Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.924 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 10:30:
[...]

Een bypass met drukventiel installeren, dan heb je dat niet meer.
Natuurlijk is dat eigenlijk niet je bedoeling.
Beter zou zijn dat de pomp langzamer draait.
Die nieuwe alpha2 pomp van Grundfoss zou die niet een oplossing kunnen zijn?
http://net.grundfos.com/doc/webnet/poweredby/gnl/index.html
Die regelt zichzelf.
zoiu je een pomp in de cv kunnen vervangen door een dergelijke? De pomp in de avanta hier vraagt 125 watt, volgens mij niet modulerend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:59:
[...]

zoiu je een pomp in de cv kunnen vervangen door een dergelijke? De pomp in de avanta hier vraagt 125 watt, volgens mij niet modulerend
Dat is juist de hamvraag.
Kan de cv-ketel er mee samenwerken zonder dat ie van slag raakt?
Als dit daadwerkelijk mogelijk zou zijn zou dit een oplossing voor het probleem kunnen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 12:42

JanJeen

3315Wp

SasJo schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 09:26:
[...]
Het is heel raar dat met name vrouwen de wat gele tint van halogeenlampen als natuurlijk ervaren en die van LEDS warmwit, niet.
Bij dimmen blijft een LED trouwens wit, ik vindt het een pluspunt, maar mijn vrouw vindt de sfeer weg.
Dat komt doordat LED's meestal een lagere CRI (color rating index) hebben. Een gloei- en halogeenlamp heeft 95-100, maar LED komt meestal niet boven de 80 uit. Zie ook http://www.olino.org/arti...e-letten-in-een-oogopslag bij "De echtheid van de reflectie van kleuren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Net aan het tekenen gegaan.
Ik wil in de zomer een zonne boiler voeding uit de WTP boiler.
En in de winter de WTP boiler uit zonneboiler voeden.

Dan kan in de zomer de WTP uit
En heb ik toch nog wat productie uit de zonneboiler in de winter.

De handigste manier die ik kan bedenken is met 4 (dure) drieweg kranen.
Kan dat handiger ?

Afbeeldingslocatie: http://www.seawink.nl/pages/image/productImages/2155.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:46
Je kan ook 2 normale afsluiters nemen.

Misschien had ik duidelijker moeten zijn twee afsluiters is hetzelfde als één drieweg kraan.
Meestal is één 3-weg duurder dan twee normale.
Als je nu normale afsluiters neemt met geïntrigeerde aftap mogelijkheid dat is het meest veilig mbt hygiëne.

[ Voor 76% gewijzigd door leonbong op 16-01-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 13-09 20:37
leonbong schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 19:01:
Je kan ook 2 normale afsluiters nemen.
Hoe maak ik dan de wissel van WTP > ZB naar ZB > WTP ?

Met twee afsluiters kan ik alleen kiezen tussen WTP of ZB.
En ik wil niet een half jaar water stil laten staan in de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
JanJeen schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 15:32:
[...]

Dat komt doordat LED's meestal een lagere CRI (color rating index) hebben. Een gloei- en halogeenlamp heeft 95-100, maar LED komt meestal niet boven de 80 uit. Zie ook http://www.olino.org/arti...e-letten-in-een-oogopslag bij "De echtheid van de reflectie van kleuren"
Inderdaad, maar die beperkte CRI is inherent aan de manier waarop LED's werken.
Een LED straalt namelijk nogal monochromatisch licht uit. Het is net niet zo erg als met een laser, maar veel speling qua golflengte zit er niet in.
Witte LED's zijn vrijwel altijd een mengkleur uit 2 of 3 basiskleuren.
Echter onze hersenen registreren feilloos het gebrek aan spreiding.
Pas wanneer LED's een breder spectrum kunnen laten zien, zal het minder kil worden, maar dat zal nog wel even duren voordat het zover is.
Mogelijk dat er eerder nog een vorm van reflectie bedacht kan worden, die een verschuiving van golflengte kan bewerkstellingen. Een beetje vergelijkbaar met de coating op TL-buizen om UV licht om te zetten in zichtbaar licht.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Woodski schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 18:06:
[...]

Lijkt me niet zo heel raar. Ik ben geen expert maar een 230v LED heeft z'n eigen omvormer.
Deze zal in de war raken als je de spanning voor de omvormer gaat verlagen.

Jij hebt een 12v lamp dus ik neem aan zonder eigen omvormer met een dikke power LED.
Deze zal minder branden als je de spanning zal verlagen.

Het kan zijn dat je dimmer er niet goed tegen kan.
Deze hebben naast een maximum vaak ook een minimum vermogen.
En dan heb je ook nog 2 soorten dimmers, electonisch en met trafo.
Juist ja, de lamp heeft 14x 10watt lampjes en de dimmer heeft een bereik van 50 tot 150 watt. Als ik de dimmer op +/- 60% zet wordt zit ik op een gebruik van +/- 75 watt (5 watt per lampje). Ik heb nu 3 lampjes vervangen door 1,2 watt leds (die verbruiken dan op 60% vermoedelijk 0,9 watt oid). een besparing van 3*3,8 watt/uur

Zou ik alle lampjes door leds vervangen en de dimmer op 60% zetten, dan verbruikt de lamp 14*0,9 watt, maar zal de dimmer het niet meer doen omdat deze een ondergrens van 50 watt heeft...

Omdat ik nu op een verbruik van 75 watt zit, kan ik nog een stuk of 5/6 leds plaatsen voor de dimmer het niet meer doet... Ik kan zal er dus nog 5 bij bestellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
SasJo schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 20:57:
[...]

reclame.net >> met gewoon mijn eigen dimmers 230V of 12V, echt top!!
Kleur is ook goed, alleen niet voor badkamers.
enne, 30 dagen omruil tegen geld garantie, met antwoordnummer;
GU10 - DIMBAAR! - 3x2 WATT CREE vervangt 35-50 Watt [DS1]

Artikel 1 van 2
afbeelding; http://www.reclame.net/a-...e-vervangt-35-50-watt-ds1

GU10 - DIMBAAR! - 3x2 WATT CREE vervangt 35-50 Watt [DS1]

blablabla
Leuk die reclame, maar:
a. geen antwoord op mijn vraag / weinig toevoeging aan de discussie
b. geen G4 led lampjes zoals in mijn case
c. passen niet in mijn armatuur t.w.v. 300 euro.
d. veel duurder dan hetgeen ik op internet heb betaald voor mijn G4 lampjes.

m.a.w. totaal geen vergelijk omdat armatuur + enkele lampjes er in al snel op 350 euro uit komen terwijl ik voor vervanging van 8 leds ongeveer 25 euro kwijt ben en een besparing van 50% haal op verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
TD-er schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:10:
[...]

Inderdaad, maar die beperkte CRI is inherent aan de manier waarop LED's werken.
Een LED straalt namelijk nogal monochromatisch licht uit. Het is net niet zo erg als met een laser, maar veel speling qua golflengte zit er niet in.
Witte LED's zijn vrijwel altijd een mengkleur uit 2 of 3 basiskleuren.
Echter onze hersenen registreren feilloos het gebrek aan spreiding.
Pas wanneer LED's een breder spectrum kunnen laten zien, zal het minder kil worden, maar dat zal nog wel even duren voordat het zover is.
Mogelijk dat er eerder nog een vorm van reflectie bedacht kan worden, die een verschuiving van golflengte kan bewerkstellingen. Een beetje vergelijkbaar met de coating op TL-buizen om UV licht om te zetten in zichtbaar licht.
Volgens mij heb jij nog niet goed naar de spectrum analyses op olino.org gekeken:
Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/wp-content/uploads/2010/01/lil_5x1w3200kxpe_e27_powerspectrum_at_1m_distance-400x211.png
Van een willekeurige lamp. Hier zie je dan bijna het hele spectrum waarvoor het menselijk oog gevoelig is, aanwezig is. Dit is duidelijk het spectrum van een fosfor LED. Zoals jij zegt 'coating op TL-buizen'. Die zijn dus al wijd verbreid toegepast en te koop. Je ziet nog een piek op 450nm van het originele licht uit de led, maar het meeste is met fosfor omgezet naar een breed spectrum van licht.

Lees ook dit stukkie over leds maar eens na: Wikipedia: Light-emitting diode

En als je op Olino.org bij deze lamp kijkt, dan zie je ook dat de CRI >80 is en dus goed genoeg licht produceert voor alledaags gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
NielsTn schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 16:14:
[...]
Daarbij leuk te horen dat van de HR-ketel en 50-60graden een hoger rendement geeft dan CV-water op 80-90 graden (dat vertelde EricPVT al mij reeds eerder, en is wederom bevestigd :) )
Nog eenvoudiger is om te kijken in de handleiding van je ketel. Bij de Remeha Quinta zal je dan bijvoorbeeld zien staan:
Tot 109,3% ten opzichte van Hi bij een belasting van 30% en een retourwatertemperatuur van 30°C.
Collega's op mijn werk kijken soms wat meewarig als ik zeg dat een HR-ketel niet goed tot zijn recht komt als de retourtemperatuur van het CV-water boven de 50'C komt. Wanneer ik dan uit probeer te leggen dat de waterdamp uit de verbrandingsgassen niet goed kunnen condenseren tegen een warme retourleiding, praten ze liever verder over wat anders (en betalen vrolijk hun hoge maandlasten: collega 1: 195Euro/mnd, kennis 2: 400Euro/mnd).

Energiebelasting zou moeten stimuleren tot op zijn minst nadenken over verbeteren, maar verder dan een spaarlamp komen de meesten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dat word fors meer, ik ben greenchoice klant, de leveringsprijs blijft gelijk, de belasting word 11 cent per kwh, dat maakt over 3 jaar een kwh 26,3 cent.
vastrecht gaat nu helemaal snel omhoog, en over gas.... 1m3 per dag + vastrecht is al een fors bedrag.
energie is niet goedkoop meer, punt uit.
belasting heffen oke, maar doe er dan iets goeds mee... maar dat mis ik een beetje.

windows 7 user ? met rmclock ?
type eens powercfg -energy
-ENERGY
Analyze the system for common energy-efficiency and battery life
problems. The ENERGY command should be used when the computer is
idle and with no open programs or documents. The ENERGY command
will generate an HTML report file in the current path. The ENERGY
command supports the following optional parameters:

Usage: POWERCFG -ENERGY [-OUTPUT <FILENAME>] [-XML]
[-DURATION <SECONDS>]
POWERCFG -ENERGY -TRACE [-D <FILEPATH>]
[-DURATION <SECONDS>]
-OUTPUT <FILENAME> - Specify the path and filename to store the
energy report HTML file.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
NielsTn schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 23:39:
[...]

True, als een ruimte NIET gebruikt wordt dan is dichtdraaien zuiniger.
Maar met waterzijdig inregelen wordt de balans zo gezet dat overal evenveel/krachtig de warmte naar toe stroomt door het reguleren in de draaiknoppen/thermostaatknoppen (daarin zit een klein stelschroefje wat met een passende sleutel vaak (niet altijd) gesteld kan worden).
Als dat gebeurd is, loopt door elke radiator (indien in gebruik) dezelfde hoeveelheid warm water die op beheerste wijze zijn warmte afstaat aan de ruimte.

Als je een ongeregelde installatie (onbalans) de kraan dicht draait, stroomt knoerhard de rest van het hete water naar de overige radiatoren, die dus meer hitte te verstouwen krijgen.
Helaas zit er ook aan een radiator een ratio, want op een bepaald punt kan deze niet MEER warmte afstaan dan dat ie toegestuurd krijgt (en dus gaat letterlijk alle extra bijstook-warmte/energie door de schoorsteen de hut uit....)
Daarom heb ik de CV water temperatuur al verlaagd. Huis is vlot genoeg warm. Helaas is een nadeel van modulerend stoken overigens is dat een radiator die pas later wordt opengedraaid wordt, slechts de watertemperatuur krijgt die beneden nodig is, waar de thermostaat is. Met als gevolg dat het koude vertrek zeer slecht op temperatuur komt.
@Mistraller: waar draai je thuis aan je radiator? toch niet de knoppen die de aanvoer-en retourleiding (onder bij de vloer bv) zitten? Daar hoef je totaal NIET aan te komen... het regelen/afstellen gebeurt met een speciale sleutel IN de draaiknop (die je wel even los moet schroeven).
Wij hebben de originele knoppen van de bouw uit '86. Die heb ik vanwege een lekje al eens uit elkaar gehad, en ik kan je verzekeren dat er niks te stellen valt aan die dingen. Het is of open, of dicht. (in 1 rondje, 360 graden dus)
Een nieuwe radiator die ik zelf bijgeplaatst heb is voorzien van voetventiel. Voetventielen worden vaak gebruikt voor het inregelen, maar omdat we verder toch weinig kunnen verbeteren is het voetventiel vooral handig als die radiator er ooit af zou moeten.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 10:30:
[...]

Een bypass met drukventiel installeren, dan heb je dat niet meer.
Natuurlijk is dat eigenlijk niet je bedoeling.
Van de monteur kreeg ik ook al het advies om een bypass te plaatsen, maar dat verslechtert het rendement van een HR ketel want het retourwater is dan veel te warm. (Een drukventiel is al iets beter, maar dat zou bij ons dus altijd open staan)
Het is namelijk ook nog eens zo, dat bij de bouw een beetje vreemde leidingdiktes zijn toegepast. Naar de achterzijde waar de lengtes het grootst zijn, en de meeste vragers zitten (hobbykamer, zolder, badkamer, achterzijde woning) is de leiding dun (20 mm of zo) en aan de voorzijde, (2 slaapkamers die altijd dicht staan, de wc (dicht) de hal en de woonkamer, heeft een leiding van 32mm. 3x raden aan welke zijde van het huis de leidingen herrie maken.
Beter zou zijn dat de pomp langzamer draait.
Die nieuwe alpha2 pomp van Grundfoss zou die niet een oplossing kunnen zijn?
http://net.grundfos.com/doc/webnet/poweredby/gnl/index.html
Die regelt zichzelf.
Die pomp lijkt mij wel wat, maar onze pomp wordt natuurlijk ook al aan en uit geschakeld door de ketel. En hoe "weet" die pomp dat er extra vraag is, voor tap of CV water? Het zal alleen wel een dure pomp zijn vrees ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 16-01-2010 23:57 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

aukema schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:28:
[...]

Leuk die reclame, maar:
a. geen antwoord op mijn vraag / weinig toevoeging aan de discussie
b. geen G4 led lampjes zoals in mijn case
c. passen niet in mijn armatuur t.w.v. 300 euro.
d. veel duurder dan hetgeen ik op internet heb betaald voor mijn G4 lampjes.

m.a.w. totaal geen vergelijk omdat armatuur + enkele lampjes er in al snel op 350 euro uit komen terwijl ik voor vervanging van 8 leds ongeveer 25 euro kwijt ben en een besparing van 50% haal op verbruik.
Sorry Aukema, heb jouw bericht helemaal niet gezien.
Heb gereageerd op Woodski.

ik heb GU10 en de 12V Leds gekocht, en de G4 teruggestuurd want die passen niet/branden niet eens.

Maar ben nu wel benieuwd waar jij 8x G4 leds koopt voor 25 euri? Die van mij was 11 euri. Ook op internet.
Ook nog warmwit? Hoeveel Kelvin?
Zijn voor onderbouw in keuken, heb daar nog niets moois voor gevonden.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
pcmadman schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:57:
[...]

Volgens mij heb jij nog niet goed naar de spectrum analyses op olino.org gekeken:
[afbeelding]
Van een willekeurige lamp. Hier zie je dan bijna het hele spectrum waarvoor het menselijk oog gevoelig is, aanwezig is. Dit is duidelijk het spectrum van een fosfor LED. Zoals jij zegt 'coating op TL-buizen'. Die zijn dus al wijd verbreid toegepast en te koop. Je ziet nog een piek op 450nm van het originele licht uit de led, maar het meeste is met fosfor omgezet naar een breed spectrum van licht.

Lees ook dit stukkie over leds maar eens na: Wikipedia: Light-emitting diode

En als je op Olino.org bij deze lamp kijkt, dan zie je ook dat de CRI >80 is en dus goed genoeg licht produceert voor alledaags gebruik.
I stand corrected.
Inderdaad, wordt bij sommige LED's die fosfor-coating al toegepast, anders zou je ook niet zo'n breed spectrum kunnen krijgen.
Maar dan dient allicht de volgende vraag zich aan. Hoe gedraagt dat fosfor zich over langere tijd?
Loop je dan niet de kans dat zo'n LED na langere tijd alsnog weer killer licht zal uitstralen?
Van TL-buizen weet ik dat een levensduur van 15'000 uur helemaal niet zo raar is, maar ik vraag me nu dan wel even af wat de levensduur in die zin bepaalt. Is dat de fosfor, of toename in verbruik of uitputting van het gas in de buis?

JakeNL schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 21:31:
[...]

Collega's op mijn werk kijken soms wat meewarig als ik zeg dat een HR-ketel niet goed tot zijn recht komt als de retourtemperatuur van het CV-water boven de 50'C komt. Wanneer ik dan uit probeer te leggen dat de waterdamp uit de verbrandingsgassen niet goed kunnen condenseren tegen een warme retourleiding[...]
Maar efficientie van de ketel lijkt me niet het enige aspect om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen, toch?
Als je bepaalde ruimtes niet verwarmt, waardoor de retourtemperatuur hoger is, lijkt het mij dat het totale energieverbruik wel minder kan zijn, ondanks dat de ketel minder efficient werkt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mistraller schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 23:52:
Wij hebben de originele knoppen van de bouw uit '86. Die heb ik vanwege een lekje al eens uit elkaar gehad, en ik kan je verzekeren dat er niks te stellen valt aan die dingen. Het is of open, of dicht. (in 1 rondje, 360 graden dus)
Een nieuwe radiator die ik zelf bijgeplaatst heb is voorzien van voetventiel. Voetventielen worden vaak gebruikt voor het inregelen, maar omdat we verder toch weinig kunnen verbeteren is het voetventiel vooral handig als die radiator er ooit af zou moeten.

[...]
]

Die pomp lijkt mij wel wat, maar onze pomp wordt natuurlijk ook al aan en uit geschakeld door de ketel. En hoe "weet" die pomp dat er extra vraag is, voor tap of CV water? Het zal alleen wel een dure pomp zijn vrees ik.
Waterzijdig inregelen is ook mogelijk met voetventielen dan moeten deze hiervoor wel geschikt zijn.
Als je gaat inregelen dan begrens je de flow over een radiator dat kan op een evengoed op het voetventiel, door deze te knijpen.

PS Ik heb het wel eens zelf gedaan door twee magneet-thermometers op een radiator te hangen (onder-boven) en dan kijken of ik 10 a 15 grad C verschil op een radiator haal.

De alpha pomp van grundfos werkt op drukval als de persdruk pomp afneemt dan neemt het toerental toe.
Hij probeert de persdruk dus eigenlijk constant te houden. Het dichtdraaien van radiator heeft dus tot gevolg dat pomp evenredig zachter gaat draaien. Op het minimum toerental verbruikt de pomp 5W.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 17-01-2010 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 23:52:

De prijs valt mee, afhankelijk van het type dat je moet vervangen. Warmteservice heeft 'm standaard in het assortiment, maar veel goedkoper is pumpendiscounter.de Ze verzenden voor EUR 15 naar Nederland. Ik heb goede ervaringen met Pumpendiscounter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Woodski over de WP boiler

Veel mensen hebben zo'n ding vanaf de bouw hangen en weten bij god niet wat het nou exact doet. De Ecolution die ik kocht was "alleen gebruikt om te koken"............ Dat zegt al genoeg denk ik. Mensen vinden een WP boiler in de weg hangen en hebben dan liever heet water voor de CV.

Een warmtepompboiler is in principe net zo betrouwbaar als een koelkast. Het is immers een koelkast... De fan is net zo betrouwbaar als normale ventilatoren.

Qua installatie is het heel makkelijk. Zet een WPB in serie met de ZB en eventueel de CV. De ZB hotfilled de WPB, als dit warm genoeg is slaat de WPB niet aan (gedurende het warme seizoen dus). Wanneer het water uit de ZB niet warm genoeg is, verwarmt de WPB het na (temperatuur is instelbaar). Is het water uit de WPB niet warm genoeg (als je hem al leeg getrokken hebt), dan verwarmt de CV na.
Zo ga ik het installeren iig. Heb je er nooit omkijken naar en het regelt zichzelf

Om zo min mogelijk warm water in voorraad te hebben, kun je de bovenste spiraal van je ZB gebruiken als doorstromer (als die erin zit).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
leonbong schreef op zondag 17 januari 2010 @ 09:08:
[...]

Waterzijdig inregelen is ook mogelijk met voetventielen dan moeten deze hiervoor wel geschikt zijn.
Als je gaat inregelen dan begrens je de flow over een radiator dat kan op een evengoed op het voetventiel, door deze te knijpen.
Dat zei ik dus ook al, maar in mijn installatie zit maar op 1 radiator (die ik zelf geplaatst heb) een voetventiel.
De alpha pomp van grundfos werkt op drukval als de persdruk pomp afneemt dan neemt het toerental toe.
Hij probeert de persdruk dus eigenlijk constant te houden. Het dichtdraaien van radiator heeft dus tot gevolg dat pomp evenredig zachter gaat draaien. Op het minimum toerental verbruikt de pomp 5W.
Maar hij zal toch ook naar de temperatuur moeten kijken lijkt mij zo? Dus bij veel warmtevraag harder pompen?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil tussen een gewone en een geregelde pomp moet je als volgt zien:

Een gewone pomp ken 1 tot 3 standen. Hij heeft een vast toerental en probeert dus de flow constant te houden. Sluit nu een radiator (of meerdere) dan moet al die flow door minder radiatoren heen, wat niet helemaal lukt dus de druk loopt op (weerstand in het systeem). Vergelijk het met een auto die het gas costant houdt en wanneer deze wil afremmen, geen gas los laat maar de rem er alleen op zet.

Een geregelde pomp probeer de druk constant te houden. Hetzelfde geld hier, wanneer een of meerdere radiatoren sluiten loopt dus de druk op. Omdat het niet nodig is om dan nogsteeds dezelfde flow te leveren, gaat de pomp minder snel draaien. Dus ahw een auto die gas los laat om af te remmen.

Ik denk dat je elke pomp gewoon kunt vervangen. Het enige wat een CV doet is deze aan of uit zetten. De slimmigheid zit in de pomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cv/pomp....wil ik nog aan toevoegen, ik ben nu bezig geweest met de verdere afstelling van de ketel sinds 15 december, het verbruik is echt laag geweest, de ketel heeft nooit meer dan 8,1Kw (25/38Kw max) afgegeven in januari, enkel de nachtstandverlager heb ik afgeschakeld. ltv kan dat verschil smorgens niet aan.
leidraad was dat de uitgangspijp van de hr ketel altijd handwarm of kouder moet zijn na 2 uur verwarmen, en dat is ook een heel goed uitgangspunt, ik heb nog niet de helft van het gas verbruikt van vorig jaar in deze periode (ook met vorst)
dus de tip luid : houd de uitgang (schoorsteen) temperatuur van je ketel als leidraad voor het wel of niet rendabel condenseren van de hr ketel, laat hem lekker laag & lang doorpruttelen.
ik heb het echt niet koud gehad, en de cv temperatuur is 45c(max)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:41
Gisteren weer een klein beetje aan besparing gedaan. Achter twee radiatoren op de 1e verdieping ( twee slaapkamers ) die wel eens aanstaan heb ik radiatorfolie geplakt. Het zal wel geen wereldbesparing worden maar elke kuub is er 1.

We zijn nu trouwens een week bezig met plastic scheiden, en wat me verbaasd hoe groot die bult al is. We hebben al twee vuilniszakken vol zitten met plastic plastic en nog eens plastic. Het valt me nu pas op waar overal plastic omheen zit.

Voordeel is nu dat we veel meer ruimte in de kliko overhouden :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:15
als er nog mensen voordelig 1-wire temperatuursensoren willen, ik heb pas onderstaande besteld;
10 pcs DS18S20 DS1820 1 Wire Digital Thermometer Dallas $19 == eur.13,53 == eur.1,35 per stuk

snel ontvangen, binnen een week, free shipping, zjn dezelfde als bij hobbyboards, 0.5 of 0.1 graden resolutie,
inmiddels getest en werken prima!
(ps: artikelen kwamen per bubbletjesenveloppe uit thailand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:56:
Gisteren weer een klein beetje aan besparing gedaan. Achter twee radiatoren op de 1e verdieping ( twee slaapkamers ) die wel eens aanstaan heb ik radiatorfolie geplakt. Het zal wel geen wereldbesparing worden maar elke kuub is er 1.

We zijn nu trouwens een week bezig met plastic scheiden, en wat me verbaasd hoe groot die bult al is. We hebben al twee vuilniszakken vol zitten met plastic plastic en nog eens plastic. Het valt me nu pas op waar overal plastic omheen zit.

Goede zaak, alleen jammer dat lang niet alle gemeenten dit ondersteunen. Dus waar blijf je dan met die gescheiden inzameling? Er mee naar de stort rijden kost weer benzine (ruim 20 km heen en terug), voel ik dus niks voor.

Wat wij echter wel al heel veel jaren doen, is hergebruiken van veel verpakkingen. Zoals er nat keukenafval in te doen. Het resultaat is dat we een tamelijk schone kliko houden. Bespaart in elk geval de periodieke schoonmaakdienst, wat van alle kanten ook weer mooi is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Het experiment met 3 uur vloerverwarmen per dag lijkt nog een extra besparing in zich te hebben; de ketel begint pas vanaf een graad of 25 te stoken en slaat weer af bij 45 graden. Eerder was dit 35c en 55c. Ik snap er niets van (instelling kan niet lager dan 35c), maar extra besparing is het sowieso: de verbrandingsgassen worden nu tot 45c afgekoeld ipv 55c (en het gros van het gas wordt verstookt onder de 40c). Geen flauw idee van het volume van de besparing.

Zo'n modulerende pomp in de ketel: misschien kun je met zo'n shop overeenkomen dat je hem in kan ruilen mocht de ketel niet willen werken met de pomp?
De pomp zorgt er zelf voor dat hij niet te hard draait (zowieso geen probleem), blijft over dat hij te langzaam zou kunnen draaien. Als dat een probleem is slaat de ketel in de beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online

Dat is idd echt bizar. Wij hebben 1 kliko voor groen en grijs (dus twee halve), eerder zette we deze om de 2/3 weken aan de weg. Nu zit er 'ineens' zo'n 5/6 weken tussen.... De rest is dus plastic.
Gezien we hier per lichting betalen ben ik benieuwd wat ze gaan verzinnen om de misgelopen inkomsten te gaan compenseren.
(overigens zijn ze hier overgegaan van vuilstort, eerst werd het zo'n 10km verderop verbrand in Duiven, nu gaat het naar Coevorden, 150 km (!) verderop, en ja, volgens de gemeente vanwege milieuvriendelijkere verbranding in Coevorden.... yeah right)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Dat is altijd de overweging van recycling... omdat dat vanwege kostenbesparing op grote schaal moet worden de te recylen spullen vaak over grote afstanden vervoerd. Wat is beter? Ik zou het niet weten.

Wat ik wel weet is dat het qua zonnestroom vandaag een aardig dagje gaat worden:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/20100117_444Watt.png

Kom maar met die kWhtjes :9~ Ik kan bijna niet wachten tot de lente weer begint.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
TD-er schreef op zondag 17 januari 2010 @ 08:06:
[...]

I stand corrected.
Inderdaad, wordt bij sommige LED's die fosfor-coating al toegepast, anders zou je ook niet zo'n breed spectrum kunnen krijgen.
Maar dan dient allicht de volgende vraag zich aan. Hoe gedraagt dat fosfor zich over langere tijd?
Loop je dan niet de kans dat zo'n LED na langere tijd alsnog weer killer licht zal uitstralen?
Van TL-buizen weet ik dat een levensduur van 15'000 uur helemaal niet zo raar is, maar ik vraag me nu dan wel even af wat de levensduur in die zin bepaalt. Is dat de fosfor, of toename in verbruik of uitputting van het gas in de buis?
De levensduur van TL's wordt bepaald door de licht opbrengst. 80% is einde levensduur. De lichtopbrengst loopt terug doordat bij het starten van een TL een beetje van de gloeispiraal verdampt en zich afzet op de binnenkant van de buis. De TL wordt dus langzaam aan van binnen zwart gecoat. Dat zwart absorbeert licht en daardoor wordt de lichtopbrengst minder. Een led heeft daar echter geen last van, omdat die niet gestart wordt zoals een TL..
Wikipedia: Fluorescentielamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:48:
cv/pomp....wil ik nog aan toevoegen, ik ben nu bezig geweest met de verdere afstelling van de ketel sinds 15 december, het verbruik is echt laag geweest, de ketel heeft nooit meer dan 8,1Kw (25/38Kw max) afgegeven in januari, enkel de nachtstandverlager heb ik afgeschakeld. ltv kan dat verschil smorgens niet aan.
leidraad was dat de uitgangspijp van de hr ketel altijd handwarm of kouder moet zijn na 2 uur verwarmen, en dat is ook een heel goed uitgangspunt, ik heb nog niet de helft van het gas verbruikt van vorig jaar in deze periode (ook met vorst)
dus de tip luid : houd de uitgang (schoorsteen) temperatuur van je ketel als leidraad voor het wel of niet rendabel condenseren van de hr ketel, laat hem lekker laag & lang doorpruttelen.
ik heb het echt niet koud gehad, en de cv temperatuur is 45c(max)
Dus je laat hem dag en nacht op 1 temperatuur stoken? of gaat er snachts wel een graadje af?

Ik denk er aan om dit jaar een radiator bij te plaatsen in de woonkamer zodat er wat meer warmte kan worden af gegeven bij een lagere cv temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mistraller schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:25:
[...]

Dat zei ik dus ook al, maar in mijn installatie zit maar op 1 radiator (die ik zelf geplaatst heb) een voetventiel.

[...]

Maar hij zal toch ook naar de temperatuur moeten kijken lijkt mij zo? Dus bij veel warmtevraag harder pompen?
Incorrect als ik op de grundfos website kijk werkt het puur op druk. Als je dus altijd dezelfde radiatoren open hebt op dezelfde stand heeft het totaal geen zin.
Maar als je nu bijvoorbeeld overal in huis thermostaatkranen toepast is het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
IJsbeer schreef op zondag 17 januari 2010 @ 14:11:
[...]

Dat is idd echt bizar. Wij hebben 1 kliko voor groen en grijs (dus twee halve), eerder zette we deze om de 2/3 weken aan de weg. Nu zit er 'ineens' zo'n 5/6 weken tussen.... De rest is dus plastic.
Gezien we hier per lichting betalen ben ik benieuwd wat ze gaan verzinnen om de misgelopen inkomsten te gaan compenseren.
(overigens zijn ze hier overgegaan van vuilstort, eerst werd het zo'n 10km verderop verbrand in Duiven, nu gaat het naar Coevorden, 150 km (!) verderop, en ja, volgens de gemeente vanwege milieuvriendelijkere verbranding in Coevorden.... yeah right)
Ja, lachen weer is dat. Wij mijden plastic waar we kunnen. We nemen al vele jaren zonder problemen onze eigen hergebruikte (papieren) broodzakken mee naar de natuurvoedingswinkel of boerenmarkt, en die worden probleemloos gevuld totdat ze stuk zijn. Kaaspapier doe ik ook al jarenlang ditto (als het onbruikbaar is geworden, scheiden we het plastic van het papier). Blisters mijden we als de pest waar dat kan (waarom zat die 1 GB geheugen die ik bij kocht weer in zo'n &7^%$@# ding?), etc. Onze "rest afval productie" is maximaal een klein zakje (deels van de straat geraapte rommel) per 1-2 maanden. Maar we betalen wel de hoofdprijs voor de reinigingsheffing (net als voor die drie vervuilingseenheden voor rioolheffing in een huishouden met twee personen, je kent het wel... :( )

Sinds zelfs de grootste zuivelproducenten van biologische zuivel over zijn gestapt op zogenaamde "milieuvriendelijke" weggooi verpakkingen waarvan Tetrapak stinkend rijk wordt, is onze toch al zeer lage zuivelconsumptie tot het minimum gedaald. Ik koop alleen nog maar zuivel van Weerribben biozuivel, in statiegeld glas (maar in een klein winkeltje in Leiden te krijgen - als de voorraad niet op is). Als ze zo zeker weten dat dat "milieuonvriendelijker" is, moeten ze maar met een heffing op dat statiegeld gaan komen, dan betaal ik dat gewoon. Zo lang dat er niet is kan Tetrapak mijn rug op met hun "CO2 neutraal in de fik te steken" weggooiverpakkingen (met misschien wel SDE subsidie voor de afval verbrander???) waarmee onze restafval productie zich zou vermenigvuldigen. De biosector die zich voor dat karretje laat spannen zou zich wat meer moeten inspannen om ook daar de keuzemogelijkheden open te laten. So much work to do.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:47

Punkrocker

Mostly harmless

IJsbeer schreef op zondag 17 januari 2010 @ 14:11:
[...]

...
Je betaalt per lichting. Hoe houden ze dat bij?
Zit er een chip in je bak?
Lijkt me anders nog veel extra werk voor de vuilnismannen om bij te gaan houden welke bak ze hebben geleegd...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Meestal wordt dat bijgehouden met een RFID op de container. In gemeente Wormer werkt het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snoekie gewoon dag en nacht op 20c gehouden sinds 15 december,
let wel, de isolatie hier is optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:47
Techneut schreef op zondag 17 januari 2010 @ 13:17:
[...]
Wat wij echter wel al heel veel jaren doen, is hergebruiken van veel verpakkingen. Zoals er nat keukenafval in te doen. Het resultaat is dat we een tamelijk schone kliko houden. Bespaart in elk geval de periodieke schoonmaakdienst, wat van alle kanten ook weer mooi is meegenomen.
Volgens mij hoort dat natte keukenafval meestal bij het GFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:03:
@snoekie gewoon dag en nacht op 20c gehouden sinds 15 december,
let wel, de isolatie hier is optimaal.
Okee..ach ik probeer het gewoon hij kan altijd weer wat hoger en bij ons staat hij nooit hoger dan 18,5...vinden we beiden aangenaam

Alleen het tapwater staat vol uit, vriendin houdt van heet douchen...merk alleen sinds de zonneboiler er tussen zit dat het water soms iets minder heet is, dit gebeurt als de temperatuur in de boiler wat minder wordt (onder de 25 graden). Dat had ik voorheen niet. Het water gaat na de boiler de combi-cv in om verder op te warmen, kan dit met een gewenning of geheugen van de combi-cv te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
leonbong schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:00:
Meestal wordt dat bijgehouden met een RFID op de container. In gemeente Wormer werkt het zo.
Geen idee welke techniek, maar het gebeurd niet handmatig. RFID klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
IJsbeer schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:30:
[...]

Hier zitten barcodes op een witte sticker van de containers, dus ik verwacht gewoon optisch leesbaar (laser/infrarood?)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
IJsbeer schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:30:
[...]

Het systeem heet DIFTAR, ja het gaat met RFID chips (zie hier voor participerende gemeentes), en ik wil dat uiteraard ook. Maar de gemeente heeft al zoveel in hun eigen inzamelsysteem geïnvesteerd samen met een paar buurgemeentes ("Gevulei" genaamd, alsof papier scheiden een of andere innovatie is...), dat dat er gegarandeerd niet in zit.

(heb er ook voorlopig de energie niet voor, want dat zijn natuurlijk weer vreselijk bureaucratische mallemolens waar je dan door moet, en die heb ik al meer dan genoeg gehad de afgelopen jaren)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vandaag onverwacht een geinteresseerde aan de deur gehad, die meer wou weten over PV :)
De beste man heeft budget, ruimte en plannen voor een 4kWp installatie (twijfelt nog met of zonder SDE).

Daarbij vandaag besloten om het gesprek aan te knopen met de politiek voor duurzaamheid in de gemeente. Babbelen kan altijd, en ik hou EricPVT's tips (iets met vliegen, azijn etc.) in de gaten...

Toch leuk dat je langzaam aan in de gemeente 'bekendheid' krijgt :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op zondag 17 januari 2010 @ 22:55:
Vandaag onverwacht een geinteresseerde aan de deur gehad, die meer wou weten over PV :)
De beste man heeft budget, ruimte en plannen voor een 4kWp installatie (twijfelt nog met of zonder SDE).

Daarbij vandaag besloten om het gesprek aan te knopen met de politiek voor duurzaamheid in de gemeente. Babbelen kan altijd, en ik hou EricPVT's tips (iets met vliegen, azijn etc.) in de gaten...

Toch leuk dat je langzaam aan in de gemeente 'bekendheid' krijgt :+
Vergeet de stroop en honing niet. Anders lukt de "groene" salade niet zo goed. Lik pesto wil ook wel eens wonderen doen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Willem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 17:45
@ zonneschijn
Ik ben op zoek naar een draadloze thermostaat voor een modulerende (Nefit) ketel, dit omdat ik nog niet weet wat de beste plaats is voor de thermostaat (hebben een speksteenkachel voor het verwarmen van de woonkamer en keuken). Weet iemand of dat soort apparaten bestaan? Of zijn er alleen maar aan/uit draadloze thermostaten?

Ik ben ook op zoek naar een oplossing om de temperatuur te laten regelen vanuit een andere plek in huis,dit ivm het stoken van de houtkachel.
Als ik nu de houtkachel aan heb dan doe ik de radiatoren dicht,en als het nu in de keuken te koud wordt dan zet ik de thermostaat in de woonkamer hoger.
Ketel is een Atag E26C met Brain Q thermostaat.

Dit moet toch eenvoudiger kunnen, zonneschijn heb jij hier al iets op gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Jan-Willem schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:29:
@ zonneschijn
Ik ben op zoek naar een draadloze thermostaat voor een modulerende (Nefit) ketel, dit omdat ik nog niet weet wat de beste plaats is voor de thermostaat (hebben een speksteenkachel voor het verwarmen van de woonkamer en keuken). Weet iemand of dat soort apparaten bestaan? Of zijn er alleen maar aan/uit draadloze thermostaten?

Ik ben ook op zoek naar een oplossing om de temperatuur te laten regelen vanuit een andere plek in huis,dit ivm het stoken van de houtkachel.
Als ik nu de houtkachel aan heb dan doe ik de radiatoren dicht,en als het nu in de keuken te koud wordt dan zet ik de thermostaat in de woonkamer hoger.

modulerend = reagerend op de warmte vraag.... Als je kamerthermostaat (modulerend) meet dat de gewenste temperatuur bereikt is (danwel kamertemperatuur is hoger dan ingesteld op de thermostaat (je stookt de kachel)), dan zal ie ook geen CV-ketel aanjagen (gemoduleerd, als de ketel ook modulerend is).
Schakelend (of aan/uit) type geeft of geen gas, of VOL gas op de warmtevraag.
Modulerend gaat stapsgewijs (bv 0-20-40-60-80-100%) gas geven/terugnemen, afhankelijk van de warmtevraag. Lagere temperaturen doorverwarmen = beter voor je rendement en zuiniger (maar dat ga ik straks zeker ff meten als ik de modulerende thermostaat gevonden heb:)

Ik heb hier sinds ehhh dit weekend een schakelende kamerthermostaat over, dus liefhebbers anyone ;)
VOlgens mij heeft Honeywell ook een draadloze, die je in een ander vertrek kan neerzetten, zodat de HR-ketel alsnog zijn ding doet. Dan wel even de overbodige radiatoren dichtdraaien, dat lijkt me wel zo efficient.

En je gebruikt een speksteenkachel, ik dacht ff open haard te lezen (met een flashback naar een artikel waarin verklaard is hoe de open haard jouw huis afkoelt tijdens het stoken). Maar dat is hier niet van toepassing lijkt me.

@Zonnigtype: dank voor uw culinaire aanvullingen! Zal het deze week proberen, ben al ruim 8kg duurzaam verloren 8)

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 17-01-2010 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Uitgebreide update progressie Duitsland PV in 2009, met 6 nagelneue nieuwe grafieken met de marktontwikkeling op mijn site. Accumulatie jan - okt 2009 is ... 1.849 MWp. En volgens Photon zijn veel installaties niet eens "formeel" aangemeld in de database van Bundesnetzagentur. Niemand die nu met zekerheid weet wat het zal gaan worden. Je zit zo een Gigawattpiek mis met gokken...

For whoever is interested. Of voor diegenen die de Statcounter van m'n site een zetje willen geven natuurlijk... Die gaat bij mij gelukkig maar in een richting, i.t.t. de Ferrarismeter. Want die was vandaag de "normale" richting weer eens even kwijt. Althans: de richting die door velen in ons leuke landje als "normaal" (of "standaard") wordt beschouwd. Maar die als steeds "abnormaler" beschouwd zal gaan worden, zo mogen wij hopen... >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/BNA_2009_progress_capacity_2.gif
© data Bundesnetzagentur (BRD), grafiek Polder PV (NL). X-as in kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
NielsTn schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:43:
[...]

modulerend = reagerend op de warmte vraag.... Als je kamerthermostaat (modulerend) meet dat de gewenste temperatuur bereikt is (danwel kamertemperatuur is hoger dan ingesteld op de thermostaat (je stookt de kachel)), dan zal ie ook geen CV-ketel aanjagen (gemoduleerd, als de ketel ook modulerend is).
Schakelend (of aan/uit) type geeft of geen gas, of VOL gas op de warmtevraag.
Modulerend gaat stapsgewijs (bv 0-20-40-60-80-100%) gas geven/terugnemen, afhankelijk van de warmtevraag. Lagere temperaturen doorverwarmen = beter voor je rendement en zuiniger (maar dat ga ik straks zeker ff meten als ik de modulerende thermostaat gevonden heb:)
Ondanks dat je een aan/uit thermostaat hebt kun je de (min of meer moderne) ketel prima op een lager vermogen instellen, en als tweede de aanvoer temperatuur beperken.
Volgens mij doet een modulerende thermostaat enkel het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Dit heeft afgelopen jaren inderdaad gewerkt maar optimaler (lees efficiënter ) is een modulerende ketel aansturen met modulerende theemostaat.
Ik heb vanavond gemerkt hoe geruisloos (geen tikkende radiatoren) en egaal de kamer en keuken verwarmd is met een eenvoudige modulerende thermostaat.
Gasverbruik lees ik later af met de enymate.
Meten=weten dus wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
zonnigtype schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:24:
[...]

Het systeem heet DIFTAR, ja het gaat met RFID chips (zie hier voor participerende gemeentes), en ik wil dat uiteraard ook. Maar de gemeente heeft al zoveel in hun eigen inzamelsysteem geïnvesteerd samen met een paar buurgemeentes ("Gevulei" genaamd, alsof papier scheiden een of andere innovatie is...), dat dat er gegarandeerd niet in zit.
Diftar heet het idd. Al staat de gemeente Doesburg niet op de lijst met referenties (logisch, dat kent ook geen hond ;) )

/edit: Tranen met tuiten:

Maria van der Hoeven keert politiek de rug toe
Maria van der Hoeven zet na deze kabinetsperiode een punt achter haar Haagse politieke carrière. De CDA-minister van Economische Zaken heeft laten weten dat zij niet wil voorkomen op de kandidatenlijst van haar partij voor de komende Kamerverkiezingen. Ook het burgemeesterschap van Maastricht sluit zij uit, schrijft De Telegraaf.

"Ik ben elf jaar Kamerlid geweest en vanaf 2002 minister. Het is genoeg geweest", aldus de bewindsvrouw in de krant. Ze heeft premier Jan Peter Balkenende op de hoogte gesteld van haar beslui
http://binnenland.nieuws....keert_politiek_de_rug_toe

[ Voor 31% gewijzigd door IJsbeer op 18-01-2010 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Jan-Willem schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:29:

Tip: kijk even een aantal pagina's terug in ditzelfde topic. Daar is uitgebreid gediscussieerd over o.a. Conrad draadloze thermostaat(knoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Conrad maar AAN/UIT draadloze thermostaten.
Honeywell heeft sinds kort opentherm draadloze thermostaten, dus geschikt voor modulerende ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nou, inderdaad *rolt met ogen*

Aan de andere kant maakt het (vanuit duurzaamheidsoogpunt bekeken) niet echt uit welk poppetje daar zit, zolang twee andere zaken niet goed geregeld zijn:

a) Duurzaamheid (wat meer is dan energie) zou niet onder EZ moeten vallen.
b) EZ voert beleid uit. Het achterliggende beleid is nog gewoon fossiel en zolang dat zo is blijft het aanmodderen met duurzaamheid in Nederland.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
leonbong schreef op maandag 18 januari 2010 @ 09:02:
Conrad maar AAN/UIT draadloze thermostaten.
Honeywell heeft sinds kort opentherm draadloze thermostaten, dus geschikt voor modulerende ketels.
Maar niet geschikt voor Nefit, Nefit heeft eigen protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:07
Afgelopen weekend weer een uitgebreid stuk in de Volkskrant over duurzame energie. Oa dat Engeland erg druk is met investeren in windmolen parken. Gigantische hoeveelheden windmolens worden daar geplaatst om +/- 25 % van de electriciteitsvoorziening te verzorgen. Er werd ook even verder gerekend: aangezien de electriciteitsvoorziening maar voor x % deel uit maakt van de totale energie consumptie zijn al die windmolens maar voldoende om 5% van de totale energieconsumptie te voldoen. oftewel 95% wordt nog opgewekt door andere bronnen.
Dat soort rekensommetjes zetten je wel weer even op de grond.

Verder een oude National Geograpic van vorig jaar nog even doorgelezen. Ging over de winning van olie uit teervelden. Opmerkelijke tegenstelling: Het kost daar 1 vat olie aan energie om 5 vaten olie uit de grond te krijgen, ecologisch gezien volstrekt onverantwoord maar economisch gezien een gigantische goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De remeha iSense is ook draadloos verkrijgbaar (RF uitvoering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
IJsbeer schreef op maandag 18 januari 2010 @ 08:41:

Ja "ho even", niet te vroeg juichen he:
Dat Van der Hoeven niet terug naar de Tweede Kamer wil betekent overigens niet dat ze eventuele andere politiek-bestuurlijke functies uitsluit, aldus haar woordvoerder.
*shudder*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
IJsbeer schreef op maandag 18 januari 2010 @ 08:41:
[...]

[...]

http://binnenland.nieuws....keert_politiek_de_rug_toe
Hear, hear. Ik ben net als Jeroen zeer bedroefd O-) - en het uiteraard eens dat het geen reet uitmaakt wie daar Minister voor haar/zijn naam mag zetten. Of je nu Brinkhorst, Wijn, of van der Hoeven heet betekent niets. Het zijn de beleidsambtenaren die ons land in een wurggreep houden. Zolang dat niet verandert en "de politiek" niet ingrijpt (lees: gebeurt niet, want belangen daar zijn ook veel te diep verankerd in de gevestigde orde), betekent dit niks.

Totdat het volk de "change we must" eist.

Maar zelfs de "zeer democratisch verkozen" Obama heeft tot nu toe de gevestigde orde nog geen teen-nagel kunnen afknippen.

Volgens mij moet het ietwat stoffig geworden begrip "revolutie" weer eens worden opgepoetst... All over this beautiful blue planet... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Woodski schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 19:42:
[...]

Hoe maak ik dan de wissel van WTP > ZB naar ZB > WTP ?

Met twee afsluiters kan ik alleen kiezen tussen WTP of ZB.
En ik wil niet een half jaar water stil laten staan in de boiler.
Als ik het goed begrijp heb je nu een zonneboiler en wil je ipv mechanische ventilatie die nu de warmte zo naar buiten plaatst, een warmtepompboiler aansluiten en die combineren met de zonneboiler.

Ik zit in bijna dezelfde spagaat. Ik heb nu een mechanische ventilatie systeem en wil die graag vervangen door een met een eco fan, maar wil ook een zonneboiler.
Nou vraag ik me af of de WTP +WTW in alle seizoenen voldoende warm water levert? Weet iemand dat. Ik zit afgezien van de investering niet te wachten op twee boilers op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

zonnigtype schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:24:
[...]

(heb er ook voorlopig de energie niet voor, want dat zijn natuurlijk weer vreselijk bureaucratische mallemolens waar je dan door moet, en die heb ik al meer dan genoeg gehad de afgelopen jaren)
In Bernheze kennen we ook Diftar. (0,17 cent per kilo, en 1,60 per lediging.) Er wordt voor en na gewogen.
Daarom zet iedereen de container pas buiten als ie vol is dus de vuilniswagen haalt per rondje maar ongeveer 30% van de containers op, als ik zo buitenkijk. Nu met plasticafval, is dat nog minder geworden.
Want zet je een halve container buiten, dan is het per kilo duurder.

GFT en rest wordt gelijkwaardig afgerekend, anders gaan mensen restafval in de GFT verstoppen. Gevolg, de bermen en sloten liggen regelmatig vol met tuinafval, en niemand ruimt het blad van de gemeente op, want dat kost de burger zelf geld. Ik heb al eens geopperd om bladmanden neer te zetten, maar men is bang dat daar overig tuinafval in gestopt wordt.

Om maar niet te spreken van het zwerfafval. Voor die paar euro's blijken mensen dus echt hun vuilniszakken in de struiken te willen gooien.

Verder bestaat in onze gemeente nog het gevaar op een boete van de Amercentrale. Er is een contract gesloten om minimaal een bepaalde hoeveelheid afval aan te leveren om te verbranden. Vanwege diftar is het plastic inzamelen hier zo'n succes (=gratis) dat men bang is dat de minimale hoeveelheid niet gehaald wordt. Daardoor dreigt een boete, en 3x raden wie die boete uiteindelijk betaalt...

Diftar? Nee dank je. Het idee is leuk, maar het geeft erg veel overlast, en overhead. Maar ja, omdat we ook niet teveel willen betalen staan er nu in de garage bergen papier, plastic, glas, kleding, luiers gescheiden te wachten, tot ze allemaal naar hun afzonderlijke plekje in de gemeente weggebracht zullen worden.... -O-
leonbong schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:14:
[...]

Incorrect als ik op de grundfos website kijk werkt het puur op druk. Als je dus altijd dezelfde radiatoren open hebt op dezelfde stand heeft het totaal geen zin.
Maar als je nu bijvoorbeeld overal in huis thermostaatkranen toepast is het ideaal.
In een HR combiketel zou het volgens mij toch wel kunnen, alleen zou ik wel verwachten dat er ook op temperatuur gestuurd wordt. Als er immers veel tapwatervraag is (bv badkraan open) koelt het warme water snel af, en zal het sneller moeten stromen om bij te benen. Sta je echter te douchen, dan mag het langzamer stromen. Maar wellicht gaat dat vanzelf al goed omdat de ketel het vermogen reguleert. Dan is druk inderdaad voldoende.
Ook al staan je radiatoren altijd gelijk, dan nog heb je drukverschillen op het moment dat de drieweg klep omgaat. Dus toch wel zinvol misschien. In elk geval geen 80Watt continu verbruik meer door de pomp.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 18-01-2010 10:56 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Wilke schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:20:
[...]

Ja "ho even", niet te vroeg juichen he:

[...]

*shudder*
_O- _O- _O-

@IJsbeer
Diftar heet het idd. Al staat de gemeente Doesburg niet op de lijst met referenties (logisch, dat kent ook geen hond ;) )
Nou, niet te vroeg "juichen". Ik ken het wel. Althans: Ubbink maakte daar hun mooie modules. Duitse eigenaar Centrosolar liet de tent sluiten als een van de vele gevolgen van het onfrisse - sorry JeroenH - Econcern debacle.

Heb jij enig idee wat er nu echt met die tent is geschied in Doesburg? Want ik hoor vreemde geruchten. Een daarvan is dat ze verder zouden willen op Avantis terrein, helemaal in Limburg. Kun jij eens navragen daar of het pand leeg staat??? Of er alsnog daar iets op het vlak van PV zal worden gecontinueerd? Thanx!

[ Voor 63% gewijzigd door zonnigtype op 18-01-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

zonnigtype schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:48:
[...]

Hear, hear. Ik ben net als Jeroen zeer bedroefd O-) - en het uiteraard eens dat het geen reet uitmaakt wie daar Minister voor haar/zijn naam mag zetten. Of je nu Brinkhorst, Wijn, of van der Hoeven heet betekent niets. Het zijn de beleidsambtenaren die ons land in een wurggreep houden. Zolang dat niet verandert en "de politiek" niet ingrijpt (lees: gebeurt niet, want belangen daar zijn ook veel te diep verankerd in de gevestigde orde), betekent dit niks.

Totdat het volk de "change we must" eist.

Maar zelfs de "zeer democratisch verkozen" Obama heeft tot nu toe de gevestigde orde nog geen teen-nagel kunnen afknippen.

Volgens mij moet het ietwat stoffig geworden begrip "revolutie" weer eens worden opgepoetst... All over this beautiful blue planet... :Y
Met alle respect.. Wat een borrelpraat. Ik neem aan dat je zelf minimaal een actief lid bent van een politieke partij of er 1 hebt opgericht??? En zeg niet dat het niet kan. Als een totaal onbekende partij in 1 klap met 26 zetels de kamer in kan komen, is ons systeem erg dynamisch te nomen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wmeester schreef op maandag 18 januari 2010 @ 09:36:
Verder een oude National Geograpic van vorig jaar nog even doorgelezen. Ging over de winning van olie uit teervelden. Opmerkelijke tegenstelling: Het kost daar 1 vat olie aan energie om 5 vaten olie uit de grond te krijgen, ecologisch gezien volstrekt onverantwoord maar economisch gezien een gigantische goede investering.
Op de als altijd uitstekende website The Oil Drum een stuk over hoe het winnen van die teerzanden gaat. De schaalgrootte, en dan vooral de schaalgrootte van de landschapsvernietiging, is onvoorstelbaar....

Afbeeldingslocatie: http://www.theoildrum.com/files/moving%20bucketwheel.jpg

Nadat het teerzand is weggehaald wordt over het algemeen wel weer grond en vegetatie teruggehaald, maar dat is nooit zo divers als wat er was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cyberpope schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:57:
En zeg niet dat het niet kan. Als een totaal onbekende partij in 1 klap met 26 zetels de kamer in kan komen, is ons systeem erg dynamisch te nomen.
Ja maar die partij zegt wat men graag wil horen, nl. "iemand anders is de oorzaak van de problemen, als we die wegsturen komt het goed". De duurzaamheidsgedachte zegt "wij zijn zelf de oorzaak van de problemen, we zullen onze levensstijl aan moeten passen en wellicht zelfs *schrik* wat comfort in moeten leveren". Daarmee win je geen zetels....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Cyberpope schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:57:
[...]

Met alle respect.. Wat een borrelpraat. Ik neem aan dat je zelf minimaal een actief lid bent van een politieke partij of er 1 hebt opgericht??? En zeg niet dat het niet kan. Als een totaal onbekende partij in 1 klap met 26 zetels de kamer in kan komen, is ons systeem erg dynamisch te nomen.
Ik heb nooit beweerd dat revoluties alleen maar "positief" zijn. Want als dat gaat gebeuren wat zou kunnen gaan gebeuren met "die partij", kunnen we het echt wel gaan schudden met duurzame energie. Dan mag je straks nukestroom van eigen bodem uit je stopcontact trekken en je paneeltjes aan Afrika afstaan.

Of het dan nog leuk leven zal zijn hier mag gerust als een vraagteken worden bezien. Borrelpraat of niet (ik ben een matig drinker, en bijna nooit overdag, ga maar eens een lekker koppie thee inschenken).

Overigens bestaan mijn politieke activiteiten vooral uit de macht van mijn huishoudportemonnee en het af en toe doorsturen van snoeiharde info over duurzame energie en problemen met energie naar enkele parlementariërs die die naam verdienen. De respons is o.h.a. bedroevend slecht. Het meest succesvol is vooral mensen informeren over de mogelijkheden en het elektronisch publiceren van harde data en wat ik zie als "de waarheid". Wel mijn waarheid, maar het is er ook een (zie tekst onder mijn posts).

@Jeroen

Die foto van dat monster is van een Duitse bruinkolenboer, ik dacht RWE (ik kwam hem tegen toen ik voor mijn bruinkolen dagmijnbouw reportage in Duitsland research deed). Dat ding moest over een snelweg heen kruipen op naar de volgende te "ontginnen" lucratieve bruinkool mijn. Iedereen hield z'n hart vast of het viaduct het wegdek hem wel zou houden bij de oversteek (het schijnen de grootste machines ter wereld te zijn). Principe is natuurlijk vergelijkbaar, bruinkool (lignite) en teerzand exploitatie, het is allemaal monumentale landschapsverwoesting op grote schaal, met ook nog eens extreem fossiele insteek en megatonnen aan CO2 productie. Letterlijk * BAGGER *, dus (zo wordt zo'n apparaat in het Duits ook wel genoemd...).

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 18-01-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
JeroenH schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:58:
[...]

Op de als altijd uitstekende website The Oil Drum een stuk over hoe het winnen van die teerzanden gaat. De schaalgrootte, en dan vooral de schaalgrootte van de landschapsvernietiging, is onvoorstelbaar....

[afbeelding]

Nadat het teerzand is weggehaald wordt over het algemeen wel weer grond en vegetatie teruggehaald, maar dat is nooit zo divers als wat er was.
Er stonden inderdaad ook wat "mooie" foto's in de NG. Het deed me erg denken aan de discussie hiervoor over de winning van bruinkool.
zonnigtype schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:05:
[...]
Die foto van dat monster is van een Duitse bruinkolenboer, ik dacht RWE (ik kwam hem tegen toen ik voor mijn bruinkolen dagmijnbouw reportage in Duitsland research deed). Dat ding moest over een snelweg heen kruipen op naar de volgende te "ontginnen" lucratieve bruinkool mijn. Iedereen hield z'n hart vast of het viaduct het wegdek hem wel zou houden bij de oversteek (het schijnen de grootste machines ter wereld te zijn). Principe is natuurlijk vergelijkbaar, bruinkool (lignite) en teerzand exploitatie, het is allemaal monumentale landschapsverwoesting op grote schaal, met ook nog eens extreem fossiele insteek en megatonnen aan CO2 productie. Letterlijk * BAGGER *, dus (zo wordt zo'n apparaat in het Duits ook wel genoemd...).
Hmmm, ik zag de foto hier niet staan ivm werk pc.

[ Voor 38% gewijzigd door wmeester op 18-01-2010 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
wmeester schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:08:
[...]

Er stonden inderdaad ook wat "mooie" foto's in de NG. Het deed me erg denken aan de discussie hiervoor over de winning van bruinkool.
Nog een mooie: ik heb paar jaar geleden reportage over de bruinkool verschrikking gezien op Duitse TV. Dat "apparaat" wordt door EEN mens bediend, de rest gaat volautomatisch.

Zo veel vernietigings"power" heeft een mens onder handbereik. (en so much for de werkgelegenheid in die vreselijke business, grootste deel zit in de centrale de boel te regelen)

We zouden echt weer moeten leren om op een minder verwoestende wijze ons leven te gaan (her)inrichten. We zijn onze eigen fysieke leefwereld om zeep aan het helpen. Of we laten het doen. Hier, of, da's lekker makkelijk "elders" op deze planeet. Dat "moet" veranderen. Ik ben niet echt een man van veel "moeten". Maar "dit mot absoluut".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
zonnigtype schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:23:
[...]

Nog een mooie: ik heb paar jaar geleden reportage over de bruinkool verschrikking gezien op Duitse TV. Dat "apparaat" wordt door EEN mens bediend, de rest gaat volautomatisch.

Zo veel vernietigings"power" heeft een mens onder handbereik. (en so much for de werkgelegenheid in die vreselijke business, grootste deel zit in de centrale de boel te regelen)

We zouden echt weer moeten leren om op een minder verwoestende wijze ons leven te gaan (her)inrichten. We zijn onze eigen fysieke leefwereld om zeep aan het helpen. Of we laten het doen. Hier, of, da's lekker makkelijk "elders" op deze planeet. Dat "moet" veranderen. Ik ben niet echt een man van veel "moeten". Maar "dit mot absoluut".
Zoals gezegd; economisch gezien is het volstrekt rendabel. En aangezien alles de meeste dingen om geld draaien blijft dat ding ook draaien.
Stel als je mij 20 euro geeft, heb ik er over 10 jaar 100 euro van gemaakt, gegarandeerd. Wil je investeren in mijn project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:51:
vele gevolgen van het onfrisse - sorry JeroenH - Econcern debacle.
Geeft niks hoor :) Ik heb tussen de nog narokende Econcern-puinhopen nog steeds een aardige baan, en ik beweeg me nog steeds tussen de Ecofysers en de Ecostreamers. Wie weet wat er nog kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:51:

Diftar? Nee dank je. Het idee is leuk, maar het geeft erg veel overlast, en overhead. Maar ja, omdat we ook niet teveel willen betalen staan er nu in de garage bergen papier, plastic, glas, kleding, luiers gescheiden te wachten, tot ze allemaal naar hun afzonderlijke plekje in de gemeente weggebracht zullen worden.... -O-
Ik vind het juist een mooi voorbeeld van de vervuiler betaald. Overhead komt puur omdat je nu zo zoveel aan het scheiden bent (en ook hier ga ik regelmatig aan de wandel met een zak gebruikte luiers...). Wij betalen overigens iets van 4,60 per lichting, ongeacht het aantal kilo's.
Diftar staat toe dat als je niet wil scheiden, prima, je gaat je gang maar, maar je betaald er ook voor. Beter dan veel gemeentes waar eht gewoon vaste waardes zijn per huishouding.
zonnigtype schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:51:

Nou, niet te vroeg "juichen". Ik ken het wel. Althans: Ubbink maakte daar hun mooie modules. Duitse eigenaar Centrosolar liet de tent sluiten als een van de vele gevolgen van het onfrisse - sorry JeroenH - Econcern debacle.

Heb jij enig idee wat er nu echt met die tent is geschied in Doesburg? Want ik hoor vreemde geruchten. Een daarvan is dat ze verder zouden willen op Avantis terrein, helemaal in Limburg. Kun jij eens navragen daar of het pand leeg staat??? Of er alsnog daar iets op het vlak van PV zal worden gecontinueerd? Thanx!
Er is idd wel een hoop gedonder over geweest hier. Voor zover ik weet hebben ze een doorstart gemaakt, maar vanaf toen is het erg stil gebleven. Ik ken daar zo geen mensen, maar ik kan eens gaan polsen.
Of het pand leegstaat, dat zegt neit zoveel, Ubbink doet hier wel 'iets' meer dan alleen de 'paneeltjes'. Zie ook Google Maps http://maps.google.nl/map...g&cbp=12,340.91,,0,-10.82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]JeroenH schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:00:

Wat ik wel weet is dat het qua zonnestroom vandaag een aardig dagje gaat worden:

[afbeelding]

Kom maar met die kWhtjes :9~ Ik kan bijna niet wachten tot de lente weer begint.
Jeroen, enige tijd geleden was je toch bezig met een Plugwise project, wat hopeloos mislukte. :r
Is nu dus alles weer 100%?? en kun je dus elk moment van de dag aflezen wat je panelen opbrengen?
Bijv, de drie panelen=510 Wp leveren nu 135,5 W op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:47

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

In Bernheze kennen we ook Diftar. (0,17 cent per kilo, en 1,60 per lediging.) Er wordt voor en na gewogen.
Daarom zet iedereen de container pas buiten als ie vol is dus de vuilniswagen haalt per rondje maar ongeveer 30% van de containers op, als ik zo buitenkijk. Nu met plasticafval, is dat nog minder geworden.
Want zet je een halve container buiten, dan is het per kilo duurder.
Per kilo betalen. Lijkt mij eerlijk: de vervuiler betaalt.
Ik wil dan wel een (magneet)slot erop: onze buurvrouw loopt regelmatig haar (extra?) vuilniszakken over de diverse bakken te verdelen... 8)7

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
IJsbeer schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:32:

Er is idd wel een hoop gedonder over geweest hier. Voor zover ik weet hebben ze een doorstart gemaakt, maar vanaf toen is het erg stil gebleven. Ik ken daar zo geen mensen, maar ik kan eens gaan polsen.
Of het pand leegstaat, dat zegt neit zoveel, Ubbink doet hier wel 'iets' meer dan alleen de 'paneeltjes'. Zie ook Google Maps http://maps.google.nl/map...g&cbp=12,340.91,,0,-10.82
He, leuk, ze hebben daar ook een (PV) "mattenklopper". Hebben ze die van NUON? Of is het een krijgertje/eigen project? Ja ik weet dat Ubbink veel meer doet dan solar, maar was wel benieuwd naar hun restactiviteiten op dat gebied (de afgesplitste rest die niet de modules deed is onder Centrosolar groep geschoven, frames, consoles etc., heet nu Renusol).

@Punkrocker
Ik wil dan wel een (magneet)slot erop: onze buurvrouw loopt regelmatig haar (extra?) vuilniszakken over de diverse bakken te verdelen... 8)7
Mijn gedachte, al moeten zeker issues die Mistraller heeft genoemd worden opgelost. Vanzelf gaat het beslist niet. Hier moeten we "onze" wijkcontainer" (specifiek voor ons complex bedoeld) met lijf en leden verdedigen tegen de MEGA dump activiteiten van de hele buurt. Wat die gasten (die zelf zo'n gigantische klikobak hebben, wij niet) nog aan "afval" (lees: "welvaartsrestanten") hier dumpen, is met geen pen te beschrijven. En wee je gebeente als je d'r eens wat van zegt. Een mes tussen je ribben is een risicofactor (beetje gechargeerd, maar je snapt me hopelijk, en of het "gechargeerd" is is in deze "onzekere tijden" misschien wel niet eens waar meer...).

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 18-01-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Punkrocker schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:22:
Dat zou een eerlijk systeem zijn, maar volgens mij zie je dan in de omgeving een toename van gedumpt afval en autoritjes naar de vuilverwerkingsbedrijven van naburige gemeenten zonder dergelijke regelingen. Men wil nog niet echt aan 'de vervuiler betaalt'....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
Punkrocker schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:22:
[...]

Dat is probleem 1 met diftar, probleem 2 is dat ik zomers mijn bak niet aan de straat zet omdat ie vol zit, maar omdat ik het niet zie zitten om mijn afval 4 weken in de achtertuin in de bak te hebben staan.

Gemeente Enschede begon een week na het starten van de plastic inzameling al voorzichtig te mompelen over het minder legen van de containers, nee daar motiveer je mensen mee |:(

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
charops schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:43:
[...]

Dat is probleem 1 met diftar, probleem 2 is dat ik zomers mijn bak niet aan de straat zet omdat ie vol zit, maar omdat ik het niet zie zitten om mijn afval 4 weken in de achtertuin in de bak te hebben staan.

Gemeente Enschede begon een week na het starten van de plastic inzameling al voorzichtig te mompelen over het minder legen van de containers, nee daar motiveer je mensen mee |:(
Ambtenaren en politici zijn meestal niet de grootste "mensenmotivators"... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:22:
[...]
Alleen het tapwater staat vol uit, vriendin houdt van heet douchen...merk alleen sinds de zonneboiler er tussen zit dat het water soms iets minder heet is, dit gebeurt als de temperatuur in de boiler wat minder wordt (onder de 25 graden). Dat had ik voorheen niet. Het water gaat na de boiler de combi-cv in om verder op te warmen, kan dit met een gewenning of geheugen van de combi-cv te maken hebben?
Als mijn vrouw dit leest, komt er geen zonneboiler bij ons, graag reactie of meer mensen dit hebben.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:18:
Jeroen, enige tijd geleden was je toch bezig met een Plugwise project, wat hopeloos mislukte. :r
Is nu dus alles weer 100%?? en kun je dus elk moment van de dag aflezen wat je panelen opbrengen?
Bijv, de drie panelen=510 Wp leveren nu 135,5 W op?
Dat klopt, maar ik heb sinds een maandje een nieuwere set en die werkt technisch gezien eigenlijk 100%. Ik ben er zeer tevreden over en ik kan nu inderdaad zowel het momentane vermogen als de dag/week/maand/jaar/decennium-opbrengst van elke deelinstallatie opvragen. Dat vind ik a) als meetgek zijnde erg leuk :) en b) het maakt het opsporen van storingen etc. erg makkelijk.

Een grondige review komt er aan.

[ Voor 82% gewijzigd door JeroenH op 18-01-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
SasJo schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:45:
[...]

Als mijn vrouw dit leest, komt er geen zonneboiler bij ons, graag reactie of meer mensen dit hebben.
Ik heb geen zonneboiler dus kan het niet bevestigen maar kan me wel een oorzaak bedenken; het pendelen van de ketel om tot 60 graden te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:41
JeroenH schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:49:
[...]

Dat klopt, maar ik heb sinds een maandje een nieuwere set en die werkt technisch gezien eigenlijk 100%. Ik ben er zeer tevreden over en ik kan nu inderdaad zowel het momentane vermogen als de dag/week/maand/jaar/decennium-opbrengst van elke deelinstallatie opvragen. Dat vind ik a) als meetgek zijnde erg leuk :) en b) het maakt het opsporen van storingen etc. erg makkelijk.

Een grondige review komt er aan.
Houdt dit in dat je voor elk deelsysteem een plugwise plug gebruikt?
[...]

mijn vriendin claimed iets soortgelijks, dat tijdens het douchen het af en toe lijkt alsof de temperatuur ietsje zakt terwijl we een thermostaatkraan hebben. Ik kan het zelf niet bemerken, dus of het tussen de oren zit weet ik niet.

Overigens vraag ik me af of het met een WTW unit in de douche dit probleem nog erger wordt? De thermostaatkraan moet dan heet en lauw/warm water gaan mengen tot de juiste temperatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 18-01-2010 12:56 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:53:
Houdt dit in dat je voor elk deelsysteem een plugwise plug gebruikt?
Ja, dat klopt. En eentje aan de koelkast, CV-ketel, laptops, elektrische kachel. Daarmee krijg ik een heel aardig beeld van de verdeling van ons elektriciteitsverbruik - en nu dus ook van de opwek. Ik heb een set van in totaal negen meetpluggen.
Grappig hoe dat in veel huishoudens hetzelfde werkt.... Of ik nou mensen op forums spreek, over de mail of in persoon, het is bijna altijd de man die in eerste instantie de duurzame weg inslaat. Bij ons precies hetzelfde. Mijn vriendin vind het allemaal prachtig wat ik doen en steunt me enorm, maar als 's avonds het bed niet warm is kan ik die support vergeten. En dus is er en elektrische deken en - sinds kort - een elektrisch kacheltje wat snel en flexibel een ruimte warm kan maken zonder dat de hele CV opgestart hoeft te worden. Handig om de slaapkamer net voor het slapen gaan even een paar graadjes warmer te maken, of 's ochtends de badkamer. Daarmee is energiebesparing en duurzame opwek voor mijn vriendin een stuk acceptabeler geworden.

Ik heb het me wel eens eerder afgevraagd waarom vrouwen hier kennelijk relatief weinig mee bezig zijn, maar ik kom er niet achter. Het is zo jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

In een HR combiketel zou het volgens mij toch wel kunnen, alleen zou ik wel verwachten dat er ook op temperatuur gestuurd wordt. Als er immers veel tapwatervraag is (bv badkraan open) koelt het warme water snel af, en zal het sneller moeten stromen om bij te benen. Sta je echter te douchen, dan mag het langzamer stromen. Maar wellicht gaat dat vanzelf al goed omdat de ketel het vermogen reguleert. Dan is druk inderdaad voldoende.
Ook al staan je radiatoren altijd gelijk, dan nog heb je drukverschillen op het moment dat de drieweg klep omgaat. Dus toch wel zinvol misschien. In elk geval geen 80Watt continu verbruik meer door de pomp.
Pomp doet helemaal niets temperatuur. Maar als je driewegklep omschakelt zakt de druk voor de pomp enorm in. (Kortere leidingroute) Dus in praktijk zal hij waarschijnlijk toch harder gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
PlugWise is op zich grappig, maar wel erg duur, beperkt en met absurde gebruiksvoorwaarden.
Met wat gereverse engineerde code heb ik er een demo'tje mee gemaakt @ work zonder dat ik aan die software vast zat :)
Voor thuis zou ik echter de normale energiemeter af en toe ergens tussenprikken.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 18-01-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Is bij ons (nefit boiler en intergas kombiketel) absoluut NIET het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
JeroenH schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:59:
[...]

Ja, dat klopt. En eentje aan de koelkast, CV-ketel, laptops, elektrische kachel. Daarmee krijg ik een heel aardig beeld van de verdeling van ons elektriciteitsverbruik - en nu dus ook van de opwek. Ik heb een set van in totaal negen meetpluggen.

[...]

Ik heb het me wel eens eerder afgevraagd waarom vrouwen hier kennelijk relatief weinig mee bezig zijn, maar ik kom er niet achter. Het is zo jammer.
Ik heb er in totaal nu drie maar loop tegen een probleem aan waar jij misschien antwoord op hebt: hoe pas ik de naam van de plug aan?
Ik had er namelijk 1 aan de koelkast gehangen maar die hangt nu aan de wasmachine, in de toekomst aan de te plaatsen nieuwe pv-set. Ik heb geen optie kunnen vinden om de naam te wijzigen. Ik heb plugwise nog niet gemailed oid, anders ga ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:59:
[...]

Leuk. Ben benieuwd. Ga het zelf niet doen, ik meet al teveel en wil ook nog zinnige dingen schrijven. Ergens houdt het op. Ik verwijs wel naar jouw site, dan heb ik me er lekker van afgemaakt... ;)
Grappig hoe dat in veel huishoudens hetzelfde werkt.... Of ik nou mensen op forums spreek, over de mail of in persoon, het is bijna altijd de man die in eerste instantie de duurzame weg inslaat.
Nope. Not here. Ik ben "door haar" vegetariër geworden. Haar "schuld", dus. Dat is een vette slok op die vreselijke energieborrel. I owe her that one... De zonnestroomtick is helaas uitsluitend/vooral afkomstig van mijn onbescheiden persoontje. Ze deelt hem wel, maar ze laat mij het werk doen. Geef d'r eens ongelijk. Ze wordt er zelfs bekant gek van, en dat is weer niet "duurzaam". Lastig een middenweg te vinden (ik neem d'r wel mee naar Corsica met de fiets, dat vindt ze erg leuk. En als we daar dan rondtuffen weten we dat de Ferrarismeter vooral in de terugloop wat kWh-tjes voor ons verdienen die van de wintervraag afgetrokken kunnen worden...).
Tja. Wat niet is kan nog komen. Hoofdredactrice van Photon is een vrouw (die deels verguisd en deels - ook door mij - de hemel in wordt geprezen). Ines Rutschmann is een van haar vakjournalisten. Heb met haar gesproken tijdens Intersolar in München. Zij doet vaak de "lastige" zaken waarbij een of andere oplichter in Duitsland probeert via mistige handeltjes veel geld te verdienen in solar. Of een bedrijf wat probleem modules uitgeleverd blijkt te hebben waarvan men de verwachting heeft dat die teruggenomen dienen te worden. Dan gaat mevrouw Rutschmann in de terrier modus... In de magistrale, diepgravende en goed gerechercheerde artikelen die ik van haar tot nu toe heb gelezen fileert ze die figuren tot op het bot, en zuigt ze helemaal leeg. Meestal hoor je niks meer van die bedrijven na publicatie (bedrijven die aantoonbaar zich aan fraude of klantenmisleiding hebben schuldig gemaakt, soms hoor je nog iets van een faillissement naderhand).

Zouden we ook moeten hebben, zulke vrouwen. Ze zijn er wel, hoor, bij ODE, Holland Solar (neen, nauwelijks bij ZPV). En vergeet Lisa's blog niet op de Volkskrant site, die is bij jou thuis geweest. Maar het is inderdaad veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Ik snap de verhalen van Grundfos over continue draaien met 80-120W niet helemaal. De Remeha Quinta staat 8-10W standby te verstoken en holt naar de 125W als de ketel aanslaat.
In de handleiding heb ik gezien dat de ketel standaard ingesteld staat op 70% pompvermogen voor CV-bedrijf en 100% voor WW-bedrijf. Die getallen zijn aan te passen.

- Gaat een Grundfos Alpha2 pomp werken met een modulerende pomp
- Heb je voor de combiketel nu een RVS versie nodig van deze pomp ivm tapwater?
- Staat die 70% niet wat aan de hoge kant als de ketel bij mij alleen maar de verdeler van de vloerverwarming hoeft te voeden? Zou ik dit kunnen teugzien aan de retourtemperatuur van de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb mijn mening bijgesteld; ik vind het nu technisch gezien eigenlijk erg leuk.
maar wel erg duur
Negen losse energiemeters (a la Conrad Energy Monitor/Logger) zijn samen nog veel duurder, en dan heb je ook niet echt afleesgemak.
, beperkt en met absurde gebruiksvoorwaarden.
Dat is absoluut iets waar ik ook tegenaan hik - en wat ook in de review terug gaat komen, maar met een simpele technische handeling (firewall configureren) kun je daar prima omheen werken. Het jammere is dat je je dan volgens de voorwaarden uitgesloten bent van support - absoluut een minpunt.
Met wat gereverse engineerde code heb ik er een demo'tje mee gemaakt @ work zonder dat ik aan die software vast zat :)
Ja, maar dat kan niet iedereen :)
wmeester schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:24:
Ik heb er in totaal nu drie maar loop tegen een probleem aan waar jij misschien antwoord op hebt: hoe pas ik de naam van de plug aan?
Ik had er namelijk 1 aan de koelkast gehangen maar die hangt nu aan de wasmachine, in de toekomst aan de te plaatsen nieuwe pv-set. Ik heb geen optie kunnen vinden om de naam te wijzigen. Ik heb plugwise nog niet gemailed oid, anders ga ik dat doen.
Ik weet het niet uit mijn hoofd, stuur me als je wilt even een mailtje op jeroen at solarwebsite.nl, dan kijk ik vanavond voor je. Het moet ergens onder instellingen zitten....

[ Voor 32% gewijzigd door JeroenH op 18-01-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:21:
[...]
Is bij ons (nefit boiler en intergas kombiketel) absoluut NIET het geval.
Hier met Remeha Quinta ook nooit last van gehad. De ketel warmt tenslotte op tot 60'C, genoeg overhead om te mixen naar 38'C dus.
Wat wel zou kunnen gebeuren dat je onder de tapdrempel zit, omdat het water bijvoorbeeld slechts van 45 naar 60 graden hoeft op te warmen. Hierdoor gaat je ketel pendelen.

Ik ben zelf ook een beetje bang dat ik na verbouwing van de badkamer dat probleem zou kunnen krijgen icm een WTW unit EN de zonneboiler wanneer ik de WTW alleen op de mengkraan.aansluit. (aansluiten van de WTW op een ketel i.c.m de Zonneboiler werkt volgens mij niet zo goed in de winter, omdat je dan langzaam de ZB op staat te warmen. De ketel zal dan amper warm water voelen en niet beter reageren dan op koud water. De paar graden temperatuurstijging van de gehele boiler doet dan niks en vloeit op termijn weer weg naar de koude zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 15-09 16:06
flitspaal.nl schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:53:
[...]
mijn vriendin claimed iets soortgelijks, dat tijdens het douchen het af en toe lijkt alsof de temperatuur ietsje zakt terwijl we een thermostaatkraan hebben. Ik kan het zelf niet bemerken, dus of het tussen de oren zit weet ik niet.
Overigens vraag ik me af of het met een WTW unit in de douche dit probleem nog erger wordt? De thermostaatkraan moet dan heet en lauw/warm water gaan mengen tot de juiste temperatuur.
Bij ons nog geen last van gehad. Wel van het feit dat in de zomer het warme water echt HEET is, veel heter dan uit de ketel alleen. Komt denk ik doordat de ketel maar tot 60 graden opwarmt en het thermostatisch mengventiel terugmixt tot 65 graden.
De termostatische kraan weet daar trouwens geen constante temperatuur van te maken, in de zomer moet je hem echt lager zetten dan in de winter (als de z.boiler niet erg warm is)

[ Voor 10% gewijzigd door QuestionMarc op 18-01-2010 14:48 ]

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 22:38
JakeNL schreef op maandag 18 januari 2010 @ 14:10:
[...]

Hier met Remeha Quinta ook nooit last van gehad. De ketel warmt tenslotte op tot 60'C, genoeg overhead om te mixen naar 38'C dus.
Wat wel zou kunnen gebeuren dat je onder de tapdrempel zit, omdat het water bijvoorbeeld slechts van 45 naar 60 graden hoeft op te warmen. Hierdoor gaat je ketel pendelen.
Met een Remeha Avanta ook geen problemen. Wanneer het water van de zb naar de ketel rond de 55 graden komt begint de ketel wel wat te pendelen, maar daar merk je niks van als je onder de douche staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Even een vraagje over de huisinstallatie bij zonnepanelen. Hoe wordt dat gedaan als je een omvormer hebt die meer dan 16A terug kan leveren? Standaard stopcontacten en netkabels (van apparaten) zijn toch maar voor 16A toegelaten. Hebben dergelijke omvormers heavy-duty stekkers, of wordt dat met lasdoppen aangesloten?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Maasluip schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:19:
Even een vraagje over de huisinstallatie bij zonnepanelen. Hoe wordt dat gedaan als je een omvormer hebt die meer dan 16A terug kan leveren? Standaard stopcontacten en netkabels (van apparaten) zijn toch maar voor 16A toegelaten. Hebben dergelijke omvormers heavy-duty stekkers, of wordt dat met lasdoppen aangesloten?
In elk geval een aparte (dedicated) groep voor dergelijke PV-vermogens.
Dan kun je altijd nog overgaan naar installatiedraad (ehm...kabels?) van 4mm^2 lijkt me?
maar als het goed is weet een goed installatiebedrijf met verstand van PV jouw vraag exact te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Maasluip schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:19:
Ik weet niet zeker of dit je vraag beantwoord, maar bij http://www.solarnrg.nl/hoofdaansluiting staat een overzicht wat voor aansluiting je moet hebben en hoeveel zonnepalenen je er aan mag hangen. Vaak worden bij grote vermogens meerdere omvormers - op verschillende fases - aangesloten. Je hebt ook 3 fase omvormers, maar als ik mij goed herinner niet onder de 10kw.
Je kan de zonnepanelen uiteraard gewoon vast aansluiten (zonder stekkerverbinding).

@ ZB & pendelen van de CV ketel:
Ik merk het ook met een gewone cv ketel; als hij gaat pendelen (aan/uit wegens te weinig warmtevraag) dan wisselt de uitstroomtemperatuur flink. Ik heb daar een thermostaatkraan geplaatst (30euro) en deze kon het opvangen maar niet volledig. Ik vermoed dat een iets degelijkere thermostaatkraan dit probleem volledig kan opvangen (bij m'n ouders nergens last van). Dit staat los van eventuele tapdrempels, daaronder verwarmd de ketel gewoon niet (een of andere veiligheid tegen bijvoorbeeld mengkranen die niet 100% koud staan vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

[...]
ook al eens gemerkt, water wordt soms wat kouder. Ik heb geen idee wat dat veroorzaakt. Niet alleen toen de boiler 50 graden was of zoiets.
ik heb inderdaad ook en thermostaatkraan van 30 euro of zoiets, wellicht dat die niet goed werkt

[ Voor 11% gewijzigd door sander817 op 18-01-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Nee, maar dat is bij mijn setup ook niet te verwachten, omdat het een voorraadtoestel is (Combifort Daalderop)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:36:

Ik denk dat je elke pomp gewoon kunt vervangen. Het enige wat een CV doet is deze aan of uit zetten. De slimmigheid zit in de pomp zelf.
het moet natuurlijk ook in de ketel zelf gaan passen...ik zal het toch eens gaan uitzoeken bij remeha en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:22:
[...]

Ik had wel een probleem met mijn Nefit Smartline. Ik had warmwater altijd in de ECO stand staan. Bij een boilertemperatuur van bijv. 30 graden schakelt de CV niet meer bij. Dat is niet zo prettig. Nu heb ik de stand (volgens voorschrift) op 60 graden staan en heb ik geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
De inbouwkoelkast klasse B zou 200 kwh /jaar moeten gebruiken. Doordat het ding veel te krap is ingebouwd verstookt het ding nu 360 kwh/ jaar.
Helaas hebben we nog niet iets kunnen bedenken waardoor de huidige koelkast minder gaat verbruiken, ventilatieopeningen e.d. kan niet, zo weinig ruimte is er. Of er moet een stuk uit de muur gebroken worden...

Ben ook nog een ander experiment aan het uitvoeren: het na isoleren van de nieuwe (250 l aeg a++) vriezer met 7 cm dik drukvast isolatiemateriaal. Isolatiedikte gaat dan van +/- 10 cm naar 17 cm. Ik houd jullie op de hoogte.

[ Voor 18% gewijzigd door SpiceWorm op 18-01-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

SpiceWorm schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:50:
De inbouwkoelkast klasse B zou 200 kwh /jaar moeten gebruiken. Doordat het ding veel te krap is ingebouwd verstookt het ding nu 360 kwh/ jaar.
Helaas hebben we nog niet iets kunnen bedenken waardoor de huidige koelkast minder gaat verbruiken, ventilatieopeningen e.d. kan niet, zo weinig ruimte is er. Of er moet een stuk uit de muur gebroken worden...
Ik had in m'n oude keuken de achterwand van het kastje erboven 5 cm naar voren geplaatst en met de decoupeerzaag boven en onderkant aan de achterzijde iets ingekort. Daardoor was het kastje wel iets minder diep, maar er ontstond een mooie "trek" achter de koelkast.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier komt de duurzaamheid vooral bij de vrouw vandaan, echter is ze van de eerste 3+3 maanden bespaarde hoeveelheid gas gewoon naar h&m gegaan, dat was een doos vol waar ze zelf inpaste...
kleren of douchen, oei een echt vrouwendilemma, en na een half jaar een extra paar laarzen, nou reken maar dat die zonneboiler er komt.
ikzelf heb de qsolar, de gasketel verwarmd het vat en de zon ook, fluctuaties in de uitvoer warmwater temperatuur zijn dus nihil.
een buitenkansje om meteen een dikke qsolar met heatpies te kopen dus, want zij wil warm douchen, en dat kan dan altijd, en 8 maanden gratis.
ik zeg doen, maar fransie bauwer zegt ook doen, maar dat is dan vet doordokken.

(hier gaat vrouwlief om de dag in bad)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:46:
[...]

hier komt de duurzaamheid vooral bij de vrouw vandaan, echter is ze van de eerste 3+3 maanden bespaarde hoeveelheid gas gewoon naar h&m gegaan, dat was een doos vol waar ze zelf inpaste...
kleren of douchen, oei een echt vrouwendilemma, en na een half jaar een extra paar laarzen, nou reken maar dat die zonneboiler er komt.
ikzelf heb de qsolar, de gasketel verwarmd het vat en de zon ook, fluctuaties in de uitvoer warmwater temperatuur zijn dus nihil.
een buitenkansje om meteen een dikke qsolar met heatpies te kopen dus, want zij wil warm douchen, en dat kan dan altijd, en 8 maanden gratis.
ik zeg doen, maar fransie bauwer zegt ook doen, maar dat is dan vet doordokken.

(hier gaat vrouwlief om de dag in bad)
Even voor de duidelijkheid, de temperatuur blijft wel constant en ik vind het te heet om onder te douchen.....misschien is het gewoon weer tijd voor het schoonmaken van de CV.....moet dit jaar weer gebeuren (1 keer in de 2 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 18 januari 2010 @ 00:09:
Uitgebreide update progressie Duitsland PV in 2009, met 6 nagelneue nieuwe grafieken met de marktontwikkeling op mijn site. Accumulatie jan - okt 2009 is ... 1.849 MWp.
Ongelofelijk wat daar bij onze oosterburen gebeurt. Als er alleen afgelopen jaar ruim 2000MWp zou zijn geïnvesteerd tegen zeg 3 euro/Wp, dan is dat alleen al 6 miljard aan PV-investeringen in 1 jaar!
En als je dan kijkt hoe klein PV is in verhouding tot andere renewables, bijvoorbeeld wind, wat een industrie is dat. Geen wonder dat de gevestigde energie sector zich zorgen maakt.
Hoeveel jaar zou de PV-business deze groeicijfers nog kunnen volhouden?

Puike informatie op je website!
Pagina: 1 ... 33 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.