Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.913 views

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04
Om 12u deed het hier nog niet veel met een west opstelling, maar ik heb net tijdens de laatste stuiptrekkingen van de omvormers nog even snel naar de dag opbrengsten genavigeerd, voordat hij zich resette en die stonden voor beide omvormers samen op 31,5kWh. Toch mooi 3,87kWh/kWp.

Wel veel zon vandaag, maar hij was niet echt fel. Veel contrails e.d.. De max is vandaag niet boven 2,8kW geweest per omvormer, terwijl ik daar normaal toch regelmatig de 3,48kW aantik (max van de omvormer) met 4,07kWp aangesloten per omvormer.

Het begint nu wel op te vallen dat de bovenste twee strings het structureel beter doen. In de maand september had omvormer één tot vanmiddag 4u 98,1kWh geproduceerd, terwijl omvormer twee al op 101,5kWh zat. Ik verwacht echter dat de verschillen alleen maar groter gaan worden de komende maanden, omdat omvormer één steeds meer last gaat krijgen van schaduw naarmate de zon lager komt.

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
Zag vandaag op de A1 een wegwijzeringsbord met zonnepanelen en een windmolentje erop. Wat zou die windmolen aan energie opwekken? ( misschien leuk voor de tuinlampen?)

(Ik heb trouwens net 2x280 op mijn schuindak met subsidie van 2,50 per wp en je hoort mij niet klagen als de gemeente straks 1400,- gaat overmaken ( kom dan uit op investering van 250,-) volgend jaar die ik weer mee als ze het aanbieden).

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Verwijderd

buldogwtf schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 20:38:
Zag vandaag op de A1 een wegwijzeringsbord met zonnepanelen en een windmolentje erop. Wat zou die windmolen aan energie opwekken? ( misschien leuk voor de tuinlampen?)

(Ik heb trouwens net 2x280 op mijn schuindak met subsidie van 2,50 per wp en je hoort mij niet klagen als de gemeente straks 1400,- gaat overmaken ( kom dan uit op investering van 250,-) volgend jaar die ik weer mee als ze het aanbieden).
Ben heel benieuwd of jou gemeente dat gaat over maken.....stond er nergens max. 50%?

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
master30 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:14:
[...]
dak van mijn buurman, achter op een dakkapel heeft hij het 12e paneel op een kunststof console:
Wat een mooie panelen zeg!
Oh enne, je buurman mist een dakpan.
Woodski schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 17:18:
[...]

Ik heb 4.2kwp liggen wat vandaag tussen 12 en 14uur al 6kwh opleverde.
Om 17uur een dagtotaal van 20kwh en er komt nu nog dik 1kw binnen.
Ik heb een gunstige ZZO opstelling die ook W nog lekker de zon meepikt.
Ah dat verklaart een hoop. Ik heb vandaag 16.05 binnen geharkt en mijn set staat ook ZZO.
Sta je ook op zonnestroomopbrengst.eu ?

[ Voor 45% gewijzigd door HellevUUr op 11-09-2010 23:02 ]

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
buldogwtf schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 20:38:

Er staan er ook een paar op de A30
Structureel uit de wind onder een boom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 22:14:
[...]

Ben heel benieuwd of jou gemeente dat gaat over maken.....stond er nergens max. 50%?
Bevestigingsbrief gisteren ontvangen :-) .

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu de pv panelen op het dak liggen en een overvloed aan kw opwekken, wil je natuurlijk ook een elektrische auto en liefst een waar je een fatsoenlijke rit (afstand) mee kan maken.

Vlgns google gaan ze de "BYD" van China uitvoeren naar de vs voor ca 40.000 dollar

Nu, dat moet naar nederland met onze mooie euro toch ook kunnen voor een vriendelijk prijsje.

Hoeveel van deze auto's zullen er in een container passen??

Wie durft mee te zoeken in dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Vlgns google gaan ze de "BYD" van China uitvoeren naar de vs voor ca 40.000 dollar

Nu, dat moet naar nederland met onze mooie euro toch ook kunnen voor een vriendelijk prijsje.

Leuk idee.

Hangt natuurlijk van de container grote af en of je de container verdeeld in 2 delen (boven onder)

Als er geen Europese type goedkeuring is zal een type goedkeuring moeten komen, dat betekend allerlij dure testen. Dus wel een groot avontuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 09:53:
nu de pv panelen op het dak liggen en een overvloed aan kw opwekken, wil je natuurlijk ook een elektrische auto en liefst een waar je een fatsoenlijke rit (afstand) mee kan maken.

Wie durft mee te zoeken in dit project.
Neem eens contact op met autobinck:
http://www.carros.nl/auto...-merk-byd-naar-nederland/

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

z704w40 schreef op zondag 12 september 2010 @ 10:52:
[i]Vlgns google gaan ze de "BYD" van China uitvoeren naar de vs voor ca 40.000 dollar

Als er geen Europese type goedkeuring is zal een type goedkeuring moeten komen, dat betekend allerlij dure testen. Dus wel een groot avontuur.
Milieutechnisch voorlopig nog rampzalig, da's dan weer wel jammer.
Met zo'n 14% diesel ben je gewoonweg milieu vriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
Ik wil mijn laatste omvormer ( Steca 500 ) graag ook via jSunnyReports automatisch gaan loggen/monitoren. Aangezien de Steca niet zelf over een logger beschikt moet ik dus zelf wat in elkaar gaan zetten. In het verleden is er hier al eens gesproken over DIN Rail kWhmeters met S0 uitgang en via die S0 uitgang te gaan loggen.

Dit wil ik nu concreet gaan uitvoeren. Wie heeft hier ervaring mee en wil me hierbij helpen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
flitspaal.nl schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:11:
Ik wil mijn laatste omvormer ( Steca 500 ) graag ook via jSunnyReports automatisch gaan loggen/monitoren. Aangezien de Steca niet zelf over een logger beschikt moet ik dus zelf wat in elkaar gaan zetten. In het verleden is er hier al eens gesproken over DIN Rail kWhmeters met S0 uitgang en via die S0 uitgang te gaan loggen.

Dit wil ik nu concreet gaan uitvoeren. Wie heeft hier ervaring mee en wil me hierbij helpen?
Toevallig hebben wij een dergelijk project net afgerond: 9 groepen (waarvan 1 PV) van een DIN Rail kWh meter voorzien. De SO uitgangen worden uitgelezen via een stukje electronica dat door een vriend van mij in elkaar is gezet. Deze electronica bestaat voornamelijk uit een simpele microprocessor en 2 schuifregisters.

De microprocessor houdt 1 teller per kWh meter bij en zet die tellers iedere 5 minuten op een RS232 uitgang (met intern 12 tellers waarvan er 3 niet aangesloten zijn is dit iedere 25 seconden een teller).

De andere kant van de RS232 aansluiting hangt aan mijn thuisserver. De getallen gaan zo een RRD database in en met behulp van wat php scriptjes en rrdtool plot ik leuke grafiekjes over het verbruik per groep, de opbrengst van mijn panelen, verbruik ten opzichte van productie, etc.

PM me maar als je meer details wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
Te koop aangeboden: 50Wp paneel incl. platdak-constructie

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/09/DSC_4623.jpg

Doe een bod, liefst per e-mail of in de comments op mijn website.
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 09:53:
nu de pv panelen op het dak liggen en een overvloed aan kw opwekken, wil je natuurlijk ook een elektrische auto
Jammer dat gelijk aangenomen wordt dat het 'natuurlijk' is om een elektrische auto te willen. Ik zit zelf te denken aan een lichte elektrische tweewieler, die brengt mij per kWh veel verder dan een zware en onduurzame elektrische auto, en is ook nog eens geen levensgroot gevaar voor écht duurzame weggebruikers als fietsers en voetgangers.

Denk verder.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
-Pieter-471 schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:08:
[...]

Toevallig hebben wij een dergelijk project net afgerond: 9 groepen (waarvan 1 PV) van een DIN Rail kWh meter voorzien. De SO uitgangen worden uitgelezen via een stukje electronica dat door een vriend van mij in elkaar is gezet. Deze electronica bestaat voornamelijk uit een simpele microprocessor en 2 schuifregisters.

De microprocessor houdt 1 teller per kWh meter bij en zet die tellers iedere 5 minuten op een RS232 uitgang (met intern 12 tellers waarvan er 3 niet aangesloten zijn is dit iedere 25 seconden een teller).

De andere kant van de RS232 aansluiting hangt aan mijn thuisserver. De getallen gaan zo een RRD database in en met behulp van wat php scriptjes en rrdtool plot ik leuke grafiekjes over het verbruik per groep, de opbrengst van mijn panelen, verbruik ten opzichte van productie, etc.

PM me maar als je meer details wilt.
Je PM mogelijkheden zijn uitgevinkt, en ja ik heb zeker interesse :-). Hoe nauwkeurig is de meting? Het liefste zou ik een soort request naar zo'n device willen sturen waarna ik een response krijg met hoeveel (k)Wh er is opgewekt.

Dan laat ik de timing door een servertje doen die elke 10 seconden controleert hoeveel opwek er is geweest.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

HellevUUr schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 23:11:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik zie die 10 euro niet echt als een probleem maar dan moet het wel toegevoegde waarde hebben. Als ik ZPV vergelijk met dit forum dan heb ik meer profijt van dit forum dan van ZPV.
Maar wellicht zie ik niet alle voordelen van ZPV. Vandaar mijn oproep om mij over te halen :-)
Geld zomaar weggeven kan altijd nog en daar zijn genoeg goede doelen voor.
Een structurele contributie moet voor mij ook wel wat opleveren.
Had je mijn motivatie gelezen:
Ik zie de ZPV en dit forum als complementair. De zpv is voor belangenbehartiging en promotie, dit forum voor informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:00:
[...]

Milieutechnisch voorlopig nog rampzalig, da's dan weer wel jammer.
Met zo'n 14% diesel ben je gewoonweg milieu vriendelijker.
Omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
JeroenH schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:14:
Jammer dat gelijk aangenomen wordt dat het 'natuurlijk' is om een elektrische auto te willen. Ik zit zelf te denken aan een lichte elektrische tweewieler, die brengt mij per kWh veel verder dan een zware en onduurzame elektrische auto, en is ook nog eens geen levensgroot gevaar voor écht duurzame weggebruikers als fietsers en voetgangers.

Denk verder.
Ik begrijp je stelling (vanuit je website ook) maar is dat niet wat kort door de bocht? Natuurlijk staat het wat kort gepost dat het direct een auto moet worden. Maar misschien is daar al een gehele redenatie aan vooraf gegaan. Verder vind ik het juist positief dat iemand elektrisch wil gaan rijden. Er is niet één (utopische) 'duurzame lifestyle', ik zie het als een continuüm van volledig duurzaam naar volledig fossiel. Iedereen gaat ergens zitten op die schaal, met een duidelijke voorkeur naar volledig duurzaam uiteraard. Volledig duurzaam betekent echter wel (al dan niet geringe) concessies doen in levenscomfort, hoeveel concessies iemand bereid is te doen om meer richting duurzaam te gaan zitten is sterk persoonsafhankelijk. Een auto is, hoe vervelend misschien ook, gewoon voor heel veel mensen erg belangrijk. Net als verwarming, kraanwater en een douche. Dat het mogelijk ook met het OV kan of op een andere manier gaat niet voorbij aan het feit dat iedereen (gelukkig) kan kiezen wat te consumeren tegen welke prijs. Zo zou ik er aanstoot aan kunnen nemen dat je op internet zit en dat je website ook 24/7 online is met dito stroomverbruik. Het leven moet wel leuk blijven zullen we maar zeggen, waar echter bespaard kan worden zonder concessies te doen is het uiteraard altijd zonde om het te laten :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
flitspaal.nl schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:11:

Ik gebruik in plaats van de S0 uitgang het knipperende ledje van mijn brutoproductiemeter. Via een Arduino met ethernetverbinding stuur ik elke 10 seconde een bericht naar www.pachube.com. 's avonds om elf uur stuurt de arduino mij een email met de resultaten van de dag. Werkt flitsend! De koppeling met Sunnyreports moet ook te doen zijn. De arduino heeft genoeg aan een fotodiode en een enkel weerstandje. Als je interesse hebt in de broncode dan stuur je maar een pm.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
Gisteren heb ik een Climarad Verti geïnstalleerd. Via marktplaats voor € 250 gekocht. Het is een decentrale ventilatie-unit met warmteterugwinning. Ik heb hem zonder radiator geïnstalleerd. Afhankelijk van de ervaringen komende winter bekijk ik of ik er radiator bij installeer.
Ik heb hem geplaatst naast een gevel met schuifpui waarin ik het dubbelglas heb vervangen door HR++ glas.
Het ventilatierooster hierboven kan nu in de winter dicht.
Ik verwacht een behoorlijke comfort verbetering doordat er geen koude trek meer zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:02
Eric, ik ben ook benieuwd naar je plugwise integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een auto is, hoe vervelend misschien ook, gewoon voor heel veel mensen erg belangrijk
Net als verwarming, kraanwater en een douche.
een auto en drinkwater vegelijken ? nee toch.....

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2010 22:48 . Reden: nederland raakt echt in de war ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Dit weekend een brief van het Agentschap met 1.575 euri voor 13,2 GJ, hoe kan dat, dat was ten tijde van de aanvraag in Nov 2009, toch 110 euro per GJ?

O nee, ze gaan uit van de oude waarde van 4,2 GJ per collector, dus 12,6GJ ipb 13,2GJ, wat een boefjes . . .
Moet je daar weer achteraan, het kan ook nooit in 1 keer goed, he?

[ Voor 33% gewijzigd door SasJo op 12-09-2010 23:08 ]

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 21:59:
[...]

een auto en drinkwater vegelijken ? nee toch.....
Hahaha, nee klopt (beetje snel getikt) doelde meer op warm water (en uiteraard is er ook een klasse van verschil tussen die twee). Maar desalniettemin gaat de auto hard de kant op qua status van douche. Douche zei men 60 jaar geleden ook van dat het mogelijk alleen een luxe iets was, tijden veranderen en zo ook de preferenties/eisen van mensen. Mijn punt is gewoon dat het niet zonder meer is te stellen wat wel en niet ok is op dat gebied :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
Nooit geweten dat duurzaamheid verslavend en tegelijkertijd pijnlijk kon zijn.. Afgelopen zaterdag van mijn platte dak, een zogenaamd omgekeerd warm dak gemaakt. Mijn dak bestond uit enkel bitumen en grind, isolatie waarde minus heelveel, in de winter werd het op de verdieping onder het dak dan ook flink koud.

Dus een hele lading Styrodur isolatieplaten gehaald (4cm dik) en dan dus een hele dag grind wegvegen/verschuiven, platen plaatsen en grind terug scheppen, verschuiven. Let wel dak is bijn 70M2, dat is dus echt mega veel kiezelsteentjes.. En het moest dit weekend aangezien volgend weekend eindelijk de zonnepanelen komen.. :)

Resultaat: mega spierpijn in rug, armen en benen, ondanks regelamtig sporten en op mijn rechterhand een open blaar van het maatje 2 euro muntstuk. Maar voelt nu al alsof het huis warmen blijft :P En ondanks de onbruikbare rechterhand, toch een blij gevoel! Nu maar hopen dat het heelt voor de grote zonnepaneel plaats klus volgende week.

Duurzaamheid = drugs :Y

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Anne vdr Bom schreef op zondag 12 september 2010 @ 17:49:
[...]

Had je mijn motivatie gelezen:

[...]

Ik zie de ZPV en dit forum als complementair. De zpv is voor belangenbehartiging en promotie, dit forum voor informatie.
Ja die had ik inderdaad gelezen en blijkbaar geen reactie opgegeven.
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering die mijn belangen behartigt.
Promotie vind ik voor mezelf niet een sterk genoeg argument.
Dan kan ik net zo goed geld overmaken t.n.v. Polder PV te Leiden.
Misschien geen gek idee om een bijdrage te leveren voor zijn werkzaamheden voor Zonnestroomopbrengst.eu
Waar zou ik dan wel warm voor lopen?
Kortingen op PV schoonmaakservice, verzekeringen, diensten ala Sideria, akties ala samenkopen.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
HellevUUr schreef op zondag 12 september 2010 @ 23:29:
[...]

Misschien geen gek idee om een bijdrage te leveren voor zijn werkzaamheden voor Zonnestroomopbrengst.eu
Kortingen op PV schoonmaakservice, verzekeringen, diensten ala Sideria, akties ala samenkopen.net.
:)

Thanx, je reactie is al genoeg. Maar dat sluit natuurlijk niet uit dat "ergens in de duurzame toekomst" er misschien nog eens een beroep op GoT deelnemers wordt gedaan. Ik leer trouwens nog steeds elke dag bij, het is het leukste forum van Nederland, en daar mag JeroenH ook een vette veer voor in zijn derrière steken!

Maar ik laat jullie binnen een dag effe tijdje met rust, de biohummerd® staat reeds in de startblokken... :?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste zeero cool....

Neem eens contact op met autobinck:
http://www.carros.nl/auto...-merk-byd-naar-nederland

dit is een bericht uit 2008

uit die tijd zijn er veel bericht over een elektrische auto op de markt brengen (altijd volgend jaar)

het erg op die cafebaas met het bord morgen gratis bier

op canvas of ketnet was er een documentaire over techneuten van -Nissan die op de chinese markt een auto uit willen brengen- en daar op een beurs die "byd" zagen met een actieradius van 300km. waar ze van schrokken omdat nissan dat nog niet kon.

later in de documentaire mochten ze er een proefrit in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
mightym schreef op zondag 12 september 2010 @ 21:25:
[...]

Ik gebruik in plaats van de S0 uitgang het knipperende ledje van mijn brutoproductiemeter. Via een Arduino met ethernetverbinding stuur ik elke 10 seconde een bericht naar www.pachube.com. 's avonds om elf uur stuurt de arduino mij een email met de resultaten van de dag. Werkt flitsend! De koppeling met Sunnyreports moet ook te doen zijn. De arduino heeft genoeg aan een fotodiode en een enkel weerstandje. Als je interesse hebt in de broncode dan stuur je maar een pm.
Hier komt dus de uitdaging om de hoek kijken. Hoe exact moet ik dit gaan opzetten?

Ik wil eigenlijk mijn steca op "iets" aansluiten waaruit ik kan loggen. Of dat nu een kwhMeter met S0 uitgang is of een led die knippert zal mij eerlijk gezegd niet zo heel veel uitmaken :)

Een kWhmeter met een S0 uitgang met 1000 pulsen / kWh ( dus op 1Wh nauwkeurig ) lijkt mij prima. Het liefste zou ik een request/reply systeem willen bouwen. Dus via RS232 een request uitsturen wat de opbrengst was in de afgelopen periode en dat ik een reply terugkrijg. Dan schrijf ik daarvoor wel weer een logger op mijn servertje voor het uitlezen.

Het tussenbordje moet dan dus tussen uitleesmomenten het aantal pulsen bijhouden + de tijd. En aan de hand van die twee inputvariabelen de opbrengst in Watt gaan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
Flitspaal, ik mail je wel dan kunnen we deze discussie per email voortzetten.

Een paar kleine voorbeeldjes van de grafieken:

Afbeeldingslocatie: http://home.spelplein.eu/solar/examples/consumers-detailed-5min.png

Afbeeldingslocatie: http://home.spelplein.eu/solar/examples/balance-hour.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:10
ericplan schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:48:
[...]

Er komt echt kokend water uit de kraan, neem dat van me aan! Verder heb je gelijk dat wanneer je een pan met water vult, dat het water in de pan niet kookt, inderdaad de pan neemt ook warmte op. Wel is het water in no time weer kokend en dat is tijdens het eten klaarmaken erg handig.
De beste temperatuur voor het zetten van thee is ergens tussen de 94 en 98 graden, afhankelijk van de soort thee. Ook voor het zetten van koffie heb je kokend of bijna kokend water nodig. Met water van 70 graden kan je geen lekkere koffie of thee zetten.
Verder heeft Quooker een uitstekende website met uitstekende installatiehandleidingen. Hieronder een plaatje van de Quooker Combi+
[afbeelding]
Zoals je ziet is de Quooker in deze opzet nog steeds "coldfill". Dat ik de Quooker VAQ als hotfill heb aangesloten, is iets wat ik zelf bedacht en uitgevoerd heb. Zie ook "Duurzame Energie deel 11"
dit is het plaatje van de combi, niet van de combi+
ik heb de brochure thuis liggen van quooker, daar stond dat in van de ideale temperatuur van thee en zo, maar ook dat het water dus 110 graden is in qde quooker zelf, en dat er geen straal uit komt, maar druppels, waardoor je je niet zou kunnen verbranden, en een stukje over kalk, maar wat het voordeel daarvan nu is weet ik niet precies. ook vraag ik me af of het nut heeft ( voor een quooker) om een waterontharder te gebruiken ivm evt kalkaanslag in het apparaat ( kan dat uberhaupt optreden in de quooker? daar word niks over gezegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een tijdje druk geweest en heb daarom eigenlijk niets kunnen posten. De installatie van mijn 15,8GJ zonneboiler gaat voorspoedig doch langzaam door de beperkte tijd die ik heb. De collectoren liggen op het dak en de boiler staat op zijn plaats. Alleen het leidingwerk moet nog. De 15,8GJ systemen bij mijn 2 buurmannen werken al en hebben beide vorige week al 400L op 90gr gehad. Buiten ziet het er wel gaaf uit om 3 huizen in 1 blok te zien met ieder 10m^2 aan collectoren bij de nok!

@DeeJeeBV:
Interessant zo'n climarad. Ikzelf heb vloerverwarming en ondervind ook trek van de centrale afzuiging. Zo'n vloerverwarmingversie zou mij prima passen. Graag je ervaringen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op maandag 13 september 2010 @ 11:11:
[...]
dit is het plaatje van de combi, niet van de combi+
Het is echt een plaatje van de combi+. Als je twijfelt, kijk dan even op het plaatje naast de grijze sifon bij onderdeel D. En op de website van Quooker kan je ook het plaatje van de gewone Combi vinden.....
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4129/4968605222_dca334be61.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 13-09-2010 13:45 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
idd
je hebt gelijk.
ik dacht dat de combi + juist hotfill was. en had daarbij het mengventiel van de combi in gedachten. daarop worden 4 leidingen aangesloten.

maar de quooker zoals op de site hebben geen hotfill nodig, omdat de warmte vanaf de cv / boiler al zo nuttig mogelijk wordt gebruikt.

hotfill icm zonneboiler, dus met warm/heet koudwater ipv koudwater aansluiting zou nog wel een besparing kunnen opleveren, maar dat is zonder quooker ook al "heet" als het goed is. alleen het kokende water dat je dan hebt is dan een voordeel.
daalderop heeft ook een oplossing voor kokend water uit de kraan, is een stuk goedkoper, maar werkt die net zo inventief als een quooker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/214tn37.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Stevig spul hè, die kabels.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

HellevUUr schreef op zondag 12 september 2010 @ 23:29:
[...]

Bij belangenbehartiging dacht ik nou niet direct aan rechtzaken, maar meer het beïnvloeden van onze ambtenaren en politici. Zoals de ENFB dat doet. Die verleent ook geen rechtbijstand aan fietsers.

Promotie doet de ZPV ook door bijv op beurzen en evenementen aanwezig te zijn met een stand. Dan bereik je de mensen toch weer op een andere manier dan met een website.

De ZPV is nu nog te klein om echt een stem in het kapittel te hebben De beste manier om daar iets aan te doen is lid te worden, zo dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:52:
daalderop heeft ook een oplossing voor kokend water uit de kraan, is een stuk goedkoper, maar werkt die net zo inventief als een quooker?
De uitloop van de Daalderop lijkt niet in hoogte verstelbaar. De quooker is dat wel. Handig met koffiezetten of een kopje cup-a-soup. Anders spettert het geweldig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zondag 12 september 2010 @ 23:04:
Dit weekend een brief van het Agentschap met 1.575 euri voor 13,2 GJ, hoe kan dat, dat was ten tijde van de aanvraag in Nov 2009, toch 110 euro per GJ?

O nee, ze gaan uit van de oude waarde van 4,2 GJ per collector, dus 12,6GJ ipb 13,2GJ, wat een boefjes . . .
Moet je daar weer achteraan, het kan ook nooit in 1 keer goed, he?
Ik heb toen ook wat problemen gehad maar je kan per brief bezwaar maken, ging bij mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
flitspaal.nl schreef op maandag 13 september 2010 @ 08:10:
[...]

Hier komt dus de uitdaging om de hoek kijken. Hoe exact moet ik dit gaan opzetten?

Ik wil eigenlijk mijn steca op "iets" aansluiten waaruit ik kan loggen. Of dat nu een kwhMeter met S0 uitgang is of een led die knippert zal mij eerlijk gezegd niet zo heel veel uitmaken :)

Een kWhmeter met een S0 uitgang met 1000 pulsen / kWh ( dus op 1Wh nauwkeurig ) lijkt mij prima. Het liefste zou ik een request/reply systeem willen bouwen. Dus via RS232 een request uitsturen wat de opbrengst was in de afgelopen periode en dat ik een reply terugkrijg. Dan schrijf ik daarvoor wel weer een logger op mijn servertje voor het uitlezen.

Het tussenbordje moet dan dus tussen uitleesmomenten het aantal pulsen bijhouden + de tijd. En aan de hand van die twee inputvariabelen de opbrengst in Watt gaan bepalen.
Je kunt de arduino via USB uitlezen. Op je PC zie je de arduino als een COM poort, op het bordje zit een FTDI chipje dat de seriele communicatie omzet naar USB en vice versa. Een request/reply systeem is heel eenvoudig te doen volgens mij. De arduino heeft een handige community waar dit soort oplossingen min of meer hapklaar te vinden zijn.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Yilar schreef op zondag 12 september 2010 @ 23:28:
Nooit geweten dat duurzaamheid verslavend en tegelijkertijd pijnlijk kon zijn.. Afgelopen zaterdag van mijn platte dak, een zogenaamd omgekeerd warm dak gemaakt. Mijn dak bestond uit enkel bitumen en grind, isolatie waarde minus heelveel, in de winter werd het op de verdieping onder het dak dan ook flink koud.

Dus een hele lading Styrodur isolatieplaten gehaald (4cm dik) en dan dus een hele dag grind wegvegen/verschuiven, platen plaatsen en grind terug scheppen, verschuiven. Let wel dak is bijn 70M2, dat is dus echt mega veel kiezelsteentjes.. En het moest dit weekend aangezien volgend weekend eindelijk de zonnepanelen komen.. :)
Liggen die Styrodur platen op je dakbedekking? Wat gebeurt er met regenwater, loopt dat gewoon er tussen/onderdoor? Lijkt me wel interessant om op mijn dakkapel toe te passen icm standaard 30x30cm tegels tegen opwaaien.
Dat zou toch ook je dakbedekking moeten sparen aangezien er weinig UV licht meer bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het ging mij meer om de tyechniek van de quooker, die is nogal uitgedacht, waar de "boiler"van daalderop gwoon een simpel vat met electrisch element is.. simpel gezegd.
die is idd niet in hoogte verstelbaar, maar scheelt wel de helft in prijs en is "gewoon"met 1 kraangat klaar. quooker heeft tegenwoordig ook kranen die heet en warm en koud water uit dezelfde kraan laat komen trouwens)

en ivm duurzaamheid, en tvt, en voor mij beperkte extra functie( het ruimt mijn aanrecht op en bespaart 70 euro per jaar , dan heb ik een tvt en verwarm ik water electrisch, wat energetisch weer niet beter is.

maar de quooker is een kleinere inhoud, lagere standby verbruik betere islatie, slimmer gebruik van warm water bij de combiplus, en een filter voor extra schoon water.

de tvt is al snel 15 jaar, exclusief onderhoud en filter vrvangen. en soms is een ontharder nodig dan stijgen de kosten en de tv tot minstens 20 jaar, als je de voordelen van otkalkt water weglaat (minder schoonmaakmiddel nodig.. maar dan moet je dat ook effectief minder gaan toevoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
mightym schreef op maandag 13 september 2010 @ 20:27:
[...]

Je kunt de arduino via USB uitlezen. Op je PC zie je de arduino als een COM poort, op het bordje zit een FTDI chipje dat de seriele communicatie omzet naar USB en vice versa. Een request/reply systeem is heel eenvoudig te doen volgens mij. De arduino heeft een handige community waar dit soort oplossingen min of meer hapklaar te vinden zijn.
Hier een arduino liggen met een ethernet uitbreiding er op :)
zo aan 't netwerk te hangen dus en te lezen via IP.
maar verder programmeren heb ik nog niet echt tijd voor gehad...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:23:
het ging mij meer om de tyechniek van de quooker, die is nogal uitgedacht, waar de "boiler"van daalderop gwoon een simpel vat met electrisch element is.. simpel gezegd.
die is idd niet in hoogte verstelbaar, maar scheelt wel de helft in prijs en is "gewoon"met 1 kraangat klaar. quooker heeft tegenwoordig ook kranen die heet en warm en koud water uit dezelfde kraan laat komen trouwens)
Dat voordeel van één gat heeft ook z'n nadeel. De kraan moet dan wel zo geplaatst zijn dat je er bijvoorbeeld een thermoskan met koffiefilter onder kan zetten. Nu staat de Quooker bij mij in een hoek van de gootsteen en kan draaien boven de gootsteen of boven het aanrecht.
en ivm duurzaamheid, en tvt, en voor mij beperkte extra functie( het ruimt mijn aanrecht op en bespaart 70 euro per jaar , dan heb ik een tvt en verwarm ik water electrisch, wat energetisch weer niet beter is.

maar de quooker is een kleinere inhoud, lagere standby verbruik betere islatie, slimmer gebruik van warm water bij de combiplus, en een filter voor extra schoon water.

de tvt is al snel 15 jaar, exclusief onderhoud en filter vrvangen. en soms is een ontharder nodig dan stijgen de kosten en de tv tot minstens 20 jaar, als je de voordelen van otkalkt water weglaat (minder schoonmaakmiddel nodig.. maar dan moet je dat ook effectief minder gaan toevoegen)
Ik heb helemaal niets met terugverdientijd en in het geval van een quooker al helemaal niet. Dat ding hebben we alleen gekocht om slim om te gaan met een klein aanrecht/keuken. En die electriciteit wek ik gewoon zelf op :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-03 11:20
NielsTn schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:06:
tja... Als RWE (voorheen Essent) zo gaat spelen, zou ik zeggen tegen alle Essent/RWE-klanten: wegwezen!
zelf een run-on-the-bank principe uitvoeren, dan valt zo'n molloch ook aardig wat klappen ten dele!
>:)

http://www.nu.nl/economie...erncentrale-borssele.html
Mede hierdoor heb ik de knoop doorgehakt om bij Essent weg te gaan. 7 November a.s. loopt ons contract af en stappen we over naa GreenChoice! Als alles goed gaat komt Glambalk a.s. maandag de zonnepanelen op ons dak leggen en dan is Nederland weer ~ 1kWp rijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
JakeNL schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:04:
[...]

Liggen die Styrodur platen op je dakbedekking? Wat gebeurt er met regenwater, loopt dat gewoon er tussen/onderdoor? Lijkt me wel interessant om op mijn dakkapel toe te passen icm standaard 30x30cm tegels tegen opwaaien.
Dat zou toch ook je dakbedekking moeten sparen aangezien er weinig UV licht meer bij komt.
Klopt, grind eraf halen, platen erop leggen, dus direct op je bitumen laag, dan grind er weer overheen. Het water loopt eroverheen en onderdoor. Het beschermd inderdaad je dak tegen UV, je dak zou dus ook veel langer mee moeten gaan. Merk het tijdens het stormpje wat nu over de stad waait dat het boven gewoon behaaglijk warm blijft. (zonder verwarming), goeie investering dus!

linkje: www.weston.nl/files/omkeerdakbrochure.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Yilar op 14-09-2010 22:46 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Saurus schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:01:
[...]

Mede hierdoor heb ik de knoop doorgehakt om bij Essent weg te gaan. 7 November a.s. loopt ons contract af en stappen we over naa GreenChoice! Als alles goed gaat komt Glambalk a.s. maandag de zonnepanelen op ons dak leggen en dan is Nederland weer ~ 1kWp rijker.
Nice! Dat was mijn redenatie ook, dan maar zelf de revolutie beginnen :) Nog 5 nachtjes slapen tot mijn 3kWp op het dak ligt! *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Yilar op 14-09-2010 22:52 ]

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Yilar schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:45:
[...]

Klopt, grind eraf halen, platen erop leggen, dus direct op je bitumen laag, dan grind er weer overheen. Het water loopt eroverheen en onderdoor. Het beschermd inderdaad je dak tegen UV, je dak zou dus ook veel langer mee moeten gaan. Merk het tijdens het stormpje wat nu over de stad waait dat het boven gewoon behaaglijk warm blijft. (zonder verwarming), goeie investering dus!

linkje: www.weston.nl/files/omkeerdakbrochure.pdf
Ik heb deze zomer ook al aan een extra isolatie gedacht voor een plat dak. Het probleem dat ik heb is dat de rand zo laag is, ongeveer 7 centimeter. Gelukkig loopt het water goed weg. Ik heb al een informatievraag lopen bij de aannemer die de aanbouw heeft uitgevoerd. Ik hoop daar meer van te horen als het gaat om haalbaarheid en dakbelasting.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:38
tw_eek schreef op woensdag 15 september 2010 @ 02:25:
[...]

Ik heb deze zomer ook al aan een extra isolatie gedacht voor een plat dak. Het probleem dat ik heb is dat de rand zo laag is, ongeveer 7 centimeter. Gelukkig loopt het water goed weg. Ik heb al een informatievraag lopen bij de aannemer die de aanbouw heeft uitgevoerd. Ik hoop daar meer van te horen als het gaat om haalbaarheid en dakbelasting.
Tip: Leg gewoon isolatie op het midden van het dak, maar laat het aan de rand weg. Op die manier creëer je rondom langs de dakrand een goot (30cm kan genoeg zijn) om het water op te vangen en af te voeren naar de hwa's.

Bijkomend voordeel is dat er geen water op het dak kan blijven staan bij verstopping van de hwa's, behalve in de goot, omdat de rest boven de dakrand uit steekt.

[ Voor 9% gewijzigd door guapper op 15-09-2010 10:08 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
Gaat er iemand naar de www.ecomobiel.nl? Ik heb me zojuist aangemeld voor de 21ste. Het is waarschijnlijk wel erg autogericht, maar wellicht toch interessant.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
@ TW_eek, Guapper, Yilar

Ik heb ook een plat dak en kreeg dezelfde tip als dat guapper geeft. je kunt ook de isolatie langs de randen dunner uitvoeren zodat je evengoed nog een rand houdt.

Ik heb geen grind op het dak dus weet niet hoe ik die platen vast moet leggen. ik kan natuurlijk een paar kuub grind laten aanrukken, maar eigenlijk heb ik dat liever niet op mijn dak. Het wordt zo'n vieze boel en er blijft veel vocht tussen zitten wat ook weer verdampt en dus mijn huis afkoelt. (denk maar aan een nat t-shirt in de wind.)

De dakbedekking is inmiddels ruim 10 jaar oud, dus misschien geen slecht idee om dat meteen te vervangen. En de isolatie daaronder te laten aanbrengen. Maarja dat is weer een paar 1000 euro. Ik heb meer ideeen dan mijn portemonnee groot is.

Bovendien wordt er op de bovenverdieping nog nauwelijks gestookt. Dus het staat niet het hoogst op mijn prio lijst.

Wel lastig natuurlijk als straks mijn dak vol staat met zonnecollectoren en pannelen. Maarja, dat zien we dan wel weer.

• guapper
Taan schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:32:
@ TW_eek, Guapper, Yilar
[...]
Ik heb geen grind op het dak dus weet niet hoe ik die platen vast moet leggen. ik kan natuurlijk een paar kuub grind laten aanrukken, maar eigenlijk heb ik dat liever niet op mijn dak. Het wordt zo'n vieze boel en er blijft veel vocht tussen zitten wat ook weer verdampt en dus mijn huis afkoelt. (denk maar aan een nat t-shirt in de wind.)
[...]
er kunnen 3 redenen zijn om grind op je dak te leggen:
1) wanneer de dakbedekking niet tegen UV licht bestand is, dus het grind dient dan ter bescherming.
2) ballast, tegen wet wegwaaien waanneer de dakbedekking (en/of onderliggende isolatie) niet mechanisch aan de ondergrond (constructieve dak) bevestigd is.
3) esthetisch, omdat je bijvoorbeeld vanuit een raam over het dak uit kijkt en dakbedekking lelijk vind.

Misschien is het een goed idee om toch een paar offertes aan te vragen voor het vervangen van je dakbedekking, en/of om de dakisolatie te laten aanbrengen (of alleen voorlichting en materiaal laten leveren). Ligt natuurlijk ook aan de conditie van je dakbedekking. Bedenk je hierbij dat een lekkage je ook erg veel geld kan gaan kosten, en lopen/werken op oude dakbedekking brengt risico's met zich mee.

• engelbertus
ipv grind kun je ook drainagetegels erop leggen. dan blijft de isolatie wel liggen, en kun je er op lopen zonder de dakbedekking te beschadigen.

grind en tegels oid is natuurlijk ook wel weer een extra belasting op je dak. Als je daarnaast nog weer extra tegels als balast voor PV op je dak gooit telt dat snel aan natuurlijk! maar misschien kun je dat combineren.

[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 15-09-2010 13:12 ]

• Taan
[b][message=34690826,noline]guapper schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:46[/message
Misschien is het een goed idee om toch een paar offertes aan te vragen voor het vervangen van je dakbedekking, en/of om de dakisolatie te laten aanbrengen (of alleen voorlichting en materiaal laten leveren). Ligt natuurlijk ook aan de conditie van je dakbedekking. Bedenk je hierbij dat een lekkage je ook erg veel geld kan gaan kosten, en lopen/werken op oude dakbedekking brengt risico's met zich mee.
Zo slecht is het nog niet. En zelfdoen is wat mij betreft geen optie. Ik ga niet met zo'n brander aan de gang, dat schijnt nog best een lastig klusje te zijn.

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:37:
ipv grind kun je ook drainagetegels erop leggen. dan blijft de isolatie wel liggen, en kun je er op lopen zonder de dakbedekking te beschadigen.

grind en tegels oid is natuurlijk ook wel weer een extra belasting op je dak. Als je daarnaast nog weer extra tegels als balast voor PV op je dak gooit telt dat snel aan natuurlijk! maar misschien kun je dat combineren.
Idd goed letten op de belasting van het platte dak.
De regels zijn de laatste jaren behoorlijk aangescherpt vanwege dat er meer sneeuw valt.
Menig dak is een paar jaar geleden ingezakt met 20-30cm sneeuw (2006 meen ik).

Bij mijn aanbouw werden ook belachelijke zware eisen gesteld volgens de constructieberekeningen.
Bij een balkoverspanning van 4,65m moesten balken van 25x7,5cm en bij de lichtkoepels ook nog 2 tegen elkaar verbonden door draadeinden om de 30cm.
Aan iedere zijde van de koepel dus een dubbele balk.

Er wordt ook steeds meer platdak benut.
Bijvoorbeeld groen dak (40kg/m2), pv, zbcollectoren met of zonder voorraadvat, maar ook als terras met drainagetegels.

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:33

stegen

8710Wp

Ik heb me ook net aangemeld. Lijkt me interessant.
De Smart ED en Nissan Leaf zijn o.a. de primeurs las ik.

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Afgelopen weekend was er de PassiveHouse beurs in Brussel. Het viel me op dat er wel wat Nederlanders rondliepen. Begint het passiefhuis concept in Nederland bekender te worden maar moeten ze naar België komen om informatie te krijgen?

Ik heb er ook even gesproken met een architecte. Volgens haar zijn de architecten ondertussen behoorlijk mee met energiezuinig bouwen en ook de fabrikanten brengen bijhorende producten en apparaten uit. Het grote probleem zit bij de aannemers... Velen zitten kwa techniek en kennis jaren achter en bij een aantal is het nog erger: het interesseert hen gewoon niet wat ze doen. Is dat ook jullie ervaring?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:07
stegen schreef op woensdag 15 september 2010 @ 21:09:
[...]

Ik heb me ook net aangemeld. Lijkt me interessant.
De Smart ED en Nissan Leaf zijn o.a. de primeurs las ik.
Nissan Leaf komt in december dit jaar, of begin 2011 'al', Smart ED komt 'pas' in 2012. Nissan Leaf vind ik dus persoonlijk een grotere primeur, samen met de Mitsubishi Imiev.

Nissan Leaf
Deze vijfdeurs hatchback heeft een actieradius van 160 kilometer en zal naar verwachting in december 2010 op de Europese markt verschijnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf

Smart ED
From the top down, the crew at SmartUSA, which treated us to a half-day of Smart ED drives in Brooklyn, NY, earlier this week, is keeping mum on pricing possibilities for a car that won't hit the retail market here until 2012.
Bron: http://blogs.edmunds.com/...-electric-two-seater.html

Iemand dit artikel, in combinatie met dit artikel al gelezen?

[ Voor 10% gewijzigd door D!zzy op 15-09-2010 21:56 . Reden: verkeerde quote ]

• guapper
TaXaN schreef op woensdag 15 september 2010 @ 21:45:
Afgelopen weekend was er de PassiveHouse beurs in Brussel. Het viel me op dat er wel wat Nederlanders rondliepen. Begint het passiefhuis concept in Nederland bekender te worden maar moeten ze naar België komen om informatie te krijgen?

Ik heb er ook even gesproken met een architecte. Volgens haar zijn de architecten ondertussen behoorlijk mee met energiezuinig bouwen en ook de fabrikanten brengen bijhorende producten en apparaten uit. Het grote probleem zit bij de aannemers... Velen zitten kwa techniek en kennis jaren achter en bij een aantal is het nog erger: het interesseert hen gewoon niet wat ze doen. Is dat ook jullie ervaring?
Erg makkelijk om aannemers de schuld te geven.
Zij voeren een project alleen uit. Passieve huizen worden op een vrij traditionele manier gebouwd, dus aan die specifieke kennis ligt het niet. Ik zie op het architectenbureau nog maar weinig (lees: absoluut geen) vraag vanuit projectontwikkelaars naar woningen met een Rc waarde van 9 tot 10 (passief huis). De opdracht is meestal om aan de eisen te voldoen, meer wordt (meestal nog) niet gewaardeerd.

Erg jammer, want met een beetje 'out of the box' denken is veel te winnen, voor (waarschijnlijk) weinig geld en de extra investering is binnen no-time terugverdiend.

• stegen
  • Laatst online: 13:33

stegen

8710Wp

Zakelijk een elektrische auto/bestel/vrachtwagen kopen is in Amsterdam wel heel aantrekkelijk..
Aanschafsubsidie €15.000 - €45.000 bovenop de toch al zeer interessante belastingvoordelen.

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Er komen zowaar bedrijven bij zoals http://www.ecojob.nl/werkzoekend via wie je op zoek kunt gaan naar een baan, waar je gedachtegoed op aansluit.
Helaas wordt er geen cost price engineer gevraagd, haha.
Maar, het is een start.

Weten jullie er nog meer?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
SasJo schreef op woensdag 15 september 2010 @ 22:25:
Er komen zowaar bedrijven bij zoals http://www.ecojob.nl/werkzoekend via wie je op zoek kunt gaan naar een baan, waar je gedachtegoed op aansluit.
Helaas wordt er geen cost price engineer gevraagd, haha.
Maar, het is een start.

Weten jullie er nog meer?
http://www.duurzamevacaturebank.nl/
bijvoorbeeld

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Paul C
mastadizzy schreef op woensdag 15 september 2010 @ 21:54:
[...]

Iemand dit artikel, in combinatie met dit artikel al gelezen?
Low tech magazine is altijd heel negatief over nieuwe techniek is mijn idee. Daarom heet het ook low-tech. Ze hebben wel interessante artikelen over hoe dingen vroeger gingen.

Met dat artikel over snelladen is bijvoorbeeld veel mis. Zo gaat de auteur er vanuit dat de accu's altijd helemaal leeg zijn als ze worden opgeladen. Ook is hij heel zwart-wit en bespreekt het scenario dat alle auto's in NL en BE leeg zijn en allemaal precies tegelijk aan de 10 minuten snellader worden gehangen. 8)7
Ook haalt hij consequent capaciteit en verbruik/productie door elkaar. Capaciteit is er méér dan voldoende in Europa:
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/TenneT-capciteit.png
Zoals je ziet is er een groot overschot aan capaciteit op dit moment en zijn er in alle landen forse uitbreidingsplannen, waaronder met name Duitsland, UK en Nederland...

Als ik even bij het CBS kijk en zie dat er grofweg 106Tm (terra meter = 1012m) per jaar word gereden en ik daarvoor een verbruik van niet al te zuinig 0,15Wh/m voor aanhoud, dan kom ik op zo'n 16TWh extra per jaar. Nederland vebruikt op het moment dik 100TWh/jaar, dus dat is ongeveer 16% stijging van het elektriciteitsverbruik.

Het zal natuurlijk vele tientalle jaren duren voordat we een bijna 100% elektrische voertuigen vloot hebben (ik heb alle personenauto's privé en zakelijk genomen). Maar goed, als we dan zo ver zijn is er dus iets in de orde grote van 16% meer elektriciteitsverbruik en als ik dan zie dat het plan is om de opwekcapaciteit in de komende 6 jaar te verdubbelen, dan maak ik me daar echt geen zorgen over.

Verwijderd

Voor de fans van een douchpijp WTW: http://link.marktplaats.nl/375127599

• mkleinman
Dat je radiatoren sloopt uit een huis kan ik nog begrijpen, bijvoorbeeld aanleggen van vloerverwarming, maar waarom de WTW Unit eruit slopen? Typisch geval van wat de boer niet kent.... ?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45
Even een vraag aan de sonnenertrag specialisten; hoe upload ik data van mijn plugwise naar de site? Ik zie het namelijk niet zitten dit handmatig te gaan doen....

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

wmeester schreef op donderdag 16 september 2010 @ 10:38:
Even een vraag aan de sonnenertrag specialisten; hoe upload ik data van mijn plugwise naar de site? Ik zie het namelijk niet zitten dit handmatig te gaan doen....
Zie : http://wiki.sonnenertrag.eu/nl:datenimport
en : http://wiki.sonnenertrag.eu/nl:datenimport:solarlog

[ Voor 8% gewijzigd door Mike70 op 16-09-2010 10:55 ]

www.mijnzon.info

• wmeester
Maar dat zijn andere bestanden als dat ik uit Plugwise krijg, ik krijg .csv bestanden uit Plugwise....

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat is ook een manier om met tvt om te gaan :-)
Je hebt trouwens een PM, of DM al een tijdje.

A'dam PVOutput

Verwijderd

@Eric. DM terug. heb een tijdje niet echt opgelet.........

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:31
mastadizzy schreef op woensdag 15 september 2010 @ 21:54:
[...]

Nissan Leaf komt in december dit jaar, of begin 2011 'al', Smart ED komt 'pas' in 2012. Nissan Leaf vind ik dus persoonlijk een grotere primeur, samen met de Mitsubishi Imiev.

Nissan Leaf
[...]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf
Nissan Leaf komt in NL pas midden 2011, door de hogere vraag in de rest van de wereld. Dan zullen er wel vooral in Amsterdam een hoop uitgeleverd worden (dit ivm de huidige aanbesteding van laadpalen daar)

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

• wmeester
Nou, gelukt: de data per maand heb ik maar met de hand ingevoerd, de data per dag ben ik niet van plan in te voeren.
Er zijn 3 nieuwe systemen in Wijdemeren te vinden, allemaal van mij!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pcmadman schreef op donderdag 16 september 2010 @ 00:13:
[...]

Low tech magazine is altijd heel negatief over nieuwe techniek is mijn idee.
Ja, de auteur laat zich nogal een meeslepen en neemt het dan niet al te nauw met de feiten en stuurt zijn aannames wel erg in de richting van zijn gewenste conclusie...

Ik herinner me ook een stukje over dat ging over een bedrijf dat zonnepanelen boven haar parkeerplaats had geïnstalleerd en hoezeer die tekort zouden schieten om de voertuigen die eronder geparkeerd worden van voldoende energie te voorzien. Ook hier de aanname dat elke werknemer met een lege accu op zijn werk zou verschijnen. En dat de energie in het weekend verloren zou gaan omdat er dan geen auto's geparkeerd worden. Hij had kennelijk nooit van grid-connected pv gehoord. Tja.....dan maak je het jezelf wel erg makkelijk om moderne technologie de grond in te schrijven.
Als ik even bij het CBS kijk en zie dat er grofweg 106Tm (terra meter = 1012m) per jaar word gereden en ik daarvoor een verbruik van niet al te zuinig 0,15Wh/m voor aanhoud, dan kom ik op zo'n 16TWh extra per jaar. Nederland vebruikt op het moment dik 100TWh/jaar, dus dat is ongeveer 16% stijging van het elektriciteitsverbruik.
Exact hetzelfde als wat ik had berekend. Maar het is nog beter, zo ontdekte ik laatst. Het produceren van een liter benzine uit olie kost 0,5 - 1 kWh (deels direct als electriciteit, deels als aardgas dat in een steg met 50% in electriciteit omgezet kan worden). Dus als iedereen electrisch gaat, kan (bijna) de hele olie-industrie ontmanteld worden en gaat er ook een zeer grote verbruiker van het net.

ps "terra meter" --> "terameter"

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

17 GW in 2010
flitspaal.nl schreef op donderdag 16 september 2010 @ 10:38:
Dat je radiatoren sloopt uit een huis kan ik nog begrijpen, bijvoorbeeld aanleggen van vloerverwarming, maar waarom de WTW Unit eruit slopen? Typisch geval van wat de boer niet kent.... ?
Alleen een ligbad?

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

IMS: 17 GW in 2010?

"Although 2010 will undoubtedly end as an outstanding year for the PV industry, 2011 presents a very different picture and IMS Research predicts a considerable slowdown in growth with the industry needing to deal with major revisions to key countries’ incentive schemes and potential over capacity and price pressure throughout the supply chain."

'price pressure'. Het lijkt er dus op dat degenen met een SDE-beschikking het beste nog even strategisch kunnen afwachten tot volgend jaar.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

wmeester schreef op donderdag 16 september 2010 @ 11:58:
de data per dag ben ik niet van plan in te voeren.
Als je een beetje thuis bent in php kun je de waarden gemakkelijk inlezen en met 1 druk op de knop versturen. Moet je wel eerst ingelogd zijn bij sonnenertrag. Op deze manier kun je ook zonder problemen dagwaarden ouder dan een maand versturen :)

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
<?php

$dagen = $opbrengst = array();

$dagen[] = '2010-09-10';
$dagen[] = '2010-09-11';
$dagen[] = '2010-09-12';
$dagen[] = '2010-09-13';
$dagen[] = '2010-09-14';
$dagen[] = '2010-09-15';

$opbrengst[] = 1.33;
$opbrengst[] = 2.07;
$opbrengst[] = 0.55;
$opbrengst[] = 1.74;
$opbrengst[] = 0.30;
$opbrengst[] = 1.99;

// het is natuurlijk handiger om de waarden in te lezen van een txt/csv file met bijvoorbeeld: $opbrengst = file('bestand.csv');

echo '<form name="insert_data" method="post" action="http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/insertdatadaily">
<input type="hidden" name="pb_id" value="VUL_HIER_JE_ID_NUMMER_VAN_JE_INSTALLATIE_IN">
';

for($i=0; $i<count($dagen); $i++)
{
  echo 'Opbrengst '.$dagen[$i].' <input type="text" name="yield['.$dagen[$i].']" value="'.$opbrengst[$i].'" size="4"> kWh<br>'."\n";
}

echo '<input type="submit" name="save" value="Bewaren">
</form>
';

?>

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 16-09-2010 14:34 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:07
Anne vdr Bom schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:03:
[...]

Ja, de auteur laat zich nogal een meeslepen en neemt het dan niet al te nauw met de feiten en stuurt zijn aannames wel erg in de richting van zijn gewenste conclusie...

Ik herinner me ook een stukje over dat ging over een bedrijf dat zonnepanelen boven haar parkeerplaats had geïnstalleerd en hoezeer die tekort zouden schieten om de voertuigen die eronder geparkeerd worden van voldoende energie te voorzien. Ook hier de aanname dat elke werknemer met een lege accu op zijn werk zou verschijnen. En dat de energie in het weekend verloren zou gaan omdat er dan geen auto's geparkeerd worden. Hij had kennelijk nooit van grid-connected pv gehoord. Tja.....dan maak je het jezelf wel erg makkelijk om moderne technologie de grond in te schrijven.

[...]
Inderdaad, in dit artikel gaat hij er vanuit dat iedereen zijn 25kWh batterij tot de bodem heeft leeggereden.

Weet iemand welke tests een elektrische auto doorgaat om de actieradius te bepalen van het voertuig? Of is dit bij elke autobouwer anders?

• wmeester
antonboonstra schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:26:
[...]

Als je een beetje thuis bent in php kun je de waarden gemakkelijk inlezen en met 1 druk op de knop versturen. Moet je wel eerst ingelogd zijn bij sonnenertrag. Op deze manier kun je ook zonder problemen dagwaarden ouder dan een maand versturen :)

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
<?php

$dagen = $opbrengst = array();

$dagen[] = '2010-09-10';
$dagen[] = '2010-09-11';
$dagen[] = '2010-09-12';
$dagen[] = '2010-09-13';
$dagen[] = '2010-09-14';
$dagen[] = '2010-09-15';

$opbrengst[] = 1.33;
$opbrengst[] = 2.07;
$opbrengst[] = 0.55;
$opbrengst[] = 1.74;
$opbrengst[] = 0.30;
$opbrengst[] = 1.99;

// het is natuurlijk handiger om de waarden in te lezen van een txt/csv file met bijvoorbeeld: $opbrengst = file('bestand.csv');

echo '<form name="insert_data" method="post" action="http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/insertdatadaily">
<input type="hidden" name="pb_id" value="VUL_HIER_JE_ID_NUMMER_VAN_JE_INSTALLATIE_IN">
';

for($i=0; $i<count($dagen); $i++)
{
  echo 'Opbrengst '.$dagen[$i].' <input type="text" name="yield['.$dagen[$i].']" value="'.$opbrengst[$i].'" size="4"> kWh<br>'."\n";
}

echo '<input type="submit" name="save" value="Bewaren">
</form>
';

?>
Hmmm, ik heb totaal geen kaas gegeten van PHP. maar ben nooit te oud om te leren :)

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

mastadizzy schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:59:
Weet iemand welke tests een elektrische auto doorgaat om de actieradius te bepalen van het voertuig? Of is dit bij elke autobouwer anders?
Volgens mij wordt de standaard test gebruikt van de EU die ook voor benzine-auto's geldt om het verbruik te bepalen. De actieradius mag de fabrikant dan zelf opgeven op basis van de capaciteit van de accu. Net zoals nu met benzine-auto's de fabrikanten vrij zijn om dat bepalen afhankelijk van de inhoud van de benzinetank, die je toch nooit helemaal leeg zal rijden. Je mag ervan uitgaan dat je in geen van beide gevallen de opgegeven actieradius haalt.

[ Voor 14% gewijzigd door Anne vdr Bom op 16-09-2010 18:13 ]

• engelbertus
gesloopt uit een nieuwbouwhuis.. op legale wijze, of was het nachtwerk ?

[ Voor 30% gewijzigd door engelbertus op 16-09-2010 15:52 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het idee is geweldig. Benieuwd of het een succes wordt.
http://www.at5.nl/artikel...hip-bevoorraadt-amsterdam

A'dam PVOutput

Verwijderd

je wtw wegzagen, wat een gewelldig idee ook.
(...slaat nogmaals op zijn knieen van het lachen...)

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57
Ik kreeg gisteren van een installateur nog de tip om de nieuwe TL lampen in de spreekkamers van de dierenartsenpraktijk in de middagpauze maar aan te houden. Het starten van de lampen zou zoveel energie kosten dat het de moeite niet zou lonen om ze een uur uit te zetten......

En dat moet dan mensen voorlichten 8)7 8)7

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zeker een goed idee, het grachtennetwerk in Amsterdam is dusdanig uitgebreid dat je op een hoop locaties kan komen. Als het aanslaat zal dat behoorlijk wat verkeersopstoppingen voorkomen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

http://www.depers.nl/econ...-gedragsbeinvloeding.html
maandelijks salderen ? nee ? dat vind ik niet zo slim,
mijn schijfje doet dat wel.
een kastje erbij voor 1000 euro ? sorry hoor, te lage tvt (hehehehe), ik gebruik namelijk ook al niks.

meanwhile in your backyard :
Het Britse olieconcern BP houdt zich zeer slecht aan de veiligheidsvoorschriften. Op vier van de vijf vorig jaar geïnspecteerde boorplatformen in de Noordzee worden voorschriften genegeerd. Dat schrijven Britse kranten woensdag op basis van inspectierapporten van toezichthouder Department of Energy and Climate Change (DECC).
Volgens DECC is het personeel van BP onvoldoende getraind in het reageren op ongelukken en zou het concern niet adequaat hebben geoefend met lekkages. DECC inspecteerde tussen 2004 en 2009 twaalf van BP’s 33 platforms in de Noordzee. In alle inspectierapporten uitte de toezichthouder kritiek op het concern. 'BP speelt ook op de Noordzee met vuur', concludeert de website Joop.
Bron:
Joop, 15 september 2010
en dan nog dit :
http://www.noordhollandsd...nes-Heerhugowaard-riskant
er kan een wiek afbreken, laten we het een wing noemen.
dan is de nieuwe aanvliegroute van de polderbaan boven castricum-alkmaar even riskant, er kan een wing/vleugel afbreken.
gelijk oversteken toch ? boeing of enercon wiek in je hoofd, ik zie het verschil niet.

...hoewel, ik denk dat snoekie ook wel wakker word van die eerste boeing om 06:30 boven zijn dak.. en van die enercons word ik niet wakker...

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2010 21:01 ]

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 20:55:
Windturbines-Heerhugowaard-riskant
er kan een wiek afbreken, laten we het een wing noemen.
En bomen niet te vergeten. Zeeeeer riskant met al die takken.

• guapper
Anne vdr Bom schreef op donderdag 16 september 2010 @ 21:48:
[...]

Pas maar op dat ze het niet bij de bron aanpakken, en wind aan een maximum snelheid onderwerpen.

Verwijderd

guapper schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:13:
[...]

Pas maar op dat ze het niet bij de bron aanpakken, en wind aan een maximum snelheid onderwerpen.
Geweldige uitspraak!! Vast iemand die dit als een gat in de markt ziet.. _/-\o_

• Paul C
Anne vdr Bom schreef op donderdag 16 september 2010 @ 21:48:
[...]

En wat denk je van wegen, daar kunnen heel gevaarlijke auto's op rijden.

Maar ik heb nou twee nieuwe ISKRA meters hangen (MT171-D2A52-V12G12-K0 zie: http://www.pjwmeters.co.u...onnection%20Datasheet.pdf), met een S0 volgens DIN 43864. Eentje is de BPM en de andere is de vervanging van onze oude niet salderende meter. Ik heb de beste man van Enexis meteen gevraagd of hij even een draadje aan de S0 kon hangen, want deze zit achter de verzegeling en dat was, na een telefoontje met de baas, geen enkel probleem! _/-\o_

Nu wil ik deze S0 direct gaan gebruiken om de productie en het verbruik te gaan monitoren. Productie zou geen probleem moeten zijn, maar verbruik is wat lastiger, want ik heb nog niet kunnen vinden of er via deze S0 ook verschil is te maken tussen verbruik en leveren...
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand misschien de DIN 43864?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Laatst online: 14:38
@ pcmadman
Gefeliciteerd …. Een S0 uitgang
Hier bij Liander hebben ze de ISKRA ME162 ( kleine vermogens <3000W)
Zonder S0 uitgang .. dus al gebeld en gemaild met ze … Want ik wil er een met S0 :)
Antwoord terug.
“We hebben geen andere meters ……Want inkoop heeft geen andere meters besteld.. “

Als tip gaf de medewerker aan.. “bij de technische unie verkopen ze van die apparaatjes met zo een puls uitgang “………. @#$%^#@&^%$ ( dacht ik ….)
Toen ik vertelde dat ik er al 7 van die dingen had a 10 euro.. viel de ander kant van de lijn even stil ..
Ik wil gewoon de officiële teller ook registeren.

En op de vraag hoe kan ik dat dan wel regelen .. door hoger op te klimmer in het systeem??….
Kwam het antwoord….“Moet ik soms het mail adres van de directie geven ?”
Maar uiteindelijk zou hij de vraag nog bij een collega op een ander afdeling neer leggen die heeft er misschien meer verstand van.

Wat me wel opvalt dat Liander er steeds 14 + 2 dagen er over doet om te reageren.

Nog even .. je kan de knipperende led toch gebruiken.. ja en nee
Nee… led brand ook als er geen vermogen terug geleverd word ( pulsje te veel)
Het viel me op dat terwijl er een wolk voor bij kwam dat de led een halve seconde branden(omvormers stopte even ).. dus valse puls.
Tuurlijk kan ik die te lange puls er uit filteren….maar waarom moeilijk doen.. we leven toch niet meer in het stoom tijdperk( behalve Liander dan ..)

Ps.... ook bij pcmadman is zijn meter .. een classe 2
Dus nauwkeurigheid 2% ( bij lage stroom 2,5% !! )

En als afsluiter .. denk ik er over na ... om dat er geen S0 uitgang op de meter zit..ik de meterstanden ook handmatig moet verwerken .. dus kan ik eigenlijk ook wel 30 euro per jaar gaan vragen aan Liander
Ik heb toch gewoon gelijk ... word nul operatie :) ....mischien toch maar mail naar directie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@X21r:
Balen! Ik heb het idee dat je bij Enexis dan veel beter zit dan bij Liander. Ik word tot nu toe steeds heel correct en snel geholpen. Dat van die Class II had ik ook gezien. Vind ik overigens niet zo'n probleem. Dat is nog redelijk nauwkeurig en tenminste een gespecificeerde fout. Nu weet ik tenminste dat mijn meting +/-2% is en hoef ik me niet af te vragen of het nou 1% is of misschien wel 10%, zoals ik dat wel moet bij de omvormers. Dat is namelijk de andere optie: De omvormers uitlezen, maar ik heb nog weinig over het protocol van Delta kunnen vinden... :(

Maar goed, jij bent er al veel mee bezig geweest, maar weet je ook of er een manier is om te registreren of de pulsen voor levering danwel verbruik zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
pcmadman schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:31:
[...]
Nu wil ik deze S0 direct gaan gebruiken om de productie en het verbruik te gaan monitoren. Productie zou geen probleem moeten zijn, maar verbruik is wat lastiger, want ik heb nog niet kunnen vinden of er via deze S0 ook verschil is te maken tussen verbruik en leveren...
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand misschien de DIN 43864?
DIN 43864 is een hele simpele standaard die het mogelijk maakt om "iets te tellen". Er is geen mogelijkheid om verschil te maken tussen verbruik en productie. Je kunt alleen verschil maken als je aparte SO interfaces hebt voor productie en gebruik.

Een mogelijkheid is bijvoorbeeld 1 teller per groep waarbij de PV groep teller dus productie meet en de rest verbruik.

Er loopt op dit moment een andere discussie op het Tweakers Electronica forum over verbruiksmeters met daarin zo te zien een prima oplossing voor het meten van een aantal SO interfaces:
antonboonstra in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
kockie schreef op donderdag 16 september 2010 @ 19:36:
Ik kreeg gisteren van een installateur nog de tip om de nieuwe TL lampen in de spreekkamers van de dierenartsenpraktijk in de middagpauze maar aan te houden. Het starten van de lampen zou zoveel energie kosten dat het de moeite niet zou lonen om ze een uur uit te zetten......

En dat moet dan mensen voorlichten 8)7 8)7
Dit is getest bij mythbusters, klopte inderdaad niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Hmmm, dat van die TL's zei mijn vader ook altijd. (wel ca 20 jaar geleden) Dat is dus niet zo? Is er helemaal geen extra energieverbruik voor het opstarten? Zo ja, wat is het kantelpunt?

Ik laat ook vaak het TL-licht aan in de garage als ik er regelmatig naar binnen loop omdat ik dacht dat dat beter zou zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Taan op 17-09-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de week mijn jaarafrekening gekregen voor gas en stroom: oude maand termijn 155, nieuwe 82......en een heleboel geld terug natuurlijk :) wat energiebesparen kan doen zeg

30 september wordt er 1080 wp bijgeplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Taan schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:14:
Hmmm, dat van die TL's zei mijn vader ook altijd. (wel ca 20 jaar geleden) Dat is dus niet zo? Is er helemaal geen extra energieverbruik voor het opstarten? Zo ja, wat is het kantelpunt?

Ik laat ook vaak het TL-licht aan in de garage als ik er regelmatig naar binnen loop omdat ik dacht dat dat beter zou zijn.
Dit is volgens mij door Olino een keer onderzocht. Het kantelpunt was ongeveer 1 minuut.
Wel slijten buizen en starters van het aan en uit schakelen.

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

Extra energieverbruik zit hem puur in het starten en dat duurt <2 seconden. Gesteld verbruik zou in die 2 seconden 4x zo hoog zijn. Dan kan het zelfs dus al uit als de TL buizen elke keer maar 8 - 12 seconden uit staan en daarna weer worden gestart.

Je zou je tlbuizen ook kunnen vervangen door led TL. Die zijn pas echt veel zuiniger en hebben geen starter / ballast meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 14:44

Voor de lamp is het wel beter om deze niet iedere keer uit te schakelen, net als bij een spaarlamp. Tenminste, als je maar een korte periode weg bent.

Omslagpunt ligt volgens mythbusters onder de 30 seconden, ik weet de exacte waarde niet meer.

Het is ook redelijk eenvoudig te berekenen dat een het opstarten van een TL nooit dezelfde hoeveelheid energie kan kosten als het aan laten staan van een TL voor een uur.
Laten we als voorbeeld even een TL van 36W nemen en de aanname doen dat het 5 seconden kost om deze op te starten waarbij het gevraagde vermogen over deze 5 seconden gelijk is. Dit betekend dat als het opstarten evenveel energie kost als het laten branden voor een uur dat het gevraagde vermogen gedurende opstarten is; (36*3600)/5 = 25920 W ofwel 113 A bij 230 V.
Een normale stop in een installatie is 16 A en kan dus ongeveer 3680 W vermogen doorlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Jape schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:20:
Voor de lamp is het wel beter om deze niet iedere keer uit te schakelen, net als bij een spaarlamp. Tenminste, als je maar een korte periode weg bent.

reken reken reken
Dit soort berekeningetjes maak ik ook meestal om zulke aannames op hun merites te testen. Iedereen zou tot rekenarij van dit niveau in staat moeten zijn.

Echter de werkelijke reden dat dit soort mythes de wereld inkomen en daar hardnekkig blijven is een combinatie van luiheid en de neiging om je geweten schoon te houden. Dus 'rationaliseer' je gewoon net zo lang tot je het gewenste gedrag (lekker laten branden, wat kan het me schelen), kunt combineren met een vredige nachtrust (het heeft sowieso geen zin om het te doen).

Met name op het terrein van milieusparend gedrag is dit een plaag.

Wie kent ze niet?

Een spaarlamp is slecht want er zit kwik in
Een Prius is slecht, want de batterij bla bla
Ik kan wel op vliegvakantie, want dat vliegtuig vliegt zonder mij ook wel
Biologische groenten zijn slecht want ze veroorzaken plagen in de naastgelegen 'normale' akkers
Zonnepanelen zijn slecht want het kost meer energie om ze te maken dan ze ooit zullen opleveren
Je kunt beter in een walmend barrel blijven rondrijden, want het produceren van een nieuwe auto levert veel meer vervuiling op
Pagina: 1 ... 129 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.