Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.240 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 20:45
sander817 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:04:
[...]

die had ik gezien, dan zal het wel een uwaarde van 1.2(hr+) en 1.1(hr++) zijn, minimaal verschil, maar conform de offerte :(
Gewoon aankaarten bij de leverancier, die kan mogelijk toch een verkeerde ruit geleverd of geinstalleerd hebben?
beter nu melden dan over x aantal jaar :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon een kompas dat werkt echt het beste.
vandaag weer eens aangevallen op `t werk, ik laat het rustig begaan,
blijkbaar is er al intense afgunst op het hebben van wat paneeltjes.
toen het me te lang doorging toch even gereageerd.
de discussie was als volgt :
"ik heb net mijn kontrakt verlengt, 20,9 cent per kwh, variabel.
nou tegen die prijs ... daar kunnen jouw paneeltjes niet tegenop he ! (en wat gelag)
met die prijs ben je 140 als je ze hebt terugverdient (weer gelag)"
reactie : (in een oneliner)
lieve schat, deze verf uit china met lood, radon en kwik was het goedkoopst, bij de bouwmarkt.
ik hoop dat je het niet erg vind als ik de slaapkamer en die van dochterlief even verf ?
dat we de klapkanker krijgen maakt niet uit, want dit is echt het goedkoopste ! <dus goed>
en toen brak er een discussie uit, waar ik verder niet meer bij was,
die was hard luid en heftig tussen de diverse collega`s.
dit gebeurt nu met enige regelmaat, er is duidelijk een tweedeling gaande.
en deze mensen moet ik aansturen *zucht*

(een drietal collegas heeft ook geinformeerd naar wat paneeltjes,
saillant is dat ze dat allemaal doen bij hun energiebedrijf, daar is nog wat missiewerk te doen lijkt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:47
Zijn er mensen met het energiemeetsysteem van ELV.DE bekent (lijkt op plugwise maar een fractie van de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

SasJo schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:49:
[...]

Hoe kan ik checken hoe mijn ligging precies is?
Ik heb geen kompas.
Wel een magneet, naald, stukje kurk en bakje water en geodriehoek? Dan maak je er zelf 1 :)
(naald magnetiseren, op de kurk legen in het bakje water, en dan kun je met je geodriehoek de hoek meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:07:
...
nou tegen die prijs ... daar kunnen jouw paneeltjes niet tegenop he ! (en wat gelag)
...
Tsjee, ik heb met je te doen,wat een lompe zeikerds. Werk zelf gelukkig in de milieutak bij het rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu. Niks dan lof van mijn collega's voor onze investeringen. Wel wat buren die ons sinds vorige week wat anders aankijken.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

_ferry_ schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:07:
[...]

Wel een magneet, naald, stukje kurk en bakje water en geodriehoek? Dan maak je er zelf 1 :)
(naald magnetiseren, op de kurk legen in het bakje water, en dan kun je met je geodriehoek de hoek meten.
ha ha ha, ja dat kan ook _/-\o_ .
maar ik dacht in deze moderne tijd zal er daar vast wel een website voor bestaan waar je eenvoudig je adres kunt intikken, et voila.
weet iemand zo'n site?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Quickie: http://www.degreedays.net/ over graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:51
leonbong schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:07:
Zijn er mensen met het energiemeetsysteem van ELV.DE bekent (lijkt op plugwise maar een fractie van de prijs).
Maar dat is een basisstation + 1 meter voor 100,- ... dat is toch ongeveer dezelfde prijs als plugwise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

SasJo schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:21:
[...]

maar ik dacht in deze moderne tijd zal er daar vast wel een website voor bestaan waar je eenvoudig je adres kunt intikken, et voila.
weet iemand zo'n site?
Google maps nog niet makkelijk genoeg? Het noorden is bovenaan.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
SasJo schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:21:
[...]

weet iemand zo'n site?
zon site bestaat niet
denk niet dat er iemand de moeite heeft genomen adres, exacte locatie, en de dakhelling van alle gebouwen in de wereld heeft samengevoegd in een database..

maar als je een geodriehoek hebt. kom je met google maps ook een eind hoor.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:50:
[...]

@Ceef: inmiddels een paar dagen met WAR gestookt, en vergeleken met een aantal zaterdagen zonder WAR (incl. graaddagen om beeld te krijgen van de temperaturen):

zo te zien heeft die externe sensor toch het nodige beinvloed voor een lager verbruik :9
toch wel leuk om verrast te worden als je (gevoelsmatige) theorien onverwacht overruled worden ;)
in elk geval: die WAR is een blijvertje wat mij betreft !
Erg leuk om terug te lezen Niels, fijn dat het zo goed bevalt... Ik heb het eigenlijk al sinds dag 1 met WAR. en omdat het al zo zuinig leek uit te vallen en heel comfortabel overkomt heb ik nooit geexperimenteerd.
Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:01
RikTW schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:27:
Kun je met 1 plug zowel verbruik als opwek meten, of moet je in de software kiezen tussen die 2?
De pluggen meten alleen vermogen, maar kunnen niet zelf zien welke kant op de stroom loopt, dat geef je aan in de software. Eventueel sluipverbruik van een zonnestroomomvormer wordt dan ook als productie weergegeven. Het idee om alle groepen in huis van een plug direct na de meterkast van een plug te voorzien is leuk, maar gaat bv. voor ons 100Wp paneeltje al niet werken omdat die op een groep zit waarop ook een aantal verbruikers zitten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SasJo schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:01:
[...]

Helaas, die geeft geen graden te zien
Met http://earth.google.com/ toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
JeroenH schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:55:
[...]

De pluggen meten alleen vermogen, maar kunnen niet zelf zien welke kant op de stroom loopt, dat geef je aan in de software.
mmm ja, dat dacht ik ook al op te maken uit de website.
Eventueel sluipverbruik van een zonnestroomomvormer wordt dan ook als productie weergegeven. Het idee om alle groepen in huis van een plug direct na de meterkast van een plug te voorzien is leuk, maar gaat bv. voor ons 100Wp paneeltje al niet werken omdat die op een groep zit waarop ook een aantal verbruikers zitten.
Ik maakte een denkfout, ik dacht m.b.v. een circle aan de omvormer + een circle aan de hele groep heb je genoeg informatie om te achterhalen wat er gebeurt.
Dit is inderdaad niet zo omdat je niet kun zien welke kant de stroom op loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RikTW schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:15:
[...]
mmm ja, dat dacht ik ook al op te maken uit de website.

[...]

Ik maakte een denkfout, ik dacht m.b.v. een circle aan de omvormer + een circle aan de hele groep heb je genoeg informatie om te achterhalen wat er gebeurt.
Kan je zo'n plug niet ombouwen ?
Heb ik met mijn voltcraft energie meter ook gedaan.
Nu meet dat ding wat er terug wordt geleverd

was een kwestie van 2 draden omwisselen in het apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyvalla
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-04-2023

joyvalla

10x vlakkeplaat + 1000 ltr

Hallo allemaal,

Eindelijk het is zover sinds vandaag werkt mijn systeem.

Ik volg dit Forum al langer, maar hield het altijd bij "gluren", maar nu het gereed is wil ik jullie mee laten genieten van onze aanwinst.

Dak op het Zuid Westen met daarop 20 m2 vlakke plaat collectoren van OEG = KBB met vermogen van 32,5 GJ.
Een 1000 liter OEG combinatieboiler met CV ondersteuning + hotfill WM en Vaatwasser.

Vanmiddag is het systeem gevuld en al meteen resultaat, 58 graden in de collector op het dak (nu -3,5) en 40 graden boven in de tank (nu nog 39).

Morgen wordt het zonnig, dus misschien dan al een keer "gratis" de WM en VW laten draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

euh ja, maar nu moet iemand een vertaalslag maken aub;
breedtegraad; 51°52'15.07"N
lengtegraad; 5°44'12.69"O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:32:
[...]

Met deze gegevens weten we alleen de geografische positie

Die huizen aan de tuba, volgens mij is dat de positie die je opgeeft, hebben een dakvlak op 160graden
dat is 20 graden voor het zuiden

aan de overkant staan 2huizen haaks op dat ander blok
die huizen hebben een dak vlak op het oosten en op het westen
oosten 71 graden, das is 29 graden voor het oosten
westen 251 graden dat is 29 graden voor het westen

in de compasroos welke ik hier nu al een paar keer heb gezien kan je de benaming wel aflezen

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

joyvalla schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:22:
Hallo allemaal,

Eindelijk het is zover sinds vandaag werkt mijn systeem.

Ik volg dit Forum al langer, maar hield het altijd bij "gluren", maar nu het gereed is wil ik jullie mee laten genieten van onze aanwinst.

Dak op het Zuid Westen met daarop 20 m2 vlakke plaat collectoren van OEG = KBB met vermogen van 32,5 GJ.
Een 1000 liter OEG combinatieboiler met CV ondersteuning + hotfill WM en Vaatwasser.

Vanmiddag is het systeem gevuld en al meteen resultaat, 58 graden in de collector op het dak (nu -3,5) en 40 graden boven in de tank (nu nog 39).

Morgen wordt het zonnig, dus misschien dan al een keer "gratis" de WM en VW laten draaien ?
Hmmm, welkom!
Nu weet je daar komen de vragen, ik heb er ook een paar;
Graag wil ik je schema zien, met name de cv ondersteuning, de foto's, heb je een website?
Wauw, 20m2. Waarom zoveel? heb je een bedrijf of gewoon een groot huishouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:35:
[...]

Dacht ik al.
Ik zie in Google Earth wel (net als in Maps), dat mijn ligging oostelijk van zuid is, maar hoeveel kan ik niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
SasJo schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:37:
[...]

Dacht ik al.
Ik zie in Google Earth wel (net als in Maps), dat mijn ligging oostelijk van zuid is, maar hoeveel kan ik niet zien.
Je kunt nu vast al zien of het ongeveer halverwege oost en zuid is (ZO dus), of dichter bij 1 van beide ligt (ZO ten O of ZO ten Z)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

\Hmmm misschien met een overlay zoals deze van Washi (laatste op de pagina) dan?
http://bbs.keyhole.com/ub...&Number=785959#Post785959

Update: Even geprobeerd via de Preview in de browser en het werkt perfect

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 08-03-2010 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:37:
[...]

Dacht ik al.
in google aard, de lineaal pakken en een lijn trekken haaks op je dakvlak
dan krijg je in het lineaalvakje het aantal graden te zien hoe die lijn loopt

0 is noord 90 is oost 180 is zuid 270 is west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sander817 kijk effe naar je PM daar heb ik wat uitleg.

@joyvalla

Gefeliciteerd!!
20m2 (32,5GJ) en dat met een 1000ltr boiler?
Is dat niet aan de krappe kant die 1000ltr?
Zelf heb ik 1200ltr op 25,2GJ.
Graag foto's en maybe een site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JeroenH schreef op maandag 08 maart 2010 @ 07:50:
Zodra er een hoekje van een paneel vrij is wordt dat warm en pelt de sneeuw er zo af in een zichzelf versterkend effect. Geen zorgen :-)
Er staat in Photon weer een leuk gadget met afschakel unit voor de omvormer, en dan lekker gelijkstroom naar de panelen sturen om ze op te laten warmen...

Zinloos voor Nederland. Of het voor Beieren met installaties van vele tientallen kilowattpieken "bedrijfseconomisch" interessant zal zijn moet nog blijken. Eerste sporthal met gigantisch dak (mogelijk probleem bij zware sneeuwlast in combinatie met PV-systeem) wordt met het systeem uitgerust...

pcmadman schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:14:
[...]

Voor Nederland geld in het algemeen 850-950kWh/kWp. Niet alle dagen zijn natuurlijk even zonnig en even lang.

zzw != wzw, zie:
[afbeelding]
Solarlin haalt al jaren 1.000 kWh/kWp.jaar in Vlissingen...

http://people.zeelandnet.nl/maxan/

@BlueCorner
Mijn jaaropbrengst ligt zo'n beetje rond de 950 kWh/kWp met 2009 als recordjaar 980 kWh/kWp.
Zoals hij inmiddels ook weet, had hij bij volledig gedraaid 2003 vet over de 1.000 kWh/kWp kunnen komen in dat jaar. Zonnigtype - die toen al een paar jaartjes bezig was - kwam zelfs over dat nooit meer gehaalde record heen:

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_JO.htm#NJO

Haalt het gemiddelde over de jaren vanaf 2000/2001 lekker omhoog... :+

Joba schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:15:
[...]
Tsjee, ik heb met je te doen,wat een lompe zeikerds.
Ach ja, dat is doodnormaal in NL. Moet je gewoon het graf in negeren. Sommige mensen laten zich nooit opvoeden, en niet gek staan te kijken dat ze over een jaar of tien hetzelfde verhaal vertellen aan nog afgunstiger types, en dan hun duistere verleden verzwijgen...
Werk zelf gelukkig in de milieutak bij het rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu. Niks dan lof van mijn collega's voor onze investeringen. Wel wat buren die ons sinds vorige week wat anders aankijken.
Just curious: "Hoe anders" is dat dan? Mijden ze jullie? Jaloerse blik? Niet meer recht aankijkend?

[ Voor 60% gewijzigd door zonnigtype op 09-03-2010 00:46 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35
Tsja helaas zijn er best wel veel mensen die niet kunnen inzien dat andere inzichten mogelijk toch ook voordelen kunnen hebben.
Ik heb het zo vaak gezien. Niet alleen met dit soort zaken, maar gewoon willens en wetens gaan liegen om "aan te tonen" dat ze toch gelijk hebben.
Het zal geen afgunst zijn op de paneeltjes, maar meer over jouw energie-rekening en dat je de stap hebt durven nemen en dat dat toch sneller resultaat oplevert (terugverdientijd ;) ) dan wat ze zelf verwacht hadden. Maar dan kom je weer uit op erkennen van verkeerde veronderstellingen en dat is weer niet mogelijk.
reactie : (in een oneliner)
lieve schat, deze verf uit china met lood, radon en kwik was het goedkoopst, bij de bouwmarkt.
ik hoop dat je het niet erg vind als ik de slaapkamer en die van dochterlief even verf ?
dat we de klapkanker krijgen maakt niet uit, want dit is echt het goedkoopste ! <dus goed>
en toen brak er een discussie uit, waar ik verder niet meer bij was,
die was hard luid en heftig tussen de diverse collega`s.
dit gebeurt nu met enige regelmaat, er is duidelijk een tweedeling gaande.
en deze mensen moet ik aansturen *zucht*

(een drietal collega's heeft ook geïnformeerd naar wat paneeltjes,
saillant is dat ze dat allemaal doen bij hun energiebedrijf, daar is nog wat missiewerk te doen lijkt me)
Tsja ook dat is niet handig.
Rationele discussies zijn vaak niet mogelijk als je (indirect) hun dochters/familie aanvalt. Is dus niet echt handig.
Dan heb je ze dus een "valide" argument gegeven waarom zij wel gelijk hebben en dus jij niet.

De menselijke psyche is wat dat betreft heel complex en tegelijkertijd uiterst simpel.

Het enige wat je kunt hopen is dat ze op een gegeven moment elkaar gaan opvoedenovertuigen. Jij kunt dat in elk geval niet meer doen. Het enige wat je kunt doen is uitleggen hoe je bepaalde dingen gedaan hebt wanneer er naar gevraagd wordt. Dat zal echter niet die gene zijn die net vertelde zijn energie-prijs vast te hebben gezet.

Vergeet niet dat het best wel moeilijk is om heel rationeel naar kosten en opbrengsten te kijken.
Ikzelf merk ook dat dat best wel moeilijk is soms en je moet er soms echt wel even voor gaan zitten voordat het duidelijk is of bepaalde maatregelen zinvol(ler) zijn vergeleken met andere maatregelen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 21:11
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:20:
[...]

Kan je zo'n plug niet ombouwen ?
Heb ik met mijn voltcraft energie meter ook gedaan.
Nu meet dat ding wat er terug wordt geleverd

was een kwestie van 2 draden omwisselen in het apparaat
Dat is niet nodig. De plugwise meet 2 kanten op zonder dat je draden moet verwisselen.
Bij de meting maken de Plugwise modules geen onderscheid tussen opbrengst en verbruik, maar met de software kan dit verschil wel (per apparaat) worden aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000

Trebbors

Failure is no option!

sander817 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:04:
[...]

die had ik gezien, dan zal het wel een uwaarde van 1.2(hr+) en 1.1(hr++) zijn, minimaal verschil, maar conform de offerte :(
Ik liep enkele maanden geleden ook na het plaatsen tegen het HR+ ipv HR++ glas aan, echter bleek dit achteraf onnodig want:

In nieuwe kozijnen plaatst men HR++ glas.
Bij renovatie heeft men vaak niet voldoende ruimte voor HR++ glas. (spouwbreedte).
Echter HR+ glas willen we ook niet. En HR++ mag het pas heten bij een bepaalde spouwbreedte.

De bedachte oplossing: We stoppen de Argon (AR) ook in het HR+ glas.
Officieel HR+ glas bevat geen Argon. Dus als er HR+ AR staat heb je in princiepe HR++ glas met Argon enkel iets dunner dan de specs ivm de plaatsingsmogelijkheden van het oude kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 23:10
SasJo schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:36:
Wauw, 20m2. Waarom zoveel? heb je een bedrijf of gewoon een groot huishouden?
Het is niet extreem veel (voor oostenrijkse of duitse begrippen). Met een 1000 liter combiboiler kun je daarin aardig in je stookbehoefte voor het voorjaar en herfst voorzien en in de zomer kun je een paar dagen slecht weer overbruggen. Als je een bodem-warmtepomp hebt kun je de bron in de zomer regenereren.
Mooi werk joyvalla!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:32

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:35:
[...]

......

in de compasroos welke ik hier nu al een paar keer heb gezien kan je de benaming wel aflezen
Als je het nog wat preciezer wilt doen in Google Earth, dan moet je die compasroos eens (met transparantie) importeren in de kaart. Je kan hem dan langs de muren van je huis leggen.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 21:31
Voor de liefhebber, uit Trouw vandaag: hoe kan de burger ervoor zorgen dat de politiek duurzaamheid wat meer stimuleert

(van een trouwe lurker)

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RikTW schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:15:
Het zou voor de groep waarop onze grote PV-installatie zit (510+555+300 Wp) prima mogelijk zijn, omdat daarop verder geen enkele verbruiker zit, alleen niet voor het 100Wp-paneeltje omdat die op een andere, normale, groep zit waarop ook diverse verbruikers zitten. Daarnaast vind ik het juist leuk dat ik nu dmv de plugwise-pluggen de afzonderlijke deelopbrengsten kan zien. Daardoor heb ik bv. een defect direct door. Deze mogelijkheid is verdwenen als ik de gehele groep met één plug ga meten.

Zoals de meeste fabrikanten van consumenten-meetapparatuur heeft plugwise er geen rekening mee gehouden dat er niet alleen apparaten zijn die stroom consumeren, maar ook apparaten die het kunnen opwekken. Het is waarschijnlijk gewoon toeval dat de pluggen ook prima stroom kunnen meten die 'verkeerdom' vloeit, en de software-aanpassingen in de computersoftware zijn dan een peuleschil.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
zonnigtype schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 00:15:
[...]

Just curious: "Hoe anders" is dat dan? Mijden ze jullie? Jaloerse blik? Niet meer recht aankijkend?
Neuh, worden niet gemijd, geen jalouzie, meer dat we een beetje van lotje getikt zijn.

Maar goed, zonder sentimenteel te willen doen, ik kan mijn kinderen later recht in het gezicht aankijken en zeggen dat wij ons best gedaan hebben om voor hun generatie nog wat over te laten.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, bij mij vliegen de vonken er vanaf, nou ja, figuurlijk dan. Om 10:00 draait het PV systeem al op 2/3 van het nominaal vermogen. Ik ben benieuwd wat voor dag dit gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:03:
Wow, bij mij vliegen de vonken er vanaf, nou ja, figuurlijk dan. Om 10:00 draait het PV systeem al op 2/3 van het nominaal vermogen. Ik ben benieuwd wat voor dag dit gaat worden.
Kop van noord holland gebeurt nog weinig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier gebeurt helemaal niks, zon genoeg achter de wolken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vind dit een schitterende foto:

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_gcA0ZuKGkI8/S12uF7MtzKI/AAAAAAAAFxA/PpwVUIlZy1o/s640/horns_rev.jpg

Hij is alleen een beetje klein. Weet iemand misschien een hogere resolutie versie te vinden? Ik zou 'm graag als wallpaper gebruiken maar dat is op deze resolutie echt niet mooi.

-edit-

OK, da's zeer snel... _/-\o_ Dank flitspaal!

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 09-03-2010 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
Hier gaat het erg lekker 650-700W aan de AC zijde van de SB1100. op http://www.sat24.nl/nl is ook duidelijk de wolkenband te zien over NL.
JeroenH schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:17:

[afbeelding]

Hij is alleen een beetje klein. Weet iemand misschien een hogere resolutie versie te vinden? Ik zou 'm graag als wallpaper gebruiken maar dat is op deze resolutie echt niet mooi.
U vraagt wij draaien:

http://conwx.com/images/Horns_Rev_wakes2.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door mkleinman op 09-03-2010 10:20 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Leuke site van je.
De panelen die aan de muur boven het raam hangen, hoe ben je aan die beugels gekomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 13:51
Ik ga vrijdag naar een brainstormsessie bij EZ over de potentie van ICT bij de decentrale toepassing van duurzame energie.
Nu is dat niet direct mijn veld en veel verder dan een smart microgrid kom ik niet, dus heb je iets gelezen over een nieuw techniek/toepassing of heb je zelf een briljant idee dat in de groep gegooid mag worden, ik ben een en al oor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 12-10 00:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Trebbors schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 08:42:
[...]
Ik liep enkele maanden geleden ook na het plaatsen tegen het HR+ ipv HR++ glas aan, echter bleek dit achteraf onnodig want:
In nieuwe kozijnen plaatst men HR++ glas.
Bij renovatie heeft men vaak niet voldoende ruimte voor HR++ glas. (spouwbreedte).
Echter HR+ glas willen we ook niet. En HR++ mag het pas heten bij een bepaalde spouwbreedte.
De bedachte oplossing: We stoppen de Argon (AR) ook in het HR+ glas.
Officieel HR+ glas bevat geen Argon. Dus als er HR+ AR staat heb je in princiepe HR++ glas met Argon enkel iets dunner dan de specs ivm de plaatsingsmogelijkheden van het oude kozijn.
ok, dat zou kunnen. Voor de subsidie komt natuurlijk alleen echt HR++ glas in aanmerking neem ik aan. Als er een controle komt, wat dan? Daarbij staat op mijn factuur 5-15-4 als opbouw, en dat zou incl argon HR++ en geen HR+.
Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000

Trebbors

Failure is no option!

sander817 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:02:
[...]

ok, dat zou kunnen. Voor de subsidie komt natuurlijk alleen echt HR++ glas in aanmerking neem ik aan. Als er een controle komt, wat dan? Daarbij staat op mijn factuur 5-15-4 als opbouw, en dat zou incl argon HR++ en geen HR+.
Zie hier
Ik heb de waardebon doorgestuurd naar de glaszetter, hun dienen het in voor mij.
In princiepe is het gewoon HR++ glas aangezien er Argon in zit. Oorspronkelijk HR++ glas is enkel wat dikker en past niet in oudere kozijnen (veelal bij renovatie). Je krijgt gewoon subsidie hierop, dit is bekend voor ze.

Beschrijving HR Classificatie
Vanaf 1 juli 2008 zal een wijziging van kracht worden met betrekking tot het classificeren en markeren van HR, HR+, HR++ en ZHR++ beglazing.
De HR, HR+, HR++ en ZHR++ aanduidingen komen voort uit de Nationale Beoordelingsrichtlijn BRL 2202 voor het Komo® productcertificaat voor “Warmtereflecterend isolerend dubbelglas voor thermische isolatie”
De belangrijkste wijziging is de wijze waarop de verschillende HR-aanduidingen geclassificeerd moeten worden. Tot op heden werden de HR-klasses bepaald op basis van een referentieopbouw met een spouwbreedte van 15 mm.
Dit leidde bijvoorbeeld tot een HR++ aanduiding voor alle spouwbreedtes van het type Insulight™ Therm S3A aangezien dit type bij een referentieopbouw met een spouwbreedte van 15 mm een isolatiewaarde van ≤ 1,2 W/m2.K behaalt.
Vanaf 1 juli 2008 geldt echter dat de HR-klasses worden bepaald op basis van de daadwerkelijke behaalde isolatiewaarde van de desbetreffende ruit. Zo zal een insulight Therm S3A ruit met een spouwbreedte van 12 mm niet meer in de HR++ klasse vallen, maar door zijn werkelijke isolatiewaarde van 1,3 W/m2.K tot de HR+ klasse
behoren.
De verschillende classificaties worden als volgt bepaald:

HR 1,6 W/m2.K ≤ U-waarde ≤ 2,0 W/m2.K LTA ≥ 70%
HR+ 1,2 W/m2.K ≤ U-waarde ≤ 1,6 W/m2.K LTA ≥ 70%
HR++ U-waarde ≤ 1,2 W/m2.K LTA ≥ 70%
ZHR++ U-waarde ≤ 1,2 W/m2.K LTA ≥ 60% ZTA≤ 40%

Deze wijziging in de BRL 2202 geldt voor alle isolatieglasproducenten die Hoog Rendement beglazingen onder KOMO® en met een productcertificaat leveren.
Het College van Deskundigen Vlakglas van Kiwa, welke verantwoordelijk is voor de BRL 2202, heeft deze wijziging doorgevoerd om meer aan te sluiten op de huidige Europese productnorm en de CE-markering voor isolerend dubbelglas, waarbij ook de daadwerkelijk behaalde isolatiewaarde opgegeven moet worden.
Daarnaast maakt de wijziging een eind aan de onduidelijkheid in de markt die is ontstaan door bijvoorbeeld producten die met een heel dunne spouwbreedte een slechte isolatiewaarde behalen maar nog steeds tot de HR++ klasse behoorden, op basis van de referentieopbouw met een spouwbreedte van 15 mm.
Ook in het kader van de invoering van het energielabel voor woningen sluit deze wijziging beter aan bij de praktijk. Bij een woninginspectie wordt er gebruik gemaakt van een lijst met controlepunten waaronder HR++ beglazing.
Echter, ook hier wordt uitgegaan van de nieuwe HR-classificatie.
Kortom HR++ beglazing voldoet pas aan de HR++ classificatie als de isolatiewaarde ≤ 1,2 W/m2.K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 12-10 00:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ok
dus bij jouw staat er ook ...m2 hr++ glas op de factuur, terwijl een deel hr+ als code heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:50:
[...]

Leuke site van je.
De panelen die aan de muur boven het raam hangen, hoe ben je aan die beugels gekomen ?
zelfbouw, het zijn dezelfde als op het dak, maar net een beetje anders qua maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flitspaal.nl schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:17:
Hier gaat het erg lekker 650-700W aan de AC zijde van de SB1100. op http://www.sat24.nl/nl is ook duidelijk de wolkenband te zien over NL.
Da's dan weer mooi vergelijkbaar als jou 1320Wp 650W levert, zo'n 50% van de piek. Mijn 700Wp zat rond die tijd op 350W, precies 50%. Zonder schaduw doen ze het dus goed op de Steca500.
Ben beniewd als ik straks weer thuis ben wat de Cresta als max. heeft gemeten.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En sprokkie? nu ook volop zon? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Als iemand z'n dak voor een prikkie met vette subsidies vol heeft, dan ben jij het wel. Het lijkt me sterk dat je boven de 20 cent /kwh uit komt. Het is simpelweg niet waar waar wat hij zegt, ik zou zeggen: sla hem daar eens mee om de oren.

Klinkt niet als een leuke werksfeer :/

[ Voor 62% gewijzigd door SpiceWorm op 09-03-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door die kompasroos van Wolly ben ik er nu achter gekomen dat m'n huis niet op 190gr maar op 200gr ZZW licht.

@spiceworm
Het grafiekje van isolatiematerialen lijkt me wat ouder.
Alleen al in die thermoparels zijn er 3 typen.

Geweldig weer is het weer.
Nu kan ik mooi 7 maart langs 9 maart leggen en kijken wat de verschillen zijn.
9 maart ligt een klein beetje achter maar lijkt wel in te lopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 12:43:
@spiceworm
Het grafiekje van isolatiematerialen lijkt me wat ouder.
Alleen al in die thermoparels zijn er 3 typen.
Klopt, is zomaar 20 jaar oud. Kan me niet voorstellen dat de verschillen tussen die thermoparels >10% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 12:52:
[...]

Klopt, is zomaar 20 jaar oud. Kan me niet voorstellen dat de verschillen tussen die thermoparels >10% zijn.
Volgens de firma die op bezoek heb gehad geeft de 'oude' HR thermoparel bij een spouw van 6cm een Rc van 1,8
De nieuwe bij een spouw van 6cm een Rc van 2,0 dat geeft bij een spouw van 9cm dus een Rc van 3,0 tegen 2,75 van de oude korrel.
Das toch aanzienlijk.
Met de oude korrel bedoel btw de middelste korrel en niet de eerste die nog minder isoleert.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Joba schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 09:59:
[...]

Neuh, worden niet gemijd, geen jalouzie, meer dat we een beetje van lotje getikt zijn.
En?

Lekker gevoel toch, dat "van lotje getikt".

Ik loop al bijna tien jaar met dat heerlijke gevoel rond... ;)

850 Watt (AC) bijna continu op de teller hier, zelfs het eigenlijk op de schroothoop horende beschadigde amorfe paneeltje doet op het terrasje 14 wattjes en voedt de letters die ik nu intyp. Enkeltarief Ferrarismeter scheurt terug, terwijl op de AC vretende (???) buizenversterker "Conquest of Paradise" van Vangelis staat te loeien...

Man, man, man, wat een lekkere tijden zijn dit... :*)

Nog 4 daagjes, dan staan de eerste vier paneeltjes tien jaar aan het net... _/-\o_

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja nu volop zon.
straks naar HHW om een aardingsetje op te halen voor de SB1100E.

ik hoop dat na het plaatsen er nog zon over is om het verschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Roper schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:51:
Ik ga vrijdag naar een brainstormsessie bij EZ over de potentie van ICT bij de decentrale toepassing van duurzame energie.
Nu is dat niet direct mijn veld en veel verder dan een smart microgrid kom ik niet, dus heb je iets gelezen over een nieuw techniek/toepassing of heb je zelf een briljant idee dat in de groep gegooid mag worden, ik ben een en al oor ;)
Vraag of ze zichzelf willen opheffen, ten bate van ons aller toekomst...

(grapje)

Net ook nog "Cantara" van Dead Can Dance snoeihard op zonnestroom (730 Watt AC) gedraaid. Man, ik zit helemaal te soppen hier... *O*

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 09-03-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik ben vandaag zo vrooolijk!! :) :) :)
We zijn vandaag de 1 MWh gepasseerd.
En ben nog geen 2 jaar onderweg.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Nou, nou, zou men na zoveel jaar eindelijk iets gaan vinden voor het schaduw probleem van PV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mars Warrior schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:52:
Nou, nou, zou men na zoveel jaar eindelijk iets gaan vinden voor het schaduw probleem van PV?
Die "power optimizers" (verschillende typen met totaal ander concept) zijn al behoorlijk uitgebreid getest door Photon. De bevindingen: moet allemaal nog veel beter, gesuggereerde meeropbrengst is beslist nog niet zoals gemeten door Photon, kan ook sterk van situatie afhangen, en daar tegenover staan behoorlijke investeringskosten. Moet per situatie worden bekeken. Bovendien: introductie nieuwe gevoeligheden zoals elektronica buiten, weer net als bij OK4 onder het module of ergens aan het frame. Krijgt gegarandeerd flink op zijn donder, al moet blijken of de nieuwe producenten (er staan er aardig wat in de rij met hun aparte oplossingsrichtingen) het beter voor elkaar hebben dan NKF dat had bij de OK4 (die zogenaamd IP67 was en wat een drama werd).

Kan uiteraard allemaal nog beter gaan worden, laat maar lekker verder ontwikkelen. Zeker voor situaties zoals bij jou kan het een oplossing zijn, maar je gaat wel extra betalen. De vraag - zeker in Nederland - zal dan zijn: wat levert het op, en krijg je dan de extra aanschaf er wel uit. Zolang de teruglevering condities hier zo beroerd blijven kun je daar nooit zo mee calculeren als in het (vaste tarief) nabije buitenland.

Let ook op het aan te sluiten vermogen. De nieuwe "AC module omvormers" en soortgelijke concepten zijn vaak voor de grotere paneelgroottes ontworpen. Dat ga je vaak waarschijnlijk niet redden met de nog ruimschoots op de NL markt aanwezige kleinere moduletypes (range 93-150 Wp/stuk).

FSCD: Negatieve groei gecertificeerd vermogen bij CertiQ (feb. rapport) ????

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/CertiQ/7_accumulatie_cert_PV_vermogen_feb10.gif

Slechts 125 nieuwe installaties bijgeschreven en 1,6 MWp MINDER in de CertiQ cijfers t.o.v. vorige maand...

Gaat lekker zo...

(uitgebreide rapportage op PPV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier de boiler op 80 graden en het huis al op 19 graden door groot raam op het westen......er zal vandaag weinig gas worden verbruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@oost panelen,
mijn 10x shell rsm op 2x steca 500 heeft 836 watt ac gepiekt om 11:54u
opvallend is nu ook, deze week, dat de omvormers exact iedere dag 6 minuten eerder beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 18:30:
@oost panelen,
opvallend is nu ook, deze week, dat de omvormers exact iedere dag 6 minuten eerder beginnen.
Hier 0,73 Watt [AC]/Wp [STC-DC] om 12h47 gemiddeld uit de beste 2 moduultjes. Eerder geen logdata vandaag (plugje was uit het interface geschoten en ik had het erg druk met de CertiQ data, zat niet op te letten... 8)7 ). Kan dus hoger zijn geweest.

Wel dagproductie. Mjammie :9 5,73 kWh: 4,64 kWh/kWp, beste moduultjes 4,87 kWh/kWp.

Lekker veel buizenversterker op zonnestroom geluisterd vandaag.

Laatste OK4-tjes zijn nu pas afgeschakeld...

Morgen weer zo'n dag... 8)

Laat die dombo's met hun "goedkope fossiele kWh contracten" maar lekker lullen. Mij krijgen ze niet plat...

Oh, en Mike70: feli met je "eerste" (MWh). Dat er nog velen mogen volgen. Appeltaartje op zonnestroom gebakken?

Idem voor, was het Mistraller? Met de "tweede" op komst (meisje/jongen)? Moeten minstens luiers op zonnestroom gewassen worden uiteraard. Je kunt immers niet vroeg genoeg beginnen.

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 09-03-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:15:
[...]

Die "power optimizers" (verschillende typen met totaal ander concept) zijn al behoorlijk uitgebreid getest door Photon. De bevindingen: moet allemaal nog veel beter, gesuggereerde meeropbrengst is beslist nog niet zoals gemeten door Photon, kan ook sterk van situatie afhangen, en daar tegenover staan behoorlijke investeringskosten. Moet per situatie worden bekeken. Bovendien: introductie nieuwe gevoeligheden zoals elektronica buiten, weer net als bij OK4 onder het module of ergens aan het frame. Krijgt gegarandeerd flink op zijn donder, al moet blijken of de nieuwe producenten (er staan er aardig wat in de rij met hun aparte oplossingsrichtingen) het beter voor elkaar hebben dan NKF dat had bij de OK4 (die zogenaamd IP67 was en wat een drama werd).

Kan uiteraard allemaal nog beter gaan worden, laat maar lekker verder ontwikkelen. Zeker voor situaties zoals bij jou kan het een oplossing zijn, maar je gaat wel extra betalen. De vraag - zeker in Nederland - zal dan zijn: wat levert het op, en krijg je dan de extra aanschaf er wel uit. Zolang de teruglevering condities hier zo beroerd blijven kun je daar nooit zo mee calculeren als in het (vaste tarief) nabije buitenland.

Let ook op het aan te sluiten vermogen. De nieuwe "AC module omvormers" en soortgelijke concepten zijn vaak voor de grotere paneelgroottes ontworpen. Dat ga je vaak waarschijnlijk niet redden met de nog ruimschoots op de NL markt aanwezige kleinere moduletypes (range 93-150 Wp/stuk).

FSCD: Negatieve groei gecertificeerd vermogen bij CertiQ (feb. rapport) ????

[afbeelding]

Slechts 125 nieuwe installaties bijgeschreven en 1,6 MWp MINDER in de CertiQ cijfers t.o.v. vorige maand...

Gaat lekker zo...

(uitgebreide rapportage op PPV)
Wacht maar tot mijn 0.002 MWp er bij komt :) moet alleen goed passen en meten om alles kwijt te kunnen en nog een leuke aanbieding vinden van 1200 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van mij mag het weer zo blijven, dan kan ik de cv-ketel wel het raam uit gooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:09:
Van mij mag het weer zo blijven, dan kan ik de cv-ketel wel het raam uit gooien :P
Ik zat net even te rekenen en kom op 20 kwh vandaag voor de boiler, jij melde vanochtend al dat je zon had dus ik denk dat mijn berekening wel klopt ( iets minder dan de helft van jou systeem )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 18:30:
@oost panelen,
Hier volgens de Cresta gepiekt op 385W, geen idee hoelaat.
Opbrengst ongeveer 1,8kWh, dus 2,57kWh/kWp. Wordt voorlopig elke dag meer _/-\o_
Flitspaal zit zie ik op zijn website vandaag op 2,47kWh/kWp. Voorlopig doen mijn schuurdakpanelen op OteZ / OOZO het dus best lekker.

Wat ik me nog afvraag. Volgens spec gaat de Steca500 max tot 530W DC (5A) en 500W AC (2.25A). Wordt dit echt zo hard afgekapt aan de DC kant, of zit hier nog wat speling in?

En @eric-pvt: hoe lees jij de Steca's uit. Met (mij te dure) StecaN units of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Snoekie2
Hier een excelletje van Solartirol, hiermee kun je opbrengst redelijk berekenen.
Gaat helaas alleen op als je tussentijds geen verbruik hebt.
http://www.zonpower.nl/wo...Kopie-van-kWhrechner1.xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:20:
@Snoekie2
Hier een excelletje van Solartirol, hiermee kun je opbrengst redelijk berekenen.
Gaat helaas alleen op als je tussentijds geen verbruik hebt.
http://www.zonpower.nl/wo...Kopie-van-kWhrechner1.xls
Dat had ik vandaag ook niet, zon komt om 12:00 op mijn westdak en begint dan ook de kamer te verwarmen door het raam, kachel heeft na 12:00 niet meer aan gestaan.

Dus ik ga even rekenen met excel.

19,2 kwh zegt het programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is goed betrouwbaar.
Kan het hier alleen toepassen als ik de klep en pomp van de cv dicht houdt :9
Je kunt er mooi mee controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag positief aarding setje gehaald, zou fluitje van een cent zijn om dat aan te sluiten ................
prijs viel mee, goedkoper dan die duitse website's

Foto's gestuurd, gebeld met SMA, kwam niet goed, als het goed is hebben ze morgen overleg er over en krijg ik per email hoe het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:30:
Is goed betrouwbaar.
Kan het hier alleen toepassen als ik de klep en pomp van de cv dicht houdt :9
Je kunt er mooi mee controleren.
Okee, bedankt voor dat programma

Wel handig want ik heb ooit eens uitgerekend dat de zonnepanelen 1/6 van de collectoren zouden moeten doen......dus 3,2 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben eens benieuwd hoe het bij Joyvalla is vergaan vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
JeroenH schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:17:

[afbeelding]

-edit-

OK, da's zeer snel... _/-\o_ Dank flitspaal!
Hee ik vond hem ook leuk, waar t downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:32

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

De depolarisatie lijkt door te zetten:

zaterdag (heel veel zon) 3,1 kWh / Wp
zondagzaterdagavond aarding aangesloten
zondag 3,8 kWh/Wp
maandag bewolkt n.v.t.
dinsdag 4,4 kWh/Wp + een nieuw absoluut record.

[ Voor 3% gewijzigd door windfreak op 10-03-2010 08:32 . Reden: stom, was natuurlijk zaterdagavond ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:15:
[...]

Hier volgens de Cresta gepiekt op 385W, geen idee hoelaat.
Opbrengst ongeveer 1,8kWh, dus 2,57kWh/kWp. Wordt voorlopig elke dag meer _/-\o_
Flitspaal zit zie ik op zijn website vandaag op 2,47kWh/kWp. Voorlopig doen mijn schuurdakpanelen op OteZ / OOZO het dus best lekker.

Wat ik me nog afvraag. Volgens spec gaat de Steca500 max tot 530W DC (5A) en 500W AC (2.25A). Wordt dit echt zo hard afgekapt aan de DC kant, of zit hier nog wat speling in?

En @eric-pvt: hoe lees jij de Steca's uit. Met (mij te dure) StecaN units of anders?
De afkapping/beveiliging is keihard. Hier een mooi plaatje van vastlopende PSI/EVO/STECA's. Later viavia gehoord (en gemeten) dat PSI500's toen waren afgeregeld op 480W AC. De omvormers hebben een begrenzing op 5A DC en 500W output.
Afbeeldingslocatie: http://pv-solar24.info/archive/0404/sb040412.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
nicenemo schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:56:
Hee ik vond hem ook leuk, waar t downloaden?
Hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:59:
De omvormers hebben een begrenzing op 5A DC en 500W output.
Da's niet helemaal waar als ik eric-pvt mag geloven - en normaal gesproken doe ik dat. De Steca zijn inderdaad begrensd op 5A, maar als de netspanning hoger is kan het uitgangsvermogen gewoon meestijgen, tot wel 525W (als ik het me goed herinner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
Roper schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:51:
antisluipverbruikklok in omvorner die rekening houdt met locatie en seizoen?

Visualizatie huidige energieverbruik en wat daar duurzaam aan zou kunnen worden opgewekt?
Per Stad, Per wijk, Per straat per individu?

Daghandel in energie Je levert niet aan aan een energiebedrijf maar aan de hoogste bieder?
Opties op jouw te leveren stroom op een bepaald tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

JeroenH schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 20:08:
[...]

Da's niet helemaal waar als ik eric-pvt mag geloven - en normaal gesproken doe ik dat. De Steca zijn inderdaad begrensd op 5A, maar als de netspanning hoger is kan het uitgangsvermogen gewoon meestijgen, tot wel 525W (als ik het me goed herinner).
Daarmee zeg je eigenlijk dat je moet uitgaan van die 2,25A AC. Bij 230V wordt dat dan 517,5W. Maar als aan de DC kant die 5A / 530W wordt gehanteerd bij 95% efficientie dan zit je weer op de 503,5W (Dus zeg maar 500W).

Dus Watt is nu Watt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mars Warrior schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 20:12:
[...]

Daarmee zeg je eigenlijk dat je moet uitgaan van die 2,25A AC. Bij 230V wordt dat dan 517,5W. Maar als aan de DC kant die 5A / 530W wordt gehanteerd bij 95% efficientie dan zit je weer op de 503,5W (Dus zeg maar 500W).

Dus Watt is nu Watt??
Kop hem maar in BlueCorner... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 09:41

Vmu

Rotatate

Mijn vensterbank heeft vandaag 3,5 kWh/kWp gedraaid.
Richting is rond de 180 graden op 2 hoog met wat takken van een nog kale boom ervoor. Binnenkort plaats ik ze wat hoger...

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 18:43:
[...]

Oh, en Mike70: feli met je "eerste" (MWh). Dat er nog velen mogen volgen. Appeltaartje op zonnestroom gebakken?
Nee, wij werken overdag en hebben helaas geen tijd om taart te bakken.
Morgen een bakken is een optie, junior moet tot 12 uur naar school en moeders is dan ook thuis..... :9

Bedankt voor de tip. ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

In Google Earth de lineaal pakken en een lijntje langs de dakgoot trekken. kan je in het lineaalvenster de hoek aflezen. 90 graden erbij en je hebt de richting waar de panelen naar kijken.
Als bovenstaande coordinaten goed zijn kom je op zo'n 68,5 graad voor de goot en 158,5 graad voor de paneelrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn net geupgrade setje (van 600Wp naar 1800Wp) deed het ook lekker vandaag. Dit zijn de laatste dagen van het jaar dat ik in de ochtend nog wat last heb van schaduw maar toch nog 5.84 kWh (3.24 kWh/kWp).

Heb trouwens sinds gisteren een nieuwe Soladin 600. De vorige gaf de geest na amper een maand. Is binnen een dag onder garantie vervangen dus geen kW-uurtje aan productie gemist .....
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~schj/AllStringsWattToday.png

Mmm, nu ik hier toch wat post:

Is hier iemand die een goede USB naar serial kastje weet met meerdere (4 of meer) seriele poorten? Ik heb nu een zooitje serial naar USB converters (van dealextreme, $3.- per stuk) maar die krijgen af en toe opeens een ander /dev/tty onder Linux. heel lastig om zo een betrouwbare setup te maken....

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 20:50 . Reden: Typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 20:18:
[...]

Kop hem maar in BlueCorner... >:)
Nou, er valt weinig te koppen, hoor.

De 500 heeft 3 begrenzingen:
1 max 5A DC
2 max 530 W aan de DC zijde.
3 max 500 W aan de AC zijde. Als de netspanning stijgt, daalt de stroom en vice versa.

Wie eerst komt, eerst maalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 20:46:
[....]

Is hier iemand die een goede USB naar serial kastje weet met meerdere (4 of meer) seriele poorten? Ik heb nu een zooitje serial naar USB converters (van dealextreme, $3.- per stuk) maar die krijgen af en toe opeens een ander /dev/tty onder Linux. heel lastig om zo een betrouwbare setup te maken....
Met drives kun je ook een ander path opgeven bij het mounten.
Bijvoorbeeld
/dev/disk/by-path/pci-0000:00:1f.1-scsi-0:0:0:0
of
/dev/disk/by-uuid/<hex-string>
ipv
/dev/scd0
of
/dev/sda1

Nu mount je een tty niet echt, maar mogelijk dat je wel zoiets zou kunnen doen. Desnoods met symbolic links.
Ik kan me voorstellen dat die goedkope USB->serial controllers niet echt een UUID aan boord hebben, maar het path is wel steeds gelijk, mits je geen meerdere USB-controllers hebt op je mainboard van verschillende merken. (laden modules kan dan verschil maken)
Al zou ik niet precies weten hoe je dat doet.
Mogelijk even een berichtje achterlaten in het NOS subforum?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:08:
[...]

Nu mount je een tty niet echt, maar mogelijk dat je wel zoiets zou kunnen doen. Desnoods met symbolic links.
Ik kan me voorstellen dat die goedkope USB->serial controllers niet echt een UUID aan boord hebben, maar het path is wel steeds gelijk, mits je geen meerdere USB-controllers hebt op je mainboard van verschillende merken. (laden modules kan dan verschil maken)
Al zou ik niet precies weten hoe je dat doet.
Mogelijk even een berichtje achterlaten in het NOS subforum?
Ik heb wel twee USB-hubs om alle aansluitingen mogelijk te maken en heb flink moeten experimenteren om ze allemaal tegelijk te laten werken (niet allemaal aan dezelfde HUB, powered hub etc). Bij het laden van de verschillende converters zie ik absoluut geen enkel verschil in de kernel output. Ik heb het idee dat de volgorde bepaald wordt door het scannen van de verschillend poorten aan de verschillende hubs. Alleen dus niet altijd hetzelfde.... Anyway, ik ga nog verder zoeken maar hou me nog steeds aanbevolen voor een goede multi-port converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zonet even aan Blaataaps (mod NOS) gevraagd en hij kwam met de suggestie voor udev aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
windfreak schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:58:
De depolarisatie lijkt door te zetten:

zaterdag (heel veel zon) 3,1 kWh / Wp
zondagavond aarding aangesloten
zondag 3,8 kWh/Wp
maandag bewolkt n.v.t.
dinsdag 4,4 kWh/Wp + een nieuw absoluut record.
Hier hebben m'n Titans ook weer een persoonlijk record neergezet, de hoogste opbrengst sinds mijn begin in juli 2009. Ook zonder aarding toch 15% meer dan afgelopen zaterdag.

De Gridfit 250 werkt probleemloos en komt zeer goed mee met de Steca's
Lijkt me toch een leuke low budget optie voor 3 panelen van 230wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:23:
Zonet even aan Blaataaps (mod NOS) gevraagd en hij kwam met de suggestie voor udev aan.
Thanks, Wist van het bestaan maar nog niet naar gekeken. Ga ik nu doen....

...

Ok, dat is dus precies wat ik nodig heb!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
Zag laatst ergens staan dat de animo voor een zgn groene lening bij gemeente Enschede nog niet erg hoog is!!!
(een lening tegen 2% die je kan krijgen als je gaat investeren om je woning in energielabel te verbeteren)

Nou, ik heb rond de kerstdagen een enregiescan bij GEAS aangevraagd (vereist voor het verkrijgen de lening).
Nou pas op 18 februari zijn ze langs gewees, hierna duurt het circa 8 weken tot ze het rapport hebben uitgewerkt en bij je thuis komen met de gegevens.
Daarna kan je dus pas die lening gaan aanvragen.
Dat word dus ergens eind april en dan nog wachten op de goed keuring en dan kan je gaan bestellen en regelen.
Animo genoeg, maar het duurt gewoon allemaal erg lang.

Dit wilde ik even kwijt.

[ Voor 0% gewijzigd door master30 op 09-03-2010 21:58 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig vind ik de spiegels die Snoekie2 ook heeft los te koop
Het is wel in Duitsland maar 15km van hier.
http://shop.felzen.com/pr...egelung-Blueclean-24.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 20:36:
[...]

In Google Earth de lineaal pakken en een lijntje langs de dakgoot trekken. kan je in het lineaalvenster de hoek aflezen. 90 graden erbij en je hebt de richting waar de panelen naar kijken.
Als bovenstaande coordinaten goed zijn kom je op zo'n 68,5 graad voor de goot en 158,5 graad voor de paneelrichting.
Hoe werkt dat precies?
Als ik middels de lineaal een lijn trek, komt wel de afstand in meters in beeld maar niet de hoek.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Speksteenkachel schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:12:
[...]

Hoe werkt dat precies?
Als ik middels de lineaal een lijn trek, komt wel de afstand in meters in beeld maar niet de hoek.
Bij mij staat wel gewoon de hoek erbij.
Google Earth 5.1.3533.1731 hier (12 nov 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus Watt is nu Watt??
het watt en waarom is dat je met een steca leuke pieken kunt halen, tot wel 530 watt, bij hogere netspanning en ideale dc mpp spanning, maar dat ie terugjojo`ed naar 5A
voor een steca 300 is dus de ideale dc mpp spanning rond ~60 volt (en 5a)
dan haal je maximale efficiency en soms leuke (nutteloze) pieken
steca 500 idem.
de nieuwste steca 500m`s met mc4 komen absoluut niet boven de 504 watt ac output,
oudere mc3 steca`s hier wel. (+6~8%)

ook leuk :
als je 4 steca`s(500) hebt hangen zie en hoor je niets, en betaalde je de helft van 4 soladins
je hebt meer vermogen en efficiency en je kunt elkaar gewoon verstaan als ze vol draaien.
jammer dat dit prachtige orgineel nederlandse produkt niet doorontwikkeld word.

eerdere post : ik monitor mijn pv met een edisun meter en display,
individuele strings meet ik soms met een elro m12 en conrad energy logger.
een edisun is een puls blok waarin alle pv ac stekkers zitten, en dit op een remote display zet,
zoals je bij scholen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TD-er schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:17:
[...]

Bij mij staat wel gewoon de hoek erbij.
Google Earth 5.1.3533.1731 hier (12 nov 2009)
Hmm bij nader inzien werkt het alleen maar bij lijnen vanaf 32 meter lengte.
Oftewel lijn iets verder doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
zonnigtype schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 18:43:
[...]

Idem voor, was het Mistraller? Met de "tweede" op komst (meisje/jongen)? Moeten minstens luiers op zonnestroom gewassen worden uiteraard. Je kunt immers niet vroeg genoeg beginnen.
Wij gooien de luiers keurig in de luiercontainer bij de kinderopvang. Met maar 110 liter aan de ZB gaan we niet aan wassen van die troep beginnen ;) Ben wel benieuwd tegen die tijd wat de kraamhulp van onze hotfill wasmachine gaat vinden ;) Die snapt er waarschijnlijk geen bal van.

TD-er schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:23:
Ik ben er ook mee bezig geweest, maar bij mij kwamen de poorten steeds keurig op met dezelfde poortnaam. Gebeurt het bij jou ook tijdens runtime dan?

[ Voor 26% gewijzigd door Mistraller op 09-03-2010 22:30 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hij geeft 103 graden aan, 90 er bij geeft dus 193 voor eventuele panelen.
Wat is de optimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Speksteenkachel schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:27:
Hij geeft 103 graden aan, 90 er bij geeft dus 193 voor eventuele panelen.
Wat is de optimaal?
Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/wp-content/uploads/2008/articles/4xzonpaneel_instralingsdiagram.jpg
Begeleidende tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:30:
[...]

Hier hebben m'n Titans ook weer een persoonlijk record neergezet, de hoogste opbrengst sinds mijn begin in juli 2009. Ook zonder aarding toch 15% meer dan afgelopen zaterdag.

De Gridfit 250 werkt probleemloos en komt zeer goed mee met de Steca's
Lijkt me toch een leuke low budget optie voor 3 panelen van 230wp
Titans niet geaard ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

TD-er bedankt voor de info.
Zo te zien is die 193 graden (= ZteW) + een schuin pannendak bijna de ideale combinatie *O*

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-03-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Speksteenkachel schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:40:
TD-er bedankt voor de info.
Zo te zien is die 193 graden (= ZteW) + een schuin pannendak bijna de ideale combinatie *O*
Inderdaad, mits er nog een beetje koeling mogelijk is.
* TD-er zit met de achtergevel precies ZO en het platte deel van het dak is niet echt groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Met een beetje mazzel lees droog weer, komen as zaterdag mijn 3 stuks 220Wp panelen op het dak.
Op een Steca 500MC4, op 8m hoogte.

Wanneer ik weer wat tijd heb zal ik die 158,5 gr eens nakijken. Is zuid 180 graden?

Pagina: 1 ... 54 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.