Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.903 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deejeebv schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:09:
[...]

Beetje off-topic. Bevalt prima, alleen niet zo zuinig als gehoopt.
Ik denk niet dat je nu al 10.000km hebt gereden.
Diesels worden na verloop van tijd zuiniger. Dus na die 10.000km wordt hij nog zuiniger. Later nog meer.

Het is ook weer kassa geneuzel.
Je moet een norm hebben om te meten en te vergelijken.
Dat die norm niet past bij mensen die veel in de stad rijden (ofzo) is logisch.

Mensen rijden veel te hard. Tijd voor een verlaging van de maximum snelheden. Een acceleratie grens en rekeningrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bahviaan schreef op maandag 06 september 2010 @ 19:10:
[...]

Daar heeft het nooit genoeg geprezen lowtechmagazine wel eens aandacht aan besteed:

http://www.lowtechmagazine.be/2008/06/2cv-citroen.html

(lees: altijd meer opties en features en leuke dingetjes)
Inderdaad dan wordt je wel duidelijk WAAR de vooruitgang zit in die jaren. Veiligheid & milieu.
En een late 2CV is helemaal niet zo zuinig bij acceptabele traagheid.

(Acceptabele traagheid is een omschrijving van mijn eigen rijstijl)

Overigens haalde de Fiat Punto 1 op 24 bij de autoweek praktijktest, waar de VAGjes onder de 1 op 20 scoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik vragen wat de kosten waren?(staat nml niet op kieskeurig.nl)
560 all in draaiend op zolder, en de oude weg van zolder gehaald,
naar ik nu begrijp met dure hotfill aquastops ook nog.
scheer en foppen / betere prijs dan media meuk (90 euro duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

RikTW schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:07:
Ik ben ook van plan om een hele nieuwe groepenkast te installaren i.v.m. aparte groepen voor PV, nieuwe groep voor wasmachine en 2 extra groepen voor de keuken. Totaal zou ik op 9 groepen uitkomen en nu vroeg ik mij af of er eigenlijk een limiet is voor het aantal groepen?

Ik neem gewoon 2 of 3 aardlekschakelaars, ik heb een hoofdschakelaar nog voor de groepenkast, dus spanningsloos maken kan met 1 handeling, alleen heb ik straks 9 16 ampere groepen op die arme 40 (?) ampere hoofdzekering. Zou zoiets verboden zijn, of is het enige risico dat de hoofdzekering eruit vliegt en ik de netbeheerder moet laten komen?
(en de volgende vraag: kan ik niet gewoon een eigen 40 ampere zekering maken tussen de groepenkast en de hoofdzekering? Die kan ik dan tenminste nog zelf vervangen mocht iemand alle apparaten tegelijk aanzetten op een moment dat de zon niet schijnt ;))
Bij een hoofdzekering van 40A en een gelijktijdigheidsfactor van 0,7 mag het de totale berekende vermogen stroom van de verbruiksapparaten 40/0,7=57A zijn. Als je dus maar 16A automaten blijft bijplaatsen die ieder een max van 3kW verbruik mogen hebben dan knalt op een geven moment de hoofdzekering er wel uit zonder dat een van je groep automaten overbelast zijn. Het is dus meer uitrekenen wat je per groep aan mag sluiten dan wat je ook daadwerkelijk aan gaat sluiten.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
NielsTn schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:44:
[...]

je bedoelt een verbruik gemeten in kWh? of heeft de vaatwasser een piek-vermogen opgenomen (kortstondig) van 1,2 kW (1.200 Watt)?
Het verbruik van een complete cyclus, gemeten met een conrad energycheck 3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig, bij het binnenlopen van de bewolking scheen de zon al onder de wolken door,
en dit gaf een flink extra vermogen hier tussen 5 en 6.(west)
`t zal wel een van de laatste dagen zijn met flinke opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
asvogel schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 16:52:
Wat voor temperaturen (of energieopbrengst) halen jullie in voorjaar/herfst met een zonneboiler?

Ik zat wat te rekenen aan een water/water warmtepomp, waarbij de aanvoer geleverd wordt door de zonneboiler, en de warmte gebruikt kan worden voor (niet-lage-temperatuur) verwarming. Het koude buffervat wordt dus gevoed door warmte van de zonneboiler. Deze warmte wordt overgepompt door de warmtepomp naar een buffervat op hoge temperatuur (laten we zeggen 60 graden). De warmte uit dit buffervat kan dan worden gebruikt door de retour van de CV op de bovenste (warme) spiraal te zetten, voordat het evt. verder wordt verwarmd door de gasketel. Uiteraard zou je de warmtepomp uitzetten als het temperatuurverschil tussen de buffervaten zo groot wordt dat de COP te laag wordt.

Of heeft iemand een link naar verdere uitleg van een dergelijk systeem?
Is er echt niemand die hier wat zinvols over kan zeggen? Het lijkt me zo mooi: In de tijd dat je het (in oude, matig te isoleren huizen) hard nodig hebt, kun je met de warmtepomp zowel de aanvoer naar de zonneboiler koud houden, als de toevoer naar de CV hoog, met maar een beperkt extra stroomverbruik. Lijkt wel een winstverdubbelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
asvogel schreef op maandag 06 september 2010 @ 21:26:
[...]

Is er echt niemand die hier wat zinvols over kan zeggen? Het lijkt me zo mooi: In de tijd dat je het (in oude, matig te isoleren huizen) hard nodig hebt, kun je met de warmtepomp zowel de aanvoer naar de zonneboiler koud houden, als de toevoer naar de CV hoog, met maar een beperkt extra stroomverbruik. Lijkt wel een winstverdubbelaar ;)
Ik heb op m'n blog van elke maand een grafiek van mijn temperaturen van mijn zonneboiler. eventueel wel een Excelsheet voor je met daarin details per maand per dag wat de temperatuur is.

Hou er wel rekening mee dat ik een boiler op het westen heb en schaduw waar ik vooral in de herfst en winter last van heb.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er echt niemand die hier wat zinvols over kan zeggen?
jawel, maar mijn zon-cv werkt zo prima dat ik de warmtepomp nog steeds overweeg (ecolution of elga)
die maanden dat ik nu nog gas verbruik is dat zo laag dat het alle moeite niet loont,
isoleren werkt beter en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

leonbong schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:33:
@Flitspaal
In recente huizen is de hoofdautomaat (die voor de meter) gewoon een 40A schakelautomaat met C karakteristiek. Die gewoon doorgevoerd naar buiten is dus ja die kan en mag je zelf schakelen.
In het kader van de selectiviteit:
40A delen door 1,6 = 25A mag je groep maximaal zijn.
Kan bij ruimtegebrek in de meterkast handig zijn 1 groep van 25A ipv 2 groepen van 16A.
Bedrading van deze groep moet dan wel 4mm2 zijn.
En inderdaad max 4 groepen achter 1 aardlek.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
[...]

Kijk en daarom blijf ik dit topic met interesse lezen! Weer een nieuw idee voor mij! Als ik het goed lees is dit dus een alternatief voor alles in huis gereedmaken voor lage temperatuur verwarming dmv zonneboiler (ondersteuning)? De warmtepomp van 60L 30 graden, 20L 60 graden laten maken eigenlijk? Vervolgens de hogere temperatuur aanvoeren aan de CV loop. Nu blijf ik warmtepompen vreemde dingen vinden qua (duurzame) werking dus wellicht dat ik er faliekant naast zit :+ Uiteraard heb ik geen ervaringen, helaas O-) Vraag mij wel eens af hoe een installatie er uitziet die praktisch alle duurzame (verwarmings) technieken die er bekend zijn inzet. WTW douche, WTW ventilatie (cv, badkamer en kookstel afzuiging), warmtepomp, zonneboiler, cv-houtkachel, LTV etc. moet toch een bijzonder geheel opleveren, zeker in combinatie met hotfill etc. :9

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

engelbertus schreef op maandag 06 september 2010 @ 18:23:
elke auto die goed gechipt is rijdt dus al zuiniger, mits ej niet als een malle op het gaspedaal gaat staan, en dus je rijstijl niet "a-sociaal" is. is chippen met het oog op minderverbruik, dan niet gewoon een verkoopnaam voor hetzelfde? of doen ze nog wel iets extras om"het chippen "duurzamer" t emaken dan bij chippen voor meer power?
Met chippen wordt iha de "ruimte" die nog in de motor zit maximaal benut.
Bij VAG motoren kan men deze ruimte simpelweg uitlezen, waarmee ook van tevoren bekend is als je je motor laat chippen wat je aan motorvermogen gaat krijgen. Gemiddeld is dat zo'n 25% meer vermogen voor de dieseltjes.

De zuinigheid komt uit het extra koppel, iets dat ze vreemd genoeg niet altijd kunnen voorspellen, maar ligt bij de VAG diesels rond de 20%.

Gemiddeld gesproken heb ik, mede door het rechtervoetje, nooit echt een merkbaar minderverbruik (maar ook geen meerverbruik!!) gehad, maar ik redde het met de gechipte Passat (170pk/400Nm) op de veluwe met zijn 80km wegen wel om de 2.5l/100km op het display te krijgen, iets dat vóór het chippen absoluut niet mogelijk was.

Dus het moet kunnen om met chippen een auto zuiniger te krijgen, maar ik denk dat het chippen zich dan zuiver op het optimaliseren van het koppel in relatie met de reguliere snelheden moet richten en niet op het verhogen van het motorvermogen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:51
Onlangs nog 2 paneeltjes op de schuur geplaatst waarmee het dak oppervlak vrijwel bezet is. Een goed moment om ook eens een berichtje te plaatsen.
Ik zat er al langer over te denken maar voor ons begon het begin 2008 toen de buurman mij over de streep trok om ook een SDE aanvraag in te dienen.
Tot mijn verbazing werd die een half jaar later gehonoreerd. Daarna heeft het nog een half jaar geduurd voordat die administratie verwerkt was, maar dat was slechts een kwestie van geduld en wat aandringen (de rest heb ik verdrongen waarschijnlijk).
Voorjaar 2009 heeft de installateur de meterkast aangepast (extra groep) en hebben we de 6 Suntech 200 Wp panelen met 2 Soladin omvormers laten komen (voor de buurman een identieke set). We hebben ze zelf geplaatst op het platte dak en de installateur heeft voor een dakdoorvoer gezorgd en een kabel gelegd naar de meterkast.
Een paar tegenvallers wil ik nog wel noemen ter lering en vermaak:
Bij het boren van een gat in de betonvloer op de begane grond voor de stroomkabel werd de waterleiding van het buitenkraantje geraakt. Vette pech maar gelukkig stond er nog geen druk op vanwege het voorjaar.
En dan toch het gesteggel met Liander. Ik had in eerste instantie naast de productie meter ook een teruglever meter besteld omdat dit verplicht zou zijn. Dankzij dit forum kwam ik erachter dat dit niet zo is en heb ik dat ding snel afbesteld. De man die de meter kwam plaatsen wist daar kennelijk ook van want er werd slechts een productie meter geplaatst en ferraris meter bleef zitten. Maar toen kwamen de dreigbrieven met aanmaankosten en deurwaarders omdat ik de tweede (niet geplaatste) meter niet wilde betalen. Toch na 3 maanden was dit ook weer rechtgetrokken.
Een van beide Soladins bleek een defecte ventilator te hebben waardoor bij veel zonneschijn deze omvormer automatisch werd afgeknepen en de opbrengst achterbleef. Handig als je de opbrengst kunt vergelijken met de buren. Ik heb overigens netjes een nieuwe opgestuurd gekregen van de fabrikant.

Inmiddels had ik toch wel de smaak te pakken en hebben we er eind juli 2009 nog 3 panelen bij geplaatst, zonder SDE dit keer dus.

Bijkomstig voordeel is dat je je zeer bewust wordt van het energie verbruik en ook aan de slag gaat met zuinigere apparaten en sluipverbruik terugdringen. Resultaat is nu dat het jaar verbruik (meter opgenomen maart 2010) terug is gegaan van 5500 kWh naar onder de 2000 kWh (gezin met 2 kinderen van 16 en 18 jaar). En dat zal alleen nog maar minder worden.

Samen met de onlangs geplaatste 2 Suntech panelen (220 Wp) op de schuur komen we nu op een totaal van 2240 Wp.

Hieronder een paar fotootjes:

http://img832.imageshack....89/zonnepanelen4small.jpg

De achterste 6 panelen zijn dus van de buurman.

http://img545.imageshack....nnepanelenopschuur3sm.jpg

Aangesloten op een Steca 500 omvormer

http://img138.imageshack.us/img138/6688/soladins1small.jpg

De Soladins hangen in de kast van de wasmachine op de 2de verdieping.
Netjes uit het zicht en de deur kan dicht, dat scheelt in geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ziet er mooi uit d:)b
Vermogen moet alleen Wp zijn ipv kWp

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-09-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ElectricAlex schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:14:

Hieronder een paar fotootjes:

http://img832.imageshack....89/zonnepanelen4small.jpg

De achterste 6 panelen zijn dus van de buurman.

http://img545.imageshack....nnepanelenopschuur3sm.jpg

Aangesloten op een Steca 500 omvormer

http://img138.imageshack.us/img138/6688/soladins1small.jpg

De Soladins hangen in de kast van de wasmachine op de 2de verdieping.
Netjes uit het zicht en de deur kan dicht, dat scheelt in geluid.
Blijft toch leuk al dat blauw op het dak.
Die twee panelen waarvan jij zegt dat die op een Steca 500 zijn aangesloten zijn dat ook Suntech STP200 panelen?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 19:12:
[...] Tijd voor een verlaging van de maximum snelheden. Een acceleratie grens en rekeningrijden.
Gewoon een max van 130pk, wat heb je nou aan 200pk??

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
[...]

http://www.vrksolaranlage.de/Livedaten.htm

Die doet dat ongeveer. Dat is een heel erg goed gemonitoorde installatie. Heeft eerst zonder warmtepomp gedraaid en later bij geïnstalleerd, zodat je het verschil van zonder en met kunt vergelijken. Ik heb ook wel eens gemailt met de eigenaar en hij is volgens mij best bereid je vragen te beantwoorden. Je moet trouwens even alle pagina's met de opbrengstgrafieken langs gaan, want daar staan vaak opmerkingen en bevindingen bij. Kan je iig zeggen dat hij tevreden is en een substantiele meeropbrengst heeft door de warmtepomp. Of het ook economisch is, dat weet ik dan weer niet.
SasJo schreef op maandag 06 september 2010 @ 23:00:
[...]

Gewoon een max van 130pk, wat heb je nou aan 200pk??
Als je een zware aanhanger de berg op wilt trekken? Dan heb je heel veel aan die extra PK's!

Ik had deze vakantie zelfs zonder aanhanger op sommige hellingen in Scandinavië maar net of net niet genoeg aan 99pk. Met drie personen in de auto en onze bagage kon ik niet aan de max toegestane snelheid van 130 komen berg op.

[ Voor 18% gewijzigd door Paul C op 06-09-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
glambalk schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:54:
[...]

Blijft toch leuk al dat blauw op het dak.
Die twee panelen waarvan jij zegt dat die op een Steca 500 zijn aangesloten zijn dat ook Suntech STP200 panelen?
Dat zijn 2 Suntech STP220 panelen.
Mooie dag vandaag hier.
Opbrengst van die panelen was 2,01 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
Speksteenkachel schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:36:
Ziet er mooi uit d:)b
Vermogen moet alleen Wp zijn ipv kWp
Dank je en ja typevoutje.
Is aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
Banjy schreef op maandag 06 september 2010 @ 21:54:
[...]

Kijk en daarom blijf ik dit topic met interesse lezen! Weer een nieuw idee voor mij! Als ik het goed lees is dit dus een alternatief voor alles in huis gereedmaken voor lage temperatuur verwarming dmv zonneboiler (ondersteuning)? De warmtepomp van 60L 30 graden, 20L 60 graden laten maken eigenlijk? Vervolgens de hogere temperatuur aanvoeren aan de CV loop. Nu blijf ik warmtepompen vreemde dingen vinden qua (duurzame) werking dus wellicht dat ik er faliekant naast zit :+ Uiteraard heb ik geen ervaringen, helaas O-) Vraag mij wel eens af hoe een installatie er uitziet die praktisch alle duurzame (verwarmings) technieken die er bekend zijn inzet. WTW douche, WTW ventilatie (cv, badkamer en kookstel afzuiging), warmtepomp, zonneboiler, cv-houtkachel, LTV etc. moet toch een bijzonder geheel opleveren, zeker in combinatie met hotfill etc. :9
volgens mij kan dit niet goed werken.
je hebt een vaste stroom water van een bepaalde temperatuur, je kunt niet met dezelfde snelheid die laten aanvullen door een warmtepomp. de cop is dan wel mooi hoog, maar de energie moet wel nog ergens vandaan komen, en naar toe gaan. een warmtepomp doet niets anders dan de beschikbare energie in een kleiner volume stoppen. ( een koelkast doet het omgekeerde, die stopt de energie uit de kast op in de lucht van de kamer / buitenlucht.) de beschikbare energie stijgt niet, het volume kan wel kleiner worden, maar dan heb je een klein beetje heet water in plaats van genoeg water voor een fatsoenlijke circulatie.
wat het positieve effect kan zijn is dat je de energie bij een hogere temperatuur gaat opslaan, maar of dat dan zuiniger is dan ltv trajecten vraag ik me af. als je geen ltv systeem hebt vrag ik me af of het niet goedkoper is om te investeren in andere radiatoren ipv een warmtepomp, die ook energie gebruikt.
dat neemt natuurlijk niet weg dat efficiente technieken combineren, waarschijnlijk ook een erg efficient systeem oplevert, maar de vraag is dan tegen welke prijs/moeite en hoeveel levert het dan nog op ( voor het milieu, dan wel de portemonee)
ook kun je het zo zien, als je twee warmtepompen achter elkaar zet, wordt de efficientie niet hoger ondanks dat ze beide bijvoorbeeld een cop van 4 hebben.

en in dat opzicht kun je een zonnboiler ook als warmtepomp beschouwen. de warmte uit de lucht , en /of de straling van de zon ( groot volume) wordt opgeslagen in een boiler van veel kleiner volume ( dus "hoogwaardiger"energie. de "cop" van het totale systeem wordt niet verhoogd. in dezelfde hoeveelheid tij,dm kan met dezelfde hoeveel electrische energie niet meer warmte worden geleverd.

@ meterkast.. mag je in een woonhuis wel een gebruiksgroep maken van 25 ampere achter een aardlek? dat is volgens mij maximaal 16 ampere...
en mag je wel een gebruiksgroep zonder aardlek toepassen? in sommige gevallen mag dat, maar niet voor zomaar elke gewone gebruiksgroep. mijn conclusie is dan dat een groep van 25 ampere alleen maar mag als er geen verlichting of stopcontcten aan zitten, ( dus alles vast gemonteerd) en dus heb je er volgens mij in woonhuizen weinig aan.

voor een vaatwasser of zoiets is 25 ampere toch te veel? of sluit je dan bijvoorbeeld de wasmachine en de droger die samen minder dan 25 ampere kunnen opslurpen, op 1 groep van 25 ampere aan?
het enige dat ik dan kan bedenken is dat je er iets aan hebt bij een groep voor teruglevering, waarbij de omvormer niet met een stekker in het stopcontact zit, dan kun ej een mooi groot ysteem en 1 omvormer nemen.

andere toepassing kan voor een onderverdeling zijn, maar dan verdeel je eigenlijk je meterlast over meer locaties, door een aantal groepen in een groepenkast op zolder te plaatsen, of in de schuur, of de garage of zo.

@chippen.
de grens wordt dus opgezocht, van de zuinige ruimte, de veiligheids marge tot waar de motor niet lekker meer loopt wordt opgezocht.

je rijstijl blijft bepalend voor je verbruik.
als je pittig het gas indrukt was het vroeger de grens van de instellingen die voorkwam dat je veel energie verspilde. er werd niet meer brandstof ingespoten, de motor trok gewoon niet harder op, je moest langer gas geven.
met een gechipte wagen heb je meer vermogen en kun je korter op de pedalen staan, maar doe je dat niet of trap je alsnog heel hard, of vaak, dan wordt er wel meer energie uit de brandstof gehaald, maar wordt het niet nuttiger gebruikt. je merkt wel meer power, maar als het tegenzit heb je dan zelfs meer verbruik.

had je al een rustiger rijstijl, dan merk je niet veel van de extra power, maar wel meer van het efficienter brandstof gebruik.

egrens daar tussenin zit blijkbaar meer co2 uitstoot.
volgens mij krijg je meer co2 uitstoot bij onvolledige verbranding?

waardoor wordt dan bij een gechipte auto de co2 uitstoot verhoogd? en waarom is dat ook zo als je chipt voor een zuiniger auto. co2 is toch ook niet goed voor het milieu? is er wel verschil in chip-methode tussen chippen voor power en chippen voor efficiency?

[ Voor 38% gewijzigd door engelbertus op 07-09-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
Mars Warrior schreef op maandag 06 september 2010 @ 21:58:
[...]

Met chippen wordt iha de "ruimte" die nog in de motor zit maximaal benut.
Bij VAG motoren kan men deze ruimte simpelweg uitlezen, waarmee ook van tevoren bekend is als je je motor laat chippen wat je aan motorvermogen gaat krijgen. Gemiddeld is dat zo'n 25% meer vermogen voor de dieseltjes.

De zuinigheid komt uit het extra koppel, iets dat ze vreemd genoeg niet altijd kunnen voorspellen, maar ligt bij de VAG diesels rond de 20%.

Gemiddeld gesproken heb ik, mede door het rechtervoetje, nooit echt een merkbaar minderverbruik (maar ook geen meerverbruik!!) gehad, maar ik redde het met de gechipte Passat (170pk/400Nm) op de veluwe met zijn 80km wegen wel om de 2.5l/100km op het display te krijgen, iets dat vóór het chippen absoluut niet mogelijk was.

Dus het moet kunnen om met chippen een auto zuiniger te krijgen, maar ik denk dat het chippen zich dan zuiver op het optimaliseren van het koppel in relatie met de reguliere snelheden moet richten en niet op het verhogen van het motorvermogen...
Chippen kan inderdaad zeer voordelig uitpakken bij de VAG motoren, mijn vorige auto een Skoda Octavia 1.9TDI 110PK had na het chippen 155PK en een veel beter koppel. Maar wat voor mij vooral belangrijk was, het verbruik. Ik reed steevast op 40 liter diesel ongeveer 1100KM, als ik echt heel goed op de rechtervoet lette 1200. Mijn absolute record was een rit terug vanuit de Jura, 1400km op 1 tank.

Als ik dat een beetje terugrekende kan daar geen prius of dergelijke auto tegenop, helaas kun je niet alsnog een beter aftrekkingspercentage krijgen. Ik ben daar namelijk eens achteraan gegaan. Mijn CO2 uitstoot en verbruik konden ruim door voor de 14% bijtelling. Vriend van mij is tevens garagehouder en had de auto helemaal nagemeten qua emissie, maar het mocht niet baten, de catalogus waarde geldt. Lekker zo'n meewerkende overheid.

(en wat reed die auto heerlijk!)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
[...]

SpiceWorm schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:31:
En dan nu de versimpelde versie (voortschrijdend inzicht heet dat).

Bij 1000 watt instraling verhogen we de opbrengst van de ZB (14 m2) van pak-em-beet 9,1 kw naar 10 kw, met ongeveer 10% dus (dat is onafhankelijk van het aantal m2's). Om de ZB te koelen moet je al deze warmte verpompen, en zoals gezegd moet je voor elke 4 kwh verpompen 1 kwh electrisch verbruiken (bij cop 5). Wanneer de warmte van de ZB 100% is heb je 25% electra verbruik. Dus om je opbrengst met 10% te verhogen moet je 25% extra stroom verbruiken. Van het eindproduct (warmte na WP) is 20% electrisch, dus nog steeds hoger dan die 10% extra. De COP moet in dit geval hoger liggen dan 10 (zonder de verliezen van de electriciteitscentrale mee te rekenen, dus eigenlijk moet hij nog 2,5 zo hoog liggen:25).

Bij een 500 watt instraling (per m2):
500*.65 - (50*1.6)*1.2= 325 - 80*1.2 =~230
500*.65 - (30*1.6)*1.2= 325 - 48*1.2 =~270

De opbrengst wordt nu verhoogt met 270/230=17%. Daarvoor heb je dus een COP van 6~7 voor nodig, en ook alleen zonder het rendement van de electriciteitscentrale mee te rekenen, dus eigenlijk een factor 2,5x zo hoog: vanaf 15.

Conclusie opnieuw: kan energietechnisch niet uit.
Voor een uitgebreidere versie van dit verhaal, zie: SpiceWorm in "Duurzame Energie deel 17"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:42:
[...]

ja, maar het blijkt ondertekend te zijn,
ik heb dus nogmaals ingeschreven.;)
dat kan iedereen doen, ook afvallers geven je dan recht op dubbele subsidie.
belachelijk zo weinig animo, maar goed, don`t shoot the messenger....
En ik had nog wel zoveel reclame gemaakt.

Ik begrijp die gekke 'ollanders niet. Of zou de "voor PV te porren meute in Alkmaar" inmiddels door de vorige zonnesteken reeds "onder de pannen" zijn???

Afijn, geniet d'r maar van. Sommigen genieten niet met mate, maar die zei het vergeven... :+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ElectricAlex schreef op maandag 06 september 2010 @ 23:11:
[...]

Dat zijn 2 Suntech STP220 panelen.
Mooie dag vandaag hier.
Opbrengst van die panelen was 2,01 kWh
Met alle respect maar de panelen op je schuurtje zijn geen STP220. STP220 kenmerken zich doordat ze uit 60 cellen zijn opgebouwd. De STP200,205 en 210 bestaan uit 54 cellen zoals op de foto.
Maar dat was niet waarom ik het vroeg. Wel had ik een vermoeden dat het Suntech panelen waren. Als het de STP200, 205 of 210 zij past dat niet zo best bij de Steca 500. Deze panelen kunnen namelijk ruim boven de 5 Ampere produceren op zonnige dagen. De Steca 500 knijpt alles daarboven af en dat is dus verloren.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36
zonnigtype schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 01:35:
[...]

En ik had nog wel zoveel reclame gemaakt.

Ik begrijp die gekke 'ollanders niet. Of zou de "voor PV te porren meute in Alkmaar" inmiddels door de vorige zonnesteken reeds "onder de pannen" zijn???

Afijn, geniet d'r maar van. Sommigen genieten niet met mate, maar die zei het vergeven... :+
Er blijkt gewoon een wachtlijst te zijn in Alkmaar - gelukkig maar eigenlijk, toch nog genoeg mensen die het leuk vinden iets met PV te gaan doen.
Ik weet niet hoe Eric het voor elkaar heeft gekregen, maar we weten natuurlijk dat hij kan lullen als brugman :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Daarnet lid geworden van De Windvogel. Stuk betere duurzame investering dan "investeren" in een spaarrekening :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
tja... Als RWE (voorheen Essent) zo gaat spelen, zou ik zeggen tegen alle Essent/RWE-klanten: wegwezen!
zelf een run-on-the-bank principe uitvoeren, dan valt zo'n molloch ook aardig wat klappen ten dele!
>:)

http://www.nu.nl/economie...erncentrale-borssele.html

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op maandag 06 september 2010 @ 23:02:

Als je een zware aanhanger de berg op wilt trekken? Dan heb je heel veel aan die extra PK's!

Ik had deze vakantie zelfs zonder aanhanger op sommige hellingen in Scandinavië maar net of net niet genoeg aan 99pk. Met drie personen in de auto en onze bagage kon ik niet aan de max toegestane snelheid van 130 komen berg op.
Volgens mij is het niet heel verstandig om met een combinatie met aanhanger zo snel te gaan rijden.
Vanwege de veiligheid (ook van anderen) en ook omdat de milieu belasting erg groot is.

Heeft niet te maken met de pk's nog wel iets met de Nm's. Mijn (ex)Toyota Hiace 2.4TD (90pk ) trok moeiteloos een 2.5T aanhanger van 3 meter hoog en 2.5m breed. Die aanhanger kon niet(nauwelijks) worden gereden met een BMW 320d die veel meer pk's aan boord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
engelbertus schreef op maandag 06 september 2010 @ 23:49:
[...]
@ meterkast.. mag je in een woonhuis wel een gebruiksgroep maken van 25 ampere achter een aardlek? dat is volgens mij maximaal 16 ampere...
en mag je wel een gebruiksgroep zonder aardlek toepassen? in sommige gevallen mag dat, maar niet voor zomaar elke gewone gebruiksgroep. mijn conclusie is dan dat een groep van 25 ampere alleen maar mag als er geen verlichting of stopcontcten aan zitten, ( dus alles vast gemonteerd) en dus heb je er volgens mij in woonhuizen weinig aan.

voor een vaatwasser of zoiets is 25 ampere toch te veel? of sluit je dan bijvoorbeeld de wasmachine en de droger die samen minder dan 25 ampere kunnen opslurpen, op 1 groep van 25 ampere aan?
het enige dat ik dan kan bedenken is dat je er iets aan hebt bij een groep voor teruglevering, waarbij de omvormer niet met een stekker in het stopcontact zit, dan kun ej een mooi groot ysteem en 1 omvormer nemen.

andere toepassing kan voor een onderverdeling zijn, maar dan verdeel je eigenlijk je meterlast over meer locaties, door een aantal groepen in een groepenkast op zolder te plaatsen, of in de schuur, of de garage of zo.
Ik heb in mijn huis 9 16A groepen op de hoofdzekering zitten van 40A dit betekent niet dat ik 9*16=144A kan inschakelen.
Wat het wel betekent dat de stopcontacten in mijn huis lekker verdeeld zijn over de groepen en dat bijna nooit het risico loop om een groep te zwaar te belasten.

Ik zit er over te denken om mijn PV installatie uit te breiden. Is het bijvoorbeeld mogelijk om mijn huidige 16A PV-groep te vervangen door een 25A groep en dan op zolder een kleine verdeler te plaatsen met twee maal een 16A zekering zodat ik wel voldoen aan de eis dat een 1000W PV-omvormer een eigen zekering zit heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door leonbong op 07-09-2010 14:34 . Reden: Verduidelijkt vanwege verwarring hieronder. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@ leonbong, dat klopt. ik wist trouwens niet dat 1000 watt achter een eigen zekering moest. hoe moet ik dat zien. ik heb mijn waterkoker of stofzuiger ook niet achter een eigen zekering. zit er in die apparaten zelf een zekering dan?

volgens mij hoef je niet altijd een aardlekschakelaar te gebruiken. als apparaten rechtstreeks aangesloten zijn ( dus zonder stopcontact) mag het met alleen een zekering. het moet dan wel "onmogelijk"zijn het apparaat af te koppelen, en daar dan een ander apparaat aan te gaan sluiten. dan zou je zonder groepenkast een omvormer van meer dan 1000 watt achter die ene 25 ampere automaat kunnen aansluiten, en kom je niet dichter in de buurt van het moeten installeren van een aardlekschakelaar.
maar oor de kosten en de extra veiligheid/zkerheid, is het mnisschien weer niet verstandig om een PV installatie zonder aardlek aan te sluiten?

@ iedereen:
andere vraag:

ik zit te denken aan en quooker of een concurent daarvan. de quooker combi+ lijkt me het mest geschikt voor mijn situatie. standby gebruikt die 10 watt, het lijkt me dat dat inclusief het op temperatuur houden van de watervoorraad is.

ik denk dat door het diret heet water, ik liters bespaar tijdens het wachten op heet water uit de cv ketel, en dat er geen warmte verloren gaat met het hete water dat in de leiding achterblijft. ook lijkt het me dat direct heet water voor koken ook wel scheelt. ook lijkt een quooker me geld besparen tov een waterkoker, omdat je bij een quooker automatisch precies de afgepaste hoeveelheid krijgt.

als standby dan 10 watt kost, en daarbovenop komt alleen de electriciteit die je gebuikt voor de exact benodigde hoeveelheid water, hoe komt dat dan uit tov warm water uit de cv ktel, qua energieefficientie? ( gas<> electrisch verwarmen van het water)

de quooker combi+ sluit je aan op zowel de warm als koud waterkraan, zodat voor grote hoeveelheden ook gewoon gas wordt gebruikt ipv electriciteit, en zo put je de voorraad van de combi niet uit.

wat zijn de gedachten of de ervaringen met zulke "heet water kranen" of anders met keukenboilertjes?

[ Voor 27% gewijzigd door engelbertus op 07-09-2010 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Eindelijk, morgen komt er een warmwater aansluiting voor mijn vaatwasser, ben benieuwd de komende week naar de ervaringen daarmee.
Weer een stapje om die Q-solar beter te benutten.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:06:
tja... Als RWE (voorheen Essent) zo gaat spelen, zou ik zeggen tegen alle Essent/RWE-klanten: wegwezen!
zelf een run-on-the-bank principe uitvoeren, dan valt zo'n molloch ook aardig wat klappen ten dele!

De meeste mensen vinden het wel prima of denken dat het nodig is.

Ik denk dat je meer impact hebt als je de betrokken gemeenten en provincies aanpakt op deze keuze,
De energiemarkt is een vrije markt en daar moet de overheid van weg blijven.
Zonder die back-up is de financiering moeilijk te realiseren (in ieder geval moeilijker dan als die wel erin meedoen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Banjy schreef op maandag 06 september 2010 @ 21:54:
[...]

-) Vraag mij wel eens af hoe een installatie er uitziet die praktisch alle duurzame (verwarmings) technieken die er bekend zijn inzet. WTW douche, WTW ventilatie (cv, badkamer en kookstel afzuiging), warmtepomp, zonneboiler, cv-houtkachel, LTV etc. moet toch een bijzonder geheel opleveren, zeker in combinatie met hotfill etc. :9
Ik zou zeggen: stuur me een PM en kom een keertje kijken

Op de houtkachel na heb ik alles wat je noemt:
Warmtepomp
Zon PV
Zonnecollector
Douche WTW
Balansventilatie
LTV en vloerverwarming
Grotendeels Ug 1,1 glas (rest Hr+ en beter
Rc2,5 tot 5,2 aan isolatie

En.. Een energierekening van 32 euro voor een gezin met 2 kinderen

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 16:34
Indrukwekkende lijst maar wat heb je naast die 32 euro aan afschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:46:
@ leonbong, dat klopt. ik wist trouwens niet dat 1000 watt achter een eigen zekering moest. hoe moet ik dat zien. ik heb mijn waterkoker of stofzuiger ook niet achter een eigen zekering. zit er in die apparaten zelf een zekering dan?
leonbong had het over 1000 W aan opwekking, niet verbruik. Voor het laatste geldt max 16A = 16 x 230 = 3680 W. Er is hier in deze thread al redelijk veel over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

de quooker combi+ sluit je aan op zowel de warm als koud waterkraan, zodat voor grote hoeveelheden ook gewoon gas wordt gebruikt ipv electriciteit, en zo put je de voorraad van de combi niet uit.
Dan vraag ik me af hoe het apparaat weet of je veel of weinig water gaat tappen. Als hij continue toch water uit de warm water kraan pakt, dan heb je dubbelop verlies.
Misschien dat hij eerst koud water pakt, totdat hij zijn hete water op heeft en dan over gaat op de warm water kraan. Maar dan duurt het weer een tijdje voor het warme water er is. Plus als je net op dat moment stopt te tappen, heb je alsnog warme leidingen.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004

wat zijn de gedachten of de ervaringen met zulke "heet water kranen" of anders met keukenboilertjes?
Een klant heeft een extra kraan op zijn aanrecht gemonteerd, welke direct vanuit de zonneboiler gevoed wordt met maximaal 93°, zonder dat daar een thermostatisch mengventiel tussen zit. Zo hebben zij met heel weinig kosten een solar Quooker. Erg comfortabel. De boiler staat dicht bij de keuken, direct achter de muur. Dat scheelt in de hoeveelheid verspild water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zal helaas wel waarheid worden nu er weer nieuwe gesprekken zijn over een rechts kabinet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RikTW schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 09:17:
[...]

Er blijkt gewoon een wachtlijst te zijn in Alkmaar - gelukkig maar eigenlijk, toch nog genoeg mensen die het leuk vinden iets met PV te gaan doen.
Ik weet niet hoe Eric het voor elkaar heeft gekregen, maar we weten natuurlijk dat hij kan lullen als brugman :+
alleen Bergen was overtekend dus hij zal wel in die hoek wonen. Alkmaar was zaterdag al meteen vol dus hij kan er daar geen twee vandaan gehaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Leader98 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:02:
De totale investering was ongeveer 29000 euro. Elk van de componenten gaat 25 tot 30 jaar mee. Als ik uitga van 25 jaar komt dat per maand neer op 96 euro.
Zit ik totaal op 128 euro per maand. rente verliezen en na een jaar of 10 een nieuwe omvormer laat ik dan buiten beschouwing maar dat doe ik ook met toekomstige energiekosten stijgingen.

Hiervoor betaalde ik bijna 230 euro per maand...

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
energiebewust schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 14:48:
[...]

De totale investering was ongeveer 29000 euro. Elk van de componenten gaat 25 tot 30 jaar mee. Als ik uitga van 25 jaar komt dat per maand neer op 96 euro.
Zit ik totaal op 128 euro per maand. rente verliezen en na een jaar of 10 een nieuwe omvormer laat ik dan buiten beschouwing maar dat doe ik ook met toekomstige energiekosten stijgingen.

Hiervoor betaalde ik bijna 230 euro per maand...
inderdaad, ex stijging energiekosten, maar ook inflatie etc.
(oh, en fiscaal snoept de overheid als je als single > 21.000 eur (grofweg) hebt, bij echtparen is dat 2x hogere spaarpot die je mag aanhouden dacht ik).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:13:
[...]

Volgens mij is het niet heel verstandig om met een combinatie met aanhanger zo snel te gaan rijden.
Vanwege de veiligheid (ook van anderen) en ook omdat de milieu belasting erg groot is.

Heeft niet te maken met de pk's nog wel iets met de Nm's. Mijn (ex)Toyota Hiace 2.4TD (90pk ) trok moeiteloos een 2.5T aanhanger van 3 meter hoog en 2.5m breed. Die aanhanger kon niet(nauwelijks) worden gereden met een BMW 320d die veel meer pk's aan boord heeft.
Er staat ook dat hij zonder aanhanger reed en daarmee niet eens de maximum toegestane snelheid haalde.

"Power sells cars, torque wins races" is de regel die doorgaans opgaat, daarom rijdt een geblazen auto altijd een stuk prettiger dan een met een atmosferische motor onder de kap.
Laatst ben ik in Oostenrijk op vakantie geweest en dan is een overschot aan vermogen toch echt wel prettig hoor. Ik heb er genoeg gezien die omhoog sukkelden omdat ze zo krenterig waren om de minst snelle versie van het automodel te nemen.....

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
kunnen we die auto-talk eens in apart topic voeren?
leuk hoor het bomen over koppel en/of pk's.... maar... wel op juiste plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:06:

Oh, dat was toch datzelfde Areva van die überdure nuke "nog steeds in aanbouw" in het Finse Olkiluoto?

Oh, dat zijn toch dezelfde provincies en gemeentes die vet afromen van de winsten van de netbeheerders waar ze nog aandeelhouder van zijn en waarvoor netuitbreidingen moeten gaan plaatsvinden om al die radioactieve (en kolen) zooi het land uit te krijgen op onze kosten?

Oh, dat is toch hetzelfde RWE wat nog steeds 200 meter diepe bruinkoolputten mag uitgraven, waarbij Limburg het grondwater verliest?

Oh enzovoorts.

Dan maar weer wat leuks om d'r tegenover te stellen:

Vermogensgrafiekje alle 13 okaviertjes van de zonnige 6e september (allemaal ambachtelijk handwerk... }:O ):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/day_graphs/6sep2010/6sep2010_AC_vermogen_inverters.gif

Let op de iets uit de pas lopende Kyocera set (blauwgroen), die SSW staat gericht en iets later wakker wordt in de morgen. Power boosts van reflecterende cirrus bewolking in de middag.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:52
NielsTn schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:18:
kunnen we die auto-talk eens in apart topic voeren?
leuk hoor het bomen over koppel en/of pk's.... maar... wel op juiste plek :)
Dat kan in vervoer. Maar daar wonen de meest onduurzame mensen die ik ken. Balletje opgooien over duurzaamheid is voor eigen risico.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Flinke wolk gehad rond de lunch?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 16:58:
Flinke wolk gehad rond de lunch?
Think so, gebeurt wel vaker. Niks byzonders. Ik kijk niet continu naar buiten... Misschien zelfs wel een lullige contrail geweest die in de lengterichting dwars lag. ;)

* edit * Kan helaas niet checken bij collega Blauwe Hoek in Spijkenisse, de transfer van zijn website is spaak gelopen (schuim staat bij hem op de lippen). Maar Stegen is representatief genoeg, zelfde provincie. Alleen geen contrail bij hem, de bofkont...

Bij Ericplan in de hoofdstad leek er ook een dippie te zijn, bij hem rond half een 's middags.

(zoek op die websites effe bij 6 september... :P )

[ Voor 45% gewijzigd door zonnigtype op 07-09-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:15

ericplan

5180 Wp PV

ik zit te denken aan en quooker of een concurent daarvan. de quooker combi+ lijkt me het mest geschikt voor mijn situatie. standby gebruikt die 10 watt, het lijkt me dat dat inclusief het op temperatuur houden van de watervoorraad is.
Ik heb een Quooker, de 3 liter versie. Zoals met alle voorraadtoestellen, moet de grootte bij je huishouden passen. In ons vierpersoonshuishouden past hij goed. Hij is direct aangesloten (als super hotfill) op de zonneboiler, zodat inderdaad er soms water van 90+ graden in komt.

De Quooker vervangt bij ons de waterkoker en een koffiezetapparaat. Wij zetten weer koffie met de hand en we eten ook vrij veel pasta, waar je dan direct een pan kokend water voor hebt. Daarmee krijg je dus ook wat ruimte op je aanrecht. De Quooker is een soort thermosfles en verliest vrijwel geen warmte aan de omgeving. Ik heb de Quooker in een keukenkastje en een temperatuurmeting liet geen enkele stijging zien. Ik heb er nu geen verbruiksmeter tussen zitten en Plugwise komt bij mij het huis niet in, dus het gebruik over langere tijd weet ik niet precies. Op de Solarwebsite staat een linkje naar wat verbruiken (fluitketel versus Waterkoker). De Quooker zit iets boven het gemiddelde. (En natuurlijk het dubbele van dit soort dingen, hoe meer je gebruikt, des te efficiënter is het)

Zonder te weten of dat iets bespaart zit de Quooker bij mij op een tijdklok en een bewegingsmelder. Zo staat het apparaat alleen op vaste tijden, zoals rond eten koken. Sjondejon heeft ook een Quooker en Plugwise. Hij zou nog eens het verbruik posten, maar die post heb ik nooit gezien.
zonnigtype schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 17:07:
[...]

Think so, gebeurt wel vaker. Niks byzonders. Ik kijk niet continu naar buiten... Misschien zelfs wel een lullige contrail geweest die in de lengterichting dwars lag. ;)

* edit * Kan helaas niet checken bij collega Blauwe Hoek in Spijkenisse, de transfer van zijn website is spaak gelopen (schuim staat bij hem op de lippen). Maar Stegen is representatief genoeg, zelfde provincie. Alleen geen contrail bij hem, de bofkont...

Bij Ericplan in de hoofdstad leek er ook een dippie te zijn, bij hem rond half een 's middags.
Het waren inderdaad contrails, althans bij mij. Breed uitwaaierend en soms twee kruisend over elkaar.

[ Voor 19% gewijzigd door ericplan op 07-09-2010 18:52 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@zonnigtype:
Ga je de dakrenovatie ook aangrijpen om je panelen opnieuw te positioneren, zodat ze minder last van schaduw hebben en beter op het zuiden staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Klein vraagje...
Zitten er hier mensen die lid zijn van de zonnestroom producenten vereniging?
Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen van deze vereniging en of het de moeite loont om me hier bij aan te sluiten.
Zo op het eerste gezicht lijkt het dat ik op dit forum en op de websites van bezoekers hier, meer informatie kan halen dan via deze vereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
energiebewust schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:55:
[...]

Ik zou zeggen: stuur me een PM en kom een keertje kijken

Op de houtkachel na heb ik alles wat je noemt:
Warmtepomp
Zon PV
Zonnecollector
Douche WTW
Balansventilatie
LTV en vloerverwarming
Grotendeels Ug 1,1 glas (rest Hr+ en beter
Rc2,5 tot 5,2 aan isolatie

En.. Een energierekening van 32 euro voor een gezin met 2 kinderen
Leuk, bedankt voor het aanbod! Zeer mooie combinatie van technieken ook. Al eens overwogen hier een schematisch overzicht van te tekenen? Helaas heb ik momenteel nog geen tijd en ook belangrijker geen eigen huis (dus misschien word ik er ook iets te jaloers van :+ ). Ik zal het echter zeer zeker in mijn achterhoofd houden :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gigabyte P55-UD4, Intel I7-860, Corsair H50, Intel Postville 80GB SSD, Seageate 1.5TB SATA, Samsung 500GB SATA, 4096MB PC1600 OCZ, Asus GTX295 1792MB, Creative SB X-Fi, Coolermaster 900W, Coolermaster HAF 922, Philips amBX set, Samsung 223BW TFT
de afschrijving is denk ik wat lager dan die op het onderschrift van de vrager ;)
gelijkop beoordelen :
waarom hernieuwbare middelen apart beoordelen ?
dat zou discriminatie zijn.

@zonnesteek alkmaar
ik heb al 1 subsidie beschikking teruggegeven onder de voorwaarde dat het aan een specifiek persoon zou zijn, een collega met nummer 71, misschien lever ik de 1e ook wel weer in.
duurzaam zit ook in je gedrag.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:47:
@zonnigtype:
Ga je de dakrenovatie ook aangrijpen om je panelen opnieuw te positioneren, zodat ze minder last van schaduw hebben en beter op het zuiden staan?
Nou, minder last van schaduw. Probleem is dat ik dan ook hele zooi bekabelingsellende d'r bij zou gaan krijgen, want alles moet langs onze kant van de gevel via de twee 14-aderige VMVK kabels, en het is nogal ingewikkelde doorlus toestand naar de verzameldozen die ik voor het omzetten van de flexibele DC kabels naar de hardkern koperen aders van die VMVK dingen heb gebruikt. Daar ga ik verder niks aan veranderen, veel te veel werk voor fragenswürdige meeropbrengst. De beschaduwingseffecten zijn sowieso marginaal, max. 2% op jaaropbrengst toen ik dat nog uitspitte, met de uitbreidingen (schaduwloos) mee is dat zeker nog een stuk minder geworden. Alleen als het extreem zonnig is in de diepste wintermaanden, zou je dan wat extra nadeel pakken. Lig ik echt niet wakker van, ik zit natuurlijk op jaarbasis al beetje op de wip qua verbruik/opwek. Achterste rij (die sowieso nodig is om niet vreselijke toestanden op je hoofd te halen) kan niet verder naar achteren vanwege de ventilatoren. Voorste rij staat al behoorlijk dicht bij de opstaande dakrand, ga ik ook niet verder naar voren brengen. Ook geen plannen voor opgehoogde frames o.i.d., we zitten dicht bij de kust met modules op vierde verdieping, vrij goed geëxponeerd. Laat maar lekker lage windlast houden, dan slaap ik ook nog goed... :P

Verschil zuid en "iets oostelijk van zuid" of "iets westelijk van zuid" is marginaal, zoveel staan ze niet "uit het lood". En het lijkt me ook niet echt handig om in ons geval (gevoelige relatie met verhuurder) al te "obstakel" achtige opzet op het dak te hebben met nogal scheef staande module rijen. Monteurs moeten het liefst zonder problemen bij ventilatoren en dakranden kunnen komen, dan wil je geen scherp gepunte schuin staande module rijen hebben om "omheen te moeten manoeuvreren". Geef de beste mensen de ruimte, dan ook geen problemen met "per ongeluk module kapot gestoten" o.i.d.

Conclusie: ik laat de zooi weer "ongeveer" op zelfde wijze terugzetten. Doet het al tien jaar zo, met prima opbrengsten. Afweging van diverse redenen, belangrijkste: zo min mogelijk "potentiële problemen" veroorzaken op dat dak wat niet van mij is. En natuurlijk: ik ben dan net terug van vakantie. Om dan meteen allerlei ingewikkelde toestanden op mijn hals te halen... Ben al lang blij dat de aannemer en dakdekker bereidwillig zijn, en dat de dakrenovatie in goede samenspraak in combinatie met het stapsgewijs verplaatsen van de modules kan gaan plaatsvinden...

Een vervelend bijkomend berichtje: aannemer heeft laten weten dat de gelijkstroom ventilator motoren er dit jaar nog niet komen (inderdaad, zoals ik al vermoedde: budget redenen...). Zouden wel in 2012 geplaatst moeten gaan worden. Die mail ga ik natuurlijk goed bewaren en t.z.t. onze geachte verhuurder "helpen herinneren"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:37:
[...]

leonbong had het over 1000 W aan opwekking, niet verbruik. Voor het laatste geldt max 16A = 16 x 230 = 3680 W. Er is hier in deze thread al redelijk veel over geschreven.
ok, dat had ik niet door, volgens mij is de grens ook niet 1000 watt, maar 600 watt, dat je voor opwek een eigen zekering nodig hebt. en 1000 kan ook gewoon op een 16 ampere groep, maar dat was idd al vaker voorbijgekomen, en dat wist ik ook wel.

@quookerzaken.
er zijn 3 soorten quookers. een die alleen heet water maakt van koud water.

er is ook een quooker voor als er alleen een koud wateraansluiting is, en die dus kokend water maakt, , maar ook heet water via een mengventiel stuurt, voor "gewoon" warm water.

en er is een quooker voor "hotfill"
die laatste heb ik het over.
dat apparaat geeft dus en heet water en warm water. als ie in het keukenkastje zit krijg je direct heet water en warm water uit de kraan.

ik weet het niet zeker, maar hij mengt het koude water uit de warmwaterleiding vanaf deketel bij in een mengventiel, bij het kokende water, als je warm water vraagt.

je hoeft niet meer te wachten en de ketel slaat wel aan, dus heb je meer dan 4 á 5 liter nodig, dan is het water uit de cv ketel wel op temperatuur, en gebruik je dus dat water. dat is dan goedkoper warm dan uit de quooker, en de quooker hoeft ook niet de hele hoeveelheid warm water electrisch te verwarmen.

verder werkt de quooker ook als hotfill apparaat waardoor het electrisch verwarmen met dat apparaat tot een minimum is beperkt, en is het enige verlies nog dat het water in de leiding vanaf de ketel naar de keuken warm is, en dan afkoelt.
maar e,e,a, is dus afhankelijk van of de quooker echt geprogrameerd is, of dat het slechts een apparaat is. ( of er dus gekozen kan worden voor warm water invoer en koud water invoer al naar gelang de vraag van de gebruiker ( koud of kokend water) en de temperatuur van het water vanaf de ketel.

je kunt bijvoorbeeld ook onder de tapdrempel gaan vragen zodat je het warme water nog wel uit de warme leiding van de ketel kunt laten lopen..

een quooker is wel echt een iets ingewikkelder apparaat dan een gewone boiler.
quooker verhit tot 110 graden, onder druk. bij het uitstromen gaat het watr pas koken, en wordt het dus 100 graden.

ik weet ook niet of kokend waterkraan wel de juiste term is, omdat het water volgens mij vrij snel afkoelt. ze noemen bijvoorbeeld dat je kopje thee de (voor thee eb koffie zetten) idelale temperatuur van in geloof 70 graden heeft. een pan water uit de hete kraan van de qokker is dan ook geen 100 graden als ie helemaal vol is. er komt dus eigenlijk vers gekookt water uit, en geen kokend water als je het mij vraagt.

de toepassing van een quooker met hotfill via een zonnboiler van bijna kokend water was me nog niet bekend, maar lijkt me een logische stap om te nemen, als je toch een boiler hebt met gloeiend heet water

[ Voor 69% gewijzigd door engelbertus op 07-09-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gemeente huizen 11 september :

http://www.huizen.nl/Wone.../Energie_en_klimaatbeleid

2,5 eur/wp ? wtf...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:13:
[...]

de afschrijving is denk ik wat lager dan die op het onderschrift van de vrager ;)
gelijkop beoordelen :
waarom hernieuwbare middelen apart beoordelen ?
dat zou discriminatie zijn.

@zonnesteek alkmaar
ik heb al 1 subsidie beschikking teruggegeven onder de voorwaarde dat het aan een specifiek persoon zou zijn, een collega met nummer 71, misschien lever ik de 1e ook wel weer in.
duurzaam zit ook in je gedrag.
Tje, het moet niet gekker worden; Eric-Pvt die subsidies uit gaat delen :)
Amstelveen gaat ook weer €2,50/Wp doen!!

[ Voor 26% gewijzigd door ZonneStroom op 07-09-2010 20:32 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:57:
ik weet ook niet of kokend waterkraan wel de juiste term is, omdat het water volgens mij vrij snel afkoelt. ze noemen bijvoorbeeld dat je kopje thee de (voor thee eb koffie zetten) idelale temperatuur van in geloof 70 graden heeft. een pan water uit de hete kraan van de qokker is dan ook geen 100 graden als ie helemaal vol is. er komt dus eigenlijk vers gekookt water uit, en geen kokend water als je het mij vraagt.

de toepassing van een quooker met hotfill via een zonnboiler van bijna kokend water was me nog niet bekend, maar lijkt me een logische stap om te nemen, als je toch een boiler hebt met gloeiend heet water
Er komt echt kokend water uit de kraan, neem dat van me aan! Verder heb je gelijk dat wanneer je een pan met water vult, dat het water in de pan niet kookt, inderdaad de pan neemt ook warmte op. Wel is het water in no time weer kokend en dat is tijdens het eten klaarmaken erg handig.
De beste temperatuur voor het zetten van thee is ergens tussen de 94 en 98 graden, afhankelijk van de soort thee. Ook voor het zetten van koffie heb je kokend of bijna kokend water nodig. Met water van 70 graden kan je geen lekkere koffie of thee zetten.
Verder heeft Quooker een uitstekende website met uitstekende installatiehandleidingen. Hieronder een plaatje van de Quooker Combi+
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4129/4968605222_dca334be61.jpg
Zoals je ziet is de Quooker in deze opzet nog steeds "coldfill". Dat ik de Quooker VAQ als hotfill heb aangesloten, is iets wat ik zelf bedacht en uitgevoerd heb. Zie ook "Duurzame Energie deel 11"

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 07-09-2010 20:56 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 26-08 03:53
Ik volg al tijden met plezier dit topic. En laten mijn ouders net in Huizen wonen. Misschien kan ik ze toch nog een keer over halen om een kleine installatie op hun dak te plaatsten (denk aan zo'n 500Wp). Wat zou daarvan ongeveer de prijs zijn (inclusief omvormer) als we het zelf installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003

Mars Warrior

Earth, the final frontier

zero_cool89 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:49:
Ik volg al tijden met plezier dit topic. En laten mijn ouders net in Huizen wonen. Misschien kan ik ze toch nog een keer over halen om een kleine installatie op hun dak te plaatsten (denk aan zo'n 500Wp). Wat zou daarvan ongeveer de prijs zijn (inclusief omvormer) als we het zelf installeren ?
Zo over de duim genomen:
- 3x185Wp = 555Wp aan paneeltjes toch wel een €1000, beetje afhankelijk van merk
- Steca500 van €300
- Montagemateriaal van een €150

Zit je op een kleine €1500...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hoe ruïneer ik een markt... Knettergek, en niets geleerd van het verleden... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
Mars Warrior schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:17:
[...]

Zo over de duim genomen:
- 3x185Wp = 555Wp aan paneeltjes toch wel een €1000, beetje afhankelijk van merk
- Steca500 van €300

Dus na subsidie ben je voor 500-600 klaar ?

Daar kunnen mijn ouders geen nee tegen zeggen :) (hoop ik dan...) Ik ga in ieder geval mijn best doen. Ik laat het wl weten als het lukt en maak foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Zo over de duim genomen:
- Steca500 van €300

Ik kan zo'n setje wel aanbieden. 3 x 185Wp Kingsun aan een Steca500. Stuur me maar een PM of email.
Eventueel zou zelfs 4 x 185Wp aan een Steca500 kunnen en nog steeds zo op stopkontakt mogen. (wel piekverliesjes maar kwa prijs erg gunstig, vooral bij ongunstige dakligging)

[ Voor 7% gewijzigd door SolarKing op 07-09-2010 21:26 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
€2,50 per Wp is bizar. Is voor niemand goed. €1,- maar maximaal €1,50 per watt piek lijkt me veel beter. Dan is het gewoon een interessante investering in plaats van (bijna) gratis. Lagere prijs is beter voor iedereen, omdat er dan ook budget is voor veel meer installaties, dus dat is een grotere kans voor de inwoners om mee te kunnen delen in dat budget en meer werk voor de installateurs!

Wat nog veel bizarder is, dat de subsidie met €2,50 hoger is dan de paneelprijs, waardoor het voor de consumenten interessant wordt om zo veel mogelijk panelen te nemen met zo min mogelijk ander materiaal, omdat dan de subsidie het grootste deel dekt, zonder te letten op de systeem efficiëntie. Ik hoop daarom ook van harte dat er nog een andere limiet aan zit, zoals max 50% van de aanschaf o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
SolarKing schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:25:
[...]

Ik kan zo'n setje wel aanbieden. 3 x 185Wp Kingsun aan een Steca500. Stuur me maar een PM of email.
Eventueel zou zelfs 4 x 185Wp aan een Steca500 kunnen en nog steeds zo op stopkontakt mogen. (wel piekverliesjes maar kwa prijs erg gunstig, vooral bij ongunstige dakligging)
Mail gestuurd, alleen dakligging vergeten te vermelden. Dakligging is vrij optimaal met pal Zuid met een helling van rond de 40 graden zonder obstructies zoals bomen of andere huizen.

[ Voor 4% gewijzigd door zero_cool89 op 07-09-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:29:
€2,50 per Wp is bizar. Is voor niemand goed. €1,- maar maximaal €1,50 per watt piek lijkt me veel beter. Dan is het gewoon een interessante investering in plaats van (bijna) gratis. Lagere prijs is beter voor iedereen, omdat er dan ook budget is voor veel meer installaties, dus dat is een grotere kans voor de inwoners om mee te kunnen delen in dat budget en meer werk voor de installateurs!

Wat nog veel bizarder is, dat de subsidie met €2,50 hoger is dan de paneelprijs, waardoor het voor de consumenten interessant wordt om zo veel mogelijk panelen te nemen met zo min mogelijk ander materiaal, omdat dan de subsidie het grootste deel dekt, zonder te letten op de systeem efficiëntie. Ik hoop daarom ook van harte dat er nog een andere limiet aan zit, zoals max 50% van de aanschaf o.i.d.
Per woning wordt maximaal voor € 1.000,- subsidie verleend.
Dus max. een setje van 400 Wp, 2 paneeltjes van 200 Wp. Leuk start pakketje, maar om die (bijna) gratis weg te geven blijf ik waanzin vinden. Trouwens ook geen huurwoning (huurders blijven bij meeste gemeentes het graf in genegeerd worden door de overijverige gemeente ambtenaren), geen nieuwbouw, etc., zie de reeds opgegeven link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:25:
[...]

555 x €2,50 = €1.387.50 is nog niet genoeg subsidie? Dan nog maar een extra paneel ertegen aan ook al slaat dat eigelijk nergens op omdat de verliezen toenemen alleen maar om nog meer subsidie te kunnen ontvangen die vervolgens niet aan anderen toegezegd kan worden? Genoeg is soms genoeg wat mij betreft.
Bovendien vind ik het als leverancier toch wel de sport om een zo hoog mogelijk rendement te halen uit bij elkaar passende systemen. Ik weet het, juist bij de kleine systemen is dat moeilijk maar toch...........
Ben blij dat Amsterdam dat goed heeft begrepen en maximaal €750 subsidie per huishouden geeft dit jaar en €1,25/Wp. Op deze manier zullen minder mensen teleurgesteld worden.

[ Voor 10% gewijzigd door ZonneStroom op 07-09-2010 22:00 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
zonnigtype schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:45:
[...]

[...]

Dus max. een setje van 400 Wp, 2 paneeltjes van 200 Wp. Leuk start pakketje, maar om die (bijna) gratis weg te geven blijf ik waanzin vinden. Trouwens ook geen huurwoning (huurders blijven bij meeste gemeentes het graf in genegeerd worden door de overijverige gemeente ambtenaren), geen nieuwbouw, etc., zie de reeds opgegeven link.
Ik vind het zeker ook te gek voor woorden zo'n hoge subsidie voor zonnepanelen. Gelukkig heb ik mijn ouders al kunnen overtuigen van ee HR ketel zonder subsidie. HR glas overal in plaats van enkel glas. Alles zelf isoleren met glaswol enz.
Maarja om nou niet gebruik te maken van deze subsidie omdat je hem te hoog vind is natuulijk ook niet handig.

Verder zou ik die zonnepaneler het liefs op mijn eigen dak zetten. Helaas woon ik all-in in een studentenwoning. Energie van het hele complex word gewoon gedeeld door het aantal kamers om zo de energierekening te bepalen. Dit geeft niet bepaald een impuls om te gaan besparen. Ik heb al een keer voorgesteld om een energiemeter per verdieping te plaatsen maar zonder resultaat. Totale waanzin. Hier in delft zouden zeker creatieve oplossing bedacht worden om de energierekening naar beneden te halen.

[ Voor 23% gewijzigd door zero_cool89 op 07-09-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:53:
[...]

Ben blij dat Amsterdam dat goed heeft begrepen en maximaal €750 subsidie per huishouden geeft dit jaar en €1,25/Wp. Op deze manier zullen minder mensen teleurgesteld worden.
En een totaalbudget van EUR 734.726,84 , dus bijna 1000 setjes.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 22:29:
[...]

En een totaalbudget van EUR 734.726,84 , dus bijna 1000 setjes.
Ja, ook het budget is flink verhoogd.
18 september sta ik trouwens op de manifestatie Nieuw West Beweegt bij het Osdorperplein in Amsterdam West aan de oever van de Sloterplas. Demo van een Zonnestoom Kit 600 Super; 2 SunPower SPR300 op een Soladin 600. Jaja, twee SunPower SPR300 of 315 passen namelijk precies op het dak van mijn ZonneStroom aanhanger.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
HellevUUr schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:10:
Klein vraagje...
Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen van deze vereniging en of het de moeite loont om me hier bij aan te sluiten.
Zo op het eerste gezicht lijkt het dat ik op dit forum en op de websites van bezoekers hier, meer informatie kan halen dan via deze vereniging.
Ja ik ben nog lid van de ZPV. Let op het woordje 'nog'.
ik doe hier meer contacten op met PV-eigenaren (en tips, ideeen, trucs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:53

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Klein vraagje...
Ja, ook ik ben -nog- lid van de ZPV; met veel moeite lid geworden, want ze ontvingen mijn aanmeldings-mail 2x niet en daarna wel enkele malen een blad via mail ontvangen.
De laatste tijd is het opvallend rustig van hun kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Downhill in Houten (Utrecht) had midden op de dag (6 september) ook een leuk dippie...

http://www.downhill.byeth...erzicht.php?dag=2010-09-6 ;)

Smullenbrullen-grafieken daaro... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:53

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Zo over de duim genomen:
@M W: Beetje Veel afhankelijk van merk: een A-merk (lees: Suntech 175 Wp) toch wel (euro) 495..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
@ Jan-B @ NielsTn,
bedankt voor de reacties.
Het lijkt erop dat ik genoeg heb aan dit forum en websites van enthousiastelingen.

@ iedereen,
In deze link vind je de Plugwise prijslijst waar ook de Plugwise Screen in staat.
Ietsjes buiten mijn budget :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:53:
[...]

555 x €2,50 = €1.387.50 is nog niet genoeg subsidie? Dan nog maar een extra paneel ertegen aan ook al slaat dat eigelijk nergens op omdat de verliezen toenemen alleen maar om nog meer subsidie te kunnen ontvangen die vervolgens niet aan anderen toegezegd kan worden? Genoeg is soms genoeg wat mij betreft.
Bovendien vind ik het als leverancier toch wel de sport om een zo hoog mogelijk rendement te halen uit bij elkaar passende systemen. Ik weet het, juist bij de kleine systemen is dat moeilijk maar toch...........
Tjonge, wat een negatieve reactie weer van je. Je zou me bijna als crimineel bestempelen voor het verkopen van 4 panelen ipv 3 aan een Steca500 voor extra subsidie. Het valt wel op dat je bijna op elke post van mij iets negatiefs over te zeggen hebt. Je zou bijna zeggen dat je me als concurrent probeert zwart te maken.
Maar goed, die 4de paneel slaat absoluut wel ergens op omdat in de praktijk die piekverliezen op het totale jaaropbrengst heel erg meevallen. Je praat over enkele procenten.(het verschil tussen een Steca en een Soladin zullen we maar zeggen) Het merendeel heb je helemaal geen last van piekverliezen en juist extra profijt uit dat extra paneel zoals op bewolkte dagen (60% van het jaar), hete dagen (lagere piekwaarden), winterdagen vanwege lage zon, ochtend en avond enz.
Op de dagen dat je wel piekverliezen hebt is dat maar voor enkele uren wanneer de zon loodrecht op de panelen schijnt. De rest van de tijd zit je dankzij dat 4de paneel in een hogere rendementszone van de omvormer, ook vanwege de hogere spanning.
Als we jouw manier van beredenering toepassen dan zouden mensen die geen ideaal zuiddak hebben maar een oost of westdak of mensen die last van schaduw hebben dus geen gesubsidieerd systeem mogen aanvragen want de verliezen nemen toe.
Dat de overheid soms rare subsidies bedenkt met te hoge vergoedingen of vreemde max Wp moet je mij niet kwalijk nemen. Bij de zonneboilers werden ook oversized systemen aangeschaft omdat de subsidie op zonnecollectoren hoger was dan wat ze kosten, dus werd het hele dak maar vol collectoren geplaatst.

Ook ik als leverancier vind het de sport een zo'n hoog mogelijke rendement uit te halen tegen een zo laag mogelijke prijs. Daarom pas ik ook mono-panelen toe op Steca omvormers en niet poly's op soladins. Dat scheelt weer een paar procent meer rendement tegen een lagere prijs. Tevens verkoop ik nu panelen met alleen positieve toleranties en niet negatieve toleranties. Scheelt ook weer iets.
Ook bij de grotere omvormers hanteer ik liever Delta omvormers dan Mastervolt, ook weer vanwege de goedkopere prijs en hoger rendement.
Het is voor mijn klein bedrijfje juist van het grootste belang dat klanten tevreden zijn met de panelen en hun opbrengsten. Hoe beter de opbrengsten hoe beter de reclame voor me is en tot nu toe zijn mijn klanten erg tevreden over de opbrengsten van mijn goedkope panelen. Ook hier op dit forum zijn er heel wat die mijn Kingsun panelen op dak hebben liggen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 20:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SolarKing schreef op woensdag 08 september 2010 @ 07:46:
[...]

Maar goed, die 4de paneel slaat absoluut wel ergens op omdat in de praktijk die piekverliezen op het totale jaaropbrengst heel erg meevallen. Je praat over enkele procenten.
Ik heb dan toevallig 3 Kingsun panelen op mijn dak en vond het wel interessant om te berekenen hoeveel het bij mij zou schelen. Vanaf 25 mei 2010 heb ik de opbrengst gelogd per 5 minuten, tot aan vanochtend 238,566 kWh. Met 4 panelen zou dit theoretisch 318,088 kWh kunnen zijn. Ik heb vervolgens bij álle 5 minuten waarden het vermogen gedeeld door 3 en vermenigvuldigd met 4. Daarna alle vermogens die boven de 500W komen, afgerond op 500W. Dit weer opgeteld en dan kom ik op 310,466 kWh, oftewel een verlies van nog geen 8 kWh. Een opbrengst van 97,6% t.o.v. een omvormer zonder piekverlies.

Let wel, dit is vooral over de meest zonnige periode (juni t/m augustus) gemeten, dus met het meeste piekverlies! Misschien kan de Steca ook nog wel een paar watt meer dan 500W leveren. Dus over een jaar gezien is het maximaal 2% verlies, waarschijnlijk zelfs minder.

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 08-09-2010 09:43 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02-2013
Even een reactie er is ook thermische energie ..
Waarom zijn er geen bedrijven die in iceland een thermische centrale bouwen en dan water in waterstof omzetten en dan exportern naar europa of andere vorm?

ik denk ook dat als je maar een diep genoeg gat boort waar ook ter wereld je ook in deze thermische "aardwarmte" kan gebruiken.
De technologie van boren hebben ivm de olie en gas.. alleen moet iemand een systeem maken dat effectief het water dat naar beneden gaat warm om hoog komt (in stoom vorm) mischien de vloeistoffen gebruiken die bij zonne collectoren gebruik worden.

een investeerder zou mooi in Iceland kunnen beginnen en dan Iceland helpen met de schuld af te betalen na de winst deze weer gebruiken om de systemen te verbeteren en ook toepasbaar maken voor landen waar de aarde niet zo warm is ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
zie ik iets over het hoofd bij dat idee of zou je dan eerst de stoom moeten omzetten naar elektriciteit en dan via elektrolyse waterstofgas opwekken uit ander water ?

Is er een techniek om van warmte + water = waterstofgas ? (en dan bedoel ik warmte rond de 150 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02-2013
ik denk dat er veel warmte verlies is als het water naar boven komt misschien geen water gebruiken maar olie en dan met een warmte koppel een turbine aan drijven.

of misschien onder in de de bron het warme water direct omzetten in waterstof of zo, maar msichien is dat te gevaarlijk..

maar ik begrijp niet waarom men niet thermische energie niet omzetten in waterstof of zo..
dan hebben we geen zonne cellen of wind energie nodig ..
ook ontbreekt deze echte milieu vriendelijk manier om energie op te wekken bij de begin post..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

08 augustus 2010 gereedmelding verzonden voor plaatsen brutoproduktiemeter

10 augustus 2010 !!!! bpm geplaatst door monteur liander

10 augustus 2010 door zelfde monteur liander meterstanden opgenomen

11 augustus 2010 verzoek tot vaststelling certiq ingediend

16 augustus 2010 bevestiging per mail ketenteam liander
16 augustus 2010 bevestiging per brief verzoek tot saldering liander

01 september 2010 goedkeuring aanvraag meting duurzame elektriciteit nw ean nummer?

03 september 2010 productieverklaring verzonden naar senter novem

03 september 2010 mail van senter novem "ze hebben hem ontvangen

08 september 2010 meteropnemer van liander voor opnemen elektrameter en brutoproductiemeter.

zullen de meteropnemers blijven komen

ps hotnews vandaag ontvangen

dagtekening 6-sept. bevestiging van certiq dat ik ingeschreven ben.

kan het nog fout gaan of ben ik veilig???

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Je bent in ieder geval verder dan wij: we hebben op 11 augustus al bericht ontvangen van CertiQ dat onze installatie is ingeschreven. Helaas hebben we tot op heden nog geen meteropnemer mogen ontvangen.

Ik heb er maar eens een mailtje naar Liander aangewaagd, hopelijk komt er dan wat schot in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
-Pieter-471 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 14:01:
Je bent in ieder geval verder dan wij: we hebben op 11 augustus al bericht ontvangen van CertiQ dat onze installatie is ingeschreven. Helaas hebben we tot op heden nog geen meteropnemer mogen ontvangen.

Ik heb er maar eens een mailtje naar Liander aangewaagd, hopelijk komt er dan wat schot in.
Bij ons heeft de monteur van de BPM na montage ook de standen opgenomen. Verder hebben wij geen meteropnemer gezien, inmiddels al wel enkele voorschotten mogen ontvangen (tussen montage BPM en voorschotten zaten trouwens nog wel enkele administratieve stappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Klein vraagje...
Ja, net lid geworden.

Ik snap niet zo dat sommige mensen de ZPV vergelijken met dit forum. Het zijn twee totaal verschillende dingen. Ik ben lid om dezelfde reden als dat ik lid ben van de Fietsersbond. Zo'n vereniging zie ik meer voor de verdediging van mijn belangen en promotie van zonneënergie. Met 1248 leden nog wel aan de kleine kant om echt gewicht in de schaal te leggen, maar als jij nu ook lid wordt, en nog een paar duizend, wie weet...

Kom op, allemaal lid worden! Het is maar een tientje per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:45:

10 augustus 2010 !!!! bpm geplaatst door monteur liander

10 augustus 2010 door zelfde monteur liander meterstanden opgenomen

08 september 2010 meteropnemer van liander voor opnemen elektrameter en brutoproductiemeter.

zullen de meteropnemers blijven komen

kan het nog fout gaan of ben ik veilig???
Hopelijk gebruiken ze juiste meterstand straks bij de jaar eind afrekening.
Bij ons heeft de NUON hiervoor de meterstand gebruikt die opgenomen is bij het plaatsen van de BPM, terwijl de LIANDER meteropnemer wel aan het eind van het loopjaar ook langs geweest is. Voor het gas had men weer wel de meterstand van de juiste datum gebruikt.
Zie overzichtje hieronder:

Periode 2 apr '09 - 21 apr '10

Elektriciteit hoog
Meter 60244137V
1 april 2009
0
14 april 2009
0
Elektriciteit laag
Meter 60244137V
1 april 2009
4 4 0 9 6
14 april 2009
4 4 2 0 8
Gas
Meter 3655837V
1 april 2009
1 5 5 5 3
24 maart 2010
1 7 0 0 7

Resultaat:
Door u terug te ontvangen (incl. BTW): € 1.250,55
Nieuw termijn bedrag: € 69,33

Dit heb ik natuurlijk laten corrigeren met de juiste meterstand, zo ben ik wel.
Jammer alleen dat die € 1.250,55 3 weken later toch op mijn rekening stond.
Nog maar een telefoontje aan gewaagd, wilden ze weer de actuele stand weten....

Afijn uiteindelijke definitieve afrekening: € 753,41 terug ontvangen, dat tikt toch lekker aan.

Overigens zijn ze vervolgens wel vergeten om ook het termijnbedrag te corrigeren. En dat heb ik dan maar gelaten voor wat het was. ;)
Ons elektriciteit verbruik zal dit jaar nog verder dalen wegens inmiddels extra geplaatste paneeltjes. Dat wordt in 2011 vast wel wat bijbetalen, maar is goedkope lening en ik zie wel hoever we komen met het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

HellevUUr schreef op woensdag 08 september 2010 @ 00:10:
@ iedereen,
In deze link vind je de Plugwise prijslijst waar ook de Plugwise Screen in staat.
Ietsjes buiten mijn budget :-)
De Screen is dus een Eee-pc met touchscreen. Kun je dus ook zelf kopen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

henrim123 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 09:21:
Even een reactie er is ook thermische energie ..
Waarom zijn er geen bedrijven die in iceland een thermische centrale bouwen en dan water in waterstof omzetten en dan exportern naar europa of andere vorm?
De verliezen zijn erg groot, je moet de stoom omzetten in electriciteit, dan via electrolyse waterstof maken en die samenpersen of vloeibaar maken, met een schip transporteren en dan weer in een hele dure brandstofcel omzetten in electriciteit. Je moet denken aan een ketenrendement van minder dan 50%. Daarnaast zijn er dure installaties voor nodig. Economisch dus (nog) niet rendabel.
ik denk ook dat als je maar een diep genoeg gat boort waar ook ter wereld je ook in deze thermische "aardwarmte" kan gebruiken.
De technologie van boren hebben ivm de olie en gas.. alleen moet iemand een systeem maken dat effectief het water dat naar beneden gaat warm om hoog komt (in stoom vorm) mischien de vloeistoffen gebruiken die bij zonne collectoren gebruik worden.
Geothermisch opgewekte electriciteit krijgt en verdient veel aandacht. Het boren van de gaten voor het bereiken van het hete water is nog duur maar er worden allerlei nieuwe technieken ontwikkeld. Er is wereldwijd nu ongeveer 11 GW aan geothermische centrales. Erg weinig nog vergeleken met de andere duurzame bronnen. Maar het grote voordeel is dat het on-demand energie kan leveren. Daarom zal het in de toekomst een belangrijke rol spelen in de mix van duurzame bronnen om de nodige leveringszekerheid te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anne vdr Bom schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:10:
[...]

De verliezen zijn erg groot, je moet de stoom omzetten in electriciteit, dan via electrolyse waterstof maken en die samenpersen of vloeibaar maken, met een schip transporteren en dan weer in een hele dure brandstofcel omzetten in electriciteit. Je moet denken aan een ketenrendement van minder dan 50%. Daarnaast zijn er dure installaties voor nodig. Economisch dus (nog) niet rendabel.

[...]

Geothermisch opgewekte electriciteit krijgt en verdient veel aandacht. Het boren van de gaten voor het bereiken van het hete water is nog duur maar er worden allerlei nieuwe technieken ontwikkeld. Er is wereldwijd nu ongeveer 11 GW aan geothermische centrales. Erg weinig nog vergeleken met de andere duurzame bronnen. Maar het grote voordeel is dat het on-demand energie kan leveren. Daarom zal het in de toekomst een belangrijke rol spelen in de mix van duurzame bronnen om de nodige leveringszekerheid te kunnen geven.
Ja, en vanwege dat ketenrendement is het waarschijnlijk ook veel beter (simpeler en goedkoper) om een HVDC kabel te leggen van IJsland naar de UK.

Over geothermisch, er is vooruitgang:
http://www.evwind.es/noticias.php?id_not=7186
(http://www.evwind.es/noticias.php?tag=987)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:22:
[...]

Hoe ruïneer ik een markt... Knettergek, en niets geleerd van het verleden... ;(
Ik kan het niet nalaten me hierbij aan te sluiten.

Aanschafsubsidies vind ik fout. En niet omdat ik er in Leiden geen gebruik van kon maken. ;).

Over het algemeen zijn ze veeeeeel te hoog, absurde bedragen als 2,50/Wp tonen aan dat veel (gemeente)ambtenaren zich slecht informeren en geen verstand hebben van waar ze mee bezig zijn. Het toont ook aan dat de landelijke regeling (de beruchte SDE) slecht werkt, waardoor lagere overheden met dit soort 'knutselpraktijken' gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

@SolarKing
Het is meerder posters opgevallen dat je pas met je 4 x 185 configuratie bent gekomen na bekend wording van de regeling in Limburg. Daar wordt €2,50/Wp aan subsidie verstrekt met een maximum van €1.500. Met 555Wp kom je maar op €1.387,50 subsidie uit.
De configurator tool van Steca geeft bij invoer van 4 van jou KingSun panelen aan dat die verdeeld moeten worden over 2 Steca 300 omvormers. Als ik de configuratie tool instel zodat alleen de Steca 500 gekozen kan worden dan geeft de tool aan dat het niet kan.
De specs van de Steca 500 geven aan dat "derating" plaatst vindt als boven het maximaal toegestane vermogen van 630W DC wordt geleverd. Bovendien zal extra "derating" plaats vinden als voor langere periodes het maximum vermogen aangesproken wordt en de temperatuur van de omvormer boven de 40 graden uitkomt.
Natuurlijk zullen er specifieke situaties zijn waarin het wel gaat bij west of oost georienteerde daken en de mogelijkheid van de omvormer benut, maar laten we uitgaan van hh25 en orientatie Z. Wij kennen immers de specifieke situatie van jou klanten niet. Wat ik wil zeggen is dat je alleen in bijzondere situatie dit aan een klant aan kan bieden en niet zoals je hier op het forum en je website doet als algemeen aanbieden. Zo heb ik wel eens maanden geleden voor een klant een configuratie gemaakt met 6 Sharp NA-F128(G5) panelen (3 strngs van 2) icm een Soladin 600 voor een dak met hh 60 graden op het ZO.

Maar laat eens meetgegevens zien van de 4 x 185 configuratie in verschillende situaties.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
glambalk schreef op woensdag 08 september 2010 @ 18:58:
@SolarKing
Het is meerder posters opgevallen dat je pas met je 4 x 185 configuratie bent gekomen na bekend wording van de regeling in Limburg. Daar wordt €2,50/Wp aan subsidie verstrekt met een maximum van €1.500. Met 555Wp kom je maar op €1.387,50 subsidie uit.

De configurator tool van Steca geeft bij invoer van 4 van jou KingSun panelen aan dat die verdeeld moeten worden over 2 Steca 300 omvormers. Als ik de configuratie tool instel zodat alleen de Steca 500 gekozen kan worden dan geeft de tool aan dat het niet kan.
De specs van de Steca 500 geven aan dat "derating" plaatst vindt als boven het maximaal toegestane vermogen van 630W DC wordt geleverd. Bovendien zal extra "derating" plaats vinden als voor langere periodes het maximum vermogen aangesproken wordt en de temperatuur van de omvormer boven de 40 graden uitkomt.

Maar laat eens meetgegevens zien van de 4 x 185 configuratie in verschillende situaties.
Volgens mij hebben we het hier al eens eerder over gehad, 3x185Wp op een Steca gaat prima ( ook al in theorie derating aangezien max theoretische PV stroom 5.2A is bij 84Vmp ). 3x185Wp werkt overigens perfect in de praktijk ( ben ervaringsdeskundige :) ). 3 panelen geeft een rendement van 98,91%

Als ik in genau.xls van SMA ( heb een uitgebreide versie met praktisch alle omvormers :P ) dan werkt 4x185Wp ook prima. Max mogelijke Imp blijft uiteraard 5,2A. Bij 114Vmpp kan de omvormer nu max 4,65A verwerken. Rendement is nu 96,98%. Ongeveer 2% rendementsverlies. Een getal wat ook al eerder in dit topic is genoemd.

Belangrijke vraag is en blijft, weegt het extra paneel, en de mogelijke piekverliezen, op tegen het hogere omvormerrendement die behaald wordt bij beroerd weer.

offtopic:
Ik wil, en ga, geen partij hier kiezen in dit topic, maar ik ben het met Solarking eens dat je laatste postings af en toe wat zuur zijn. :z

Nogmaals ik waardeer je input hier enorm, _/-\o_ maar het zou enorm fijn zijn als jij en Solarking de strijdbijl begraven. Ik denk dat jullie er niet uit gaan komen wat betreft bedrijfsvoering e.d. maar laten we ajb blij zijn dat jullie er beide zijn dat er tenminste nog *IETS* aan zonnepanelen wordt gedaan in Nederland _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Het uitgangspunt in die discussie was volgens mij wat anders, namelijk het verhogen van de opbrengst van de zonneboiler. Dat is niet mijn primaire doel (maar de extra opbrengst is natuurlijk mooi meegenomen). Ik wil de opgeslagen energie bruikbaar maken voor mijn cv.

Ik kan weinig met 500 l van 40 graden, vanwege het kleine vermogen van mijn radiatoren bij die aanvoertemperatuur. Daarom het idee om met een WP dat omhoog te transformeren naar bijv. 100 l van 60 graden. Dan wordt, volgens mij, het hele sommetje anders. Zonder WP is de (bruikbare) opbrengst 0. De totale opbrengst zou je bijvoorbeeld kunnen benaderen door van een afkoeling van 20 graden door het CV circuit uit te gaan. Dan heb je dus 100 * (60-40) * 4.2 = 8400 kJ. De elektriciteit die je erin stopt is wat de WP nodig heeft om 100 l van 40 naar 60 graden te verwarmen. Het rendement is dus gewoon de COP bij deze temperaturen.

Of zit daar nog een denkfout in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asvogel schreef op woensdag 08 september 2010 @ 20:12:
[...]

Het uitgangspunt in die discussie was volgens mij wat anders, namelijk het verhogen van de opbrengst van de zonneboiler. Dat is niet mijn primaire doel (maar de extra opbrengst is natuurlijk mooi meegenomen). Ik wil de opgeslagen energie bruikbaar maken voor mijn cv.

Ik kan weinig met 500 l van 40 graden, vanwege het kleine vermogen van mijn radiatoren bij die aanvoertemperatuur. Daarom het idee om met een WP dat omhoog te transformeren naar bijv. 100 l van 60 graden. Dan wordt, volgens mij, het hele sommetje anders. Zonder WP is de (bruikbare) opbrengst 0. De totale opbrengst zou je bijvoorbeeld kunnen benaderen door van een afkoeling van 20 graden door het CV circuit uit te gaan. Dan heb je dus 100 * (60-40) * 4.2 = 8400 kJ. De elektriciteit die je erin stopt is wat de WP nodig heeft om 100 l van 40 naar 60 graden te verwarmen. Het rendement is dus gewoon de COP bij deze temperaturen.

Waarom heb je niets aan 40 graden? een klein vlammetje erbij en het cv water is op de juiste temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

flitspaal.nl schreef op woensdag 08 september 2010 @ 19:24:
[...]

Belangrijke vraag is en blijft, weegt het extra paneel, en de mogelijke piekverliezen, op tegen het hogere omvormerrendement die behaald wordt bij beroerd weer.

offtopic:
Ik wil, en ga, geen partij hier kiezen in dit topic, maar ik ben het met Solarking eens dat je laatste postings af en toe wat zuur zijn. :z

Nogmaals ik waardeer je input hier enorm, _/-\o_ maar het zou enorm fijn zijn als jij en Solarking de strijdbijl begraven. Ik denk dat jullie er niet uit gaan komen wat betreft bedrijfsvoering e.d. maar laten we ajb blij zijn dat jullie er beide zijn dat er tenminste nog *IETS* aan zonnepanelen wordt gedaan in Nederland _/-\o_
Hier kan ik het helemaal mee eens zijn

Mijn 20 stuks 175 Wp Kingsun + Steca ^6*500/1*300 hebben vanaf 1 Jan. 771.73 kWh/kWp gedraaid
Ik ben er heel blij mee!

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

WouterB

3680 Wp

asvogel schreef op woensdag 08 september 2010 @ 20:12:
[...]

Vervang je radiatoren door LTV, zodat water van 40 wel bruikbaar is?
Zoals Snoekie ook zegt, gebruik je zonneboiler-water om je CV-rendement te verhogen (van 40 naar 60 (90?) graden ipv 10-20 tot die temperatuur? (bedenk je wel dat HR-ketel optimaal presteert als hij water niet al te heet hoeft te stoken).

Een warmtepomp werkt trouwens ook minder efficient als je water echt heet wil hebben. In dit geval is het zuinigst waarschijnlijk toch het veranderen van je verwamingssysteem. vloerverwarming zou hier ideaal voor zijn.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:39
flitspaal.nl schreef op woensdag 08 september 2010 @ 19:24:
[...]
He he eindelijk een goede vraag van flitspaal :9
De opbrengst bij lage instraling heeft in je jaarlijkse Kwh opbrengst een aandeel van 20% ( instraling <200W/m2).
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/22/1266862459-890.jpg
Komt uit http://zonstraal.forumup....99&mforum=zonstraal#64899
En staat daar op nog veel meer plaatsen :)

Die derating (max power) is verwaarloosbaar (<1%) bijeen “juist” “onder gedimensioneerde” omvormer
Stel je gaat een extra paneel neer leggen (sterk onder gedimensioneerd).
Dan kan je (Indien perfect ZUID georiënteerd) een redelijk verlies verwachten bij derating van ongeveer 5 % .
Maar …. De opbrengst tijdens de lage instraling (+ 20% aandeel), gaat behoorlijk omhoog ( meestal toch wel “slecht weer” in Nederland ;-)
Ligt de installatie niet “perfect ZUID” dan is dat extra paneel helemaal niet zo gek en levert de installatie MEER op.

Nu zou ik zo een bovenstaande grafiek wel eens willen zien van een EXTRA STERK over gedimensioneerde installatie willen zien..van een perfect zuid.... en een oost of west ……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 20:18:
Waarom heb je niets aan 40 graden? een klein vlammetje erbij en het cv water is op de juiste temperatuur
Mijn CV retour is 40 graden. Wat schiet ik dan op met een vat van 500 l met water van dezelfde temperatuur? Dat vlammetje kan ik net zo goed rechtstreeks op het routerwater zetten -> de normale CV modus dus.

Situatie 1 is dus de normale CV modus: 40 graden retour wordt opgewarmd tot 60 graden aanvoer met aardgas.
Situatie 2 is de WP-variant: De 40 graden retour wordt via een buffervat opgewarmd tot 60 graden. Die 60 graden wordt met een WP opgewekt uit een buffervat op 40 graden.

Verschil is dus 40 -> 60 graden via een aardgasvlam of 40 -> 60 graden via een WP vanuit een 40 graden buffer.

@all:
Die LTV suggestie ligt voor de hand, en daar wil ik het ook best over hebben, maar dat maakt voor mijn oorspronkelijke vraag natuurlijk niets uit. Dat is net zoiets als iemand aanraden om maar ander werk te zoeken als hij vraagt welke auto het zuinigst is voor zijn woon-werkverkeer.

@flitspaal.nl:
Kun je me een linkje geven naar de juiste pagina? Ik heb even gezocht maar kan het niet vinden. Wel wat grafieken van de boiler per maand, maar daar kan ik de tekst niet goed van lezen, dus ik weet niet of dat de juiste zijn. Kan evt. ook via DM (denk ik).

@eric-pvt:
Ben het met je eens dat isoleren beter is. Maar in een oud huis met enkelsteensmuurtjes zijn de mogelijkheden beperkt, als je de stijl van het huis geen geweld aan wilt doen.

@pcmadman:
Dank voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

@SolarKing
Kleine correctie, LES subsidie (Limburg) is € 2,00 /Wp en niet € 2,50 met een max van € 1500,-
Nu snap je meteen waarom klanten liever 4 x 185Wp willen dan 3 x 185Wp want dan krijgen ze € 1480,- ipv. € 1110,- subsidie en geef ze eens ongelijk. Jij zou het ook doen.
Nu kun je wel 2 omvormers gaan aanbieden ipv 1 Steca500 maar dan worden de kosten erg hoog en je kan niet meer zo op het stopkontakt aansluiten. Dan moet je weer omvormers gaan verdelen over verschillende groepen of een aparte groep aanleggen en daar heeft bijna niemand zin in voor zo'n klein setje van 4 panelen.
Dus is 4 x185Wp op een Steca500 gewoon de makkelijkste en goedkoopste oplossing en nemen we die paar procent piekverliezen maar voor lief. Niets om je druk over te maken. De meeste mensen hebben niet de luxe een perfect zuiddak te hebben dus vallen de piekverliezen nog lager uit.

Ik hoop dat van de vele setjes die ik in Limburg hebt verkocht er enkele zullen zijn die ze op
http://www.zonnestroomopbrengst.eu/ gaan registreren.

Verder hoop ik dat je nu eindelijk ophoud met zo zuur reageren op mijn postings en het gewoon gezellig houd aub.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 panelen (sharp/suntech/kingsun) kunnen op een soladin
4 kingsuns kunnen nog net op een steca 500 (hoger mpp voltage)
en niet meer op een soladin.(die doet wel meer A maar ook niet meer dan 500watt ac)

"hollanders kunnen rekenen", hollanders nemen dus 4 panelen, want de subsidie gaat per eur/wp.
en alles draait om tvt heb ik hier geleerd, behalve bij de auto. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

gezien de 2% verliezen(zie hierboven) heb ik ook gekozen voor inmiddels al 5 pakketten van 4x185Wp incl Steca500 en 2 pakketten met 8x185Wp panelen. Met dank aan Solarking :) (Niet voor mijzelf overigens)
De momenten van optimale instraling zijn in Nederland minimaal, dus een prima oplossing hier in lImburg met de L.E.S. subsidie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:52
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 23:01:
en alles draait om tvt heb ik hier geleerd, behalve bij de auto.
Pas daar maar mee op, auto is gevoelig punt voor heel veel mensen. Voor je het weet wordt je van dwangmatige cijferneuroses beschuldigd...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Pagina: 1 ... 127 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.