Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.835 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Taan schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 13:33:
Voordat volgend jaar de zonneboiler komt laten we nu alvast een nieuwe cv-ketel installeren. De remeha avanta CW5 wordt dat.

We hebben nu als thermostaat een Chronotherm III, maar dat schijnt een aan/uit thermostaat te zijn en geen modulerende. M.a.w. we moeten een nieuwe thermostaat.

Welke thermostaten werken goed/beter met een zonneboiler? Of op welke thermostaten zou je de info van je zonneboiler kunnen aflezen?
niemand?

Oh ja, ik had een offerte liggen van Van Walraven en zn uit Bodegraven. Zij installeren ook HRsolar apparatuur. Installatie en levering van een Remeha Avanta CW4 voor €2075,=
Ik heb hetzelfde klusje nu op werkspot.nl geplaatst. De laagste bieder doet het voor €1450,=! En dat is een bedrijf met prima recensies, dus niet e.o.a. prutser.

Een verschil van ruim 600EUR!!! 8)7 Dit grenst wat mij betreft aan diefstal. NO way dat ik hun dus mijn zonneboiler laat installeren.

Ik ga eerst maar eens zoveel mogelijk zelf doen. En dan voor de lastige dingen huur ik wel iemand in. Ik zie ineens mijn terugverdientijd met 25% verminderen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Ik lees wel goede ervaringen over de Remeha Isense, ook in een draadloze variant verkrijgbaar. Verder zelf geen ervaring mee. Met mijn ervaring in het achterhoofd denk ik dat het een voordeel is om ketel en thermostaat van dezelfde firma te hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54
Ik heb zelf een Celcia 20 en die bevalt me prima. Deze is alleen wat beroerder met een zonneboiler. Je moet dan een Remeha Gateway kopen ( 150 euro ) en dan kan je alleen nog maar de temperatuur van de zonneboiler uitlezen op je thermostaat. Niet echt luxe dus.

Ik heb nu een apart display van de zonneboiler beneden hangen met alles erop en eraan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Beste Taan,

Zelf heb ik goede ervaringen met een Celcia 20 aan een Quinta 28C ketel.
Om de zonneboiler daarop af te lezen is wel een gateway nodig.
De buitentemperatuur kan na installeren van een sensor wel afgelezen worden.

Als je zelf handig genoeg bent, kun je een ketel uitstekend zelf plaatsen.
Kijk een op internet naar prijzen van ketels. (Warmteservice is bijvoorbeeld een prima plaats)
De kosten voor het laten plaatsen zijn extreem hoog, ik heb tussen de 600 en 1200 Euro zien langskomen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
TD-er schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 07:18:
Sinds gisteren middag/avond hebben we een noodgedwongen gasbesparing van 100%, aangezien de ketel weer eens stuk is. Het is een huurhuis met abonnement op de Gaswacht, dus dat gaat vanmiddag wel weer goed komen, maar het blijft irritant.
In elk geval een tip: Laat die rommel van Agpo Firelli links liggen, want deze 28 maand oude ketel is al voor de 2e keer compleet stuk en daarnaast ook al 2x een beetje stuk geweest. Daarnaast heb ik hun auto best wel vaak in de wijk zien staan sinds deze hele wijk voorzien is van deze ketels.
Freaky.. hier ook Agpo Ferolli, 28 maanden oud, ook al een paar keer monteur nodig geweest... Misschien zelfde wijk? (Ldorp)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

flitspaal.nl schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:01:t zal je merken dat, ondanks dat het langer duurt dat je huis warm is, de warmte prettiger is en dat je het minder snel koud krijgt.

Dat effect is te verklaren door onder de douche te gaan staan van 38 graden. En daarna de temperatuur te verhogen naar 42. Zet de temperatuur daarna maar terug op 38 en wedden dat je het daarna koud hebt onder de douche?

[etc]
Dus wat je ultiem zou willen is een verwarming die de radiatoren precies zo warm houdt dat het huis niet verder opwarmt maar ook niet afkoelt (afkoeling en opwarming in evenwicht dus) waarbij de radiator temperatuur ook behoorlijk constant blijft (zeg +/- 5 graden). Misschien dat zoiets mogelijk is met een heen- en retourwater temperatuur sensor, graaddagen informatie, binnen- en buiten temp voeler i.c.m. een pid controller... moet de cv pomp wel constant blijven draaien. Mijn regeltechniek achtergrond zegt me dat het lastig is zo'n process goed ingeregeld te krijgen (je eindigt vaak met een aan/uit regeling). Dus alleen een lage radiator temp invoeren is een goed alternatief (met als risico dat je met veel lagere temps de ketel bij moet stellen).

Edit: Hier een Agpo Ferroli Econpact 127A met een Agpo Zonneboiler Aquasol 3 90L uit 2001, geen technische problemen mee.

Wel lijkt het erop dat bij wisselvallige slechte dagen de regeling van de zonneboiler ervoor zorgt dat de boiler afkoelt ipv opwarmt (dus dat de pomp begint te draaien voordat de temp in de collector hoog genoeg is om de boiler op te warmen). Normaal neemt de temp af met 4 graden per dag, maar soms is de temp ineens 20-30 graden lager (zonder verklaring door eigengebruik). Kennen meer mensen dat probleem?

[ Voor 17% gewijzigd door styno op 27-10-2009 10:44 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
guus.assmann schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:23:
Beste Taan,

Kijk een op internet naar prijzen van ketels. (Warmteservice is bijvoorbeeld een prima plaats)
De kosten voor het laten plaatsen zijn extreem hoog, ik heb tussen de 600 en 1200 Euro zien langskomen.
Ik ben wel handig, maar niet zo snel. Met een installateur weet ik vrij zeker dat de klus na een dag klaar is.
Dat vindt moeders en de kleine ook wel fijn denk ik. Bovendien heb je toch altijd een installateur nodig voor de controle, anders heb je geen garantie. Via werkspot kan het voor 1450 en dat vind ik een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
guus.assmann schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:23:
Beste Taan,

Ik kon absuluut niet met de Celcia wat ik wilde icm een zonneboiler.en de Quinta
De iSense die ik nu heb kan veel en veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:30
Ik ben weinig actief op Tweakers de afgelopen en de komende paar dagen vanwege de tijd die ik steek in het volgen van de World Solar Challenge, maar daar is hier op Tweakers helemaal geen discussie over?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ons lokale team uit Twente is helaas over de kop geslagen met hun auto :'(

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
JeroenH schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:48:
Ik ben weinig actief op Tweakers de afgelopen en de komende paar dagen vanwege de tijd die ik steek in het volgen van de World Solar Challenge, maar daar is hier op Tweakers helemaal geen discussie over?
Niet als je de Tweakers naar je eigen site lokt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 14:34
Ik weet dat terugverdient tijd niet een heel erg populair onderwerp is hier op het forum maar wil toch graag jullie mening over een snelle berekening die ik net gemaakt hebt.
Een Atag Qsolar 7,5m2 heeft een jaaropbrengst van 10,9GJ volgens de site. Weet niet hoe dit bepaald wordt, misschien is mogelijk om er meer GJ uit te trekken met LTV enz?
10,9GJ kost met een hr107 ketel ongeveer 13,2*10,9 = 143 Euro aan gas. Voor een Qsolar betaal je al snel 5000 euro extra ten opzichte van een hr ketel. Dit zou een bizarre terugverdientijd geven van 35 jaar (Prijsstijging gas en verloren rente op de bank niet meegenomen).
Wat gaat hier fout? Is de jaaropbrengst veel hoger?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Over duurzaamheid gesproken: http://www.algemene-energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=16712

Die tabel onderaan met electrische rendementen... Met geluk halen kolen centrales 40% rendement. De oudsten uit 1981 doen 37% en de nieuwsten uit 1995 doen 37% of 43%, dus 0 tot 16% verbetering in 14 jaar tijd. :'(

Met zoveel ruimte om te verbeteren en zo'n lage groei in effectiviteit is dus wel duidelijk dat kolen té goedkoop zijn om tot innovativiteit te dwingen. Gaat de minister daar nog wat aan doen of bukt ze voor de zoveelste keer voor VNO-NCW?

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Het lijkt er wel op, maar het blijft politiek... eerst zien:
http://energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=16666
De Volkskrant doet ook verslag van de bijeenkomst van de Club van Rome in Amsterdam en concludeert daarin dat miniuster Cramer 'nu toch wil stoppen met kolen'.
De Volkskrant bespreekt eerst 'het bmeest pessimistische verhaal' van de bijeenkomst gisteren; de inleiding van James Hansen, de Amerikaanse NASA-onderzoeker die al vele jaren waarschuwt voor het broeikaseffect. We moeten zo snel molgelijk van het gebruik van fossiele brandstoffen af, beklemtoonde hij. Kolencentrales moeten 'zo snel mogelijk worden uitgefaseerd'. Hansen hekelde regeringen die gewoon doorgaan met het bouwen van kolencentrales. CO2-afvangen noemde hij 'een luchtspiegeling', duur en technisch onbewezen.
Even later was het woord aan milieuminister Cramer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 23:06

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ice-T106 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:56:

10,9GJ kost met een hr107 ketel ongeveer 13,2*10,9 = 143 Euro aan gas. Voor een Qsolar betaal je al snel 5000 euro extra ten opzichte van een hr ketel. Dit zou een bizarre terugverdientijd geven van 35 jaar
ik denk dat de qsolar nogal in prijs is gestegen de laatste tijd. Ik heb er ook naar gekeken, maar was alles bij elkaar VEEL te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ice-T106 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:56:
...
10,9GJ kost met een hr107 ketel ongeveer 13,2*10,9 = 143 Euro aan gas. Voor een Qsolar betaal je al snel 5000 euro extra ten opzichte van een hr ketel. Dit zou een bizarre terugverdientijd geven van 35 jaar (Prijsstijging gas en verloren rente op de bank niet meegenomen).
Wat gaat hier fout? Is de jaaropbrengst veel hoger?
Hoe bereken je dat?
Naar wat ik begrepen heb bevat 1m3 gas (bovenwaarde) 35.17MJ, dus heb je 28.4 m3 nodig per GJ, er van uitgaande dat je ketel een 100% omzetrendement heeft. Een HR107 kan theoretisch zelf iets hoger uitkomen (107%) maar dat is niet reeel denk ik.
Als je 28.4m3 vermenigvuldigt met het variabele deel van de gasprijs (ik betaal nu 41 ct/m3 incl EB en BTW)
dus 11.67 euro per GJ. Vermenigvuldig dat met 10.9 en je komt op ca 127 euro uit. Tsja, dan nog maar hopen dat die collectoren dat echt ook gaan halen op die momenten dat jij de warmte echt kunt gebruiken.
Ik heb sinds kort heatpipes en die doen het prima, maar ietsje minder dan verwacht...
Nu begrijp je waarom op dit forum het onderwerp terugverdientijd minder populair is: je moet méér redenen hebben dan alleen het financieel gewin. En goede redenen zijn er legio! (zoals bijvoorbeeld de duurzame warmte subsidie van SenterNovem in sommige gevallen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Kan wel zijn dat Cramer dat wil maar ze zit wel aan de ketting van Van der Ho-even als het om energie centrales gaat. Ik hoop van ganse harte dat ze bouw van nieuwe centrales via milieuwetgeving/vergunningen kan blokkeren (of traineren totdat het zowieso niet meer uit kan), dat is afaik haar enige beslissingsbevoegdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Het is vandaag nationale ketelstoring dag lijkt het wel. Kom ik thuis, steenkoud, kijk op de Celcia 20 en zie daar vrolijk "code 5" knipperen.

Uitgezocht wat dat is.Ionisatie fout, controleer Co2 instellingen. Ketel gereset en hij doet het nu weer. Wel mijn servicecontract opgezocht en meteen gebeld, ze gaan die Co2 instellingen maar controleren, ik heb er verrekte weinig zin in om straks weer in de kou te zitten. En wedden? Dan gebeurd zoiets in het weekend.
styno schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:39:
[...]
Dus wat je ultiem zou willen is een verwarming die de radiatoren precies zo warm houdt dat het huis niet verder opwarmt maar ook niet afkoelt (afkoeling en opwarming in evenwicht dus) waarbij de radiator temperatuur ook behoorlijk constant blijft (zeg +/- 5 graden). Misschien dat zoiets mogelijk is met een heen- en retourwater temperatuur sensor, graaddagen informatie, binnen- en buiten temp voeler i.c.m. een pid controller... moet de cv pomp wel constant blijven draaien. Mijn regeltechniek achtergrond zegt me dat het lastig is zo'n process goed ingeregeld te krijgen (je eindigt vaak met een aan/uit regeling). Dus alleen een lage radiator temp invoeren is een goed alternatief (met als risico dat je met veel lagere temps de ketel bij moet stellen).
Ik vermoed dat dat inderdaad veruit het meest aangename is en het meest duurzame. Je houdt dan een heel beheerst en aangenaam klimaat in huis in plaats van dat jojo gedoe van heet naar koud.

[ Voor 53% gewijzigd door mkleinman op 27-10-2009 17:15 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

styno schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:58:
Die tabel onderaan met electrische rendementen... Met geluk halen kolen centrales 40% rendement. De oudsten uit 1981 doen 37% en de nieuwsten uit 1995 doen 37% of 43%, dus 0 tot 16% verbetering in 14 jaar tijd. :'(
Eigenlijk zou je van die 40% rendement nog de energie af moeten trekken van het winnen van kolen en het transport van kolen.
C02 in de grond stoppen kost ook weer energie evenals het verwerken van het verbrandingsafval.
Dus het werkelijk rendement is nog veel lager. 8)7

Bij bruinkool moet zelfs het landschap nog weer hersteld worden, kost ook energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een qsolar is niet duur, het is zoals een mooie vrouw, die ook nog eens een goed karakter heeft,
dat kost tijd.
voor de ketelstoringen kope men bij bcc die proline keramische convector, ik heb hem er hier nu bij,
om zoveel mogelijk gas niet te hoeven kopen.

http://www.bcc.nl/product/proline-rad-150e
(volledig foute radiator, maar zo werkt het in nederland)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Goed nieuws n.a.v. coalitiebesprekingen Duitsland. Van de DGS site (een van de belangrijkste branche organisaties):
Gleichzeitig ist die ursprüngliche Forderung der FDP vom Tisch, die Einspeisevergütung für Photovoltaikanlagen 2010 um bis zu 30% zu senken. Dieses hätte der bisher sehr dynamischen Marktentwicklung mit zehntausenden von neuen Arbeitsplätzen einen schweren Schlag versetzt.

Zum 1.1.2012, also mit genug Vorlauf zur intensiven Diskussion und zur Vorbereitung für Anbieter, Investoren und Verbraucher, soll eine EEG-Novellierung vorbereitet werden. Zuvor soll die Förderung der Photovoltaik überprüft werden, dafür soll eine Anhörung gemeinsam mit der Solar-Branche erfolgen. Die DGS begrüßt diesen Vorschlag: „Wir freuen uns über dieses zielführende Angebot der neuen Regierung und sind bereit, hier konstruktiv mitzuarbeiten“
Betekent zoveel als: De door de liberale FDP (eigenlijk al in 2008: door RWI) voorgestelde, "zo snel mogelijk in te voeren" 30% degressie voor zonnestroom lijkt van tafel te zijn (wat ik al vermoedde, heb ik ook al beargumenteerd op PPV). Pas per 1 januari 2012 (dat is over dik 2 jaar, en dan kan er HEEL ERG VEEL gebeuren in de PV-wereld!!!) zou er een nieuwe EEG Novelle komen, dat is slechts een jaar vroeger dan in de normale 4-jarige cyclus. Daarbij is zeer expliciet een handreiking gedaan naar de PV-sector dat ze volledige inspraak over nieuwe wijzigingen gaan krijgen. Dat zou betekenen dat gewoon het huidige systeem, EEG Novelle per 1-1-2009, geldig blijft. Dat kan de sector met de vingers in de neus aan, met de huidige module prijzen. Over twee jaar kan de wereld er totaal anders uitzien.

Dat is meer dan ik op gehoopt had. Ik neem aan dat Photon in het oktober of november nummer hierover nog zal rapporteren of anders is er straks genoeg op internet over te vinden. Het lijkt erop dat de ergste (door FDP geplande) "misdaden tegen de progressie van PV in Duitsland" voorlopig zijn afgewend. Mooi! Kan de conservatieve mevrouwtje van der HO-daar-es-seffekes nog veel van leren...

Speksteenkachel:
Bij bruinkool moet zelfs het landschap nog weer hersteld worden, kost ook energie.
Nou ... 200 meter diepe Braunkohle kuiltjes zijn een beetje lastig "te herstellen". Als je dat al zou "willen", gaat dat goud geld en - inderdaad - "nogal" wat fossieltjes kosten. Enige remedie lijkt om de afgegraven vele hectares grote bruinkool verschrikkingen dan maar vol te plempen met 10-11% rendement hebbende goedkope FirstSolar paneeltjes of zo. Er ligt vast wel ergens een hoogspanningskabel te slingeren die de monsterachtige productie van die kolenmonsters van het "duurzame" RWE af moeten voeren, waar die paneeltjes meteen op kunnen invoeden middels een zooi 100-500 kilowatt trafo stationnetjes...

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 27-10-2009 19:00 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat dat inderdaad veruit het meest aangename is en het meest duurzame. Je houdt dan een heel beheerst en aangenaam klimaat in huis in plaats van dat jojo gedoe van heet naar koud.
en dat bestaat al wel, dat is de buitensensor en automatische stooklijnfactor aanpassing, op basis van de seizoenstemperatuur. ik zal niet steeds dezelfde naam noemen, maar die kan dat dus, en doet hier dat ook.
misschien dat een andere eigenaar er eens over kan vertellen, icm de brain of smart regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

latka schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:22:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb hier een Opentherm regelaar (zo'n Honeywell zelflerend ding) en een Combifort ketel, maar de thermostaat lijkt geen problemen te hebben het regelen en ook het moduleren gaat uitstekend (de hoofreden dat ik deze thermostaat heb: anders knalt er water van 90 graden celcius door de radiatoren).
De ketel wordt wel modulerend aangestuurd, maar de thermostaat krijgt foute informatie over de CV-aanvoertemperatuur. Bij een weersafhankelijke regeling met ruimtecompensatie heb je die nodig want op basis daarvan én van de buitenvoeler en de gekozen stooklijn wordt er een signaal naar de ketel gestuurd om hard, zacht of niet te stoken. Als je bij de Combifort net de boiler hebt leeggedoucht en hij is de boiler aan het bijstoken is de keteltemperatuur 90° terwijl je CV aanvoer rustig 20° kan zijn. Daardoor wordt het temperatuurverloop in de kamer nogal grillig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:31:
[...]
Freaky.. hier ook Agpo Ferolli, 28 maanden oud, ook al een paar keer monteur nodig geweest... Misschien zelfde wijk? (Ldorp)
Nee hier Groningen-stad, wijk Selwerd/DeHoogte.
Maar het lijkt erop dat zo'n beetje elke grote verguurder van sociale huurwoningen deze ketels heeft.
Al wist de monteur nog wel te vertellen (vertelde mijn vriendin) dat hij van de week ook geweest is in een andere wijk, waar een ketel hangt uit '76. Die bewoner smeekte bijna om 'm te laten vervangen, maar zolang 'ie nog gerepareerd kon worden, mocht dat niet. Het lijkt me dat je puur aan gasverbruik-besparing per jaar al een nieuwe ketel kunt verantwoorden, maar dat zijn niet de voordelen die de verhuurder heeft. :(

Maar goed, ketel heeft weer nieuwe ingewanden hier (print was weer doorgefikt) en die monteur ging op weg naar de volgende MegaDens ketel (type van AGPO) hier in de wijk en hij kwam ook van een AGPO ketel met problemen.
Het schijnt dat het de afgelopen dagen storm loopt op de meldkamer, dus voor hetzelfde geld is het een wijk-brede spanningspiek geweest. (gisteren mijn EnergyMonitor 3000 gereset en inmiddels staat min/max op resp. 59 en 255.9 V)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Taan schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:26:
[...]
Oh ja, ik had een offerte liggen van Van Walraven en zn uit Bodegraven. Zij installeren ook HRsolar apparatuur. Installatie en levering van een Remeha Avanta CW4 voor €2075,=
Ik heb hetzelfde klusje nu op werkspot.nl geplaatst. De laagste bieder doet het voor €1450,=! En dat is een bedrijf met prima recensies, dus niet e.o.a. prutser.

Een verschil van ruim 600EUR!!! 8)7 Dit grenst wat mij betreft aan diefstal. NO way dat ik hun dus mijn zonneboiler laat installeren.
Ach valt mee hoor die €600. Bij mij was het verschil €1000, nl tussen de €1600 en €2600 voor een Remeha Calenta incl. iSense.
Ketel biedt overigens heel veel mogelijkheden en is zeer vriendelijk als het gaat om instellingen zodat de ketel altijd in het HR bereik (102 - 108% rendement) functioneert.
sander817 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:29:
[...]
ik denk dat de qsolar nogal in prijs is gestegen de laatste tijd. Ik heb er ook naar gekeken, maar was alles bij elkaar VEEL te duur
Vond ik ook. eric-pvt heeft geluk gehad met zijn prijs. Toen onze oude ketel kapot ging heb ik ook geinformeerd, en wat ze nu vragen grenst voor mij ook aan het absurde en lag incl. installatie rond de €7000.
De solar component zou zo'n 300 kuub gas besparen, dus zeg een €200. De installateur was het volledig met me eens dat ik voor die prijs vele andere maatregelen (vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dakisolatie, HR++ glas) kon treffen die samen minder kosten dan de Qsolar maar die factoren meer aan gas besparen.

Dus is enkel de ketel vervangen. De Calenta (icm een gebalanceerde afstelling van de radiatoren) lijkt vooralsnog een besparing op te gaan leveren van een 600 kuub gas (als mijn calculaties kloppen :X ), ruim €400 dus. Terugverdientijd zal dus nog geen 4jr zijn, ervan uitgaand dat de gasprijs nog stijgt de komende jaren.

Als de kosten/baten verhouding nu in de buurt zou liggen van de Calenta dan had de boiler er al gelegen :D

Maar ook andere oplossingen van bijv. HRSolar vind ik vooralsnog te duur tov de baten / jaar.
Misschien dat de combi van PV Therm volgend jaar wat wordt zodat je met een enkele installatie zowel warmwater hebt als stroom, maar dat blijft nog afwachten want ze kondigen al vanaf eind 2008 aan dat deze panelen eraan zitten te komen O-)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JakeNL schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 14:21:
Niet als je de Tweakers naar je eigen site lokt :)
Heb je een link naar een site waar meer en duidelijker informatie over de World Solar Challenge 2009 bij elkaar staat? ;) Het was niet bedoeling Tweakers te 'lokken', de mensen in dit topic weten mijn site wel te vinden als ze zin hebben daar te kijken.

Ik had een paar dagen niet in dit topic gekeken en was verbaasd dat er niet over gesproken werd, that's all.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Mars Warrior schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:48:
[...]
Ketel biedt overigens heel veel mogelijkheden en is zeer vriendelijk als het gaat om instellingen zodat de ketel altijd in het HR bereik (102 - 108% rendement) functioneert.
[...]
Hoe weet je dat? Wat kan je op de ketel instellen zodat ie in dat bereik zit? Of zoekt de ketel dat zelf uit bij een bepaalde instelling? Ik ben namelijk op zoek naar de optimale instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

JeroenH schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:19:
[...]

Heb je een link naar een site waar meer en duidelijker informatie over de World Solar Challenge 2009 bij elkaar staat? ;) Het was niet bedoeling Tweakers te 'lokken', de mensen in dit topic weten mijn site wel te vinden als ze zin hebben daar te kijken.

Ik had een paar dagen niet in dit topic gekeken en was verbaasd dat er niet over gesproken werd, that's all.
Mijn complimenten Jeroen. Je doet het beter dan de site van de Challenge zelf!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-08 23:45

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:31:
[...]
De AGPO ferolli is een projectketel en komt veel voor in nieuwbouw wijken.
Hier in Hoofddorp ook de nodige problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:48:
een qsolar is niet duur, het is zoals een mooie vrouw, die ook nog eens een goed karakter heeft,
dat kost tijd.
voor de ketelstoringen kope men bij bcc die proline keramische convector, ik heb hem er hier nu bij,
om zoveel mogelijk gas niet te hoeven kopen.

http://www.bcc.nl/product/proline-rad-150e
(volledig foute radiator, maar zo werkt het in nederland)
1.500 Watt.... :X

Dan kun je net zo goed direct van de Hemweg smeerpoets bij A'dam aftappen. Vraag NUON/Vattenfall effe een warmtepijpje naar Alkmaar aan te leggen (kunnen ze meteen op kosten besparen door te "bundelen" met die Taqa gasrommel...). Ze zoeken node naar nieuwe (gedwongen) SV warmte afnemers, nu ze de eerste 100.000 binnen hebben... ;(

"And now for something COMPLETELY different...." O-)

Levert u maar weer in die "armetierige", slechts 17,3% paneel rendement hebbende 215 Wp SunPower moduultjes. De dames en heren van de krachtpatsers uit California zijn namelijk weer een streepje verder gegaan. Met wat financiële hulp. Wat zeggik? "Streepje"??? Zeg maar gerust Streep!

De 20% module efficiëntie grens is doorbroken (20,4% module, celrendement 23% minimaal) met een 333 Wp module van slechts 1,6 vierkante meter (buitendiameter). New world record. Binnen twee jaar moet het BEEST commercieel verkrijgbaar zijn. Gaat u maar alvast sparen... :*)

Beschouwing op de bekende plek, alwaar ook over een leuk powertrekkertje wordt gerept... :9

[ Voor 30% gewijzigd door zonnigtype op 28-10-2009 00:46 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

gatgda schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:49:
[...]
Hoe weet je dat? Wat kan je op de ketel instellen zodat ie in dat bereik zit? Of zoekt de ketel dat zelf uit bij een bepaalde instelling? Ik ben namelijk op zoek naar de optimale instellingen.
Dat is geen rocket-science hoor :D
In de servicehandleiding staat aangegeven op basis van welke temperaturen de ketel zijn HR certificaat (de ketel condenseert) heeft ontvangen en wat dan het rendement is. Bij de Calenta is dat bij een max. aanvoertemperatuur van 50-55graden waarbij deze onder vollast op 102% uitkomt en bij deellast op 108% rendement. Bij temperaturen boven de 60graden zakt het rendement bij vollast/deellast naar de 95%. Het kan dus zomaar 10% op je gasverbruik schelen...

Natuurlijk moduleert de ketel al van nature (deltaT van 20graden meen ik) waardoor deze bij aanvang van het aanwarmen sowieso onder die 50graden aanvoertemperatuur blijft, maar nu heeft de ketel geen keus _/-\o_

Het wordt alleen afwachten of deze max. aanvoertemperatuur nog voldoende is om het huis comfortabel te verwarmen als het heel, heel, heel koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Mars Warrior schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:30:
In de servicehandleiding staat aangegeven op basis van welke temperaturen de ketel zijn HR certificaat (de ketel condenseert) heeft ontvangen en wat dan het rendement is. Bij de Calenta is dat bij een max. aanvoertemperatuur van 50-55graden waarbij deze onder vollast op 102% uitkomt en bij deellast op 108% rendement. Bij temperaturen boven de 60graden zakt het rendement bij vollast/deellast naar de 95%. Het kan dus zomaar 10% op je gasverbruik schelen...
Dat is wel interessante info!
Het wordt alleen afwachten of deze max. aanvoertemperatuur nog voldoende is om het huis comfortabel te verwarmen als het heel, heel, heel koud wordt.
Daarvoor heb je een stooklijn en een buitenvoeler. Ik heb de ketel nu op 30c staan, de ketel wacht tot het water is afgekoeld tot 25c, en daarna verwarmt hij tot een +/- 50c. 30c is niet voldoende als het buiten 5c is, nu wel ook tot max kamertemp van 18c (hoger komt de thermostaat niet). Hoe lager de stooktemperatuur hoe comfortabeler er wordt verwarmt (niet het aan/uit verhaal, geen 30c bij het plafond).

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 28-10-2009 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

zonnigtype schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:27:
"And now for something COMPLETELY different...." O-)

Levert u maar weer in die "armetierige", slechts 17,3% paneel rendement hebbende 215 Wp SunPower moduultjes. De dames en heren van de krachtpatsers uit California zijn namelijk weer een streepje verder gegaan. Met wat financiële hulp. Wat zeggik? "Streepje"??? Zeg maar gerust Streep!

De 20% module efficiëntie grens is doorbroken (20,4% module, celrendement 23% minimaal) met een 333 Wp module van slechts 1,6 vierkante meter (buitendiameter). New world record. Binnen twee jaar moet het BEEST commercieel verkrijgbaar zijn. Gaat u maar alvast sparen... :*)

Beschouwing op de bekende plek, alwaar ook over een leuk powertrekkertje wordt gerept... :9
Wat een deprimerend nieuws voor deze SunPower bezitter. Kun je dit soort berichten in het vervolg achterwege laten aub?

:P

Da's toch weer 17% rendementsverbetering in een paar jaar tijd. Beat that RWE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 19:40:
[...]

en dat bestaat al wel, dat is de buitensensor en automatische stooklijnfactor aanpassing, op basis van de seizoenstemperatuur. ik zal niet steeds dezelfde naam noemen, maar die kan dat dus, en doet hier dat ook.
misschien dat een andere eigenaar er eens over kan vertellen, icm de brain of smart regeling.
De Remeha Avanta kan dit ook met de buitensensor. Waar ik alleen tegenaan hik is dat ik graag zelf in de hand hou wat de aanvoertemperatuur is van mijn CV water. En je hebt voor die buitenvoeler wederom de Remeha Gateway nodig die 150-170 euro kost. tel daar de temperatuurvoeler bij op en je komt op een bedrag van 200+ euro ben ik bang.

Daarnaast zit mijn ketel aan de zuidkant van mijn huis en de voeler moet bij voorkeur op het noorden komen, dan mag ik ook nog even een kabeltje van 10/12 meter langs de muren trekken om de voeler aan de noordkant van het huis te bevestigen. Liever niet zeg maar.

Overigens is gisteren Feenstra nog langsgeweest. De ontstekingspen was wat krom en mogelijk de oorzaak van de E5 storingen. Die is vervangen en ketel doet het hier weer.

Overigens over AGPO. Breman wilde graag een AGPO zonneboiler installeren, toen ik begon over het merk AGPO en mijn twijfels zei hij eerlijk dat de ketels van hen ontzettend slecht waren, waarbij voornamelijk de electronica van de ketel op zeer regelmatige basis kapot ging.

Edit:

Ik heb deze grafiek gemaakt van mijn stookgedrag ( straling in Watt over 24 ) in oktober tegenover de verwachte uitstraling uitgaande van de Rwaarden van mijn huis.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/statistieken/stook_vs_isolatie.jpg

Groen is de lijn van warmteuitstraling in Watt gemiddeld genomen over een periode van een dag berekend aan de hand van alle Rwaarden van alle onderdelen van mijn huis en de temperatuur op die verdieping.

Rood is de lijn wat ik daadwerkelijk aan energie in mijn huis heb gestopt, uitgaande van 35MJ in een m3 gas en een ketelrendement van 90%. Ik heb dagen gepakt in oktober waarbij de zon niet of nauwelijks scheen zodat de zon een verwaarloosbare factor is in het bijverwarmen van mijn huis.

Bij 7,1 graaddagen zou ik volgens mijn isolatieberekening 1300W continu uitstraling hebben. Omgerekend over een periode van 24 uur zou dit iets van 3,5m3 equivalent aan gas zijn wat ik zou moeten verstoken. ( 1300W / 1000 * 24u * 3,6MJ / 0,9 = 3,56m3 )

Ik kom echter op deze dag maar op 2,67m3 wat ik verstookt heb. Ga ik dat omrekenen naar hoeveel Watt ik gemiddeld zou uitstralen dan kom ik op 2,67 * 0,9 * 35 / 3.6 /24 * 1000 = 973W. Dat is maar liefst een verschil van 34%

Los ervan dat ik nog erg weinig meetinformatie heb durf ik voorzichtig te concluderen dat mijn huis beter is geisoleerd dan ik had berekend?

Iemand die problemen ziet in mijn berekeningen en aannames?

[ Voor 33% gewijzigd door mkleinman op 28-10-2009 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
styno schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:59:
[...]
Wat een deprimerend nieuws voor deze SunPower bezitter. Kun je dit soort berichten in het vervolg achterwege laten aub?

:P

Da's toch weer 17% rendementsverbetering in een paar jaar tijd. Beat that RWE!
En dan durven sommige mensen nog te stellen dat ik alleen maar "slecht" nieuws breng...

Het is ook nooit goed... }:| ;)

Ach, RWE/Essent/EnergieDirect (...) graaft gewoon nog wat meer landschap af om die 2.600 MW bruinkoolmonsters van ze van wat troep te voorzien. Voor de CO2 uitstoot kopen ze ergens met een of ander vaag groen projectje wat af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
JeroenH schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:19:
[...]

Ik probeer de voortgang van de race ook op de voet te volgen en jij houdt dat in ieder geval goed bij op je site. De sites van de teams zelf worden maar mondjesmaat bijgewerkt en bijv. van het winnende team is al bijna helemaal niks te vinden. Ondanks dat de hyperlink naar de reacties op je nieuwspagina niet echt prominent in beeld is, heb je daar toch een groep mensen verzameld die nieuws 'heet van de naald' hebben (zoals bijv. Nienke) en dat daar publiceren.
Proficiat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Einde oktober nadert, en zonnigtiepje zit nog steeds met open tuindeur van de gratis instralende zon te genieten achter den kompjoet. En de hoofdkranen naar de stadswarmte radiatoren nog steeds (al sinds april) uit. Gewoon een zeer comfortabele Ecolog fleece van Vaude aan, 100% recycling spul uit ooit weggeflikkerde PET flessen ("welvaartsrestanten"), en niks "oncomfortabel". Die Gigajoultjes SV hier (nog steeds stevig aan de prijs, momenteel volgens de NUON/Vattenfall SV warmte tarievenlijst een slordige 20,03 Euri incl. BTW het stuk), gaan met de grootst mogelijke voorzichtigheid verbruikt worden als het niet anders kan. Ook jammer voor Wouter Bos (energiebelasting op elke verbruikte GJ wordt wel naar de eindverbruiker toegerekend, maar de SV exploitanten mogen dat in eigen zak steken "om projecten rendabel te maken" of zoiets onzinnigs...).

Owjaa. Gisteren verzoek aan Greenchoice gedaan om nota te sturen, ze zijn al bijna 2 maanden "over tijd" (lees: ruim een jaar verbruik, eigenlijk al bijna 14 maanden). Zelf afgelezen meterstanden doorgestuurd, status tussen de twee opname maanden is: 35 kWh elektra "gesaldeerd" verbruikt over bijna 14 maanden (en 28 kuub "nog niet calorisch gecorrigeerd" kookgas). U leest het goed, 35 kWh elektra (ik had gehoopt op negatief verbruik, maar dan had ik september al een verzoek voor nota moeten doen, had dan paar kWh in de min geweest). Eind november/begin december moet een student in opdracht van Liander "DE" meterstanden komen vaststellen (zeg maar: waar ik die belachelijke 30,05 Euri "meetdienst" voor betaal voor elektra en 22,80 Euri voor dat prutsbeetje kookgas). Dat gaat een "negatieve meterstand" voor elektra worden t.o.v. die zoals begin december vorig jaar (onder mijn wakende argusogen) is vastgesteld (ik zit nog steeds zo rond een actuele meterstand van januari 2007 op het enkeltarief Ferrarisje...). Gaan weer leuke tijden worden is mijn inschatting...

Owjaa (2). ... en natuurlijk straks effe naar de biologische/boerenmarkt fietsen om nieuwe "Schone van Boskoop" te halen voor de op [gesaldeerde] zonnestroom gebakken appeltaart ter viering van het eerste lustrum van Polder PV (30 oktober) ... :o :9

Sorry Styno, maar ik kon het niet laten (onderaan het bericht)... >:)

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 28-10-2009 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Helaas kan de Celcia 20 alleen maar kiezen uit OF ruimtethermostaat OF stooklijn (wel of niet icm buitensensor). Het enige wat de thermostaat in het tweede geval doet, is het verhogen of verlagen van de stooklijn op basis van de ingestelde temperatuur op de thermostaat en de buitentemperatuur..
Dit betekent dat je met thermostaatknoppen aan de gang moet, er is anders namelijk geen enkele manier om de ruimtetemperatuur in de hand te houden. I.c.m. vloerverwarming wordt dat toch lastig.
Ik had gehoopt dat het mogelijk was om te regelen op ruimtetemperatuur en alleen de max. aanvoertemperatuur te regelen aan de hand van de buitentemperatuur. Dat lijkt mij perfect, maar is dus met de huidige thermostaat niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JakeNL schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 10:46:
Ik probeer de voortgang van de race ook op de voet te volgen en jij houdt dat in ieder geval goed bij op je site. De sites van de teams zelf worden maar mondjesmaat bijgewerkt en bijv. van het winnende team is al bijna helemaal niks te vinden. Ondanks dat de hyperlink naar de reacties op je nieuwspagina niet echt prominent in beeld is, heb je daar toch een groep mensen verzameld die nieuws 'heet van de naald' hebben (zoals bijv. Nienke) en dat daar publiceren.
Proficiat!
Ja het is echt leuk dat er een paar insiders hun nieuwtjes posten, dat maakt alles extra actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 11:14:
Einde oktober nadert, en zonnigtiepje zit nog steeds met open tuindeur van de gratis instralende zon te genieten achter den kompjoet. En de hoofdkranen naar de stadswarmte radiatoren nog steeds (al sinds april) uit. Gewoon een zeer comfortabele Ecolog fleece van Vaude aan, 100% recycling spul uit ooit weggeflikkerde PET flessen ("welvaartsrestanten"), en niks "oncomfortabel". Die Gigajoultjes SV hier (nog steeds stevig aan de prijs, momenteel volgens de NUON/Vattenfall SV warmte tarievenlijst een slordige 20,03 Euri incl. BTW het stuk), gaan met de grootst mogelijke voorzichtigheid verbruikt worden als het niet anders kan. Ook jammer voor Wouter Bos (energiebelasting op elke verbruikte GJ wordt wel naar de eindverbruiker toegerekend, maar de SV exploitanten mogen dat in eigen zak steken "om projecten rendabel te maken" of zoiets onzinnigs...).
Heb je al eens gebeld naar de bruinkoolboer om je SV tarieven vast te zetten voor een langere periode?

Ik belde laatst weer eens :
"Hoi, ik wil graag mijn energie tarieven voor 3 jaar vastzetten.
Nuon: dat kan meneer; erg verstandige keus. Wat wilt u vastzetten?
Mijn stadsverwarming tarief; voor 3 jaar aub
Nuon: ow ja nee dat gaat niet meneer. Bij stadsverwarming doen we dat niet
waarom niet
Nuon: doen we alleen met gas en electrisch
de stadsverwarmings prijs komt toch van de gasprijs af
Nuon: klopt u betaalt niet meer dan anders
Heel goed; daarom wil ik het ook vastzetten, kan met gas ook
Nuon: nee ja het is wel een heel ander product; dat zijn onze regels. We zetten het niet vast
Zucht: laat maar

Heb maar gelijk opgehangen om verdere belkosten te ontzien.

Hier is de kraan ook nog dicht. T' zonnetje straalt mooi naar binnen. Nu zelfs 19 graden binnen; is nog niet onder de 18 geweest. 8)

Edit: nog iets anders: http://hetcda.blogspot.co...-aantrekkelijke.html#more tip: er is een mogelijkheid om reacties te plaatsen })

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 11:14:
Die Gigajoultjes SV hier (nog steeds stevig aan de prijs, momenteel volgens de NUON/Vattenfall SV warmte tarievenlijst een slordige 20,03 Euri incl. BTW het stuk), gaan met de grootst mogelijke voorzichtigheid verbruikt worden als het niet anders kan. Ook jammer voor Wouter Bos (energiebelasting op elke verbruikte GJ wordt wel naar de eindverbruiker toegerekend, maar de SV exploitanten mogen dat in eigen zak steken "om projecten rendabel te maken" of zoiets onzinnigs...).
20 euro / GJ. Dat is precies de prijs die particulieren voor aardgas betalen. Zooo, dat is ranzig! Ik blijf het bijzonder vinden dat je niet onder je SV overeenkomst uit kan (helemaal met een koophuis).

Nog ff wat vorderingen op ketel afstel-gebied (met dank aan eric-pvt voor de inspiratie).
Stiekem stonden de rendement gegevens van de ketel gewoon in de handleiding, alleen je moest ze zelf even uitrekenen. Er staat in de handleiding een tabelletje van ketelvermogen bij verschillende deellasten. Door per deellast het vermogen te delen door het deellast percentage en te vermenigvuldigen met 100% krijg je het vermogen wat de ketel op 100% zou doen volgens de efficiency van die deellast. Je kiest vervolgens de deellast welke het hoogste vermogen geeft.

De ketel haalt nu zo'n 16% meer warmte uit het gas dan standaard ingesteld door de installateur.

Ketel ingesteld op 30/50 bedrijf, 65% deellast. De ketel brand ook langere perioden achter elkaar, op een graadje of 35~40. De verbrandingswarmte afvoer wordt net handwarm.
De ketel condenseert ook voor warm water (staat niet in de handleiding), echter moet je dan wel voldoende koud water aanbieden voor de koeling -> de kraan verder open. Dat kon eerder niet omdat de doorstroombegrenzer bijna dicht stond. Het is alleen niet besparen als je de douche daarvoor 2x zo hard moet zetten ;). Als je de kraan volledig open draait komt het bijna stromend uit de condenswaterafvoer.

Nieuwe conclusie voor vandaag:
Een ketel met een hoger warmwater rendement bij hetzelfde afname debiet heeft een grotere warmtewisselaar (want: meer koeling).

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 28-10-2009 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:24:
[...]

20 euro / GJ. Dat is precies de prijs die particulieren voor aardgas betalen. Zooo, dat is ranzig! Ik blijf het bijzonder vinden dat je niet onder je SV overeenkomst uit kan (helemaal met een koophuis).
Niet zo ranzig als je weet dat de eerste twee kwartalen die Gieg prijs bij NUON/Vattenfall 27,58 Euri/GJ incl. BTW bedroeg en er wordt gemiddeld over de periode op de jaarnota... :X

Dat je d'r niet onderuit kunt is omdat de hele zwijnenhandel in een gesloten netwerk zit en het goud geld kost om schakels uit die keten te halen en weer kort te sluiten. Daar wordt natuurlijk op geanticipeerd, gemeentes dwingen nieuwe huizenkopers in "geplande SV gebieden" om verplicht aan de SV te gaan. 99,99 procent van die kopers die al lang blij zijn dat ze überhaupt een betaalbaar huis hebben kunnen vinden, hebben echt geen benul waar ze instappen. En als het koopcontract ondertekend is, is er geen weg meer terug (behalve dan weer verhuizen naar SV-vrije woning....). Huurders zijn echt helegaar het haasje, die kunnen helemaal geen kant op want formeel geen drol te vertellen over die ranzige SV aansluitingen.

In Almere Noorderplassen wordt met dikke EU subsidie door hetzelfde bedrijf straks de door een thermische collectorplant gegenereerde [gratis] zonnewarmte in het SV net ingevoed. Gratis zonnewarmte voor de dozenschuiver NUON/Vattenfall (gesubsidieerd door jou en door mij via EU). Afnemers van dat warmtenet, ook diegenen die niet dicht bij die te bouwen installatie wonen, "mogen" echter nog steeds allemaal de dure gasprijs (>>> verrekend in de GJ prijs) betalen en krijgen niet eens een (volgens mij van overheidswege verplicht te stellen) "zonnewarmtekorting" op hun belachelijke "gas-Gieg-prijs". En oh ja: de bewoners hebben een of andere supervage, zeer slecht gecommuniceerde "milieuheffing" moeten betalen voor die nog te bouwen thermische installatie (zoek op "zoneiland") waar NUON/Vattenfall lekker aan gaat verdienen. Mijn nichtje heeft het ook moeten dokken, is niks meer aan te doen volgens de gemeente. Die trouwens - hoe krom kun je zijn als gemeente ambtenaar - in hoger beroep is gegaan tegen de ongunstige uitspraak in hun terechte, al jarenlang bevochten claim dat andere Almeerdenaren jarenlang vet teveel hebben betaald voor de stadswarmtenetten elders in de gemeente...

Disz isz ze Nezzerléndsz....

Edit: nog iets anders: http://hetcda.blogspot.co...-aantrekkelijke.html#more tip: er is een mogelijkheid om reacties te plaatsen })
Inmiddels heftige reactie geplaatst. Ik kwam er later pas achter dat het een cda site was, ha, ha, ha... :'( Dus als jelui nix meer van me horen weten jullie dat het "een brug te ver" is geweest. Ach, dood moet je toch eens. Ik wacht de voordeurbel wel af... >:)

Net prompt reactie van (hooggeplaatst) persoon bij Greenchoice binnen over mijn notaverzoek:
Ik ben jaloers op je lage verbruik. Jammer genoeg net niet negatief.

Vastrecht gas gaat (als het goed is) volgens mij automatisch correct nu het goed ingesteld is bij jou.
Overgang 2008/2009 wordt volgens een vast standaard patroon berekend en kan ik niet zelfstandig beinvloeden. Ik ben benieuwd hoe dat voor jou uitpakt en of dat veel verschil uitmaakt. Je kan de nota binnen enkele weken verwachten.
Kijk, bij zo'n leverancier wil je wel langer blijven zitten toch (OK, eerst die nota effe afwachten, maar ik heb goede hoop...)? :)

Veel beter zul je het niet krijgen in ons piratenlandje... (die opmerking over "overgang 2008/2009" gaat over de methodiek van capaciteitstarief berekening per 1-1-2009 waarover ik een vraag stelde)

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 28-10-2009 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Einde oktober nadert, en zonnigtiepje zit nog steeds met open tuindeur van de gratis instralende zon te genieten achter den kompjoet. En de hoofdkranen naar de stadswarmte radiatoren nog steeds (al sinds april) uit.
Bij ons ook nog steeds, al zullen we er in november wel aan moeten geloven. Waar ik mij voornamelijk aan stoor zijn koude voeten, ook al trek ik iets warmere sokken aan. De vloerisolatie (a.s. zaterdag gaan we de isolatieplaten ophalen - of iig de eerste helft) zal daar goed bij helpen verwacht ik. De isolatie dikte wordt dan van 5 cm piepschuim in een keer verhoogd naar 5 + 14 cm piepschuim.
Mensen die een huis kopen met SV hebben zich vast niet verdiept in de verwarming. Je moet er als noob ook maar opkomen dat dit 'milieuvriendelijke' systeem bergen met geld gaat kosten. Gelukkig hebben wij het niet in ons huis, maar om eerlijk te zijn had ik er absoluut niet op gelet. Misschien eens een leuk onderwerp voor radar ofzo! Inmiddels gaat het om genoeg mensen om een uitzending aan te wijden. Ok, ik geef toe, ik zie zonnigtype deze onvrijwillige dure en leveranciergebonden oplossing graag live genadeloos de grond in stampen!
Inmiddels heftige reactie geplaatst. Ik kwam er later pas achter dat het een cda site was, ha, ha, ha... Dus als jelui nix meer van me horen weten jullie dat het "een brug te ver" is geweest. Ach, dood moet je toch eens. Ik wacht de voordeurbel wel af...
Geniale reactie! Tja, het mag dan een site van de CDA zijn... maar wat ik van het beleid van mevrouwtje van der HO!even zie lijkt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:07:
Mensen die een huis kopen met SV hebben zich vast niet verdiept in de verwarming. Je moet er als noob ook maar opkomen dat dit 'milieuvriendelijke' systeem bergen met geld gaat kosten. Gelukkig hebben wij het niet in ons huis, maar om eerlijk te zijn had ik er absoluut niet op gelet. Misschien eens een leuk onderwerp voor radar ofzo! Inmiddels gaat het om genoeg mensen om een uitzending aan te wijden. Ok, ik geef toe, ik zie zonnigtype deze onvrijwillige dure en leveranciergebonden oplossing graag live genadeloos de grond in stampen!
Ik ook niet, ik vond het vooral een goede ontwikkeling aardgas goed gebruiken in plaats van de helft weg te gooien.
Maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat hier achterlijk veel geld mee wordt verdient (en dat dat mag omdat ze oh-zo duurzaam en zogenaamd met dure techniek bezig zijn). Voor 35 cent per kuub (dat betalen ze nevernooit niet) krijgen ze 10 kwh.
Daarvan maken ze 5 kwh stroom (welke verkocht kan worden à 9 cent / kwh, dus 45 cent), + plm. 4 kwh thermisch, à 24 cent. 69 cent in totaal dus...

Enig idee hoeveel huizen er aangesloten zijn? Of wat het vermogen is van de centrale? Voor de grap eens uitrekenen wat de marge is. Wat dus geen grap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:33:
[...]

Heb je al eens gebeld naar e bruinkoolboer om je SV tarieven vast te zetten voor een langere periode?
Dat zelfde telefoongesprek heb ik gepleegd met Essent voor onze stadsverwarming, je raadt het al.
Vastrecht is trouwens nog veel erger en maakt hier het grootste gedeelte van kostenpost uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(met dank aan eric-pvt voor de inspiratie).
straks komt het cda busje nog langs vanwege energie-belasting ontduik adviezen,
maar goed, zonnigtype zit er dan ook in, dus ik denk dan; gezellig in de bak, eindelijk eens bijpraten in persoon.... maar met die site polderpv.nl zal de straf wel kolenscheppen worden in coencentrale.

vwb mijn definitieve gc afrekening door 1 januari heen, moet ik opmerken :
keurig gedaan, exact en letterlijk en zelfs met excel sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 19:37:
[...]

straks komt het cda busje nog langs vanwege energie-belasting ontduik adviezen,
maar goed, zonnigtype zit er dan ook in, dus ik denk dan; gezellig in de bak, eindelijk eens bijpraten in persoon.... maar met die site polderpv.nl zal de straf wel kolenscheppen worden in coencentrale.
d:)b

Ik houd wel van af en toe vieze handen maken (maar mijn keuze zal op een ander zelfverkozen smerig klusje vallen, zoals je zult begrijpen).

Lijkt me gezwellig bijpraten in het CDA busje met Verhagen aan het stuur en Spies en van Geel als pleegzusters die controleren of we ons niet teveel verzetten... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 13:49
ZonnigTIEPEN, zit 'NUON/Vattenfall' bij jou onder een sneltoets ofzo? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door NoUser op 28-10-2009 21:13 . Reden: tiepvout ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NoUser schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:12:
Neuh. "Ze" hebben d'r gewoon om gevraagd, dus ze kunnen "het" krijgen zoals "ze" het hebben willen... (of is het "hebben gewild"...) :+

En ik typ al jaren blind met tien vingers, heb ik ooit een heus "diploma" voor gehaald. Veel plezier van, al vele jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
NoUser schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:12:
vermoed het van wel :
sneltoets CTRL-€ssent is een andere ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand een idee ?
>> mijn hoofdstop voor de meter gaat een steeds harder ratel geluid maken....
het is gewoon een ouder type bakkeliet 1974 20A enkelvoudig 1 fase zonder kijkglas.
ik heb in huis er nog geen inteferentie van, dus er zit nog niet iets los.
het geluid is belast als volledig stroom dood (hoofdschakelaar uit) aanwezig,
en is er pas sinds een week of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:25:
iemand een idee ?
>> mijn hoofdstop voor de meter gaat een steeds harder ratel geluid maken....
het is gewoon een ouder type bakkeliet 1974 20A enkelvoudig 1 fase zonder kijkglas.
ik heb in huis er nog geen inteferentie van, dus er zit nog niet iets los.
het geluid is belast als volledig stroom dood (hoofdschakelaar uit) aanwezig,
en is er pas sinds een week of 3.
Ik denk dat Liander jouw hoogst verdachte aansluiting met wat overbelasting aan het pimpen is om je uit je tent te lokken en pliesplies een zware (dik capaciteitstarief...) heraansluiting te laten aanbrengen door onze gezegende netbeheerder broeders (of zusters)? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Mars Warrior schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:30:
[...]

Dat is geen rocket-science hoor :D
Zou je zo'n tabel (+grafiek?) misschien hier kunnen neerzetten? Ik heb het idee dat deze rendementsgrafieken niet zoveel uit zullen maken tussen diverse ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat Liander jouw hoogst verdachte aansluiting met wat overbelasting aan het pimpen is
of de knikkende knietjes, van die waanzin sunny boy van ibc solar voor de meterkast die dit voorjaar gaat gieren...
nee serieus, het is een vreemd gehoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stegen schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 15:01:
[...]

Hier fiets ik wel eens langs, hangt er al sinds 2003 dacht ik :

http://maps.google.nl/map...pn=0.001284,0.002411&z=19
Mooi voorbeeld hoe je collectoren 'vrij' op de zon kunt richten. Zou dit ook op een hogere zijgevel van je buren kunnen monteren die een etage meer gebouwd hebben (dus vrij van je eigen platte dak)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:36:
[...]

Ik ook niet, ik vond het vooral een goede ontwikkeling aardgas goed gebruiken in plaats van de helft weg te gooien.
Maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat hier achterlijk veel geld mee wordt verdient (en dat dat mag omdat ze oh-zo duurzaam en zogenaamd met dure techniek bezig zijn). Voor 35 cent per kuub (dat betalen ze nevernooit niet) krijgen ze 10 kwh.
Daarvan maken ze 5 kwh stroom (welke verkocht kan worden à 9 cent / kwh, dus 45 cent), + plm. 4 kwh thermisch, à 24 cent. 69 cent in totaal dus...

Enig idee hoeveel huizen er aangesloten zijn? Of wat het vermogen is van de centrale? Voor de grap eens uitrekenen wat de marge is. Wat dus geen grap is.
Niet alle gegevens bekend hier (suprise, surprise...). STEG E.ON in Leiden (onze "restwarmte producent" via handelaar NUON/Vattenfall Warmte): 81 Megawatt elektrisch en 83 MW thermisch ("warmte"). Alleen al in onze wijk zijn er 4.300 huishoudens verplicht aangesloten, maar er zijn er veel meer (o.a. enkele warmte vretende bedrijven uit het Bioscience park, maar ook nieuwe woonwijkjes). Totale aantal mij (nog) niet bekend. Ik vraag me af of die data zijn te achterhalen. Vergeet natuurlijk niet dat de infrastructuur heftig veel geld (heeft ge)kost, mot er ook van betaald worden. Volgens Rekenkamer rapport zijn er slechts "een paar" (niet met name genoemd) projecten met forse winsten, maar ook verliesgevende projecten (van ex-medewerkster NUON holding gehoord dat Lelystad met biomassa lokaal geoogst verlies zou draaien, kan ik niet beoordelen). Harde data ontbreken, want "concurrentiegevoelig" en dat soort onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
Ik reed net weer door Duitsland. Kwam uit Oostenrijk. Werd er weer helemaal vrolijk van om al die daken tjok vol met PV te zien. De windmolens stonden vandaag (op één na) allemaal stil (die ik gezien heb, maar dat zijn er véél). (En in Oostenrijk is welliswaar weinig PV te bekennen (alhoewel meer dan in NL), want ze komen daar om in de waterkracht, maar 1 op de 3 daken ligt daar vol (en dan ook letterlijk vol) met zonnecollectoren, dat is ook heerlijk hoor!)

Die dakjes zijn allemaal leuk en aardig, maar de interessantste installatie, is de installatie waar ik dus regelmatig onderdoor rijd! Je ziet er weinig van, eigenlijk alleen als je eronder schiet (en je weet waar je op moet letten, zodat je het als PV herkent) en dan weer een paar minuten (!!) later als je er weer onderuit komt! :P
Dus heb ik net even de stoute schoenen aangetrokken, met google maps de locatie precies bepaald en toen gegoogled:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3623/3521715894_db971428fb.jpg
Klik voor groot!
Voila! 's Werelds langste PV installatie. 2,7km! Welliswaar in drie stukken, maar dat tel ik ook goed hoor!
Über seinem Kopf sorgen auf den nächsten 2,7 km ca. 16.000 Solarmodule für die Produktion von sauberem Solarstrom. Die Module wurden von EvergreenSolar geliefert. Je Anlagenteil wurden zwei Zentralwechselrichter der Firma SMA installiert. Die Bauabschnitte haben alle drei unterschiedliche Leistungen. Abschnitt eins kommt auf 1.018 kWp. Der mittlere Abschnitt kann immerhin noch 851 kWp vorweisen und die Anlage im Osten steuert noch 780 kWp zur Gesamtleistung von 2.649 kWp bei.
[...]
Da ist es schon wichtiger, daß die 2.649 kWp im Jahr ca. 2,5 Millionen Kilowatt Stunden Strom produzieren.
Voor meer (fotos en tekst): http://ralos.de/blog/2009...taik-anlage-der-welt.html
Wil je 'm op google maps zien: http://maps.google.com/ma....018207,0.038581&t=h&z=15

Even dromen dat we dit soort dingen ooit nog in NL zullen zien! O+ :'(

Owja, nu komt de vraag weer naar boven die de laatste dagen een beetje door m'n kop stookt. Plan is om volgend jaar in de stad te gaan wonen. Als student zijnde met een OV is het best wel belachelijk om dan nog een auto te hebben. Zeker als je weet dat ik 1100,- pj aan belasting en 800,- pj aan verzekering betaal. Tis natuurlijk wel een gerecyclede en hij rijd netjes 5L/100km (gemeten over 13000km, daarna geloofde ik het wel). Komt daar nog bij dat ik hier thuis wel 500 auto's kan parkeren, is dat in de stad wel even anders.

Ik zoek dus een goede oplossing. Binnen NL is OV een werkbare oplossing (als ik straks niet meer een uur bussen van het station woon), maar ik wil ook regelmatig naar Oostenrijk. Dinnetje is Oostenrijks en die ga ik niet inruilen en daarbij komt een zeer grote passie voor skiën...

Mogelijkheden:
Vliegen: Op tijd geboekt kost dat ATM +/- 100,- pp Dusseldorf naar München retour. €200,- totaal. Dat is excl. van een naar luchthaven vervoer, wat we ATM niet hoeven betalen (taxiënde vrijwilligers), maar is dus strikt genomen gewoon een slecht plan.
Trein: Ik heb nu uitgevonden, dat als ik op tijd ben ik op sommige dagen een City Nightline kan nemen van Arnhem naar München dan met ander ticket van München naar Mayrhofen kom. Kost €89,- voor twee personen enkel CityNightLine en dan nog €60,40 voor de gewone trein. Dat is dus €300,- totaal en dan zijn we ong. 16u onderweg. Langzaam. Er onflexibel. Duur.
ICE is gewoon rete duur. Buiten m'n budget. (Maar wel luxe!)
Auto: Tussen de 8 en 10 uur, maar 9 uur gemiddeld. Met mijn 'dure' auto nu kost dat ongeveer €300,- retour, inclusief afschrijving, vaste laste aandeel, onderhoud, brandstof, banden en onverzien aandeel. Nu 'kost' het me minder omdat ik de auto 'toch' heb, maar strik genomen is dit duur. Verder vind ik auto rijden prettig, kan ik veel meenemen (5pers + bagage, of ik schuif er een fiets in en drie personen + bagage) en is het praktisch om aldaar een auto te beschikking te hebben. Tevens is een auto goed voor vakanties allerlei, treinen (InterRail) is een interessant alternatief, maar ik ben geen stadsmens...

Ik zoek een duurzamer* plan dan de auto waarmee ik het nu doe, maar ik wil daar niet voor inleveren.

* Duurzamer voor mijn portemonee én milieu (in die volgorde, maar ik denk wel dat het samenhangt).

Ja, ik realizeer me dat ik erg mobiliteitsverslaafd ben, maar daar wil ik aan vast houden. Dat verander ik wel tegen de tijd dat peak-oil echt toeslaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Paul C op 28-10-2009 23:51 . Reden: 2e deel geadd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:02:
Ik reed net weer door Duitsland. Kwam uit Oostenrijk. Werd er weer helemaal vrolijk van om al die daken tjok vol met PV te zien. De windmolens stonden vandaag (op één na) allemaal stil (die ik gezien heb, maar dat zijn er véél). (En in Oostenrijk is welliswaar weinig PV te bekennen (alhoewel meer dan in NL), want ze komen daar om in de waterkracht, maar 1 op de 3 daken ligt daar vol (en dan ook letterlijk vol) met zonnecollectoren, dat is ook heerlijk hoor!)

Die dakjes zijn allemaal leuk en aardig, maar de interessantste installatie, is de installatie waar ik dus regelmatig onderdoor rijd! Je ziet er weinig van, eigenlijk alleen als je eronder schiet (en je weet waar je op moet letten, zodat je het als PV herkent) en dan weer een paar minuten (!!) later als je er weer onderuit komt! :P
Dus heb ik net even de stoute schoenen aangetrokken, met google maps de locatie precies bepaald en toen gegoogled:
[afbeelding]
Klik voor groot!
Voila! 's Werelds langste PV installatie. 2,7km! Welliswaar in drie stukken, maar dat tel ik ook goed hoor!

[...]

Voor meer (fotos en tekst): http://ralos.de/blog/2009...taik-anlage-der-welt.html
Wil je 'm op google maps zien: http://maps.google.com/ma....018207,0.038581&t=h&z=15

:9~ :9~ :9~

Staat inmiddels genoteerd op mijn "Bayern" Michelin kaart waar Frankfurt nog op staat. Wel beetje uit de route, maar wie weet kom ik d'r nog wel eens in de buurt met de Biohummer®, als ik weer "Solaranlagen im [und rund] Bayern" ga scoren... Thanx, kende ik nog niet. Maar ja, wie kent alle Duitse megaprojecten? Ik ook niet...

Het geval staat als 2,65 MWp installatie "Solarpark Aschaffenburg" op de PVResources site met de grootste installaties ter wereld. Pas op de pagina met installatie nummers 351-400 (hoe hoger het nummer, hoe kleiner de installatiegrootte...).

Er is ook een prachtige (veel kleinere) Bürgerbeteiligungsanlage van 365 kWp (...) boven een snelweg (wegnummer B31) aan de oostrand van Freiburg, deelgemeente Wiehre....

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/2007_08230483.jpg

Voor een aanzienlijk deel (plm. een derde) van de 2 miljoen Euri gefinancierd door burgers uit Freiburg e.o., een project van de zeer actieve organisatie fesa aldaar. Zie artikel van de beroemde Paul Gipe. Allemaal mogelijk gemaakt door de beste incentive Wet ter wereld, het veelbesproken en vaak desondanks zeer slecht begrepen Duitse EEG...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online

De plannen zijn er: http://pfixx.nl/index.php?page=solarpark-holland
In het 'zonnige' achterhoek... dat dan weer wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
IJsbeer schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 08:19:
[...]

De plannen zijn er: http://pfixx.nl/index.php?page=solarpark-holland
In het 'zonnige' achterhoek... dat dan weer wel :)
Yup. Financieel whizzkid Vermeend heeft met zijn plannetjes voor zowel vliegveld Leeuwarden (toplokatie), als voor zijn Zeeuwse zonneparken (superlokatie) zijn tanden ernsthaft stukgebeten en het hoofd keihard op bureaucratenbeton gestoten (niks meer van vernomen van die fraaie plannetjes). Ook de al lang op de wensenlijst staande mooie plannen om de Afsluitdijk aan de zuidzijde vol te leggen (klasse lokatie, zeer beroemd en spraakmakende verdediger Wubbo Ockels) liggen nog steeds in de bureaulade weg te rotten.

First See Than Believe. En dan nog: een zwaluwtje maakt nog geen zomer...

... als de miljoenen uit de verkoop van het tafelzilver genaamd Essent en NUON eenmaal zijn weggebrand, is er niks meer om te halen aan "financiële ondersteuning", namelijk...

Let op de zeer slechte geprognosticeerde opbrengsten, ondanks dat er naast vage dunnelaag moduultjes (ik weet waarschijnlijk wel welke) ook (onbekende OEM...) mono's en poly's worden ingezet: 3,34 MWh uit in totaal 4,28 MWp. OK, het is oost Nederland, maar het is desondanks wel een volslagen belachelijk lage 780 kWh/kWp.jaar. Gaat van der HO-Even daar straks "innovatie subsidie" voor geven???? In Duitsland worden opbrengsten van ver over de 900 tot meer dan 1.000 kWh/kWp.jaar gehaald in het binnenland met vast opgestelde MWp parken...

(de initiatiefnemer is dezelfde die destijds de "fantastische terugverdientijdberekening" voor de beruchte, zwaar bekritiseerde Karwei aanbieding van 2006 heeft geleverd... :X )

Waarom krijg ik een beetje last van kippenvel bij het lezen van de garantievoorwaarden??? Zal wel aan mij liggen... :/ . Hun "high-tech double-junction" amorfe paneeltje heeft een rendement van ... 5,1% ... No wonder dat het geplande park zo matig gaat presteren ...

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 29-10-2009 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Dinnetje is Oostenrijks en die ga ik niet inruilen en daarbij komt een zeer grote passie voor skiën...
Het klinkt alsof je daar moet gaan studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 00:27:

Staat inmiddels genoteerd op mijn "Bayern" Michelin kaart waar Frankfurt nog op staat. Wel beetje uit de route, maar wie weet kom ik d'r nog wel eens in de buurt met de Biohummer®, als ik weer "Solaranlagen im [und rund] Bayern" ga scoren... Thanx, kende ik nog niet. Maar ja, wie kent alle Duitse megaprojecten? Ik ook niet...
zijn ze daar goedkoper ?
waar moet je zijn dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:33:
[...]

zijn ze daar goedkoper ?
waar moet je zijn dan ?
Neen joh gekkie (ik wek al evenveel op als ik verbruik...). 8)

Ik bedoelde met "scoren" dat ik weer een hoop PV moois ga fotograferen. En daarvan af en toe leuke exemplaren op Polder PV zet.

Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Bayern_Radtour_2009/DSCF7327_20pct.jpg

Voor spotprijzen die in Duitsland fähig zijn (goed zoeken kan geld opleveren, daar weet "enig contribuant" van Tweakers wel meer van...) zie Photon site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Misschien dat dit een beetje zuur overkomt, maar ik wil toch wel even reageren op het verhaal van pcmadman. Niet persoonlijk bedoeld, maar het is een goed voorbeeld.

Per retour Oostenrijk gaat er zeker zo'n 90L diesel doorheen (1800km, 1 op 20) wat overeen komt met zo'n 1080 kWh. Ook lees ik steeds meer artikelen over de impact die het ski gebeuren heeft over de ontbossing, vervuiling (mensen laten veel troep achter op de pistes) en waterhuishouding in die gebieden en dat het ook ontzettend veel energie kost om kunst sneeuw te maken.

Hier hangen een boel mensen rond die met de beste bedoelingen bewust bezig zijn met het terugdringen van ondermeer hun energieverbruik. Dure zonnepaneeltjes, dagen door het huis met de verbruiksmeter om die laatste sluipverbruiker te elimineren, meer fietsen i.p.v. de auto, ga zo maar door. Alle goede bedoelingen ten spijt maar al die acties stellen geen ene r**t voor als je 5x (ofzo) per jaar naar Oostenrijk tuft voor het dinnetje en de lange latten.

Het dinnetje en ik zijn ook (dit jaar pas) de discussie aangegaan over onze ski plannen (ben nu 4 keer wezen snowboarden en had de smaak te pakken) maar het kan best zijn dat dit seizoen de laatste keer is voor ons. De offroad biohummer (mooie verwoording zonnigtype!) staat toch teveel niks te doen. Wij merken in onze discussies ook dat goede bedoelingen makkelijker klinken dan ze daadwerkelijk uit te voeren zijn, want als we zouden stoppen met de skivakantie dan zouden we tegen de familie moeten zeggen: volgend jaar gaan jullie maar zonder ons.

De meeste mensen zijn pas bereid tot verandering in hun patronen als het echt niet meer kan (ik lees ook uit je bewoordingen dat verandering pas plaats gaat vinden als het economisch niet meer gaat: peakoil). Het stemt me allemaal erg naargeestig over de richting die we met z'n allen op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
styno schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:25:
De meeste mensen zijn pas bereid tot verandering in hun patronen als het echt niet meer kan (ik lees ook uit je bewoordingen dat verandering pas plaats gaat vinden als het economisch niet meer gaat: peakoil). Het stemt me allemaal erg naargeestig over de richting die we met z'n allen op gaan.
Hoe eerder je bent afgekickt van de fossiele spuit, hoe makkelijker je het straks zal hebben. De krachtigste methode om een verandering te veroorzaken is door het paradigma te veranderen (12 leverage points, Donella Meadows), en daar zijn we hier druk mee (vooroordelen wegnemen, discussiëren, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

20 euro / GJ. Dat is precies de prijs die particulieren voor aardgas betalen.
Dat is fors, tenzij je bij de NLEnergie zit. Minimale service, slechte verkoop praktijken, maar wel een goede prijs.
Ik betaal wel een hoog vastrecht (6.99/maand) maar daar staat tegenover dat ik voor gas 'maar' 11.66 €/GJ betaal. Tenminste dat hoop ik, ik verwacht de rekening ergens in november te ontvangen. Pas dan kan ik er zeker van zijn. Ik moet er niet aan denken om een gesprek/discussie met ze aan te gaan als het niet zou kloppen.

Ook ben ik heel benieuwd wat ze met de teruggeleverde stroom gaan doen. Of NL-Energie dat nu gaat salderen of dat Liander dat al voor hen heeft gedaan. Helaas heb ik geen negatief totaal-verbruik. Wel meterwisselingen en diverse meteropnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Winst Shell daalt 73%, 5.000 banen op de tocht...

Goh. Merkwaardig met olieprijs alweer op de 80 dollar a barrel.

In het stukje: "... onder invloed van een lagere olieprijs en moeilijke economische omstandigheden ..."

Zouden ze niet meer zo goed kunnen "plannen" als "vroegah" toen de sky nog de limit was?

Toch gek dat ze hun fraaie Avancis initiatief met Saint-Gobain (bloedmooie dunnelaag zwarte CIS modules, rendement al over de 11%...) de rug hebben toegekeerd.

Verkeerd gegokt?

Ach, Lehman Brothers en ENRON zijn ook naar de filistijnen gegaan. Waarom Shell ook niet?

Ik zal aan ze denken als het eenmaal zo ver is, en mijn goeie ouwe Shell moduultjes nog steeds in suboptimale setting gemiddelde 900-950 kWh/kWp.jaar zitten de draaien. Geen degradatie te ontdekken na dik 9 en een half jaar voor de eerste 4 mooie multikristallijne paneeltjes alhier, 7 km. verwijderd van de "zoute kust"...

"Hadden we onze goeie ouwe Jeroentje van der Veer nog maar, dan was alles anders..."

(waarschijnlijk nog fossieler dan ze nu aandurven, Jeroen werkt nu voor de NAVO, wat zou die daar nou toch doen....????)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, ik realizeer me dat ik erg mobiliteitsverslaafd ben, maar daar wil ik aan vast houden.
Tegen elke prijs? En ook tegen elke prijs die anderen moeten betalen?
Dat verander ik wel tegen de tijd dat peak-oil echt toeslaat.[/small]
Bijzondere redenering... klinkt een beetje als die motorrijder die ze met 200+ km/u aanhiellden en die als reden voor zijn hoge snelheid opgaf dat zijn tank bijna leeg was en hij zo snel mogelijk naar het volgende tankstation wilde. 8)7 In plaats van te helpen de gevolgen van peak oil een beetje te verzachten (en ook jezelf voor te bereiden op de veranderingen die nodig zullen zijn) help je de trein om nog harder tegen de blinde muur op te rijden...

In de stad gaan wonen en gebruik maken van fiets + OV vind ik slim d:)b maar regelmatig naar Oostenrijk heen en weer reizen is een flinke energievreter. Ik zou een oplossing verzinnen om dat niet te hoeven doen. Daar gaan wonen, of je vriendin hierheen halen. En wat is er mis met de trein? Je klaagt dat het langer duurt, maar ik vind dat niet altijd een nadeel... je reist veel bewuster, je ziet meer van het landschap, ik vind het reizen dan ook onderdeel van mijn reis en niet een manier om ten koste van alles en iedereen zo gauw mogelijk ergens te komen. Mijn vakantie begint als ik de trein instap, en niet pas als ik uit het vliegtuig rol. Ik kan begrijpen dat iedereen daar andere ideeën over heeft maar vergeet niet dat je alle nadelige effecten van zoveel reizen verspreid over de mensen om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:19:
[...]

Mijn vakantie begint als ik de trein instap, en niet pas als ik uit het vliegtuig rol. Ik kan begrijpen dat iedereen daar andere ideeën over heeft maar vergeet niet dat je alle nadelige effecten van zoveel reizen verspreid over de mensen om je heen.
En het grootste voordeel, je kan ontspannen. Als ik per auto of per vliegtuig reis ben ik gaar als ik er ben. Als ik de trein uitstap heb ik nog puf wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gotcha!

... kon het weer niet laten, zorrie, maar hij vráágt er om ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:10:
Gotcha!

... kon het weer niet laten, zorrie, maar hij vráágt er om ... ;)
Pas maar op met linken naar je eigen site, voor je het weet heb je het verwijt te pakken dat je 'Tweakers lokt'.... ;)

Vraagje in het algemeen: hoog in de Solar Top 50 stond altijd Miracle Moon. Die is nu in één keer weg. Het gekke is dat op hun site nog wel een Solar Top 50 logo heeft met daarin het cijfer vijf (alsof ze op vijf zouden staan), maar op vijf staat een heel andere site (beetje wazige site, maar dat terzijde).

Iemand een idee wat hier aan de hand is?

Overigens wordt het nog spannend in World Solar Challenge morgen, Twente moet in drie uur tijd 300km rijden om nog 'officieel' te kunnen finishen. Kijk vooral niet op mijn site ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:09:
[...]

Pas maar op met linken naar je eigen site, voor je het weet heb je het verwijt te pakken dat je 'Tweakers lokt'.... ;)
Is dat een doodzonde? Maar ik zal wat minder expliciet zijn. Kon het in dit geval (alweer... O-) ) niet laten...
Vraagje in het algemeen: hoog in de Solar Top 50 stond altijd Miracle Moon. Die is nu in één keer weg. Het gekke is dat op hun site nog wel een Solar Top 50 logo heeft met daarin het cijfer vijf (alsof ze op vijf zouden staan), maar op vijf staat een heel andere site (beetje wazige site, maar dat terzijde).

Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Geen idee. Iets vergelijkbaars als met de "vele sites" (rekeningen nog niet betaald) van je oude duurzame werkgever??? Die "5" is wel verdacht. Heeft 'ie zelf het image zitten manipuleren in het script voor de verbinding??? Je komt wel op Top50Solar als je op dat logo'tje daar klik, maar inderdaad staat op numero 5 een vago-site, zoals er wel "meer" staan op die rating van Top50Solar... Hmmm. Merkwürdig...
Overigens wordt het nog spannend in World Solar Challenge morgen, Twente moet in drie uur tijd 300km rijden om nog 'officieel' te kunnen finishen. Kijk vooral niet op mijn site ;)
Ik ga kijken! ;) Doodzonde numero twee... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kennelijk....
Geen idee. Iets vergelijkbaars als met de "vele sites" (rekeningen nog niet betaald) van je oude duurzame werkgever??? Die "5" is wel verdacht. Heeft 'ie zelf het image zitten manipuleren in het script voor de verbinding??? Je komt wel op Top50Solar als je op dat logo'tje daar klik, maar inderdaad staat op numero 5 een vago-site, zoals er wel "meer" staan op die rating van Top50Solar... Hmmm. Merkwürdig...
Wazig... wellicht dat daar nog wat info over boven water komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:27:

Wazig... wellicht dat daar nog wat info over boven water komt.
Lijtk wel een fout van Top50 Solar. Het plaatje op Miracle Moon heeft de URL: http://www.top50solar.nl/solar_nl/button.php?id=1706 en daar komt inderdaad nummertje 5 bij terug. De site die op nummer 5 staat heeft het 'plaatje' http://www.top50solar.nl/solar_nl/button.php?id=1866 , dus het is ook niet zo dat ze het id gejat hebben.
Beide leveren 5 op als resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Beetje hoog ons_kent_ons gehalte begint het zo te krijgen hier. Als je die opmerking over bezoekers trekken naar je eigen site niet kunt waarderen kan je dat ook duidelijk en direkt naar de poster kenbaar maken, in plaats van een cynische opmerking een paar dagen later.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Voor 20 euro per jaar kon ik het niet laten om http://www.kernfusiestroom.nl te registreren. >:)

Bedoeling is om er een simpele site ter promotie van PV op te zetten. Met links naar PV module en olie prijzen, beargumentatie waarom PV zo duurzaam is etc. Misschien met een hoekje voor de toekomstige meting aan m'n SunPower paneeltjes (Stegen, hoe zit het met de ontwikkeling van je logger?).

Lijkt me leuk om (met wat andere enthousiastelingen wellicht?) er een mooie tegenhanger van o.a. atoomstroom van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
styno schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:49:
[...]

Voor 20 euro per jaar kon ik het niet laten om http://www.kernfusiestroom.nl te registreren. >:)

Bedoeling is om er een simpele site ter promotie van PV op te zetten. Met links naar PV module en olie prijzen, beargumentatie waarom PV zo duurzaam is etc. Misschien met een hoekje voor de toekomstige meting aan m'n SunPower paneeltjes (Stegen, hoe zit het met de ontwikkeling van je logger?).

Lijkt me leuk om (met wat andere enthousiastelingen wellicht?) er een mooie tegenhanger van o.a. atoomstroom van te maken.
Het gaat steeds leuker worden in Nederland. Klasse, ik sluit me aan! _/-\o_

Arme Sjefke. Ditmaal sneller dan de fotonen de loef afgestoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:59:
Ik betaal wel een hoog vastrecht (6.99/maand) maar daar staat tegenover dat ik voor gas 'maar' 11.66 €/GJ betaal.
Ik heb gerekend met 33 MJ / m3 gas en 66 cent, dat laatste is wat veel, ik ga 55 betalen. Dus dan kom je uit op 18 euro / GJ.

@zonnigtyp: het klopt dat de infrastructuur terugbetaald moet worden, maar zo ingewikkeld / moeilijk aan te leggen is zo'n systeem nu ook weer niet. Dure techniek is het ook allerminst.
Ik geloof niet dat de opmerking over het lokken serieus was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

el jonco, glambalk, Energiastic: bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik wel wat mee! Zeer interessant. Ik denk dat ik mij in Excel een model ga maken waarin ik dit allemaal kan berekenen en zo dus uitzoeken wat in mijn situatie (en eventueel andere situaties) het beste zal zijn. Dan kan ik zowel mijn dak thuis als een potentieel ander dak (redelijk groot plat dak van grote loods, 2000m2+) berekenen en zo kijken wat ik daarmee moet doen.
Ik zal eens ermee gaan stoeien en mij verder erin verdiepen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:34
Vorige week waren vrienden van mijn vrouw op bezoek. Die waren erg geïnteresseerd in mijn PV systeem. Dat wilde ze zelf ook wel....
Ik zit te twijfelen of ik ze moet verwijzen naar een goede PV installateur of dat ik hetzelfde principe als bij mij thuis moet propageren. (panelen bij SolarKing vandaan en zelf omvormer en bevestigingsmateriaal bestellen. Ook zelf installeren)
Als ik ze doorverwijs naar de PV installateur is er kans aanwezig dat ze afhaken vanwege de kosten. Anderzijds heb ik ook niet zo'n behoefte om hier heel veel tijd in te stoppen en op daken te klimmen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 15:22:
[...]

Ik heb gerekend met 33 MJ / m3 gas en 66 cent, dat laatste is wat veel, ik ga 55 betalen. Dus dan kom je uit op 18 euro / GJ.

@zonnigtyp: het klopt dat de infrastructuur terugbetaald moet worden, maar zo ingewikkeld / moeilijk aan te leggen is zo'n systeem nu ook weer niet. Dure techniek is het ook allerminst.
Nou, simpel (laat staan goedkoop). Er is ook nog zoiets als "collateral damage". Als de gemeente (lees: wij weer) "mag" dokken voor het honderden meters verleggen van de afvalwater (= verloren gegane restwarmte) leidingen van die STEG centrale aan de Maresingel omdat de Singels door jarenlange dump van diezelfde centrale van allerlei ongerechtgheden uitgebaggerd moeten worden en "die ongerechtigheden" weer naar boven komen tijdens het baggeren. In die fotoreportage helaas geen foto van het gigantische compressorstation (helemaal ingegraven in metersdikke aarden wal tegen de lawaai overlast) wat een paar WEKEN volcontinu en Zeer Fossiel Gestookt heeft staan draaien om al dat warme afvalwater weggepompt te krijgen... Betalen we allemaal aan mee, en stadswarmte die van die centrale komt heet nog steeds hartstikke "miljeuvriendelijk" te wezen...

En zo "safe" is het allemaal ook weer niet. Er gaat wel eens "iets" fout met die "eenvoudige" pijpjes. Soms gaat het "behoorlijk goed fout", zoals rond Kerst 2005 in Rotterdam... Benieuwd wie voor die reparatie/claim kosten (uiteindelijk mogelijk stiekem verrekend in onderhoudsprijzen) op heeft mogen draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het elektrisch cv bijverwarm expirement gaat erg goed,
het is nu 28-10, en vorig jaar had ik 88m3 op de meter,
nu 58m3.
hiervoor heb ik 29kwh zonnestroom verbruikt, en was het wel heel behagelijk warm in huis.
de (zonne)stroom was gewoon van deze maand, en alles in hoogtarief.
zo is belastingvrij bijverwarmen dus.
in de bespaarde 30m3 zit 240 kwh energie.
de elektrische bijverwarming werkt voornamelijk tusen 3 en 5,
om de zon cv te ondersteunen, het verbruikte vermogen is gemiddeld 600/800watt,
op een moment dat de pv bij west-zon gelijkwaardig presteert.
bij thuiskomst vandaag was de cv 41c en de boiler ook.
dagverbruik : 2,1kwh en 1 m3
dagopwek 4,4 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ JeroenH: ik denk dat je dit wel een interessant artikel vindt. (Tragedy of the commons, Garrett Hardin)
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:01:
het elektrisch cv bijverwarm expirement gaat erg goed,
het is nu 28-10, en vorig jaar had ik 88m3 op de meter,
nu 58m3.
hiervoor heb ik 29kwh zonnestroom verbruikt, en was het wel heel behagelijk warm in huis.
29 kwh stroom bespaard 3 kuub gas, geen 30. Dat je 30 kuub minder hebt verstookt komt door iets anders. (je bedoelt het waarschijnlijk niet zo, maar het lijkt er wel te staan ;))

[ Voor 22% gewijzigd door SpiceWorm op 29-10-2009 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 15:04

aip

SpiceWorm schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:28:
Dat je 30 kuub minder hebt verstookt komt door iets anders.
Te weten: de zon en buitentemperatuur. Ik zit ook nog maar op 59 kuub deze maand. Vorig jaar op bijna 95....

Dat laat onverlet dat bijverwarmen met een overschot in NL (helaas) de beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik houd de graaddagen exact in de gaten,
waar het om gaat is het grote verschil, inclusief draaiende hotfills.
als ik verder reken en zou verwarmen met een warmtepomp zoals jeroen zei, is het effect nog groter.
ik had, zoals ik het nu zie, niet zo conservatief moeten zijn, en veel meer de elektrische verwarming moeten gebruiken, maar ben wat allergisch voor 1000watt op de meter, de verkeerde kant op...

wat een bemeesterlijke reacties trouwens zeg, jullie lijken wel netbeheerders,
die vertellen me ook altijd hoe het zit...dat is toch niet nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
aip schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:43:
[...]

Te weten: de zon en buitentemperatuur. Ik zit ook nog maar op 59 kuub deze maand. Vorig jaar op bijna 95....

Dat laat onverlet dat bijverwarmen met een overschot in NL (helaas) de beste optie is.
Ik zit hier ook beduidend lager in gasverbruik dan het jaar ervoor. Al moet ik wel zeggen dat we sinds oktober 2008 echt gigantisch veel in huis hebben gedaan om ons gasverbruik te verlagen.

De prognose nu is dat we gaan uitkomen op 61m3 gas voor deze maand, de jaren ervoor was dit respectievelijk 111m3 en 115m3 gas. Overigens is het aantal graaddagen ( buitentemperatuur ) tot nu toe ook gemiddeld t.o.v. de jaren ervoor. Het aantal zonuren komt waarschijnlijk ietsje hoger uit dan de afgelopen jaren.

Als ik het aantal graaddagen wegreken dan kom ik op een besparing van 47% t.o.v. 2007 en 2008. Ik hoop dat die besparing vol te houden is in november en december.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/statistieken/stook_vs_isolatie.jpg

Ik heb de grafiek aangepast en verbeterd. Er zaten nog wat foutjes in. Doel van de grafiek begint nu duidelijker te worden. Groene lijn is wat ik zou verwachten op een dag zonder zon met gemiddelde buitentemperatuur.

De rode lijn is de lijn van mijn daadwerkelijke gebruik. Ik over oktober alle dagen zonder zon mijn gasverbruik voor stoken genomen. De meetpunten zijn nog erg verspreid maar de prognose grafiek lijkt aardig overeen te komen met wat ik denk te besparen.

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 29-10-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik lees je post als: ik heb 30 kuub gas bespaard met 30 kwh stroom. Dat bedoel je ongetwijfeld niet zo, maar zo lijkt 't er wel te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens is het aantal graaddagen ( buitentemperatuur ) tot nu toe ook gemiddeld t.o.v. de jaren ervoor. Het aantal zonuren komt waarschijnlijk ietsje hoger uit dan de afgelopen jaren
ik verwarm op zon-cv met zon-pv erbij, (en dan pas gas) dus het is heel goed mogelijk,
alleen weten we het allemaal niet.
@spiceworm :
graaddag technisch klopt het wel
echter is het aantal zonuren hoger, dus meer zon-cv
deze zon-cv is elektrisch bijverwarmd met 30kwh stroom,
hierdoor is er veel minder gas aangewend.(dan normaal)
you dig ?
ik kijk alleen naar het netto totaal afgenomen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:21
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:35:
[...]

ik verwarm op zon-cv met zon-pv erbij, (en dan pas gas) dus het is heel goed mogelijk,
alleen weten we het allemaal niet.
Dan vind ik dat je nog veel gas verbruikt. Ik heb geen zon-cv, zelfs (nog) geen zonneboiler. Verbruik bij mij ligt tot nu toe in oktober op 67 m3. Wasmachine zit daarbij wel op hotfill.
Vorig jaar heel oktober zo'n 100 m3, toen nog geen hotfill.
Twee onder een kap woning uit 1995 (helaas net te nieuw voor subsidie op HR++ glas.
PV opbrengst in oktober (tot nu toe 159 kWh) komt waarschijnlijk vrijwel iets lager uit als vorig jaar (168 kWh).
Elektra verbruik wel behoorlijk lager 240 tegen 280 kWh.

[ Voor 12% gewijzigd door deejeebv op 29-10-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 15:04

aip

flitspaal.nl schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:10:
[...]
Overigens is het aantal graaddagen ( buitentemperatuur ) tot nu toe ook gemiddeld t.o.v. de jaren ervoor. Het aantal zonuren komt waarschijnlijk ietsje hoger uit dan de afgelopen jaren.
Ik geloof je direct, maar ben toch verbaasd. Wij hebben niet extra geïsoleerd, zijn gemiddeld meer thuis, en hebben de verwarming maar 0,5 graad lager staan. Kan de zon dan alleen 35 kuub schelen? Ook als je bedenkt dat er een extra familielid bij is?

Een halve graad 35 kuub? Da's makkelijk besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ook hier vooralsnog een veel lager verbruik dan vorig jaar.
Graaddagen oktober 2008 zaten op 245 (gem. temp 10,1 graden), t/m vandaag zit oktober op zo'n 205 bij een gemiddelde temp van 10,7 graden. Over de hele maand zal het aantal graaddagen daarmee richting de 220 gaan.

Ik zou dus verwachten dat ik (245-220)/245 = 10% minder zou moeten verbruiken, maar kom uit op een vermindering van zo'n 40% met vooralsnog als enige aanwijsbare oorzaak dat de oude HR ketel is vervangen door een nieuwe en dat de warmteverdeling over de radiatoren optimaal is afgeregeld.
Geen extra isolatie of wat dan ook verder.

Wat ik nu van de anderen begrijp is dat dit mogelijk door de zon komt? Dat zou jammer zijn, want ik had de hoop dat dat volledig aan de nieuwe ketel & optimalisatie te danken zou zijn :? :?

Grrrrrrrrr :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
aip schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:41:
[...]

Ik geloof je direct, maar ben toch verbaasd. Wij hebben niet extra geïsoleerd, zijn gemiddeld meer thuis, en hebben de verwarming maar 0,5 graad lager staan. Kan de zon dan alleen 35 kuub schelen? Ook als je bedenkt dat er een extra familielid bij is?

Een halve graad 35 kuub? Da's makkelijk besparen.
Dan kom je precies op het punt waar ik nu zit. Ik kan niet verklaren waarom ik t.o.v. vorig jaar zo extreem veel minder ben gaan gebruiken. t.o.v. februari / maart dit jaar zijn we ook 25% minder gaan verbruiken. We hebben alleen HR++ glas achter laten plaatsen en 10cm extra piepschuim onder de vloer. Maar dat verklaard niet het extreem lagere verbruik.

Enige verklaring die ik bij jou kan bedenken is dat met je 0.5 graad lager op de teller je HR ketel in een beter gedeelte van zijn rendementsgrafiek komt, maar dat verklaard misschien een gedeelte, niet alles.

Gas verbruik en vergelijken met voorgaande jaren is *ERG* lastig omdat er zoveel meer variabelen in de berekening zitten ( Graaddagen, zonuren, hoeveelheid wind, aanpassingen in huis, stooklijn aanpassingen etc etc etc etc. ).
Mars Warrior schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:09:
Wat ik nu van de anderen begrijp is dat dit mogelijk door de zon komt? Dat zou jammer zijn, want ik had de hoop dat dat volledig aan de nieuwe ketel & optimalisatie te danken zou zijn :? :?

Grrrrrrrrr :( :(
Ga er maar vanuit dat een gezonde hoeveelheid van die besparing afkomstig is van je HRketel. Ik kom hier misschien op 5 tot max 10% meer zonuren uit t.o.v. van de jaren ervoor, dat verklaard nog bij lange na niet het lagere verbruik bij iedereen. Denk ik :)

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 29-10-2009 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

....of awareness ? geeft ander (stook)gedrag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

Das dan €15 te duur en dat 60 jaar lang want voor die tijd is kernfusiestroom toch nog niet te koop als het er al ooit van komt.
Heb net voor €15 atoomstoom.nl voor 5 jaar vastgelegd. Als iemand leuke ideeen heeft........

[ Voor 11% gewijzigd door ZonneStroom op 29-10-2009 22:25 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:35:
[...]
ik kijk alleen naar het netto totaal afgenomen verbruik.
Da's uiteindelijk het belangrijkste en het enige wat echt telt. Des te lager des te beter. Ik ben op dit moment ook nog erg nieuwsgierig naar de waarom en hoeveel vraag bij alle besparingen, dat is puur vanwege de hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
glambalk schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:17:
Das dan €15 te duur en dat 60 jaar lang want voor die tijd is kernfusiestroom toch nog niet te koop als het er al ooit van komt.
Heb net voor €15 atoomstoom.nl voor 5 jaar vastgelegd. Als iemand leuke ideeen heeft........
hmmmja! Wat mij betreft een site waarop staat dat je veilig atoomstroom / kernfusiestroom kan gebruiken. Veilig omdat het van de zon komt welke ver weg staat. Prijs info (rechtstreeks vanaf Duitse forums), welke regelmatig geüpdatet wordt. Dit en dit systeem, doe het zelf voor 2,8€ / wp (vanaf bijv. tweakers forum). Dat betekend dat je zonnestroom x cent /kwh kost. Informatie over hoe je het zelf kan doen, het rijtje vooroordelen wegnemen, etc. Externe kosten kolenstroom (gekwantificeerd, anders heb je geen punt en houdt je discussie!).

Bespaar verhalen van mensen die onder de 1000 kwh elec. verbruik zitten, gas -70% bespaar verhalen, etc. Energierekeningen die gedecimeerd zijn, en wat simpele rekensommetjes wat zoiets in 10 jaar met je banksaldo doet. EEG: wat betalen de Duitsers voor wat voor percentage zonnestroom invoeding. Kortom: succes stories. Verkopen die zooi!

Volgens mij is het een kwestie van verzamelen van Tweakers forum/Olino/flitspaal duurzaam/polderpv/jeroenh (willekeurige volgorde) website posts.
Positief, zonnig ingestelde info. En als het even kan allemaal zo neutraal mogelijk geschreven.

Een puntje van aandacht (wil het niet verzanden) is de eenvoud van bijwerken, er is ooit al een keer een wiki opgestart door TD-er? Ik weet niet of zo'n wiki systeem veel onderhoud vraagt (qua updates, migraties etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

flitspaal.nl schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:14:
[...]

Dan kom je precies op het punt waar ik nu zit. Ik kan niet verklaren waarom ik t.o.v. vorig jaar zo extreem veel minder ben gaan gebruiken. t.o.v. februari / maart dit jaar zijn we ook 25% minder gaan verbruiken. We hebben alleen HR++ glas achter laten plaatsen en 10cm extra piepschuim onder de vloer. Maar dat verklaard niet het extreem lagere verbruik.

Enige verklaring die ik bij jou kan bedenken is dat met je 0.5 graad lager op de teller je HR ketel in een beter gedeelte van zijn rendementsgrafiek komt, maar dat verklaard misschien een gedeelte, niet alles.
Ik denk dat ook wel meespeelt dat de wind deze maand behoorlijk afwezig was. Ik heb hier nu echter geen objectief vergelijk met vorig jaar, maar reken maar dat dat ook meespeelt.
Afhankelijk van je woning speelt het aantal zonuren inderdaad ook mee. Huizen met veel glas op redelijk zuidelijke richtingen kunnen daar goed van profiteren, maar.....
Op de site van het KNMI is goed te zien dat het aantal zonuren in de Bilt vorig jaar toch wel hoger was:
oktober 2009 tot nu toe:
http://www.knmi.nl/klimat.../sq24/sq24_260_200910.png
oktober 2008:
http://www.knmi.nl/klimat.../sq24/sq24_260_200810.png

Helaas kunnen wij minder makkelijk een verbruik vergelijken, of ik moet de kgs hout gaan wegen. Maar, op dagen als gisteren hebben we zowel de CV als de houtkachel niet aangehad.
Ons gasverbruik van oktober zit nu rond 10m3.

[ Voor 19% gewijzigd door windfreak op 30-10-2009 07:57 . Reden: zonuren ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Belgische minister van energie (joehoe denhaag!) wil zonneboilers verplichten bij nieuwbouw.

Bron: http://www.demorgen.be/dm...eboiler-verplichten.dhtml

Lijkt me een prima voorstel!
50.000 nieuwe PV installaties; boilers verplichten en ook nog een mooie dame ;)
Die "domme" Belgen toch. :$
Pagina: 1 ... 5 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.