Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.994 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<'Belasting op elektriciteit 91 procent gestegen'>
in die 10 jaar is zonnigtype dus koning van het ontduiken geworden
misschien heeft hij meer ontdoken dan wat zijn investering ooit op een spaarrekening zou opleveren.
vermeden belastingen en rentederving bij de huidige rentestand kom ik nog nergens tegen.
vast te moeilijk, verandering is ook zo eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mistraller
Op onzin ga ik niet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sunhacker
mensen met een zonneboiler hebben het nooit over stagnatie,
mensen zonder zonneboiler hebben het alleen maar over stagnatie en legionella

slimme mensen weten dat het echt heel sporadisch 18+ graden is in ons kikkerland,
snachts. en hier zit de clue, gewoon die gratis warmte offloaden in je huis het liefst in de vloer.
het aantal dagen met potentiele stagnatie is zelfs met 20Gj+ evenredig aan het aantal clear sky days,
en dat zijn er een stuk of 10 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Mistraller schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 21:49:
En dan heb je net je boiler leeggedraaid....
Het idee is ook niet dat je je boiler volledig leeg koelt, maar van 95c naar zeg 70c.
Je kan er dan ook nog voor kiezen om in vorstperiodes gewoon niet te draaien en de boel af te tappen. Na de vorstperiode zet je er gewoon kraanwater in. Dan ook geen degradatie.
Voor de vloeistof hoef je het niet te doen, er is vloeistof die gewoon tegen 260c continue kan (Antifrogen SOL HT) 7 euro de liter.
Je doet het vooral om de thermische belasting van de collector te minimaliseren.
Als je dit soort symptoombestrijding nodig vind in je ZB systeem, dan is er in mijn ogen toch echt iets mis in het ontwerp van ofwel je systeem, ofwel in de heatpipe techniek.
Dat is wel een beetje de wereld op z'n kop hè? Verkoop je vlakke plaat collectoren :X.
Wat ook kan is een radiator op het dak leggen en overdag daar de warmte in pompen, toch actief koelen van een paneel dus.
Daarbij als je 's nachts gaat pompen, kan je prima 1 minuut pompen van elke 5 minuten oid. Je hoeft niet continue warm water rond te pompen om het toch af te laten koelen.
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 22:43:
mensen met een zonneboiler hebben het nooit over stagnatie,
mensen zonder zonneboiler hebben het alleen maar over stagnatie en legionella
300 liter + 7m2 vacuum collectoren blies halverwege oktober de boiler nog over de 95c heen. Of dat een probleem is? Geen idee, maar de thermische belasting van een systeem is er zeker. Halverwege november staat de verwarming nog niet aan, laat staan oktober.

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 11-03-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mars Warrior schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 08:53:
Ik had in de aanloop natuurlijk wel her en der geinformeerd. Ik was al installaties tegengekomen (ook oost/west dak) met 2100Wp op 3xSteca500, dus ook per Steca500 700Wp. Ik was natuurlijk even verbaasd, maar na uitleg en het inzicht dat de Steca500 het technisch makkelijk kan hebben was ik aardig 'om'.

Al met al vind ik voorlopig (de praktijk moet dat de komende maanden bewijzen) een ideale combi om op een oost/west dak de omvormer op deze manier te onderdimensioneren en daarmee maximaal te benutten 8)

Alles is overigens zelf aangeschaft en op het schuurdag gemonteerd. Die hoogte kan ik nog aan. Op het dak van mijn huis begin ik niet aan: dan zou ik op een meter of 8 hoogte op een schuin dak moeten staan en dat laat ik liever aan anderen over :X
@MarsWarrior: Dus 4x 175Wp :?
Waar heb je het aangeschaft en wat heeft het gekost?(als ik vragen mag :9 )
Zelf gemonteerd? Dat is knap. heb je ook elektrisch alles zelf aangesloten?
Ik weet nog wel, de monteurs bij mij hadden toch echt van die speciale tangen om de aansluitingen op de kabels te monteren. hoe heb jij dat gedaan?
Enne, bedoel je niet OVERgedimensioneerd! immers, je bent toch de omvormer aan het overbelasten met 700Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
NielsTn schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:08:
belasting op elektriciteit in tien jaar verdubbeld....

leuk! we gaan groen belasting ontduiken... zou Des Bouvrie ook leuk lijken ;)
Oud nieuws, heeft Elsevier niks beters te doen???

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/Energiebelasting_elektra.gif
© 2009-2010 Polder PV, update met 2010 data moet "op korte termijn" komen (hoop werk)
2010 tarief voor eerste 10.000 kWh is alweer 11,14 eurocent/kWh ex BTW

Staat al een tijdje in de wachtlijn hier, maar de Vlaamse PV markt kwam er weer eens tussendoor, weer 3.240 installaties cq. 21,8 MWp in een winters maandje d'r bij. Niet "beschikt", maar "gerealiseerd"... :o

@KetsOne
Zo, weer even een gepeperde reactie gestuurd naar aanleiding van een nieuwe website over duurzame energie. >:) Er stonden (zoals wel vaker) een aantal compleet achterhaalde zaken in. Hieronder kunnen jullie meegenieten:
_/-\o_ _/-\o_ d:)b d:)b

Klasse!

Fijn als meer mensen zich tegen dit soort onzin aan gaan bemoeien. Neemt wat werkdruk van de schouders (zelfverkozen, hoor, maar toch...).

Owja: er wordt op die genoemde "subsidie berekening" site nog steeds met variabele transportkosten gerekend, en energiebelasting wordt ogenschijnlijk "milieuheffing" genoemd (?????) en is veel te laag...

Ach ja, leuk initiatief, nog wel effe bijspijkeren in de energietarieven en zonnestroomleer... :+

@eric-pvt
<'Belasting op elektriciteit 91 procent gestegen'>
in die 10 jaar is zonnigtype dus koning van het ontduiken geworden
misschien heeft hij meer ontdoken dan wat zijn investering ooit op een spaarrekening zou opleveren.
vermeden belastingen en rentederving bij de huidige rentestand kom ik nog nergens tegen.
vast te moeilijk, verandering is ook zo eng.
Nou, niet echt. Ik ben namelijk al van meet af aan extreem zuinig met energie geweest, en dus is dat "ontduiken" van EB en BTW (en bij netbeheer transportkosten toen ze nog deels "variabel" waren tm. 31 dec. 2008), wat een beetje negatief klinkt, wel meegevallen hier. We hebben dan ook "nog maar" 8,5 MWh opgewekt in die tien jaar. Maar daar dekken we inmiddels wel vrijwel het hele jaarverbruik mee (elektra). Of dat als "ontduiken" of "slim met de tijd meegaan voor een ouwe knar" moet tellen, wil ik met jullie wel eens met een lekkere pint een mooie boom over gaan opzetten... :+

En, ach, dat geld. Een deel van het door "ontduiking" uitgespaarde geld is hier alweer naar weg gezet. Doel van het fonds is primair: productie van duurzame elektriciteit. Zelfs na mijn dood blijven die met mijn "ontdoken belastinggeld" mede gefinancierde duurzame projecten nog hernieuwbare kWh opleveren. Dat heet in sommige kringen ook wel: over je graf heen regeren... >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.triodos.nl/nl/static/img/at/378800

morgen 10 jaar netkoppeling, taartje bakken! (wordt wel k*weer, maar ach...)

[ Voor 60% gewijzigd door zonnigtype op 12-03-2010 00:18 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:31
die stealth is wel nog behoorlijk groot.
klikaanklikuit is veel kleiner. ook van JUNG schakelmateriaal is vele malen kleiner en vermoedelijk ook veel duurder natuurlijk.....

zo duus zal een stealth dus niet zijn, je hebt er immers geen andere dure sensoren, antennes, actoren of netkoppleaars, of programmeermodules met bijbehorend ETS programma.

ik zit ook te wachten op een stick die mijn pc niet laat crashen btw...
bij een laptop di in slaapstand gaat moet je herstarten om de stick weer te kunnen gebruiken, als source draaide toen de pc in slaap ging. herstart j niet dan crasht je laptop na een tijdje...
hier tenminste.

over voorlichting, misschien kan het handig zijn om mensen te vertellen dat PV en collectoren niet per definitie alleen in hartje zomer echt iets oplevert, maar dat ook in voor en naseizoen veel kan worden opgewekt ivm temperatuur en koeling etc.

ook zou het handig zijn als er een basic uitleg is van voor en nadelen van verschillende systmen. mono crystalijn, poly / multi crystalijn, thin film, amorf.. en dsan niet alleen over prijs en Wp per m2 oid.

ook over opbrengst wanneer de zon niet optimaal op de panelen schijnt. vercshil tussen soorten omvormers, de noodzaak van aarding.

verschil tussen vlakke plaat en vacuumbuis, verschillende soorten boilers, en ogelijkheden van aansluitingen,
over wamrtepompen kun je ook wel iets vertellen, bijvoorbeeld tbv WTW, of koeling.

de basic basics kennen de meeste mensen wel, maar een stapje dieper is het allemaal erg mistig, als je niet weet waar je je info vandaan moet halen, zonder meteen met een installateur in zee te moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:42
SpiceWorm schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 22:53:
[...]

Het idee is ook niet dat je je boiler volledig leeg koelt, maar van 95c naar zeg 70c.

[...]
Dat zet geen zoden aan de dijk, want binnen zeer korte tijd zit je alsnog weer aan de 95 graden, en daarna nog veel sneller in stagnatie.
Voor de vloeistof hoef je het niet te doen, er is vloeistof die gewoon tegen 260c continue kan (Antifrogen SOL HT) 7 euro de liter.
Je doet het vooral om de thermische belasting van de collector te minimaliseren.
Waarom is er dan geen enkele fabrikant die dit soort regelingen inbouwt?
Dat is wel een beetje de wereld op z'n kop hè? Verkoop je vlakke plaat collectoren :X.
Wat ook kan is een radiator op het dak leggen en overdag daar de warmte in pompen, toch actief koelen van een paneel dus.
Daarbij als je 's nachts gaat pompen, kan je prima 1 minuut pompen van elke 5 minuten oid. Je hoeft niet continue warm water rond te pompen om het toch af te laten koelen.
Ik zeg niet dat vlakkeplaat in alle opzichten een beter product is, maar een product dat gemaakt is om in alle omstandigheden (in nederland zijn ze echt niet extreem, wereldwijd gezien) in de bakkende zon ligt, is in mijn ogen technisch nog niet af, als je zelf, zonder dat de fabrikant adequate maatregelen heeft getroffen, moet gaan zitten dubben hoe je je spullen goed houdt.
Een apparaat dat gemaakt is om warmte te verzamelen, te moeten koelen is in mijn ogen (en uiteraard chargeer ik wederom) hetzelfde als een auto die af en toe even 30km achteruit moet rijden, omdat ie anders na een paar jaar kapot is.

Tuurlijk degradeert alles onder invloeden van het werkklimaat, en levensduur. Maar in mijn ogen moet ook dit soort apparatuur gewoon naar redelijkheid de tand des tijds doorstaan, als dat gewoon volgens de door de fabrikant cq. leverancier opgestelde regels wordt toegepast.
300 liter + 7m2 vacuum collectoren blies halverwege oktober de boiler nog over de 95c heen. Of dat een probleem is? Geen idee, maar de thermische belasting van een systeem is er zeker. Halverwege november staat de verwarming nog niet aan, laat staan oktober.
Tuurlijk is er thermische belasting. Die is er bij elke temperatuur die afwijkt van de temperatuur tijdens de fabricage. Vergeet verder niet dat er net zo hard thermische belasting is bij -20. Misschien moet je je daar nog wel meer zorgen over maken, want veel materialen buigen dan niet meer maar breken.

Resume, als blijkt dat zelfs de enthousiastelingen hier op dit forum zitten te worstelen met hun (met name Heatpipe) systemen, is het dan vreemd dat de gewone burger hier tussen de bomen het bos niet meer ziet?

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar het is toch op z'n minst raar om je moeizaam gevangen warmte weer de lucht in te laten vliegen? Je stookt toch niet voor de vogeltjes ;)

Over verkeerd gedimensioneerde systemen; eigenlijk is het euvel dat je nooit een optimum kan bereiken vanwege de seizoensverschillen. Het is echter wel simpel op te lossen; zorg dat je opvangcapaciteit voldoende groot is. Het is niet voor niets dat de Duitsers boilers hebben van 1000 liter of een veelvoud daarvan. Als de eerste vol is, schakel je de tweede bij, enzovoort.

Stagnatie is en blijft een capaciteitsprobleem, en is zodoende dus uit te leggen als een fout in het ontwerp. Zeker als het toepassen van de juiste vloeistof en een voldoende groot expansievat niet voldoende blijkt.

Zijn er eigenlijk al mensen met een kapot systeem geweest dat aantoonbaar door stagnatie is gesneuveld?

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 12-03-2010 00:39 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
SpiceWorm schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 18:43:
[...]Tja, als je in het tussenseizoen nog fatsoenlijke productie wil moet je vierkante meters hebben. En dat houdt in dat je in de zomer een vet overschot hebt. Zo'n systeem produceert meer kwh's aan warmte dan dat die pomp aan electriciteit verbruikt. Dus netto schieten we er nog steeds mee op.
Waarom zetten de heren (dames?) de heatpipes niet (wat meer) verticaal? In de winter heb je maximale opbrengst wegens loodrechte inval van de winterzon, in de zomer heb je automatisch verminderde opbrengst vanwege hoge zonnestand. Heatpipes als balkonhek, heatpipes onder de dakgoot op de blinde muur, heatpipes op de muur tussen de ramen, heatpipes als tuinhek, ik zie nog heel wat mogelijkheden. Vlakkeplaat natuurlijk ook. Bijkomend voordeel is de verminderde gevoeligheid voor sneeuwbedekking en hagelslag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Lekker, hagelslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er eigenlijk al mensen met een kapot systeem geweest dat aantoonbaar door stagnatie is gesneuveld?
misschien,
door een fout in de stuurautomaat van de qsolar(tot 2006) ging de cv klep te laat open voor zon-cv,
met mijn lekker grote vlakke plaat, had dit tot gevolg dat de wisselaar in de boiler lek is gegaan (haarscheurtjes) het retourwater van de ltv ging met zo`n 21c retour de ketel in, en dat is geen probleem,
maar als de automaat pas schakelt als de boiler boven de 60c is, en er komt ineens 21c in de boiler wisselaar, (en daarna pas de ketel) gaat ie binnen 2 jaar stuk.
atag vind het vast niet fijn dat ik dit post, maar de schakeling is hierna vrijwel onmiddelijk aangepast.
de softwarefout komt ook hier weer door fossiel denken op hollandse schaal, en dat koste hun dus een nieuwe boiler onder garantie (perfect uitgevoerd hulde! en gratis upgrade naar 300 liter)
ik ontdekte het doordat de cv druk steeg met 1 bar per week.

resumerend : pas op met zon-cv in een stagnerende/hete boiler als je in juni op een koude avond de cv aanzet
ja, dat doen we, zelfs in juni, het koude cv water door een bloedhete boiler jagen is een killer.
vergelijk : de cv ketel moduleert, dus verwarmd in stapjes.
een hete boiler moduleert niet en stort in 1 seconde 8kw(al bij 200liter mogelijk) of meer in de cv.
oplossing : zeer lage zon-cv pompmodulatie bij cv-start, om wisselaar te sparen, om de boiler niet extreem ad hoc te koelen.

@qsolar : als je wat hitte wilt weghalen, zit er een knopje met symbool * op.
dit is eigenlijk de defrost functie (vorst bescherming voor cv)
als je deze zomers gebruikt, gaat de pomp heel rustig cv water door de boiler pompen.
je kunt ook gewoon de kamer thermostaat programmeren op 21c tussen 13:00u en 16:00u,
kleine kans dat je zonneboiler ooit nog stagneert, hooguit een paar warme juli dagen,
en dat is het wel zo` n beetje.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

flitspaal.nl schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:50:
[...]

Even uitgaande van mijn situatie ( Solarking panelen ) 6 panelen van 185Wp = 1110Wp kost ongeveer 1900 euro. Deze set zou kunnen draaien op 2 steca500 omvormers a ongeveer 280 euro per stuk (SolarNRG ). En dan heb je nog je bevestigingsmateriaal nodig + bekabeling. Ga uit van ongeveer 60 euro per paneel

1900 + 560 + 360 = 2820 euro. Je krijgt met die subsidie 2x1110 = 2220 euro terug. Netto betaal je dus 2820 - 2220 = 600 euro voor 1110Wp Dat is omgerekend 0,54 Euro/Wp.

Dat is een schijntje! Ik zeg DOEN!

Welke provincie is het overigens?
Met maximaal 1500 euro (2 per Wp). korting komt het uit op 1320 euro.

Maar ik vind de aankoopprijs op internet stukken hoger dan hier gesteld wordt:
Bijvoorbeeld bij Solarnrg.nl. Prijslijst: Sharp NU E235E1 ; Incl BTW voor 1175 en Inverters etc. 4185,17 euro.
2600 euro bijleggen in plaats van 1320 ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel zoek ik 2de hands zonnecollectoren om als schutting te gebruiken. Rechtop en OZO georienteerd lijkt mij dit prima bijverwarming in de wintermaanden voor mijn vloerverwarming. Zomers doet het vrijwel niets omdat het rechtop staat.

Er zijn nog wel meer manieren om stagnatie tegen te gaan. Je kunt ook vloerverwarmingsslang in je kruipruimte graven zodat je daar de grond opwarmt.

Ik heb ook wel eens het idee gehad om een ORC op een zonneboiler te klussen. Dus, ipv dat je water laat koken in je collector doe je dat met een koudemiddel dat al bij lagere temperaturen kookt. Hiermee een koelkast compressor aandrijven (word dus een expander) en je hebt electriciteit. Heatsink erachter (je zonneboiler dus) en zolang je een temperatuurverschil houdt, wek je stroom op. Na de heatsink is alles weer vloeibaar en kun je dit met een vloeistofpompje weer terugpompen naar de collector. Vloeistof verpompen kost veel minder energie dan gas, dus netto houd je stroom over.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja de prijs die flitspaal geeft is gebaseerd op zelf doen, en met materiaal tegen de laagste prijs, maar dat is wel te doen. maar als je een pakket via solarNRG neemt heb je het voordeel dat die het ook kunnen plaatsen en daar dan ook weer garantie en service bij leveren. doe het zelf heb je feitelijk alleen "fabrieksgarantie"op de onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

engelbertus schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 09:55:
tja de prijs die flitspaal geeft is gebaseerd op zelf doen, en met materiaal tegen de laagste prijs, maar dat is wel te doen. maar als je een pakket via solarNRG neemt heb je het voordeel dat die het ook kunnen plaatsen en daar dan ook weer garantie en service bij leveren. doe het zelf heb je feitelijk alleen "fabrieksgarantie"op de onderdelen.
Hm ik dacht toch echt dat de pdf prijslijst excl. plaatsing was.
Een goedkope duidelijk webshop met leuke prijzen is lastig te vinden en er bestaan nog geen duurzameenergie winkels.. wel een idee :)

Ik wil best zelf plaatsen, zelf een groep eraan koppelen meterkast, lukt allemaal wel.

Wat heb ik nodig?
Zonnepanelen
Omvormer(?s?) Twee van 500 beter dan één van ongeveer 1000?
Bekabeling
Plaatsingsframe voor op platdak

Is het aansluiten op een eigen groep verplicht of aan te raden? Toch niet indien er geen extra meter tussen hoeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Nu online
Trebbors schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 10:03:
[...]

Hm ik dacht toch echt dat de pdf prijslijst excl. plaatsing was.
Een goedkope duidelijk webshop met leuke prijzen is lastig te vinden en er bestaan nog geen duurzameenergie winkels.. wel een idee :)

Ik wil best zelf plaatsen, zelf een groep eraan koppelen meterkast, lukt allemaal wel.

Wat heb ik nodig?
Zonnepanelen
Omvormer(?s?) Twee van 500 beter dan één van ongeveer 1000?
Bekabeling
Plaatsingsframe voor op platdak

Is het aansluiten op een eigen groep verplicht of aan te raden? Toch niet indien er geen extra meter tussen hoeft?
Een omvormer van 1000 is lastig te vinden. (SMA Sunny boy 1100 is een optie)
Heb je een mooi dak hebt zonder schaduw dan is een string prima.
Als het wat minder gunstig is (schoorsteen, boom, dakkapel) kan je het misschien beter splitsen.

2 x Steca 500 is goed betaalbaar en ik heb er zeer goed ervaringen mee.
Daar krijg je zeker geen spijt van.

Officieel moet je bij >600wp een eigen groep maken.
Anders kan je in jouw geval een max stroom krijgen van in jouw geval 16A + 4.3A in een groep.

Platdak frames voor landscape zijn goed te vinden.
Portrait kom je al snel uit bij zelfbouw. Eventueel kan ik je daar wel bij helpen. (Gelderland)

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/rtm4ad.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/x0z6l4.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Woodski op 12-03-2010 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja, maar ik zei ook niet dat je de plaatsingskosten er niet bij hoefde te tellen :)
als je 2 omvormers hebt, kun je ook op twee verschillende groepen doen. dan is het gewoon een stekker in een bestaand stopcontact.
maar als het een kleine moeite is om een extra groep te plaatsen, dan hoef je geen bestaande stopcontacten op te offeren. als je toch al vanuiit de meterkast gaat is 1 kabel en een automaat weinig duurder dan 2 apparte kabels vanuit de meterkast. met 1 kabel kun je die ook netjs in de groepenkast invoeren, anders moet je erboven aftakken van bestaande leidingen.
en met een bruto productiemeter voor subsidie wordt het weer een stapje meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 11:47
Cobb schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 13:05:
Zijn er inmiddels al goede betaalbare methodes om je huis te verwarmen dmv. zonne-energie? Ik lees dat je dan een combi zonneboiler zou moeten gebruiken maar dan zit je aan een investering van 8000 euro te denken. Enkel een zonneboiler voor tap en douchewater gaat bij ons geen significante besparing oplevering omdat ik in de keuken een tapboilertje gebruik en daar geen warmwater aansluiting zit.
Het hoeft niet zoveel te kosten. Zeker als je zelf kunt aanleggen heb je voor 3 tot 4 duizend euro al een aardig systeem en voor ruim 4000 een prima set met combiboiler. Het zou wel mooi zijn als het elektrische tapboilertje vervangen zou kunnen worden door met de zon verwarmd water, maar dat is ook afhankelijk van de plaatsing van het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009

JAN-B

525 Wp op mijn dak

engelbertus schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 00:23:
over voorlichting,

ook zou het handig zijn als er een basic uitleg is van voor en nadelen van verschillende systmen. mono crystalijn, poly / multi crystalijn, thin film, amorf.. en dsan niet alleen over prijs en Wp per m2 oid.

ook over opbrengst wanneer de zon niet optimaal op de panelen schijnt. vercshil tussen soorten omvormers, de noodzaak van aarding.
Een heel goed idee! _/-\o_ is dit niet iets voor de Topic Start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en dat over die opbrengst dan gerelateerd aan panelen. ik kan me voorstellen dat je voor een bepaalde plek en orientatie en icm de beschikbare ruimte helemaal niet de panelen wilt waarop staat dat het rendement 20% is ( of een paneel met 300 wP) maar juist panelen die ook bij niet loodrecht nog veel doen, of meer dan de andere typen panelen. gegevens daarvan vind je niet echt in databladen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoord van SMA over mijn positieve aardingsset en optitrack

thank you for your E-Mail.

Regarding the Grounding-Set, I ask you for patience, till I clarify the
problem with my colleagues.

If you ground the positive side, you can't turn off the red warning LED
(Earth fault).
But the inverter will not stop to feed the grid.

OptiTrac will only be available for the SB3000/4000/5000TL-20 and maybe
in future also for other new developments.
(http://www.sma.de/en/prod...optitrac-global-peak.html)

Ik heb mijn panelen met een diy aardesetje verbonden ( incl 1A zekering)
opbrengst vergeleken aan de hand van instralings gegevens
minder instraling meer opbrengst. :*)

positieve aarde is dus zeker positief

ik heb een positief aarde setje voor een Sunnyboy over.
Alleen uit de verpakking geweest om te lezen en foto's te maken
SMA zij dat het wel aangesloten kon worden op mijn inverter.... niet dus ...... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Nu online
Zou wel mooi voor je zijn als dit werkelijk werkt.
Ik blijf het raar vinden dat het met andere inverters dan de SB wel gewoon goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
el jonco schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 07:29:
[...]

Waarom zetten de heren (dames?) de heatpipes niet (wat meer) verticaal? In de winter heb je maximale opbrengst wegens loodrechte inval van de winterzon, in de zomer heb je automatisch verminderde opbrengst vanwege hoge zonnestand. Heatpipes als balkonhek, heatpipes onder de dakgoot op de blinde muur, heatpipes op de muur tussen de ramen, heatpipes als tuinhek, ik zie nog heel wat mogelijkheden. Vlakkeplaat natuurlijk ook. Bijkomend voordeel is de verminderde gevoeligheid voor sneeuwbedekking en hagelslag ;)
Goed idee, alleen de op heatpipe gebaseerde techniek heeft een afschot (oid) nodig, anders stijgt het hete gas niet op, en kan de collector de warmte niet afgeven. Je hebt ook wel vacuumbuizen met directe doorstroom, deze kun je wel zo neerleggen, alleen de installatie is wat lastiger aan te leggen en in je hebt wat meer werk als er iets gerepareerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:00:
Zou wel mooi voor je zijn als dit werkelijk werkt.
Ik blijf het raar vinden dat het met andere inverters dan de SB wel gewoon goed gaat.
Het hangt waarschijnlijk af van welke titan panelen je hebt.
contactstrips aan de achterkant of de voorkant,
multi of mono crystalline.

Ik heb begrepen van SMA dat de nieuwere SunnyBoys andere varistors hebben.
Ik kon daarom ook het aardingsetje niet gebruiken.
Kan dus zomaar zijn dat een nieuwere SB of andere type inverter het beter doet, met
de titan panelen, ivm die varistors.
In de SB zijn de varistors verbonden met aarde, exacte functie zal wel met overspanings beveiliging
te maken hebben.

Ik merkte door te vergelijken met de instralings gegevens dat de opbrengst meer was.
wellicht als het polarisatie effect afneemt de opbrengst nog meer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Trebbors schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 09:36:
[...]

Met maximaal 1500 euro (2 per Wp). korting komt het uit op 1320 euro.

Maar ik vind de aankoopprijs op internet stukken hoger dan hier gesteld wordt:
Bijvoorbeeld bij Solarnrg.nl. Prijslijst: Sharp NU E235E1 ; Incl BTW voor 1175 en Inverters etc. 4185,17 euro.
2600 euro bijleggen in plaats van 1320 ..
Flitspaal heeft de panelen bij mij vandaan en niet SolarNRG.
Stuur me maar een mailtje als je meer wilt weten.
Voor platdak frames ken ik iemand die ze voor je wilt maken van aluminium voor 40 euro/paneel. (landscape of portrait en onder elke hoek die je wilt)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JAN-B schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 23:27:
[...]
@MarsWarrior: Dus 4x 175Wp :?
Yep, 4x 175W KingSun panelen (waarvan ik nog de flashdata moet opvragen om te weten wat er nu werkelijk op het schuurdak ligt te bakken als de zon schijnt), saampjes dus 700Wp.
Waar heb je het aangeschaft en wat heeft het gekost?(als ik vragen mag :9 )
- Panelen zijn bij SolarKing gekocht à €1,70 / Wp
- Kabels + connectors ook bij SolarKing
- Steca500 bij SolarNRG
- Click-fit spul bij Duurzame Energie Systemen NL / zon-panelen.nl
Zelf gemonteerd? Dat is knap. heb je ook elektrisch alles zelf aangesloten?
Ik weet nog wel, de monteurs bij mij hadden toch echt van die speciale tangen om de aansluitingen op de kabels te monteren. hoe heb jij dat gedaan?
Yep zelf gemonteerd op een bitumen schuurdak.
Weliswaar kreeg ik de verkeerde montageset (voor aan de wand), maar deze set bleek op de bitumenkit na hetzelfde te zijn, dus die bitumenkit heb ik maar bij de bouwmarkt gehaald en de montageset lekker ondergespoten in de kit bij het monteren...
Wel, omdat het schuurdak hout al wat ouder is aan de binnenkant wat latten gemonteerd tegen het dak zodat ik 50mm schroefbouten kon gebruiken om de beugels lekker vast te schroeven.

Panelen daarna vastzetten was niet meer echt schokkend. Door SolarKing gemaakte kabels via een lekker groot geboord gat in de muur de schuur in en stekkers erin en klaar was ik.

In de schuur moet ik nog netjes eea afmonteren (Steca500 + Cresta Wattmeter + kWh meter liggen nu nog in een kartonnen doos), maar dat komt als het weer wat warmer is.
Enne, bedoel je niet OVERgedimensioneerd! immers, je bent toch de omvormer aan het overbelasten met 700Wp.
Tja, omvormer is ondergedimensioneerd, maar de panelen zijn dan weer overgedimensioeerd, dus de laatste term zal wel beter kloppen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja hallooo ich bin heute ganz los gegehen, goh dat was effe lekker, wel beetje koud...
in de motregen nu evenveel opbrengst als de oude panelen in de zon.
Voor platdak frames ken ik iemand die ze voor je wilt maken van aluminium voor 40 euro/paneel.
op 11 euro per paneel frames dhz met dikke latei als ballast voor mijn windzone.
knetter de knetter, er komt nu nog steeds 540watt ac uit, op een sunny boy.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/garage2010.jpg
morgen de volgende 6 erbij.
goh wat is doe het zelf toch bevredigend, helemaal happy, nu een zongekoeld biertje.
morgen de schuurupgrade afronden op 2220wp

Sunny Boy 2100TL JYM185
2 x 6 = 12 Modules
Max AC-vermogen : 2.1 kW Nominaal vermogen per string : 1.1 kWp
Max DC-vermogen : 2.2 kW Totaal vermogen : 2.2 kWp
Vermogensrendement : 99%

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43

franssie

Save the albatross

Mede nav de foto hierboven. Hoe bereken je de optimale hoek van je paneel? Als je uitgaat van midzoner 12 uur zonnetijd staat je paneel maar 1x per jaar optimaal op de zon, zou hier 29 graden zijn.
Gevoelsmatig denk ik dus dat ie wel iets rechterop kan maar hoe hou je rekening met het lengen en korten der dagen? Zonnehoek van 21 maart/sept is weer te steil denk ik, zou hier 52 graden zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 12-03-2010 17:29 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
SpiceWorm schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:30:
Goed idee, alleen de op heatpipe gebaseerde techniek heeft een afschot (oid) nodig, anders stijgt het hete gas niet op, en kan de collector de warmte niet afgeven. Je hebt ook wel vacuumbuizen met directe doorstroom, deze kun je wel zo neerleggen, alleen de installatie is wat lastiger aan te leggen en in je hebt wat meer werk als er iets gerepareerd moet worden.
Heat pipes werken toch prima als ze verticaal gemonteerd worden? Alleen horizontaal gaat niet, omdat het condensaat dan niet terugloopt naar de absorber.
Direct doorstroomde vacuümbuiscollectoren hebben, behalve een grotere vrijheid van montage, potentieel ook de grootste efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

franssie schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:27:
Mede nav de foto hierboven. Hoe bereken je de optimale hoek van je paneel? Als je uitgaat van midzoner 12 uur zonnetijd staat je paneel maar 1x per jaar optimaal op de zon.... Gevoelsmatig denk ik dus dat ie wel iets rechterop kan maar hoe hou je rekening met het lengen en korten der dagen? Zonnehoek van 21 maart/sept is weer te steil denk ik?
Als je panelen in een hoek van 30 graden staan en op het zuiden dan staan de zonnestralen op 8/9 mei precies haaks op de panelen. Daarna in ieder geval 2 keer per dag optimaal (is haaks) tot ongeveer 1 augustus.
Op deze site kan je precies zien wanneer de zon waar aan de hemelboog staat. Kan je het helemaal uitrekenen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:25
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:56:
ja hallooo ich bin heute ganz los gegehen, goh dat was effe lekker, wel beetje koud...
in de motregen nu evenveel opbrengst als de oude panelen in de zon.

[...]
op 11 euro per paneel frames dhz met dikke latei als ballast voor mijn windzone.
knetter de knetter, er komt nu nog steeds 540watt ac uit, op een sunny boy.
[afbeelding]
morgen de volgende 6 erbij.
goh wat is doe het zelf toch bevredigend, helemaal happy, nu een zongekoeld biertje.
morgen de schuurupgrade afronden op 2220wp

Sunny Boy 2100TL JYM185
2 x 6 = 12 Modules
Max AC-vermogen : 2.1 kW Nominaal vermogen per string : 1.1 kWp
Max DC-vermogen : 2.2 kW Totaal vermogen : 2.2 kWp
Vermogensrendement : 99%
nice.

Hoeveel Wp heb je nu totaal liggen straks?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de panelen hebben een hoek van 24 graden, geheel conform de artikelen van siderea
(http://www.siderea.nl/nieuws/nieuws_0.html ideale hellingshoek)
ik heb exact de huizen aan de horizon bepaald, waardoor de onderzijde van het paneel ideaal kijkt, van 1 maart tot 1 november, de winter word verlies/diffuus, maar ik verwacht er in de zomer, hier aan de kust fors meeropbrengst mee te behalen.
de mindere hoek gaf ook aanleiding er meer kwijt te kunnen, en there`s no substitude for cubic inches of pv.
het totaal vermogen als ik alles kwijtkan, word 3855wp+2220wp=6,075Kwp,
maar ik verwacht dat ik ongeveer 400 tot 1kwp niet meer kwijtkan.
het vermogen zal nooit gehaald worden door een 25% oost 30% west 45% zuid plaatsing,
maar er zal ook geen zonnestraal zijn die ik niet vang.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basfromasd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:37:
Heat pipes werken toch prima als ze verticaal gemonteerd worden? Alleen horizontaal gaat niet, omdat het condensaat dan niet terugloopt naar de absorber.
Klopt helemaal. Bij mij was de eis: minimaal 20 graden helling.
En het beste is die hoek die overeenkomt met wanneer je de warmte het best kunt gebruiken: ca 30 graden als je ook hoog-zomer alles kunt benutten, anders een flink stukje steiler om optimaal van het voor/na-jaar te kunnen profiteren en minder te vangen in de zomer.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43

franssie

Save the albatross

glambalk schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:37:
[...]

Dank voor je antwoord!
Als je panelen in een hoek van 30 graden staan en op het zuiden dan staan de zonnestralen op 8/9 mei precies haaks op de panelen. Daarna in ieder geval 2 keer per dag optimaal (is haaks) tot ongeveer 1 augustus.
Op deze site kan je precies zien wanneer de zon waar aan de hemelboog staat. Kan je het helemaal uitrekenen.
Via je link kom ik op een max elevatie (hoogte) van 55 a 56 graden dus een paneelhoek van 45 graden?

Via deze site kom ik uit op 48 graden (wat een lelijk gemiddelde is): http://users.telenet.be/annette-guy/zonP/zonHoek.htm en dan 52 graden NB invullen.

Ik zal eea ook eens in stellarium simuleren of een integraal berekenen als ik er zin en tijd voor heb.

Daarnaast is de horizontale beweging van de zon (azemuth) nog veel groter maar dat is weer een hele installatie om dat dagelijks te volgen.

Of doe ik nu iets helemaal fout?

edit:// lelijk gemiddelde omdat je een weging per maand zou moeten toepassen met het aantal zonneuren en liefst ook zonnekracht in UV ... geen idee waar ik die data vandaan moet halen. Ook vraag ik me af hoe gevoelig de panelen eigenlijk zijn voor de hoek, misschien valt het wel mee.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 12-03-2010 19:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je panelen in een hoek van 30 graden staan en op het zuiden dan staan de zonnestralen op 8/9 mei precies haaks op de panelen
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/zonnestand.jpg
expres te groot plaatje, dan kan je erop klikken

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag 2 seconde zon gehad vandaag. Maar direct boven de 100% uitgeschoten! En dat terwijl de zon er niet eens loodrecht opstond. Overigens is de vermogenscurve van vandaag ook nog eens heel fraai en symetrisch uitgevallen. Is er plek voor schoonheid/kunst op dit forum?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
basfromasd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:37:
[...]

Direct doorstroomde vacuümbuiscollectoren hebben, behalve een grotere vrijheid van montage, potentieel ook de grootste efficiëntie.
Pardon, ik las dat El Jonco ze horizontaal wou monteren. Daarmee krijg je hetzelfde effect (geen idee hoe de opbrengsten zich verhouden), maar daarvoor moet je dus doorstroombuizen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er plek voor schoonheid/kunst op dit forum?
volgens mij was dat het moment dat cohen sprak,
cohen is voorstander van feed-in en een energieministerie,
je panelen piekten op dat moment maar eigenlijk is het een middelvinger-curve naar EZ.
is er ook een poetisch plekje hier ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Hier een voorbeeld van domme regelgeving wat betreft bouwen in Nederland:
Zesde onderdeel
In het zesde onderdeel is de regeling gegeven voor de zo wel genoemde zonnepanelen of
zonnecollectoren. Met zonnecollectoren wordt warmte opgewekt, die via warm wateropslag
meestal gebruikt wordt voor de productie van warm water. Met zonnecellen wordt elektriciteit
opgewekt op basis van zonlicht. Beide type collectoren of panelen zijn toegestaan en anders dan
in artikel 3, eerste lid, onderdelen c en d, van het Bblb, nu samengevoegd in een enkel
onderdeel. De eisen zijn nagenoeg gelijk gebleven. Toegevoegd is de eis dat de collectoren of
panelen uitsluitend op een dak geplaatst mogen worden.
Uit het ontbreken van eisen bij plaatsing
anders dan op een dak, ontstond de opvatting dat panelen en collectoren ook aan zijgevels van
gebouwen bevestigd konden worden. Dit heeft soms tot vreemdsoortige situaties geleid. In deze
regeling is nu buiten discussie gesteld dat panelen en collectoren uitsluitend op een dak geplaatst
kunnen worden.
Dit is een nieuwe wet die eraan zit te komen (we hebben nog niet genoeg regels en wetten). Verticaal, aan gevels, gemonteerde collectoren zijn, zoals uit de voorgaande postings van el jonco en SpiceWorm ook bleek, een prima oplossing om het verschil in opbrengst tussen zomer en winter wat terug te brengen. Ze kosten geen ruimte en zijn architectonisch vaak goed in te passen. En dan krijgen we zo'n stomme regel over ons heen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
gauw plaatsen dus aan de gevels, het is nog een concept ' regelgeving' ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
even een praktische vraag;
ik zit er aan te denken om onze CV-watertemperatuur flink te verlagen. We hebben nogal wat convectoren in huis; convectorput in de woonkamer en convectoren met stalen sierplaat in voorkamer/gang/slaapkamers. Ik heb begrepen dat convectoren ook prima werken bij 50 graden.
Mijn vraag;
Krijg ik dan geen probleem met 'herstelvermogen' in bijvoorbeeld de badkamer (waar trouwens een radiator hangt)? Stel het is 20 graden en de deur gaat een paar keer open; de gang is een stuk kouder dus het koelt af in de badkamer. Dan heeft een radiator op 85 graden het toch een stuk gemakkelijker om de badkamer weer op 20 te krijgen, dan diezelfde radiator op 50 graden? De 'delta-T' is toch een stuk kleiner geworden? Hetzelfde geldt in de keuken; daar koelt het flink af als er mensen binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hkuit schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 00:00:
even een praktische vraag;
ik zit er aan te denken om onze CV-watertemperatuur flink te verlagen. We hebben nogal wat convectoren in huis; convectorput in de woonkamer en convectoren met stalen sierplaat in voorkamer/gang/slaapkamers. Ik heb begrepen dat convectoren ook prima werken bij 50 graden.
Mijn vraag;
Krijg ik dan geen probleem met 'herstelvermogen' in bijvoorbeeld de badkamer (waar trouwens een radiator hangt)? Stel het is 20 graden en de deur gaat een paar keer open; de gang is een stuk kouder dus het koelt af in de badkamer. Dan heeft een radiator op 85 graden het toch een stuk gemakkelijker om de badkamer weer op 20 te krijgen, dan diezelfde radiator op 50 graden? De 'delta-T' is toch een stuk kleiner geworden? Hetzelfde geldt in de keuken; daar koelt het flink af als er mensen binnen komen.
Ik zou zeggen: gewoon proberen, je merkt na een aantal dagen of het goed werkt of dat je er persoonlijk problemen van ondervinden zal bij (te) lage CV-temperaturen.
Maar volgens mij zijn convectoren inderdaad erg afhankelijk van hoge temperaturen... dus ik verwacht zelf dat je mogelijk de ruimten niet voldoende kan verwarmen. TIjd voor LTV? ;) Convectoren zijn zooooo seventies :+ ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
basfromasd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 22:07:
[...]

Dit is een nieuwe wet die eraan zit te komen (we hebben nog niet genoeg regels en wetten). Verticaal, aan gevels, gemonteerde collectoren zijn, zoals uit de voorgaande postings van el jonco en SpiceWorm ook bleek, een prima oplossing om het verschil in opbrengst tussen zomer en winter wat terug te brengen. Ze kosten geen ruimte en zijn architectonisch vaak goed in te passen. En dan krijgen we zo'n stomme regel over ons heen!
Vol-sla-gen gestoord!

Dan mag ECN hun nieuwe kantoorgebouw met o.a. PV luifels (geen dak, dus straks verboden...) wel af gaan breken. Zie pdf.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/PV-newbees/BH_overzicht.jpg
Gevelspul mag straks niet meer? Gaat VROM dat aan deze geweldenaar vertellen?

En dit soort producten worden dan terra non grata in ons achterlijke landje???

Tracker in de tuin, of gewoon een paar paneeltjes in/op/boven je bloedeigen gazon: verboden???

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Peter_PV_opbouw.jpg
Straks komt de milieupolitie van VROM en/of PVV dit fraais wellicht afbreken???

Afbeeldingslocatie: http://www.sonnenertrag.eu/anlagenbilder_thumbs/10702_10961.jpg
Dit spul ook maar retour leverancier? (ja, is ook al Nederland...)

Naast EZ moet VROM dus ook opgeheven worden. Destructief ministerie, totaal overbodig (hun gebouw heeft ook maar energielabel C, geen zonnepaneeltje te bekennen, slecht voorbeeld dus, ook al wilde Cramer destijds er een B'tje van maken)...

Ben benieuwd welke EZ ambtenaar die bezopen passage namens z'n vrindjes bij de kolenboeren in dat belachelijke zoveelste stuk "regelgeving" heeft laten proppen door een onoplettende conculega van het "duurzaamste" (???) ministerie... :(

FSCD: Polder PV TIEN JAAR met eerste 4 paneeltjes aan het net, op 13 maart. Al die jaren lang met inverter defecten in begintijd toch met die antieke olieboer dingeskes 887 kWh/kWp.jaar gemiddeld opgewekt. Toen al zat PPV ver boven de bezopen SDE cap (die pas vele jaren later door zieke geesten werd "uitgevonden").

Eerbetoon met muzikale ondersteuning. Uiteraard: Rammsteins' SONNE !!!! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 13-03-2010 02:50 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PV luifels (geen dak, dus straks verboden...) wel af gaan breken.
afdakjes bij de voordeur, voor bezoekers en gewone zonneschermen ook afschaffen dan?
of is het alleen weer eisen aan duurzame energie wat we al helemaal niet hebben ?
het is weer overduidelijk he.
ik voldoe ook niet meer aan de regel 20% van het dak moet vrijblijven, maar i would`nt care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
NielsTn schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 22:37:
gauw plaatsen dus aan de gevels, het is nog een concept ' regelgeving' ;)
Maar hoe lang is het nog een concept?
* TD-er zit te denken over plaatsen van PV panelen aan de achtergevel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Nu online
Het is goed om regels te hebben over dit soort dingen als er een dispuut is met buren of zo.
Ook ik heb een flink afdakje boven de deur en een collector die als een soort vliegtuig op het dak staat en enorm uitsteekt, netjes met consensus van de buren.

Het mag niet maar zolang niemand moeilijk doet is er niets aan de hand.
En als iemand te ver gaat en er is overlast zijn er regels, prima zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Wie gaat mogelijk maandag 15 maart a.s. ook naar het Science Cafe Nijmegen?

Daar wordt o.a. door Stichting GEZEN een lezing gehouden en nader ingegaan op beleid en andere zaken waar Nederland aan de weg moet timmeren.
Entree gratis, ierse pub da's ook weer zo gezellig 8)

en in Eindhoven is ook een meeting bij te wonen: Energiecafe

[ Voor 35% gewijzigd door NielsTn op 13-03-2010 14:40 . Reden: url toegevoegd voor details + Energiecafe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
over de hoek van de zonnepanelen.
die belgische site die de gemiddelde hoek uitrekent rekent daar met e zonnestand om 12 uur, of te wel de hoogste zonnestand op een dag. s het wel handig om die stand aan te houden?

dta is immers maar een heel klein piekje van de dag dat je daar aan toe komt, en vervolgens gaat de zon weer naar onder?
voor een goed gemiddede zet je het paneel toch op de gemiddelde hoogte van de zon, en voor een gemiddelde maand?

als de zon dan hoger staat staat ie nog steeds vrij loodrecht op je paneel, maar schijnt er dan vanaf de bovenkant op.

de panelen komen dan wel meer rechtop te staan denk ik, wat weer lastig i smet plaatsen denk ik.. maar om van de hoogste stand uit te gaan, waar is dat op gebaseerd? hoogste piekopbrengst?, of minste kans op schaduw?

ik bedoel, dat is allen overdag en in de zomer heel spanennend, waardoor je een grote piek hebt om 12 uur in je opbrengst ( ook voor collectoren ) is dat wel handig, als je zoveel mogelijk opbrengst zelf wilt gebruiken ipv terug te leveren ? (ook ivm maximaal 5000 kWh saldering ?)

er zijn immers ook redenaties waarbij men juist rekent met veel difuus licht, dus als de zon niet direct en loodrecht instraalt, en dat je dan moet proberen om schaduw te voorkomen, maar ook moet proberen om geen horizon in het blikveld van de zonnepanelen te hebben ( dus een flauwe hoek)
dat zou betekenen dat de difuse lichtstralen toch nog een behoorlijke bijdrage leveren in de opbrengst.

volgens mij kun je best een "simulatie" maken in excel die voor een bepaalde hoek van een paneel en een bepaalde zonnestand, of "baan" van de zon op een bepaalde dag de maximale opbrengst kan uitrekenen..
dan een beetje pielen met de hoek en je ziet dan wel welke kant het jaarresultaat uit schuift.

de hoek van de zon per tijd p een dag is toch een sinusgolf oid denk ik, dus daarvan is een gemiddelde uit te rekenen voor het stukje dag tussen zonsopkomst en zonsondergang.

de temperatuur kan ook nog wel belangrijk zijn, maar volgens mij kun je daar je hoek niet op afstemmen.

voor collectoren die je ook als verwarmingsondersteuning gebruikt kun je dan kijken voor welke hoek je swinters de extra joules binnenkrijgt, en je zomers toch nog voldoende hebt voor het warme water.

bovenstaande gaat allemaal dan op voor een paneel op het zuiden, voor panelen op andere richtingen zijn wel wat lastiger te berekenen denk ik, maar niet heel erg. het kan hoogstens zijn dat het rendement van e panelen lager is ( immers, de piek waarop de panelen loodrecht op de panelen schijnen verschuift tot dichter bij zonsondergang of opgang, waardoor een gemiddelde op een dag wat lastiger uit te rekenen wordt, en je verder van de idelae situatie komt, met verder, eventueel niet recht evenredige minder opbrengst.)

zomers komt de zon bijvorbeeld al op in NO! dus dan pakken panlene in die richting de meeste opbrengst..

[ Voor 50% gewijzigd door engelbertus op 13-03-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
weg

[ Voor 98% gewijzigd door engelbertus op 13-03-2010 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Wat een rare domeinnaam voor dit soort publicaties? Heeft er iemand dit item op meer reguliere/officiele sites gevonden?
De gestelde eis is gewoon te belachelijk voor woorden.
Mag het dan wel geintegreerd worden als gevelpanelen (7e onderdeel), dakbedekking of als zonnescherm? Een leuk project/product: oprolbare zonnefolie als zonnescherm, i.p.v. het doek van nu. Moeten ze dan ook als eis gaan stellen dat je zonneschermen alleen mag neerlaten als de zon een aantoonbare hinderlijke instraling veroorzaakt?
... ontstond de opvatting dat panelen en collectoren ook aan zijgevels van gebouwen bevestigd konden worden. Dit heeft soms tot vreemdsoortige situaties geleid.
Door de architecten worden regelmatige vreemdsoortige gebouwen opgetrokken. Deze onhebbelijke eigenschap moet ten zeerste worden bestreden in het algemeen belang. :*)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als ik de simulatie van amorf panelen doorlees blijkt daaruit dat de opbrengst van een amorf paneel per Wp gelijk is aan dat van een kristalijn paneel

dat vind ik een beetje raar, omdat er slechts gesteld wordt dat een amorf systeem BIJNA 2 keer zoveel m2 zou beslaan.
daarbij wordt uitgegaan van een rendement van 6-8 % voor amorf en 12-18 voor kristalijn.
als je slechts van die rendementen uitgaat zou je juist moeten zeggen dat een kristalijn systeem minstens 2 keer zo klein kan zijn.

als de prijs van amorf dus hetzelfde zou zijn als een kristalijn systeem (per Wp) dan zou het niet uitmaken welke je kiets ( qua totaalprijs) misschiend at de ene een andere configuratie nodig heeft qua strings , en dus andere omvormers nodig heeft. ook de motagekosten en motagesystemen voor amorf zijn hoger, omdat je e meer van nodig hebt en langer mee bezig zult zijn. dus dan zou amorf duurder zijn.

voordeel an amorf is juist dat de panelen aanmerkelijk goedkoper zijn, en zodoende een deel of alle kosten van de hogere aanlegkosten kunnen dekken. dus als je de ruimte hebt, en niet meer wilt uitbreiden is amorf een optie.

de rest van het artikel gaat over de bewering dat amorf met hogere temperaturen minder opbrengstverlies hebben dan kristalijne panelen. het lijkt me dat dit makkelijk aantoonbaar is, en dat dit dus ook zo is.

een andere bewering was dat amorfe panelen niet gevoelig zijn voor de richting waarin ze liggen.
ik bergijp niet helemaal hoe siderea dat nu aantoont door de twee systemen te vergelijken, en ook de conclusie dat de panelen "totaal" ongevoelig zijn voor de richting van de zonnestralen lijkt me een beetje dubieus. de meeropbrengst van amorf hoeft toch niet et komen uit de ongevoeligheid van de stralingsrichting?

er wordt ook gesteld dat amorfe panelen in exact dezelfde situatie als kristalijne panelen 8 % meer opbrengen. geld dat dan ook voor wanneer de kristalijnen panelen op de ideale manier zijn opgesteld?
en onder fabrieks/normeringscondities? waarom is dan het fabrieksrendement van amorf dan toch slechts de helft?

in nederland is het verlies door de geografische ligging ongeveer 11% volgens siderea, voor mono en polykristalijne panelen. als een amorf paneel dan 8% meer opbrengst heeft dan heft dat een deel van het verlies op, en wordt het rendementsveries voor amorfe panelen selchts 3 % per kWp dus een opbrengst van 970kWh/kWp, en by kristalijn panelen 890 kWh/kWp

er zal dan ook in alle gevallen waarbij amorf en kristalijn wordt vergeleken onder gelijke omstandigheden een 8% verschil zijn in opbrengst en in alle gevallen dus voor amorf 80 kWh/kWp worden opgebracht. dan kan dat nioet alleen van de ongevoeligheid voor de stralingsrichting komen. of de 8% wordt steeds meer naarmate men een orientatie verder van het zuiden heeft. immers orientatie zou geen invloed hebben.

je kunt alleen concluderen dat orentatie niet uitmaakt als je vergelijkt met kristalijn, maar dat gaat ook op als je kristalin vergelijkt met kristalijn. het enige dat overeind blijft is dat er 8% meer opbrengst is bij amorf, als je het afzet tegen de STC waardes die in de fabriek worden vastgesteld. dna moet je volgens mij juist concluderen dat de STC waarde niet is wat het pretendeert te zijn, een genormeerd rendementsgetal waarmee je het rendement van panelen kunt vergelijken, en is dus de testmethode, of bepalingsmethode niet juist.

je zou kunnen stellen dat de STC alleen een waarde is die het rendement weerspiegelt van directe zoninstraling, op een moment dat er geen difuse instraling is. het rendement van difuse instraling is volgens siderea hetzelfde, omdat een zonnecel niet discrimineert tussen direct of difuus zonlicht. de vraag is dan of dat wel een juiste bewering is. er blijkt toch nog ergens 8% vandaan te komen bij een amorf paneel. dat kan niet alelen uit de opbrengst blijken, maar zou ook uit het rendement moeten blijken.
er zit dus een gat, volgens siderea van 8%, en misschien is dat gat niet 8% maar een variabel percentage?

verder heb ik nog wel een opmerking over de onderverdeling van globale instraling in directe en difuse instraling.

als je de aarde bekijkt vanaf een afstand, en de zon die er op schijnt, dan is directe instraing alleen van toepassing op de evenaar men gaat uit van een plat vlak waar de zon loodrecht op schrijft, en van een hemelkoepel.
in nederland zou je kunnen zeggen dat het platte vlak waar de zon op schijnt juist loodrecht op de zon moet zijn, en voor de difuse inval van licht weer evenwijdig met het aardoppervlak. de difuse instraling is dan helemaal onafhankelijk van de stand van de zon e.d., alleen afhankelijk van deplaats op aarde.

er wordt iets gezegd over boekhouding van het klimaat over het aandeel difuse straling van 23,x procent, maar is dat niet logisch, omdat vanaf de dampkring de instraling van de zon 100% is, en vervolgens door de dampkring wordt weerkaatst, ingevangen of doorgelaten. de straling op de aarde is dan de straling van de zon, - weerkaatste instraling.
of er weerkaatsing plaatsvind is afhankelijk van de invalshoek. die is op elk moment gelijk.
het invangen van licht is ook afhankelijk van de invalshoek. eenmaal het is ingevangen is het difuus licht. dit is dan logischerwijs een constant gegeven. hoeveel je daarvan ziet op een bepaalde plek op aarde is afhankelijk van de geografische ligging. of het meeste daarvan dan nog uit het zuiden komt, of dat er vanaf de noordkant evenveel afkomstig is, is een leuke vraag....
als laatste heb je dan nog het doorgelaten licht. dat bereikt de aarde onder dezelfde hoek als dat het invalt, min of meer loodrecht. ( we rekenen immers altijd met evenwijdige stralen ) dat je dan je paneel in nederland onder een hoek zou moeten zetten om het toch loodrecht op te vangen komt doordat de aarde nu eenmaal een bolletje is. stralen die loodrecht binnenvallen bereiken de aarde of worden door wolken weerkaatst, recht terug de ruimte in. of misschien blijven ze in de atmosfeer als difuus licht.
in beide gevallen ( wolken of de aade) is dit zo, en is dit dus weer een "vast"aandeel in de difuse lichtstraling.

ik vind het dus niet zo raar dat de difuse instraling een vast deel is.

[ Voor 49% gewijzigd door engelbertus op 13-03-2010 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 12:39:
[...]

Door de architecten worden regelmatige vreemdsoortige gebouwen opgetrokken. Deze onhebbelijke eigenschap moet ten zeerste worden bestreden in het algemeen belang. :*)
Ja vooral van die gebouwen waarbij geen rekening is gehouden met zonneboilers of PV-panelen ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

basfromasd,

Toegevoegd is de eis dat de collectoren of panelen uitsluitend op een dak geplaatst mogen worden
:(

Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb dus een hoekhuis met een zijgevel pal op het zuiden. Mijn idee was om daar volgend jaar een paar mooie heatpipes tegenaan te monteren. Nu zou ik het dus alleen op een west of oostdak onder 30º mogen doen. Daar gaat m'n opbrengst.

Waar ik vooral gecharmeerd van ben bij een dergelijke opstelling is dat het de opbrengst buiten het zomerseizoen (als je het het hardst nodig hebt) verhoogt.

Het ziet ernaar uit dat ik mijn plan moet vervroegen. De suggestie dat je de zooi er weer af moet halen als de regels wijzigen lijkt me niet mogelijk. Dus snel plaatsen voor deze onzalige wetgeving geaccepteerd wordt.

Achterlijke regelzucht. Misschien heeft Bill Gates nog een paar miljardjes rondslingeren om ook een vaccin voor die ziekte te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Interessant deze wetgeving. Ik heb een afdakje bij de voordeur die toevallig een zonnepaneel is. Is die daarmee nu legaal of illegaal?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 13:31:
Interessant deze wetgeving. Ik heb een afdakje bij de voordeur die toevallig een zonnepaneel is. Is die daarmee nu legaal of illegaal?
vrees dat eerder geplaatste objecten niet opeens verboden zijn door nieuwe wetten....
zou wat zijn: auto's die voorheen zonder airbag/gordel uitgerust waren, zouden per ingang van de wet verboden zijn?
Volgens mij is het gewoon een gedoogvorm wat zijn werk gaat doen...dus uit stil protest maar ff flink PV + ZB op de daken en aan de wanden hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
OK, een beetje uitleg over de regelgeving, die hier zoveel wenkbrauwen doet fronsen. Ik ben geen expert en het is niet mijn hobby, dus neem het me alsjeblieft niet kwalijk als ik een foutje maak. De achtergrond is de invoering van de omgevingsvergunning. Dit moet een heleboel losstaande, soms tegenstrijdige, vergunningprocedures (bouwvergunning, milieuvergunningen, kapvergunning, etc.) vervangen en op die manier vergunningen aanvragen voor de burger gemakkelijker en rechtvaardiger maken. Een loffelijk streven. Dit staat in de WABO. Die moet ingaan op 1 juli 2010. Zo ver zo goed.
Tegelijkertijd wil men aangeven wat vergunningsplichtig is, wat vrij is, en eventueel wat helemaal niet mag. Dat staat in de BOR (besluit omgevingsrecht, 134 pagina's). De procedure staat beschreven in de MOR (ministeriële regeling omgevingsrecht). In de BOR staat nogal wat (behalve eerder genoemd stukje) waarvan mijn haren overeind gaan staan. Ik vind het een voorbeeld van betutteling en bekrompenheid.

Voor wat betreft zonnecollectoren en -panelen aan gevels of vrijstaand: je moet daarvoor in de toekomst een omgevingsvergunning aanvragen, waar je nu een lichte bouwvergunning nodig hebt (tenzij het om het dak van een hondenhok gaat ;) ). Dat is niet zo dramatisch, maar het risico bestaat dat een ambtenaar met deze tekst in de hand zal besluiten dat een rationeel gemonteerd paneel "vreemdsoortig" is en dus niet mag.

[ Voor 15% gewijzigd door basfromasd op 13-03-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb inmiddels een bemoedigende reactie van het EREA ontvangen:
Geachte Kets_One

Hartelijk dank voor uw bericht. Ik ga de door u aangedragen verbeteringen doorvoeren.

Met vriendelijke groet,
Stichting EREA
Oude Delft 145
2611 HA Delft
8) Yesss, missie geslaagd.
@KetsOne
[...]
_/-\o_ _/-\o_ d:)b d:)b

Klasse!

Fijn als meer mensen zich tegen dit soort onzin aan gaan bemoeien. Neemt wat werkdruk van de schouders (zelfverkozen, hoor, maar toch...).

Owja: er wordt op die genoemde "subsidie berekening" site nog steeds met variabele transportkosten gerekend, en energiebelasting wordt ogenschijnlijk "milieuheffing" genoemd (?????) en is veel te laag...

Ach ja, leuk initiatief, nog wel effe bijspijkeren in de energietarieven en zonnestroomleer... :+

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:45
Ik lees hier dat Sunpower panelen heeft van 315Wp met een oppervlakte van 1,55 x 1,0m (een opbrengst van 193Wp/m2!), maar deze panelen hebben blijkbaar wat nadelen (aarding en trafo nodig).

Zijn er panelen met vergelijkbare opbrengsten die deze nadelen niet hebben?

Ik ben nog aan het rekenen met panelen die een opbrengst hebben van 140Wp/m2 (230Wp met 1,5m2).

Wat kosten deze hoog-efficiente panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aard01 schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 16:02:
Ik lees hier dat Sunpower panelen heeft van 315Wp met een oppervlakte van 1,55 x 1,0m (een opbrengst van 193Wp/m2!), maar deze panelen hebben blijkbaar wat nadelen (aarding en trafo nodig).
Waarom is aarding en een trafo een nadeel ?
Een sunnyboy en een positief aardingsetje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet dat ik weet. Ze hebben dus een paneelrendement van 193/1000 = 19.3% en dat is op dit moment echt een toprendment voorzover ik weet (in de reguliere commercieel beschikbare panelen). Het celrendement moet dus zelfs nog iets hoger liggen, er is altijd een deel van het paneel (tussenruimtes, randen) die niet mee kunnen doen aan de omzetting.

En de aarding is prima te doen, moet je alleen wel rekening mee houden tijdens de aanleg. Ook bij de keuze van een geschikte omvormer moet je even wat extra aandacht besteden. Ik ben in ieder geval dik tevreden met mijn 18.3% paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:45
Nadeel van aarding zijn de extra werkzaamheden tijdens de aanleg, nadeel van trafo is dat je gebonden bent aan een aantal omvormers.

Is mijn rekenrendement van 14% nog marktconform of moet ik dit naar boven bijstellen? Wat is voor een redelijke prijs tegenwoordig in de markt verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
aarding is volgens mij altijd aan te bevelen. sommige panelen moeten geaard worden.
een trafo zit in de omvormer, en is daarmee galvanische scheiding, tenzij je een electronische omvormer hebt. daarin zit geen trafo, en heb j geen galvanische scheiding.

beperking in omvormers zou een issue kunnen zijn. ziij de sma sunnyboy 4000 en zo met of zonder trafo ?
elektronische omvormers hebben vaak wel een hoger rendement in de datbladen staan, dus daar zou je dan met aarding wel iets verliezen

zonder galvanische scheiding kun je je set denk ik niet aarden (tenminste, niet aan een plus of min pool) omdat je anders kortsluiting met de aarde maakt?

ik denk dat daarnaast misschien handig is je frames en zo appart te aarden? maar doe je dat dan aan een aarddraad in de meterkast,of bij de aarding van je plus of min pool van de panelen?

als ik op een west dak van +/- 5,7 bij 7 m mijn hele verbuik zou willen dekken, eken 3500 kh, dan heb ik daar 26 panelen van 200 Wp voor nodig volgens mij, en die zijn dan ongeverr 163 x 99 cm

dat gaat dan dus niet lukken, maar met 315 Wp panelen komt het aardig in de buurt. dan zal de prijs wel het dubbele zijn zeker?

welk rekenrendement van 14% ?

[ Voor 23% gewijzigd door engelbertus op 13-03-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6 solarking/kingsun panelen op een sunny boy 1100 nekken de sunny boy al,
stop maar met zoeken naar die hoog efficiente panelen,
om 12:11 had ik een piek van 1091 watt ac, en niet eventjes, gewoon continu.
hierna even getest met een steca 500 met eerst 3 en daarna 4 panelen,
met 3 panelen (185wp +8%) staat de steca al op 488watt ac continu, dus 4 is een beetje zone.
met 4 panelen komt er 502,2 watt ac uit.
2 gaat wel aardig op een steca 300, dat word gewoon netjes 303 watt ac en weinig verlies.
nu het oost dak herplaatsen, maar dat word volgende week, ik ben nu helemaal stijf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:08

ericplan

5180 Wp PV

Ik ben nog aan het rekenen met panelen die een opbrengst hebben van 140Wp/m2 (230Wp met 1,5m2).

Een aardige plaats om te kijken wat er is, is op het http://www.photovoltaikforum.com/ Zij hebben een uitgebreide moduledatabank met allerlei gegevens, ook een prijsindicatie. Er komt overigens binnenkort ook een omvormerdatabank!

Het matchen van panelen en omvormers is altijd lastig, hoewel veel omvormerfabrikanten goede planningssoftware hebben. Omgekeerd heb ik het nog niet gezien als freeware, dwz panelen ingeven en dan kijken welke omvormers zouden matchen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Beetje spammen,

Ik heb weer een update uitgebracht van jSunnyReports. Dus mochten er liefhebbers / slachtoffers zijn. de url : http://www.familie-kleinm...yReports-1.1.0.0beta6.zip

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

basfromasd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 15:43:
...
Voor wat betreft zonnecollectoren en -panelen aan gevels of vrijstaand: je moet daarvoor in de toekomst een omgevingsvergunning aanvragen, waar je nu een lichte bouwvergunning nodig hebt
...
Nu is de verwarring compleet, ik dacht dat het monteren van zonnepanelen en -collectoren vergunningsvrij was, zoals uit deze publicatie blijkt: http://www.postbus51.nl/h...c_name=11BR2003G026%2Epdf

Er staat in dat je je collectoren op of aan een gebouw mag bevestigen en er zijn speciale voorwaarden alleen voor dakmontage (in het dakvlak etc). Als je het aan de muur bevestigt, ben je vrij, mits de collectoren niet boven gemeentegrond hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 08:15:
[...]

afdakjes bij de voordeur, voor bezoekers en gewone zonneschermen ook afschaffen dan?
of is het alleen weer eisen aan duurzame energie wat we al helemaal niet hebben ?
het is weer overduidelijk he.
ik voldoe ook niet meer aan de regel 20% van het dak moet vrijblijven, maar i would`nt care less.
Waar heb je die 20% nou weer vandaan? ben ik nog nergens tegen gekomen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hee, goed dat je het opmerkt, die regel is weg bij vrom, maar geld nog wel in belgie.
niet meer over l*llen, voor je het weet maak je ambtenaren wakker, en moeten we >20% vergunningen gaan aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:40:
hee, goed dat je het opmerkt, die regel is weg bij vrom, maar geld nog wel in belgie.
niet meer over l*llen, voor je het weet maak je ambtenaren wakker, en moeten we >20% vergunningen gaan aanvragen.
Jij begon :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Interessante vraag.

Ik wil misschien mijn 1320Wp houden en op het dak van mijn buurman gaan installeren. Alleen wat komt hier allemaal bij kijken? Even op voorwaarde uiteraard dat mijn buurman een akkoord geeft.

1. Hoe kan ik dit verzekeren? Gaat de verzekering ermee akkoord dat ik mijn eigendom bij hem op het dak monteer? Volgens mij worden de panelen daarna ontroerend goed?
2. Hoe ga ik dit contractueel vastleggen met de buurman? Wat zou er allemaal in zo'n contractje moeten? Het lijkt mij in elk geval dat ik altijd eigenaar ben/blijf van de panelen ook al wordt het huis verkocht.

Of zou ik voor x bedrag per jaar zijn dak kunnen huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
flitspaal.nl schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:53:
Volgens mij worden de panelen daarna ontroerend goed?
Ik vind zonnestroompanelen al heel lang ontroerend goed, waar ze ook staan ;). Ik weet niet of zonnestroompanelen vanuit het oogpunt van verzekering automatisch onroerend goed zijn. In geval van plat dak vrijwel zeker niet, en ook bij schuin dak betwijfel ik het. Met een uurtje of twee schroeven haal je het weer van het huis af.
2. Hoe ga ik dit contractueel vastleggen met de buurman? Wat zou er allemaal in zo'n contractje moeten? Het lijkt mij in elk geval dat ik altijd eigenaar ben/blijf van de panelen ook al wordt het huis verkocht.
Ik denk dat het uit beider oogpunt slim is om hier een contract(je) voor op te stellen. Zo zou hij vast kunnen laten leggen dat jij verantwoordelijk bent voor schade aan zijn dak als dat door (de plaatsing van) de zonnestroompanelen zou komen, dat jij verantwoordelijk bent voor het weghalen van de set als er werkzaamheden aan het dak plaats moeten vinden of als hij het huis verlaat. Jij zou idd vast willen leggen dat de panelen onder alle omstandigheden jouw eigendom blijven, misschien moet je jezelf vrijwaren van aansprakelijkheid in het onwaarschijnlijke geval dat er een omvormer in vlammen op gaat en zijn huis in de as legt. Ik heb bijzonder weinig kijk op juridische zaken, wellicht is het handig om je rechtsbijstandsverzekering hier eens over te raadplegen.

Ik weet niet of je de zonnestroompanelen in zijn huis of jouw huis aan denkt te gaan sluiten, maar merk op dat het niet toegestaan is om een stroomleiding van het ene huis (perceel) naar het andere leggen. Reden: veiligheid. Als een monteur (of de brandweer...) om wat voor reden dan ook bij jouw buurman de hoofdschakelaar omhaalt moet hij er van uit kunnen gaan dat alle stopkontakten in dat perceel spanningsvrij zijn. Als er een stroomkabel van jouw huis naar zijn huis ligt blijft die gewoon onder spanning wat tot een nare verrassing voor de monteur in kwestie kan leiden.
Als hij niet over geld begint zou ik dat ook niet doen ;)

Heb je het er al met hem over gehad? Hoe staat hij er tegenover? Hij overweegt niet om zelf zonnestroompanelen te nemen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:18:
[..]
met 3 panelen (185wp +8%) staat de steca al op 488watt ac continu, dus 4 is een beetje zone.
met 4 panelen komt er 502,2 watt ac uit.
2 gaat wel aardig op een steca 300, dat word gewoon netjes 303 watt ac en weinig verlies.
nu het oost dak herplaatsen, maar dat word volgende week, ik ben nu helemaal stijf....
Dan nu de simpele vraag:
Is de prijs van omvormers een beetje lineair met het vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Vandaag mijn 3 panelen van 220Wp (solarking) op het dak laten monteren door 2 vrienden, en een hoogwerker.
Nou, die clickfit ziet er op een filmpje makkelijker uit.
1 eindbeugel brak nog af, die moet ik bijbestellen.
samen zitten ze op een Steca 500 MC4

Moet ik dit nu melden aan GC en aan Liander? Of regelt GC alles?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik zou het telefonisch doorgeven aan greenchoice. je krijgt wel een bevestiging van de wijziging.
kun je gelijk vragen of en wat je aan liander moet doorgeven, of wat je eventueel nog meer moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sasjo

netbeheerder melden bij digitaal telwerk
waarom : bij digitaal telwerk word dit mogelijk door, dit door te geven, anders word je tellerstand genegeerd.
greenchoice melden, je krijgt in je dossier een apart teruglever dossier.
salderen duurt lang, je zon opbrengst word pas op de afrekening in mindering gebracht dmv een credit nota na x maanden.
je bent bekend als zonnepaneel eigenaar en dus vanaf dat moment prooi, en geen klant meer.

de domme oude schijfmeter :
niets doen, alles gaat vanzelf, 660wp gaat geen negatieve stand veroorzaken,
je loopt geen enkel risico, je kunt exact zien wanneer je producent bent of consument van stroom.
egenlijk erg slim dus die meter.
Dan nu de simpele vraag:
Is de prijs van omvormers een beetje lineair met het vermogen?
nee totaal niet, maar de prijs van omvormers is ook erg variabel
de prijs van omvormers is ook geen vast gegeven, ik heb geleerd aan de kust altijd ~100% te dimensioneren
en dus zeker niet te klein.

omvormer prijs voorbeeld hierzo :
sb1100 op 7x gloria 185 (1295/1110) 645 euro bij zon-panelen.nl (2009)
sb2100tl op 12x kingsun 185 (2200/2100) 600 euro bij ibc solar na beurs (2009)
(2x) steca 500 met 5x shell 100 (500/500) 263 euro solarnrg (2008)
steca 500 met 3x luxor suntech (600/500) 285 euro esdec (2007)
steca 300 met 2x photowatt pw (300/300) marktplaats nieuw in doos 200 euro (2007)
steca 300 met 2x rew (300/310) esdec setje 282 euro (2007)

de omvormer prijs per watt ac varieert het meest bij goed zoeken.
opvallend is wel de steca 500 nu, die geeft erg veel "bang for the buck",
met heel veel combinaties, en erg hoge efficiency

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

netbeheerder melden bij digitaal telwerk
waarom : bij digitaal telwerk word dit mogelijk door, dit door te geven, anders word je tellerstand genegeerd.
greenchoice melden, je krijgt in je dossier een apart teruglever dossier.
salderen duurt lang, je zon opbrengst word pas op de afrekening in mindering gebracht dmv een credit nota na x maanden.
je bent bekend als zonnepaneel eigenaar en dus vanaf dat moment prooi, en geen klant meer.
Ik heb zo'n digitale meter (2 tarieven) met stand 6 en 7 om terug te leveren.
Kan daar dus zien hoeveel ik teruggeleverd heb, toch?
de domme oude schijfmeter :
niets doen, alles gaat vanzelf, 660wp gaat geen negatieve stand veroorzaken,
je loopt geen enkel risico, je kunt exact zien wanneer je producent bent of consument van stroom.
egenlijk erg slim dus die meter.
[...]
Raad je me af om bekend te maken bij GC da ik wil terugleveren?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:03:

Nu is de verwarring compleet, ik dacht dat het monteren van zonnepanelen en -collectoren vergunningsvrij was, zoals uit deze publicatie blijkt: http://www.postbus51.nl/h...c_name=11BR2003G026%2Epdf
Ik ben geen advocaat. Als die publicatie klopt lijkt het me zaak vóór 1 juli je zuidgevel van collectoren te voorzien (als dat tenminste past bij je huis). De wet zegt overigens iets anders.

Bwèèh. Nu houd ik me al drie postings bezig met zo'n saai onderwerp. Sorry allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Sanyo panelen hebben deze aardingsnadelen niet en hebben ook erg hoog rendement. Tevens doen ze het bij warm weer nog beter dan Sunpower. Natuurlijk hangt ook aan deze panelen een hoog prijskaartje.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 16:18:
[...]

Waarom is aarding en een trafo een nadeel ?
Een sunnyboy en een positief aardingsetje.....
Natuurlijk is aarding en trafo een nadeel. Trafoloze omvormers halen hogere rendementen dan met trafo. Kan gewoon 4% schelen. Er zijn al trafoloze omvormers die 98% rendement halen.
Tevens hebben trafoloze omvormers een veel grotere MPPT spanningsbereik, dus veel meer panelencombinaties mogelijk en ze zijn stil.
Nadeel van die aardingssetje is dat mocht die 1A zekering kapot gaan of niet goed aangesloten je zo 30% verlies opleverd waar je pas vaak later achter komt. Ik las ergens op een forum over een Belg met Sunpower modules die er pas na 1,5 jaar achter kwam dat hij geen aarding had. (installateur was vergeten) 1,5 jaar lang 30% verlies en na aarding vertelde de installateur ook nog eens dat het een paar maanden kan duren voordat panelen weer hersteld zijn. Ik vraag me af of die installateur zijn 30% verlies in groencertificaten ook vergoed..haha.

Het is mogelijk dat je met Sanyo modules + Trafoloze (TL) omvormer uiteindelijk meer opbrengst scoort dan met Sunpower + trafo omvormer, vooral in warme gebieden.

(over aarding nog toevoegen dat die Sunpower modules ook per module frame geaard moeten worden volgens hun voorschriften, extra werk)

[ Voor 3% gewijzigd door SolarKing op 13-03-2010 23:12 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Nu online
SasJo schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 21:46:
[...]

Ik heb zo'n digitale meter (2 tarieven) met stand 6 en 7 om terug te leveren.
Kan daar dus zien hoeveel ik teruggeleverd heb, toch?

[...]

Raad je me af om bekend te maken bij GC da ik wil terugleveren?
Wat eric-pvt al schreef, even Liander beller.
Dan zetten ze de registratie op 6 & 7 voor je aan.
Zodra dat werkt hoef je je verder niet veel zorgen te maken.

Het even melden aan GC is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Nu online
SolarKing schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 23:06:

Natuurlijk is aarding en trafo een nadeel. Trafoloze omvormers halen hogere rendementen dan met trafo. Kan gewoon 4% schelen. Er zijn al trafoloze omvormers die 98% rendement halen.
Tevens hebben trafoloze omvormers een veel grotere MPPT spanningsbereik, dus veel meer panelencombinaties mogelijk en ze zijn stil.
Zouden 3 panelen van 300wp op 3 losse Steca 300's minder presteren dan dezelfde 3 panelen in een string op een enkele omvormer ?
Ik kan me zo voorstellen dat een string bij weinig licht toch sneller aan z'n minimum spanning komt om de omvormer op gang te helpen. Daar staat weer tegenover dat zo'n Steca toch heel efficient is.
Behalve de SMA sunny boy zou ik trouwens geen omvormer weten te vinden rond 1kwp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Woodski schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 23:55:
[...]

Zouden 3 panelen van 300wp op 3 losse Steca 300's minder presteren dan dezelfde 3 panelen in een string op een enkele omvormer ?
Ik kan me zo voorstellen dat een string bij weinig licht toch sneller aan z'n minimum spanning komt om de omvormer op gang te helpen. Daar staat weer tegenover dat zo'n Steca toch heel efficient is.
Behalve de SMA sunny boy zou ik trouwens geen omvormer weten te vinden rond 1kwp
Die SMA sunny boy 1100 die jij bedoeld met rond de 1kWp is een erg inefficiente omvormer. SMA heeft daar nog weinig aandacht aan geschonken om die omvormer rendement omhoog te krijgen, er is daar ook nauwelijks markt voor. 2 x Steca500 scoor je een stuk hoger rendement mee dan die sb1100.

Volgens mij maakt het weinig uit over op gang komen of je een kleine string op een kleine omvormer hebt of grote string op grote omvormer.
Bij rendement omvormer wordt vooral gekeken naar de euro efficiency. Die kun je min of meer met elkaar vergelijken mits de omvormer goed gedimensioneerd wordt.
Er is een keer een test geweest in een duitse lab tussen kleine omvormers waaronder de Soladin120 en 600, Gridfit250 en Steca 300 en 500 en de voorganger Evo 500 op hun rendementen
De Steca 500 stak er met kop en schouders boven uit en de Soladin600 was de slechtste, zelfs slechter dan hun Soladin120 die ze niet meer maken. Het bleek zelfs dat de Soladin600 de enige was die niet eens hun eigen voorgeschreven 91% euro rendement haalde. Via google kun je die test vast nog ergens vinden.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 23:46:
[...]

Wat eric-pvt al schreef, even Liander beller.
Dan zetten ze de registratie op 6 & 7 voor je aan.
Zodra dat werkt hoef je je verder niet veel zorgen te maken.

Het even melden aan GC is aan te raden.
Vergeet geen schriftelijke bevestiging te vragen bij Liander. En vraag direct (schriftelijk laten bevestigen) wanneer invoeding wordt verwerkt en hoe snel de gegevens naar de leverancier worden doorgegeven. Salderen over een apart telwerkt kost klauwen aan tijd (en dus rente); salderen over Ferrarismeter gaat momentaan (per direct). Ergo: discriminatie tussen zonnestroom producenten. De "intentie" van de Elektriciteitswet is dat er niet gediscrimineerd mag worden tussen afnemers (wat zp-ers ook zijn). Het gebeurt al vele jaren, en Den Haag ... juist ja ...

@Woodski
Photon Profi 3-2009:
  • Beghelli 1100 Wp kan max. 1.200 Watt PV hebben; Europese werkingsgraad 92%
  • Centrosolar PS1200; max. 1.100 Watt PV; EUR wg 90,7%
  • Dorfmüller DMI 1200/90; max. 1.300 Watt PV; EUR wg 92,5% (ook veel kleinere exx, met wg's tussen 86,6 en 93,3%)
  • Solar Konzept SKN 1010; max. 1.400 Watt PV; EUR wg 95,7%
Alleen van Dorfmüller weet ik dat er een vervangingsactie door BeldeZon is geweest (inruil voor oude OK4'tjes, geen idee hoeveel dat er zijn geweest). Rest is mij niets van bekend. Kan deels ook weer verouderd zijn, maar er is een nieuwe generatie AC module omvormers aan het aankomen (en in U.S.A. al uitgeleverd, maar dat zijn natuurlijk geen 1 kWp omvormers).

@Solarking
Die SMA sunny boy 1100 die jij bedoeld met rond de 1kWp is een erg inefficiente omvormer. SMA heeft daar nog weinig aandacht aan geschonken om die omvormer rendement omhoog te krijgen, er is daar ook nauwelijks markt voor.
Dat is een beetje flauwe opmerking. Citaat abstract Photon test SMA SB 1100 in september 2009 nummer, waarbij deze al lang achterhaalde (doch nog op de markt aanwezige) omvormer bijna het tot dan slechtste predikaat kreeg ("Photon werkingsgraad" van slechts 89,1%), met ook trouwens complimenten voor de robuustheid, grote overbelasting bereik en grote temperatuur bereik (vetdruk zonnigtype):
"... eine seit der Markteinführung 1999 mit nur leichten Modifikationen versehene Konstruktion, die dem aktuellen Stand der Technik nicht mehr genügt und im Test entsprechend miserabel abschnitt."

en

"Wer unbedingt auf einen Wechselrichter dieser Leistungsklasse angewiesen ist, mag aufgrund der in diesem Segment sehr geringen Auswahl den SB 1100 in Betracht ziehen."

en

"Für die überwiegende Mehrheit der Anlagenbetreiber aber ist ein Gerät mit derart kleiner Leistung und vor allem mit einem solch geringen Wirkungsgrad uninteressant".
Het is gewoon een oude omvormer die niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet, maar tijdens zijn marktintroductie eind vorige eeuw zijn tijd ver vooruit was. In tien jaar tijd kan er in de zonnestroom business gigantisch veel gebeuren, dat blijkt maar weer. (diverse andere omvormers van SMA, modernere types, staan in de hoogste regionen op de Photon ranglijst, die nog maandelijks met verse omvormer testen wordt aangevuld).

[ Voor 58% gewijzigd door zonnigtype op 14-03-2010 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op zondag 14 maart 2010 @ 01:14:

@Solarking

[...]

Dat is een beetje flauwe opmerking. Citaat abstract Photon test SMA SB 1100 in september 2009 nummer, waarbij deze al lang achterhaalde (doch nog op de markt aanwezige) omvormer bijna het tot dan slechtste predikaat kreeg ("Photon werkingsgraad" van slechts 89,1%), met ook trouwens complimenten voor de robuustheid, grote overbelasting bereik en grote temperatuur bereik (vetdruk zonnigtype):

[...]

Het is gewoon een oude omvormer die niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet, maar tijdens zijn marktintroductie eind vorige eeuw zijn tijd ver vooruit was. In tien jaar tijd kan er in de zonnestroom business gigantisch veel gebeuren, dat blijkt maar weer. (diverse andere omvormers van SMA, modernere types, staan in de hoogste regionen op de Photon ranglijst, die nog maandelijks met verse omvormer testen wordt aangevuld).
Wat is er nu weer flauw aan mijn opmerking? De grotere omvormers worden door SMA wel constant verbeterd maar die kleine SB1100 niet. Daar zal toch een reden voor zijn ofniet soms? (de nog kleinere versies van SB700/800 worden niet eens meer gemaakt)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Nu online
SolarKing schreef op zondag 14 maart 2010 @ 00:40:
[...]

Die SMA sunny boy 1100 die jij bedoeld met rond de 1kWp is een erg inefficiente omvormer. SMA heeft daar nog weinig aandacht aan geschonken om die omvormer rendement omhoog te krijgen, er is daar ook nauwelijks markt voor. 2 x Steca500 scoor je een stuk hoger rendement mee dan die sb1100.
2 x Steca 500 voor 3 x 300wp PV, dat kan toch niet ?
Photon Profi 3-2009:
  • Beghelli 1100 Wp kan max. 1.200 Watt PV hebben; Europese werkingsgraad 92%
  • Centrosolar PS1200; max. 1.100 Watt PV; EUR wg 90,7%
  • Dorfmüller DMI 1200/90; max. 1.300 Watt PV; EUR wg 92,5% (ook veel kleinere exx, met wg's tussen 86,6 en 93,3%)
Senks, die laatste springt er mooi uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een sb700 en een sb1100,
beide omvormers presteren hier feitelijk perfect.
in de sunny boy 1100 zit firmware van augustus 2009, rev 1.06f,
word dus wel doorontwikkeld.
als ze bij photon zomaar default wat in het gras gooien, en iedereen volgt dat,
dan vind ik dat nogal jammer.
we kunnen wel door zeveren over inefficiency, maar een boom op 100 meter maakt al je super suntechs met super-turbo-tl omvormer meteen niet efficient.
de sb 1100 kenmerkt zich in een enorm hoog voltage bereik,
en met 10 of zelfs 12 oudere shell modules is die omvormer superieur, ook aan 2 steca`s
(elke omvormer = omvormer verlies = elke omvormer neemt wat vermogen weg)
ook mijn eerste jaar met 10 shell modules(930wp) op een sb700 liet een dikke 951 kwh/kwp zien.
niets mis mee dus, met die oudere sunny boys.
(uit 10x shell met sb700 komt gemiddeld ~80 watt meer ac dan uit 2x steca 500 (hier))
ook polderpv zou zomaar 1000kwp/kwp kunnen oogsten met een sb1100,
slechts 1 omvormer tov alle ok4`s betekend heel wat minder verlies.
een grote string van 10 shells start per dag 1,5 uur eerder op dan kleine mpp bereiken van 30 tot 50 volt,
in het diffuse bereik is de sunny boy 1100 oppermachtig, zeker in de buurt van 240 volt dc, de omvormer verliezen hangen af van de setup.
het is blijkbaar nog erg weinig bekend dat indien het dc voltage in de buurt komt van het ac voltage, dat het rendementscijfer enorm stijgt.
de oudere sunny boys(700/1100) zijn voor panelen met hoger voltage en lagere amperage.
grotere strings geven leuke opbrengst in de regen, waar kleinere omvormers gewoon afschakelen.
/edit
ik heb nu de sb1100 op 7x185wp sinds gisteren, op west.
we zullen zien of dat echt zo slecht gaat,
maar ik vermoed nu al van niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

flitspaal.nl schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:53:
Interessante vraag.

Ik wil misschien mijn 1320Wp houden en op het dak van mijn buurman gaan installeren. Alleen wat komt hier allemaal bij kijken? Even op voorwaarde uiteraard dat mijn buurman een akkoord geeft.

1. Hoe kan ik dit verzekeren? Gaat de verzekering ermee akkoord dat ik mijn eigendom bij hem op het dak monteer? Volgens mij worden de panelen daarna ontroerend goed?

Voor welke periode wil je dit regelen? Is het de bedoeling dat je ook zekerheid hebt als je buurman zijn huis verkoopt? Zo ja, dan zal je naar de notaris moeten om dit ook in het kadaster vast te laten leggen. Erfdienstbaarhied heet dat officieel. Daarnaast heb je natuurlijk nog ander contractuele verplichtingen zoals beschadiging, verzekering etc die je vast zou moeten leggen.
Woodski schreef op zondag 14 maart 2010 @ 09:23:
[...]

2 x Steca 500 voor 3 x 300wp PV, dat kan toch niet ?

[...]

Senks, die laatste springt er mooi uit
Klopt, die kunnen niet samen met Sunpower panelen. 2 x Sunpower SPR315 kan weer wel samen met een Soladin 600. Dit is met MasterVolt kort gesloten. Met een "branche" connector verbindt je een extra kabel aan de + aansluiting en verbind die (eventueel met 1A zekering ertussen ) met de aarde. Omdat de de Soladin uberhaubt geen aarding aan boord heeft krijg je ook geen foutmelding over aardingfouten.
Als je de Soladin open maakt dan vervalt de garantie en reken maar dat ze dat kunnen zien.

[ Voor 23% gewijzigd door ZonneStroom op 14-03-2010 10:25 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
JeroenH schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:37:
[...]

Ik denk dat het uit beider oogpunt slim is om hier een contract(je) voor op te stellen. Zo zou hij vast kunnen laten leggen dat jij verantwoordelijk bent voor schade aan zijn dak als dat door (de plaatsing van) de zonnestroompanelen zou komen, dat jij verantwoordelijk bent voor het weghalen van de set als er werkzaamheden aan het dak plaats moeten vinden of als hij het huis verlaat. Jij zou idd vast willen leggen dat de panelen onder alle omstandigheden jouw eigendom blijven, misschien moet je jezelf vrijwaren van aansprakelijkheid in het onwaarschijnlijke geval dat er een omvormer in vlammen op gaat en zijn huis in de as legt. Ik heb bijzonder weinig kijk op juridische zaken, wellicht is het handig om je rechtsbijstandsverzekering hier eens over te raadplegen.
De bedoeling is om de PV panelen bij hem op het dak te leggen dan maar dat de omvormer + aansluiting bij mij is. Ergo ik leid onder zijn dakpannen door de goot de stringkabels heen naar mijn omvormer. Bij brand in de omvormer ben ik dus zowiezo het haasje.

Rechtsbijstand is een goede tip.
Ik weet niet of je de zonnestroompanelen in zijn huis of jouw huis aan denkt te gaan sluiten, maar merk op dat het niet toegestaan is om een stroomleiding van het ene huis (perceel) naar het andere leggen. Reden: veiligheid. Als een monteur (of de brandweer...) om wat voor reden dan ook bij jouw buurman de hoofdschakelaar omhaalt moet hij er van uit kunnen gaan dat alle stopkontakten in dat perceel spanningsvrij zijn. Als er een stroomkabel van jouw huis naar zijn huis ligt blijft die gewoon onder spanning wat tot een nare verrassing voor de monteur in kwestie kan leiden.
De bedoeling is dus om alleen aan de DC zijde de kabels door te trekken naar mijn huis. Er ligt dus geen 230V AC leiding dan van zijn naar mijn huis.
Als hij niet over geld begint zou ik dat ook niet doen ;)

Heb je het er al met hem over gehad? Hoe staat hij er tegenover? Hij overweegt niet om zelf zonnestroompanelen te nemen?
Mijn buurman krijg je met geen goud het dak op en hij woont alleen. Ik vermoed dat met een paar panelen hij al zwaar een neggie is.

Ik heb het nog niet met hem besproken, ik zou graag eerst wat achtergrond informatie willen hebben om te kijken of het uberhaupt mag / kan en dan pas naar hem toestappen.
glambalk schreef op zondag 14 maart 2010 @ 09:37:

Voor welke periode wil je dit regelen? Is het de bedoeling dat je ook zekerheid hebt als je buurman zijn huis verkoopt? Zo ja, dan zal je naar de notaris moeten om dit ook in het kadaster vast te laten leggen. Erfdienstbaarhied heet dat officieel. Daarnaast heb je natuurlijk nog ander contractuele verplichtingen zoals beschadiging, verzekering etc die je vast zou moeten leggen.
Een hoop uitzoekwerk inderdaad. Wanneer mijn buurman zou verhuizen, ik weet overigens niet eens of hij plannen heeft in die richting, dan zie ik dan wel weer of de panelen van zijn dak af moeten. Om meteen naar de notaris te moeten. pffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

basfromasd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 22:32:
[...]

Ik ben geen advocaat. Als die publicatie klopt lijkt het me zaak vóór 1 juli je zuidgevel van collectoren te voorzien (als dat tenminste past bij je huis).
Nou, ik verwacht niet dat we op 10 juli al een regering hebben om die wet aan te nemen. Dat zal wel wat naar achteren schuiven.
De wet zegt overigens iets anders.
Volgens mij zegt die wet precies hetzelfde als wat in het postbus-51-foldertje staat.
Bwèèh. Nu houd ik me al drie postings bezig met zo'n saai onderwerp. Sorry allemaal!
Shit happens. Stel je voor dat je na een paar maanden genieten van je mooie zonneïnstallatie ineens een dwangbevel op de deurmat ziet vallen. Of je het even allemaal er weer af wilt slopen. In elk geval heb je deze persoon met dat saaie onderwerp enorm geholpen, anders was ik in 2011 van een koude kermis thuisgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:08

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 09:26:
ik heb een sb700 en een sb1100,
beide omvormers presteren hier feitelijk perfect.
Ik heb momenteel twee SB1100, en die doen het ook perfect. Zoals al eerder gezegd is er weinig keus in het lagere vermogens segment, en al helemaal als je aanvullende eisen hebt zoals waterdichtheid.

Let er ook op dat de Photon test condities meestal niet overeenkomen met jouw plaatsing. De Soladins b.v. schakelen enorm terug als ze te warm worden.

Het hangt van de situatie af welke omvormer de voorkeur heeft. In mijn situatie durf ik te beweren dat de SB 1100 met buitenplaatsing (in de schaduw van de panelen) een hoger rendement geeft dan twee Soladins in een warme, kleine meterkast (0,5 m2)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal
Ergo ik leid onder zijn dakpannen door de goot de stringkabels heen naar mijn omvormer
dit lijkt erg op een stukje grond van een ander pachten en de opbrengst oogsten voor eigen gebruik.
kropje sla idee.(zijn grond/perceel/jouw groente)
vraag anders eens na in de wetswinkel ?

ben wel benieuwd, hetzelfde is eigenlijk een bedrijfsdak pachten, en sde opstrijken,
en de stroom desnoods invoeden op het bedrijf, na de sde meter.
ik geloof ook dat er nog iets is in het vergunningsstelsel dat het op het dak geplaatste energiemiddel enkel; voor dat perceel mag gelden, maar dat is vreemd, je zou geen zeggenschap hebben over je eigen koop woning dak, achter de meter.
zo is mijn buurman geinteresseerd in warm water voeding, van mijn boiler, maar ik liep vast in onnozele regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
flitspaal.nl schreef op zondag 14 maart 2010 @ 10:16:
De bedoeling is om de PV panelen bij hem op het dak te leggen dan maar dat de omvormer + aansluiting bij mij is.
Ah, daar had ik niet aan gedacht :) Ik vermoed (maar weet niet zeker!) dat dat wel mag, al was het alleen maar omdat de regels die het doortrekken van AC-leidingen verbieden gemaakt zijn in een tijd dat dit soort constructies nog helemaal niet aan de orde waren. Ik zou dit wel navragen bij een electricien of zo, want stel dat er iets gebeurt... Stel zijn huis fikt af door een compleet andere oorzaak maar bij het onderzoek vinden ze de DC-kabels naar jouw huis. Je wil dan absoluut niet dat de verzekering hierin een excuus kan vinden om jou aansprakelijk te stellen omdat één of andere obscure regel is overtreden.
Mijn buurman krijg je met geen goud het dak op en hij woont alleen. Ik vermoed dat met een paar panelen hij al zwaar een neggie is.
Ook mensen die alleen wonen hebben soms een hoog verbruik (grote plasma-tv etc.), maar dat varieert enorm. Zou hij met een basissetje van 500-600Wp al in de min komen? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zou trouwens denken dat hij met een buurman zoals jij al lang overgehaald was om iets dergelijks te doen ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Anne vdr Bom schreef op zondag 14 maart 2010 @ 10:41:
Volgens mij zegt die wet precies hetzelfde als wat in het postbus-51-foldertje staat.
Je hebt gelijk. Mijn interpretatie (als het er niet in staat mag het niet) klopte waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
SpiceWorm schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:30:
[...]Goed idee, alleen de op heatpipe gebaseerde techniek heeft een afschot (oid) nodig, anders stijgt het hete gas niet op, en kan de collector de warmte niet afgeven.
Hoe jouw balkon- of tuinhek er uit ziet als je geen afschot hebt, vraag ik me af; volgens mij is het zelfs 100% afschot.
En dat gas verspreidt zich bovendien door de hele buis (behalve als je het contactpunt als laagste punt neemt zodat het onder de vloeistof staat), zodat het gas altijd bij het contactpunt neer kan slaan (afkoelen, condenseren) en als vloeistof weer terug kan lopen. Volgens mij is het dus het weglopen van de vloeistof wat noodzakelijkerwijs tot (enige) afschotbehoefte leidt; niet het opstijgen van het warme gas.
Hier een voorbeeld van domme regelgeving wat betreft bouwen in Nederland:Verticaal, aan gevels...<verboden>
Ach, als ze net zo snel zijn met het goedkeuren van deze regel als met de al in 2008 voorgestelde wetswijziging op het saldeer-gehalte (3000 vs 5000 kwh), loopt het zo'n vaart niet. En die verticale vlakken daar aan uw zijgevel, dat zijn toch geen zonnepanelen he? Nee, dat zijn zwartgeschilderde ramen. Oh, zo.
En die pijpen daar? Dat zijn balkonhekken. En daar op de hoek, die ronde palen? Dat zijn windbrekers want het tocht hier nogal. Ja, ze worden wel erg warm...
Gelukkig (misschien moet ik het hier niet opnoemen om geen slapende honden wakker te maken) hebben ze nog niet ontdekt dat je ze in het dak, als dak of als constructieve elementen kunt gebruiken. Straks mag je je muur niet eens meer zwart verven en van een glazen voorzetwand voorzien...
Woodski schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 09:49:
Het is goed om regels te hebben over dit soort dingen als er een dispuut is met buren of zo.
Ook ik heb een flink afdakje boven de deur en een collector die als een soort vliegtuig op het dak staat en enorm uitsteekt, netjes met consensus van de buren.
Oh, en al die rookgassen van de open haard en de hummer op de uitrit, krijgen we daar dan ook regels voor? Of voor die lelijke witte baksteen die overal opduikt?
die belgische site die de gemiddelde hoek uitrekent rekent daar met e zonnestand om 12 uur, of te wel de hoogste zonnestand op een dag. s het wel handig om die stand aan te houden?
Het lijkt me dat je het beste een gewogen gemiddelde kan uitrekenen van de hoek maal het aantal uren zon dat je onder die hoek binnenkrijgt. Ook moet je de hellingshoek-variatie over de dag meerekenen (een ochtendzonnetje in de zomer straalt even hard in als een middagzon in de winter), dus dat wordt een dubbele integraal van de hellingshoek maal de tijd. Mij te ingewikkeld, maar ik kan aan m'n collectorwater aanvoelen dat eenvoudigweg de gemiddelde hoek tussen zomer en winter niet goed is.
Bovenop deze dubbele integraal komt dan ook nog de vermenigvuldigingsfactor diffuus licht/direct zonlicht en nogmaals de hele berekening van maximale opbrengst van diffuus licht bij de meest gunstige openingshoek.
Ga er maar aan staan. Ik leg ze gewoon plat neer, vul het dak en tel m'n zegeningen 8)

Altijd beter dan kernstroom: nu Israel een kerncentrale wil bouwen, wil Syrie er ook een. Sarkozy wil ze graag verkopen; kernstroom is heel goedkoop dus het is een beetje raar dat hij vindt dat de wereldbank maar leningen voor de bouw moet verstrekken. En bij het nieuws dat nieuwe centrales nu veilig zijn klinkt het uitdelen van jodiumplillen door Zeeuwse gemeenten plotseling heel raar. Zou er dan toch iets mis zijn met kernenergie?
Door de architecten worden regelmatige vreemdsoortige gebouwen opgetrokken. Deze onhebbelijke eigenschap moet ten zeerste worden bestreden in het algemeen belang.
Ja vooral van die gebouwen waarbij geen rekening is gehouden met zonneboilers of PV-panelen
Dáár moeten ze regels voor maken: helemaal verbieden, die gebouwen die niet nul-energie zijn. Yes we cán!
Als je het aan de muur bevestigt, ben je vrij, mits de collectoren niet boven gemeentegrond hangen.
Erfpacht alert! (grond is niet je eigendom, maar je 'huurt' het door erfpacht te betalen aan de gemeente, die eigenaar is).

[ Voor 68% gewijzigd door el jonco op 14-03-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een offerte gekregen voor 20 panelen voor op mijn schuur. Dat is goed voor 3600 Wp, maar vanwege de afwijking van -45 graden is het verwachtte rendement 95%, dus zo'n 2907 kWh

Dit gaat me zo'n 12,600 euro kosten.

De Belgische subsidie geeft me 350 euro per 1000 kWh dus ik verdien er zo'n 1000 euro per jaar mee. Men denkt dat ik binnen 9 jaar alles terugverdiend heb. Maar ik weet niet of ik er 9 jaar blijf wonen...

Ik vind het nogal een uitgave, dus ik twijfel nog een beetje...

Volgens mij is een huis op de huismarkt aantrekkelijker als er zonnepanelen zijn, maar ik vraag me af of er nadelen zijn...

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 12:43:
Hallo,

Ik heb een offerte gekregen voor 20 panelen voor op mijn schuur. Dat is goed voor 3600 Wp, maar vanwege de afwijking van -45 graden is het verwachtte rendement 95%, dus zo'n 2907 kWh

Dit gaat me zo'n 12,600 euro kosten.

De Belgische subsidie geeft me 350 euro per 1000 kWh dus ik verdien er zo'n 1000 euro per jaar mee. Men denkt dat ik binnen 9 jaar alles terugverdiend heb. Maar ik weet niet of ik er 9 jaar blijf wonen...

Ik vind het nogal een uitgave, dus ik twijfel nog een beetje...

Volgens mij is een huis op de huismarkt aantrekkelijker als er zonnepanelen zijn, maar ik vraag me af of er nadelen zijn...

Wat denken jullie?
Ik zie alleen maar voordelen, vooral als die nieuwe eigenaar na 9 jaar nog 11 jaar van die belgische subsidie mag genieten. Daar zal die toch wel wat meerwaarde van je huis voor willen betalen lijkt mij.

Ik vindt die 12.600 euro wel een flink bedrag voor 3600Wp. Dat is 3,5 euro/Wp. Ik neem aan dat dat inclusief laten installeren is? en krijg je daar ook nog niet een belastingvoordeel voor terug?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Die omvormer kende ik nog niet en ziet er wel erg interessant uit met zijn hoge rendement.
Weet je toevallig ook waar die te koop is? Ik zal eens even gaan googlen om hier wat meer over te weten te komen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist op "je eigen droomhuis" (SBS 6) een kast van een huis, met 60 PV-platen op het dak, en nog wat doordachte zaken.
en de koelkast verwerkt in de wanden: warmte gaat naar de CV/radiatoren (vanaf de compressor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
NielsTn schreef op zondag 14 maart 2010 @ 17:00:
zojuist op "je eigen droomhuis" (SBS 6) een kast van een huis, met 60 PV-platen op het dak, en nog wat doordachte zaken.
en de koelkast verwerkt in de wanden: warmte gaat naar de CV/radiatoren (vanaf de compressor).
Wat is daar doordacht aan? Dan moet de koelkast z'n warmte toch juist kwijt tegen de hitte van de verwarming in? Je kunt beter de koelkast zo plaatsen dat de verdamper in een andere ruimte hangt die koel is; die bijvoorbeeld wordt gekoeld door een watervoorraadvat waar het binnenkomende water eerst doorheen gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door el jonco op 14-03-2010 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
over de hellinghoek, je komt volgens mij al een heel eind als je voor elke maand een gemiddelde neemt voor de hoek van de zon, en de instralingssterkte per tijdseenheid.
dat kun je per uur doen

de difuse straling is daar een afgeleide van? 23,x procent?
de hoek maakt dan niet uit als je er vanuit gaat dat hij niet zo rechtop staat dat je de daken van van andere gebouwen ziet.
maar dan nog.. difuus licht weerkaatst ook van die gebouwen naar je paneel....

dan heb je dus 12 maanden keer 24 uur een getal dat je moet vermenigvuldigen, en evt verzin je voor de difuse straling nog een andere berekening van evenveel tijdstippen.

is even wat invulwerk, of je moet een functie maken van de instralingssterkte per dag/ tijd evenzo voor de hoek van de zon.

dan krijg je als je dat van alle uren optelt wel ene tiotaal. door de hoek van de panleen te veranderen merk je dan vanzelf wat de goeie hoek is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hebben julie wel eens van het merk fronius gehoord?
Pagina: 1 ... 56 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.