Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.915 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:33

stegen

8710Wp

pcmadman schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:31:
[...]

Maar ik heb nou twee nieuwe ISKRA meters hangen (MT171-D2A52-V12G12-K0 zie:
Nu wil ik deze S0 direct gaan gebruiken om de productie en het verbruik te gaan monitoren. Productie zou geen probleem moeten zijn, maar verbruik is wat lastiger, want ik heb nog niet kunnen vinden of er via deze S0 ook verschil is te maken tussen verbruik en leveren...
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand misschien de DIN 43864?
DIN 43864 lijkt me gewoon een pulse. 1x pulse is 1Wh. Als je twee meters hebt, kan je zowiezo je productie goed loggen door de pulsjes van de BPM te tellen.
Verbruik is inderdaad wat lastiger. Bij mijn slimme meter knippert het ledje inderdaad zowel bij productie als afname van stroom. dus daar heb je niet veel aan.
Ik denk dat de S0 uitgang hetzelfde doet als de led.

Wellicht dat je met de optische interface meer kan uitlezen. dit is vastgelegd in IEC 62056-21.
Mocht je dat willen proberen, dan heb ik hier nog zo'n optische interface liggen. Deze plak je zo op de meter (is magnetisch). andere kant heeft een USB interface.
Bij mijn meter was ook deze optische interface uitgeschakeld, wellicht heb jij meer geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
Ik heb daarnet 1 90cm TL SMD LED buis besteld bij Leditlight.net ( deze : http://www.leditlight.net...leds-13-watt-warm-wit-nt7 ). Kijken of die bevalt, zoja dan vervangen we de andere twee in de keuken ook.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:13
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:27:
[...]

Een spaarlamp is slecht want er zit kwik in
Eens... Alleen die spaarlamp vraag ik me af of we daar nou uiteindelijk wel zoveel beter mee af zijn. Een spaarlamp is toch ook voor een groot deel uit plastic wat moeilijker te recyclen is dan het metaal van een gloeilamp toch? En ik ben echt bang dat nog veel te veel mensen die dingen gewoon in een container mikken in plaats van bij het chemisch afval. Mensen die batterijen in een container mikken zullen dat bij spaarlampen vast niet anders doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

T
pcmadman schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:31:
[...]
Maar ik heb nou twee nieuwe ISKRA meters hangen (MT171-D2A52-V12G12-K0 zie: http://www.pjwmeters.co.u...onnection%20Datasheet.pdf), met een S0 volgens DIN 43864. Eentje is de BPM en de andere is de vervanging van onze oude niet salderende meter. Ik heb de beste man van Enexis meteen gevraagd of hij even een draadje aan de S0 kon hangen, want deze zit achter de verzegeling en dat was, na een telefoontje met de baas, geen enkel probleem! _/-\o_

Nu wil ik deze S0 direct gaan gebruiken om de productie en het verbruik te gaan monitoren. Productie zou geen probleem moeten zijn, maar verbruik is wat lastiger, want ik heb nog niet kunnen vinden of er via deze S0 ook verschil is te maken tussen verbruik en leveren...
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand misschien de DIN 43864?
Bij Nuon moest ik betalen om de S0 van mijn beide meters aan te sluiten.
Ik heb de 3fase variant van jouw meter en deze heeft 2 S0 interfaces per meter (3 draden), een voor verbruik en voor teruglevering, zowel voor mijn normale kwh-meter als voor de BPM. Dus je hebt 2 tellers per meter.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:11

ericplan

5180 Wp PV

Wie kan mij helpen met een stukje PHP MySQL? Ik gebruik ZonPHP op m'n site, maar helaas zijn de makers niet meer actief op Zonstraal, een vraag daar leverde niets op :| Ik probeer een top 25 te maken, dat lukt, maar alleen voor 1 omvormer. Het is de bedoeling, dat op basis van de Array met 25 beste data op juiste volgorde, de waarde van de andere omvormer erbij gezocht wordt en opgeteld. Graag een DM.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Deze week twee master ledlampjes van Philips geplaatst, vervanger van halogeen 35W GU10 230V.
Bevalt prima.
Deze lampjes doen 3 watt en geven een beste bak licht :)

http://www.ecat.lighting....2025D&ctn=929000167802_EU

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-09-2010 22:06 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

feelthepower schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 19:02:
[...]

Eens... Alleen die spaarlamp vraag ik me af of we daar nou uiteindelijk wel zoveel beter mee af zijn. Een spaarlamp is toch ook voor een groot deel uit plastic wat moeilijker te recyclen is dan het metaal van een gloeilamp toch? En ik ben echt bang dat nog veel te veel mensen die dingen gewoon in een container mikken in plaats van bij het chemisch afval. Mensen die batterijen in een container mikken zullen dat bij spaarlampen vast niet anders doen...
Hier wil ik twee dingen op zeggen.

Ten eerste het extra plastic in een spaarlamp. Hoeveel is dat, 10 g? Daar is misschien 50 g olie in gegaan. 1/20 liter. Een halve kWh (thermisch). Eén keertje boodschappen doen, en je hebt twee keer zoveel plastic in wegwerpverpakkingen dan één zo'n spaarlamp die meer dan 5 jaar meegaat. En dan moet je bij de vergelijking ook meenemen dat 1 spaarlamp even lang meegaat als 5 gloeilampen.

Ten tweede het kwik. Weinig mensen beseffen dat steenkolen ook kwik bevatten. Door het extra electriciteitsverbruik komt er zeker zoveel kwik in het milieu terecht door een gloeilamp als een spaarlamp. Tenminste, als je ervan uitgaat dat alle spaarlampen in de vuilverbranding gaan. Aangezien het merendeel van de spaarlampen netjes ingeleverd wordt, is de spaarlamp je keuze als je je bezorgd maakt om kwik.

Hier de berekening.

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:31
Ik was vanmiddag bij Amsterdam Duurzaam bij een workshop van Liander, en die gaven aan dat ze er serieus rekening mee houden dat er binnen een jaar of vijf door honderdduizenden mensen in Nederland teruggeleverd gaat worden (oa doordat ze dachten dat de belasting op stroom wel eens flink zou kunnen stijgen). Verder een heel verhaal over biogas, en dat ze graag willen dat iedereen die teruglevert dat meldt.

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Verwijderd

mooi van liander, maar toen ik gisteren belde dat ik upgrade naar 6kwp en dat ik dit netjes verdeel over 3 fasen, (3x2kwp) kwamen ze meteen weer met dat meter vervang gedoe, en of dit allemaal wel mag.
forse lulkoek dus weer, de facade verandert, maar de strategie niet, en dat is maximaal frustreren van decentrale invoer.
ook zou mijn hoofdzekering en kast vervangen moeten worden, maar toen ik daar vorig jaar om vroeg was het antwoord nee, niet nodig.

" liander kan liegen als geen ander "

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 09:55
Speksteenkachel schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 22:02:
Deze week twee master ledlampjes van Philips geplaatst, vervanger van halogeen 35W GU10 230V.
Bevalt prima.
Deze lampjes doen 3 watt en geven een beste bak licht :)

http://www.ecat.lighting....2025D&ctn=929000167802_EU
Hoe duur waren deze lampjes en waar heb je ze gekocht?

Ik rommel nu al twee jaar wat aan met LED lampjes en de meeste geven te weinig of te wit licht.
De meeste lampjes zijn stervend duur en vooral die lampjes waar 30 van classieke leds op zitten zijn bagger... leds vallen veel uit. Licht heeft een irritante frequentie....

Ik heb wel een beter gevoel bij dat philips spul maar 15 euro per lampje is echt wel het max....

Kopen met Bitcoin

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik ze bij Rexel (groothandel) gekocht en mee besteld met ander elektrisch materiaal voor een projekt bij m'n werkgever.
Voor deze 3W/230V uitvoering heb je dus geen trafo nodig.
Ze zijn 17,50 euro ex btw dus dat voordeeltje pik ik ook mee.
M'n Blomberg warmtepompdroger heb ik op deze manier ook besteld :)

In de keuken heb ik nog 5 halogeenlampjes in het plafond zitten en deze wil ik op termijn ook vervangen door een 230V led.
Vermogen (en daarmee de lichtsterkte) moet echter lager zijn dan de 3W uitvoering want anders heb ik veel te veel licht in de keuken.

[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-09-2010 10:42 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:10
ik heb een gekeken wat die led lampjes kosten, maar die zijn zo 10 keer duurder dan de halogeen versie, en de besparing op stroom is procentueel wel veel, maar levert dus nauwelijks een kostenbesparing op. wat dat betreft is het een behoorlijke desinvestering. alleen als je gewoon je verbruik wilt minimaliseren of het puur voor de duurzaamheid doet heb je er iets aan denk ik..

als ze echt 5 tot 10 keer langer meegaan, kan dat economisch nog wel uit, maar ik denk alleen niet dat ik over 10 - 20 jaar nog dezelfde lampen in huis heb, of ik heb ze in de tussentijd vervangen door een ander lampje omdat die bijvoorbeeld dimbaar is, beter licht geeft of zuiniger is voor minder geld.

die 17,50 ex btw is dan ook nog inkoop neem ik aan.... niet iedereen heeft zo'n werkgever...

[ Voor 35% gewijzigd door engelbertus op 18-09-2010 11:48 ]

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

engelbertus schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 11:41:
ik heb een gekeken wat die led lampjes kosten, maar die zijn zo 10 keer duurder dan de halogeen versie, en de besparing op stroom is procentueel wel veel, maar levert dus nauwelijks een kostenbesparing op. wat dat betreft is het een behoorlijke desinvestering. alleen als je gewoon je verbruik wilt minimaliseren of het puur voor de duurzaamheid doet heb je er iets aan denk ik..
3 Watt ten opzichte van 35 Watt is net iets meer dan factor 10. Dus zijn ze even duur mits ze even lang meegaan. En iets zegt me dat ze langer meegaan dan halogeenlampjes.
Tis in de winter wel weer zo dat die 34,nogwat Watt wordt omgezet in warmte en een wordt gebruikt om je huis op te warmen. Electrisch verwarmen is wel duurder dan met gas.

Klik mee voor GoT!........

• engelbertus
wat je nu zegt klopt helemaal niet helemaal, de stroom die je bespaart is veel goedkoper dan de prijs van het lampje. 90% besparing levert dan niet snel de extra kosten voor de aanschaf op.

het lampje zelf kost bijvoorbeeld 30 euro en de halogeen variant 5 euro, dan heb je 25 euro extra kosten.
wat denk je dat de stroom kost die je bespaart, met de huidige prijzen?

35-3 = 32 watt besparing,

voor 25 cent koop je 1 kwh aan stroom, voor 25 euro koop je dus 100 kilowatt.

als je het halogeenlampje 2 uur per dag aan hebt is dat een besparing van 32 * 2 uur *365 dagen = 23,360 kwh

ik heb verder 2 uur per dag anagehouden, omdat je zomers het licht misschien helemaal niet aan hebt, of korter, en je er ook swinters wel eens niet bent.

als je er dan vanuit gaat dat je al milieubewust omging met stroomverbruik, heb je lampen niet aan als dat niet hoeft.

hmm dat valt me nog mee dan.. al na 4 a 5 jaar kan het dan al uit een duurder led lampje te kopen.
ik ben benieuwd naar de ervaringen dan qua licht en kleur, en of ze echt zo lang meegaan.

een lampje van 30 euro dat toch stuk gaat is nogal een aderlating als je het vergelijkt met een lampje van 5 euro...

maar goed. die 32 watt die je bespaart moet je vervolgens wel weer bijverwarmen, maar dat alleen in de winter, maar kost dus nog wel iets aan gas...

ik heb trouwens eens gekeken wat de ir sensor kost die ik in de keuken heb, die verbruikt slechts 0,89 watt. dat is minder dan wat ik hier wel eens voorbij zie komen, en ik heb ze voor 9,95 gekocht bij de aldi, dus waarschijnlijk valt het verbruik wel mee.

ik heb nu mijn laatste circle er tussen gezet en een schema gemaakt dat de sensor alleen aan zet als het savonds donker is. overdag verbruikt die dus niet. op het verbruik van de circle zelf, maar dat is echt heel laag

[ Voor 26% gewijzigd door engelbertus op 18-09-2010 12:06 ]

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 09:55
Dat aspect van die armte is wel een leuke... het is wel lastig om dat de kwantificeren...

Grote probleem is wel dat veel LED lampjes die ik tot nu toe heb gekocht niet aan mijn verwachtingen voldoen.
Er zijn er ook al een aantal stuk of halfstuk gegaan. Je gaat ook niet echt garantie claimen ofzo want voor die paar centen ga ik niet allemaal moeite doen. Al helemaal niet als ik ze moet terugsturen naar een webshop.

Nu moet ik wel zeggen dat ik meestal voor de LED lampjes van ~ 10 tot 15 euro heb gekozen. Geen A merken.
Die philips lampen lijken wel kwaliteit te bieden. Maar idd, het is gewoon in verhouding te duur.

Ik hoop dat de LED lamp die zelfde prijsdaling doormaakt als de inmiddels classieke spaarlamp. Die spaarlampen koop je nu ook voor relatief weinig geld op elke hoek van de straat.

Voor de GU10 heb je ook spaarlampen! Die zijn een stuk goedkoper en ook relatief zuinig.
Alleen het formaat is vaak nog een beetje lomp.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=573339

Kopen met Bitcoin

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Beste (Q-Solar) zonneboilers gebruikers met vloerverwarming en een koukleum in huis;

Ik wil de vloer overdag met het huidige zonnetje behoorlijk opstoken, s'avonds een lagere thermostaatstand en s'nachts nog verder verlagen. En zo MIN mogelijk gas gebruiken.

Daarmee heb ik ge-experimenteerd de laatste week, tussen 13 en 17 september.
Tussen 9 en 16u had ik 23° ingesteld, s'avonds tussen 16 en 23u 21,5° en tussen 1 en 9u 19,5°.
S'morgen stond de BrainQ nog (of weer?) op 22°,
Dan gebruik je s'avonds geen gas maar in de ochtend (?) teveel naar mijn zin, 23m3 over deze 5 dagen.

Nu is natuurlijk die 23° wellicht 2° te warm, maar ik wilde kijken of je dan s'avonds het stoken achterwege kunt laten.

Ik ga de standen nu dagelijks bij houden, en komende week met lagere waarden experimenteren.

Iemand met soortgelijke ervaringen?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
Taan schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:32:
@ TW_eek, Guapper, Yilar

Ik heb ook een plat dak en kreeg dezelfde tip als dat guapper geeft. je kunt ook de isolatie langs de randen dunner uitvoeren zodat je evengoed nog een rand houdt.

Ik heb geen grind op het dak dus weet niet hoe ik die platen vast moet leggen. ik kan natuurlijk een paar kuub grind laten aanrukken, maar eigenlijk heb ik dat liever niet op mijn dak. Het wordt zo'n vieze boel en er blijft veel vocht tussen zitten wat ook weer verdampt en dus mijn huis afkoelt. (denk maar aan een nat t-shirt in de wind.)

De dakbedekking is inmiddels ruim 10 jaar oud, dus misschien geen slecht idee om dat meteen te vervangen. En de isolatie daaronder te laten aanbrengen. Maarja dat is weer een paar 1000 euro. Ik heb meer ideeen dan mijn portemonnee groot is.

Bovendien wordt er op de bovenverdieping nog nauwelijks gestookt. Dus het staat niet het hoogst op mijn prio lijst.

Wel lastig natuurlijk als straks mijn dak vol staat met zonnecollectoren en pannelen. Maarja, dat zien we dan wel weer.
@Taan

Ik stook ook weinig tot niet op de bovenverdieping, maar daardoor verlies je nog steeds wel veel warmte in je huis als je dak niet is geisoleerd. Toen het vorige week flink koud was hier aan de kust, bleef mijn boven verdieping nu veel warmer, waardoor de verdieping eronder dus ook veel warmer bleef. Gevolg; geen verwarming nodig voor de normaal zeer kouwelijk aangelegde vriendin :P

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• Yilar
Gisteren zijn eindelijk de zonnepanelen, bekabeling en moutings binnen gekomen. Helaas was mijn SMA omvormer er nog niet. Die wordt z.s.m. door Solarnrg nageleverd. Dus nu 13 stuks Sharp NU235 panelen boven liggen, wat en joekels! :*) Maandag a.s. de hele boel op het dak monteren en dan hopen dat de omvormer snel komt!! Zal van het hele installatie proces de nodige foto's maken zodat iedereen kan meegenieten.

In elk geval even twee fotootjes van de opgestapelde panelen als voorpret!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/IMAG0359.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/IMAG0360.jpg

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 12:01:
hmm dat valt me nog mee dan.. al na 4 a 5 jaar kan het dan al uit een duurder led lampje te kopen.
Als je het uitrekent, dan weet je het.
ik ben benieuwd naar de ervaringen dan qua licht en kleur, en of ze echt zo lang meegaan.
Het esthetische aspect is een kwestie van smaak, daar zijn sommige mensen gevoeliger voor dan anderen.

Wat betreft de levensduur. Ik hoor ook van mensen die pech hebben met spaarlampen en dat kan ik dan ook weer niet rijmen met mijn ervaringen. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een spaarlamp heb gekocht. Dat moet jaren geleden zijn, ik denk toen ik naar dit huis verhuisd ben 7 jaar geleden. Ik heb er eentje die al zeker 20.000 uur op de teller heeft.

Met ledlampen zal het een beetje hetzelfde zijn. Meestal zit het mee, soms zit het tegen.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Yilar schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 13:02:
Zal van het hele installatie proces de nodige foto's maken zodat iedereen kan meegenieten.
Vol verwachting klopt ons hart. Veel succes met installeren en val niet van het dak!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

engelbertus schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 12:01:
maar goed. die 32 watt die je bespaart moet je vervolgens wel weer bijverwarmen, maar dat alleen in de winter, maar kost dus nog wel iets aan gas...
Kijk eens naar m'n avatar, eerder te veel als te weinig warmte hier :)
Yilar schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 13:02:
Gisteren zijn eindelijk de zonnepanelen, bekabeling en moutings binnen gekomen. Helaas was mijn SMA omvormer er nog niet. Die wordt z.s.m. door Solarnrg nageleverd. Dus nu 13 stuks Sharp NU235 panelen boven l
Wil je je ervaringen vermelden op dit forum?
Ik zit namelijk aan dezelfde firma en dezelfde panelen te denken d:)b

[ Voor 39% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-09-2010 14:27 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

-

[ Voor 100% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-09-2010 14:26 ]

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 10:36:
Ik ze bij Rexel (groothandel) gekocht en mee besteld met ander elektrisch materiaal voor een projekt bij m'n werkgever.
Voor deze 3W/230V uitvoering heb je dus geen trafo nodig.
Ze zijn 17,50 euro ex btw dus dat voordeeltje pik ik ook mee.
M'n Blomberg warmtepompdroger heb ik op deze manier ook besteld :)

In de keuken heb ik nog 5 halogeenlampjes in het plafond zitten en deze wil ik op termijn ook vervangen door een 230V led.
Vermogen (en daarmee de lichtsterkte) moet echter lager zijn dan de 3W uitvoering want anders heb ik veel te veel licht in de keuken.
Ik heb die lampjes ook in mijn badkamer. Helaas is de flood veel minder waardoor je er veel meer nodig hebt om een vlak uit te lichten.
Helaas geen besparing (elektrisch) omdat er 8 nodig zijn. 8 x 3w = 24w .. toch wel rijkelijk veel eigenlijk voor een badkamer.
Los van het feit dat ik 22,5 x 8 stuks..... :X heb uitgegeven.
Gewoon een spaarlamp is momenteel een led nog de baas (mijn opinie).

• engelbertus
tja. het was geen persoonlijke vergelijking, maar een algemene vergelijking..
alsnog moet je voor die 32 wat een extra boompje per jaar kloven.... :p
en is dat dan wel milieuvriendelijker dan gas verbranden? gewoon een vraag hoor... als we aannemen dat je ledlampen neemt om het milieu te sparen..
die 32 watt en paar uurtjes heb je al opgewarmd als de kachel een paar secinden langer brand, dus het effect zul je vast niet merken, of je nu met gas of hout stookt.

mijn ervaring met led lampen is dat de kleurtemperatuur die is aangegeven volgens mij niet erg correct is.

ik heb er twee geprobeerd die bij de supermarkt te koop waren... de ene was gelig licht en de andere erg koel, terwijl de kleurtemperatuur die werd opgegeven vrijwel hetzelfde was. de ene hing in de hal, en was niet echt goed verlicht, terwijl dat met een spaarlamp nog wel goed was. de ander hing ind e keuken, en dan leek het daar net een abatoir.. meetje een SAW effect, en niet licht genoeg.

die lampen waren 10 euro per stuk, en sindsdien ben ik er wel wat huiverig voor.
het is toch best wel zo dat mensen hun aankopen naderhand niet altijd even objectief beoordelen.

volgens mij si het probleem met de ledlampen dat ze vooral licht van 1 frequentie uitstralen. dat betekent dan ook dat allen dingen die die kleur reflecteren, er goed verlicht uitzien, of als je het anders omschrijft, dingen alleen bepaalde kleuren reflecteren, en dus een rare kleur krijgen, in vergelijking tot wanneer ze gewoon door zonlicht worden beschenen.

v ooralsnog ben ik het meest tevreden over het licht dat uit een gloeilamp, of desnoods een halogeen-gloeilamp komt. spaarlampen zijn wel beter gewoden, maar de 3 voor 3 euro bij de karwei ben ik dan weer niet echt over te spreken. wat ik er ook vervelend aan vind is dat sommige eerst "op moeten warmen" voordat ze het uiteindelijk bedoelde licht uitstralen..

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 18-09-2010 17:38 ]

Verwijderd

Iemand met soortgelijke ervaringen?
vanaf nu altijd de huiskamer naar 20c tussen 16:00 en 18:00
later op de dag is het vat al het heetst, of warm
als de zon niet schijnt gas, als die wel schijnt ....... ;)
vandaag een mega zon cv dag, 48c in alle radiatoren, boiler temp is nu 53c max.
boiler kwam van 17,2 graden vanmorgen.

periode : 20 september - 15 maart
alle warmte direkt afromen in je cv van de collector.
douche is dan gewoon op gas, maar omdat je een qsolar hebt, douche je wat langer in de zomer,
en lekker kort in de winter.

led bagger discussie : masterled philips gu10 7watt 2700k 40graden

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2010 18:09 . Reden: de discussie is bagger, de leds niet ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 18:01:
[...]

vanaf nu altijd de huiskamer naar 20c tussen 16:00 en 18:00
...
hier is tapwater-reading op de brainQ rond 10.00u nipt 41 graden, en eind van de dag 49 graden.
maar goed... bewolking trad op vanaf 1200u, en dat verpest wel ;)
delta-T moet ik nog nader bekijken... zo op eerste gevoel is eea nog 'not conclusive' ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Het is niet de goedkoopste, maar wel een van de beste verkopers van LEDs in nederland.
Je kunt er filmpjes zien hoe de lamp qua spectrum brand, info over dimmers, en ze hebben veel verschillende types. De ontwikkelingen hier staan niet stil. De nadruk ligt hier op een warm spectrum. Ook hebben ze een nieuwsbrief. Doe er je voordeel mee. :)

http://www.leditlight.net/

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 18-09-2010 19:30 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Gasschuif schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:24:
Het is niet de goedkoopste, maar wel een van de beste verkopers van LEDs in nederland. De nadruk ligt hier op een warm spectrum. Ook hebben ze een nieuwsbrief. Doe er je voordeel mee. :)

http://www.leditlight.net/
Ik heb er inmiddels 12 van hen, 4x 12V via trafo gedimd powerleds, 5x 230V,powerleds, en 3x van die rondstralers 230V, geweldig.
Nee, niet goedkoop, wel goede service, je kunt ze nl binnen 30 dagen naar een antwoordnr terugsturen, en ff later is je geld er weer.

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[...]vanaf nu altijd de huiskamer naar 20c tussen 16:00 en 18:00

periode : 20 september - 15 maart
alle warmte direkt afromen in je cv van de collector.
douche is dan gewoon op gas, maar omdat je een qsolar hebt, douche je wat langer in de zomer,
en lekker kort in de winter.
Radiatoren staan alle nog dicht.

Waar staat de BrainQ bij jou op voor 16.00?

Heb jij meer tijdblokken dan 3 op 1 dag? Omdat je specifiek 18.00 noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sasjo,
ja, ik werk met onderwaardes niet met gewenste waardes, en alle dg/ww groepen.
je kunt die alleen instellen als je je leefpatroon kent.
het verhogen boven de onderwaardes naar een gewenste waarde kan je het best doen met stapjes van 0,5 graad, om die gasketel niet teveel wakker te schudden.(ook in de programma`s dus)
voorbeeld :
onderwaarde : het huis mag nooit kouder worden dan 18c
gewenste waarde : als ik er ben (weekend en savonds) dan 19,5c
om 16:00u staat ie nu op 20c; tot 18:00u, om alle warmte in het huis te krijgen, en savonds niet te stoken.
half november gaat dit ook weer uit (tussen seizoen is dan afgelopen)
gisteren gaf dat een warm huis van tot wel 23c in de huiskamer zonder gas.
vandaag gaat dat niet werken, dus dat gaat gas kosten.
maar wel erg weinig, want het is hier nu nog 18,5c (door de isolatie)
(cv temperatuur nu 45 aanvoer, retour 18c minimum voordat de ketel start)
warmwater :
thermostaat verder opgedraaid zodat het warmwater niet te koud gemixed word,
warmwater gas naar 52 graden verlaagd en ketel vermogen naar 12kw (programma aan van 07:15 - 21:30u)
1 anti legionella dag : vrijdag om 16:00u
veelal werkt dit programma gewoonweg niet, de zon heeft die temperatuur dan al gehaald.
het duurt na een douche van 10 minuten zeker 15 minuten voorat er weer gedouched kan worden,
de ketel condenseert maximaal op warmwater (in bad kan ook gewoon nog)
de gebruikte hoeveelheid gas voor was of douche is achterlijk weinig.

de qsolar is dus eigenlijk een soort accu/peakshaver geworden, en mijn generator is veel te klein gemaakt.
juist daardoor bespaar je maximaal, het is een grote emmer die ik laat voldruppelen, voor als ik dorst heb.

ik zie trouwens in mijn regio steeds heftigere opstellingen, en ik heb slechts nog een peanut collectortje,
http://www.solsolutions.n...warmingsondersteuning.JPG
ook bij kassen zie ik heel veel opstellingen van 24 of meer heatpipe collectoren.
blijkbaar zijn er veel meer mensen die doorhebben dat nederlandse energie rotte vis is.
rotte vis is vooral goedkoper, en het stinkt heel erg.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2010 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:31
Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 08:19:
mooi van liander, maar toen ik gisteren belde dat ik upgrade naar 6kwp en dat ik dit netjes verdeel over 3 fasen, (3x2kwp) kwamen ze meteen weer met dat meter vervang gedoe, en of dit allemaal wel mag.
forse lulkoek dus weer, de facade verandert, maar de strategie niet, en dat is maximaal frustreren van decentrale invoer.
ook zou mijn hoofdzekering en kast vervangen moeten worden, maar toen ik daar vorig jaar om vroeg was het antwoord nee, niet nodig.

" liander kan liegen als geen ander "
Haha, ik probeerde ook niet te zeggen dat ik Liander per se geloof, maar ik moet toch neutraal overbrengen wat ze zeggen he. :+.

Ze meldden overigens ook nog dat ze met hun SDE service binnen een paar maanden al een paar honderd aanmeldingen gekregen houden (en daar kunnen we vooral uit concluderen wat we eigenlijk al weten, dat de SDE veel te ingewikkeld is)

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog steeds de cv-ketel totaal uit, ook voor warm water.
Nu is het 20gr in huis en tegen de avond is het weer opgelopen tot 22gr door de zon.
Dus in de nacht verlies ik 2 gr.

Ben wel benieuwd voor de komende dagen.
http://www.sat24.nl/eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik merk nu voor de tweede keer in twee weken tijd dat er een uur lang geen gegevens geregistreerd worden op mijn circle+.
Op die circle+ is mijn PV systeem aangesloten, omdat ik op die plek een trappengat heb en geen last heb van een betonnen vloer, en bovendien zit er verder naar beneden een houten trap en een muur van gasbetonblokken.

Zijn er andere mensen die dit euvel hebben ervaren?
Ik ga vanavond de circle+ op mijn wasmachine zetten en een gewone circle op mijn omvormer plaatsen.
Gelukkig is Source zo gemaakt dat je pluggen onderling kan uitwisselen zonder dat je gegevens verloren gaan. Ideaal.

Het lijkt me overigens zeer sterk dat op die momenten op de dag er zo weinig licht was dat de omvormer is uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: http://hellevuur.myetrayz.net:7720/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=6f4922f45568161a8cdf4ad2299f6d23
Afbeeldingslocatie: http://hellevuur.myetrayz.net:7720/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=1f0e3dad99908345f7439f8ffabdffc4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
CV is hier ook nog niet aan, alleen word het nu wel krap hier. vanochtend 18.8 graden in de woonkamer. en dat was niet overdreven warm. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Tvt van 75 jaar voor zonnepanelen en een zonneboiler?
Jammer is dat in dit artikel van de gemeente Eindhoven niet staat uitgelegd waardoor de terugverdiendtijd volgens hun 75 jaar was.
Zo schrik je onnodig mensen af.
“We hebben bijvoorbeeld ook gekeken naar zonnepanelen en een zonneboiler maar een terugverdientijd van 75 jaar vinden we toch wat lang” zegt Carmen met een lach.

Er zijn eind oktober en begin november drie voorlichtings avonden voor energiebesparing die door de gemeente Eindhoven worden gegeven.
Voorlichtingsavonden
Wilt u meer weten over de subsidiemogelijkheden, de verschillende energiebesparende maatregelen of het EPA advies? Kom dan op 26, 28 oktober of 3 november naar de voorlichtingsavond; Eerste Hulp Bij Energie Besparen. Kijk voor meer informatie en aanmelden op www.eindhoven.nl/energiebesparen

[ Voor 37% gewijzigd door HellevUUr op 19-09-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:38:
CV is hier ook nog niet aan, alleen word het nu wel krap hier. vanochtend 18.8 graden in de woonkamer. en dat was niet overdreven warm. :)
En het warm water?
Kom je daar nog mee uit door alleen de ZB?
Hoe bevalt de douche-wtw?

@Hellevuur

Belachelijk advies.
Ze hebben zeker contracten met de isolatieboeren.
Jij krijgt zoveel klantjes van mij en ik wat provisie.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:50:
[...]
@Hellevuur

Belachelijk advies.
Ze hadden op zijn minst een onderbouwing op kunnen schrijven.
Nu werd n.a.v. een maatwerkadvies mij ook een zonneboiler aangepraat (mijn huidige verbruik is 400m3 per jaar) waarbij ze zelf een tvt van 21,4 jaar hebben aangegeven.
Zonnepanelen werden niet eens genoemd! Ik heb om een nieuwe versie gevraagd (probeer het nog maar eens jongens) waarin de zonnepanelen wel genoemd werden (3000wp gehanteerd in de berekening), echter met een tvt van 26,1 jaar en een energiebespraring van 45,1% waarbij ze als investering 14000 euro opgaven.
Die investering zou kunnen als je sunpowers neemt! Echter als je Suntech zou nemen en als je daarnaast een goede installateur in de arm neemt met een redelijke prijs dan kan je ongeveer 1/3 tot 1/4 van dat bedrag wegstrepen.
Dan kom je op een tvt van 14,3 jaar of 19,6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
[...]

En het warm water?
Kom je daar nog mee uit door alleen de ZB?
Hoe bevalt de douche-wtw?
CV ketel staat wel weer op standby dus met douchen / WW gebruik gaat hij af en toe aan, vandaar ons bescheiden gebruik van gas tot nu toe.

De WTW unit doet het prima. Hoeveel gas het bespaard weet ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 20:36
Ik lees hier dat verschillende mensen gebruik maken van het plugwise systeem.
Nu vroeg ik me af wat het beste (of toch een goeie, want smaken verschillen) systeem is om te meten direct na de meter van de energiemaatschappij.
Het plugwise systeeem (circle of stealth) gaat tot 16A.
Voor m'n nieuwbouw (elektriciteit nog te plaatsen) wil ik graag volgende meten
- direct na de meter, als controle en algemeen verbruik (3 fase 400V, 32A zekering)
- de aansluiting van de warmtepomp (1x 400V iets van een 10 a 16A & 1x230V 16A)
- enkele groepen apart (deel voor de zaak): 230V zal iets van een 32A zijn max)

Hoe pak ik dat best aan om de info hiervan op computer te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
Heeft iemand hier de Wattson?

Lijkt me leuk om in je woonkamer gelijk te zien wat je zonnepanelen doen.

http://www.duradino.com/f...newable_Manual__V0.4_.pdf

1sensor aan de omvormer snap ik, maar een tweede sensor bij de meterkast qua kabels niet halen, zou je ook weg kunnen laten? (of aan de cv hangen en die data negeren? ).

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Belachelijk advies.
Jij krijgt zoveel klantjes van mij en ik wat provisie.
Volgens mij klopt het dat isoleren vooraf gaat aan duurzame energie opwekken.
Ik denk aan trias energetica...

Ik lees dit forum eigenlijk alleen nog maar, echter ik zie dat er mensen zijn die nu al de verwarming laten lopen. Beetje vreemd, met een redelijke isolatie (standaard nieuwbouw 2005) hoef ik niks te doen en het blijft 21 graden.

Dat isolatie een kortere TVT heeft en dus de voorkeur heeft boven een PV is toch niets nieuws? Dat is ook zo. Dat kun je moeilijk mensen verwijten. Dat een berekening niet klopt kan, maar als de conclusie juist is dan is er nog niet zoveel aan de hand. Er zullen altijd verouderde getallen op internet rond gaan. En het maakt uit welke offertes je krijgt als je alles laat doen. De meeste mensen gaan in hun keuzes toch langs de economische weg.

Je kunt eens wat lezen van Prof. Dr.-Ing. Gerd Hauser van het Fraunhofer-Instituts für Bauphysik lezen.
Als de Duitsers hun geld aan isolatie e.d. hadden uitgegeven was de energiebesparing 290 x zo groot geweest als de investering in PV.

290 keer zo hoog !! Isolatie is echt wel nr.1 in besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal mee eens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
led bagger discussie : masterled philips gu10 7watt 2700k 40graden
Dit is zeker een leuke lamp, maar de prijs is wederom niet al te laag. Toch 30 euro per stuk.
Dimbaar is natuurlijk wel een plus.

Toch vertrouw ik de flood niet zomaar. De lampen van leditlight die GEMETEN zijn door Olino wijken juist op dat opzicht flink af Opgave 38 -> gemeten 24.

Als ik nog een keer 8 x 30 = 240 euro zou moeten gaan uitgeven wil ik wel zeker weten dat de specs juist zijn.

Is deze ergens gemeten? Wie heeft ervaring met deze lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 12:34:
[...]
Isolatie is echt wel nr.1 in besparing.
Klopt helemaal,
Deze zomer heb ik de voorzijde van onze woning laten voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas (merk Finstrall) en geintegreerde rolluiken.
Woning is koeler in de zomer door het laten zakken van de rolluiken en warmer op koude dagen, door HR++ en s'avonds laten zaken van de rolluiken.
Het is ook stiller binnen bij harde wind :)
Een en ander heb ik laten uitvoeren door een Duitse firma hier vlak over de grens, Duitsers zijn goedkoper en hebben meer ervaring in dat soort zaken.
Volgend jaar zijn de zijkant en achterzijde aan de beurt.

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-09-2010 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Speksteenkachel schreef op zondag 19 september 2010 @ 13:17:
[..isolatie >.]Deze zomer heb ik de voorzijde van onze woning laten voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas (merk Finstrall) en geintegreerde rolluiken.

Een en ander heb ik laten uitvoeren door een Duitse firma hier vlak over de grens, Duitsers zijn goedkoper en hebben meer ervaring in dat soort zaken.
Mag ik de naam van dat Duitse bedrijf?
Ons kozijn van het voorraam (ong 6m2) wordt rot, en achter heb ik al kunststof kozijnen.
Wij hadden daar Wanders voor, uit Kleef.

Hmm, geïntegreerde rolluiken? ons kozijn is 3m breed. Finstrall is tot max 2,7m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij deze SasJo.
Bij ons in de woonwijk zie ik ze geregeld aan het werk en het resultaat mag er zijn.
Twee jaar terug hebben ze bij ons een dakkapel gezet over de volle breedte ook met Finstrall kozijnen (draai kiep, geintegreerde horren en rolluiken) en afgelopen voorjaar dus de voorzijde woning aangepakt.
Nieuwe vensterbanken zitten bij de prijs in alsmede afvoeren oude kozijnen.
Bij Nederlandse bedrijven zijn dat de bekende addertjes onder het gras waar je nog een aparte nota van krijgt.

http://web2.cylex.de/firm...w.ksiegers.eu-484064.html

[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-09-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geintegreerde rolluiken hebben wel het nadeel dat de kast minder is geisoleerd.
Wat bedoel ik?
De kast aan de binnenzijde is maar voorzien van een dunne laag tempex omdat de rol (pantser noemen ze dat) anders niet past.
Je ziet vaker bij extreme kou dat de kast aan de binnenzijde condenseert.

Deze rolluiken worden in duitsland (tegenwoordig ook steeds meer in NL) in het metselwerk verwerkt.
Hierdoor is de kast geheel niet zichtbaar.
Ook wordt je raam kleiner in de hoogte.
Ter verduidelijking http://www.finstral.com/w...Fexp.def-live%2Fnll%2F%5D

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:33

stegen

8710Wp

[...]

Volgens mij klopt het dat isoleren vooraf gaat aan duurzame energie opwekken.
Ik denk aan trias energetica...

Ik lees dit forum eigenlijk alleen nog maar, echter ik zie dat er mensen zijn die nu al de verwarming laten lopen. Beetje vreemd, met een redelijke isolatie (standaard nieuwbouw 2005) hoef ik niks te doen en het blijft 21 graden.
Hoekhuis uit 2000, en temperatuur in de woonkamer is s'ochtends ook nog niet onder de 20 graden geweest. Ik hoef ook nog niets te doen.. ben benieuwd hoeveel dagen nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Groot voordeel vind ik dat je die aardslelijke uitstekende bak niet hebt :)
Bij ons reeds bestaande bouw, geen geknoei met metselwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier woonhuis 1957 met nog steeds niet geisoleerde spouwmuur.
Afgelopen nacht was het 8 gr buiten en nu 17,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Promy schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:24:
Voor m'n nieuwbouw (elektriciteit nog te plaatsen) wil ik graag volgende meten
- direct na de meter, als controle en algemeen verbruik (3 fase 400V, 32A zekering)
- de aansluiting van de warmtepomp (1x 400V iets van een 10 a 16A & 1x230V 16A)
- enkele groepen apart (deel voor de zaak): 230V zal iets van een 32A zijn max)

Hoe pak ik dat best aan om de info hiervan op computer te krijgen?
@ Promy,
Weet je zeker dat je een hoofdzekering van 35 ampere per fase nodig hebt?
Voor een normale warmtepomp is dit echt niet nodig, ook niet als je daarbij elektrisch kookt.
Wel kost je dit ruim 500 euro per jaar extra.
Laat dit dus goed uitzoeken, de meeste installateurs zijn veel te makkelijk hiermee omdat dit hun geld niet is.
Zelf heb ik 16 groepen, een warmtepomp, ik kook elektrisch en nog steeds ruim voldoende aan 3x25 ampere.
Bedenk dan een warmtepomp van b.v 12 kW thermisch maximaal 3 kW elektrisch vermogen vraagt. Per fase dus 1000 Watt dus maar 4,34 Ampere.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Speksteenkachel schreef op zondag 19 september 2010 @ 13:49:
Bij deze SasJo.
Bij ons in de woonwijk zie ik ze geregeld aan het werk en het resultaat mag er zijn.
Twee jaar terug hebben ze bij ons een dakkapel gezet over de volle breedte ook met Finstrall kozijnen (draai kiep, geintegreerde horren en rolluiken) en afgelopen voorjaar dus de voorzijde woning aangepakt.
Nieuwe vensterbanken zitten bij de prijs in alsmede afvoeren oude kozijnen.
Bij Nederlandse bedrijven zijn dat de bekende addertjes onder het gras waar je nog een aparte nota van krijgt.

http://web2.cylex.de/firm...w.ksiegers.eu-484064.html
Dank je wel Speksteenkachel.
Ze zitten op 140km van het mooie Gelderse dorp Ewijk. Dat zullen ze wel niet doen.

Bij ons zie je Wanders daarentegen wat meer en eea bedrijf uit Zevenaar, waarvan men zegt dat ze goedkoper zijn . . . .Bogers hier in Beuningen is veel duurder.
Afijn, bij mijn duits bedrijf doen ze het onder dezelfde voorwaarden als bij dat van jou.
Alleen heb ik een natuurstenen vensterbank die ik wel behouden wil. (past mooi bij de vloer).

Ze hebben voor de rolluiken waarschijnlijk een andere leverancier, ze noemen niets op de website.
http://www.wanders-kunststofkozijnen.nl/index.html > klik op andere producten.
Wij hebben een huis uit 1978, wel met dubbelglas maar zoals gezegd wordt het kozijn wel erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

In Nuenen Zuid zijn onlangs wel 16 zwarte panelen geplaatst, iemand enig idee van wie?
Pics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 14-09 20:36
energiebewust schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:29:
[...]

@ Promy,
Weet je zeker dat je een hoofdzekering van 35 ampere per fase nodig hebt?
Voor een normale warmtepomp is dit echt niet nodig, ook niet als je daarbij elektrisch kookt.
Wel kost je dit ruim 500 euro per jaar extra.
Laat dit dus goed uitzoeken, de meeste installateurs zijn veel te makkelijk hiermee omdat dit hun geld niet is.
Zelf heb ik 16 groepen, een warmtepomp, ik kook elektrisch en nog steeds ruim voldoende aan 3x25 ampere.
Bedenk dan een warmtepomp van b.v 12 kW thermisch maximaal 3 kW elektrisch vermogen vraagt. Per fase dus 1000 Watt dus maar 4,34 Ampere.

Jerry
@Jerry
Ik had het zelf eens nagekeken en dan door een collega (Ir gespecialiseerd in technieken voor gebouwen) en we kwamen beiden uit dat er ongeveer een 25 a 30amp op 3f 400V zou nodig zijn (zit deel voor beroepsdoeleinden in ook)
Ik had hiervoor contact genomen met Eandis, en die persoon daar wist me te vertellen dat het verschil per jaar naar een 32A (dit is het maximum om geen bijkomende kosten te hebben bij aanleg en bij gebruik) te verwaarlozen is, en ook de installatiekost was iets van een kleine 150euro meer.

Mij leek het inderdaad ook relatief veel op het eerst. (is nu zo in aanvraag bij Eandis)

-Update- ik heb het eens nagekeken bij Eandis en bij bv Electrabel, maar ik kan geen speciale kosten vinden afhankelijk zijn van het voltage of de amperes (enkel het verbruik kWh).
Natuurlijk zijn de kosten in aanleg iets hoger, maar nadien kan ik geen meerkost (los van het verbruik) terugvinden.
Mij leek het interessant om 400V 32A te hebben omdat 1) de warmtepomp die ik voor ogen heb op 400V werkt 2)wat reserve niet slecht kan zijn aangezien ik ooit wel een draaibank etc wil plaatsen 3) koken op elektriciteit voorzien is (en m'n vrouw graag kookt :) )

[ Voor 17% gewijzigd door Promy op 19-09-2010 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SasJo schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:05:
[...]
Alleen heb ik een natuurstenen vensterbank die ik wel behouden wil. (past mooi bij de vloer).
Zoals gezegd, natuurstenen vensterbank zit reeds bij in de prijs :)
Volgens mij werken ze door heel Nederland, de monteurs gingen na onze klus de volgende dag richting Rotterdam.
Afijn een offerte aanvragen kost niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
volgens mij heet dat capaciteitstarief..
tot 1*40 ampere, en 3*25 ampere is allemaal hetzelfde. daarboven krijg je een hoger bedrag naarmate je meer amperes kunt afnemen.

dat loopt behoorlijk op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
HellevUUr schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:43:
Tvt van 75 jaar voor zonnepanelen en een zonneboiler?
Jammer is dat in dit artikel van de gemeente Eindhoven niet staat uitgelegd waardoor de terugverdiendtijd volgens hun 75 jaar was.
Zo schrik je onnodig mensen af.
Ligt er natuurlijk aan waar je ze koopt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
Promy schreef op zondag 19 september 2010 @ 17:40:
[...]

-Update- ik heb het eens nagekeken bij Eandis en bij bv Electrabel, maar ik kan geen speciale kosten vinden afhankelijk zijn van het voltage of de amperes (enkel het verbruik kWh).
Natuurlijk zijn de kosten in aanleg iets hoger, maar nadien kan ik geen meerkost (los van het verbruik) terugvinden.
Mij leek het interessant om 400V 32A te hebben omdat 1) de warmtepomp die ik voor ogen heb op 400V werkt 2)wat reserve niet slecht kan zijn aangezien ik ooit wel een draaibank etc wil plaatsen 3) koken op elektriciteit voorzien is (en m'n vrouw graag kookt :) )
Dat komt omdat deze kosten door de netbeheerder in rekening worden gebracht. Dit is het beruchte capaciteitstarief.
Kjk maar op http://www.liander.nl/lia..._kleinverbruik_tarief.htm
Je gaat dan van 11,21 euro naar dik 55 euro per maand. Verschilt overigens vrijwel niet per netbeheerder, Enexis berekend ook dergelijke bedragen.
Vandaar mijn opmerking.

Update: Als je in Belgie woont heb je geluk, daar kennen ze dit dus niet. en omdat je nu Eandis en Elektrabel noemt ga ik daar nu wel van uit.

Jerry

[ Voor 6% gewijzigd door energiebewust op 20-09-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

buldogwtf schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:42:
Heeft iemand hier de Wattson?

Lijkt me leuk om in je woonkamer gelijk te zien wat je zonnepanelen doen.

http://www.duradino.com/f...newable_Manual__V0.4_.pdf

1sensor aan de omvormer snap ik, maar een tweede sensor bij de meterkast qua kabels niet halen, zou je ook weg kunnen laten? (of aan de cv hangen en die data negeren? ).
Ik moet bekennen dat ik er ook één heb.
Ik heb inderdaad een 2e aansluiting voor teruglevering.
Het ding werkt met een zender en een ontvanger.
De zender gaat in de meterkast en de ontvanger kan door het hele huis gebruikt worden.
Vrouwlief en zoon zijn zich nog meer bewust van hoeveel sommige dingen wel niet gebruiken.
Ik ga binnenkort een begin maken om het ding uit te lezen met de software die ik ook voor de Soladin600 en de OK4 aan het schrijven ben.
Het is een leuk apparaat die een mooie kosten indicatie geeft.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 19:00
flitspaal.nl schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:17:
[...]

CV ketel staat wel weer op standby dus met douchen / WW gebruik gaat hij af en toe aan, vandaar ons bescheiden gebruik van gas tot nu toe.

De WTW unit doet het prima. Hoeveel gas het bespaard weet ik helaas niet.
Wij hebben van het weekend voor het eerst wat gestookt, maar dat mag ook wel met een pasgeboren baby. 18,5 in de woonkamer. De zonneboiler doet het nog steeds aardig.

Toch niet slecht, voor een standaard woning verder uit '86, zonder bijzondere isolatie oid.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Beetje vreemd, met een redelijke isolatie (standaard nieuwbouw 2005) hoef ik niks te doen en het blijft 21 graden.
Nieuwbouw 2005 is erg goed geïsoleerd vergeleken met woningen uit de vorige eeuw. En niet iedereen heeft een gevel op het zuiden of zo, dus ik kan me daar wel een voorstelling bij maken. Mijn huis uit 1974 is ook niet zo goed geïsoleerd, er zit wat in de spouwmuur, maar veel zal het niet doen. Zonder verwarming was het gisteren een graad of 18 binnen. Pas als de temp stelselmatig onder de 18 duikt ga ik eens aan de cv denken.

Overigens zie ik mijn spouwmuurisolatie als een probleem. Het is jaren-70 standaard en zal niet veel helpen, maar ontneemt mij wel de mogelijkheid tegen relatief weinig kosten een moderne oplossing te gebruiken (HR thermoparels bijv), die een veel betere isolatie zou geven.
Je kunt eens wat lezen van Prof. Dr.-Ing. Gerd Hauser van het Fraunhofer-Instituts für Bauphysik lezen.
Als de Duitsers hun geld aan isolatie e.d. hadden uitgegeven was de energiebesparing 290 x zo groot geweest als de investering in PV.

290 keer zo hoog !! Isolatie is echt wel nr.1 in besparing.
Heb je een link naar die berekening?

Ik geloof er namelijk niks van, een kleine berekening laat zien waarom. Over 2009 genereerde PV in Duitsland zo'n beetje 1,4% van het electriciteitsverbruik. Als je 290 maal zoveel energie zou besparen, zouden de Duitsers dus plusminus viermaal hun totale electriciteitsverbruik kunnen besparen op verwarming! Er wordt in Duitsland geeneens zoveel energie verstookt voor verwarming. In een gemiddeld westeuropees land namelijk wordt het energieverbruik tamelijk evenwichtig verdeeld tussen de grote 3: electriciteitsopwekking, verwarming en transport. Verwarming zal dus bij benadering evenveel energie kosten als electriciteitsopwekking.

Mijn tweede commentaar op Prof-Dr-Ing is dat dit soort berekeningen de plank misslaan. De subsidie van zonne-energie heeft op dit moment niet het doel om energie te besparen, maar om een markt versneld in gang te trekken. Dat is aardig gelukt, gezien het feit dat (vooral) dankzij de Duitse subsidies de massafabricage een enorme stimulans heeft gehad, en de prijsdaling mij de mogelijkheid heeft gegeven subsidieloos en rendabel zonnepanelen te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Anne vdr Bom schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:12:
[...]

Nieuwbouw 2005 is erg goed geïsoleerd vergeleken met woningen uit de vorige eeuw.
Even een kanttekening.... vorig millennium.... vind ik leuker staan ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
Mike70 schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:16:
[...]

Even een kanttekening.... vorig millennium.... vind ik leuker staan ;)
En een extra kantekening: Het bouwjaar van een huis zegt niet alles, in mijn wijk zijn alle huizen van na 1996 voorzien van Rc 2,5 isolatie in de muren, vloer en het dak. Dat is dus vrijwel de norm van vandaag !
Het heeft meer te maken met vooruitzien.
Overigens, als ik nu nieuw zou bouwen had ik voor Rc 10 gekozen en waren een paar flinke zonnecollectoren en een 1500 liter buffer voldoende geweest aan verwarming.

Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
update:
Ze zijn begonnen! Slecht 10 weken te laat met het vervangen van de kozijnen en gevel. Daardoor zit er wel weer een aantal voordelen aan het project voor ons (financieel en meerwerk).

Wij gaan over een week of 4 ook de vloer isoleren (pur) R = 2.5. De gevel wordt waarschijnlijk geisoleerd met ecotherm slimline 70 mm met een Rd van 3,00 en een Rc van 3,53.
De dakbedekking van ons platte dak wordt waarschijnlijk vervangen. Voor het dak kunnen we voor 4 cm isolatie kiezen zoals het nu al is maar ik wil eigenlijk meer waardoor we op een R van 3 uitkomen. Ik wil zo veel mogelijk maar heb helaas geen geldboompje, ik zou ook het liefst een R van 10 laten installeren!
Alle ramen worden vervangen en dan zit er glas met een U van 1,1 in (hr++). Volgens mij zijn we dan een aardig eind op weg met isolatie en mijlen verder dan vrijwel alle huizen in deze buurt, helaas!

Met al die verbouwingen en extra uitgaven zit er waarschijnlijk geen pv systeem of een zonneboiler meer in... Daar wordt ik niet zo blij van maar bruintje kan niet veel meer trekken denk ik. Voor zover ik weet is hier in de Noord Oost Polder niet zoveel subsidie op pv oid.

[ Voor 3% gewijzigd door koprol op 20-09-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Vandaan zonnepaneel plaats dag! *O*

Plaatsen van 13 Sharp NU-235-E1 panelen, kabels doorvoeren en testen van de opstelling. Helaas krijg ik de omvormer nageleverd :'(

Vanochtend om 9 uur begonnen met het werk en vanmiddag om 4 uur was alles klaar. De hele doe-het-zelf kit is geleverd door Solarnrg, ik kan alleen maar zeggen; complimenten. De dragers voor de panelen waren zeer eenvoudig in elkaar te zetten. Ik had van te voren een plaatje van de opstelling zoals ik die wilde qua panelen gemaakt in Google Sketchup. Solarnrg, levert je dan keurig de dragers en driehoeken, Alles is op maar gemaakt, ik hoefde alleen maar te schroeven. De kabels werden netjes met stekkers gemonteerd geleverd. In de constructie van de dragers liggen twee andere banen dragers voor de ballast. Alles is gemaakt van mooi afgewerkt alluminium. Handschoenen zijn wel nodig, want vooral de driehoeken voor de panelen zijn vlijmscherp. Je krijgt ook nog een flink aantal rubberen scheurmatten mocht je die nodig hebben. Gezien mijn omgekeerde warm dak, had ik die alleen nodig op de plek waar mijn langste rij zonnepanelen iets op het dak van de buurman staat, vanwege het hoogte verschil.

Anyway, eerst op het dak de opstelling op zijn plek gelegd, alle verbindingen vastgeschroeft, de hele boel waterpas gezet (bij benadering) en vervolgens de belast in de geleider geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/IMAG0362.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/IMAG0364.jpg

Daarna de zonnepanelen op de constructie aangebracht en alles vastgeschroeft. Op alle dragers etc, zitten keurige voorgeboorde gaten met in de constructie daaronder schroefdraad om je schroef in te draaien waarmee je het paneel vastzet.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/IMAG0370.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/IMAG0373.jpg

Toen alle panelen geplaatst waren, zijn we de kabels gaan verbinden. De constructie van Solarnrg heeft handige plekken om je stekkers met een tie-wrap vast te zetten. De kabeltjes die van rij naar rij gaan netjes onder het grind weggewerkt en uiteindelijk de kabels voor de omvormer middels de dakdoorvoer van de zonneboiler naar het CV hok laten lopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/IMAG0377.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/IMAG0381.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/DSC_7835.jpg

Precies toen we de multimeter aansloten brak een bleek zonnetje door, de multimeter las 470V uit. Kortom paneeltjes hebben er dik zin in.. Nu is het wachten op de omvormer! Nog een paar fotootjes en overigens is dit geheel SDE vrij!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/DSC_7827.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~yilar/DSC_7824.jpg

Meer foto's in de directory: http://www.xs4all.nl/~yilar

*Gaat nu de zonnegoden verzoeken de omvormer levering te bespoedigen! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Yilar op 21-09-2010 13:44 . Reden: Taalfoutjes.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Yilar: proficiat! Maar troost je dat je niet zoveel qua opbrengst nu gaat missen, nu het najaar aanbreekt.
Genieten doe je straks pas als de dagen gaan lengen :)

ben benieuwd hoe de Soligor zonneboiler zijn werk doet, wellicht kun je jouw ervaringen delen?

[ Voor 23% gewijzigd door NielsTn op 20-09-2010 18:07 . Reden: vraag inz details Soligor zonneboiler toegevoegd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Er gaat iemand goede zaken doen via Marktplaats.Link 8)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mike70 schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:06:
wow geboden is al 1600 eur.... :P
ik dacht dat de goudprijs snel steeg, maar dit doet ook niet onder daarvoor ;)

ja heb de ruimte, maar de cash ff niet (en zeker niet voor dat bod ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
Mike70 schreef op maandag 20 september 2010 @ 10:55:
[...]

Ik moet bekennen dat ik er ook één heb.
Ik heb inderdaad een 2e aansluiting voor teruglevering.
Het ding werkt met een zender en een ontvanger.
De zender gaat in de meterkast en de ontvanger kan door het hele huis gebruikt worden.
Vrouwlief en zoon zijn zich nog meer bewust van hoeveel sommige dingen wel niet gebruiken.
Ik ga binnenkort een begin maken om het ding uit te lezen met de software die ik ook voor de Soladin600 en de OK4 aan het schrijven ben.
Het is een leuk apparaat die een mooie kosten indicatie geeft.
En kun je hem dan ook alleen op de zonnepanelen aansluiten?

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
NielsTn schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:36:
@Yilar: proficiat! Maar troost je dat je niet zoveel qua opbrengst nu gaat missen, nu het najaar aanbreekt.
Genieten doe je straks pas als de dagen gaan lengen :)

ben benieuwd hoe de Soligor zonneboiler zijn werk doet, wellicht kun je jouw ervaringen delen?
@NielsTn

Dank, ben erg blij met de panelen, zelfs al doen ze nog even niets..

De Solior werkt goed, hij heeft eigenlijk maar 1 nadeel. Je kan niet het aantal opgewekte GJ's uitlezen. Aangezien ik sinds de aankoop wel heel veel op de temperatuur meter kijk, kan ik wel vertellen dat ik zo ongeveer de hele zomer zonder gas heb gedoucht. (ons huishouden bestaat uit mijn vriendin en ik). Ook het gasverbuik is wat moeilijk te meten, aangezien ik dit jaar ook dakisolatie heb aangebracht en drie ramen heb vervangen voor dubbel glas. Dus het gasverbruik zal in elk geval lager zijn. De Solior heeft een vat van 150L, wat ongeveer betekent dat ik 2-3 dagen kan douchen op het warme water als het bewolkt is. Bij dagen zoals de afgelopen paar, is het water nog steeds 40-45 graden, dus dat scheelt nog steeds behoorlijk in gaskosten.

Groet,
Niels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Mike70 schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:06:
Wow 420Wp voor 1600 euro.. 8)7 Volgens mij kunnen die beter een paar nieuwe panelen aanschaffen met een hogere WP, kost minder levert meer op.

4 x Suntech STP 180S € 384,77 = 1539,08

Heb je wel 720Wp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:22

Punkrocker

Mostly harmless

Yilar schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:15:
Vandaan zonnepaneel plaats dag! *O*

...
Je krijgt ook nog een flink aantal rubberen scheurmatten mocht je die nodig hebben. Gezien mijn omgekeerde warm dak, had ik die alleen nodig op de plek waar mijn langste rij zonnepanelen iets op het dak van de buurman staat, vanwege het hoogte verschil.
...
Wat vindt de buurman ervan?

Mooie set!!
_/-\o_

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Punkrocker schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:54:
[...]

Wat vindt de buurman ervan?

Mooie set!!
_/-\o_
@Punkrocker: Dankje!

Natuurlijk wel eerst even gevraagd, hij vond het geen enkel probleem.. Hij was wel heel erg geinteresseerd, dus ging zelf ook eens kijken, moet ik straks toch weer gaan schuiven als hij zijn hele dak gaat volplempen. :|

Was zowiezo leuk, toen het spul geleverd werd, stond het op een palet voor de stoep, hebben zeker 10 voorbij gangers me aangesproken, terwijl ik aan het sjouwen was; Wat kost dat nou? Wat levert het op? Hoe werkt dat nou? Oh zonnepanelen! De mensen willen wel, maar bij de prijs was het al snel.. Oh! Dat is veel geld zeg. Als de overheid alleen al renteloze leningen zou verstrekken bijvoorbeeld.. Maar goed met VVD/CDA/PVV zal het wel niet veel beter worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Yilar op 20-09-2010 20:12 . Reden: Antwoord beetje bijgewerkt.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Yilar schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:15:
De kabeltjes die van rij naar rij gaan netjes onder het grind weggewerkt ...
Wat dacht je, het moet er op Google Earth natuurlijk ook perfect uitzien. :+

Leuke foto's, nu maar hopen dat die omvormer snel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Speksteenkachel schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:46:
Groot voordeel vind ik dat je die aardslelijke uitstekende bak niet hebt :)
Bij ons reeds bestaande bouw, geen geknoei met metselwerk.
Tijdens de bouw van ons huis (2007) was mijn eerste plan om de rolluiken te integreren in de muur. Toendertijd werd ik er door de bouwer op gewezen dat de rolluiken dan nooit in staat zouden zijn om de extra verliezen door de verminderde isolatie goed te maken. (Het gaat bij ons wel om een houtskeletwoning met een RC van 4,4 voor de muren.) Ik heb er toen vanaf gezien en nu hangen de rolluiken gewoon aan de buitenmuur. OK het is minder strak, maar het ziet er nog steeds niet verkeerd uit! Ik ben er zo wel zeker van dat de isolatie rondom in tact is.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Yilar schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:10:
[...]
Als de overheid alleen al renteloze leningen zou verstrekken bijvoorbeeld.. Maar goed met VVD/CDA/PVV zal het wel niet veel beter worden.
Bijna renteloze leningen hier en hier. En vast wel op veel meer plekken in Nederland.

Yilar ik ben zeer benieuwd naar je opbrengsten als je omvormer er is.
Wij hebben nagenoeg dezelfde capaciteit.

[ Voor 10% gewijzigd door HellevUUr op 20-09-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
HellevUUr schreef op maandag 20 september 2010 @ 22:25:
[...]

Bijna renteloze leningen hier en hier. En vast wel op veel meer plekken in Nederland.

Yilar ik ben zeer benieuwd naar je opbrengsten als je omvormer er is.
Wij hebben nagenoeg dezelfde capaciteit.
Is leuk, maar allemaal lokaal, wat mij betreft dient zoiets landelijk te gelden. Hier in Den Haag heb ik weinig aan dat soort zeer leuke acties :N Maar goed, beter dan helemaal niets..

Zodra de omvormer eraan hangt en ik mijn eerste opbrengsten heb, laat ik het hier zeker weten!
Anne vdr Bom schreef op maandag 20 september 2010 @ 22:01:
[...]

Wat dacht je, het moet er op Google Earth natuurlijk ook perfect uitzien. :+

Leuke foto's, nu maar hopen dat die omvormer snel komt.
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Yilar schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:36:
[...]

Is leuk, maar allemaal lokaal, wat mij betreft dient zoiets landelijk te gelden. Hier in Den Haag heb ik weinig aan dat soort zeer leuke acties :N Maar goed, beter dan helemaal niets..
In Den Haag is het inderdaad karig kwa subsidies en goedkope leningen.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld St Oedenrode.
Die zitten pas goed!
Allemaal te zien op de Energiesubsidiewijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:12:
Nieuwbouw 2005 is erg goed geïsoleerd vergeleken met woningen uit de vorige eeuw. En niet iedereen heeft een gevel op het zuiden of zo, dus ik kan me daar wel een voorstelling bij maken. Mijn huis uit 1974 is ook niet zo goed geïsoleerd, er zit wat in de spouwmuur, maar veel zal het niet doen. Zonder verwarming was het gisteren een graad of 18 binnen. Pas als de temp stelselmatig onder de 18 duikt ga ik eens aan de cv denken.
Ik heb geen gevel op het zuiden, maar op 105 Azimut (oost dus). 18 graden is mij te koud (laat staan mijn dochter van 3 weken ;) )
Overigens zie ik mijn spouwmuurisolatie als een probleem. Het is jaren-70 standaard en zal niet veel helpen, maar ontneemt mij wel de mogelijkheid tegen relatief weinig kosten een moderne oplossing te gebruiken (HR thermoparels bijv), die een veel betere isolatie zou geven.
Tot 76 was de isolatie inderdaad erg slecht. Een spouwsweep wellicht? http://www.comfort-company.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=444:uithalen-spouwisolatie&catid=5:project-informatie
Heb je een link naar die berekening?

Ik geloof er namelijk niks van, een kleine berekening laat zien waarom.
Mijn tweede commentaar op Prof-Dr-Ing is dat dit soort berekeningen de plank misslaan. De subsidie van zonne-energie heeft op dit moment niet het doel om energie te besparen, maar om een markt versneld in gang te trekken. Dat is aardig gelukt, gezien het feit dat (vooral) dankzij de Duitse subsidies de massafabricage een enorme stimulans heeft gehad, en de prijsdaling mij de mogelijkheid heeft gegeven subsidieloos en rendabel zonnepanelen te installeren.
Die 290 keer is gebaseerd op de status/cijfers van 2006.
Bij het alternatief was de isolatie markt versneld in gang getrokken. (wellicht ook de technieken om oude isolatie materialen goed weg te halen).
Ik denk niet dat er sprake is van de plank misslaan. Het is natuurlijk wel zo dat het nou eenmaal nu een feit is dat er heel veel is geinvesteerd in PV. Daar zal ik ook nog een keer van profiteren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:15

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

tip gezocht: wat is een goede manier om de solarkabels onder/door een pannendak heen te halen?
Ik denk zelf aan een ventilatiepan, maar die zijn ook weer een euro of 25 per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
sander817 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 10:42:
tip gezocht: wat is een goede manier om de solarkabels onder/door een pannendak heen te halen?
Ik denk zelf aan een ventilatiepan, maar die zijn ook weer een euro of 25 per stuk
Aangezien de kabels niet bewegen verder heb ik ze gewoon tussen de pannen doorgelegd. Op de plek waar de dakpan rust op de kabel heb ik wel de kabel voorzien van een aantal lagen tape om eventueel toch schade te voorkomen.

Overigens is gisteren ons stookseizoen helaas begonnen. Vriendin had het koud ondanks een dikke trui dus de CV ketel heeft zijn eerste 0,5m3 verstookt om het huis warm te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 21-09-2010 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 09:41:
[...]

Ik heb geen gevel op het zuiden, maar op 105 Azimut (oost dus). 18 graden is mij te koud (laat staan mijn dochter van 3 weken ;) )

[...]

Tot 76 was de isolatie inderdaad erg slecht. Een spouwsweep wellicht? http://www.comfort-company.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=444:uithalen-spouwisolatie&catid=5:project-informatie
Bedankt voor die link. _/-\o_ Ik wist helemaal niet dat dat kon! Ga ik gelijk eens uitzoeken.
Die 290 keer is gebaseerd op de status/cijfers van 2006.
Aha, dat maakt veel verschil. Op dit soort getallen zouden ze een houdbaarheidsdatum moeten zetten.
Bij het alternatief was de isolatie markt versneld in gang getrokken. (wellicht ook de technieken om oude isolatie materialen goed weg te halen).
Ik denk niet dat er sprake is van de plank misslaan. Het is natuurlijk wel zo dat het nou eenmaal nu een feit is dat er heel veel is geinvesteerd in PV. Daar zal ik ook nog een keer van profiteren natuurlijk.
Nou ja, het probleem dat ik zie (en wat ik hier bevestigd zie) is dat die getallen een eigen leven gaan leiden en verheven worden tot een absolute waarheid, zo van: 'investeren in isolatie is 290x zo effectief als investeren in PV'. De realiteit is natuurlijk vele malen subtieler.

Ik vind dat een prof daarmee rekening zou moeten houden en zo'n opmerking nooit zou moeten plaatsen. Ik vermoed dat de werkelijkheid helaas is dat hij het daarom juist wél gedaan heeft (à la Cees LePair met z'n 'windmolens verhogen de CO2-uitstoot' - ahum, kuch, kuch - onderzoek). Ook intelligente en hoogopgeleide mensen zijn niet altijd eerlijk bij het promoten van hun op politiek en persoonlijke voorkeur gebaseerde standpunten en schromen ook niet hun titels en status daarbij in de strijd te werpen.

Gezien vanuit mijn persoonlijke situatie schat ik het volgende. Mijn 3000 euro aan PV-panelen leveren naar schatting 900 kWh per jaar. Uitgaande van een moderne STEG die 0,2 m3 gas per kWh verbruikt, zal dat ongeveer 180 m3 per jaar besparen. Als ik 3000 euro aan isolatie zou uitgeven (dak + vloer + nog wat dubbel glas) denk ik dat ik 40% gas zou kunnen besparen op verwarming. In mijn geval is dat 400 m3, dus iets meer dan tweemaal zoveel voor hetzelfde geld. Een minder conservatief stokende bewoner zou misschien 1000 m3 gas besparen, zo'n vijfmaal zoveel per euro als PV. Dat is ongeveer twee grootte ordes verwijderd van de schatting van de prof, waar ik dus helemaal geen chocola van kan maken, zelfs niet tegen de prijzen van PV in 2006.

Misschien klopt mijn rekensom niet, ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
sander817 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 10:42:
Dakpan aan onderzijde beetje bijslijpen met een slijpschijf?
dan is er geen druk op de isolatie, en is alles toch netjes waterdicht.

@Flitspaal: ook hier is 't stookseizoen begonnen. We gaan gelijk op ;)

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 21-09-2010 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heerlijk dat zonnetje wat nu net doorbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 11:30:
[...]

Misschien klopt mijn rekensom niet, ik hoor het graag.
Klopt vast en zeker in jouw situatie. Maar voor een andere situatie ligt het anders.
Niet geisoleerde huizen -> volgens milieucentraal cijfers 2007 (cijfers zijn altijd niet 100% actueel helaas)
was op dat moment iets minder dan 50% van de woonhuizen niet geisoleerd. Waarbij de vloerisolatie de (trieste) vaandeldrager is.

In de praktijksituatie waarbij er geen isolatie is ligt die vergelijking anders.
In D wordt er ook meer gebruik gemaakt van stookolie dan bij ons (minder efficient , in het algemeen).
Gas is ook daar het belangrijkst natuurlijk. Dit soort dingen maakt het ook anders.

Cees Lepair is natuurlijk een verschijnsel. Maar die zou ik ook niet aanhalen. 8)

Die link van de 'sweep' was overigens slechts een voorbeeld. Er zijn meerdere partijen die zich daarmee bezig houden. Wel zaak om daarna het beste van het beste toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:26:
Klopt vast en zeker in jouw situatie. Maar voor een andere situatie ligt het anders.
Niet geisoleerde huizen -> volgens milieucentraal cijfers 2007 (cijfers zijn altijd niet 100% actueel helaas)
was op dat moment iets minder dan 50% van de woonhuizen niet geisoleerd. Waarbij de vloerisolatie de (trieste) vaandeldrager is.

In de praktijksituatie waarbij er geen isolatie is ligt die vergelijking anders. In D wordt er ook meer gebruik gemaakt van stookolie dan bij ons (minder efficient , in het algemeen).
Gas is ook daar het belangrijkst natuurlijk. Dit soort dingen maakt het ook anders.
Maar zeg nou zelf, dan moet je wel een érg slecht geïsoleerd huis hebben om van 5x naar 290x te komen. En dat zou dan ook nog voor elk huis in Duitsland moeten gelden?

Heb je die link nog naar de berekening van die prof? Ik begin het hoe langer hoe vreemder te vinden dat iemand tot zo'n conclusie kan komen.
Die link van de 'sweep' was overigens slechts een voorbeeld. Er zijn meerdere partijen die zich daarmee bezig houden. Wel zaak om daarna het beste van het beste toe te passen.
Uiteraard, ga ik even goed googlen. Ik wist gewoon niet dat het bestond. Dit is iets wat pas over een paar jaar gaat spelen. Eerst maar eens het dak en de vloer en dubbel glas op de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:13:
Mazzelaar, zo te zien op de satellietfoto's is bij mij die hardnekkige mist blijven hangen tot een uur of 3. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik weet niet of ikke! hier nog actief meeleest maar mocht dat wel zo zijn, hoe bevalt je zelfbouw boiler? Ik overweeg om iets dergelijks te maken...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:13:
Heerlijk, vooral zonder omvormer.. |:( Maar heb net te horen gekregen dat ie met grote waarschijnlijkheid, grenzend aan zekerheid, deze week moet aankomen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Yilar schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 16:38:
Heerlijk, vooral zonder omvormer.. |:( Maar heb net te horen gekregen dat ie met grote waarschijnlijkheid, grenzend aan zekerheid, deze week moet aankomen. *O*
En dit is wat het knmi voor morgen voorspelt: "Woensdag lossen de aanwezige mistbanken overal al in de ochtend op en dan resteert een dag met veel zon."

Welja, wrijf het er nog maar eens goed in. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
[message=34724294,noline]Anne vdr Bom schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 16:51[
/message]:

[...]

En dit is wat het knmi voor morgen voorspelt: "Woensdag lossen de aanwezige mistbanken overal al in de ochtend op en dan resteert een dag met veel zon."

Welja, wrijf het er nog maar eens goed in. })
Zal je zien dat de omvormer donderdag komt en het de rest van de week en weekend regent.. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04
Pirma weertje dit met de paneeltjes op het westen. Lekker veel diffuus in de ochtend en tegen de tijd dat de zon over de nok begint te komen schuiven de wolken aan de kant! :9

Dik 3kW op het moment met al ruim 21kWh op de teller! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
LED TL is binnen van LedItlight.net. Eerste indruk is heel erg positief!

Overigens ook gebeld door colporteur vanmiddag, die verkondigde glasharde leugens over het vastzetten van energietarief inclusief het energiebelastingdeel en BTW. EN dat is nog steeds keiharde onzin.

Daarnaast wil ik ook niet overstappen naar die partij. Die partij haalt z'n stroom bij de bruinkolenboeren weg uit Duitsland. Blergh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft er iemand in regio leiden alphen zelf een zonneboiler gebouwd waar ik eens mag komen kijken.??

ik wil zelf een grote bouwen die lijkt op pv panelen om een mooi dakvlak te krijgen.

heeft iemand ervaring of plexiglas / acrylaat genoeg warmte kan verdragen om als afdichting te doen
voor deze zonneboiler?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stel je hebt 2 beschikkingen 2009/2010 van 5000wp (10.000 x0,85 = 8.500w) je besteld 1 brutoproduktiemeter

je legt wat meer vermogen op je dak bv 12000wp je bpm zal ongetwijfeld meer aangeven als 8.500w

meer krijg je qua subsidie niet uitbetaald waarom dan toch 2x bpm ?????????????

als je bpm 10.000w aangeeft dan zou je kunnen bedenken 5000wp voor sde 2009 en 5000 voor sde 2010

waarom dan toch 2x bpm???

heeft iemand ervaring met 2 beschikkingen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 19:10:
LED TL is binnen van LedItlight.net. Eerste indruk is heel erg positief!
Ik heb drie jaar geleden bij een nieuwe keuken lang gezocht naar een TL armatuur dat in verschillende lengtes leverbaar was. Uiteindelijk een TL-armatuur met T5 buizen en electronische ballast gekocht. Wat is nu het voordeel van LED in zo'n situatie? Uiteraard zijn de armaturen nog lang niet aan vervanging toe, terwijl de meeste LED-buizen niet in een T5 armatuur passen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04
@rijnstreek: Je BPM meet de productie en niet het vermogen. Je mag overigens voor 2009 en 2010 gewoon meer neerleggen dan je beschikt hebt gekregen, zolang je maar niet boven de 15kWp komt. Dat is echter niet altijd interessant, omdat de subsidie voor maximaal 850kWh/kWp geld. Je moet iedere installatie verder gewoon apart meten. Zelfs als je twee beschikkingen voor de subsidie van een jaar zou hebben.

@ericplan: LED TL's zijn nog efficiënter dan gewone TL's. Daarnaast hebben ze het grote voordeel dat ze het licht gebundeld uitstralen. Er zijn namelijk maar weinig toepassingen waarbij het 360 graden rond stralen van een TL nuttig is. Meestal zit er daarom een armatuur om de TL wat probeert het licht dat in de verkeerde richting straalt zoveel mogelijk de goede kant op te reflecteren. Omdat vaak iets van 75% de verkeerde kant op straalt en reflectie door een armatuur flinke verliezen met zich mee brengt gaat een groot deel van de lichtopbrengst al in het armatuur verloren, wat het voordeel van LED nog vergroot.

Verder is het voor bedrijven ook interessant dat LED TL's vaak een hoge powerfactor hebben.

Bij nieuwe installaties hebben LED's dan ook nog het voordeel dat ze geen extra elektronica nodig hebben, wat dus ook bespaart.

Owja, nog een voordeel is de langere levensduur van 50.000uur tegen 10.000uur voor TL's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:29:
[...]

Ik heb drie jaar geleden bij een nieuwe keuken lang gezocht naar een TL armatuur dat in verschillende lengtes leverbaar was. Uiteindelijk een TL-armatuur met T5 buizen en electronische ballast gekocht. Wat is nu het voordeel van LED in zo'n situatie? Uiteraard zijn de armaturen nog lang niet aan vervanging toe, terwijl de meeste LED-buizen niet in een T5 armatuur passen.
LED is maar een fractie van het vermogen. 30W tegenover 13W, da's best een verschil. Wat is overigens een T5 armatuur???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:06:

@ericplan: LED TL's zijn nog efficiënter dan gewone TL's. Daarnaast hebben ze het grote voordeel dat ze het licht gebundeld uitstralen. Er zijn namelijk maar weinig toepassingen waarbij het 360 graden rond stralen van een TL nuttig is. Meestal zit er daarom een armatuur om de TL wat probeert het licht dat in de verkeerde richting straalt zoveel mogelijk de goede kant op te reflecteren. Omdat vaak iets van 75% de verkeerde kant op straalt en reflectie door een armatuur flinke verliezen met zich mee brengt gaat een groot deel van de lichtopbrengst al in het armatuur verloren, wat het voordeel van LED nog vergroot.
Maar juist die reflectie zorgt voor een diffuus schaduwvrij licht. Dat vind ik wel plezierig als ik groente snijd. Geeft een LED TL geen hinderlijke schaduwen? Het gaat bij mij om armaturen onder een keukenkastje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:56
Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:21:
stel je hebt 2 beschikkingen 2009/2010 van 5000wp (10.000 x0,85 = 8.500w) je besteld 1 brutoproduktiemeter
.....

heeft iemand ervaring met 2 beschikkingen??
Ik had 3.5 kWp SDE 2008. Ik wilde uitbreiden met 700 Wp SDE 2009. Dit kon op dezelfde omvormer. Ik had een positieve beschikking. Helaas moest er een tweede bruto productie meter komen voor de uitbreiding. Dat was uiteraard niet mogelijk en ook financieel niet haalbaar.
Er zijn toen zelfs op mijn aangeven kamervragen over gesteld, maar dat mocht helaas niet baten.
Pagina: 1 ... 130 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.