*delurk mode on*
Na jaren van besparingsmaatregelen in mijn kleine huurappartementje (verbruik elektriciteit: 650KWh/j en gas: 300 m3/j) wordt het tijd voor een zonnestroompaneeltje.
Deze zal op het balkon moeten komen. Dit is gelukkig pal zuid gericht, maar ruimtegebrek en schaduwveroorzakers maken het niet mogelijk meer dan 1 paneel te plaatsen. Een zonnewarmtepaneel zou natuurlijk het meeste opleveren, maar dat is niet te plaatsen (paneel zou al te groot zijn en een zonneboiler behoort al helemaal niet tot de mogelijkheden), dus moet het toch echt een zonnestroompaneel worden.
Voor een maximale opbrengst moet ik dan al snel denken aan een paneel met een hoog rendement. Dat is kostentechnisch niet efficient, maar ach, je hebt er ook lol van he

Wat opbrengst betreft gaat mijn voorkeur uit naar een SPR-300 of SPR-315 paneel van Sunpower, maar ik heb ondertussen begrepen dat er wat nadelen aan de Sunpower panelen zitten mbt aarding. Wat betreft vermogen zou een Steca 300 omvormer mooi aansluiten bij zo'n paneel, maar die is niet galvanisch gescheiden van het net en daarom niet geschikt voor een aardingskit tussen paneel en omvormer. Een Soladin 600 is dat wel, maar die draait dan maximaal maar op half vermogen en dat lijkt mij niet geweldig voor het rendement (iemand daar een idee over?).
De keuze in kleine omvormers is niet reuze, maar heeft iemand anders wellicht een idee wat werkbaar is voor deze situatie? En als iemand een leverancier weet voor een mooi Sunpower paneeltje houdt ik me zeker aanbevolen (die dingen zijn al nergens te krijgen in Nederland, laat staan als je er maar 1 hebben wilt). *kijkt naar glambalk

*
Edit
Nu ik hier toch aan het posten ben kan ik gelijk even twee webmasters aanschieten die hier ook posten:
@Zonnigtype
Nog gefeliciteerd met het eerste lustrum! Je website volg ik al enige jaren met interesse en plezier en het levert in ruime mate inspiratie op. Op naar het volgende lustrum

(zonder SDE wel te verstaan, laat ze maar in de stront zakken daar in Den Haag, ik behoud liever mijn gemoedsrust en gezonde verstand)
@JeroenH
Nog even een klein bedankje voor het werk wat je hebt gestoken in het bijhouden van de WSC. De aandacht van de media hier was niet tot nauwelijks aanwezig en de berichtgeving vanuit de organisatie zelf was ronduit bedroevend. Dankzij jouw inspanningen (en de commentators op je postings) was het uiteindelijk beter te volgen dan de voorgaande edities! Ik heb er van genoten, dus hartelijk dank.
[
Voor 20% gewijzigd door
Basket Kees op 02-11-2009 11:13
]