NielsTn schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:29:
Inmiddels
een week na het waterzijdig inregelen en CV afstellen de installatie gevolgd en eerste bevindingen gedaan:
- nul verbruik in de nacht uren (programma 'slapen' op de thermostaat)
- scheelt ca 2-2,8 kubieke meter (in mijn situatie) in gasverbruik
- op de nacht voorafgaand inregelen en de eerste nacht na inregelen: 0 verbruik s'nachts
Tja, uiteraard ga ik nog even verder snuffelen naar leuke statistieken

Ik heb een snapshot van de logfiles bijgesloten, en je ziet het: van de periode na de laatste verwarmingsaanvraag tot moment van ochtend programma: daar zit al de eerste winst, met behoud van comfort.
ships.. het sneeuwt hier in N-Limburg

als ik et goed heb zijn bij jou de radiators dus ingesteld, de keteltemperatuur ( brander maximum) en de thermostaat vervangen.
het effect dat je nu meet is dus deel het effect van een een foutieve tehrmostaat. de ionvloed hiervan kun je misschien achterhalen als je te weten komt hoe de foute thermostaat op de opentherm de ketel toch heeft aangestuurd. misschien heeft de ketel zelf de fout ontdekt, en vervolgens de sinalen wel juist geinterpreteerd voor een aan / uit thermostaat.
over weersafhankelijk en nachtverlaging:
het blijkt dus dat nachtverlaging wel degelijk veel geld oplevert. het hangt dus van het comfort af tot hoever je dit kunt toepassen. ( bij vloerverwarming zal de aanwarmtijd het struikelblok zijn. de verwarming moet bij wijze van spreken al om 23:00 aanslaan, om de temperatuur sochtends weer op de ingestelde temperatuur te krijgen
de nachtverlaging bij weersafhankelijke regeling: WA gaat uit van stooklijnen, de stooklijn bij nachtverlaging is bijvoorbeeld 4 graden lager dan overdag. snachts is het 6 graden kouder dan overdag. de ketel staat dus snachts zelfs meer bij te verwarmen! ( 2 graden meer dan overdag!)
de aansluiting van butentemperatuurmeters: compleet weersafhankelijk is dus niet zuiniger. en minder goed te regelen, en voor een kleine woning ook niet interesant. het is makkelijker dit op te lossen met thermostaatkranen en klokthermostaat.
wat betreft ruimtecorrectie, wat moet ik me daar bij voorstellen?
volgens mij is het het beste de temperatuurvoeler op de klokthermostaat aan te sluiten zodat deze nog beter zelf een stooklijn kan bedenken en de aanwarmtijden nog beter kan "leren" en toepassen.
de buitenthermometer moet altijd op het noorden worden geplaatst, zodat er geen direct zonlicht op kan vallen, en niet op een tochtige plek komen. dus niet precie om het hoekje op het noorden, of op de daktrim van een platdak o.i.d.
kijk ook uit met uitvoeren van warme of koude lucht, ( ventilatie, afzuigkap, ramen open) en plaats ze ook niet op een plek in de luwte, of onder een overstek, waar warmte zich kan ophopen.
over het waterzijdig inregelen heb ik wel een vraag. is dat heel moeilijk? ik denk dat ik dat wel zou willen. maar omdat de radiatoren bij mij allemaal op slaapkamers zitten en ook nagenoeg even ver van de ketel lijkt me dat niet erg zinvol. de radiator in de badkamer zit wel iets dichterbij.
de beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming (bypass aanwezig), en 1 radiator in de hal.
hoe groot kan het effect nu zijn van waterzijdig inregelen? ik heb dus slechst 4 verschillende zaken die ik zou moeten uitrekenen ( woonkamer/keuekn, hal, badkamer, 3slaapkamers) die allemaal voorzien zijn van een thermostaatknop/ruimtethermostaat.
ik realiseer me dat juist de vloerverwarming in het hoofdvertrek op LTV voor problemen met de tempertuur in de overige vertrekken zou kunnen zorgen, maar dan zou de uitkomst dus zijn de vloerverarmin iets terug te draaien tov de rest. hoeveel dat moet zijn is bijna proefondervindelijk uit te zoeken. de ketel op 60 graden zetten is altijd zinvol als je niet hoger hoeft te stoken, en daar zou je dan tzt vanzelf achter komen.
maar desalniettemin, als waterzijdig inregelen door een bedrijf als cv tuning niet heel duur is is het zeker de moeite waard.
dus daarom ook de vraag, wat kost het om een woonhuis te tunen?
en heeft zoiets nog zin als je alle vertrekken een radiografische bediening geeft met elk vertrek een zone?
(bijvoorbeeld met honeywell evohome) als die intelligent is weet die precies hoe open of dicht de rediatorknoppen moeten om de gewenste temperatuur te krijgen, en zorgt die ervoor dat exact de hoeveelheid warmte wordt geleverd door de ketel, als dat er nodig is ( opentherm modulerend)