Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.941 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
Over een maand zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Ik van alle deelnemende partijen in mijn woonplaats Hilversum de verkiezingsprogramma's goed doorgelezen en een overzichtje gemaakt van de duurzame punten. Het zijn de 'usual suspects' die veel duurzame punten hebben.

De woorden CO2, klimaat en duurzaam komen hier en daar in de verkiezingsprogramma's voor, maar fossiel en Peak Oil zijn nergens terug te vinden. Daar ga ik alle partijen nog eens over mailen, want goedkope energie is voor Hilversum van levensbelang.

Ik ben er nog niet uit wat ik ga stemmen - er zijn natuurlijk nog veel meer factoren dan alleen duurzaamheid.

-edit-

Dit is de mail zoals ik die tot nu toe heb kunnen bedenken:
Geachte heer/mevrouw,

Voor mijn website, www.solarwebsite.nl, doe ik onderzoek naar hoe de lokale politieke partijen in Hilversum omgaan met duurzaamheid. Ik heb daarom op mijn website al een overzicht gepubliceerd van alle duurzame punten uit de verkiezingsprogramma's van de verschillende politieke partijen. Wat ik echter in alle programma's mis is aandacht voor Peak Oil en andere probemen die voortkomen uit het gebruik van fossiele brandstoffen.

Omdat ik graag wil weten hoe de politieke partijen daarover denken stuur ik u deze e-mail met een paar vragen over dat onderwerp. Ik zou uw antwoorden graag willen publiceren op mijn website, dus daarvoor vraag ik u bij deze uw toestemming.

De vragen:

1. Bent u bekend met het begrip Peak Oil?
2. Denkt u dat Peak Oil gevolgen gaat hebben voor Hilversum? Zo ja, welke?
3. Als u denkt dat Peak Oil een probleem voor Hilversum is, welke plannen heeft uw partij om deze problemen te voorkomen / minder ernstig te maken?

Deze mail is verstuurd naar alle politieke partijen die in Hilversum deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010. Alvast bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Haringman
www.solarwebsite.nl
Heeft er iemand nog ideeën hierover?

[ Voor 48% gewijzigd door JeroenH op 03-02-2010 13:04 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 23:36:
[...]

Hoeveel zou die boer voor dat bord betaald krijgen?

Volgens mij krijgt 'ie best wel ietsiepietsie meer voor een leuke Enercon van 200 meter hoog (all-in) en een lucratieve innovatiesubsidie van onze hooggeschatte mevrouw vdH... ;(
Ik denk niets, vanuitgaande dat de boer ook tegen was of een vriendje was van :)
(ons kent ons omgeving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
JeroenH schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 10:26:
Misschien nog benadrukken dat Hilversum erg veel energie verbruikt, en dus extra hard geraakt wordt bij stijgende prijzen? Of is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JeroenH schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 10:26:
Peak Oil ligt voor het grootste deel toch al weer een hele tijd achter ons?

Afbeeldingslocatie: http://gasprices-usa.com/Oil-producing-countries-past-peak-Oct-2007.png

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
burne schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:09:
[...]

[afbeelding]
Dat er nu minder geproduceerd wordt kan goed verklaard worden door de economische crisis. Het is lastig te zeggen hoe groot dat effect is, maar in NL is het stroomverbruik sinds de start van de crisis zomaar 5% afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
Over de SDE regeling 2010. Stel ik wil met mijn mede flat-bewoners gezamenlijk een installatie realiseren op het plat dak van de flat. Kunnen wij dan voor elke deelnemer een aparte SDE aanvraag doen voor zijn aandeel in de installatie om op die manier de installatie gesubsidieerd te krijgen? Of kan je simpelweg geen subsidie aanvragen voor delen van installaties, moet het één geheel zijn per subsidieaanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:06:
Misschien nog benadrukken dat Hilversum erg veel energie verbruikt, en dus extra hard geraakt wordt bij stijgende prijzen? Of is dat niet zo?
Cijfers heb ik niet, maar ik heb enig inzicht in de mediawereld omdat ik er een tijdje rondgelopen heb (er zijn niet veel Hilversummers die dat niet kunnen zeggen ;)). Er gaan ontzaglijke hoeveelheden elektriciteit doorheen bij de omroepen, zowel voor makkelijk zichtbare zaken als verlichting etc. maar er is ook steeds meer computer en opslagcapaciteit nodig voor al het beeld en geluidmateriaal. Daarnaast is er transport: de mediawereld maakt veel gebruik van transport, voornamelijk per (vracht)auto, maar natuurlijk zijn er ook de forensende werknemers. Hilversum staat niet voor niets elke ochtend- en avondspits muurvast.

Hoge elektriciteitsprijzen zullen de media hard treffen (net als de bewoners natuurlijk), helemaal als de betrouwbaarheid van de levering afneemt, en hoge benzineprijzen zal het transport van goederen en werknemers erg duur maken.

Hilversum is daarmee absoluut kwetsbaar voor dure energie, maar welke stad met enige industrie van betekenis is dat niet?
[...]

[afbeelding]
Dat is moeilijk te zeggen, omdat zoals inderdaad gezegd wordt het (fossiele) energieverbruik gedrukt wordt door de afnemende economische activiteit a.g.v. de crisis. Zodra de crisis voorbij is zal het energieverbruik weer omhoogschieten, en volgens steeds meer mensen, de echte plafonds gaan bereiken - met alle nare gevolgen van dien. Ook is de 'piek' in Peak Oil niet een echte piek maar waarschijnlijk een plateau van één of meerdere jaren met vele subpieken en dalen als de marktkrachten proberen om te gaan met de situatie.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 03-02-2010 16:12 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Arnout schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:31:
Over de SDE regeling 2010. Stel ik wil met mijn mede flat-bewoners gezamenlijk een installatie realiseren op het plat dak van de flat. Kunnen wij dan voor elke deelnemer een aparte SDE aanvraag doen voor zijn aandeel in de installatie om op die manier de installatie gesubsidieerd te krijgen? Of kan je simpelweg geen subsidie aanvragen voor delen van installaties, moet het één geheel zijn per subsidieaanvraag?
Het kan wel, je moet dan alleen ook per bewoner een brutoproductiemeter laten installeren (en huren) + iedereen eigen omvormers, etc...

Ik denk dat het handiger is om het in een stichting oid te gieten, maar geen idee of die een SDE aanvraag kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
SpiceWorm schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat het handiger is om het in een stichting oid te gieten, maar geen idee of die een SDE aanvraag kan doen.
Er zal toch al wel een vereniging van eigenaren zijn, of beteffen het huurflats, dan wordt het lastiger.
Probleem is wel dat je als vereniging van eigenaren waarschijnlijk geen, of maar een klein (gemeenschappelijke verlichting, misschien lift) verbruik hebt, ga je daar bovenuit met de opbrengst dan heb je geen inkoopvoordeel meer en moet je het alleen met de SDE subsidie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Mistraller schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 01:24:
Voor alle SolGet gebruikers: Er zit een bug in de RRDtool database. Daardoor wordt de data voor de jaargrafieken niet goed weggeschreven. Bugfix komt eraan, maar helaas is de historische data niet te herstellen. Deze bug staat overigens los van de dagtotalen in de CSV file. Die zijn in orde.
mooi dat dat nog opgelost is voor ik ermee ga starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een dag, boiler op 80 graden.....komende weekend snel met de driewegklep voor de cv aan de gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Het was hier ook 23,2 graden binnen toen ik thuis kwam, kachel stond wel aan, maar normaal zou die het op die stand tussen de 18 a 19 graden houden. Zag nog wel aardig wat wolkloze lucht, denk dat de zon een uurtje lekker naar binnen liep te schijnen. Als ik dat vanochtend had geweten, had ik weer een paar kuub kunnen besparen....

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de teruglevertarieven voor mensen met een digitale meter bij greenchoice zijn 24,6% gedaald.
(variabel tarief hoog) (zie je dossier)
de teruglevertarieven voor mensen met een schijfmeter en een vast contract dd 1 juli 2009 of ouder zijn gelijk gebleven. iemand nog een digitale meter met administratieve saldering ?
nein danke.
/edit
energiebelasting en vastrecht zijn voor het digitale telwerk(3) ineens van 0 naar 20,07 euro gestegen,
bij de all-in 21 cent is dit dus 95,5 kwh verdampt.
Uw terugleveringstarieven vanaf 1 januari 2010:
Leverings-tarief Energie-belasting BTW All-in % Verschil
Enkel tarief € 0,0676 € 0,1114 19% € 0,213 -24,6 %
@snoekie, ja het was een bijna clear sky day in alkmaar ! lekker hoor.
huissie warm, knippie dicht, meterstand terug op 31-1

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 18:39:
de teruglevertarieven voor mensen met een digitale meter bij greenchoice zijn 24,6% gedaald.
(variabel tarief hoog) (zie je dossier)
de teruglevertarieven voor mensen met een schijfmeter en een vast contract dd 1 juli 2009 of ouder zijn gelijk gebleven. iemand nog een digitale meter met administratieve saldering ?
nein danke.
/edit
energiebelasting en vastrecht zijn voor het digitale telwerk(3) ineens van 0 naar 20,07 euro gestegen,
bij de all-in 21 cent is dit dus 95,5 kwh verdampt.

[...]

@snoekie, ja het was een bijna clear sky day in alkmaar ! lekker hoor.
huissie warm, knippie dicht, meterstand terug op 31-1
Haha.....ik ben verbaast hoe snel die temperatuur oploopt, 5 graden hoger en hij stopt met opwarmen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:48:
niels succes, let op de nuances van politiek slijm, zo hoort hier natuurlijk, het woord "OOK" bij.
[afbeelding]
en de vraag wat te doen als het opraakt komt niet aan de orde vanwege alle ambtenaren "wij doen groen" blaat.
Als je dit artikel leest over windschaduwen maakt dat eens te meer duidelijk dat DE energiebron voor de toekomst de zon is.

8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Punkrocker schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 19:44:
[...]

Als je dit artikel leest over windschaduwen maakt dat eens te meer duidelijk dat DE energiebron voor de toekomst de zon is.

8)
... totdat je beseft dat windenergie een afgeleide is (zoals zoveel "opties") van ... zonne-energie... :+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 20:59:
... totdat je beseft dat windenergie een afgeleide is (zoals zoveel "opties") van ... zonne-energie... :+
Alle energie (behalve kernenergie) die we gebruiken is directe, indirecte of opgeslagen zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 21:18:
[...]

Alle energie (behalve kernenergie) die we gebruiken is directe, indirecte of opgeslagen zonne-energie.
... maar ook alles wat zich op en in de Aarde bevindt is slechts "sterrenstof". Dus ook dat gewilde spullie uranium komt "van de sterren" (waarvan ons fraaie, hoog-ge-eerde zonnetje slechts een ondergeschikt gelig exemplaar is) ... :o

Wervings-slogan voor ons sjefke, wellicht? >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
JeroenH schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 21:18:
[...]

Alles is "Big-Bang-energie" ;)

Net na de Big Bang was het heet genoeg voor de spontane paar creatie van protonen en neutronen. Deze vormden waterstof en helium, wat later in sterren is gefuseerd tot en met ijzer. IJzer is namelijk het stabielste element (meeste bindingsenergie per nucleon). Elementen zwaarder dan ijzer (Uranium bijv, wat we gebruiken bij kernsplijting) zijn ontstaan bij supernova's, waarbij de temperatuur zo extreem hoog is dat fusie zelfs voorbij ijzer gaat. en het proces dus endotherm is. Dus zonne-energie(<ijzer), geothermische energie (>ijzer), kernsplijting(>ijzer), kernfusie(<ijzer), wind(zon) etc etc is allemaal Big Bang energie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Crackh34d schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:45:
[...]

Alles is "Big-Bang-energie" ;)

Net na de Big Bang was het heet genoeg voor de spontane paar creatie van protonen en neutronen. Deze vormden waterstof en helium, wat later in sterren is gefuseerd tot en met ijzer. IJzer is namelijk het stabielste element (meeste bindingsenergie per nucleon). Elementen zwaarder dan ijzer (Uranium bijv, wat we gebruiken bij kernsplijting) zijn ontstaan bij supernova's, waarbij de temperatuur zo extreem hoog is dat fusie zelfs voorbij ijzer gaat. en het proces dus endotherm is. Dus zonne-energie(<ijzer), geothermische energie (>ijzer), kernsplijting(>ijzer), kernfusie(<ijzer), wind(zon) etc etc is allemaal Big Bang energie :)
... nog effekes zo doorgaan, en we komen vanzelf weer bij God uit, en is het cirkeltje weer rond ... :>

Zoveelste racekak bij Agentschap NL, FAQ pagina, vetdruk mijnerzijds:
Wanneer u na saldering uitkomt op een zeer laag of nihil eletriciteitsverbruik, kunt u de heffingskorting op de energiebelasting gedeeltelijk of geheel terug krijgen.
Wat een gel*l. "Teruggave energiebelasting" is onafhankelijk van verbruik, en krijg je ALTIJD terug. Ik en enkele andere "ultralow" (rest)verbruikers krijgen al jaaaaaaaaaaaaren de volle mep terug, en we hebben dan ook al jaaaaaaaaaaaren een negatieve elektra nota vanwege die verplichte teruggaaf. Terwijl de teruggave EB juist een compensatie is voor de "hoge elektra EN gas kosten"....

Ach ja, 't is Agentschap NL maar, die begaan wel vaker slippertjes die verder onopgemerkt blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

[afbeelding]
Mis ik nu de belangrijkste landen zoals Saoudi Arabie, Irak, Iran, Koeweit Rusland??

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:47
glambalk schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 02:01:
[...]

Mis ik nu de belangrijkste landen zoals Saoudi Arabie, Irak, Iran, Koeweit Rusland??
Ja, want die grafiek toont alleen de landen die gepiekt zijn. Dus dit is niet het volledige beeld. De wereld lijkt op het moment een beetje op een plateau te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Keuzes, wie kan me helpen :)

Ik heb nu een huisventilatie met gelijkstroom motor van Stork.
Die is best stil, maar je kan 'm natuurlijk wel iets horen.
Deze is 1 jaar oud en heeft niet veel draaiuurtjes gemaakt.

Nu wil ik voor de leuk een WTW boiler.
De ruimte is heel beperkt dus moet ie aan de muur hangen.
Dat lukt me een ecolutiun en er staat er nu een op MP.
Deze is volgens de verkoper 7 jaar oud en volgens de leverancier heeft deze een stille ventilator met gelijkstroom motor

Zou dat na 7 jaar nog steeds mooi stil lopen of ga ik daar van balen?
Ik ben best gevoelig voor geluiden in m'n huis.

Alternatief kan ik een WTW boiler zonder ventilator aan mn huidige hangen.
Alleen kan ik geen modellen vinden die echt geschikt zijn voor ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
SpiceWorm schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:09:
[...]

Het kan wel, je moet dan alleen ook per bewoner een brutoproductiemeter laten installeren (en huren) + iedereen eigen omvormers, etc...

Dank voor je antwoord.
In de SDE 2010 worden twee groepen onderscheiden, Zon-PV klein en Zon-PV groot. Het idee wat ik aan het uitwerken ben gaat denk ik niet passen binnen klein. Zon PV groot moet door een bedrijf worden aangevraagd (gezien de aanvraagformulieren). Hiervoor zouden we ons VvE administratiekantoor kunnen vragen, of zij dit gedeelte op hun naam willen zetten. Dan kunnen we volstaan met één meter die dan wel tussen de 15 kWp en 35 kWp aan panelen gaat terugleveren.
Denk ik nu te makkelijk of zou dit haalbaar kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

België heeft eerste tankstation op zonne-energie

Het eerste tankstation op zonne-energie in Europa is door ElectraSun geopend in Grobbendonk in België. Het station levert groene stroom uit zonnepanelen aan elektrische auto’s. Bij het station zijn 6.250 zonnepanelen geïnstalleerd die jaarlijks 1 miljoen kWh groene stroom leveren. Dit is te vergelijken met het jaarverbruik van driehonderd gezinnen.

Volgens zaakvoerders Dirk de Vroede en Hans Lambrechts lost het gebruik van elektriciteit uit een kolen- of gasgestookte centrale niets op. Het CO2 probleem wordt dan van de auto naar de centrale verplaatst. Dit oplaadpunt maakt uitsluitend gebruik van groene energie, waardoor de werkelijke CO2 uitstoot verminderd.

ElectraSun berekende dat het tankstation 750 ton CO2 uitstoot per jaar vermijdt. Per dag kunnen er vijfhonderd auto’s opgeladen worden, wat resulteert in 7,5 miljoen groene kilometers per jaar. Het tankstation is met name gericht op werknemers die dagelijks naar het bedrijfsterrein komen om te werken. Zij kunnen tijdens hun werk, hun auto opladen.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een alternatieve versie zou je zelf een muurbeugel moeten maken waar je hem op kan zetten en eventueel aan kunt vastbinden. Het nadeel van versies zonder ventilator is dat ze niet zelf het ventilatiedebiet kunnen regelen. De versies met ventilator laten de ventilator namelijk harder draaien (stand 2) op het moment dat de warmtepomp draait, zodat er voldoende energie wordt aangevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SasJo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:35:
Bij het station zijn 6.250 zonnepanelen geïnstalleerd
De gewone pers snapt er ook geen donder van :( HOEVEEL WATTPIEK?!?!?!?
Per dag kunnen er vijfhonderd auto’s opgeladen worden
Da's een interessante. Stel dat die auto's een accupack van gemiddeld 15kWh hebben en dat ze gemiddeld half leeg zijn (of half vol, net hoe je het wil zien :)) heb je het dus over 7,5*500*365= bijna 1,4 miljoen kWh per jaar wat er opgewekt moet worden. Als we de beruchte SDE-grens van 850 kWh/kWp even aanhouden hebben we het dus over 1,6MWp aan zonnestroompanelen ofwel 256Wp per paneel.

Dat is een beste installatie zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

lengte en breedte zonnepaneel;

Ik wil nog steeds deze maten weten, zie post van 2 dagen terug.
Ik vind 160cm zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

zonneboiler (subsidie aanvraag nu 10 weken weg);

ik wil de 2e spiraal als invoer gebruiken voor de vloerverwarming, voor de vloerpomp dus mengen/vergelijken met water wat van de cv komt.
maar hoe ik ook zoek op Google, ik kan helaas geen schema cq uitleg vinden of dat wel kan/mag, laat staan iemand die het exact zo heeft.
alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
SasJo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 10:44:

Ik vind 160cm zo lang.
Klik op details en je ziet de maten
http://www.havelland-sola...-show.php?Ansicht=Module#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05
SasJo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 10:44:

Ik vind 160cm zo lang.
Je hebt ze in praktisch alle maten

132x70 ( gebruikt door OA shell )
160x80 ( gebruikt door praktisch alle merken )
132x108 ( gebruikt door oa Conergy / Photowatt )
130x65 ( gebruikt door oa Isofoton

EN zo kan ik nog wel door doorgaan :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:38:
[...]

Je hebt ze in praktisch alle maten

132x70 ( gebruikt door OA shell )
160x80 ( gebruikt door praktisch alle merken )
132x108 ( gebruikt door oa Conergy / Photowatt )
130x65 ( gebruikt door oa Isofoton

EN zo kan ik nog wel door doorgaan :-)
Bedankt Flitspaal.

Tja nu snap ik waarom ik geen antwoord kreeg. (zoiets als; wat voor kleur kan een auto hebben)

Maar hebben de grootste nu ook de meeste WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Toppie Woodski!!
Daar kun je wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sasjo:

Je kunt dit parallel aansluiten aan de CV. Dit houd in dat je een pomp gebruikt om CV water door de bovenste spiraal van de retour naar de aanvoerzijde van je vloerverwarming laat lopen. Het enige wat je moet doen is terugslagkleppen monteren.
1 terugslagklep in de aanvoerleiding vanaf je CV, dan kan je geen water in die richting pompen met de pomp door de spiraal
1 terugslagklep in de aanvoerleiding vanaf je spiraal, dan kan je geen water in die richting pompen met de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SasJo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:42:
[...]

Bedankt Flitspaal.

Tja nu snap ik waarom ik geen antwoord kreeg. (zoiets als; wat voor kleur kan een auto hebben)

Maar hebben de grootste nu ook de meeste WP?
Zelfs dat hoeft niet. Dat hangt weer af van de cel efficientie. Als je kiest voor Sunpower panelen dan heb je veel meer Wp per paneel dan bijvoorbeeld een Conergy paneel.

Overigens als je een specifieke maat wilt,volgens mij kan Solarking specifieke formaten leveren .

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SasJo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 10:49:
zonneboiler (subsidie aanvraag nu 10 weken weg);

ik wil de 2e spiraal als invoer gebruiken voor de vloerverwarming, voor de vloerpomp dus mengen/vergelijken met water wat van de cv komt.
maar hoe ik ook zoek op Google, ik kan helaas geen schema cq uitleg vinden of dat wel kan/mag, laat staan iemand die het exact zo heeft.
alvast bedankt voor jullie hulp.
Er zijn geen regels wat dat betreft zoals bij bijv. drinkwater. Je moet zelf bedenken hoe het goedkoop & goed kan. Ik weet dat er een unit is die bovenaan warm tapwater pakt, door een warmtewisselaar leidt en onderin de boiler weer invoed. Kostte zo'n 250 euro. Vind dat niet echt een mooie oplossing. Je kan ook bijv. een 3weg klep maken welke omslaat zodra de boiler warmer is dan de retour en er verwarmingsvraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:00:
@Sasjo:

Je kunt dit parallel aansluiten aan de CV. Dit houd in dat je een pomp gebruikt om CV water door de bovenste spiraal van de retour naar de aanvoerzijde van je vloerverwarming laat lopen. Het enige wat je moet doen is terugslagkleppen monteren.
1 terugslagklep in de aanvoerleiding vanaf je CV, dan kan je geen water in die richting pompen met de pomp door de spiraal
1 terugslagklep in de aanvoerleiding vanaf je spiraal, dan kan je geen water in die richting pompen met de CV.
@Dennis, ik denk dat je bedoelt in serie met de aanvoer vanaf de cv?
Dus de aanvoer vanaf de cv naar de 2e spiraal van de boiler en vanaf daar de vloerverdeler in.

En dan met een 3-weg klep ertussen (vlak voor de vloerverdeler) om pas cv water te gebruiken als de boiler te koud is.

En die terugslagkleppen lijken me geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:10:
[...]

Zelfs dat hoeft niet. Dat hangt weer af van de cel efficientie. Als je kiest voor Sunpower panelen dan heb je veel meer Wp per paneel dan bijvoorbeeld een Conergy paneel.

Overigens als je een specifieke maat wilt,volgens mij kan Solarking specifieke formaten leveren .
Is Solarking dan een leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:13
Solarking is een user die ook regelmatig hier post en die zelf panelen verkoopt. O.A. eric-pvt zijn nieuwe panelen komen daar vandaan. Ik vraag me eigenlijk af of solarking gerelateerd is aan de gelijknamige *.nl? Ik gok het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

SolarKing schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:44:
[...]

Ik gebruik liever Sunny Design dan de Steca Configurator.
Je kunt gewoon 4 x 175Wp mono-panelen van de meeste merken aan de Steca500 aansluiten.
Panelen die rond de 5A max zitten zijn veel beter toe te passen op de Steca dan de Soladin, dat komt omdat Soladin tot max 8A gaat en een lager spanningsrange heeft terwijl Steca een hoger spanningsrange heeft.
Hierdoor kun je wel goed 4 panelen van 165/175Wp op een Steca 500 toepassen en niet op een Soladin.
Wel raad ik aan om alleen 700Wp op een Steca500 aan te sluiten bij een wat ongunstigere dakligging zoals Oost of West dak om niet teveel piekverliezen op te lopen. Scheelt gewoon flink in omvormer kosten.
@Solarking
Mijn nieuwe schuur heeft straks hoofdzakelijk een (beetje zuid)west dak.
wat kosten 4 stuks van die 175WP van jou, en wat zijn de maten?
Lever jij ook de Steca500?
Als ik het doe, doe ik het zonder subsidie.

Enneh, 500W mag je zo op 1 groep aansluiten.
Ik heb 3 fasen in huis, mag ik dat kunstje dan op elke fase uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:46:
Wat een dag, boiler op 80 graden.....komende weekend snel met de driewegklep voor de cv aan de gang :)
Wauw, 80 graden? Ik kwam niet verder gisteren dan 27 graden over de gehele 300 liter en dat vind ik al een hoop ( van een graad of 17 naar 27 graden over de gehele boiler ).

Als je nu al richting je maximale temperatuur gaat hoe moet dat dan wel niet in het voorjaar en in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je serie wilt, dan kun je bijvoorbeeld bij sunsystem wel eea achterhalen bij de aansluitvoorbeelden. Je hebt er wel een controllertje voor nodig. Eventueel kun je deze zelf bouwen (Conrad) voor een paar tientjes.

Ik bedoelde wel degelijk parallel met een eigen pomp. Je kunt deze nagenoeg continu laten lopen. Zolang de temperatuur in je boiler boven de vloertemperatuur blijft,, kun je je vloer blijven opwarmen. Als de vraag dan stijgt, komt de CV er gewoon bij. Dit is ook hoe ze een hout CV kachel ed aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Overigens. Ik kreeg daarnet een mail van de Nuon dat ze weer zonnepanelen aanbieden. Ik heb me even kostelijk vermaakt met de prijzen. http://www.nuon.nl/produc...b=Prijzen%20&%20opbrengst

Tussen de 4,18 en 3,66 exclusief installatie. Echt belachelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:39:
Ik bedoelde wel degelijk parallel met een eigen pomp. Je kunt deze nagenoeg continu laten lopen. Zolang de temperatuur in je boiler boven de vloertemperatuur blijft, kun je je vloer blijven opwarmen. Als de vraag dan stijgt, komt de CV er gewoon bij. Dit is ook hoe ze een hout CV kachel ed aansluiten.
Hmmm, dat is ook een heel goed idee, bedankt.

Nog meer ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zo, mijn e-mail naar alle lokale politieke partijen van Hilversum is de deur uit. De inhoud:
Geachte heer/mevrouw,

Voor mijn website, www.solarwebsite.nl, doe ik onderzoek naar hoe de lokale politieke partijen in Hilversum denken over duurzaamheid. Ik heb daarom op mijn website al een overzicht gepubliceerd van alle duurzame punten uit de verkiezingsprogramma's van de verschillende politieke partijen. Wat ik echter in alle programma's mis is aandacht voor Peak Oil en andere problemen die voortkomen uit het gebruik van fossiele brandstoffen.

Omdat ik graag wil weten hoe de politieke partijen daarover denken stuur ik u deze e-mail met een paar vragen over dat onderwerp. Ik zou uw antwoorden graag willen publiceren op mijn website, daarvoor vraag ik u bij deze uw toestemming. Als u die toestemming niet wilt geven is dat geen probleem, ik zou u dan toch willen vragen de vragen te beantwoorden omdat ik benieuwd ben naar de antwoorden. Ik zal ze in dat geval niet publiceren.

De vragen:

1. Bent u bekend met het begrip Peak Oil?
2. Welke gevolgen denkt u dat Peak Oil gaat hebben voor Hilversum?
3. Welke plannen heeft uw partij om de problemen a.g.v. Peak Oil te voorkomen dan wel minder ernstig te maken?
4. Als we alleen kijken naar duurzaamheid en alles daaromheen (energiebesparing in de bebouwde omgeving en transport, opwek van duurzame energie), waarom zouden kiezers op uw partij moeten stemmen?

Stichting Peak Oil Nederland heeft een artikel gepubliceerd waarin ze aangeven waarom een wereldprobleem ook zeer belangrijk is voor lokale bestuurders.

Deze mail is verstuurd naar alle politieke partijen die in Hilversum deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010. Alvast bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Haringman
www.solarwebsite.nl
jeroen@solarwebsite.nl
06-xxxxxxxx
Verslag volgt :)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 04-02-2010 16:53 . Reden: Links waren in de copy/paste actie weggevallen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verslag volgt :)
[/quote]
Nou ik ben benieuwd of ze reageren, en of ze wel de links geopend hebben.
Ik zie het verslag wel tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:29:
[...]

Wauw, 80 graden? Ik kwam niet verder gisteren dan 27 graden over de gehele 300 liter en dat vind ik al een hoop ( van een graad of 17 naar 27 graden over de gehele boiler ).

Als je nu al richting je maximale temperatuur gaat hoe moet dat dan wel niet in het voorjaar en in de zomer?
Ja ik keek er zelf ook van op.....komend weekend wordt de cv er op aangesloten, later nog de vaatwasser en wasmachine........in het voorjaar maak ik ook nog een aftakking naar de vijver, als de temperatuur boven de 65 graden komt gaat de warmte via een rvs-spiraal het water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SasJo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:08:
Nou ik ben benieuwd of ze reageren, en of ze wel de links geopend hebben.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Het is een beetje zoals met offertes opvragen voor zonnestroompanelen: kijken wie er terug mailt :)
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:14:
in het voorjaar maak ik ook nog een aftakking naar de vijver, als de temperatuur boven de 65 graden komt gaat de warmte via een rvs-spiraal het water in.
Waarom zou je dat doen? (Ik heb geen verstand van vijvers)

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 04-02-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:16:

[...]

Waarom zou je dat doen? (Ik heb geen verstand van vijvers)
Omdat het volgens mij beter is dat het circuit niet stagneert ( koken, verdampen) en waarom zou ik die extra warmte dan niet in mijn vijver stoppen. Het water is in de zomer hooguit 23 graden en koi kunnen wel tot 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Weer een groot zonnedak op een boerenschuur in Twente er bij :)
Iemand toevallig een foto?
Wat dat betreft gaat het bij die boeren hier in Twente als een speer, daken schieten als paddestoelen uit de grond op dit moment.

http://www.tctubantia.nl/...uderij-wordt-zonnedak.ece

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Weet iemand waar je dikkere isolatiebuizen kunt krijgen? Ik ben zowel bij de Karwei als de Gamma geweest, maar die hadden alleen de 1cm variant, die te weinig nut hebben voor zover ik heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07-2021
Roamor schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:56:
Weet iemand waar je dikkere isolatiebuizen kunt krijgen? Ik ben zowel bij de Karwei als de Gamma geweest, maar die hadden alleen de 1cm variant, die te weinig nut hebben voor zover ik heb begrepen.
Je kan ook de gewone dikte gebruiken en vervolgens tonzon bandagefolie omheen wikkelen. zie:http://www.tonzon.nl/PDF/prijsA4.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zon-cv
ik freubel lekker verder, ik weet niks, en niemand ook niet.
op dit moment heb ik de ltv op 45c, via de brainq heb ik de boiler max (gas) nu ook op 45c staan,
en laat nu de retour van de cv altijd door de boiler lopen.
ergens heb ik een idee dat het scheelt, + extra comfort omdat er meer water op 45c is, ipv de boiler top alleen.
de boiler is alweer op 38c onderin aanbeland, en ik jaag nu dus altijd mijn cv retour door het midden van het vat.
(jaja mijn anti legionella dag is vrijdag even een half uurtje naar 68,5c)

ps : <pv> als je kijkt naar m2 dan is de "wp / opbrengst per m2 " verhouding in 10 jaar per m2 niet erg gestegen, mijn good old poly shells deden in 2009 exact hetzelfde als mijn hyperneue gloria solar mono kristlletjes 190wp knetters in kwh/kwp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22
Een ecologische, hernieuwbare variant zou zijn om hennepvilt eromheen te rollen en dan die bandagefolie te gebruiken. Hennepvilt kun je bij Hempflax per rol bestellen. Ik heb er nog een staan in Hilversum. Ik moet wel toegeven dat ik dit ter plekke bedenk, dus spreek ik niet uit praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahaha die nuon panelen toch, echte meuk, en inderdaad als telegraaf lezer moet je zo ook wel rondbazuinen dat de tvt >11 jaar is,
je bent namelijk 300% getilt.... rotfl <kwadraat> ex btw en schouwing voor ach 249 euro ?

de niet telegraaf lezer zat op marktplaats,
zag ik daar nou solarking met dikke photowatt poly panelen onder <1,50/wp duiken ?
daar gaat zelfs zonnigtype van trillen......
tvt 300% korter dan nuon panelen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:31:
Weer een groot zonnedak op een boerenschuur in Twente er bij :)
Iemand toevallig een foto?
Wat dat betreft gaat het bij die boeren hier in Twente als een speer, daken schieten als paddestoelen uit de grond op dit moment.

http://www.tctubantia.nl/...uderij-wordt-zonnedak.ece
Zou het echt? Zeker goed over de grens gekeken:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/BNA_2009_progress_installations_2.gif

Update Bundesnetzagentur jan. tot en met november 2009. Dit zijn slechts de aantallen installaties per Bundesland. In november is er 497 MWp bijgeplaatst bij de oosterburen... December??? Wie het weet mag het zeggen...

Alle details met uitbundige grafieken op mijn site... :9

@JeroenH
Als we de beruchte SDE-grens van 850 kWh/kWp even aanhouden hebben we het dus over 1,6MWp aan zonnestroompanelen ofwel 256Wp per paneel.

Dat is een beste installatie zeg...
Ach, alleen al in november 2009 stonden er voor Duitsland 23 installaties vanaf 1.000 kWp nieuw ingeschreven. Zes stuks groter dan het hierboven geciteerde exemplaar. Grootste 50,99 MWp Strasskirchen in oost Beieren, waar Q-Cells heel veel van de eigen cellen heeft "geloosd". In oktober waren het er ook al 18, en dan heb ik het nog maar even niet over de voorgaande maanden... ;)

@eric-pvt
zag ik daar nou solarking met dikke photowatt poly panelen onder <1,50/wp duiken ?
daar gaat zelfs zonnigtype van trillen......
tvt 300% korter dan nuon panelen
Dat zijn toch niet die net door Photon aan de kaak gestelde oude PW 1650 exemplaren uit 2002-2005 die leuke ;( hotspots hadden vanwege soldeerfouten, mag ik hopen?

En ach, NUON [vul zelf in] paneeltjes... Ik weet niet of ik nu zit te schudden van het lachen, verdriet, of woede. Ben benieuwd hoeveel mensen er nu weer in gaan stinken...

[ Voor 40% gewijzigd door zonnigtype op 04-02-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 22:44:

Dat zijn toch niet die net door Photon aan de kaak gestelde oude PW 1650 exemplaren uit 2002-2005 die leuke ;( hotspots hadden vanwege soldeerfouten, mag ik hopen?

En ach, NUON [vul zelf in] paneeltjes... Ik weet niet of ik nu zit te schudden van het lachen, verdriet, of woede. Ben benieuwd hoeveel mensen er nu weer in gaan stinken...
Deze PW1650 exemplaren zijn in 2009 geproduceerd, dus ik mag hopen dat daar geen hotspots in voorkomen. Zien er wel leuk uit en 175Wp met 3% tolerantie is niet slecht.
Kwam Photowatt toevallig niet als 1 van de beste uit de bus bij een Photon panelen test?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
kennismaking en presentatie bij de lokale politieke partij is lekker verlopen :)
Ik denk dat ik maar eens dit lijntje warm ga houden, d'r valt nog genoeg te doen op gebied van duurzaamheid... en nee... ik ben niet alleen voor deze partij te 'boeken' ook andere partijen mogen met mij in contact treden (iets van breed draagvlak, neuzen gelijke kant op boksen etc... ;) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SasJo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:22:
[...]

@Solarking
Mijn nieuwe schuur heeft straks hoofdzakelijk een (beetje zuid)west dak.
wat kosten 4 stuks van die 175WP van jou, en wat zijn de maten?
Lever jij ook de Steca500?
Als ik het doe, doe ik het zonder subsidie.

Enneh, 500W mag je zo op 1 groep aansluiten.
Ik heb 3 fasen in huis, mag ik dat kunstje dan op elke fase uithalen?
Stuur me even een mailtje en geef wat meer info over je nieuwe schuurdak. Daktype, maten enz. en misschien ook een foto.

500W mag je zo op elke huisgroep aansluiten die je wilt, dus alle groepen bij alle 3 de fasen.
Theoretisch zou je als je op elke fase 4 groepen hebt er 3 x 4 = 12 keer 500W zo in het stopkontakt mogen aansluiten, alleen betwijfel ik of het nu zo handig is om je hele huis met Steca 500 omvormers te versieren.
In dat geval is het toch makkelijker om gewoon 1 x 16A huisgroep vrij te maken voor alleen zonnepanelen en daar tot 3500W op aan te sluiten.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:56:
hier bijvoorbeeld met een wanddikte van 2.5 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren eindelijk mijn zoneregeling af kunnen maken voor de wandverwarming in de kamers op de bovenverdieping (5x slaapkamer+1 badkamer). 4 avonden mee bezig geweest! Je kunt de standaard installatie doen, maar ik wilde per sé dat het ge-AND wed met de CV pomp (geen groepen open en verdelerpomp aan als de CV pomp niet draait). Dit heeft even wat extra denkwerken aansluittijd gekost.

Dit wordt ook besparen omdat ik nu op de kamers waar ik weinig kom maar op 15 graden hoef te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

is die tonzon bandagefolie zelfklevend?
Ik zoek nog steeds iets om buiten de isolatie te beschermen tegen vogels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren nog eens hard zitten nadenken over warmteopslag in de kruipruimte. Een waterzak is toch nog steeds ideaal. Ik kwam gisteren op het volgende uit:
  • Indien nodig, graaf wat uit in de kruipruimte om de benodigde werkhoogte te krijgen
  • Plaats een onderzeil zodat er geen vocht vanuit de grond in de isolatie kan komen
  • Plaats isolatie (lekker dik natuurlijk), EPS, XPS, PIR, PUR oid.
  • Maak hierop een warmtewisselaar van vloerverwarmingsslang
  • Leg hier een waterzak op (bv waterbed)
  • Maak hierop nog een warmtewisselaar van vloerverwarmingsslang
  • Plaatje hierop een aanspannen zodat de bovenste warmtewisselaar goed aan ligt
  • Rondom isoleren (hoe dikker hoe beter toch?)
Makkelijk en goedkoop te maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 08:55:
Ik heb gisteren nog eens hard zitten nadenken over warmteopslag in de kruipruimte. Een waterzak is toch nog steeds ideaal. Ik kwam gisteren op het volgende uit:
Als je voor goedkoop gaat, moet je gewoon EPS nemen. XPS is +/- 10% beter in isolatie, maar is vooral veel harder en hoger mechanisch belastbaar. (EPS60 <> XPS300 = 60Pa <>300Pa belasting).
Die hoge belasting heb je met een waterzak waarschijnlijk helemaal niet nodig omdat het water perfect het gewicht verdeelt.

EPS/XPS is zo goed als 100% waterdicht, een zeil is dus niet echt noodzakelijk. Aan de andere kant, 2 weken geleden heb ik onder onze woonkamer een zeil van 8x6mtr --> 5 x 9mtr weggewerkt zodat optrekkend vocht uit het zandbed niet meer in de kruipruimte zelf kan komen. De kosten van dat zeil bij de bouwmarkt kwam uit op 22 Euro, niet echt de hoofdprijs dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PW 1650 exemplaren uit 2002
volgens mij waren dat de pw1250 18 volts 125Wp panelen, met op de sticker q2, q3 en q4-02

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Indien nodig, graaf wat uit in de kruipruimte om de benodigde werkhoogte te krijgen
  • Plaats een onderzeil zodat er geen vocht vanuit de grond in de isolatie kan komen
  • Maak hierop een warmtewisselaar van vloerverwarmingsslang
  • Leg hier een waterzak op (bv waterbed)
  • Maak hierop nog een warmtewisselaar van vloerverwarmingsslang
  • Plaatje hierop een aanspannen zodat de bovenste warmtewisselaar goed aan ligt
  • Rondom isoleren (hoe dikker hoe beter toch?)
Hoeveel kuub denk je kwijt te kunnen? En wanneer heb je er iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Iemand die reactie wil geven op mijn eerdere post:

In de SDE 2010 worden twee groepen onderscheiden, Zon-PV klein en Zon-PV groot. Het idee wat ik aan het uitwerken ben gaat denk ik niet passen binnen klein. Zon PV groot moet door een bedrijf worden aangevraagd (gezien de aanvraagformulieren). Hiervoor zouden we ons VvE administratiekantoor kunnen vragen, of zij dit gedeelte op hun naam willen zetten. Dan kunnen we volstaan met één meter die dan wel tussen de 15 kWp en 35 kWp aan panelen gaat terugleveren.

En als aanvullende vraag: zijn er hier mensen die een project gaan doen met de Zon-PV groot SDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 2 persoons watermatras is gauw tussen de 1 en 2 kuub (afhankelijk van de dikte). Als je de zonneboiler flink oversized, dan kun je stagnatie voorkomen en deze warmte hierin opslaan voor later gebruik.

Ik heb bijvoorbeeld ook een warmtepompboiler over die ik in mijn schuur wil plaatsen. Deze kan ik bij hogere buitentemperaturen met een hoger rendement zo'n zak laten opladen zodat ik deze warmte later kan gebruiken.

Als je verder in de toekomst denkt, kun je ook een WTW maken op al je afvoerbuizen. Er zijn (binnenkort) kleine pompjes op de markt die de CV pomp en radiatorkranen vervangen kunnen. Per WTW kun je dan een temperatuurregelaartje monteren die ervoor zorgt dat de warmte uit de afvoer gehaald wordt naar je waterzak die er toch praktisch naast ligt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Arnout schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:27:
Iemand die reactie wil geven op mijn eerdere post:

En als aanvullende vraag: zijn er hier mensen die een project gaan doen met de Zon-PV groot SDE?
De vve is ook geen bedrijf. Het klopt wel dat je maar 1 meter hoeft te hebben.

Ik heb het net ff geprobeerd: maar idd je kan als particulier geen installatie aanvragen welke groter is dan 15 kwp. Heb daar niets over gelezen so far.

Ik ga zeer waarschijnlijk een aantal aanvragen doen voor SDE groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:34:
Een 2 persoons watermatras is gauw tussen de 1 en 2 kuub (afhankelijk van de dikte). Als je de zonneboiler flink oversized, dan kun je stagnatie voorkomen en deze warmte hierin opslaan voor later gebruik.

Ik heb bijvoorbeeld ook een warmtepompboiler over die ik in mijn schuur wil plaatsen. Deze kan ik bij hogere buitentemperaturen met een hoger rendement zo'n zak laten opladen zodat ik deze warmte later kan gebruiken.

Als je verder in de toekomst denkt, kun je ook een WTW maken op al je afvoerbuizen. Er zijn (binnenkort) kleine pompjes op de markt die de CV pomp en radiatorkranen vervangen kunnen. Per WTW kun je dan een temperatuurregelaartje monteren die ervoor zorgt dat de warmte uit de afvoer gehaald wordt naar je waterzak die er toch praktisch naast ligt.
Je wil bijv. als het 5c buiten is en je weet dat het dik gaat vriezen de zak vol pompen en weer leeg trekken als het dan werkelijk zo koud is? Want het zou me verbazen als je de warmte echt langer dan een week (misschien 2) kan opslaan. En relatief duur volgepompt, als je het vat tot 45c wil oppompen zit je algauw onder de 3 met je cop (bij 5c buiten).
En daarbij kun je het tot een graadje of 35 afkoelen? Je nuttige gebruikte warmte is dan maar 10c (*4,2KJ*aantal liters), terwijl het vat na die tijd in de kelder wel afkoelt tot 10c.
En zodra je cop onder de 3 a 2,5 komt wordt het financieel en milieutechnisch lastig te verantwoorden.
Ik wil niet flauw doen maar ik zou wel even wat rekensommetjes gaan maken: wanneer/hoe vaak kun je het gebruiken/ hoeveel koelt het vat af (via R waarde isolatie, oppervlak, delta t en tijd (!)) en wat zijn dan de opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Watermatras.... vijver.... zonneboiler.... stagnatie....

Ik ben er niet zo in thuis maar is deze discussie niet al eerder voorbijgekomen? Als ik het me goed herinner was stagnatie toch helemaal niet zo'n probleem? Waarom zou je dan allerlei moeilijke toeren uit gaan halen? Je kunt die warmte toch niet opslaan voor de seizoenen dat je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Zoiets maken maar dan ipv de houtkachel je kokende water van de boiler gebruiken?

Of een stirling engine...

Of de lucht verwarmen met je te hete water en die in zo'n toren laten opstijgen?

Afbeeldingslocatie: http://www.zonnepanelennet.be/images/toren.jpg

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Spiceworm

Je hebt gelijk. Ik moet nog eea goed doorrekenen. Het gaat er alleen om of je zo een goedkope warmtebuffer kunt maken.

Even snel rekenen geeft dat bij een buffertemperatuur van 45 graden, 10 graden kruipruimte en 40cm EPS isolatie maar 35W verlies, waarvan bijna de helft naar de BG vloer.......... valt best mee dus.

Dit is trouwens op basis van een watermatras van 1,9m x 2,2m, dikte 25 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg een zonneboiler met 5 HR solar panelen, 23,3GJ totaal. Even snel rekenen, mis ik 6,5 GJ opbrengst in de zomer. Dit kan ik best ergens opslaan lijkt mij. Hier heb ik wel 20 kuub voor nodig, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Arnout schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:27:

Yep, neem even contact op via mijn website. Dan gaan we kijken wat er bij jullie mogelijk is.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:23
Ik heb gisteren nog eens hard zitten nadenken over warmteopslag in de kruipruimte. Een waterzak is toch nog steeds ideaal. Ik kwam gisteren op het volgende uit:[list]
De volgend gedachte geef ik je mee

De warmte die uit de zak lekt ,zal naar boven stijgen ,naar je vloer ..in de winter en voor en na jaar perfect
Maar in de zomer( of tegen het einde daar van) ..... niet leuk
Dus waarschijnlijk lucht afzuigen ;-)

Door dat je maar een hoogte heb van 60 a 70 Cm heb je geen voordeel van " temperatuur lagen water "
Als je 4 of 5 secties er in maakt kan je veel beter het geheel regelen

Stel je voor AL het water is op 20 graden nu schijnt een paar dagen de zon
Als je maar een gedeelte van het water op warmt heb je een hogere werk temperatuur
Stel 1/4 van 12000 liter op warmen 20 > 35 graden of 12000 liter 20 >23 graden
Het eerst geeft nog bruikbare warmte , het tweede heeft weinig bruikbare warmte
(om je woning mee bij te verwarmen )

Nog een gedachte neem 300 liter regen vaten van de bouwmarkt ( als je het onder de vloer krijgt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 00:24:
[...]

Deze PW1650 exemplaren zijn in 2009 geproduceerd, dus ik mag hopen dat daar geen hotspots in voorkomen. Zien er wel leuk uit en 175Wp met 3% tolerantie is niet slecht.
Kwam Photowatt toevallig niet als 1 van de beste uit de bus bij een Photon panelen test?
Klopt. Januari nummer p. 118: tweede plaats PW 1650 175 Wp mono, slechts 0,3% slechter qua kWh/kWp t.o.v. de nog steeds ongeslagen kampioen Solarworld SW 210 poly, voor het meetjaar 2008 [LET OP: die opbrengsten zijn DC-zijdig, dus vóór inverter gemeten]. Staat niet bij uit welk jaar die Photowatt modules komen (ze hebben altijd meerdere exx. om moduleverschillen uit te middelen). Ze hebben in de 2 artikelen die ze aan de probleemmodules hebben gewijd niets gezegd over eigen nare bevindingen. Dus het lijkt echt een batch te zijn die slecht is geproduceerd. Schijnt grotendeels in Duitsland te zijn afgezet, een klein deel in Spanje.

Ook andere grote module fabrikanten hebben probleemseries gekend. Kyocera en BP Solar, bepaald niet de kleinsten. Die partijen hebben probleemloos zelf initiatief genomen tot uitwisseling, BP zelfs zeer grootschalig (heeft miljoenen gekost, ach, het is een miljardenbedrijf). Photowatt was heel wat lastiger ... totdat Ines Rutschmann van Photon een bezoekje mocht afleggen aan het hoofdkantoor in Frankrijk.

... toen werd alles opeens anders ... ;)

"Getroffen" kunnen vlg. Photon zijn de PW 1650 uit de jaarproducties 2002 tot 2005. Photowatt zelf schat (zeker zijn ze niet) dat iets van 28.000 stuks door hotspot problemen getroffen kunnen zijn/worden (soldeerfouten, het proces is vanaf 2005 fundamenteel veranderd, daarna lijken er dan ook geen problemen meer te zijn).

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 05-02-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:51:
[...]

De vve is ook geen bedrijf. Het klopt wel dat je maar 1 meter hoeft te hebben.

Ik heb het net ff geprobeerd: maar idd je kan als particulier geen installatie aanvragen welke groter is dan 15 kwp. Heb daar niets over gelezen so far.

Ik ga zeer waarschijnlijk een aantal aanvragen doen voor SDE groot.
Staat niks in Staatscourant over "een particulier mag geen installatie groter dan 15 kWp aanvragen". Dus in theorie kan het wel. Of het verstandig is, is een tweede, want je overschot mag je niet voor de volle honderd procent (lees: incl. energiebelasting en BTW) salderen. Nog steeds is er niks vast komen te staan over de 5.000 grens, dus is het nog steeds wettelijk max. 2.999 kWh/jaar invoeding. Zelfs als het 5.000 wordt (en je mag die volledige 5.000 kWh/jaar salderen, ook al voed je 10.000 kWh/jaar in), dan nog: alle productie is sowieso qua SDE gemaximeerd op 850 kWh/kWp.jaar. En bij je leverancier krijg je maximaal een kolenfooi (Greenchoice als het goed is 9 cent/kWh) erbij voor het niet in dat jaar geconsumeerde overschot, als je geen gelazer met "door de nul en je bent de lul" krijgt. Want daarover staat niks in de Wet. En die is maatgevend (althans: zou het moeten zijn...).

Zelfde bij wat voor bedrijfs- of VvE constructie dan ook: bij hoge overschotten kan het tricky worden, en zul je alles van tevoren schriftelijk moeten afspijkeren om zekerheden te krijgen. Ben benieuwd wie die "zekerheden" op papier zal gaan krijgen.

Aanvragen voor "groot" kan nu nog helemaal niet. Eerst ronde voor - effectief - 1,000 tot en met 7,500 kWp in te leveren op 1 maart a.s. (anders ben je te laat).Voor de ronde "groot" (15,001 tm. 100 kWp) kan dat voor iedereen, bedrijf, VvE, of wel van een "avontuurtje" houdend particulier, pas op 31 mei 2010. Staat allemaal in de Staatscourant. Die blijkbaar (bijna) niemand leest.

De publicatie waar het om draait. Artikel 8 en nog zo wat meer (effe zoeken op die 58 pagina's...) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterzak studie:

http://www.ecn.nl/docs/library/report/2004/c04018.pdf

ftp://ftp.ecn.nl/pub/www/library/report/1999/c99024.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:59:
Aanvragen voor "groot" kan nu nog helemaal niet. Eerst ronde voor - effectief - 1,000 tot en met 7,500 kWp in te leveren op 1 maart a.s. (anders ben je te laat).Voor de ronde "groot" (15,001 tm. 100 kWp) kan dat voor iedereen, bedrijf, VvE, of wel van een "avontuurtje" houdend particulier, pas op 31 mei 2010. Staat allemaal in de Staatscourant. Die blijkbaar (bijna) niemand leest.
Je kan de aanvraag wel alvast klaar zetten; het programma geeft een foutmelding als je meer dan 15000 wp invult. Onder de 15kwp kun je wel alvast een aanvraag klaar zetten.
Maar misschien heeft het idd meer te maken met openingstijden dan met of je dat als particulier wel /niet mag.
De voorlopige SDE-bijdrage in 2010 komt daarmee op € 0,430 – € 0,053 = € 0,377 per kWh.
Dus die 37 cent / kwh krijg je toch, of je de stroom nu in de grond stopt, voor 5, 9 of 20 cent verkoopt is aan jezelf. Als je het enkel met die subsidie kan doen en de gok aan durft dat je het puur met de (wispelturige) SDE kan redden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Volgens mij heb ik iets verkeerd uitgerekend; :?
ik verwacht een jaar-opbrengst van 320 Kwh - 250 dagtarief en 70 nachttarief.
mijn jaarverbruik = 180 ( dagtarief ) dus ik verwachte eigenlijk dat mijn meter na 1 jaar ( min 250 plus 180 )
70 Kwh in de min zou staan. dit gaat echt niet meer lukken. met nog 3 maanden te gaan - ik reken een jaar van eind april tot eind april het volgende jaar i.v.m. meterstand-opname - sta ik nu op + 3.
ik gok dat ik eind april op -20 uitkom, waarom kom ik niet in de buurt van de -70??

Trouwens, mijn opbrengstmeter van de zonne-panelen (geplaatst 12 mei ) staat nu op 213 Kwh.
ik had wederom verwacht dat deze na 1 jaar toch wel 300 / 320 zou zijn?? ik mag blij zijn als hij nog 250 / 260 haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zet als je wilt eens een paar dingen op een rijtje:

* Hoe groot is je zonnestroominstallatie? (in Wp)
* Op welke windrichting staat hij gericht? (in graden op een kompasroos)
* Onder welke hoek staat hij t.o.v. de horizontaal? (in graden)
* Is er significante beschaduwing tussen, laten we zeggen, maart en oktober?
* In welk deel van Nederland woon je ook alweer? (kuststrook, midden, zuidoosten)
* Hoe hoog is je totale jaarlijkse elektrcititeitsverbruik? (in kWh, dag- en nachttarief bij elkaar opgeteld en zonder de zonnestroompanelen mee te rekenen?)

Dan is er meer over te zeggen :)

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 05-02-2010 20:00 . Reden: zpelvaud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Zo, mijn Edisun display is eindelijk gemonteerd. Was nog ff werk in de meterkast om daar de juiste aftakking te maken naar het display. Maar het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/edit <stond hierboven al>

@flitspaal oh, heb jij dat ding voor me neus weggekocht, ik wou die aan mijn pa kado doen hahaha...
mooi ding he ! en alle pv erin gestopt in het kastje ?
tip : gebruik wel 2.5mm snoer aan de uitvoer kant, en soldeer wat extra over de koperbanen onder de schroefjes, anders word het erg warm daar bij hoge throughput.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 20:21:
/edit <stond hierboven al>

@flitspaal oh, heb jij dat ding voor me neus weggekocht, ik wou die aan mijn pa kado doen hahaha...
mooi ding he ! en alle pv erin gestopt in het kastje ?
tip : gebruik wel 2.5mm snoer aan de uitvoer kant, en soldeer wat extra over de koperbanen onder de schroefjes, anders word het erg warm daar bij hoge throughput.
EHeh, ik heb hem op aanraden van je gekocht :D Nog bedankt daarvoor. Geweldig ding, ziet er super uit. Jammer genoeg nu geen PV output dus ik heb geen enkel idee hoe hij bevalt. Ik zag wel dat hij een bescheiden sluipverbruik heeft.

Alle 1918Wp zit eropaan uiteraard. Was nog ff gefrut om 6 lasdoppen kwijt te kunnen in de uitbreidingsdoos die erboven zit. Ik heb overigens 2,5mm2 gebruikt. Dat gebruik ik overal in de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaja ik weet het ... er waren er 2 maar toen ik belde was de laatste al net weg, naar lelystad dus ;-)
no worry, dus je hebt het kastje in de meterkast ? en mag de display in de huiskamer ?
de waf is hier nog niet bereikt.....voor de display, voor de zonneboiler gelukkig wel.(brainq display)

het sluipverbruik van al mijn omvormers (steca/sma) inclusief edisun is hier 2,7 watt.
(en dat is erg weinig)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:02:
jaja ik weet het ... er waren er 2 maar toen ik belde was de laatste al net weg, naar lelystad dus ;-)
no worry, dus je hebt het kastje in de meterkast ? en mag de display in de huiskamer ?
de waf is hier nog niet bereikt.....voor de display, voor de zonneboiler gelukkig wel.(brainq display)
Display hangt aan de binnenkant van de meterkastdeur. Dus nee, WAF is erg laag voor het display en mocht niet in de woonkamer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben aan het oriënteren op zonnepanelen en mijn situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/24wvgjo.jpg

Het noorden is boven in dit plaatje, ik woon in het oosten des lands. Links is mijn huis, in het midden de garage en rechts staat een boom.

Mijn dilemma, het garagedak staat perfect op het zuiden maar daar heb je wel relatief veel schaduw van de boom en mijn zuiderburen. Het dak van het huis staat op het oosten maar is wel lekker hoog en heeft geen last van schaduw.

Waar kan ik het beste panelen plaatsen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Ik ben een beetje aan het stoeien met ZonPHP, een webapplicatie geschreven door Slaper & Guy, vooral actief op het Zonstraal forum.
Het leuke van deze applicatie is dat het de data van de Solarlog homepage kan gebruiken. In tegenstelling tot de Solarlog homepage is deze pagina w3c proof vziw. Een leuke gadget is de zonnekalender, waar je de opbrengst van de hele maand krijgt met thumbnails van de dagopbrengsten. (ook daar zit nog een foutje)De kleuren zijn instelbaar, maar dat heb ik nog niet helemaal af. Bovendien hoop ik dat de grafieken zich wat mooier laten plaatsen in mijn eigen homepage. Dat lukt met de solarlog pagina helemaal niet.
Te zien op http://www.e2fb.nl/zonphp. IE gebruikers hebben mogelijk problemen met de dag grafiek. Er zit ergens een bug, maar ik weet niet waar. Tips zijn welkom.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:19:
Zet als je wilt eens een paar dingen op een rijtje:

* Hoe groot is je zonnestroominstallatie? (in Wp)
* Op welke windrichting staat hij gericht? (in graden op een kompasroos)
* Onder welke hoek staat hij t.o.v. de horizontaal? (in graden)
* Is er significante beschaduwing tussen, laten we zeggen, maart en oktober?
* In welk deel van Nederland woon je ook alweer? (kuststrook, midden, zuidoosten)
* Hoe hoog is je totale jaarlijkse elektrcititeitsverbruik? (in kWh, dag- en nachttarief bij elkaar opgeteld en zonder de zonnestroompanelen mee te rekenen?)

Dan is er meer over te zeggen :)
@ Jeroen: 1- 350 Wp (staat ook onder mijn naam)
2- Zuid-Zuid-Oost.
3-dakhoek bedoel je zeker? ik schat 30/40 graden.
4-Neen.
5-de Zeeuwse kust, Walcheren.
6-samen +- 200+1100 = 1300 Kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
ericplan schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 22:27:
Ik ben een beetje aan het stoeien met ZonPHP, een webapplicatie geschreven door Slaper & Guy, vooral actief op het Zonstraal forum.
Het leuke van deze applicatie is dat het de data van de Solarlog homepage kan gebruiken. In tegenstelling tot de Solarlog homepage is deze pagina w3c proof vziw. Een leuke gadget is de zonnekalender, waar je de opbrengst van de hele maand krijgt met thumbnails van de dagopbrengsten. (ook daar zit nog een foutje)De kleuren zijn instelbaar, maar dat heb ik nog niet helemaal af. Bovendien hoop ik dat de grafieken zich wat mooier laten plaatsen in mijn eigen homepage. Dat lukt met de solarlog pagina helemaal niet.
Te zien op http://www.e2fb.nl/zonphp. IE gebruikers hebben mogelijk problemen met de dag grafiek. Er zit ergens een bug, maar ik weet niet waar. Tips zijn welkom.
Mooi zeg! Ik zie alweer mogelijkheden met SolGet....volgens mij is alle benodigde data beschikbaar in de logging om dit eraan te koppelen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 23:18:
2- Zuid-Zuid-Oost.
4-Neen.
OK. Volgen het kaartje op PVGIS zou je bij een optimale opstelling moeten kunnen rekenen op zo'n 860 kWh per kWp. Je hebt 0,35kWp, dan gaat het dus om 300 kWh per jaar. Volgens dit plaatje levert je opstelling op ZZO en 35 graden ongeveer 96-97% van het maximum, dus (gemiddeld, kan en zal variëren) net iets onder de 300 kWh per jaar is redelijkerwijs te verwachten.

Dat is meer dan jij ziet, maar dat kan veel oorzaken hebben. Als ik naar zonnigtype's website kijk lijkt 2009 een gemiddeld jaar geweest te zijn, dus daar kan het bijna niet aan liggen, tenzij het weer in 2009 bij jou erg afweek. Dat lijkt me niet heel waarschijnlijk.

Verder mogelijk oorzaken: ergens een grote overgangsweerstand in de DC-leidingen? Met de stekkers van tegenwoordig volgens mij bijna niet meer mogelik, maar het kan het waard zijn de stekkers er eens af te halen, ze goed te bekijken (geen oxidatie?) en ze weer goed aan te drukken. Een andere (niet zo waarschijnlijke) mogelijkheid is dat ze er niet goed aangeknepen zijn.

Ik neem aan dat je panelen qua spanning en stroom goed afgestemd zijn op je omvormer? Als dat niet zo is kan je dat wat opbrengst kosten omdat de omvormer pas later inschakelt, of juist eerder terugregelt.

Een visuele inspectie van de panelen is ook nooit weg. De kans is heel klein dat daar iets mis mee is (anders zou je een veel grotere deuk in je opbrengst zien) maar het kan nooit kwaad ze eens goed te bekijken.

Een andere mogelijk oorzaak is misschien fluctuerende netspanning. Ik heb het in de afgelopen jaren twee keer meegemaakt dat ik op zolder iets aan het doen was en ineens achter me "klikklik" hoorde. Toen ik omkeek zag ik de beide Soladin 600's in storing staan, maar die sloegen na hun meetperiode van 30 seconden of zo gewoon weer aan. Ik heb geen flauw idee hoe vaak dat gebeurt - ik denk niet zo vaak - en ik weet ook de oorzaak niet. Waarschijnelijk een te grote fluctuatie in netspanning of -frequentie. Als dat vaak genoeg gebeurt zou je dat wat opbrengst kunnen kosten, maar we zijn inmiddels bij de wat meer onwaarschijnlijke oorzaken aanbeland ;)

Verder zou ik niets kunnen verzinnen. Ik zou gewoon blijven meten, wellicht trekt het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:38:

Dus die 37 cent / kwh krijg je toch, of je de stroom nu in de grond stopt, voor 5, 9 of 20 cent verkoopt is aan jezelf. Als je het enkel met die subsidie kan doen en de gok aan durft dat je het puur met de (wispelturige) SDE kan redden...
Vooral doen, maar niet bij mij komen klagen als er zo her en der wat gifaddertjes, valkuilen, voetangels, of witgekuifde struikrovers met scherp geslepen messen tijdens het 15-jarige traject op blijken te duiken...

Ik ontvang u gaarne op de newbee pagina. Met of zonder SDE beschikking... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 13:33

stegen

8710Wp

JAN-B schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 23:18:
[...]

2- Zuid-Zuid-Oost.
4-Neen.
Na de zoekfunctie gebruikt te hebben, zag ik dat je twee Sharp 175Wp panelen op een Steca 500 inverter gebruikt.

De exacte specs van de panelen weet ik niet, maar als het deze zijn dan geeft het paneel zijn maximale vermogen bij 35,4V / 4,95 A.
Het MPPT spannings bereik van de steca 500 is volgens de specs 75-170 Volt.
Met twee panelen in serie, kom je 5 volt te kort. Ik weet niet of het zo nauw luistert, maar ik ben bang van wel.
Een steca 300 had wellicht een betere match geweest, deze heeft een MPPT bereik van 45-100V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stegen schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 00:24:
Na de zoekfunctie gebruikt te hebben, zag ik dat je twee Sharp 175Wp panelen op een Steca 500 inverter gebruikt.

De exacte specs van de panelen weet ik niet, maar als het deze zijn dan geeft het paneel zijn maximale vermogen bij 35,4V / 4,95 A.
Met twee panelen in serie, kom je 5 volt te kort. Ik weet niet of het zo nauw luistert, maar ik ben bang van wel.
Een steca 300 had wellicht een betere match geweest, deze heeft een MPPT bereik van 45-100V
Ai, dat klinkt aannemelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:54:

[afbeelding]

Het noorden is boven in dit plaatje, ik woon in het oosten des lands. Links is mijn huis, in het midden de garage en rechts staat een boom.

Mijn dilemma, het garagedak staat perfect op het zuiden maar daar heb je wel relatief veel schaduw van de boom en mijn zuiderburen. Het dak van het huis staat op het oosten maar is wel lekker hoog en heeft geen last van schaduw.

Puur gevoelsmatig: high-power op je eigen licht zuid neigende hoge oostdak, mogelijk dunnelaag op je eigen westdak. Volgens mij zal het "instralingscorridor" op je garagedak namelijk vrij krap zijn. Al zal waarschijnlijk in de hoog-productieve zomerperiode er zonder meer veel uit kunnen komen (er lijkt alleen niet heel veel ruimte aanwezig). Je zult in ieder geval in grote delen van het jaar forse beschaduwing op dat garagedak kunnen verwachten in zowel ochtend als middaguren.

Echt harde uitspraken kan alleen een installateur doen die de boel opmeet en goede simulatiesoftware heeft. Die is er. O.a. Valentin wordt vaak gebruikt, maar er is meer op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

stegen schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 00:24:
[...]

2 x 175Wp op een steca 500 is helemaal niet geschikt. Je kunt er beter een 3de paneel bijnemen of Steca 500 inruilen voor Steca 300.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Erasmo schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:54:

[afbeelding]

Ik weet niet hoe hoog die boom is, maar levert die ook schaduw in de zomermaanden?
Als dat zo is krijg je zoveel schaduw van die boom en in de late middag van je zuiderburen dat je oost-dak geschikter is. Schaduw is erg funest voor de opbrengst. Wil je een groot systeem plaatsen dan zou ik sowieso voor je Oost-dak gaan. Ik denk dat jouw oost-dak mits niet te stijl toch nog 80% opbrengst heeft tenopzichte van ideale zuiddak. Tevens zijn panelen op huis makkelijker te verzekeren en ongevoeliger voor diefstal of vernieling. (alleen weer lastiger sneeuwvrij te vegen..hehe)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:59:

Ik zou best wel voor zo'n "avontuurtje" in zijn met een leuk 20kWp systeem aan een 3 fase 20kW Refusol omvormer. Alleen mis ik de dakruimte en netaansluiting hiervoor. ;(

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SolarKing schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 02:26:
[...]

Ik zou best wel voor zo'n "avontuurtje" in zijn met een leuk 20kWp systeem aan een 3 fase 20kW Refusol omvormer. Alleen mis ik de dakruimte en netaansluiting hiervoor. ;(
Voor dakruiimte heb je nog buren en overburen ;) Je netaansluiting wordt een ander probleempje :)

Pagina: 1 ... 39 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.