Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.936 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
martinweb.nl schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:47:
Ik wil voorzichtig starten met zonnepanelen. Na wat zoekwerk in de afgelopen 71 delen en op google kom ik tot een volgende conclusie.

4 maal Suntech STP175S-24/Ad, totaal 1.600 euro.
1 maal Mastervolt Soladin 600 watt, 400 euro.

Verder bevestigingsmateriaal (voor plat dak zuid-west), bekabeling (van zonnepanelen naar de omvormer) en computerinterface.

Met deze set heb ik geen recht op subsidie, maar ik begreep dat de subsidie krijgen sowieso maar zelden lukt.
Gefeliciteerd, gewoon doen! Niet "zelden", er zijn duizenden aanvragen ingeloot, maar nog maar iets van 30% van die mensen hebben tot nu toe "realisatie". Het blijft een loterij, maar "er zijn kansen". Echter voor SDE 2010 pas vanaf 1,000 kWp, dus niet voor jou van toepassing (zou ik ook afraden).
Ben ik nog iets vergeten?
Hoe lang kan/mag de bekabeling tussen de panelen en de omvormer zijn?
Niet heel erg relevant (ik heb hier 25 meter DC bekabeling liggen). Zorg dat je minimaal 4 mm2 UV-bestendige solar kabel voor de DC kant gebruikt bij zo'n setje, dat is OK (niet op bezuinigen, is onzin).
Ga ik überhaupt wat merken van deze installatie, of is de opbrengst zo minimaal dat ik er niets van merk op de factuur bij de energieleverancier?
Op een dag als vandaag, doet het systeem dan nog iets, of is de opbrengst nu 0.
4x 175 Wp = 700 Wp. Hangt ervan af waar je zit en hoe optimaal je kunt opstellen/uitrichten. Je zou zeker - bij pal zuid plaatsing en geen gekke schaduw effecten in met name de zomer periode - 0,7 [kWp] x 900 [kWh/kWp.jaar] = 630 kWh/jaar moeten kunnen halen. Als je "gemiddeld" 3.500 kWh/jaar gebruikt, wek je dan zelf 18% van je jaarverbruik op. Meer in de kustregio, minder naar het oosten.

Dag als vandaag levert weinig op. Maakt niet uit, tekorten trek je probleemloos uit het net. Doe je 's avonds immers ook.

's zomers zul je meeste produceren en mogelijk, afhankelijk van je verbruik, bijna dagelijks overschot hebben. Trek je 's avonds en 's winters weer uit het net, salderen gaat op jaarbasis (jaarnota).
Stel op een hele zonnige dag, en ik gebruik minder dan dat het systeem opbrengt. Wat gebeurt er dan? Moet ik nog ergens rekening mee houden met onze huidige leverancier?
Als je een gewone klassieke analoge Ferrarismeter hebt die niet in terugloop is beveiligd (ze schijnen er te zijn, ik heb er nooit een gezien), geen probleem*, gaat vanzelf. Met zo'n klein setje zou ik niet de moeite nemen om je leverancier op de hoogte te brengen. Behalve bij Greenchoice, want die geeft korting op het gesaldeerde verbruik als je zonnepanelen hebt. Een halve eurocent per kWh t.o.v. de (foutieve benaming) "regioleverancier".
Verder ben ik benieuwd naar hoe het principe werkt. Electriciteit komt nu op twee punten binnen. De reguliere aansluiting op het stroomnet en via de stekker van de omvormer. Ik begrijp niet hoe het met 2 bronnen goed kan werken...
Geen zorgen over maken. Gaat vanzelf. In Duitsland zijn al een half miljoen huishoudens met systemen die vaak het tienvoudige van jouw installatie te boven gaan al jaren zo bezig. Al voeden ze direct in op het net. Wat puur technisch bezien eigenlijk green drol uitmaakt. Want wat ze op het laagspanningsnet zetten, komt direct weer naar hen toe via hun afname meter als ze op dat moment (veel) consumeren. Alleen is de hele bemetering daar compleet anders geregeld.

Dus wat let je? Ik zeg: gewoon DOEN!

*Er zijn helaas ook digitale meters zonder teruglevertelwerk en zonder draaischijf. Helaas zul je dan op een metervervanging moeten aandringen. Kost helaas geld (tenzij je sjans hebt met je netbeheerder...). *;

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 27-01-2010 15:15 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Joba schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:57:
[...]

Noem je dat dramatisch? _/-\o_
Wat is je jaarverbruik voor gas? Ik vermoed dat de meesten hier toch al (ver) over de 200 kuub zijn voor januari tot nu toe, en dan hebben we hier nog duurzaam publiek, laat dus staan wat de onzuinigerds deze maanden er doorheen jassen. Ik zit zelf nu op 100 kuub, maar zonder houtkachel zou ik ook over de 200 zitten.
Onzuinigerd meld zich :X

Heb sinds zaterdag eindelijk een werkende EnyMate (eerste was een DOA) en net meterstanden met de gemeten data vergeleken en dit lijkt allemaal netjes te kloppen, moet alleen de watersensor nog binnen gaan krijgen. Helaas kan ik nu dus ook zien hoeveel ik verbruik (zonder te veel moeite te doen that is ;) ).

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~acxeller/files/Gasverbruik.jpg
Verbruik in dm³ over de dag

Mijn gas verbruik sinds zaterdag middag 14:00 is nu dus al 50m³ :( en dan staat de thermostaat dus op 19 en springt om 15:00 aan daarbuiten is het 15.5 en in het weekend gooi ik hem handmatig aan.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Behalve bij Greenchoice, want die geeft korting op het gesaldeerde verbruik als je zonnepanelen hebt. Een halve eurocent per kWh t.o.v. de (foutieve benaming) "regioleverancier
niet helemaal waar, als je geen vast contract hebt, anders niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

1 maal Mastervolt Soladin 600 watt, 400 eur
let wel dat de soladin maar 500 watt max out geeft, 4x175 = 700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

basfromasd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:09:
[...]

Een echte warmtemeter meet het debiet en de in- en uitgaande temperatuur. Het debiet is nul als de kraan dicht staat.
Klopt, zo werkt het hier ook.
Delta T x Flow geeft GJ.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Ik kreeg een mailtje van Greenchoice. Wat moet ik hiermee? Ik heb uitstekend terugzoevende ferrarismeters. En hier zijn toch kosten mee gemoeid?

Geachte heer x, mevrouw y,

Enige tijd geleden heb ik u op de hoogte gesteld van de aanmelding van de zonnepanelen op de adressen xxxxstraat x06 en x08. Om de teruggeleverde energie administratief juist te kunnen verwerken, zodat wij de teruglevering aan u kunnen vergoeden, heeft u een teruglevermeter nodig. Dit is een uitgebreide versie van uw huidige meter, waarop in plaats van alleen uw verbruiksstand ook uw terugleverstand wordt geregistreerd. Uit de administratie van netbeheerder Liander blijkt dat u deze meter nog niet heeft aangevraagd. Vriendelijk verzoek dit alsnog te doen via ketenteam.teruglevering@liander.n of 023-5464682.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
ericplan schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:02:
Ik kreeg een mailtje van Greenchoice. Wat moet ik hiermee? Ik heb uitstekend terugzoevende ferrarismeters. En hier zijn toch kosten mee gemoeid?
Van Liander verbaast mij dit niets, maar van Greenchoice had ik dit niet verwacht. Citaat van hun eigen site:
U dient wel over een elektriciteitsmeter te beschikken die registreert hoeveel u teruglevert aan het net. Dit kan op twee manieren; met een meter die terugdraait indien er meer wordt opgewekt dan dat u verbruikt of een elektriciteitsmeter met een apart telwerk die registreert hoeveel u terug heeft geleverd. In het laatste geval verrekenen we de teruggeleverde stroom met uw verbruikte stroom. Dit noemen we salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Misschien is het leuk om een DIY gedeelte te maken in de startpost? Het is tenslotte Tweakers.

Heb hier alvast wel een leuk linkje.
Die bierblikjes hete lucht collector past er ook wel in dan, heb een collega al aan het denken gezet, die wil misschien zo'n bierblikjesunit maken om zijn schuur te verwarmen.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:02:
Ik kreeg een mailtje van Greenchoice. Wat moet ik hiermee? Ik heb uitstekend terugzoevende ferrarismeters.
...
Uit de administratie van netbeheerder Liander blijkt dat u deze meter nog niet heeft aangevraagd. Vriendelijk verzoek dit alsnog te doen via ketenteam.teruglevering@liander.n of 023-5464682.
Zolang je geen teruglevermeter hebt kan Liander geen teruglevermeting doen en kan GC dus ook geen teruggeleverde hoeveelheden vergoeden.
Maar als je niet verwacht onder de nul door te gaan zal men hooguit kunnen concluderen dat je minder bent gaan verbruiken.

Rondom het hele SDE-gedoe is bepaald dat een ferrarismeter niet vervangen hoeft te worden zolang de oorspronkelijk bepaalde levensduur nog niet is verstreken.
Of Liander kan eisen (buiten het SDE-gedoe om) dat er een andere meter MOET komen is nog even de vraag.
- verwacht je meer te produceren dan dat je in een jaar (of kortere meetperiode) zelf af gaat nemen?
- Doe je aan de SDE mee?
Anders zou ik gewoon melden dat je een metervervanging niet op prijs stelt omdat de huidige nog aan de geldende eisen voldoet en er - wat jou betreft- geen separate teruglevering geadministreerd noch vergoed hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:41:
Uitsluitend vermeden variabele elektrakosten dienen daar in te worden verrekend. Voor de zuiveren op de graat: ook eventuele lasten van aangegane leningsverplichtingen als er geld wordt geleend voor aanschaf. Met als zeer belangrijk voorbehoud: wat had er anders met het spaargeld gebeurd als er GEEN zonnepanelen zouden zijn aangeschaft. Veel mensen hadden dat al binnen een paar jaar tijd aan een duur consumptie artikel of een verre vakantie uitgegeven, dus de eventueel "berekende spaarrente over geprognosticeerde levensduur PV-systeem" mag dan ook helemaal niet worden meegerekend.

Afijn, met terugverdientijd berekeningen kun je mensenlevens vullen. Veel leuker is gewoon die dingen te gaan kopen en kilowattuurtjes te gaan bakken. Dat is concreet, en pas dan "heb je wat"... :/
Helder verhaal d:)b Polderboy ,
Maar, ik durf het bijna niet te vragen, wat betekent gprocnnj -sorry- Geprognosticeerde :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
sander817 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 16:08:
[...]

niet helemaal waar, als je geen vast contract hebt, anders niet...
Klopt. Sorry, ik reken standaard met variabele contracten. Is al eens eerder gepasseerd hier, bij vast GC contract geen korting...

@Energiastic
Rondom het hele SDE-gedoe is bepaald dat een ferrarismeter niet vervangen hoeft te worden zolang de oorspronkelijk bepaalde levensduur nog niet is verstreken.
Nope. De "levensduur van een willekeurige elektrameter" is onbepaalbaar. En kan dus van tevoren niet worden "voorspeld". Pas als KEMA "bevindt" dat uit ijkmetingen een bepaald merk/model meters niet meer "aan de wettelijk gestelde eisen" voldoet, kan dat model worden "afgewezen" en moeten die dingen vervangen worden. Dat kan best nog een lange tijd duren, als je geluk hebt mag je je Ferrarismeter nog vele jaren "behouden". Al wordt dat ding natuurlijk nooit jouw eigendom.

Maar, ik durf het bijna niet te vragen, wat betekent gprocnnj -sorry- Geprognosticeerde :?
Zorrie. Als je veel ambtelijke stukken leest/probeert te lezen :| , wordt je d'r vanzelf mee besmet. "Geprognosticeerd" = "zoals voorspeld" of "op basis van geselecteerde input data berekend wat er uit zou moeten komen". Zoiets. Soms bekt het gewoon lekkerder om een vet ambtenarenwoord te gebruiken. Staat stoer O-) . En, wie weet: misschien luisteren ze dan ooit eens... ;)

[ Voor 64% gewijzigd door zonnigtype op 28-01-2010 01:00 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

martinweb.nl schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:47:
Ik wil voorzichtig starten met zonnepanelen. Na wat zoekwerk in de afgelopen 71 delen en op google kom ik tot een volgende conclusie.

1 maal Mastervolt Soladin 600 watt, 400 euro.

Verder bevestigingsmateriaal (voor plat dak zuid-west), bekabeling (van zonnepanelen naar de omvormer) en computerinterface.

Met deze set heb ik geen recht op subsidie, maar ik begreep dat de subsidie krijgen sowieso maar zelden lukt.

Ben ik nog iets vergeten?
Hoe lang kan/mag de bekabeling tussen de panelen en de omvormer zijn?
Ga ik überhaupt wat merken van deze installatie, of is de opbrengst zo minimaal dat ik er niets van merk op de factuur bij de energieleverancier?
Op een dag als vandaag, doet het systeem dan nog iets, of is de opbrengst nu 0.
4 maal Suntech STP175S-24/Ad aan een Soladin600 (afgeknepen 500W) is geen goede combinatie.
Je kunt ze namelijk niet alle 4 in serie zetten vanwege te hoge spanning en 2 stringen van 2 wordt al snel afgetopt en levert een laag rendement. Tevens heb je dan ook nog T stekkers nodig want er zit maar 1 paar DC ingang op de Soladin600.
Als je voor Suntech wilt gaan en persé de Soladin600 kun je beter 3 Suntech STP200/18 nemen. (600Wp)

Als je voor goedkoop wilt gaan kun je ook 3 van mijn 185Wp Kingsun panelen nemen (555Wp) voor 943,50 euro.
1 x Stecagrid 500 voor 300 euro of 1 x Soladin600 voor 400 euro. (Steca hoger rendement)
Aangezien Steca 500 niet kan aflezen kun je er een energy logger 4000 of plugwise enz. bijnemen om met je computer af te lezen. Nog steeds goedkoper dan Soladin600.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ericplan :
Ik kreeg een mailtje van Greenchoice. Wat moet ik hiermee?
daar moet je helemaal niets mee, want daarom was ik aan het posten dat de schijfmeter zelf al saldeert,
er word direkt verrekent, en niet zoals bij herberg PV pas na 6 of 8 maanden.
verder is de meterhuur lager van de schijfmeter.
mijn pa heeft het wel gedaan, bij greenchoice, (digitale meter) maar hij wacht sinds 1 juli nog steeds op saldering, de gewone afname is natuurlijk allang van zijn rekening afgegaan.
ook hier weer piratenstreken, zonder wettelijke basis.
(ik noem gewoon de feiten, ik oordeel niet)
ikzelf ben onder 0 gegaan, en heb liander een koekje van eigen deeg gegeven, en geeist dat ze die stand opnamen, dat is gelukt, en greenchoice geeist dat ze deze verwerken.
niks mis mee dus. ook onder 0 voldoet de schijfmeter keurig.
als dan toch omdat de good old schijfmeter stukgaat, je aan de digitale moet, zorg dan dat je de iskra 4 kwadranten meter krijgt, en eis dan dat je zonnepanelen op 1 kwadrant mogen, en dit alles op kosten van de netbeheerder, want het is "hun domein". (metervervanging bij stukke meter = kosten netbeheerder) toen ik dat eiste gingen ze met gierende banden de straat weer uit, en was mijn meter ineens weer heel. het is gewoon weer vet graaien.

ik heb dat terugleverkontrakt hier ook liggen van greenchoice, maar door deze gang van zaken, heb ik op 6 augustus 2009 gevraagd of ze dit zelf voordelig vinden, voor mij, maar ook voor hen,
het antwoord was "nee, we komen erop terug"
waarvan acte, ik heb verder niets meer gehoord.
het geld van de zonnepanelen van de schijfmeter is binnen, geen enkel probleem,
mijn volledige gebruik op 0, en onder 0 de marktprijs uitbetaald, vanzelf en automatisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
SolarKing schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 03:07:
Aangezien Steca 500 niet kan aflezen kun je er een energy logger 4000 of plugwise enz. bijnemen om met je computer af te lezen. Nog steeds goedkoper dan Soladin600.
De uitleesmogelijkheden van de S600 zijn zo beroerd (en er is een niet meegeleverde kabel nodig a € 50, en voor de meeste moderne computers ook nog een USB/serieel converter a € 10) dat je zou kunnen stellen dat ook die helemaal geen afleesmogelijkeden heeft...

Prima omvormer verder, weinig mis mee (ik ben alleen geen fan van de fan...).

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 28-01-2010 09:41 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:28:
[...] schaduweffecten op PV panelen
Bedankt voor de links. Ik ben niet de enige die deze vraag oproept en ik kan niet anders constateren dat meerderen met met deze vraag zijn blijven zitten. Men legt zich -te snel- neer bij het overmatige effect van deelbeschaduwing. Of de geadverteerde bypass diodes werken gewoon niet !?

Ik kwam nog een interessante link tegen die wel degelijk opwarming van beschaduwde cellen noemt, zelf tot destructieve niveau's:
Een diode in een zonnepaneel kan op twee manieren worden gebruikt. Of als een blocking diode welke in serie wordt geplaatst met het paneeel om een terugloopstroom tegen te gaan. Of een diode kan over een of meer cellen (onderdeel van een paneel) worden geplaatst als bypass diode. Het laatste wordt gedaan om schaduw effecten tegen te gaan. Het schaduw effect ontstaat wanneer een (of meerdere) cellen in de schaduw liggen en de andere cellen niet. De cel die in de schaduw ligt wordt in plaats van een stroom generator een stroomconsumer. Daarbij kan deze cel behoorlijk veel consumeren. Dit heeft twee nadelige gevolgen. Ten eerste gaat dit ten koste van de opbrengst. Ten tweede wordt de cel heet en slijt daardoor overmatig. Er wordt dan ook vaak van hotspots gesproken.
bron: http://www.xs4all.nl/~hante/zonnepaneel-nl.html

Dat zou je toch heel mooi met warmtebeeld camera's kunnen zien...
Ik wil nu toch echt eens weten of de beschaduwde cellen nu juist afkoelen of extra opwarmen.
Afbeeldingslocatie: http://zon.handicom.eu/images/data/2009/r20090524.png
In het bovenstaande plaatje is te zien dat vanaf 15:30 de productie van 70% naar 9% (omgerekend 1260W naar 160W) terugduikt omdat een paar cellen in de schaduw komen te liggen.
Om 16:10 liggen er nog steeds 5 van de 8 panelen ongestoord in de zon en van de andere 3 is er één van de 6 rijtjes beschaduwd geraakt. Die string zou op dat moment zonder schaduw 1080W hebben geproduceerd.
Door bypass diodes zou er toch nog minstens 5/8 van die 1080W = 675W over moeten zijn?
Van de 3 beschaduwde panelen is maar 1 van de 6 rijtjes cellen beschaduwd, dus zou - bij gunsitge oriëntatie - door een interne bypass diodes mogelijk ook nog eens 2/3 van het paneel blijven werken. Dan zou ik zelfs bijna 7/8 van de productie hebben mogen verwachten...

Ik wil wel eens weten waar die 920W aan energie is achtergebleven:
- verdeeld over alles, of
- in die paar beschaduwde cellen (lees hotspots?), of
- beide.
Ik ga van de zomer maar eens zo'n camera een tijdje lenen/huren.
Ik zou het jammer vinden als die dure panelen voortijdig stuk gaan door hotspots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt vaak bij vorst/rijp zien hoe het in zijn werk gaat, en waar de diodes zitten.
meestal zitten ze in de lengterichting.(lange kant)
vanmorgen had ik op de platdak panelen iets schaduw, de onderste schaduw rij was al snel rijpvrij, dus er was zeker warmteproductie in een rij aan de lange kant van het paneel. het zijn duitse alfasolar panelen, met inderdaad op elke (lange)rij bypass diodes.
vreemd genoeg hebben mijn luxor (suntech cells) deze juist weer in de breedte van het paneel, de cel zit ook anders.
http://van.wijk.net/pvt/5.jpg
hier zitten de bypass diodes ineens in de korte kant (cellijn) van het paneel.
opletten geblazen dus bij plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

?? kun je door schaduw op een gedeelte schade aan je panelen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

'Energie vanaf elk boerenerf'

>> Stond in een nieuwsbrief van Electrabel > hopelijk gaat op die manier de druk wat opgevoerd worden.

Nederland moet de kansen voor duurzame energie beter benutten. Dat vindt Tammo Beishuizen, algemeen voorzitter van LTO Noord. 'n de ons omringende landen hebben boeren meer mogelijkheden.' Volgens Beishuizen wordt duurzame energie 'een tweede poot onder elk landbouwbedrijf. Het kan onze marktpositie versterken'. Maar ondertussen loopt Nederland, als het gaat om zon- en windenergie, in de EU achterop, zo constateert hij. 'In Duitsland zitten ze nu op zo'n 15 procent duurzame energie, eind dit jaar 20 procent.' Beishuizen bracht vorig jaar een bezoek aan de Duitse deelstaat Beieren en zag dat boerenland voor 30.000 tot 40.000 euro per hectare wordt bezet met zonnepanelen. Dit zou mogelijk zijn omdat in Duitsland wordt gewerkt met een consumentenheffing van 2 à 3 cent per kWu, hetgeen een budget kweekt voor het stimuleren van duurzame energie.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
sander817 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:26:
?? kun je door schaduw op een gedeelte schade aan je panelen krijgen?
Ik heb er zelf nog nooit van gehoord. Hotspots etc. is vroeger wel voorgekomen, maar de oorzaak tracering blijkt duivels ingewikkeld, is vaak terug te voeren op slecht soldeerwerk/slechte verbindingen. In Photon (al dik twee jaar abonnement) heb ik er nooit iets over gelezen dat schaduw dramatische gevolgen zou hebben. En dat is de wereldmarkt. Daar staan duizenden installaties met partiële beschaduwing gewoon hun werk te doen. Ook Sunpowers, Sanyo HIT modules, etc.

Laat onverlet dat het thema zonder meer interessant is, maar zolang er geen sluitende verklaringen etc. zijn, blijven we in de rondte praten. Ook ik (gedeeltelijke beschaduwing op zonrijke dagen in de winterperiode, aantoonbaar en gedocumenteerd), heb nooit enige dramatische effecten kunnen constateren. Als ik weer eens op het dak kan/mag, zal ik eens gaan kijken naar de "getroffen" modules. Die staan er al bijna 9 jaar lang en werken nog steeds probleemloos. Zie ook de interactieve grafiek voor DC-voltage aangeboden aan omvormers, afgegeven AC vermogen omvormers, en accumulerende energie opbrengst in artikel van 16 december 2009, over de productie van 15 december, met duidelijke selectieve en in de tijd veranderende schaduw effecten op 4 van de 12 modules bij ons.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/15dec09_ACpower.gif
Omvormers met oranje cijfercodes: partieel beschaduwde 108 Wp modules, idem met rode cijfercodes onbeschaduwde 108 Wp modules (voorste rij), idem met groene cijfercodes 108 Wp modules pal zuid, onbeschaduwd, idem met blauwe cijfercodes 93 Wp modules, onbeschaduwd (voorste rij). Goed is te zien dat de beschaduwde 108 Wp exemplaren staan te wipkippen, net afhankelijk hoe het licht langs de modules scheert of er net wel cq. net niet op valt, sterk afhankelijk van de zonnestand en de positie van het module in de achterste rij. Af en toe zie je ook power dips, bijv. kwart voor elf. Kan wolkje geweest zijn, of condensstreep vliegtuig, maar OK4'tjes hebben soms ook wel korte appelflauwtes...

Mooie grafiek, Energiastic! En ...hante's zelfbouw site weblink (ge-wel-dig!!!) staat inmiddels al in mijn linklijst vermeld. Klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:17:
'Energie vanaf elk boerenerf'

Dit zou mogelijk zijn omdat in Duitsland wordt gewerkt met een consumentenheffing van 2 à 3 cent per kWu, hetgeen een budget kweekt voor het stimuleren van duurzame energie.
Daarbij niet vergeten dat vrijwel alle bedrijven ook die momenteel waarschijnlijk 2,2 eurocent/kWh betalen (dus niet alleen burgers, en ook zonnestroom invoeders met standaard aansluiting betalen mee). Alle hernieuwbare elektriciteit onder EEG condities (niet zijnde biomassa bijfik in kolen/gascentrales, niet zijnde warmtekrachtkoppeling van gascentrales...) wordt er uit betaald. Stand 2008:

Wind 3,56 miljard Euro
Biomassa 2,70 miljard Euro
Zonnestroom 2,22 miljard Euro
Waterkracht 0,38 miljard Euro
Div. "groene gas" soorten/verstroomd 0,16 miljard Euro
Geothermie 2,6 miljoen Euro

Totaal 9 miljard Euro, voorspelling 2009 momenteel 10 miljard Euro totaal, aandeel zonnestroom fors groeiend (minst goedkope variant, vandaar dat de degressie hard omhoog wordt gekrikt).

Data: BDEW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
SasJo schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:17:
Beishuizen bracht vorig jaar een bezoek aan de Duitse deelstaat Beieren en zag dat boerenland voor 30.000 tot 40.000 euro per hectare wordt bezet met zonnepanelen.
Boerengrond = Landbouwgrond?

Als landbouwgrond gebruikt wordt voor plaatsing van zonnepanelen, dan vind ik dat een slechte zaak. Gebruik dan een afgedekte vuilnisbelt, of bouw een portaal over de snelweg of iets dergelijks als simpel dak oppervlak niet toereikend is.
Tegen productie van biobrandstoffen op landbouwgrond wordt (terecht) geprotesteerd, maar ik zie het verschil niet zo met het 'afdekken' van deze grond met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22
JakeNL schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:42:
[...]

Tegen productie van biobrandstoffen op landbouwgrond wordt (terecht) geprotesteerd, maar ik zie het verschil niet zo met het 'afdekken' van deze grond met zonnepanelen.
Opbrengst per hectare zonnecellen: ca. 15% * 10000 * 950 kWh/jaar= 1,425 GWh/jaar. Daar rijdt een elektrische auto ongeveer 10 miljoen kilometer op.
Opbrengst per hectare koolzaadolie: ca. 3000 liter/jaar. Een dieselauto kan daar 60.000 kilometer op rijden.

Overigens hoef je het weiland niet vol te zetten. Als je de panelen wat hoger monteert en afstand houdt om beschaduwing te voorkomen kunnen er ook schapen tussendoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als er geen zon op de grond komt, groeit er ook geen gras en heeft het geen zin om je schapen daar te laten lopen toch........

Als ze alleen al eens beginnen met de daken van de boeren schuren, dan ben je al een heel eind.
Als de boeren dan een windmolen neerzetten, kun je het weiland alsnog gebruiken voor het "boeren". De boer waar ik een schuurtje huur, heeft ook gewoon een oude Lagerweij staan (al jaren trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de monnik in camperduin draaide gister 20 jaar, op naar de volgende 20 jaar (een lagerweij)
als je deze 85kw windmolen naast je boerderij zet, is de boerderij hypotheek vrij na 20 jaar, en de molen ook.
was een leuk item op tv NH ook.
daar is haast niet tegenop te werken of sparen.
Als je de panelen wat hoger monteert en afstand houdt om beschaduwing te voorkomen kunnen er ook schapen tussendoor lopen.
en dat zie je in alentejo in midden portugal, het is er te warm voor vee of landbouw, maar tussen en onder de pv is het goed toeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JakeNL schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:42:
[...]

Boerengrond = Landbouwgrond?

Als landbouwgrond gebruikt wordt voor plaatsing van zonnepanelen, dan vind ik dat een slechte zaak. Gebruik dan een afgedekte vuilnisbelt, of bouw een portaal over de snelweg of iets dergelijks als simpel dak oppervlak niet toereikend is.
Er is veel zeer slecht renderende landbouwgrond in Duitsland. Onder de zeer stringente EEG condities mag er echter UITSLUITEND op vrije veld lokaties (dat zijn MEESTAL vervuilde lokaties, militaire oefenterreinen in conversie, inderdaad vuilnisbelten e.d.) gebouwd worden als daar al een uitdrukkelijke "Bebauungsgenehmigung" (lees: fiat voor conversie, bestemmingsplan verandering) voor is afgegeven, of nog voor wordt afgegeven (wederom: onder stringente condities). Ik heb talloze parken op "groene conversie lokaties" bezocht op de Biohummer®, en het gras groeit gewoon over de FirstSolar moduultjes heen als er niet op tijd wordt gemaaid.

Overigens gaat als BMU zijn zin krijgt voor akkerbouwgronden wel flink ingegrepen worden: bovenop de al 11% degressie die die lokaties per 1 januari voor hun kiezen hebben gekregen (alle vrije veld lokaties en ook dakinstallaties van >100 kWp), wordt voor alle vrije veld systemen nog eens 15% degressie extra gegooid, en op die voor conversie vlakken op voormalige akkerbouw gebieden gaat er zelfs 25% extra degressie worden opgelegd. Dat is dus in ongeveer 15 maanden tijd in een keer 36% degressie voor de lokaties specifiek op akkerbouw conversie gronden. Zou pas 1 juli in moeten gaan voor die categorie, en moet nog besproken worden op 3 februari (Bondsdag). Wat er ook uit komt: sowieso wordt het "economisch" bezien waarschijnlijk zeer lastig om nog op die lokaties grote parken te plannen. Alle andere vrije veld lokaties krijgen een iets minder harde douw, maar ook die moeten veel scherper worden gecalculeerd (hangt ook van verder verval moduleprijzen af).

Overigens liepen er bij Mühlhhausen 6,3 MWp Sharp/PowerLight project (en diverse andere lokaties) gewoon schapen tussen de module velden door of er zelfs onderdoor. Je wil er in ieder geval geen geiten hebben lopen, that's for sure... :o Er zijn ook al allerlei "middelen" bedacht om martervraat in vrije veld lokaties te voorkomen. Om dit soort essentiële Kabelsalat te beschermen bijvoorbeeld...:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Bayern_Radtour_2009/DSCF7293.jpg
(detail kabeldoos Igling-Buchloe FirstSolar 5,8 MWp park, gebouwd aan weerszijden van een hele drukke snelweg, en met heel veel zeer groen gras ook onder de module velden...)

Net uit de brievenbus gehaald: 4e maal dat Vattenfall (zoals ze natuurlijk weigeren te schrijven)/NUON probeert om me als klant (ex NUON voor elektra en kookgas sinds 2003...) terug te krijgen. Voor een Magnum-kolenzwart contract met 1 jaar lang 20% korting op elektra en natuurlijk maar 5% op gas/"actieprijs". Daarna val je natuurlijk terug op standaard, en blijft Greenchoice uiteraard goedkoper - want GC gaat in mijn geval uit van korting op .... grijs contract NUON.... (alsof het me daarom zou gaan, ik verbruik helemaal "niks" (behalve onverkiesbare stadswarmte), dus maakt geen drol uit).

Zijn ze nou zo desperaat om mij terug te krijgen? Of hebben NL Energie en de andere piraten de boel zo op stelten gezet dat het zelfs bij die moloch merkbaar is geweest?

Afijn. Kan weer in de ordner. Leuk om af en toe weer eens naar te kijken, naar die "lucratieve actie tarieven"...

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 28-01-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

huurder spreek je verhuurder aan :
Titel: Publicatie Tijdelijke stimuleringsmaatregel voor energiebesparing huurwoningen
Soort: Fiscale aftrek
Verstrekker: Agentschap NL Zwolle
Deadline: 28 februari 2011
Datum ingevoerd: 10 juli 2009

Energie Investeringsaftrek: Investeren in energiebesparing en duurzame energie

Omschrijving:
Investeringen in bestaande huurwoningen bestemd voor andere dan kortstondige verhuur, die leiden tot een significante verbetering van de energieprestatie van de woningen, komen met ingang van 1 juni 2009 in aanmerking voor de energie-investeringsaftrek. Het betreft een tijdelijke stimuleringsmaatregel, die vervalt per 1 december 2010. De energieprestatie van de woning moet door het pakket van energie-investeringen voldoen aan minimaal label B, waarbij de energie-index maximaal 1,30 bedraagt, of met minimaal twee labelstappen verbeteren. Het budget bedraagt in 2009 € 130 miljoen en in 2010 € 147,5 miljoen. Het investeringsbedrag dat voor energie-investeringsaftrek in aanmerking komt is maximaal € 15.000 per woning.

De EIA is bedoeld voor ondernemers die willen investeren in energiebesparende technieken en de toepassing van duurzame energie in hun onderneming. Door de EIA leveren dergelijke investeringen u als ondernemer dubbel voordeel op. Niet alleen bespaart u op uw energiekosten, u betaalt ook minder inkomsten- of vennootschapsbelasting.
als je je verhuurder beweegt dit te doen, kan je na 1 jaar dus ook die 750 euro ofwel 30%regel incasseren als huurder.
(houd er wel rekening mee dat je in het old boys netwerk beland...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 16:28:
Maar als er geen zon op de grond komt, groeit er ook geen gras en heeft het geen zin om je schapen daar te laten lopen toch........
Als je geen grote aaneengesloten vlakken plaatst maar (bijvoorbeeld) trackers met voldoende tussenruimte groeit het gras (of wat voor gewas dan ook) gewoon door. Volgens mij kun je vooral arme grond heel rendabel gebruiken door een bepaald gebied vol te zetten met zonnestroompanelen, aan de noordrand een paar grote (5+MW) windturbines te plaatsen en op het terrein zelf een biobrandstofgewas te kweken (met indien mogelijk geen enkele fossiele input) waarmee je een generator voedt die de pieken en dalen van de zonne- en windstroom op kan vangen.

Een droom? Wellicht. Maar wie weet...
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 16:48:
als je deze 85kw windmolen naast je boerderij zet, is de boerderij hypotheek vrij na 20 jaar, en de molen ook.
Je ziet ze af en toe zelfs tweedehands op marktplaats. Bijna altijd wel zelf weghalen :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:05:
Als je geen grote aaneengesloten vlakken plaatst maar (bijvoorbeeld) trackers met voldoende tussenruimte groeit het gras (of wat voor gewas dan ook) gewoon door.
Meeste trackers staan op forse betonnen funderingen (input van veel fossiele energie!), en dus toch deels verzegeling van de grond. Erlasee is bekend voorbeeld, bij Arnstein. 148 Solon Movers (12 MWp), elk met een vette betonnen sokkel - en relatief veel benodigde ruimte tussen de trackers. Spectaculair gezicht, maar daar wordt tegenwoordig toch iets anders tegenaan gekeken, met name kostentechnisch.

Meeste PV-parken, zeker die in Duitsland, hebben geen tracking (meer). Is namelijk fors kostenverhogend en behoorlijk onderhoudsgevoelig. Modules zijn inmiddels fors lager aan de prijs, en bijna al de moderne vrije veld installaties worden tegenwoordig met simpele ramfundamenten en/of schroefpalen op open frame constructies gebouwd. Na twintig jaar KAN het park eenvoudig worden opgeruimd met een palenrukker nadat de modules zijn verwijderd. Vrijwel geen grondbeschadiging, en al die tijd heeft er vegetatie tussen kunnen groeien of - niet kabel minnend - vee tussen kunnen lopen. Bij betonnen fundamenten als bij Erlasee is dat toch weer effe different koek, en moet je zwaar materieel inzetten om de sokkels weer te verwijderen...

Ook Lieberose (53 MWp, 700.000 FirstSolar CdTe modules) werd volledig met ramfundamenten uitgevoerd. Dat was trouwens oud oefenterrein van de Sovjets. Met de pacht van het terrein betaalde bouwer juwi voor de opruimwerkzaamheden van de munitie en andere rotzooi, kunnen zij 20 jaar lang exploiteren (park wordt/is echter verkocht), en daarna kan het terrein schoon worden opgeleverd. Misschien groeit de originele heide daar wel weer spontaan dit jaar op sommige plekken... Let wel: het lijkt "verzegeld", maar het is het niet. Allemaal open frame constructies. Kan gewoon vegetatie onder groeien, licht genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://files.solonhilber.at/bildergalerie/adlershof01.jpg
ze vragen zich af wat er onder de 5km2 grote kolenbergen groeit in de amsterdamse amerikahaven.
(wat voorheen gewoon landbouwgebied was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
JeroenH schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:40:
[...]

De uitleesmogelijkheden van de S600 zijn zo beroerd (en er is een niet meegeleverde kabel nodig a € 50, en voor de meeste moderne computers ook nog een USB/serieel converter a € 10) dat je zou kunnen stellen dat ook die helemaal geen afleesmogelijkeden heeft...

Prima omvormer verder, weinig mis mee (ik ben alleen geen fan van de fan...).
Dat vind ik nogal een aanname...De metingen zijn hardstikke goed, alleen is de software die mastervolt zelf maakt niet zo geweldig. Maar daarom zijn er al door diverse mensen mooie projectjes opgezet, waarmee je prima kan loggen.

Die converter is gewoon geldklopperij. Voor een paar euro kan je hem zelf solderen, en ik ben ook bezig met het testen van een kant en klaar RS422 convertertje. Als ik dat uitgezocht heb kan ik een complete uitleesset leveren voor 15 euro, via usb.

Het is gewoon commercieel handig bedacht, dat ze die dingen voor veel geld verkopen. Mensen willen immers toch loggen.

Maar dat is net als met scheermesjes en printer inkt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
overigens: SOlar team twente is voor 2010 weer de incasso's aan 't doorvoeren van mensen die in januari 2009 reeds een zonnecel geadopteerd hebben...
't is maar dat je het alvast weet, ik ben in elk geval verrast :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De omvormer heeft geen interne klok, en gebruikt de licht/donkercyclus om een 'dagwisseling' te detecteren. Dat gaat 's winters hij heel donker weer regelmatig mis omdat hij overdag wel eens uitschakelt. Dat vind ik slecht ontworpen. Ook homebrew software heeft daar last van.
De metingen zijn hardstikke goed, alleen is de software die mastervolt zelf maakt niet zo geweldig.
Dat is nog zacht uitgedrukt...
Maar daarom zijn er al door diverse mensen mooie projectjes opgezet, waarmee je prima kan loggen.
Dat vind ik prachtig maar die software moet ergens op draaien en hardware verbruikt altijd energie. Een router kan misschien werken op 10W, maar dat geeft een jaarverbruik 90kWh en dat is het me niet waard. (Een PC à 60W ofwel 500kWh per jaar is helemaal uit den boze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb er nooit zo op gelet, maar ik zag nu toevallig in mijn weeklijsten iets:
- Als wij op vakantie zijn (enkel server gaat overdag aan) dan is het verbruik nog steeds rond de 5,4kWh /dag. Hiervan pakt de server incl. infra zo'n 0,6kWh / dag. Blijft dus 4,8kWh / dag over voor 'iets' anders.
- Meet ik het nachtverbruik, dan kom ik uit op zo'n 0,20kWh / uur, oftewel een gemiddeld continue verbruik van 200W wat dus over de dag 4,8kWh is...

Een 0,6kWh van die 4,8kWh is wel te verklaren, maar dan blijft er nog steeds 4,2kWh over die ik niet zo 1-2-3 kan terugvinden. Die 4,2kWh / dag is ruim 1500kWh / jaar. Zeg dat de amerikaanse koelkast 600kWh neemt, dan mis ik nog steeds een 900kWh :X

Computers staan op standby-killers en de overige dingen staan of echt uit of hebben een standby verbruik van nog geen 1 Watt, dus veel verder dan een 10W (nog geen 90kWh op jaarbasis dus) kom ik niet en dus mis ik ergens nog een flink aantal kWh-tjes.

Iemand een hint of soortgelijke ervaringen?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mars Warrior schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 23:24:
- Als wij op vakantie zijn (enkel server gaat overdag aan) dan is het verbruik nog steeds rond de 5,4kWh /dag. Hiervan pakt de server incl. infra zo'n 0,6kWh / dag. Blijft dus 4,8kWh / dag over voor 'iets' anders.
- Meet ik het nachtverbruik, dan kom ik uit op zo'n 0,20kWh / uur, oftewel een gemiddeld continue verbruik van 200W wat dus over de dag 4,8kWh is...

Een 0,6kWh van die 4,8kWh is wel te verklaren, maar dan blijft er nog steeds 4,2kWh over die ik niet zo 1-2-3 kan terugvinden. Die 4,2kWh / dag is ruim 1500kWh / jaar. Zeg dat de amerikaanse koelkast 600kWh neemt, dan mis ik nog steeds een 900kWh :X

Computers staan op standby-killers en de overige dingen staan of echt uit of hebben een standby verbruik van nog geen 1 Watt, dus veel verder dan een 10W (nog geen 90kWh op jaarbasis dus) kom ik niet en dus mis ik ergens nog een flink aantal kWh-tjes.

Iemand een hint of soortgelijke ervaringen?
De CV-ketel (mn de pomp) die misschien mee doet in dat verbruik?
de deurbel-trafo?
vrieskist?
opladers/alarminstallatie?

just to name a few...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NielsTn schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 23:33:
[...]
de deurbel-trafo?
vrieskist?

just to name a few...
CV-Ketel doet 3W, vrieskist hebben we niet (de amerikaanse koelkast is groot genoeg :z ), opladers had ik er al uitgetrokken, maar de deurbel-trafo was ik vergeten :9~

Zou die 100W pakken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mars Warrior schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 00:04:
[...]

CV-Ketel doet 3W, vrieskist hebben we niet (de amerikaanse koelkast is groot genoeg :z ), opladers had ik er al uitgetrokken, maar de deurbel-trafo was ik vergeten :9~

Zou die 100W pakken :D
standby is misschien 3 Watt... maar een beetje pomp trekt al ergens rond de 50-90 Watt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 23:24:
5.4kWh/dag is gemiddeld zo'n 225W
En je meet 's nachts 0.20kWh/uur (=200W) ? Dat is dus nagenoeg gelijk aan het etmaal gemiddelde!
Edit: ik had verkeerd gelezen, dit zeg je al. "overdag" <>"over de dag"

Die server met infra zal redelijk continu zijn met slechts 25W. Is dat niet erg weinig? Misschien meet je losse meter iets anders dan de hoofdmeter (valse stromen bij je server bijvoorbeeld)
Alle stoppen uitzetten en per groep kijken hoe hard je hoofdmeter loopt.
Misschien vind je nog ergens een ventilator of een super goed ingebouwde close-in boiler. Je weet maar nooit. Of is die amerikaan van je een stuk vetter dan je inschat?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Het wordt met de dag erger in energieland NEEderland

Zelfs "de groenen" moeten buigen. Desnoods voor de rechter.

En EZ boog natuurlijk mee. Dealtje: jullie je gasrotonde, wij gedwongen programmaverantwoordelijkheid.

Of zoiets.

Zal allemaal wel weer doorberekend worden in de alleen door professoren te volgen gastarieven...

Stelletje :X :X :X

Ruiken jullie ook zo'n bedorven methaanlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:18
Over de genoemde schade aan cellen door schaduw en bypass diodes:
Het enige wat ik kan bedenken is dat je een aantal bypass-diodes moet hebben parallel aan de cel die beschaduwd is, maar ook zeker een diode in serie met die cel om terugloop tegen te gaan. De spanning over de bypass-diodes is namelijk hoger dan over de cel als deze beschaduwd is.
Wanneer je dus geen terugloop diode zou plaatsen per set van beschaduwde cel(len) en bypass-diode, dan kun je krijgen dat die beschaduwde cel te heet zal worden.
Nadeel is dat je altijd verliezen hebt over een diode (0.6V spanningsval per silicium diode keer de stroom), dus die wil je zo weinig mogelijk in serie hebben. Dus moet je dat dan doen per set van cellen om de verliezen te minimaliseren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 23:33:
[...]

de deurbel-trafo?
vrieskist?

just to name a few...
pomp vloerverwarming?
mechanische ventilatie?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de warmtepompboiler gegadigden:

http://link.marktplaats.nl/316399532

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Start vanaf 350 euro -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NielsTn schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 00:06:
[...]
standby is misschien 3 Watt... maar een beetje pomp trekt al ergens rond de 50-90 Watt.....
Kachel stond op hele lage temp, dus in stand-by. Pomp draait normaliter op max. 20% en volgens spec verbruikt de hele CV dan altijd minder dan 50W...
ericplan schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 07:49:
[...]
pomp vloerverwarming?
mechanische ventilatie?
Nope. Die dingen hebben we niet, of is stuk (mechanische ventilatie)...
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 00:08:
[...]
Alle stoppen uitzetten en per groep kijken hoe hard je hoofdmeter loopt.
Misschien vind je nog ergens een ventilator of een super goed ingebouwde close-in boiler. Je weet maar nooit. Of is die amerikaan van je een stuk vetter dan je inschat?
Argh: de close-in boiler ;(
Maar dag ding wordt aan de buitenkant niet warmer dan 20graden terwijl hij toch staat ingesteld op 85graden. Geen idee wat die verbruikt...
Amerikaantje moet ik dan nog maar weer eens meten.
Enne er zitten 2 beltrafo's in de meterkast. Verbruik echter nog niet gemeten.

Toch weer wat dingen gevonden dus en als zo'n wie weet is de close-in boiler het 'gat' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amerikaanse koelkast verbruikt minimaal 1,5 kwh....per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

JeroenH schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:05:
[...]

Als je geen grote aaneengesloten vlakken plaatst maar (bijvoorbeeld) trackers met voldoende tussenruimte groeit het gras (of wat voor gewas dan ook) gewoon door. Volgens mij kun je vooral arme grond heel rendabel gebruiken door een bepaald gebied vol te zetten met zonnestroompanelen, aan de noordrand een paar grote (5+MW) windturbines te plaatsen en op het terrein zelf een biobrandstofgewas te kweken (met indien mogelijk geen enkele fossiele input) waarmee je een generator voedt die de pieken en dalen van de zonne- en windstroom op kan vangen.
Of je zet er Liesgras onder. :)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Energie die je aftapt van bomen in windsingels langs wegen, waarmee direct de straatverlichting wordt gevoed. Andere toepassingen zouden in natuurgebieden, parken, gras- en rietvelden kunnen worden ondergebracht. Hij denkt zelfs aan met liesgras begroeide daken van woningen. “De techniek is stil, schoon, landschappelijk inpasbaar en klimaatneutraal”, aldus Strik.
Ben benieuwd hoe ze de energiebelasting daarover gaan heffen... :X

Sorry, dat was beetje Telegraaf reactie. Laat meneer Strik vooral verder ontwikkelen. Misschien kunnen we het gazon hier straks wel energetisch gaan "verliesgrazen"... :*)

Elektrische close-in boiler 20 liter - verbruik volgens MilieuCentraal 700 kWh/jaar.

http://www.milieucentraal...px?onderwerp=keukenboiler (tabelletje onder de helft van de pagina)

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 29-01-2010 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:19:

Elektrische close-in boiler 20 liter - verbruik volgens MilieuCentraal 700 kWh/jaar.

http://www.milieucentraal...px?onderwerp=keukenboiler (tabelletje onder de helft van de pagina)
Ik denk dat het ook wel uitmaakt of je die op 85 graden zet of op 65 graden. Tevens gaat er warmte verloren via de aangesloten leidingen aan de boiler. Zelf heb ik er een tijdschakelaar opgezet dat de boiler alleen overdag opwarmt en niet s'nachts wanneer toch niet gebruikt wordt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
zonnigtype schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:19:
[...]

Dat is absurd zeg! Wij koken op inductie en nog steeds zitten we 'maar' op 2000 kWh / jaar. Zo'n boilertje zou zo maar het jaarverbruik met 33% verhogen. In een huishouden waar de (volle) vaatwasser draait, heb je maar erg weinig warm water nodig in de keuken en om daar nu de hele dag 20 ltr voor standby te laten staan...

Je zou zeggen, close-in-boiler is puur luxe. Soms is het echter noodzaak als je een huis hebt, waar hoogst waarschijnlijk een keuken geisertje heeft gehangen. Ik heb een vriend waarbij de ketel links op zolder in z'n huis hangt en de keuken rechts beneden is. Met geen mogelijkheid krijg je daar een warmwaterleiding naartoe zonder rigoreus breekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
JakeNL schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:18:
[...]
Ik heb een vriend waarbij de ketel links op zolder in z'n huis hangt en de keuken rechts beneden is. Met geen mogelijkheid krijg je daar een warmwaterleiding naartoe zonder rigoreus breekwerk.
Klein keukenzonneboilertje? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker kraakhelder zonnetje hier, leuke vermogens en lekker warme collector ook(48c),
ik heb het boilervat al 2 harde tikken horen maken, hij rekt zich uit om weer aan de slag te gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 16:11:
hij rekt zich uit om weer aan de slag te gaan denk ik.
Al eens een carriere als dichter overwogen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in principe op dit moment sibsidie aangevraagd op 78 heatpipes van 2-Improve, is 15,7 GJ.

Maar, nu heb ik ook een insteressante offerte ontvangen op basis van 5 HR Solar vlakkeplaten a 4,66GJ, totaal dus 23,3 GJ. Ik pincipe nemen deze net zoveel ruimte in als 60 heatpipes. Dus oppervlakte technisch zijn ze dubbel zo goed.

Het is wel iets duuder, maar de opbrengst is ook veel hoger. In mijn simulatie kom ik uit op 16,5 GJ effectief!!!!

Iemand ervaring met HR solar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 16:11:
lekker kraakhelder zonnetje hier, leuke vermogens en lekker warme collector ook(48c),
ik heb het boilervat al 2 harde tikken horen maken, hij rekt zich uit om weer aan de slag te gaan denk ik.
geen straaltje zon hier vandaag, 9 graden onderin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Inmiddels even een prognose gemaakt voor PV opbrengst januari (inclusief paar dagen deels sneeuwbedekking).

Ik kom voor hele maand op prognose van 19,1 kWh/kWp voor januari. Dat is voor ons geen dieptepunt, want in 2004 en 2008 hadden we (fors) lagere opbrengsten. Valt dus nog mee...

Op naar februari met rijzende zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SJef P (atoomstroom) heeft met Fransje B ook weer 'zendtijd' gekregen in dit artikel

tsja...

[ Voor 43% gewijzigd door NielsTn op 29-01-2010 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 21:00:
SJef P (atoomstroom) heeft met Fransje B ook weer 'zendtijd' gekregen in dit artikel

tsja...
"Ons prijsmodel sluit goed aan bij de doelgroep. Die zit met het verbruik vaak boven de vijfduizend kilowattuur stroom en tweeduizend kuub gas per jaar, bijvoorbeeld omdat klanten een Turks stoombad hebben."
Tja, dan hebben ze niet zo'n goeie aan Tweakerts klanten... (door de bank genomen, zeker niet de personen die met leuke zonnespulletjes aan de slag zijn gegaan...).

Ook tale-telling dat sjefke vertikt het aantal klanten te noemen... Zeg maar: Staatsgeheim... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 22:44
Vorig jaar op hemelvaartdag keek ik 's morgens vroeg eens op de digitale stroommeter. (Kluswoning, meterkast in woonkamer en die stond open.) Daar stond 220Watt op.
Ik ben toen een eliminatiespelletje gaan spelen door groepen uit te schakelen. Bleek dat Koelkast/vriezer/cv zo'n 150 Watt vraten. De rest kwam van router, modem, en monitorvoedingen. Inmiddels voorzien van stekkerblokken met schakelaars.
Eén en ander is verwoord in de Sluipverbruiker: http://blog.nicenemo.net/...ds-enige-tijd-ben-ik.html. Inmiddels heb ik ook schakelaars voor magnetron en Senseo.

Later ben ik er achter gekomen dat ook een wasmachine die uit staat toch nog stroom verrsluipt.
Hier gaat dus binnenkort ook een schakelaar tussen.

Kent iemand stekkerdozen met schakelaar waar niet van die rotte oranje lampjes in zitten? Zonde van de energie en op slaapkamers waar ik mijn mobiel oplaad erg irritant.

[ Voor 20% gewijzigd door nicenemo op 29-01-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Koppelcontract tover gasgestookte HRe ketel met leveringscontract RWE/Essent (bruinkolenstroom?), met slimme monitoring over periode van 3 jaar. Info hier.

Brutaler kunnen we het niet bedenken...

Energiekamer zal wel weer de andere kant op kijken is mijn inschatting...

Alleen voor veldtest bereide piepeltjes in Noord Holland en Friesland (hoor ik eric-pvt zich al klaarmaken?), minimaal 1.800 kuub gas verstokend (OK, streep eric-pvt maar weer af), en het prachtding kost "maar" 2.800 Euro. Vergeten ze natuurlijk bij te vertellen dat je max. 4.000 Euro subsidie vanwege de "Tijdelijke energieregeling markt en innovatie" vangt en dat het apparaat dus eigenlijk 6.800 Euripegels kost...

Over "oversubsidiëring" (van een fossielen verstokend apparaat) gesproken... Beat THAT, Mrs. van der Hoeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Bij een lokaal wijkinitiatief ter promotie van zonnestroom, Zonnehoven http://www.zonnehoven.nl kwam er bij een info avond een vraag over zelfbouw. Van wat ik op internet gezien heb lijkt me het een hoop gepriegel. Heeft iemand er ervaring mee? Wat zijn de opbrengsten en kosten van een dergelijk hobby project?

Hierbij kwam ook de vraag bij me op om dergelijk zelfbouw systemen te vergelijken met commerciele systemen.

De meeste mensen hebben net zoals ik een klein praktisch probleem: Het aantal vierkante meters dak is beperkt en zal niet zomaar gaan groeien! Om zonnestroom systemen op een objectieve manier met elkaar te kunnen vergelijken heb ik de Zonnehovenfactor bedacht. Deze drukt zonnestroomsystemen uit in een getal. In dit getal zijn prijs, Wp en grootte meegenomen. (Iemand een beter idee, dan hoor ik het graag)

De berekening van de Zonnehovenfactor is heel eenvoudig! Prijs in Euros delen door Wp en dat weer delen door het aantal vierkante meters. Het resultaat vermenigvuldig je met 1000. Vervolgens rond je het resultaat hiervan af op het gehele getal.

Dit heb ik natuurlijk meteen ingezet om sets van fabrikanten te vergelijken.

Voorbeeld
Fabrikant A
Prijs :EU 1499,-
Wp: 510
Vierkante meters: 3,9

Zonnehovenfactor: 1499/510/3,9*1000=754
Fabrikant B
Prijs: EU 2052,-
Wp: 540
Vierkante meters:3,84
Zonnehovenfactor: 2052/540/3,84*1000=989

"Consumentenbond" conclusie, A is beter.

Is dit wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
nicenemo schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:29:
Bij een lokaal wijkinitiatief ter promotie van zonnestroom, Zonnehoven http://www.zonnehoven.nl kwam er bij een info avond een vraag over zelfbouw. Van wat ik op internet gezien heb lijkt me het een hoop gepriegel. Heeft iemand er ervaring mee? Wat zijn de opbrengsten en kosten van een dergelijk hobby project?

Hierbij kwam ook de vraag bij me op om dergelijk zelfbouw systemen te vergelijken met commerciele systemen.

De meeste mensen hebben net zoals ik een klein praktisch probleem: Het aantal vierkante meters dak is beperkt en zal niet zomaar gaan groeien! Om zonnestroom systemen op een objectieve manier met elkaar te kunnen vergelijken heb ik de Zonnehovenfactor bedacht. Deze drukt zonnestroomsystemen uit in een getal. In dit getal zijn prijs, Wp en grootte meegenomen. (Iemand een beter idee, dan hoor ik het graag)

De berekening van de Zonnehovenfactor is heel eenvoudig! Prijs in Euros delen door Wp en dat weer delen door het aantal vierkante meters. Het resultaat vermenigvuldig je met 1000. Vervolgens rond je het resultaat hiervan af op het gehele getal.

Dit heb ik natuurlijk meteen ingezet om sets van fabrikanten te vergelijken.

Voorbeeld
Fabrikant A
Prijs :EU 1499,-
Wp: 510
Vierkante meters: 3,9

Zonnehovenfactor: 1499/510/3,9*1000=754
Fabrikant B
Prijs: EU 2052,-
Wp: 540
Vierkante meters:3,84
Zonnehovenfactor: 2052/540/3,84*1000=989

"Consumentenbond" conclusie, A is beter.

Is dit wat?
Deze website (dank aan Energiastic) is geweldig en zeer duidelijk. Wel voor mensen die van wanten weten, maar dan heb je ook wat... Ook alles in detail over kosten.

http://www.xs4all.nl/~hante/index-nl.html

Het gaat natuurlijk niet uitsluitend om die factor (die goed bedacht is). Kwaliteit en service is ook erg belangrijk. Vergeet het hele binnenverhaal niet, omvormer is ook zeer belangrijk en bekabeling. Prijs is wel module bepaald (zware factor), maar er wordt ook helaas maar al te vaak een all-in prijs gegeven waarvan je geen benul hebt waar je wat voor betaalt. In Duitsland worden goede offertes volledig uitgesplitst. Ga in ieder geval voor merkmodules, tenzij je blind op OEM leverancier zijn mooie ogen kunt/wilt vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 16:29:
Ik heb in principe op dit moment sibsidie aangevraagd op 78 heatpipes van 2-Improve, is 15,7 GJ.

Maar, nu heb ik ook een insteressante offerte ontvangen op basis van 5 HR Solar vlakkeplaten a 4,66GJ, totaal dus 23,3 GJ. Ik pincipe nemen deze net zoveel ruimte in als 60 heatpipes. Dus oppervlakte technisch zijn ze dubbel zo goed.
Ik heb een klein jaar geleden ook de afweging gemaakt tussen heatpipes en VlakkePlaat.
Vlakkeplaat levert in totaal meer GJ op per jaar, maar vooral in de zomer wanneer ik niet alles nuttig kan gebruiken. Heatpipes daarentegen zijn juist efficienter in het voor- en najaar. Ze worden ook snel en veel heter bij een beetje zon.
Over het jaar gezien heb je (per m2) met heatpipes minder GJ, (en dus mogelijk ook minder subsidie) maar wij kunnen die warmte wel veel nuttiger inzetten.
Hoe de balans uitvalt (23.3 tegen 15.7, maar dan tegen een nuttigheid/jaar-curve uitgezet) kan ik niet overzien.

Ik verwacht dat deze dagen er geen vlakkePlaat bezitters zitten te juichen, ondanks wat zon. Daarnetegen kwamen de heatpipes bij ons gisteren boven de 58C uit!. Ok bij klein debiet dan, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Het gaat natuurlijk niet uitsluitend om die factor (die goed bedacht is). Kwaliteit en service is ook erg belangrijk. Vergeet het hele binnenverhaal niet, omvormer is ook zeer belangrijk en bekabeling. Prijs is wel module bepaald (zware factor), maar er wordt ook helaas maar al te vaak een all-in prijs gegeven waarvan je geen benul hebt waar je wat voor betaalt. In Duitsland worden goede offertes volledig uitgesplitst. Ga in ieder geval voor merkmodules, tenzij je blind op OEM leverancier zijn mooie ogen kunt/wilt vertrouwen.
Je bedoelt hier panelen neem ik aan. Ik wil uiteindeljk ook zelfbouwpanelen kunnen vergelijken. Voor de onderdelen hiervan geld dit natuurlijk ook.

Kwaliteit is vanzelfsprekend belangrijk, maar die kan ik in ieder geval nog niet in een getal uitdrukken.
Als dat wel kan, dan kan de formule nog verfijnd worden.
Gebruikt glas, type cellen, kabels e.d. zou je mogelijk nog in cijfers kunnen uitdrukken. De kwaliteit van het soldeerwerk van een paneel lijkt me toch wat lastiger. Zelf doen helemaal. Ben niet echt een handige soldeerder.

Mooie ogen.. De charmante lach van een aziatische promo dame van de OEM leverancier op een Solar beurs... O-) Die ogen zie ik niet op een webshop >:)

Voor wat betreft panelen, Duitsland is hier op een uurtje rijden dus best interessant om daar wat op te halen. Echter Esdec zit hier letterlijk op loopafstand(10 minuten) en Ubbink en een aantal andere leveranciers zitten ook vlakbij. Panelen zijn net te groot voor mijn Fiat Panda, dus dat wordt vrienden aankijken/busje huren of bezorgkosten vergelijken met lokale levering.

Iemand ervaring met Panelen van Marktplaats? Ik zie daar voornamelijk een commerciele aanbieder uit klazienaveen en panelen die voor de Wp die ze hebben veel te duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

nicenemo schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:07:
Kent iemand stekkerdozen met schakelaar waar niet van die rotte oranje lampjes in zitten? Zonde van de energie en op slaapkamers waar ik mijn mobiel oplaad erg irritant.
Zonder de lampjes bespaar je maximaal grofweg € 0.0022 per jaar per stekkerdoos, als ik het zo even goed uitreken.

Ik heb verdeeldozen zonder lampjes en een variant zonder schakelaar, maar die zijn geen 3.95 bij de gamma, eerder een euro of 40 bij de elektrogroothandel. Lange terugverdientijd.

[ Voor 19% gewijzigd door burne op 29-01-2010 23:29 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
nicenemo schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:29:
Heeft iemand er ervaring mee? Wat zijn de opbrengsten en kosten van een dergelijk hobby project?
Ja, ik begon in 2006 met zelfbouw omdat ik een zonneboiler wilde en geen geschikte kon kopen. Het heeft geleid tot een heel nieuwe business voor mij. Dat is dus wel een risico om rekening mee te houden: het kan uit de hand lopen. ;)
Mijn ervaring met PV: ik heb nanokristallijne zonnecellen gemaakt en onderzocht en ben daar vervolgens op afgestudeerd. Dat kan dus ook uit de hand lopen.
Bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenH schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 23:23:
[...]

De omvormer heeft geen interne klok, en gebruikt de licht/donkercyclus om een 'dagwisseling' te detecteren. Dat gaat 's winters hij heel donker weer regelmatig mis omdat hij overdag wel eens uitschakelt. Dat vind ik slecht ontworpen. Ook homebrew software heeft daar last van.

[...]

Dat is nog zacht uitgedrukt...

[...]

Dat vind ik prachtig maar die software moet ergens op draaien en hardware verbruikt altijd energie. Een router kan misschien werken op 10W, maar dat geeft een jaarverbruik 90kWh en dat is het me niet waard. (Een PC à 60W ofwel 500kWh per jaar is helemaal uit den boze)
Die interne klok is begrijpelijk vanuit kostenoverweging. Je moet dan zowieso alweer een instel paneel maken voor het instellen. Ook moet er dan een oplaadbare batterij in. Met een garantieduur van 5 jaar is dat dus niet zo handig. Dat punt met die dag/nacht aanname heb ik volgens mij zelf ooit in deeltje 1 van dit topic aangekaart, en daar heeft alle ontwikkelde custom programmatuur geen last van. Mijn script heeft daar vanaf het begin al nooit last van gehad in elk geval. Er wordt 1 keer een dagtotaal vastgesteld, om 5 voor 12. Niet eerder en niet later. 3 winters met sneeuw later, kan ik (en inmiddels velen met mij) toch wel concluderen dat het script feilloos werkt.

Je moet niet vergeten dat de soladin een opstapmodelletje is. Ik vind het al heel netjes dat er een uitleesmogelijkheid op zit. En dan nog, had er een display op de soladin gezeten, dan had dat ook stroom verbruikt. Feit dat het allemaal in hetzelfde kastje zit, betekent niet dat het op lucht loopt. Zelfde verhaal met het ledje/draaiwieltje in je meterkast. Dat verbruikt ook stroom. En uiteindelijk betaal je dat zelf, want zelfs Greenchoice doet niet aan liefdadigheid.

De router die ik gebruik, trekt 7 watt. Dat is inclusief harddisk en webcam. Pak je een andere router, iets betere voeding, en een usb stick, dan kan je dat nog veel lager krijgen. Helemaal als je hem snachts uit laat gaan. (Kwestie van een "halt" programmeren op een bepaald tijdstip, en een paar minuten later een tijdklok de rest laten doen)

Ik heb hier inmiddels een Fritzbox draaien als ADSL modem. Zelfs die modem zou je kunnen gebruiken voor logging onder linux, want daar kan je Freetz custom firmware op zetten. En dan kan je nog steeds die tijdklok truuk gebruiken indien je zo ver wilt gaan. Modem heb je toch al hangen, en is in steeds meer huishoudens 24/7 running vanwege voip.

Denk eens in oplossingen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 29-01-2010 23:53 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Berekening gaat mank! Kreeg een tegenvoorbeeld.

Als je een paneel hebt van EU 3/Wp em grootte 1,4.
Ander paneel van EU 3/Wp maar grootte 1,6
levert: factor 2143 tegen 1863. Eerste paneel is toch beter!

[ Voor 4% gewijzigd door nicenemo op 29-01-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Ik heb vorige week HR++ glas geplaatst op de 1e verdieping van mijn huis. Ik moet zeggen dat het een hoop scheelt. Ik doe eigenlijk nooit de verwarming aan op de 1e verdieping maar dus het zal niet veel schelen op mijn energierekening, maar het is wel comfortverhogend aangezien het een aantal graden scheelt.

Wel opvallend hoe zwaar dat spul is zeg, het grootste raam was ruim 60kg, het glas wat ik daaruit tilde (enkel glas) nauwelijks 10 kg!

In het voorjaar nog even een zonneboiler plaatsen + nieuwe cv ketel. Alleen nog even berekenen wat mijn dakkapel aan kan qua gewicht. I.v.m. verzwaren van het zonnepaneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

Vanmiddag om 14.15 uur op Discovery Channel Nederland: X-Machines,met daarin Colossus, de gigantische machine die in Duitsland het landschap opeet om bruinkool te vinden. De beelden geven een aardige indruk over hoe groot de hoeveelheid grond is die verplaatst wordt om een laag bruinkool te vinden, en de hoeveelheid (fossiele) energie die het kost om het bruinkool te winnen.

Ook zichtbaar in de aflevering: De Atlas, die gebruikt wordt om windmolenmasten op hun fundering te zetten in de Noordzee.

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 23:48:
Ik heb hier inmiddels een Fritzbox draaien als ADSL modem. Zelfs die modem zou je kunnen gebruiken voor logging onder linux, want daar kan je Freetz custom firmware op zetten. En dan kan je nog steeds die tijdklok truuk gebruiken indien je zo ver wilt gaan. Modem heb je toch al hangen, en is in steeds meer huishoudens 24/7 running vanwege voip.

Denk eens in oplossingen ;)
Die Fritzbox is leuk speelgoed, met Freetz kan je ook al met RRDSTATS en Digitemp werken en er zijn ook al leuke projecten met digitale fotolijstjes om data uit de Fritzbox via WiFi op het infoscreen te laten zien. Zo kan je een leuk infoschermpje maken voor je zonnepanelen. De 7270 heeft een USB 2.0 uitgang en kan streaming audio (net) aan.

Het sneeuwt hier weer. Moet ik zo weer sneeuwruimen op het dak.....

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 30-01-2010 09:27 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
engelbertus schreef op maandag 25 januari 2010 @ 00:52:
[...]alleen kost dat dan best wat tijd, lawaai , en veel pur. omdat je de pur nit echt in een gaatje spuit spreid het zich in de lengte in het kanaal, waardoor het niet makkelijk helemaal vol te krijgen is.
Boterhamzakje dat groter is dan de kanaaldiameter om de spuitbuis van de pur vouwen. Buis met zakje door het gat duwen (restant zakje blijft buiten). Pur spuiten; pur vult zakje en bolt op. Minimaal purgebruik, wel goed afgesloten kanaal. Of je propt er vlaswol in met een stokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Zaterdagochtend en het is nog steeds aan het sneeuwen.
Net even de bezem over de paneeltjes om de 5cm sneeuw eraf te halen en...

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/53vlhf.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Woodski op 30-01-2010 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2722/4315025915_aaa39cd575_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2748/4315762396_3724e7c5a3_m.jpg
N.B. In een 10 minuten tijd stijgt de zon flink en is de schaduwstrook van de panelen af.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@woodski, moet je eens in je sunny boy kijken wat een enorm hoog voltage, tov de zomer.
ik zit hier nog 11 volt van het maximum mpp voltage af. (10.45u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
nicenemo schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 23:57:
[...]
Berekening gaat mank! Kreeg een tegenvoorbeeld.
Als je een paneel hebt van EU 3/Wp em grootte 1,4.
Ander paneel van EU 3/Wp maar grootte 1,6
levert: factor 2143 tegen 1863. Eerste paneel is toch beter!
Dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk. Gesteld dat je een score wil overhouden waarbij kleiner beter is, zou je in de breuk in de teller alles moeten zetten waarbij een kleinere waarde beter is (prijs, oppervlak) en in de noemer alles waarbij een grotere waarde beter is (Wp). Voor een consumentenbondscore (en uberhaupt lijkt me dat logischer) wil je dat een hogere score beter is. Dan wordt het dus Wp / (prijs * afmetingen). Voor jouw voorbeeld dus 0.24 en 0.21. 0.24 > 0.21, dus beter.

Maar het model is wat naief, omdat het ervan uitgaat dat je voor een paneel met hetzelfde vermogen maar een half zo groot oppervlak ook 2 keer zoveel zou willen uitgeven. Voor veel mensen (als je net met je eerste paneel begint, of als de beperking niet de ruimte is, maar het geld) gaat dat natuurlijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 10:22:
N.B. In een 10 minuten tijd stijgt de zon flink en is de schaduwstrook van de panelen af.
Ook hier geveegd en de kW-tjes spuiten er uit. :9~
Midden op de dag zelfs even 0.67kW/kWp vermogen aan AC-zijde. Niet gek.

Gelijk maar een experiment gedaan over schaduw en opwarming van cellen.
Uitgangspositie: volle zon, geen (sluier-) bewolking. Omgevingstemp = 0C
Panelen voelen aan de achterkant koel aan. Schat ik op ca 15C.
8 Sunpower225 panelen hebben 8x72 cellen en produceren op dat moment iets meer dan 975 +/-5 Wdc.
De spanning is dan 354 Vdc. Alles zeer constant.
Dan dek ik één cel af met een tijdschrift. Ook vrijwel geen strooilicht meer, alleen misschien door de achterkant.
Het vermogen zakt naar 780 Wdc bij een spanning van 352 Vdc. Dus bijna 200W minder bij vrijwel gelijkblijvende spanning.
Die 200W is meer dan het vermogen van het gehele paneel op dat moment.
Geen forse spanningsval, dus geen uitval van het paneel lijkt het wel. Geen bypass diodes in werking lijkt het wel.

Na ca 10 seconde voel ik dat de achterkant van het paneel ter plekke bij die ene cel al duidelijk warmer is geworden en na een halve minuut is de achterkant lekker warm, ruim over de 40C in ieder geval. En heel veel warmer dan de cellen daarnaast!
Ik vindt het welletjes en bij het weghalen van het tijdschrift dat ik gebruikt heb als schaduwobject ontdek ik dat het tijdschrift behoorlijk warm is, ik schrik er zelfs even van. Ik ben op dat moment vergeten de glastemperatuur te voelen. stom.
Die kon natuurlijk daar zijn warmte ook niet meer kwijt door zo'n isolerend tijdschrift erop.
Het vermogen zit binnen enkele secondes direct weer boven 960 Wdc.

Misschien herhaal ik dit experiment nog een keer, maar dan wil ik echt de temperaturen meten, en niet alleen voelen.

Conclusie: beschaduwing van één of enkele cellen leidt tot forse temperatuurverhoging in die cellen, compleet tegenovergesteld wat je zou verwachten in de schaduw: afkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje,
ik heb 2kwp solarking paneeltjes gekocht, en die gaan op de schuur, pal zuid.
misschien wel leuk om die op sde 2010 te zetten. (zit ook al zonnesteek 2009 op=68cent per wp all-in)
mijn verbruik is al -150kwh op jaarbasis,
senter geeft dus op de bpm stand subsidie, maar wat krijg ik dan onder 0 op de hoofdmeter, ik saldeer namelijk al.

niks he, of 9 cent + het sde deel ?
(en de netbeheerder gaat dat al helemaal niet meer snappen, qua meterhel denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:32:
vraagje,
misschien wel leuk om die op sde 2010 te zetten. (zit ook al zonnesteek 2009 op=68cent per wp all-in)
senter geeft dus op de bpm stand subsidie, maar wat krijg ik dan onder 0 op de hoofdmeter, ik saldeer namelijk al.

(en de netbeheerder gaat dat al helemaal niet meer snappen, qua meterhel denk ik)
heel simpel, via de SDE krijg je x ct subsidie per kWh (max 2x850kWh/jaar) als gemeten op de BP-meter. Niets meer en niets minder. Of je saldeert of niet maakt voor de SDE -subsidie niets uit.

Salderen is tussen jou en je leverancier (met tussenkomst van de netbeheerder die alle standen op moet nemen en doorgeven aan zowel je leverancier als aan CertiQ die het e.e.a daarna weer doorgeeft aan SenterNovem die daarna achteraf je definitieve subsidie SDE-vaststelt.

CertiQ moet (om andere redenen) wel weten welk deel er van de productie gemeten met de BP-meter jijzelf gebruikt, ze moeten nl kunnen zien welk deel van deze groene productie jij zelf consumeert. Oei daar gaat het fout als je al op andere manieren opwekt. Nou ja, niet te veel slapende honden wakker maken want dit kunnen ze niet verwerken. En dat andere deel is toch ook groen opgewekt?
Splitsen kan niet. Je kunt namelijk geen 2 hoofdmeters hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 14:59:
[...]
CertiQ moet (om andere redenen) wel weten welk deel er van de productie gemeten met de BP-meter jijzelf gebruikt, ze moeten nl kunnen zien welk deel van deze groene productie jij zelf consumeert. Oei daar gaat het fout als je al op andere manieren opwekt. Nou ja, niet te veel slapende honden wakker maken want dit kunnen ze niet verwerken. En dat andere deel is toch ook groen opgewekt?
Splitsen kan niet. Je kunt namelijk geen 2 hoofdmeters hebben.
Dit is nieuw voor mij. Volgens mij hoeft CertiQ niet te weten wat je verbruik is. Sterker nog volgens mij kan jezelfs garanties van oorsprong aanvragen als je niet mee doet aan de SDE en dus geen BPM hebt. Alleen als je meedoet aan de SDE is het verplicht om garanties van oorsprong te hebben.
Alleen de opwek van elektriciteit en dan vooral de manier waarop is voor CertiQ interessant niet wie, wat of waar het wordt verbruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door ZonneStroom op 30-01-2010 15:57 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vraagje,

<schuift bank goed, gaat er voor zitten, en neemt wat de knabbelen mee voor de volgende soap :) ;) >

Ik zet in op 9 cent + sde deel! >:)

zojuist klaar met het vervangen van een spaarlamp.... deze was na net geen 4 jaar al overleden (merk: no-name aldi/lidl bulk ten tijde van de verbouwperiode in 2006).
Nu maar weer de good-old Philips als vervanger geplaatst, nadat ik ook mijn HR-ketel een reinigingsbeurt gegeven had (zat wat flinke oxidatie in het zwanenhalsje, dus gelijk alles doorgeflushed to be sure)

[ Voor 24% gewijzigd door NielsTn op 30-01-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

vraagje,

Senter geeft alleen op je bpm stand subsidie en dat bedrag wordt jaarlijks achteraf gecorrigeerd.
Wat je krijgt onder de 0 van je hoofdmeter is tussen jou en je electriciteitsleverancier. (Greenchoice in jouw geval) Zij geven er dan nog 9 cent/kWh voor.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

juistem, maar de minister roept dat je ~47 cent nog wat krijgt, <voor elke kwh>
maar dat is dus niet zo, je krijgt een schamele opslagje.(een soort salderingsfarce is het)
als je dus niets verbruikt is sde dus een vieze fooi, en niet wat de minister roept.
als je dus alleenstaand-werkend bent, zoals mijn zwager, en je verbruikt 550kwh per jaar,
en je koopt >3600Wp heb je dit probleem dus ook.
de echte onrendabele top zit dus in de sde regeling, en is totaal ongelijk aan elke andere feed-in eu-regeling
agentschap-nl :
// Over 2010 is de vergoeding voor levering van zonnestroom aan het elektriciteitsnet voorlopig vastgesteld op € 0,225 per kWh. Dit bedrag krijgt u terug van uw energiebedrijf en wordt daarom afgetrokken van het SDE-basisbedrag. //

(greenchoice adviseerde : koop maar snel een warmtepomp boiler voor je qsolar, de gasprijs is een grotere variabele dan de hele sde op je jaarbudget (!!) )

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Vandaag zijn mijn 2 stuks 90Wp solarking-vensterbankpanelen voor het eerst heel even door de 100W heen gegaan! 8)

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 15:43:
Dit is nieuw voor mij. Volgens mij hoeft CertiQ niet te weten wat je verbruik is. Sterker nog volgens mij kan jezelfs garanties van oorsprong aanvragen als je niet mee doet aan de SDE en dus geen BPM hebt. Alleen als je meedoet aan de SDE is het verplicht om garanties van oorsprong te hebben.
Alleen de opwek van elektriciteit en dan vooral de manier waarop is voor CertiQ interessant niet wie, wat of waar het wordt verbruikt.
Jawel, ze maken onderscheid tussen verhandelbare en niet verhandelbare gvo's. Daarom krijgen ze van de netbeheerder naast de BP-standen ook de afname- en teruglever-standen!
Waarom? Als je je eigen zonnestroom consumeert maken ze daar wel gvo's voor aan maar die kunnen niet verhandeld/verkocht worden. Daarom kunnen ze niet alleen maar met de BP-meterstanden uit de voeten maar moeten ze ook kunnen zien hoeveel je hebt teruggeleverd.

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel de verkoop van onze gvo'tjes opleveren en wie er met de inkomsten aan de haal gaat. Destijds was er sprake dat dit naar SN zou terugvloeien ter dekking van de SDE kosten. Bij aanmelding bij CertiQ kies je ook een handelaar voor jouw gvo'tjes.
En je kunt je pas aanmelden bij CertiQ als de netbeheerder heeft aangegeven dat jouw installatie daarvoor geschikt is: lees zonder de mogelijkheid om te kunnen knoeien daadwerkelijk te laten meten hoeveel je gegarandeerd groen hebt opgewekt.
Vmu schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 19:07:
Vandaag zijn mijn 2 stuks 90Wp solarking-vensterbankpanelen voor het eerst heel even door de 100W heen gegaan! 8)
Gefeliciteerd! Topklasse.
Ik heb ooit eens (slechts een paar seconde lang) 120% gemeten, maar dat zijn echt uitzonderlijke en spectaculaire momenten! Dat zat er voor vandaag niet in.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
vraagje,

He was jij nu niet diegene die liet zien dat Greenchoiche -50 kwh uitbetaalde a 22 cent? Dat staat ook in hun folders. Tot -5000 jaarverbruik krijg je de volledige stroomprijs (mits je een ferrarismeter hebt). Daaronder/ boven krijg je pas 9 cent.
En zoals eerder gezegd: SDE krijg je betaald via je brutoproductiemeter.
Dus ik zeg:
2000 * ,9 * ,22 cent GC + 2000*,85 * 27 cent SDE.

Zowieso geen tijd voor een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 10:48:
@woodski, moet je eens in je sunny boy kijken wat een enorm hoog voltage, tov de zomer.
ik zit hier nog 11 volt van het maximum mpp voltage af. (10.45u)
Die kan ik niet uitlezen, vandaag de plugjes.
Ik zie niet echt de logica daarvan... relatief lage stroom dus hoog voltage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Ik heb ook via mail bevestigd gekregen van GC dat ik onder nul de volledige energieprijs krijg terugbetaald. De rekening wordt op dit moment opgemaakt, dus ik ben benieuwd of dat ook zonder slag of stoot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 15:20
die zakjes om de purspuiter kunnen/mogen niet denk ik..
pur kan of mag niet in dichte plekken gebruikt worden, misschien omdat het contact met zuurstof dan ontbreekt oid, en de pur niet uithard. misschien dat hetd an evengoed nog wel de kanalen afsluit, geen idee. het is het proberen waard, maar je kunt het iig niet echt makkelijk controleren.

ik heb geprobeerd de tijd dat ik spoot vast te stellen door een stukje pvcbuis rond 110 van ongveer 15 cm lang vol te spuiten ( gewoon plat neerleggen. ) om te zien hoeveel pur er uit kwam en hoe dat uitzet.

ik kwam op 3 seconden .. maar als de bus weer leger wordt, wordt de tijd weer langer.. en op het laatst komt er alleennog gas uit. waarmee je de de pur wegblaast, en het kanaal als het ware weer open wordt

wat is zonnesteek korting / subsidie eigenlijk ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Heren zonnekoningen(Heb hier nog geen dames aangetroffen).

Bij het bot op prijs vergelijken valt me wat op:

Panelen van verschillende merken.
Kyocera (Japan) 135Wp 495,-
Suntech (Chinees)210Wp 625,-
Energy Solutions (Grieks )220Wp 725,-

Puur op prijs vergelijkend is die sprong van 210 naar 220 Wp wat duur.
Is de geadverteerde Wp met correctie voor Nederland reeel? Of is dat netzo als soms bij ADSL abbonnementen?

Iemand ervaring met Energy Solutions panelen?
Is het verschil in prijs arbeidskosten?
Hoe herken ik betere panelen? (Gebruik bypass diodes, andere zaken?)

Ik wil klein beginnen met een afdakje van maximaal 600Wp. Kan dat ook in meer stappen of kan ik beter de hele handel in 1x keer kopen? Risico leverbaarheid van zelfde type panelen?

Ik had begrepen dat omvormers niet zo lang meegaan als de panelen.
Iemand al ervaring met het vervangen van omvormers na +/- 10 15 Jaar? Past dat nog op de aanwezige panelen? Of heb je meteen de panelen vervangen door betere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 15:20
over de marktplaats link over de ecolution optima, in de advertentie staat dat ie zonder cv aansluiting is. wat wordt daarmee bedoeld? is het een boiler met maar 1 spiraal oid, of zitten er minder aansluitpijpjes op, of misst er electronica oid...

Maw : is dat wel nog achteraf er bij te maken?

ik zou het graag voor de cv willen gebruiken juist, met vloerverwarming ( ltv) moet dat al snel iets opleveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Niet heel duurzaam, maar zo duurzaam mogelijk dan maar...

Ik ben van plan om op de bovenverdieping airco aan te leggen (in de zomer is het er snachts 30+ graden). Voor mijn 3 slaapkamers denk ik aan de volgende opstelling:
- Mitsubishi MXZ-3A54VA
- Mitsubishi MSZ-FD35VA
- Mitsubishi MSZ-FD25VA (2x)

a. Kennen jullie groenere alternatieven (die bij voorkeur ook stiller zijn)?
b. Kan deze opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
aukema schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:54:
a. Kennen jullie groenere alternatieven
Isolatie? Houdt 's winters niet alleen de warmte binnen maar 's zomers ook de warmte buiten. Driedubbel winst.

Rolluiken/zonneschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

absorptiekoeling met zonneboiler
bijv: http://www.host.nl/nl/cat...e-en-restwarmtebenutting/

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:18
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:19:
[...]

Misschien herhaal ik dit experiment nog een keer, maar dan wil ik echt de temperaturen meten, en niet alleen voelen.

Conclusie: beschaduwing van één of enkele cellen leidt tot forse temperatuurverhoging in die cellen, compleet tegenovergesteld wat je zou verwachten in de schaduw: afkoeling.
Interessante test.
Als je de test nog eens herhaalt, probeer dan ook uit te vinden of de warmte altijd overeen komt met de plek van het tijdschrift.
Het zou namelijk kunnen dat je toch bypass diodes hebt en dat die warm worden. Anders zou ik niet kunnen verklaren hoe de spanning alsnog gelijk blijft en toch een redelijk deel van het oorspronkelijke vermogen geleverd kan worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 09:26:
[...]

Die Fritzbox is leuk speelgoed, met Freetz kan je ook al met RRDSTATS en Digitemp werken en er zijn ook al leuke projecten met digitale fotolijstjes om data uit de Fritzbox via WiFi op het infoscreen te laten zien. Zo kan je een leuk infoschermpje maken voor je zonnepanelen. De 7270 heeft een USB 2.0 uitgang en kan streaming audio (net) aan.
Ook de 7170 die je van xs4all kan krijgen heeft USB, en mogelijkheden voor Freetz. Helaas usb1.1, dus voor fatsoenlijke storage oplossingen veel te langzaam, maar ruim voldoende voor allerlei monitoring activiteiten.

RRDstats, is dat een RRDTOOL add-on of zo? (Zoals MRTG ook op RRDTOOL gebouwd is)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
aukema schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:54:
maar zo duurzaam mogelijk dan maar...
Duurzaam: dat is niet zinloos warmte verplaatsen tegen de natuurwetten in. Wel eens bij een bouwput staan kijken waar 100 dieselpompen de put leeg draaien? Dat vinden we toch ook raar?

Isoleren kan altijd en kan altijd beter. Het is ook niet duur, bedenk je eens wat de levensduur van je huis is. Die isolatie doet z'n werk, passief en zonder storingen. Daartegenover staan de kosten van een airco; bereken eens wat de airco kost in 15 of 20 jaar aan stroom, en dan moet hij weer vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is zonnesteek korting / subsidie eigenlijk ??
een regionale aankoopsubsidie in noord holland
Ik zie niet echt de logica daarvan... relatief lage stroom dus hoog voltage
bij flinke koude en stroomuitval kan je indien niet goed gedimensioneert, of puur toeval, zien of je omvormer zou ploffen of dat het voltage binnen bereik blijft.

/edit :
ik heb agentschap-nl een mail gestuurd wat ze doen met afname meterwaardes onder 0,
die veelal door de netbeheerder op 0 gezet worden.
simpelweg gezegd : mijn bpm vermeld 2000 kwh
op de afname meter is dit -1100 tot +900 kwh geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
vraagje,

In theorie: 9 cent van Greenchoice voor alle teruglevering onder de nul, en in de voorschotbedragen voor SDE 2010 24,9 eurocent/kWh op BPM (per 1 april 2011 met terugwerkende kracht door EZ bij te stellen).

In de praktijk: meterhel, meetgemachtigde Liandon met politiebegeleiding en brandweer deur inrammend en meter met geweld uit het pand slopend; schuim op de lippen bij GC directie en dreiging met eenzijdige opzegging contract.

Of whatever... :?

*** edit ***

Had ik al een tijdje liggen. BRANCHE"AFSPRAAK" en dus geen "wet", uitgaande van nog steeds niet officiële nieuwe salderingsgrens van 5.000 kWh/jaar. Document bij vrijwel niemand bekend en nooit publiek gemaakt. Is al op 18 september 2008 (!!!) gepubliceerd... Lees de inhoud aandachtig s.v.p. is nogal ingewikkeld. Mijn vetdruk:
Ad 2 Dient de eerste 5000 kWh altijd gesaldeerd moet worden en op welke wijze, of moeten grotere terugleveringen dan 5000 kWh in het geheel niet worden gesaldeerd?

Zie Ad 1. De eerste 5000 kWh dient ALTIJD gesaldeerd te worden indien het een kleinverbruiker betreft. Indien het een grootverbruiker betreft wordt er NIET gesaldeerd, en alleen een redelijke terugleververgoeding betaald. Indien er sprake is van “negatief verbruik”, moet daar een “redelijke terugleververgoeding” tegenover staan. Negatief verbruik is de situatie dat er meer is teruggeleverd dan afgenomen.
Conclusie: Als saldering “negatief verbruik” oplevert, wordt dit verbruik (als positieve) teruglevering op de nota gezet tegen een redelijke terugleververgoeding. Als na saldering nog zowel een afnameverbruik als een restant teruglevering overblijven, wordt dit tegen de geldende tarieven op de nota gezet. Saldering vindt plaats over de som van hoog en laag verbruik, waarbij gestart wordt met hoogverbruik.
(let ook op het gifaddertje van 13,7 kWh/dag elders in het document, kan in exceptionele gevallen mogelijk problemen veroorzaken, bijv. switch in zomerperiode met groot PV-systeem)

Dit betekent dat er eerst vanaf hoog telwerk wordt gesaldeerd indien er dubbeltarief is, restant in laag tarief. Als er dan nog steeds overschot is ("negatief verbruik" over het totaal van afnamen minus invoeding in bepaalde periode), dan wordt die zogenaamde "redelijke terugleververgoeding" betaald. Door de leverancier. En dat is beslist NIET de all-in prijs (want dat is "salderen"). Maar een kolenfooi, die bij Greenchoice ietwat wordt vergroend door op te krikken naar 9 cent (al staat het volgens mij nergens in contracten...).

Vraag blijft: wat is de status van negatief verbruik bij volautomatische salderende, maar nooit exact verbruik en/of invoeding registrerende Ferrarismeter? Blijft een grijs gebied, en waarschijnlijk afhankelijk van een mix van nukken bij zowel meetgemachtigde, netbeheerder, als de leverancier...

Laatste woord hierover is natuurlijk nog niet gezegd. Wat zou (de opvolger van) Smit Kroes van dit soort "branche afspraken" vinden?

Hierover dienen gewoon rechterlijke uitspraken te komen via procedures aangespannen door mensen die diep in de dossiers willen duiken en zeer goede advokaat in dienst hebben. Anders blijven we zwemmen.

[ Voor 56% gewijzigd door zonnigtype op 30-01-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 22:25:
ik heb agentschap-nl een mail gestuurd wat ze doen met afname meterwaardes onder 0,
die veelal door de netbeheerder op 0 gezet worden.
simpelweg gezegd : mijn bpm vermeld 2000 kwh
op de afname meter is dit -1100 tot +900 kwh geweest.
Agentschap nl heeft niets met jouw meterstanden te maken. Enkel met het resultaat op de bpm.

Pa & ma gaan volgend jaar ook door de nul, en als het goed gaat met 1000 kwh. GC heeft zich gewoon aan zijn beloftes te houden, de netbeheerder heeft de meterstanden door te geven.
Mis ik nu iets? Het is je toch al gelukt eric-pvt?

Uiteraard heeft zonnigtyp gelijk met dat je een boel mensen op stok jaagt, maar als we het 100, 1000 of 10.000 mensen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 23:01:
[...]

Agentschap nl heeft niets met jouw meterstanden te maken. Enkel met het resultaat op de bpm.

Pa & ma gaan volgend jaar ook door de nul, en als het goed gaat met 1000 kwh. GC heeft zich gewoon aan zijn beloftes te houden, de netbeheerder heeft de meterstanden door te geven.
Mis ik nu iets? Het is je toch al gelukt eric-pvt?

Uiteraard heeft zonnigtyp gelijk met dat je een boel mensen op stok jaagt, maar als we het 100, 1000 of 10.000 mensen doen...
Zie mijn vervolg in vorige post... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:49

NoUser

For Real ?

Wat gebeurt er indien EZ besluit de stekker eruit te trekken en het 'correctiebedrag definitief' op nul te zetten gedurende de looptijd van 15 jaar. Je SDE subsidie vervalt dan, maar de BPM huur loopt dan door. Is er dan de mogelijkheid om de meter (tussentijds) te laten verwijderen?

Hoe werkt het zodra we 15jaar verder zijn, komt het meetbedrijf de BPM weer verwijderen?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Pagina: 1 ... 37 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.