Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.847 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:48:
De Belgische minister van energie (joehoe denhaag!) wil zonneboilers verplichten bij nieuwbouw.

Bron: http://www.demorgen.be/dm...eboiler-verplichten.dhtml

Lijkt me een prima voorstel!
50.000 nieuwe PV installaties; boilers verplichten en ook nog een mooie dame ;)
Die "domme" Belgen toch. :$
Lijkt mij ook een uitstekend initiatief, alhoewel in rijtjeshuizen het voor kan komen dat er geen geschikt dakvlak aanwezig is. Dit zou dan in het ontwerp van het huis en de indeling van de wijk meegenomen moeten worden.

Wat mij nog meer verbaasd, is dat niet in ieder nieuwbouwhuis een douche WTW wordt geplaatst:
  • Door de grote inkoop een laag aanschafbedrag, wat ook nog eens in de hypotheek opgenomen wordt
  • Volledig zelfstandig systeem, geen onderhoud of controle door gebruiker nodig
  • 50-70% besparing op verwarming van tapwater
Bij een nieuw huis lijkt het me dat verwarmen van tapwater een groot deel van het totale gasverbruik is. Wanneer hier de bovengenoemde percentages op bespaard kan worden, moet dat een substantieel deel van de gasrekening afsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:48:
De Belgische minister van energie (joehoe denhaag!) wil zonneboilers verplichten bij nieuwbouw.

Bron: http://www.demorgen.be/dm...eboiler-verplichten.dhtml

Lijkt me een prima voorstel!
Weet je dat zeker? Het voorspelbare resultaat gaat namelijk zijn dat zonneboilers dan een stuk duurder zullen worden. Niks zo handig om grof geld te verdienen als verplichte installatie van overheidswege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo`n mooie minister laat alle fossiele oliedomme lobby tirannen nog erger op het slijk der aarde lijken,
doet u ons er ook zo maar eentje den haag ! dan ga ik weer kijken naar 2e kamer debatten.
Afbeeldingslocatie: http://pix3.telenet.be/S5a2ArgAaX-m6Id7971y4XcjXkVV94zfAxS8CDG!XzcHtUBBiTxv-VEpwJry9Qt5ZOZLVv-YceqsGf-7nq9yTe3trxWRT7HCimSmvJWynvgzGwwXmpEns12NuQcq1CiuA4!5vk2wRHi5olesHtOMq0TA__/ALFABK00.jpg
Weet je dat zeker? Het voorspelbare resultaat gaat namelijk zijn dat zonneboilers dan een stuk duurder zullen worden. Niks zo handig om grof geld te verdienen als verplichte installatie van overheidswege.
kom op terugverdien hollander, zo werkt het toch niet ?
aanbieders gaan juist concurreren om het project te krijgen, dat is marktwerking, en neelie waakt nog even over kartels. we zijn het echt helemaal kwijt he hier in nederland, we stellen overal nutteloze vragen over, en zwelgen achter shownieuws overal in commentaar terwijl we niets doen.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 15:27:
...
Ik denk dat ik mij in Excel een model ga maken waarin ik dit allemaal kan berekenen en zo dus uitzoeken wat in mijn situatie (en eventueel andere situaties) het beste zal zijn. Dan kan ik zowel mijn dak thuis als een potentieel ander dak (redelijk groot plat dak van grote loods, 2000m2+) berekenen en zo kijken wat ik daarmee moet doen.
Wouw, met zo'n groot dakoppervlak moet je wel iets heel leuks kunnen doen. Staat het een beetje gunstig (orientatie, schaduw van bomen etc?) Dan zal je investeringsvermogen wel de beperkende fator zijn. Als je zin hebt denk ik met je mee.
Wil je de installatie eventueel zelf (grotendeels) doen of zoveel mogelijk uitbesteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 15:27:
el jonco, glambalk, Energiastic: bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik wel wat mee! Zeer interessant. Ik denk dat ik mij in Excel een model ga maken waarin ik dit allemaal kan berekenen en zo dus uitzoeken wat in mijn situatie (en eventueel andere situaties) het beste zal zijn. Dan kan ik zowel mijn dak thuis als een potentieel ander dak (redelijk groot plat dak van grote loods, 2000m2+) berekenen en zo kijken wat ik daarmee moet doen.
Ik zal eens ermee gaan stoeien en mij verder erin verdiepen.
Vergeet niet dat er inmiddels ook alternatieve concepten zijn die zeker voor zo'n groot oppervlak gunstig zouden kunnen zijn:

http://www.energydak.nl/i...ew=article&id=6&Itemid=11
http://www.consolidated.nl/de_dakcollector_.consolidated

De laatste stond op Energie2009 in Den Bosch, zeer langjarige ervaring met alles wat met platte daken heeft te maken, incl. energieconcepten. En wat ik ervan hoorde geen "hit en run" bedrijf. Ik heb geen connecties met ze. Zou zeker interessant kunnen zijn...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:58:
zo`n mooie minister laat alle fossiele oliedomme lobby tirannen nog erger op het slijk der aarde lijken,
doet u ons er ook zo maar eentje den haag ! dan ga ik weer kijken naar 2e kamer debatten.
[afbeelding]

[...]
Als ze een zus heeft: ook goed genoeg!! (alles is beter dan wat er nu woekert op het haagse pluche! >:) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:58:
... dan ga ik weer kijken naar 2e kamer debatten.
Bespaar je de moeite...

Dat is alleen maar slecht voor je hart, of je wilt weten waar het naadje van de/haar kous zit...

Over vd-HO-daar-es-seffekes (mijn vetdruk):
"De hoop van velen dat daarmee 'het Duitse systeem' binnen de Nederlandse grenzen zou worden gehaald, bleek ijdel. Wat de regering wel van plan is, wordt volgens Van der Hoeven in november geschetst. Het nieuwe financieringssysteem zal overigens pas op zijn vroegst in 2012 starten."
Lees: "de regering dat ben ik" (vdH). En u wacht maar effekes af wat "wij" (??? de regering ???) [ze bedoelt natuurlijk haar niet democratisch verkozen, reeds eeuwen op het EZ pluche zittende fossiel-nucleaire beleidsambtenaren] daar van vinden en hoe zij dat in die rampregeling genaamd de SDE gaan zitten prutsen.

In ieder geval wachten tot 2012 (grid-parity is al binnen paar maanden in Italië bereikt, andere landen gaan rap volgen), en tot die tijd verder niks structureel veranderen aan de rampregeling. "We motten het d'r maar mee doen" is de boodschap...

:(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een heks gehuld in zwarte wolken, met zwavel en stikstof gratis, uitstrooiend over haar dicipelen...
het lijkt wel een disney tale, maar het is echt in nederland,
en in belgie ? een mooie vrouw die goed beleid neerzet....

uitgangsposities bepalen de toekomst, wij hebben geen toekomst,
alleen veel vuil en een plasma tv met shownieuws erop.
binnenkort kun je vanuit elke woning in nederland uitkijken op een kolencentrale wolk, en ditto schoorsteen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2009 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

extreem zuinige tv gemeten :
http://www.p4c.philips.co...5.246.9&ctn=22PFL3404H/12

continu vermogen 21,6 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hmm in de specs (PDF) staat 40 Watt verbruik.....
Heb je dat gemeten EricPVT?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij een kennis, de tv kan een firmware upgrade krijgen ook,
na deze update zijn er energiebesparingen in te stellen.
het vermogen is gemeten met een elro m12 en een energy logger.

jammer dat ik deze niet eerder tegenkwam, mijn slaapkamer lcd doet iets meer, 43 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
Zoek zoek in z'n notities;

Paul heeft zijn 38" van maximale verlichtingssterkte terug geregeld naar minimaal. Is wel zo prettig, hij hangt boven zijn bed en als hij daar ligt zijn de gordijnen dicht.

Verbruik bij maximale verlichtingssterkte: 149W
Verbruik bij minimale verlichtingssterkte: 53W
Besparing: 64%

Per oppervlakte eenheid is mijn TV dus zuiniger dan die Philips! (A)

Maargoed, speel dus eens met de instellingen van je TV, kan je veel besparen. (Sleep timer trouwens ook!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wij willen hier thuis weer wat extra panelen op het dak laten leggen (we hebben er nu maar vier). Na offertes aanvragen komen we tot de volgende twee mogelijkheden:

12x CSG-panelen van 180WP
12x Suntech STP180S van 180 WP

Beide setjes komen met een SMA SB2100 omvormer.

De set met Suntech is €400 duurder dan de set van CSG. Is het raadzaam om dan gewoon de goedkoopste te nemen, of zijn de Suntechs echt van betere kwaliteit waardoor ze misschien beter zijn op de lange termijn? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@gizz vraag eens solarking op dit forum, hij heeft een container panelen onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
JakeNL schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:11:
[...]

Bij een nieuw huis lijkt het me dat verwarmen van tapwater een groot deel van het totale gasverbruik is. Wanneer hier de bovengenoemde percentages op bespaard kan worden, moet dat een substantieel deel van de gasrekening afsnoepen.
Dat is dus helaas niet zo. Warm water is slechts enkele procenten van het gasverbruik. Het leeuwendeel gaat op aan verwarmen van de woning.

Ons verbruik is uiteraard niet helemaal representatief, maar je krijgt een aardige indruk met onze grafiek.
(woning uit '86, dubbelglas, verder standaard isolatie uit die bouwperiode, en voor 2009 allebei fulltime baan, na 2009 een kindje, zie verbruik in de koude januarimaand waar onze ketel 24/7 aanstond.)
In de zomermaanden is een daling te zien door onze zonneboiler die in maart '09 in bedrijf is genomen. (Bijna 100% tapwater uit de zon) Het overige zomerse gasverbruik is vanwege koken op gas. Maar zoals je ziet is valt exact af te lezen wanneer de CV gaat stoken.
Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/uploaded_images/gas_aug09-750585.gif

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Duitsland plaatste er van januari tot en met september 2009 (nog een heel kwartaal met goldrush fieber te gaan) 1.470,829 MWp aan zonnestroom installaties bij. En gaat waarschijnlijk dit jaar het vorige record van Spanje (2,5-2,7 GWp in 2008) verpletteren. Aan het eind van het jaar wordt sowieso al jarenlang bij de oosterburen de bulk van de installaties aan het net gekoppeld, gaat dit jaar waarschijnlijk in extreme mate geschieden vanwege de dreigende taal van FDP/CDU-CSU.

Een mooier bericht had ik me niet kunnen wensen voor de afronding van het eerste jubileum van Polder PV... :7

N.a.v. reactie Mistraller:

Mee eensch. Kun je ook goed aan onze stadswarmte verbruik grafiek zien, verbruik per kalendermaand opgenomen:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/MHWC.gif

Let goed op de enorme pieken: dat is pas als we de verwarming aan hebben staan. Er tussen in in zeer lage dalen het standaard warme tapwater verbruik, ultralow, zonder ruimteverwarming. Ik reken hierbij effekes niet het apart bemeten kookgas verbruik, maar ook dat is extreem laag (31 kuub/jaar) en zeer constant. En zal bij optelling deze grafiek nauwelijks structureel beïnvloeden.

[ Voor 33% gewijzigd door zonnigtype op 30-10-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:55:
[...]

Dat is dus helaas niet zo. Warm water is slechts enkele procenten van het gasverbruik. Het leeuwendeel gaat op aan verwarmen van de woning.
Sinds het begin van deze week heb ik de prioriteit verlegd van warmwater naar cv.
Dus de zonneboiler begint eerst aan m'n 1000ltr cv-boiler.
Waarom?
Op warmwater kan ik max zo'n 3 á 4 m3 gas besparen, op verwarming daarentegen veel meer.
Bijkomend voordeel is dat ik veel minder hoge temperaturen voor cv (40 gr) nodig heb dan voor tapwater (65 gr).
De zonneboiler start dus eerder en sneller.
Bij 150 W/m2 instraling loopt de pomp dan lekker door.

Dus in de zomer eerst warmwater want geen verwarming nodig.
Wordt het kouder dan eerst cv.

Oktober wordt trouwens een mooie.
Geschat verbruik 93m3 tov vorig jaar een besparing van 88m3.
Deze week een besparing van +/- 35m3 gas.
Dit is niet geheel voor rekening vd zonneboiler maar ook het gunstige weer natuurlijk.

Vandaag een mooie dag, dik 24 Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het effect van weinig warmte instaling (alles gaat hier ook naar de cv)

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/stroom.jpg
aannemende dat oktober 2008 en 2009 identiek waren,
is de grap leuk, stroom kan 2 kanten op, gas niet.
aangezien ik op mijn dieptepunt van inregeling was, is dit weer een leuke optie.

@sunhacker wel eens gedacht aan elektrische bijverwarming met pv-stroom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:05:
@gizz vraag eens solarking op dit forum, hij heeft een container panelen onderweg.
Dat klopt, alleen kom ik ze niet bij je leggen. Dat mag je zelf doen.
Prijs voor de 185Wp panelen wordt 1,7 euro/Wp. 12 stuks wordt dan 3774 euro.
De SMA sunnyboy 2100TL bestel je voor 1114,34 euro + verzendkosten bij http://www.photovoltaikha...2b91afc9600a288c2f9cf0ae7
Als dhz bevestiging kun je voor Click-fit gaan. kost ongeveer 50 euro per paneel.
http://www.duurzame-energ...?group=17&page=categories

Ben je voor ongeveer 5600 euro klaar, maar wel zelf installeren.
Voor meer info stuur maar een prive berichtje.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:38:
@sunhacker wel eens gedacht aan elektrische bijverwarming met pv-stroom ?
Moet eerst wat (be)sparen zodat ik ook wat pv-panelen kan neerleggen en dan natuurlijk een radiatortje.
Heb er nog wel een ergens staan ;)
M'n verbouwingsbudget is er voor dit jaar doorheen gejast.

Gazprom wil zich positiever profileren
http://www.telegraaf.nl/b...2/__GAZPROM_WIL_AZ__.html

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaja gazprom en az...
Gazprom heeft eerder aangegeven een positie in Nederland te willen opbouwen. Het is al eens als overnamekandidaat genoemd van energiebedrijf Nuon. Verder is de opslag bij Bergermeer interessant voor Gazprom, omdat die dicht bij de nieuwe gaspijpleiding richting Groot-Brittannië ligt. Gazprom wil een belangrijke leverancier worden voor de Britse gasmarkt.
en borat als burgermeester....

ik heb trouwens eindelijk eens een zuinige 64 bits desktop draaien,
31 watt continu vermogen, rmclock doet het eindelijk op 64 bit.
http://van.wijk.net/pvt/a64rm.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
zonnigtype schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:55:

N.a.v. reactie Mistraller:

Mee eensch. Kun je ook goed aan onze stadswarmte verbruik grafiek zien, verbruik per kalendermaand opgenomen:

[afbeelding]

Let goed op de enorme pieken: dat is pas als we de verwarming aan hebben staan. Er tussen in in zeer lage dalen het standaard warme tapwater verbruik, ultralow, zonder ruimteverwarming. Ik reken hierbij effekes niet het apart bemeten kookgas verbruik, maar ook dat is extreem laag (31 kuub/jaar) en zeer constant. En zal bij optelling deze grafiek nauwelijks structureel beïnvloeden.
Wel eens over na gedacht om zonneboiler aan je balkon hangen? Of de voor en achter muren vanaf de binnenzijde extra isoleren (mbv. passiefhuis technieken), zodat je nog lager dan idioot laag uit komt? Of worden de frustraties over vastrecht / verbruik verhouding dan nog frustrerender...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SolarKing schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:40:
[...]
Voor meer info stuur maar een prive berichtje.
Bedankt voor het aanbod, maar wij willen gewoon één bedrijf dat alle apparatuur regelt (panelen, omvormer, stoppenkast), de zaak aanlegt en aanspreekbaar is voor de werking en garantie van de hele set.

Dus nogmaals mijn vraag: zit er verschil tussen die merken/panelen, of is het verstandig gewoon voor de goedkoopste te gaan?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Buro Wilders misschien een optie met z'n Kyocera panelen?
http://www.buro-wilders.nl/
Iemand ervaring met dit bedrijf?
De heet Wouterlood is er nogal tevreden over. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ericplan

Zou je hier niet iets mee kunnen regelen in jouw situatie?
http://www.ta.co.at/acdc-konverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:21:
@Ericplan

Zou je hier niet iets mee kunnen regelen in jouw situatie?
http://www.ta.co.at/acdc-konverter
@Sunhacker

Bedankt voor het meedenken. Ik heb inmiddels een oplossing bedacht met behulp van twee relais, waarmee ik de spanning op de driewegklep precies andersom schakel. Ik gebruik het signaal van de circulatiepomp als stuursignaal om relais 1 te schakelen, waardoor de oorspronkelijke klepstand bereikt wordt. De pomp wordt altijd gelijk geschakeld met brander. Relais 2 maakt de keuze tussen CV-boiler of CV-verwarming.
Met die truc komt de ketelsensor standaard in het CV-circuit en geeft de regelunit de temperatuur van de CV-aanvoer weer en niet die van het boilercircuit. Daarmee krijgt de Opentherm thermostaat de juiste informatie om te kunnen regelen.

Ik verwacht daarbij overigens ook nog wat winst te halen wat betreft temperatuurverlies in de boiler. Daar daalt de temperatuur met ruim 1° per uur en bovenin de boiler nog meer, omdat er stroming ontstaat in/door de warmtewisselaar. Als de driewegklep standaard in CV-stand staat kan dit niet meer.
Ik zal morgen een schetsje plaatsen van m'n oplossing.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Gizz schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:14:
[...]

Bedankt voor het aanbod, maar wij willen gewoon één bedrijf dat alle apparatuur regelt (panelen, omvormer, stoppenkast), de zaak aanlegt en aanspreekbaar is voor de werking en garantie van de hele set.

Dus nogmaals mijn vraag: zit er verschil tussen die merken/panelen, of is het verstandig gewoon voor de goedkoopste te gaan?
ik zou, als je een grote installatie wilt plaatsen, serieus gaan shoppen in duitsland
Ik heb deze week prijzen van 1,61 per Wp ontvangen, incl Mwst voor 24x170Wp panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Wat voor merk/type als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:04
Mijn maandopbrengst PV voor oktober is exact gelijk aan die van 2008: 168,2 kWh. Het aantal zonuren was vorig jaar wel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
SpiceWorm schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:21:
[...]

Een puntje van aandacht (wil het niet verzanden) is de eenvoud van bijwerken, er is ooit al een keer een wiki opgestart door TD-er? Ik weet niet of zo'n wiki systeem veel onderhoud vraagt (qua updates, migraties etc)?
Klopt, dat heb ik gedaan.
Er was echter iemand anders die vrijwel gelijk een wiki gestart is, waar ik even het adres van kwijt ben.
Er staat dus nog erg weinig op, maar feel free om er allerhande informatie op te zetten.
* TD-er is nog steeds van plan om er meer tijd in te gaan steken om het zelf te vullen.
Er moet de komende 2 maand echter een hoop gedaan worden omdat we sinds gisteren overeenstemming hebben over de vraagprijs van een huis.
Daarna zal ik zeker meer met dit soort energie zaken bezig gaan houden, omdat we dan eindelijk een eigen huis hebben :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpiceWorm schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:58:
Aan wie de vraag?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Aan zijn bovenstaande post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2773/4062112350_b3e80cdf3f.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2517/4061366745_61abf0f774.jpg
Twee plaatjes van de Combifort, het blauwe schema is de boilerstand en tevens de stand waarin de driewegklep in rust staat. Het rode schema geeft aan wanneer de driewegklep in CV-stand staat. De motor van de klep heeft twee posities. (Hoewel de handleiding suggereert dat er een middenstand zou zijn, wanneer er CV en WW vraag is.)
Op positie 20 zit de sensor die de keteltemperatuur doorgeeft aan de regelunit en de Opentherm thermostaat. Bij een weersafhankelijke regeling gebruikt de thermostaat deze waarde, samen met de buitentemperatuur om de ketel te moduleren. Omdat de ketel voor 80% in rust is en de temperatuur in het blauwe circuit altijd 50+ is, geeft dat volstrekt onvoorspelbare resultaten.
Met twee relais ga ik zorgen dat de driewegklep standaard in CV-stand staat. Sensor 20 geeft dan de juiste waarde door aan de thermostaat en alleen bij warmwatervraag even niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 11:37:
[...]

Wel eens over na gedacht om zonneboiler aan je balkon hangen? Of de voor en achter muren vanaf de binnenzijde extra isoleren (mbv. passiefhuis technieken), zodat je nog lager dan idioot laag uit komt? Of worden de frustraties over vastrecht / verbruik verhouding dan nog frustrerender...
We hebben (zelf) geen balkon, we wonen op de begane grond...

Het project met twee grote Aleo panelen aan de onder-balkonrand van de bovenburen (die het allemaal prachtig vonden, no problem) stuitte helaas op de veranderde situatie bij de verhuurder waar in de tussentijd (sinds de start van ons PV-avontuur) kersverse academici zijn ingehuurd om dit soort al te progressieve actie van huurders te frustreren en overal moeilijkheden te lopen zoeken (tja, je mot toch wat als je daar als dure jongen wordt aangesteld, toch? ;( )...

Een zonneboiler daar ophangen (de enige optie, ik heb zelfs wel eens gedacht om zo'n Econok geval onder de balkonrand te hangen tegen de rand aan...) is natuurlijk helemaal not-done voor dat soort types.

En de ultimate NO-factor is en blijft het feit dat ik me al kapot betaal aan onvermijdbaar stadswarmte vastrecht, en dat zo'n investering (geld hebben we wel) eigenlijk gewoon waanzin is voor dat beetje tapwater verbruik. Over koppeling met een SV installatie en alle trammelant die je met de exploitant zou kunnen krijgen zullen we het dan maar niet meer hebben...

Tot slot: er staan inmiddels twee forse bomen aan de zuidzijde, dus veel schaduw op die plek tegenwoordig (in tien jaar tijd groeit er heel wat vastgelegde CO2 into the sky...).

Toch bedankt voor het "meedenken"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

SpiceWorm schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:58:
yingli solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07
Oktober is alweer afgelopen.

Electriciteit:
142kWh netto verbruik ( 58,5kWh eigen opwek ) Totaal verbruik dus : 200kWh ( 6.5kWh per dag ).

Hogere eigen verbruik komt doordat we de wasdroger weer meer verbruiken. Verbruik van zo'n kreng is echt idioot.

Gas:
60,4m3 op 228 graaddagen voor Lelystad. Daarmee is ons gasverbruik t.o.v. 2007 en 2008 met maar liefst 45% gedaald.

In 2007 zaten we op 111m3 gas (229 graaddagen) en 2008 op 115m3 gas (235 graaddagen).

Het aantal graaddagen is nagenoeg gelijk met de jaren ervoor en ook qua zonuren is er weinig verschil met voorgaande jaren.

De zonneboiler heeft nog een warmwater dekking gehad van 57%

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opwek alhier 136kwh
afname stroom 62kwh
gas 60m3
en nu dus een brief in de bus van nuon <?> waar ik geen klant ben dat ze de meterstanden niet accepteren.
blijkbaar bestaat liander de netbeheerder niet.
zoals je ziet, is oktober nog steeds dik negatief, en sta ik nog steeds -1679 kwh in de min.
ik kom niet meer van dit overschot af.
in de brief staat dat ik binnen 4 dagen kontakt moet opnemen voor een nieuwe meter,
en dat mijn standen worden genegeerd omdat ze niet kloppen.
de feitelijke waarheid word dus onder de mat geschoffeld.
de meterstanden zullen dus worden geschat op basis van gemiddeld verbruik in mijn postcode gebied.
greenchoice vind het trouwens geen probleem, en heeft al netjes uitbetaald.

nederland anno 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:21:
[...]

Oktober wordt trouwens een mooie.
Geschat verbruik 93m3 tov vorig jaar een besparing van 88m3.
Deze week een besparing van +/- 35m3 gas.
Rectificatie!!

Volgens mij had ik slaap ofzo en niet goed gekeken in m'n excelsheet 8)7 .
Werkelijk verbruik is 65m3 gas en in 2008 128m3
Electriciteit 295Kwh tov 379Kwh in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Voor oktober 66 m3 gas, 18c max gehad, en 100 kwh electrisch. Het stroomverbruik vliegt omhoog oa. door de cv pomp en veel gebruik van desktop met 21" crt.

Heb de aanmelding van Greenchoice binnen, de vorige bewoner heeft 1500 m3 verstookt (ipv 1000 volgens eerdere info).

Maandag komt er een bedrijf kijken voor spouwmuurisolatie. Met een besparing van 10-12 m3 / m2 (bij spouw van 90 mm) en 45 m2 zou dat een 450 kuub gas moeten besparen, zo'n 250 euro (bij 55 cent / m3, en 300 euro bij 66 cent / m3)). Dit volgens praktijkcijfers van Ministerie van vrom.

Als we daarbij de vloer nog isoleren met Tonzon wat (wederom volgens praktijkcijfers) zo'n 10 m3 gas bespaard per m2, gaat er nog zo'n 450 kuub gas af.

Nog een 35 meter leidingen isoleren (a 3 kuub / meter), gaat er nog een keer 100 kuub af.

Blijft over 500 m3.

[ Voor 68% gewijzigd door SpiceWorm op 01-11-2009 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://www.sonnenertrag.eu/plantimg_13.php?pk=7557&profile_id=7742
Niet ontevreden :9

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 21:36:
Wij willen hier thuis weer wat extra panelen op het dak laten leggen (we hebben er nu maar vier). Na offertes aanvragen komen we tot de volgende twee mogelijkheden:

12x CSG-panelen van 180WP
12x Suntech STP180S van 180 WP

Beide setjes komen met een SMA SB2100 omvormer.

De set met Suntech is €400 duurder dan de set van CSG. Is het raadzaam om dan gewoon de goedkoopste te nemen, of zijn de Suntechs echt van betere kwaliteit waardoor ze misschien beter zijn op de lange termijn? :)
Ik ken die CSG solar niet zijn het deze: www.csgpvtech.com ?
Zie het merk ook niet in Sunny design van SMA.

Is uiteraard eigen keus maar met suntech speel je wel safe.
(het gaat toch om een behoorlijke investering )

Let bij je leverancier keuze ook op de algemene voorwaardes van het bedrijf; zitten ze beide dichtbij jullie? En hoe zijn ze in het gehele offerte traject naar jullie toe geweest (meedenkend, eerlijk). Heb je nette tekeningen en project omschrijvingen gehad? Opbrengst prognoses?

Succes met de keuze! stuur je wel foto's ? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verarming inregelen richtlijnen (heet ook wel waterzijdig inregelen of wzi afgekort) van iemand die er echt verstand van heeft.

www.cvtuning.nl lijkt ook interessante website.
Conclusie (niet nieuw) de meeste instalateurs snapper er geen hol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpiceWorm schreef op zondag 01 november 2009 @ 16:39:
Verwarming inregelen richtlijnen (heet ook wel waterzijdig inregelen of wzi afgekort) van iemand die er echt verstand van heeft.

www.cvtuning.nl lijkt ook interessante website.
Conclusie (niet nieuw) de meeste instalateurs snapper er geen hol van.
(Er zit een foutje in de link)maar de conclusie is duidelijk. Er kan dus nog heel veel verbeterd worden aan zowel ketel als installaties. In een ketel zou standaard een webinterface ingebouwd moeten worden, die het stookgedrag logt, zo komen fouten in een installatie eerder naar voren. Bovendien zouden alle componenten ook zuinig met elektriciteit moeten omgaan. Een opgenomen verbruik van een ketel in rust tussen 0,5 en 1 W moet mogelijk zijn. Geen trafo's maar een schakelende voeding. Geen verspillende pomp maar een zuinig exemplaar. En ook een zuinige ventilator. Helaas is zoiets te duur(zaam) dus het bestaat niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Spiceworm: thanks voor de info! Ik zit momenteel fiks onder het verbruik van voorgaande jaren,
en heb oa al een lagere CV-temperatuur ingesteld (ipv 80 staat ie op 50-55 graden zo uit mijn hoofd).
Dat inregelen is een leuk karwei voor een zaterdag om eens te kijken hoe eea zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ericplan :
http://kodac.knmi.nl/klim...ichten/seizoen/zom09.html
De regionale verschillen waren deze zomer groot. Het zonnigst was het in het noordelijk kustgebied met op het KNMI-station De Kooy 799 zonuren. In het zuidoosten scheen de zon het minst, in Arcen 627 uren. In De Bilt werden 691 zonuren geregistreerd tegen normaal 575 uren.
regio drachten en kop van noord holland, dus extreem veel zonuren,
mij hoor je ook niet klagen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:31:
opwek alhier 136kwh
afname stroom 62kwh
gas 60m3
en nu dus een brief in de bus van nuon <?> waar ik geen klant ben dat ze de meterstanden niet accepteren.
zoals je ziet, is oktober nog steeds dik negatief, en sta ik nog steeds -1679 kwh in de min.
in de brief staat dat ik binnen 4 dagen kontakt moet opnemen voor een nieuwe meter,
de meterstanden zullen dus worden geschat op basis van gemiddeld verbruik in mijn postcode gebied.

nederland anno 2009
Sjees, die soap bij jou houdt ook niet op.Onvoorstelbaar wat een gekluns bij Nuon/Liander ( welke van de twee is het nu? >:) ).

Wat zijn je vervolgstappen? Ik neem aan dat dit een behoorlijke staart gaat krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 15:19:
[...]

Ik ken die CSG solar niet zijn het deze: www.csgpvtech.com ?
[/url]
Denk het wel :)

Let bij je leverancier keuze ook op (...)
Doen we uiteraard, we kopen wel vaker iets dat duurder is dan een paar euro ;)

Onze ervaringen zijn tot nu toe redelijk slecht. Het duurt lang voordat er offertes worden gemaild (soms wordt het wel beloofd maar nooit nagekomen). Sommige bedrijven eisen dat alles vooruitbetaald wordt, ook al zijn ze niet aangesloten bij een garantiefonds (tuurlijk joh, hier heb je vast €10.000 en we zien wel of je nog bestaat op de leverdatum 8)7 )

We hadden de deal helemaal rond met een toko die hier in Amsterdam-Noord zat. Redelijke prijs, betalen bij levering etc. Maar bij het prikken van de opleverdatum bleek hij opeens geen voorraad meer te hebben de komende maanden 8)7

Nu willen we dus de keuze maken uit de twee andere minst slechte ervaringen :P
Succes met de keuze! stuur je wel foto's ? 8)
Ja hoor, dan zet ik ook meteen een foto erop van de andere kant waar we al panelen hebben. Ook heb ik op vakantie foto's gemaakt van PV- systemen (resort met alleen PV-stroom, glasvezelrepeaters in de woestijn met een PV-systeem etc.), wellicht ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Gizz schreef op zondag 01 november 2009 @ 17:54:
[...]

Doen we uiteraard, we kopen wel vaker iets dat duurder is dan een paar euro ;)

Onze ervaringen zijn tot nu toe redelijk slecht. Het duurt lang voordat er offertes worden gemaild (soms wordt het wel beloofd maar nooit nagekomen). Sommige bedrijven eisen dat alles vooruitbetaald wordt, ook al zijn ze niet aangesloten bij een garantiefonds
(
Bij welk garantiefonds moet een bedrijf dan aangesloten zijn voordat jij wel vooruit betaald? Zo raar is het toch ook weer niet dat materialen betaald zijn op het moment dat ze geleverd worden. Je praat inderdaad niet over een paar euris. Dat geld ook voor je leverancier.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kun je nog iets doen aan deze mafia praktijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjees, die soap bij jou houdt ook niet op.Onvoorstelbaar wat een gekluns bij Nuon/Liander ( welke van de twee is het nu? ).
Wat zijn je vervolgstappen? Ik neem aan dat dit een behoorlijke staart gaat krijgen.
gewoon de wet & weg volgen ;-)
ik vraag me dan ook af wat de rechtmatigheid is van een dwingende brief van een bedrijf waar je geen klant bent, het lijkt wel spam.
jij komt gerust ook aan de beurt hoor, met een half jaartje of zo...2kwp had je he ?

/edit :

ik zal de nuonbrief, " samen werken aan energie manipulatie u niet en wij wel " , inscannen en hier publiekelijk posten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:22

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Jij hebt toch die gele NUON jas de deur gewezen ?
Ik vermoed dat hun stroom/beslissingsschema als volgt gaat:
1. Heeft de bewoner geweigerd de meterstanden op te nemen?
a) NEE, niks an't handje
b) JA. Aha. Bewoner is aan het sjoemelen met zijn meter:
-- of bewoner heeft een dikke wietplantage en verbruikt dus veel meer dan hij ons wil doen geloven.
-- of bewoner tapt illegaal stroom voor de meter af waardoor onze meter geen verbruik aangeeft!
--> == Bewoner komt direct in aanmerking voor een metervervanging 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:36:
[...]

gewoon de wet & weg volgen ;-)
ik vraag me dan ook af wat de rechtmatigheid is van een dwingende brief van een bedrijf waar je geen klant bent, het lijkt wel spam.
jij komt gerust ook aan de beurt hoor, met een half jaartje of zo...2kwp had je he ?
Yep, met dat laatste paneeltje ligt er iets meer dan 2kWp hier op het dak. Overigens blijft ons verbruik nog wel steeds in de plus op jaarbasis ( 500kWh ) Ik blijf dus wel een netto verbruiker. Alleen is ons verbruik alleen *VEEL* lager dan normaal.

We wachten het af. Ik ben ontzettend benieuwd hoe het bij jou gaat aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mars Warrior schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:53:
[...]

Jij hebt toch die gele NUON jas de deur gewezen ?
Ik vermoed dat hun stroom/beslissingsschema als volgt gaat:
1. Heeft de bewoner geweigerd de meterstanden op te nemen?
a) NEE, niks an't handje
b) JA. Aha. Bewoner is aan het sjoemelen met zijn meter:
-- of bewoner heeft een dikke wietplantage en verbruikt dus veel meer dan hij ons wil doen geloven.
-- of bewoner tapt illegaal stroom voor de meter af waardoor onze meter geen verbruik aangeeft!
--> == Bewoner komt direct in aanmerking voor een metervervanging 8)
De vraag is nu of je buren ook zo'n brief gekregen hebben, die hadden toch ook geweigerd? En BTW, als ze toch je meter vervangen, laat ze dan even naar je brommende hoofdzekering kijken ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Zo, we verbruikten in oktober omgerekend zo'n 0,22 m3 gas per graaddag. Dat is al de helft van de vorige bewoner! Er is wel dubbel glas in gekomen. Voor de rest de ketel instellingen en natuurlijk stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

glambalk schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:31:
[...]

Bij welk garantiefonds moet een bedrijf dan aangesloten zijn voordat jij wel vooruit betaald?
Uneto geloof ik (mijn vader is er vooral mee bezig). Volgens een paar bedrijven zouden we het geld van die branchvereniging terugkrijgen als er iets is.
Zo raar is het toch ook weer niet dat materialen betaald zijn op het moment dat ze geleverd worden. Je praat inderdaad niet over een paar euris.
Het lijkt mij dat een leverancier niet even los een paar panelen speciaal voor mij bestelt in Azië, maar dat hij gewoon een hele container in één keer binnenhaalt en dus een voorraadje heeft. De enige risico's die een leverancier dan heeft zijn de transportkosten naar de klant en terug als de klant niet over de brug komt.
Dat geld ook voor je leverancier.
Wellicht, maar ik vind het redelijk om het risico bij het bedrijf te leggen. Een bedrijf heeft meerdere orders en zal in een klein geval wat risico lopen. Een consument doet het maar één keer en is meteen 100% van zijn zonnebudget kwijt als het mis gaat.

Zoals sommige bedrijven het nu bedingen is 100% risico voor de klant, terwijl het bedrijf bij zo'n transactie geen enkele risico's loopt. Onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Gizz schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:57:
[...]

Uneto geloof ik (mijn vader is er vooral mee bezig). Volgens een paar bedrijven zouden we het geld van die branchvereniging terugkrijgen als er iets is.
Uneto heeft geen garantiefonds. Wel heeft Uneto een geschillencomissie.
Het lijkt mij dat een leverancier niet even los een paar panelen speciaal voor mij bestelt in Azië, maar dat hij gewoon een hele container in één keer binnenhaalt en dus een voorraadje heeft. De enige risico's die een leverancier dan heeft zijn de transportkosten naar de klant en terug als de klant niet over de brug komt.
Nee, zo werkt het niet. De meeste leveranciers werken met merken en die worden door de fabriek zelf, via eigen distributiekanalen in de markt gezet. Wel kan je in China OEM panelen kopen. Das prima maar dan is de koper ook verantwoordelijk voor de garantie. Zover gaan een heleboel leveranciers echt niet. Zijn dan wel goedkope panelen.
Wellicht, maar ik vind het redelijk om het risico bij het bedrijf te leggen. Een bedrijf heeft meerdere orders en zal in een klein geval wat risico lopen. Een consument doet het maar één keer en is meteen 100% van zijn zonnebudget kwijt als het mis gaat.

Zoals sommige bedrijven het nu bedingen is 100% risico voor de klant, terwijl het bedrijf bij zo'n transactie geen enkele risico's loopt. Onacceptabel.
Je legt het wel eenzijdig bij de leverancier neer. Ieder paneel, omvormer of welk onderdeel dan ook dat niet door de klant wordt betaald betekend meer dan 100% verlies voor de ondernemer. Zijn meerwerk, de voorbereiding, bemiddeling etc wordt namelijk ook niet betaald.
Ik denk dat je de 100% betaling op het moment van levering van de goederen (ik heb het niet over de overige diensten zoals installatie ed) zeer redelijk is. Zie het maar als gelijk oversteken. Hierbij loopt dan niemand risico.
Das beter dan bij de energieleveranciers. Daar betaal je vooruit en als je dit forum leest moet je wel van heel goei huizen komen om he teveel betaalde terug te krijgen. Toch doen we het allemaal nog steeds. Niet omdat we de leverancier vertouwen maar omdat we anders niks geleverd krijgen.
Bij gelijk oversteken hoeft er niet perse een vertrouwensband te zijn tussen leverancier en afnemer om toch een tevreden transactie te verrichten.

[ Voor 10% gewijzigd door ZonneStroom op 02-11-2009 08:05 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
glambalk schreef op maandag 02 november 2009 @ 07:55:
Nee, zo werkt het niet. De meeste leveranciers werken met merken en die worden door de fabriek zelf, via eigen distributiekanalen in de markt gezet. Wel kan je in China OEM panelen kopen. Das prima maar dan is de koper ook verantwoordelijk voor de garantie. Zover gaan een heleboel leveranciers echt niet. Zijn dan wel goedkope panelen.
In Nederland is het wettelijk zo geregeld dat de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van een product bij de verkoper ligt. Die mag dat niet afschuiven op de fabrikant.
Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je leverancier nog bestaat. Ga daarom in zee met een betrouwbare partij.
Je kunt natuurlijk ook bewust iets meer risico lopen als je voor de bodemprijzen gaat. Maar dan achteraf niet klagen als je geen goede service of garantie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Ik denk dat je de 100% betaling op het moment van levering van de goederen (ik heb het niet over de overige diensten zoals installatie ed) zeer redelijk is. Zie het maar als gelijk oversteken. Hierbij loopt dan niemand risico.
Vooral het stukje 'overige diensten' lijkt me zeer belangrijk. Bij een keuken betaal je ook nooit alles van tevoren, maar is het wel logisch om een aanbetaling te doen van x procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
IJsbeer schreef op maandag 02 november 2009 @ 08:26:
[...]

Vooral het stukje 'overige diensten' lijkt me zeer belangrijk. Bij een keuken betaal je ook nooit alles van tevoren, maar is het wel logisch om een aanbetaling te doen van x procent.
Verschil met een keuken is dat die meestal speciaal voor jou gemaakt wordt, PV panelen zijn standaard. Als jij ze uiteindelijk niet afneemt, kunnen die aan een ander geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Op eBay kwam ik een apparaatje tegen met de wonderschone omschrijving "18KW Power Energy Saver Electricity Save up to 35%".

Het zou je electriciteitsverbruik moeten verminderen door de power factor van de aangesloten apparaten actief te monitoren bla bla. Weet iemand of dit echt werkt en hoe precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

deejeebv schreef op maandag 02 november 2009 @ 08:11:
[...]

In Nederland is het wettelijk zo geregeld dat de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van een product bij de verkoper ligt. Die mag dat niet afschuiven op de fabrikant.
Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je leverancier nog bestaat. Ga daarom in zee met een betrouwbare partij.
Je kunt natuurlijk ook bewust iets meer risico lopen als je voor de bodemprijzen gaat. Maar dan achteraf niet klagen als je geen goede service of garantie krijgt.
Klopt gedeeltelijk. Naast de wettelijke garantie bestaat namelijk ook nog zoiets als een fabrieksgarantie. Op grond hiervan kan je ook rechtstreeks in contact treden met de fabriek of groothandel in geval de leverancier niet meer bestaat. Uiteraard ben je dan wel afhankelijk van de fabrikanten van merk panelen zoals SunPower, Sanyo, Sharp maar ook Suntech of die je helpen maar ik denk dat er weinig fabrikanten graag bekend worden om het feit dat ze waardeloze spullen op de markt zetten. De meeste fabrikanten werken hier aan mee maar doen dit soms niet kosteloos en vragen een (gering) bedrag voor verwerking. Je staat in ieder geval niet met lege handen en dat is wel fijn om teweten als je zonnepanelen ter waarde van een flatscreen op je dak hebt liggen. Ook grote en betrouwbare partijen kunnen te veel risico nemen. Ik noem als voorbeeld Econcern. Bij OEM is leverancier ook enig aanspreekpunt voor de fabrieksgarantie. Als de OEM leverancier dan niet meer thuis geeft sta je met lege handen.

[ Voor 13% gewijzigd door ZonneStroom op 02-11-2009 09:03 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
BamSlam_ schreef op maandag 02 november 2009 @ 08:49:
Op eBay kwam ik een apparaatje tegen met de wonderschone omschrijving "18KW Power Energy Saver Electricity Save up to 35%".

Het zou je electriciteitsverbruik moeten verminderen door de power factor van de aangesloten apparaten actief te monitoren bla bla. Weet iemand of dit echt werkt en hoe precies?
Allereerst, ben je bekend met die term powerfactor? In het Nederlands gebruiken we daarvoor het woord arbeidsfactor of (niet in alle situaties correct) de cos phi, die beïnvloed je niet zomaar, daar is een loeier van een condensatorbatterij voor nodig. Dat in de eerste plaats, maar stel dat zo'n apparaatje dat wl zou kunnen. Het pretendeert een vermogen aan te kunnen van 18 kW. Dat is een fors vermogen en de afgebeelde exemplaren lijken zo op het oog maar kleine apparaatjes waar zo te zien nooit zo'n condesatorbatterij in past.
Maar dan nog, stel dat ze iets kunnen beïnvloeden. Wat wil je er mee bereiken? Een lage powerfactor is inherent aan blindvermogen. En blindvermogen is geen vermogen, maar veroorzaakt alleen maar een hogere stroom.

Al met al, lariekoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Uneto heeft geen garantiefonds. Wel heeft Uneto een geschillencomissie.
Ah, dan hebben sommige bedrijven dus onzin aan ons verkocht. Erg fraai.
Je legt het wel eenzijdig bij de leverancier neer. Ieder paneel, omvormer of welk onderdeel dan ook dat niet door de klant wordt betaald betekend meer dan 100% verlies voor de ondernemer.
Een paneel of omvormer kan je zo bij een andere klant kwijt. Helemaal als je voor al je installaties dezelfde panelen gebruikt. Een consument is daarentegen echt zijn €10.000 kwijt en kan dat niet gebruiken voor een andere opdracht/leverancier.
Ik denk dat je de 100% betaling op het moment van levering van de goederen (ik heb het niet over de overige diensten zoals installatie ed) zeer redelijk is.
Eens :)

Helaas ben ik dus veel zaken tegenkomen die het een aantal weken tot zelfs maanden voor de opleverdatum al op hun rekening willen ontvangen. Zonder dat je als consument ooit een paneel hebt gezien.

Overmaken op het moment dat de vrachtwagen voor de deur staat lijkt me zowel voor de consument als voor de leverancier redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
*delurk mode on*

Na jaren van besparingsmaatregelen in mijn kleine huurappartementje (verbruik elektriciteit: 650KWh/j en gas: 300 m3/j) wordt het tijd voor een zonnestroompaneeltje.

Deze zal op het balkon moeten komen. Dit is gelukkig pal zuid gericht, maar ruimtegebrek en schaduwveroorzakers maken het niet mogelijk meer dan 1 paneel te plaatsen. Een zonnewarmtepaneel zou natuurlijk het meeste opleveren, maar dat is niet te plaatsen (paneel zou al te groot zijn en een zonneboiler behoort al helemaal niet tot de mogelijkheden), dus moet het toch echt een zonnestroompaneel worden.

Voor een maximale opbrengst moet ik dan al snel denken aan een paneel met een hoog rendement. Dat is kostentechnisch niet efficient, maar ach, je hebt er ook lol van he :) Wat opbrengst betreft gaat mijn voorkeur uit naar een SPR-300 of SPR-315 paneel van Sunpower, maar ik heb ondertussen begrepen dat er wat nadelen aan de Sunpower panelen zitten mbt aarding. Wat betreft vermogen zou een Steca 300 omvormer mooi aansluiten bij zo'n paneel, maar die is niet galvanisch gescheiden van het net en daarom niet geschikt voor een aardingskit tussen paneel en omvormer. Een Soladin 600 is dat wel, maar die draait dan maximaal maar op half vermogen en dat lijkt mij niet geweldig voor het rendement (iemand daar een idee over?).

De keuze in kleine omvormers is niet reuze, maar heeft iemand anders wellicht een idee wat werkbaar is voor deze situatie? En als iemand een leverancier weet voor een mooi Sunpower paneeltje houdt ik me zeker aanbevolen (die dingen zijn al nergens te krijgen in Nederland, laat staan als je er maar 1 hebben wilt). *kijkt naar glambalk :) *

Edit
Nu ik hier toch aan het posten ben kan ik gelijk even twee webmasters aanschieten die hier ook posten:
@Zonnigtype
Nog gefeliciteerd met het eerste lustrum! Je website volg ik al enige jaren met interesse en plezier en het levert in ruime mate inspiratie op. Op naar het volgende lustrum :) (zonder SDE wel te verstaan, laat ze maar in de stront zakken daar in Den Haag, ik behoud liever mijn gemoedsrust en gezonde verstand)
@JeroenH
Nog even een klein bedankje voor het werk wat je hebt gestoken in het bijhouden van de WSC. De aandacht van de media hier was niet tot nauwelijks aanwezig en de berichtgeving vanuit de organisatie zelf was ronduit bedroevend. Dankzij jouw inspanningen (en de commentators op je postings) was het uiteindelijk beter te volgen dan de voorgaande edities! Ik heb er van genoten, dus hartelijk dank.

[ Voor 20% gewijzigd door Basket Kees op 02-11-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik heb bij maxim-ic.com een tweetal DS18S20 temperatuursensoren besteld ( sample ). Eens kijken of ik daarmee en http://martybugs.net/electronics/tempsensor/ wat temperaturen kan loggen.

Eerst een beetje experimenteren en daarna radicaal aan de slag :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik Keessie schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:02:
Voor een maximale opbrengst moet ik dan al snel denken aan een paneel met een hoog rendement. Dat is kostentechnisch niet efficient, maar ach, je hebt er ook lol van he :) Wat opbrengst betreft gaat mijn voorkeur uit naar een SPR-300 of SPR-315 paneel van Sunpower, maar ik heb ondertussen begrepen dat er wat nadelen aan de Sunpower panelen zitten mbt aarding.
Ik heb zelf SPR225 panelen en die zijn fantastisch (vooral als je een beperkte plaatsings oppervlak hebt).
Echter 2 maren : je moet goed opletten welke omzetter je nodig hebt. Er moet een trafo inzitten. Zo heb ik een Mastervolt die ik eerst nog (met medewerking van de mensen van Mastervolt) moest aanpassen om de SPR negatief te kunnen aarden. Prima gelukt!
Het andere maartje is dat ze supergevoelig zijn voor schaduw. Als er ook maar 1 celletje beschaduwd raakt valt het hele paneel al uit en heb je er meerdere in serie, dan eigenlijk alle panelen samen (in mijn geval). Weet nog niet of dat aan de SPR panelen ligt of aan Mastervolt inverter.
Verder leveren ze bij volle instraling zelfs 1-2 % meer dan je op basis van de specs zou verwachten. Diffuus licht juist echter ietsje minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag op m'n site een start gemaakt voor de live-registratie van m'n zonneboiler
Het is een begin, er moet nog verfraaid en verbeterd worden, maar je moet ergens beginnen.
http://www.zonpower.nl/wordpress/?page_id=13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
opwek alhier 136kwh
afname stroom 62kwh
gas 60m3

nederland anno 2009
Nationale kranten, NMa en politici platmailen totdat er ergens iets gaat knappen. Dit gelazer moet afgelopen wezen, en de macht van de energieholdings worden gebroken. Anders zijn we geen knip voor de neus waard. Laat je het op een rechtszaak aankomen?

@Ik Keessie

Graag gedaan. We gaan voor de volgende 5 jaar. Met of zonder Den Haag. Met of zonder SDE. Maar in ieder geval met een aggressief groeiend aandeel zonne-energie. Dat ligt hopelijk niet alleen aan mij of de progressieve lieden op dit forum. Nederland moet aan de bak!

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 02-11-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
opwek alhier 136kwh
afname stroom 62kwh
gas 60m3

nederland anno 2009
Al iets meer bekend hierover? Vind dit wel zo ongelooflijk vreemd :'(
Ofja, vreemd eigenlijk niet meer na alles wat ik gehoord heb, maar onrecht is het zeker... :(

Ik zou maar vast flink beginnen met het wegwerken van die negatieve stand voor het geval dat. Gewoon lekker de elektrische kachel aan. CV uit. Een föhn is een prima verwarming hoor! En al die oude gloeilampen ook! :+ Owja, bouwlamp geeft natuurlijk ook heerlijke stralingswarmte.
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:56:
Vandaag op m'n site een start gemaakt voor de live-registratie van m'n zonneboiler
Het is een begin, er moet nog verfraaid en verbeterd worden, maar je moet ergens beginnen.
Heel mooi! Je zou het schema echter wat duidelijker kunnen maken door aan te geven welke richting van de driewegkleppen aan en uit zijn. Nu staat er alleen aan en uit en dan weet je nog niet in welke richting het stroomt! 8)7 Je zou ook de aanvoerleidingen rood, retour blauw kunnen doen en misschien CV boiler groter laten zijn dan de WW.

[ Voor 20% gewijzigd door Paul C op 02-11-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op maandag 02 november 2009 @ 14:04:

Heel mooi! Je zou het schema echter wat duidelijker kunnen maken door aan te geven welke richting van de driewegkleppen aan en uit zijn. Nu staat er alleen aan en uit en dan weet je nog niet in welke richting het stroomt! 8)7 Je zou ook de aanvoerleidingen rood, retour blauw kunnen doen en misschien CV boiler groter laten zijn dan de WW.
Eerst moest ik het aan het werken krijgen en dat was voor mij al een aardige klus (als non it-er), daarna de verbeteringen.
Tips zijn altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Zo deceptie ten top. Spouwmuur isolatiebedrijf is langs geweest.

Nee, u bespaard amper gas (in een goed geval 5 m3 / m2)
Nee, we zijn veel duurder (2000 euro voor 50 m2 -> 40 euro/m2 wel incl. steigerbouw)
Ja, het is enkel voor het comfort

...

Of doen ze dat zo zodat ze enkel de mensen overhouden die het voor veel geld voor het comfort willen doen?

Wel nieuwe info: de spouw loopt 3 verdiepingen door. Alle koude die de buitenmuren verzamelen (150 m2) zakt naar beneden tot onze woning. Daar mag ons aardgas de binnenmuur weer opwarmen en deze geeft dat weer af aan de lucht welke tot bovenin de spouw stijgt (waar het de bovenburen verwarmd). Dat verklaard de koude wind die vanaf de muur naar beneden zakt (en verklaard gedeeltelijk het 1.5 tot 2.5 x zo hoge verbruik t.o.v. van de bovenburen). Alle drie de verdiepingen moeten meedoen, dat staat in het bouwbesluit (wegens vochtproblemen).
Maargoed, deze meneer zei ook dat je vloerisolatie helemaal nooit terug zal verdienen. En had het over kookgas/tapwater verbruik van 500 kuub. Dus of de rest van de cijfers kloppen vraag ik me af...

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 02-11-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Spiceworm
Vond de klus zeker niet interessant genoeg en werk zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
zonnigtype schreef op maandag 02 november 2009 @ 14:02:
@Ik Keessie

Graag gedaan. We gaan voor de volgende 5 jaar. Met of zonder Den Haag. Met of zonder SDE. Maar in ieder geval met een aggressief groeiend aandeel zonne-energie. Dat ligt hopelijk niet alleen aan mij of de progressieve lieden op dit forum. Nederland moet aan de bak!
Naar mijn idee is het een gegeven dat het aandeel zonne-energie enorm zal gaan stijgen. Het is onvermijdelijk dat de prijs van zonne-energie onder die van de fossiel opgewekte rotzooi zal gaan zakken ... je bent dan een dief van je eigen portomonnee als je geen zonnepanelen laat plaatsen. Erg lang zal het niet meer duren (jaartje of 4-5, zo rond het volgende lustrum van Polder-PV? :) ). En we kennen de Hollanders natuurlijk; geen hond die een dief van eigen portemonnee wil zijn.

Die daken komen wel vol, daar kan geen v/d Hoeven tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ziet er fraai uit! Vandaag dus al een ruime kuub gas geoogst?
Ik heb geen idee, ze konden als eerste een vertegenwoordiger langssturen, dus of ze het zo druk hebben? Je hebt ook bedrijven die enkel premium doen - wel verdienen en het niet druk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:03:
[...]

Ziet er fraai uit! Vandaag dus al een ruime kuub gas geoogst?
Ik heb geen idee, ze konden als eerste een vertegenwoordiger langssturen, dus of ze het zo druk hebben? Je hebt ook bedrijven die enkel premium doen - wel verdienen en het niet druk hebben.
Jip 1,3 m3 gas tot nu toe met weinig zon.

Heeft die firma uberhaupt in de spouw gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

..

[ Voor 113% gewijzigd door sander817 op 02-11-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
@JeroenH
Nog even een klein bedankje voor het werk wat je hebt gestoken in het bijhouden van de WSC. De aandacht van de media hier was niet tot nauwelijks aanwezig en de berichtgeving vanuit de organisatie zelf was ronduit bedroevend. Dankzij jouw inspanningen (en de commentators op je postings) was het uiteindelijk beter te volgen dan de voorgaande edities! Ik heb er van genoten, dus hartelijk dank.
Geen dank, ik vond het erg leuk om te doen. Het was veel werk (over twee jaar neem ik gewoon een week vrij) maar het is ontzettend interessante materie en ik had enorm veel onverwachte hulp van de commenters. Zelfs teamleden van de beide Nederlandse teams hebben gepost, dat vind ik een eer!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ziet er ontzettend goed uit, wat heb je er verder voor gebruikt/nodig, behalve je uvr 1611?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

*delurk mode on*

Na jaren van besparingsmaatregelen in mijn kleine huurappartementje (verbruik elektriciteit: 650KWh/j en gas: 300 m3/j) wordt het tijd voor een zonnestroompaneeltje.

Deze zal op het balkon moeten komen. Dit is gelukkig pal zuid gericht, maar ruimtegebrek en schaduwveroorzakers maken het niet mogelijk meer dan 1 paneel te plaatsen. Een zonnewarmtepaneel zou natuurlijk het meeste opleveren, maar dat is niet te plaatsen (paneel zou al te groot zijn en een zonneboiler behoort al helemaal niet tot de mogelijkheden), dus moet het toch echt een zonnestroompaneel worden.

Voor een maximale opbrengst moet ik dan al snel denken aan een paneel met een hoog rendement. Dat is kostentechnisch niet efficient, maar ach, je hebt er ook lol van he :) Wat opbrengst betreft gaat mijn voorkeur uit naar een SPR-300 of SPR-315 paneel van Sunpower, maar ik heb ondertussen begrepen dat er wat nadelen aan de Sunpower panelen zitten mbt aarding. Wat betreft vermogen zou een Steca 300 omvormer mooi aansluiten bij zo'n paneel, maar die is niet galvanisch gescheiden van het net en daarom niet geschikt voor een aardingskit tussen paneel en omvormer. Een Soladin 600 is dat wel, maar die draait dan maximaal maar op half vermogen en dat lijkt mij niet geweldig voor het rendement (iemand daar een idee over?).

De keuze in kleine omvormers is niet reuze, maar heeft iemand anders wellicht een idee wat werkbaar is voor deze situatie? En als iemand een leverancier weet voor een mooi Sunpower paneeltje houdt ik me zeker aanbevolen (die dingen zijn al nergens te krijgen in Nederland, laat staan als je er maar 1 hebben wilt). *kijkt naar glambalk :) *
Je kunt ook gewoon voor een prachtige Sanyo HIP 230Wp module gaan. Geen aardingskit nodig, makkelijk verkrijgbaar en ze doen het prima bij hoge temperaturen en diffuus licht. Een Gridfit 250LV van 140 euro eraan en je hebt een pracht van een afdak.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:36:
[...]

Ziet er ontzettend goed uit, wat heb je er verder voor gebruikt/nodig, behalve je uvr 1611?
Je hebt er een bootloader (logger) van TA( Technische Alternative) voor nodig, veel sensoren, een volumestroommeter, instralingssensor voor nodig.

Dan heb je nog de software:
Winsol is van TA.
Dan gebruik ik nu een extra programma Solstat (www.solarwebseiten.de), hiermee kun je een visualisering mee maken van het geheel en uploaden naar je site.
Solstat werkt weer samen met Winsol.

Eigenlijk moet Winsol gewoon uitgebreider zijn, zodat Solstat niet nodig is.
Nadeel, het kan nog niet op m'n NAS draaien (Linux), dus moet een pc aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ik Keessie schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:02:Voor een maximale opbrengst moet ik dan al snel denken aan een paneel met een hoog rendement. Dat is kostentechnisch niet efficient, maar ach, je hebt er ook lol van he :) Wat opbrengst betreft gaat mijn voorkeur uit naar een SPR-300 of SPR-315 paneel van Sunpower, maar ik heb ondertussen begrepen dat er wat nadelen aan de Sunpower panelen zitten mbt aarding. Wat betreft vermogen zou een Steca 300 omvormer mooi aansluiten bij zo'n paneel, maar die is niet galvanisch gescheiden van het net en daarom niet geschikt voor een aardingskit tussen paneel en omvormer. Een Soladin 600 is dat wel, maar die draait dan maximaal maar op half vermogen en dat lijkt mij niet geweldig voor het rendement (iemand daar een idee over?).
Ik heb eens met Esdec gesproken over zo'n beetje exact dezelfde vraag. Hun antwoord was dat er eigenlijk maar 1 omvormer serie voor dit soort panelen in Europa geschikt zijn: de SMA omvormers (zonder -TL toevoeging!). Je bent dus redelijk gebonden aan paneel configuraties die passen bij de geschikte SMA omvormers. Hun alternatieve voorstel was om Sanyo HIT panelen te nemen, die schijnen ongeveer evengoed te presteren en zijn beter beschikbaar (via Esdec iig). Als je perse wilt dan kunnen zij ook Sunpower leveren.
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:50:Ik heb zelf SPR225 panelen en die zijn fantastisch (vooral als je een beperkte plaatsings oppervlak hebt).
Echter 2 maren : je moet goed opletten welke omzetter je nodig hebt. Er moet een trafo inzitten. Zo heb ik een Mastervolt die ik eerst nog (met medewerking van de mensen van Mastervolt) moest aanpassen om de SPR negatief te kunnen aarden. Prima gelukt!
Heb je dus 2 SPR-225 panelen op 1 Mastervolt aangesloten? Wat voor rendementen kun je daarmee halen? En kun je beschrijven wat er gebeuren moet om de panelen te aarden via de Mastervolt? Ik ben erg geintresseerd...
Het andere maartje is dat ze supergevoelig zijn voor schaduw. Als er ook maar 1 celletje beschaduwd raakt valt het hele paneel al uit en heb je er meerdere in serie, dan eigenlijk alle panelen samen (in mijn geval). Weet nog niet of dat aan de SPR panelen ligt of aan Mastervolt inverter.
Volgens de spec zijn er 3 diodes per paneel die het paneel in drie stukken opdeelt waardoor een beetje schaduw of dikke klodder vogel afval geen ernstige bedreiging vormt voor het string rendement.
Verder leveren ze bij volle instraling zelfs 1-2 % meer dan je op basis van de specs zou verwachten. Diffuus licht juist echter ietsje minder.
Dat direct instraling stuk klinkt goed, voor het diffuse stuk zijn amorfe cellen weer beter. Dus Sanyo HIT zal waarschijnlijk een voordeel hebben in de winter, ware het niet dat het merendeel van de opbrengst uit de zomer moet komen.

[ Voor 36% gewijzigd door styno op 02-11-2009 15:55 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

je hebt blijkbaar ook nog de Sanyo HIT-240HDE4 nog mooier.
http://www.solarshop-euro..._info.php?products_id=809

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zou hier graag heengaan, maar ik moet die dag werken (en het is in Zurich). Ik ben zeer benieuwd wat daar verteld gaat worden...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

styno schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:47:
[...]
Ik heb eens met Esdec gesproken over zo'n beetje exact dezelfde vraag. Hun antwoord was dat er eigenlijk maar 1 omvormer serie voor dit soort panelen in Europa geschikt zijn: de SMA omvormers (zonder -TL toevoeging!). Je bent dus redelijk gebonden aan paneel configuraties die passen bij de geschikte SMA omvormers. Hun alternatieve voorstel was om Sanyo HIT panelen te nemen, die schijnen ongeveer evengoed te presteren en zijn beter beschikbaar (via Esdec iig). Als je perse wilt dan kunnen zij ook Sunpower leveren.
Ik kan hun info meteen omver halen. Wij hebben Sunpower panelen (220 BLK panelen) en een Fronius omvormer. Er zit wel een aardingsset bij, maar dat stelt eigenlijk niet veel voor. Niks om wakker over te liggen.
Super systeem.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

[...]
Dat direct instraling stuk klinkt goed, voor het diffuse stuk zijn amorfe cellen weer beter. Dus Sanyo HIT zal waarschijnlijk een voordeel hebben in de winter, ware het niet dat het merendeel van de opbrengst uit de zomer moet komen.
Dat alleen SMA omvormers geschikt zijn is onzin. Bijna elk merk met galvanisch gescheiden transformator kan geschikt gemaakt worden. Ik heb zelf een goedkope Delta Si3300 laten aanpassen voor negatieve aarding.

Sanyo HIT heeft juist een groot voordeel in de zomer, vooral op zonnige warme dagen. Ze doen het dan zelfs nog beter dan Sunpower.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

windfreak schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:04:
Ik kan hun info meteen omver halen. Wij hebben Sunpower panelen (220 BLK panelen) en een Fronius omvormer. Er zit wel een aardingsset bij, maar dat stelt eigenlijk niet veel voor. Niks om wakker over te liggen. Super systeem.
SolarKing schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:13:Dat alleen SMA omvormers geschikt zijn is onzin. Bijna elk merk met galvanisch gescheiden transformator kan geschikt gemaakt worden. Ik heb zelf een goedkope Delta Si3300 laten aanpassen voor negatieve aarding.
Ok, maar het is wel zo dat SunPower systemen gewoon werken met een niet-compatible omvormer, alleen je haalt dan niet de mogelijke opbrengst die anders wel mogelijk zou zijn. Niet dat ik jullie niet geloof, maar presteert jullie systemen in de 900+ kWh/Wp range (simpele check)?

En hoe is die paneel aarding tot stand gekomen? Met boutje/ringetje/moertje een extra draad aan de een paneel frame bevestigd?
Sanyo HIT heeft juist een groot voordeel in de zomer, vooral op zonnige warme dagen. Ze doen het dan zelfs nog beter dan Sunpower.
Ja, ik zag ook net in de specs dat de negatieve temp. coeficient van de HIT lager (=beter) is dan die van SunPower.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:52:
[...]

Rectificatie!!

Volgens mij had ik slaap ofzo en niet goed gekeken in m'n excelsheet 8)7 .
Werkelijk verbruik is 65m3 gas en in 2008 128m3
Electriciteit 295Kwh tov 379Kwh in september.
Ik had een druk weekendje, dus had niet eerder gelegenheid echt even te kijken..maar ook onze verbruiksstanden heb ik nu bekend. 62 M3 gas, 270KW Electra, verdeeld in 139 nacht/131 dag.
35 Kw zelf opgewekt, inverhouding met anderen hier erg laag, maar dat had ik een beetje ingecalculeerd met 4 panelen in de schaduw... soms denk ik weleens, dat er uberhaupt nog prik uit komt. Maar dat moet na half februari weer goed gaan komen. Misschien toch maar eens om gaan zien naar een winteromvormertje erbij om die 4 paneeltjes los aan te sluiten in de winter.

Verder geeft een omrekenprogramma-tje wat ik gebruik ongeveer de energiebehoefte in Mjoules weer. 100 Mjoules p/d heb ik nu nodig inhuis. Wat ongeveer een waarde vertegenwoordigt van 3.20 Euro volgens het programma. vorig jaar was dit nog 168 Mjoules op een standaard gemiddelde dag. Met een ongeveer 4.5. Euro. Heel kort door de bocht zou ik een gemiddelde dag in oktober nu 1.30 euro bespaard hebben, met de inversteringen nu, t.o.v. oktober vorig jaar. Dit vooral door het sterk verminderde gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb een fles "Ariel Excel Gel" gekocht, daarmee zou je met koud water moeten kunnen wassen. De eerste was zit er nu in, met uiteraard de wasmachine in de kWh-meter geplugd. Ik ben benieuwd! Om het financieel interessant te maken moet de besparing wel erg groot zijn, want een fles (18 wasbeurten volgens het label) kost € 7 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
[...]
Een SMA is geen optie; ze leveren (nog) niet zulke kleine omvormers. Ze zijn wel bezig met micro-omvormers (het idee van de aloude OK4), dus wellicht is het een overweging daar op te wachten. De Sanyo's hebben zeker een mooi rendement (ongeveer 175 Wp/m2 tegenover ongeveer 190 Wp/m2 voor de Sunpower panelen), maar Sanyo maakt geen 1,6 m2 paneel en ik kan er echt maar 1 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
SolarKing schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:42:
[...]

Je kunt ook gewoon voor een prachtige Sanyo HIP 230Wp module gaan. Geen aardingskit nodig, makkelijk verkrijgbaar en ze doen het prima bij hoge temperaturen en diffuus licht. Een Gridfit 250LV van 140 euro eraan en je hebt een pracht van een afdak.
De Sanyo's heb ik zeker ook op het oog. Als er geen geschikte omvormer voor 1 Sunpower paneel te vinden is, is dat de tweede optie. Een potentieel verschil van zo'n 50KWh productie per jaar is echter wel behoorlijk veel voor zo'n kleine installatie.
De vraag is of een Soladin 600 nog voldoende rendement heeft op (maximaal) halve kracht. Als dat rendement ver inzakt heeft het extra vermogen van een Sunpower geen zin (zal dan alleen voor een extra warme Soldadin zorgen) en zal het inderdaad een Sanyo moeten worden. Maar redementscijfers geven alleen een max rendement aan (voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden), dus heb nog geen idee hoe omvormers presteren met lage belasting.

Dank voor de 240 Wp link; die was ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik Keessie schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:12:
[...]

De Sanyo's heb ik zeker ook op het oog. Als er geen geschikte omvormer voor 1 Sunpower paneel te vinden is, is dat de tweede optie. Een potentieel verschil van zo'n 50KWh productie per jaar is echter wel behoorlijk veel voor zo'n kleine installatie.
De vraag is of een Soladin 600 nog voldoende rendement heeft op (maximaal) halve kracht. Als dat rendement ver inzakt heeft het extra vermogen van een Sunpower geen zin (zal dan alleen voor een extra warme Soldadin zorgen) en zal het inderdaad een Sanyo moeten worden. Maar redementscijfers geven alleen een max rendement aan (voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden), dus heb nog geen idee hoe omvormers presteren met lage belasting.

Het rendement zal heel laag zijn. Als ik de mastervolt excel grafiekje bekijk komt 1 sunpower module alleen maar in het rode gedeelte en niet in het oranje of groene. Het rendement zal dus laag zijn. Bij 2 sunpower modules scoor je wel goed.
Ik vraag me af of het ook het geld waard is. Kun je niet beter bij familieleden die geschikte ruimte hebben zonnepanelen plaatsen? Plaats je voor hetzelfde bedrag een stuk meer Wp met goedkope panelen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik Keessie schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:12:
[...]

Je zou kunnen proberen een 2e hands Soladin te bemachtigen. Die heb je dan voor de helft de prijs en het is een prima omvormer voor de SunPower of de Sanyo.
Sanyo heeft inderdaad het voordeel dat het geen functionele aarding nodig heeft.
Er is trouwens een groot verschil tussen functionele aarding en veiligheids aarding.
Veiligheidsaarding wordt aan de frames aan gesloten. Functionele aarding wordt aangesloten op de + pool van de panelen om de negatieve lading af te voeren. Op die manier hou je het beste potentiaalverschil tussen + en -.
Bij SunPower panelen moet beide gebeuren voor een optimaal resultaat.
Veel omvormers zijn geschikt. Een zaak is vereist; de omvormer moet galvanisch gescheiden zijn. Van Mastervolt zijn alle omvormers geschikt maar moeten softwarematig ingesteld worden. SMA heeft een speciale aardingkit net al Fronius, Delta etc.
Neem even contact met me op als je geintersseerd bent in zowel SunPower als Sanyo. Beide zijn op korte termijn te leveren ook al is het er maar eentje. Vele eenlingen maken 1 grote.
SolarKing schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:45:
[...]

Het rendement zal heel laag zijn. Als ik de mastervolt excel grafiekje bekijk komt 1 sunpower module alleen maar in het rode gedeelte en niet in het oranje of groene. Het rendement zal dus laag zijn. Bij 2 sunpower modules scoor je wel goed.
Ik vraag me af of het ook het geld waard is. Kun je niet beter bij familieleden die geschikte ruimte hebben zonnepanelen plaatsen? Plaats je voor hetzelfde bedrag een stuk meer Wp met goedkope panelen.
Wat bedoel in je in deze met rendement? Het klopt dat de Soladin 2 SunPower 300 aan kan. Maar als je daar geen plaats voor hebt............

[ Voor 15% gewijzigd door ZonneStroom op 02-11-2009 17:56 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Wat zal de prijs ongeveer zijn voor een Sunpower 315 en voor een Sanyo HIT240 ?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:55:
Wat zal de prijs ongeveer zijn voor een Sunpower 315 en voor een Sanyo HIT240 ?
Heeft geen zin om die prijzen te noemen want ze worden wel aangeboden maar zijn feitelijk niet te leveren (in Europa).
De Sanyo HIT-235HDE4 is wel te leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door ZonneStroom op 02-11-2009 18:06 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:45:

Wat bedoel in je in deze met rendement? Het klopt dat de Soladin 2 SunPower 300 aan kan. Maar als je daar geen plaats voor hebt............
Ik bedoel dat je met 1 paneel nooit de europese rendement van de Soladin600 haalt van 91%.
Die zal dan een stuk lager liggen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:45:
[...]

Neem even contact met me op als je geintersseerd bent in zowel SunPower als Sanyo. Beide zijn op korte termijn te leveren ook al is het er maar eentje. Vele eenlingen maken 1 grote.
Ik bedoel wat wordt jouw verkoopprijs voor deze 2 modules?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:03:
[...]

Ik bedoel wat wordt jouw verkoopprijs voor deze 2 modules?
Voor deze aantallen rond de €4/Wp inclusief BTW en 10 jaar productgarantie erbij. Dan wordt de SPR-300-WHT of de Sanyo HIT-235HDE4 geleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door ZonneStroom op 02-11-2009 18:14 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

2 van die SPR-300-WHT aan een Soladin600 zou een leuk setje zijn voor die Zonopjedak actie in Alkmaar of Amsterdam. Zit je zo aan die max subsidie van 2,50 euro/Wp en heb je wat innovatiefs..haha.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:26:
2 van die SPR-300-WHT aan een Soladin600 zou een leuk setje zijn voor die Zonopjedak actie in Alkmaar of Amsterdam. Zit je zo aan die max subsidie van 2,50 euro/Wp en heb je wat innovatiefs..haha.
Ja maar dat kan je niet aanbieden voor €3,99/Wp voor de gehele installatie. Was het maar waar. Want voor de klein bedakten zou het een mooie oplossing zijn. Daarnaast zijn de SunPower 300 niet echt op reguliere basis te krijgen. Op dit moment wel overigens maar dat kan morgen al weer anders zijn.

ZonneStroom

Pagina: 1 ... 6 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.