De meeste armaturen zijn toch smal relatief aan de lengte, dus het grootste deel van het diffuus zijn zit 'm in de lengte van de TL en niet in het armatuur. Bij een LED-TL zitten de LED's net zo goed over de lengte verspreid, dus heb je dat effect in de lengterichting van de TL natuurlijk ook. Verder is de stralingshoek van LED-TL's vaak bijna 180 graden, dus als je deze in een armatuur plaatst zul je altijd nog een beetje reflectie hebben. Maar ik kan je aanraden om zelf de meetrapporten op http://www.olino.org/ov/lampen door te lezen.ericplan schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:15:
[...]
Maar juist die reflectie zorgt voor een diffuus schaduwvrij licht. Dat vind ik wel plezierig als ik groente snijd. Geeft een LED TL geen hinderlijke schaduwen? Het gaat bij mij om armaturen onder een keukenkastje.
Keek net even op de site van mijn energie leverancier, Greenchoice. Je krijgt bij hen een korting op je energieprijs als je zonnepanelen hebt. Is dat nou wel zo slim? Immers ik ga, als het goed is, meer leveren dan ik verbruik? Ik heb wel een dubbeltarief meter momenteel, dus de rekensom is niet zo heel makkelijk te maken aangezien ik nog niet precies weet wat het e.e.a. gaat opleveren.
Maar uitgaande van een enkele meter en een verbruik van 2300Kwh
Gewone tarieven 3 jaar vast:
2300Kwh x 0.287 (all-in tarief) = 660 euro
700 Kwh x 0.287 = 200.9 (teruglevering)
Totaal euro 800.9 waarvan 200 euro netto winst.
Zelf opwek tarief, korting van 0.5 eurocent per Kwh
2300Kwh x 0.237 (all-in tarief) = 545.1
700Kwh x 0.237 = 165.9
Totaal euro = 711, waarvan 165 euro winst.
Nou is die 2300 kwh niet zo boeiend aangezien het virtueel geld is, je betaalt het niet en je krijgt het niet terug, maar de hoeveelheid winst is wel degelijk anders.. Kortom dat speciale tarief voor mensen die stroom opwekken is vooral voor Greenchoice interessant lijkt het? (zeker als je meer produceert)
Totaal euro 800.9 waarvan 200 euro netto winst.
Zelf opwek tarief, korting van 0.5 eurocent per Kwh
2300Kwh x 0.237 (all-in tarief) = 545.1
700Kwh x 0.237 = 165.9
Totaal euro = 711, waarvan 165 euro winst.
Nou is die 2300 kwh niet zo boeiend aangezien het virtueel geld is, je betaalt het niet en je krijgt het niet terug, maar de hoeveelheid winst is wel degelijk anders.. Kortom dat speciale tarief voor mensen die stroom opwekken is vooral voor Greenchoice interessant lijkt het? (zeker als je meer produceert)
[ Voor 0% gewijzigd door Yilar op 21-09-2010 22:04 . Reden: Eurootje vergeten ]
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Ik heb hem ook onder een keukenkastje halen, horizontaal. Dus het meeste licht wordt op de muur geprojecteerd. Ik heb foto's online staan op http://www.familie-kleinman.nl/energieericplan schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:15:
[...]
Maar juist die reflectie zorgt voor een diffuus schaduwvrij licht. Dat vind ik wel plezierig als ik groente snijd. Geeft een LED TL geen hinderlijke schaduwen? Het gaat bij mij om armaturen onder een keukenkastje.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De regelingen hebben verschillende tarieven, dus moeten ze apart meten.Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:21:
als je bpm 10.000w aangeeft dan zou je kunnen bedenken 5000wp voor sde 2009 en 5000 voor sde 2010
waarom dan toch 2x bpm???
Dat jij toevallig twee identieke installaties wilt neerleggen, daar hebben ze geen rekening mee gehouden. Uitzonderingen zijn altijd moeilijk. Je moet ook niet vergeten dat jij niet de enige bent. Er zijn nogal wat meer mensen en als ze alle uitzonderingen moeten gaan administreren....
Een leuk bericht in de Gelderlander vanmorgen (online versie helaas nog niet gevonden):
Tuincentrum Groenrijk in Zevenaar heeft zijn kassen voorzien van zonnepanelen. De panelen zijn verwerkt in het zonnedak en zijn lichtdoorlatend. De hellingshoek wordt continue bijgesteld voor maximale opbrengst.
In totaal liggen er 337 panelen met een totaal vermogen van 60kWp. Klanten kunnen in de winkel de actuele productie volgen.
Groenrijk verwacht de investering in 12 jaar terugverdiend te hebben.
Om helemaal futureproof te zijn, hebben ze ook alvast een oplaadpunt voor een electrische auto gemaakt...
Tuincentrum Groenrijk in Zevenaar heeft zijn kassen voorzien van zonnepanelen. De panelen zijn verwerkt in het zonnedak en zijn lichtdoorlatend. De hellingshoek wordt continue bijgesteld voor maximale opbrengst.
In totaal liggen er 337 panelen met een totaal vermogen van 60kWp. Klanten kunnen in de winkel de actuele productie volgen.
Groenrijk verwacht de investering in 12 jaar terugverdiend te hebben.
Om helemaal futureproof te zijn, hebben ze ook alvast een oplaadpunt voor een electrische auto gemaakt...
Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away
He, krijg je bij Greenchoice de bruto consumentenprijs terug (inclusief energiebelasting) voor netto teruglevering? Dat wist ik niet.Yilar schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:40:
Keek net even op de site van mijn energie leverancier, Greenchoice. Je krijgt bij hen een korting op je energieprijs als je zonnepanelen hebt. Is dat nou wel zo slim? Immers ik ga, als het goed is, meer leveren dan ik verbruik? Ik heb wel een dubbeltarief meter momenteel, dus de rekensom is niet zo heel makkelijk te maken aangezien ik nog niet precies weet wat het e.e.a. gaat opleveren.
En wat is dat tarief van 0.287? Volgens mij moet dat 0.2087 zijn. Nulletje te weinig.
Oeps inderdaad.. op zich maakt dat voor de berekening verschil winst, met en zonder korting, niet uit, fictieve tarieven had hetzelfde laten zien. Het is meer dat ik me afvraag of ik het nu nok het juiste eind heb of dat ik ergens een denkfout maak? Greenchoice komt mij namelijk niet over als een bedrijf wat erop uit is zijn klanten te naaien. Heb zelf echt goede ervaringen en hoor ook niets dan goeds via anderen.Anne vdr Bom schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 22:24:
[...]
He, krijg je bij Greenchoice de bruto consumentenprijs terug (inclusief energiebelasting) voor netto teruglevering? Dat wist ik niet.
En wat is dat tarief van 0.287? Volgens mij moet dat 0.2087 zijn. Nulletje te weinig.
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Die zonnestroomkorting is er waarschijnlijk omdat niet iedereen zijn volledige verbruik afdekt met de eigen productie?Yilar schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 22:35:
[...]
Oeps inderdaad.. op zich maakt dat voor de berekening verschil winst, met en zonder korting, niet uit, fictieve tarieven had hetzelfde laten zien. Het is meer dat ik me afvraag of ik het nu nok het juiste eind heb of dat ik ergens een denkfout maak? Greenchoice komt mij namelijk niet over als een bedrijf wat erop uit is zijn klanten te naaien. Heb zelf echt goede ervaringen en hoor ook niets dan goeds via anderen.
Volgens mij heb je in jouw berekening gerekend met 5 eurocent i.p.v. 0.5 eurocent. En dat maakt wèl uit...Yilar schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 22:35:
[...]
Oeps inderdaad.. op zich maakt dat voor de berekening verschil winst, met en zonder korting, niet uit, fictieve tarieven had hetzelfde laten zien.
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Verwijderd
zwaai zwaai

onder 0 ?
gewoon lekker een fout duur vast kontrakt nemen zoals elke energieboer oma oplicht via het callcenter.
en dan als een echte foute hollandse energieboer ineens een bijl in de deur zetten.
ik zeg doen !
/edit : en al die tijd betaalde ik ook nog eens helemaal niks

onder 0 ?
gewoon lekker een fout duur vast kontrakt nemen zoals elke energieboer oma oplicht via het callcenter.
en dan als een echte foute hollandse energieboer ineens een bijl in de deur zetten.
ik zeg doen !
/edit : en al die tijd betaalde ik ook nog eens helemaal niks
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 00:02 . Reden: extra edit voor de tvt blaters ]
Verwijderd
Kreeg ik zomaar een brief van Greenchoice (nog nooit contact mee gehad) dat zij uit de gegevens van Agentschap.nl hebben gezien dat ik "een van de gelukkigen ben die subsidie voor het plaatsen van zonnepanelen heb gekregen".
Wat, ligt die informatie met naam en adres zo op straat?
"Ze doen graag een passende aanbod voor mijn zonnestroom", ik kan een offerte opvragen.
Ook stellen ze te weten dat 80% van de beschikkingen nog niet zijn gebruikt.
"Ze doen graag een interessante aanbieding zonder investering van mijn kant".
Klink te mooi om waar te zijn. Ik zou het voor de grap maar eens moeten gaan uitproberen.
"Ze doen graag een passende aanbod voor mijn zonnestroom", ik kan een offerte opvragen.
Ook stellen ze te weten dat 80% van de beschikkingen nog niet zijn gebruikt.
"Ze doen graag een interessante aanbieding zonder investering van mijn kant".
Klink te mooi om waar te zijn. Ik zou het voor de grap maar eens moeten gaan uitproberen.
Mooie installatie. Lekker ruim bemeten als je meer gaat produceren dan je zelf nodig hebt.
Hoeveel gewicht heb je per paneel geplaatst? Eén tegel van 60 x 40 x 5 is ongeveer 28kg.
Wat betreft de opmerkingen over Greenchoice en de "woekerwinst" die ze zouden maken door ook voor de teruggeleverde elektriciteit €0,005 minder te geven. De btw kunnen ze (misschien) niet verrekenen want jij levert niet als bedrijf en rekent dus geen btw. De energie belasting kunnen ze al helemaal niet terug krijgen want dat is gewoonweg in de wet niet geregeld. Mogen ze dan die armetierige €0,005/kWh nog wel houden?
Natuurlijk verkopen zij het weer tegen het normale tarief aan een ander. Zie dan die €0,005/kWh als het administratieve werk wat ze er aan hebben.
Overigens zie ik er wel van komen dat hoe meer mensen meer elektriciteit gaan opwekken dan ze zelf gebruiken die tarieven anders worden. Dit is dan niet vol te houden voor GreenChoice.
Voor die bijna €4/Wp koop je bij mij SunPower inclusief bevestiging en omvormer. Iemand die dit koopt weet kennelijk niet zoveel van zonnepanelen en al zeker niet van de prijs.Mike70 schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:06:
Er gaat iemand goede zaken doen via Marktplaats.Link
Overigens zoek ik nog een Shell ACN2000E van 93Wp. Dit is voor uitbreiding van reeds 5 die er liggen. Nu moet dat worden verdeeld over 2 Soladin 600. Daarna zou alles in één string kunnen op één Soladin 600.
Waarom mag je niet boven de 15kWp komen als je een SDE beschikking hebt?pcmadman schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:06:
@rijnstreek: Je BPM meet de productie en niet het vermogen. Je mag overigens voor 2009 en 2010 gewoon meer neerleggen dan je beschikt hebt gekregen, zolang je maar niet boven de 15kWp komt..............
[ Voor 33% gewijzigd door ZonneStroom op 22-09-2010 07:44 ]
Als je namens een bedrijf of instelling subsidie hebt aangevraagd zijn deze gegevens inderdaad openbaar, op basis van de wet openbaarheid bestuur. Partuculiere aanvragers zouden niet bekend moeten worden.Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 00:39:
Kreeg ik zomaar een brief van Greenchoice (nog nooit contact mee gehad) dat zij uit de gegevens van Agentschap.nl hebben gezien dat ik "een van de gelukkigen ben die subsidie voor het plaatsen van zonnepanelen heb gekregen".
Verwijderd
Klopt, 't is als bedrijf gedaan. Onderdeel van het experiment om te kijken of het uit kan en zoja op welke termijn.deejeebv schreef op woensdag 22 september 2010 @ 08:02:
Als je namens een bedrijf of instelling subsidie hebt aangevraagd zijn deze gegevens inderdaad openbaar, op basis van de wet openbaarheid bestuur. Partuculiere aanvragers zouden niet bekend moeten worden.
Dankjewel! Ik heb gemiddeld anderhalve tegel per paneel gebruikt als ballast dus ongeveer 40 kg per paneel, dat leek me voldoende?glambalk schreef op woensdag 22 september 2010 @ 07:32:
[...]
Mooie installatie. Lekker ruim bemeten als je meer gaat produceren dan je zelf nodig hebt.
Hoeveel gewicht heb je per paneel geplaatst? Eén tegel van 60 x 40 x 5 is ongeveer 28kg.
Wat betreft de opmerkingen over Greenchoice en de "woekerwinst" die ze zouden maken door ook voor de teruggeleverde elektriciteit €0,005 minder te geven. De btw kunnen ze (misschien) niet verrekenen want jij levert niet als bedrijf en rekent dus geen btw. De energie belasting kunnen ze al helemaal niet terug krijgen want dat is gewoonweg in de wet niet geregeld. Mogen ze dan die armetierige €0,005/kWh nog wel houden?
Natuurlijk verkopen zij het weer tegen het normale tarief aan een ander. Zie dan die €0,005/kWh als het administratieve werk wat ze er aan hebben.
Overigens zie ik er wel van komen dat hoe meer mensen meer elektriciteit gaan opwekken dan ze zelf gebruiken die tarieven anders worden. Dit is dan niet vol te houden voor GreenChoice.
Het is trouwens geen armetierige 0.005 cent maar echt een halve eurocent per Kwh:
Zonne-korting
Als u zelf uw duurzame stroom opwekt, krijgt u van ons een half eurocent korting (2 keer zoveel) per kWh (maximaal 10.000 kWh) op de mix van energie uit duurzame bronnen. In feite is dit de beloning voor uw opgewekte energie.
http://www.greenchoice.nl/thuis/zelf-opwekken
Dus het lijkt me dat als je meer produceert dan je afneemt, je dit vooral niet moet doen?
0,5 Eurocent is toch echt €0,005. Ik heb het niet over 0,005 cent.Yilar schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:08:
[...]
Het is trouwens geen armetierige 0.005 cent maar echt een halve eurocent per Kwh:
Als je in je berekeningen prijzen van 0,2087 vermeld dan ga ik er van uit dat €0,2087 wordt bedoeld.
[ Voor 4% gewijzigd door ZonneStroom op 22-09-2010 09:24 ]
lolglambalk schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:23:
[...]
0,5 Eurocent is toch echt €0,005. Ik heb het niet over 0,005 cent.
Als je in je berekeningen prijzen van 0,2087 vermeld dan ga ik er van uit dat €0,2087 wordt bedoeld.
Verwijderd
Dat komt denk ik voort uit het antwoord op 1 van de SDE FAQ's:glambalk schreef op woensdag 22 september 2010 @ 07:32:
[...]
Waarom mag je niet boven de 15kWp komen als je een SDE beschikking hebt?
6. Ik wil een installatie plaatsen met een groter vermogen dan is aangevraagd. Mag dat?
Ja, dit mag. Uw subsidietoezegging wordt echter niet naar boven bijgesteld. U heeft een aanvraag gedaan in de categorie zon-PV klein of zon-PV groot Plaats u een installatie met een groter vermogen dan de betreffende categorie toelaat, dan voldoet uw installatie niet langer aan de voorwaarden van de SDE. Dit kan uiteindelijk leiden tot een intrekking van de aan u verleende subsidie.
15kWp is (2010) de bovengrens voor de 'kleine' categorie.
Let trouwens op het woordje "kan leiden tot intrekking"...
Wat is dan de definitie van een installatie in deze? Alles achter een omvormer, DC kabels door dezelfde buis, panelen op hetzelfde dak gemonteerd, ga zo maar verder?Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 11:34:
[...]
Dat komt denk ik voort uit het antwoord op 1 van de SDE FAQ's:
6. Ik wil een installatie plaatsen met een groter vermogen dan is aangevraagd. Mag dat?
Ja, dit mag. Uw subsidietoezegging wordt echter niet naar boven bijgesteld. U heeft een aanvraag gedaan in de categorie zon-PV klein of zon-PV groot Plaats u een installatie met een groter vermogen dan de betreffende categorie toelaat, dan voldoet uw installatie niet langer aan de voorwaarden van de SDE. Dit kan uiteindelijk leiden tot een intrekking van de aan u verleende subsidie.
15kWp is (2010) de bovengrens voor de 'kleine' categorie.
Let trouwens op het woordje "kan leiden tot intrekking"...
Ik denk: alles wat op de BPM zit.glambalk schreef op woensdag 22 september 2010 @ 11:42:
Wat is dan de definitie van een installatie in deze? Alles achter een omvormer, DC kabels door dezelfde buis, panelen op hetzelfde dak gemonteerd, ga zo maar verder?
Dat is een goeie maar dan kan ik nog steeds veel meer als 15kWp plaatsen waarvan het deel wat ik niet nodig heb om aan mijn subsidie norm te komen buiten de BPM wordt ingevoed.
Verwijderd
Absoluut.glambalk schreef op woensdag 22 september 2010 @ 12:06:
[...]
Dat is een goeie maar dan kan ik nog steeds veel meer als 15kWp plaatsen waarvan het deel wat ik niet nodig heb om aan mijn subsidie norm te komen buiten de BPM wordt ingevoed.
In SDE-terminologie heb je dan waarschijnlijk 2 aparte installaties...
Dat die terminologie aan alle kanten rammelt hebben velen al aan den lijve ondervonden...

Vond vanmorgen het volgende aardige bericht op Energie en Water: Zonne-energie houdt prijzen laag, geen muziek meer in gas en kolen
Dit klinkt mij (en waarschijnlijk vele mede-duurzamheidsenthousiasten) als muziek in de oren!
Ik heb niet het inzicht in de gehele werking van de stroommarkt, maar kunnen de lage prijzen voor elektriciteit inderdaad voor een belangrijk deel het gevolg zijn van het prijsdrukkende effect van de vele zonnestroom die in Duitsland wordt ingevoed?
Verder is ofwel die analist verkeerd geciteerd, of hij (of Bloomberg) heeft niet de marktontwikkelingen in Duitsland gevolgd in de afgelopen jaren: "Wat nieuw en speciaal is dit jaar in Duitsland is de duivelachtige groei in zonne-energie capaciteit”. Dit is namelijk als sind 2006 aan de gang...
Dit klinkt mij (en waarschijnlijk vele mede-duurzamheidsenthousiasten) als muziek in de oren!
Ik heb niet het inzicht in de gehele werking van de stroommarkt, maar kunnen de lage prijzen voor elektriciteit inderdaad voor een belangrijk deel het gevolg zijn van het prijsdrukkende effect van de vele zonnestroom die in Duitsland wordt ingevoed?
Verder is ofwel die analist verkeerd geciteerd, of hij (of Bloomberg) heeft niet de marktontwikkelingen in Duitsland gevolgd in de afgelopen jaren: "Wat nieuw en speciaal is dit jaar in Duitsland is de duivelachtige groei in zonne-energie capaciteit”. Dit is namelijk als sind 2006 aan de gang...
[ Voor 19% gewijzigd door Kets_One op 22-09-2010 13:02 ]
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Ik zat effe naar Duitsland te kijken, maar die gasten scoren 8.6 GW op dit moment. Volgens mij een record.
Eergisteren (maandag) was ook voor mij de grote dag aangebroken om zonnestroomproducent te worden!
Glambalk is het systeem komen installeren. Gekozen is voor 8 x Sharp NA-F128 panelen icm een SB1100. Het systeem is met click-fit op het dak bevestigd. Aan het einde van de dag hebben we de SB1100 opgestart en konden we nog net zien dat alles naar behoren werkte. Onze geliefde zon werkt deze week lekker mee om een goede start te maken. Gisteren stroomden de eerste kWh-tjes binnen en vandaag belooft ook veel goeds!
Het systeem is op zonnestroomopbrengst.eu geregistreerd en ik hoop zo wat vergelijkingen te kunnen doen met mede-forummers uit Limburg.
Foto's volgen natuurlijk z.s.m.
Glambalk is het systeem komen installeren. Gekozen is voor 8 x Sharp NA-F128 panelen icm een SB1100. Het systeem is met click-fit op het dak bevestigd. Aan het einde van de dag hebben we de SB1100 opgestart en konden we nog net zien dat alles naar behoren werkte. Onze geliefde zon werkt deze week lekker mee om een goede start te maken. Gisteren stroomden de eerste kWh-tjes binnen en vandaag belooft ook veel goeds!
Het systeem is op zonnestroomopbrengst.eu geregistreerd en ik hoop zo wat vergelijkingen te kunnen doen met mede-forummers uit Limburg.
Felicitaties. Gelijk een mooie dag om hem eens goed in te rijden. Mag ik vragen: wel of geen SDE?Saurus schreef op woensdag 22 september 2010 @ 13:16:
Eergisteren (maandag) was ook voor mij de grote dag aangebroken om zonnestroomproducent te worden!
Proficiat!!Saurus schreef op woensdag 22 september 2010 @ 13:16:
Ik ben zeer benieuwd naar de foto's.
Nadat Glambalk bij mij klaar was had ik ook prachtige dagen met zon (4-5-6 sept).
Staat dat in de algemene voorwaarden ofzo?
Geen SDE, maar wel LES subsidie (€ 2,- per Wp met max € 1500,- per huishouden). De ferrarismeter draaide gisteren vol enthousiasme zijn rondjes achteruit. Kan iemand me vertellen hoe Sonnenertrag de opbrengst voor NL en Limburg berekent/meet? Vanuit welke basiswaarden wordt er gerekend?Anne vdr Bom schreef op woensdag 22 september 2010 @ 13:49:
[...]
Felicitaties. Gelijk een mooie dag om hem eens goed in te rijden. Mag ik vragen: wel of geen SDE?
Die getallen zijn de gemiddelden van alle Sonnenertragers uit de betreffende regio als ik me niet vergis.Saurus schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:29:
[...]
Geen SDE, maar wel LES subsidie (€ 2,- per Wp met max € 1500,- per huishouden). De ferrarismeter draaide gisteren vol enthousiasme zijn rondjes achteruit. Kan iemand me vertellen hoe Sonnenertrag de opbrengst voor NL en Limburg berekent/meet? Vanuit welke basiswaarden wordt er gerekend?
[ Voor 8% gewijzigd door windfreak op 22-09-2010 14:35 ]
De ligging is OZO, helling ~30°. Suboptimaal dus, vandaar mijn voorkeur voor mijn gekozen panelen.HellevUUr schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:29:
[...]
Proficiat!!
Ik ben zeer benieuwd naar de foto's.
Nadat Glambalk bij mij klaar was had ik ook prachtige dagen met zon (4-5-6 sept).
Was dat maar zoNadat Glambalk bij mij klaar was had ik ook prachtige dagen met zon (4-5-6 sept).
2 euro per Wp, dat schiet op. Veel beter dan de SDE-bureaucratie zou ik zeggen (vanuit jouw standpunt gezien dan, niet vanuit het standpunt van de belastingbetaler). Geniet er van.Saurus schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:29:
[...]
Geen SDE, maar wel LES subsidie (€ 2,- per Wp met max € 1500,- per huishouden). De ferrarismeter draaide gisteren vol enthousiasme zijn rondjes achteruit. Kan iemand me vertellen hoe Sonnenertrag de opbrengst voor NL en Limburg berekent/meet? Vanuit welke basiswaarden wordt er gerekend?
Dus dat werkt wel? (ik wil hem namelijk aanschaffen en dan alleen aan mijn zonnepanelen hangen), kan hij worden aangesloten op een gewoon ' stroomdraad' van +/- 3 mm?).Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:18:
[...]
OWL
Maar hij bevalt goed alleen hij geeft geen teruglevering aan omdat ik het totaal van mijn huis meet. Als je hem alleen aan de zonnepanelen hangt dan geeft hij de opwekking als verbruik aan.
Thanks,
2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi
voor de kachel-branders hier:
http://www.gelderlander.n...-houtkachel-gebruiken.ece
mijn ervaring: goed stoken = geen last van rook/stank.
Kwestie van goed en droog hout stoken, en geen plastic/rotzooi/vochtig hout benutten....
Kwestie van goed en droog hout stoken, en geen plastic/rotzooi/vochtig hout benutten....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
laat me je er even aan herinneren dat op mijn negatieve afrekening(zie eerdere post) ik in 6 maanden toch transport moest afrekenen, en dat kolencentrales die ook produceren maar dan vies, daar geen transport over betalen. (verkapte subsidie) als ik 10.000 kwh had genomen, had ik ook 104 euro betaald.(vanuit jouw standpunt gezien dan, niet vanuit het standpunt van de belastingbetaler). Geniet er van.
boeren met windmolens moeten ook transport vergoeding betalen.
conclusie : steek maar in je zak die aanschaf subsidie, een groter inconsequent zootje als de energiemarkt in nederland ga je in europa niet vinden, belasting technisch niet, economisch niet, en sociaal of democratisch niet.
mijn conclusie : dat is een exces maar ik zal even fors terughalen met mijn zonnesteek subsidie,
ik heb er 1000% recht op.
De Wattson is voor zowel opwek als verbruik gelijktijdig te gebruiken. Vereiste is dan wel een aparte groep in de meterkast voor de opwek. De groep moet niet via de busboard invoeden maar ervoor (gezien vanaf de hoofdschakelaar). Op die manier wordt de opbrengst bruto gemeten en het gebruik ook, dus inclusief de zelf opgewekte elektra.buldogwtf schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:35:
[...]
Dus dat werkt wel? (ik wil hem namelijk aanschaffen en dan alleen aan mijn zonnepanelen hangen), kan hij worden aangesloten op een gewoon ' stroomdraad' van +/- 3 mm?).
Thanks,
Verwijderd
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=26016
hulde voor greenchoice dat ze dit doen, zo moet het ook.
hulde voor greenchoice dat ze dit doen, zo moet het ook.
Het is idd een ruime vergoeding. Echter, er is ook een maximum gesteld zodat meer mensen een kans krijgen om in aanmerking te komen voor subsidie. Bovendien, door de ruime vergoeding heb ik goed gekeken naar wat mijn wensen zijn en ben ik niet puur gaan kijken hoe ik een systeem van ~750-800 Wp op mijn dak krijg. Op die manier had ik financieel echt het onderste uit de kan gehaald. De SB 1100 heeft nog capaciteit voor nog 2 panelen. Die zullen in de toekomst echt nog een keertje toegevoegd worden.Anne vdr Bom schreef op woensdag 22 september 2010 @ 15:54:
[...]
2 euro per Wp, dat schiet op. Veel beter dan de SDE-bureaucratie zou ik zeggen (vanuit jouw standpunt gezien dan, niet vanuit het standpunt van de belastingbetaler). Geniet er van.
Zo is het maar net.NielsTn schreef op woensdag 22 september 2010 @ 17:01:
voor de kachel-branders hier:
Droog, niet te grote stukken en geen rond hout stoken.
Dat met de mechanische ventilatie is een lariekoek verhaal, ik denk meer bedoeld om de buurman dwars te zitten.
Het stikt hier in onze woonwijk inmiddels van de houtkachels (wat wil je ook met stadsverwarming
Van de niet kachel bezitters geen enkele klacht, niet via de wijkkrant en ook niet via de wijkraad.
Leuke installatie opgeleverd hier in Twente (waar er net over de grens al zoveel van staan)
Klik op de foto voor een vergroting.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=115707
[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-09-2010 22:19 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Gefeliciteerd, veel plezier en succes met je installatie!!Saurus schreef op woensdag 22 september 2010 @ 13:16:
Glambalk is het systeem komen installeren......
Dankzij Tweaker timterhorst
is ook de laatste grafiek aangepast. Daarmee is ZonPHP geschikt gemaakt om in Joomla of Wordpress te draaien. Er is vooral veel vereenvoudigd door tabellen e.d. weg te laten. Ook heb ik de navigatie iets versimpeld, door buttons toe te voegen en een aantal minder zinnige opties weg te laten. Bovendien zijn de grafieken opgeschoond. Er zitten nog een paar kleine foutjes in, waar ik de komende tijd wel aan zal werken.
Deze versie is alleen geschikt voor twee omvormers op één locatie. Basis van ZonPHP is een MySQL database in combinatie met PHP, gemaakt door twee gebruikers van het Zonstraal-forum. Helaas ligt de ontwikkeling nu stil.
De losse pagina's kan je hier bekijken.
http://www.e2fb.nl/zonphp/notop25v.php
Hoe dat eruit ziet op m'n site zie je hier.
Een voorbeeld van een originele ZonPHP-site zie je hier.
Deze versie is alleen geschikt voor twee omvormers op één locatie. Basis van ZonPHP is een MySQL database in combinatie met PHP, gemaakt door twee gebruikers van het Zonstraal-forum. Helaas ligt de ontwikkeling nu stil.
De losse pagina's kan je hier bekijken.
http://www.e2fb.nl/zonphp/notop25v.php
Hoe dat eruit ziet op m'n site zie je hier.
Een voorbeeld van een originele ZonPHP-site zie je hier.
A'dam PVOutput
En dan staat dit op de site:Speksteenkachel schreef op woensdag 22 september 2010 @ 22:07:
[...]
Leuke installatie opgeleverd hier in Twente (waar er net over de grens al zoveel van staan)
Klik op de foto voor een vergroting.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=115707
'Het zonnedak heeft een opwekcapaciteit van bijna 22000 kilowattuur, genoeg voor het verbruik van zes huishoudens.'
Zes huishoudens voor 22000 kilowatuur? Dat is 3666 per huishouden.. Heeft iedereen in Twente een Airco draaien?

Verwijderd
Vandaag weer een duurzame stap gedaan: Ik koop een nieuwe citroen C1......inruil een C3 van 2,5 jaar oud.......bijbetalen 0,01 euro
Vandaag op het jeugd journaal een vee houder (koeien) met aardig wat panelen op het dak en een 'accu' installatie. Dit was een test systeem om te zien of het mogelijk is om autonoom te draaien (dag en nacht).
Goed dat dit soort dingen daar aan bod komen. Ik weet alleen niet of het zinnig is om dit te doen, geen idee wat de piek stromen zijn en dus de aansluiting en dus het capaciteits tarief.
Dan nog een vraag, is er iemand met ervaring met het zelf (her) berekenen van je epc/energielabel? Hier is namelijk het isolatie project zo goed als klaar en ik ben benieuwd wat de berekeningen zeggen. De tvt is toch enorm lang
maar het comfort (wind, temperatuur en geluid) is nu al merkbaar veel beter!
Gevel paneel met 30mm PS geisoleerd, enkel glas vervangen door dubbel glas en de tochtende kozijnen zijn weg.
De sheet van senternovem werkt niet echt met oude huizen en systemen.
Ik heb hier al een epc berekening liggen. Deze klopt waarschijnlijk voor de oude situatie ook van geen kant maar met de beschikbare gegevens moet ik minimaal het relatieve verschil kunnen berekenen.
Goed dat dit soort dingen daar aan bod komen. Ik weet alleen niet of het zinnig is om dit te doen, geen idee wat de piek stromen zijn en dus de aansluiting en dus het capaciteits tarief.
Dan nog een vraag, is er iemand met ervaring met het zelf (her) berekenen van je epc/energielabel? Hier is namelijk het isolatie project zo goed als klaar en ik ben benieuwd wat de berekeningen zeggen. De tvt is toch enorm lang
Gevel paneel met 30mm PS geisoleerd, enkel glas vervangen door dubbel glas en de tochtende kozijnen zijn weg.
De sheet van senternovem werkt niet echt met oude huizen en systemen.
Ik heb hier al een epc berekening liggen. Deze klopt waarschijnlijk voor de oude situatie ook van geen kant maar met de beschikbare gegevens moet ik minimaal het relatieve verschil kunnen berekenen.
Waar ik op doelde is dat de belastingbetaler niet gebaat is met al die hapsnap-regelingen van gemeenten en provincies her en der. Een bruikbare landelijke invoedingsregeling is veel beter en inzichtelijker. Daarnaast prefereer ik een systeem dat het resultaat (=productie) beloont, niet de inspanning (=installatie). Maar ja, daar schiet jij nu niks mee op, jij moet roeien met de riemen die je hebt, en ik ben blij dat je dat gedaan hebt.Saurus schreef op woensdag 22 september 2010 @ 21:34:
[...]
Het is idd een ruime vergoeding. Echter, er is ook een maximum gesteld zodat meer mensen een kans krijgen om in aanmerking te komen voor subsidie. Bovendien, door de ruime vergoeding heb ik goed gekeken naar wat mijn wensen zijn en ben ik niet puur gaan kijken hoe ik een systeem van ~750-800 Wp op mijn dak krijg. Op die manier had ik financieel echt het onderste uit de kan gehaald. De SB 1100 heeft nog capaciteit voor nog 2 panelen. Die zullen in de toekomst echt nog een keertje toegevoegd worden.
Trouwens, ik weet nog niet wat het meest zou kosten, die gemeentesubsidie of de SDE. Wat had je gekregen onder SDE? Even snel: 15 jaar x € 0.25 x 870 kWh = € 3260.
@Anne, dat kun je zo niet vergelijken, want met de SDE hou je ook een klein leger ambtenaren 15 jaar lang aan het werk, wat dus ook veel geld kost.
Er hoeft volgens mij helemaal geen subsidie meer op zonnepanelen als de regering maar zorgt voor een level playingfield. Zonnepanelen zijn in Nederland op het randje van de grip-parity voor consumenten. Als de overheid nu zorgt voor een iets meer level playingfield dan is het tegen de tijd dat dat klaar is waarschijnlijk ruimschoots interessant om zonnepanelen te investeren voor particulieren. Voor bedrijven eveneens vanwege de bestaande belastingvoordelen.
Iets meer Level playingfield: Transport kosten per kWh in plaats van een capaciteitstarief.
En misschien moet het lage BTW tarief de komende tijd dan ook voor zonnepanelen gelden, om te overbruggen tot de systeemprijzen verder dalen. Daarvoor zou het gewoon mee kunnen in de regeling van de bouw.
Er hoeft volgens mij helemaal geen subsidie meer op zonnepanelen als de regering maar zorgt voor een level playingfield. Zonnepanelen zijn in Nederland op het randje van de grip-parity voor consumenten. Als de overheid nu zorgt voor een iets meer level playingfield dan is het tegen de tijd dat dat klaar is waarschijnlijk ruimschoots interessant om zonnepanelen te investeren voor particulieren. Voor bedrijven eveneens vanwege de bestaande belastingvoordelen.
Iets meer Level playingfield: Transport kosten per kWh in plaats van een capaciteitstarief.
En misschien moet het lage BTW tarief de komende tijd dan ook voor zonnepanelen gelden, om te overbruggen tot de systeemprijzen verder dalen. Daarvoor zou het gewoon mee kunnen in de regeling van de bouw.
Ik ben we aan het informeren om zonnepanelen te plaatsen en daarbij wou ik ook eens wat actuele gegevens verzamelen van jullie, medetweakers.
Hoeveel watt per m² behaal je gemiddeld? (vermeld locatie, orientatie van de zonnepanelen)
Alvast bedankt
Hoeveel watt per m² behaal je gemiddeld? (vermeld locatie, orientatie van de zonnepanelen)
Alvast bedankt
[ Voor 15% gewijzigd door .phoz op 22-09-2010 23:45 ]
je zou op een site als sonnenertrag.eu eens kunnen kijken.. per provincie etc..phoz schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:43:
Ik ben we aan het informeren om zonnepanelen te plaatsen en daarbij wou ik ook eens wat actuele gegevens verzamelen van jullie, medetweakers.
Alvast bedankt
leuke statistieken die een benadering geven van de prestaties (benadering, want vele nederlandse metingen zijn verricht met niet-geijkte meters).
@xs2atom: ik ben daar ook naar aan het zoeken geweest.
uiteindelijk een excelsheet gevonden die wat benaderingen geeft van het nieuwe label.
helaas... ik vrees dat echt een bouwkundig bureau alles maar mag doorrekenen....want die forfaitaire methode is echt plat qua opzet (=dus een checklist).
[ Voor 24% gewijzigd door NielsTn op 23-09-2010 00:15 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Als vuistregel kun je stellen dat 10Wp gemiddeld 1W oplevert in Nederland. Dat komt dan overeen met 876,6kWh/kWp. In de praktijk is het echter goed mogelijk om hogere waardes te halen, maar 10 rekent gewoon gemakkelijk en is vrij dicht bij de waarheid. Als je een goede locatie hebt, dan levert 9Wp gemiddeld al 1W. Om hier een indruk van te krijgen kun je de verschillende opbrengstkaartjes van Nederland, sonnenertrag en sidera.nl gebruiken..phoz schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:43:
Alvast bedankt
Hoeveel W dit dan per meter oplevert hangt dan in grote mate af van de gekozen zonnepanelen. Een standaard paneel heeft een module rendement van grofweg 14% en zal dus (STC= 1000W/m²) 140Wp/m² zijn oftewel volgens onze vuistregel gemiddeld 14W leveren. Een beter paneel, zoals die van Sunpower, halen >20% en dus zo'n 20W/m².
Let echter wel op als je iets met die gemiddelde gaat doen, want de seizoensvariatie is ongeveer een factor 6 a 7.
Deze zin snap ik niet. Wat moet er klaar zijn?pcmadman schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:38:
................................. Als de overheid nu zorgt voor een iets meer level playingfield dan is het tegen de tijd dat dat klaar is waarschijnlijk ruimschoots interessant om zonnepanelen te investeren voor particulieren. ........................................................
Als je met level playing field bedoeld gelijke kanzen voor iedereen zou ik dat niet eisen. Straks gaan ze ook subsidie op kernenergie verstrekken.
Wat mij betreft mogen ze de SDE afschaffen omdat die gewoon niet werkt. Een regeling a la Duitsland werkt veel beter en zou daarvoor in de plaats moeten komen en anders maar niets want zoals je zelf zegt is het een kwestie 1-3 jaar voordat grid-parity (het moment waarop duurzame elektriciteit opwekking zonder subsidies net zo duur is als conventionele methodes) bereikt is.
Als je overigens alle belastingen erbij telt dan is dit punt al lang bereikt voor klein verbruikers.
Om grid-parity te bereiken heb je overigens wel een grid aansluiting nodig. Autonoom is nog veel te duur.
Je maakt dus gebruik van het net om goedkoop te zijin. Mag daar dan ook iets voor gerekend worden waarbij variabelen zijn uitgesloten? Tranportkosten/kWh is dan niet haalbaar omdat dan bij een zonnestroomsysteem wat net zoveel levert als dat een consument verbruikt er niets voor de transportkosten betaald zou hoeven worden. Ongetwijfeld resulteert dat in een systeem waarbij betaald gaat worden voor het apart gemeten verbruik en de apart gemeten levering. Een soort rekening rijden dus; betalen voor het gebruik en dan maakt het niet uit of je van je huis naar je werk gaat of van je werk naar huis.
Hoezo? Mij klinkt het heel aannemelijk in de oren bij een balansventilatie.Speksteenkachel schreef op woensdag 22 september 2010 @ 22:07:
Dat met de mechanische ventilatie is een lariekoek verhaal...
Dat had ik niet meegenomen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel solar-troepen er gelegerd zijn bij het agentschap.nl en Certiq en wat al niet meer.pcmadman schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:38:
@Anne, dat kun je zo niet vergelijken, want met de SDE hou je ook een klein leger ambtenaren 15 jaar lang aan het werk, wat dus ook veel geld kost.
Verwijderd
Dat zal best wel meevallen.Anne vdr Bom schreef op donderdag 23 september 2010 @ 07:47:
[...]
Dat had ik niet meegenomen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel solar-troepen er gelegerd zijn bij het agentschap.nl en Certiq en wat al niet meer.
@glambalk
Zonder (alle) belastingen haal je de grid-pariteit later dan met. BTW en vooral EB op de stroom zorgen voor een unieke (hoge) prijs van electra zodat de grid-pariteit ondanks de noordelijke ligging van NL snel bereikt zal worden, zoals jij ook stelt.
Dus de oplossing voor het stimuleren van energie besparing en duurzame opwekking en ZONDER werkverschaffing (aanvullende ambtenaren voor een EEG-achtige regeling) is extra EB.
Laat de all-in prijs van electra stijgen tot 25 cent en het is allemaal geregeld.
Zelfs extra belasting inkomsten!
(en die ambtenaren die hun werk kwijt raken bij senternovum scholen we om tot PV-installateurs
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2010 08:35 ]
Even inhaken op die benadering: Ik lees de gegevens van de SB1100 uit met mijn Sunny Beam. Valt dat in de categorie 'nauwkeurig' of 'benadering'? De SB1100 (en ook de Sunny Beam) geven de opbrengst tot op 2 decimalen nauwkeurig. Tot 10 Wh nauwkeurig lijkt me persoonlijk voor de statistieken voldoende. Of zie ik dingen over het hoofd?NielsTn schreef op donderdag 23 september 2010 @ 00:11:
[...]
je zou op een site als sonnenertrag.eu eens kunnen kijken.. per provincie etc.
leuke statistieken die een benadering geven van de prestaties (benadering, want vele nederlandse metingen zijn verricht met niet-geijkte meters).
Ik bedoel met klaar idd het klaar zijn van de regelgeving. Daar zal natuurlijk ook wel de nodige tijd in gaan zitten. Verder ben ik het helemaal met je eens dat de Duitse stimulering het beste werkt.glambalk schreef op donderdag 23 september 2010 @ 06:40:
[...]
Deze zin snap ik niet. Wat moet er klaar zijn?
Als je met level playing field bedoeld gelijke kanzen voor iedereen zou ik dat niet eisen. Straks gaan ze ook subsidie op kernenergie verstrekken.
Wat mij betreft mogen ze de SDE afschaffen omdat die gewoon niet werkt. Een regeling a la Duitsland werkt veel beter en zou daarvoor in de plaats moeten komen en anders maar niets want zoals je zelf zegt is het een kwestie 1-3 jaar voordat grid-parity (het moment waarop duurzame elektriciteit opwekking zonder subsidies net zo duur is als conventionele methodes) bereikt is.
Als je overigens alle belastingen erbij telt dan is dit punt al lang bereikt voor klein verbruikers.
Om grid-parity te bereiken heb je overigens wel een grid aansluiting nodig. Autonoom is nog veel te duur.
Je maakt dus gebruik van het net om goedkoop te zijin. Mag daar dan ook iets voor gerekend worden waarbij variabelen zijn uitgesloten? Tranportkosten/kWh is dan niet haalbaar omdat dan bij een zonnestroomsysteem wat net zoveel levert als dat een consument verbruikt er niets voor de transportkosten betaald zou hoeven worden. Ongetwijfeld resulteert dat in een systeem waarbij betaald gaat worden voor het apart gemeten verbruik en de apart gemeten levering. Een soort rekening rijden dus; betalen voor het gebruik en dan maakt het niet uit of je van je huis naar je werk gaat of van je werk naar huis.
Ja je hebt een grid aansluiting nodig, maar autonoom is ook helemaal niet interessant. In NL heeft iedere boom een grid aansluiting, dus het kost niet echt extra infrastructuur. Verder is veel PV op het net gunstig, omdat het een deel van de piekbelasting weg neemt. Verder hoeven de transportkosten natuurlijk maar aan een kant betaald te worden en dat is in NL bij het verbruik.
Dat je met zonnestroom daar nog een klein voordeel hebt is verder helemaal geen punt voor het level playing field, omdat de andere verkapte subsidies van fossiele technieken het de balans echt wel in het voordeel van fossiel doen omslaan. Ik heb het dan ook over een meer level playing field en niet over een compleet level playing field.
V.w.b. kernenergie denk ik dat een level playing field de beste garantie is dat er nooit meer een nieuwe kerncentrale gebouwd wordt in de wereld.
http://www.olino.org/us/w...08-01_NuclearIllusion.pdfIn 2005, the Chairman of Dominion, an applicant for early nuclear site approval, told The New York Times, “We aren’t going to build a nuclear plant anytime soon. Stanford & Poor’s and Moody’s would have a heart attack. And my chief financial officer would, too.”
Het valt in de categorie onbekend. Er valt dus weinig over te zeggen, maar waarschijnlijk zal de fout <5% zijn, maar als je veilig wilt zitten, dan houd maar <10% aan denk ik zo...Saurus schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:01:
[...]
Even inhaken op die benadering: Ik lees de gegevens van de SB1100 uit met mijn Sunny Beam. Valt dat in de categorie 'nauwkeurig' of 'benadering'? De SB1100 (en ook de Sunny Beam) geven de opbrengst tot op 2 decimalen nauwkeurig. Tot 10 Wh nauwkeurig lijkt me persoonlijk voor de statistieken voldoende. Of zie ik dingen over het hoofd?
Weer een bewijs dat oude spullen vervangen dubbel plezier kan zijn:
Mijn oude tafelmodel (kleine) koelkast wordt morgen vervangen door een grotere met twee deuren, apart vriesvak en lekker handig het koelgedeelte voor je neus.
Erg mooi en leuk natuurlijk maar nou komt het, ik heb al een paar dagen een meter op mijn huidige koelkast hangen en die geeft iets meer dan 1kWh per dag, dus ongeveer 365 kWh per jaar. Die nieuwe, grotere koelkast heeft volgens de specs een verbruik van slechts 219kWh per jaar!
Mijn oude tafelmodel (kleine) koelkast wordt morgen vervangen door een grotere met twee deuren, apart vriesvak en lekker handig het koelgedeelte voor je neus.
Erg mooi en leuk natuurlijk maar nou komt het, ik heb al een paar dagen een meter op mijn huidige koelkast hangen en die geeft iets meer dan 1kWh per dag, dus ongeveer 365 kWh per jaar. Die nieuwe, grotere koelkast heeft volgens de specs een verbruik van slechts 219kWh per jaar!
Vmu
219 kWh/jaar voor een dubbeldeurs is weinig. Mijn 'gewone' Siemens inbouw koelvriescombo (250l / 70 l) is nu bijna zeven jaar oud en doet iets van 320 kWh/jaar volgens de specs. Hang je meter er eens tussen en rapporteer hier wat hij in het echt gebruikt. YMMV zeggen ze tenslotte niet voor niks.Vmu schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:47:
Weer een bewijs dat oude spullen vervangen dubbel plezier kan zijn:
Verwijderd
met wat extra isolatie rondom een inbouw a++ koelkast bespaar je nog veel meer.
resultaten hier zijn niet postbaar want de cijfers zouden niet geloofd worden.....
dat zag ik in harwich ja...
hoe heet dat land ook alweer aan de andere kant van de noordzee ?
mmm...
resultaten hier zijn niet postbaar want de cijfers zouden niet geloofd worden.....
bron nu.nlDe Britse minister voor Energie Chris Huhne zegt tegenover de BBC dat Groot-Brittannië in een unieke positie verkeert om wereldleider te worden op het gebied van windenergie. Met 1341 megawatt aan windmolens op zee wekt Groot-Brittannië ‘offshore’ al meer windenergie op dan de rest van de wereld bij elkaar
mmm...
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2010 18:32 ]
Niks lariekoek! In een vorige woning met een gemeenschappelijke schoorsteen en mechanische ventilatie was de stank van sigaretten (buren waren kettingrokers) niet te harden, zeker niet als de haard nog eens erbij aanging. We hebben alles moeten dichtpurren en de aanvoer moeten verleggen om van de stank af te zijn. En we waren niet de enige in de straat met stankoverlast door de ventilatie...[message=,noline]Speksteenkachel schreef op woensdag 22 september 2010 @ 22:07[/message]:
[...]
Dat met de mechanische ventilatie is een lariekoek verhaal, ik denk meer bedoeld om de buurman dwars te zitten.
Dus het klinkt mij niet onbekend in de oren...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Vertel, hier 160liter koelkast 30,74 kWh (per jaar)Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 18:26:
met wat extra isolatie rondom een inbouw a++ koelkast bespaar je nog veel meer.
Sealand ?bron nu.nl
mmm...
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
misschien noem jij de led tl warmer, ik noem het donkerder eigenlijk.. de normale tl geeft wat meer licht en ook een natuurlijker kleur, in mijn ogen. de led tl is wat groenig/bruinigflitspaal.nl schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:41:
[...]
Ik heb hem ook onder een keukenkastje halen, horizontaal. Dus het meeste licht wordt op de muur geprojecteerd. Ik heb foto's online staan op http://www.familie-kleinman.nl/energie
Je zit dicht in de buurt, melk koeling, opbrengst van die zwart witte beesten die hier in Twente nog in de weilanden rondlopen.Yilar schreef op woensdag 22 september 2010 @ 22:34:
[...]
Zes huishoudens voor 22000 kilowatuur? Dat is 3666 per huishouden.. Heeft iedereen in Twente een Airco draaien?
Sommigen in de stad zoals ikke, zijn verplicht elektrisch te koken vanwege het ontbreken van een gasaansluiting (stadsverwarming)
- Een haard is niet te vergelijken met een hoog rendementskachelMars Warrior schreef op donderdag 23 september 2010 @ 19:02:
[...]
Niks lariekoek! In een vorige woning met een gemeenschappelijke schoorsteen en mechanische ventilatie was de stank van sigaretten (buren waren kettingrokers) niet te harden, zeker niet als de haard nog eens erbij aanging. We hebben alles moeten dichtpurren en de aanvoer moeten verleggen om van de stank af te zijn. En we waren niet de enige in de straat met stankoverlast door de ventilatie...
Dus het klinkt mij niet onbekend in de oren...
- Geen gemeenschappelijke schoorstenen in onze wijk
- Mechanische ventilatie is een afzuigsysteem, geen inblaassysteem
- Frisse lucht komt via de roosters boven de ramen naar binnen en deze zitten niet op dezelfde hoogte als de schoorsteen.
- Als je op de juiste manier stookt heb je kleurloze rook en deze gaat naar boven en niet naar beneden (tenzij men verkeerd stookt)
- Van de 6000 woningen heeft inmiddels ruim 10% (percentage is stijgende
[ Voor 53% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-09-2010 20:50 ]
naar die koelkasten ben ik ook wel benieuwd trouwens...
over ledlampen.
ik heb net 3 gu10 3 watt ( vervangt 25 wat normale opbrengst) gehaald bij de lidl. 5,99 per stuk.
ik had een setje van drie. 1 heb ik in de keuken achter een ir sensor gezet.
die vervangen. werkt goed.
de andere twee hangen in de trapkast, samen achter 1 ir senor.
de eerste vervangen gaat goed.
maar zodra ik het andere lampje er uit haal, begint die ander spontaan te branden { op halve kracht ) ? terwijl ik de sensor op de uit stand had staan!
als ik dan het led- lampje er in doe, beginnen ze t eknipperen, en zijn ze niet echt bruikbaar.
waar kan dit aan liggen?
ik heb nu dus 1 van de twee vervangen en dat gaat wel gewoon goed.
over ledlampen.
ik heb net 3 gu10 3 watt ( vervangt 25 wat normale opbrengst) gehaald bij de lidl. 5,99 per stuk.
ik had een setje van drie. 1 heb ik in de keuken achter een ir sensor gezet.
die vervangen. werkt goed.
de andere twee hangen in de trapkast, samen achter 1 ir senor.
de eerste vervangen gaat goed.
maar zodra ik het andere lampje er uit haal, begint die ander spontaan te branden { op halve kracht ) ? terwijl ik de sensor op de uit stand had staan!
als ik dan het led- lampje er in doe, beginnen ze t eknipperen, en zijn ze niet echt bruikbaar.
waar kan dit aan liggen?
ik heb nu dus 1 van de twee vervangen en dat gaat wel gewoon goed.
Dat komt omdat ze te weinig stroom trekken voor de ir sensor.
Zeg maar hetzelfde effect als je ledlampen achter een halogeentrafo doet.
Zeg maar hetzelfde effect als je ledlampen achter een halogeentrafo doet.
das flauw. dus ik kan wel 1 van die dingen terugbrengen. want die er nu inzittengaan wel een leven lang mee 
nu n og eens een dimbaar lampje op mijn buro in de woonkamer en dan is dat ook getackeld.
om nu 4*7 watt spaarla,pjes te vervangen door 4* 3 op de overloop schiet denk ik ook weinig op
en zelfs met 4* 1 watt is debesparing niet erg hoog... en de kleur toch wat minder...
nu n og eens een dimbaar lampje op mijn buro in de woonkamer en dan is dat ook getackeld.
om nu 4*7 watt spaarla,pjes te vervangen door 4* 3 op de overloop schiet denk ik ook weinig op
Hier vorige week de 9Watt spaarlamp bij de voordeur vervangen door een 5Watt spaarlamp.engelbertus schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:53:
...
om nu 4*7 watt spaarlampjes te vervangen door 4* 3 op de overloop schiet denk ik ook weinig open zelfs met 4* 1 watt is debesparing niet erg hoog... en de kleur toch wat minder...
Gezien deze vrij lang met deze donkere maanden branden zal, zal de besparing toch wel merkbaarder wezen dan ik op eerste gezicht zou denken.
Verwijderd
@nielstn : ik heb bij de deur een calexje kaars van 3 watt/2700k van de action,
heb jij ooit nog die noppenfolie effecten gemeten rond je inbouw koelkast ?
hier scheelt het dus bij een a++ siemens inbouw ongeveer 50%
een inbouw koelkast heeft veelal 1cm ruimte tussen kast en koelkast, ik heb daar tonzon en isofer tussen zitten. (de achterkant natuurlijk goed vrij houden) tussen het warme rooster en de achterkant ook tonzon, anders straalt warmte in.
het idee kwam hieruit : http://www.olino.org/arti...w-diepvries-naar-koelkast
een inbouw koelkast heeft veelal 1cm ruimte tussen kast en koelkast, ik heb daar tonzon en isofer tussen zitten. (de achterkant natuurlijk goed vrij houden) tussen het warme rooster en de achterkant ook tonzon, anders straalt warmte in.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2010 22:26 ]
Eric is dat materiaal bij de bouwmarkt verkrijgbaar?
Ik had beloofd om een wat foto-tjes te posten van ons nieuwbakken pv-systeempje. Bij deze:

Ik heb de noppenfolie wel toegepast, doch meten is lastig: ik kom niet bij de wandcontactdoos.Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 22:25:
@nielstn : ik heb bij de deur een calexje kaars van 3 watt/2700k van de action,
achterkant is idd vrij, onderzijde (luchtaanvoer) is een sleuf van 3cm x 55 cm (schatting).
koel/vriescombi is hier redelijk nieuw (bj 2006) en ook ergens in een van de A-klasse energie ingedeeld (Siemens).
[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 23-09-2010 23:31 ]
Moderne A++ koelkasten hebben een compressor met variabel toerental, VCC (variabele capaciteit control)
Op onderstaande link kun je zien hoe dit werkt. Klik (twee keer) op "See the VCC running"
Met klikken kun je de deuren openen en sluiten.
De blauwe lijn is de VCC, de groene conventioneel.
http://www.embraco.com/ingles/familia_vcc.htm
Overigens is het verbruik van een koelkast in de zomer (veel) hoger als in de winter daar de "defrost mode" vaker in werking komt door de hogere vocht belasting op de verdamper
Mijn Liebherr CNP 4056 komt na 9 maanden op de plugwise op c.a 190 kWh per jaar.
Netto inhoud 364 liter. Opgave jaarverbruik is 231 kWh.
Op onderstaande link kun je zien hoe dit werkt. Klik (twee keer) op "See the VCC running"
Met klikken kun je de deuren openen en sluiten.
http://www.embraco.com/ingles/familia_vcc.htm
Overigens is het verbruik van een koelkast in de zomer (veel) hoger als in de winter daar de "defrost mode" vaker in werking komt door de hogere vocht belasting op de verdamper
Mijn Liebherr CNP 4056 komt na 9 maanden op de plugwise op c.a 190 kWh per jaar.
Netto inhoud 364 liter. Opgave jaarverbruik is 231 kWh.
[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 24-09-2010 09:59 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Das een stuk minder dan Liebherr zelf aangeeft (231).Gasschuif schreef op donderdag 23 september 2010 @ 23:26:
Netto inhoud 364 liter
Ik zoek zelf ook zoiets maar ik heb minimaal 142 liter vriesruimte en 184 liter koelruimte nodig.
Ha eindelijk, Liander heeft de meterstanden opgenomen, na ze 6 maanden geleden veel te hoog te hebben ingeschat bij onze overgang naar GC.
Ik ben benieuwd.
Heb eea ook zelf gemaild naar HC.
Ik ben benieuwd.
Heb eea ook zelf gemaild naar HC.
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
En hoe zit het met ook regelmatig als hoofdverwarming gebruikte 'houtkachel'? Wat is dat voor een ding? Ik heb gelezen dat die niet de gewenste temperatuur bereikt om tot een volledige verbranding te komen.Speksteenkachel schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:25:
- Een haard is niet te vergelijken met een hoog rendementskachel
Wel dus, want je vergeet de balansventilatie. Daar is het hele euvel mee begonnen. De mensen die een einde aan de houtstook wilden, hadden zo'n balansventilatie en die zuigt aan via het dak en trok dus de houtrook direct hun huis in.- Mechanische ventilatie is een afzuigsysteem, geen inblaassysteem
Zie vorige punt, dat is dus niet zo bij balansventilatie, een systeem dat steeds vaker toegepast wordt.- Frisse lucht komt via de roosters boven de ramen naar binnen en deze zitten niet op dezelfde hoogte als de schoorsteen.
Dat is het grootste probleem met houtkachels. Het zijn primitieve systemen (niet denigrerend bedoeld), waarvan de correcte werking afhangt van de bediener. Ik ben bang dat hele volksstammen er niet zo consciëntieus mee omgaan als jij. Die willen gewoon gezellige vlammetjes in de huiskamer.- Als je op de juiste manier stookt heb je kleurloze rook en deze gaat naar boven en niet naar beneden (tenzij men verkeerd stookt)
Ik zou zeggen: Waar de rook heengaat lijkt mij afhankelijk van de weersomstandigheden en niet hoe je stookt. Misschien wil je hier wat meer over vertellen? Ikke nie weet.
Dan moet het goed kunnen gaan. Maar hoe kun je garanderen dat alle houtkachels oordeelkundig gestookt worden? Anders kan ik je op een briefje meegeven dat het laatste woord hierover nog niet gesproken is. Als ik jou was, zou ik het stijgende percentage houtkachels met gemengde gevoelens bekijken. Meer kachels --> meer kans op overlast --> meer klachten --> meer regelgeving. Dat is de wetmatigheid van de democratie.- Van de 6000 woningen heeft inmiddels ruim 10% (percentage is stijgende)een hoogrendementshoutkachel en niks geen klachten via wijkkrant, wijkraad, wijkforum of wijkagent.
Zo op weerplaza te zien hing het er gisteren nogal vanaf waar je zit. Het oosten heeft redelijk wat zon gehad. In Leiden was het niet veel soeps. Ik had 1,06 met 555 Wp per Steca500. Dus klinkt heel aannemelijk.SasJo schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 00:03:
Is op zo'n dag als donderdag, 1kWh opwek met 660Wp/Steca 500 normaal?
lijkt me aardig, toch?
ik heb ook een poging gedaan, maar helaas hier maar een paar mm rondom, met veel moeite aan 1 zijde noppenfolie tussen kunnen douwen..Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 22:25:
welke is dat? dat is wel heel weinigNoUser schreef op donderdag 23 september 2010 @ 19:15:
[...]
Vertel, hier 160liter koelkast 30,74 kWh (per jaar)
[ Voor 19% gewijzigd door sander817 op 24-09-2010 09:16 ]
Tav die houtkachels: ik verbaas me erover dat er zoveel overlast door veroorzaakt wordt. Ik ben het met Anne eens dat dit waarschijnlijk eerder door onkundig gebruik wordt veroorzaakt dan door een slecht systeem.
Bij langduriger stoken (dus bij gebruik als hoofdverwarming), een schone brandstof en regelmatig onderhoud (schoorsteenveger) verwacht ik weinig overlast. Door de hete gassen moet er doorgaans een flinke pluimstijging optreden, waardoor deafgassen niet direct weer kunnen worden opgezogen door een balansventilatiesysteem. Alleen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld bij windstil weer, slechte brandstof en een kachel die niet op temperatuur is kan er overlast optreden.
Wat ik niet begrijp aan het bericht over de rechtzaak is dat er geen katalysator in het rookkanaal wordt geeist. Is het niet zo dat een derglijke katalysator een flink deel van de onverbrande gassen (CO en roet) alsnog verbrandt? Hierdoor kan de overlast wellicht nog veel verder beperkt worden.
Oh ja: ik heb sinds 2 weken een nieuwe koelkast. De oude (een 10 jaar oude Siemens Family 24) gebruikte volgens de fabrikant circa 265 kWh/jaar. De nieuwe is een groot model van wel 312 liter (Bosch KGV36X77) met label A++ uiteraard. Volgens de fabrikant moet die 205 kWh/jaar verstoken.
Bij langduriger stoken (dus bij gebruik als hoofdverwarming), een schone brandstof en regelmatig onderhoud (schoorsteenveger) verwacht ik weinig overlast. Door de hete gassen moet er doorgaans een flinke pluimstijging optreden, waardoor deafgassen niet direct weer kunnen worden opgezogen door een balansventilatiesysteem. Alleen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld bij windstil weer, slechte brandstof en een kachel die niet op temperatuur is kan er overlast optreden.
Wat ik niet begrijp aan het bericht over de rechtzaak is dat er geen katalysator in het rookkanaal wordt geeist. Is het niet zo dat een derglijke katalysator een flink deel van de onverbrande gassen (CO en roet) alsnog verbrandt? Hierdoor kan de overlast wellicht nog veel verder beperkt worden.
Oh ja: ik heb sinds 2 weken een nieuwe koelkast. De oude (een 10 jaar oude Siemens Family 24) gebruikte volgens de fabrikant circa 265 kWh/jaar. De nieuwe is een groot model van wel 312 liter (Bosch KGV36X77) met label A++ uiteraard. Volgens de fabrikant moet die 205 kWh/jaar verstoken.
[ Voor 12% gewijzigd door Kets_One op 24-09-2010 09:21 ]
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Tav Houtkachels
Ik heb geen belansventilatie maar als mijn raam open staat en de buren van twee huizen verderop hun houtkachel opstoken dan ruik binnen meteen zo'n houtvuurlucht.
Op een geurniveau dat ik ramen ga sluiten.
Dus ja die dingen geven overlast in mijn optiek.
Ik heb geen belansventilatie maar als mijn raam open staat en de buren van twee huizen verderop hun houtkachel opstoken dan ruik binnen meteen zo'n houtvuurlucht.
Hier ook zo'n verhaal. Buren verderop hebben ook een open haard of iets van die strekking.Maar zodra die aan gaat dan stinkt het binnen no time hier. En ik heb echt een rothekel aan die lucht. Dat is meteen de reden waarom ikzelf nooit een houtkachel of iets dergelijks in huis wil.leonbong schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:08:
Tav Houtkachels
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik zou er niet gek van opkijken als je in de toekomst een vergunning nodig gaat hebben voor een houtkachel, gekoppeld aan een periodieke controle en de verplichting om een bepaald rookgasmonitoring en/of -reinigingsysteem te installeren.Kets_One schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 09:16:
Tav die houtkachels: ik verbaas me erover dat er zoveel overlast door veroorzaakt wordt. Ik ben het met Anne eens dat dit waarschijnlijk eerder door onkundig gebruik wordt veroorzaakt dan door een slecht systeem.
Bij langduriger stoken (dus bij gebruik als hoofdverwarming), een schone brandstof en regelmatig onderhoud (schoorsteenveger) verwacht ik weinig overlast.
Ik denk dat het probleem met balansventilatie juist optreedt als er wél wind is. Die blaast de rookpluim horizontaal weg. In een woonwijk komt die rookpluim altijd wel een huis tegen op z'n weg.Door de hete gassen moet er doorgaans een flinke pluimstijging optreden, waardoor deafgassen niet direct weer kunnen worden opgezogen door een balansventilatiesysteem. Alleen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld bij windstil weer, slechte brandstof en een kachel die niet op temperatuur is kan er overlast optreden.
Daarnaast heb je last van turbulentie. Wind in een bebouwde omgeving is geen nette, constante, horizontale stroming zoals in een windtunnel. Wind die over een huis blaast, zal aan loefzijde omhoog geduwd worden en aan lijzijde weer dalen, daarbij de rook meenemend. Dat rook alleen maar omhoog gaat is naar mijn idee een misvatting.
Zoals ik al zei, ik denk dat er een push in die richting gaat ontstaan. De vraag is of er al oplossingen bestaan. Als dat wel zo is, dan zijn de stokers uit de genoemde rechtzaak niet slim geweest. Als ze gelijk zo'n ding hadden geïnstalleerd was dat wellicht een goed compromis geweest. Nu kunnen ze helemaal niet meer stoken.Wat ik niet begrijp aan het bericht over de rechtzaak is dat er geen katalysator in het rookkanaal wordt geeist. Is het niet zo dat een derglijke katalysator een flink deel van de onverbrande gassen (CO en roet) alsnog verbrandt? Hierdoor kan de overlast wellicht nog veel verder beperkt worden.
hier ook veel last van de houtkachel van de buren. Als het hier erg rookt bellen we gewoon aan of er snel iets aan gedaan kan worden
De hele buurt heeft last van die ene kachel
De hele buurt heeft last van die ene kachel
Er zijn schone oplossingen: houtvergassers, tigchelkachel, finse speksteenkachels, zelfs open source modellen als de Rocket/Bell van Peter van de Berg. Een goede kachel rookt niet. Je moet natuurlijk wel met droog hout stoken. Een van de klagende buren schrijft als commentaar op bovengenoemd berichtje dat er ook een hogere schoorsteen was voorgesteld, maar dat de stokers niets wilden. Tja.Anne vdr Bom schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:28:
Zoals ik al zei, ik denk dat er een push in die richting gaat ontstaan. De vraag is of er al oplossingen bestaan. Als dat wel zo is, dan zijn de stokers uit de genoemde rechtzaak niet slim geweest. Als ze gelijk zo'n ding hadden geïnstalleerd was dat wellicht een goed compromis geweest. Nu kunnen ze helemaal niet meer stoken.
Ik zit hier momenteel op de Balkan, waar complete steden(ook appartementencomplexen) ongedroogd hout stoken. Nu het wat kouder wordt is het buiten gewoon mistig van de rook...
Gelukkig is het meeste hout wat in Nederland wordt gestookt goed gedroogd.
Verwijderd
typisch nederlands weer, een kolencentrale of biomassa stook ... same story,
kom maar eens lekker ruiken in alkmaar.
het is de consequentie van gedrag en prijsstelling.
een windmolen ruikt niet.
een warmtepomp rookt niet.
kom maar eens lekker ruiken in alkmaar.
het is de consequentie van gedrag en prijsstelling.
een windmolen ruikt niet.
een warmtepomp rookt niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2010 12:54 ]
Zijn er hier nog Tweakers die morgen mee doen met de nationale Burendag en zo hun directe omgeving wegwijs maken in duurzame energie & overige duurzame zaken?
Ik in elk geval wel, en zowel op m'n site als op Buurtlink staat al een aankondiging.
Morgen wordt het zonnig hier in Noord-Limburg dus da's mooi meegenomen
Ik in elk geval wel, en zowel op m'n site als op Buurtlink staat al een aankondiging.
Morgen wordt het zonnig hier in Noord-Limburg dus da's mooi meegenomen
[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 24-09-2010 13:56 . Reden: link burendag toegevoegd ]
hmm dus ik ga er dus 2 van de 3 led lampjes terugbrengen, en kijken of ik 4 andere kan krijgen voor in de hal. die zijn met een gewone aan/ uit knop. met ir sensor werkt idd niet. helaas...
Ik heb een led-lampje van 1.6W gekocht bij de gamma, maar deze doet ook zonder sensor ietwat vreemd. Hij geeft namelijk ook licht als de lichtknop uit staat, zij het wel minimaal ten opzichte van de aan-stand. Komt dit door een miniscule lekstroom? En misschien belangrijker, zorgt deze besparende maatregel nu toch voor sluipverbruik (ok minder dan een halve Watt waarschijnlijk) of hebben andere lampen dat ook maar zie je het dan niet omdat ze meer stroom nodig hebben om licht te gaan geven?
mijn buurman stookt lekker oude kozijnen en dergelijke...droog hout was waarschijnlijk veel minder een probleemErasmo schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 12:48:
Ik zit hier momenteel op de Balkan, waar complete steden(ook appartementencomplexen) ongedroogd hout stoken. Nu het wat kouder wordt is het buiten gewoon mistig van de rook...
Ik heb thuis in een van de slaapkamers een oude open haard waarvan de schoorsteen door een van de vorige eigenaren is dichtgemaakt(hoe precies weet ik niet). De deur van de slaapkamer komt uit in de hal waar ook andere deuren zitten, waaronder die naar de woonkamer. Ook de trap naar boven zit hier. In de woonkamer wordt al regelmatig de haard gestookt, maar dat is meer voor de gezelligheid dan voor de warmte. Nu is mijn vraag of het mogelijk is een heel huis te verwarmen met twee haarden. Als dat gaat lukken lijkt het me namelijk wel rendabel de schoorsteen in de slaapkamer te openen om het zo mogelijk te maken de haard daar weer te stoken. Weet iemand hier meer over of heeft iemand hier ervaring mee? Let wel op dat het geen kachels zijn maar echte haarden.
Verwijderd
Heb geen cijfers hiervan, maar zover ik weet een 'open'haard heeft erg veel ventilatieverliezen.Japperrrr schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 16:40:
Ik heb thuis in een van de slaapkamers een oude open haard waarvan de schoorsteen door een van de vorige eigenaren is dichtgemaakt Als dat gaat lukken lijkt het me namelijk wel rendabel de schoorsteen in de slaapkamer te openen om het zo mogelijk te maken de haard daar weer te stoken. Weet iemand hier meer over of heeft iemand hier ervaring mee? Let wel op dat het geen kachels zijn maar echte haarden.
Dus het zou me verbazen als dit rendabel is.

Deze AEG-Electrolux Arctis 60190 GS met externe Thermostaatsander817 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 09:13:
welke is dat? dat is wel heel weinig
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Nieuwe technologie zonnepanelen?
Hoeveel meer Wp dan?
http://www.engineeringnet...ail_nederland.asp?Id=4848
Hoeveel meer Wp dan?
Een speksteen/tichelkachel of finoven stook je niet continu maar de warmte van de rookgassen wordt opgeslagen in de massa van de kachel en deze wordt over langere tijd weer afgegeven.Anne vdr Bom schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 08:25:
En hoe zit het met ook regelmatig als hoofdverwarming gebruikte 'houtkachel'? Wat is dat voor een ding? Ik heb gelezen dat die niet de gewenste temperatuur bereikt om tot een volledige verbranding te komen.
Bijvoorbeeld 2 uur stoken geeft 12 uur warmte afgifte maar 24 uur warmte afgifte is ook heel normaal bij de zwaarde types (> 2 ton).
Voor meer technische info kijk maar eens op onderstaande links zodat je de techniek achter deze kachels kunt doorgronden.
http://www.tigchelkachels.nl/finovens
http://www.tigchelkachels.nl/milieu
http://www.tulikivi.com/w...steen!OpenDocument&id=TI4
http://www.altechkachels.com/
Balansventilatie is dat niet het systeem waar mensen ziek van worden?Wel dus, want je vergeet de balansventilatie.
http://www.vitascan.nl/in...task=view&id=19&Itemid=33
Kachels die in onze wijk geplaatst zijn staan daar niet voor de mooie vlammetjes maar worden gebruikt als hoofdverwarming daardoor zijn de gebruikers ervaren stokers.Dat is het grootste probleem met houtkachels. Het zijn primitieve systemen (niet denigrerend bedoeld), waarvan de correcte werking afhangt van de bediener. Ik ben bang dat hele volksstammen er niet zo consciëntieus mee omgaan als jij. Die willen gewoon gezellige vlammetjes in de huiskamer.
Kachels zijn bovendien door primaire en secundaire luchtregeling niet meer primitief te noemen.
De gasrotonde bij Alkmaar, geeft die geen overlast?Meer kachels --> meer kans op overlast --> meer klachten --> meer regelgeving. Dat is de wetmatigheid van de democratie.
Die is er ook zeker gekomen door de wetmatigheid van de democratie

Een heel natuurgebied wordt daar naar de kl*ten geholpen.
Dit Putingas komt bovendien helemaal uit Siberie, wordt tijd dat daar een zware transportheffing op komt richting eindgebruikers.
Op dit moment zijn ze hier in Twente bezig om een gaspijpleiding richting Duitsland te leggen voor opslag in oude zoutcavernes
http://www.nuon.com/nl/he...ctiviteiten/Gasopslag.jsp
Maar eerst moet er kilometers natuur vernield worden voordat de pijp de grond in kan
[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-09-2010 19:04 ]
Lijkt meer op een bericht dat men licenties voor die standaard vanuit ECN te koop gaat aanbieden, en niet zo zeer die back-contact type PV-cellen.SasJo schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 18:34:
Nieuwe technologie zonnepanelen?
Hoeveel meer Wp dan?
Ofwel cashen voor licentiegebruik in de PV wereld???
Zo... hij net weg. Nu mijn hele huis HR++ glas van 1.6 (of beter, afhankelijk of het erin kon of niet)..
Next?? Remeha calenta volgende week..
Next?? Remeha calenta volgende week..
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Balans ventilatie, is dat niet dat systeem wat we in nederland te zuinig aanleggen waardoor het niet goed kan werken?Speksteenkachel schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 18:46:
[...]
Balansventilatie is dat niet het systeem waar mensen ziek van worden?
http://www.vitascan.nl/in...task=view&id=19&Itemid=33
Zelf al een jaar balansventilatie en heel tevreden, fijnstof filters er in en voor het eerst een jaar bijna zonder hooikoorts klachten, minder stof in huis, geen hoofdpijn meer en veel minder last van astma.
En bijna 8 Gj minder warmte nodig.
Maar ook dikke leidingen gebruikt met lange dempers,eEen grote kunstof unit, rgelematig filters schoonmaken en 2x per jaar vervangen. En vooral een doordacht ontwerp en de tijd nemen om in te regelen.
Overigens wordt ik ook niet goed van al die slechte houtstokers, Een heet vuur met schoon hout levert minder overlast op dat een openhaard waarin nat en of afval hout verstookt wordt en ondanks dat mijn balans ventilatie de lucht niet op het dak aanzuigt maar op een zijgevel ruik je de rook van een ander enorm.
Vroeger was de lucht boven Londen hierdoor zo vervuild dat de kinderen Engelse ziekte (rachitis) kregen door het gebrek aan zonlicht.
Vooral als het wat mistig en windstil weer is slaat de rook meteen weer neer en zit ik met die stank van een paar huizen verder op. Neem toch een warmtepomp als je goedkoop wilt stoken, die ruik je tenminste niet!
9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux
Zo heb je dus slechte balans ventilatie gebruikers en slechte houtstokers.
Gelukkig zitten deze mensen hier niet op het forum
De stroom die een warmtepomp gebruikt moet je dan wel zelf opwekken, voor je het weet komt die straks van de Magnumcentrale in Groningen.
Gelukkig zitten deze mensen hier niet op het forum
De stroom die een warmtepomp gebruikt moet je dan wel zelf opwekken, voor je het weet komt die straks van de Magnumcentrale in Groningen.
[ Voor 35% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-09-2010 19:37 ]
[quote]Anne vdr Bom schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:28:
[...]Ik zou er niet gek van opkijken als je in de toekomst een vergunning nodig gaat hebben voor een houtkachel, gekoppeld aan een periodieke controle en de verplichting om een bepaald rookgasmonitoring en/of -reinigingsysteem te installeren.
[...]
In het door ons geroemde duurzame Duitsland is dat al.
De schoorsteenveger heeft daar de macht van een politieman.
Zijn woord is wet, dat heb je te volgen, anders heb je echt een probleem.
[...]Ik zou er niet gek van opkijken als je in de toekomst een vergunning nodig gaat hebben voor een houtkachel, gekoppeld aan een periodieke controle en de verplichting om een bepaald rookgasmonitoring en/of -reinigingsysteem te installeren.
[...]
In het door ons geroemde duurzame Duitsland is dat al.
De schoorsteenveger heeft daar de macht van een politieman.
Zijn woord is wet, dat heb je te volgen, anders heb je echt een probleem.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.