Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 143 Laatste
Acties:
  • 862.699 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Trebbors schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:55:
[...]

En daar komt de landelijkse SDE nog bovenop. Bedankt voor de korte berekening..
Ik geloof dat ik met de landelijke dan ergens op 0.00 euro uitkom?
Wie weet wel negatief. Als je ingeloot word.

Nergens voor nodig, je bent blijkbaar nu al "onder de (blauwe) pannen"...

inschrijving prijsvraag stopt over 2 minuten...

edit: het luchtalarm gaat hier af... :+

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 01-03-2010 12:00 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 15:45

Trebbors

Failure is no option!

Joba schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:56:
[...]

Mijn systeem kost 2,46 euro per wattpiek, waarbij ik het wel zelf ga installeren. Dus ja, 2 euro per wattpiek is erg gunstig, vooral als je dat gaat combineren met SDE wordt het bijna diefstal van belastinggeld.

Welke provincie is dat? Mijn provincie (Utrecht) en gemeente (Bunnik) doet helaas niets, maar ik verdien mijn systeem met gemak terug met mijn SDE.
http://limburgseenergiesubsidie.nl/

correct me if i'm wrong.

Helaas wel maar max 1500 euro.Dus ongeveer 750wattpiek max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Trebbors schreef op maandag 01 maart 2010 @ 12:00:
[...]

http://limburgseenergiesubsidie.nl/

correct me if i'm wrong.

Helaas wel maar max 1500 euro.
Niet miepen: incasseren! De tijden van gratis zonnepanelen had ik inmiddels achter ons te hebben gehad (tevergeefs...). Als je nog een beetje toekomstgericht wilt denken gaarne ook over gezonde marktcondities peinzen. Met dit soort cadeautjes festijnen maken (gestapelde) autoriteiten markten kapot, en blijven de prijzen hoog. Precies de verkeerde "prikkels", dus...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
met 750 krijg je sowieso geen SDE subsidie, die kan pas vanaf 1000 wattpiek

mijn eerdere berkening wordt dan 700 duurder, dus zonder SDE +/- 1600 kosten, opbrengst 110 euro per jaar TVT 14 jaar. als de enrgieprijzen stijgen, natuurlijk sneller!

met SDE 1700 euro, opbrengst 250 per jaar =6,8 jaar

ik reken dan wel even heel kort door de bocht met wat ongunstige inschatting, maar TVT word dus dan zeker niet hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

engelbertus schreef op maandag 01 maart 2010 @ 12:06:
met 750 krijg je sowieso geen SDE subsidie, die kan pas vanaf 1000 wattpiek

mijn eerdere berkening wordt dan 700 duurder, dus zonder SDE +/- 1600 kosten, opbrengst 110 euro per jaar TVT 14 jaar. als de enrgieprijzen stijgen, natuurlijk sneller!

met SDE 1700 euro, opbrengst 250 per jaar =6,8 jaar

ik reken dan wel even heel kort door de bocht met wat ongunstige inschatting, maar TVT word dus dan zeker niet hoger.
Dan lijkt het me verstandig om voor 1000WP te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
nou ja.. je kan dan kans maken op SDE, het ligt dus aan je budget
die laatste 250 Wp moet je zelf betalen, komen extra kosten bij kijken in de meterkast, en SDE is een gokje.
maar t staat vast dat het je op den duur geld oplevert, en 1000 levert meer besparing op dan 750 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

engelbertus schreef op maandag 01 maart 2010 @ 12:20:
nou ja.. je kan dan kans maken op SDE, het ligt dus aan je budget
die laatste 250 Wp moet je zelf betalen, komen extra kosten bij kijken in de meterkast, en SDE is een gokje.
maar t staat vast dat het je op den duur geld oplevert, en 1000 levert meer besparing op dan 750 :)
Echter moet ik het dan wel 'laten' aanleggen natuurlijk.

Ik lees op inet over terugleververgoedingen, maar mocht ik de SDE niet krijgen dan lijkt me toch dat ik enkel bij een teruglopende meter het verschil tussen begin en eind betaal mits eind verder ligt dan begin.
Want energiebedrijf zal bij een negatieve stand ten opzichte van de jaarafrekening niet gaan betalen aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Trebbors schreef op maandag 01 maart 2010 @ 12:22:
[...]

Echter moet ik het dan wel 'laten' aanleggen natuurlijk.

Ik lees op inet over terugleververgoedingen, maar mocht ik de SDE niet krijgen dan lijkt me toch dat ik enkel bij een teruglopende meter het verschil tussen begin en eind betaal mits eind verder ligt dan begin.
Want energiebedrijf zal bij een negatieve stand ten opzichte van de jaarafrekening niet gaan betalen aan mij?
Is een grijs gebied, en hangt van coulance leverancier af. Er is een lijstje bij Greenchoice (ik sta d'r ook op) die "door de nul heen wordt gesaldeerd". Vraag is natuurlijk: hoe lang blijft dat lijstje bestaan. Je kunt gegarandeerd gezeik met netbeheer verwachten, waar GC probeert omheen te truken. Met wisselend succes.

Die 1.000 Wp kan je ook gewoon in twee stukken hakken, 500 Wp aan een Soladin600 of Steca500, invoeden op aparte verbruiksgroepen (wat mag, omdat er niet meer dan 500 Watt AC vermogen uit die omvormers gaat komen), ben je van alle gesodemieter af, en heeft geen enkele netbeheerder of leverancier iets te zeggen over wat je in eigen huis doet. Ik zeg: DOEN! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:42

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

is die Limburge Energie Subsidie weer opnieuw gestart dan? Gister stond er nog niks over 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
sander817 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 12:37:
is die Limburge Energie Subsidie weer opnieuw gestart dan? Gister stond er nog niks over 2010
Van 1 maart 2010 tot 1 april 2012 kunt u als eigen woningbezitter subsidie krijgen op energiebesparende maatregelen.
... op de hierboven gelinkte site ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292798

Ik heb voor 3,5kWp subsidie aangevraagd. Waar kan ik de beste prijs-kwaliteitsverhouding inkopen die ik voor de SDE kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

juist, niet gezien :)

deze subsidie mag wel gestapeld worden meen ik? (hr++ en PV)
zonneboiler zal wel niet in aanmerking komen omdat die in 2009 geinstalleerd is

380 watt op 1 van de soladin's, nog niet gezien dit jaar :)

[ Voor 15% gewijzigd door sander817 op 01-03-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 292798 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 12:40:
Ik heb voor 3,5kWp subsidie aangevraagd. Waar kan ik de beste prijs-kwaliteitsverhouding inkopen die ik voor de SDE kan gebruiken?
Wat versta je onder "kwaliteit"?

Panelen verschuiven voortdurend (doordenkertje), en is van moment tot moment anders. Al naar gelang de luimen van de aanbieders. En dat zijn er velen, tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

sander817 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 12:42:
juist, niet gezien :)

deze subsidie mag wel gestapeld worden meen ik? (hr++ en PV)
zonneboiler zal wel niet in aanmerking komen omdat die in 2009 geinstalleerd is

380 watt op 1 van de soladin's, nog niet gezien dit jaar :)
Er mag inderdaad gestapeld worden; echter enkel als de aanleg na maart 2010 plaats vind.

Trouwens:"
"het apparaat of de voorziening moet zijn geïnstalleerd door een onderneming (muv zonnepanelen); "

[ Voor 11% gewijzigd door Trebbors op 01-03-2010 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kwaliteit.......

Dat betekend voor mij niet dat het een gerenomeerd, bekend merk moet zijn, maar wel een product dat al even in de markt moet zijn en tot nu toe waar maakt wat ze zeggen dat je van ze kunt verwachten. Dus, Chinees of Europees, maakt mij niets uit, als er maar enige ervaring is.

Ik heb bijvoorbeeld nog geen klachten gehoord over de panelen van Solar King en hij is een scherpe aanbieder. Als hij ook onder SDE kan leveren, ben ik geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 292798 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:12:
Kwaliteit.......

Dat betekend voor mij niet dat het een gerenomeerd, bekend merk moet zijn, maar wel een product dat al even in de markt moet zijn en tot nu toe waar maakt wat ze zeggen dat je van ze kunt verwachten. Dus, Chinees of Europees, maakt mij niets uit, als er maar enige ervaring is.

Ik heb bijvoorbeeld nog geen klachten gehoord over de panelen van Solar King en hij is een scherpe aanbieder. Als hij ook onder SDE kan leveren, ben ik geinteresseerd.
Wat let je? Op dit forum is de aanbieder "bekend", maar de "producten" liggen nog maar net. Is dus nog weinig over te zeggen, al zijn de klanten tot nu toe tevreden.

En maakt verder niet uit "onder SDE" of daarbuiten. Waarom zou een leverancier zich willen beperken? SDE kun je zo zelf aanvragen, heb je geen "leverancier" voor nodig

Herstel: aanvragen KON als je nog geen DigID had aangevraagd, anders nog effe snel naar een Agentschap bureau snellen en een papieren aanvraagformulier opeisen, anders ben je voor dit jaar te laat. Je hebt nog TOT 17h00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
http://www.senternovem.nl...matie/stand_van_zaken.asp
wordt het niet tijd dat er voor de SDE ook zo'n pagina komt?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb vanmorgen om 0.39h voor 3500Wp aangevraagd en ben nu aan het orienteren waar ik dat ga kopen als ik de subsidie toegewezen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Vinden ze veel te link daar. Is extreem gevoelige info...

Is het jullie al opgevallen hoe relatief weinig er van het zonnecollector potje is gebruikt, lately? 7.267 stuks aangevraagd (stand tm. 1 jan. 2010).

Duitsland plaatste er volgens de brancheorganisatie BSW vorig jaar 210.000 zonnecollectoren bij met slechts een 5x zo grote bevolking...... :o

Hoeveel is (210.000/5)/7.267??? Hmmmmmmmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
daarom.. het IS TIJD dat er zon pagina komt voor de SDE. zelfde agentschap zou ik zeggen, een beetje uniformiteit /consequentie kan geen kwaad...

ahum.

en wat probeer je uit te rekenen? nederland zit op 5% van het nivo van zonepaneel installaties tov duitsland?

die "meter" is voor zonneboilers en warmtepompen? lwa 252 sol ??

en de lucht/water warmtepomp.. dat zijn de ecolutions en stiebel eltron lwa252 ?
leuker is misschien 15.539.741 / 7.267=2.140 euro subsidie per aanvraag

zonneboilers zijn toch 720 euro maximaal.. de rest is dan dan warmtepompen met grondboringen?

[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 01-03-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:30:
daarom.. het IS TIJD dat er zon pagina komt voor de SDE. zelfde agentschap zou ik zeggen, een beetje uniformiteit /consequentie kan geen kwaad...
Ga ze dat dan maar eens fijntjes vertellen, dan...
ahum.

en wat probeer je uit te rekenen? nederland zit op 5% van het nivo van zonepaneel installaties tov duitsland?

die "meter" is voor zonneboilers en warmtepompen? lwa 252 sol ??
Ja, je hebt gelijk, maar het dubbele aantal zonnecollectoren is aangevraagd t.o.v. warmtepompen in tussenevaluatie, dus het is nog "erger" dan gesuggereerd. Zie bericht:
In het eerste jaar van de subsidieregeling Duurzame Warmte hebben zo’n 3.200 aanvragers subsidie gekregen voor zonneboilers en 1.450 voor warmtepompen. De subsidie is vooral bij consumenten populair, woningcorportaties hebben nog nauwelijks subsidie aangevraagd. Dat heeft uitvoeringsorganisatie SenterNovem bekend gemaakt.
en de lucht/water warmtepomp.. dat zijn de ecolutions en stiebel eltron lwa252 ?
leuker is misschien 15.539.741 / 7.267=2.140 euro subsidie per aanvraag

zonneboilers zijn toch 720 euro maximaal.. de rest is dan dan warmtepompen met grondboringen?
Nope, zelfde bericht:
Aanvragers voor zonneboilers kunnen een subsidie krijgen, varierend tussen de 500 en 1.200 euro. Voor warmtepompen varieert de subsidie tussen de 1.000 en 10.000 euro. Voor Mico-WKK installaties kan zo’n 4.000 euro subsidie worden gekregen.
Die laatste hoort natuurlijk absoluut niet in het "duurzame" rijtje thuis, wordt absurd gesubsidieerd (er wordt nu zogenaamd met "all-in subsidie" met verkoopprijs met wurgcontract bij RWE/Essent iets van 2.800 Euro (all-in!!!) aangeboden bij Gaswacht). Maar anders komen de erfgenamen van balkie IV never nooit niet aan hun "doelstellingen" natuurlijk. De "oplossing": noem alles "duurzaam" wat in de verste verte misschien een snipper daarvan zou mogen "heten". Dan kom je d'r uiteindelijk wel (of zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:01
De lat was al heel laag gelegd voor de regeling "Duurzame warmte in bestaande woningen". Als ze dat al niet eens gaan halen....??!! Ik ben ook niet verbaasd dat het zo langzaam gaat. Klanten moeten vaak drie maanden wachten op een beslissing en nog langer op uitbetaling. Tegelijkertijd willen mensen, vanwege het bestaan van die regeling, wel subsidie voor hun zonneboiler, anders hoeft het niet...
Bovendien geldt, net als bij PV, dat installatiebedrijven hun prijzen hoger kunnen houden, vanwege het bestaan van die subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Anoniem: 292798 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:12:
Kwaliteit.......

Mijn panelen zijn zeker voor SDE subsidie geschikt. We kunnen wel een leuk setje maken voor je 3500Wp aanvraag mits je de dakruimte ervoor hebt. (18 of 20 panelen van 185Wp) Wil je wachten totdat je wel of niet toekenning hebt gekregen of wil je sowieso plaatsen ook als je een afwijzing krijgt? Want in dat geval kun je nu al beginnen met plaatsen en kun je profiteren van de zonnige lente maanden en lekker salderen.
Stuur me even een mailtje of PM voor meer info.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:22
basfromasd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:01:

Bovendien geldt, net als bij PV, dat installatiebedrijven hun prijzen hoger kunnen houden, vanwege het bestaan van die subsidie.
En dat gebeurd inderdaad, ik heb minder dan 4000 euro betaald inclusief installatie voor mijn zonneboiler. Voor dezelfde installatie ben je nu 1000 euro MEER kwijt. Overigens ligt dit in dit geval meer aan de installateur dan aan Sunsystems, die prijzen zijn niet of nauwelijks gestegen voor zover ik weet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:40:
[...]

En dat gebeurd inderdaad, ik heb minder dan 4000 euro betaald inclusief installatie voor mijn zonneboiler. Voor dezelfde installatie ben je nu 1000 euro MEER kwijt. Overigens ligt dit in dit geval meer aan de installateur dan aan Sunsystems, die prijzen zijn niet of nauwelijks gestegen voor zover ik weet.
Gaat echter niet altijd op. Bij verstandig beleid met ingebouwde degressie zoals in Duitsland, blijkt bij een "gesubsidieerde markt" (hoe je die ook zou zien m.b.t. het extreem gevoelig liggende woord "subsidie") er wel degelijk een zeer scherpe prijsontwikkeling mogelijk. Downwards...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SolarKing schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:14:
[...]

Mijn panelen zijn zeker voor SDE subsidie geschikt. We kunnen wel een leuk setje maken voor je 3500Wp aanvraag mits je de dakruimte ervoor hebt. (18 of 20 panelen van 185Wp) Wil je wachten totdat je wel of niet toekenning hebt gekregen of wil je sowieso plaatsen ook als je een afwijzing krijgt? Want in dat geval kun je nu al beginnen met plaatsen en kun je profiteren van de zonnige lente maanden en lekker salderen.
Stuur me even een mailtje of PM voor meer info.
Hoe is bij jou de garantie geregeld?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ehm.. dat uitleggen is vast onbegonnen werk. maar ik heb in principe wel gelijk...

de verhouding zonneboiler / warmtepomp aanvragen.. betekent dat de subsidie op warmtepomp meer richting 5000 euro gaat?
dat is ook een veelvoud duurder dan een zonneboiler systeem volgens mij..

@ solarking..

als je in afwachting van SDE wel vast gaat plaatsen, mag je het systeem niet gebruiken voordat je de SDE hebt gekregen. anders mag je niet meer met de SDE meedoen..... ?

dat gemeentes oid zoveel subsidie geven is niet de fout. die ligt bij de markt zelf, die oneerlijke prijzen rekent.
de verdeling van de subsidie kan hogstens als de fout worden gezien. voor wkk zoveel subsidie is niet reeel, als je voor andere maatregelen helemaal niks, heel weinig, of per loterij subsidieert.

ik kan me niet voorstellen dat micro WKK zoveel meer rendement heeft qua "duurzaamheid" dan zonnepanelen of collectorsystemen, om zodoende een zo hoge subsidie te rechtvaardigen..

het doel moet zijn zo snel mogelijk die gestelde doelen van de overheid te halen, en niet om maar van zoveel mogelijk systemen toch maar iets te verkopen.

stel iemand vind iets uit waarbij je echt op water kunt stoken, dus gewoon regen, of uit de sloot, en de rest is veeeel minder economisch, dan moet de subsidie op die oneconomische zonnepanelen (bijvoorbeeld) meteen worden stopgezet, in mijn ogen.
dan maar installatiebedrijfjes met een probleem, dan stappen ze maar in die watersystemen, dan maar overschot van fabrikanten.. dan doen ze de prijs maar wat naar beneden, is de subsidie niet nodig om zonnepanelen aan de man te brengen. ze kunnen nu ook blijkbaar door sommige mensen voor een heel stuk minder worden verkocht dan bij sommige "gerenomeerde" bedrijven.

[ Voor 49% gewijzigd door engelbertus op 01-03-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op maandag 01 maart 2010 @ 16:52:
ehm.. dat uitleggen is vast onbegonnen werk. maar ik heb in principe wel gelijk...

de verhouding zonneboiler / warmtepomp aanvragen.. betekent dat de subsidie op warmtepomp meer richting 5000 euro gaat?
dat is ook een veelvoud duurder dan een zonneboiler systeem volgens mij..
advies: gaarne altijd stuk tekst meenemen waar je op antwoord, anders wordt dit forum een zooitje. Dank.
@ solarking..

als je in afwachting van SDE wel vast gaat plaatsen, mag je het systeem niet gebruiken voordat je de SDE hebt gekregen. anders mag je niet meer met de SDE meedoen..... ?
Maakt niet uit. Systeem mag pas vanaf dag van start regeling geplaatst worden als je aanvraag dus al hebt gedaan (en binnen is, en nummer van Agentschap NL heeft gekregen). Ging in 2008 al zo, in 2009 ditto, dus er is niks veranderd.

Waar jij het over hebt zijn installaties die voor die startdag geplaatst waren, want dan zijn ze opeens "tweedehands" en hebben ze geen recht op SDE subsidie.
dat gemeentes oid zoveel subsidie geven is niet de fout. die ligt bij de markt zelf, die oneerlijke prijzen rekent.
Tuurlijk niet. Werkt meestal andersom namelijk. De markt reageert op wat er zoal aan incentives links en recht wordt uitgedeeld/klaargezet/beloofd.

Stapelen blijft gestoord, en leidt tot ongezonde marktomstandigheden. In 2004 is de hele zooi in elkander gelazerd nadat er een absurd ongezonde subsidiestapeling was ontstaan en bijv. in Eneco gebied de paneeltjes vrijwel gratis de deur uit gingen. Zwaar bezopen, en terecht dat die constructie beeindigd werd. Alleen de wijze waarop, was weer eens typisch Nederlands, en rampzalig.

Zo. SDE 2010 "kleine categorie" is waarschijnlijk nu al officieel GESLOTEN (moet nog blijken, maar zou me hoogst verbazen als het niet zo zou zijn). Agentschap NL heeft de poort dichtgedaan.
Toekenning subsidie
U hoort binnen drie maanden na het indienen van de aanvraag of de SDE-subsidie wordt toegekend. In de beschikking staat wat u verder moet doen om de subsidie te ontvangen. Dit is per categorie verschillend.
http://www.senternovem.nl.../behandeling_aanvraag.asp

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 01-03-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:38
glambalk schreef op maandag 01 maart 2010 @ 16:36:
Passen we op voor herhaling van eerdere, uhm, narigheid? Ik zeg niet dat je dit niet moet vragen, maar een aantal pagina's terug hebben we toch wat narigheid gehad...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
http://www.senternovem.nl.../behandeling_aanvraag.asp
ik wist niet dat pas na 15 jaar de voorschotten en de werkelijke standen werden verrekend. dan bou je dus een aardig potje op dat je nog tegoed hebt? de voorschotten zijn slechts 80% vn wat ze verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de garantie is toch volgens nederlands recht? het si dan de vraag of je de verkoper vertrouwt of niet
( voor zover wat hij vertelt, en voor zover wat hij kan waarmaken (finacieel/practisch) wanneer het op garantie aankomt.)
dan bestaat er altijd een kans dat de verkoper je niet verder kan helpen bij een probleem, om welke reden dan ook ( failiet, geen officieel bedrijf, geen midddellen). wat kun je dan nog doen? fabrikant aansprakelijk stellen. zorg dus dat je weet wat de voorwaarden van de fabrikant van de onderdelen zijn.

iedereen moet verder maar zelf wijs genoeg zijn om te zorgen dat hij vertrouwt aan zijn zonnepanelen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:01:
[...]

Maakt niet uit. Systeem mag pas vanaf dag van start regeling geplaatst worden als je aanvraag dus al hebt gedaan (en binnen is, en nummer van Agentschap NL heeft gekregen). Ging in 2008 al zo, in 2009 ditto, dus er is niks veranderd.
Als je vandaag hebt aangevraagd mag je vandaag de stekker in het stopcontact steken.
Stapelen blijft gestoord, en leidt tot ongezonde marktomstandigheden.
Dat valt wel mee. Prijsvechters en bedrijven met OEM of anderen die met garantie "tot de deur" leveren leiden tot ongezonde marktomstandigheden. De prijzen voor systemen liggen laag, de marges zijn echt niet groot dus kunstmatig hoog houden is echt verleden tijd. Je moet ook opboksen tegen particulieren die de smaak te pakken hebben gekregen met zelf invoeren en dat nu ook nog doen zonder dat er een bedrijf achter staat. Wordt er wel btw afgedragen bijvoorbeeld?
engelbertus schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:15:
de garantie is toch volgens nederlands recht? het si dan de vraag of je de verkoper vertrouwt of niet
( voor zover wat hij vertelt, en voor zover wat hij kan waarmaken (finacieel/practisch) wanneer het op garantie aankomt.)
dan bestaat er altijd een kans dat de verkoper je niet verder kan helpen bij een probleem, om welke reden dan ook ( failiet, geen officieel bedrijf, geen midddellen). wat kun je dan nog doen? fabrikant aansprakelijk stellen. zorg dus dat je weet wat de voorwaarden van de fabrikant van de onderdelen zijn.
Precies en dat weet je niet als er of geen factuur van een Nederlands bedrijf wordt geleverd en/of de panelen "eigen" (OEM) fabrikaat zijn.
iedereen moet verder maar zelf wijs genoeg zijn om te zorgen dat hij vertrouwt aan zijn zonnepanelen komt.
Het is een geheel nieuw fenomeen dat je van te voren grote sommen geld uitgeeft om energie op te wekken. Er moet een hoop wantrouwen nog steeds worden weggenomen. Daar past het niet in dat een prijsvechter met OEM spullen de markt sloopt en vervolgens met de noorderzon vertrekt. Zelfde verhaal geld natuurlijk ook voor kleine particuliere handeltjes die goedkoop via Belgie aan panelen komen (6% btw op de inkoop) en vervolgens in Nederland zonder bon verkopen en geen btw afdragen. Uiteindelijk zal blijken dat dit niet goed is voor de acceptatie.

[ Voor 45% gewijzigd door ZonneStroom op 01-03-2010 17:25 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340933

beste solarking ik begrijp uit de bertichtjes dat je pv panelen levert tegen scherpe prijs

neem even kontakt op

ik wil dit voorjaar ca 6000wp op het dak leggen.

salm0121@planet.nl

andere pv aanbiedingen natuurlijk ook welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 340933 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:21:

ik wil dit voorjaar ca 6000wp op het dak leggen.
_/-\o_

Kijk, daar gaat het nou om!

Een goede jacht gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06 07:33
Als er een pompschakelaar wordt geplaatst op een vloerverwarming met radiator themostaat knop krijg je dan niet het probleem dat de radiator themostaat anders bijregelt (lees al warmte levert) als de pomp schakelaar nog in zijn delta T van 5 graden uitgeschakeld staat?

Edit: Dit topic gaat snel door de pagina's heen graag een reactie anders moet ik een apart/eigen topic starten en volgens mij is er wel ervaring hier

[ Voor 22% gewijzigd door EnderQ op 01-03-2010 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340933

zonnig type

na jarenlang subsidie aanvragen toch vorig jaar eindelijk beloont met beschikking dus voor de rest van het dak nog maar eens 4,5kw aangevraagd

maak ik gelijk maar oplaadpunt voor alle elektrische auto's in de buurt.

probleem is echter dat vorig jaar een aantal autofabrikanten adverteerde met 2010 komen we op de markt maar zie er nog weing van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

Crap, had ik toch gisteren maar in de regen en wind de zonneboiler gevuld. Hoewel checken op lekkage wel lastig is in de regen. Net dus maar gevuld, nog geen lekkage gezien, hoop dat de kit houdt. Collector gaf gisteren geen krimp in de wind.

Kwa opwarming van het water zou het het beste zijn om de boiler 's ochtends te vullen ipv 's avonds, maar dan moet ik zo vroeg opstaan elke dag :/

Nu de isolatie van het vat nog fixen, maar dat doe ik toch liever overdag bij droog weer.

Zonnepanelen gaan de komende tijd nog niet door, toch maar besloten dat het verstandig is eerst een eigen huis te kopen :+

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

engelbertus schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:11:SDE. ik wist niet dat pas na 15 jaar de voorschotten en de werkelijke standen werden verrekend. dan bou je dus een aardig potje op dat je nog tegoed hebt? de voorschotten zijn slechts 80% vn wat ze verwachten?
Nee, dat werkt anders.
Tenminste 1x per jaar ontvangen ze de stand van de BP-meter. Daaruit berekenen ze (vóór april) wat er over het afgelopen jaar door jouw panelen is "geproduceerd" (door inter- of extrapolatie).
Daarop stellen ze vast wat jouw (rekenkundige) productie in dat jaar was. Tegen die tijd "weten" ze ook wat de prijs is die "men" voor stroom in dat jaar heeft betaald en voila, de subsidie per geproduceerde kWh is bekend.
Trek je de 80% voorschotten af, dan blijft er mogelijk nog wat subsidie over en wordt deze uitbetaald. Heb je teveel voorschot ontvangen, dan wordt dit in mindering gebracht op de volgende periodes.
En na 15 jaar? Hooguit een officieel papiertje met de totalen vermoed ik. Juridisch volledig afgetimmerd dat je niet achteraf nog iets kunt gaan claimen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:38
Anoniem: 340933 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:49:
maak ik gelijk maar oplaadpunt voor alle elektrische auto's in de buurt.
In welke buurt woon jij dan dat er meerdere zijn?!?
probleem is echter dat vorig jaar een aantal autofabrikanten adverteerde met 2010 komen we op de markt maar zie er nog weing van.
De Twike is al ruim 15 jaar te koop, de Th!nk al ongeveer een jaar. ECE cars bouwt ook al ongeveer een jaar auto's om naar elektriciteit. Er is al wat te koop (al is het nog wat duur).

Maar waarom moet het een auto zijn? Met een elektrische scooter of elektrische fiets kom je veel verder op een kWh en ben je ook nog eens een veel kleiner gevaar voor écht duurzame weggebruikers zoals fietsers en voetgangers.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

kijk ik ben consument, en er gebeurde het volgende,
na het ontvangen van de flashdata per mail op serienummer,
heb ik teruggemaild welke panelen ik heb gekocht.
hierna kreeg ik op naam (das erg handig tegen diefstal) een document van de fabriek,
op welke datum ik welke panelen heb gekocht, en wat mijn naam/adres/woonplaats is.
de fabriek kent mij nu dus, en reclameren kan dan zelfs direkt, en vragen stellen ook.
ze kunnen de nederlandse dealer verzoeken op basis van foto`s of metingen het paneel te vervangen.

ik denk dat menig leverancier hier nog wat van kan leren, vooral van de openheid.
een echt garantiegeval ken ik met dit met dit merk nog niet, maar met XI&REW wel,(ook chinees)
binnen een week werd het paneel op het dak vervangen voor een identieke.
het duitse alfasolar en aleo doen alleen maar bureaucratisch moeilijk en traag,
ze beantwoorden mail zelfs pas na 3 maanden.....
de vraag was enkel de jumpering in de junction box, (optie) van 24 naar 12 volt

das wat ik ervan kan zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 19-06 13:05
Mogen panelen op hun kop gemonteerd worden? Dus junction box dan beneden met kabels die er naar boven uitkomen ipv naar beneden? (ja, ik weet het, de cellen moeten naar de zon toe :O ) Ik ga morgen het dak op (eindelijk goed weer) en als ik de bovenste rij zo monteer dan scheelt dat weer in kabellengte.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
EnderQ schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:46:
Als er een pompschakelaar wordt geplaatst op een vloerverwarming met radiator themostaat knop krijg je dan niet het probleem dat de radiator themostaat anders bijregelt (lees al warmte levert) als de pomp schakelaar nog in zijn delta T van 5 graden uitgeschakeld staat?
Niet als je voeler op de aanvoer van de warmtewisselaar zit. De cv krijgt van de klokthermostaat een seintje 'bijstoken' en zet z'n pomp aan. warm water gaat richting de warmtewisselaar (of hydraulisch neutraal blok) en stroomt -als de vloerverwarmingpomp nog uit staat- terug naar de ketel. Daarbij stijgt de temperatuur van de retourleiding, de vloerpomp slaat aan en neemt warmte af. De thermostatische mengkraan bepaalt hoeveel warm water wordt meegenomen richting de vloer. Zolang de ketel warm water blijft toevoeren (want 'ruimte te koud') blijft de vloerverwarmingspomp draaien. Zodra de ketel stopt ('ruimte op temperatuur'), daalt de aanvoertemperatuur naar de warmtewisselaar en blijft het warme water in de vloer want de pomp stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Knetterdeknetter, het voorjaar is begonnen :-). 2.52kWh uit m'n 1320Wp installatie, 0,2kWh uit m'n 93Wp afdakje en m'n 500Wp op het westen moet ik nog even uitrekenen.

Verder begint m'n boiler weer lekker warm te worden, vandaag van 13 naar 29 graden. Morgen en overmorgen wordt ook leuk. Met een beetje geluk staat m'n boiler morgen weer op 50+ en kan ik van de eerste gratis douche van het seizoen genieten :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anoniem: 238103 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:40:
[...]

kijk ik ben consument, en er gebeurde het volgende,
na het ontvangen van de flashdata per mail op serienummer,
heb ik teruggemaild welke panelen ik heb gekocht.
hierna kreeg ik op naam (das erg handig tegen diefstal) een document van de fabriek,
op welke datum ik welke panelen heb gekocht, en wat mijn naam/adres/woonplaats is.
de fabriek kent mij nu dus, en reclameren kan dan zelfs direkt, en vragen stellen ook.
ze kunnen de nederlandse dealer verzoeken op basis van foto`s of metingen het paneel te vervangen.
Moet die er wel zijn. En de dealer is nog niet de leverancier.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Joba schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:55:
Mogen panelen op hun kop gemonteerd worden? Dus junction box dan beneden met kabels die er naar boven uitkomen ipv naar beneden? (ja, ik weet het, de cellen moeten naar de zon toe :O ) Ik ga morgen het dak op (eindelijk goed weer) en als ik de bovenste rij zo monteer dan scheelt dat weer in kabellengte.
Geen probleem hoor. Zolang alles Ip66 is dan kan het zelfs gemonteerd worden met de junctionbox naar de zon gericht >:)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Daarnet mijn meterstanden opgenomen. Het is de eerste dag van het jaar dat m'n dagmeter 1kWh is teruggedraaid. Ik word helemaal vrolijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Mijn nieuwe SK panelen hangen inmiddels op het dak en hebben de eerste KWh-en opgebracht.
Vandaag maarliefst 7 KWh (bij 1665Wp). De kuststreek heeft zo zijn voordelen ;)

Voorheen had ik een digitale meter, maar nu zag ik voor het eerst een analoge meter achteruit draaien. Een echt strakke plasser moment ;)

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:11:
[...]

Geen probleem hoor. Zolang alles Ip66 is dan kan het zelfs gemonteerd worden met de junctionbox naar de zon gericht >:)
Nou, mijn AC modules werden "verkocht" als IP67 (eigenlijk bedoelden ze de omvormer, die "het" ook niet bleek te zijn). Maar nadat een of andere loodgieter de eerste renovatie had verricht (wist die veel van waterdichte junction boxen) liet hij een situatie achter op zo'n "op zijn kop staand paneel met de junction box bovenaan en de kabel naar boven uitstekend" waar ik het schuim van op de mond kreeg. Uiteraard pas nadat de beste man al lang de kuierlatten had genomen ontdekt... :( :

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Sunpower%20033.jpg
kabel steekt schuin naar boven uit, water kan zo naar binnen lopen (al dan niet via de DC kabel naar binnen druppelend)...

Toen de "implicaties" van deze geweldige renovatie tot mij doordrongen, heb ik maar weer eens het energiebedrijf gemaild met het dringende verzoek om de "professioneel gerenoveerde" zooi waterdicht te komen maken. Met passende wartels en rubbers...

Gelukkig zijn ze op dat "verzoek" ingegaan.

Ik reken natuurlijk niet de extra CO2 uitstoot van al dat heen en weer gescheur van systeemherstellers naar mijn installatie toe, maar naar de energie/CO2 balans opdrachtgever... O-)

Dit soort "toestanden" (van alweer een paar jaartjes gelêe) zijn Gaia zij dank vrij zeldzaam in het buitenland, en ik hoop dat Nederland ook eindelijk eens wat forse kwaliteits-slagen gaat maken anders kunnen we het echt gaan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 00:15
EnderQ schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:46:

Edit: Dit topic gaat snel door de pagina's heen graag een reactie anders moet ik een apart/eigen topic starten en volgens mij is er wel ervaring hier
Ik kan je er niet mee helpen, maar je edit is precies wat ik al veel vaker heb proberen te verwoorden. Het topic loopt te hard omdat er teveel onderwerpen lopen.

Wellicht kan je je vraag beter stellen in een eigen topic. Of anders op http://www.klusidee.nl/Forum/

Ik vind persoonlijk nog steeds dat politieke en SDE gerelateerde vraagstukken prima afgesplitst kunnen worden.

Duurzame energie wordt alleen maar hotter, en een splitsing zal uiteindelijk toch een keer gebeuren. Wellicht is het wel een leuk idee dat GoT zich er ook voor openstelt, en er een subforum voor creëert. Zo staat alles toch bij elkaar, maar toch een beetje gerubriceerd.
Dit topic is nu een ontzettende vergaarbak aan het worden.

Verder nog even een blij offtopic bericht: In september kunnen we naar verwachting de kruikjes weer uit de kast pakken en vullen met duurzaam verwarmd water...mijn vrouw is weer in verwachting!

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 01-03-2010 20:48 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327833

Hier was het ook leuk thuis komen, 65 graden in de boiler......nu weer 40 en het huis lekker warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moet die er wel zijn. En de dealer is nog niet de leverancier.
bij xi&rew wees de fabriek een leverancier/dealer aan.
ik begrijp je punt, maar het voortbestaan van de fabriek is momenteel een grotere zorg.
kijk eens naar scheuten, de grootste bedreiging is de nederlandse overheid.
gloria/spyre is gesplitst, das ook link voor de consument....
met de huidige markt heeft niemand meer voorraad, van elk verkocht paneel minstens een kleine serie in backlog, das ook link voor de consument, en modellen veranderen snel, wat compatibele vervanging moeilijk maakt.
Hier was het ook leuk thuis komen, 65 graden in de boiler......nu weer 40 en het huis lekker warm
hahahaha, ik was vanmiddag in de buurt(werk) en heb stiekum even tussen die huizen doorgekeken,
ik dacht al dat kan gewoon niet goedgaan daar, snoekie word stagnatie-sissling-steam-king, het is pas 1 maart....wat zit er trouwens achter die heatpipes ? spiegels ?
de instaling is nu ongeveer 20% van wat je kunt verwachten half april, en je zit nu al op 65 ?

@mistraller : gefeliciteerd, zo heb je het deze winter dus warmgehouden O-)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-03-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:38:
[...]
............. maar het is tekenend voor de drukte (denk ik)...
Ik zie een appeltaart dichterbij komen :9

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:47:

hahahaha, ik was vanmiddag in de buurt(werk) en heb stiekum even tussen die huizen doorgekeken,
ik dacht al dat kan gewoon niet goedgaan daar, snoekie word stagnatie-sissling-steam-king, het is pas 1 maart....wat zit er trouwens achter die heatpipes ? spiegels ?
de instaling is nu ongeveer 20% van wat je kunt verwachten half april, en je zit nu al op 65 ?
Yep...daar zitten een soort spiegels achter....

waarom denk je dat ik druk ben met een koellus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Effe een pic Snoekie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

van het dak of de koellus die er nog niet is?

Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/74550130.jpg

zoiets? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, mooi gedaan, maar nu van dichtbij zodat we die spiegel kunnen zien :P
Zijn dat die losse spiegels die met een klem vastzitten?
Of is het 2x een hele plaat onder 1 collector?

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 01-03-2010 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Netjes Snoekie. Naast je dakraam kunnen nog misschien wel 4 zonnepanelen ;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:34:
Netjes Snoekie. Naast je dakraam kunnen nog misschien wel 4 zonnepanelen ;) ;) ;)
Straks ook die luifel nog effe vervangen door zo'n ding met ingebouwde CIGS flexibele module lappen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:18

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:45:
[...]

Wellicht kan je je vraag beter stellen in een eigen topic. Of anders op http://www.klusidee.nl/Forum/

Ik vind persoonlijk nog steeds dat politieke en SDE gerelateerde vraagstukken prima afgesplitst kunnen worden.

Dit topic is nu een ontzettende vergaarbak aan het worden.

Verder nog even een blij offtopic bericht: In september kunnen we naar verwachting de kruikjes weer uit de kast pakken en vullen met duurzaam verwarmd water...mijn vrouw is weer in verwachting!
Ik ben het helemaal met je eens, een eigen plek op tweakers voor duurzaam. Niet teveel rubrieken, anders wordt het ook weer onoverzichtelijk.

En gefeliciteerd trouwens...

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07-2021
Dit is weer een stapje in de goede richting:

http://www.nu.nl/economie...rij-elektrische-auto.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:28:
Ja, mooi gedaan, maar nu van dichtbij zodat we die spiegel kunnen zien :P
Zijn dat die losse spiegels die met een klem vastzitten?
Of is het 2x een hele plaat onder 1 collector?
Ze zitten in de constructie. 1 collector zou 4,7 GJ moeten leveren getest zonder reflector

Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/76070617.jpg?nocache;3343332

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:34:
Dat gaat ook gebeuren :) alles wordt opgevuld

Dak ligt ideaal....in de winter zakt de ondergaande zon precies tussen 2 huizenblokken door...dus schijnt op het dak tot hij vrijwel onder gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 327833 op 01-03-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327833 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:54:
[...]

Ze zitten in de constructie. 1 collector zou 4,7 GJ moeten leveren getest zonder reflector
Zijn ze los te bestellen?
Naar zo'n mogelijkheid was ik al langer aan het zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 01-03-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:18

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 327833 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:55:
[...]

Dat gaat ook gebeuren :) alles wordt opgevuld
Eigenlijk zou Velux ook mooie transparante modules moeten hebben :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:58:
[...]

Zijn ze los te bestellen?
Naar zo'n mogelijkheid was ik al langer aan het zoeken.
geen idee http://www.2-improve.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[...]

[afbeelding]
@snoekie
Over een paar maanden heb ik vrijwel dezelfde opstelling, 3 sets heatpipe van 24 stuks (maar dan naast elkaar) en helemaal bovenin komen 3x landscape 220Wp panelen.
Ik volg je post dus met meer dan gewone belangstelling.
Hoe wist je dat de spiegels meer, maar niet teveel gingen opleveren?
Of dacht je, ik probeer het gewoon?

Binnenkort ga ik praten met een installateur hier uit de buurt die zelf 12 (!) sets van zulke heatpipe heeft.
Ik wil goed geinformeerd worden mbt mijn vloerverwarming, want daar snap ik het fijne niet van.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe doen de collectoren met speigels het in de wind?
Geen geklapper of andere irritante fluittonen?
Jij zit in de ideale testlokatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SasJo schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:07:
[...]

@snoekie
Over een paar maanden heb ik vrijwel dezelfde opstelling, 3 sets heatpipe van 24 stuks (maar dan naast elkaar) en helemaal bovenin komen 3x landscape 220Wp panelen.
Ik volg je post dus met meer dan gewone belangstelling.
Hoe wist je dat de spiegels meer, maar niet teveel gingen opleveren?
Of dacht je, ik probeer het gewoon?

Binnenkort ga ik praten met een installateur hier uit de buurt die zelf 12 (!) sets van zulke heatpipe heeft.
Ik wil goed geinformeerd worden mbt mijn vloerverwarming, want daar snap ik het fijne niet van.
Ik weet niet wat die spiegels opleveren, wordt ook niet vermeld. Ik merk alleen dat als er maar even een dun zonnetje is dat de boel snel opwarmt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eigenlijk zou Velux ook mooie transparante modules moeten hebben
"Deze modules zijn geproduceerd bij MSK Corporation in Japan. De thermisch geïsoleerde glaselementen zijn voorzien van hoog rendement mono kristallijn Silicium zonnecellen en zijn volledig geïntegreerd in het Velux raamsysteem"

oskomera heeft ze ooit gehad, nu niet meer.<helaas>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:08:
Hoe doen de collectoren met speigels het in de wind?
Geen geklapper of andere irritante fluittonen?
Jij zit in de ideale testlokatie.
Ik heb nog niets gemerkt tijdens wind maar volgens mij is de windkracht nog niet boven 8 geweest sinds ik ze heb geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

windkracht 8 is hier zeldzaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 238103 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:12:
[...]

"Deze modules zijn geproduceerd bij MSK Corporation in Japan. De thermisch geïsoleerde glaselementen zijn voorzien van hoog rendement mono kristallijn Silicium zonnecellen en zijn volledig geïntegreerd in het Velux raamsysteem"

oskomera heeft ze ooit gehad, nu niet meer.<helaas>
Het Japanse MSK is opgekocht door Chinese reus Suntech en voert het merk onder eigen inschattings-condities verder als de "BIPV tak van sport". Daaronder vallen "Just Roof" concept, SolarEze (eigenlijk: SolarIntegrated) membranen voor plat dak, Light Thru (hele range aan wat u maar verzint voor architecten) en See Thru amorf Si/doorzicht gelaserd waar Oskomera de oude MSK gevel van heeft in Deurne (NB).

Het is niet voor niets dat Oskomera nu vet in Suntech zit. MSK was het "vehikel"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[...]
Volgens de site met....
" Met reflector getest door TUV op 4.7 gj "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SasJo schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:39:
[...]

Volgens de site met....
" Met reflector getest door TUV op 4.7 gj "
Goed gezien Sasjo.

Sunsytems collector is 4,2GJ dus 0,5GJ verschil en dat is 10,6% meer opbrengst met spiegel?
En dat zonder dat het meer plaats op je dak inneemt.
Het zijn allebei collectoren met 24 buizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

Anoniem: 281733 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:01:
Sunsytems collector is 4,2GJ dus 0,5GJ verschil en dat is 10,6% meer opbrengst met spiegel?
Ik heb de SunSystems collectoren en daar schijnt bij loodrechte instraling best nog wel wat zon tussendoor. Ik kan me voorstellen dat dat -op zulke momenten- zeker zo'n 10-20% rendementverhogend kan werken door het e.e.a. te spiegelen. Ik moet er overigens niet aan denken zulke spiegels te hebben, ze staan bij mij op plat dak op open frames, de wind kan er behoorlijk tussendoor waaien (en heb dus veel minder balast nodig). En wat nu als ze tegen de heatpipes aanduwen met wind van onder/achter?

Overigens staat een groot deel van de tijd de zon er niet loodrecht op, en wordt wel alle zon opgevangen, dus dan heb je geen voordeel aan je spiegels. En hoe vies worden die na een tijdje? En blijft de sneeuw dan nog meer plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zijn precies ook mijn vragen.
Wat ik wel weet is dat in Duitsland bijna alleen maar vacuumcollectoren (VRK) met reflector (CPC)geplaatst worden.
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Anoniem: 281733 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:01:
[...]

Goed gezien Sasjo.

Meer opbrengst in warmte en subsidie,
Blijft de vraag nog over of 2-Improve qua prijs hetzelfde is als Johan, wie het weet mag het zeggen . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Vraagje aan de PV/omvormer-specialisten:
Hoeveel Wp mag er Max. op 1 Steca 500??
in de datasheet staat: max. recomm. PV-power = 625 Wp.
Mag je dus bijv. 530 Wp of zelfs 585 Wp aansluiten op een Steca 500? :?
(zit heel stiekum te denken aan een kleine uitbreiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoor net van Johan, dat z'n huidige collectoren al 4,4GJ zijn en er nog betere aankomen.

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 01-03-2010 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

JAN-B schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:25:
Vraagje aan de PV/omvormer-specialisten:
Hoeveel Wp mag er Max. op 1 Steca 500??
in de datasheet staat: max. recomm. PV-power = 625 Wp.
Mag je dus bijv. 530 Wp of zelfs 585 Wp aansluiten op een Steca 500? :?
(zit heel stiekum te denken aan een kleine uitbreiding)
Dat klopt. Je mag dat gewoon doen zolang spanning binnen de MPPT range van omvormer blijft. (sommige sluiten er zelf 700Wp op aan)
In jouw situatie kun je nog gerust een 175Wp paneel bijzetten, misschien zelfs 2 maar dat gaat een beetje piekverliezen opleveren als je een mooi perfect zuiddak hebt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 00:15
Iemand nog interesse in een oude losse ferrarismeter? Hij ligt in de weg...

http://link.marktplaats.nl/326306396

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 21:40
zonnigtype schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:44:
[...]

Nou, mijn AC modules werden "verkocht" als IP67 (eigenlijk bedoelden ze de omvormer, die "het" ook niet bleek te zijn). Maar nadat een of andere loodgieter de eerste renovatie had verricht (wist die veel van waterdichte junction boxen) liet hij een situatie achter op zo'n "op zijn kop staand paneel met de junction box bovenaan en de kabel naar boven uitstekend" waar ik het schuim van op de mond kreeg. Uiteraard pas nadat de beste man al lang de kuierlatten had genomen ontdekt... :( :

[afbeelding]
kabel steekt schuin naar boven uit, water kan zo naar binnen lopen (al dan niet via de DC kabel naar binnen druppelend)...

Dit soort "toestanden" (van alweer een paar jaartjes gelêe) zijn Gaia zij dank vrij zeldzaam in het buitenland, en ik hoop dat Nederland ook eindelijk eens wat forse kwaliteits-slagen gaat maken anders kunnen we het echt gaan vergeten.
Dit was een willekeurig elektrisch installatiebedrijf niet gebeurt. Heeft dus niks met nederlandse toestanden te maken. Je kan ook overal een complot in zien.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 02-03-2010 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

Wow lekker weer zeg!
Gisteren de zonneboiler gevuld, geen lekkage te zien. Vanochtend was het water 1,5 graad. Moet het vaatje nodig isoleren dus. Was beter geweest als ik hem 's ochtends pas vul. Hopen dat de zon blijft schijnen, kan ik als ik thuis kom snel het verschil meten. :9

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
leonbong schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:13:
[...]

Dit was een willekeurig elektrisch installatiebedrijf niet gebeurt. Heeft dus niks met nederlandse toestanden te maken. Je kan ook overal een complot in zien.
Is/was geen complot, maar was wel degelijk typisch voor de "marktomstandigheden" zoals die heersten in ons land voor het gros van de geplaatste systemen bij particulieren met OK4tjes. Dat was toen het overgrote merendeel van de "markt". Lees goed: heersten. Ik hoop dat we daar van af zijn...

Sjeemigdepeemig wat is het nu lekker weer weer. Tuindeur opengegooid, continu iets van 780 Watt uit 1,24 kWp PV systeem (paneeltjes zullen wel lekker warm zijn, jammer voor het rendement). Heb meteen het aftandse, afgeschreven beschadigde amorf Si paneeltje hier (afschrijvertje van Sunergy) op het terras gezet (zelfs met een totaal niet passende OK4 nog 9 Wattjes d'r uit, extra prik voor de computerchips). Genieten geblazen. En, oh ja, Scheuten gaat productie in Gelsenkirchen weer met 60 MWp uitbreiden...

Laat het voorjaar maar in alle glorie gaan tetteren en schetteren, de vogels doen in ieder geval ook hun best, en de eerste krokussen werken zich te barsten om als eerste in volle glorie open te gaan. Wat kan het leven toch mooi zijn... _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door zonnigtype op 02-03-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

Vandaag weer een prachitge dag.
vanaf een uur of 9 al zon en blauwe lucht heel af en toe een wolkje.

Uit de Qsolar hoor ik het klikken van een relais, dat stemt mij nog vrolijker.
Het is een geweldige symphony, klik klik klik klik
Ik ben er achter als ik dat geklik hoor wordt de verwarming van ons huis
gevoed uit de zonneboiler :) :)

go qsolar go _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 287219 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:14:
Vandaag weer een prachitge dag.
vanaf een uur of 9 al zon en blauwe lucht heel af en toe een wolkje.

Uit de Qsolar hoor ik het klikken van een relais, dat stemt mij nog vrolijker.
Het is een geweldige symphony, klik klik klik klik
Ik ben er achter als ik dat geklik hoor wordt de verwarming van ons huis
gevoed uit de zonneboiler :) :)

go qsolar go _/-\o_
Heb jij de "kachel" aan dan? Ik heb niks aan staan hier. Gratis zonnewarmte, zo het huis in stralend. Geen sexy Q-Solar nodig hiero, maar "passieve" zonne-energie ... :>

(vanavond waarschijnlijk weer anders, dan wint de buffer van jullie Q-solar het natuurlijk weer van mijn [onverkozen] centralistische stadswarmte voorziening. We kunnen immers niet "alles" hebben... :+ )

Vooral blijven genieten is het devies. Ieder met eigen "middelen en mogelijkheden".

Momenteel bij al uren knoeperdhard instralende zon, 12h45, dik 830 Watt continu AC (0,67 Watt [AC]/Wp [STC-DC]) met 25 meter DC bekabeling en ook flink opgewarmde multikristallijne moduultjes (12 graden in schaduw begane grond, celtemperatuur kan ik niet meten, maar is bij Blauwe Hoek momenteel aan achterzijde module al bijna 41 graden, zie http://www.pv-solar24.info/ )

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 02-03-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnigtype schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:35:
[...]

Heb jij de "kachel" aan dan? Ik heb niks aan staan hier. Gratis zonnewarmte, zo het huis in stralend. Geen sexy Q-Solar nodig hiero, maar "passieve" zonne-energie ... :>
Staat de hele dag op lage temperatuur aan, gaat warmte in de vloer, etc
Zonnetje schijnt alleen s'morgens in de kamer, rest van de dag geen zon in huis.
Het is nu 19,5 graad in huis dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 287219 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:01:
[...]

Staat de hele dag op lage temperatuur aan, gaat warmte in de vloer, etc
Zonnetje schijnt alleen s'morgens in de kamer, rest van de dag geen zon in huis.
Het is nu 19,5 graad in huis dat is prima.
Uiteraard geen enkel "probleem". Ik heb het geluk in een aan een grote tuin grenzend appartement te wonen, zonlicht straalt vooral in dit belangrijke seizoen en in najaar recht de kamers in, nog steeds. Vandaar. Zoals al gezegd: sterk per situatie verschillend duurzaam (leren) toepassen, zal per woonsituatie bekeken moeten worden. Ik heb geluk met oriëntatie van het appartement, jij hebt geluk dat je vet uit kan pakken met "actieve zonnewarmte". Anderen doen het weer met bodemwarmte, etc., etc. Het aantal mogelijkheden is al fantastisch, dus grijpen die kansen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnigtype schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:15:
[...]

Uiteraard geen enkel "probleem". Ik heb het geluk in een aan een grote tuin grenzend appartement te wonen, zonlicht straalt vooral in dit belangrijke seizoen en in najaar recht de kamers in, nog steeds. Vandaar. Zoals al gezegd: sterk per situatie verschillend duurzaam (leren) toepassen, zal per woonsituatie bekeken moeten worden. Ik heb geluk met oriëntatie van het appartement, jij hebt geluk dat je vet uit kan pakken met "actieve zonnewarmte". Anderen doen het weer met bodemwarmte, etc., etc. Het aantal mogelijkheden is al fantastisch, dus grijpen die kansen...
Tjsa...

Huis stond hier al een paar jaar (1903) verdraaien richting de zon was geen optie.
Toen der tijd bekomerde ik me niet zo om een tuin en duurzame ernergie
Ik ben nog van de er is stroom genoeg generatie, die sinds de 70er jaren hoort dat de olie opraakt en tot voor een paar jaar terug er eigenlijk niets van merkte.

Mijn dochters hoop ik wel duurzaam met energie omgaan bij te brengen.

Ben wel "jaloers" op jouw pv waarden, dat haal ik hier niet
nu liggen mijn pv panelen oost, wellicht heeft dat er ook mee te maken.

Ben druk aan het sparen voor en fitpc en extra pv voor op het zuid dak
Daar is naast de collectoren nog wel wat ruimte voor pv,
nu nog lekker van de zon genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

De eerste prognose over de SDE is binnen:
http://www.telegraaf.nl/d...elen_in_een_dag_op__.html

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
De subsidiepot voor oppas toeslag is vele malen groter dan die voor zonnepanelen. Waar heeft deze regering hun prioriteiten gelegd? Juist, bij linkse luxe hobbies!
Haha, ik dacht dat zonnepanelen een luxe linkse hobby was? Zo, dat is hard veranderd zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307487

zonnigtype schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:35:
[...]
.....en ook flink opgewarmde multikristallijne moduultjes (12 graden in schaduw begane grond, celtemperatuur kan ik niet meten, maar is bij Blauwe Hoek momenteel aan achterzijde module al bijna 41 graden, zie http://www.pv-solar24.info/ )
En de zonneboiler gaat ook maar door...

http://pv-solar24.info/boiler.html :*)

@mistraller : gefeliciteerd met het @minimistrallertje in wording.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 307487 op 02-03-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ook hier in nooordlimburg wederom een flink stralende zon, met een grijs pak bewolking ervoor

[ Voor 10% gewijzigd door sander817 op 02-03-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341302

nieuwe naam,kort overzicht solar day 2009 appeltaart bij polderboy daarna wandeling in Leiden naar Floris, niet moeten doen kreeg een raar soort koorts dus zb op dak geplaatst Nefit 2-110 en hottfil op wasm.,dat is lekker douche met de zon.Nu op zoek naar een leuk PV systeempje als aow-er helaas geen groot butget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dank. Inmiddels upload op PPV gedaan, met bespreking van het daar aan ten grondslag liggende EZ persbericht.

Het was zoals al voorspeld. Met 17.000 aanvragen zal er minimaal 34 MWp aangevraagd kunnen zijn. Way beyond het 69 miljoen potje...

Dat worden weer een hoop teleurgestelde daadkrachtige burgers...

Leuk, janros, dat je de "koorts" te pakken hebt gekregen. Rustig doorsparen, PV wordt stapsgewijs (soms schoksgewijs...) goedkoper. Straks nog een SolarDaytje doen? Moet ik me wel eerst inschrijven... :o

Er komt nu (bijna half vier 's middags in de nog steeds officiële astronomische winter) al meer dan 14 Watt (AC) uit mijn afgeschreven, sterk opgewarmde amorf Si paneeltje met een niet passende OK4 omvormer. De "echte" batterij op het dak doet nog steeds een mooie 660 Watt AC.... :*)

[ Voor 32% gewijzigd door zonnigtype op 02-03-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

SolarKing schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:36:
[...]

Dat klopt. Je mag dat gewoon doen zolang spanning binnen de MPPT range van omvormer blijft. (sommige sluiten er zelf 700Wp op aan)
In jouw situatie kun je nog gerust een 175Wp paneel bijzetten, misschien zelfs 2 maar dat gaat een beetje piekverliezen opleveren als je een mooi perfect zuiddak hebt.
@solarking: OK, thanks, maar nu het volgende probleem(pje) : Sharp heeft de 175 Wp uit productie genomen,
nu hebben ze de 180 en 235Wp. Daarom ook de getallen 530(=+180) en 585(=+235).
Dus volgens jouw kan ik zonder probleem tot 585 uitbreiden? Mijn voorkeur gaat uit naar 235Wp.
Nog een kleinigheidje: de Sharp 180 en 235 hebben andere afmetingen, dus dan heb ik 2 maten panelen op mijn dak. op zich geen probleem, ik zie het wel meer, maar echt mooi vind ik het niet.
Stel, ik zou er 235 naast leggen, dan is die 8 cm langer en 17 cm breder. Is dat duidelijk te zien vanaf de straat of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Veel trieste reacties daar bij de Televaag 8)7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:50:
Veel trieste reacties daar bij de Televaag 8)7
Ach, zoooo voorspelbaar. Niets nieuws onder de zon... 8)

@JAN-B

Sharp heeft nog steeds een multikristallijn 175 Wp module op hun Benelux lijst staan....

http://www.sharp.nl/cps/r...-/html/policristallin.htm

Zeker weten van dat "uit productie genomen"???

Het is nu al bijna half vijf 's middags. Zon staat zo'n beetje pal west van onze (vrijwel) zuid gerichte modulerijen. Toch ben ik intensief aan het computeren, en het enkeltarief Ferrarisje beweegt in de enige goede richting: de teruggaande (net gecheckt, moet ik wel 25 meter omweg voor maken).

Waanzinnig mooie dag...

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 02-03-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hier is het ook waanzinnig mooi, 2,8kWh al uit de 1.32kWp installatie. Edisun display geeft nog steeds aan dat er 260W wordt geleverd door mijn paneeltjes.

De zonneboiler staat inmiddels op 45 graden! Morgen wordt ook weer zo'n mooi dag! In 1 woord GEWELDIG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 16:55:
Hier is het ook waanzinnig mooi, 2,8kWh al uit de 1.32kWp installatie. Edisun display geeft nog steeds aan dat er 260W wordt geleverd door mijn paneeltjes.

De zonneboiler staat inmiddels op 45 graden! Morgen wordt ook weer zo'n mooi dag! In 1 woord GEWELDIG!
Hà...
Hier 2.65kWh uit mijn 810Wp installatie geperst. :P
En het mooiste is ..... er is niemand thuis, dus wordt er gespaard voor slechtere tijden.

www.mijnzon.info

Pagina: 1 ... 49 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.