Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.943 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
basfromasd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:17:
Een ecologische, hernieuwbare variant zou zijn om hennepvilt eromheen te rollen en dan die bandagefolie te gebruiken.
Je kunt ook aan vlaswol denken. Deken in de lengte doormidden knippen, er omheen vouwen en vastzetten met bandagefolie. Diktes naar keuze verkrijgbaar...
Erasmo schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:54:
Ik ben aan het oriënteren op zonnepanelen en mijn situatie is als volgt:
[afbeelding van boom]
Waar kan ik het beste panelen plaatsen?
Heb je wel eens aan een een-seizoen-houtkachel gedacht? 8)
Monthy Python's we demand a SHRUBBERY! komt zo in een heel ander zon/daglicht te staan zo :)
6m3 dekt 66% tapwater? en
JeroenH schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 12:33:
Je kunt die warmte toch niet opslaan voor de seizoenen dat je het nodig hebt.
Jawel, 't is effe graven, maar dan heb je ook wat; moet je hier maar eens kijken naar het laatste item met 100 m3 'Satellitenspeicher'

[ Voor 15% gewijzigd door el jonco op 06-02-2010 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jan-b
Het MPPT spannings bereik van de steca 500 is volgens de specs 75-170 Volt.
als ik welk sharp paneel dan ook van 175 wp in genau(sma) nareken, dan schakelt de steca500 bij 52 graden(paneeltemperatuur) af, dus in de warmste-langste dagen, is het mpp bereik niet goed, en mis je fors wat opbrengst.
een steca 300 geeft wel 99,96% rendement maar het maximum vermogen is beperkt tot 86%,
echter haal je wel alle diffuse (bewolkte) opbrengst met een steca 300.
of dit werkelijk zo is, is vanaf half april op een volledige zonnige dag te constateren, rond half 2 smiddags,
de steca zal dan wat ratelen en de led zal gaan knipperen als het voltage te laag word.
een steca 500 wil nog wel werken tot ~60 volt, buiten de mpp, maar daaronder schakelt deze echt af.
String-MPP_spanning bij +65°C : 58.3 V
String-MPP_spanning bij +45°C : 64.6 V
String-MPP_spanning bij +25°C : 70.8 V
String-MPP_spanning bij +20°C : 72.4 V
String-Open spanning bij +25°C : 88.8 V
String-Open spanning bij -5°C : 98.2 V
simpelweg gezegd :
hoe warmer de panelen, hoe lager het voltage.
als het voltage onder het minimum komt van een steca 500 stopt deze ermee.
http://www.esdec.nl/dhz.htm
hier zie je dat in set 1 van 2x180wp esdec gewoon een steca 300 levert,
weet je zeker dat je een steca 500 hebt ?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jawel, 't is effe graven, maar dan heb je ook wat; moet je hier maar eens kijken naar het laatste item met 100 m3 'Satellitenspeicher'
Die zit er inderdaad wel mooi uit.
Voor iedereen die niet wil klikken op de link:
Het gaat om het volgende 'Energieautarkes Einfamilienhaus':
Afbeeldingslocatie: http://www.sailer-solarsysteme.de/bilder/role100000_0.jpg
En in de tuin van dat huis is met een hijskraan de volgende 100.000 liter 'Satellitenspeicher' ingegraven:
Afbeeldingslocatie: http://www.sailer-solarsysteme.de/bilder/role100000_2.jpg
Honderd kuub warmte opslag voor de winter:
Afbeeldingslocatie: http://www.sailer-solarsysteme.de/bilder/role100000_1.jpg
Wel wat anders dan een waterzak van 6m3 in de kruipruimte:
Afbeeldingslocatie: http://www.sailer-solarsysteme.de/bilder/role100000_3.jpg

Zou het genoeg zomer-warmte kunnen opslaan voor de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Erasmo schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:54:
Ik ben aan het oriënteren op zonnepanelen en mijn situatie is als volgt:
...................
Waar kan ik het beste panelen plaatsen?
Waarom ga je niet twee systemen plaatsen? Een (relatief) goedkoop TF (Thin Film) systeem op je OZO dak (87%). TF doet het namelijk ook erg goed met indirect licht.
Op je garage dak neem je aan de westzijde een HR (rendement 19%) systeem die klein genoeg is om niet in de schaduw van de boom te komen. ZZW geeft 97% tov een ideaal opgesteld systeem.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Weet iemand een elektronische zonneurenkaart van NL. Kan ik die in mijn ZonneStroom calculator verwerken. Binnenkort op de website.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bedankt voor de adviezen beide.
Ik heb een beetje met een kaart en een zonsopkomstzonsondergang kompas lopen spelen en ik ben ook tot de conclusie gekomen dat het oostdak beter is.

Het garagedak zal zomers niet zo heel veel te lijden hebben onder de boom en het huis van de buren maar de rest van het jaar wel. Het dak op het oosten ligt inderdaad iets minder maar zal netto wel meer licht vangen, en als ik het zo inschat is de hoek van het dak ongeveer 35*.
Er komt trouwens een installatie van tussen de 500 en de 1000 Watt op.

Nu op zoek naar een leverancier :)

Edit:(nieuwe pagina niet gezien :P)
glambalk schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 10:50:
[...]

Waarom ga je niet twee systemen plaatsen? Een (relatief) goedkoop TF (Thin Film) systeem op je OZO dak (87%). TF doet het namelijk ook erg goed met indirect licht.
Op je garage dak neem je aan de westzijde een HR (rendement 19%) systeem die klein genoeg is om niet in de schaduw van de boom te komen. ZZW geeft 97% tov een ideaal opgesteld systeem.
Omdat ook het huis van mijn buren na de middag veel schaduw geeft, als het wat zonniger is zet ik een timelapse camera op mijn garagedak gericht zodat ik precies kan zien waar de schaduwen komen. Als het rendabel is komt er waarschijnlijk wel een tweede installatie.
el jonco schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 08:13:
[...]
Heb je wel eens aan een een-seizoen-houtkachel gedacht? 8)
Monthy Python's we demand a SHRUBBERY! komt zo in een heel ander zon/daglicht te staan zo :)
Helaas is het niet onze boom, en wij stoken 's winters al op eikenhout ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Erasmo op 06-02-2010 11:15 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

SolarKing schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 00:39:
[...]

Stuur me even een mailtje en geef wat meer info over je nieuwe schuurdak. Daktype, maten enz. en misschien ook een foto.

500W mag je zo op elke huisgroep aansluiten die je wilt, dus alle groepen bij alle 3 de fasen.
Mail met foto is onderweg.

Op elke (?) huisgroep? Ook op bv de groep van de wasmachine of droger?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Binnenkort laat ik een wtw voor de douche plaatsen. Om de goede werking te kunnen meten wil ik de toe- en afvoertemperatuur meten van het water.

Wat is jullie ervaring met sensoren. Er zijn sensoren die je op de leiding kan klemmen maar er zijn ook sensoren (die ook weer wat duurder zijn) die direct de temperatuur van het leidingwater kunnen meten.

Voorbeeld: http://www.leiderdorpinst...ratuursensoren/index.html

Het gaat mij niet om de exacte temperatuur maar meer om het temperatuurverschil. Het mooiste is natuurlijk meten in de leiding maar als er andere goede alternatieven zijn dan kies ik de eenvoudigere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Is dit van de bekende John uit Den Helder? Die van die heatpipes?
Nu ook actief op marktplaats met Global Visor Compagny. €1,10/Wp

[ Voor 53% gewijzigd door ZonneStroom op 06-02-2010 13:40 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SasJo schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:18:
[...]

Mail met foto is onderweg.

Op elke (?) huisgroep? Ook op bv de groep van de wasmachine of droger?
Yep, allemaal verlengsnoeren door je huis. Beetje verlies maar ja, geen kosten om een aparte groep aan te hoeven leggen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05
glambalk schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 13:32:
Is dit van de bekende John uit Den Helder? Die van die heatpipes?
Nu ook actief op marktplaats met Global Visor Compagny. €1,10/Wp
De mensen die daar intrappen vragen er bijna om. Blergh wat een site. Er staan nog net geen Neon letters boven "DIT IS NEP".

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SolarKing schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 02:26:
[...]

Ik zou best wel voor zo'n "avontuurtje" in zijn met een leuk 20kWp systeem aan een 3 fase 20kW Refusol omvormer. Alleen mis ik de dakruimte en netaansluiting hiervoor. ;(
Ik ben ook wel in voor een avontuurtje. Voorwaarde: beregoeie invoedingscondities waar niemand aan kan tornen.

Verkassen dan maar? Kunnen we ons spaargeld in het buitenland uit gaan geven... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:40:
[...]

De mensen die daar intrappen vragen er bijna om. Blergh wat een site. Er staan nog net geen Neon letters boven "DIT IS NEP".
En toch is dit dezelfde als de hier al meerdere malen aangeprezen sunsystems.
Overigens: doet Solarking niet iets vergelijkbaars?

[ Voor 5% gewijzigd door ZonneStroom op 07-02-2010 09:14 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
de man achter sunsystems heet Johan, geen John.
het zou inderdaad wel gek zijn als het dezelfde zou zijn;
Sunsystems.nl veel geroemd,
deze site verguisd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
glambalk schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 18:28:
[...]

Die link had ik niet gemaakt met Johan van Sunsystems. Die vage site is een typisch fenomeen wat ik vaker heb gezien met Google adsense/words. Gouden bergen beloven maar je moet eerst voor 25 euro een boek kopen.

Vandaar mijn link naar scam/nep. Ik weet dat Johan van Sunsystems ook bezig was met goedkoop zonnepanelen. Ik verwacht dan eerder een site vergelijkbaar als sunsystems.nl maar dan wat betreft PV.

Solarking doet ook iets vergelijkbaars maar dan gewoon meteen "1,7 per Wp, 185Wp, datasheet erbij etc.". Niet eerst kopen van een vaag boek.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iets vergelijkbaars was meer kassa! vanavond.
de installatiebranche die de 6% kozijn/hr++ regeling niet toepast,
maar wel verrekent met de belasting dienst 6% de burger betaald gewoon 19%
grote goedheid, wat een fout land, het kan gewoon niets meer worden, het hele echelon is vergeven van smeerlappen. doe het zelf is de enige optie.
ook ik had een grote aanvaring met de zaak die mijn nieuwe pui ging plaatsen, jammer dat ik letterlijk en feitelijk op de hoogte ben, zelfs een mail van de branche vereniging op tv adviseerde de burger te tillen.
grote schande is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

lijkt mij sterk dat johan erachter zit:

Owner Contact:
Jaa Swinkels
Swinkels Management B.V.
Kruiszwin 1361
Den Helder, 1788 LM, NL

johan van sunsystems heet johan de vries meen ik

edit, ik heb gewoon 6% betaalt bij de lokale glashandel hier voor het vervangen van de beglazing hier
hoewel ik hem er ten tijde van de start van de regeling wel op gewezen heb, misschien dat dat meegeholpen heeft

[ Voor 49% gewijzigd door sander817 op 06-02-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vandaag even wat boodschappen wezen doen aan de overkant van de grens in Alstätte.
Ik was er een tijdje niet geweest in dit grensdorp, blijken er ontzettend veel zonnepanelen bijgekomen te zijn.
Polderboy kun jij misschien iets vinden in de Duitse database over een installatie van naar ik schat 200 panelen op een paar oude loodsen aldaar?
Ik schat dat er dit kleine dorpje minimaal 1000 panelen liggen op diverse boeren daken :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ja, mooi is dat he?
Als ik hier ook net over de grens ga staan er ook, zo op het eerste gezicht, niet gebruikte bouwvallige schuren, compleet vol met honderden panelen

Ik las ook een advertentie van een bouwbedrijf net over de grens hier dat passiefhuizen bouwt...Als ik nog eens ga bouwen ga ik daar zeker eens kijken wat zij kunnen i.o.m. een nederlandse architect. De duitse bouwstijl spreekt me niet zo aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 18:28:
[...]

Sorry hoor, maar ik verkoop geen boeken en mijn advies is gratis.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Erasmo schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:09:
[...]

[...]
Bedankt voor de adviezen beide.
Ik heb een beetje met een kaart en een zonsopkomstzonsondergang kompas lopen spelen en ik ben ook tot de conclusie gekomen dat het oostdak beter is.

Het garagedak zal zomers niet zo heel veel te lijden hebben onder de boom en het huis van de buren maar de rest van het jaar wel. Het dak op het oosten ligt inderdaad iets minder maar zal netto wel meer licht vangen, en als ik het zo inschat is de hoek van het dak ongeveer 35*.
Er komt trouwens een installatie van tussen de 500 en de 1000 Watt op.

Nu op zoek naar een leverancier :)
Ik kan je wel een leuke installatie leveren. Je kunt beter niet voor Thin film gaan, want dan ligt meteen je hele dak vol voor maar 1000Wp. Wil je in de toekomst uibreiden en dat gebeurd vaak wanneer je de smaak te pakken krijgt heb je geen dakruimte meer.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
[...]

Whoah voor een goede DHZ handleiding, duitse adresjes etc. in een boek zetten dan kunnen ze idd de beloftes waar maken. En als ze er dan 20 euro voor kunnen vragen. Dit is trouwens duidelijk niet van Johan van Sunsystems, die kan niet zo 'goed' reclameschrijven ;).
zonnigtype schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:28:
Ik ben ook wel in voor een avontuurtje. Voorwaarde: beregoeie invoedingscondities waar niemand aan kan tornen.
Dan is het avontuurtje er wel een beetje vanaf he! ;)

Maargoed, een insteek kan zijn: Het boeit me niet wat ik na 6 jaar voor m'n zonnestroom krijg, want via de SDE groot heb ik al 6 jaar lang +/- 37 cent / kwh gekregen en de installatie er praktisch uit (+ nog wat vermeden inkoop a 5-9 cent). En dan kun je nog 30 jaar zonnestroom bakken!

De enige aanname is dat je de komende 5 a 6 jaar SDE krijgt met gemiddeld 37 cent SDE.
Prima deal dus, behalve dat ik geen eigen dak heb. Vandaar dat ik druk ben met andermans daken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me een aantal dingen af over zonnepanelen.

- Waarom zijn zonnepanelen uit azie in amerika veeeeel goedkoper dan zonnepanelen uit azie in NL?
- Zit er soms een speciale invoer tax op voor marktbescherming?

Want in heel veel landen is zonne energie zo rendabel en goedkoop. Je bent dan gek als je het niet doet.
Ik voel me in nederland behoorlijk genaaid hierbij...

Als ik ooit van plan ben zonnepanelen te kopen, heb ik soms de neiging om het in het buitenland te kopen en dan via een omweg goedkoop in nederland zien te krijgen. Iemand dit al wel eens gedaan?

Ik bedoel niemand zit te wachten op een terug verdien tijd van 20 jaar.
Je moet niet denken dat ik zonnepanelen interessant vind vanwege CO2.. nee dat boeit me niks. Integendeel C02 is juist goed. Maar het C02 verhaal is een grote hoax. Ik vind het gewoon een interessante technology en iets wat echt toekomst heeft. Iedereen hoort gewoon een dak vol met zonnepanelen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Hier is anders nog steeds geen verklaring voor behalve de aanname dat dit door menselijk activiteit komt.
Er is tot nu toe geen ander verklaring voor het toenemen van de CO2 in de atmosfeer dan de menselijke activiteit en CO2 zorgt dat de atmosfeer in zijn geheel warmer wordt.
Feit is ook dat de zeespeigel stijgt. Nou doet die dat al eeuwen sinds de laatse ijstijd maar niet zo snel als de afgelopen 150 jaar. Ook daar geld weer 1+1=2. CO2 > temperatuurstijging > uitzetten van water en smelten van landijskappen.
Natuurlijk is CO2 op zich niet slecht (alhoewel ik niet graag naast een CO2 overborrelend vulkaanmeer zou willen wonen) planten groeien er uitstekend op. Dat deden ze ook toen de dinosaurussen hier nog rondliepen. Toen waren er ook geen ijskappen op de noord en zuidpool.
Ik snap dat een heleboel mensen niet graag zien dat wij (in ieder geval mede) verantwoordelijk zijn voor de veranderingen die op deze aarde plaats vinden. Maar we zijn wel verantwoordelijk voor het oplossen van het probleem dat nu miljoenen mensen in kustgebieden wonen die bedreigd worden door zeespiegelstijging. Als dat kan door de uitstoot van CO2 te verminderen dan denk ik dat we dat moeten doen. Dat kost een stuk minder dan oorlog voeren om nog meer olie te kunnen verstoken tot water en CO2
Overigens is de terugverdientijd van zonnepanelen ook zonder subsidie al 10-12 jaar.

[ Voor 107% gewijzigd door ZonneStroom op 07-02-2010 08:53 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Heeft er hier iemand ervaring met deze opbrengstmeter? PM150 kwh Meter - 897162
Te koop voor ongeveer 30 euro bij www.elektro-online.nl

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het C02 verhaal is een grote hoax.
ieder zijn ding dat mag, maar ga eens een middagje in een rozen of aardbeien kas lopen, met co2 injectie, reken maar dat je extreem heftige hoofdpijn krijgt, tevens is co2 een indicator dat er nog meer loos is, naast de co2 uit het pijpje komt er nog meer ranzigheid uit die pijp, en dat mag allemaal over ons uitgestort worden omdat truus d`r haar wil fohnen, en omdat frans bauer zegt dat het goedkoopste belangrijk is en economisch ?
de mooiste dingen in je leven, en de grootste veranderingen waren altijd de leukste, en de duurste...
Afbeeldingslocatie: http://www.aessolarnow.com/Images/misc/solar_panel_woman.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Waar heb ik deze dame eerder gezien?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

glambalk schreef op zondag 07 februari 2010 @ 07:45:

Overigens is de terugverdientijd van zonnepanelen ook zonder subsidie al 10-12 jaar.
Welke inputs neem je allemaal mee om daarop te komen? In mijn "bankrekening vs zon" excel bestandje kom ik op 21 jaar uit als ik het laat installeren en op 13 jaar als ik de installatie zelf aanleg zonder montage materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Dre schreef op zondag 07 februari 2010 @ 11:33:
Welke inputs neem je allemaal mee om daarop te komen? In mijn "bankrekening vs zon" excel bestandje kom ik op 21 jaar uit als ik het laat installeren en op 13 jaar als ik de installatie zelf aanleg zonder montage materialen.
Onderdelen uit Duitsland/China, zelf installeren idd, dan kun je onder de 12 jaar duiken.
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 01:53:
Wie zou er belang bij om te vertellen dat CO2 onze aarde opwarmt? En wie heeft er belang bij om te vertellen dat CO2 geen probleem is?
Solarking haalt zelf uit China, voor zo'n 2,20e /wp.

[ Voor 28% gewijzigd door SpiceWorm op 07-02-2010 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Hm de zon schijnt nu lekker hier, zonneboiler is klaar om te vullen. Alleen gaat het de komende dagen weer flink vriezen, heb geen idee of het water dan ook zou bevriezen. Misschien dat ik er zo maar antivries bij in doe, kan ik tenminste vast kijken hoe warm het water wordt.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 08:32:
@jan-b

[...]
als ik welk sharp paneel dan ook van 175 wp in genau(sma) nareken, dan schakelt de steca500 bij 52 graden(paneeltemperatuur) af, dus in de warmste-langste dagen, is het mpp bereik niet goed, en mis je fors wat opbrengst.

een steca 500 wil nog wel werken tot ~60 volt, buiten de mpp, maar daaronder schakelt deze echt af.
String-MPP_spanning bij +65°C : 58.3 V
String-MPP_spanning bij +45°C : 64.6 V
String-MPP_spanning bij +25°C : 70.8 V
String-MPP_spanning bij +20°C : 72.4 V
String-Open spanning bij +25°C : 88.8 V
String-Open spanning bij -5°C : 98.2 V
simpelweg gezegd :
hoe warmer de panelen, hoe lager het voltage.
als het voltage onder het minimum komt van een steca 500 stopt deze ermee.
Esdec adviseert met 3 panelen toch de Steca 500 (de instapper waar de meeste beginners aandenken, ik ook, al vindt ik ze nog erg duur);
Pakket 2:
Totaal vermogen: 540 Wp
Totaal paneel oppervlakte: 3,84 m2
Verwachte opbrengst: 459 Kwh/Jaar

Bestaande uit:

* 3 x Zonnepaneel 180WP.
* 1 x Omvormer Steca500.
* Bekabeling.
* Bevestigingmateriaal voor schuin of plat dak.
* Nederlandstalige handleiding en installatieschema.

Prijs: 540Wp x €3,80 = €2.052,- incl. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm, jan heeft 2 panelen he.....2x sharp 175 op 1x steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 01:53:
Ik bedoel niemand zit te wachten op een terug verdien tijd van 20 jaar.
Televisie, terugverdientijd: ∞
Auto, terugverdientijd: ∞
Zitbank, terugverdientijd: ∞
Computer, terugverdientijd: ∞
Zonnestroompanelen, terugverdientijd: 10-20 jaar (afhankelijk van de energieprijs en de mate van dwarsboming door overheid en fossiele energiebranche)

Televisies, auto's, zitbanken en computers verkopen prima, zonnestroompanelen niet zo. En dat terwijl zonnestroompanelen een kortere terugverdientijd hebben dan televisies, auto's, zitbanken en computers. Het lijkt er op dat mensen in de praktijk dus veel zaken kopen met een zeer lange terverdientijd.

Er is meer in het leven dan geld alleen.....
/me JeroenH geeft het startschot voor een serie posts waarin met links gesmeten wordt om het al dan niet waar zijn van door de mens veroorzaakte klimaatverandering aan te tonen dan wel te ontkrachten

Peak Oil is zeker ook een hoax dan, of niet?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Dre schreef op zondag 07 februari 2010 @ 11:33:
[...]

Welk percentage hou jij aan voor de gemiddelde prijsstijging van de elektriciteit? De enige situatie waar ik op 20 jaar uitkom is als de energieprijs 20 jaar lang op het huidige niveau van €0,202 blijft. Dat lijkt mij niet realistisch.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

glambalk schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:58:
[...]

Welk percentage hou jij aan voor de gemiddelde prijsstijging van de elektriciteit? De enige situatie waar ik op 20 jaar uitkom is als de energieprijs 20 jaar lang op het huidige niveau van €0,202 blijft. Dat lijkt mij niet realistisch.
Ik ga er vanuit dat het geld op de bank staat tegen 4,5% rente (10 jaar depositio)

- €2,30 per Wp waarvan €1,70 voor de panelen en €0,60 voor de inverter
- 5% stijging van de energieprijs elk jaar
- 4,5% rente over spaarrekening, spaarrente en besparing op energierekening
- Geen restwaarde zonnepanelen en inverter

Terugverdientijd = 13 jaar

Bij €3,80 per Wp -dus met installatie- kom ik op 21 jaar met bovenstaande voorwaarden.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 08-02-2010 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik deel altijd mijn all-in op het dak, wp prijs, door de prijs van een kwh nu.
verder betaal ik gewoon niet meer dan 2eur/wp voor pv, 4 a 5 jaar dus.
eerst energiebesparen is de enige optie voor wie tvt durft te noemen, anders maak je jezelf belachelijk.
1000kwh minder en geen zonnepanelen is het meest rendabel.
als je zelf het dak niet op durft word het duurder, maar roep dan niet een hogere tvt voor iedereen.

@dre : ik krijg nu 1% op mijn aegon spaarloon inflatie eurozone nu 3,2%
mijn pv&t terugverdientijd houd ik exact bij, deze is nu 5 jaar en 3 maanden (3 jaar zijn al om)
nog 2 jaar en ik ga de bonus opstrijken, en niet een bank die er foute dingen mee doet.
ik ben blij dat ze over mijn geld niet meer kunnen beschikken.
http://www.ad.nl/ad/nl/10...clusterbommen-rsquo.dhtml
(appels en peren / clusterbommen en zonnepanelen)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 14:43:
ik deel altijd mijn all-in op het dak, wp prijs, door de prijs van een kwh nu.
verder betaal ik gewoon niet meer dan 2eur/wp voor pv, 4 a 5 jaar dus.
Huidige coninutarief per kWh bij Nuon: 0,218 incl. energiebelasting en BTW. met jouw simpele rekensommetje kom ik dat toch op ruim 9 jaar. Tarief 5 jaar vast 0,2284, iets minder dan 9 jaar bij 2€ wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JeroenH schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:50:
[...]

Televisie, terugverdientijd: ∞
Auto, terugverdientijd: ∞
Zitbank, terugverdientijd: ∞
Computer, terugverdientijd: ∞
Zonnestroompanelen, terugverdientijd: 10-20 jaar (afhankelijk van de energieprijs en de mate van dwarsboming door overheid en fossiele energiebranche)

Televisies, auto's, zitbanken en computers verkopen prima, zonnestroompanelen niet zo. En dat terwijl zonnestroompanelen een kortere terugverdientijd hebben dan televisies, auto's, zitbanken en computers. Het lijkt er op dat mensen in de praktijk dus veel zaken kopen met een zeer lange terverdientijd.

Er is meer in het leven dan geld alleen.....
Ja er is meer in het leven als geld alleen. Maar bovenstaande is onzin. Doel van een televisie is mijn vermaken. In vergelijk met het naar de bioscoop gaan voor mijn nieuws en vermaak (zoals vroeger), is de terugverdien tijd van een tv hoger als van een zonnepaneel. De auto geeft iets wat ik voorheen niet had.

Een zonnepaneel doet alleen iets wat ik al ook op een andere manier hebt... Stroom leveren. Dat kan ik ook het een stopcontact halen. Daarom is er meer sprake van een terugverdientijd as bij een auto/tv.

Dat je soms dingen doet omdat die gewoon "goed" zijn en je het uit een stuk overtuiging moet halen en daarom het juiste moet doen, kan ik in meegaan. Maar gaan vergelijken met een TV is onzin.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De auto geeft iets wat ik voorheen niet had.
Een zonnepaneel doet alleen iets wat ik al ook op een andere manier hebt... Stroom leveren.
fiets ?

@deejeebv
ik heb een 3 jaar vaste prijs, net zoals 3 jaar vast sparen.
dat rekent lekker. niet meer zei ik, dus wel fors minder.
eigenlijk is het te individueel en te variabel om op elkaar los te laten.
1 ding is wel zeker, iedereen hoopt op een betere economie,
en dan gaat de vraag naar energie omhoog....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nope.. de fiets benaderd de mogelijkheden van de auto in de verste verte niet (snelheid, vervoersvermogen, bijna weeronafhankelijk). Terwijl stroom op het stopcontact (via vervuilende centrales) iets kan dat PV nog eens niet kan... 24 uur per dag stroom leveren.

Dergelijke vergelijkingen gaan volledig mank.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 07-02-2010 15:37 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 14:43:
eerst energiebesparen is de enige optie voor wie tvt durft te noemen, anders maak je jezelf belachelijk.
1000kwh minder en geen zonnepanelen is het meest rendabel.
Juist, en die wijze les, die hier al vaker op het forum voorbij is gekomen, die heb ik ter harte genomen. Dus meldde ik een tijd geleden dat we een zonneboiler gaan aanschaffen, nu zijn die plannen uitgesteld:
eerst een EPA, dan energiebesparende voorzieningen aanschaffen met een goedkope lening van de provincie Noord-Brabant (waarschijnlijk gevelisolatie, vervangen oud dubbelglas door HR++ en nog een derde maatregel, maar ik wacht even de deskundige af) en dan pas verder nadenken over alternatieve manieren om de resterende energiebehoefte op te wekken.

Ondertussen heb ik wel een vraag:
ik lees regelmatig dat je met een zonneboiler effectiever energie kunt opwekken dan met zonnepanelen; dat wil zeggen dat je per geinvesteerde euro meer Watt energie terugkrijgt. Toch zie ik hier op het forum nogal wat mensen met zonnepanelen, waarvan een aantal volgens mij ook zonder zonneboiler. Waarom die hoge investering in panelen? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Hkuit op 07-02-2010 15:44 . Reden: ik weet weer hoe je moet quoten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Hkuit schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:42:
ik lees regelmatig dat je met een zonneboiler effectiever energie kunt opwekken dan met zonnepanelen; dat wil zeggen dat je per geinvesteerde euro meer Watt energie terugkrijgt. Toch zie ik hier op het forum nogal wat mensen met zonnepanelen, waarvan een aantal volgens mij ook zonder zonneboiler. Waarom die hoge investering in panelen? :?
Electriciteit is per kWh duurder dan gas per kWh, dat rechtvaardigt een hogere prijs. Dacht dat er 8 kWh in 1 kuub gas zat? 0.65 euro gedeeld door 8 is dan 8 cent per kWh gas.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Het verschil is dat alles wat PV opwekt nuttig is voor je portemonnee (of je zelf de elektriciteit verbruikt of niet maakt niet uit).

Bij een boiler moet je echt warm water gebruiken voordat het geld bespaart.

Onze situatie:
3 volwassenen die om de dag 5 minuten douchen. Verwarming van het huis is 95% van de tijd dm.v. onze houtkachel en niet de CV.

Het moge duidelijk zijn waarom wij voor PV zijn gegaan en niet voor een boiler :)
Natuurlijk kan het in onze situatie een boiler nog iets nuttiger gemaakt worden door de wasmachine en vaatwasser (helemaal beneden in de keuken) hotfill te maken, maar imho blijft het gerommel in de marge.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Omdat sommige mensen veel stroom gebruiken en weinig warm water.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
[...]
Heel simpel, in mijn huishouden (1 persoon) draait de elektriciteitsmeter hard terug. Bij een zonneboiler installatie zal ik mogelijk (ik schrijf mogelijk, ik heb zelf geen ervaring) niet 1-2-3 voordeel kunnen plukken tov zonnepanelen (ik werk fulltime).

Momenteel begint mijn woning zich langzaam aan te vergroeien naar een woning met LTV technieken, het begint met wat fijnafstelling CV+ radiatoren, de volgende (kleine?) stap is langzaam aan LTV-radiatoren er in hangen... :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Cyberpope schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:03:
[...]
Ja er is meer in het leven als geld alleen. Maar bovenstaande is onzin. Doel van een televisie is mijn vermaken. In vergelijk met het naar de bioscoop gaan voor mijn nieuws en vermaak (zoals vroeger), is de terugverdien tijd van een tv hoger als van een zonnepaneel.
Dat klopt helemaal, als je elke dag naar de stad moet reizen om het polygoonjournaal te bekijken dan is de tv snel terugverdient.
Deze discussie heeft echter niets met het schoon opwekken van energie te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-02-2010 16:16 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Gizz schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:58:
[...]

Het verschil is dat alles wat PV opwekt nuttig is voor je portemonnee (of je zelf de elektriciteit verbruikt of niet maakt niet uit).

Bij een boiler moet je echt warm water gebruiken voordat het geld bespaart.

Onze situatie:
3 volwassenen die om de dag 5 minuten douchen. Verwarming van het huis is 95% van de tijd dm.v. onze houtkachel en niet de CV.

Het moge duidelijk zijn waarom wij voor PV zijn gegaan en niet voor een boiler :)
Natuurlijk kan het in onze situatie een boiler nog iets nuttiger gemaakt worden door de wasmachine en vaatwasser (helemaal beneden in de keuken) hotfill te maken, maar imho blijft het gerommel in de marge.
Oké, dat ligt bij ons inderdaad wel anders;
2000 m3 aardgasverbruik, dus daar moet nog wel wat op te besparen zijn met
a. isolatie
b. zonneboiler

Ik wil dan ook tegen die tijd én warm water en CV-ondersteuning en hotfill voor de was- en misschien ook afwasmachine.

O ja, en Flitspaal; lees ik nu dat je toch je zonneboiler voor CV-ondersteuning kunt gaan gebruiken, of was dat iemand anders (kan het bericht niet meer vinden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is nu juist een aardige klapper van een kwh of 1000, een houtkachel-zon-cv is natuurlijk helemaal sjiek
de boiler is dan vraag buffer, of cv distributie naar andere (radiator) plaatsen.
in de zomer heb je de kachel niet aan, en doet de collector zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik heb twee rekenvoorbeelden gemaakt waarbij enig inzicht in hoe ik het heb berekend. Opbrengst kan ook worden gelezen als uitgespaarde inkoop bij een ander.
Rekenvoorbeeld 1 is zonder SDE subsidie
Rekenvoorbeeld 2 is met SDE subsidie

Prijs van de panelen is een redelijke marktprijs. Niet de goedkoopste merkloze OEM Chineesjes maar een modaal paneel

[ Voor 73% gewijzigd door ZonneStroom op 07-02-2010 16:41 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het roer en de wal kunnen een schip keren,
ik sta liever aan het roer.
tvt is waanzin, beschouw het als een bedrijf,
de energiemaatschappij is een dubieuze debiteur tot in lengte van dagen.
10 jaar doorbetalen als een slaaf kent geen nut, en geen tvt.
wel veel afval, en daarvoor komt in 2012 een opslag.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Is het niet zo dat alle TVT berekeningen welke uitkomen onder 30 jaar een financieel goede investering zijn (wel omvormervervanging meerekenen)?

En zoals eric-pvt aangeeft, de inflatie is momenteel hoger dan de meeste spaar-rentes!

PV stroom is voor de consument goedkoper dan bij de netboer afnemen. Is dat niet voldoende reden om groen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik zie het besparen op stroom en gas als een legale manier om schofterig veel belasting te kunnen ontduiken. Het was bij ons, na de hypotheek, onze grootste kostenpost elke maand. En dat elke maand weer.

Verder zijn zonnepanelen een ontzettend goede investering, ze produceren jarenlang stroom zonder al te veel onderhoud, en mochten we ooit verhuizen dan kan de bewoner dan ze overnemen van ons OF we nemen ze gewoon mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn natuurlijk ook een hoop mensen die het gewoon niet kunnen betalen, 300 euro aan energiekosten mag wel maar als je iets wil lenen ( je moet natuurlijk wel even wat voorschieten ) dan mag/kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:07:
Er zijn natuurlijk ook een hoop mensen die het gewoon niet kunnen betalen, 300 euro aan energiekosten mag wel maar als je iets wil lenen ( je moet natuurlijk wel even wat voorschieten ) dan mag/kan dat niet.
kwestie van prioriteiten stellen: wel 2-3 keer per jaar op vakantie/wintersport maar miepen over 'niet kunnen betalen' van PV/zonneboiler....

en als je niet in 1 keer PV kan bekostigen, begin dan klein met o.a. isolatie verbeteren, leefgedrag aanpassen, spaarlampen/LED lampen monteren etc.
duurzaamheid valt of staat niet met het hebben van zonnepanelen op je dak

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Op dit moment wordt er gevraagd om tvt. Straks met de opslag nog meer.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

NielsTn schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:19:
[...]

kwestie van prioriteiten stellen: wel 2-3 keer per jaar op vakantie/wintersport maar miepen over 'niet kunnen betalen' van PV/zonneboiler....

en als je niet in 1 keer PV kan bekostigen, begin dan klein met o.a. isolatie verbeteren, leefgedrag aanpassen, spaarlampen/LED lampen monteren etc.
duurzaamheid valt of staat niet met het hebben van zonnepanelen op je dak
Die mensen miepen niet, die leggen kun keuzes anders.. Op het moment dat de TVT reeel wordt, zullen ook deze mensen meer massaal gaan inversteren. Maar nu nemen zijn andere keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Cyberpope schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:36:
Op het moment dat de TVT reeel wordt, zullen ook deze mensen meer massaal gaan inversteren. Maar nu nemen zijn andere keuzes.
Ah, daarom zijn onze koopwoningen allemaal energielabel B of beter? Nee dus: terwijl isoleren vaak een ontzettend rendabele investering is, elke 4 jaar het investeringsbedrag eruit, dat is 25% rendement! Bij de verkoop is de isolatie nog steeds z'n geld waard (want: het verouderd niet, itt pv/zonneboiler/allerlei technische apparatuur). Zelfs dan gebeurt het niet. De Nederlanders scoren v.w.b. kennis over energieverbruik en duurzame energie net zo goed als de inwoners van het land Libanon (...).

[ Voor 15% gewijzigd door SpiceWorm op 07-02-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:23:
[...]
dat is nu juist een aardige klapper van een kwh of 1000, .
Ik lees dat wel vaker dat hotfill op wasmachine en vaatwasser helpt, maar zoveel???? Dan moet je wel heel veel wassen...

Bij ons loopt de wasmachine (7kg variant) en vaatwasser 1x per week. Het verbruik is daarmee hooguit (1 + 1kwh) * 52 = 104kWh / jaar. Om aan de 1000kWh te komen moet ik dan 1,5x per dag wassen???

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet ook zeggen dat de gemeentes en overheid het er niet echt leuker op maken, er wordt een hoop beloofd maar als er betaald moet worden zijn ze niet thuis. Zelf afgelopen vrijdag de vaststelling van zowel mijn zonnepanelen (gemeente) en zonneboiler (overheid) binnen gehad en totaal 800 euro minder dan verwacht/beloofd.

Toch ben ik tevreden dat ik het heb gedaan :)

Maar ik ben er nog niet klaar mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

SpiceWorm schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:44:
[...]

Ah, daarom zijn onze koopwoningen allemaal energielabel B of beter? Nee dus: terwijl isoleren vaak een ontzettend rendabele investering is, elke 4 jaar het investeringsbedrag eruit, dat is 25% rendement! Bij de verkoop is de isolatie nog steeds z'n geld waard (want: het verouderd niet, itt pv/zonneboiler/allerlei technische apparatuur). Zelfs dan gebeurt het niet. De Nederlanders scoren v.w.b. kennis over energieverbruik en duurzame energie net zo goed als de inwoners van het land Libanon (...).
Dit is niet juist... Ik heb een E-label woning (jaren 80 woning, enkel glas boven en recentelijk een EPA-advies gevraagd (en gekregen).
Behoudens het vervangen van de ventilatieunit, zit er niet 1 maatregelen tussen die een terugverdientijd heeft van <10 jaar. Ja, ik kan van mijn huis een woning met label B maken. Dat komst me volgens het EPA-advies een ruim 13.000 euro (vloerisolatie, HR++ glas, ventilatieunit, nieuwe ketel + zonneboiler). Omdat in 4 jaar tijd terug te verdienen zou ik dus € 3000 per jaar moeten besparen volgens jou. Newsflash.. dat betaal ik per jaar niet aan energiekosten ( betaal 2400) , dus dan zou na deze investering ik uit moeten kopen op een passief huis om het in 4 jaar terug te verdienen. Zelfs als ik mijn energielasten halveer tot 1200 per jaar, dan haal ik het nog niet in 10 jaar om de investeirng terug te verdienen.

Nu is 13000 eur veel en zou dit goedkoper kunnen (zelf doen), maar zelfs dan is een halvering van mijn energielasten niet reeel.

(edit; ik ga dus ook investeren omdat ik vind dat ik dit moet doen. Uit moreel oogpunt en omdat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen handelen, maar stellen dat je het altijd binnen 4 jaar terugverdiend is gewoon niet waar).

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 07-02-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de "hollanders" hun energie 1x per jaar af moesten rekenen, dan werd dat een drama.
los van het hele individuele verhaal, maakt zich ook niemand druk over het gedrag van de leverancier,
ik heb nuon wel meermalen aangesproken over hun ultra-gore energiemix, maar ik was de enige.
als het maar goedkoop is, dan is het goed.
maar is dat nu wel zo ?
(ga dan ook in een vervuilend oud krot rijden, ook lekker goedkoop, de blauwe walm is gratis)

@cyberpope ~1 arbeidsmaand voor je energielast per jaar ?
12 jaar later dus 1 jaar voor joker gewerkt.
goed om te lezen dat je wat gaat doen.
er zijn vast dingen in je huis aan vervanging toe, dat is je momentum,
je kan dan enkel met meerkosten rekenen,
zo was mijn cv zonneboiler met hr ketel maar 289 euro duurder dan een nieuwe hr ketel.
kijk en dat is effe andere koek.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Cyberpope schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:01:
[...]

(edit; ik ga dus ook investeren omdat ik vind dat ik dit moet doen. Uit moreel oogpunt en omdat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen handelen, maar stellen dat je het altijd binnen 4 jaar terugverdiend is gewoon niet waar).
In 4 jaar kan wel hoor. Als je subsidies kan stapelen en een zeer goed gevoel hebt voor wanneer te kopen. Ik heb daarnet zelf gekeken. Ik heb in 2 jaar tijd 2577 euro uitbespaard cq niet uitgegeven aan de Nuon. Ik heb tot op heden 13.700 geinvesteerd. Ik heb omgerekend dus al bijna 19% van mijn investering terugverdiend.

Ik ga overigens niet uit van een tvt van 4 jaar maar van een jaar of 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Cyberpope schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:01:
Dit is niet juist... Ik heb een E-label woning (jaren 80 woning, enkel glas boven en recentelijk een EPA-advies gevraagd (en gekregen).
Behoudens het vervangen van de ventilatieunit, zit er niet 1 maatregelen tussen die een terugverdientijd heeft van <10 jaar. Ja, ik kan van mijn huis een woning met label B maken. Dat komst me volgens het EPA-advies een ruim 13.000 euro (vloerisolatie, HR++ glas, ventilatieunit, nieuwe ketel + zonneboiler). Omdat in 4 jaar tijd terug te verdienen zou ik dus € 3000 per jaar moeten besparen volgens jou. Newsflash.. dat betaal ik per jaar niet aan energiekosten ( betaal 2400) , dus dan zou na deze investering ik uit moeten kopen op een passief huis om het in 4 jaar terug te verdienen. Zelfs als ik mijn energielasten halveer tot 1200 per jaar, dan haal ik het nog niet in 10 jaar om de investeirng terug te verdienen.
Je hebt gelijk, ik stelde het wel erg zwart wit. Maar ik heb wel degelijk gehoord dat iemand afzag van spouwmuurisolatie omdat de terugeverdientijd wel 4 jaar was! Niet voor rede vatbaar (terwijl in sommige gevallen 2,5 a 3 jaar mogelijk is!)
Nu is 13000 eur veel en zou dit goedkoper kunnen (zelf doen), maar zelfs dan is een halvering van mijn energielasten niet reeel.
Hoe is die 2400 euro per jaar verdeeld? Want halveren behoort zeker tot de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

newsflash :
Middletown, 7 febr. Een explosie in een elektriciteitscentrale in Middletown in de Amerikaanse staat Connecticut heeft volgens de lokale autoriteiten een „groot aantal slachtoffers” gemaakt. Dat meldde nieuwszender CNN. De politie meldde intussen twee doden.

Een gasleiding zou zijn geëxplodeerd. De ontploffing was in de verre omgeving te horen. Een zwarte wolk hangt boven de Kleen Power Plant. De manager van de centrale bevestigde dat er slachtoffers zijn gevallen, maar kon niet zeggen hoeveel.

Middletown ligt ten zuiden van de stad Hartford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik wil graag weten of het mogelijk is pv panelen in compound serie/parallel aan te sluiten. Mogelijk krijg ik warmteproblemen of andere dingen die ik niet voorzag. Misschien gaan ze elkaar slopen, misschien snapt de gridfit het niet.Met online zoeken vond ik geen info hierover voor pv.

Mijn huidige configuratie in serie, en mijn serie/parallel voorstel ernaast als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/6851/serie.pngAfbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/9694/parallel.png

Ik denk dat ik op deze manier binnen de max spanning van de gridfit blijf en dat beetje teveel vermogen lijkt me ook geen probleem als ik dat al haal.
Kan dit?

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cyberpope schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:03:
Een zonnepaneel doet alleen iets wat ik al ook op een andere manier hebt... Stroom leveren. Dat kan ik ook het een stopcontact halen.
Stroom uit het stopkontakt kost periodiek geld, maand na maand na maand na maand. Controle over de prijs heb je niet - en ik ben er van overtuigd dat die prijs alleen maar hoger en hoger zal worden. Wat je er "gratis" bij krijgt zijn dingen als een verstikkende afhankelijkheid van eindige fossiele brandstoffen uit een aantal landen die ons echt niet zo gunstig gezind zijn, milieuvervuiling, waarschijnlijk klimaatverandering. Maar ja, dat betaal jij niet direct in de stroomprijs, maar dat wentel je op de rest van de samenleving af, die dat betaalt d.m.v. belastingen en een afgenomen kwaliteit van leven. En dan heb ik het nog helemaal niet over de problemen die zich voordoen als de gevolgen van Peak Oil zich echt beginnen te uiten.

Zonnestroompanelen leveren elektriciteit tegen een vast prijs, die je zelf onder controle hebt en die vrijwel zeker op de lange termijn lager is dan de prijs uit het stopkontakt over diezelfde periode.

Terugverdientijd? Die discussie is zinloos zonder dat alle kosten zichtbaar zijn in de stroomprijs.
Cyberpope schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:37:
De fiets benaderd de mogelijkheden van de auto in de verste verte niet
Nee je hebt gelijk: de auto is veel beter. Anderhalve ton aan staal om (meestal) maar één persoon te vervoeren. Dodelijk voor echt duurzame weggebruikers als fietsers en voetgangers. Vooral door het hoge gewicht en het grote formaat maar ook door de inefficiënte motor en het vaak ondoordachte gebruik een energieverkwister van de eerste orde. Steden zijn in toenemende mate onleefbaar door het grootschalig en ondoordacht autogebruik.... Je hebt gelijk als je zegt dat je al deze effecten niet makkelijk met de fiets kunt bereiken.
Terwijl stroom op het stopcontact (via vervuilende centrales) iets kan dat PV nog eens niet kan... 24 uur per dag stroom leveren.
Ah ja, de mythe dat duurzame stromingsbronnen geen betrouwbare energie zouden kunnen leveren. Experimenten bewijzen het tegendeel. (En ja, dat experiment gebruikt niet alleen zonnestroompanelen. Maar dat hoeft ook niet.)

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 07-02-2010 20:17 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Wij, fanatiek? Neeeeuuh! :o

[ Voor 12% gewijzigd door SpiceWorm op 07-02-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op zondag 07 februari 2010 @ 20:10:
[...]

Terugverdientijd? Die discussie is zinloos zonder dat alle kosten zichtbaar zijn in de stroomprijs.
Alle kosten zichtbaar maken om een zinnige discussie te hebben over tvt is om de redenen die je zelf noemt (niet alle kosten zijn in energieconsumptie meegenomen) niet belangrijk. Belangrijker is dat mensen die overwegen zonnepanelen te nemen te overtuigen zijn door te laten zien dat;
1: er een terugverdientijd is
2: dat de terugverdientijd te overzien is.

Voor mij telt dat er zoveel mogelijk zonnepanelen geplaatst worden. Als een tvt kan helpen om mensen over de streep te trekken vind ik dat prima. Daarnaast wordt meteen de myte doorbroken dat de tvt langer is dan de levensduur van panelen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Mars Warrior schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:46:
[...]

Ik lees dat wel vaker dat hotfill op wasmachine en vaatwasser helpt, maar zoveel???? Dan moet je wel heel veel wassen...

Bij ons loopt de wasmachine (7kg variant) en vaatwasser 1x per week. Het verbruik is daarmee hooguit (1 + 1kwh) * 52 = 104kWh / jaar. Om aan de 1000kWh te komen moet ik dan 1,5x per dag wassen???
Bij ons 4p, waarvan 2 kleine kinderen > de wasmachine gem 1x per dag, de vaatwasser om de anderse dag.
Bij de overburen hebben ze 2 grote jongens, die beide sporten > de wasmachine gem 2x per dag, het zal bij ons dus waarschijnlijk niet minder worden.
Dus vandaar de keuze voor binnenkort een grote ZB van 4-500 liter en 72 heatpipes.
Een MS1002 heb ik reeds kado gekregen, de vaatwasser kan denk ik rechtstreeks op de warme kraan.
Bovendien douchen wij graag heet en lang.

Daarbij loop ik door dit forum ook steeds meer warm voor PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee, dit kan niet. Die twee linker panelen proberen een stroom door de stroomkring te jagen die dubbel zo hoog is als die het enkele rechter paneel produceert. Het zou kunnen als je twee sets van elk twee panelen parallel in serie zet,maar dat zal de gridfit niet trekken - en je maakt de kans op problemen door verschillen in de panelen groter. Het beste kun je panelen uitsluitend in serie zetten. Nog een voordeel: leidingverliezen nemen toe met het kwadraat van de stroomsterkte, en daar de panelen uitsluitend in serie te zetten hou je de spanning hoog en de stroom laag. (Ik weet alleen niet of de Gridfit dat trekt - check de specificaties van de panelen en de omvormer.)
Was dat als reactie op mijn post?

[ Voor 73% gewijzigd door JeroenH op 07-02-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:18
Cyberpope schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:37:
[...]

Nope.. de fiets benaderd de mogelijkheden van de auto in de verste verte niet (snelheid, vervoersvermogen, bijna weeronafhankelijk). Terwijl stroom op het stopcontact (via vervuilende centrales) iets kan dat PV nog eens niet kan... 24 uur per dag stroom leveren.

Dergelijke vergelijkingen gaan volledig mank.
Hoe ver moet je rijden voor je dagelijkse woon-werk-verkeer?
* TD-er moet dagelijks 2x 14 km rijden en dat gaat meer dan prima op de fiets.
Afgelopen dinsdag was het 'iets minder' op het maar op z'n Gronings uit te drukken, maar sinds gisteren is er een regenbroek en -jas toegevoegd aan het reis-assortiment.
Dat scheelt jaarlijks toch wel een 7000 km die anders in de auto gereden zou worden, oftewel vele 100-en liters benzine.
En mijn conditie is er ook enorm op vooruit gegaan.
Om maar niet te spreken over het feit dat ik meestal sneller op 't werk ben dan menig collega op de 4-wieler, wanneer het weer echt beroerd is, zoals de afgelopen winter meermalen het geval was.
Kijk als je dagelijks veel dingen (of je kinderen) mee moet nemen, of met meerderen carpoolt, of regelmatig een klantbezoek noodzakelijk is, dan is een auto toch wel heel veel makkelijker, maar IMHO is alles tot zo'n 15 km per rit prima te doen op de fiets.
Vmu schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:44:
Ik wil graag weten of het mogelijk is pv panelen in compound serie/parallel aan te sluiten. Mogelijk krijg ik warmteproblemen of andere dingen die ik niet voorzag. Misschien gaan ze elkaar slopen, misschien snapt de gridfit het niet.Met online zoeken vond ik geen info hierover voor pv.

Mijn huidige configuratie in serie, en mijn serie/parallel voorstel ernaast als volgt:

[afbeelding][afbeelding]

Ik denk dat ik op deze manier binnen de max spanning van de gridfit blijf en dat beetje teveel vermogen lijkt me ook geen probleem als ik dat al haal.
Kan dit?
Zoals JeroenH al zei... gaat niet werken.
PV panelen zijn stroom-leveranciers. De spanning blijft relatief constant, terwijl de stroom toeneemt.
Oftewel als je ene paneel in serie staat met een paar die parallel staan, krijg je hetzelfde effect als 2 gelijke cellen die in serie staan, maar de ene flink beschaduwd.
Daarnaast is er nog een ander probleem. Je zult elk parallel geschakelde paneel moeten voorzien van een diode om te voorkomen dat het ene paneel een hogere spanning levert en een ander parallel paneel zal voorzien van een ongewenste stroom en kan zelfs het andere paneel slopen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

SpiceWorm schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:25:
Hoe is die 2400 euro per jaar verdeeld? Want halveren behoort zeker tot de mogelijkheden.
ik betaal 73 euro aan het gas (en krijg meestal nog wat terug) en 71 euro er maand aan stroom. Die laatste was dus erg hoog en die heb ik al aardig teruggebracht volgens mij ook zonder investeringkosten (maar puur op gedrag). Daarvan is de TVT nul.

De EPA-man gaf al aan dat mijn gas verbruik erg laag is voor dit type woning, maar ik stook gewoon zuinig. Alleen in de avonduren (van 18.30 tot 21.00) en in het weekend. De rest eigenlijk geen warmte-vraag. Boven (waar enkel glas) nooit verwarming aan. Hij gaf aan dat ik hierdoor een veel langere TVT zou hebben.
JeroenH schreef op zondag 07 februari 2010 @ 20:10:
Stroom uit het stopkontakt kost periodiek geld, maand na maand na maand na maand. Controle over de prijs heb je niet - en ik ben er van overtuigd dat die prijs alleen maar hoger en hoger zal worden. Wat je er "gratis" bij krijgt zijn dingen als een verstikkende afhankelijkheid van eindige fossiele brandstoffen uit een aantal landen die ons echt niet zo gunstig gezind zijn, milieuvervuiling, waarschijnlijk klimaatverandering. Maar ja, dat betaal jij niet direct in de stroomprijs, maar dat wentel je op de rest van de samenleving af, die dat betaalt d.m.v. belastingen en een afgenomen kwaliteit van leven. En dan heb ik het nog helemaal niet over de problemen die zich voordoen als de gevolgen van Peak Oil zich echt beginnen te uiten.
Laat ik even meespelen dat ik puur op de TVT af ga. Kan ik nog altijd instappen over een tijdje. Als de gevolgen van Peak Oil duidelijker worden, zal de subsidie waarschijnlijk toenemen en in die tijd zal de techniek ook weer verder zijn. Dus een stuk gunstiger om in te stappen.
Zonnestroompanelen leveren elektriciteit tegen een vast prijs, die je zelf onder controle hebt en die vrijwel zeker op de lange termijn lager is dan de prijs uit het stopkontakt over diezelfde periode.
Ga jij me dat zwart op wit garanderen?? Gok van niet.
Geld net zo hard voor zonnepanelen.
Nee je hebt gelijk: de auto is veel beter. Anderhalve ton aan staal om (meestal) maar één persoon te vervoeren. Dodelijk voor echt duurzame weggebruikers als fietsers en voetgangers. Vooral door het hoge gewicht en het grote formaat maar ook door de inefficiënte motor en het vaak ondoordachte gebruik een energieverkwister van de eerste orde. Steden zijn in toenemende mate onleefbaar door het grootschalig en ondoordacht autogebruik.... Je hebt gelijk als je zegt dat je al deze effecten niet makkelijk met de fiets kunt bereiken.
Ik neem aan dat je ook zo principieel bent en de ambulance weigert als jij zelf of een naaste die nodig heeft??
Anders is het een totale kul-discussie en het niveau van discussiëren met een gelovige die niet kritisch naar zijn eigen geloof kan kijken. Overigen is het door jou gelieve ebook-reader en je zonnepanelen door auto's naar jou vervoerd. Heb je echt de illusie dat die dingen op de fiets vanuit Azië vervoerd worden??
Ah ja, de mythe dat duurzame stromingsbronnen geen betrouwbare energie zouden kunnen leveren. Experimenten bewijzen het tegendeel. (En ja, dat experiment gebruikt niet alleen zonnestroompanelen. Maar dat hoeft ook niet.)
Dit is niet meer als een proof of concept en zeer de vraag of het mogelijk is. Ze zou dan bijna van elke bron minimaal 80% van je energiebehoefte kunnen weghalen. Dikke pakken sneeuw (geen pv), nul wind en bevroren meren (lastig met je waterkracht) en je moet alles op biomassa gaan halan. Extreme droogte en nul wind en alles moet van je PV komen.

En als eenling kun je het al helemaal vergeten. Dus totaal onzinnig als argument om zonnepanelen als individue aan te schaffen. Zonnepanelen hebben op dit moment geen voordelen boven stroom uit het stopcontact. Behalve als je idealistisch genoeg bent om te investeren. (en dan zul je waarschijnlijk daarna nog last hebben van de wet van de remmende voorsprong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:36:
Was dat als reactie op mijn post?
Niet alleen op jouw post, eigenlijk op alle reacties (inclusief mijn eigen) aan Cyberpope. We zijn flink fanatiek met elkaar (en zitten in een niche gedachtengoed (helaas maar waar in NL)) en ik kan me voorstellen dat dat mensen afschrikt / zwart/wit denken stimuleert. Mijn opmerking was bedoeld om de discussie wat luchtiger te maken.
Cyberpope schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:23:
ik betaal 73 euro aan het gas (en krijg meestal nog wat terug) en 71 euro er maand aan stroom. Die laatste was dus erg hoog en die heb ik al aardig teruggebracht volgens mij ook zonder investeringkosten (maar puur op gedrag). Daarvan is de TVT nul.
Dan kom ik voor stroom op zo'n 4900 kwh /jaar. Er lopen hier op het forum een aantal mensen rond die +/- 1000 kwh/jaar zitten met 2 personen (hangt uiteraard af van de samenstelling van het huishouden) zonder dat ze daarbij het idee hebben dat ze comfort inleveren. Stel dat dat jou ook lukt, scheelt je dat 71 euro per maand (eerste pak-em-beet 1000 kwh is gratis wegens teruggeven energiebelasting, ok ok op 3 euro na dan). 800 euro per jaar, 8000 euro na tien jaar. Halveren dus al gelukt dan ;). Die laatste 1000 kwh wek je dan op met 2200 euro aan pv.
Verwacht je dat energie de komende 12 jaar goedkoper wordt? Hoe zie je dat gebeuren dan?
Overigen is het door jou gelieve ebook-reader en je zonnepanelen door auto's naar jou vervoerd.
Nee, door schepen, treinen & vrachtwagens. Die zijn een stuk efficiënter per kg/km transport. En idd op vervoer van zonnepanelen is lastig te besparen, niet echt the low hanging fruit zeg maar.
Zonnepanelen hebben op dit moment geen voordelen boven stroom uit het stopcontact. Behalve als je idealistisch genoeg bent om te investeren. (en dan zul je waarschijnlijk daarna nog last hebben van de wet van de remmende voorsprong)
Waarom, als je toch in 13 jaar de panelen terug hebt, wat doen ze dan die 17 jaar daarna? Stroom produceren die gratis is. Hoe kun je dan last hebben van een remmende voorsprong? Ze leveren nog stroom, dus je kan ze in een weiland zetten (of een ander stuk grond wat niet gebruikt wordt) en produceren.

[ Voor 67% gewijzigd door SpiceWorm op 07-02-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

glambalk schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:32:
Ik heb twee rekenvoorbeelden gemaakt waarbij enig inzicht in hoe ik het heb berekend. Opbrengst kan ook worden gelezen als uitgespaarde inkoop bij een ander.
Rekenvoorbeeld 1 is zonder SDE subsidie

Prijs van de panelen is een redelijke marktprijs. Niet de goedkoopste merkloze OEM Chineesjes maar een modaal paneel
Mijn grafiek

- €3,36 per Wp (van jou)
- €0,202 voor een kWh in het eerste jaar
- kWh prijs stijgt elk jaar met 5%
- 0,85 kWh per kWp en blijft gelijk over de hele levensduur
- 4,5% rente over de bespaarde inkoop van energie en uiteraard weer rente over de opgebouwde besparing.
- 3,5% jaarlijkse rente op de deposito rekening die maandelijks uitgekeerd word en daarover word 3,5% op de spaarrekening ontvangen
- geen onderhoudskosten

[edit]
Met SDE zit ik ook ietsje onder de 9 jaar, incl de meterhuur (€30/jaar) en aanschaf (€100). Ik ben uitgegaan van een 1458Wp systeem waardoor de meterhuur wat harder aantikt dan jou 7500Wp (:?) systeem.
Het is geloof ik niet verstandig om netto terug te leveren?

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 08-02-2010 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, lees maar even wat topics terug
nee
Dus totaal onzinnig als argument om zonnepanelen als individue aan te schaffen. Zonnepanelen hebben op dit moment geen voordelen boven stroom uit het stopcontact.
wil jij mij geen dingen opleggen ? dank, namens een individu.
Overigen is het door jou gelieve ebook-reader en je zonnepanelen door auto's naar jou vervoerd. Heb je echt de illusie dat die dingen op de fiets vanuit Azië vervoerd worden??
is het je ooit wel eens opgevallen als je ergens zuiniger mee doet, je er langer van geniet ?
in het geval van energie betekend het dus langer handhaven van welvaartsniveau, gezondheid en leefstijl.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Heb je mijn berekeningen al bekeken? Dan durf ik je zwartopwit te garanderen dat de prijs van elektra gedurenden de levensduur van de panelen heel ver onder de huidige prijs van €0,202 ligt. En als de helft er maar van waar is dan nog zit ik er ruimschoots onder.
Al verdubbel je de onderhoudskosten gedurende 25 jaar of verdubbel je het energieverlies per jaar door veroudering van de panelen. Ook dan nog zit ik met mijn berekening van de gemiddelde prijs /kWh ver onder de huidige marktprijs. Hier kan Sjefke van Atoomstroom nog een puntje aan zuigen.
Zelfs als we in 2012 een toeslag moeten gaan betalen om de SDE te bekostigen dan heeft iemand die zijn eigen energie opwekt daar geen moer last van. Immers de toeslag wordt niet op productie maar op consumptie geheven. Eigen gemaakte elekticiteit valt daar buiten. Laat dus altijd die ferraris meter hangen want dan gaat dat zeker vanzelf.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Uitstekend! Serieus waar, niet iedereen snapt dat.
Laat ik even meespelen dat ik puur op de TVT af ga.
OK, duidelijk. Ik ben bang dat je jezelf dan erg beperkt, maar hey, ieder zijn ding. Ik blijf het vreemd vinden dat zonnestroompanelen met alle geweld aan een bepaalde 'terugverdientijd-eis' moeten voldoen, maar de andere voorwerpen die ik al eerder noemde niet. Maar nogmaals: ieder zijn ding.
Jij kunt jezelf ook niet garanderen dat je huis niet afbrandt... maar ik neem toch aan dat je e.e.a. goed verzekerd hebt? Als je naar de onderzoeken over de uitputting van fossiele brandstoffen kijkt is er dan wel geen garantie te geven voor grote tekorten, maar de kans is toch wel heel erg klein dat we de groei van de afgelopen 100 jaar simpelweg vol kunnen houden, en groei is de motor van de fossiele economie. We lenen continue van 'morgen' in de overtuiging dat we het terug kunnen betalen met de groei. Dat gaat een keer ophouden, dat geef ik je wel op een briefje.
Dat is slechts gedeeltelijk waar. Ja, ook de keten van productie tot installatie van zonnestroompanelen heeft verborgen externe negatieve gevolgen, maar veel minder dan de grootschalige extractie en verbranding van fossiele brandstoffen.
Ik neem aan dat je ook zo principieel bent en de ambulance weigert als jij zelf of een naaste die nodig heeft??
Goed lezen he! Ik ben niet tegen de auto als apparaat, maar tegen het ondoordacht en grootschalig gebruik er van. Ik rijd zelf ook nog wel eens auto, want door 100 jaar te goedkope fossiele brandstoffen zijn er nu eenmaal plekken die niet makkelijk met het OV te bereiken zijn. Maar ik beperk het tot een minimum (heb zelf ook geen eigen auto) en draag zo in ieder geval niet bij tot de verkeerschaos hier.
Anders is het een totale kul-discussie en het niveau van discussiëren met een gelovige die niet kritisch naar zijn eigen geloof kan kijken.
Ah, nu is het ineens geloof. Is dat net zoiets als jouw geloof in de tvt? Want daar heilig aan vast houden en hardnekkig alle andere factoren buiten beschouwing laten (terwijl ze juist zo belangrijk zijn) vind ik ook neigen naar geloof. De problematiek van Peak Oil is prima te onderbouwen met cijfers, ik ben het er niet mee eens als je dat als geloof bestempeld. Het hele klimaatverhaal zou ook duidelijk moeten zijn, maar wordt de laatste paar maanden vertroebeld door de hele 'klimaat-hoax'-discussie (beetje Geenstijl-term, maar ja, dat lijkt de gangbare mening te zijn).
Overigen is het door jou gelieve ebook-reader en je zonnepanelen door auto's naar jou vervoerd. Heb je echt de illusie dat die dingen op de fiets vanuit Azië vervoerd worden??
Ik beweer nergens dat mijn ebookreader op wat voor manier energie uitspaart, dat is ook altijd een argument wat ik afwijs als mensen dat ergens beweren. Het is een stuk consumentenelektronica en als zodanig met maar één doel gebouwd: een bepaalde tijd een taak uitvoeren, totdat de marketing bij de gebruiker weer de wens voor een nieuwer apparaat heeft opgewekt. Ik claim nergens dat ik niet ook een beetje gevoelig ben voor de geneugten van de fossiele economie - maar ik probeer het tot een minimum te beperken. (En ik zal waarschijnlijk veel langer met de reader doen dan de fabrikant lief is - net zoals ik nu met een bijna vier jaar oude Nokia bel. Dat vind meneer Nokia niet leuk want die verkoopt liever ieder jaar een nieuwe)

Dat er energie wordt verbruikt bij de productie/transport/plaatsing van zonnestroompanelen was mij bekend (...) maar in het Nederlandse klimaat is die energie in zo'n drie tot vier jaar terugverdiend. De rest van hun levensduur, en die is lang, produceren de panelen netto energie.
Dit is niet meer als een proof of concept en zeer de vraag of het mogelijk is. Ze zou dan bijna van elke bron minimaal 80% van je energiebehoefte kunnen weghalen. Dikke pakken sneeuw (geen pv), nul wind en bevroren meren (lastig met je waterkracht) en je moet alles op biomassa gaan halan. Extreme droogte en nul wind en alles moet van je PV komen.
Het is je bekend dat je elektriciteit via hoogspanningsnetten over behoorlijk grote afstanden met vrij weinig verlies kunt vervoeren?
En als eenling kun je het al helemaal vergeten. Dus totaal onzinnig als argument om zonnepanelen als individue aan te schaffen. Zonnepanelen hebben op dit moment geen voordelen boven stroom uit het stopcontact. Behalve als je idealistisch genoeg bent om te investeren.
Dat hebben ze dus wel, alleen zijn niet alle voordelen voor mezelf. Maar ik begin te vermoeden dat dat concept aan jou voorbij gaat...
(en dan zul je waarschijnlijk daarna nog last hebben van de wet van de remmende voorsprong)
Uhm, nee waarom? De set zonnestroompanelen die we nu hebben produceren meer dan voldoende voor ons huishouden, als we niet meer nodig hebben, waarom zou ik dan last krijgen van de wet van de remmende voorsprong? :?
SpiceWorm schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:24:
Niet alleen op jouw post, eigenlijk op alle reacties (inclusief mijn eigen) aan Cyberpope. We zijn flink fanatiek met elkaar (en zitten in een niche gedachtengoed (helaas maar waar in NL)) en ik kan me voorstellen dat dat mensen afschrikt / zwart/wit denken stimuleert. Mijn opmerking was bedoeld om de discussie wat luchtiger te maken.

edit: hmmmm
OK, ik was gewoon benieuwd. Het lijkt zwart/wit maar het is gewoon gebaseerd op feiten: Peak Oil komt er aan, door de mensen vooroorzaakte klimaatverandering lijkt mij vrij zeker maar wordt enorm vertroebeld door de hele discussie. Als er dan figuren als Cyberpope langskomen die het geheel afdoen als geloof en onzin spuien als "Dus totaal onzinnig als argument om zonnepanelen als individue aan te schaffen. Zonnepanelen hebben op dit moment geen voordelen boven stroom uit het stopcontact." dan voel ik me genoodzaakt om te reageren.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 07-02-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Dre schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:37:
[...]
- 4,5% rente over de bespaarde energie en opgebouwde besparing.
Leg eens uit svp.
Of je begint met een investering uit reeds gespaard geld en dan zet je het af tegen misgelopen rente op een spaarekening of je begint met geleend geld. Niet alle twee.
Mijn berekeningen gaan uit van reeds gespaard geld.
Overigens zal een model uitgaand van geleend geld alleen maar gunstiger uitvallen omdat de rente dan van het inkomen afgetrokken mag worden.

[ Voor 49% gewijzigd door ZonneStroom op 07-02-2010 23:07 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik had de grafiek al geüpload voordat ik zag dat de rente op de zonnepanelen pagina voor zonnepanelen nog op 4,5% stond 8)7 in mijn excel bestand, maar dat is in het voordeel van de zonnepanelen waardoor ik eerder overtuigt zou moeten raken van aanschaffen van zonnepanelen. Scheelt een jaar ofzo

[Edit na jou edit]
Ik ga er ook vanuit dat het geld al op de bank staat (zie grafiek), de 4,5% rente is dus over de bespaarde kWh'tjes inkoop elk maand en ook weer over het opgebouwde spaargeld door de lagere energielasten
Dre schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:37:
[...]

[edit]
Met SDE zit ik ook ietsje onder de 9 jaar, incl de meterhuur (€30/jaar) en aanschaf (€100). Ik ben uitgegaan van een 1458Wp systeem waardoor de meterhuur wat harder aantikt dan jou 7500Wp (:?) systeem.
Het is geloof ik niet verstandig om netto terug te leveren?

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 08-02-2010 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Dre schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:56:
[...]
rente op de zonnepanelen pagina nog op 4,5% stond
Snap ik niet. Welke zonnepanelen pagina
Ik ga er ook vanuit dat het geld al op de bank staat (zie grafiek), de 4,5% rente is dus over de bespaarde kWh'tjes elk maand en ook weer over het opgebouwde spaargeld door de lagere energielasten

[...]
Volgens mij bespaar je geen kWh. Je wekt ze zelf op en je gebruikt ze zelf. Danwel direct overdag met de wasmachine aan of 's nachts de aan het net geleverde elektra weer terug halen. Dus waarom de 4,5% rente? En waarom 4,5% en niet 3,5%.
Je hebt hoogsten uitgespaarde inkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door ZonneStroom op 07-02-2010 23:17 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:39:
ja, lees maar even wat topics terug
Nou dan moet het toch geen probleem zijn om hier een miljoen-verdiendende-bedrijfsopzet van te maken? Immers als jij al iets 100% zeker weten (zeker in combinatie met energie) is er bakken geld mee te verdienen.
wil jij mij geen dingen opleggen ? dank, namens een individu.
Dan leg mij eens uit op welke wijze de energie uit zonnepanelen met TV beter doet funktioneren? Zijn de kleuren dan beter? Op welke wijze is de stroom van PV beter als uit een kerncentrale? Stroom = Stroom.
Een een individuele belangenafweging heeft het geen enkel voordeel, de voordelen komen pas als je naar de collectieve voordelen gaat kijken (en ja, daar heeft een individu ook weer voordeel bij).

De enige voordelen zijn de lager maatschappelijke kosten (o.a. vervuiling) en de lager feitelijk kosten. Als je het niet om reden 1 doet, blijft reden 2 over. Waarom zou dan terugverdientijd niet een factor mogen zijn??

Persoonlijk vind ik reden 1 het belangrijkste, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die meer aan 2 hechten.
is het je ooit wel eens opgevallen als je ergens zuiniger mee doet, je er langer van geniet ?
in het geval van energie betekend het dus langer handhaven van welvaartsniveau, gezondheid en leefstijl.
Aanname.. Meest te vergelijken met de doemdenker die voorspelde dat Parijs in 1950 onder 2 meter paardenmest zou liggen. Omdat iedereen 1 of meer paarden zou hebben.. Nou ben ik ook liever voorzichtig en ga er vanuit dat we wel moeten opletten met o.a. CO2. Liever dat we het nu reduceren en dat toch de skepitisi gelijk hadden als andersom
JeroenH schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:46:
OK, duidelijk. Ik ben bang dat je jezelf dan erg beperkt, maar hey, ieder zijn ding. Ik blijf het vreemd vinden dat zonnestroompanelen met alle geweld aan een bepaalde 'terugverdientijd-eis' moeten voldoen, maar de andere voorwerpen die ik al eerder noemde niet. Maar nogmaals: ieder zijn ding.
Zie mijn "laat ik even meespelen". Maar het gaat me vooral om het totaal onzinnige vergelijk met de eerder genoemde voorwerpen. TVT heeft geen waarde bij een auto, tv of iets dergelijk omdat die iets leveren wat ik op een ander manier alleen veel en veel duurder kan krijgen. Daarover struikel ik.

Zonnepanelen moeten voor veel mensen aan een TVT-eis voldoen omdat ze verder niets toevoegen. Lang niet iedereen zit soppend voor zijn zonnepaneel te kijken hoeveel wattjes eruit komen en daar avondvullend grafiekjes van te maken. Sterker nog de meeste zullen er behoudens onderhoud nooit meer naar kijken.

Als het niet je hobby is en daarmee je tijdverdrijf zijn er slechts 2 reden hebben om die dingen aan te schaffen. De moreel maatschappelijke component en de financiële component. Waarbij die 2de reden alleen relevant is vanwege een eventuele terugverdientijd. Als die er al niet is (volgens jou) dan blijft slechts reden 1 over (nogmaals als het verder geen hobby is) en daar kun je inderdaad geen prijs aan hangen, maar is een individuele afweging.
Jij kunt jezelf ook niet garanderen dat je huis niet afbrandt... maar ik neem toch aan dat je e.e.a. goed verzekerd hebt? Als je naar de onderzoeken over de uitputting van fossiele brandstoffen kijkt is er dan wel geen garantie te geven voor grote tekorten, maar de kans is toch wel heel erg klein dat we de groei van de afgelopen 100 jaar simpelweg vol kunnen houden, en groei is de motor van de fossiele economie. We lenen continue van 'morgen' in de overtuiging dat we het terug kunnen betalen met de groei.
Ik verzeker mijn huis juist omdat ik niet kan garanderen dat niet het afbrand.. Anders zou ik juist geen verzekering hebben.
Dat is slechts gedeeltelijk waar. Ja, ook de keten van productie tot installatie van zonnestroompanelen heeft verborgen externe negatieve gevolgen, maar veel minder dan de grootschalige extractie en verbranding van fossiele brandstoffen.
Volledig mee eens..
Goed lezen he! Ik ben niet tegen de auto als apparaat, maar tegen het ondoordacht en grootschalig gebruik er van. Ik rijd zelf ook nog wel eens auto, want door 100 jaar te goedkope fossiele brandstoffen zijn er nu eenmaal plekken die niet makkelijk met het OV te bereiken zijn. Maar ik beperk het tot een minimum (heb zelf ook geen eigen auto) en draag zo in ieder geval niet bij tot de verkeerschaos hier.
Dan weet je ook dat de fiets niet altijd een alternatief is voor de auto. En goed lezen gaat voor jou ook op. Maar je kiest zelf voor kwalificaties als:
Nee je hebt gelijk: de auto is veel beter. Anderhalve ton aan staal om (meestal) maar één persoon te vervoeren. Dodelijk voor echt duurzame weggebruikers als fietsers en voetgangers
Ah, nu is het ineens geloof. Is dat net zoiets als jouw geloof in de tvt? Want daar heilig aan vast houden en hardnekkig alle andere factoren buiten beschouwing laten (terwijl ze juist zo belangrijk zijn) vind ik ook neigen naar geloof. De problematiek van Peak Oil is prima te onderbouwen met cijfers, ik ben het er niet mee eens als je dat als geloof bestempeld. Het hele klimaatverhaal zou ook duidelijk moeten zijn, maar wordt de laatste paar maanden vertroebeld door de hele 'klimaat-hoax'-discussie (beetje Geenstijl-term, maar ja, dat lijkt de gangbare mening te zijn).
En nu met je zelf lezen. Ik stel nergens dat het geloof is. Ik stel dat het net zo nutteloos is als discussiëren met een gelovige die niet buiten zijn eigen referentie kader kan kijken. Een heel verschil.
En wijs trouwens ergens aan waarin ik pleit dat TVT de enige norm is??
Ik beweer nergens dat mijn ebookreader op wat voor manier energie uitspaart......produceren de panelen netto energie.
Je gaat hierin op iets wat ik nergens beweer. Ik zet alleen een kanttekening tov het door jou gestelde dat de auto niets meer als als 1000kg staal dat ellende veroorzaakt.
Het is je bekend dat je elektriciteit via hoogspanningsnetten over behoorlijk grote afstanden met vrij weinig verlies kunt vervoeren?
En jij bent bekend met de aard van de mens en zijn neiging tot machtspolitiek zodat je nooit een wereldomvattend netwerk zult kunnen creëren??? Behoudens als de mens plots zich anders zou gaan gedragen als de afgelopen 20.000 jaar?? En dat dan geografische verschillen zelfs in een land als Duitsland te klein zijn?
Dat hebben ze dus wel, alleen zijn niet alle voordelen voor mezelf. Maar ik begin te vermoeden dat dat concept aan jou voorbij gaat...
Dan lees je mijn post erg slecht.. Maar voor een individu dat alleen uitgaat van ikke, ikke, ikke en die geen moreel of idealistisch motief heeft om daar geld in te steken zijn er geen directe voordelen die pleiten voor zonnepanelen.
Uhm, nee waarom? De set zonnestroompanelen die we nu hebben produceren meer dan voldoende voor ons huishouden, als we niet meer nodig hebben, waarom zou ik dan last krijgen van de wet van de remmende voorsprong? :?
Omdat het een wetmatigheid is. Over 5 jaar had je wellicht het dubbele kunnen opbrengen aan stroom en daarmee de wereld nog een stuk groener kunnen maken... Het is niet voor niets een wetmatigheid.
OK, ik was gewoon benieuwd. Het lijkt zwart/wit maar het is gewoon gebaseerd op feiten: Peak Oil komt er aan, door de mensen vooroorzaakte klimaatverandering lijkt mij vrij zeker maar wordt enorm vertroebeld door de hele discussie. Als er dan figuren als Cyberpope langskomen die het geheel afdoen als geloof en onzin spuien als "Dus totaal onzinnig als argument om zonnepanelen als individue aan te schaffen. Zonnepanelen hebben op dit moment geen voordelen boven stroom uit het stopcontact." dan voel ik me genoodzaakt om te reageren.
Je vergeet dan even voor het gemak dat je zelf in die hoek hebt gezet met je ridicule voorbeeld met een terugverdientijd op oa een TV, Auto, Zitbank en een competer.

Meerdere keren heb ik aangegeven dat ik naar het concept van PV kijk uit moreel maatschappelijk oogpunt. Echter ik heb wel een grondig hekel aan het totaal ridicuul maken van redelijke argumenten van mensen die het om niets anders dan een financieel motief doen. Dan is het logisch om te vragen naar een TVT en nee, dan is het vergelijk met een tv het belachelijk maken daarvan. Een TV heeft geen terugverdien tijd omdat er niets is wat er mee te vergelijken is. Behoudens elke avond naar de bioscoop gaan en daar het polygoon journaal kijken en de film die erop is. Dan is een TV snel terugverdient. Een auto geeft tov een taxi (dezelfde mogelijkheden) een snelle terugverdientijd als ik elke dag 100km moet afleggen. Een zitbank geeft comfort. Een verschil wat ik dagelijks voel ten opzicht van een sinaasappel-kratje. Itt zonnepanelen, waarbij mijn TV net zo goed beeld geeft als op vieze vuile kernstroom. Een computer geeft me ook weer zaken die ik niet op een andere manier kan doen (en bij bedrijven word zeker gekeken naar de terugverdientijd voordat ze automatiseren). Elk vergelijk met een zonnepaneel, die niets toevoegt aan mijn comfort gevoel of kwaliteitsbeleving, me geen extra mogelijkheden heeft die ik niet heb bij stroom uit het stopcontact, gaat volledig mank. Een zonnepaneel doet niets anders als stroom leveren, dezelfde kwaliteit als die nu ook al uit mijn stopcontact komt.

En ja, ik zal als individu altijd een stroomleverancier nodig hebben, dus is dat een onzinnig argument in een individuele afweging of zonnepanelen een voordeel hebben boven stroom uit het stopcontact. Wat jij beschrijf gaat over collectieve maatschappelijke kosten en voordelen. Die weinig meer zijn als een in de toekomst geprojecteerde aanname. Waarvan we weten dat die projecties vaak er enorm naast zitten. (wat niet wegneemt dat we altijd moeten handelen op basis van gegevens dei we nu hebben en daar maar vanuit moeten gaan..)
SpiceWorm schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:24:
Bingo.. Maar er word hier soms echt mee omgegaan alsof het een geloof is (inclusief het niet mogen aanvallen van dat geloof, want dan kom je aan feiten!!!) En word er net zo dogmatisch gereageerd.
Dan kom ik voor stroom op zo'n 4900 kwh /jaar. Er lopen hier op het forum een aantal mensen rond die +/- 1000 kwh/jaar zitten met 2 personen (hangt uiteraard af van de samenstelling van het huishouden) zonder dat ze daarbij het idee hebben dat ze comfort inleveren. Stel dat dat jou ook lukt, scheelt je dat 71 euro per maand (eerste pak-em-beet 1000 kwh is gratis wegens teruggeven energiebelasting, ok ok op 3 euro na dan). 800 euro per jaar, 8000 euro na tien jaar. Halveren dus al gelukt dan ;). Die laatste 1000 kwh wek je dan op met 2200 euro aan pv.
mmm.. zit ik bij een dure stroomleverancier of is mijn voorschot te hoog. Ik gaf al aan dat ik aardig wat terug kreeg. Mijn verbruik zit rond de 3500 kwh. Maar 1000kwh zonder comfort in te leveren. Dat zie ik niet gebeuren. Dat zou nog wel wat meer investeringen vragen die nog lang niet in die 13k zitten. En dan nog zie ik me dat niet halen.
Verwacht je dat energie de komende 12 jaar goedkoper wordt? Hoe zie je dat gebeuren dan?
Weet ik niet.. Maar had ook nooit verwacht dat een vat olie nog onder de 100 dollar zou komen in mijn leven.
Waarom, als je toch in 13 jaar de panelen terug hebt, wat doen ze dan die 17 jaar daarna? Stroom produceren die gratis is. Hoe kun je dan last hebben van een remmende voorsprong? Ze leveren nog stroom, dus je kan ze in een weiland zetten (of een ander stuk grond wat niet gebruikt wordt) en produceren.
Omdat je altijd dit effect hebt.. Wellicht zijn over 10 jaar panelen die veel meer opbrengen.. En is je buurman die even gewacht heeft, meer spekkoper omdat hij juist niet bij de eerste mensen hoorden die zonnepanelen op zijn dak legde. Juist, zonder die voorlopers waren ze er nooit gekomen, maar dan neemt niet weg dat hij daarna mee voordeel heeft. Het is niet voor niets een wetmatigheid, waarbij het juiste moment van instappen altijd iets van een gok is.

@Glimbalk..
Zie in elk geval al in je berekening dat je uitgaat van 3.5% op een spaarrekening. Echter kan je wel zeggen dat ik de aflopen 10 (en zeker 20 jaar) een rendement op mijn vermogen heb gehaald dat fors groter is als 3,5% gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
[...]

Die betaalpagina dan... "Gefiliciteerd U zit bij de eerste 5 bestellers!" En alle links zijn stuque...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Cyberpope schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:00:
@Glimbalk..
Zie in elk geval al in je berekening dat je uitgaat van 3.5% op een spaarrekening. Echter kan je wel zeggen dat ik de aflopen 10 (en zeker 20 jaar) een rendement op mijn vermogen heb gehaald dat fors groter is als 3,5% gemiddeld.
Daar geef je meteen een ander argument aan dan de TVT, maar eentje die wel op geld gebaseerd is: jouw gemiddelde rendement komt uit het verleden. Nu (als in 'vandaag') kan je 2 dingen doen:
a) je geld voor 25 jaar vastzetten tegen de huidige rente. Hoe hoog kom je, voor 25 jaar vast? Welke bank neemt geld aan voor zo'n lange termijn vast? Welke bank bestaat nog zo lang? En wie betaalt ondertussen mijn energierekening? Andere mogelijkheid,
b) is om NU energie in te kopen voor de volgende 25 jaar. Dan kost je de energie evenveel als het je nu uit het stopkontakt kost. De kans dat er een omvormer sneuvelt, strepen we weg tegen de kans dat de bank omvalt en de kans dat de energieprijs niet stijgt.
Persoonlijk neem ik gokje b) en geniet nog een paar jaar van de prachtige paneeltjes.

Waar ik tot het verschijnen van die terugverdienberekening niet aan heb gedacht: na de TVT (voor eenieder die zich daar zo krampachtig aan wil vasthouden) gaan alle centjes die worden uitgespaard op electra natuurlijk naar de bank (of in dan nóg goedkopere zonnepanelen die nóg duurdere stroom opwekken). En de centjes die iemand aan de groto boze wolf stroomleverancier moet betalen voor stroom uit het stopcontakt, kan hij/zij natuurlijk niet op de bank zetten.

En om de klimaathoax nog even aan te jagen: minister Cramer maakt zich boos omdat blijkt dat niet de helft van Nederland onder (huidig) zeenivo ligt, maar slechts 20%. en dat niet 50% van het BNP maar 20% van het BNP er wordt verdient. Vraag ik me af: hoeveel % van de bevolking woont er in die 20% land, wie van die 20% onderstroomd-gebieders worden blij van alle extra vochtigheid en hoe gaat het met onze economie als die nog maar 80% BNP genereert? Oftewel: wie stijgt het water (niet?) naar de lippen?

't viel me wel op dat er in de supermarkt maar weer (slechts) 2 soorten MSC vis liggen. Koolvis en haring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Speksteenkachel schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 20:43:
Vandaag even wat boodschappen wezen doen aan de overkant van de grens in Alstätte.
Ik was er een tijdje niet geweest in dit grensdorp, blijken er ontzettend veel zonnepanelen bijgekomen te zijn.
Polderboy kun jij misschien iets vinden in de Duitse database over een installatie van naar ik schat 200 panelen op een paar oude loodsen aldaar?
Ik schat dat er dit kleine dorpje minimaal 1000 panelen liggen op diverse boeren daken :)
Nope. Heb zowel in jan-sep, als in okt-nov. speadsheets gekeken, maar geen ingaves. Kan dus uit 2008 (of eerder?) geweest zijn. Toen was er nog geen database of verplichte aanmelding bij Bundesnetzagentur...

Dan is het avontuurtje er wel een beetje vanaf he! ;)
Nou, voor 20 kWp aan PV modules is dat voor mij beslist een "financieel avontuur", hoor. Zelfs met beer'ngoei EEG condities... >:)

@glambalk
"Basiselektriciteitsprijs" is een vaste waarde, net als het basisbedrag. Het is de bodem waaronder de Staat niet meer bij gaat lappen. Voor elk jaar opnieuw vastgesteld voor de beschikten in dat jaar. Is al bereikt voor de voorschot berekening voor de "grote" categorie voor 2010.

Correctiebedrag is variabel, wijzigt elk jaar, wordt eerst hoog gespeculeerd door EZ, wordt pas na een jaar (1 april) met terugwerkende kracht bijgesteld, en is onvoorspelbaar. Het is beslist niet per definitie hetzelfde als de prijs die een willekeurige Nederlander voor zijn/haar elektra betaalt. Al helemaal niet als de oorlog op de markt gaat verhevigen en de kWh prijzen nog verder uit elkaar gaan groeien.

Immers de toeslag wordt niet op productie maar op consumptie geheven.
Nou, laat ik het zo zeggen: daar heeft mevrouw van der HO-daar-es-seffekes zich wijselijk nog niet over uitgelaten. Wel dat iedereen OOK een heffing over de gasprijs zal gaan moeten betalen. Hoe ze haar toverkunsten over de reeds veelgeplaagde stadswarmte klanten gaat uitrollen heeft ze het nog helemaal niet over gehad... :/

[ Voor 50% gewijzigd door zonnigtype op 08-02-2010 03:21 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op maandag 08 februari 2010 @ 02:42:
Correctiebedrag is variabel, wijzigt elk jaar, wordt eerst hoog gespeculeerd door EZ, wordt pas na een jaar (1 april) met terugwerkende kracht bijgesteld, en is onvoorspelbaar. Het is beslist niet per definitie hetzelfde als de prijs die een willekeurige Nederlander voor zijn/haar elektra betaalt. Al helemaal niet als de oorlog op de markt gaat verhevigen en de kWh prijzen nog verder uit elkaar gaan groeien.
Natuurlijk, ik had het even te simpel gemaakt: Correctiebedragzonnestroom 1 < KWp ≤ 15 = gemiddelde prijs kleinverbruiker incl. opslagen.
Is simpel aan te passen. Doet niets af aan de tvt omdat die ruim binnen de subsidie periode blijft en er dus van een basisbedrag van €0,474 uitgegaan mag worden tenzij de prijs voor elektriciteit de komende jaren verder blijft zakken en onder de basiselektriciteitsprijs komt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

glambalk schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:13:
[...]

Snap ik niet. Welke zonnepanelen pagina
De pagina/ tab in mijn excel bestand. Heb het aangepast.
[...]

Volgens mij bespaar je geen kWh. Je wekt ze zelf op en je gebruikt ze zelf. Danwel direct overdag met de wasmachine aan of 's nachts de aan het net geleverde elektra weer terug halen. Dus waarom de 4,5% rente? En waarom 4,5% en niet 3,5%.
Je hebt hoogsten uitgespaarde inkoop.
Het gaat idd om bespaarde inkoop. Als ik het rentepercentage voor de bespaarde inkoop aanpas van 4,5% naar 3,5% zal het de terugverdientijd niet 16 jaar maar 17 jaar zijn wat het financieel nog minder aantrekkelijk maakt.
Het rentepercentage op de spaarrekening is een ander veld in mijn excel sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Cyberpope schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:00:
[...]

Nou dan moet het toch geen probleem zijn om hier een miljoen-verdiendende-bedrijfsopzet van te maken? Immers als jij al iets 100% zeker weten (zeker in combinatie met energie) is er bakken geld mee te verdienen.
Ik heb het serieus overwogen om een bedrijf op te zetten. probleem is om een businessmodel te vinden wat aanslaat en waar mensen voor willen betalen. Ik heb al eens overwogen om mensen het bedrijf te laten betalen uit bespaarde energieuitgaven. Alleen ben je in dat geval zo extreem afhankelijk van de gebruiker en zijn/haar eerlijkheid dat ik dat risico niet durf te nemen. En een ander werkbaar model ben ik nog over aan het nadenken.

Overigens betaal ik zo rond de 16-18cent/kWh voor de stroom van mijn panelen omgerekend over 30 jaar. Ik heb een nieuwe set van 1881Wp in de coulissen staan die van het voorjaar het dak op gaat. de kWhprijs van die panelen is nog lager dan 16cent/kWh.

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de energieprijzen de komende jaren gaan dalen, al hebben ze dat de afgelopen 2 jaar wel gedaan. We zijn overigens t.o.v. 3 jaar geleden nog steeds een stuk hoger blijven zitten. Dus deze twee jaar verlagingen zijn relatief en de netto tendens blijft een stijgende lijn.

Ik zou die weddenschap wel met je willen aangaan denk ik dat de energieprijzen blijven stijgen de komende jaren. Het maffe is zodra je eenmaal PV hebt en je ziet je meter achteruit draaien dan werkt dat ontzettend verslavend. :P
Een TV heeft geen terugverdien tijd omdat er niets is wat er mee te vergelijken is. Behoudens elke avond naar de bioscoop gaan en daar het polygoon journaal kijken en de film die erop is. Dan is een TV snel terugverdient. Een auto geeft tov een taxi (dezelfde mogelijkheden) een snelle terugverdientijd als ik elke dag 100km moet afleggen. Een zitbank geeft comfort. Een verschil wat ik dagelijks voel ten opzicht van een sinaasappel-kratje. Itt zonnepanelen, waarbij mijn TV net zo goed beeld geeft als op vieze vuile kernstroom.
Los van de discussie van TVT e.d. Wat mij verbaasd is dat mensen zonnepanelen extreem duur vinden, los van de TVT, maar wel elke twee jaar een nieuwere/grotere/betere XYZ kopen. Waarbij XYZ bijvoorbeeld een auto/televisie/nieuwe stereo/vakantie is. De discussie is al eerder geweest dat dit een kwestie is van prioriteiten. Wat mij dan blijft verbazen is dat ik :? :( blikken krijg van mensen wanneer ik bijvoorbeeld vertel dat ze door de huidige 34" LCD tv nog wat langer te houden ze het uitgespaarde geld ( 2000 euro ) in PV zouden kunnen investeren voor een mooi rendement.

Wat me ook verbaasd zijn de standaard ideeen waar mensen mee lopen hier in NL

- Zonnepanelen zijn niet rendabel in NL wel in Spanje
- Zonnepanelen verdienen zich nooit terug
- Voor zonnepanelen moet je minimaal 20k euro apart leggen ( recentelijk collega hier )
- etc

Terwijl alle 3 bovengenoemde vooroordelen gewoonweg niet waar zijn :)

[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 08-02-2010 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

flitspaal.nl schreef op maandag 08 februari 2010 @ 07:30:
Los van de discussie van TVT e.d. Wat mij verbaasd is dat mensen zonnepanelen extreem duur vinden, los van de TVT, maar wel elke twee jaar een nieuwere/grotere/betere XYZ kopen. Waarbij XYZ bijvoorbeeld een auto/televisie/nieuwe stereo/vakantie is. De discussie is al eerder geweest dat dit een kwestie is van prioriteiten. Wat mij dan blijft verbazen is dat ik :? :( blikken krijg van mensen wanneer ik bijvoorbeeld vertel dat ze door de huidige 34" LCD tv nog wat langer te houden ze het uitgespaarde geld ( 2000 euro ) in PV zouden kunnen investeren voor een mooi rendement.
Is aangeboren... als je snel bent kun je er nog bij zijn: http://www.wrr.nl/content.jsp?objectid=5224
Dan krijg je inzicht waarom mensen doen wat ze doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

JeroenH en TD-er bedankt voor het antwoord. Ik was al bang dat ik dat 2e paneel met al die stroom waarschijnlijk zou mollen maar moest het even van een ander horen.
Jullie hebben wel allemaal gelijk over die panelen, ik ben de hele tijd naar mijn gevel en dak te kijken om manieren te bedenken nog wat extra vermogen neer te zetten.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Dre schreef op maandag 08 februari 2010 @ 07:04:

Het gaat idd om bespaarde inkoop. Als ik het rentepercentage voor de bespaarde inkoop aanpas van 4,5% naar 3,5% zal het de terugverdientijd niet 16 jaar maar 17 jaar zijn wat het financieel nog minder aantrekkelijk maakt.
Het rentepercentage op de spaarrekening is een ander veld in mijn excel sheet.
Maar waarom reken jij rente over uitgespaarde inkoop oftewel je opbrengst? Volgens mij zit die in je investering aan het begin. Zo kan ik mezelf ook arm rekenen.
Zoals ik al eerder zei kan je wel de rente die je moet betalen over een lening (als je de panelen aanschaft met geleend geld) opvoeren maar dan wordt de berekening alleen maar gunstiger omdat je dan het verhaal van de spaarrekening moet vergeten en je de rente van je belastbare inkomen af mag trekken. Immers je gaat helemaal geen geld sparen want dat had je aan het begin ook niet en daarom leen je geld.
Maar heb ik iets gemist en staat je spreadsheet ergens online?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op maandag 08 februari 2010 @ 07:30:

- Zonnepanelen zijn niet rendabel in NL wel in Spanje
- Zonnepanelen verdienen zich nooit terug
- Voor zonnepanelen moet je minimaal 20k euro apart leggen ( recentelijk collega hier )
- etc

Terwijl alle 3 bovengenoemde vooroordelen gewoonweg niet waar zijn :)
En daarom denk dat een tvt voorrekenen een goede bijdrage kan zijn om mensen te laten zien dat ze beter uit zijn dan bij de laaienlichters van energiemaatschappijen te blijven en daar hun veel te "dure" elektriciteit in te kopen. Maar het blijft natuurlijk een hoop geld in een keer uitgeven aan iets waar men nog nooit in één keer zoveel geld aan heeft uit hoeven geven.
Van autos, tv's, cv-ketels zijn we dat iets meer gewend en is dus "normaal"

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op maandag 08 februari 2010 @ 10:16:
[...]

En daarom denk dat een tvt voorrekenen een goede bijdrage kan zijn om mensen te laten zien dat ze beter uit zijn dan bij de laaienlichters van energiemaatschappijen te blijven en daar hun veel te dure elektriciteit in te kopen. Maar het blijft natuurlijk een hoop geld in een keer uitgeven aan iets waar men nog nooit in één keer zoveel geld aan heeft uit hoeven geven.
Van autos, tv's, VC-ketels zijn we dat iets meer gewend en is dus "normaal"
Een onderschatte factor is de complexiteit. Er is veel keus en (behalve hier) weinig kennis. Bovendien is het lastig om uit te breiden. Je kan, helaas, geen omvormer op de groei kopen. Ook de SDE regeling is niet flexibel. Nieuw jaar betekent nieuwe opbrengstmeter (ik kan er niet eens één kwijt in m'n meterkast). Ik schat dat een hoop mensen best jaarlijks een kleine investering (vakantiegeld, eindejaarsuitkering) zouden willen doen. Maar bij zonnepanelen heb je de mooiste installatie als je alles in één keer koopt. Dat is een flinke investering. En dat is voor veel mensen lastig, ivm onzekerheid over baan, woonsituatie enz...

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:03:
[...]

Een onderschatte factor is de complexiteit. Er is veel keus en (behalve hier) weinig kennis. Bovendien is het lastig om uit te breiden. Je kan, helaas, geen omvormer op de groei kopen. Ook de SDE regeling is niet flexibel. Nieuw jaar betekent nieuwe opbrengstmeter (ik kan er niet eens één kwijt in m'n meterkast). Ik schat dat een hoop mensen best jaarlijks een kleine investering (vakantiegeld, eindejaarsuitkering) zouden willen doen. Maar bij zonnepanelen heb je de mooiste installatie als je alles in één keer koopt. Dat is een flinke investering. En dat is voor veel mensen lastig, ivm onzekerheid over baan, woonsituatie enz...
Toch bestaan omvormers op de groei. Neem de bekende Steca 300/500 serie. Die is daar uitermate voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik las zonet op EnergiePortal.nl dat Nefit ook PV systemen gaat verkopen (link). Zoals het de reputatie van Nefit betaamt zijn het degelijke zonnepanelen van Duits fabrikaat (Centrosolar). Naar verluidt gaat het om kant-en-klare systemen.

Lijkt me interessant om te kijken wat de prijsstelling zal worden.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:08:
[...]

Toch bestaan omvormers op de groei. Neem de bekende Steca 300/500 serie. Die is daar uitermate voor geschikt.
Of de steca 2000+

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat te doen:

Ik heb subsidie aangevraagd en toegewezen gekregen op 78 buizen van 2-improve, opbrengst 15,7GJ, kosten na subsidie 1695 euro (excl leidingwerk, glycol en radiator om overcapaciteit af te voeren).

Nu heb ik een offerte voor 5 collectoren van HR solar, opbrengst 23,3GJ, kosten na subsidie 2188 indak of 2033 opdak (exclusief leidingwerk, inclusie 15L glycol).

Beide met een 200L boiler net 2 WW's. Aangezien ik al een 300L heb staan, lijkt me dit voldoende.

De TVT is ongeveer hetzelfde, 7-7,5 jaar obv 0,52 euro/m^3 gas, alleen nemen de HR solar collectoren (vlakke platen) veel minder ruimte in beslag. Het rendement per m^2 dakoppervlakte is hoger.

Hebben jullie hier nog een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:57:
Wat te doen:

Ik heb subsidie aangevraagd en toegewezen gekregen op 78 buizen van 2-improve, opbrengst 15,7GJ, kosten na subsidie 1695 euro (excl leidingwerk, glycol en radiator om overcapaciteit af te voeren).

Nu heb ik een offerte voor 5 collectoren van HR solar, opbrengst 23,3GJ, kosten na subsidie 2188 indak of 2033 opdak (exclusief leidingwerk, inclusie 15L glycol).

Beide met een 200L boiler net 2 WW's. Aangezien ik al een 300L heb staan, lijkt me dit voldoende.

De TVT is ongeveer hetzelfde, 7-7,5 jaar obv 0,52 euro/m^3 gas, alleen nemen de HR solar collectoren (vlakke platen) veel minder ruimte in beslag. Het rendement per m^2 dakoppervlakte is hoger.

Hebben jullie hier nog een mening over?
Zeer lastig te zeggen zonder een simulatie te maken. In principe zeg ik vacuumbuis: meer opbrengst in de winter, maar wanneer de vlakke plaat op zltv wordt aangesloten (20-30c) zou die wel eens een hogere opbrengst in de winter kunnen geven (omdat je meer vierkante meters hebt, en een hogere omzetefficiency).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DennisD

Als je verandert kun je je subsidie-traject weer van voor af aan gaan beginnen.
Senternovem is weinig flexibel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vlakke plaat laat meer ruimte over voor PV. Ik overweeg om de zonneboiler op ZLTV te laten draaien (zeg 30-35 grC) en wanneer de warmtevraag toeneemt (of wanneer de temperatuur met 2 graden verhoogt moet worden), de CV de verwarmingsvraag te laten verzorgen/aanvullen. Dit moet kunnen wanneer je ze parallel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennis D

BTW aardig oversized niet?
500ltr 23,3GJ
Ik heb 1200ltr met 25,2GJ
Pagina: 1 ... 40 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.