Gefeliciteerd, gewoon doen! Niet "zelden", er zijn duizenden aanvragen ingeloot, maar nog maar iets van 30% van die mensen hebben tot nu toe "realisatie". Het blijft een loterij, maar "er zijn kansen". Echter voor SDE 2010 pas vanaf 1,000 kWp, dus niet voor jou van toepassing (zou ik ook afraden).martinweb.nl schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:47:
Ik wil voorzichtig starten met zonnepanelen. Na wat zoekwerk in de afgelopen 71 delen en op google kom ik tot een volgende conclusie.
4 maal Suntech STP175S-24/Ad, totaal 1.600 euro.
1 maal Mastervolt Soladin 600 watt, 400 euro.
Verder bevestigingsmateriaal (voor plat dak zuid-west), bekabeling (van zonnepanelen naar de omvormer) en computerinterface.
Met deze set heb ik geen recht op subsidie, maar ik begreep dat de subsidie krijgen sowieso maar zelden lukt.
Niet heel erg relevant (ik heb hier 25 meter DC bekabeling liggen). Zorg dat je minimaal 4 mm2 UV-bestendige solar kabel voor de DC kant gebruikt bij zo'n setje, dat is OK (niet op bezuinigen, is onzin).Ben ik nog iets vergeten?
Hoe lang kan/mag de bekabeling tussen de panelen en de omvormer zijn?
4x 175 Wp = 700 Wp. Hangt ervan af waar je zit en hoe optimaal je kunt opstellen/uitrichten. Je zou zeker - bij pal zuid plaatsing en geen gekke schaduw effecten in met name de zomer periode - 0,7 [kWp] x 900 [kWh/kWp.jaar] = 630 kWh/jaar moeten kunnen halen. Als je "gemiddeld" 3.500 kWh/jaar gebruikt, wek je dan zelf 18% van je jaarverbruik op. Meer in de kustregio, minder naar het oosten.Ga ik überhaupt wat merken van deze installatie, of is de opbrengst zo minimaal dat ik er niets van merk op de factuur bij de energieleverancier?
Op een dag als vandaag, doet het systeem dan nog iets, of is de opbrengst nu 0.
Dag als vandaag levert weinig op. Maakt niet uit, tekorten trek je probleemloos uit het net. Doe je 's avonds immers ook.
's zomers zul je meeste produceren en mogelijk, afhankelijk van je verbruik, bijna dagelijks overschot hebben. Trek je 's avonds en 's winters weer uit het net, salderen gaat op jaarbasis (jaarnota).
Als je een gewone klassieke analoge Ferrarismeter hebt die niet in terugloop is beveiligd (ze schijnen er te zijn, ik heb er nooit een gezien), geen probleem*, gaat vanzelf. Met zo'n klein setje zou ik niet de moeite nemen om je leverancier op de hoogte te brengen. Behalve bij Greenchoice, want die geeft korting op het gesaldeerde verbruik als je zonnepanelen hebt. Een halve eurocent per kWh t.o.v. de (foutieve benaming) "regioleverancier".Stel op een hele zonnige dag, en ik gebruik minder dan dat het systeem opbrengt. Wat gebeurt er dan? Moet ik nog ergens rekening mee houden met onze huidige leverancier?
Geen zorgen over maken. Gaat vanzelf. In Duitsland zijn al een half miljoen huishoudens met systemen die vaak het tienvoudige van jouw installatie te boven gaan al jaren zo bezig. Al voeden ze direct in op het net. Wat puur technisch bezien eigenlijk green drol uitmaakt. Want wat ze op het laagspanningsnet zetten, komt direct weer naar hen toe via hun afname meter als ze op dat moment (veel) consumeren. Alleen is de hele bemetering daar compleet anders geregeld.Verder ben ik benieuwd naar hoe het principe werkt. Electriciteit komt nu op twee punten binnen. De reguliere aansluiting op het stroomnet en via de stekker van de omvormer. Ik begrijp niet hoe het met 2 bronnen goed kan werken...
Dus wat let je? Ik zeg: gewoon DOEN!
*Er zijn helaas ook digitale meters zonder teruglevertelwerk en zonder draaischijf. Helaas zul je dan op een metervervanging moeten aandringen. Kost helaas geld (tenzij je sjans hebt met je netbeheerder...).

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 27-01-2010 15:15 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)