Ik reed net weer door Duitsland. Kwam uit Oostenrijk. Werd er weer helemaal vrolijk van om al die daken tjok vol met PV te zien. De windmolens stonden vandaag (op één na) allemaal stil (die ik gezien heb, maar dat zijn er véél). (En in Oostenrijk is welliswaar weinig PV te bekennen (alhoewel meer dan in NL), want ze komen daar om in de waterkracht, maar 1 op de 3 daken ligt daar vol (en dan ook letterlijk vol) met zonnecollectoren, dat is ook heerlijk hoor!)
Die dakjes zijn allemaal leuk en aardig, maar de interessantste installatie, is de installatie waar ik dus regelmatig onderdoor rijd! Je ziet er weinig van, eigenlijk alleen als je eronder schiet (en je weet waar je op moet letten, zodat je het als PV herkent) en dan weer een paar minuten (!!) later als je er weer onderuit komt!
Dus heb ik net even de stoute schoenen aangetrokken, met google maps de locatie precies bepaald en toen gegoogled:

Klik voor groot!
Voila! 's Werelds langste PV installatie. 2,7km! Welliswaar in drie stukken, maar dat tel ik ook goed hoor!
Über seinem Kopf sorgen auf den nächsten 2,7 km ca. 16.000 Solarmodule für die Produktion von sauberem Solarstrom. Die Module wurden von EvergreenSolar geliefert. Je Anlagenteil wurden zwei Zentralwechselrichter der Firma SMA installiert. Die Bauabschnitte haben alle drei unterschiedliche Leistungen. Abschnitt eins kommt auf 1.018 kWp. Der mittlere Abschnitt kann immerhin noch 851 kWp vorweisen und die Anlage im Osten steuert noch 780 kWp zur Gesamtleistung von 2.649 kWp bei.
[...]
Da ist es schon wichtiger, daß die 2.649 kWp im Jahr ca. 2,5 Millionen Kilowatt Stunden Strom produzieren.
Voor meer (fotos en tekst):
http://ralos.de/blog/2009...taik-anlage-der-welt.html
Wil je 'm op google maps zien:
http://maps.google.com/ma....018207,0.038581&t=h&z=15
Even dromen dat we dit soort dingen ooit nog in NL zullen zien!
Owja, nu komt de vraag weer naar boven die de laatste dagen een beetje door m'n kop stookt. Plan is om volgend jaar in de stad te gaan wonen. Als student zijnde met een OV is het best wel belachelijk om dan nog een auto te hebben. Zeker als je weet dat ik 1100,- pj aan belasting en 800,- pj aan verzekering betaal. Tis natuurlijk wel een gerecyclede en hij rijd netjes 5L/100km (gemeten over 13000km, daarna geloofde ik het wel). Komt daar nog bij dat ik hier thuis wel 500 auto's kan parkeren, is dat in de stad wel even anders.
Ik zoek dus een goede oplossing. Binnen NL is OV een werkbare oplossing (als ik straks niet meer een uur bussen van het station woon), maar ik wil ook regelmatig naar Oostenrijk. Dinnetje is Oostenrijks en die ga ik niet inruilen en daarbij komt een zeer grote passie voor skiën...
Mogelijkheden:
Vliegen: Op tijd geboekt kost dat ATM +/- 100,- pp Dusseldorf naar München retour. €200,- totaal. Dat is excl. van een naar luchthaven vervoer, wat we ATM niet hoeven betalen (taxiënde vrijwilligers), maar is dus strikt genomen gewoon een slecht plan.
Trein: Ik heb nu uitgevonden, dat als ik op tijd ben ik op sommige dagen een City Nightline kan nemen van Arnhem naar München dan met ander ticket van München naar Mayrhofen kom. Kost €89,- voor twee personen enkel CityNightLine en dan nog €60,40 voor de gewone trein. Dat is dus €300,- totaal en dan zijn we ong. 16u onderweg. Langzaam. Er onflexibel. Duur.
ICE is gewoon rete duur. Buiten m'n budget. (Maar wel luxe!)
Auto: Tussen de 8 en 10 uur, maar 9 uur gemiddeld. Met mijn 'dure' auto nu kost dat ongeveer €300,- retour, inclusief afschrijving, vaste laste aandeel, onderhoud, brandstof, banden en onverzien aandeel. Nu 'kost' het me minder omdat ik de auto 'toch' heb, maar strik genomen is dit duur. Verder vind ik auto rijden prettig, kan ik veel meenemen (5pers + bagage, of ik schuif er een fiets in en drie personen + bagage) en is het praktisch om aldaar een auto te beschikking te hebben. Tevens is een auto goed voor vakanties allerlei, treinen (InterRail) is een interessant alternatief, maar ik ben geen stadsmens...
Ik zoek een duurzamer* plan dan de auto waarmee ik het nu doe, maar ik wil daar niet voor inleveren.
* Duurzamer voor mijn portemonee én milieu (in die volgorde, maar ik denk wel dat het samenhangt).
Ja, ik realizeer me dat ik erg mobiliteitsverslaafd ben, maar daar wil ik aan vast houden. Dat verander ik wel tegen de tijd dat peak-oil echt toeslaat.
[
Voor 35% gewijzigd door
Paul C op 28-10-2009 23:51
. Reden: 2e deel geadd ]