Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:16
Woodski schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:51:
[...]

Bij 500 wp heb je niet veel overproductie.

Het is meer compensatie voor zaken die altijd aanstaan zoals je router, koelkast, keukenboilertje, klokradio etc.
Dat zal natuurlijk per huishouden schelen. Als je goed bezig bent heb je dit minimaal en verlies je dus wel overproductie.

Ikzelf heb best veel draaien.
Zonneboiler, servertje, kabelmodem etc
Wij zijn niet super bewust bezig; 4 dagen in de week is er iemand thuis, sluipers: modem, router, harddisk recorder, vriezer, inbouwkoelkast, klikaanklikuit ontvangers, en inderdaad de pomp van de zonneboiler.
Van de 437 kWh die we in 2009 opwekten, ging er 153 kWh het net in! Dus terugleveren of op een andere manier zelf verbruiken, anders niet aan beginnen. (Wij hebben 625Wp aan een soladin 600. Een soladin is begrensd op 500W.)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

Vandaag 10kwh toch bijna 1m³ gas.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Aan Spek en/of andere Enschedeeërs

Kan een van jullie proberen te achterhalen wat er precies voor installatie donderdag op het dak van het Stadkantoor in Enschede (Hengelosestraat) wordt neergezet? PV-systeem van, grofweg indirect berekend, mogelijk iets van 41 kWp.

En me de details en evt. smakelijke foto's doorsturen? Of mail adres van de betreffende ambtenaar of gebouwbeheerder? info apenstaart polderpv punt enel ... Lijkt me een leuke voor op de newbee pagina van PPV...

Thanx! d:)b

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-07 21:21
Ik ben nog aan het plannen met die Ecolution. Mijn huidige afzuiging gaat vie een buis vertikaal het dak uit.
Is er een technische reden waarom ik dit niet horizontaal op zolder door de muur kan laten uitblazen ?

Er zal misschien wat vocht vrijkomen wat vooral via de afwatering het riool in gaat.
Het stuk wat uitblaast op de ecolution is trouwens al horizontaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.handelsonderneming-rjv.nl/image1.aspx?URL=http%3A%2F%2Fwww.handelsonderneming-rjv.nl%2Fproducten%2F1100001.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Woodski op 18-02-2010 07:17 ]

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 01:09:

Kan een van jullie proberen te achterhalen wat er precies voor installatie donderdag op het dak van het Stadkantoor in Enschede (Hengelosestraat) wordt neergezet? PV-systeem van, grofweg indirect berekend, mogelijk iets van 41 kWp.

En me de details en evt. smakelijke foto's doorsturen? Of mail adres van de betreffende ambtenaar of gebouwbeheerder? info apenstaart polderpv punt enel ... Lijkt me een leuke voor op de newbee pagina van PPV...

Ik heb wat gemist denk ik.
Is Enschede dan toch groen blauw aan het worden.
Ik zal er vanmiddag eens langs fietsen.
En als er wat staat, neem ik morgenmiddag een fototoestel mee en probeer ik de verantwoordelijke in deze aan te spreken op zijn gedrag. 8)

Wat betreft "Doe Groen, dat scheelt"...... :'( :'( :'( :'(
Mijn zoon zijn school doet ook mee, wij zijn het enige gezin dat "actief" meedoet.
Voor de rest van de 250 schoolgaande kinderen is er niemand die ook maar iets doet.
Zelfs de leraar had er in de verte wat van gehoord en wist eigenlijk niet waar hij de bonnen met punten moest inleveren.... waar doen we het eigenlijk voor :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Mike70 op 18-02-2010 09:17 ]

www.mijnzon.info

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Nieuwsbrief van NAM gehad, bla bla bla, > genoeg gas nog > wordt natuurlijk wel duurder
Enneh, 7,1 / 5,5 > 1,29 >> iedereen gemiddeld 29% meer gas verstookt?
;
Gasproductie uit Groningen-gasveld op hoogste niveau van deze eeuw

Terwijl heel Nederland zich al weken bezig houdt met met prangende vragen als: 'Komt er nog een Elfstedentocht', 'Zijn de wegen begaanbaar' en 'Hoe kom ik nog aan strooizout en een sneeuwschuiver', telde voor de medewerkers van de NAM maar één ding: ervoor zorgen dat de gasvoorziening constant en op peil blijft. Gelukkig maar, want wat voor weer het buiten ook is, binnen moet het lekker warm zijn.

In januari is er maar liefst 7,1 miljard kubieke meter (m3) aardgas geproduceerd uit het Groningen-gasveld. Dit is is de hoogste gasproductie in een maand van deze eeuw. In 1987 werd er nog meer geproduceerd, destijds werd er 7,6 miljard (m3) aardgas geproduceerd in januari. De gemiddelde gasproductie uit het Groningen-gasveld voor deze eeuw in de maand januari lag op zo’n 5,5 miljard kubieke meter gas.

Er is voldoende aardgas beschikbaar, ook als het winterse weer doorzet. Dankzij een goed samenspel tussen de gasproductie uit het Groningen gasveld, de productie uit zogeheten kleine gasvelden en de ondergrondse gasopslagen is er voor deze winter, en ook voor de komende decennia, voldoende gas en voldoende productiecapaciteit om ervoor te zorgen dat u niet in de kou komt te zitten!

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-07 16:32
en Amerika bouwt weer verder.... :(

[ Voor 64% gewijzigd door NielsTn op 18-02-2010 09:30 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype
SasJo schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:27:
en de ondergrondse gasopslagen ...
... die gevuld/gevoed "mogen" worden met Medvedev/Putin gas via een pepahdure Nord Stream leiding (Finland is inmiddels ook door de knieën gegaan...) onder een van de duurzaamste, zeer weinig gas verbruikende woningen van Alkmaar ...

@Mike70

Alvast dank voor de medewerking. Fijn voorbeeldje weer van die "groene scholen actie"...

Man, man, man, wat een amateurisme...

@NielsTN
en Amerika bouwt weer verder.... :(
Zou hij nog een paar miljard extra kunnen lenen van de Chinezen - waar de U.S.A. schrikbarend diep bij in het rood staan??? Die "vermaledijde" communisten mag je natuurlijk voor alle doeleinden gebruiken die God verboden heeft... ;(

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 18-02-2010 10:03 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• NielsTn
grin.... rood staan bij de communistisch regime... da's pas grappig :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
SasJo schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:27:
en ook voor de komende decennia, voldoende gas en voldoende productiecapaciteit om ervoor te zorgen dat u niet in de kou komt te zitten!
Voor maarliefst nog 20 jaar hebben we genoeg! Gelukkig hoeven we daar dus niet over na te denken.
Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/sadley.gif
NielsTn schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:42:
grin.... rood staan bij de communistisch regime... da's pas grappig :+
Die is scherp! Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/schater.gif

[ Voor 7% gewijzigd door SpiceWorm op 18-02-2010 12:31 ]

• zonnigtype
... was ook scherp bedoeld... O-)

• SpiceWorm
Ik had de inkopper nog wel even nodig, maar nog steeds een topgrap.

[ Voor 38% gewijzigd door SpiceWorm op 18-02-2010 12:32 ]

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
zonnigtype schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:11:"Wind - fluctuating source of energy"
"Solar - no energy production at night".

Verder wel een hoop fossiel toverketel en smart meter geblaat, en daar uiteraard geen "kwaad" woord over...
Als ze nu eens begonnen uit te gaan van een laag verbruik; bijvoorbeeld Passiefhuis (die ECN D-Dwelling (K-welling?) lijkt meer op de familie doorzon woning). Gezien de omschrijving lijkt daar ehcter geen sprake van te zijn; correct me if I'm wrong.

Wat ik ook stuitend vind is dat HR-WTW ontbreekt; dan missen ze namelijk warmte om terug te winnen met de pomp. Ook een grondbron voor de warmtepomp vind je hier niet terug; dat zou namelijk een goede combi vormen met zon-thermisch en HR-WTW en zo fossiel overbodig maken.

• SpiceWorm
el jonco schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:41:
[...]en zo fossiel overbodig maken.
Uuuhm met Gasunie als sponsor. Gas overbodig maken? Neen, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Maar wat ik positief vind aan het project: het is wel een onderzoek om een hoog percentage duurzame bronnen in te passen in het huidige verbruik. In plaats van stap 3 van de trias energetica (toverketel) zijn ze nu bezig met stap 2 (duurzaam inpassen). Van stap 1 (verminderen verbruik) kun je niet verwachten dat deze genomen wordt door de leverende partijen, deze zal door de (stroom-)consumenten gemaakt moeten worden.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-07 15:53
volgens mij gaat dit project er juist vooral om om vraag en aanbod af te stemmen op elkaar, dat is een andere "excersitie" dan nul-woningen opleveren. ( uiteraard zijn de energieleveranciers hier de drijfveer achter, stel nul woningen is het doel, dan maken ze zichzelf overbodig)

het is dus wel een tussenstap, zolang er mensen zijn die niet helemaal onafhankelijk zijn, willen mensen met overproductie, ( of producenten in het algemeen) hun productie graag tegen de juiste prijs verkopen aan die mensen die het nodig hebben, zodat ze efficient kunnen produceren.

zonepanelen produceren altijd "efficient" dat moet alleen wel efficient worden verkocht.
gas gestookte turbines regel je niet van seconde tot seconde traploos af op de energievraag op dat tijdstip ( hoe meer je die trouwens exact?)

als ze nulwoningen zouden nemen als uitgngspunt dan heb je dus geen mogelijkheid van dat afstemmen, anders dan binnen een huishouden ( 1 economische eenheid) en dat is relatief simpel, en zelfs met de hand te doen.

verder is dit naast het afstemmen natuurlijk wel handig dat je energiesytemen gebruikt die voor fluctuaties in het aanbod zorgen die ingegeven worden door dag/nacht, thuis/werk zomer/winter situaties, en meerdere deelnemers met verschillende behoefte en opbrengst.

• el jonco
SpiceWorm schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:53:
[...]Uuuhm met Gasunie als sponsor. Gas overbodig maken? Neen, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Maar wat ik positief vind aan het project: het is wel een onderzoek om een hoog percentage duurzame bronnen in te passen in het huidige verbruik. In plaats van stap 3 van de trias energetica (toverketel) zijn ze nu bezig met stap 2 (duurzaam inpassen). Van stap 1 (verminderen verbruik) kun je niet verwachten dat deze genomen wordt door de leverende partijen, deze zal door de (stroom-)consumenten gemaakt moeten worden.
Het lijkt me voor de gasunie beter om het gas in 2050 te verkopen dan nu; in 2050 is het door de schaarste veel meer waard. Maar ja, ik ben geen (bedrijfs)econoom, dus ik zal het wel niet snappen ;)
engelbertus schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:54:volgens mij gaat dit project er juist vooral om om vraag en aanbod af te stemmen op elkaar, dat is een andere "excersitie" dan nul-woningen opleveren. ( uiteraard zijn de energieleveranciers hier de drijfveer achter, stel nul woningen is het doel, dan maken ze zichzelf overbodig)
<...>
Ze zouden natuurlijk ook gewoon kunnen gaan handelen in deze commodities. Een energierotonde op landelijke schaal dus. En mensen die opslagcapaciteit hebben, kunnen voor de hoogste prijs verkopen.
zonepanelen produceren altijd "efficient" dat moet alleen wel efficient worden verkocht.
gas gestookte turbines regel je niet van seconde tot seconde traploos af op de energievraag op dat tijdstip ( hoe meer je die trouwens exact?)
zo
als ze nulwoningen zouden nemen als uitgngspunt dan heb je dus geen mogelijkheid van dat afstemmen, anders dan binnen een huishouden ( 1 economische eenheid) en dat is relatief simpel, en zelfs met de hand te doen.
Ook voor een (netto) nulwoning zijn er momenten dat er stroom bij moet, of juist af. Je hebt maar beperkte opslagcapaciteit voor overbodige energie tot EESTOR of gelijksoortige producten op de markt komen met 50 KWh in een Samsonite in je meterkast. Tot die tijd moet er bijgesprongen worden door gascentrales.
verder is dit naast het afstemmen natuurlijk wel handig dat je energiesytemen gebruikt die voor fluctuaties in het aanbod zorgen die ingegeven worden door dag/nacht, thuis/werk zomer/winter situaties, en meerdere deelnemers met verschillende behoefte en opbrengst.
Dat klinkt als 'hij die vindt zoekt niet goed'; als je probeert om goed af te stemmen doe je dat met de beste hulpmiddelen en (dus) met de beste systemen. Dan ga je geen warmte terugpompen met veel stroom als je 90% ook kan terugwinnen met een simpele tegenstroom HR-WTW. En dan vul je die 10% aan met warmte uit je zonneboiler. En die zonneboiler wordt bovendien op temperatuur gebracht met de stroom die je overhoudt aan het niet-terugpompen. En als je dán nog tekort komt, dan zet je de gascentrale maar aan om je COP-5 warmtepomp aan te drijven.
Juist door je inspanningen te richten op een vlakke dag/nacht en zomer/winter grafiek, kan je als gasbedrijf je gas duur verkopen; het zijn de gascentrales die bij uitstek snel kunnen bij- of afregelen daar waar je de grofste afvlakking op andere wijze realiseert. Het zijn dan de laatste KWhs die voor de meeste euro's over de toonbank gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door el jonco op 18-02-2010 14:25 ]

• engelbertus
tja
dan kun je je dus voorstellen hoe groot het belang wel niet is om de het gewonnen gas te verkopen. blijkbaar levert dat verreweg het meest op, op dit moemt. energierotondes e.d. zijn er nog niet, en tot die tijd zal er nog veel worden geexperimenteerd ( met het afstemmen van vraag op aanbod, en slimmem meters)
die zijn er nog niet, dus het is onmogelijk het gas pas in 2050 te verkopen, omdat het nu verkocht moet worden.

ook overstappen op milieuvriendelijke productie is blijkbaar nog geen optie om beter aan te verdienen dan aan de verkoop van gas.
blijkbaar zit daar dus best nog een dikke vette winst op, of is het maatschappelijk ongewenst gasproductie stil te leggen... ( en dus mensen naar huis te sturen)

dus dit experiment heeft gewoon niet als doel een perfect huishouden, of een perfecte opwekking tot stand te brengen. zonnestroom is immers niet perfect ( snachts geen opbrengst! ) en met de wind schiet het soms ook niet echt op!

de beste middelen voor een onderzoek zijn dan de middellen die er voor zorgen dat het bijelkaar brengen van vraag en aanbod ook echt een uitdaging vormt.

ook nulwoningen hebben nog externe energie nodig wellicht, maar ipv dat als uitgangspunt kun je ook WEL een fabriekshal aan accus in de tuin plempen en dan heb je geen externe energie meer nodig, en dan is dit hele experiment / onderzoek overbodig.

dus ik vind het volkomen logisch dat er op deze wijze wordt onderzocht, en begrijpelijk dat een gasverkoper dit op deze manier doet.

vanuit ecologisch oogpunt is het nog niet de ideale situatie, maar ecologisch oogpunt is niet belangrijk voor de energiebazen in nederland. die reageren gewoon op de technologieen die nu op dit moment op de markt zijn, en worden gebruikt. dat omvat gewoon nog niet energie nul woningen of woningen die helemaal zonder nutsaansluitingen kunnen. dat is gewoon niet het doel van het project.

handelen in comodities doen die bedrijven al op wereldwijde schaal, dus ik denk dat ze dt wel serieus zouden doen, als dat mogelijk zou zijn.

op dit moment is het gewoon niet mogelijk om jou stroom aan de buurman te verkopen, of je dat nu rechtstreeks of via certificaten oid gaat regelen, dus ook de gasunie kan dat niet, en zou dat anders ook al lang gedaan hebben. ze hebben immers de kennis en de mensen in huis om dat te doen. en samen met netbeheerders ook totaal inzicht in wat er gebeurt qua energiemarkt / opwekking in nederland.

[ Voor 15% gewijzigd door engelbertus op 18-02-2010 17:29 ]

• zonnigtype
engelbertus schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 17:24:
vanuit ecologisch oogpunt is het nog niet de ideale situatie, maar ecologisch oogpunt is niet belangrijk voor de energiebazen in nederland. die reageren gewoon op de technologieen die nu op dit moment op de markt zijn, en worden gebruikt. dat omvat gewoon nog niet energie nul woningen of woningen die helemaal zonder nutsaansluitingen kunnen. dat is gewoon niet het doel van het project.
Kom nou, joh. Daar hebben ze maling aan. Daar zal het ze nooit om gaan, tenzij ze er toe worden gedwongen (en dan nog...).

Nulenergie, laat staan PLUS energie (wat in Duitsland al lang wordt uitgevent, vanwege retegoeie wetgeving, elektrisch meer opwekken dan er nog aan een marginaal beetje externe warmte bij moet), is de bijl aan de wortel van hun bestaan. DAAROM gebeurt er hier (vrijwel) niks op dat werkelijk innovatieve gebied...

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:41

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Gezien de discussie over PowerMatching maar even een toelichting tav het doel, want ik heb niet het idee dat een ieder dit snapt en dat er daarom een hoop (duurzame) stof lijkt op te waaien die nergens voor nodig is die daarbij ook nog eens niets, maar dan helemaal niets met het doel van dit project te maken heeft.

Het roer moet om.
Het klimaat heeft ernstig te lijden van de uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen en fossiele brandstoffen als olie en gas zijn hoe dan ook eindig. Energietransitie ofwel de overgang naar duurzame energievormen als zon en wind, staat hoog op de agenda.

Dit vraagt echter meer dan het aansluiten van bijvoorbeeld heel veel windparken en installeren van zonnecellen. Niets is zo veranderlijk als het weer. De wind waait niet altijd en de zon schijnt niet 24 uur per dag en dus is ook het stroomaanbod uit deze bronnen sterk wisselend.
Bij overaanbod kan overbelasting van het net ontstaan met als gevolg stroomuitval en ernstige verstoring van
het openbare leven. Om dit te voorkomen zijn miljardeninvesteringen nodig voor versterking van het stroomnet.
Hier komen de zogeheten Smart Grids, waar binnenkort een uniek experiment in Hoogkerk mee van start gaat, om de hoek kijken. Dit betekent eigenlijk niets anders dan dat elektriciteitsnetwerken worden gemoderniseerd en geautomatiseerd.

De kunst is om met behulp van de nieuwste technologie slim gebruik te maken van de ontstane mogelijkheden, waarbij ook teruglevering van stroom aan het net mogelijk wordt.
In Hoogkerk worden door Kema, Essent, Humiq en ECN alle mogelijke facetten van Smart Grids gecombineerd en in de praktijk uitgetest. Aan de proef nemen 25 huishoudens deel. Zij hebben zich na een oproep gemeld bij Kema. Het in Arnhem zetelende bedrijf, dat onlangs het onderzoeklab van Gasunie overnam, coördineert vanuit het lab aan het Hoendiep in Groningen het project.

"De bewoners zijn gekozen door hun betrokkenheid bij het milieu en het feit dat zij bijvoorbeeld al zonnepanelen op het dak hebben", legt Kema projectleider Frits Bliek uit. Zij krijgen tegen lage kosten de beschikking over een HRe-ketel of een hypermoderne op afstand aanstuurbare (vaat)wasmachine, een hybride warmtepomp of tijdelijk een elektrische auto.

De bedoeling is dat in Hoogkerk een handelsmarkt in elektriciteit wordt gecreëerd, waarbij vraag en aanbod
continue op elkaar worden afgestemd. Dit gebeurt zowel op wijkniveau tussen de 25 woningen, als met het Kemalab waar aan aantal onderdelen is opgesteld en het windpark van ECN in Petten, waarmee de windenergie wordt ingevoerd.

Essent als stroomleverancier en eigenaar van elektriciteitscentrales levert of koopt het tekort of overschot aan
stroom. Lukt het dus lokaal en daarboven niet om voldoende stroom te produceren (red: met de HRe ketel) of uit duurzame bronnen (red: deze gaan in principe vóóor op alle niet duurzame bronnen!!) te halen, dan schakelt Essent bij wijze van spreken een centrale bij.

"Dit alles gebeurt door de zogeheten PowerMatcher, een slim computergestuurd stroomhandelaartje, die vraag en aanbod bij elkaar laat komen en permanent op zoek is naar mogelijkheden om tegen de hoogste prijs stroom te verkopen en zo goedkoop mogelijk in te kopen", legt Bliek uit.
"Deze stroomagent kan er voor zorgen dat bijvoorbeeld de HRe-ketel bij een van de deelnemers aanspringt terwijl er niemand thuis is als er veel vraag naar energie is in de wijk. Alleen als de stroom tegen een betere prijs aan het net kan worden teruggeleverd dan de opwekkosten zijn. De warmte die gelijktijdig wordt geproduceerd wordt netjes opgeslagen in een boiler. Het gezin kan daar ’s avonds heerlijk van douchen of het huis verwarmen."
Zo regelt de agent ook dat de vaatwasser aanspringt wanneer de stroomprijs het laagst is. De bewoner hoeft alleen maar in te stellen wanneer het apparaat uiterlijk klaar moet zijn. En de elektrische auto wordt ’s nachts geladen als het lekker hard waait en er dus volop aanbod is. De batterijen vormen een mooie opslagmogelijkheid voor stroom.

"Het zijn de apparaten die de intelligentie hebben en iets doen", zegt Bliek.
"Waarbij het overigens allemaal bewezen techniek is hoor. De mensen merken er verder niets van. Voor ons is niet alleen interessant om te kijken hoe een Smart Grid kan functioneren, nu echt alle elementen en zowel gas als elektriciteit bij elkaar zijn gebracht. Tevens wordt ook gekeken wat de beleving van mensen is en onder wat voor condities dit acceptabel is voor mensen.
En interessant wordt natuurlijk of zij bereid zijn iets aan eigen comfort in te leveren, wanneer het bijvoorbeeld financieel interessant is stroom terug te leveren aan het net. We laten nu in het echt zien wat er gebeurt."

Het geheel heeft dus feitelijk niets met besparen te maken, maar met het zo efficient mogelijk afstemmen van stroomverbruikers en stroomproducenten om grote pieken en dalen zo goed mogelijk te voorkomen waarbij ook nog eens goed naar het kostenaspect gekeken wordt en stroom uit duurzame bronnen of stroom verbruikt door duurzame apparaten (WP) maximaal benut worden.

Uit de proef blijkt voorlopig dat powermatching de piekvraag naar stroom in de zomer met 30% en in de winter met zelfs 50% kan doen afnemen. Het afstemmen van vraag en aanbod, of feitelijk het niet perfect 'matchen' hiervan kost enorm veel geld. Bij een windmolenpark van 100MW en zo'n 10milj. euro omzet gaat er zo'n 1milj. euro verloren door kosten die te maken hebben met het afstemmen van de vraag en het aanbod van zo'n windmolenpark...

Ik hoop dat het voor eenieder nu wat duidelijker is waar het bij dit project om gaat :z

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Anoniem: 238103

onder een van de duurzaamste, zeer weinig gas verbruikende woningen van Alkmaar ...
en die van snoekie, want de gaspijp van taqa is precies tussen mij en snoekie ingelegd.
hemelsbreed is dat 500 meter. eric<>snoekie
en dat terwijl het onderhoud betreft, goed he !
en bij besseling staat nu een compressorhuis, ook onderhoud,
want anders zou er geen vergunning voor zijn he....
onderhoud;<> nieuwe dingen bouwen, anyway taqa mag dat.
voor pv in amsterdam misschien een mooie smoes ook ?
mijn antieke dakpannen beschermen met pv, onderhoudsmaatregel.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 01:09:

Helaas niets bekend, ook nog niets gelezen in de krant.
Ik zal er binnenkort eens langs fietsen, verder aan akties voor de inwoners van Enschede 0,0 op zonnestroom gebied.
Zo groen zijn ze trouwens niet want ze willen maar al te graag vliegbasis Twenthe heropenen.
Bovendien willen ze die prachtige Usseleres bij ons aan de overkant van de Usselerstroom (beek) bebouwen met industrie. :r

Op deze prachtige es maak ik bijna dagelijks een ronde met onze hond.
Wikipedia: Usseler es

http://www.enschede.nl/ge...val/Startnotitieussleres/

Vandaag stond de krant wel vol van CO2 opslag in Twentse bodem, het schijnt dat hier nogal veel oude lege gasholtes in de grond zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-02-2010 21:49 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Anoniem: 327833

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 21:09:
[...]

en die van snoekie, want de gaspijp van taqa is precies tussen mij en snoekie ingelegd.
hemelsbreed is dat 500 meter. eric<>snoekie
en dat terwijl het onderhoud betreft, goed he !
en bij besseling staat nu een compressorhuis, ook onderhoud,
want anders zou er geen vergunning voor zijn he....
onderhoud;<> nieuwe dingen bouwen, anyway taqa mag dat.
voor pv in amsterdam misschien een mooie smoes ook ?
mijn antieke dakpannen beschermen met pv, onderhoudsmaatregel.
Wat loop er vlak langs mijn huis?????? ach, over een tijdje heb ik geen gas meer nodig :)

die nieuwe dikke gaspijp langs het kanaal

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:47
Wij hebben nu ook een offerte aangevraagd voor fotovoltaïsche panelen. Het bedrijf plaatste vooral Suntech panelen, en gaf de volgende 2 opties: de 180 Wp, of de 205 Wp pluto panelen. Die laatste zijn nieuwe panelen die nu momenteel nog niet op de markt zouden zijn, maar zijn erg scherp geprijsd. Op internet hoor ik veel positieve commentaar op het nieuws dat ze komen, maar het ziet er allemaal meer reclame uit dan echt getest. Weet er iemand al iets meer over die panelen?

• NielsTn
@jeroenikke: hier tevreden met 6 (uit 9) panelen van Suntech (190Wp p.st.).
Denk dat het verschil vooral de fysieke afmetingen zullen zijn. Als je ze kan plaatsen, doe je met Suntech ook zeker geen verkeerde keuze (net als andere bedrijven als Kyocera, MSK e.v.a.).
Let wel op garantieregeling (25 jaar is geen uitzondering bij Suntechs).

• zonnigtype
jeroenikke schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:00:
Wij hebben nu ook een offerte aangevraagd voor fotovoltaïsche panelen. Het bedrijf plaatste vooral Suntech panelen, en gaf de volgende 2 opties: de 180 Wp, of de 205 Wp pluto panelen. Die laatste zijn nieuwe panelen die nu momenteel nog niet op de markt zouden zijn, maar zijn erg scherp geprijsd. Op internet hoor ik veel positieve commentaar op het nieuws dat ze komen, maar het ziet er allemaal meer reclame uit dan echt getest. Weet er iemand al iets meer over die panelen?
Heb al uitgebreide recensie geschreven (in het stuk over ECN record, tweede gedeelte) n.a.v. de beschikbare informatie (ook uit Photon). Uiteraard zijn er nog nauwelijks "gebruikerservaringen", want die dingen zijn nagelneu. Die zogenaamde "HiPerforma" Pluto modules schijnen al te worden uitgeleverd. Suntech heeft een naam hoog te houden, maar een naam alleen is natuurlijk niet genoeg. De CEO Zhengrong Shi heeft zijn sporen verdiend op een van de beste research labs ter wereld op het gebied van zonnestroom: Martin Green's School of Photovoltaic and Renewable Energy Engineering, Univ. of New South Wales in Sydney (Australië). Photon heeft ze ook al op hun lijstje van te testen modules staan. Dus dat is allemaal nog even afwachten, al heb ik er zeker "goede gevoelens" bij.

For whatever that is worth...

@Niels
Denk dat het verschil vooral de fysieke afmetingen zullen zijn.
Beslist niet! Lees mijn artikel voor achtergronden...

@jeroenikke

Kun je aangeven wat de prijs dan wel is? Ben benieuwd...

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 18-02-2010 23:22 ]

• NielsTn
Voor de CV-tweakers onder ons ;) hier een isolatie-schaal om de CV-pomp te isoleren.
Wie heeft zoiets in NL reeds gezien?

[ Voor 24% gewijzigd door NielsTn op 18-02-2010 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
NielsTn schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:50:
Voor de CV-tweakers onder ons ;) hier een isolatie-schaal om de CV-pomp te isoleren.
Die zit standaard meegeleverd bij een Nefit zonneboilersysteem. Iets anders van vorm, maar zelfde idee.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
engelbertus schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 17:24:dus dit experiment heeft gewoon niet als doel een perfect huishouden, of een perfecte opwekking tot stand te brengen. zonnestroom is immers niet perfect ( snachts geen opbrengst! ) en met de wind schiet het soms ook niet echt op!
Zoals al opgemerkt: de zon schijnt als we een verbruikspiek hebben. 's Nachts geen zonnestroom hebben is (dus) geen bezwaar. (auwto)accu's 's nachts opladen verhoogt het nachtverbruik en kan dus de dip vullen.
de beste middelen voor een onderzoek zijn dan de middellen die er voor zorgen dat het bijelkaar brengen van vraag en aanbod ook echt een uitdaging vormt.
Zei je "beste"? Waarom zie ik dan (nogmaals) geen HR-WTW, zonneboiler en grondlus?
ook nulwoningen hebben nog externe energie nodig wellicht, maar ipv dat als uitgangspunt kun je ook WEL een fabriekshal aan accus in de tuin plempen en dan heb je geen externe energie meer nodig, en dan is dit hele experiment / onderzoek overbodig.
Het is dan nog steeds een verschil of je een jaren-70 doorwaaiwoning als uitgangspunt neemt of een passief/+huis. De pieken van de eerste zijn veel extremer en leiden ook tot een hele andere dag/nacht grafiek.
Wanneer er moet worden uitgezocht 'wat er mogelijk is', moet je de extremen nemen; ten goede.

Sorry hoor, niks persoonlijks, maar het onderstaande móet er even uit 8)
Mars Warrior schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:20:
Gezien de discussie over PowerMatching maar even een toelichting tav het doel, want ik heb niet het idee dat een ieder dit snapt en dat er daarom een hoop (duurzame) stof lijkt op te waaien die nergens voor nodig is die daarbij ook nog eens niets, maar dan helemaal niets met het doel van dit project te maken heeft.
Kijk aan. Alles met goede bedoelingen is welkom. Een goede uitvoering van goede ideeën vanuit een goede startpositie des te meer.

Het roer moet om.
Het klimaat heeft ernstig te lijden van de uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen en fossiele brandstoffen als olie en gas zijn hoe dan ook eindig.
Maar niet beginnen met dat het uitgangspunt is dat het beter voor het milieu is als het feitelijk alleen maar om de portemonee van de opdrachtgever gaat.
Energietransitie ofwel de overgang naar duurzame energievormen als zon en wind, staat hoog op de agenda.

Dit vraagt echter meer dan het aansluiten van bijvoorbeeld heel veel windparken en installeren van zonnecellen. Niets is zo veranderlijk als het weer. De wind waait niet altijd en de zon schijnt niet 24 uur per dag en dus is ook het stroomaanbod uit deze bronnen sterk wisselend.
Over wisselende vraag horen we niets. Over stuurbare vraag hier ook niet. Nogal tendentieus.
Bij overaanbod kan overbelasting van het net ontstaan met als gevolg stroomuitval en ernstige verstoring van het openbare leven. Om dit te voorkomen zijn miljardeninvesteringen nodig voor versterking van het stroomnet.
FUD. Vet hierboven van mij, zie onderaan. Een goede verdeling van de afname over de dag kan wel eens een beter uitgangspunt zijn en met veel minder kosten tot het zelfde resultaat leiden.
Hier komen de zogeheten Smart Grids, waar binnenkort een uniek experiment in Hoogkerk mee van start gaat, om de hoek kijken. Dit betekent eigenlijk niets anders dan dat elektriciteitsnetwerken worden gemoderniseerd en geautomatiseerd.
Voor smart grids hoeft het netwerk niet verzwaard te worden, er moet alleen wat slimmigheid aan productie- en gebruikerszijde worden aangebracht. Ondertussen hebben ze toch weer een wind gelaten die het publiek er van moet overtuigen dat verzwaring van het binnenlands hoofdnet nodig is en onvermijdelijk gepaard gaat met hoge kosten. Masseren is dat, in mijn ogen. Zodat straks op kosten van de burger de overproductie van maasvlakte en eemshaven via dit verzwaarde net naar het buitenland vervoerd kan worden.
De kunst is om met behulp van de nieuwste technologie slim gebruik te maken van de ontstane mogelijkheden, waarbij ook teruglevering van stroom aan het net mogelijk wordt. In Hoogkerk worden door Kema, Essent, Humiq en ECN alle mogelijke facetten van Smart Grids gecombineerd en in de praktijk uitgetest.
"Alle mogelijke facetten"? Dat houdt dan ook in dat je energie opslaat met alle mogelijke technieken en niet alleen maar naar HRe kijkt en warmtepompen op uitgaande lucht zonder WTW.
Aan de proef nemen 25 huishoudens deel. Zij hebben zich na een oproep gemeld bij Kema. Het in Arnhem zetelende bedrijf, dat onlangs het onderzoeklab van Gasunie overnam, coördineert vanuit het lab aan het Hoendiep in Groningen het project.
Om een zweem van onafhankelijkheid te creëren? Kema is tegenwoordig toch geprivatiseerd? Vroeger was KEMA net zoiets als de PTT of de Postbank; een onafhankelijk instituut waar iedereen vertrouwen in had.
"De bewoners zijn gekozen door hun betrokkenheid bij het milieu en het feit dat zij bijvoorbeeld al zonnepanelen op het dak hebben", legt Kema projectleider Frits Bliek uit. Zij krijgen tegen lage kosten de beschikking over een HRe-ketel of een hypermoderne op afstand aanstuurbare (vaat)wasmachine, een hybride warmtepomp of tijdelijk een elektrische auto.
Halfbakken? Aan de ene kant wel een (nog nauwelijks verkrijgbare) electrische auto willen inzetten, maar aan de andere kant bewezen technieken die al jaren (in Duitsland oa.) worden toegepast en écht veel energie besparen, niet toepassen. Bovendien wordt er "tegen lage kosten" iets in bruikleen gegeven. Dat lijkt me ook niet tot een reeël beeld te gaan leiden als je wilt onderzoeken wat de beleving van de burger is. Overigens zal het ook niet helpen als je bewoners uitkiest die zelf al bezig zijn met deze materie. Maar zoals je al opmerkt: het gaat hier niet om besparing. Voor het onderzoek hadden ze dan wat mij betreft net zo goed een breadboard met wat zonne- en waterstofcellen en een paar weerstandjes en condensators neer kunnen zetten dat ze sturen door een sinusgenerator met toevalsgenerator om het dag/nachtverbruik te simuleren. Of integraal de resultaten van het Duitse experiment kunnen overnemen.
...Essent als stroomleverancier en eigenaar van elektriciteitscentrales levert of koopt het tekort of overschot aan stroom. Lukt het dus lokaal en daarboven niet om voldoende stroom te produceren (red: met de HRe ketel) of uit duurzame bronnen (red: deze gaan in principe vóóor op alle niet duurzame bronnen!!) te halen, dan schakelt Essent bij wijze van spreken een centrale bij.
In elk geval wel netjes van de redactie om de HRe ketel vóór het woordje 'of' te zetten. Maar opnieuw: dat tekort zal op een heel ander moment vallen wanneer de vraag in z'n geheel naar beneden gebracht wordt. Omdat dan de buffercapaciteit van de systemen zwaarder meetelt in de hele vergelijking.
"Dit alles gebeurt door de zogeheten PowerMatcher, een slim computergestuurd stroomhandelaartje, die vraag en aanbod bij elkaar laat komen en permanent op zoek is naar mogelijkheden om tegen de hoogste prijs stroom te verkopen en zo goedkoop mogelijk in te kopen", legt Bliek uit.
We zien hier heel duidelijk de tegenstelling tussen de twee doelstellingen (die van Gasunie en die van dit topic): gaat het om financieël gewin of om een zo duurzaam mogelijke samenleving.
"Deze stroomagent kan er voor zorgen dat bijvoorbeeld de HRe-ketel bij een van de deelnemers aanspringt terwijl er niemand thuis is als er veel vraag naar energie is in de wijk. Alleen als de stroom tegen een betere prijs aan het net kan worden teruggeleverd dan de opwekkosten zijn. De warmte die gelijktijdig wordt geproduceerd wordt netjes opgeslagen in een boiler. Het gezin kan daar ’s avonds heerlijk van douchen of het huis verwarmen."
Dus ook in de zomer. Terwijl ze met een zonneboiler helemaal geen behoefte hadden gehad om dat gas te verstoken. Dus het uitgangspunt is hier opnieuw 'geld verdienen door CO2 uit te stoten'.
...De mensen merken er verder niets van. Voor ons is niet alleen interessant om te kijken hoe een Smart Grid kan functioneren, nu echt alle elementen en zowel gas als elektriciteit bij elkaar zijn gebracht. Tevens wordt ook gekeken wat de beleving van mensen is en onder wat voor condities dit acceptabel is voor mensen.
En interessant wordt natuurlijk of zij bereid zijn iets aan eigen comfort in te leveren, wanneer het bijvoorbeeld financieel interessant is stroom terug te leveren aan het net. We laten nu in het echt zien wat er gebeurt."
Dat onderzoeken van de beleving is natuurlijk heel belangrijk (geen sarcasme). Maar optimaal gebruik maken van de mogelijkheden is iets heel anders.
Het geheel heeft dus feitelijk niets met besparen te maken, maar met het zo efficient mogelijk afstemmen van stroomverbruikers en stroomproducenten om grote pieken en dalen zo goed mogelijk te voorkomen
Right. Nu hoor ik je, zei dove Jaap.
waarbij ook nog eens goed naar het kostenaspect gekeken wordt en stroom uit duurzame bronnen of stroom verbruikt door duurzame apparaten (WP) maximaal benut worden.
En je je dus beperkt tot STROOM uit duurzame bronnen (wind en zon), zo veel mogelijk gas verbruikt en besparingen laat liggen.
Uit de proef blijkt voorlopig dat powermatching de piekvraag naar stroom in de zomer met 30% en in de winter met zelfs 50% kan doen afnemen. Het afstemmen van vraag en aanbod, of feitelijk het niet perfect 'matchen' hiervan kost enorm veel geld. Bij een windmolenpark van 100MW en zo'n 10milj. euro omzet gaat er zo'n 1milj. euro verloren door kosten die te maken hebben met het afstemmen van de vraag en het aanbod van zo'n windmolenpark...

Ik hoop dat het voor eenieder nu wat duidelijker is waar het bij dit project om gaat :z
Ja. Uit je voorlaatste zin maak ik op dat het gaat om het publiek aan te praten dat wind onbetrouwbaar is en dat daarom het landnet stevig verzwaard moet worden wat veel geld gaat kosten. Miljarden, zo (b!)lijkt uit de vetgedrukte "miljardeninvestering" in bovenstaande. En hier staat weer 1 miljoen. Gaan we 100.000 MW aan windmolens op de Noordzee planten (1 miljard=1000 miljoen)? Komop, de regering mag al blij zijn als ze haar gedroomde 6000 haalt in 2020. De miljarden gaan klaarblijkelikjk niet over het installeren van de smartgrid apparaten aan opwek- en verbruikszijde. Te zijnertijd zullen die natuurlijk door de calculerende burger zelf betaald moeten worden.

Als de experimenten (nu al) aantonen dat tussen de 30 en 50% van de piekvraag(!) kan worden opgevangen, kunnen (de kosten van) die benodigde netverzwaringsinspanningen dus wel eens blijken mee te vallen. En van het piekaanbod(!) kunnen we precies berekenen welke transportcapaciteit (tussen windpark en hoofdnet) noodzakelijk is: piekvermogen van het park.

[ Voor 2% gewijzigd door el jonco op 19-02-2010 06:50 . Reden: gek, hoe het in uiteindelijke druk toch afwijkt van de voorvertoning ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

NielsTn schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:50:
Vrij duur, is met wat losse ruimzittende buisisolatie ook prima te doen.
Let er wel op dat het motorhuis niet geisoleerd mag worden, de electrische wikkelingen moeten hun overtollige warmte wel kwijt kunnen, anders gaat je pomp naar de maan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
el jonco schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 06:33:
[...]

Zoals al opgemerkt: de zon schijnt als we een verbruikspiek hebben. 's Nachts geen zonnestroom hebben is (dus) geen bezwaar. (auwto)accu's 's nachts opladen verhoogt het nachtverbruik en kan dus de dip vullen.

[...]

Zei je "beste"? Waarom zie ik dan (nogmaals) geen HR-WTW, zonneboiler en grondlus?

[...]

Het is dan nog steeds een verschil of je een jaren-70 doorwaaiwoning als uitgangspunt neemt of een passief/+huis. De pieken van de eerste zijn veel extremer en leiden ook tot een hele andere dag/nacht grafiek.
Wanneer er moet worden uitgezocht 'wat er mogelijk is', moet je de extremen nemen; ten goede.
zoals ik zei. de beste middellen voor een onderzoek voor het verdelen van stroom in een situatie met flutuerende vraag en aanbod, moet e wel een situatie hebben waar vraag en aanbod wisselvallig, en extreem kan worden. dan moet je geen woningen bouwen die al van zichzelf bijna neutraal kunnen werken. dus HR WTW zorgt ervoor dat de vraag daalt, en de wissellende vraag dus veel minder extreem zou worden. zoals je zegt, een 30-er jaren woning is ook een beter uitgangspunt voor dit onderzoek dan een pot-dicht, geisoleerde woning die op alle fronten bijna alleen maar overproductie kent.(resulterend)

ze willen niet alleen vraag en aanbod binnen het huishouden, maar ook binnen een wijk, stad of gemeente kunnen bemiddellen lijkt me. als beheerder van het netwerk hebben ze daar een taak, ( of een nieuwe markt) die ze graag in handen willen krijgen en daarvoor moeten ze wel geoiee betrouwbare technieken hebben ontwikkeld. als de concurent, of bijvoorbeel deen fabrikant dat zelfstandig zou ontwikkelen moeten ze licenties nemen, of gaat de lachende derde er op de vrije markt mee van door. uiteraard maseren ze, en laten ze lichtjes doorschemeren ( ahum) dat alternatieve energieopwekking de "schuldige"is aan de noodzaak van deze nieuwe techieken die ze onderzoeken. het is dus wel degelijk een initiatief van de "gasbedrijven" maar heeft helemaal niet tot doel het promoten van gasbesparende zaken. ( zoals HR WTW)
ik zei dus idd BESTE middellen ( voor dit doel) en niet voor het milieu, of het doel dat de gemiddelde bezoeker van dit onderdeel van GOT voor ogen staat.

de piek waar jij het over hebt is juist in piek in het bedrijfsleven, omdat de meeste mensen overdag werken. de overige mensen die overdag thuis zijn veroorzaken ook wel een piek, maar die is lang niet zo groot als die van het bedrijfsleven, en die piek bij huishoudens komt dan weer tot uitdrukking op het moment dat de waterkokr 5 minuten aan staat, de wasmachine het water verwarmt, stof wordt gezogen etc. dat zijn "pikjes" op een hele dag, die kun je slim laten oplossen door apparaten zelf, maar dan wordt het dus afwachten wanneer de was schoon is, en er koffie gedronken kan worden. ( er moet immers eerst genoeg zon geschenen hebben...., of bij harde wind is de koffie ook echt om 10 uur te drinken.) dat soort zaken kun ej beter door bewustwording bij mensen laten oplossen, en de wasmachine laten aanzetten op tijden waarop er aanbod van energie is, dat is toch wel een beetje te voorspellen binnn een huishouden.

het is hetzelfde als mensen die hun vaat doen midden in de nacht, omdat ze dag/nacht tarief hebben gekozen. dat is dus mogelijk zonder moeilijke onderzoeken en powermatching ( op het niveau binnen het huishouden) maar zodra het het huishouden overstijgt wordt het wel een stuk lastiger.

wijken of deelsystemen van het electriciteitsnet zouden misschien anders moeten worden ontworpen, en moeten bestaan uit en mix van wonen, werken en industrie, om op zo lokaal mogelijke schaal de "power" te kunnen "matchen", ipv alle energie van de zonnepanelen op de daken van ale vijfnex-wijken om te lijden naar de 6e maasvlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Hey wie wilde ook al weer meerdere thermostaten in zijn huis?

De VSK Award is een onderscheiding voor buitengewoon innovatief vermogen, die traditioneel op de eerste dag van deze toonaangevende beurs voor Verwarming, Sanitair, Klimaat- en koudetechniek wordt uitgereikt. In de categorie Verwarming ging de prijs dit jaar naar Evohome, een nieuwe generatie draadloze regeloplossingen, die uitblinkt in energie-efficiëntie en comfortbehoud.

Intelligente zoneregeling
Evohome maakt een vraaggestuurde temperatuurregeling per zone mogelijk, waardoor besparingen tot 30% binnen handbereik zijn. Via een centrale interface – Evotouch - kan de bewoner voor alle verschillende vertrekken (zones) de temperatuur zelf bepalen. Elk vertrek krijgt zo zijn eigen tijd- en temperatuurprogramma: ‘verwarming alleen wanneer het nodig is’.

Passend in elk interieur

Met Evohome kan de temperatuur voor elke kamer individueel worden geregeld. Het draadloze systeem is eenvoudig te installeren zonder het nodige hak- en breekwerk en is daardoor ook ideaal voor de bestaande bouw. Bovendien past de zoneregeling met de eenvoudig te verwisselen frontcovers in trendy tinten in ieder interieur.

http://www.regelvisie.nl/pages/Woningen/nieuws/evohome.html

Vooral dat draadloze interesseert mij, ik krijg er echt geen freesleidingen meer bij, WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:27

franssie

Save the albatross

Ziet er veelbelovend uit, als het enigzins betaalbaar is. De besparingen lijken me wel reëel, 20% voor mij (ik heb niet zoveel zones).
Alleen "RF-technologie op een bandbreedte van 868 MHz" maakt mij wat verdrietig :+ .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:41

Mars Warrior

Earth, the final frontier

:o
Maar niet beginnen met dat het uitgangspunt is dat het beter voor het milieu is als het feitelijk alleen maar om de portemonee van de opdrachtgever gaat.
Net iets te zwart wit. Wees blij dat in NL men eindelijk eens iets doet met het inpassen van duurzame bronnen in het net. Vorig jaar (dacht ik) is meen ik al uitgesproken dat duurzame stroom altijd zal moeten worden getransporteerd, ook als er al overcapaciteit is.

De portemonee van de opdrachtgever zou ik even buiten beschouwing willen laten. Die is er nl. altijd wel, met welke maatregel je ook kijkt. Ook in het ver voorop lopende Duitsland doen de bedrijven het echt niet voor niks hoor...
Over wisselende vraag horen we niets. Over stuurbare vraag hier ook niet. Nogal tendentieus.
[...]
FUD. Vet hierboven van mij, zie onderaan. Een goede verdeling van de afname over de dag kan wel eens een beter uitgangspunt zijn en met veel minder kosten tot het zelfde resultaat leiden.
De wisselende en sturende vraag staat er wat verkapt in door de zgn smart appliances: als er veel beschikbaar is, zet dan de vaatwasser etc. aan, als niet, stel het dan uit (voor zover mogelijk natuurlijk).
Hiermee tracht men de afname over de dag / huishouden zo gelijkmatig te maken.
[...]
Voor smart grids hoeft het netwerk niet verzwaard te worden, er moet alleen wat slimmigheid aan productie- en gebruikerszijde worden aangebracht. Ondertussen hebben ze toch weer een wind gelaten die het publiek er van moet overtuigen dat verzwaring van het binnenlands hoofdnet nodig is en onvermijdelijk gepaard gaat met hoge kosten. Masseren is dat, in mijn ogen. Zodat straks op kosten van de burger de overproductie van maasvlakte en eemshaven via dit verzwaarde net naar het buitenland vervoerd kan worden.
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert (of de journalist heeft het rot opgeschreven), maar smartgrids zouden de verzwaring juist moeten voorkomen, precies zo als jij het zou verwachten.

Het vervelende in NL is echter dat de netwerkbeheerder voor de kosten van vraag en aanbod opdraait, en niet de energieleverancier. Dit betekent daarmee dat elke idioot een kolencentrale oid kan bouwen en kan eisen dat deze met maximale capaciteit kan draaien en dat de netwerkbeheerder maar ziet hoe hij de overcapaciteit kwijt raakt. Als deze kosten nu eens bij de energieleverancier kwamen te liggen dan denk ik dat men zich wel 2x bedenkt voordat men zo'n centrale neerzet.
Deze wetgeving is er mi ook de oorzaak van dat het net flink verzwaard moet worden om al die overcapaciteit te kunnen vervoeren...
"Alle mogelijke facetten"? Dat houdt dan ook in dat je energie opslaat met alle mogelijke technieken en niet alleen maar naar HRe kijkt en warmtepompen op uitgaande lucht zonder WTW.
Laat ik het anders zeggen: alle mogelijk facetten binnen de scope en budget (en belangen) van dit project 8)
Het doel was het samenbrengen van:
- Zonnecellen
- Wind
- Warmtepomp
- uCHP's

En ja, ik had ook liever een op biogas draaiende CHP gehad. Ze hadden best "Biovergisting ’t Haantje” in de kleine noordoostelijke stad ’t Haantje, tussen de steden Assen en Emmen kunnen laten meedoen met hun 6MW, maar daar is dus niet voor gekozen, en zo zijn de HRe keteltjes erin gefloept, enkel en alleen om eenvoudig van afstand bestuurbare uCHP's in het project te hebben om dat principe te testen.
In elk geval wel netjes van de redactie om de HRe ketel vóór het woordje 'of' te zetten. Maar opnieuw: dat tekort zal op een heel ander moment vallen wanneer de vraag in z'n geheel naar beneden gebracht wordt. Omdat dan de buffercapaciteit van de systemen zwaarder meetelt in de hele vergelijking.
De HRe ketel staat in rangorde zelfs NA de warmtepomp: als die het niet meer trekt, of qua effiecientie onderuit gaat, dan springt de HRe ketel bij...
Verder klopt het in principe wat je zegt over het tekort, maar daar ging het dus niet om: het gaat om het principe van het opvangen / regelen van dit tekort, en dan is het moment niet meer echt relevant. Optimaliseren komt later en is zeer afhankelijk van het huis en zijn bewoners.
We zien hier heel duidelijk de tegenstelling tussen de twee doelstellingen (die van Gasunie en die van dit topic): gaat het om financieël gewin of om een zo duurzaam mogelijke samenleving.
Ik denk dat zolang de sturing op basis van prioriteit bij duurzame energiebronnen zal plaatsvinden met zolang het nog nodig is aanvulling van fossiele bronnen deze twee doelstellingen best bij elkaar kunnen komen.
Dus ook in de zomer. Terwijl ze met een zonneboiler helemaal geen behoefte hadden gehad om dat gas te verstoken. Dus het uitgangspunt is hier opnieuw 'geld verdienen door CO2 uit te stoten'.
Je kunt je best wel voorstellen denk ik dat de sturing van de HRe ketel om stroom te gaan produceren afhankelijk is van het al dan niet kunnen opslaan van de warmte in het buffervat: vol is vol immers. Als daar nog een andere bron zoals een zonneboiler aanhangt zal het vat dus eerder vol zijn en de kans dat de HRe ketel zal aanslaan dus een heel stuk kleiner. Wederom blijft het principe natuurlijk technisch hetzelfde.

De veel lagere warmtevraag in de zomer is bijv. ook een oorzaak dat in de zomer de pieken met slechts 30% en in de winter met 50% kunnen worden verminderd.
Dat onderzoeken van de beleving is natuurlijk heel belangrijk (geen sarcasme). Maar optimaal gebruik maken van de mogelijkheden is iets heel anders.
Klopt. Acceptatie door een huis en zijn bewoners is natuurlijk heel belangrijk. Niet voor niets zijn hier ook de al wat duurzame gezinnen genomen die best het nut inzien van het aanpassen van het tijdstip dat je gaat wassen adh van stroomproductie door je zonnepanelen oid.

En in die zin blijkt de praktijk vaak wat weerbarstiger te zijn dan de theorie en is het dus belangrijk om dit soort dingen in de praktijk uit te testen op micro niveau, alleen dan worden mensen zich ervan bewust en kunnen we met zijn allen ervoor zorgen dat duurzame bronnen voorrang gaan krijgen en optimaal toegepast en gecombineerd worden en fossiele bronnen slechts als aanvulling mogen dienen voor onze totale behoefte waarbij het doel is om deze bronnen volledig uit te faseren.
Duitsland mikt inmiddels op een ruime 40% in 2020 als het gaat om het aandeel duurzame bronnen in de productie van stroom, en ook daar is power matching het toverwoord _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm

[...]
Je hebt volledig gelijk met je analyse, je schoffelt mooi alle reclameplaat (taalstructuren) onderuit. Alleen moet je niet boos worden op de leverancier dat deze geen besparing aanmoedigt. Sterker nog; ik verdenk de energiemaatschappijen er wel eens van met een dubbele agenda voor te lichten: met een spaarlamp en 1 minuut minder lang douchen komen we er wel!

Goed dat dit besproken wordt, voor hoe meer mensen het duidelijk is, misschien druppelt het langzamerhand naar de politiek door. Heb trouwens 0,0 reactie op de e-mail aan Diederik Samsom (vermoedelijk druk met andere dingen :p).

Stap 1 van de trias energetica zal door (en enkel door!) de consument gemaakt moeten worden.
Mars Warrior schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:51:
En in die zin blijkt de praktijk vaak wat weerbarstiger te zijn dan de theorie en is het dus belangrijk om dit soort dingen in de praktijk uit te testen op micro niveau, alleen dan worden mensen zich ervan bewust en kunnen we met zijn allen ervoor zorgen dat duurzame bronnen voorrang gaan krijgen en optimaal toegepast en gecombineerd worden en fossiele bronnen slechts als aanvulling mogen dienen voor onze totale behoefte waarbij het doel is om deze bronnen volledig uit te faseren.
Duitsland mikt inmiddels op een ruime 40% in 2020 als het gaat om het aandeel duurzame bronnen in de productie van stroom, en ook daar is power matching het toverwoord _/-\o_
Wat volledig waar is. Goed project, idd enkel en alleen voor het powermatchen.

[ Voor 32% gewijzigd door SpiceWorm op 19-02-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nuon mocht alleen verkocht worden aan een 'groene' energiemaatschappij, dat was een keiharde eis.
Oeps: Vattenfall: minder geld in windenergie
http://www.nuzakelijk.nl/...-geld-in-windenergie.html
Het Zweedse energieconcern Vattenfall, het moederbedrijf van Nuon, investeert de komende vijf jaar vooral in fossiele brandstoffen en minder in windenergie. Dat blijkt uit een conceptvijfjarenplan, waarover het Zweedse financiële dagblad Dagens Industri woensdag bericht.
© ANP

De komende vijf jaar voorziet staatsbedrijf Vattenfall nieuwe uitgaven voor kolen- en gascentrales in Nederland, Duitsland en Polen, die volgens analisten de kooldioxide-uitstoot van het bedrijf met 30 procent vergroten.

Vattenfall halveert volgens Dagens Industri tegelijkertijd de pot voor windenergie naar 2 miljard euro. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen de krant dat windenergie met de huidige, lagere elektriciteitsprijzen minder winstgevend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]Zoals al opgemerkt: de zon schijnt als we een verbruikspiek hebben. 's Nachts geen zonnestroom hebben is (dus) geen bezwaar. (auwto)accu's 's nachts opladen verhoogt het nachtverbruik en kan dus de dip vullen.
... en de rest van het weloverwogen commentaar ...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

... niets meer aan toe te voegen... :)

@SpiceWorm
Sterker nog; ik verdenk de energiemaatschappijen er wel eens van met een dubbele agenda voor te lichten: met een spaarlamp en 1 minuut minder lang douchen komen we er wel!
En in hetzelfde schap in de energie(bespaar)winkel van de energiereus liggen dan van die "comfort breedstralende douchekoppen" waarmee de gas of stads"rest"warmte gigajoules je om de oren vliegen in je badkamer met superdeluux nieuw spaarlampje van 5 Watt. Zelfs al duurt die douchebeurt dan wel 1 minuut minder. ;(
Heb trouwens 0,0 reactie op de e-mail aan Diederik Samsom (vermoedelijk druk met andere dingen :p).
Heb ook alweer in geen tijden meer van hem gehoord. De laatste keer was een spontane beschuldiging in mijn richting dat door het kaltstellen van de [powermatchende????] "slimme meter" door de verstandig geworden senatoren in de Eerste Kamer ook "automatisch" de verhoging van de 3.000 >>> 5.000 kWh salderingsgrens voor zonnestroom (en volgens hetzelfde ranzige wetsontwerp dus tevens voor de in het salderingsartikel te smokkelen gasgestookte toverketels...) sterk vertraagd zou gaan worden. Alsof ik die bezopen koppeling heb verzonnen... Dat was ik niet, maar EZ, en dat heb ik hem in keurige bewoordingen dan ook fijntjes laten weten...

@IJsbeer
Nuon mocht alleen verkocht worden aan een 'groene' energiemaatschappij, dat was een keiharde eis.
Oeps: Vattenfall: minder geld in windenergie
Diezelfde hardwerkende (laten we dat vooral niet vergeten) heer Samsom was fel tegenstander van Essent >>> RWE omdat dat laatste bedrijf zo'n smerige reputatie zou hebben (wat klopt). Maar vond de deal van NUON >>> Vattenfall wel een goed idee omdat dat laatste bedrijf zo'n goeie reputatie zou hebben. Wat beslist niet klopt, ze verstoken ook bruinkolen op gigantische schaal (oppositie parlementariër Paulus Jansen van de SP is er zelf gaan kijken, zie ook zijn smakelijk stukje net gepubliceerd...). En ze hebben rammelende nukes waar af en toe een dikke transformator van in de fik vliegt...

Grappig dat RWE vervolgens met een zooi andere energiereuzen (o.a. Siemens) en dikke financierders (Deutsche Bank) met 100 GIEG concentrating solar power plannen in Noord Afrika goeie sier gaat zitten maken (en alle politieke aandacht en hopelijk bakken met EU geld aantrekkend). Niet gek: Paul van Son van Essent is nu Desertec voorman. Ook niet gek: eerste project gaat mogelijk al rap in Marokko uit het Saharazand geramd worden...

[ Voor 90% gewijzigd door zonnigtype op 19-02-2010 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zonnigtype schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:02:

Grappig dat RWE vervolgens met een zooi andere energiereuzen (o.a. Siemens) en dikke financierders (Deutsche Bank) met 100 GIEG concentrating solar power plannen in Noord Afrika goeie sier gaat zitten maken (en alle politieke aandacht en hopelijk bakken met EU geld aantrekkend). Niet gek: Paul van Son van Essent is nu Desertec voorman. Ook niet gek: eerste project gaat mogelijk al rap in Marokko uit het Saharazand geramd worden...
Dat hele Desertec verhaal vind ik altijd een hoog 'eerst zien' gehalte. Dat komt echt van de grond?
En dat Marokko project? Is dat niet hetzelfde als dit verhaal:
http://www.energieportal....roducent-worden-6664.html
Waarbij ik vooral de quote van de onderzoeker niet wil onthouden:
"Dit project is belangrijk en ambitieus, maar ik ben bang voor de voltooiing vanwege de lange ontwikkelingsduur en de bureaucratie die eraan voorafgaat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
IJsbeer schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:40:
[...]

Dat hele Desertec verhaal vind ik altijd een hoog 'eerst zien' gehalte. Dat komt echt van de grond?
En dat Marokko project? Is dat niet hetzelfde als dit verhaal:
http://www.energieportal....roducent-worden-6664.html
Waarbij ik vooral de quote van de onderzoeker niet wil onthouden:

[...]
Ik zeg beslist niet dat het "smooth" zal gaan, maar eind deze maand wordt er wel degelijkal een tender uitgeschreven. Door de Marokkaanse overheid. Voor een 500 MW CSP plant in Ouarzazate.

http://af.reuters.com/art...r=1&virtualBrandChannel=0

Wel weer typisch dat zelfs een keurig bureau als Reuters dan een foto van een mooie, met vele honderden (duizenden?) getrackte monokristallijne modules gevulde fotovoltaïsche plant erbij zet, maar dat is slechts een detail...

Er is behoorlijk veel "politieke clout" gegenereerd door de CSP lobby, en dat gaat zeker niet zomaar verdwijnen (sterker nog: de druk om "te presteren" zal alleen maar toenemen, zeker voor de Big Boys). Die centrales gaan er beslist (eens) komen. De vraag is of het hele "monster" concept (zonnestroom >>> noordwest Europa) wel zal gaan lukken. Eerst maar eens de lokale consumptie genereren, dat zou al heel mooi zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SasJo schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:54:
Hey wie wilde ook al weer meerdere thermostaten in zijn huis?

De VSK Award is een onderscheiding voor buitengewoon innovatief vermogen, die traditioneel op de eerste dag van deze toonaangevende beurs voor Verwarming, Sanitair, Klimaat- en koudetechniek wordt uitgereikt. In de categorie Verwarming ging de prijs dit jaar naar Evohome, een nieuwe generatie draadloze regeloplossingen, die uitblinkt in energie-efficiëntie en comfortbehoud.

Intelligente zoneregeling
Evohome maakt een vraaggestuurde temperatuurregeling per zone mogelijk, waardoor besparingen tot 30% binnen handbereik zijn. Via een centrale interface – Evotouch - kan de bewoner voor alle verschillende vertrekken (zones) de temperatuur zelf bepalen. Elk vertrek krijgt zo zijn eigen tijd- en temperatuurprogramma: ‘verwarming alleen wanneer het nodig is’.

Passend in elk interieur

Met Evohome kan de temperatuur voor elke kamer individueel worden geregeld. Het draadloze systeem is eenvoudig te installeren zonder het nodige hak- en breekwerk en is daardoor ook ideaal voor de bestaande bouw. Bovendien past de zoneregeling met de eenvoudig te verwisselen frontcovers in trendy tinten in ieder interieur.

http://www.regelvisie.nl/pages/Woningen/nieuws/evohome.html

Vooral dat draadloze interesseert mij, ik krijg er echt geen freesleidingen meer bij, WAF.
die stond al in de belgische site geloof ik. nu dan na vsk ook op nl. en is in duitsland ook al te bestellen. ziet er heel goed uit, en is precies wat ik bedoelde. dus denk dat ik even kijk wta het in nl gaat kosten. denk dat het meevalt tov de eerdere zoneregeling van honeywell.... ( voor vloerverwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nu.nl
Lasten voor huizenbezitter 200 euro lager
Uitgegeven: 19 februari 2010 10:55
Laatst gewijzigd: 19 februari 2010 12:54

AMSTERDAM - De woonlasten voor mensen met een eigen huis liggen dit jaar zo'n 200 euro lager dan vorig jaar. Hoewel de overdrachtsbelasting en het eigenwoningforfait zijn gestegen, is de energieprijs gedaald.
http://www.nu.nl/economie...itter-200-euro-lager.html

wat een universitaire wijsheid,
jammer alleen dat die prijsverlaging in verhouding staat tot 68 ijsdagen,
ofwel >300 euro extra kosten.
de kunst van het weglaten.....

opnieuw dan maar :
De woonlasten voor mensen met een eigen huis liggen dit jaar zo'n 200 euro lager dan vorig jaar. Hoewel de overdrachtsbelasting en het eigenwoningforfait zijn gestegen, is de energieprijs gedaald, maar door het koude begin van 2010 ga je hier ook lek, bussiness as usual dus, voor big oil en het ministerie van financien.
500 euro extra erbovenop dus. :r

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-02-2010 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-07 22:19
En wat huizenbezitters er mee te maken hebben ontgaat me ook, het lijkt me dat huizenhuurders er meer op "vooruit" gaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://oil-price.net/dashboard.php?lang=nl
klik eens op 1Y volgens mij zijn we alweer op de verdubbelaar,
geld vast niet voor je inkomen.
alle praatjes over goedkope energie vallen weg in het linear verbinden van de gemiddelde punten in 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Waarom koop je ze niet bij SolarKing en plaats je ze ook zelf?

Al zijn ze scherp geprijsd, je bent al gauw 700 euri's kwijt aan de installatie door derden, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
RikTW schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 18:48:
En wat huizenbezitters er mee te maken hebben ontgaat me ook, het lijkt me dat huizenhuurders er meer op "vooruit" gaan :p
4,949 GJ ruimteverwarming en tapwater stadswarmte verbruik sinds 1 januari hier (huurholbewoner).

Da's exact 98,98 Euri variabele kosten (kookgas effe niet meegerekend)

Daarbij niet vergeten dat er wel (348,72/365) x 50 = 47,77 Euri incl. BTW vastrecht bijkomt.

Dan hebben we de 146,75 Euri kostende "ijspret" hopelijk ook weer gehad voor dit winterse begin... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Pluto panelen komen op zijn vroegst pas dit najaar op de markt en dan waarschijnlijk ook nog niet eens in Nederland. Suntech STP200 is niet of nauwelijks meer te krijgen. Dat is allemaal 205 geworden. Ik lever de 210 ook. Bovendien garandeert Suntech voor alle panelen tegenwoordig -0/+5

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 22:19:
[...]

Pluto panelen komen op zijn vroegst pas dit najaar op de markt en dan waarschijnlijk ook nog niet eens in Nederland. Suntech STP200 is niet of nauwelijks meer te krijgen. Dat is allemaal 205 geworden. Ik lever de 210 ook. Bovendien garandeert Suntech voor alle panelen tegenwoordig -0/+5
Aanbod in Duitsland van 31 december 2009. Nog niet bekend of dat daadwerkelijk zo snel geleverd kon worden. Het zou me verbazen als het zo lang zou duren tot de herfst. Suntech heeft op hun website op een pagina gemarkeerd 2009 dat ze al "geleverd" waren. Maar ja, er gebeuren wel gekkere dingen... Heb je het bij Suntech zelf zeker nagevraagd? Reden van uitstel???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:44

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Gatgda : Kun je eens jouw DM lezen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Inmiddels ook uit een andere bron ("dicht bij het vuur") vernomen dat pas na de zomer waarschijnlijk de HiPerforma Suntech modules "echt" uitgeleverd zullen gaan worden. Tot die tijd alleen in bescheiden showprojectjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Mars Warrior schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:51:Net iets te zwart wit. Wees blij dat in NL men eindelijk eens iets doet met het inpassen van duurzame bronnen in het net. Vorig jaar (dacht ik) is meen ik al uitgesproken dat duurzame stroom altijd zal moeten worden getransporteerd, ook als er al overcapaciteit is.
Ik stook graag (al is het liever geen gas) en om de zaken helder te krijgen helpt het om soms zwart-wit te zijn. Ik ben niet boos maar krijg wel de neiging giftig te worden als een of andere firma weer aan window dressing doet; dan klim ik met liefde de groene gordijnen in om ze van de muur te halen.
En ja: duurzame stroom krijgt nu voorrang en grijze stroomproducenten gaan dat betalen als er overcapaciteit is. Eindelijk gerechtigheid. Dat producenten van grijze stroom (PvG) daardoor hun prijs moeten verhogen voor Jan Consument: prima.
De portemonee van de opdrachtgever zou ik even buiten beschouwing willen laten. Die is er nl. altijd wel, met welke maatregel je ook kijkt. Ook in het ver voorop lopende Duitsland doen de bedrijven het echt niet voor niks hoor...[...]
Nee, maar ze zetten er wel iets goeds neer. Oostenrijk verwacht bijvoorbeeld volgend jaar 30% van de nieuwbouw in passief of +huis op te leveren.
De wisselende en sturende vraag staat er wat verkapt in door de zgn smart appliances
Hier ging het me om de taalkundige constructie: je geeft voorbeelden van problemen maar noemt alleen de dingen die je goed uitkomen ("de vijand": wind, zon) en niet de dingen die je liever niet hoort. Net zoals die wind die ze steeds laten (in combinatie met vage getallen waar toch niemand een gevoel bij heeft) over netverzwaring. Dat zal ik inderdaad misschien wel verkeerd hebben geïnterpreteerd.
Het vervelende in NL is echter dat de netwerkbeheerder voor de kosten van vraag en aanbod opdraait, en niet de energieleverancier.
Volgens mijn informatie draait de veroorzaker van onbalans op voor de kosten. Een producent raamt z'n opbrengst voor de komende dag en als hij mis zit, betaalt hij daar de kosten van (noodvermogen dat wordt bijgeschakeld). Aangezien groen nu altijd voor grijs gaat, is de PvG per definitie de klos. Gelukkig. Probleem is congestie: als de PvG een buitenlandse afnemer heeft, kan hij z'n overschot daar kwijt (zei iemand NorNed?) en kan het net overbelast raken. Niet omdat we electrische auto's staan te laden, maar omdat er óók nog eens doorvoer plaatsvindt over dat zelfde net. Gelukkig is er nu een congestiewet in de maak die ook die kosten neerlegt waar ze horen: bij de PvG. De PvG prijst daarmee z'n grijze stroom langzaam maar zeker uit de markt naarmate hij meer naar het buitenland verkoopt. Best wel een slimme wettelijke constructie nu ik er langer over nadenk.
De veel lagere warmtevraag in de zomer is bijv. ook een oorzaak dat in de zomer de pieken met slechts 30% en in de winter met 50% kunnen worden verminderd.
Dan vraag ik me toch echt af hoeveel méér er gehaald had kunnen worden met seizoensopslag (regeneratie van grondbron, zonneboiler etc.). Overigens hebben we het over 30-50% van de PIEK. Maar hoeveel van het totaalverbruik is dat? Wat noem je een piek; alles dat boven het daggemiddelde uitsteekt?
Mooi. Dan zijn de groene gordijnen van de muur en vraag ik me alleen af waarom bijvoorbeeld Qurrent nergens genoemd wordt in projecten van de grote jongens PvG. Laat me raden...
zonnigtype schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:59:
[...]Er is behoorlijk veel "politieke clout" gegenereerd door de CSP lobby, en dat gaat zeker niet zomaar verdwijnen (sterker nog: de druk om "te presteren" zal alleen maar toenemen, zeker voor de Big Boys). Die centrales gaan er beslist (eens) komen. De vraag is of het hele "monster" concept (zonnestroom >>> noordwest Europa) wel zal gaan lukken. Eerst maar eens de lokale consumptie genereren, dat zou al heel mooi zijn...
Sterker nog: ik zou willen zeggen: laten ze vooral dáár blijven. Goed voor hen (goedkope, CO2-rechtenloze stroom, ook in de nacht), goed voor ons (geen centrale opwek door PvG-achtige boys). Het enige voordeel dat ik zie voor deze ontwikkeling, is dat er veel ervaring wordt opgedaan met gelijkspanningskabels, zodat we straks onze 'eigen' windenergie -als dat al nodig is- een beetje makkelijker kunnen bufferen. Eerst was ik ook positief, tot ik Hermann Scheer over CSP hoorde. Die man is toch wel vre-se-lijk slim (en goed bezig) hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 23:11:
[...]

Aanbod in Duitsland van 31 december 2009. Nog niet bekend of dat daadwerkelijk zo snel geleverd kon worden. Het zou me verbazen als het zo lang zou duren tot de herfst. Suntech heeft op hun website op een pagina gemarkeerd 2009 dat ze al "geleverd" waren. Maar ja, er gebeuren wel gekkere dingen... Heb je het bij Suntech zelf zeker nagevraagd? Reden van uitstel???
Op de interSOLution stond ook iemand die beweerde dat een paneel wat in zijn stand hing een Pluto was. Ik sprak daar ook een vertegenwoordiger van Suntech en die standhouder had een leuk bezoekje van hem gekregen. Hij vertelde mij toen dat de eerste Plutos pas in het najaar zijn te verwachten. Op dit moment kuenn ze nog niet worden aangeboden en (veel belangrijker) geleverd. Reden; hard bezig productielijnen om te zetten. Volgens hem was het wel volgens planning............

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

grappig mijn vriendje de zon doet leuke dingen...
zet ik in sonnenertrag de bestenliste op 2010,
ben ik zo goed als laatste met mijn oost-zuid-west setting,
kies ik alleen februari, kom ik ineens flink opzetten, in de top 10.
kan niet wachten op het voorjaar !

en we zijn ook van dit kabinet af, hopelijk word het beter,
en maken we van die uruzgan kosten nu een nl-eeg opbrengst
(kansloze hoop maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-07 22:19
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 21:33:
http://oil-price.net/dashboard.php?lang=nl
klik eens op 1Y volgens mij zijn we alweer op de verdubbelaar,
geld vast niet voor je inkomen.
alle praatjes over goedkope energie vallen weg in het linear verbinden van de gemiddelde punten in 10 jaar.
Als je op 5y klikt zie je wel duidelijk waar de verdubbeling in het laatste jaar vandaan komt natuurlijk.
Wat wel opvallend is imho is dat de prijs in 1 keer verdubbeld wordt bij een hele kleine economische groei. Dat belooft wat als de economieën weer serieus gaan aantrekken .... ?
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 10:21:
en we zijn ook van dit kabinet af, hopelijk word het beter,
en maken we van die uruzgan kosten nu een nl-eeg opbrengst
(kansloze hoop maar goed)
Ik vrees het ergste, ik hoorde vannacht al even het doemscenario voorbij komen van een kabinet met CDA VVD en PVV :|

[ Voor 22% gewijzigd door RikTW op 20-02-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
zonnigtype schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:18:
[...]
@jeroenikke

Kun je aangeven wat de prijs dan wel is? Ben benieuwd...
Wij kregen bij een eerste offerte een prijs van 509 euro per paneel. Dat leek mij goedkoop voor een high performance paneel. Maar ik moet toegeven niet echt veel van de prijzen te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tip : deel prijs en wp op elkaar (eur/wp)
509 euro voor 205wp = 2,48 euro per wp
schat de kwaliteit zo goed mogelijk in tov de wp prijs
weeg af wat je het beste lijkt (prijs kwaliteit plaatsing)
zet eur/wp af tegen de "op het dak werkend prijs".
er is ook een verhouding tussen kwaliteit en geplaatst werkend.
de wp prijs is nu iets tussen de 1,8 en 3 euro per wp, voor de deur.
als je zelf durft te plaatsen, kun je misschien meer hoogwaardige panelen nemen.
eigenlijk is de prijs werkend op het dak het enige wat telt,
als je hoogwaardige suntechs neemt, maar je hebt geen budget voor plaatsing,
en zelf durf je dat niet, heb je gewoon een niet werkend systeem.
ook het soort dak bepaald de plaatsingprijs.
daarna : zorg dat je zeker weet dat de dimensionering van de omvormer optimaal is,
optimale panelen maar sub optimale omvormers maken er geen hi performance van.
op dit forum kun je een dimensionerings advies krijgen van een aantal mensen.
daarna : kijk nog eens goed hoe eea komt te liggen,
zien de panelen de horizon goed en de hemelkoepel ?
schaduwval in de diverse seizoenen ?
stem hier de omvormer(s) op af.
niemand kent jouw persoonlijke situatie en paneel ligging, behalve jijzelf.
eigenlijk weet jij er dus het meeste van ! (en niet ik of de verkoper)
/edit
de plek in nederland bepaald of slechtere panelen, hi performance panelen voorbijstreven,
zo worden alle super suntechs gewoon ingehaald door de oude shells van karel prior (*) in den helder.
in noord holland of friesland kun je dus ook kiezen voor een groter volume als dat past, van iets goedkopere panelen, met 14% omzetting, en >100% omvormer dimensionering.
siderea :
http://www.siderea.nl/zon...ef/lob_jr09/lob_jr09.html

(*) nielstn(suntech) versus karel prior met zijn good old shells :
http://www.sonnenertrag.e...9205&pk1=3846&pk2=&y=2009

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 20-02-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292798

Ik ben vorige week vader geworden voor de 2de keer. Dus, tijdelijk de verwarming wat hoger en veel warm water verbruik. Dit is echter wel goed voor het rendement van de warmtepompboiler. :P

@ Woodski
Die uitlaat maakt denk ik niet zoveel uit. Ikzelf heb hem ongeisoleerd met wat bochten op de bestaande dakuitgang aangesloten. Ik heb nog geen condensatie gehad op de afvoer.

Ik overweeg om mijn afvoerdroger aan te sluiten op mijn luchtafzuiging en het stopcontact te laten schakelen door een relais op de compressor van de warmtepomp. Dus, was erin en instellen. Als de warmtepomp dan aanslaat en de ventilator sneller gaat draaien, slaat ook de droger aan.

Ok, die afvoerdroger moet er eigenlijk uit voor een warmtepomp versie, maar voor die paar keer dat ik hem gebruik kan ik dat geld beter in iets anders steken.

Wat voor debiet heeft een wasdroger eignlijk? Met welke temperatuur komt de afvoerlucht eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

jeroenikke schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 10:49:
[...]

Wij kregen bij een eerste offerte een prijs van 509 euro per paneel. Dat leek mij goedkoop voor een high performance paneel. Maar ik moet toegeven niet echt veel van de prijzen te kennen.
Onrealistisch goedkoop voor een paneel met 17%-19% rendement. Maar dat klopt dan ook want Suntech levert nog geen HP panelen. Wel worden die al (langer) door Sanyo, Sunpower en nog een paar anderen gemaakt. Ieder met zijn/haar eigen techniek.
Overigens aardig aan de prijs als het gaat om Suntech STP205-18/Ud panelen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
Nee, het zijn de pluto panelen, die inderdaad 17-18% rendement zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 22:44
Vanmorgen heb ik de laatste sluipverbruiker in huis opgespoord en geelimineerd: De afzuigkap. Onze afzuigkap kun je met een nep keukenkastfrontje open en dicht klappen. Daarmee wordt hij ook aan en "uit" gezet. Daarnaast zit er nog gewoon een schakelaar op. Die schakelaar op uit scheelde weer 10 Watt.

Heb voorlopig op magnetron, wasmachine en Senseo zo'n opzet stekker met schakelaar gezet. Niet fraai en en er kunnen er niet 2 in een dubbele wandcontactdoos. Iemand een beter idee hiervoor?

Daarnaast nog op zoek naar nette oplossingen voor in de meterkast(Nog steeds aan het verbouwen(. Heb wel wat leuke dingen gezien maar ben ook benieuwd naar hoe anderen het 1 en ander hebben ingericht. Hoe hebben jullie je meterkast ingericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
nicenemo schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 19:55:
..
Daarnaast nog op zoek naar nette oplossingen voor in de meterkast(Nog steeds aan het verbouwen(. Heb wel wat leuke dingen gezien maar ben ook benieuwd naar hoe anderen het 1 en ander hebben ingericht. Hoe hebben jullie je meterkast ingericht?
een paar wandcontactdozen, geschakeld met een schakelaar ervoor is hier even door mij geinstalleerd. Kan ik in 1 klik ADSL-modem, Wireless router, NAS, en andere apparaten spanningsloos zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deze van de praxis zitten rechtop, dus je hebt dan 4 stopkontakten ipv 2.
http://van.wijk.net/pvt/sluipverbruik.jpg (uiteraard dat dingetje links)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 22:44
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:31:
Die kende ik nog niet. Ergens anders kan ik die goed toepassen. In de keuken zitten de stopcontactne vlak onder de kastjes. Helaas morgen geen koopzondag bij bouwmarkten in de buurt. Het Is echter niet wat ik zoek voor in de keuken. Denk toch dat ik maar wat stopcontacten met lichtschakelaars modificeer zodra ik de keuken ga aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

jeroenikke schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 19:50:
Neem even contact met me op via de DM.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
el jonco schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 07:08:

Sterker nog: ik zou willen zeggen: laten ze vooral dáár blijven. Goed voor hen (goedkope, CO2-rechtenloze stroom, ook in de nacht), goed voor ons (geen centrale opwek door PvG-achtige boys). Het enige voordeel dat ik zie voor deze ontwikkeling, is dat er veel ervaring wordt opgedaan met gelijkspanningskabels, zodat we straks onze 'eigen' windenergie -als dat al nodig is- een beetje makkelijker kunnen bufferen. Eerst was ik ook positief, tot ik Hermann Scheer over CSP hoorde. Die man is toch wel vre-se-lijk slim (en goed bezig) hoor!
Ja, hij staat bij mij ook al jaren met stip op numero uno. Heb je Energy Autonomy en/of Solar Economy van hem gelezen? Aanraders, hors categorie...

Hij werd overigens "gepasseerd" voor IRENA. Lag politiek te "gevoelig" om Scheer als president te hebben/krijgen. Hij wordt namelijk zowel op handen gedragen in eigen land, als uitgekotst (zelf verzinnen door wie, wat dat laatste betreft...). Hij was dan ook NIET op de openingsvergadering. Van der HO-Even echter wel, maar die had daar natuurlijk niets te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 07:13:
[...]

Op de interSOLution stond ook iemand die beweerde dat een paneel wat in zijn stand hing een Pluto was. Ik sprak daar ook een vertegenwoordiger van Suntech en die standhouder had een leuk bezoekje van hem gekregen. Hij vertelde mij toen dat de eerste Plutos pas in het najaar zijn te verwachten. Op dit moment kuenn ze nog niet worden aangeboden en (veel belangrijker) geleverd. Reden; hard bezig productielijnen om te zetten. Volgens hem was het wel volgens planning............
Hmmmm.

Je bedoelt dit mooie ding van Bekaert, PLUTO 200-Ade van Suntech? Zie ook detailfoto van een van de (monokristallijne) cellen.

Dat zou volgens jou een "fraud" zijn geweest? Ik werd er op gewezen door een vertegenwoordiger van een bedrijf wat ze zelf gaat verkopen... Hmmmmmm

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Intersolar2009/DSCF7792.jpg

In ieder geval stond dit exemplaar in de stand van Suntech zelf, op Intersolar in München. Van 27-29 mei ... 2009. Zullen vast nog geen "exemplaren voor de verkoop" zijn geweest??? En waarom dan die advertentie zetten, eind 2009, als je toch nog zeker een half jaar niet zou kunnen leveren? Bizar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Anoniem: 292798 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:17:
Ik ben vorige week vader geworden voor de 2de keer.
[...]
Gefeliciteerd!

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
jeroenikke schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 19:50:
De 205 Wp monokristallijne HiPerforma Pluto modules van Suntech hebben een rendement van "slechts" 16,1% volgens datasheet...

Mogelijk ben je in de war met het celrendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 22:31:
[...]

Hmmmm.

Je bedoelt dit mooie ding van Bekaert, PLUTO 200-Ade van Suntech? Zie ook detailfoto van een van de (monokristallijne) cellen.

Dat zou volgens jou een "fraud" zijn geweest? Ik werd er op gewezen door een vertegenwoordiger van een bedrijf wat ze zelf gaat verkopen... Hmmmmmm

[afbeelding]

In ieder geval stond dit exemplaar in de stand van Suntech zelf, op Intersolar in München. Van 27-29 mei ... 2009. Zullen vast nog geen "exemplaren voor de verkoop" zijn geweest??? En waarom dan die advertentie zetten, eind 2009, als je toch nog zeker een half jaar niet zou kunnen leveren? Bizar...
Nee, die op de stand van Bekaert was het niet. Die is mij niet opgevallen. Overigens, de foto bekijkend, wordt wel de naam maar niet het logo van Suntech gebruikt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 23:24:
[...]

Nee, die op de stand van Bekaert was het niet. Die is mij niet opgevallen. Overigens, de foto bekijkend, wordt wel de naam maar niet het logo van Suntech gebruikt.
Ze zijn anders beslist Suntech dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:31:
Hier ook een gebruik aan stopkontakten en de behoefte aan een schakelaar.
Ik heb het zo opgelost. Was wel een gemier om 'm te bevestigen op de bestaande contactdoos.
Er staat normaal een broodrooster voor dus je zier er niet eens zo veel van.
Dat zwarte op de 4de is gewoon een nutteloos stofkapje of zo.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2q3t7iq.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Woodski op 21-02-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-07 16:21
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 11:11:
(...)
daarna : zorg dat je zeker weet dat de dimensionering van de omvormer optimaal is,
optimale panelen maar sub optimale omvormers maken er geen hi performance van.
op dit forum kun je een dimensionerings advies krijgen van een aantal mensen.
daarna : kijk nog eens goed hoe eea komt te liggen,
zien de panelen de horizon goed en de hemelkoepel ?
schaduwval in de diverse seizoenen ?
stem hier de omvormer(s) op af.
niemand kent jouw persoonlijke situatie en paneel ligging, behalve jijzelf.
eigenlijk weet jij er dus het meeste van ! (en niet ik of de verkoper)
/edit
de plek in nederland bepaald of slechtere panelen, hi performance panelen voorbijstreven,
zo worden alle super suntechs gewoon ingehaald door de oude shells van karel prior (*) in den helder.
in noord holland of friesland kun je dus ook kiezen voor een groter volume als dat past, van iets goedkopere panelen, met 14% omzetting, en >100% omvormer dimensionering.
siderea :
http://www.siderea.nl/zon...ef/lob_jr09/lob_jr09.html

(*) nielstn(suntech) versus karel prior met zijn good old shells :
http://www.sonnenertrag.e...9205&pk1=3846&pk2=&y=2009
We gaan dit jaar zien wat voor effect de dimensionering heeft; Karel gaat binnenkort (wacht op levering van SolarNRG) 1880Wp aan Sharp 235 panelen onder de Shelletjes plaatsen, met een SB2100TL. Ik heb gekozen voor onderdimensionering, o.a. omdat ik met de Shell/soladin-set regelmatig de 498WAC-grens bereik, en ik tandenknarsend moet toezien dat mijn panelen meer vermogen willen leveren maar de soladin dat niet mag. (kan je er andere firmware in zetten die die idiote begrenzing omzeilt?? leuke uitdaging voor reverse-engineers...)
Het zal dan goed te zien zijn welk setje het beste presteert, onder exact dezelfde omgevingscondities: 30º helling, 181 zuid, bijna vrije horizon en geen obstakels.
Van de plaatsing zal ik via Peter/polderpv bij de newbeez tzt verslag doen. Meterkast is al klaar, incl. voorbereiding op evt SDE (ingeschreven, je weet maar nooit.)

vwb de opbrengsten: jan/feb sucks. Ga zo op Sonnenertrag de afgelopen week invullen, maar een plaatsje in de top10 zit er nog niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Karelprior schreef op zondag 21 februari 2010 @ 15:23:
Van de plaatsing zal ik via Peter/polderpv bij de newbeez tzt verslag doen.
kanniewachtuh.... :P
Meterkast is al klaar, incl. voorbereiding op evt SDE (ingeschreven, je weet maar nooit.)
Hopen op een "bofferdje". Zou mevrouw van der H., demissionair als ze feitelijk is, de beschikking persoonlijk komen uitreiken, als een van haar laatste symbolische daden??? Of zou dat onder de "te gevoelige zaken" vallen waar ze zich niet meer tegenaan mogen bemoeien? Als "ze" komt, wil ik het ritueel wel op de gevoelige plaat komen vastleggen ...
vwb de opbrengsten: jan/feb sucks. Ga zo op Sonnenertrag de afgelopen week invullen, maar een plaatsje in de top10 zit er nog niet in.
Niet klagen jij, straks gaat de turbo (weer) aan in huize karelprior... Dan zijn die ook er bij horende maanden vergeten voor je het weet... 8)

Owjaa. Ik had van de week weer een "499 Watt AC HIT" op de Soladin 600. Gelukkige samenloop van fluctuerende netspanning en een wittereflectiekoudweernattepanelenfellezon piek van een paar seconden waarschijnlijk... Meestal staat de wekelijks geresette max. vermogen teller op 498 Watt alhier.

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 21-02-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@karel
hee, leuk.
tipje :

als je van den helder naar alkmaar rijd, kijk dan eens zodra je rechts dat bedrijventerrein ziet,(aan de rand van alkmaar) na de stoplichten naar rechts, daar staat me toch ineens een mega-orgel van pv van duitse proportie,
enorm zeg. duwako engineering zag ik op de gevel, zo moet het !
en erachter nog even een cascade setje dikke heatpipes van het snoekie type.

/edit
ik ben op het dak geweest vandaag, meten, er moeten 6 panelen weg voor de nieuwe,
ik ben maar weer afgedropen toen het begon te sneeuwen... <snik>
schiet nou op met die lente......

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-02-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 238103 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 16:21:

/edit
ik ben op het dak geweest vandaag, meten, er moeten 6 panelen weg voor de nieuwe,
ik ben maar weer afgedropen toen het begon te sneeuwen... <snik>
schiet nou op met die lente......
En dan wordt er nog beweerd dat PV modules "25 jaar meegaan, en verder geen omkijken naar, laten staan dat spul".

Bikkel Eric-pvt schrijft ze al binnen een paar jaar af... ;)

Duwako:
Oktober 2008
Vanaf 2009 zal Duwako 30% eigen opgewekte groene energie gebruiken.
Dat zal worden uitgebreid met 10% per jaar.

Oeps. Er was daar ook plan voor plaatsing van een .... Energy Ball.

Heb je die ook nog gezien Eric-pvt? Zo ja: draaide het fraaie ding?

[ Voor 33% gewijzigd door zonnigtype op 21-02-2010 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ze gaan naar mijn pa, die er grif 500 euries meer voor geeft dan ik ervoor heb betaald.
het zijn good old shells 6 stuks, 1000 voor betaald, 3 jaar geleden, nu weg voor 1500.(2,6 eur/wp)
hij heeft er al 10, en dezelfde staan mooi, ze gaan daar rustig verder bakken op een stecaatje 500.
dat is het geld, de roi, maar er kwam ook 1508,4 kwh uit, (376 euro)
1000e in, 1876 euro out in 3 years...
op hun plaats komen 185wp mono kledders, die per stuk goedkoper waren dan de shells.
solarkings -/- zonnesteek subsidie...

/edit nee, geen turbine gezien, wel goeie plek hoor,
de donqi en energy ball doen het prima aan de kust, maar 10km landinwaards al niet meer.
de energy ball/donqi doen het slecht, maar ik zou er best eentje willen bezitten op de dijk bij petten.
als je aan de kust woont waar alle bomen scheef groeien is dat best een interessante optie.
de foto die zonnigtype post is de noordzijde van het gebouw, de rest ligt nu helemaal vol, ik was aan het tellen, maar ik kan een deel niet zien, in ieder geval 110 suntechs gezien, het is zeker 20Kwp

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-02-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 238103 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 16:41:

/edit nee, geen turbine gezien, wel goeie plek hoor,
de donqi en energy ball doen het prima aan de kust, maar 10km landinwaards al niet meer.
de energy ball/donqi doen het slecht, maar ik zou er best eentje willen bezitten op de dijk bij petten.
als je aan de kust woont waar alle bomen scheef groeien is dat best een interessante optie.
NOS item:
"Maar zo'n molentje neem je dan ook voor de het sympathieke idee", zegt de fabrikant. "Voor het gevoel wat te doen voor het milieu."
Lowtech Magazine:
Maximale opbrengst

Dat klinkt allemaal erg veelbelovend, maar wat zeggen de cijfers? Volgens de website van de verdeler bedraagt het vermogen van de Energy Ball 100 watt bij een windsnelheid van 10 meter per seconde (6 Beaufort). De maximale opbrengst (bij 17,5 meter per seconde of 8 Beaufort) bedraagt 500 watt. Bij hogere windsnelheden wordt de turbine uitgeschakeld. Honderd watt is niet veel (je kan er niet eens een grote breedbeeldtelevisie mee doen werken) en zelfs de maximale opbrengst van 500 watt (bij een flinke storm) is maar nauwelijks niet voldoende om een huishouden volledig op windenergie te doen draaien.

Optimistische cijfers

Erger is dat de gemiddelde windsnelheid op land vele malen lager ligt dan dat. Volgens de verdeler kan de Energy Ball 500 kilowattuur elektriciteit per jaar leveren, of 15 tot 20 procent van het elektriciteitsverbruik van een gemiddeld Nederlands gezin (dat jaarlijks 3.567 kilowattuur elektriciteit verbruikt). Die cijfers zijn gebaseerd op een gemiddelde windsnelheid van 7 meter per seconde (4 Beaufort). Maar dat is wel heel erg optimistisch.
Vooral doen als je de behoefte daartoe voelt, maar liever nog: gewoon een PV parkje op de naburige school aanleggen of zo. Aandelen in de windcorporatie had je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
zonnigtype schreef op zondag 21 februari 2010 @ 17:25:
[...]

Vooral doen als je de behoefte daartoe voelt, maar liever nog: gewoon een PV parkje op de naburige school aanleggen of zo. Aandelen in de windcorporatie had je al.
Hmm dan liever een grote loods ofzo op een bedrijventerrein, want als ik na ga wat er op de daken terecht kwam in mijn schooljaren en hoe dingen vakkundig gesloopt werden (zelfs op VWO), dan lijkt me dat geen duurzame investering.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
TD-er schreef op zondag 21 februari 2010 @ 17:33:
[...]

Hmm dan liever een grote loods ofzo op een bedrijventerrein, want als ik na ga wat er op de daken terecht kwam in mijn schooljaren en hoe dingen vakkundig gesloopt werden (zelfs op VWO), dan lijkt me dat geen duurzame investering.
Laten we d'r van uitgaan dat er nog e.e.a. op te voeden valt. En het hoeft geen platdak te zijn, ik heb in Freiburg talloze scholen met lerpen van (normalerwijs onbereikbare) schuine daken gezien met door de ouders betaalde installaties van vele tientallen kilowattpieken. Mogelijk is een platdak systeem op een school een mooie aanleiding om die gribuszooi eerst even flink te upgraden en er meteen een goede beveiliging om te realiseren. Bij voorkeur bij scholen die niet al te ver afzijdig liggen, want dan zijn de risico's vrij groot, ja.

In Vlaanderen is er verder een isolatieverplichting voor daken voordat zonnepanelen worden geaccepteerd door de VREG. Zou hier ook kunnen. Maar dan wel eerst: een degelijke Duitse regeling, zonder caps. Warmteverbruik op veel scholen is natuurlijk ook gruwelijk, zou eigenlijk eerst wat aan moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ze gaan naar mijn pa, die er grif 500 euries meer voor geeft dan ik ervoor heb betaald.
het zijn good old shells 6 stuks, 1000 voor betaald, 3 jaar geleden, nu weg voor 1500.(2,6 eur/wp)
hij heeft er al 10, en dezelfde staan mooi, ze gaan daar rustig verder bakken op een stecaatje 500.
dat is het geld, de roi, maar er kwam ook 1508,4 kwh uit, (376 euro)
1000e in, 1876 euro out in 3 years...
op hun plaats komen 185wp mono kledders, die per stuk goedkoper waren dan de shells.
solarkings -/- zonnesteek subsidie...
Goh, ik ben blij dat je de prijs van 2e handjes wat om hoog trekt. :+ Ik weet nog steeds een installatie van ruim 5700Wp good old BP's te koop. Met omvormers en installatie materiaal €2,00/wp

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Is dat niet een beetje vreemd, om aan je eigen familie te verdienen? :?
Ik zou dat niet gedaan hebben, 1000 was ook goed.
Of is 1500 momenteel de marktwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 10:52

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

Voor de zonnestroom 2010 actie van de gemeente haarlemmermeer zijn er diverse "aanbiedingen"
van gedeelnemende bedrijven.
een van de bedrijven levert panelen van het merk Isofoton. Wat ik kan vinden is dat het uit spanje komt. Iemand ervaring met deze panelen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
SasJo schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:16:
[...]

Is dat niet een beetje vreemd, om aan je eigen familie te verdienen? :?
Ik zou dat niet gedaan hebben, 1000 was ook goed.
Of is 1500 momenteel de marktwaarde?
Gratis installatie ?
Levenslange service, dacht en nacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327833

Zo....net even een film gekeken waarbij je toch weer even met je neus op de feiten wordt gedrukt: Home

http://www.moviemeter.nl/film/57967

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is dat niet een beetje vreemd, om aan je eigen familie te verdienen?
hij bood het zelf, en inderdaad is alles daarna full service gewoon van mij aan hem.
het gaat hem om dezelfde panelen, lekker verdubbelen,
en goede, geen vage vocht of delaminatie panelen, waar vind je nog 100%zeker goede acn shells ?
(op marktplaats is 250-265 regulier voor deze panelen)
er liggen er ook al 6, dus mijn setje is voor hem waardevol.
waarde is niet altijd geld maar ook functie, en in dit geval ook mooi.

de echte tvt is hier een leuke.
na het invullen van zijn aangifte (73 jaar en vermogend) werd hij zo kwaad over de loonbelasting over spaargeld waar hij al loonbelasting over betaalde.......maak maar af....
het komende jaar laat hij zijn woning verder duurzaam renoveren.(waarde creeren)
(vermogen verlagen) (spaarrente laag)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-02-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
nicenemo schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 19:55:
Vanmorgen heb ik de laatste sluipverbruiker in huis opgespoord en geelimineerd: De afzuigkap. Onze afzuigkap kun je met een nep keukenkastfrontje open en dicht klappen. Daarmee wordt hij ook aan en "uit" gezet. Daarnaast zit er nog gewoon een schakelaar op. Die schakelaar op uit scheelde weer 10 Watt.

Heb voorlopig op magnetron, wasmachine en Senseo zo'n opzet stekker met schakelaar gezet. Niet fraai en en er kunnen er niet 2 in een dubbele wandcontactdoos. Iemand een beter idee hiervoor?

Je kan wellicht met klikaanklikuit (zit wel weer een beetje sluipverbruik op maar wellicht minder als de echte boosdoener) alles mooi wegwerken.

Vandaag met een van de NAS-sen bezig geweest, waarvan er eentje bij mijn ouders, en eentje bij mij komt.
De NAS voor bij mijn ouders, een QNAP TS110 heb ik momenteel voorzien van een 500GB standaard 7200 toeren harddisk.
Verbruik is 11Watt gemiddeld. Verder nog niet getweaked met sleep en idle settings. Lijkt me dus al heel aardig, als je je bedenkt dat er een 800Mhz processor in zit, die heel veel werk verricht.

[ Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 21-02-2010 20:41 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

was dit niet wat geweest? wel wat lastiger te configureren, maar gemiddeld een 5 watt verbruik:
Wikipedia: SheevaPlug

lijkt me ook een ideaal ding voor digitemp en solget

op het werk staat een ts409, met 4x1tb, eens kijken wat die verbruikt

[ Voor 27% gewijzigd door sander817 op 21-02-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mistraller schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:38:
[...]

Je kan wellicht met klikaanklikuit (zit wel weer een beetje sluipverbruik op maar wellicht minder als de echte boosdoener) alles mooi wegwerken.

Vandaag met een van de NAS-sen bezig geweest, waarvan er eentje bij mijn ouders, en eentje bij mij komt.
De NAS voor bij mijn ouders, een QNAP TS110 heb ik momenteel voorzien van een 500GB standaard 7200 toeren harddisk.
Verbruik is 11Watt gemiddeld. Verder nog niet getweaked met sleep en idle settings. Lijkt me dus al heel aardig, als je je bedenkt dat er een 800Mhz processor in zit, die heel veel werk verricht.
Waarom niet een Samsung/WD green schijf?
5400 rpm is rap zat voor zo'n nas en resp 4.4/3.9 Watt idle voor de schijf is ook niet erg.
Daarnaast zijn die green schijven even duur, of zelfs goedkoper.

@Sander:
Die Sheeva's zijn ideaal voor log-achtige toepassingen, maar voor een NAS moet je toch weer bezig gaan met USB-schijven en ik vraag me af of je dan zuiniger bent.
Zijn trouwens wel echt leuke dingen, die stekker-computertjes.
* TD-er denkt er zeer sterk over een een te kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door TD-er op 21-02-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Anoniem: 238103 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:33:
[...]

hij bood het zelf, en inderdaad is alles daarna full service gewoon van mij aan hem.
het gaat hem om dezelfde panelen, lekker verdubbelen,
(op marktplaats is 250-265 regulier voor deze panelen)

na het invullen van zijn aangifte (73 jaar en vermogend) werd hij zo kwaad over de loonbelasting over spaargeld waar hij al loonbelasting over betaalde.......maak maar af....
het komende jaar laat hij zijn woning verder duurzaam renoveren.(waarde creeren)
(vermogen verlagen) (spaarrente laag)
Ok ik snap hem.

Waren er meer mensen van die generatie die daar nog in willen investeren.
Ja, als je hier in NL een beetje meer geld hebt dan modaal, dan wordt dat meteen weggemaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ben je al verder met je zonneboiler, Sasjo?

[ Voor 8% gewijzigd door sander817 op 21-02-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Van wie is de laatste (grote) belastingwet wijziging ook al weer? Was dat niet onze grote VVD vriend Zalm?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
wiljan_M schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:47:
Voor de zonnestroom 2010 actie van de gemeente haarlemmermeer zijn er diverse "aanbiedingen"
van gedeelnemende bedrijven.
een van de bedrijven levert panelen van het merk Isofoton. Wat ik kan vinden is dat het uit spanje komt. Iemand ervaring met deze panelen ??
Stroomwerk/Vereniging Zonnestroom heeft veel Isofoton 110 Wp modules uitgeleverd in begin deze eeuw. Op zich nooit klachten over gehoord (al heeft flitspaal nu een delaminatie gevalletje, zo lijkt het).

Tegenwoordig hebben ze veel krachtiger modules (zie deze pagina), tot 230 Wp per stuk. Rendement is niet echt spectaculair, ik heb zelf berekend op basis van module maten 12,6 tot en met 14,2%. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn (is ook helemaal geen gekke "spread"), als de prijs maar goed is. Ze hebben het wel zwaar gehad in Spanje (marktinstorting, crisis), maar ze hebben lange ervaring. En, bepaald niet onbelangrijk: hun modules hebben tegenwoordig 10 jaar PRODUCT garantie. En dat kan beslist een belangrijke factor worden.

Ze geven ook de "performance" op bij 800 Watt/m2 voor alle modules (STC is 1.000 Watt/m2, maar die "toestand" zie je niet vaak in bedrijfscondities in het veld). Zie je ook beslist niet vaak. Datasheets lijken dus op orde.

@glambalk
Van wie is de laatste (grote) belastingwet wijziging ook al weer? Was dat niet onze grote VVD vriend Zalm?
Nou, Staatssecretaris Vermeend (PvdA) kon d'r ook wat van, al was hij van de "vergroening" ervan. Nu is hij na enkele geflopte grote zonnestroomprojecten groot voorstander van ... the unspeakable atom ...

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 21-02-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tsja nu ik erover nadenk,
als je 20k spaargeld hebt, van je loon, ga je nogmaals belasting betalen.
als je 65 word, en je hebt veel meer, zeg 50k ga je veel meer belasting betalen,
over je netto loon wat je spaarde.
de tvt van pv wp en zonneboiler verandert dus weer, want op de bank laten staan heeft nu al geen nut meer,
en boven de 20k ga je ook nog belasting betalen.
waarom kopen 65+`ers eigenlijk niet meer duurzame energiemiddelen ?
een potentiele doelgroep ?

>> en als ik het erf gaat er weer successierecht af, dan kan ik beter snel zijn pv weer weghalen hahaha.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-02-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 238103 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 22:38:
tsja nu ik erover nadenk,
als je 20k spaargeld hebt, van je loon, ga je nogmaals belasting betalen.
als je 65 word, en je hebt veel meer, zeg 50k ga je veel meer belasting betalen,
over je netto loon wat je spaarde.
de tvt van pv wp en zonneboiler verandert dus weer, want op de bank laten staan heeft nu al geen nut meer,
en boven de 20k ga je ook nog belasting betalen.
waarom kopen 65+`ers eigenlijk niet meer duurzame energiemiddelen ?
een potentiele doelgroep ?

>> en als ik het erf gaat er weer successierecht af, dan kan ik beter snel zijn pv weer weghalen hahaha.
Geld brengt het slechtste in de mens naar boven, zo blijkt maar eens weer.

Ter compensatie eis ik een energiebelasting, BTW, en loonbelasting-vrije, op zonnestroom gebakken appeltaart per maand voor good 'ol dad van eric-pvt (door de laatste te bakken, uiteraard, ik wil het recept wel leveren...). :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Zonnigtype: nee... ik reageer niet op appeltaart... moet over paar uur zelf tracteren (loop dan 35 jaar op de aardkloot rond ;) )
no cake for me please ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
sander817 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:55:
was dit niet wat geweest? wel wat lastiger te configureren, maar gemiddeld een 5 watt verbruik:
Wikipedia: SheevaPlug

lijkt me ook een ideaal ding voor digitemp en solget

op het werk staat een ts409, met 4x1tb, eens kijken wat die verbruikt
Zeker zeker! Zodra ze buiten de US beter beschikbaar zijn en wat in prijs dalen ga ik er zeker naar kijken. Ik verwacht nog veel meer van dit soort apparaatjes in de toekomst.

Die NAS heb ik vooral aangeschaft vanwege de support en de mogelijkheden "out-of-the-box". Alles wat ik bij mijn ouders wil draaien zit er namelijk al standaard op, en dan heb je dus support vanuit de fabrikant, dat scheelt mij weer heel veel prutsen en supporten.
TD-er schreef op zondag 21 februari 2010 @ 21:00:
[...]

Waarom niet een Samsung/WD green schijf?
5400 rpm is rap zat voor zo'n nas en resp 4.4/3.9 Watt idle voor de schijf is ook niet erg.
Daarnaast zijn die green schijven even duur, of zelfs goedkoper.

@Sander:
Die Sheeva's zijn ideaal voor log-achtige toepassingen, maar voor een NAS moet je toch weer bezig gaan met USB-schijven en ik vraag me af of je dan zuiniger bent.
Zijn trouwens wel echt leuke dingen, die stekker-computertjes.
* TD-er denkt er zeer sterk over een een te kopen.
Die schijf lag hier al, en is voor test doeleinden. Straks, als ik dat ding helemaal doorgrond heb, ga ik Samsung EcoGreens kopen 1,5TB. WD schijnt wat issues te hebben met Load Cycles in QNAP en Synology NASsen.

Bij mij komt een QNAP TS219P. ('s nachts over internet syncen naar de andere NAS) Maar omdat ik toch eerst nog moet uitvogelen, en de firmwares voor de TS110 en de TS219P gelijk zijn kan dat geen kwaad. Ondertussen kan de prijs vrolijk verder dalen, idem voor de schijven ;)

Ik was in elk geval verrast door het verbruik met die schijf. Straks als alles draait, hoop ik wellicht nog lager uit te komen qua verbruik dan mijn huidige asus router. Nadeel van een USB disk, is dat ie vaak niet idle kan gaan, want dat is simpelweg niet geimplementeerd in de USB interface. Daarom zou ie bij een Sheevaplug misschien ook 24/7 blijven draaien.

Ondertussen levert zo'n NAS een behoorlijke performance, wat wel nodig is ook als je ziet wat voor een diensten je er allemaal op kan draaien. Sinds kort is daar ook SABNZBD bijgekomen, dus downloaden met een mimimum aan stroomverbruik! En daarna via DNLA rechtstreeks streamen naar je TV ;)

En verder gaat uiteraard SolGet, digitemp en zo ook draaien op deze NAS. Grafiekjes on demand wordt dan misschien zelfs mogelijk :)

Men noemt het een NAS om er een naam aan te hangen. Voor mij is het gewoon een linux server die zeer zuinig is dankzij de ARM-based processor.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mistraller schreef op zondag 21 februari 2010 @ 22:52:
[...]

En verder gaat uiteraard SolGet, digitemp en zo ook draaien op deze NAS. Grafiekjes on demand wordt dan misschien zelfs mogelijk :)

Men noemt het een NAS om er een naam aan te hangen. Voor mij is het gewoon een linux server die zeer zuinig is dankzij de ARM-based processor.
Dat soort dingen gaat hier ook draaien op de Sheeva, als die er komt.
Zelf sensoren maken met Arduino boardjes en die permanent loggen en interpreteren.
@naamgeving: Zo zie ik ze ook :)
Als er maar een processor in zit en Linux op draait, waar je zelf ook nog wat aan kunt aanpassen, dan is het prima. Liefst ook nog wat I/O in de vorm van USB en support voor de FTDI chip (USB naar RS232 converter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 14:16

Trebbors

Failure is no option!

Het verbruik binnen onze jaren 50 hoekwoning met dubbel glas als isolatie is over de maand februari tot nu toe gemiddeld per dag:

Electra: 4.45 kWh
Gas: 8.1 M3 bij een temp van 14 in de nacht en overdag, 17/18 s'avonds.

We willen nog spouwmuurisolatie en een extra rolluik aanbrengen.
Dakisolatie is overbodig daar de vloer tussen verdieping en onverwarmde zolder geisoleerd is.

We hebben geen kruipruimte, is enkel beton een slechte isolator? Het is wel zo dat het beton niet "in de grond ligt" maar erop, met andere woorden als we het huis betreden moeten we altijd een opstap nemen.

Wat is jullie dagelijks gebruik of gemiddeld gebruik over februari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wow: http://www.engadget.com/2...plant-for-the-home-video/

Eerste reactie; too good to be true, maar dan blijkt dat het allang in productie is? :D Bizar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36
Trebbors schreef op maandag 22 februari 2010 @ 08:17:
Het verbruik binnen onze jaren 50 woning met dubbel glas als isolatie is over de maand februari tot nu toe gemiddeld per dag:

Electra: 4.45 kwh
Gas: 8.1 M3 bij een temp van 14 in de nacht en 17/18 s'avonds.

We willen nog spouwmuurisolatie en een extra rolluik aanbrengen.
Dakisolatie is overbodig daar de vloer tussen verdieping en onverwarmde zolder geisoleerd is.

We hebben geen kruipruimte, is enkel beton een slechte isolator? Het is wel zo dat het beton niet "in de grond ligt" maar erop, met andere woorden als we het huis betreden moeten we altijd een opstap nemen.

Wat is jullie dagelijks gebruik of gemiddeld gebruik over februari?
Ff spieken. Over heel februari tot nu toe ( t/m 21-02-2010 20:45 ) 125kWh en 175m3 gas. Dus omrekent 5,95kWh per dag en 8,3m3 gas per dag. Temperatuur in de nacht 16 graden en overdag tussen de 19 en 19.2

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200659

flitspaal.nl schreef op maandag 22 februari 2010 @ 08:43:
[...]

Ff spieken. Over heel februari tot nu toe ( t/m 21-02-2010 20:45 ) 125kWh en 175m3 gas. Dus omrekent 5,95kWh per dag en 8,3m3 gas per dag. Temperatuur in de nacht 16 graden en overdag tussen de 19 en 19.2
Wat hierbij interessant is het volume van de verwarmde ruimtes. Dan zijn de waarden te vergelijken met die van anderen en de verschillen misschien bij benadering te wijten aan de hoeveelheid isolatie en natuurlijk of het een rijtjeshuis, hoekwoning of vrijstaande woning betreft met daarbij nog het verschil aan etages. Wanneer iemand boven iemand anders woont, dan heb je vloer isolatie en met mate vloerverwarming :+
Pagina: 1 ... 45 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.