Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.984 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 08:37
over hotfill..
met vaatwasser in de keuken, en de ketel op zolder, 15 mm leiding van ongeveer10 m lang, heeft het dan zin om hem op de warm waterkraan aan te sluiten?

het voordeel van de lange leiding is dat het eerste water dat voor het voorspoelen wordt gebruikt, relatief koud zal zijn, en dat is voor het voorspoelen juist beter. maar als vervlgens de tijd tussen wassen en voorspoelen lang is, en er maar steeds kleine beetjes water worden ingelaten krijg ik nooit heet water uit de leiding, en heeft het geen zin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
RikTW schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 08:17:
[...]

Daarom altijd met de buitenkant van je vinger voelen als je niet zeker bent. Mocht je prik te pakken hebben dan trek je jezelf automatisch los door het aanspannen van je spieren :Y)
(Een tip die ik ooit heb gekregen. De gedachtegang vind ik wel aardig maar ik zou er zelf nooit op vertrouwen :X Ik zou het ook niemand aanraden)
In de brandweeropleiding wordt ook continu benadrukt dat het voelen met de buitenkant hand moet gebeuren. mede voor gesmolten en dus blootliggende stroomdraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18
engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 13:54:
over hotfill..
met vaatwasser in de keuken, en de ketel op zolder, 15 mm leiding van ongeveer10 m lang, heeft het dan zin om hem op de warm waterkraan aan te sluiten?

het voordeel van de lange leiding is dat het eerste water dat voor het voorspoelen wordt gebruikt, relatief koud zal zijn, en dat is voor het voorspoelen juist beter. maar als vervlgens de tijd tussen wassen en voorspoelen lang is, en er maar steeds kleine beetjes water worden ingelaten krijg ik nooit heet water uit de leiding, en heeft het geen zin ?
Voorspoelen gebeurd altijd met water wat al IN het apparaat zit. Althans alle apparaten die ik ken hebben een ingebouwde watertank aan de zijkant zitten.

Ik laat hier altijd eerst de kraan lopen totdat het warm wordt. Ik vul hier altijd de waterkoker/senseo/plantenspuit e.d. mee.

Ik heb er ook een meter of 10 leiding tussen zitten en dat wil prima. Isoleer wel je warmwaterleiding dan blijft het langer warm.

startpost is uitgebreid met wat items, jullie mening graag!

ideeen:

- Twitteraars toevallig? twitter accountjes toevoegen in OP?

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 04-03-2010 14:16 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:17
flitspaal.nl schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:08:
www.twitter.com/solarwebsite (maar ik doe er niet heel veel mee en lang niet alles is duurzaam-gerelateerd)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 13:18:
waarom is er verschil tussen de panelen voor wat betreft aarding, en wat is dan het evrschil tbv de omvormer... in sunnydesign mocht ik bepaalde panelen niet op een bepaade omvormer zetten in verband met aarding.
dat geeft dat programma dan wel aan, maar hoe zit dat dan, en kun je dat niet anders oplossen?

e.e.a. had ook te maken met of de omvormer een trafo had, of dat het een eledtronische omvormer was.
wat voor voor en nadelen zitten er aan de verschillende omvormers ?
zie info op mijn site
... Edoch, toen ik de installatiehandleiding (dus niet de reguliere specs) van de SunPower panelen downloade en bestudeerde kwam ik er achter dat deze panelen positief geaard moeten worden, dat wil zeggen dat alle panelen negatief zijn t.o.v. aarde. Dat vereist een galvanische scheiding en daar voldoen trafoloze inverters niet aan. Even met de helpdesk van SolarMax het probleem voorgelegd en per ommegaande eerlijk en goed antwoord gekregen: kan niet. Ik heb nog wat rondgekeken maar de de inverters die wel een galvanische scheiding hebben hebben steevast een paar procent lagere conversie rendementen! Jammer. SunConnex die mij de PV-panelen had geoffreerd kon mij ook inverters van Mastervolt XS2000SW leveren, wederom tegen een goede prijs. En wederom met DC-switch. Dan moeten de Sunpower panelen maar op een Mastervolt worden aangesloten en heb ik een SolarMax gloednieuw in de doos over.

Er zat nog wel een klein staartje aan maar dat is door Mastervolt/SunConnex prima opgelost:
De Mastervolt mag dan wel een galvanische scheiding hebben, het controleert wel of de weerstand tussen de panelen en de aarde hoog genoeg is. Zoniet, dan komt er een foutmelding en zal de inverter worden uitgeschakeld. En wat gebeurt er als je de panelen positief aardt: Ja "Er is een fout geconstateerd" Deze test kunnen ze gelukkig op verzoek uitschakelen, bij Mastervolt af fabriek of door de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag de eerste mijlpaal bereikt :)

0,1Mwh opgewekt met de zonencollectoren en dat in 2,5 week en het is nog winter. :)
Dat beloofd nog wat :9~

Dat is toch ruim 10m³ gas wat ik niet heb hoeven te verstoken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Goede PV-dag vandaag. Om 8:00 vanochtend kwam uit één van de setjes al 600W, best netjes.
Laat het voorlopig nog maar lekker koud blijven :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
[...]

Voorspoelen gebeurd altijd met water wat al IN het apparaat zit. Althans alle apparaten die ik ken hebben een ingebouwde watertank aan de zijkant zitten.

Ik laat hier altijd eerst de kraan lopen totdat het warm wordt. Ik vul hier altijd de waterkoker/senseo/plantenspuit e.d. mee.

Ik heb er ook een meter of 10 leiding tussen zitten en dat wil prima. Isoleer wel je warmwaterleiding dan blijft het langer warm.

startpost is uitgebreid met wat items, jullie mening graag!

ideeen:

Hotfill: Ik zal wel eens met siemens bellen hoe dat voorspoelen bij mij gaat dan. ik lees juist op sites dat je een apparaat moet kopen om er voor te zorgen dat een vaatwasser/wasmachine wel met koud water kan spoelen.. voor een vaatwasser is dat dan minder belangrijk?

volgens mij begint mijn vaatwasser ook wel meteen met innemen van water.. dus ben benieuwd..

Isoleren warm waterleiding?
Volgens mijis het officieel niet toegestaan de warmwater leiding te isoleren, omdat deze snel af moet kunnen koelen ivm legionella...

Voor het laatste stuk naar een vaatwasser zal dat niet heel interessant zijn, maar volgens mij moet je er dan juist weer geen drinkwater van maken, en zeker niet in een plantenSPUIT doen. ( legionella krijg je door inademing, niet drinken, dus vernevelen is niet een goed idee... gewoon stromend of stilstaand water met legionella is niet zo erg.

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 04-03-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:31:
[...]
Isoleren warm waterleiding?
Volgens mijis het officieel niet toegestaan de warmwater leiding te isoleren, omdat deze snel af moet kunnen koelen ivm legionella...

Voor het laatste stuk naar een vaatwasser zal dat niet heel interessant zijn, maar volgens mij moet je er dan juist weer geen drinkwater van maken, en zeker niet in een plantenSPUIT doen. ( legionella krijg je door inademing, niet drinken, dus vernevelen is niet een goed idee... gewoon stromend of stilstaand water met legionella is niet zo erg.
Dat legionella valt reuze mee hoor. Het water koelt alleen wat langzamer af maar koelt nog steeds af naar 10/11 graden cq omgevingstemperatuur. Alleen de periode waarin het afkoelt is wat trager. Verder zegt de een dat het niet mag, de andere zegt dat het juist wel weer goed is en veel gas bespaard.

Hier lozen we dus de eerste hoeveelheid koud water uit de kraan in een waterkoker/senseo en gieter. Dat water wordt dus per definitie nooit als drinkwater gebruikt. Overigens je vaatwasser wordt ook 60+ graden en vernietigd dus ook al het legionella.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
vandaag tijd gevonden met de zieke kop/maag om de externe temperatuursensor aan te sluiten op de CV-ketel/thermostaat.
Nu kijken wat het gaat doen met weersafhankelijke regelen met ruimtecompensatie: is dit zuiniger/minder zuinig als normaal thermostatisch verwarmen?

En dat legionella issue, kan dat niet in de start-topic geschreven worden?
kans er op is aanwezig bij langdurig stilstaand water... en menig CV-leiding heeft voldoende flow om dat ongedierte geen kans te geven...

[ Voor 28% gewijzigd door NielsTn op 04-03-2010 17:04 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:32
flitspaal.nl schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:45:
[...]

Dat legionella valt reuze mee hoor. Het water koelt alleen wat langzamer af maar koelt nog steeds af naar 10/11 graden cq omgevingstemperatuur. Alleen de periode waarin het afkoelt is wat trager. Verder zegt de een dat het niet mag, de andere zegt dat het juist wel weer goed is en veel gas bespaard.

Hier lozen we dus de eerste hoeveelheid koud water uit de kraan in een waterkoker/senseo en gieter. Dat water wordt dus per definitie nooit als drinkwater gebruikt. Overigens je vaatwasser wordt ook 60+ graden en vernietigd dus ook al het legionella.
Volgens mij is er alleen kans op legionella besmetting bij verneveling, dus is het geen probleem om met legionella besmet water te drinken. Je moet het echter niet in een plantensproeier stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik zeg ook niet het een probleem is de warm waterleiding te isoleren, maar het is toch wel zo dat er heuse regels aan te pas zijn gekomen, die het nu eenmaal verbieden. het lijkt me dus niet iets wat je dan in een startpost of ergens anders ( illegaal!) gaat aanbevelen.

zonder complete achtergrond krijg je al snel dat zon aanbeveling een eigen leven gaat leiden.

stel de situatie voor.. een installateur mag het niet doen, dus de doehetzelver wil het verbeteren en aanpassen. er komt een geisoleerde leiding die in een vloer met vloerverwarming komt, of een afgesloten schacht waar ook de verwarmingsbuizen in lopen. het wordt daar heerlijk warm, en het zal weinig afkoelen. omdat het een afwasmachine betreft kan het best voorkomen dat er een paar dagen achtereen geen stroming is. er kan dan legionella ontstaan
als je dat dan in je plantenspuit doet is de kans gewoon zeker aanwezig dat je legionella ook nog vernevelt.

dat is de reden dat eht gewoon niet mag denk ik. dan kan het niet fout gaan.

het kon immers op die tuinbeurs ook slachtoffers maken, en in een hotel van van der valk zijn er ok gasten mee besmet, die dat alleen is overkomen doordat hun douche dus water met legionella heeft verneveld. ik weet dus niet hoe het kan dat er legionella in dat water zat ( t was op een zonnig eiland waar het water altijd warm is, zou je kunnen zeggen)

ik ben verder ook erg benieuwd naar de bevindingen met WA stoken met ruimtecompensatie oid.

mijn ketel en thermostaat kunnen er ook iets mee, maar WA schijnt vaak toch de naam te hebben om niet zuiniger te zijn... en de voeler moet op het noorden zitten, waar ik geen gevel heb.. rijtjeshuis, plus dat dat weer een speciaal geval moet zijn dat natuurlijk ook niet gratis wordt bezorgd om ermee te experimenteren:)

het kan aan de andere kant volgens mij juist weer wel bijdragen aan een rustiger regeling ( moduleren) en een hoger comfortniveau. de verliezen kunnen ook alleen zitten in het opwarmen op momenten dat je er niet bent of op plekken waar het niet hoeft. als de leidingen constant op een minimum temperatuur worden gehouden warmen de ruimtes waar de leidingen lopen "automatisch"" op, of verlies je daar energie.

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 04-03-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vooralsnog is de WAR met ruimtecompensatie hier nog niet een groot succes:
kamertemperatuur daalt,
CV aanvoer en retourtemperatuur blijft op 31 graden C (!!!) staan, en nog geen CV-ketel die bijwarmt.
(sensor geeft ca 10-12 graden aan).
Nou, ik zal later nog een aantal keren proberen.

Overigens: tweakers is een open forum, en overal geldt de disclaimer denk ik.
Maar wat wel kan zijn ervaringen uitwisselen. Persoonlijk vind ik de legionella issue nogal gehyped door de media. Gezond verstand doet wonderen. maar goed, my 2 cents :)
en nou over naar Duurzame Goodies, Gadgets and Tricks :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Feestje hier.

Zonneboiler staat op maar liefst 52 graden. 300 liter water op 52 graden. *HEERLIJK*. :) :)

Ook 2.78kWh uit m'n 1320Wp installatie.

Ik word erg vrolijk hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag even bij de meter van de panelen gekeken.......9 kwh....in 4 dagen al net zoveel als in de hele maand januari :) en pas 14m3 gas verbruikt...alles werkt dus prima

Kreeg nog een oplossing voor mijn koellus van 2-improve, 3-wegklep met relais....dit ga ik doen want dan staat er ook niet constant stroom op de klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja, maar ook in de disclaimer en forumvoorwaarden staat dat zaken die verboden zijn, zeg maar ook verboden zijn op tweakers. dus in een startpost kun je niet zonder meer zeggen dat j ewarmwaterleidingen mag isoleren, en dat legionella geen issue is. ik denk dat alle delen van dit topic wel vol staan over wel of geen legionella risicos, en dat mag ook best, ervaringen delen en vertellen wat jij hebt gedaan. als je juist maar de disclaimer duidelijk aangeeft. ( en niet in het midden laat of iets wel of niet mag, of juist zegt dat het onzin is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:43:
Feestje hier.

Zonneboiler staat op maar liefst 52 graden. 300 liter water op 52 graden. *HEERLIJK*. :) :)

Ook 2.78kWh uit m'n 1320Wp installatie.

Ik word erg vrolijk hier :)
Lachen he? jij hebt 2 collectoren op 300 liter zie ik......nog niet aangesloten op de cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
2improve heeft zelf een radiator als overstirt geinstalleerd, op het dak, achter hun buizenopstelling. stond ook uiets bij over hoe dat werd aangestuurd geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
laat me raden, de zonneboiler-badgastenclub gaat vanavond lang douchen en baden van deze eerste opbrengsten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:50:
2improve heeft zelf een radiator als overstirt geinstalleerd, op het dak, achter hun buizenopstelling. stond ook uiets bij over hoe dat werd aangestuurd geloof ik.
Er is een duidelijk schema mee gestuurd, dat gaat me wel lukken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pompiedompiedom, eff m'n XXL badlaken gaan zoeken :P

Vandaag hoogste opbrengst sinds begin oktober vorig jaar

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2010 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:52:
laat me raden, de zonneboiler-badgastenclub gaat vanavond lang douchen en baden van deze eerste opbrengsten? :+
Dat hebben we gisteren en eergisteren ook al gedaan, wordt een beetje saai :) Wel draait de wasmachine weer op uitgestelde start. In plaats van vroeg in de ochtend rond het middaguur om de hotfill optimaal in te zetten.
Vandaag ook een piek van 1755W op m'n 1800 Wp systeempje! En een totaalopbrengst van 7,23 kWh of 4,02 kWh/kWp.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Hier gaat het ook lekker, het nu geisoleerde vat vd zelfbouw zonneboiler zit op 49 graden boven en 44 onder. Net genoeg om af te wassen volgens mij, jammer dat er nog antivries in zit. :+
Net dikke buisisolatie gekocht, om over de bestaande buisisolatie te doen.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag zelfs een piek van 990Watt/m2 gehad, da's lang geleden 24-09-2009 om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:49:
tja, maar ook in de disclaimer en forumvoorwaarden staat dat zaken die verboden zijn, zeg maar ook verboden zijn op tweakers. dus in een startpost kun je niet zonder meer zeggen dat j ewarmwaterleidingen mag isoleren, en dat legionella geen issue is. ik denk dat alle delen van dit topic wel vol staan over wel of geen legionella risicos, en dat mag ook best, ervaringen delen en vertellen wat jij hebt gedaan. als je juist maar de disclaimer duidelijk aangeeft. ( en niet in het midden laat of iets wel of niet mag, of juist zegt dat het onzin is)
Klopt, en dat is dus ook meteen de reden dat warmwaterbuizen isoleren niet in de OP komt maar lekker een discussie blijft hier. Iedereen moet zelf weten of hij zij niet isoleert. Dus wat exact wat jij zegt :-)
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:50:
[...]

Lachen he? jij hebt 2 collectoren op 300 liter zie ik......nog niet aangesloten op de cv?
Nee is nog niet aangesloten op de CV. Zodra de vloer hier op is en moet worden vervangen komt er vloerverwarming en een aansluiting op de tweede spiraal in de boiler.

Dat had me op dagen zoals dit een gigantische bult aan gas bespaard :)
NielsTn schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:52:
Affirmative, ik trek straks de stekker uit de CV en ga eens lekker asso douchen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Hier een FEESTJE! *O*

Vandaag de laatste hand aan ons 2775 Wp systeem gelegd en de stekker erin gedaan. Nog net aan het eind van de middag (panelen liggen op west) de draaischijf terug zien draaien. :*)

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

[...]
Je zou een Twitterlist kunnen aanmaken in Twitter zelf, PV of zo, ik zeg maar wat.
http://www.dutchcowgirls.nl/online/2910
http://twitter.com/tweakers/redactie

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Joba schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 20:26:
Hier een FEESTJE! *O*

Vandaag de laatste hand aan ons 2775 Wp systeem gelegd en de stekker erin gedaan. Nog net aan het eind van de middag (panelen liggen op west) de draaischijf terug zien draaien. :*)
same here, lekker gratis douchen,al 2 dagen. De tapwater voorziening staat uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:09
Modbreak:Een aantal off-topic posts zijn verwijderd. Als er nog klachten zijn over commerciële belangen, reclame-uitingen of dergelijke verwachten we dat deze aan een moderator gemeld worden, dat kan zeer eenvoudig via topic report Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif, of spreek een van de mods aan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 20:26:
Hier een FEESTJE! *O*

Morgen een foto? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:23:
[...]

Waar voor 1,20 ? in of ex btw ?
Ex BTW. In Duitsland wordt altijd ex Mehrwehrtsteuer gerekend omdat zonnestroom invoeders als ondernemers worden gezien die de betaalde BTW kunnen terugvorderen. Nog een gigantisch verschil dus met Nederland. (bij de Selbstverbrauch keuze per 1 jan. 2009 leidt dat tot behoorlijk gecompliceerde teruggavepost berekeningen, maar daar zijn inmiddels richtlijnen voor opgesteld).

Staat natuurlijk niet bij wat voor soort Chineesjes dat waren, maar er zijn zeer veel goede modules voor lage prijzen te bekomen. "Zelfs" merk modules. In Duitsland (of zelf importeren met alles voor eigen risico).

Vandaag al dik 5 kWh binnengeharkt, 4,1 kWh/kWp. Beste (pal zuid) panelen deden 4,3 kWh/kWp.
Top"moment" wat in de loglijst werd vastgelegd was 11h33 met een respectabele 919 Watt (AC) op de teller, 0,74 Watt [AC]/Wattpiek [STC - DC]. 1 omvormer haalde 91 Watt AC (0,84 Watt/Wp). Ik heb vaker al 92 Watt paar secondenlang gezien per OK4 (record tot nu toe bij ons was 94 Watt op een OK4'tje, meermalen gehad).

Laatste 4 dagen gemiddeld per dag 4,1 kWh opgewekt met 1,24 kWp STC systeempje. Ferrarismeter staat 3 kWh onder de stand van begin deze maand. Geht lecker so... 8)

Artikel met beknopte uitleg SDE inmiddels gepubliceerd op Energie+ website. HIER.

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 04-03-2010 21:51 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sunpowerpanelen moeten, behalve in de omvormer, ook aan het frame geaard worden. Wat voor kabel gebruik ik daarvoor? Wie heeft een suggestie voor een diameter? Ook ergens kant en klaar te bestellen?

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 04-03-2010 21:57 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]NielsTn schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:38:
vooralsnog is de WAR met ruimtecompensatie hier nog niet een groot succes:
kamertemperatuur daalt,
CV aanvoer en retourtemperatuur blijft op 31 graden C (!!!) staan, en nog geen CV-ketel die bijwarmt.
(sensor geeft ca 10-12 graden aan).
Nou, ik zal later nog een aantal keren proberen.

Hier hebben we afgelopen winter wel WAR gestookt... ik moet je zeggen, kan het allemaal onvoldoende vergelijken... ken niemand in een echt vergelijkbare situatie.. en het verschilt allemaal veelste veel met voorheen... Maar ik heb heel de winter door met de WAR, op zijn hoogst 9 m3 per 24 uur verstookt... met een gemiddelde van 5.8m3 pd vanaf 1 jan. 2010. Het voordeel van de WAR vindt ik dat je toe kunt met een veel lagere stooklijn... de temperaturen hier, komen nooit boven de 42 graden op de invoer naar het huis... die lage temperaturen zorgen er echter wel voor, dat als de temperaturen dik onder nul zijn, de LVT nagenoeg 24 uur pd loopt... en de VVpomp daar ook een grote gedeelte van de dag van... dus een wat hoger electra verbruik 2Kw pd....En ook best belangrijk... het is een andere manier van verwarmen... en dikke nachtpauze inlassen in een ongeisoleerd huis is er dan niet bij, want het huis komt niet meer op temperatuur dan.. In den beginne was het nogweleens kleumen.. >:)
Positief vind ik wel dat het hele huis de zelfde temperatuur heeft.. hier ingesteld op 20 graden.. Dus een hoog comfort... de Qolar levert dan ook al het sanitairwater met dat gas, en we koken dagelijks op gas.
Vanaf 1-juni vorig jaar hebben we nu vandaag 729 m3 verbruikt, de afgelopen 24 uur maar 2 m3 :P.
We leven hier in een redelijk goed geisoleerde tussenwoning, dak ook goed geisoleerd.. vloer nog niet.. de radiatoren staan allemaal altijd een piep stukje open... tussen 23.00 en 06.00 nachttemp van 19C... maar door de isolatie wordt het in die 7 uur, eigenlijk zelden kouder dan 19C. Voorheen, zaten we op bijna 2000 m3 gas pj. in een minder geisoleerde woning...
Alles bij elkaar zou ik je aanraden, proberen die WAR... en beetje klooien met de aanvoer temperaturen... als die bij jouw bij brander uit op 31 graden staat... dan denk ik dat ie wat hoog staat nog... Als je zelf ook een Qsolar bezit zou ik Eric PVT ook vragen om een stukje advies.. hij kent het apparaat door en door. Veel succes, en misschien wil je het nog eens terug laten komen...

Overigens een ps. sommige thermostaten met een WAR hebben ook een adaptief... dat werkt hier niet!! gasverbruik en aanvoer temperaturen schieten omhoog of blijven hopeloos achter.. Weet nog niet goed waarom.. Maar dat kan nog een tip zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:05:
[quote]NielsTn schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:38:

Positief vind ik wel dat het hele huis de zelfde temperatuur heeft.. hier ingesteld op 20 graden.. Dus een hoog comfort... de Qolar levert dan ook al het sanitairwater met dat gas, en we koken dagelijks op gas.
Vanaf 1-juni vorig jaar hebben we nu vandaag 729 m3 verbruikt, de afgelopen 24 uur maar 2 m3 :P.
We leven hier in een redelijk goed geisoleerde tussenwoning, dak ook goed geisoleerd.. vloer nog niet.. de radiatoren staan allemaal altijd een piep stukje open... tussen 23.00 en 06.00 nachttemp van 19C... maar door de isolatie wordt het in die 7 uur, eigenlijk zelden kouder dan 19C. Voorheen, zaten we op bijna 2000 m3 gas pj. in een minder geisoleerde woning...
Alles bij elkaar zou ik je aanraden, proberen die WAR... en beetje klooien met de aanvoer temperaturen... als die bij jouw bij brander uit op 31 graden staat... dan denk ik dat ie wat hoog staat nog... Als je zelf ook een Qsolar bezit zou ik Eric PVT ook vragen om een stukje advies.. hij kent het apparaat door en door. Veel succes, en misschien wil je het nog eens terug laten komen...

Overigens een ps. sommige thermostaten met een WAR hebben ook een adaptief... dat werkt hier niet!! gasverbruik en aanvoer temperaturen schieten omhoog of blijven hopeloos achter.. Weet nog niet goed waarom.. Maar dat kan nog een tip zijn
Ik zie dat de externe sensor nog steeds 12 graden Celsius aangeeft. wat kan betekenen dat ie nog ergens net niet buiten hangt in de buitenlucht... ik ga zeker es proberen, uitschakelen kan altijd nog nietwaar?
Als ketel hangt er een Intergas HR22, en op t verlanglijstje staat de Qsolar. Heb al bij EricPVT een zeer goede indruk gekregen, en die cursus van hem, die boek ik tzt wel :) ;)

22:30u: zojuist de sensor geherpositioneerd, en zie nu op het display van 17 naar 8 4,5 graden (en dalende) verschijnen. Blijkbaar zat /hing de sensor nog in de isolatielaag....

22:50u: weerstation in tuin meet 1,2 graad C, sensor 2,5 graad C... close enough... nou laat dat WAR maar zijn best doen :)

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 04-03-2010 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joba _/-\o_

Zojuist was weer eens aan het stoeien met de graaddagen.
Jan2010 578,3 graaddagen Febr2010 458,2 =totaal 1036,5 voor dit jaar.
2009= 984,9
2008= 735,8
2007= 682,5

Dit waren voor hier de koudste jan+febr sinds 2000 (verder kan ik niet nakijken)
Ondanks dat is m'n gasverbruik toch gedaald per graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb een Comet XPS-60 op de kop getikt, die zou elke willekeurige analoge meter (elektriciteit, water, gas) moeten kunnen uitlezen d.m.v. OCR. Ik was al een beetje bang voor het resultaat, en inderdaad zijn de eerste resultaten niet veelbelovend, de OCR is, in ieder geval op onze meter, niet heel betrouwbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.cubeiq.gr/products/retina/images/xem_comet_p1.jpg

Het concept is interessant, ook omdat het apparaat een ingebouwde datalogger heeft en wel vijf jaar op de meegeleverde batterijen zou kunnen werken, en dus geen sluipverbruik heeft.

De test gaat door.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

ericplan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 21:56:
Sunpowerpanelen moeten, behalve in de omvormer, ook aan het frame geaard worden. Wat voor kabel gebruik ik daarvoor? Wie heeft een suggestie voor een diameter? Ook ergens kant en klaar te bestellen?
Daar moet je vertint aarde draad voor gebruiken. Net als kabels voor solar waarvan de koperen kernen vertint zijn om ervoor te zorgen dat er geen "isolerende" oxidatie optreed. Dit zou het geval zijn bij gewoon koperdraad.
Alternatief is om vertinde kabelogen aan een draad te knellen en die aan het frame te monteren met van die gekartelde veerringen om door de de geanodisserde laag van het aluminium te dringen.
Verder zijn er mooie klemmen in de handel om de aardedraad zonder onderbreking door te lussen naar het volgende paneel.
Je kan ook een draad naar het frame aanleggen en vervolgens het frame aarden of klemmen gebruiken waarmee de panelen vast zitten die door het geanodiseerde alu heen prikken.
http://www.tycoelectronic...ws/prodinnov.aspx?id=1690
of deze http://www.aeesolar.com/blog/?p=302

[ Voor 14% gewijzigd door ZonneStroom op 05-03-2010 00:32 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH

279 pond das stevig voor iets dat niet veelbelovend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58
[...]

Onze Siemens gaat meteen water pakken. Ongeacht of er voorspoel gekozen is of niet.

Tussendoor wordt bepaald of het water nog bruikbaar is voor de volgende spoelronde.

Omdat wij meestal ECO wassen (Zonder voorspoel) merk je dat al heel snel het vaatwasblokje vrijkomt, want dat gebeurt immers als het water op temperatuur is. Zonder hotfill duurt het veel langer voordat je *PLOK* hoort.

Water in een vaatwasser zit voor zover ik weet altijd gewoon onderin. De wand is zo dun mogelijk, want je hebt nu eenmaal maar 60 cm in de breedte en die benut men doorgaans zo optimaal mogelijk. (Dus voor de vaat)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:23:
[...]

Waar voor 1,20 ? in of ex btw ?
Palletprijs? Dan is het wel goedkoop ja...
Koreaanse panelen zitten ook goed van prijs tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

DatraxZ schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 23:22:
[...]

Palletprijs? Dan is het wel goedkoop ja...
Pallets zijn nog steeds gratis te verkrijgen, zijn kurkdroog en branden uitstekend ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja, ik geloof er ook niet veel van dat een vaatwasser water spaart om de volgende keer mee oor te spoelen. volgens mij is dat waterreservoir het labirinth, en heeft dat niet die functie in ieder geval..
misschien is dat juist om die wand te koelen of warm te houden voor het drogen van de vaat..

bij mij hoor je geen plok, het zit in een soort zakje..... :) maar misschien kun je wel tijdens het wassen de deur open doen, en kijken of het vakje nog dicht is, of al open..

het is mij verder ook nog steeds een raadsel hoe dat vakje werkt..
hoe wordt dat open gedaan??en aan de hand van welke gegevens bepaalt de machine dat het tijd is of niet?

iemand die meer verstand heeft van vaatwassers?

[ Voor 33% gewijzigd door engelbertus op 05-03-2010 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Bij mij gaat dat vakje pas geheel open wanneer je de klep open trekt.
Tot die tijd staat het klepje op een kiertje.
Het blokje is ook niet altijd volledig op, na de wasbeurt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 22:31:
[...]

Hmmmm.

Je bedoelt dit mooie ding van Bekaert, PLUTO 200-Ade van Suntech? Zie ook detailfoto van een van de (monokristallijne) cellen.

Dat zou volgens jou een "fraud" zijn geweest? Ik werd er op gewezen door een vertegenwoordiger van een bedrijf wat ze zelf gaat verkopen... Hmmmmmm
Ik heb de vertegenwoordiger van Suntech gesproken en dit is inderdaad een fraude. Hij was zelf op de beurs en is er ook achteraan gegaan.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de minimum temperatuur van het cv water, als door een of andere regeling het ketelwater lager dan 20 graden zou moeten zijn, zorgt deze parameter er voor dat het water toch minimaal 20 graden wordt, als je de parameter op 20 zet.
gisteren bleek dus dat als het cv water "vanaf 18c mag zijn", dat de qsolar veel langer op code 6 blijft draaien, voordat de ketel bijspringt.
ik ben nog aan het testen, en begin het wat beter te begrijpen. met 1 radiator op zolder dicht, kan ik mooi de schakel momenten testen, als ik ineens die radiator openzet en er komt kouder water retour slaat de ketel aan, als het allemaal wat rustiger gaat <niet>
de buitensensor gooit roet in het eten, als de temperatuur daalt om 4 uur smidaags, (maar de collector blijft lekker warm) dan springt de ketel toch al snel bij, en dat wil ik niet, deze is er nu even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
in de handleiding van mijn afwasmachine stond: aansluiten watertoevoer.
bij voorkeur koud water, maximaal 60 graden.
aansluiten op warm water kan dus.. dan is het even afwachten hoe de was/droogresultaten zijn.

wellicht kun je er een thermostaatkraan voor gebruiken, dan kun je die wat lager stellen zodat er toch nog "kouder"water in gaat en de voorspoeling met koudwater ( voor het oplossen van zetmeel etc.) en dat dus netjes werkt zoals het is bedoeld.

anders kun ej net zo goed programmas zonder voorspoelen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:00:
[...]

gisteren bleek dus dat als het cv water "vanaf 18c mag zijn", dat de qsolar veel langer op code 6 blijft draaien, voordat de ketel bijspringt.
ik ben nog aan het testen, en begin het wat beter te begrijpen. met 1 radiator op zolder dicht, kan ik mooi de schakel momenten testen, als ik ineens die radiator openzet en er komt kouder water retour slaat de ketel aan, als het allemaal wat rustiger gaat <niet>
de buitensensor gooit roet in het eten, als de temperatuur daalt om 4 uur smidaags, (maar de collector blijft lekker warm) dan springt de ketel toch al snel bij, en dat wil ik niet, deze is er nu even af.
Als de buitensensor roet ik het eten gooit zou je je stooklijn kunnen aanpassen.
op de brain als je op de i drukt en dan naar toestelgaat, zie je de water temp van de ketel
als je dan op de draaiknop drukt zie de temp die berekend is voor de water temp.
Daar mee zou je kunne kijken of de stooklijn naar je zin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:33:
[...]

Daar moet je vertinde aarde draad voor gebruiken.
Welke doorsnede? 4, 6, 16 of 25 mm2
Je kan ook een draad naar het frame aanleggen en vervolgens het frame aarden of klemmen gebruiken waarmee de panelen vast zitten die door het geanodiseerde alu heen prikken.
http://www.tycoelectronic...ws/prodinnov.aspx?id=1690
Die klemmen zien er netjes uit, te koop in een nl webwinkel?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullte
  • Laatst online: 07-09 20:28
Dag,

Ik heb een vraag betreft omvormers voor zonnepanelen.
Stel dat het laapspanningsnet een spanningsdip krijgt die groter is dan 100ms.

Wat zijn dan de gevolgen voor de omvormer? schakelt deze uit? Wanneer de dip weg is schakelt hij zich automatisch weer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:41:
[...]

[...]

heb je hier wat aan
http://www.elektro-kopen.nl/jmvradiatorklemrecht-p-358.html

Je kan ook een klauwklem gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:50:
@JeroenH

279 pond das stevig voor iets dat niet veelbelovend is.
Dat heb ik er dan ook niet voor betaald :)

Ik ben er trouwens achter dat het apparaatje waarschijnlijk niet geschikt is voor mijn doeleinden, nog afgezien van de onbetrouwbare OCR. Hij heeft een ingebouwde datalogger maar de inhoud daarvan is niet makkelijk te exporteren naar bv. csv. Het is eerder de bedoeling dat de data direct uitgelezen wordt door een ander apparaat wat op de seriële poort is aangesloten, zoals bv. een computer of een 'echte logger'. Het seriële protocol wordt volledig beschreven in de documentatie, dus dat is daar duidelijk voor bedoeld.

Jammer, weer een optie die ik kan afkruisen.

[ Voor 55% gewijzigd door JeroenH op 05-03-2010 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
skullte schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:04:
Dag,

Ik heb een vraag betreft omvormers voor zonnepanelen.
Stel dat het laapspanningsnet een spanningsdip krijgt die groter is dan 100ms.

Wat zijn dan de gevolgen voor de omvormer? schakelt deze uit? Wanneer de dip weg is schakelt hij zich automatisch weer in?
De huidige generatie omvormers controleren al dat soort parameters. Zodra ze een fout detecteren slaan ze automatisch af om het vaak na een paar minuten weer te proberen. Mijn Soladin en SMA SB1100 doen dat zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsidie tafereel:
ik had een nieuwe schuifpui besteld,(10-2009 onder de 40/60 regeling met hr++ bon)
door de vorst is deze uitgesteld, logisch toch ? met de afgelopen 2 maanden.
echter is nu de periode (oktober-februari) van de subsidie glas bon verlopen.
ikke agentschap-nl bellen, 58 minuten in de wacht en 4x weggedrukt,
uiteindelijk de mededeling gekregen dat dit niet aan mij is om hier vragen over te stellen, de glaszetter is alleen bevoegd, en dat terwijl de bon op mijn naam staat met bsn erop...
mijn glaszetter moet nu verklaren dat hij door de vorstverlet gefaald heeft (gelukkig wil hij dat wel doen)
nadat mijn glaszetter met agentschap-nl belde, kreeg deze de mededeling dat alleen de eigenaar van de bon dit kan doen (grandioze dwaling van notabene dezelfde persoon aan de lijn, ik zal de naam maar niet noemen)
even de advocaat laten bellen, maar verder dan : "we zullen zien" komt agentschap-nl niet.
blijkbaar is de realiteit niet meer iets wat bij dit agentschap bekend is, ontmoedigingsbeleid alom, en hand op de knip. je moest dus in januari je gevel eruit laten zagen, met een sneeuwjacht in de huiskamer om voor 8 tientjes subsidie in aanmerking te komen.
er zit zo`n enorme discrepantie tussen de mooie website en de praktijk&realiteit,
dat ik heb besloten nooit meer welke vorm van subsidie dan ook te gebruiken of aan te vragen,
het is tenenkrommend.
dat word dus gewoon weer voorleggen aan de rechter (*), om over redelijkheid en billikheid door een andere partij te laten oordelen, gelukkig is dit voor mij om de hoek, en ik weet ook al de uitkomst...
*zucht*
maar het kost weer zoveel tijd en energie... :(

(*) duur subsidiebonnetje word dat dan weer voor onze overheid...

de subsidieregeling was er vanaf 1 oktober met terugwerkende kracht vanaf 1 juli.
levertijden zijn 16-18 weken, voor glas, kozijnen en puien.
op dat moment is het al winter, en die winter was koud, winderig en streng.
bij agentschap-nl willen ze hier geen rekening mee houden, geen coulance, geen logica.
de regeling is nu gesloten.
de regeling omvat dus plaatsing van isolatieglas midden in een winterperiode,
vrijwel niemand heeft de bon nog laten verzilveren.
(mijn leverancier was 1,5 maand met vorstverlet, arbo-technisch mag hij niet eens plaatsen...)
complete NEEderlandse subsidie waanzin.

/edit :
heeh, blijkbaar heb ik iets bereikt :
http://www.meermetminder.nl/subsidieregeling_isolatieglas
LET OP: aanpassing voorwaarden wegens winterweer
Het ministerie van WWI heeft het voornemen om de voorwaarden voor de subsidieregeling voor isolatieglas aan te passen. Voor waardebonnen die zijn uitgegeven van oktober t/m december 2009 zou dit betekenen dat de termijn, waarbinnen het glas geplaatst moet worden, verlengd wordt tot 1 mei 2010. Normaal gesproken zijn de waardebonnen na de afgiftedatum vier maanden geldig.

Reden voor de verlenging is het feit dat veel glaszetters vanwege het aanhoudende winterweer geen glas kunnen plaatsen. Wel moet er aantoonbaar sprake zijn van vertraging door weersomstandigheden. Voor glas dat is geplaatst vóór 1 oktober 2009 blijft de declaratieperiode voor glaszetters in elk geval ongewijzigd op vier maanden. Als de voorwaarden definitief zijn gewijzigd, melden we dit op deze pagina.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
glambalk schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:33:
[...]

..........
Je kan ook een draad naar het frame aanleggen en vervolgens het frame aarden .......
Kun je doen, en functioneert perfect, maar het voldoet dan officieel niet aan de voorschriften. Men noemt dit ook wel doorlussen, aarding op een apparaat, en ander apparaat aarden op een ander punt van het eerste. Werkt goed, tot het moment dat "tussenapparaat" tijdelijk wordt gedemonteerd. Dan is een deel van de installatie ongeaard. Derhalve verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:41:
[...]

4mm² moet genoeg zijn. Het gaat om lekstromen. Deze aarding is niet bedoeld voor beveiliging. Panelen die in nederland worden verkocht hebben meestal een klasse II beveiliging. Aarding is dan niet verplicht.
Ik heb ze in nl nog niet gezien.
Weet niet of deze nou voor buiten geschikt zijn.
Techneut schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:45:
[...]

Kun je doen, en functioneert perfect, maar het voldoet dan officieel niet aan de voorschriften. Men noemt dit ook wel doorlussen, aarding op een apparaat, en ander apparaat aarden op een ander punt van het eerste. Werkt goed, tot het moment dat "tussenapparaat" tijdelijk wordt gedemonteerd. Dan is een deel van de installatie ongeaard. Derhalve verboden.
Zoals hierboven al gezegd; als panelen klasse II beveiliging hebben is aarding niet verplicht. Dat SunPower en sommige ander panelen geaard moeten worden heeft te maken met de manier waarop deze panelen in elkaar zitten. Veilig zijn ze wel met of zonder aarding. Weet dus niet of dioorlussen dan niet zou mogen.
Bovendien als het tussenapparaat (frame) in dit geval weggehaald wordt zal je toch eerst het paneel moeten verwijderen.

[ Voor 58% gewijzigd door ZonneStroom op 05-03-2010 11:09 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je panelen aarden is altijd wel een goed idee.(bij 3+ panelen)
ik heb al een paar keer een flinke klapper gehad op het dak, droge wind over de panelen geven de panelen lading, zoals ook met je auto of een wollen trui.
ik heb mijn zonneboiler op een andere groep, en kan de pv en collector op het dak tegelijk aanraken,
hier voelde je het tintelen, ik heb nu alles gewoon geaard op randaarde (paneelranden en collectormetaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/mariken.joost/Zonnepanelen.jpg

Zoiets? Ik heb nu echt zonnekoorts. Symptomen: elke 5 minuten de trap op om het momentane vermogen (omgebouwde energy control 3000) te bekijken en daarna beneden met open mond naar de terugdraaiende meter staren.

Viel me mee dat de panelen op het westdak toch al vanmorgen vroeg gingen leveren. Begon met een bescheiden 20 watt om 8 uur en liep toch op tot een leuke 400 watt rond 10 uur bij een lekker zonnetje met de panelen nog in de schaduw. Nu helaas wolken hier, maar toch ook nog 300 tot 400 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
@joba, jou foto vraagt om een wachtwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:01:

Weet niet of deze nou voor buiten geschikt zijn.
Als je ze aan de onderzijde aan het aluminum frame van een zonnepaneel, monteert zijn ze beschermt tegen directe regen en zonlicht.

alternatief de splitklem

http://www.spautronic.nl/accessoires.html

Ik heb titan panelen, moeten de ook geaard worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja joba, je moet je gebruikersnaam en wachtwoord even op het forum zetten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:52:
ja joba, je moet je gebruikersnaam en wachtwoord even op het forum zetten :p
http://members.ziggo.nl/mariken.joost/Zonnepanelen.jpg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Waren die twee dakramen nou echt nodig. Volgens mij kunnen je zonnepanelen meer stroom opwekken als een wat een ledlamp op de vliering verbruikt. :9

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
pcmadman schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:50:
@joba, jou foto vraagt om een wachtwoord...
hmpf, wat een gedoe altijd om een fotootje in het forum te krijgen... nu met url van mrcletc, werkt ie nu wel?
glambalk schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 12:51:
[...]

Waren die twee dakramen nou echt nodig. Volgens mij kunnen je zonnepanelen meer stroom opwekken als een wat een ledlamp op de vliering verbruikt. :9
Is wat voor te zeggen, maar vrouwlief heeft er toch graag daglicht en later wordt de zolderkamer vast ook door de kinderen ingepikt, en dan is daglicht ook fijn. Trouwens nog voldoende uitbreidingsmogelijkheden, oa op het platte dak van onze uitbouw (gedeeltelijk 5 meter diep), op het nog te bouwen prieel(tje) en nog wat ruimte op het oostdak, naast de zonnecollector. Dus wie weet volgend jaar...

[ Voor 57% gewijzigd door Joba op 05-03-2010 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[onzin]
ik zie ineens op die dakkapel iemand met zo`n steel staan met een ramenlap ding erop,
en een vrouw in de tuin, die klaagt over "die wel maar de ramen niet" ?
[/onzin]
hahaha
waar is de 6gj vlakke plaat ? op de dakkapel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:06:
[onzin]
ik zie ineens op die dakkapel iemand met zo`n steel staan met een ramenlap ding erop,
en een vrouw in de tuin, die klaagt over "die wel maar de ramen niet" ?
[/onzin]
hahaha
waar is de 6gj vlakke plaat ? op de dakkapel ?
Mwah, vrouwlief is niet zo van de schone ramen, daar ben ik toch altijd al de pineut voor. Maar die paneeltjes poets ik natuurlijk graag.

Collector is op het oostdak, 2x HRSolar.

[ Voor 16% gewijzigd door Joba op 05-03-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:35:
er zit zo`n enorme discrepantie tussen de mooie website en de praktijk&realiteit,
dat ik heb besloten nooit meer welke vorm van subsidie dan ook te gebruiken of aan te vragen,
het is tenenkrommend.
[...]
En als je nu weer kan ziet om dmv subsidies weer bijna gratis aan zonnepanelen te komen.... dan durf ik te wedden dat je gewoon weer mee doet :)

En tsja, niet altijd zit het mee met de subsidies. Bij mij is begin juni al het glas in de voorgevel vervangen. Net 3 weken voordat de subsidie ingaat. Aangezien de deal al ergens in april was gesloten, was de subsidie nog niet te voorzien. Balen, maar het is niet anders, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

SolarKing schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:11:
Beste Jan, je kunt niet zomaar verschillende type panelen in een string aansluiten.
Die Sharp NU-180-E1 en NU-E235-E1 die je op SolarNRG ziet zijn helemaal niet geschikt voor een Steca omvormer vanwege de stroom veel groter is dan de max 5A. (bijna 8A)
Het beste is om zo'n zelfde type 175Wp paneel te vinden en mee in serie te zetten.
Een andere oplossing is om een Steca 300 te kopen voor je 2 Sharp 175Wp panelen en je Steca 500 te gebruiken voor bijvoorbeeld 3 van mijn 185Wp KingSun panelen. (of een ander merk natuurlijk)
@Solarking: je hebt helemaal gelijk, maar dat wist je natuurlijk al :Y
de Sharp 180 en 235Wp zijn niet compatible met mijn Steca en de 175Wp is niet meer te leveren.(aldus mijn installateur)
Wat nu? als ik dus 1 paneel wil bijplaatsen, moet dat er 1 zijn van max. 5 A, toch?
ik kreeg nog wel de tip dat de Suntech 185Wp er wel bij zou passen, maar die is pas 3e kwartaal van 2010 te leveren. ben eerlijk gezegd niet bekend met het merk Suntech; zijn die goed-redelijk-matig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je nu weer kan ziet om dmv subsidies weer bijna gratis aan zonnepanelen te komen.... dan durf ik te wedden dat je gewoon weer mee doet
nee, er is geloof ik wat gebroken in mijn hoofd,
zeker als agentschap-nl niet eens luistert naar het niet kunnen verwerken van materialen bij vorst,
zoals pur, kit en stopverf....de subsidie periode zat precies in alle vorstdagen, lekker logisch mensen...
met zo`n instantie hoef ik echt niets meer te maken te hebben,
en na 5 minuten in het gesprek komen er piepjes,
dan is je spreektijd over (!)
het telefoondoolhof is ook ongekend, echt heel leuk als je je eens een middagje verveelt.
en de 175Wp is niet meer te leveren
"aha momentje" garantie
dit is solarnrg, een uitblinker in kwaliteit en garantie.
..en toen ging er eentje toch stuk....uhm...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
laat ik eerlijk zijn: zo zonder subsidie geniet ik het meest... gewoon zelfstandig overwogen besluit nemen, beetje sparen en op t dak plempen die PV/ZB :)
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:35:
het is tenenkrommend.
@eric-pvt: ik begrijp de frustratie :( maar zit er geen verschil in van wie de subsidie afkomstig is??
bij overheids-subs.( gemeente, rijk, provincie ) is het vaak veel bureaucratie, maar bij instellingen die echt geinterresseerd zijn gaat dat veel gemakkelijker. ik heb bijv. subsidie gehad van de windcorporatie Zeeuwind,
geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]eric-pvt schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:37:
"aha momentje" garantie
dit is solarnrg, een uitblinker in kwaliteit en garantie.
..en toen ging er eentje toch stuk....uhm...
Leuk, Eric, nu zit je me echt bang te maken, want dan zijn er echt problemen.

Maar eh,, heb jij ervaring met Solarnrg - goeie of slechte??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsidie anders...
subsidie is eigenlijk het proberen terug te krijgen van belasting dat je al betaald hebt,
"anders", is dus wat ik al eerder deed, door duurzame energie en besparingen belasting te vermijden.
agentschap-nl is er niet voor de burger, maar om de burger weg te houden bij de subsidiepot.
en ondertussen in de media anders te doen laten geloven.
ze slaan de plank volledig mis, en behartigen dus het belang van anderen, die baat hebben bij veel-fossiel verbruik.
om zoveel mogelijk isolatieglas in nederland te krijgen moet je feitelijk en nu overduidelijk heel anders functioneren. deze glas-bon-truuk lijkt erg op de 850kwh/kwp sde capping.
het is allemaal marginaal, en we lopen steeds verder achter, in vol overtuigd geloof dat "we" goed bezig zijn.
mijn punten aan de telefoon en die van mijn glaszetter, interesseerde de 4 medewerkers werkelijk helemaal niets. waarschijnlijk zat ze gewoon haar teennagels te doen.
eat that agentschap-nl !

zo nu ga ik lekker mijn click-fit zagen.
heb jij ervaring met Solarnrg - goeie of slechte??
solarnrg is gewoon heel goed, (eigen ervaring) ik denk dat bij dergelijke problemen dit bedrijf de hele set vervangt door andere,
wel met enige moeite, maar reken er maar op.
wat ik wilde zeggen, is dat de kwaliteit van de leverancier even belangrijk is als de kwaliteit van de panelen.
ik heb zelf zoveel mogelijk mijn panelen in dezelfde (cel)range gehouden, zodat bij uitbreidingen of veranderingen, dit makkelijk gaat. ik wil altijd panelen met een spanning hebben van 33-43 volt, dan blijft eea lekker uitwisselbaar, bij een vrijwel gelijke vermogenscurve.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 14:04:

zo nu ga ik lekker mijn click-fit zagen.

solarnrg is gewoon heel goed, ik denk dat bij dergelijke problemen dit bedrijf de hele set vervangt door andere,
wel met enige moeite, maar reken er maar op.
wat ik wilde zeggen, is dat de kwaliteit van de leverancier even belangrijk is als de kwaliteit van de panelen.
ik heb zelf zoveel mogelijk mijn panelen in dezelfde (cel)range gehouden, zodat bij uitbreidingen of veranderingen, dit makkelijk gaat. ik wil altijd panelen met een spanning hebben van 33-43 volt, dan blijft eea lekker uitwisselbaar, bij een vrijwel gelijke vermogenscurve.
Eric, Zaaaaag ze 8)

Helder verhaal, maar dan moet je wel iets van Elektro weten; 33 - 43 Volt , er zijn panelen van max. 5A en weer van 8A :? als je niet in de elektro zit is het al gauw moeilijk te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Techneut schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:45

Zoals hierboven al gezegd; als panelen klasse II beveiliging hebben is aarding niet verplicht. Dat SunPower en sommige ander panelen geaard moeten worden heeft te maken met de manier waarop deze panelen in elkaar zitten. Veilig zijn ze wel met of zonder aarding. Weet dus niet of dioorlussen dan niet zou mogen.
Bovendien als het tussenapparaat (frame) in dit geval weggehaald wordt zal je toch eerst het paneel moeten verwijderen.
Hoe je het ook wendt of keert met aarden, je doet het of je doet het niet als het niet nodig is. Als je het wel doet, dan moet je het altijd doen overeenkomstig de voorschriften. En die verplichten je een eventuele las in de aardleiding zelf te maken en helemaal nooit door te lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullte
  • Laatst online: 07-09 20:28
flitspaal.nl schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:31:
[...]

De huidige generatie omvormers controleren al dat soort parameters. Zodra ze een fout detecteren slaan ze automatisch af om het vaak na een paar minuten weer te proberen. Mijn Soladin en SMA SB1100 doen dat zeker weten.
Bedankt voor de uitleg.

Wat gebeurd er eigenlijk wanneer er een kortsluiting ontstaat bij de zonnepanelen door bijv bliksem inslag?
Schakelt de omvormer zich uit?
Heeft deze een zekering?
Wat heeft dit voor gevolgen voor de rest van de apparatuur in de woning?
De omvormer heeft ook een stekker. Mag deze in dezelfde groep zitten waar de zonnepanelen ook zijn op aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had zomaar een "meer met minder" controle/steekproef, (stond ik net mijn click fit te zagen...)
tav de subsidie (premieregeling 40% verbruiksdaling in 1 jaar)
heel aardige man, en heeft meteen een nieuw energielabel voor mijn woning afgegeven.

hij had 1 puntje, raam en deurrubbers mogen niet meer met een metalen randje.
al met al een fijne a++ 0.44, en de premie is correct toegekend.
leuk is ook dat hij 1 a4`tje vol heeft geschreven met ideen van hier, die hij in adviezen gaat meenemen.

quote van hem: "dat we nu koffie zetten en de meter draait nog steeds terug, doet mij den broek bollen"
en zo is het ! (noord hollanders he...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik zit nog steeds in de zoekfase. Mijn systeem gaf gisteren nog steeds een lager rendement dan ik zou verwachten. Het maximale vermogen was rond 1500/1600 Watt waar ik 1900/2000 Watt zou verwachtenb. Ik ga straks thuis even kijken of de zekering van mijn plus-pool aarding misschien niet door is. Mijn installateur dacht daaraan.

Weet iemand (wanneer het iets anders is dan de zekering) of je de spanning over 2 verschillende strings ook makkelijk kan controleren. Dan heb ik een indicatie of er in 1 van de 2 strings iets mis is. Waar moet ik op letten wanneer ik dit doe?

Mijn gemeentelijke subsidie (Overbetuwe) voor de zonnepanelen is nu ook binnen.

http://www.topspots.org/solar

[ Voor 9% gewijzigd door windfreak op 05-03-2010 16:07 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:05:
ik had zomaar een "meer met minder" controle/steekproef, (stond ik net mijn click fit te zagen...)
tav de subsidie (premieregeling 40% verbruiksdaling in 1 jaar)
heel aardige man, en heeft meteen een nieuw energielabel voor mijn woning afgegeven.

hij had 1 puntje, raam en deurrubbers mogen niet meer met een metalen randje.
al met al een fijne a++ 0.44, en de premie is correct toegekend.
leuk is ook dat hij 1 a4`tje vol heeft geschreven met ideen van hier, die hij in adviezen gaat meenemen.

quote van hem: "dat we nu koffie zetten en de meter draait nog steeds terug, doet mij den broek bollen"
en zo is het ! (noord hollanders he...)
Nu weer blij met subsidie? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 21:56:
Daar gaat vrijwel geen stroom door, alleen statische lading. (< 0.00001 A) Tenzij je blikseminslag hebt, dan moet het een superdikke kabel zijn. Of kortsluiting, als je paneel stuk is en met water volgelopen. >:)

Wat wel belangrijk is dat je geen last krijgt van corrosie, dus dat de aansluiting na een jaartje al is wegge"roest".
Volgens mij kun je een koper leiding (installatiedraad van 2.5mm2) prima gebruiken, maar moet je dit wel via een RVS klem(+ boutjes) op het aluminium frame/rand aansluiten.
/edit Sorry, 'k had even 2 pagina's gemist. 8)7 Veel anderen hebben al op je vraag gereageerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand (wanneer het iets anders is dan de zekering) of je de spanning over 2 verschillende strings ook makkelijk kan controleren. Dan heb ik een indicatie of er in 1 van de 2 strings iets mis is. Waar moet ik op letten wanneer ik dit doe|?
bij volle zon:
1 string loshalen, en vermogen meten aan het stopkontakt
de losse string meten qua open klemspanning.(multimeter op dc spanning)
strings wisselen,
en weer meten.
als er een verschil zit tussen 2 identieke strings moet je toch de panelen en bekabeling fysiek gaan controleren.
moeilijker :
met multimeter de stroom(A) meten op 1(+) ader op de omvormer in mpp mode, en daarna de andere string ook.
zijn beide strings goed, en identiek, dan de omvormer checken
is die ook goed, dan komt er iets akeligs, het kan zijn dat de netspanning lager is dan vorig jaar in je buurt,
dat kan zomaar lagere output tot gevolg hebben.
(voorbeeld : een steca500 limiteert aan 5A bij 220 volt, maar ook bij 230 volt, bij 230 volt levert een steca 500 zomaar 535 watt, op 218 volt is dat 482 watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:18:
[...]
bij volle zon:
1 string loshalen, en vermogen meten aan het stopkontakt
Lijkt me niet zo'n goed advies!

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedoel gewoon de ac zijde stekker-stopkontakt, met een consumenten-meter.
bijv een cresta of elro of conrad energy monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
skullte schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:07:
[...]

Bedankt voor de uitleg.

Wat gebeurd er eigenlijk wanneer er een kortsluiting ontstaat bij de zonnepanelen door bijv bliksem inslag?
Schakelt de omvormer zich uit?
Heeft deze een zekering?
Wat heeft dit voor gevolgen voor de rest van de apparatuur in de woning?
De omvormer heeft ook een stekker. Mag deze in dezelfde groep zitten waar de zonnepanelen ook zijn op aangesloten?
Daar zit bij mij in de SB1100 volgens mij idd een zekering. Je zou voor de gein eens de documentatie van SMA Moeten lezen. De omvormers van hen controleren meer zaken rondom AC zaken dan je doet vermoeden, cos-phi, frequentie, voltage etc etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windfreak schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:05:
Ik zit nog steeds in de zoekfase. Mijn systeem gaf gisteren nog steeds een lager rendement dan ik zou verwachten. Het maximale vermogen was rond 1500/1600 Watt waar ik 1900/2000 Watt zou verwachtenb.
Je hebt een Fronius IG30, die levert maximaal 2650 Wac (aan het net). Dus dat zit wel snor.
Verder heeft die een (euro) rendment van bijna 93%, dus als je je systeem goed hebt gedimensioneerd.
Ze geven helaas nergens aan bij welk voltage dit rendement gehaald kan worden.
MPP spanning moet tussen 150-400 Vdc zijn, dus kun je je 12 panelen niet als 1 string aanleggen, maar moet je ze als 2x6 aansluiten, en dan zit je prima midden in de MPP-spannings range (ca 6x40=240 V)
Je kunt de "Spanning solarmodule" en de "Stroom solarmodule" aflezen. Welke waardes heb je bij volle zon, liefst zo recht mogelijk op je panelen?

Ik zie op je site dat je maximale momentane vermogens (op 1 uitzondering na) nog nooit boven de 2000W zijn uitgekomen, terwijl het gisteren nog geen 1800W is bij een systeemomvang van 2640Wp. Dat is ca 68%.
Orientatie is WZW, dus niet optimaal, maar toch lijkt me dat er toch meer uit te halen zou moeten zijn.
Zoek nog even verder zou ik zeggen.
(heb je mij DM gehad?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
jja schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:43:
[...]

Lijkt me niet zo'n goed advies!
Je website ziet er goed uit.. en een hele berg PV heb je geinstalleerd..

wat ik me wel afvroeg, hoe doe je dat met die paginas waar je x10 kunt schakelen, of instellingen voor je verwarming kunt regelen, hoe beveilig je dat?

als ik ergens op klik krijg ik geen foutmelding of vraag om een wachtwoord... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:10:
[...]

Wat wel belangrijk is dat je geen last krijgt van corrosie, dus dat de aansluiting na een jaartje al is wegge"roest".
Volgens mij kun je een koper leiding (installatiedraad van 2.5mm2) prima gebruiken, maar moet je dit wel via een RVS klem(+ boutjes) op het aluminium frame/rand aansluiten.
/edit Sorry, 'k had even 2 pagina's gemist. 8)7 Veel anderen hebben al op je vraag gereageerd.
Ik vraag me wel af hoe dat met die verschillende metalen bij elkaar gaat. Leiding Cu en Sn, frame Al en boutjes RVS. Zal toch ook wat corrosie gaan geven?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:24:
Ik vraag me wel af hoe dat met die verschillende metalen bij elkaar gaat. Leiding Cu en Sn, frame Al en boutjes RVS. Zal toch ook wat corrosie gaan geven?
Wat ik me van vroeger (en uit ervaring) geleerd heb is
- de meeste metalen, (CU-koper, AL-aluminium, ZN-zink, SN-tin, PB-lood) willen allemaal graag oxideren, zeg maar roesten. Maar bij deze ontstaat een huidje waardoor het onderliggende metaal beschermd wordt tegen verder oxideren. Tenzij je konstant krassen maakt (bewegende ijzeren spijker in een zinken dakgoot) of een zure omgeving hebt (vocht met veel vuil, of zelfs met een beetje CO2 in opgelost) zal zo'n object vrijwel nooit door-roesten, hooguit een dof oppervlak krijgen. Koper bijvoorbeeld wordt eerst zwart en al snel groen, denk maar aan de daken in de grote steden in midden europa.
- IJzer is eigenlijk heel byzonder, het blijft roesten tot al het metaal is ge-oxideerd.

Aluminum frames krijgen vaak een behandeling waardoor ze langer mooi blijven en beter bestand tegen weersinvloeden. Moeten er alleen geen krassen ingemaakt worden, of gaten waar je boutjes in draait, dat wordt/blijft dan een zwakke plek.

Als twee verschillende metalen (electrisch) contact maken, en nog mooier ook nog eens in een zurig sopje staan, dan ontstaat er een klein spanningsverschilletje. Dat kan het bovenstaande oxidatie effect in één van de metalen versterken.
Zink, maar ook Aluminium zijn bijvoorbeeld zeer on-edel, willen graag oxideren maar kunnen dat niet door het beschermende huidje. IJzer is op zich (wat) edeler, maar zal toch ook gaan roesten. Leg je nu een roestende spijker in een zinken dakgoot, dan zal het zink vrij vlot een gat vertonen in de vorm van de spijker, terwijl de spijker minder snel roest dan als je hem naast de dakgoot had gelegd...
Door nu RVS klemmen te gebruiken tussen de materialen vertraag je het effect dat vlak rondom de aansluitingen gaten ontstaan in het zwakste materiaal (Aluminium frame dus bij PV panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bah, wat een negatief geleuter over de electrische auto op ned2 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 20:47:
komt omdat men uitgaat van grijze stroom als bron.
nog steeds geen vertrouwen in molens en PV, tja het wordt nooit wat in media land

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ben 2 dagen in Trier geweest, tjonge jonge, het wemelt onderweg van de PV en ZB panelen, een erg mooi gezicht, wauw.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 20:47:
Wat werd er dan precies gezegd? Welk programma was het eigenlijk? Wellicht is het later terug te vinden op uitzendinggemist o.i.d.

Ik ben ook maar gematigd positief over elektrische auto's. De techniek spreekt me zeer aan, maar ik ben erg huiverig voor een enorme opschaling. Ik zie veel meer in een sterke ontwikkeling van goed OV en 'lokaliteit'; ofwel wonen, werken en recreëren allemaal zoveel mogelijk dichtbij elkaar plaatsen zodat een eigen auto helemaal niet nodig is. Met een klein aantal elektrische deelauto's kan dan in het reststukje persoonlijk gemotoriseerd vervoer voorzien worden waar het OV het niet redt.
SasJo schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 20:55:
komt omdat men uitgaat van grijze stroom als bron.
Maar wat moet je anders dan? Het schiet in Nederland gewoon niet op met wind en PV, dat is duidelijk. Als je een miljoen elektrische auto's op gaat laden zal het percentage duurzame elektriciteit alleen maar afnemen.
nog steeds geen vertrouwen in molens en PV, tja het wordt nooit wat in media land
Tja. Ik heb zeer zeker vertrouwen in de techniek, die is al jaren rijp. Waar ik geen vertrouwen in heb is mijn mede-Nederlanders. A) die hebben het alsmaar over zaken als terugverdienen en B) kiezen steeds voor politieke partijen die de échte duurzaamheid de rug toekeren. De media reflecteert alleen maar wat de massa denkt.
SasJo schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 20:57:
Ben 2 dagen in Trier geweest, tjonge jonge, het wemelt onderweg van de PV en ZB panelen, een erg mooi gezicht, wauw.
Inderdaad, als je in Duitsland uit het raam van de trein kijkt wemelt het van vooral PV-panelen op grote boerenschuren. Soms denk ik wel eens... mein Deutsch ist gut genug... Maar ja, dan gaat er weer veel energie zitten in het heen en weer pendelen naar ouders en vrienden, ook met de trein. Dus toch maar niet. We kwakkelen wel lekker verder in Nederland waar de elektriciteitsmeter nu al weer vijf dagen stilstaat. Omdat zonnestroom hier niet werkt. Hah!

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 05-03-2010 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
JeroenH schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 21:20:
[...]

Wat werd er dan precies gezegd? Welk programma was het eigenlijk? Wellicht is het later terug te vinden op uitzendinggemist o.i.d.
[...]
Netwerk op Ned2.

De grootste nadelen die genoemd werden waren:
- verliezen tussen productie tot de energie 'op de wielen' kwam is vergelijkbaar met de efficiëntie van een diesel motor.
- laadtijden zijn te lang
- oplaadpunten zijn er vrijwel niet
- accu-capaciteit en grootte zijn nog niet wat ze zouden moeten zijn.
- ontwikkeling van accu-technologie gaat niet voortvarend genoeg voor wat we nodig hebben wanneer er in 2020 zo'n 200'000 van die auto's zouden moeten rondrijden
- de elektrische auto zal de huidige auto niet snel vervangen, maar erbij komen.

Dat was het wel ongeveer en ik moet zeggen dat ze met een aantal punten zeker gelijk hebben.
Echter kun je de efficientie opkrikken door minder energietransport nodig te hebben en de boel zo maken dat je gewoon minder energie nodig hebt om in beweging te komen. Maar goed, dat zijn dingen die jij al jaren loopt te roepen hier ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik snap dat gezeik niet, de gemiddelde Nederlander gebruikt de auto hoofdzakelijk om te forenzen. Oplaadpunt thuis en op het werk en je bent daarvoor klaar. Wil je op bv. bezoek bij je schoonmoeder en dus verder dan de radius van je accu's dan biedt een klein generatortje wat op een ideaal toerental(dus met een redelijk goed rendement) de accu's op peil houdt uitkomst.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 23:27
Ik kan aan ruim 35000Wp komen, voor minder dan 1euro per Watt. Het gaat om thin-film panelen uit België. Prijs is ex btw en vervoerskosten. Nog mensen tips of interesse?Heb zelf geen ervaring met importeren en ook nog geen KvK of Btw nummer.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
@ hierboven,

Wat voor merk/model is het? Rendement? Anders komt er gewoon 7kwp in de tuin :)
Erasmo schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 21:48:
Wil je op bv. bezoek bij je schoonmoeder en dus verder dan de radius van je accu's dan biedt een klein generatortje wat op een ideaal toerental(dus met een redelijk goed rendement) de accu's op peil houdt uitkomst.
Schoonmoeders horen idd buiten de accu afstand van een gemiddelde electrische auto te wonen ;).

Maar wat dacht je van een bloombox welke met 50% rendement electriciteit maakt...

[ Voor 8% gewijzigd door SpiceWorm op 05-03-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 21:48:
Ik snap dat gezeik niet, de gemiddelde Nederlander gebruikt de auto hoofdzakelijk om te forenzen. Oplaadpunt thuis en op het werk en je bent daarvoor klaar.
100 jaar (te) goedkope aardolie heeft ons gewend doen raken aan de 'automobilus ubiquitus'; één voertuig wat geschikt is voor alle vervoerswensen. Je kunt er in je eentje mee naar de supermarkt om de hoek, maar hij kan ook in één ruk de caravan naar Zuid-Frankrijk sleuren. Daar zijn we aan gewend en dat willen we zo houden, ten koste van heel veel, zo lijkt het. Een voertuig met een actieradius van - bijvoorbeeld - 150km zien veel mensen als een stap terug.

Ik kan je vertellen: de auto loslaten werkt bevrijdend. Het is echter voor veel mensen een stap die ze, vooral in hun hoofd, niet kunnen maken. En dat is ook niet zo gek: de commercie schreeuwt elke minuut van de dag dat het groter, zwaarder, luxer, sneller moet. De reclame-industrie weet inmiddels wel op welke knoppen ze moeten drukken om mensen tot kopen aan te zetten. Ik ben me echter aan het ontwennen: ik koop geen kWh's meer en ook geen benzine.

Mijn droom is het (laten) ontwerpen en bouwen van een écht duurzame woning. Uiteraard extreem goed geïsoleerd, WTW, zonneboiler, zonnestroompanelen, zuinige apparaten etc. maar heel specifiek ook binnen hooguit een km of twee van een intercity-treinstation zodat een auto niet nodig is. Ik krijg nog wel eens foto's van mensen over de mail van hun net geplaatste zonnestroominstallatie die ze vol trots willen laten zien. Vaak zijn dat dat vrij riante huizen met op de oprit één - of vaker: twee - grote auto's die aan de omgeving te zien vaak gebruikt moeten worden omdat OV in geen velden of wegen te bekennen is. Hoe duurzaam is dat huis, ook na toevoeging van een PV-installatie, dan? Hoe bewoonbaar is dat huis met Peak Oil in volle gang en een benzineprijs die stuitert tussen de € 3 en de € 6? Wie het weet mag het zeggen. Als ik die mensen complimenteer met hun PV-installatie maar voorzichtig eens vraag over die auto's komt er vaak geen antwoord terug.

Ben ik werkelijk zo raar?
SpiceWorm schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:06:
Maar wat dacht je van een bloombox welke met 50% rendement electriciteit maakt...
Is daar nu al eens meer onafhankelijk informatie over bekend? Voor zover ik kon nagaan is het gewoon een brandstofcel met een reformer er voor, en aan rendementsdata van de fabrikant/ontwikkelaar twijfel ik per definitie. Het enige nieuws wat er over te vinden valt is hype.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 05-03-2010 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Naar aanleiding van het advies om dan maar, als de volle zon op je panelen staan, de string los te maken vraag ik me af wie er eigelijk installaties hebben zonder lastonderbreker DC zijdig?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Ice-T106
Graag meer info

@JeroenH
Bij €3 tot €6 benzineprijs ligt de economie plat en mag je heel blij zijn dat je dan werk hebt of op je werk kunt komen.
Dus grote kans dat je dan geen auto meer nodig hebt.
Zie nog niet zolang terug wat er gebeurde bij €1,70 aan de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 23:27
Het gaat om EPV-50 panelen. Hier heb ik een datasheet gevonden: http://www.jms-solar.de/datenblatt/JMS_EPV-50_GB.pdf
Rendement is 6%. Voordeel van deze panelen is wel dat de opbrengst per Wp is beter is.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo kan het ook:

Afbeeldingslocatie: http://izismile.com/img/img3/20100118/daily_picdump_324_16.jpg
Pagina: 1 ... 51 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.