Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.949 views

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:40
zonnigtype schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:59:
[...]

Er staan al heel wat "eric-peeveeteejer one-liners" op de citatenpagina van PPV... ;)

Retorische vraag: bij hoeveel van die prachtige one-liners gaat er iets "knappen" in de bovenkamer van een willekeurig politicus die - bij louter toeval - op die pagina terechtkomt (of op de leuke citatenpagina van hooggeschatte collega Langenbach van de verbijsterend goed geïnformeerde - en informerende - Wind Service Holland)?
hmm denk dat er bij politici weinig zal knappen... dat moet jij toch zeker weten Polderboy ;)
evolutie duurt eeuwen..... dus tja... d'r zal nog weinig knappen in Nederland bij De Haagsche Boys and Girls.... :+

maar k ga es slapen, morgen gaat de (mechanische) ventilatie ingeregeld worden (at last)....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

deejeebv schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 08:41:
[...]

Volgens mij volg jij het rekenvoorbeeld van Pelgrim niet goed. Na 25 jaar is de opbrengst 25 * 1450 = 36250. Dit nog afgezien van eventuele renteopbrengst als je je opbrengst weer op een spaarrekening zet. SDE duurt 15 jaar, het is volgens mij dus eerlijker om maar 15 jaar vooruit te kijken, opbrengst 21750 €. Op je spaarrekening met 2.5% rente was je opbrengst 16673 €.
In de kosten van € 11800 zitten geen installatiekosten, kosten extra groep en meter. Ook heb je nog de jaarlijkse kosten voor de meter.
Ik blijf erbij dat de investering zeker verantwoord is.
Ohja, na 15 jaar stopt natuurlijk de SDE subsitdie. Maar daarna heb je wel zeer goedkoop stroom. Zeker een verantwoorde investering dan. Wel raar dat zo weinig mensen dit weten. Hoewel je natuurlijk wel wat geld vrij moet hebben voor de investering.

Leuk! Ik ga eens kijken of er wat mogelijk is voor 2010.

Bedankt voor het meedenken

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:39:
Als je serie wilt, dan kun je bijvoorbeeld bij sunsystem wel eea achterhalen bij de aansluitvoorbeelden. Je hebt er wel een controllertje voor nodig. Eventueel kun je deze zelf bouwen (Conrad) voor een paar tientjes.

Ik bedoelde wel degelijk parallel met een eigen pomp. Je kunt deze nagenoeg continu laten lopen. Zolang de temperatuur in je boiler boven de vloertemperatuur blijft,, kun je je vloer blijven opwarmen. Als de vraag dan stijgt, komt de CV er gewoon bij. Dit is ook hoe ze een hout CV kachel ed aansluiten.
>> zelf bouwen is niet mijn ding >> waar kun je zo'n controller kopen?

@Dennis
Dit idee maalt nu al meer dan 1 week door mijn hoofd. Vooropgesteld, ik vindt het een goed idee.
Maar, nu zit de thermostaat in de kamer, die voelt geen warmte vraag meer, de pomp van de ZB loopt immers vrijwel continue. CV ketel is uit.

Hoe krijg ik dan mijn thuis werkplek annex strijkkamer (of eender welke andere ruimte) toch warm??

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:15

franssie

Save the albatross

ericplan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 21:44:
[...]
Heeft iemand trouwens ervaring met de meetpluggen van Conrad, die Plugwise look-a-likes? (nr 125353 - 89 )
Ik heb net een setje besteld - even kijken wat ik heb liggen wat op die frequentie ontvangt. Deze schakelen niet dacht ik overigens maar meten alleen maar.
(damn wat gaat dit topic hard! - ik was bij #9 even afgehaakt en nu al #17)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
franssie schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 00:40:
[...]

Ik heb net een setje besteld - even kijken wat ik heb liggen wat op die frequentie ontvangt. Deze schakelen niet dacht ik overigens maar meten alleen maar.
(damn wat gaat dit topic hard! - ik was bij #9 even afgehaakt en nu al #17)
En daarnaast is dit deel al even lang als een aantal van de vorige topics.
Normaal 1000 posts per deeltje.

Kijk trouwens ook eens even of je een datasheet kunt vinden op de Conrad-site. Voor de EL3500 (125323) verscheen ineens een document met de data-structuur. (nadat 'ie al was rev.engineerd)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:06
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:55:
ben wat aan het testen geweest met collega`s, vandaag...interessant.
topic : modaal salaris 2000 modale energielast 200
in 10 maanden 1 maand salaris weg
in minder dan 10 jaar al 1 jaar voor joker gewerkt
ok, werkt niet, spaar dan maar, kan je binnen 10 jaar 1 jaarsalaris sparen ?
nee ? waarom niet ? te hoge lasten ? waarom dan ?
dat gaat dus niet goed, men word hoogst aggressief, probeer het zelf eens,
je lacht je rot.
het 1 jaar voor joker werken is duidelijk een enorm doembeeld,
maar men is al gewoon onderweg, en dat voelt blijkbaar niet lekker.
terwijl jij nu lekker wel paneeltjes, en de opbrengst naar de spaarrekening van je kinderen eigenlijk heel normaal is, zeker voor hun studie over 10 jaar, zijn we al zover dat zelfs dat teveel is gevraagd ?
Zo ken ik er nog wel 2:
Modaal voedsellast, 75 euro per week, 300 per maand, dus na 6 maanden 1 maand salaris weg.
Modaal hypotheeklast, 800 euro per maand, na 2,5 maanden 1 maand salaris weg.

Wat een BS. Accepteer nou eens dat leven gewoon geld kost! Ik betaal 110 euro per maand energie, en daarvoor krijg ik een lekker warm huis in de winter, en stroom wanneer ik het nodig heb! Ga jij dat aan mij leveren voor 110 euro per maand? Ik denk het niet!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:22
QuestionMarc schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:29:
[...]

Zo ken ik er nog wel 2:
Modaal voedsellast, 75 euro per week, 300 per maand, dus na 6 maanden 1 maand salaris weg.
Modaal hypotheeklast, 800 euro per maand, na 2,5 maanden 1 maand salaris weg.

Wat een BS. Accepteer nou eens dat leven gewoon geld kost! Ik betaal 110 euro per maand energie, en daarvoor krijg ik een lekker warm huis in de winter, en stroom wanneer ik het nodig heb! Ga jij dat aan mij leveren voor 110 euro per maand? Ik denk het niet!
En toch is er een verschil. Kosten voor eten heb je redelijk zelf in de hand ( Amerk/Bmerk ). Hypotheek is een vast gegeven voor de meeste mensen die voor 10 jaar hun hypotheek vast hebben gezet.

De energiekosten zijn daarna de grootste kostenpost en iedereen betaald als een mak lammetje. En dat terwijl je relatief eenvoudig op je energiekosten kan besparen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

QuestionMarc schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:29:
[...]
Ik betaal 110 euro per maand energie
Veel mensen betalen met gemaak 3x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 13-09 20:37
Was deze al langsgekomen ?
Verlichting door (rij)wind

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/02/turbinelightfeb23010.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al je maandlasten bij elkaar mogen niet hetzelfde worden als spoorrails aan de horizon rechtbuigen,
ergens moet je beginnen.
110 euro is een redelijk laag bedrag, en geen reden om iets te doen, of toch wel ?
die dioxine pijp van de kolencentrale is verantwoordelijk voor die lage prijs,
is dat nu wat ons weldunkt ? goedkoop als levensmotto ?
juist dan zijn op de lange termijn zonnepanelen goedkoop..
ook voedsel is een issue, met de nieuwe concurrentieslag van jumbo en ah,
kun je spreken van een voordeeltje voor ons, maar er moet altijd iemand lijden ergens,
en dat is waarschijnlijk weer de boer.
als in de benelux veel boeren ermee stoppen, lossen we dat op door het weer naar de benelux te vervoeren,
lijkt me ook niet een handige actie op de langere termijn, want mobiliteit is ook niet echt goedkoper te verwachten, maar ja dat is ook een duurzame termijnvisie, en dat is vloeken in de kerk.
What does the phrase Something's Gotta Give mean?

In the most common sense of the phrase it means that after several similar events happen, a different event is expected to happen sooner or later.
In other words, it means that a given situation cannot remain the same forever and will surely change.
Ga jij dat aan mij leveren voor 110 euro per maand? Ik denk het niet!
ik zou het zo graag doen, mijn overschot verkopen voor mijn prijs, op basis van jouw en mijn ean nummer, maar het mag nog niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
hjs schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:48:
En anderen, zoals wij, met gemak ongeveer drie keer zo weinig.

QuestionMarc: wat ericpvt bedoelt is dat je de keus hebt tussen slaafs betalen aan het fossiele apparaat, met, naar mijn mening, een grote kans op onbetaalbaar hoge prijzen en in ieder geval veel nadelige gevolgen waar we allemaal voor betalen, of je energieproductie in eigen hand nemen met een grote kans dat je goedkoper uit bent.
Wel eens gezien.... dit is ultieme greenwashing omdat er grootschalig autovervoer voor nodig is. Dit is iets waarvan ik durf te zeggen: dit gaat niet werken. ("werken" als in dit gaat niet veel energie opwekken zonder dat er een grote fossiele input nodig is)

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 12-02-2010 10:39 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:32:
<<Boeven, apen, idioten, die komen er hier niet in etc. in december hadden we iemand met een Nuon jas voor de deur, dat bleek de meteropnemer. Mijn vriendin wilde hem niet binnenlaten>>
big deja vu here
nuon belde eens met een aanbieding hier, ik heb haar nog nooit zo lelijk horen reageren
ze heeft zelf de klacht bij de nma geregeld, de nuon man had zomaar al onze gegevens al op papier,
aan de deur.
Haha.
Eind vorig jaar ook een nuon bij ons aan de deur. Na een paar minuten voor de deur wilde hij zelf weg. Zag in dat het een hopeloze zaak was.

Wat de WTW douche betreft heb ik een leuke sensor gevonden voor het meten van de temp.

http://www1.conrad.nl/scr...=sub6&aktiv=6&navi=oben_2

Het is alleen lastig om een verloop van M12 naar half duims te vinden en ik heb liever een c-control sensor maar die heb ik nog niet kunnen vinden in een dompelbehuizing.

Hoe ik het ga loggen weet ik nog niet, misschien wel met een arduino bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Er staan nu 2 plugwise kitjes te koop op marktplaats
De grote basis set en het starters setje

Zoals gebruikelijk op marktplaats wil hij meer dan de nieuwprijs van 369 euro -20%

Ook RFXCOM 433.92 Mhz LAN receiver met RFXPwr module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:15

franssie

Save the albatross

Ergensin dit topic kon je zo'n kortingcode aanvragen - gisteren gedaan en vandaag een mail ontvangen en dan kost ie maar EUR300,-
Maar eerst maar eens die conrad set proberen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
franssie schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:15:
Ergensin dit topic kon je zo'n kortingcode aanvragen - gisteren gedaan en vandaag een mail ontvangen en dan kost ie maar EUR300,-
Maar eerst maar eens die conrad set proberen.
299 zelfs, code ClubGreen
Ik overweeg de stealth modules te kopen, maar die zijn ook 40 euro -20%

[ Voor 10% gewijzigd door Woodski op 12-02-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 15:20
ik zit ook aan een plugwise setje te denken. is er een iohone of webapp voor?
er staat verder nog niets over een afstandbediening of dimbare circles, toch lees ik wel eens dat die wel in ontwikkeling zijn, maar daarvan zie ik ook (nog?) niks op de website.
ik zou wel een paar van die switches willen voor "hotelschakeling" van de lamp in de hal, overloop en de zolder. misschien zijn ir of kastdeurschakelaars ook wel handig. "andere" systemen hebben dat soms wel, draadloos.

waar kan ik iets vinden over die kortingen voor een nieuwe set, want ik vind 369 wel wat veel.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>> zelf bouwen is niet mijn ding >> waar kun je zo'n controller kopen?
River solar (Basfromasd denk ik) heeft een simpele controller en een uitgebreide controller in het programma voor een redelijke prijs. De uitgebreide kan buiten de zonneboilerfunctie ook een 3-wegklep aansturen op basis van retour temperatuur en zo voor de verwarmingsondersteuning zorgen.
@Dennis
Dit idee maalt nu al meer dan 1 week door mijn hoofd. Vooropgesteld, ik vindt het een goed idee.
Maar, nu zit de thermostaat in de kamer, die voelt geen warmte vraag meer, de pomp van de ZB loopt immers vrijwel continue. CV ketel is uit.

Hoe krijg ik dan mijn thuis werkplek annex strijkkamer (of eender welke andere ruimte) toch warm??
Als je een aan/uit thermostaat hebt, mag je er wel eentje parallel plaatsen aan je huidige. Dus je kunt er dan ook eentje plaatsen op een plek die geen invloed van de thermostaat beneden heeft. Handig is het dan wel om een afsluiter te plaatsen tussen je vloerverwarming en de aanvoer vanaf je CV, die je met de thermostaat beneden aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Tw_eek
Een dompelbuis kun je zelf eenvoudig maken.
Neem een stukje 12mm buis en soldeer hier een eindkap op.
Neem dan een iets korter stukje 15mm buis, schuif dit over de 12mm.
Soldeer beide buizen aan elkaar.
Nu kun de de 15mm buis in een T-koppeling vastzetten.
Het eindkapje zit daarbij in de T-Koppeling en het open eind 12/15 mm is bruikbaar voor de sensor.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:28:
er staat verder nog niets over een afstandbediening of dimbare circles, toch lees ik wel eens dat die wel in ontwikkeling zijn, maar daarvan zie ik ook (nog?) niks op de website.
ik zou wel een paar van die switches willen voor "hotelschakeling" van de lamp in de hal, overloop en de zolder. misschien zijn ir of kastdeurschakelaars ook wel handig. "andere" systemen hebben dat soms wel, draadloos.

waar kan ik iets vinden over die kortingen voor een nieuwe set, want ik vind 369 wel wat veel.. ?
Ze hebben een mini webinterface waarmee je dat beperkt kan doen.
Ik verwacht daar nog wel wat meer ontwilleling in van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:28:
[...]

River solar (Basfromasd denk ik) heeft een simpele controller en een uitgebreide controller in het programma voor een redelijke prijs. De uitgebreide kan buiten de zonneboilerfunctie ook een 3-wegklep aansturen op basis van retour temperatuur en zo voor de verwarmingsondersteuning zorgen.

[...]

Als je een aan/uit thermostaat hebt, mag je er wel eentje parallel plaatsen aan je huidige. Dus je kunt er dan ook eentje plaatsen op een plek die geen invloed van de thermostaat beneden heeft. Handig is het dan wel om een afsluiter te plaatsen tussen je vloerverwarming en de aanvoer vanaf je CV, die je met de thermostaat beneden aanstuurt.
als de vloerverwarming een pomp heeft, en een thermostaatknop, is een afsluiter dan wel nodig?
een pompschakelaar, of de pomp uitzetten via de thermostaat kan ook eenoptie zijn?

aan/uit thermostaat kun je paralel aansluiten. bij opentherm kan er maar 1 opentherm thermostaat wroden aangesloten. soms ( zoals bij mijn intergas) kan je naast de opentherm thermostaat wel nog een ( of dus ook meerdere) aan/uit thermostaten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
guus.assmann schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:32:
@Tw_eek
Het eindkapje zit daarbij in de T-Koppeling en het open eind 12/15 mm is bruikbaar voor de sensor.
Guus, hoe zou je deze hard PVC achtige sensor inbouwen.
Ik plak 'm nu gewoon op de leiding.
De meetfout is dan 10 graden of zo, maar het regelen vand e CV werkt het eigenlijk gewoon goed.

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/1000_1999/1900/1980/1982/198261_LB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Woodski op 12-02-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Woodski schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:35:
[...]

Ze hebben een mini webinterface waarmee je dat beperkt kan doen.
Ik verwacht daar nog wel wat meer ontwilleling in van ze.
hoe ziet zoiets eruit? is dat via de browser van een telefoon( ook klein scherm) te bedienen, op en logische manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:52:
[...]

hoe ziet zoiets eruit? is dat via de browser van een telefoon( ook klein scherm) te bedienen, op en logische manier?
Er is genoeg te vinden via google.
Ook veel zelfbouwsoftware

http://www.maartendamen.com/
Afbeeldingslocatie: http://old.nabble.com/attachment/25705854/0/IMG_0011.PNG

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 12-02-2010 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
engelbertus schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:28:
In de Windows-applicatie zit een webserver, en daardoor zou je je oko vanaf een iphone kunnen schakelen. Het werkt, maar het is wel beperkt en je moet er dus 24/7 een computer voor aanlaten.
Volgens mij is dat inderdaad in ontwikkeling.
Dat lijkt mij ook wel handig, zo zou ik bv. ook graag schakelaartjes in de pluggen zelf willen.
Leden van de zpv krijgen korting...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Engelbertus

Ik heb een Intergas Kombi Kompact HR 36-30. Kan ik hierop èn een opentherm thermostaat èn een aan-uit thermostaat aansluiten? Dat zou voor mijn zoneregeling perfect zijn. De bovenverdieping wordt nu alleen verwarmd als er beneden vraag is van de opentherm thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waik
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-12-2020
hjs schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:48:
[...]

veel mensen ook met gemak 3x zo weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:02:
@ Engelbertus

Ik heb een Intergas Kombi Kompact HR 36-30. Kan ik hierop èn een opentherm thermostaat èn een aan-uit thermostaat aansluiten? Dat zou voor mijn zoneregeling perfect zijn. De bovenverdieping wordt nu alleen verwarmd als er beneden vraag is van de opentherm thermostaat.
Alleen, zonder afsluiters blijft het water ook naar de benedenverdieping stromen en alsnog de radiators/vloerverwarming daar opwarmen.
Een afsluiter die met opentherm werkt, heb ik helaas nog niet gezien. Jammer dat het opentherm niet veel meer 'open' is en allerlei slimme dingen gemaakt worden die werken met opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een beetje googlen kom je wel aan de specs van Open Therm. Ik ben alleen niet slim genoeg om een interface te kunnen bouwen. Ik kom niet veel verder dan een beetje aan/uit met relais ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist is het inregelen van de mechanische ventilatie voltooid.

Bevindingen/ervaringen:
  • Vervang niet zomaar de oude unit door een ander (bv Ecofan), maar toets ook of je daadwerkelijk de vereiste luchtstroom behalen kan;
  • Vele afzuigventielen zijn behoorlijk drastisch aangepast (van open naar nagenoeg dicht en vice versa);
  • De standaard instelling van de Ecofan is van 225 m3/u naar bijna 300 m3/u verzet (hoge stand/stand 3), dit zal volgens mij ook zo moeten bij de vorige fan (Storkair CMFe), maar dat wil ik nog eens verifieren.
  • Verontreiniging in de ventilatieschachten in mijn woning viel tegen: ze waren zeer schoon (maar wat wil je : full time baan, weinig thuis, niet-rokend, 1-persoonshuishouden....);
  • Van een luchtflow van 147 m3/u naar 300 m3/u uiteindelijk gekomen, na afstellen;

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
een man op een beurs, van intergas vertelde mij dat je dus EN 1 opentherm, en aan/uit thermostaten kunt aansluiten op hun ketels. volgens mij kan dat met meerdere ketels van andere merken ook wel, maar wordt dat niet echt in de aandacht gezet. installateurs verkopen liever andere oplossingen.

over de vlorverwarming, het water blijft wel naar de bgg stromen en daar via een bypass weer retour.. das wel een punt. je moet dan wel de mogelijkheid hebben om beneden en boven 2 apparte "systemen" van te maken.

bij mij takt de 1e verdieping af van standleidingen in een schacht, waar ik niet meer bij kan komen, dus wordt dat lastig. denk dat het in veel gevallen lastig wordt een systeem makkelijk op te splitsen.
als je thermostaat anders geen mogelijkheid heeft voor het aansturen van een afsluiter, kun je misschien een pompschakelaar hiervoor gebuiken.

de vloerverwarming zal niet verwarmd worden als er geen vraag is, en de pomp dus uit is? voor radiatoren kun je een thermostatische knop monteren, dan wordty die ook niet onnodig warm. dan ben je alleen nog niet verder met het via de bypass rondpompen van water naar je bgg.

gevolg kan dan nog zijn dat de ketel de warmte niet kwijt kan en stagneert. maar dat zal wel meevallen als er voldoende radiators open staan op de verdieping.

amders kun je nog een buffervat installeren, waar de warmte in dat geval kan worden opgeslagen, zodat de cv niet stagneert. is niet echt en schoonheidsprijs, maar toch, en staat los van of je wel of geen afsluiters plaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@NielsTn, de itho ecofan, is die veel stiller dan die van storkk die er eerst in zat? en hoe vrhoudt zich dat tot een buva boxstream?

de gegevens daarover kon ik destijds niet vinden, en ivm overweging WTW toe te passen op de afzuiging heb ik dat eerst maar gelaten voor wat het is, maar ben nu toch benieuwd naar je bevindingen.

wat was verder je reden tot het inregelen?
nu gebruik je meer energie, en heb je meer lawaai.

had je het idee dat het huis nu niet voldoende geventileerd werd? of kon ej dat ook merken?

[ Voor 22% gewijzigd door engelbertus op 12-02-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
NielsTn schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:38:

Bevindingen/ervaringen:
  • Vervang niet zomaar de oude unit door een ander (bv Ecofan), maar toets ook of je daadwerkelijk de vereiste luchtstroom behalen kan;
  • Vele afzuigventielen zijn behoorlijk drastisch aangepast (van open naar nagenoeg dicht en vice versa);
  • De standaard instelling van de Ecofan is van 225 m3/u naar bijna 300 m3/u verzet (hoge stand/stand 3), dit zal volgens mij ook zo moeten bij de vorige fan (Storkair CMFe), maar dat wil ik nog eens verifieren.
  • Verontreiniging in de ventilatieschachten in mijn woning viel tegen: ze waren zeer schoon (maar wat wil je : full time baan, weinig thuis, niet-rokend, 1-persoonshuishouden....);
  • Van een luchtflow van 147 m3/u naar 300 m3/u uiteindelijk gekomen, na afstellen;
Als je kanalen schoon zijn je geen klachten hebt over de luchtkwaliteit, waarom zou je dan de ventilatie hoger zetten? Helemaal omdat je een fulltime baan hebt, niet rokend, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
engelbertus schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:52:
@NielsTn, de itho ecofan, is die veel stiller dan die van storkk die er eerst in zat? en hoe vrhoudt zich dat tot een buva boxstream?

de gegevens daarover kon ik destijds niet vinden, en ivm overweging WTW toe te passen op de afzuiging heb ik dat eerst maar gelaten voor wat het is, maar ben nu toch benieuwd naar je bevindingen.

wat was verder je reden tot het inregelen?
nu gebruik je meer energie, en heb je meer lawaai.

had je het idee dat het huis nu niet voldoende geventileerd werd? of kon ej dat ook merken?
De Ecofan van Itho is vergeleken met de StorkAir CMFe beduidend stiller. De StorkAir kon ik zelfs op stand 2 al niet meer verdragen door het geluid van die (gelijkstroom?)motor.
De Ecofan hoor ik nauwelijks in de woonkamer/keuken (toilet wel, maar dan zit je ook ca 1,5-2 meter van het afzuigpunt af).
Met mijn 1-persoonshuishouden zal de laagste setting (1 persoon, stand 1) niet zo'n kwaad kunnen. Bij een huishouden van een gezin lijkt me wel raadzaam stand 2 aan te houden (en bij douchen stand 3).

Bij hoogste stand hoor je de Ecofan natuurlijk wel als die 250+ m3/u aan afzuigen is, maar toch prettiger dan de CMFe. Ik zou haast zeggen: beschrijven is moeilijk, kom anders gerust luisteren :)

Meer energieverbruik is in mijn woning met een overschot aan Zon-PV goed te hebben... :)
daarnaast ben ik benieuwd of ik het uberhaupt ga merken, aangezien ik fulltime werk en veelal de ventilatie op laagste stand heb snorren.
Ik merkte dat de badkamer nogal lang 'klam' bleef ondanks de hoogste setting, en ik had bij het inregelen van de CV al direct het gevoel van 'er is meer mis wat optimaler kan/mag werken'. Ik was ook benieuwd naar de metingen voor en na het reinigen van kanalen. Maar de grootste optimalisatie is niet het reinigen geweest, maar het daadwerkelijk afstellen van het afzuigtraject en de luchtverplaatsing door de Ecofan. De exacte tabelletjes staan op mijn site (maar zijn niet over te nemen voor andere woningen, met oog op vormgeving/trajectlengte van de ventilatiebuizen etc.).

Ik heb geen ervaringen met een buva boxstream overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SpiceWorm schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:03:
[...]
Als je kanalen schoon zijn je geen klachten hebt over de luchtkwaliteit, waarom zou je dan de ventilatie hoger zetten? Helemaal omdat je een fulltime baan hebt, niet rokend, etc.
Heel simpel: omdat het zover ik weet verplicht is dat bij de nieuwbouwwoning een inregel plan van zowel CV als ventilatie overhandigd moet worden (die we dus nooit ontvangen hebben....). Daarnaast kan de badkamer optimaler geventileerd worden, en wil ik uitsluitsel hebben hoe de huidige situatie ingeregeld was.
En dan natuurlijk hoe de juiste (meest correcte) instelling hoort te zijn....
Daarbij is het inregelen van de ventilatie helaas nog erg onbekend en onderkent, en is het weer een leuk artikel op mijn website en voor de 'kopersvereniging' hier op het nieuwbouwwijkje :)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 12-02-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik had het stukje dat je getypt had wel gelezen.

de boxstream die ik heb, klinkt als een vliegtuig als deze niet op de stand "afwezig" staat.

volgens bouwbesluit hoort een vertrek als woonkamer een ventilatievoud van 3 te hebben geloof ik ( 3* per uur complete luchtinhoud ververst)

waar dat op gebaseerd is? geen idee. ik denk toch wel op enige arbeid / zweten / zuurtsofgebruik van een aantal personen.

ik zit te twijfelen over een itho idd, maar als ik de dB's naast elkaar leg is er slechts weinig verschil.. ( volgens de boekjes)
andere optie is een ecolution. maar dan wel een die de cv ondersteunt tbv verwarming, omdat ik in mijn eentje weinig tapwater verbruik. dan vervalt zon box helemaal. en ik vraag me ook af hoeveel lawaaioverlast een ecolution (combi 50?) met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even wat anders. Zou mijn CV pomp het trekken zonder circulatiepompen op de verdelers? Uiteraard moeten deze dan in serie gezet worden (dus niet hydraulisch neutraal meer).

Of zou dit niet gaan door de leidingweerstand van mijn vloer- en wandverwarming?

Ik kan eventueel een pomp in serie zetten. Als ze maar op dezelfde flow kunnen werken moet dit toch goed gaan lijkt mij. Even analogie met electrische systemem:
Met 2 accu's mag je de spanning optellen (= druk = opvoerhoogte)
Het is alleen belangrijk dat beiden ook dezelfde stroom doorlaten (= flow), anders vormt één van beiden restrictie.

De 2de pomp die ik nog heb is een Grundfos UPE 25-60 (oude modulerende variant). Opvoerhoogte 6m en maximale flow 4000l/h. Als ik deze nu na de CV pomp lekker laat moduleren op de opvoerhoogte en de flow afstel, dan moet dit toch goed komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de qsolar geplaatst, en het verwarmingssysteem aangepast.

maandag de collectoren en de rest van de zon installatie

nu staat ie gas te verstoken om de boiler op temp te brengen.

Ik heb extra ds1820 sensoren geplaatst op de boiler voordat de ketel zelf tegen de boiler werd geplaatst
In de software heb ik de tekening van de qsolar geplakt en daar de grafische weergave van de temperaturen in gezet, zie afbeelding
er moeten natuurlijk nog veel meer sensoren bijkomen..

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/erczyr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/14dzv2e.jpg
hier hing de oude ketel

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/r1ltuu.jpg
best een groot gevaarte zo'n 390 liter boiler

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/1pb4fo.jpg
bijna alles aangesloten alleen het zon deel nog

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2s0bmt2.jpg
iets meer details

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een dag! 6.6 kWh uit ons 1.8kWp deel-systeem, dat is 3.66 kWh/kWp en al weer bijna een half jaar geleden voor het laatst zo'n dagopbrengst.
Voor het eerst had SunPower (m-si) een tijdje bijna 10% meer genormeerde opbrengst dan SchottSolar (p-si) terwijl die met diffuus licht juist ietstje pietsie beter scoort en anders vrijwel gelijk. Dat heb ik afgelopen jaar nog niet eerder gezien, er moet ook iets ander licht geweest zijn, spectraal gezien.

oh sorry, moeilijke woorden?
ietstje pietsie = een beetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hier ook een top top top! dag. maar liefst 0,3kWh uit het 93Wp afdakje bij de voordeur 3,22kWh/kWp omgerekend. De 1320Wp installatie produceerde vandaag iets van 1,8kWh. Vandaag voor het eerst in lange tijd weer eens echte hoge waarden gezien en een Ferrarismeter die het erg leuk vond om keihard achteruit te draaien.

Doe mij meer van dit soort dagen!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 17:32:
Wat een dag! 6.6 kWh uit ons 1.8kWp deel-systeem, dat is 3.66 kWh/kWp en al weer bijna een half jaar geleden voor het laatst zo'n dagopbrengst.
Voor het eerst had SunPower (m-si) een tijdje bijna 10% meer genormeerde opbrengst dan SchottSolar (p-si) terwijl die met diffuus licht juist ietstje pietsie beter scoort en anders vrijwel gelijk. Dat heb ik afgelopen jaar nog niet eerder gezien, er moet ook iets ander licht geweest zijn, spectraal gezien.

oh sorry, moeilijke woorden?
ietstje pietsie = een beetje ;)
Volgens mij gaan sommigen van andere "moeilijke woorden" piepen, Energiastische contribuant... ;)

Hier vandaag 2,82 kWh/kWp voor het hele zooitje bij elkaar (een mooie 3,5 kWh uit 1,236 kWp).
Beste moduultjes blijven de op pal zuid gerichte exx. (2x 108 Wp ACN5000E), op de kop af 3 kWh/kWp. Mooi, maar haalt het niet bij Energiastic zijn powermoduultjes, natuurlijk. Zijn dan ook geen Sunpowertjes. Of eigenlijk toch weer wel, maar "andere". De jeweetwel pakketjes die door enkele energiebedrijven in het begin van deze eeuw met "innovatief AC module concept" van Shell Solar (multikristallijn) op de markt werden afgezet.

Dat die "NUON/Eneco Sunpowertjes" nooit juridische strijd met de Californische krachtpatsers met dezelfde naam hebben gekregen is mij nu nog steeds een raadsel. Misschien durfden de NUON/Eneco juristen het niet aan om messen te slijpen met die gelijknamige (maar compleet ander type) krachtpatsers van de andere kant van de oceaan? :?

PS: mooi spul sprokkie! Onze stadswarmte unit is d'r niks bij, vergeleken...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker voor joker gedouched !
heerlijk, en dan die plaatjes van sprokkie, super !
(je hebt er een brainq bij ?)
tip : als je klaar bent, dat onderste deel helemaal vol met isofer, (gewoon van de rol)
anders word het daar zomers bloedheet, en dan de klep erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 18:29:
lekker voor joker gedouched !
heerlijk, en dan die plaatjes van sprokkie, super !
(je hebt er een brainq bij ?)
tip : als je klaar bent, dat onderste deel helemaal vol met isofer, (gewoon van de rol)
anders word het daar zomers bloedheet, en dan de klep erop.
Ja een BrainQ maar die komt ook maandag.
Voor dat ik uhm dicht ga stoppen met isover, eerst nog meer temp sensoren plakken.

Maandag de zon aansluiten, dan komen er ook nieuwe foto's :)

bijna helemaal klaar voor de solardays :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
HIer in het zuiden (noord-limburg) 4,80 kWh/kWp uit mijn 1.710 Wp dakje opgevangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zou het zin hebben om het regelen te automatiseren? Dus net voordat de lucht uit het huis de ventilatieunit in gaat een vocht- en CO2-sensor zodat de unit harder kan gaan draaien als je doucht, of als je veel mensen op visite hebt die je huis vullen met CO2? Ik heb geen flauw idee of dit gedaan wordt, wellicht is het te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:05:
HIer in het zuiden (noord-limburg) 4,80 kWh/kWp uit mijn 1.710 Wp dakje opgevangen :)
Nou, dan mag Harm om de hoek helemaal met een spetterende dagrecord gaan komen, als ik mij niet vergis...

Afbeeldingslocatie: http://www.sonnenertrag.eu/plantimg_c_13.php?profile_id=6699&pk=6505&pk1=3846&pk2=&y=2010

Voor de goede verstaander: harm en nielsTn2 wonen in hetzelfde dorp, en de eerste heeft in de wintermaanden hogere opbrengsten dan Niels. Dat moeten dan echt wel Sunpower modules zijn (of zijn ze wellicht toch van het mysterieuze Duitse Sonnengeld afkomstig???). :/

Voor de goede orde: Harm's moduultjes zijn "slechts" Chinese Sunteggies. Nog niet die met die hoog renderende Pluto cellen... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:05:
Hier 28km zuidelijker amper zon gezien vandaag (0,7kWh met de zonneboiler) met een max van 133watt/m2

Zojuist het pakket van de douche-wtw opengemaakt welke vandaag is binnengekomen.
:( flink beschadigd dus tijdens het transport.
Dus niet inbouwen dit weekend.
Maandag maar eens gaan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:47:
[...]

Nou, dan mag Harm om de hoek helemaal met een spetterende dagrecord gaan komen, als ik mij niet vergis...

[afbeelding]

Voor de goede verstaander: harm en nielsTn2 wonen in hetzelfde dorp, en de eerste heeft in de wintermaanden hogere opbrengsten dan Niels. Dat moeten dan echt wel Sunpower modules zijn (of zijn ze wellicht toch van het mysterieuze Duitse Sonnengeld afkomstig???). :/

Voor de goede orde: Harm's moduultjes zijn "slechts" Chinese Sunteggies. Nog niet die met die hoog renderende Pluto cellen... ;)
Klopt, Harm woont hier hemelsbreed ehmm 800 meter verderop. Wel is zijn installatie meer westelijk georienteerd gericht (en andere hoek).

MIjn modules is een mix van MSK (3 stuks) en Suntech (6 stuks).
Ik zal Harm es polsen wat zijn opbrengst is :)
je ziet hier zijn statistieken
Ik tel dan snel voor Harm : 3,72 kWh/kWp (afgelopen week, zaterdag 6 tm vrijdag 12 januari)

@JeroenH: automatiseren zou misschien kunnen, maar niet met een eenvoudig ventilatiesysteem....
En extra sensoren aanbrengen (CO2, luchtvochtigheid) zul je toch echt zelf moeten uitvogelen.
WIl je de ventilatie 'vraag-gestuurd' hebben, dan zul je veelal uitkomen bij systemen met WTW eenheid,
en een fikse installatie voor het regelen van ventielen. Maar goed... da's mijn idee in elk geval.

Zojuist gedouched, maar aangezien daar weinig verschil voor- en na het inregelen is valt uit de effecten (sneller droog etc) weinig op te maken...
Grootste veranderingen zijn in de woonkamer/keuken (van 2x 20m3 naar ca. 2x70 m3 per uur), en het toilet begane grond (40 m3/u naar 19,9 m3/u)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 12-02-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier vandaag 3,61 kWh geproduceerd ofwel 2,5 kWh / kWp. Dat zijn toch de betere dagen, hier mogen er nog wel een paar van komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 21:02:
Hier vandaag 3,61 kWh geproduceerd ofwel 2,5 kWh / kWp. Dat zijn toch de betere dagen, hier mogen er nog wel een paar van komen!
Zucht... het was hier vandaag weer zeer lang bewolkt.
Slechts 0,59 kWh ofwel 0.72 kWh/kWp. ;(

P.s. link via een vriend gekregen.
Kent iemand deze panelen?
Via deze site kun je ze kopen.
Vind de prijs per Wp. wel erg verdacht laag.

[ Voor 25% gewijzigd door Mike70 op 12-02-2010 21:09 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike70 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 21:05:
[...]

Had ze ook gezien, lage prijs inclusief installeren...ben wel benieuwd wat men er hier van vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:19
Woodski schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:52:
[...]

Guus, hoe zou je deze hard PVC achtige sensor inbouwen.
Ik plak 'm nu gewoon op de leiding.
De meetfout is dan 10 graden of zo, maar het regelen vand e CV werkt het eigenlijk gewoon goed.

[afbeelding]
Ik weet niet wat de doorsnede is, maar je kan eventueel gewoon een messing T stuk pakken, en daar een dompelbuisje in draaien. Zo zitten mijn analoge metertjes ook op mijn ZB.
Ze zijn dusdanig gemonteerd dat de analoge meter er zo uitgedraaid kan worden, en dan hoef ik er alleen maar een 1 wire sensor in te zetten en ik meet precies goed.
De kop van de dompelbuis zit namelijk net met zijn kopje in de waterstroom. Afhankelijk van de lengte van de buis kan je een T stuk met binnendraad nemen, tezamen met een verlengstukje 1/2. Of je neemt een T stuk met buitendraad (stuk duurder) en een mofje met 1/2 binnendraad.

De dompelbuizen die bij veel goedkope tempsensors zitten, zijn prima. (Ik had deze besteld: http://stopet-cvmateriale...xiaal-063801-p-82149.html)

Plaatje klopt overigens niet.

Op deze foto van mijn installatie (toen het nog niet af was) zie je een T stuk zonder sensor rechtsboven naast de isolatie, en eentje met sensor.

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8823-%28Large%29-737279.JPG

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik heb net gekeken, vandaag 2,8kWh opgewekt in totaliteit met 1.913kWp. 1.46kWh/kWp voor de gehele installatie dus. Laatste keer dat we zo'n opbrengst hadden was 18-10-2009.

Doe mij meer van dit soort dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 17:32:
Hier in het zonnige Zeeland ook een Topdag: :*) opbrengst = 1,2 Kwh = genorm. = 3,42 Kwh/Kwp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Jeroen en andere geinteresseerden: heb gisteren nog een mailtje gestuurd naar mijn installateur - SolarNRG in verband met het Steca 500 verhaal.
Even afwachten wat hun reactie is. Zodra ik bericht krijg, horen jullie het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 13:33

stegen

8710Wp

JeroenH schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:28:
[...]

Zou het zin hebben om het regelen te automatiseren? Dus net voordat de lucht uit het huis de ventilatieunit in gaat een vocht- en CO2-sensor zodat de unit harder kan gaan draaien als je doucht, of als je veel mensen op visite hebt die je huis vullen met CO2? Ik heb geen flauw idee of dit gedaan wordt, wellicht is het te duur.
Ik geloof wel dat zoiets bestaat. Itho heeft een Co2 sensor, voor gebruik met de Eco fan, maar prijzen heb ik nog niet kunnen vinden.

Bij het vervangen van de Stork door een Itho Ecofan, heb ik een afstandsbediening meebesteld.
En deze in de badkamer geplakt. Heeft het formaat van een verlichtings schakelaar, met 4 druktoetsen, 1,2,3 en een stand waarbij de fan 10 minuten op stand 3 draait.

Afbeeldingslocatie: http://www.tb-ferwert.nl/images/producten/product_large192.gif

Heel handig! Voor het douchen even op die knop drukken, en na 10 minuten gaat de fan automatisch terug naar de laagste stand. (mocht je dan nog onder de douche staan, dan weet je gelijk dan je 10 minuten voorbij zijn ;)

Overigens werkt de drie standen schakelaar in de keuken ook gewoon nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben aan het rekenen wat de doucheafzuiging en het gewone huis zouden doen,
of zelfs een droger op een ecolution+cv voor de zonneboiler, voor de 4 wintermaanden....
of zelfs de afzuigkap ook...
hoe warmer de lucht hoe slimmer de wtw-afzuiging & cop.
kom er duidelijk nog niet uit, maar het lijkt toch wel interessant.
(vanwege het stroomoverschot)
op dit moment gaat de ventilatie gewoon op kamertemperatuur het huis uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.inventum.com/images/294/ecolution-4.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
stegen schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:42:
[...]

Heel handig! Voor het douchen even op die knop drukken, en na 10 minuten gaat de fan automatisch terug naar de laagste stand. (mocht je dan nog onder de douche staan, dan weet je gelijk dan je 10 minuten voorbij zijn ;)

Overigens werkt de drie standen schakelaar in de keuken ook gewoon nog.
sterker nog : 2 of 3 keer drukken geeft een tijd van 20 danwel 30 minuten "max ventilatie" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 11-09 16:04
JeroenH schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:28:
[...]

Dat heeft Itho toch al, even een linkje naar hun site http://www.itho.nl/Pages/.../CAMPDEMANDFLOWintro.aspx Staat ook een animatie op, wel 20mb groot.

Als je tijdens het douchen goedkoop automatisch wilt ventileren kun je een thermostatisch relais op je warmwater leiding monteren en deze de ventilatiebox laten verhogen. Je hebt dan ook meteen een nalooptijd ingebouwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:46:
of zelfs een droger op een ecolution+cv voor de zonneboiler, voor de 4 wintermaanden....
of zelfs de afzuigkap ook...
hoe warmer de lucht hoe slimmer de wtw-afzuiging & cop.
kom er duidelijk nog niet uit, maar het lijkt toch wel interessant.
(vanwege het stroomoverschot)
[afbeelding]
Je had toch volledig natuurlijke ventilatie in huis? Dat zou betekenen dat je weer een mechanische afzuiging moet gaan plaatsen voor de Ecolution?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
tw_eek schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 10:57:
[...]Wat de WTW douche betreft heb ik een leuke sensor gevonden voor het meten van de temp.
Bij Conrad is het beroerd quoten. Kopieer de link die je in de popup krijgt bij 'directe product link'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
guus.assmann schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:32:
@Tw_eek
Kan je misschien een foto plaatsen? Exploded view, zo gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
engelbertus schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:54:volgens bouwbesluit hoort een vertrek als woonkamer een ventilatievoud van 3 te hebben geloof ik ( 3* per uur complete luchtinhoud ververst)
Als we nu eens gewoon gaan regelen op luchtvochtigheid en ppm CO2 van de afgaande lucht? Dat is toch veel z(u)in(n)iger en gezonder? CO2 sensoren zijn weliswaar duur maar meten vaak ook temp en luchtvochtigheid. Een CO2 sensor met analoog uit kost ongeveer €200 dus het duurt wel even voor je hem er uit hebt, maar je weet in elk geval dat je niet teveel en vooral ook niet te weinig (!) ventileert.
Alleen: waar plaats je de sensor? In de woonkamer? Nee, want 's nachts en tijdens het douchen wil je ook goed meten. In de slaapkamer? Ook niet, want overdag wil je ook goed meten. In je uitgaande lucht na de WTW? Nee, want dan is de rel hum. veranderd en ook de temperatuur. In de buis van de luchtafvoer, na het mengen maar vlak voor je WTW? En dan wil je corrigeren voor de max CO2 in een bepaalde ruimte... Oeps. best lastig.
Aparte kanaaltjes vanaf de afvoerbuizen vóór menging naar de sensor, met allemaal een klepje en dan achtereenvolgens alle kanaaltjes bemonsteren en regelen op de max waarde die je vond? Ook niet eenvoudig.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:46:
of zelfs een droger op een ecolution+cv voor de zonneboiler, voor de 4 winterm<...>(vanwege het stroomoverschot)
[afbeelding]
Dan ook alleen vanwege het stroom overschot, want anders is het terugpompen van verloren warmte een veel duurdere optie dan het simpelweg terugwinnen via WTW, waar het terugpompen 'gratis' gaat. En het kleine verschil in rendement (wtw of warmtepomp) kan je wegwerken met een heeel klein beetje stroom.

[ Voor 69% gewijzigd door el jonco op 13-02-2010 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 18:34:
[...]Voor dat ik uhm dicht ga stoppen met isover, eerst nog meer temp sensoren plakken.
Glaswol? Denk ook eens aan Vlaswol. Lang niet zo ongezond, geen scherpe vezels, natuurproduct etc.etc. Het is niet alleen de primaire besparing waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:38:

Bevindingen/ervaringen:
Dit snap ik niet. Dit gaat je gas kosten en mogelijk veel ook. Je debiet wat je nu per uur je huis aan lucht uitpompt is nu meer dan verdubbeld. Je gasverbruik voor je mechanische ventilatie is hierbij ook verdubbeld. In dit geval leuk al dat ingeregel maar als je bij de standaard instellingen al geen last had en een gezond leefklimaat had waarom zou je dan je lucht debiet gaan vergroten?!

Hier staat de EcoFan standaard op standje 1. Ik heb ook deze stand verder teruggeschroefd naar het minimum debiet van 50m3. Standje 2 gebruiken we alleen als het druk is in huis met visite en standje 3 staat standaard aan bij het koken / douchen.

Luchtvochtigheid hier in huis is standaard al erg laag. Op dit moment zelfs maar 32%, CO2 weet ik uiteraard niet, daar heb ik geen meter voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je had toch volledig natuurlijke ventilatie in huis? Dat zou betekenen dat je weer een mechanische afzuiging moet gaan plaatsen voor de Ecolution?
ja, dat kan, alles komt mooi samen bij de schoorsteen.
wat ik probeer te benaderen hoeveel warmte er door de natuurlijke ventilatie door de schoorsteen
weggaat, als ik een sigaret onder de ventilatie gaten houd, dan gaat de rook behoorlijk snel de pijp in,
en dat is dan oude lucht, vochtig en met co
op zich staat het er allemaal goed bij, ik hoef eigenlijk niets te doen, maar bijv 250 m3 gas(aka warmte) terugwinnen is natuurlijk best aardig, en in combinatie met een wtw unit op het water.
ik kan swinters ook de ecolution gebruiken om het retour cv water richting qsolar te verwarmen, de ecolution verplaatst slechts de warmte weer naar de huiskamer dan.
en dat kost wat stroom, maar bespaart gas, u weet wel die meter die alleen maar voorruit gaat.
ik kom er helemaal niet uit hoe je dat berekenen kan,
je verwarmd nu je huis tot 20c, en dat kost 8m3 per dag als het 0c is.(8m3=65kwh)
hoeveel warmte valt er terug te winnen ?
warmte stijgt, dus op zolder zuig je ook de lucht af, maar neemt de warmte terug,
en blaast het koud&vochtig de schoorsteen uit...
de idee is natuurlijk de meer met minder subsidie (750e) in te zetten voor deze aanschaf,
zodat elke investering weer aangewend word voor nog lagere lasten.
de aanschaf is ~200 euro, de installatie 50 euro.
de vraag is dan, gooi ik 250 euro warmte weg in een jaar of 4....
Glaswol? Denk ook eens aan Vlaswol.
nog mooier is supafill vlokken, maar das een beetje duur.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 09:03:
[...]
Dit snap ik niet. Dit gaat je gas kosten en mogelijk veel ook. Je debiet wat je nu per uur je huis aan lucht uitpompt is nu meer dan verdubbeld. Je gasverbruik voor je mechanische ventilatie is hierbij ook verdubbeld. In dit geval leuk al dat ingeregel maar als je bij de standaard instellingen al geen last had en een gezond leefklimaat had waarom zou je dan je lucht debiet gaan vergroten?!

Hier staat de EcoFan standaard op standje 1. Ik heb ook deze stand verder teruggeschroefd naar het minimum debiet van 50m3. Standje 2 gebruiken we alleen als het druk is in huis met visite en standje 3 staat standaard aan bij het koken / douchen.

Luchtvochtigheid hier in huis is standaard al erg laag. Op dit moment zelfs maar 32%, CO2 weet ik uiteraard niet, daar heb ik geen meter voor :)
De buitenlucht is veelal droger van aard dan de lucht binnen. Vochtigere lucht warmt moeilijker op. Ventilatie kan problemen voorkomen (schimmel, stof/huismijt). Let tevens op: de debieten zijn ingeregeld op max. ventilatiestand (stand 3) om aan de wettelijke normen te kunnen komen.
Hier staat ie momenteel gewoon ook op stand 1, voorheen goed voor 25% van 147 m3/u, dus 36,75 m3/u.
Na inregelen is dat 25% van 299,5 , dus grofweg 74,8 m3/u.

Probleem met ventilatie was vooral merkbaar in woonkamer, die ventileerde op max.vermogen 2x 20m3/u.
Is nu conform richtlijnen richting de 2x 70m3 gegaan, en t voelt hier niet minder aangenaam aan als anders. Ik zal kijken wat t gaat doen met gasverbruik, zeker aangezien via het dauerluft systeem de lucht aangezogen wordt en zich mengt met de verwarmde lucht.
Hoofdreden was dat de CV-keten al niet ingeregeld was, ik ook achterdochtig was over ventilatie. Dus lukraak iets veranderen is lastig waar te nemen dan een voor-en nameting bij/tijdens afstellen met een flowmeter (of hoe je zo'n trechter noemen kan). Ook het ventileren op de wasruimte/droogruimte was naderhand aangepast: van ca 18 m3/u naar beduidende betere waarden.
Het reinigen bleek overbodig, na 4 jaar was de koker nog steeds brandschoon (maar da's ook te verwijten aan het gevoerde huishouden :) ).

Stand 2 benut ik bij bezoek/visite/verjaardag, Stand 3 wordt benut bij het (uiteraard) douchen.

Maar goed, meten = weten, dus de Enymate snort al weer verder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar heb je gemeten wat de luchtvochtigheid en de vervuiling door stof e.d. in je huis was? Je hebt nu alleen maar gemeten "debiet was te klein, debiet is nu goed" waarbij je eigenlijk geen inzicht hebt in hoeveel verversing nu werkelijk nodig is.

Als er niemand thuis is, dan zul je ook geen 300 m3/h aan verversing nodig hebben.

Het is een leuke excercitie, maar ik twijfel ook aan de nut en noodzaak ervan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@>iets meer details sprokkie >
heb je de vloerverwarmings pomp autonoom ? of heb je die op de 2e pomp aansluiting ?
de qsolar kan een 2e pomp modulerend aansturen.

zodra je collector erop zit, spoel even rustig met leidingwater de collector schoon,
laat het gewoon even een kwartiertje lopen, en niet te hard,
vaak komt er wat oxidatie uit de collector,
en dat moet eruit, atag test de ketel en collector, en slaat ze dan op,
dit oxideert dan wat.
aansluiten op de heen, en de nippel onder het vat gewoon open.
je kan dan ook een eventuele braam in de koperkoppelingen ontdekken,
die zal anders een nare fluittoon geven zomers op druk met glycol.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 09:32:
[...]
de aanschaf is ~200 euro, de installatie 50 euro.
de vraag is dan, gooi ik 250 euro warmte weg in een jaar of 4....
[...]
Hmm... dit klinkt toch verdacht veel als berekenen van 'terugverdientijd' ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Maasluip schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:46:
Maar heb je gemeten wat de luchtvochtigheid en de vervuiling door stof e.d. in je huis was? Je hebt nu alleen maar gemeten "debiet was te klein, debiet is nu goed" waarbij je eigenlijk geen inzicht hebt in hoeveel verversing nu werkelijk nodig is.

Als er niemand thuis is, dan zul je ook geen 300 m3/h aan verversing nodig hebben.

Het is een leuke excercitie, maar ik twijfel ook aan de nut en noodzaak ervan.
de 300m3 per uur wordt alleen behaald bij MAX. setting.
door het afregelen wordt per ruimte naar rato geventileerd tussen de (minimale) 75m3 totale capaciteit en 300 m3 totale capaciteit.

Feit blijft dat de mechanische ventilatie zoals deze was geplaatst NOOIT in staat is geweest om uberhaupt een goed geventileerde woning te realiseren.

Enne.. jij gaat zeker ook pas met de auto naar de garage op moment dat je motorblok vastgelopen is, ipv preventief en periodiek onderhoud te laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

waik schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:03:
[...]

veel mensen ook met gemak 3x zo weinig...
Er zijn zelfs mensen die 5 euro per maand terugkrijgen ;-)

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:53

JanJeen

3315Wp

el jonco schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 08:34:
[...]"het terugpompen van verloren warmte een veel duurdere optie dan het simpelweg terugwinnen via WTW, waar het terugpompen 'gratis' gaat. En het kleine verschil in rendement (wtw of warmtepomp) kan je wegwerken met een heeel klein beetje stroom.
Ik vraag mij af of dat klopt, corrigeer me als ik het mis heb.
Stel de inkomende lucht is 0°C en de uitgaande lucht 20°C. Stel je vermengt die luchtstromen, dan kom je op een rendement van 100%, en zal de lucht temperatuur 10°C worden. (bij gelijk volume en luchtvochtigheid)
Je vermengt de luchtstromen niet, dus is het rendement niet 100%, met een lagere temperatuur voor de inkomende lucht tot resultaat.

Het lijkt mij dat een lucht-lucht warmtepomp zelfs warmere lucht produceren kan dan je woning uitgaat, waardoor je de CV minder/niet laat werken. Dit natuurlijk wel met een (beperkt) elektriciteitsverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NielsTn schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:58:
[...]

Enne.. jij gaat zeker ook pas met de auto naar de garage op moment dat je motorblok vastgelopen is, ipv preventief en periodiek onderhoud te laten uitvoeren?
Nee, eens per jaar omdat de APK gedaan moet worden. Met ~15.000 km toch minder vaak dan de voorgeschreven 10.000 km.
Dat is juist mijn punt. Het zijn richtwaardes en geen absolute waardes. Ik zal zeker niet zeggen dat wat je doet nutteloos is, maar ik vind het wel een erg dogmatische benadering van de regelgeving.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:51:
@>iets meer details sprokkie >
heb je de vloerverwarmings pomp autonoom ? of heb je die op de 2e pomp aansluiting ?
de qsolar kan een 2e pomp modulerend aansturen.

zodra je collector erop zit, spoel even rustig met leidingwater de collector schoon,
laat het gewoon even een kwartiertje lopen, en niet te hard,
vaak komt er wat oxidatie uit de collector,
en dat moet eruit, atag test de ketel en collector, en slaat ze dan op,
dit oxideert dan wat.
aansluiten op de heen, en de nippel onder het vat gewoon open.
je kan dan ook een eventuele braam in de koperkoppelingen ontdekken,
die zal anders een nare fluittoon geven zomers op druk met glycol.
Vloerverwarming, komt op de tweede aansluiting van de Qsolar.
Als de brainQ en de buitenvoeler zijn aangesloten zal het pas optimaal gaan werken denk ik
De vloerverwarming krijgen nog rt oid kranen er op.soort thermostaatkraan voor de vloerverwarming,
die verdeler wordt nog aangepast.
Als de vloer warmte nodig hebt gaat er zo;n kraan open en zal de Qsolar die groep gaan verwarmen.
Doordat de thermostaatkranen enzo zelf de warmte vraag bepalen kan de Qsolar met laag ketelwater temp in de weer, het is slechts steeds een beetje bij verwarmen ipv van korte tijd heel hard verwarmen.

De zon kan dan ook de heledag warmte in vloer en de het huis stoppen.

moet alleen de nacht verlaging nog uitzoeken wat het rendabelst is.

Collectoren liggen al op het dak, tijdens de bouw gedaan toen stonden er steigers.
Idee is om eerst de collectoren idd te spoelen en daarna heb ik begrepen dat je toch wel een minuut of 20 het glycolmengsel moet doorpompen om ivm luchtbellen.

Ben nu sensoren aan het maken op de boiler.
En de bekabeling naar de Qsolar netjes in een hostalietbuis aan het maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Woodski,

Dit type sensor is in te bouwen zoals ik in een iets eerdere post beschreef.
Maar het lukt meestal ook prima door de sensor goed vast te zetten tegen de buitenkant van de buis.
En dan isolatiemateriaal eromheen. Goed ruim. En warmtegeleidende pasta ertussen misschien.
Dan wordt de meetfout aanzienlijk kleiner.
En het is ook gemakkelijker te verwijderen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:16
JanJeen schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:25:
[...]

Ik vraag mij af of dat klopt, corrigeer me als ik het mis heb.
Stel de inkomende lucht is 0°C en de uitgaande lucht 20°C. Stel je vermengt die luchtstromen, dan kom je op een rendement van 100%, en zal de lucht temperatuur 10°C worden. (bij gelijk volume en luchtvochtigheid)
Je vermengt de luchtstromen niet, dus is het rendement niet 100%, met een lagere temperatuur voor de inkomende lucht tot resultaat.

Het lijkt mij dat een lucht-lucht warmtepomp zelfs warmere lucht produceren kan dan je woning uitgaat, waardoor je de CV minder/niet laat werken. Dit natuurlijk wel met een (beperkt) elektriciteitsverbruik.
De situatie die jij beschrijft is een rendement van 50% (volledig mengen van lucht), dit is niet wat er gebeurt: de warmte wordt met een warmtewisselaar uitgewisseld tussen de 2 stromen. 100% rendement zou betekenen dat de schone inkomende lucht 20 graden is, en de uitgaande lucht 0 graden (in jouw voorbeeld). Dit wordt bereikt d.m.v. het tegenstroomprincipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:41
Vergeet ook niet dat lucht van in huis een hogere warmtecapaciteit per m3 heeft dan de lucht van buiten. (Relatieve vochtigheid is meestal hoger) Dat helpt ook om om het warmtetransport te bespoedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
el jonco schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 08:12:
[...]

Bij Conrad is het beroerd quoten. Kopieer de link die je in de popup krijgt bij 'directe product link'...
Dank el jonco. Prima tip. De twee sensoren zijn besteld. Als eerst test zal ik eens kijken of de deltat eenvoudig met een wheatstone schakeling uit te voeren is.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=188103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vandaag een 'facepalm' moment gehad. Ik vroeg mij tijdens het stofzuigen af waarom ik dat ding eigenlijk altijd standaard maximaal had staan?

Nu heb ik laminaat liggen, dus zelfs op een derde van het maximum werden alle deeltjes nog netjes opgezogen. Ik kan me voorstellen dat het met vloerbedekking etc moeilijker is, maar misschien een tip voor anderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:41
el jonco schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 08:34:
[...]

Als we nu eens gewoon gaan regelen op luchtvochtigheid en ppm CO2 van de afgaande lucht? Dat is toch veel z(u)in(n)iger en gezonder? CO2 sensoren zijn weliswaar duur maar meten vaak ook temp en luchtvochtigheid. Een CO2 sensor met analoog uit kost ongeveer €200 dus het duurt wel even voor je hem er uit hebt, maar je weet in elk geval dat je niet teveel en vooral ook niet te weinig (!) ventileert.
[...]
Beroepsmatig heb ik voor mijn werk zeer veel te maken met binnenluchtkwaliteit (collega van mij zit de normeringsclub van de europesecommessie specifiek EC-TC351 Indoor Air Quality).
Alleen ventieleren op CO2 is zeer ongezond en is absoluut niet voldoende. Binnenhuislucht bevat namelijk ook allerlei emmessies die uit je spullen in huis en bijvoorbeeld de bouwmaterialen komen.
De besparing op gasverbruik is gezien de mogelijke problemen echt niet waard je ziet ook dat dit soort systemen al weer op ze retour zijn omdat aan de volledige norm op binnenluchtkwaliteit niet wordt voldaan.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 13-02-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mike70 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 21:05:
[...]

JA Solar is een van de grootste cellenfabrikanten ter wereld aan het worden. Volgens Photon produceren ze "verdacht laag" voor een bezopen 20 dollarcent per Wp, laagst momenteel bekende in de markt. Worden wel "wenkbrauwfronsen" bij gezet, er worden wel vaker vreemde getallen door bedrijven genoemd om investeerders op te geilen.

Let op dat wat jij bij MDZ hebt aangegeven OEM modules zijn van onbekende afkomst die wel, zoals aangegeven op de website JA Solar cellen gebruikt, maar het zijn beslist andere modules als die door die vertikaal geïntegreerde Chinese onderneming zelf worden gemaakt. Vergelijk de specificaties van die 180 en 240 Wp modules maar eens kritisch, je zult zien dat de waarden voor openklemspanning, kortsluitstroom etc. verschillen. Vooral bij die 240 Wp module (die trouwens op het "datablad" van MDZ verkeerd in een regel als "280 Wp" staat aangegeven) zijn de verschillen fors.

Dus wel de cellen, maar niet dezelfde module maker. Die blijft bij MDZ onbekend.

Wat die prijzen betreft: het is volstrekt normaal dat markt spotprijzen voor Chinees spul ver onder de 2 Euro per Wattpiek liggen, zoals SolarKing je ook kan vertellen. En Photon natuurlijk. HIER (onderste grafiek). Dat is nogal wat anders, uiteraard, dan de prijs die uiteindelijk aan de klant wordt "aangeboden". Daar worden "leuke marges" gemaakt door sommige aanbieders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
jja schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:25:
[...]

Er zijn zelfs mensen die 5 euro per maand terugkrijgen ;-)
Van onze Shell minister op Financiën zeker? (compensatie d'r bovenop vanwege het per 1-1-2009 ingevoerde capaciteitstarief)... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

zonnigtype schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:15:
[...]

Van onze Shell minister op Financiën zeker? (compensatie d'r bovenop vanwege het per 1-1-2009 ingevoerde capaciteitstarief)... :*)
Jip

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de buurman hier weer eens, as we speak.
eigenlijk ben ik hem wel zat nu.
hij jekkerde er vanaf 1 januari 631 m3 doorheen,
en heeft uitgevonden dat op 1-7-2009 en op 1-1-2010 nuon zijn variabele prijs niet naar beneden heeft bijgesteld.
en nu moet ik daar iets aan doen ?

/thinking misschien moet ik mijn plan en tvt toch maar aanpassen op mijn site,
hij is denk ik nog iets korter geworden.....

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 18:48:
en heeft uitgevonden dat op 1-7-2009 en op 1-1-2010 nuon zijn variabele prijs niet naar beneden heeft bijgesteld.
en nu moet ik daar iets aan doen ?

/thinking misschien moet ik mijn plan en tvt toch maar aanpassen op mijn site,
hij is denk ik nog iets korter geworden.....
Tsja, waar verdien je meer mee.... verbruik van ruim 600 kuub in 6 week terugbrengen, of het opnemen tegen bedrijven als Nuon, waarbij je altijd gelijk kunt hebben, maar krijgen heel erg veel kost.

600 kuub in 6 week, dat heb ik nog niet op 2 adressen tussen 16 dec. (sleuteloverdracht) en 1 feb (officieel niet meer woonachtig op oude adres), terwijl er tijdens het klussen en verhuizen enzo toch echt niet heel erg streng is gelet op deuren dicht enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:05:
[...]

JA Solar is een van de grootste cellenfabrikanten ter wereld aan het worden. Volgens Photon produceren ze "verdacht laag" voor een bezopen 20 dollarcent per Wp, laagst momenteel bekende in de markt. Worden wel "wenkbrauwfronsen" bij gezet, er worden wel vaker vreemde getallen door bedrijven genoemd om investeerders op te geilen.

Let op dat wat jij bij MDZ hebt aangegeven OEM modules zijn van onbekende afkomst die wel, zoals aangegeven op de website JA Solar cellen gebruikt, maar het zijn beslist andere modules als die door die vertikaal geïntegreerde Chinese onderneming zelf worden gemaakt. Vergelijk de specificaties van die 180 en 240 Wp modules maar eens kritisch, je zult zien dat de waarden voor openklemspanning, kortsluitstroom etc. verschillen. Vooral bij die 240 Wp module (die trouwens op het "datablad" van MDZ verkeerd in een regel als "280 Wp" staat aangegeven) zijn de verschillen fors.

Dus wel de cellen, maar niet dezelfde module maker. Die blijft bij MDZ onbekend.

Wat die prijzen betreft: het is volstrekt normaal dat markt spotprijzen voor Chinees spul ver onder de 2 Euro per Wattpiek liggen, zoals SolarKing je ook kan vertellen. En Photon natuurlijk. HIER (onderste grafiek). Dat is nogal wat anders, uiteraard, dan de prijs die uiteindelijk aan de klant wordt "aangeboden". Daar worden "leuke marges" gemaakt door sommige aanbieders...
Het is weer duidelijk uitgezocht en op een rij gezet door jou. _/-\o_
Bedankt, zal het doorsturen naar mij vriend.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is er iemand bekend met de eco-nok?
Ik vraag me af hoe het water, s'avonds warm blijft.

http://www.inventum.info/folders/nl/Econok.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-02-2010 20:18 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mis je hierdoor niet enorm veel aan aperture?
Oftewel het oppervlak waar je zonnewarmte pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, waar verdien je meer mee....
saillant detail is dat hij net met pensioen is nu,
en iedere dag thuis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

TD-er schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 20:18:
[...]

Mis je hierdoor niet enorm veel aan aperture?
Oftewel het oppervlak waar je zonnewarmte pakt.
Ja dat lijkt mij ook, maar het systeem maakt wel gebruik van een stukje nutteloze ruimte van het dak.
Ik kan er verder ook weinig gebruikers van vinden via google.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb potverdorie nu ik kijk ook 600 kub verbruikt in 9 weken. Potverdorie.. Dat 9 kub per dag. En volgens mij meer als vorig jaar (maar toen deed ik geen metingen).

Zou het komen omdat ik juist de temperatuur van mijn ketel omlaag heb gezet? Ik had juist het gevoel dat hij minder zou branden dan... En dat doe hij ook, hij brand op een lager vermogen als eerst (dat is te zien en te horen).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Op zich een prima oplossing. Grootste obstakel bij windparken zijn de omwoners, die klagen over geluidsoverlast en horizonvervuiling. Net de 2 dingen die je bij een snelweg toch al had. Dat rijwind gedeelte geloof ik niet erg, maar zeker de moeite van een testgebied waard lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Roamor schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 22:05:
[...]

Op zich een prima oplossing. Grootste obstakel bij windparken zijn de omwoners, die klagen over geluidsoverlast en horizonvervuiling. Net de 2 dingen die je bij een snelweg toch al had. Dat rijwind gedeelte geloof ik niet erg, maar zeker de moeite van een testgebied waard lijkt mij.
Ook zonder rijwind is het zeker interessant.

Alhoewel ik denk dat bij een passerende vrachtwagen die dingen aardig gaan draaien :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 18:48:
Wow 631m3 van 01-01-2010 tot nu? Als ik met 631m3 terugtel dan kom ik uit op 25-11-2009. Ik heb van 25-11-2009 t/m nu 631m3 gebruikt.

Klein verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

flitspaal.nl schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 22:48:
[...]

Wow 631m3 van 01-01-2010 tot nu? Als ik met 631m3 terugtel dan kom ik uit op 25-11-2009. Ik heb van 25-11-2009 t/m nu 631m3 gebruikt.

Klein verschil :)
Mmmm.. dan valt het nog mee.. Ik van 4-12 tot nu 607 verbruikt...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier op de kop af nu 499m3 sinds 1 januari, 11,3m3/dag
2009 was t/m morgenvroeg 500m3 dus zo goed als exact hetzelfde.
2008 308m3
2007 344m3
Het lijkt haast dat de besparende maatregelen een tegengesteld effect hebben, totdat je de graaddagen natuurlijk bekijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ eric-pvt

Zijn er nog code's of andere dingen die ik moet weten.
Ik heb de standaard code uit het boekje, maar er zijn volgens mij meer menu's omdat het boekje nummers overslaat in de menu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Maasluip schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:40:
[...]

Nee, eens per jaar omdat de APK gedaan moet worden. Met ~15.000 km toch minder vaak dan de voorgeschreven 10.000 km.
Dat is juist mijn punt. Het zijn richtwaardes en geen absolute waardes. Ik zal zeker niet zeggen dat wat je doet nutteloos is, maar ik vind het wel een erg dogmatische benadering van de regelgeving.
ik vind het bedroevend dat zelfs de richtlijnen inzake ventilatie/binnenklimaat in de verste verte nog niet eens standaard bij een oplevering benaderen door een erkend bouwbedrijf/installatiebedrijf.....
Wat het gaat doen met stookkosten, dat zal de tijd uitwijzen. Maar ga er vanuit dat het gros van mensen geen weet heeft of er (en zo ja hoeveel) verse lucht geventileerd wordt door de ventilatie-systemen in woningen, of zelfs gewoon foutief gedrag vertoond. Vanuit professie en interesse heb ik mijn systeem nu zo goed mogelijk conform de richtlijnen/richtwaarden af laten regelen, geeft ook een stuk rust, true.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:05:
[...]

Een klant van mij kwam ook met een offerte aanzetten van MDZ. Zijn inderdaad laag geprijsd maar hoe zit het met de garantie?
In Nederland is de leverancier aansprakelijk bij garantie gevallen. Vaak wordt door de leverancier rechtstreeks of indirect teruggevallen op de fabrieksgarantie maar wat nou als die niet bekend is en je leverancier (door bv faillissement) niet meer aanspreekbaar is? Precies dan sta je met lege handen.
Ik heb MDZ gevraagd naar de fabrikant. Toen werd gezegd dat ze die zelf fabriceren. We hebben er dus sinds kort een heuse nieuwe fabrikant bij in Nederland; MDZ. Of toch niet?
Mijn volgende vraag was uiteraard of ik de TUV en andere certificeringen kon zien. Tja, die zijn onderweg en ik zal daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte worden gesteld.......... als die er zijn.
Maar dan nog, ook als de certificering in orde is, als MDZ niet meer bestaat sta je met lege handen als je garantie wilt claimen. MDZ is een klein bedrijfje wat (officieel) pas sinds juli 2009 bestaat en kan zich dus nooit beroepen op jarenlange ervaring. Dan met OEM gaan werken..... Klinkt leuk die lage prijzen maar het is gewoon afkopen van garantie. Als je dat wilt moet je dat doen.
Voor de panelen is het misschien nog te verantwoorden maar als de omvormer ook van onbekend fabrikaat is en er wordt een MDZ sticker op geplakt..........

[ Voor 5% gewijzigd door ZonneStroom op 14-02-2010 09:44 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er nog code's of andere dingen die ik moet weten.
Ik heb de standaard code uit het boekje, maar er zijn volgens mij meer menu's omdat het boekje nummers overslaat in de menu's
voor de qsolar c123
voor de brainq 1234 normal admin en 0123 voor installateur.
ik gebruik zelf meestal c123 op de qsolar en 0123 op de brainq.
(het is geen probleem dat ik dat post,
want ze staan ook in de boekjes van de qsolar en brainq)

het gaat ongeveer een jaar duren voor je in de buurt komt van je optimale instelling,
je kan echt alles instellen. sommige dingen op de brainq en sommige op de qsolar.
de good reading <uit> is een goede startpositie,
dan zie je wat ie doet technisch in parameters.
ik heb eerder parameters gepost, maar die hoeven natuurlijk niet overal goed te werken,
de parameters zijn vooral zuinig.
de qsolar staat standaard op bruut fossiel hollands stoken,
en als je dat niet aanpast, scoort ie maar matig.
ik heb hier sinds 1-1 354 m3 weggestookt, dat is inclusief hotfill was en afwas.

@nielstn het is nog weinig mensen opgevallen, dat indien je gaat stoken, voordien even luchten,
de tijd en hoeveelheid gas ongeveer halveert, vochtige lucht slaat ook neer bij kozijnen en is een teken, maar ook een kozijnen sloper.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 13:45 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.