Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.926 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
SasJo schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:45:
[...]

Als mijn vrouw dit leest, komt er geen zonneboiler bij ons, graag reactie of meer mensen dit hebben.
Wij hebben een combiketel met een boilervaatje van 25 liter. Dat werkt prima. Er komt te allen tijde water van 62 graden uit de ketel. En als de ZB warmer is dan 62 graden, dan vult ook dit vaatje zich met het hete water. De mengklep achter de ketel regelt dan het koude water erbij zodat het toch weer op 62 uitkomt.
IJsbeer schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:32:
[...]

Ik vind het juist een mooi voorbeeld van de vervuiler betaald. Overhead komt puur omdat je nu zo zoveel aan het scheiden bent (en ook hier ga ik regelmatig aan de wandel met een zak gebruikte luiers...). Wij betalen overigens iets van 4,60 per lichting, ongeacht het aantal kilo's.
Diftar staat toe dat als je niet wil scheiden, prima, je gaat je gang maar, maar je betaald er ook voor. Beter dan veel gemeentes waar eht gewoon vaste waardes zijn per huishouding.
JeroenH schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:42:
[...]

Dat zou een eerlijk systeem zijn, maar volgens mij zie je dan in de omgeving een toename van gedumpt afval en autoritjes naar de vuilverwerkingsbedrijven van naburige gemeenten zonder dergelijke regelingen. Men wil nog niet echt aan 'de vervuiler betaalt'....
Precies, in ons geval vind ik het financiëel ook wel prettig, want wij doen ons uiterste best om die container niet vol te storten met van alles en nog wat. Maar als ik daardoor ontdek dat je je container achter slot en grendel moet zetten, alle perkjes en slootjes her en der steeds vol liggen met afval, omliggende gemeentes die legitimatieplicht hebben in moeten voeren omdat minder sociale burgers uit mijn gemeente ergens anders heen rijden, dan denk ik; laat maar.
In sommige wijken gaat het best goed, maar ik denk dat iedereen de situatie zich kan voorstellen in wijken waar men zich alleen bekommert om het "eigen nest".
Ik las onlangs in een blaadje van een andere gemeente dat ze daar geen Diftar invoeren omdat ze bij ons even gekeken hebben hoe diftar verloopt. :X

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:03:
[...]

Ongelofelijk wat daar bij onze oosterburen gebeurt. Als er alleen afgelopen jaar ruim 2000MWp zou zijn geïnvesteerd tegen zeg 3 euro/Wp, dan is dat alleen al 6 miljard aan PV-investeringen in 1 jaar!
En als je dan kijkt hoe klein PV is in verhouding tot andere renewables, bijvoorbeeld wind, wat een industrie is dat. Geen wonder dat de gevestigde energie sector zich zorgen maakt.
Hoeveel jaar zou de PV-business deze groeicijfers nog kunnen volhouden?

Puike informatie op je website!
Dank. Werd vandaag ook al weer twee keer gebeld, en heb een medewerker van een tweede analisten club aan het lijntje die zeer geïnteresseerd is in de grafieken en data (de club van de bekende moduleprijs grafiek... :) ). Donkere wolken zijn zich echter alweer aan het samenpakken. Verwacht niet dat de fossielo's zich zonder slag of stoot gewonnen geven. Daarvoor zitten hun giftige draden teveel diep in de maatschappij verstrikt (beetje gechargeerd, met harde kern van waarheid). Ben al met nieuw stuk bezig. Reuters had de scoop, is al uitgebreid tegen het licht gehouden op Photovoltaikforum en elders.

Het zal overigens beslist niet bij 2 Gieg blijven in BRD voor vorig jaar. Steeds meer analisten vinden 3 Gieg een redelijke schatting, minder lieden zetten in op "ergens tussen 3 en 4". En Anne Kreutzmann, de door sommigen gehate hoofdredactrice van Photon, heeft gewed op ... 5. Als dat laatste scenario bewaarheid wordt, en zelfs als de "iets voorzichtiger scenario's" uit gaan komen, breekt echt de pleuris uit in Berlijn. Het mot wel allemaal uit de kWh opslag worden betaald namelijk. En het gaat om grote volumes, en hoogste feed-in tarieven van alle hernieuwbare opties... Dus er loopt dezer dagen heel wat zweet door heel veel duurzame bilnaden... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Mistraller schreef op maandag 18 januari 2010 @ 23:11:
[...]
Wij hebben een combiketel met een boilervaatje van 25 liter. Dat werkt prima. Er komt te allen tijde water van 62 graden uit de ketel. En als de ZB warmer is dan 62 graden, dan vult ook dit vaatje zich met het hete water. De mengklep achter de ketel regelt dan het koude water erbij zodat het toch weer op 62 uitkomt.
Pff, Wij hebben een ook een combiketel met een boilervaatje van 25 liter. Een Nefit HR21H.
En straks zit de ZB op ongeveer 18m, dus hij zal niet heel erg heet binnen komen.
Bedankt voor alle reacties, dat waren er best veel.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Wij zitten nu bij Nuon, 2700 kuubjes gas en 4700 kWh per jaar (boekjaar Nuon).
Hoekhuis, 4p >> als we eea hebben dan geef ik de rest van de gegevens nog wel door.
Als we ons "zomaar" aanmelden bij Green Choice dan hebben we geen kans op een goed aanbod, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:32
@zonnigtype:
Jij maakt op polderpv.nl melding van de voorgestelde verlaging van de EEG vergoedingen in Duitsland. Het is toch niet vreemd dat die vergoeding verlaagd wordt als de moduleprijzen dalen. Verschillende mensen hier geven aan dat de investering zonder subsidie al rendabel is.
Lijkt me logisch dat de vergoeding gekoppeld is aan de moduleprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
zonnigtype schreef op maandag 18 januari 2010 @ 23:45:
[...]
Donkere wolken zijn zich echter alweer aan het samenpakken. Verwacht niet dat de fossielo's zich zonder slag of stoot gewonnen geven. Daarvoor zitten hun giftige draden teveel diep in de maatschappij verstrikt.
OMG, dat je zo denkt en het ook nog zo overdreven opschrijft en hier post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

SasJo schreef op maandag 18 januari 2010 @ 23:56:
[...]

Pff, Wij hebben een ook een combiketel met een boilervaatje van 25 liter. Een Nefit HR21H.
En straks zit de ZB op ongeveer 18m, dus hij zal niet heel erg heet binnen komen.
Bedankt voor alle reacties, dat waren er best veel.
als je goed isoleert zal dat wel meevallen

er zijn er die betere aanbiedingen hebben dan Greenchoice, als je het nier erg vindt grijze stroom/gas af te nemen. Het goedkoopste schijnt elk jaar te wisselen te zijn
Ik denk niet dat je met Greenchoice kunt gaanm onderhandelen over een lagere prijs dan wat je krijgt als je je gewoon aanmeldt.
Ik denk dat je meer kunt verdienen met beter isoleren gezien je gasverbruik voor een hoekwoning
wij zitten op 1500 met een vrijstaand huis

[ Voor 19% gewijzigd door sander817 op 19-01-2010 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 18 januari 2010 @ 23:11:

Precies, in ons geval vind ik het financiëel ook wel prettig, want wij doen ons uiterste best om die container niet vol te storten met van alles en nog wat. Maar als ik daardoor ontdek dat je je container achter slot en grendel moet zetten, alle perkjes en slootjes her en der steeds vol liggen met afval, omliggende gemeentes die legitimatieplicht hebben in moeten voeren omdat minder sociale burgers uit mijn gemeente ergens anders heen rijden, dan denk ik; laat maar.
In sommige wijken gaat het best goed, maar ik denk dat iedereen de situatie zich kan voorstellen in wijken waar men zich alleen bekommert om het "eigen nest".
Ik las onlangs in een blaadje van een andere gemeente dat ze daar geen Diftar invoeren omdat ze bij ons even gekeken hebben hoe diftar verloopt. :X
Hmmm, zal dan liggen aan het gemoedelijke achterhoek. Maar hier, ondanks Diftar, geen zooi overal. Die westerlingen ook altijd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
JeroenH schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:42:
[...]
Ik weet het niet uit mijn hoofd, stuur me als je wilt even een mailtje op jeroen at solarwebsite.nl, dan kijk ik vanavond voor je. Het moet ergens onder instellingen zitten....
Naar aanleiding van jouw post ben ik verder gaan zoeken, en gevonden. Als je de juiste selectie maakt onder instellingen dan lukt het inderdaad.

Wist je trouwens dat je ook als type apparaat "Zonnepaneel" kan selecteren?

Verder was het weer sinds 13/12 dat ik Plugwise opstartte, mijn zzw systeem heeft van 16/12 t/m 26/12 geen opbrengst gehad. Waarschijnlijk een combinatie van sneeuw, korte dagen en lage ligging. ( op de schuur).
Plaatje kan ik ff niet posten ivm fotoalbum down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55
Toen diftar bij ons in de gemeente werd ingevoerd riep iedereen dat de hoeveelheid zwerfafval gigantisch was toegenomen.
Al bleek uit de cijfers van de gemeente en politie anders, blijkbaar ging men er meer op letten.

Een ander effect was dat ik sindsdien geen groenbak meer aan de straat heb zien staan.
Iedereen begon een composthoop (dat ging hier ook makkelijk, de gemeente bestaat ui allemaal kleine dorpjes dus geen flats hier.)
Geweldig resultaat dus, alleen jammer dat de gemeente een flinke boeten moest betalen aan het afvalverwerkingsbedrijf omdat ze niet meer aan de afgesproken hoeveelheid GFT afval konden voldoen. :)

Nu is onlangs diftar weer afgeschaft ivm een gemeentelijke herindeling en je ziet her en der de groenbakken weer aan de straat verschijnen.

[ Voor 10% gewijzigd door lithoijen op 19-01-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
SasJo schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 00:02:
Wij zitten nu bij Nuon, 2700 kuubjes gas en 4700 kWh per jaar (boekjaar Nuon).
Hoekhuis, 4p >> als we eea hebben dan geef ik de rest van de gegevens nog wel door.
Als we ons "zomaar" aanmelden bij Green Choice dan hebben we geen kans op een goed aanbod, of wel?
Nee Greenchoice geeft geen bonus. Hooguit kopen ze voor max 50 euro je oude contact af.
Bij http://www.gaslicht.com/ geven ze ook geen korting voor Greenchoice.

Ieder jaar van energie leverancier wisselen kan zomaar 300 euro per jaar opleveren.
En misschien ook wat ellende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Woodski schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 12:12:
[...]

Nee Greenchoice geeft geen bonus. Hooguit kopen ze voor max 50 euro je oude contact af.
Bij http://www.gaslicht.com/ geven ze ook geen korting voor Greenchoice.

Ieder jaar van energie leverancier wisselen kan zomaar 300 euro per jaar opleveren.
En misschien ook wat ellende...
Bij gaslicht.com is het vastrecht voor stroom bij Greenchoice 0€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:12
JakeNL schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:29:
1- Gaat een Grundfos Alpha2 pomp werken met een modulerende pomp
2- Heb je voor de combiketel nu een RVS versie nodig van deze pomp ivm tapwater?
3- Staat die 70% niet wat aan de hoge kant als de ketel bij mij alleen maar de verdeler van de vloerverwarming hoeft te voeden? Zou ik dit kunnen teugzien aan de retourtemperatuur van de CV?
1 Nee de pomp heeft een vaste voeding van 220V nodig. Het moduleren van een pomp wordt meestal bereikt door de DC spanning in pomp te varieren. (Hierdoor verandert het toerental)

2 De RVS-versie is bedoelt als je direct drinkwater met de pomp moet verpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 23:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:49:
Dat klopt, maar ik heb sinds een maandje een nieuwere set en die werkt technisch gezien eigenlijk 100%. Ik ben er zeer tevreden over en ik kan nu inderdaad zowel het momentane vermogen als de dag/week/maand/jaar/decennium-opbrengst van elke deelinstallatie opvragen. Dat vind ik a) als meetgek zijnde erg leuk :) en b) het maakt het opsporen van storingen etc. erg makkelijk.

Een grondige review komt er aan.
OK Jeroen, ben zeer benieuwd naar de review.
heb even rondgekeken op internet -was nieuwsgierig naar de prijs- en zag oeii dat setje van jou kost 370 euro!
Als je dat aanschaft ben je zeker gek, sorry meetgek :9
Ik zag ook nog een leuk startpakket met 2 pluggen voor 125 euro, kijk, dat is beter te betalen.
1 plug voor de PV-installatie en nog 1 over voor bijv. de koelkast/PC....
Ga ik nog eens serieus over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 23:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Over Plugwise: even iets anders:
ik lees het communiceren gaat via een draadloos netwerk.
Iedereen kent de verhalen van mensen die in de buurt van een zendmast wonen en vage klachten hebben-hoofdpijn/slecht slapen enz...(zou door de straling komen)
In huis komen ook steeds meer draadloze app.,- internet/printers/telefoons/nu weer plugwise.
Kan dit gevaarlijk zijn? is natuurlijk moeilijk te bewijzen, maar toch...
Wat is jullie mening??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7 8)7 8)7 8)7 Hallo nieuw hier

het lijkt me onmogelijk om alle berichten te lezen, dus maar even hulp vragen aan mensen met meer kennis van zaken.

ik heb een positieve beschikking gekregen voor het plaatsen van 5500wp pv panelen.

maar nu, waar te kopen geen directe referenties van bedrijven om kosten kwalitiet te kunnen vergelijken.

na enig surfen bij nederlandse aanbieden vind je prijzen 2,75 tot 3,75 Wp zonder montage.

in een eerder bericht van?? las ik dat hij in duitsland modules van yingli had besteld voor 2,20Wp excl. of incl.btw??

Dus ik kijken op de duitse ebay en daar worden panelen aangeboden als je een container (ca 350panelen)tegelijk koopt voor 1,30Wp alleen daar wordt weer niet bijverteld wat voor merk??

kortom ik moet binnenkort beslissen maar zie door de bomen het bos niet.

gaarne raad en daad

bvd voor jullie antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Mijn mening is dat het gevaar van low-power netwerkjes als plugwise, maar ook bluetooth en WLAN niet zo groot is. Woon je tegenover (niet onder!) een UMTS-zendmast acht ik het risico al wat hoger* en ik zou zelf niet onder een hoogspanningsmast gaan wonen (liever naast een windturbine :) ). Het grappige is dat het uitkomst van een onderzoek vaak afhangt van degene die het onderzoek gefinanciert heeft....

* Al is de reactie veelal psychisch. Een zusterbedrijf van mijn vorige werk plaatste UMTS-masten en daar hoorde ik een mooi verhaal. Na het plaatsen van UMST-mast op een flat moest deze na een stroom van klachten over ziekte, hoofdpijn, storingen in elektronische apparatuur en een rechtszaak uitgezet worden. Het was echter in Amstelveen dus die mast had een rode lamp in de top vanwege het vliegverkeer daar in de buurt. Toen de mast werd uitgezet bleef die rode lamp echter ingeschakeld. De klachten bleven in ongewijzigde vorm komen. Zo zie je maar hoe dat werkt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is denk ik vooral afhankelijk van hoeveel je zelf wilt of kunt doen. Zelf importeren kan de prijs drukken, zeker, maar je neemt ook zelf het risico op defecte panelen of omvormers. De afhandeling daarvan zul je ook zelf moeten doen.

Als je het wil laten doen, of bij een Nederlands bedrijf wilt kopen, zou ik zeggen: kijk eens in de Solar Top 50, daar staan de meeste Nederlandse solarbedrijven wel in. Tip: vraag meerdere offertes aan - niet minder dan tien of zo - want de prijsverschillen zijn groot. Je merkt dan ook gelijk welke bedrijven wel en niet snel op de mails reageren (voor mij ook een belangrijk criterium).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorgaldir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 22:52

Dorgaldir

Creature of the web

@rijnstreek wat je nodig hebt is een goede en eerlijke installateur, al de verschillende prijzen die rond je hoofd gesmeten worden word je gek van.
ik weet niet hoe de prijzen bij jullie zijn maar ik kan je wel de onze geven (zit zelf in de industrie als it'er van een zonnepanelen bedrijf in belgie) en wij verkopen normaalgezien aan 3,5 WP excl BTW maar wel installatie en omvormer inbegrepen.
ik ga wel niet zeggen welk bedrijf het is aangezien ik niet zeker ben of dit wel volgens de regels is (reclame e.d.)
Maar je moet momenteel rond die prijs gaan zoeken.
Wat ook belangrijk is is dat je een goed gevoel hebt bij je installateur, als je geen goed gevoel hebt bij het desbetreffende bedrijf dan is er hoogst waarschijnlijk iets niet pluis :p

Just me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:01
Begin april beginnen ze met de bouw van ons nieuwbouwhuis in Heerenveen. Dit zijn de relevante kenmerken:
- goed geïsoleerd
- hoge temperatuur cv
- mechanische afzuiging met ventilatieroosters boven de ramen
- douche-wtw
- ongeveer 25 m2 plat dak

Redelijk standaard allemaal.

Ik wil in de hypotheek €10.000,- reserveren voor energiebesparende /-opwekkende installaties. Ik zit hierbij te denken aan:
- zonnepanelen
- zonneboiler
- ventilatie met wtw
- lage temperatuurverwarming

Dat gaat natuurlijk niet allemaal lukken voor dat geld.

Mijn vriendin is wat skeptisch en vindt het een hoop geld. Dus om haar te overtuigen is, naast energiebesparing, terugverdientijd belangrijk.

Met dat in het achterhoofd: Wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

gaarne raad en daad

[/quote]

Ik heb mijn installatie door een Duits bedrijf uit laten voeren. De prijs/kwaliteit daarvan is erg goed is mijn mening. De prijzen van onze installatie was wel niet zo laag als je aangeeft, maar dat wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat wij van hoog rendement panelen gebruik gemaakt hebben.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
leksts schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 15:46:
Ik wil in de hypotheek €10.000,- reserveren voor energiebesparende /-opwekkende installaties. Ik zit hierbij te denken aan:
- zonnepanelen
- zonneboiler
- ventilatie met wtw

Mijn vriendin is wat skeptisch en vindt het een hoop geld. Dus om haar te overtuigen is, naast energiebesparing, terugverdientijd belangrijk.

Neem in elk geval die zaken mee die je bij de bouw moet regelen: in elk geval lage temperatuur (vloer?)verwarming.
Eventueel ventilatie met wtw.
Zoneboiler kan ook mooi bij de bouw, liefts gecomineerd met CV.
PV kun je altijd later doen. Wellicht een paar loze leidingen extra aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

€ 10.000,- met € 3/Wp levert je 3300 Wp op. Dat komt neer op 2565 kWh per jaar. Bij een normale stroomprijs van 25 cent/kWh betaal je dan € 640 per jaar minder aan stroom.

Je weet zelf de rente waar je hypotheek op gebaseerd is, maar als je een hypotheek aan 7,5% hebt dan betaal je € 750 aan rente, of € 435 na aftrek (op basis van aflossingsvrije hypotheek).
En het levert je € 640 per jaar op. Overtuigt dat je vriendin?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zou het in deze volgorde doen:

- ventilatie met wtw
(wtw & ltv op een gedeelde eerste plaats, zou voor E 10.000 mogelijk moeten zijn denk ik?)
- zonneboiler
- (besparen op elektriciteitsverbruik, dus zuinig witgoed, sluipverbruik elimineren en zuinig gedrad aanleren)
- zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
Inderdaad, van PV kan ik een redelijke berekening maken van wat het gaat opleveren besparen. De andere opties zijn lastiger uit te rekenen.

Dingen die tijdens de bouw moeten had ik ook al aan gedacht. Maar dan moet ik wel weten of dat hetzelfde (of meer) bespaart dan, bijvoorbeeld, PV.

Ik twijfel trouwens of ik 3300Wp op het dak krijg (qua ruimte)...

[ Voor 3% gewijzigd door leksts op 19-01-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Een accumulerende houtkachel is ook nog een optie :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
leksts schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:18:
Inderdaad, van PV kan ik een redelijke berekening maken van wat het gaat opleveren besparen. De andere opties zijn lastiger uit te rekenen.

Dingen die tijdens de bouw moeten had ik ook al aan gedacht. Maar dan moet ik wel weten of dat hetzelfde (of meer) bespaart dan, bijvoorbeeld, PV.

Ik twijfel trouwens of ik 3300Wp op het dak krijg (qua ruimte)...
Ja, maar sommige dingen zijn tijdens de bouw veel goedkoper dan naderhand, dus misschien dat je die liever eerst doet en later pas dingen die ook naderhand goed kunnen. Als je een ventilatie met WTW installeert bijvoorbeeld, dan hoef je niet eerst een andere te kopen. Als je LTV installeert, dan hoef je niet eerst een normale verwarming aan te leggen en als je meteen een goede ketel koopt met zonneboiler ondersteuning, dan hoef je niet een normale ketel te kopen. Je snapt 'm al, als je het tijdens de verbouwing doet, hoef je alleen de meerprijs voor de duurzame variant terug te verdienen!

Met PV daarentegen kun je volgens mij beter een tijdje wachten totdat je weet wat je verbruik is je daar al maximaal op bespaart hebt. Besparen is namelijk altijd nog de goedkoopste en snelst terugverdiende van alle dingen die je kunt verduurzamen. Goede isolatie valt ook onder besparen.

[ Voor 29% gewijzigd door Paul C op 19-01-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
deejeebv schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 07:59:
@zonnigtype:
Jij maakt op polderpv.nl melding van de voorgestelde verlaging van de EEG vergoedingen in Duitsland. Het is toch niet vreemd dat die vergoeding verlaagd wordt als de moduleprijzen dalen. Verschillende mensen hier geven aan dat de investering zonder subsidie al rendabel is.
Lijkt me logisch dat de vergoeding gekoppeld is aan de moduleprijzen.
Je hebt mij niet horen zeggen dat ik tegen verlaging van de tarieven (lees: verhoging van de degressiepercentages) ben, beslist niet! Ik ben tegen het zodanig extreem verhogen van die degressie in korte tijd (er is al 9 tot 11% per 1-1-2010 ingevoerd!), dat vele partijen in de hele ingewikkelde procesketen in ernstige problemen zouden kunnen (en zullen!) gaan komen. Over die 9-11% komt nu nog eens 16-17% er overheen, al 3 maanden later (althans: dat is de suggestie). Dat is zeer fors. Degressie OK, de hakbijl hanteren in een dynamische wereldmarkt: zeer slecht idee. Gedenk de totale collapse in Spanje nadat daar een (absurde) marktcap in de markt werd gegooid - ander middel, mogelijk vergelijkbaar resultaat...

Ook niet vergeten waarom die moduleprijzen zo snel omlaag gingen: combinatie van vrijkomen van 2 Gieg aan modules van de gecapte Spaanse markt, economische crisis, en sterk groeiende oversupply hoog in de procesketens in Azië. Het risico bestaat dat een aanzienlijk deel van de activiteit op niet al te lange termijn naar Azië wordt verplaatst. Dan hebben de Duitse (en Europese) belastingbetalers en kWh consumenten een hoge prijs betaald voor buitenlandse successen. Neen, ik ben ook niet tegen Chinese productie, integendeel (mits van topkwaliteit). Maar het zou zeker voor de Duitse industrie een zeer forse aderlating zijn, en vergeet de werkgelegenheid niet s.v.p. Duitsland heeft massaal geïnvesteerd en verdient een hoge "return on investment" daarvoor. Bij voorkeur eentje die de gevestigde orde de sokkel onder de voeten wegvreet als wenselijk neveneffect...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Maasluip schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:01:
[...]

€ 10.000,- met € 3/Wp levert je 3300 Wp op. Dat komt neer op 2565 kWh per jaar. Bij een normale stroomprijs van 25 cent/kWh betaal je dan € 640 per jaar minder aan stroom.

Je weet zelf de rente waar je hypotheek op gebaseerd is, maar als je een hypotheek aan 7,5% hebt dan betaal je € 750 aan rente, of € 435 na aftrek (op basis van aflossingsvrije hypotheek).
En het levert je € 640 per jaar op. Overtuigt dat je vriendin?
Hoewel praten over geld vies is, klopt deze berekening natuurlijk ook niet: Je zit tenslotte nog met een restschuld van 10000 aan het eind van de rit. Met een rente van 4% en een looptijd van 30 jaar zit je dan nog met een jaarlijkse automatische overschrijving naar je spaarrekening van ongeveer 170 euro. Het kost dan 435 + 170 = 605 euro per jaar, en je betaalt 640 euro minder aan stroom.

Conclusie: Voor het geld moet je het niet doen! Maar ook: Voor het geld moet je het niet laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Maasluip schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:01:
[...]

Je rekent daar met slechts 777 kWh/kWp.jaar. Dat is absurd weinig! Sonnenertrag heeft al aannemelijk gemaakt (138 NL systemen) dat 900 kWh/kWp.jaar een zonder meer haalbare opbrengst kan zijn voor "standaard" (in geval NL mogelijk deels suboptimaal opgestelde) situaties. In veel gebieden meer. Hangt dus zeer sterk af van waar je woont, en wat de opstellingscondities zijn. Die 777 is beslist veel te laag ingeschat (opgave met lage hellingshoek, sterk afwijkend van zuid, oosten van NL???), dus het "voordeel" zal fors groter zijn. Hoe veel groter: situatie, lokatie en installatie afhankelijk.

Bovendien is 25 cent weer teveel gerekend. Elektraprijzen zijn gedaald. Bij Vattenfall/NUON ligt dat momenteel bij 21,8 cent/kWh voor grijs continu, 23,44 cent/kWh voor natuurstroom. Per 1 juli wordt dat weer "anders" en onvoorspelbaar. Hangt sterk van contract af, of je enkel of dubbeltarief hebt (in laatste geval: goedkoop tarief 2 van 7 dagen in de week, rest in hoog tarief), etc.
Overtuigt dat je vriendin?
Misschien vindt "de vriendin" wel die bloedmooie Sulfurcell panelen een belangrijker selling point dan de prestatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Waarom schrijf je dat de hele tijd zo met een streep erdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
- zonnepanelen
- zonneboiler
- ventilatie met wtw

Helemaal mooi zou zijn dat je nog een grotere hypotheek vrij kan krijgen bij de bank (en alles doen). Zo geniet je over een groter bedrag hra en betaald de overheid mee aan je duurzame investeringen (kortere tvt).
Zoals eerder gezegd: bij de bouw het in een keer goed doen spaart je de kosten van het gewone systeem. PV kun je achteraf prima installeren (SDE en/of zelf installeren, daar wordt de tvt erg gunstig van). Ik kan niet goed inschatten wat de rest verwarmingsvraag is van het huis, misschien dat met de huidige radiatoren al ltv gestookt kan worden? En lastig om te zeggen of ventilatie wtw een hogere energieopbrengst / geinvesteerde euro heeft als vloerverwarming.
Lastig is ventilatielucht wtw wanneer er roosters in de ramen zitten. Deze zul je dan dicht moeten maken, anders heb je valse trek en een flink lager rendement van je wtw. Dat moet je maar net zien zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 19-01-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
Conclusie: Voor het geld moet je het niet doen! Maar ook: Voor het geld moet je het niet laten!
Ik heb ook niet de illusie dat ik er grof geld aan ga verdienen, zeker niet met geleend geld.

Wordt toch een gevalletje offertes aanvragen voor de verschillende systemen en besparingen schatten.
Ik neig zelf naar wtw. Het idee klinkt heel logisch (en rendabel). Ik moet me alleen nog even inlezen in dat verhaal over de gezondheidsklachten.

Bedankt in ieder geval. Ik laat tzt wel weten wat het geworden is.

[ Voor 3% gewijzigd door leksts op 19-01-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:06

ericplan

5180 Wp PV

Begin april beginnen ze met de bouw van ons nieuwbouwhuis in Heerenveen.

Ik zou gaan voor volledige vloerverwarming, zonder radiatoren. Groot voordeel, minder schoonmaken, gladder, meer vrijheid met inrichting en bovendien achteraf erg lastig te realiseren. En dan heb je automatisch lage temperatuurverwarming. Alle andere maatregelen zijn later in te bouwen, hoewel je erg weinig dak hebt voor PV en zonneboiler. Of is er ook nog schuin dak?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:42:
[...]

Beeldmerk van zonnigtype.
Dan weet je waar ook op het web je zoiets tegenkomt, wie erachter zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rijnstreek

als ik in jouw schoenen stond, zou ik alle berekeningen hier eerst even snel vergeten, want de rente is <2%,
de enige berekening die werkt is slechts nog :
wat kost het 10 jaar niets doen,
en wat kost het 10 jaar iets doen.

dan solarking pm/email voor een quote op 30 x 185Wp, reken op <2eur/wp
dan zon-panelen.nl bellen voor omvormer quotes en daksets (clickfit)
dan installateurs zoals solarnrg.nl/esdec.nl bellen, en meteen even tegenquotes vragen voor clickfit/omvormers.
dan levertijd en totaalprijs uitrekenen, and you`ll be amazed.

my 2 cents.
(ik heb alles zelf gelegd, das niet moeilijk (flitspaal ook) het is leuk,
en maakt de all in wp prijs draaiende op je dak gewoon minder dan 2,5 eur/wp)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2010 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ziet hier af en toe een reclame voorbij komen voor minder dan 3€/wp....en dat is inclusief plaatsen.

Alleen die terugverdientijd neem ik met een korreltje zout, ze vergeten even dat er eerst een extra groep en meter moet komen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 19:05:
@rijnstreek
als ik in jouw schoenen stond, zou ik alle berekeningen hier eerst even snel vergeten, want de rente is <2%,
de enige berekening die werkt is slechts nog :
wat kost het 10 jaar niets doen,
en wat kost het 10 jaar iets doen.
Dat is toch wat kort door de bocht. De rente is wel degelijk hoger dan 2%. En wat het kost om 10 jaar niets te doen en wat het kost om 10 jaar iets te doen, dat was precies wat we aan het uitrekenen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:42:
[...]

Omdat het de waarheid is die liever niet door NUON (zonder streep ditmaal) of Zweedse atoom- en bruinkolenboer Vattenfall wordt toegegeven. Maar hij moet continu bekend worden gemaakt, dus doe ik het standaard (ben nog steeds onverkozen SV klant en betaal nog steeds het allergrootste deel van mijn energiekosten onverkozen aan die niet te "verkiezen" leverancier van stadswarmte, ik ben onverkozen klant bij een gigantisch energiebedrijf wat nukes exploiteert...).

Zodra NUON volledig is opgevroten door Vattenfall (gaat in stapjes), vraag ik me af of ze het durven om die naam te laten vallen. We zullen zien.
Beeldmerk van zonnigtype.
:*)

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 19-01-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ratten zijn het. Al jaren hebben we natuurstroom van Nuon, wat ooit Ecostroom heette. Gewoon met een (duur) variabel tarief. Sinds 1-1-10 zijn we over naar Greenchoice en heet het opeens contractbreuk, waarvoor EUR 22,00 administratiekosten betaald moeten worden omdat we het contract voortijdig beëindigd zouden hebben. Nergens, maar dan ook nergens staat de looptijd van dat contract. Ik weet van geen contract, maar ik zal vast wel eens een krabbel gezet hebben. De waarschuwing, heb je natuurstroom, dan heb je een contract ook al wist je van niets!
Ook hun eigen meteropnemer vertrouwen ze niet meer, want de elektriciteitsjaarafrekening van m'n vrouw staat "on hold". We hebben blijkbaar in 5 maanden teveel zonnestroom opgewekt, waardoor ze te weinig verdienen.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 19-01-2010 21:50 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is toch wat kort door de bocht.
dat is het zeker niet, dat is heel scherp door de bocht,
en die meter, stop, tot en met meterbord kan je ook zelf, en als het niet lukt,
kan je altijd nog iemand bellen. niet schieten is namelijk altijd mis.
ik heb het trouwens ook zelf zo gedaan, en dat nu alweer 6 maanden later,
is er nog steeds niets wat onder deze prijs kwaliteit + specs & garantie inclusief flashdata kan komen.
anders hoor ik het graag.

de spaarente is wel degelijk marginaal, en dat zal die ook blijven, renteverlies is dus minimaal.
je kunt gerust aannemen dat elke 1000 euro maximaal 20 euro rente oplevert
elke 1000 euro in een zonneboiler levert 8 maanden lang dan 10 euro op <per maand>,
10 jaar lang, (`10 jaar vast`) drijf de zonneboiler met pv stroom aan en die berekening word ineens heel anders, drijft die zonneboiler hotfills aan, dan ontstaat een interessant plaatje.
hele volksstammen gingen naar dirk en ijs-spaar-land, maar voor deze tientjes komt de markt ineens niet in beweging; wie weet waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 21:48:
Ratten zijn het. Al jaren hebben we natuurstroom van Nuon, wat ooit Ecostroom heette. Gewoon met een (duur) variabel tarief. Sinds 1-1-10 zijn we over naar Greenchoice en heet het opeens contractbreuk, waarvoor EUR 22,00 administratiekosten betaald moeten worden omdat we het contract voortijdig beëindigd zouden hebben. Nergens, maar dan ook nergens staat de looptijd van dat contract. Ik weet van geen contract, maar ik zal vast wel eens een krabbel gezet hebben. De waarschuwing, heb je natuurstroom, dan heb je een contract ook al wist je van niets!
Ook hun eigen meteropnemer vertrouwen ze niet meer, want de elektriciteitsjaarafrekening van m'n vrouw staat "on hold". We hebben blijkbaar in 5 maanden teveel zonnestroom opgewekt, waardoor ze te weinig verdienen.
Ik HAD natuurstroom bij NUON Energie (daarvoor inderdaad ook Ecostroom, bij voorganger EWR, ages ago), en ben probleemloos (met goede meterstanden doorgave...) overgestapt naar Echte Energie destijds. Ik heb nooit voor "een [vast] contract" getekend, heb altijd variabel direct opzegbaar contract gehad. En dat houd ik zo. Ik zou maar eens bewijs opvragen bij NUON dat je een "vast" contract ondertekend zou hebben. Kunnen ze dat niet leveren en ze blijven voet bij stuk houden (en je weet zeker dat je GEEN vast contract hebt gehad), zou ik naar de Geschillencommissie Energie en Water stappen.

Tussen haakjes: IEDEREEN heeft "een leveringscontract". Als je geen contract met een leverancier hebt, kan netbeheer je zonder pardoes afsluiten... Of er wel voor "getekend" is, is tegenwoordig (blijkbaar...) helemaal niet meer nodig. Gekker kunnen we het niet krijgen in NL.

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 19-01-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:02
Waarom zonnepanelen als het ook zo kan, right? (mooi filmpje gemaakt met timelapse beelden. Sfeervol muziekje erbij ook :P ).

P.S. Ja het gaat natuurlijk grotendeels om waterdamp (filmpje is gemaakt bij -10 graden), maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Wilke schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 22:56:
Waarom zonnepanelen als het ook zo kan, right? (mooi filmpje gemaakt met timelapse beelden. Sfeervol muziekje erbij ook :P ).

P.S. Ja het gaat natuurlijk grotendeels om waterdamp (filmpje is gemaakt bij -10 graden), maar toch.
I am not making a political statement with this video. My intentions are purely artistic. The imagery is intense and I found audio to compliment it.
En wat was die "artistieke" muziek dan wel? Juist ja. "The Shining". U weet wel, met Nichols als bloedbeul.

Zeer toepasselijk? In ieder geval zeer "arty", ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
IJsbeer schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 09:29:
[...]

Hmmm, zal dan liggen aan het gemoedelijke achterhoek. Maar hier, ondanks Diftar, geen zooi overal. Die westerlingen ook altijd ;-)
Nou ligt onze gemeente alleen niet echt in het westen, in de volksmond mag het ook wel Oost-Brabant genoemd worden... ;)

Maar betekent diftar bij jullie ook per kilo én per lediging afrekenen?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Iedereen hier voor duurzaam?
Hebben jullie je geld (wat nog niet geïnvesteerd is) ook bij een duurzame bank ondergebracht?
Bijv. de ASN bank?
Zeggen dat ze veel voor het klimaat doen, beleggen niet in bedrijven die met de wapenindustrie of kinderarbeid van doen hebben.
Andere banken spelen met je geld bij Shell, etc etc, wordt je alsnog gestraft voor je duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 23:34:
Hebben jullie je geld (wat nog niet geïnvesteerd is) ook bij een duurzame bank ondergebracht?
Bijv. de ASN bank?
Zeggen dat ze veel voor het klimaat doen, beleggen niet in bedrijven die met de wapenindustrie of kinderarbeid van doen hebben.
Andere banken spelen met je geld bij Shell, etc etc, wordt je alsnog gestraft voor je duurzaamheid.
Wij sparen en beleggen al vele jaren bij zowel Triodos (m.i. de meest vooruitstrevende) en ASN. Beiden goede banken. Heb wel wat "lastige" vragen gesteld over hun (ASN) participatie in een groot zonnestroom project in Vlaanderen waar atoomboer Delta ook vet in zit. Heb "redelijk" antwoord gekregen (het zit me nog steeds niet echt lekker, maar alla...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 20:35:
Je ziet hier af en toe een reclame voorbij komen voor minder dan 3€/wp....en dat is inclusief plaatsen.

Alleen die terugverdientijd neem ik met een korreltje zout, ze vergeten even dat er eerst een extra groep en meter moet komen.
Die extra groep van 20 euro met wat extra kabels aanleggen mag je zelf doen en is alleen nodig bij de iets grotere systemen. (500W omvormer mag gewoon op een bestaande groep aangesloten worden) De kosten hiervoor stellen weinig voor tenopzichte van de kosten voor je systeem.
Of er een meter moet komen is maar helemaal de vraag. Doe je niet aan SDE regeling mee en kan je bestaande meter gewoon achteruit draaien heb je helemaal geen meter nodig.
Moet je hoofdmeter toch vervangen worden dan kost het rond de 100 euro bij de meeste netbeheerders.

Wil je een goedkoop systeem dan is zelf aanleggen (of samen met 1 of andere dakwerker in je buurt) al een flinke besparende faktor op de kosten.
In Februari krijg ik weer mooie goedkope 185Wp monopanelen binnen met tolerantie tussen 0 en +3%. TÜV gecertificeerd, vers uit de fabriek in China. Scheelt aanzienlijk in je terugverdientijd.
Zelf ga ik in Maart ook weer het dak op om 4400Wp bij te leggen. (24 panelen van 185Wp)
Als het goed is komt mijn sunnyboy 4000TL dan ook eindelijk binnen.

Mocht er nog iemand een SDE toekenning hebben en er niks mee doen dan heb ik wel interesse om over te nemen. Je mag namelijk met je toekenning overal plaatsen waar je wilt, dus ook op mijn dak. >:)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Het Amerikaanse concern General Electric gaat samen met het Amsterdams bedrijf PowerBalance zeven kleine stroomcentrales in Nederland opzetten, zo meldt het Financieele Dagblad. Deze centrales zijn bestemd voor de zogeheten onbalansmarkt. Het gaat om zeer snel opstartende stroomcentrales om gaten op te vullen als er plotseling meer vraag dan aanbod is.

De kans dat deze onbalans vaker optreedt wordt groter bij het neerzetten van meer duurzaam opgewekte energie, zoals zon- en windenergie, zo verwachten beide bedrijven. De samenwerking, die binnenkort bekendgemaakt wordt, geschiedt op basis van een joint venture waarin beide bedrijven een 50%-belang hebben.

De 7 centrales zullen elk een opwekcapaciteit hebben van 8 tot 10 MW. Op dit moment heeft Power Balance een aardgascentrale van 6 MW staan in Weert, aldus het FD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 23:58:
Het Amerikaanse concern General Electric gaat samen met het Amsterdams bedrijf PowerBalance zeven kleine stroomcentrales in Nederland opzetten, zo meldt het Financieele Dagblad. Deze centrales zijn bestemd voor de zogeheten onbalansmarkt. Het gaat om zeer snel opstartende stroomcentrales om gaten op te vullen als er plotseling meer vraag dan aanbod is.

De kans dat deze onbalans vaker optreedt wordt groter bij het neerzetten van meer duurzaam opgewekte energie, zoals zon- en windenergie, zo verwachten beide bedrijven. De samenwerking, die binnenkort bekendgemaakt wordt, geschiedt op basis van een joint venture waarin beide bedrijven een 50%-belang hebben.

De 7 centrales zullen elk een opwekcapaciteit hebben van 8 tot 10 MW. Op dit moment heeft Power Balance een aardgascentrale van 6 MW staan in Weert, aldus het FD.
Heb het ook al eerder vandaag gelezen. Wat zonnestroom betreft natuurlijk volslagen nonsens. Er is 6 MWp bijgeplaatst (de-cen-traal, verspreid over het hele land!), de productie daarvan vreten de patatbakkers in de buurt direct weg! Zelfs voor wind op land nog steeds vrijwel zinloos. Die markt is zo dood als een pier in Nederland. Duitsland heeft met hun 9 GIEG realisatie ook nog geen "balanscentrales" nodig gehad. Ze zijn er nu pas aan aan het denken. Netbeheer daar zegt dat er echt iets "moet" gebeuren bij 30 GIEG zonnestroom capaciteit. Als wij zo doorgaan met zonnestroom, kunnen we nog twee generaties vooruit voordat we op 1 (lees: EEN) GIEG zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 23:55:

Mocht er nog iemand een SDE toekenning hebben en er niks mee doen dan heb ik wel interesse om over te nemen. Je mag namelijk met je toekenning overal plaatsen waar je wilt, dus ook op mijn dak. >:)
Ja, maar dan moet de SDE aanvrager wel alle bureaucratie voor rekening nemen en is verantwoordelijk. Aanvraag is niet overdraagbaar op andere naam, en EAN code zou dan op naam moeten staan van de aanvrager die bij jou op dak plaatst of laat plaatsen...

(SN FAQ):
Kan ik een dak van iemand anders huren/leasen en daar mijn zon-PV-installatie op plaatsen?

Ja, dit kan. De subsidie zal worden verleend aan diegene die de subsidie heeft aangevraagd en de installatie exploiteert. De rechtspositie op de locatie waarop de installatie is geplaatst is voor subsidiering niet relevant. Mogelijk maakt u ook gebruik van een netaansluiting die niet op uw naam staat, hierover moet u afspraken maken met uw regionale netbeheerder.
Veel succes! (wie gaat het hek van de dam halen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Zelf ga ik in Maart ook weer het dak op om 4400Wp bij te leggen. (24 panelen van 185Wp) >:)
Wat kost zo'n 185Wp ongeveer?
Als ik het zonder subsidie wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
engelbertus schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:46:
[...]ehm ja, dat was ik even vergeten. normaal regelt de verdeler van de vloerverwarming dat ook, het bijmengen van heet water uit de cv met het retourwater. zit immers een thermostaatknop op de cv aanvoer.
volgens mij is dat de maximaal thermostaat, of is dat eenvoeler die de pomp uitschakelt bij te hoge temperatuur van de aanvoerbalk?
het is een maximaalthermostaat die de maximale temperatuur van het vv aanvoerwater bepaalt. Je wilt niet dat de pomp meteen uitschakelt als die temperatuur is bereikt! Dan zou het warme water niet in de vv geraken.
hoe heb jij dan je verdeler aanepasr voor ltv verwarming? jij hebt er toch geen pomp meer op? of was dat weer iemand anders? die verhouding,hoe regel je die dan? met een retour / voetventiel op de retourleiding van de vloerverwarming?
Er zit een pomp in de CV die warm water aan de vv menger levert. Er zit een pomp op de vv die daar de boel hydraulisch neutraal rondpompt. De segmenten wand en vloer (het zijn er maar 2) van de vv staan beiden volledig open; ze zijn ongeveer even groot, maar ze hebben handbediende ventielen als je bij zou willen regelen. Je kan er ook thermostaatknoppen op zetten (voeler op vv-retour, knijpen vv-aanvoer met Thermostaatkraan). Pomp staat op 1, kan niet lager 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Rukapul schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:21:
[...]Voor duurzame bosbouw valt eventueel nog wat te zeggen, maar vanuit het perspectief van grondbeslag slaat de meter toch gauw niet zo duurzaam uit.
Bossen, zijn dat niet van die dingen waar je in kan WANDELEN en waar VOGELS in leven en waarin FIJNSTOF wordt opgevangen en waar mensen TOT RUST kunnen komen en ONTSPANNEN? Gut, dat die dingen ook nog brandstof kunnen produceren, nooit aan gedacht.

Oftewel: men vergeet vaak positieve neveneffecten van milieumaatregelen (geldt ook voor LED verlichting, HR ventilatie, electrische auto etc.etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
bgrr schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 23:26:
[...]Om het prijsverschil tussen halogeen en led eruit te halen ben je 4000 branduren verder.

Ik heb in de woonkamer een lamp hangen met 4x gu10 50w halogeen. Om deze wat energie zuiniger te krijgen en dimbaar te houden kost me dat effe 138 euro en duurt het ruim 4000 branduren alvorens ik daadwerkelijk aan het besparen ben..

Om eerlijk te zijn laat ik in dit geval liever mijn 4x 50w spotjes hangen dan nu 138 euro uit te geven en pas over 4000 uren te besparen...
Denkfoutje. Je begint metéén met besparen. Alleen heb je na 4000 branduren pas evenveel uitgegeven. Ach ja, dat vermaledijde woord TERUGVERDIENTIJD he? Hoeveel CO2 is er ondertussen minder de lucht in gegaan tegen die tijd? 138 euro, 20 ct per kWh, 0.5 kg/kWh, da's 345 kilo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat kost zo'n 185Wp ongeveer?
Als ik het zonder subsidie wil doen.
met wat ik heb gesteld per wp 1,7 euro kale panelen,
all in, in huis met clickfit en sunny boy 4044 (voor 2 Kwp)
met de extra groep en bekabeling all in werkend 4261 euro.(2,13 eur/wp)
in alkmaar genoot ik ook nog een aanschaf subsidie van 1500 euro,
wat de totaal kosten voor 2000wp maakt op 1,27 eur/wp
misschien ga ik voor de gein nog sde 2010 aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Mistraller schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 23:34:
[...]

Nou ligt onze gemeente alleen niet echt in het westen, in de volksmond mag het ook wel Oost-Brabant genoemd worden... ;)

Maar betekent diftar bij jullie ook per kilo én per lediging afrekenen?
Nee, alleen per lediging. In Zevenaar (en Doesburg volgens mij ook) hebben ze bewust gekozen om niet per kilo af te rekenen, juist om te voorkomen dat iedereen stiekem de bak van de buurman afvult.
Wat wel jammer is, is dat we een duo-bak hebben. Half groen en half grijs. In de winter is de groene bak bijna leeg en in de zomer omgekeerd. Dit betekent dat je effectief al de bak aan de weg moet zetten als een van de helften gevuld is :|

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 22:17:
[...]

dat is het zeker niet, dat is heel scherp door de bocht,
en die meter, stop, tot en met meterbord kan je ook zelf, en als het niet lukt,
kan je altijd nog iemand bellen. niet schieten is namelijk altijd mis.
ik heb het trouwens ook zelf zo gedaan, en dat nu alweer 6 maanden later,
is er nog steeds niets wat onder deze prijs kwaliteit + specs & garantie inclusief flashdata kan komen.
anders hoor ik het graag.

de spaarente is wel degelijk marginaal, en dat zal die ook blijven, renteverlies is dus minimaal.
je kunt gerust aannemen dat elke 1000 euro maximaal 20 euro rente oplevert
elke 1000 euro in een zonneboiler levert 8 maanden lang dan 10 euro op <per maand>,
10 jaar lang, (`10 jaar vast`) drijf de zonneboiler met pv stroom aan en die berekening word ineens heel anders, drijft die zonneboiler hotfills aan, dan ontstaat een interessant plaatje.
hele volksstammen gingen naar dirk en ijs-spaar-land, maar voor deze tientjes komt de markt ineens niet in beweging; wie weet waarom ?
Je bereking loopt scheef.

De boiler is na 20 jaar aan vervanging toe, investering weg.
Je 1000 euro spaargeld is na 20 jaar niet weg.
Daartegenover staat weer inflatie...
Het is bijna niet te bereken/voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Woodski schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 08:23:
[...]

De boiler is na 20 jaar aan vervanging toe, investering weg.
Je 1000 euro spaargeld is na 20 jaar niet weg.
Daartegenover staat weer inflatie...
Het is bijna niet te bereken/voorspellen.
Oh ja, dan gooi ik weer even wat in de berekening; de toekomstige prijsstijging van energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 07:16:
[...]
Dan niet piepen als je problemen krijgt met verrekenen van enorme negatiefstanden op de elektriciteitsrekening, he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
wmeester schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 08:49:
[...]

Oh ja, dan gooi ik weer even wat in de berekening; de toekomstige prijsstijging van energie.
Is dat al zeker dan ?

Ze zijn druk aan het bouwen dus meer aanbod.
Het kan zomaar zijn dat de energieprijs verder zakt met afname van de vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[...]

met wat ik heb gesteld per wp 1,7 euro kale panelen,
all in, in huis met clickfit en sunny boy 4044 (voor 2 Kwp)
met de extra groep en bekabeling all in werkend 4261 euro.(2,13 eur/wp)
in alkmaar genoot ik ook nog een aanschaf subsidie van 1500 euro,
wat de totaal kosten voor 2000wp maakt op 1,27 eur/wp
voor een ieder om te proberen zou je zonder subsidie, voor 1000 euro eens 3 panelen kunnen plaatsen, toch?
ongeveer 70% daarvan is de verwachte kWh opbrengst? Dus ±388kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
SasJo schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 23:34:
Bijv. de ASN bank?
Hier ook tevreden klant van Triodos, na jarenlang bij Rabo lid te zijn geweest.
meer over banken en hun actviteiten zijn nog te lezen op de eerlijke bankwijzer
wat nog loopt bij Rabo/Interpolis zijn een paar verzekeringen (inboedel/opstal/rechtsbijstand,tientjeswerk dus), autoverzekering is vorig jaar beeindigd (ivm auto vd zaak (hybride)), en de motorverzekering is elders ondergebracht.
Grote inkomstenbron van de Rabo van mijn account is vooralsnog de hypotheek (die afgelopen 3 jaar versneld afgelost kenmerken vertoond ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 20-01-2010 09:56 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Woodski schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 09:07:
[...]

Is dat al zeker dan ?

Zeg dat. Afgelopen jaren absoluut niet meer gaan betalen. We zitten nu op 20ct/kWh enkeltarief en 50ct/m3 gas en volgens mij was dat een paar jr geleden meer.

Wel leuk voor de tvt-ers: veel leveranciers en sites rekenen leuk met 24ct/kWh en 70ct/m3 voor gas en daar klopt dus weinig van 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 10:32:
[...]

Zeg dat. Afgelopen jaren absoluut niet meer gaan betalen. We zitten nu op 20ct/kWh enkeltarief en 50ct/m3 gas en volgens mij was dat een paar jr geleden meer.

Wel leuk voor de tvt-ers: veel leveranciers en sites rekenen leuk met 24ct/kWh en 70ct/m3 voor gas en daar klopt dus weinig van 8)
Wat je stelt klopt voor nu een klein beetje, maar volgens mij geeft het geen garanties voor de toekomst.
Ik heb ooit begrepen dat de gas en electra prijs direct verbonden zijn met de aardolie prijzen.. Alleen volgt dit een 6 maanden later.. de correctie hiervan. 1 jan. had men een verlaging. nu per 1 juli 2010 zal men opnieuw kijken naar de prijzen. Aangezien we net de grootste crisis sinds tijden achter de rug hebben. En de benzine de afgelopen maanden weinig kostte, krijgen we nu de stroom iets goedkoper!!
Maar, zoals het zich laat aanzien, zet het economisch herstel in!! China heeft zich voorgenomen, elke chinees een stenen huis en een auto te gaan even. Dat betekend nog ruim 1.2 miljard auto's extra bouwen en vullen met benzine... als die auto's rijden, betalen wij, denk ik een ruime 2 euro de liter.. Waarna ze ook nog de gas en electra prijzen hierop aan zullen passen.. :D. En die tijd gaat eraan komen... Wat de crisis is voorbij, en nog steeds streeft heel de wereld naar economische groei en vooruitgang.
7 miljard om het klimaat te "redden"!!! LMAO 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
el jonco schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 06:37:
Bossen, zijn dat niet van die dingen waar je in kan WANDELEN en waar VOGELS in leven en waarin FIJNSTOF wordt opgevangen en waar mensen TOT RUST kunnen komen en ONTSPANNEN? Gut, dat die dingen ook nog brandstof kunnen produceren, nooit aan gedacht.
Ik heb een andere kijk op de zaak: Houtproductie en natuurwaarde kunnen prima samen gaan. Sterker nog; door regelmatig te dunnen (hout te oogsten) ontstaan open plekken in het bos. Hierdoor dringt meer licht tot de bodem door, waardoor er andere planten (of uberhaupt grondbegroeiing) kunnen groeien. Dit trekt weer andere insecten en dieren aan. De biodiversiteit neemt dus toe (is ook praktijk). Ten tweede vinden mensen een licht bos vaak mooier dan een erg donker en volgegroeid bos. Ten derde wordt de hout bijgroei (en dus de CO2 vastlegging) gemaximaliseerd door regelmatig dunnen (elke 6 jaar). Na een half jaar tot een jaar is er geen schade van de dunning meer te zien, alhoewel de beschadigingen op het moment zelf stevig lijken.
SasJo schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 09:42:
voor een ieder om te proberen zou je zonder subsidie, voor 1000 euro eens 3 panelen kunnen plaatsen, toch?
ongeveer 70% daarvan is de verwachte kWh opbrengst? Dus ±388kWh.
Berekening # 1001
Voor 1000 euro en 2,15e/wp leg je 465 wp op je dak, 900 kwh/kwp geeft 418 kwh, a 22 cent is 92 euro per jaar opbrengst.
Afschrijving 30 jaar is 33 euro per jaar, eventuele rentederving is 20 euro per jaar. Kosten: 53 euro per jaar, opbrengsten 92 euro. Simpele tvt (incl. rente, excl. afschrijving) = 1000 / (92-20) = minder dan 14 jaar (14 jaar < 30 jaar: Je kan de afschrijving dus betalen).

Nu moet binnen die 14 jaar een nieuwe omvormer gekocht worden, a 250 euro. Dat verhoogt de tvt met 3 a 4 jaar. Dat maakt 18 jaar. De derde omvormer kan bijna gekocht worden van de uitgespaarde stroom. Uiteindelijk speel je dus quitte na 22 jaar (indien de stroomprijs niet stijgt, omvormerprijzen niet dalen en de spaargeld rente ongeveer gelijk blijft).
Stel dat de rente 4% is, dan is de opbrengst 1000/(92-40) = 20 jaar. Per omvormer 5 jaar tvt toevoegen, zit je op 30 jaar. Bij 4% maakt het dus niet uit of je het van je netboer koopt of dat je het zelf opwekt. Daarbij dus uitgaande van het onwaarschijnlijke scenario dat de stroomprijs de komende 30 jaar niet stijgt en dat omvormers niet zakken in prijs.

Daarbij nog een opmerking:
Omvormer prijzen (per /wp) wisselen van 28 cent (11 kw) tot 70 cent (1100 wp). De omvormer in deze berekening kost 50 cent / wp, dus hetzelfde truukje met een 11 kw installatie levert een stuk gunstiger beeld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Niet zo flamen, beste eric-pvt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 09:07:
[...]

Is dat al zeker dan ?

Briljante nieuwe site van Sweegers heeft daar leuk stukkie over.

Heb hem meteen in mijn linklijst gezet. Ik verwacht veel van hem (heeft voor Energeia gewerkt, vakjournalist met - zo blijkt - scherpe en hoogst informatieve pen).

@Mars Warrior
Tja, er moeten wel PV panelen en zonnecollectoren worden verkocht, toch? Oppimpen van het "potentieel voor de klant" heet dat. Ik vind dat volksverlakkerij, maar het is al aardig ingesleten die belachelijke "gewoonte"...

[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 20-01-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In Februari krijg ik weer mooie goedkope 185Wp monopanelen binnen met tolerantie tussen 0 en +3%. TÜV gecertificeerd, vers uit de fabriek in China. Scheelt aanzienlijk in je terugverdientijd.
Zelf ga ik in Maart ook weer het dak op om 4400Wp bij te leggen. (24 panelen van 185Wp)
Als het goed is komt mijn sunnyboy 4000TL dan ook eindelijk binnen.
Wat is het rendement van deze panelen? Ik heb namelijk nog een beperkt stuk van mijn zolderdak over en zou graag daar alleen de hoogst renderende panelen neerleggen. Ik heb al een 4,23 m2 vlakke plaat collector liggen (onderdeel van een Q-solar zonneboiler combi) en sinds kort een U04 Veluxraam dus het wordt zowiezo wat passen en meten met pv-panelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.northernsky.nl/blog/wp-content/uploads/2010/01/P1010618.jpg
Mijn voorkeur zou uitgaan naar Sunpower modules, omdat die al op zo'n 18 (of 19/20?)% rendement zitten. Zijn alleen wel een stuk duurder dan 1,70 euro per wattpiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
  • Laatst online: 17-07-2021
[...]

[...]
Dan ga ik toch eens aan de slag met klein systeem op ons schuurdak: 3 panelen bij 80% rendement blijft toch mooi onder de 500W die je mag aansluiten op een bestaande groep. Welke omvorming raad je aan bij een dergelijk klein systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Voorstel BMU vandaag voor Duitse markt: 15 (dakinstallaties) tot en met zelfs 25% (vrije veld systemen) degressie extra (bovenop 9-11% van 1 januari). Wel voordelen extra voor (ongecapte!) zelfverbruik categorie.

Moet nog worden goedgekeurd door parlement, voor dakinstallaties moet het 1 april a.s. al ingaan, dus doorbuffelen geblazen voor de wettenschrijvers (aanpassing EEG). Info op mijn site.

NB: degressie is jaarlijkse korting op de wettelijk geldende invoedingstarieven (NB: voor nieuwe installaties only!). Hoogte ervan kan eens in de zoveel tijd worden bijgesteld, afhankelijk van marktontwikkelingen (of humeur van degene die in de regering zit). Systeem blijft dus intact, alleen wordt er ingegrepen in de "sturing" ervan. Werkt het beste. Alles is beter dan een marktcap in een wereldmarkt te gooien die 55% van de mondiale module afzet opvreet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb Nuon een mailtje gestuurd over m'n "contractbreuk". Ik heb, naar nu blijkt, 12 1/2 jaar geleden (17 oktober 1997) Natuurstroom genomen als opvolger van de Ecostroom. En in de kleine lettertjes zou gestaan hebben dat het contract elk jaar stilzwijgend wordt verlengd. Dat stilzwijgend nemen ze bij Nuon erg letterlijk. Nergens is te vinden op welke datum het contract is gesloten, niet op de jaaropgaven, niet op "mijn Nuon".
Op mijn vraag om een schriftelijk exemplaar van het contract heeft Nuon besloten uit coulance de EUR 25,- boete te schrappen, omdat het meer kost om het archief in te duiken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou kunnen, maar mijn oude pa zei iets leuks,
in 1970 betaalde hij 15 gulden pensioen premie, en daar kocht je zo tien kratjes van.
in 2001 heeft hij met zijn pensioen recht op een deel van die premie, ongeveer 72%
72% van 15 gulden is in 2009 niet genoeg om nog maar 1 kratje te kopen.
wat geld in tijd doet ... tsja..wat koop je dan voor die 1000 euro over 10 jaar ?
de boiler heeft trouwens 25 jaar garantie, en een levensduur van tenminste 30 jaar, en de collector ook.
(en ik zie dat het geen tientjeswerk is, het is meer, veel meer)
je duurzame investering blijft jaar in jaar uit dat geld en belasting vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op mijn vraag om een schriftelijk exemplaar van het contract heeft Nuon besloten uit coulance de EUR 25,- boete te schrappen, omdat het meer kost om het archief in te duiken.
jaja, veel gehoorde truuk, maar als het op jaarbasis 25.000 keer wel lukt, bij suffende mensen,
dan is dat een leuk extraatje.
ik wou dat ze even letterlijk en feitelijk met de teruglevermeter waren.
je moet dus goed je kontraktvervaldatum in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 17:04:
Ik heb Nuon een mailtje gestuurd over m'n "contractbreuk". Ik heb, naar nu blijkt, 12 1/2 jaar geleden (17 oktober 1997) Natuurstroom genomen als opvolger van de Ecostroom. En in de kleine lettertjes zou gestaan hebben dat het contract elk jaar stilzwijgend wordt verlengd. Dat stilzwijgend nemen ze bij Nuon erg letterlijk. Nergens is te vinden op welke datum het contract is gesloten, niet op de jaaropgaven, niet op "mijn Nuon".
Stelletje ratten. Ik heb destijds beslist GEEN ondertekend contract ingevuld, noch mijn partner. Ecostroom werd gewoon vanzelf Natuurstroom. Je kon destijds wel - in ons gebied - kiezen voor 25, 50, 75 of 100%. Wij zijn van meet af aan al naar 100% Ecostroom (later "Natuurstroom" geheten, NUON marketing) overgestapt. Dat was nog in de goeie ouwe EWR tijd, toen klanten nog als mensen werden gezien. Maar ja, NUON moest zo nodig de hele zooi opvreten, en dan krijg je last van buikpijn...

Dus of het "coulance" is geweest dat ze die zogenaamde "boete" hebben laten vervallen zou ik ook een potje zout naast zetten. Ken uw pappenheimers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Na een half jaar te lopen prutsen en vooral niet opschieten, is mijn mini zelfbouw zonneboilertje bijna klaar.

De collector is een geisoleerde houten bak met daarin een enkele radiator (zo'n vlakke plaat met van die verticale 'deuken') van 1100 x 550. De zonkant is mat zwart geverfd, aan de achterkant de gepuntlaste profieltjes plat gedrukt, om daar minder warmte kwijt te raken. De bak is afgedekt met een kunststof dubbelwandige plaat, die veel zonlicht doorlaat en isoleert. De collector hangt aan de rand van mijn balkon.

Aan de muur komt nog een koperen vaatje van 10 liter te hangen, wat hoger dan de collector, zodat er circulatie optreedt doordat het warme water opstijgt. Het vaatje gaat geisoleerd worden en krijgt een digitale thermometer. In de koudwater retourleiding naar de collector komt een kraan om het water af te tappen om mee te afwassen. Moet nog even kijken hoe ik de niveau controle en het vullen doe.

Leidingen zijn kunststof PPI leidingen met fittingen waar je de leiding zo in drukt.

Het is de bedoeling (als het goed werkt) om hem te vullen met koud water en de volgende dag na het eten heet water te kunnen tappen voor de afwas. Ben benieuwd hoe heet ik het water kan krijgen, aan 10 liter lauw water heb je niet zoveel. Verder wel een heel gedoe elke avond, maar dat zien we dan wel weer.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat klinkt best leuk Ikke! Heb je foto's? Ik ben benieuwd of het goed werkt en ook of het lang meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Nee foto's moet ik nog maken, doe ik wel als alles er hangt. Moet eigenlijk alleen nog wat gaatjes boren, maar het is toch nog niet echt het weer ervoor.
Denk dat het langer meegaat dan dat ik zin heb om elke dag het ding te legen en te vullen. Moet wel snel nog even checken of de radiator niet ontzettend is gaan roesten van binnen ondertussen.
Ook wel leuk om nog te proberen een kostenoverzichtje te maken.

Denk (hoop) dat iets meer dan een halve vierkante meter oppervlak genoeg is om 10 liter water boven de 60 graden te krijgen is. (stiekem hoop ik dat het op een zonnige dag aan de kook raakt >:) )
Zal vanavond ook eens meten met welke temperatuur ik nu eigenlijk afwas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik krijg weer jeuk... vandaag blauwe lucht en zon gezien :)

Voor wie het wil weten.
Een dubbele Braun elektrische tandenborstel verbruikt 2.2 watt continue.
Valt me niet eens tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Willem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 17:45
Als ik mijn houtkachel opstook dan wordt het in de woonkamer heerlijk warm.
De thermostaat kranen in de woonkamer sluiten automatisch.
De ketel thermostaat ,welke in de woonkamer zit,ziet nu voldoende warmte en komt niet meer bij.

Maar de achterkant van het huis waar de keuken zit daar wordt het te koud.
Ik kan weersafhankelijk gaan stoken maar dit kost meer gas.

Ik heb een modulerende brain Q thermostaat.
Nu zat ik te denken kan ik in de keuken ook niet een brain Q thermostaat plaatsen zodat ik kan kiezen welke ik wil gebruiken,al dan niet met een keuzeschakelaar of is dit met de huidige electronica te simpel gedacht.

En hoe hebben andere kachelbezitters dit geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woodski schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:32:
Ik heb de blauwe lucht zelf niet gezien vandaag maar de opbrengst was leuk vandaag: 1,6 kWh!
Voor wie het wil weten.
Valt me niet eens tegen..
Dat lijkt niet veel maar het is ongeveer 20kWh ofwel € 4 à 5 per jaar, elk jaar. Wilde gok: 1 miljoen elektrische tandenborstels in Nederland -> verbruik 20GWh per jaar. Als we voor de grap de 'beruchte' 850kWh per kWp aanhouden is er 23,5MWp aan zonnestroompanelen nodig om al die energie op te wekken. Dat is om en nabij de helft van wat er op dit moment in Nederland opgesteld staat.

(Ik heb een elektrische tandenborstel met daarin twee oplaadbare penlites. Ze gaan ongeveer een maand mee, waarna ze een nachtje op moeten laden. Jaarlijks energieverbruik: ik schat zo'n 0,1kWh... En voor de echte energiepuristen: ja een normale tandenborstel is nog zuiniger maar een elektrische poetst schoner. Minder kwikamalgaam in mijn gebit, dat vind ik ook erg duurzaam...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:32:
Ik ook. Zijn dat nou voorjaarkriebels of zo?
Hier 'maar' 0.97 kWh/kWp, maar maakt me toch blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:53
Hotfill alternatief: solar-wash(.nl) 275 euro voor wasmachine en vaatwasser.

Veel gezien op de afgelopen zonne-energie beurs Intersolution Gent Belgie:
Solyndra(.com), cylinder vorm PV systeem voor plat dak toepassingen.

Zijn er nog meer collega's van hier, op de beurs geweest?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Begin april beginnen ze met de bouw van ons nieuwbouwhuis in Heerenveen. Dit zijn de relevante kenmerken:
- goed geïsoleerd
- hoge temperatuur cv
- mechanische afzuiging met ventilatieroosters boven de ramen
- douche-wtw
- ongeveer 25 m2 plat dak

Redelijk standaard allemaal.
Het zou verboden moeten worden! Passiefhuis de norm, Plushuis de wens.
Deze zul je dan dicht moeten maken, anders heb je valse trek en een flink lager rendement van je wtw.
Maak ze dicht en neem druk-gestuurde balansventilatie.
Ik moet me alleen nog even inlezen in dat verhaal over de gezondheidsklachten.
Kijk naar een goede, ruim gedimensioneerde, Duitse installatie. De standaard nederlandse benepen en geknepen installaties worden meestal berekend op minimaal verversingsvolume bij maximale stand. En dan heeft de WTW het gedaan.
Ik zou gaan voor volledige vloerverwarming, zonder radiatoren.
En doe er een stukje wandverwarming tegen de buitengevel bij. Zo'n stralingswarmte is héérlijk.
twee minuten poetsen is genoeg hoor, daarna mag hij uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

MajoorFataal schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 14:31:
[...]

Wat is het rendement van deze panelen? Ik heb namelijk nog een beperkt stuk van mijn zolderdak over en zou graag daar alleen de hoogst renderende panelen neerleggen. Ik heb al een 4,23 m2 vlakke plaat collector liggen (onderdeel van een Q-solar zonneboiler combi) en sinds kort een U04 Veluxraam dus het wordt zowiezo wat passen en meten met pv-panelen.
[afbeelding]
Mijn voorkeur zou uitgaan naar Sunpower modules, omdat die al op zo'n 18 (of 19/20?)% rendement zitten. Zijn alleen wel een stuk duurder dan 1,70 euro per wattpiek.
Maten van deze 185Wp panelen zijn 1580x808x35mm.
Voor diezelfde maat heb je een 225Wp Sunpower paneel, alleen betaal je daar ook de hoofdprijs voor. Ieder zijn keus.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

sunrising schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 14:52:
[...]

Dan ga ik toch eens aan de slag met klein systeem op ons schuurdak: 3 panelen bij 80% rendement blijft toch mooi onder de 500W die je mag aansluiten op een bestaande groep. Welke omvorming raad je aan bij een dergelijk klein systeem?
Het gaat niet om het aantal Wp panelen maar om de omvormer of je die op een bestaande groep mag aansluiten. Een geschikte, goedkope en goede rendementsomvormer voor 3 panelen is een Stecagrid 500. Deze omvormer levert max ongeveer 500W en mag dus zo op een bestaande groep aangesloten worden.
Prijs ligt rond de 300 euro.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:41
Gisteren is pcmadman langsgeweest met z'n warmtebeeldcamera. Ik krijg de foto's nog maar ik heb al een aantal interessante dingen gezien. Achter het huis is duidelijk een plek te zien waar geen isolatie zit en ik heb een warmtelek bij de overgang van m'n houten pui naar het beton.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

SolarKing schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 07:45:
[...]

Het gaat niet om het aantal Wp panelen maar om de omvormer of je die op een bestaande groep mag aansluiten. Een geschikte, goedkope en goede rendementsomvormer voor 3 panelen is een Stecagrid 500. Deze omvormer levert max ongeveer 500W en mag dus zo op een bestaande groep aangesloten worden.
Prijs ligt rond de 300 euro.
Normaal mag je op een 16A groep (x230V) 3680W aansluiten.
Als je nu zeker weet dat je verbruikers op groep X, niet meer dan 1000W zijn, dan mag je theoretisch toch een omvormer van 2680W er op zetten, of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
SasJo schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 08:03:
[...]

Als je nu zeker weet dat je verbruikers op groep X, niet meer dan 1000W zijn, dan mag je theoretisch toch een omvormer van 2680W er op zetten, of werkt dat niet zo?
Theoretisch werkt het inderdaad zo. In de pratijk moeten dit soort dingen echter fool-proof worden gemaakt en gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
[...]

Deze discussie is hier al eens gevoerd. Er zijn allemaal slimme oplossingen aangedragen, wat technisch KAN.
Maar.... het MAG gewoon niet. Dit betekent dat je regelgeving overtreedt en je op glad ijs begeeft. Een stroomnet wat normaal bij 3600Watt afschakelt, zal in geval van kortsluiting nu pas bij 3600+2600 = 6200W afschakelen. Dit is ver boven de design specs van bedrading, WCD's etc etc + aangesloten apparatuur op die groep.

Het zal prima werken, maar de kater... komt later (of misschien wel nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ikke! schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 20:39:
Na een half jaar te lopen prutsen en vooral niet opschieten, is mijn mini zelfbouw zonneboilertje bijna klaar.

De collector is een geisoleerde houten bak met daarin een enkele radiator (zo'n vlakke plaat met van die verticale 'deuken') van 1100 x 550. De zonkant is mat zwart geverfd, aan de achterkant de gepuntlaste profieltjes plat gedrukt, om daar minder warmte kwijt te raken. De bak is afgedekt met een kunststof dubbelwandige plaat, die veel zonlicht doorlaat en isoleert. De collector hangt aan de rand van mijn balkon.

Aan de muur komt nog een koperen vaatje van 10 liter te hangen, wat hoger dan de collector, zodat er circulatie optreedt doordat het warme water opstijgt. Het vaatje gaat geisoleerd worden en krijgt een digitale thermometer. In de koudwater retourleiding naar de collector komt een kraan om het water af te tappen om mee te afwassen. Moet nog even kijken hoe ik de niveau controle en het vullen doe.

Leidingen zijn kunststof PPI leidingen met fittingen waar je de leiding zo in drukt.

Het is de bedoeling (als het goed werkt) om hem te vullen met koud water en de volgende dag na het eten heet water te kunnen tappen voor de afwas. Ben benieuwd hoe heet ik het water kan krijgen, aan 10 liter lauw water heb je niet zoveel. Verder wel een heel gedoe elke avond, maar dat zien we dan wel weer.
Mooi ontwerp... hoe heb je dat zo bedacht ?
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/DSC_0245-1.jpg?t=1264058297

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
[...]

nee dat werkt niet zo.
Met een omvormer van 2680 watt kan je dan 12A (pv) + 16A in je groep jagen.
Die koelkast met een storing kan dan 28A wegstoken voordat de zekering klapt.

Edit
ja wat JakeNL ook al schreef

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 21-01-2010 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Woodski schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 08:29:
[...]

nee dat werkt niet zo.
Met een omvormer van 2680 watt kan je dan 12A (pv) + 16A in je groep jagen.
Die koelkast met een storing kan dan 28A wegstoken voordat de zekering klapt.

Edit
ja wat JakeNL ook al schreef
is die regel ergens nader beschreven, dat 500W wel mag . . . . O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:12
SasJo schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 10:11:
[...]

is die regel ergens nader beschreven, dat 500W wel mag . . . . O-)
Ja in de NEN normen voor huishoudelijke elektrisch installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor geinteresseerden in een warmtepomboiler. Op MP:

http://link.marktplaats.nl/313320679

Deze kan ook je CV bijverwarmen!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Woodski schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 08:20:
[...]

Mooi ontwerp... hoe heb je dat zo bedacht ?
[afbeelding]
Hey die had ik nog niet gezien, kwam een nog kleinere tegen die ergens op een dak stond. Volgens mij op 1 vd sites genoemd in de TS.

Heb je er nog specs van? afmetingen, temperaturen enzo. Ziet eruit dat het niet in Nederland is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ikke! schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:08:
[...]

Hey die had ik nog niet gezien, kwam een nog kleinere tegen die ergens op een dak stond. Volgens mij op 1 vd sites genoemd in de TS.

Heb je er nog specs van? afmetingen, temperaturen enzo. Ziet eruit dat het niet in Nederland is?
Klopt het is in het noord oosten van Slowakije.
Gewoon met een handschakelaartje voor de pomp.
Werkt goed maar ik heb verder geen specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:03:
Voor geinteresseerden in een warmtepomboiler. Op MP:

http://link.marktplaats.nl/313320679

Deze kan ook je CV bijverwarmen!!!!!
Deze is ook leuk
http://link.marktplaats.nl/313672437

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NUON zaait weer eens naamsverwarring:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-622.html

"N.V. Nuon Energie" wordt voor zowel levering van elektra als voor gas aan kleinverbruikers nu opeens weer omgedoopt in "N.V. Nuon Sales Nederland". De "N.V. Nuon Business" unit wordt opgedoekt (en valt waarschijnlijk onder de nieuwe constructie).

Het blijft natuurlijk allemaal gewoon "Vattenfall", maar dat vertellen ze d'r liever niet bij...

Hoeveel geld zou dat allemaal wel weer niet gaan kosten?

Ben benieuwd naar mijn warmte nota (moet zo'n beetje dezer dagen in de bus vallen), en of mijn warmte daar nu ook onder valt/gaat vallen, of nog steeds door weer een aparte business unit wordt gefactureerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Wat ik wel een leuk idee vind; zou het kunnen om zo'n apparaat om te bouwen zodat hij buitenlucht gebruikt? (Of buitenlucht omleiden via de afzuiging?)
400 watt pompvermogen en een cop van 4 geeft 1600 watt, bij een cop van 5 geeft dat 2 kw.
Met de ltv op 24c en 10c buitentemp kun je een leuk deel van het seizoen heel efficiënt verwarmen. Zodra je buiten dat bereik komt gaat de bestaande cv ketel bijstoken.
Qua aanschaf kost het opeens allemaal geen drol meer.
Pagina: 1 ... 34 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.