Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.253 views

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Taan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:28:
[...]Dat zijn ook verreweg de meest voorkomende electrische dekens. Veel mensen die niet weten wat een electrische deken is denken dat je eronder slaapt. Is dus niet zo. Je ligt erop. Ik heb er zelf ook 1, maar nu nog niet in gebruik. In de winter wel. met een tijdschakelaar ertussen. Die vlak voor bedtijd een half uurtje aangaat. Heerlijk!
Ja, dat bedoelde ik natuurlijk ook. Ik weet dat je erop ligt, maar zo heten ze nu eenmaal in de volksmond.
Afijn, ik heb gezien dat die van Inventum een apart te schakelen gedeelte heeft voor de voeten.
Iemand ervaring daarmee?

Mijn vrouw heeft door haar ziekte het altijd koud s'avonds, met name de benen.Vandaar dat het bij ons, over 12 maanden heen, meer maanden warm moet zijn dan bij anderen en we dus nooit erg zuinig zullen/kunnen zijn.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
SasJo schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:33:
Re: Q-Solar 25SC200, en dan de BrainQ;
Wat bedoelt Atag met het "Toestel" ?

Wat betekent het als ik zie dat het Toestel een hogere temp heeft dan Warmwater? Op het display.

Ik heb deze maand vanaf de 10e eea dagelijks bijgehouden qua meterstanden, en zo'n 100m3 verbruikt voor heel september, en ook gezien dat s'nachts (1 uurtje naar de 60gr voor mijn hete douche) maar weinig wordt verbruikt.
Meeste gas dus tussen 09 en 21dus, de laatste 3 dagen zo'n 7m3 per dag.
Tussen 16 en 21 naar 23gr en dan om 01 weer naar 18, maar dat betekend dat hij uit blijft, want smorgen is het met gemak nog 21gr. Vanaf 10 tot 16 naar 21,5gr.
En, vrouwlief vindt het heerlijk in huis, :)

Eric jij stookt tussen 16 en 18, daarna pas weer de volgende dag?
Wow, heb je al 100m3 verbruikt in september? en nu al 7m3 gemiddeld per dag over de afgelopen 3 dagen? Dat is vergeleken met ons verbruik extreem veel. Ons hele verbruik over september is nog geen 6m3.

Okay toegegeven, ik stook niet op 23 graden in huis maar slechts op 19 - 19,5 :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 18:49
Vraagje;

Vandaag schijnt de zon weer lekker en ik heb een dagje vrij. Kijk ik op mijn Iskra, staat deze om 11 uur al op terugleveren ( 560wp op schuindak ZZO). Ik heb even gekeken op de opbrengstmeter bij de zonnepanelen en deze staat op 75watt, betekend dat dat ik 75x24 uur = 1,8 kw verbruik per dag?

( ik heb niks speciaal aanstaan, dus koelkast, cv, router, KPN decoder, Telefoons).

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
@Sasjo: 100m3 in deze maand september??
pffff... ik zit hier met krap 2-3 m3 (zo uit mn hoofd) vanaf begin september (vrijdag as weer ff meterstanden noteren).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:34
stel dat de panelen nu 75 watt opbrengen , en de meter in de meterkast stil staat, dan betekent dat je die 75 watt zelf zou gebruiken, op dit moment. als dit je basis verburik is, dan verbruik je idd minimaal 1,8 kWh per dag.

je levert echter nu terug, dus je verburikt op dit moment mionder dan 1,8 kWh.

als je nu meer verbruikt dan je basisi verburik, bijvoorbeeld als je nu je tv aan hebt, en je computer, of een magnetron, of ander apparaat, dan kun je met de cijfers die je nu geet helemaal niets uitrekenen over je dagelijkse verbuik.
ik zou daarvoor de meterstanden opnemen bijvoorbeeld de meterstand vanavond om 19:00 opnemen, en precies over een week weer, en dan het verschil delen door 7 om een gemiddeld dagelijks verbuik te bepalen.

maar dat kan er week ook schelen. een wasje extra doet veel :) en je hebt evengoed dat electriciteitsverbuik afhankelijk is van de seizoenen, al is dat vaak minder evident dan bij gasverbuik.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-10 23:02

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

NielsTn schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:57:
@Sasjo: 100m3 in deze maand september??
pffff... ik zit hier met krap 2-3 m3 (zo uit mn hoofd) vanaf begin september (vrijdag as weer ff meterstanden noteren).
moet je er wel bij vermelden dat je amper thuis bent en alleen in een huis woont :P
maar 100 is wel veel inderdaad, wij zitten op 27m3 voor september, 21 graden

[ Voor 10% gewijzigd door sander817 op 29-09-2010 12:57 ]

• NielsTn
@Sander: true... maar je moet anderen ook blijven prikkelen! >:)
21+ graden in mijn woning (nieuwbouw 2005) is dan echt knap warm, dus wellicht dat Sasjo een woning heeft waar gewoon meer in 'moet' worden gestookt

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
Wij zitten hier ook alweer op 106m³ voor september. Lekker met de sokken op een warme vloer. De vloerverwarming staat hier nu van 6u - 13u aan. 's Nachts koelt het dan af tot 18C en 's middags stijgt dat tot ruim 20C. Binnenkort komen nog een aantal nieuwe HR++ ruiten voor de paar ramen waar dat nu nog niet in zit. 6 stalramen die nu een enkel glas voorzetruit hebben krijgen een HR++ voorzetruit. Daarnaast worden twee raampjes op de slaapkamers vervangen, een raam boven de voordeur en een raam in berging. Scheelt hopelijk weer iets.

Ik heb net de vloerverwarming anders ingeregeld. Ik had de pomp op stand 3 staan, omdat ik dacht dat dat het beste zou werken, maar dat bleek toch niet zo te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2010/09/Vloerverwarming-stand-3.jpg
Vloerverwarmingspomp op stand 3.

Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2010/09/Vloerverwarming-Stand-1.jpg
Vloerverwarmingspomp op stand 1.

Boven komt van de CV.
Links is het retour water.
Onder naar de vloerverwarming.

De vloerverwarminspomp pompt in stand 3 veel meer water dan er uit de CV komt, dus wordt er veel retourwater bij gemixed, waardoor de temperatuur van de aanvoer VV zakt. De retour temp. zakt niet, alleen de aanvoer stijgt. Logisch ook: er gaat nog steeds dezelfde warmte in, alleen minder 'verdund'.

Voordeel:
Pomp van 95W naar 45W.
Hogere dT aan de CV.

Zie verder hier: http://nieuws.warmtecheck...loerverwarming-inregelen/

• NielsTn
@PCmadman: kun je de vloerverwarming alleen regelen middels de pompstand van de CV? soms/vaak zitten er toch ook stel-knoppen op gemonteerd??
dan zou je daar ook nog mee kunnen inregelen.

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:45:
[...]Wow, heb je al 100m3 verbruikt in september? en nu al 7m3 gemiddeld per dag over de afgelopen 3 dagen? Dat is vergeleken met ons verbruik extreem veel. Ons hele verbruik over september is nog geen 6m3.

Okay toegegeven, ik stook niet op 23 graden in huis maar slechts op 19 - 19,5 :)
Ik stook slechts 5 uurtjes op 23 gr, na 12 uren gaat het systeem pas weer aan . . .

• mkleinman
  • Nu online
SasJo schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:10:
[...]

Ik stook slechts 5 uurtjes op 23 gr, na 12 uren gaat het systeem pas weer aan . . .
Maar het verbaasd me dat je gasverbruik al zo hoog is nu. Wat was je verbruik voordat je de QSolar kreeg?

Ik neem overigens aan dat die 23 graden stand overdag is om de QSolar boiler leeg te trekken?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• engelbertus
pcmadman schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:13:
Wij zitten hier ook alweer op 106m³ voor september. Lekker met de sokken op een warme vloer. De vloerverwarming staat hier nu van 6u - 13u aan. 's Nachts koelt het dan af tot 18C en 's middags stijgt dat tot ruim 20C. Binnenkort komen nog een aantal nieuwe HR++ ruiten voor de paar ramen waar dat nu nog niet in zit. 6 stalramen die nu een enkel glas voorzetruit hebben krijgen een HR++ voorzetruit. Daarnaast worden twee raampjes op de slaapkamers vervangen, een raam boven de voordeur en een raam in berging. Scheelt hopelijk weer iets.

Ik heb net de vloerverwarming anders ingeregeld. Ik had de pomp op stand 3 staan, omdat ik dacht dat dat het beste zou werken, maar dat bleek toch niet zo te zijn:
[afbeelding]
Vloerverwarmingspomp op stand 3.

[afbeelding]
Vloerverwarmingspomp op stand 1.

Boven komt van de CV.
Links is het retour water.
Onder naar de vloerverwarming.

De vloerverwarminspomp pompt in stand 3 veel meer water dan er uit de CV komt, dus wordt er veel retourwater bij gemixed, waardoor de temperatuur van de aanvoer VV zakt. De retour temp. zakt niet, alleen de aanvoer stijgt. Logisch ook: er gaat nog steeds dezelfde warmte in, alleen minder 'verdund'.

Voordeel:
Pomp van 95W naar 45W.
Hogere dT aan de CV.

Zie verder hier: http://nieuws.warmtecheck...loerverwarming-inregelen/
hmm ik vind het toch een vreemd plaatje. als het goed is zit er boven de pomp de thermostaat knop, met een voeler op de aanvoerbalk (onderste balk meestal) als die een hoge temperatuur heeft knijpt die de aanvoer toch af, en komt er ook minder warm water aangevoerd?

en is de 43 graden dan niet de geleiding die je meet van de hete aanvoerbuis dat via geleiding de aansluiting op de pomp "verwarmd"?

de pomp een lagere stand geeft de het water meer tijd om zijn warmte af te staan, en daalt mogelijk het retourwater in temperatuur. ik heb de pomp ook op de laagste stand gezet, omdat anders het retourwater zo warm was, en samen met het water da via de bypass ging, te warm was voor de ketel, en die ging pendelen.

• VincentH
  • Laatst online: 14-10 23:15
flitspaal.nl schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:14:
[...]

Maar het verbaasd me dat je gasverbruik al zo hoog is nu. Wat was je verbruik voordat je de QSolar kreeg?

Ik neem overigens aan dat die 23 graden stand overdag is om de QSolar boiler leeg te trekken?
Ik val ook bijna van mijn stoel! Wij hebben in september uit mijn hoofd zo'n 25 kuub verstookt incl. koken, 2 volwassenen+ 1 kind. En ik woon in een oud huis (1929) met een nog ongeïsoleerde achtergevel. (Morgen komt de glaszetter de kozijnen opmeten om er HR++ in te zetten :) ).
Wel is het zo dat wij nog vrijwel niet hebben gestookt: 1 of 2 dagen op 18,5.
Zijn wij dan zo zuinig? Ik ben zelf een notoire langdoucher!

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:14:
[...]Maar het verbaasd me dat je gasverbruik al zo hoog is nu. Wat was je verbruik voordat je de QSolar kreeg?

Vooropgesteld, ik vindt het ook veel. Voordat we de Qsolar hadden maten we nooit de meterstanden :( echter over heel 2009 hadden we bijna 2800m3. Op basis daarvan hebben we de Q aangeschaft.
En omdat 12x ong 300/maand = 3600/jr x 10 jaar = 36.000 euro.
Daarvan willen max de helft hebben in de toekomst . . .

23gr is tussen 16 en 21u, idd om de boiler leeg en het huis warm te maken.
We stoken warm water op tot 60 resp 63 gr tbv douchen badderen 2 groot 2 klein, 1x tussen 5-6 en daarna tussen half 6 en 7 eind vd middag. Zonder dat is het gewoon te lauw!!

Ik vermoed dat zo rond 12u middags veel bijgestookt wordt.
Kookgas was in juli totaal 13m3.
We hebben hoekhuis, maar wel vloer isolatie.
Nog geen gevel isolatie, geen vloer ingeregeld zoals hierboven, en alle andere radiatoren staan dicht.
Er kan dus nog eea verbeterd worden, maar, we moeten eerst inzicht in ons leefpatroon krijgen, volgens Eric-pvt. Dat doen we dus nu.
En dat is hoog.
Ook zo'n 300kWh.

Hoe kun je een meting maken tbv het gasverbruik?

• mkleinman
  • Nu online
SasJo schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:10:
[...]

Hoe kun je een meting maken tbv het gasverbruik?
Hoe bedoel je dat precies zo'n meting tbv het gasverbruik?

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:26:
[...]Hoe bedoel je dat precies zo'n meting tbv het gasverbruik?
Ik zou net zoals jullie met PV/plugwise doen, graag eens zo'n grafiek van 24u willen zien, maar dan met mijn afname voor gas.

kan dat?

• sander817

sander817

enymate kan dat
www.enymate.nl

• Paul C
NielsTn schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:08:
@PCmadman: kun je de vloerverwarming alleen regelen middels de pompstand van de CV? soms/vaak zitten er toch ook stel-knoppen op gemonteerd??
dan zou je daar ook nog mee kunnen inregelen.
Ja, er zit per zone een stelknop en die heb ik goed ingeregeld. Dat is ook niet zo moeilijk, gewoon kijken welke ruimten te snel warm worden en die knijpen. Dat is bij ons de badkamer en de hal, die staan maar 10% open, de keuken staat op 50% en een paar andere ruimtes met twee lange lussen staan beide op 100%. Als ik naar de temperaturen kijk klopt dit overigens ook. De retour van de badkamer en hal zijn ondanks deze instelling nog steeds het warmst met ongeveer 32C, de keuken zit op 29,5 en die paar andere ruimtes op 26C.
engelbertus schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:45:
[...]

hmm ik vind het toch een vreemd plaatje. als het goed is zit er boven de pomp de thermostaat knop, met een voeler op de aanvoerbalk (onderste balk meestal) als die een hoge temperatuur heeft knijpt die de aanvoer toch af, en komt er ook minder warm water aangevoerd?

en is de 43 graden dan niet de geleiding die je meet van de hete aanvoerbuis dat via geleiding de aansluiting op de pomp "verwarmd"?

de pomp een lagere stand geeft de het water meer tijd om zijn warmte af te staan, en daalt mogelijk het retourwater in temperatuur. ik heb de pomp ook op de laagste stand gezet, omdat anders het retourwater zo warm was, en samen met het water da via de bypass ging, te warm was voor de ketel, en die ging pendelen.
De vloerverwarming is bij ons aangelegd vanwege het comfort en de hoofdverwarming is eigenlijk luchtverwarming. De vloerverwarming heeft daarom geen ruimtethermostaat, maar een thermostaat die de temperatuur van een klein buffervat voor de vloerverwarming meet. Hierop schakelt dus de CV in en uit. Er zit natuurlijk ook nog een thermostaat die temperatuur van de vloerverwarming in de gaten houd, maar deze heb ik op zijn max. gezet, omdat ik het onzin vind, om eerst de ketel te sturen op een temperatuur en daarna nog een keer de temperatuur te regelen door bij te mixen. Doordat ik nu effectief alleen de thermostaat gebruik die de ketel aanstuurt hoef ik de ketel minder warm te stoken om op een bepaalde temperatuur in mijn vloerverwarming te komen. Doordat ik nu de pompsnelheid verlaagd heb komt het warme water uit de CV ook nog eens warmer bij mijn vloerverwarming aan.

Het grootste voordeel wat ik hiervan heb ik een lager opgenomen vermogen voor de pomp. Voor de werking van de verwarming zal het zeer weinig tot niets uitmaken*.

(*Alleen als ik met de temperatuur van de vloerverwarming de max van het mengventiel bereik en deze daardoor de toevoer van warmwater gaat beperken, dan heeft het een nadelig effect en kan ik de dT binnen mijn vloerverwarming verlagen door de pompsnelheid weer te verhogen, waardoor er meer warmte in de vloerverwarming gaat. Bijv. het mengventiel laat de ingangstemp van de vloerverwarming niet boven de 50C komen. Als de pomp nu op stand 1 staat is de dT in-uit 14C, bij stand 3 is de dT in-uit 10C, daardoor zal de gemiddelde temp in de vloerverwarming bij stand 3 dus 2C hoger zijn dan in stand 1. Dit doet er overigens alleen toe als het buiten -20C is ofzo... 8)7 )

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Wij hebben tot vandaag ongeveer 23 m3 gas verbruikt.
Dat is wel met hulp van een zonneboiler.
Woonsituatie: Hoekhuis met 3 bewoners.
Gebouwd voor 1970 en op diverse plaatsen na-geisoleerd. (Dak en muren)
Het is in huis minimaal 19 graden.
Dit lukt mede omdat we een grote glaspui op het zuiden hebben, met HR++ glas.

Guus Assmann

• engelbertus
ok. dus al helemaal alternatief aangesloten dus :)
ik bedoelde inderdaad de maximaal thermostaat van de verdeler. ik heb hem zelf ook maximaal open gezet, omdat dan de temperatuur nog maar rond de 40 graden wordt. op een of andere manier is er een afwijking in de maximaal thermostaat waardoor op de stand horend bij 50 graden, de temperatuur in de aanvoerbalk nooit hoger wordt dan 50 graden, ook niet als de aanvoer beduidend hoger was, en ook niet als de pompsnelheid hoger was.. het water koelt blijkbaar niet zo snel af in de vloer. wellicht dat het nu nog te snel door mijn vloer stroomt. ik heb volgens mij ook maar groepen van 80 m slang, waar je normaal tot 100 meter kunt gaan, zodat het retourwater kouder retour komt, en terug naar de ketel stroomt, en er ruimte ontstaat voor nieuw heet water.

• Paul C
@engelbertus: Het is wel gewoon normaal aangesloten, alleen in plaats van een ruimte thermostaat schakelt de ketel op de temperatuur in de buffer waar de VV zijn warmte uit haalt, zodat er altijd genoeg warmte beschikbaar is zegmaar. Verder is het normaal alleen gebruik ik het iets anders door gewoon maximaal warmte uit die buffer te trekken en dan te zorgen dat de ketel er de gewenste hoeveelheid warmte in stopt.

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

sander817 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 16:05:
Sasjo > Ik zou net zoals jullie met PV/plugwise doen, graag eens zo'n grafiek van 24u willen zien, maar dan met mijn afname voor gas.

enymate kan dat
www.enymate.nl
Wie heeft hier ervaringen mee?

Water geloof ik wel, dus de Lite versie van 169 euro zou voldoen (gas en elektra).

Verwijderd

ik kom uit op 3,8m3 deze maand,
ja ik "stook" tot 19c tussen 4 en 6 maar toevallig had september veel namiddag zonnetjes, dus dat is geen referentie.
langdurig laag stoken is het advies op een lage temperatuur, ik doe dat op 45c max,
vandaag kwam het cv water tot 43 graden rond 16:20u.
als je warmer stookt slaat acuut de ketel aan.
(pomp modulatie 25% max)
de toestel temperatuur dat is de cv retour sensor recht op de retour cv buis, ofwel de interne kast temperatuur, als die hoger is dan de boiler, stook je gas.
als er sprake is van een zieke, of baby vind ik niet dat er vergeleken mag worden,
juist energiebesparing behoud de energie voor zieken kinderen zwakken en ouderen

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2010 20:07 . Reden: iedereen word oud en ziek ]

• mkleinman
  • Nu online
SasJo schreef op woensdag 29 september 2010 @ 18:34:
[...]

Wie heeft hier ervaringen mee?

Water geloof ik wel, dus de Lite versie van 169 euro zou voldoen (gas en elektra).
NielsTN heeft ervaring met Enymate.

Ik weet dat Conrad ook een vergelijkbare oplossing heeft. Die is ietsje goedkoper.

Ik heb overigens bevestigd aan cvtuning.nl voor het waterzijdig inregelen van onze CV installatie. Hopenlijk gaat de deltaT tussen aanvoer/retour dan nog verder omhoog. des te lager de retour des te meer winst kan ik straks halen uit de zonneboiler :)

[ Voor 25% gewijzigd door mkleinman op 29-09-2010 20:16 ]

Verwijderd

Eric jij stookt tussen 16 en 18, daarna pas weer de volgende dag?
in de klok : (brainq)
ma-zo (1-7)
dg 1 16:00 18:00 19,5c (cv max 45c)
dg 2 19:00 21:30 20c
dg 3 00:00 15:00 18c *

* als ik het warmer wil, moet dat ouderwets met de hand, als ik de cv vergeet als ik ga slapen overruled de klok dat om 00:00u, probeer zoveel mogelijk code 9 en code 6 te krijgen, dan bespaar je het meest

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2010 21:12 . Reden: iedere dag een beetje is na een winter een grote berg ]

Verwijderd

September voor verwarming 0m3 gas, voor tapwater heb ik gisteren voor het eerst 627ltr gas moeten verbruiken maar vandaag weer 0.
Dit is het eerste gasverbruik sinds 11 april muv week 19 (zeldzame week in mei)

Het is nu 19,5 gr in huis.

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
SasJo schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:10:
[...]

Wij hebben een normaal rijtjeshuis uit 1938, alleen nageisoleerd (dak, vloer, deel gevel, dubbelglas, deels hr++), altijd mensen thuis (1-5), alleen maandag een klein beetje hulp (0,1 kWh) van een elektrisch kacheltje gehad, verder niet gestookt, de temperatuur ligt tussen de 18,5 (morgen) en 20 (avond) graden. We hebben dus alleen maar 3 m3 gas gebruikt om te koken, gister een beetje (0,1 m3 voor doucen), verder ZB.

Daarom blijf ik de 100 m3 van Sasjo ook best veel vinden. Heb je misschien ook een heel groot huis, of andere dingen die het gebruik negatief beinvloeden? Met 100 m3 doen we heel lang, op een koude winterdag komen we zelden boven de 4 m3 uit.

• NielsTn
@sasjo : ik heb je een PM gestuurd over enymate. Hoor t graag van je.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Van Fok, maatregelen van het nieuwe kabinet:
Via een toeslag op de energierekening moet geld worden verzameld voor subsidies aan windmolens en zonne-energie.
Lijkt me een goede prikkel voor meer PV op het dak.

Nadat mijn subsidie voor PV is afgeketst ga ik wel flink energie besparen. Dik 4000 kWh op jaarbasis... door een andere auto te kopen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Ik las het ook net over de opslag.......

Wie had at verwacht? Ik had eerder een dikke nuke verwacht

• mkleinman
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 30 september 2010 @ 08:07:
Van Fok, maatregelen van het nieuwe kabinet:

[...]

Lijkt me een goede prikkel voor meer PV op het dak.

Nadat mijn subsidie voor PV is afgeketst ga ik wel flink energie besparen. Dik 4000 kWh op jaarbasis... door een andere auto te kopen.
De belangrijkste vraag is denk ik of ze deze opslag op de kWhprijs gaan doen, de vervuiler betaald, of in de netbeheer cq vaste kosten. In dat laatste geval betaald iedereen.

Ik hoop optie 1, ik vrees optie 2. 8)7

• engelbertus
pcmadman schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:41:
@engelbertus: Het is wel gewoon normaal aangesloten, alleen in plaats van een ruimte thermostaat schakelt de ketel op de temperatuur in de buffer waar de VV zijn warmte uit haalt, zodat er altijd genoeg warmte beschikbaar is zegmaar. Verder is het normaal alleen gebruik ik het iets anders door gewoon maximaal warmte uit die buffer te trekken en dan te zorgen dat de ketel er de gewenste hoeveelheid warmte in stopt.
ja, maar iuk bedoel een constructie met een buffer is niet standaard, en laten schakelen op die temperatuur ook niet.

in jou geval is het bijverwarming, maar zoals ik het zag stop je toch best veel energie in je vloer ( die dan natuurlijk niet meer uit je luchtverwarming hoeft te komen)

ik heb het als hoofdverwarming, en stook met de zelfde aanvoertemperatuur..

hoe regel jij dan dat de vloerverwarming de ruimte niet teveel opwarmt? immers je vloerverwarming stopt nu continu water van 43 graden in je vloer.. stopt de pomp als er geen warmte nodig is?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 14:26
engelbertus schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:45:
[...]

Bovenstaande is een misvatting warmteoverdracht werkt altijd beter bij een hogere stroomsnelheid omdat de filmlagen dunner worden. Wat wel een gevolg kan zijn is dat daardoor je vloer ongelijkmatig warm wordt aangezien de warmte in eerste deel van de slang al overgedragen is.

Als ik bij mij zelf de vloerverwarming op de hoogste stand zet wordt inderdaad de retour warmer maar mijn meter geeft aan dat het vermogen wel toegenomen is. Dus er is wel meer warmte getransporteerd. De volumestroom CV-water is ook veel groter, dat moet je niet vergeten.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 30-09-2010 11:39 ]

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-10 19:36
Bij ons "mag" morgen de kachel weer aan.
We hebben afgesproken dat de CV uitblijft in september.

Douchen gaat prima op zonnewarmte en ons ruime hoekhuis is nog niet echt kil van binnen.
's Avonds lekker met een dekentje op de bank naar de zuinige LED tv kijken
Het voelt goed om al sinds April een gasverbrijk van 0 te hebben.

• engelbertus
leonbong schreef op donderdag 30 september 2010 @ 09:48:
[...]

Bovenstaande is een misvatting warmteoverdracht werkt altijd beter bij een hogere stroomsnelheid omdat de filmlagen dunner worden. Wat wel een gevolg kan zijn is dat daardoor je vloer ongelijkmatig warm wordt aangezien de warmte in eerste deel van de slang al overgedragen is.

Als ik bij mij zelf de vloerverwarming op de hoogste stand zet wordt inderdaad de retour warmer maar mijn meter geeft aan dat het vermogen wel toegenomen is. Dus er is wel meer warmte getransporteerd. De volumestroom CV-water is ook veel groter, dat moet je niet vergeten.
het effect is dan toch juist blijkbaar , dat ondanks dikkere filmlagen, het water zijn warmte in dekortere tijd niet kwijt kon? of verklaar je de stijging van de retourtemperatuur door meer bijmengen van warm water uit de aanvoer?

bij warmer retourwater knijpt de thermostaat van de vloerverwarming toch eerder af, en kan de cv ketel de warmte minder goed kwijt. de druk wordt "opgebouwd door de cv pomp, en de bypass gaat open. en dan krijgt de cv het hete water weer retour.

met wat voor meter meet jij dan het vermogen, en welk vermogen bedoel je prcies?
je zegt zelf ook dat de retourtemperatuur lager wordt bij een lagere pompstand. dus wat dat betreft vind ik mijn stelling geen misvatting. blijkbaar valt het met die filmlagen wel mee. de pompstand 1 verbruikt bij mij 35 watt, en pompstand 3 65 watt.

deze halveert, de stroomsnelheid zal dan denk ik ook ongeveer gehalveerd worden. door de hogere snelheid en meer water te verpompen zal er meer energie verloren gaan aan weerstand van het water in de slang, dus de stroomsnelheid wordt minder dan gehalveerd zou ik zeggen. hoe dik worden filmlagen dan uberhaupt, en hoe groot is de invloed ervan?

ik kan me voorstellen dat wanneer het over hele grote volumes gaat, en hoge snelheden, en hoge delta t dat een snellere stroming uiteindelijk wel het effect heeft wat je beschrijft, maar ik denk dat bij een vloerverwarmingsslang die filmlaag niet maatgevend is. warmteweerstand van de buis zelf, de vloer, en de relatief lage delta t verschil tussen lage en hoge stroomsnelheid. lijken mij meer van invloed.

het filmlaag principe is denk ik het verschijnsel dat het water zoch door het midden van de buis wil verplaatsen, en dat bij een hogere druk of doorstroming, de fictive doorsnede van het "midden van de buis" groter wordt, en het "filmlaagje" langs de buis dunner wordt. het filmlaagje staat stil en koelt af, de warmte die uit de buis wil moet eerst het filmlaagje opwarmen, en water heeft een warmteweerstand, hoe dikker de filmlaag hoe slechter de overdracht. maar in de overdracht van midden van de buis naar bovenkant vloer, is dat laagje dan een grote invloed?

in een warmtewisselaar lijkt me die filmlaag van belang, waar het vooral van belang is de warmte zo snel mogelijk over te dragen. ( om de wisselaar in afmeting te kunnen beperken) qua "warmtewisselaar" is een vloer niet echt ideaal qua materiaal, en ook niet optimaal gedimensioneerd, maar moet juist de warmte nog tot het eind in de slang beschikbaar blijven, om een gelijkmatige opwarming van de vloer te krijgen. dan lijkt me dat filmlaagje minder van belang.

• engelbertus
Woodski schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:22:
Bij ons "mag" morgen de kachel weer aan.
We hebben afgesproken dat de CV uitblijft in september.

Douchen gaat prima op zonnewarmte en ons ruime hoekhuis is nog niet echt kil van binnen.
en in hoeverre is dat te danken aan de ecolution, en hoeverre te danken aan de zon?

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Woodski schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:22:

Met een dekentje vind ik op het terras prima, maar in mijn huiskamer moet ik mij gewoon lekker kunnen voelen met "gewone" kleren aan (hier bedoel ik dus niet blootvoets met korte broek en singletje).

oftopic: ik heb natuurlijk makkelijk praten, ik heb het "nooit" koud, voor mij hoeft de kachel pas onder de 15 graden aan.

Cititzen of Ladonia

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:09:
NielsTN heeft ervaring met Enymate.

Ik weet dat Conrad ook een vergelijkbare oplossing heeft. Die is ietsje goedkoper.
Heb je daar een link naar? Ik kan het op de site van Conrad niet vinden.

• antonboonstra
  • Laatst online: 12:19

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mistraller schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:16:
[...]

Ik heb een CSV in de vorm:
Datum Opbrengst draaitijd
13-4-2007 1,81 13:27
14-4-2007 2,07 13:33

In die vorm heb ik alle dagtotalen vanaf 2006.

Hoe gaat dat nou precies in z'n werk, want ik heb niet echt php kennis, maar zou wel in een keer al die data willen importeren als het gaat.
Zoiets als onderstaand voorbeeld misschien? Heb 'm niet getest, maar zou moeten werken. Vul alleen de bestandsnaam in van de csv-file en welke/hoeveel regels je in 1 keer wilt importeren.

Vergeet niet eerst in te loggen op de site van Sonnenertrag (ff aanvinken dat je ingelogd wilt blijven) en dan pas onderstaand formulier versturen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?php

// Vul hier de bestandsnaam van de csv-file in
$bestandsnaam = 'data.csv';
// Vul hier in hoeveel dagen je wilt importeren van 0-100 of van 100-200 etc
$start = 0; // begin bij deze regel
$stop = 100; // stop bij deze regel

// Hieronder zou je niets meer hoeven aanpassen
$inhoud = file($bestandsnaam); // lees het csv bestand in een array in
$aantal = count($inhoud); // aantal regels
$dagen = $opbrengst = array(); // definieer lege array's
if($stop>$aantal) $stop = $aantal;

for($i=$start; $i<$stop; $i++) // ga alle regels bij langs
{
  $regel = explode(";", trim($inhoud[$i])); // splits de regels op bij elke punt-komma
  $datum = $regel[0]; // eerste waarde is de datum
  $kwh = $regel[1]; // tweede waarde zijn de kwh

// waarden zijn niet in de juiste format die Sonnenertrag nodig heeft
  list($day, $month, $year) = split('[-: ]', $datum);
  $datum = $year.'-'.sprintf("%02d",$month).'-'.sprintf("%02d",$day); // zodat je formaat 2010-04-13 krijgt
  $kwh = str_replace(',','.',$kwh); // vervang de komma door de punt

// klaar met in het juiste formaat zetten. Nu de waardes aan de array toevoegen
  $dagen[] = $datum;
  $opbrengst[] = $kwh;
}

// print het formulier
echo '<form name="insert_data" method="post" action="http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/insertdatadaily">
<input type="hidden" name="pb_id" value="VUL_HIER_JE_ID_NUMMER_VAN_JE_INSTALLATIE_IN">
';

// loop de array's $dagen en $opbrengst bij langs
for($i=0; $i<count($dagen); $i++)
{
  echo 'Opbrengst '.$dagen[$i].' <input type="text" name="yield['.$dagen[$i].']" value="'.$opbrengst[$i].'" size="4"> kWh<br>'."\n";
}

echo '<input type="submit" name="save" value="Bewaren">
</form>
'; 

?>

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 30-09-2010 12:58 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• leonbong
engelbertus schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:37:
[...]

het effect is dan toch juist blijkbaar , dat ondanks dikkere filmlagen, het water zijn warmte in dekortere tijd niet kwijt kon? of verklaar je de stijging van de retourtemperatuur door meer bijmengen van warm water uit de aanvoer?
Als ik mijn pomp sneller zet heb ik minder snel dat invoerthermostaat op de verdeler begint te knijpen aangezien er meer koud uit de vloer voorhanden is. (ondanks dat deze een iets hoger temp heeft)
bij warmer retourwater knijpt de thermostaat van de vloerverwarming toch eerder af, en kan de cv ketel de warmte minder goed kwijt. de druk wordt "opgebouwd door de cv pomp, en de bypass gaat open. en dan krijgt de cv het hete water weer retour.
Eens
met wat voor meter meet jij dan het vermogen, en welk vermogen bedoel je prcies?
je zegt zelf ook dat de retourtemperatuur lager wordt bij een lagere pompstand. dus wat dat betreft vind ik mijn stelling geen misvatting. blijkbaar valt het met die filmlagen wel mee. de pompstand 1 verbruikt bij mij 35 watt, en pompstand 3 65 watt.
Ik heb een warmtemeter te beschikking deze meet: Temp aanvoer / Temp afvoer / Volumestroom aanvoerCV-leiding. Deze meter kan dus het vermogen weergeven
Op de hoogste stand van de pomp meet deze inderdaad een hogere tempafvoer maar de volumestroom in de CV-aanvoer is veel groter. Als gevolg is het totale vermogen aan in de vloer toegenomen.

Vermogen = (TempCVIn - TempCVUit) X Volumestroom X WarmtecapaciteitWater
deze halveert, de stroomsnelheid zal dan denk ik ook ongeveer gehalveerd worden. door de hogere snelheid en meer water te verpompen zal er meer energie verloren gaan aan weerstand van het water in de slang, dus de stroomsnelheid wordt minder dan gehalveerd zou ik zeggen. hoe dik worden filmlagen dan uberhaupt, en hoe groot is de invloed ervan?
Dikte van de filmlaag hangt af wandmateriaal en stroomsnelheid. Staal is ruw lees dikkefilmlaag, PVC glad dunne filmlaag.
Dus opzich hoeft de laag niet zo dik te zijn maar hij wordt nog dunner als de snelheid hoger is.
In de filmlaag wordt de warmte alleen overdragen door middel van natuurlijk convectie.

Je zou met behulp van Moody diagram de dikte van je filmlaag kunnen berekenen als je idee hebt van binnenmaat leidingen en debiet van de pomp.
ik kan me voorstellen dat wanneer het over hele grote volumes gaat, en hoge snelheden, en hoge delta t dat een snellere stroming uiteindelijk wel het effect heeft wat je beschrijft, maar ik denk dat bij een vloerverwarmingsslang die filmlaag niet maatgevend is. warmteweerstand van de buis zelf, de vloer, en de relatief lage delta t verschil tussen lage en hoge stroomsnelheid. lijken mij meer van invloed.

het filmlaag principe is denk ik het verschijnsel dat het water zoch door het midden van de buis wil verplaatsen, en dat bij een hogere druk of doorstroming, de fictive doorsnede van het "midden van de buis" groter wordt, en het "filmlaagje" langs de buis dunner wordt. het filmlaagje staat stil en koelt af, de warmte die uit de buis wil moet eerst het filmlaagje opwarmen, en water heeft een warmteweerstand, hoe dikker de filmlaag hoe slechter de overdracht. maar in de overdracht van midden van de buis naar bovenkant vloer, is dat laagje dan een grote invloed?
Dit principe wordt laminaire / turbulente stroming genoemd. In een wisselaar kunnen de filmlagen ervoor zorgen dat je deze wel 10 á 30% groter moet maken.

Ik zeg ook niet dat de filmlaag maatgevend is maar als je eenvoudig de capaciteit van je vloerverwarming wil verhogen, pomp harder zetten. Maar er kan natuurlijk wel economisch optimum in zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 30-09-2010 13:19 ]

• Woodski
engelbertus schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:38:
[...]

en in hoeverre is dat te danken aan de ecolution, en hoeverre te danken aan de zon?
De zonneboiler gaat niet lekker dus misschien 50/50
Die Ecolution draait ook op de zon dus ach

• engelbertus
ok, een warmtewisselaar omzeilt dus liever de filmlaagjes, in principe door het filmlaagje te verstoren, door bijvoorbeeld veel bochten?

Vermogen = (TempCVIn - TempCVUit) X Volumestroom X WarmtecapaciteitWater

dus het is
delta t * vermogen pomp*constante waarde.
zodat je het verschil niet absoluut, maar in iedergeval wel relatief kunt beoordelen?

een thermometer is bij de meeste mensen nog wel voorhanden, maar een volumestroommeter meestal niet.

bijvoorbeeld 10 * 65 * 1 bij pompstand 3 = 650 en 15 * 35 *1 bij pompstand 1 = 525
je moet dan wel bedenken dat het pompvermogen niet rechtlijnig is met de volumestroom.
misschien dat er een grafiekje van je pomp te vinden is waar je dat uit kunt halen.
dit verschil kan wel het verschil tussen pendelen en niet pendelen zijn. bij pendelen meet je geen goeie waarde, de aanvoer is dan niet een constante temperatuur. je krijgt slechts tsootjes warm water uit je leiding, en daarna (nadraaitijd, een sloot koud water) dus zal delta t verkleinen, en dus het vermogen in de vloer erg teruglopen.

naar mijn idee pendelde mijn ketel op de hogere stand, en op de lagere stand niet meer.

• engelbertus
Woodski schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:22:
[...]

De zonneboiler gaat niet lekker dus misschien 50/50
Die Ecolution draait ook op de zon dus ach
ok, je hebt dus twee boilers?
ik wilde het van de eecolution graag juist weten omdat je die gewoon aan kunt zetten op electriciteit. je kunt dan wel zeggen dat je geen gas verbruikt, maar je gebruikt dan wel stroom.
Dan wordt het wel "makkelijk" om te zeggen dat je geen gas meer verbruikt. het is dan geen eerlijke vergelijking met andere mensen die "electrisch" tapwater bereiden.
een mega-boiler afgestemd op de winter is vaak een bezwaar en niet meteen het collector oppervlak. als je PV oppervlak ook ruim bemeten kan zijn. dat heeft swinters nog wel een aardig rendement.

zet je de ecolution dan speciaal aan om de boiler op temperatuur te houden? of alleen als het nodig is qua ventilatie? en ben je dar "zuinig"mee. of heb je hem "gewoon"op 350 m3/u als er mensen thuis zijn ?

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op het forum wordt regelmatig gesproken over het verlengen van de nadraaitijd van de pomp van de cv-ketel.
Ik kan mij voorstellen dat een dergelijke actie niet altijd voordeel op hoeft te leveren. Omdat ik zelf ook het plan heb om dit eens uit te proberen wil ik eerst hier eens wat meer van weten...

Mijn situatie:
Nefit smartline hrc24 cv-ketel, cv afgesteld op 60 graden Celsius (voor warmteterugwinning bij condensatiestap)
Modulerende kamerthermostaat in woonkamer
Radiatoren in bovenverdieping voorzien van thermostaatkranen
Huidige nadraaitijd 5 minuten (factory default)
Geen zonneboiler ofzoiets
Hoekhuis 1996
Normale radiatoren

Is het bijhouden van de graaddagen en je gasverbruik de enige manier hoe je er achter kan komen of dit effect heeft? Ideeen?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• leonbong
@engelbertus

Voor de meeste normale grunfos pompen kan je de volumestromen grafiek opzoeken op hun website.

Een platenwisselaar zoals bijbvoorbeeld in CV-ketel voor drinkwater heeft niet voor niks al die ribbels. Dat heeft twee doelen turbulentie en oppervlakte vergroting
Daarnaast hebben deze wisselaars beperkte ruimtes tussen de platen met als gevolg stroomsnelheid fors omhoog.

Temperatuur in uit alleen is geen maat voor de efficientie. Het is dus verstandig om hier enigzins mee te experimenten zoals je gedaan hebt want elke installatie is anders.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 30-09-2010 13:57 ]

• engelbertus
pendelen kwam vooral voor bij erg koude dagen, die we dit voorjaar nog hadden. bij "normale" koude dagen viel het pendelen mee. het verhogen van de aanvoer heeft ook een positief effect. de druppels heter water leveren meer energie af in de vloer, delta t tpv vloer is hoger, en delta t aanvoer / retour bij de ketel is groter, waardoor pendelen ook minder snel gebeurt, en de ruimte sneller op kan warmen. Je zou dit comfortabeler kunnen noemen, maar is wel minder eficient, omdat het minder "LTV" daarom kies ik er voor een lagere pompstand in te stellen, en op de langere opwarmtijd te anticiperen met het programma van de thermostaat.

Ik overweeg wel een buitenvoeler te installeren. de ketel heeft er een aansltuing voor, en de thermostaat bepaalt dan uiteindelijk via opentherm de watertemperatuur. als hetd an wel toevallig erg koud is buiten, wordt de aanvoer automatisch hoger.

zowiezo denk ik dat ik nog wat instellingen wil veranderen in mijn ketel, omdat die nu blijkbaarstaat ingesteld dathij niet reageert op warmtevraag onder 40 graden. als de maximale temperatuur dan op 50 staat, valt er maar weinig te moduleren. -> aan / uit -> pendelen

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:32

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Concept regeerakkoord:
Energie
Nederland moet voor de voorziening van energie minder afhankelijk worden van andere
landen, hoge prijzen en vervuilende brandstoffen. De energiezekerheid moet worden vergroot
en er komt meer aandacht voor het verdienpotentieel op energiegebied. De Europese doelen
voor een duurzame energievoorziening zijn leidend. Dit betekent 20% CO2-reductie en 14%
duurzame energie in 2020.
- Om de CO2-reductie te realiseren en minder afhankelijk te worden bij de
energievoorziening, is meer kernenergie nodig. Aanvragen van vergunningen voor de
bouw van een of meer nieuwe kerncentrales die voldoen aan de vereisten, worden
ingewilligd. :( Opslag van CO2 kan ondergronds plaatsvinden met inachtneming van
strenge veiligheidsnormen en lokaal draagvlak. Deze opslag komt pas aan de orde na
verlening van de vergunning voor een nieuwe kerncentrale.
- Het kabinet beoogt een 'Green Deal' met de samenleving, mede door voortzetting en
versterking van de nationale aanpak van energiebesparing. De verlening van
vergunningen voor lokale, kleinschalige productie van energie en warmte wordt
eenvoudiger.

- De energietransitie berust op innovatie door goede samenwerking tussen bedrijfsleven
en kennisinstellingen, ondernemingszin bij de ontwikkeling en export van nieuwe
producten op dit gebied en enkele maatregelen die hieraan bijdragen. Het kabinet
bevordert onderzoek naar en toepassing van nieuwe energiebronnen.
- De opwekking van duurzame energie moet zo snel mogelijk concurrerend worden
maar verdient in de overgangsfase stimulering. Hiertoe wordt de Stimuleringsregeling
Duurzame Energie (SDE) geleidelijk omgevormd in een SDE+ regeling. De
financiering van de SDE+ vindt plaats door een opslag op de energierekening. De
opbrengst van de SDE+ wordt direct ingezet voor duurzame energieprojecten. De
SDE+ wordt, zoals vastgelegd in het financieel kader, geen regeling met een open
einde.

Naast deze algemene maatregelen ter ondersteuning van de energietransitie, zijn ook meer
gerichte, specifieke maatregelen nodig om de economie toekomstbestendiger en sterker te
maken.
De energietransitie wordt ook in internationaal verband bevorderd.
- In internationaal verband zet het kabinet in op versterking van het Initiatief Duurzame
Handel, met inzet van middelen voor Ontwikkelingssamenwerking, en uitbreiding
hiervan naar CO2-intensieve sectoren.
- In de Europese Unie richt het kabinet zich onder meer op een CO2-efficiëntienorm
voor elektriciteitscentrales, scherpe milieu-eisen aan producten, emissie-eisen aan alle
transportmiddelen en een Europees energienet, ook op de Noordzee.
- Het kabinet zet in op doorlichting van de wereldwijde broeikasgasemissiehandel ten
aanzien van de betrouwbaarheid van emissierechten, zoals die uit het Clean
Development Mechanism.
- De energie-infrastructuur blijft in publieke handen.
Ik moet eerlijk zeggen, ik had slechtere teksten verwacht. Maar goed, 'Geen woorden maar daden'

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• mkleinman
  • Nu online
En de vraag blijft, wordt de opslag betaald uit het variabele deel van de energieprijs, dus opslag per kWh, of wordt gewoon domweg het vaste tarief verhoogd bij de netbeheerders.

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
flitspaal.nl schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:15:
En de vraag blijft, wordt de opslag betaald uit het variabele deel van de energieprijs, dus opslag per kWh, of wordt gewoon domweg het vaste tarief verhoogd bij de netbeheerders.
Uit financieel kader II:

"2. Het kabinet verbetert de SDE tot een meer efficiënte 'SDE+', voor een deel gefinancierd uit een
opslag op de energierekening2 (elektriciteit en gas) en mogelijk voor een deel uit een kolen! en
gasbelasting voor grote stroomproducenten (rekening houdend met het internationale
speelveld en EU wetgeving). De vervuiler betaalt is uitgangspunt bij de SDE+. Met het oog op
de beheersbaarheid worden de uitgaven en ontvangsten samenhangend met de SDE+ regeling
op de begroting verwerkt. De verdeling van de opslag over burgers en bedrijven is in lijn met
de opbrengst van de Energiebelasting (circa 50% burgers en 50% bedrijven) en evenredig
verdeeld over gas en elektriciteit. De totale uitgaven voor MEP/SDE en SDE+ bedragen in 2015
en verdere jaren maximaal 1,4 mld. In 2014 vindt een evaluatie plaats van de kosten en baten
van het beleid mede in de context van het Europese beleid. Bij de evaluatie komen in ieder
geval de actuele kostenraming, de mogelijke import en de optie van een verplicht aandeel
duurzaam aan de orde."

Als de vervuiler betaalt het uitgangspunt is dus per kwh of per m3. Anders ga ik de straat op om ook maar gelijk tegen wat andere rechtse hobbies te protesteren.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
"De SDE+ wordt, zoals vastgelegd in het financieel kader, geen regeling met een open
einde."

Ik verwacht er niet veel van. Volgens mij blijft het gewoon een gecapte consctuctie die er voor gaat zorgen dat er niet veel gaat veranderen in het straatbeeld. En het blijft denk ik ook lopen via de staatsbegroting waardoor er niet het soort effect onstaat zoals in Duitsland met de schitterende EEG regeling.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Verwijderd

Bovenstaande is een misvatting warmteoverdracht werkt altijd beter bij een hogere stroomsnelheid omdat de filmlagen dunner worden.
oh, effe niet he, hoe langzamer ik de cv pomp laat draaien hoe warmer de ltv radiatoren worden,
omdat de warmteoverdracht in de wisselaar langer plaatsvind, en dus meer opwarmt.
bij een pompmodulatie van 50% of 25% scheelt dit maar liefst 18 graden.

Verwijderd

Zo het dak ligt vol :) 1065 bij geplaatst dus nu totaal 1665 Wp.

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
even een geintje
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/6808/zonnepaneel3ay5.gif

[ Voor 11% gewijzigd door master30 op 30-09-2010 19:06 ]

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Op naar de volgende: http://www.nederlandverdi...wbareenergie.nl/index.php

Elkele verbetervoorstellen uit het manifest:

" Vorm, naar buitenlands voorbeeld, een nieuw Ministerie van Duurzame Energie , Milieu en Mobiliteit
: ”Min. DEMM“ en haal deze activiteiten weg, bij VROM, EZ, LNV, Ontwikkelingshulp, Verkeer en Water
,
staat, Volksgezondheid en Algemene Zaken. Al deze ministeries hebben hun eigen beleid op dit terrein,
terwijl er nauwelijks sprake is van enige samenhangende structurele doelstellingen, een beleid dat
inmiddels tot veel verwarring, frustratie en vertraging heeft geleid."

"feed-in tarief, voor duurzame electriciteitsopwekking."

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 18:28:
[...]

oh, effe niet he, hoe langzamer ik de cv pomp laat draaien hoe warmer de ltv radiatoren worden,
omdat de warmteoverdracht in de wisselaar langer plaatsvind, en dus meer opwarmt.
Als je CV ketel 10kW aan gas verbrand met efficiency van 90% wordt er gewoon 9 kJ per seconde in het leidingwater gestoken. De stroomsnelheid van het water bepaald hoe groot het verschil tussen minimum en maximum is.

Verwijderd

ik betaal mijn vastrecht en gas al van de besparing&pv-opbrengst, ze doen maar, hun broek vol,
ik ben immuun.
power to the people.
Als je CV ketel 10kW aan gas verbrand
ik had het niet over mijn gasketel,
maar over een warmte wisselaar, in een zonneboiler.
een gasketel moet inderdaad de warmte zo snel afvoeren, omdat ie fossiel in de fik staat, maar ik gebruik de zon om warmte te maken. cv water wat rustig door de wisselaar loopt, warmt meer op dan wanneer ik het er snel door laat stromen. ik heb ongeveer 25 tot 45 graden nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2010 20:00 ]

• NielsTn
JeroenH schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:50:
Heeft iemand hier ervaring mee?

[afbeelding]

De Radiator Booster. Als ik het zo inschat verander je hiermee een normale radiator in een LTV-(achtige-)radiotor. Ik ben benieuwd of zoiets echt een groot effect zou hebben. Als het goed zou werken ben ik wel geïnteresseerd, ik wil best een klein beetje (overschot-)stroom opofferen om aardgas te besparen.
Heb er 1 exemplaar op proef/test gekregen, zonder dat ik het wist of gevraagd had.
Hij staat even op de radiator in de keuken en hij draait.
Maar ga hem in een slaapkamer testen... Als er ideeen zijn die ik mee moet nemen: mail maar!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

10 tips om de gasrekening zo laag mogelijk te krijgen met een zo hoog mogelijk ketelrendement.
(met een modulerende HR)

Zet de CV pomp op minimum toerental.
Hierdoor blijft het water langer in de ketel, kan meer warmte ontvangen van de rookgassen. (Bijkoment voordeel is een grotere delta T bij gelijk ketelvermogen).

Laat de ketel zoveel als mogelijk is op minimum vermogen draaien, daardoor hoger rendement daar de rookgassen hierdoor langzaam door de ketel gaan. (Begrens het maximum vermogen op b.v 60 % of lager)

Gebruik concentrische afvoer/toevoer pijp waar mogelijk, om de aangezogen buitenlucht zoveel mogelijk op te warmen, en hiermee de rookgassen nog verder af te koelen.

Laat bij een een cascade met b.v 2 ketels en een modulatie gebied van 10-100 % bij 20 % vraag de 2e ketel starten.
(twee ketels op 50 % deellast is minder gas als een op vollast, bij gelijk vermogen)

Stel de blokering warmtevraag in het ketelmenu in op c.a. 35 C. (staat af fabriek meestal hoger)

Gebruik indien mogelijk een buitenlucht sensor, en stel een zo laag mogelijke stooklijn in.

Beperk het aantal starts door een minimum stoptijd in te stellen (minder rookgasverliezen en kouder retour water bij de eerstvolgende start)

Trek een keer per jaar de ketel open en borstel hem schoon, stel de branderdruk af volgens het fabrieks voorschrift

Gebruik (indien mogelijk) een modulerende thermostaat, en geen aan/uit.

Monteer een kleine RVS rookgas thermometer, bekijk het temperatuur verschil tussen uitrede WW en rookgassen over het modulatiegebied. Op minimum vermogen zijn de rookgassen c.a. 5K warmer, op vollast c.a. 20 K.

Een ervaringsdeskundige.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

dat was het dan, van der hoeven in haar nadagen :
Rijk neemt vergunningverlening gemeente Bergen voor gasopslag Bergermeer over
Omdat de gemeente Bergen nog steeds tegen de gasopslag Bergermeer is, maken de ministeries van VROM en EZ gebruik van de mogelijkheid van doorzettingsmacht. Dat betekent dat de bevoegdheid van de gemeente Bergen rondom de vergunningverlening van de gasopslag in een leeg gasveld bij Alkmaar is overgenomen is overgenomen door de ministeries, zo laat minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken weten in een brief aan de Tweede Kamer. (...) De gemeente Bergen heeft (...) aangegeven geen medewerking te verlenen aan het project. De gemeente is nog steeds bevreesd over mogelijke aardschokken. (...) Het is overigens de tweede keer dat Van der Hoeve moet ingrijpen in gemeentelijke onwil in vergunningverlening
bron energiegids

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

http://www.windenergie-nieuws.nl/nieuws/2010#artikel603

Vooral dat park van 900 MW dat er aan komt :9
Druk die kolenboeren maar van het net.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-09-2010 21:11 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-10 18:12
Vandaag heb ik gemeten aan twee Shell solar polykristallijne panelen van 98Wp. Deze zijn 'gered' van een afgebrande woning. We hebben met kunstlicht (2x 500W bouwlamp) de boel getest. De open klemspanning kwam onder deze omstandigheden tot ongeveer 36V. De kortsluitstroom kwam maar tot 180mA. De OK4E omvormers die aan de panelen zitten geven geen teken van leven. Is hier iemand die ervaring heeft met soortgelijke panelen?
Ik vind de kortsluitstroom erg laag, maar kan dat in deze mate liggen aan de lichtbron? Als ik het goed zie zijn die OK4E-tjes ingegoten, is repareren dan mogelijk??

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op woensdag 29 september 2010 @ 22:17:
@sasjo : ik heb je een PM gestuurd over enymate. Hoor t graag van je.
Geweldig aanbod Niels, Ik woon idd in Ewijk, dus ik maak graag van je aanbod gebruik, zie PM.

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10 22:45

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

Gasschuif schreef op donderdag 30 september 2010 @ 20:20:
10 tips om de gasrekening zo laag mogelijk te krijgen met een zo hoog mogelijk ketelrendement.
(met een modulerende HR)

Gebruik indien mogelijk een buitenlucht sensor, en stel een zo laag mogelijke stooklijn in.

Een ervaringsdeskundige.
Vandaag voor het eerst de kachel aan. temperatuur in de woonkamer 19,5 graden.

Omdat er in ons huis en de andere huizen in de straat (nieuwbouw 2006) problemen zijn met het op temperatuur krijgen van bepaalde ruimtes is er onderzoek gedaan door een advies bureau en wordt er geadviseerd om een weersafhankelijk CV regeling toe te passen.
Er moet een buitenlucht sensor en een drukverschil regelaar in het systeem komen en op iedere radiator moet een thermostaat kraan.

Wat ik zo snel op het net kan vinden is dat niet alleen het comfort omhoog gaat maar ook het verbruik behoorlijk omhoog gaat.

Het is bij een van de buren net na de vorige winter geinstalleerd.
Het systeem heeft nog geen winter gedraaid en ze hebben ook geen idee hoeveel gas ze precies verbuiken.

iemand z'n installatie en een indicatie hoeveel meer er verbruikt wordt? is natuurlijk erg afhankelijk van warmtevraag en hoe groot je huis is.

Het is een GIW/garantie kwestie maar ik wil wel graag weten waar ik aanbegin als ik de bouwer om aanpassing van de installatie vraag. We proberen met zonnepanelen en een zonneboiler het verbuik zo laag mogelijk te houden maar een beetje warm huis is ook wel prettig.

• NielsTn
wiljan_M schreef op donderdag 30 september 2010 @ 23:22:
[...]
Vandaag voor het eerst de kachel aan. temperatuur in de woonkamer 19,5 graden.

Omdat er in ons huis en de andere huizen in de straat (nieuwbouw 2006) problemen zijn met het op temperatuur krijgen van bepaalde ruimtes is er onderzoek gedaan door een advies bureau en wordt er geadviseerd om een weersafhankelijk CV regeling toe te passen.
Er moet een buitenlucht sensor en een drukverschil regelaar in het systeem komen en op iedere radiator moet een thermostaat kraan.

Wat ik zo snel op het net kan vinden is dat niet alleen het comfort omhoog gaat maar ook het verbruik behoorlijk omhoog gaat.

Het is bij een van de buren net na de vorige winter geinstalleerd.
Het systeem heeft nog geen winter gedraaid en ze hebben ook geen idee hoeveel gas ze precies verbuiken.

iemand z'n installatie en een indicatie hoeveel meer er verbruikt wordt? is natuurlijk erg afhankelijk van warmtevraag en hoe groot je huis is.

Het is een GIW/garantie kwestie maar ik wil wel graag weten waar ik aanbegin als ik de bouwer om aanpassing van de installatie vraag. We proberen met zonnepanelen en een zonneboiler het verbuik zo laag mogelijk te houden maar een beetje warm huis is ook wel prettig.
met weersafhankelijk regelen ga je juist zuiniger stoken (maar draait de CVketel langer op een lager 'gaspitje', en met hoger rendement).
thermostaatkraan op elke radiator is niet noodzakelijk, ook gewone kranen kunnen blijven bestaan (hier nieuwbouw met weersafhankelijke verwarming & gewone draaikranen (geen thermostaat)).
gaat prima.

temperatuurprobleem? klinkt als niet ingeregeld zijn (WZI/Waterzijdig inregelen) (jip.. ervaringe hier :) )

op mn site heb ik genoeg daar over geschreven, dus zoekt en lees ;)

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

engelbertus schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:32:
bijvoorbeeld 10 * 65 * 1 bij pompstand 3 = 650 en 15 * 35 *1 bij pompstand 1 = 525
je moet dan wel bedenken dat het pompvermogen niet rechtlijnig is met de volumestroom.
misschien dat er een grafiekje van je pomp te vinden is waar je dat uit kunt halen.
dit verschil kan wel het verschil tussen pendelen en niet pendelen zijn. bij pendelen meet je geen goeie waarde, de aanvoer is dan niet een constante temperatuur. je krijgt slechts tsootjes warm water uit je leiding, en daarna (nadraaitijd, een sloot koud water) dus zal delta t verkleinen, en dus het vermogen in de vloer erg teruglopen.

naar mijn idee pendelde mijn ketel op de hogere stand, en op de lagere stand niet meer.
Ik heb nav al deze berichten de pomp van de hoogste stand (wist niet eens dat je dit kon instellen) naar stand 2 gedraaid.

Ik heb het huis gekocht met een Espace vloerverwarming erin.
Hoe kom ik aan een gebruiksaanwijzing daarvan?

• NielsTn
SasJo schreef op donderdag 30 september 2010 @ 23:48:
[...]

Ik heb nav al deze berichten de pomp van de hoogste stand (wist niet eens dat je dit kon instellen) naar stand 2 gedraaid.

Ik heb het huis gekocht met een Espace vloerverwarming erin.
Hoe kom ik aan een gebruiksaanwijzing daarvan?
http://www.espace.nl/documentatie.php

wellicht daar eens vragen? ;)

overigens, je kan bij de vloerverwarming ook eens kijken naar de pompregeling van deze vloerverwarming.
bijvoorbeeld bij http://www.heatnet.nl/ (onderdeel 2HEAT pompschakelaar). Ik hoor dat daar ook de nodige kWh's te besparen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 30-09-2010 23:58 ]

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op donderdag 30 september 2010 @ 23:56:
[...]http://www.espace.nl/documentatie.php

Alweer een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Oja dit nog.
Ik had bij Agentschap bezwaar gemaakt dat ik maar subsidie krijg voor 12,6GJ ipv 13,2GJ.
Gister belde een jurist van Agentschap op, of ik bij de hoorzitting daarover aanwezig wilde zijn, in Zwolle.

Netjes, moet ik toegeven.
Echter voor 75 euro naar Zwolle toe en een halve dag vrij nemen, tja dat is niet lonend, zegt de calculator in mij.

Daar kreeg ik vandaag per brief netjes een bevestiging van.

Uiterlijk 3 dec uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist meterstanden water doorgegeven...
systeem meldt: afwijkend gedrag/verbruik... wat is de reden?

:) 't zal die verrekte zonneboiler zijn die ik zomers asociaal benut voor elke Joule die t kan bevatten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

nog 1 tje en dan ga ik slapen;

Kan ik 's nachts de UPC box uitzetten?
Pakt ie (net als een pc) zijn updates op het moment dat je hem weer aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:05:
nog 1 tje en dan ga ik slapen;

Kan ik 's nachts de UPC box uitzetten?
Pakt ie (net als een pc) zijn updates op het moment dat je hem weer aanzet?
ik lees met wat google dat t vaak geen probleem is.
Alleen bij inschakelen kan het misschien 1-2 minuten duren voor signaal is of updates komt.

* NielsTn is schotel-eigenaar en is vrij van Chelloooo-UPS-Ziggo en consorten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op donderdag 30 september 2010 @ 23:56:
[...]http://www.espace.nl/documentatie.php

Done, ben benieuwd
overigens, je kan bij de vloerverwarming ook eens kijken naar de pompregeling van deze vloerverwarming.
bijvoorbeeld bij http://www.heatnet.nl/ (onderdeel 2HEAT pompschakelaar). Ik hoor dat daar ook de nodige kWh's te besparen zijn.
Er zit een kastje standaard op de Espace, helaas alleen instelbaar auto of "iets"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:13:
[...]* NielsTn is schotel-eigenaar en is vrij van Chelloooo-UPS-Ziggo en consorten :P
Met kinderen is UPC best fijn, en voor mij met Eredivisie live ook ha ha

Heb de stekker nu in de afschakelbare stekkerdoos gedaan, ben benieuwd voor verbruik in oktober.

[ Voor 15% gewijzigd door SasJo op 01-10-2010 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:14:
[...]

Done, ben benieuwd

[...]

Er zit een kastje standaard op de Espace, helaas alleen instelbaar auto of "iets"
Hmm lastig, aangezien ik zelf geen vloerverwarming heb. Ik zou zeggen: post een plaatje op 't forum,
wellicht dat iemand van de tweakers iets herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
antonboonstra schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:57:
[...]

Zoiets als onderstaand voorbeeld misschien? Heb 'm niet getest, maar zou moeten werken. Vul alleen de bestandsnaam in van de csv-file en welke/hoeveel regels je in 1 keer wilt importeren.

Vergeet niet eerst in te loggen op de site van Sonnenertrag (ff aanvinken dat je ingelogd wilt blijven) en dan pas onderstaand formulier versturen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?php

// Vul hier de bestandsnaam van de csv-file in
$bestandsnaam = 'data.csv';
// Vul hier in hoeveel dagen je wilt importeren van 0-100 of van 100-200 etc
$start = 0; // begin bij deze regel
$stop = 100; // stop bij deze regel

// Hieronder zou je niets meer hoeven aanpassen
$inhoud = file($bestandsnaam); // lees het csv bestand in een array in
$aantal = count($inhoud); // aantal regels
$dagen = $opbrengst = array(); // definieer lege array's
if($stop>$aantal) $stop = $aantal;

for($i=$start; $i<$stop; $i++) // ga alle regels bij langs
{
  $regel = explode(";", trim($inhoud[$i])); // splits de regels op bij elke punt-komma
  $datum = $regel[0]; // eerste waarde is de datum
  $kwh = $regel[1]; // tweede waarde zijn de kwh

// waarden zijn niet in de juiste format die Sonnenertrag nodig heeft
  list($day, $month, $year) = split('[-: ]', $datum);
  $datum = $year.'-'.sprintf("%02d",$month).'-'.sprintf("%02d",$day); // zodat je formaat 2010-04-13 krijgt
  $kwh = str_replace(',','.',$kwh); // vervang de komma door de punt

// klaar met in het juiste formaat zetten. Nu de waardes aan de array toevoegen
  $dagen[] = $datum;
  $opbrengst[] = $kwh;
}

// print het formulier
echo '<form name="insert_data" method="post" action="http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/insertdatadaily">
<input type="hidden" name="pb_id" value="VUL_HIER_JE_ID_NUMMER_VAN_JE_INSTALLATIE_IN">
';

// loop de array's $dagen en $opbrengst bij langs
for($i=0; $i<count($dagen); $i++)
{
  echo 'Opbrengst '.$dagen[$i].' <input type="text" name="yield['.$dagen[$i].']" value="'.$opbrengst[$i].'" size="4"> kWh<br>'."\n";
}

echo '<input type="submit" name="save" value="Bewaren">
</form>
'; 

?>
Het werkt! Wat ik me alleen nog afvraag; waar is het vinkvakje "automatisch" voor?

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 01-10-2010 01:12 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor alle ontwikkelaars hier:
Elektor en Circuit Cellar hebben samen met NXP een competitie opgezet voor embedded systeempjes.
Het leuke is dat je gratis een sample kan aanvragen van het bordje met processor en dat je gratis gebruik kan maken van de ontwikkeltools en libraries.
Hmmm... wellicht leuk voor een meetprojectje ??

Schrijf hier in.

Who May Enter
Any individual or group of individuals, age 18 and over as of the date of entry, may enter the Contest. Direct employees of the Sponsor, the Contest Administrator, or their affiliates, advertising, promotion, production agencies, members of their immediate families, or those with whom they are domiciled are not eligible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

"De opwekking van duurzame energie moet zo snel mogelijk concurrerend worden
maar verdient in de overgangsfase stimulering. Hiertoe wordt de Stimuleringsregeling
Duurzame Energie (SDE) geleidelijk omgevormd in een SDE+ regeling. De
financiering van de SDE+ vindt plaats door een opslag op de energierekening. De
opbrengst van de SDE+ wordt direct ingezet voor duurzame energieprojecten. De
SDE+ wordt, zoals vastgelegd in het financieel kader, geen regeling met een open
einde"
Aldus het reGeertakkoord.
Het eerste deel klinkt goed. Jammer dat de bestaande SDE omgevormd gaat worden naar een SDE+. Goed dat iedereen mee gaat betalen. Beter zou zijn als de "vervuiler" betaald.

Ook interessant is de het volgende;

"Opslag van CO2 kan ondergronds plaatsvinden met inachtneming van
strenge veiligheidsnormen en lokaal draagvlak. Deze opslag komt pas aan de orde na
verlening van de vergunning voor een nieuwe kerncentrale"
Ook hier weer jammer dat ze niet zeggen dat die kerncentrale er eerst moet staan en er dan pas over opslag van CO2 nagedacht mag worden.
Die kerncentrale komt er toch niet.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus opslag op energierekening.
Vaste opslag (verhoging vaste lasten) of naar verbruik?
Het laatste zou wel fair zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

SasJo schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:16:
[...] UPC box

Heb de stekker nu in de afschakelbare stekkerdoos gedaan, ben benieuwd voor verbruik in oktober.
Helaas, als de stekker er uit is beneden, dan heeft de tv op de slaapkamer te weinig signaal :(
Hele lage WAF factor!!
Iemand een idee om dat te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 01:09:
Voor alle ontwikkelaars hier:
Elektor en Circuit Cellar hebben samen met NXP een competitie opgezet voor embedded systeempjes.
Het leuke is dat je gratis een sample kan aanvragen van het bordje met processor en dat je gratis gebruik kan maken van de ontwikkeltools en libraries.
Hmmm... wellicht leuk voor een meetprojectje ??

Schrijf hier in.
leuk, maar helaas:
Thank you for your interest in the NXP mbed Design Challenge! Anyone with an mbed NXP LPC1768 prototyping board may participate. Complimentary contest kits are no longer available but you may purchase one from any of your preferred vendors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

SasJo schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 07:04:
[...]

Helaas, als de stekker er uit is beneden, dan heeft de tv op de slaapkamer te weinig signaal :(
Hele lage WAF factor!!
Iemand een idee om dat te omzeilen?
splitter voor de upc box? Lus je nu door naar boven via de ontvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb weer een sneu zielig plannetje :
Elektrische verwarmingselementen
Voor ruimtes die niet verwarmd worden door CV, is het mogelijk om uw design radiator elektrisch te verwarmen met het Adoria Oase verwarmingselement. Denk bijvoorbeeld aan de zolderkamer die wat extra warmte nodig heeft, of de serre.
Montage
De montage is eenvoudig. Stop het element aan de onderzijde in de radiator. Vul de radiator met water
je kan ook salderen, naar gas vermindering.
ook dit kabinet doet weer niet het juiste, ik kan dus beter mijn -3240 kwh affakkelen, en hiermee 900m3 gas besparen, dat levert toch meer op.
elementen gezien bij praxis voor 21 euro.
? als het cv water rond de 40c de ketel bereikt, blijft deze uit, is de theorie.
? de elementen schakelen aan met de verwarmingspomp.
? als er 40c water de boiler instroomt, warmt deze op swinters door de cv.
Afbeeldingslocatie: http://images.badkamermarkt.nl/pimg/general/4396035/normaal/plieger-algemene-serie-4396035.jpg
tussen 16:00u en 18:00u heb ik nog wel 1500watt productie uit de pv,
zo blijft de stroom wel schoon, energiebelasting en btw vrij.
de pv helpt dan de warmte collector.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2010 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 06:46:
Dus opslag op energierekening.
Vaste opslag (verhoging vaste lasten) of naar verbruik?
Het laatste zou wel fair zijn.
In het financiele kader staat dat " de vervuiler betaalt", dus neem ik dan aan naar verbruik. Complete tekst heb ik gisteren gepost.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 18:28:
[...]

Als ik jouw goed begrijp zeg jij als ik de pomp langzamer zet dat wordt water warmer wat uit de CV-ketel komt.
Hierbij vergeet je weer dat temperatuur niet direct iets zegt over het overgedragen vermogen. Warmteoverdracht werkt altijd beter met zo'n groot mogelijk temperatuurverschil (delta T is de drijvende kracht).
Je kan pas beoordelen wat beter functioneert als je de warmteinhoud per tijdseenheid (vermogen) berekent voor beide situaties.
Hogere pomp stand is ook een grotere volumestroom.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 01-10-2010 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, ik had het over de wisselaar van een zonneboiler met cv, niet over een gasketel.
bij elke vorm zijn er verschillen, maar de hoe groot de wisselaar is en de kracht van de bron is bepalend voor de stroomsnelheid en afdracht.(eindresulaat = temperatuur die gewenst is)
je kunt er dus niet zomaar iets van zeggen.
juist daarom heb ik in voor en nadraai fase een zeer lage pompmodulatie, en bij het aanslaan van de gasketel, gaat mijn modulatie ook echt wel naar 50%
maar dat is omdat een gasketel een klein heet wisselaartje heeft, en een wp-zb een grote lauwe wisselaar.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2010 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:40:
[...]

ok, je hebt dus twee boilers?
ik wilde het van de eecolution graag juist weten omdat je die gewoon aan kunt zetten op electriciteit. je kunt dan wel zeggen dat je geen gas verbruikt, maar je gebruikt dan wel stroom.
Dan wordt het wel "makkelijk" om te zeggen dat je geen gas meer verbruikt. het is dan geen eerlijke vergelijking met andere mensen die "electrisch" tapwater bereiden.
een mega-boiler afgestemd op de winter is vaak een bezwaar en niet meteen het collector oppervlak. als je PV oppervlak ook ruim bemeten kan zijn. dat heeft swinters nog wel een aardig rendement.

zet je de ecolution dan speciaal aan om de boiler op temperatuur te houden? of alleen als het nodig is qua ventilatie? en ben je dar "zuinig"mee. of heb je hem "gewoon"op 350 m3/u als er mensen thuis zijn ?
Ik maak mijn water niet op gas en ook niet puur electrisch. Warm water komt uit een 120 liter waterpomp die ik vul vanuit een zonneboiler. De ecolution hangt in een plugwise schakelschema die ik op het seizoen aanpas. En inderdaad, onze PV is inderdaad bewust erg ruim. Ongeveer 50% meer dan ons jaarverbruik.
En die extra KWH's gaan in de warmtepomp die ook werkt als er een dagje geen zon is.
De ecolution gaat er ooit wel uit als ik ooit een goede zonneboiler laat installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Woodski schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:30:
[...]

Ik maak mijn water niet op gas en ook niet puur electrisch. Warm water komt uit een 120 liter waterpomp die ik vul vanuit een zonneboiler. De ecolution hangt in een plugwise schakelschema die ik op het seizoen aanpas. En inderdaad, onze PV is inderdaad bewust erg ruim. Ongeveer 50% meer dan ons jaarverbruik.
En die extra KWH's gaan in de warmtepomp die ook werkt als er een dagje geen zon is.
De ecolution gaat er ooit wel uit als ik ooit een goede zonneboiler laat installeren.
Woodski,

Wat ik me dan nog afvraag: Stel dat je zonneboiler het water op een slechte dag verwarmt tot b.v. 30 graden, hoe krijg je het dan op moment van tappen wel warm genoeg.
Een warmtepomp kan dit niet, CV of elektrisch wel.
Is voor mij ook interessant, want ik heb de warmtewisselaar van de zonneboiler nu in hetzelfde vat als de warmtepomp hangen.
Nadeel is dat zolang de temperatuur van de zonneboiler te laag is deze meteen helemaal niets doet zodat ik alleen op zonnige dagen echt wat aan de zonneboiler heb en op bewolkte dagen helemaal niets.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
mightym schreef op donderdag 30 september 2010 @ 21:14:
Vandaag heb ik gemeten aan twee Shell solar polykristallijne panelen van 98Wp. Deze zijn 'gered' van een afgebrande woning. We hebben met kunstlicht (2x 500W bouwlamp) de boel getest. De open klemspanning kwam onder deze omstandigheden tot ongeveer 36V. De kortsluitstroom kwam maar tot 180mA. De OK4E omvormers die aan de panelen zitten geven geen teken van leven. Is hier iemand die ervaring heeft met soortgelijke panelen?
Ik vind de kortsluitstroom erg laag, maar kan dat in deze mate liggen aan de lichtbron? Als ik het goed zie zijn die OK4E-tjes ingegoten, is repareren dan mogelijk??
Met een bouwlamp testen wordt lastig, dat heb ik ook geprobeerd en dat werkte voor geen meter. Het is nu mooi weer, nu zou je naast je klemspanning ook de kortsluitstroom moeten kunnen meten.

OK4Etjes zijn niet te fixen, volledig ingegoten en je krijgt de hars er nooit vanaf, zuinig zijn op werkende OK4E's, binnen plaatsen!, en proberen via marktplaats 1 of 2 op reserve te regelen is het advies :)

* mkleinman heeft een Soladin 120 op reserve en binnenkort ook 1 OK4E (kosten 1 appeltaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 14-10 21:25

Vmu

Rotatate

Anne vdr Bom schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:02:
[...]

219 kWh/jaar voor een dubbeldeurs is weinig. Mijn 'gewone' Siemens inbouw koelvriescombo (250l / 70 l) is nu bijna zeven jaar oud en doet iets van 320 kWh/jaar volgens de specs. Hang je meter er eens tussen en rapporteer hier wat hij in het echt gebruikt. YMMV zeggen ze tenslotte niet voor niks.
Nou het klopt hoor, ik heb die nieuwe koelkast nu een week staan en een dag of 5 gemeten met een Cresta. Ik kom op 0,5 tot 0,6 kWh per etmaal uit. Dat is de helft van mijn oude en conform de opgave van de fabrikant.
(Het is een Liebherr cup 2221)

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:28:

maar dat is omdat een gasketel een klein heet wisselaartje heeft, en een wp-zb een grote lauwe wisselaar.
Zonneboiler wisselaar is zo groot omdat de drijvendekracht (deltaT) beperkt is. Als gevolg heb je een groot oppervlak nodig.
PS Ik heb voor mijn pomp de standen opgezocht bij grundfos (UPS 15-50 F120)

Stand 1 45W --> bij 1m opvoerhoogte 600 l/uur; 2m opvoer 100l/uur
Stand 2 65W --> bij 1m opvoerhoogte 1600 l/uur; 2m opvoer 900l/uur
Stand 3 95W --> bij 1m opvoerhoogte 3200 l/uur; 2m opvoer 2700l/uur

Blijkbaar is bij mijn pomp de waaier geoptimaliseerd voor grotere flow. In tegenstelling tot de algemene gedachte levert deze pomp bij dubbel vermogen (stand 3) ruim het viervoudige aan flow (tov stand 1).

[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 01-10-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
energiebewust schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:54:
[...]

Woodski,

Wat ik me dan nog afvraag: Stel dat je zonneboiler het water op een slechte dag verwarmt tot b.v. 30 graden, hoe krijg je het dan op moment van tappen wel warm genoeg.
Een warmtepomp kan dit niet, CV of elektrisch wel.
Is voor mij ook interessant, want ik heb de warmtewisselaar van de zonneboiler nu in hetzelfde vat als de warmtepomp hangen.
Nadeel is dat zolang de temperatuur van de zonneboiler te laag is deze meteen helemaal niets doet zodat ik alleen op zonnige dagen echt wat aan de zonneboiler heb en op bewolkte dagen helemaal niets.

Jerry
Als de zonneboiler op een goede dag 80 graden is doet de WP niets (>60 graden)
En als de zonneboiler een slechte dag heeft moet de WP harder werken op z'n dagelijkse uurtje.

Nogmaals het water uit de zonneboiler gaat naar de WP (staan in serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is bij mij ook zo (ZB bijna geinstalleert). Dus, ZB voor de eerste verwarming, water stroomt door naar de WP boiler (LWA252 300L).

Omdat mijn WPB nogal groot is, zal de warmte van de ZB ook doorgepompt worden naar de WPB wanneer de ZB boven de WPB temperatuur uitkomt met een tapwaterpompje via de circulatie aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Afspraak voor waterzijdig inregelen van de installatie is gemaakt. 18 oktober wordt onze installatie aangepast.

Ik kan niet wachten:)

* mkleinman merkt overigens dat ik in steno stijl ook wil replyen alla twitter.. #niethandig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:24:
Afspraak voor waterzijdig inregelen van de installatie is gemaakt. 18 oktober wordt onze installatie aangepast.

Ik kan niet wachten:)

* NielsTn merkt overigens dat ik in steno stijl ook wil replyen alla twitter.. #niethandig :)
wordt het topic hier wel korter, en minder ge-oh ;)
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:54:
[...]

Heb je daar een link naar? Ik kan het op de site van Conrad niet vinden.
Ik ben ook aan het zoeken geweest op de Conrad site, ik kan het artikel ook zo snel niet terug vinden. Conrad is overigens nu niet een van de meest makkelijke sites om op te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over plaatsing werkstation zonneboiler

Kan ik deze liggend op mij vliering monteren en het expansievat erop aansluiten, maar 1 a 2 meter voor de collectoren? Of is dit te dichtbij ivm stagnatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

sander817 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 08:55:
[...]splitter voor de upc box? Lus je nu door naar boven via de ontvanger?
Ja.
Za; binnenkort dat eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 20:02:
Vraagje over plaatsing werkstation zonneboiler

Kan ik deze liggend op mij vliering monteren en het expansievat erop aansluiten, maar 1 a 2 meter voor de collectoren? Of is dit te dichtbij ivm stagnatie?
bedoel je de pomp unit, met "werkstation"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd pomp unit

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2010 21:25 ]

Pagina: 1 ... 133 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.