als ik de simulatie van amorf panelen doorlees blijkt daaruit dat de opbrengst van een amorf paneel per Wp gelijk is aan dat van een kristalijn paneel
dat vind ik een beetje raar, omdat er slechts gesteld wordt dat een amorf systeem BIJNA 2 keer zoveel m2 zou beslaan.
daarbij wordt uitgegaan van een rendement van 6-8 % voor amorf en 12-18 voor kristalijn.
als je slechts van die rendementen uitgaat zou je juist moeten zeggen dat een kristalijn systeem minstens 2 keer zo klein kan zijn.
als de prijs van amorf dus hetzelfde zou zijn als een kristalijn systeem (per Wp) dan zou het niet uitmaken welke je kiets ( qua totaalprijs) misschiend at de ene een andere configuratie nodig heeft qua strings , en dus andere omvormers nodig heeft. ook de motagekosten en motagesystemen voor amorf zijn hoger, omdat je e meer van nodig hebt en langer mee bezig zult zijn. dus dan zou amorf duurder zijn.
voordeel an amorf is juist dat de panelen aanmerkelijk goedkoper zijn, en zodoende een deel of alle kosten van de hogere aanlegkosten kunnen dekken. dus als je de ruimte hebt, en niet meer wilt uitbreiden is amorf een optie.
de rest van het artikel gaat over de bewering dat amorf met hogere temperaturen minder opbrengstverlies hebben dan kristalijne panelen. het lijkt me dat dit makkelijk aantoonbaar is, en dat dit dus ook zo is.
een andere bewering was dat amorfe panelen niet gevoelig zijn voor de richting waarin ze liggen.
ik bergijp niet helemaal hoe siderea dat nu aantoont door de twee systemen te vergelijken, en ook de conclusie dat de panelen "totaal" ongevoelig zijn voor de richting van de zonnestralen lijkt me een beetje dubieus. de meeropbrengst van amorf hoeft toch niet et komen uit de ongevoeligheid van de stralingsrichting?
er wordt ook gesteld dat amorfe panelen in exact dezelfde situatie als kristalijne panelen 8 % meer opbrengen. geld dat dan ook voor wanneer de kristalijnen panelen op de ideale manier zijn opgesteld?
en onder fabrieks/normeringscondities? waarom is dan het fabrieksrendement van amorf dan toch slechts de helft?
in nederland is het verlies door de geografische ligging ongeveer 11% volgens siderea, voor mono en polykristalijne panelen. als een amorf paneel dan 8% meer opbrengst heeft dan heft dat een deel van het verlies op, en wordt het rendementsveries voor amorfe panelen selchts 3 % per kWp dus een opbrengst van 970kWh/kWp, en by kristalijn panelen 890 kWh/kWp
er zal dan ook in alle gevallen waarbij amorf en kristalijn wordt vergeleken onder gelijke omstandigheden een 8% verschil zijn in opbrengst en in alle gevallen dus voor amorf 80 kWh/kWp worden opgebracht. dan kan dat nioet alleen van de ongevoeligheid voor de stralingsrichting komen. of de 8% wordt steeds meer naarmate men een orientatie verder van het zuiden heeft. immers orientatie zou geen invloed hebben.
je kunt alleen concluderen dat orentatie niet uitmaakt als je vergelijkt met kristalijn, maar dat gaat ook op als je kristalin vergelijkt met kristalijn. het enige dat overeind blijft is dat er 8% meer opbrengst is bij amorf, als je het afzet tegen de STC waardes die in de fabriek worden vastgesteld. dna moet je volgens mij juist concluderen dat de STC waarde niet is wat het pretendeert te zijn, een genormeerd rendementsgetal waarmee je het rendement van panelen kunt vergelijken, en is dus de testmethode, of bepalingsmethode niet juist.
je zou kunnen stellen dat de STC alleen een waarde is die het rendement weerspiegelt van directe zoninstraling, op een moment dat er geen difuse instraling is. het rendement van difuse instraling is volgens siderea hetzelfde, omdat een zonnecel niet discrimineert tussen direct of difuus zonlicht. de vraag is dan of dat wel een juiste bewering is. er blijkt toch nog ergens 8% vandaan te komen bij een amorf paneel. dat kan niet alelen uit de opbrengst blijken, maar zou ook uit het rendement moeten blijken.
er zit dus een gat, volgens siderea van 8%, en misschien is dat gat niet 8% maar een variabel percentage?
verder heb ik nog wel een opmerking over de onderverdeling van globale instraling in directe en difuse instraling.
als je de aarde bekijkt vanaf een afstand, en de zon die er op schijnt, dan is directe instraing alleen van toepassing op de evenaar men gaat uit van een plat vlak waar de zon loodrecht op schrijft, en van een hemelkoepel.
in nederland zou je kunnen zeggen dat het platte vlak waar de zon op schijnt juist loodrecht op de zon moet zijn, en voor de difuse inval van licht weer evenwijdig met het aardoppervlak. de difuse instraling is dan helemaal onafhankelijk van de stand van de zon e.d., alleen afhankelijk van deplaats op aarde.
er wordt iets gezegd over boekhouding van het klimaat over het aandeel difuse straling van 23,x procent, maar is dat niet logisch, omdat vanaf de dampkring de instraling van de zon 100% is, en vervolgens door de dampkring wordt weerkaatst, ingevangen of doorgelaten. de straling op de aarde is dan de straling van de zon, - weerkaatste instraling.
of er weerkaatsing plaatsvind is afhankelijk van de invalshoek. die is op elk moment gelijk.
het invangen van licht is ook afhankelijk van de invalshoek. eenmaal het is ingevangen is het difuus licht. dit is dan logischerwijs een constant gegeven. hoeveel je daarvan ziet op een bepaalde plek op aarde is afhankelijk van de geografische ligging. of het meeste daarvan dan nog uit het zuiden komt, of dat er vanaf de noordkant evenveel afkomstig is, is een leuke vraag....
als laatste heb je dan nog het doorgelaten licht. dat bereikt de aarde onder dezelfde hoek als dat het invalt, min of meer loodrecht. ( we rekenen immers altijd met evenwijdige stralen ) dat je dan je paneel in nederland onder een hoek zou moeten zetten om het toch loodrecht op te vangen komt doordat de aarde nu eenmaal een bolletje is. stralen die loodrecht binnenvallen bereiken de aarde of worden door wolken weerkaatst, recht terug de ruimte in. of misschien blijven ze in de atmosfeer als difuus licht.
in beide gevallen ( wolken of de aade) is dit zo, en is dit dus weer een "vast"aandeel in de difuse lichtstraling.
ik vind het dus niet zo raar dat de difuse instraling een vast deel is.
[
Voor 49% gewijzigd door
engelbertus op 13-03-2010 14:17
]