Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.479 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 15:52
zonnigtype schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 22:04:
[...]

Verspreking van de mevrouw van MilieuCentraal: voor zonnestroom teruggeleverd aan het net krijg je ook een vergoeding.

Ze bedoelde: voor ALLE opgewekte stroom geregistreerd op de bruto produktiemeter krijg je de SDE subsidie (die van tevoren niet bekend kan zijn, maar daar had ze het maar niet over anders begreep niemand d'r meer wat van...).

Toen er naar het bedrag gevraagd werd naar "wat je dan krijgt per kWh" begon ze moeilijk te kijken en maakte zich er maar makkelijk van af met "ongeveer 45 eurocent, waarvan de helft subsidie en ongeveer de helft "van je energiebedrijf" (ze bedoelde salderen, waarvan de grootste bulk niet van de leverancier komt maar van Minister Bos zijn plaatsvervanger bij Ministerie van Financiën).

Ach ja. Het kon slechter.

Er werd ook geklaagd over het "woud aan sites" wat alle verschillende types subsidies zou moeten regelen. Inderdaad, typisch Nederlandse ziekte van bij elkaar geschraap gedoe en blijvend flipperkast beleid. In Duitsland is alles via het Bundesumweltministerium toegankelijk. Zoals het hoort. Op een retegoeie site, Erneuerbare-energien.de.

Aan het einde maakte architect Grotenberg weer eens een vette blunder door Duitsland 20% duurzame energie toe te dichten (terwijl hij het over elektriciteit had). Het was vorig jaar misschien 16% duurzame elektriciteit, definitieve cijfers zijn nog lang niet bekend. Deze blunder ("energie" i.p.v. het enige juiste, "elektriciteit") wordt op alle niveaus van laag tot hoog, en frequent gemaakt.

Wel uiteraard eens met zijn toevoeging dat NL 20 jaar achterloopt.

Ook weer grappig is dat in de Advies op Maat module van MilieuCentraal nu "opeens" wordt gerekend met 200 Wp modules (heb effe gecheckt). Op 29 januari jl. heb ik MC nog gefileerd omdat ze van een archaïsch 160 Wp exemplaar uitgingen... Misschien lezen ze PPV wel met rooie oortjes... >:)
en wat me opviel: je kan volgens hen ook met SDE meedoen als je panelen in de tuin hebt... volgens mij behoren de PV-panelen OP de woning te staan...? anders hadden we leuke oplossingen zoals in Belgie kunnen plaatsen ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
NielsTn schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:05:
[...]

en wat me opviel: je kan volgens hen ook met SDE meedoen als je panelen in de tuin hebt... volgens mij behoren de PV-panelen OP de woning te staan...? anders hadden we leuke oplossingen zoals in Belgie kunnen plaatsen ;)
Dan heb je de discussie niet goed gevolgd. Volgens Staatscourant is er geen eis van op/aan gebouw voor de KLEINE categorie (wel voor de grote). Dus mogen ze in de tuin. Ik heb VORIG jaar al van iemand e-mail gehad die beschikking voor een klein "vrij veld systeem" van 15 kWp zegt gekregen te hebben... (moet daar maar weer eens achteraan gaan wat daarvan nou is geworden, maar dan moet ik eerst in de mailboxen zoeken...).

In Drenthe lusten ze wel pap van vrije veld microsysteempjes... :o

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 23-02-2010 23:24 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 23:13
SpiceWorm schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 19:01:
[...]

Iets met een smartphone met een usb host controller, en dan iets van SMS of gprs data (maar net wat goedkoper is).
Of gewoon een of ander linux device zoals een NSLU2, Asus WL-500x, Linksys WRT54G, Sheevaplug, NAS, oid. Daar dan een gprs usb modempje aan, danwel een bluetooth dongle die met een GSM kletst.
Voor zo weinig data zou je zelfs met een gsm oldskool kunnen inbellen als je ergens flatfee hebt, en je wilt geen GPRS toestel gebruiken.
Maar een smartphone kan natuurlijk ook, alleen hebben die nooit een USB host controller voor zover ik weet. Wel is er vaak een seriele poort op te tweaken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Mistraller schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:54:
[...]Of gewoon een of ander linux device zoals een NSLU2, Asus WL-500x, Linksys WRT54G, Sheevaplug, NAS, oid.
Een barionet 50 kan het telwerk doen. Die trekt 4W en heeft ethernet (met een web server, dat is de andere optie: data trekken, niet duwen)
Daar dan een gprs usb modempje aan, danwel een bluetooth dongle die met een GSM kletst.
Voor zo weinig data zou je zelfs met een gsm oldskool kunnen inbellen als je ergens flatfee hebt, en je wilt geen GPRS toestel gebruiken.
Maar dan heb je elke 5 minuten belkosten, terwijl je met een prepaid GPRS van 1 MB wel 10 jaar kan doen (10 cijfers==10bytes@ 5 minuten, dat is nog geen 100 kB/jaar). Alleen: welk gprs RS-232/Ethernet modempje denk je dan aan? Die Conrad doos van €600 kost meer dan een heel paneeltje. Arduino shieldje? Arduino ook het telwerk laten doen? Welke oplossing is low cost, low data en (ultra) low energy?
Maar een smartphone kan natuurlijk ook, alleen hebben die nooit een USB host controller voor zover ik weet. Wel is er vaak een seriele poort op te tweaken.
Barionet heeft wel een RS-232 poort, maar met een smartphone zit je weer erg hoog in de $$?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo even een bries-wtw bestellen.. Installeren moet gaan, maar kan nog wel wat voeten in de aarde hebben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Even een balletje opgooien.
Zou Gerard Kemkers omgekocht zijn door een niet nader te noemen energiemaatschappij? })

[ Voor 14% gewijzigd door Mike70 op 24-02-2010 10:01 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el jonco schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 18:48:
Hoe zouden jullie dit aanpakken: wel mobiele dekking, geen vast internet. Ik wil een puls-tellerstand (TTL) elke 5 minuten doorgeven naar een website, bijvoorbeeld via een php script met als URL http://www.desite.nl/?t=12345678 waar 12345678 de tellerstand is. GPRS lijkt me de goedkoopste optie, maar hoe pak ik dat aan? Geen computer aanwezig, het moet niet veel stroom vreten.
Ik heb hier een Siemens M20 terminal liggen.
Mischien heb je daar wat aan.

Volgens mij moet het daar mee lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47
bij de aldi nu ir-schakelaars voor inbouw (wand) 180 graden, 400 watt..
tijdsduur en lichtsterkte instelbaar, ook met de hand aan en uit schakelbaar.
dat het officieel aan de wand hoort is niet belangrijk denk ik , of zelfs handig voor in de keuken...

14,99

is dat wat ?
ik wilde al zoiets voor in de trapkast, de hal en de berging achter in de tuin.. is dit iets?

anders kom je in sensors voor buiten op de gevel, toch minder mooi en duurder.. conrad heeft wel voor in plafonds, maar die zijn minder goed regelbaar, of 2 keer zo duur..

en ik wilde graag weten of er ook zoiets is voor een hotelschakeling. anders wordt met de hand aan en uit schakelen lastig?of plaats je de ir schakelaar dan na de hotelschakeling, en voor de lamp?

werkt zoiets ook icm dimmer? dan kan het ook voor de keuken (open keuken) paar spotjes boven aanrecht voor als je savonds alleen ff drinken wil pakken of zo tijdens tv kijken en zo.

ik erger me er nu bijvoorbeeld aan dat je savonds eerst het licht in de hal aan doet , dan trapgat, en dan de hal weer uit, en de als je boven bent eerst slaapkamer aan dan teruglopen om op de overloop weer uit te zetten.. ook de trap naar zolder, t knopje zit niet bij de trapopgang, maar naast t licht op de overloop, dus je moet er altijd voor omlopen of het aanzetten als je al boven bent. op de tast het knopje zoeken etc.
dus vooral als je het even vergeet, moet je weer extra terug en zo. als het automatisch gaat heb je er geen omkijken naar...

[ Voor 58% gewijzigd door engelbertus op 24-02-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:36
engelbertus schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:31:
dat het officieel aan de wand hoort is niet belangrijk denk ik , of zelfs handig voor in de keuken...

14,99

is dat wat ?
ik wilde al zoiets voor in de trapkast, de hal en de berging achter in de tuin.. is dit iets?

anders kom je in sensors voor buiten op de gevel, toch minder mooi en duurder.. conrad heeft wel voor in plafonds, maar die zijn minder goed regelbaar, of 2 keer zo duur..

en ik wilde graag weten of er ook zoiets is voor een hotelschakeling. anders wordt met de hand aan en uit schakelen lastig?of plaats je de ir schakelaar dan na de hotelschakeling, en voor de lamp?

werkt zoiets ook icm dimmer? dan kan het ook voor de keuken (open keuken) paar spotjes boven aanrecht voor als je savonds alleen ff drinken wil pakken of zo tijdens tv kijken en zo.

ik erger me er nu bijvoorbeeld aan dat je savonds eerst het licht in de hal aan doet , dan trapgat, en dan de hal weer uit, en de als je boven bent eerst slaapkamer aan dan teruglopen om op de overloop weer uit te zetten.. ook de trap naar zolder, t knopje zit niet bij de trapopgang, maar naast t licht op de overloop, dus je moet er altijd voor omlopen of het aanzetten als je al boven bent. op de tast het knopje zoeken etc.
dus vooral als je het even vergeet, moet je weer extra terug en zo. als het automatisch gaat heb je er geen omkijken naar...
Ik heb in de hal en de keuken LED verlichting die we vaak gewoon aan laten staan.
Zo'n 1 watt lamp geeft meer dan voldoende licht voor je nachtelijke activiteiten.
En ik denk dat het zelfs minder stroom zal verbruiken dan je hele batterij van IR sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:31:

Als er een wisselcontact uitkomt, kan de de schakelaar in plaats van de hotelschakelaar zetten
(hotelschakelaar = wisselschakelaar)
Anders met een 230V relais ir-schakelaar stuurt spoel aan van 230V relais, het wisselcontact van het relais sluit je aan op de draden die van de wisselschakelaar afkomen.
Wellicht heb je genoeg ruimte in de inbouwdoos.

In serie zetten met een dimmer kan ook. dan stel je de dimmer in en de ir-schakelaar geeft de 230v door aan de dimmer.

Let wel op, sommige ir-schakelaar kunnen geen inductieve belastingen aan, alleen ohmse belastingen.
Een gloeilamp gaat dan prima, maar een spaarlamp of een tlbak vind die schakelaar dan niet lief en omgekeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 22:27:

@douchen & zonneboiler / tijd
ik heb dat ook eens proberen te begrijpen, maar het antwoord zit in de weerstand (delta t) van je collector
hoe kouder de boiler de dag start, hoe beter, van 55 naar 80c is best zwaar, van 20 naar 50 een lachertje.
ik zeg : houd gewoon je hotfill standby, nog een maandje, en op die qsolar kan de toets warmwater gewoon uit. tot die tijd, ww vermogen op 12kw(qsolar para) en ww overdag max 55c(brainq setting), dat bespaart 50% gas op je warmwater, en de waf is ok.
de qsolar heb ik nu van binnen gezien, er zit een soort wigwam-wok in in de top, boven de wigwam zit de wisselaar van de ketel, eronder blijft het gewoon ijskoud.
Wat doe je s'nachts met je ww setting ?

WW BrainQ bedoel je parameter 6 of 16 voor de Max 55c
6 is max temp 16 is basis temp 6 staat nu op 65 en 16 op 63

is 55 graden heet genoeg ? nu komt er 61,2 graden uit de kraan.
Dat is nog te regelen met het regel ventiel in de qsolar

Ik heb op de boiler van de Qsolar ds1820 geplaatst.
Het viel me zwaar tegen hoe de boiler geisoleerd was, zaten best grote warmtelekken in
zo rond de plaats waar de sensoren van de boiler zaten af fabriek.
Ook de aansluiting voor de circulatie leiding was slecht geisoleerd.
tegelijk met het plaatsen van mijn sensoren deze openingen vol gestopt met isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ehm tja. het ging mij erom dat als ik al in bed lig, erachterkom dat er nog ergens licht uit moet, kun ej weer overeind. maar met ledverlichting is dat idd ook wel zo, maar het is niet alleen nachtelijke activiteiten, ik kan de keuken wel vinden in het half donker, maar als je dan iets in moet schenken of iets zoekt op zolder is gewoon normaal t licht aan wel makkelijk...

ik heb op de bediening van de ventilatieunit in de kamer een blauwe led zitten. ik vind dat zeer iritant, maar savonds heb je er veel licht van. zo ook van het schermpje van je mobiel. daar komt ook veel licht vanaf in het donker.

dat van die tlbalk wist ik wel, maar realiseerde me nu pas weer dat er in spaarlampen ook starters zitten.
hoe zitdat met moderne led lampen? ( met gewone E27 / E40 fitting)

met een dimmer, het is dus niet mogelijk eerst de dimmer te doen, dan de IR schakelaar, en daarna de lamp ? ik zou de IR schakelaar naast de lamp willen zetten bijvoorbeeld. dat kan dan niet? ( of alleen met extra draden ?

F1 --- dimmer --- IR ---LAMP---NUL

en als ik een "gewone hotelschakeling" de IR sensor tussen de draden aan de lamp zet, moet het toch ook werken? qua stroom en IR sensor werkt het dan, maar ik wil het ook met de hotelschakeling kunnen gebruiken, dus licht aan als ik op t knopje druk ( of t nou boven of onder is) de schakelaars in een hotelschakeling zijn toggle schakelaars, de schakelaar in de IR sensor is een discrete schakelaar ( als in of aan of uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
hotelschakeling:             
----------------------------------------------------------------------------- F1
|                                               |
|         -----------------------               | 
|        /                                      |
--------H1                      H2------------- IR ----------- lamp
                                 /              |              |
          -----------------------               |              |
                                                ----------------------------- NUL

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 24-02-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
el jonco schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:04:
[...]
Een barionet 50 kan het telwerk doen. Die trekt 4W en heeft ethernet (met een web server, dat is de andere optie: data trekken, niet duwen)

[...]

Maar dan heb je elke 5 minuten belkosten, terwijl je met een prepaid GPRS van 1 MB wel 10 jaar kan doen (10 cijfers==10bytes@ 5 minuten, dat is nog geen 100 kB/jaar). Alleen: welk gprs RS-232/Ethernet modempje denk je dan aan? Die Conrad doos van €600 kost meer dan een heel paneeltje. Arduino shieldje? Arduino ook het telwerk laten doen? Welke oplossing is low cost, low data en (ultra) low energy?

[...]

Barionet heeft wel een RS-232 poort, maar met een smartphone zit je weer erg hoog in de $$?
Wat mag het knutselgehalte van het project zijn? 2e hands smartphone, ik heb er nog twee liggen die je wel kan krijgen. Of je er blij van wordt... (Motorola a780 (Montavista linux)/Orange SPV classic(eerste windows mobile)). Kost geen $$, verbruikt niets. Kost enkel veel tijd om in elkaar te knutselen. Dan is zo'n siemens unit handiger.
Ik denk trouwens niet dat je 10 jaar met 1 mb kan, enkel de overhead is al groter dan dat. Daarbij rekenen de meeste maatschappijen in blokken van 100 kb oid. 1kb in een dag verbruiken is soms al voldoende voor 100 kb op de rekening. Onbeperkt sms abo is miss goedkoper. (Helemaal als je het met een http get wil doen, die bibliotheek moet je ook weer draaiend krijgen op zo'n embedded apparaat).

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 24-02-2010 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:14:
[...]
Wat je niet makkelijk kunt meten is het percentage van je opwek je zelf verbruikt hebt, in dat geval dien je iets "Enymate-achtigs" te hebben wat zowel productie als het totaal van consumptie+productie continu kan meten. Dat zou ik wel willen, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat aan mijn eisen voldoet (betaalbaar, betrouwbaar, geen zelfbouw, geen privacyschending).
@ Jeroen: Zou het geen goed idee zijn om zo,n meter aan te schaffen die Berend ( van Herberg PV ) heeft;
een Siemens digitale meter met 5 telwerken, dus ook met een teruglever-telwerk.
Zou ideaal zijn voor jou, als Meetgek :9
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit zo,n Slimme :( meter is die elk kwartier gegevens verstuurd naar de elektra-mij.
Trouwens, je loopt intussen al 3 maanden achter met je statistieken op je site, nog steeds druk druk,druk.. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:09:

F1 --- dimmer --- IR ---LAMP---NUL

en als ik een "gewone hotelschakeling" de IR sensor tussen de draden aan de lamp zet, moet het toch ook werken? qua stroom en IR sensor werkt het dan, maar ik wil het ook met de hotelschakeling kunnen gebruiken, dus licht aan als ik op t knopje druk ( of t nou boven of onder is) de schakelaars in een hotelschakeling zijn toggle schakelaars, de schakelaar in de IR sensor is een discrete schakelaar ( als in of aan of uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
hotelschakeling:             
----------------------------------------------------------------------------- F1
|          ----------------------               | 
|        /                                      |
--------H1                      H2------------- IR ----------- lamp
                                 /              |              |
          -----------------------                |              |
                                       -------------------------------------- NUL
tsja.
zo kan het ook....
Zie het nut niet zo om nog een extra schakelaar er tussen te zetten.
Je komt nu in de situatie dan als iemand een schakelaar om zet de lamp niet aangaat als
je door de IR loopt
Ik zou de schakelaar vervangen voor dat ir ding.

je dimmer schakeling: de plaats van de IR voor of na de dimmer maakt niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JAN-B schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:24:
@ Jeroen en andere geinteresseerden: heb gisteren nog een mailtje gestuurd naar mijn installateur - SolarNRG in verband met het Steca 500 verhaal.
Heb onlangs bericht gehad van SolarNRG: hun verhaal is dat ze mijn systeem getest hadden en dat alles bij elkaar paste.
Ook dat mijn PV-systeem minstens 300 Kwh moest opleveren.
Dus,even afwachten tot half mei en blijven meten maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb trouwens vandaag dit autootje binnen gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_27527_1.jpg

Leuk dingetje, is ongeveer zo groot als een SD-kaart. Behalve dat het een grappig speeltje is zit er ook een tweakable kant aan; haal de wielen er af en je hebt een piepklein asje op zonne-energie, daar moet wel wat leuks mee te maken zijn :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:29:
[...]

tsja.
zo kan het ook....
Zie het nut niet zo om nog een extra schakelaar er tussen te zetten.
Je komt nu in de situatie dan als iemand een schakelaar om zet de lamp niet aangaat als
je door de IR loopt
Ik zou de schakelaar vervangen voor dat ir ding.

je dimmer schakeling: de plaats van de IR voor of na de dimmer maakt niet uit
de hotelschakeling is er al... dus dan zou ik ander materiaal moeten halen. plus dat ik dan alleen nog boven of beneden met de hand zou kunnen schakelen. stel dan dat ie dan uit staat en de schakelaar is beneden, en ik ben boven, moet ik verplicht in het donker naar beneden. of juist andersom. in het licht naar beneden om hem uit te zetten, immers als ie met de hand is aangezet gaat ie pas uit als je dat met de hand doet volgens mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:43

franssie

Save the albatross

engelbertus schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:59:
[...]
<> immers als ie met de hand is aangezet gaat ie pas uit als je dat met de hand doet volgens mij ?
Dan wil je de hotelschakeling over de IR schakeling heen zetten dus? Zodat je altijd de lamp aan kan zetten en als de lamp uit is de IR schakelaar de lamp alsnog aan kan zetten?
Dus twee schakelingen direct op de lamp, lijkt me niet volgens het boekje maar werkt wellicht wel?

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 24-02-2010 13:09 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
SpiceWorm schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:09:
[...]Wat mag het knutselgehalte van het project zijn?
Ik ben apple gebruiker; zegt dat genoeg, eh, dat zegt genoeg 8)
Ik denk trouwens niet dat je 10 jaar met 1 mb kan, enkel de overhead is al groter dan dat. Daarbij rekenen de meeste maatschappijen in blokken van 100 kb oid. 1kb in een dag verbruiken is soms al voldoende voor 100 kb op de rekening. Onbeperkt sms abo is miss goedkoper. (Helemaal als je het met een http get wil doen, die bibliotheek moet je ook weer draaiend krijgen op zo'n embedded apparaat).
Heel waardevolle tip. Ik ga even naar de Siemens en vergelijkbare opties kijken. Inmiddels ook een arduino schildje gevonden dat gprs moet kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:08
JAN-B schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:18:
Trouwens, je loopt intussen al 3 maanden achter met je statistieken op je site, nog steeds druk druk,druk.. :Y
Ja, enigszins druk met het voorbereiden van iets duurzaams, maar vooral heb ik last van hetzelfde waar onze zonnestroompanelen last van hebben: een tekort aan zon. Ik heb totaal geen fut meer. De winter duurt te lang.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
franssie schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:06:
[...]

Dan wil je de hotelschakeling over de IR schakeling heen zetten dus? Zodat je altijd de lamp aan kan zetten en als de lamp uit is de IR schakelaar de lamp alsnog aan kan zetten?
Dus twee schakelingen direct op de lamp, lijkt me niet volgens het boekje maar werkt wellicht wel?
je kunt volgens aldi de lamp met de hand schakelen , ze gaan dan uit van een normale schakelaar. dat werkt volgens mij zo dat je 2 keer achterelkaar aanschakelt, dat de IR sensor de lamp aan zet. hij ziet dan immers 2 keer de spanning op de schakeldraad komen.
hij weet dan dus dat ie met de hand aan is gegaan, en dat het de bedoeling is dat ie aan blijft (anders liep je wel voor de sensor langs. dan moet je hem ook met de hand uit kunnen schakelen.

ik kan natuurlijk de hele hotelschakeling omzeilen, maar dan kan je niet meer met de hand schakelen.

met een hotelschakeling wil je niet de situatie krijgen dat je maar of beneden of boven kunt schakelen, want dan kun je hem daar ook helemaal uit zetten, en dan gaat ie met de sensor niet aan, en moet je eerst naar boven of beneden om het sensor systeem aan te zetten. ik neem tenminste aan dat wanneer je een schakelaar voor de IR sensor zet, en je schakelt hem in, dat ie dan meteen een verandering in IR weerneemt en aan gaat. en na de tijdsduur weer uit ?

ik zal er straks wel naar kijken wat voor aansluitschema er bij zit ( en welke ingangen en uitganen er op zitten) zodat ik kan zien hoe e.e.a werkt.

ik heb laatst wel ook eens iets gelezen over een "hotelschakeling" met drie wisselschakelaars, ( dan zou ik de IR sensor tot derde schakelaar kunnen bombarderen, maar dat is geen wisselschakelaar, dus dat zal wel niet werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:28:
[...]

ik heb laatst wel ook eens iets gelezen over een "hotelschakeling" met drie wisselschakelaars, ( dan zou ik de IR sensor tot derde schakelaar kunnen bombarderen, maar dat is geen wisselschakelaar, dus dat zal wel niet werken ?
De derde schakelaar is geen wisselschakelaar, maar een kruisschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:35

Mars Warrior

Earth, the final frontier

"Plasmonen vouwen licht op in nieuw type ultra-dunne zonnecel"

Nu maar hopen dat dit snel in productie kan gaan _/-\o_

* Mars Warrior wacht even het commentaar af van mensen die over de 1ste alinea van het artikel struikelen :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
uh.. 20 keer dunner, dus twintig keer minder materiaal nodig. en dat was de factor die er voor zorgde dat er "veel te weinig van het materiaal op aarde voor heanden"was?

dan kun ej die 1/20 ste deel toch ook best gebruiken om voor 1:20 van de markt goedkopere zonnecellen te maken? of is er door die schaarste een "buitensporig" hoge prijs voor die materialen, waardoor de prijs van een zonnepaneel dan niet goedkoper zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:57:
[...]

De derde schakelaar is geen wisselschakelaar, maar een kruisschakelaar.
ok....

volgens mij werd er in dat voorbeeld dat ik heb gezien dan gebruik gemaakt van 3 kruisschakelaars, waarvan twee dus, dubbel op fase aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mars Warrior schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:57:

* Mars Warrior wacht even het commentaar af van mensen die over de 1ste alinea van het artikel struikelen :X
Lees ik later wel verder. Ach, wetenschappers. Alsof die niet bakken met geld d'r door jagen en als je ziet wat er dan uitkomt soms... (heb ik me ook aan schuldig gemaakt toen ik nog een naief mannetje was, maar ik heb dan tenminste nog een "boekie" geproduceerd... O-) )

Over dat "snel in productie gaan". Tja. Dat zeiden al die snelle dunnelaag jongens ook die wel eventjes de wereld zouden gaan veroveren. Totdat ze op hun *** gingen door "de nodige" technische complicaties en de blijvend doorgaande kostenreductie bij die verfoeilijke dikkelaag boys (and girls)...

Vooral die biomassa bijfik zit me he-le-maal niet lekker.

Goed dat er eindelijk "wat wind" is. Al had het natuurlijk veel meer moeten wezen...

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 24-02-2010 14:53 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ eric_pvt

Parameter 16 in brainQ (WW-basistemperatuur) op 55 graden gezet.
Parameter 43 in de Qsolar op 4.8KW gezet, lager kon niet.

Nu maar afwachten....

wat is parameter 06 in de BrainQ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

sander817 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 22:00:
ben je al verder met je zonneboiler, Sasjo?
Heb de subsidie toezegging binnen, een soort van spec gemaakt voor de installateur(s) van 1 ervan antwoord, van Rikken nog niet. Ik wil nl voorstel/advies mbt de vloerverwarming.
Ga binnenkort dan met ze praten.

Maar raad eens?
Heb maandag avond bij solarking, 3 stuks zonnepanelen a 220Wp opgehaald, dus dat moet eerst gebeuren.
Morgen clickfit bestellen, en de inverter, een Steca500MC4 is onderweg (zeggen ze).

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt me geen 1-april grap, zo-wie-zo een beetje te vroeg voor.
Als je inderdaad invallend licht kunt afbuigen zodat het in het (supper-dunne) vlak gaat schijnen, dan krijg je dus concentratie van licht in het materiaal, en veel minder doorschijning. Er zijn natuurlijk wel weer andere problemen met zulke dunne laagjes, maar in principe lijkt het me niet gek als je een fors beroep op dure grondstoffen moet doen. Of dit economisch opweegt tegen andere technieken? ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
SpiceWorm schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:09:
Nou, op zich heeft HTTP niet zoveel om het lijf hoor, dat kan ook wel zonder library als het echt moet.

Probeer maar eens (let op de extra enter als laatste regel):

code:
1
2
3
4
$ telnet tweakers.net 80
GET / http/1.1
Host: tweakers.net
<lege regel>

En tadah, de frontpage als HTML.

Genoeg van het client-side protocol ondersteunen om er iets mee te kunnen is iig ook zonder library geen rocket science, als je maar wel een socket (netwerk) library hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ eric_pvt
Parameter 16 in brainQ (WW-basistemperatuur) op 55 graden gezet.
Parameter 43 in de Qsolar op 4.8KW gezet, lager kon niet.
Nu maar afwachten....
wat is parameter 06 in de BrainQ ?
bij http://www.groupr.co.uk/8...n_Manual_BrainQ_RSC_2.pdf staat het manual met code 1234/0123 uitgelegd. page 10
(schema van de brainq)
mijn brainq : snachts 20c (00:00 - 06:30u)
dag ww : 07:30u-21:30 55c
basis hier ook 55c, legionella dag zaterdag om 07:30u 1x naar 65c
bij 4,8kw krijg je douche-bad probleem, je hebt minder dan 10 minuten tap water
bij 12,5kw houd de gasketel een goede tap net`aan vol.(cw 6 en dalende)
douchen ? 48c is al erg heet.

>> daar staat ook een propaan butaan kit... maar die schijnt hier verboden te zijn,
vanwege de (te) lage belasting. met 4 vaatjes propaan zou ik mijn vastrecht-gas-meuk al kunnen dumpen...
http://www.groupr.co.uk/html/downloads.html
ik gebruik de qsolar (c123) eigenlijk om limieten te zetten
en de brainq om een normaal maar uber-zuinig comfort te bereiken.
zodra de zon de ingestelde temperaturen bereikt, kan je op de qsolar gaan afschakelen,
dus als de boiler dagelijks 48+ haalt, gewoon tiptoets warmwater uit,
geen cv meer nodig ? cv tiptoets ook uit,
hij draait dan autonoom.
autonoom zomers : baseverbruik 12,7 Wh per dag +/- 9 uur lang
full service op gas swinters : 62,2 Wh per dag +/- 12 uur lang
in full power piekt de qsolar op 139 watt (100% modulatie ketel + cv pomp + collector pomp)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De Bloom Box weet de hype aardig op te bouwen: http://www.engadget.com/2...he-bloom-box-press-event/

Ik dacht dat die eer alleen aan Apple besteed was. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 17:52:
[...]

bij http://www.groupr.co.uk/8...n_Manual_BrainQ_RSC_2.pdf staat het manual met code 1234/0123 uitgelegd. page 10
(schema van de brainq)
mijn brainq : snachts 20c (00:00 - 06:30u)
dag ww : 07:30u-21:30 55c
basis hier ook 55c, legionella dag zaterdag om 07:30u 1x naar 65c
bij 4,8kw krijg je douche-bad probleem, je hebt minder dan 10 minuten tap water
bij 12,5kw houd de gasketel een goede tap net`aan vol.(cw 6 en dalende)
douchen ? 48c is al erg heet.
Dat boekje waar jij de link naar stuurde heb ik in het nederlands
ik kreeg alle boekjes er bij.

Jij had para 43 toch op 4,4Kw gezet
dus beter is hoger zetten ?

parameter 43 staat weer op 24,1

snachts geen warmwater voorziening ??
is dat zoveel zuiniger ?
Wat is jouw WW nacht temp ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand een thermostaatkraan die sluit op een hoge instelbare temperatuur ( >70 ) met sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij had para 43 toch op 4,4Kw gezet
ja, maar na een hotfill/of douche duurt het lang (45 minuten) voor je weer warm water hebt,
het is wel oerzuinig, de ketel condenseert maximaal voor warmwater
(iets wat een gewone hr nauwelijks doet bij ww tap cw4 of hoger)
tot de zonopbrengst weer komt (dat duurt nu echt veel te lang) heb ik op verzoek van vrouwlief het vermogen opgeschroeft, maar later dan weer terug naar minimum(4.4), en dan helemaal uit.(tiptoets op ketel)
dus beter is hoger zetten ?
als je een behoefte hebt aan 15 minuten of langer warmwater : dan hoger, als je wachten aanvaard en korter dan 8 minuten douched, dan minimum(4.4) en maximum gasbesparing
precies bij WW para 46=12.5 kw houd de qsolar het continu vol, 48c uit 2 kranen tegelijk ~30 minuten of langer.
andere optie :
als je dagelijks douched om 07:30, kan je de legionella bescherming om 7:00u (65c) zetten, en dagelijks
door de thermostatische mixer kun je toch >15 minuten douchen of 2 personen bij maximale besparing.
er kunnen dan savonds niet 2 personen achter elkaar douchen, wel 1 per uur.
een bad vol laten lopen lukt niet meer zonder zonopbrengst, dat lukt alleen vanaf 12,5 kw.
als je hotfills hebt, en 4.4kw kiest, kan je na een was, een uur niet douchen.
gezinssamenstelling en persoonlijke gewoonte bepaald de juiste instelling.
pas op, dat gaat een hobby worden !
snachts geen warmwater voorziening ??
nee, maar wel de 25 liter buffer, ik zou snachts dus even kunnen douchen.
dat scheelt stilstandverlies, niet veel maar toch.
ww nacht is hier 20c
/edit : hoe langer het duurt om de boiler op te warmen, hoe langer de cv uitblijft.
warmwater gaat altijd voor.
de cv is de grossverbraucher op jaarbasis, let daar op, want 45 minuten cv uit, is bij vorst mogelijk te lang.
aan de andere kant bespaart dit ook weer erg goed.
dit kun je opvangen met goede isolatie.
/edit 2 : ik heb de boiler helemaal gestuffed met isolatie en supafill vlokken op alle lege plaatsen,
vergeet ook het topdeksel niet, daar lekt zomers enorm veel warmte weg.
stilstandverlies word hierdoor enorm minder, toen ik de qsolar net had, zag ik zomers wel 12c afkoeling snachts. dit is na de isolatie nog maar 3-5 graden.
de huidige qsolar is nog slechter geisoleerd, en daardoor weer duurder ? ughe ughe...
maar je kan er simpelweg zelf iets aan doen.
zoiets : (25sc380V vented/terugloop)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/qiso.jpg
mijn ketelparameters van okt-2009 :
http://van.wijk.net/pvt/qcfg102009.txt
werken hier goed, maar elders mogelijk niet.
een goede testindicator is als de keteloutput(schoorsteen) handwarm blijft,dat is een teken van maximaal rendement.(en wat condens-gepruttel in de sifon)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ eric pvt

Parameter 43 nu op 15Kw gezet, dit tijdens de douchebeurt van een dochter.
Ik hoorde de ketel gas terug nemen :)
dochter begon niet te schreeuwen dat het koud werd
ik heb hier naast de waf ook nog 2x daf :)

De ww tijdklok ook aangepast, kreeg meteen komentaar dat 07:00 te laat was om het water op te warmen
maar dat zal wel mee vallen, legionella op zaterdagochten 07:00 gezet.

kreeg de Brainq niet op minuten alleen hele uren........

waneer is de volgende on site Qsolar training ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu ? haha 2x daf die opgroeien is absoluut een hoge delta-tvt !
oeps wat zei ik nu ?
hoe groot is je collector ? ik heb 5m2 vlakkeplaat op 2 personen + 2 hotfills

hoe kouder de cv retour komt, hoe eerder de driewegklep zon-cv opengaat.
praktijk : als de cv retour 30c is en de boiler is 50+ gaat de klep open.
probeer de waf+daf minimum cv temperatuur uit.
hier is dat 45c boven 0 en 55c onder 0.
uiteindelijk heb je stagnatie maar dan wel in de meterkast

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:58:
nu ? haha 2x daf die opgroeien is absoluut een hoge delta-tvt !
oeps wat zei ik nu ?
hoe groot is je collector ? ik heb 5m2 vlakkeplaat op 2 personen + 2 hotfills

hoe kouder de cv retour komt, hoe eerder de driewegklep zon-cv opengaat.
praktijk : als de cv retour 30c is en de boiler is 50+ gaat de klep open.
probeer de waf+daf minimum cv temperatuur uit.
hier is dat 45c boven 0 en 55c onder 0.
uiteindelijk heb je stagnatie maar dan wel in de meterkast
Cv retour water staat op max 55 graden, dit had ik ingesteld toen het vroor.
Werd goed ontvangen. eea is ook afhankelijk van de buitentemperatuur.
Kan hier voor de stooklijn wel iets aanpassen.

10m² vlakkeplaat
nog geen hotfill, moet nog 1 op de afwasser en 1 op de wasmachien.
4 personen.
Dochters 11jaar oud en 8 jaar oud, die gaan steeds meer douchen heb ik zo het idee :)
was ook een van de argumenten voor een zonneboiler. :)

een warmtemeter in de collector leiding is best heel leuk
Qsolar is nu 1 week en 2 dagen in gebruik en al 38KWH zonne energie in de boiler gekregen.
dit kan ik aflezen op de warmte meter.

Het boekje van de BrainQ en de Qsolar zijn wel leuk, je leest dan wat je kan instellen, maar het is de kunst
om te begrijpen wat ze bedoelen met die instellingen.

De cv uitzetten op de Qsolar in de zomer had ik ook al verzonnen.
ww uitzetten niet, draaid de Qsolar wel zijn antilegionella programma als WW uitstaat ?

Er zijn nog een paar parameters die ik niet begrijp
brainQ
Systeem -> parameter 09 klimazone wat is dat ?
Systeem -> parameter 04 Grenstemperatuur voor zomerschakeling staat hier op uit wat doet dat ?
en heeft dit relatie met de stooklijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

draaid de Qsolar wel zijn antilegionella programma als WW uitstaat ?
hopelijk niet, want je gaat over een week of 3 al merken dat dat niet meer hoeft,
dan word het knetteren met 10m2, die 2 daffies trekken de boiler wel door hoor,
geen legionella gevaar, eerder gevaar dat je niet meer weet wat je met al dat warme water moet doen.
/anders gaan we wel mailen, anders is dit topic straks 150 paginas qsolar....
(je ziet eigenlijk al dat we op dezelfde waarden komen, de factory defaults zijn dus best fossiel duur en dom,
en de installateur weet ook al niks van...)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 21:58:
[...]

/anders gaan we wel mailen, anders is dit topic straks 150 paginas qsolar....
Moet je je email adres maar even geven, anders gaat dat zo lastig.

die 10m² is het idee dat in het voor en na seizoen de warmte uit de collectoren ook gebruikt gaat worden voor het verwarmen van het huis.

Als ik echt heel veel warmte over ga houden, zou mijn idee wat ik al eens hier geschreven heb
een absorbtie koelkast op je collectoren aansluiten.wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:18:
Weet iemand een thermostaatkraan die sluit op een hoge instelbare temperatuur ( >70 ) met sensor?
Waarvoor wil je deze gebruiken?
Bedoel je een aanlegthermostaat, een thermostatisch mengventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Wilke schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 17:36:
Nou, op zich heeft HTTP niet zoveel om het lijf hoor, dat kan ook wel zonder library als het echt moet.
Sorry natuurlijk helemaal waar, http post is wat ingewikkelder, maar dat hoeft niet en is nog steeds met de hand op te bouwen. Een network stack is idd wel een goed idee, anders ben je wel even zoet lijkt me.
Albert Polman, de leider van het Amsterdamse team: "Deze nieuwe methode maakt het mogelijk zonnecellen te maken die maar een tienduizendste millimeter dik zijn en die toch al alle kleuren van de zon in stroom omzetten. En de techniek is toepasbaar op alle typen zonnecellen, of ze nu gemaakt zijn van silicium, polymeren of andere verbindingen. Het is zelfs zo dat het nu mogelijk wordt op grote schaal zonnecellen van cadmium/tellurium verbindingen te maken.
en
De grootste producent van dunne zonnecellen ter wereld maakt zijn cellen van dit materiaal, met een dikte van twee micrometer. Maar helaas wordt er in de metaalmijnen wereldwijd niet genoeg tellurium gewonnen om deze technologie op zeer grote schaal toe te passen. Met onze technologie kunnen die cellen tien tot twintig keer dunner worden gemaakt en is toepassing op grote schaal wel mogelijk."
10 tot 20x dunner dan huidige dunnefilm productie van een CdTe reus (doelend op First Solar). Dus zeker wel relevant onderzoek!
Reactie op de eerste alinea van het artikel: Ook de kostprijs van zonnestroom moet nog een factor 3 omlaag om te concurreren met stroom uit wind (7~8 cent / kwh). Dat stroom uit PV goedkoper is in NL komt vooral door de energiebelasting. Waarmee de energiebelasting z'n werk goed doet :*). Volgens mij staat er weinig onzin het artikel.

Over het bloom apparaat: met de gegevens uit de specsheet kun je berekenen wat het rendement is, en dat ligt tussen de 51 en 52 %.
Als we dat apparaat in NL bij consumenten zouden kunnen toepassen, kun je met 50 cent aan gas, 4,5 kwh stroom op kunnen wekken ter waarde van 100 cent! Daarnaast heb je nog warmte ter waarde van 25 cent ('s winters dan... 's zomers? deuren open :/, (zie punt 2 hieronder))

1: In tegenstelling tot bij appel snap ik deze hype wel.
2: Rara wat gaat de gasprijs doen, deze grondstof wordt door onze huidige fossiele economie plots anders gewaardeerd. En anders doet onze overheid het wel (terecht!).
3: Wel prima trouwens om 's zomers biogas te verzamelen en zo stroom te maken voor warmtepompen in de winter. Gas laat zich namelijk efficient & goedkoop opslaan (goede kans trouwens dat we niet zoveel biogas kunnen produceren...)

[ Voor 18% gewijzigd door SpiceWorm op 25-02-2010 00:04 ]

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 22:44
< beetje spam mode >

Oproep aan leveranciers van zonnepanelen

Beste pv leveranciers aangezien jullie ook dit forum afstruinen. Graag een verzoek tot offertes voor een lokaal wijkinitiatief van bewonders van de wijk de Hoven(de Worp) te Deventer. In deze verkiezingstijd willen we graag de daken blauw kleuren.

Het gaat hierbij om huizen van particulieren en om grote daken als die van buurthuis, school en supermarkt. Momenteel hebben zich meer dan 100 bewoners aangesloten en verwachten wij een deelname in 2010 van 10 - 30 huishoudens à 8 panelen gemiddeld, gebaseerd op de reacties van de deelnemers aan onze Quisckscan-avond afgelopen week.

Wij zouden graag een eerste offerte van u ontvangen met diverse mogelijkheden erin beschreven, in het kader van besparingen via het samen inkopen en eventueel samen aanleggen.

1 - Graag prijsopgaven van panelen in sets van 4, 8, en 12 stuks incl. accessoires, bevestigingsmaterialen en omvormer
2 - Kosten van installatie op dak tot aan de meterkast per set
3 - Eventueel de kosten van aanleg nwe groep
4 - Mogelijkheden van quantumkorting op grote afnames van panelen in 1 partij, zeg van 40, 80, 120, 240 en 360 panelen.

Als u nog suggesties heeft op welke wijze bewoners door gezamenlijk in te kopen bij u een kostenverlaging kunnen realiseren, zouden wij dat graag van u vernemen.

U kunt contact met ons opnemen via Email: info at zonnehoven.nl of via private message naar mij.

Voor meer informatie zie ook: http://www.zonnehoven.nl
< / beetje spam mode >

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:34:

10 tot 20x dunner dan huidige dunnefilm productie van een CdTe reus (doelend op First Solar). Dus zeker wel relevant onderzoek!
Reactie op de eerste alinea van het artikel: Ook de kostprijs van zonnestroom moet nog een factor 3 omlaag om te concurreren met stroom uit wind (7~8 cent / kwh). Dat stroom uit PV goedkoper is in NL komt vooral door de energiebelasting. Waarmee de energiebelasting z'n werk goed doet :*). Volgens mij staat er weinig onzin het artikel.
Heeft er iemand beweerd dat het niet relevant onderzoek zou zijn of data het onzin zou zijn???

Vooral doorgaan met de innovaties. Wat vaak onterecht vergeten wordt is dat First Solar de hele bedrijfstak een gigantische schop onder hun reet heeft gegeven met hun "unparalleled" kost/prestatie product, wat nog vele jaren voor schokgolven gaat zorgen. Omdat ze het al lang massaal in PRODUCTIE hebben en ook daadwerkelijk, met groot succes, MASSAAL uitrollen. Dat heeft geen enkele andere dunnelaag producent op die schaal weten te evenaren, en UniSolar, wat ook al vele jaren bezig is (triple junction amorf Si), loopt mijlenver achter. Dus First Solar gaat gewoon nog effe een "paar jaar" door (neem dat "paar jaar" s.v.p. ruim), en vervolgens gaat de "second best" de zooi overnemen. Wie weet wel het bedrijf wat de besproken mooie nieuwe zaken in licentie gaat nemen. Of dat "moment" bepaald zal gaan worden door een chronisch tekort aan een bepaalde grondstof (Te of Cd of beide) waag ik te betwijfelen. Het zal zeer waarschijnlijk eerder gaan gebeuren, vanwege technologische doorbraken die vooral het economische concept van het geheel nog scherper zullen zetten.

Maar zover is het nog lang niet. Dat de beste "Second Solar" mag winnen. Mijn inschatting is dat het er een hele zooi gaan worden. Niet slechts "een". Ik mag best ongelijk krijgen. Maakt niet uit. Als de markt maar blijft groeien en de grondstof behoefte, energie input en kosten allemaal maar stapsgewijs omlaag zullen worden gebracht.

@nicenemo
< beetje spam mode >

Oproep aan leveranciers van zonnepanelen
Leuk initiatief! Vergeet de flashdata niet als verplichte levering bij aankoop in het contract op te nemen. Dan weet je wat je precies in huis hebt gehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 25-02-2010 00:12 ]

• nicenemo
Tender Provinciale Subsidie overijssel

De provincie Overijssel heeft begin 2010 hun subsidieregeling “Duurzame energie en energiebesparing Overijssel” aangepast. Hierdoor kunnen individuele bewoners via taakgroep Zonnehoven een aanvraag indienen voor subsidie op de aankoop van zonnepanelen.

Tussen 35 & 40 % subsidie op aankoop

Deze subsidie is een "tender", wat zoveel betekent als dat onze gezamenlijke aanvrage en project, zal concurreren met andere project-aanvragen. In de praktijk gaat het om een subsidie tussen 35 en 40 % op de aanschaf. Deze subsidie mag niet samen ontvangen worden met de SDE-subsidie. Je moet dan dus van SDE afzien.

Wij zien twee grote voordelen ten opzicht van de SDE:
A Lage(re) aankoopkosten, dus makkelijker te starten (Kleiner dan 1000Wp kan dus ook)
B - Geen extra eisen zoals bij de SDE, dus geen Brutoproductiemeter en geen jaarlijkse meetkosten.

Grootste nadeel is dat het ook hier een soort loterij betreft, net als bij de SDE.

Pas op het moment dat we daadwerkelijk overgaan tot aankoop, moet er definitief beslist worden of men plaatst of niet.

Meedoen ? Bel of mail ons vóór 1 maart !

De provincie verlangt van ons op (of rond) 1 maart een lijst van minimaal zeventien huishoudens die van plan zijn dit jaar zonnepanelen te plaatsen. Op die manier wil zij peilen hoe serieus en daadkrachtig ons project is, voor men met ons project in zee gaat. Daarna krijgen we nog wel aantal maanden de tijd om zoveel mogelijk andere huishoudens, ook buiten de Worp, te vinden.
Er is dus plots veel haast bij, dat hadden wij ook liever anders gezien, maar deze kans is te mooi om te laten schieten ! Dus mocht u kandidaat willen zijn en in Overijssel wonen, mail ons dan op en geef ons uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres door. Daarnaast willen we ook de hoeveelheid te plaatsen Wp weten.

Ons mailadres info at zonnehoven.nl. Private message mag ook.

Voor meer info: http://www.zonnehoven.nl

• nicenemo
@zonnigtype, wat bedoel je met flashdata?

• Mistraller
el jonco schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:04:
[...]

[...]

Daarom zei ik ook; flatfee. Er waren altijd flatfee inbelnummers vroeger. Geen idee of die er nog zijn.

GPRS modem? http://tinyurl.com/yjbqotv

Low energy - linux machientje die alles afhandelt, ultra low: smartphone die alles doet.
[...]
Smartphones worden gedumpt bij het leven. Pas geleden zijn er bij ons op de zaak een paar de kliko in verdwenen omdat de accu stuk was.

Verder; zomaar een hit op google levert het volgende:

[snip]
HTC Android devices such as the Dream and Magic each have an ExtUSB (Extended USB) port. This port is used to charge the phone, connect to a computer via usb (using an ExtUSB or miniUSB cable), and communicate with a headset. In addition to these functions, the port also functions as a (cmos?) level serial port which in stock setups serves as a debug port.
This last feature can be used as a standard (cmos?) level (NOT RS232 LEVEL!) serial port to connect to anything from a server in a beowulf cluster to an arduino, but first the headset detection and debug console code in the kernel must be disable. This requires a new kernel to be compiled, or at the very least installed on the phone which the following explain how to do.
[/snip]
http://code.google.com/p/android-serialport-api/wiki/Htc

Ik weet zeker dat er meer toestellen zijn waar je dit soort dingen mee kan uithalen. Voor bovenstaande, met een max232 kan je level conversion doen naar RS232 levels en klaar ben je.

---------------

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 00:09:
Heeft er iemand beweerd dat het niet relevant onderzoek zou zijn of data het onzin zou zijn???
Euuhmm ja?
engelbertus schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:06:
uh.. 20 keer dunner, dus twintig keer minder materiaal nodig. en dat was de factor die er voor zorgde dat er "veel te weinig van het materiaal op aarde voor heanden"was?
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 17:32:
Dit lijkt me geen 1-april grap, zo-wie-zo een beetje te vroeg voor.
Misschien moet ik gaan slapen, kan het ook aan liggen :)
Ik hoop dat je gelijk krijgt met je zonnige toekomst. First Solar schopt absoluut kont.

@ Mistraller:
Toffe oplossing, alleen is een kernel bouwen met een cross compiler misschien wat teveel van het goede voor onze mac gebruiker :P Al leent die mac zich daar prima voor natuurlijk >:)

[ Voor 9% gewijzigd door SpiceWorm op 25-02-2010 00:34 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

nicenemo schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 00:18:
He bah woon net over de grens met Gelderland -O-

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• nicenemo
@zonnigtype

Mag Cadmium Telluride wel ingevoerd worden? Als ik het goed begrepen heb is dit het asbest van deze tijd?

@mistraller et al

Ik kon niet eerder reageren maar voor dat mobiele uitlezen twee ideeën:

1)Wap over GPRS, is dat wat?

2)Beetje een gestoord idee:

Als je een goedkoop mobiel abbonnement hebt waar onderling bellen tussen twee sims gratis is... Morsecode of klassiek inbelmodem?

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

nicenemo schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 00:09:

1 - Graag prijsopgaven van panelen in sets van 4, 8, en 12 stuks incl. accessoires, bevestigingsmaterialen en omvormer
Om wat voor Wp panelen gaat het hier om?
Setjes van 3, 6 of 12 panelen van 185Wp zou kwa omvormers makkelijk uitkomen.

www.sunsolar.nl

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:00
Ik zou onmiddelijk het isolatiemateriaal van je pompmotor halen is zeer slecht voor zijn levensduur.
Daarnaast ook van je expansievat, die dienen koud te zijn omdat de menbramen niet geschikt zijn voor langdurige hoge temperaturen.

[ Voor 76% gewijzigd door leonbong op 25-02-2010 10:14 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
leonbong schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:11:
[...]

Ik zou onmiddelijk het isolatiemateriaal van je pompmotor halen is zeer slecht voor zijn levensduur.
Daarnaast ook van je expansievat, die dienen koud te zijn omdat de menbramen niet geschikt zijn voor langdurige hoge temperaturen.
Het grappige is dat bij dit type cv ketels het expansievat JUIST geisoleerd is. Ik mag toch aannemen dat Atag weet wat ze doen :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

nicenemo schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 00:09:

Als u nog suggesties heeft op welke wijze bewoners door gezamenlijk in te kopen bij u een kostenverlaging kunnen realiseren, zouden wij dat graag van u vernemen.
Hoe willen jullie de garantie geregeld hebben?

ZonneStroom

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

nicenemo schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 00:18:

Voor meer info: http://www.zonnehoven.nl
Dit geldt dus ook voor mensen die in een andere plaats in Overijssel wonen? 3x175 of 3x 180 op een Steca 500 zie ik misschien wel zitten. Hoewel ik bang ben dat een meterwissel duurder is dan de opbrengst in de tijd dat ik nog in die flat woon.

Klik mee voor GoT!........

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:00
flitspaal.nl schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:22:
[...]

Het grappige is dat bij dit type cv ketels het expansievat JUIST geisoleerd is. Ik mag toch aannemen dat Atag weet wat ze doen :-)
Ik dacht dat het een seperaat expansievat was en dat iemand hem zelf had geisoleerd. Maar als atag dat zelf gedaan heeft dan zal het wel goed zijn.

• nicenemo
@solarking
Op dit moment rekenen we met 200Wp panelen voor onze provinciale subsidie aanvraag.
Maar ik zou zeggen doe een bod.

• nicenemo
@ glambak
Kun je over garantie wat meer vertellen. Welke opties zijn er?

• zonnigtype
nicenemo schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 00:19:
@zonnigtype, wat bedoel je met flashdata?
Dat zijn de INDIVIDUELE specificaties die voor elk module zijn "geflasht" met een groot lichtkanon vlak voordat het paneel de doos in gaat. Die sheets MOETEN bijgeleverd worden (vind ik), is doodnormaal in Duitsland, en dan weet je exact wat je in huis haalt. Wattpiek vermogen per module kan namelijk nogal verschillen van het "gemiddelde vermogen" waartoe het ding wordt gerekend. Zeker als de toleranties op het nominale vermogen fors zijn, kan je behoorlijk uiteenlopende individuele Wp vermogens krijgen, en dat kan bijvoorbeeld in een string opstelling behoorlijk het "te behalen resultaat" drukken. Want het slechtste module in de string zal bepalend zijn voor wat er uit zal gaan komen bij optimale omstandigheden.

Ik heb ondanks diverse pogingen nooit (achteraf, toen ik er achter kwam dat het toch wel handig was dat ik die sheets in huis zou hebben) mijn individuele flashdata gegevens te pakken kunnen krijgen. Het nominale vermogen van onze ACN5000E modules wordt door sommige partijen die het kunnen weten betwijfeld (staat 108 Wp in het datasheet, zou minder kunnen zijn...).
Mag Cadmium Telluride wel ingevoerd worden? Als ik het goed begrepen heb is dit het asbest van deze tijd?
Neen, vergeet het maar. Bizar: het mag wel hier geproduceerd en uitgevoerd worden (schijnt het). Moet ik nog weer eens een keertje achteraan waar "het" nu op vastloopt (ben in een eerder stadium daarover de ambtelijke rimboe in verwezen). Maar alleen al vanwege de zeer strenge leveringsvoorwaarden van FS kun je het wel vergeten als het al zou "mogen". Minimaal 30 kWp in een project, en volledig traceerbaar waar het is geplaatst. Want alles moet uiteindelijk, bij "bereiken levensduur", terug de recycling in, zelfs als FS om wat voor reden dan ook failliet zou gaan }:O . Is allemaal al in de moduleprijs verdisconteerd, het hele recycling programma is via een onafhankelijk verzekeraar afgedekt.

Succes overigens met de actie. Spannend!

Zo, meteen effe het Renewables Fund van Triodos gespekt met wat overtollig spaargeld (lees: niet uitgegeven energiegeld). Rendement zien we wel (was stijgende). Inleg was kosteloos, deze maand nog... pomtiedomtiedomdom... O-)

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 25-02-2010 15:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:31:
[...]

Waarvoor wil je deze gebruiken?
Bedoel je een aanlegthermostaat, een thermostatisch mengventiel?
Ik zoek een klep/kraan die in een 15 mm leiding kan en dicht/open stuurt bij een ( hoge) temperatuur die ik zelf in stel. Met sensor want die moet de boiler in.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Oké, ik heb even een mailconversatie gehad met iemand die 7,5kWp op z'n dak wil gaan leggen en nou krijg ik de volgende vraag. Volgens mij klopt het wat er daar staat. Tenminste als er administratief gesaldeerd wordt. Klopt dit?
Dag Paul,

Klopt de volgende berekening
Voorbeeld: Iemand produceert 7000 kWh per jaar.
hij verbruikt zelf 3500 kWh
de stroomprijs is 22,4 ct

dan gebeurt het volgende:
hij bespaart over 3000 kWh 22,4 ct (= 672 euro) en beurt 25 van SDE is samen 47,4 ct Dat mag gesaldeerd worden.
over 500 kWh krijgt hij niets (betaalt hij gewoon aan het net)
SDE betaalt feitelijk alleen het bedrag boven de stroomprijs dus 6375 x 25 ct en verder niets (1593,75 euro)
Over de 625 boven de 6375 beurt hij helemaal niets. (tenzij de energiemaatschappij met hem een regeling treft) In dat laatste geval kan hij over het stuk van 3000 tot 6375 ook bv 5 ct beuren maar de maatschappij hoeft dat niet..

Klopt dit rekenvoorbeeld?
resumerend:
Hij beurt van SDE 1594 euro
Hij bespaart 672 euro
samen: 2266 euro opbrengst.

Zoals het voorgespiegeld wordt lijkt het alsof iemand in dit geval 6375 * 47,4 ct = 3022 euro beurt. Verschil 756 euro!
Hij heeft op dit moment echter een ferrarismeter, dus vraag ik me ook af hoe het dan zit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 18:48:
[...]

Ik zoek een klep/kraan die in een 15 mm leiding kan en dicht/open stuurt bij een ( hoge) temperatuur die ik zelf in stel. Met sensor want die moet de boiler in.
Je kunt een 3-wegklep van Johan schakelen door een aanlegthermostaat bijvoorbeeld.
http://cgi.ebay.at/Kapill...izung?hash=item58859698af
Die zijn niet zo duur.

Als deze bedoelt is voor de verwarmingsondersteuning heeft dit 1 nadeel.
Je kunt namelijk alleen schakelen op een boilertemperatuur en niet ook op vraag en retour-temperatuur in de cv-leiding

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:09:
[...]

Je kunt een 3-wegklep van Johan schakelen door een aanlegthermostaat bijvoorbeeld.
Die zijn niet zo duur.

Je kunt namelijk alleen schakelen op een boilertemperatuur en niet ook op vraag en retour-temperatuur in de cv-leiding
Hij is bedoelt om het collectorcircuit een omweg te laten maken als de boiler bijna zijn maximum heeft bereikt. Ik ga naar je link kijken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:09:
[...]

Die zijn niet zo duur.

Hier kan je dus gewoon een driewegklep mee sturen met 220 volt?

Verwijderd

Jip, tot 250V
Johan heeft er volgens mij ook liggen.
?Weet niet of dat ook met een externe voeler is.
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:26:
Hij is bedoelt om het collectorcircuit een omweg te laten maken als de boiler bijna zijn maximum heeft bereikt. Ik ga naar je link kijken.
Dus je wilt een koellus aanleggen?
Met de controller kun je ook een extra 3-wegklep hiervoor activeren met de functie BYPA (bypass).
Hiermee kun je dus meer regelen en hoef je geen thermostaat te kopen.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 19:57 ]

• SpiceWorm
pcmadman schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:05:
Oké, ik heb even een mailconversatie gehad met iemand die 7,5kWp op z'n dak wil gaan leggen en nou krijg ik de volgende vraag. Volgens mij klopt het wat er daar staat. Tenminste als er administratief gesaldeerd wordt. Klopt dit?

[...]

Hij heeft op dit moment echter een ferrarismeter, dus vraag ik me ook af hoe het dan zit?
Wat op je brutoproductiemeter staat krijg je SDE voor (gemaximaliseerd op 850 kwh / kwp), voor 7,5 kwh is dat 6375 kwh. Daarboven krijg je in SDE klein sowieso geen subsidie meer.

Met 7,5 kwp met 950 kwh/kwp kun je 7150 kwh opwekken. Bij een ferarrismeter (welke kan terugdraaien) staat er aan het einde van het jaar dus 3000 - 7150 kwh bij het telwerk op, dus -4150. De eerste 3000 kwh heb je niet afgenomen, dus je bespaard daar de all-in stroomrpijs.
De rest 4150 hangt af van de afspraken die je hebt gemaakt met je stroomleverancier. Je netwerkbeheerder moet uiteraard wel de juiste stand doorgeven. GC belooft tot -5000 je de volledige stroomprijs te vergoeden, gebeurt op volledig vrijwillige basis en kan dus elk moment stopgezet worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:51:
Jip, tot 250V
Johan heeft er volgens mij ook liggen.
?Weet niet of dat ook met een externe voeler is.

[...]

Dus je wilt een koellus aanleggen?
Met de controller kun je ook een extra 3-wegklep hiervoor activeren met de functie BYPA (bypass).
Hiermee kun je dus meer regelen en hoef je geen thermostaat te kopen.
Ik zal nog eens kijken in de gebruiksaanwijzing maar volgens mij kan er 1 klep en 1 pomp mee worden gestuurd en die gebruik ik al.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik snap het niet meer. ik heb vandaag een brief gekregen van de Nuon met klantnummer en al. Over onze kWhmeter die niet meer schakelde van dag/nacht.

Er staat in de brief dat we geen naheffing ONTVANGEN omdat het verschil in verbruik dusdanig klein is dat het geen gevolgen gaat hebben voor m'n eindafrekening.

Alleen. Ik ben lid van Greenchoice en er is iemand van LIANDER langsgeweest voor de storing, en ik ben geen klant meer van de Nuon. Waarom krijg ik dan nog een brief van ze met klantnummer en al?

En wat als het verschil wel aanmerkelijk was, hadden we dan een naheffing van de Nuon ontvangen terwijl we klant zijn van Greenchoice? En dan nog belangrijker. Tegen welk tarief?

Ik snap het niet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

@Snoekie2

Dan heb je de standaard controller en niet de uitgebreide, die kan het wel.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:12

ericplan

5180 Wp PV

Morgen komen ze bij me, de jongens van Besseling. De 1200 Wp Suntech gaat er af en ervoor in de plaats komen 10 Sunpower 300 Wp panelen. Helaas is de inverter van SMA nog steeds niet geleverd, daarom worden er nu 8 van de 10 panelen aangesloten op de 2 aanwezige SB 1100's. En dat alles nog in het kader van Zon op je Dak 2009, de subsidieactie van de gemeente Amsterdam, waar ik ondanks de Welstand en het stadsdeel Centrum toch twee, vrijwel niet overlappende, vergunningen heb gekregen voor het plaatsen van zonnepanelen. Wel hoop ik op een beetje droog weer en op een stunt met een kraan zoals in het bericht hieronder zit ik ook niet te wachten.

http://www.gva.be/antwerp...lt-op-dak-van-woning.aspx

A'dam PVOutput

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:24:
@Snoekie2

Dan heb je de standaard controller en niet de uitgebreide, die kan het wel.
Ik ga ze morgen even bellen, in de gebruiksaanwijzing staat idd iets over by-pass. Volgens mij heb ik het gevraagd maar kon het niet. Misschien begrepen ze niet precies wat ik bedoelde ( ze = 2-improve )

Ik heb trouwens deze: http://www.2-improve.com/SR728C.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 20:45 ]

Verwijderd

oeps, foutje ik dacht dat je ergens anders gekocht had 8)7

Als je R3 dus nog vrij hebt en de klep in het solarcircuit inbouwt dan is het mogelijk

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 20:52 ]

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:36
flitspaal.nl schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:21:
Ik snap het niet meer. ik heb vandaag een brief gekregen van de Nuon met klantnummer en al. Over onze kWhmeter die niet meer schakelde van dag/nacht.

Er staat in de brief dat we geen naheffing ONTVANGEN omdat het verschil in verbruik dusdanig klein is dat het geen gevolgen gaat hebben voor m'n eindafrekening.

Alleen. Ik ben lid van Greenchoice en er is iemand van LIANDER langsgeweest voor de storing, en ik ben geen klant meer van de Nuon. Waarom krijg ik dan nog een brief van ze met klantnummer en al?

En wat als het verschil wel aanmerkelijk was, hadden we dan een naheffing van de Nuon ontvangen terwijl we klant zijn van Greenchoice? En dan nog belangrijker. Tegen welk tarief?

Ik snap het niet.
Liander was Continuon, was Nuon.

Ik belde 2 weken geleden Liander met een vraag.
De klantenservice medewerker kon me niet helpen en raadde me aan Liander te bellen en niet Nuon.
Toen ik 'm vertelde dat ik niet Nuon maar Liander had gebeld hielp hij me ineens wel.
Boeien welke pet je netbeheerder opzet zolang ze maar doen wat er nodig is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:46:
oeps, foutje ik dacht dat je ergens anders gekocht had 8)7

Als je R3 dus nog vrij hebt en de klep in het solarcircuit inbouwt dan is het mogelijk
Ik gebruik r1 en r2 dus dat zou moeten werken, alleen r2 heeft drie aansluitingen en r3 maar 2. Kan hij dan wel schakelen?

Verwijderd

Er zijn geloof ik ook 2-draads kleppen met een veer.

• zonnigtype
ericplan schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:29:
Morgen komen ze bij me, de jongens van Besseling. De 1200 Wp Suntech gaat er af en ervoor in de plaats komen 10 Sunpower 300 Wp panelen. Helaas is de inverter van SMA nog steeds niet geleverd, daarom worden er nu 8 van de 10 panelen aangesloten op de 2 aanwezige SB 1100's. En dat alles nog in het kader van Zon op je Dak 2009, de subsidieactie van de gemeente Amsterdam, waar ik ondanks de Welstand en het stadsdeel Centrum toch twee, vrijwel niet overlappende, vergunningen heb gekregen voor het plaatsen van zonnepanelen. Wel hoop ik op een beetje droog weer en op een stunt met een kraan zoals in het bericht hieronder zit ik ook niet te wachten.

http://www.gva.be/antwerp...lt-op-dak-van-woning.aspx
sjeezusssss..... Die gaat op de bloopers pagina...

Sterkte met jouw takelpoging. Neem een beetje afstand... :X

Liander was Continuon, was Nuon.

Ik belde 2 weken geleden Liander met een vraag.
De klantenservice medewerker kon me niet helpen en raadde me aan Liander te bellen en niet Nuon.
Toen ik 'm vertelde dat ik niet Nuon maar Liander had gebeld hielp hij me ineens wel.
Boeien welke pet je netbeheerder opzet zolang ze maar doen wat er nodig is.
Liander laat nog steeds door het Customer Care Center van de Vattenfall/NUON holding hun netkosten factureren als je leverancier het zogenaamde "netbeheerdersmodel van facturatie" voert (bijvoorbeeld Main Energy). Nog steeds is de Wet die het allemaal moet veranderen er niet door (die zou ook 5.000 kWh grens moeten regelen, de stiekeme fossiele concurrentie van de toverketel in het artikel 31-c voor zonnestroom, de "aangepaste slimme meter" regelgeving, etc., etc. Vraag is of dat er allemaal nog doorkomt onder de huidige post-balkie-IV ellende...

Het blijft een grote ****bende met die lui.

En Den Haag deed ..... niets ....

[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 25-02-2010 21:32 ]

• nicenemo
Ben nog even met stopcontacten bezig. In eerste instantie nu voor de meterkast. Meter kast is kastje van gipsplaat om de groepenkast in de woonkamer vlakbij hetraam zoals dat vroeger blijkbaar moest. Ik heb hieronder een paneel multiplex gemonteerd voor o.a glas, kabel, telefoon, stopcontacten en extra meetapparatuur. Later zet ik daar wel een nette kast omheen. Mogelijk later groepenkast nog eens vervangen/uitbreiden.

Ik wil nu stopcontacten op dat board er onder monteren en netjes aftakken van de bestaande woonkamergroep.
Echter hoe sluit je de electrabuis netjes aan op het stopcontact. Bij de bouwmarkt liggen lasdozen met deksels met 2 stopcontacten. Dat leek me een beetje een lompe vrij diepe oplossing. Er liggen ook gewone stopcontacten waar je de zijkant van kunt uitbreken/zagen voor een doorvoer.

Ik zat te denken aan 3 vierkante blokjes van 4 stopcontacten met daarboven een lasdoos. Nu vraag ik me af hoe ik de electrabuis netjes op die stopcontacten aansluit. Zijn daar rubbertjes of andere oplossingen voor. Bij 2 lokale bouwmarkten kon ik dit niet vinden en de lokale electrozaak deed helaas niet aan koopavond.

In het vlaams gezeg ik wil een deftige oplossing. Eén die een elektricien zou goedkeuren en lang mee gaat.

• Mistraller
leonbong schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:11:
[...]

Bij een Nefit Solarline Zonneboiler zit juist pomp isolatiemateriaal meegeleverd. En dat ding wordt veel heter als een CV circuit. Als je de juiste pomp maar hebt (voor het juiste temperatuurbereik), dan is het geen probleem.

---------------

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-07 21:15
nicenemo schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:33:
Ik zat te denken aan 3 vierkante blokjes van 4 stopcontacten met daarboven een lasdoos. Nu vraag ik me af hoe ik de electrabuis netjes op die stopcontacten aansluit. Zijn daar rubbertjes of andere oplossingen voor. Bij 2 lokale bouwmarkten kon ik dit niet vinden en de lokale electrozaak deed helaas niet aan koopavond.
Gewoon het plastic van de stopcontacten zover uitbreken dat de PVC-buis er een stukje in past. En indien nodig de PVC-buis nog vastzetten op de wand (met klem, zadel of wat dan ook). Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het expansie vat hangt naast de boiler, juist vrij en koel.
het vat wat je ziet is een terugloopvat wat leegtrekt als de boiler start en daarna niet meedoet in de circulatie.
als mijn collectorpomp stukgaat, waarom stookt dan half nederland op 85c ?
nee, deze pomp is de upr 20 gescheiden van de warme delen, en pompt na het boilervat de koudere vloeistof terug naar de collector, dan komt het lekker bloedheet terug in de boiler-wisselaar,
en komt fors kouder weer onderuit de wisselaar, richting pomp.
vrijwel nooit word die pomp 85c op de aanvoer, want bij 85c onderin stopt ie al.(da`s +20c bovenin)
dus nederland moet nu stoppen met 85c (70/90) cv water ? anders gaan de pompen dus stuk ?

@liander nuon :
hun CCC jawel, staat precies tussen snoekie en mij.
er is niets verandert nuon en liander = 1 bedrijf.
het CCC word gedeeld.
het enige wat gesplitst is is het bordje bij de ingang.
2 kleinere ipv 1 grote.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 13:23:

@liander nuon :
hun CCC jawel, staat precies tussen snoekie en mij.
er is niets verandert nuon en liander = 1 bedrijf.
het CCC word gedeeld.
het enige wat gesplitst is is het bordje bij de ingang.
2 kleinere ipv 1 grote.
Als datgene wat je tussen de regels in suggereert waar zou zijn zou dat minstens tot bloed aan de muur in de al behoorlijk roodgespatte TK moeten zijn. Melden bij ConsuWijzer, dus (als je harde "bewijzen" zou hebben van al te innige kruisbestuiving die het kaliber "naambordje" zou overstijgen).

Tijd voor andere zaken:

Oproep ervaringen spontane aanbiedigen bij SDE beschikten 2008 - 2009, n.a.v. recente berichten bekend bij PPV. Gaarne reageren indien relevante info.

De SDE 2010 Prijsvraag is Van Start Gegaan! Doet u mij eens een gok s.v.p. De appeltaart wordt op (gesaldeerde) zonnestroom gebakken! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als datgene wat je tussen de regels in suggereert waar zou zijn zou dat minstens tot bloed aan de muur in de al behoorlijk roodgespatte TK moeten zijn. Melden bij ConsuWijzer, dus (als je harde "bewijzen" zou hebben van al te innige kruisbestuiving die het kaliber "naambordje" zou overstijgen).
heb ik al gedaan, en er volgt gewoon stilte.
als je hier eens in de buurt bent, lopen we samen eens binnen goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:33:
[...]

heb ik al gedaan, en er volgt gewoon stilte.
als je hier eens in de buurt bent, lopen we samen eens binnen goed ?
OK. Wie weet win je de appeltaart wel, kom ik hem meteen brengen (en neen, geen punt voor een Vattenfall of Liander medewerker natuurlijk). :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:44:
[...]

Ik ga ze morgen even bellen, in de gebruiksaanwijzing staat idd iets over by-pass. Volgens mij heb ik het gevraagd maar kon het niet. Misschien begrepen ze niet precies wat ik bedoelde ( ze = 2-improve )

Ik heb trouwens deze: http://www.2-improve.com/SR728C.pdf
Volgens mij levert sunsystems dezelfde controller (iig serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype iedereen kan dat gewoon volgen hoor,
beetje googlen..

NV NUON Customer Care Center. Bezoekadres: Voltastraat 2 1817 DD Alkmaar
Liandon Alkmaar Voltastraat 2 1817 DD Alkmaar
ENW Kop Noord-Holland/vestiging Alkmaar Voltastraat 2, Alkmaar
Energierent Noord-west Voltastraat 2, 1817 DD Alkmaar
Nuon Retail B.V. Voltastraat 2 1817 DD Alkmaar
C.V. Windinvest Voltastraat 2 1817 DD Alkmaar
etc etc
het is daar vette pret op dat adres allemaal nuon gerelateerd,
en zelfs een deel van kennemerwind zit daar.
niks splitsing, meer een stockpile van activiteiten, netwerk of energie gerelateerd.
het pand is van nuon.(of eigenlijk ooit van ENW)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
zonnigtype schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:35:
[...]

OK. Wie weet win je de appeltaart wel, kom ik hem meteen brengen (en neen, geen punt voor een Vattenfall of Liander medewerker natuurlijk). :o
Waarom niet? Deze medewerker is iemand met een baan, die hoogst waarschijnlijk tussen 7:00 en 8:00 van huis weggegaan is en tegen de tijd van het avondeten weer blij is als hij thuis bij vrouw en kinderen is. Ik zie geen reden om te weigeren??? :?
Een Liander shirtje maakt iemand toch geen boeman of alien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een netbeheerder is de term voor een onafhankelijk nutsbedrijf dat een transportnetwerk voor energie beheert.
onafhankelijk ?
ik ben klant bij greenchoice mijn netbeheerder is liander.
liander zetelt in het kantoor van nuon, een concurrent van greenchoice.
de medewerker maakt er een zielig verhaal van,
de medewerkers van greenchoice (ook met gezin) moeten harder werken vanwege dit concurrentienadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:12:
[...]
...
De SDE 2010 Prijsvraag is Van Start Gegaan! Doet u mij eens een gok s.v.p. De appeltaart wordt op (gesaldeerde) zonnestroom gebakken! :9
Als ik em win, dan kom ik wel op de ligfiets naar Leiden toe :)

ships//// nu doet polderboy zijn best om mij te laten winnen en in 't zweet te laten ploeteren...
nou ja.. it's for a good cause ! >:)

[ Voor 17% gewijzigd door NielsTn op 26-02-2010 17:11 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:25:
Er zijn geloof ik ook 2-draads kleppen met een veer.
En die heb ik dus nodig, 2 draadsklep die in rust open staat en sluit als hij wordt bekrachtigd. Dus wie er 1 weet, let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Leuke verrassing: een collega is in de buurt bezig met een energie-nul woning aan het bouwen....
Zijn blog/website beschrijft het hele bouwproces! inclusief warmtepompen, PV(T)/zonneboiler en nog veel meer leuke duurzame 'goodies' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 17:12:
[...]

En die heb ik dus nodig, 2 draadsklep die in rust open staat en sluit als hij wordt bekrachtigd. Dus wie er 1 weet, let me know.
Je kunt iig ook 2 stuks 2-wegkleppen er op aan sluiten 1x NC 1xNO (Normally closed , normally open).
Dan heb je via een omweg hetzelfde resultaat.
1 klep in de koellus en 1 in leiding naar de collector zodat je een 3-wegklep simuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 17:12:
[...]

zo iets ?

http://tinyurl.com/ybs2hf3

http://tinyurl.com/yco8dg3

http://tinyurl.com/yeagllq <- 24V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een blik hier op de meter maakt mij toch wel erg vrolijk,
tov jan-feb 2009 sta ik nu 5m3 lager dan vorig jaar.
slim inregelen+isoleren scoort toch wel aardig.
en dat met 20 ijsdagen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JakeNL schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 15:39:
[...]

Waarom niet? Deze medewerker is iemand met een baan, die hoogst waarschijnlijk tussen 7:00 en 8:00 van huis weggegaan is en tegen de tijd van het avondeten weer blij is als hij thuis bij vrouw en kinderen is. Ik zie geen reden om te weigeren??? :?
Een Liander shirtje maakt iemand toch geen boeman of alien?
Neen, natuurlijk niet, is het probleem helemaal niet, hoezee voor onze kabelleggers/trafostation oplappers (niet voor decentraal natuurlijk, stelt geen ruk voor), etc. Maar ergens moet je grenzen stellen.

ZEKER als je weet wat ik gisteren in de mailbox kreeg. En dat is echt grote zwijnerij (dit maal niet specifiek gerelateerd aan genoemde "verzameling bedrijven met interessante verbindingen"). Maar daar kan ik helaas niet over uitweiden. Wie weet binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies die denk ik, als ik het goed begrijp gaat hij dus dicht als hij wordt aan gestuurd? Ik zit alleen met die temperatuur range...tot 80 graden....er kan zomers wel water van 120 graden doorheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 19:07:
[...]

Precies die denk ik, als ik het goed begrijp gaat hij dus dicht als hij wordt aan gestuurd? Ik zit alleen met die temperatuur range...tot 80 graden....er kan zomers wel water van 120 graden doorheen gaan.
Wellicht heeft die ebayer er nog meer.
even in zijn ebay winkeltje kijken

deze kan tot 95 graden http://tinyurl.com/yd28pbh
tot 120 graden http://tinyurl.com/y8e83wb

http://www.ebora.nl/magne...JKu_M7QkKACFZss3godx1vXdA een heleboel magneet ventielen
deze kan tot 184 graden http://www.ebora.nl/produ...tventielen%20pag%2022.pdf

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2010 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 19:16:
[...]

Wellicht heeft die ebayer er nog meer.
even in zijn ebay winkeltje kijken

deze kan tot 95 graden http://tinyurl.com/yd28pbh
tot 120 graden http://tinyurl.com/y8e83wb

http://www.ebora.nl/magne...JKu_M7QkKACFZss3godx1vXdA een heleboel magneet ventielen
deze kan tot 184 graden http://www.ebora.nl/produ...tventielen%20pag%2022.pdf
Okee, bedankt...ben al druk in zijn winkel aan het neuzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@woodski:
Een tijdje gelden meldde je dat je een Ecolution Warmtepomp Boiler gekocht had.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 19:07:
[...]

Hoho, komt in de buurt maar is geen 230V
Pagina: 1 ... 47 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.