Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897

Vraagje over LTV verwarming!

In de woonkamer hebben wij een convector put van 3 meter breed. Zou dit geschikt zijn om de woonkamer mee te verwarmen als dit wordt aangesloten op een LTV? Biedt dit dan genoeg power uit zichzelf?

Ik kan mij voorstellen dat 'bij wijze van spreken' 30 DC ventilatortjes van 10cm naast elkaar, om (op een heel rustig tempo) lucht langs de radiator te trekken, al genoeg zou zijn om hier een LTV toestel van te maken?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

macheld schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:44:
Even nog terugkomende op het meten van de lichtpulsen van m'n kwh meter...
Ik heb een detectortje gemaakt die de het aantal pulsen telt per 5 minuten, het aantal pulsen maal 12 en dan heb je het verbruikte aantal watts per 5 minuten.
Kijk -dat- is geniaal en wil ik ook wel. Iedereen houd van stats en het geeft je echt een duidelijk inzicht in bijv. het avondje filmkijken op de beamer; is dat het verbruik/geld waard?

Kun je misschien iets meer details geven over hoe je dit gerealiseerd hebt?

-edit-
Overigens zie ik dat je 's nachts ook een niet al te mals verbruik hebt. Heb je ook 1 of meer computers 24/7 draaiende?

[ Voor 9% gewijzigd door Mon op 16-10-2009 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:32

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mon schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:44:
[...]

Maar het is wel een 100% betrouwbare methode, timen met een stopwatch en mijn slaapgedrag is wat meer variabel ;)

[...]

Onze koelkast betreft ook een koel/vries combinatie. Nu las ik al dat Voltcraft meters niet echt betrouwbaar zijn maar voor mijn laptop, nachtlamp en computer lijken de getallen behoorlijk te kloppen. Misschien dat de foutmarge groter wordt bij hogere wattages?

[...]

Geen elektrische boiler. Ik woon in een oud huurhuis met een vrij oude geiser. Waarom ik dubbeltarief heb? Geen idee, ik woon net 2 jaar op mezelf en heb "gewoon stroom aangevraagd" :) Maar ik zal inderdaad eens kijken wat we vorig jaar hebben verbruikt en of het het wellicht waard is gewoon 1 tarief te gebruiken.
Het kan 100 % betrouwbaar zijn, ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Voltcraft niet echt betrouwbaar? dat geloof ik niet. Ikzelf heb een basismodel en Jeroen heeft een iets duurder model. (Even een testje gedaan: spaarlamp van 15 W, hij meet 15,1 tot 15,3 W)

Geen boiler en toch dubbel tarief? Vreemd! Is het jou bekend dat het dagtarief bij een dubbel-meter hoger is dan het dagtarief bij enkel-meter. schilt plus-minus 3 cent. inderdaad slim om te kijken of je over kunt stappen naar 1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

JAN-B schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:15:
[...]
Het kan 100 % betrouwbaar zijn, ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Voltcraft niet echt betrouwbaar? dat geloof ik niet. Ikzelf heb een basismodel en Jeroen heeft een iets duurder model. (Even een testje gedaan: spaarlamp van 15 W, hij meet 15,1 tot 15,3 W)

Geen boiler en toch dubbel tarief? Vreemd! Is het jou bekend dat het dagtarief bij een dubbel-meter hoger is dan het dagtarief bij enkel-meter. schilt plus-minus 3 cent. inderdaad slim om te kijken of je over kunt stappen naar 1 meter.
Idem voor de mijne, een 15W hallogeen meet ie als precies 15W.

Wat betreft dag/nacht-tarieven: De aardige meneer van Essent wist mij te vertellen dat 56% van ons energieverbruik in tarief 2 valt en dat we daarom goedkoper uit zijn met een dubbeltarief. 56% verbruik 's nachts of in het weekend lijkt me vrij veel maar als hij het zegt wil ik het wel geloven.
Maar toch, meten is weten dus nu voel ik een nog sterkere behoefte tot het nauwkeurig bijhouden van de meterstanden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

macheld schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:44:
Even nog terugkomende op het meten van de lichtpulsen van m'n kwh meter...
Ik heb een detectortje gemaakt die de het aantal pulsen telt per 5 minuten, het aantal pulsen maal 12 en dan heb je het verbruikte aantal watts per 5 minuten.
Dit wordt via een 1wire netwerkje en digitemp (software) en een perl scriptje wordt door een linuxservertje omgeklust tot een grafiekje. Dit grafiekje is dan verbuikin watts per 5 minute interval.
En inderdaad is het lastig om het exacte verbruik te meten.
[afbeelding]
Wat je goed kan meten is het sluip verbruik in de nacht. De min en max en gemiddelde waarde zijn gewoon afleesbaar.
Waneer je exact het verbruik live wilt meten zou je de tijd tussen twee pulsen moeten meten. Helaas is mijn setup daar niet voor geschikt en ben ik momenteel tevreden zoals het nu werkt.
Zo doe ik het ook, 10.000imp/ kWh geeft de meter, die tel ik 5min. lang, dat /10en vervolgens *12 en dan weet ik het kWh verbruik per 5min. Gewoon een arduino met fotodiode die de waarde nar de PC stuurt. Plakken in excel en je hebt er een mooi grafiekje van.

Binnenkort eens een meter bestellen om te zien wat apparaten zoals de CV pomp enzo allemaal gebruiken, om het sluipverbruik wat beter te kunnen inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:50
Mon schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:44:

[...]

Geen elektrische boiler. Ik woon in een oud huurhuis met een vrij oude geiser. Waarom ik dubbeltarief heb? Geen idee, ik woon net 2 jaar op mezelf en heb "gewoon stroom aangevraagd" :) Maar ik zal inderdaad eens kijken wat we vorig jaar hebben verbruikt en of het het wellicht waard is gewoon 1 tarief te gebruiken.
Toen wij net waren verhuisd hadden we ook opeens dubbel tarief, zonder daarom te hebben gevraagd (daarvoor altijd enkel tarief gehad) Toen even gebeld naar NUON ( :'( ) en ze zeiden dat de keuze enkel/dubbel tarief gewoon werd overgenomen van de vorige bewoner (ik sta er niet eens meer van te kijken). Uiteindelijk is het toen zo geregeld dat er wel geschakeld wordt tussen dag- en nachtstroom meters, maar dat het verbruik op de 2 meters bij elkaar opgeteld werd voor een standaard tarief.

(en nu over naar Greenchoice)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:47:
Wij waren per huishouden ongeveer 550 euro kwijt aan materiaal ( piepschuim / lijm ). Piepschuim gaat per m3. 1 M3 piepschuim kost bij Raab Karcher 66 euro exclusief BTW. Of je nu platen hebt van 2cm,5cm of 10cm maakt allemaal niet uit.

De lijm was wat prijziger. Exacte prijs per bus weet ik zo even niet uit m'n hoofd.
Thanks. We hebben zojuist gemeten, en onze piepschuim laag is exact 5cm. Daar gaat straks nog eens lekker 10cm bovenop (of eigenlijk onderop).

Ik kwam zojuist deze advertentie bij Installand tegen. Hier kost een 10cm dik stuk piepschuim van de Unidek EPS100 serie 1x1m EUR 8,62 incl btw met een R van 2,78.

Raab Karcher is daarmee iets goedkoper (EUR 7,85 incl btw op basis van 66 euro per m3 ex btw). Volgens hun catalogus op p.64 verkopen ze ook de Unidek EPS 100. Op de site van flits staat alleen een R van 2,6.

Dus twee vraagjes aan flitspaal.nl:
- Welk produkt heb je?
- Welke lijm (naam/type) gebruik jij om het aan elkaar en aan het bestaande piepschuim te lijmen?

Update over meterkast:
A.s. donderdag wordt ie geinstalleerd! Het is nog wel even de vraag wanneer Stedin zin heeft om langs te komen... dat ontpopt zich als een behoorlijk log 'naar elkaar doorschuif' apparaat...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 299897 op 16-10-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mon schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:35:
[...]
Punt was dat de berekening dus wel klopte, afgezien van mijn gebruik van eenheden.
Nu heb ik gisternacht opnieuw gemeten gedurende een minuut en ik kwam op precies 1 blink per 10 seconden dus omgerekend 360W. Ook heb ik de koelkast gemeten bij het "aanslaan", dit was een schrikwekkende 850W maar kan dus niet de oorzaak zijn voor de gemeten 600W of 360W lijkt me, of kan een koelkast ook in verschillende "etappes" koelen?
[...]
Hallo Mon, je kunt natuurlijk bij het tellen van de blinks, een groep in de meterkast uitzetten. En kijken wat dat doet met het verbruik. Zo kun je in ieder geval uitvinden in welke groep de slurper zit.

Let wel op dat je alle apparaten op die manier kunt uitzetten (je servertje zal het niet leuk vinden, dus die eerst netjes uitzetten!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22
1) wat heeft een gotter op fok te zoeken... :P

2) wat is daar slecht aan? Onze garage wordt in de toekomst misschien ook nog wel eens omgebouwd tot leefruimte, en dan moeten we ook met de vloer aan de gang. En daar zal geen kruipruimte komen want dat is onder de rest van het huis ook niet het geval. Maw ik snap je punt niet.
windfreak schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 09:52:
[...]

Volgens mij geldt die regel in bepaalde steden/wijken. Dat zijn volgens mij wijken waar het echte rioolwater gescheiden afgevoerd wordt van de regenwaterafvoer, wat natuurlijk een hele goede zaak is aangezien regenwater niet of veel minder intensief gereinigd hoeft te worden voor het de sloot in mag lopen. Als jij daar vervolgens schoonmaakmidelen in laat lopen is dat niet zo mooi.

Overigens geldt wat mij betreft overal dat (slecht afbreekbare) schoonmaakmiddelen niet het grondwater in horen te lopen.
Was voor de grap je auto eens zonder sop. Meeste vuil is gewoon in water oplosbaar. Ik was altijd met regenwater, gewoon koud uit de emmer, sponsje erover en even naspoelen. Kost me 4 keer naar de regenton lopen en het is klaar. Een ritje en hij is toch weer vuil.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:44

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 21:36:
[...]

1) wat heeft een gotter op fok te zoeken... :P
Alleen Klussen en Wonen, een nuttig forum ;)
2) wat is daar slecht aan? Onze garage wordt in de toekomst misschien ook nog wel eens omgebouwd tot leefruimte, en dan moeten we ook met de vloer aan de gang. En daar zal geen kruipruimte komen want dat is onder de rest van het huis ook niet het geval. Maw ik snap je punt niet.
Als je je auto op je eigen grond gaat stallen lijkt me dat prima. Als het betekent dat je je auto op de openbare weg gaat stallen ben ik rabiaat tegen. Je zadelt de gemeenschap dan op met jouw probleem en jij maakt winst (je huis wordt meer waard) ten koste van de gemeenschap, want die auto moet toch ergens staan.
Ik besef wel jij in een heel andere omgeving woont, waardoor het probleem misschien minder helder is, maar in de randstad speelt het zeker.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RikTW schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:42:
[...]

(en nu over naar Greenchoice)
Als je je laat aanmelden via Got-ters levert je dat nog een BBC 'Earth' box op ook nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IJsbeer schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:19:
[...]

Als je je laat aanmelden via Got-ters levert je dat nog een BBC 'Earth' box op ook nog!
En, niet te vergeten, een 'participatie in een windmolen' van 12 euro voor de gelukkige gotter.

Volgens GC:
Onlangs is gebleken dat veel van onze klanten zo tevreden zijn over onze groene energie en over onze service, dat de meerderheid ons aanraadt bij vrienden en familie. Lees het volledig artikel. Kent u mensen die volgens u zouden moeten profiteren van onze groene energie? Nodig ze dan nu uit om klant van ons te worden. Als bedankje krijgt u van ons voor elke aanmelding een aandeel in een windmolen ter waarde van 12 euro.

Nadat u de gegevens van een vriend of kennis heeft ingevuld wordt er een bericht verstuurd naar deze persoon.

In de tabel hieronder kunt u zien wie u eerder heeft uitgenodigd en of de betreffende persoon het bericht heeft gelezen, zich heeft aangemeld of klant is geworden. U kunt eventueel zelf een herinnering versturen als blijkt dat het bericht nog niet is gelezen.

Wanneer uw vriend of kennis klant is geworden van Greenchoice ontvangt u automatisch de participatie in de windcoöperatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:10:
[...]

Alleen Klussen en Wonen, een nuttig forum ;)

[...]

Als je je auto op je eigen grond gaat stallen lijkt me dat prima. Als het betekent dat je je auto op de openbare weg gaat stallen ben ik rabiaat tegen. Je zadelt de gemeenschap dan op met jouw probleem en jij maakt winst (je huis wordt meer waard) ten koste van de gemeenschap, want die auto moet toch ergens staan.
Ik besef wel jij in een heel andere omgeving woont, waardoor het probleem misschien minder helder is, maar in de randstad speelt het zeker.
Ik heb in Utrecht én Nieuwegein gewoond. Ook dan zie ik er niet zo'n probleem in, omdat immers zowieso maar een klein deel van de garages gebruikt worden om auto's in te stallen. De rest staat vol met tuinzooi, speelgoed, fietsen, hobbyzaken etc. Verder heeft vrijwel iedere garage een oprit, want je gaat niet om de haverklap met die deur(en) in de weer als je even kort wilt parkeren tussen de boodschappen en de visite door...

Lijkt me vergezocht. Laat ze eerst de HRA maar eens afschaffen. Dát gaat pas ten koste van de gemeenschap!

Maar goed. Back on topic.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:32

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mon schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:54:
[...]

Idem voor de mijne, een 15W hallogeen meet ie als precies 15W.

Wat betreft dag/nacht-tarieven: De aardige meneer van Essent wist mij te vertellen dat 56% van ons energieverbruik in tarief 2 valt en dat we daarom goedkoper uit zijn met een dubbeltarief. 56% verbruik 's nachts of in het weekend lijkt me vrij veel maar als hij het zegt wil ik het wel geloven.
Maar toch, meten is weten dus nu voel ik een nog sterkere behoefte tot het nauwkeurig bijhouden van de meterstanden. :)
Beste Mon, denk eens logisch! die 56 % klopt in theorie wel, ( 1 week = 168 uur waarvan 80 uur dagstroom en 88 uur nachtstroom is ) maar het meeste elektra-verbruik vindt toch plaats overdag. :Y
Ik neem aan dat je tussen 11 en 7 uur ,s-nachts geen verlichting aan hebt, geen TV / PC / Radio, geen magnetron of frituurpan gebruikt.
Dus die aardige meneer van Essent vertelt onzin. :(
Zijn verhaal zou wel kloppen als jij een elektr. boiler ZOU hebben, die ,s-nachts opwarmt of als je in het weekend veel stroom-verbruik zou hebben. ( wassen - drogen enz )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 22:30:
de qsolar rules, alleen is fabrieks-standaard ingericht op de fossiele hollander die niet weet wat comfort is.
heb je de brain of smart thermostaat erbij ?

ik heb het zelf ook allemaal moeten ontdekken, niemand weet er wat van, echt niet, installateurs niet, atag zelf ook niet, ze hebben het concept gewoon ooit van luigjes gekocht.
uit het jaar 2000:

[...]
Ik heb de BrainQ erbij, en buitenvoeler... ik heb stooklijn o.6 ingesteld met invloed thermostaat van 130%. Ik heb het adaptief uit... aan leidde er toe dat de stooklijn consequent naar 0.2 gaat en dat is dan weer veel te laag, kachel slaat niet aan, hoeft ook niet, temperatuur is goed, maar ik heb de vloer graag een beetje lauw.. Dus de stooklijn iets hoger voor een graadje extra in de aanvoertemperatuur en dus een net wat warmere vloer, comfort doet ook wat!

Werkt het bij jouw misschien wel goed, dat apatief aan, en met welke instellingen dan?
Ben benieuwd.

Ik had dat verhaal over luigjes eerder van je gehoord. en idd op moment van aanschaf denk je even oei... best veel geld om uit te geven, dat kan inderdaad wel wat goedkoper.... Maar... het ding doet wat ie beloofd en beter dan dat.. en doorslaggevend voor mij was toch wel dat er weinig onderhoud bij komt kijken. Verwachte levensduur minimaal 15 jaar toch wel :*) Dus hopelijk weinig zorgen... en eerlijk is eerlijk het leek me toen ook al een heel doordacht concept...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JAN-B schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 23:40:
[...]

Zijn verhaal zou wel kloppen als jij een elektr. boiler ZOU hebben, die ,s-nachts opwarmt of als je in het weekend veel stroom-verbruik zou hebben. ( wassen - drogen enz )
Sorry hoor, maar zonder gedetailleerd inzicht in het electraverbruik van Mon kan je dit niet roepen!
Wij hebben ook dag/nacht stroom. Geen boiler. Maar voor ons is een enkel tarief ook niet interessant. Ik moet erbij zeggen dat we wel moeite doen om energieslurpers in de daluren aan te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 299897 op 16-10-2009 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Crackh34d schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 09:00:
Kunnen we het kW/h debacle niet opnemen in de TS? Ik vind het als natuurkundige ook tenenkrommend :P
Ik zal proberen hier nog eens duidelijk uit te leggen:

Energie wordt uitgedrukt in Joules [J]. Bijvoorbeeld: Het kost ongeveer 10 Joule om een pak melk een meter op te tillen. Een vermogen is energie per tijdseenheid, ofwel energie per seconde. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je computer elke seconde 150 J energie verbruikt. Een vermogen druk je dus uit in joules per seconde [J/s]. Nu heeft de eenheid J/s de naam Watt [W] gekregen naar James Watt. Een stofzuiger van 1000 W gebruikt dus elke seconde 1000 J aan energie. Laat je die stofzuiger een uur aanstaan gebruikt hij 1000*3600=3600000 J aan energie, oftewel 3,6 MJ (megajoule), aangezien er 3600 secondes in een uur zitten. Nu praten we bij elektra meestal niet in termen van joules, maar in Wh (wattuur). Een Wh is de energie die een apparaat met een vermogen van 1 W (J/s!) gebruikt in één uur, en komt dus overeen met 1*3600=3600 J. Let op waarom het een Wh is en geen W/h, het is namelijk het vermogen (Watt) maal de tijdsduur (uur)! Een apparaat met een vermogen van 1000 Watt verbruikt 1000x zoveel als een apparaat van 1 Watt, en verbruikt dus in een uur 1000*3600=3,6 MJ, wat dus gelijk is aan 1000 Wh (Logisch, je laat 1000 Watt een uur aanstaan). Aangezien een kilo overeenkomt met 1000, is 1000 Wh gelijk aan 1 kWh.

Kortom, een apparaat met een vermogen van x kW, verbruikt in een uur x kWh aan energie!
Millegrazie! Ik wist het wel, maar goed om dat effekes puntig en helder verwoord te zien. Inmiddels jouw post off-line op mijn links pagina gezet onder "woordenlijsten, begrippen, etc." Nogmaals, dank! d:)b

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Mistraller schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:52:
[...]
Laat ze eerst de HRA maar eens afschaffen.
Wat is HRA in dit verband? Oh ja, hypotheek renteaftrek. Als het verband niet duidelijk is dan is het gebruik van afkortingen erg verwarrend. We zitten niet in het leger.
HRA is een typische afkorting die je kennelijk alleen in forums tegenkomt. Voor het eerst overigens pas in in deel 16 van Duurzame Energie.
Doe eens een google op HRA. Zelfs bij de eerste 100 resultaten komt geeneen keer het woord hypotheek voor zelfs niet als je alleen in NL (nederlands(e)) pagina's zoekt.

Zo, voortaan weet iedereen wat HRA betekend?!

[ Voor 59% gewijzigd door ZonneStroom op 17-10-2009 08:12 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:17
Anoniem: 299897 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 19:02:
[...]

Thanks. We hebben zojuist gemeten, en onze piepschuim laag is exact 5cm. Daar gaat straks nog eens lekker 10cm bovenop (of eigenlijk onderop).

Ik kwam zojuist deze advertentie bij Installand tegen. Hier kost een 10cm dik stuk piepschuim van de Unidek EPS100 serie 1x1m EUR 8,62 incl btw met een R van 2,78.

Raab Karcher is daarmee iets goedkoper (EUR 7,85 incl btw op basis van 66 euro per m3 ex btw). Volgens hun catalogus op p.64 verkopen ze ook de Unidek EPS 100. Op de site van flits staat alleen een R van 2,6.

Dus twee vraagjes aan flitspaal.nl:
- Welk produkt heb je?
- Welke lijm (naam/type) gebruik jij om het aan elkaar en aan het bestaande piepschuim te lijmen?
Ik heb Unidek EPS100 met een R van 2.6. Dit stond ook op de verpakking van het spul. Wij hebben Pattex polystyreenlijm gebruikt. Deze zat in 3,5 kilo emmers. Deze kostten iets van 16 euro ex BTW bij Raab Karcher.

Ik heb het aangebracht met een plamuurmes ( dotten aangebracht op de platen ). Dit was ook de tip van de mensen bij Raab. Achteraf had ik misschien beter een lijmkam kunnen gebruiken. De aanhechtsterkte van de lijm is niet heel hoog. Je moet dus niet raar opkijken als die platen ineens weer loslaten. Vandaar dat wij hier dus overal een balkje als steun onder elke plaat hebben gezet. Inmiddels gekeken, De platen zitten wel vast nu ;)
HypotheekRenteAftrek. :)

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 17-10-2009 08:09 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Verwachte levensduur minimaal 15 jaar toch wel Dus hopelijk weinig zorgen
ja, je kunt de draaiuren van de gasketel uitlezen, die is bij mij extreem laag,
onderhoudsinterval word dan 4 jaar of nog langer, dat gaat al lekker,
verder door de tiptoetsen cv en warmwater uit te zetten tussen 1 mei en 1 oktober verleng je dat nog meer,
want alles waar vlammen onder staan slijt snel.
ik ken 2 mensen hier in de buurt die de luigjes "qsolar" hebben, sinds 1997 al, en die hebben er nog nooit wat aan laten doen, das dus al dik 12/13 jaar onderhoudsvrij.
het onderhoud van de gasketel bestaat trouwens uit het stofzuigen van het plexiglazen deel, het reinigen van de sifon en het nameten van de co waarde.
ik heb hem nu dik 2,5 jaar en ben erg tevreden, vooral de info 21-22-23 zijn elk jaar erg interessant.
het verschil is namelijk je zonaandeel per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon

Mon

[...]
Beste Mon, denk eens logisch! die 56 % klopt in theorie wel, ( 1 week = 168 uur waarvan 80 uur dagstroom en 88 uur nachtstroom is ) maar het meeste elektra-verbruik vindt toch plaats overdag. :Y
Ik neem aan dat je tussen 11 en 7 uur ,s-nachts geen verlichting aan hebt, geen TV / PC / Radio, geen magnetron of frituurpan gebruikt.
Nou, in werkelijkheid zit (zat) ik hier met 2 medebewoners waarvan er een nogal eens tot 's ochtends vroeg opblijft met 2x een 22" scherm aan de computer. Dus ook het licht blijft dan 's nachts aan, tv standby, oven gaat aan, de verwarming blijft stoken, etc.
Inmiddels is het huishouden veranderd en probeer ik zoveel mogelijk het sluipverbruik te verminderen door stekkerdozen in het geheel uit te zetten, spaarlampen te introduceren en dus het laten zetten van dubbel glas.
Essent zei dat er over 3 maanden dan een nieuw verbruik kan worden gemeten dus begin januari zal ik zeker weer met ze aan de lijn hangen mbt. het voorschotbedrag want ik ben niet van plan weer zo gruwelijk veel energie te verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vannacht heb ik zomaar ipv de standaard 0,35kwh, 0,98kwh op de afnamemeter staan.
de oorzaak was snel gevonden, maar is wel wat vreemd.
het is weer eens de ict factor.
mijn eeepc servertje (atom) wat superzuinig is, heeft erg veel nutteloze spam moeten staan rejecten, met veel attachements : ecard.zip en install.zip, hierdoor gaat de speedstep omhoog, want de virusscanner doet ook mee.
dit is mateloos irritant, omdat het nu weer eens duidelijk blijkt hoe enorm verspillend dat is op wereldwijde schaal. met "powercfg /change /processor-throttle-ac degrade" staat het servertje nu definitief op de laagste clock en voltages geschaald. (deze stond op balanced/adaptive) spam is dus ook een enorme verpiller, op vele vlakken.
(en in een datacenter zal een dergelijke load ook nog weer eens extra gekoeld worden, als 5000 processoren harder gaan werken)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-10-2009 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik heb nu eindelijk een keer een jaarverbruik gecontroleerd. Geweldig.
172 m3 gas verbruikt sinds 16 oktober 2008! Lang leve onze CV houtkachel en zonneboiler.
Voor een micro electriciteitsverbruik moet ik nog een klein jaar wachten, het krimpt nu met de dag :-)

Het verbruik kwam van 580m3 het jaar daarvoor (ook al laag dankzij toen nog gewone houtkachel + relatief zachte winter)

Let wel, we wonen in een hoekhuis van een ongeveer 400m3 uit 1971 waar ik zelf met nog meer isolatie nog wat kan winnen.

Ons vastrecht is dus veel duurder dan ons verbruik........ Dan ga je toch denken of je niet beter een gasfles in de tuin kan leggen of iets dergelijks.

[ Voor 22% gewijzigd door windfreak op 17-10-2009 11:03 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ons vastrecht is dus veel duurder dan ons verbruik........ Dan ga je toch denken of je niet beter een gasfles in de tuin kan leggen of iets dergelijks.
spijker op de kop,
lpg en navullen, zoals dat elders in europa gebeurt is volgens mij net verboden in nee-derland.
(niet lng of butaan of propaan, dat mag nog wel)
het is een economisch delict geworden.
http://www.kampeerinfo.nl...erlegaalofnietlegaal.html
met mijn huidige verbruik zou ik een maand doen met zo`n flesje, en het vastrecht vermijden.
(een qsolar kun je in belgie, of duitsland ook met butaan/propaan aansluiting krijgen, gewoon zoals het bij boerderijen in nederland ook werkt)
ik vind het gedrag van de overheid eerder een economisch delict, je burger zoveel vastrecht (sv?) laten betalen zonder duidelijke tegenprestatie....
het was ook al in kassa, lpg, de schoonste brandstof voor de auto, is het zwaarst belast, vreemd in deze tijd, terwijl men milieu en luchtkwaliteit predikt.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-10-2009 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:23:
[...]

ik vind het gedrag van de overheid eerder een economisch delict, je burger zoveel vastrecht (sv?) laten betalen zonder duidelijke tegenprestatie....
Niet alleen vastrecht, ook meetdienst ,meterhuur ( krengen zijn al 4x terugbetaald ) etc etc etc.

@zonnigtype, heb je enig idee wat voor rariteiten we vanaf 01-01-2010 gaan krijgen op onze energierekening? Er zal wel weer? een hoop bijgefrut worden in de vaste kosten afdeling of niet?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

windfreak schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:00:
Gelukkig heb je geen stadsverwarming, stijging vastrecht met 31% in 1 jaar tijd naar 275 euries :X
Wat is het vastrecht voor gas per jaar en wat is de stijging geweest t.o.v. afgelopen jaar?

[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-10-2009 13:34 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:28
Vandaag (eindelijk) de eindafrekening van Elektran ontvangen over 26-8-08 t/m 6-7-09.
Gesaldeerd verbruik 371 kWh. Terug te ontvangen € 293,59.
Berekende voorschotten € 126,30. Daarnaast had ik bij vernieuwen van mijn contract al een cashback van € 175 ontvangen.
Van mij zullen ze daar niet rijk worden.
Overigens sinds 6-7 komt mijn stroom van Greenchoice. Ik verwacht overigens op jaarbasis ongeveer op verbruik 0 uit te komen.
Vanaf november komt ook mijn gas van Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mag ook wel eens genoemd worden, elektran is ook zeer coulant voor zonnestroom eigenaars, ik heb er ook gezeten.(2006) neemt ook direkt de telefoon op waarna je een echt persoon aan de lijn krijgt, die ook nog eens alles kan en mag. afrekenen doen ze in een week, post thuis, en het geld ook geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 15:29
He nu wij in het proces zitten (sinds vanmorgen eigenlijk) dat we echt gericht gaan onderhandelen over een koopwoning, merk ik aan mezelf dat ik dit topic ineens toch anders zit te lezen en dat terwijl ik toch al zeker een deeltje of 15 meedraai in deze reeks.
Best wel grappig effect. :)
* TD-er ziet denkbeeldig de stukken isolatie materiaal al echt op specifieke plekken in dat huis verschijnen en de (voorlopig nog even zo denkbeeldige) panelen al op het platte dak geplaatst worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:23:
het was ook al in kassa, lpg, de schoonste brandstof voor de auto, is het zwaarst belast, vreemd in deze tijd, terwijl men milieu en luchtkwaliteit predikt.
De accijns is het laagst op LPG...

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Juup schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:57:
[...]

De accijns is het laagst op LPG...
Motorrijtuigenbelasting:
Personen auto van 1151-1250 kg (toch wel gemiddeld gewicht volgens mij) in de provincie Groningen:

G3 installatie:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 183,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 720,00

Zelfde, maar dan voor benzine/Aardgas:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 133,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 520,00

Zelfde, maar dan voor Diesel:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 266,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1052,00

Zelfde, maar dan voor "Gas en Overige (behalve electra en waterstof)"
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 282,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1116,00

Brandstof prijzen:

Benzine (euro 95): 1,439 euro/l
Diesel: 1,494 euro/l
LPG: 0,606 euro/l

Verschil in verbruik is zo'n 2:1 tussen gas en benzine/Diesel per km?
Bij gelijk aantal km's zit je dan op zo'n 15% minder brandstofkosten.

Dan ben je per km wel voordeliger uit, puur gelet op de brandstof, maar je moet wel die 200 euro "terugverdienen"
Oftewel, je moet dan op een dusdanig verbruik zitten dat je meer dan 6x (1/15%) die 200 euro aan brandstof per jaar kwijt bent, oftewel meer dan 1200 euro/jaar. Dat is ruw geschat zo'n kleine 850 liter benzine of 2000 liter LPG.

Dat is toch al bijna 20'000 km en ik vraag me af voor hoeveel mensen dat haalbaar is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
flitspaal.nl schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:40:
[...]

Niet alleen vastrecht, ook meetdienst ,meterhuur ( krengen zijn al 4x terugbetaald ) etc etc etc.

@zonnigtype, heb je enig idee wat voor rariteiten we vanaf 01-01-2010 gaan krijgen op onze energierekening? Er zal wel weer? een hoop bijgefrut worden in de vaste kosten afdeling of niet?
Niet dat ik weet (maar ik weet [goddank] niet alles). Alle vastrechten (daar reken ik dus ook die meetdienst van je onder, en die betaal jij [nu nog] als esdeeneëer slechts eenmaal) behalve die bezopen "vastrecht leverancier", waar de ratten van NL Energie en Atoomstroom woekerprijzen voor vragen ("per product"), worden gecontroleerd door de Energiekamer van de NMa. Maar tel uw zegeningen: als de kolenjongens vet door gaan bouwen, mot het hoogspanningsnet uitgebouwd gaan worden voor de export. En reken maar van jottem dat wij daarvoor in de vorm van een verhoogd "vastrecht transport" gaan bloeden. Tenzij er eindelijk eens een volksopstand uitbreekt (ik denk niet dat het gaat gebeuren).

Meettarief (alle meters hetzelfde voor kleinverbruikers sinds 1 jan. 2008) gaat alleen met inflatiecorrectie omhoog.

Ook is de "bedoeling" om de capaciteitstarieven van de diverse netbeheerders te laten convergeren (was al van meet af aan de intentie). Dat betekent dat bij sommige netbeheerders de tarieven omhoog zullen gaan, bij anderen lager zullen worden. Verschillen zijn niet heel erg groot, maar het kan bij sommige mensen dus alweer "fout" uitpakken. Ik betaal me nu al helemaal kapot aan alle vastrecht posten. Zijn 95% van mijn totale energie- en drinkwater kosten.

Alle voorstellen voor de vastrechten, transportdiensten, capaciteitstarieven, staan inmiddels op de website van de NMa/Energiekamer. Let op: die worden er 20 oktober alweer afgehaald, NMa gaat die voorstellen nog "beoordelen", al is het onwaarschijnlijk dat er veel aan gaat gebeuren.

Bij Liander zie ik capaciteitstarief [voorstel] staan van 107,3520 Euri. Let wel dat is ex BTW. Incl. 19% BTW is dat 127,75 Euri. Was dit jaar 140,38 Euri, dus eindelijk heb ik weer eens een keertje geluk, zo'n 12,63 Euri wat ik in de knip "mag" houden (als NMa het "goedkeurt"). Zeg maar: compensatie voor het feit dat ik per 1 jan. 2008 met een 30% duurdere meetdienst gen***d ben door diezelfde mooie jongens, zonder tegenprestatie... (we zullen "elders" toch wel weer worden teruggepakt, that's for sure).

De enige "rariteit" waar ik nu van af weet is dat de energiebelasting op gas met 20 of mogelijk zelfs (voorstel) 25% omhoog gekrikt zou kunnen gaan worden, althans: dat is het nieuwste "plannetje". Je zal maar net zo'n zwaar gepushte gasgestookte toverketel (micro-WKK) met veel subsidie bij Eneco gekocht hebben... Dat lijkt dan ook de perverse bijbedoeling van een zoveelste maatregel om de consument te dwingen het zogenaamd zuiniger aan te doen? 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is dat per m3 bedoeld ? want dan zet ik mijn electrische bijverwarming effe wat hoger...

@lpg : ik zei belast, jaap zei accijns
accijns is 1 deel van het hele pakket belasting.
we onderkennen belastingdruk, en daar is accijns er slechts eentje van.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-10-2009 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:15:
mag ook wel eens genoemd worden, elektran is ook zeer coulant voor zonnestroom eigenaars, ik heb er ook gezeten.(2006) neemt ook direkt de telefoon op waarna je een echt persoon aan de lijn krijgt, die ook nog eens alles kan en mag. afrekenen doen ze in een week, post thuis, en het geld ook geregeld.
Afrekenen in een week ?? Bij mij dus niet. Toen ik er net zat was de service naar mijn ervaring veel beter. Als je meer als 4 maanden moet wachten op je eindafrekening. :(
Het geld moet ik nog krijgen.
De saldering is overigens correct gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:58:
is dat per m3 bedoeld ? want dan zet ik mijn electrische bijverwarming effe wat hoger...
En ik gooi nog een blokje op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Jager stelt de belastingverschuiving vandaag voor in zijn brief over fiscale vergroening aan de Tweede Kamer. Aan de ene kant verhoogt hij het tarief van de eerste schijf van de energiebelasting op aardgas met 25 procent, aan de andere kant krijgt de belastingbetaler de opbrengsten volledig terug door onder andere een verlaging van de inkomstenbelasting.
‘Deze lastenverschuiving van arbeid naar energie is goed voor het klimaat, levert extra geld op voor mensen die zuinig zijn met energie en geeft een impuls aan werkgelegenheid in noodlijdende sectoren als de bouw en de installatiebranche door meer woningisolatie.’

tsja, je zal een hre hebben zeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Die 25% energiebelastingverhoging klinkt dramatisch maar uiteindelijk valt de stijging in absolute zin mee.

Nuon budgetgas kost nu 0,5013 euro/m3 inclusief BTW inclusief belasting. Exclusief de belasting is dit 0,3133. De energiebelasting is dus 0,188. Daar 25% bij op is 0,235. De m3 prijs wordt dan inclusief stijging 0,5483.

Maar wat Eric zegt. Mensen die nu een Hre ketel hebben zijn behoorlijk de L*L.

Toch maar tijd om voor het einde van het jaar ook het dak nog geisoleerd te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar dat is budget variabel, en de gasprijs volgt de olie op 6 maanden,
en die olieprijs is niet aan het dalen 78.76$, dus het mes heeft 2 snijkanten...
toch vind ik de maatregel niet slecht, als je lekker doorwerkt aan isolatie en duurzame energiemiddelen,
kan dat alleen maar 1 drama geven, je terugverdientijd sheet klopt niet meer,
dat word steeds eerder, ondertussen stijgt je inkomen, want de loonbelasting word dan minder,
dat betekent dat je, op je terugverdientijd-moment budget hebt gecreerd.

als je uit bent geisoleerd, cv circuit op je boiler, 1 elektrische combi radiator plaatsen word dan wel interessant, vasco heeft zo`n ding, de viola.
het verwarmt, en je boiler word swinters ook warm, ben het nu aan het testen,
maar snap er nog niet veel van.....more to come.
Volgens Milieu Centraal is de elektrische radiator ruim twee keer zo duur in het gebruik als een cv-radiator voor dezelfde hoeveelheid warmte. Zes maanden lang twee uur per dag een elektrische bijverwarming vol aan, kost al snel 80 euro aan stroom.
twee keer zo duur, ok, maar zonnepaneel stroom is accijns vrij, dus die 2x word 1x, en dan nog, is mijn kwh goedkoper, verder is een elektrische radiator op windstroom nog beter, het bespaart gas kolen en uranium.

voor mensen die intresse hebben in cv mix concept :
www.instamat.nl/download.asp?bestand_id=207
een voorbeeld.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-10-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:35
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 22:24:
verder is een elektrische radiator op windstroom nog beter, het bespaart gas kolen en uranium.
Helemaal waar, maar ik wil toch een hoger energetisch rendement. Ik zit meer te denken aan dit. Ik vind het alleen vervelend dat ik helemaal niets kan vinden van berekeningen over hoeveel kWh dit in onze situatie per jaar zou verbruiken en hoeveel kuub aardgas het zou verdringen. Maar ik kam het internet nog steeds uit, en ik vind nog steeds nieuwe informatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.ph8.nl/upload/catalog/203/91923/4/ME-MFZ-KA25_35_50.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.ph8.nl/upload/catalog/204/91884/2/ME-MUZ-GB50%20VA-web.jpg

Elektrisch verwarmen zoals jij beschrijft heeft een COP van één (één kWh opgenomen vermogen = één kWh aan warmte in je woning), maar een goede warmtepomp kan, afhankelijk van de omstandigheden, een COP van drie tot wel vier hebben, ofwel elke verbruikte kWh levert drie tot vier kWh aan warmte in de woning op.

Met een verwacht zonnestroom-overschot van ruim 600kWh per jaar, een aardgasverbuik over 2008 van ongeveer 600 kuub, een energie-inhoud van aardgas van ongeveer 11kWh per kuub zijn er vele berekeningen mogelijk.

Vandaag hebben we overigens een verdere stap in het 'warmte-management' van onze woning gezet. De gevoerde gordijnen die we hebben laten maken waren klaar en we hebben ze gelijk opgehangen. Ik merk niet veel verschil aan comfort maar ik blijf het aardgasverbruik dagelijks meten. Over een tijdje duik ik eens in methoden om het aardgasverbruik van verschillende perioden nauwkeurig te vergelijken en dan zullen we zien wat dat gedaan heeft. Voorlopig staat het mooi en echoot het ook niet meer zo.

[ Voor 36% gewijzigd door JeroenH op 17-10-2009 23:34 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Crackh34d schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 09:00:
Kunnen we het kW/h debacle niet opnemen in de TS? Ik vind het als natuurkundige ook tenenkrommend :P
Ik zal proberen hier nog eens duidelijk uit te leggen:

Energie wordt uitgedrukt in Joules [J]. Bijvoorbeeld: Het kost ongeveer 10 Joule om een pak melk een meter op te tillen. Een vermogen is energie per tijdseenheid, ofwel energie per seconde. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je computer elke seconde 150 J energie verbruikt. Een vermogen druk je dus uit in joules per seconde [J/s]. Nu heeft de eenheid J/s de naam Watt [W] gekregen naar James Watt. Een stofzuiger van 1000 W gebruikt dus elke seconde 1000 J aan energie. Laat je die stofzuiger een uur aanstaan gebruikt hij 1000*3600=3600000 J aan energie, oftewel 3,6 MJ (megajoule), aangezien er 3600 secondes in een uur zitten. Nu praten we bij elektra meestal niet in termen van joules, maar in Wh (wattuur). Een Wh is de energie die een apparaat met een vermogen van 1 W (J/s!) gebruikt in één uur, en komt dus overeen met 1*3600=3600 J. Let op waarom het een Wh is en geen W/h, het is namelijk het vermogen (Watt) maal de tijdsduur (uur)! Een apparaat met een vermogen van 1000 Watt verbruikt 1000x zoveel als een apparaat van 1 Watt, en verbruikt dus in een uur 1000*3600=3,6 MJ, wat dus gelijk is aan 1000 Wh (Logisch, je laat 1000 Watt een uur aanstaan). Aangezien een kilo overeenkomt met 1000, is 1000 Wh gelijk aan 1 kWh.

Kortom, een apparaat met een vermogen van x kW, verbruikt in een uur x kWh aan energie!
Toegevoegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Voor oktober tot en met vandaag 25m3 gas verbruikt
Sinds start zonneboiler (week 14) totaal 40m3 gas verbruikt tot op heden (week 42)

En de pomp draait al weer lekker :P sinds 10.12uur

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 18-10-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
TD-er schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:46:
[...]

Bij gelijk aantal km's zit je dan op zo'n 15% minder brandstofkosten.
Wij halen met gemak 1 op 10 met onze LPG Polo. Weinig auto's die 1 op 20 halen lijkt me.
(en in dit geval is een polo wel wat lichter, dan wordt het verschil nog kleiner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

IJsbeer schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 11:59:
[...]
Weinig auto's die 1 op 20 halen lijkt me.
(en in dit geval is een polo wel wat lichter, dan wordt het verschil nog kleiner)
Vergeet mijn Daihatsu Cuore (met 850cc motor) niet, die haalt met gemak 1:20 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Het blijft waanzinnig weer zo. Daarnet de wasmachine en de vaatwasser tegelijkertijd aangezet en daarna ook nog de douche aan en de CV ketel blijft nagenoeg uit. Hij slaat heel af en toe aan om iets bij te verwarmen.
Inmiddels is de zon ook onze woonkamer en slaapkamer goed aan het verwarmen.

Gisteren aan het einde van de dag was het bijna 21 graden in de woonkamer. Toen we gisteravond naar bed gingen was het nog 19.5. De hele avond hebben we de verwarming dus niet aan gehad. die staat namelijk ingesteld op 19.4 graden. Dus weer een hele avond niet hoeven stoken.

Ik blijf jaloers op Eric-PVT en JeroenH met hun electriciteitsoverschot. In dat geval is idd een electrisch element of een lucht-lucht warmtepomp de perfecte oplossing om het overschot kwijt te raken. Voorlopig hebben we hier nog een electriciteits"tekort". Hoeveel weet ik overigens niet. We hebben drie deelsystemen opgestart in 2009 op verschillende datums. Toch binnenkort maar eens een poging wagen hoeveel we nu opwekken omgerekend naar een jaar.

Edit

Ik rij zelf een 1.9TDI ( ruim 1200 kilo ). Ik haal gemiddeld 1:18 tot 1:20, ik rij gemiddeld zo'n 900km met een tank. Doorgaans moet ik er dan tussen de 45-50 liter weer ingooien.

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 18-10-2009 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

TD-er schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:46:
[...]

Als ik even wat nieuwe BMW benzine- en diesel modellen vergelijk met een identiek vermogen ligt het verbruik van de diesel op 80 procent van de benzineauto. Op lpg zal het verbruik met 15 procent toenemen vanwege de lagere hoeveelheid energie per eenheid volume van lpg. Komt er op neer dat diesel zo'n 25 procent duurder is dan lpg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
flitspaal.nl schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 13:42:
Het blijft waanzinnig weer zo. Daarnet de wasmachine en de vaatwasser tegelijkertijd aangezet en daarna ook nog de douche aan en de CV ketel blijft nagenoeg uit. Hij slaat heel af en toe aan om iets bij te verwarmen.
Inmiddels is de zon ook onze woonkamer en slaapkamer goed aan het verwarmen.

Gisteren aan het einde van de dag was het bijna 21 graden in de woonkamer. Toen we gisteravond naar bed gingen was het nog 19.5. De hele avond hebben we de verwarming dus niet aan gehad. die staat namelijk ingesteld op 19.4 graden. Dus weer een hele avond niet hoeven stoken.
Wij hebben afgelopen week een paar keer 's ochtends de verwarming aangehad, vanaf 's middags komt er steeds genoeg zon binnen om het huis te verwarmen tot boven de 20 graden. En ik heb mijn vriendin ervan weten te overtuigen dat we eigenlijk een wedstrijdje doen met de energieleveranciers (hoe vaker bij ons de verwarming aan, hoe luxer hun burostoelen >:) ), dat scheelt ook een boel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
RikTW schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 13:53:
[...]

Wij hebben afgelopen week een paar keer 's ochtends de verwarming aangehad, vanaf 's middags komt er steeds genoeg zon binnen om het huis te verwarmen tot boven de 20 graden. En ik heb mijn vriendin ervan weten te overtuigen dat we eigenlijk een wedstrijdje doen met de energieleveranciers (hoe vaker bij ons de verwarming aan, hoe luxer hun burostoelen >:) ), dat scheelt ook een boel!
WHAHA! Geniale quote! Die staat inmiddels op mijn blog :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hee flitspaal, weet je de plaatsingdatum nog van je boiler ? en de volgende 4 maanden...
net 1 jaar, wat je daarna nog hebt gedaan uit zich pas volgend jaar september,
met je boiler + hotfill + 2kwp krijg je hoe dan ook een overschot, maar je zit net weer tussen de seizoenen in.
het komt hier ook pas na 2 jaar echt uit de verf hoor, zo langzaam gaat dat.
de enige real time vergelijking is alleen je buurman, en dat gaat elke hotfill al erg hard,
hij +2 jij wellicht nog steeds 0, iedere week weer.
nog 4 maanden te gaan, dan knalt die 2kwp dat hele winterverbruik in 2 maanden onder 0,
let maar op.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-10-2009 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Anoniem: 238103 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 14:47:
hee flitspaal, weet je de plaatsingdatum nog van je boiler ? en de volgende 4 maanden...
net 1 jaar, wat je daarna nog hebt gedaan uit zich pas volgend jaar september,
met je boiler + hotfill + 2kwp krijg je hoe dan ook een overschot, maar je zit net weer tussen de seizoenen in.
het komt hier ook pas na 2 jaar echt uit de verf hoor, zo langzaam gaat dat.
de enige real time vergelijking is alleen je buurman, en dat gaat elke hotfill al erg hard,
hij +2 jij wellicht nog steeds 0, iedere week weer.
Uiteraard. Zonneboiler is 24-11-2009 online gegaan. Het afdakje op 28-02-2009, de grote PV installatie op 09-05-2009 en de 500Wp set ergens halverwege juli ( datum weet ik zo niet exact ). Het laatste paneeltje gaat binnenkort het dak op. Ik zal binnenkort nog een afspraak met je maken voor het afhalen van de omvormer :)

Hier nog geen overschot hoor aan electriciteit. De 2kWp zal ongeveer 1500-1700kWh opwekken terwijl ons netto jaarverbruik nog steeds rond de 1800-2000kWh ligt. We zijn dus nog steeds netto verbruiker qua electriciteit jammer genoeg.

Het is zowiezo erg lastig vergelijken omdat we al sinds 01-01-2008 al aan het besparen zijn op allerlei dingen. Vergelijken is en blijft dus lastig. Wat je inderdaad zegt, de zaak zou eigenlijk een jaar volledig uit moeten stabiliseren om exact te zien wat de daling in energieverbruik nu is.

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 18-10-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denk dat je verbruik veel lager word, die paneeltjes doen toch iets in je hoofd,
in november/december kun je mooi je "thuisbaseload" zien, de zon doet dan niets meer,
ik bleek tussen november en februari al ineens tussen de 52 en 62 kwh verbruik te zitten,
hoe dat komt weet ik niet, het zijn alle maatregelen bij elkaar opgeteld.
toch leef ik zoals altijd, en gaat vrouwlief breed en lang in bad als ze zin heeft....

we hebben hier net de volledige spaarrekening waar de vermeden energiekosten op staan geflushed,
zo de hypotheek in. ga toch niet voor 2% wachten op me terugverdientijd ? en aan de andere kant rente betalen......

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-10-2009 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 238103 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:06:
in november/december kun je mooi je "thuisbaseload" zien, de zon doet dan niets meer,
Dat is niet waar, althans, dat hoeft niet waar te zijn. In november/december/januari produceren onze panelen nogal altijd een kwart tot een derde van ons verbruik. Dat vind ik niet niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

flitspaal.nl schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 14:52:
[...]

Uiteraard. Zonneboiler is 24-11-2009 online gegaan. Het afdakje op 28-02-2009, de grote PV installatie op 09-05-2009 en de 500Wp set ergens halverwege juli ( datum weet ik zo niet exact ). Het laatste paneeltje gaat binnenkort het dak op. Ik zal binnenkort nog een afspraak met je maken voor het afhalen van de omvormer :)

Hier nog geen overschot hoor aan electriciteit. De 2kWp zal ongeveer 1500-1700kWh opwekken terwijl ons netto jaarverbruik nog steeds rond de 1800-2000kWh ligt. We zijn dus nog steeds netto verbruiker qua electriciteit jammer genoeg.

Het is zowiezo erg lastig vergelijken omdat we al sinds 01-01-2008 al aan het besparen zijn op allerlei dingen. Vergelijken is en blijft dus lastig. Wat je inderdaad zegt, de zaak zou eigenlijk een jaar volledig uit moeten stabiliseren om exact te zien wat de daling in energieverbruik nu is.
Ik vraag me af of je die 1500kWh zelfs gaat halen. Als ik de afgelopen 4 maanden jouw Conergy systeem met die van mij vergelijk op sonnenertrag heb je toch behoorlijk wat minder opbrengst door ongunstige dakligging en schaduweffecten.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Anoniem: 238103 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:06:
denk dat je verbruik veel lager word, die paneeltjes doen toch iets in je hoofd,
ik bleek tussen november en februari al ineens tussen de 52 en 62 kwh verbruik te zitten,
hoe dat komt weet ik niet, het zijn alle maatregelen bij elkaar opgeteld.
toch leef ik zoals altijd, en gaat vrouwlief breed en lang in bad als ze zin heeft....

we hebben hier net de volledige spaarrekening waar de vermeden energiekosten op staan geflushed,
zo de hypotheek in. ga toch niet voor 2% wachten op me terugverdientijd ? en aan de andere kant rente betalen......
Onze baseload is nog vrij hoog. Ik tel de opbrengst van onze zonnepanelen op bij ons verbruik. Dan weet ik ons netto electriciteitsverbruik per maand. Dat ligt zo rond de 5kWh per dag in de zomer en 6kWh in de winter. Uiteindelijk middelt dat dus uit naar 1800-2000kWh op jaarbasis. Trek daar de opbrengst van de zonnepanelen vanaf en ik ben nog steeds een netto verbruiker jammer genoeg.
SolarKing schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:52:
[...]

Ik vraag me af of je die 1500kWh zelfs gaat halen. Als ik de afgelopen 4 maanden jouw Conergy systeem met die van mij vergelijk op sonnenertrag heb je toch behoorlijk wat minder opbrengst door ongunstige dakligging en schaduweffecten.
De grote installatie komt aardig in de buurt van de 750kWh/kWp ( zie ook m'n JSunnyReports ). Het afdakje haalt dat niet door schaduweffecten en de Soladin 600/500Wp installatie op het westen ligt er ook nog onder jammer genoeg.

Dan is het "maar" 700kWh/kWp. Dan kan ik er nog niet wakker van liggen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
IJsbeer schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 11:59:
[...]

Wij halen met gemak 1 op 10 met onze LPG Polo. Weinig auto's die 1 op 20 halen lijkt me.
Ik haal zonder probleem 1 op 20 met mijn polo.
En dat in 99% stadsverkeer, op de grote weg word dit nog wat beter verwacht ik.
Maar dit alles wel op "vervuilende"diesel. Waarmee diesel dus helemaal niet zo milieubelastend blijkt te zijn tov andere fossiele brandstoffen. Misschien wel per liter, maar niet per km.

Overigens reed mijn vorige auto (mondeo) 1 op 10 op lpg en 1 op 11 op benzine. Scheelt maar zo'n 10% dus.
Dit verschil is met moderen LPG systemen nog lager, al blijft over het algemeen de onderhoudskosten per km voor lpg wat hoger liggen. Maar als je veel km maakt zou je dit er zo uit moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zojuist hebben we The Age of Stupid gekeken.

Alhoewel er weinig tot geen nieuwe feiten werden genoemd die we nog niet wisten, was het wel heel deprimerend om zo met de neus op de feiten te worden gedrukt. Zeker als je bedenkt wat voor omslag er noodzakelijk is op het gebied van CO2 uitstoot, en de weerstand tegen technologie die daar voor kan zorgen (NIMBY: mensen die oh zo blij zijn dat ze de windturbines hebben kunnen tegenhouden), zie ik het om eerlijk te zijn pessimistisch in. Leg daar het 'Sustainable Energy - Without the Hot Air' verhaal naast (zie een eerdere post)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-06 10:30
Anoniem: 299897 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 20:39:
Zojuist hebben we The Age of Stupid gekeken.

Alhoewel er weinig tot geen nieuwe feiten werden genoemd die we nog niet wisten, was het wel heel deprimerend om zo met de neus op de feiten te worden gedrukt. Zeker als je bedenkt wat voor omslag er noodzakelijk is op het gebied van CO2 uitstoot, en de weerstand tegen technologie die daar voor kan zorgen (NIMBY: mensen die oh zo blij zijn dat ze de windturbines hebben kunnen tegenhouden), zie ik het om eerlijk te zijn pessimistisch in. Leg daar het 'Sustainable Energy - Without the Hot Air' verhaal naast (zie een eerdere post)...
Ik heb hem nog niet gekeken, maar deel wel je zorgen...ik persoonlijk denk niet dat het ooit goed komt, we knallen gewoon keihard tegen die muur. Maar goed tot die tijd maar zo veel mogelijk genieten zullen we maar denken.
Je kunt niet in een paar jaar de hele bevolking overtuigen van het feit dat het op deze manier niet gaat lukken. Kijk maar naar de bonussen in Wallstreet, die zijn weer volledig terug. Men wil gewoon niks weten, het enige dat telt is GELD.
Hier zijn een aantal mensen goed bezig, maar je kunt dat niet verwachten van iedereen, als je het geld er voor hebt waarom zou je dan je was ophangen terwijl je het in 10 sec in de droger stopt? We zijn gewoon te rijk en daarom verspillen we gewoon ongelooflijk veel.

[ Voor 10% gewijzigd door QuestionMarc op 18-10-2009 21:07 ]

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En toch zou het best kunnen dat geld ook de redder zal zijn.
Wanneer de belangrijkste merken in de wereld niet elektronica-giganten, autofabrikanten of Google/MS of Ikea zijn, maar mogelijk een nog op te richten bedrijf wat duurzame producten net zo beschikbaar maakt als die eerder genoemde takken in dusdanig grote volumes dat je er niet meer omheen kunt.
Als er geld in te verdienen is, komt het vanzelf wel op en krijg je de mensen om. Helaas is het op dit moment nog zo dat het geld dat er in te verdienen is wel dusdanig onaantrekkelijk gemaakt wordt door regelzucht van de overheid, tegenwerking van energiemaatschappijen en onkunde van installatiebureau's als ik de reacties hierover mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Jup, maar er is één probleem in dit geval. Namelijk dat besparende producten vaak heel persoonlijk zijn toegespitst en dus niet zo goed massa geproduceerd kunnen worden. Dingen als zonnepanelen, zonnecollectors, boilers, isolatie, etc wel, maar de installatie is iedere keer anders en moet ook op de persoonlijke situatie afgestemd worden voor het beste resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zei het al eens eerder, het is simpel, en het gaat <niet echt> over geld.
de ontwikkeling van internet is de weg die het zal gaan, en zal moeten gaan.
dat is ook zeer technisch, (1998-2008)
dat koste ook geld,
kpn bleef ook lekker kpn, en ging helemaal slagzij.
in 10 jaar is het common, niet meer weg te denken,
wijzen naar de overheid is ook niet nodig, en hulp kwam ook niet van de overheid,
de overheid heeft zijn zaakjes nog steeds niet op orde,
dus daar wil je ook niet veel van laten afhangen.
"den domme mensch" volgt de groep, yes we`re the age of stupid.
internet was in het begin ook voor nerds en gekke wetenschappers.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-10-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

Spotmatic

Ken sent me

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we uiteindelijk allemaal voor de kat z'n k*t bezig zijn met besparingsmaatregelen. Linksom of rechtsom moet de energiemaatschappij zijn winst behalen (en daarmee ook de energiebelastingen binnenharken). Dus voor nu is het leuk wat we met z'n allen aan het doen zijn, maar uiteindelijk word je toch wel 'gepakt'. Het milieu is dan wel winnaar, maar zelf ben je er financieel 0,0 mee opgeschoten. Ik zie de staat er wel voor aan dat je in de toekomst wordt aangeslagen voor een soort 'zonbelasting' of anders een soort 'dakrechten' betaalt in verband met het 'oneigenlijke' voordeel dat je hebt met zonnecollectoren en PV-panelen. Een beetje analoog aan de LPG-rijder die onevenredig zwaar wordt belast. Hoe denken wij hierover? Zal het ooit zinvol zijn om qua energie-opwekking volledig zelfvoorzienend te worden (zonder inmening van graaiende bedrijven en belastinginspecteurs)?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die overheid controleren wij, doe je huiswerk goed, q1 2010 gemeenteraad verkiezingen.
stem met inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Spotmatic schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:23:
Zal het ooit zinvol zijn om qua energie-opwekking volledig zelfvoorzienend te worden
Energetisch zinvol? Neen! Energie delen via een net is altijd efficiënter dan iedereen zijn eigen beperkte voorraadje aan te laten leggen (à la kelder vol met accu's). Je ziet de mensen met zonneboilers hier klagen dat hun vat af en toe leeg is, als er een warmtenet zou zijn waarbij het mogelijk is zonnewarmte met elkaar te delen zijn er altijd wel mensen of bedrijven die jouw zonnewarmte kunnen gebruiken als je het zelf niet op krijgt en andersom kun jij altijd wel andermans zonnewarmte gebruiken als de mensen om je heen het niet gebruiken. Nu is elektriciteit makkelijker te transporteren dan warmte, maar ik ben er van overtuigd dat "delen" beter is dan "alles voor jezelf houden".

Het probleem van "delen" is echter dat je er een net voor nodig heeft wat beheerd wordt door een entiteit die de belangen van de duurzame opwekker en de zuinige consument voorop stelt. Wat is nu echter de praktijk? We hebben netbeheerders en leveranciers die maar één ding stimuleren: VEEL VERBRUIKEN!!. Besparen is niet goed voor hun winst, zelf opwekken is niet goed voor hun winst en dus moet dat met alle middelen ontmoedigd worden. Ziedaar de realiteit anno 2009 in Nederland.

Ik vermoed echter dat jij financieel zinvol bedoelt... als energie maar duur genoeg wordt zou het economisch rendabel kunnen zijn. Als je op een plek gaat wonen waar op dit moment nog geen elektriciteitsaansluiting is (zal niet meevallen in NL) en waar je dus voor € 15000 een leiding + meter heen moet trekken zou een zelfvoorzienende zonnestroom-installatie economisch rendabel kunnen zijn, maar vergeet nooit dat je met het grote seizoensverschil zit. Accu's zijn simpelweg niet geschikt om elektriciteit een half jaar op te slaan. Je zul moeten smokkelen met een aggregaat, of liever nog een windturbine. Nadeel van zelfvoorzienendheid: beperkte levensduur van de accu's die elke paar jaar geproduceerd, vervoerd, afgevoerd, gerecycled, etc. moeten worden. Deze cyclus kost veel energie en die energie moet je aftrekken van de energie die je zou besparen. Voordeel: je zult je wel zeer bewust worden van de eindigheid van energie omdat je maar een beperkt voorraadje kunt hebben.

Dan is er ook nog het psychologische effect. Sommige mensen willen alleen al het gevoel hebben dat ze onafhankelijk zijn, kosten be damned. Daar is weinig tegenin te brengen, behalve dat je de afhankelijkheid van een net inruilt tegen een afhankelijkheid van een acculeverancier.
Anoniem: 238103 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:27:
die overheid controleren wij, doe je huiswerk goed, q1 2010 gemeenteraad verkiezingen.
stem met inzicht.
^^^^^^ "Stem met inzicht". Goed lezen mensen, daar staat iets heel waars. Wij kiezen de mensen die hierover beslissen, en ondanks dat het niet altijd een populaire mening is ben ik er van overtuigd dat het aan onszelf ligt dat de duurzame energiesituatie in Nederland is zoals hij is. Elk volk krijgt de regering die het verdient. Het kan overigens helemaal geen kwaad om eens bij (lokale) politici na te vragen wat ze precies voor échte duurzaamheid (auto ontmoedigen, tegelijk fiets + hoogwaardig OV aanmoedigen, woningisolatie aanmoedigen, etc.) doen. Politici doen dingen voor zaken die leven onder hun electoraat. Als ze niet weten dat het leeft doen ze niets.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 18-10-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hoe zit het met jullie gasverbruik tot nu toe in oktober en dat in verhouding tot voorgaande jaren?

Ik zit in de periode van 01-10-2009 t/m 18-10-2009 19:00 op een gasverbruik van 26,5m3 gas. Prognose is 43,5m3 voor de rest van de maand.

Vorig jaar was het totaal 115m3 en het jaar daarvoor 111m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Mon schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:08:
[...]

Kijk -dat- is geniaal en wil ik ook wel. Iedereen houd van stats en het geeft je echt een duidelijk inzicht in bijv. het avondje filmkijken op de beamer; is dat het verbruik/geld waard?

Kun je misschien iets meer details geven over hoe je dit gerealiseerd hebt?

-edit-
Overigens zie ik dat je 's nachts ook een niet al te mals verbruik hebt. Heb je ook 1 of meer computers 24/7 draaiende?
Je kan ook je gasverbruik heel simpel loggen, doordat er op de 0 een zilveren vlakje zit (Ook bij de watermeter geloof ik). Door de meter met een (IR) ledje te belichten kan je dus ook gas en water loggen. Ik heb daar al eens eerder ergens een heel verhaal over gelezen van iemand.

Als je de logger bouwt in linux, en toevallig een internet router hebt die op linux draait (bv de Fritzbox) dan kan je daar de software opzetten, en kost het je dus vrijwel niets extra. De router hangt doorgaans toch al in de meterkast, dus dat komt mooi uit.
[...]

Beste JAN-B. Je praat waarschijnlijk voor jezelf? Lang voordat ik ook maar ooit iets had gehoord van duurzame energie, draaiden mijn ouders de was al 's nachts met een tijdklok. (Deels voor de lagere kosten, en deels omdat mijn moeder het handig vond dat ze dan 's ochtends meteen de was op kon hangen.)
De oven staat doorgaans vaker aan in het weekend dan door de week.
Zelf vond ik het dus vanzelfsprekend om energieslurpers pas laat of 's nachts aan te zetten. Mijn PC stond in het verleden vaak aan om te downloaden. Ik stelde hem zo in dat ie 's nachts aanging, en uitging als het klaar was, óf om 7 uur, om dan de volgende nacht verder te gaan. Als je ermee opgevoed bent is het zo simpel! Sinds we panelen hebben zijn we er nog beter op gaan letten, en is ons dalverbruik richting de 60 á 80% geschoven.

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/uploaded_images/elec_aug09-760336.gif

Vergeet verder niet dat Mon het over Essent heeft. Een groot deel van het leveringsgebied van Essent kent daltarief vanaf 21:00. (Limburg en Brabant)
pcmadman schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:04:
Jup, maar er is één probleem in dit geval. Namelijk dat besparende producten vaak heel persoonlijk zijn toegespitst en dus niet zo goed massa geproduceerd kunnen worden. Dingen als zonnepanelen, zonnecollectors, boilers, isolatie, etc wel, maar de installatie is iedere keer anders en moet ook op de persoonlijke situatie afgestemd worden voor het beste resultaat!
Onzin. Zo kan je alles wel persoonlijk noemen. Zonnepanelen; prachtig modulair materiaal! En op ontelbaar veel plaatsen en manieren toe te passen. Zoals alle modulaire componenten in de woningbouw. Van bakstenen kan je toch ook elk soort woning bouwen? En electriciteit is overal ter wereld een zooitje stromende electronen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 23:07:
Hoe zit het met jullie gasverbruik tot nu toe in oktober en dat in verhouding tot voorgaande jaren?

Ik zit in de periode van 01-10-2009 t/m 18-10-2009 19:00 op een gasverbruik van 26,5m3 gas. Prognose is 43,5m3 voor de rest van de maand.

Vorig jaar was het totaal 115m3 en het jaar daarvoor 111m3.
Durf ik niet te zeggen (zo nauwkeurig hou ik het niet bij vrees ik). Op jaarbasis zullen we uitkomen op ongeveer 500 m3. Dit jaar komen we lager uit dan vorig jaar. Dat is zonder zonneboiler etc, en niet eens echt zuinig douchegedrag (ook niet verspillend).

We hebben de CV nog niet aan gehad. Het is hier nu 18C, maar dat vinden we nog niet koud. Is een kwestie van wat je gewend bent denk ik. Als ik ergens op bezoek ben waar de kachel op 21C staat, weet ik niet hoe snel ik er weer weg moet - benauwd gewoon. Maar ja, ik heb dan thuis een trui aan, en niet een hawaii t-shirt.

Over isoleren - ik kwam een aanbieding tegen voor EUR 4 per m2 voor 150mm dik piepschuim (gebruikt, but who cares). Ik heb een vraag openstaan bij de leverancier voor de R waarde. Zou een 'belachelijke' 20cm isolatie onder het huis betekenen (yay!). Wel zelf ophalen, dus klein vrachtwagentje huren. Nog meer mensen interesse? (ik woon in zuid holland, dicht bij de A12 ergens tussen DH en Utrecht in). Kunnen we de kosten voor vervoer delen! Flits, hoeveel van de pattex eps lijm had je nodig per m2 verlijmbare piepschuim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Anoniem: 299897 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 23:43:
[...]

Over isoleren - ik kwam een aanbieding tegen voor EUR 4 per m2 voor 150mm dik piepschuim (gebruikt, but who cares). Ik heb een vraag openstaan bij de leverancier voor de R waarde. Zou een 'belachelijke' 20cm isolatie onder het huis betekenen (yay!). Wel zelf ophalen, dus klein vrachtwagentje huren. Nog meer mensen interesse? (ik woon in zuid holland, dicht bij de A12 ergens tussen DH en Utrecht in). Kunnen we de kosten voor vervoer delen! Flits, hoeveel van de pattex eps lijm had je nodig per m2 verlijmbare piepschuim?
15cm EPS zal een R waarde hebben ergens tussen de 3 en de 4 denk ik. Als je uitgaat van dezelfde R/cm als mijn EPS 100 dan kom je op 0,26*15 = 3,9. Tel daarbij R op van de 5cm die al onder je huis zit en je hebt een geweldige isolatie onder de vloer liggen!

Wij waren hier per huis 13 bussen lijm kwijt van 3,5 kilo. ( ca 47m2 geisoleerd ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Anoniem: 299897 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 23:43:
[...]

Hoe groot zijn die platen eigenlijk. Kunnen ze ook makkelijk door een luik bij voordeur de kruipruimte in?
Een deel van onze vloer op de begane grond is niet geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dit zou wel eens een leuke concurrent voor Plugwise kunnen worden. Ik kwam de link tegen op het Domoticaforum

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

15cm EPS zal een R waarde hebben ergens tussen de 3 en de 4 denk ik. Als je uitgaat van dezelfde R/cm als mijn EPS 100 dan kom je op 0,26*15 = 3,9. Tel daarbij R op van de 5cm die al onder je huis zit en je hebt een geweldige isolatie onder de vloer liggen!
De R waarde is 3,75. De dikte is echter geen 150 maar tussen de 130 en 140 in. Niet dat dat veel uitmaakt, de isolatiewaarde is genoeg.
windfreak schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 08:32:
[...]
Hoe groot zijn die platen eigenlijk. Kunnen ze ook makkelijk door een luik bij voordeur de kruipruimte in?
Een deel van onze vloer op de begane grond is niet geisoleerd.
De platen zijn 1.20m bij 1m. Dat zal waarschijnlijk niet door je luik naar de kruipruimte kunnen, dus die platen zal je moeten doorzagen. Ik heb 45 m2 gereserveerd staan, hij heeft in totaal 120 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:05
ericplan schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 09:08:
Dit zou wel eens een leuke concurrent voor Plugwise kunnen worden. Ik kwam de link tegen op het Domoticaforum
Z-wave is al een stuk groter dan plugwise(Zigbee), plugwise doet alleen aan schakelen en metering. Z-Wave heeft ook meer schakelmateriaal en sensoren.
Grote nadeel is dat Z-Wave propiëtair is en Zigbee(waar plugwise gebruik van maakt) niet, helaas is zigbee aan deze kant van de grote plas niet enorm populair...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Loekie schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:14:
[...]

Z-wave is al een stuk groter dan plugwise(Zigbee), plugwise doet alleen aan schakelen en metering. Z-Wave heeft ook meer schakelmateriaal en sensoren.
Grote nadeel is dat Z-Wave propiëtair is en Zigbee(waar plugwise gebruik van maakt) niet, helaas is zigbee aan deze kant van de grote plas niet enorm populair...
Plugwise komt niet voor op de lijst van certified products op Zigbee.org . Sterker nog, zoeken op Plugwise op die site geeft geen hits!
Plugwise is wat dat betreft dus nog geslotener.
Voordeel van Z-wave is in ieder geval dat er meerdere fabrikanten zijn, waaronder ook Merten e.a. zodat je ook (bij)passend inbouwmateriaal kan kopen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
ericplan schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:17:
[...]

Plugwise komt niet voor op de lijst van certified products op Zigbee.org . Sterker nog, zoeken op Plugwise op die site geeft geen hits!
Plugwise is wat dat betreft dus nog geslotener.
Voordeel van Z-wave is in ieder geval dat er meerdere fabrikanten zijn, waaronder ook Merten e.a. zodat je ook (bij)passend inbouwmateriaal kan kopen.
Licentie-houder is Zensys, maar je hebt gelijk Plugwise is ook redelijk gesloten. Helaas is ook Z-wave wat mij betreft niet ideaal. 2 sub-standaarden die onderling soms wel, soms niet uitwisselbaar zijn. Ik hoop dat een europees bedrijf eens de gok gaat wagen en massaal Zigbee-producten gaat lanceren in Europa. control4 lijk al redelijk, maar die werken vnl op project-basis als ik het zo zie.
Goed, het is offtopic, maar ik bespaar middels plugwise-pluggen redelijk wat sluipverbruik + verhoogd comfort door schakelen van apparatuur als ik niet aanwezig ben/ lig te slapen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Loekie schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:39:
Plugwise is ook redelijk gesloten.
Plugwise is zo gesloten als een oester. De domoticafans zijn gefrustreerd dat de pluggen niet rechtstreeks benaderbaar zijn, interactie met standaard (zowel open en closed source) domoticasystemen kan alleen via de ingebouwde webserver van de Source (Plugwise-software). Dat is een kauwgom/plakband-oplossing.

Dan is er natuurlijk ook nog de ongewenste privacyschending - wat natuurlijk precies de reden is dat ze met alle geweld willen dat je die Source gebruikt. De pluggen zelf kunnen niet 'naar huis bellen' om alle meetgegevens door te sluizen, maar de Source wel.

Na mijn kritische review (hier en hier) op mijn website heb ik mijn set teruggestuurd. Een week of drie geleden kreeg ik een mailtje met de vraag of ik openstond om gratis een set nogmaals te testen omdat de Source verbeterd zou zijn. Ik heb gereageerd met "Daar sta ik zeker voor open. Ik ben wel benieuwd: is de software al zover dat productie (van bv. zonnestroompanelen) ook echt als productie gemeten wordt?" (letterlijk gekopieerd uit mijn mail naar ze - vriendelijk genoeg toch?) en daar heb ik verder helemaal niets op gehoord....

Ik wil het best nog een keer met een open mind testen, als het goed werkt zou ik het in willen zetten om onze zonnestroompanelen te monitoren, maar de privacyschending vind ik een zeer groot minpunt - bijna een dealbreaker. De enige reden dat ik het voor lief zou willen nemen is omdat er maar bar weinig betaalbare monitoringsystemen voor zonnestroominstallies te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:21:

Na mijn kritische review (hier en hier) op mijn website heb ik mijn set teruggestuurd. Een week of drie geleden kreeg ik een mailtje met de vraag of ik openstond om gratis een set nogmaals te testen omdat de Source verbeterd zou zijn. Ik heb gereageerd met "Daar sta ik zeker voor open. Ik ben wel benieuwd: is de software al zover dat productie (van bv. zonnestroompanelen) ook echt als productie gemeten wordt?" (letterlijk gekopieerd uit mijn mail naar ze - vriendelijk genoeg toch?) en daar heb ik verder helemaal niets op gehoord....
Dat is niet zo gek, volgens een bericht op het domoticaforum werkt het (nog steeds) niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 22:29
Ik heb vorige week ook een begin setje plugwise besteld. Bij het bedrijf waar ik werk worden die dingen voor een gedeelte in elkaar gezet en getest en der liggen er behoorlijk wat. Ben benieuwd of het een beetje werkt, ik ga het namelijk ook koppelen aan homeseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Om 1700uur vandaag zit het eerste jaar erop. Mijn 3kWp installatie heeft in dat jaar tijd 2614,04kWh geleverd. Dat is 872kWh/kWp.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:39:
Om 1700uur vandaag zit het eerste jaar erop. Mijn 3kWp installatie heeft in dat jaar tijd 2614,04kWh geleverd. Dat is 872kWh/kWp.
Gefeliciteerd, overigens zal vandaag nauwelijks aan dat resultaat hebben bijgedragen (bij mij vandaag 0,54 kWh/kWp :'( )

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De zonneboiler hier gisteren 30kWh = 1,19kWh/Gj = 2,17kWh/ m2 netto opp.
Vandaag maar 5kWh = 0,29kWh/Gj = 0,36kWh/ m2 netto opp.
Toch is de ww-boiler onderin 65gr.
Morgen wordt het weer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb nu met het qsolartje 34m3 gas op de meter staan, vorig jaar was dat nog 88m3 op 30-10-2008,
die stand ga ik nooit meer halen.
dit alles met de thermostaat vanaf 5 oktober continu dag en nacht op 20c,
het lijkt tegendraads, maar het werkt dus wel (overdag zon-cv snachts laag moduleren en niet afkoelen)
elektrisch heb ik 9 kwh bijgestookt, dat gaat niet echt hard.

http://www.nu.nl/economie...etbeheerders-vingers.html
en daar blijft dus je steeds hoger wordende vastrecht, op de parkeerplaats en in de broekzak.
schandalig; het verschil tussen de waarheid en realiteit is ook veel te groot.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-10-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 02-12-2024
JeroenH schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:56:
Het probleem van "delen" is echter dat je er een net voor nodig heeft wat beheerd wordt door een entiteit die de belangen van de duurzame opwekker en de zuinige consument voorop stelt. Wat is nu echter de praktijk? We hebben netbeheerders en leveranciers die maar één ding stimuleren: VEEL VERBRUIKEN!!. Besparen is niet goed voor hun winst, zelf opwekken is niet goed voor hun winst en dus moet dat met alle middelen ontmoedigd worden. Ziedaar de realiteit anno 2009 in Nederland.
Met de invoering van het capaciteitstarief krijgt de netbeheerder niet betaald aan de hand van verbruik en heeft dus geen belang bij een hoger verbruik. Dus voor wat betreft de netbeheerder gaat je verhaal niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:00:
Met de invoering van het capaciteitstarief krijgt de netbeheerder niet betaald aan de hand van verbruik en heeft dus geen belang bij een hoger verbruik. Dus voor wat betreft de netbeheerder gaat je verhaal niet op.
Nee, maar omdat een groter gedeelte van de energierekening in het vaste gedeelte ipv in het variabele gedeelte zit wordt het financieel minder rendabel om je energierekening laag te houden. Dat is dus stimuleren van hoog verbruik, en dat is naar mijn mening een zeer slechte zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:05:
[...]

Nee, maar omdat een groter gedeelte van de energierekening in het vaste gedeelte ipv in het variabele gedeelte zit wordt het financieel minder rendabel om je energierekening laag te houden. Dat is dus stimuleren van hoog verbruik, en dat is naar mijn mening een zeer slechte zaak.
Helemaal mee eens.

Omdat wij maar 500 m3 gas per jaar verbruiken kost een m3 gas ons (ongeveer) een euro. Te belachelijk voor woorden. Ons masterplan is om, door investeringen te doen in isolatie, electrisch koken en (straks) electrisch verwarmen, de hele gas mikmak eruit te gooien. Ik overweeg ook nog een zonnecollector op de gevel (is dat vergunningsvrij?).

Ik hoorde overigens van een van onze buren dat er een week of twee geleden "waarschijnlijk wat mensen van de gemeente" aantekeningen aan het maken waren over onze zonnepanelen. Een 'normaal gekleed' persoon, een met een 'veiligheidsvestje' en een met een aantekeningenboekje stonden ons dak te bestuderen. Ik ben benieuwd. Tot nu toe nog niks gehoord. En - afaik - voldoet onze installatie aan alle voorschriften die je kan bedenken. Toch geeft dit mij het gevoel dat een van de buurtbewoners heeft geklaagd. The Age of Stupid is nearer than I thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:05:
[...]

Nee, maar omdat een groter gedeelte van de energierekening in het vaste gedeelte ipv in het variabele gedeelte zit wordt het financieel minder rendabel om je energierekening laag te houden.
Gelukkig heb je geen stadsverwarmingsaansluiting :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand ervaring met luchtcollectoren?
Bijv Solarventi (Deens):
http://www.solarventi.com/generelt/SunModel_UK/index.htm

of Grammer (Duits):
http://www.grammer-solar.de/produkte/solarluft/index.shtml

Is eigenlijk best wel low-tech vanaf een 400 euries
Wordt ook vaak tegen de gevel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Hoeveel m2 voor 400 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Instapmodel bij solarventi voor ruimte van15m2.
http://www.solarventi.de/produkter/sv2/underkat/sv2kat1.htm

Voor 140m2 ruimteverwarming:
http://www.solarventi.de/...v30/underkat/sv30kat1.htm
1250 ex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 299897 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:31:
Omdat wij maar 500 m3 gas per jaar verbruiken kost een m3 gas ons (ongeveer) een euro. Te belachelijk voor woorden. Ons masterplan is om, door investeringen te doen in isolatie, electrisch koken en (straks) electrisch verwarmen, de hele gas mikmak eruit te gooien.
Vastrecht moet toch ergens van betaald worden? En ik kan me voorstellen dat dit soort infrastructuur niet slijt met meer/minder gebvruik.
En een kuub gas besparen scheelt je nog steeds 60 cent.
Ik hoorde overigens van een van onze buren dat er een week of twee geleden "waarschijnlijk wat mensen van de gemeente" aantekeningen aan het maken waren over onze zonnepanelen. Een 'normaal gekleed' persoon, een met een 'veiligheidsvestje' en een met een aantekeningenboekje stonden ons dak te bestuderen. Ik ben benieuwd. Tot nu toe nog niks gehoord. En - afaik - voldoet onze installatie aan alle voorschriften die je kan bedenken. Toch geeft dit mij het gevoel dat een van de buurtbewoners heeft geklaagd. The Age of Stupid is nearer than I thought.
Dat is wel rot, je hebt alleen toch niks te vrezen?
Die eerste is een kwart vierkante meter voor 400 euro. 2,4 m2 vacuumcollector kost 800 euro. Dat is meer m2 voor het geld

[ Voor 15% gewijzigd door SpiceWorm op 19-10-2009 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Arnoudk
Koophuis?
WOZ-verhoging?
SpiceWorm schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:21:

Die eerste is een kwart vierkante meter voor 400 euro. 2,4 m2 vacuumcollector kost 800 euro. Dat is meer m2 voor het geld
Ja maar geen extra's meer zoals boiler ed.
Een zonneboiler om 140m2 mee te verwarmen kost wel iets meer.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 19-10-2009 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zou kunnen. Zo'n geintje had ik niet meegerekend in mijn tvt berekeningen, maar ik hou het niet voor onmogelijk dat het plaatsen van zonnepanelen wordt beloond met een hogere belasting. Eigenlijk schrik ik ervan dat mij dit niet verbaast.
SpiceWorm schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:21:
Vastrecht moet toch ergens van betaald worden? En ik kan me voorstellen dat dit soort infrastructuur niet slijt met meer/minder gebvruik.
En een kuub gas besparen scheelt je nog steeds 60 cent.
Tja, als ik gas kan opzeggen, heb ik ook niks meer met vastrecht te maken. En dan gaat de vergelijking wel op.

Een rekensommetje op basis van mijn laatste jaarrekening - prijzen kunnen aangepast zijn:
Vastrecht: EUR 0,4286 per dag = EUR 156,44 per jaar
Gas: 500 (m3) * 1,0101 (correctiefactor) * 0,6043 (EUR / m3) = EUR 305,20
Totaal gasverbruik per jaar = EUR 156,44 + 305,20 = EUR 461,64
==> prijs per m3 wordt dan EUR 0,92328.
(ik overdreef inderdaad met 'tegen de euro', dat scheelt nog ruim 6 cent.)

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 299897 op 20-10-2009 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hoeveel zou een setje panelen dan schelen op de WOZ?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze vanaf de straat in kunnen schatten hoeveel Wp er ligt en dus ook niet kunnen beoordelen hoeveel energievoordeel je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Bij mijn stadsverwarming betaal ik 350 euro vastrecht en 200 euro verbruik per jaar. Warm tapwater zit hier niet bij.
Hoe goed ik mijn huis ook isoleer, van die 350 euro vastrecht gaat geen cent af. Zelfs al zou ik mijn stadsverwarming afsluiten dan nog moet ik blijven betalen. Het is gewoon walgelijk.
Er is nu een onafhankelijk onderzoekje gedaan door de gemeente Tilburg waaruit blijkt dat we natuurlijk veel te veel betalen aan Essent met die verplichte stadsverwarming.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Anoniem: 299897 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:31:
[...]

Helemaal mee eens.

Omdat wij maar 500 m3 gas per jaar verbruiken kost een m3 gas ons (ongeveer) een euro. Te belachelijk voor woorden. Ons masterplan is om, door investeringen te doen in isolatie, electrisch koken en (straks) electrisch verwarmen, de hele gas mikmak eruit te gooien. Ik overweeg ook nog een zonnecollector op de gevel (is dat vergunningsvrij?).
Daar denk ik dus ook aan. We koken al electrisch en we hebben al een zonneboiler. Misschien dat het ons al lukt met een goed gekozen warmtepomp. Die hoeft niet eens zwaar te zijn. Een beetje tapwater naverwarming en klein beetje verwarming.

@spiceworm Nee, je hebt niks te vrezen tegen klagende buurtbewoners, maar of je er echt blij mee moet zijn. Tenslotte wil je niet dat er onderling op een negatieve manier naar elkaar gekeken wordt. Daarnaast zou zo iemand als eerste bij jou moeten klagen. Maar, gelukkig is het nog steeds alleen een vermoeden....toch?

[ Voor 18% gewijzigd door windfreak op 20-10-2009 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 23:21:
[...]

Helemaal waar, maar ik wil toch een hoger energetisch rendement. Ik zit meer te denken aan dit. Ik vind het alleen vervelend dat ik helemaal niets kan vinden van berekeningen over hoeveel kWh dit in onze situatie per jaar zou verbruiken en hoeveel kuub aardgas het zou verdringen. Maar ik kam het internet nog steeds uit, en ik vind nog steeds nieuwe informatie.
Wij hebben ooit deze berekening voor onze situatie gekregen. Dit is voor alleen verwarming, geen warmwater. In de berekening is wel rekening gehouden dat we ons hele huis zouden verwarmen, wat in de praktijk niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
JeroenH schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:21:
[...]

Plugwise is zo gesloten als een oester. De domoticafans zijn gefrustreerd dat de pluggen niet rechtstreeks benaderbaar zijn, interactie met standaard (zowel open en closed source) domoticasystemen kan alleen via de ingebouwde webserver van de Source (Plugwise-software). Dat is een kauwgom/plakband-oplossing.
Via Domotiga, onder linux, kan ik de pluggen gewoon gebruiken.
Dan is er natuurlijk ook nog de ongewenste privacyschending - wat natuurlijk precies de reden is dat ze met alle geweld willen dat je die Source gebruikt. De pluggen zelf kunnen niet 'naar huis bellen' om alle meetgegevens door te sluizen, maar de Source wel.
Ik heb de source alleen gebruikt om het netwerk op te bouwen, daarna overgeheveld naar m'n huisserver met linux.

Ik wil het best nog een keer met een open mind testen, als het goed werkt zou ik het in willen zetten om onze zonnestroompanelen te monitoren, maar de privacyschending vind ik een zeer groot minpunt - bijna een dealbreaker. De enige reden dat ik het voor lief zou willen nemen is omdat er maar bar weinig betaalbare monitoringsystemen voor zonnestroominstallies te krijgen zijn.
Volgens geruchten zou dat in source 2.1 opgelost zijn en zou opbrengst ook daadwerkelijk gemeten kunnen worden.
Daarnaast is bijv via xpl-perl het mogelijk om opbrengsten te meten en netjes in een DB op te slaan en vervolgens mooie grafieken met te maken.
Zelf gebruik ik met name het gedeelte van power-meting om te schakelen en zijn grafieken voor mij minder van belang, maar buiten de software van plugwise om is dit zeker mogelijk.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 281733 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:25:
Ja maar geen extra's meer zoals boiler ed.
Een zonneboiler om 140m2 mee te verwarmen kost wel iets meer.
Je hoeft ook geen boiler te hebben, je kan ook de warmte direct in je vloerverwarming / luchtverwarming gooien.

Ik denk dat zo'n systeem wel interessant is wanneer je je hele gevel / dak er mee kan bekleden omdat het zo goedkoop is.

De 300 liter met 3x 24 buizen heeft van de week de 80c nog aangetikt. En ik heb een adres gevonden waar ze Antifrogen SOL HT leveren, 10 liter kost 70 euro ex. btw, alleen levering aan bedrijven. Dit spul kan tegen continue 200c. Ik weet niet of er meer animo is voor een bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:42

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik mooi mijn zonnepanelen aangemeld bij GC voor exra korting op de groene stroom, geldt de zonnekorting alleen voor kortingsgarantie klanten, niet voor klanten met een 3 jarig contract...

hier is de 500 ltr nog 69 graden geweest afgelopen week, 3x24 buizen

[ Voor 12% gewijzigd door sander817 op 20-10-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
sander817 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:52:
ik mooi mijn zonnepanelen aangemeld bij GC voor exra korting op de groene stroom, geldt de zonnekorting alleen voor kortingsgarantie klanten, niet voor klanten met een 3 jarig contract...
Heb je dit ook al aan de ZPV aangekaart ?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 14:46
SolarKing schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 07:20:
Bij mijn stadsverwarming betaal ik 350 euro vastrecht en 200 euro verbruik per jaar. Warm tapwater zit hier niet bij.
Hoe goed ik mijn huis ook isoleer, van die 350 euro vastrecht gaat geen cent af. Zelfs al zou ik mijn stadsverwarming afsluiten dan nog moet ik blijven betalen. Het is gewoon walgelijk.
Er is nu een onafhankelijk onderzoekje gedaan door de gemeente Tilburg waaruit blijkt dat we natuurlijk veel te veel betalen aan Essent met die verplichte stadsverwarming.
Wel jammer dat stadsverwarming zo misbruikt wordt door de eigenaren/beheerders van het netwerk. 'Het milieu' is er juist bij gebaat om afvalwarmte, of efficient centraal opgewekte warmte te gebruiken voor verwarming van huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SpiceWorm schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:15:
[...]

De 300 liter met 3x 24 buizen heeft van de week de 80c nog aangetikt. En ik heb een adres gevonden waar ze Antifrogen SOL HT leveren, 10 liter kost 70 euro ex. btw, alleen levering aan bedrijven. Dit spul kan tegen continue 200c. Ik weet niet of er meer animo is voor een bestelling?
Heb je wat meer specificaties van dit spul? Hoe goed kan dit goedje tegen temperaturen onder nul? viscositeit e.d.?

Ik ben mogelijk geinteresseerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Het kan kortstondig tegen 260c, en continue tegen 200c.
Het is bij Voltanova bv, en ik zie nu dat ze ook wel een en ander aan particulieren willen leveren. Dus dat is misschien nog handiger.

Hier een datasheet.

Antifrogen SOL is a ready for use, vaporisation-safe heat transfer fluid on the basis
of propylene-glycol and higher boiling glycol. It is physiologically harmless and contains
corrosion-inhibitors that will thoroughly protect all materials usually used in heating and
solar thermal systems against corrosion, premature aging and incrustation. ®Antifrogen
SOL HT will not segregate, withstand high operating temperatures and is suitable for
both flat plate and vacuum tube collectors.

Antifrogen SOL HT has the same properties as ®Antifrogen SOL, but is predominantly
based on higher boiling glycol, which makes it withstand operating temperatures of up
to 200 °C and even extremely high standstill temperatures of up to 270 °C without de-
composition. Hence it is particularly suitable for solar systems with a very high thermal
load. ®Antifrogen SOL HT also offers a full frost protection up to -23 °C which will not
diminish even after long-standing usage.

Nog een belangrijk punt: tot 10% mixen met water kan geen kwaad (dit in tegenstelling tot tyfocor ls, waar het absoluut niet mag) (heeft wel invloed op de antivries bescherming; zie laatste pagina datasheet):

As already mentioned, Antifrogen SOL HT is
premixed with deionized water and formulated to give
the optimum frost and corrosion resistance. If traces
of water still remain in the system after flushing or the
user inadvertently dilutes the product, additions of
water up to 10% can be tolerated without any adverse
effect on corrosion resistance.

[ Voor 39% gewijzigd door SpiceWorm op 20-10-2009 13:37 ]

Pagina: 1 2 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.