Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.905 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jeroenh

auto emocion
wir leben autos
ultimate driving experience
the new insignia ! what can it do ?
urban city legend

pv emocion
wir leben pv
ultimate pv experience
the new pv panel ! what can it do ?
urban city pv legend

vreemd he en dan klinkt het ineens niet lekker meer ;)
groot probleem voor duurzame energie is de missende harde marketing strategie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2010 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 23:01:
3 panelen (sharp/suntech/kingsun) kunnen op een soladin
4 kingsuns kunnen nog net op een steca 500 (hoger mpp voltage)
en niet meer op een soladin.(die doet wel meer A maar ook niet meer dan 500watt ac)

"hollanders kunnen rekenen", hollanders nemen dus 4 panelen, want de subsidie gaat per eur/wp.
en alles draait om tvt heb ik hier geleerd, behalve bij de auto. ;(
Hollanders rekenen alleen maar (voor zichzelf). Voor de rest kan het ze niet schelen. Dat is nou net waar de pijn ligt. Subsidie aanvragen voor iets wat je eigelijk niet nodig hebt is jatten van anderen die het ook of misschinen wel beter kunnen gebruiken.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JeroenH schreef op woensdag 08 september 2010 @ 23:12:
[...]

Pas daar maar mee op, auto is gevoelig punt voor heel veel mensen. Voor je het weet wordt je van dwangmatige cijferneuroses beschuldigd...
... voelt zich - als "dwangmatig" automijder - niet aangesproken ... O-) >:)
... groot probleem voor duurzame energie is de missende harde marketing strategie.
Die gaat Rutte vast voor ons "laten bedenken"...

... heb wel een insteek: "Weg met de Vette Staat! Neem zonnepanelen, en de Staat zal vanzelf moeten afslanken" (doordenkertje). Of zou dat een te liberale gedachte van me zijn? Zou het eigenlijk wel kunnen, "te" liberaal? Is "groen rechts" wellicht linkser dan "links"??? :z

... en, neen, die ene letter is beslist géén typevaudje ... ;)

[ Voor 41% gewijzigd door zonnigtype op 09-09-2010 01:05 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

glambalk schreef op woensdag 08 september 2010 @ 23:26:
Subsidie aanvragen voor iets wat je eigelijk niet nodig hebt is jatten van anderen die het ook of misschinen wel beter kunnen gebruiken.
Hè? Subsidie aanvragen is jatten?

En hoe bepaal je dan of je het 'eigenlijk niet nodig hebt'?

En wie bepaalt dan of je het 'eigenlijk niet nodig hebt'?

En kinderbijslag (ook een vorm van subsidie) krijgen terwijl je het 'eigenlijk niet nodig hebt', hoe noem je dat dan?

Als je zo begint te redeneren, wordt er heel veel gejat in Nederland.

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:22:
[...]

Hoe ruïneer ik een markt... Knettergek, en niets geleerd van het verleden... ;(
Op de site staat trouwens een max subsidie bedrag van € 1000,-
is dan volgens mij voor 1000 euro een mooi 600wp systeem van te maken! mooie kans voor de mensen in Huizen.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anne vdr Bom schreef op donderdag 09 september 2010 @ 08:04:
[...]

Hè? Subsidie aanvragen is jatten?

En hoe bepaal je dan of je het 'eigenlijk niet nodig hebt'?

En wie bepaalt dan of je het 'eigenlijk niet nodig hebt'?

En kinderbijslag (ook een vorm van subsidie) krijgen terwijl je het 'eigenlijk niet nodig hebt', hoe noem je dat dan?

Als je zo begint te redeneren, wordt er heel veel gejat in Nederland.
Dat klopt toch ook?
Door je kinderen anders te configuren krijg je overigens niet meer kinderbijslag.

Bovendien geloof ik dat de tendens op dit forum mbt aanschafsubsidies toch ook is van het een beetje minder mag best. Als dan een verkoper zijn toch al zeer goedkope configuratie structureel nog verder aanpast (waarbij de grenzen van de door de fabrikant aangegeven toleranties worden overschreven) (garantie??)) om toch maar zoveel mogelijk subsidie te ontvangen dan vind ik dat dat best gezegd mag worden.

ZonneStroom

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
valt me trouwens op bij bv. de LES (en andere subsidies), dat men (=ambtenaar/overheid/provincie) niet verder denkt en bijvoorbeeld
eist (vanuit gemeente/provincie/overheid) dat de opstelling zuidelijk georienteerd dient te worden( bv tussen ZZO en ZZW).
Hiermee maximaliseer je ook opbrengsten, en heb je dus een aanzienlijk betere 'dekkingsgraad' van de geinvesteerde subsidiegelden.

Nu kan "Jan met de Pet' hier een setje betrekken met subsidie, en deze falikant fout neerleggen, wat dus duur is tov de samenleving. Was de eis gesteld van zuidelijke orientatie, dan had of Jan bedankt (en was een andere burger met wel zuidelijke plaatsing hiervoor in de plaats gekomen), of Jan had de situatie bekeken (=bewustworden, zeker met volwassen argumentatie) en daar aan gehoor gegeven..

hoe denken jullie daar over?

"Jan met de pet" en Jan zijn hier overigens fictieve namen, voor we andere mensen met naam Jan hiertoe veroordelen :)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 09-09-2010 09:01 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:46

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vooraf: ik heb mij amper ingelezen.

Waar kan ik nu kort en bondig informatie vinden over het plaatsen van zonnepanelen op mijn huis? Kan ik subsidie krijgen? Is er iets van een simpel te doorlopen checklist?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

glambalk schreef op donderdag 09 september 2010 @ 08:54:
[...]

Dat klopt toch ook?
Door je kinderen anders te configuren krijg je overigens niet meer kinderbijslag.

Bovendien geloof ik dat de tendens op dit forum mbt aanschafsubsidies toch ook is van het een beetje minder mag best. Als dan een verkoper zijn toch al zeer goedkope configuratie structureel nog verder aanpast (waarbij de grenzen van de door de fabrikant aangegeven toleranties worden overschreven) (garantie??)) om toch maar zoveel mogelijk subsidie te ontvangen dan vind ik dat dat best gezegd mag worden.
Het gaat niet om de tendens op dit forum maar de best wel ongenuanceerde bewering m.b.t. subsidies waar ik vraagtekens bij wilde plaatsen. Het leek alsof je wilde suggereren dat bijv. mensen met een bovenmodaal inkomen geen subsidies zouden mogen aanvragen.

Voor zover ik heb kunnen nagaan, worden bij 4 x Kingsun + Steca 500 geen toleranties overschreden. Maar misschien heb ik niet goed gekeken. Kun jij precies zeggen welke toleranties overschreden worden?

Het hebben van piekverliezen is iets anders dan het overschrijden van toleranties. M.i. is aangetoond dat de piekverliezen verwaarloosbaar zijn en dat het 4e paneel dus wel degelijk bijdraagt aan meer opbrengst en zijn subsidie waard is. Een systeem kan om meer redenen suboptimaal presteren, bijv. door oriëntatie of schaduw. Dus ook dan is het ontzettend moeilijk om objectief te bepalen of je kunt spreken van misbruik van subsidie.

We zien hier gelijk waarom aanschafsubsidies zo slecht zijn. Een invoedingsvergoeding stimuleert veel meer om het maximale uit een systeem te halen. Een simpele aanschafsubsidie is veel meer om maar wat panelen op het dak te krijgen. En wat het dan verder doet, maakt niet zoveel meer uit.

• NielsTn
Koffie schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:13:

Waar kan ik nu kort en bondig informatie vinden over het plaatsen van zonnepanelen op mijn huis? Kan ik subsidie krijgen? Is er iets van een simpel te doorlopen checklist?
Hier bijvoorbeeld:
http://www.energiesubsidiewijzer.nl
http://www.meermetminder.nl
http://www.zelfenergieproduceren.nl (let op, is wel van netwerkbedrijf Enexis, voorheen Essent/RWE dus kan gekleurd zijn qua info)

maar ook op dit topic zijn er mensen die een blog/website bijhouden.
De openingspost biedt ook wel informatie.

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 09-09-2010 09:50 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Koffie schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:13:

Als neutrale site zou je kunnen beginnen bij milieucentraal. Wil je een informatie voor jou specifiek dan kan je dat via mij krijgen eventueel gevolgd door een offerte.

ZonneStroom

• NielsTn
uit de site van zelfenergieproduceren.nl, bij de checklist:

"netbeheerder aanvragen
Zonder toestemming van uw netbeheerder is het aansluiten van een opwekinstallatie niet toegestaan. Uw opwekinstallatie, hoe klein ook, gaat immers een bijdrage leveren aan de hoeveelheid elektriciteit die via het net verdeeld wordt."

er is geen toestemming nodig, doch wel een meldplicht ivm teruglevering. Wezenlijk wat anders.... Energiebedrijf is bij wet verplicht te salderen.

en piekvermogen van de installatie (PV) : minder dan 35 kW.... hmmm wellicht kWp? wezenlijk wat anders...
en ook iets bij kopje "meten", wat erg opdringerig overkomt...

en als je bij SDE : Nee antwoord, dan is de teruglevermeter niet nodig (mits je een meter hebt die of zelf saldeert a la draaischijf, danwel zelf al teruglevering registreerd (zoals in mijn ieuwbouw).

Ik ruik weer lont waar Polderboy op mag schieten... Peter: target acquired, roger! >:)

[ Voor 33% gewijzigd door NielsTn op 09-09-2010 10:07 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
asvogel schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:03:
[...]

@flitspaal.nl:
Kun je me een linkje geven naar de juiste pagina? Ik heb even gezocht maar kan het niet vinden. Wel wat grafieken van de boiler per maand, maar daar kan ik de tekst niet goed van lezen, dus ik weet niet of dat de juiste zijn. Kan evt. ook via DM (denk ik).
Je hebt DM niet aanstaan :) mail me anders even op mkleinman at flitspaal.nl dan mail ik je mijn Excelsheet door.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

heerlijk die discussies over die 4 of 3 panelen op de steca 500. ik lach denk ik het hardst zodra de steca er mee ophoud en de fabrikant zegt dat je geen garantie krijgt omdat er te veel panelen op zaten. ik heb voorbeelden gezien van omvormers die gesmolten aan een schroefje hingen omdat er te veel op zat. hou je gewoon aan de configuratie en verzin zelf geen excuses waarom je er wel meer op zou kunnen zetten. of geef je persoonlijk de garantie aan je klanten dat je het uit je eigen zak gaat betalen als het fout gaat?

dus graag ook even melden zodra er problemen komen, dan praten we weer verder ;-)

• mkleinman
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 10:19:
heerlijk die discussies over die 4 of 3 panelen op de steca 500. ik lach denk ik het hardst zodra de steca er mee ophoud en de fabrikant zegt dat je geen garantie krijgt omdat er te veel panelen op zaten. ik heb voorbeelden gezien van omvormers die gesmolten aan een schroefje hingen omdat er te veel op zat. hou je gewoon aan de configuratie en verzin zelf geen excuses waarom je er wel meer op zou kunnen zetten. of geef je persoonlijk de garantie aan je klanten dat je het uit je eigen zak gaat betalen als het fout gaat?

dus graag ook even melden zodra er problemen komen, dan praten we weer verder ;-)
Hooguit wordt de Steca te warm, qua electronics en specs van de MPPTracker passen 4 185Wp panelen prima op een Steca500. En als de Steca te warm wordt gaat hij expres in Derating juist om problemen te voorkomen. Die omvormers die aan een schroefje hangen ga je je afvragen of daar niet meer mis mee was :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

helaas kom je er nooit achter wat er aan de hand was. aan een hoopje gesmolten plastic kan je weinig meer ontdekken :-)

waar het mij om gaat is dat als de specs zeggen dat het niet gaat dat je dat dan gewoon moet accepteren en een andere oplossing moet zoeken. bij mij staat het merk Kingsun niet in de lijst dus ik kan het ook niet controleren.

• mkleinman
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 10:32:
helaas kom je er nooit achter wat er aan de hand was. aan een hoopje gesmolten plastic kan je weinig meer ontdekken :-)

waar het mij om gaat is dat als de specs zeggen dat het niet gaat dat je dat dan gewoon moet accepteren en een andere oplossing moet zoeken. bij mij staat het merk Kingsun niet in de lijst dus ik kan het ook niet controleren.
Ik heb de volledige specificaties van het paneel wel voor je. Ik heb de specs in diverse programma's al ingevoerd om de perfecte omvormer te vinden destijds voor mijn 10 ( nu 10.5 ) panelen.

Ook inverterspecs heb ik in een Excel van SMA ingevoerd ( genau.xls ). Steca 500 past op 3 en 4 Kingsun panelen, alleen wordt bij hogere stromen eea afgekapt.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anne vdr Bom schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:25:
[...]

Het gaat niet om de tendens op dit forum maar de best wel ongenuanceerde bewering m.b.t. subsidies waar ik vraagtekens bij wilde plaatsen. Het leek alsof je wilde suggereren dat bijv. mensen met een bovenmodaal inkomen geen subsidies zouden mogen aanvragen.

Voor zover ik heb kunnen nagaan, worden bij 4 x Kingsun + Steca 500 geen toleranties overschreden. Maar misschien heb ik niet goed gekeken. Kun jij precies zeggen welke toleranties overschreden worden?

Het hebben van piekverliezen is iets anders dan het overschrijden van toleranties. M.i. is aangetoond dat de piekverliezen verwaarloosbaar zijn en dat het 4e paneel dus wel degelijk bijdraagt aan meer opbrengst en zijn subsidie waard is. Een systeem kan om meer redenen suboptimaal presteren, bijv. door oriëntatie of schaduw. Dus ook dan is het ontzettend moeilijk om objectief te bepalen of je kunt spreken van misbruik van subsidie.

We zien hier gelijk waarom aanschafsubsidies zo slecht zijn. Een invoedingsvergoeding stimuleert veel meer om het maximale uit een systeem te halen. Een simpele aanschafsubsidie is veel meer om maar wat panelen op het dak te krijgen. En wat het dan verder doet, maakt niet zoveel meer uit.
De specificatie van de omvormer geven aan dat vermogens van boven de maximale input niet worden omgezet.
De piekverliezen zijn geheel afhankelijk van de orientatie. Deze zullen (aanzienlijk) hoger zijn bij Zuid georienteerde en onder een hoek van 25-30graden dan bij systemen die op het oosten of het westen zijn georienteerd daar is volgens mij ook geen verschil van mening over.
Je kan alleen niet zeggen dat dit in alle situaties een goeie oplossing is waarbij limieten van de omvormer niet worden overschreden. Dat suggereer je wel als je het als standaard aanbied op je website of hier op het forum.

ZonneStroom

• mkleinman
glambalk schreef op donderdag 09 september 2010 @ 10:40:
[...]

Je kan alleen niet zeggen dat dit in alle situaties een goeie oplossing is waarbij limieten van de omvormer niet worden overschreden. Dat suggereer je wel als je het als standaard aanbied op je website of hier op het forum.
Ik denk dat met PV limieten van een omvormer soms heel snel overschreven kunnen worden. Neem koud weer, veel wind in april met een hoge instraling. Ik zag toevallig afgelopen week dat ik al meerdere dagen heb gehad met dusdanige pieken dat mijn omvormer ook niet meer kon terugleveren ( Solarmax kan max 1980W aan ). Ik heb meerdere dagen met 1980W staan als maximale piek zag ik. En dat was met 1881Wp aangesloten. Nu zijn het korte pieken en geen hele langdurige, maar een zekere mate van overdimensionering kan geen kwaad.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat omvormers hier gelukkig vrij goed tegen kunnen. Hiervoor worden varistors gebruikt. bij SMA omvormers mag en kan je die zelf vrij eenvoudig vervangen als ze stuk gaan :)

En tot nu toe gaan 4 panelen ( 740Wp ) op een Steca 500 nog prima. De tijd zal het moeten leren :). Ik heb er zelfs overigens maar 3 op om eventuele verwarring te voorkomen :)

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 09-09-2010 11:13 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
Deze zullen (aanzienlijk) hoger zijn bij Zuid georienteerde en onder een hoek van 25-30graden dan bij systemen die op het oosten of het westen zijn georienteerd...
Zoals ik al had berekend is bij mijn set met optimale oriëntatie (zuid, 35°) het piekverlies zelfs in het hoogseizoen minder dan 3%, dus over een heel jaar gezien zelfs nog een stuk minder. Dus wat is aanzienlijk? Als die 2/3% zo belangrijk is, dan moet je ook elke week met een emmertje sop het dak op.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

antonboonstra schreef op donderdag 09 september 2010 @ 11:09:
[...]

Zoals ik al had berekend is bij mijn set met optimale oriëntatie (zuid, 35°) het piekverlies zelfs in het hoogseizoen minder dan 3%, dus over een heel jaar gezien zelfs nog een stuk minder. Dus wat is aanzienlijk? Als die 2/3% zo belangrijk is, dan moet je ook elke week met een emmertje sop het dak op.
schiet gewoon de duiven van je buren neer, dat scheelt een hoop schoonmaken :-)

• mkleinman
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 11:25:
[...]

Offtopic : +1 _/-\o_ _/-\o_

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]
Mijn 700Wp op Oost aan een Steca500 heeft in de zomer, voor zover ik mijn Wattmeter 100% kan vertrouwen, geen piekverliezen laten zien, maar in April dus wel: daar gaf diezelfde meter op de koude, maar zeer zonnige dagen herhaaldelijk een max aan van 514W.

Hoeveel de piekverliezen zijn weet ik niet, maar voorlopig is de opbrengst conform verwachting als ik uitga van de cijfers van Siderea, dus vooralsnog geen spijt van de keuze (en het advies) om 4 panelen ipv 3 op de Steca500 aan te sluiten :D

En nog iets heel anders: tot nu toe is de CV hier nog niet aangeweest: de zon is nog elke dag in staat om via de 12m2 glas aan de oostkant het huis in de ochtenduren zodanig op te warmen (vaak van 19 -> 21graden), dat het ook in de avond nog net 20graden in de woonkamer is _/-\o_

Ben benieuwd hoelang we dat nog volhouden...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• NielsTn

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 11:25:
[...]

Dat vindt Marianne Thieme van PvdD (ook hier: géén verschrijving...) vast geen goed idee. Met die regen van tegenwoordig (ook al zo'n "intermittent" bron) is er niks aan het handje. Ik kom tegenwoordig max. 1x op het dak per jaar, dan boen ik effekes een keertje voor de vorm (vooral de modules - niet van mij - dichtst bij de vlaggenmast aan noordzijde waar de meeuwen een gezellige uitkijkpost hebben), maar ik merk op jaarbasis niks van structureel mindere productie.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

SolarKing schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:25:
[...]

Ik kan zo'n setje wel aanbieden. 3 x 185Wp Kingsun aan een Steca500. Stuur me maar een PM of email.
Eventueel zou zelfs 4 x 185Wp aan een Steca500 kunnen en nog steeds zo op stopkontakt mogen. (wel piekverliesjes maar kwa prijs erg gunstig, vooral bij ongunstige dakligging)
Waarvoor hou je je niet een beetje aan de specs van de omvormer?

• mkleinman
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 12:19:
[...]

Waarvoor hou je je niet een beetje aan de specs van de omvormer?
Past binnen de specs hoor!

zie:

3x Kingsun, 99.1% omzetrendement. verlies in zeer hoge regionen.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/steca5003xkingsun.jpg

4x Kingsun 97,32% omzetrendement, verlies in de zeer hoge regionen, iets meer maar nog binnen inverterspecs.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/steca5004xkingsun.jpg

Ik heb voor de Kingsun panelen overigens de 5.21A voor Mppstroom gebruikt. In mijn configuratie is dit 5.13A en dan is het verlies veel lager.

Enige waarover discussie zou kunnen zijn dat 555Wp aangesloten theoretisch beter past dan 740Wp. Maar de praktijk wijst op dit moment nog wat anders uit dat 4x185 prima wil :)

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Das een berekening en geen meting. Zomaar je opbrengst door 3 delen en extrapoleren naar 4 panelen gaat natuurlijk niet op. Je negeert dan de grenzen die in omvormer zijn ingebouwd.

ZonneStroom

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

[...]

De specificatie van de omvormer geven aan dat vermogens van boven de maximale input niet worden omgezet.
De piekverliezen zijn geheel afhankelijk van de orientatie. Deze zullen (aanzienlijk) hoger zijn bij Zuid georienteerde en onder een hoek van 25-30graden dan bij systemen die op het oosten of het westen zijn georienteerd daar is volgens mij ook geen verschil van mening over.
Ik geloof dat je met die laatste zin de website van SolarKing bedoelt, en nou wil ik me niet in die strijd mengen, maar een lijstje met een aantal mogelijke opties zegt niks. Op de web site van Audi staat ook een lijstje met modellen met daarin de Q7. Kun je daar uit afleiden dat Audi vindt dat dat in alle situaties een goede keuze is en dat de Audi dealer zo'n mastodont zonder blikken of blozen aan mijn moeder zou verkopen?

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anne vdr Bom schreef op donderdag 09 september 2010 @ 12:52:
[...]

de Audi dealer zo'n mastodont zonder blikken of blozen aan mijn moeder zou verkopen?
Er is geen "de Audi dealer" en ik heb de sterke overtuiging dat autoverkopers meer aan hun bonussen denken dan aan jou moeder en dat zonder blikken of blozen doen. Als dat is wat je bedoeld met de lijst op de site dan is dat geen compliment voor de site eigenaar en een bevestiging van wat ik betoog.

ZonneStroom

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 09 september 2010 @ 12:31:
[...]

Past binnen de specs hoor!

zie:

3x Kingsun, 99.1% omzetrendement. verlies in zeer hoge regionen.
[afbeelding]

4x Kingsun 97,32% omzetrendement, verlies in de zeer hoge regionen, iets meer maar nog binnen inverterspecs.
[afbeelding]

Ik heb voor de Kingsun panelen overigens de 5.21A voor Mppstroom gebruikt. In mijn configuratie is dit 5.13A en dan is het verlies veel lager.

Enige waarover discussie zou kunnen zijn dat 555Wp aangesloten theoretisch beter past dan 740Wp. Maar de praktijk wijst op dit moment nog wat anders uit dat 4x185 prima wil :)
Met 4 panelen zit je buiten de specs.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

als je hier een reactie plaatst ziet iedereen volgens mij dit staan:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/l8xoy.jpg
dus kan dit gekibbel via DM?

• mkleinman
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 13:30:
[...]

Wat zit er volgens jou buiten de specs dan waardoor de omvormer in gevaar is? Aangesloten PV vermogen is inderdaad aan de hoge kant en hij mist wat opbrengst in de zeer hoge regionen. Maar voor de rest kan het qua mpp bereik prima toch?

Ik ben nieuwsgierig waarom het niet zou kunnen, dan leer ik de data weer beter te interpreteren _/-\o_ .

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flitspaal.nl schreef op donderdag 09 september 2010 @ 13:57:
[...]

Wat zit er volgens jou buiten de specs dan waardoor de omvormer in gevaar is? Aangesloten PV vermogen is inderdaad aan de hoge kant en hij mist wat opbrengst in de zeer hoge regionen. Maar voor de rest kan het qua mpp bereik prima toch?

Ik ben nieuwsgierig waarom het niet zou kunnen, dan leer ik de data weer beter te interpreteren _/-\o_ .
Misschien doelt-ie op de stroom, die nog maar 4.6A kan zijn, terwijl de panelen 5.2A kunnen leveren.
Maar dat zijn toch 'gewoon' de piekverliezen die je dan krijgt???

Zolang de max DC spanning niet overschreden wordt, is er volgens mij niets aan de hand als het gaat om veiligheid etc. vanuit de omvormer gezien.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 13:30:
[...]

Graag een toelichting welke spec je met 4 panelen buiten valt dan?

Als ik bij Sunny Design een omvormer overdreven onderdimensioneer maar wel binnen de max spanning blijf geeft ie ook alleen maar aan opbrengstverlies en niet dat omvormer in gevaar is, zo wat is het probleem?

www.sunsolar.nl

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
mijn nieuwe set

3x220wp op mijn schuurdakje, op een steca500

Panelen liggen ZW; Wel heb ik wat mindere verwachte opbrengst, door een stukje schaduw op het achterste paneel van een achterstaande gevel, beginnen de panelen pas tegen 13:00 , dan knallen ze bij zonnig weer richting 400w en na 14:00 tot 18:00 volle bak op 530w.
tot 19:00 en dan is het gebeurd.
mijn hoogste opbrengst was 2,5kw een week in gebruik nu.

In overleg ga ik nog proberen de panelen naar voren te schuiven op het dak, ik had ze naar achterop geplaatst zodat de buren er wat minder tegen aan keken.
Volgens mij moeten ze dan zeker een uur eerder beginnen te doen, de schaduw van de achtergevel is dan iets eerder weg op het achterste paneel

Dus met volle zon heb ik tussen 11 en 1 last van schaduw van dat huis erachter,
met bewolkt weer haalt de set wel rond de 200w -250w in die tijd,
Met een Wattson gemeten.

Afbeeldingslocatie: http://img834.imageshack.us/img834/1623/img0159y.jpg

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 16:06
mijn piek zat in mei op 1592 W met 2x (3x 185W panelen op steca 500) en 2x (2x 185W panelen op steca 300) dus 10 panelen verdeeld over 4 steca's (volgens de specs van steca)

• zonnigtype
master30 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:10:
mijn nieuwe set

[afbeelding]
0,66 kWp d'r bij, CHECK! (aanvulling PV - newbees sectie "ook leuk"... :P , inmiddels reeds 67 kWp, komt bij volgende updeet).

De Grote Brandende Vraag is nu: wat is nu eigenlijk jouw woning/tuin, en welke van de buren?

Zie ik daar een paneeltje op een konijnenhok liggen, en zo ja is die van jullie of van buuv?

Dat "platje" met die plas water d'r op lijkt me ook leuk voor paneeltjes. Dealtje met de overburen, misschien? :9

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

WouterB

3680 Wp

Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken of we een huis zouden kunnen laten bouwen. Voorlopig blijft dat nog even bij de ideeen. Ik zou dan graag meteen zoveel mogelijk goed doen en meteen een passief huis neerzetten. Heeft iemand hier meer ervaring mee of ideeen over waar ik van zou kunnen profiteren?

Wat ik zelf al aan ideeen/vuistregels heb kunnen vinden:
- Goed isoleren, dikke muren, dik dak, goede vloerisolatie. 3 pf 4 dubbel glas en veel glas op het zuiden om de zon binnen te laten in de koudere seizoenen.
- WTW installatie voor de ventilatie met een grondlus om te lucht voor te verwarmen (/ koelen in de zomer)
- Zonneboiler en een lucht warmtepomp voor warm water
- in nederland is in de winter waarschijnlijk nog wel wat verwarming nodig. dit zou met een pelletkachel, oliebrander of elektrisch kunnen (er van uit gaande dat er geen gasaansluiting komt)
- Verder zou ik dan meteen ook genoeg PV op het dak willen om de eigen behoefte te dekken. Dit hoeft echter niet meteen, dat kan ook later worden toegevoegd.

Mis ik nog dingen of zijn er dingen waar ik nog niet genoeg over heb nagedacht?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• zonnigtype
WouterB schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:44:
Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken of we een huis zouden kunnen laten bouwen. Voorlopig blijft dat nog even bij de ideeen. Ik zou dan graag meteen zoveel mogelijk goed doen en meteen een passief huis neerzetten. Heeft iemand hier meer ervaring mee of ideeen over waar ik van zou kunnen profiteren?
.........
Op loop/fietsafstand van station... :X

Verder: Stichting Passief Huis Holland

• mkleinman

- Goed isoleren, dikke muren, dik dak, goede vloerisolatie. 3 pf 4 dubbel glas en veel glas op het zuiden om de zon binnen te laten in de koudere seizoenen.
- WTW installatie voor de ventilatie met een grondlus om te lucht voor te verwarmen (/ koelen in de zomer)
- in nederland is in de winter waarschijnlijk nog wel wat verwarming nodig. dit zou met een pelletkachel, oliebrander of elektrisch kunnen (er van uit gaande dat er geen gasaansluiting komt)
- Verder zou ik dan meteen ook genoeg PV op het dak willen om de eigen behoefte te dekken. Dit hoeft echter niet meteen, dat kan ook later worden toegevoegd.

Probeer je in te lezen in het passief huis principe. Dat is spreekwoordelijk het ideale huis. :)

Verwijderd

Wellicht heb je er al wel aan gedacht maar:
- goede luchtdichtheid (blowerdoortest)
- compacte bouw
- geconcentreerde aansluitingen voor het warme tapwater (kleinst mogelijke afstanden naar alle tappunten)
- douche WTW
- (geïntegreerde) rolluiken (handig in de zomer en winter)

Ik zou de warmtepomp van een gecombineerd type nemen. Tapwater en verwarming.
Hoe kleiner het aantal installatie onderdelen des te efficiënter. Kijk ook of je grond ligt in een verbodsgebied voor grondwarmtepompen water of brinesonde (er zijn nogal wat voorschriften als het tegen zit).

Dikke muren lijkt me overigens geen doel. Een lage Rc en een goede luchtdichtheid wel.
Rc zo op de 10.

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:05:
[...]

Probeer je in te lezen in het passief huis principe. Dat is spreekwoordelijk het ideale huis. :)
Uit energie oogpunt is ook een flatje nog lang niet slecht overigens. :*)

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
....................
Ik heb me daar ook een tijdje in verdiept en een aantal websites gevonden van mensen die recentelijk een passiefhuis hebben gebouwd:
Jos Rademakers & zijn vrouw Viola Peulen (passiefhuis gebouwd in 2009):
Afbeeldingslocatie: http://www.onspassiefhuis.nl/fotos/17%20juli%20plaatsen%20zonnepanelen.JPG
http://www.onspassiefhuis.nl/

François Höppener & Climmy Hanssen:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnpassiefhuis.nl/argeweb/downloads/nieuw08.jpg
http://www.mijnpassiefhuis.nl/

Fred kessels & Lia Luttels (huis ook gebouwd in 2009):
Afbeeldingslocatie: http://www.passiefhuisnu.nl/images/005.JPG
http://www.passiefhuisnu.nl/

Een blog van een zekere Ronald Serné uit Groenlo over de bouw van zijn Nulwoning: <klik hier>

Een video item op New-Energy.tv over passiefhuizen in België - <klik hier>

Een site met Product en Bouw over o.a. passiefhuizen: http://www.passiefhuismarkt.nl/

Over passiefhuis en LEW: http://www.passiefhuis.info/
Nog meer:
http://www.passiefbouwen.nl/
http://www.duurzaam-huis.nl/
http://www.weromwenningen.nl/
http://www.innoconstruct.nl

And last but not least: de nul-energiewoning van Arie Kroon uit Woubrugge (uit 1993-zijn tijd ver vooruit!):
Afbeeldingslocatie: http://www.energienulhuis-kroon.nl/artwork/HP-de-Tijd-2-april-08.gif
http://www.energienulhuis-kroon.nl/index.htm

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:20:
[...]

Uit energie oogpunt is ook een flatje nog lang niet slecht overigens. :*)
... van 73 m² voor twee (meer dan genoeg) ... ;)

Begane grond is ook lifetime proof... :+
And last but not least: de nul-energiewoning van Arie Kroon uit Woubrugge (uit 1993-zijn tijd ver vooruit!)
... heeft regelmatig "wrijvingen" met leverancier NUON gehad over het financieel salderen van de overschotten aan zonnestroom opwek [>>> het net op] met het marginale beetje gasverbruik in de winters ... (ik geloof dat ze er na al die jaren eindelijk een beetje "uit" zijn...).

[ Voor 39% gewijzigd door zonnigtype op 09-09-2010 21:39 ]

• NielsTn

Mijn collega is ook lekker bezig: http://www.nulwoning.nl/ (oeps stond al 2 posts boven me genoemd... maar goed... goede ideeen verdienen opvolging!

vandaag nog ergens een offerte gespot met de 'killing' combo:
1 (!!!!) Soladin600 & 8 panelen a 175Wp...

ik ga niet op details verder in (nee is geen partij hier op tweakers verder, dus ga ook geen name-calling doen).
Maar vond de combi/aanbieding wel erg spectaculair... Zelfs Sandoz keek ff zijn oogkassen uit bij die regel op de offerte >:)

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 09-09-2010 21:57 ]

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:53:
;w

• NielsTn
hmm nog een manifest te ondertekenen (of wel: wie verzint de langste URL...)
http://www.nederlandverdi...enhernieuwbareenergie.nl/

(je verzint het toch niet he? ;) )

mooie slotzin in het manifest:
Een ontwikkeling is duurzaam als die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in gevaar te brengen.

[ Voor 37% gewijzigd door NielsTn op 09-09-2010 23:08 ]

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:53

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Flits: Welke website is dat, waar je panelen + omvormer kan vergelijken :?
Ik zie iets van SMA staan, maar kan het niet vinden?

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:53

JAN-B

525 Wp op mijn dak

master30 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:10:
mijn nieuwe set
dan knallen ze bij zonnig weer richting 400w en na 14:00 tot 18:00 volle bak op 530w.
@Master30: Ziet er mooi uit :*)

Maar, volle bak op 530w :? Waarom geen 660w ??
Betekent dit dat je in 1 uur tijd 530w uit je installatie haalt?

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:55:
hmm nog een manifest te ondertekenen (of wel: wie verzint de langste URL...)
http://www.nederlandverdi...enhernieuwbareenergie.nl/

(je verzint het toch niet he? ;) )

mooie slotzin in het manifest:
Een ontwikkeling is duurzaam als die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in gevaar te brengen.
Dat is erg makkelijk een op een gekopieerd van Brundtland (1987)...:
... development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs.
Verder wel aardige poging. Op eerste artikel NL Grondwet beroepen is weliswaar creatief, maar gaat volgens mij zwaar bestreden worden door nogal wat "economisch dictaat" gerichte beleidsmensen ("niet voor economisch verkeer bedoeld" of whatever). Niet geschoten is altijd mis, maar zolang er in onze Grondwet niets wat lijkt op de Duitse premisse staat, wordt het volgens mij niks. BMU heeft het in veel van hun rapporten als Leitmotiv, Duitsland ligt immers op een andere planeet...:
Der Staat schützt auch in Verantwortung für die künftigen Generationen die natürlichen Lebensgrundlagen …“
Grundgesetz, Artikel 20 a

Verwijderd

dat is genau van sma, kan je bij sma downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Woensdag de 8e is onze vaatwasser met de huidige (!) slang op de warm water kraan gezet.
90gr slang besteld, maar wat bleek? De oude had exact dezelfde specs!
Beide geschikt voor 60gr en voor 5min 90gr.
Heb er een foto van gemaakt, kan ik je mailen als je wil.

Maarre 10 min, op stand 70gr, gelijk na het eten om 19u, gaat echt niet in 10min hoor, tijd scheelt vrijwel niets.
Op stand auto scheelt het ong 30min (op de 170min).
Elektra uiteraard wel.
Maar dat kan ik niet meten omdat de stekker onbereikbaar onder de plint zit, zodanig dat er geen meetinstrument meer tussen kan.
Maar dat zie ik ongetwijfeld aan de maandelijkse standen.

Iemand advies t.b.v. uitprobeer stand?
Halve tijdinstelling?

O ja, beter schoon, en ook droger, pff de vrouw ook blij hopelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door SasJo op 10-09-2010 00:21 ]

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
JAN-B schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:29:
[...]

@Master30: Ziet er mooi uit :*)

Maar, volle bak op 530w :? Waarom geen 660w ??
Betekent dit dat je in 1 uur tijd 530w uit je installatie haalt?
de steca knijpt dan de set af, die gaat niet hoger,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
zonnigtype schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:38:
[...]

0,66 kWp d'r bij, CHECK! (aanvulling PV - newbees sectie "ook leuk"... :P , inmiddels reeds 67 kWp, komt bij volgende updeet).

De Grote Brandende Vraag is nu: wat is nu eigenlijk jouw woning/tuin, en welke van de buren?

Zie ik daar een paneeltje op een konijnenhok liggen, en zo ja is die van jullie of van buuv?

Dat "platje" met die plas water d'r op lijkt me ook leuk voor paneeltjes. Dealtje met de overburen, misschien? :9
dat konijnenhok is de tuin van de buren, het is een rekje dat erop ligt .

mijn schuur is het puntdak, dat loopt dan naar de straat links en een klein stuk platdak eraan in het verlengde. de rest is dan weer van de buren, dat platte stuk,
het golfplaten dakje is bij mijn tuin.

Als je de nok neemt, dat is ongeveer de richting zuid, panelen op rechts dus westelijke ligging,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mooi, past netjes op dat schuurdakje. Met een 4e paneeltje was het perfect geweest, het hele dak vol is altijd het mooist, en een goed excuus voor meer PV.
In overleg ga ik nog proberen de panelen naar voren te schuiven op het dak, ik had ze naar achterop geplaatst zodat de buren er wat minder tegen aan keken.
Vraag je je niet af of ze het erg vinden om tegen al lelijke dakpannen aan te moeten kijken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
JAN-B schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:21:
[...]

@ Flits: Welke website is dat, waar je panelen + omvormer kan vergelijken :?
is Genau.xls van SMA. Die gebruikten ze "vroeger" om inverters / panelen te dimensioneren. De Excelsheet is vrij aan te passen met nieuwe panelen EN omvormers. Ik heb de mijne destijds van Eric gekregen met daarin ook al de Soladin600/steca300/500 etc. Ik heb hem zelf verder uitgebreid met nog een aantal andere omvormers en de Kingsun panelen.

Als je er belang bij hebt laat het even weten. Ik kan hem je eventueel mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 23:14
zonnigtype schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:31:
Dat is erg makkelijk een op een gekopieerd van Brundtland (1987)...:
Ik moet zeggen dat ik dat wel een van de simpelste / best te verklaren definities vind.
Maar wat mij betreft mag je je ook hier op uit leven: klik (wel engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
NielsTn schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:26:
[...]

Hier bijvoorbeeld:
http://www.energiesubsidiewijzer.nl
http://www.meermetminder.nl
http://www.zelfenergieproduceren.nl (let op, is wel van netwerkbedrijf Enexis, voorheen Essent/RWE dus kan gekleurd zijn qua info)

maar ook op dit topic zijn er mensen die een blog/website bijhouden.
De openingspost biedt ook wel informatie.
Vooral die laatste site is heel duidelijk geent op de netbeheerder, bij het kopje gegevens aanmelden voor opwek installatie http://www.enexis.nl/zelf...eren/mediatheek/index.jsp (los van het feit of je wel of niet subsidie hebt) staat het volgende:

Wie zelf energie wil gaan produceren is verplicht de opwekinstallatie aan te melden bij zijn netbeheerder. Uw netbeheerder heeft hiervoor de volgende gegevens van u nodig:

*

aantal productie-eenheden
*

het maximaal productievermogen per eenheid (kW of m3/h)
*

de soort opwekking (energiebron)
*

de technische specificaties van de productie-eenheid
*

de verwachte startdatum van de productie
*

de naam van de exploitant van de productie-eenheid of –eenheden
*

het adres van het pand waarin de productie plaatsvindt
*

het maximaal terug te leveren vermogen aan elektriciteit (in kW) of in te voeden capaciteit aan gas (in m3/h)
*

de gegevens van de eventuele bestaande netaansluiting waarop teruglevering plaatsvindt (alleen bij elektriciteit)
*

(indien van toepassing) SDE-gegevens en gegevens aangevraagde certificaten

Terwijl toch ook duidelijk op het forum meerdere malen is besproken dat je dit eigenlijk helemaal niet *hoeft* te doen? Volgens mij beginnen de netbeheerders wakker te worden en willen gelijk zo ongeveer je pincode weten...

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
feelthepower schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 09:21:
[...]

Ik moet zeggen dat ik dat wel een van de simpelste / best te verklaren definities vind.
Maar wat mij betreft mag je je ook hier op uit leven: klik (wel engels)
Dank voor de vroegere link. De menselijke geschiedenis is op veel essentiële punten inderdaad een repetitief gebeuren. "Alle belangrijke dingen zijn ooit al eens gezegd". Worden op verschillende wijzen t.z.t., als de nood aan de man/vrouw is, weer uit de kast gehaald. Laat onverlet dat de essentie van die boodschap inderdaad nog steeds recht overeind staat. En daar gaat het om. Vandaar dat ik leef zoals ik leef.

Terwijl toch ook duidelijk op het forum meerdere malen is besproken dat je dit eigenlijk helemaal niet *hoeft* te doen? Volgens mij beginnen de netbeheerders wakker te worden en willen gelijk zo ongeveer je pincode weten...
[sarcasme modus] Zolang er geen wetsartikel bij wordt overhandigd waarin dat in WET is geschreven kunnen ze de pot op. Denk jij dat ze bij die 40 procent peeveeërs die buiten de SDE om volstrekt LEGAAL, en vaak ook nog eens uitbundig daarbij geholpen door de grote energie holdings in het verleden, decentraal invoeden met hulp van de Mobiele Eenheid hun met goud geld gekochte installaties van het dak gaan laten rukken? Indien ja, kunnen we het beste meteen de stoep bij EZ gaan bezetten... (schijnt ook nog steeds te "mogen", maar dat kan natuurlijk veranderen, dit is immers ook een "democratie"...) [/sarcasme modus]

[ Voor 35% gewijzigd door zonnigtype op 10-09-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
NielsTn schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:53:
[...]

Mijn collega is ook lekker bezig: http://www.nulwoning.nl/ (oeps stond al 2 posts boven me genoemd... maar goed... goede ideeen verdienen opvolging!

ik ga niet op details verder in (nee is geen partij hier op tweakers verder, dus ga ook geen name-calling doen).
Maar vond de combi/aanbieding wel erg spectaculair... Zelfs Sandoz keek ff zijn oogkassen uit bij die regel op de offerte >:)
Prachtig die nulwoning! Lijkt me een droom om in zo'n huis te wonen, heel mooi ook hoe de vormgeving en materialen zijn gebruikt. Wat ik nou wel jammer vind is dat je (of ik heb niet goed gekeken) nergens kunt vinden wat de woning heeft gekost. M.a.w. is dit haalbaar voor de gemiddelde Nederlander momenteel of is jouw collega schathemelrijk, NielsTn? :)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Yilar schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 10:48:

Prachtig die nulwoning! Lijkt me een droom om in zo'n huis te wonen, heel mooi ook hoe de vormgeving en materialen zijn gebruikt. Wat ik nou wel jammer vind is dat je (of ik heb niet goed gekeken) nergens kunt vinden wat de woning heeft gekost. M.a.w. is dit haalbaar voor de gemiddelde Nederlander momenteel of is jouw collega schathemelrijk, NielsTn? :)
Van Arie Kroon en zijn vrouw weet ik dat het "doodnormale" en zeer bescheiden Nederlanders zijn die niet genoeg geprezen kunnen worden voor hun extreem moedige pogingen (lichtjaren op de sector vooruit) om onze samenleving het hernieuwbare licht te laten zien. En neen, ik heb geen seconde gemerkt dat ze bakken met geld [zouden] hebben. Dat hebben duurzaam levende mensen meestal ook helemaal niet nodig, die kunnen door de bank genomen met weinig "uit"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
zonnigtype schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 10:57:
[...]

Van Arie Kroon en zijn vrouw weet ik dat het "doodnormale" en zeer bescheiden Nederlanders zijn die niet genoeg geprezen kunnen worden voor hun extreem moedige pogingen (lichtjaren op de sector vooruit) om onze samenleving het hernieuwbare licht te laten zien. En neen, ik heb geen seconde gemerkt dat ze bakken met geld [zouden] hebben. Dat hebben duurzaam levende mensen meestal ook helemaal niet nodig, die kunnen door de bank genomen met weinig "uit"...
Dat klopt denk ik wel, ik merk dat ik ook steeds meer geld aan het einde van de maand over aan het houden ben, sinds ik mijn duurzame toch ben begonnen. Het is meer dat de haalbaarheid van productie op grotere schaal (wijken, steden) natuurlijk afhangt van de prijs. Nog even los van het feit dat ik zelf graag in zo'n huis zou willen wonen. Ga hem eens mailen, (nulwoning.nl) zo te lezen geeft hij inmiddels middels een buro advoes over het bouwen. Hoe meer ik bezig ben met duurzaamheid, hoe meer ik weg wil uit de stad, Als je dan toch zo'n huis gaat bouwen, is een mooie plek met natuur toch wel de uitgelezen locatie voor een eco project. Kun je tenminste ook je eigen groenten en fruit gaan verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Yilar schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 10:33:
[...]

het maximaal terug te leveren vermogen aan elektriciteit (in kW) of in te voeden capaciteit aan gas (in m3/h)
*
gas terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Allemaal bedankt voor de reacties,

Even aanvullen:
- Dikke muren is natuurlijk geen doel op zich, maar om de vereiste isolatiegraad te halen, heb je vaak een dikke laag isolatiemateriaal nodig.
- naast isolatie is ook de afwerking belangrijk: Geen koudebruggen en extreem goed kierdicht.

- lokatie is uiteraard ook belangrijk. Helaas zijn vrije kavels vrij zeldzaam in nederland in vergelijking met bestaande huizen en heb je hier wat minder keuze. Nu kijk ik zelf in regio Utrecht, waar in de leidsche rijn relatief vaak kavels beschikbaar zijn, die eigenlijk altijd wel op fietsafstand van een station liggen.

- Een warmtepomp op een grondwaterbron is waarschijnlijk niet kosteneffectief gezien de lage warmtevraag van een passiefhuis. Goede vraag blijft wel wat de beste manier zou zijn hoe de warmtevraag in de winter te beantwoorden. Zelf denk ik dat een pelletkachel een goede oplossing zou zijn, maar er zijn natuurlijk ook andere goede oplossingen te bedenken.

- ook dank voor de links van websites met ervaringen. Een aantal had ik zelf ook al gevonden, maar er zijn ook een aantal nieuwe bij. Deze zal ik zeker bekijken.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Yilar schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 10:48:
[...]

Ik weet dat dhr Serne projectleider is binnen mijn organisatie. Dus ik schat in mooi ruim modaal inkomen.

niet echt on-topic, maar wel duurzaam energiek : vandaag aangemeld voor een upgrade van volbloeddonor naar plasmaferese (reduce, re-use, re-cycle... ik re-cycle mezelf al ;) ). en dan ook nog ruim 50km auto-rit uitgesteld, door op de ligfiets naar de bloedbank & terug te knallen >:)

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 10-09-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Yilar schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 11:04:
Als je dan toch zo'n huis gaat bouwen, is een mooie plek met natuur toch wel de uitgelezen locatie voor een eco project. Kun je tenminste ook je eigen groenten en fruit gaan verbouwen.
Ik heb hier ook al eens zo over zitten denken. Een mooi huis met een flinke tuin, midden in de natuur, dat is de droom van zeer veel mensen. Ik ben geen uitzondering. Maar ja, een mooie plek met natuur waar je een huis neerzet, is dat nog natuur?

Stel dat ieder huishouden in Nederland zou verhuizen naar zo'n eco-huis met laten we zeggen 200 m2 extra voor de moestuin, dan hebben we 7 miljoen x 200 = 1400 km2 grond nodig. Dat is de oppervlakte van de provincie Utrecht.

Een ander gevolg is dat de Nederlandse woonwijken er meer als Amerikaanse suburbs uit gaan zien. De afstanden worden groter en mensen zijn dan eerder geneigd zijn de fiets te laten staan en gemotoriseerd verkeer (bij voorkeur natuurlijk een auto) te pakken.

I.m.o. is compact bouwen het meest ecologisch verantwoord. Dus voor mij is het ultieme eco-project geen huis in de natuur, maar in een stad of dorp, met een bescheiden stukje grond. Ik zeg niet dat een huis-in-de-natuur moreel verwerpelijk is of zo, maar persoonlijk laat ik de natuur liefst zoveel mogelijk vrij van menselijke aanwezigheid. Zeker de schaarse natuur in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

als ik die youtube filmpjes van nulwoning.nl bekijk dan heeft hij erg hoge bomen rond zijn huis staan
Afbeeldingslocatie: http://tryimg.com/u/f28e9e57ed.jpg
daar moeten die panelen toch wel last van hebben volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, gas terugleveren !
http://www.hvcenergie.nl/producten/gas

dat is dan gewoon je eigen groene bak geweest.
je kan dus ook al tanken daar, en rijden op je groene bak
tijdens de verbanding van je groene bak wekt de hvc ook nog eens vele megawatts op.
hij kan ook instant aan en uit, zodat hij lekker kan baseload-knuffelen met het amaliapark op de noordzee,
7km verderop.
er komt geen restwamrte vrij, want de hvc gaat alkmaar langedijk en sint pancras verwarmen,
das nog eens andere koek dan een met stoom dampende amerikahaven in amsterdam, van een kolencentrale.

de hvc komt erg dichtbij de lokale cyclus van biomassa zoals beschreven in het boek van scheer.
ik wil de cooperatie terug, ik wil participeren in dit soort dingen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

sander817 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:58:
als ik die youtube filmpjes van nulwoning.nl bekijk dan heeft hij erg hoge bomen rond zijn huis staan
[afbeelding]
daar moeten die panelen toch wel last van hebben volgens mij
Zo te zien valt de hoogte nog enigszins mee. en als ze te hoog worden gaan ze toch gewoon de houtkachel in en plant je een nieuwe. Onderdeel van je nultuin/permacultuur/nulwoning
Zo zou ik het doen. Als we een grotere tuin zouden hebben gewoon nog meer eigen eten en hout verbouwen.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
windfreak schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 14:52:
[...]

Zo te zien valt de hoogte nog enigszins mee. en als ze te hoog worden gaan ze toch gewoon de houtkachel in en plant je een nieuwe. Onderdeel van je nultuin/permacultuur/nulwoning
Zo zou ik het doen. Als we een grotere tuin zouden hebben gewoon nog meer eigen eten en hout verbouwen.
je kan ook nog denken aan een raamtuin idee! (of zoeken op urban window farming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnestekers
ik had de gemeente nog wat meer duidelijkheid gevraagd richting de aanvragers, en als het goed is heeft iedereen een formulier en bevestiging gehad.(vorig jaar hoorde je gewoon niets na je inschrijving)
verder nog dit :
Beste XXXXXX,

Wanneer krijg je nu wat ?

Als ik 2 panelen set neem van 900 euro = 450 Subsidie
Als ik 3 panelen set neem van 1200 euro = 600 Subsidie
Als ik 4 panelen set neem van 1800 euro = 900 Subsidie
Als je 5 panelen set neem van 2400 euro = 1000 subsidie
Als je 6 panelen set neem van 2800 euro = 1000 subsidie

Wanneer krijg je 50% en wanneer krijg je de maximale 1000 euro ?
Groetjes
de = tekens en het bedrag zijn door de gemeente aangevuld.
ik hoop dat iedereen de logica ziet, je krijgt altijd 50%
als je groter en duurder gaat stopt de subsidie dus bij 1000 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 16:18:
@zonnestekers
ik had de gemeente nog wat meer duidelijkheid gevraagd richting de aanvragers, en als het goed is heeft iedereen een formulier en bevestiging gehad.(vorig jaar hoorde je gewoon niets na je inschrijving)
verder nog dit :

[...]

Tja, ik kreeg destijds, long ago, standaard (zo is "het" begonnen) 1.000 gulden van de gemeente, waarvoor Grooten Dank! _/-\o_ . En een onbekend bedrag (in de prijzen verdisconteerd) van NUON (was waarschijnlijk "MAP" geld wat we destijds ook gewoon als heffing op de stroomprijs hebben betaald). D'r is weinig veranderd, lijkt het. Maar iedereen heel veel plezier natuurlijk met de aanschaf, laat dat duidelijk wezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 16:18:
@zonnestekers
verder nog dit :

[...]

Dat is inderdaad een stuk duidelijker dan "maximaal 1000 euro subsidie op 1 zonnestroomset"

Ik plaats waarschijnlijk 2x1 zonnestroomset dus met 2 omvormers en vroeg me ook af of dat weer zo´n addertje was. Niet dus dit keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo, weer een heftige klus af.

Volledige update van de Nederlandse PV-systemen op Sonnenertrag, alle troep d'r uit geknikkerd, en nu alle links direct naar de Nederlandstalige variant (identiek aan de Duitse).

209 installaties "schoon" (maar ook: deelsystemen bij sommige veulplaatsers), totaal 604 kWp, 2,9 kWp/installatie gemiddeld.

"Jelui" zijn nauwelijks bij te benen... ;)

Staat op m'n site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:16:
Zo, weer een heftige klus af.

Volledige update van de Nederlandse PV-systemen op Sonnenertrag, alle troep d'r uit geknikkerd, en nu alle links direct naar de Nederlandstalige variant (identiek aan de Duitse).

209 installaties "schoon" (maar ook: deelsystemen bij sommige veulplaatsers), totaal 604 kWp, 2,9 kWp/installatie gemiddeld.

"Jelui" zijn nauwelijks bij te benen... ;)

Staat op m'n site.
Das toch zo gepiept dat hernoemen met een CMS systeem voor websites als Wordpress? Zelfs overhuizen van host was kwestie van minutenwerk :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:00:
[...]

Das toch zo gepiept dat hernoemen met een CMS systeem voor websites als Wordpress? Zelfs overhuizen van host was kwestie van minutenwerk :) ;)
Ik ben van het edele handwerk, en controleer daarbij ook nog gegevens en andere zaken.

Beschouw me maar als een "fossiel"... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Warmte aan het stadsverwarmingsnet terugleveren :X

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WouterB schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:02:
Even aanvullen:
- Dikke muren is natuurlijk geen doel op zich, maar om de vereiste isolatiegraad te halen, heb je vaak een dikke laag isolatiemateriaal nodig.
Vaak, maar niet altijd, kijk eens naar de aerogel isolatie van Redumax. Dan kan het ook dunner. Bij een Rc van 10 is er geen noodzaak meer dikte te willen.
- Een warmtepomp op een grondwaterbron is waarschijnlijk niet kosteneffectief gezien de lage warmtevraag van een passiefhuis. Goede vraag blijft wel wat de beste manier zou zijn hoe de warmtevraag in de winter te beantwoorden. Zelf denk ik dat een pelletkachel een goede oplossing zou zijn, maar er zijn natuurlijk ook andere goede oplossingen te bedenken.
Een zo klein mogelijk aantal systemen is vaak wel goedkoper dan EN zonneboiler EN (lucht) warmtepomp.
Overigens is in een groot deel van LR een verbod op grondgebonden systemen ivm de waterwinning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Zo,

Ik heb de nieuwe auto, slechts 89 gram co2/km uitstoot. Ik rij nu in een Seat Ibiza 1.2TDI Ecomotive.

Erg wennen is het startstop systeem. koppeling los. Klik motor uit......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:13:
[...]

Ik ben van het edele handwerk, en controleer daarbij ook nog gegevens en andere zaken.

aanbod voor migratie support & uitvoer staat nog steeds he?
scheelt noest handwerk om nog beter door Google en consorten gevonden te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Ik kwam net nog de volgende link tegen.(aflevering van je eigen droomhuis) Mocht het ooit lukken, dan ben ik niet de eerste die een passief huis bouwt in Utrecht.

Ik zou zelf eerder houtskeletbouw toepassen, ik denk dat dat duurzamer (want meer hout en minder beton, minder gewicht, dus minder fundering) en goedkoper en sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:17:
Zo,

Ik heb de nieuwe auto, slechts 89 gram co2/km uitstoot. Ik rij nu in een Seat Ibiza 1.2TDI Ecomotive.

Dat wend vanzelf....bij mij doet hij dat als ik op de rem trap (onder de 8km/h)

ben benieuwd wat je verbruik is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Duurzaamheid mbt vervoer: de Week van de vooruitgang, van 12 t/m 22 september a.s. op vele plaatsen in Nederland
http://www.weekvandevooruitgang.nl/

ik zie dat provincie Limburg nog weinig aan activeiten heeft opgezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Ik heb niet gekeken of dit al eerder gepost is, maareuh ...lees ik het nou goed?? 131 toewijzingen voor PV-groot?? 8)7
quote: agentschapnl nieuwsbrief duurzame energie
Subsidies toegekend grootschalige zonnestroom-installaties
De afhandeling van de aanvragen voor de categorie zon-PV groot is afgerond. De aanvragen zijn allemaal binnen de gestelde termijn van 13 weken beoordeeld en beschikt. De categorie zon-PV groot opende op 31 mei 2010 met subsidie voor zon-PV installaties vanaf 15 kWp tot en met 100 kWp.

In totaal zijn 131 projecten gehonoreerd. Daarmee is het beschikbare budget volledig uitgeput. Alle aanvragers hebben schriftelijk bericht ontvangen over de subsidietoezegging of subsidieafwijzing.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HellevUUr schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:10:
Klein vraagje...
Zitten er hier mensen die lid zijn van de zonnestroom producenten vereniging?
Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen van deze vereniging en of het de moeite loont om me hier bij aan te sluiten.
Zo op het eerste gezicht lijkt het dat ik op dit forum en op de websites van bezoekers hier, meer informatie kan halen dan via deze vereniging.
Ik ben -geloof ik- ook lid van ZPV. Krijg van tijd tot tijd de publicatie als PDF in m'n mailbox en heb ooit eens lidmaatschap betaald. Dat was al wel weer even terug. Ik ben ook op een leden bijeenkomst geweest. Het zou een prima club kunnen zijn maar ik merk er verder niet zo veel van. Voor de lidmaatschapskosten hoef je het niet te laten, dus wat let je om je aan te melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:13:
[...]
Zit er hier een mastodont van het cda op het forum :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
mightym schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 22:21:
Ik heb niet gekeken of dit al eerder gepost is, maareuh ...lees ik het nou goed?? 131 toewijzingen voor PV-groot?? 8)7
Was nog niet gepost, maar het was dan ook helemaal geen verrassing.

Ik had het 1 juni jl. al lang voorspeld...

Zat al van meet af aan volledig in de "voorwaarden structuur" van de SDE ingebakken. Dus verrassing, nou nee.

Ben al sarcastisch stukkie aan het tikken, om beargumenteerd de ellende van me af te schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 22:32:
[...]

Ik ben -geloof ik- ook lid van ZPV. Krijg van tijd tot tijd de publicatie als PDF in m'n mailbox en heb ooit eens lidmaatschap betaald. Dat was al wel weer even terug. Ik ben ook op een leden bijeenkomst geweest. Het zou een prima club kunnen zijn maar ik merk er verder niet zo veel van. Voor de lidmaatschapskosten hoef je het niet te laten, dus wat let je om je aan te melden?
Bedankt voor je antwoord. Ik zie die 10 euro niet echt als een probleem maar dan moet het wel toegevoegde waarde hebben. Als ik ZPV vergelijk met dit forum dan heb ik meer profijt van dit forum dan van ZPV.
Maar wellicht zie ik niet alle voordelen van ZPV. Vandaar mijn oproep om mij over te halen :-)
Geld zomaar weggeven kan altijd nog en daar zijn genoeg goede doelen voor.
Een structurele contributie moet voor mij ook wel wat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric-pvt op vrijdag 10 september 2010 14:40

de hvc komt erg dichtbij de lokale cyclus van biomassa zoals beschreven in het boek van scheer.
ik wil de cooperatie terug, ik wil participeren in dit soort dingen
Nou, dat kan dus al. De Noord-Hollandse Energie Coöperatie levert al groen gas of gaat dat leveren.

Onze samenwerkingspartners

HVC Alkmaar
De Energie Coöperatie gaat van start met het leveren van stroom en gas die geleverd wordt vanuit de biomassacentrale van de HVC in Alkmaar.HVC voert het afval- en energiebeheer uit voor de 56 gemeenten, en de slibverwerking voor de 5 waterschappen die aandeelhouder zijn. Als samenwerkingsverband van overheden beoogt HVC bij te dragen aan de doelstellingen van die overheden op het gebied van duurzaam afval- en energiebeheer.

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 23:25:
[...]

Nou, dat kan dus al. De Noord-Hollandse Energie Coöperatie levert al groen gas of gaat dat leveren.

Onze samenwerkingspartners

HVC Alkmaar
De Energie Coöperatie gaat van start met het leveren van stroom en gas die geleverd wordt vanuit de biomassacentrale van de HVC in Alkmaar.HVC voert het afval- en energiebeheer uit voor de 56 gemeenten, en de slibverwerking voor de 5 waterschappen die aandeelhouder zijn. Als samenwerkingsverband van overheden beoogt HVC bij te dragen aan de doelstellingen van die overheden op het gebied van duurzaam afval- en energiebeheer.
Jammer alleen dat gemeente Emmeloord, contractant van HVC, door de ultra lage prijs die zij voor het gemeentehuis voor die "groene" stroom betalen, hun zonder subsidie gekochte PV-installatie (twee maal naast het SDE potje gepiest) met grote mate van waarschijnlijkheid nooit zullen "terugverdienen". Al zullen ze daar verder waarschijnlijk niet "wakker" van liggen...

Verwijderd

ik ben bezig met een meterkast vernieuwing, met plugwise integratie, per fase (bidirectioneel)
erg leuk om te doen.
ik maak er meteen een schone aarding bij :
Afbeeldingslocatie: http://www.rvb.nu/jpeg/schone_aarding.JPG
bron rvb.nu

http://www.rvb.nu/Aarding.html

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2010 09:14 ]

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 09:55
Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 09:13:
ik ben bezig met een meterkast vernieuwing, met plugwise integratie, per fase (bidirectioneel)
erg leuk om te doen.
[afbeelding]
bron rvb.nu

Heb je ook fotos van je plugwise intergratie knutsel projectje? Ik mis bij plugwise idd de mogelijkheid om het totaal energieverbruik vanaf de hoofdaansluiting te kunnen meten. Per fase of in totaal ;) Dit is een reden waarom ik de plugwise kit nog niet heb gekocht...

Kopen met Bitcoin

• Woodski
  • Laatst online: 13-09 20:37
Zaterdag wasdag, het gaat weer lekker vandaag.
Hier komt al een hele tijd 3kw zonnestroom binnen dus de boiler zal ook wel goed gaan.
En de boel kangoed drogen op het dakterras met een flauw windje.

Ik ben trouwens op zoek naar een "omgekeerde standby killer"
Als het opgenomen vermogen over de 400 watt komt wil ik een apparaat uitschakelen.
Volgens mij makkelijk te programmeren door plugwise. Daar verwacht ik alleen niets van.
Iemand een tip hoe je zoiets veilig kan bouwen.
Na een reset (spanning eraf) moet het weer inschakelen tot het verbruik de 400watt bereikt.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 09:13:
erg leuk om te doen.
[afbeelding]
bron rvb.nu

Dat ik ook graag willen doen, maar....

Ik blijf erbij dat de printspoortjes op de plugwise stealth richting die akelig kleine relais akelig dun zijn.
De plugjes die ik vorig jaar heb gekocht hebben ook geen enkel veiligheidskeurmerk.
Daar zijn ze al heel lang mee bezig maar het is voor zover ik weet nog niet gelukt.

[ Voor 28% gewijzigd door Woodski op 11-09-2010 12:16 ]

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Woodski schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 11:46:
Zaterdag wasdag, het gaat weer lekker vandaag.
Hier komt al een hele tijd 3kw zonnestroom binnen dus de boiler zal ook wel goed gaan.
En de boel kangoed drogen op het dakterras met een flauw windje.
Wat voor een installatie heb je dan Woodski?
Ik heb hier in Eindhoven (zeer lichte bewolking) 3075Wp op het dak en heb vandaag 7.13kwh (2.32kWh/kWp) binnen geharkt (tot 12:47).
Het maximale want ik momenteel binnen krijg is 2.3kw

• master30
zonnigtype schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:38:
[...]

Had je mijn 2x540wp op mijn dakkapel ook al erbij?
Mijn over buuman heeft 4x540wp op zijn dak.
Of kan/ moet ik die zelf opgeven?

Foto van de voorste rij:
Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/7397/1setsuntech.jpg

Achterste rij panelen, ernaast staat mijn zonnecollector paneel
Afbeeldingslocatie: http://img823.imageshack.us/img823/2218/img0097vk.jpg

dak van mijn buurman, achter op een dakkapel heeft hij het 12e paneel op een kunststof console:
Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/6264/img0104aj.jpg

• NoUser
  • Laatst online: 09:00
Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 21:20:
[...]

Dat wend vanzelf....bij mij doet hij dat als ik op de rem trap (onder de 8km/h)

ben benieuwd wat je verbruik is
flitspaal.nl schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:17:
Zo,

Wat was de levertijd bij bestelling bij jullie en hoelang heeft het werkelijk geduurd?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• mkleinman
Zo,beugels van de Isofoton panelen zijn eindelijk vervangen voor Instelbare clickfit beugels. We hebben het idiote aantal van 18 beugels, 9 per rail gebruikt om ze vast te zetten. Had wat teveel beugels eerder besteld en die konden we mooi nu gebruiken.

10 uur begonnen, 12 uur klaar :). Ook meteen foto's gemaakt van de afzonderlijke panelen. Inmiddels hebben alle 5 panelen last van delaminatie. Allemaal komen overigens uit dezelfde serie/batch.

De panelen zitten nu iets meer naar de rand en 15cm dichterbij de nok. Zal hopenlijk weer 5-10% schelen in opbrengst.
NoUser schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 14:36:
[...]

Wat was de levertijd bij bestelling bij jullie en hoelang heeft het werkelijk geduurd?
Oorspronkelijk was de levertijd 5 maanden, maar dat was dan ook de auto die ik exact wilde hebben. Daarna wat dealers afgebeld en uiteindelijk heb ik nu een auto die bijna voldoet en de levertijd was 2 weken. Ik heb nu geen climate control maar een "gewone" airco.

Update:

Garantiepapieren zijn inmiddels onderweg richting Isofoton in Spanje. Hopelijk heb ik nog garantie op de panelen en wordt dit als een production issue aangemerkt.

Foto van delaminatie van 1 van de 5 panelen
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/delaminatie/img_6150.jpg

Alle foto's staan hier online

http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1104

[ Voor 60% gewijzigd door mkleinman op 11-09-2010 16:43 ]

• Woodski
  • Laatst online: 13-09 20:37
HellevUUr schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 12:50:
[...]

Wat voor een installatie heb je dan Woodski?
Ik heb hier in Eindhoven (zeer lichte bewolking) 3075Wp op het dak en heb vandaag 7.13kwh (2.32kWh/kWp) binnen geharkt (tot 12:47).
Het maximale want ik momenteel binnen krijg is 2.3kw
Ik heb 4.2kwp liggen wat vandaag tussen 12 en 14uur al 6kwh opleverde.
Om 17uur een dagtotaal van 20kwh en er komt nu nog dik 1kw binnen.
Ik heb een gunstige ZZO opstelling die ook W nog lekker de zon meepikt.
Pagina: 1 ... 128 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.