Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.932 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Wat ik wel een leuk idee vind; zou het kunnen om zo'n apparaat om te bouwen zodat hij buitenlucht gebruikt? (Of buitenlucht omleiden via de afzuiging?)
400 watt pompvermogen en een cop van 4 geeft 1600 watt, bij een cop van 5 geeft dat 2 kw.
Met de ltv op 24c en 10c buitentemp kun je een leuk deel van het seizoen heel efficiënt verwarmen. Zodra je buiten dat bereik komt gaat de bestaande cv ketel bijstoken.
Qua aanschaf kost het opeens allemaal geen drol meer.
Als we dan toch bezig zijn met wilde ideeën.

@Speksteen.
In het verleden heb je het wel eens gehad over een zonneboiler.
Je kachel produceert restwarmte die verdwijnt door de schoorsteen.
Ik heb hier gelezen dat de temperatuur van de pijp ongeveer 65 graden wordt.
Al je nu eens een boilervat koopt met een cv pomp en om je kachelpijp een koperen buis wikkelt.
De buis van een naar de boiler laat lopen, dan heb je je eigen op restwarmte werkende Speksteenboiler.
Ik denk dat hier wel mensen zijn die dit wel zien zitten.
Tweakers zat. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

zijn dat compleet werkende warmtepompen?
waarom zijn die zo goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Woodski schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:29:
[...]

Klopt het is in het noord oosten van Slowakije.
Gewoon met een handschakelaartje voor de pomp.
Werkt goed maar ik heb verder geen specs
Klinkt goed. Vat ziet eruit als ongeveer 150 liter? Heb gegokt dat hij 40 cm doorsnede heeft en 1,2 meter hoog is. Wordt dit alleen door de collector op temperatuur gebracht? En is het redelijk heet water?

Als je hiermee in een paar dagen dat vat boven de 60 graden oid krijgt, ben ik bang dat mijn water straks erg snel aan de kook is >:)

Afbeeldingslocatie: http://94.100.116.2/458600001-458650000/458610401-458610500/458610436_5_vN-s.jpeg

Van hem heb ik het idee gekregen

[ Voor 17% gewijzigd door Ikke! op 21-01-2010 16:48 ]

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
SpiceWorm schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 15:34:
[...]

Wat ik wel een leuk idee vind; zou het kunnen om zo'n apparaat om te bouwen zodat hij buitenlucht gebruikt? (Of buitenlucht omleiden via de afzuiging?)
400 watt pompvermogen en een cop van 4 geeft 1600 watt, bij een cop van 5 geeft dat 2 kw.
Met de ltv op 24c en 10c buitentemp kun je een leuk deel van het seizoen heel efficiënt verwarmen. Zodra je buiten dat bereik komt gaat de bestaande cv ketel bijstoken.
Qua aanschaf kost het opeens allemaal geen drol meer.
heb even naar specificaties gezocht, de COP die ik kon vinden is 2,3
Ik kon geen afhankelijkheid van de temp vinden, maar ze gingen in het document er wel van uit dat de inkomende lucht 20 graden celsius is en het water 60 graden celsius werd (met 125 m3 lucht per uur in ene uur of 10 van 10 naar 60 graden celsius)

Die COP is dus niet zo hoog. Ik vraag me af of een lagere ingangstemperatuur de COP nog omhoog brengt, ik vrees van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SpiceWorm schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 15:34:
[...]
Dat soort systemen zijn er al in vele varianten: er worden zelfs zwartgeschilderde bierblikjes gebruikt om met de zon de lucht die door deze blikjes stroomt op te warmen en dat vervolgens je huis in te leiden...

Afbeeldingslocatie: http://www.coloradowindpower.com/e107_images/custom/solarhotairfinished.JPG

Het hele project is hier te vinden.

Sommigen claimen hiermee makkelijk een 2.5kW / 10.000BTU of meer mee te kunnen genereren tegen een absoluut belachelijk lage prijs _/-\o_

Ik vraag me af of het mogelijk is deze warme lucht via een warmtepomp je tapwater te laten verwarmen in de zomer en in de winter natuurlijk (efficienter??) direct je woning te laten verwarmen...

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 21-01-2010 17:37 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Klinkt erg gaaf om te maken. Heb hier alleen niet echt een handige plaats voor in mijn flatje. Plus dat als de zon echt goed schijnt hier, hoef ik de verwarming niet aan te zetten (vanaf maart of april geloof ik).

Huis van mijn moeder daarintegen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Leuke tweak oplossingen met warmte hierboven!

Net nota van NUON/Vattenfall stadswarmte binnen (heet daar nog gewoon n.v. Nuon Warmte). Valt mee, maar dat wist ik al van tevoren (want ik wist de tarieven en het verbruik tussen meteropname standen).

Totaal over 380 dagen 10,2 GJ (meterstand op 18 december jl., dat is ruimteverwarming plus tapwater, maar exclusief kookgas, wat ook al "niks" is). Totale kosten 465,91 Euro incl. BTW. Omdat ze ons natuurlijk weer te hoog hadden ingeschat krijgen we minus voorschotten toch weer 38 Euro terug voor alleen de SV nota. Nieuw voorschotbedrag hebben ze omlaag bijgesteld (34,54 Euro incl. BTW/maand uitsluitend voor stadswarmte, maar het wordt eens in de 2 mnd. geïncasseerd). Gaat weer stukkie de goede kant op, maar veel lager zullen we niet kunnen geraken vrees ik. Tenzij de Energiekamer "leuke dingen" met de Warmtewet gaan doen (goedkope GJ tarieven en zo). Vrees echter van niet...

Van die 465,91 Euro is 357,94 vastrecht (77%), er zit ook nog een "compensatiepost" in (aftrekpost) vanwege het feit dat we zowel voor alle gas vastrechten fysiek betalen (netbeheer en leverancier, kookgas), als in de vastrecht berekening voor warmte "fictief" dezelfde kosten - maar dan voor ruimteverwarming - krijgen toegerekend. Vanwege het "Niet Meer Dan Anders" principe moeten we voor de kookgas vastrechten worden gecompenseerd (al noemen ze het "korting"). Pure levering (lees: GJ verbruik, beïnvloedbaar) is 255,97 Euro incl. BTW (55%) van het totaal.

Leuke bonus: voor de gemeenschappelijke voorzieningen kwam tegelijkertijd de nota (daar is alles incluis nog bij onze vrolijke paars-gele vrinden). Staat nog steeds de beroemde "opwekvergoeding" op voor de paar zonnepaneeltjes op die aansluiting - zoals dat ook hoort bij het destijds afgesloten natuurstroom contract ... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:22
Mars Warrior schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 17:36:
[...]

Sommigen claimen hiermee makkelijk een 2.5kW / 10.000BTU of meer mee te kunnen genereren
Daar heb je dan wel heel veel blikjes voor nodig: een collector met 30 vacuümbuizen (2,5x1,9 m) levert bij volle zon en koud water zo'n 1700 W. Het probleem lijkt mij dat je na het leegdrinken van al die bierblikjes niet meer zo goed kunt knutselen.
Bij een zelfbouwcollector als hierboven loopt de prestatie snel terug bij hogere temperatuur van de absorber, bij wind of koude omgeving. Desalniettemin: in het begin van de 20e eeuw waren er meer zonneboilers in de verenigde staten dan andere types (elektrisch, gas, olie). In het algemeen bestonden die uit een zwart vat in een geïsoleerde kast met een glasplaat erboven. Heel eenvoudig, maar effectief.
Ik vraag me af of het mogelijk is deze warme lucht via een warmtepomp je tapwater te laten verwarmen in de zomer en in de winter natuurlijk (efficienter??) direct je woning te laten verwarmen...
Het kan wel. Voor je tapwater is het efficienter water door een collector te laten stromen. Voor warme lucht zou je ook iets als Solarwall kunnen gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door basfromasd op 21-01-2010 21:11 . Reden: semantische correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Iemand ooit van Philadelphia Solar gehoord?

Kreeg net een "aanbieding" binnen (Franstalig), "Prix exceptionnelle – Moins cher que Sharp, Suntech, Sillia, Yingli, Kyocera, Mitsubishi, Sanyo…"

Effe Googelen kwam ik op:

http://www.philadelphia-s...phia_solar_downloads.html

215 tot zelfs 300 Wp, module rendement tot en met 15,4% (in de mail wordt van module van 15,3% gerept, zou dan de 250 Wp module kunnen zijn, zie datasheets op de gelinkte site).

Zou dus leuk alternatief zijn (qua kosten) t.o.v. Sunpower of Sanyo high effciency?

Solar King: heb jij d'r ooit van gehoord?

Als iemand interesse heeft, contactpagina hier.

Nota bene:
Production facility: Philadelphia Solar P.O.Box: 143808, Postal: 11814 Jordan
zie ook:

http://www.philadelphia-s...adelphia_solar_about.html

en
PRODUCTION CAPACITY INCREASED

Advanced production line facilities have been extended to provide additional panel manufacturing capacity.

Philadelphia Solar standard production can provide up to 675,000 Watts per month with additional capacity for specific projects.
Fulltime producerend zou dat een jaar capaciteit van 8,1 MWp zijn. Een starter, maar wel een ogenschijnlijk zeer interessante starter???

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47
Zou je hiermee je warmwater voorziening kunnen opvangen. Of is zo'n boiler pas na een week warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 18:57:
...
Fraai en gelikte site volledig gericht op westerse landen. Wat ik vreemd vind is dat er niets Arabisch aan te vinden is, noch trotse voorbeelden van projecten aldaar. En zon hebben ze daar te over.
Ik hou er een beetje vaag gevoel aan over. Ik zou er eerst wat nader onderzoek doen voor ik zomaar met ze in zee ga en forse sommen ga aanbetalen. Aan de andere kant is Jordanie nu ook niet het allerslechtste land om zaken mee te doen, maar ik blijf een beetje voorzichtig.

edit: De .com versie van deze site is ook voor het midden oosten geschikt. Blijft vaag over gerealiseerde projecten enz.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 20:22:
[...]

Fraai en gelikte site volledig gericht op westerse landen. Wat ik vreemd vind is dat er niets Arabisch aan te vinden is, noch trotse voorbeelden van projecten aldaar. En zon hebben ze daar te over.
Ik hou er een beetje vaag gevoel aan over. Ik zou er eerst wat nader onderzoek doen voor ik zomaar met ze in zee ga en forse sommen ga aanbetalen. Aan de andere kant is Jordanie nu ook niet het allerslechtste land om zaken mee te doen, maar ik blijf een beetje voorzichtig.

edit: De .com versie van deze site is ook voor het midden oosten geschikt. Blijft vaag over gerealiseerde projecten enz.
In Jordanië zijn beslist grootse plannen voor PV (bijv. hier thin film factory, 1 GWp project), maar echt harde berichten in de Oriënt heb ik nog niet gehoord. Potentie is er zat, net was in het Journaal weer een bericht over dat iets verder weg gelegen Dubai wat (met het niet benoemde Masdar project) hoge ogen gaat gooien om met duurzame energie, zonnestroom inclusief, vet uit te gaan pakken (er staat al een 10 MWp First Solar (CdTe dunnelaag) PV centrale, moet de bouwactiviteiten voor Masdar City van stroom gaan voorzien).

Ook niet vergeten dat Jordaanse Prins Hassan Bin Talal daar een van de belangrijke mensen is achter de promotie van CSP centrales in de EUMENA region, dus de "solar focus" is er beslist in dat land...

Voorzichtig moet je zeker blijven, maar ik vond het wel een opvallende combinatie. Productie in de Oriënt, en ook nog eens een hoog-renderende set modules. Gewoon verder graven en navragen dus. Niks van tevoren voor "waar" aannemen.

(en al helemaal nooit geld van tevoren naar vreemde mensen overmaken... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:05
Vandaag een Conrad CO-10 CO2 meter in gebruik genomen. Ik wil wel eens weten of we voldoende ventileren.
Dat valt tegen, bij inschakeling (vanmiddag toen we net thuiskwamen) zo'n 850 ppm. Na het eten (en eten koken op gas) 1250 ppm.
Afzuigkap stond tijdens koken aan, ventilatieroosters staan open. Daarna alleen centrale afzuiging aan. Luchtvochtigheid is met 47% wel laag.
De CO-10 heeft een RJ45 aansluiting, maar die is niet gedocumenteerd.
Iemand enig idee van de mogelijkheden hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Mars Warrior schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 17:36:
Sommigen claimen hiermee makkelijk een 2.5kW / 10.000BTU of meer mee te kunnen genereren tegen een absoluut belachelijk lage prijs _/-\o_
Een warmtepomp is niet een of ander magische warmtegenerator, je verpompt er enkel warmte mee. Als je zonneboiler in volle zon 1000 watt straling pakt kun je ook niet meer dan zoveel warmte eruit halen.
wmeester schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:32:
Zou je hiermee je warmwater voorziening kunnen opvangen. Of is zo'n boiler pas na een week warm?
Die van techneco was in 10 uur warm (160 liter geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Laatst online: 08-12-2024
SasJo schreef op zondag 17 januari 2010 @ 02:10:
[...]

Sorry Aukema, heb jouw bericht helemaal niet gezien.
Heb gereageerd op Woodski.

ik heb GU10 en de 12V Leds gekocht, en de G4 teruggestuurd want die passen niet/branden niet eens.

Maar ben nu wel benieuwd waar jij 8x G4 leds koopt voor 25 euri? Die van mij was 11 euri. Ook op internet.
Ook nog warmwit? Hoeveel Kelvin?
Zijn voor onderbouw in keuken, heb daar nog niets moois voor gevonden.
Bijvoorbeeld item 130357487677 op ebay. 3000k. en de kleur is echt geniaal (maarja.. dat is natuurlijk ook smaak)...
er zijn een aantal leveranciers, de één presenteert een prijs inclusief verzendkosten, de ander exclusief. Daarom varieren de prijzen nogal. Even goed opletten dus...

[ Voor 11% gewijzigd door aukema op 21-01-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 18:57:

Kreeg net een "aanbieding" binnen (Franstalig), "Prix exceptionnelle – Moins cher que Sharp, Suntech, Sillia, Yingli, Kyocera, Mitsubishi, Sanyo…"

Effe Googelen kwam ik op:

http://www.philadelphia-s...phia_solar_downloads.html

215 tot zelfs 300 Wp, module rendement tot en met 15,4% (in de mail wordt van module van 15,3% gerept, zou dan de 250 Wp module kunnen zijn, zie datasheets op de gelinkte site).

Zou dus leuk alternatief zijn (qua kosten) t.o.v. Sunpower of Sanyo high effciency?

Solar King: heb jij d'r ooit van gehoord?

Ik ken ze niet.
Ik vind hun datasheet van hun nieuwe 300Wp panelen wel een beetje vreemd.
In de tekst zeggen ze 6 x 10 = 60 cellen maar in de tekening tel ik er 6 x 12 = 72 cellen. Ik denk ook dat het 72 cells moet zijn.
De maten 1965 x 990 mm voor een 300Wp paneel.
Als ik in de catalogus van Kingsun Solar kijk zie ik dat hun een paneel van 290Wp kunnen leveren met maten 1950 x 990mm. (72 cells van 156x156mm ,zelfde als philadelphia) Niet echt veel verschil vind ik.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die warmtepompboilers leveren genoeg om je warm water te voorzien. De eerste versies hadden alleen nog een lage COP (zoals deeze van Techneco). Eigenlijk is het niets meer dan een kleine warmtepomp die water verwarmt.

Ik denk dat het COP vergelijkbaar blijft als het temperatuurverschil tussen de bron en het te verwarmen medium ook gelijk blijft. Het kan alleen zijn dat het gebruikte koedemiddel niet helemaal meer in de specificatie valt en het dus niet meer lekker werkt.

Waarom zijn deze dingen zo goedkoop 2de hands? Omdat deze eigenlijk allemaal vanaf de oplevering van de nieuwbouw in het huis gezeten hebben en de mensen eigenlijk geen idee hebben hoe het ding preceis werkt.

Deze apparaten worden pas echt interessant vanaf een COP van 3.

Ik had er ook aan zitten denken om een hete lucht zonnecollector te bouwen. Mijn idee was eigenlijk om een deel van mijn schutting hiervoor te vervangen. Op zonnige dagen dat het buiten koud is, kan ik zo mijn huis verwarmen. Als ik de warmte niet nodig heb, laat ik de ventilator uit. Stagnatie is geen probleen natuurlijk omdat het medium gewoon lucht is.

Voor een warmtepompboiler is dit niet altijd ideaal. Dan moet je de aangezogen lucht uit de collector wel op een bepaalde temeratuur kunnen afregelen (max 30grC of zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stagnatie bij duurzame energiemiddelen blijft een vreemd verschijnsel, ook vollast uren.
als het een issue kan zijn, dan stagneert je auto ook op een parkeerplaats, en je centrale verwarming in de zomer ook.
het leuke van stagnatie is echter wel dat je het kunt voorkomen door consumptie, zodat je warmte produktie weer op vollast gaat draaien, en dat is eigenlijk precies de strategie van EZ in nederland.
zouden deze woorden daar ook vandaan komen ? want in relatie tot duurzame energie zegt de dikke van dale niets over dit woord.
het enige echte middel op aarde wat altijd vollast uren draait is namelijk de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

deejeebv schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:07:
Vandaag een Conrad CO-10 CO2 meter in gebruik genomen. Ik wil wel eens weten of we voldoende ventileren.
Dat valt tegen, bij inschakeling (vanmiddag toen we net thuiskwamen) zo'n 850 ppm. Na het eten (en eten koken op gas) 1250 ppm.
Afzuigkap stond tijdens koken aan, ventilatieroosters staan open. Daarna alleen centrale afzuiging aan. Luchtvochtigheid is met 47% wel laag.
De CO-10 heeft een RJ45 aansluiting, maar die is niet gedocumenteerd.
Iemand enig idee van de mogelijkheden hiervan?
Neem eens contact op met Voltcraft of Conrad.
Misschien dat zij kunnen helpen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.tennet.org/ima...ik_100118_tcm41-18611.pdf

dat is toch niet mis, die 7T, nu nog 7 terawatt aan echte mooie energie van onderaf ertegenaan,
en het laat feitelijk ook zien wat een domme varkens energiebedrijven dus zijn die nu centrales willen gaan bouwen, er is namelijk geen stijgende vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 08:54:
stagnatie bij duurzame energiemiddelen blijft een vreemd verschijnsel, ook vollast uren.
als het een issue kan zijn, dan stagneert je auto ook op een parkeerplaats, en je centrale verwarming in de zomer ook.
Je hebt hier duidelijk een hele nacht over liggen nadenken. Goede zaak.
Laatst liep ik te dagdromen hoe ik mijn grondwater-warmtepomp ook in de zomer zou kunnen inzetten, ik heb namelijk niet veel behoefte aan koeling, dus staat dat dure ding 5 maanden in het jaar alleen maar te desinvesteren.
het leuke van stagnatie is echter wel dat je het kunt voorkomen door consumptie, zodat je warmte produktie weer op vollast gaat draaien, en dat is eigenlijk precies de strategie van EZ in nederland.
zouden deze woorden daar ook vandaan komen ? want in relatie tot duurzame energie zegt de dikke van dale niets over dit woord.
Duurzaam consuminderen toch? Meer gebruiken met een goed gevoel.
het enige echte middel op aarde wat altijd vollast uren draait is namelijk de zon.
Ik dacht dat de zon toch echt een extraterrestrial object/fenomeen was... ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 09:16:

dat is toch niet mis, die 7T, nu nog 7 terawatt aan echte mooie energie van onderaf ertegenaan...
Dat is een daling van zo'n 7% van het totale jaarlijks verbruik in Nederland ?!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2010 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stagnatie is idd een raar begrip en alleen van toepassing als je een TVT wilt weten. Behalve dan bij systemen waar extra maatregelen moeten worden getroffen om schade door stagnatie te vookomen.

Neemt niet weg dat ik komende zomer maar eens een warme lucht collector schutting ga bouwen. Lijkt me echt lachen. Ik heb een deel van 4m breed bij 1,8m hoog. Is toch aardig wat oppervlak lijkt mij?

IPV planken, een geisoleerde bak, aluminium profiel oid (wat handig te verkrijgen is), wat buis, een ventilator en een of ander temperatuur regelaartje.

Moet toch voor 250 euro in elkaar te zetten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Voor het beste effect moet je eigenlijk nog een glasplaat oid hebben, zodat het verwarmde oppervlak niet afkoelt door de buitenlucht. Dan wordt het wel weer een duur geintje. Denk dat het goedkoper is om dat te compenseren door meer oppervlak.
Als temperatuur regelaar vond ik dat zonnepaneeltje dat de ventilator van stroom voorziet wel leuk. Zo gaat hij pas aan als er echt genoeg zonlicht is.

Misschien dat ik dat ook toepas bij mijn zelfbouw zonneboilertje, als blijkt dat ik toch een pompje nodig heb. Moet toch nog ergens 1.5 V vandaan halen voor de thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo krijgen huiseigenaren sinds de zomer maximaal € 1100 voor isolatieglas en is er een beloning van € 750 voor iedereen die kan aantonen dat hij zijn woning 30% energiezuiniger heeft gemaakt.
nou mij benieuwe hoe agentschap.nl gaat reageren...
ik heb de aanvraag gedaan en mijn afrekening van 2009 meegstuurd, als ook die van 2007.
misschien val ik wel buiten de boot, met mijn 94%, want het is tenslotte niet 30%
naar de energiesubsidiewijzer

voor wie particuliere woningeigenaren, die ook de woning bewonen
wat investeringen in energiebesparing uit het maatwerkadvies
subsidie 20% energiebesparing gemeten in Energie Index (EI) of één labelsprong: € 300, 30% energiebesparing gemeten in EI of twee labelsprongen: € 750
ingangsdatum regeling 1 maart 2009
einddatum regeling 31 december 2010 (uiterlijke indieningsdatum: 1 mei 2011)
aanvragen via uw MMM-aanbieder

Wat is het?
Als de energiebesparende maatregelen die u neemt, uw woning 20% energiezuiniger maken (of u maakt één labelsprong) ontvangt u € 300. Lukt het u om uw woning zelfs 30% zuiniger te maken (of u maakt twee labelsprongen), dan kunt u € 750 aanvragen. De maatregelen moeten wel voortvloeien uit een officieel maatwerk advies.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2010 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 09:16:

dat is toch niet mis, die 7T, nu nog 7 terawatt aan echte mooie energie van onderaf ertegenaan,
en het laat feitelijk ook zien wat een domme varkens energiebedrijven dus zijn die nu centrales willen gaan bouwen, er is namelijk geen stijgende vraag.
Als dit geen tijdelijk verschijnsel blijkt te zijn, dan heeft de recessie toch iets moois opgeleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 09:55:
[...]

nou mij benieuwe hoe agentschap.nl gaat reageren...
ik heb de aanvraag gedaan en mijn afrekening van 2009 meegstuurd, als ook die van 2007.
misschien val ik wel buiten de boot, met mijn 94%, want het is tenslotte niet 30%

[...]
Je quote uit de regeling geeft al aan dat die ambtenaren je aanvraag zullen afwijzen:
De maatregelen moeten wel voortvloeien uit een officieel maatwerk advies.
Voor dat maatwerkadvies kun je ook weer subsidie krijgen. Helaas heb jij je maatregelen al genomen, dus kun je geen subsidie meer voor de maatregelen krijgen.
Ik heb zo'n maatwerkadvies laten doen. Bleek dat ik al een A label had, allen HR++ kan nog een verbetering geven naar A+, maar dat is niet voldoende verbetering voor de extra subsidie.
Subsidie voor HR++ glas is ook niet mogelijk, omdat het huis uit 1995 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 09:23:
[...]Je hebt hier duidelijk een hele nacht over liggen nadenken. Goede zaak.
Laatst liep ik te dagdromen hoe ik mijn grondwater-warmtepomp ook in de zomer zou kunnen inzetten, ik heb namelijk niet veel behoefte aan koeling, dus staat dat dure ding 5 maanden in het jaar alleen maar te desinvesteren.
Die 5 maanden staat de pomp (waterpomp, niet warmtepomp) hopelijk je overschot aan zonnewarmte (bij stagnatie bijvoorbeeld) netjes terug de grond in te pompen zodat je je bron in de winter niet uitput en des winters van een hogere watertemperatuur kan genieten (dus hogere COP)?

Andere quote:
Neemt niet weg dat ik komende zomer maar eens een warme lucht collector schutting ga bouwen. Lijkt me echt lachen. Ik heb een deel van 4m breed bij 1,8m hoog. Is toch aardig wat oppervlak lijkt mij?
Waarom vang je de warme lucht vanonder je hellend en aaneengesloten zonnepanelen niet aan de bovenrand op? Die lucht is opgewarmd. Maar daar heeft het ECN al onderzoek naar gedaan...

Er lijkt me wel iets te combineren met hekwerk om dakterras (dat mag alleen maar verticale delen bevatten tegen het beklimmen door kleuters die slecht kunnen vliegen) en verticaal geplaatste heatpipes. Overigens lijkt het me ook leuk heatpipes vanaf de dakgoot naar beneden te hangen als gevelbeplating. Levert veel warmte in de winter, weinig in de zomer. Precies goed dus.

[ Voor 14% gewijzigd door el jonco op 22-01-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

gatgda schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 16:37:
[...]
Die COP is dus niet zo hoog. Ik vraag me af of een lagere ingangstemperatuur de COP nog omhoog brengt, ik vrees van niet.
Je kunt de COP alleen verhogen door te proberen de condensortemperatuur te verlagen, je hebt geen 60 graden nodig voor LTV. Bij mijn warmtepomp ziet het verloop van de COP er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.myecohouse.net/domo/Verwarming/Arnhem/nl/Img/COP.gif

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SDE 2010 gepubliceerd...

Wel de algemene bende. Niet de cruciale details. Ik verwacht ze volgende week.

Details op mijn site.

Nu effe knoflook planten... :?

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 22-01-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
quote: PolderPV
Met die regeling kunnen efficiënt werkende, vooral gasgestookte warmte krachtkoppeling installaties ook - weliswaar onder bepaalde voorwaarden* - "recht gaan claimen op subsidie uit de SDE pot". Een pot die oorspronkelijk bedoeld was voor "duurzame" energie, die in dit waanzinnige land echter al snel werd misbruikt voor grootschalige biomassa bijstook op kolen- en gasbedjes bij de grote jongens, voor verbranding van gigantische bergen mest uit de bioindustrie (ditto), en waar geitenlijkenstroom ook al onder valt (idem). En nu dus met fossiel gestookte WKK verder wordt vervuild met wat niet anders dan "grijze stroom" genoemd mag worden.

So much for de "duurzaamheid" van "duurzame energie" in NEEderland... De onhaalbare "doelstellingen" van het kabinet moeten koste wat kost worden behaald, want politiek gezichtsverlies is in Den Haag onverteerbaar. En dan krijg je dus dit soort volksverlakkerij en "bereidwillige medewerking" van de gevestigde orde op kosten van dat "volk"...
Wat :|

Die voorwaarden stellen ook niets voor... Minimaal 60% van het verstookte aardgas moet nuttig gebruikt worden... Hoe high-tech is dat! Daar moet zeker subsidie bij.

Die mensen sporen toch niet!!

Ennnn laten we het weer over leuke dingen hebben...
jja schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:39:
Je kunt de COP alleen verhogen door te proberen de condensortemperatuur te verlagen, je hebt geen 60 graden nodig voor LTV. Bij mijn warmtepomp ziet het verloop van de COP er zo uit:

[afbeelding]
Wat voor pomp is dat? Deze werkt namelijk met variabele compressie. Ik vraag me af of zo'n warmtepomp boiler ook met variabele compressie werkt (eigenlijk weet ik er te weinig vanaf, en kan ook weinig vinden op het internet). Een pomp met vaste compressie lijkt me makkelijker te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.myecohouse.net/Madrid/Tbuiten.png

Dit is de temperatuur van je warme lucht collectoren op het dak? Dus dat de zon vanaf een uurtje of 1 de collectoren van 8 naar 15c opwarmd?

zo'n zubadan kun je tegenwoordig voor onder de 4000 euro aanschaffen. Aansluiten kunnen we ondertussen zelf wel >:)

[ Voor 91% gewijzigd door SpiceWorm op 22-01-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:41
Beetje spammen. PCMadman is langsgeweest voor de warmtefotos

pix op m'n blog http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=822

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar schaf je zo'n Zubadan aan voor 4000 euro??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
Wie heeft een buitensensor op zijn (modulerende) thermostaat aangesloten, en gebruikt geen vloerverwarming?
Ik ben benieuwd of het zuiniger in gebruik is met normale radiatoren.

Mijn gedachte op dit moment is dat de stooklijn gewijzigd wordt door de dalende buitentemperatuur, waarna de ketel modulerend laag blijft doorbranden. Zit de buitensensor niet aangesloten, dan zal de ketel s'nachts uit gaan (tot punt dat de thermostaat aangeeft dat het te ver is afgekoeld, maar dat lukt hier bij lange na niet).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:15:
Waar schaf je zo'n Zubadan aan voor 4000 euro??
Ik heb me 1 letter in het typenummer vergist: de HRP71EA is te koop voor 3700 euro.
Dit is een airco/warmtepomp welke aan het plafond hangt (wel zubadan).

HRP71VA is de 'gewone' warmtepomp (zoals je verwacht bij een warmtepomp), maar daar kan ik dan geen prijzen van vinden.

@ flitspaal & pc madman
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1468.jpg
Tijd voor een isolerende binnenwand in de woonkamer?? Of is dit een lastig te interpreteren foto, omdat het huis altijd warmer blijft dan de omgeving omdat de isolatie niet perfect is?

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1492.jpg
En is dit nu een IR reflectie van de fotograaf? Zou wel gaaf zijn als dat zo werkt!

[ Voor 31% gewijzigd door SpiceWorm op 22-01-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SpiceWorm schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:00:
[...]

En is dit nu een IR reflectie van de fotograaf? Zou wel gaaf zijn als dat zo werkt!
Ja. Had ik bij mijn foto's van pcmadman ook. Als mens straal je ook lichaamswarmte uit, en dat zie je ontzettend goed op deze foto's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag maar weer eens een rondje gemeentehuis gebeld maar kreeg de juiste persoon niet te pakken en ik hoor verder ook niets..........naar centernovem gebeld voor de zonneboiler, meteen iemand te pakken en over een maand wordt de subsidie gestort ( papieren 4 januari opgestuurd ) dus redelijk snel. Met de gemeente (voor de zonnepanelen) ben ik nu al 3 maanden bezig maar er lijkt niets te gebeuren.....:(

Na de berichten hier had ik eerder andersom verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:58

ericplan

5180 Wp PV

Mars Warrior schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:45:
[...]

Ja. Had ik bij mijn foto's van pcmadman ook. Als mens straal je ook lichaamswarmte uit, en dat zie je ontzettend goed op deze foto's :D
Deze is ook leuk, die broek is niet goed geïsoleerd :+ Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1430.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:29:
Wie heeft een buitensensor op zijn (modulerende) thermostaat aangesloten, en gebruikt geen vloerverwarming?
Ik ben benieuwd of het zuiniger in gebruik is met normale radiatoren.

Mijn gedachte op dit moment is dat de stooklijn gewijzigd wordt door de dalende buitentemperatuur, waarna de ketel modulerend laag blijft doorbranden. Zit de buitensensor niet aangesloten, dan zal de ketel s'nachts uit gaan (tot punt dat de thermostaat aangeeft dat het te ver is afgekoeld, maar dat lukt hier bij lange na niet).
Ik heb een buitensensor en stook weersafhankelijk met ruimtecompensatie. Of het zuiniger is, dat durf ik nog niet te zeggen, maar ik merk wel dat de radiotoren koeler zijn, in plaats van heet > koud > heet. De watertemperatuur wordt dus beter geregeld en dat zou zuiniger moeten zijn. Helaas geen gegevens want ik heb die thermostaat pas sinds augustus 2009.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:08
SpiceWorm schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:00:
[...]

Ik heb me 1 letter in het typenummer vergist: de HRP71EA is te koop voor 3700 euro.
Dit is een airco/warmtepomp welke aan het plafond hangt (wel zubadan).

HRP71VA is de 'gewone' warmtepomp (zoals je verwacht bij een warmtepomp), maar daar kan ik dan geen prijzen van vinden.

@ flitspaal & pc madman
[afbeelding]
Tijd voor een isolerende binnenwand in de woonkamer?? Of is dit een lastig te interpreteren foto, omdat het huis altijd warmer blijft dan de omgeving omdat de isolatie niet perfect is?
Ik kan dit misschien het beste beantwoorden met een warmtebeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.renewable.niels-thijssen.nl/wp-content/uploads/IR_0558.jpg
Dit is van de site van NielsTn en dit is een nieuwbouw woning. Met andere woorden. Ja de buitenmuur lekt altijd een beetje warmte naar buiten en het is heel normaal dat deze warmer is dan de omgeving. Omdat een muur een behoorlijke thermische massa heeft en daarom nog aan het afkoelen is tegen de tijd dat ik een foto maak is deze ook nog warmer. Als je een muur vergelijkt met het dak, dan is de muur altijd warmer. Een dak koelt veel sneller af. Het zijn alleen de warme plekken op de muur die direct aanleiding geven tot de conclusie dat er iets mis is.

Afbeeldingslocatie: http://www.zonpower.nl/wordpress/wp-content/uploads/2009/12/IR_0648.jpg
Deze foto darentegen van de site van Sunhacker laat zien dat de invloed van de isolatie wel groot is en dat een hoge temperatuur van de buitenmuur ook veroorzaakt wordt door slechte isolatie.
[afbeelding]
Ja, dat is een reflectie. Zie ook bijvoorbeeld deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1422.jpg
De invloed van de reflectie op de schijnbare temperatuur tov de werkelijke temperatuur is afhankelijk van de gereflecteerde temperatuur Als vuistregel kan wel gehanteerd worden dat <5C dT de afwijking van de schijnbare temperatuur tov de werkelijke temperatuur klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en het antwoord op mijn meer met minder toekenning is : toegekend.
750 euro kassa.
met dank aan het achteraf maatwerkadvies wat we samen hebben bedacht aan mijn loodgieter die erkend meer met minder advideur is.(&uneto vni)
30% minder is 30% minder.
dus dit is een leuke incentive voor iedereen in het jaar 2010, want na dit jaar sluit de regeling weer,
zoals elke wip-kip regeling.
ik ga hiervan een nieuwe schuifpui aanschaffen icm de hr++glas regeling
Je quote uit de regeling geeft al aan dat die ambtenaren je aanvraag zullen afwijzen
nou dat viel weer mee, ik verwachte ook een afwijzing na 20 weken, maar het valt echt reuze mee dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2010 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Ik heb geen warmtepomp boiler maar een brine-warmtepomp (Waterkotte Ain1)
Wat ik met de grafiek wilde aangeven is dat de COP afhankelijk ik van zowel de condensor- als de verdamper-temperatuur, een hoge verdamper (=ingang) en een lage condensor-temperatuur (=uitgang) levert een hoge COP.
Voor warmwater verwarming (60gr) daalt de COP tot 2,5, voor LTV zitten we boven de 5.

De buitentemperatuurgrafiek die je quote komt uit Spanje, daar hebben ze een warmtepomp met zonnepanelen, deze werken met stralingswarmte. Maar in de winter valt het toch niet mee om daar veel warmte uit te halen, de panelen bevriezen en de warmtepomp gaat pendelen.

[ Voor 20% gewijzigd door jja op 22-01-2010 18:54 ]

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 18:43:
en het antwoord op mijn meer met minder toekenning is : toegekend.
750 euro kassa.
met dank aan het achteraf maatwerkadvies wat we samen hebben bedacht aan mijn loodgieter die erkend meer met minder advideur is.(&uneto vni)
30% minder is 30% minder.
dus dit is een leuke incentive voor iedereen in het jaar 2010, want na dit jaar sluit de regeling weer,
zoals elke wip-kip regeling.
ik ga hiervan een nieuwe schuifpui aanschaffen icm de hr++glas regeling

[...]

nou dat viel weer mee, ik verwachte ook een afwijzing na 20 weken, maar het valt echt reuze mee dus.
Geld die regeling alleen voor isolatie maatregelen of ook voor zonneboiler, zonnepanelen, zuinige koelkast en zuinige tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snoekie aantoonbaar dalend energieverbruik, 2 labelsprongen, en eventueel op basis van je energie rekening, bsn nummer en ean nummer.
indien je produkten hebt gekocht bij besseling, zoals in de zonnesteek actie maak je grote kans, echter is het daar extreem druk, ze zijn erkent `meer met minder` advies bedrijf.
je moet een verklaring hebben van een mmm-adviseur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 19:40:
@snoekie aantoonbaar dalend energieverbruik, 2 labelsprongen, en eventueel op basis van je energie rekening, bsn nummer en ean nummer.
indien je produkten hebt gekocht bij besseling, zoals in de zonnesteek actie maak je grote kans, echter is het daar extreem druk, ze zijn erkent `meer met minder` advies bedrijf.
je moet een verklaring hebben van een mmm-adviseur
Heb net een aanvraag voor EPA gedaan, dus we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Ok ik heb nu ook de http://www.meermetminder.nl website gevonden.
Ik wil graag H++ glas maar mijn woning uit 1997 valt buiten de subsidie regeling.

Maak ik met dit kans op 750 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 18:08:
[...]

Ik heb een buitensensor en stook weersafhankelijk met ruimtecompensatie. Of het zuiniger is, dat durf ik nog niet te zeggen, maar ik merk wel dat de radiotoren koeler zijn, in plaats van heet > koud > heet. De watertemperatuur wordt dus beter geregeld en dat zou zuiniger moeten zijn. Helaas geen gegevens want ik heb die thermostaat pas sinds augustus 2009.
Thanks, ik zal eens kijken. Ik kan een sensor aansluiten voor 'just' de buitentemperatuur, maar deze ook weersafhankelijk schakelen aan mijn HR-ketel en thermostaat (met en zonder ruimtecompensatie). Aangezien de Enymate toch hier het gasverbruik registreert, zou ik eens 'for the fun of it' gewoon eens de sensor aansluiten en parameteriseren voor weersafhankelijk + ruimtecompensatie. Dan zie ik of 's nachts er nog gasverbruik te meten is (en wat het kan doen voor comfort). Ik verwacht n.l. dat het gasverbruik in de nacht dan meer is dan op dit moment (thermostatisch geregeld).
Radiatoren zijn hier ook koeler dan voorheen, met een stillere ketel op de koop toe (na het inregelen ervan).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:54
Ikke! schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:13:
Denk (hoop) dat iets meer dan een halve vierkante meter oppervlak genoeg is om 10 liter water boven de 60 graden te krijgen is. (stiekem hoop ik dat het op een zonnige dag aan de kook raakt >:) )
Zal vanavond ook eens meten met welke temperatuur ik nu eigenlijk afwas.
Dat gaat je wel lukken denk ik.

Afgelopen zomer heb ik het volgorde geprobeerd:

Kachelradiator van Suzuki Alto (20x13cm ofzo) in een houtbak + plexiglas ruit gestopt, gevuld met water en in de zon gezet, na een uur was het water bijna 60 graden.
Er zat maar weinig water in, maar door de dikte van de radiator (klein 4 a 5cm) kon er maar een klein oppervlak van de radiator beschenen worden door de zon, oftewel zo ineffeciënt als kweenie wat, maar het werkte wel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 21:10:
[...]

Dan zie ik of 's nachts er nog gasverbruik te meten is (en wat het kan doen voor comfort). Ik verwacht n.l. dat het gasverbruik in de nacht dan meer is dan op dit moment (thermostatisch geregeld).
Radiatoren zijn hier ook koeler dan voorheen, met een stillere ketel op de koop toe (na het inregelen ervan).
Ik kan op mijn thermostaat de waarde van de nachtverlaging in het programma instellen, dus ook op 12 °C. Hij begint alleen niet 's ochtends als een idioot te stoken terwijl het niet zo koud is buiten, terwijl vroeger gewoon tot de ingestelde ketelmax temperatuur gestookt werd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 21:18:
[...]

Ik kan op mijn thermostaat de waarde van de nachtverlaging in het programma instellen, dus ook op 12 °C. Hij begint alleen niet 's ochtends als een idioot te stoken terwijl het niet zo koud is buiten, terwijl vroeger gewoon tot de ingestelde ketelmax temperatuur gestookt werd.
Interessant, dan zou je dus overdag met weersafhankelijke regeling kunnen werken, en s'nachts (vanaf tijdstip x) gewoon thermostatisch....
Ik zag dat zoiets bij de nieuwste thermostaten mogelijk is... maar goed, zo'n temperatuursensor kost ca 20 eur, en ik kan em dus aansluiten op 3 manieren:
  • puur als informatieve buitentemperatuur-indicator;
  • werkend als weersafhankelijke regeling zonder ruimte compensatie;
  • werkend als weersafhankelijke regeling MET ruimte compensatie;
Ik ga die sensor eerst eens mooi monteren, en aansluiten als informatieve sensor.
Daarna kan ik altijd nog activeren als WA-regeling MET ruimte compensatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik heb me rot lopen bedenken waarom ik de volgende warmtelekken zie en ik ben er denk ik uit

Achterkant huis bij buurman rechts.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1452.jpg

Achterkant huis bij buurman links.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1462.jpg

Voorkant huis bij buurman links en rechts
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1468.jpg

Als je het mij vraagt zijn dat mijn betonplaten van mijn plafond op de 1e verdieping.. Bij de 1e buurman liggen deze nagenoeg in 1 lijn waardoor de warmte wordt doorgegeven aan de buurman en v.v. Hier is het warmteverlies klein tussen de muren.

Aan de andere kant is het huis cira 2,5meter verschoven, hier liggen de betonplaten blijkbaar niet op 1 lijn en/of met meer ruimte. En de warmte kan hier vrijelijk in de luchtspouw komen tussen de muren. Getuigende de warmere plek op ongeveer plafondhoogte.

Iemand een ander idee hierover?

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1415.jpg
Dit behoort inmiddels tot het verleden. Ik heb radiatorfolie op het luikje geplakt en de kieren afgedicht met tochtband. Dit is dubbel voordeel, het tocht veel minder en de uitstraling is minder EN het luikje klappert veel minder hard dicht.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1446.jpg
Achter deze radiator in de schuur zit inmiddels ook radiatorfolie.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1474.jpg
Uit deze foto blijkt dat mijn voordeur ook een zwakke schakel in het geheel is. Schuifpui is HR++ glas. Links en rechts naast de pui zitten radiatoren ( met radiatorfolie ) en deze zijn niet te zien.

De voordeur is naar verhouding heet :( .

We gaan kijken of er HR++ glas in kan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@flitspaal: ik had ook een plek aan de zijkant aan mijn woning (foto reeds door PCMadman hier gepost),
en ik verwacht dat bij het plaatsen van de betonplaten vloerdelen de zijkant (met holtes) er 1 of 2 van die gaten niet afgestopt zijn met een prop glaswol o.i.d.

Oplossing is eenvoudig: even een glaswol prop er in frotten,
Uitvoering is lastiger: uitbikken voegen/steen, etc..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Weet toevallig iemand waar ik een NEN3249 of systeem55 meterbord met de maten 275 x 165mm kan bestellen? Die wil ik gebruiken voor brutoproduktiemeter 2.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
De smerige juristentruken van EZ ten voeten uit.

Sweegers stijgt bij mij met stip. Klasse site, zeeeeeer goed geïnformeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SolarKing schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 22:58:
Weet toevallig iemand waar ik een NEN3249 of systeem55 meterbord met de maten 275 x 165mm kan bestellen? Die wil ik gebruiken voor brutoproduktiemeter 2.
Heb je bij elektro-online gekeken? Als ze iets niet hebben , dan stuur je gewoon een mailtje en bestellen ze het alsnog. (geen gelikte website, maar als je weet wat je nodig hebt is dat niet zo erg)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 23:02:
De smerige juristentruken van EZ ten voeten uit.

Sweegers stijgt bij mij met stip. Klasse site, zeeeeeer goed geïnformeerd...
En waar is onze minister van milieu, compleet onzichtbaar.
Totaal niet geschikt voor deze post.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Iemand nog "lust" in een 64,8 kWp SunPower trackertje?

Een Tsjech draait zijn hand d'r niet voor om...

(Tsjechië is ook al retehard aan het groeien met zonnestroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 01:03:
Iemand nog "lust" in een 64,8 kWp SunPower trackertje?

Een Tsjech draait zijn hand d'r niet voor om...

(Tsjechië is ook al retehard aan het groeien met zonnestroom)
24 panelen a 225 Wp = 5.400 Wp... en geen 64.800 Wp....

just my 2 cents..(tenzij zijn landgoed er 12 van die tracker staan, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 23-01-2010 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 21:52:
@flitspaal: ik had ook een plek aan de zijkant aan mijn woning (foto reeds door PCMadman hier gepost),
en ik verwacht dat bij het plaatsen van de betonplaten vloerdelen de zijkant (met holtes) er 1 of 2 van die gaten niet afgestopt zijn met een prop glaswol o.i.d.

Hier nog ietsje lastiger ;) . Huis buurman afbreken, propje glaswol erin.. Huis buurman weer opbouwen 8)7 .

Nog een belangrijkere vraag is, hoeveel warmte lekt er daar nu totaal weg. Is dat 1m3 per jaar 10? 100? 500? En dat is denk ik nauwelijks uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sweegers stijgt bij mij met stip.
iedere nederlander stijgt met stip, zelfs op dit forum, want hier word ook gezegd dat zus of zo niet klopt,
de feiten blijven links liggen. energie is macht en geld.
maar als je niet naar de feiten kijkt ben je wel slachtoffer.
ook het stijgen van de prijs word zelfs hier nog in twijfel getrokken,
terwijl het eenvoudig te lezen is op talloze websites.
http://www.energie.nl/index2.html?stat/trends029.html
http://www.energie.nl/stat/trends074.html
het lijkt wel of je je moet verdedigen soms,
echter zijn de marges op vieze stroom alleen maar groter geworden en het macht spel ook,
het verbaast mij allemaal niks,
maar hoop wel dat iedereen iets doet om hier immuun tegen te worden.

zeitgeist : energie is goedkoper geworden sinds 1 januari, maar je gaat vet meer betalen.
(hoog verbruik+belasting+vastrecht) maakte dit nieuwsbericht voor ons nog wat uit ? nee, ik denk het niet.
en dan lees ik hier dat een stijging 2 paginas terug onwaarschijnlijk is ? get real.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2010 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
nieuwsflits: zojuist post van Triodos ontvangen, en ....<tromgeroffel>
in 2010 wordt iDeal beschikbaar gesteld aan Triodos-klanten.

<me snuffelt naar contactgegevens van CC-maatschappij om Creditcard te cancellen ;) >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
NielsTn schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 11:35:
nieuwsflits: zojuist post van Triodos ontvangen, en ....<tromgeroffel>
in 2010 wordt iDeal beschikbaar gesteld aan Triodos-klanten.
Viel me net ook op. Wij hebben ook nog een rekening bij ASN, daar was iDeal al sinds vorig jaar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 01:35:
[...]

24 panelen a 225 Wp = 5.400 Wp... en geen 64.800 Wp....

just my 2 cents..(tenzij zijn landgoed er 12 van die tracker staan, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk)
Nee joh, hij heeft gewoon panelen van 2700 Wp per stuk! :+

http://www.sonnenertrag.e...&alle=Alle+Jahre+anzeigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Greenwheels - sowieso al een goede organisatie omdat het het wegdoen van de eigen auto makkelijker maakt - gaat op een paar plekken nu ook elektrische auto's verhuren. Het is de peugeot iOn, die echter als twee druppels water lijkt op de Mitsubishe iMiEV waarin ik een tijd terug proefgereden heb.

Goede zaak!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

NielsTn schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 21:46:
[...]

Ik zag dat zoiets bij de nieuwste thermostaten mogelijk is... maar goed, zo'n temperatuursensor kost ca 20 eur, en ik kan em dus aansluiten op 3 manieren:
Over het algemeen zijn het gewoon NTC weerstanden.
Bij mijn CV zat een lijst met welke ik moest gebruiken.
Deze kosten maar een paar euri.
Volgens mij via Farnell laten komen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zijn die genoemde NTC-weerstanden redelijk reproduceerbaar?
Ik bedoel hiermee, dat het apparaat anders bij vervanging van zo'n NTC opnieuw geijkt moeten worden. Uit mijn eigen ervaring ken ik de nogal dure Pt100 elementen (platina dus) die bij 20 °C een weerstand hebben van precies 100 Ω en daarbij over een groot bereik een kaarsrechte karakteristiek. In tegenstelling daarmee hebben de goedkope NTC-weerstanden die ik ken een enorme spreiding en zijn daardoor alleen geschikt voor toepassingen waar helemaal geen nauwkeurigheid wordt geëist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vandaag mijn derde duurzame 50.000 uur LED lamp mogen wegmikken.
Eentje van 1.2 watt met een kleine normale fitting.
Voor mijn gevoel na 500 uur of zo. Het was er eentje van Gamma/Karwei huismerk.

Inmiddels heb ik een paar E27 en GU10 LED lampen van Philips.
Voor sfeer verlichting bevallen deze me erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mike70 schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:55:
[...]

Over het algemeen zijn het gewoon NTC weerstanden.
Bij mijn CV zat een lijst met welke ik moest gebruiken.
Deze kosten maar een paar euri.
Volgens mij via Farnell laten komen.
zowel op de thermostaat past een sensor/weerstand ALS op de ketel. In de documentatie staat inderdaad welke wenselijk is.
slechts 1 van de 2 (thermostaat OF ketel) mag voorzien worden.
Lineariteit zal misschien standaard 'niet' zo eenvoudig zijn, maar afhankelijk van de karakteristieken is daar wel op te sturen/regelen.
de sensor voor de Honeywell kostte 21 eur.

@Woodski: ik zie dat de huidige generatie LED-lampen voor 'domestic use' nog verre van bruikbaar zijn t.g.v. de korte levensduur. En elke keer omruilen onder garantie ga ik zeker niet elke x honderd uur doen. Dan maar gewoon de bekende spaarlampen en kleine halogeentjes, zolang de LED nog niet fatsoenlijk werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 23-01-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

used to be ontwikklings eu-land :
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=19517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ik roep : e viva esp.... ehh Portugal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik las in de lokale pers dat de campagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen (3 maart 2010) weer begonnen zijn. Ik ben benieuwd wat de lokale partijen hier in Hilversum op dat gebied denken te gaan doen. We hebben in Hilversum op duurzaamheids/energiegebied een paar issues:
  • Het Media Park, veruit de grootste werkgever van Hilversum, wordt gezien als 'schone industrie' (geen walmende schoorstenen) maar heeft wel een ongehoord hoog energieverbruik. Ik ben erg benieuwd hoe de diverse politieke partijen er over denken hoe dat Media Park in een tijdperk van steeds duurder wordende energie denkt te gaan werken.
  • Hilversum is de stad die bekend staat om zijn verkeerschaos. 'De massa' klaagt dat er niet voldoende wegen zijn, niet voldoende brede wegen, niet voldoende parkeerruimte, etc. Ik zie het anders: er worstelen zich simpelweg te veel auto's over een wegennetwerk wat simpelweg niet berekend is op dergelijke verkeersstromen. Al decennia lang wordt er nagedacht over oplossingen voor dit probleem, variërend van een grote rondweg over de omliggende heide tot ondertunneling van grote wegen en een verhoogde weg op palen boven de spoorlijn. Over werken aan de basis van het probleem (minder auto's) lees ik niets. Er wordt voorzichtig gesproken over een HOV-verbinding naar het naburige Huizen maar daar is veel weerstand tegen. Als je de ingezonden brieven in de lokale krant leest is dat van het niveau Geenstijl - 'ik wil blijven autorijden als moeten ze het stuur uit mijn handen peuteren', dat soort dingen.
  • Hilversum heeft een woningbestand waarvan een relatief groot deel uit de 30'er jaren (eerste periode van grote groei door de komst van de spoorlijn) stamt en een ander relatief groot deel uit de 50'er jaren (groei na WO II). Dat betekent dat veel woningen in Hilversum energetisch gezien niet optimaal zijn. Ik ben benieuwd wat de partijen denken voor eisen te gaan stellen aan nieuwbouw/renovatie. Energieneutraal/Energieplus?
  • Ik ben benieuwd naar subsidies voor isolatie, zonneboilers, zonnestroompanelen. Ook vraag ik me af of er partijen zijn die serieus nadenken over windenergie in de regio. Dus niet kleine windturbines, maar gewoon een 5MW turbine op de hei. Ik zou er niet tegen zijn, vooral als ik financieel zou kunnen participeren, maar vooral in de buitengebieden van Hilversum zit 'Het Geld' dus ik acht de kans hierop niet groot.
Ik ga sowieso alle partijprogramma's voor de periode 2010-2014 eens goed op een rijtje zetten voor wat betreft duurzaamheid/energie (zoals ik ook al eerder deed met de Europese verkiezingen), en wellicht schrijf ik ze ook allemaal aan met wat meer specifieke vragen. Zo vraag ik me af of ze bekend zijn met het begrip Peak Oil.

Zijn er hier mensen die een goed idee hebben van wat de lokale politiek in hun woonplaats precies doet met duurzaamheid/energie? Wellicht zelf actief in de lokale politiek?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
flitspaal.nl schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 09:26:
[...]

Hier nog ietsje lastiger ;) . Huis buurman afbreken, propje glaswol erin.. Huis buurman weer opbouwen 8)7 .

Nog een belangrijkere vraag is, hoeveel warmte lekt er daar nu totaal weg. Is dat 1m3 per jaar 10? 100? 500? En dat is denk ik nauwelijks uit te rekenen.
Is het niet zo dat dit in elk geval lineair is met het temperatuurverschil (zie camerabeelden) en oppervlak?
De energie (warmte) die via de spouw het huis verlaat kan nooit meer zijn dan de energie die via het beton in de spouw terecht komt. Hiermee zou je dus iets moeten kunnen afschatten.

Daarnaast lijkt het me ook nog eens zo dat het niet alleen jouw warmte hoeft te zijn, maar bv ook van de buurman?

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 23-01-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@JeroenH: zoals je al wist, zal ik deze week door een lokale politieke partij gebelt worden om mijn visie/mening/kennis/expertise (schrappen wat niet van toepassing is ;) )te combineren met hun partijprogramma en meerjarenbeleid in de gemeente....

Ik en politieke ambities? Neuh, don't think so... maar het MINSTE wat ik kan doen is meedenken,
honing smeren, inmasseren en die Vette Vliegen vangen ;)

Wat dat betreft is mijn gemeente verzadigd van transport & logistiek (zie het scenario gebeuren als peakoil hits the fan: Koos Werkeloos bij de vleet), en geestelijke gezondheidzorg (oh en recreatie/toerisme).
Dus genoeg sectoren die hinder ondervinden bij stijgende energieprijzen.

en dan tip ik nogmaals hun EPC/Energielabel G gemeentehuis maar eens aan.... |:(

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 23-01-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
En nog een warmtepomp boiler op MP
Als ik het goed heb is dit een split unit met 200 liter combinatie boiler
Mij te lastig/groot maar leuk voor de freaks hier

http://link.marktplaats.nl/314812834
http://www.warmtepomp.be/...combitank_PUHZ-HRP125.pdf
http://www.ae-technik.inf.../prospekt_ohne_preise.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
En dan dit, wat een bullshit

Met een zonnecollector wordt gebruik gemaakt van zonnewarmte om warmtapwater te verwarmen. Omdat dit een duurzame opwekking van warmtapwater is (zonder gebruik te maken van gas), is het niet zinvol bij gebruik van een zonnecollector ook een douche-wtw toe te passen. Het doel van een douche-wtw is namelijk de warmwatervraag te beperken. Aangezien het warme water met een zonnecollector duurzaam wordt opgewekt levert een douche-wtw in die situatie geen energiebesparing.

http://combinair.onlineart.nl/toelichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het niet zinvol bij gebruik van een zonnecollector ook een douche-wtw toe te passen
"echter in de maanden november tot en met maart echter wel, met een besparing van 30% op uw warmwater tapvoorziening"
zo nu klopt het weer.
en dan nog wat verbeteren,
"verder vangt de wtw bij kleinere boilers (<200liter), bij hotfills van was en afwas de afkoeling van het boilervat gedeeltelijk op, zodat uw comfort gewaarborgt blijft en u minder fossiel duur vies gas verstookt, de combinair is tenslotte maar cw4, en dat is wel erg weinig voor deze oplossing, een wtw kan hierbij een grote rol spelen"

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
Woodski schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 19:08:
Vandaag mijn derde duurzame 50.000 uur LED lamp mogen wegmikken.
Eentje van 1.2 watt met een kleine normale fitting.
Voor mijn gevoel na 500 uur of zo. Het was er eentje van Gamma/Karwei huismerk.

Inmiddels heb ik een paar E27 en GU10 LED lampen van Philips.
Voor sfeer verlichting bevallen deze me erg goed.
Ik heb dat ook al eens gehad met gewone spaarlampen bij blokker. Nadat de kassajuf niet te vermurwen was; "Wij geven geen garantie op lampen"; zelfs niet nadat ik vertelde dat "zelfs al had de lamp in die 3 weken sinds aankoop continu gebrand" dat dan de levensduur nog lang niet in zicht was, heb ik een klacht ingediend bij het hoofdkantoor. Die bracht mij in contact met de distributeur en die stuurde me gratis 3 nieuwe lampen en die doen het nu alweer een jaar lang heel goed.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Inmiddels een week na het waterzijdig inregelen en CV afstellen de installatie gevolgd en eerste bevindingen gedaan:
  • nul verbruik in de nacht uren (programma 'slapen' op de thermostaat)
  • scheelt ca 2-2,8 kubieke meter (in mijn situatie) in gasverbruik
  • op de nacht voorafgaand inregelen en de eerste nacht na inregelen: 0 verbruik s'nachts
Tja, uiteraard ga ik nog even verder snuffelen naar leuke statistieken :)
Ik heb een snapshot van de logfiles bijgesloten, en je ziet het: van de periode na de laatste verwarmingsaanvraag tot moment van ochtend programma: daar zit al de eerste winst, met behoud van comfort.

ships.. het sneeuwt hier in N-Limburg :(

[ Voor 17% gewijzigd door NielsTn op 24-01-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Toch nog dik 0.001 watt/wp vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dank voor de opmerkzaamheid. Les: altijd al je gegevens drie maal natrekken en dan nog eens kijken. Ook iedereen die Sonnenertrag bijdrage heeft: alle systeemdata goed controleren, anders vervuilt de database schrikbarend.

Zonnigtype wordt oud. Tijd voor een nieuwe generatie... (8>

Leuk: Fossiele club Energieraad die uit Happy News citeert...

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 24-01-2010 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Zonnigtype wordt oud. Tijd voor een nieuwe generatie... (8>
Misschien tijd voor een B), maar dan geen 8)
Alhoewel ik gun je wel veel zon waardoor je toch een 8) nodig hebt.
Misschien één met meekleurende glazen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mike70 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 20:00:
[...]

Misschien tijd voor een B), maar dan geen 8)
Alhoewel ik gun je wel veel zon waardoor je toch een 8) nodig hebt.
Misschien één met meekleurende glazen.
Vandaag had ik eerder mijn gletscherbril nodig... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op zondag 24 januari 2010 @ 22:26:
[...]

Vandaag had ik eerder mijn gletscherbril nodig... :+
ah, sneeuwruimen op het dak zekers? :+
toch eens wat pekelen daar boven ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op zondag 24 januari 2010 @ 22:35:
[...]

ah, sneeuwruimen op het dak zekers? :+
toch eens wat pekelen daar boven ! ;)
Neen, gewoon naar buiten gekeken, alles (weer) wit, deed pijn aan de ogen. Wel leuke wandeling gemaakt en nieuwe moduultjes - bedekt door sneeuw - ontdekt in de buurt... d:)b . Van een enkel exemplaar op een dak vlakbij was heel leuk een "afrollende" plak plaksneeuw te zien, leek wel een soort rolgordijn...

Wel 1 Wattuur opbrengst vandaag. Sommige OK4'tjes waren niet in staat om wakker te worden en bleven lekker doorslapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Zowaar heeft gisteren en vandaag de zonneboiler een paar keer gedraaid, sinds een maandje of 2 winterslaap gehad te hebben wegens sneeuw/geen zon/schaduw etc. Collector temp 18c, boiler temp 10-12c. Geen idee hoeveel warmte er is toegevoegd, maar het verbaasde mij dat met het bewolkte weer toch nog warmte werd geoogst.

Nog weer aan het rekenen geweest met de warmtepomp. Met behulp van een gemodificeerde calculatiesheet (aangepast voor lagere verwarmingstemperatuur en lucht bron ipv water) http://www.heatpumps.co.uk/heatpumpcalculator.html kom ik voor een winter vloerverwarmen boven een gemiddelde cop van 6 uit (6,7 ideaal, enkel verwarmen). Met een restverbruik van zo'n 400 m3 aardgas voor verwarmen geeft dat de woning te verwarmen is met 600 kwh electra / jaar. Blijft over 75 m3 voor koken (yes zo'n mooi Italiaans gasfornuis...) en 60 kuub warm water (4 maandjes). (extreem hoge cop is mogelijk door zeer laag temperatuur verwarming, aanvoertemp 20 a 19 c).

De planning is uit te komen op zo'n 1500 kwh / jaar electra, + 600 kwh warmtepomp geeft 2100 kwh.
Met de huidige pv installatie welke 2500 kwh opwekt, komen we dus nog zo'n 400 kwh in de min.
Helemaal met zo'n 2e hands zubadan van marktplaats wordt het wel erg interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 24-01-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
JeroenH schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 12:28:
Greenwheels - sowieso al een goede organisatie omdat het het wegdoen van de eigen auto makkelijker maakt - gaat op een paar plekken nu ook elektrische auto's verhuren. Het is de peugeot iOn, die echter als twee druppels water lijkt op de Mitsubishe iMiEV waarin ik een tijd terug proefgereden heb.

Goede zaak!
Het zou zo mooi zijn als GreenWheels achtige initiatieven zich zouden ontplooien in gebieden waar het openbaar vervoer zo uitgekleed is. Helaas is voor ons het dichtstbijzijnde punt 22km verderop in Den Bosch. Ja, als ik daar ben pak ik de trein wel...

Wij zouden er al lang gebruik van maken als er hier in het dorp een autootje stond.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
NielsTn schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 21:52:

als het probleem echt een niet dichtgestopt kanaal van de kanaalplaatvloer is, dan wordt het tijd dat het verplicht wordt deze dicht te stoppen. want dat is nu niet het geval.
en natuurlijk kost het de annnemer geld om die gaten dicht te maken... dus wordt het nooit gedaan.

daarom heb ik dat bij mijn beganogrondvloer maar wel achteraf gedaan ( elk kanaal aan beide kanten aanboren en dan met de purbus erin.

alleen kost dat dan best wat tijd, lawaai , en veel pur. omdat je de pur nit echt in een gaatje spuit spreid het zich in de lengte in het kanaal, waardoor het niet makkelijk helemaal vol te krijgen is.

de lucht in de kanalen zal er nu dus in blijven en niet in de spouw verdwijnen en trek veroorzaken, die dan mijn kanaalplate zou gaan koelen.

dus als dit effect al zo goed te merken is, zelfs aan de buitengevel te zien is, dan heb ik er toch wel goed aan gedaan om een 15-tal purbussen leeg te spuiten in de vloer. ( afgezien van eventuele milieuschade van de pur zelf dan misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
NielsTn schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:29:
Inmiddels een week na het waterzijdig inregelen en CV afstellen de installatie gevolgd en eerste bevindingen gedaan:
  • nul verbruik in de nacht uren (programma 'slapen' op de thermostaat)
  • scheelt ca 2-2,8 kubieke meter (in mijn situatie) in gasverbruik
  • op de nacht voorafgaand inregelen en de eerste nacht na inregelen: 0 verbruik s'nachts
Tja, uiteraard ga ik nog even verder snuffelen naar leuke statistieken :)
Ik heb een snapshot van de logfiles bijgesloten, en je ziet het: van de periode na de laatste verwarmingsaanvraag tot moment van ochtend programma: daar zit al de eerste winst, met behoud van comfort.

ships.. het sneeuwt hier in N-Limburg :(
als ik et goed heb zijn bij jou de radiators dus ingesteld, de keteltemperatuur ( brander maximum) en de thermostaat vervangen.

het effect dat je nu meet is dus deel het effect van een een foutieve tehrmostaat. de ionvloed hiervan kun je misschien achterhalen als je te weten komt hoe de foute thermostaat op de opentherm de ketel toch heeft aangestuurd. misschien heeft de ketel zelf de fout ontdekt, en vervolgens de sinalen wel juist geinterpreteerd voor een aan / uit thermostaat.

over weersafhankelijk en nachtverlaging:

het blijkt dus dat nachtverlaging wel degelijk veel geld oplevert. het hangt dus van het comfort af tot hoever je dit kunt toepassen. ( bij vloerverwarming zal de aanwarmtijd het struikelblok zijn. de verwarming moet bij wijze van spreken al om 23:00 aanslaan, om de temperatuur sochtends weer op de ingestelde temperatuur te krijgen

de nachtverlaging bij weersafhankelijke regeling: WA gaat uit van stooklijnen, de stooklijn bij nachtverlaging is bijvoorbeeld 4 graden lager dan overdag. snachts is het 6 graden kouder dan overdag. de ketel staat dus snachts zelfs meer bij te verwarmen! ( 2 graden meer dan overdag!)

de aansluiting van butentemperatuurmeters: compleet weersafhankelijk is dus niet zuiniger. en minder goed te regelen, en voor een kleine woning ook niet interesant. het is makkelijker dit op te lossen met thermostaatkranen en klokthermostaat.

wat betreft ruimtecorrectie, wat moet ik me daar bij voorstellen?

volgens mij is het het beste de temperatuurvoeler op de klokthermostaat aan te sluiten zodat deze nog beter zelf een stooklijn kan bedenken en de aanwarmtijden nog beter kan "leren" en toepassen.

de buitenthermometer moet altijd op het noorden worden geplaatst, zodat er geen direct zonlicht op kan vallen, en niet op een tochtige plek komen. dus niet precie om het hoekje op het noorden, of op de daktrim van een platdak o.i.d.
kijk ook uit met uitvoeren van warme of koude lucht, ( ventilatie, afzuigkap, ramen open) en plaats ze ook niet op een plek in de luwte, of onder een overstek, waar warmte zich kan ophopen.

over het waterzijdig inregelen heb ik wel een vraag. is dat heel moeilijk? ik denk dat ik dat wel zou willen. maar omdat de radiatoren bij mij allemaal op slaapkamers zitten en ook nagenoeg even ver van de ketel lijkt me dat niet erg zinvol. de radiator in de badkamer zit wel iets dichterbij.

de beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming (bypass aanwezig), en 1 radiator in de hal.

hoe groot kan het effect nu zijn van waterzijdig inregelen? ik heb dus slechst 4 verschillende zaken die ik zou moeten uitrekenen ( woonkamer/keuekn, hal, badkamer, 3slaapkamers) die allemaal voorzien zijn van een thermostaatknop/ruimtethermostaat.

ik realiseer me dat juist de vloerverwarming in het hoofdvertrek op LTV voor problemen met de tempertuur in de overige vertrekken zou kunnen zorgen, maar dan zou de uitkomst dus zijn de vloerverarmin iets terug te draaien tov de rest. hoeveel dat moet zijn is bijna proefondervindelijk uit te zoeken. de ketel op 60 graden zetten is altijd zinvol als je niet hoger hoeft te stoken, en daar zou je dan tzt vanzelf achter komen.

maar desalniettemin, als waterzijdig inregelen door een bedrijf als cv tuning niet heel duur is is het zeker de moeite waard.

dus daarom ook de vraag, wat kost het om een woonhuis te tunen?

en heeft zoiets nog zin als je alle vertrekken een radiografische bediening geeft met elk vertrek een zone?
(bijvoorbeeld met honeywell evohome) als die intelligent is weet die precies hoe open of dicht de rediatorknoppen moeten om de gewenste temperatuur te krijgen, en zorgt die ervoor dat exact de hoeveelheid warmte wordt geleverd door de ketel, als dat er nodig is ( opentherm modulerend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mistraller schreef op zondag 24 januari 2010 @ 23:48:
[...]

Het zou zo mooi zijn als GreenWheels achtige initiatieven zich zouden ontplooien in gebieden waar het openbaar vervoer zo uitgekleed is. Helaas is voor ons het dichtstbijzijnde punt 22km verderop in Den Bosch. Ja, als ik daar ben pak ik de trein wel...

Wij zouden er al lang gebruik van maken als er hier in het dorp een autootje stond.
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Greenchoice is, net als het OV, helaas, een commerciële organisatie die hun autootjes als eerste neerzet waar ze het meest gebruikt worden en dus het meeste geld opleveren.

Op zich is het natuurlijk altijd mogelijk om zelf een autodeeldienst te beginnen. Met je buren bijvoorbeeld. Goede afspraken maken, contractje opstellen, kosten goed uitrekenen, gedeelde Google agenda and you're in business. Zal je vooral als je weinig rijdt veel geld schelen omdat je de vaste kosten deelt.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 25-01-2010 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
engelbertus schreef op maandag 25 januari 2010 @ 00:52:
[...]

alleen kost dat dan best wat tijd, lawaai , en veel pur. omdat je de pur nit echt in een gaatje spuit spreid het zich in de lengte in het kanaal, waardoor het niet makkelijk helemaal vol te krijgen is.

de lucht in de kanalen zal er nu dus in blijven en niet in de spouw verdwijnen en trek veroorzaken, die dan mijn kanaalplate zou gaan koelen.

dus als dit effect al zo goed te merken is, zelfs aan de buitengevel te zien is, dan heb ik er toch wel goed aan gedaan om een 15-tal purbussen leeg te spuiten in de vloer. ( afgezien van eventuele milieuschade van de pur zelf dan misschien.
Tegen die klus zie ik dus behoorlijk op. Ik heb inmiddels aardig wat gaten in mijn plafond/vloer geboord maar ik ben tot op heden nog nooit in een luchtkanaal terechtgekomen. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Daarnaast zou ik aan beide kanten van m'n huis een gat moeten boren om hem vol te spuiten met pur :'( .

Niet echt een klus waar ik naar uitkijk als ik eerlijk ben.

Prioriteit is op dit moment onze voordeur, dat is 1 van onze grootste warmtelekken in huis zoals het er nu naaruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:07:
Prioriteit is op dit moment onze voordeur, dat is 1 van onze grootste warmtelekken in huis zoals het er nu naaruit ziet.
Wij hebben een dik gordijn voor onze voordeur opgehangen, dat scheelt ook al. Op jouw warmtefoto's zie ik ook bewezen wat ik al vermoedde: een kattenluik gaan we niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:07:
[...]

Tegen die klus zie ik dus behoorlijk op. Ik heb inmiddels aardig wat gaten in mijn plafond/vloer geboord maar ik ben tot op heden nog nooit in een luchtkanaal terechtgekomen. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Daarnaast zou ik aan beide kanten van m'n huis een gat moeten boren om hem vol te spuiten met pur :'( .
Zijn het wel kanaalplaten? In de woningbouw worden meestal breedplaten gebruikt voor de verdiepingsvloer. Die zijn herkenbaar aan een V-vormige groef in het plafond, meestal om de 1 a 2 1/2 m. En wie zegt je, dat het niet de warmte van de buren is? Ook bij je andere buren zie je hetzelfde lek, maar minder (foto26). De buitenmuur bij die buren lijkt koeler dan de muur bij "jouw" warmtelek.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
JeroenH schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:24:
[...]

Wij hebben een dik gordijn voor onze voordeur opgehangen, dat scheelt ook al. Op jouw warmtefoto's zie ik ook bewezen wat ik al vermoedde: een kattenluik gaan we niet doen.
Een kattenluik is inderdaad een mega koudebrug. Ik heb inmiddels mijn kattenluik voorzien van radiatorfolie en tochtband. Het ziet er niet uit maar het werkt wel.
ericplan schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:28:
[...]

Zijn het wel kanaalplaten? In de woningbouw worden meestal breedplaten gebruikt voor de verdiepingsvloer. Die zijn herkenbaar aan een V-vormige groef in het plafond, meestal om de 1 a 2 1/2 m. En wie zegt je, dat het niet de warmte van de buren is? Ook bij je andere buren zie je hetzelfde lek, maar minder (foto26). De buitenmuur bij die buren lijkt koeler dan de muur bij "jouw" warmtelek.
Het zijn dan idd breedplaten, op beide verdiepingen trouwens (1e en 2e ). Wat is het verschil trouwens? Zitten daar geen luchtgaten in?

Het kan ook inderdaad de warmte van de buren zijn. Ik heb geen idee om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:45:

Het zijn dan idd breedplaten, op beide verdiepingen trouwens (1e en 2e ). Wat is het verschil trouwens? Zitten daar geen luchtgaten in?
Dit is een breedplaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.spanbetonvloeren.nl/thermosite/Breedplaat.jpg

Tijdens de bouw worden de platen opgelegd op de zijmuren. Daarna worden leidingen, bv voor douche en mechanische ventilatie erop gelegd. Ook de elektraleidingen komen erop. Daarna een betonijzer wapening en vervolgens beton storten. Geen luchtkanalen dus. Voordeel van breedplaat (voor de bouwers) is de gladde onderkant, die zo afgewerkt kan worden met spac (spuitwerk).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:12:
[...]

Dit is een breedplaat:
[afbeelding]

Tijdens de bouw worden de platen opgelegd op de zijmuren. Daarna worden leidingen, bv voor douche en mechanische ventilatie erop gelegd. Ook de elektraleidingen komen erop. Daarna een betonijzer wapening en vervolgens beton storten. Geen luchtkanalen dus. Voordeel van breedplaat (voor de bouwers) is de gladde onderkant, die zo afgewerkt kan worden met spac (spuitwerk).
Tjek, bij mij lopen er overigens geen leidingen door de vloeren heen. Bij mij zijn ze overigens echt BREED. Ik heb maar drie platen per verdieping, Dus per plaat 3meter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Flits
Het zou ook kunnen zijn dat je spouwmuurisolatie daar niet goed is aangebracht.
Het dek ligt namelijk op de binnenmuur.
Dus dan zou de isolatie in de spouw de kanalen moeten afdichten
Verder zou het ook een bouwtechnische fout van het metselwerk kunnen zijn waardoor de isolatie wordt onderbroken.
De verbinding met de buren is wel een dillitatievoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
engelbertus schreef op maandag 25 januari 2010 @ 01:47:
over het waterzijdig inregelen heb ik wel een vraag. is dat heel moeilijk? ik denk dat ik dat wel zou willen. maar omdat de radiatoren bij mij allemaal op slaapkamers zitten en ook nagenoeg even ver van de ketel lijkt me dat niet erg zinvol. de radiator in de badkamer zit wel iets dichterbij.
Het idee is dat het water langzamer door de radiator stroomt waardoor het meer tijd heeft om af te koelen. Daardoor komt het koeler weer terug bij de ketel, dus onafhankelijk van de verschillende afstanden van de radiator.
Maar misschien levert het nog weinig op als de radiator retour de vloer in gaat. In de vloer kan het water verder afkoelen voordat het de cv ketel in gaat. Ik heb het idee dat onder de 50c het condenseren het best gaat, dus als je daar onder kunt heb je je doel ook bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:31:
@Flits

De verbinding met de buren is wel een dillitatievoeg?
Een wat voor voeg? :P , van die term had ik nog niet eerder gehoord. De voegen tussen onze woningen is voorzien van een dikke rubberen strip als dat is wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:44:
[...]
Een wat voor voeg? :P , van die term had ik nog niet eerder gehoord. De voegen tussen onze woningen is voorzien van een dikke rubberen strip als dat is wat je bedoeld?
Wat is een dilletatievoeg
Door weersinvloeden en temperatuurverschillen kunnen gebouwen werken. Dit betekent dat er op de gevels krachten ontstaan die scheuren kunnen veroorzaken in het voegwerk. Om dit te voorkomen wordt er tegenwoordig een zogenaamde dilletatievoeg aangebracht. Deze voeg loop van boven naar beneden en scheidt als het ware twee gevels. In de voeg wordt materiaal aangebracht dat kan meekrimpen of oprekken. Hierdoor wordt het scheuren van de gevel voorkomen. Vooral oudere panden ontberen een dilletatievoeg en zijn hierdoor veel gevoeliger voor scheurvorming.

Afbeeldingslocatie: http://www.woonwebsite.nl/klanten/images/ideepagina/Dilletatievoeg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:44:
[...]

Dat is een flexibele voeg.
Deze wordt toegepast om scheurvorming in de muur te voorkomen meestal om de 6mtr breedte ofzo.
Dit kan gekit zijn maar ook dmv andere materialen.
Ook een muur werkt en moet kunnen uitzetten en krimpen dit wordt door deze voeg opgevangen.

Als deze er dus wel zit dan houdt het dus in dat de muren van elkaar gescheiden zijn bij die voeg.
Dan blijft de hamvraag of je een dubbele tussenmuur (binnenmuur) met de buren hebt of een enkele.

grr er was er me eentje voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:12

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 25 januari 2010 @ 07:02: Greenchoice is, net als het OV, helaas, een commerciële organisatie die hun autootjes als eerste neerzet waar ze het meest gebruikt worden en dus het meeste geld opleveren.
@Jeroen: Je bedoelt natuurlijk GREENWHEELS :z
Pagina: 1 ... 35 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.