Hey,
Dit is mijn eerste post hier op dit forum en meteen al een lange en misschien ingewikkelde vraag:
Op 16 september lieten wij een PV installatie plaatsen, maar naar mijn gevoel is er iets fout mee. Graag had ik van kenners onder jullie een tweede opinie gekregen. Het gaat om een installatie met 8 x sunpower 225 Wp op fronius IG15 en 8 x sunpower 300 Wp op fronius IG20.
Als we kijken naar de gegevens van 22-09-2010 op
http://www.solarlog-home.eu/vanmarcke, zijn er een aantal vreemde dingen te zien.
Als we WR1 en de UDC spanning bekijken, zien we duidelijk dat op basis van de DC spanning, hier de acht 225 Wp panelen zijn aangesloten. UDC zit constant rond 200 V.
Tussen 11 en 16 uur clipt de vermogenproductie op een maximum van 1556 W.
Als we op dezelfde dag WR2 en zijn UDC spanning bekijken, zien we duidelijk dat hier de acht 300 Wp panelen zouden moeten aangesloten zijn. UDC zit namelijk constant rond 300 V.
Echter ligt de vermogenproductie op een MAXIMUM van 1471 W. Dat is zelfs minder dan de productie van de 225 Wp panelen.
Waar ik eerst dacht dat de 300 Wp panelen dus clipten op de omvormer, zou het nu dus de rij 225 Wp panelen moeten zijn die clipt, en de rij 300 Wp panelen die veel en veel te weinig produceert in verhouding. De panelen lagen die dag tussen 11 en 16 uur namelijk volledig in de zon en er was dus geen schaduwvorming op de 300 Wp panelen die dit zou kunnen verklaren.
Dat betekent dat er dus eigenlijk twee problemen zouden zijn:
Het clippen van de 225 Wp rij en de onderproductie van de 300 Wp rij.
Als we daar nu de gegevens van de omvormers naastleggen:
IG15: Vermogensinput PV systeem tussen 1300 en 1850 Wp. Output tussen 1300 en 1400W. De acht 225 Wp panelen maken samen 1800 Wp. Met een marge van 3% maakt dat een maximum van 1854 Wp, wat zorgt voor een maximale uitsturing van de IG15 en dus het mogelijke clippen verklaart.
IG20: Vermogensinput PV systeem tussen 1800 en 2500 Wp. Output tussen 1800 en 1900W. De acht 300 Wp panelen maken samen 2400 Wp. Met een marge van 3% maakt dat een maximum van 2472 Wp, dus de IG20 zou in principe nooit kunnen clippen.
Echter het vermogen van de acht 300 Wp panelen blijft zwaar achter. Dat valt ook te verklaren met de DC spanningen. Die bedraagt bij de 300 Wp panelen +- 300V. De nominale uitgangsspanning van 1 paneel is 54.7 V. Vermenigvuldigd met 8 zou dat 437,6 V zijn. Kan ik op basis van die gegevens veronderstellen dat 1 of meerdere panelen niet werken? Dit lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing.
Er is echter nog een mogelijkheid:
Vreemd is dat diezelfde +-300 V gelijkspanning uit de panelen op WR2 ongeveer is wat acht 225 Wp panelen zouden produceren, namelijk 328 V.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe een en ander bekabeld is, maar zou het kunnen dat bv. Per ongeluk de acht 225 Wp panelen op de IG20 terechtgekomen zijn en de acht 300 Wp panelen op de IG15?
Het zou dan kunnen dat bv een deel van de 300 Wp panelen niet werkt en aangesloten op de IG15 het clippende resultaat geeft?
Kortom, een aantal dingen die niet kloppen en het lijkt me duidelijk dat ik verwacht de installatie nog eens deftig bekeken en doorgemeten wordt.
Vriendelijke groeten,
Pieter-Jan