Da's toevallig zeg. Vandaag ik ook met mijn 3.5kWp installatie in Harderwijk.deejeebv schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:22:
Vandaag het SDE maximum van 850 kWh/kWp bereikt. Tot en met vandaag dit jaar 2978,6 kWh opgewekt met mijn 3.5 kWp installatie.
En wat gebeurt er dan verder precies? Krijg je over de kWh's die je tot 31 december produceert helemaal niets? Of alleen salderingstarief (~ 22ct)? Of alleen de 'kale prijs' (~ 9ct)?deejeebv schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:22:
Vandaag het SDE maximum van 850 kWh/kWp bereikt. Tot en met vandaag dit jaar 2978,6 kWh opgewekt met mijn 3.5 kWp installatie.
Mijn installatie ligt zuidwest met een dakhelling van 25 graden, dus lang niet optimaal. Ook is Barneveld niet de meest optimale lokatie. Waarom dat maximum verzonnen is weet volgens mij niemand.
Weer een volledig debiel facet aan die idiote Sabotageregeling Duurzame Energie.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Anoniem: 238103
alles boven de 850kwh/kwp is niet subsidie`abel. vanaf dat moment hangt de bruto produktie meter er dus voor joker, en betaal je daar wel vastrecht over.
meestal is dit dus q4 van het zonnejaar, en is de opbrengst ook lager, je bent dus boven 850kwh/kwp de netbeheerder aan het sponsoren, want meterkosten=opbrengst.
vanaf 1 januari zit er dan dus ook een gat in de meterstand, want dan gaat het nieuwe meterjaar in.
die meterstand moet dan wel weer geregistreerd zijn want waar begint en waar eindigt de 850kwh/kwp regeling per jaar ?
ik sta trouwens hier aan de kust op 10/12 van het jaar gemeten op 1007 kwh/kwp...
in de friesland-kuststrook zijn de waarden nog hoger geworden.
sonnenertrag :
1030,83kwh/kwp Drachten rijnhart
als ik nu de stekker eruit zou trekken voor dit jaar dan nog blijf ik staan op 12/12*opbrengst=936 kwh/kwp ;-)
meestal is dit dus q4 van het zonnejaar, en is de opbrengst ook lager, je bent dus boven 850kwh/kwp de netbeheerder aan het sponsoren, want meterkosten=opbrengst.
vanaf 1 januari zit er dan dus ook een gat in de meterstand, want dan gaat het nieuwe meterjaar in.
die meterstand moet dan wel weer geregistreerd zijn want waar begint en waar eindigt de 850kwh/kwp regeling per jaar ?
ik sta trouwens hier aan de kust op 10/12 van het jaar gemeten op 1007 kwh/kwp...
in de friesland-kuststrook zijn de waarden nog hoger geworden.
sonnenertrag :
1030,83kwh/kwp Drachten rijnhart
als ik nu de stekker eruit zou trekken voor dit jaar dan nog blijf ik staan op 12/12*opbrengst=936 kwh/kwp ;-)
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 24-10-2009 10:35 ]
Anoniem: 55212
Ik heb met de zoekfunctie niet echt iets kunnen vinden dus ik stel mn vraag hier maar:
Ik heb een ATAG Blauwe Engel II waarop de temperatuur staat ingesteld op 80 C. Het is vrij snel warm in huis. Bespaart het energie als ik dit in zou stellen op 70 of zelfs 60? Of is dat per situatie verschillend?
Ik heb een ATAG Blauwe Engel II waarop de temperatuur staat ingesteld op 80 C. Het is vrij snel warm in huis. Bespaart het energie als ik dit in zou stellen op 70 of zelfs 60? Of is dat per situatie verschillend?
Dat gaat je gas besparen. Het condenserende deel van je CV ketel ( HR ) kan bij lagere temperaturen meer warmte terugwinnen uit de rookgasafvoer waardoor het rendement van je ketel omhoog gaat.Anoniem: 55212 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:56:
Ik heb met de zoekfunctie niet echt iets kunnen vinden dus ik stel mn vraag hier maar:
Daarnaast zal je merken dat, ondanks dat het langer duurt dat je huis warm is, de warmte prettiger is en dat je het minder snel koud krijgt.
Dat effect is te verklaren door onder de douche te gaan staan van 38 graden. En daarna de temperatuur te verhogen naar 42. Zet de temperatuur daarna maar terug op 38 en wedden dat je het daarna koud hebt onder de douche?
Zo werkt het ook in de woonkamer. Er gaat in je huidige situatie water van 80 graden je radiatoren in, waardoor de gevoelstemperatuur in de woonkamer ( door warmtestraling ) heel snel warmer aanvoelt dan 20 graden. Bij een lagere aanvoer temperatuur heb je het ook snel aangenaam door dezelfde stralingswarmte maar je krijgt het minder snel koud doordat het stralingsverschil tussen verwarming aan/uit stukken kleiner is.
Wij ervaren hier in huis beide dat met 19.4 graden op de thermostaat met 55 graden aanvoertemperatuur het sneller en langer aangenaam is dan met 20.4 op de thermostaat en 75 graden aanvoertemperatuur ( onze oude instellingen ).
Dus het effect van besparing werkt tweezijdig, je bespaard doordat je ketel efficienter kan werken en je bespaard doordat je het gevoel hebt dat het minder snel koud wordt in de woonkamer.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bedankt voor de heldere uitleg, het klinkt wel logisch eigenlijk maar is het dan verstandiger te kiezen voor 70C? Of voor 60? Ik neig zelf meer naar 70C.flitspaal.nl schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:01:
[...]
Dat gaat je gas besparen. Het condenserende deel van je CV ketel ( HR ) kan bij lagere temperaturen meer warmte terugwinnen uit de rookgasafvoer waardoor het rendement van je ketel omhoog gaat.
Daarnaast zal je merken dat, ondanks dat het langer duurt dat je huis warm is, de warmte prettiger is en dat je het minder snel koud krijgt.
Dat effect is te verklaren door onder de douche te gaan staan van 38 graden. En daarna de temperatuur te verhogen naar 42. Zet de temperatuur daarna maar terug op 38 en wedden dat je het daarna koud hebt onder de douche?
Zo werkt het ook in de woonkamer. Er gaat in je huidige situatie water van 80 graden je radiatoren in, waardoor de gevoelstemperatuur in de woonkamer ( door warmtestraling ) heel snel warmer aanvoelt dan 20 graden. Bij een lagere aanvoer temperatuur heb je het ook snel aangenaam door dezelfde stralingswarmte maar je krijgt het minder snel koud doordat het stralingsverschil tussen verwarming aan/uit stukken kleiner is.
Wij ervaren hier in huis beide dat met 19.4 graden op de thermostaat met 55 graden aanvoertemperatuur het sneller en langer aangenaam is dan met 20.4 op de thermostaat en 75 graden aanvoertemperatuur ( onze oude instellingen ).
Dus het effect van besparing werkt tweezijdig, je bespaard doordat je ketel efficienter kan werken en je bespaard doordat je het gevoel hebt dat het minder snel koud wordt in de woonkamer.
Kwestie van uitproberen. Heeft veel te maken ook met type huis en in hoeverre je nachtverlaging doet. Als je een goed geisoleerd huis hebt, kun je de temp. beter continue laten staan met een lage temp. van de ketel.
Precies hetzelfde als bij jouw SDE-vrije installatie: gewoon saldering.JeroenH schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 01:15:
[...]
En wat gebeurt er dan verder precies? Krijg je over de kWh's die je tot 31 december produceert helemaal niets? Of alleen salderingstarief (~ 22ct)? Of alleen de 'kale prijs' (~ 9ct)?
@zonnigtype,
Onderstaande panelen van Sharp al besproken op je site?
nieuws: Sharp ontwikkelt drielaags-zonnecellen met hoge efficiëntie
Jammer dat het zo lang duurt voordat zulke hoge rendement panelen tegen een schappelijk prijsje te koop zijn
Onderstaande panelen van Sharp al besproken op je site?
nieuws: Sharp ontwikkelt drielaags-zonnecellen met hoge efficiëntie
Jammer dat het zo lang duurt voordat zulke hoge rendement panelen tegen een schappelijk prijsje te koop zijn
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dan ben ik nog altijd blij dat ik niet voor SDE gekozen heb. SDE-vrij en daardoor SDE-blij!deejeebv schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:07:
Precies hetzelfde als bij jouw SDE-vrije installatie: gewoon saldering.
Amen !JeroenH schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:32:
[...]
Dan ben ik nog altijd blij dat ik niet voor SDE gekozen heb. SDE-vrij en daardoor SDE-blij!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik heb mijn ketel meteen op 55 gezet voor CV. Boiler staat nog steeds op 60+ vanwege legionella. Ik merk wel wanneer het niet meer comfortabel wordt. Thermostaat op 20 en 's nachts op 17. Mijn huis is uit 1998 en goed geisoleerd.Anoniem: 55212 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:04:
[...]
Bedankt voor de heldere uitleg, het klinkt wel logisch eigenlijk maar is het dan verstandiger te kiezen voor 70C? Of voor 60? Ik neig zelf meer naar 70C.
ik weet dat je blij bent zonder SDE. Maar nou moet je niet mijn onderschrift ook nog inpikken.JeroenH schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:32:
[...]
Dan ben ik nog altijd blij dat ik niet voor SDE gekozen heb. SDE-vrij en daardoor SDE-blij!
[ Voor 45% gewijzigd door ZonneStroom op 24-10-2009 15:14 ]
Wel triest eigenlijk, hier proberen we heel hard om minder energie te gebruiken en het milieu te sparen, echter als je deze fotoseries bekijkt dan besef je dat dat echt een druppel op een gloeiende plaat is:
http://chrisjordan.com/current_set2.php?id=11 (plasticvervuiling in de oceanen)
http://www.chinahush.com/...tures-pollution-in-china/ (jaja daar komen onze goedkope zonnepaneeltjes vandaan, zij zitten weer met de zooi)
http://www.chinahush.com/...tures-pollution-in-china/ (jaja daar komen onze goedkope zonnepaneeltjes vandaan, zij zitten weer met de zooi)
Op de fiets vervuil je niets!
Hier word ik echt stil van. Je ziet meteen de reden waarom de spullen zo goedkoop zijn uit China. Er wordt 0,0 aan milieubescherming of aan bescherming van de lokale bevolking gedaan. Dat doet me denken aan een reclame van Wakker Dier... "Iemand betaald de prijs" En in dit geval zijn dat dus de lokale mensen daar in China.QuestionMarc schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 15:23:
Wel triest eigenlijk, hier proberen we heel hard om minder energie te gebruiken en het milieu te sparen, echter als je deze fotoseries bekijkt dan besef je dat dat echt een druppel op een gloeiende plaat is:
En het ergste is nog, we doen er allemaal aan mee, want we willen geen cent teveel betalen voor onze producten die we hier kopen. En we hebben zelfs al praktisch geen keus meer. Een hoop fabrieken hier in Nederland zijn gesloten, Twente en Textiel etc. Waardoor we wel genoodzaakt zijn om de spullen ergens anders vandaan te halen.
Gadver

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat zijn inderdaad indrukwekkende fotoseries.
* TD-er is er even stil van.
* TD-er is er even stil van.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
misschien dat er nu iemand is die eindelijk eens een traan voelt ?
"economisch rendement en terugverdientijd"
ik heb het gezien met eigen ogen, niet alleen in china, ook in afrika,
mombasa is ook zo`n plek.
eigenlijk moet je er 1x heen in je leven, op tv zien werkt al niet meer, we zijn totaal vervreemd van de realitieit.
wie betaald bepaald.
"economisch rendement en terugverdientijd"
ik heb het gezien met eigen ogen, niet alleen in china, ook in afrika,
mombasa is ook zo`n plek.
eigenlijk moet je er 1x heen in je leven, op tv zien werkt al niet meer, we zijn totaal vervreemd van de realitieit.
wie betaald bepaald.
Toen wij hier begonnen aan de industriele evolutie was de schaal veel kleiner. Er werd in het begin ook volop geloosd, maar men zag al snel in dat dat een doodlopende weg was. In China is meteen de schaal veel groter, daarom zijn de problemen ook gelijk gigantisch.
Ik ben in China geweest en men kijkt dan ook nergens naar. Het lijkt ook wel of de grond OVERAL vervuild is met plastic, in de openbare grond zie je overal kleine en grotere stukje plastic in de grond zitten. Dat komt er echt niet omdat men af en toe iets laat slingeren. Heb je afval, dan gooi je dat gewoon in een weiland, gooi er weer zand over en we kunnen wel weer een moestuintje maken....
Ik ben in China geweest en men kijkt dan ook nergens naar. Het lijkt ook wel of de grond OVERAL vervuild is met plastic, in de openbare grond zie je overal kleine en grotere stukje plastic in de grond zitten. Dat komt er echt niet omdat men af en toe iets laat slingeren. Heb je afval, dan gooi je dat gewoon in een weiland, gooi er weer zand over en we kunnen wel weer een moestuintje maken....
Tis wel een beetje te simpel om de westerlingen de schuld te geven van alle ellende in China. Zelf doen ze er toch ook heel veel aan, dus het zit ook een beetje "in het volk" om het zo maar eens te zeggen.
Tot voor kort probeerden de lokale autoriteiten vervuilers de hand boven het hoofd te houden en klagers te vervolgen. Vooral sinds het melkschandaal van vorig jaar, waar meer dan 300.000 zuigelingen ziek van werden, laat de publieke opinie zich niet meer het zwijgen opleggen. Op sommige plaatsen keren de autoriteiten zich nu tegen de vervuilers...
Net als wat QuestionMarc aangeeft heb ik ook voldoende gezien (poepen in de steegjes, vuilnis uit huizen gewoon over de muur gooien, plastic in de eigen woning verbranden, olie uit auto's zo de straat op) dat ik me toch niet geheel kan vinden in de zinsnede "de betaler bepaald"
Tot voor kort probeerden de lokale autoriteiten vervuilers de hand boven het hoofd te houden en klagers te vervolgen. Vooral sinds het melkschandaal van vorig jaar, waar meer dan 300.000 zuigelingen ziek van werden, laat de publieke opinie zich niet meer het zwijgen opleggen. Op sommige plaatsen keren de autoriteiten zich nu tegen de vervuilers...
Net als wat QuestionMarc aangeeft heb ik ook voldoende gezien (poepen in de steegjes, vuilnis uit huizen gewoon over de muur gooien, plastic in de eigen woning verbranden, olie uit auto's zo de straat op) dat ik me toch niet geheel kan vinden in de zinsnede "de betaler bepaald"
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Je krijgt niet het subsidieberdag (voor de onrendabele top). Je krijgt ekel alleen de salderingsprijs ~ 22 ct /kwh.JeroenH schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 01:15:
En wat gebeurt er dan verder precies? Krijg je over de kWh's die je tot 31 december produceert helemaal niets? Of alleen salderingstarief (~ 22ct)? Of alleen de 'kale prijs' (~ 9ct)?
Er waren eens drie gasmeters, welke vredig boven elkaar hingen. Elk van de drie moest meten voor het huisje waar de meter bij hoorde. De middelste meter voor het middelste appartement, de bovenste voor de bovenste en de onderste voor de onderste.
De huurder van de onderste kwam op een zekere dag vragen hoe druk de meters het hebben gehad. Een-voor-een gaven ze hun tellingen vrij. Vanwege de lange ervaring van meten wisten de meters precies hoe koud het huisje was waarvoor ze meetten. De ene bewoner verbruikte wel iets meer dan de andere, maar echt veel maakte het nooit uit. De bovenste begon: 30.000 kuub. De middelste, de de meest luie van het stel gaf 22 duizend als antwoord. De onderste gaf, na enig dralen toe dat hij 47.000 kuub had geteld.
Grofweg houdt dat dus in: gasverbruik halveren wanneer het warmtelek via de vloer wordt voorkomen.
De huurder van de onderste kwam op een zekere dag vragen hoe druk de meters het hebben gehad. Een-voor-een gaven ze hun tellingen vrij. Vanwege de lange ervaring van meten wisten de meters precies hoe koud het huisje was waarvoor ze meetten. De ene bewoner verbruikte wel iets meer dan de andere, maar echt veel maakte het nooit uit. De bovenste begon: 30.000 kuub. De middelste, de de meest luie van het stel gaf 22 duizend als antwoord. De onderste gaf, na enig dralen toe dat hij 47.000 kuub had geteld.
Grofweg houdt dat dus in: gasverbruik halveren wanneer het warmtelek via de vloer wordt voorkomen.
Het is meer dat we denken dat je met geld alles kan (af)kopen. Ons koopgedrag gaat ten koste van het welzijn in azië.Mars Warrior schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:53:
We zouden best dichterbij kunnen produceren, toevallig gister een leuk stuk in Trouw over Agromere, maar we hebben er geen geld voor over.
En de lokale handel maken we stuk door belachelijk lage prijzen. Wie verdient er aan een 5-voudig tafelstopkontakt met schakelaar voor EUR 4.95? Als we het hier zouden maken zou het minimaal het dubbele kosten, maar misschien de helft minder vervuilen. (behalve de productie ook het transport)
Tegenbewegingen zijn er ook zoals de Marqt winkels, die bewust inkopen in de buurt, met producten van het seizoen.
Maar veel producten worden niet eens meer in Europa gemaakt, zoals consumentenelectronica. Al die fabrieken zoals Philips, Grundig, Blaupunkt, Nordmende enz. Ze zijn allemaal weg of hebben hun productie verplaatst naar lage normenlanden. Dat proces is niet meer terug te draaien. Het proces heet globalisering en je vraagt je soms af of we niet allemaal de verliezers zijn.
A'dam PVOutput
Anoniem: 299897
Wat een dramatische dag vandaag qua opbrengsten!
0,73 kWh op de teller. Voor 3850 Wp aan panelen...
Hier heeft de zonneboiler ook een record gevestigd. Hij is namelijk helemaal niet aangeweest (boilertemp 24 graden, collector was even maarliefst 27 graden)Anoniem: 299897 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:45:
Wat een dramatische dag vandaag qua opbrengsten!
Vergeet inmiddels niet het koopgedrag van die steeds rijker wordende 1 miljard mensen zelf, die consumeren meer dan wij in Europa inmiddels. Het is alleen jammer ja dat wij zo'n slecht voorbeeld zijn geweest de afgelopen jaren omdat wij alles maar goedkoper willen...ericplan schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:00:
[...]
Het is meer dat we denken dat je met geld alles kan (af)kopen. Ons koopgedrag gaat ten koste van het welzijn in azië.
We zouden best dichterbij kunnen produceren, toevallig gister een leuk stuk in Trouw over Agromere, maar we hebben er geen geld voor over.
En dan te bedenken dat de tussenhandel hier nog aardig verdient daaraan. Rechtstreeks in China bestellen is nog veel goedkoper voor exact hetzelfde product. Het scheelt mij vaak 20 tot 50% tov de prijs in NL, waarbij ik de verzendkosten vanuit China wel meereken en die in NL niet. Als ik dat doe dan loopt voor de goedkopere spullen het verschil nog verder opEn de lokale handel maken we stuk door belachelijk lage prijzen. Wie verdient er aan een 5-voudig tafelstopkontakt met schakelaar voor EUR 4.95? Als we het hier zouden maken zou het minimaal het dubbele kosten, maar misschien de helft minder vervuilen. (behalve de productie ook het transport)

Dat is nog iets dat ik niet begrijp en waar ik me afvraag wie daarvoor 'boet': verzending van een pakketje uit China kost me $US 5 (€3). Datzelfde pakketje in NL kost minimaal €6, het dubbele dus voor een fractie van de afstand...
En daar denk ik dat juist dat soort grote bedrijven wel degelijk invloed kunnen hebben over de wijze van productie van hun toeleveranciers, want die massaproductie telt heel hard mee. Als ik kijk wat men hier in Californie mee heeft gedaan dan is door eenvoudige wet/regelgeving een flinke beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen te bereiken, iets waar China zeker mee gediend is, maar wat blijkbaar nog niet of te weinig gebeurtTegenbewegingen zijn er ook zoals de Marqt winkels, die bewust inkopen in de buurt, met producten van het seizoen.
Maar veel producten worden niet eens meer in Europa gemaakt, zoals consumentenelectronica. Al die fabrieken zoals Philips, Grundig, Blaupunkt, Nordmende enz. Ze zijn allemaal weg of hebben hun productie verplaatst naar lage normenlanden. Dat proces is niet meer terug te draaien. Het proces heet globalisering en je vraagt je soms af of we niet allemaal de verliezers zijn.
Wat grappig, die kende ik helemaal niet. Daar ga ik eens kijken.ericplan schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:00:
Tegenbewegingen zijn er ook zoals de Marqt winkels
Dat is naar mijn mening onontkoombaar. Globalisering is als geen ander process afhankelijk van goedkope fossiele brandstoffen (vooral aardolie voor transport) en ik denk niet dat die situatie nog heel lang zal duren. De vraag is hoe de overgang naar lokalisering zal gaan: (te) laat, gedwongen en met veel problemen of zo vroeg mogelijk, vrijwillig en probleemloos. Ik ben bang dat ik wel weet welke het gaat worden....Het proces heet globalisering en je vraagt je soms af of we niet allemaal de verliezers zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 25-10-2009 09:07 . Reden: rare grammaticale fout verbeterd ]
Anoniem: 323576
Historisch gezien lukt het telkens om beschavingen in te laten storten (Maya's, Egyptenaren, Grieken, Romeinen). Dat moet ons toch ook lukken, of gebruiken wij onze know-how anders?JeroenH schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:15:
Dat is naar mijn mening onontkoombaar. Globalisering is geen ander process afhankelijk van goedkope fossiele brandstoffen (vooral aardolie voor transport) en ik denk niet dat die situatie nog heel lang zal duren. De vraag is hoe de overgang naar lokalisering zal gaan: (te) laat, gedwongen en met veel problemen of zo vroeg mogelijk, vrijwillig en probleemloos. Ik ben bang dat ik wel weet welke het gaat worden....
Anoniem: 323576
Voor de plaatsing collectoren op daken heeft VROM een aantal regels gesteld. Op bouwbesluit.nl lees ik dat het plaatsen van zonnepanelen aan de zijgevel van een gebouw vergunningsvrij is, tenzij sprake is van een monument of bouwen in een beschermd stads- of dorpsgezicht.
De nuance die de site (veelgestelde vragen helpdesk bouwregelgeving) maakt zijn:
Artikel 3, eerste lid onderdeel d (en onderdeel c voor zonnecollectoren), geeft de voorwaarden waaraan dient te worden voldaan om een zonnepaneel bouwvergunningsvrij op een bouwwerk te mogen plaatsen.
Alleen bij plaatsing op een schuin dakvlak of een plat dakvlak zijn voorwaarden opgenomen. Voor het plaatsen van een zonnepaneel op een ander deel van een bouwwerk zijn geen voorwaarden gegeven. Daaruit kan dus geconcludeerd worden dat het plaatsen van zonnepanelen aan de (zij-)gevel bouwvergunningsvrij is. Wel moet hierbij natuurlijk worden voldaan aan de overige voorwaarden die gelden voor het bouwvergunningsvrij plaatsen van zonnepanelen en –collectoren:
- De installaties behorende bij de panelen of collectoren moeten inpandig geplaatst zijn of deel uitmaken van de panelen of collectoren
- De panelen of collectoren moeten warmte of stroom leveren ten dienste van het bouwwerk waarop ze geplaatst zijn of van een ander bouwwerk op hetzelfde perceel.
Zijn er mensen die een collector op de zijgevel geplaatst hebben? Of weten jullie adressen waar dit toegepast is?
De tekst suggereert dat er een vrijbrief is voor afstanden en hellingshoek. Ik ben benieuwd naar ervaringen.
De nuance die de site (veelgestelde vragen helpdesk bouwregelgeving) maakt zijn:
Artikel 3, eerste lid onderdeel d (en onderdeel c voor zonnecollectoren), geeft de voorwaarden waaraan dient te worden voldaan om een zonnepaneel bouwvergunningsvrij op een bouwwerk te mogen plaatsen.
Alleen bij plaatsing op een schuin dakvlak of een plat dakvlak zijn voorwaarden opgenomen. Voor het plaatsen van een zonnepaneel op een ander deel van een bouwwerk zijn geen voorwaarden gegeven. Daaruit kan dus geconcludeerd worden dat het plaatsen van zonnepanelen aan de (zij-)gevel bouwvergunningsvrij is. Wel moet hierbij natuurlijk worden voldaan aan de overige voorwaarden die gelden voor het bouwvergunningsvrij plaatsen van zonnepanelen en –collectoren:
- De installaties behorende bij de panelen of collectoren moeten inpandig geplaatst zijn of deel uitmaken van de panelen of collectoren
- De panelen of collectoren moeten warmte of stroom leveren ten dienste van het bouwwerk waarop ze geplaatst zijn of van een ander bouwwerk op hetzelfde perceel.
Zijn er mensen die een collector op de zijgevel geplaatst hebben? Of weten jullie adressen waar dit toegepast is?
De tekst suggereert dat er een vrijbrief is voor afstanden en hellingshoek. Ik ben benieuwd naar ervaringen.
Sinds een jaar houd ik bij Nuon Energiebesparen wekelijks mijn stroom- en gasverbruik bij. Ben geen klant bij Nuon, maar gebruik wel de gratis online modules. Voordeel is dat ik een jaar- en streefverbruik kan ingeven, en dat na wekelijkse of dagelijke ingave van mijn verbruik ik in één oogopslag kan zien hoe ik ervoor sta. Nuon houdt namelijk in de module rekening met de graaddagen in de voorafgaande week en geeft dat ook grafisch correct weer.
Een paar weken geleden ging het fout. De graaddagen werden niet meer meegenomen in de grafieken, de streefverbruiken gas/stroom kloppen dus niet meer Ik heb Nuon een mailtje gestuurd waarom de grafieken niet meer klopten en kreeg vrij snel antwoord. 'Wij informeren u omtrent de voortgang zodra meer duidelijk is over de toekomst van Nuon energiebesparen'.
Nuon gaat dus waarschijnlijk stoppen met dit stuk van de de online service en grafieken.
Mijn vraag; is er een andere plaats op internet waar ik online mijn standen kan invoeren en daarna grafieken kan opvragen die rekening houden met de graaddagen in de voorafgaande periode in mijn regio?
Een paar weken geleden ging het fout. De graaddagen werden niet meer meegenomen in de grafieken, de streefverbruiken gas/stroom kloppen dus niet meer Ik heb Nuon een mailtje gestuurd waarom de grafieken niet meer klopten en kreeg vrij snel antwoord. 'Wij informeren u omtrent de voortgang zodra meer duidelijk is over de toekomst van Nuon energiebesparen'.
Nuon gaat dus waarschijnlijk stoppen met dit stuk van de de online service en grafieken.
Mijn vraag; is er een andere plaats op internet waar ik online mijn standen kan invoeren en daarna grafieken kan opvragen die rekening houden met de graaddagen in de voorafgaande periode in mijn regio?
Vast niet. Maar wat we wel als voordeel hebben voor de beschaving na ons is dat ze niet meer dezelfde fout kunnen maken, de fossiele brandstoffen zijn opAnoniem: 323576 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 08:38:
[...]
Historisch gezien lukt het telkens om beschavingen in te laten storten (Maya's, Egyptenaren, Grieken, Romeinen). Dat moet ons toch ook lukken, of gebruiken wij onze know-how anders?
Anoniem: 165002
Eindelijk eens iemand vanuit de politiek die een minister van energie wil.
http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1945
het is een stap in de goede richting: het moet natuurlijk minister van duurzamer energie worden
En aub dat EZ helemaal niets meer met energie mag doen
http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=1945
het is een stap in de goede richting: het moet natuurlijk minister van duurzamer energie worden
Anoniem: 281733
Gisteren was idd hopeloos met de zonneboiler.
0,0 kWh, pomp heeft het een paar keer effe geprobeerd met 60 gr in de collector, maar dat was niet genoeg om aan de ww-boiler te beginnen.
Het wordt tijd dat ik de software aanpas zodat bij minder zoninstraling over langere tijd de ww-boiler gepasseerd wordt en gelijk aan de cv-boiler begint.
Bij een dag als gisteren was er dan wel opbrengst geweest want de cv-boiler is een 35gr onderin.
Gasverbruik deze week 21m3 en dat is weinig gezien de afgelopen 8 jaar (gem 39m3)
Besparing sinds start zonneboiler (wk14) nu de 300m3 gas gepasseerd.
Electriciteitsverbruik is ook al aan het zakken als het zo doorgaat op jaarbasis 1400kWh eraf op jaarbasis.
Misschien is het wel interessanter om de prioriteit te verleggen van ww naar cv.
Aangezien de aanvangstemperaturen lager liggen en er meer besparing mogelijk is.
0,0 kWh, pomp heeft het een paar keer effe geprobeerd met 60 gr in de collector, maar dat was niet genoeg om aan de ww-boiler te beginnen.
Het wordt tijd dat ik de software aanpas zodat bij minder zoninstraling over langere tijd de ww-boiler gepasseerd wordt en gelijk aan de cv-boiler begint.
Bij een dag als gisteren was er dan wel opbrengst geweest want de cv-boiler is een 35gr onderin.
Gasverbruik deze week 21m3 en dat is weinig gezien de afgelopen 8 jaar (gem 39m3)
Besparing sinds start zonneboiler (wk14) nu de 300m3 gas gepasseerd.
Electriciteitsverbruik is ook al aan het zakken als het zo doorgaat op jaarbasis 1400kWh eraf op jaarbasis.
Misschien is het wel interessanter om de prioriteit te verleggen van ww naar cv.
Aangezien de aanvangstemperaturen lager liggen en er meer besparing mogelijk is.
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 25-10-2009 11:39 ]
Vergeet het! (voorlopig althans). De Nederlanders zijn bedwelmd door het fossiele aardgas onder hun voeten. EZ vragen zich niet meer met energie te bemoeien is als de Paus vragen of hij zich afzijdig wil houden bij discussies over geloof.Anoniem: 165002 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 09:35:
EZ is energie, en dan vooral fossiele energie...
En dat moet ook zo blijven. Voorlopig is die aardgasbel nog groot en het is van belang dat daar verstandig mee wordt omgesprongen. Dus het ministerie van EZ die daar over waakt, niks verkeerds aan.
Daarnaast moet m.i. de ontwikkeling van duurzame energie helemaal los van dat ministerie staan. Immers wind en zon is er continu, dus niemand hoeft er over te waken dat het op zou raken door onverstandig gebruik. M.a.w. twee heel verschillende zaken, dat EZ zich hier niet mee zou moeten bemoeien, betekent nog niet dat ze dat ook niet met het andere moeten doen.
Daarnaast moet m.i. de ontwikkeling van duurzame energie helemaal los van dat ministerie staan. Immers wind en zon is er continu, dus niemand hoeft er over te waken dat het op zou raken door onverstandig gebruik. M.a.w. twee heel verschillende zaken, dat EZ zich hier niet mee zou moeten bemoeien, betekent nog niet dat ze dat ook niet met het andere moeten doen.
Nee, Nederlanders zijn niet bedwelmd door fossiele aardgas, maar compleet incapabel om verder te kijken dan het weer of waar de buurman zijn auto van betaalt.JeroenH schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 11:02:
[...]
Vergeet het! (voorlopig althans). De Nederlanders zijn bedwelmd door het fossiele aardgas onder hun voeten. EZ vragen zich niet meer met energie te bemoeien is als de Paus vragen of hij zich afzijdig wil houden bij discussies over geloof.
EZ is energie, en dan vooral fossiele energie...
Verder dan dat gaat de kritische blik niet.
Ook is het zo dat men het grotere geheel niet kan overzien als er getallen of bedragen mee gemoeid zijn die de kosten van het biertje in de kroeg overstijgen.
Gelukkig voor EZ & co vallen de bedragen die ermee gemoeid zijn in die categorie, dus kunnen ze er nog even mee doorgaan.
Wat mij bijvoorbeeld opvalt is dat de DSB en Afab nu toevallig in de spotlights staan, omdat het in het nieuws is, maar het grootste deel van de mensen weet/snapt niet eens wat er eigenlijk aan de hand is en praat elkaar na.
Echter zolang het niet 2x per uur in het nieuws is, spreekt niemand erover en krijg je totaal geen effect om het slechte imago te voorkomen. Dus niet eens om het eens goed aan te pakken, nee om imago schade te voorkomen.
Bijvoorbeeld het stukje waar Zonnigtype over geschreven heeft, waarin gasmeters eigenlijk als klok werken en niet tellen per volume. Dat is totaal niet in de media geweest, terwijl het IMHO minstens zo kwalijk is als wat DSB en Afab gedaan hebben (en nog velen anderen die nu toevallig niet in de spotlights staan).
Het grote probleem is en blijft dat wanneer de materie niet in kleine voorgekouwde brokjes herhaaldelijk wordt gevoerd, dat het volk er totaal niet op reageert.
Het interesseert mensen niet en voor menigeen is het ook niet te bevatten, puur en alleen omdat getallen eng zijn, niet vanwege een gebrek aan verstandelijk vermogen.
Men volgt een trend of iets wat anderen mogelijk "cool" zou kunnen vinden en daardoor hen "cool" zou kunnen vinden en daarvoor moet vaak alles wijken, met gezond verstand voorop.
Voorbeelden te over en ook in deze topic reeks komen zat voorbeelden voorbij. Bijvoorbeeld de mini-windmolens, waarbij mensen alleen kijken naar het idee en niet naar de cijfers.
Daar moeten we vanaf, oftewel dat mensen weer zelf gaan nadenken. Alhoewel "weer", ik kan mij niet bedenken wanneer het (een?) volk wel en masse kritisch was. Altijd was er wel een kleine kliek die het denkwerk deed en daar zelf vrijwel alleen voordeel bij had.
Het voordeel wat wij hebben, is dat we een -historisch gezien- ongekend communicatiemiddel hebben, het internet.
Door deze communicatievorm zou de kennis eindelijk eens bij "het volk" terecht kunnen komen. Nu maar hopen dat er met die kennis ook een vorm van opstand zou kunnen komen, zodat bedrijven en overheden (ook een vorm van bedrijfsvoering) eens hun klanten en producten serieus gaan nemen en niet alleen hun eigen portemonnaile of die van de directe zakenpartner. Dan krijg je vanzelf ook dat de klanten mee gaan denken.
Veel meer is er niet nodig om een utopie te creeeren.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Inmiddels gebeurd.zonnigtype schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:24:
[...]
Hadie Spek (oh, daar woon je dus...)
Zou je een goed leesbare scan van dat artikel willen sturen naar mijn mail adres?
Op onderstaande link staat dat de boeren uit 3 soorten panelen kunnen kiezen.
Er zijn 600 boeren aangeschreven waarvan er 60 interesse hadden in een zonnestroom installatie van 14,5kwp.
Van deze 60 kunnen er vervolgen 38 meedoen met de SDE regeling.
De andere 22 gaan in 2010 weer in de tombola.
http://www.agro-nrg.nl/producten.html
[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-10-2009 21:44 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik kan dit stukje van Zonnigtype even niet terugvinden, dus kan er ook even een link bij worden geplaatst? Ik ben nl. wel een beetje nieuwsgierig en als dit op GOT heeft gestaan heb ik het gemist. Nog geen idee wat hij er precies over vermeldde, maar wat de bedenkingen terecht of onterecht ook zijn, gas- en electriciteitsmeters vallen onder de ijkwet. Dus welke meetmethode ze ook gebruiken, meer dan het toegestane percentage mogen ze niet afwijken.TD-er schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 11:46:
[...]
.......
Bijvoorbeeld het stukje waar Zonnigtype over geschreven heeft, waarin gasmeters eigenlijk als klok werken en niet tellen per volume. Dat is totaal niet in de media geweest, terwijl het IMHO minstens zo kwalijk is als wat DSB en Afab gedaan hebben (en nog velen anderen die nu toevallig niet in de spotlights staan).
.......
Hier en dan een klein beetje omhoog scrollen, naar artikel van 8-augustus.Techneut schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:53:
[...]
Ik kan dit stukje van Zonnigtype even niet terugvinden, dus kan er ook even een link bij worden geplaatst? Ik ben nl. wel een beetje nieuwsgierig en als dit op GOT heeft gestaan heb ik het gemist. Nog geen idee wat hij er precies over vermeldde, maar wat de bedenkingen terecht of onterecht ook zijn, gas- en electriciteitsmeters vallen onder de ijkwet. Dus welke meetmethode ze ook gebruiken, meer dan het toegestane percentage mogen ze niet afwijken.
Het lijkt mij ook dat die dingen onder de ijkwet zouden moeten vallen, maar een meter die door blijft tellen als 'ie losgekoppeld is lijkt mij niet geijkt te zijn.
Hier fiets ik wel eens langs, hangt er al sinds 2003 dacht ik :Anoniem: 323576 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 09:23:
http://maps.google.nl/map...pn=0.001284,0.002411&z=19
Niet dat ik weet.pierre12 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 09:24:
Maar met wat handwerk en Excel moet je ook een heel eind komen hoor.
Ik haal zelf mijn streefverbruik van dit weerstation, die van een aantal plaatsen dit kan doen.
Je voert hier je streefverbruik in, en de website geeft het verbruik per week terug. Het werkt dus denk ik andersom dan jij gewend bent, maar het werkt goed bij mij: het gemiddelde streefverbruik komt zeer goed overeen met mijn uiteindelijke jaarverbruik.
Met Google Earth kan je aardig de positie van je huis ten opzichte van het zuiden bepalen, maar het is soms lastig om die oriëntatie over te nemen op een plat dak.
Een andere manier is om het zuiden te bepalen is met de schaduw van een verticaal object zoals een schoorsteen of een parasolvoet. Maar dan moet je weten wanneer de zon precies in het zuiden staat. Dat kan met de site van de koepel. Daar kan je behalve een aantal voorgeprogrammeerde plaatsen ook een eigen lengte- en breedtegraad invullen. Het resultaat is een tabelletje met relevante tijden.
Enige voorwaarde is dat de zon schijnt
Een andere manier is om het zuiden te bepalen is met de schaduw van een verticaal object zoals een schoorsteen of een parasolvoet. Maar dan moet je weten wanneer de zon precies in het zuiden staat. Dat kan met de site van de koepel. Daar kan je behalve een aantal voorgeprogrammeerde plaatsen ook een eigen lengte- en breedtegraad invullen. Het resultaat is een tabelletje met relevante tijden.
Enige voorwaarde is dat de zon schijnt
A'dam PVOutput
Ik heb het stukje gelezen.
Wat ik heb begrepen van meterfabrikanten is dat ze gecertificeerd zijn voor het leveren van een kant en klaar geijkt product. Zo'n certificaat betekent gewoon keihard dat dit ingetrokken kan worden bij herhaald constateren van fouten. Dat betekent tevens dat de energiebedrijven (sinds kort de netwerkbedrijven) in tegenstelling tot heel vroeger niet meer elke meter daarop nog een keer controleren, maar volstaan met een steekproef, één op de zoveel meters.
Ik kan over het hier beschreven geval niet echt oordelen, maar het lijkt mij dat dit een exemplaar moet zijn geweest dat door de controle is geglipt. Wel vevelend uiteraard, maar het lijkt mij heel sterk dat alle "slimme" meters dit verschijnsel vertonenen.
Overigens is de schrijver van dit stukje wel buiten z'n boekje gegaan:
Wat ik heb begrepen van meterfabrikanten is dat ze gecertificeerd zijn voor het leveren van een kant en klaar geijkt product. Zo'n certificaat betekent gewoon keihard dat dit ingetrokken kan worden bij herhaald constateren van fouten. Dat betekent tevens dat de energiebedrijven (sinds kort de netwerkbedrijven) in tegenstelling tot heel vroeger niet meer elke meter daarop nog een keer controleren, maar volstaan met een steekproef, één op de zoveel meters.
Ik kan over het hier beschreven geval niet echt oordelen, maar het lijkt mij dat dit een exemplaar moet zijn geweest dat door de controle is geglipt. Wel vevelend uiteraard, maar het lijkt mij heel sterk dat alle "slimme" meters dit verschijnsel vertonenen.
Overigens is de schrijver van dit stukje wel buiten z'n boekje gegaan:
"Ik heb ondertussen de gasmeter eens helemaal losgekoppeld, dus los van de toevoerleiding en de binnenleiding, en zelfs dan blijft de meter nog steeds doortellen."
Dan nog zou de netwerkbeheerder alles in het werk moeten stellen om er zeker van te zijn dat dat exemplaar niet langer fout blijft meten en uit het verhaal maak ik eerder op dat ze er alles aan doen om het vooral niet aan te pakken.
Op deze manier plegen zij willens en wetens fraude, door een meter niet te willen onderzoeken terwijl heel erg waarschijnlijk de meter niet correct werkt.
Op deze manier plegen zij willens en wetens fraude, door een meter niet te willen onderzoeken terwijl heel erg waarschijnlijk de meter niet correct werkt.
Mee eens natuurlijk. Het artikeltje is van vorig jaar zag ik, is het bekend hoe dit uiteindelijk is afgelopen?
zo werkt het in een democratie niet,Overigens is de schrijver van dit stukje wel buiten z'n boekje gegaan:
quote:
"Ik heb ondertussen de gasmeter eens helemaal losgekoppeld, dus los van de toevoerleiding en de binnenleiding, en zelfs dan blijft de meter nog steeds doortellen."
je moet oorzaak en gevolg scheiden, dat deed je met ez en energie ook al niet.
als je in een keuken van een huis brand constateert ben je gerechtigd, het huis te betreden met als doel erger te voorkomen. je hebt zelfs kans als je dat niet doet, je een strafbaar feit begaat.
ik had zelf de meter ook van de muur gerost, en hem aan de rechter getoond <bliep bliep>
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 25-10-2009 18:02 ]
Anoniem: 323682
Na installatie van een 200 Litr zonneboiler en 2350 Wp zonnepanelen nu aan de LED verlichting. In de Hal twee plafonieres TL eruit gehaald (2x 22 w) en 2 x 1,6 watt LED erin gebracht. Tot mijn verbazing blijven de LED lampen ook bij uitschakeling nog heel zachtjes branden. Wie weet hoe dit kan?? (lampen zitten in een hotelschakeling).
Dan heb je dat bericht over EZ niet goed gelezen. Ik stelde daar dat het beheer van de gasbel mooi bij EZ moet blijven, met het argument dat er geen aanleiding is om het daar weg te halen, maar dat ontwikkelingen van duurzame energie daar m.i. niet thuishoren. Ik scheidde de zaken dus wel terdege.Anoniem: 238103 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:55:
[...]
zo werkt het in een democratie niet,
je moet oorzaak en gevolg scheiden, dat deed je met ez en energie ook al niet........
En wat die meter betreft, deze is eigendom van de netbeheerder en daar mag je gewoon niet aankomen. Ook al geeft de situatie nog zo veel aanleiding en is er nog zoveel begrip voor. Er is geen gevaarlijke situatie, dus de vergelijking met een brand in iemand anders z'n huis is hier niet relevant. Heeft niets met democratie te maken, maar wel met het op deze manier mogelijk maken van fraude. Oorzaak en gevolg, mag je best mee argumenteren, maar voor een rechter kom je denk ik daar niet zomaar mee weg in een geval als dit. Die zal je ongetwijfeld vertellen dat je in een democratie het recht niet in eigen hand mag nemen.
Maar goed, die opmerking die ik even terzijde maakte was maar bijzaak, ik ben benieuwd hoe het met die meter afliep.
De Daalderop Combifort is geschikt voor een Opentherm thermostaat en sommige Opentherm thermostaten zijn geschikt voor weersafhankelijke regelingen. Conclusie, de Combifort is geschikt voor Opentherm weersafhankelijke regelingen. Die conclusie blijkt onjuist te zijn. De Combifort beschikt over één CV-watersensor, die is gemonteerd in het CV-circuit voor de driewegklep. Deze driewegklep wordt aangestuurd als er warmwatervraag is.
Conform Opentherm specs geeft de ketel de CV-water temperatuur door, aan de Openthermthermostaat. Maar als er warmwatervraag is (geweest) geeft deze sensor urenlang een veel hogere waarde dan de CV-aanvoertemperatuur (dus na de driewegklep). En dus raakt de thermostaat geheel in de war.
Hoe gaan we dat nu weer oplossen?
Conform Opentherm specs geeft de ketel de CV-water temperatuur door, aan de Openthermthermostaat. Maar als er warmwatervraag is (geweest) geeft deze sensor urenlang een veel hogere waarde dan de CV-aanvoertemperatuur (dus na de driewegklep). En dus raakt de thermostaat geheel in de war.
A'dam PVOutput
Hier hetzelfde effect, ook in een hotelschakeling. Ik weet helaas ook niet waardoor het veroorzaakt wordt.Anoniem: 323682 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 19:08:
Na installatie van een 200 Litr zonneboiler en 2350 Wp zonnepanelen nu aan de LED verlichting. In de Hal twee plafonieres TL eruit gehaald (2x 22 w) en 2 x 1,6 watt LED erin gebracht. Tot mijn verbazing blijven de LED lampen ook bij uitschakeling nog heel zachtjes branden. Wie weet hoe dit kan?? (lampen zitten in een hotelschakeling).
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Grappig, ik heb hetzelfde hier, als hij uitstaat brandt ie toch nog heel zacht.Anoniem: 323682 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 19:08:
Volgens mijn collega Technische dienst komt dat doordat op je nul toch nog een bepaalde spanning staat, en moet je de polen omdraaien, dan zou het weg moeten zijn. Dat heb ik nog niet uitgetest. Wie wil dat wel?
Het verschijnsel komt doordat de zeer lage stroom waarop een LED nog werkt in de buurt komt van de kleine (parasitaire) capacitieve en/of inductieve stroompjes die er bij "normale" verlichting ook wel zijn, maar waar je niets van merkt. Inderdaad werkt soms, waar dat kan, dat genoemde polen omdraaien. Dit is hier overigens al eens eerder aan de orde geweest.
Heel in het kort: Parasitair door enkel spanningvoerende delen in de onmiddellijke nabijheid, inductief als nabij gelegen geleiders ook stroom voeren.
Heel in het kort: Parasitair door enkel spanningvoerende delen in de onmiddellijke nabijheid, inductief als nabij gelegen geleiders ook stroom voeren.
@techneut : http://www.nrc.nl/achterg...eleefd_dankzij_Slochteren
fossiele energie, hoort toch niet bij ez ?
kom zeg hoe verder je leest hoe gekker het word....
zo`n fonds zoals noorwegen is heel verstandig,
investeren in duurzame energie met gas-overwinsten ook,
het verdient een apart energie ministerie.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 25-10-2009 21:41 ]
Wat is nu precies het voordeel van overstappen naar GreenChoice? Ik lees dat veel mensen hier zijn overgestapt maar ik kom er maar niet echt achter wat is nu zo bijzonder aan is.
Ze zijn eerlijk naar hun klanten. Dus hun directeuren krijgen geen miljoenen aan bonussen of salarissen. Daarnaast doen ze echt nog wat voor hun klanten. Kijk naar het verhaal van Eric-PVT en de ruzie die hij heeft met de netbeheerders.Anoniem: 55212 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:05:
Wat is nu precies het voordeel van overstappen naar GreenChoice? Ik lees dat veel mensen hier zijn overgestapt maar ik kom er maar niet echt achter wat is nu zo bijzonder aan is.
Greenchoice ondersteund Eric-PVT met raad en daad wat dat betreft. En daarnaast is het de enige leverancier die *ECHT* duurzame energie en besparingen adviseerd en bejubeld.
Ik denk dat dat het aardig samenvat.
* TD-er too, het speelde al zo'n 2-3 maand geleden, dus je zou verwachten dat er inmiddels wel wat meer bekend zou zijn.Techneut schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 19:59:
[...]
Maar goed, die opmerking die ik even terzijde maakte was maar bijzaak, ik ben benieuwd hoe het met die meter afliep.
Hopelijk heeft Zonnigtype wat meer info.
De zelfbouw zonneboiler is bijna klaar ondertussen. Helaas is de zon er ook een beetje klaar mee. Het vaatje heeft een inhoud van 10 liter, om water op te warmen voor de afwas. Zo kan de elektrische boiler na 23.00 uur aan, in het daltarief.
Ik bedacht me alleen, je zou ook een vat in de auto kunnen maken, met een warmtewisselaar erin. Dit met een thermostaat en een klein pompje aansluiten op je koelwatercirquit. Als de motor goed op temperatuur is, kun je met gemak tijdens een ritje naar je werk/huis 10 liter water opwarmen voor de afwas. Het is toch restwarmte die je anders weggooit.
Reden waarom ik het niet ga doen, is dat het water dan nog 4 verdiepingen omhoog moet. Als ik nou een garage had en niet in een flat woonde, zou het best een leuke optie zijn lijkt me.
Ik bedacht me alleen, je zou ook een vat in de auto kunnen maken, met een warmtewisselaar erin. Dit met een thermostaat en een klein pompje aansluiten op je koelwatercirquit. Als de motor goed op temperatuur is, kun je met gemak tijdens een ritje naar je werk/huis 10 liter water opwarmen voor de afwas. Het is toch restwarmte die je anders weggooit.
Reden waarom ik het niet ga doen, is dat het water dan nog 4 verdiepingen omhoog moet. Als ik nou een garage had en niet in een flat woonde, zou het best een leuke optie zijn lijkt me.
Klik mee voor GoT!........
Tja, misschien niet zo'n gek idee, daarover moet uiteraard de politiek beslissen. Je zou, als je dit heel erg zou nastreven, politici die je misschien kent aan hun jasje kunnen trekkenAnoniem: 238103 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:39:
@techneut : http://www.nrc.nl/achterg...eleefd_dankzij_Slochteren
Maar goed, we dwalen een beetje af, dit topic gaat niet over politiek.
Weet je dat zeker? Ik heb hier een Opentherm regelaar (zo'n Honeywell zelflerend ding) en een Combifort ketel, maar de thermostaat lijkt geen problemen te hebben het regelen en ook het moduleren gaat uitstekend (de hoofreden dat ik deze thermostaat heb: anders knalt er water van 90 graden celcius door de radiatoren).ericplan schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 20:03:
Maar als er warmwatervraag is (geweest) geeft deze sensor urenlang een veel hogere waarde dan de CV-aanvoertemperatuur (dus na de driewegklep). En dus raakt de thermostaat geheel in de war.
Heeft GreenChoice verder nog voordelen wanneer je zelf stroom terugleverd? Ik dacht daar iets over gelezen te hebben.flitspaal.nl schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:10:
[...]
Ze zijn eerlijk naar hun klanten. Dus hun directeuren krijgen geen miljoenen aan bonussen of salarissen. Daarnaast doen ze echt nog wat voor hun klanten. Kijk naar het verhaal van Eric-PVT en de ruzie die hij heeft met de netbeheerders.
Greenchoice ondersteund Eric-PVT met raad en daad wat dat betreft. En daarnaast is het de enige leverancier die *ECHT* duurzame energie en besparingen adviseerd en bejubeld.
Ik denk dat dat het aardig samenvat.
Maar lager dan 60° gaat hij niet. Mijn thermostaat zou met water van een veel lagere temp aan de slag willen, maar krijgt dus verkeerde signalen van de ketel.latka schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:22:
[...]
Weet je dat zeker? Ik heb hier een Opentherm regelaar (zo'n Honeywell zelflerend ding) en een Combifort ketel, maar de thermostaat lijkt geen problemen te hebben het regelen en ook het moduleren gaat uitstekend (de hoofreden dat ik deze thermostaat heb: anders knalt er water van 90 graden celcius door de radiatoren).
A'dam PVOutput
Ik heb een LED lichtslang hangen die ik schakel via klik-aan-uit spul. Het maakt inderdaad uit hoe de stekker erin zit of de ledjes blijven nagloeien of niet.QuestionMarc schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:06:
[...]
Grappig, ik heb hetzelfde hier, als hij uitstaat brandt ie toch nog heel zacht.
Volgens mijn collega Technische dienst komt dat doordat op je nul toch nog een bepaalde spanning staat, en moet je de polen omdraaien, dan zou het weg moeten zijn. Dat heb ik nog niet uitgetest. Wie wil dat wel?
Absoluut! Nuon had na twee keer bellen en twee keer mailen werkelijk geen idee waar ik het over had toen ik meldde dat we meer terug gingen leveren dan dat we zelf verbruiken. Compleet geen reactie. Greenchoice gemaild: één dag later een korte, duidelijke reactie dat ik geld kreeg voor ons overschot waarvan een gedeelte van de gasrekening wordt betaald. Simpel en duidelijk. En ze hebben flink wat handwerk aan mij, want van de netbeheerder krijgen ze compleet foutieve meterstanden door (die kan net als Nuon kennelijk niet omgaan met negatieve meterstanden) en dus moeten ze de door mij doorgegeven meterstanden handmatig invoeren.Anoniem: 55212 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:35:
Heeft GreenChoice verder nog voordelen wanneer je zelf stroom terugleverd? Ik dacht daar iets over gelezen te hebben.
Ik denk dat GC zo'n beetje de enige leverancier is die zonnestroomproducenten actief ondersteunt.
Een voordeel is dat je met een bedrijf zaken doet dat 100% duurzame energie inkoopt en verkoopt. Geen mengsel dus van zwarte, grijze en rode troep.Anoniem: 55212 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:05:
Waarom niet? Zo moeilijk is het niet om zonnepanelen aan te sluiten. En als er een set geleverd wordt waarbij panelen en omvormer op elkaar zijn aangepast.........Vervelend wordt het als je het zelf gaat doen en je durft het dak niet op. Maar dan zijn er genoeg bedrijfjes die willen leveren en installeren.Anoniem: 281733 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 09:03:
Pv voor de praxis en gamma?
http://www.limburger.nl/a...IONIEUWS01/910229942/1001
[ Voor 29% gewijzigd door ZonneStroom op 26-10-2009 09:21 ]
Anoniem: 281733
Zo bedoelde ik het niet.glambalk schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 09:19:
Waarom niet? Zo moeilijk is het niet om zonnepanelen aan te sluiten. En als er een set geleverd wordt waarbij panelen en omvormer op elkaar zijn aangepast.........Vervelend wordt het als je het zelf gaat doen en je durft het dak niet op. Maar dan zijn er genoeg bedrijfjes die willen leveren en installeren.
Dit zou wel eens kunnen betekenen dat ook het prijsniveau op een ander level komt te liggen.
Normaal gezien als een product in supermarkt of bouwmarkt (dozenschuivers) komt te liggen dan wordt het meer een massa-product.
Als er dan in Nederland 1 schaap over de dam is, zullen waarschijnlijk meer aanbieders dit gaan doen.
In Duitsland gebeurt het overigens al.
De terugverdientijd werd toen in de folder wel erg rooskleurig voorgesteld. Ik heb toen bij de reclamecodecommissie een klacht ingediend.hjs schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 09:41:
Karwei heeft jaren geleden toch ook panelen geleverd
(was nog een aardige rel staat me bij)
Heel goed voor de consument en terecht want als je ziet welke prijzen leveranciers hanteren als ze ook maar het idee hebben dat er geen concurrentie is en er subsidie valt te verdelen.............Kijk maar naar Zon Op Je Dak 2009.Anoniem: 281733 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 09:34:
[...]
Zo bedoelde ik het niet.
Dit zou wel eens kunnen betekenen dat ook het prijsniveau op een ander level komt te liggen.
Normaal gezien als een product in supermarkt of bouwmarkt (dozenschuivers) komt te liggen dan wordt het meer een massa-product.
Als er dan in Nederland 1 schaap over de dam is, zullen waarschijnlijk meer aanbieders dit gaan doen.
In Duitsland gebeurt het overigens al.
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum, ik heb behoorlijk lang door de 17 delen gespeurd naar antwoord op deze vraag:
Op internet vond ik diverse aanbiedingen van losse zonnecellen, plaatjes van 8 bij 15 cm, al dan niet al voorzien van 'tabs' om zelf een zonnepaneel inelkaar te zetten.
Nu vroeg ik me af wat de haalbaarheid is, heeft iemand dit wel eens gedaan? 180 dollar voor 100 cells van 1.75Wp lijkt heel aanlokkelijk. Stel je maakt zo een paar panelen tussen 'simpele' glaspanelen van bijvoorbeeld een hobbykas met eventueel een anti-vuil-coating, zou dit dan werken?
Verder leek me een 1000-2000 Watt inverter aanschaffen wat pittig voor de opstart van dit hobby project (500 celletjes solderen!), ik kwam net op www.ecodirect.com micro grid-tie inverters tegen 190 dollar voor 190 Watt, het idee is dat deze achter elk paneel geplaatst worden en daarmee ben je af van de hoge investering en bekabelings- en ruimte kosten van een grote centrale inverter.
Op internet vond ik diverse aanbiedingen van losse zonnecellen, plaatjes van 8 bij 15 cm, al dan niet al voorzien van 'tabs' om zelf een zonnepaneel inelkaar te zetten.
Nu vroeg ik me af wat de haalbaarheid is, heeft iemand dit wel eens gedaan? 180 dollar voor 100 cells van 1.75Wp lijkt heel aanlokkelijk. Stel je maakt zo een paar panelen tussen 'simpele' glaspanelen van bijvoorbeeld een hobbykas met eventueel een anti-vuil-coating, zou dit dan werken?
Verder leek me een 1000-2000 Watt inverter aanschaffen wat pittig voor de opstart van dit hobby project (500 celletjes solderen!), ik kwam net op www.ecodirect.com micro grid-tie inverters tegen 190 dollar voor 190 Watt, het idee is dat deze achter elk paneel geplaatst worden en daarmee ben je af van de hoge investering en bekabelings- en ruimte kosten van een grote centrale inverter.
Anoniem: 299897
Soms moet ik een beetje lachen om de logica van IT systemen. Zie onze electra producttype:

Met onze panelen gaat het jaarverbruik heel hard naar 0. Blijven vaste lasten en een beperkt gasverbruik over.
Met onze panelen gaat het jaarverbruik heel hard naar 0. Blijven vaste lasten en een beperkt gasverbruik over.
Een belletje naar Greenchoice en ze passen de geschatte verbruiken zo aan. Hebben ze bij mij ook gedaan. Mijn netbeheerder had een veel te hoog geschat verbruik doorgegeven aan Greenchoice. Gas zelfs zo hoog, zoveel hebben we nog nooit gebruikt sinds we onze HR ketel in 2006 hebben.Anoniem: 299897 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 11:08:
Soms moet ik een beetje lachen om de logica van IT systemen. Zie onze electra producttype:
[afbeelding]
1x bellen naar GC en de verwachtte verbruiken staan goed in het systeem bij hun.
[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 26-10-2009 11:25 . Reden: Typo fixed. ]
Zonnestroom van een windmolen zou wel nieuw zijn inderdaad
Voordat volgend jaar de zonneboiler komt laten we nu alvast een nieuwe cv-ketel installeren. De remeha avanta CW5 wordt dat.
We hebben nu als thermostaat een Chronotherm III, maar dat schijnt een aan/uit thermostaat te zijn en geen modulerende. M.a.w. we moeten een nieuwe thermostaat.
Welke thermostaten werken goed/beter met een zonneboiler? Of op welke thermostaten zou je de info van je zonneboiler kunnen aflezen?
We hebben nu als thermostaat een Chronotherm III, maar dat schijnt een aan/uit thermostaat te zijn en geen modulerende. M.a.w. we moeten een nieuwe thermostaat.
Welke thermostaten werken goed/beter met een zonneboiler? Of op welke thermostaten zou je de info van je zonneboiler kunnen aflezen?
Is er hier iemand die ervaring heeft met het isoleren van de vloer van de kruipruimte dmv spuitwerk zoals Pluimers BV dit uitvoert? Ik heb een offerte aangevraagd.
Mijn vloer is groot 168m2 netto, zij rekenen een opslag van 20% vanwege de vorm van de vloer, broodjes, dus niet vlak. Dit maakt 202m2. Hierbij komt nog extra 18m2 van wege de zijwanden, dus een totaal van 220m2.
Totaalprijs Euro 5.150,- dus E 23,18 /m2
De isolatiewaarde van de vloer wordt hiermee 2,5 punten verhoogd, in mijn geval naar 3,8.
Zijn de bedragen reeel? Heeft er iemand een mening over?
Mijn vloer is groot 168m2 netto, zij rekenen een opslag van 20% vanwege de vorm van de vloer, broodjes, dus niet vlak. Dit maakt 202m2. Hierbij komt nog extra 18m2 van wege de zijwanden, dus een totaal van 220m2.
De isolatiewaarde van de vloer wordt hiermee 2,5 punten verhoogd, in mijn geval naar 3,8.
Weet je zeker dat de hoeveelheden kloppen? Een huis met een basisoppervlak van 168m2 is *ERG* groot. Ik woon in een standaard rijtjeshuis en mijn vloeroppervlak is "slechts" 55m2 ( te isoleren oppervlakte 48m2 ).alex75 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 13:45:
Is er hier iemand die ervaring heeft met het isoleren van de vloer van de kruipruimte dmv spuitwerk zoals Pluimers BV dit uitvoert? Ik heb een offerte aangevraagd.
is 168m2 niet het oppervlak van je totale woning?
Daarnaast 5100 euro is heel veel geld. Ik heb mijn vloer geisoleerd voor ongeveer 550 euro en daarbij is de R waarde met 2.6 verhoogd. ( 10cm EPS erbij geplakt ). Toegegeven het was een rotklus maar het is aanmerkelijk goedkoper dan de offerte die je hebt gekregen.
Overigens, ik heb 1 offerte laten opmaken voor het isoleren met PUR. Hierbij kwamen de kosten op ongeveer 1500 euro. Dit was dus voor ca 50m2 en dit was 1 jaar geleden. ( dus 30 euro/m2 ).
En als je toch bezig bent (JPGraph, niet?) even de schaling van je grafiekjes op 100% zetten in HTML; dat leest beter :-)Anoniem: 281733 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:46:
[...]
Mooi gedaan, je logger ziet er ook goed uit.
Kun je ter verduidelijking ev labels aan je sensoren plakken in je grafiek?
Naar mijn inzichten is stadsverwarming een methode om de burger op te zadelen met het afval van een niet-efficiënt ingericht proces en de burger daar ook nog voor te laten betalen. BOE!JakeNL schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:02:
[...]
Wel jammer dat stadsverwarming zo misbruikt wordt door de eigenaren/beheerders van het netwerk. 'Het milieu' is er juist bij gebaat om afvalwarmte, of efficient centraal opgewekte warmte te gebruiken voor verwarming van huishoudens.
Net zo'n gedachtenkronkel als gasverwarming in te willen zetten voor warm water van je (af)wasmachine. Dat gas-CO2 raak je niet meer kwijt, die KWh's had je ook duurzaam kunnen opwekken. Alleen als er een zonneboiler zonder naverwarming zorgt voor de 'hot' fill, is het duurzamer.
Hier een link: http://www.olino.org/arti...3/19/zelfbouw-zonnepaneeljnr24 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 10:46:
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum, ik heb behoorlijk lang door de 17 delen gespeurd naar antwoord op deze vraag:
Persoonlijk zou ik het niet doen. Je zal geheid problemen krijgen met afdichten (tegen vocht), en gewoon glas spiegelt meer dan de huidige beglazing op fabrieksmatig gebouwde PV-panelen.
Als je houdt van knutselen : be my guest... Maar ik vrees dat het er lang niet zo strak uit gaat zien als echte panelen (=kans dat de omgeving gaat klagen dat het geen porem is....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Na enige afwezigtijd, zie ik in dit forum nog steeds vragen over mensen die willen regelen en meten. Voor wie met 25 pennetjes (I en O, D en A) wil meten en regelen: soft-IO is een soort plc-controller die via utp aan te binden is, via http te "programmeren" is, met php en socket communicatie uit te lezen en te besturen is, intern tellers, comparators, alarms en weet ik wat nog meer heeft, en met een CNY70 te combineren is om bijvoorbeeld gas- en watermeter uit te lezen. Met een opto-coupler is hij ook prima in te zetten om bv. digitale electrameters uit te lezen. Ik heb geen banden met de fabrikant, maar ben wel enthousiast gebruiker.
nav. de discussie over KWh etc. zie ik een nuttige toepassing voor KW/h: je drukt er namelijk in uit hoe je energieverbruik (afname van het afgenomen vermogen) de laatste jaren per uur is verminderd.
En was het verschil tussen K en k niet 24? (1024-1000)? Of was het juist 727 (1000-273)? Of toch 751 (1024-273)? Oeps...
En tenslotte voor iedereen die A+++ of beter witgoed zoekt: er is een lijst van 2007/2008 maar ook nog recentere; de Google zoekterm die je zoekt is -inclusief de aanhalingstekens!-
"Especially Economical Household Appliances".
nav. de discussie over KWh etc. zie ik een nuttige toepassing voor KW/h: je drukt er namelijk in uit hoe je energieverbruik (afname van het afgenomen vermogen) de laatste jaren per uur is verminderd.
En was het verschil tussen K en k niet 24? (1024-1000)? Of was het juist 727 (1000-273)? Of toch 751 (1024-273)? Oeps...
En tenslotte voor iedereen die A+++ of beter witgoed zoekt: er is een lijst van 2007/2008 maar ook nog recentere; de Google zoekterm die je zoekt is -inclusief de aanhalingstekens!-
"Especially Economical Household Appliances".
Op www.beslist.nl kan je ook veel A++ apparaten vinden inclusief de prijzen en specs.
Wie kan mij helpen bij het volgende: Ik ben op zoek na een controller waarmee ik zowel de zonneboiler als wel de vloerverwarming kan aansturen.(inclusief termostaten) Ik wil namelijk in de nabije toekomst van mijn CV af.
Iemand tips of suggesties.
Wie kan mij helpen bij het volgende: Ik ben op zoek na een controller waarmee ik zowel de zonneboiler als wel de vloerverwarming kan aansturen.(inclusief termostaten) Ik wil namelijk in de nabije toekomst van mijn CV af.
Sja, gascentrales halen op het moment niet veel meer dan 50%. Zelf al zouden ze 90 halen heb je nog steeds een boel warmte welke je nuttig kan inzetten. In theorie een mooie oplossing. De uitwerking 'valt wat tegen'.el jonco schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 14:12:
Naar mijn inzichten is stadsverwarming een methode om de burger op te zadelen met het afval van een niet-efficiënt ingericht proces en de burger daar ook nog voor te laten betalen. BOE!
Nee, want elke kwh die je uit het stopcontact trekt stoot CO2 uit. Of je nu groene stroom hebt of niet, zonnepanelen in je tuin of zelfs een 2MW turbine. Die groene stroom had ook elders nuttig gebruikt kunnen worden.Net zo'n gedachtenkronkel als gasverwarming in te willen zetten voor warm water van je (af)wasmachine. Dat gas-CO2 raak je niet meer kwijt, die KWh's had je ook duurzaam kunnen opwekken. Alleen als er een zonneboiler zonder naverwarming zorgt voor de 'hot' fill, is het duurzamer.
1 kwh electrisch was meer dan 2 kwh gas voor nodig. Dus dat gas plaatselijk verbruiken voor warmte is veel nuttiger. Totdat onze landelijke energiemix > 50% duurzaam is gaat je redenering niet op.
Een goed antwoord begint bij een precieze vraag. Je bent wat vaag; kijk voor een mogelijk antwoord bijvoorbeeld 1 bijdrage hoger. Wat wil je regelen? De Soft-I/O kan je bijvoorbeeld voorzien van temperatuursensoren (LM135) op alle noodzakelijke leidingen (van- en naar ruimtes, van- en naar warmtewisselaar), je kan een delta-t regeling (ingebouwd 'softdevice') hiermee van temperatuurinfo voorzien en deze informatie weer toevoeren aan de analoge ingang van een servoklep of een voltage-geregelde verwarmingspomp (geen Watt teveel hoor!). Je hebt tellers (ook ingebouwde soft-devices) waarmee je je energieverbruik kan monitoren. Met 25 pennen kan je ongeveer 20 verschillende functies implementeren; je hebt ook nog een aarde en een voeding nodig. Het aantal gelijktijdig te gebruiken soft-devices ligt ook rond de 20, maar dat kunnen willekeurige devices zijn.z704w40 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:37:
Op www.beslist.nl kan je ook veel A++ apparaten vinden inclusief de prijzen en specs.
Wil je ook ruimtes monitoren (beweging, temperatuur, luchtvochtigheid), dan kan je Passieve Infrarood Detectoren uit bijvoorbeeld goedkope bewegingsmelders solderen aan de Soft-I/O, maar je kan ook aan Oregon Scientific en Klik-Aan-Klik-Uit sensoren denken; die kan je met een RFXcom ontvanger oppikken en in een energiezuinig servertje uitlezen en met die gegevens (ook bijvoorbeeld in combinatie met een tijdschema, of op afstand) weer de soft-i/o module aansturen. Of direct de 220V pompvoeding aan- of uitschakelen.
Omdat bovenstaande allemaal via ethernet te verbinden is, zit je niet vast (haha) aan kabellengtes zoals bij usb.
Kortom: vanalles is mogelijk, als je precieze antwoorden wilt, moet je precieze vragen stellen.
Vind je 12+ pagina's SDE crap op PPV nog niet genoeg dan?NielsTn schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:26:
[...]
hmm.... heb zo'n idee... iets met Haagse relnichten op het pluche.... fossiele belangen van Vadertje Staat.. nou ja Polderjongen weet er nog wel een klein artikel aan te wijden dunkt me!![]()
Die cap is er ingegooid omdat de slimbo's in Duh Haag na het MEP debacle hebben gesteld: nooit meer een "open einde regeling". Alsof het Duitse systeem waar ze nulkommaniets van begrijpen zo "erg" was/is.
M.a.w.: de onuitgesproken boodschap was: cappen die zooi (voor een nieuwe regeling). EZ beleidsambtenaren wisten wel waar Abraham de mosterd haalt (en de kolenboer zijn kolen). En capten de nieuwe SDE regeling dat het een "lust" was. Niet met een cap. Maar met minimaal 11 zware caps. Waarvan die beruchte 850 kWh/kWp.jaar er slechts eentje van is. Wel een van de meest bezopen exemplaren. Vergelijkbare nonsens wordt windenergie mee "lastig" gevallen. Alsof het zo "makkelijk" is om überhaupt nog iets te realiseren in NL...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Anoniem: 84021
Ben ook eens gaan kijken naar zonnepanelen. Een zeer interessant iets. Wat ik mij afvraag, wat kun je als richtlijn gebruiken voor de oppervlakte aan panelen op een plat dak? Aangezien je het liefst alles plaatst in een hoek van ~ 30graden. Je moet dan rekening houden met de schaduw van de panelen en dus een afstandje vrij houden.
Nu heb ik gelezen dat je op een plat dak ongeveer 1/3e van de oppervlakte aan m2 panelen kan plaatsen. Is deze richtlijn ongeveer goed?
Nu heb ik gelezen dat je op een plat dak ongeveer 1/3e van de oppervlakte aan m2 panelen kan plaatsen. Is deze richtlijn ongeveer goed?
Het hangt er vanaf of je een limiet hebt aan je dakoppervlak of een limiet aan je teruglevering.Anoniem: 84021 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:43:
Ben ook eens gaan kijken naar zonnepanelen. Een zeer interessant iets. Wat ik mij afvraag, wat kun je als richtlijn gebruiken voor de oppervlakte aan panelen op een plat dak?
Als je bv. 150m2 dak hebt en 1000KWh per jaar verbruikt, kom je met 1.2KWp wel uit (0.850 Kw/KWp*1.2KWp is ongeveer 1000KWh) en kan je de panelen onder ideale hoek neerzetten. Zet je meer neer, dan levert dat je (financieel) niets meer op (door de nul ben je de xxx pineut).
Wanneer je echter zo veel mogelijk KWh/m2 wilt genereren op een beperkt oppervlak, neem je de 15% verlies voor lief en leg je je dak vol met horizontale panelen, met een opbrengst van 85% van maximaal. Op een dak van 150 m2 kan je dan 150m2 panelen leggen. Dat komt overeen met bijvoorbeeld 100 stuks 200Wp panelen van 1.5m2, dus je kan dan per jaar 0.850KWh/Wp*100stuks*85%rendement voor horizontale plaatsing*200Wp per paneel= 14450 KWh opwekken.
Zet je panelen onder een hoek van 36° en houd je 2x de hoogte tussen de rijen panelen, dan kan je maar 1/3 van het vermogen opstellen (30 stuks), maar wel met 100% rendement. De bovenstaande rekensom wordt dan 850KWh/Wp*30stuks*100%rendement voor horizontale plaatsing*200Wp per paneel= 5100 KWh. Je KWh prijs daalt wel; je hebt 0.3 keer zoveel geïnvesteerd en je wekt 0.35 keer zoveel op.
En een flinke slagschaduw van een schoorsteen doet je winst weer teniet. Voordeel van een horizontaal geplaatste partij panelen is dat de windvang minder is en er misschien ook minder ballast nodig is. Nadelen zijn minder goede koeling en je moet wel af en toe even het vuil verwijderen voor een maximale opbrengst.
@Flitspaal en anderen
Nee, ik vergis mij niet ik heb een grote vrijstaande woning. Woonkamer is al 14x8mtr. met vloerverwarming.
De kruipruimte kurkdroog en de hoogte ca 80cm, dus prima, maar.....als ik het zelf met platen wil doen is de maat van mijn toegangsluik het probleem, ca 50 bj 50 cm, ook de toegang van de vele compartimenten is via een vierkant gat in de verschillende muren. Dus veel kruipen en klauteren.
Het toegangsluik zou de belangrijkste reden zijn om het uit te besteden.
Ik vind de prijs ook zéér hoog!
Tonzon is een alternatief, ik zie hier echter niets in omdat ik het voor deze toepassing niet geschikt acht. Naar mijn mening is Tonzon goed in reflectie van stralingswarmte. In mijn situatie gaat het volgens mij vooral om convectiewarmte.
Meer meningen of ideeen?
Nee, ik vergis mij niet ik heb een grote vrijstaande woning. Woonkamer is al 14x8mtr. met vloerverwarming.
De kruipruimte kurkdroog en de hoogte ca 80cm, dus prima, maar.....als ik het zelf met platen wil doen is de maat van mijn toegangsluik het probleem, ca 50 bj 50 cm, ook de toegang van de vele compartimenten is via een vierkant gat in de verschillende muren. Dus veel kruipen en klauteren.
Het toegangsluik zou de belangrijkste reden zijn om het uit te besteden.
Ik vind de prijs ook zéér hoog!
Tonzon is een alternatief, ik zie hier echter niets in omdat ik het voor deze toepassing niet geschikt acht. Naar mijn mening is Tonzon goed in reflectie van stralingswarmte. In mijn situatie gaat het volgens mij vooral om convectiewarmte.
Meer meningen of ideeen?
Wordt convectie niet veroorzaakt door beweging van de lucht? En wordt de beweging van de lucht niet veroorzaakt door temperatuurverschillen in die lucht? Als je dus zorgt dat de lucht niet wordt opgewarmd, en waar ze toch nog wordt opgewarmd, ze wordt gehinderd in haar beweging, lijkt me dat de convectie (ook) afneemt.alex75 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 17:41:
Tonzon heeft kussens-in-kussens, die de convectie ook nog eens beperken tov. enkelvoudige kussens. Ik heb verder geen ervaring met het spul anders dan dat ik m'n zonneboiler er extra mee heb geïsoleerd (op een laag vlaswol). En ik heb geen banden met tonzon.
Uhuh... (effe niet zeuren over de haalbaarheid...)RikTW schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:38:
Zonnestroom van een windmolen zou wel nieuw zijn inderdaad
Enne... (meermalen aangetroffen in menig Solar Days huishouden...)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dank, ik had het stuk al van Agro-NRG gekregen (maar beter 1x teveel dan helemaal niet...Speksteenkachel schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:25:
[...]
Inmiddels gebeurd.
Op onderstaande link staat dat de boeren uit 3 soorten panelen kunnen kiezen.
Er zijn 600 boeren aangeschreven waarvan er 60 interesse hadden in een zonnestroom installatie van 14,5kwp.
Van deze 60 kunnen er vervolgen 38 meedoen met de SDE regeling.
De andere 22 gaan in 2010 weer in de tombola.
http://www.agro-nrg.nl/producten.html
Het ligt iets anders met die "22 stuks volgend jaar weer", volgens mail van de man achter dat bedrijf aan mij. Er schijnen er nog 7 "aangehouden" te zijn bovenop die 38 reeds beschikten. Dus als eind deze maand er geen wind op land aanvragen meer zijn binnengekomen, gaat die 5,9 MWp gereserveerde hoeveelheid SenterNovem aanvragen per deelcategorie door, en wordt er uit de "aangehouden" aanvragen net zo lang door de weer opgetrommelde notaris getrokken totdat de 5,9 MWp per deelcategorie weer "vol" is. Ergo: die 7 met de vingers trommelende boeren hebben nog een kans... (ook een kans dat ze desondanks toch alsnog buiten de boot gaan vallen, want er is "ruim voldoende" aangehouden zodat die 5,9 MWp/categorie zeker ingevuld zal gaan worden) ...
... inderdaad, tombola. Ik heb de SDE niet voor niets talloze malen een kermis/circus/etc. gedoopt... Kunnen de Grieken en Portugezen nog wat van leren. Die weten namelijk ook wel van wanten met bureaucratie en zinloos legioenen ambtenaren bezighouden.
@Techneut
Over die belachelijke "slimme" gasmeter, zie het TROS Radar forum Energiebedrijven draadje. Heb net verzoek gedaan aan de afkoppelaar (dat was een installateur, dus die "mocht" dat waarschijnlijk doen) om het eventuele vervolg daar te posten. Geen garantie dat we hier nog wat van horen. Het draadje an sich is al horrorverhaal genoeg.
[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 26-10-2009 18:34 ]
Als je de panelen in een hellinghoek van 20graden plaatst kan je aanhouden dat je aan de schaduwzijde een zelfde afstand houd als de panelen innemen geprojecteerd op je dakvlak, Dat resulteert in een half dak vol als er verder geen opstakels staan en geen rekening wordt gehouden met VROM voorschriften. Dat is dus 17% meer dakoppervlak. Met de lagere prijzen per Wp weegt dat missschien op tegen de 1-3% verlies die je hebt als je een paneel niet in 35graden hellinghoek plaatst.Anoniem: 84021 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:43:
Ben ook eens gaan kijken naar zonnepanelen. Een zeer interessant iets. Wat ik mij afvraag, wat kun je als richtlijn gebruiken voor de oppervlakte aan panelen op een plat dak? Aangezien je het liefst alles plaatst in een hoek van ~ 30graden. Je moet dan rekening houden met de schaduw van de panelen en dus een afstandje vrij houden.
Heel groot nadeel is dat ze niet meer schoonspoelen. En hoe wil je een paneel in het midden schoonmaken als 150m2 aaneengesloten horizontaal licht. Dit wordt dan vergelijkbaar als met die Solyndras die een schone witte ondergrond moeten hebben maar hoe kom je erbij in het midden?el jonco schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 17:25:
[...]
Wanneer je echter zo veel mogelijk KWh/m2 wilt genereren op een beperkt oppervlak, neem je de 15% verlies voor lief en leg je je dak vol met horizontale panelen, met een opbrengst van 85% van maximaal. Op een dak van 150 m2 kan je dan 150m2 panelen leggen. Dat komt overeen met bijvoorbeeld 100 stuks 200Wp
[ Voor 24% gewijzigd door ZonneStroom op 26-10-2009 20:30 ]
Goed nieuws: heb bericht ontvangen dat ik bij de 100 winnaars zit van de Triodos "mijn geld gaat goed" fotowedstrijd!! 
nu nog effe kijken wat ik voor prijs gewonnen heb
Klik
(en ZonnigType staat er ook tussen, zo spotte ik
Peter: dus 2x appeltaart bakken
)
Klik
(en ZonnigType staat er ook tussen, zo spotte ik
Peter: dus 2x appeltaart bakken
[ Voor 36% gewijzigd door NielsTn op 26-10-2009 20:47 ]
ik miste net een uitzending op een duitse zender, over de eeg verlenging, maar dat klonk goed, 20 jaar blijft het en 43 cent+
ik zag net de laatste 10 zinnen en de aftiteling. grrrrrrr
www.uitzendinggemist.de??Anoniem: 238103 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:06:
ik miste net een uitzending op een duitse zender, over de eeg verlenging, maar dat klonk goed, 20 jaar blijft het en 43 cent+
Yup. Ik mag bij Floortje Dessing in een van haar Nukuhiva shops een sjieke Kuyichi jeans komen uitzoeken ter waarde van 129 Euri. Da's toch maar mooi 547 gesaldeerde kilowattuurtjes extra bij Polder PV (huidige marktwaarde van zijn gesaldeerde Greenchoice stroom met zonnekorting: 23,57 eurocent/kWh) ....NielsTn schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:07:
Goed nieuws: heb bericht ontvangen dat ik bij de 100 winnaars zit van de Triodos "mijn geld gaat goed" fotowedstrijd!!
Klik
(en ZonnigType staat er ook tussen, zo spotte ik![]()
Peter: dus 2x appeltaart bakken)
Een klein dompertje voor de elektra-auto geiligaards onder u: geen weekeind lang rondritje van het zonnigtiepje voor u in die mooie Lotus Elise. Helaas pindakaas. Volgende keer beter...
Enne: die appeltaarten, beste Niels. Wel effe maat houden hé. Moet wel iets "byzonders" blijven. Al is het eerste met "Schone van Boskoop" gebakken exemplaar hier inmiddels al achter de malende kiezen verdwenen in huize PPV...
Anoniem: 309539
Ik heb sinds begin dit jaar zowel poly- als mono-kristallijne panelen op een plat dak staan. Dit is na veel rekenwerk echt geoptimaliseerd. Lees meer op m'n site zon.handicom.eu. Ik ben op 30 graden uitgekomen.Anoniem: 84021 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:43:
Er hangt veel van af hoe groot je panelen en de dak-maten zijn. De laatste rij aan de noordkant heb ik in portret-stand, schaduw valt over de dakrand heen, moet je wel zwaarder belasten! andere rijen liggen.
Ik kan niet genoeg waarschuwen dat je schaduw- en temperatuur-effecten niet moet onderschatten op je rendement! En daar gaat het toch om, zeker als je geen oneindig groot dak hebt.
Als je wilt kan ik de nodige meetgegevens en ontwerp-overwegingen delen.
ho ho.. I'm on a diet... dus 'no cake for me'zonnigtype schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:56:
[...]
Enne: die appeltaarten, beste Niels. Wel effe maat houden hé. Moet wel iets "byzonders" blijven. Al is het eerste met "Schone van Boskoop" gebakken exemplaar hier inmiddels al achter de malende kiezen verdwenen in huize PPV...![]()
(jip, 3 weken US of A hakken er echt in
en ik las inderdaad dat ik een van de gelukkigen ben en binnenkort een boek zal ontvangen... Nou Triodos: surprise me!
[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 26-10-2009 23:32 ]
Uitgebreide informatie (Duitstalig) op het beste forum op dit vlak:Anoniem: 238103 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:06:
http://www.photovoltaikforum.com/ftopic37819.html
Nog steeds is niet duidelijk of de nieuwe coalitie het voor elkaar gaat krijgen om per 1 januari 2010 een nieuwe novelle van het EEG er door te gaan jassen. Mijn inschatting is dat dat op nogal wat juridische bezwaren kan gaan stuiten (ook al omdat er juist een nieuwe "novelle" per 1-1-2009 is ingegaan), want je kunt van Duitsers zeggen wat je wilt: hun Wetgeving staat als een huis, en daar zomaar effekes structurele veranderingen in prutsen, zoals in NL, is ondenkbaar. Er wordt ook een datum van medio 2010 genoemd, en later nog structurele ingrepen per 2011 of zelfs 2012. We zullen het hoogstwaarschijnlijk eind december van dit jaar komen te weten wat "de bedoeling" zal zijn (al zullen details mogelijk nog niet bekend worden gemaakt als plannen tot aanpassing verder in de toekomst liggen). De FDP is slim genoeg om niet te vroeg te loslippig te worden over werkelijke wijzigingen, want dan weten ze dat ze een stormloop zullen krijgen. Die nu alleen al door de geruchten is verhevigd, wat dus gewoon betekent dat het EEG lijnrecht tegen de wensen van de liberale patjepeëers in, nu al "duurder" is geworden. Hoeveel "duurder" (door alle nieuwe installaties die nu nog beroep kunnen doen op de 43,01 eurocent per kWh, 20 jaar lang (tm. 30 kWp/installatie), bij netkoppeling uiterlijk 31 december 2009), dat is nu nog volstrekt onduidelijk.
2009/2010 naar 2 cent per kWh opslag is bij bijbouw van 3-4 GWp in een jaar tijd beslist een mogelijkheid. Vergeet daarbij ook de voortdurende bijbouw van windenergie, biomassa installaties, etc. niet. Ook die toename verhoogt de EEG Umlage, zeker als je beseft dat daarvan nog veel grotere vermogens worden geplaatst (met wel lagere invoedingstarieven).
Ik weet niet welke zender je aan het kijken was. Let op dat die "20 jaar 43,01 eurocent/kWh" best wel bedoeld kon zijn voor de BESTAANDE installaties binnen het EEG (tot en met 31 december netgekoppeld te lezen als "bestaand", want huidige wetgeving). Maar daar zal geen FDP of CDU/CSU ikoon ook maar aan durven komen. Want al die half miljoen installaties die in het EEG zitten zijn wettelijk beschermd. Twintig jaar lang...
Sinds gisteren middag/avond hebben we een noodgedwongen gasbesparing van 100%, aangezien de ketel weer eens stuk is. Het is een huurhuis met abonnement op de Gaswacht, dus dat gaat vanmiddag wel weer goed komen, maar het blijft irritant.
In elk geval een tip: Laat die rommel van Agpo Firelli links liggen, want deze 28 maand oude ketel is al voor de 2e keer compleet stuk en daarnaast ook al 2x een beetje stuk geweest. Daarnaast heb ik hun auto best wel vaak in de wijk zien staan sinds deze hele wijk voorzien is van deze ketels.
Maar goed, een positieve noot is wel dat ik nu een idee heb van de snelheid waarmee we warmte verliezen.
Toen we gisteren thuis kwamen, na 21 uur, voelde het fris aan, maar de temp in de huiskamer is inmiddels afgekoeld tot 17-18 graad. Andere kamers zitten op ongeveer 16 graad C.
Voor mij prima uit te houden, maar voor mijn vriendin helaas te koud. (ik zit hier nu in T-shirt en met blote voeten)
Normaal staat de kamer thermostaat op zo'n 20-20.5 graad.
Dat wil dus zeggen dat onze buren voor ons aan het stoken zijn.
In elk geval een tip: Laat die rommel van Agpo Firelli links liggen, want deze 28 maand oude ketel is al voor de 2e keer compleet stuk en daarnaast ook al 2x een beetje stuk geweest. Daarnaast heb ik hun auto best wel vaak in de wijk zien staan sinds deze hele wijk voorzien is van deze ketels.
Maar goed, een positieve noot is wel dat ik nu een idee heb van de snelheid waarmee we warmte verliezen.
Toen we gisteren thuis kwamen, na 21 uur, voelde het fris aan, maar de temp in de huiskamer is inmiddels afgekoeld tot 17-18 graad. Andere kamers zitten op ongeveer 16 graad C.
Voor mij prima uit te houden, maar voor mijn vriendin helaas te koud. (ik zit hier nu in T-shirt en met blote voeten)
Normaal staat de kamer thermostaat op zo'n 20-20.5 graad.
Dat wil dus zeggen dat onze buren voor ons aan het stoken zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 27-10-2009 07:20 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.