Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:34:
[...]
Dat is een eyeopener voor mij. Je zegt dus dat het het rendement van individuele cellen spanningsafhankelijk is. Bij hogere spanningen (lees suboptimale = te weinig stroom afname) is er sprake van verlies in de cel zelf. Dus geen extra warmte productie in ander cellen.
Heel erg bedankt, hier is weer iemand tevreden

.
Dit is dus vrijwel niet te beïnvloeden.
Volgens mij was het meer doordat bepaalde (beschaduwde) cellen vrijwel geen stroom doorlaten, dat het geheel in die string geen stroom
kan doorlaten.
De spanning per cel is nagenoeg constant (materiaal afhankelijk), alleen door de inwendige weerstand, zal de spanning iets dalen bij een hogere stroom.
Door het licht gaan er electronen bewegen, oftewel een stroom lopen. Als er geen stroom loopt, doordat er geen licht op valt, gaat er in de hele serie geen stroom lopen. Zie het alsof je een kabeltje los haalt. Dan loopt er ook geen stroom, maar de andere cellen gaan niet ineens al hun vermogen op een andere manier omzetten. Er wordt gewoon geen elektriciteit opgewekt en al de zonne-energie zal gewoon gebruikt worden om ofwel op te warmen, net als dakpannen, of weerkaatst worden.
Nu zal er altijd wel een lek-stroompje lopen en ik vermoed dat cellen zelf ook een soort van overspanningsbeveiliging hebben, om de spanning over 1 cel niet te hoog op te laten lopen.
Over het extra vermogen in warmte omzetten gesproken.
Efficiente cellen halen zo'n 20 %, oftewel ook nu gaat 80% van het zonlicht niet gebruikt worden om elektriciteit op te wekken. Dit gaat dus nu ook ofwel omgezet worden in warmte, danwel weerkaatst worden.
Als die 20% dan ook niet effectief gebruikt gaat worden, zal de boel niet ineens veel warmer worden omdat die energie die erop valt niet nuttig gebruikt kan worden, maar krijgt het paneel maximaal een kwart meer energie die alleen maar gebruikt zal worden om warm te worden, of weerkaatst zal worden.
Over de verhouding spanning/stroom:
Alle stroombronnen hebben een inwendige weerstand (van hoog naar laag: battterijen, accu, stroomnet), oftewel de spanning zal iets dalen, wanneer de stroom toeneemt.
Er is hierbij een optimum qua vermogen, wat je eruit kunt halen en daar zorgt de tracker in de omvormer voor.
Zeg maar een rechthoek met zo'n groot mogelijk oppervlak onder de grafiek die de stroom tegen de spanning afzet.
Uiteraard is die grafiek de hele tijd anders, doordat de zon niet constant even hard schijnt door onze wolken heen. Vooral 's nachts schijnt de opbrengst nogal laag te zijn.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)