Snoekie2, houd er rekening mee dat solenoids een aanzienlijk elektriciteitsverbuik hebben in bekrachtigde toestand.
Zelfs nog aan te sturen met een digitaal plc uitgangskaartje van 24VDC/2A (bijvoorbeeld Siemens ET200S).Anoniem: 327833 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 19:07:
[...]
Precies die denk ik, als ik het goed begrijp gaat hij dus dicht als hij wordt aan gestuurd? Ik zit alleen met die temperatuur range...tot 80 graden....er kan zomers wel water van 120 graden doorheen gaan.
Wel een blusdiode plaatsen.
21,5W bij 24V geeft 0,9A dit noem ik geen aanzienlijk stroomverbruik.
Let er wel op wat er gaat gebeuren als de spanning om wat voor reden dan ook weg valt.
Dan moet er wel een veilige situatie ontstaan.
Veeropenend of veersluitend daar moet je even naar kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-02-2010 21:30 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Anoniem: 327833
Dat stroomverbruik heb ik gezien, hij gaat alleen dicht als de temperatuur boven de 80 graden komt en dat zal geen dagen achter elkaar zijn. Als de spanning weg valt gaat hij weer open en en doet de pomp het ook niet.
Ik ga toch kijken of ik hem gewoon hier in de buurt kan kopen, weet ik zeker dat ik de juiste aanschaf.
Ik ga toch kijken of ik hem gewoon hier in de buurt kan kopen, weet ik zeker dat ik de juiste aanschaf.
Ik weet niet of het al gezegd is, maar op de website van het SDE staat dat de aanvraag voor subsidie voor particuliere PV nog altijd 1-3-2010 is, maar als ik mijn gegevens alvast invul dan krijg ik dit:
Hoezo is dat opeens een maand later?* Uw aanvraag is nog niet ingediend!
Uw aanvraag is gecontroleerd en staat klaar om te worden ingediend. Dit kan vanaf de opening op 02-04-2010 door de aanvraag opnieuw te openen via de knop 'overzicht aanvragen 2010' op de startpagina.
Signatures zijn voor boomers.
Anoniem: 287219
Ik heb hier nog een honeywell VC8010 3weg klep liggen.Anoniem: 327833 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 21:33:
Dat stroomverbruik heb ik gezien, hij gaat alleen dicht als de temperatuur boven de 80 graden komt en dat zal geen dagen achter elkaar zijn. Als de spanning weg valt gaat hij weer open en en doet de pomp het ook niet.
Komt van de oude installatie, werkt nog prima.
Als je een kant afdopt heb je een open dicht klep.
Ik heb net mijn aanvraag klaargezet, en ik kreeg gewoon 1-3 als datum te zien. Val je niet (onbedoeld?) in de grote categorie?Maasluip schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 11:01:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar op de website van het SDE staat dat de aanvraag voor subsidie voor particuliere PV nog altijd 1-3-2010 is, maar als ik mijn gegevens alvast invul dan krijg ik dit:
[...]
Hoezo is dat opeens een maand later?
[ Voor 59% gewijzigd door RikTW op 27-02-2010 11:21 ]
Nee, 5000 Wp, 2010 klein wordt netjes aangegeven.RikTW schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 11:21:
[...]
Ik heb net mijn aanvraag klaargezet, en ik kreeg gewoon 1-3 als datum te zien. Val je niet (onbedoeld?) in de grote categorie?
De SDE is altijd overtekend en er wordt geloot. Heeft het zin om een SDE aanvraag na 1 maart te doen, bv een paar weken later, of is de loting dan al geweest? Ik heb hier gelezen dat er aanvragen afgewezen kunnen worden en dat er dan nieuwe uit de hoed worden gehaald tot de subsidie op is.
Dat kan al binnen een paar dagen het geval zijn toch?
Vmu
Vraag: mag een grijze (grond)kabel vlak langs (of eigenlijk tegen) een cv-buis liggen? En in een gele elektra-buis? Ik ben bezig met de aanleg van een nieuwe leiding voor onze zonnepanelen en zie in een koof een bestaande leidig vlak tegen een cv-buis liggen en zou de nieuwe kabel er graag langs leggen, maar kan me voorstellen dat 90 graden niet echt fijn is. CV-buis isoleren is te weinig ruimte voor.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Anoniem: 321365
Joba, Stook jij met je zonneboiler niet op veel lagere temperaturen dan?? Ik kan me voorstellen dat er geen 90c door de buizen gaat stromen... voor zover ik weet kan die grijze kabel heel wat hebben... Ik heb ze zowel voor de keuken als voor de zonnepanelen gebruikt..Joba schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 12:28:
Vraag: mag een grijze (grond)kabel vlak langs (of eigenlijk tegen) een cv-buis liggen? En in een gele elektra-buis? Ik ben bezig met de aanleg van een nieuwe leiding voor onze zonnepanelen en zie in een koof een bestaande leidig vlak tegen een cv-buis liggen en zou de nieuwe kabel er graag langs leggen, maar kan me voorstellen dat 90 graden niet echt fijn is. CV-buis isoleren is te weinig ruimte voor.
Vreemd. Ik heb de gegevens wat aangepast (had me bij de breedte van mijn huis met 2 meter vermeten
en dan kan er geen 5000 Wp op maar "slechts" 3500 Wp), en nu krijg ik wel netjes 01-03-2010 te zien.
Ook als ik nu weer terug verander naar 5000 Wp krijg ik 01-03-2010 te zien.
Vreemde business.
Ook als ik nu weer terug verander naar 5000 Wp krijg ik 01-03-2010 te zien.
Vreemde business.
http://tinyurl.com/yfoug3k <- 90 graden per ader maximaalJoba schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 12:28:
Klopt, ik stook maar tot 45 graden, maar ik wil de (ooit) toekomstige bewoners niet met een niet-hufter proof installatie laten zitten.Anoniem: 321365 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 12:35:
[...]
Joba, Stook jij met je zonneboiler niet op veel lagere temperaturen dan?? Ik kan me voorstellen dat er geen 90c door de buizen gaat stromen... voor zover ik weet kan die grijze kabel heel wat hebben... Ik heb ze zowel voor de keuken als voor de zonnepanelen gebruikt..
@sprokkie, dank, geeft me wat meer zekerheid.
Ik denk dat ik er wat flexibele pvc buis omheen doe, dan moet het wel kunnen.
De verwachting is dat de SDE maandag al zover overtekend raakt dat het geen zin heeft om te wachten met je aanvraag. Ik zou de aanvraag dan ook gewoon maandag doen als je overweegt komend jaar zonnepanelen te gaan aanschaffen. Zo niet misschien gewoon tot volgend jaar wachten (alhoewel je helemaal niet weet wat er dan gaat gebeuren met een rechtse regering)Vmu schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 12:09:
De SDE is altijd overtekend en er wordt geloot. Heeft het zin om een SDE aanvraag na 1 maart te doen, bv een paar weken later, of is de loting dan al geweest? Ik heb hier gelezen dat er aanvragen afgewezen kunnen worden en dat er dan nieuwe uit de hoed worden gehaald tot de subsidie op is.
Als je na 10-13 weken (dus niet een paar dagen) een beschikking hebt gekregen en je gaat die niet gebruiken dan lever je hem gewoon in.
Nou veel beroerder dan de houding van het huidigelaatste kabinet kan het volgens mij niet.glambalk schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:19:
[...]
Zo niet misschien gewoon tot volgend jaar wachten (alhoewel je helemaal niet weet wat er dan gaat gebeuren met een rechtse regering)
[...]
Daarnaast lijkt het mij een goedkope manier om aan de gestelde norm van 20% minder CO2 uitstoot te komen, door de burger te stimuleren.
D'r zullen gewoon maatregelen genomen moeten worden, ongeacht het kabinet wat we krijgen. Daar heeft IMHO links of rechts iets mee te maken. Daarnaast kun je je afvragen of het label 'links' of 'rechts' nog iets zegt tegenwoordig.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik denk niet dat dat werkt want ik maar 1 signaal, dicht of open.....of werkt hij met een veer?Anoniem: 287219 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 11:16:
[...]
Ik heb hier nog een honeywell VC8010 3weg klep liggen.
Komt van de oude installatie, werkt nog prima.
Als je een kant afdopt heb je een open dicht klep.
Er zit een veer in die de klep in de ruststand duwtAnoniem: 327833 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:51:
[...]
Ik denk niet dat dat werkt want ik maar 1 signaal, dicht of open.....of werkt hij met een veer?
moet je maar ff googlen op die klep, wellicht wordt het dan duidelijker.
over kleppen dicht bij huis, wildkamp in winkel heeft magneet ventielen.
staan ook op hun website
http://tinyurl.com/ycoxosk
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 287219 op 27-02-2010 14:24 ]
Jij je zin;TD-er schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 13:43:
[...]
Nou veel beroerder dan de houding van het huidigelaatste kabinet kan het volgens mij niet.
Daarnaast lijkt het mij een goedkope manier om aan de gestelde norm van 20% minder CO2 uitstoot te komen, door de burger te stimuleren.
D'r zullen gewoon maatregelen genomen moeten worden, ongeacht het kabinet wat we krijgen. Daar heeft IMHO links of rechts iets mee te maken. Daarnaast kun je je afvragen of het label 'links' of 'rechts' nog iets zegt tegenwoordig.
met wie denk je dat we een beleid zullen krijgen gericht op duurzaamheid;
CDA/VVD/PVV
CDA/VVD/D66
GL/SP/PvdD/PvdA/CU
Welke van de drie maakt de grootste kans op dit moment?
Ik ben helemaal met je eens dat er maatregelen genomen moeten worden maar dat is nog iets anders dan dat ze werkelijk genomen worden.
Anoniem: 238103
al 2 uur clear blue sky hier.. knetter de knetter
mijn humeur is ook ineens erg goed
hier nietAnoniem: 238103 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:31:
en ik woon hemelsbreed een kilometer of 30 bij jou vandaan
Anoniem: 321365
Lucky !#@#@!$!... Heb het zonnige vriendje hier al uren niet gezien..Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:31:
en snoekie? die woont hier om de hoek,
die moet vast geschrokken zijn met zijn 3 dubbele heatpipes...
om 14:05 alweer effe 55 watt boven stc vermogen gezien,(op 7 panelen)
de zon is er alweer, nu die rotwolken nog weg...
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-02-2010 14:46 ]
Dit is wat ik over de klep kan vinden, geen 220 volt toch?Anoniem: 287219 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:17:
[...]
Er zit een veer in die de klep in de ruststand duwt
moet je maar ff googlen op die klep, wellicht wordt het dan duidelijker.
over kleppen dicht bij huis, wildkamp in winkel heeft magneet ventielen.
staan ook op hun website
http://tinyurl.com/ycoxosk
http://europe.hbc.honeywe...c8010-nl0351nl01r0195.pdf
Helaas....de zon is alweer weg.....wel boiler weer 15 graden omhoog in die 2 uur.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:44:
en snoekie? die woont hier om de hoek,
Zal de komende 2 dagen weinig zon zijn vrees ik
nee 24V ac,Anoniem: 327833 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 15:41:
[...]
Dit is wat ik over de klep kan vinden, geen 220 volt toch?
http://europe.hbc.honeywe...c8010-nl0351nl01r0195.pdf
Een 220/24v transformator er tussen
het is wel zo dat de klep zich zelf sluit als er geen spanning op staat, tenminste volgens dat pdfje van jou
oja ik heb er geen knelringen en knelmoeren meer bij die zijn al met het oude koper weg gegaan
Als je een beetje knutselgehalte hebt, ik heb hier nog een cenvax multicontrol type ZN-3000 liggen, daar zit kan rechtstreeks een 3weg klep op.
Die multicontrol werkt op 230V dan heb je in iedergeva een trafo die van 230V 24V maakt.
Of je knutselt dat trafootje er uit.......
230V 3weg klep
http://tinyurl.com/yjzys73
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 287219 op 27-02-2010 16:22 ]
Bedankt Sprokkie voor het aanbod.....maar dat kunstelgehalte gaat me wat te ver....vind het al heel wat dat alles rond de boiler zo werkt als het nu doet (prima dus).Anoniem: 287219 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:07:
[...]
nee 24V ac,
Een 220/24v transformator er tussen
het is wel zo dat de klep zich zelf sluit als er geen spanning op staat, tenminste volgens dat pdfje van jou
oja ik heb er geen knelringen en knelmoeren meer bij die zijn al met het oude koper weg gegaan
Als je een beetje knutselgehalte hebt, ik heb hier nog een cenvax multicontrol type ZN-3000 liggen, daar zit kan rechtstreeks een 3weg klep op.
Die multicontrol werkt op 230V dan heb je in iedergeva een trafo die van 230V 24V maakt.
Of je knutselt dat trafootje er uit.......
Ok,Anoniem: 327833 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:21:
[...]
Bedankt Sprokkie voor het aanbod.....maar dat kunstelgehalte gaat me wat te ver....vind het al heel wat dat alles rond de boiler zo werkt als het nu doet (prima dus).
Ook geen intresse in de 3weg klep ?
dan gaat alles weer de plank op.
Das even boffen, een actie bij GC via ING;
Geld besparen én het milieu sparen. Dat kan nu allebei tegelijk. Met de Groene Energieservice van de ING. Uw voordeel kan oplopen tot € 100 per jaar. De Groene Energieservice is een samenwerking tussen de ING en Greenchoice en is speciaal voor klanten met een hypotheek bij de ING.
Aanmelden
Wat is de Groene Energieservice?
* Besparen op uw energiekosten.
* Het helpt klimaatverandering tegen te gaan.
* Met gratis energiemeter ter waarde van € 25.
* Exclusief voor klanten met een hypotheek bij de ING.
Hoe werkt de Groene Energieservice?
U meldt zich aan voor de Groene Energieservice van de ING en profiteert direct van de voordelen van deze service. U krijgt korting op de energie van Greenchoice, leverancier van groene energie. Als u de Groene Energieservice aanvraagt, maakt Greenchoice uw aanvraag van a tot z in orde. Na ontvangst van uw aanvraagformulier zegt Greenchoice uw huidige overeenkomst op en verzorgt voortaan uw maandelijkse automatische incasso. Voor alle vragen over uw overstap kunt u terecht bij Greenchoice.
Hoeveel kunt u besparen?
Met de Groene Energieservice kunt tot € 100 per jaar besparen op gas en elektra. Het tarief is variabel en het is altijd lager dan de prijs die uw energieleverancier voor grijze stroom vraagt. Bij Greenchoice krijgt u namelijk een speciale korting van € 0,005 per kWh op stroom en € 0,005 per m3 op gas. Dit is tweemaal zoveel als de korting voor energieklanten die zich niet via de ING aanmelden.
Geld besparen én het milieu sparen. Dat kan nu allebei tegelijk. Met de Groene Energieservice van de ING. Uw voordeel kan oplopen tot € 100 per jaar. De Groene Energieservice is een samenwerking tussen de ING en Greenchoice en is speciaal voor klanten met een hypotheek bij de ING.
Aanmelden
U meldt zich aan voor de Groene Energieservice van de ING en profiteert direct van de voordelen van deze service. U krijgt korting op de energie van Greenchoice, leverancier van groene energie. Als u de Groene Energieservice aanvraagt, maakt Greenchoice uw aanvraag van a tot z in orde. Na ontvangst van uw aanvraagformulier zegt Greenchoice uw huidige overeenkomst op en verzorgt voortaan uw maandelijkse automatische incasso. Voor alle vragen over uw overstap kunt u terecht bij Greenchoice.
Hoeveel kunt u besparen?
Met de Groene Energieservice kunt tot € 100 per jaar besparen op gas en elektra. Het tarief is variabel en het is altijd lager dan de prijs die uw energieleverancier voor grijze stroom vraagt. Bij Greenchoice krijgt u namelijk een speciale korting van € 0,005 per kWh op stroom en € 0,005 per m3 op gas. Dit is tweemaal zoveel als de korting voor energieklanten die zich niet via de ING aanmelden.
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Hier is en blijft het beroerd. De bewolking trok heel even open maar trok daarna weer erg snel dicht.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:31:
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
als ze dat soort acties nou eens voor elke GC klant aanboden...
hier ook bijna geen zon gezien. Wel een bezoekje gehad van stadsgenoten NIelsTn en Harm Otten
hier ook bijna geen zon gezien. Wel een bezoekje gehad van stadsgenoten NIelsTn en Harm Otten
Jip, het was weer gezellig lokaal duurzaam buurten bij Sander 
toch wel een imposante verschijning, dat voorraadvat...
maar zeer strakke vacuumtubes op het dak liggen.
Helaas te weinig felle zonnesteken gezien, om te kijken hoe de zonneboiler/pomp daarop reageert etc.
toch wel een imposante verschijning, dat voorraadvat...
maar zeer strakke vacuumtubes op het dak liggen.
Helaas te weinig felle zonnesteken gezien, om te kijken hoe de zonneboiler/pomp daarop reageert etc.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Is er echt geen combinatie mogelijk zonder dat CDA, die niet uit 4 of meer coalitiepartijen bestaat?glambalk schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 14:18:
[...]
Jij je zin;
met wie denk je dat we een beleid zullen krijgen gericht op duurzaamheid;
CDA/VVD/PVV
CDA/VVD/D66
GL/SP/PvdD/PvdA/CU
Welke van de drie maakt de grootste kans op dit moment?
Ik ben helemaal met je eens dat er maatregelen genomen moeten worden maar dat is nog iets anders dan dat ze werkelijk genomen worden.
3 partijen in de coalitie is al lastig te handhaven en met meer partijen is het echt niet haalbaar om de 4 jaar vol te maken.
PVV in de coalitie lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk, maar als ze het wel voor elkaar krijgen dan zullen ze zich vooral op hun eigen ene item richten en de rest van de items waarschijnlijk zonder al te veel gemor tegenhouden vermoed ik. (tenzij ze moslims geen subsidies willen verstrekken of iets anders volstrekt idioots)
Maar goed, Ik denk dat combinaties met VVD mogelijk toch nog wel eens werkbaar zouden kunnen zijn. Niet dat ik pro-VVD ben, maar ze komen af en toe nog wel redelijk rationeel over.
CU en CDA heb ik totaal geen vertrouwen in.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
hmmmm het geloof verloren hebben in de combinatie CU en CDA.... da's grappig
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
dat stemmen word nog best moeilijk om goed te doen,
zowel op lokaal als nationaal niveau zijn hele fracties minder slim dan borat in zijn eentje.
stormpje onderweg, molen 8 doet al 2000 huishoudens in zijn eentje...
http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php
zowel op lokaal als nationaal niveau zijn hele fracties minder slim dan borat in zijn eentje.
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-02-2010 20:57 ]
Enig idee of datzelfde stormpje in Portugal/Spanje nog schade heeft aangebracht aan de PV/boiler installaties?Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 20:56:
dat stemmen word nog best moeilijk om goed te doen,
[...]
Het schijnt daar met stoten van 160+ km/u te gaan.
Klopt, ik hoop dat datzelfde stormpje hier niet zo extreem tekeer gaat. Ondanks dat ik weet dat alles goed vastzit op het dak ben ik toch bang dat er wat zou gebeuren.TD-er schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 21:16:
[...]
Enig idee of datzelfde stormpje in Portugal/Spanje nog schade heeft aangebracht aan de PV/boiler installaties?
Het schijnt daar met stoten van 160+ km/u te gaan.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Als de wind met 160 km/h onder je panelen komt kunnen er rare dingen gebeuren ja...
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Dat stelt me gerustErasmo schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 22:02:
Als de wind met 160 km/h onder je panelen komt kunnen er rare dingen gebeuren ja...
Vanavond nog wel gelachen. Mijn ouders waren hier en mijn ma had het koud. Ze loopt naar de thermostaat "Zie je wel dat het hier koud is, het is maar 18 graden!"
Blijkt ze te wijzen naar de zonneboiler. En met het sj*tweer van de afgelopen dagen komt de boiler niet hoger dan een graad of 18
for the record, het was 20 graden in de woonkamer
De thermometer in de thermostaat en in een 2e thermometer geven beide ongeveer 18.5 aan en dat is heerlijk qua temp.flitspaal.nl schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 22:42:
[...]
De reden dat er een 2e thermometer ligt is ook omdat men niet wil geloven dat het inderdaad 'maar' 18.5 is.
Hoe het gas-verbruik is weet ik nog niet in dit huis.
ik woon in die foute windzone, en het ergste tot nu toe is een gebroken klikfit tussenstukje,
das niet voor herhaling vatbaar.
ik heb 2 panelen die het extra zwaar hebben en die zitten nu met rvs bouten ring en een stukje tapdraad ipv standaard klikfit, en 3 haken per 80 cm.
das niet voor herhaling vatbaar.
ik heb 2 panelen die het extra zwaar hebben en die zitten nu met rvs bouten ring en een stukje tapdraad ipv standaard klikfit, en 3 haken per 80 cm.
Anoniem: 281733
Sommige mensen willen ook alles hebben, veel zon en veel wind.
En dan nog klagen?
Vandaag toch een redelijke dag voor de zonneboiler met 13,6kWh
Februari gaat misschien de 200kWh morgen halen.
En dan nog klagen?
Vandaag toch een redelijke dag voor de zonneboiler met 13,6kWh
Februari gaat misschien de 200kWh morgen halen.
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 27-02-2010 22:59 ]
Er zijn meer collectieve kortingen bij GC. Niet zo exclusief dus. Via mijn werkgever heb ik dezelfde korting en ook pas de electra meter mogen ontvangen.SasJo schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:44:
Das even boffen, een actie bij GC via ING;
Aanmelden
Hoeveel kunt u besparen?
Nu kun je er toch niks meer aan veranderenflitspaal.nl schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 22:42:
[...]
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Dat stelt me gerust![]()
Vanavond nog wel gelachen. Mijn ouders waren hier en mijn ma had het koud. Ze loopt naar de thermostaat "Zie je wel dat het hier koud is, het is maar 18 graden!"
Blijkt ze te wijzen naar de zonneboiler. En met het sj*tweer van de afgelopen dagen komt de boiler niet hoger dan een graad of 18
Nu we het er toch over hebben, vallen zonnepanelen eigenlijk onder de inboedelverzekering bij de meeste verzekeringstoko's?
Volgens mij zou dat opstal moeten zijn.Erasmo schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 23:44:
[...]
Nu kun je er toch niks meer aan veranderen![]()
Nu we het er toch over hebben, vallen zonnepanelen eigenlijk onder de inboedelverzekering bij de meeste verzekeringstoko's?
Het zit namelijk vast aan je huis.
zonnepanelen zijn geen onroerend goed... ondanks dat het aan je huis zit, heb ik gehoord. dus het hoort bij de inboedel. dat lees je ook op diverse sites, dat de zonnepanlenen onder je inboedel vallen. jemoet het echter wel even doorgeven aan de verzekeraar..
Hier in sneek geen verkiezingen ivm samengaan van gemeenten volgend jaar.
in de tussentijd een kleine wijziging in het subsidiebeleid over groene maatregelen qua stroom en verwarming. het beleid was in 2007 geloof ik bedoeld om ongeveer 30% van de aanschaf te vergoeden. als je dat tegenwoordig een beetje scherp zou doen, volgens de gemeente zit je al snel over de 50% ( inclusief montage etc.)
ze vergoeden 2,50 E per Wp, met een maximum van 5000 E per huishouden voor alle subsidies uit hetzetzelfde potje, waaronder ook zonnecollectors en warmtepompen vallen.
dus daarom zijn ze bezig met een wijziging.
het potje moet echter wel op.. of juist.. moet wel mee.. tot de nieuwe samengevoegde gemeente er is, en dan afwachten wat voor regeling er dan tot stand zou kunnen komen.. morgen maar eens wat aanvragen of klaarzetten
( dus voor de deelnemers aan de prijsvraag, doe maar + 1)
verdre nog een vraag
ik heb een intergas KombiKompact 24/28 in mijn nieuwe woning, waar oorsponkelijk helemaal c=radiatoren in zaten, en waar ik op de bgg vloerverwarming in heb lateninfrezen, met daaroverheen perfo wit ondervloer en kliklaminaat van 7 mm, van de gamma.
de verdeler is van albrand met een albrand/honeywell thermostaat, met verdeling van 2 tot 6.
ik kan hem instellen tussen de 2 en de 5.
standje 2 zou 20 graden moeten zijn, standje 5, 50 graden
als ik hem echter op 50 graden zet, krijg ik de aanvoerbalk niet warmer dan 40 graden, volgens de thermometer op de aanvoerbalk.
voorheen was de thermostaat ook al "fout" al op stanje 30 gign die over de 40graden.
nieuwe op gekomen. maar die is te vroeg begrensd of verkeerd gemonteerd of wat dan ook.
nu heb ik dus een maximale aanvoertemperatuur van 40 graden voor de vloerverwarming.
voor het inregelen moest ik de pompschakelaar er nog niet tussen zetten en de kamerthermostaat op 21 graden zetten
zo gezegd zogedaan, end an met standje t beginnen en dan elke dag een halve stand verder dat was dus na 2 dagen al 40 graden in de vloer, wat niet echt de bedoeling is volgens mij, maar goed.
wat ik nu constateer is dat de cv dus volgens mij erg hard moet trekken om het zo warm te krijgen in de kamer.
ik heb niet erg op het gasverbruik gelet ( cv staat op 55 graden nu, ook als ik die op 70 of 80 zetm komt de aanvoerbalk niet boven de 40 graden)
via plugwise monitor ik de cv en verdelerpomp.
dan zie ik dat de cv dus voluit werkt, en dag en nacht hetzelfde verbruik heeft per uur. ( setpoint 21,5 graden)
de pomp van de verdeler draait continue, (zonder pompschakelaar.
dit vind ik erg merkwaardig omdat de cv en kamerthermmostaat modulerend zijn, en we nachten hebben gehad van -7 tot dagen van +10
maar goed. ik vond het mooi geweest met opwarmen van de vloer na 2 weken, dus ik zet de kamerthermostaat op 20 graden. lijkt me een normale temp. (ok, vloerverwarming mag een graadje lager dan "normaal" nog) wat ik dan zie is dat de cv dramatisch veel minder werkt. daarom ook maar de pompschakelaar voor de verdeler aangesloten. dan zie ik dat die ook een heeel stuk daalt.
ik denk dat de aanvoertemperatuur de oorzaak is hiervan. de vloerverwarming heeft met 40 raden aanvoer te weinig capaciteit om de kamer op te warmen op zon manier dat de cv langere tijden uit kan.
nu is de vraag, is het gedrag van de thermostaat op de verdeler normaal? is het normaal dat de aanvoerbalk maar maximaal 40 graden kan worden? en heeft het dan zin de cv op 55 te laten staan?
ik wil de thermostaat wel gewoon goed hebben. en dus begrensd op 50 graden en niet "al" op 50. om te zien of de cv dan beter reageert. 50 graden is volgens mij ook de normale stand, en de stand waarop de pomp ook afslaat.
een tweede vraag is.. ik heb de zogenaamde energier pompschakelaar. deze schakelt uit bij een aanvoertemperatuur vanaf de cv van een bepaalde temperatuur. stel deze is minstens 50 graden ( cv staat op 55) bij 40 graden draait de verdeler pomp nog.. immers, dat is de maximale temperatuur die ik kan halen, en pas bij een ondergrens gaat die uit.
dan moet de aanvoerleiding al minstens 15 graden zijn afgekoeld voordat de pompschakelaar de verdelerpomp uit zet, en misschien hanteertd e pompschakelaar zelfs nog een nalooptijd.
ook de cv ketel heeft nog een nalooptijd
volgens mij blijft de aanvoerleiding dan nog een hele lange tijd boven de ingestelde temperatuur, en draait de pomp van de verdeler zo nog bijna continue, gesteld dat de cv ketel netjes moduleert en maximaal 6 keer wordt aangezet per uur ( eens in de 10 minuten en dan minstens een minuut verwarmd, en de temperatuur dan op 55 probeert te houden..
ik vind dat erg lang en heel onnodig, de meeste tijd draait de pmp dan als er geen eens echte aanvoer van verwarmd water..
is die redenatie een beetje correct?
dan kan ik beter een schakelaar halen die gelijk met de thermostaat geschakeld wordt, mar dan met een klokthemostaat, ik heb nu maar een honeywell round modulation, dus zonder potentiaal vrije contacten.
dus misscien dan een pompschakeaar waar je zelf e temperatuur kunt bepalen.
dus graag ideeen over de begrenzing van de thermostaat op de verdeler, en het idee dat dat de oorzaak is van een continue werkende cv ketel bij een setpoint van 21 graden.
en een idee over de pompschakelaar, die volgens mij bij een te lage aanvoertemperatuur nog steeds draait. immer de thermostaat staat al dicht, en het water circuleert via de bypass slechts van en naar de ketel.)
Hier in sneek geen verkiezingen ivm samengaan van gemeenten volgend jaar.
in de tussentijd een kleine wijziging in het subsidiebeleid over groene maatregelen qua stroom en verwarming. het beleid was in 2007 geloof ik bedoeld om ongeveer 30% van de aanschaf te vergoeden. als je dat tegenwoordig een beetje scherp zou doen, volgens de gemeente zit je al snel over de 50% ( inclusief montage etc.)
ze vergoeden 2,50 E per Wp, met een maximum van 5000 E per huishouden voor alle subsidies uit hetzetzelfde potje, waaronder ook zonnecollectors en warmtepompen vallen.
dus daarom zijn ze bezig met een wijziging.
het potje moet echter wel op.. of juist.. moet wel mee.. tot de nieuwe samengevoegde gemeente er is, en dan afwachten wat voor regeling er dan tot stand zou kunnen komen.. morgen maar eens wat aanvragen of klaarzetten
( dus voor de deelnemers aan de prijsvraag, doe maar + 1)
verdre nog een vraag
ik heb een intergas KombiKompact 24/28 in mijn nieuwe woning, waar oorsponkelijk helemaal c=radiatoren in zaten, en waar ik op de bgg vloerverwarming in heb lateninfrezen, met daaroverheen perfo wit ondervloer en kliklaminaat van 7 mm, van de gamma.
de verdeler is van albrand met een albrand/honeywell thermostaat, met verdeling van 2 tot 6.
ik kan hem instellen tussen de 2 en de 5.
standje 2 zou 20 graden moeten zijn, standje 5, 50 graden
als ik hem echter op 50 graden zet, krijg ik de aanvoerbalk niet warmer dan 40 graden, volgens de thermometer op de aanvoerbalk.
voorheen was de thermostaat ook al "fout" al op stanje 30 gign die over de 40graden.
nieuwe op gekomen. maar die is te vroeg begrensd of verkeerd gemonteerd of wat dan ook.
nu heb ik dus een maximale aanvoertemperatuur van 40 graden voor de vloerverwarming.
voor het inregelen moest ik de pompschakelaar er nog niet tussen zetten en de kamerthermostaat op 21 graden zetten
zo gezegd zogedaan, end an met standje t beginnen en dan elke dag een halve stand verder dat was dus na 2 dagen al 40 graden in de vloer, wat niet echt de bedoeling is volgens mij, maar goed.
wat ik nu constateer is dat de cv dus volgens mij erg hard moet trekken om het zo warm te krijgen in de kamer.
ik heb niet erg op het gasverbruik gelet ( cv staat op 55 graden nu, ook als ik die op 70 of 80 zetm komt de aanvoerbalk niet boven de 40 graden)
via plugwise monitor ik de cv en verdelerpomp.
dan zie ik dat de cv dus voluit werkt, en dag en nacht hetzelfde verbruik heeft per uur. ( setpoint 21,5 graden)
de pomp van de verdeler draait continue, (zonder pompschakelaar.
dit vind ik erg merkwaardig omdat de cv en kamerthermmostaat modulerend zijn, en we nachten hebben gehad van -7 tot dagen van +10
maar goed. ik vond het mooi geweest met opwarmen van de vloer na 2 weken, dus ik zet de kamerthermostaat op 20 graden. lijkt me een normale temp. (ok, vloerverwarming mag een graadje lager dan "normaal" nog) wat ik dan zie is dat de cv dramatisch veel minder werkt. daarom ook maar de pompschakelaar voor de verdeler aangesloten. dan zie ik dat die ook een heeel stuk daalt.
ik denk dat de aanvoertemperatuur de oorzaak is hiervan. de vloerverwarming heeft met 40 raden aanvoer te weinig capaciteit om de kamer op te warmen op zon manier dat de cv langere tijden uit kan.
nu is de vraag, is het gedrag van de thermostaat op de verdeler normaal? is het normaal dat de aanvoerbalk maar maximaal 40 graden kan worden? en heeft het dan zin de cv op 55 te laten staan?
ik wil de thermostaat wel gewoon goed hebben. en dus begrensd op 50 graden en niet "al" op 50. om te zien of de cv dan beter reageert. 50 graden is volgens mij ook de normale stand, en de stand waarop de pomp ook afslaat.
een tweede vraag is.. ik heb de zogenaamde energier pompschakelaar. deze schakelt uit bij een aanvoertemperatuur vanaf de cv van een bepaalde temperatuur. stel deze is minstens 50 graden ( cv staat op 55) bij 40 graden draait de verdeler pomp nog.. immers, dat is de maximale temperatuur die ik kan halen, en pas bij een ondergrens gaat die uit.
dan moet de aanvoerleiding al minstens 15 graden zijn afgekoeld voordat de pompschakelaar de verdelerpomp uit zet, en misschien hanteertd e pompschakelaar zelfs nog een nalooptijd.
ook de cv ketel heeft nog een nalooptijd
volgens mij blijft de aanvoerleiding dan nog een hele lange tijd boven de ingestelde temperatuur, en draait de pomp van de verdeler zo nog bijna continue, gesteld dat de cv ketel netjes moduleert en maximaal 6 keer wordt aangezet per uur ( eens in de 10 minuten en dan minstens een minuut verwarmd, en de temperatuur dan op 55 probeert te houden..
ik vind dat erg lang en heel onnodig, de meeste tijd draait de pmp dan als er geen eens echte aanvoer van verwarmd water..
is die redenatie een beetje correct?
dan kan ik beter een schakelaar halen die gelijk met de thermostaat geschakeld wordt, mar dan met een klokthemostaat, ik heb nu maar een honeywell round modulation, dus zonder potentiaal vrije contacten.
dus misscien dan een pompschakeaar waar je zelf e temperatuur kunt bepalen.
dus graag ideeen over de begrenzing van de thermostaat op de verdeler, en het idee dat dat de oorzaak is van een continue werkende cv ketel bij een setpoint van 21 graden.
en een idee over de pompschakelaar, die volgens mij bij een te lage aanvoertemperatuur nog steeds draait. immer de thermostaat staat al dicht, en het water circuleert via de bypass slechts van en naar de ketel.)
Niet altijd. Talloze platdak systemen (de meeste) staan los op het dak [gefixeerd middels ballast, maar niet "aan het dak bevestigd"]. Roerend goed. Desondanks accepteert onze WA verzekeraar ze als "huurdersbelang" onder de WA verzekering, en gaat daarbij op dezelfde wijze te werk als met satellietschotels (die wel nagelvast aan het gebouw zitten).TD-er schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 23:47:
[...]
Volgens mij zou dat opstal moeten zijn.
Het zit namelijk vast aan je huis.
Leuk juridisch geintje: feitelijk zitten onze op de vierde verdieping van het complex zittende modules wel "op een of andere wijze vast aan het gebouw". Via de DC kabels die helemaal naar beneden lopen (via mantelbuizen)...
[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 28-02-2010 01:10 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
kabels zitten niet spijker of nagelvast aan het egebouw ;-)
je moet een beetje in de geest van de wet denken volgens mij.
het blijft wel een beetje vaag gebied, installaties in en aan een gebouw.
verlichting, is dat bijvoorbeeld onroerend of roerend goed?
mijn lampje zit toch behoorlijk vast aan het plafond (gelukkig)
maar als ik verhuis neem ik hem echt wel mee..
of t beamer scherm
naammordje, modem, etc. is ook maar een kastje in de meterkast,
net als t meterbord, en schakelkasten....
en bij bedrijven de telefooncentrale, en servercabinets.. roerend of onroerend?
de netwerkbekabeling?
en deze is ook leuk, vloerbedekking?
laminaat? verlijmd laminaat? click laminaat? houten vloer, zwevend of los.. zwevende dekvloer?
en een keuken...
vast of los. je hebt van ikea van die losse elementen op poten.. dat zit behoorlijk los als je het mij vraagt, anere keukens ( mandemakers soort) zit weer behoorlijk vast.
je moet een beetje in de geest van de wet denken volgens mij.
het blijft wel een beetje vaag gebied, installaties in en aan een gebouw.
verlichting, is dat bijvoorbeeld onroerend of roerend goed?
mijn lampje zit toch behoorlijk vast aan het plafond (gelukkig)
maar als ik verhuis neem ik hem echt wel mee..
of t beamer scherm
naammordje, modem, etc. is ook maar een kastje in de meterkast,
net als t meterbord, en schakelkasten....
en bij bedrijven de telefooncentrale, en servercabinets.. roerend of onroerend?
de netwerkbekabeling?
en deze is ook leuk, vloerbedekking?
laminaat? verlijmd laminaat? click laminaat? houten vloer, zwevend of los.. zwevende dekvloer?
en een keuken...
vast of los. je hebt van ikea van die losse elementen op poten.. dat zit behoorlijk los als je het mij vraagt, anere keukens ( mandemakers soort) zit weer behoorlijk vast.
[ Voor 42% gewijzigd door engelbertus op 28-02-2010 01:37 ]
Duurzame Energyballs kunnen niet tegen zeewind
Van de 4 duurzame Energyballs, kleine bolvormige windmolens, die zijn geplaatst bij de jachthaven van Vlieland zijn er inmiddels 2 kapot. De terugverdientijd van meer dan 5 jaar per energyball wordt daardoor voor de helft van de molens in ieder geval niet gehaald.
Bij de aanleg van de nieuwe jachthavan van Vlieland zijn een groot aantal maatregelen getroffen waardoor het energiegebruik lager wordt. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar geeft ook een goede duurzame uitstraling voor het eiland.
Voorbeelden van maatregelen zijn de ledverlichting van de aanlegsteigers en zonneboilers voor de douche en toiletruimtes en de genoemde Energyballs. Het gebruik van deze kleine compacte windmolens is aan zee kennelijk niet haalbaar. Gelukkig zijn zonneboilers een veel beproefdere duurzame oplossing.
Geplaatst op 28-02-2010 09:54
Bron: eigen redactie

Bron:
http://www.op-vlieland.nl/nieuws/nieuws.php
Van de 4 duurzame Energyballs, kleine bolvormige windmolens, die zijn geplaatst bij de jachthaven van Vlieland zijn er inmiddels 2 kapot. De terugverdientijd van meer dan 5 jaar per energyball wordt daardoor voor de helft van de molens in ieder geval niet gehaald.
Bij de aanleg van de nieuwe jachthavan van Vlieland zijn een groot aantal maatregelen getroffen waardoor het energiegebruik lager wordt. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar geeft ook een goede duurzame uitstraling voor het eiland.
Voorbeelden van maatregelen zijn de ledverlichting van de aanlegsteigers en zonneboilers voor de douche en toiletruimtes en de genoemde Energyballs. Het gebruik van deze kleine compacte windmolens is aan zee kennelijk niet haalbaar. Gelukkig zijn zonneboilers een veel beproefdere duurzame oplossing.
Geplaatst op 28-02-2010 09:54
Bron: eigen redactie

Bron:
http://www.op-vlieland.nl/nieuws/nieuws.php
A'dam PVOutput
Ja, dat is een heel leuk project (en aardige mensen). Het huis is bovendien zo veel mogelijk gebouwd met hernieuwbare en low-footprint materialen. Ik heb grote bewondering voor Ronald Serné: hij probeert zoveel mogelijk spin off te genereren in de vorm van producten die lokaal geproduceerd worden en dat is een langdurig proces. Het heeft kozijnen, een warmteopslagvat en verbeterde ventilatiekanalen opgeleverd. Erg inspirerend. Ik ben er wel een beetje trots op dat ik daaraan mocht bijdragen. Het heeft mijzelf ook aan het denken gezet over de vraag hoe ik van mijn eigen huis op ecologische manier een nulenergiewoning zou kunnen maken.NielsTn schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 17:56:
Zijn blog/website beschrijft het hele bouwproces! inclusief warmtepompen, PV(T)/zonneboiler en nog veel meer leuke duurzame 'goodies'
Kan je dan niet beter een servo nemen? Als die z'n eindstand heeft bereikt kan je hem spanningsloos maken; de meeste kleppen blijven dan staan in de positie die ze hebben. Zero energiegebruik en het maakt niet uit dat de stroom (220V) uitvalt.Anoniem: 330517 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 20:51:
Snoekie2, houd er rekening mee dat solenoids een aanzienlijk elektriciteitsverbuik hebben in bekrachtigde toestand.
Dat de pomp van de ketel 24h blijft lopen kan ook komen door de modulerende ketel. Tenminste dat heeft Bosch mij wijs proberen te maken (blijf het een vaag verhaal vinden). De beredenatie zou zijn dat de ketel continue de temp in het CV-systeem wil weten, en daardoor moet rondpompen.engelbertus schreef op zondag 28 februari 2010 @ 00:44:
(klopt natuurlijk voor geen meter, de ketel is de enige die het water verwarmd, dus weet de temp al bij de uit en ingang).
Je gasverbruik zou daarintegen wel behoorlijk verschillend moeten zijn bij een nachtje -7 en +10.
Als je met de aanvoerbalk bedoeld het water dat de vloer ingaat, dan lijkt met dat redelijk dat die max. 40 graden is. Hoger moet je niet willen, dan wordt de vloer niet meer lekker warm, maar heet.
Weet je zeker dat de thermostatische mengklep die tussen ketel en vloerverwarmingscircuit staat wel helemaal open blijft? Haal anders de sensor van de mengklep eens een paar dagen los en kijk of je vloer dan wel warmer wordt...engelbertus schreef op zondag 28 februari 2010 @ 00:44:nu heb ik dus een maximale aanvoertemperatuur van 40 graden voor de vloerverwarming.
[ Voor 3% gewijzigd door el jonco op 28-02-2010 12:33 ]
Bummer. Zo werkt het niet. Eerder is (ergens in deze thread?) al gemeld dat alles wat afgekeurd is, gewoon in de pot blijft....voor volgend jaar (met andere woorden: het geld van elk project dat afgekeurd wordt hoeft de overheid niet in de pot voor volgend jaar te stoppen omdat het er al in zit. Dus niet: komt BIJ het geld voor volgend jaar). Je denkt toch niet dat de S in SDE voor Stimulering staat, wel?Vmu schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 12:09:
40 graden is dan niet de vloertemperatuur ..
Ik weet niet wat de retour van het vloerverwarmingswater is. Ik heb daar geen thermometer op.
Maar de vloertemperatuur is de gemiddelde temp van aanvoer en retour.
De thermostaat van de thermostaatknop van de vloerverwarming hoort volgens mij ook op maximaal 50 begrensd te worden, en niet al bij 40.
Je kunt hem met die knop dan zelf op de gewenste temperatuur zetten.
Bij mij klopt de schaalverdeling van dat ding niet met hoe die zou moeten zijn. je kunt het wel zelf controleren adh van de thermometer op de aanvoerbalk.
Ik weet zeker dat de knop dan nog open is, omdat de knop op stand 4 en een beetje al op 40 graden staat, nog en halve stand erbij dus op 5, verandert niks aan de aanvoertemperatuur. (aanvoerbalk)
De pomp van de ketel gaat wel degelijk uit bij mij, als er geen warmtevraag is..
kennelijk was er altijd genoeg warmtevraag. als de tijd benodigd voor verwarmen en nadraaien laner is dan 10 minuten en de ketel gaat 6 keer per uur aan dan draait de pomp dus continue.
Met te weinig opwarmcapaciteit van de vloerverwarming blijft er echter warmtevraag, waardoor de ketel dan eigenlijk meteen weer aan gaat, tot max 6 keer per uur geloof ik, ivm anti pendel.
nu is het zo dat ik vanochtend idd zag dat de ketel vannacht een paar uurtjes uit was, en daarna weer vol aan. zal wel het effect zijn van dat er geen temeraturen meer onder nul zijn, zoals we dat afgelopen week nog wel hadden.
als ik de sensor los haal, zit er geen regeling meer op, en gaat het water van 55 graden zo de vloer in, en dat heb ik liever niet.
de pomp van de vloerverwarming gaat dan wel uit ( beveiliging) maar er zal toch ook wel doorstroming ontstaan door de vloer? of heeft de pomp daarvoor een te hoge weerstand als die uit is?
Ik weet niet wat de retour van het vloerverwarmingswater is. Ik heb daar geen thermometer op.
Maar de vloertemperatuur is de gemiddelde temp van aanvoer en retour.
De thermostaat van de thermostaatknop van de vloerverwarming hoort volgens mij ook op maximaal 50 begrensd te worden, en niet al bij 40.
Je kunt hem met die knop dan zelf op de gewenste temperatuur zetten.
Bij mij klopt de schaalverdeling van dat ding niet met hoe die zou moeten zijn. je kunt het wel zelf controleren adh van de thermometer op de aanvoerbalk.
Ik weet zeker dat de knop dan nog open is, omdat de knop op stand 4 en een beetje al op 40 graden staat, nog en halve stand erbij dus op 5, verandert niks aan de aanvoertemperatuur. (aanvoerbalk)
De pomp van de ketel gaat wel degelijk uit bij mij, als er geen warmtevraag is..
kennelijk was er altijd genoeg warmtevraag. als de tijd benodigd voor verwarmen en nadraaien laner is dan 10 minuten en de ketel gaat 6 keer per uur aan dan draait de pomp dus continue.
Met te weinig opwarmcapaciteit van de vloerverwarming blijft er echter warmtevraag, waardoor de ketel dan eigenlijk meteen weer aan gaat, tot max 6 keer per uur geloof ik, ivm anti pendel.
nu is het zo dat ik vanochtend idd zag dat de ketel vannacht een paar uurtjes uit was, en daarna weer vol aan. zal wel het effect zijn van dat er geen temeraturen meer onder nul zijn, zoals we dat afgelopen week nog wel hadden.
als ik de sensor los haal, zit er geen regeling meer op, en gaat het water van 55 graden zo de vloer in, en dat heb ik liever niet.
de pomp van de vloerverwarming gaat dan wel uit ( beveiliging) maar er zal toch ook wel doorstroming ontstaan door de vloer? of heeft de pomp daarvoor een te hoge weerstand als die uit is?
[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 28-02-2010 12:45 ]
@engelbertus
De pompschakelaar van heatnet.nl is vrij instelbaar en schakelt wel in wanneer jij het wil.
http://www.heatnet.nl/index.html
Zit er op de verdelerbalk geen maximaalthermostaat geklemd?
Ik heb een kamerthermostaat in de keuken hangen met een ir-vloersensor.
De vloer bij een ruimtetemperatuur van 20gr is afhankelijk natuurlijk van de buitentemperatuur ongeveer 22gr.
De thermostaat op de verdeler moet je toch gewoon naar de thermometer op de verdeler kijken en instellen?
De stand van de draaiknop maakt toch niet echt uit.
De pompschakelaar van heatnet.nl is vrij instelbaar en schakelt wel in wanneer jij het wil.
De vloer bij een ruimtetemperatuur van 20gr is afhankelijk natuurlijk van de buitentemperatuur ongeveer 22gr.
De thermostaat op de verdeler moet je toch gewoon naar de thermometer op de verdeler kijken en instellen?
[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 28-02-2010 12:46 ]
Zit er op de verdelerbalk geen maximaalthermostaat geklemd?Anoniem: 281733 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 12:39:
@engelbertus
de maximaalthermostaat is een thermostaat voor de pomp van de vloerverwarming, die zit er wel op.
ook een thermometer en een houder voor de voeler van de thermostaatknop. die zit op de aanvoerbalk, achter waar de pomp op de aanvoerbalk zit.
ik vraag me dus af of de thermostaatknop de vroeg begrensd is, zodat de vloerverwarming te weinig capaciteot levert, en zo de oorzaak van een continue draaiende ketelpomp en verwarmende ketel is. die er dan weer voor zorgt dat de aanvoer vanaf de ketel altijd zo warm is dat de pomp van de vloerverwarming ook niet uit gaat.
dan moet ik dat oplossen.
als dat het niet is, dan lijkt het me idd het beste een andere pompschakelaar te nemen.
ik had bij de offerte en zo moeten vragen om een verdeler met twee thermometers, en ook gewoon met ontluchting en vul/aftapkraan en evt flowmeters op elke groep, maar ja.. zonder ervaring denk je dat je automatisch de goeie krijgt, als je overal op internet verdelers ziet die dat in bijna alle gevallen wel hebben.
de stand maakt in principe niet veel uit nee. dat "weet" de tehrmostaat zelf immer sok niet. maar dat tusen elke stand 10 graden verschil is, zou toch wel moeten kloppen, plus dat als ik die knop tot stand 5 kan zetten, dat die dan ook de temperatuur nog verhoogt tot stand 5, en niet slechts tot de temperatuur die al bij stand 4,25 wordt bereikt.
de thermostaat gaat dan echt dicht, omdat ik dan ook hoor dat de circulatie verder door de bypass gaat, en de aanvoer vanaf de ketel ook flink heter is dan de aanvoerbalk.
de vloertemperatuur kan ik niet echt meten. maar kan ooit hoger worden dan de gemiddelde watertemperatuur in de vloer. en dan moet je daarbij in gedachten houden dat het water eerst de vloer verwarmd, die dus ook niet zo warm wordt als het water, pas dan gaat de warmte door de ondervloer en het laminaat. dus heet wordt het niet echt.
wat is de maximale temperatuur van de vloer eigenlijk.. volgens mij iets van 28 graden ( ivm medische zaken bloedsomloop of aderen in je benen)
[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 28-02-2010 12:59 ]
De maximale vloertemperatuur is ook belangrijk voor de betonvloer en bijvoorbeeld tegels.
Te hoge temperaturen zouden bijvoorbeeld je tegels kunnen loslaten.
Ligt er dan wel genoeg slang/m2 in om de ruimte genoeg opgewarmd te krijgen?
Hier heb ik ze 10cm uit elkaar liggen.
Des te meer slang je erin hebt liggen kun je met een lagere vloertemperatuur volstaan.
Onderzijde van de vloer is geisoleerd?
Te hoge temperaturen zouden bijvoorbeeld je tegels kunnen loslaten.
Ligt er dan wel genoeg slang/m2 in om de ruimte genoeg opgewarmd te krijgen?
Hier heb ik ze 10cm uit elkaar liggen.
Des te meer slang je erin hebt liggen kun je met een lagere vloertemperatuur volstaan.
Onderzijde van de vloer is geisoleerd?
Anoniem: 292798
@ engelbertus
Met een "hydraulisch neutrale" verdeler wordt je aanvoerwater direct verdund met retourwater dat uit je vloer komt. Als je wilt weten welke temperatuur je in je verdeler kunt halen, moet je de pomp uit zetten. Dan zie je dat je wel de aanvoertemperatuur haalt. Je kunt nu ook pendelgedrag krijgen. CV slaat steeds aan en uit en dat kost veeeeeel gas.
Redenatie als volgt:
Thermostaat vraagt->CV aan->CV ziet retour temperatuur oplopen, dus slaat uit-> kamer is nog niet op temperatuur, dus thermostaat blijft vragen-> CV snapt het niet en slaat maar weer aan.
De CV kan dus zijn warmte niet kwijt aan de kamer.
Enige remedie hiertegen is een hogere aanvoer temperatuur vanaf de CV.
Dit wilde ikzelf niet bij mij thuis. Daarom heb ik mijn verdeler aangepast en de pomp volledig in serie staan met de CV. Dus niet meer de warmte verdunnen, maar rechtstreeks de vloer in pompen. Mijn CV staat op 45 grC. De verdelerpomp wordt geschakeld door de CV, tegelijk met de CV pomp. Retour temperatuur is 20 grC!
Ik merk zelfs dat nu het wat warmer wordt, de intervallen tussen het aanslaan van de CV groter worden en dus de vloertemperatuurwat schommeld. Eigenlijk zou ik dus een WA regeling moeten toepassen.
We hebben allebi een nieuwbouwhuis, dus de constructie, isolatie ed moet vergelijkbaar zijn lijkt mij.
Met een "hydraulisch neutrale" verdeler wordt je aanvoerwater direct verdund met retourwater dat uit je vloer komt. Als je wilt weten welke temperatuur je in je verdeler kunt halen, moet je de pomp uit zetten. Dan zie je dat je wel de aanvoertemperatuur haalt. Je kunt nu ook pendelgedrag krijgen. CV slaat steeds aan en uit en dat kost veeeeeel gas.
Redenatie als volgt:
Thermostaat vraagt->CV aan->CV ziet retour temperatuur oplopen, dus slaat uit-> kamer is nog niet op temperatuur, dus thermostaat blijft vragen-> CV snapt het niet en slaat maar weer aan.
Dit wilde ikzelf niet bij mij thuis. Daarom heb ik mijn verdeler aangepast en de pomp volledig in serie staan met de CV. Dus niet meer de warmte verdunnen, maar rechtstreeks de vloer in pompen. Mijn CV staat op 45 grC. De verdelerpomp wordt geschakeld door de CV, tegelijk met de CV pomp. Retour temperatuur is 20 grC!
Ik merk zelfs dat nu het wat warmer wordt, de intervallen tussen het aanslaan van de CV groter worden en dus de vloertemperatuurwat schommeld. Eigenlijk zou ik dus een WA regeling moeten toepassen.
We hebben allebi een nieuwbouwhuis, dus de constructie, isolatie ed moet vergelijkbaar zijn lijkt mij.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 292798 op 28-02-2010 13:26 ]
=PLOP= Nee, niet die kabouter, maar een argument. Volgens mij hebben we deze nog niet gehad:
Zonnestroom wordt vaak afgedaan als 'niet haalbaar' en 'er moet reservevermogen worden geplaatst voor zonnestroom als de zon niet schijnt'. 'Piekscheren op het midden van de dag tijdens de verbruikspiek' is dan het voornaamste tegenargument. En in de zomer dan, als iedereen op vakantie is en de vraag vermindert? Dan, lieve stroomgigant, helpen wij met piekscheren als de temperatuur van het oppervlaktewater door uw koelwater zo hoog wordt dat u niet meer mag lozen, zodat er ondanks de verminderde vraag een stroomtekort dreigt. Voorafgaand hebben we natuurlijk al geholpen om de temperatuur van dat oppervlaktewater minder hoog te laten worden door u werk uit handen te nemen.
Soms hep elk voordeel z'n voordeel :-)
Zonnestroom wordt vaak afgedaan als 'niet haalbaar' en 'er moet reservevermogen worden geplaatst voor zonnestroom als de zon niet schijnt'. 'Piekscheren op het midden van de dag tijdens de verbruikspiek' is dan het voornaamste tegenargument. En in de zomer dan, als iedereen op vakantie is en de vraag vermindert? Dan, lieve stroomgigant, helpen wij met piekscheren als de temperatuur van het oppervlaktewater door uw koelwater zo hoog wordt dat u niet meer mag lozen, zodat er ondanks de verminderde vraag een stroomtekort dreigt. Voorafgaand hebben we natuurlijk al geholpen om de temperatuur van dat oppervlaktewater minder hoog te laten worden door u werk uit handen te nemen.
Soms hep elk voordeel z'n voordeel :-)
de ketel hoort wel te moduleren, misschien dat dat de reden is dat de pomp wel bijna altijd draait. met een heel klein beetje stoken moet hettoch ook worden rondgepompt.Anoniem: 292798 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 13:19:
@ engelbertus
Redenatie als volgt:
dat van pendelen zou ook kunnen, maar dat gebeurt als de thermostaat van de verdeler te vroeg dicht gaat, en zo dus de capaciteit van de vloerverwarming te vroeg begrenst.
bij is aanvoer dus max 40, bij jou al 45 vanuit de ketel.
de retour kan ik zel niet meten, wat ik wel iritant vind.
ook de levernacier van de vloerverwarming had 2 weken terug, toen ze de thrmstaatknop vervingen, ook geen thermometer! om dat eens te meten. vond dat nogal knullig...
ik wil hem niet actief maken, want het moet zo ook kunnen.. mijn slangen liggen om de 12,5 cm. is de woonkamer met open keuken, hal en wc. samen bijna 50 m2
de leverancier had het inderdaad ook wel over dat eventueel de ketel de warmte niet kwijt zou kunnen in de kamer, en dat je dan idd dat pendel gedrag zou krijgen. hij stelde voor een buffervat te installeren, om daarmee het volume in het systeem te vergroten.
pendelen kost veel geld, maar hoeveel?
ik verbruik volgens mij best veel gas, in de 3 weken dat ik hier nu woon ging de meter van 323 naar 488 m3
en ik douche hier nog niet... badkamer nog niet klaar...
ik kan het moeilijk vergelijken met eerder, omdat ik vroeger blokverwarming had...
Anoniem: 292798
Een buffer toevoegen is een paardenmiddel en een hydraulisch neutrale verdeler is ontworpen zodat het altijd gaat en je dus niet hoeft na te denken bij installatie (gemiddelde installateur kan koppelingen aandraaien, maar heeft weinig systeem inzicht).
Je zou ook aan kunnen geven dat je een LTV uitvoering wilt. Je kunt dan de verbinding tussen aan en afvoer knijpen zodat de warmte minder verdund wordt. Dit is wat ik eigenlijk ook gedaan heb, maar ik knijp het altijd tot 95%.
Ik zou er nooit een buffer tussen hangen. Hydraulisch actief maken is een veel betere oplossing, maar dan moet je de pomp door de CV laten aansturen. Als je handig bent, is dit een fluitje van een cent.
Waarom verbruikt pendelen zoveel? Als de ketel aangeslingerd wordt, geeft hij eerst vol gas. Doet hij dit 6x per uur, dan tikt het aardig aan.
Je zou ook aan kunnen geven dat je een LTV uitvoering wilt. Je kunt dan de verbinding tussen aan en afvoer knijpen zodat de warmte minder verdund wordt. Dit is wat ik eigenlijk ook gedaan heb, maar ik knijp het altijd tot 95%.
Ik zou er nooit een buffer tussen hangen. Hydraulisch actief maken is een veel betere oplossing, maar dan moet je de pomp door de CV laten aansturen. Als je handig bent, is dit een fluitje van een cent.
Waarom verbruikt pendelen zoveel? Als de ketel aangeslingerd wordt, geeft hij eerst vol gas. Doet hij dit 6x per uur, dan tikt het aardig aan.
Ronald blijkt ook nog collega in hetzelfde bedrijf te zijn waar ik werkbasfromasd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 10:54:
[...]
Ja, dat is een heel leuk project (en aardige mensen). Het huis is bovendien zo veel mogelijk gebouwd met hernieuwbare en low-footprint materialen. Ik heb grote bewondering voor Ronald Serné: hij probeert zoveel mogelijk spin off te genereren in de vorm van producten die lokaal geproduceerd worden en dat is een langdurig proces. Het heeft kozijnen, een warmteopslagvat en verbeterde ventilatiekanalen opgeleverd. Erg inspirerend. Ik ben er wel een beetje trots op dat ik daaraan mocht bijdragen. Het heeft mijzelf ook aan het denken gezet over de vraag hoe ik van mijn eigen huis op ecologische manier een nulenergiewoning zou kunnen maken.
Reden te meer om zijn vorderingen goed in de gaten te houden, en te kijken wat bruikbaar is in mijn huidige woning
Ja hoor. Ik heb zelf meegeholpen de mantelbuizen in de muur te schroeven... (scheelde weer een Euri of 150 per deelsysteem).engelbertus schreef op zondag 28 februari 2010 @ 01:34:
kabels zitten niet spijker of nagelvast aan het egebouw ;-)
Voor de goede orde: langs de hele gevel, zo'n 25 meter lang. Aan twee zijdes van de woontoren alhier...
@ericplan
Uit je geciteerde Energy Ball artikel, wat over opwekking duurzame elektra gaat:
Nederlandse pers en dagelijkse verkrachting van "duurzame" terminologie...Gelukkig zijn zonneboilers een veel beproefdere duurzame oplossing
[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 28-02-2010 17:39 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
ja dat is idd paardenmiddel, een buffervat, koste dan 250 euro extra of zo...
en kost extra energie volgens mij, en is moeilijk om zuinig af te stellen.
dan kan ik beter een zonneboiler of zo nemen.
ik houd het wel in de gaten war ie doet met het zachter wordende weer.
net een excelbestandje gemaakt voor de meterstanden...
en de kamerthermostaat gaat na wat experimenteren toch ook op maximal 20 graden... dan reageert de ketel ook wat normaler.
een andere (ltv) verdeler lijkt me ook een paardenmiddel, t moet ook zonder fatsoenlijk kunnen werken.
dan zetten ze er maar eerst een thermostt op die wel iets hoger dan 40 kan.
ik zet de max temp van de ketel ook nog wat lager, dan pendelt ie minder snel neem ik aan...
en kost extra energie volgens mij, en is moeilijk om zuinig af te stellen.
dan kan ik beter een zonneboiler of zo nemen.
ik houd het wel in de gaten war ie doet met het zachter wordende weer.
net een excelbestandje gemaakt voor de meterstanden...
en de kamerthermostaat gaat na wat experimenteren toch ook op maximal 20 graden... dan reageert de ketel ook wat normaler.
een andere (ltv) verdeler lijkt me ook een paardenmiddel, t moet ook zonder fatsoenlijk kunnen werken.
dan zetten ze er maar eerst een thermostt op die wel iets hoger dan 40 kan.
ik zet de max temp van de ketel ook nog wat lager, dan pendelt ie minder snel neem ik aan...
http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php?taalid=1
kubbeweg doet nu >5000 huishoudens per molen,(nw-7 beaufort)
2mw geeft soms dus ook meer dan 2mw
jammer dat het amaliapark dit niet heeft.
kubbeweg doet nu >5000 huishoudens per molen,(nw-7 beaufort)
2mw geeft soms dus ook meer dan 2mw
jammer dat het amaliapark dit niet heeft.
Ik was nog even bij m'n ouders: het project waar de vloervewarming maximaal 4 uur per dag wordt verwarmd is nog steeds een succes. De grote vraag was of met 4 uurtjes stoken per etmaal ipv 16 uur de thermostaat een voldoende groot regelbereik heeft. En dat blijkt, van -10 tot +8 buitentemperatuur blijft de vloer een 18c, met de invoer op 37c. Stroombesparing +/- 2,5 kwh / dag. Qua gas komen ze uit op zo'n 470 kuub gemiddeld (160 m2). Zodra je onder de 500 kuub komt kom je in een ander gas capaciteitstaief (-40e/jaar). De zonneboiler doet gemiddeld alweer 35% van het tapwater verwarmen.
Het project vriezer isoleren geeft nog niet het verwachte resultaat. De isolatiedikte is grofweg verdubbeld, het verbruik komt op zo'n 15 watt gemiddeld, wat 120 kwh/jaar geeft. Dat is opzich netjes, aangezien het opgegeven verbruik op 190 kwh/jaar ligt (40% minder). Maar wat niet in die 120 kwh zit is het zomerverbruik bij +25. De meting is nu gedaan bij +/- 8 c. Langer meten dus!
Het project vriezer isoleren geeft nog niet het verwachte resultaat. De isolatiedikte is grofweg verdubbeld, het verbruik komt op zo'n 15 watt gemiddeld, wat 120 kwh/jaar geeft. Dat is opzich netjes, aangezien het opgegeven verbruik op 190 kwh/jaar ligt (40% minder). Maar wat niet in die 120 kwh zit is het zomerverbruik bij +25. De meting is nu gedaan bij +/- 8 c. Langer meten dus!
Ik ga er niet voor wakker blijven. Als je maar voor 17:00uur morgen indient ben je prima op tijd. Is de overschrijving dan al bereikt loot iedereen die zich morgen aanmeld mee. Geen overschrijving dan ben je ook nog keurig op tijd.Anoniem: 292798 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 20:09:
Vanaf hoe laat gaat de SDE voor 2010 open eigenlijk? Klokslag 0.00h?
Hij gaat hier ook weer lekker met die wind.
Oops net hierboven al gepost zie ik
[ Voor 22% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-02-2010 21:35 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dat mag ook wel gezien "die andere pagina" op die leuke site:Speksteenkachel schreef op zondag 28 februari 2010 @ 21:33:
Hij gaat hier ook weer lekker met die wind.
Maakt verder niet uit. Draaien maar!Evenals vorig jaar hebben we te maken gekregen met een zeer slechte start van het nieuwe jaar. Januari is normaal gesproken de belangrijkste windmaand van het jaar. Met een windex van 78 in plaats van 147 werd maar ruim de helft van de geprognoticeerde opbrengst behaald. Vorig jaar was januari met een windex van 110 ook slecht. Daarop volgde februari met een bijna net zo dramatische windex (79) als deze nu in januari is behaald. De productie bleef ver achter door het relatief rustige winterweer met weinig depressies en wind uit het zuidwesten. Windpark Kubbeweg heeft in januari 5.144 MWh geproduceerd (min 47 %).
... dan gaan wij zonnestroombakkers binnenkort effe hart an die Arbeit ...
... ook al blijft het volgens sommigen symboolpolitiek ...
... behalve in de rest van de wereld ...
@glambalk
Hopen dan maar dat zich niet probleempjes voor gaan doen zoals laatste dagen op de zonnepanelen pagina van Agenschap NL stonden te prijken (vetdruk van mij):Ik ga er niet voor wakker blijven. Als je maar voor 17:00uur morgen indient ben je prima op tijd.
Beperkte beschikbaarheid DigiD bedrijven op zaterdag 27 februari
De kamer van koophandel heeft onderhoud gepland aan de server van DigiD bedrijven op zaterdag 27 februari 2010. Inloggen is daardoor beperkt mogelijk. Het inloggen met behulp van DigiD voor bedrijven is naar verwachting vandaag rond 13:00 weer beschikbaar.
Veel succes aan allen die morgen tussen 00h00 en 16h59 op de "send" knop gaan drukken...
(en de loterij bij PPV is nog tot en met 12h00 morgen op legitieme wijze van een "gok" te voorzien...)
[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 28-02-2010 22:02 ]
Nou zeg.... Niet alleen het budget onderdimensioneren ze bij Agentschap NL:

Zie ook dit bericht...pcmadman schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:24:
Nou zeg.... Niet alleen het budget onderdimensioneren ze bij Agentschap NL:
[afbeelding]
Zo voorspelbaar...
Ja, er gaat iets niet helemaal goed op de site!!!
Ik heb vorig weekend al m'n aanvraag klaargezet en deze stond gereed om te verzenden, maar ik kan deze nu niet meer terugvinden in de lijst! Wanneer ik een nieuwe aanvraag in wil dienen krijg ik een foutmelding dat ik al een aanvraag klaar heb staan!!
Hebben meer mensen dit?
Ik heb vorig weekend al m'n aanvraag klaargezet en deze stond gereed om te verzenden, maar ik kan deze nu niet meer terugvinden in de lijst! Wanneer ik een nieuwe aanvraag in wil dienen krijg ik een foutmelding dat ik al een aanvraag klaar heb staan!!

Hebben meer mensen dit?
Zie bericht hierboven door mij gelinkt (op mijn site). Probleem loste zich al snel op (bij die persoon), maar het is tekenend voor de drukte (denk ik)...merijnen schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:35:
Ja, er gaat iets niet helemaal goed op de site!!!
Ik heb vorig weekend al m'n aanvraag klaargezet en deze stond gereed om te verzenden, maar ik kan deze nu niet meer terugvinden in de lijst! Wanneer ik een nieuwe aanvraag in wil dienen krijg ik een foutmelding dat ik al een aanvraag klaar heb staan!!![]()
Hebben meer mensen dit?
Ik zie 't ja! Bij mij is ie ook weer terug... We gaan 't zien!zonnigtype schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:38:
[...]
Zie bericht hierboven door mij gelinkt (op mijn site). Probleem loste zich al snel op (bij die persoon), maar het is tekenend voor de drukte (denk ik)...
Ach. Bundesnetzagentur in Duitsland ontving vorig jaar in 11 maanden tijd honderd-en-achttien-duizend meldingen van reeds lang aan het net aangesloten EEG (PV) installaties die zonder bureaucratengez*** gewoon aangeschaft waren (wanneer de zonnestroom liefhebber d'r zin an had). En zodra ze "technisch als aangesloten" beschouwd konden worden (vaak: eigen Einspeise meter door gecertificeerd installateur aangesloten, evenals de rest van de installatie) recht konden doen gelden op het "EEG invoedingstarief" (20 jaar plus rest voorgaand jaar vanaf datum "technische netkoppeling"). Het enige "obstakel" vanaf 1-1-2009 was dat ze een paar simpele data doorstuurden naar het BNA. Klaar, verder geen gezeur.
900 netbeheerders moeten daar de hele zooi uitbetalen en intern doorrekenen richting de Übertragungsnetzbetreiber, zonder dat de PV-systeem aanschaffer met allerlei onzin wordt lastig gevallen. Niet zoals in NL: een gruwelijke kermis uit te voeren door slechts een bureau met inmiddels mogelijk lichtelijk overspannen ambtenaren.
900 netbeheerders moeten daar de hele zooi uitbetalen en intern doorrekenen richting de Übertragungsnetzbetreiber, zonder dat de PV-systeem aanschaffer met allerlei onzin wordt lastig gevallen. Niet zoals in NL: een gruwelijke kermis uit te voeren door slechts een bureau met inmiddels mogelijk lichtelijk overspannen ambtenaren.
Volgende keer even hosten ergens...ericplan schreef op zondag 28 februari 2010 @ 16:00:
[afbeelding]
Bizarre windverdeling momenteel, vrijwel windstil aan de kust en storm in Zuid-Limburg.
Plaatje wordt helaas dynamisch ververst, Scheveningen had om 15.00 uur windkracht 2, Maastricht windkracht 8.
Binnenkort een nieuwe auto bestellen! Het wordt weer een Octavia, zover is duidelijk, en gezien het bijtellingsvoordeel wordt het een greenline. Maar wat schetste mijn verbazing:
De lagere uitstoot wordt uitsluitend behaald door het weglaten van het reservewiel, verlagen van het onderstel, meeleveren van banden met lage rolweerstand, en een schakelindicator! (Voor zover ik heb begrepen)
Motorisch gezien is de auto in elk geval gelijk aan de normale modellen. (die overigens ook een vrij lage uitstoot kennen, maar net te hoog voor A label)
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik ben tijdens de proefrit zelfs uitgestapt om op de kont te kijken of er echt wel greenline op stond. (Dat was inderdaad het geval)
Voor mijn portemonee is het gunstig, maar ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat het milieu hier niet mee gebaat is.
Want ik laat er toch een reservewiel in leggen, (vanwege wat ervaringen met lekke banden in dunbevolkt gebied tijdens vakantie), en vanwege een trekhaak raadde mijn dealer hulpveren aan, zodat de trekhaak de grond niet raakt bij drempels (gebeurt nu zelfs al eens met niet verlaagde octavia) De verlaging wordt dus ook grotendeels teniet gedaan. Blijft over: de banden: vanwege winterbanden is dat dus alleen in de zomer effectief. Schakelindicator is alleen maar een herinnering aan "het nieuwe rijden" en valt of staat bij de omstandigheden en de haast die ik op dat moment heb.
...Moeten we hiermee het klimaat redden?
(En dan te denken dat velen de auto na bestelling weer vrolijk optuigen met 17 inch velgen, of laten tunen, etc etc)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik rij een fiat panda met in de zomer no wel eco banden. Die banden vind ik bij regenbuien op rotondes gewoonweg eng.
Goh. Laat mij dat nou net niet verbazen. 'Ollandser kan het haast niet...Mistraller schreef op maandag 01 maart 2010 @ 00:05:
Voor mijn portemonee is het gunstig, maar ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat het milieu hier niet mee gebaat is.
Toch maar opgebleven en zojuist SDE aanvraag kunnen indienen
De site lijkt het sowieso alweer wat beter te doen, dus wie nu nog wakker is kan nu waarschijnlijk wel indienen.

De site lijkt het sowieso alweer wat beter te doen, dus wie nu nog wakker is kan nu waarschijnlijk wel indienen.
Om 2:00u ging de SDE aanvraag prima voor een systeem die ik op dak van mijn broer ga plaasten.
Wanneer SDE groot aan de beurt is ga ik een gokje wagen met een 20kWp systeem. Ik kan ergens een dak huren waar ik zo'n systeem op kwijt kan. (perfect schaduwvrij op zuid natuurlijk)
Wel hele hele kleine kans op toekenning, maar niet geschoten is altijd mis.
Wanneer SDE groot aan de beurt is ga ik een gokje wagen met een 20kWp systeem. Ik kan ergens een dak huren waar ik zo'n systeem op kwijt kan. (perfect schaduwvrij op zuid natuurlijk)
Wel hele hele kleine kans op toekenning, maar niet geschoten is altijd mis.
www.sunsolar.nl
Ja, net ook aanvragen gedaan en dat ging prima. Ik hoop niet dat de site vandaag weer zo plat gaat als gister. Dat kan nog wat problemen veroorzaken... Wat als mensen niet kunnen indienen door de schuld van agentschap NL? Worden ze dan wel nog meegenomen in de loting als ze zich later aanmelden?
Ik had precies hetzelfde, inclusief zeer trage site, verdwenen voorinvulling, ontbrekende pagina's, excuses dat dingen niet werkten.zonnigtype schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:33:
[...]
Zie ook dit bericht...
Zo voorspelbaar...
Om half 3 (er was nog een goede film op de BBC) werkte het probleemloos, aanvraag zit er in.
hier ook aanvraag ingediend. met wat "overlengte" nu maar eens zien wat er uit de hoge hoed komt, en dan eens kijken wat e.e.a. precies zou kosten en wat er precies past met een dan gunstig uitgekiend systeem.
nu vcoor de gemeente ook een aanvraag indienen,. zit nog te twijfelen hoe ik dat doe, of ik ook meteen aanvraag voor zonnecollectoren ga doen of niet.
nu vcoor de gemeente ook een aanvraag indienen,. zit nog te twijfelen hoe ik dat doe, of ik ook meteen aanvraag voor zonnecollectoren ga doen of niet.
ja. dus reken maar dat het minstens 13 weken duurt voor je bericht hebt?
Heb mijn cijfers voor feb:
92 m3 gas (genormaliseerd -152 m3 tov feb 2009)
145 kwh elektra (-74 kwh tov feb 2009)
Mijn jaarverbruik (1-3-2009 t/m 28-2-2010) is nu 831 m3 gas (genormaliseerd) en 1757 kwh. Hoekhuis (1983, 150m2), 4 personen.
Houtkachel is dus een flink succes. 1 januari was ons jaarverbruik nog 1195 m3 en gasverbruik duikt dus hard naar beneden.
En... volgende maand kan ik ook opbrengstcijfers rapporteren voor onze 2775 Wp zonnepanelen, gaan waarschijnlijk nog komende week het dak op
. Zou voldoende moeten zijn om ons elektra gebruik te dekken. Uiteindelijk gaan we dan naar ongeveer 500 m3 gas verbruik en rond 0 elektra verbruik.
Mijn jaarverbruik (1-3-2009 t/m 28-2-2010) is nu 831 m3 gas (genormaliseerd) en 1757 kwh. Hoekhuis (1983, 150m2), 4 personen.
Houtkachel is dus een flink succes. 1 januari was ons jaarverbruik nog 1195 m3 en gasverbruik duikt dus hard naar beneden.
En... volgende maand kan ik ook opbrengstcijfers rapporteren voor onze 2775 Wp zonnepanelen, gaan waarschijnlijk nog komende week het dak op
geen problemen met indienen vanmorgen rond 8:00 uur, ik zie wel wat er van komt. Ik verwacht er weinig van
feb:
gas 250m3 (met al 2 weken zonder ramen in de voorpui
) (258 vorig jaar)
elecr: 230 kWh (285 vorig jaar)
en de storm ook weer overleefd, alles ligt nog op het dak
feb:
gas 250m3 (met al 2 weken zonder ramen in de voorpui
elecr: 230 kWh (285 vorig jaar)
en de storm ook weer overleefd, alles ligt nog op het dak

Zonnetje staat aan de blauwe hemel heerlijk te schijnen. 
wordt je toch weer blij van
oja deze link al bekend
www.zonneradar.nl
wordt je toch weer blij van
oja deze link al bekend
www.zonneradar.nl
interessante nieuwe zonnecel techniek
Ben wel benieuwd wat nou uiteindelijk het totale rendement is.. En wat ze zouden kosten mocht het tot massaproductie komen.
Ben wel benieuwd wat nou uiteindelijk het totale rendement is.. En wat ze zouden kosten mocht het tot massaproductie komen.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
en hoeveel hout gebruik je dan?Joba schreef op maandag 01 maart 2010 @ 09:02:
Heb mijn cijfers voor feb:
En... volgende maand kan ik ook opbrengstcijfers rapporteren voor onze 2775 Wp zonnepanelen, gaan waarschijnlijk nog komende week het dak op. Zou voldoende moeten zijn om ons elektra gebruik te dekken. Uiteindelijk gaan we dan naar ongeveer 500 m3 gas verbruik en rond 0 elektra verbruik.
hier staat de zon ook te schijnen, echter wel achter een grijs pak bewolking helaas
dan zie je dat er toch veel verschil is in Nederland qua zonneschijn....
Fel zonnetje hier met wat wolkjes (7 km. van ZH kust).sander817 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 09:58:
hier staat de zon ook te schijnen, echter wel achter een grijs pak bewolking helaas
Agentschap NL SDE zonnepanelen pagina duurt minutenlang om te laden...
Nog minder dan twee uur tijd om SDE prijsvraag gok in te dienen...
Zuukzes!
Weer wat anders:
Rotterdam heeft blijkbaar geld teveel (maar moet straks wel Eneco uit de problemen helpen). Ze gaan een zooi geld proppen in een groene gevel met ...... "Hedera".
Wat zegt mijn biologen brein dan meteen? Oh ja. Klimop (latijns: Hedera helix). Uweetwel. Die prachtige klimmer die zelf wel zijn weg naar boven weet (en daar geen externe hulp bij nodig heeft). En als 't ie niet in toom gehouden gaat worden, verwoestende gevolgen kan hebben bij dorpels, dakoverhang kieren, houtwerk, enzovoorts. Dat gaat dus ook nog een fors postje "onderhoud" van die "grootste groene gevel van Europa" worden, schat ik in...
[ Voor 38% gewijzigd door zonnigtype op 01-03-2010 10:43 ]
Vanaf begin januari is er een kleine 2 kuub (gestapeld) doorheen gegaan, dus zeg een kuub per maand.
Ik kan via de provincie € 2,00 per Wattpiek krijgen, met een minimum van 150 euro dus 75 Wattpiek.
Kan iemand me vertellen hoe gunstig dit is? Moet ik veel bijleggen voor bijvoorbeeld 1000Wattpiek?
Kan iemand me vertellen hoe gunstig dit is? Moet ik veel bijleggen voor bijvoorbeeld 1000Wattpiek?
Even uitgaande van mijn situatie ( Solarking panelen ) 6 panelen van 185Wp = 1110Wp kost ongeveer 1900 euro. Deze set zou kunnen draaien op 2 steca500 omvormers a ongeveer 280 euro per stuk (SolarNRG ). En dan heb je nog je bevestigingsmateriaal nodig + bekabeling. Ga uit van ongeveer 60 euro per paneelTrebbors schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:43:
Ik kan via de provincie € 2,00 per Wattpiek krijgen, met een minimum van 150 euro dus 75 Wattpiek.
1900 + 560 + 360 = 2820 euro. Je krijgt met die subsidie 2x1110 = 2220 euro terug. Netto betaal je dus 2820 - 2220 = 600 euro voor 1110Wp Dat is omgerekend 0,54 Euro/Wp.
Dat is een schijntje! Ik zeg DOEN!
Welke provincie is het overigens?
En daar komt de landelijkse SDE nog bovenop. Bedankt voor de korte berekening..flitspaal.nl schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:50:
[...]
Even uitgaande van mijn situatie ( Solarking panelen ) 6 panelen van 185Wp = 1110Wp kost ongeveer 1900 euro. Deze set zou kunnen draaien op 2 steca500 omvormers a ongeveer 280 euro per stuk (SolarNRG ). En dan heb je nog je bevestigingsmateriaal nodig + bekabeling. Ga uit van ongeveer 60 euro per paneel
1900 + 560 + 360 = 2820 euro. Je krijgt met die subsidie 2x1110 = 2220 euro terug. Netto betaal je dus 2820 - 2220 = 600 euro voor 1110Wp Dat is omgerekend 0,54 Euro/Wp.
Dat is een schijntje! Ik zeg DOEN!
Welke provincie is het overigens?
Ik geloof dat ik met de landelijke dan ergens op 0.00 euro uitkom?
Mijn systeem kost 2,46 euro per wattpiek, waarbij ik het wel zelf ga installeren. Dus ja, 2 euro per wattpiek is erg gunstig, vooral als je dat gaat combineren met SDE wordt het bijna diefstal van belastinggeld.Trebbors schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:43:
Welke provincie is dat? Mijn provincie (Utrecht) en gemeente (Bunnik) doet helaas niets, maar ik verdien mijn systeem met gemak terug met mijn SDE.
stel bij een slechte plaatsing of wat dan ook een opbrengst van 500 kWh * besparing van 0,22 euro = 110 euro, TVT ~ 5,5 jaar, daarna levert het geld op.
SDE is alleen als je die toegewezen krijgt, maar met sde reken dan met 0,50 euro per kWh "opbrengst" per jaar = 250 euro
reken dan 400 extra voor bruto productiemeter en extra kosten bemetering in de eerste jaren.
kosten 1000 opbrengst 250 per jaar, TVT 4 jaar, en daarna levert het geld op.
SDE is alleen als je die toegewezen krijgt, maar met sde reken dan met 0,50 euro per kWh "opbrengst" per jaar = 250 euro
reken dan 400 extra voor bruto productiemeter en extra kosten bemetering in de eerste jaren.
kosten 1000 opbrengst 250 per jaar, TVT 4 jaar, en daarna levert het geld op.
[ Voor 49% gewijzigd door engelbertus op 01-03-2010 12:01 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.