Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.986 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:17
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:18:
@JeroenH
Bij €3 tot €6 benzineprijs ligt de economie plat en mag je heel blij zijn dat je dan werk hebt
Helemaal waar! Daarom moeten we veel meer haast maken met het afstappen van fossiele energiebronnen. Maar goed, het is hier preken voor eigen parochie, de massa moet het in gaan zien. Echter zolang de reclames tussen GTST door nog schreeuwen 'koop een grotere auto, koop een grotere televisie, ga verder op vakantie, eet meer, drink meer' etc. komt de boodschap dat het een goed idee zou zijn om het misschien met wat 'minder' te doen een beetje moeizaam aan.

Het zij zo.
of op je werk kunt komen.
En daar ben je dus zelf bij. Als het kunt fietsen of lopen houdt zelfs een olieprijs van $500 per vat je niet tegen om op je werk te komen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:08:
[...]

Mijn droom is het (laten) ontwerpen en bouwen van een écht duurzame woning. Uiteraard extreem goed geïsoleerd, WTW, zonneboiler, zonnestroompanelen, zuinige apparaten etc. maar heel specifiek ook binnen hooguit een km of twee van een intercity-treinstation zodat een auto niet nodig is.
Dat zou ik ook het liefste doen, hoewel het het uiterste kan vergen van je relatie. (merk ik nu bij een collega)
Ben ik werkelijk zo raar?
Nee, ik geef je groot gelijk. Helaas behoren jij en ik tot een vreemd ras, dat ook zonder auto weet te overleven. Willen we het (platte)land laten overleven, dan zullen we moeten investeren in de leefomgeving. Winkels als AH XL in de middle of nowhere betekenen vaak het eind van de dorpsvoorzieningen, waardoor een trek naar de stad ontstaat. Duurzaamheid en ruimtelijke ordening kunnen niet zonder elkaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Vaak zijn dat dat vrij riante huizen met op de oprit één - of vaker: twee - grote auto's die aan de omgeving te zien vaak gebruikt moeten worden omdat OV in geen velden of wegen te bekennen is. Hoe duurzaam is dat huis, ook na toevoeging van een PV-installatie, dan? Hoe bewoonbaar is dat huis met Peak Oil in volle gang en een benzineprijs die stuitert tussen de € 3 en de € 6? Wie het weet mag het zeggen. Als ik die mensen complimenteer met hun PV-installatie maar voorzichtig eens vraag over die auto's komt er vaak geen antwoord terug.

Nee, roepende in de woestijn. Je loopt te ver voor op de rest van NL.

Al zijn er voldoende mogelijkheden om met een 4kwp installatie je passiefhuis volledig te dekken qua energievraag, inclusief 10.000 electrische auto kilometers. Met aandelen in je eigen windmolen project ben je ook verzekerd van goedkope & duurzame energie in de winter. Met andere woorden: ik zie zo'n riant huis zonder OV in de buurt prima zitten, ook tijdens/na peak-oil.
Met 5 liter biobrandstof en een brandstofcel heb je al 50kwh buffer voor een wind en zon vrije week, waarvan een 25 electrisch productie voor een warmtepomp (25*6 = 300 kwh thermisch) + 25 thermisch. Dat die 5 liter biobrandstof 5 of 10 euro de liter kost raakt jou niet in ieder geval.
Of iets minder high tech met een fatsoenlijke hout gestookte CV... Of een houtgestookte stirling motor met een generator erop.
Is daar nu al eens meer onafhankelijk informatie over bekend? Voor zover ik kon nagaan is het gewoon een brandstofcel met een reformer er voor, en aan rendementsdata van de fabrikant/ontwikkelaar twijfel ik per definitie. Het enige nieuws wat er over te vinden valt is hype.
Het is een goedkoop te produceren brandstofcel met een redelijk hoog rendement (voor de prijs). De fabrikant geeft 52%, daar zal het niet ver vandaan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
JeroenH schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:29:
[...]
En daar ben je dus zelf bij. Als het kunt fietsen of lopen houdt zelfs een olieprijs van $500 per vat je niet tegen om op je werk te komen.
Mijn fiets heeft elk jaar ongeveer nieuwe banden nodig (ruim 6000 km per jaar woon/werk verkeer) en verder zo af en toe ook wat onderhoud wat ik niet zelf kan (2 week terug lagers die problemen gaven, waarschijnlijk door het zout/weer), etc. Met een olieprijs van 500$ per vat ga je dat toch wel merken.
Olie is voor meer dan alleen maar benzine. Zo hebben we nog andere olieproducten, zoals regenpak, etc.
Daarnaast moeten al die goederen ook nog bij de fietsenmaker komen.

En hoeveel werk denk je nog te hebben als je werkgever zijn goederen ineens flink duurder ziet worden.
Als ik kijk naar mijn werkgever en hetgeen we maken, dan heb je in een straal van 100 km ongeveer 15 - 20 % van de klanten zitten en een deel van de grondstoffen moet van overal ter wereld komen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
[...]
Mijn droom is het (laten) ontwerpen en bouwen van een écht duurzame woning. Uiteraard extreem goed geïsoleerd, WTW, zonneboiler, zonnestroompanelen, zuinige apparaten etc. maar heel specifiek ook binnen hooguit een km of twee van een intercity-treinstation zodat een auto niet nodig is. Ik krijg nog wel eens foto's van mensen over de mail van hun net geplaatste zonnestroominstallatie die ze vol trots willen laten zien. Vaak zijn dat dat vrij riante huizen met op de oprit één - of vaker: twee - grote auto's die aan de omgeving te zien vaak gebruikt moeten worden omdat OV in geen velden of wegen te bekennen is. Hoe duurzaam is dat huis, ook na toevoeging van een PV-installatie, dan? Hoe bewoonbaar is dat huis met Peak Oil in volle gang en een benzineprijs die stuitert tussen de € 3 en de € 6? Wie het weet mag het zeggen. Als ik die mensen complimenteer met hun PV-installatie maar voorzichtig eens vraag over die auto's komt er vaak geen antwoord terug.

Niet raar. Zelf ben ik serieus aan 't speuren naar mogelijkheden om dichterbij huis te gaan werken. Tot die tijd maximaal investeren in duurzame zaken (PV, isolatie, optimaal afstellen) en vaker de fiets benutten.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn mening blijft dat de huidige crisis reeds veroorzaakt is door de hoge olieprijzen van een tijdje terug.
Het verhaal banken is een gevolg.
De progressieve lijn die sinds eind jaren '90 voor alle grondstoffen geldde was simpelweg never houdbaar.
Hetzelfde verhaal zit er al weer aan te komen aangezien de stijgende lijn weer aardig gevonden is, vooral weer door de groei in Azie.
Kijk maar naar de branches met de grootste problemen:
Transport, luchtvaart, auto-industrie, metaal

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tijdje terug is weer terug
Crude Olie
$81.76 ▲0.26

nederlanders komen nu eenmaal pas in beweging bij stuk auw of betalen.
ketel stuk ? snel weer een nieuwe, de goedkoopste (maar dat is ie natuurlijk niet over 10 jaar)
hiervoor bestaat een woord : braindead
zo raar is jeroen dus ook weer niet, die is gewoon niet braindead,
en als je visie uitdraagt, dan reageert de nederlander met spot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ice-T106 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:20:
Het gaat om EPV-50 panelen. Hier heb ik een datasheet gevonden: http://www.jms-solar.de/datenblatt/JMS_EPV-50_GB.pdf
Rendement is 6%. Voordeel van deze panelen is wel dat de opbrengst per Wp is beter is.
Nog geen foto van het paneel zelf op de datasheet? raar.
Uit Belgie is niet echt importeren meer sinds we de EU hebben. Als partikulier betaal je wel de belgische BTW (21%), en als bedrijf zal je de Nederlandse BTW (19%) aan je klant moeten doorberekenen. Dus een tussenhandelaar kan daar dus een procentje of 2 aan verdienen...
Hier een andere sheet (uit belgie)
Bij lage rendementen heb je meer oppervlak nodig en ben je meer kwijt aan montage frames enzo. Toch wordt het zo langzamerhand echt wel leuk zo voor deze prijzen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
Zo, interessante toespraak gevonden van Hermann Scheer voor de Duitse bondsdag een week geleden, ter gelegenheid van het 10jarig bestaan van de EEG. Wie nog even een duidelijke samenvatting wil met Nederlandse ondertitels (ook geschikt voor minder ingewijde):
http://www.youtube.com/watch?v=rsi714BxEe8

@Jeroen:
Ja, ik wil die mobiliteit gewoon hebben. En zolang het ook maar een beetje haalbaar is zal ik mijn mobiliteit blijven benutten. Ik denk dat veel mensen hier de flexibiliteit van onze mobiliteit onderschatten. Als het echt op een peak-oil crisis uitdraait, dan gaan mensen ineens grof gebruik maken van de beperkte OV mogelijkheden die ze hebben. Ze gaan met de auto of fiets liever nog naar het dichst bijzijnde station. Mensen zullen veel meer gaan carpoolen. Doen boodschappen als ze toch in de buurt zijn. Gaan niet meer op vakantie of minder ver weg. Mensen gaan de auto voor veel dingen minder gebruiken. 75% minder auto kilometers binnen een maand lijkt me reëel! (Als de situatie daarom vraagt.)
Ik zou voor mezelf zo terug kunnen naar bijna 0km. Het kost me alleen 2uur per dag extra aan reistijd. Ook hier in het buitengebied kan ik met de fiets boodschappen doen. De dorpsuper is hier een paar kilometer vandaan, maar alles <15km is nog wel te doen. Als je niet 25L aan frisdrank mee moet slepen tenminste, maarja, je kunt ook gewoon siroop met water drinken. Is ook lekker. Of thee.

Nee, de generaties voor mij hebben zich ook helemaal niets aangetrokken van de beperkte grondstoffen. Zelfs niet na de olie crisis van de '70. Ik wil die luxe nu ook ervaren zo lang als het gaat. Oké ik ben me wel bewust en zal proberen te verduurzamen, maar ik voel me niet genoodzaakt te minderen. Dat doen die mensen maar die al het meeste hebben verbruikt. Dat was ook mijn Olie die zelfs al voor mijn geboorte met miljoenen vaten per dag erdoor ging! Als we de laatste olie gaan rationeren, dan eerst maar eens kijken wie er al het meeste verspilt heeft in zijn leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 23:09:
[...]

Nog geen foto van het paneel zelf op de datasheet? raar.
Uit Belgie is niet echt importeren meer sinds we de EU hebben. Als partikulier betaal je wel de belgische BTW (21%), en als bedrijf zal je de Nederlandse BTW (19%) aan je klant moeten doorberekenen. Dus een tussenhandelaar kan daar dus een procentje of 2 aan verdienen...
Hier een andere sheet (uit belgie)
Bij lage rendementen heb je meer oppervlak nodig en ben je meer kwijt aan montage frames enzo. Toch wordt het zo langzamerhand echt wel leuk zo voor deze prijzen... :9
Ik heb hier uitgebreide folder met achtergrondinfo van EPV Solar (meegenomen van Intersolar 2008). Bedrijf heeft hoofdkantoor in Robbinsville, New Jersey, U.S.A. Doen ook onderzoek aan nanokristallijn Si en CIGS technologie. Staan wat foto'tjes in van projectjes, een met "onze Arnie" (mister Terminator...), plus twee datasheets van een 42 en 53 Wp amorf Si module (STC, single junction). Lage rendementen, 5,3% en 5,6%. Er staat ook iets van PTC vermogen op, anderhalf tot 2 Wp lager dan STC, ik vermoed het "gestabiliseerde" vermogen nadat de typische kortdurende "terugval" voor amorf Si zijn beslag heeft gekregen. Dus rendement zou dan nog minder kunnen zijn.

Geïnteresseerden kunnen uiteraard altijd voor een bakkie zonneleut langs komen in Leiden om het spul te bestuderen (neen, ik heb geen commerciële belangen, wel drie ordners met datasheets en module info...). Station is op minder dan drie minuten lopen afstand...

Oh: en vergeet niet: bij zulke lage prijzen en bij zulke lage rendementen zullen de "BOS kosten" (alles behalve de modules) een forse impact op de systeemprijs gaan krijgen. Dan moet je die kosten dus ook voor een leuke prijs kunnen inkopen en/of zelf installeren, wat veel meer werk is vanwege het lage rendement en grote oppervlakte wat voor vergelijkbare prestatie nodig zal zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 05-03-2010 23:30 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:05:
"dat we nu koffie zetten en de meter draait nog steeds terug, doet mij den broek bollen"
en zo is het ! (noord hollanders he...)
Inderdaad bollen genoeg daar, ik ga al 6 jaar op vakantie naar Callantsoog :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pcmadman schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 23:23:
En zolang het ook maar een beetje haalbaar is zal ik mijn mobiliteit blijven benutten. Ik denk dat veel mensen hier de flexibiliteit van onze mobiliteit onderschatten.
Dat zou kunnen, maar volgens mij geldt dat niet voor mij. Ik ben zo'n beetje in en rondom de auto grootgebracht dus ik weet hoe het is om voor elk wissewasje de auto te pakken. Ik mis dat helemaal niet. Ik voel me totaal niet beperkt in mijn mobiliteit - sterker nog, doordat ik steeds beter weet wat mijn acties voor gevolgen heeft voor mij en voor anderen neemt mijn vrijheid naar mijn gevoel alleen maar toe.
Nee, de generaties voor mij hebben zich ook helemaal niets aangetrokken van de beperkte grondstoffen. Zelfs niet na de olie crisis van de '70. Ik wil die luxe nu ook ervaren zo lang als het gaat. Oké ik ben me wel bewust en zal proberen te verduurzamen, maar ik voel me niet genoodzaakt te minderen. Dat doen die mensen maar die al het meeste hebben verbruikt. Dat was ook mijn Olie die zelfs al voor mijn geboorte met miljoenen vaten per dag erdoor ging! Als we de laatste olie gaan rationeren, dan eerst maar eens kijken wie er al het meeste verspilt heeft in zijn leven!
Dat klinkt een beetje als 'als anderen niets veranderen hoef ik dat ook niet te doen'. Op die manier verandert er niets...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
... dan eerst maar eens kijken wie er al het meeste verspilt heeft in zijn leven!
Yes. Dream on. Dat gaat dan natuurlijk "helemaal vanzelf zo geregeld worden" tegen die tijd.

Not.

Burgeroorlog en piraterij lijken me logischer scenario's, de mentaliteit van (sommige) mensen kennende in diepe crisis situaties...

Tegen die tijd zal schrijver dezes gegarandeerd ook geen enkel "recht" kunnen doen gelden op de vele tonnen aan fossielen die hij al zijn hele leven lang door gewoon bewust te leven heeft vermeden. En dus moet hij ook in de rij voor de rantsoenering, ongeacht zijn oliezuipende voorganger of de steenkolen vreter achter hem in de rij...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58
JeroenH schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:30:
[...]

Dat heb ik er dan ook niet voor betaald :)

Ik ben er trouwens achter dat het apparaatje waarschijnlijk niet geschikt is voor mijn doeleinden, nog afgezien van de onbetrouwbare OCR. Hij heeft een ingebouwde datalogger maar de inhoud daarvan is niet makkelijk te exporteren naar bv. csv. Het is eerder de bedoeling dat de data direct uitgelezen wordt door een ander apparaat wat op de seriële poort is aangesloten, zoals bv. een computer of een 'echte logger'. Het seriële protocol wordt volledig beschreven in de documentatie, dus dat is daar duidelijk voor bedoeld.

Jammer, weer een optie die ik kan afkruisen.
Er zijn al diverse projecten beschreven die gewoon kijken naar het voorbij komen van het andersgekleurde vlakje op het laagste cijfer. Vaak is dat namelijk een zilveren vlakje, waarmee je een zeer betrouwbare meting kan maken.
Als je echt wilt tweaken zou je, als je OCR wilt toepassen, ook hier aan een smartphone kunnen denken. Tweedehandjes kosten vrijwel niks, er zit een camera op, en er is OCR software te vinden onder windows mobile. Zo had ik ooit een tooltje waarmee je een visitekaartje kon fotograferen, en dan maakte ie er direct een contactpersoon in het adressenboek van. En dat werkte verrassend goed.
Bijkomend voordeel is dan dat je gewoon een eigen progje kan bouwen wat doet wat jij wil. Bv wegschrijven van de data op een sdkaartje, in een csv file oid.

Maar goed. Hoog tweak gehalte. Denk niet dat je daarnaar op zoek bent. Ik zou het in jouw geval gewoon bij een tellertje houden, en als het echt duurzaam moet, gewoon naar de meterkast lopen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Sociaal kwetsbaren in woningen met laagste E-labels (open deur), private huursector notoir slecht (deur nog verder open).

Energiezuiniger woning - dan ogenschijnlijk energie onzuiniger gedrag?

VROM onderzoek. Als het al waar zal blijken te zijn verbaast het me niets meer. (Geldt natuurlijk [?] niet voor bezoekers van dit forum, maar dat is dan ook geen "doorsnee" van de NL bevolking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

windfreak schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:05:
Ik zit nog steeds in de zoekfase. Mijn systeem gaf gisteren nog steeds een lager rendement dan ik zou verwachten. Het maximale vermogen was rond 1500/1600 Watt waar ik 1900/2000 Watt zou verwachtenb. Ik ga straks thuis even kijken of de zekering van mijn plus-pool aarding misschien niet door is. Mijn installateur dacht daaraan.

Weet iemand (wanneer het iets anders is dan de zekering) of je de spanning over 2 verschillende strings ook makkelijk kan controleren. Dan heb ik een indicatie of er in 1 van de 2 strings iets mis is. Waar moet ik op letten wanneer ik dit doe?

Mijn gemeentelijke subsidie (Overbetuwe) voor de zonnepanelen is nu ook binnen.

http://www.topspots.org/solar
Waaruit leidt je af dat je 1900/2000Watt kon verwachten? Dat is toch echt afhankelijk van de instraling. Je kan drie dingen doen voordat je allerlei apperatuur aan je panelen gaat aansluiten om te controleren of ze werken zoals ze behoren te werken
- simulatie software zien te bemachtigen die specifiek jou situatie kan nabootsen. Als je dan van je eigen system geen historische data hebt over een langer termijn dan heb je daar nog niet zoveel aan
- wachten tot je meer historische data hebt verzameld en dan vergelijken met systemen die geografisch bij je in de buurt liggen
- Siderea vragen om aan de hand van de instraling gegevens van een in de buurt zijnd weerstation te berekenen wat jou opbrengst had moeten zijn op een bepaalde dag.

Hou er rekening mee dat afwijkingen van +/- 5% heel gewoon kunnen zijn. Soms kan je zelfs het verschil in weer zien tussen een systeem wat aan de west kant van een plas met water ligt en een systeem wat 3 km verder aan de oost kant ligt.
Overigens ligt jou systeem op het WZW. Dat geeft zowiezo al een verminderde opbrengst van ongeveer 14% over de lange termijn.

Ik zou niet af gaan op één dag waarop de verwachting tegenviel.

[ Voor 5% gewijzigd door ZonneStroom op 06-03-2010 07:57 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.sat24.nl/frame.php?html=view&country=nl
@windfreak
volledige clear sky komt eraan met koude noorden wind,
goed moment om eens goed te kijken vandaag.
ik heb op dit moment al 342.2 watt ac uit 5 shell rsm95 panelen (oost - steca 500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier moet de zon nog even het hoekje om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:17
Hier staat hij ook alweer lekker te bakken op mijn oost installatie. Heerlijk. meer dan 650W AC output. Maart begint echt super.

*SPAM*

Overigens voor de liefhebbers, ik heb een nieuwe versie van jSunnyReports gereleased. zie http://www.familie-kleinm...yReports-1.1.0.0beta3.zip :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

1300W bij een paneel temperatuur van 6,4. Buiten temperatuur 2,4

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

engelbertus schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 17:27:
[...]

Je website ziet er goed uit.. en een hele berg PV heb je geinstalleerd..

wat ik me wel afvroeg, hoe doe je dat met die paginas waar je x10 kunt schakelen, of instellingen voor je verwarming kunt regelen, hoe beveilig je dat?

als ik ergens op klik krijg ik geen foutmelding of vraag om een wachtwoord... ?
Dank je!
Ik test in een cgi-script op $REMOTE_ADDR, alles wat lokaal is en enkele specifieke adressen hebben toegang. En als ik op vakantie ben email ik het IPadres met een bepaalde omschijving, waarna een 'maileater' dit ipadres toevoegt aan de lijst.
Je kunt het beste geen wachtwoorden vragen en foutmeldingen genereren, dat nodigt alleen maar uit tot...

Ik heb overigens vandaag de 3de Sunnyboy aangesloten voor de SPR300 panelen, voorheen zaten ze parallel aan de ASE300 panelen. Voorlopig lijkt hier het rendement van de SPR300 panelen ook veel lager ;(

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
TD-er schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 21:35:
- verliezen tussen productie tot de energie 'op de wielen' kwam is vergelijkbaar met de efficiëntie van een diesel motor.
- laadtijden zijn te lang
- oplaadpunten zijn er vrijwel niet
- accu-capaciteit en grootte zijn nog niet wat ze zouden moeten zijn.
- ontwikkeling van accu-technologie gaat niet voortvarend genoeg voor wat we nodig hebben wanneer er in 2020 zo'n 200'000 van die auto's zouden moeten rondrijden
- de elektrische auto zal de huidige auto niet snel vervangen, maar erbij komen.
Het meeste kan weerlegd worden en de mensen kijken maar weinig naar vorderingen bij bedrijfjes als EESTOR.
SpiceWorm schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:06:
Maar wat dacht je van een bloombox welke met 50% rendement electriciteit maakt...
Dat blijft grijze stroom. En als je heen en terug converteert is het nog maar 25% of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Wat een heerlijke blauwe dag vandaag. Tellertje 1 van de digitale ISKRA staat stil terwijl teller 3 de overproductie telt. Niet zo spectaculair als een ferraris meter, maar het werkt net zo goed. Ondertussen draait de wasmachine met gratis warmte uit de zonnecollector.

Mijn slecht lopende installatie van 1.1kwp met een oud model SB1100 bleef vaak heel dik 40% achter op m'n gridfit. Ik had momenten waar de gridfit 6300w/kwp opbrengst had en de SB1100 achterbleef met maar 350w/kwp. Vandaag zie ik met veel plezier hoe mijn nieuwe Steca's dik 10% beter lopen dan diezelfde gridfit.
Vooral met weinig zon werken de Steca's extreem veel beter dan de SB1100.

Ik weet niet meer wie het advies gaf de SB te vervangen maar bedankt :)

Ook een raar fenomeen dat string 1 van 3 x 190wp bij weinig zon sneller op gang komt en meer opbrengst heeft dan string 2. Maar bij veel zon is het net andersom. Dus de kleine pieken zijn kleiner en de grote pieken groter...

Ik heb trouwens het idee dat de nieuwe source van plugwise sneller update dan de oude. Vaak iedere paar seconde nu. Alleen is het bijwerken van de stats langzamer. Soms een kwartiertje wachten voor je iets ziet.

Nu eens kijken hoe ik de laatste 3.1 meter plat dak maximaal kan benutten deze zomer. Kan ik nu al panelen kopen en dan "ALS" ik subsidie 2010 krijg het factuur indienen ? Met de zonneboiler ging dat probleemloos.

En voor de Zeisters, € 500,- voor energiezuinige HR-ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
el jonco schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:43:
Het meeste kan weerlegd worden en de mensen kijken maar weinig naar vorderingen bij bedrijfjes als EESTOR.
Pas op met je focussen op high-tech ontwikkelingen.... de beperking zit niet alleen in de technologie maar vooral ook in schaalgrootte. Het is leuk dat er een nieuw type accu/condensator/whatever wordt ontwikkeld, maar die is volgend jaar om deze tijd niet in voldoende aantallen op de markt om grote aantallen betaalbare elektrische auto's op de weg te hebben.
Dat blijft grijze stroom. En als je heen en terug converteert is het nog maar 25% of minder.
Ook weer zoiets... er is niets maar dan ook niets onafhankelijks te lezen over die bloom box. Pas op met je rijk rekenen. Lowtechmagazine heeft er een aardig artikel over. Niet veel meer informatie maar wel dezelfde kritieken als ik: zonder verdere onafhankelijke informatie is het niet meer dan hype, hype en nog eens hype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wow, halftime en reeds 4,9 kWh (2,75 kWh/kWp) opgewekt. De zon staat bij ons nu (12.51) precies in het zuiden. Aan het eind van de middag hebben we nog wel wat schaduwprobleempjes in dit seizoen, maar het is veelbelovend. Live te volgen op www.zoninamsterdam.nl onder opbrengst. Ook de zonneboiler staat al weer boven de 50 graden. We gaan maar even een was in de machine doen.

Er is maar één nadeel aan dit mooie weer, ik heb nog een flowmeter liggen om in het zonneboilercircuit te maken, maar dat betekent aftappen en geen productie.

[ Voor 17% gewijzigd door ericplan op 06-03-2010 13:08 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Klopt, maar voor die 5x dat je per jaar meer dan 100 km in een ruk rijdt. Bij 10.000 km zou dat bijv. 5x 200 km zijn, dus 1000 km. Dat is dan nog steeds 90% volledig electrisch rijden.
En als je heen en terug converteert is het nog maar 25% of minder.
Je kan alleen electriciteit maken met een of ander waterstof houdend gas / vloeistof, niet andersom.
JeroenH schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 12:32:
Pas op met je focussen op high-tech ontwikkelingen.... de beperking zit niet alleen in de technologie maar vooral ook in schaalgrootte. Het is leuk dat er een nieuw type accu/condensator/whatever wordt ontwikkeld, maar die is volgend jaar om deze tijd niet in voldoende aantallen op de markt om grote aantallen betaalbare elektrische auto's op de weg te hebben.

[...]

Ook weer zoiets... er is niets maar dan ook niets onafhankelijks te lezen over die bloom box. Pas op met je rijk rekenen. Lowtechmagazine heeft er een aardig artikel over. Niet veel meer informatie maar wel dezelfde kritieken als ik: zonder verdere onafhankelijke informatie is het niet meer dan hype, hype en nog eens hype.
Ik vind het ding ook alleen geschikt voor stap 3 van de trias energetica: wanneer je alles bespaard hebt wat er te besparen valt, na zoveel mogelijk duurzame opwek, en pas dan dit soort oplossingen gebruiken.
Als we zo'n apparaat gewoon, nu gaan gebruiken in onzuinige gebouwen, met onzuinige auto's schiet het niet op, dan is het 0,0 duurzaam. We kunnen nooit voldoende biobrandstof maken om die brandstofcellen aan de gang te houden, met ons huidige energieverbruik.

Een rekenvoorbeeldje met een passiefhuis, warmtepomp en een brandstofcel.
Passiefhuizen hebben minder dan 15 kwh/ m2 per jaar aan warmtevraag. Voor een huis van 150 m2 is dat 2250 kwh thermisch. Opgewekt met een bodemwarmtepomp (met bijv. een co2 bron) en een COP van >6 (kan omdat de opvoertemperatuur slechts 25c hoeft te zijn, terwijl een bodembron met een beetje geluk 12c blijft) geeft 375 kwh electrisch verbruik.

Verdelen we deze 2250 kwh over 1600 graaddagen (van de 4 koudste maanden) kom je op 1,4 kwh th / graaddag. De laatste 4 weken van december waren gemiddeld goed voor 120 graaddagen.
Dan heb je voor een week stoken dus 120*1.4 = 168 kwh th nodig om een week je huis te verwarmen.

Daarnaast heb je nog gewoon electrisch verbruik, zeg een 4 kwh el./ dag. 4 kwh el * 7 = 28 kwh.
Daarvoor is +/- 5 liter biobrandstof benodigd. Ook wordt er dan een 25 kwh thermisch opgewekt. Overgebleven warmtevraag is 168-25 = 143 kwh th. 143 / 35 = 4 liter biobrandstof.

Om dus in het meest extreme geval, geen wind en gemiddeld -1c buitentemperatuur kun je dus volstaan met een 9 liter biobrandstof.

Nemen we er een electrische auto bij, welke (om diezelfde windloze periode) een lege accu heeft en dus ook op een brandstofcel moet rijden. 100 wh /km, 10 kwh/ liter brandstof, brandstofcel efficiency: 50%. Dan rijdt je 50 km op een liter.

Ik schat zo in dat voor elk huishouden in NL 10 of 20 liter biobrandstof per jaar produceren te doen is. (een hectare algen geeft zo'n 20.000 liter biodiesel, dus 1/1000zendste hectare geeft 20 liter. Dat is 10 m2 per huishouden).
Nederland heeft op dit moment in totaal 2,3 miljoen hectare landbouwgrond. Met 7 miljoen huishoudens en 1000 huishoudens per hectare geeft dat 7000 hectare. Dat is 0,3 % van het huidige landbouwareaal wat gebruikt moet worden voor biodiesel. Wat we uiteraard hard nodig is wanneer we geen kunstmest meer hebben omdat het aardgas op is. Ook wat dat betreft woon ik dan liever buiten de stad, je hebt ruimte om je eigen eten te verbouwen.

[ Voor 13% gewijzigd door SpiceWorm op 06-03-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zonnig vandaag, en dus tijd om een onzinnig filmpje te maken:

http://www.youtube.com/watch?v=GyO-_K2Xv58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Tijd voor een klein feestje, vandaag mijn persoonlijke record verbroken *O*
Voor het eerst meer dan 1kwh in een uur en dat met een omvormer die 10% minder kan leveren.

En er zit zeker 1.1kwh per uur in als de zon straks wat hoger staat.
Het vorige record stond op 0.925kwh per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 13:18:
waarom is er verschil tussen de panelen voor wat betreft aarding, en wat is dan het evrschil tbv de omvormer...
zie (duitstalig) technisch artikel van SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sprokkie
die 18c cv onderwaarde temperatuur rocks, de hele dag draait de zon cv al,
(logisch bijverschijnsel : kouder dan 18c word het niet in huis)
en de ketel slaat niet aan, let wel dat je de brainq nooit een halve graad hoger zet (geen vraag creeren)
inmiddels heb ik zo in stapjes de temperatuur verhoogd naar 21,5c huiskamer,
en is de cv retour gestegen naar 36,4 c

ik was altijd nogal gefocussed op warmwater en de maximale temperatuur,
maar warmte afromen in de cv bespaart veel meer (denk ik hoop ik)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 16:48:
@sprokkie
en de ketel slaat niet aan, let wel dat je de brainq nooit een halve graad hoger zet (geen vraag creeren)

@EricPVT: tijd om een best-seller (boek) te gaan schrijven: "Me and my Qsolar" :)
met alle do's dont's en reminders, wedden dat er gretig aftrek van vinden zal!! 8)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb gisteren (eindelijk) net voor de regen- en hagelbuien losbarstten mijn 700Wp op het schuurdak (oost) weten te monteren en de Steca500 via een kWh meter maar even in het stopcontact geduwd.

De meter in de meterkast draaide tot mijn verbazing vandaag al heel wat uurtjes (langzaam) terug, soms leek het wel een twijfelaartje en ging de schijf afhankelijk van de bewolking naar rechts of naar links 8) 8)

De kWh meter geeft de 1ste dag 1,2kWh aan opbrengst. Is dat netjes? Ik heb nl. geen idee :?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 17:25:
Ik heb gisteren (eindelijk) net voor de regen- en hagelbuien losbarstten mijn 700Wp op het schuurdak (oost) weten te monteren en de Steca500 via een kWh meter maar even in het stopcontact geduwd.

De meter in de meterkast draaide tot mijn verbazing vandaag al heel wat uurtjes (langzaam) terug, soms leek het wel een twijfelaartje en ging de schijf afhankelijk van de bewolking naar rechts of naar links 8) 8)

De kWh meter geeft de 1ste dag 1,2kWh aan opbrengst. Is dat netjes? Ik heb nl. geen idee :?
Klinkt mij goed in de oren hoor :D, zeker als ze niet optimaal liggen, dan lijkt me dat voor begin maart een prima opbrengst... ik heb ook nog veel schaduw nu... vandaag met 1600 watt 2.36 Khw gemaakt, dus ... Ik denk ... gaat prima daar warrior..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 12:58:
Wow, halftime en reeds 4,9 kWh (2,75 kWh/kWp) opgewekt. De zon staat bij ons nu (12.51) precies in het zuiden. Aan het eind van de middag hebben we nog wel wat schaduwprobleempjes in dit seizoen, maar het is veelbelovend. Live te volgen op www.zoninamsterdam.nl onder opbrengst.
Wat heb je toch een bloedmooie data presentatie ericplan. _/-\o_

zonnigtype is best wel jaloers...

(net een volledig handgemaakte totale refresh van alle grafieken op zijn site gedaan, dat was wel effe wat muisschuiverij en tikwerk, zeg maar van het ambachtelijke type wat gaat verdwijnen... (8> )

5,55 kWh vandaag, prachtige dag: 4,49 kWh/kWp. Beste paneeltjes: 4,69 kWh/kWp.

Soppen geblazen weer. Dat u allen mee mogen soppen, de komende maanden!

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 06-03-2010 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 18:09:
[...]

Dank je, de score is vandaag blijven steken op 9,05 kWh wat overeenkomt met 5,0 kWh/kWp. Voor morgen voorspellen ze hetzelfde fraaie weer :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
[...]

(net een volledig handgemaakte totale refresh van alle grafieken op zijn site gedaan, dat was wel effe wat muisschuiverij en tikwerk, zeg maar van het ambachtelijke type wat gaat verdwijnen... (8> )

4.68 kw/kwp hier en een flink boilertje met warm water.
Ik sluit me aan bij jouw voorstel

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/4ka9er.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O-)

Hoeveel m3 gas verbruik je voor warmwater per week?
En hoeveel voor verwarming?
Daarbij komt het voordeel dat je de boiler sneller leeg trekt en dat je daags erna weer lekker laag kunt starten ,en dus eerder op de dag.
Zelfs kun je stellen dat in de winter de zonneboiler waarschijnlijk beter werkt met verwarmingsondersteuning dan voor de warmwaterbereiding vanwege LTV

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

glambalk schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 07:34:
[...]

Hou er rekening mee dat afwijkingen van +/- 5% heel gewoon kunnen zijn. Soms kan je zelfs het verschil in weer zien tussen een systeem wat aan de west kant van een plas met water ligt en een systeem wat 3 km verder aan de oost kant ligt.
Overigens ligt jou systeem op het WZW. Dat geeft zowiezo al een verminderde opbrengst van ongeveer 14% over de lange termijn.

Ik zou niet af gaan op één dag waarop de verwachting tegenviel.
Ik ben ook niet over een nacht ijs gegaan hoor. Ik heb mijn gegevens vergeleken met mijn maximale output vorig jaar met dezelfde zonnestand. Ook heb ik instralingsdata van Wageningen bekeken. Daarnaast gaat het niet om een verschil van 5%, maar om een verschil van 20-30%. Vorig jaar had ik in oktober 2200 Watt bereikt bij gelijke instraling, hogere temperatuur. Nu maximaal 1700 Watt. Overigens kwam ik toen op ongeveer elke zonnige dag wel rond de 1950 watt maximaal uit.
Ook heb ik de gegevens met gelijke systemen (ook WZW, rond 35 graden helling en niet ver hiervandaan) vergeleken.
Ik heb nu overigens een heel sterk vermoeden dat het toch de aarding van de pluspool die mis is. Ik laat nog weten wat het is.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb werkelijk geen idee, maar warmwater is nog geen 5% van mijn warmwater gasverbruik per jaar
ik heb geen idee omdat ik nogal vaak de parameters verander, maar hoe dan ook de instellingen zijn al beter dan goed, de rest is echt tweaken tot de laatste druppel.

ik begin inmiddels wel duidelijk wat te zien, en dat is toch een beetje geld,
ik heb nu al dik 2 jaar hotfills, en wilde eigenlijk terug naar stroom vanwege het overschot hier,
maar als je bedenkt dat :
2x wassen in de machine 4kwh
1x afwasmachine 3kwh
=7kwh verbruikt (7x25 cent 1,75)
en dat 1 m3 gas wat redelijk schoon verbrand tov kolenstroom 7kwh warmte aan boord heeft in de zonneboiler, dan ben je toch wel helemaal van de pot gerukt als je gewoon op stroom doorwast, het is gewoon 8x zo duur; gaat de zon schijnen, stopt het gas als vanzelf met verwarmen.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kreeg net een mailtje.
Over verspilling gesproken.
http://www.zonpower.nl/wo.../De-poort-naar-de-HEL.pps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dankje sunhacker, ik had die al eerder gezien, hij maakt deel uit van gasalarm hier,
als het fout gaat met de gasopslag 1km van mijn huis, gebeurt dat dus, maar kan ook door piekgas vraag onstaan bij een aardbeving.(inzakken gasbel en bodem)
nu heb ik hem in ieder geval niet gepost ;-) en zijn de mensen geinformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sprokkie

Ik heb die onderwaarde ook op 18 graden staan.
Ik zit nog een beetje te experimenteren met de retourwater temperatuur.
Doordat ik niet met de ruimtevoeler van de brainq stook, maar met de thermostaatkranen,
zodat ik per vertek de temp kan regelen en als een van de dochters op de kamer gaat zitten om te leren oid, hoeft niet het hele huis warm, maar alleen die slaapkamer.

Er is een klein circuitje waar de pomp van de cv kan blijven circuleren, die buizen zijn nog ongeisoleerd
ik heb het vermoeden dat als ik isoleer, de fluctuatie van de retourwater temperatuur minder zal zijn en de qsolar beter te tweaken zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Zooo,

een paar minuten geleden een extra aardkabel tussen pluspool zonnepanelen en aarde aangesloten. Dat zou de oplossing moeten zijn van de achterblijvende opbrengsten van onze zonnepanelen. Geen idee hoeveel stroom daardoorheen zal gaan. Mag natuurlijk niet veel zijn. Ik ben benieuwd morgen.

[ Voor 15% gewijzigd door windfreak op 06-03-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 20:16:
[...]

O-)

Daarbij komt het voordeel dat je de boiler sneller leeg trekt en dat je daags erna weer lekker laag kunt starten ,en dus eerder op de dag.
Zelfs kun je stellen dat in de winter de zonneboiler waarschijnlijk beter werkt met verwarmingsondersteuning dan voor de warmwaterbereiding vanwege LTV
Deze week heb ik de CV-installatie 2x met handbediende kleppen op de zonneboiler (300l + heatpipes) aangesloten om zo ons huis te verwarmen. Welliswaar een beetje amateuristisch, maar vanmiddag met 0,5 kuub gas 5,5 uur het huis op temperatuur gehouden met een klasieke cv-radiatorinstallatie. Afgelopen woensdagavond in 6 uur tijd slechts 1,1 kuub gas gebruikt (incl. koken, 1x douche en hotfilwas). Met een gemiddeld dagverbruik van 6 kuub gas per dag in februari lijkt het huis verwarmen door het zonnetje een hoger rendement te hebben dan de zonneboiler in dit seizoen alleen voor warmwaterbereiding te gebruiken. Ik hoop dat er nog een paar mooie zonnige koude dagen volgen om wat verschillende metingen uit te voeren om te beoordelen of het automatiseren van de aansturing zin heeft (en misschien Jaga ltv radiatoren toe te passen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik krijg de jaga radiatoren over een week, dan gaat de cv ondersteuning ook aangesloten worden. Ik zie wel dat er veel warmte overblijft op dit soort dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu is maart ook wel erg goed begonnen en ziet het er voor de komende dagen ook niet slecht uit.
Heb nu in 6 dagen al 193kWh binnen, bijna hetzelfde als de hele maand februari (198kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soppen? Liever niet, dat impliceert toch flink wat regen?
Hier vandaag 8.3kWh op het 1800Wp systeem, dus 4.61 kWh/kWp
Kunnen we niet een kortere eenheid gaan gebruiken, bijvoorbeeld kWh(N) of Wh/Wp of Jn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Waar januari nog bijna continu lage opbrengsten uit de zon geeft met zeer lage spreiding tussen de jaren (hier uiteraard slechts elektra), zijn februari en maart 2 maanden met juist een aanzienlijke spreiding in de gerealiseerde opbrengst. Heeft te maken met de snel rijzende zon en, sterk afhankelijk wat voor weertype in die maanden, forse spreiding gevend. Drie exemplaren voor onze oudste 4 93 Wp zonnepaneeltjes, cumulerende energieopbrengsten (fictieve reset begin van de maand, maart 2010 nog niet ingevuld):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Yearly_overviews/Meter_readings/CMSM93Wp_jan.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Yearly_overviews/Meter_readings/CMSM93Wp_feb.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Yearly_overviews/Meter_readings/CMSM93Wp_mar.gif

Let op laatste grafiek: sneeuwbedekking eerste dagen van maart in 2005!

Interactieve grafiek met alle maanden zie hier.

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 06-03-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aarde van de panelen, voor dat ik alle posts weer moet door lezen.

wel of niet noodzakelijk ?
dat pdfje van sma werdt het voor mij niet duidelijker van.

Ik heb titan 190wp panelen, een sunnyboy 1100 (zonder display)
Moet ik die dan aarden ?

Als je de positieve aansluiting aard, kan dat bij de sunnyboy ?
Gewoon een draad naar de aarde van de 230V groep ?
Mijn panelen leveren nog lang nie zoveel als dat ik lees bij anderen ze liggen dan wel oost georinteerd en ik schat zo de hoek iets van 30graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:07:
Aarde van de panelen, voor dat ik alle posts weer moet door lezen.

wel of niet noodzakelijk ?

Moet ik die dan aarden ?

Mijn panelen leveren nog lang nie zoveel als dat ik lees bij anderen ze liggen dan we oost georinteerd en ik schat zo de hoek iets van 30graden.
Titan modules uit India? Van Herberg PV weet ik dat hij problemen heeft gehad met (mogelijk) oplading, die panelen hebben/hadden Sunpower cellen "van de verkeerde soort" (paar jaar geleden, probleem is inmiddels al lang opgelost, alleen weet ik niet hoe de Indiase producent dat probleem heeft getackled). Hoe lang geleden heb je die dingen gekocht?

http://www.herbergpv.nl/?p=423

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:13:
[...]

Titan modules uit India? Van Herberg PV weet ik dat hij problemen heeft gehad met (mogelijk) oplading, die panelen hebben/hadden Sunpower cellen "van de verkeerde soort" (paar jaar geleden, probleem is inmiddels al lang opgelost, alleen weet ik niet hoe de Indiase producent dat probleem heeft getackled). Hoe lang geleden heb je die dingen gekocht?

http://www.herbergpv.nl/?p=423
Vorig jaar zomer, waren tweedehandse.
Dat verhaal van herbert pv ging over 160wp panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windfreak schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 21:40:
Zooo,

een paar minuten geleden een extra aardkabel tussen pluspool zonnepanelen en aarde aangesloten. Dat zou de oplossing moeten zijn van de achterblijvende opbrengsten van onze zonnepanelen. Geen idee hoeveel stroom daardoorheen zal gaan. Mag natuurlijk niet veel zijn. Ik ben benieuwd morgen.
Hoe heb je dat gedaan ?
gewoon naar de aarde van de 230V groep ?

je zou er een schakelaar tussen kunnen zetten, om het verschil te kunnen zien.

Ik ben benieuwd of het helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:15:
[...]

Je hebt nieuw gekocht denk ik met een raar oud model SB1100 waar weinig over te vinden is.
Deze set bleef bij mij ook 30 a 40% achter bij een goede set. Lees m'n post maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:15:
[...]

Ja, en? Modulefabrikanten hebben hele series modules in portefeuille, allemaal van hetzelfde fabrikaat. Dus als er problemen met 160 Wp modules waren, kan het best zijn dat vergelijkbare problemen met de 190 Wp exemplaren zouden zijn opgetreden. Uitsluiten zou ik het zeker niet...

Staat er ergens op het etiket dat er Sunpower cellen zijn gebruikt? Ik vermoed van niet, want er wordt niet (meer?) gerept van Sunpower als leverancier op de site. Kan effe geen datasheets downloaden, gaat iets mis daar (of hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:25:
[...]

Je hebt nieuw gekocht denk ik met een raar oud model SB1100 waar weinig over te vinden is.
Deze set blijft een 30 a 40% achter bij een goede set. Lees m'n post maar.
De panelen waren tweedehands, de SB11000 was nieuw, maar wel een oud model, grijs deksel.
Info over dit apparaat was wel te vinden bij SMA.

welke post van jou bedoel je ?
dit forum zoekt nog lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mijn panelen leveren nog lang nie zoveel als dat ik lees bij anderen ze liggen dan wel oost georinteerd en ik schat zo de hoek iets van 30graden.
Als ik de diverse opbrengsten bekijk da zitten de meesten rond of boven de 4.5kWh/kWp, ook doegenen op een westelijke orientatie. Die van mij op oost (hoek van nog geen 20graden gok ik) komen op hun 1ste dag dus op 1,8kWh/kWp, nog niet eens de helft dus :(

Geen idee of dit met de orientatie etc. te maken heeft. Door de lage zon nog wel aardig wat last van bomen en daken vóór 10u en nà 15u.

Ik heb geen speciale dingen met aarding ofzo uitgevoerd: panelen (SolarKing) zitten op Steca500 die zelf wel in een geaard stopcontact zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:31:
[...]

Ja, en? Modulefabrikanten hebben hele series modules in portefeuille, allemaal van hetzelfde fabrikaat. Dus als er problemen met 160 Wp modules waren, kan het best zijn dat vergelijkbare problemen met de 190 Wp exemplaren zouden zijn opgetreden. Uitsluiten zou ik het zeker niet...

Staat er ergens op het etiket dat er Sunpower cellen zijn gebruikt? Ik vermoed van niet, want er wordt niet (meer?) gerept van Sunpower als leverancier op de site. Kan effe geen datasheets downloaden, gaat iets mis daar (of hier).
Toen ik de panelen ging aanschaffen heb ik dit verhaal van herbergpv overlegd met die verkoper.
Hij verzekerde me dat deze panelen dat niet hadden, hij had ze zelf ook liggen op zijn dak.
natuurlijk kan het zo zijn dat deze panelen er last van hebben, maar dan zou met aarde dit toch getackeld moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:34:
[...]

Als ik de diverse opbrengsten bekijk da zitten de meesten rond of boven de 4.5kWh/kWp, ook doegenen op een westelijke orientatie. Die van mij op oost (hoek van nog geen 20graden gok ik) komen op hun 1ste dag dus op 1,8kWh/kWp, nog niet eens de helft dus :(

Geen idee of dit met de orientatie etc. te maken heeft. Door de lage zon nog wel aardig wat last van bomen en daken vóór 10u en nà 15u.

Ik heb geen speciale dingen met aarding ofzo uitgevoerd: panelen (SolarKing) zitten op Steca500 die zelf wel in een geaard stopcontact zit...
Hoe bereken je die kwh/kwp verhouding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 21:41:
[...]

Deze week heb ik de CV-installatie 2x met handbediende kleppen op de zonneboiler (300l + heatpipes) aangesloten om zo ons huis te verwarmen. Welliswaar een beetje amateuristisch, maar vanmiddag met 0,5 kuub gas 5,5 uur het huis op temperatuur gehouden met een klasieke cv-radiatorinstallatie. Afgelopen woensdagavond in 6 uur tijd slechts 1,1 kuub gas gebruikt (incl. koken, 1x douche en hotfilwas). Met een gemiddeld dagverbruik van 6 kuub gas per dag in februari lijkt het huis verwarmen door het zonnetje een hoger rendement te hebben dan de zonneboiler in dit seizoen alleen voor warmwaterbereiding te gebruiken. Ik hoop dat er nog een paar mooie zonnige koude dagen volgen om wat verschillende metingen uit te voeren om te beoordelen of het automatiseren van de aansturing zin heeft (en misschien Jaga ltv radiatoren toe te passen).
Zonder jaga werkt het ook prima hoor, alleen wel ff een automatische klep maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:39:
[...]

Hoe bereken je die kwh/kwp verhouding ?
kWh is totale opwek aan AC zijde: aflezing bij voorkeur als je die hebt met geijkte meter, maar vaak is een Voltcraft, inverter logger ook goed (echter geen geijkte meetinstrumenten).

kWp = nominaal STC vermogen van de zonnepanelen. Liefst: de STICKER waarde, of beter nog: de FLASHDATA die eigenlijk altijd bijgeleverd zou moeten worden. STC vermogens van alle modules bij elkaar optellen, en je hebt het totale nominale vermogen (DC) van je installatie.

En dan delen maar, evt. met de op zonnestroom (of kunstlicht stroom) lopende zakjapanner... :*) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welliswaar een beetje amateuristisch, maar vanmiddag met
helemaal niet hoor, ik heb zogenaamd alles automatisch maar ik ben het helemaal niet eens met de beslissingen, ik heb gewoon de driewegklep dc stekker om 15:00 uur losgetrokken,
zodat hij bleef doorlopen tot de zon onder was , das dus ook handmatig....
amateuristich is meer een stoomwolk boven je huis, zon-warme dakpannen en vlammen in een ketel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:20:
[...]

Hoe heb je dat gedaan ?
gewoon naar de aarde van de 230V groep ?

je zou er een schakelaar tussen kunnen zetten, om het verschil te kunnen zien.

Ik ben benieuwd of het helpt
Hier:
http://www.topspots.org/temp/freischaltbox_offen.jpg
Is de schakeling te zien nog voordat ik de ontbrekende aarde heb aangesloten. De pluspolen van de Sunpower panelen zitten eerst aan een zekering gekoppeld (600V, 1Ampere ,zie omcirkeling). Vanaf die zekering ontbrak nog een aardkabel. Die heb ik inderdaad aan de aarde van de 230V groep gekoppeld. En morgen bakken maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe denk je dat ik het nu eindelijk een beetje heb lopen?
Door proberen, veranderen, weer veranderen, meten, meten en meten.
En het kan nog steeds beter.

Voor mij blijft er 1 belangrijk punt en dat is warmteverlies.
Het oude gedeelte van het huis met ongeisoleerde spouwmuur verliest veel te veel warmte.
Daarom overweeg ik ook sterk spouwmuurisolatie toe te passen.
Daarmee heeft de muur een Rc van 3,0 en is het verlies aanzienlijk minder.
Heb al een bedrijf op bezoek gehad, kosten volgens offerte ca €2500 voor 123m2 netto.
Wat er niet uit gaat aan warmte, hoeft er ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik me voorstellen. Welk model panelen heb je?
Heb je Back-contact panelen of zie je contact-strips aan de voorkant over de cellen lopen? Bij de Back-Contact panelen kan aarding noodzakelijk zijn voor je optimale rendement. Dat negatieve effect wordt pas na verloop van tijd (weken/maanden?) zichtbaar maar zou omkeerbaar moeten zijn.
Moet ik die dan aarden ?
Aarding kan je doen
- voor de veiligheid,
- soms nuttig voor de opbrengst
- verlengt soms de levensduur van de panelen (sommige soorten dunne film)
Oh ja, aarding van de frames (randen van de panelen) is wat anders dan (een van) de stroom-draden te aarden.
Mijn panelen leveren nog lang niet zoveel als dat ik lees bij anderen ze liggen dan wel oost georinteerd en ik schat zo de hoek iets van 30graden.
Model SB 1100, geen TL-versie dus?
En hoe oostelijk is dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:48:
[...]

kWh is totale opwek aan AC zijde: aflezing bij voorkeur als je die hebt met geijkte meter, maar vaak is een Voltcraft, inverter logger ook goed (echter geen geijkte meetinstrumenten).

kWp = nominaal STC vermogen van de zonnepanelen. Liefst: de STICKER waarde, of beter nog: de FLASHDATA die eigenlijk altijd bijgeleverd zou moeten worden. STC vermogens van alle modules bij elkaar optellen, en je hebt het totale nominale vermogen (DC) van je installatie.

En dan delen maar, evt. met de op zonnestroom (of kunstlicht stroom) lopende zakjapanner... :*) 8)
als ik dat uitreken, en ik zag net op sunnyportal dezelfde waardes kom ik op 0,9
al een paar dagen op rij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:10:
[...]

als ik dat uitreken, en ik zag net op sunnyportal dezelfde waardes kom ik op 0,9
al een paar dagen op rij
:?

Diverse mensen zitten hier de laatste dagen dik over de 4-4,5 kWh/kWp aan productie. Per DAG.

Dus ik kan dat "0,9 al een paar dagen op rij" niet rijmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:10:
al een paar dagen op rij
Volgens mij bedoel je het maximaal waargenomen vermogen Pmax (AC).
Bij vrijwel zuid en op 35 graden kom ik vandaag om ca 12:20 op een topwaarde van 0.89. Mensen met iets steilere helingen zullen nu nog iets hoger moeten kunnen scoren, mits ze wel behoorlijk zuidwaards zijn gericht.
Volgens mij hadden we vandaag in het gehele land vergelijkbare zonnekracht zo midden op de dag (zonder de bewolkte momenten dan)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Woodski schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 12:25:
Wat een heerlijke blauwe dag vandaag. Tellertje 1 van de digitale ISKRA staat stil terwijl teller 3 de overproductie telt. Niet zo spectaculair als een ferraris meter, maar het werkt net zo goed. Ondertussen draait de wasmachine met gratis warmte uit de zonnecollector.

Mijn slecht lopende installatie van 1.1kwp met een oud model SB1100 bleef vaak heel dik 40% achter op m'n gridfit. Ik had momenten waar de gridfit 6300w/kwp opbrengst had en de SB1100 achterbleef met maar 350w/kwp. Vandaag zie ik met veel plezier hoe mijn nieuwe Steca's dik 10% beter lopen dan diezelfde gridfit.
Vooral met weinig zon werken de Steca's extreem veel beter dan de SB1100.

Ik weet niet meer wie het advies gaf de SB te vervangen maar bedankt :)
Die vervanging van je SB1100 naar 2 x Steca 500 had ik je aangeraden. De Steca 500 wordt nogal eens onderschat terwijl het een prachtige rendement geeft, veel beter dan Soladin600, Gridfit, SMA 700/1100/1700/2500 of welk ander kleine omvormer.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:19:
[...]

Bij vrijwel zuid en op 35 graden kom ik vandaag op een topwaarde van 0.89. Mensen met iets steilere helingen zullen nu nog iets hoger moeten kunnen scoren, mits ze wel behoorlijk zuidwaards zijn gericht.
Volgens mij hadden we vandaag in het gehele land vergelijkbare zonnekracht zo midden op de dag (zonder de bewolkte momenten dan)
Jullie hebben het hier dus over het genormeerde actuele door de omvormer afgegeven momentane VERMOGEN, en niet de genormeerde "energieproductie".

Ik had het over het laatste, jullie blijkbaar over het eerste. Bij ons komt er af en toe iets van 950 Watt AC vermogen (momentaan) uit het 1,236 kWp systeem, dus een schamele 0,77 Watt (AC)/Wp (DC nominaal). Komt o.a. door kabelverliezen en door relatief slechte rendement van de individuele OK4 omvormertjes.

Maar dat zijn pieken. Veel belangrijker is de energieopbrengst. Pieken heb je meestal niet zoveel aan. Leuk is het zeker om de installatie momentaan te zien pieken. Vooral bij nieuwe installaties kan dat fors uitpakken. Maar ja, ik heb dan ook al 10 jaar oude paneeltjes die al heel wat zonlicht hebben gezien en misschien ook wat "sleets" raken... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:26:
Veel belangrijker is de energieopbrengst.
Nog veel belangrijker is de lange-termijnopbrengst. Ik zie mensen zich na zes dagen zonnig weer al zorgen maken over hun opbrengst. Dat is niet gek, datzelfde had ik in juni 2006 ook, maar geloof me, het is niet nodig. Kijk na een jaar eens naar de totaalopbrengst, pas dan is iets zinvols te zeggen over of de installatie 'het goed doet'. Vergelijken met een uitstekende bron als Siderea is nuttig, maar zonnestroominstallaties werken over het algemeen prima zonder toezicht.

Monitoren, meten en mooie grafiekjes maken is natuurlijk prima, maar zorg dat je het voor de lol doet. Geen stress :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:17:
[...]

:?

Diverse mensen zitten hier de laatste dagen dik over de 4-4,5 kWh/kWp aan productie. Per DAG.

Dus ik kan dat "0,9 al een paar dagen op rij" niet rijmen...
Nee ik ook niet, panelen liggen oost, hoek mischien eens nameten
ligt wel redelijk vlak, ben net even met paintshop lijntjes aan het trekken geweest in een foto van de knikkap
de panelen liggen op 60 graden dakhelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:24:
[...]

Die vervanging van je SB1100 naar 2 x Steca 500 had ik je aangeraden. De Steca 500 wordt nogal eens onderschat terwijl het een prachtige rendement geeft, veel beter dan Soladin600, Gridfit, SMA 700/1100/1700/2500 of welk ander kleine omvormer.
Die steca dingen kan je die ook remote uitlezen ?
Nu lees ik met sunnydatacontrol de sb1100 realtime uit en gooi die info naar sunny portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:19:
[...]

Volgens mij bedoel je het maximaal waargenomen vermogen Pmax (AC).
Bij vrijwel zuid en op 35 graden kom ik vandaag om ca 12:20 op een topwaarde van 0.89. Mensen met iets steilere helingen zullen nu nog iets hoger moeten kunnen scoren, mits ze wel behoorlijk zuidwaards zijn gericht.
Nee pmax was zo rond de 300watt dit was echt kwh\kwp
heb perdag 1kwh opbrengst

De 4 collectoren van de Qsolar doen het aanzienlijk beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:04:
[...]

Kan ik me voorstellen. Welk model panelen heb je?
Heb je Back-contact panelen of zie je contact-strips aan de voorkant over de cellen lopen? Bij de Back-Contact panelen kan aarding noodzakelijk zijn voor je optimale rendement. Dat negatieve effect wordt pas na verloop van tijd (weken/maanden?) zichtbaar maar zou omkeerbaar moeten zijn.
Met de contact strippen aan de achterzijde.
Aarding kan je doen
- voor de veiligheid,
- soms nuttig voor de opbrengst
- verlengt soms de levensduur van de panelen (sommige soorten dunne film)
Oh ja, aarding van de frames (randen van de panelen) is wat anders dan (een van) de stroom-draden te aarden.
Frame is ongeaard, panelen ook, stroomdraden ook
Model SB 1100, geen TL-versie dus?
En hoe oostelijk is dat?
Een SB1100 kan best TL of E zijn, geen idee geen display er op grijze deksel
ongeveer op 95 graden liggen de panelen, (90 graden is pal oost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:26:
Jullie hebben het hier dus over het genormeerde actuele door de omvormer afgegeven momentane VERMOGEN, en niet de genormeerde "energieproductie".
Maar dat zijn pieken.
Weet ik, maar je kunt (bij goede monitoring) op de top van de dag systeem-rendementen onderling veel beter vergelijken.
Veel belangrijker is de energieopbrengst. Pieken heb je meestal niet zoveel aan. Leuk is het zeker om de installatie momentaan te zien pieken. Vooral bij nieuwe installaties kan dat fors uitpakken.
Belangrijk is hier wat anders: tuurlijk, het gaat uiteindelijk om de opbrengsten. Maar onderling vergelijken kan alleen
- als beide partijen de gehele dag een wolkenloze hemel hebben gehad
- als beide partijen exact evenveel (dus geen) last hebben gehad van schaduw
- of anders na verloop van maanden in de veonderstelling dat alle verschillen zich over de tijd wel zullen uitmiddelen. Moeilijk/kleine kans dus om onderling te vergelijken op basis van opbrengsten.

Ik heb hier 2 deelsystemen die van seconde tot seconde te vergelijken zijn, inclusief de schaduw van de ene rij panelen op de andere. Ook bij wolkenpartijen gaat dit goed op. Ook sluier-bewolkings effecten zijn goed zichtbaar en verklaarbaar (en dus in te schatten hoe sterk dit effect is) Vergelijken van opbrengsten met iemand op een iets andere locatie zal fors mank lopen. Maar als je allebei je top v/d dag redelijk goed kunt bepalen (geen korte pieken dus, dus ook niet vlak voor/na wolken), heb je zeer goed vergelijkingsmateriaal. Vandaar dat die PmaxN van 0.9 in een goed gedimensioneerd systeem voor vandaag een goede prestatierichtlijn zou kunnen zijn, mogelijk nog heel ietsje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die PmaxN lijkt verdacht veel op mijn stralingssensor die vandaag een max piek van 929 watt /m2 heeft gemeten om 12.33uur

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:37:
[...]

Die steca dingen kan je die ook remote uitlezen ?
Nu lees ik met sunnydatacontrol de sb1100 realtime uit en gooi die info naar sunny portal.
Je kunt Steca niet zo rechtstreeks uitlezen maar je kan er natuurlijk wel een plugwise setje tussen zetten.
Kleinste startersetje is met 2 pluggen, goed voor 2 x Steca500. Hoger rendement en 2 gescheiden systeempjes die je met elkaar kan vergelijken en onafhankelijk van elkaar werken. Handig als je misschien ook nog last hebt van deel schaduw.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 00:07:
Die PmaxN lijkt verdacht veel op mijn stralingssensor die vandaag een max piek van 929 watt /m2 heeft gemeten om 12.33uur
Te mooi om waar te zijn maar W/m2 is toch net ietsje anders dan W/Wp. En je hebt nog je omzetter verliezen van 5-10% en misschien nog 1-2% kabel verliezen. Toch houdt het e.e.a. wel verband met elkaar maar hoe precies....
edit: Nee natuurlijk gaat dit wel op. Je panelen worden op 1000W/m2 doorgemeten, en wel bij 25 C.
Dus mag je bij 929W/m2 ietsje meer dan 93% vermogen verwachten, -DC zijde, en het was wat kouder.
Bij een omzetter-rendement van 94.5% kom je dan op 0.93*0.945=0.88 aan AC-zijde.
Ik mat vanmiddag 0.88, dus dat komt heel precies uit!!!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 08:37
ik snap het even niet hoor
hoe kun je nu een kabel aarden ?

dan gaat de stroom toch automatisch naar aarde?
of is het juist "andersom" ?

en over die goedkope amorphe thin film..

is amorf hetzelfde als dunne film??

op die datasheet is het oppervlak 130 bij 700, waar veel andere panelen 160 bij 90 of 100 zijn..
dat is 55 W /m2 tov 138 W/m2

je hebt dus 2,5 keer zoveel ruimte nodig om dezelfde opbrengst te hebben. en 2,5 keer zoveel bevestiging.
Dat kost als je dat laat doen, minstens 1000 a 1500 euro extra volgens mij.

de panelen zijn dan wel goedkoper, maar vaak niet de geschikte oplossing, en het kost evengoed wel weer extra bij installeren....

als je nu weet wat je nodig hebt en ruimte genoeg hebt maakt het niet uit dat het maar 6 % is, maar is de ruimte beperkt, dan kom je al snel op panelen met een hoger rendement...

wat ik zelf wel interesant vind, is dat in de datasheet staat dat bij minder instraling het rendement minder inzakt tov andere panelen, en ook minder last heeft van terugval bij hogere temperaturen.

dus bijvoorbeeld ipv 6% wordt het dan 5% terwijl bij andere panelen de opbrengst van 15% baar 11% zou gaan.? dan is het verschil dus wel äanzienlijk" te noemen in jaaropbrengst waarop je rekent als je alleen naar het paneelrendement van 6% kijkt.

voor daken op het oosten of westen is dat dus misschien wel interessant ?

[ Voor 19% gewijzigd door engelbertus op 07-03-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:47:
Met de contact strippen aan de achterzijde.
Frame is ongeaard, panelen ook, stroomdraden ook
Een SB1100 kan best TL of E zijn, geen idee geen display er op grijze deksel
ongeveer op 95 graden liggen de panelen, (90 graden is pal oost)
Oei, dus back-contact panelen. Dan lijkt aarding wel gewenst.
Ik kan alleen SB1100 types vinden met galvanische scheiding (=met trafo) dus zou aarding in principe mogelijk moeten zijn. Euro rendement 92%.
Vrijwel Oost, dus bij een dakhoek van 60 graden mag je rekenen met ca 72% jaaropbrengst t.o.v. pal zuid gericht. Heb je verder geen last van schaduw dan zou je gisteren (volle dag zon) toch wel zo'n 3.8kWh mogen verwachten. Dus ruim 2x zoveel als je zelf hebt gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58
JeroenH schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 15:48:
Zonnig vandaag, en dus tijd om een onzinnig filmpje te maken:

http://www.youtube.com/watch?v=GyO-_K2Xv58
Leuke spiegeling...

Trouwens, topictitle bevat een tikfout.

...en ineens besef ik waarom je met OCR wilt loggen, jouw meter draait nog wel eens terug :) Dat is lastig met een pulsenteller.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

engelbertus schreef op zondag 07 maart 2010 @ 00:49:
ik snap het even niet hoor
hoe kun je nu een kabel aarden ?

dan gaat de stroom toch automatisch naar aarde?
of is het juist "andersom" ?

op die datasheet is het oppervlak 130 bij 700, waar veel andere panelen 160 bij 90 of 100 zijn..
dat is 55 W /m2 tov 138 W/m2

je hebt dus 2,5 keer zoveel ruimte nodig om dezelfde opbrengst te hebben. en 2,5 keer zoveel bevestiging.

de panelen zijn dan wel goedkoper, maar vaak niet de geschikte oplossing, en het kost evengoed wel weer extra bij installeren....

als je nu weet wat je nodig hebt en ruimte genoeg hebt maakt het niet uit dat het maar 6 % is, maar is de ruimte beperkt, dan kom je al snel op panelen met een hoger rendement...

wat ik zelf wel interesant vind, is dat in de datasheet staat dat bij minder instraling het rendement minder inzakt tov andere panelen, en ook minder last heeft van terugval bij hogere temperaturen.

dus bijvoorbeeld ipv 6% wordt het dan 5% terwijl bij andere panelen de opbrengst van 15% baar 11% zou gaan.? dan is het verschil dus wel äanzienlijk" te noemen in jaaropbrengst waarop je rekent als je alleen naar het paneelrendement van 6% kijkt.

voor daken op het oosten of westen is dat dus misschien wel interessant ?
Zonnepanelen zijn gelijk stroom en je hebt een spanningsverschil tussen + en -
Als je de + op 0 zet door aan aarde te binden wordt de - gewoon groter om hetzelfde spanningsverschil te hebben. Er loopt geen stroom naar aarde omdat er simpelweg geen gesloten stroomkring is bij galvanisch gescheiden omvormer.

De meest gangbare panelen tegenwoordig zijn bv de 185Wp mono met maten 158 x 81cm. (1,28 m2 en 145W/m2)
Die thin film is 130 x 70cm. (0,91 m2 en 55W/m2)
Verder zit je met die thin film modules met een grotere tolerantie en kortere levensduur.
Je hebt dus 2,6 keer zoveel ruimte en wel 3,3 keer zoveel bevestigingsmateriaal nodig. Bevestigingsmateriaal kan variëren tussen de 35 en 75 euro gemiddeld per paneel.(schuin of plat dak) Hoe groter je paneel hoe beter. (je moet 3,3 thin film paneel plaatsen tenopzichte van 1 mono paneel)
Daarnaast niet vergeten dat je bij thin film meer kabels/verdeelstekkers nodig hebt vanwege hoge spanning/korte strings. Ook de installateur zal meer tijd kwijt zijn met installeren. Achteraf zou de uiteindelijk kosten per Wp welleens minder goedkoop kunnen zijn dan je in eerste instantie dacht.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de steca 500 is vreselijk goed ook bang for the buck, maar kent ook wat stekeligheden,
2 of meer aan een conrad energy monitor(logger) is super efficient en zeer goedkoop.
echter is de steca niet galvanisch gescheiden, en sluipverbruikt ie nogal veel, mijn 5 steca`s slurpen snachts gewoon 7 watt, en een sunny boy niets.
De 4 collectoren van de Qsolar doen het aanzienlijk beter
dat is dan ook direkte warmte, de zonneboiler doet op dagen zoals nu lachend 90% van de direkte instraling.
heb je 5, 7 of meer m2 dan doet je collector dus al hetzelfde als de gemiddelde gasketel die moduleert op 30% van het vermogen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Op dit moment heb ik tijdelijk twee Sunny Boys 1100 aan 6 SPR 300-WHT panelen hangen. Iets overgedimensioneerd, maar wel met een positieve aardingsset. De frames van de panelen zelf zijn nog niet geaard. Over de opbrengst hoor je mij niet klagen. Gisteren boven de 5 kWh/kWp (in Belgie overigens kWhp genoemd) .
De Steca's zijn leuk te schakelen, maar lastig te monitoren. Zo heeft elke omvormer wel iets.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:30
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:57:
[...]

Vandaar dat die PmaxN van 0.9 in een goed gedimensioneerd systeem voor vandaag een goede prestatierichtlijn zou kunnen zijn, mogelijk nog heel ietsje hoger.
Het ligt natuurlijk ook aan de ligging van je panelen (orientatie en dakhelling) bij mij met zuidwest ligging en dakhelling van 20 graden van je natuurlijk lang niet de maximale instraling.
In de zomer is die flauwe dakhelling wel weer gunstig. Als ik op Sonnenertrag vergelijk dan zie ik over het algemeen dat mijn opbrengst in de wintermaanden wat achterblijft en in de zomermaanden wat hoger ligt dan andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

engelbertus schreef op zondag 07 maart 2010 @ 00:49:
....................................

.........................

..............................
Amorfe (silicium) panelen is een vorm van dunne film panelen. Daarnaast heb je ook CIGS (copper indium gallium selenide) en CdTe (Cadmium telluride) als de meest bekenden.

Voor bevestigingsmateriaal ben je inderdaad meer kwijt.............ongeveer €0,10/Wp. Dat valt wel mee dus.

Hier een leuk verhaal van Siderea over opbrengst van Amorfe panelen.

[ Voor 41% gewijzigd door ZonneStroom op 07-03-2010 10:34 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hoe dat zo? Je ziet alleen de camera....
Trouwens, topictitle bevat een tikfout.
Woeps, je hebt gelijk. Meteen aangepast :)
...en ineens besef ik waarom je met OCR wilt loggen, jouw meter draait nog wel eens terug :) Dat is lastig met een pulsenteller.
Precies. Het hoeft niet eens per se met OCR, de methode achter het meten zal me een worst wezen, maar omdat ik wél per se onze draaischijfmeter wil houden lijkt OCR één van de weinige bruikbare opties. Helaas werkt dat ook niet goed. Ik ben me er bij neer aan het leggen dat mijn wensen 'raar' zijn en dat ik het dus maar handmatig op moet blijven schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10.45uur 70gr in de collector en buiten is het -1,2graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vast niet de enige, en vast niet de mooiste, maar wel een leuke java applicatie om de zon te volgen.
http://www.geoastro.de/ErdeSonne/SE/se_applet.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op zondag 07 maart 2010 @ 10:46:
[...]

Precies. Het hoeft niet eens per se met OCR, de methode achter het meten zal me een worst wezen, maar omdat ik wél per se onze draaischijfmeter wil houden lijkt OCR één van de weinige bruikbare opties. Helaas werkt dat ook niet goed. Ik ben me er bij neer aan het leggen dat mijn wensen 'raar' zijn en dat ik het dus maar handmatig op moet blijven schrijven.
Weet je hoe een oude muis werkt, met een balletje?
Afbeeldingslocatie: http://lions-wing.net/lessons/hardware/Mouse-mechanism-cutaway.png
Dat wiel met gaatjes wordt beschenen met 2 LED's en aan de andere kant 2 fotogevoelige cellen.
Het principe is dat de ene cel volledig geblokkeerd is en tegelijk de andere half geblokkeerd is.
Hierdoor krijg je op beide cellen een blokgolf, met een 90-graden fase verschuiving.

Dit is +90 graden voor de ene draairichting en -90 graden voor de andere richting.
Uiteraard hoeft het niet precies 90 graden te zijn, als de fase verschuiving maar tussen de 0 en 180 graden zit, met voldoende onderscheid tussen beide draairichtingen.

Nu zit er aan de zijkant van zo'n wieltje een aantal tandjes. Daar zou je een laser op kunnen richten onder een hoek.
Met 2 optische cellen kun je dan de draairichting kunnen afleiden.

Dit zou je ook op de draaischijf kunnen doen. Daar zitten heel veel tandjes op. Nadeel van de draaischijf is dat je vrij snel een offset kunt krijgen tov. de werkelijke tellerstand wanneer je zo nu en dan een puls mist.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb even het vermogen van mijn 700Wp paneeltjes gemeten: ik meet zo'n 150W op dit moment met volle zon erop. Dat verklaart ook dat de meter maar langzaam terugdraait: standaard zitten wij rond de 130W aan verbruik als er verder niks bijzonders aanstaat.

Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten? Die 150W lijkt wel het vermogen van 1 paneel nl (175W SolarKing panelen), of is het voor dit jaargetijde normaal (oostelijke ligging, 20graden dakhoek) ?

Ik ben uitgegaan van zo'n max. 70% van optimaal zuid, dus 490Wp. BIj anderen zie ik toch dat zij dicht in de buurt van die piek komen, dus dan zou ik toch ook zeker op dit tijdstip rond de 400W moeten uitkomen.

Eea lijkt in ieder geval een verklaring dat ik nog niet eens de helft aan genormeerde opbrengst haal van de anderen...

Dus, foutje bij aansluiten, of telt de ongunstige hoek in dit jaargetijde gewoon heel hard en gaat dat vanzelf over als de zon wat hoger aan de hemel staat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Heb je schaduw op een van de panelen, of een deel van een paneel?
De schaduw van een vlaggenmast is al voldoende om de hele opbrengst naar 0 te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:17
Mars Warrior schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:40:
Ik heb even het vermogen van mijn 700Wp paneeltjes gemeten: ik meet zo'n 150W op dit moment met volle zon erop. Dat verklaart ook dat de meter maar langzaam terugdraait: standaard zitten wij rond de 130W aan verbruik als er verder niks bijzonders aanstaat.

Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten? Die 150W lijkt wel het vermogen van 1 paneel nl (175W SolarKing panelen), of is het voor dit jaargetijde normaal (oostelijke ligging, 20graden dakhoek) ?

Ik ben uitgegaan van zo'n max. 70% van optimaal zuid, dus 490Wp. BIj anderen zie ik toch dat zij dicht in de buurt van die piek komen, dus dan zou ik toch ook zeker op dit tijdstip rond de 400W moeten uitkomen.

Eea lijkt in ieder geval een verklaring dat ik nog niet eens de helft aan genormeerde opbrengst haal van de anderen...

Dus, foutje bij aansluiten, of telt de ongunstige hoek in dit jaargetijde gewoon heel hard en gaat dat vanzelf over als de zon wat hoger aan de hemel staat :?
Even gekeken, mijn oost installatie produceert nog 500W op dit moment 500/1320 = 0,38 . In jouw geval 150/700 = 0,21

Da's beduidend lager dan mijn opbrengst, misschien inderdaad iets verkeerd aangesloten?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mars Warrior schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:40:

Lange dunne kabels, slechte krimpverbinding, water in een connector, bij één paneel + en - omgedraaid, zoiets. Wat je nu meet lijkt me ook weinig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook eens één paneel uit de string kunnen halen en kijk of dat veel uitmaakt. Dus een string met 3 panelen. Herhaal dit dan ook met de andere panelen.
Dan kan je uitsluiten of er een paneel is die een probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

TD-er schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:52:
Heb je schaduw op een van de panelen, of een deel van een paneel?
De schaduw van een vlaggenmast is al voldoende om de hele opbrengst naar 0 te brengen.
flitspaal.nl schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:53:
[...]
Even gekeken, mijn oost installatie produceert nog 500W op dit moment 500/1320 = 0,38 . In jouw geval 150/700 = 0,21
Da's beduidend lager dan mijn opbrengst, misschien inderdaad iets verkeerd aangesloten?
ericplan schreef op zondag 07 maart 2010 @ 13:03:
[...]
Lange dunne kabels, slechte krimpverbinding, water in een connector, bij één paneel + en - omgedraaid, zoiets. Wat je nu meet lijkt me ook weinig.
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 13:07:
Je zou ook eens één paneel uit de string kunnen halen en kijk of dat veel uitmaakt. Dus een string met 3 panelen. Herhaal dit dan ook met de andere panelen.
Dan kan je uitsluiten of er een paneel is die een probleem heeft.
Bedankt maar weer voor de tips. Ik zal alles nogmaals nalopen en opnieuw even de kabels aan elkaar verbinden. Één van de panelen heeft iets last van takken zie ik, maar ik ging ervan uit dat de diodes dit oplossen en de overige 3 panelen toch hun werk kunnen doen. Zal toch eens kijken of het toch met 3 beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/fea6f638e29f72a66cf846b93e442661.jpg

:)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nah krijg ik een BL13 blokkade code, van die domme gasketel...het retour water word nu warmer dan de aanvoer.....(51,7 c bij ltv 45c)
bizar.
na ja, dan de cv temperatuur maar omhoog naar 60c....en alle radiatoren open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 01:06:
[...]

Oei, dus back-contact panelen. Dan lijkt aarding wel gewenst.
Ik kan alleen SB1100 types vinden met galvanische scheiding (=met trafo) dus zou aarding in principe mogelijk moeten zijn. Euro rendement 92%.
Vrijwel Oost, dus bij een dakhoek van 60 graden mag je rekenen met ca 72% jaaropbrengst t.o.v. pal zuid gericht. Heb je verder geen last van schaduw dan zou je gisteren (volle dag zon) toch wel zo'n 3.8kWh mogen verwachten. Dus ruim 2x zoveel als je zelf hebt gemeten.
Ok, aarden dus, maar hoe ?
het frame of de + ader.

Ik ben bang dat de sunnyboy dat niet fijn vind ivm aardfout enzo.
Ik heb het boekje weer gevonden, het is een SB1100E, volgens het blokschema van dat ding zit er een transformator in.

Het aarde setje wat er in het pdfje van sma stond heb ik dan dus nodig.
Zal SMA eens mailen wat hun adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Mars Warrior schreef op zondag 07 maart 2010 @ 13:14:

Bedankt maar weer voor de tips. Ik zal alles nogmaals nalopen en opnieuw even de kabels aan elkaar verbinden. Één van de panelen heeft iets last van takken zie ik, maar ik ging ervan uit dat de diodes dit oplossen en de overige 3 panelen toch hun werk kunnen doen. Zal toch eens kijken of het toch met 3 beter gaat.
zelfs een takje is funest voor de opbrengst
heb ik hier ook nog last van, pas als ELKE schaduw weg is gaat het vermogen omhoog

[ Voor 63% gewijzigd door sander817 op 07-03-2010 13:42 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.