Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.466 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:12

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Mistraller schreef op zondag 21 februari 2010 @ 22:52:
[...]

Zeker zeker! Zodra ze buiten de US beter beschikbaar zijn en wat in prijs dalen ga ik er zeker naar kijken. Ik verwacht nog veel meer van dit soort apparaatjes in de toekomst.
er is een inkoopactie op samenkopen.net op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:23
Gisteren heb ik mijn zonnige jongen verkocht.
En ja zonder inverter geen PV opbrengst.

De bestelling voor een nieuwe is inmiddels gedaan.
Het zal nog wel een paar dagen duren voor ik deze in huis heb.

Volgens mij heb ik een goede week uitgezocht om PV loos te zijn :)
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2r73slg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Trebbors schreef op maandag 22 februari 2010 @ 08:17:
We willen nog spouwmuurisolatie en een extra rolluik aanbrengen.
Dakisolatie is overbodig daar de vloer tussen verdieping en onverwarmde zolder geisoleerd is.

We hebben geen kruipruimte, is enkel beton een slechte isolator? Het is wel zo dat het beton niet "in de grond ligt" maar erop, met andere woorden als we het huis betreden moeten we altijd een opstap nemen.
Ik zeg doen: als je verbruik gemiddeld is is je huis om en na bij gemiddeld geïsoleerd en dat je dus teveel betaald voor verwarming ;). Zolang je huis nog niet goed geïsoleerd is betaal je teveel ;).

Het beton ligt gewoon koud op de grond? Zonder enige vorm van isolatie? Je kan aan de bovenkant van de vloer isolatie aanbrengen. Een kruipruimte isoleert niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 09:39:
[...]

Kan dat ding ook windows aan ?
linux is niet mijn sterkste kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Ik moet voor school drie artikelen in het engels samenvaten en daarna erover presenteren. Liefst zou ik het met klimaatsveranderingen en peak-oil relateren. HTML5 vs. Flash is ook maar zo saai... Ik kan alleen weinig goede artikelen vinden. Nou weet ik dat jullie wel fervente bookmarkers zijn, dus mijn vraag is: kent hier iemand goede artikels over de relatie tussen peak-oil/climate change en ICT? Dan kan ik misschien nog een paar mensen wakker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-07 14:38

Trebbors

Failure is no option!

SpiceWorm schreef op maandag 22 februari 2010 @ 12:46:
[...]

Ik zeg doen: als je verbruik gemiddeld is is je huis om en na bij gemiddeld geïsoleerd en dat je dus teveel betaald voor verwarming ;). Zolang je huis nog niet goed geïsoleerd is betaal je teveel ;).

Het beton ligt gewoon koud op de grond? Zonder enige vorm van isolatie? Je kan aan de bovenkant van de vloer isolatie aanbrengen. Een kruipruimte isoleert niet trouwens.
Het beton ligt koud op de grond. Ik lees tegenstrijdige berichten op het web als in, indien er een kruipruimte aanwezig is dan deze isoleren, bij afwezigheid van de kruipruimte beton eruit halen (hell of a job), en isolatie onder de nieuwe laag aanbrengen. Maar hoe isolatie vriendelijk/onvriendelijk is kaal beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Trebbors schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:24:
[...]

Het beton ligt koud op de grond. Ik lees tegenstrijdige berichten op het web als in, indien er een kruipruimte aanwezig is dan deze isoleren, bij afwezigheid van de kruipruimte beton eruit halen (hell of a job), en isolatie onder de nieuwe laag aanbrengen. Maar hoe isolatie vriendelijk/onvriendelijk is kaal beton?
De boel ondergraven en vullen met een enorme bus purschuim lijkt me makkelijker.
Niet te veel, dan druk je de vloer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
pcmadman schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:19:
Ik moet voor school drie artikelen in het engels samenvaten en daarna erover presenteren. Liefst zou ik het met klimaatsveranderingen en peak-oil relateren. HTML5 vs. Flash is ook maar zo saai... Ik kan alleen weinig goede artikelen vinden. Nou weet ik dat jullie wel fervente bookmarkers zijn, dus mijn vraag is: kent hier iemand goede artikels over de relatie tussen peak-oil/climate change en ICT? Dan kan ik misschien nog een paar mensen wakker maken.
Wikipedia: Tragedy of the commons (ook ff "Modern commons" lezen), het artikel zelf:
http://www.sciencemag.org/cgi/reprint/162/3859/1243.pdf

Heb laatst ook een artikel ingeleverd, vakkundig het opgegeven onderwerp omgebogen naar de wat bredere onderwerpen laten we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Trebbors schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:24:
Maar hoe isolatie vriendelijk/onvriendelijk is kaal beton?
Bedoel je hoe goed er een laag isolatiemateriaal op beton kan worden aangebracht, of hoe goed beton isoleert?

http://www.dimension.be/c...ikel/pdf/377-648%20NL.pdf
[...]
zal de dikte van licht beton twee tot vier keer groter zijn dan
deze van een traditioneel isolatiemateriaal met equiva-
lente warmteweerstand (zie formule uit § 6)
Op pagina 4 een tabel: conclusie daaruit is dat er niets zinnigs over te zeggen is zonder gegevens over de vochtigheid van de vloer (factor 4 verschil in warmtegeleiding).

Nemen we twee extremen, 15cm droog beton en 10 cm nat beton:

15 cm droog beton heeft een warmteweerstand van 1,25 m2* kelvin/watt. Dus 1,25 m2 vloeroppervlak geeft 1 watt warmteverlies bij 1 graad temperatuurverschil.

20 cm glaswol geeft een RC van 5, dus gezamelijk wordt het dan 6,25. De warmtestroom naar buiten is dan 5x kleiner. 6,25 m2 vloer geeft dan een warmtestroom van 1 watt bij een graad temperatuurverschil.

10 cm dik nat beton heeft een RC van 0,27. 20 cm glaswol voegt RC van 5 toe, dus dan is de gezamelijke RC 5,30, 16x zo goed dus!

Er zijn idd 2 opties: eronder of erboven isoleren. Kan dat ondergraven zomaar? Heb je vloerverwarming / wat is de temperatuur van de vloer?

[ Voor 58% gewijzigd door SpiceWorm op 22-02-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 23:13
TD-er schreef op maandag 22 februari 2010 @ 06:28:
[...]

Dat soort dingen gaat hier ook draaien op de Sheeva, als die er komt.
Zelf sensoren maken met Arduino boardjes en die permanent loggen en interpreteren.
@naamgeving: Zo zie ik ze ook :)
Als er maar een processor in zit en Linux op draait, waar je zelf ook nog wat aan kunt aanpassen, dan is het prima. Liefst ook nog wat I/O in de vorm van USB en support voor de FTDI chip (USB naar RS232 converter).
Als je hem als NAS wilt toepassen heb je echter wel een bottleneck bij de USB poort. 480mbit theoretisch maximum, vs 1GB ethernet. Voor logging zijn ze perfect inderdaad. Ik zie niet zo goed in waarop je nog arduino nodig hebt. Sensoren kunnen prima direct onder linux uitgelezen worden. RS232 converter is doorgaans geen probleem.
sander817 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 09:39:
[...]

Goeie tip. Afh. van de prijs ga ik er eens naar kijken.

EDIT: Ik ga het vooorlopig niet doen. De NAS die ik nu heb draaien, TS110, was 139,-- incl verzending. Dat prijsverschil is me te klein. Pas als ie onder de 50 euro duikt wordt het denk ik echt interessant.
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:05:
[...]

Kan dat ding ook windows aan ?
linux is niet mijn sterkste kant
Zodra Microsoft een windows kernel schrijft voor een ARM based CPU wel...

Windows en zuinig verbruik gaan niet door één deur. (Uitgezonderd Windows mobile maar daar heb je niets aan op een plugPC) Je zal dan toch echt met linux aan de slag moeten. En dan liefst zonder GUI.

Je ziet echter wel dat fabrikanten vaak een mooie webinterface bouwen, zodat het grafische werk in de browser getoond wordt, en je daarmee alles kan configureren. Dat kost wat, maar dan is het voor een linux-leek toch te gebruiken. Bedenk dat veel modems en routers gewoon al op linux draaien. Ook een NAS draait meestal linux, met een nette webinterface eromheen.

De fabrikant kiest dan echter voor een bepaald stuk software, en wil je wat anders, dan zal je zelf aan de slag moeten.

De plug pc is volgens mij echter juist zo goedkoop, omdat het alleen een stukje hardware betreft, zonder specifieke ontwikkelde interface. Je moet het zien als een bouwblok.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 22-02-2010 13:59 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:55
voor de plug pc.. ARM wordt niet door windows onderste8und, ik heb geen idee of op een ARM windows kunt draaien mbv virtualisatie.

misschien kan dta niet ivm andere architectuur, maar misschien is virtualisatie wel veel te zwaar voor een ARM processor.

de betonvloer isoleren wordt lastig.

zoek eens op de naam uretek of zoiets.
die injecteren een andere vorm van PUR onder vloeren, maar dat is dan om verzakte vloeren weer recht te krijgen etc. ik heb geen idee of dat uberhaupt isoleert. maar dan komt je vloer/ gebouw ook wat omhoog.

in ieder geval kan niemand je een advies geven, als niet bekend is hoe de vloer en de rest van de woning is gefundeerd.

of je onder de vloer kunt isoleren hangt er vanaf.
als de vloer zo op de grond ligt, en de rest van het huis staat ook daarop, dus zonder funderingsbalken met palen dan is ondergravenniet handig. de krachten moeten dan via de vloer de grond in, en als je die ondergraaft krijg je onherroepelijk verzakkingen.
je zou wel langs de buitenkant( dus tegen de zijkant van het beton) kunnen proberen isoleren.
maar als de vloer weer tussen de bouwmuren in lgt, kom je daar niet bij.

de kou uit de ghrond is niet zo erg als een koudebrug van buiten op de stoep/ tuin, naar de betonvloer. immers daar is het niet vorstvrij. en kan de temp veel lager worden dan midden onder je vloer, de grond zal daar altijd boven nul blijven..

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 22-02-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-07 14:38

Trebbors

Failure is no option!

SpiceWorm schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:45:
[...]

Bedoel je hoe goed er een laag isolatiemateriaal op beton kan worden aangebracht, of hoe goed beton isoleert?

[...]

Op pagina 4 een tabel: conclusie daaruit is dat er niets zinnigs over te zeggen is zonder gegevens over de vochtigheid van de vloer (factor 4 verschil in warmtegeleiding).

15 cm droog beton heeft een warmteweerstand van 1,25 m2* kelvin/watt. Dus 1,25 m2 vloeroppervlak geeft 1 watt warmteverlies bij 1 graad temperatuurverschil.

20 cm glaswol geeft een RC van 5, dus gezamelijk wordt het dan 6,25. De warmtestroom naar buiten is dan 5x kleiner. 6,25 m2 vloer geeft dan een warmtestroom van 1 watt bij een graad temperatuurverschil.

10 cm dik nat beton heeft een RC van 0,27. 20 cm glaswol voegt RC van 5 toe, dus dan is de gezamelijke RC 5,30, 16x zo goed dus!

Er zijn idd 2 opties: eronder of erboven isoleren. Kan dat ondergraven zomaar? Heb je vloerverwarming / wat is de temperatuur van de vloer?
Mijn voorkeur gaat uit naar de bovenkant isoleren. Wellicht kan ik ze de dorpels opvangen en een houtenvloer doorleggen in woonkamer, aanbouw en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SpiceWorm schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:45:
[...]

[...]

en dan bedoel je dus eigenlijk dat het effect van 5 cm isolatie in het ene geval een verbertering van 5 keer zo weinig verlies, en in het andere geval 16keer zo weinig verlies.

het heeft dus uiteraard zin te isoleren, maar pas op dat je nu denkt dat 10 cm nat beton met 20 cm isolatie beter is dan 15 cm beton met 20 cm isolatie.
droge beton isoleert veel beter, en hoe dikker een materiaal, des te meer het kan isoleren.
zoals je uitrekent scheelt het bijna 1 m2*K/W en dat is gelijk aan 4 cm isolatie.

houdt er ook rekening mee dat als je boven het beton isoleert dat al je deuren angepast moeten wrden en het plafond een stuk lager zit. ( tov de vloer)

oas als de vloer aan renovatie toe zou zijn zou ik er over gaan denken om te gaan isoleren, vloer eruit, en kruipruimte maken ( of iets dergelijks, riolering aanpassen, of licht/schuimbeton onder de uiteindlijke betonvloer) en dan weer afwerken evt incl. vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
http://www.leylandi.nl/

iemand wel eens van dit bedrijf gehoord?

als ik het goed heb hebben ze veel soorten boilers, met veel spiralen en aansluitingen, en maken de boilers gebruik van het "trechtertjes" systeem.

iemand iets te melden over Leylandi, of citrin solar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als onder de betonvloer geen plastic folie ligt is gewoon het beste dat de vloer eruit gebroken wordt.
Bij mezelf dacht ik ook effe de lelijke oude tegels van een stuk vloer eraf te halen en kwam er al heel snel achter dat de vloer gemaakt was van 'Belgisch beton', zwart van kleur en heel broos en maar 5cm dik zonder krimpmatten, zonder folie.
Eruit ermee en een aantal cm dieper uitgraven, folie erin en een dikke laag eps tempex, krimpmatten met een nieuwe dekvloer.
Daarna het beste gelijk vloerverwarming 10cm uit elkaar leggen.
Als laatste de afsmeervloer met een tegel of wat dan ook.
Helaas is het veel werk en rommel maar het is gewoon de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
http://www.ovum.com/go/content/c,67759

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik had de combo met ICT niet gezien, powermatching niet een goed onderwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roamor schreef op maandag 22 februari 2010 @ 08:40:
Wow: http://www.engadget.com/2...plant-for-the-home-video/

Eerste reactie; too good to be true, maar dan blijkt dat het allang in productie is? :D Bizar...
Ik zie in het artikel niets wat er op wijst dat dit iets anders is dan een brandstofcel met een reformer... Alleen de referentie aan een 'secret green ink' kan ik niet plaatsen, maar het maakt het artikel niet erg geloofwaardig.

De comments onder het artikel leidden me wel tot iets anders mogelijk interessants: Google in de energie business?. Dit is niet het eerste energie-gerelateerde uitstapje wat Google maakt. Hoewel het artikel stelt dat Google de vergunning voornamelijk aan heeft gevraagd om makkelijker aan energie voor de eigen organisatie te kunnen komen, weet je het maar nooit.

Privacy-issues?

Welnee.

Ik weet niet wat liever door de strot geduwd krijg: een slimme meter van het (stuurloze) Koninkrijk der Nederlanden of van Google Inc.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Zonnigtype,

Wist je trouwens dat je met SDE 2010 klein wel 2 systemen van 7,5kWp mag aanvragen en je dan met 2 brutoproduktiemeters een 15kWp systeem hebt en niet 1 systeem van 15kWp met 1 brutoproduktiemeter want dan krijg je sowieso niks voor boven de 7,5 kWp. Het zijn gewoon ongeloofelijke kromme regels. Er was hier ook veel geklaag en rumoer over bij de info avonden bij senternovem. Netbeheerder kan lache met 2 brutoproductiemeters ipv 1 die hetzelfde meten. Dus iedereen die 15 kWp onder SDE wilt plaatsen vraagt nu 2 x een 7,5kWp systeem aan en dat zijn er heel veel kan ik je vertellen. Er zijn een hoop verenigingen, gemeentes en boeren wakker geworden die massaal 7,5 kWp systemen op 1 Maart gaan indienen. Daarnaast mag je ook nog gewoon een gokje wagen bij SDE groot die open gaat eind april.

[ Voor 6% gewijzigd door SolarKing op 22-02-2010 16:18 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hmm dus ik kan ook gewoon 100* indienen voo rhetzelfde systeem, en dan besluiten dat er 99 niet doorgaan als ik voor 1 ben ingeloot. :S

ik bedoel. als er op deze manier veel meer systemen worden ingediend voor subsidie wordt de kans dat iemand die maar 1 keer iets indient, subsidie krijgt toegekend wel steeeeds kleiner ( dan dat ie nu al was)

[ Voor 43% gewijzigd door engelbertus op 22-02-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:15:
Zonnigtype,

Wist je trouwens dat je met SDE 2010 klein wel 2 systemen van 7,5kWp mag aanvragen op dezelfde naam en je dan met 2 brutoproduktiemeters een 15kWp systeem hebt en niet 1 systeem van 15kWp met 1 brutoproduktiemeter want dan krijg je sowieso niks voor boven de 7,5 kWp. Het zijn gewoon ongeloofelijke kromme regels. Netbeheerder kan lache met 2 brutoproductiemeters ipv 1 die hetzelfde meten. Dus iedereen die 15 kWp onder SDE wilt plaatsen vraagt nu 2 x een 7,5kWp systeem aan en dat zijn er heel veel kan ik je vertellen. Er zijn een hoop verenigingen, gemeentes en boeren wakker geworden die massaal 7,5 kWp systemen op 1 Maart gaan indienen. Daarnaast mag je ook nog gewoon een gokje wagen bij SDE groot die open gaat eind april.
Ja weet ik natuurlijk. Met de al door anderen gesuggereerde "dan maar 2 maal 7,5 kWp" aanvragen, riskeer je natuurlijk dat een (of twee) van de aanvragen alsnog buiten de boot gaat vallen a.s. 1 maart, zit je mogelijk met een "restbeschikking" voor maar 7,5 kWp terwijl je 15 kWp had gepland, en mag je je installatie alsnog op gaan splitsen met meer omvormers, minder efficiëntie, en hopen dat de rest van de dan nog beslist niet aangelegde 2e deelinstallatie (anders illegaal, niet SDE-fähig, want "reeds in gebruik genomen", of ook wel "tweedehands"...) bij de volgende tombola dan wel wordt ingeloot. Met een lager basisbedrag, ander subsidiebedrag, tweede bruto productiemeter, in totaal twee maal meter plaatsingskosten, mogelijk twee maal meetdienst... Gotogotogot wat innovatief is dat allemaal dan toch weer. Gatverdamme. Stelletje losers die deze waanzin verzinnen. Echt weerzinwekkende types.

De essentie wist ik allemaal als een van de eersten toen ik de ranzige complicaties begon te doorzien bij het lezen van het eerste ECN Beleidsstudies rapport, back in 2007. De rest van Nederland bleef slapen.

Veel succes dan maar weer a.s. 1 maart, of 31 mei (voor een volslagen lachwekkende extra 5 MWp voor "SDE groot", rollebolrollebolrollebol....).

Wat dachten jullie? Hebben jullie nog trek in een nieuwe prijsvraag op PPV? Of zal ik een jaartje overslaan???

@engelbertus
hmm dus ik kan ook gewoon 100* indienen voo rhetzelfde systeem, en dan besluiten dat er 99 niet doorgaan als ik voor 1 ben ingeloot. :S
Forget it but.

Ondertekening van het "Aanvraagformulier enkelvoudig aanvragen Fotovoltaïsche zonnepanelen (verboden woord)":

pagina 22 van het 58 pagina's tellende document in Staatscourant 25 januari 2010:
Door het invullen en ondertekenen van deze verklaring verklaart u:
a. blablabla

b. Dat u per productie-installatie waarvoor u SDE-subsidie aanvraagt in dezelfde aanvraagperiode maar één aanvraag indient;

c. blablabla ...
Ze zijn niet op hun achterhoofd gevallen, hoor, bij EZ... :/

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 22-02-2010 16:42 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

b. Dat u per productie-installatie waarvoor u SDE-subsidie aanvraagt in dezelfde aanvraagperiode maar één aanvraag indient;

En toch mag je gewoon 2 productie-installaties aanvragen (of meer) zolang je onder de 15kWp blijft.
Dat betekend dat je wel gewoon 2 x 7,5 kWp mag aanvragen die wel volledig SDE subsidie krijgt bij beide toegekend. (desnoods bundel je die) en bij 1 x 15kWp je afgetopt wordt op 7,5 kWp.
Betekend wel 2 omvormers en 2 brutoproductiemeters (minder efficiënt) dankzij deze stomme regel. (die waarschijnlijk bedoeld was om minder grote systeemaanvragen te krijgen maar de plank mis loopt omdat er nu gewoon 2 x 7,5Wp aangevraagd wordt)
Het had iets te maken dat vereniging van eigenaren dan samen systemen konden aanvragen tot 15 kWp.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op maandag 22 februari 2010 @ 17:38:

En toch mag je gewoon 2 productie-installaties aanvragen (of meer) zolang je onder de 15kWp blijft.
Dat betekend dat je wel gewoon 2 x 7,5 kWp mag aanvragen die wel volledig SDE subsidie krijgt bij beide toegekend. (desnoods bundel je die) en bij 1 x 15kWp je afgetopt wordt op 7,5 kWp.
Betekend wel 2 omvormers en 2 brutoproductiemeters (minder efficiënt) dankzij deze stomme regel. (die waarschijnlijk bedoeld was om minder grote systeemaanvragen te krijgen maar de plank mis loopt omdat er nu gewoon 2 x 7,5Wp aangevraagd wordt)
Het had iets te maken dat vereniging van eigenaren dan samen systemen konden aanvragen tot 15 kWp.
Mijn reactie was op engelbertus die 100 maal suggereerde aan te willen aanvragen voor hetzelfde (deel)systeem. Dat is beslist iets anders. Maar deze waanzin krijg je gewoon met een in en in stupide regeling. Die genereert dit soort belachelijke (doch volstrekt voorstelbare) "calculerende burger" gedrag.

(krijg net een voorbeeld binnen in de mailbox met nog meer van dat soort fraaie "gecalculeerd omgaan met de bezopen cap in de regeling" gedrag...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:10:
Ik zie in het artikel niets wat er op wijst dat dit iets anders is dan een brandstofcel met een reformer... Alleen de referentie aan een 'secret green ink' kan ik niet plaatsen, maar het maakt het artikel niet erg geloofwaardig.
Idd een brandstofcel, maar vermoedelijk van het type wat goedkoop te maken is. Of het vooruitgang is; alles valt of staat bij de omzettingsefficiency.
Ik denk vooral dat ze het aantal aantal installaties willen vergroten (en dus meer goodwill kunnen verkopen). Die grote systemen zijn nog veel lucratiever, dus als je als boer ruimte hebt voor > 15kwp wil je dat erg graag doen, enig nadeel is dat een veel groter deel van je inkomsten uit SDE bestaat. En dat er nog veel meer bedrijven azen op de pot.

[ Voor 42% gewijzigd door SpiceWorm op 22-02-2010 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ok
dan vraag ik voor 100 systemen aan, en dan gaan er evengoed 99 niet door...
( if net voot hoeveel je wel bent ingeloot.)
het is wat overdreven misschien, 100 keer, maar wat let je?
2 keer mag ook.
ze moeten wel consequent zijn daar
het is misschien wat ongeloofwaardig als je 99 systemen opeens worden gecanceld, maar op zich is dat niet verboden.
wat nu als je 2 keer 7,5 aanvraagt
in de aanvragen zelf zit geen enkel verschil
de blaadjes die je opstuurt kunnen een exacte kopie van elkaar zijn.

straks heb je voor 1 subsidie, en cancel je de andere..
dan komen ze controleren.. en och jee...
je hebt subsidie gekregen voor het ene systeem, maar je hebt het andere geplaatst! dan krijg je geen subsidie..
ze zijn daar niet gek inderdaad, maar hun gedrag leidt wel tot het opzoeken van de mazen in hun regels.
je riskeert wel dat ze de aanvraag of zo misschien, en alle 100 aan de kant leggen, als runner-up... ergens aan het eind van het lijstje...dat kan ook niemand controleren...
of doet de notaris dat uitkiezen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
engelbertus schreef op maandag 22 februari 2010 @ 17:57:
het is misschien wat ongeloofwaardig als je 99 systemen opeens worden gecanceld, maar op zich is dat niet verboden.
Het enige is dat je ruimte moet hebben voor 99 systemen (mag enkel op het dak geplaatst worden...). Vaak is dat niet het geval dus als ze komen controleren dan heb je je bij de aanvraag niet aan de regeltjes gehouden, en dan is er vast ergens een regeltje wat aangeeft dat je daarmee geen enkel recht op SDE meer hebt. Maar idd 2x aanvragen (met andere naam >:) ) weet niemand, en bij controle is het lastig vaststellen of er nu wel of niet 20 panelen 300 wp suntech bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-07 21:21
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 14:58:
Als onder de betonvloer geen plastic folie ligt is gewoon het beste dat de vloer eruit gebroken wordt.
Bij mezelf dacht ik ook effe de lelijke oude tegels van een stuk vloer eraf te halen en kwam er al heel snel achter dat de vloer gemaakt was van 'Belgisch beton', zwart van kleur en heel broos en maar 5cm dik zonder krimpmatten, zonder folie.
Eruit ermee en een aantal cm dieper uitgraven, folie erin en een dikke laag eps tempex, krimpmatten met een nieuwe dekvloer.
Daarna het beste gelijk vloerverwarming 10cm uit elkaar leggen.
Als laatste de afsmeervloer met een tegel of wat dan ook.
Helaas is het veel werk en rommel maar het is gewoon de beste oplossing.
Hier in Finland graven ze EPS schuin horizontaal aflopend rond het huis in (iets van 1-1.5 mrt breed om het huis heen en dan afdekken met grind of grond). Dit houd vocht bij de fundering vandaan en zorgt dat grond om het huis niet bevriest en de fundering in elkaar drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op maandag 22 februari 2010 @ 17:43:
[...]

Mijn reactie was op engelbertus die 100 maal suggereerde aan te willen aanvragen voor hetzelfde (deel)systeem. Dat is beslist iets anders. Maar deze waanzin krijg je gewoon met een in en in stupide regeling. Die genereert dit soort belachelijke (doch volstrekt voorstelbare) "calculerende burger" gedrag.

(krijg net een voorbeeld binnen in de mailbox met nog meer van dat soort fraaie "gecalculeerd omgaan met de bezopen cap in de regeling" gedrag...)
Ik heb vanochtend voor de gein een aanvraag ingediend van 10 x 15.000 op een project. Geen probleem je moet alleen verklaren dat er ook plek voor is. Natuurlijk wordt er dan zeker gecontroleerd......achteraf.
Er is nog wel een leuke truuk die volkomen legaal is om je kansen te verdubbelen of te ver-drie, vier voudigen ingeval van loting. Daarover meer na 1 maart. Ik wil mijn klanten niet de kans ontnemen.
Maar ach ik denk dat een ander dat ook wel bedenkt..............

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Betekend wel 2 omvormers en 2 brutoproductiemeters (minder efficiënt) dankzij deze stomme regel.
Heb ik 8 februari 2008 al aan de kaak gesteld. Niemand die luisterde, nog steeds niemand die luistert. Dan maar bagger.

@SpiceWorm
Ik denk vooral dat ze het aantal aantal installaties willen vergroten (en dus meer goodwill kunnen verkopen).
Tuurlijk ging het daar om. Er spatte al bloed tegen het blauwe pluche toen bleek dat er weer vele duizenden burgers naast het potje hadden gepiest vorig jaar, dus Samsom weer in de bedel modus, weer 5,9 MWp d'r bij (lees: verschuiving van budget) naar beide "categorieën", om het volk te paaien. To no avail, er vielen alsnog duizenden burgers naast de boot, en dat gaat dit jaar nog veel erger worden als de voortekenen ons niet bedriegen...

@engelbertus
wat nu als je 2 keer 7,5 aanvraagt
in de aanvragen zelf zit geen enkel verschil
de blaadjes die je opstuurt kunnen een exacte kopie van elkaar zijn.
Dan word je d'r uit geknikkerd vanwege de eerdere post waarin ik de Staatscourant citeer. Als het om "hetzelfde systeem op hetzelfde EAN nummer met dezelfde naam" gaat.Want jij zult aan moeten tonen dat het NIET om "hetzelfde" systeem zal blijken te gaan. Niet volgens de regeltjes, dus basta, op stapel afvoeren, allebei, of alle 99 op de stapel... Tenzij je duidelijk kunt maken dat je twee identieke (of desnoods een keer 7,6 kWp [waarvan de productie afgetopt zal worden op max. 6.375 kWh te subsidiëren/jaar] en een keer 7,4 kWp) systemen op andere daken op je erf aan gaat leggen (vraag: wordt dat als "een apart systeem" geaccepteerd???). Maar dan nog zal het tricky zijn. Je moet in ieder geval aannemelijk maken dat je de ruimte hebt voor de 15 kWp, en dat zal bij 99 aanvragen heel wat lastiger zijn om uit te leggen... :+ (als eenvoudig poldermans met maar een dakkie onder een EAN nummer). In Duitsland is zeer nadrukkelijk in Wet een splitsverbod opgenomen: installaties mogen niet worden "opgeknipt in kleinere installaties" zodat per deelinstallatie van mogelijk hogere invoedingstarieven "genoten" zou kunnen gaan worden. Duitsland ligt immers op het gebied van Wetgeving alleen al op een andere planeet, daar heb je tegenwoordig zeker niet zo'n behoefte om lucratieve dakvullende installaties met kunst en vliegwerk te gaan zitten "opknippen", want je verdient die installaties toch wel mogelijk binnen 10 jaar terug.
of doet de notaris dat uitkiezen???
Neen. Die "trekt" alleen maar, totdat de "getolereerde" capaciteit is bereikt. Dan gaan "de ambtenaren" alle aanvragen bekijken, gooien ze alle onzin aanvragen d'r uit, alle aanvragen die "niet aan de regeltjes voldoen", dubbelen, etc. Als er dan na schifting een "finaal geaccepteerd" stapeltje ligt (en de rommel is verwijderd, dus de "getolereerde" max. capaciteit nog niet is bereikt), wordt er weer getrokken totdat "de capaciteit" (20 MWp voor kleine categorie) is bereikt, gaat het navlooien weer beginnen, totdat ..... de 20 MWp vol is. Als de pleuris dan vervolgens niet weer in TK gaat uitbreken (denk het niet, ze hebben "andere" dingen aan hun hoofd), gaat de 20 MWp "beschikt" worden, en wordt de rest afgewezen. Klaar. (duurt ongeveer 13 weken, als het te moeilijk is langer)

@SpiceWorm
Maar idd 2x aanvragen (met andere naam >:) ) weet niemand,
Het blijft fraude. Je zult toch je EAN nummer op moeten geven, en dan zal blijken dat tweemaal voor dezelfde EAN is aangevraagd. Door verschillende personen. Een aansluiting die maar op een naam (of gezamenlijk met partner) kan staan. Tenzij zeer nadrukkelijk "een ander persoon in bijv. huurbelang" op dat perceel woont. Die in theorie ook op dat EAN nummer aan zou kunnen vragen. Maar daarvoor ook officieel toestemming moet hebben van de verhuurder. Op papier. Elke installatie krijgt sowieso weer een eigen EAN nummer voor "groene productie". Als je onder verschillende namen (bijv. man & vrouw op 1 EAN nummer) voor dezelfde installatie aanvraagt: fraude en SDE >>> prullenbak. Loopholes zijn echter mogelijk, hangt van creativiteit van de aanvrager af. Voor geheel eigen risico.

En dan is er natuurlijk ook nog dit, moet je accepteren in de voorwaarden bij Agentschap NL:
Dat u bij Agentschap NL onverwijld schriftelijk melding zal doen van essentiële wijzigingen:
• Gewijzigde datum van ingebruikname;
• Gewijzigde aanvangsdatum van subsidieperiode;
• Uitbedrijfname of langdurige stilstand;
• Wijzigingen van de technische specificatie van de installatie;
• Wijzigingen in de gegevens van de aanvrager;
• Wijzigingen in de locatie;
• Overige essentiële wijzigingen;

@glambalk
Er is nog wel een leuke truuk die volkomen legaal is om je kansen te verdubbelen of te ver-drie, vier voudigen ingeval van loting. Daarover meer na 1 maart. Ik wil mijn klanten niet de kans ontnemen.
Maar ach ik denk dat een ander dat ook wel bedenkt..............
Gaat "leuk" worden, 1 maart... ;(

@SpiceWorm
mag enkel op het dak geplaatst worden...
Nope. Voor categorie "klein" maakt het niet uit, mag je ook in je tuin plaatsen. Wel uitzondering voor "groot" ("we" willen in dit land vooral geen snelle progressie van zonnestroom, immers?). De juiste formulering is:
... welke zijn geplaatst op of tegen een gebouw als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, van de Woningwet".
Formeel is die verwijzing naar Staatscourant publicatie volgens mij trouwens fout. Want het moet volgens mij zijn: artikel 1 lid 1 sub c. Lijkt een kniesoor opmerking, maar is het in dit soort zaken beslist niet. Nummering in wetgeving in Nederland is een grote ramp en chaos (kijk maar eens in de Elektriciteitswet, echt om te janken, door alle modificaties).

Dus als je twee keer gaat aanvragen voor "klein", zeg je gewoon dat je een keer 7,5 kWp in je tuin gooit, en de andere 7,5 kWp op het dak. Zoiets. Nog meer creatieve ideeën? :+

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 22-02-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:38
Bij de SDE-aanvraag hoef je geen EAN nummer op te geven. Wel wordt de vraag gesteld: Vraagt u op deze locatie voor meer dan één Zon-PV-installatie subsidie aan in dezelfde categorie?.
Ik mag van de school waarop mijn kinderen zitten een aanvraag doen namens de school. De school heeft een zuidwest georienteerd schuin dak, dat niet direct in het zicht ligt, maar nagenoeg schaduwvrij is.
Zowel directie als bestuur was enthousiast toen ik het voorstel deed.
Er is een speciaal machtigingsformulier, maar als je via de Digid een aanvraag doet kan je dat formulier nergens uploaden of zo. Ik neem aan dat ze daar achteraf om vragen.

Edit:
Als je de aanvraag namens een organisatie doet wordt er niet om een machtigingsformulier gevraagd, doe je de aanvraag als intermediair wel.

[ Voor 10% gewijzigd door deejeebv op 22-02-2010 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Mistraller schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:48:
[...]

Als je hem als NAS wilt toepassen heb je echter wel een bottleneck bij de USB poort. 480mbit theoretisch maximum, vs 1GB ethernet. Voor logging zijn ze perfect inderdaad. Ik zie niet zo goed in waarop je nog arduino nodig hebt. Sensoren kunnen prima direct onder linux uitgelezen worden. RS232 converter is doorgaans geen probleem.

[....]
Volgens diverse benchmarks haalt 'ie nauwlijks meer dan 100 Mbit snelheid over het netwerk, dus ik vermoed dat CPU danwel geheugen-latency de bottleneck vormen. Over USB2.0 haalt 'ie 20 - 28 MB/s.
Het grote verschil tussen SCP-traffic en Samba/NFS laat ook zien dat de CPU de bottleneck is.

Tuurlijk kunnen sensoren los uitgelezen worden onder Linux, maar het lijkt mij zeker niet verkeerd om wat meet-gegevens voor te bewerken.
Vanuit m'n werk ben ik gewend om object-georienteerd en parallel te denken, waarbij deel processen lokaal worden uitgewerkt, om zo weinig mogelijk concurrency-problemen te hebben en verder zo real-time mogelijk te werken.
Zo wil ik ook een arduino proberen in te zetten als sampler om alle groepen te samplen met spoeltjes rondom de hoofdader van elke groep en 1 die de spanning meet. Zo kun je zelf je energie-verbruik loggen, met goede correctie voor schijnvermogen en uiteraard support voor 3-fasen en teruglevering.
En ik wil kijken of ik gasverbruik kan loggen samen met binnen- en buitentemperatuur.

Een volgende Arduino kan mooi een display aansturen en toetsen uitlezen, oftewel een moderne kamerthermostaat ;)

Mogelijk een beetje overkill, maar het is uiteraard ook een deel hobby, een deel beroepsdeformatie, een deel de innerlijke tweaker en voor een niet te onderschatten deel "omdat het kan" ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op maandag 22 februari 2010 @ 18:47:Dus als je twee keer gaat aanvragen voor "klein", zeg je gewoon dat je een keer 7,5 kWp in je tuin gooit, en de andere 7,5 kWp op het dak. Zoiets. Nog meer creatieve ideeën? :+
Held :)

Ga je stiekem toch nog aanvragen (je hebt je er nogal in verdiept, niet? >:) )

Trouwens; bij de aanvraag voor particulieren kun je nog steeds niet groter aanvragen dan 15kwp. Ik kijk er al niet eens meer van op.

Bij de veelgestelde vragen ZonPV
6. Ik heb gehoord dat ik mijn heffingskorting op de energiebelasting terug krijg als ik geen elektriciteit meer verbruik, klopt dat?

Wanneer u na saldering uitkomt op een zeer laag of nihil eletriciteitsverbruik, kunt u de heffingskorting op de energiebelasting gedeeltelijk of geheel terug krijgen. Meer informatie hierover vindt u op de website ven het ministerie van Economische Zaken.
Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/sadley.gif

Wat verschrikkelijk kansloos zeg!

[ Voor 48% gewijzigd door SpiceWorm op 22-02-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 23:13
TD-er schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:16:
[...]

Volgens diverse benchmarks haalt 'ie nauwlijks meer dan 100 Mbit snelheid over het netwerk, dus ik vermoed dat CPU danwel geheugen-latency de bottleneck vormen. Over USB2.0 haalt 'ie 20 - 28 MB/s.
Het grote verschil tussen SCP-traffic en Samba/NFS laat ook zien dat de CPU de bottleneck is.

Tuurlijk kunnen sensoren los uitgelezen worden onder Linux, maar het lijkt mij zeker niet verkeerd om wat meet-gegevens voor te bewerken.
Vanuit m'n werk ben ik gewend om object-georienteerd en parallel te denken, waarbij deel processen lokaal worden uitgewerkt, om zo weinig mogelijk concurrency-problemen te hebben en verder zo real-time mogelijk te werken.
Zo wil ik ook een arduino proberen in te zetten als sampler om alle groepen te samplen met spoeltjes rondom de hoofdader van elke groep en 1 die de spanning meet. Zo kun je zelf je energie-verbruik loggen, met goede correctie voor schijnvermogen en uiteraard support voor 3-fasen en teruglevering.
En ik wil kijken of ik gasverbruik kan loggen samen met binnen- en buitentemperatuur.

Een volgende Arduino kan mooi een display aansturen en toetsen uitlezen, oftewel een moderne kamerthermostaat ;)

Mogelijk een beetje overkill, maar het is uiteraard ook een deel hobby, een deel beroepsdeformatie, een deel de innerlijke tweaker en voor een niet te onderschatten deel "omdat het kan" ;)
Doe mij maar consolideren...zoveel mogelijk op 1 doosje dus :) Ook hier beroepsdeformatie, ik ben (oa) specialist op het gebied van servervirtualisatie ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Mistraller schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:45:
[...]

Doe mij maar consolideren...zoveel mogelijk op 1 doosje dus :) Ook hier beroepsdeformatie, ik ben (oa) specialist op het gebied van servervirtualisatie ;)
Haha, grappig. :)
Ik werk aan de software voor CMM touch en video meetmachines, waarbij de meetnauwkeurigheid (orde van 10^-4 mm) afhangt van een zo real-time mogelijk registeren van touchpunten en het zo constant mogelijk houden van de snelheid.
Dat kun je gewoon niet op een computer met een multi-threaded OS doen, maar moet je zo lokaal mogelijk voorbewerken. De meetresultaten kun je prima uitvoeren op een machine waarop real-time niet echt een issue meer is.

Daarnaast is er niets mis met meerdere functies op de Sheeva te laten draaien, zoals Asterisk (telefooncentrale) en andere features waarbij 24/7 beschikbaarheid wenselijk is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dank...
Ga je stiekem toch nog aanvragen (je hebt je er nogal in verdiept, niet? >:) )
Grapjas...

(ja, ik heb me d'r "nogal" in verdiept. 15 pagina's raamwerk, en paar honderd berichten sinds eind 2007, je weet ze vast wel te vinden...)
Trouwens; bij de aanvraag voor particulieren kun je nog steeds niet groter aanvragen dan 15kwp. Ik kijk er al niet eens meer van op.
Regeling voor 15,001 tot en met 100,000 kWp is nog niet open dus kun je ook nog niet aanvragen. Maakt niet uit of je "particulier" bent of niet. Deze categorie gaat "pas" open op 31 mei (en is het eerste uur schat ik in honderd maal overtekend). Ze willen natuurlijk eerst effe 1 maart Vloedgolf binnen krijgen, en dan zien ze wel wanneer ze tijd hebben om het venster voor de Tweede Vloedgolf open te zetten...
Bij de veelgestelde vragen ZonPV

("heffingskorting" crap)

Wat verschrikkelijk kansloos zeg!
Goh, laat ik daar nu net al een zeer diepgaande mailwisseling (OK, beetje eenzijdig... :X ) met Agentschap NL mee gevoerd hebben, vandaag.... Ze zitten namelijk als gewoonlijk uit hun nek te kletsen. Heb beargumenteerd dringend verzocht om die onzin vraag (en het nog veel onzinniger antwoord) er uit te slopen. Zo niet, dan hebben ze het zelf gewild. Dan zoek ik het wel weer "hogerop"...

Oh ja: wat dat "navragen bij EZ" betreft: uitglijder van jewelste van Agentschap NL. EZ heeft geen reet met de "teruggave energiebelasting" te maken (zoals het nog steeds officieel heet). Want het is een teruggave van het Ministerie van Financiën waarop het Min. van EZ geen ene moer invloed zou mogen hebben en al helemaal niets over heeft te zeggen. En dat heeft ook niets met het zoveelste gevallen balkie kabinet te maken (PvdA minister vertrokken bij Min. Fin., CDA minister op EZ).

Altijd handig om de FAQ pagina's van Agentschap NL er effe weer eens op na te bladeren (update versie 17 februari 2010, subsidievoorwaarden vraag 17):
Kan ik twee aanvragen indienen voor dezelfde installatie?

U mag per zon-PV-installatie slechts één aanvraag indienen. U kunt alleen meerdere aanvragen doen als het daadwerkelijk verschillende installaties betreft. Wilt u meerdere installaties op hetzelfde adres realiseren dan kunt u dat aangeven in het aanvraagformulier. U moet dan verklaren dat u alle installaties daadwerkelijk wenst te plaatsen en dat u daartoe ook de mogelijkheid heeft. Mocht bij controles voor de betreffende locatie blijken dat dit niet het geval was (of geweest kan zijn), dan kan verleende SDE-subsidie worden ingetrokken.
quod erat demonstrandum??? :z

[ Voor 33% gewijzigd door zonnigtype op 22-02-2010 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacMF schreef op maandag 22 februari 2010 @ 18:12:
[...]

Hier in Finland graven ze EPS schuin horizontaal aflopend rond het huis in (iets van 1-1.5 mrt breed om het huis heen en dan afdekken met grind of grond). Dit houd vocht bij de fundering vandaan en zorgt dat grond om het huis niet bevriest en de fundering in elkaar drukt.
Zullen de muizen en soortgenoten ook wel fijn vinden met die Finse kou. ;)
Afgelopen nacht in Lapland -40gr brrrr.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
[quote]zonnigtype schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:09:
Altijd handig om de FAQ pagina's van Agentschap NL er effe weer eens op na te bladeren (update versie 17 februari 2010, subsidievoorwaarden vraag 17):
:
Kan ik twee aanvragen indienen voor dezelfde installatie?

U mag per zon-PV-installatie slechts één aanvraag indienen. U kunt alleen meerdere aanvragen doen als het daadwerkelijk verschillende installaties betreft. Wilt u meerdere installaties op hetzelfde adres realiseren dan kunt u dat aangeven in het aanvraagformulier. U moet dan verklaren dat u alle installaties daadwerkelijk wenst te plaatsen en dat u daartoe ook de mogelijkheid heeft. Mocht bij controles voor de betreffende locatie blijken dat dit niet het geval was (of geweest kan zijn), dan kan verleende SDE-subsidie worden ingetrokken.
quod erat demonstrandum???

dat zegt het dus idd heel duidelijk...
heb je als particulier een paar hectare over naast je vakantie huisje, dan mag je dus wel 100 keer 7,5 Wp aanvragen, zolang dat ook past op die paar hectare. neem in dat geval een paneel met hoog rendement en dan past er een heleboel op.

Maar op of aan je gebouw. Wordt volgens mij toch iet anders verstaan dan in de tuin ? aan het gebouw moet volgens mij wel gelezen worden als dat het huis de "drager" wordt, en de installatie niet een los bouwsel in de tuin?

[ Voor 21% gewijzigd door engelbertus op 23-02-2010 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

Lijkt me toch dat ze de subsidie ook intrekken als je 10 aanvragen hebt gedaan en er uiteindelijk maar 1 hebt geplaatst na 18 maanden. Ook al heb je de ruimte. Wel zo eerlijk.

Voor PV klein hoeft het niet op/aan een gebouw, voor PV groot wel. Zou eerder andersom verwachten, wat is er mis met een weilandje vol PV?

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer kan je nou nou het beste douchen ?
s'morgens of s'avonds

Als je in de ochtend gaat douchen dan kan de zon de hele dag de boiler weer opwarmen
Als je in de avond gaat douchen verbruik je het opgewarmde water.
Lijkt lood om oud ijzer.

Maar de Q solar wil het bovenste deel warm houden.......

wie weet het ?
een onderbouwing zou fijn zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:47:
s'morgens of s'avonds

Als je in de ochtend gaat douchen dan kan de zon de hele dag de boiler weer opwarmen
Lijkt lood om oud ijzer.

wie weet het ?
Het lijkt me het voordeel als je later in de middag doucht dat de temperatuur onder in de boiler zakt en daardoor de delta-t verhoogt waardoor de zonneboiler langer blijft draaien.
De zonneboiler draait dan zeker een half uur langer.
Als je dan niet doucht haalt de collector de hogere starttemperatuur niet en heb je dus stilstand.
Is dat mega-winst, nee 1 of 2 kwh misschien, maar ja iedere is er een.
Zelf haal ik deze truc uit met m'n 2 boilers.
Bij weinig zon schakelt ie naar de boiler met de laagste temperatuur onderin.

Dus 1 persoon later in de middag douchen en de andere(n) 's-avonds of 'smorgens (als er anderen zijn).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:09
Ikke! schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:43:
Lijkt me toch dat ze de subsidie ook intrekken als je 10 aanvragen hebt gedaan en er uiteindelijk maar 1 hebt geplaatst na 18 maanden. Ook al heb je de ruimte. Wel zo eerlijk.
Prisoners dillemma in zijn puurste vorm dit. Als alle enthousiastelingen gewoon aanvragen wat ze willen plaatsen en dat ook doen kan heel het beschikbare budget (en ja, ik zou ook willen dat het meer was)uitgekeerd gaan worden aan mooie nieuwe installaties.
Wat je nu ziet is ikke-ikke-ikke en de rest... Mensen gaan een veelvoud indienen van wat ze van plan zijn om te gaan plaatsen in de hoop dat ze ingeloot worden. En over 18 maanden kan polderboy zich weer boos gaan maken dat er toch maar zo'n klein percentage van de toegekende subsidies gerealiseerd is.

We doen het onzelf aan. Men denkt slim te zijn met dit soort trucjes, maar met duurzaamheid heeft dit alles nog maar weinig te maken
Ik hoop dat al die installateurs en ondernemers die hun klanten adviseren om "maar maximaal in te schrijven want je kunt altijd nog minder plaatsen", danwel andere dubieuze constructies bedenken die allemaal gemeen hebben dat er meer wordt aangevraagd dan men van plan is om te gaan plaatsen, aangepakt worden. Mijn krediet hebben ze in ieder geval verloren.

p.s. begrijp me niet verkeerd, als je van plan bent 10kWp te gaan plaatsen en je dient 2x 5 in de hoop dat je in ieder geval een deel kunt realiseren, fair enough.

En ja, deze vervelende regeling werkt dit soort gedrag in de hand, maar mij stoort het, en dan druk ik me nog subtiel uit... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Paide22

Helemaal mee eens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roamor schreef op maandag 22 februari 2010 @ 08:40:
Wow: http://www.engadget.com/2...plant-for-the-home-video/

Eerste reactie; too good to be true, maar dan blijkt dat het allang in productie is? :D Bizar...
Ook de uitstekende website The Oil Drum heeft het bericht over de 'Bloom Box' opgepakt, en die zien er toch wel wat in, zo lijkt het. Rembrandt Koppelaar van Peakoil.nl heeft er een berekening op losgelaten. Volgens hem is de, hier altijd geliefde, terugverdientijd zo'n vijftien jaar.

Ik snap niet helemaal wat er zo bijzonder is aan dit nieuws. Een knap staaltje marketing? Zoals ik al eerder zij kan ik niet ontdekken wat hier zo bijzonder aan is. Het lijkt gewoon een brandstofcel, met daarvoor een reformer die een bepaalde brandstof gereed maakt voor consumptie door de brandstofcel. Als iemand er meer (non-marketing) informatie over heeft hoor ik dat graag.

In other news: Feike Sijbesma (CEO Koninklijke DSM) zegt 'Nederland moet duurzame energie versnellen'.

Ik zeg: briljant! Wie had dat nou kunnen bedenken? Daar moet je voor gestudeerd hebben denk ik.

De komende paar maanden gebeurt er echter he-le-maal niets (niet echt een verandering ten opzichte van de voorgaande periode), daarna komt er een kabinet met PVV die binnen een maand of zes tot acht omvalt na slaande ruzie en het stopzetten wat maar ruikt naar subsidie, dus we lopen op het gebied van duurzaamheid zeker een jaar, zo niet langer, vertraging op. Om te huilen.

Uit het stukje: "Het Innovatieplatform adviseert het kabinet [...] te kiezen voor een aantal (economische) focusgebieden waarin Nederland economisch ook echt internationaal onderscheidend kan zijn: bioketen, (offshore) wind en in de toekomst ook Zon PV en MicroWKK."

Zon PV in de toekomst?!? Dat kan al gewoon nu hoor. En MicroWKK klinkt als de HRe-ketel waarvan ik me nog altijd afvraag wat die nu precies doet om ons van fossiele brandstoffen af te helpen.... Een aardig bericht met een overduidelijk fossiel sausje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

Sinds 01-06-2009 t/m 23-02-2010

Gasverbruik: 700 m3. P.d. > 2.62 m3
Electra Laag: 968 Kwh. P.d. > 3.63 Kwh.
Electra Hoog: 660 Kwh. P.d. > 2.47 Kwh.

Eengezins tussenwoning. 4 personen, altijd iemand thuis.
16 u.p.d 20c graden.
8 u.p.d. nachtverlaging naar 19.5.
Zonneboiler met cv-ondersteuning en VV op beneden verdieping. Bovenverdieping wordt alleen verwarmd als het buiten onder de +5c graden komt. En 1600 wp. suntech paneeltjes. Geen houtkachel.
Geen hotfills, maar die komen voor de zomer begint er nog wel bij.

Zomaar even tervergelijk. Ik las eerdere posts hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 321365 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:57:
Electra Laag: 968 Kwh. P.d. > 3.63 Kwh.
Electra Hoog: 660 Kwh. P.d. > 2.47 Kwh.

1600 wp. suntech paneeltjes.
Is je stroomverbruik inclusief of exclusief de zonnestroompanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

JeroenH schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:59:
[...]

Dat is inclusief mijn zelf opgewekte zonnestroom. Ik liep even naar de inverter, kan nog niet loggen en uitlezen. 764,2 Kwh moet er bij mijn stroomverbruik bij.. Dat is het gedeelte dat we zelf opgewekt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus

Voor PV klein hoeft het niet op/aan een gebouw, voor PV groot wel. Zou eerder andersom verwachten, wat is er mis met een weilandje vol PV?
hûs en hiem... of te wel.. welstand en bestemmingsplannen...
op dat moment wordt de installatie technisch gezien zelf een bouwwerk/ onroerend goed, en ook vergunningsplichtig, en dan mag het alleen binnen bestemmingsplan.
en ik geloof niet dat er bestemmingsplannen zijn waarin er ruimte is gemaakt voor PV installaties.
dan wordt het een Artikel 9 of artikel 19 procedure om het bestemmingsplan te wijzigen etc.

tot nog toe stond er volgens mij in de sde regels dat een PV installatie gezien wordt als roerend goed. ( ook al zit het spijker of schroefvast aan een woning.

waarom zou dat wel zo eerlijk zijn? de SDE werkt met een bepaald budget, de aanvrager ook. op is op. met subsidie is het toch een stuk minder snel "op" dan met subsidie, plus wat overblijft kan het jaar erna weer subsidie voor worden aangevraagd. ik vind "er ruimte voor hebben" en een intentie hebben wel genoeg criterium om een aanvraag te rechtvaardigen. dat een aanvrager ook zelf overwegingen en voorwaarden verbindt aan het al of niet door laten gaan van installaties wel minimaal redelijk.

meer aanvragen dan je zou willen en kunnen installeren( qua ruimte) is natuurlijk niet erg netjes, maar als je toch meer kans wil maken zeker te begrijpen, als de "construtie" legaal is en al je "concurenten"het ook doen.
dat heeft niks met duurzaam te maken maar zorgt wel voor zo snel mogelijk al het sde budget omgezet in grote pv installaties, en feitelijk is dat wat de SDE doet. geld opmaken aan PV, waarom zouden ze daar veel overhead aan spenderen door al die huishoudens met 1 kWp te behandelen. wat een werk. dat is toch niet duurzaam?

maar het is wel oneerlijk oor de gemiddelde arbeider die zonder subsidie niet wil/ kan beginnen aan PV maar het wel graag wil.
zolang er geen fraude of valsheid in geschrifte wrdt gepleegd is alles volgens mij geoorloofd, als je zonder subsidie ook "bijna verplicht" wordt om toch je aangevraagde hoeveelheid te plaatsen. als ze weten dat er veeeel enimo is, maar WEEEInig budget kun ej dat niet eisen van mensen die je teleurstelt, en geen subsidie meer geeft.

[ Voor 25% gewijzigd door engelbertus op 23-02-2010 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Dan groeit zonnestroom te hard in Nederland, en dat willen ze helemaal niet... (jeweetwel, daar worden de vrindjes bij EnergieNed etc. bloednerveus van, en die warme relatie willen ze niet bederven)

@Sunhacker
Dus 1 persoon later in de middag douchen en de andere(n) 's-avonds of 'smorgens (als er anderen zijn).
Wat douchen mensen tegenwoordig toch vaak. Zijn "we" tegenwoordig zoveel "viezer" dan vroegâh soms? >:)

Ook eens met Paide22, ik ga zo stuk uploaden die over deze materie gaat. Je kunt het ook beschouwen als "uitlokking", maar zo is dat "natuurlijk niet bedoeld" in Den Haag. Vast niet.

Zonnetje schijnt in ieder geval weer eventjes fel hier tussen de wolken, dus dat pakken ze niet meer van ons af... (af en toe over de 700 Watt heen bij 1,24 kWp installatie). :*) Inmiddels een 975 Watt AC vermogen piek langsgeflitst, een OK4 omvormertje tikte net even 91 Watt aan... (12h58) :9

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 23-02-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:27
zonnigtype schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 12:34:
[...]

Wat douchen mensen tegenwoordig toch vaak. Zijn "we" tegenwoordig zoveel "viezer" dan vroegâh soms? >:)
Nee we zijn veel schoner. Maar vroeger stonken wel allemaal een uur in de wind.
Ik ruik toch echt wel of mijn collega s'ochtends onder de doche heeft gestaan. Ik ga er toch 1x per dag onder.

Dat vind ik ook voor kleren iedereen kent wel die collega's die s'ochtends naar baklucht ruiken dat is gewoon smerig.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 23-02-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:28
Ik heb weer nieuwe statistieken. Ik heb het voor elkaar gekregen om weekgrafieken voor m'n zonnepanelen opbrengst te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/statistieken/2009_SB1100.jpg Dat is de 1320Wp installatie op het oosten voor 2009.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:59:
[...]

Zonnepanelen verbruiken toch geen stroom :?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ha ha grapjas.
Maar de omvormers gebruiken zeker wel een ietsie pietsie stroom.

[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-02-2010 13:42 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
sterker nog.. die gebruiken al je opbrengst van de PV!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
leonbong schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 13:14:
Dat vind ik ook voor kleren iedereen kent wel die collega's die s'ochtends naar baklucht ruiken dat is gewoon smerig.
Om niet naar baklucht te ruiken moet je minder frituren (ook in de pan ;)) daar hoef ik niet elke dag voor te douchen.
Paide22 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 10:42:
Prisoners dillemma in zijn puurste vorm dit.
Nou dat hang er vanaf. Als het budget voor geannuleerde installaties weer vergeven wordt, is het geen PD, wel als het budget niet meer vergeven wordt.
JeroenH schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:39:
Ook de uitstekende website The Oil Drum heeft het bericht over de 'Bloom Box' opgepakt, en die zien er toch wel wat in, zo lijkt het. Rembrandt Koppelaar van Peakoil.nl heeft er een berekening op losgelaten. Volgens hem is de, hier altijd geliefde, terugverdientijd zo'n vijftien jaar.

Ik snap niet helemaal wat er zo bijzonder is aan dit nieuws. Een knap staaltje marketing? Zoals ik al eerder zij kan ik niet ontdekken wat hier zo bijzonder aan is. Het lijkt gewoon een brandstofcel, met daarvoor een reformer die een bepaalde brandstof gereed maakt voor consumptie door de brandstofcel. Als iemand er meer (non-marketing) informatie over heeft hoor ik dat graag.
Als ze werkelijk met 80% omzetting en deze prijs een brandstofcel hebben gebouwd is dat wel knap. Volgens mij is het de combinatie van die twee dat dat hem doet. Maar ik kan me niet herinneren dat die 80% is genoemd in het filmpje.

en:
http://www.planetark.com/...fm/newsid/47241/story.htm
Utilities will save so much money by producing electricity in people's homes, which is twice as efficient as producing it in big power stations and sending it through the grid, that analysts expect they will give the next-generation boilers to customers for free.
Daarom is het big business (begrijpelijk).

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 23-02-2010 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 21:42
JeroenH schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:39:
[...]
Ook de uitstekende website The Oil Drum heeft het bericht over de 'Bloom Box' opgepakt, en die zien er toch wel wat in, zo lijkt het.
Volgens dit artikel converteren ze aardgas naar stroom met een rendement van 80%. Dit zou een heel goede ontwikkeling zijn. Zo kun je bijvoorbeeld je huis verwarmen met een warmtepomp die weer stroom krijgt van de bloombox. Dit kan makkelijk drie keer zo zuinig zijn dan een hr ketel. (COP 4 keer rendement 0,8 = 3,2). Ook is dit veel efficiënter dan stroom uit je stopcontact wat ergens ver weg met gas gemaakt is.

Weet iemand misschien of 80% wel haalbaar is met een reformer en een brandstofcel?

Natuurlijk is het nog beter als alles gedaan wordt met echt groene stroom, maar zo ver zijn we nog niet helaas.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
leonbong schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 13:14:
[...]

Nee we zijn veel schoner. Maar vroeger stonken wel allemaal een uur in de wind.
Ik ruik toch echt wel of mijn collega s'ochtends onder de doche heeft gestaan. Ik ga er toch 1x per dag onder.

Ik ben me er niet van bewust en heb er nooit "problemen" mee gehad. Van twee kanten, welteverstaan. M.i. vooral een "tussen de oren" gevoelen...

Valt onder het onderwerp: "sticky topics" als je het mij vraagt (zoiets als de vleesconsumptie, waar velen liever ook niet op in gaan, maar wat zeer veel met "duurzaamheid" heeft te maken, de titel van dit forum). Verder even goed vrienden hoor, we zullen ergens wel een middenweg vinden (hoop ik).

@engelbertus:
heb je als particulier een paar hectare over naast je vakantie huisje, dan mag je dus wel 100 keer 7,5 Wp aanvragen, zolang dat ook past op die paar hectare.
Wel 100 bruto productiemeters, hé! Dan "mag" het van "de autoriteiten"... Welke netbeheerder heb je, dan sein ik ze alvast in dat de winstverwachting voor de aandeelhouders alvast naar boven bijgesteld kan gaan worden... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 23-02-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Paide22 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 10:42:
[...]
We doen het onzelf aan. Men denkt slim te zijn met dit soort trucjes, maar met duurzaamheid heeft dit alles nog maar weinig te maken
Ik hoop dat al die installateurs en ondernemers die hun klanten adviseren om "maar maximaal in te schrijven want je kunt altijd nog minder plaatsen", danwel andere dubieuze constructies bedenken die allemaal gemeen hebben dat er meer wordt aangevraagd dan men van plan is om te gaan plaatsen, aangepakt worden. Mijn krediet hebben ze in ieder geval verloren.
Is dit niet een beetje kip ei verhaal? Was er nu eerst een slechte regeling waar mensen slecht mee omgaan of waren er eerst slechte mensen die een slechte regeling bedachten?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 13:53:
[...]
Ik ben me er niet van bewust en heb er nooit "problemen" mee gehad.
Het is ook niet verkeerd om naar op zonnestroom gebakken appeltaart te ruiken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
jaja.. nou ja.. als ik er voor 50 subsidie krijg, dan toch maar 50... dus is nog even afwachten dan.. als je het uit zou rekenen hebben die mensen denk ik toch liever 50 omvormers, dan 1 omvormer ( betsaan die zo groot?) en geen subsidie.

maar de mensen die ook het geld en het "businessmodel" ervoor hebben om 7,5 MWpiek te installeren doen dit denk toch wel sonder SDE. omdat het in dat geval vast een bedrijf is dat hier op den duur geld wil gaan verdienen met stroomopwekking, en het gewoon incalculeert in het rendement ( qua euro's)

en dan nog.. met zulke grote "particuliere"installaties op een particuliere stroomaansluiting, lijkt me het toch wel wenselijk om meerdere omvormers te gebruiken dan 1 hele grote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:47:
s'morgens of s'avonds

Lijkt lood om oud ijzer.

wie weet het ?
Ik zou zeggen 's middags
De boiler zit dan aan de max en als je geluk hebt kan je douchen zonder naverwarming.
Ook zal de temperatuur wat lager worden in de boiler wat het warmteverlies zal verlagen.
En als er nog wat zon is zal er misschien nog iets te verwarmen zijn.

Als de boel eerst nog dik 12 uur stilstaat met een relatief hogere temperatuur heb je toch wat meer warmteverlies.

Ik douche trouwens altijd in de ochtend.Maar als het boilertje lekker warm is start ik 's middags graag de wasmachine in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:01:
[...]

Het is ook niet verkeerd om naar op zonnestroom gebakken appeltaart te ruiken :9
Er hangt dan een heerlijke geur in de gang en de buren komen dan wel eens kijken, "is het weer zo ver"?

Jammer alleen dat het van zo'n korte duur is. Meestal is de taart in een keer opgepeuzeld (en de geur al binnen paar uur verdwenen...).

Maar ik heb nog een paar Schone van Boskoopjes liggen hier. Wat dachten jullie. Zal ik? 't Is nu Zonnig!

... zei het typetje ... :P

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 23-02-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het duitse forum las ik dat ze de boilers al met 40cm isolatie bekleden.
Dat geeft natuurlijk wel wat minder verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 21:42
Kwam niet iets tegen om nog dieper in de subsidie pot te graaien: SDE + EIA = winst
Hier zeggen ze dat je als particulier panelen kunt leasen van een bedrijf en hiermee (indirect) gebruik kunt maken van SDE en EIA. Zijn er al bedrijven die panelen via deze constructie aanbieden? Het TVT woord kan in dit geval wel gebruikt worden denk ik zo ;).

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ice-T106 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:17:
Kwam niet iets tegen om nog dieper in de subsidie pot te graaien: SDE + EIA = winst
Hier zeggen ze dat je als particulier panelen kunt leasen van een bedrijf en hiermee (indirect) gebruik kunt maken van SDE en EIA. Zijn er al bedrijven die panelen via deze constructie aanbieden? Het TVT woord kan in dit geval wel gebruikt worden denk ik zo ;).
Ik houd niet zo van dat soort vage lease constructies, zeker niet bij dit soort kapitalen kostende investeringen. Weet waar je aan begint. Lees de kleine lettertjes. Waar liggen de "verantwoordelijkheden", waar de garanties, wat als er iets gebeurt op JOUW dak, veroorzaakt door de panelen van een DERDE partij, and so on.

Verder vooral doen als het je wat lijkt. Gaarne ook rapporteren als er zaken fout lopen... (en/of: goed lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[b]engelbertus schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:04:

maar de mensen die ook het geld en het "businessmodel" ervoor hebben om 7,5 MWpiek te installeren doen dit
Zozo. Ken jij "dat soort mensen", dan?

Scheuten Solar (zeg maar een van de grootste PV bedrijven van Nederland, al verdienen ze het grootste deel van hun omzet in het buitenland, net weer 2 leuke parkjes in Zuid Italïe officieel geopend), gaat in NL echt niet voor 100 kWp een project doen. Totaal oninteressant voor ze.

En het grootste NL project wat ik ken is 2,3 MWp (Floriadedak, begin deze eeuw, ook hele sloot subsidie in gegaan) en er is nog "iemand" (bedrijf) bezig met wat leuks en het nodige crisisgeld (anders gebeurt het niet, als het al gaat lukken)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glambalk schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 13:36:
Zonnepanelen verbruiken toch geen stroom :?
Nee, maar produceren het wel, en als je het stroomverbruik van een woning opgeeft zonder te vermelden of dat met of zonder de opbrengst van de zonnestroompanelen is zegt me dat niet zoveel. Je zou dan ogenschijnlijk een heel laag stroomverbruik kunnen hebben terwijl niet komt omdat je zuinig aan doet, maar omdat het een zonnige week is.

Om die reden vermeld ik verbruik en productie altijd apart, en vermeld ik er ook bij dat ik dat doe om misverstanden te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grrr, ik denk dat ik ook maar eens naar die Noord-Hollandse duinen ga verhuizen.
Eric-pvt en buren hebben alweer zon, hier regent het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:39:
[...]

Om die reden vermeld ik verbruik en productie altijd apart, en vermeld ik er ook bij dat ik dat doe om misverstanden te voorkomen.
Als je dat kunt meten natuurlijk. Alleen als je daadwerkelijk de omvormer uitleest (en de uitlezing van het apparaat wat het doet als betrouwbaar beschouwt), EN de fysieke teruglevering kunt monitoren op een viertelwerk netmeter of iets dergelijks, kun je daarover harde uitspraken doen. Bij volautomatisch salderende Ferrarismeter moet je toch een beetje hinein interpretieren. Al zal het eindresultaat zeker bij zuinige huishoudens zonder meer binnen redelijke grenzen zijn te berekenen. Hebben we verder natuurlijk geen "slimme" meter bij nodig, gaat zo ook wel.

grrr, ik denk dat ik ook maar eens naar die Noord-Hollandse duinen ga verhuizen.
Moet je wel genoegen nemen met een dikke gasleiding van Taqa waar straks communisties russisch gas door onder/langs je huis gaat stromen. En ze zijn met een nogal omvangrijke reparatie bezig van de reactor in het naburige Petten (reactorkern wordt vanaf de onderzijde met beton wegsloperij benaderd, er moet een watervoerende leiding worden gerepareerd/vervangen, zeer tricky operatie). 't Is maar dat je het weet...

Overigens is het hier ook goed toeven hoor, in onze oude studentenstad Leiden. Hier schijnt de zon (nu) ook nog (nog 482 Watt uit de 12 OK4tjes...). Ook kustgebied...

[ Voor 31% gewijzigd door zonnigtype op 23-02-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ieder voordeel heb z'n nadeel, zoals een beroemde Nederlander ooit zei.
M'n zonneboilertje draait nu ook, al is het niet veel.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnigtype schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:38:
[...]

Zozo. Ken jij "dat soort mensen", dan?

Scheuten Solar (zeg maar een van de grootste PV bedrijven van Nederland, al verdienen ze het grootste deel van hun omzet in het buitenland, net weer 2 leuke parkjes in Zuid Italïe officieel geopend), gaat in NL echt niet voor 100 kWp een project doen. Totaal oninteressant voor ze.

En het grootste NL project wat ik ken is 2,3 MWp (Floriadedak, begin deze eeuw, ook hele sloot subsidie in gegaan) en er is nog "iemand" (bedrijf) bezig met wat leuks en het nodige crisisgeld (anders gebeurt het niet, als het al gaat lukken)...
ehm ik ging even mee in de situatie waarin iemand daadwerkelijk 100 keer 7,5 ging aanvragen en dat dat dan ook mogelijk was qua ruimte.
ik verrkende me echter een 0, 100*7,5 = 750 kWp.

ik ken ze niet verder... .. maar goed... er zijn vast mensen die wel aan 3 euro * 750 kWp = 2,250.000 Euro kunnen komen voor zoiets. als ze het willen. (TVT/ opbrenst na x jaren?))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Bries douche wtw is gedeeltelijk in werking.
Is nu aangesloten op de douche thermostatische mengkraan.
Moet nu nog naar de zolder leiding leggen om de wtw aan te sluiten op de koudwaterinlaat van de ww-boiler.
Dit laatste zorgt nog voor 15% extra rendement volgens de geleerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnigtype schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:51:
Bij volautomatisch salderende Ferrarismeter moet je toch een beetje hinein interpretieren.
Vind ik niet. Als je de opbrengst van zonnestroompanelen enigszins betrouwbaar kunt meten, kun je samen met de meterstand van je 'officiële' elektriciteitsmeter uitrekenen hoeveel elektriciteit je in een bepaalde periode verbruikt heb. Niets moeilijks aan.

Wat je niet makkelijk kunt meten is het percentage van je opwek je zelf verbruikt hebt, in dat geval dien je iets "Enymate-achtigs" te hebben wat zowel productie als het totaal van consumptie+productie continu kan meten. Dat zou ik wel willen, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat aan mijn eisen voldoet (betaalbaar, betrouwbaar, geen zelfbouw, geen privacyschending).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:02:
[...]

ehm ik ging even mee in de situatie waarin iemand daadwerkelijk 100 keer 7,5 ging aanvragen en dat dat dan ook mogelijk was qua ruimte.
ik verrkende me echter een 0, 100*7,5 = 750 kWp.

ik ken ze niet verder... .. maar goed... er zijn vast mensen die wel aan 3 euro * 750 kWp = 2,250.000 Euro kunnen komen voor zoiets. als ze het willen. (TVT/ opbrenst na x jaren?))
Geeft niet hoor, ik maak ook wel eens een rekenvaudje...

En er zijn beslist wel "bedrijven" die 750 kWp neerzetten, al stelt dat tegenwoordig ook niks meer voor. Laatste update Bundesnetzagentur nov. 2009 in BRD: 35 installaties groter dan 750 kWp alleen al in die maand. Grootste: 50,99 MWp Strasskirchen in oost Bayern, waar Q-Cells een hoop overtollige cellen heeft geloosd...

Overigens is de terugverdientijd relatief eenvoudig te berekenen. In ieder geval al de inkomsten uit invoedingstarief van 31,94 eurocent/kWh (netkoppeling 2009). Bij aanname 950 kWh/kWp.jaar (conservatief voor die contreien):

50.990 (kWp) x 950 (kWh/kWp.jaar) x 20 (jaar) x 0,3194 (Euro/kWh) = € 309.437.914,--

(als ik de decimalen niet verkeerd heb afgelezen)

(oh ja, komt nog restantje voor december bij, voor hetzelfde tarief)

Afijn, daar wil je wel wat moduultjes, frames, trafostationnetjes e.d. voor aan laten rukken, toch? Gegarandeerde Einspeise vergütung, dus lenen bij de bank zal ondanks crisis ook niet een heftig struikelblok zijn geweest, denk ik. Zeker niet met de naam Q-cells op de cellen...

En dan zitten we in NL te mieren over een paar kWp... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:14:
[...]

Vind ik niet. Als je de opbrengst van zonnestroompanelen enigszins betrouwbaar kunt meten, kun je samen met de meterstand van je 'officiële' elektriciteitsmeter uitrekenen hoeveel elektriciteit je in een bepaalde periode verbruikt heb. Niets moeilijks aan.
Dat heet bij mij "het gesaldeerde eindresultaat". Ik dacht dat je iets anders bedoelde.

Bij CertiQ wordt alweer een tijdje de "netinvoeding" en het "eigen verbruik" bij de SDE klanten weergegeven. Eigenverbruik lag in januari ongeveer op 18,8%. Zitten wel complicaties aan dat getal, maar lijkt verder een redelijke richtlijn wat er "dan zoal zelf wordt verbruikt" door de paar SDE klanten in die cijfers. Is natuurlijk ook het resultaat van de schaarse metingen die er nu zijn - en het daaruit bepaalde "opwek" kWh getal - uniform uitgesmeerd over alle maanden (typische ambtenaren oplossing die natuurlijk ver bezijden de realiteit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:07:
De Bries douche wtw is gedeeltelijk in werking.
Is nu aangesloten op de douche thermostatische mengkraan.
Moet nu nog naar de zolder leiding leggen om de wtw aan te sluiten op de koudwaterinlaat van de ww-boiler.
Dit laatste zorgt nog voor 15% extra rendement volgens de geleerden.
Je kan het vrij eenvoudig meten; het temperatuurverschil tussen afvoer (na wtw) en aanvoer (voor wtw) is de potentie die je nog kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanavond eerste meettest.
Eerst moet ik m'n testkonijn :9 onder de douche hebben, dan kan ik meten met m'n nieuwe conrad ir800-20d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327833

Ik moet zeggen het zonnetje schijnt hier heerlijk :) metertje loopt terug zoals het hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:12

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:50:
Eric-pvt en buren hebben alweer zon, hier regent het maar.
en dat zal de komende dagen niet veranderen als ik de weersvoorspellingen bekijk... :'(
we kunnen wel wat zon gebruiken, de hele voorpui ligt erio de komende dagen

[ Voor 12% gewijzigd door sander817 op 23-02-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 18:28
Hier ook ineens zon vanmiddag. Zonneboiler in een mum van tijd naar 25 graden over de gehele boiler.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327833

Hier stond hij op 55 graden toen ik thuis kwam....en net een EPA gehad.....A-label dus weinig aan te verbeteren alleen wat extra zonnepanelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier in Enschede ook de hele dag bewolkt bij 2 graden, gelukkig trekt de speksteen zich daar niets van aan.
Wandtemperatuur kachel 185'C })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Hoe zouden jullie dit aanpakken: wel mobiele dekking, geen vast internet. Ik wil een puls-tellerstand (TTL) elke 5 minuten doorgeven naar een website, bijvoorbeeld via een php script met als URL http://www.desite.nl/?t=12345678 waar 12345678 de tellerstand is. GPRS lijkt me de goedkoopste optie, maar hoe pak ik dat aan? Geen computer aanwezig, het moet niet veel stroom vreten.

[ Voor 12% gewijzigd door el jonco op 23-02-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
el jonco schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 18:48:
Hoe zouden jullie dit aanpakken: wel mobiele dekking, geen vast internet. Ik wil een puls-tellerstand (TTL) elke 5 minuten doorgeven naar een website, bijvoorbeeld via een php script met als URL http://www.desite.nl/?t=12345678 waar 12345678 de tellerstand is. GPRS lijkt me de goedkoopste optie, maar hoe pak ik dat aan? Geen computer aanwezig, het moet niet veel stroom vreten.
Iets met een smartphone met een usb host controller, en dan iets van SMS of gprs data (maar net wat goedkoper is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el jonco schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 18:48:
Niet goedkoop maar lukt denk ik wel:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=197189
Beschrijving: http://www.insys-tec.de/en/en/insys-gsm/

Zojuist het testkonijn onder de douche geduwt
Afvoer wtw 33,9gr
Aanvoer water 10,2gr
Aanvoer na wtw 27,6gr

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Moet er bij dat testkonijn de rug nog gewassen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat redt je niet vanuit Enschede zo snel. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 19:22:
Zojuist het testkonijn onder de douche geduwt
Afvoer wtw 33,9gr
Aanvoer water 10,2gr
Aanvoer na wtw 27,6gr
Doet z'n werk erg goed dus. Je weet alleen nu niet wat de waarde van het afvoer water is na wtw. Als die 10,2 graden is dan valt er geen warmte meer te onttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu zelf maar als 'slachtoffer' onder de douche geweest en van tevoren de vrouw achter de meetknoppen gezet na eerst een uitleg (WAF-verhogend) over het functioneren van de ir-meter.

? 33,4gr dus veel warmte over nog.
Maw we douchen te heet waardoor de heetwaterkraan verder open staat dan de 'koudwaterkraan' ?

Misschien te dicht bij einde wisselaar gemeten?
Morgen zelf nog maar een keer meten en dan gelijk ook eens kijken hoe warm het douchewater daadwerkelijk is.
Als dit de werkelijkheid is dan valt er nog wel wat te halen door de leiding naar de zolder door te trekken (debiet verhogen) naar de inlaat van de ww-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 15:52
Gisteren op Nederland 2 "Volgende vraag"
dit keer over woningisolatie en PV-subsidies

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verspreking van de mevrouw van MilieuCentraal: voor zonnestroom teruggeleverd aan het net krijg je ook een vergoeding.

Ze bedoelde: voor ALLE opgewekte stroom geregistreerd op de bruto produktiemeter krijg je de SDE subsidie (die van tevoren niet bekend kan zijn, maar daar had ze het maar niet over anders begreep niemand d'r meer wat van...).

Toen er naar het bedrag gevraagd werd naar "wat je dan krijgt per kWh" begon ze moeilijk te kijken en maakte zich er maar makkelijk van af met "ongeveer 45 eurocent, waarvan de helft subsidie en ongeveer de helft "van je energiebedrijf" (ze bedoelde salderen, waarvan de grootste bulk niet van de leverancier komt maar van Minister Bos zijn plaatsvervanger bij Ministerie van Financiën).

Ach ja. Het kon slechter.

Er werd ook geklaagd over het "woud aan sites" wat alle verschillende types subsidies zou moeten regelen. Inderdaad, typisch Nederlandse ziekte van bij elkaar geschraap gedoe en blijvend flipperkast beleid. In Duitsland is alles via het Bundesumweltministerium toegankelijk. Zoals het hoort. Op een retegoeie site, Erneuerbare-energien.de.

Aan het einde maakte architect Grotenberg weer eens een vette blunder door Duitsland 20% duurzame energie toe te dichten (terwijl hij het over elektriciteit had). Het was vorig jaar misschien 16% duurzame elektriciteit, definitieve cijfers zijn nog lang niet bekend. Deze blunder ("energie" i.p.v. het enige juiste, "elektriciteit") wordt op alle niveaus van laag tot hoog, en frequent gemaakt.

Wel uiteraard eens met zijn toevoeging dat NL 20 jaar achterloopt.

Ook weer grappig is dat in de Advies op Maat module van MilieuCentraal nu "opeens" wordt gerekend met 200 Wp modules (heb effe gecheckt). Op 29 januari jl. heb ik MC nog gefileerd omdat ze van een archaïsch 160 Wp exemplaar uitgingen... Misschien lezen ze PPV wel met rooie oortjes... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 21:21:
Nu zelf maar als 'slachtoffer' onder de douche geweest en van tevoren de vrouw achter de meetknoppen gezet na eerst een uitleg (WAF-verhogend) over het functioneren van de ir-meter.

? 33,4gr dus veel warmte over nog.
Maw we douchen te heet waardoor de heetwaterkraan verder open staat dan de 'koudwaterkraan' ?

Misschien te dicht bij einde wisselaar gemeten?
Morgen zelf nog maar een keer meten en dan gelijk ook eens kijken hoe warm het douchewater daadwerkelijk is.
Als dit de werkelijkheid is dan valt er nog wel wat te halen door de leiding naar de zolder door te trekken (debiet verhogen) naar de inlaat van de ww-boiler.
Haha, WAF verhogend, alleen de term al. Idd blijkt nog een boel te halen, alleen wel raar dat het afvalwater amper of niet is afgekoeld terwijl het inkomende water wel degelijk is opgewarmd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom vermoed ik dus dat de koudwaterkraan maar een klein beetje open staat tijdens het douchen.
Dus rap die leiding naar de ww-boiler.

Grrr Gemeente Horst a/d Maas doet niet mee aan de 2e LES-subsidieronde per 1 maart.
Moeten bezuinigen, waarschijnlijk omdat die fusies bakken geld kosten en de Floriade 2012 die aangelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 22:19:
... omdat die fusies bakken geld kosten en de Floriade 2012 die aangelegd wordt.
Als het goed is gaat Scheuten Solar nog wat leuks doen op die Floriade. Ben benieuwd of het wat gaat worden. Zou de crisis tot 2012 gaan duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:39

ericplan

5180 Wp PV

Met zonPHP op de achtergrond heb ik een aantal pagina's aangepast, zodat het een beetje fatsoenlijk in m'n Joomla website past. Er zaten een paar irritante foutjes in de diverse pagina's en er zullen er nog best wel een paar inzitten. Het lijkt erop dat de verdere ontwikkeling in het Belgische op een laag pitje staat :| . De meetdata komen uit de Solarlog 500.
M'n solarlog site, m'n ZonPHP site en m'n eigen site "Zon in Amsterdam"

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 23-02-2010 22:27 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier stond hij op 55 graden toen ik thuis kwam....en net een EPA gehad.....A-label dus weinig aan te verbeteren alleen wat extra zonnepanelen
hele dag zon zeg, leuk, hier ook 54c * , en voor het eerst dubbele cijfers uit de pv vandaag voor 2010.
(* start boiler vanmorgen op 9,1c)
dat werd dus even een wasje doen, voor nop.

@douchen & zonneboiler / tijd
ik heb dat ook eens proberen te begrijpen, maar het antwoord zit in de weerstand (delta t) van je collector
hoe kouder de boiler de dag start, hoe beter, van 55 naar 80c is best zwaar, van 20 naar 50 een lachertje.
ik zeg : houd gewoon je hotfill standby, nog een maandje, en op die qsolar kan de toets warmwater gewoon uit. tot die tijd, ww vermogen op 12kw(qsolar para) en ww overdag max 55c(brainq setting), dat bespaart 50% gas op je warmwater, en de waf is ok.
de qsolar heb ik nu van binnen gezien, er zit een soort wigwam-wok in in de top, boven de wigwam zit de wisselaar van de ketel, eronder blijft het gewoon ijskoud.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ericplan

Ziet er gaaf uit die zonphp-site.

@zonnigtype

Scheuten moet wel iets moois doen.
Het is namelijk zo goed als in hun voortuin dat de Floriade gehouden wordt (andere kant A67)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 22:32:
@ericplan

Ziet er gaaf uit die zonphp-site.

@zonnigtype

Scheuten moet wel iets moois doen.
Het is namelijk zo goed als in hun voortuin dat de Floriade gehouden wordt (andere kant A67)
Yep, dat wist ik al. Hun solar campus moet dan ook op orde zijn, maar of hun glaspareltjes CIGS project (ooit) van start zal gaan, moeten we nog gaan zien... Mooie fassades maken kunnen ze als de beste, dus ik verwacht iets erg glazigs met voor de sier ergens mooie Optisolletjes ingebouwd. Misschien ergens op een dak nog wat Multisol multikristallijn volgeplempt, om het geheel een extra groen tintje te geven... (de projecten net in Italië afgerond, ben bezig met stukkie, zijn elk 1 MWp groot, en er staan er nog vier op stapel daar).

@ericplan:

Geweldig, vooral die natte droom degradatie grafiek...

Ik kan wel in gaan pakken met mijn handgemaakte achterstallig onderhouden excel prutsdingetjes met jullie moderne snelle knapen blazend in mijn nek met voor mij onbegrijpelijk tot stand gekomen toverkollen grafiekenmoois... Blauwe Hoek moet ook uit gaan kijken.... _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 23-02-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het atrium volgepropt worden?
http://www.floriade.nl/nl...g-Innovatoren.aspx?root=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hmmmm. Hoop gesimuleerde schaduw van die :X toren op dat prachtige grote platte dak d'r achter... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klik : http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=20537

de hot top van een qsolar (200&380) is trouwens 25 liter
Pagina: 1 ... 46 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.