Je had toch volledig natuurlijke ventilatie in huis? Dat zou betekenen dat je weer een mechanische afzuiging moet gaan plaatsen voor de Ecolution?
ja, dat kan, alles komt mooi samen bij de schoorsteen.
wat ik probeer te benaderen hoeveel warmte er door de natuurlijke ventilatie door de schoorsteen
weggaat, als ik een sigaret onder de ventilatie gaten houd, dan gaat de rook behoorlijk snel de pijp in,
en dat is dan oude lucht, vochtig en met co
op zich staat het er allemaal goed bij, ik hoef eigenlijk niets te doen, maar bijv 250 m3 gas(aka warmte) terugwinnen is natuurlijk best aardig, en in combinatie met een wtw unit op het water.
ik kan swinters ook de ecolution gebruiken om het retour cv water richting qsolar te verwarmen, de ecolution verplaatst slechts de warmte weer naar de huiskamer dan.
en dat kost wat stroom, maar bespaart gas, u weet wel die meter die alleen maar voorruit gaat.
ik kom er helemaal niet uit hoe je dat berekenen kan,
je verwarmd nu je huis tot 20c, en dat kost 8m3 per dag als het 0c is.(8m3=65kwh)
hoeveel warmte valt er terug te winnen ?
warmte stijgt, dus op zolder zuig je ook de lucht af, maar neemt de warmte terug,
en blaast het koud&vochtig de schoorsteen uit...
de idee is natuurlijk de meer met minder subsidie (750e) in te zetten voor deze aanschaf,
zodat elke investering weer aangewend word voor nog lagere lasten.
de aanschaf is ~200 euro, de installatie 50 euro.
de vraag is dan, gooi ik 250 euro warmte weg in een jaar of 4....
Glaswol? Denk ook eens aan Vlaswol.
nog mooier is supafill vlokken, maar das een beetje duur.
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 13-02-2010 09:44
]