en wat me opviel: je kan volgens hen ook met SDE meedoen als je panelen in de tuin hebt... volgens mij behoren de PV-panelen OP de woning te staan...? anders hadden we leuke oplossingen zoals in Belgie kunnen plaatsenzonnigtype schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 22:04:
[...]
Verspreking van de mevrouw van MilieuCentraal: voor zonnestroom teruggeleverd aan het net krijg je ook een vergoeding.
Ze bedoelde: voor ALLE opgewekte stroom geregistreerd op de bruto produktiemeter krijg je de SDE subsidie (die van tevoren niet bekend kan zijn, maar daar had ze het maar niet over anders begreep niemand d'r meer wat van...).
Toen er naar het bedrag gevraagd werd naar "wat je dan krijgt per kWh" begon ze moeilijk te kijken en maakte zich er maar makkelijk van af met "ongeveer 45 eurocent, waarvan de helft subsidie en ongeveer de helft "van je energiebedrijf" (ze bedoelde salderen, waarvan de grootste bulk niet van de leverancier komt maar van Minister Bos zijn plaatsvervanger bij Ministerie van Financiën).
Ach ja. Het kon slechter.
Er werd ook geklaagd over het "woud aan sites" wat alle verschillende types subsidies zou moeten regelen. Inderdaad, typisch Nederlandse ziekte van bij elkaar geschraap gedoe en blijvend flipperkast beleid. In Duitsland is alles via het Bundesumweltministerium toegankelijk. Zoals het hoort. Op een retegoeie site, Erneuerbare-energien.de.
Aan het einde maakte architect Grotenberg weer eens een vette blunder door Duitsland 20% duurzame energie toe te dichten (terwijl hij het over elektriciteit had). Het was vorig jaar misschien 16% duurzame elektriciteit, definitieve cijfers zijn nog lang niet bekend. Deze blunder ("energie" i.p.v. het enige juiste, "elektriciteit") wordt op alle niveaus van laag tot hoog, en frequent gemaakt.
Wel uiteraard eens met zijn toevoeging dat NL 20 jaar achterloopt.
Ook weer grappig is dat in de Advies op Maat module van MilieuCentraal nu "opeens" wordt gerekend met 200 Wp modules (heb effe gecheckt). Op 29 januari jl. heb ik MC nog gefileerd omdat ze van een archaïsch 160 Wp exemplaar uitgingen... Misschien lezen ze PPV wel met rooie oortjes...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels