Mijn HR ketel van 10 jaar oud geeft totaal geen problemenVerwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 13:35:
nah krijg ik een BL13 blokkade code, van die domme gasketel...het retour water word nu warmer dan de aanvoer.....(51,7 c bij ltv 45c)
bizar.
na ja, dan de cv temperatuur maar omhoog naar 60c....en alle radiatoren open.
Vrij detailleerd zelfsTD-er schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:23:
Weet je hoe een oude muis werkt, met een balletje?
Weet je of er iets dergelijks te koop is? Ik wil het liever niet zelf bouwen. Daarnaast zou ik als het even kan ook gelijk dan maar de aardgas- en watermeter aflezen en die hebben geen draaischijf.Dit zou je ook op de draaischijf kunnen doen. Daar zitten heel veel tandjes op. Nadeel van de draaischijf is dat je vrij snel een offset kunt krijgen tov. de werkelijke tellerstand wanneer je zo nu en dan een puls mist.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Tot op heden heb ik ook geen problemen met de cv-ketel 3,5jr oud.
Maar dat kan nog komen, de temperaturen in de cv-boiler lopen gestaag met de dag op.
Als de temperaturen in de boiler te hoog worden moet je simpelweg eerder verbruiken.
Nu is een mooi voorbeeld.
Zon in overvloed dus gelijk proberen je huis in te pompen, dan hou je vanzelf de temperatuur van de boiler lager.
Je huis is een veel grotere buffer dan je boiler.
Maar dat kan nog komen, de temperaturen in de cv-boiler lopen gestaag met de dag op.
Als de temperaturen in de boiler te hoog worden moet je simpelweg eerder verbruiken.
Nu is een mooi voorbeeld.
Zon in overvloed dus gelijk proberen je huis in te pompen, dan hou je vanzelf de temperatuur van de boiler lager.
Je huis is een veel grotere buffer dan je boiler.
Ik heb de zelfde SB1100 gekocht met 7 Titans. Hij was grijs/wit met een sticker met het modelnummer SWR 1100 E.Van wat ik later begreep is dit een nogal oud niet erg efficiënt model. Ik kreeg 'm vorig jaar zomer nieuw in Duitse doos. Een paneeltje hangt aan een gridfit als referentie. Hierdoor kon ik goed zien hoeveel de SMA achterbleef. Ik kan me voorstellen dat je al kosten hebt gemaakt met je display en niet graag wil wisselen nu.Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:32:
[...]
De panelen waren tweedehands, de SB11000 was nieuw, maar wel een oud model, grijs deksel.
Info over dit apparaat was wel te vinden bij SMA.
welke post van jou bedoel je ?
dit forum zoekt nog lastig
Anyway, 3 paneeltjes werken lekker op een Steca 500 en uitlezen met plugwise gaat enorm goed.
De Steca's met MC3 zijn goed te vinden bij solarNRG.
Mijn ZZO dak op 30 graden zou zo'n 95% moet zijn.
Jouw 60 graden oostdak iets van 70%, dus gisteren had je iets van 3.5kwh/kwp kunnen hebben.
Begin met de + te aarden. Heb je aan de DC zijde een lastonderbreker? Of zit deze in de kast van de Sunny Boy? Anders kan je ook een splitter in de + kabel plaatsen en vervolgens een draad aan de aarde bevestigen.Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 13:36:
[...]
Ok, aarden dus, maar hoe ?
het frame of de + ader.
Ik ben bang dat de sunnyboy dat niet fijn vind ivm aardfout enzo.
Ik heb het boekje weer gevonden, het is een SB1100E, volgens het blokschema van dat ding zit er een transformator in.
Het aarde setje wat er in het pdfje van sma stond heb ik dan dus nodig.
Zal SMA eens mailen wat hun adviseren.
Beste is gewoon de aardingskit van SMA bestellen en in de omvormer plaatsen. Is beter voor garantie en dergelijke.
Ik liep laatst tegen dit aan op marktplaatsJeroenH schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:12:
Weet je of er iets dergelijks te koop is? Ik wil het liever niet zelf bouwen. Daarnaast zou ik als het even kan ook gelijk dan maar de aardgas- en watermeter aflezen en die hebben geen draaischijf.
RFXCOM 433.92 Mhz LAN receiver met RFXPwr module
Die kan met diverse modules stroom, gas en water draadloos meten.
Ik meet met plugwise en heb de stand-by killer optie aangezet met een schema (schedule) waarmee ze 's morgens weer aan gaan. Veel minder sluipverbruik dus.Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 08:50:
de steca 500 is vreselijk goed ook bang for the buck, maar kent ook wat stekeligheden,
2 of meer aan een conrad energy monitor(logger) is super efficient en zeer goedkoop.
echter is de steca niet galvanisch gescheiden, en sluipverbruikt ie nogal veel, mijn 5 steca`s slurpen snachts gewoon 7 watt, en een sunny boy niets.
Schaduw haalt altijd het rendement van de hele string naar beneden, ook met diodes.Mars Warrior schreef op zondag 07 maart 2010 @ 13:14:
[...]
[...]
[...]
[...]
Één van de panelen heeft iets last van takken zie ik, maar ik ging ervan uit dat de diodes dit oplossen en de overige 3 panelen toch hun werk kunnen doen. Zal toch eens kijken of het toch met 3 beter gaat.
Probeer die paneel met schaduw los te maken van je andere 3 panelen en je zal waarschijnlijk een hogere opbrengst hebben. Heb je de komende maanden nog steeds last van schaduw op 1 van je panelen dan kun je beter de configuratie veranderen naar een schaduwvrije opstelling, want schaduw is funest. (misschien takken wegsnoeien?)
Als je hierdoor een paneel overhoud mag je hem gerust terug komen brengen.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
En pats!! weer over de 70 graden heen en het huis al lekker warm 
Net nog even naar de gasstand gekeken vanaf 1/3.....27 m3 verbruik...best netjes
Net nog even naar de gasstand gekeken vanaf 1/3.....27 m3 verbruik...best netjes
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 15:12 ]
Dat lijkt een aardig systeem, maar alle sensoren die ik kan vinden werken met pulsen en dat werkt in mijn situatie niet omdat wij a) een draaischijfmeter hebben en b) onze meter ook regelmatig terugdraait.Woodski schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:40:
Ik liep laatst tegen dit aan op marktplaats
RFXCOM 433.92 Mhz LAN receiver met RFXPwr module
Die kan met diverse modules stroom, gas en water draadloos meten.
Heel juist! Dat heb ik ook gedaan. Mijn Steca (Philips, eigenlijk. Het is een oude) 300 en OK4 hebben wat sluipverbruik en die neem ik mooi weg met plugwise. Erg handig. Je opmerking doet me er aan denken dat ik de 'openingstijden' maar eens moet gaan verruimen. Het wordt alweer vroeger licht en later donker.Ik meet met plugwise en heb de stand-by killer optie aangezet met een schema (schedule) waarmee ze 's morgens weer aan gaan. Veel minder sluipverbruik dus.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 07-03-2010 15:46 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
pas maar op ik zit vlak achter je met 61,9 en die nare cirruswolk op 10km hoogte is nu eindelijk ook weg.En pats!! weer over de 70 graden heen en het huis al lekker warm
Verwijderd
Kosten voor een display ????Woodski schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:21:
[...]
. Hierdoor kon ik goed zien hoeveel de SMA achterbleef. Ik kan me voorstellen dat je al kosten hebt gemaakt met je display en niet graag wil wisselen nu.
Heb geen display, alleen een rs485 printje in de SB1100 en dat met gratis stukje software van
SMA laten communiceren
Verwijderd
Nee geen last onderbreker, al ik zou willen knutselen, eerst de 230V van de SB af en dan de dc zijde losnemenglambalk schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:24:
[...]
Begin met de + te aarden. Heb je aan de DC zijde een lastonderbreker? Of zit deze in de kast van de Sunny Boy? Anders kan je ook een splitter in de + kabel plaatsen en vervolgens een draad aan de aarde bevestigen.
Beste is gewoon de aardingskit van SMA bestellen en in de omvormer plaatsen. Is beter voor garantie en dergelijke.
de SB heeft dubbele aansluitingen je kan twee stringen er op aansluiten, die extra Plus aansluiting zou ik wel kunen gebruiken om te aarden.
waar kan ik zo;n aardingsetje bestellen, weet jij een webwinkel ?
sander817 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 13:41:
[...]
zelfs een takje is funest voor de opbrengst
heb ik hier ook nog last van, pas als ELKE schaduw weg is gaat het vermogen omhoog
Nou, nou. Ik heb tussen 15u en 15u30 zitten meten.SolarKing schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:54:
[...]
Schaduw haalt altijd het rendement van de hele string naar beneden, ook met diodes.
Probeer die paneel met schaduw los te maken van je andere 3 panelen en je zal waarschijnlijk een hogere opbrengst hebben. Heb je de komende maanden nog steeds last van schaduw op 1 van je panelen dan kun je beter de configuratie veranderen naar een schaduwvrije opstelling, want schaduw is funest. (misschien takken wegsnoeien?)
Als je hierdoor een paneel overhoud mag je hem gerust terug komen brengen.
- Totale string zat rond de 130w
- Paneel 1 rond de 50W
- Paneel 2 ook rond de 50W
- Paneel 1&2 samen dus rond de 100W
- Paneel 3 kwam niet verder dan 35W
- Paneel 1&2&3 samen rond de 110W. Dus maar 10W meer dan paneel 1&2 samen

- Paneel 4 kwam nog minder ver, nl rond de 25W
Even verderhangend over de panelen en kijkend in de zon zag ik de oorzaak: zo'n 8m verder staat een boom, waarvan de takken in het zicht van 2 panelen zit. Blijkbaar zorgt dit al voor zodanig minder licht (ik werd er nog steeds door verblind), dat de opbrengst al flink inzakt
Terwijl ik even naar de mogelijkheden kijk (alvast bedankt SolarKing voor het aanbod), kan ik tijdelijk 1 of 2 panelen loskoppelen van de Steca500 zonder problemen te krijgen ???????
Ik vermoed nl. dat op het hoogtepunt de 2 panelen die geen last hebben van de boomtakken mogelijk meer opbrengen dan 3 of 4 panelen samen...
Verder weet ik nog wel dat ik vorig jaar zomer bepaald heb dat ik 4 panelen kan hebben zonder ook maar last te hebben van de boom van de buren. Nu groeit dat ding natuurlijk, maar de zon staat dan natuurlijk ook een stuk hoger, dus het kan ook een tijdelijk probleem zijn, al heb ik geen idee of dat nog een paar weken of eerder een paar maanden is...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Dat is flink balen.
Misschien willen je buren wel van die boom af, je kan het altijd vragen.
Loskoppelen kan zonder problemen, wel even de 230v losgooien.
Nu gaat de zon best snel van oost naar west dus die schaduw gaat ook hard over je setje.
Dan blijf je bezig met wisselen van de kabels.
Misschien kan je zelfs de Steca 500 omruilen voor 2 van 300?
Geen idee hoe je de kosten kan berekenen. De terugverdientijd zal vast heel lang worden.
Loskoppelen kan zonder problemen, wel even de 230v losgooien.
Nu gaat de zon best snel van oost naar west dus die schaduw gaat ook hard over je setje.
Misschien kan je zelfs de Steca 500 omruilen voor 2 van 300?
Geen idee hoe je de kosten kan berekenen. De terugverdientijd zal vast heel lang worden.
[ Voor 79% gewijzigd door Woodski op 07-03-2010 17:49 ]
Ik heb er zelf net twee gemonteerd, het type is ESHV-P-NR. Bijvoorbeeld hier: http://www.yatego.com/ele...,sma-erdungssatz-z--nachrüstung-eshv-p-nr?sid=15Y1267980296Y177bf108f72833835e of hierVerwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 16:25:
[...]
Nee geen last onderbreker, al ik zou willen knutselen, eerst de 230V van de SB af en dan de dc zijde losnemen
de SB heeft dubbele aansluitingen je kan twee stringen er op aansluiten, die extra Plus aansluiting zou ik wel kunen gebruiken om te aarden.
waar kan ik zo;n aardingsetje bestellen, weet jij een webwinkel ?
http://www.elektro4000.de...ng-ESHV-P-NR::259949.html
In NL heb ik ze niet bij webwinkels gezien.
A'dam PVOutput
Hoe is het vandaag gegaan? al merkbare verschillen?windfreak schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:58:
[...]
Hier:
http://www.topspots.org/temp/freischaltbox_offen.jpg
Is de schakeling te zien nog voordat ik de ontbrekende aarde heb aangesloten. De pluspolen van de Sunpower panelen zitten eerst aan een zekering gekoppeld (600V, 1Ampere ,zie omcirkeling). Vanaf die zekering ontbrak nog een aardkabel. Die heb ik inderdaad aan de aarde van de 230V groep gekoppeld. En morgen bakken maar.
Het is niet te hopen dat je je panelen moet "regenereren", zoals in de SMA aardingskit informatie wordt beschreven:
• In case the generator is or was not grounded, it is possible to restore the original state and/or efficiency
of the cells by temporarily applying a high negative voltage to the damaged modules. The exact procedure
of regeneration should be agreed upon with the module manufacturer. However, regenerating the
modules does not prevent the phenomenon to reappear. Only the positive grounding is a helpful measure.
Verwijderd
Er is 18.00uur een einde aan het sprookje van vandaag gekomen.
53,3kWh met de zonneboiler
Verwijderd
De zonnehacker heeft heel wat kuubjes gas niet verbruikt vandaagVerwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 18:06:
Er is 18.00uur een einde aan het sprookje van vandaag gekomen.
Overigens klein beetje gelogen... inverter vandaag. 5.15 Khw ... EINDELIJK, de zon schijnt helemaal over het dakrandje van de buren !!!
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 18:17 ]
Vragen kan altijd natuurlijk, maar het is wel de omgekeerde wereld natuurlijk: zelfde als dat een fabriek wegmoet bij woningen, terwijl de fabriek er al 100jr staat en de woningen er gewoon naast zijn gebouwd...Woodski schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:39:
Dat is flink balen.
Mooi. Dan denk ik dat ik er in ieder geval 1tje loskoppel.Loskoppelen kan zonder problemen, wel even de 230v losgooien.
De zon gaat natuurlijk best snel, maar het is een brede boom.
Toeval of niet: vandaag zowaar 1.6kWh tegen gisteren 1.2kWh, da's 30% meer opbrengst
Op zich goed idee, maar wel heel duur in relatie met een jaaropbrengst van rond de 500-600kWh: er komt dan zo weer een jaartje of 2-3 bij, en dat vind ik een beetje erg zonde.Misschien kan je zelfs de Steca 500 omruilen voor 2 van 300?
hier ijlt de teller nog een klein beetje na, vanavond een update.
Het gaat in elk geval geweldig hier
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
En dan te bedenken dat er al meerdere mensen zijn in het land die meer dan 6 collectoren hebben.
1 weet ik er iig met 24 collectoren, 1 met 15 stuks en meerdere van 6 stuks
Helaas geen gegevens van die jongens.
1 weet ik er iig met 24 collectoren, 1 met 15 stuks en meerdere van 6 stuks
Helaas geen gegevens van die jongens.
Hier is de zon al een tijdje achter de buren verdwenen. Opbrengst 9,5 kWh of 5,3 kWh/kWp genormeerd.flitspaal.nl schreef op zondag 07 maart 2010 @ 18:25:
hier ijlt de teller nog een klein beetje na, vanavond een update.
A'dam PVOutput
Nee, nog niet gezien.JeroenH schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:12:
[...]
Weet je of er iets dergelijks te koop is? Ik wil het liever niet zelf bouwen. Daarnaast zou ik als het even kan ook gelijk dan maar de aardgas- en watermeter aflezen en die hebben geen draaischijf.
Ik zat ook nog te denken aan de optische sensor van een optische muis. Die is ook voor digits van het telwerk bruikbaar.
Geen idee hoe nauwkeurig dat gaat.
Over zelfbouw... we zitten hier op Tweakers.net
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Moet de meter dan niet open waarbij je de verzegeling verbreekt ?TD-er schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:12:
Ik zat ook nog te denken aan de optische sensor van een optische muis. Die is ook voor digits van het telwerk bruikbaar.
Geen idee hoe nauwkeurig dat gaat.
Over zelfbouw... we zitten hier op Tweakers.net
Dat is waar maar ik wil (en kan) sommige dingen niet zelf bouwen.
Nee, het is optisch, dus het kan gewoon door het glazen venster de cijfers lezen.Woodski schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:25:
Moet de meter dan niet open waarbij je de verzegeling verbreekt ?
Dat was in elk geval niet mijn idee, want dan zou je het zonder optische sensoren kunnen doen.Woodski schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:25:
[...]
Moet de meter dan niet open waarbij je de verzegeling verbreekt ?
Gewoon een wieltje op de tellers zou dan voldoende zijn.
Het ging mij over het principe van de muis, die onderscheid kan maken tussen vooruit en achteruit draaien. Bij een simpele sensor die alleen de omwentelingen telt, kun je geen onderscheid maken tussen vooruit of achteruit tellen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Is dat een beetje goed te doen ?ericplan schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:49:
[...]
Ik heb er zelf net twee gemonteerd, het type is ESHV-P-NR. Bijvoorbeeld hier: http://www.yatego.com/ele...,sma-erdungssatz-z--nachrüstung-eshv-p-nr?sid=15Y1267980296Y177bf108f72833835e of hier
http://www.elektro4000.de...ng-ESHV-P-NR::259949.html
In NL heb ik ze niet bij webwinkels gezien.
Of nog enige skills noodzakelijk ?
heb je de gebruiksaanwijzing nog ? staat daar de SB1100E ook in genoemd ?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 19:59 ]
Hierbij mijn cijfers.
3,21kWh uit 1320Wp = 2,43kWh/kWp
0,2kWh uit 93Wp = 2,15kWh/kWp
1,09kWh uit 500Wp = 2,18kWh/kWp
Zonneboiler van 20 naar 44 graden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Gewoon interesse, hoe wil je door impulsjes te tellen met het principe van een muis zien of hij voor- of achteruit loopt ?JeroenH schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:28:
[...]
Nee, het is optisch, dus het kan gewoon door het glazen venster de cijfers lezen.
@ tegenvallende kwh/kwp's op oost en westdaken:
Onze opbrengsten van de eerste drie dagen, pal west, 45 gr dakhelling:
5-3: 2,6 kwh - 0,9 kwh/kwp
6-3: 6,5 kwh - 2,3 kwh/kwp
7-3: 7,9 kwh - 2,8 kwh/kwp
Ook hier dus lager dan de 4tjes en 5jes die door anderen met gunstigere daken genoemd worden, maar het is wel pas begin maart he!? De avonden gaan nog veel langer worden en door de hogere zonnestand zal er 's morgens ook steeds eerder licht gaan vallen op de panelen. Ik beoordeel onze opbrengsten dus iig als zeer redelijk.
Ook hier dus lager dan de 4tjes en 5jes die door anderen met gunstigere daken genoemd worden, maar het is wel pas begin maart he!? De avonden gaan nog veel langer worden en door de hogere zonnestand zal er 's morgens ook steeds eerder licht gaan vallen op de panelen. Ik beoordeel onze opbrengsten dus iig als zeer redelijk.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Vandaag was de beste dag van het jaar.flitspaal.nl schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:01:
Hierbij mijn cijfers.
5.20kwh uit 1000wp = 5.20kwh/kwp (95% locatie)
0.63kwh uit 190wp = 3.12kwh/kwp (Afdakje, schaduw na 13:00)
Strikvraag, hoe tel je 5 x 190wp op 2 omvormers van 500wp ?
ook maar wat statistieken van een mooie dag hier
3,09kWh uit 1080 Wp = 2,86 kWh/kWp (schaduw door boom tot 12:00 uur op onderste 2 rijen van de cellen, zie hier
zonneboiler van 40-59 graden, na een aantal douche en bad beurten rond 12:00 van iedereen onderin terug naar naar 24 graden, bij zonsondergang de hele boiler weer op 61 graden. Dat belooft wat voor de zomer
3,09kWh uit 1080 Wp = 2,86 kWh/kWp (schaduw door boom tot 12:00 uur op onderste 2 rijen van de cellen, zie hier
zonneboiler van 40-59 graden, na een aantal douche en bad beurten rond 12:00 van iedereen onderin terug naar naar 24 graden, bij zonsondergang de hele boiler weer op 61 graden. Dat belooft wat voor de zomer
Dit ging niet over pulsjes tellen, dit ging over de draaischijf. Daar zit zo'n zwart gedeelte op en je kunt optisch simpel vaststellen of die voorbijkomt en daarmee het energieverbruik meten. Als je echter zonnestroompanelen hebt zal de meter zowel voor- als achteruit draaien en dan zul je volgens - bijvoorbeeld - het principe van een balmuis moet vaststellen welke kant hij uitdraait.Woodski schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:10:
Gewoon interesse, hoe wil je door impulsjes te tellen met het principe van een muis zien of hij voor- of achteruit loopt ?
Het is echt een simpel klusje. Met een bijgeleverde vork haal je de beide varistoren eruit, dan plak je een sjabloon met drie kleurtjes over de connector. De aardset heeft drie gekleurde draden die je dan in de connector steekt.Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:52:
[...]
Is dat een beetje goed te doen ?
Of nog enige skills noodzakelijk ?
heb je de gebruiksaanwijzing nog ? staat daar de SB1100E ook in genoemd ?
De set maak je vast met bundelbandjes en twee plakkers.
Er staan geen onderversies van de sunny boys in de gebruiksaanwijzing, alleen de hoofdversies.
A'dam PVOutput
Hier vandaag 3,6 kWh per kWp binnengeharkt. Het gaat echt goed de laatste paar dagen! In de eerste zeven dagen van maart is er al meer zonnestroom binnengekomen dan in geheel februari!
Mijn opbrengst springt per dag omhoog, per dat wordt de instralingshoek beter, ik haal hier alweer bijna 800W max uit m'n 1320Wp installatie, ik vermoed dat dit over een maand alweer richting de 1kW gaat.Joba schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:12:
@ tegenvallende kwh/kwp's op oost en westdaken:
Summer here we come!
Grappig, ik heb vanmiddag onze installatie (1365Wp) nét niet de 1kW aan zien tikken vanmiddag. En dat terwijl hij niet optimaal ligt (WZW).flitspaal.nl schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:08:
ik haal hier alweer bijna 800W max uit m'n 1320Wp installatie, ik vermoed dat dit over een maand alweer richting de 1kW gaat.
-edit-
Een mooi plaatje van onze PV-installatie van vandaag:

De 'bult' ligt vrij laat omdat onze installatie dus niet op Zuid ligt.
[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 07-03-2010 21:47 ]
Verwijderd
Ook bij ons een topdag. We moeten terug gaan naar medio september afgelopen jaar voor nog betere dagopbrengsten.
4.72 Jn (kWh/kWp). T.o.v. gisteren veel meer last van sluierbewolking, maar wel meer instraling over de gehele dag genomen. En het top-vermogen van de panelen had iets boven de 0.942 Wn (DC) kunnen hebben gelegen als de inverter niet tegen haar maximum was aangelopen.
4.72 Jn (kWh/kWp). T.o.v. gisteren veel meer last van sluierbewolking, maar wel meer instraling over de gehele dag genomen. En het top-vermogen van de panelen had iets boven de 0.942 Wn (DC) kunnen hebben gelegen als de inverter niet tegen haar maximum was aangelopen.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 21:56 ]
De day after (de aarding). De meesten hier hebben vandaag een betere opbrengst dan gisteren, maar bij mij is aan de grafiek wel een groot verschil te zien met gisteren. De maximale output is duidelijk hoger dankzij de aarding van de pluspool. De lucht was hier echter minder helder dan gisteren tussen de wolken.
Misschien moet ik een eventueel restant polarisatie nog actief verwijderen of even geduld hebben om de performance verder te laten verbeteren. Maar misschien is het 'this is it'. Op zich ook niet slecht voor een WZW systeem. (3,8kWh/Wp)
Misschien moet ik een eventueel restant polarisatie nog actief verwijderen of even geduld hebben om de performance verder te laten verbeteren. Maar misschien is het 'this is it'. Op zich ook niet slecht voor een WZW systeem. (3,8kWh/Wp)

Wat wil je daar eigenlijk mee zeggen? Met een artikel uit 1985???
Of was het voor "de foto"? Niets byzonders meer toch? (vooral in het buitenland)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Vooral een stukje nostalgie, vermoed ik...zonnigtype schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:50:
Wat wil je daar eigenlijk mee zeggen? Met een artikel uit 1985???
Of was het voor "de foto"? Niets byzonders meer toch? (vooral in het buitenland)
Ik neem aan dat je inmiddels ook beta4 gebruikt?
Ik verveelde me dit weekend, zowel beta3 als beta4 uitgebracht van jSunnyReports.
Deze week ga ik over naar Beta4 :-)flitspaal.nl schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:53:
[...]
Ik neem aan dat je inmiddels ook beta4 gebruikt?![]()
Ik verveelde me dit weekend, zowel beta3 als beta4 uitgebracht van jSunnyReports.
Je hebt nog 0,2kWh per kWp meer dan ikwindfreak schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:48:
Op zich ook niet slecht voor een WZW systeem. (3,8kWh/Wp)
.... ware het niet dat windfreak heul wat oostelijker in NL woont dan jij, met weer aardig wat minder zoninstraling op jaarbasis ...JeroenH schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:07:
[...]
Je hebt nog 0,2kWh per kWp meer dan ik(ook WZW, zie de grafiek hierboven) dus voorzover je a.d.h.v. één dag iets zinnigs kunt zeggen lijkt je installatie prima te werken.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Mede daarom ook mijn kwalificatie "voorzover je a.d.h.v. één dag iets zinnigs kunt zeggen"zonnigtype schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:24:
.... ware het niet dat windfreak heul wat oostelijker in NL woont dan jij, met weer aardig wat minder zoninstraling op jaarbasis ...
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Jammer die nadruk op subsidie. Terugverdienen...Speksteenkachel schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:48:
En stukje over zonnepanelen op radio 1.
http://www.radio1.nl/cont...nepanelen?autostart=16449
Mijn 3,42 kWp systeem op ZZW haalde vandaag 18,81 kWh. Dat is precies 5,5 kWh/kWp.
De lucht in Tilburg was ook stralend blauw en de zon komt nu hoog genoeg dat ik geen last van schaduw van de 2 bomen meer heb. (schaduw loopt er nu net onder langs)
Wat een geweldig begin van de maand Maart. Jammer dat mijn uitbreiding een paar weken moet wachten. (geen panelen meer)
Vandaag wel alvast mijn SMA sunnyboy 4000TL-20 opgehangen en kom ik erachter dat het MC3 stekker verbinding heeft ipv MC4. Ik wist niet eens dat SMA ze nog met MC3 verbindingen maakt. Dat wordt weer MC3 stekkers bestellen.
De lucht in Tilburg was ook stralend blauw en de zon komt nu hoog genoeg dat ik geen last van schaduw van de 2 bomen meer heb. (schaduw loopt er nu net onder langs)
Wat een geweldig begin van de maand Maart. Jammer dat mijn uitbreiding een paar weken moet wachten. (geen panelen meer)
Vandaag wel alvast mijn SMA sunnyboy 4000TL-20 opgehangen en kom ik erachter dat het MC3 stekker verbinding heeft ipv MC4. Ik wist niet eens dat SMA ze nog met MC3 verbindingen maakt. Dat wordt weer MC3 stekkers bestellen.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
Vandaag hier met 2700 Wp ook een goede dag. 14,938 kWh geeft 5,533 kWh/kWp.
De eerste week van maart was in 7 dagen 75,65 kWh, oftewel 28,02 kWh/kWp
De zonneboiler staat op 72 graden....
De eerste week van maart was in 7 dagen 75,65 kWh, oftewel 28,02 kWh/kWp
De zonneboiler staat op 72 graden....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 09:03 ]
He jongens, hou eens op...
* TD-er dacht erover rond april/mei panelen/zonneboiler te gaan uitzoeken/bestellen/monteren.
Met dit soort berichten is een beetje sensible uitstel gewoon weggooien van energie.
* TD-er dacht erover rond april/mei panelen/zonneboiler te gaan uitzoeken/bestellen/monteren.
Met dit soort berichten is een beetje sensible uitstel gewoon weggooien van energie.
Vandaag weer een zonnig dagje volgens de voorspelling.
Maar helaas, er ligt een dikke lag sneeuw op m'n PV.
Maar helaas, er ligt een dikke lag sneeuw op m'n PV.
Zodra er een hoekje van een paneel vrij is wordt dat warm en pelt de sneeuw er zo af in een zichzelf versterkend effect. Geen zorgen :-)
I know, ik heb de boel een opstart hulpje gegeven met een half litertje koud water per paneel.JeroenH schreef op maandag 08 maart 2010 @ 07:50:
Zodra er een hoekje van een paneel vrij is wordt dat warm en pelt de sneeuw er zo af in een zichzelf versterkend effect. Geen zorgen :-)
Toch jammer dit na 5 van die mooie dagen.
Verwijderd
Niet de oplossing, maar toch een grote verbetering voorlopig:
http://www.minfin.nl/Actu..._accijns_op_E85_brandstof
Ik hoorde net van mijn installateur dat de polarisatie na aarding aan de plus nog tot ongeveer 3 weken kan naijlen. Dan is hij helemaal verdwenen. Dat is enigszins afhankelijk van de instraling begreep ik. Ik ben benieuwd. Ik heb in ieder geval weer heel wat geleerd.
Heeft iemand een link naar een online artikel hoe dat precies zit met die polarisatie? Ik heb nl. geen flauw idee wat dat voor effect kan zijn
Bij mij is helemaal niets geaard en het werkt prima...
en @ bluecorner....SolarKing schreef op maandag 08 maart 2010 @ 00:03:
Mijn 3,42 kWp systeem op ZZW haalde vandaag 18,81 kWh. Dat is precies 5,5 kWh/kWp.
als jullie nu al 5,5 kwh/kwp halen, wat is dan ongeveer de opbrengst per jaar?
en zzw is dta hetzelfde als wzw ? dat ligt niet ver van elkaar, en beide +/-5,5
ik bedoel, als die opbrengst * 365 dagen doet, kom je over de 5000 kwh
ik dacht dat de jaaropbrengst juist minder dan 0,85*Wp was?
[ Voor 56% gewijzigd door engelbertus op 08-03-2010 10:33 ]
Voor Nederland geld in het algemeen 850-950kWh/kWp. Niet alle dagen zijn natuurlijk even zonnig en even lang.engelbertus schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:05:
[...]
en @ bluecorner....
zzw != wzw, zie:

Ben benieuwd wat voor effect dat heeft op de prijs, hoop dat het dan eindelijk rendabel wordt om E85 te rijden.Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:35:
Niet de oplossing, maar toch een grote verbetering voorlopig:
ik dacht het even, mede omdat ze beide 5,5 kwh/kwp hadden.. maar het scheelt dus toch wel 45 graden nog.... maar op WZW zou de opbrengst dan toch minder moeten zijn dan op ZZW ?pcmadman schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:14:
[...]
Voor Nederland geld in het algemeen 850-950kWh/kWp. Niet alle dagen zijn natuurlijk even zonnig en even lang.
zzw != wzw, zie:
[afbeelding]
mijn dak ligt op WteZ
wat voor opbrengst zou ik daar kunnen verwachten per Wp? het is een hellend dak, 45 graden, en geen schaduw. er staan wel weer dezelfde woningen tegenover , maar daar zit een meter of 30 tussen.
en je bedoelt 850 -950 Wh/kWp neem ik aan? en geen 850 kWh/Wp?
Dat is dik 80% van de maxengelbertus schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:32:
[...]
ik dacht het even, mede omdat ze beide 5,5 kwh/kwp hadden.. maar het scheelt dus toch wel 45 graden nog.... maar op WZW zou de opbrengst dan toch minder moeten zijn dan op ZZW ?
mijn dak ligt op WteZ
wat voor opbrengst zou ik daar kunnen verwachten per Wp? het is een hellend dak, 45 graden, en geen schaduw. er staan wel weer dezelfde woningen tegenover , maar daar zit een meter of 30 tussen.
en je bedoelt 850 -950 Wh/kWp neem ik aan? en geen 850 kWh/Wp?

edit, crap niet goed gelezen
[ Voor 4% gewijzigd door Woodski op 08-03-2010 11:45 ]
Verwijderd
E85 wordt zo per kilometer even duur als benzine. Als de benzineprijs stijgt, wordt E85 dus goedkoper. Mijn auto ga ik zeker ombouwen!
WteZ ligt tussen west en WZW ? dus niet echt perfect.
die 850 Wh/kWp is het maximale paneelrendement, en dan komt het percentage van het grafiekje van woodski daar nog overheen ? dus bij WteZ dan 850* 85% = 722,2 Wh/kWp?
die 850 Wh/kWp is het maximale paneelrendement, en dan komt het percentage van het grafiekje van woodski daar nog overheen ? dus bij WteZ dan 850* 85% = 722,2 Wh/kWp?
Verwijderd
Interessant stukje over polarisatie, wou ik dit forum niet onthouden
http://www.ennsolar.com/docs/Inverters-for-TFPV.pdf
Is ook alleen van toepassing op Sunpower panelen (of andere panelen met back contact cellen), en dunnefilm panelen.JeroenH schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:02:
Heeft iemand een link naar een online artikel hoe dat precies zit met die polarisatie? Ik heb nl. geen flauw idee wat dat voor effect kan zijnBij mij is helemaal niets geaard en het werkt prima...
Het artikel van SMA beschrijft de polarisatie problemen, en oplossingen.
http://download.sma.de/sm...uennschicht-UNL093821.pdf (in het nederlands!)
@Ceef: inmiddels een paar dagen met WAR gestookt, en vergeleken met een aantal zaterdagen zonder WAR (incl. graaddagen om beeld te krijgen van de temperaturen):Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:05:
Hier hebben we afgelopen winter wel WAR gestookt... ik moet je zeggen, kan het allemaal onvoldoende vergelijken... ken niemand in een echt vergelijkbare situatie.. en het verschilt allemaal veelste veel met voorheen... Maar ik heb heel de winter door met de WAR, op zijn hoogst 9 m3 per 24 uur verstookt... met een gemiddelde van 5.8m3 pd vanaf 1 jan. 2010. Het voordeel van de WAR vindt ik dat je toe kunt met een veel lagere stooklijn... de temperaturen hier, komen nooit boven de 42 graden op de invoer naar het huis... die lage temperaturen zorgen er echter wel voor, dat als de temperaturen dik onder nul zijn, de LVT nagenoeg 24 uur pd loopt... en de VVpomp daar ook een grote gedeelte van de dag van... dus een wat hoger electra verbruik 2Kw pd....En ook best belangrijk... het is een andere manier van verwarmen... en dikke nachtpauze inlassen in een ongeisoleerd huis is er dan niet bij, want het huis komt niet meer op temperatuur dan.. In den beginne was het nogweleens kleumen..![]()
Positief vind ik wel dat het hele huis de zelfde temperatuur heeft.. hier ingesteld op 20 graden.. Dus een hoog comfort... de Qolar levert dan ook al het sanitairwater met dat gas, en we koken dagelijks op gas.
Vanaf 1-juni vorig jaar hebben we nu vandaag 729 m3 verbruikt, de afgelopen 24 uur maar 2 m3.
We leven hier in een redelijk goed geisoleerde tussenwoning, dak ook goed geisoleerd.. vloer nog niet.. de radiatoren staan allemaal altijd een piep stukje open... tussen 23.00 en 06.00 nachttemp van 19C... maar door de isolatie wordt het in die 7 uur, eigenlijk zelden kouder dan 19C. Voorheen, zaten we op bijna 2000 m3 gas pj. in een minder geisoleerde woning...
Alles bij elkaar zou ik je aanraden, proberen die WAR... en beetje klooien met de aanvoer temperaturen... als die bij jouw bij brander uit op 31 graden staat... dan denk ik dat ie wat hoog staat nog... Als je zelf ook een Qsolar bezit zou ik Eric PVT ook vragen om een stukje advies.. hij kent het apparaat door en door. Veel succes, en misschien wil je het nog eens terug laten komen...
Overigens een ps. sommige thermostaten met een WAR hebben ook een adaptief... dat werkt hier niet!! gasverbruik en aanvoer temperaturen schieten omhoog of blijven hopeloos achter.. Weet nog niet goed waarom.. Maar dat kan nog een tip zijn
Dag -Verbruik [m³] -type regelkring -Gewogen graaddag regio Volkel |
6 mrt 3,6- WAR met RC, waterzijdig ingeregeld -17,6 |
20 feb 5,9 -Thermostatisch, waterzijdig ingeregeld- 16,5 |
13 feb 7,4 -Thermostatisch, waterzijdig ingeregeld- 22,8 |
6 feb 6,0- Thermostatisch, waterzijdig ingeregeld- 22,8 |
2 jan 8,2 -Thermostatisch, niet waterzijdig ingeregeld -21,9 |
zo te zien heeft die externe sensor toch het nodige beinvloed voor een lager verbruik
toch wel leuk om verrast te worden als je (gevoelsmatige) theorien onverwacht overruled worden
in elk geval: die WAR is een blijvertje wat mij betreft !
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Vergeet de hellingshoek niet mee te nemen! Nu de zon nog 'laag' staat zijn de steile panelen in hun voordeel, later komen de wat vlakkere panelen in hun voordeel. Dagopbrengsten kun je alleen fatsooenlijk vergelijken bij vergelijkbare hoeken en bij wolkenloze dagen en bij flink wat wind zodat zowel de helderheid als de PV-temperaturen niet te veel verschillen.engelbertus schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:05:
Hmmmmmmm, ik ben altijd uitgegaan van max. 70% van optimaal zuid met mijn panelen, maar met het plaatje dat Woodski eerder laat zien:

zou het rendement van mijn panelen toch behoorlijk moeten zijn: ligging is OteZ, hoek nog geen 20graden, dus opbrengst toch nog 90% van optimaal zuid/36graden.
De wat mindere performance nu (gelukkig wordt dat bevestigd door de andere O en W daken), zou dus moeten worden ingehaald in de komende maanden
Genormaliseerd zat ik gisteren op 2,3kWh / kWp, dus niet veel anders dan bijv. Flitspaal, en dat ondanks de vervelende schaduw van de boom van 2 huizen verder...
Die 90% mogelijke opbrengst zou wel betekenen dat de 700Wp geregeld bij felle zon de Steca500 tegen zijn 500W output laten klippen, maar hoevaak zal dat in NL gebeuren?
Vanochtend rond 10u met bewolking en lichte sneeuw leverden de panelen toch nog 50W volgens de Cresta Watt meter en was er sinds gisteren toch al weer 0,1kWh geproduceerd

zou het rendement van mijn panelen toch behoorlijk moeten zijn: ligging is OteZ, hoek nog geen 20graden, dus opbrengst toch nog 90% van optimaal zuid/36graden.
De wat mindere performance nu (gelukkig wordt dat bevestigd door de andere O en W daken), zou dus moeten worden ingehaald in de komende maanden
Genormaliseerd zat ik gisteren op 2,3kWh / kWp, dus niet veel anders dan bijv. Flitspaal, en dat ondanks de vervelende schaduw van de boom van 2 huizen verder...
Die 90% mogelijke opbrengst zou wel betekenen dat de 700Wp geregeld bij felle zon de Steca500 tegen zijn 500W output laten klippen, maar hoevaak zal dat in NL gebeuren?
Vanochtend rond 10u met bewolking en lichte sneeuw leverden de panelen toch nog 50W volgens de Cresta Watt meter en was er sinds gisteren toch al weer 0,1kWh geproduceerd
Wat is dat? OZO of ZZO? Het is beter de gangbare afkortingen te gebruiken.Mars Warrior schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:02:
ligging is OteZ,

Wikipedia
dan moet je OteZ schrijven als 100 graden
wordt je daar dan blij van ?
ik haalde die benaming ook maar uit die andere windroos die nog een stukje hierboven werd gepost. leek me ook vrij officieel...
maar volgens die wikipedia is het dan OOZO
en voor mij dan WWZW
wordt je daar dan blij van ?
ik haalde die benaming ook maar uit die andere windroos die nog een stukje hierboven werd gepost. leek me ook vrij officieel...
maar volgens die wikipedia is het dan OOZO
en voor mij dan WWZW
[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 08-03-2010 13:35 ]
Ik had eerder deze gepost:JeroenH schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:13:
[...]
Wat is dat? OZO of ZZO? Het is beter de gangbare afkortingen te gebruiken.
[afbeelding]
Wikipedia

Daarop word ook nog een stap nauwkeuriger aangegeven.
OteZ is dus Oost te Zuid, dus tussen Oost en Oost-Zuid-Oost in.
Dubbelpost.
[ Voor 96% gewijzigd door Paul C op 08-03-2010 13:37 ]
Verwijderd
Weer wat geleerd dus.
Weet iemand de isolatiewaardes van de verschillende materialen om de spouw mee vol te blazen?
Natuurlijk bij welke spouwdikte.
Wat is het hoogst haalbaar?
Weet iemand de isolatiewaardes van de verschillende materialen om de spouw mee vol te blazen?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 13:44 ]
Hier al gelijk bij de aanschaf laten doen, zodra E85 per kilometer de zelfde kosten heeft stap ik gelijk over.Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:46:
E85 wordt zo per kilometer even duur als benzine. Als de benzineprijs stijgt, wordt E85 dus goedkoper. Mijn auto ga ik zeker ombouwen!
Woeps, dat had ik niet gezien. Ik vond dat OteZ zo raar overkomen - ik had het althans nog nooit eerder gezien. Sorry voor het offtopic gaanpcmadman schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:36:
Dubbelpost.
Ik had hetzelfde hoor, ik dacht dat iemand rare duikelingen over zijn toetsenbord maakte. Ik ken het ook niet alhoewel ik als semi weerkundige de officiële termen wel ken. Afgaand op die nieuw geïntroduceerde windroos zit ik op ZWteW
Verwijderd
Dit zijn wel uitzonderlijke dagen. Met koud en extreem helder weer gaat de zon goed tekeer.engelbertus schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:05:
[...]
en @ bluecorner....
Mijn jaaropbrengst ligt zo'n beetje rond de 950 kWh/kWp met 2009 als recordjaar 980 kWh/kWp.
De panelen liggen op ca 160 graden en 45 graden dakhoek. Het maart-record ligt voorlopig nog op 15,84 kWh op 23-03-2006. zie http://pv-solar24.info/archive/0603/sb060323.png . De "blip" links is een flat op ca 150 m afstand. Het gefriemel rond 15:30 is de gedeeltelijke beschaduwing van de EVO300 door de dakkapel van de buren. De rest van de omvormers blijft dan lekker doordraaien. Goed te zien dat de omvormers aardig vastliepen op ca 2250 W AC, toen nog 4 x EVO500 met 4 panelen en 1 x EVO300 met 2 panelen (Nu 6 x EVO 500 met 3 panelen, EVO is nu Steca)
Geeft niet hoorJeroenH schreef op maandag 08 maart 2010 @ 14:13:
[...]
Woeps, dat had ik niet gezien. Ik vond dat OteZ zo raar overkomen - ik had het althans nog nooit eerder gezien. Sorry voor het offtopic gaan
Wikipedia geeft overigens in de beschrijving ook "Oost ten zuiden" (OteZ) aan voor de afko OOZO, en geen Oost - Oost - Zuidoost. Bij de laatste moet ik toch echt even harder nadenken wat nu bedoeld wordt...
Tis nog geen Sinterklaas hoorVerwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:28:
Met koud en extreem helder weer gaat de zon goed tekeer.

[ Voor 18% gewijzigd door Mars Warrior op 08-03-2010 15:34 ]
Verwijderd
pfiew, degelijk onderzoek/presentatie.Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:08:
Interessant stukje over polarisatie, wou ik dit forum niet onthouden![]()
Vooral ook interessant als breed overzicht...
De lambda waarde variëert van 0,034 (waterafstotende inblaas-glaswol) tot zo'n 0,038 (EPS bolletjes/dampopen purschuim/minerale wol) W/m K.Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:42:
R = d(dikte)/λ. Voorbeeld: 60 mm thermoparels is 0,06/0,038=1,58 m²K/W
Disclaimer: ik ben geen expert, maar heb er wel naar gekeken de laatste tijd...
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:42:

Is het niet mogelijk om in de meterkast direct na iedere groep een plug te monteren? Ze hadden toch een oplossing geimplementeerd voor teruglevering?JeroenH schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:26:
[...]
Dit ging niet over pulsjes tellen, dit ging over de draaischijf. Daar zit zo'n zwart gedeelte op en je kunt optisch simpel vaststellen of die voorbijkomt en daarmee het energieverbruik meten. Als je echter zonnestroompanelen hebt zal de meter zowel voor- als achteruit draaien en dan zul je volgens - bijvoorbeeld - het principe van een balmuis moet vaststellen welke kant hij uitdraait.
Of is dat alleen in de software, zodat je kunt kiezen tussen verbruik/opwek? In dat geval kun je het oplossen door de data van meerdere pluggen te combineren lijkt me, je weet hoeveel wordt teruggeleverd op ieder moment door een plug direct aan de omvormer, en je weet dan op hetzelfde moment het vermogen (verbruik cq. opwek) op de groep.
Heb je je ook toegang tot de ruwe data?
Zit zelf ook te denken aan plugwise, was er niet een bepaalde code voor 20% korting?

Dat was voor Feb Besparen, maar via www.clubgreen.nl kan je een nieuwe aanvragen voor Maart - ik ook ben voor het systeem van Conrad gegaan ivm prijs.RikTW schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:54:
[...]<>
Zit zelf ook te denken aan plugwise, was er niet een bepaalde code voor 20% korting?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De nieuwe soft- en hardware kan verbruik en terugleveren inderdaad netjes registreren.RikTW schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:54:
[...]
Is het niet mogelijk om in de meterkast direct na iedere groep een plug te monteren? Ze hadden toch een oplossing geimplementeerd voor teruglevering?
Of is dat alleen in de software, zodat je kunt kiezen tussen verbruik/opwek? In dat geval kun je het oplossen door de data van meerdere pluggen te combineren lijkt me, je weet hoeveel wordt teruggeleverd op ieder moment door een plug direct aan de omvormer, en je weet dan op hetzelfde moment het vermogen (verbruik cq. opwek) op de groep.
Je kan ook de Stealth setjes kopen voor montage in de meterkast, zelfde korting.
De mijne zou onderweg moeten zijn.
Ruwe data kan via open source oplossingen of data exporteren.
Dat is niet de sterkste kant van plugwise
Kun je met 1 plug zowel verbruik als opwek meten, of moet je in de software kiezen tussen die 2?Woodski schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:06:
[...]
De nieuwe soft- en hardware kan verbruik en terugleveren inderdaad netjes registreren.
Je kan ook de Stealth setjes kopen voor montage in de meterkast, zelfde korting.
De mijne zou onderweg moeten zijn.
Ruwe data kan via open source oplossingen of data exporteren.
Dat is niet de sterkste kant van plugwise
De stealth is zo te zien niet los te koop, maar als je het een beetje netjes doet kun je ook stopcontacten monteren direct boven de groepenkast.
Ik heb de oude en moet kiezen, van de nieuwe weet ik het niet zeker.RikTW schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:27:
[...]
Kun je met 1 plug zowel verbruik als opwek meten, of moet je in de software kiezen tussen die 2?
De stealth is zo te zien niet los te koop, maar als je het een beetje netjes doet kun je ook stopcontacten monteren direct boven de groepenkast.
Het zou moeten werken maar email ze gewoon de vraag.
De Stealth is wel los te koop, gewoon mailen en om vragen.
Verkoop alleen aan kopers die de veiligheid standaarden kennen.
volgens de site van plugwise zijn alleen sets te koop en de rest alleen binnen een "project"
dat gedeelte vind ik een beetje vaag bij plugwise, evenals het verzamelen van de data.
ik heb sinds kort een set en moet zeggen dat het leuk werkt, en dat software ontwikkeling wel goed is.met updates en zo.
de functie van verbruik / opwek is volgens mij niet anders dan een minnetje voor de gegevens zetten, wat de software dan voor je doet.
ze moeten er gewoon ook nog even een afstandsbedieing bij maken die via zigbee werkt en die je dan ook, zoals de schemas voor standby-killer en zo, zou kunnen programmeren.
t grootste nadeel van schakelen van die pluggen is dat je ze alleen via de pc weer aan kunt zetten ( of de stekker er uit en weer in
een IR sensor is misschien ook wel een handig iets. maar ja... een volledige domotica oplossing zal het niet worden denk ik, omdat het daar niet voor is bedoeld..
dan zou je naar de serie van JUNG kunnen kijken, die een RF oplossing heeft.
veel andere aanbieders werken toch met signaalkabels.
dat gedeelte vind ik een beetje vaag bij plugwise, evenals het verzamelen van de data.
ik heb sinds kort een set en moet zeggen dat het leuk werkt, en dat software ontwikkeling wel goed is.met updates en zo.
de functie van verbruik / opwek is volgens mij niet anders dan een minnetje voor de gegevens zetten, wat de software dan voor je doet.
ze moeten er gewoon ook nog even een afstandsbedieing bij maken die via zigbee werkt en die je dan ook, zoals de schemas voor standby-killer en zo, zou kunnen programmeren.
t grootste nadeel van schakelen van die pluggen is dat je ze alleen via de pc weer aan kunt zetten ( of de stekker er uit en weer in
een IR sensor is misschien ook wel een handig iets. maar ja... een volledige domotica oplossing zal het niet worden denk ik, omdat het daar niet voor is bedoeld..
dan zou je naar de serie van JUNG kunnen kijken, die een RF oplossing heeft.
veel andere aanbieders werken toch met signaalkabels.
Verwijderd
voor in de spouw en ook elders bestaat er nu knauf supafill met een hoge isolatiewaarde.
http://www.knaufinsulation.nl/nl/products/supafil
je beste pv instralingspunt is nogal afhankelijk van hoek ligging en omgeving.
1km van open water kan reden geven tot 20 graden hoek en zw plaatsing.
collectors zelfde verhaal, aan de kust is de meeste warmte toch echt tussen 13:30 en 20:00u,
en niet op het oosten tot zuid.
http://www.knaufinsulation.nl/nl/products/supafil
je beste pv instralingspunt is nogal afhankelijk van hoek ligging en omgeving.
1km van open water kan reden geven tot 20 graden hoek en zw plaatsing.
collectors zelfde verhaal, aan de kust is de meeste warmte toch echt tussen 13:30 en 20:00u,
en niet op het oosten tot zuid.
Ik zou dan gewoon de meterkast verbouwen...immers, alles achter de meter is van jou. Zet er gewoon nog een tweede meter achter (desnoods een slimmeRikTW schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:54:
[...]
Is het niet mogelijk om in de meterkast direct na iedere groep een plug te monteren? Ze hadden toch een oplossing geimplementeerd voor teruglevering?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Het was meer een ideetje voor Jeroen hoorMistraller schreef op maandag 08 maart 2010 @ 20:28:
[...]
Ik zou dan gewoon de meterkast verbouwen...immers, alles achter de meter is van jou. Zet er gewoon nog een tweede meter achter (desnoods een slimme) en evt met S0 uitgang, of andere methode om uit te lezen.
Een slimme meter na de bestaande meter is nog makkelijker inderdaad, gaat wel gezeik worden als de meteropnemer de verkeerde stand gaat gebruiken

weet iemand hoe het zit:
We hebben AL het glas laten vervangen door HR++ een week of 3 geleden.
Nu staat er in dat glas deze code: ISOPANE SILV ENPLUS AR HR+
In het gedeelte waar nieuwe kozijnen in zijn gekomen staat dit: ISOPANE SILV ENPLUS AR HR++
Volgens mijn glaszetter en de faktuur zou alles HR++, maar uit die code concludeer ik dat in de oude kozijnen HR+ zit, en de nieuwe HR++?
In het gedeelte waar nieuwe kozijnen in zijn gekomen staat dit: ISOPANE SILV ENPLUS AR HR++
Volgens mijn glaszetter en de faktuur zou alles HR++, maar uit die code concludeer ik dat in de oude kozijnen HR+ zit, en de nieuwe HR++?
Klinkt aannemelijk dat het HR+ en HR++ glas is.sander817 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:10:
weet iemand hoe het zit:
Dat snap ik uiteraard. Overigens, als de meteropnemer een niet verzegelde meter gaat aflezen, dan is het zijn eigen dikke schuld. En dan nog, je staat er naast als ie het afleest.RikTW schreef op maandag 08 maart 2010 @ 20:38:
[...]
Het was meer een ideetje voor Jeroen hoorVooral omdat hij toch al Plugwise heeft heb je dan mooi alles in 1 monitoring.
Een slimme meter na de bestaande meter is nog makkelijker inderdaad, gaat wel gezeik worden als de meteropnemer de verkeerde stand gaat gebruiken
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
is dit iets wat helderheid kan brengen?sander817 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:10:
weet iemand hoe het zit:
BRL 2202 richtlijnen
kennelijk is de combinatie van spouw (tussen de 2 glazen) en gas-type (argon of krypton) afhankelijk voor de kwalificatie HR++ op de offerte misschien?
[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 08-03-2010 21:48 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hoe kan ik checken hoe mijn ligging precies is?JeroenH schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:13:
[...]Wat is dat? OZO of ZZO? Het is beter de gangbare afkortingen te gebruiken.
Ik heb geen kompas.
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Misschien met google maps?SasJo schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:49:
[...]
Hoe kan ik checken hoe mijn ligging precies is?
Ik heb geen kompas.
Helaas, die geeft geen graden te zien
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
die had ik gezien, dan zal het wel een uwaarde van 1.2(hr+) en 1.1(hr++) zijn, minimaal verschil, maar conform de offerteNielsTn schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:33:
[...]
is dit iets wat helderheid kan brengen?
BRL 2202 richtlijnen
kennelijk is de combinatie van spouw (tussen de 2 glazen) en gas-type (argon of krypton) afhankelijk voor de kwalificatie HR++ op de offerte misschien?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.