Helemaal geen aanname, als je ergens zuiniger mee bent kun je er langer mee doen! Fossiele brandstoffen zijn eindig, ik geloof niet dat het daar over hoeven te hebben. Daarbij, paardenmest is van de straat af te vegen...?Cyberpope schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:00:
Aanname.. Meest te vergelijken met de doemdenker die voorspelde dat Parijs in 1950 onder 2 meter paardenmest zou liggen. Omdat iedereen 1 of meer paarden zou hebben..
Als energiedistributie niet kan vanwege de machtspolitiek, waarom is er dan zoveel olie,gas handel? Er ligt al een 800 MW lijn naar Noorwegen, en er komt er ook een naar Engeland.En jij bent bekend met de aard van de mens en zijn neiging tot machtspolitiek zodat je nooit een wereldomvattend netwerk zult kunnen creëren??? Behoudens als de mens plots zich anders zou gaan gedragen als de afgelopen 20.000 jaar?? En dat dan geografische verschillen zelfs in een land als Duitsland te klein zijn?
Wellicht & wetmatigheid spreken elkaar nogal tegen he!Omdat het een wetmatigheid is. Over 5 jaar had je wellicht het dubbele kunnen opbrengen aan stroom en daarmee de wereld nog een stuk groener kunnen maken... Het is niet voor niets een wetmatigheid.
PV rendementen worden maar mondjesmaat hoger, wel wordt pv goedkoper. Maar stel dat pv plants over 5 jaar de helft kosten (zeer (z)onwaarschijnlijk), heb jij al de helft van je panelen terugverdiend. Dus in een zeer zonnige toekomst waarin in 5 jaar tijd de pv prijs halveert, loop je dus nog geen risico!
Voor 3k euro kun je een stroomrekening van 0 krijgen, met 13k geen gasrekening van 0. Als je gaat voor de financiële winst zou ik de stroomrekening omlaag brengen met je centen. Uit de besparingen kun je dan weer isolatie acties gaan betalen (het meest renderende eerst).mmm.. zit ik bij een dure stroomleverancier of is mijn voorschot te hoog. Ik gaf al aan dat ik aardig wat terug kreeg. Mijn verbruik zit rond de 3500 kwh. Maar 1000kwh zonder comfort in te leveren. Dat zie ik niet gebeuren. Dat zou nog wel wat meer investeringen vragen die nog lang niet in die 13k zitten. En dan nog zie ik me dat niet halen.
1) De crisis maakt dat we flink minder olie verbruiken dan verwacht. 2) de 150 doller per vat was voor een gedeelte het resultaat van flink wat speculatie.Weet ik niet.. Maar had ook nooit verwacht dat een vat olie nog onder de 100 dollar zou komen in mijn leven.
Wat ik wel weet is dat de Chinezen geld genoeg voor auto's krijgen, en brandstof nodig hebben (vraag omhoog). De productie gaat zeker niet mee omhoog, dit was al een probleem voor de crisis.
1&2 geven hogere vraag, minder aanbod. Prijs?
Ongetwijfeld presteren de panelen over 10 jaar beter dan de panelen van nu. Al lijkt het er nu wel op dat na 10 jaar reeds 84% van de originele investering hebt terugverdiend. Zo heel groot lijkt dat risico dus ook niet! En daarbij, de buurman moet dan nog steeds een investering doen! De investering rendeert nu al beter dan de 3,5% op een spaarrekening. Die buurman heeft er dan misschien nieteens geld voor, omdat hij energie is blijven kopen bij de dure leverancierOmdat je altijd dit effect hebt.. Wellicht zijn over 10 jaar panelen die veel meer opbrengen.. En is je buurman die even gewacht heeft, meer spekkoper omdat hij juist niet bij de eerste mensen hoorden die zonnepanelen op zijn dak legde. Juist, zonder die voorlopers waren ze er nooit gekomen, maar dan neemt niet weg dat hij daarna mee voordeel heeft. Het is niet voor niets een wetmatigheid, waarbij het juiste moment van instappen altijd iets van een gok is.
Wat voor wetmatigheid bedoel je trouwens?
Ja, je kan idd gaan rekenen met het gemiddelde rendement op aandelenbeurzen, 7%. Net zo'n veilige investering als een pv installatie?Echter kan je wel zeggen dat ik de aflopen 10 (en zeker 20 jaar) een rendement op mijn vermogen heb gehaald dat fors groter is als 3,5% gemiddeld.
[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 08-02-2010 12:40 ]