Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.955 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
RikTW schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:44:
[...]

Nee, in mijn geval niet. Ik ben consument
Hier ook: uitsluitend consument. Ik installeer niet (zou ik niet op mijn geweten willen hebben zonder technische opleiding...) :P
Ik ben niet zozeer gevallen over de garantie (alhoewel Glambalk volgens mij een punt heeft!) alswel over de misleidende tekst(en) op zijn website.
Voor mij als consument is een beetje stevige concurrentie alleen maar goed natuurlijk, dus ik juich een prijsvechter op de markt alleen maar toe. Alleen moet het wel eerlijk gaan.
Kan ik onderschrijven en heb dat ook beargumenteerd duidelijk gemaakt.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 22:44
Ok dat de reclame van MDZ twijfelachtig wordt gevonden is me duidelijk. (Site doet voor mij persoonlijk kwa gevoel ook niet onder voor die van de Nederlandse Engerie Maatschapij of niet zo lang geleden de verschillende DSB sites).

Los van bovenstaande , mijn vraag is wat is die garantie van 20 a 25 jaar op panelen bij welke leverancier dan ook in de praktijk waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Zo Zonnigtype komt op stoom, ik wist niet dat hij ook een zonnetrog centrale had!
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:23:
met verbazing volg ik de discussie met zonnepanelen.nl,
ik heb de heffingskorting ook gebruikt om tot 0 te komen in eurootjes op jaarbasis.
Klopt, maar 1000 kwh pv stroom levert je +/- 220 euro op. Niet 220 euro + 369 euro.
2000 kwh levert je 440 euro op, niet 440 + 369

Het enige wat veranderd is het flexibele deel van de rekening. En die is waard +/- 22 ct /kwh.

@ MDZ / Zonnepanelen.nl
Ik zou je met klem willen aanraden om met een energieleverancier oid te gaan bellen, en niet met een jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

deejeebv schreef op maandag 15 februari 2010 @ 08:17:
[...]

Ik heb onlangs de Voltcraft CO-10 van Conrad gekocht.
De specificaties zijn vrijwel gelijk aan de door jouw gelinkte. Hij mist de ledjes. Is wel een stuk goedkoper.
Hartelijk dank voor de info, hier ga ik werk van maken.
TD'er bedankt voor de werkende link. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

nicenemo schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:29:

Wanneer is mdz of de hobby leverancier juridisch verantwoordelijk?

Wat als het garantiekanaal via de fabrikant voor consument of lokale leverancier via de zijderoute loopt?

Wat als er zoveel claims komen dat de lokale leverancier een financieel probleem krijgt?
In Nederland is het bij wet geregeld dat de leverancier aangesproken kan/moet worden op niet deugelijke leveringen.
Als kleine leverancier en installateur in de markt werkt ik juist met merk spullen omdat ik dan ook weer bij mijn leverancier (groothandel, fabriek) aan kan kloppen. Op deze manier is de klant van een goede garantie verzekerd.

Wat bedoel je trouwens met de zijde route?

Zelfs als ik als bedrijf er niet meer zal zijn in het bv het ondenkbare geval dat ik keer op keer slecht werk lever en de ene instalaltie na de ander niet doet wat tie moet doen, kan de klant een beroep doen op de fabrieksgarantie. Dan moet de fabrikant nog wel bestaan. Die kans is natuurlijk groter als je met gerenomeerde merken werkt.

Als kleine installateur probeer ik me mede te onderscheiden door goeie service, meedenken met de klant, goeie spullen leveren. De klant waar geven voor zijn geld. Ik heb al langer in de bouw gewerkt en was gewend dat de verhouding arbeidsloon-materiaal altijd 3-1 was. Nu is dat bijna 1-9. Dan moet je goeie spullen leveren want aan de inspanning zal het niet liggen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmorgen belde Dutch Solar Systems me voor m'n reclamatie van de beschadigd geleverde Bries douche-wtw.

Geen enkel probleem wordt morgen opgehaald en een nieuwe gelijk afgeleverd.
Das pas service!!!
Die jongens zijn dus goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:35:
Vanmorgen belde Dutch Solar Systems me voor m'n reclamatie van de beschadigd geleverde Bries douche-wtw.

Geen enkel probleem wordt morgen opgehaald en een nieuwe gelijk afgeleverd.
Das pas service!!!
Die jongens zijn dus goed bezig.
Levert GertJan niet meer zelf? Of werkt hij niet meer bij Bries?

Bij ons kwam hij zelf nog toen hij toch moest buurten in Leiden. Maar ja, dat is ook alweer jaren geleden. Heb/krijg jij een model met wegklapbare WTW unit? Dat is bij ons pilot exemplaar nog niet het geval namelijk. Is lastig bij schoonmaken. Verder geen klachten. Of heb/krijg jij geen douchebak, maar een vertikale buis WTW?

Ik zie op de foto bij DSS dat daar nog het oorspronkelijke model op staat. Er staat ook dat DSS blijkbaar de (??? gewijzigde ???) bak op de markt gaat brengen. Dus: ben benieuwd...

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 15-02-2010 22:49 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de verticale dubbelwandige douche-wtw.
De plaats is er om deze neer te hangen.

Je bestelt de Bries douche wtw via DSS (Dutch Solar Systems) in Enschede.
Bries levert niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deejeebv schreef op maandag 15 februari 2010 @ 15:18:
Ik heb in Sunny Design dat rekensommetje wel eens gemaakt, maar het verschil was in de orde grote van enkele kWh per jaar. Je moet niet vergeten dat je lang niet altijd het maximale vermogen haalt.
Het grappige is dat je verliezen in de kabel (uit gedrukt in % van het getransporteerde vermogen) keurig in % per meter valt uit te drukken. Het maakt niet uit of je het over topvermogen hebt of niet.
Voor een AC kabelpaar (fase+neutraal) is dat 0.037% verlies per meter kabel van 2.5mm2, en 0.023% voor 4mm2. Het verschil is dan 0.014%.
Ik verwacht per jaar 3100 kWh te transporteren en als ik me rijk reken met 56ct/kWh dan verlies ik dus minder met een dikke kabel, te weten: 0.014%*3100*0.56=0.243 euro/m. De meerprijs voor een dikkere kabel was 1.25 euro/m, dus na 5 jaar terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:52:
[...]

Het grappige is dat je verliezen in de kabel (uit gedrukt in % van het getransporteerde vermogen) keurig in % per meter valt uit te drukken. Het maakt niet uit of je het over topvermogen hebt of niet.
Voor een AC kabelpaar (fase+neutraal) is dat 0.037% verlies per meter kabel van 2.5mm2, en 0.023% voor 4mm2. Het verschil is dan 0.014%.
Ik verwacht per jaar 3100 kWh te transporteren en als ik me rijk reken met 56ct/kWh dan verlies ik dus minder met een dikke kabel, te weten: 0.014%*3100*0.56=0.243 euro/m. De meerprijs voor een dikkere kabel was 1.25 euro/m, dus na 5 jaar terugverdiend.
Kijk, DAT zijn nou "terugverdientijd berekeningen"... :9

Als je in 2008 nog wat kWh opgewekt zou hebben onder SDE 2008 condities zou je 34,4 eurocent PLUS de hoogst persoonlijke, mogelijk halfjaarlijks wijzigende (variabel contract) salderingswaarde van je zonnestroom hebben verdiend per kWh opwek. Zie de beroemde (???) SDE tabel. Definitieve bedragen voor 2009 (SDE 2008 en SDE 2009) zijn nog niet bekend, moet april dit jaar definitief worden "vastgesteld"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:59:
[...]

Kijk, DAT zijn nou "terugverdientijd berekeningen"... :9
Wil ik best in mijn reken model meenemen maar help jij me dan die te maken? >:)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41
DatraxZ schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:28:
Zo, mijn 72KWp zonnepark is bijna klaar.
Het is uiteindelijk een mix van grond en dak constructie geworden.

Specs:

- 314x JC Solar 230Wp
- 6x SMA SMC11000-TL
- 2x SMA SB3000-TL

Het heeft inmiddels reeds 700kWh geproduceerd.

De grondconstructie was tricky want het terrein is niet wat je noemt vlak en heeft nog eens een helling erbovenop. Het geheel is in elkaar gezet met grondvijzen en stalen buizen.

De kanten moeten wel nog worden afgeslepen.

Enkele foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
WooooooooooooT!

...en alle installaties van de overige posters zijn ineens verschrompeld tot minieme postzegeltjes ;)

Over het MDZ verhaal wil ik het volgende kwijt: Commercieel gezien wordt er zo vaak onzin verteld om duurzame energie aan de man te brengen, maar uiteindelijk gaat het om totale nonsense. (Zie die knakker met zijn dubieuze advies site)
In dit geval wordt er iets zinnigs aan de man gebracht. Het verhaal wat erbij zit bevat wellicht wat rare zaken, maar met de vijandige sfeer zoals die hier wordt tentoongesteld schiet het natuurlijk niet op.

Ik ben wel van mening dat dit gewoon buiten dit topic uitgesproken moet worden. Laten we het topic zuiver houden.

Over garantie: het is een prijsvechter, dus dan is het aannemelijk dat een fabrikant wat scherper aan de wind vaart als het om marges gaat. Dat maakt het risico op een fallissement groter. Maar goed, wie zegt dat Kyocera (fabrikant van mijn panelen) niet falliet gaat? We hebben in de afgelopen jaren gezien dat niets zeker is. Persoonlijk zou ik de gok ook niet aandurven, maar ik voel hier een duidelijk "wat de boer niet kent dat vreet ie niet". Je hebt ze niet gezien, dus IMHO kan je er niet over oordelen.

En dan nu ECHT back on topic maybe?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:15:
[...]

Wil ik best in mijn reken model meenemen maar help jij me dan die te maken? >:)
Voor elke contractant eentje die elk half jaar [met terugwerkende kracht] bijgesteld moet worden aan de hand van de dan geldende tarieven?

Hmmmm. Nee, dank je...

Net bericht binnen van een - relatief eenvoudige - platdak installatie die in 2009 6.250 Euri/kWp incl. BTW heeft gekost, buiten de SDE is gevallen en waarschijnlijk voor heel wat lager dan consumententarief saldeert. :o Ga daar maar eens een teeveeteetje aan berekenen...

Laten we het topic zuiver houden.
Wat is de definitie van "zuiverheid" van "het topic"? Niet om zout op slakken te leggen, maar de "discussies" en betogen hier waaieren sowieso alle kanten op binnen het hoofdthema: "duurzame energie". Dus waartoe zouden we ons dan "moeten" beperken? M.i. ging het hier om een zeer relevant deelonderwerp van het hoofd thema...

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 15-02-2010 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

DatraxZ schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:28:
Zo, mijn 72KWp zonnepark is bijna klaar.
Het is uiteindelijk een mix van grond en dak constructie geworden.

Specs:

- 314x JC Solar 230Wp
- 6x SMA SMC11000-TL
- 2x SMA SB3000-TL
Mag je in België gewoon 1 fase SMA SMC11000-TL gebruiken? Ik dacht boven de 10kW niet zomaar was toegestaan.
Mijn partner in België die nu al bijna 700kWp heeft geplaatst aan KingSun panelen moest 10kW 3-fase omvormers toepassen of 3 x SMA 5000TL verdeeld over 3 fasen van de netbeheerder.
Dat had mede te maken dat mocht het verschil tussen de 3 fase te groot worden door uitval van een omvormer het hele zaakje afgaat van het net.
Ik ben er pas geleden geweest en je kijkt je ogen uit aan de batterij omvormers wat daar hangt. :9~

Zodra project klaar is inclusief alle veiligheids en diefstalpreventiemaatregelen zal die op sonnenertrag en op zijn website te zien en te volgen zijn.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmmm, kwam er vandaag achter dat bij ons de hoog/laag tarief al, in ieder geval, vanaf begin van de maand niet meer werkt. Uiteraard staat ie op hoog... :(
Vrijdag komen ze langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19

DatraxZ

TrueCrypts Everything

SolarKing schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 02:22:
[...]

Mag je in België gewoon 1 fase SMA SMC11000-TL gebruiken? Ik dacht boven de 10kW niet zomaar was ..
Nee, als er 1 SMA offline gaat vallen de 2 andere op de andere fases ook uit. Ik had ook liever 3-fasige gebruikt hoor, maar helaas waren die eind vorig jaar niet echt verkrijgbaar..

Het maximaal toegestane verschil is 20A tussen 2 fasen.

Wat betreft de subsidies, dat is gewoon in orde gekomen hoor. Ik heb een AREI keuring laten uitvoeren door AIB Vincotte, dus dat zit wel snor.

[ Voor 5% gewijzigd door DatraxZ op 16-02-2010 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnepanelen.nl
Ik koop bij jou een zonneboiler, want da's snel terugverdiend.
boiler kost E 1600,00
subsidie E 620,00
gemaakte kosten E 980,00
besparing per jaar aan gas ca 100 m3 ~ E 60,00
heffingskorting (want deze geldt dan ook voor gas) E 379,16
totale besparing per jaar E 439,16
tvt =980/439,16 = 2,23 jaar.
o oh, ik vergeet de montagekosten a ca E 300,00
tvt 1280/439,16 = 2,91 jaar, toch weer 0,68 jaar langer!
ja ja

of ik zet hem alleen maar neer zonder aan te sluiten.
dan is de tvt 980/379,16 = 2,58 jaar
hoe gek wil je het maken...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2010 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 08:58:
ook voor gas???? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, het is een combi-korting voor zowel gas als elektra. (energie dus)
Als iemand er mee rekent alleen voor elektra, dan kan een ander het ook voor alleen gas gebruiken.
Alleen vervelend dat de post op de jaarafrekening onder elektra staat, ipv uitgesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 08:58:
@zonnepanelen.nl
Ik koop bij jou een zonneboiler, want da's snel terugverdiend.
boiler kost E 1600,00
subsidie E 620,00
gemaakte kosten E 980,00
besparing per jaar aan gas ca 100 m3 ~ E 60,00
totale besparing per jaar E 439,16
tvt =980/439,16 = 2,23 jaar.
o oh, ik vergeet de montagekosten a ca E 300,00
tvt 1280/439,16 = 2,91 jaar, toch weer 0,68 jaar langer!
ja ja

of ik zet hem alleen maar neer zonder aan te sluiten.
dan is de tvt 980/379,16 = 2,58 jaar
hoe gek wil je het maken...
Ik heb nogal wat losgemaakt met mijn vraag over de prijzen van zonnepanelen.nl (het lijkt wel reclame)
Laten we even niet vergeten dat de panelen op wel goedkoop zijn.
Tuurlijk bestaat het gevaar dat de firma ermee ophoud, heeft Shell ook gedaan.
Maar als de panelen 25 jaar zonder problemen werken hoor je niemand meer klagen.
Volgend jaar wil ik het liefst 2.5kWp plaatsen om ons dak, maar dan moet er nog wel wat verbouwd worden.
Als ze ze hier in Glanerbrug zouden willen installeren dan mag dat van mij. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Mike70 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:01:
Ik heb nogal wat losgemaakt met mijn vraag over de prijzen van zonnepanelen.nl (het lijkt wel reclame)
Sja goedkoop, als ik bij een duitse installateur voor 2,8e wp BP panelen kan krijgen is het verschil maar een paar honderd euro. Misschien zijn het a klasse panelen, misschien ook wel niet. Om dat af te kopen wil ik wel wat meer betalen. Uiteraard geen 3,5e /wp ;)
Klopt, maar je hebt nog wel recht op garantie, Shell is nog niet failliet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:45

Punkrocker

Mostly harmless

glambalk schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:30:
[...]

Wat bedoel je trouwens met de zijde route?
Marco Polo 8)

Garantie vanuit het verre oosten. Hoe gaat dat?

Denk ik dat hij bedoelt..

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:14:
[...]

Sja goedkoop, als ik bij een duitse installateur voor 2,8e wp BP panelen kan krijgen is het verschil maar een paar honderd euro. Misschien zijn het a klasse panelen, misschien ook wel niet. Om dat af te kopen wil ik wel wat meer betalen. Uiteraard geen 3,5e /wp ;)

[...]

Klopt, maar je hebt nog wel recht op garantie, Shell is nog niet failliet namelijk.
Als ik problemen krijg met mijn supervanderveertjes, moet ik niet meer bij Shell wezen, maar bij SolarWorld in Duitsland die de hele kristallijne business van onze olieboer heeft overgenomen (en dus ook de juridische rimram die daar bij komt kijken qua evt. claims). Kijken of meneer Asbeck (veel geroemd en verguisd CEO van SolarWorld) dan nog zulke mooie praatjes heeft (verder ook een prima bedrijf, laten we wel wezen)... ;)

Niet vergeten dat een multikristallijn 210 Wp Solarworld module nog steeds op de eerste plaats staat qua kWh/kWp DC productie in de testopstelling van Photon in Aachen. Een Shell mono moduultje stond in 2008 op plaats 5...

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 16-02-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Maar als de panelen 25 jaar zonder problemen werken hoor je niemand meer klagen.
Volgend jaar wil ik het liefst 2.5kWp plaatsen om ons dak, maar dan moet er nog wel wat verbouwd worden.
Als ze ze hier in Glanerbrug zouden willen installeren dan mag dat van mij. :)
Het gaat niet alleen om de garantie op de panelen ook over de OEM omvormers. Shell is er niet mee opgehouden. Ze produceren alleen geen panelen meer. Voor garantie kan je nog steeds bij ze terecht.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39
Cyberpope schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:48:
[...]

Dat klopt.. Maar om heffingskorting mee te nemen in een TVT berekening is onzinnig. Omdat ik dat bedrag altijd krijg..
inderdaad, het is dus misleiding. er zou in de berekening gerekend moeten worden met een situatie met en zonder zonnepanelen, en in beide is de teruggaaf even hoog.
dus het heeft dus zelfs geen eens effect op de TVT. het maakt de berekening dus moeilijker, langer en ingewikkelder, en je krijgt er discussie over.

de vergelijking met een koelkast gaat wel op.
je zou voor je berekening zelfs het complete bewijs voor einsteins theorieen op kunnen nemen. het voegt niets toe, en maakt het nodeloos ingewikkeld.

kom je door jou berekening dus op een kortere TVT doordat je iets doet met de teruggaaf energiebelasting, dan sta je dus zelfs te liegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

glambalk schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 13:44:
[...]

Het gaat niet alleen om de garantie op de panelen ook over de OEM omvormers. Shell is er niet mee opgehouden. Ze produceren alleen geen panelen meer. Voor garantie kan je nog steeds bij ze terecht.
Ik hoop ze nooit nodig te hebben.
Is er iemand, die uitval percentages weet, van panelen die geïnstalleerd zijn?
Is er de laatste tijd nog een terugroepactie van panelen geweest?
Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt wat betreft de uitval.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 13:44:
[...]

Dat vraag ik me toch af, gezien deze claim op de SolarWorld website (juli 2006):
SolarWorld AG completes the takeover of Shell’s activities – climbing to the top of the solar world:
Takeover of rhe Shell Group’s solar silicon activities will take full effect from July 1, 2006. From that date, all relevant former Shell assets in the sector of crystalline solar silicon technology will be regarded legally as assets of the SolarWorld group and and will be traded under the SolarWorld name. With the integration of these established nternational solar activities SolarWorld AG will become one of the three largest global solar providers.
Ik kan me natuurlijk vergissen, juristen blijven kronkelwegen scheppen...

@Mike70
Ik hoop ze nooit nodig te hebben.
Is er iemand, die uitval percentages weet, van panelen die geïnstalleerd zijn?
Is er de laatste tijd nog een terugroepactie van panelen geweest?
Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt wat betreft de uitval.
Globale uitval percentages ken ik niet, kan echt niet veel byzonders zijn anders had je d'r wel van gehoord.

De grootste acties die ik ken zijn van BP Solar geweest (dubbelslag), in een wat grijzer verleden Kyocera, en recent dus de problemen met een volgens de producent zeer bescheiden deel van productie 2002-2005 (4% daarvan geclaimd) bij het Franse Photowatt. Mind you: panelen deden het allemaal nog best in meeste gevallen, al werd in Duitsland beslist voor de laatste producent voor de specifieke probleem modules (mind you: rest is niks mee aan de hand, is de grote bulk) een afnemende kWh productie gemeld. Een module met aantoonbaar gelokaliseerde hotspots wil je natuurlijk niet meer op je dak hebben (Photowatt laat installateurs nu ook met warmtecamera's potentiële probleemgevallen traceren). Nu Photowatt eindelijk in beweging gekomen lijkt te zijn, onder zware druk gezet door (het vaak onterecht verguisde) Photon, lijkt alles dus weer in kannen en kruiken te komen. Ik moet het resultaat natuurlijk nog wel even aanzien, het gaat om complexe logistieke inruil operaties. BP heeft in ieder geval miljoenen betaald voor de omruil acties en waarschijnlijk voor altijd een wijze les geleerd.

Modules vallen dus beslist niet "zomaar" uit, op zijn hoogst gaan ze het minder doen omdat er intern e.e.a. niet goed blijkt te zijn aangesloten/gesoldeerd, en dergelijke zaken (of, ook een valkuil: slecht gesealed in de uiteindelijk productiestap van de modules, laminatie). Dat kun je natuurlijk alleen goed vaststellen als je goed blijft monitoren en seizoensinvloeden van structurele teruggang in module/systeem prestatie goed van elkaar weet te scheiden.

Er werden recent ook zeer kleine "witte vlekjes" in de beroemde, bij honderdduizenden verkochte First Solar modules waargenomen. Schijnt ook storm in een glas water te zijn geweest (Photon rapporteerde als gebruikelijk uitvoerig, met hoor en wederhoor), vooralsnog is er niks aan de hand met de kWh productie van die dunnelaag dingen, want die is "onwaarschijnlijk" hoog (2008: derde plaats na SolarWorld multikristallijn qua jaar output bij Photon, slechts 0,8% minder ...). Schijnt vooral aan de meeropbrengst in de zomer te liggen, wanneer kristallijn Si nogal wat temperatuur effecten voor de kiezen krijgt die de productie licht onderdrukt. Moet nog blijken of er "iets mee gaat gebeuren", met die microscopisch kleine "vlekjes" bij FS. De boel is wel zeer goed gesealed, dus er kan geen lucht bijkomen. Dat is, althans, de theorie.

Al met al blijkt het wat de werkelijk "aantoonbaar serieuze" problemen betreft om vrij uitzonderlijke gevallen te gaan. De allergrootste bulk van alle modules is voorlopig helemaal niks mis mee en doet het "goed", prima of zelfs excellent (als je nagaat dat in ieder geval de grondstof zonlicht [nog] gratis is...). Er zijn wel af en toe kleine leveranciers in Duitsland (wereldmarkt, mind you) met probleem modules geweest. Onbekende merken.

Iets vaker gaat het mis met gewoon frauduleuze praktijken met levering (berucht voorbeeld was de Sonnengeld hoax, inmiddels genadeloos door Photon afgemaakt), of leugens rond het aangeboden product. België (spectaculair groeiend) krijgt daar soms ook een tik(je) van mee. Nauwelijks te vermijden. In een business met dat soort kostbare artikelen krijg je al gauw lieden die het niet zo nauw nemen met morele principes. Laten we hopen dat de NL markt van de ergste excessen verschoond blijft. Moeten we alert op blijven.

[ Voor 62% gewijzigd door zonnigtype op 16-02-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07-2021
Bij het uitloggen na online bankieren krijg je bij de ING altijd een vraag voorgeschoteld (was niet meer anoniem, heel handig om dit te koppelen aan een bankrekening). De actuele vraag nu is:

Ik koop zonnepanelen als ik die binnen tien jaar terugverdien

eens staat nu op 32%
oneens 35%
nvt 33%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

En hoe zit het met terugroepacties van omvormers?
Nogmaals mensen het gaat over een complete set OEM niet alleen panelen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

glambalk schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 15:36:
En hoe zit het met terugroepacties van omvormers?
Nogmaals mensen het gaat over een complete set OEM niet alleen panelen.
De garantie op omvormers is maar 5 jaar en zullen het waarschijnlijk eerder opgeven dan de panelen.
Van de fouten in de afgelopen jaren heeft men heus wel iets geleerd.
Anders prijs je jezelf uit de markt als fabrikant.

FF wat anders.... vandaag al 2.05Kwh opbrengst = 2.53 kWh/Kwp.
Kijk daar word ik nou vrolijk van :)

[ Voor 25% gewijzigd door Mike70 op 16-02-2010 15:42 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tsjah vandaag eindelijk weer een langere periode met zon :)

Vandaag het click-fit systeem gekregen, heb nu alles binnen. Begin maart komt de installateur lang om het geheel op het dak te zetten :)

Ook deze opbrengstmeter zat erbij, stiekem is het gewoon een verbruiksmeter met een extra sticker erop maar zolang hij z'n werk maar doet vind ik het goed :P

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2qsb8fn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/33b3hir.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/fu55wg.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje aan de terugverdieners onder ons:
Ik heb hier mijn schoonmoeder op de hometrainer met ingebouwde superdynamo aangesloten op een steca 500, dus de WAF is niet zo hoog.
Met een beetje druk van mijn kant (fietsen! kreng) levert ze zo'n 20 kWh per week.
Kan ik nu mijn schoonmoeder's teruggeleverde energie gebruiken om de tvt te verlagen?
De opgewekte energie is wel duurzaam want ik stop er alleen maar biobrandstof in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:18:
Ik heb hier mijn schoonmoeder op de hometrainer met ingebouwde superdynamo aangesloten op een steca 500, dus de WAF is niet zo hoog.
Met een beetje druk van mijn kant (fietsen! kreng) levert ze zo'n 20 kWh per week.
Kan ik nu mijn schoonmoeder's teruggeleverde energie gebruiken om de tvt te verlagen?
De opgewekte energie is wel duurzaam want ik stop er alleen maar biobrandstof in...
Alleen wat er uit komt is niet echt milieuvriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:28:
[...]

Alleen wat er uit komt is niet echt milieuvriendelijk :)
Hangt ervan af wat voor soort biobrandstof het is...

Moet dit niet gemeld worden bij schoonmoedershebbenookrechtenpuntnl??? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag eindelijk weer 21,7kWh.
Sinds 6-10-2009 vandaag ook nog eens de eerste1MWh op de teller staan.

@Bluecorner
_O-
Zal het ook eens proberen te introduceren.
Ben bang dat ik het antwoord wel weet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:18:
alleen maar biobrandstof? toch ook een schot hagel als ze wankelt of tegensputtert :+ ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
[...]

En ik was die "vriend" zal zelf maar eens posten.

ik wil op mijn dakkapelletje zonnepanelen plaatsen.
Ik heb een dakkapel van 5x3 meter plat dak ongeveer. vrij zicht alle kanten op die hoogte.
1 meter reserveer ik voor een nefit zonneboiler collector plaat. ongeveer 1x2 meter.
Ik heb dus 4x3 meter.
Ik wil graag ongeveer 1000w kwijt kunnen, ik dacht dus aan 2x2 panelen van 240w of 280, ik zit dan onder de 4 meter. met 160w panelen zou ik 3x 160cm nodig hebben en dus op 480 uitkomen

Bij zonnepanelen.nl zag ik dus die panelen vandaar ik eens wilde weten of dit iets voor mij is.

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
master30 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 20:12:
[...]

Ik heb een dakkapel van 5x3 meter plat dak ongeveer. vrij zicht alle kanten op die hoogte.
1 meter reserveer ik voor een nefit zonneboiler collector plaat. ongeveer 1x2 meter.
Ik heb dus 4x3 meter.
Ik wil graag ongeveer 1000w kwijt kunnen, ik dacht dus aan 2x2 panelen van 240w of 280, ik zit dan onder de 4 meter. met 160w panelen zou ik 3x 160cm nodig hebben en dus op 480 uitkomen

Bij zonnepanelen.nl zag ik dus die panelen vandaar ik eens wilde weten of dit iets voor mij is.

Marcel
Houd je rekening met de schaduwwerking van de collector en panelen? Als je een collector van 1 bij 2 plaatst dan heb je daarachter een behoorlijk oppervlak waar zo veel schaduw is dat je er geen zonnepaneel wilt hebben. Op 5*3 kan je volgens mij niet zoveel kwijt als jij zou willen.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb overigens de Voltcraft draadloze energiemeters vandaag binnengekregen en aangesloten. Lollig spul, werkt prima en ik ga nu al een nieuwe koelkast zoeken :D
Heb nu 4 meetpunten, wil er natuurlijk meer maar moet eerst kijken of ik de het vraag en antwoordspelletje dat de meters en de aflezer kan 'kraken'. De hand aflezer is gelimiteerd tot 9 meters maar als ik zo naar de ID's kijk is dat niet het maximum.
Voor de Home Media set komt er ws een master/slave stroomslof, die kan ik denk ik ook wel terugverdienen binnen een jaar.
Dit is leuk!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:38:
[...]
Hangt ervan af wat voor soort biobrandstof het is...
Zo lang het maar geen kurkdroge gekloofde stammetjes zijn. :P

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:35:

Wat is de definitie van "zuiverheid" van "het topic"? Niet om zout op slakken te leggen, maar de "discussies" en betogen hier waaieren sowieso alle kanten op binnen het hoofdthema: "duurzame energie". Dus waartoe zouden we ons dan "moeten" beperken? M.i. ging het hier om een zeer relevant deelonderwerp van het hoofd thema...
De MDZ discussie gaat m.i. over commerciele aspecten. Het is en blijft een topic in het electronica subforum. Als je wilt discussiëren over commerciële ins en outs dan kan je IMHO beter uitwijken naar het shopping forum.

In de loop der jaren ben ik steeds meer gaan scrollen ipv lezen. Dat komt omdat het onderwerp zo breed getrokken is, dat veel posts voor mij niet meer interessant zijn, mede doordat het gewoon niet meer past binnen het subforum electronica (en dat is toch echt mijn hoofdinteresse). Het is niet zo dat ik me daar heel erg aan stoor, maar het zal binnenkort wel betekenen dat ik het topic voortaan niet meer actief ga volgen. En zoals een mod al eerder heeft overwogen, om het topic naar een betere plek te verhuizen. Ook een ZB past immers niet in een electronica forum.

Het lijkt me zinvol om het niet nog breder te laten uitwaaieren, daardoor verslapt de interesse, en is een discussie over 1 onderwerp lastig te volgen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Ik vind ook niet dat dit topic nog binnen EL past, maar maakt me niet uit waar het staat, volg het toch wel.

Opsplitsen in categoriën zou wel kunnen, maar heeft vind ik wel als nadeel dat als iemand alleen over zonnestroompanelen leest, hij niet de andere (nuttige) dingen meekrijgt.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mistraller schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 20:55:
[...]

daardoor verslapt de interesse
:?

Na 17 18 delen tong op de vloer en diverse nieuwe contribuanten?

Volgens mij is er interesse genoeg - bij velen ...

Verder no problem, maar ik zou je niet graag zien "gaan"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Met zijderoute bedoelde ik de langzame Marco Polo route voor de garantie versus de paar weken voor de levering per schip/container. Heb paar jaar geleden al eens de sugesstie van een leverancier gekregen dat ik contact met fabrikant (In China) moest opnemen voor garantie. Behalve dat mijn Chinees nog beroerd is lijkt het me niet zo zinnig.

Zover ik nu begreep zijn incidenteeel terugroepacties/checks met warmtecamera's maar nog geen grote probeemgevallen. Hoe zit dat met die Shell panelen van een jaar of 10 geleden(bijna helft levensduur)?
Ik begreep dat je de OK4 omvormers beter niet zoals ooit bedacht buiten moet hangen maar dat ze het prima binnen doen. Hoe zit het met oudere panelen van andere fabrikanten? Iemand ervaring?

Is het nuttig die Shell Panelen(voor interessante prijs) op te kopen en kan er dan een moderne omvormer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
daardoor verslapt de interesse
Je bent zelf nu expert en daardoor is het voor jou minder interessant en mogelijk leuker om verder te kijken.
Zelf ben ik noob op dit gebied en vind het allemaal dus nog erg interessant. Naast zonnepanelen zie ik hier allerlei duurzame dingen met zonneboilers terugslapkleppen en inregelingen. Allemaal best high tech.

Als noob zou ik echter graag van je kennis gebruik willen maken. Aan de andere kant is een samenvatting/FAQ van de 18 delen erg nuttig. Dan kun je ook nog eens in KAPITALEN ZEGGEN RTFM ;) zodra ik een vraag stel die al eens is beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
nicenemo schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:23:
[...]

Je bent zelf nu expert en daardoor is het voor jou minder interessant en mogelijk leuker om verder te kijken.
Zelf ben ik noob op dit gebied en vind het allemaal dus nog erg interessant. Naast zonnepanelen zie ik hier allerlei duurzame dingen met zonneboilers terugslapkleppen en inregelingen. Allemaal best high tech.

Als noob zou ik echter graag van je kennis gebruik willen maken. Aan de andere kant is een samenvatting/FAQ van de 18 delen erg nuttig. Dan kun je ook nog eens in KAPITALEN ZEGGEN RTFM ;) zodra ik een vraag stel die al eens is beantwoord.
Wat ik bedoel is dat je vaak een vraag voorbij ziet komen in het topic, wat dan a) niet beantwoord wordt, of b) 3 pagina's verderop nog eens. Maar goed, dat is mijn idee erover. Het gaat in dit topic tegenwoordig voor het grootste deel van de posts over politieke / commerciële misvattingen, etc etc, ipv de techniek an sich. En dat blijf ik jammer vinden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
[...]

De MDZ discussie gaat m.i. over commerciele aspecten. Het is en blijft een topic in het electronica subforum. Als je wilt discussiëren over commerciële ins en outs dan kan je IMHO beter uitwijken naar het shopping forum.
[...]
Ook een ZB past immers niet in een electronica forum.

Het lijkt me zinvol om het niet nog breder te laten uitwaaieren, daardoor verslapt de interesse, en is een discussie over 1 onderwerp lastig te volgen.
IMHO is er niet een optimale vorm voor dit soort discussies (duurzame energie dus, niet wat de beste manier is om de discussie vorm te geven ;) ).
Je zou een threaded oplossing kunnen kiezen, zoals de frontpage-reacties zijn, maar dan mis je een hoop en kun je vaak als vaste lezer niet snel doorlezen wat erbij is gekomen.
Ook is na N reactie-niveau's met M reacties op het diepste niveau het overzicht al zoek en N en M zijn dan vrij laag (3 resp 5-7).
Ook een wiki is geen ideale vorm door discussie, meer iets voor het gezamelijk opstellen van een kennis database in leesbare vorm.
Persoonlijk vind ik deze vorm waarin er een tijdlijn is van reacties, met quote mogelijkheid, een van de betere.

Enige verbetering zou kunnen zijn om een subforum aan te maken voor duurzame energie, dan kun je onderwerpen afsplitsen, maar dan verlies je wel snel het overzicht als vaste lezer, omdat je vaak alleen maar kijkt naar de topics waarin je zelf gereageerd hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door TD-er op 16-02-2010 21:45 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De opzet van het Duitse http://www.haustechnikdialog.de/Forum/Default.aspx is eigenlijk wel leuk.
Je hoeft dan alleen de posts te pakken die je interessant vindt.
De posts zijn in principe eindeloos en degene waar het laatst op gereageerd wordt staat bovenaan.
Daarbij hebben ze ook nog verschillende afdelingen met alleen experts, vakmannen en hobbyisten of gemengd.
Nadeel denk ik voor Nederland is dat het publiek te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
heef tweakers nu net niet tags ingevoerd? Mits juist gebruikt kun je hiermee prima filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo.....de amerikaanse koelkast van 500 kwh is verkocht :) nu 1 terug kopen van minder dan 200 kwh.....en dus voor 200 euro bijleggen en! een nieuwe koelkast en! een besparing van 300 kwh per jaar....daar kan geen zonnepaneel tegen op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57
nicenemo schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:16:
over ik nu begreep zijn incidenteeel terugroepacties/checks met warmtecamera's maar nog geen grote probeemgevallen. Hoe zit dat met die Shell panelen van een jaar of 10 geleden(bijna helft levensduur)?
Ik begreep dat je de OK4 omvormers beter niet zoals ooit bedacht buiten moet hangen maar dat ze het prima binnen doen. Hoe zit het met oudere panelen van andere fabrikanten? Iemand ervaring?

Is het nuttig die Shell Panelen(voor interessante prijs) op te kopen en kan er dan een moderne omvormer aan?
Ik heb hier een wat ouder Shell ACN2000E ( 93Wp ) paneeltje boven de voordeur hangen en die doet het nog perfect. Leeftijd weet ik zo overigens niet van het paneel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Een technische vraag dan. Uit de documentatie van de Bries WTW blijkt dat ze adviseren de water uitvoer daarvan zowel naar de koud van de douchekraan als naar de in van je combiketel te sturen. Sluit je alleen de koudwaterkant van de douche aan dan zou het rendement met 15% kunnen dalen.
Iemand enig idee waarom dat zo is en of dat ook geldt als je de uitvoer naar je (zonne) boiler stuurt?
In mijn situatie is het wat lastig om ook de invoer van de boiler aan te sluiten. Ik zou overigens niet alleen de koude kant van de douchekraan aansluiten maar allen koudwater aansluitingen in de badkamer (dus ook de wastafel en het bad). Lijkt mij geen probleem, behalve dat je als je na het douchen gaat tandenpoetsen je mond met lauw ater moet spoelen.
De WC zit niet in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:16
Heeft dacht ik te maken met het verdubbelde debiet van het water dat opgewarmd wordt, waardoor de overdracht efficiënter wordt.
Het is hier wel eens langs gekomen, dus je zou het nog kunnen opzoeken.
(met "title:" in de zoekopdracht kun je zoeken binnen alle topics met een bepaalde naam ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant initiatief: Electriciteit Producerende Kas en nieuwe plannen
Planten gebruiken maar een deel van het spectrum en zeker 's zomers wordt het te warm in kassen waardoor er extra gelucht moet worden: lozen van overtollige energie.
Waarom niet dat ongebruikte of overmatige deel van zonlicht concentreren op goede water-gekoelde PV-cellen? Warmte opslaan voor 's nachts, stroom direct het net op. En de planten eronder groeien als vanouds.
Scheiden bij de bron dus: daar waar het licht de kas binnenstroomt. En bovendien: glaspanelen zat...
Als ze dit economisch haalbaar zouden kunnen maken, dan gaat er heel veel veranderen in de Solar-Stroom wereld. Het gaat om heeeeeeel veel vierkante metertjes zonder probleem met vergunningen, bestemmingsplannen etc etc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

master30 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 20:12:
[...]

Ik heb dus 4x3 meter.

Marcel
280Wp panelen zij 1 bij 2 meter. Wil je er 4 dan heb je minimaal 2m x 4m nodig. Dat gaat volgens mij niet op je dakkapel passen. Het enige wat past is 4 naast elkaar in portrait. Staat alles strak naast elkaar.
Ik zou voor HR panelen gaan. 4 x SunPower SPR-315 in portrait is 1260Wp in 2 rijen onder een hoek van 15graden past het op een oppervlakte van 3,18m x 2,75m. Past zelfs nog net bij een hellinghoek van 20graden; 3,18m x 2,93m

[ Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 16-02-2010 22:14 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@deejeebv

Voor het douchen de tanden poetsen? :P
Kortere afstand zal er ook nog wel mee te maken hebben (leidingverlies)
Maak er straks meerdere stopkranen tussen en een bypass.
In het heetst van de zomer wil ik waarschijnlijk de wtw niet in gebruik hebben vanwege de zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23
Als je wilt discussiëren over commerciële ins en outs dan kan je IMHO beter uitwijken naar het shopping forum.
Sja, hetzelfde zou je kunnen zeggen van de politieke kant van duurzame energie. Echter, voor mensen die aan - bijvoorbeeld - zonnestroom willen beginnen hoort dat er ook bij. Je bent als je in zonnestroom stapt nu eenmaal enorm vatbaar voor de grillen van de politiek. Als je de politiek links laat liggen maar je puur richt op de techniek licht je mensen niet goed voor.

Hetzelfde zou je kunnen zeggen van de economische kant van de zaak. Ik ga me absoluut niet bemoeien met de welles/nietes-discussies van de leveranciers (ik weet niet of ik voor of tegen deelname aan het forum van commerciële partijen moet zijn: ze hebben enorm nuttige kennis van de techniek en de branche maar er is natuurlijk altijd het commerciële (eigen)belang, en dat zie je soms wel een beetje terug in de posts) maar de terugverdientijddiscussie is helaas voor veel mensen een reeële. De wereld draait om geld en daar is ben ik bang niet zo veel aan te doen, tot een grote financiële crash mensen de waanzin daarvan in laat zien.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Brakke foto's van mijn zelfbouw zonneboiler:
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_oht32E-jBxE/S3sKDLCtbzI/AAAAAAAAAc4/jkj_9Q6YCes/s800/IMAG0355%20%28Small%29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_oht32E-jBxE/S3sKGs3rbHI/AAAAAAAAAc8/gbR7qgaVMOM/s800/IMAG0368%20%28Small%29.jpg

Moet nog ergens iets afkitten en dan kan hij in gebruik genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ziet er strak uit! Heb je nog een bouwbeschrijving op je site of zo? of hoe je eea berekend/aangepakt hebt?
Nu nog die leidingen flink inpakken met isolatie, en laat de zon maar knetteren!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ziet eruit als een lichtbak met een radiator oid erin? Wil zoiets ook nog eens bouwen - maar hoe ga je het aansluiten?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi gedaan!

Zie ik het goed dat je Hep2O-leidingen gebruikt hebt?
Volgens de fabrikant zijn deze niet geschikt voor het primaire solarcircuit
http://www.hep2o.co.uk/v2Onottouse1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:10:
Interessant initiatief: Electriciteit Producerende Kas en nieuwe plannen
Planten gebruiken maar een deel van het spectrum en zeker 's zomers wordt het te warm in kassen waardoor er extra gelucht moet worden: lozen van overtollige energie.
Waarom niet dat ongebruikte of overmatige deel van zonlicht concentreren op goede water-gekoelde PV-cellen? Warmte opslaan voor 's nachts, stroom direct het net op. En de planten eronder groeien als vanouds.
Scheiden bij de bron dus: daar waar het licht de kas binnenstroomt. En bovendien: glaspanelen zat...
Als ze dit economisch haalbaar zouden kunnen maken, dan gaat er heel veel veranderen in de Solar-Stroom wereld. Het gaat om heeeeeeel veel vierkante metertjes zonder probleem met vergunningen, bestemmingsplannen etc etc!
He joh, die tuinders verdienen al goud geld met hun gasgestookte WKK's (als ze niet vanwege "congestie" tegen bieding "mogen" dan wel "moeten" afschakelen...). Volgens van der HO-daar-es-seffekes zijn die dingen al hartstikke rendabel en krijgen ze dan ook niet eens meer "groencertificaten" (handel bij CertiQ is dead as a duck).

En nu ook nog eens dat scharrige SDE budget voor zonnestroom in een keer opmaken aan een paar warenhuizen bij Naaldwijk met gekoelde PVT?

Van mij mogen ze. Maar dan zonder subsidie (zal dan wel weer uit het zoveelste nieuwe potje gaan komen?). Zeker als ze claimen dat het al lekker veel oplevert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

De collector bestaat uit een houten bak, inderdaad een radiator (enkele plaat, met van die ribbels, profieltjes aan de achterkant plat gedrukt, voorkant zwart gespoten) met daaronder glaswol isolatie. De bak is weerdicht afgedicht met aluminiumprofiel en polycarbonaat plaat. Een soort kanaalplaat, bij de bouwmarkt te halen, UV bestendig en laat veel licht door.

Verder een 10 liter koperen vaatje uit een boiler op een versterkte voetplaat, waar de flens met een neopreen pakking wordt afgedicht.
Hier staat het vaatje op dus:

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_oht32E-jBxE/S3sWeFN82EI/AAAAAAAAAd8/qVVO_XLLu2k/s800/IMAG0352%20%28Small%29.jpg

6 gaten om de flens van het vaatje mee vast te bouten, 2 gaten in het midden voor de PPI koppelingen. Deze worden hier afgedicht met een O-ring, hier lekt het nog iets. Moet dit nog gaan afkitten aan de binnenkant.

Verder 15mm PPI leidingen en koppelingen (gaat tot 12 bar bij 20 graden en 7 bar bij 82, dus 100 graden moet ook vast wel lukken)

Hoop dat het warme water vanzelf gaat opstijgen naar het vaatje. Leidingen zijn wel dun en de warm water leiding loopt niet echt heel stijl, maar hoop dat het werkt. Anders moet er maar een pompje bij met een klein zonnepaneeltje oid. Maar dan wordt het wel aardig duurder.

In totaal gaat er ongeveer 15 liter water in. Oppervlak van de radiator is 1100x550mm, dus 0.6 vierkante meter. Doel is om er zo'n 10 a 12 liter heet water uit te krijgen om mee af te wassen.

Water aftappen gaat dmv:
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_oht32E-jBxE/S3sY2L9UKuI/AAAAAAAAAec/7EbdL4-9DVY/s800/IMAG0367%20%28Small%29.jpg

Vullen gaat via een trechter door een gat aan de bovenkant van het vat, daar zit ook een klein gaatje waar de temperatuursensor in komt.
Vat wordt nog geisoleerd met een soort cilinder van PUR schuim, moet hem nog wat op maat maken en een dekseltje van piepschuim oid maken.
Isolatie om de leidingen wil ik ook nog aftapen en daarna dikkere er omheen, dit is standaard spul voor 15mm buis, iets voor 35mm buis past hier weer omheen. Maar dan wil ik eerst weten of alles echt dicht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ikke! schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:23:
Brakke foto's van mijn zelfbouw zonneboiler:
[afbeelding]

[afbeelding]

Moet nog ergens iets afkitten en dan kan hij in gebruik genomen worden.
Als deze net zo warm wordt als een "echte" ZB dan worden dat druppende leidingen in de zomer omdat de isolatie en de kunststof koppelingen (?) gaan smelten... :X

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Leidingen horen bij het PPI systeem van verschillende bouwmarkten, komt wel uit Engeland, heet Polyplumb. Zou wel eens hetzelfde kunnen zijn, fittingen zitten wel anders in elkaar. Het moet geschikt zijn voor centrale verwarming. Die in England kunnen kortstondig 114 graden Celcius aan bij 3 bar. Hier wordt de druk nooit zo hoog, aangezien het een open systeem is. Of er moet echt veel stoom ontstaan in de radiator.
Ik denk dat we er dan in de zomer achter gaan komen of het werkt. Weet niet hoe heet CV water is? Ben benieuwd of de isolatie dan gaat smelten als het tegen de 100 graden wordt. Heter zal het niet worden, tenzij er veel stoom ontstaat.

Zie het ook een beetje als een experiment. Laat nu mijn electrische 80L boiler :'( in het daltarief opwarmen, afwaswater verwarm ik nu met gas. Dus de besparing zal nogal klein zijn.

Wil ook eigenlijk een huis kopen, waar ik dan genoeg ruimte heb om zoiets wat groter te bouwen en dan een grotere boiler binnen. Dit is een op zichzelf staand systeempje.

Ik zit nog te denken om +/- 500 Wp aan PV op het dak te zetten (woon bovenin de flat), maar kan misschien beter eerst wat sparen voor mijn eerste huisje. Zou ook een terugdraaiende meter moeten installeren hier (heb nu zo'n 'slimme' meter van Oxxio, die is zo slim om niet terug te draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:15:
He joh, die tuinders verdienen al goud geld met hun gasgestookte WKK's
...
Volgens van der HO-daar-es-seffekes zijn die dingen al hartstikke rendabel en krijgen ze dan ook niet eens meer "groencertificaten" (handel bij CertiQ is dead as a duck).

En nu ook nog eens dat scharrige SDE budget voor zonnestroom in een keer opmaken aan een paar warenhuizen bij Naaldwijk met gekoelde PVT?
Ik zei rendabel, dus bedoel ik zonder subsidie.

En het gaat om lange termijn, dus zeker zonder SDE. Mogelijk is WKK tegen die tijd ook weer over haar hoogste punt heen. De W in WKK is vaak toch wel een probleem in de zomer/overdag. En CO2-inkoop van derden levert tegen die tijd misschien ook wel wat op.

Maar ik bedoel ook: in potentie op mega schaal zonder noemenswaardige impact op ons overvolle landje.
Overigens denken ze tzt hier maximaal 2-3% van het ingestraalde licht per m2 in stroom om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
glambalk schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:11:
[...]

280Wp panelen zij 1 bij 2 meter. Wil je er 4 dan heb je minimaal 2m x 4m nodig. Dat gaat volgens mij niet op je dakkapel passen. Het enige wat past is 4 naast elkaar in portrait. Staat alles strak naast elkaar.
Ik zou voor HR panelen gaan. 4 x SunPower SPR-315 in portrait is 1260Wp in 2 rijen onder een hoek van 15graden past het op een oppervlakte van 3,18m x 2,75m. Past zelfs nog net bij een hellinghoek van 20graden; 3,18m x 2,93m
dan ga ik daar eens naar kijken,
binnekort maar eens het dak op en opmeten voor de exacte afmetingen, ff wachten tot het wat minder koud is.

wat gaat dat ongeveer kosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:23:
[...]
Als deze net zo warm wordt als een "echte" ZB dan worden dat druppende leidingen in de zomer omdat de isolatie en de kunststof koppelingen (?) gaan smelten... :X
Ik heb jaren terug ook zo'n goed geisoleerde bak met radiator gehad.Schoolbordenverf voorop en glasplaat ervoor. Stagnatie temperatuur is midzomer en volle zon wel ietsje boven de honderd graden, maar niet veel.
Bij heatpipes, (vacuumbuis en concentratie) kan de temperatuur ruim boven de 200 uitkomen, dan krijg je wel een fors probleem met isolatie en kunstof leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:38:
[...]

Ik zei rendabel, dus bedoel ik zonder subsidie.
VdH vindt iets pas "rendabel" als er subsidie op zit (althans: als het om "hernieuwbaar" gaat). Je weet wel, die afschuwelijke Hollandse term "onrendabele top" ...

Maar I get the point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed bezig ikke!
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:38:
[...]
Overigens denken ze tzt hier maximaal 2-3% van het ingestraalde licht per m2 in stroom om te zetten.
2-3% op een paar hectare is best nog wat netto opbrengs...

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 16-02-2010 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:18:

In het heetst van de zomer wil ik waarschijnlijk de wtw niet in gebruik hebben vanwege de zonneboiler.
Waarom zou je hem in de zomer niet willen gebruiken? Bang voor stagnatie van de zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Opwarming van het afvalwater door de zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Ikke! schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 09:42:
Opwarming van het afvalwater door de zonneboiler?
Die snap ik niet. Je vult toch altijd je zonneboiler met koud water, zodra je gaat verbruiken. Je kunt hem nu met voorverwarmd water vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
SpiceWorm schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:50:
[...]

Van een installateur gehoord:

He die zonneboiler he, die kan toch op de vloerverwarming?
Ja
En dan verbruik je minder gas
Ja
Hoe kan het dan dat ik 1000 m3 meer heb verstookt?
Euuhhh

Wat is het geval: hij had de zonneboiler zonder enige vorm van regeling aangesloten in het vloerverwarmingscirquit!!

:o
En de mussen lekker op de zonneboiler zitten 's nachts om de pootjes warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik heb nu wat ervaring met mijn kleine pv setje en wat mensen gesproken.
Er komt waarschijnlijk een nieuw project aan.
Solarking en misschien anderen die wat tips hebben, wij moeten misschien eens gaan praten over het vullen van dit dak, het gebouw heet heel toepasselijk de Teslatoren ;)

http://maps.google.nl/?ie....000592,0.001718&t=h&z=20
http://maps.google.nl/?ie...dLGQ&cbp=12,72.3,,0,-17.5

[ Voor 17% gewijzigd door Vmu op 17-02-2010 10:29 ]

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Vmu schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:28:
Ik heb nu wat ervaring met mijn kleine pv setje en wat mensen gesproken.
Er komt waarschijnlijk een nieuw project aan.
Solarking en misschien anderen die wat tips hebben, wij moeten misschien eens gaan praten over het vullen van dit dak, het gebouw heet heel toepasselijk de Teslatoren ;)

http://maps.google.nl/?ie....000592,0.001718&t=h&z=20
http://maps.google.nl/?ie...dLGQ&cbp=12,72.3,,0,-17.5
Prima, neem even contact met me op ik zie geen DM (Direct mail) mogelijkheid.
Ik heb je al een e-mail gestuurd.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:04

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Minister Cramer brengt vandaag een werkbezoek aan Powermatching City
Ben benieuwd of daar nog wat uitkomt 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is een interessante site! Beetje licht op technisch gebied, maar cool dat een dergelijk experiment opgezet wordt. En dat in het fossiele Nederland, hoe is het mogelijk, en nog wel onder de vlag van een fossiele energieleverancier ook.
wmeester schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:25:
En de mussen lekker op de zonneboiler zitten 's nachts om de pootjes warm te houden....
Hij is dan wel altijd lekker sneeuwvrij :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Ikke! schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:33:
Ik zit nog te denken om +/- 500 Wp aan PV op het dak te zetten (woon bovenin de flat), maar kan misschien beter eerst wat sparen voor mijn eerste huisje. Zou ook een terugdraaiende meter moeten installeren hier (heb nu zo'n 'slimme' meter van Oxxio, die is zo slim om niet terug te draaien)
Bij 500 wp heb je niet veel overproductie.

Het is meer compensatie voor zaken die altijd aanstaan zoals je router, koelkast, keukenboilertje, klokradio etc.
Dat zal natuurlijk per huishouden schelen. Als je goed bezig bent heb je dit minimaal en verlies je dus wel overproductie.

Ikzelf heb best veel draaien.
Zonneboiler, servertje, kabelmodem etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:04

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JeroenH schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 11:58:
[...]
Dat is een interessante site! Beetje licht op technisch gebied, maar cool dat een dergelijk experiment opgezet wordt. En dat in het fossiele Nederland, hoe is het mogelijk, en nog wel onder de vlag van een fossiele energieleverancier ook.
Deze veldtest is onderdeel van een Europees project genaamd 'Integral', dus niet zomaar een verzinsel van ons fossiele Nederland. ECN heeft dan ook een belangrijke bijdrage hierin met zijn PowerMatcher techniek.

Ik zou aan meer info kunnen komen (hangt even af van wat voor soort info). Wij werken hier met 5man aan nl. als de systeem integrator 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woodski schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:51:
[...]

Bij 500 wp heb je niet veel overproductie.

Het is meer compensatie voor zaken die altijd aanstaan zoals je router, koelkast, keukenboilertje, klokradio etc.
Dat zal natuurlijk per huishouden schelen. Als je goed bezig bent heb je dit minimaal en verlies je dus wel overproductie.

Ikzelf heb best veel draaien.
Zonneboiler, servertje, kabelmodem etc
Wat je zegt klopt helemaal, in ons huishouden zou een 500Wp systeem al veel verliezen als de meter niet terug zou draaien. Wij maken de meeste productie als we er niet zijn (overdag), dus een niet terugdraaiende meter zou voor ons een nachtmerrie zijn. Wij hebben niets op standby staan.

Overigens zul je een terugdraaiende meter niet meer kunnen laten plaatsen, het zal een meter met meervoudig telwerk worden die consumptie en productie apart registreert. Je mag dan hopen dat je fossiele netbeheerder en leverancier zo vriendelijk willen zijn de saldering goed te willen laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
JeroenH schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:10:
[...]

Wat je zegt klopt helemaal, in ons huishouden zou een 500Wp systeem al veel verliezen als de meter niet terug zou draaien. Wij maken de meeste productie als we er niet zijn (overdag), dus een niet terugdraaiende meter zou voor ons een nachtmerrie zijn. Wij hebben niets op standby staan.

Overigens zul je een terugdraaiende meter niet meer kunnen laten plaatsen, het zal een meter met meervoudig telwerk worden die consumptie en productie apart registreert. Je mag dan hopen dat je fossiele netbeheerder en leverancier zo vriendelijk willen zijn de saldering goed te willen laten verlopen.
Dat zeg ik, het zal per huishouden schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dus, heb je weinig Wp geinstalleerd, en je bent tijdens de opwekuren niet zelf thuis, zul je zonder goeie saldering, die installatie voor de leverancier hebben neergezet. ( als je niet veel standby gebruik hebt bij afwezigheid)
want dan is bijna alles overproductie.

dat scheelt niet per huishouden. juist zuinige huishoudens moeten het wat dat betreft van juiste saldering en dus het goeie type meter hebben.
DAT is dus de conclusie, en niet dat je waarschijnlijk met een kleine installatie wel zonder goeie meter kunt.

en als je met die goeie conclusie zegt dat het per huishouden wel zal verschillen, heb je gelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Dat bedoelt hij ook denk ik, dat je bij een kleine installatie bij veel huishoudens geen of weinig overproductie hebt.

Ik woon alleen en alleen de koelkast staat aan overdag, verder nog het modem (10W gok ik) en de stereo installatie met max 5 W (was te klein om te meten). Stereo zet ik niet echt uit, aangezien hij dan zijn instellingen vergeet en steeds knetter hard staat als ik hem aanzet. Verder in de winter als het echt vriest misschien de gaskachel/moederhaard pomp, omdat ik het anders pas tegen 's avonds 10 a 11 uur warm heb als ik pas om 6 uur ga stoken.

Dus voor mij zou gelden dat ik alleen op niet-werkdagen gebruik maak van mijn opgewekte stroom. Of ik zou de boiler zo moeten aansturen dat die alleen bij zon opwarmt en dan nog met maar 400W ofzo, ipv 2,7 kW.

Ben inderdaad bang dat er dan geen Farismeter geplaatst zou worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ikke! schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 15:09:
Dat bedoelt hij ook denk ik, dat je bij een kleine installatie bij veel huishoudens geen of weinig overproductie hebt.

Ik woon alleen en alleen de koelkast staat aan overdag, verder nog het modem (10W gok ik) en de stereo installatie met max 5 W (was te klein om te meten). Stereo zet ik niet echt uit, aangezien hij dan zijn instellingen vergeet en steeds knetter hard staat als ik hem aanzet. Verder in de winter als het echt vriest misschien de gaskachel/moederhaard pomp, omdat ik het anders pas tegen 's avonds 10 a 11 uur warm heb als ik pas om 6 uur ga stoken.

Dus voor mij zou gelden dat ik alleen op niet-werkdagen gebruik maak van mijn opgewekte stroom. Of ik zou de boiler zo moeten aansturen dat die alleen bij zon opwarmt en dan nog met maar 400W ofzo, ipv 2,7 kW.

Ben inderdaad bang dat er dan geen Farismeter geplaatst zou worden...
bij huishoudens die overdag niet thuis zijn is de productie tijdens dal uren qua verbruik, dus als je niet enorm veel aan hebt staan als je er niet bent, heb je dan altijd overproductie... als je 500 Wp installeert ben je volgens mij wel iemand die ook aardig zuinig is qua verbuik. ( in ieder geval geen onnodige verbruikers meer aan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Haha zo kun je het ook bekijken. Het is bij mij helaas niet zo dat ik zo weinig verbruik dat ik niet ver boven de 480 kWh uit kom. Het is meer dat ik dan niet hoef te klooien met groepen en bekabeling en dat ik er nu niet veel geld voor over heb. Plus dat als ik binnen een (paar) jaar een eigen huis heb, dat zo'n kleine installatie altijd wel ergens op een schuurtje of afdakje te plaatsen is, plus evt een grotere installatie op een ander dak.

Maar aangezien ik toch het liefst met een jaar een huis koop, is het niet echt verstandig om nu PVspul te kopen.
Mjah het is zo leuk he :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tijdens de opwekuren, wat wek je dan gemiddeld op? tijdens kantooruren, met een 500 Wp systeem.. bijna de hele opbrengst schat ik? dus iets van 350 Wu = 8*350 = 2,8 kWh
als je meer dan dat gebruikt als je niet thuis bent, is dat erg veel volgens mij. dat zou betekenen dat je over een hele dag minimaal 2,8 /8*24 = 8,4 kWh per dag gebruikt. dat is dan zonder stofzuigen, de vaatwasser, de wasmachine, water koken/koffie zetten, de cv echt aanzetten tv kijken, internetten, muziekluisteren) etc. Dat is 8,4*365 =3066 kwh basisverbruik per jaar, in je eentje ?

volgens mij kun je beter gaan besparen dan, als je het voor het leuke doet, als-in: er een kick van krijgen. verder is er denk ik weinig leuks aan een zonnepaneel, het ligt maar stil op je dak terug te leveren aan je leverancier, terwijl je er zelf weinig profijt van hebt, en je er geen cent voor krijgt zonder saldering, en het wel best wat geld kost. dan kun je beter vergijpen aan de grafiekjes van iemand anders :p

ik zou toch eens nagaan wat je basisverbruik is op tijden dat je verder niet thuis bent en actief ergens stroom mee verbruikt.

als je het puur voor het milieu zou doen maakt het natuurlijk niet uit. De opgewekte stroom wordt heus wel ergens nuttig ingezet, en bespaart dus op fosiele energiebronnen. Maar dan wel op jou kosten..

[ Voor 45% gewijzigd door engelbertus op 17-02-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deejeebv schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 08:08:

Waarom zou je hem in de zomer niet willen gebruiken? Bang voor stagnatie van de zonneboiler?
In de zomer denk ik dat de zonneboiler wel genoeg zelf doet :P en moet ik proberen de opbrengst te drukken.
Dan moet ik de warmwaterboiler dus niet nog verder gaan helpen met de douche wtw, alleen indien nodig.
Een afweging is om een extra klep er tussen te zetten om de wtw in- en uit te schakelen met de controller van de zonneboiler.

Btw afgelopen jaar nog niet in de buurt van stagnatie geweest.
2 dagen temperaturen van 110gr in de collector gehad omdat de PID-regeling van de solarpomp niet goed stond ingesteld (schakelde te langzaam op naar max snelheid).
Met de goede instelling max 90gr gezien.

De douche wtw is vandaag netjes door DSS omgeruild en heb nu dus een goeie.
DSS _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bang voor stagnatie van de zonneboiler?
als je dit leest staat je auto te stagneren
als je dit leest en het is juni 2010 staat mijn boiler te stagneren
als je dit leest en het is juni 2010 staat je cv te stagneren

oh was het maar juni 2010, dan lag ik nu in de tuin te stagneren, met een biertje !
stagneren rules !
(ik begrijp nog steeds niets van die uit de lucht gegrepen nadelen,
ik last net op de site van flitspaal dat je je pannen moet vervangen voor je pv plaatst,
hoe komen we daar toch bij)

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, lekker met een pilske van die koperen bol genieten

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
na carnaval... no...more.... beer... :+

Overigens, zijn er nog mensen die gezien hebben hoe hun lokale politieke partijen het 'duurzaamheid' topic lokaal willen gaan invullen?
Van Hilversum ben ik op de hoogte (thanks JeroenH).

[ Voor 71% gewijzigd door NielsTn op 17-02-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:00:
[...]

ik last net op de site van flitspaal dat je je pannen moet vervangen voor je pv plaatst,
hoe komen we daar toch bij)
dakpannen vervangen had gekunt. de pannen zijn niet heel best meer. We hebben overigens wel alle kapotte dakpannen vervangen toen we toch op het dak waren. Ik heb nogal een hoeveelheid goede pannen over na het plaatsen van een extra dakraam :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

@engelbertus:

Volgens mij begreep je mijn post verkeerd, ik heb juist heel weinig verbruik als ik niet thuis ben. Enige waar ik op kan besparen is de koelkast, dat is een ding van 20 a 30 jaar oud en verbruikt 1 kWh per dag (over meerdere dagen gemeten). Dus zo'n 365 kWh per jaar.
Zat er ook al een tijdje aan te denken om die weg te doen, maar vind het ook zonde om een goed werkend apparaat weg te gooien.

Dus zonder terugdraaiende meter zou ik inderdaad door de weeks gratis energie leveren aan de leverancier en alleen in het weekend zelf er wat van verbruiken. Zonder andere meter heeft het bijna geen zin. En voor een jaartje ook niet, omdat die meter plaatsen evenveel zou kosten als het opbrengt. Wat geld betreft dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mars Warrior schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 11:05:
Minister Cramer brengt vandaag een werkbezoek aan Powermatching City
Ben benieuwd of daar nog wat uitkomt 8)
Cramer heeft niks over energie te zeggen, dan krijgt ze vdH in d'r nek.

Wat een peperdure plannetjes mogen er weer namens de EU uitgevoerd gaan worden als we dat gelikte filmpje (wat mag dat gekost hebben?) moeten geloven...

Valt niet op?:

"Wind - fluctuating source of energy"
"Solar - no energy production at night".

Verder wel een hoop fossiel toverketel en smart meter geblaat, en daar uiteraard geen "kwaad" woord over...

... 't is inderdaad weer duidelijk wie hier achter zitten. Decentraal hernieuwbaar is "bad" and moet blijkbaar met heel veel "moeite" en met peperdure middelen "ingepast" worden in de gevestigde fossiele "orde"...

... wat natuurlijk tot op zeer grote hoogte klinkklare nonsens is ...

'k zal wel weer te veel beren op de weg zien... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:11:
[...]

Verder wel een hoop fossiel toverketel en smart meter geblaat, en daar uiteraard geen "kwaad" woord over...
Ik zag veel meters klaar liggen om ingebouwd te worden 8)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:23:
na carnaval... no...more.... beer... :+

Overigens, zijn er nog mensen die gezien hebben hoe hun lokale politieke partijen het 'duurzaamheid' topic lokaal willen gaan invullen?
Van Hilversum ben ik op de hoogte (thanks JeroenH).
De GroenLinks wethouder die bij ons al jaren een vierbaans snelweg aan de ZW zijde (waar de heersende wind vandaan komt) langs een van de dichtstbevolkte wijken van NL met heel veel enthousiasme wil laten aanleggen (zogenaamd om een verkeersader in de stad te "ontlasten") is net gewipt vanwege een motie "accidentje" van zijn bloedeigen groene partij. Maar ik vrees dat ze dat kreng desondanks nog steeds willen (geholpen door VVD en CDA kneiters uit Provincie Zuid-Holland die alles wat God heeft verboden uit de kast halen om dat onding er toch door geramd te krijgen).

Dus neen, net als vorige keer krijgt GL mijn stem niet (en niet alleen vanwege dat majeure "incident"). Wat er overblijft zal ik jullie verder niet mee lastig vallen...

@Mike70
Ik zag veel meters klaar liggen om ingebouwd te worden 8)
Ik zag vandaag zo'n nieuwe fossiele auto van "mijn" netbeheerder aan de overkant van de straat staan, heb meteen maar even een foto gemaakt "voor het geval dat".

Er zit nog steeds een ander slot op de meterkast...

... en er is misschien wel een "amendement" (zoals de Amerikanen zo mooi zeggen) waar ik beroep op kan doen als dat ongewenste Oog van Orwell deze kant op dreigt te komen... In ieder geval ga ik Eerste Kamer senatoren platmailen als ze "het" gaan wagen...

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 17-02-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Tussen al die (fossiele) beren op de weg, nu dan maar een leuker dingetje... ;)

Een 'slim' stopcontact

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ikke! schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:52:
@engelbertus:

Volgens mij begreep je mijn post verkeerd, ik heb juist heel weinig verbruik als ik niet thuis ben. Enige waar ik op kan besparen is de koelkast, dat is een ding van 20 a 30 jaar oud en verbruikt 1 kWh per dag (over meerdere dagen gemeten). Dus zo'n 365 kWh per jaar.
Zat er ook al een tijdje aan te denken om die weg te doen, maar vind het ook zonde om een goed werkend apparaat weg te gooien.
Da's flink wat, kan je koelkast wel goed zijn warmte kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Opzich wel, heeft nog wel wat ruimte erachter en staat ook niet ingebouwd oid. Het is gewoon een erg oude koelkast van zo'n 110 liter. Nieuwe A++'ers zitten rond de 120 kWh per jaar geloof ik.

Ik dacht laatst dat de temperatuur nogal schommelde tussen de 10 en -8 graden in die koelkast. Maar volgens mij is de thermometer (los ding dat ik erin had gelegd) gewoon niet goed meer. Gaf -8 aan en een fles met ijs erin smolt wel.

Er ligt sinds begin vd avond zo'n zelfde brak geval naast en de oude geeft -6 aan en de vanavond erin gelegde +6 graden :+

[ Voor 12% gewijzigd door Ikke! op 17-02-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:37:
Tussen al die (fossiele) beren op de weg, nu dan maar een leuker dingetje... ;)

Een 'slim' stopcontact
Dat is inderdaad briljant en briljant grappig! :D Zoals de schrijver zich terecht afvraagt: waarom zit dit nog niet standaard ingebouwd in opladers e.d., maar dit geeft luid en duidelijk aan dat het laadproces voltooid is.

Pagina: 1 ... 44 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.