Klik mee voor GoT!........
resultaat ik kan nu ook kwh opwek per dag grafieken in elkaar freubelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het was idd 's nacht bij het indienen van de aanvraag erg druk en de server van SenterNovem was zeeeeeeer traag. Nu maar hopen dat onze aanvraag wordt toegewezen. Op ons huis willen de vrouw en ik dit jaar zeker 4000 Wp aan panelen gaan plaatsen :-).remoc schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:43:
De eerste prognose over de SDE is binnen:
http://www.telegraaf.nl/d...elen_in_een_dag_op__.html
De zonneboiler + mengventielen voor wasmachine en afwasmachine zijn gisteren maar wel gelijk besteld (die subsidiepot is voorlopig nog niet leeg) en hopelijk gaan we dit jaar in 1 klap een duurzame reuzensprong maken :-)
Meten = Weten = Denken = Doen
Anoniem: 327833
Prijs is ongeveer hetzelfde (heb bij beiden geinformeerd) alleen als de GJ hoger is vang je meer subsidieSasJo schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:14:
[...]
Meer opbrengst in warmte en subsidie,
Blijft de vraag nog over of 2-Improve qua prijs hetzelfde is als Johan, wie het weet mag het zeggen . . .
Vandaag over de 80 graden heen gegaan (vanaf 30 vanochtend) en nu de warmte in het huis pompen
omg 17.000 aanvragen op 1 dag. Is dat niet een nieuw record? Hierbij verbleekt 2009. Dat wordt een flinke loterij en lange wachtijd van waarschijnlijk meer dan 3 maanden voor die ambtenaren om die stapel door te nemen.remoc schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:43:
De eerste prognose over de SDE is binnen:
http://www.telegraaf.nl/d...elen_in_een_dag_op__.html
Beste Jan, je kunt niet zomaar verschillende type panelen in een string aansluiten.JAN-B schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:47:
[...]
@solarking: OK, thanks, maar nu het volgende probleem(pje) : Sharp heeft de 175 Wp uit productie genomen,
nu hebben ze de 180 en 235Wp. Daarom ook de getallen 530(=+180) en 585(=+235).
Dus volgens jouw kan ik zonder probleem tot 585 uitbreiden? Mijn voorkeur gaat uit naar 235Wp.
Nog een kleinigheidje: de Sharp 180 en 235 hebben andere afmetingen, dus dan heb ik 2 maten panelen op mijn dak. op zich geen probleem, ik zie het wel meer, maar echt mooi vind ik het niet.
Stel, ik zou er 235 naast leggen, dan is die 8 cm langer en 17 cm breder. Is dat duidelijk te zien vanaf de straat of valt dat wel mee?
Die Sharp NU-180-E1 en NU-E235-E1 die je op SolarNRG ziet zijn helemaal niet geschikt voor een Steca omvormer vanwege de stroom veel groter is dan de max 5A. (bijna 8A)
Het beste is om zo'n zelfde type 175Wp paneel te vinden en mee in serie te zetten.
Een andere oplossing is om een Steca 300 te kopen voor je 2 Sharp 175Wp panelen en je Steca 500 te gebruiken voor bijvoorbeeld 3 van mijn 185Wp KingSun panelen. (of een ander merk natuurlijk)
Vandaag was een mooie dag. Voor een 30kWp SDE groot project in Friesland heb ik 156 panelen van 185Wp geleverd samen met 3 omvormers SMA 10.000TL en morgen gaan ze al beginnen met installeren.
Verder nog iemand anders in Friesland blij gemaakt met een 8880Wp systeem.
Natuurlijk ga ik proberen om beide op http://sonnenertrag.eu/?lang=nl te krijgen. (met wat hulp van Flitspaal)
Meer leuke Friese projecten komen er nog aan.
www.sunsolar.nl
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Haha...moet je de komende dagen je benen is voelen.Joba schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:52:
Praat me wat moed in jongens.... Vandaag de hele dag op het dak, 38 dakhaken geplaatst waarvan op 21 de rails geklikt is. Click-fit heeft me een paar keer tot vloekens toe getergt. Dat klikken gaat moeizaam, ook met een beitel eronder. Maar morgen kan ik grotendeels verder vanaf de dakkapel en hoef ik dus in ieder geval niet meer te balanceren. Ik had wel (veel) verder willen zijn nu, en ben helemaal kapot. Heb net wel een wat bredere beitel gekocht, misschien dat dat helpt...
succes morgen en als het eenmaal klaar is ben je blij
Laat je niet gek maken, er komen nog veel meer mooie dagen..... Veiligheid voor alles. En dat Clickfit verhaal klinkt bekend. Flitspaal had ook wat problemen met z'n niet helemaal vlakke dak als ik me niet vergis.Joba schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:52:
Praat me wat moed in jongens.... Vandaag de hele dag op het dak, 38 dakhaken geplaatst waarvan op 21 de rails geklikt is. Click-fit heeft me een paar keer tot vloekens toe getergd. Dat klikken gaat moeizaam, ook met een beitel eronder. Maar morgen kan ik grotendeels verder vanaf de dakkapel en hoef ik dus in ieder geval niet meer te balanceren. Ik had wel (veel) verder willen zijn nu, en ben helemaal kapot. Heb net wel een wat bredere beitel gekocht, misschien dat dat helpt...
En als je het door mijn firma had laten doen was je nu ook nog niet klaar. Ze zijn afgelopen vrijdag op 1800Wp blijven steken (van de 3000) doordat een aantal montagezaken, zoals boutjes, klemmen en railmoeren niet aanwezig waren. Alsof je met je tent in Zuid-Frankrijk aankomt en je bent de tentstokken vergeten.
A'dam PVOutput
Anoniem: 330517
Anoniem: 238103
toen de pannen weggelegd, en met 3 man de rails zo onder de latten getrokken (7x185wp lengte)
en toen wat aangetikt met de hamer.
ik was er met mijn kromme dak na de eerste keer ook klaar mee, maar dit is wel een handige snelle manier van werken, en je handen blijven heel.
je kunt de haken met 2 vingers ingeklikt op de lat verplaatsen, en dat maakt het makkelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-03-2010 20:52 ]
Op programma 2, 40gr, wordt het tot 2x toe niet warmer dan 12 a 13 graad, hoe kan dat?
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Een collector met reflector kost nauwelijks méér om te fabriceren en levert toch een beetje meer op. Vooral bij blauwe lucht. Ik denk er zelf ook over om ze in te slaan. Als je de collector op een winderige plek plaatst kun je de reflector weglaten.Anoniem: 281733 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:13:
Wat ik wel weet is dat in Duitsland bijna alleen maar vacuumcollectoren (VRK) met reflector (CPC)geplaatst worden.
Waarom?
Overigens hebben collectoren met het hoogste rendement juist weer geen reflector. Bijvoorbeeld deze: http://www.sundasolar.com...20series%20collector.html
Anoniem: 281733
10% vind ik toch aardig wat.basfromasd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:07:
[...]
Een collector met reflector kost nauwelijks méér om te fabriceren en levert toch een beetje meer op. Vooral bij blauwe lucht. Ik denk er zelf ook over om ze in te slaan. Als je de collector op een winderige plek plaatst kun je de reflector weglaten.
Overigens hebben collectoren met het hoogste rendement juist weer geen reflector. Bijvoorbeeld deze: http://www.sundasolar.com...20series%20collector.html
Die collectoren van Sunda zijn doorstroomde buizen.
Dit heeft inderdaad een iets beter rendement maar is daarentegen problematischer als een buis kapot gaat.
Je hebt dan gelijk een lek in je systeem in tegenstelling tot de heatpipes.
Dit is de reden dat je ze steeds minder ziet.
Podcast wordt meestal zelfde avond of morgen door Raymond Meur op deze site beschikbaar gesteld. Grofweg vanaf kwart over negen in de uitzending.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
@Zontype: Ik keeg een mail van de directie van Solarnrg: Sharp heeft dit paneel uit productie genomen.zonnigtype schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 16:07:
@JAN-B
Sharp heeft nog steeds een multikristallijn 175 Wp module op hun Benelux lijst staan....
http://www.sharp.nl/cps/r...-/html/policristallin.htm
Zeker weten van dat "uit productie genomen"???
De 175 van de Sharp website is trouwens een ander model/nummer, nl. de ND-175, ik heb de NT 175.
Dan mogen ze de website wel eens aan gaan passen. Lijkt me nogal slordig voor zo'n groot bedrijf...JAN-B schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:24:
[...]
@Zontype: Ik keeg een mail van de directie van Solarnrg: Sharp heeft dit paneel uit productie genomen.
De 175 van de Sharp website is trouwens een ander model/nummer, nl. de ND-175, ik heb de NT 175.
(het is trouwens zonnigtype, maar da's een detail...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
@ Solarking:OK- Hier baal ik van als eenSolarKing schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:11:
Beste Jan, je kunt niet zomaar verschillende type panelen in een string aansluiten.
Die Sharp NU-180-E1 en NU-E235-E1 die je op SolarNRG ziet zijn helemaal niet geschikt voor een Steca omvormer vanwege de stroom veel groter is dan de max 5A. (bijna 8A)
Het beste is om zo'n zelfde type 175Wp paneel te vinden en mee in serie te zetten.
Een andere oplossing is om een Steca 300 te kopen voor je 2 Sharp 175Wp panelen en je Steca 500 te gebruiken voor bijvoorbeeld 3 van mijn 185Wp KingSun panelen. (of een ander merk natuurlijk)
ik was dus van plan om er 235 naast te leggen, maar dat kan ik dus wel vergeten.
Misschien dat er nog ergens aan een 175 Wp is te komen??
Of heb jij nog iets - 1 stuks - van +- 200Wp, wat ik er wel naast kan leggen??
@ZONNIGTYPE: ik bedoel dus: Sharp heeft wel een 175Wp op haar website, maar dat is niet hetzelfde model als op mijn dak: ander typenummer en andere lengte/breedte maten. De NT 175 is dus blijkbaar niet meer te krijgen in Nederland. de ND175 wel!zonnigtype schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:26:
[...]
Dan mogen ze de website wel eens aan gaan passen. Lijkt me nogal slordig voor zo'n groot bedrijf...
(het is trouwens zonnigtype, maar da's een detail...)
DETAIL: JA, dat weet ik ook wel Gekkie, ik wou even lollig doen op deze Zonnige dag
Trouwens, het liefst zou ik iedereen bij de voornaam aanspreken, maar dat is geloof ik streng verboden op dit forum

Net of niemand weet wat de werkelijke namen zijn van bijv. Zonnigtype en Mistraller

Ach, hoort er gewoon bij. De "mores" van internet. Als je wilt, kun je veel namen met beetje zoeken zo tevoorschijn toveren. Maakt niet uit. Het was inderdaad een prachtige dag. Hier: 4,8 kWh productie, 3,9 kWh/kWp op een winterse dag (astronomische winter). Dass haben wir lange nicht gesehen. Gaat de goede kant weer op, YES!JAN-B schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:50:
[...]
@ZONNIGTYPE: ik bedoel dus: Sharp heeft wel een 175Wp op haar website, maar dat is niet hetzelfde model als op mijn dak: ander typenummer en andere lengte/breedte maten. De NT 175 is dus blijkbaar niet meer te krijgen in Nederland. de ND175 wel!
DETAIL: JA, dat weet ik ook wel Gekkie, ik wou even lollig doen op deze Zonnige dag![]()
Trouwens, het liefst zou ik iedereen bij de voornaam aanspreken, maar dat is geloof ik streng verboden op dit forum![]()
Net of niemand weet wat de werkelijke namen zijn van bijv. Zonnigtype en Mistraller
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
"los".
"löss" is dat spul wat ze bij jullie in Limburg in de grond hebben zitten en waar de eerste boeren in Nederland op af kwamen omdat het zo groeizaam spul bleek te zijn....
Trusten!
Klinkt als dat de warmwaterklep niet open gaat. Staat ie niet stiekum in koudwaterbedrijf? Een reset doet wonderen.SasJo schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:51:
@MS1002 gebruikers
Op programma 2, 40gr, wordt het tot 2x toe niet warmer dan 12 a 13 graad, hoe kan dat?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Alle details op de bekende website...
Heeft u ook zo'n last van zwerfafval? Nederland Schoon!
Ik kan in de startpost een sectie opnemen met een lijstje regelmatige posters die commercieel PV of andere gerelateerde producten aanbieden (Glambalk, SolarKing, nog meer wellicht die ik even over het hoofd zie?).
Mensen die vragen aan deze aanbieders hebben of offertes willen hebben kunnen hen dan direct benaderen (via DM of de website). Dan kunnen we de (sluik)reclame in het topic zelf achterwege laten.
Zowiezo geen slecht idee, en misschien ook een idee om de topicstart door meerdere mensen te beheren? Dat is mogelijk met de nieuwe forumsoftware hier op tweakersRikTW schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:04:
IDEE:
Ik kan in de startpost een sectie opnemen met een lijstje regelmatige posters die commercieel PV of andere gerelateerde producten aanbieden (Glambalk, SolarKing, nog meer wellicht die ik even over het hoofd zie?).
Mensen die vragen aan deze aanbieders hebben of offertes willen hebben kunnen hen dan direct benaderen (via DM of de website). Dan kunnen we de (sluik)reclame in het topic zelf achterwege laten.
Interesse?flitspaal.nl schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:14:
[...]
Zowiezo geen slecht idee, en misschien ook een idee om de topicstart door meerdere mensen te beheren? Dat is mogelijk met de nieuwe forumsoftware hier op tweakers
Ik wil het ook een beetje bij Jeroen laten, het is in mijn ogen nog steeds 'zijn' topic. Sowieso geen bezwaar van mijn kant om meerderen te laten beheren.
Als we met elkaar kunnen afspreken dat de advertenties achterwege kunnen blijven vind ik het wel OK om de aanbieders te noemen. Bij de een zal dat een link zijn naar een website (met kvk nummer etc) bij de ander misschien een advertentie op marktplaats. Mensen kunnen dan zelf hun conclusie trekken en een keuze maken.glambalk schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:20:
[...]
Als SolarKing hier producten wil aanbieden vind ik dat hij eerst maar eens moet laten zien wie hij is, wat hij doet (website, KvK nummer, btw nummer) Dat is op mijn website allemaal terug te vinden. Zo weet je dat je niet met een beunhaas te maken hebt.
[ Voor 75% gewijzigd door RikTW op 03-03-2010 09:24 ]
Als je het hard kunt maken staat het je vrij er bij de mods iets over te melden. Ik weet niets van Solarkings bedrijf, net zo min als van jouw bedrijf, dus ik kan er niets gefundeerds over zeggen. Wat ik als buitenstaander zie zijn twee posters met commerciële belangen die over elkaar heen rollen. Ik heb het al eerder gezegd, ik heb totaal geen zin me hier diep in te gaan mengen, maar wellicht is het handig de commerciële uitingen simpelweg achterwege te laten. Ik heb nu geen zin en tijd om de reglementen te lezen maar volgens mij is het op het forum ook niet toegestaan reclame te maken.glambalk schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 07:07:
Draag je eigenllijk wel btw af.
Beste mensen ik ben het een beetje zat dat iemand hier op het forum gewoon reclame kan zitten maken voor zijn (illegale) bedrijfsdactiviteiten.
Ik heb een dubbel gevoel bij het geheel: ik heb sterk het gevoel dat het op een forum als dit niet goed is om commerciële belangen naar voren te brengen, aan de andere kant hebben dergelijke entiteiten vaak veel technische inhoudelijke kennis.
Moeilijk verhaal. Zorg dat je ('je' hier in het algemeen bedoeld) hier op een goede manier uitkomt. Het zou jammer zijn als de sfeer op het forum bedorven zou worden door dit soort gevallen.
Topic is van iedereen die hier zonder commerciële belangen postRikTW schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:21:
Ik wil het ook een beetje bij Jeroen laten, het is in mijn ogen nog steeds 'zijn' topic.
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 03-03-2010 09:41 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Ik vind het geen goed idee om adverteerders op te nemen in een deel van het forum dat door forumleden wordt bijgehouden. Voor je het weet kom je in een ongewenste situatie terecht.RikTW schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:21:
[...]
Interesse?
Ik wil het ook een beetje bij Jeroen laten, het is in mijn ogen nog steeds 'zijn' topic. Sowieso geen bezwaar van mijn kant om meerderen te laten beheren.
[...]
Als we met elkaar kunnen afspreken dat de advertenties achterwege kunnen blijven vind ik het wel OK om de aanbieders te noemen. Bij de een zal dat een link zijn naar een website (met kvk nummer etc) bij de ander misschien een advertentie op marktplaats. Mensen kunnen dan zelf hun conclusie trekken en een keuze maken.
Wat ik mij wel kan voorstellen is dat je aan de naam kan zien wat de status is van het forumlid. Nu kan je al diverse kenmerken plaatsen en misschien door middel van een standaard icoontje (om reclame te voorkomen) zie je dat een forumlid meer dan uit hobby verbonden is met het onderwerp. Je kan dan, als je dat wilt, naar de eigenschappen van het forumlid gaan en dan doorklikken naar zijn eigen webpagina.
Ik denk dat het geen goed idee is om dit in de startpost op te nemen. Dan krijg je onvermijdelijk discussie van wie er wel of niet in hoort. Er zijn genoeg sites met links naar bedrijven. En ik ben het met je eens dat (sluik)reclame niet in dit topic thuis hoort.RikTW schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:04:
IDEE:
Wat wel in de startpost zou kunnen is een algemeen stukje over bedrijven, hun manier van werken, garantie en dergelijke, waar je als beginner op moet letten, en daar heeft Glambalk wel een punt.
Voor producten met een geschatte levensduur van +20 jaar moet je wel weten dat dit geregeld is. Dit regelen kost geld en dat is precies waar het om gaat. Als je eens in de zoveel tijd een zeecontainer zonnepanelen uit China laat overkomen, dan kan je daar leuk aan verdienen. Als er dan na 5 of 10 jaar problemen zijn met de panelen is de verkoper onvindbaar en je recht halen in China is (zo goed als) onmogelijk.
A'dam PVOutput
Ik wil wel meehelpen hoor aan de openingspost, kan bijvoorbeeld dat excelstaatje met huishoudens die ik bijhoud er ook in.RikTW schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:21:
[...]
Interesse?
Anoniem: 287219
Als je als bedrijf netjes je registreerd bij de kvk, hoofdbedrijfschap detailhandel, een btw nummer hebt en daardoor btw af moet dragen, een uitgebreide financiele administratie moet bij houden, etc.
En het heeft de schijn dat een ander persoon/bedrijf dezelfde producten vanuit een garage verkoopt tegen lagere prijzen, zonder al deze verpichtingen, lijkt het op broodroof.
Ik ken verder de twee bedrijven niet, maar van 1 kan ik geen website vinden en ik meen me ook te herinneren dat ik daar geen factuur kon krijgen, dat was toen ik die persoon via marktplaats benaderde, geen idee dat het dezelfde was, maar dat weet ik niet meer 100% zeker.
Een doelbewuste zwart maak actie is dit volgens mij niet, ik denk dat Glambalk beetje emotioneel reageerde waar ik me dus wel wat bij voor kan stellen.
Lijkt me wel dat je dat soort aantijgingen alleen kan maken na gedegen onderzoek, maar dit terzijde
Laten we dit forum gewoon houden over duurzame energie, mischien een subforum over duurzame energie successen.
Emotioneel valt wel mee. Het valt me wel zwaar en ik ben ook zeker niet over één nacht ijs gegaan. Zoals je ziet heb ik persoonlijk contact gezocht en gehad met SolaKing. Hem gevraagd opheldering te geven en als hij dat niet wil of kan geven op te houden klanten te werven via dit forum. Zoals jullie zien sta ik hier op persoonlijke titel maar ik heb wel een bedrijf. Af en toe, als er direct gevraagd wordt naar prijzen en/of leveranciers probeer ik via DM in contact te komen met de poster in kwestie.Anoniem: 287219 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 10:17:
ik denk dat Glambalk beetje emotioneel reageerde waar ik me dus wel wat bij voor kan stellen.
Lijkt me wel dat je dat soort aantijgingen alleen kan maken na gedegen onderzoek,
Ik vind het forum belangrijk om gevoel te houden met wat er leeft en hoe mensen tegen duurzaamheid aankijken en daar mee omgaan.
Nog veel belangrijker vind ik dat de acceptatie van duurzaamheid niet verstoord moet worden door allerlei verhalen uit de praktijk van beunhazen die de markt kunnen verzieken.
Schijnt bij jullie ook de zon zo lekker? Mijn omvormer draait bijna op volle toeren.
Nu eerst mijn CV repareren. De terugslagklep in de aanvoerleiding heeft het begeven. Daardoor blijft de tapwater voorziening hangen en is mijn huis ongewild 25 graden.
Overigens heeft het omlaag zetten van de CV temperatuur naar 55graden een besparing opgeleverd tov vorig jaar van 100m³ gas. Dat is toch al snel 7%. En dat met een vorstperiode van bijna 2 maanden (bijna) achter de rug.
[ Voor 26% gewijzigd door ZonneStroom op 03-03-2010 10:52 ]
te lange leidingen tot je ketel? warm en koud verkeerd om aangesloten miscchien?SasJo schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:51:
@MS1002 gebruikers
En jij hebt geen commerciële belangen toch? (Even voor de zekerheidflitspaal.nl schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:56:
[...]
Ik wil wel meehelpen hoor aan de openingspost, kan bijvoorbeeld dat excelstaatje met huishoudens die ik bijhoud er ook in.
De bedoeling is ook uitdrukkelijk niet om reclame te gaan lopen maken in de startpost, maar meer om te laten zien dat er aanbieders zijn die hier meelezen en posten, en wie dat dan zijn. Als iemand dan offertes wil hebben kan diegene een aanbieder direct benaderen en hoeft dat niet in het topic geroepen te worden, want dan is het ook logisch dat er reactie op komt.
(Ik zal dit ook in de gaten houden en mensen erop wijzen dat het niet gewenst is)
Als je een beetje WD40 tussen de rails en de haken spuit kun je ze op dak nog wat gemakkelijker verschuiven om goed uit te komen.flitspaal.nl schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:12:
Bedankt allemaal voor de tip. Ik ga dus ook eerst alle haken erop klikken en dan pas alles boven monteren
Afgezien van dat ik de auteur ben van jsunnyreports nee :-).RikTW schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 12:02:
[...]
En jij hebt geen commerciële belangen toch? (Even voor de zekerheid)
Ik ben geen leverancier, maar krijg ondertussen ook betaald voor pv advies (in het land der blinden...). Zonder kvk inschrijving oid. En dat mag, zolang ik de inkomsten maar opgeef. Het is aan de bedrijven zelf om te bepalen of ik een fatsoenlijk product lever.
Wanneer mensen verwachten dat ze zonder rekening over 20 jaar garantie krijgen in China, kunnen ze een gelukje hebben, of gewoon vette pech. Ik denk dat je het toch niet tegen houdt.
@Zonnigtype: Ik wil je niet jaloers maken, maar hier in Zeeland -je weet wel, de Zeeuwse kust- had ik tochzonnigtype schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:57:
Hier: 4,8 kWh productie, 3,9 kWh/kWp op een winterse dag (astronomische winter). Dass haben wir lange nicht gesehen. Gaat de goede kant weer op, YES!
4,85 Kwh/Kwp
Nog geen plannen om te emigreren?? ( Oh, krijgen we dat verhaal natuurlijk weer van die bol in Borssele ! )
Goed idee Flits ! Alleen geen idee waar ik dat overzichtje kan vindenflitspaal.nl schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:56:
Ik wil wel meehelpen hoor aan de openingspost, kan bijvoorbeeld dat excelstaatje met huishoudens die ik bijhoud er ook in.
Mooi voor jou, beste JAN-B, maar dat wist ik natuurlijk al lang. Ik heb regelmatig naar Solarlin zijn site verwezen in Vlissingen, die gemiddeld 1.000 kWh/kWp per jaar haalt. Niks nieuws onder de zon, dus, maar fijn ook voor jou.JAN-B schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 13:18:
[...]
@Zonnigtype: Ik wil je niet jaloers maken, maar hier in Zeeland -je weet wel, de Zeeuwse kust- had ik toch
4,85 Kwh/KwpYES. en ik maar denken dat mijn installatie niet genoeg opbrengt.
Nog geen plannen om te emigreren?? ( Oh, krijgen we dat verhaal natuurlijk weer van die bol in Borssele ! )
En neuh, niet zo'n behoefte te verhuizen naar een provincie (ook al is 't ie zonnig als een tierelier) waar het openbaar vervoer gerust als "veel te beperkt" gezien mag worden. Leuk fietsen over de dijken, dat weer wel. Ik kom er "wel eens" (veel te weinig, mee eens...). Bijkomend probleempje: wat moet ik met al dat overschot met mijn zûnige huishouden? Je denkt toch niet dat ik aan dat bedrijf [*commerciële uiting verboden*] ga lopen terugleveren? Dan klapt dat mooie "bolletje" van jullie misschien wel, en dat zou ik toch liever niet hebben...
Gelukkig zitten er tussen dat "bolletje" van jullie en mijn stulpje een vet kassengebied waar zoveel Slochteren gas er door gejaagd wordt, dat ik 's avonds naar dit forum schrijf met een computer draaiend op gasgestookte WKK stroom. Dat houdt dat Zeeuwse paarse goedje lekker in de zuidelijke helft van het land, mag ik hopen (sorry voor de Brabo's onder ons...).
http://www.familie-kleinman.nl/got/got_overzicht.htmlJAN-B schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 13:22:
[...]
Goed idee Flits ! Alleen geen idee waar ik dat overzichtje kan vindenwww.fam.kleinman / ?????
astu!
http://zonstraal.forumup.be/
Zonstraal forum heeft een apart onderdeel "Commerciele Websites Alternatieve Energie" waar "de uitwisseling tussen commerciëlen en derden" zou kunnen plaatsvinden. Forum wordt gemodereerd. (België)
http://www.photovoltaikforum.com/
Photovoltaikforum, voor zover mij bekend grootste ter wereld, Duitstalig, wordt zwaar gemodereerd, maar ontkomt ook niet aan problemen rond commercie, op hun "marktplaats" onderdeel, zoals blijkt uit deze mededeling als je daar naar toe gaat (mijn vetdruk):
Niet om nu te zeggen dat het een op een over te nemen is/zou moeten zijn. Maar het is beslist iets om goed over na te denken. Want we weten allemaal dat "het" hier om forse bedragen gaat en dat het erg belangrijk is en blijft om te weten wie er op dit "neutrale" forum meepraten. Zonder strenge moderatie (wat tijd vreet als het forum "echt los zal gaan") gaan we nog meer van dit soort vervelende "toestanden" krijgen.Inserate für den „gewerblichen Marktplatz“ können mittels eines Bestellfaxes käuflich erworben werden. Für alle Inserenten besteht die Verpflichtung, eine vollständige Firmenanschrift anzugeben, um sich eindeutig identifizierbar zu machen.
Mit dieser Änderung möchten wir im Sinne aller User handeln. Private Käufer und Verkäufer sollen weiterhin das Forum als solches nutzen dürfen, während wir unseren kommerziellen Usern eine Rubrik mit verbesserten Marktbedingungen bieten möchten, in der sie ihre Angebote auf einem neutralen und sachlichen Hintergrund ausschreiben können.
Uiteraard ook hopend op een goede oplossing. En voor zo lang als het duurt: s.v.p. gepaste afstand en helderheid van diegenen met commerciële belangen. Het is vragen om meer problemen als die "afstand" niet wordt genomen.
Dit alles laat onverlet dat er beslist (reeds) structurele problemen zijn/worden gesignaleerd, en dat opmerkingen daarover zonder meer terecht waren. En die mogen van mij ook worden "gewaardeerd". Van welke partij dan ook. Privaat en/of commercieel.
He tof, wat vind je nog van een kwh primair / m2 vloeroppervlak? En een percentage bespaard (gas/electra/water)? En stroom, dat is netto afname neem ik aan?
Misschien zit er een kabelverbinding niet helemaal lekker.
Dat is het mooie van zo'n datalogger, ik kan het allemaal netjes vergelijken.
De data
http://www.topspots.org/solar
Anoniem: 309539
Hoe krijg je dat voor elkaar???? Ik heb de volle dag al flinke zon en blijf straks op max 3.9 kWh/kWp steken.JAN-B schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 13:18:
[...]
@Zonnigtype: Ik wil je niet jaloers maken, maar hier in Zeeland -je weet wel, de Zeeuwse kust- had ik toch
4,85 Kwh/KwpYES. en ik maar denken dat mijn installatie niet genoeg opbrengt.
En ik weet uit ervaring dat ik goede omzet rendementen heb.
Gaat het bij jou om DC of AC vermogens? Ik reken AC vermogens, dus incl verliezen in de omvormer.
Leuk om dit soort piek-dagen te vergelijken met de instralingsgegevens van de KNMI bij een station in de buurt...
@Glambalk en SolarKing
Ik hoop dat het hier nu bij kan blijven. Jullie beider technische kennis wordt zeer gewaardeerd in dit topic, ik hoop daarom dat het mogelijk blijft hier te posten. Ik vermoed dat als dit zo door gaat dit op de een of andere manier onmogelijk gemaakt gaat worden en dat zou, oprecht, jammer zijn!
[ Voor 6% gewijzigd door RikTW op 03-03-2010 16:38 ]
Het is nu duidelijk wie SolarKing is.SolarKing schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 16:13:
[...]
SunSolar met KvK nummer 17273315.
Hier wil ik het bij laten.
Misschien had je dit eerder (of ergens) moeten vermelden, dan was er misschien op een andere manier gereageerd.
Ik geef toe dat ik een aantal weken geleden ook op het net naar jou achtergrond gezocht heb en niets gevonden. Wat dat betreft ben je een grote onbekende in de PV-wereld.
Ik hoop dat we nu weer tot de orde van de dag kunnen overgaan en niet verder met modder naar elkaar gaan gooien.
Laat dat maar aan de klungels in Den Haag over.
Hier wil IK het bij laten.
www.mijnzon.info
In 3 dagen tijd meer opbrengst dan de helft van februari.
@catfight
Business is hard, get used to it.
De prijzen zijn in Nederland gewoon veel te lang veel te hoog geweest (as usual) en staan wereldwijd onder druk.
Wat moet dat worden als de Hornbach of Aldi of Lidl ook met panelen beginnen?
Er zijn meerdere Nederlandse aanbieders die niet ver van de prijs van Solarking afzitten en dat zijn ook gewone bedrijven.
zonnetje is verdwenen achter de wolken
Hoe bepaal je de ideale stooklijn voor thuis ?
trial and error ? of is er iets van een beredenering die je kan gebruiken.
Ik zag net dat met de huidige buiten temperatuur 6 graden, de aanvoer temp van de cv 50 graden was.
Eerste wat ik dacht moet dat zo heet ?
wie wil zijn visie over stooklijnen eens toelichten
Misschien een overbodige vraag maar zijn de Sunpower panelen aan de plus kabel geaard?
Mijn sunpower panelen orientatie OZO (wel dichter bij de zonnige kust), en had echt een top dag vandaag. Voor het eerst sinds oktober sloeg de fan in de omvormer weer eens aan.
Statistieken op: www.solarlink.nl
Nog steeds in ontwikkeling.. .gaat langzaam..
Ik weet er niet bijzonder veel van, maar zou je niet in het algemeen kunnen zeggen hoe lager hoe beter, todat je op het punt bent aangekomen dat het niet meer comfortabel is (lees: te lang duurt voordat het is opgewarmd)?Anoniem: 287219 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:07:
Laten we het eens over wat anders hebben,
Ik zag net dat met de huidige buiten temperatuur 6 graden, de aanvoer temp van de cv 50 graden was.
Het zal sowieso een iteratief proces zijn, het hangt er vanaf hoeveel ruzie met huisgenoten je ervoor over hebt wat je vertrekpunt is ....
[ Voor 42% gewijzigd door RikTW op 03-03-2010 17:44 ]
Dit is mijn eigen keuze en mening.
Jeroen
Inderdaad trial and error:Anoniem: 287219 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:07:
"Op basis van een bepaalde buitentemperatuur kan de ketel dan een cv-watertemperatuur gaan maken. Hoe hoog die cv-watertemperatuur moet zijn kan vooraf worden ingesteld op een zogenaamde stooklijn. Een dergelijke stooklijn is in te stellen met behulp van twee punten:
* de gewenste cv-watertemperatuur bij een buitentemperatuur van plus 20 graden (het zogenaamde voetpunt).
* de gewenste cv-watertemperatuur bij een buitentemperatuur van min 10 graden (het zogenaamde eindput). "
Hier loopt mijn HR-cv nu met een max CV temp van 60 graden C.... (en de CV retour temp ligt rond de 44 graden C, dus ruimschoots voor het dauwpunt/condensatiepunt van 56-58 graden C)
de andere instellingen moet ik nog eens nalopen op de ketel
maar is je installatie voorzien van WAR (weersafhankelijke regeling)?
[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 03-03-2010 22:48 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
SunPower panelen behoren aan de plus geaard te zijn. Als dat niet zo is dan dan wordt geen optimaal spanningsverschil opgebouwd.stegen schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:11:
@ windfreak:
Misschien een overbodige vraag maar zijn de Sunpower panelen aan de plus kabel geaard?
Mijn sunpower panelen orientatie OZO (wel dichter bij de zonnige kust), en had echt een top dag vandaag. Voor het eerst sinds oktober sloeg de fan in de omvormer weer eens aan.
Ja heb een weersafhankelijke regeling.NielsTn schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:37:
[...]
Inderdaad trial and error:
"Op basis van een bepaalde buitentemperatuur kan de ketel dan een cv-watertemperatuur gaan maken. Hoe hoog die cv-watertemperatuur moet zijn kan vooraf worden ingesteld op een zogenaamde stooklijn. Een dergelijke stooklijn is in te stellen met behulp van twee punten:
* de gewenste cv-watertemperatuur bij een buitentemperatuur van plus 20 graden (het zogenaamde voetpunt).
* de gewenste cv-watertemperatuur bij een buitentemperatuur van min 10 graden (het zogenaamde eindput). "
Hier loopt mijn HR-cv nu met een max CV temp van 60 graden C....
de andere instellingen moet ik nog eens nalopen op de ketel![]()
maar is je installatie voorzien van WAR (weersafhankelijke regeling)?
Ik zie het , en hier was het juist weer iets minder vandaag door bewolking in de middag.Anoniem: 281733 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:00:
Joehoe, wat een dag weer, Maart kan niet op!!!
In 3 dagen tijd meer opbrengst dan de helft van februari.
Hele dag stralend weer gehad daar? Dan ga ik er vanuit dat ik met een mooie dag (in maart dan) de helft van jou binnen haal
Vandaag weer met goede moed verder gegaan, gesteund door jullie bijval. De dakhaken zaten al, dus had geen zin om het op de grond voor te monteren. Vanmorgen viel me op dat het dak wel vlak is, maar dat de beugels net wat schuin stonden (een kant wat meer naar het dak toe dan de andere kant) waardoor de boel dus slecht klikt. En ik had weinig speling omdat de dakhaken erg strak zaten. Boel opgelost door de haken wat open te buigen en wat verder uit het dal van de pan te tikken. Gisteren 6 uur voor 22 kliks, vanmorgen 16 kliks in een uurtje. 9 panelen hangen nu, morgen volgen nog 6. Ben wel total loss.Anoniem: 330517 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:40:
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die op dak heeft staan te vloeken met die Clickfit haken. In het filmpje ziet het er zo gemakkelijk uit. Ik heb uiteindelijk de haken op de grond aan de rails geklikt en zo alles op het dak gemonteerd. Dat werkte tien keer sneller en scheelde heel veel gevloek. Misschien dat iemand hier z'n voordeel mee kan doen.
VRAAG: hoe zit het met het aansluiten van de kabels bij zonlicht? Netstekker uit de inverter (steca 500's), DC-stekkers erin en daarna netstekker erin, gaat dat goed met volle zon?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Nee (nog) geen clear sky day hier, maar wel redelijk mooi.Anoniem: 327833 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 19:38:
[...]
Ik zie het , en hier was het juist weer iets minder vandaag door bewolking in de middag.
Hele dag stralend weer gehad daar? Dan ga ik er vanuit dat ik met een mooie dag (in maart dan) de helft van jou binnen haal
Gisteren hadden jullie een betere dag
Vandaag stopte de pomp om 16.56uur (bewolking) en gisteren zelfs om 17.45uur (De zon gaat om 18.15 onder).
Kijk trouwens niet teveel naar de temperaturen in de 1000ltr.
Bijna de hele dag is er warmte uit de cv-boiler het huis ingepompt (van 22.30 gisteravond tot 16.30 vandaag).
Als alles dichtgebleven was, dan waren de temperaturen wel wat hoger geweest
Leegtrekken, des te eerder start de zonneboiler daags erna weer op en hoeft de cv-ketel minder te doen.
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 03-03-2010 20:15 ]
Dat ging hier met m'n SB1100 prima in de volle zon. Altijd eerst de DC zijde aansluiten en dan de AC zijde.Joba schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 20:02:
[...]
VRAAG: hoe zit het met het aansluiten van de kabels bij zonlicht? Netstekker uit de inverter (steca 500's), DC-stekkers erin en daarna netstekker erin, gaat dat goed met volle zon?
Vandaag 2,86kWh uit de 1.32kWp, 3 dagen op rij records.
Ik heb nog maar 2kWh deze maand gebruikt
[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 03-03-2010 20:11 ]
15-10 3.4windfreak schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 15:36:
Eindelijk weer zon. Door die topzon vermoed ik dat ik een klein probleempje heb met mijn installatie. Het piekvermogen komt bij lange na nog niet op het piekvermogen in de periode 9-15 oktober vorig jaar, wat ongeveer vergelijkbaar is kwa zonnestand met nu. Toen kwam ik op 1700-1900 Watt waar ik nu 1300 tot 1500 Watt haal. Komen jullie wel allemaal rond de piek van toen? En nee, ik heb geen schaduwprobleem o.i.d.
Misschien zit er een kabelverbinding niet helemaal lekker.
Dat is het mooie van zo'n datalogger, ik kan het allemaal netjes vergelijken.
De data
http://www.topspots.org/solar
16-10 1.4
17-10 2.7
18-10 2.7
19-10 0.4
01-03 3.0
02-03 3.2
03-03 4.3
Ik woon maar een paar kilometer van je vandaan
Misschien heb je last van vogelpoep
Ik kijk alleen wat je heb opgewekt, 31 kwh....en omdat ik de helft aan collectoren hebAnoniem: 281733 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 20:08:
[...]
Nee (nog) geen clear sky day hier, maar wel redelijk mooi.
Gisteren hadden jullie een betere dag![]()
Vandaag stopte de pomp om 16.56uur (bewolking) en gisteren zelfs om 17.45uur (De zon gaat om 18.15 onder).
Kijk trouwens niet teveel naar de temperaturen in de 1000ltr.
Bijna de hele dag is er warmte uit de cv-boiler het huis ingepompt (van 22.30 gisteravond tot 16.30 vandaag).
Als alles dichtgebleven was, dan waren de temperaturen wel wat hoger geweest
Leegtrekken, des te eerder start de zonneboiler daags erna weer op en hoeft de cv-ketel minder te doen.
dus ?Dank voor de openheid SolarKing. Eidenlijk weten we wat je bedrijf is.
al in augustus heb ik keurig mijn solarking-kingsun bonnen legaal en juist bij de gemeente ingediend,
ook mijn loodgieter als bedrijf heeft dat gedaan, allemaal prima in orde,
en derhalve subsidiabel, conform zeer strenge controle slagen, door de gemeentelijke accountant.
excuses lijken mij op zijn plaats, aan het adres van solarking.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-03-2010 21:00 ]
De retour is lager dan die 50c, dus de ketel condenseert al maximaal. Enig idee wat de retour temperatuur is?Anoniem: 287219 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:07:
je kunt via mode step (-/+), de stooklijn factor beinvloeden,(limiteren)
ik heb een sensor onderin, met een lcd, deze staat nu nog op 36,7.
eigenlijk wil ik dat de cv door de boiler loopt,
maar de qsolar besloot van niet.
als je dan de aanvoer lager zet, eg 45c, komt de router veel kouder dan het boilervat retour.
de qsolar beslist dan dat het handig is om de cv klep open te zetten.
als je 50c gebruikt en het komt 40c retour is het vat kouder,
en beslist de regeling dat de klep dicht blijft.
op de brainq kan je ook nog iets instellen (minimum cv onderwaarde-temp)
dat post ik later, want dat snap ik zelf nog niet helemaal, maar ik heb hem verlaagd tot 18c,
(en ik heb dat ding pas 3 jaar nu ughe ughe....)
in het service menu zitten 2 verborgen waardes, 200 en 201
als je code 201 op 1 zet, blijft de cv retour altijd door de boiler lopen
deze optie is eigenlijk om te testen of de driewegklep wel werkt,
maar je kunt er je complete zonopbrengst mee in de cv lozen.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-03-2010 21:11 ]
Weet ik niet meer uit mijn hoofd, zou ik de grafieken naast elkaar moeten leggen.SpiceWorm schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:01:
[...]
De retour is lager dan die 50c, dus de ketel condenseert al maximaal. Enig idee wat de retour temperatuur is?
Condenseren gaat wel goed, de rookgasafvoerbuis kan ik goed vasthouden, en er stroomt flink water uit, helemaal als ik even tegen de buis tik.
Best leuk zo'n kunstof rookgasafvoer buis.
Op dit moment is het retour water 40 graden
zolang de specs duidelijk zijn en tuv etc er op zit dan loopt het wel los. Ook grantie claimen bij een duits bedrijf na 10 jaar is lastig.
Verder wil ik ook nog even kwijt dat de SDE PV 2010 weer overschreven is (zoals verwacht) en NL een uiterst knullig en anti-duurzaam beleid voert. Wat dat betreft lijken we wel een derde wereld land. Ik zit wel in de loterij , even duimen dus
Tja en over 20 jaar met garantie bewijs heb je natuurlijk wel garantie bij een failliet duits bedrijf , he heSpiceWorm schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 12:45:
Wanneer mensen verwachten dat ze zonder rekening over 20 jaar garantie krijgen in China, kunnen ze een gelukje hebben, of gewoon vette pech. Ik denk dat je het toch niet tegen houdt.
Keep Dreaming
Je kunt de DC-stekkers gewoon bij zon er in steken, je hoeft echt niet te wachten tot het donker is. Wel in één keer doordrukken. Daarna kan de AC stekker in het stopcontact.
En dan komt het belangrijkste, de deur van de meterkast openen en vol bewondering naar je terugdraaiende meter gaan zitten kijken. Hier ging bij mij de meeste tijd in zitten.
Welke parameter is dat die minimum cv onderwaarde ?Anoniem: 238103 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:07:
@sprokkie
je kunt via mode step (-/+), de stooklijn factor beinvloeden,(limiteren)
ik heb een sensor onderin, met een lcd, deze staat nu nog op 36,7.
eigenlijk wil ik dat de cv door de boiler loopt,
maar de qsolar besloot van niet.
als je dan de aanvoer lager zet, eg 45c, komt de router veel kouder dan het boilervat retour.
de qsolar beslist dan dat het handig is om de cv klep open te zetten.
als je 50c gebruikt en het komt 40c retour is het vat kouder,
en beslist de regeling dat de klep dicht blijft.
dat post ik later, want dat snap ik zelf nog niet helemaal, maar ik heb hem verlaagd tot 18c,
(en ik heb dat ding pas 3 jaar nu ughe ughe....)
in het service menu zitten 2 verborgen waardes, 200 en 201
als je code 201 op 1 zet, blijft de cv retour altijd door de boiler lopen
deze optie is eigenlijk om te testen of de driewegklep wel werkt,
maar je kunt er je complete zonopbrengst mee in de cv lozen.
terhoogte van de middelste sensor is de boiler nu 37 graden
retourwater is nu 39,5 graad.
Als er warmte vraag van een van de radiatoren komt of de vloer, dan zal de retour temp wel zakken
de temperatuur die ik nu meet zijn van het kleine circuitje waar de pomp het water in staat rond te pompen totdat er ergens een thermostaatkraan open gaat.
Ik zal die buizen ook maar eens gaan isoleren, moet nog even weten waar ik die zwarte armaflex kan kopen.
Ik had het idee dat die ongeisoleerde buizen als radiator konden dienen in de schuur waar ook de boiler staat.
maar het is daar warm zat, dus denk dat ik ze wel kan isoleren
Door de stooklijn gunstig te kiezen zal het ketelwater kouder zijn t.o.v. de buiten temperatuur
en zal het retour water eerder door de boiler heen lopen., dus inderdaad trial and error
I
Terzijde, de prijzen zijn goed aan het stijgen de laatste tijd.. We gaan weer richting de 1.5€/Wp als het zo doorgaat..
Om reclameboodschappen in het topic te vermijden graag direct contact opnemen (bijv. via direct message)DatraxZ schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:24:
Solarking, aan welke prijs doe jij je panelen weg als ik mag vragen?
Terzijde, de prijzen zijn goed aan het stijgen de laatste tijd.. We gaan weer richting de 1.5€/Wp als het zo doorgaat..
Vind je het gek? Duitsland gaat als het doorgaat 1 juli nog eens 16 tot zelfs 25% (akker lokaties) EXTRA degressie voor de kiezen krijgen, dus er wordt reeds massaal ingekocht om nog voor die tijd met de huidige 20+ jarige invoedingstarieven te kunnen gaan plaatsen. Photon Consulting rekent momenteel voor 2011 op een accumulatie van 19 GWp voor eind dit jaar, dus nieuwbouw van alweer 9 GWp in een jaar tijd (geen idee of ze dat gaan redden).DatraxZ schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:24:
Voorspelling (tongue-in-cheek): tweede jaarhelft mogelijk weer wat rust in de tent en weer verder dalende module prijzen??? Als Vlaanderen niet weer als een speer verdergaat natuurlijk, met die waanzinnige combinatie van incentives, zelfs met "maar" 35 eurocent/kWh, 20 jaar lang... En Italië. En Frankrijk. En Groot Brittannië (!). En Griekenland. En U.S.A. En ... you name it.
[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 03-03-2010 22:32 ]
Ja, ik ben ook op de hoogte van de situatie. Echter verwacht ik niet echt grote problemen naar zonnepanelen toe, maar wel (alweer) een groot tekort aan omvormers. De meeste fabrikanten draaien nu reeds in 3 shiften om aan de vraag te kunnen voldoen. De tekorten zijn nu reeds voelbaar.zonnigtype schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:32:
[...]
Voorspelling (tongue-in-cheek): tweede jaarhelft mogelijk weer wat rust in de tent en weer verder dalende module prijzen??? Als Vlaanderen niet weer als een speer verdergaat natuurlijk, met die waanzinnige combinatie van incentives, zelfs met "maar" 35 eurocent/kWh, 20 jaar lang... En Italië. En Frankrijk. En Groot Brittannië (!). En Griekenland. En U.S.A. En ... you name it.
Ik reken erop dat er in Vlaanderen dit jaar nog massaal zal worden bijgeplaatst. Er zijn reeds een aantal plaatsers die zich afkeren van de particuliere markt en enkel nog grote projecten gaan doen. Dat belooft..
Recordjaar 2009 bij SMA: 3,4 GigaWatt aan omvormers verkocht... (daar tipt geen enkel ander bedrijf ook maar in de verste verte aan).DatraxZ schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:41:
[...]
Ja, ik ben ook op de hoogte van de situatie. Echter verwacht ik niet echt grote problemen naar zonnepanelen toe, maar wel (alweer) een groot tekort aan omvormers. De meeste fabrikanten draaien nu reeds in 3 shiften om aan de vraag te kunnen voldoen. De tekorten zijn nu reeds voelbaar.
Enfinity moet dan ook de nodige megawattpieken in China gaan aanleggen, ze zitten ook al in U.S.A., dus werk genoeg, ook voor de "mindere goden"...Ik reken erop dat er in Vlaanderen dit jaar nog massaal zal worden bijgeplaatst. Er zijn reeds een aantal plaatsers die zich afkeren van de particuliere markt en enkel nog grote projecten gaan doen. Dat belooft..
@Energiastic: Gewoon aflezen; het gaat trouwens om gisteren, dinsdag dus.Anoniem: 309539 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 16:25:
[...]
Hoe krijg je dat voor elkaar???? Ik heb de volle dag al flinke zon en blijf straks op max 3.9 kWh/kWp steken.
En ik weet uit ervaring dat ik goede omzet rendementen heb.
Gaat het bij jou om DC of AC vermogens? Ik reken AC vermogens, dus incl verliezen in de omvormer.
Ik had een dagopbrengst van 1,7Kwh, gemeten na de omvormer, gedeeld door 0,35= 4,85Kwh/Kwp.
AC/DC???
Weet iemand geen geheugensteuntje / ezelsbruggetje hoe te onthouden wat nu AC en wat nu DC is
DC = direct current, "direct vanaf de zonnepanelen", dus gelijkstroom (en spanning)JAN-B schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:18:
[...]
@Energiastic: Gewoon aflezen; het gaat trouwens om gisteren, dinsdag dus.
Ik had een dagopbrengst van 1,7Kwh, gemeten na de omvormer, gedeeld door 0,35= 4,85Kwh/Kwp.
AC/DC???
Weet iemand geen geheugensteuntje / ezelsbruggetje hoe te onthouden wat nu AC en wat nu DC isik weet wel dat zonnepanelen gelijkstroom is en het net wisselstroom.
AC = alternating current, "wisselend", dus: wisselstroom en spanning. Na de omvormer (anders gaat er iets mis bij de netkoppeling op je wisselende huisnetje) ...
Zoiets?
Klik mee voor GoT!........
Niet als het een contactschroevendraaier is, met zo'n lampie...Ikke! schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:27:
Als je een schroevendraaier in het stopcontact steekt roep je Aaaaah! En als je een batterij vasthoudt niet?
Ik roep dan altijd G*dverju! Wat is dat dan voor electriciteit?Ikke! schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:27:
Als je een schroevendraaier in het stopcontact steekt roep je Aaaaah! En als je een batterij vasthoudt niet?
Sorry kon deze inkopper niet laten liggen
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
nou.. pas maar op met die schroevendraaier.
AC is lang zo schadelijk niet als DC.
DC is erg gevaarlijk "spul..."
bliksem is bijvoorbeeld DC.en niet alleen omdat het een hoog voltage/ hoge spanning heeft
in den beginne experimenteerde men vooral met DC.
batterijen, accus en losse zonnecellen zijn niet zo schadelijk, omdat de spanning daarvan stukken lager is dan de netspanning.
maart DC van 220 volt is veel gevaarlijker dan AC van 220 volt.
gewoon je schroevendraaier ergens insteken is dus eigenlijk altijd echt niet iets dat je zou mogen doen.
spanningszoekers daargelaten, maar realiseer je dan wel dat je daarmee evengoed kortsluitin kunt veroorzaken.
de vraag is nu, hoe kan ik besparen op de vloerverwarming, en een optie zou kunnen zijn dat ik de pompop een andere stand zet.
maar ik heb geen idee hoe ik de goeie stand van de pomp kan vaststellen.
ik wel hem op standje twee zetten, waar kan ik aan zien of de pomp dan nog voldoende pompt etc? wat kan er "mis gaan" bij het opwarmen van de kamer bij een lagere pomp stand?
Je kan de vloerpomp tegelijk laten schakelen met de CV pomp. Dan heb je de pompschakelaar ook niet meer nodig.engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 00:45:
de cv en vloerverwarming reageren nu wel een beetje beter dan eerst, wat ik me wel afvroeg is iets over de pomp van de vloerverwarming. voorlopig blijft die nog lang draaien als de ketel al uit is,
Je brengt de verwarmingscapaciteit omlaag, en misschien is de lagere capaciteit niet voldoende. Maar daar kom je enkel achter door het te proberen."mis gaan" bij het opwarmen van de kamer bij een lagere pomp stand?
Klopt.engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 00:14:
[...]
nou.. pas maar op met die schroevendraaier.
AC is lang zo schadelijk niet als DC.
DC is erg gevaarlijk "spul..."
[...]
maar DC van 220 volt is veel gevaarlijker dan AC van 220 volt.
[...]
Bij een te hoge spanning (oftewel als de stroom door je spieren hoog genoeg is) verkrampen je spieren.
Echter bij wisselstroom heb je iets meer kans om jezelf los te trekken, ondanks dat de piekspanning daarbij hoger is.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Daarom altijd met de buitenkant van je vinger voelen als je niet zeker bent. Mocht je prik te pakken hebben dan trek je jezelf automatisch los door het aanspannen van je spierenTD-er schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 06:39:
[...]
Klopt.
Bij een te hoge spanning (oftewel als de stroom door je spieren hoog genoeg is) verkrampen je spieren.
Echter bij wisselstroom heb je iets meer kans om jezelf los te trekken, ondanks dat de piekspanning daarbij hoger is.
(Een tip die ik ooit heb gekregen. De gedachtegang vind ik wel aardig maar ik zou er zelf nooit op vertrouwen

kan ik het knopje op de pomp verdraaien als de pomp draait? of moet de stekker eruit?
zou het helpen om er zo'n modulerende pomp oid op te zetten?
of werkt dat niet met vloerverwarming?
of bestaan er pompen die je zel kunt regelen op basisi van maximaalthermostaat, temperatuur van het vertrek en de aanvoertemperatuur?
of kan dat alleen als je er een knutselproject van maakt en daar zelf een programma voor schrijft?
[ Voor 78% gewijzigd door engelbertus op 04-03-2010 08:22 ]
pompstand is tijdens bedrijf bij mijn ketel zo te verdraaien. maar je mag ook even spanningsloos maken, just to be sure.engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 08:20:
vooral voor je hart is dat samentrekkennatuurijk funest...
kan ik het knopje op de pomp verdraaien als de pomp draait? of moet de stekker eruit?
zou het helpen om er zo'n modulerende pomp oid op te zetten?
of werkt dat niet met vloerverwarming?
of bestaan er pompen die je zel kunt regelen op basisi van maximaalthermostaat, temperatuur van het vertrek en de aanvoertemperatuur?
of kan dat alleen als je er een knutselproject van maakt en daar zelf een programma voor schrijft?
dat is inderdaad een kwestie van proberen.engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 00:45:
maar ik heb geen idee hoe ik de goeie stand van de pomp kan vaststellen.
ik wel hem op standje twee zetten, waar kan ik aan zien of de pomp dan nog voldoende pompt etc? wat kan er "mis gaan" bij het opwarmen van de kamer bij een lagere pomp stand?
Bij ons is tijdens de installatie van de vloerverwarming gezegt dat de pomp 24/7 MOET draaien, op de hoogste stand bij dit oppervlak. Nu zit er al 1,5 jaar een pompschakelaar tussen, en de pomp op de laagste stand. Hier is dat geen enkel probleem, ik merk er niks van, behalve een gigantische daling in het stroomverbuik.
Tijdens een koude periode zet ik de pomp op stand 2, maar of dat echt nodig is betwijfel ik
[ Voor 5% gewijzigd door sander817 op 04-03-2010 09:05 ]
@ eric pvtAnoniem: 238103 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:07:
Dat is de minimum temperatuur van het cv water, als door een of andere regeling het ketelwater lager dan 20 graden zou moeten zijn, zorgt deze parameter er voor dat het water toch minimaal 20 graden wordt, als je de parameter op 20 zet.
De maximaal temperatuur is het aller maximaalst wat het water kan worden.
Als je stooklijn op 1,75 staat en het wordt -20 dan zou het water volgens de stooklijn 95 graden
deze parameter begrenst dat.
Ja, ik ben op de hoogte van de aarding. Ik heb inderdaad zo'n speciale aardingsset bij mijn systeem zetten. Zou er ergens een kabel slecht contact maken misschien? Toch vreemd, verder op onderzoek uit. Vandaag is weer een goede testdag.stegen schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:11:
@ windfreak:
Was het niet 63V DC en 110V AC wat potentieel dodelijk was?engelbertus schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 08:20:
vooral voor je hart is dat samentrekkennatuurijk funest...
Ik heb overigens 1x in m'n leven 230V door m'n lijf gehad doordat de lijst van stoppen in de meterkast onvolledig was. En het stopkontakt waar ik aan werkte was dus niet spanningsvrij. Ik lag 2 meter verderop.
Pijnlijk.
dan zal ik die pomp wel eens naar beneden zetten... volgens mij zou het water met 2 m / s door de leidingen moeten gaan, als dat nu wat minder wordt op momenten dat de ketel uit is maakt volgens mij geen zier uit. het enige is dat de retour dan wat langzamer afkoelt, omdat er minder snel heet water uit de aanvoer van de VV de VV wordt "ingezogen" ( de cv pomp is uit dus er is geen "druk" op de aanvoer van de VV)
bij hoge warmtevraag en een ketel die aan is regelt de thermostaat de aanvoer van heet water naar de verdeler, en duurt het een minuut of wat voordat de vloer gevuld is met vers heet water, maar op de trage reactie van vloerverwarming kan dat beetje er nog wel bij denk ik. daarbij komt dat het water langer warmte kan afgeven waardoor de retour koeler zal zijn.. en de ketel minder snel gaat pendelen ? of word dat weer teniet gedaan doordat er minder warm water in stroomt, en de rest WS door de bypass retour zal gaan... ?
Wij hebben de pomp van de vloerverwarming ook parallel gezet met de CV-pomp.sander817 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:04:
[...]
dat is inderdaad een kwestie van proberen.
Bij ons is tijdens de installatie van de vloerverwarming gezegt dat de pomp 24/7 MOET draaien, op de hoogste stand bij dit oppervlak. Nu zit er al 1,5 jaar een pompschakelaar tussen, en de pomp op de laagste stand. Hier is dat geen enkel probleem, ik merk er niks van, behalve een gigantische daling in het stroomverbuik.
Tijdens een koude periode zet ik de pomp op stand 2, maar of dat echt nodig is betwijfel ik
Beide draaien op stand één, ook tijdens de extreme kou van de afgelopen weken.
Het is absoluut niet nodig om de vloerverwarming 24/7 te laten draaien tenzij je aandelen van je energieleverancier hebt.
www.mijnzon.info
Ik zit net Photon februari te lezen: module spotprijs grafiek tm. januari 2010. NB: gemiddeldes van alle bekende prijzen.DatraxZ schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:24:
(a) convergentie van de prijzen voor multi's, mono's en ... dunnelaag CdTe First Solar modules.
(b) licht bobbeltje omhoog rond november (heeeel licht)
(c) vanaf daar weer daling
(d) januari 2010 multi's en mono's rond de 1,70 Euro/Wp (waar hebben we dat eerder gehoord?)
(e) First Solar ietsie lager, net boven de 1,50 Euro/Wp
Uiteraard zijn dat gemiddeldes. Chineesjes worden al voor 1,20 Euro/Wp aangeboden volgens een eerder artikel in hetzelfde nummer.
NB: de actuele prijsgrafieken op de website van Photon lopen nog maar tot oktober vorig jaar:
http://www.photon.de/presse/grafiken_modulpreisindex.htm
Waar voor 1,20 ? in of ex btw ?zonnigtype schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:02:
[...]
Uiteraard zijn dat gemiddeldes. Chineesjes worden al voor 1,20 Euro/Wp aangeboden volgens een eerder artikel in hetzelfde nummer.
In een aardingsset zit een zekering. Misschien dat die kapot is. Bij mij heb ik de aarde draad zonder zekering vastgemaakt. (officieel mag dat niet)windfreak schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:43:
[...]
Ja, ik ben op de hoogte van de aarding. Ik heb inderdaad zo'n speciale aardingsset bij mijn systeem zetten. Zou er ergens een kabel slecht contact maken misschien? Toch vreemd, verder op onderzoek uit. Vandaag is weer een goede testdag.
Het is volgens mij wel zo (ik weet niet 100% zeker) dat als de Sunpowers eenmaal gepolariseerd zijn vanwege ontbreken positieve aarding je ze moet depolariseren en dat lukt niet door alleen een aarde draad eraan te zetten. Ook verlies je de garantie op je panelen als ze door niet aarding beschadigd raken en minder gaan presteren. Zie hieronder uit Sunpowers manual. Niet vergeten dat ook elke module frame geaard moet worden.
Important! For optimal performance, SunPower modules must only be used in configurations with galvanically insulated inverters where the positive (+) polarity of the PV array is connected to ground protected by a fuse. In addition, the module frame should be grounded. Failure to comply with this requirement will reduce the performance of the system and invalidate SunPower’s Limited Power Warranty for PV Modules.
Grounding of the module frame can be achieved through use of clamps that penetrate the anodization in conjunction with grounding of the mounting system or through direct grounding of the frames by attaching a copper wire to a grounding hole of each module (bolt size, M6 × 1.0 × 50)
For additional assistance, contact SunPower technical support at support@sunpower.de.
Natuurlijk kan er ook iets anders met je systeem aan de hand zijn en heeft het niks met aarding te maken.
www.sunsolar.nl
dat geeft dat programma dan wel aan, maar hoe zit dat dan, en kun je dat niet anders oplossen?
e.e.a. had ook te maken met of de omvormer een trafo had, of dat het een eledtronische omvormer was.
wat voor voor en nadelen zitten er aan de verschillende omvormers ?
De wisselkoers euro/dollar heeft ook een grote invloed op de euro prijs aangezien de meeste modules uit China en VS komen en daar met USdollars betaald wordt. (chinese RMB zit vastgelijmd aan de USdollar)zonnigtype schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:02:
[...]
Ik zit net Photon februari te lezen: module spotprijs grafiek tm. januari 2010. NB: gemiddeldes van alle bekende prijzen.
(a) convergentie van de prijzen voor multi's, mono's en ... dunnelaag CdTe First Solar modules.
(b) licht bobbeltje omhoog rond november (heeeel licht)
(c) vanaf daar weer daling
(d) januari 2010 multi's en mono's rond de 1,70 Euro/Wp (waar hebben we dat eerder gehoord?)
(e) First Solar ietsie lager, net boven de 1,50 Euro/Wp
NB: de actuele prijsgrafieken op de website van Photon lopen nog maar tot oktober vorig jaar:
http://www.photon.de/presse/grafiken_modulpreisindex.htm
Op dit moment zijn omvormers het grootste probleem. Wachtijden van 3 maanden of langer voor een SMA omvormer. Erg vervelend nu de mooie zonnige maanden eraan komen en je geen omvormer kan krijgen. (kleine mini omvormers zoals Steca500 of Soladin600 hier buiten beschouwing gelaten)
www.sunsolar.nl
het eerste stuk over zon/water/kernenergie kan/mag denk ik ongewijzigd blijven?
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.