Banjy schreef op maandag 06 september 2010 @ 21:54:
[...]
Kijk en daarom blijf ik dit topic met interesse lezen! Weer een nieuw idee voor mij! Als ik het goed lees is dit dus een alternatief voor alles in huis gereedmaken voor lage temperatuur verwarming dmv zonneboiler (ondersteuning)? De warmtepomp van 60L 30 graden, 20L 60 graden laten maken eigenlijk? Vervolgens de hogere temperatuur aanvoeren aan de CV loop. Nu blijf ik warmtepompen vreemde dingen vinden qua (duurzame) werking dus wellicht dat ik er faliekant naast zit

Uiteraard heb ik geen ervaringen, helaas

Vraag mij wel eens af hoe een installatie er uitziet die praktisch alle duurzame (verwarmings) technieken die er bekend zijn inzet. WTW douche, WTW ventilatie (cv, badkamer en kookstel afzuiging), warmtepomp, zonneboiler, cv-houtkachel, LTV etc. moet toch een bijzonder geheel opleveren, zeker in combinatie met hotfill etc.

volgens mij kan dit niet goed werken.
je hebt een vaste stroom water van een bepaalde temperatuur, je kunt niet met dezelfde snelheid die laten aanvullen door een warmtepomp. de cop is dan wel mooi hoog, maar de energie moet wel nog ergens vandaan komen, en naar toe gaan. een warmtepomp doet niets anders dan de beschikbare energie in een kleiner volume stoppen. ( een koelkast doet het omgekeerde, die stopt de energie uit de kast op in de lucht van de kamer / buitenlucht.) de beschikbare energie stijgt niet, het volume kan wel kleiner worden, maar dan heb je een klein beetje heet water in plaats van genoeg water voor een fatsoenlijke circulatie.
wat het positieve effect kan zijn is dat je de energie bij een hogere temperatuur gaat opslaan, maar of dat dan zuiniger is dan ltv trajecten vraag ik me af. als je geen ltv systeem hebt vrag ik me af of het niet goedkoper is om te investeren in andere radiatoren ipv een warmtepomp, die ook energie gebruikt.
dat neemt natuurlijk niet weg dat efficiente technieken combineren, waarschijnlijk ook een erg efficient systeem oplevert, maar de vraag is dan tegen welke prijs/moeite en hoeveel levert het dan nog op ( voor het milieu, dan wel de portemonee)
ook kun je het zo zien, als je twee warmtepompen achter elkaar zet, wordt de efficientie niet hoger ondanks dat ze beide bijvoorbeeld een cop van 4 hebben.
en in dat opzicht kun je een zonnboiler ook als warmtepomp beschouwen. de warmte uit de lucht , en /of de straling van de zon ( groot volume) wordt opgeslagen in een boiler van veel kleiner volume ( dus "hoogwaardiger"energie. de "cop" van het totale systeem wordt niet verhoogd. in dezelfde hoeveelheid tij,dm kan met dezelfde hoeveel electrische energie niet meer warmte worden geleverd.
@ meterkast.. mag je in een woonhuis wel een gebruiksgroep maken van 25 ampere achter een aardlek? dat is volgens mij maximaal 16 ampere...
en mag je wel een gebruiksgroep zonder aardlek toepassen? in sommige gevallen mag dat, maar niet voor zomaar elke gewone gebruiksgroep. mijn conclusie is dan dat een groep van 25 ampere alleen maar mag als er geen verlichting of stopcontcten aan zitten, ( dus alles vast gemonteerd) en dus heb je er volgens mij in woonhuizen weinig aan.
voor een vaatwasser of zoiets is 25 ampere toch te veel? of sluit je dan bijvoorbeeld de wasmachine en de droger die samen minder dan 25 ampere kunnen opslurpen, op 1 groep van 25 ampere aan?
het enige dat ik dan kan bedenken is dat je er iets aan hebt bij een groep voor teruglevering, waarbij de omvormer niet met een stekker in het stopcontact zit, dan kun ej een mooi groot ysteem en 1 omvormer nemen.
andere toepassing kan voor een onderverdeling zijn, maar dan verdeel je eigenlijk je meterlast over meer locaties, door een aantal groepen in een groepenkast op zolder te plaatsen, of in de schuur, of de garage of zo.
@chippen.
de grens wordt dus opgezocht, van de zuinige ruimte, de veiligheids marge tot waar de motor niet lekker meer loopt wordt opgezocht.
je rijstijl blijft bepalend voor je verbruik.
als je pittig het gas indrukt was het vroeger de grens van de instellingen die voorkwam dat je veel energie verspilde. er werd niet meer brandstof ingespoten, de motor trok gewoon niet harder op, je moest langer gas geven.
met een gechipte wagen heb je meer vermogen en kun je korter op de pedalen staan, maar doe je dat niet of trap je alsnog heel hard, of vaak, dan wordt er wel meer energie uit de brandstof gehaald, maar wordt het niet nuttiger gebruikt. je merkt wel meer power, maar als het tegenzit heb je dan zelfs meer verbruik.
had je al een rustiger rijstijl, dan merk je niet veel van de extra power, maar wel meer van het efficienter brandstof gebruik.
egrens daar tussenin zit blijkbaar meer co2 uitstoot.
volgens mij krijg je meer co2 uitstoot bij onvolledige verbranding?
waardoor wordt dan bij een gechipte auto de co2 uitstoot verhoogd? en waarom is dat ook zo als je chipt voor een zuiniger auto. co2 is toch ook niet goed voor het milieu? is er wel verschil in chip-methode tussen chippen voor power en chippen voor efficiency?
[
Voor 38% gewijzigd door
engelbertus op 07-09-2010 00:24
]