Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De gasrotonde bij Alkmaar, geeft die geen overlast?
Die is er ook zeker gekomen door de wetmatigheid van de democratie
;)

dat gaat bruin modaal niet trekken, want dat is te moeilijk om over na te denken
de grens van het niveau van dit forum, en de reden dat we jeroenh (forum starter) steeds minder zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57

Punkrocker

Mostly harmless

Japperrrr schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 16:40:
...
Nu is mijn vraag of het mogelijk is een heel huis te verwarmen met twee haarden.
...
Verwarmen wordt moeilijk, koelen gaat wel lukken.
8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:58:
dat gaat bruin modaal niet trekken, want dat is te moeilijk om over na te denken
Excuus voor overtrokken reaktie inderdaad, was alleen om aan te geven dat verwarmen door gas schoon lijkt maar ondertussen de rotzooi een eind verder op veroorzaakt.
Op onderstaande link nog een heel verhaal over de gasrotonde.
http://www.energieenwater...tse-energiecentrales.html

Er gaat niets boven verwarmen door de zon maar die is er helaas niet altijd.
Op dit moment kachel nog steeds uit, het HR++ glas werpt z'n vruchten af :)

[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-09-2010 20:22 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-10 15:24
Gisteren en eergisteren weer aardig wat water en gas bespaard!
Vorig jaar is de waterleiding van het buitenkraantje gesneuveld bij het leggen van de electiciteits kabel van de omvormers naar de meterkast door de installateur.
Nu was het de beurt aan de hoofdwaterleiding bij het aanleggen van een nieuw toilet met waterbesparend reservoir (andere installateur). Dus geen water meer om op te warmen met gas, niet meer douchen enz.
Gelukkig was het buitenkraantje buiten schot gebleven en nog te gebruiken voor water voor de koffie en voor emmertjes water om het toilet op de eerste verdieping door te spoelen.
Maar goed de waterleiding is nu weer hersteld.
Ik ga toch maar aan de slag met minder rigoreuze besparings methoden. ;)
Ik heb nu HR radiator folie met magneet strips voor onzichtbare bevestiging aan de achterkant van de radiator in huis gehaald. De bevestiging gaat heel eenvoudig zo merk ik bij de eerste radiator. Dit weekend ga ik de rest van de radiatoren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Speksteenkachel schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 18:46:
[...]

Balansventilatie is dat niet het systeem waar mensen ziek van worden?
http://www.vitascan.nl/in...task=view&id=19&Itemid=33
Leuke afleidingmanoeuvre ;). Maar je begrijpt mijn punt. Het was geen larie.
Kachels die in onze wijk geplaatst zijn staan daar niet voor de mooie vlammetjes maar worden gebruikt als hoofdverwarming daardoor zijn de gebruikers ervaren stokers.
Je moet het niet persoonlijk opvatten. Je weet best dat er van die 'gezellige-vlammetjes-types' zijn die het allemaal wel best vinden. Dat moet je niet bagatelliseren, die gaan het verpesten voor jullie.
De gasrotonde bij Alkmaar, geeft die geen overlast?
Die is er ook zeker gekomen door de wetmatigheid van de democratie :X
Een heel natuurgebied wordt daar naar de kl*ten geholpen.
Dit Putingas komt bovendien helemaal uit Siberie, wordt tijd dat daar een zware transportheffing op komt richting eindgebruikers.
Op dit moment zijn ze hier in Twente bezig om een gaspijpleiding richting Duitsland te leggen voor opslag in oude zoutcavernes

http://www.nuon.com/nl/he...ctiviteiten/Gasopslag.jsp

Maar eerst moet er kilometers natuur vernield worden voordat de pijp de grond in kan :(
Ho, wacht even. Ik ben niet bezig je iets te verwijten, die bliksemafleider is niet nodig. :)

De opkomst van de houtkachel betekent meer deskundige én ondeskundige stokers. Jij denkt "dat is niet mijn probleem, ik doe het goed", maar vroeg of laat overschrijden de klachten een bepaalde grens en komt het apparaat in beweging. We hebben het gezien met roken en de auto.

Als ik jullie was, zou ik de houtkachel niet promoten en proberen zoveel mogelijk onder de radar te blijven. Maar dat die regelgeving er gaat komen, dat kun je van mijlenver zien aankomen. Schone lucht vinden mensen nu eenmaal erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Door sommige buren wordt er zelfs al geprotesteerd als er zonnepanelen worden geplaatst.
Kan ook een vorm van jaloezie zijn in ons dicht bevolkt landje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:02

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

SasJo schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:48:
[quote]Anne vdr Bom schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:28:
[...]Ik zou er niet gek van opkijken als je in de toekomst een vergunning nodig gaat hebben voor een houtkachel, gekoppeld aan een periodieke controle en de verplichting om een bepaald rookgasmonitoring en/of -reinigingsysteem te installeren.
[...]
In het door ons geroemde duurzame Duitsland is dat al.
De schoorsteenveger heeft daar de macht van een politieman.
Zijn woord is wet, dat heb je te volgen, anders heb je echt een probleem.
dat had hier ook al lang ingevoerd moeten worden, roetfilter, verplichte controle, vergunning e.d., zeker in woonwijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Roetfilter bij een speksteenkachel :?
Kachel voldoet aan DIN, DMT en TUV voor wat betreft uitstoot en rendement.
http://www.altechkachels....h-certificates-vision.pdf

Pijp en kachel worden jaarlijks gereinigd door schoorsteenveger en voorzien van veegbewijs (noodzakelijk voor
brandverzekering).
Komt hooguit een kwart emmertje rommel uit, dit komt door de zeer hoge verbrandingstemperatuur van dit type kachel.

De kat van de buren veroorzaakt meer overlast.

[ Voor 19% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-09-2010 23:16 ]

Verwijderd

http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/stealth-w
werkt erg goed met een rits stecaatjes
ik heb de steca wieland bruggen vervangen door 6mm koper,
hierdoor blijft de netspanning bijna 4,2 volt lager dan met de orginele brug.(0,75mm2)
bij 4 of meer steca`s(500) gaan ze een beetje de spanning omhoog voeren, en dat is niet goed,
waarschijnlijk dus door de te dunne brug.

de grote truuk :
1 home basic setje met kortingscode
bijbestellen 1 stealth wieland plug voor je steca`s (die gaan per 1 stuk)
zo heb je voor 120 euro 3 pluggen en een stick.
en dan krijg je dit : http://van.wijk.net:444

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2010 11:50 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10 05:40

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:25:
...
hierdoor blijft de netspanning bijna 4,2 volt lager dan met de orginele brug.(0,75mm2)

Hoe heb je dit precies gedaan?? foto?
Ik heb er nl 7 aan de muur hangen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

grote wasjes kleine wasjes, stop ze in de wasmachien.
dat ding is super.
de boiler gaat nu lekker de cv bedienen, en ik saldeer nog wat stroom.
simpel even het warmwater knopje uit.
waf : erg hoog vanwege de simpelheid.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/ehs.jpg
ga ik niet uitleggen want is gevaarlijk en je garantie is dan meteen verlopen.
maar het zijn de interne bruggen tussen de wieland aansluitingen intern.(230volt ac)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2010 12:02 . Reden: plaatje te groot ]

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 18:49
Gasschuif schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:55:
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:25:
...

Ik ben klaar met plugwise, zetje retour gestuurd, ontkennen ze dat ze het hebben ontvangen, en nu 4 weken later na het versturen van het ontvangstbewijs geld nog niet ontvangen...

Tevens werd er geen enkele aanzet genomen om te kijken waar de gaten in de grafieken aan zouden kunnen liggen. Ja, binnen 5 meter van de circle+ gaan zitten..

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Verwijderd

dat kan inteferentie zijn van een ism band apparaat, en niet plugwise, of misschien je eigen computer systeem. ik zie weinig tot niets foutgaan met plugwise, en de support is goed.
(ik heb zelf niets met plugwise te maken trouwens)

Verwijderd

Hier ook totaal geen problemen met plugwise...heeft iemand een idee hoe je oude data kan overzetten? Heb de software op een nieuwe laptop en dat werkt goed....kan alleen de data niet vinden op de oude laptop.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:09

ericplan

5180 Wp PV

buldogwtf schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 13:01:
[...]

Ik ben klaar met plugwise, zetje retour gestuurd, ontkennen ze dat ze het hebben ontvangen, en nu 4 weken later na het versturen van het ontvangstbewijs geld nog niet ontvangen...

Tevens werd er geen enkele aanzet genomen om te kijken waar de gaten in de grafieken aan zouden kunnen liggen. Ja, binnen 5 meter van de circle+ gaan zitten..
Er komen zo langzamerhand wel alternatieven. Na de aangekondigde Qees nu ook de Everspring. Zie ook het domoticaforum
Bij mij komt Plugwise er ook niet in.

A'dam PVOutput

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het blijft een prachtig gezicht, die windmolens op zee.

http://www.deredactie.be/.../2.12491/2.12492/1.869752

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 17:34
@Eric-PVT ik heb 2x steca 300 en 2x steca 500 aan elkaar gekoppeld, dus de wieland bruggen kunnen vervangen worden door stealth wieland bruggen ??? ik meet nu de hele string met 1 plugwise (totalen dus)

(mischien kun je een foto maken van jouw steca's ?? )

hoe bestel je stealths bij plugwise trouwens, moet toch op projekt basis ???

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10 05:40

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Californie neemt strenge energiewetten aan.
De energiebedrijven zijn verplicht om in 2020 33 procent van hun energie op te wekken met windmolens, zonnepanelen en andere duurzame bronnen.

Wanneer komt mevrouw van der Hoeven nou eens in actie??

http://www.nu.nl/buitenla...trenge-energiewetten.html

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

hoe bestel je stealths bij plugwise trouwens, moet toch op projekt basis ???
try or die, i just try, gewoon bellen.
leuk is wel dat als je van alles probeert het altijd meevalt, en dat niets doen altijd tegenvalt.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-10 21:22

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:58:
de boiler gaat nu lekker de cv bedienen, en ik saldeer nog wat stroom.
simpel even het warmwater knopje uit.
Ik snap hem niet helemaal. Door op het knopje te duwen tap je geen heet water meer. Hierdoor is er meer voor de CV beschikbaar, maar moet de wasmachine meer stoken. Je CV stookt neem ik aan gas, en je wasmachine is electrisch. Wat is het voordeel?
Ik heb deze machine inmiddels ook net staan en wil het graag snappen ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 25-09-2010 19:41 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:34
bij de steca denk ik dat er bedoeld wordt dat de wieland stekkeraansluiting, waarmee je de stecas kunt koppelen intern met maar dunne draadjes is verbonden aan de printplaten oid in de steca zelf. hoe eric de steaths aansluit weet ik zo ook niet.. ik heb nog nooit twee stecas aan elkaar gezien :)

ik heb vanmiddag grond geschept en verkruid. nu overal last van en zo, maar nu vraag ik me af wat me dat oplevert, of bespaart.. hoeveel energie kost het om 2,5 kuub grond in een kruiwagen te scheppen,ne 75 meter ver weg te kruien?? is dat uit te rekenen? im kilocalorieen?

• engelbertus
Kerux schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 16:09:
Ik heb een led-lampje van 1.6W gekocht bij de gamma, maar deze doet ook zonder sensor ietwat vreemd. Hij geeft namelijk ook licht als de lichtknop uit staat, zij het wel minimaal ten opzichte van de aan-stand. Komt dit door een miniscule lekstroom? En misschien belangrijker, zorgt deze besparende maatregel nu toch voor sluipverbruik (ok minder dan een halve Watt waarschijnlijk) of hebben andere lampen dat ook maar zie je het dan niet omdat ze meer stroom nodig hebben om licht te gaan geven?
hier ben ik ook wel benieuwd naar, heb ook eens zoiets gehad. had schakelaar op uit staan, en toch ging het lamje van de spanningzoeker flauw branden vond dit maar raar..
voorzichtig de lamp aangesloten en opgehangen......

Verwijderd

Wat is het voordeel?
Ik heb deze machine inmiddels ook net staan en wil het graag snappen
ik heb een zonneboiler, en die begint steeds minder goed te werken, nu het herfst word.
mijn cv zit ook op de boiler, en op een dag zoals vandaag gaat de verwarming aan als de zon schijnt (16:00-18:00u) het is hier nu lekker 22c voor niets in de huiskamer.
als ik een was draai op warm water uit de boiler, dan kost dat warmte die ik in de huiskamer wil hebben.
als ik nu een was draai op stroom (heb ik iets teveel van) dan blijft de boiler warmer en bespaar ik daar gas.
een beetje, maar wel vaak
dat simpele knopje op de electrolux geeft dus opties die ik al maanden zocht.
in juli waste ik volledig op de zonneboiler, geen cv nodig,
daar bespaarde ik stroom, en de meter ging daardoor harder achteruit door de zonnepanelen.
door de uitgestelde timer, ging de was altijd aan om 14:00u terwijl ik werkte,
ik heb geen enkele stagnatie gehad van de zonneboiler.
en dan dit :
op gas wassen kan ook, via je cv ketel, 1m3 kost 50 cent en bevat +/- 8Kw warmte
op stroom wassen kan ook, maar als je 8kWh hebt verbruikt betaal je 2 euro.(en is uit een zwarte vieze mix)
tadaa de electrolux heeft misschien wel terugverdientijd door de slimheid, is schoon in verbruik en wast ook schoon. hoe zijn jouw ervaringen met de machine ? hier erg goed.
intern met maar dunne draadjes is verbonden aan de printplaten
de steca heeft een ac naar ac brug, zodat ze stackbaar zijn
deze bruggen zijn haardun, en niet geschikt voor vermogen van meer dan 1000watt,
want daar gebruik je ook geen 0,75mm2 voor continu.
de laatste steca valt op daar deze dan maar de spanning begint te verhogen.
http://stecasolar.com/dat...caGrid_300_500_System.jpg
ik heb ook een oudere phlips evo 500, en guess what ?
die heeft dikke bruggen.(2.5mm2)
so far voor de duitse degelijkheid weer.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2010 20:52 ]

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
Verwijderd schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 13:33:
Hier ook totaal geen problemen met plugwise...heeft iemand een idee hoe je oude data kan overzetten? Heb de software op een nieuwe laptop en dat werkt goed....kan alleen de data niet vinden op de oude laptop.
Je kunt via backup en remote de gegevens overzetten. Verder zit ook alle data in een niet roaming deel van het userprofile. Bij mij op de volgende lokatie:
C:\Documents and Settings\rob\Local Settings\Application Data\Plugwise\Source\DB\plugwisedata.mdb

(Slecht geprogrammeerd dus, want Local Settings worden weggegooid als je met roaming profiles werkt, dit hoort direct in Application Data).

Goed man!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:59
MeTheOne2008 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 16:57:
@Eric-PVT ik heb 2x steca 300 en 2x steca 500 aan elkaar gekoppeld, dus de wieland bruggen kunnen vervangen worden door stealth wieland bruggen ??? ik meet nu de hele string met 1 plugwise (totalen dus)

(mischien kun je een foto maken van jouw steca's ?? )
Dit zijn mijn gemodificeerde Stecca's 7 op een rij . ( reeds rond 4-4 hier gemeld).

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/04/1270393847-960.jpg

Draden zij erg dun en steeds overgangs weerstanden (bij ieder kontact)

De 230V stopcontact ( helemaal boven aan de foto..witte vlakjes ) draden in een lus aangelegd ,en dan met dubbel 2,5mm naar aansluitpunt meter (12 meter verderop).

De 230V rechtstreeks (wel nieuwe strakke AMP connectors gebruikt ("oude..fabrieks" zaten dingen zaten erg los) via Kwh meter naar stekker .

En de DC input ook weer opnieuw aangesloten en direct naar last schakelaar.

De omvormers aan de zij en boven/onderkant open gemaakt ivm warmte.. en niet dicht naast elkaar :)

Resteerden verwijderde onderdelen bewaart..inden de omvormers retour moeten :)

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:12
engelbertus schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 20:21:
bij de steca denk ik dat er bedoeld wordt dat de wieland stekkeraansluiting, waarmee je de stecas kunt koppelen intern met maar dunne draadjes is verbonden aan de printplaten oid in de steca zelf. hoe eric de steaths aansluit weet ik zo ook niet.. ik heb nog nooit twee stecas aan elkaar gezien :)

ik heb vanmiddag grond geschept en verkruid. nu overal last van en zo, maar nu vraag ik me af wat me dat oplevert, of bespaart.. hoeveel energie kost het om 2,5 kuub grond in een kruiwagen te scheppen,ne 75 meter ver weg te kruien?? is dat uit te rekenen? im kilocalorieen?
Wel een beetje offtopic, maar ik kon het niet laten...
offtopic:
Met wat aannames..

2,5 kuub grond heeft een massa van ongeveer 4500kg, dat is hier op aarde gelijk aan een gewicht van 45000N.
De afstand tussen grond en bovenkant kruiwagen is ongeveer 0,75m

W=F*s (arbeid = kracht maal afgelegde afstand)
=45000*0,75= 33750 J of wel 34kJ
Dat is ongeveer 8 kilocalorieën

Het voortduwen van je kruiwagen schat ik in op ongeveer 350N
W=F*s
= 350*75= 26250 J, of 26 KJ. Dat is ongeveer 6 kilocalorieën.

Het rendement van onze spieren is ongeveer 25%, dus je hebt 56 kilocalorieën aan voedsel gebruikt voor je grondwerkzaamheden. (equivalent van een flink glas melk!) _/-\o_

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mightym schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 21:46:
offtopic:
Met wat aannames..

2,5 kuub grond heeft een massa van ongeveer 4500kg, dat is hier op aarde gelijk aan een gewicht van 45000N.

W=F*s

Het rendement van onze spieren is ongeveer 25%, dus je hebt 56 kilocalorieën aan voedsel gebruikt voor je grondwerkzaamheden. (equivalent van een flink glas melk!) _/-\o_
Het kan niet anders dan dat hier een rekenfout inzit. dit is veel te weinig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Cyberpope schreef op zondag 26 september 2010 @ 06:45:
[...]

Het kan niet anders dan dat hier een rekenfout inzit. dit is veel te weinig.
Waar dan? Zoals gezegd er zitten een paar aannames in...en het gaat natuurlijk over de energie die je extra nodig hebt tov rust. Of eigenlijk ten opzichte van iemand die de hele dag zonder kruiwagen en met een lege schep in zijn tuin aan het spelen is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kerux schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 16:09:
Ik heb een led-lampje van 1.6W gekocht bij de gamma, maar deze doet ook zonder sensor ietwat vreemd. Hij geeft namelijk ook licht als de lichtknop uit staat, zij het wel minimaal ten opzichte van de aan-stand. Komt dit door een miniscule lekstroom?
Verklaring staat hier
En misschien belangrijker, zorgt deze besparende maatregel nu toch voor sluipverbruik (ok minder dan een halve Watt waarschijnlijk) of hebben andere lampen dat ook maar zie je het dan niet omdat ze meer stroom nodig hebben om licht te gaan geven?
Precies, andere lampen hebben het ook, maar dan zie je het niet omdat ze niet het vermogen hebben om bij zo weinig stroom licht te geven.
Jape schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:20:
[...]

Voor de lamp is het wel beter om deze niet iedere keer uit te schakelen, net als bij een spaarlamp. Tenminste, als je maar een korte periode weg bent.

Omslagpunt ligt volgens mythbusters onder de 30 seconden, ik weet de exacte waarde niet meer.

Het is ook redelijk eenvoudig te berekenen dat een het opstarten van een TL nooit dezelfde hoeveelheid energie kan kosten als het aan laten staan van een TL voor een uur.
Laten we als voorbeeld even een TL van 36W nemen en de aanname doen dat het 5 seconden kost om deze op te starten waarbij het gevraagde vermogen over deze 5 seconden gelijk is. Dit betekend dat als het opstarten evenveel energie kost als het laten branden voor een uur dat het gevraagde vermogen gedurende opstarten is; (36*3600)/5 = 25920 W ofwel 113 A bij 230 V.
Een normale stop in een installatie is 16 A en kan dus ongeveer 3680 W vermogen doorlaten.
Een tijdje geleden beweerde een collega ook dat het niet goed zou zijn dat ik alle TL-balken tijdens pauzes uitzet en ik vond toen de volgende info.
TL-verlichting uitschakelen
Nog steeds zijn sommige mensen ervan overtuigd dat TL-verlichting beter de hele dag kan branden dan zo nu en dan (de 'TL-fabel'). Dit is gebaseerd op de 'grote' hoeveelheid stroom die het starten van de oude (dikke) TL-lamp zou vergen en de versnelde slijtage door veelvuldig aan- en uitdoen. Bij de huidige generaties TL-verlichting loont het echter al om de verlichting uit te zetten als je voor ca. 20 seconden een ruimte verlaat.

Ook uit slijtage-oogpunt is het veelvuldig aan- en uitschakelen geen probleem. Het aan- en uitschakelen van verlichting veroorzaakt een iets snellere slijtage van de lampen, echter lampen die branden slijten ook en gebruiken daarnaast energie. Zelfs als u voor enkele seconden de verlichting uitschakelt, levert dat meer op dan de verlichting aan te laten.

Investering: nihil
Besparing: 20 - 40 %
Terugverdientijd: 0 jaar
Bron: Senternovem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: http://www.bespaarbazaar.nl/images/800/Radiator_Booster_01.jpg

De Radiator Booster. Als ik het zo inschat verander je hiermee een normale radiator in een LTV-(achtige-)radiotor. Ik ben benieuwd of zoiets echt een groot effect zou hebben. Als het goed zou werken ben ik wel geïnteresseerd, ik wil best een klein beetje (overschot-)stroom opofferen om aardgas te besparen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
JeroenH schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:50:

[afbeelding]

De Radiator Booster. Als ik het zo inschat verander je hiermee een normale radiator in een LTV-(achtige-)radiotor. Ik ben benieuwd of zoiets echt een groot effect zou hebben. Als het goed zou werken ben ik wel geïnteresseerd, ik wil best een klein beetje (overschot-)stroom opofferen om aardgas te besparen.
ze praten daar dat warmte blijft hangen... doch warme lucht (=thermiek) zal gewoon uit zichzelf opstijgen....
als je een geforceerde luchtstroom plaatst, zal je versneld je radiator (en CV-kring) kunnen laten dalen in temperatuur. Dan kun je zeker onder de CV-retourtemperaturen komen van ca 55 graden (voor optimale condensatie van de uitlaatgassen).
vrees dat het een lapmiddel is, indien je kamer niet op temperatuur geraakt. en hoe gaat het geluid klinken van de aantal ventilatoren (ook op termijn met stof)?
hier warmt alles geruisloos en geluidloos op (geen tikken, klappen van leidingen etc.).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:50:

[afbeelding]

Geen ervaring mee, maar bij Good!Lelystad hadden ze bij Jaga een soortgelijk principe i.c.m. warmtewisselaars. Je zou dankzij de ventilatoren de ruimte in kortere tijd op temperatuur hebben, dus bijv. handig op plekken waar LTV niet praktisch is, bijv. bij ons in de werkplaats naast ons huis, waar we alleen verwarming gebruiken op de momenten dat we daar even willen werken en alleen op dat moment even de ergste kou willen tegen gaan. Een gewone radiator zou i.t.t. een warmtewisselaar al meer automatisch circulatie moeten hebben, maar wellicht dat de ventilatoren daar ook een 'versnellings'functie kunnen vervullen. Een keer met een computerventilatortje uittesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
nou.. sommige radiatorfabrikanten die echte (z)ltv radiatoren maken, hebben ook gewoon een constructie met venilatoren. dus raar is het niet.

mijn bezwaar is dat ej nu ook nog die evilatoren moet voorzien van stroom, en een of andere regeling.

maar het kan een optie zijn als je je 90-70-20 installate wilt verabnderen naar 45-35-20. (ltv dus)

het is niet zozeer dat warmte blijft hangen denk ik, maar bij een delta t van slechts 15 graden stijgt het veel minder senle en mengt het ook minder snel met omringende lucht. het gaat dus langzaam omhoog, en blijft ook meer bovenin, wat juist eennadeel is van radiatoren. ok... we hebben het dan wel over een lagere temperatuur dan bij een hogere aanvoertemperatuur, maar toch.

ik denk dat een ltv radiator zonder ventilatoren het toch makkelijker gaat werken. dan maar een wat grotere radiator aanschaffen. de tvt van de xtra kosten valt denk ik mee, als je het electraverbuik, de aanshaf en installatie en misschien het lawaai, van de ventilatoren ook meeneem in de tvt berekening, en het comfort ook voorziet van een tvt waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
even natuurkundig bekeken:
er is een vaste hoeveelheid energie nodig om een ruimte x graden Celsius te laten stijgen in temperatuur.
Als je veel energie gebruikt (hoge temperatuurverwarming, zeg 90-70-20 of 80-60-20) dan is deze ruimte sneller op temp. dan bij een LTV (zeg 50-30-20). Overigens, LTV heeft veelal een delta-T van ca 10 graden C, en gewone trajecten 20 graden C, vernam ik.

Wil je een LTV installatie sneller een ruimte op laten warmen, zul je bijvoorbeeld een groter oppervlak aan radiatoren moeten (laten) plaatsen.

op deze kleine afstand in hoogte van een woning zal het verschil van delta-T 10 of 20 misschien te verwaarlozen zijn: probeer het eens met je eigen 90-70-20 verwarming: probeer de luchtstromen te voelen en verlaag daarna eens naar een delta-T van bv 10.
vrees dat je gevoelsmatig het niet gaat voelen in luchtstroom die de kamer 'opwarmt'.
je gaat het wel voelen in de aanvoer/retourtemperaturen: 90 graden-70graden voel je hete radiatoren, nu hier LTV is het amper lauw/handwarm te noemen.
als je moet uitwijken tot ventilatoren op de radiatoren, vrees ik dat je structureel een onjuist gedimensioneerde CV-keten in je woning hebt (en het probleem niet onderkent en juist op gaat lossen).
ik zou zelf eerst kijken naar 't type radiatoren: zijn t oude gietijzeren gevallen, of juist lichtmetaal/modernere radiatoren? wellicht dat je daar sneller en meer profijt gaat krijgen als je deze gietijzeren gevallen gaat vervangen door lichtmetalen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
mightym schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 21:46:
[...]

Wel een beetje offtopic, maar ik kon het niet laten...
offtopic:
Met wat aannames..

W=F*s

ik kan me niet voorstellen dat het verbranden van 56 kcal zoveel spierpijn kan veroorzaken. ook niet dat het leveren van arbied gedurende 3+ uur, slechts 56 kcal verband.

je aanname is verder wel ok, doch de grond komt wel uit een gat, legt op de schep ook een afstand af, en ik heb die 2,5 kuub -allemaal- weggekruid. niet slechts 1 kruiwagen van 80 liter.... (aanname, 12 kruiwagens = 1 kuub), dus die 6 kcal gaat nog keer 30.

verder is de grond niet gestort in een gat maar ook op een bult, en de weg waarover ik liep was ook niet vlak. ik moet wel bij elke bult opduwen, maar levert mij weinig energie op, ik ben geen hybride auto :)

het in de kruiwagen scheppen kost dan 45000x0,95=43kJ

volgens mij mag je ook voor horizontale afstand gewoon W=Fxs rekenen dan, en dan komt dat op 45000x75 + 45000x0,3 (hoogte) = 3375 kJ + 13,5 kJ = 3388,5 kJ

totaal 3400 kJ aan spierkracht
in jou voorbeeld kwam 60 kJ overeen met 14 kcal (ook plusminus een factor 0,25?)

3400/60x14=793,33 kcal
rendement spieren 0,25%: 0,25*793,33=3170 kcal

met hoeveel Watt komt het dan overeen? als ik vergelijk met de sportschool op de fiets kun je tot wel 200 Watt leveren
ik verbruikte ongeveer 350 kcal. in 15 minuten geloof ik. 3170/350 =9 keer 15 minuten = 2 uur en een kwartier stevig fietsen komt dan overeen met het grondwerk.

ik heb dan nog niets gerekend voor de weerstand (of rendement) van de kruiwagen. of het rendement van dicht gepakte grond uitsteken/lostrekkenkost ook meer energie dan simpel optillen. de schep zelf weegt ook nog wat, de grond was nat ( het regende afgelopen tijd, en zelfs gister nog)

7140/56=127,5 flinke glazen melk.
127,5x0,18 liter=22 liter. ben ik ff benieuwd hoeveel energie het kost die melk op te drinken :) ( n op te halen uit de supermarkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
NielsTn schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:51:

Wil je een LTV installatie sneller een ruimte op laten warmen, zul je bijvoorbeeld een groter oppervlak aan radiatoren moeten (laten) plaatsen.
Ik merk met mijn LTV installatie thuis ( 50 aanvoer 42-45 retour ) dat mogelijk zo'n ventilatiesysteem de efficientie kan verhogen, ik zou dan misschien naar 50-40 aanvoer/retour gaan. Ik kan dan meer energie in mijn woonkamer krijgen.

En des te lager de retourtemp des te meer rendement kan ik straks halen uit mijn zonneboiler :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Oke, nog één keer dit mooie topic vervuilen met dit zijstraatje...
engelbertus schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:55:
[...]

ik kan me niet voorstellen dat het verbranden van 56 kcal zoveel spierpijn kan veroorzaken. ook niet dat het leveren van arbied gedurende 3+ uur, slechts 56 kcal verband.

je aanname is verder wel ok, doch de grond komt wel uit een gat, legt op de schep ook een afstand af, en ik heb die 2,5 kuub -allemaal- weggekruid. niet slechts 1 kruiwagen van 80 liter.... (aanname, 12 kruiwagens = 1 kuub), dus die 6 kcal gaat nog keer 30.

verder is de grond niet gestort in een gat maar ook op een bult, en de weg waarover ik liep was ook niet vlak. ik moet wel bij elke bult opduwen, maar levert mij weinig energie op, ik ben geen hybride auto :)

het in de kruiwagen scheppen kost dan 45000x0,95=43kJ

volgens mij mag je ook voor horizontale afstand gewoon W=Fxs rekenen dan, en dan komt dat op 45000x75 + 45000x0,3 (hoogte) = 3375 kJ + 13,5 kJ = 3388,5 kJ

totaal 3400 kJ aan spierkracht
in jou voorbeeld kwam 60 kJ overeen met 14 kcal (ook plusminus een factor 0,25?)

3400/60x14=793,33 kcal
rendement spieren 0,25%: 0,25*793,33=3170 kcal

met hoeveel Watt komt het dan overeen? als ik vergelijk met de sportschool op de fiets kun je tot wel 200 Watt leveren
ik verbruikte ongeveer 350 kcal. in 15 minuten geloof ik. 3170/350 =9 keer 15 minuten = 2 uur en een kwartier stevig fietsen komt dan overeen met het grondwerk.

ik heb dan nog niets gerekend voor de weerstand (of rendement) van de kruiwagen. of het rendement van dicht gepakte grond uitsteken/lostrekkenkost ook meer energie dan simpel optillen. de schep zelf weegt ook nog wat, de grond was nat ( het regende afgelopen tijd, en zelfs gister nog)

7140/56=127,5 flinke glazen melk.
127,5x0,18 liter=22 liter. ben ik ff benieuwd hoeveel energie het kost die melk op te drinken :) ( n op te halen uit de supermarkt)
Yes, daar zat een foutje in mijn berekening! Ik heb voor het transport idd maar 1 ritje in rekening gebracht. NB in jouw berekening zit dan ook een foutje. Voor de horizontale afstand mag je slechts de arbeid meenemen die je moet leveren tijdens de verplaatsing van de kruiwagen en als die kruiwagen zijn werk doet, hoef jij niet de volledige massa van de grond te torsen... Wat jij nu uitrekent is het 75m verticaal verplaatsen van 4500kg. En dat tikt wel aan!

in de herkansing:

De afstand tussen grond en bovenkant kruiwagen is ongeveer 0,95m

=45000*0,95= 43 kJ
Dat is ongeveer 10 kilocalorieën

W=F*s
= 350*75= 26250 J, of 26 KJ. Dat is ongeveer 6 kilocalorieën per rit.

2,5 kuub zullen ongeveer 40 ritjes zijn, dus totaal 240 kilocalorieen voor de horizontale verplaatsing
en 45000*0,3=13,5 Kj = ca 3 kcal voor de verticale verplaatsing

Totaal kom je dan op : 10 + 240 + 3 = 253 kcal.
Dan praat je al over twee boterhammen met kaas!

Aan het lossteken durf ik niet te rekenen, geen idee hoeveel kracht je hier moet zetten.. Ik heb vorige week een vergelijkbare klus gedaan en ik was 'savonds goed kapot!!

NB je kunt dit soort martelwerkzaamheden volgens mij niet vergelijken met fietsen. Ik durf te wedden dat je tijdens je werkzaamheden nooit buiten adem bent geweest, op de fiets moet je daar veel minder je best voor doen ;) Waar je het meest last van hebt is het intensief gebruiken van spieren die je normaal niet zo intensief gebruikt.

En om dit zijstraatje dan toch weer af te buigen naar het topic.. respect voor mijn zonnepaneeltjes.. die fixen het toch maar om in zeer korte tijd enorme hoeveelheden energie om te zetten. Zeker in verhouding tot de prestaties van de gemiddelde mensch.. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
NielsTn schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:51:
er is een vaste hoeveelheid energie nodig om een ruimte x graden Celsius te laten stijgen in temperatuur.
Als je veel energie gebruikt (hoge temperatuurverwarming, zeg 90-70-20 of 80-60-20) dan is deze ruimte sneller op temp. dan bij een LTV (zeg 50-30-20). Overigens, LTV heeft veelal een delta-T van ca 10 graden C, en gewone trajecten 20 graden C, vernam ik.

op deze kleine afstand in hoogte van een woning zal het verschil van delta-T 10 of 20 misschien te verwaarlozen zijn: probeer het eens met je eigen 90-70-20 verwarming: probeer de luchtstromen te voelen en verlaag daarna eens naar een delta-T van bv 10.
vrees dat je gevoelsmatig het niet gaat voelen in luchtstroom die de kamer 'opwarmt'.
je gaat het wel voelen in de aanvoer/retourtemperaturen: 90 graden-70graden voel je hete radiatoren, nu hier LTV is het amper lauw/handwarm te noemen.
als je moet uitwijken tot ventilatoren op de radiatoren, vrees ik dat je structureel een onjuist gedimensioneerde CV-keten in je woning hebt (en het probleem niet onderkent en juist op gaat lossen).
ik zou zelf eerst kijken naar 't type radiatoren: zijn t oude gietijzeren gevallen, of juist lichtmetaal/modernere radiatoren? wellicht dat je daar sneller en meer profijt gaat krijgen als je deze gietijzeren gevallen gaat vervangen door lichtmetalen.
en toch worden er radiatoren / systemen verkocht door bijvoorbeeld jaga, met ventilatoren. ook de plintraditoren wilden nog wel eens ventilatoren hebben.
als je de dlea t van radiator naar ruimte verhoogt door de warme lucht weg te blazen, koel je de radiatoren extra snel af. het heeft denk ik weinig te maken met verkeerd systeem, maar een oplossing voor situatie die minder ingrijpend is dan al je radiatoren vervangen ( met nieuwe ophanging, en de afwerking van de muur er achter etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

terwijl jullie dit posten heb ik een nieuw leg record gevestigd,
555wp zonnesteek erbij in 1 uur en 18 minuten.
zo snel kan hernieuwbare energie dus gaan,
dit geheel in tegenstelling tot betonkolossen kolen en uranium.
nu spierpijn, zweet, bruin geworden, voldaan en nu een biertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
nou.. toch denk ik dat horizontaal verplaatsen gewoon dezelfde arbeid vergt. je werkt dan echter niet tegen de zwaartekracht in. ik denk dat het minder verbruik van energie hem dan juist zit in de hogere efficientie van je spieren. maar het kan ook zo zijn dat massa is traag meewekt, en je dus eigenlijk alleen de wrijving van de kruiwagen hoeft te overwinnen, en iets extra om het omhoog te duwen.

als je cardio fitness doet, dan ben je evengoed niet buiten adem, je moet er daar voor zorgen dat je een bepaalde hartslag haalt voor een hoge vetverbranding. volgens mij leverde ik dan constant 170 - 180 watt, het duurde ook maar een kwartier uiteraard. je mag het wel vergelijken, maar het mag duidelijk zijn dat fietsen veel efficienter gebeurt dan met " brute kracht" en in horten en stoten grond verplaatsen. bij fietsen raak je gewoon buiten adem door het constant leveren van energie dit kun ej doen door met een constante snelheid te fietsen. de hoeveelheid energie die nodig is om een schep grond te verplaatsen moet je in een seconde, of fractie van een seconde leveren, waarbij de geleverder energie waarschijnlijk op dat moment stukken hoger is dan 170 watt.
verder berekenen we nu slechts de extra energie, boven de 100 kcal per uur die je normaal al verbrand tijdens het niks doen. daarom kan ik me niet voorstellen dat ik slechts 60 tot 70 kcal extra heb verbruikt tijdens de grondwerkzaamheden. ik weet ook niet hoeveel een graafmachine aan brandstof gebruikt voor dezelfde hoeveelheid grond, maar denk dat de energie dichtheid van een liter diesel ver boven de 253 kcal.

en hoe vergelijk je dat dan met lopen, of rennen?
ik duw dan geen kruiwagen, en het gaat om hetzelfde gewicht. toch verbruik je meer bij rennen vanwege hogere hartslag denk ik.

dus voor het verbruik zou ik er ook nog het verplaatsen van mijn eigen lichaam bij mogen rekenen.
plus. het optillen van de kruiwagen, dat kost 1 keer energie, maar als ik dat langere tijd doe, kost dat ook energie als ik stil sta, en als ik loop gaat het nog omhoog en omlaag, en moet ik steeds weer energie toevoegen, om de kruiwagen omhoog te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 26-09-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Dit is mijn eerste post hier op dit forum en meteen al een lange en misschien ingewikkelde vraag:

Op 16 september lieten wij een PV installatie plaatsen, maar naar mijn gevoel is er iets fout mee. Graag had ik van kenners onder jullie een tweede opinie gekregen. Het gaat om een installatie met 8 x sunpower 225 Wp op fronius IG15 en 8 x sunpower 300 Wp op fronius IG20.

Als we kijken naar de gegevens van 22-09-2010 op http://www.solarlog-home.eu/vanmarcke, zijn er een aantal vreemde dingen te zien.

Als we WR1 en de UDC spanning bekijken, zien we duidelijk dat op basis van de DC spanning, hier de acht 225 Wp panelen zijn aangesloten. UDC zit constant rond 200 V.
Tussen 11 en 16 uur clipt de vermogenproductie op een maximum van 1556 W.
Als we op dezelfde dag WR2 en zijn UDC spanning bekijken, zien we duidelijk dat hier de acht 300 Wp panelen zouden moeten aangesloten zijn. UDC zit namelijk constant rond 300 V.
Echter ligt de vermogenproductie op een MAXIMUM van 1471 W. Dat is zelfs minder dan de productie van de 225 Wp panelen.

Waar ik eerst dacht dat de 300 Wp panelen dus clipten op de omvormer, zou het nu dus de rij 225 Wp panelen moeten zijn die clipt, en de rij 300 Wp panelen die veel en veel te weinig produceert in verhouding. De panelen lagen die dag tussen 11 en 16 uur namelijk volledig in de zon en er was dus geen schaduwvorming op de 300 Wp panelen die dit zou kunnen verklaren.

Dat betekent dat er dus eigenlijk twee problemen zouden zijn:
Het clippen van de 225 Wp rij en de onderproductie van de 300 Wp rij.

Als we daar nu de gegevens van de omvormers naastleggen:
IG15: Vermogensinput PV systeem tussen 1300 en 1850 Wp. Output tussen 1300 en 1400W. De acht 225 Wp panelen maken samen 1800 Wp. Met een marge van 3% maakt dat een maximum van 1854 Wp, wat zorgt voor een maximale uitsturing van de IG15 en dus het mogelijke clippen verklaart.

IG20: Vermogensinput PV systeem tussen 1800 en 2500 Wp. Output tussen 1800 en 1900W. De acht 300 Wp panelen maken samen 2400 Wp. Met een marge van 3% maakt dat een maximum van 2472 Wp, dus de IG20 zou in principe nooit kunnen clippen.

Echter het vermogen van de acht 300 Wp panelen blijft zwaar achter. Dat valt ook te verklaren met de DC spanningen. Die bedraagt bij de 300 Wp panelen +- 300V. De nominale uitgangsspanning van 1 paneel is 54.7 V. Vermenigvuldigd met 8 zou dat 437,6 V zijn. Kan ik op basis van die gegevens veronderstellen dat 1 of meerdere panelen niet werken? Dit lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing.

Er is echter nog een mogelijkheid:
Vreemd is dat diezelfde +-300 V gelijkspanning uit de panelen op WR2 ongeveer is wat acht 225 Wp panelen zouden produceren, namelijk 328 V.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe een en ander bekabeld is, maar zou het kunnen dat bv. Per ongeluk de acht 225 Wp panelen op de IG20 terechtgekomen zijn en de acht 300 Wp panelen op de IG15?
Het zou dan kunnen dat bv een deel van de 300 Wp panelen niet werkt en aangesloten op de IG15 het clippende resultaat geeft?

Kortom, een aantal dingen die niet kloppen en het lijkt me duidelijk dat ik verwacht de installatie nog eens deftig bekeken en doorgemeten wordt.

Vriendelijke groeten,

Pieter-Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:02

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

kabels nakijken zou je zelf al kunnen doen, of die juist aangesloten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 16:19:
terwijl jullie dit posten heb ik een nieuw leg record gevestigd,
555wp zonnesteek erbij in 1 uur en 18 minuten.
zo snel kan hernieuwbare energie dus gaan,
dit geheel in tegenstelling tot betonkolossen kolen en uranium.
nu spierpijn, zweet, bruin geworden, voldaan en nu een biertje.
JALOERS IS :-) maar dat weet je :)

Hoeveel kWp heb je nu totaal liggen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Misschien heeft het op de juiste manier aarden van de Sunpowerpanelen en frames ook wel invloed.
Zou je ook eens naar kunnen kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-09-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-10 21:22

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 20:37:
als ik een was draai op warm water uit de boiler, dan kost dat warmte die ik in de huiskamer wil hebben.
als ik nu een was draai op stroom (heb ik iets teveel van) dan blijft de boiler warmer en bespaar ik daar gas.
[...]
op gas wassen kan ook, via je cv ketel, 1m3 kost 50 cent en bevat +/- 8Kw warmte
op stroom wassen kan ook, maar als je 8kWh hebt verbruikt betaal je 2 euro.(en is uit een zwarte vieze mix)
tadaa de electrolux heeft misschien wel terugverdientijd door de slimheid, is schoon in verbruik en wast ook schoon. hoe zijn jouw ervaringen met de machine ? hier erg goed.
Maar de stroom die je nu verstookt in je wasmachine lever je niet terug aan het net. Dus je wast niet gratis, je wassen kost nog 8kWh. Deze lever je nu niet terug aan het net en hiervoor vang je dus geen geld. In ruil daarvoor hoef je CV deze 8kWh niet op te wekken, wat je 50 cent bespaart. Zolang je teruglever tarief je voor de 8 kWh maar meer oplevert dan 50 cent is het dus financieel efficienter om wel uit de zonneboiler te wassen. Voor het milieu gezien is het altijd voordeliger om uit de zonneboiler te wassen: je neemt OF 8 kWh minder aan gas af OF voorkomt het opwekken van 8 kWh aan zwarte vieze mix ;). Het water uit de zonneboiler verwassen is optie 2.
De wasmachine heb ik nog te kort om wat zinnigs te zeggen. Ik moet sowieso eerst de warmwaterleiding aansluiten, maar daarvoor moet ik een buigijzer regelen. Ik moet een aardige S-bocht buigen om hem netjes aan te sluiten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
master30 schreef op maandag 06 september 2010 @ 02:00:
zonneboiler bijna in bedrijf dus ik heb ik ook een leiding voor warm water naar de keuken aangelegd; om de vaatwasser op hotfill aan te kunnen sluiten.

nu wat testen gedaan,
mijn vaatwasser een oude bosch, 12 jaar.
hotfill, met mengkraan op hoogste stand (had er dus eigenlijk niet tussen gemoeten)
keuze uit 3 standen op de vaatwasser,

stand 2,
1,6 kw zonder hotfill, tijd 1,50m
1,2kw met hotfill tijd 1,24m

valt mij best tegen, heb veel moeite voor de aansluiting moeten doen,
(12m, 12mm koper buis, koppelingen, isolatie, nieuwe kraan, keerklep, etc)

zou een energiezuinig vaatwasser beter kunnen presteren met hotfill?
Bosch heeft vaatwassers, die maar 7l water en 0.95 kw gebruiken,
verbeterd:
Ik heb de mengkraan tussen de vaatwasser weggehaald, er komt nu direct heet water in van de cv.
Nu verbruikt de vaatwasser op stand 2
0,8 kw en tijd is 1u12m

kortom niet gek toch voor een vaatwasser van 12 jaar oud.
Stand 3 is de kortse cyclus, maar dan verbruikt hij bij meer (1,0 kw) hij gaat dan direct water opwarmen en aangezien ik 12mtr leiding ertussen heb,
stand 2 is dus voor mij goed, hij spoelt dan eerst met het koudere water voor. (ongeveer 4 liter is eerst koud water vanaf mijn cv tot vaatwasser)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spijtig genoeg ben ik zelf niet technisch genoeg onderlegd om zelf de bekabeling te checken, dus dat wordt zowiezo wachten op de installateur ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als de panelen met stekkers op de omvormer zijn aangesloten zou je ze om kunnen wissellen.

en als ze verkeerd zijn aangesloten kan het dan oo ckompleet verkeerd zijn gegaan? dat bijvoorbeeld de + van de 225 en de min van de 300 Wp panelen op de ene omvormer aangesloten zijn, en andersom?

ik zou de installateur direct terug laten komen, wie weet is het zelfs gevaarlijk aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 12:10
@vmarckep:
Als ik even naar de grafiekjes kijk op je solarlog website, dan heeft het er inderdaad alle schijn van dat de twee strings zijn omgewisseld. Als je bij de panelen kunt is het niet zo heel moeilijk te testen. Neem een groot deken o.i.d. en dek de panelen af en kijk welke omvormer minder produceert.

@Engelbertus:
De plus en min kun je normaal gesproken niet omwisselen, omdat de stekkers dan niet passen. Dat kan alleen als en in de fabriek een fout is gemaakt, of de kabels tussen de panelen en omvormers verkeerd zijn gemaakt. Als het in de fabriek fout was, dan zouden ze dat merken bij het flashen. Lijkt me allemaal zeer onwaarschijnlijk bij een gerenommeerd merk.

Edit2:
En over het 'clippen': afgaande op de vermogenscurve op jouw solarlog website heb je de panelen vrij aardig op zuid georiënteerd, dus valt er wel te verwachten dat je omvormers regelmatig tegen hun maximum aanlopen.

Je hebt namelijk 8×225Wp = 1800Wp aangesloten* op een IG15 die max 1400Wac levert. Dat is een eu-eff. van 92,7% is dat dus 1400Wac / 92,7% = 1510Wdc. Oftewel de omvormer kan bij 92,7% efficiëntie maximaal 1510W opnemen terwijl er 1800Wp is aangesloten. Bij goede omstandigheden is er dus enig verlies te verwachten. Wat verder niet zo'n ramp is, omdat je dit op jaarbasis niet zo heel veel kost en deels ook gecompenseerd wordt, doordat het systeem bij lagere instraling op een hogere efficiëntie loopt.

(Voor de IG20 is de max 1900Wac bij een eu-eff. van 94,5%, dus 1900 / 94,5% = 2010Wdc, waar je 2400Wp hebt aangesloten.)

* als het zit zoals ontworpen. O-)

[ Voor 76% gewijzigd door Paul C op 26-09-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar de stroom die je nu verstookt in je wasmachine lever je niet terug aan het net. Dus je wast niet gratis, je wassen kost nog 8kWh. Deze lever je nu niet terug aan het net en hiervoor vang je dus geen geld. In ruil daarvoor hoef je CV deze 8kWh niet op te wekken
mooi he, als je jezelf een keuze hebt gegeven... heerlijk.
anyway, mijn theorie is dus dat die gasmeter niet achteruit kan, dus niet stijgen = prettig.
wassen met de electrolux kost trouwens ook bizar weinig stroom heb ik gemeten,
en met de warmwater optie, illegaal weinig.
ik heb hem nu een maand draaien, en had een oude zanker op hotfill.
de electrolux weet slechts 40% energie te verbuiken van een al zuinige opzet voorheen.
dus ik was nu van 2x niks naar 3x niks.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2010 21:59 . Reden: eigenlijk is het 4x niks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
pcmadman schreef op zondag 26 september 2010 @ 21:02:

@Engelbertus:
De plus en min kun je normaal gesproken niet omwisselen, omdat de stekkers dan niet passen. Dat kan alleen als en in de fabriek een fout is gemaakt, of de kabels tussen de panelen en omvormers verkeerd zijn gemaakt. Als het in de fabriek fout was, dan zouden ze dat merken bij het flashen. Lijkt me allemaal zeer onwaarschijnlijk bij een gerenommeerd merk.
ik bedoel 1 string, met de plus op de ene omvormer, en de min op de andere omvormer. Je hoeft. Maar 1 vergissing te maken, en je hebt niks in de gaten. Of werken de omvormers dan niet, door een of andere beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
engelbertus schreef op zondag 26 september 2010 @ 23:06:
[...]

ik bedoel 1 string, met de plus op de ene omvormer, en de min op de andere omvormer. Je hoeft. Maar 1 vergissing te maken, en je hebt niks in de gaten. Of werken de omvormers dan niet, door een of andere beveiliging?
Dat kun je eenvoudig testen door één kabel los te koppelen (alleen als er geen stroom loopt!) Als dan beide omvormers uitschakelen dan zijn de twee strings door elkaar. (Er vanuit gaande dat het nu werkt.)

Wat het effect is als de strings door elkaar zijn, dat weet ik niet. Als je twee identieke strings op twee identieke apparaten hebt, dan zou het kunnen dat het werkt... Maar het lijkt mij een héél onvoorspelbare situatie die hoogst onwenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
lijkt mij ook onwenselijk. ik ga er van uit dat daar een beveiliging voor is, maar aan de andere kant, hoe kan een omvormer dat opmerken, die is immers afhankelijk van wat hij aan stroom binnenkrijgt, en dat kan alleen bij een gesloten kring, waarvan hij niet weet wat voor spanning etc er op staat. de omvormer kan het hoogstens opmerken als zijn aanpasssingen qua mppsteeds niet het verwachte effect hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 14:26
flitspaal.nl schreef op zondag 26 september 2010 @ 13:41:
[...]

Ik merk met mijn LTV installatie thuis ( 50 aanvoer 42-45 retour ) dat mogelijk zo'n ventilatiesysteem de efficientie kan verhogen, ik zou dan misschien naar 50-40 aanvoer/retour gaan. Ik kan dan meer energie in mijn woonkamer krijgen.

En des te lager de retourtemp des te meer rendement kan ik straks halen uit mijn zonneboiler :)
In basis werkt elke warmtewisselaar beter als de stroomsnelheid zo hoog mogelijk is. Een tot stilstand naderende luchtsnelheid veroorzaakt een filmlaag die een grote overdrachtweerstand veroorzaakt.
De zogenaamde α factor wordt hij in de warmtetransporttechniek genoemd. De turbulentie van het medium (lucht) verhogen verlaagt de α. Makkelijkere overdracht dus.
De efficientie kan je dus verhogen. De snelheid waarmee je een ruimte kan opwarmen dus.

Ik weet dat radson bijvoorbeeld ook ventilatortjes verkoopt voor op hun radiatoren alleen die van hun zit onder de radiator.

Bij LVT heb je ook al een lage deltaT tussen water en lucht wat de warmteoverdracht eigenlijk ook bemoeilijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 27-09-2010 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ pcmadman: goeie tip om 1 rij panelen eens af te dekken. Dan weet ik idd meteen of de twee rijen omgewisseld zijn.

Wat betreft WR1. Jij zegt dat er door de IG15 in ons geval max 1510 W op het net kan worden gezet. Dat klopt idd redelijk met het gemeten maximum van 1554 W op WR1 die dag.

De rij met de 300 Wp panelen zou meer dan 2000 W moeten kunnen genereren, maar bleef op dezelfde dag en in dezelfde omstandigheden steken op minder dan 1500 W. Da's 3/4 van het vermogen en zou dan bv kunnen betekenen dat er twee 300 Wp panelen niet meewerken?

Ondertussen heeft de installateur ons beloofd om komende vrijdag langs te komen, dus hopelijk dan een oplossing voor dit probleem :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als ze inderdaad , de strings en de omvormers, allemaal in serie zijn geschakeld, kan er over het totale dc gedeelte een spanningsverschil zijn, dat dan voor beide omvormers hetzelfde moet zijn. Beide omvormers zien dan dc zijdig hetzelfde vermogen, en kunnen dan ook slechts beide, nagenoeg hetzelfde vermogen AC zijdig weer afgeven. het maximaal te leveren vermogen is dan 1500 W dc zijdig, en kan dan ook niet meer dan 1500 W ac zijdig leveren.
dat betekent ook dat bij afdekken van een string, beide omvormers minder moeten gaan leveren

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 27-09-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
http://www.nusport.nl/vid...che-motoren-in-assen.html

Leuk. En dan een rijtje pannelen op de hospitality centers voor de opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Laatst online: 22:44
Sinds vorige week de Jacobus 6 in de huiskamer staan, na het instoken van de kachel hebben we met slechts een aantal blokken hout het snel op temperatuur en via de aanpasbare luchttoevoer kun je lekker lang doen met het hout.

Afbeeldingslocatie: http://www.jacobus.be/cms/bijlagen/.klein/groot-JAcobus_6_ladoen.jpg

- Hoog rendement (>80%) en lage uitstoot van schadelijke stoffen (CO<0,1%)
- De houtkachel voldoet aan de eisen van de Europese Norm EN13240, de Duitse norm DIN+ en de strengste norm in Europa, de Oostenrijkse norm 15a B-VG. _/-\o_ en dat is ook lekker als je toch nieuw koop!

Verder op de planning (herfst) Zolder isoleren en de beganegrondvloer isoleren (indien het grondwater eens is weggetrokken).

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt00kirk op 27-09-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op maandag 27 september 2010 @ 11:19:
@ pcmadman: goeie tip om 1 rij panelen eens af te dekken. Dan weet ik idd meteen of de twee rijen omgewisseld zijn.

Wat betreft WR1. Jij zegt dat er door de IG15 in ons geval max 1510 W op het net kan worden gezet. Dat klopt idd redelijk met het gemeten maximum van 1554 W op WR1 die dag.

De rij met de 300 Wp panelen zou meer dan 2000 W moeten kunnen genereren, maar bleef op dezelfde dag en in dezelfde omstandigheden steken op minder dan 1500 W. Da's 3/4 van het vermogen en zou dan bv kunnen betekenen dat er twee 300 Wp panelen niet meewerken?

Ondertussen heeft de installateur ons beloofd om komende vrijdag langs te komen, dus hopelijk dan een oplossing voor dit probleem :)
Ik heb de berekening voorgedaan met de gegevens die in deze PDF staan:
http://www.solar-id.nl/fr.../fronius%20IG%20serie.pdf

Je kunt natuurlijk zelf even de boekjes pakken die bij de omvormers zitten en kijken of deze getallen overeen komen en de berekening aanpassen indien nodig.

Edit: Thx Taan :P

[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 27-09-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
@PCMadman. Je hebt de verkeerde link geplakt.

Overigens hier weer een ander linkje. binnenkort energie besparen bij Lidl

http://www.lidl.nl/cps/rd...etlaan+44-52&ar=4&nf=True

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Ik heb het volgende, euhh probleem?
Mijn ferraris meter staat nu al 4 weken op de dal tarief stand,
hij krijgt zijn puls niet meer om te schakelen op 1 of andere manier.

Ik hoop dat hij binnenkort wel weer gaat schakelen, een digitale meter zie ik niet zo zitten.
Overigens vorig jaar heb ik dit ook eens gehad, toen duurde het 3 weken.

Wat moet ik hiermee indien de meter niet meer schakelt?

[ Voor 8% gewijzigd door master30 op 27-09-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:32

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Wat een toeval. Afgelopen zaterdag was de laatste dag van ons eerste zonnepanelen jaar. We hebben een systeem van 2640 Wattpiek en uiteindelijk kwamen wij...............0,5 kWu negatief uit. 0,5 kWu netto levering dus. Ons ben zuunig.

Let op, we hebben het dus over 26 september 2009 t/m 25 september 2010

[ Voor 13% gewijzigd door windfreak op 27-09-2010 20:15 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
master30 schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:28:

Ik hoop dat hij binnenkort wel weer gaat schakelen, een digitale meter zie ik niet zo zitten.

Blijft hij in dal of in piek staan? standaard is namelijk, wanneer het schakelsignaal wegvalt, dat de meter overschakelt overgaat naar de dagstand.

Grote kans dat er een schakelstoring is bij je netbeheerder, dat heb ik al een aantal keer gehad de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je netto gebruiker of leverancier? Ik ga er even vanuit dat je toch nog afnemer bent.
Volgens mij ben je niet verplicht dit te melden, wie kijkt er tegenwoordig nog naar zijn meter om? ;)
Daar is toch de meteropnemer voor?
En verder hopen dat het probleem vanzelf weer over gaat voordat de meteropnemer langskomt (of na een geconstateerde rariteit expliciet langsgestuurd wordt) nadat je toch al eerlijk de meterstanden hebt doorgegeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 27 september 2010 @ 17:15:
[...]

Ben je netto gebruiker of leverancier? Ik ga er even vanuit dat je toch nog afnemer bent.
Volgens mij ben je niet verplicht dit te melden, wie kijkt er tegenwoordig nog naar zijn meter om? ;)
Daar is toch de meteropnemer voor?
En verder hopen dat het probleem vanzelf weer over gaat voordat de meteropnemer langskomt (of na een geconstateerde rariteit expliciet langsgestuurd wordt) nadat je toch al eerlijk de meterstanden hebt doorgegeven. :)
Volgens mij dien je je juist WEL verplicht aan te melden bij je energiebedrijf als je gaat terugleveren.
Eea is meen ik een van de spelregels in de Energiewet (zonnigtype zal er meer over vertellen denk ik).

Het kan namelijk zijn dat je energieleverancier administratief eea moet regelen, zodat jij meer standen kwijt kan (naast afname ook teruglevering, ja ja, tenzij je een automatisch salderende ferraris-meter (draaischijfmeter) hebt hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Cpt00kirk schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:31:
Sinds vorige week de Jacobus 6 in de huiskamer staan, na het instoken van de kachel hebben we met slechts een aantal blokken hout het snel op temperatuur en via de aanpasbare luchttoevoer kun je lekker lang doen met het hout.
Probeer deze luchttoevoer zo min mogelijk te gebruiken, bij minder lucht ga je de kachel smoren en krijg je een onvolledige verbranding. (dan krijg je naast je buurman ook het halve forum over je heen ;) )
Met andere woorden met zoveel mogelijk lucht stoken, als het te warm wordt gewoon minder hout in de kachel.
Op deze manier heb je de beste en schoonste verbranding en natuurlijk droog hout in kleine stukken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op maandag 27 september 2010 @ 17:07:
[...]
Grote kans dat er een schakelstoring is bij je netbeheerder, dat heb ik al een aantal keer gehad de afgelopen jaren.
Hier de laatste tijd ook veel last van, hoewel ik het pas in de gaten hou sinds de panelen er liggen. Van het weekend continue dagtarief gehad (beter :+ met die zon), maar toch vreemd. En ik wil mijn geliefde analoge meters niet kwijt, mocht deze stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
[...]

Blijft hij in dal of in piek staan? standaard is namelijk, wanneer het schakelsignaal wegvalt, dat de meter overschakelt overgaat naar de dagstand.

Hij blijft in dal tarief staan.

Ik neem nog steeds stroom af, mijn zonnepanelen dekken mijn vraag niet af.
ook heb ik nog niets gemeld over zonnepanelen bij mijn leverancier, ik heb ook geen subsidie.

Ik verwacht overigens wel dat ze hier gaan komen, ik heb het laatste jaar zoveel aan energie besparing gedaan dat ik veel lagere standen heb tov vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:42

Ik heb het al meerdere malen aangegeven; wij hebben al 4 jaar een digitale meter. (ISKRA van Essent) Dat gaat supergoed, Essent vraagt keurig om 4 standen, en verrekent de standen keurig met het verbruik. En daarnaast heb ik nu tenminste een goed inzicht in het teruglevergedrag en ons eigen verbruik.

Het is nu eenmaal zo dat het internet bol staat van klagers, succesverhalen en dingen die goed gaan, dat lees je nooit, want daarvoor klimmen mensen niet in de pen.

Daardoor ontstaat IMHO een beetje een verkeerd beeld bij een ferrarismeter. De duurzame consument zou zich ook zorgen kunnen maken om het (welliswaar kleine) eigengebruik van de ferrarismeter, of het feit dat die dingen al jaren oud zijn, en wellicht niet meer zo nauwkeurig zijn (wat zowel voor- als nadelig kan zijn. Bij de groenteboer of de benzinepomp verwacht je immers ook dat de boel periodiek geijkt wordt.

Als je tussen 2 metingen helemaal geen dagstroom verbruikt hebt, gaat jouw leverancier (en terecht!) ook vragen stellen. Ook al is het signaal niet in orde, de discussie is er. Om dat te voorkomen zou ik toch gewoon bellen.

Beetje hetzelfde verhaal als de kassiere die fiks teveel wisselgeld teruggeeft. Het is makkelijk om weg te lopen, maar of het sociaal wenselijk is, is een tweede.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:21

WouterB

3680 Wp

vanavond is ook hier de CV aangegaan. Nadat ik koud en nat thuis kwam en het toch koud was in huis, is hij toch aangegaan. Wel een stuk later dan vorig jaar.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Speksteenkachel schreef op maandag 27 september 2010 @ 20:05:
[...]

Probeer deze luchttoevoer zo min mogelijk te gebruiken, bij minder lucht ga je de kachel smoren en krijg je een onvolledige verbranding. (dan krijg je naast je buurman ook het halve forum over je heen ;) )
Met andere woorden met zoveel mogelijk lucht stoken, als het te warm wordt gewoon minder hout in de kachel.
Op deze manier heb je de beste en schoonste verbranding en natuurlijk droog hout in kleine stukken gebruiken.
Hoeft niet perse waar te zijn. Als je van onder te weinig lucht toevoert, dan krijg je onvolledige verbranding, wat in de praktijk neerkomt op het vergassen van je hout. Als je dan na de pyrolyse en reductie nog extra lucht erbij laat, dan verbrand dit houtgas heel schoon. Omdat Cpt00kirk zo'n veel gecertificeerde kachel heeft kan ik me best voorstellen dat deze daarin voorziet.

Meer specifiek heb je dan up-draft vergassing, wat als nadeel heeft dat je heel veel teer, PAC's en andere rotzooi produceert, omdat je pyrolyse gas niet meer door de hoge temperaturen van de reductiezone stroom. Als je dat dus niet volledig verbrandt, dan krijg je schadelijke uitstoot en afzettingen (roet).

(voor meer info: http://taylor.ifas.ufl.ed...sifier_Engine_Systems.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WouterB schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:21:
vanavond is ook hier de CV aangegaan. Nadat ik koud en nat thuis kwam en het toch koud was in huis, is hij toch aangegaan. Wel een stuk later dan vorig jaar.
Hier ook, het werd onbehaaglijk en kil in huis. Met bovendien een geweldige PV- dagopbrengst van 300 Wh. September lijkt lager uit te komen dan vorig jaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
antonboonstra schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:26:
[...]

Als je een beetje thuis bent in php kun je de waarden gemakkelijk inlezen en met 1 druk op de knop versturen. Moet je wel eerst ingelogd zijn bij sonnenertrag. Op deze manier kun je ook zonder problemen dagwaarden ouder dan een maand versturen :)
Ik heb een CSV in de vorm:
Datum Opbrengst draaitijd
13-4-2007 1,81 13:27
14-4-2007 2,07 13:33

In die vorm heb ik alle dagtotalen vanaf 2006.

Hoe gaat dat nou precies in z'n werk, want ik heb niet echt php kennis, maar zou wel in een keer al die data willen importeren als het gaat.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Mistraller schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:16:
[...]

Hoe gaat dat nou precies in z'n werk, want ik heb niet echt php kennis, maar zou wel in een keer al die data willen importeren als het gaat.
Als ik het goed begrepen heb, dan staan er weliswaar maar tot een maand terug invoerveldjes op de zonnestroomopbrengsten.eu, maar als je naar de bron kijkt zie je dit:
code:
1
<input id="yield[2010-09-27]" name="yield[2010-09-27]" size="" value="" class="half" type="text">

Als je die datum verandert, dan kun je op die manier gewoon iedere willekeurige datum aanpassen. Met een PHP scriptje kun je dan heel gemakkelijk vanuit een CSV oid alles opsturen. Je kunt het natuurlijk ook met iets anders maken. Desnoods zelf een pagina met formuliertje maken in HTML en invullen in je browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-10 13:41
Speksteenkachel schreef op maandag 27 september 2010 @ 20:05:
[...]Probeer deze luchttoevoer zo min mogelijk te gebruiken, bij minder lucht ga je de kachel smoren en krijg je een onvolledige verbranding. (dan krijg je naast je buurman ook het halve forum over je heen ;) )
Nou sorry hoor, ik heb sinds kort ook een houtkachel, en in de handleiding staat expliciet uitgelegd dat je het vermogen regelt met de luchttoevoer. Als ik die namelijk helemaal open zet, dan slaat ie op hol!
En regelen met houttoevoer dat schiet dan natuurlijk niet op, gooi ik er een blok eiken in dan is dat op de hoogste stand binnen een half uur weg.
Ik heb wel een moderne kachel met naverbranding trouwens. Onder de kachel zit een schuifje waarmee je de secundaire luchttoevoer regelt. Die komt uit helemaal bovenin de kachel en voegt lucht toe bij de rookgassen.
Afbeeldingslocatie: http://www.houtkachels.nl/sites/default/files/imagecache/Groot/Stovax_brunel_2_cb.jpg

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
master30 schreef op maandag 27 september 2010 @ 20:18:
[...]

Hij blijft in dal tarief staan.

Ik neem nog steeds stroom af, mijn zonnepanelen dekken mijn vraag niet af.
ook heb ik nog niets gemeld over zonnepanelen bij mijn leverancier, ik heb ook geen subsidie.

Ik verwacht overigens wel dat ze hier gaan komen, ik heb het laatste jaar zoveel aan energie besparing gedaan dat ik veel lagere standen heb tov vorig jaar.
Een aantal jaren geleden hebben we een periode gehad van bijna 6 maanden waarin de meter op de dagstand bleef staan. Toen we hier bij de eindafrekening achter kwamen heeft de Nuon destijds netjes eea gecompenseerd en verrekend.

Ik vermoed dat dat ook in dit geval bij jou gaat gebeuren. En met in daltarief blijven staan is dit denk ik in je nadeel :) Beter is het dus om even met je netbeheerder te bellen. Voor 99% zeker is het een schakelstoring en heeft het niets met je meter te maken.
Mistraller schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:11:
[...]

Ik heb het al meerdere malen aangegeven; wij hebben al 4 jaar een digitale meter. (ISKRA van Essent) Dat gaat supergoed, Essent vraagt keurig om 4 standen, en verrekent de standen keurig met het verbruik. En daarnaast heb ik nu tenminste een goed inzicht in het teruglevergedrag en ons eigen verbruik.
Hield je je meterstanden ook al bij voor de meterwissel? Ik lees op internet ook diverse verhalen van mensen waar hun energieverbruik met 100% toenam na de meterwissel. :X En dat is wel het laatste wat ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

pcmadman schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:33:
[...]
Hoeft niet perse waar te zijn. Als je van onder te weinig lucht toevoert, dan krijg je onvolledige verbranding, wat in de praktijk neerkomt op het vergassen van je hout.
Het gevaar hiervan is dat dit houtgas zich kan ophopen in de schoorsteen waardoor een schoorsteenbrand kan ontstaan.
En door onvolledige verbranding ontstaat er een hoop aanslag in de pijp.
Waar je het goed aan kunt zien is je kachelruit, blijft deze mooi schoon dan voer je voldoende verbrandingslucht de kachel in.
De meeste moderne kachels hebben wel een primaire en secundaire luchtregeling, door hier mee te spelen kom je na verloop van tijd wel op de juiste instelling van je kachel uit.
QuestionMarc schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 08:11:
[...]
Nou sorry hoor, ik heb sinds kort ook een houtkachel, en in de handleiding staat expliciet uitgelegd dat je het vermogen regelt met de luchttoevoer. Als ik die namelijk helemaal open zet, dan slaat ie op hol!
Klopt ook wat je zegt, wat ik alleen duidelijk probeer te maken is dat je de luchttoevoer niet te veel moet knijpen i.v.m. onvolledige verbranding.
QuestionMarc schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 08:11:
[...]
En regelen met houttoevoer dat schiet dan natuurlijk niet op, gooi ik er een blok eiken in dan is dat op de hoogste stand binnen een half uur weg.
Maar je verbranding is dan wel optimaal.
Dat is ook het nadeel van een gietijzeren kachel, deze is niet in het bezit van tegenstroomkanalen en voldoende massa zodat de warmte wordt opgeslagen.
De kachel kan dan nog lange tijd warmte afgeven als het vuur reeds gedoofd is omdat deze zit opgeslagen in z'n massa.

[ Voor 41% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-09-2010 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:16:
[...]

Je zou een verzoekje kunnen zetten op het duitse Photovoltaik subforum over Sonnenertrag. Daar zitten de beheerders ook. Ik had laatst ook een probleempje en dat was zo opgelost.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
ericplan schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:11:
[...]

Hier ook, het werd onbehaaglijk en kil in huis. Met bovendien een geweldige PV- dagopbrengst van 300 Wh. September lijkt lager uit te komen dan vorig jaar.
Hier nog geen verwarming nodig gehad. Door de hele goede isolatie en balansventilatie kunnen we nog zonder.
Maar een dagtemperatuur van 12 graden moet niet te lang achter elkaar voorkomen, 19,5 graden is wel op het randje voor binnen.
Gelukkig wordt het de komende dagen nog warmer dus ik heb goede hoop dat we tot midden oktober niet hoeven te verwarmen.
Warm water kost nu wel meer energie. De zonneboiler draagt op zulke dagen vrijwel niets meer bij maar we blijven op 2 kWh per dag voor warmwater en de circulatie pompjes hangen. Goed te doen dus.

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Laatst online: 22:44
Bedankt voor de reacties op de haard, Ten aanzien van de verbranding staat het volgende in de handleiding. Daar wordt ook aangegeven dat via de knop op 100% gestart dient te worden en daarna over te gaan op de dagstand (25%) op beide standen wordt de meest efficiënte verbranding behaald, (volgens de fabrikant uiteraard ;) ) Tevens blijft op de dagstand de ruit geheel schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Succes met je mooie kachel en veel warmte toegewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

intussen 6 tussenmeters van eltako in mijn meterkast zitten

3x 1fase om produktie per fase te meten en de bpm te controleren (lopen nagenoeg gelijk)

3x 3fase om verbruik te meten van de div. onderdelen op het terrein.

sinds dat de pv panelen in gebruik zijn neem ik bijna elke avond de standen op.

(dit alleen al, helpt om er meer op te letten, dat alles uitgezet wordt.)

maar hou ik dit vol.

het moet toch ook automatisch kunnen.

er zit bij zowel de 1fase als 3fase een s0 uitgang op

wat kun je met deze uitgang m.a.w. hoe krijg ik auto op de pc de gewenst info??

weet iemand hoe of heeft het wellicht al uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 18:49
flitspaal.nl schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 08:31:
[...]

Hield je je meterstanden ook al bij voor de meterwissel? Ik lees op internet ook diverse verhalen van mensen waar hun energieverbruik met 100% toenam na de meterwissel. :X En dat is wel het laatste wat ik zou willen.
Bij mij ook een Iskra in huis, ideaal, digitaal aflezen dag/nacht en teruglevering dag/nacht. Meterstanden zijn niet extreem meer of minder. Bij mij bleef hij ook in nachtarief staan, maar toch maar aangegeven en is de meter vervangen voor deze Iskra. Nu blijkt echter dat ze de vervanging van de meter niet bij Liander in het systeem hebben ingevoerd ( kwam ik achter toen ik aangaf dat ik zonnepanelen had), ben bang dat dit nog een lang staartje gaat krijgen, maar dan stuur ik ze mijn maandelijkse opname standen wel toe en zoeken ze het eerst maar uit voordat ik ga betalen.

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag is het enkel glas boven vervangen door HR++ glas en nieuwe kozijnen! Beneden is het dubbel glas vervangen door HR++ glas. En het werkt aanstekelijk: de buren gaan nu ook hun enkel glas boven vervangen door HR++ (beneden hebben ze dat al)!

Gisteren voor het eerst de verwarming weer aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu blijkt echter dat ze de vervanging van de meter niet bij Liander in het systeem hebben ingevoerd
ach liander weer,
ik ben al 3 jaar een aansluiting zonder bewoning...een garage of zo,
ik ben eraan gewend inmiddels dat ze niet sporen daar.
precies bij de aanmelding van de eerste panelen ging het mis, en daarna alleen maar erger geworden.
"liander, knoeien als geen ander"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:50
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 18:19:
[...]

ach liander weer,
ik ben al 3 jaar een aansluiting zonder bewoning...een garage of zo,
ik ben eraan gewend inmiddels dat ze niet sporen daar.
Krijg je dan je teruggave energiebelasting wel (€ 318,62 per jaar). Mijn aansluiting bleek na overstap naar Greenchoice ook verkeerd geregistreerd te staan (ook Liander gebeid). Daardoor krijg ik de teruggave energiebelasting niet. Ik heb 2 1/2 maand moeten wachten voor ik een nieuwe, juiste nota van Greenchoice kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat gaat goed... opvallend hoe pijnlijk duidelijk word hoe slecht die bedrijven georganiseerd zijn,
en wij maar maandelijks betalen. (en denken dat het integer in elkaar zit, dat verwachten we blijkbaar)
van mij krijgen ze gewoon een betekening van de rechtbank in de bus hoor, ik ga me er niet meer druk om maken, ze leggen het de rechter maar uit, en voorleggen aan een andere partij is altijd goed.
toevallig gaat het altijd een week voor de zitting altijd ineens allemaal wel goed, wat erg opvallend is.

het zouden service organisaties moeten zijn de netbeheerders, maar het zijn machten in een staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 18:55 . Reden: netbeheerders are up to no good ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 18:54:
ja dat gaat goed... opvallend hoe pijnlijk duidelijk word hoe slecht die bedrijven georganiseerd zijn,
en wij maar maandelijks betalen. (en denken dat het integer in elkaar zit, dat verwachten we blijkbaar)
van mij krijgen ze gewoon een betekening van de rechtbank in de bus hoor, ik ga me er niet meer druk om maken, ze leggen het de rechter maar uit, en voorleggen aan een andere partij is altijd goed.
toevallig gaat het altijd een week voor de zitting altijd ineens allemaal wel goed, wat erg opvallend is.

het zouden service organisaties moeten zijn de netbeheerders, maar het zijn machten in een staat.
Hier gaat het gelukkig nog niet zo fout maar sinds de installatie van de zonnepanelen heb ik nog nooit zoveel "contact" gehad met Liander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
buldogwtf schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:41:
[...]

Bij mij ook een Iskra in huis, ideaal, digitaal aflezen dag/nacht en teruglevering dag/nacht. Meterstanden zijn niet extreem meer of minder. Bij mij bleef hij ook in nachtarief staan, maar toch maar aangegeven en is de meter vervangen voor deze Iskra. Nu blijkt echter dat ze de vervanging van de meter niet bij Liander in het systeem hebben ingevoerd ( kwam ik achter toen ik aangaf dat ik zonnepanelen had), ben bang dat dit nog een lang staartje gaat krijgen, maar dan stuur ik ze mijn maandelijkse opname standen wel toe en zoeken ze het eerst maar uit voordat ik ga betalen.
Heb zelf sinds een jaar een digitale Iskra omdat ik van 1 naar 3 fasen ging.
Op dat moment leek het of deze teveel teveel registreerde. Toevallig viel mijn meter in de steekproef van Liander en wat bleek: afwijking slechts 0,1 % bij grote vermogens. Bij kleine vermogens nog veel minder.
Waarschijnlijk gaf de oude meter gewoon te weinig aan.

Het verwerken van PV was geen probleem, er is gewoon een formuliertje voor waarmee je aangeeft dat je elektriciteit teruglevert en dit wilt laten salderen.

De bruto productiemeter voor de SDE was een grotere uitdaging, eerste keer helemaal geen brief ontvangen, de 2e keer een brief voor een metervervanging en pas de derde keer een aanvraag formulier voor een bruto productiemeter :'(

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

zijn er energiezuinige elektrische dekens?
of zit daar helemaal geen verschil in?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50

aip

SasJo schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 20:50:
Zonder elektrotechnische kennis kan ik mij voorstellen dat de enige zuinigheid (behalve niet gebruiken) kan zitten in een lager vermogen instellen. Immers: alle energie moet juist als warmte (en dus eigenlijk inefficientie, denk aan een oude gloeilamp) ' weglekken'. Natuurlijk zal de isolatie rond de gloeidraden wel iets uitmaken, maar dat zou marginaal moeten zijn, en vanuit veiligheidsoogpunt kun je je afvragen of je wel een slechte isolatie zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:36
Electrische dekens zetten elektra om in warmte.
Er is geen verlies bij dit proces dus nee dan kan niet beter.
Hooguit een isolatie aan de onderkant

Bij b.v. verlichting is er verlies in de vorm van warmte
Daar kan je wel winst behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een electrisch verwarmde onderlegger (op het matras) is veel zuiniger dan een deken er over heen. Alle warmte komt eerst in het bed voor het er weer uit kan, (tenzij je op een waterbed of super dun matras ligt).
Verder is een goed dekbed erboven overheen een aanrader, liefst van goed ventilerend materiaal.
Dan kan de onderlegger op de allerlaagste stand, desnoods nog op een tijdklok een paar uurtjes voor het slapen aangaan.
Resultaat: lekker warm slapen, zelfs op een zolderkamer bij -5C.
Een wollen onderlegger tussen matras en electrische onderlegger doet ook wonderen, dan is een half uurtje stoken al genoeg. :)
Een probleem: je wilt je bed niet meer uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Weet iemand hoe dit schakelsignaal technisch werkt trouwens?
(edit: ik heb het antwoord al gevonden: YouTube: Toon Frequent Zender)

En nog een andere vraag: mijn bruto productie meter (Iskra) (SDE2010) blijft altijd op tarief 2 staan (m'n Ferrarismeter schakelt wel). Is het normaal dat door de netwerkbeheerder geinstalleerde brutoproductiemeters altijd op tarief 2 blijven staan?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 08:31:
[...]

[...]

Ja, een korte tijd. Wij hadden nog geen panelen tijdens de wissel. De oude meter was alleen enkeltarief. Omdat wij altijd al 2/3 nachtstroom verbruikten in ons oude huis, hebben we een nieuwe meter besteld. Ons verbruik was in dit huis niet echt anders te noemen met de nieuwe meter, dan voor de wissel.

Mensen die ineens meer betalen, zijn gewoon jarenlang gematst; dwz je hebt gewoon gratis stroom gehad. Als je eraan twijfelt, is het met een simpele stroommeter (Binnenkort weer een goede bij de Lidl voor 9,99) en een flinke verbruiker zoals een kacheltje aan te tonen. Zet de kachel aan, en controleer je meterstand, als de stroommeter een bepaalde waarde (bv 1kWh) aangeeft. Zorg dat er geen andere verbruikers ingeschakeld zijn. Na de meterwissel doe je hetzelfde. Dan kan je denk ik een aardige conclusie trekken, ook al is je stroommeter niet geijkt.

Mechanische meters gaan qua nauwkeurigheid nu eenmaal sterker afwijken na een aantal jaren, dan digitale equivalenten. Of dat nou stroommeters of weegschalen zijn. Bedenk dat je ook ineens goedkoper uit kan zijn ;) Het merendeel zal er, zoals gezegd weinig tot niets van merken.
Vaak zie je ook dat mensen er dan pas ineens op gaan letten. Als de meterwissel dan plaats vindt in de herfst, dan zal je zien dat er ook meer klagers zijn. Vaak zie je de seizoenen namelijk ook terug in electriciteitsverbruik (kacheltjes, waterkokers, cv pompen, etc.)
Er is geen enkel huishouden met een 100% constant verbruik. Het blijft een beetje gissen.

---------------

• Mistraller
ericplan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:58:
[...]

Je zou een verzoekje kunnen zetten op het duitse Photovoltaik subforum over Sonnenertrag. Daar zitten de beheerders ook. Ik had laatst ook een probleempje en dat was zo opgelost.
Ik heb het nog eens goed bekeken, maar ik ga het denk ik heel anders aanpakken. Een formulier posten moet met een linux shell script ook wel lukken. Aardige uitbreiding op SolGet. Zo zou ik wellicht de dagopbrengst ook volautomatisch kunnen posten, ipv een bestandje klaar te zetten wat dan weer opgehaald wordt.

---------------

Verwijderd

Tja, Liander...

Bij ons hebben ze een meteropname geregistreerd als meterwissel... Waardoor Greenchoice uitgaat van een nieuwe beginstand van 0... (Hij stond nog 'maar' op 200 maar dat gaan we dus nog wel 'eventjes' rechtzetten). :o

Vanochtend (en gisteravond heel even) de CV weer aan voor het eerst.
Heb de max CV temperatuur op 60 graden gezet en het max vermogen op 65% (Nefit Proline). Watertemperatuur komt tot nu toe niet boven de 45 graden uit, en dat is op dit moment nog prima (nieuwbouw met standaard radiatoren).

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:23:
intussen 6 tussenmeters van eltako in mijn meterkast zitten

3x 1fase om produktie per fase te meten en de bpm te controleren (lopen nagenoeg gelijk)

3x 3fase om verbruik te meten van de div. onderdelen op het terrein.

sinds dat de pv panelen in gebruik zijn neem ik bijna elke avond de standen op.

(dit alleen al, helpt om er meer op te letten, dat alles uitgezet wordt.)

maar hou ik dit vol.

het moet toch ook automatisch kunnen.

er zit bij zowel de 1fase als 3fase een s0 uitgang op

wat kun je met deze uitgang m.a.w. hoe krijg ik auto op de pc de gewenst info??

weet iemand hoe of heeft het wellicht al uitgevoerd.
Deze vraag komt de laatste tijd regelmatig langs op dit forum ;)

De beste tip tot nog toe (imho) kwam van antonboonstra:
antonboonstra in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"

Succes!

• Taan
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 21:38:
[...]

Een electrisch verwarmde onderlegger (op het matras) is veel zuiniger dan een deken er over heen. Alle warmte komt eerst in het bed voor het er weer uit kan, (tenzij je op een waterbed of super dun matras ligt).
...
Dat zijn ook verreweg de meest voorkomende electrische dekens. Veel mensen die niet weten wat een electrische deken is denken dat je eronder slaapt. Is dus niet zo. Je ligt erop. Ik heb er zelf ook 1, maar nu nog niet in gebruik. In de winter wel. met een tijdschakelaar ertussen. Die vlak voor bedtijd een half uurtje aangaat. Heerlijk!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Re: Q-Solar 25SC200, en dan de BrainQ;
Wat bedoelt Atag met het "Toestel" ?

Wat betekent het als ik zie dat het Toestel een hogere temp heeft dan Warmwater? Op het display.

Ik heb deze maand vanaf de 10e eea dagelijks bijgehouden qua meterstanden, en zo'n 100m3 verbruikt voor heel september, en ook gezien dat s'nachts (1 uurtje naar de 60gr voor mijn hete douche) maar weinig wordt verbruikt.
Meeste gas dus tussen 09 en 21dus, de laatste 3 dagen zo'n 7m3 per dag.
Tussen 16 en 21 naar 23gr en dan om 01 weer naar 18, maar dat betekend dat hij uit blijft, want smorgen is het met gemak nog 21gr. Vanaf 10 tot 16 naar 21,5gr.
En, vrouwlief vindt het heerlijk in huis, :)

Eric jij stookt tussen 16 en 18, daarna pas weer de volgende dag?

[ Voor 3% gewijzigd door SasJo op 29-09-2010 11:35 ]

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Pagina: 1 ... 132 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.