op.

Ik heb ook nog 2 aparte deuren(60cm) nodig, liefste dubbele, om keuken, bijkeuken en woonkamer te scheiden. dat scheelt ook stoken.

Een kamer op de bovenverdieping die we nu nog als opslag(zeg maar zolder) gebruiken hebben we afgesloten. Voor het raam heb ik radiator folie hangen om het zowel in de winter als zomer prettig te houden. In de winter bleek die kamer vrij koud, dus ik gok dat de dakisolatie ook wel wat beter kan.

Stookgedrag, onder normale omstandigheden ja. Echter zonder radiatoren in de woonkamer moest ik de thermostaat helaas wat hoger dan 17 zetten. (rotwinter).

Aerogels??? waar te koop en wat kost dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

en dan nog dit :
Het "flikken van kunstjes" is bij EZ ingesleten als een gewoonte. Diezelfde senatoren van de Eerste Kamer hebben nog steeds het schuim op de lippen van het capaciteitstarief wat er door een van de meest ranzige truuks ooit door gemasseerd is (aanpassing van een bestaande ministeriële regeling, slechts 1 letter weggehaald [kWh werd opeens kW], en Klaar Was de EZ Ambtenarij met de handtekening van Maria d'r onder voor het gemak). Er valt nog veel meer van dat ministerie te verwachten. Wat ik vandaag heb meegemaakt was beyond alle fatsoen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Wat is wijsheid?

Ik ben nu 6 maanden klant van Greenchoice en ik kan nu voor het eerst mijn meterstanden doorgeven ( kan elk halfjaar ) voor een nota. Alleen is september-heden nu niet echt florisant geweest qua weer en hebben we best fors verbruikt, dwz ik zal als ik nu een afrekening krijg denk ik moeten bijbetalen.

Wat is wijsheid nu. NU de gegevens invoeren, nota krijgen en betalen? Of nog tot september wachten en dan pas de standen invoeren? De komende 6 maanden gaat gegarandeerd mijn electriciteitsmeter diep de nul in wat de extra kosten van het afgelopen halfjaar compenseert.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Erasmo schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:30:
Vanmiddag is er bij ons 555 Watt geplaatst op het dak, de eerste anderhalf kWh is al binnen *O*
Gefiliciteerd, dat is een mooi begin :)

Maar dit in de middag aansluiten en in een paar uurtjes al 1.5kwh uit 0.5kwp terwijl ik vandaag acht geen zon heb gezien. Dat is een zeer efficient setje. Of het is bij jou beter weer, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 07:41:
Wat is wijsheid?

Ik ben nu 6 maanden klant van Greenchoice en ik kan nu voor het eerst mijn meterstanden doorgeven ( kan elk halfjaar ) voor een nota. Alleen is september-heden nu niet echt florisant geweest qua weer en hebben we best fors verbruikt, dwz ik zal als ik nu een afrekening krijg denk ik moeten bijbetalen.

Wat is wijsheid nu. NU de gegevens invoeren, nota krijgen en betalen? Of nog tot september wachten en dan pas de standen invoeren? De komende 6 maanden gaat gegarandeerd mijn electriciteitsmeter diep de nul in wat de extra kosten van het afgelopen halfjaar compenseert.
ikzelf meld wel later de standen door, en meestal ook nog eens per 31-12 elk jaar.
dat meerverbruik in het najaar is helaas zo...zonneboiler of niet. Om nu met -15 graden niet te stoken, lijkt mij zelfs duurder te kunnen worden

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Erasmo schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:30:
Bij ons hier in Ewijk nauwelijks zon op dinsdag.
Waar woon je en hoe is de ligging van je systeem?
Ook een Steca 500?

Hier bij ons sinds 13 maart 660Wp op een Steca 500, en nu ruim 6kWh.
Geweldig om te zien dat in 3-4 dagen met half bewolkt weer, toch iets opgewekt wordt, o ja ZZO.
Nu schijnt de zon wel, ben benieuwd vandaag.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:56:
Super! Dit soort praktijkcijfers gaan er bij mij in als zoete koek. Mooi dat ook het ketenrendement beter is als je uitgaat van fossiel opgewekte electriciteit.
[...]
Trouwens, zou de echte besparing niet nog groter zijn, omdat we een strenge winter gehad hebben? Of heb je daarvoor al gecompenseerd?
Nee daar heb ik nog niet voor gecompenseerd. Dat wil ik aan het eind van het stookseizoen gaan doen.
Bovendien hebben we een bivalent systeem, dus de al wat oudere gasketels (107kWth) heb ik laten hangen en die springen bij als de warmtepomp (13 kWth) het niet helemaal kan trekken. Dat is bij met name bij echte vorst nog wel eens een keertje. De warmte pomp heeft afgelopen periode >95% van de tijd gedraaid, de gasketels <2% (?) van die tijd. Bij kwakkelweer kan de warmtepomp alles aan, en zouden de diverse rendementen nog iets hoger kunnen worden.
Wat is wijsheid?

Ik zou echt alleen maar opgaves indienen die verhoudingsgewijs voor het hele jaar van toepassing zijn. Zou je nu indienen dan wordt je voorschot veel te hoog terwijl je over een half jaar ze een nieuw probleem in de maag splitst met negatieve bedragen (EN te hoge bevoorschotting)
Dus fake bedragen of geen opgave? Ik zou geen tussentijdse opgave doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2010 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SasJo schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:04:
[...]

Bij ons hier in Ewijk nauwelijks zon op dinsdag.
Waar woon je en hoe is de ligging van je systeem?
Ook een Steca 500?

Hier bij ons sinds 13 maart 660Wp op een Steca 500, en nu ruim 6kWh.
Geweldig om te zien dat in 3-4 dagen met half bewolkt weer, toch iets opgewekt wordt, o ja ZZO.
Nu schijnt de zon wel, ben benieuwd vandaag.
Klinkt vergelijkbaar. Hier sinds 6 maart 700Wp op Steca500 en ruim 11kWh opgewekt op OOZO.

Het schrale zonnetje van nu resulteert in ruim 100W opwek overigens.

Verder is er nog iets dat me opvalt. In de ochtend komen 3 van de 4 panelen al snel in de zon te liggen. Voordat het 4de paneel in de zon komt ben ik weer een half uurtje verder. Het vreemde is nu dat dat laatste paneel,nadat deze vol in de zon komt, in no-time niet meer beslagen is (dauw op panelen), terwijl het eerste paneel nog steeds beslagen is :? :?

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het lijkt mij dat dit vierde paneel dan verwarmd wordt door de stroom die de drie andere panelen door het systeem proberen te duwen.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 17-03-2010 09:32 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:23:
Verder is er nog iets dat me opvalt. In de ochtend komen 3 van de 4 panelen al snel in de zon te liggen. Voordat het 4de paneel in de zon komt ben ik weer een half uurtje verder. Het vreemde is nu dat dat laatste paneel,nadat deze vol in de zon komt, in no-time niet meer beslagen is (dauw op panelen), terwijl het eerste paneel nog steeds beslagen is :? :?

Iemand enig idee?
1. Soms moet je heel goed kijken: beslagen, (heel)nat of droog? De laatste 2 lijken soms bedriegelijk veel op elkaar.
2. Het gaat soms maar om hele kleine temperatuursverschillen. Ook de hoogte op het dak, materiaal eronder etc kan een flinke invloed hebben.
3. Panelen in de zon die stroom kunnen leveren zijn vaak iets koeler dan panelen in de zon die geen stroom kunnen leveren. Een deel van de ingestraalde energie wordt namelijk afgevoerd via de kabels en zal het paneel niet meer op kunnen warmen.
4. Een paneel in de schaduw zou (heel ietsje) opgewarmd kunnen worden door andere panelen die wel in de volle zon liggen (en in dezelfde string zitten). Of dit jouw effect kan verklaren...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

wil Flitspaal de kleine opwekkers ook in zijn excel tabel hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door SasJo op 17-03-2010 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Van Electrabel nieuwsbrief vandaag (wel voor zakelijk, maar toch);

De prijzen op de Europese termijnmarkten voor elektriciteit zijn de afgelopen week gedaald. De voornaamste reden is de daling van de aardgas- en steenkoolprijs. In Nederland zakte de prijs voor 2011 met 0,49 EUR/MWh tot 44,55 EUR/MWh op vrijdag 15 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ervan uitgaande dat de 4 panelen in een string zitten, is dit een gemakkelijke.
De 3 beschenen panelen wekken energie op.
En nummer 4 absorbeerd dit voor een deel, omdat dit paneel niet in de zon ligt.
Zelfs met diodes, zal er nog energie worden geabsorbeerd door paneel 4.
Een diode heeft immers ook nog een verliesspanning, wat voor spanningsval over de cellen zorgt.
En dat is dan voldoende om de condens te doen verdwijnen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SasJo schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:00:
wil Flitspaal de kleine opwekkers ook in zijn excel tabel hebben?
Ja hoor. En hoezo kleine opwekkers? Waarom zou er iemand evt uitgesloten (moeten?)worden van de lijst Iedereen is welkom in de lijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@flitspaal, ik heb afgelopen jaar de meterstanden opgegeven op de dagen dat de tarieven wijzigden. en bij mijn verhuizing.

dit heb ik gedaan zodat ik zsm en correct de lagere prijs ga betalen voor stroom, over de correcte bedragem en niet over een geschatte stand voor de overgang van dure naar gioedkopere stroom. want zoals je weet kunnen de netbeheerders heel goed naar zichzekf toe rekenen....

maar bij opwek en saldering is misschien juist een hogere prijs wel interesant.

ook omdat ik in mijn nieuwe huis nog niet woonde, en dus nagenoeg geen verbruik had, wilde ik wel vast hebben liggen dat ik in die dure periode nagenoeg niks heb verbruikt. op de site van GC kun je zien wat liander aan GC doorgeeft, dat zijn schattingen op basis van gemiddelde gebruik van een gezin. en dat zou voor mij enorm veel meer zijn dan die 100 kWh in die periode dat ik er nog niet woonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen staan mn 600wp setje een jaar aan de meters.

Wordt zowel met plugwise als een omgebouwde voltcraft gemeten.
Meet resultaten schelen niet eens zoveel.

Heb hem op pal zuid staan; Amsterdam.
Opbrengst tot nu toe : ~580kWh.
Kom op 966kWh/kWp

Met dit heerlijke weer kan dit wellicht nog een stukkie hoger!
Binnenkort komt de rest van mn dak vol 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:48:
Morgen staan mn 600wp setje een jaar aan de meters.
Heb hem op pal zuid staan; Amsterdam.
Opbrengst tot nu toe : ~580kWh.
Kom op 966kWh/kWp)
Heb je ook een Steca 500, of een 600W omvormer.

Ik ga er met mijn 660Wp vanuit dat ik max 450kWh kan opwekken in 1 jaar.
Ben zeer verbaasd, ondanks de gunstige instraling in jouw regio, dat je 580kWh hebt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gisteravond zijn de frames voor onze 600Wp installatie bezorgd. To do:

* Eindklemmen in ontvangst nemen (worden nagestuurd)
* Stoeptegels regelen (marktplaats)
* Installatie plaatsen
* Genieten!

In totaal zullen we dan op ruim 2kWp zitten 8)

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 17-03-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:04:
[...]

Heb je ook een Steca 500, of een 600W omvormer.

Ik ga er met mijn 660Wp vanuit dat ik max 450kWh kan opwekken in 1 jaar.
Ben zeer verbaasd, ondanks de gunstige instraling in jouw regio, dat je 580kWh hebt opgewekt.
Bedoeld je dat 580kWh hoog erg hoog is? Of juist laag? Ik haal iets minder (ook in Amsterdam) maar heb dan ook in de winter "last van bomen". Toch haalde ik 545kWh met 600Wp (aan een Soladin 600). Ik denk dat je met 450kWh de opbrengst redelijk laag inschat, 580kWh voor een 600Wp set in A'dam (pal zuid) lijkt me heel plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:29:
[.Erasmo.met 600Wp > 580kWh/jaar.]
Bedoeld je dat 580kWh hoog erg hoog is? Of juist laag? Ik haal iets minder (ook in Amsterdam) maar heb dan ook in de winter "last van bomen". Toch haalde ik 545kWh met 600Wp (aan een Soladin 600). Ik denk dat je met 450kWh de opbrengst redelijk laag inschat, 580kWh voor een 600Wp set in A'dam (pal zuid) lijkt me heel plausibel.
Ik vind het hoog. Maar ik heb het aan een 500W omvormer hangen omdat ik er (nog) geen aparte groep voor wil reserveren.
Ik ga uit van 90% van 500W > 450kWh. vrijwel pal zuid, maar regio Nijmegen.
Nou ja, alles wat meer is, is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:49:
[...]

Ik vind het hoog. Maar ik heb het aan een 500W omvormer hangen omdat ik er (nog) geen aparte groep voor wil reserveren.
Ik ga uit van 90% van 500W > 450kWh. vrijwel pal zuid, maar regio Nijmegen.
Nou ja, alles wat meer is, is meegenomen.
Vergeet niet dat ook de soladin 600 de boel aan de AC kant rond de 500W afknijpt. Bij mij is de netspanning niet erg hoog en ik heb nog nooit meer dan 497W per Soladin het net in zien verdwijnen. Ik denk dat jou omvormer (stecca 500?) minstens zo goed kan presteren als de Soladin. Die 600 is meer marketing van echt....

Zie ook dit grafiekje waarin je kan zien dat de Soladin 600 bij 500W de boel afkapt:

http://www.xs4all.nl/~schj/dayavg.png

Anyway, gewoon produceren en genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:55:
Die 600 is meer marketing van echt....
Helemaal juist, de naam Soladin 500 (of eigenlijk zelfs Soladin 497 ;), ik heb hem nog nooit hoger gezien dan dat.) was correcter geweest. Maar ja, net als in de megapixelrace zijn cijfertjes makkelijk vergelijkbaar door consumenten en 600 zal wel beter zijn dan 500 nietwaar?

Merk op dat Mastervolt deze omvormer ook aanbiedt voor kleine windturbines, en dan heet hij ineens Windmaster 500. Voorzover ik weet is het apparaat technisch identiek alleen zit er een ander soort MPPT in omdat een windturbine heel anders werkt dan een zonnestroompaneel. Waarom moeten zonnestroom-mensen wel gefopt worden en windturbine-mensen niet? Raar...

Verder weinig tegen de Soladin 600 trouwens, ik heb er twee hangen en ik ben er erg tevreden over. Alleen de actieve koeling vind ik een misser; het is lawaaiig en de fan zal vrijwel zeker het eerste onderdeel zijn wat de geest geeft. Steca 300/500 is passief gekoeld, heb ik ook hangen en die werken net zo goed.
Anyway, gewoon produceren en genieten!
En dat onderschrijf ik volledig! Ik ben benieuwd wat er vanavond op de teller staat :9~.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 17-03-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

inderdaad, jammer dat je dat niet kunt omzeilen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sander817 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 13:38:
inderdaad, jammer dat je dat niet kunt omzeilen..
Wat? De 500W-grens of de actieve koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/BJvdW_Soladin_adapted.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

de grens natuurlijk, de 2 soladins hangen toch niet in het huis hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Mars Warrior schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:49:
[...]Het is 'gewoon' een S0-compliant pulsenteller met 4 ingangen, maar dus wel lekker toegankelijk via een webinterface/internet en het kunnen loggen op een SD kaart. €199 mag je hiervoor neertellen, excl. verzendkosten :(
Zonder SD kaart, maar wel met ethernet en max 22 tellers: soft-I/O. $200 ex verzendkosten, maar de dollar staat wat gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

el jonco schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:55:
[...]

Zonder SD kaart, maar wel met ethernet en max 22 tellers: soft-I/O. $200 ex verzendkosten, maar de dollar staat wat gunstiger.
US$ 200 is inderdaad 'maar' zo'n € 142,-- ex verzendkosten en als het 'meezit' ook ex. import en belasting 8)

En over welk product heb jij het nu eigenlijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 17-03-2010 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sander817 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:53:
de grens natuurlijk, de 2 soladins hangen toch niet in het huis hier
Ah OK. Dat die grens niet te omzeilen valt vind ik dan weer niet zo gek. Heeft ook te maken met het nog mogen aansluiten op een bestaande en door andere apparaten gebruikte groep van één omvormer.

Nee, wat ik maar matig vind is het op de doos zetten van het getal 600 - daarmee naar mijn mening de illusie wekkend dat het apparaat 600WAC kan produceren - terwijl er maximaal slechts 500WAC uit kan komen. Zoals ik hierboven al beschreef weten ze het bij de windversie wel, getuige de naam Windmaster 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Mars Warrior schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 17:00:
[...]US$ 200 is inderdaad 'maar' zo'n € 142,-- ex verzendkosten en als het 'meezit' ook ex. import en belasting 8)
En over welk product heb jij het nu eigenlijk?
Heb jij het over Axxion? Ik heb het over soft-io. Als jij meer producten van ze kent dan de Soft-I/O module, weet je meer dan ik. "Ze" zijn bezig met een nieuw bedrijf dat Soft-I/O als product gaat verkopen en verder ontwikkelen; er zit een nieuwe versie aan te komen van de controller. Een cryptogrammetje: xioio is de bedrijfsnaam, ze zitten op .com en doen nog niet aan www. Soft-I/O kan je hier vinden.
Alle modules die ze noemen zitten al ingebouwd en kan je meerdere malen tegelijk toepassen. De enige beperking is dat je geloof ik een ground of +5V pin maar met 6 devices mag delen.
Zes counters plus een common geeft dan zeven pinnen, drie sets bezetten 3x7=21 pinnen, Op de overgebleven 4 pinnen zet je nog 3 counters en een common; dat geeft totaal 18+1=21 counters. Oeps, ik schreef in een eerder bericht 22 counters. Foutje.

Je mag natuurlijk het apparaat ook voor 6 counters (=7 pinnen) plus zes temperatuursensoren (=7 pinnen) plus vier (pwm-?)klepbesturingen (=5 pinnen) plus 5 analoge uitgangen (6 pinnen) gebruiken. Of voor een complete feedbackloop 3 pinnen gebruiken (ist, soll en erde).

Computers en computeronderdelen (wat dit is) hebben een aparte status voor invoerrechten.
BTW betaal je wel, maar kan je aan de andere kant van de plas waarschijnlijk kwijtgescholden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 17:05:
[...]

Ah OK. Dat die grens niet te omzeilen valt vind ik dan weer niet zo gek. Heeft ook te maken met het nog mogen aansluiten op een bestaande en door andere apparaten gebruikte groep van één omvormer.

Nee, wat ik maar matig vind is het op de doos zetten van het getal 600 - daarmee naar mijn mening de illusie wekkend dat het apparaat 600WAC kan produceren - terwijl er maximaal slechts 500WAC uit kan komen. Zoals ik hierboven al beschreef weten ze het bij de windversie wel, getuige de naam Windmaster 500.
Dat heet waarschijnlijk "voortschrijdend inzicht"... 8)

Als ik het onthoud zal ik een contactpersoon daar er wel eens op aanspreken (terloops...). Kijken wat de reactie is.

(jullie kunnen natuurlijk ook hier reageren als jullie van het "gewraakte bedrijf" meelezen... ;) )

En als je wilt nalezen wat voor "fijns" ik gisteren weer allemaal heb gehoord - het staat op mijn site...

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 17-03-2010 17:32 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Wat is wijsheid?

Energiebedrijven corrigeren voor het weer voor wat betreft het nieuwe voorschotbedrag. Je kunt dat bij Greenchoice overigens zelf aanpassen als klant via de website.

Je kunt ook te lage meterstanden doorgeven, vooruitlopend op het te verwachten verbruik in de komende tijd. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja. oplichting en valsheid in geschrifte KAN natuurlijk ook altijd. maar of dat wijsheid is ?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Interessante hersencellen activatie van markt fetisjist Sjak Lomme (waar ik het vaak niet mee eens ben, maar dat terzijde) over relatie aardgas/elektra verbruik en dromerige plannen van een provincie over een duurzame toekomst "somewhere in the future"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de tvt van je otootje is weer verslechtert,
http://www.nu.nl/economie...-opmars-benzineprijs.html
ik heb vandaag mijn leaseauto weggedaan, en ben daar echt heel happy over.
van alleen al de vermeden kosten komt er een heerlijke badkamer voor terug,
met zonne-cv-badkuipverwarming.(de badkuip is de radiator van de badkamer, altijd warm instappen)
en uiteraard een mooie wtw goot.

was getekend,
eric proleet-vt

@flitspaal, rek je standen periode altijd maximaal op, en stel de standen van de netbeheerder altijd op fout.
alleen bij greenchoice kun je eer van je werk krijgen met een 2 jarige herrekening.
ik heb die laten opmaken voor feitelijk inzicht in mijn werk, en dat was erg prettig.
de rest van de energiebedrijven is hier en te dom en te goedkoop voor.
proof :
http://van.wijk.net/pvt/gc500days.jpg
geen netbeheerder kan inschatten wat jij achter de voordeur en op het dak doet,
hoe langer de periode hoe groter het inzicht in het resultaat.
tot die tijd, houd het maandbedrag laag, en wat achter de hand als je toch hoger zit dan verwacht.
energiebedrijven geven geen rente op te hoge incasso, wat dat betreft is de belastingdienst nog beter.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

guus.assmann schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:10:
Ervan uitgaande dat de 4 panelen in een string zitten, is dit een gemakkelijke.
De 3 beschenen panelen wekken energie op.
En nummer 4 absorbeerd dit voor een deel, omdat dit paneel niet in de zon ligt.
Zelfs met diodes, zal er nog energie worden geabsorbeerd door paneel 4.
Een diode heeft immers ook nog een verliesspanning, wat voor spanningsval over de cellen zorgt.
En dat is dan voldoende om de condens te doen verdwijnen.
Ja maar de andere 3 panelen liggen in de zon, dus daar wordt van het opvallende zonlicht minstens 80% omgezet in warmte. En die zouden kouder blijven dan de beschaduwde panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 20:02:
[...]

Ja maar de andere 3 panelen liggen in de zon, dus daar wordt van het opvallende zonlicht minstens 80% omgezet in warmte. En die zouden kouder blijven dan de beschaduwde panelen?
Omgezet in warmte of weerkaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Volgens mij wordt het merendeel van de straling van de beschenen panelen niet geabsorbeerd.
En dat is maar goed ook.
In de zomer is de instraling tussen de 1200 en 1400W/vierkante meter.
En "slechtst" 12 tot 19% wordt omgezet in elektra.
Stel dat die overgebleven 800+W in het paneel gingen zitten, dan werd dit wel heel heet.
Zelfs een zonneboiler zou erg gebaat zijn met een dergelijk rendement.

Dus volgens mij is het inderdaad de elektriciteit opgewekt in de 3 werkende panelen, die het onbeschenen paneel opwarmt.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Begin dit jaar is bij mij een bruto productiemeter geplaatst voor de SDE 2009. Direct naast de oh zo mooie draaischijfmeter.

Op dit moment hebben de paneeltjes 102 kwh hoog en 35 kwh laag geproduceerd. De helft van 2100 wp heeft in de winter veel schaduw en ligt op ongeveer 15 graden, vandaar de lage opbrengst.

Maar goed, dat is niet waar ik het over wil hebben.

Direct na het aansluiten van de zonnepanelen heb ik de opbrengst gemeten met een brennerstuhl. Deze is nog steeds aangesloten. Wat blijkt nu, de brennerstuhl geeft aan dat ik 160 kwh heb geproduceerd tegen 137 van de BPM meter.

Nooit gedacht dat die brennenstuhl zo brak was, het scheelt wel 17%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
tw_eek schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 21:04:
Begin dit jaar is bij mij een bruto productiemeter geplaatst voor de SDE 2009. Direct naast de oh zo mooie draaischijfmeter.

Op dit moment hebben de paneeltjes 102 kwh hoog en 35 kwh laag geproduceerd. De helft van 2100 wp heeft in de winter veel schaduw en ligt op ongeveer 15 graden, vandaar de lage opbrengst.

Maar goed, dat is niet waar ik het over wil hebben.

Direct na het aansluiten van de zonnepanelen heb ik de opbrengst gemeten met een brennerstuhl. Deze is nog steeds aangesloten. Wat blijkt nu, de brennerstuhl geeft aan dat ik 160 kwh heb geproduceerd tegen 137 van de BPM meter.

Nooit gedacht dat die brennenstuhl zo brak was, het scheelt wel 17%.
nee joh die Brennenstuhl zijn erg optimistisch ! :+
(zegt hij die ook jarenlang dacht dat B.stuhl goed spul was.... :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:42

JanJeen

3315Wp

de badkuip is de radiator van de badkamer, altijd warm instappen
Dat vraagt om een afbeelding/link! Zelfbouw: stalen bad met radiator er aan vast gelast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
@ flits en de meterstanden

Ze berekenen via de graaddagen je gasverbruik per jaar uit, en daar komt het voorschot uit rollen. Dus voor het gasverbruik maakt het niet uit. Ze gaan er niet vanuit dat je PV hebt liggen, dus daar maakt het waarschijnlijk wel flink uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vraagt om een afbeelding/link! Zelfbouw
gezien bij de baderie in zaandam, onder het bad forse isolatie, en dat is hier precies een noordoosthoek.
je kan ook mooi de vloerverwarmingskranen onder het bad kwijt dan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2010 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
eric, waarom moet je de periode zo groot mogelijk houden voor de afrekeningen van je energieleverancier?

dat maakt toch niet uit?
als je maar zelf een goeie inschatting van je verbuik maak en het voorschotbedrag daarop hebt afgestemd, dan zal je nooit een hoge rekening krijgen, of veel terug krijgen toch?
dan kan je net zo goed elk half jaar de standen doorgeven.
o je moet idd willen proberen de meterstanden zo te doen dat je maximaal kunt "profiteren" van de periodes die de laagste prijs per eenheid heeft, of het meest öplevert" per terug geleverde energie.
maar dan wordt het lastig dat kloppend te maken op het moment dat ze zel de meterstand weer eens komen opnemen.

en dat bad als radiator.. hoe werkt dat dan?
en die douchegoot WTW, die is er toch nog steeds niet?

en nu ik er over nadenk. misschien is een bad wtw ook wel een optie?
of zou dat het bad teveel afkoelen?
je zorgt er dan voor de het koude water eerst langs het bad gaat en dat de ketel dus niet tot 60 graden hoeftt te verwarmen ( of, er minder heet zonnewater bijgemengd hoeft te worden.) of dat dan ook zorgt voor een kouder bad.... ?

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 17-03-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23
WoooooooT!!! Is dit gewoon een experiment of geeft het aantoonbaar een beter rendement?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mistraller schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 23:47:
[...]

WoooooooT!!! Is dit gewoon een experiment of geeft het aantoonbaar een beter rendement?
Soladin met Forced Thrust Vectoring Cooling System (FTVCS), what-else? ;)

zolang ik mijn bromsnorren in de schuur/garage niet kan horen vanaf de woonkamer, vind ik het wel best.
En anders mod aanbrengen met PAPST 8-12 cm ventilatoren :)

laatste upate, ik ga toch es de CV verder pimpen met een Grundfos Alpha2 pomp. dus tips omtrent installeren: PM maar :)
en dit weekend gaat de sleuf gebikt worden voor de Hotfill (die al te lang hier ligt...) er komt dus weer schot in de zaak!

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 18-03-2010 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
NielsTn schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 23:57:
[...]

Soladin met Forced Thrust Vectoring Cooling System (FTVCS), what-else? ;)

zolang ik mijn bromsnorren in de schuur/garage niet kan horen vanaf de woonkamer, vind ik het wel best.
En anders mod aanbrengen met PAPST 8-12 cm ventilatoren :)

laatste upate, ik ga toch es de CV verder pimpen met een Grundfos Alpha2 pomp. dus tips omtrent installeren: PM maar :)
en dit weekend gaat de sleuf gebikt worden voor de Hotfill (die al te lang hier ligt...) er komt dus weer schot in de zaak!
dan ben ik erg benieuwd naar het stroomverbruik van je ketel / vloerverwarming!

iemand van grundfoss vertelde mij dat er in ketels dan wel grundfoss pompen zitten, maar dat die speciaal voor die ketels zijn gemaakt, en rechtstreeks uit de grundfoss fabriek, naar de ketelfabrikant gaan, en dat het dus niet zomaar uitwisselbaar is mmet een "gewone" pomp.
overigens had ik ook nog met die man gesproken over de temperatuurbegrenzin ( maxuimaalthermostaat) van de vloerverwarming. toen vertelde hij dat ik dan misschien een andere pomp kon nemen dan de standaard alfa 2, om hem op de temperatuur te kunnen schakelen.

mijn tip is dus dat je ook even met grundfoss belt voordat je een pomp bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:55:
[...]Zie ook dit grafiekje waarin je kan zien dat de Soladin 600 bij 500W de boel afkapt:
Heel interessante grafiek! Hij roept in eerste instantie wel een hele serie vragen op. Zo'n grafiek moet ik ook maar eens maken. Want hoe krijg je 's nachts om 3 uur en 's avonds om 23 uur nog opbrengst? Waarom heb je zo'n bizarre zaagtand rechts op je grafiek? En 60% vermogen om 6 uur 's morgens vind ik ook knap. De hap links kan ik me wel voorstellen als er een schoorsteenpijpje in beeld komt wandelen om 6:15, alhoewel ik dat dan ook in het gemiddelde terug verwacht te zien, maar die andere zaken niet. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de klok van het systeem misschien een keer verkeerd heeft gelopen?
Ik geloof je graag als je zegt dat de boel op 500W afkapt, alleen ga ik zelf veiligheidshalve de bovengrens van m'n grafiek op 600 W zetten, zodat ik zeker weet dat het grafiekprogramma niet de oorzaak is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
engelbertus schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 00:21:
[...]

dan ben ik erg benieuwd naar het stroomverbruik van je ketel / vloerverwarming!

iemand van grundfoss vertelde mij dat er in ketels dan wel grundfoss pompen zitten, maar dat die speciaal voor die ketels zijn gemaakt, en rechtstreeks uit de grundfoss fabriek, naar de ketelfabrikant gaan, en dat het dus niet zomaar uitwisselbaar is mmet een "gewone" pomp.
overigens had ik ook nog met die man gesproken over de temperatuurbegrenzin ( maxuimaalthermostaat) van de vloerverwarming. toen vertelde hij dat ik dan misschien een andere pomp kon nemen dan de standaard alfa 2, om hem op de temperatuur te kunnen schakelen.

mijn tip is dus dat je ook even met grundfoss belt voordat je een pomp bestelt.
dank je, en ik weet dat er ketels zijn waar een z.g. waterblok (wat dat is, beats me) in is gebouwd, en dus niet even te wisselen zijn. Echter onderzoek en navraag: Intergas heeft een redelijk universele pomp in de ketels zitten (Wilo/Grundfos), en geen waterblok aan/in de pomp. Dus te vervangen AFAIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 22:07:
[...]

gezien bij de baderie in zaandam, onder het bad forse isolatie, en dat is hier precies een noordoosthoek.
je kan ook mooi de vloerverwarmingskranen onder het bad kwijt dan.
is dat zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.jagashop.nl/contents/media/badinbouw.JPG
http://www.jagashop.nl/contents/nl/d1229_Jaga_Inbouw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

NielsTn schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 08:56:
[...]

dank je, en ik weet dat er ketels zijn waar een z.g. waterblok (wat dat is, beats me) in is gebouwd, en dus niet even te wisselen zijn. Echter onderzoek en navraag: Intergas heeft een redelijk universele pomp in de ketels zitten (Wilo/Grundfos), en geen waterblok aan/in de pomp. Dus te vervangen AFAIK.
in mijn remeha avanta gaat het dus niet. Er zit een grundfos in met speciale aansluitingen, alleen de originele past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Er is de laatste dagen redelijk wat over lage temperatuurverwarming en vloerverwarming gezegd. Klopt het als ik zeg dat je vloerverwarming voor bijvoorbeeld een badkamer in dat geval gewoon direct aan het CV systeem kan aansluiten? Of, moet er altijd een aparte schakeling met mengkraan en pomp tussen zitten?

Het enige wat me echt zorgen baart is het stroomverbruik bij lage temperatuurverwarming. Als de pomp 20 uur per dag draait i.p.v. 4 uur per dag neemt dat toch schrikbarend toe?

Ik vind het wel interessant. Als ik ons CV systeem geleidelijk naar lage temperatuurverwarming ombouw wordt het ook veel beter geschikt voor een warmtepomp.

Een heel ander idee dat ik heb is het volgende. Wij stoken heel veel met een houtkachel. Als wij nou een lucht - lucht of lucht - water warmtepomp aanschaffen (wat in verhouding goedkoop is) kunnen we die in het voor en naseizoen gebruiken, en bij zachte winterdagen. Op echte vriesdagen stoken we dan veel meer met de houtkachel. Het lijkt me een optimale oplossing om de gemiddelde COP heel hoog te houden.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

om te voorkomen dat er veel te warm water de vloer ingaat is een pompgroep denk ik wel noodzakelijk
of je moet op hele lage temperaturen gaan vverwarmen
LTV is nog altijd 50 graden aanvoer

[ Voor 40% gewijzigd door sander817 op 18-03-2010 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

sander817 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:09:
om te voorkomen dat er veel te warm water de vloer ingaat is een pompgroep denk ik wel noodzakelijk
of je moet op hele lage temperaturen gaan vverwarmen
LTV is nog altijd 50 graden aanvoer
Ok, maar het kan ook een keuze zijn om de temperatuur op 45 graden of net iets lager te zetten. Of is dat nog te hoog voor vloerverwarming?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windfreak schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:08:
Er is de laatste dagen redelijk wat over lage temperatuurverwarming en vloerverwarming gezegd. Klopt het als ik zeg dat je vloerverwarming voor bijvoorbeeld een badkamer in dat geval gewoon direct aan het CV systeem kan aansluiten? Of, moet er altijd een aparte schakeling met mengkraan en pomp tussen zitten?
Volgens mij heb je die vloerverwarmingsverdeler, ook nodig ivm de doorstroming van je vloer.
Als je de vloer rechtstreeks aan je installatie zou knopen, heb je kans dat het warme water niet door je vloerverwarmingsslangen gaat lopen.
Die slangen hebben meer weerstand als de radiatoren. Je kan dan het risco lopen dat de vloer maar voor de helft of minder warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Dit is de eerste versie van de vuvuzela.

[ Voor 21% gewijzigd door tw_eek op 18-03-2010 09:43 . Reden: wel het plaatje er bij zetten.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
tw_eek schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:41:
Dit is de eerste versie van de vuvuzela.
*proest* :D

De Soladin kan best lawaaiig zijn maar zó erg is het ook weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik heb daarnet de cijfers van de eerste 3 maanden van 2009 en 2010 vergeleken. Ik durf eindelijk een uitspraak te doen over de gasbesparing van ons HR++ glas achter en 10cm extra EPS onder de vloer. De gemiddelde besparing op de gasrekening is 15%. Uitgaande van 1350m3 is dat dus meer dan 200m3 gas bespaard door HR++ glas en 10cm EPS. En dat is meer dan ik had verwacht.

Pagina: 1 ... 58 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.