Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik weet niet of het bij hoge temperaturen degenereerd, maar vooralsnog lijkt het prima te werken.
NielsTn schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:24:
Is er een probleem met http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/ ook bij anderen?
Iets van domein tijdelijk uitgeschakeld?
Iemand nieuws hierover??
Domein uitgeschakeld
Uw domain is tijdelijk uitgeschakeld; neem contact op met de AS Hosting klantenservice.
Verder staat er niks. Datalimiet overschreden, foute dingen erop gezet of vergeten te betalen/verlengen??
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
En het mag niet. Bij lekkage zou het in je drinkwater kunnen komen. Daarom mag je alleen Kiwa KWA goedgekeurde vloeistoffen gebruiken.Dmartino schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:48:
voor mijn 24 st heat-pipe zonneboiler gebruik ik al enige jaren 1,2-propyleenglycol (1,2-propaandiol) wat voor 5 euro per liter te verkrijgen is bij de Welkoop onder de slepende melkziekte drank voor koeien.
Ik weet niet of het bij hoge temperaturen degenereerd, maar vooralsnog lijkt het prima te werken.
A'dam PVOutput
Lijkt me meer een technisch probleem met zijn website. Ik zie de navigatiebalk van de website wel, maar het grote frame rechtsonder niet. Ik stuur hem wel even een mailtje.NielsTn schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:24:
Iemand nieuws hierover??
-edit-
Inderdaad technische problemen. Is al een paar keer eerder gebeurd dit jaar. Hij gaat omzien naar een andere provider. Website doet het weer.
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 20-10-2009 18:01 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
En hoe zit het met corrosiebescherming / degrenedatie op hogere temperaturen (160c +?). Door de subsidieregeling (en natuurlijk door eigen doen) is de boiler 300 liter met 72 pipes, boiler is veel te klein dus -> veel stagnatie (200c) in de zomer. In september zelfs nog een paar dagen. Dus vandaar de behoefte aan een vloeistof welke daar gewoon tegen kan.Dmartino schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:48:
voor mijn 24 st heat-pipe zonneboiler gebruik ik al enige jaren 1,2-propyleenglycol (1,2-propaandiol) wat voor 5 euro per liter te verkrijgen is bij de Welkoop onder de slepende melkziekte drank voor koeien.
Johan van SunSystems zei trouwens dat het spul tegen slepende melkziekte precies hetzelfde was als wat hij leverde.
Anoniem: 238103
de nuon variabele gasprijs was in januari 2009 72,3 centEen rekensommetje op basis van mijn laatste jaarrekening - prijzen kunnen aangepast zijn:
Vastrecht: EUR 0,4286 per dag = EUR 156,44 per jaar
Gas: 500 (m3) * 1,0101 (correctiefactor) * 0,6043 (EUR / m3) = EUR 305,20
Totaal gasverbruik per jaar = EUR 156,44 + 305,20 = EUR 461,64
==> prijs per m3 wordt dan EUR 0,92328.
(ik overdreef inderdaad met 'tegen de euro', dat scheelt nog ruim 6 cent.)
dat is midden in je hoogste stookmaand
gas is inderdaad meer dan een euro, onder de 600m3
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg (januari 2009)
Hier snap ik niets van, in Enschede ook bij Essent is het vastrecht 275 euro per jaar en dat vindt ik al hoog.SolarKing schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 07:20:
Bij mijn stadsverwarming betaal ik 350 euro vastrecht en 200 euro verbruik per jaar. Warm tapwater zit hier niet bij.
Hoe goed ik mijn huis ook isoleer, van die 350 euro vastrecht gaat geen cent af. Zelfs al zou ik mijn stadsverwarming afsluiten dan nog moet ik blijven betalen. Het is gewoon walgelijk.
Er is nu een onafhankelijk onderzoekje gedaan door de gemeente Tilburg waaruit blijkt dat we natuurlijk veel te veel betalen aan Essent met die verplichte stadsverwarming.
Hier komt nog wel 128 euro bij voor de huur van een warmtewisselaar voor het tapwater.
Staat dat in je koopkontrakt dat je verplicht bent om het vastrecht te betalen zelfs bij afsluiting?
Bij een nieuwbouwwijk hier in de stad staat nu zelfs al in het koop/huurkontrakt dat je je woning alleen middels stadsverwarming mag verwarmen dus niet met een houtkachel zoals hier.
Hoeveel is het vastrecht bij jou gestegen het afgelopen jaar?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Voortaan deze tip: http://downforeveryoneorjustme.com/NielsTn schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:24:
Iemand nieuws hierover??
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Hoi Spek. Beetje laat (was met andere zaken bezig), maar effe de tarieven bij ons (NUON/Vattenfall Stadswarmte) d'r bij gehaald. Effe goed im Kopf kriegen: wij hebben een geïntegreerde warmtewisselaar. Dus niet dat vreselijke gesplitste gedoe bij veel gebonden SV afnemers die ook nog eens belachelijke hoeveelheid geld betalen aan een separate tapwater warmtewisselaar (met schofterig extra vastrecht, hoezo "Niet Meer Dan Anders"?????).Speksteenkachel schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:21:
[...]
Ik heb de laatste tarieven er maar eens bij gepakt want we hebben net de jaarafrekening gekregen.
Vastrecht stadsverwarming excl. huur warmtapwaterapparaat:
periode 1.07.2008 - 1.01.2009 tarief per dag 0,5753 euro
periode 1.01.2009 - 1.08.2009 tarief per dag 0,6345 euro stijging +10,3%
periode 1.08.2009 - 1.01.2010 tarief per dag 0,7551 euro stijging +19% ten op zichte van 31.07.2009
Binnen een jaar is het vastrecht dus gestegen met 31,3%![]()
In het maandbedrag valt dit echter niet op omdat de verbruikstarieven gedaald zijn door de dalende olieprijs.
Dit is te schandalig voor woorden, zonnigtype hoe zit het met jou vastrecht de afgelopen periodes?
Kan dit zomaar????
Bij ons tweede jaarhelft 2008 (voor Leiden): 26,20 incl. BTW/maand = 314,40 per jaar = € 0,8590/dag (bij berekening 366 dagen in 2008)

Voor HEEL 2009 (alle kwartalen zelfde bedragen!) staat er genoteerd: 28,85 incl. BTW/maand = 346,20 per jaar = € 0,9485/dag (bij berekening 365 dagen in 2009)

Stijging van dec. 2008 >>> jan. 2009: 10,1%. 10,1% van "veel" is "heul veul"....

Let wel, nogmaals bij ons: "Ruimteverwarming inclusief warmtapwaterbereiding". Dus je zou je separate warmtapwater data d'r nog effe bij moeten halen voor een "beetje bonafide" vergelijking.
Vergeet het echter maar dat vergelijken "mogelijk" is, want elk SV project is anders (wij: restwarmte van gasgestookte elektra centrale, Lelystad biomassa warmte van lokaal geoogst hout, Ypenburg warmtekrachtkoppeling "speciale" gasgestookte SV centrale, er zijn ook afvalverbrandingsinstallaties die "miljeuvriendelijke" SV warmte afzetten, en ga zo maar door). Lees: onvergelijkbare uitgangssituaties. In de recente SV voorstellen Warmtewet wordt er ook weer expliciet van uitgegaan dat tarifering per project moet worden berekend, omdat de projecten onvergelijkbaar zijn en blijven.
Iemand nog een bijdrage voor het "Steun de Arme Stadswarmte Vastrecht Betalers Fonds" over?
En: ja, "dit kan zomaar in Nederland". De best georganiseerde piraten plunder markt van Europa...
... ter compensatie van de vastrecht ellende staat hier nog geen enkele radiator aan, de hoofdkranen zijn nog steeds dicht. Comfort zit tussen de oren, overdrachtelijk gesproken ...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Anoniem: 281733
Het fietspad mag wat dieper opengehaald worden voor pijpen van 150cm doorsnee ofzo
http://www.nu.nl/economie...ergermeer-definitief.html
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 21-10-2009 09:55 ]
Iemand wel eens gewerkt met die pennen die je eerst aan de onderkant van de fundering moet lijmen ? (pen vastlijmen, piepschuim erop drukken, en dan pen borgen)[b][message=32763649,noline]Wij waren hier per huis 13 bussen lijm kwijt van 3,5 kilo. ( ca 47m2 geisoleerd ).
Als je zo dicht bij de (gas)rotonde woont mag de regiotoeslag ook wel naar 0,0000 cent.Anoniem: 281733 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 09:54:
@Eric-pvt en buren
Het fietspad mag wat dieper opengehaald worden voor pijpen van 150cm doorsnee ofzo
http://www.nu.nl/economie...ergermeer-definitief.html
A'dam PVOutput
Regiokorting klinkt ook wel leuk.ericplan schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:10:
[...]
Als je zo dicht bij de (gas)rotonde woont mag de regiotoeslag ook wel naar 0,0000 cent.
Na een tijdje meelezen van verschillende ervaringen met zonneboilersystemen, heb ik er sinds een paar dagen een systeem draaien (heatpipe). Enthousiastelingen kunnen erover lezen op: http://www.paga.nl/zonneboiler
Statistieken op http://www.paga.nl/tempsensors.
Grt,
Marten
1 totaal vaste kosten 45,52 euro
2 Diverse kosten 42,99 euro
3 kosten diversen 161,89 euro
4 kosten meting 53,16 euro
Totaal + 303,56 euro. exclusief 19% BTW.
Die BTW komt er dan ook nog overeen en dan kom ik op 361 euro vastrecht.
Die kosten meting is ook gewoon absurd om 1 keer per jaar 4 metertjes op te nemen.
Variabele kosten was ik inclusief BTW 206 euro voor kwijt.
Naast stadsverwarming had ik ook nog een gasaansluiting voor warm water en koken maar die heb ik dit jaar de deur uit gedaan en overgestapt op electrisch. Mijn zonnepanelen leveren meer dan genoeg op.
www.sunsolar.nl
Hallo der_pahader_paha schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:37:
Hallo iedereen,
Na een tijdje meelezen van verschillende ervaringen met zonneboilersystemen, heb ik er sinds een paar dagen een systeem draaien (heatpipe). Enthousiastelingen kunnen erover lezen op: http://www.paga.nl/zonneboiler
Statistieken op http://www.paga.nl/tempsensors.
Grt,
Marten
Mooi gedaan, je logger ziet er ook goed uit.
Kun je ter verduidelijking ev labels aan je sensoren plakken in je grafiek?
Bedankt! Ja, ik ga die volgorde nog aanpassen, dus de labels komen nog. Vooralsnog zijn de meest belangrijke lijnen SENSOR03 & SENSOR04 (groen/geel) de temp resp. onderin en bovenin de boilerAnoniem: 281733 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:46:
[...]
Mooi gedaan, je logger ziet er ook goed uit.
Kun je ter verduidelijking ev labels aan je sensoren plakken in je grafiek?
Zo te zien kom je redelijk op tijd en consequent uit bedder_paha schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 11:01:
[...]
Bedankt! Ja, ik ga die volgorde nog aanpassen, dus de labels komen nog. Vooralsnog zijn de meest belangrijke lijnen SENSOR03 & SENSOR04 (groen/geel) de temp resp. onderin en bovenin de boiler
Het publiceren van zulke grafieken is toch net zo 'gevaarlijk' als de slimme meters waar iedereen op zit te kotsen? Dit ligt niet misschien op straat, maar zeker te weten. Iedereen kan redelijk inschatten of je op vakantie ben, wanneer er niet elke dag een dip in de boiler temp. te zien is, veroorzaakt door douchen of anderszins.
Nog een reden des te meer om niet elke dag te douchen (sowieso bezopen, maar dat ligt ook op dit forum "gevoelig" schijnt het...JakeNL schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 14:12:
[...]
Zo te zien kom je redelijk op tijd en consequent uit bedIk neem aan dat de abrupte daling elke dag veroorzaakt wordt door douchen of iets dergelijks.
Het publiceren van zulke grafieken is toch net zo 'gevaarlijk' als de slimme meters waar iedereen op zit te kotsen? Dit ligt niet misschien op straat, maar zeker te weten. Iedereen kan redelijk inschatten of je op vakantie ben, wanneer er niet elke dag een dip in de boiler temp. te zien is, veroorzaakt door douchen of anderszins.

Je zou ook af en toe bij de buurvrouw kunnen douchen, om misdadigers-in-spé te misleiden...
Maar dat is dan wel een eigen keuze natuurlijk. Slimme meter zou verplicht worden. Dat riekt naar stalinisme. Daar is dit land sowieso al lang aan overgeleverd, we hebben niet voor niets een Centraal Plan Bureau, etc...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik heb een hoop gehad aan alle info op dit forum, en wil eea terug doen door mensen (of, mensen die een aanschaf overwegen) inzicht te geven in de rendementen.
Ik heb je daarnet een mailtje gestuurd. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede logger voor mijn zonneboilerder_paha schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 15:08:
Wat het privacy-aspect ervan, d'r gaat sowieso een slotje/login op, zodra de interesseerden hun systemen hiermee hebben vergeleken. Het zegt vooralsnog niets over een evt vast patroon of het niet-thuis-zijn
Ik heb een hoop gehad aan alle info op dit forum, en wil eea terug doen door mensen (of, mensen die een aanschaf overwegen) inzicht te geven in de rendementen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Energielevering door Nuon : 12,92 euro
Transport door Liander : 142,14 euro
totaal 155,06 ( ex btw )
Terug te ontvangen : 255,57
*EINDELIJK*
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Da's toch maar weer mooi een 128 Wp PV paneeltje schoon aan de haak (ex BTW, bij 2 euri/Wp)...flitspaal.nl schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 16:02:
Ik heb de eindafrekening van de Nuon binnen aangaande het stroomgedeelte.
Energielevering door Nuon : 12,92 euro
Transport door Liander : 142,14 euro
totaal 155,06 ( ex btw )
Terug te ontvangen : 255,57
*EINDELIJK*
Wat anders: de esdeeeers (drie of vier e's?) in-spé gaan straks "ontzorgd" worden. For whatever that is worth. Het verhaal staat op "de bekende site". Met duizelingwekkende power point presentatie van 's lands grootste netbeheerder...

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 21-10-2009 16:28 ]
Voor de niet insiders, kun je de url even geven?zonnigtype schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 16:24:
Wat anders: de esdeeeers (drie of vier e's?) in-spé gaan straks "ontzorgd" worden. For whatever that is worth. Het verhaal staat op "de bekende site". Met duizelingwekkende power point presentatie van 's lands grootste netbeheerder...
[ Voor 12% gewijzigd door MrScratch op 21-10-2009 16:39 ]
Look behind you! A three headed monkey!
*KUCH* http://www.polderpv.nl *KUCH*MrScratch schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 16:38:
[...]
Voor de niet insiders, kun je de url even geven?
(ik wilde niet al te opvallend crosslinken...MrScratch schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 16:38:
[...]
Voor de niet insiders, kun je de url even geven?
intro'tje
SDE pagina 12 "de ontzorging"...
Ik ben vast niet de enige, die een Duits gevoel krijgt bij "ontzorgen".zonnigtype schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 16:47:
[...]
(ik wilde niet al te opvallend crosslinken...)
intro'tje
SDE pagina 12 "de ontzorging"...
Van Dale:
Entsorgen: van afvalstoffen ontdoen.
Entsorgungsanlage(v.): installatie voor de verwijdering van (atoom)afval.
A'dam PVOutput
Dit is misschien een wild idee maar ik heb dacht het volgende:
Stel dat ik een aantal 90Wp / 18V panelen wil koppelen.
2 stuks is simpel, met een Gridfit 250LV
3 is lastig en 4 vraagt eigenlijk om een soladin 600.
Zou ik niet 3 dan wel 4 stuks op een Steca PR2020 kunnen aansluiten?
http://tinyurl.com/steca2020
Dan heb ik 12VDC die ik met een PowerBright ERP400 naar 220V om kan zetten.
http://tinyurl.com/powerbright
Ik kan dan beginnen met 3x90Wp en naar wens uitbreiden naar 4x90Wp.
Help mij eens, waar zit het lek?
Vmu
http://www.duurzameenergi...het-net-sluizen-3265.html
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 21-10-2009 17:30 ]
@Marcel: Het is me niet echt duidelijk wat je bedoelt met de opmerking: je praat waarschijnlijk voor jezelf?Mistraller schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 23:13:
[...]
[...]
Beste JAN-B. Je praat waarschijnlijk voor jezelf? Lang voordat ik ook maar ooit iets had gehoord van duurzame energie, draaiden mijn ouders de was al 's nachts met een tijdklok. (Deels voor de lagere kosten, en deels omdat mijn moeder het handig vond dat ze dan 's ochtends meteen de was op kon hangen.)
De oven staat doorgaans vaker aan in het weekend dan door de week.
Zelf vond ik het dus vanzelfsprekend om energieslurpers pas laat of 's nachts aan te zetten. Mijn PC stond in het verleden vaak aan om te downloaden. Ik stelde hem zo in dat ie 's nachts aanging, en uitging als het klaar was, óf om 7 uur, om dan de volgende nacht verder te gaan. Als je ermee opgevoed bent is het zo simpel! Sinds we panelen hebben zijn we er nog beter op gaan letten, en is ons dalverbruik richting de 60 á 80% geschoven.
[afbeelding]
Vergeet verder niet dat Mon het over Essent heeft. Een groot deel van het leveringsgebied van Essent kent daltarief vanaf 21:00. (Limburg en Brabant)
Is dit nu positief of negatief bedoeld??
ik probeerde trouwens uit te leggen dat een dubbel tarief meter alleen gunstig is bij hoog elektra-verbruik.
mijn wasmachine laat ik uiteraard ook draaien op zaterdag.
ericplan schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:10:
[...]
Ik ben vast niet de enige, die een Duits gevoel krijgt bij "ontzorgen".
Van Dale:
Entsorgen: van afvalstoffen ontdoen.
Entsorgungsanlage(v.): installatie voor de verwijdering van (atoom)afval.

Die mag ik vast als "reactie uit het veld" gebruiken op de betreffende pagina?

Bitte bitte?!
Natuurlijk!zonnigtype schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 18:30:
[...]
![]()
![]()
Die mag ik vast als "reactie uit het veld" gebruiken op de betreffende pagina?![]()
Bitte bitte?!
Op zich is de tweede dia van die Powerpoint best informatief om richting Diederik Samson te sturen. Kan die mooi zien hoe ingewikkeld de procedure is.
En heb ik nou zo maar het idee dat Appie bij het bedrijfsonderdeel van Nuon (sorry Liander) werkt waar ze die zonnepanelen leveren? En dat ze best (voor flink wat Euro's) de klant willen helpen met die vreselijke procedures.
[ Voor 42% gewijzigd door ericplan op 21-10-2009 19:36 ]
A'dam PVOutput
Van Nedap dus. Dat is dat bedrijf waarvan ook vele miljoenen aan stemmachines staan weg te roesten, omdat ze het stemgeheim niet waarborgen. Zal dat bedrijf idd wel geinteresseerd zijn in smart grids ja...

Ik ben benieuwd of dit werkt, nog afgezien van al je verliezen door meerdere apparaten achter elkaar te zetten. Vergeet ook niet dat je van die 18V-panelen (welke onder load mischien 16V produceren) 4V weggooit als je ze op die 12V laadregelaar aansluit. 90W@16V = 5,6A en 4V*5,6A = 22,5W wat je per paneel weggooit (ook weer: onder full load).Vmu schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:22:
Help mij eens, waar zit het lek?
Ik zou aan dit soort spaghetti-constructies niet beginnen. Je hebt helaas panelen die bedoeld zijn voor kleine autonome installaties en daarmee minder geschikt voor netkoppeling. Dat is jammer, maar het is niet anders. Ik zou ze gewoon lekker per twee stuks aan Gridfits hangen, dat is het meest efficiënt en als de ingangsspanning van 2x18V goed is voor een Gridfit (ik weet dat niet uit mijn hoofd) heb je een prima efficiënte set.
Dat was precies wat ik dacht! Ik zou geen apparatuur van het merk Nedap in huis willen hoor. "Slimme hardware" is mooi speelgoed maar ik ben van mening dat het (behalve verregaande privacy-aantasting) allemaal niet zoveel zoden aan de dijk gaat zetten. Wat naar mijn idee zou helpen: slimme (écht slimme) energieconsumenten en slimme energieproducenten (die besparingen en zelfproductie aanmoedigen ipv dwarsbomen). Beiden zijn echter in Nederland helaas nauwelijks aanwezig.pcmadman schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:54:
Van Nedap dus. Dat is dat bedrijf waarvan ook vele miljoenen aan stemmachines staan weg te roesten, omdat ze het stemgeheim niet waarborgen. Zal dat bedrijf idd wel geinteresseerd zijn in smart grids ja...
Steca heeft ook van dit soort smart grid / home koppelingen, die lijken me vele malen betrouwbaarder dan dit geval van Nedap. Bij deze Nedap is het onbetrouwbaar tot het tegendeel bewezen is wat mij betreftJeroenH schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:10:
[...]
at was precies wat ik dacht! Ik zou geen apparatuur van het merk Nedap in huis willen hoor. "Slimme hardware" is mooi speelgoed maar ik ben van mening dat het (behalve verregaande privacy-aantasting) allemaal niet zoveel zoden aan de dijk gaat zetten. Wat naar mijn idee zou helpen: slimme (écht slimme) energieconsumenten en slimme energieproducenten (die besparingen en zelfproductie aanmoedigen ipv dwarsbomen). Beiden zijn echter in Nederland helaas nauwelijks aanwezig.
Ik bedoel dat je niet voor een ander kan bepalen dat een bepaald percentage nachtstroom onzin is, zonder die persoon te kennen. Zelf weet ik niet beter dan dat wij altijd al goedkoper uit waren met dubbeltarief stroom. Daar hoef je geen hoog verbruik voor te hebben. Helemaal met de daltarief-tijden in Brabant en Limburg. (Al zijn daar de tarieven op aangepast)JAN-B schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:53:
[...]
@MarcelMistraller: Het is me niet echt duidelijk wat je bedoelt met de opmerking: je praat waarschijnlijk voor jezelf?
Is dit nu positief of negatief bedoeld??
ik probeerde trouwens uit te leggen dat een dubbel tarief meter alleen gunstig is bij hoog elektra-verbruik.
mijn wasmachine laat ik uiteraard ook draaien op zaterdag.
Toen wij hier kwamen wonen kon ik zo al berekenen dat het laten plaatsen van een dubbeltarief meter voordeliger was. Sinds we zonnepanelen hebben pakt dat nóg gunstiger uit; terugleveren in piek, verbruiken in dal.
PS: Op fora is het gebruikelijk om de nickname van de gebruiker te hanteren.
---------------
De warmtekussens zijn vrij eenvoudig aan te brengen, je moet alleen wel eerst alle folieversterkers vastnieten aan de balken (tip: je hebt er heel veel nodig, 4 per strekkende meter, dus je kunt ze beter zelf maken met dubbelzijdige tape en een stevig stuk plastic), als je dat niet doet dan werk je niet erg snel omdat de folie constant in de gezicht hangt.
We zijn tot de helft van de vloer gekomen.
Ik ben er tot nu toe erg tevreden over, de handleidingen zijn duidelijk en helder. De kussens zelf werken ook makkelijk, ze gaan alleen wel snel stuk, voorzichtig mee omgaan dus....
Op de fiets vervuil je niets!
Ah, hartelijk dank! Komt met volgend uploodje.ericplan schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:19:
[...]
Natuurlijk!
Op zich is de tweede dia van die Powerpoint best informatief om richting Diederik Samson te sturen. Kan die mooi zien hoe ingewikkeld de procedure is.
En heb ik nou zo maar het idee dat Appie bij het bedrijfsonderdeel van Nuon (sorry Liander) werkt waar ze die zonnepanelen leveren? En dat ze best (voor flink wat Euro's) de klant willen helpen met die vreselijke procedures.
Met Appie hebben zowel ik als diverse andere mensen waar ik wel eens "trieste berichten" van ontvang nogal wat "te stellen" gehad. Dat had niet zozeer met "energielevering" of met "NUON paneeltjes" te maken (al was dat laatste in mijn geval toevallig wel zo, maar dat had niets met "het probleem" te maken). Maar met de levensgevaarlijke rimboe bomvol giftige planten, roofzuchtige piranha's, in camouflagepakken gestoken juristen, en overal valkuilen met scherpgepunte bamboepalen op de bodem. Het schimmige, grijze gebied tussen "netbeheer", "meetgemachtigde", "EDSN", "CertiQ" en God mag weten wat nog meer voor vage instanties in. Daar voelt Appie zich als een vis in het water. Hij is zo'n "spin in het web" die overal contacten heeft. Wat nodig schijnt te zijn, anders loopt de hele machinerie vast, en klapt de hele energiemarkt als een op drijfzand gebouwd kaartenhuis in elkander. Je wil niet weten hoe afgrijselijk ingewikkeld de datacommunicatie tussen de verschillende partijen is in dat bezopen energiewereldje. Het is niet voor niks dat die schema's in die PP presentatie er zo gruwelijk ingewikkeld uit zien. Dat is specialistenwerk.
Als je een "salderings- en/of bemeterings-probleem" bij Liander hebt, en je bent net zoals ik een rete-eigenwijze heikneuter die zich niet meteen door de eerste de beste call-center miep het polder-riet in laat sturen, kom je op een gegeven moment (ook) weer Appie tegen.
Het hangt vervolgens van je kennis van zaken dan wel manipulatie vermogen af of je een stadium verder komt en hem weet te passeren. Ik heb het een keertje gered (na vervolgens nog twee zwaar doende, ongetwijfeld dikbetaalde juristen van me af te hebben geschud) om tot en met de NMa te komen in een door mij aangespannen geschilprocedure. Vonden ze niet leuk bij - destijds - Continuon. Niet dat ik gelijk kreeg (in "het Besluit"), want een "niet-ontvankelijkje" (zeg maar: "NO'tje") trekken ze zo uit de mouw bij het hooggeleerde college als je eventjes met je ogen staat te knipperen. Maar ik kreeg "ter zitting" wel een hele leuke brief in handen waarmee mijn "gelijk" achteraf toch werd verzilverd. Al was het ietwat omslachtig en kwam het neer op een herenakkoordje (om de NMa niet in verlegenheid te brengen) ... Heeft me wel 10 maanden van mijn leven gekost (en het leverde een leuk dossier van een centimeter of 15 op). Maar dood moet je toch ooit...

AMSTERDAM - De energierekening gaat per 1 januari 2010 weer enkele tientjes per jaar dalen, nadat consumenten en bedrijven aan het begin van deze zomer al een fors lager tarief in de schoot geworpen kregen.
Die voorlopige voorspelling heeft marktleider Nuon gisteren gedaan. Het energieconcern rekent op een terugval van enkele procenten. "Wij verwachten dat de gasprijs begin volgend jaar een paar procent zal stijgen, maar daar staat tegenover dat het elektriciteitstarief naar verwachting duidelijk zal terugvallen. Misschien wel met tien pct.", stelt marketingdirecteur Roddenhof.
De afgelopen maanden is de olieprijs, die aan de basis ligt van de energietarieven, flink opgelopen. Roddenhof legt uit dat daarom de gasprijs zal stijgen. De kosten voor stroom worden echter lager door flink ingezakte inkoopmarkten voor elektriciteit en de lage olieprijs rond de jaarwisseling.
De directeur ziet het prijsniveau per saldo terugvallen tot dat van enkele jaren geleden.
bron : http://www.telegraaf.nl/b..._energienota__.html?p=8,1
Mijn vermoeden.
De energierekening gaat netto gezien omhoog. Het verbruikersdeel zal minder zijn, zoals boven voorspeld, maar dat zal wel weer ruimschoots worden gecompenseerd met allerlei rare vaste lasten.
Dus netto gaan we idd weer meer betalen zoals gewoonlijk mits je zelf niet aan de rem trekt.
Ik snap niet wat er nou zou moeilijk is aan het concept "lage vaste kosten + hoge variabele kosten = stimulering energiebesparing". Aan dat soort dingen zie je dat de echte politieke wil er nog niet is.
Maar goed. In plaats van me zorgen te maken over hoe ik nu weer op energiegebied een poot uitgedraaid ga worden ga ik me de komende week intensief bezighouden met iets veel leukers, iets waarin de mensen wel echt willen: de World Solar Challenge! De scrutineering van de wagens was gisteren, en alleen bij Twente vond ik daar informatie over.
Nieuwe naam voor iets wat eigenlijk allang bestaat. Voor de wat meer afgelegen gebieden leveren de inverter fabrikanten speciale inverters waar ook een ATS en omvormer bij ingebouwd zit. Tezamen met een aansluiting voor een accubank heb je een systeem dat kan switchen tussen net- en eilandbedrijf. Je kunt dus kiezen om het net als backup te gebruiken of zelfvoorzienend te zijn (bijv. in geval van stroomstoring). Maar het lijkt erop dat er toch wat extra functies bijgekomen zijn om toch bijzonder te zijn. Is leuk, maar de prijs zal waarschijnlijk enorm zijn?
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ik ga dit ook zeker weer volgen. Het moet voor die studenten aan de TU's echt geweldig zijn om aan dit evenement deel te nemen. De druk op de Hollanders in het algemeen wordt wel steeds hoger om op nummer 1 uit te komen nadat het Nuna team dit al 4x heeft gepresteerd!. Goed dat we in ieder geval 2 kanshebbers hebben aan de startJeroenH schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:59:
Wat er met het variabele deel van de elektriciteitsprijs gebeurt boeit mij niet zoveel, het heeft alleen invloed op de financiële waarde van ons (kleine) overschot. Wat er met het vast gedeelte gebeurt heeft wel mijn grote interesse want dat is feitelijk onze volledige elektriciteitsrekening.
Ik snap niet wat er nou zou moeilijk is aan het concept "lage vaste kosten + hoge variabele kosten = stimulering energiebesparing". Aan dat soort dingen zie je dat de echte politieke wil er nog niet is.
Maar goed. In plaats van me zorgen te maken over hoe ik nu weer op energiegebied een poot uitgedraaid ga worden ga ik me de komende week intensief bezighouden met iets veel leukers, iets waarin de mensen wel echt willen: de World Solar Challenge! De scrutineering van de wagens was gisteren, en alleen bij Twente vond ik daar informatie over.
Helemaal na hun crash staan ze flink onder druk. Ik ben benieuwd of ze door de scrutineering heengekomen zijn, er staat nog steeds niets over op hun site en blog.JakeNL schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:40:
Ik ga dit ook zeker weer volgen. Het moet voor die studenten aan de TU's echt geweldig zijn om aan dit evenement deel te nemen. De druk op de Hollanders in het algemeen wordt wel steeds hoger om op nummer 1 uit te komen nadat het Nuna team dit al 4x heeft gepresteerd!. Goed dat we in ieder geval 2 kanshebbers hebben aan de start
Puur op gevoel zeg ik dat de Belgische Umicore Inspire een heel goede kans maakt. De auto ziet er snel uit, het team maakt op de filmpjes die ik gezien heb een ijskoude en professionele indruk en ze waren twee jaar geleden erg goed. Helaas nekte een gebroken stuurstang ze toen. De kansen voor Twente schat ik ook hoog in, ze hebben overduidelijk geleerd van de narigheid die ze twee jaar geleden hadden met o.a. de wielophanging en hopen kennelijk met hun bijzondere kantelconstructie meer energie binnen te halen dan de concurrentie.
Nog maar een paar dagen en dan begint het!
Anoniem: 299897
Morgen middag komt iemand van Joulz om de meter om te wisselen, zodat we 3 fasen hebben.
Vandaag had ik die Joulz nog aan de telefoon en hun uitgelegd medegedeeld dat ik geen slimme meter wilde. Ik zou dus een domme meter krijgen. Nu vertrouw ik Joulz niet, want als ik geen actie had ondernomen zouden ze voor de deur hebben gestaan met een slimme meter. Hoe herken ik nou of een digitale meter slim is, of dom?
Bij mij is vorig jaar oktober een exact zelfde 'operatie' uitgevoerd. Helaas was ik toen nog niet goed genoeg ingelezen in deze materie om een specifieke meter te eisen. Er zit dus nu helaas een digitale meter in, maar volgens mij is daar verder weinig slims aan. Ik heb dus helaas wel de analoge meter zien verdwijnen en zal dus niet automatisch kunnen salderen in de toekomst.Anoniem: 299897 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:53:
Vanmiddag wordt onze groepenkast vervangen.
Morgen middag komt iemand van Joulz om de meter om te wisselen, zodat we 3 fasen hebben.
Vandaag had ik die Joulz nog aan de telefoon en hun uitgelegd medegedeeld dat ik geen slimme meter wilde. Ik zou dus een domme meter krijgen. Nu vertrouw ik Joulz niet, want als ik geen actie had ondernomen zouden ze voor de deur hebben gestaan met een slimme meter. Hoe herken ik nou of een digitale meter slim is, of dom?
Anoniem: 299897
Inderdaad. En ik lees op internet dat van een digitale meter afkomen niet eenvoudig is. Volgens van der Hoeven heb je dan gewoon pech gehad. Dus ik wil niet dat ze er een neerzetten onder het mom van 'het is een domme meter, meneertje'. Aan de buitenkant weet ik niet hoe ik het zie.IJsbeer schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:00:
Volgens mij worden de ferraris meters zobiezo niet meer geplaatst. Digitaal betekend niet per definitie 'slim'. Maar hoe te herkennen.....
Om wat sterker te staan, heb ik de afspraak dat het geen slimme meter zal worden zojuist per email bevestigd. Ben benieuwd...
[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 299897 op 22-10-2009 18:45 ]
Hier een overzicht van hun slimme meters:
http://kleinverbruik.mdds...dingen_slimme_meters.aspx
Ik heb overigens wel een slimme meter (Landis & Gyr) door hun laten plaatsen, ik heb er niet zo'n probleem mee. Wat wel bijzonder dom is, is dat het apparaat niet digitaal door de gebruiker uit te lezen is.
Dit is wel een vereiste als de standaard NTA 8130 er uiteindelijk is.. er moet dan een zogenaamde P1 poort op zitten waarmee de 4 telwerken, plus een aangesloten gasmeter kan worden uitgelezen.
Als het zover is, mogen ze mijn meter weer komen omruilen.
Ik zie overigens net, dat er een gratis dienst is, Telmi, voor klanten met een "slimme" meter.
Hiermee moet het mogelijk zijn, de actuele standen via de website van Eneco uit te lezen.
Leuk dat Telmi. Geeft alleen inzicht in telwerken 1 en 2 (afgenomen elektriciteit, 1x per week uitgelezen), de telwerken voor teruggeleverde elektriciteit zie ik niet in de online statistieken terug..
Eneco, We gaan vooruit.. ja ja..
[ Voor 12% gewijzigd door stegen op 22-10-2009 16:08 . Reden: Telmi info toegevoegd ]
Da's een inkoppertje voor open doel.JeroenH schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:59:
Elke kuub gas die NIET wordt verbruikt door Jan met de korte achternaam kost de Staat (status 2009, max. bij 5.000 kuub/jaar verbruik) 15,8 eurocent.
De Staat verliest daarbij ook nog eens de BTW, nog eens 3 eurocent, totaal 18,8 eurocent. Per KUUB.
(en daar komt dus mogelijk 20-25% verhoging van de EB nog bij per 2010)
Elke kWh elektra die NIET wordt verbruikt door Fien met de korte achternaam kost de Staat (status 2009, max. bij 10.000 kWh/jaar verbruik) 10,85 eurocent.
De Staat verliest daarbij ook nog eens de BTW, nog eens 2,06 eurocent, totaal 12,91 eurocent. Per kWh.
Een ieder die beweert dat de Staat de ogen droog houdt en actief het NIET verbruiken van die variabele posten hartverwarmend gaat zitten bevorderen, moet hoognodig wakker worden uit zijn/haar utopische dromen en de bikkelharde WAARHEID onder ogen zien: De Staat verkrijgt slapend kapitalen met die energiebelasting en BTW inkomsten op energie verbruik.
Beweren dat de Staat die belastingen kan missen als kiespijn, of geen zeer dubieuze speler is in de (volslagen kunstmatige) beprijzing van energie komt dicht bij jokkebrokken. Ergo: die "politieke wil om vooral veel te blijven verbruiken" is er beslist wel. Tot linksige types aan toe in de Tweede Kamer...

Waarom denk je dat we nu opeens zoveel geld tekort komen op de begroting?zonnigtype schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 16:13:
[...]
Da's een inkoppertje voor open doel.
Elke kuub gas die NIET wordt verbruikt door Jan met de korte achternaam kost de Staat (status 2009, max. bij 5.000 kuub/jaar verbruik) 15,8 eurocent.
De Staat verliest daarbij ook nog eens de BTW, nog eens 3 eurocent, totaal 18,8 eurocent. Per KUUB.
Elke kWh elektra die NIET wordt verbruikt door Fien met de korte achternaam kost de Staat (status 2009, max. bij 10.000 kWh/jaar verbruik) 10,85 eurocent.
De Staat verliest daarbij ook nog eens de BTW, nog eens 2,06 eurocent, totaal 12,91 eurocent. Per kWh.
Een ieder die beweert dat de Staat de ogen droog houdt en actief het NIET verbruiken van die variabele posten hartverwarmend gaat zitten bevorderen, moet hoognodig wakker worden uit zijn/haar utopische dromen en de bikkelharde WAARHEID onder ogen zien: De Staat verkrijgt slapend kapitalen met die energiebelasting en BTW inkomsten op energie verbruik.
Beweren dat de Staat die belastingen kan missen als kiespijn, of geen zeer dubieuze speler is in de (volslagen kunstmatige) beprijzing van energie komt dicht bij jokkebrokken. Ergo: die "politieke wil om vooral veel te blijven verbruiken" is er beslist wel. Tot linksige types aan toe in de Tweede Kamer...
Omdat we de banken overgenomen hebben wat tijdelijk is?
Nee we lopen gigantisch btw, accijnzen, belasting mis op benzine, aardgas en electriciteit omdat de olieprijs gedaald is
En dat is niet alleen wat in NL verbruikt wordt maar ook aan derden wordt doorverkocht.
In de begrotingen van 2008 was daar helaas niet op gerekent dat de prijs ook kan zakken.

De winstgroei voor BV NEDERLAND blijft achter bij de verwachtingen dus moeten de belastingen maar omhoog.
Zorgpremie gaat ook weer omhoog, waarom omdat de staat zegt dat het garantiefonds voor de verzekeraars voortaan zelf door de verzekeraars moet worden betaald, wie betaald uiteindelijk?
Tja, dat lijkt inderdaad nogal dubbel. Zo verdient die zelfde staat vermogens aan accijns op drank en tabak. Toch bevordert ze wel terdege het indammen van die producten, o.a. dóór die accijns. Evenzo met brandstof voor auto's. Dat dubbele is er sowieso en is m.i. onvermijdelijk, maar dat betekent belist niet dat elk beleid op dit gebied ongeloofwaardig is.zonnigtype schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 16:13:
[...]
Da's een inkoppertje voor open doel.
-ik kan de max CV-temperatuur instellen op 60, 75 of 90 graden Celsius, standaard staat ie op 90
-hij heeft een meest efficiente start (MES), wat inhoudt dat ie een bepaalde tijd op een laag pitje staat te branden (nu 10 min, kan korter of langer), daarna gaat ie accelereren.
-dat accelereren gaat in 10 minuten (Standaard) naar max vermogen, kan ook andere tijd of uitstaan.
-het max vemogen kan ingesteld worden van max, tot plm 1/3 van max.
Moduleren doet ie al.
Nu vraag ik me af wat de mest energiezuinige combinatie is. Is een laer vermogen + lagere temp altijd beter?
Oftewel: is max 60 graden + een maximale MES + niet acceleren+laagste vermogen instellen het beste? (evt aanpassen bij 10 graden vorst of als ie blijft stoken) of zijn er betere opties?
Op dit moment stookt ie meestal op een laag vermgen, met vooral 's ochtends wel eens een stapje harder, ik denk dat daar misschien nog wat aan te passen valt?
Graag jullie ideeen.
Anoniem: 321365
Mijn gevoel zou zijn voor de lage instellingen gaan en alle gadget's uitschakelen die met comfortverhoging te maken hebben, als je uit bent op bezuinigingen!!gatgda schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:24:
ik wil graag mijn HR-ketel een beetje verder instellen. Het gaat op een Daalderop combipact. Ik heb niet de originele servicemanual, maar wel eentje van de combifort (mocht iemand wel de goede hebben....) deze schijnt dezelfde instellingen te hebben. De istellingen die er toe lijken te doen, zijn:
-ik kan de max CV-temperatuur instellen op 60, 75 of 90 graden Celsius, standaard staat ie op 90
-hij heeft een meest efficiente start (MES), wat inhoudt dat ie een bepaalde tijd op een laag pitje staat te branden (nu 10 min, kan korter of langer), daarna gaat ie accelereren.
-dat accelereren gaat in 10 minuten (Standaard) naar max vermogen, kan ook andere tijd of uitstaan.
-het max vemogen kan ingesteld worden van max, tot plm 1/3 van max.
Moduleren doet ie al.
Nu vraag ik me af wat de mest energiezuinige combinatie is. Is een laer vermogen + lagere temp altijd beter?
Oftewel: is max 60 graden + een maximale MES + niet acceleren+laagste vermogen instellen het beste? (evt aanpassen bij 10 graden vorst of als ie blijft stoken) of zijn er betere opties?
Op dit moment stookt ie meestal op een laag vermgen, met vooral 's ochtends wel eens een stapje harder, ik denk dat daar misschien nog wat aan te passen valt?
Graag jullie ideeen.
Echter weet ik niet of dit voor jouw ketel ook zo gaat zijn en hoe het met de isolatie van je huis gesteld is. Misschien blijft het met lagere temperaturen wel te koud in huis! Maar dat is ook een kwestie van uitproberen
Mijn advies zou zijn, probeer het allemaal een aantal dagen of een week! houdt de gasmeter in de gaten , schrijf desnoods smorgens en 's avonds de standen op. Na enkele weken zul je dan vast inzicht verkrijgen in het stookgedrag, en kun je misschien beter de instellingen bepalen. Succes, en post de resulaten nog eens terug
Tja, hij zou misschien nog zuiniger kunnen, maar Daalderop geeft dat niet vrij. Alleen via Opentherm kan je 'm aansturen, maar dingen als keteltemp kan je alleen op de Daalderop instellen, hoewel veel Opentherm thermostaten dat wel kunnen regelen. Buitenvoeler werkt niet in combinatie met Opentherm.gatgda schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:24:
Nu vraag ik me af wat de mest energiezuinige combinatie is. Is een lager vermogen + lagere temp altijd beter?
Graag jullie ideeen.
Ik heb zelf een Combifort en ben al vijf jaar op zoek naar een betere regeling. Van Daalderop hoef je niets te verwachten, ze maken ketels, geen thermostaten. Ik ben er inmiddels achter dat de branderautomaat/regelunit van Argusvision is. Ook die doen niets voor je. De regelunit schijnt zelfs een busuitgang te hebben, de nergens gedocumenteerde Arguslink. Daaraan kan je de nergens verkrijgbare Argus-to-usb interface aan vastmaken, zodat je met de nergens verkrijgbare software Labvision.exe allerlei leuke instellingen kan aanpassen en bv de draaiuren van de pomp kan bekijken. Ook is er nog een argus-to-OT interface, een klein printje om een opentherm thermostaat aan te sluiten op een Arguslink aansluiting, misschien zou je dan wel meer kunnen instellen. Ook die is nergens te koop. Gefrustreerd? Ja best wel.
Documentatie staat trouwens op http://zakelijk.daalderop.nl
A'dam PVOutput
<deur open> nuon jas, dag meneer ik ben geen klant van nuon, maar van greenchoice, en mijn netbeheerder heet continuon. tot ziens daag <deur weer dicht>
het nuon ccc, consuwijzer, de dte en greenchoice hebben mail van me gehad.
what the fuck marktsplitsing ?
tevens heb ik de nuon jas officieel aangezegd dat het niet meer is toegestaan mijn grond te betreden.
welke opties had ik anders ?
-meteropname : negatief word niet gedaan (vraag me niet waarom, vraag het liander maar)
-meteropname 0, maar dat is feitelijk niet waar
-geen meteropname, ze schatten hoog in, en das ook niet waar.
de leugen regeert in nederland, das duidelijk.
wat wel waar is, is dat greenchocie ze compleet zal negeren,
en dat ik nog lekker 1700kwh kan wegstoken om op het niveau van 1-1-2009 te komen.
[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 22-10-2009 19:39 ]
WHAhahaaAnoniem: 238103 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:35:
meteropnemer aan de deur,
<deur open> nuon jas, dag meneer ik ben geen klant van nuon, maar van greenchoice, en mijn netbeheerder heet continuon. tot ziens daag <deur weer dicht>
het nuon ccc, consuwijzer, de dte en greenchoice hebben mail van me gehad.
tevens heb ik de nuon jas officieel aangezegd dat het niet meer is toegestaan mijn grond te betreden.
Heb je het gezicht van die Nuon gast nog gezien? Volgens mij was dat een *priceless* momentje geweest
Die info heb ik ondertussen, en met de info van de combifort zou je ook de combipact in moeten kunnen stellen, alleen staat daar geen servicehandboek van op internet...ericplan schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 18:23:
[...]
Documentatie staat trouwens op http://zakelijk.daalderop.nl
Ik zou bijvoorbeeld graag het vermogen voor het ingebouwde boilertje ed willen instellen, maar kan daar eigenlijk niks aan doen (alleen de watertemp, meer niet)
die gasmeter in de gaten houden zou wel kunnen, maar het vervelende is dat ik dan veel meer in de gaten moet gaan houden, omdat je er eigenlijk anders vrijwel niets over kan vertellen: buitentemp, binnentemp, aantal mensen wanneer in huis, hoeveelheid zon, starttemp 's ochtends,....Anoniem: 321365 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:41:
[...]
Mijn gevoel zou zijn voor de lage instellingen gaan en alle gadget's uitschakelen die met comfortverhoging te maken hebben, als je uit bent op bezuinigingen!!
Echter weet ik niet of dit voor jouw ketel ook zo gaat zijn en hoe het met de isolatie van je huis gesteld is. Misschien blijft het met lagere temperaturen wel te koud in huis! Maar dat is ook een kwestie van uitproberen
Mijn advies zou zijn, probeer het allemaal een aantal dagen of een week! houdt de gasmeter in de gaten , schrijf desnoods smorgens en 's avonds de standen op. Na enkele weken zul je dan vast inzicht verkrijgen in het stookgedrag, en kun je misschien beter de instellingen bepalen. Succes, en post de resulaten nog eens terug
Ik wil vooral weten of er situaties zijn wanneer de ketel niet meer condenseert of andere dingen waar ik rekening mee moet houden omdat anders het rendement naar beneden kachelt.
Ik kan bijvoorbeeld ook nergens een zinnig, onderbouwd(!) antwoord vinden op de vraag hoeveel graden nachtverlaging het beste is en/of bij welke tijd afwezig een bepaalde verlaging zinvol is. Ook niet wat het rendement van een ketel is als functie van bijv de temperatuur.
[ Voor 60% gewijzigd door gatgda op 22-10-2009 19:47 ]
http://www.continuon.nl/a...eheer_heet_nu_Liander.jspAnoniem: 238103 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:35:
meteropnemer aan de deur,
A'dam PVOutput
de hele straat hier heeft namelijk al instructies hoe te handelen, en hoe dat inschatten gaat,
hij moest al overal tekenen dat hij met naam en datum naar eer en geweten de cijfers heeft opgenomen, en zorg zal dragen voor exacte verwerking.
volgend jaar zal ik hem te woord staan na inhalering van wat "bergermeer poetin kussen gas", dat word echt lachen...waarschijnlijk houd vrouwlief er dan een aansteker onder.
zijn we meteen waar we wezen moeten "een pikzwarte zwarte ver`kool`de nuon jas".
Ik ben bang dat er, zonder die Argus tools, ook niets te regelen valt. Wel kan je, zonder problemen, de kabel naar de boilersensor onderbreken. Ik gebruik die truc om naverwarming te hebben als de zonneboiler te koud is. Dat geeft een niet kritische fout op de display, d.w.z. dat de verwarming wel werkt, maar je boiler/naverwarming niet.gatgda schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:39:
[...]
Die info heb ik ondertussen, en met de info van de combifort zou je ook de combipact in moeten kunnen stellen, alleen staat daar geen servicehandboek van op internet...
Ik zou bijvoorbeeld graag het vermogen voor het ingebouwde boilertje ed willen instellen, maar kan daar eigenlijk niks aan doen (alleen de watertemp, meer niet)
Ik kan bijvoorbeeld ook nergens een zinnig, onderbouwd(!) antwoord vinden op de vraag hoeveel graden nachtverlaging het beste is en/of bij welke tijd afwezig een bepaalde verlaging zinvol is. Ook niet wat het rendement van een ketel is als functie van bijv de temperatuur.
A'dam PVOutput
je kan dan toch gewoon met de knop voorop het warmwaterdeel uitzetten?ericplan schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:57:
[...]
Ik ben bang dat er, zonder die Argus tools, ook niets te regelen valt. Wel kan je, zonder problemen, de kabel naar de boilersensor onderbreken. Ik gebruik die truc om naverwarming te hebben als de zonneboiler te koud is. Dat geeft een niet kritische fout op de display, d.w.z. dat de verwarming wel werkt, maar je boiler/naverwarming niet.
Ik doe het nu door steeds op de thermostaat Nefit Moduline 30) de naverwarming voor de boiler in te schakelen.gatgda schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:07:
[...]
je kan dan toch gewoon met de knop voorop het warmwaterdeel uitzetten?
Wil iemand gaan douchen en de boiler is onder de 55gr dan inschakelen en binnen 5 min is de boiler op temperatuur.
Eigenlijk wilde ik dit automatisch door de controller vd zonneboiler laten doen.
Maar zuiniger dan handmatig inschakelen als nodig kan eigenlijk niet.
Vandaag buisisolatie climaflex gehaald (maar effe 104 metertjes) en door bijna het hele huis aangebracht.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 22-10-2009 21:00 ]
Wat je wel kan doen (tenminste zo werkt het op onze moduline30+nefit ketel combinatie), is het instellen van de CV tijden want daar kan je het warmwatergedrag aan koppelen. (En als je dan dus een schema maakt waarbij de temp op bv 16 graden komt, dan geef je dus aan dat de ketel wel mag stoken voor warmwater maar niet voor cv warmte) Bij ons mag de ketel alleen voor warmwaterbedrijf draaien als er iemand thuis is. Over het algemeen stookt ie dus 's ochtends even, omdat er altijd wel warmwaterbehoefte is, maar de rest van de dag eigenlijk niet. Pas in de avond weer. Een koppeling met de zonneboiler lijkt me inderdaad wel heel lastig.Anoniem: 281733 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:27:
[...]
Ik doe het nu door steeds op de thermostaat Nefit Moduline 30) de naverwarming voor de boiler in te schakelen.
Wil iemand gaan douchen en de boiler is onder de 55gr dan inschakelen en binnen 5 min is de boiler op temperatuur.
Eigenlijk wilde ik dit automatisch door de controller vd zonneboiler laten doen.
Maar zuiniger dan handmatig inschakelen als nodig kan eigenlijk niet.
Vandaag buisisolatie climaflex gehaald (maar effe 104 metertjes) en door bijna het hele huis aangebracht.
---------------
Helaas werkt dat bij ons niet omdat wij zeer onregelmatig werken, daar is geen klokschema tegen bestandMistraller schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:18:
[...]
Wat je wel kan doen (tenminste zo werkt het op onze moduline30+nefit ketel combinatie), is het instellen van de CV tijden want daar kan je het warmwatergedrag aan koppelen. (En als je dan dus een schema maakt waarbij de temp op bv 16 graden komt, dan geef je dus aan dat de ketel wel mag stoken voor warmwater maar niet voor cv warmte) Bij ons mag de ketel alleen voor warmwaterbedrijf draaien als er iemand thuis is. Over het algemeen stookt ie dus 's ochtends even, omdat er altijd wel warmwaterbehoefte is, maar de rest van de dag eigenlijk niet. Pas in de avond weer. Een koppeling met de zonneboiler lijkt me inderdaad wel heel lastig.
Met de controller gaat wel, alleen dan ook volgens het principe wat Ericplan heeft dmv onderbreken van de sensor.
Nog mooier zoals ik al eens eerder gepost heb dmv weerstanden de sensor voor naverwarming laten werken door de controller.
Liander moet ook nog alle NUON/Vattenfall stickers op de tussenstations in hun "verzorgings"gebied gaan verwijderen. Ach, ze hebben geld zat (met dank aan mijn door hen en NMa omhoog gekrikte meetdienst per 1-1-2008 zonder tegenprestatie). Ze stonden net als Enexis met een supergelikte stand mooi groen te wezen op Energie 2009 in Den Bosch...Anoniem: 238103 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:44:
het was inderdaad wel een priceless momentje ja, die man was niet blij nee....
de hele straat hier heeft namelijk al instructies hoe te handelen, en hoe dat inschatten gaat,
hij moest al overal tekenen dat hij met naam en datum naar eer en geweten de cijfers heeft opgenomen, en zorg zal dragen voor exacte verwerking.
volgend jaar zal ik hem te woord staan na inhalering van wat "bergermeer poetin kussen gas", dat word echt lachen...waarschijnlijk houd vrouwlief er dan een aansteker onder.
zijn we meteen waar we wezen moeten "een pikzwarte zwarte ver`kool`de nuon jas".
*EDIT* Triiiiiing, triiiiing ....
[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 22-10-2009 21:48 ]
Anoniem: 287219
Volgens mij heb ik iets gemist.Anoniem: 238103 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:44:
het was inderdaad wel een priceless momentje ja, die man was niet blij nee....
Verklaar dat eens als je wilt, en leg de intructies nog eens uit als je wilt
Stond vandaag inderdaad een leuk artikel in onze krant zoals jij al melde op je site.
Leuke foto erbij van een boerderij in Beuningen (bij Denekamp) waar het dak van de eerste schuur vol gelegd gaat worden.
24 panelen liggen er inmiddels en er komen er minstens nog 48 bij.
Hier vlak over de grens inderdaad al tientallen boerenschuren die voorzien zijn van zeer grote installaties.
Zelfs van het cafe dat 1 meter over de grens staat is geen dakpan meer te zien.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
ik heb nog nooit gezien dat hier in noord holland exact je standen worden opgenomen,
en worden verwerkt, nooit, niet bij opname en niet bij overstappen.
en altijd vet te hoge standen op je rekening, energie die je niet hebt gebruikt,
en wel moet betalen.
blijkbaar zit jij nog op pluche, en heeft je netbeheerder zijn emmer ellende nog niet over je uitgestort,
maar wees gerust, kwestie van tijd;-)
@sprokkie 2 :
je weet toch van de splitsing van energiebedrijven ?
nou, nuon is gewoon leverancier, en het netbedrijf erachter is conform de wet afgesplitst.
dat heet nu liander, maar die stond niet aan de deur.
@sprokkie 3 :
van de zomer bij een buurt barbeque kwamen de energierekningen boven tafel,
los van het feit dat ik nu 300 euro netto minder betaal tov de buren die niets duurzaams doen, vielen ook de meterstanden op, deze waren op elke afrekening overal en consequent 150 euro te hoog, bij 16 huizen naast elkaar, toeval ?
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 22-10-2009 22:25 ]
Hadie Spek (oh, daar woon je dus...Speksteenkachel schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:04:
Zonnigtype,
Stond vandaag inderdaad een leuk artikel in onze krant zoals jij al melde op je site.
Leuke foto erbij van een boerderij in Beuningen (bij Denekamp) waar het dak van de eerste schuur vol gelegd gaat worden.
24 panelen liggen er inmiddels en er komen er minstens nog 48 bij.
Hier vlak over de grens inderdaad al tientallen boerenschuren die voorzien zijn van zeer grote installaties.
Zelfs van het cafe dat 1 meter over de grens staat is geen dakpan meer te zien.

Zou je een goed leesbare scan van dat artikel willen sturen naar mijn mail adres?
Danke bitte schön!
(ben erg benieuwd naar de "business case" daar; kreeg vandaag een PV ondernemer aan de lijn hoe het toch moest met zijn 6 SDE beschikkingen en een "gunstige" aansluiting van een groot PV-systeem op het openbare net...
eric-pvt:
Oh, dat is gewoon een mannetje van "NUON Monitoring in Zutphen". Dat is het "onafhankelijke", door TenneT als "bevoegd" bevonden meetbedrijf wat door Liander wordt aangewezen om "het meten" in orde te brengen. Doodnormaal. Aangezien jij nooit een ander meetbedrijf hebt "aangewezen" om dat te doen, zit je vast aan die mooie mannetjes met die geel/paarse jasjes. Die ook maar gewoon hun werk doen en ongetwijfeld knettergek worden van die halve zolen [zoals ik@sprokkie 2 :
nou, nuon is gewoon leverancier, en het netbedrijf erachter is conform de wet afgesplitst.
Ik krijg van hen (NUON Monitoring) tot nu toe slechts een via-via-via-via ingehuurde student (meestal in eigen kloffie zonder geel of paars) met zo'n leuk elektronisch invoer apparaatje in het complex. Die kan snel scoren met 16 gas/elektra meterkasten en nog eens 16 stadswarmte meterkasten. Da's snel verdiend die 16 x meetdienst voor kookgas, elektra, en (verstopt in vastrecht) stadswarmte (die laatste krijgen we weer gecompenseerd, is niet makkelijk uit te leggen, doe ik ook maar niet...).
It's sooooooo simple ..... (not)
eriv-pvt
Hoe "doe" je dat? "Meterstanden 150 euri te hoog"?...vielen ook de meterstanden op, deze waren op elke afrekening overal en consequent 150 euro te hoog, bij 16 huizen naast elkaar, toeval ?
[ Voor 45% gewijzigd door zonnigtype op 22-10-2009 22:37 ]
Anoniem: 287219
Het ging me eigenlijk meer over dat tekenen van de meter openemer.Anoniem: 238103 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:20:
@sprokkie, hoezo? dat merk je vanzelf, zeker met 1140wp op het dak.
ik heb nog nooit gezien dat hier in noord holland exact je standen worden opgenomen,
en worden verwerkt, nooit, niet bij opname en niet bij overstappen.
en altijd vet te hoge standen op je rekening, energie die je niet hebt gebruikt,
en wel moet betalen.
blijkbaar zit jij nog op pluche, en heeft je netbeheerder zijn emmer ellende nog niet over je uitgestort,
maar wees gerust, kwestie van tijd;-)
@sprokkie 2 :
@sprokkie 3 :
van de zomer bij een buurt barbeque kwamen de energierekningen boven tafel,
los van het feit dat ik nu 300 euro netto minder betaal tov de buren die niets duurzaams doen, vielen ook de meterstanden op, deze waren op elke afrekening overal en consequent 150 euro te hoog, bij 16 huizen naast elkaar, toeval ?
Had je daar een standaard brief oid voor gemaakt ?
Ik zit wel bij nuon, heb daar een 5 jarig contract, ik tel langzaam af .....
Gas ga ik begin 2010 wel al mee naar GreenChoice
Commentaar/cijfergegoochel door Polder PV.
Mooie amorf Si/mikrokristallijn Si moduultjes van Sharp, 8,5% rendement.
15 boeren die naast het potje hebben gepiest gaan het 1 januari vast ook weer proberen, als ze het moois van deze melkveehouder hebben gezien (en horen wat "het schuift", als de berekeningen tenminste kloppen)...
Dat item wat je er boven geplaatst hebt over die meterklok die door blijft tikken vind ik persoonlijk veel ernstiger.zonnigtype schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:44:
[...]
Liander moet ook nog alle NUON/Vattenfall stickers op de tussenstations in hun "verzorgings"gebied gaan verwijderen. Ach, ze hebben geld zat (met dank aan mijn door hen en NMa omhoog gekrikte meetdienst per 1-1-2008 zonder tegenprestatie). Ze stonden net als Enexis met een supergelikte stand mooi groen te wezen op Energie 2009 in Den Bosch...
*EDIT* Triiiiiing, triiiiing ....
Dat lijkt mij niet eens meer een economisch delict, maar pure oplichterij.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
vrij simpel, je loopt met die mensen in mei 2009 naar hun gasmeter, met de eindafrekening november 2008 in de hand, je kijkt naar het telwerk, en voila, de gasmeter staat in mei 2009 nog niet eens op de stand van de afrekening van november 2008 ! (los van de calorische onzin windhapperij)Hoe "doe" je dat? "Meterstanden 150 euri te hoog"?
vrijwel consequent overal 500m3 teveel op de rekening, en 600kwh, en dat is >150 euro.
2 buren zijn op mijn advies op 1 juli 2009 naar greenchoice gegaan, same story, tot kerst 2009 heeft nuon op de eindafrekening alweer 500m3 en 600kwh te hoog geincasseerd, dus tot kerst kan greenchoice niets meer met die standen, dat is gewoonweg bedrijf besteelt bedrijf, greenchoice weet het, maar is al volledig moe geslagen door nuon. en dan maken wij ons druk om leningen die achtergesteld zijn, of woeker provisie, wake up....
@sprokkie : ja, we hadden een standaardbrief gemaakt, en de rechtbank zit hier om de hoek,
collectief sta je toch sterker, we zien wel wat er gaat gebeuren, winnen doe je toch wel, belangrijker is media aandacht hiervoor.
is hier iemand die ooit te laag is ingeschat door nuon, roep dan nu ....
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-10-2009 08:26 ]
Dat kan, maar nu werkt het automatisch door de regelaar van de zonneboiler.gatgda schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:07:
[...]
je kan dan toch gewoon met de knop voorop het warmwaterdeel uitzetten?
Ik gebruik m'n CV-boiler ook als opslag voor m'n zonnecollector, daarmee heb ik m'n opslag met 50 liter vergroot tot 160 liter. Dat is soms net te weinig voor een gezin van 4 personen en hotfill, waardoor we de boiler leegtrekken. Op deze manier staan ze toch niet onder een koude douche.
Bovendien kan ik het met de regelaar van de zonneboiler ook eenvoudig op tijd schakelen.
A'dam PVOutput
Nee. mijn laatste rekening 31-01-2009 ( overstap naar ander Nuon product ) zowel gas als electriciteit consequent te hoog ingeschatAnoniem: 238103 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:20:
[...]
is hier iemand die ooit te laag is ingeschat door nuon, roep dan nu ....
Ik heb 26-08 mijn overstap gedaan naar GC. En daarbij de meterstanden doorgegeven aan GC. Daarna een brief ontvangen dat ik op 17-09 ben overgestapt met daarop een gasstand die wel klopt maar wederom electriciteit ruim 300kWh te hoog ( = 50% van ons jaarverbruik ).
Same here. Ik quote maar even mijn reactie elders:flitspaal.nl schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:13:
[...]
Nee. mijn laatste rekening 31-01-2009 ( overstap naar ander Nuon product ) zowel gas als electriciteit consequent te hoog ingeschat
Ik heb 26-08 mijn overstap gedaan naar GC. En daarbij de meterstanden doorgegeven aan GC. Daarna een brief ontvangen dat ik op 17-09 ben overgestapt met daarop een gasstand die wel klopt maar wederom electriciteit ruim 300kWh te hoog ( = 50% van ons jaarverbruik ).
......ik heb mij op 28 augustus bij GC gemeld, per 29/9 overgezet en heb de eindafrekening alweer een paar dagen binnen. Wel raar is overigens dat NUON wel mijn exacte gasstand (zoals opgegeven bij GC bij het overstappen) heeft gehanteerd, maar niet die van de elektra. Daar gebruikt NUON fijntjes een geschatte (en dus een paar honderd KWh te hoge) stand.
alsof je uit dienst bent, maar 1 maandsalaris van je opvolger incasseert alsof het normaal is
alsof de bakker het brood wat je morgen koopt ook alvast even op de bon zet, "je komt toch weer"
en morgen incaseert hij de daaropvolgende 2 dagen ook alvast....
tellerstanden zijn tellerstanden, en betalen voor een meetdienst eist exact meten.
fors protesteren is het enige wat nut heeft, anders gaat dit categorische en structurele geziek niet over.
opvallend is ook dat de meteropnemer sinds ik zonnepanelen heb steeds vroeger komt, dat is natuurlijk omdat ze hopen dat ik negatief sta, en zo lekker hopen op salderen onder 0, zodat ze niets uitkeren,en toch de stroom aan de buurman kunnen verkopen voor de volle prijs.
vorig jaar kwam hij 25 november.
als je netbeheerder een credit card maatschappij zou zijn, vallen alle negatief standen weg op 0,
is dat even makkelijk !
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-10-2009 10:42 ]
300m3 x €0,60 x 1.000.000 huishoudens ?
1.000.000 huishoudens omdat ze het niet overal doen.
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 23-10-2009 10:51 ]
Je kunt toch niet jaar in jaar uit te hoog verbruik in rekening brengen? Uiteindelijk loopt dan de teller geheel uit pas met de administratie. Je hebt hoogstens wat renteverlies en wat m3 tegen een verkeerde prijs (nl prijs van een jaar te vroeg) betaald, tenzij je natuurlijk zit te suffen bij aankoop en verkoop van je huis en dat je inderdaad voor de eerdere bewoners danwel toekostige bewoners zit te dokken.Anoniem: 281733 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:49:
Wie durft er een berekeningetje op los te laten hoeveel dit is over de huishoudens in Nederland?
300m3 x €0,60 x 1.000.000 huishoudens ?
1.000.000 huishoudens omdat ze het niet overal doen.
Of mis ik nu een punt?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
De berichten die ik hier lees zijn toch wel een beetje bizar en roepen bij mij wat vragen op:
1 Betekent het dat ik niets kan doen aan het verkeerd doorgeven van mijn meterstand op het moment van de overstap? Die geef ik toch gewoon zelf op dan?
2 Kan ik bij GC mijn oude draaischijfmeter houden?
3 Zit er eigenlijk een overstaptermijn in die contracten of kun je per bv de eerstvolgende maand weg?
Vooral vraag 1 zit me dwars....
Vmu
Mijn ervaring is dat ze dat ook doen. Ze nemen zelf periodiek de meterstand op of ze verzoeken je dit zelf te doen en de bijgevoegde kaart ingevuld terug te sturen of dit via het internet te doen.
Ik doe dit met alle nutsbedrijven al jaren zo, zonder één enkel probleem.
Dit systeem werkt natuurlijk alleen als de klant meewerkt. Bij helemaal geen reactie van hem of haar lijkt het mij niet verwonderlijk dat een schatting wordt gemaakt aan de hand van vorige perioden.
Wat wel mijn ervaring is, het systeem-online vergelijkt hetgeen wat je invult met de voorgaande perioden en vraagt een verklaring als het daar erg veel van afwijkt (verandering van gezinsgrootte etc.).
Edit:
Dit doe je toch altijd bij een verhuizing? Zowel de vertrekkende persoon als de nieuwe bewoner. Recentelijk nog mee geholpen toen m'n beide dochters zelfstandig gingen wonen.Vmu schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:28:
..... Betekent het dat ik niets kan doen aan het verkeerd doorgeven van mijn meterstand op het moment van de overstap? Die geef ik toch gewoon zelf op dan?
[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 23-10-2009 12:45 ]
Idd niet jaar in, jaar uit maar wel een 'voordeeltje' eenmalig van €300 milj ofzo voor het constant te vroeg/teveel innen.Joba schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:30:
[...]
Je kunt toch niet jaar in jaar uit te hoog verbruik in rekening brengen? Uiteindelijk loopt dan de teller geheel uit pas met de administratie. Je hebt hoogstens wat renteverlies en wat m3 tegen een verkeerde prijs (nl prijs van een jaar te vroeg) betaald, tenzij je natuurlijk zit te suffen bij aankoop en verkoop van je huis en dat je inderdaad voor de eerdere bewoners danwel toekostige bewoners zit te dokken.
Of mis ik nu een punt?
Plus de rente hierover, en die is wel jaar in jaar uit €1.000.000 ofzo die eigenlijk van de consument is.
Pin me niet vast op de getallen, het gaat mij alleen erom een schaal aan te geven.
Wat is het werkelijk???
Ook de klanten zelf zijn debet hieraan.
Veel klanten zeggen dat ze liever teveel betalen en met de afrekening terug willen ontvangen.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 23-10-2009 12:46 ]
Hier ook recentelijk overgestapt van de Nuon naar GC.Vmu schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:28:
Ik zit nu bij NUON en wil gaan overstappen naar bv GreenChoice.
De berichten die ik hier lees zijn toch wel een beetje bizar en roepen bij mij wat vragen op:
1 Betekent het dat ik niets kan doen aan het verkeerd doorgeven van mijn meterstand op het moment van de overstap? Die geef ik toch gewoon zelf op dan?
2 Kan ik bij GC mijn oude draaischijfmeter houden?
3 Zit er eigenlijk een overstaptermijn in die contracten of kun je per bv de eerstvolgende maand weg?
Vooral vraag 1 zit me dwars....
1. De verkeerde ( geschatte ) meterstanden komen niet bij Nuon weg maar bij de Netbeheerder. Na je overstap heeft de netbeheerder, ik meen, 21 dagen de tijd om de overstapdatum te bepalen + de overstapstanden. Deze overstapstanden worden dan doorgegeven aan je oude en nieuwe leverancier.
Wat er dus gebeurd is dat in de periode van start overstap tot definitieve overstap dus weer vrolijk wordt geschat met je meterstanden. Met dank aan onze vrienden de netbeheerders.
Kan je hier wat aan doen? JA. Bezwaar maken via je nieuwe leverancier dat de meterstanden niet kloppen, probleem is dat de netbeheerder een dusdanige moloch is dat bezwaar maken ERG lang gaat duren. Vaak zolang dat je de geschatte meterstanden en dus de meetfout alweer lang voorbij bent.
Zowel Nuon als GC zeiden tegen mij dat de netbeheerder alleen bij een afwijking van meer dan 3500kWh ( geschat jaarverbruik van een gezin ) de meterstanden wilde aanpassen, maar dit moet dan ook weer binnen een hele snelle termijn na je overstap gebeuren.
2. JA
3. Even GC bellen, die kunnen je dit meteen vertellen
Hier (Amsterdam) komt de meteropnemer al weer een aantal jaren aan de deur. Er werd blijkbaar nogal veel gefraudeerd met het zelf doorgeven van meterstanden. Daarom kijken ze ook altijd of de zegels nog wel intact zijn. Alleen de waterstanden mogen we zelf doorgeven.Techneut schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:36:
@Spotmatic
Mijn ervaring is dat ze dat ook doen. Ze nemen zelf periodiek de meterstand op of ze verzoeken je dit zelf te doen en de bijgevoegde kaart ingevuld terug te sturen of dit via het internet te doen.
Ik doe dit met alle nutsbedrijven al jaren zo, zonder één enkel probleem.
Dit systeem werkt natuurlijk alleen als de klant meewerkt. Bij helemaal geen reactie van hem of haar lijkt het mij niet verwonderlijk dat een schatting wordt gemaakt aan de hand van vorige perioden.
Wat wel mijn ervaring is, het systeem-online vergelijkt hetgeen wat je invult met de voorgaande perioden en vraagt een verklaring als het daar erg veel van afwijkt (verandering van gezinsgrootte etc.).
A'dam PVOutput
Klopt het dat ik alleen verzendkosten en BTW er nog maar bij hoef te rekenen of komen er nog meer kosten bij?
Wat zijn momenteel de laagste kosten in Euro per watt voor alleen panelen in Nederland?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Er komen transportkosten, overslagkosten, verzekeringskosten, douanekosten en 19% BTW over de waarde van je panelen inclusief transportkosten en verzekeringskosten.ice-T106 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:55:
Ik zit er sterk over te denken om een pallet thin-film panels te importeren uit america. Ik heb momemteel geen inschrijving bij de kamer van koophandel.
Klopt het dat ik alleen verzendkosten en BTW er nog maar bij hoef te rekenen of komen er nog meer kosten bij?
Wat zijn momenteel de laagste kosten in Euro per watt voor alleen panelen in Nederland?
Om de een of andere reden zijn de overslagkosten voor een pallet in verhouding erg hoog vergeleken met een container. Gezamelijk een volle container importeren is het goedkoopste. (doe ik op dit moment ook)
Daardoor kan ik nu chinese mono panelen aanbieden voor 1,7 euro/Wp. TUV gecertificeerd.
(mede dankzij de hoge euro/lage USD stand waardoor de waarde van de panelen erg laag komt te liggen, want zonnepanelen worden in USDollars afgerekend
www.sunsolar.nl
Dat gaat een hoop zooi aan papierwerk schelen in de brievenbus en onze papierkliko.
http://www.greenchoice.nl/over-greenchoice/pers
Artikel : "Zelf opwekken loont!"
dat vind ik toch wel lovenswaardig!!
@Flitspaal: die Nee/Nee sticker zit er ook hier al ruime tijd op. Nu nog een die ongewenste meter-opnemers tegen gaat houden
Je zal merken: je oud-papier aan de straat is zeker aanzienlijk teruggedrongen!
@Solarking: lage prijs, is interessant. Maar hoe heb je de garanties afgedekt?
[ Voor 41% gewijzigd door NielsTn op 23-10-2009 18:58 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Bij ons zit die sticker er ook al heel lang, maar ik vraag me wel af of het helpt. Ik zag laatst zo'n bezorger hele pakketten in de ondergrondse papiercontainer gooien. Die bezorgers worden meestal betaald per bezorgde folder. Dan is de enige energiebesparing die van de bezorger die minder loopt/fietst/bromt.flitspaal.nl schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:59:
Wij hebben weer een kleine zet in ons duurzaamheidsoffensief ( 3x woordwaarde ) gezet. Sinds vandaag zit er een NEE - NEE sticker op onze brievenbus.
Dat gaat een hoop zooi aan papierwerk schelen in de brievenbus en onze papierkliko.
A'dam PVOutput
gewoon, koop er 2 teveel, dat kan voor die prijs ;-)@Solarking: lage prijs, is interessant. Maar hoe heb je de garanties afgedekt?
/edit en dimensioneer de omvormer op 0 en mogelijk -2 panelen....
dwz koop er 12, plaats er twaalf, en zorg voor omvormer die zowel 9,10,11 als ook 12 panelen aankan.
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-10-2009 20:03 ]
Mijn installatie ligt zuidwest met een dakhelling van 25 graden, dus lang niet optimaal. Ook is Barneveld niet de meest optimale lokatie. Waarom dat maximum verzonnen is weet volgens mij niemand.
hmm.... heb zo'n idee... iets met Haagse relnichten op het pluche.... fossiele belangen van Vadertje Staat.. nou ja Polderjongen weet er nog wel een klein artikel aan te wijden dunkt me!deejeebv schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:22:
Vandaag het SDE maximum van 850 kWh/kWp bereikt. Tot en met vandaag dit jaar 2978,6 kWh opgewekt met mijn 3.5 kWp installatie.
Mijn installatie ligt zuidwest met een dakhelling van 25 graden, dus lang niet optimaal. Ook is Barneveld niet de meest optimale lokatie. Waarom dat maximum verzonnen is weet volgens mij niemand.
Klinkt als een SMA Sunny boy 2100TL.Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:01:
[...]
gewoon, koop er 2 teveel, dat kan voor die prijs ;-)
/edit en dimensioneer de omvormer op 0 en mogelijk -2 panelen....
dwz koop er 12, plaats er twaalf, en zorg voor omvormer die zowel 9,10,11 als ook 12 panelen aankan.
Over SMA inverters gesproken. Ze zijn op dit moment al bijna niet meer aan te komen in Duitsland en België vanwege de eindejaars rush. Dit gelt ook voor de andere bekende merken zoals Kostal, Power-One, Sunways en Diehl.
www.sunsolar.nl
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.