Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.937 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
NoUser schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 23:13:
Wat gebeurt er indien EZ besluit de stekker eruit te trekken en het 'correctiebedrag definitief' op nul te zetten gedurende de looptijd van 15 jaar. Je SDE subsidie vervalt dan, maar de BPM huur loopt dan door. Is er dan de mogelijkheid om de meter (tussentijds) te laten verwijderen?

Hoe werkt het zodra we 15jaar verder zijn, komt het meetbedrijf de BPM weer verwijderen?
Tuurlijk is die "mogelijkheid" er. Maar niet gek staan te kijken dat ze (zeker bij tussentijdse "op verzoek weg laten halen") dan geld gaan vragen. Het is immers jouw meter niet...

Correctiebedrag wordt natuurlijk nooit nul. Want dat zou betekenen dat je het volle "basisbedrag" zou vangen. Hoogste wat je kunt krijgen is het verschil tussen de twee vaste bedragen (per jaar vastgesteld):

basisbedrag minus basiselektriciteitsprijs

Voor SDE 2010 instappers is dat dus maximaal 27,2 eurocent/kWh, meer zul je nooit voor de subsidie component krijgen. En als witkuif samen met wat andere nuke lovers in de regering komt, berg je dan maar...

(je bedoelt waarschijnlijk: het uiteindelijke subsidiebedrag op nul stellen, is niet gelijk aan het correctiebedrag)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vanmiddag het binnenwerk van de kachel er maar eens uit gehaald en de hele handel eens uitgezogen met een oude stofzuiger.
Alles weer terug geplaatst en na twee uur stoken een kachel wandtemperatuur bereikt van 217'C :)
Vuur uit de kachel, kleppen dicht, kan ie mooi de hele avond en nacht z'n warmte afgeven.
Op dit moment nog 22'C in de woonkamer :$

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zondag 31 januari 2010 @ 00:13:
Vanmiddag het binnenwerk van de kachel er maar eens uit gehaald en de hele handel eens uitgezogen met een oude stofzuiger.
Alles weer terug geplaatst en na twee uur stoken een kachel wandtemperatuur bereikt van 217'C :)
Vuur uit de kachel, kleppen dicht, kan ie mooi de hele avond en nacht z'n warmte afgeven.
Op dit moment 22'C in de woonkamer :$
Tijd dat je pcmadman op bezoek krijgt voor een warmtelek test... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:49

NoUser

For Real ?

Heb ik je artikel (dank daarvoor) doorgenomen, gebruik ik nog de verkeerde woorden.
Je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad: netto subsidiebedrag op nul stellen
zonnigtype schreef op zondag 31 januari 2010 @ 00:11:
[...]

Tuurlijk is die "mogelijkheid" er. Maar niet gek staan te kijken dat ze (zeker bij tussentijdse "op verzoek weg laten halen") dan geld gaan vragen. Het is immers jouw meter niet...

Correctiebedrag wordt natuurlijk nooit nul. Want dat zou betekenen dat je het volle "basisbedrag" zou vangen. Hoogste wat je kunt krijgen is het verschil tussen de twee vaste bedragen (per jaar vastgesteld):

basisbedrag minus basiselektriciteitsprijs

Voor SDE 2010 instappers is dat dus maximaal 27,2 eurocent/kWh, meer zul je nooit voor de subsidie component krijgen. En als witkuif samen met wat andere nuke lovers in de regering komt, berg je dan maar...

(je bedoelt waarschijnlijk: het uiteindelijke subsidiebedrag op nul stellen, is niet gelijk aan het correctiebedrag)

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dubbelglas beneden en enkel glas boven wordt dit jaar vervangen door HR++ en rolluiken aan buitenzijde.
De woning zal op deze manier nog iets langer z'n warmte vast kunnen houden.
En zomers het huis langer koel heeft ook wel iets :)

[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-01-2010 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

TD-er schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 22:10:
Het zou namelijk kunnen dat je toch bypass diodes hebt en dat die warm worden.
In het meest ongunstige geval is het een silicium-diode met een spanningsval van 665mV (de meest voorkomende waarde bij diodes voor grote stromen) en als daar 10A door loopt dissipeert 'ie 6W. Dat is welliswaar vrij veel, maar niet genoeg om iets met het oppervlak van een cel in een modern paneel merkbaar heter te krijgen, lijkt me. Met betere diodes (schottky barrier etc) wordt het verlies alleen maar kleiner. Bovendien is de thermische geleiding van Si zo slecht dat dat volgens mij een duidelijk zichtbare hotspot met een gradient rondom de diode had moeten laten zien.

Puur theoretisch bekeken. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser

NoUser

For Real ?

Hier nog een document van mei 2009 hoe Greenchoise zelf zegt om te gaan met terugleveren. Daarin valt op: "• De energie moet geregistreerd worden met een elektriciteits meter met terugleverregistratie"

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NoUser schreef op zondag 31 januari 2010 @ 00:47:
Hier nog een document van mei 2009 hoe Greenchoise zelf zegt om te gaan met terugleveren. Daarin valt op: "• De energie moet geregistreerd worden met een elektriciteits meter met terugleverregistratie"
Staan wel meer halve waarheden in. Is ook al eerder ter sprake gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 22:10:
[...] probeer dan ook uit te vinden of de warmte altijd overeen komt met de plek van het tijdschrift.
Het zou namelijk kunnen dat je toch bypass diodes hebt en dat die warm worden. Anders zou ik niet kunnen verklaren hoe de spanning alsnog gelijk blijft en toch een redelijk deel van het oorspronkelijke vermogen geleverd kan worden.
Warmte lijkt over het gehele cel-oppervlak te worden geproduceerd, cellen eromheen blijven koel (geen verandering gevoeld). Er kan ter plekke volgens mij geen losse bypass diode zitten. Ik kan vrij goed door het doorschijnende zonlicht de onderdelen/banen zien zitten.
Spanning lijkt ietsje te zakken, paar volt hooguit, maar ik heb geen controle over wat de MPP tracker doet.
Ik vermoed dat de Mastervolt één keer per 15 minuten het optimale werkpunt zoekt, terwijl de SolarMax dat elke 5 minuten doet.
burne schreef op zondag 31 januari 2010 @ 00:35:
[...]In het meest ongunstige geval is het een silicium-diode met een spanningsval van 665mV (de meest voorkomende waarde bij diodes voor grote stromen) en als daar 10A door loopt dissipeert 'ie 6W. Dat is welliswaar vrij veel, maar niet genoeg om iets met het oppervlak van een cel in een modern paneel merkbaar
Ik schat dat er toch wel een paar tiental W aan warmte geproduceerd werd. Maar 200W zal het ook niet zijn geweest -hoop ik-. Gelukkig nog geen verkleuringen gezien.

Interessant is zo'n experiment zeker. Wordt vervolgd....

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2010 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

nicenemo schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:11:
Heren zonnekoningen(Heb hier nog geen dames aangetroffen).

Bij het bot op prijs vergelijken valt me wat op:

Panelen van verschillende merken.
Kyocera (Japan) 135Wp 495,-
Suntech (Chinees)210Wp 625,-
Energy Solutions (Grieks )220Wp 725,-

Puur op prijs vergelijkend is die sprong van 210 naar 220 Wp wat duur.
Is de geadverteerde Wp met correctie voor Nederland reeel? Of is dat netzo als soms bij ADSL abbonnementen?

Iemand ervaring met Energy Solutions panelen?
Is het verschil in prijs arbeidskosten?
Hoe herken ik betere panelen? (Gebruik bypass diodes, andere zaken?)

Ik wil klein beginnen met een afdakje van maximaal 600Wp. Kan dat ook in meer stappen of kan ik beter de hele handel in 1x keer kopen? Risico leverbaarheid van zelfde type panelen?

Ik had begrepen dat omvormers niet zo lang meegaan als de panelen.
Iemand al ervaring met het vervangen van omvormers na +/- 10 15 Jaar? Past dat nog op de aanwezige panelen? Of heb je meteen de panelen vervangen door betere?
Er zijn heel veel verschillende prijzen voor zonnepanelen.
Mocht je interesse hebben in een goedkoop beginnerssetje dan heb ik hier nog een paar leuke 140Wp of 175Wp Photowatt panelen liggen. Nieuw in fabrieksverpakking. Stuur maar een mailtje mocht je interesse hebben.
Omvormers gaan minder lang mee dan de panelen, maar ik zou me geen zorgen maken over vervanging. In de toekomst zullen ze vast ook wel omvormers hebben die op je bestaande panelen aan te sluiten zijn.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
[Beishuizen bracht vorig jaar een bezoek aan de Duitse deelstaat Beieren en zag dat boerenland voor 30.000 tot 40.000 euro per hectare wordt bezet met zonnepanelen.]
Boerengrond = Landbouwgrond?
Agrariërs zijn gewend om in hun berekening 'hectares' te gebruiken. Net zoals Tweakers gewend zijn Wp te bezigen. Zo kunnen ze dus de opbrengst van een schuurdak rechtstreeks vergelijken met de opbrengst van een hectare gras bloembollen, wortelen, knollen (of citroenen) en wordt het snel duidelijk hoe lucratief deze zon- en windhandel is.
Maar als er geen zon op de grond komt, groeit er ook geen gras en heeft het geen zin om je schapen daar te laten lopen toch.
Het is niet zo als met chemisch afval, dat er meteen niets meer wil groeien hoor. Als je de beschaduwingsafstand in aanmerking neemt zit er altijd nog 2/3 aan ruimte tussen de panelen. Bovendien kunnen schapen bij uitstek kort gras eten.
ze vragen zich af wat er onder de 5km2 grote kolenbergen groeit in de amsterdamse amerikahaven.
(wat voorheen gewoon landbouwgebied was)
Hoeveel ha. is dat? (ehm. 5kmx1km=5.000.000m2, 1ha is 10.000 m2, 500 ha, dus hoeveel kWh/a?)
die zakjes om de purspuiter kunnen/mogen niet denk ik..
pur kan of mag niet in dichte plekken gebruikt worden, misschien omdat het contact met zuurstof dan ontbreekt oid, en de pur niet uithard. misschien dat hetd an evengoed nog wel de kanalen afsluit, geen idee. het is het proberen waard, maar je kunt het iig niet echt makkelijk controleren.
Gebruik 2-componenten PUR. Je kan dat bij de vakhandel krijgen en je krijgt er ook de uitzettingscoëfficiënt bij. bv. 50-> 10 ml componenten geeft een halve liter schuim. Bovendien kan je dat gieten.

[ Voor 54% gewijzigd door el jonco op 31-01-2010 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Speksteenkachel schreef op zondag 31 januari 2010 @ 00:32:
Dubbelglas beneden en enkel glas boven wordt dit jaar vervangen door HR++ en rolluiken aan buitenzijde.
De woning zal op deze manier nog iets langer z'n warmte vast kunnen houden.
En zomers het huis langer koel heeft ook wel iets :)
Wat kost HR++ glas laten plaatsen ongeveer ?

Ik heb een offerte voor het vervangen van dubbel glas in de keuken (bg). en vraag me af of dit redelijk is.
2 ramen van 1 bij 1.2 met 1 stille luchtrooster is 500 euro
2 ramen van 1 bij 1.2 met 2 stille luchtroosters 668 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 01:02:
[...]

Spanning lijkt ietsje te zakken, paar volt hooguit, maar ik heb geen controle over wat de MPP tracker doet.
Ik vermoed dat de Mastervolt één keer per 15 minuten het optimale werkpunt zoekt, terwijl de SolarMax dat elke 5 minuten doet.

[...]
Soladin 600 kijkt minstens 1x per seconde naar het MPP. Hoe frequent exact weet ik niet precies.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 31-01-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
aukema schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:54:
Niet heel duurzaam, maar zo duurzaam mogelijk dan maar...

Ik ben van plan om op de bovenverdieping airco aan te leggen (in de zomer is het er snachts 30+ graden) <...>
a. Kennen jullie groenere alternatieven (die bij voorkeur ook stiller zijn)?
Uiteraard ná goede isolatie en eventueel WTW-ventilatie. De WTW is dan vooral warmte terugwinnen uit de ingaande lucht: zonnepanelen, vrije koeling, LTV.
Zonnepanelen geven schaduw dus verlagen de buitentemperatuur (25 graden lager tov. bitumen in de zon).
Vrije koeling door koel water op te pompen uit een grondlus, dat wordt afgegeven door (met leem afgewerkte) wandverwarmingselementen; thermische massa verlaagt het benodigde piek-koelvermogen en leem reguleert luchtvochtigheid. Eventueel kan je je vermogen vergroten met meer LTV (plafond/vloerelementen).
Vrije koeling kost je alleen de stroom van het pompje dat het water rondpompt (niet oppompt) en het geluidsnivo in de slaapkamer is nul. Een grondbron kost je zo rond de €3K, plus LTV, leiding en pompwerk.
PM maar als je een link wilt.
b. Kan deze opstelling?
zou je het willen? Hoe lekker slaap je op een tropische vakantiebestemming met de airco aan?

[ Voor 27% gewijzigd door el jonco op 31-01-2010 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Woodski schreef op zondag 31 januari 2010 @ 08:46:
[...]Wat kost HR++ glas laten plaatsen ongeveer ?

Ik heb een offerte voor het vervangen van dubbel glas in de keuken (bg). en vraag me af of dit redelijk is.
2 ramen van 1 bij 1.2 met 1 stille luchtrooster is 500 euro
2 ramen van 1 bij 1.2 met 2 stille luchtroosters 668 euro
"Stille luchtroosters" Zijn dat van die dingen waar koude buitenlucht door naar binnen gezogen wordt? Heeft de HR++ dan nog wel zin? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
AcXeller schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:04:
[...grafiek...]Verbruik in dm³ over de dag

Mijn gas verbruik sinds zaterdag middag 14:00 is nu dus al 50m³
Uit je grafiek kan ik dat eigenlijk maar moeilijk aflezen; is dat de oppervlak onder de grafiek soms? Misschien kan je ook een voortschrijdend verbruik over de laatste week bijzetten in de andere as?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mis ik nu iets? Het is je toch al gelukt eric-pvt?
Uiteraard heeft zonnigtyp gelijk met dat je een boel mensen op stok jaagt, maar als we het 100, 1000 of 10.000 mensen doen...
mij is het gelukt, maar ik wil voor iedereen duidelijkheid.

waar het echt om gaat is het volgende :
de minister zegt : 47 cent per kwh
jan boerenfluitjes gaat pv nemen, zeg 4000Wp
hij is al erg zuinig, en verbruikt 900kwh.
jan denkt dat ie 0,85 x 4000 krijgt, maar in die 47 cent zit een deel sde en een deel leverancier.
de leverancier betaald niet onder 0 (bijv nuon), en de hele berekening klopt dan niet,
en wat de minister roept ook niet.
over de eerste 900kwh krijgt hij 47 cent, onder 0 na saldering krijgt hij enkel het sde deel en verder niets meer. dit sde bedrag (22cent) is gelijk aan wat mij al is gelukt, namelijk een marktprijs onder 0 bij greenchoice.
ergo :
-klanten bij greenchoice krijgen onder 0 evenveel als een sde deelnemer bij nuon/eneco/essent/rwe...
-krijgen klanten bij greenchoice dan ook marktprijs onder 0 + sde = 47 cent tot -5000kwh ?
dat willen we even weten.
(liever vooraf op stok, danachteraf een klap in je nek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
el jonco schreef op zondag 31 januari 2010 @ 09:25:
[...]

"Stille luchtroosters" Zijn dat van die dingen waar koude buitenlucht door naar binnen gezogen wordt? Heeft de HR++ dan nog wel zin? })
Er zitten nu metalen luchtroosters in met een dikke koudebrug.
De buren hebben last van geluiden van buitenaf.
Zij hebben dit rooster gekozen die minder geluid doorlaten en geen koudebrug hebben.

Ik wil toch zo nu en dan ventileren.
Hoe doe je dat zonder roosters ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 22:13:
[...]

RRDstats, is dat een RRDTOOL add-on of zo? (Zoals MRTG ook op RRDTOOL gebouwd is)
Klopt, RRDstats maakt leuke grafiekjes. http://trac.freetz.org/wiki/packages/rrdstats

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik heb een enkel paneeltje op een gridfit die als hij lekker in het zonnetje staat veel meer vermogen opbrengt dan m'n string van 6 indentieke paneeltjes op een SB1100. Op dit moment zo'n 55watt tegen 200 watt (6x55=330). Het spul staat allemaal onder dezelfde hoek.

Hoe kom ik er achter waar het mis gaat.
Kan ik gewoon die strong van 6 loskoppelen en per paneel de kortsluitstroom en klemspanning meten ?

Of kan het zijn dat die gridfit gewoon goed werkt bij lage vermogens en de SB op 15% van z'n max gewoon een slecht rendement heeft. Als ik tergkijk in de stats is het verschil bij veel opbrengst heel klein.

[ Voor 20% gewijzigd door Woodski op 31-01-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Woodski schreef op zondag 31 januari 2010 @ 08:46:
[...]

Wat kost HR++ glas laten plaatsen ongeveer ?
Prijs is op dit moment in aanvraag, ik vervang gelijk de kozijnen door kunststof.
Afgelopen jaar heb ik over de volle breedte een kunststof dakkapel laten plaatsen incl. HR++ glas en rolluiken.
Wel aan de noordkant van het huis, op deze manier is de zuidkant nog vrij voor panelen of een boiler :)
Aangezien ik vlak aan de grens woon is dit gebeurd door een Duitse firma, de prijs/kwaliteitsverhouding is in vergelijking met Nederlandse aanbiedingen beter.

Ventileren is inderdaad belangrijk, je moet zeker niet op de roosters bezuinigen.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-01-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op zondag 31 januari 2010 @ 10:39:
Ik heb een enkel paneeltje op een gridfit die als hij lekker in het zonnetje staat veel meer vermogen opbrengt dan m'n string van 6 indentieke paneeltjes op een SB1100. Op dit moment zo'n 55watt tegen 200 watt (6x55=330). Het spul staat allemaal onder dezelfde hoek.

Hoe kom ik er achter waar het mis gaat.
Kan ik gewoon die strong van 6 loskoppelen en per paneel de kortsluitstroom en klemspanning meten ?

Of kan het zijn dat die gridfit gewoon goed werkt bij lage vermogens en de SB op 15% van z'n max gewoon een slecht rendement heeft. Als ik tergkijk in de stats is het verschil bij veel opbrengst heel klein.
Samenvatting van test SMA SB 1100 in Photon september 2009:

"mangelhaft", "Photon-Wirkungsgrad von 89,1%" ("zweitschlechteste Ergebnis aller bislang untersuchten Geräte"), "zu kleinen Leistungen hin fällt der Umwandlungswirkungsgrad sehr weit ab".

Dat laatste zou verklaring voor je bevindingen kunnen zijn.

Apparaat is geschikt voor installaties rond 1,3 kWp STC vermogen. Apparaat was destijds tijd vooruit (1999 marktinvoering), nu echter achterhaald. Wel versatiel inzetbaar, kan ook met verschillende aardingssets worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
Ik ben bezig om lokale overheid te helpen met een beleidsplan inzake de Openbare Verlichting.
Interessant leesvoer, goed behapbaar, en natuurlijk mijn potlood leeg geschreven met wat side-notes ;)

Maar ehm.... heeft iemand in zijn/haar gemeente een dergelijk plan waar men al verder mee is qua ervaringen en/of inrichting? Wellicht kan mij dat helpen de noodzakelijke (duurzame/energetisch verantwoorde) verfijningen toe te passen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
zonnigtype schreef op zondag 31 januari 2010 @ 12:02:
[...]

Samenvatting van test SMA SB 1100 in Photon september 2009:

"mangelhaft", "Photon-Wirkungsgrad von 89,1%" ("zweitschlechteste Ergebnis aller bislang untersuchten Geräte"), "zu kleinen Leistungen hin fällt der Umwandlungswirkungsgrad sehr weit ab".

Dat laatste zou verklaring voor je bevindingen kunnen zijn.

Apparaat is geschikt voor installaties rond 1,3 kWp STC vermogen. Apparaat was destijds tijd vooruit (1999 marktinvoering), nu echter achterhaald. Wel versatiel inzetbaar, kan ook met verschillende aardingssets worden uitgevoerd.
Wat zou nu een aanrader zijn voor een 1140wp setje ?
Vmpp: 36x6=216 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op zondag 31 januari 2010 @ 12:28:
Ik ben bezig om lokale overheid te helpen met een beleidsplan inzake de Openbare Verlichting.
Interessant leesvoer, goed behapbaar, en natuurlijk mijn potlood leeg geschreven met wat side-notes ;)

Maar ehm.... heeft iemand in zijn/haar gemeente een dergelijk plan waar men al verder mee is qua ervaringen en/of inrichting? Wellicht kan mij dat helpen de noodzakelijke (duurzame/energetisch verantwoorde) verfijningen toe te passen.
Ik heb iets gelezen over een fiets/voetpad in een dorp in Friesland. Daar zat een drukknop aan het begin van het pad. Kon je zelf kiezen of je het licht aan wilde hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06

Nee helaas... Ik ben vandaag alle verkiezingsprogramma's van de lokale partijen van Hilversum aan het uitkammen zodat ik op mijn website een overzicht kan publiceren. Wat ik echter vind is echter niet zo specifiek. Ik zal de partijen dus aan gaan schrijven met de vraag wat ze precies gaan doen. De termen "Peak Oil" en "fossiel" komt in geen enkel programma voor... Het woord klimaat dan weer wel, alleen niet bij de VVD (die hebben het alleen over 'werkklimaat'). De term CO2 komt hier en daar voor, maar meestal gevolgd door termen als "de gemeente moet CO2-neutraal worden in 20xx" - maar bedoelen ze dan de gemeente als organisatie of als gehele stad?

Dat is me allemaal niet duidelijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Speksteenkachel schreef op zondag 31 januari 2010 @ 10:43:
Aangezien ik vlak aan de grens woon is dit gebeurd door een Duitse firma, de prijs/kwaliteitsverhouding is in vergelijking met Nederlandse aanbiedingen beter.
Is een Duitse firma wellicht ook goedkoper/beter in het aanleggen van een zonneboiler installatie?

ps ik heb ook Duitse kunststof kozijnen (Wanders Kleef), nu had ik er 2, ipv 1 van een NL leverancier, Bogers Beuningen.
Maar de achterburen hebben inmiddels een nog goedkopere leverancier uit NL gevonden.
En die hebben de roosters over een breedte van wel 2m zitten.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het merk is Finstral, zeer bekend bij onze oosterburen.
Nog een voordeel is dat de hor is weggewerkt in het kozijn, niet zoals de losse voorzet horren in Nederland.
Ook de rolluiken zitten weggewerkt boven het kozijn, dus geen bak voor het kozijn.
Verder in Nederland aparte kostenposten (ha ha lijkt wel stadsverwarming) voor het afvoeren van materiaal, eventuele kraanhuur etc.
Bij het Duitse bedrijf was alles inclusief, zelfs stenen vensterbanken.

Zal me niks verbazen dat installatie van zonneboilers ook voordeliger is, ik ga er zeker naar kijken als het zover is.
Maar eerst de kozijnen met HR++ glas, met het uitgespaarde geld aan verwarmingskosten kan dan weer de zonneboiler of panelen betaald worden.
Kozijnen worden trouwens al voor een groot gedeelte betaald uit vermeden stadsverwarmingskosten door m'n kachel :)

[ Voor 29% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-01-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
el jonco schreef op zondag 31 januari 2010 @ 09:28:
[...]

Uit je grafiek kan ik dat eigenlijk maar moeilijk aflezen; is dat de oppervlak onder de grafiek soms? Misschien kan je ook een voortschrijdend verbruik over de laatste week bijzetten in de andere as?
Nee, uit de grafiek ging je dat ook niet lukken. Die grafiek was het verbruik ten opzichte van het verloop van de dag. Wat jij wilt zien is waarschijnlijk het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~acxeller/files/Energieverbruik_1.jpg
Vandaag is nog steeds bezig dus is gok op 90m³ gas voor een week nu....

Ik mag toch echt gaan hopen dat als ik de spouwmuur en vloer heb geisoleerd dat dit verbruik een stuk minder gaat worden. Wil gebruik gaan maken van HR thermoparels en als het niet al te duur word ook nog de ++ versie die weer 12% beter zou moeten zijn, iemand ervaring met deze dingen ? Geloof dat het van Shell is en wil het laten plaatsen door koston.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44

In Barneveld moet er zo'n beleidsplan komen volgens het milieuklimaatbeleidsplan. Ik heb het nog niet kunnen vinden.
De gemeente Barneveld heeft onlangs (samen met Hilversum) een straat met LED-verlichting gewonnen.
Het onderwerp leeft hier dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype

ik deel uit ervaring de sb1100(&700&850) ervaring van photon niet,
ik weet wel dat de gridfit abominabel is, zodra je hem 50% belast,
ik heb ze allemaal weggedaan, een gridfit loopt in april al 30%(in kwh) achter op een steca 300.
het rendement uit mijn 2 sunny boys was gelijkwaardig aan die van de steca 500 (een van de meest geraffineerde omvormers voor kleinere strings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 09:45:
mij is het gelukt, maar ik wil voor iedereen duidelijkheid.
Als ik je goed begrijp denk je dat er verschil is in afhandeling tussen een eindejaarsafrekening van -2000 of -60 kwh?
jan denkt dat ie 0,85 x 4000 krijgt, maar in die 47 cent zit een deel sde en een deel leverancier.
de leverancier betaald niet onder 0 (bijv nuon), en de hele berekening klopt dan niet,
en wat de minister roept ook niet.
Dat klopt, maar dat staat gewoon duidelijk in de SDE regeling.
-krijgen klanten bij greenchoice dan ook marktprijs onder 0 + sde = 47 cent tot -5000kwh ?
dat willen we even weten.
Jij krijgt onder de 0 toch de marktprijs? De 27 cent sde krijg je via je brutoproductiemeter. Het zal ze bij agentschap NL interesseren of jij 100 10 of 0 cent voor je stroom krijgt.
Wat wel zo is: GC krijgt bij de verkoop van jouw zonnestroom er maar 9 cent voor. Dus ze leggen bij (ze kopen het van jou voor 22 cent). Als dit beleid ze te veel geld gaat kosten passen ze het computersysteem aan, ze hoeven niet meer dan 9 cent te betalen. Ik kan me voorstellen dat dit de komende 5 jaar gaat veranderen. Maar ookal krijg je niets voor je stroom van je stroomboer, met 27 cent sde kan het al uit (6 jaar?).
zonnigtype schreef op zondag 31 januari 2010 @ 00:59:
[GC folder over teruglevering]
Staan wel meer halve waarheden in. Is ook al eerder ter sprake gekomen.
Zonnigtype, ik kan dat niet weer vinden wat de halve waarheden zijn. GC heeft met die folder toch wel verteld hoe ze het gaan doen, en zoals het in die folder staat, dat kan toch prima?

Mijn interpretatie van de folder:
SpiceWorm schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:34:
Ik lees in de folder dat je (nu een goed linkje)
  1. Voor de teruggeleverde stroom de prijs krijgt die je anders voor levering had betaald
  2. Dat je tot 5000 kwh mag terugleveren en daarvoor de prijs van 1 ontvangt
  3. Een ferrarismeter mag hebben, daar deze automatisch saldeert
  4. Als je netto meer terugleverd dan 5000 kwh je de energieprijs min de energiebelasting krijgt
1&2 gecombineerd geeft: met een ferrarismeter kun je 5000 kwh terugleveren bovenop je gebruik.
Tot 5000 kwh terugleveren geeft je dat recht op de gehele prijs * 5000.

[ Voor 18% gewijzigd door SpiceWorm op 31-01-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:05
Ik heb een wederom een probleem met mijn dubbele kWhmeter. Hij blijft weer vrolijk op de dagmeter staan ipv op de nacht/weekendmeter.

Liander heeft wederom weer een probleem in hun regio . zucht. Morgen maar weer eens bellen.

Vandaag trouwens weer een lekkere dag in lange tijd. Meer dan 1kWh uit de 1320Wp installatie.

[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 31-01-2010 15:49 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@spiceworm
pas na druk & mogelijke rechtzaak van mijn kant, en goede druk van greenchoice op de netbeheerder,
heeft de netbeheerder de stand 0 verandert in -182 kwh op jaarbasis.
de sde werkt met de standen van de netbeheerder.
volgend jaar zet de netbeheerder mij weer op 0

de driewegklep ging vanmiddag open op de cv, de boiler werd 38c voldoende om de cv bij te verwarmen,
wat kan je toch blij worden van nutteloze dingen he ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 16:04:

de driewegklep ging vanmiddag open op de cv, de boiler werd 38c voldoende om de cv bij te verwarmen,
wat kan je toch blij worden van nutteloze dingen he ;-)
Helaas zit mijn driewegklep er nog niet tussen, boilertemperatuur 59 graden :)

Het is mij trouwens een raadsel hoe jij die subsidie ( zonnepanelen ) voor elkaar hebt gekregen, ik ben een klein stapje verder maar verwacht nog wel wat problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Uit de oude regeling:
Ben ik verplicht een Brutoproductiemeter te plaatsen?

Het is niet verplicht een brutoproductiemeter te plaatsen. Bij kleine installaties zal een groot gedeelte van de opgewekte elektriciteit worden verbruikt door huishoudelijke apparaten. Met de brutoproductiemeter kunt u subsidie ontvangen over de brutoproductie inclusief het eigen verbruik. Zonder brutoproductiemeter ontvangt u alleen subsidie over de aan het net geleverde elektriciteit, u mist dan subsidie over het deel dat u zelf verbruikt. De kosten voor het plaatsen van de brutoproductiemeter liggen tussen de € 80 en € 110. In het geval van een kleinschalige aansluiting worden er door de regionale netbeheerder afleeskosten in rekening gebracht. Deze gedragen € 30 per jaar.
Ik lees: enkel het bedrag wat op het teruglever telwerk krijg je betaald. In de situatie van een automatisch salderende ferarrismeter welke aan het einde van het jaar een hogere stand heeft, zonder brutoproductiemeter, krijg je dus 0,0 SDE.

Anyway, we wachten het antwoord wel af.

Boiler hier is ook 40c, deze kon al vanaf 18c mee verwarmen (!).

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 31-01-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 16:15:
[...]

Helaas zit mijn driewegklep er nog niet tussen, boilertemperatuur 59 graden :)
Dan zet je toch een paar emmers heet water in de woonkamer? ;) Wel afdekken met plastic, anders wordt het een beetje vochtig in huis. En een warme kruik in bed, natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door basfromasd op 31-01-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of het hele boilervat in de huiskamer,
ja schat zo had ik het bedacht hahaha...
@snoekie als je hulp nodig hebt, moeten we anders eens de boel op tafel leggen,
je had het allang moeten hebben namelijk.
heb je het emailadres van de ambtenaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 16:48:
of het hele boilervat in de huiskamer,
ja schat zo had ik het bedacht hahaha...
@snoekie als je hulp nodig hebt, moeten we anders eens de boel op tafel leggen,
je had het allang moeten hebben namelijk.
heb je het emailadres van de ambtenaar ?
kan je me even mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nu de zon onder is even de dag en maandstanden:
Vandaag opbrengst 2,25 kWh ofwel 1,87 kWh/kWp
Januari opbrengst 25,59 kWh ofwel 21,33 kWh/kWp en dat is een stuk hoger dan november 2009 met 19,40 kWh/kWp.
Opvallend in januari is het aantal dagen met 0,0 opbrengst, 3 x vanwege sneeuw, maar ook 5 dagen waarop de productie boven de 2 kWh kwam.
November had geen dagen met 0,0 opbrengst en maar één dag die boven de 2 kWh uit kwam.
http://driehoek.tweakdsl.nl

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Wat een waardeloze maand was dit.
Opbrengst met mijn 510 Wp. systeem was vorig jaar januari 26.58 kWh/kWp.en nu met 810 Wp. maar 9.87 kWh/kWp. :'(
Naar verhouding hebben mijn 3 shell 100 Wp. panelen boven de deur bet beter gedaan dan de 510 Wp op het dak.
Die zijn dan ook iets makkelijker sneeuwvrij te maken. :)
Vandaag als goedmakertje toch nog 1.81 kWh/kWp gescoord.
Kijken wat het voor de rest van het jaar wordt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hier voor het eerste deze maand meer dan 1kWh geproduceerd met m'n 1320Wp installatie. 1.05kWh om precies te zijn.

Exacte standen moet ik nog opnemen.

Overigens hoe is jullie gasverbruik tot zover? Ik kom hoogstwaarschijnlijk uit op 270m3 gas. Dat is 14 minder dan vorig jaar. En ik kom op dit 600graaddagen uit t.o.v. 528 vorig jaar januari. Dus relatief 18% minder gas verbruikt t.o.v. 2009.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

januari 8,9 kwh....valt me niet eens tegen met al die sneeuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor januari:
Gas 398m3
Zonneboileropbrengst 107,4kWh
Electriciteit laag 190kWh
Electriciteit hoog 111kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier over januari 20,5 kWh ofwel 14,0 kWh/kWp (vergeet niet: oriëntatie WZW, 248 gr). Gasverbruik was 151 m3 tegenover 119,4 m3 vorig jaar januari. Onderlinge vergelijking is compleet zinloos, er zat twee weken iemand ziek thuis. Het gasverbruik was zo hoog dat ik de schaal van de grafieken aan moet passen :'(

De usual suspects op een rijtje:

Elektriciteit: 103,7 kWh (ook erg hoog, zelfde reden)
Zonnestroom: 20,5 kWh
Aardgas: 151m3
Drinkwater: 4,6 m3
Fiets-km: 219
Auto-km: 195 (veel te veel naar mijn zin maar in ieder geval minder dan het aantal fiets-km)
Trein-km: 1097
Vliegtuig-km: 0

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier vorig jaar 425m3 voor januari dus toen meer ondanks de langere koude.
(kan deze statement nog niet staven met de graaddagen)

De opbrengst van de zonneboiler valt me niet tegen.
De eerste 12 dagen geen opbrengst door de sneeuw.
Daarna geregeld nog bedekking door sneeuw.
Vandaag begonnen met een flink pak sneeuw en toch nog 5,6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 13:33

stegen

8710Wp

Vandaag 11kWh geproduceerd. Max vermogen al weer 3699W, de lente komt er weer aan!
totaal voor Januari 145,42 kWh, dat is 26,93 kWh/kWp (oriëntatie 123gr)

Vrij weinig last gehad van sneeuw, maar 1 dag dat de panelen geheel bedekt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een beetje meezit gaat de 1e MWh-grens voor de zonneboiler half februari overschreden worden.
Dit is dus de opbrengst sinds 6 oktober 2009, toen is de opbrengsmeting geinstalleerd.
Zit nu op 943,9kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Speksteenkachel schreef op zondag 31 januari 2010 @ 13:23:
Het merk is Finstral, zeer bekend bij onze oosterburen.
Nog een voordeel is dat de hor is weggewerkt in het kozijn, niet zoals de losse voorzet horren in Nederland.
Leuk hoor, al die foefjes, maar veel belangrijker lijkt me of alle koudebruggen van het kozijn ook zijn weggewerkt. Zie opbouw voorbeeldprofiel kozijn passiefhuis... Die stenen vensterbanken hier zijn en blijven ijskoud, ondanks dat de verwarmingsradiator er recht onder hangt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Ecolution CV uitvoering heeft een COP van 3,3, omdat deze tot 55grC verwarmt en de CV het laatste stukje dient na te verwarmen. De "niet CV" heeft een COP van 3, omdat iervan de warmtepomp tot 60 grC kan verwarmen en deze een elektrisch verwarmingselement heeft om het water tot iets van 80 graden te kunnen verwarmen.

Beiden zijn eigenlijk voor tapwater gemaakt. Ik wil de mijne ook inzetten voor de vloerverwarming. Met buitenlucht of lucht uit de kruipruimte moet het ook kunnen als je het water maar tot 30grC laat verwarmen. Dan moet je ook een hoge COP waarde kunnen halen .

Ik ga hem alleen ophangen op een plek die niet vorstvrij is. Meestal wordt de warmtepomp geblokkeerd als de temperatuur van de lucht te laag is. Ik moet er dus iets op vinden dan hij niet bevriest. Misschien af en toe de retour van de CV erdoor laten lopen. (1x per dag 5 minuten bijvoorbeeld), dan blijft de pomp ook heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn verbruikscijfers zijn prima, voor de meeste mensen die ik spreek niet,
de energiekosten zijn veelal 10% van het netto januari maandsalaris of meer, en dat is zorgelijk.(voor hun kids ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eric-pvt

_/-\o_
Helemaal als je het bekijkt samen met de andere kosten.
zoals zorgkosten, auto, gemeentelijke lasten, woonkosten etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hier wat geproduceerd, zo'n 8,94 kWh/kWp (dus 15,30 kWh). Oorzaak: lagen sneeuw op de panelen, en nog deels beschaduwen van de achterburen (woning).
verwachting half februari dat t over is en de panelen voldoende schaduwvrij zijn gekomen :)

gasverbruik deze maand, totaal: 191 m3.
2e helft (na inregelen) gaat voor ca 83 m3 te boek (1e helft tot 15 januari 108 m3)
en ja ik kan pas meer zeggen als er graaddagen van hele maand januari beschikbaar zijn van mijn bron (KWA).

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 31-01-2010 22:06 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Woodski schreef op zondag 31 januari 2010 @ 12:44:
[...]

Wat zou nu een aanrader zijn voor een 1140wp setje ?
Vmpp: 36x6=216 volt
Een aanrader is 3 panelen aan een Steca 500. Hoog rendement (transformatorloos) en geen geluid. Tevens zijn 2 x Steca 500 goedkoper dan een sunnyboy 1100.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Voor zover ik kan zien is RRDstats een addon voor het monitoren van bandwidth usage, link quality en QOS.

Ik denk toch echt dat je dus native RRDTOOL bedoelt. RRDstats maakt namelijk geen grafieken, dat doet RRDTOOL.

Voor grafieken kan je evt ook eens naar GNUplot kijken.

Maar goed. beetje offtopic

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

NielsTn schreef op zondag 31 januari 2010 @ 22:06:
gasverbruik deze maand, totaal: 191 m3.
2e helft (na inregelen) gaat voor ca 83 m3 te boek (1e helft tot 15 januari 108 m3)
en ja ik kan pas meer zeggen als er graaddagen van hele maand januari beschikbaar zijn van mijn bron (KWA).
HIer in het zuiden duidelijk meer graaddagen (705) dan vorig jaar (565) bij een lager gasverbruik :9~
Gecorrigeerd naar graaddagen komt het neer op 25% minder verbruik _/-\o_

Theoritisch zou het verlagen van de aanvoer temperatuur naar 55graden bij onze CV max. 13% schelen in gasverbruik. Met een totaal verschil van 25% zou dan het waterzijdig inregelen min. 12% bijdragen.
Toch wel erg netjes.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hier is de teller op 203kWh blijven steken. De PV panelen hebben 11,2kWh opwekt slechts.

Gas is blijven steken op 271m3. Dat is 13m3 minder als het jaar ervoor. Onze graaddagenteller is blijven steken op 608 graaddagen. T.o.v. 2007 maar liefst 38% minder gasverbruik en t.o.v. 2009 17% minder.

Mij hoor je niet klagen. Wel een dure maand qua energie maar als we niets hadden gedaan was ons gasverbruik waarschijnlijk veel meer dan 300m3 geweest. (328 om precies te zijn. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
SolarKing schreef op zondag 31 januari 2010 @ 23:40:
[...]

Een aanrader is 3 panelen aan een Steca 500. Hoog rendement (transformatorloos) en geen geluid. Tevens zijn 2 x Steca 500 goedkoper dan een sunnyboy 1100.
3 panelen is meer dan 500wp dus laat je een deel liggen.
Nu is dat deel wel veel kleiner dan wat ik nu laat liggen door het mindere rendement van de SB1100

Is 570wp een probleem voor de steca 500 ?
Maximaal aanbevolen PV 530 Wp

En de max stroom is 5amp terwijl mijn paneeltjes max 5.25 kunnen leveren
Het verlies maakt me niet uit maar gaat de Steca daar stuk van ?

[ Voor 12% gewijzigd door Woodski op 01-02-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 21:33:
mijn verbruikscijfers zijn prima, voor de meeste mensen die ik spreek niet,
de energiekosten zijn veelal 10% van het netto januari maandsalaris of meer, en dat is zorgelijk.(voor hun kids ook)
Het was jou toch gelukt om de meer-met-minder subsidie te krijgen? Zijn er meer hier met ervaringen daarmee? Volgens de site moet je je aanpassingen doen op basis van een energieprestatie advies, en uit laten voeren door het bedrijf dat het advies afgegeven heeft? Dit zou wel jammer zijn natuurlijk want ik ga dit jaar best veel doen en wie weet wel een categorie stijgen, maar ik laat niet alles door 1 bedrijf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Hier 119 m3, 572 graaddagen. Dat is 63% minder dan vorig jaar januari (299 m3. 533 graadagen)! d:)b

Helemaal blij dus met de nieuwe HR-ketel en houtkachel. En ook de zonneboiler, maar die doet pas sinds de laatste dagen weer wat (oost).
Mars Warrior schreef op maandag 01 februari 2010 @ 09:03:
[...]
HIer in het zuiden duidelijk meer graaddagen (705) dan vorig jaar (565) bij een lager gasverbruik :9~
Gecorrigeerd naar graaddagen komt het neer op 25% minder verbruik _/-\o_
705 graaddagen ?! Dat is veel ! Gemiddelde etmaaltemperatuur van -4,7. :?

[ Voor 44% gewijzigd door Joba op 01-02-2010 12:13 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
RikTW schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:03:
[...]

Het was jou toch gelukt om de meer-met-minder subsidie te krijgen? Zijn er meer hier met ervaringen daarmee? Volgens de site moet je je aanpassingen doen op basis van een energieprestatie advies, en uit laten voeren door het bedrijf dat het advies afgegeven heeft? Dit zou wel jammer zijn natuurlijk want ik ga dit jaar best veel doen en wie weet wel een categorie stijgen, maar ik laat niet alles door 1 bedrijf doen.
Sterker nog, ik heb het net allemaal gedaan / laten doen en ik wil ook graag die poen binnenhengelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Joba schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:07:
[...]
705 graaddagen ?! Dat is veel ! Gemiddelde etmaaltemperatuur van -4,7. :?
Ik reken met gewogen graaddagen, dus * 1,1 en een basistemperatuur van 18graden.
Verder is mijn meetbereik in weken, dus vanaf 28-Dec-2009, ergo 4 dagen meer...

Volgens de KNMI zit ik over de maand januari gemiddeld op -0,3graden. Wordt dus 624 gewogen graaddagen. Klopt denk ik ff beter met de metingen over de maand januari van anderen...

Is wel nog steeds kouder dan in 2009. Toen was januari iets van 613 gewogen graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grappig hoe ingewikkeld, of in ieder geval niet-standaard, dat rekenen met graaddagen nog is. Dat zou een leuk item voor de startpost zijn ;) Ik wil het voor ons huishouden ook nog eens doen, maar het duizelt me van de diverse methoden. Er staat een stuk over op de technologen-website Olino, maar dat maakt het voor mij niet heel veel duidelijker of simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:23:
Grappig hoe ingewikkeld, of in ieder geval niet-standaard, dat rekenen met graaddagen nog is. Dat zou een leuk item voor de startpost zijn ;) Ik wil het voor ons huishouden ook nog eens doen, maar het duizelt me van de diverse methoden. Er staat een stuk over op de technologen-website Olino, maar dat maakt het voor mij niet heel veel duidelijker of simpeler.
Tja, en ik vraag me af wat het waard is. Een klein tabelletje van mijn gasverbruik in week 1-4
m3gewogen graaddagen gasverbruik/graaddag
2009 1-43525250,7
2010 1-43095560,56

Ik heb niet extra geïsoleerd, niet minder gestookt, geen HR glas laten plaatsen en toch over dezelfde periode in 2010, die kouder was, ruim 40 m3 minder gas verbruikt. De zonneboiler heeft in die tijd ca 2 m3 gas bespaard. (opbrengst 20 kWh) (n.b. graaddagen van Schiphol)
Er spelen nog andere variabelen....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

JeroenH schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:23:
Zoals het daar beschreven staat is volgens mij wel exact zoals ik het bereken in Excel :D
Graaddagen / dag = (18 - Gem. Etmaal Temperatuur).
Januari wordt gewogen met 110%, dus * 1,1.
Tis echt niet zo moeilijk als het lijkt hoor :9

Edit: Evaluatie Graaddagen Methode (1995)
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 00:08:
[...]
Of is die amerikaan van je een stuk vetter dan je inschat?
Ik ben er inmiddels achter waar het hoge energieverbruik in de nacht vandaan komt, of beter gezegd hoe temperatuursafhankelijk de Koreaanse (Samsung) koelkast is. De ruimte waar de koelkast staat koelt nogal snel af en zoals een echte koelkast betaamt krijgt het ding dan moeite om de temperatuur in het vriesgedeelte laag te houden en moet dus gigantisch zijn best gaan doen met als gevolg dat het stroomverbruik verdubbeld van 650kWh naar 1400kWh (op jaarbasis).

Ik vermoed dat de koelkast klimaatklasse N (Normaal) heeft, en dus onder de 16graden problemen krijgt. Daar de ruimte afkoelt naar 10-12graden 's nachts, is daarmee dus verklaart dat 's nachts zoveel stroom verbruikt wordt: terwijl de rest van het huis slaapt, moet de koelkast zich suf werken om eea koel te houden 8) 8)

Het isoleren van dat deel zal dus niet alleen van invloed zijn op het gas- , maar ook op het electriciteitsverbruik!

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 01-02-2010 14:16 . Reden: Evaluatie graaddagen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JakeNL schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:22:
[...]

Sterker nog, ik heb het net allemaal gedaan / laten doen en ik wil ook graag die poen binnenhengelen. ;)
Tja, zo willen wij ook wel alle poen binnenhengelen...Wij kregen onlangs weer eens een folder van BrabantBespaart op de mat. 500 euro subsidie als je 2 van de aangewezen maatregelen toepast in je huis.

Nu hebben wij echter al 4 maatregelen, (dubbelglas, PV, ZB, en hotfill) maar omdat ze deels al onder een ander subsidiepotje vielen, maar vooral, niet tegelijk geplaatst zijn, krijgen we niks. Daar had ik vorig jaar al eens voor gebeld.

Dat is jammer, maar ik ben er inmiddels wel achter dat die subsidie voor mij bijna niet haalbaar is. Ze wilden een offerte zien van de ZB (Is er niet want alles is zelf geplaatst en aangeschaft)
Is meer bedoeld om mensen die nog niet in dit topic meelezen over de streep te trekken, en de lokale economie te spekken, met al die exorbitante installatieprijzen :|

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Woodski schreef op maandag 01 februari 2010 @ 09:37:
[...]

3 panelen is meer dan 500wp dus laat je een deel liggen.
Nu is dat deel wel veel kleiner dan wat ik nu laat liggen door het mindere rendement van de SB1100

Is 570wp een probleem voor de steca 500 ?
Maximaal aanbevolen PV 530 Wp

En de max stroom is 5amp terwijl mijn paneeltjes max 5.25 kunnen leveren
Het verlies maakt me niet uit maar gaat de Steca daar stuk van ?
Je laat praktisch niks liggen, want die 500W haal je bijna nooit met je panelen en speelt geen rol in je totale opbrengst. Sterker nog, vaak haal je meer winst door een iets kleinere omvormer aan te sluiten waardoor je in de hogere rendementszone zit dan een iets te grote omvormer die nooit hoeft af te toppen. Dit kun je goed zien in SunnyDesign programma.

570Wp is totaal geen probleem voor de Steca 500. Ik heb zelfs configuraties gezien met 700Wp aangesloten op een Steca 500. Zolang de spanning binnen het bereik van de omvormer blijft is er niks aan de hand. Dat je panelen meer stroom kunnen leveren dan de max 5A van de Steca gaat de Steca niet kapot van. Je Steca pakt gewoon de stroom die hij kan gebruiken en de rest doet hij niks mee.
Je lamp gaat ook niet stuk als je stopkontakt 16A kan leveren, maar gaat wel stuk als je stopkontakt 400V geeft ipv 230V.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Lekker wipkippend de winter door:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Schaduw_en_sneeuw_2009-2010.gif

Let op de beschaduwde deelgroep (oranje curve). Details op mijn site.

Januari verbruik/opwek:

91 kWh incl. eigen verbruik zonnestroom
26,7 kWh totale opwek = 21,6 kWh/kWp (waaronder beste modules pal zuid: 25,8 kWh/kWp)
3,4 m3 kookgas
3,081 GJ stadswarmte (gemiddeld verbruikten we tot nu toe 8 GJ/jaar...)
1,1 m3 drinkwater
0,63 m3 regenwater gebruikt voor toiletspoeling

Owjaa ... niet het ritje in de Prius van glambalk vergeten, naar Intersolution in Gent (4 man). Heb ik wel een appeltaart voor ter compensatie afgegeven (uiteraard zelf een punt van opgepeuzeld, dank glambalk!). Helaas grotendeels grijze WKK stroom uit het Westland voor ingezet, maar een kniesoor die daar op let... :+

Af en toe krijg ik alweer AC vermogens van 600 tot ver over de 700 Watt te zien,zelfs verder in de middag gevorderd (1,236 kWp systeem) tijdens zonnige momenten, maxima nemen met de dag toe met hoger klimmende zon.

Ik zou zeggen: we gaan vooruit...
Is meer bedoeld om mensen die nog niet in dit topic meelezen over de streep te trekken, en de lokale economie te spekken, met al die exorbitante installatieprijzen :|
Waarvan akte...

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 01-02-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Mistraller schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:18:
[...]

Tja, zo willen wij ook wel alle poen binnenhengelen...Wij kregen onlangs weer eens een folder van BrabantBespaart op de mat. 500 euro subsidie als je 2 van de aangewezen maatregelen toepast in je huis.

Nu hebben wij echter al 4 maatregelen, (dubbelglas, PV, ZB, en hotfill) maar omdat ze deels al onder een ander subsidiepotje vielen, maar vooral, niet tegelijk geplaatst zijn, krijgen we niks. Daar had ik vorig jaar al eens voor gebeld.

Dat is jammer, maar ik ben er inmiddels wel achter dat die subsidie voor mij bijna niet haalbaar is. Ze wilden een offerte zien van de ZB (Is er niet want alles is zelf geplaatst en aangeschaft)
Ze hebben de BrabantBespaard subsidie voor dit jaar aangepast. Afgelopen jaren mocht je wel gewoon zelf 2 maatregelen installeren en kreeg je 500 euro. Nu dit jaar moet je het verplicht laten doen door een erkend bedrijf die vaak meer dan die 500 euro kost dan als je het zelf doet. Gewoon belachelijk en dat terwijl de provincie Noord-Brabant miljarden ontvangt uit de verkoop van Essent.
Dit betekend dat ik dit jaar geen beroep doe op BrabantBespaard want ik ga mooi zelf mijn panelen installeren.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bekende van ons heeft Energieportal gehaald...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
SolarKing schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:25:
[...]

Je laat praktisch niks liggen, want die 500W haal je bijna nooit met je panelen en speelt geen rol in je totale opbrengst. Sterker nog, vaak haal je meer winst door een iets kleinere omvormer aan te sluiten waardoor je in de hogere rendementszone zit dan een iets te grote omvormer die nooit hoeft af te toppen. Dit kun je goed zien in SunnyDesign programma.

570Wp is totaal geen probleem voor de Steca 500. Ik heb zelfs configuraties gezien met 700Wp aangesloten op een Steca 500. Zolang de spanning binnen het bereik van de omvormer blijft is er niks aan de hand. Dat je panelen meer stroom kunnen leveren dan de max 5A van de Steca gaat de Steca niet kapot van. Je Steca pakt gewoon de stroom die hij kan gebruiken en de rest doet hij niks mee.
Je lamp gaat ook niet stuk als je stopkontakt 16A kan leveren, maar gaat wel stuk als je stopkontakt 400V geeft ipv 230V.
Duidelijk, bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=33388778,noline]Mars Warrior schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:52[/message

[...]

Ik ben er inmiddels achter waar het hoge energieverbruik in de nacht vandaan komt, of beter gezegd hoe temperatuursafhankelijk de Koreaanse (Samsung) koelkast is. De ruimte waar de koelkast staat koelt nogal snel af en zoals een echte koelkast betaamt krijgt het ding dan moeite om de temperatuur in het vriesgedeelte laag te houden en moet dus gigantisch zijn best gaan doen met als gevolg dat het stroomverbruik verdubbeld van 650kWh naar 1400kWh (op jaarbasis).

Ik vermoed dat de koelkast klimaatklasse N (Normaal) heeft, en dus onder de 16graden problemen krijgt. Daar de ruimte afkoelt naar 10-12graden 's nachts, is daarmee dus verklaart dat 's nachts zoveel stroom verbruikt wordt: terwijl de rest van het huis slaapt, moet de koelkast zich suf werken om eea koel te houden 8) 8)
Ik denk dat wij dezelfde koelkast hebben :) er staat in de gebruiksaanwijzing dat de ruimte temperatuur niet onder de 18 graden mag zijn (voor optimale werking)

Volgende week wordt hij verkocht en met 150 euro bijleggen heb ik een A++ die 181 kwh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ff feedback op de fijnafstelling van de CV en waterzijdig inregelen van radiatoren:
vergeleken met januari 2009 ('basisjaar' zeg maar):
1e helft minderverbruik van ca. 0,7%
2e helft minderverbruik van 14,7% (inregelen/afstellen is op 15 januari j.l. gebeurd).

Ik volg zeker ook dezelfde vorm voor februari.. als het een beetje doorwinteren wil, dan zou ook daar een aanzienlijke besparing op aardgas zichtbaar worden ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

geldt dat eigenlijk voor een vrieskast?
De onze staat ook in de garage, waar het 8 graden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 20:16:
ff zoeken op merk en model dan vind je het vanzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Op deze site Koelkasten houden niet van koel staat het denk ik goed uitgelegd...

Het lijkt er dus op dat een vrieskist er beter tegenkan dan een koelkast waarvoor de ondertemperatuur toch echt wel een graad of 10 is bij de meest uitgebreide klimaatklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een cv-houtkachel-stoom generator _/-\o_

http://www.youtube.com/wa...A&feature=player_embedded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Volgens je manual is 8 graden waarschijnlijk te koud. In de praktijk valt het wel mee. Onze vriezer was nog gewoon in orde terwijl het bij ons minder dan 8 graden was. (Niet exact gemeten).

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Mistraller schreef op maandag 01 februari 2010 @ 22:31:
Volgens je manual is 8 graden waarschijnlijk te koud. In de praktijk valt het wel mee. Onze vriezer was nog gewoon in orde terwijl het bij ons minder dan 8 graden was. (Niet exact gemeten).
Het probleem is ook niet dat een vriezer stukgaat of niet meer werkt. Dat gebeurt alleen als het extreem koud is. Maar bij een te lage ruimte-temperatuur gaat het rendement van de warmtepomp in je koelkast of vriezer fors omlaag, en dus het energieverbruik fors omhoog. Als de cijfertjes van Mars Warrior kloppen ga je van A++ naar C in energielabel, met een koude garage.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

570Wp is totaal geen probleem voor de Steca 500
veel meer ook niet, hier, en ook bij de "blauwe hoek" komen regelmatig veel hogere <lange> pieken voor,
uit een steca 500.
ik heb hier het geluk door wat opwek in de buurt(hvc en wkk, amaliapark) dat de netspanning vrijwel altijd 232 volt of meer is, en de steca begrenst op 5A, bij die hogere netspanning komt er zomaar >10% meer uit aan de ac zijde, en dat is tov de soladin 600? 498 nogal een verschil.(hij is ook nog eens de helft goedkoper, en 100% stiller) je kunt de netspanning thuis eenvoudig & veilig aflezen met een voltcraft energy monitor. ik denk dat 640 tot 750 Wp op een steca 500 heel erg goed te doen is, en ook erg goedkoop.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser

NoUser

For Real ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Zo. De statistieken zijn weer op orde. Het was me weer een hele administratie, want ik liep al wat achter en omdat we tot 2 maal toe de standen vergaten op te schrijven. Uiteindelijk heb ik er toch nog wel wat van kunnen maken.

(Alle plaatjes zijn klikbaar)

Te beginnen bij de electriciteit, valt het me niet tegen.

Een totaal jaarverbruik van 2468 kWh. Hiervan is 1442 kWh nachtstroom, en 742 kWh dag, en 284 kWh is verbruikt van onze zonnepanelen. Verder hebben we nog 153 kWh aan het net teruggeleverd.

Totale opbrengst van de panelen was over 2009 437 kWh. Een record.
(2006: 107kWh, 2007: 407kWh, 2008: 425 kWh)

Omdat een plaatje toch meer zegt dan duizend woorden:

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/uploaded_images/elec2010-778766.png

Het waterverbruik liet eigenlijk weinig spannends meer zien. Een totaalverbruik van 78 kuub, tegen 64 in 2008. Je zou dus kunnen stellen dat mijn dochtertje 14 kuub heeft opgedronken :)

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/uploaded_images/water2010-764916.png

Wat betreft het gasverbruik is onze papa- en mamadag erg goed terug te zien. In de zomermaanden als er weinig gestookt wordt is het effect van de zonneboiler ook nog wel te zien.

Een totaalverbruik van 988 Kuub, tegen 778 van 2008. Dat wordt bijbetalen...

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/uploaded_images/gas2010-704667.png

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 21:24:
De Ecolution CV uitvoering heeft een COP van 3,3, omdat deze tot 55grC verwarmt en de CV het laatste stukje dient na te verwarmen. De "niet CV" heeft een COP van 3, omdat iervan de warmtepomp tot 60 grC kan verwarmen en deze een elektrisch verwarmingselement heeft om het water tot iets van 80 graden te kunnen verwarmen.

Beiden zijn eigenlijk voor tapwater gemaakt. Ik wil de mijne ook inzetten voor de vloerverwarming. Met buitenlucht of lucht uit de kruipruimte moet het ook kunnen als je het water maar tot 30grC laat verwarmen. Dan moet je ook een hoge COP waarde kunnen halen .

Ik ga hem alleen ophangen op een plek die niet vorstvrij is. Meestal wordt de warmtepomp geblokkeerd als de temperatuur van de lucht te laag is. Ik moet er dus iets op vinden dan hij niet bevriest. Misschien af en toe de retour van de CV erdoor laten lopen. (1x per dag 5 minuten bijvoorbeeld), dan blijft de pomp ook heel.
er is een nieuwere versie van de ecolution, de combi 50. die is denk ik nog niet 2e hands te krijgen op marktplaats, maar dielijkt me wel goed te kunnen voor gebruik voor verwarming. ( is denk im niet "eigenlijk alleen bedoeld voor tapwater")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die combi 50 is dat inderdaad. Zo is er ook al een opvolger voor mijn LWA 252. Maar, daar is weinig te tweaken. Je kunt deze ook zelf geschikt voor beide maken met een externe platenwisselaar en een tapwaterpompje.

Als de retour temperatuur van je CV lager is dan die van de WP boiler, dan laat je het water uit je WP boiler door de platen WW stromen om het retourwater op te warmen. Als de temperatuur van je WP boiler daalt, slaat de WP vanzelf aan.

Het enige is dat je het beste de tijd dat de WP boiler voor verwarming wordt ingezet beperkt. (maximaal 4 uur per dag ofzo). Anders staat je ventilatie continu op standje 4 om voldoende warmte naar de verdamper van de WP te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SolarKing schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:25:
[...]

..................Ik heb zelfs configuraties gezien met 700Wp aangesloten op een Steca 500. Zolang de spanning binnen het bereik van de omvormer blijft is er niks aan de hand. Dat je panelen meer stroom kunnen leveren dan de max 5A van de Steca gaat de Steca niet kapot van. Je Steca pakt gewoon de stroom die hij kan gebruiken en de rest doet hij niks mee.
Welke panelen waren dat? Staan die in de Steca Configurator?
Ik heb recent een berekening voor Sharp Thin Films uitgevoerd in het spreadsheet PV System calculator van Mastervolt. Bleek dat ik 768Wp in 3 strings van 2 panelen aan kon sluiten op een Soladin 600 omdat het dak op het OZO is gericht.
2 Voordelen; Thin Films moeten een galvanisch gescheiden omvormer hebben en de configuratie valt nog steeds onder de garantie omdat Mastervolt geen beperkingen aangeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door ZonneStroom op 02-02-2010 12:20 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Vandaag ontdekt om je elektriciteitsverbruik te monitoren: http://www.flukso.net/
In tegenstelling tot andere apparaten die ik hier al heb weten passeren, is deze open source (en Belgisch ;) ).

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:01:
[...]

Welke panelen waren dat? Staan die in de Steca Configurator?
Ik heb recent een berekening voor Sharp Thin Films uitgevoerd in het spreadsheet PV System calculator van Mastervolt. Bleek dat ik 768Wp in 3 strings van 2 panelen aan kon sluiten op een Soladin 600 omdat het dak op het OZO is gericht.
2 Voordelen; Thin Films moeten een galvanisch gescheiden omvormer hebben en de configuratie valt nog steeds onder de garantie omdat Mastervolt geen beperkingen aangeeft.
Ik gebruik liever Sunny Design dan de Steca Configurator.
Je kunt gewoon 4 x 175Wp mono-panelen van de meeste merken aan de Steca500 aansluiten.
Panelen die rond de 5A max zitten zijn veel beter toe te passen op de Steca dan de Soladin, dat komt omdat Soladin tot max 8A gaat en een lager spanningsrange heeft terwijl Steca een hoger spanningsrange heeft.
Hierdoor kun je wel goed 4 panelen van 165/175Wp op een Steca 500 toepassen en niet op een Soladin.
Wel raad ik aan om alleen 700Wp op een Steca500 aan te sluiten bij een wat ongunstigere dakligging zoals Oost of West dak om niet teveel piekverliezen op te lopen. Scheelt gewoon flink in omvormer kosten.

Soladin600 zou ik alleen toepassen bij panelen die persé op een galvanisch gescheiden omvormer aangesloten moeten worden zoals thin film/Sunpower of die veel hoger dan 5A gaan. Dan heb je gewoon geen andere keus.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

mijn yinglisolar YL180 pasten helaas niet op de steca500, anders had ik ze ook gekocht ipv de soladin's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
TaXaN schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:13:
Vandaag ontdekt om je elektriciteitsverbruik te monitoren: http://www.flukso.net/
In tegenstelling tot andere apparaten die ik hier al heb weten passeren, is deze open source (en Belgisch ;) ).
Kunnen er 4 connectoren op om 3 fasen + eigen opwek te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

en gasmeting zou ook leuk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Drinkwater!
SpiceWorm schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 14:06:
Kunnen er 4 connectoren op om 3 fasen + eigen opwek te meten?
Van de site:
Should you want to monitor a three-phase electricity supply, you'll require two additional current clamps at 18EUR per unit.
Ik ben, zoals altijd, erg benieuwd naar of dit apparaat ook opwek kan meten. En natuurlijk naar het eigenverbruik. Twee zaken die de leveranciers van dergelijk meetapparatuur bijna nooit vermelden.

[ Voor 65% gewijzigd door JeroenH op 02-02-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
dat apparaat heeft een klem om de kabel vanaf de meter nodig. kun je daar in de meeste meterkasten wel goed bij?

het apparaat kan denk ik geen opwek registreren. hij zal het denk ik registreren als verbruik.
zoals ik het heb gezien moet je alle klemmen met de kabeltjes op dezelfde aansluiting monteren.

de klemmen registreren het electrisch veld dat door de stroom wordt opgewekt zou ik zeggen...niet de stromingsrichting.
ik kan het natuurlijk mis hebben. het intelligente achter dit apparaat is "slechts" de koppeling met de web-dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik weet niet of ze de richting van het magnetisch veld kunnen registeren. Daarom ook de 4e, deze plaats je op netkabel van je omvormer, dan weet je de eigen opwek. En aangezien de software open source is kun je dan dus alles registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

top10.hier.nu houdt er ook mee op helaas.

http://www.top10.hier.nu/actueel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
donderdag a.s. een eerste afspraak met de gemeente & lokale partij(en) over duurzaamheid & lokale gemeente.
spannend.... ben nog 'groen' achter de oren qua politiek :)

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 02-02-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niels succes, let op de nuances van politiek slijm, zo hoort hier natuurlijk, het woord "OOK" bij.
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/windsh/windmolens-nee-bedankt.jpg
en de vraag wat te doen als het opraakt komt niet aan de orde vanwege alle ambtenaren "wij doen groen" blaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hee, op de achtergrond de kerk van Lathem, nabij Arnhem. Het ging om een aantal molens die geplaatst zouden moeten worden op grondgebied van Duiven, aan de kant van Lathem. Ze staan er nog niet, maar voor zover ik weet is deze oplegger zinloos geweest en komen ze er wel!
Meer info: http://www.deondernemer.n...ns_in_Duiven:_nee_bedankt
http://www.gelderlander.n...ven-krijgt-windmolens.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:48:
niels succes, let op de nuances van politiek slijm, zo hoort hier natuurlijk, het woord "OOK" bij.
[afbeelding]
en de vraag wat te doen als het opraakt komt niet aan de orde vanwege alle ambtenaren "wij doen groen" blaat.
Hoeveel zou die boer voor dat bord betaald krijgen?

Volgens mij krijgt 'ie best wel ietsiepietsie meer voor een leuke Enercon van 200 meter hoog (all-in) en een lucratieve innovatiesubsidie van onze hooggeschatte mevrouw vdH... ;(

Overigens: in Vlaanderen inmiddels al 291 MWp accumulatie van PV systemen, dik 58.000 installaties, volledig en gecertificeerd bemeten inclusief saldering middels Ferrarismeter en 45 eurocent/kWh op productiemeter (groencertificaten, voor nieuwe instappers 2010 35 eurocent/kWh) 20 jaar lang. Enkele grote projecten zoals Katoen Natie 40 MWp zitten nog NIET in die cijfers verwerkt... :9

[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 02-02-2010 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Voor alle SolGet gebruikers: Er zit een bug in de RRDtool database. Daardoor wordt de data voor de jaargrafieken niet goed weggeschreven. Bugfix komt eraan, maar helaas is de historische data niet te herstellen. Deze bug staat overigens los van de dagtotalen in de CSV file. Die zijn in orde.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik wil op een nieuw te bouwen schuur met veranda, zonnepanelen (ZW) leggen.
Wat is de werkende maat van de panelen, of wijkt dat onderling sterk af?
Lengte van dak is ong 7,5m, breedte schuur 3m, eventueel kan ik het dak asymmetrisch maken.
Plat dak is geen optie.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Pagina: 1 ... 38 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.