Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.933 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:01

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:20:
Tjek, bij mij lopen er overigens geen leidingen door de vloeren heen. Bij mij zijn ze overigens echt BREED. Ik heb maar drie platen per verdieping, Dus per plaat 3meter breed.
Heb je geen lampjes aan het plafond? Waar loopt je doucheafvoer? Je merkt er niets van dat ze in de vloer lopen, er zit 15 cm beton overheen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:16
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:54:
[...]

Dat is een flexibele voeg.
Deze wordt toegepast om scheurvorming in de muur te voorkomen meestal om de 6mtr breedte ofzo.
Dit kan gekit zijn maar ook dmv andere materialen.
Ook een muur werkt en moet kunnen uitzetten en krimpen dit wordt door deze voeg opgevangen.

Als deze er dus wel zit dan houdt het dus in dat de muren van elkaar gescheiden zijn bij die voeg.
Dan blijft de hamvraag of je een dubbele tussenmuur (binnenmuur) met de buren hebt of een enkele.

grr er was er me eentje voor ;)
Die voeg zit er dus netjes tussen.

Wat me trouwens opviel daarnet is dat de warmteplek op de foto van pcmadman ook te zien is zonder warmtecamera. De muur in kwestie ziet er anders uit op die plek. Het lijkt wel alsof er water lekkage is/was op die plek, een hoop van de voegen daar is anders van kleur en het kalk lijkt uit de voeg gespoeld.

Ik kan alleen aan de binnenkant bij mij geen waterschade oid vinden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het dan toch slechte of verkeerd gemonteerde spouwisolatie kunnen zijn die voor condens zorgt op de plaats van de warmtelekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:21:
[...]

Wat me trouwens opviel daarnet is dat de warmteplek op de foto van pcmadman ook te zien is zonder warmtecamera. De muur in kwestie ziet er anders uit op die plek. Het lijkt wel alsof er water lekkage is/was op die plek, een hoop van de voegen daar is anders van kleur en het kalk lijkt uit de voeg gespoeld.

Bij mij zit er geen kit in de dilatatievoeg. Zou dit veel warmteverlies kunnen opleveren?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:39
JAN-B schreef op maandag 25 januari 2010 @ 12:08:
@Jeroen: Je bedoelt natuurlijk GREENWHEELS :z
Je hebt helemaal gelijk! Ik zit te veel met Greenchoice in mijn hoofd, mijn bek valt nog altijd open van verbazing als ik hun mails naar Liander voorbij zie komen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:42:
Zou het dan toch slechte of verkeerd gemonteerde spouwisolatie kunnen zijn die voor condens zorgt op de plaats van de warmtelekkage?
Dat zou kunnen, alleen het stuk muur zelf is weer relatief koud. het lijkt echt of de warmte puur uit dat punt komt uit de spouw tussen onze muren ( wij en de buren ).

Het blijkt trouwens dat onze kamerthermostaat consequent een verkeerde temperatuur aangeeft. Bij 19.0 graden op de thermostaat is het op een thermometer er naast 19,6 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 25-01-2010 15:41 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SDE 2010 de details zijn gepubliceerd.

58 pagina's lang... 8)7

Ik heb uitgebreide analyse op mijn site gepubliceerd (heb er nog rooie vingertopjes van). Als jullie fouten ontdekken (ben ook maar een mensch...) gaarne mailtje.

De tarief componenten tabel die ik al had gepubliceerd voor alle drie de SDE jaren was correct (correctiebedragen voor de voorschotten waren nog niet helemaal zeker, nu wel, en onveranderd). Heb mijn huiswerk goed gedaan, dus...

1 maart a.s. gaat de tombola van start voor "klein" (max. 20 MWp), 31 mei a.s. voor "groot" (max. 5 MWp)...

Gif in deze regeling: het traject 7,501 tm. 15,000 krijgt niets meer dan 7,500 kWp krijgt. Dus maximaal 850 x 7,5 = 6.375 kWh te subsidiëren, al gooi je 15,000 kWp op je boerderijdak. Of je moet direct overslaan, en voor categorie vanaf 15,001 kWp opteren. Met weer andere "probleempjes"...

Gestoorder kunnen we het niet (?????) krijgen in Nederland.

Leuk detail: SenterNovem/Agentschap NL heeft op dit moment nog niks gepubliceerd, hun eerdere bericht ging over de "algemene uitvoeringsregeling" die op vrijdag was gepubliceerd en waar niks interessants in stond - zeker niet de essentiële uitvoeringsdetails die pas vandaag in de Staatscourant stonden... >:)

Een opkikkertje. Weer bijna 34 Euro van Greenchoice terug gekregen omdat ik alweer voor de tweede maal structureel foutief gas vastrecht berekening heb getraceerd. En met forse spreadsheet heb gedocumenteerd. Er moet nog heel wat geleerd worden in de financiële afdelingen van de leveranciers. Dat is wel duidelijk... Advies: zelf de hele zooi narekenen op basis van de vier vastrechten (incl. meetdienst) die op tariefblad van je netbeheerder staan, vastrecht van de leverancier die GC als basis neemt voor jouw tarief berekening, en natuurlijk je (onvolledige!) uitsplitsing van je gas vastrechten voor transport en levering. Die mogelijk foutief in je dossier en jaarnota staan vermeld (want als het bij mij fout zit, zit het volgens mij bij iedereen???? fout). Naamgeving van posten is ook krakkemikkig en inconsequent (in een geval apert fout).

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 25-01-2010 15:50 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 00:11:
[...]
En waar is onze minister van milieu, compleet onzichtbaar.
Totaal niet geschikt voor deze post.
Het is eigenlijk heel raar dat ze met het invoeren van het capaciteitstarief het congestie-afhankelijke transport tarief met het badwater hebben weggegooid.
Vroeger hadden ze zoiets als lagere transportkosten als er weinig afnemers zijn (nacht/dal tarief).
Nu is dat -voor zover het om transport gaat- geheel verdwenen en gaan ze zeuren over congestie (overbelaste netten)?

Waarom geen negatieve beprijzing van zowel de productie (aan de kant van de centrales/windmolens dus)
als het transport? (á la Denemarken?)
"Sorry exporterende jongens, maar het Nederlandse net is al voor 95% nodig voor lokale (lees nederlandse) aflevering, dus kost het transport van de maasvlakte naar Duitsland effekes een beetje heel veel duurder tijdens de piekuren (7-9 en 17-21 uur b.v.)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op maandag 25 januari 2010 @ 15:45:
SDE 2010 de details zijn gepubliceerd.
......................
Gif in deze regeling: het traject 7,501 tm. 15,000 krijgt niets meer dan 7,500 kWp krijgt. Dus maximaal 850 x 7,5 = 6.375 kWh te subsidiëren, al gooi je 15,000 kWp op je boerderijdak. Of je moet direct overslaan, en voor categorie vanaf 15,001 kWp opteren. Met weer andere "probleempjes"...

Gestoorder kunnen we het niet (?????) krijgen in Nederland.
.......................
[
Ach met een dak met een hellinghoek van 40graden vol thin film op het noorden heb je al snel 15kWp liggen hoor en toch maar een opbrengst van rond de 6375kWh/jaar. Net even uitgerekend met mijn solarchecker.

[ Voor 55% gewijzigd door ZonneStroom op 25-01-2010 16:06 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

vandaag zijn alle ruiten vervangen door HR++ glas, kozijnen opnieuw gezet, opnieuw gepured, opnieuw gekit.
Een week later worden in de tochtende voorpui de complete kozijnen vervangen
Hopelijk zijn we nu van de tocht af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:08
flitspaal.nl schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:21:
[...]

Ja, water kan vreemde dingen doen met de warmtebeelden, maar je hebt de handleiding, daar heb ik er wat meer over uitgeweid. Maar wat ik dan vreemd vind is dat er geen scherpe rand te zien is. Normaal is dat bij vocht wel het geval.

Ik heb al zitten denken dat ze jouw buitenmuur misschien gewoon naar binnen door getrokken hebben als binnenmuur voor de buurman. Dat zou het warmtelek deels verklaren, omdat er dan een grote warmtebrug is, maar dan zou dit van boven tot onder ongeveer gelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sander817 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:19:
vandaag zijn alle ruiten vervangen door HR++ glas, kozijnen opnieuw gezet, opnieuw gepured, opnieuw gekit.
Een week later worden in de tochtende voorpui de complete kozijnen vervangen
Hopelijk zijn we nu van de tocht af
Heb je enig idee met wat voor soort kit dat is gebeurd? Ik kreeg bij mijn ruiten profi kit (Bloem Sealants) meegeleverd waarbij uitdrukkelijk werd aangegeven deze NIET te verwerken onder de 5graden omdat anders hechtings / lekkage problemen kunnen ontstaan...

Dus vandaar dat mijn ruitjes nog staan te wachten op warmer weer...

Of is dat een beetje onzin :?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:05:
[...]

Ach met een dak met een hellinghoek van 40graden vol thin film op het noorden heb je al snel 15kWp liggen hoor en toch maar een opbrengst van rond de 6375kWh/jaar. Net even uitgerekend met mijn solarchecker.
Ik zie het er geheid van komen in dit knotsgekke land.

(in Duitsland doen ze het al, al is de hellingshoek op noord natuurlijk bijna nul (beetje afschot voor afvoer regenwater), heb voorbeeld in Photon die daarmee 850 kWh/kWp.jaar haalt in Bayern - en natuurlijk dik 45 eurocent/kWh vangt, twintig jaar lang...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mijn 1974 metselwerk was het gewoon de voeg en condens in de spouw,
ik heb gelukkig vlak voor aankoop, de verhuurder laten herisoleren en opnieuw de voegen laten doen, die vielen er gewoon los uit, erachter bleef open ruimte en zicht op de isofer over.
Het is eigenlijk heel raar dat ze met het invoeren van het capaciteitstarief het congestie-afhankelijke transport tarief met het badwater hebben weggegooid.
er zijn zoveel dingen nu in tegenstelling, het capaciteitstarief = vast, de kilometerheffing is los per km,
en zo kom je bij jeroenh : men stopt niet met rijden, men draait wel spaarlampjes in.
en dan word het logisch, gezien vanuit de kassalade.
hoe werkt de ov chipkaart eigenlijk zonder stroom ? hier was de hele morgen in de kuststreek voor de 2e keer 9 uur geen stroom.
Samenvatting
Indentificatienr2559439
.Plaatsbergen nh
alkmaar
schoorl

.DatumVan 2010-01-25 11:36:11.0 tot 2010-01-25 13:20:21.0
.EnergiesoortElektriciteit
.Type
onderbrekingStoring
.Aansluitingen 10.000
de ups heeft goed gewerkt, liander liegt vet (liander liegen als geen ander)
de ups rapporteerde powerloss om 05:59u AM en power return 2x om 09:03u en inderdaad om 13:20u
verder sloeg deze ook in overvolt protectie(259,2Vac), en ik heb vrouwlief snel alle omvormers laten lostrekken.

/edit :
http://www.liander.nl/lia...Soort=%25&postcode=1816mk
ik zie nu net pas dat power up en down apart worden vermeld, en zo maak je elke storing uniek,
wat compensatie voor bedrijven onmogelijk maakt....slim hoor.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Zonneboiler +10c vandaag! Waterig zonnetje wederom.
Bij 300 liter is dat +/- 3kwh, oftewel 1/3 m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:44:
Dat gaat hier niet lukken, alles is bedekt met sneeuw :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SpiceWorm schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:44:
Hier vandaag +1 graden in de boiler. van 11 naar 12 graden..... en na het ijsvrij maken van de 1320Wp installatie zowaar nog 50Wh uit 1320Wp.

De 500Wp op het westen ligt sinds de sneeuw weer lekker in de winterslaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wellicht iets voor een Tweaker? Plugwise zoekt een programmeur.

http://vacatures.nuwerk.n...plugwise_programmeur.html

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Er is hier een tijdje geleden eens een (duitse?) website genoemd waar je behoorlijk gedetailleerd de opbrengst van een zonnepaneel (uitgaande van kompasrichting, tilt, plaats, etc) kon bepalen. Ik herinner me iets met een kaart waar je je lokatie op kon aanklikken en zeer gedetailleerde grafieken als uitkomst met de hoek van de zon op het paneel etc. Ik probeer die site terug te vinden, maar helaas. Weet iemand welke ik bedoel? Het was niet die van ECN.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:18
Ik kan me niet voorstellen dat je daar een jarenlange taak aan hebt, met 24-32 u/week.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Joba schreef op maandag 25 januari 2010 @ 22:02:
Er is hier een tijdje geleden eens een (duitse?) website genoemd waar je behoorlijk gedetailleerd de opbrengst van een zonnepaneel (uitgaande van kompasrichting, tilt, plaats, etc) kon bepalen. Ik herinner me iets met een kaart waar je je lokatie op kon aanklikken en zeer gedetailleerde grafieken als uitkomst met de hoek van de zon op het paneel etc. Ik probeer die site terug te vinden, maar helaas. Weet iemand welke ik bedoel? Het was niet die van ECN.
Je bedoelt deze:
http://www.esrl.noaa.gov/gmd/grad/solcalc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

1 maart a.s. gaat de tombola van start voor "klein" (max. 20 MWp), 31 mei a.s. voor "groot" (max. 5 MWp)...
Laat geworden vannacht :z

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Mars Warrior schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:29:
[...]

Heb je enig idee met wat voor soort kit dat is gebeurd? Ik kreeg bij mijn ruiten profi kit (Bloem Sealants) meegeleverd waarbij uitdrukkelijk werd aangegeven deze NIET te verwerken onder de 5graden omdat anders hechtings / lekkage problemen kunnen ontstaan...

Dus vandaar dat mijn ruitjes nog staan te wachten op warmer weer...

Of is dat een beetje onzin :?
nou ja, afkitten moet inderdaad nog gebeuren, dus ik denk geen onzin
Dat kon inderdaad niet met dit weer
Maar het effect bij de schuifpui van HR++ is zeer goed merkbaar. Bij de dubbele beglazing voelde je de kou gewoon op je af komen, Nu totaal niet meer _/-\o_
Op jaar basis zal het geen kapitalen gaan schelen, maar alle beetjes helpen

@Flitspaal: we hebben in de voordeur ook HR++ laten zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier de zonneboiler helemaal noppes.
1x effe de pomp aangeslagen (15sec) en daarna 'tote hose' ;(
De hele dag is het hier ook zwaar bewolkt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Groot en klein refereren hier niet naar de grote van de toewijsbare subsidie, maar naar de grote van de systemen waaraan deze subsidie toegewezen kan worden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:45:
Een kattenluik is inderdaad een mega koudebrug. Ik heb inmiddels mijn kattenluik voorzien van radiatorfolie en tochtband. Het ziet er niet uit maar het werkt wel.
We hebben er ook nog een (relikwie van onze bovenste beste Greet, Gaia hebbe haar ziel). Inderdaad tochtgat, al snel voorzien van oude handdoek, gaat standaard ook nog dik gordijn voor 's avonds, dubbele "isolatie". Maar beste zou zijn om het tropische hardhout ( :X :X :X ) weer terug te gaan zetten in de tuindeur en de boel op de een of andere wijze winddicht te maken...

Sjeemigdepeemig, het is echt koud vannacht... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
En toch klopt het...

20 MWp voor installaties van 1,000 tot en met 15,000 kWp.

(al wordt die categorie feitelijk onthoofd van het traject 7,501 tot en met 15,000 kWp omdat er niet meer dan 6.375 kWh/jaar wordt gesubsidieerd, de max. voor een 7,500 kWp installatie....)

5 MWp voor installaties van 15,001 tot en met 100,000 kWp.

.... dank voor de interventie, pcmadman ....

Potjandorie. Alweer kwart over een 's nachts. Time to go to bed... :O

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 26-01-2010 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
zonnigtype schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 01:02:
[...]

Sjeemigdepeemig, het is echt koud vannacht... :/
Inmiddels -11.4 hier in Groningen.
Zometeen weer op fietse voor de dagelijkse 2x 13km.

Afbeeldingslocatie: http://www3.buienradar.nl/images.aspx?jaar=-7&soort=temperatuur&tijd=0&tijdid=2010126654

Kunnen we de elfstedentoch niet op het IJsselmeer doen... het is daar echt idioot koud. Zal wel een flink windje staan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gebeld met Van Veldhuizen gisteren over de Zubadan pomp. Hij heeft een 14kW (de 125, 2 jaar gedraaid) en een kW (een 71, paar uur gedraaid) staan. Beiden voor 2500 euro, inclusief 200L buffervat. Lijkt mij een schijntje. Leidingen leggen zou je zelf kunnen en het vullen met koudemiddel zou een buurman van mij kunnen doen (= STEK gecertificeerd) voor 100 euro of zoiets. De 71 zou voor mijn middenwoning van 2007 ruim voldoende vermogen hebben.

Maar, Gisteren heb ik adhv de COP getallen die ze opgeven een simulatie gemaakt obv de graaddagen door het jaar heen. Ik kom op een jaar COP van 3 tot 3,5. Niet slecht, maar ook niet kosteneffectief. Het kost je namelijk per jaar hetzelfde. Dit heeft een lage WAF!

Aangezien mijn HR ketel maar 2 jaar oud is, ga ik dus toch voor de zonneboiler en laat ik zo'n warmtepomp nog even schieten (hoe mooi ik het ook vind). Met de zonneboiler kan ik wel effectief kosten besparen die ik cumulatief kan blijven investeren in duurzame oplossingen en komt die warmtepomp er toch wel een keertje. Alleen wordt dat wat later.

BTW, die Van Veldhuizen uit Zwartebroek heeft een tijdje geleden hier in de krant gestaan. Hij had iets bedacht met een Zubadan waardoor de COP veel hoger uitkwam. Destijds heeft hij het hele circus van Mitsubishi en hun concurrenten daarvoor op de stoep gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2010 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Nee, dat is hem niet, gaf namelijk ook opbrengstberekening voor je zonnepaneel. Maar bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
TD-er schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 06:57:
[...]

Inmiddels -11.4 hier in Groningen.
Zometeen weer op fietse voor de dagelijkse 2x 13km.

[afbeelding]

Kunnen we de elfstedentoch niet op het IJsselmeer doen... het is daar echt idioot koud. Zal wel een flink windje staan.
Jammer dat er nog niemand met zuid-georiënteerd en hoge hellingshoek hebbend PV-systeem in Stavoren in Sonnenertrag staat... Benieuwd naar de vermogens (Watt AC/Wp STC) onder deze omstandigheden (zonnetje schijnt fel hier).

Sweegers, wederom vernietigend in stuk over de dictatoriale neigingen van EZ:
Bovendien bekommert het ministerie van Economische Zaken zich niet of nauwelijks om de hoogte van de energierekening.
en
Want het is weer een typisch gevalletje van de slager die zijn eigen vlees keurt.
Nog meer hommeles door die vreselijke dubbele petten van onze Gezegende Staat in dit stuk gefileerd.

Gaat er ooit iets veranderen in dit Regenten land?

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 26-01-2010 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Nu in de papieren en digitale Cobouw:
http://www.cobouw.nl/nieu...olatiekosten-te-hoog.html

Eigenaren vinden isoleren te duur. Iedereen denkt op korte termijn !?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 08:53:
[...]
Jammer dat er nog niemand met zuid-georiënteerd en hoge hellingshoek hebbend PV-systeem in Stavoren in Sonnenertrag staat... Benieuwd naar de vermogens (Watt AC/Wp STC) onder deze omstandigheden (zonnetje schijnt fel hier).
Je kan mijn systeem in de gaten houden, 35 graden en pal zuid, maar in hartje Amsterdam. Op het dak vanochtend voor zonsopgang ook -11 (zonnecollectortemperatuur). http://driehoek.tweakdsl.nl

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Joba schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 08:44:
Nee, dat is hem niet, gaf namelijk ook opbrengstberekening voor je zonnepaneel. Maar bedankt!
Deze misschien? http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Ja, dat is hem! Bedankt! Misschien ook in de topicstart opnemen? Staat bij mij nu in ieder geval bij mijn bookmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Joba schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 10:08:
[...]

Ja, dat is hem! Bedankt! Misschien ook in de topicstart opnemen? Staat bij mij nu in ieder geval bij mijn bookmarks.
Ik zou even bij Siderea.nl navragen. Hij had tijdje geleden nogal kritiek op de uitgangspunten van het model wat op die site wordt gebruikt. Hij heeft ook net twee interessante artikelen over "ideale hellingshoek" gepubliceerd. Zijn conclusies zijn niet mals, want "nogal strijdig" met bevindingen van "gevestigde instituten". Als ze kloppen. Wie geeft een gedegen verweer?

Zo, daar kunnen de CCS en kernenergie lobbyisten ook weer een puntje aan zuigen. Leuk stukkie op Duurzameenergiethuis.nl...

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 26-01-2010 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga de hellingshoek adviezen ter harte nemen, en ga 2kwp met een hoek van 18 graden plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 10:18:
[...]

Ik zou even bij Siderea.nl navragen. Hij had tijdje geleden nogal kritiek op de uitgangspunten van het model wat op die site wordt gebruikt. Hij heeft ook net twee interessante artikelen over "ideale hellingshoek" gepubliceerd. Zijn conclusies zijn niet mals, want "nogal strijdig" met bevindingen van "gevestigde instituten". Als ze kloppen. Wie geeft een gedegen verweer?
Voor zover ik kan zien (http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/solres/solmod3.htm) gaat Sidereas.nl wat verder dan dat en wordt er beter gekeken naar de invloed van de diffuse stralingscomponent. De methode die jrc gebruikt in hun database is volgens mij wat simpeler.

Dat roept om leuk experimenteren (tweaken?) natuurlijk! Binnenkort ga ik van 0.6 Wp naar 1.8 Wp en heb dan drie identieke stringen. Als ik een string plat leg dan kan ik prima vergelijken... Probleem is dat ik in de winter wat last heb van bomen zodat de resultaten wel wat zeggen over mijn situatie maar niet noodzakelijk over die van anderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 10:48:
[...]

Voor zover ik kan zien (http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/solres/solmod3.htm) gaat Sidereas.nl wat verder dan dat en wordt er beter gekeken naar de invloed van de diffuse stralingscomponent. De methode die jrc gebruikt in hun database is volgens mij wat simpeler.

Dat roept om leuk experimenteren (tweaken?) natuurlijk! Binnenkort ga ik van 0.6 Wp naar 1.8 Wp en heb dan drie identieke stringen. Als ik een string plat leg dan kan ik prima vergelijken... Probleem is dat ik in de winter wat last heb van bomen zodat de resultaten wel wat zeggen over mijn situatie maar niet noodzakelijk over die van anderen...
Opbrengstvergelijking blijft dan ook een werkveld bomvol valkuilen. Altijd met prudentie benaderen. Photon meet op hun testopstelling alleen al vanwege de mogelijke interferentie met omvormers direct de DC afgifte van de modules die ze al jaren vergelijken. En dat is een professionele meetopstelling waar zelfs modules die beduidend "afwijkend van het gemiddelde" van de groep presteren buiten de gemiddelde meetresultaten worden gehouden. Zelfs vergelijken op een dak kan fouten geven: modules bovenaan het (schuine) dak kunnen andere temperatuur gradiënt voor hun kiezen krijgen dan modules onderaan het dak (trek effect onder de modules door, convectie verschillen). Hoogte boven de pannen is ook belangrijk, en natuurlijk groot verschil tussen indak en opdak systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga denk ik toch mijn installatie idee aanpassen waardoor ik een warmtepompboilert over heb. Nu maakt deze water van 55grC met afvoerlucht van 20grC met een COP van 3,3: A20/W55 = COP 3,3

Deze komt toch niet in huis met de 300L WPB die ik al heb. Anders ventileer ik de hele dag door met 150 kuub per uur en dat geeft toch wat trek.

Ik overweeg om deze nu in mijn schuur te hangen Daar is de temperatuur die van de buitenlucht. Behalve in mijn schuurkeldertje. Daar staat 3 kuub water, dus is veel latente warmte aanwezig om de temperatuur boven de 0grC te houden. Als ik hem nu in mijn schuur hang, dan ventileer ik de kelder met en krijgt de WPB dus lucht van ongeveer 0grC of hoger. Hiermee laat ik de WPB niet verder verwarmen dan 35grC. Het temperatuurverschil blijft dus hetzelfde: A0/W35. Kan ik eenzelfde COP verwachten aangezien het temperatuurverschil even groot is tussen lucht en water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik begrijp het verhaal van sideria goed, het komt er eigenlijk op neer dat je je pv paneel moet zien als je point of view. mijn panelen op de schuur liggen in een kom, de bebouwing eromheen schermen diffuse straling af,
de point of view moet het maximale van de hemelkoepel "zien"
als 1 pv cel een camera was, wil je geen dak of boom zien, dat zou dan meeropbrengst geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heeft iemand onder jullie een lucht/water warmtepomp die warmte uit ventilatielucht haalt en die hij/zij niet gebruikt? Zo ja, dan ben ik geinteresseerd. Ik heb eigenlijk één belangrijke voorwaarde: de afmetingen moeten bescheiden zijn.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op maandag 25 januari 2010 @ 12:18:
[...]

Heb je geen lampjes aan het plafond? Waar loopt je doucheafvoer? Je merkt er niets van dat ze in de vloer lopen, er zit 15 cm beton overheen.
Nee, geen lamppunten in het plafond. En de afvoeren van de douche op de 1e verdieping gaan linea recta door het plafond naar beneden. Daar zijn later gaten voor geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Felle zon hier en nog steeds maar 65 Watt AC uit 12 OK4 omvormertjes... Er ligt nog teveel sneeuw op de paneeltjes, blijkbaar (bij de buren is bovenrand wel al vrij). Nog effe geduld zonnigtype, effe geduld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 12:23:
Felle zon hier en nog steeds maar 65 Watt AC uit 12 OK4 omvormertjes... Er ligt nog teveel sneeuw op de paneeltjes, blijkbaar (bij de buren is bovenrand wel al vrij). Nog effe geduld zonnigtype, effe geduld...
Ik zag gisteren ook enorme verschillen tussen onze verschillende deelinstallaties: 100Wp, 300Wp en de 555Wp waren nog bedekt met sneeuw en die produceerde 0,0kWh. Van de 100Wp en de 300Wp waren de omvormers niet eens 'wakker geworden'. Het is echt heel leuk dat ik nu de opbrengsten van de verschillende deelinstallaties kan zien.

Terzijde: ons dak is het enige in het rijtje wat vanochtend nog met sneeuw bedekt is. Ik heb vorig jaar het zolderluik afgesloten met een luik en we stoken verder niet op zolder. Misschien dat het er 10 graden is of zo, ik heb geen idee. Er gaat bij ons in ieder geval duidelijk minder warmte door het dak verloren dan bij de naburige huizen. Daar lever ik graag een paar hunderd Wattuur aan zonnestroom voor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ideetje voor de warmtepompboiler:

Ik zou mijn kruipruimte kunnen ventileren met mijn warmtepompboiler.
Resultaat:
constante temperatuur van de afgevoerde lucht zorgt voor constante COP.
Veel lagere luchtvochtigheid in de kruipruimte

Ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Op de SDE site zie ik dat de inschrijving open is tot 1 november??? Ofwel: je zit tot het eind van het jaar te wachten of je aanvraag wel gehonoreerd wordt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:03:
Ideetje voor de warmtepompboiler:

Ik zou mijn kruipruimte kunnen ventileren met mijn warmtepompboiler.
Resultaat:
constante temperatuur van de afgevoerde lucht zorgt voor constante COP.
Veel lagere luchtvochtigheid in de kruipruimte

Ideeen?
Door meer lucht van buitenaf aan te zuigen koel je de kruipruimte af -> je woning straalt meer warmte uit naar de kruipruimte -> meer energie nodig voor verwarming -> lager COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ook drogere lucht in de kruipruimte en minder warmtegeleiding dus naar de lucht onder in de kruipruimte........

Wordt trouwens veel toegepast bij houtkachels. Dan wordt de lucht uit de kruipruimte aangezogen.

Het is de vraag of de voor en nadelen tegen elkaar opwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:23
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 11:13:
ik begrijp het verhaal van sideria goed, het komt er eigenlijk op neer dat je je pv paneel moet zien als je point of view. mijn panelen op de schuur liggen in een kom, de bebouwing eromheen schermen diffuse straling af,
de point of view moet het maximale van de hemelkoepel "zien"
als 1 pv cel een camera was, wil je geen dak of boom zien, dat zou dan meeropbrengst geven.
Foto’s point of view
Plat liggend op het dak
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/08/1247085236-150.jpg

De verschillende hoeken
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/08/1247077483-650.jpg

komt uit http://zonstraal.forumup....64&mforum=zonstraal#30564

Diffuus licht telt wel mee in de jaarlijkse opbrengst( maar verwacht geen wonderen van alleen diffuus licht)

Maar waar sinderea ook op doelde is het "intern rendement verlies "
Sommige panelen hebben dit niet en geven dan wel 5 a 10 % op jaar basis meer opbrengst

1/5 minder instraling geeft normaal 7% MINDER opbrengst ( dit staat normaal NIET in de data sheets…soms wel ;-)
Meestal kan je het uit de grafiek terug lezen ( lijntjes volgen)

De meeste tijd van het jaar draaien de panelen op 1/5 tot 1/3 van het vermogen .. en daar is winst te behalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Maasluip schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:16:
[...]

Op de SDE site zie ik dat de inschrijving open is tot 1 november??? Ofwel: je zit tot het eind van het jaar te wachten of je aanvraag wel gehonoreerd wordt?
Neen, dat is gewoon de "officiële sluitdatum". Die natuurlijk te bezopen voor woorden is (verwacht: overschrijving op dag 1 voor beide categorieën, dus 1 maart resp. 31 mei), maar goed.

Uit de "aanbiedingsbrief SDE 2010" van van der HOjeweetwel, mijn vetdruk:
Net als in 2008 was er in 2009 veel belangstelling voor de categorie zon-pv klein.
Doordat de toestroom groter was dan het beoogde groeipad van zon-pv, konden
niet alle projecten worden gehonoreerd. Het mogelijk maken van elektronisch
indienen, waar circa 40% van de aanvragers gebruik van heeft gemaakt, heeft de
aanvraagprocedure duidelijk verbeterd. Waren er in 2008 nog gemiddeld 166
kalenderdagen nodig om een beschikking af te geven voor zon-pv klein, in 2009
waren dit nog maar 104 dagen. Er is echter nog voldoende ruimte voor verdere
verbetering. Zo zal circa vier weken vóór openstelling in 2010 het digitale
aanvraagformulier beschikbaar worden gesteld, zodat aanvragers vooraf al
gegevens kunnen invullen. Ook wordt het gedachtegoed van verdere “high trust”
gehanteerd, waarbij steekproefsgewijs controle achteraf van de aanvragen zal
plaatsvinden. Met deze verbeterpunten kunnen subsidiebeschikkingen binnen de
termijn van 13 weken (91 kalenderdagen) worden afgegeven
.
We gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Weet iemand of je de SDE kunt aanvragen zonder dat je precies weet wat voor systeem je zou willen plaatsen? Ik overweeg voor komend jaar zonnepanelen, maar hoeveel enzo hangt o.a. af van de subsidieregeling van de gemeente, die pas later dit jaar bekend wordt gemaakt. Kan ik nu (d.w.z. op 1 maart) een SDE subsidie aanvragen voor een systeem van 3000 Wp en na goedkeuring toch maar 1500 Wp neerleggen, en behoud ik daarmee de SDE subsidie? Of is het alles of niets?

[ Voor 5% gewijzigd door asvogel op 26-01-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ Kets one:
Op marktplaats staan ze nogal eens, voor soms zo weinig als 30 euro.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 11:05:
Ik ga denk ik toch mijn installatie idee aanpassen waardoor ik een warmtepompboilert over heb. Nu maakt deze water van 55grC met afvoerlucht van 20grC met een COP van 3,3: A20/W55 = COP 3,3

Deze komt toch niet in huis met de 300L WPB die ik al heb. Anders ventileer ik de hele dag door met 150 kuub per uur en dat geeft toch wat trek.

Ik overweeg om deze nu in mijn schuur te hangen Daar is de temperatuur die van de buitenlucht. Behalve in mijn schuurkeldertje. Daar staat 3 kuub water, dus is veel latente warmte aanwezig om de temperatuur boven de 0grC te houden. Als ik hem nu in mijn schuur hang, dan ventileer ik de kelder met en krijgt de WPB dus lucht van ongeveer 0grC of hoger.
Uit die 3 kuub kun je niet onbeperkt warmte trekken he? Dus dan ben je uiteindelijk gelimiteerd door de warmtestroom van de schuurkelder naar die 3 kuub water toe. Hetzelfde geldt voor de warmte uit je kelder trekken.
Je zou misschien wel zelf een bodemwarmtewisselaar kunnen maken, dat je de lucht daardoor aanzuigt, maar verwacht daar geen wonderen van. Bij de grote ECN test hebben ze hiermee geëxperimenteerd. Zo uit m'n hoofd was een buis van 5 meter, diameter 20cm goed voor 100 watt. Dus 10 buizen zijn goed voor 1 kw, wat dan wel weer flink is.
Hiermee laat ik de WPB niet verder verwarmen dan 35grC. Het temperatuurverschil blijft dus hetzelfde: A0/W35. Kan ik eenzelfde COP verwachten aangezien het temperatuurverschil even groot is tussen lucht en water?
In theorie wel, in de praktijk zou het ook moeten kunnen werken; maar vraag het even na bij een warmtepomp expert. Gaat de COP van deze pomp omhoog wanneer je het verschil kleiner maakt?
asvogel schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 15:44:
Kan ik nu (d.w.z. op 1 maart) een SDE subsidie aanvragen voor een systeem van 3000 Wp en na goedkeuring toch maar 1500 Wp neerleggen, en behoud ik daarmee de SDE subsidie?
Ja, en een ander advies: leg 3000 wp neer >:)

edit2: heb al 1kw productie gezien uit de 2800 wp installatie. De zon komt weer door :*)

[ Voor 10% gewijzigd door SpiceWorm op 26-01-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
asvogel schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 15:44:
Weet iemand of je de SDE kunt aanvragen zonder dat je precies weet wat voor systeem je zou willen plaatsen? Ik overweeg voor komend jaar zonnepanelen, maar hoeveel enzo hangt o.a. af van de subsidieregeling van de gemeente, die pas later dit jaar bekend wordt gemaakt. Kan ik nu (d.w.z. op 1 maart) een SDE subsidie aanvragen voor een systeem van 3000 Wp en na goedkeuring toch maar 1500 Wp neerleggen, en behoud ik daarmee de SDE subsidie? Of is het alles of niets?
FAQ pagina bij Agentschap NL is afgekoppeld, daar stond alles op...

Je moet vermogen opgeven, zie inschrijfformulier, en je mag een maal veranderen. Met motivatie.

Gaarne zelf effe nabellen bij Agenschap NL. Zij "zouden het moeten weten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 12:23:
Ik heb zondagmiddag rond 16.00 uur de boel sneeuwvrij gemaakt, toen een zinloze actie, maar wel mooie zachte sneeuw. En nu de oogst, de teller staat al op 3,33 kWh ofwel 2,78 kWh/kWp :9

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt mooi uit:

Ik heb 2 buizen van 10m, diameter 80mm van mijn huis naar mijn schuurtje liggen. Hierin ligt wat leidingwerk maar daar maak ik me niet zo druk om. Ik ga deze vanuit de kruipruimte onder mijn huis verbinden waardoor een soort opwarmlus ontstaat die dus lucht uit mijn keldertje door de grond trekt. In die kruipruimte maak ik ook een aanzuigopening zodat daar ook lucht geventileert kan worden.

Op deze manier moet ik wel boven de 0grC utikomen lijkt mij.

Voor de dagen met meer zonlicht kan ik ook een hete lucht collector bouwen. Maar dat kan later.

Nu nog de aansluiting op de vloerverwarming uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:06:
[...]

Ik heb zondagmiddag rond 16.00 uur de boel sneeuwvrij gemaakt, toen een zinloze actie, maar wel mooie zachte sneeuw. En nu de oogst, de teller staat al op 3,33 kWh ofwel 2,78 kWh/kWp :9
Zou ik ook wel willen doen, maar ik zou dan midden in de winter door het appartement van een van de bovenste bewoners moeten en via het terras daar het dak op. Beperk ik het liefst tot het aller noodzakelijkste (zoals het bijplaatsen van 2 paneeltjes en 1x per jaar effe natte lap d'r overheen...). Relatie met de bovenburen is zeer gevoelig op dit punt, moeten we vooral goed houden.

Modules buurman (schuindak) zijn nu voor een derde vrij. Hopen op dooi, dus... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
zonnigtype schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:06:
[...]
Gaarne zelf effe nabellen bij Agenschap NL. Zij "zouden het moeten weten".
Telefonisch tussen 8.30 en 12.00. Maar gelukkig ook een mailadres, dus ik hoop binnenkort meer te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
ericplan schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:06:
[...]

Hier is de genormeerde opbrengst wat lager (1.59 kWh/kWp, totaal 5.57 kWh), vermoedelijk door zuidwestelijke ligging en lage hellingshoek. De lucht was ook niet helemaal helder, als ik op sat34.nl kijk zie je ook wat bewolking boven en rond het IJsselmeer.
Wel de hoogste opbrengst sinds 8 november.
Zonneboiler (120 l.) van 13 naar 27 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hehe, eindelijk die enorme belasting tabel op Min. Fin. site gevonden.

Tarieven, heffingen, etc. 2010 (pdf)

"Leuk" inkomsten energiebelasting: 4,231 miljard Euro (valt me beetje "tegen", omzetbelasting harkt 41,1 miljard naar binnen, accijnzen 10,7 miljard, grootste deel benzine accijns met 4,0 miljard >:) ...)

Wordt overigens een klein deel weer van "uitgegeven" aan verlaagd EB tarief glastuinbouw (anno 2010 natuurlijk bezopen...) van 174 miljoen Euro, en teruggaaf kerkgebouwen/non-profit van 20 miljoen Euro.

Minder leuk: vliegbelasting 2010: 0 Euro inkomsten (2009 nog 199 miljoen Euro)

"Leuke" compensatie: verpakkingenbelasting 317 Euro inkomsten (doch ook al in 2009)

Bizar: Accijnzen - Raffinaderijvrijstelling 44 miljoen Euro :?

Enzovoorts. Genoeg om te grasduinen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Bij http://www.heatpumpcentre.org/ een interessant plaatje gevonden over de efficiëntie van verschillende warmtepompen bij 0c aanvoertemp. De efficiëntie (Carnot-efficiency) van een warmtepomp laat zich prima uitrekenen als je voor een temperatuurverschil de cop weet, de efficiency blijft gelijk voor het hele bereik (staat ook op deze site).

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/harmenj/HP_performance_Fig1.gif In de grafiek voor verschillende carnot efficiënties de COP bij 0c aanvoertemp en de verschillende verwarmingstemperaturen.
De bovenste zwarte lijn is een ideale WP, die daar onder heeft een Carnot efficiency van 0,65 (super deluxe WP). Die daar weer onder zit op 0,5 (hoge efficiency) en die daaronder is regular consumer: 0,3.

De vier vlekjes zijn ingetekend door mij, de twee rechter stippen komen uit de zubadan documentatie, de twee linker door mij geïnterpreteerd. De onderste voor de PUHZ-HRP125, de bovenste voor de PUHZ-HRP71.

In onze situatie zou de HRP71 bij A0W20 een COP geven van 6,6 (geïnterpoleerd), wat dus overeenkomt met eerdere berekeningen (naja, berekeningen...). Leuk!
De zubadan valt dus in een van de laagste categorieen.

[ Voor 20% gewijzigd door SpiceWorm op 26-01-2010 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
ericplan schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:12:
[...]

Dit is een breedplaat:
[afbeelding]

Tijdens de bouw worden de platen opgelegd op de zijmuren. Daarna worden leidingen, bv voor douche en mechanische ventilatie erop gelegd. Ook de elektraleidingen komen erop. Daarna een betonijzer wapening en vervolgens beton storten. Geen luchtkanalen dus. Voordeel van breedplaat (voor de bouwers) is de gladde onderkant, die zo afgewerkt kan worden met spac (spuitwerk).
dat is een breedplaat inderdaad, die zijn vaak 1,2 of 2,4 meter breed, misschien zijn ze er ook in 3 meter. dat zou ik zo niet weten.

kanaalplaten zijn standaard 1,2m breed en er zijn pasplaten. dat zijn platen die in de fabriek in tweeen zijn gedaan door tpv het middelste kanaal de natte beton door te steken. die kant is vaak ook niet mooi recht, en moet aan de onderkant dus weer netjes worden afgewerkt.

kanaalplaten zien er aan de onderkant het zelfde uit als breedplaatvloeren, maar zijn dus niet breder dan 1,2 meter te krijgen
het voordeel tov breedplaat of in het werk gestorde beton is het lage gewicht, en dat je er meteen op kunt lopen en verder kunt bouwen. nadeel is minder geluidwerend, dus niet voor woningscheidende vloeren te gebruiken. nadeel is dat je tov de docuhe vaak wat ingewikkelder moet doen met je leidingen, of een dikke opstorting rkrijgt.

het zijn trouwens dilataties, geen dilitaties, of diletaties. een dilatatie is gewoon een onderbrekingin het materiaal om er voor te zorgen dat er geen scheuren in de gevel of de vloer komen. die scheuren zouden er in kunnen komen door werking van het materiaal ( ene gevel op het zuidwesten, de hoekom dus op noordwest en in de schaduw, zet dus verschillend uit) of bij verschillende belastingen op de gevel. onder een raam heb ej minder belasting dan vlak ernaast.tpv een onderhoek kan je dan een scheur krijgen.ook bij metselwerk op een lange ligger kun je dor doorbuigen van de ligger dilataties nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:45:
Hehe, eindelijk die enorme belasting tabel op Min. Fin. site gevonden.
"Leuk" inkomsten energiebelasting: 4,231 miljard Euro (valt me beetje "tegen", omzetbelasting harkt 41,1 miljard naar binnen, accijnzen 10,7 miljard, grootste deel benzine accijns met 4,0 miljard >:) ...)
Waaaat? Energie belasting meer dan 10% van de omzet belasting en dan ook nog eens omzetbelasting over de energiebelasting heffen! Dat is een forse post! Geen wonder dat niet iedereen blij zal zijn als anderen hun eigen energie opwekken, of op hout stoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rendement van PV panelen en opwarming.
Ik heb vandaag heel mooi het effect kunnen zien dat PV-panelen met hoger rendement (18% SunPower) minder snel ontdooien (tijdens productie) dan Poly-si SchottSolar (13%) panelen.
Beiden types waren eerst nog berijpt, beide types staan gelijkwaardig opgesteld en stonden vanochtend in de volle zon. Heel duidelijk waren alle 13%-panelen ontdooid door de zonneschijn (bij -7C omgevingstemp) voordat wat later de 18% panelen ook ontdooiden. Wat ook opviel is dat daar waar de junction box zit, de panelen wat eerder door de zon zijn opgewarmd. (J-box is dus warmte isolatie aan achterkant)

Eigenlijk is het wel best logisch, alle ingevangen zonne energie die niet kan worden omgezet in electrische energie om afgevoerd te worden zal wel ter plekke in warmte worden omgezet.

Heeft er al iemand met de fraaie IR-camera's beelden gemaakt van PV panelen tijdens volle productie? Zou ik heel interessant vinden.

Ik worstel nog altijd met de vraag waar de opgewekte electrische energie blijft als een klein deel van het paneel beschaduwd raakt. Je ziet de productie bv met 80% afnemen als er maar een paar van de 72 cellen grotendeels beschaduwd raken. Kan toch niet zijn dat die 80% verstookt wordt in die paar cellen? Die zouden loeiheet worden. IR-beelden zouden dit mooi moeten kunnen zien, maar ook welke panelen of cellen minder productief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Zonneboiler vandaag +15 c, dus 35c!!
Dat is bijna 5 kwh of 0,5 m3 gas.
300 l en 7m2 vaccumcollector

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 26-01-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 20:59:
Heeft er al iemand met de fraaie IR-camera's beelden gemaakt van PV panelen tijdens volle productie? Zou ik heel interessant vinden.

Ik worstel nog altijd met de vraag waar de opgewekte electrische energie blijft als een klein deel van het paneel beschaduwd raakt. Je ziet de productie bv met 80% afnemen als er maar een paar van de 72 cellen grotendeels beschaduwd raken. Kan toch niet zijn dat die 80% verstookt wordt in die paar cellen? Die zouden loeiheet worden. IR-beelden zouden dit mooi moeten kunnen zien, maar ook welke panelen of cellen minder productief zijn.
Even in dit topic bladeren. Zonnigtype heeft in ieder geval ooit warmtebeelden gepost of gelinkt.

Doordat de stroom beperkt wordt in die ene cel loopt de spanning in de andere cellen op. Door de hogere spanning gaan er meer elektronen door het silicium heen tunnelen om te recombineren aan de P-kant zonder door het circuit te zijn gegaan. Afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:37:
[...]

Hier is de genormeerde opbrengst wat lager (1.59 kWh/kWp, totaal 5.57 kWh), vermoedelijk door zuidwestelijke ligging en lage hellingshoek. De lucht was ook niet helemaal helder, als ik op sat34.nl kijk zie je ook wat bewolking boven en rond het IJsselmeer.
Wel de hoogste opbrengst sinds 8 november.
Zonneboiler (120 l.) van 13 naar 27 graden.
De teller is uiteindelijk blijven steken op 3,36 kWh of 2,8 kWh/kWp. Toevallig bij mij precies gelijk aan de opbrengst op .....8 november.

Ook de zonneboiler (vlakke plaat) deed het uitzonderlijk goed, de pomp heeft ruim 3 uur gedraaid en de 110 liter boiler van 8°C op 34°C gebracht.

Ook hier wel wat sluierbewolking.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:18:
[...]
Doordat de stroom beperkt wordt in die ene cel loopt de spanning in de andere cellen op. Door de hogere spanning gaan er meer elektronen door het silicium heen tunnelen om te recombineren aan de P-kant zonder door het circuit te zijn gegaan. Afaik.
Dat is een eyeopener voor mij. Je zegt dus dat het het rendement van individuele cellen spanningsafhankelijk is. Bij hogere spanningen (lees suboptimale = te weinig stroom afname) is er sprake van verlies in de cel zelf. Dus geen extra warmte productie in ander cellen.

Heel erg bedankt, hier is weer iemand tevreden :).
Dit is dus vrijwel niet te beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
http://www.bouwwereld.nl/...nnecollector.htm?pagenr=3

zo moet het dus.. op elk dak panelen..
wat er ook gebeurt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ericplan schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:20:
De teller is uiteindelijk blijven steken op 3,36 kWh of 2,8 kWh/kWp. Toevallig bij mij precies gelijk aan de opbrengst op .....8 november.
Hou je rekening met de kortere daglengte nu, in vergelijking met die van 8 november? ;)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:34:
[...]

Dat is een eyeopener voor mij. Je zegt dus dat het het rendement van individuele cellen spanningsafhankelijk is. Bij hogere spanningen (lees suboptimale = te weinig stroom afname) is er sprake van verlies in de cel zelf. Dus geen extra warmte productie in ander cellen.

Heel erg bedankt, hier is weer iemand tevreden :).
Dit is dus vrijwel niet te beïnvloeden.
Volgens mij was het meer doordat bepaalde (beschaduwde) cellen vrijwel geen stroom doorlaten, dat het geheel in die string geen stroom kan doorlaten.
De spanning per cel is nagenoeg constant (materiaal afhankelijk), alleen door de inwendige weerstand, zal de spanning iets dalen bij een hogere stroom.
Door het licht gaan er electronen bewegen, oftewel een stroom lopen. Als er geen stroom loopt, doordat er geen licht op valt, gaat er in de hele serie geen stroom lopen. Zie het alsof je een kabeltje los haalt. Dan loopt er ook geen stroom, maar de andere cellen gaan niet ineens al hun vermogen op een andere manier omzetten. Er wordt gewoon geen elektriciteit opgewekt en al de zonne-energie zal gewoon gebruikt worden om ofwel op te warmen, net als dakpannen, of weerkaatst worden.
Nu zal er altijd wel een lek-stroompje lopen en ik vermoed dat cellen zelf ook een soort van overspanningsbeveiliging hebben, om de spanning over 1 cel niet te hoog op te laten lopen.

Over het extra vermogen in warmte omzetten gesproken.
Efficiente cellen halen zo'n 20 %, oftewel ook nu gaat 80% van het zonlicht niet gebruikt worden om elektriciteit op te wekken. Dit gaat dus nu ook ofwel omgezet worden in warmte, danwel weerkaatst worden.
Als die 20% dan ook niet effectief gebruikt gaat worden, zal de boel niet ineens veel warmer worden omdat die energie die erop valt niet nuttig gebruikt kan worden, maar krijgt het paneel maximaal een kwart meer energie die alleen maar gebruikt zal worden om warm te worden, of weerkaatst zal worden.

Over de verhouding spanning/stroom:
Alle stroombronnen hebben een inwendige weerstand (van hoog naar laag: battterijen, accu, stroomnet), oftewel de spanning zal iets dalen, wanneer de stroom toeneemt.
Er is hierbij een optimum qua vermogen, wat je eruit kunt halen en daar zorgt de tracker in de omvormer voor.
Zeg maar een rechthoek met zo'n groot mogelijk oppervlak onder de grafiek die de stroom tegen de spanning afzet.
Uiteraard is die grafiek de hele tijd anders, doordat de zon niet constant even hard schijnt door onze wolken heen. Vooral 's nachts schijnt de opbrengst nogal laag te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 18:43:
en het antwoord op mijn meer met minder toekenning is : toegekend.
750 euro kassa.
met dank aan het achteraf maatwerkadvies wat we samen hebben bedacht aan mijn loodgieter die erkend meer met minder advideur is.(&uneto vni)
30% minder is 30% minder.
dus dit is een leuke incentive voor iedereen in het jaar 2010, want na dit jaar sluit de regeling weer,
zoals elke wip-kip regeling.
ik ga hiervan een nieuwe schuifpui aanschaffen icm de hr++glas regeling

[...]

nou dat viel weer mee, ik verwachte ook een afwijzing na 20 weken, maar het valt echt reuze mee dus.
Eric, heb je in 2 maanden dan 2x een energielabel aangevraagd? Ik heb een energielabel van juni 2008 toen ik het huis kocht (Label G), nu met overal HR++, vloerisolatie, LTV-verwarming, HR-ketel en ZB denk ik toch wel 2 labeltjes te zijn opgeschoven.

Voorwaarden Meer met Minder:
Hoe krijg ik de stimuleringspremie?

1. Op de pagina MMM-aanbieders kiest u een MMM-aanbieder bij u in de buurt
2. Uw MMM-aanbieder vraagt bij Meer Met Minder voor u de stimuleringspremie aan. Denkt u 20% energiebesparing te kunnen halen, laat uw MMM-aanbieder dan € 300 voor u aanvragen. Denkt u 30% energiebesparing te kunnen halen, laat uw MMM-aanbieder dan € 750 voor u aanvragen.
3. Uw MMM-aanbieder laat voor uw huis een Maatwerkadvies met Energielabel uitbrengen en registreren. Zorg ervoor dat dit gebeurt binnen twee maanden na de premieaanvraag, anders vervalt deze.
4. Op basis van het Maatwerkadvies maakt uw MMM-aanbieder een offerte.
5. U kiest de energiebesparende maatregelen die bij uw situatie passen.
6. Uw MMM-aanbieder verzorgt de uitvoering van de maatregelen.
7. Uw MMM-aanbieder laat een nieuw Energielabel opstellen. Daarna waarschuwt hij Meer Met Minder dat de werkzaamheden zijn afgerond.
8. Meer Met Minder controleert hoeveel energiezuiniger uw woning is geworden. Verbetert de Energie-Index met tenminste 0,5 (20% energiebesparing), dan krijgt u € 300. Verbetert de Energie-Index met tenminste 0,75 (30% energiebesparing), dan krijgt u € 750. Let op: Als de verbetering van de Energie-Index niet binnen een jaar plaatsvindt, vervalt de aanvraag.
9. Meer Met Minder stort de premie automatisch binnen 6 weken op uw bankrekening.
Jouw installateur mag/kan zelf een label vaststellen? Wanneer hij daar een tarief van onder de 200 Euro voor rekent, mag je dat ook nog eens in subsidievorm aan hem doorsluizen:
Bent u woningeigenaar en wilt u een maatwerkadvies laten maken voor energiebesparende maatregelen in uw woning? Dan komt u in aanmerking voor subsidie via de subsidieregeling maatwerkadviezen voor woningen.

U kunt gebruikmaken van deze regeling wanneer u door een maatwerkadviseur een maatwerkadvies laat uitvoeren in uw woning. De kosten van de adviseur worden tot € 200 gesubsidieerd met de regeling. De maatwerkadviseur bekijkt in uw woning welke energiebesparende maatregelen mogelijk en effectief zijn. Van dit advies ontvangt u een helder rapport. Het rapport biedt inzicht in de mogelijke energiebesparende maatregelen, de investeringen die nodig zijn en de besparing die het u uiteindelijk oplevert op uw energierekening.

De subsidie loopt tot en met december 2010, of tot het moment dat de subsidiepot leeg is. In totaal kunnen 50.000 woningeigenaren van de regeling gebruik maken. Een maatwerkadvies is de sleutel tot een aantal andere subsidieregelingen, zoals de premieregeling van Meer met Minder en enkele gemeentesubsidies op de uitvoering van energiebesparende maatregelen.

Bedrag:
De subsidie bedraagt maximaal € 200.

Voorwaarden:
Alleen een advies van een gecertificeerd adviseur (volgens BRL 9500 - 02) dat is afgegeven tussen 1 juli 2009 en 31 december 2010 komt in aanmerking voor subsidie. U moet eigenaar én bewoner zijn om de subsidie te kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 20:59:

Eigenlijk is het wel best logisch, alle ingevangen zonne energie die niet kan worden omgezet in electrische energie om afgevoerd te worden zal wel ter plekke in warmte worden omgezet.

Groot artikel over gestaan in Photon International (IR camera's en toepassing). Is nog niet zo eenduidig, resolutie is niet altijd even goed (behalve bij de hele dure camera's), en cellen verschillen onderling ook nogal. Kan warmtebeeld fors beïnvloeden. Ik heb al jaren geleden paar IR foto's van iemand gehad van paar monokristallijne zonnepanelen in zonnige omstandigheden. Verder weinig over te zeggen (behalve junction box, inderdaad lekker warm plekkie). Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/IR_photos/Image3.jpg

(er was geen melding van paneeldefect, lichtere baan kan liggen aan een niet perfect soldeercontact in de string; let verder op tijd van de dag/opname en de omgevingstemperatuur)

Dat is nou echt "groene" energie?!? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 26-01-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

burne schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 22:38:
[...]

Hou je rekening met de kortere daglengte nu, in vergelijking met die van 8 november? ;)
Nee, 8 november was een uitschieter, vandaag ook. That's all

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 22:44:
Vooral 's nachts schijnt de opbrengst nogal laag te zijn.
_O-

(Sorry, kon 't niet laten)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nog een nadeel stadsverwarming:
Een collega van mij is pas in onze wijk komen wonen.
Kwam hij gisteravond thuis, blijkt de hele woonkamer 1 grote stoomwolk te zijn.
Wat blijkt, er is een verwarmingsbuis van de radiator los geschoten.
Gevolg 10 uur lang heeft er op volle druk water van 80'C de woonkamer in kunnen stromen.
Alles maar dan ook echt alles van de benedenverdieping incl de complete keuken moet er uitgesloopt worden.
Er zit dus totaal geen beveiliging in de toevoerleiding van de stadsverwarming die er voor zorgt dat er een afsluiter dicht gaat bij zulke calamiteiten.
Extra wrang is dat het op dit moment -12'C is en hij geen verwarming heeft zelfs elektrische verwarming is een probleem ivm kortsluiting door het vele water.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
Speksteenkachel schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 23:02:
Gevolg 10 uur lang heeft er op volle druk water van 80'C de woonkamer in kunnen stromen.
Alles maar dan ook echt alles van de benedenverdieping incl de complete keuken moet er uitgesloopt worden.
Er zit dus totaal geen beveiliging in de toevoerleiding van de stadsverwarming die er voor zorgt dat er een afsluiter dicht gaat bij zulke calamiteiten.
Extra wrang is dat het op dit moment -12'C is en hij geen verwarming heeft zelfs elektrische verwarming is een probleem ivm kortsluiting door het vele water.
Je zou dan toch zeggen dat er ergens een metertje begint te piepen, na zoveel kuubjes water zal de druk toch wel merkbaar dalen zeker?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 22:44:

Volgens mij was het meer doordat bepaalde (beschaduwde) cellen vrijwel geen stroom doorlaten, dat het geheel in die string geen stroom kan doorlaten.
[...]
De vraag waar ik mee zat is de volgende.
Stel je hebt een paneel van 72 cellen in serie die onder een stevig zonnetje samen 216W produceren.
De MPP tracker heeft daarvoor het optimale werkpunt gekozen van 5A bij 43.2V
Alle cellen zijn vrijwel gelijk en leveren elk een werkspanning van ca 0.6V.

Nu dek je ineens 1 cel af waardoor er maar een heel klein beetje licht opvalt, zeg 10% van vlak daarvoor.
Deze cel zal zelf eigenlijk nu maar ongeveer 0.5A willen leveren bij ca 0.6 V. Maar de rest staat met ruim 42V te duwen om er 5 A doorheen te krijgen.
Is deze beschaduwde cel ineens een weerstandsloos geworden of juist een forse bariëre?
In het eerste geval kunnen alle andere 71 cellen gewoon doorproduceren, 5A bij 42.6V=213W, dus niet.
In het laatste geval zou de barierre een stroom-val kunnen vertonen van bijvoorbeeld 20V als er toch 5A doorheen gepushed zou worden. Dat is een dissipatie van 100W in die ene cel.
Of wat minder, bijvoorbeeld 5V, dus 25W bij 5A. Niet verwaarloosbare hoeveelheid warmte
Het hangt natuurlijk van je MPP-tracker af welk werkpunt er gekozen wordt.
Dus die 5A zal wel omlaag gaan ten gunste van een hogere P=U*I.
Stel dat in het andere uiterste de gehele stroomafname naar 0.5A terugvalt (de MPP vindt een nieuw werkpunt bij 44.73V en 0.51A) dus 23W. Het verschil (190W) wordt nu niet meer afgevoerd richting het net, maar blijft als warmte achter in het paneel.
Is die 190W (aan extra warmte) nu verspreid over alle 71 cellen, of (grotendeels) in die ene cel?
Als ik een voltmeter door de beschermende achterkant heen zou prikken zou ik het zo weten, maar dat doe ik liever niet. :|
Dat moet met warmtebeelden goed te zien zijn.
Mijn badwater zegt nog steeds dat die ene cel fors warmer wordt, maar de uitleg van pcmadman zou juist het tegenovergestelde aangeven: alle andere cellen hebben door het minder gunstige werkpunt extra verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mistraller schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 23:34:
[...]

Je zou dan toch zeggen dat er ergens een metertje begint te piepen, na zoveel kuubjes water zal de druk toch wel merkbaar dalen zeker?
Dat zou ik denken. Je mag niet eens een radiator uit het circuit halen zonder de warmteleverancier daar van op de hoogte te brengen i.v.m. "te detecteren verlies in het systeem". Reken maar dat er alarmbellen zijn afgegaan. Maar inderdaad, blijkbaar geen beveiligingen (zal wel met kosten te maken hebben gehad), en dus ellende voor de afnemer.

Ik heb trouwens stapels mails binnen gekregen met de ene na de andere briljante zienswijze op weer een ander (eerder reeds gelinkt) Stadswarmte regulerings gedoe ("maximale SV prijs"). Het verzet groeit en professionaliseert (Gaia zei dank zitten er diverse ingenieurs bij enkele SV groepen, die zeer diep in de materie graven en heel wat beerput deksels hebben verwijderd...). Zowel EZ als Energiekamer zullen spitsroeden moeten gaan lopen om hun te diep in de gevestigde belangen gewortelde opvattingen in klinkende munt te kunnen omzetten. Ben benieuwd naar de afloop. Er is al heel wat afgeschreven over deze mistige business... Vandaag was de deadline voor die tweede regulerings-hap. Had zelf geen zin meer om in het potje te roeren, is al door de nodige groepen uitgebreid gedaan.

Mijn badwater zegt nog steeds dat die ene cel fors warmer wordt, maar de uitleg van pcmadman zou juist het tegenovergestelde aangeven: alle andere cellen hebben door het minder gunstige werkpunt extra verlies.
Daarvoor zijn toch sperdiodes? Zitten in alle moderne zonnepanelen om hotspot problemen en celbeschaduwing te helpen omzeilen.

FAQ pagina Agentschap NL (oude SenterNovem) voor PV wordt "aangepast aan SDE 2010". Hmmmm. Benieuwd wat er dan wel zo "anders" beantwoord moet gaan worden...

http://www.senternovem.nl...gestelde_vragen_zonpv.asp

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 27-01-2010 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22
A propos stadsverwarming: kan ik ook terugleveren aan het warmtenet? Loopt de meter terug als je een zonneboiler aansluit en het water warmer terugstuurt dan het binnenkomt? Ik zou graag een zonneboiler installeren bij mijn vrienden in IJburg en ik vroeg me af of je het net als een groot opslagvat zou kunnen gebruiken naar analogie van grid connected PV.

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
basfromasd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 00:17:
A propos stadsverwarming: kan ik ook terugleveren aan het warmtenet? Loopt de meter terug als je een zonneboiler aansluit en het water warmer terugstuurt dan het binnenkomt? Ik zou graag een zonneboiler installeren bij mijn vrienden in IJburg en ik vroeg me af of je het net als een groot opslagvat zou kunnen gebruiken naar analogie van grid connected PV.

Bas
Nope, kan niet. Kan wel in Duitsland, al wordt het daar ook grootschaliger geregeld. Hele flatdaken vol zonnecollectoren, worden ingevoed op centraal warmtenet, kan ook aftakkingen naar naburige gebouwen hebben en in theorie inzetbaar in een SV net. Ik denk dat er wel verschillen zitten tussen dat soort netten, maar zou me verbazen als de Duitsers daar niet al lang technische oplossingen voor hebben ontworpen.

Er is wel hoop gedoe over groen gas en duurzame warmte hier, maar de monopolisten zullen zich te vuur en te zwaard verdedigen tegen inbreuk op hun lucratieve monopolie. Wat natuurlijk gewoon met man en macht opengebroken moet worden door Den Haag. Als ze het durven natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 23:56:
[...]

De vraag waar ik mee zat is de volgende.
Stel je hebt een paneel van 72 cellen in serie die onder een stevig zonnetje samen 216W produceren.
De MPP tracker heeft daarvoor het optimale werkpunt gekozen van 5A bij 43.2V
Alle cellen zijn vrijwel gelijk en leveren elk een werkspanning van ca 0.6V.

Nu dek je ineens 1 cel af waardoor er maar een heel klein beetje licht opvalt, zeg 10% van vlak daarvoor.
Deze cel zal zelf eigenlijk nu maar ongeveer 0.5A willen leveren bij ca 0.6 V. Maar de rest staat met ruim 42V te duwen om er 5 A doorheen te krijgen.
Nee, de rest staat niet met 42V te duwen, maar waarschijnlijk met een iets hogere spanning. (open klemspanning)
Met elektriciteit is het zo dat er pas een vermogen geleverd wordt, zogauw er een stroom kan lopen.
Voor PV cellen zal een deel van het zonlicht dus omgezet worden in elektrisch vermogen. Zodra dat niet kan, zal er meer van het zonlicht omgezet worden in warmte.
Is deze beschaduwde cel ineens een weerstandsloos geworden of juist een forse bariëre?
In het eerste geval kunnen alle andere 71 cellen gewoon doorproduceren, 5A bij 42.6V=213W, dus niet.
In het laatste geval zou de barierre een stroom-val kunnen vertonen van bijvoorbeeld 20V als er toch 5A doorheen gepushed zou worden. Dat is een dissipatie van 100W in die ene cel.
Die ene cel zal een forse barriere zijn geworden, maar dan niet in de zin van een Ohmse weerstand, maar als stroombegrenzer.
En dan dus ook als begrenzing voor de hele keten, omdat het in serie staat. Er zal dus ook niet een grotere stroom kunnen lopen wanneer de tracker een flink lagere klemspanning zal proberen te forceren.
De spanning over de cel blijft vrijwel constant. Die 0.6V is typerend voor silicium. Oftewel de stroom en spanning over elke cel zal vrijwel gelijk blijven.
Het is een compleet ander verhaal wanneer je een zenerdiode antiparallel over een cel zou zetten. Zo'n diode zou een doorslagspanning van net iets boven de open klemspanning moeten hebben. Uiteraard kan zo'n diode ook over meerdere cellen gezet kunnen worden, als dat makkelijker is.
In dat geval heb je vrijwel geen last van verliezen door beschaduwing. De verliezen zijn dan vrijwel gelijk aan het aantal cellen wat beschaduwd is.

Of wat minder, bijvoorbeeld 5V, dus 25W bij 5A. Niet verwaarloosbare hoeveelheid warmte
Het hangt natuurlijk van je MPP-tracker af welk werkpunt er gekozen wordt.
Dus die 5A zal wel omlaag gaan ten gunste van een hogere P=U*I.
Die 5A is niet mogelijk wanneer er minstens 1 cel in de serie in de schaduw zit.
Stel dat in het andere uiterste de gehele stroomafname naar 0.5A terugvalt (de MPP vindt een nieuw werkpunt bij 44.73V en 0.51A) dus 23W. Het verschil (190W) wordt nu niet meer afgevoerd richting het net, maar blijft als warmte achter in het paneel.
Is die 190W (aan extra warmte) nu verspreid over alle 71 cellen, of (grotendeels) in die ene cel?
Als ik een voltmeter door de beschermende achterkant heen zou prikken zou ik het zo weten, maar dat doe ik liever niet. :|
Dat moet met warmtebeelden goed te zien zijn.
Die is over alle cellen verspreid. Met als side-note dat die ene cel mogelijk toch een iets veranderde (Ohmse) weerstand zou kunnen hebben. Hierdoor zou er toch een klein verschil in spanning per cel kunnen zijn, maar of die ene cel dan meer of minder vermogen te verwerken krijgt durf ik niet te zeggen. Echter is dat een stuk minder verschil in vermogen doordat er met een veel lagere stroom gerekend moet worden. En daarnaast is die ene cel toch al een stukje kouder door de schaduw ;)
Daar ben ik het ook mee eens.

@zonnigtype:
Een sperdiode is toch om te voorkomen dat er stroom in omgekeerde richting door de cellen gaat lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 00:00:
Daarvoor zijn toch sperdiodes? Zitten in alle moderne zonnepanelen om hotspot problemen en celbeschaduwing te helpen omzeilen.
Die zitten toch in de junction box? Dan kunnen ze alleen alle 72 cellen samen doen, of een groep van bijvoorbeeld 36. En welke dat zijn is vaak niet gespecificeerd.
Het mooist zou zijn als ze een bypass- (geen sper-)diode bij iedere cell zouden kunnen integreren (mee bakken) maar dat heb ik nog niet gezien.
De discussie over protrait of landscape van kort geleden heeft ook niet tot heldere conclusies geleid, jammer genoeg. En van mijn SunPower heb ik geen flauw idee. Als ik op 1 paneel 1 strookje cellen in de lengte richting beschaduw (xx% schaduw op de cellen) dan zakt de gehele productie van alle 8 panelen (waarvan 7 nog steeds in volle zon) ook met xx% in elkaar.
Zitten er dan toch geen bypass-diodes in mijn dure panelen? Ik kan het gewoon niet verklaren! :'(
Een ding weet ik wel, ze zijn supergevoelig voor minimale deel-beschaduwing, voor de rest zijn het super panelen!
FAQ pagina Agentschap NL (oude SenterNovem) voor PV wordt "aangepast aan SDE 2010". Hmmmm. Benieuwd wat er dan wel zo "anders" beantwoord moet gaan worden...
http://www.senternovem.nl...gestelde_vragen_zonpv.asp
Is dat zelfs jou niet duidelijk? De regeling is eindelijk HELDER!
Er zijn geen vragen meer, dus is het ze toch eindelijk gelukt. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een goede vriend van me was 6 maanden naar melbourne voor werk,
hij woont aan de sloterplas in amsterdam.
zijn voorkamer heeft zuid-zon, alle radiatoren stonden dicht.
bij thuiskomst even 480 euro bijbetalen aub, de woning is verwarmd geweest door de zon en de buren.
de radiator sensortjes hebben keurig temperatuur geregistreerd, maar warmte is nooit geleverd aan zijn flat.
zijn servicekosten+SV zijn inmiddels hoger dan de huur.
echte hollandse windhandel, eigenlijk ook spookfakturen,
hij heeft geen zin in gezeur, en gaat gewoon betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 09:04:
hij heeft geen zin in gezeur, en gaat gewoon betalen.
Jammer. Als de situatie zo duideijk is zou dit een ideale aanleiding zijn om zowel het meetsysteem en de facturatie helder aan de kaak te stellen. Is zo simpel toe te lichten en aan te vechten.
Zelfs de eenvoudigste medewerker van welke organisatie dan ook zou beamen dat dit toch eigenlijk niet kan, zelfs de hoger opgeleide verantwoordelijke personen...
Kun je nog een beroep doen op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid zulke misstanden aan de kaak te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je kunt het niet bewijzen. De warmtemeters geven warmte aan maar kunnen geen verschil maken tussen zonnewarmte en fossiele warmte. Als je dit gaat aanvechten komen ze de meters ijken waaruit vrijwel zeker blijkt dat ze goed zijn. Wat kun je doen? Ik denk dat er weinig op zit dan betalen, direct gevolgd door verhuizen naar een woning zonder stadsverwarming. En dan gelijk maar naar Duitsland of België?

Die stadsverwarmingsboys zijn nog grotere boeven dan de netbeheerders zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
basfromasd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 00:17:

Bas
Het gaat hier om de situatie met een warmtemeter op de transportleiding in meterkast.

Kan niet om een zeer simpele reden. In de meter die in de aanvoerleiding is geplaatst zit een terugslagklep.
Warmte leveren op de retourleiding heeft geen zin omdat dit de "koude" kant van het systeem is.
Sterker nog te warm water terug leveren aan het net is verboden door de leveranciers. Dat is ook de reden waarom radiatoren bij stadsverwarming altijd zo groot zijn. Ze willen een maximale deltaTemp bereiken voor water (meestal een grad of 30) omdat anders de elek-centrale een probleem heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 27-01-2010 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.tennet.org/images/grootkaartje_tcm41-13793.JPG

en waarom ging dat nou niet langs de kust ? (parkjes erop, weer een miljard bespaard)
of alsnog als redundante ring ?
ik zat trouwens net weer 2 uur zonder stroom in alkmaar...
als dat zo doorgaat kost dat nog pv opbrengst dit jaar.
steeds hoger vastrecht(plicht) steeds lager service niveau.
voor het gemak heeft liander even alle storingen voor postcode 1816 gewist van de site.
http://www.liander.nl/lia...Soort=%25&postcode=1816mk (om 11:00 werkt dit wel weer, maar geen storing blijkbaar)

/edit
wat zou er eigenlijk gebeuren met een installatie zoals de hvc in alkmaar ?(25Megawatt)
schakelt zoiets ook af zoals een omvormer dan, of levert deze door aan het middenspanningsnet ?
de impact is steeds >10.000 aansluitingen, dus er is wel iets aan de hand, toch zou het amaliapark en de hvc meer dan voldoende leveren om gewoon door te draaien....

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Januari wordt voor ons qua energie een dramatische maand :( Elektriciteit zit nu al op 84 kWh (zonder elektrische kachel) en gas zit nu al op 126 m3. De reden: uiteraard de kou maar ook zit mijn vriendin al anderhalve week thuis met een lichte hersenschudding. Daarbij is de zonnestroomopbrengst ook dramatisch laag: dat gaat minder dan 20kWh.

Ik moet de schalen van mijn grafieken aan gaan passen :'(

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 27-01-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
JeroenH schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:32:
Januari wordt voor ons qua energie een dramatische maand :( Elektriciteit zit nu al op 84 kWh (zonder elektrische kachel) en gas zit nu al op 126 m3. De reden: uiteraard de kou maar ook zit mijn vriendin al anderhalve week thuis met een lichte hersenschudding. Daarbij is de zonnestroomopbrengst ook dramatisch laag: dat gaat minder dan 20kWh.

Ik moet de schalen van mijn grafieken aan gaan passen :'(
Noem je dat dramatisch? _/-\o_
Wat is je jaarverbruik voor gas? Ik vermoed dat de meesten hier toch al (ver) over de 200 kuub zijn voor januari tot nu toe, en dan hebben we hier nog duurzaam publiek, laat dus staan wat de onzuinigerds deze maanden er doorheen jassen. Ik zit zelf nu op 100 kuub, maar zonder houtkachel zou ik ook over de 200 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Speksteenkachel schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 23:02:
Dat lukt ook prima zonder stadsverwarming
De koper van mijn oude huis heeft zo'n ongeluk in de keuken gehad met de warmwaterleiding.
Op de ochtend dat ze klaar waren met verbouwen en wilde verhuizen naar dit huis kon alles weer gesloopt worden door de stoom. Ook op de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, als we in januari al bijna een kwart verstoken van wat we normaal op jaarbasis verstoken vind ik dat vrij dramatisch...
Wat is je jaarverbruik voor gas?
Zowel 2008 als 2009 600 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

In het kader van creatieve terugverdientijden:

Terugverdientijd:
De terugverdientijd bestaat uit de volgende elementen :
  • ALL-IN Prijs voor Stroom welke u normaal zou kopen maar nu zelf produceert.
  • SDE subsidie voor zonnestroom ( prijspeil 2010 ). Deze subsidie word in maandelijkse termijnen door de overheid aan u uitgekeerd op uw rekening gedurende 15 jaar.
  • Heffingskorting. Deze heffingskorting word gezien als voordeel omdat, als u uw Zonnestroom systeem even groot bestelt als uw jaarlijks energieverbruik in KWH, u geen energiebelasting meer betaald, maar toch nog de heffingskorting krijgt.
Opbrengst per jaar
Stroom : 975 KWH * 0,24 cent = € 234,-
Subsidie : 975 KWH * 0,27 cent = € 265,20
Heffinskorting : € 379,16

Totaal per jaar : € 878,36
Totaal na 5 jaar : € 4391,80
Meer van dit soort lekkers is hier te vinden :D
Op dezelfde manier blijkt een 500Wp installatie (zonder subsidie) van €1500 een tvt van 4jr te hebben... _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:12

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Joba schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:57:
Ik vermoed dat de meesten hier toch al (ver) over de 200 kuub zijn voor januari tot nu toe, en dan hebben we hier nog duurzaam publiek, laat dus staan wat de onzuinigerds deze maanden er doorheen jassen.
Heb net even het gasverbruik berekend van januari: 154 kuub. December was 145 kuub, dus met deze twee maanden zit ik al op 50 % van mijn jaarverbruik.
Mijn jaarverbruik is trouwens 600 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:12

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]Mars Warrior schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:30:
Op dezelfde manier blijkt een 500Wp installatie (zonder subsidie) van €1500 een tvt van 4jr te hebben... _/-\o_
Als ik even logisch reken kom ik op een TVT van 13,5 jaar :Y of doe ik iets verkeerd uitrekenen of zo??
( 460 x 0,24= 110,4, delen op 1499= 13,57 jaar )
Dat verhaal van die heffingskorting begrijp ik helemaal niet.
De website op zich is wel goed en overzichtelijk - wat doet die Piet Paulusma daar eigenlijk - maar het zijn wel totaal onbekende merken panelen + omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22
JeroenH schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:16:
Je kunt het niet bewijzen. De warmtemeters geven warmte aan maar kunnen geen verschil maken tussen zonnewarmte en fossiele warmte.
Een echte warmtemeter meet het debiet en de in- en uitgaande temperatuur. Het debiet is nul als de kraan dicht staat. Ik vermoed dat hier geen warmtemeter geïnstalleerd was, maar alleen een temperatuursensor aan de radiator om de bedrijfsuren te meten. Ik heb ook wel eens in een flat gewoond waar dat zo was opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door basfromasd op 27-01-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:30:

Totaal per jaar : € 878,36
Totaal na 5 jaar : € 4391,80
Meer van dit soort lekkers is hier te vinden :D
Heldere websites met toch wat addertjes onder het gras zo te zien. Die berekening is iig erg rooskleurig.

Upgrade van MDZ (?) naar sharp kost zoń 1700 euro bij dat pakket van 6000 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Roamor op 27-01-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 08:56:
Een ding weet ik wel, ze zijn supergevoelig voor minimale deel-beschaduwing, voor de rest zijn het super panelen!
Tja, we kunnen niet alles hebben toch? Wees nou maar blij met je superpaneeltjes.

Overigens schaduweffecten zijn meermalen uitgebreid op Photovoltaikforum aan de orde geweest. Daar wordt ook regelmatig met sper- resp. bypass diodes gegoocheld, diepgravende discussies. Een hele mooie:

http://www.photovoltaikfo...stungsverlustes-t887.html

Meer over schaduweffecten en kwantificering ervan (module >>> systeem niveau):

http://www.polderpv.nl/Ar...kt_2004.htm#externe_links
Is dat zelfs jou niet duidelijk? De regeling is eindelijk HELDER!
Er zijn geen vragen meer, dus is het ze toch eindelijk gelukt. ;)
_O-

Geen vragen meer? Dan nu dus 25 MWp bijbouwen en klaar is kees. Piece of cake...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mars Warrior schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:30:
In het kader van creatieve terugverdientijden:
...
• Heffingskorting. Deze heffingskorting word gezien als voordeel omdat, als u uw Zonnestroom systeem even groot bestelt als uw jaarlijks energieverbruik in KWH, u geen energiebelasting meer betaald, maar toch nog de heffingskorting krijgt.

Da's natuurlijk rabiate kul. "Heffingskorting" (het heet officieel bij Min. Fin. "Teruggave Energiebelasting") krijgt iedereen sowieso terug, ongeacht wat je achter je aansluiting flikt. Dus dat is geen "voordeel voor zonnestroom liefhebbers". Het is een "compensatie voor iedereen". En met "terugverdientijd berekening van door jouw gekochte zonnepanelen" heeft het geen moer te maken... Uitsluitend vermeden variabele elektrakosten dienen daar in te worden verrekend. Voor de zuiveren op de graat: ook eventuele lasten van aangegane leningsverplichtingen als er geld wordt geleend voor aanschaf. Met als zeer belangrijk voorbehoud: wat had er anders met het spaargeld gebeurd als er GEEN zonnepanelen zouden zijn aangeschaft. Veel mensen hadden dat al binnen een paar jaar tijd aan een duur consumptie artikel of een verre vakantie uitgegeven, dus de eventueel "berekende spaarrente over geprognosticeerde levensduur PV-systeem" mag dan ook helemaal niet worden meegerekend.

Afijn, met terugverdientijd berekeningen kun je mensenlevens vullen. Veel leuker is gewoon die dingen te gaan kopen en kilowattuurtjes te gaan bakken. Dat is concreet, en pas dan "heb je wat"... :/

@Roamor
Upgrade van MDZ (?) naar sharp kost zoń 1700 euro bij dat pakket van 6000 euro.
Let op de bedrijfsnaam. Dat zijn OEM paneeltjes. Leverancier onbekend (werd niet gemeld toen ik werd benaderd door een medewerker).

Stroom : 975 KWH * 0,24 cent = € 234,-
Subsidie : 975 KWH * 0,27 cent = € 265,20
Heffinskorting : € 379,16
Huidige leveringsprijs all-in Vattenfall/NUON Energie variabel grijs is 21,8 eurocent/kWh, dik 2 cent onder die 24

Voorlopige subsidie in voorschotbedragen voor SDE 2010 is NIET 27 cent (dat is het niet van toepassing zijnde verschil tussen het basisbedrag en basiselektriciteitsprijs, dat is 27,2 cent/kWh), maar 24,9 eurocent/kWh voor installaties van, effectief, 1,000 tot en met 7,500 kWp. Zie TABEL.

Heffingskorting: wegstrepen. Zie boven.

Zelf resultaat berekenen, is al wat realistischer. Pas 1 april 2011 volgend jaar weet je wat het werkelijke eindresultaat voor dit jaar zal zijn, etc. ... Bovendien: tarieven per 1 juli 2010 zijn nog totaal onbekend, dus salderingscomponent (individueel en al fors verschillend) is ook nog onbekend.

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 27-01-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:37

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Ik wil voorzichtig starten met zonnepanelen. Na wat zoekwerk in de afgelopen 71 delen en op google kom ik tot een volgende conclusie.

4 maal Suntech STP175S-24/Ad, totaal 1.600 euro.
1 maal Mastervolt Soladin 600 watt, 400 euro.

Verder bevestigingsmateriaal (voor plat dak zuid-west), bekabeling (van zonnepanelen naar de omvormer) en computerinterface.

Met deze set heb ik geen recht op subsidie, maar ik begreep dat de subsidie krijgen sowieso maar zelden lukt.

Ben ik nog iets vergeten?
Hoe lang kan/mag de bekabeling tussen de panelen en de omvormer zijn?
Ga ik überhaupt wat merken van deze installatie, of is de opbrengst zo minimaal dat ik er niets van merk op de factuur bij de energieleverancier?
Op een dag als vandaag, doet het systeem dan nog iets, of is de opbrengst nu 0.

Stel op een hele zonnige dag, en ik gebruik minder dan dat het systeem opbrengt. Wat gebeurt er dan? Moet ik nog ergens rekening mee houden met onze huidige leverancier?

Verder ben ik benieuwd naar hoe het principe werkt. Electriciteit komt nu op twee punten binnen. De reguliere aansluiting op het stroomnet en via de stekker van de omvormer. Ik begrijp niet hoe het met 2 bronnen goed kan werken...
Pagina: 1 ... 36 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.