Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.948 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Cyberpope schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:00:
Aanname.. Meest te vergelijken met de doemdenker die voorspelde dat Parijs in 1950 onder 2 meter paardenmest zou liggen. Omdat iedereen 1 of meer paarden zou hebben..
Helemaal geen aanname, als je ergens zuiniger mee bent kun je er langer mee doen! Fossiele brandstoffen zijn eindig, ik geloof niet dat het daar over hoeven te hebben. Daarbij, paardenmest is van de straat af te vegen...?
En jij bent bekend met de aard van de mens en zijn neiging tot machtspolitiek zodat je nooit een wereldomvattend netwerk zult kunnen creëren??? Behoudens als de mens plots zich anders zou gaan gedragen als de afgelopen 20.000 jaar?? En dat dan geografische verschillen zelfs in een land als Duitsland te klein zijn?
Als energiedistributie niet kan vanwege de machtspolitiek, waarom is er dan zoveel olie,gas handel? Er ligt al een 800 MW lijn naar Noorwegen, en er komt er ook een naar Engeland.
Omdat het een wetmatigheid is. Over 5 jaar had je wellicht het dubbele kunnen opbrengen aan stroom en daarmee de wereld nog een stuk groener kunnen maken... Het is niet voor niets een wetmatigheid.
Wellicht & wetmatigheid spreken elkaar nogal tegen he!

PV rendementen worden maar mondjesmaat hoger, wel wordt pv goedkoper. Maar stel dat pv plants over 5 jaar de helft kosten (zeer (z)onwaarschijnlijk), heb jij al de helft van je panelen terugverdiend. Dus in een zeer zonnige toekomst waarin in 5 jaar tijd de pv prijs halveert, loop je dus nog geen risico!
mmm.. zit ik bij een dure stroomleverancier of is mijn voorschot te hoog. Ik gaf al aan dat ik aardig wat terug kreeg. Mijn verbruik zit rond de 3500 kwh. Maar 1000kwh zonder comfort in te leveren. Dat zie ik niet gebeuren. Dat zou nog wel wat meer investeringen vragen die nog lang niet in die 13k zitten. En dan nog zie ik me dat niet halen.
Voor 3k euro kun je een stroomrekening van 0 krijgen, met 13k geen gasrekening van 0. Als je gaat voor de financiële winst zou ik de stroomrekening omlaag brengen met je centen. Uit de besparingen kun je dan weer isolatie acties gaan betalen (het meest renderende eerst).
Weet ik niet.. Maar had ook nooit verwacht dat een vat olie nog onder de 100 dollar zou komen in mijn leven.
1) De crisis maakt dat we flink minder olie verbruiken dan verwacht. 2) de 150 doller per vat was voor een gedeelte het resultaat van flink wat speculatie.
Wat ik wel weet is dat de Chinezen geld genoeg voor auto's krijgen, en brandstof nodig hebben (vraag omhoog). De productie gaat zeker niet mee omhoog, dit was al een probleem voor de crisis.

1&2 geven hogere vraag, minder aanbod. Prijs?
Omdat je altijd dit effect hebt.. Wellicht zijn over 10 jaar panelen die veel meer opbrengen.. En is je buurman die even gewacht heeft, meer spekkoper omdat hij juist niet bij de eerste mensen hoorden die zonnepanelen op zijn dak legde. Juist, zonder die voorlopers waren ze er nooit gekomen, maar dan neemt niet weg dat hij daarna mee voordeel heeft. Het is niet voor niets een wetmatigheid, waarbij het juiste moment van instappen altijd iets van een gok is.
Ongetwijfeld presteren de panelen over 10 jaar beter dan de panelen van nu. Al lijkt het er nu wel op dat na 10 jaar reeds 84% van de originele investering hebt terugverdiend. Zo heel groot lijkt dat risico dus ook niet! En daarbij, de buurman moet dan nog steeds een investering doen! De investering rendeert nu al beter dan de 3,5% op een spaarrekening. Die buurman heeft er dan misschien nieteens geld voor, omdat hij energie is blijven kopen bij de dure leverancier ;).
Wat voor wetmatigheid bedoel je trouwens?
Echter kan je wel zeggen dat ik de aflopen 10 (en zeker 20 jaar) een rendement op mijn vermogen heb gehaald dat fors groter is als 3,5% gemiddeld.
Ja, je kan idd gaan rekenen met het gemiddelde rendement op aandelenbeurzen, 7%. Net zo'n veilige investering als een pv installatie?

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 08-02-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad aardig overzised. Dit is wel de combi die HR solar ook zelf maakt 500L op 5 collectoren.

Volgens mijn simulatie loop ik 6,5 GJ mis in de zomer omdat mijn systeem dan gewoon stagneert. Hoe ik hier eventueel nog wat nuttigs mee ga doen moet ik nog even bekijken. Misschien een indirecte boiler extra voor regenwater waarmee ik dan de wasmachine hotfill. Deze kan op de retour naar de collectoren zodat ik zoveel mogelijk restwarmte kan gebruiken.

Maar, ik kan wel ruim een half jaar zonder verwarming uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer een ecolution te koop:
http://link.marktplaats.nl/319241838

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22
SpiceWorm schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:11:

Zeer lastig te zeggen zonder een simulatie te maken. In principe zeg ik vacuumbuis: meer opbrengst in de winter, maar wanneer de vlakke plaat op zltv wordt aangesloten (20-30c) zou die wel eens een hogere opbrengst in de winter kunnen geven (omdat je meer vierkante meters hebt, en een hogere omzetefficiency).
Ik heb toevallig net een artikeltje geschreven waarin ik vacuümbuis- en vlakke plaatcollectoren zo eerlijk mogelijk probeer te vergelijken, om mensen te helpen te bepalen welke oplossing het best bij hen past. Waarschuwing voor commercie: het staat op mijn site, waarop ik ook zonneboilers verkoop.
Bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:08:
Inderdaad aardig overzised. Dit is wel de combi die HR solar ook zelf maakt 500L op 5 collectoren.

Volgens mijn simulatie loop ik 6,5 GJ mis in de zomer omdat mijn systeem dan gewoon stagneert. Hoe ik hier eventueel nog wat nuttigs mee ga doen moet ik nog even bekijken.
Als je een warmtepomp met aardcollector hebt kun je de warmte aan de grond kwijt, zodat je COP in de winter beter is, c.q. de omgeving niet bevriest.
Of een warmwaterzak van 20m3 in de kruipruimte bij wijze van seizoenswarmteopslag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basfromasd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:42:
[...]

Ik heb toevallig net een artikeltje geschreven waarin ik vacuümbuis- en vlakke plaatcollectoren zo eerlijk mogelijk probeer te vergelijken, om mensen te helpen te bepalen welke oplossing het best bij hen past. Waarschuwing voor commercie: het staat op mijn site, waarop ik ook zonneboilers verkoop.
Bas.
Leuk gedaan.
Ik denk persoonlijk dat het meest belangrijke de opbouw van het systeem is, welk systeem dan ook.
Daarmee bedoel ik dat de zonneboiler goed geproportioneerd moet zijn en ook de daarbij horende flow, leidingdiktes, isolatie, pompcapaciteit, regeling.
Je kunt nog zo'n mooi systeem kopen, als het niet goed opgebouwd wordt zal het rendement gewoon lager uitpakken.
Voor de duurzaamheid van een systeem is het ook belangrijk dat het niet om de haverklap in stagnatie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat laatste is wel een ideetje van mij inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua stagnatie ben je beter af met een vlakke plaat lijkt mij. Die doet dat zo rond de 150grC. Bij deze temperaturen smelt je isolatie niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
basfromasd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:42:
[...]

Bas.
Wat ik vooral mis voor deze vergelijking is de zonneinstraling in de wintermaanden. Is dat 100, 300 of 500 watt /m2? Heb dat nergens kunnen vinden. Dan kun je eenvoudig een fictieve februaridag (0c, 30c verwarming) uitrekenen welke collector voor jou gunstiger uit pakt. Die 8~9 maanden tapwaterdekking kunnen beide systemen toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
@SpiceWorm. Dat is een goeie. Ik ga dat er bij zetten. Ik hoop dat ik niet-technische mensen niet teveel zal afschrikken.
Overigens: Instraling in Nederland onder een hoek van 30 graden in februari is 1,82 kWh/m2 per dag.
In juni is dat 4,92 kWh/m2 per dag.
Bron: Solaranlagen van Ladener & Späte

[ Voor 45% gewijzigd door basfromasd op 08-02-2010 15:27 . Reden: getalletjes erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kets_One schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:37:
Ik las zonet op EnergiePortal.nl dat Nefit ook PV systemen gaat verkopen (link). Zoals het de reputatie van Nefit betaamt zijn het degelijke zonnepanelen van Duits fabrikaat (Centrosolar). Naar verluidt gaat het om kant-en-klare systemen.

Lijkt me interessant om te kijken wat de prijsstelling zal worden.
Nefit is onderdeel van Bosch. Dus ik vermoed dat het zoiets wordt: http://www.directindustry...-module-54351-354513.html

De collectoren van Nefit hebben ook 'angstvallig' veel overweg van de collectoren van Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
IJsbeer schreef op maandag 08 februari 2010 @ 15:46:
[...]

Nefit is onderdeel van Bosch. Dus ik vermoed dat het zoiets wordt: http://www.directindustry...-module-54351-354513.html

De collectoren van Nefit hebben ook 'angstvallig' veel overweg van de collectoren van Bosch.
Dat is nu juist het rare: Het bericht geeft duielijk aan dat het zou gaan om complete systemen afkomstig van Centrosolar (dus niet van van moederbedrijf Bosch). Ik denk dat 'gedwongen winkelnering' niet van toepassing is op Nefit. Een andere mogelijkheid is dat Bosch alleen utility-scale PV systemen kan verkopen. Onder het mom van: "Als je toch op het dak staat om een zonnecollector te monteren, waarom dan niet gelijk een paar zonnepanelen erbij leggen?" lijkt deze actie van Nefit primair op de privégebruikersmarkt gericht.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:11
glambalk schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:32:
Ik heb twee rekenvoorbeelden gemaakt waarbij enig inzicht in hoe ik het heb berekend. Opbrengst kan ook worden gelezen als uitgespaarde inkoop bij een ander.
Rekenvoorbeeld 1 is zonder SDE subsidie
Rekenvoorbeeld 2 is met SDE subsidie

Prijs van de panelen is een redelijke marktprijs. Niet de goedkoopste merkloze OEM Chineesjes maar een modaal paneel
Mooie opzet. Er zit wel een vervelend foutje in volgens mij. De degradatie van de panelen neem je wel mee in de kwh opbrengst, maar tel je niet door in afnemende opbrengst in euro's. Scheelt toch 8k op 't eind...
Of je moet de opwarming van de aarde al meenemen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 23:52:
Je hebt 0,35kWp, dan gaat het dus om 300 kWh per jaar.
Ik zou gewoon blijven meten, wellicht trekt het bij.
OK Jeroen, Thanks!
Ik blijf gewoon meten en misschien kom ik nog wel in de richting van de 300 Kwh.
Wellicht ben ik ook iets te negatief geweest ik heb tenslotte nog 3 maanden te gaan. ik heb even rond gekeken in diverse statistieken - oa. bij jou - en bijv. de maand April is te vergelijken met Augustus. in Aug. had ik ruim 40, dus dan zit ik al op ruim 250. dan nog Febr, Maart en half Mei erbij; misschien haal ik de 280 / 290 nog wel. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 08:32:
@jan-b

weet je zeker dat je een steca 500 hebt ?
Yep, ik weet zeker dat ik een Steca 500 heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

SolarKing schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 01:47:
2 x 175Wp op een steca 500 is helemaal niet geschikt. Je kunt er beter een 3de paneel bijnemen of Steca 500 inruilen voor Steca 300.
@Solarking: jij beweert dat de 500 niet geschikt is. dat kan natuurlijk, maar ik heb de complete set gekocht en laten plaatsen door Solar nrg, volgens mij toch 1 van de bekende PV install. bedrijven in Nederland.
ik neem aan dat zo,n bedrijf toch geen set verkoopt wat niet is afgestemd op elkaar, ik bedoel dus ze verkopen toch geen set PV met een omvormer die in feite niet voldoet?
Wat is trouwens de exacte reden volgens jouw dat de 500 niet geschikt is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

stegen schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 00:24:
[...]

Na de zoekfunctie gebruikt te hebben, zag ik dat je twee Sharp 175Wp panelen op een Steca 500 inverter gebruikt.
Met twee panelen in serie, kom je 5 volt te kort. Ik weet niet of het zo nauw luistert, maar ik ben bang van wel.
Een steca 300 had wellicht een betere match geweest, deze heeft een MPPT bereik van 45-100V
@Stegen: Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven bij @Solarking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Paide22 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:22:
[...]

Mooie opzet. Er zit wel een vervelend foutje in volgens mij. De degradatie van de panelen neem je wel mee in de kwh opbrengst, maar tel je niet door in afnemende opbrengst in euro's. Scheelt toch 8k op 't eind...
Of je moet de opwarming van de aarde al meenemen O-)
Dank je wel. Heb het aangepast. De kolom kWh wordt nu als basis gebruikt om de opbrengst per jaar uit te rekenen en niet meer de oorspronkelijk opbrengst/jaar. Dat stukje van die opbrengstvermindering is er later bijgekomen maar is zoals je tercht opmerkt niet onbelangrijk. En dan nog steeds is het voordeliger.
Overigens is die 6375kWh gebaseerd op de gemaximaliseerde opbrengst van 859kWh/kWp die EZ hanteert. Die is zeker voor de Suntechs niet realistisch.

[ Voor 19% gewijzigd door ZonneStroom op 08-02-2010 17:00 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 14-02-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Kets_One schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:00:
[...]

Dat is nu juist het rare: Het bericht geeft duielijk aan dat het zou gaan om complete systemen afkomstig van Centrosolar (dus niet van van moederbedrijf Bosch). Ik denk dat 'gedwongen winkelnering' niet van toepassing is op Nefit. Een andere mogelijkheid is dat Bosch alleen utility-scale PV systemen kan verkopen. Onder het mom van: "Als je toch op het dak staat om een zonnecollector te monteren, waarom dan niet gelijk een paar zonnepanelen erbij leggen?" lijkt deze actie van Nefit primair op de privégebruikersmarkt gericht.
Bosch heeft het Duitse Ersol opgekocht.
Bosch gaat ook het Duitse topmerk Aleo opkopen.
Bosch is bezig met eigen back-contact "metal-wrap-through" cel technologie.
Bosch gaat samen met Allianz turnkey zonnestroomparken bouwen.

En ze zullen vast nog wel meer leuke plannen hebben.

Mooi zo. Een krachtpatser d'r bij in het "wereldje". Ze draaiden in crisisjaar weliswaar nog "maar" 38 miljard Euro omzet als concern. Dat was een tegenvaller van 16% (voorlopige cijfers)...

Afgezien van die dip die vrijwel alle bedrijven hebben meegekregen: Dat het Bosch concern volop in de zonnestroom is gestapt (ze zitten ook al in windenergie) geeft de sector nog meer body en toenemende politieke macht als het weer eens storm gaat lopen met afbraakneigingen rond prima werkende incentive regimes...

Het geheel daarvan onafhankelijke Centrosolar heeft zich altijd al fors op de private sector gericht (ze hebben niet voor niks de beroemde ecofys bakken/consoles en diverse bouwgeïntegreerde systemen via de Ubbink/Renusol constructie onder hun hoede). Ze hebben in 2009 87 MWp aan modules afgezet. Niet spectaculair, maar zonder meer een leuke afzet (slechts 1 bedrijf wat in een jaar tijd bijna anderhalf maal zoveel modules afzet als er al die jaren in NL is geaccumuleerd). Hun module intro pagina vind je hier.

Het vreemde is wel dat er op hun dochtermaatschappijen pagina nota bene een verwijzing naar een "Belgische" vestiging voor de Benelux staat vermeld. Gevestigd in .... Tiel, Nederland... Foutje van de persvoorlichter? Of weten ze bij Centrosolar al dat Vlaanderen het noordelijker gelegen poldermoeras inmiddels heeft geannexeerd?

;)

@JAN-B
ik heb even rond gekeken in diverse statistieken
Als je toch "bezig" bent: tien jaar ervaring en harde praktijkdata verwerkt in een diagram. Acht jaar metingen aan hetzelfde systeem in een maandgrafiek, relatieve percentages maandopbrengst op totale jaaropbrengst. 30 graden hellend, 10 graden oost van zuid multikristallijn systeem op open frame constructie, 4e verdieping, goed geëxponeerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Total_overviews/MSJ.gif

Daar zie je dat bij ons februari tot en met half mei ongeveer 31,3% van de totale gemiddelde jaaropbrengst oplevert. Kan best anders liggen bij andere systemen (zeker bij sterk afwijkende hellingshoeken/combi met oriëntatie), maar dan heb je een richtlijn. Uiteraard ook rekening houden met bovengemiddeld sterk afwijkende maand condities.

(hersteld: was april vergeten...)

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 08-02-2010 17:24 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Dre schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:52:
[...]

De rente die ik reken gaat richting mijn bankrekening, dus de gewone spaarrente.

In mijn niet openbare excel sheet heb ik bijvoorbeeld €5.000 eigen vermogen op de bank staan en kan op een gegeven moment beslissen of ik dat laat staan tegen 3,5% rente OF ik investeer de €5.000 in PV. Op het moment dat ik voor de investering in PV kies heb ik geen eigen vermogen meer (€0,00) en ontvang geen spaarrente meer. Maar door de besparing op de energierekening heb ik maandelijks extra "inkomen" dat ik op m'n spaarrekening wegzet en rente over ontvang.
Tot zover snap ik het. Ik doe bijna hetzelfde. Het geinvesteerde bedrag staat of op mijn spaarreking of ik heb het uitgegeven aan zonnepanelen. In het ene geval reken ik rente en in het ander aan uitgespaarde uitgaven. Dat wordt dus alleen maar gunstiger als ik ook dat weer op een spaarrekening zet en daar 3,5% over vang.
Ik zal het eens in de ZonneStroom calculator verwerken. Wat dan echter nog steeds niet gebeurd is dat de tvt op begint te lopen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:08:
Wat dan echter nog steeds niet gebeurd is dat de tvt op begint te lopen.
Heerlijke discussie over tvt. Lijkt Nederland wel.

Niet kwaad bedoeld hoor, af en toe krijg ik zelfs opkrullende mondhoeken. Omhoog... ;)

Gaat er iemand ook nog een tvt berekening maken voor iemand die al een leuk sommetje geld heeft uitgegeven aan zonnepanelen (die al jaren de groenste stroom staan te bakken) en nog steeds een leuk sommetje op de bank heeft staan?

Triodos heeft weer een aanbod gedaan voor investeren in Renewables Europe Fund. Wat daggu? Maar weer wat roestende spaarcentjes naar duurzame productie verschuiven voordat ik dood ga? Of de spaarcentjes in een onzeker PV project op de naburige school steken met een hele hoop gedonder met gemeente, omwonenden, niets van de materie begrijpende schoolleiding, papierwerk, gesodemieter met de netbeheerder, und so weiter??? Moeilijk kiezen uit twee "kwaden"... 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.triodos.nl/nl/static/img/at/378800

Resultaten behaald in het verleden ...... (vul zelf in...)

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 08-02-2010 17:26 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JAN-B schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 17:31:
Volgens mij heb ik iets verkeerd uitgerekend; :?
ik verwacht een jaar-opbrengst van 320 Kwh - 250 dagtarief en 70 nachttarief.
mijn jaarverbruik = 180 ( dagtarief ) dus ik verwachte eigenlijk dat mijn meter na 1 jaar ( min 250 plus 180 )
70 Kwh in de min zou staan. dit gaat echt niet meer lukken. met nog 3 maanden te gaan - ik reken een jaar van eind april tot eind april het volgende jaar i.v.m. meterstand-opname - sta ik nu op + 3.
ik gok dat ik eind april op -20 uitkom, waarom kom ik niet in de buurt van de -70??
@ Jeroen : Nog even over mijn meterstanden-verhaal:
Als ik jou als voorbeeld neem-2009-: PV-opbrengst = 1083 Kwh; jaarverbruik = 850 Kwh ; meterstand = MIN 157 Kwh.
Kun je nu gewoon stellen dat het jaarverbruik min de PV-opbrengst het verschil in meterstand is in 1 jaar tijd?
Bij jouw dus 850 min 1083 = min 233Kwh. Scheelt wel iets met 157, kan te maken hebben met het elektr. kacheltje??

Oh JA, wat is jouw opinie over de mening dat de Steca 500 niet zou passen met mijn PV-set :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:04:
@JAN-B

Als je toch "bezig" bent: tien jaar ervaring en harde praktijkdata verwerkt in een diagram. Acht jaar metingen aan hetzelfde systeem in een maandgrafiek, relatieve percentages maandopbrengst op totale jaaropbrengst. 30 graden hellend, 10 graden oost van zuid multikristallijn systeem op open frame constructie, 4e verdieping, goed geëxponeerd:

[afbeelding]

Daar zie je dat bij ons februari tot en met half mei ongeveer 31,3% van de totale gemiddelde jaaropbrengst oplevert. Kan best anders liggen bij andere systemen (zeker bij sterk afwijkende hellingshoeken/combi met oriëntatie), maar dan heb je een richtlijn. Uiteraard ook rekening houden met bovengemiddeld sterk afwijkende maand condities.

(hersteld: was april vergeten...)
@ Peter: SOrry, Sorry, :z helemaal vergeten naar jouw statistieken te kijken 8)7
Febr. t/m half mei 31 % v/d jaaropbrengst?? Daar ben ik heel blij mee >:)
Misschien haal ik de 300 toch nog wel.

Grrr :( Hadden we niet afgesproken geen moeilijke woorden meer te gebruiken!!
Wat betekent geexponeerd nu weer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 130% gewijzigd door Dre op 14-02-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of staat jou tvt calculator toevallig online?
http://www.metsubsidie.nl (je kan de subsidie weglaten)
met een vast fout oud kontrakt krijg je trouwens veel meer geld voor je stroom...
zoals bijvoorbeeld een vast kontrakt van 1 jaar geleden
(ik heb inmiddels 450 euro cash geboden gekegen voor ontbinding van mijn kontrakt,
maar wat mij betreft kunnen alle energiebedrijven in staat van ontbinding gaan, blijkbaar hebben ze door dat ze vet geld gaan verliezen aan me, tvt is voor mij namelijk "Tomeloos Veel Terugleveren" )
een jaartje geleden kon je zomaar 30,9 cent per kwh krijgen,
nu 21 cent, rekenen is dus erg moeilijk en variabel.
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg
het verleden laat zien, dat in de toekomst, en binnen1 jaar een kwh dus ook zomaar 31 cent kan gaan kosten.
Paar honderd euro
Dat blijkt uit het concept van een brief van minister Van der Hoeven van Economische Zaken (EZ), die een dezer dagen naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Het wetsvoorstel vloeit voort uit het crisisakkoord van dit voorjaar. Daarin werd opgenomen dat investeringen in duurzame energie voortaan ‘ruimer en robuuster worden gefinancierd uit een opslag op het elektriciteitstarief’. Daar werden toen nog geen bedragen bij genoemd.

Hoe de extra kosten precies worden verdeeld over bedrijven en consumenten, is nog niet bekend. Voor een gemiddeld huishouden zal de stijging oplopen tot een paar honderd euro per jaar.
bron : http://www.volkskrant.nl/..._energie_gaat_fors_omhoog
zonnepaneel kwhtjes hebben daar duidelijk geen last van.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42
De subsidie kun je weglaten, maar als je aangeeft dat je geen lening wilt voor de aanschaf (Termijn lening voor anschaf = 0 jaar) gaat het programma over z'n nek. (Division by zero) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:45

Punkrocker

Mostly harmless

waldorf schreef op maandag 08 februari 2010 @ 19:31:
[...]

De subsidie kun je weglaten, maar als je aangeeft dat je geen lening wilt voor de aanschaf (Termijn lening voor anschaf = 0 jaar) gaat het programma over z'n nek. (Division by zero) _O-
Subsidie op aanschaf 0%
Subsidie teruglevering 0 €/kWh

Zo heb je ook geen subsidie en werkt dit ding wel.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hkuit schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:16:
[...] O ja, en Flitspaal; lees ik nu dat je toch je zonneboiler voor CV-ondersteuning kunt gaan gebruiken, of was dat iemand anders (kan het bericht niet meer vinden)?
Dat was waarschijnlijk een opmerking van Flitspaal over onze installatie.
Ik combineer een warmtepomp met heatpipes, een mooie combinatie want de gasketels springen alleen maar bij voor naverwarming van het tapwater en als het echt koud is. Het lijkt erop dat we dit seizoen van 6000m3 naar 1000m3 gas terug gaan. Heatpipes doen prima werk in voor en naseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Hkuit schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:16:
[...]

O ja, en Flitspaal; lees ik nu dat je toch je zonneboiler voor CV-ondersteuning kunt gaan gebruiken, of was dat iemand anders (kan het bericht niet meer vinden)?
Geen idee of ik dat was? Voorlopig is dat hier in elk geval nog niet ter sprake. Eerst vloerverwarming en dan kijken wat er mogelijk is aan aansluitmogelijkheden. Missschien rechtstreeks vanaf de 2e spiraal naar de verdeler van de vloerverwarming.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou heb ik wel cv ondersteuning,
de cv retour gaat door het midden van het vat.
echter alleen als het daar 20c of warmer is.
wat is er eigenlijk op tegen om de cv altijd door het vat (midden) te laten lopen ?
dan word dat gewoon douchewater, of buffer bij schakeling (cv/ww)

/thinking en wat zou die ecolution doen op de cv retour dan...mmmm

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:22:
nou heb ik wel cv ondersteuning,
de cv retour gaat door het midden van het vat.
echter alleen als het daar 20c of warmer is.
wat is er eigenlijk op tegen om de cv altijd door het vat (midden) te laten lopen ?
dan word dat gewoon douchewater, of buffer bij schakeling (cv/ww)
Ik denk dat het bij jou wel zou kunnen omdat je de temperatuur constant laag hebt, al zal je minder rendement van je collectoren hebben.

Bij mij (55 graden) zou ik het hier amper nog warm kunnen krijgen omdat ook die 300 liter even opgewarmd moet worden.

Heb trouwens afgelopen weekend de driewegklep geplaatst, werkt perfect :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dre schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:47:

Hoeveel betaalde je per Wp jaren geleden en hoeveel vandaag de dag. Valsspelen met (aanschaf)subsidie mag niet :>
Dat wil je (misschien) helemaal niet weten.

Maar je mag het wel weten. En het is geen "valsspelen", het is gewoon de (historische) realiteit toen ik ook de ballen wist van de merkwaardige "wereld" die PV heet.
  • Eerste vier moduultjes met 1.000 gulden gemeentesubsidie en wat MAP grut van onze goeie ouwe energieholding, incl. wat extralengte kabelrimram: EUR 4,90/Wp (gekocht in 2000);
  • Volgende zes moduultjes met EPA aanschaf subsidiestapeling gekkenhuis (nog niet zo erg als in 2003): EUR 1,29/Wp (gekocht in 2001);
  • Laatste twee moduultjes overgenomen van (neen, beste JeroenH, NIET weggepeste) vertrokken buurvrouw (uit set vergelijkbaar met de vorige) voor EUR 0,98/Wp (gekocht in 2007).
Voor de goede orde/verhoudingen: destijds werd het eerste EWR pakket hier in 1999/2000 aangeboden voor 4.749 gulden voor 400 Wp. Daar zat 1.200 gulden van het "energiedistributiebedrijf" en 1.500 gulden van - toen nog - NOVEM aan subsidie bij (incl. BTW). Je betaalde uiteindelijk dus 64% van de totale "echte" prijs van 7.449 gulden. Dat komt neer op een toenmalige prijs van 8,45 Euro/Wp incl. BTW (zonder inflatiecorrectie gedoe en zonder subsidies). Met aanschaf subsidies was dat 5,39 Euro/Wp incl. BTW. All-in, met installatie etc. Enige "byzondere" was optie op data interface. Wat ik uiteraard voor honderd gulden extra heb gekocht. Als een van de weinigen, blijkbaar...

Times, they have changed. Ik heb er hard genoeg aan moeten trekken als huurder, een hoop ellende met de OK4'tjes gehad, maar ik heb van de hele toestand geen seconde spijt gehad. Why should I?

Vandaag de dag heb ik (nog) geen plannen voor aanschaf van nieuwe modules, al kun je ze voor ver onder de EUR 2,00/Wp bekomen als je de wegen kent. En dat is geen rommel. Moet natuurlijk nog omvormer etc. bij, moet je ver onder de EUR 3,00/Wp all-in (zelf installeren) kunnen komen. Dit nog exclusief stapelsubsidies van diverse pluimage.

Er staat net een artikel in Photon over een nog vrijwel onbekend Chinees bedrijf (Magi Solar) wat claimt voor 29 dollarcent/Wp hoogwaardige zonnecellen (rendement van 17,2 - 17,3%) te produceren. Dat is fysieke productie op een 60 MW productielijn. Voor een "beginner" voorwaar geen kattenpis. Hoge potentie.
Hoe zit het met de duurzaamheid van groene stroom. Ik neem aan dat als ik 2200 kWh verbruik en een groene stroom contract heb dat de energie voor 100% uit groene* bronnen moet komen.

* = met gas/olie/steenkool/kerncentrale omhoog gepompt water uit Noorwegen ofzo })
Waarom "moet"? Niks "moet". Meeste "groene" stroom contracten betreft gewoon supergrijze stroom in Nederland, vergroend met een geïmporteerd certificaatje verkregen uit reeds decennia oude bestaande waterkrachtcentrales in Scandinavië (geen "nieuwe" capaciteit, dus). "Mag" je voor kiezen. Zit zelfs bij Greenchoice deels in de mix, al geven ze geen uitsluitsel over het precieze aandeel. Want we produceren in Nederland veel te weinig.

In 2008 werd er bijna 2 maal zoveel aan papieren certificaatjes netto geïmporteerd dan er aan fysieke productie werd gegenereerd in eigen land (bovendien deels van dubieuze kwaliteit), zie Compendium voor de leefomgeving van 15 december 2009:

Import certificaten 15,81% van totale elektraverbruik
Export certificaten 1,23% van totale elektraverbruik

Verschil import - export: 14,57%

Fysieke binnenlandse productie 7,49% van totale elektraverbruik.

Verhouding netto import groencertificaten staat tot fysieke productie in eigen land: factor 1,95.

@JAN-B
Grrr :( Hadden we niet afgesproken geen moeilijke woorden meer te gebruiken!!
Wat betekent geexponeerd nu weer :?
Ben me niet bewust dat "we" iets afgesproken hadden over al dan niet "moeilijke woorden mogen gebruiken"....

... en anders hebben we altijd het magische wereldwijde web nog ... :+

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 08-02-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Bugfix voor Solget 2.36 RRD databases is gereed.
Download hier.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@Solarking;
Heb je mijn email ontvangen?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist een Bries douche wtw besteld :)
Hiermee kan ik de wintermaanden ook nog beter afdekken.

En een afspraak gemaakt om eens te kijken of spouwmuurisolatie interessant is en toepasbaar.
Via Koston komt er een collegabedrijf Linssen over 2 weken babbelen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op maandag 08 februari 2010 @ 07:30:
Ik heb het serieus overwogen om een bedrijf op te zetten. probleem is om een businessmodel te vinden wat aanslaat en waar mensen voor willen betalen. Ik heb al eens overwogen om mensen het bedrijf te laten betalen uit bespaarde energieuitgaven. Alleen ben je in dat geval zo extreem afhankelijk van de gebruiker en zijn/haar eerlijkheid dat ik dat risico niet durf te nemen. En een ander werkbaar model ben ik nog over aan het nadenken.
Met hem ^^^^^. Met name boeren willen wel investeren, maar echt lekker gaat het niet met die boeren. Dus je bent met je inkomsten voor een groot deel afhankelijk van een bedrijf wat verlies draait... Je loopt dus 2x risico, de wispelturige SDE en de twijfelachtige kredietwaardigheid van de dakeigenaar.
Dus ik houd het nu maar bij een adviserende rol.
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 18:43:
(ik heb inmiddels 450 euro cash geboden gekegen voor ontbinding van mijn kontrakt
Held _/-\o_

(is dat nu nog 3 jaar lang 2000 kwh/jaar a 30 cent terugleveren, dus zeg 2000*3*.3 = 1800 euro?)

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 09-02-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(is dat nu nog 3 jaar lang 2000 kwh/jaar a 30 cent terugleveren, dus zeg 2000*3*.3 = 1800 euro?)
pssst dat kontrakt is half ontbonden, voor 250 euro cash, hiervoor is mijn gasprijs gedaald, en mijn terugleverprijs 26,2 cent geworden, 3 jaar lang sinds 1-1-2010
maar het goedkopere gas, leverde meer op, 100% van mijn rekening is gas.
mijn m3 prijs is nu ongeveer 2 kwh (if you get the point)
in mijn geval dus een kwartier zon = 1m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Zojuist een aanpassing gedaan waar ik flink mee zal besparen.
De voordeur tochte als een gek ondanks de rubbers in het kozijn.
Bij het slot was een kier van 4mm, aan de schanierkant sloot het wel mooi.

Even gekeken en een stukje van 4mm in het kozijn geprutst waar het slot in valt.
Hij sluit nu mooi en strak dicht. Geen tocht meer:)
Van de zomer kan ik eventueel dat stuk metaal verplaatsen maar eigenlijk is het wel best zo.

Meteen aan de binnenkant een klep over de brievenbus gemaakt.
Die borstel liet nog veel koude door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Laatst online: 28-08 22:59
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 11:46:
Zojuist een Bries douche wtw besteld :)
Hiermee kan ik de wintermaanden ook nog beter afdekken.
...
Zo, die heb ik dus al in de berging staan en moet in een van de komende maanden geïnstalleerd worden. Komt mooi in een koofje in het toilet beneden.

Ga je naast de verplichte afsluiter ook nog de watertemperatuur en misschien de flow meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meteen aan de binnenkant een klep over de brievenbus gemaakt.
Die borstel liet nog veel koude door.
en de krantenjongen even uitleggen dat ie hem door moet duwen, dat scheelt ook veel.

gelezen :
OTB, de Nederlandse bouwer van apparatuur voor de productie van zonnepanelen, is in handen gekomen van de Duitse concurrent Roth&Rau. De aandelen zijn verkocht voor € 35,5 miljoen. Een van de aandeelhouders was John de Mol, zo meldt Het Financieele Dagblad.
 Voglens het FD vrezen experts dat de overname een tegenslag zal blijken voor de Nederlandse ambities op het gebied van groene energie. Steeds meer kennis en kunde op dit terrein dreigt volgens hen te verdwijnen. ‘We hebben de windenergie al laten wegwaaien’, zegt John Blankendaal van de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) tegen het FD. ‘Als je, zoals nu, ook de bruidsschat binnen “solar” laat gaan, dreigt daar hetzelfde te gebeuren.’

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

09-02-2010

Gemeente Haren in de provincie Groningen en de projectontwikkelaars Geveke en Heijmans liggen in de clinch om de bouw van een warmte/koude-opslag in nieuwbouwwijk DHE. Volgens de gemeente proberen de ontwikkelaars onder energiebesparende maatregelen uit te komen. Wethouder Jeroen Niezen noemt de overeenkomst tussen de drie partijen in het Harener Weekblad een wurgcontract.

De ontwikkelaars willen geen warmte/koude-opslag realiseren in de woningen van de nieuwbouwwijk DHE. De GroenLinks wethouder heeft zich hard gemaakt voor deze energiebesparende maatregel. "Ik heb het helemaal gehad met de ontwikkelaars. We praten hier over een maatregel die slechts enkele duizenden euro's moet kosten per woning. Die woning is daardoor toekomstbestendig, want je betaalt nu iets meer, maar je betaalt je hele leven minder aan stookkosten. Sterker: zonder warmte/koude-opslag bouw je eigenlijk verouderde huizen die veel minder waard zijn", zegt Niezen in het Harener Weekblad.

Niezen: "De projectontwikkelaar willen er helemaal niet aan. Vanaf het begin is het alleen maar gedoe. Ik heb er helemaal geen vertrouwen meer in, met hen. Ze bevestigen alleen maar het klassieke beeld van de projectontwikkelaar: het gaat ze alleen maar om het geld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
Heel, heel sip om dat te lezen. Daarbij valt het gelazer met de SDE en PV-productie onder nul in het niet. Dit is dwarsbomerij op een veel grotere schaal.

Walgelijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tw_eek schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 19:43:
[...]

Zo, die heb ik dus al in de berging staan en moet in een van de komende maanden geïnstalleerd worden. Komt mooi in een koofje in het toilet beneden.

Ga je naast de verplichte afsluiter ook nog de watertemperatuur en misschien de flow meten?
Da's een goeie.
Een extra flowmeter (€83) heb ik nog wel plaats voor op m'n controller.
Helaas 7(8)7 heb ik wel m'n voelers (inputs) zo langzamerhand vol zitten (16 stuks), dus moet ik misschien een extra netwerk-uitbreidingsmodule (4inputs/4outputs) á €89,00 overwegen om 2 extra voelers te kunnen plaatsen (delta-t)
Bij elkaar toch weer een aardig bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

http://www.nu.nl/economie...-kwestie-van-fatsoen.html

Nog een succes story van bedrijven, winst en duurzaamheid

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Laatst online: 28-08 22:59
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:56:
[...]

..Helaas 7(8)7 heb ik wel m'n voelers (inputs) zo langzamerhand vol zitten (16 stuks), dus moet ik misschien een extra netwerk-uitbreidingsmodule (4inputs/4outputs) á €89,00 overwegen om 2 extra voelers te kunnen plaatsen (delta-t)
Bij elkaar toch weer een aardig bedrag.
Wat voor een meters heb je? Ik wil graag de delta-temp meten maar vindt de dompelsensoren nog wat te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volumestroommeter van Technische Alternative welke bij m'n controller hoort
http://www.echtshop.de/vo...h7dh8g1idjt26pmtc33tdh5m3
Of deze ook op andere merken aangesloten kunnen worden weet ik niet.
Je moet er dan nog wel 2 voelers bij nemen met 2 dompelbuisjes van 40mm die in een t-stuk passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
''Het is uiteindelijk een kwestie van goed fatsoen''
Zei de CDA man. Een partij die het woord "fatsoen" helemaal niet meer in de mond mag nemen omdat ze dit land aan de rand van de afgrond hebben gebracht en alle duurzaamheidsbeleid bij de strot hebben doorgeknepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 22:44
In mijn zoektocht kwam ik ikwilzonneenergie.nl tegen en ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met 'Harrems Zonnepanelen' uit Purmerend. Ze leveren complete systemen met modules van 'Energy solutions', waar cellen van Qcells inzitten. Qcells is een grote naam, maar weet iemand iets van de module producent, blijkbaar een Grieks bedrijf? Suggesties voor andere leveranciers zijn ook welkom
En quote mezelf de post er onder.

Ik heb even een griekse vriend gevraagd in het grieks te googlen. Energy Solutions lijkt solide te zijn. Er kwamen geen Griekse Kassa/Radar of andere fora met klachten bovendrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

En weer is de uitbreiding met 1800 Wp Sunpower panelen uitgesteld :( . Ditmaal door het weer. Maar ook blijkt dat SMA nog steeds leveringsproblemen heeft, de Sunny Boy 1700 waar ik op wacht (bestelling oktober) is er nog steeds niet, maar ook simpele dingen als aardingssetjes zijn maanden onderweg.
En net toch maar weer het dak op geweest om de Suntechs 1200 Wp paneeltjes sneeuwvrij te maken. Die doen braaf hun best.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Weer een veelbelovend Nederlands initiatief de nek omgedraaid. :(

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02
Nou nou, "de nek omgedraaid", ik weet helemaal niets van de details, maar "hieraan lag een hoog oplopende ruzie ten grondslag over de vraag wie nu eigenlijk de eigenaar van het bedrijf was", met de details die daarover verderop in het artikel worden genoemd, klinkt alsof een en ander zakelijk niet echt perfect was geregeld, om het maar heel voorzichtig uit te drukken.

Om dan te spreken van "de nek omgedraaid", wat klinkt alsof een of andere evil conspiracy zich als doel had gesteld om dit groene initiatief om zeep te helpen, gaat een beetje ver. Btw, zoals de curator zegt gaat het vast een doorstart maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Misschien overdreven maar het vervelende is dat dit wel op de verdere toekomst van de firma afstraalt.
En je moet erg je best doen om dit imago op te poetsen.
Gistermiddag wilde de financier wel ineens wel met geld over de brug komen.
Vind het wel vreemd.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nu zijn de brokstukken van het bedrijf voor een habbekrats op te kopen.... Zo gaat het wel vaker na faillissementen, heb ik helaas in de praktijk mogen ondervinden :'( (Ook Duracar was een onderdeel van mijn - failliete - voormalige werkgever Econcern)

Het is jammer, ik heb een paar jaar geleden in het busje gereden en het leek mij ideaal voor binnenstedelijke bevoorrading. Geen lokale uitstoot, stil, ze rijden dagelijks maar een beperkte afstand en keren altijd terug naar een distributiepunt waar ze opgeladen kunnen worden. Hij wordt in Nederland ontwikkeld, en als ze het slim aanpakken kunnen ze nog in Nederland geproduceerd worden ook (Nedcar).

Nu gaat dat allemaal weer op de lange baan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 13:01:
Nu zijn de brokstukken van het bedrijf voor een habbekrats op te kopen.... Zo gaat het wel vaker na faillissementen, heb ik helaas in de praktijk mogen ondervinden :'( (Ook Duracar was een onderdeel van mijn - failliete - voormalige werkgever Econcern)

Het is jammer, ik heb een paar jaar geleden in het busje gereden en het leek mij ideaal voor binnenstedelijke bevoorrading. Geen lokale uitstoot, stil, ze rijden dagelijks maar een beperkte afstand en keren altijd terug naar een distributiepunt waar ze opgeladen kunnen worden. Hij wordt in Nederland ontwikkeld, en als ze het slim aanpakken kunnen ze nog in Nederland geproduceerd worden ook (Nedcar).

Nu gaat dat allemaal weer op de lange baan.
Dat bedoelde ik eigenlijk met de nek omdraaien. Iedereen roept dat het een goed concept, milieuvriendelijker, uitdagend, etc is maar er geld voor over hebben is een ander punt.

Gelezen bij automotive-online:
Engelse investeerders probeerden na het faillissement Duracar te kopen van de curatoren, maar deze deal kwam niet rond, laat een woordvoerder van Duracar weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Mike70 op 10-02-2010 13:33 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Joepie, de subsidie is toegezegd vandaag voor de ZB. >6m2, 72 heatpipes.
Nu mag/moet ik keuzes gaan maken.
En een installateur die eea deskundig aan elkaar kan braaien, alaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:34
Ik wil binnenkort een aantal offertes gaan laten uitbrengen voor een nieuwe CV ketel gecombineerd met zonneboiler. Heeft iemand goede (of slechte) ervaringen met bepaalde installatiebedrijven? In principe zoek ik in de omgeving van alkmaar, maar veel bedrijven zullen wel landelijk werken denk ik.
Is alleen het UNETO-VNI keurmerk van belang, of zijn er meerdere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vandaag de Steca 500 ontvangen, als het goed is komen de panelen, rails etc. zaterdag, met een beetje geluk kan het er zaterdag al op :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Erasmo schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:02:
Vandaag de Steca 500 ontvangen, als het goed is komen de panelen, rails etc. zaterdag, met een beetje geluk kan het er zaterdag al op :)
@Erasmo;
Waar heb je eea gekocht? Ook bij Solarking?
Zet je je foto's aub in een Picasa site.
Zaterdag dus geen carnaval vieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
basfromasd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 15:07:
@SpiceWorm. Dat is een goeie. Ik ga dat er bij zetten. Ik hoop dat ik niet-technische mensen niet teveel zal afschrikken.
Overigens: Instraling in Nederland onder een hoek van 30 graden in februari is 1,82 kWh/m2 per dag.
In juni is dat 4,92 kWh/m2 per dag.
Bron: Solaranlagen van Ladener & Späte
Hm ja alleen wat is de instraling op een zonnige dag? Want als dit gemiddeld is, dan kun je nog niets uitrekenen. De zb doet alleen iets op min of meer zonnige dagen. Dus ik vraag me af wat de instraling is (in watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SasJo schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 17:24:
[...]

@Erasmo;
Waar heb je eea gekocht? Ook bij Solarking?
Zet je je foto's aub in een Picasa site.
Zaterdag dus geen carnaval vieren?
Ik heb inderdaad alles bij of via Solarking gekocht. Zal als het staat ff wat foto's op Picasa zetten.

Ik woon boven de rivieren, carnaval betekent niet zoveel voor mij :P
En als het goed is kan ook Solarking op tijd het feestgedruis in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil binnenkort een aantal offertes gaan laten uitbrengen voor een nieuwe CV ketel gecombineerd met zonneboiler.
ik zou mijn loodgieter/uneto/vni/zb/pv minded nemen, hij zit alleen wel erg volgeboekt al.
ga eerst eens bij hem thuis kijken, hij heeft zelf de hele enchilada, ik heb het slechts een beetje geimiteerd.
jong snel en duurzaam, geen bullshit, gewoon doen, en als je zelf meehelpt, graag, scheelt ook weer tvt trouwens, toch een van de meest beslissing bepalende faktoren zo lees ik hier overal.
hoe vind je hem ? ga naar atagverwarming.nl en type je postcode, hij staat meteen bovenaan.
hij levert ook pv trouwens, en installeert het ook, ook in de categorie groot.
samen freubelen we heel wat af, wat de rest van de branche volledig laat liggen.

/edit :
de azimuth van de zon was van 10-2 alweer 36graden, dus nu pal op de ideale hoek van de 36 graden dakhoek, het is nu ook echt wel te merken, de zonneboiler is tot 48c gekomen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Dank je Eric! Ik ga hem opzoeken. Tvt is voor veel mensen (en voor mij ook, misschien in wat mindere mate) belangrijk ja. Al is het maar om de WAF te verhogen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RikTW schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 20:18:
Dank je Eric! Ik ga hem opzoeken. Tvt is voor veel mensen (en voor mij ook, misschien in wat mindere mate) belangrijk ja. Al is het maar om de WAF te verhogen 8)
you got mail.....(zag hem nu pas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah ik dacht al, jaga was het he ;-)
ltv 35-62c komt bij de vegro vandaan (alkmaar)
hier nog een fotootje.
http://van.wijk.net/pvt/ltv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 20:50:
ah ik dacht al, jaga was het he ;-)
ltv 35-62c komt bij de vegro vandaan (alkmaar)
hier nog een fotootje.
http://van.wijk.net/pvt/ltv.jpg
Eh....ik had mail van Rik en die zag ik nu pas.....maar idd de jaga waar we het over hebben gehad....ben hier en daar al wat aan het zoeken geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo ervaringsdeskundigen,

Ik heb me een beetje verdiept in zonnepanelen en de SDE en maak denk ik ergens een rekenfout want zoals ik het nu uitreken haal ik er naast milieuwinst ook een behoorlijk economisch rendement mee.

Beschikbaar dak van stal op zuid (167°), dakhoek onbekend maar rond de 30° geschat en zonder schaduw.

Jaarverbruik ca. 4000 kWh

set van 20 panelen (3600Wp) van Esdec à € 11.800,-

Opbrengst volgens SDE 2010 € 1450,- (zie rekenvoorbeeld Esdec)

Wanneer ik het rendement van deze investering uitreken en rekening houdende met afschrijving in 25 jaar kom ik uit op:

11.800/(1450-(11.800/25))*100% = 8,3% rendement

Dat is een stuk beter dan rente op een spaarrekening. En zelfs met beleggen in aandelen haal je dit niet en dat is zelfs nog een stuk meer risico.

Nu komen er mogelijk nog extra kosten bij voor aanpassing meterkast, verzekering(?), onderhoud en wat zie ik nog meer over het hoofd?

Maar je betaald over die € 11.800,- weer geen 1,2% vermogensheffing.

Mijn conclusie, als je het geld kan missen dan is zonne-energie toch zéér interessant?

Waar mis ik het addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Pelgrim, heb je in de kosten ook je omvormer en bevestiging meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Misschien inderdaad nog wat extra kosten voor een nieuwe omvormer na 10 jaar of zo, maar in grote lijnen klopt je berekening volgens mij.
Veel mensen zullen willen weten of een systeem zichzelf bijvoorbeeld binnen 10 jaar terugverdiend heeft, maar na 25 jaar is het zeker rendabel (tenzij het oppervlak gelimiteerd is en je je af gaat vragen of je moet wachten omdat misschien de opbrengst per oppervlak groter gaat worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

de azimuth van de zon was van 10-2 alweer 36graden, dus nu pal op de ideale hoek van de 36 graden dakhoek, het is nu ook echt wel te merken, de zonneboiler is tot 48c gekomen.
weinig zon gezien hier, 1/2 uur misschien...13 graden bovenin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
hier 0,0 zon. alleen veel sneeuw. Met andere woorden weer een belabberde opbrengst.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 22:49
@ Pelgrim,

nee je berekening klopt niet. 8% op 25 jaar is heel erg weinig. Dat is een jaarlijks rendement van 0.3%.
(=1,08^(1/25)). Kun je beter een spaarrekening nemen met 2,5% per jaar, dan heb je over 25 jaar: 1.025^25 = 85% rendement, dus bijna verdubbeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 20:11:
/edit :
Nu kom je toch aan een oude hobby van me (amateurastronomie) en wat je daar zegt klopt niet helemaal. Azimut is een positie langs de horizon, en niet de 'hoogte' van de zon aan de hemelkoepel.

Die hoogte was vandaag maximaal 23,5 graden (21 juni is dat ongeveer 61 graden), en dus nog altijd niet veel. Alleen als je dak 66,5 graden t.o.v. de horizontaal is - wat erg steil is - zou de zon er vandaag loodrecht opgestaan hebben.

Voor verreweg de meeste dakhoeken is de loodrechtsituatie nog een paar maanden in de toekomst verwacht ik.
Zou geinig kunnen zijn. Is hier een tijdje terug al eens vakkundig van commentaar voorzien: pcmadman in "Duurzame Energie deel 17"

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 10-02-2010 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:40:

.............................
Mijn conclusie, als je het geld kan missen dan is zonne-energie toch zéér interessant?

Waar mis ik het addertje onder het gras?
Je mist geen addertje onder het gras. Rendement is inderdaad beter dan op de bank zetten voor 3,5%/jaar (gemiddelde afgelopen 10jaar) maar 8% per ???.........
Ik heb met mijn ZonneStroom TerugVerdienTijd Calculator een leuke ZonneStroom TerugVerdienTijd Calculatie gemaakt. Als je me via DM je prive mail adres geeft stuur ik die meteen op.

[ Voor 10% gewijzigd door ZonneStroom op 10-02-2010 23:30 ]

ZonneStroom

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:02
NitSuA schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:48:
@ Pelgrim,

nee je berekening klopt niet. 8% op 25 jaar is heel erg weinig. Dat is een jaarlijks rendement van 0.3%.
(=1,08^(1/25)). Kun je beter een spaarrekening nemen met 2,5% per jaar, dan heb je over 25 jaar: 1.025^25 = 85% rendement, dus bijna verdubbeld..
Volgens mij volg jij het rekenvoorbeeld van Pelgrim niet goed. Na 25 jaar is de opbrengst 25 * 1450 = 36250. Dit nog afgezien van eventuele renteopbrengst als je je opbrengst weer op een spaarrekening zet. SDE duurt 15 jaar, het is volgens mij dus eerlijker om maar 15 jaar vooruit te kijken, opbrengst 21750 €. Op je spaarrekening met 2.5% rente was je opbrengst 16673 €.
In de kosten van € 11800 zitten geen installatiekosten, kosten extra groep en meter. Ook heb je nog de jaarlijkse kosten voor de meter.
Ik blijf erbij dat de investering zeker verantwoord is.

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Gelezen op Energyvalley.nl;

Wie van jullie woont in Friesland?

50 hectare zonnepanelen in Friesland

Friesland moet in de komende vijf jaar vijftig hectare (bla bla, kan het wat concreter? O-) ) aan zonnepanelen realiseren. De zonnepanelen zijn een streven van de provincie Friesland en de gemeente Leeuwarden. Deze moeten er voor zorgen dat zonne-energie in Friesland zonder steun winstgevend wordt.
De panelen zullen geplaatst worden op daken van huizen, stallen en bedrijven en in weilanden.
De hele investering zal tussen de 150 miljoen en 200 miljoen euro gaan kosten.

>> 4 miljoen per hectare, dan zitten er zeker (hoge) installatie kosten bij? 8)7

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Ik heb zelf vorige week een bestelling geplaatst voor 2770 Wp en heb daarvoor toch wel even goed het financiele rendement moeten verantwoorden ten opzichte van vrouwlief.

Met subsidie (uitgesteld uit SDE 2008) kom ik op:
- 25 jaar lang gratis elektra, 1800 KWH per jaar
- of anders gesteld, al na drie jaar een betere investering dan laten staan op de spaarrekening, rekening houdend met restwaarde van het systeem en inflatie.
- of nog anders gesteld, al na 7 jaar investering terugverdient, daarna 8 jaar een rendement van jaarlijks 14% gevolgd door 10 jaar 6%, inflatievast (een voordeel dat nogal vaak vergeten wordt), uitgaande van stabiele elektraprijs.

En dit alles op een "niet gunstige" westdak.
SasJo schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:21:
>> 4 miljoen per hectare, dan zitten er zeker (hoge) installatie kosten bij? 8)7
Is denk ik wel redelijk, ik betaal omgerekend 360 euro per m2 (inclusief montagemateriaal, meterkastaanpassingen, kabels, exclusief installatie). Omgerekend zou dat 3,6 miljoen per hectare zijn....

[ Voor 21% gewijzigd door Joba op 11-02-2010 11:14 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• mkleinman
  • Nu online
Liander is net langsgeweest, storing is opgelost. De meterstanden zijn net opgenomen en we krijgen misschien een correctiefactuur van Greenchoice. Alleen gaat het maar om een paar kwh, volgens mij kost het maken van een correctiefactuur meer dan het bedrag wat ik terug zou moeten krijgen.

• SpiceWorm
NitSuA schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:48:
@ Pelgrim,

De berekening van Pelgrim mag misschien wel niet kloppen (niet zo goed naar gekeken) maar pv met SDE is een vet renderende investering.
Voor bedrijven welke ook nog EIA, crisisaftrek en btw teruggave kunnen toepassen is het helemaal de jackpot bij inloting. Ze krijgen ook nog een keer een hoger SDE bedrag (want de SDE gaat er vanuit dat ze maar 5 cent /kwh vermeden stroominkoop hebben. Dat is meestal flink hoger, 12 tot 15 cent).

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SpiceWorm schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:41:
[...]

De berekening van Pelgrim mag misschien wel niet kloppen (niet zo goed naar gekeken) maar pv met SDE is een vet renderende investering.
Voor bedrijven welke ook nog EIA, crisisaftrek en btw teruggave kunnen toepassen is het helemaal de jackpot bij inloting. Ze krijgen ook nog een keer een hoger SDE bedrag (want de SDE gaat er vanuit dat ze maar 5 cent /kwh vermeden stroominkoop hebben. Dat is meestal flink hoger, 12 tot 15 cent).
Recentelijk wordt er voor gewaarschuwd dat bedrijven niet alle kortingen en subsidies toe kunnen passen. Aan bedrijven mag maar beperkte steun worden verleend door de overheid. Dit is om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

ZonneStroom

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

RikTW schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 20:18:Tvt is voor veel mensen (en voor mij ook, misschien in wat mindere mate) belangrijk ja. Al is het maar om de WAF te verhogen 8)
@Rik: Waar staat WAF voor :?

• RikTW
WAF = Wife Acceptance Factor ;)
Veel gebezigde term in de wereld van HTPC's, gadgets, etc, maar ook bij duurzame investeringen LIJKT het wel alsof het vooral mannen zijn die het initiatief nemen en vervolgens vrouw- of vriendinlief moeten overtuigen.
Ik schrijf *lijkt*, geen idee of het echt zo is maar ik geloof wel dat het anderen ook was opgevallen. Ik heb nog geen vrouw in dit topic gezien die ik eventueel tegen het hoofd zou stoten, maar misschien is tweakers geen representatieve steekproef O-)

glambalk: heb je mn mail nog voorbij zien komen?

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Eindelijk weer eens een beetje meer opbrengst >:)
dinsdag een opbrengst van 0,7 ; woensdag zelfs 0,8, dat was al sinds eind oktober niet meer voorgekomen.
Ik zou zeggen: door de 300 grens :*)

Verwijderd

Idd, de WAF blijft een issue. Dit is vooral omdat het een abstract iets is. Je kunt het zien hangen, maar het heeft verder geen vermaak/praktisch nut voor het invullen van je dagelijkse bezigheden. Het enige is dat je rekening lager wordt.

Misschien helpt het om de besparing uit te drukken in bedragen gecorrigeerd naar kleding met 50% korting (of meer). Dat is een eenheid waar vrouwen veel in denken :P

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

RikTW schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:36:
WAF = Wife Acceptance Factor ;)
Veel gebezigde term in de wereld van HTPC's, gadgets, etc, maar ook bij duurzame investeringen LIJKT het wel alsof het vooral mannen zijn die het initiatief nemen en vervolgens vrouw- of vriendinlief moeten overtuigen.
OK Rik, ik snap ,m : in normaal Nederlands: toestemming van de vriendin/vrouw.
Maar nu weer: waar staat HTPC voor :?

• JeroenH
JAN-B schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:48:
Maar nu weer: waar staat HTPC voor :?
Niet vervelend bedoeld, maar ik heb dit altijd al een keer willen gebruiken:

http://tinyurl.com/cg2seq

:D

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:55:
[...]

Niet vervelend bedoeld, maar ik heb dit altijd al een keer willen gebruiken:

http://tinyurl.com/cg2seq

:D
Ach, gewoon UTFS. >:)

Signatures zijn voor boomers.

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat betekent U OK, Internet, Google, OK, Use the F...... search! :Y

• zonnigtype
SasJo schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:21:
Gelezen op Energyvalley.nl;

Wie van jullie woont in Friesland?

50 hectare zonnepanelen in Friesland

Friesland moet in de komende vijf jaar vijftig hectare (bla bla, kan het wat concreter? O-) ) aan zonnepanelen realiseren. De zonnepanelen zijn een streven van de provincie Friesland en de gemeente Leeuwarden. Deze moeten er voor zorgen dat zonne-energie in Friesland zonder steun winstgevend wordt.
De panelen zullen geplaatst worden op daken van huizen, stallen en bedrijven en in weilanden.
De hele investering zal tussen de 150 miljoen en 200 miljoen euro gaan kosten.

Friezen zeggen wel vaker gekke dingen over zonnestroom.

Afsluitdijk? Niks geworden. Ondanks warme steun van een Zeer Bekend en Duurzaam NL Prof.

Vliegbasis Leeuwarden (jeweetwel, de man die in Zeeland ook op zijn plaat ging en aan de basis stond van de vergroening van ons belastingstelsel): nix meer van vernomen (ik had wat cijfers vernomen, ben gaan rekenen, en zag al "dat er iets niet kon kloppen"...).

In Friesland staan "nogal wat" extreem zwaar gesubsidieerde zonnepanelen daken. En nu effe hard afkicken geblazen zonder leuke centjes van Staat, Provincie, en/of gemeente? Gaan de kolen- en gesubsidieerdegroengashub jongens van Energyvalley dat allemaal fourneren dan? :?

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

University Teaching Fellowship Scheme????

Vmu

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

WAF. Misschien de besparing niet meer in €'s maar in schoenen? O-)

[ Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 11-02-2010 18:43 ]

ZonneStroom

• mkleinman
  • Nu online
glambalk schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 18:42:
WAF. Misschien de besparing niet meer in €'s maar in schoenen? O-)
Maakt niet uit. Ik zet hier elke maand braaf het verschil wat we besparen op een spaarrekening. Daar hebben we laatst een compleet nieuw bed van gekocht. Dat wilde mijn vriendin graag. Toen ze zag hoeveel er op die rekening stond was ze volledig om.

Inmiddels is mijn vriendin soms zelfs erger dan mij wat betreft energiebesparen. Je moet haar eens horen zodra ik de woorden Nuon of Liander laat vallen _O-

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:07:

Inmiddels is mijn vriendin soms zelfs erger dan mij wat betreft energiebesparen. Je moet haar eens horen zodra ik de woorden Nuon of Liander laat vallen _O-
Wel? Kom op, vertel!

>:)

• mkleinman
  • Nu online
Boeven, apen, idioten, die komen er hier niet in etc. in december hadden we iemand met een Nuon jas voor de deur, dat bleek de meteropnemer. Mijn vriendin wilde hem niet binnenlaten :)

Verwijderd

<<Boeven, apen, idioten, die komen er hier niet in etc. in december hadden we iemand met een Nuon jas voor de deur, dat bleek de meteropnemer. Mijn vriendin wilde hem niet binnenlaten>>
big deja vu here
nuon belde eens met een aanbieding hier, ik heb haar nog nooit zo lelijk horen reageren
ze heeft zelf de klacht bij de nma geregeld, de nuon man had zomaar al onze gegevens al op papier,
aan de deur.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:32:
<<Boeven, apen, idioten, die komen er hier niet in etc. in december hadden we iemand met een Nuon jas voor de deur, dat bleek de meteropnemer. Mijn vriendin wilde hem niet binnenlaten>>
big deja vu here
nuon belde eens met een aanbieding hier, ik heb haar nog nooit zo lelijk horen reageren
ze heeft zelf de klacht bij de nma geregeld, de nuon man had zomaar al onze gegevens al op papier,
aan de deur.
wat een goede modelvrouw! :) compliments!
Ach hier staat menigeen vaak verloren voor een gesloten deur >:)
ze maken maar een afspraak wanneer het mij schikt :P ik betaal er immers ook voor
(en telefonisch meterstanden doorgeven: dacht het niet.... beetje arbeid mogen ze wel verrichten )

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 11-02-2010 19:39 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

ben wat aan het testen geweest met collega`s, vandaag...interessant.
topic : modaal salaris 2000 modale energielast 200
in 10 maanden 1 maand salaris weg
in minder dan 10 jaar al 1 jaar voor joker gewerkt
ok, werkt niet, spaar dan maar, kan je binnen 10 jaar 1 jaarsalaris sparen ?
nee ? waarom niet ? te hoge lasten ? waarom dan ?
dat gaat dus niet goed, men word hoogst aggressief, probeer het zelf eens,
je lacht je rot.
het 1 jaar voor joker werken is duidelijk een enorm doembeeld,
maar men is al gewoon onderweg, en dat voelt blijkbaar niet lekker.
terwijl jij nu lekker wel paneeltjes, en de opbrengst naar de spaarrekening van je kinderen eigenlijk heel normaal is, zeker voor hun studie over 10 jaar, zijn we al zover dat zelfs dat teveel is gevraagd ?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:55:
ben wat aan het testen geweest met collega`s, vandaag...interessant.
topic : modaal salaris 2000 modale energielast 200
in 10 maanden 1 maand salaris weg
in minder dan 10 jaar al 1 jaar voor joker gewerkt
ok, werkt niet, spaar dan maar, kan je binnen 10 jaar 1 jaarsalaris sparen ?
nee ? waarom niet ? te hoge lasten ? waarom dan ?
dat gaat dus niet goed, men word hoogst aggressief, probeer het zelf eens,
je lacht je rot.
het 1 jaar voor joker werken is duidelijk een enorm doembeeld,
maar men is al gewoon onderweg, en dat voelt blijkbaar niet lekker.
terwijl jij nu lekker wel paneeltjes, en de opbrengst naar de spaarrekening van je kinderen eigenlijk heel normaal is, zeker voor hun studie over 10 jaar, zijn we al zover dat zelfs dat teveel is gevraagd ?
Mooie vergelijkingen en uitspraken, EricPVT!
kzou ze zo willen archiveren voor op de site om non-believers es te doen ontwaken ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:49:
[...]

Mooie vergelijkingen en uitspraken, EricPVT!
kzou ze zo willen archiveren voor op de site om non-believers es te doen ontwaken ;)
Er staan al heel wat "eric-peeveeteejer one-liners" op de citatenpagina van PPV... ;)

Retorische vraag: bij hoeveel van die prachtige one-liners gaat er iets "knappen" in de bovenkamer van een willekeurig politicus die - bij louter toeval - op die pagina terechtkomt (of op de leuke citatenpagina van hooggeschatte collega Langenbach van de verbijsterend goed geïnformeerde - en informerende - Wind Service Holland)?

Pagina: 1 ... 41 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.