Nou dan moet het toch geen probleem zijn om hier een miljoen-verdiendende-bedrijfsopzet van te maken? Immers als jij al iets 100% zeker weten (zeker in combinatie met energie) is er bakken geld mee te verdienen.
wil jij mij geen dingen opleggen ? dank, namens een individu.
Dan leg mij eens uit op welke wijze de energie uit zonnepanelen met TV beter doet funktioneren? Zijn de kleuren dan beter? Op welke wijze is de stroom van PV beter als uit een kerncentrale? Stroom = Stroom.
Een een individuele belangenafweging heeft het geen enkel voordeel, de voordelen komen pas als je naar de collectieve voordelen gaat kijken (en ja, daar heeft een individu ook weer voordeel bij).
De enige voordelen zijn de lager maatschappelijke kosten (o.a. vervuiling) en de lager feitelijk kosten. Als je het niet om reden 1 doet, blijft reden 2 over. Waarom zou dan terugverdientijd niet een factor mogen zijn??
Persoonlijk vind ik reden 1 het belangrijkste, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die meer aan 2 hechten.
is het je ooit wel eens opgevallen als je ergens zuiniger mee doet, je er langer van geniet ?
in het geval van energie betekend het dus langer handhaven van welvaartsniveau, gezondheid en leefstijl.
Aanname.. Meest te vergelijken met de doemdenker die voorspelde dat Parijs in 1950 onder 2 meter paardenmest zou liggen. Omdat iedereen 1 of meer paarden zou hebben.. Nou ben ik ook liever voorzichtig en ga er vanuit dat we wel moeten opletten met o.a. CO2. Liever dat we het nu reduceren en dat toch de skepitisi gelijk hadden als andersom
JeroenH schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:46:
OK, duidelijk. Ik ben bang dat je jezelf dan erg beperkt, maar hey, ieder zijn ding. Ik blijf het vreemd vinden dat zonnestroompanelen met alle geweld aan een bepaalde 'terugverdientijd-eis' moeten voldoen, maar de andere voorwerpen die ik al eerder noemde niet. Maar nogmaals: ieder zijn ding.
Zie mijn "laat ik even meespelen". Maar het gaat me vooral om het totaal onzinnige vergelijk met de eerder genoemde voorwerpen. TVT heeft geen waarde bij een auto, tv of iets dergelijk omdat die iets leveren wat ik op een ander manier alleen veel en veel duurder kan krijgen. Daarover struikel ik.
Zonnepanelen moeten voor veel mensen aan een TVT-eis voldoen omdat ze verder niets toevoegen. Lang niet iedereen zit soppend voor zijn zonnepaneel te kijken hoeveel wattjes eruit komen en daar avondvullend grafiekjes van te maken. Sterker nog de meeste zullen er behoudens onderhoud nooit meer naar kijken.
Als het niet je hobby is en daarmee je tijdverdrijf zijn er slechts 2 reden hebben om die dingen aan te schaffen. De moreel maatschappelijke component en de financiële component. Waarbij die 2de reden alleen relevant is vanwege een eventuele terugverdientijd. Als die er al niet is (volgens jou) dan blijft slechts reden 1 over (nogmaals als het verder geen hobby is) en daar kun je inderdaad geen prijs aan hangen, maar is een individuele afweging.
Jij kunt jezelf ook niet garanderen dat je huis niet afbrandt... maar ik neem toch aan dat je e.e.a. goed verzekerd hebt? Als je naar de onderzoeken over de uitputting van fossiele brandstoffen kijkt is er dan wel geen garantie te geven voor grote tekorten, maar de kans is toch wel heel erg klein dat we de groei van de afgelopen 100 jaar simpelweg vol kunnen houden, en groei is de motor van de fossiele economie. We lenen continue van 'morgen' in de overtuiging dat we het terug kunnen betalen met de groei.
Ik verzeker mijn huis juist omdat ik niet kan garanderen dat niet het afbrand.. Anders zou ik juist geen verzekering hebben.
Dat is slechts gedeeltelijk waar. Ja, ook de keten van productie tot installatie van zonnestroompanelen heeft verborgen externe negatieve gevolgen, maar veel minder dan de grootschalige extractie en verbranding van fossiele brandstoffen.
Volledig mee eens..
Goed lezen he! Ik ben niet tegen de auto als apparaat, maar tegen het ondoordacht en grootschalig gebruik er van. Ik rijd zelf ook nog wel eens auto, want door 100 jaar te goedkope fossiele brandstoffen zijn er nu eenmaal plekken die niet makkelijk met het OV te bereiken zijn. Maar ik beperk het tot een minimum (heb zelf ook geen eigen auto) en draag zo in ieder geval niet bij tot de verkeerschaos hier.
Dan weet je ook dat de fiets niet altijd een alternatief is voor de auto. En goed lezen gaat voor jou ook op. Maar je kiest zelf voor kwalificaties als:
Nee je hebt gelijk: de auto is veel beter. Anderhalve ton aan staal om (meestal) maar één persoon te vervoeren. Dodelijk voor echt duurzame weggebruikers als fietsers en voetgangers
Ah, nu is het ineens geloof. Is dat net zoiets als jouw geloof in de tvt? Want daar heilig aan vast houden en hardnekkig alle andere factoren buiten beschouwing laten (terwijl ze juist zo belangrijk zijn) vind ik ook neigen naar geloof. De problematiek van Peak Oil is prima te onderbouwen met cijfers, ik ben het er niet mee eens als je dat als geloof bestempeld. Het hele klimaatverhaal zou ook duidelijk moeten zijn, maar wordt de laatste paar maanden vertroebeld door de hele 'klimaat-hoax'-discussie (beetje Geenstijl-term, maar ja, dat lijkt de gangbare mening te zijn).
En nu met je zelf lezen. Ik stel nergens dat het geloof is. Ik stel dat het net zo nutteloos is als discussiëren met een gelovige die niet buiten zijn eigen referentie kader kan kijken. Een heel verschil.
En wijs trouwens ergens aan waarin ik pleit dat TVT de enige norm is??
Ik beweer nergens dat mijn ebookreader op wat voor manier energie uitspaart......produceren de panelen netto energie.
Je gaat hierin op iets wat ik nergens beweer. Ik zet alleen een kanttekening tov het door jou gestelde dat de auto niets meer als als 1000kg staal dat ellende veroorzaakt.
Het is je bekend dat je elektriciteit via hoogspanningsnetten over behoorlijk grote afstanden met vrij weinig verlies kunt vervoeren?
En jij bent bekend met de aard van de mens en zijn neiging tot machtspolitiek zodat je nooit een wereldomvattend netwerk zult kunnen creëren??? Behoudens als de mens plots zich anders zou gaan gedragen als de afgelopen 20.000 jaar?? En dat dan geografische verschillen zelfs in een land als Duitsland te klein zijn?
Dat hebben ze dus wel, alleen zijn niet alle voordelen voor mezelf. Maar ik begin te vermoeden dat dat concept aan jou voorbij gaat...
Dan lees je mijn post erg slecht.. Maar voor een individu dat alleen uitgaat van ikke, ikke, ikke en die geen moreel of idealistisch motief heeft om daar geld in te steken zijn er geen directe voordelen die pleiten voor zonnepanelen.
Uhm, nee waarom? De set zonnestroompanelen die we nu hebben produceren meer dan voldoende voor ons huishouden, als we niet meer nodig hebben, waarom zou ik dan last krijgen van de wet van de remmende voorsprong?

Omdat het een wetmatigheid is. Over 5 jaar had je wellicht het dubbele kunnen opbrengen aan stroom en daarmee de wereld nog een stuk groener kunnen maken... Het is niet voor niets een wetmatigheid.
OK, ik was gewoon benieuwd. Het lijkt zwart/wit maar het is gewoon gebaseerd op feiten: Peak Oil komt er aan, door de mensen vooroorzaakte klimaatverandering lijkt mij vrij zeker maar wordt enorm vertroebeld door de hele discussie. Als er dan figuren als Cyberpope langskomen die het geheel afdoen als geloof en onzin spuien als "Dus totaal onzinnig als argument om zonnepanelen als individue aan te schaffen. Zonnepanelen hebben op dit moment geen voordelen boven stroom uit het stopcontact." dan voel ik me genoodzaakt om te reageren.
Je vergeet dan even voor het gemak dat je zelf in die hoek hebt gezet met je ridicule voorbeeld met een terugverdientijd op oa een TV, Auto, Zitbank en een competer.
Meerdere keren heb ik aangegeven dat ik naar het concept van PV kijk uit moreel maatschappelijk oogpunt. Echter ik heb wel een grondig hekel aan het totaal ridicuul maken van redelijke argumenten van mensen die het om niets anders dan een financieel motief doen. Dan is het logisch om te vragen naar een TVT en nee, dan is het vergelijk met een tv het belachelijk maken daarvan. Een TV heeft geen terugverdien tijd omdat er niets is wat er mee te vergelijken is. Behoudens elke avond naar de bioscoop gaan en daar het polygoon journaal kijken en de film die erop is. Dan is een TV snel terugverdient. Een auto geeft tov een taxi (dezelfde mogelijkheden) een snelle terugverdientijd als ik elke dag 100km moet afleggen. Een zitbank geeft comfort. Een verschil wat ik dagelijks voel ten opzicht van een sinaasappel-kratje. Itt zonnepanelen, waarbij mijn TV net zo goed beeld geeft als op vieze vuile kernstroom. Een computer geeft me ook weer zaken die ik niet op een andere manier kan doen (en bij bedrijven word zeker gekeken naar de terugverdientijd voordat ze automatiseren). Elk vergelijk met een zonnepaneel, die niets toevoegt aan mijn comfort gevoel of kwaliteitsbeleving, me geen extra mogelijkheden heeft die ik niet heb bij stroom uit het stopcontact, gaat volledig mank. Een zonnepaneel doet niets anders als stroom leveren, dezelfde kwaliteit als die nu ook al uit mijn stopcontact komt.
En ja, ik zal als individu altijd een stroomleverancier nodig hebben, dus is dat een onzinnig argument in een individuele afweging of zonnepanelen een voordeel hebben boven stroom uit het stopcontact. Wat jij beschrijf gaat over collectieve maatschappelijke kosten en voordelen. Die weinig meer zijn als een in de toekomst geprojecteerde aanname. Waarvan we weten dat die projecties vaak er enorm naast zitten. (wat niet wegneemt dat we altijd moeten handelen op basis van gegevens dei we nu hebben en daar maar vanuit moeten gaan..)
SpiceWorm schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:24:
Niet alleen op jouw post, eigenlijk op alle reacties (inclusief mijn eigen) aan Cyberpope. We zijn flink fanatiek met elkaar (en zitten in een niche gedachtengoed (helaas maar waar in NL)) en ik kan me voorstellen dat dat mensen afschrikt / zwart/wit denken stimuleert. Mijn opmerking was bedoeld om de discussie wat luchtiger te maken.
Bingo.. Maar er word hier soms echt mee omgegaan alsof het een geloof is (inclusief het niet mogen aanvallen van dat geloof, want dan kom je aan feiten!!!) En word er net zo dogmatisch gereageerd.
Dan kom ik voor stroom op zo'n 4900 kwh /jaar. Er lopen hier op het forum een aantal mensen rond die +/- 1000 kwh/jaar zitten met 2 personen (hangt uiteraard af van de samenstelling van het huishouden) zonder dat ze daarbij het idee hebben dat ze comfort inleveren. Stel dat dat jou ook lukt, scheelt je dat 71 euro per maand (eerste pak-em-beet 1000 kwh is gratis wegens teruggeven energiebelasting, ok ok op 3 euro na dan). 800 euro per jaar, 8000 euro na tien jaar. Halveren dus al gelukt dan

. Die laatste 1000 kwh wek je dan op met 2200 euro aan pv.
mmm.. zit ik bij een dure stroomleverancier of is mijn voorschot te hoog. Ik gaf al aan dat ik aardig wat terug kreeg. Mijn verbruik zit rond de 3500 kwh. Maar 1000kwh zonder comfort in te leveren. Dat zie ik niet gebeuren. Dat zou nog wel wat meer investeringen vragen die nog lang niet in die 13k zitten. En dan nog zie ik me dat niet halen.
Verwacht je dat energie de komende 12 jaar goedkoper wordt? Hoe zie je dat gebeuren dan?
Weet ik niet.. Maar had ook nooit verwacht dat een vat olie nog onder de 100 dollar zou komen in mijn leven.
Waarom, als je toch in 13 jaar de panelen terug hebt, wat doen ze dan die 17 jaar daarna? Stroom produceren die gratis is. Hoe kun je dan last hebben van een remmende voorsprong? Ze leveren nog stroom, dus je kan ze in een weiland zetten (of een ander stuk grond wat niet gebruikt wordt) en produceren.
Omdat je altijd dit effect hebt.. Wellicht zijn over 10 jaar panelen die veel meer opbrengen.. En is je buurman die even gewacht heeft, meer spekkoper omdat hij juist niet bij de eerste mensen hoorden die zonnepanelen op zijn dak legde. Juist, zonder die voorlopers waren ze er nooit gekomen, maar dan neemt niet weg dat hij daarna mee voordeel heeft. Het is niet voor niets een wetmatigheid, waarbij het juiste moment van instappen altijd iets van een gok is.
@Glimbalk..
Zie in elk geval al in je berekening dat je uitgaat van 3.5% op een spaarrekening. Echter kan je wel zeggen dat ik de aflopen 10 (en zeker 20 jaar) een rendement op mijn vermogen heb gehaald dat fors groter is als 3,5% gemiddeld.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......