12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023
Wat is het verbruik van een bewegingsmelder dan?timterhorst schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 20:35:
[...]
Ja ! de beste oplossingen zijn vaak het eenvoudigst, dit voldoet helemaal!
Dank voor het meedenken!
Ik heb hier een vergelijkbaar probleem met twee automatische poorten. Een bewegingsmelder is hier echter niet echt een oplossing, maar ik zit er wel aan te denken om de bloktrafo te vervangen door een ringkerntrafo die alvast een stuk efficiënter.
Assumption is the mother of all fuck-ups . . .
12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023
Aardige kerel, leuke prijzen en super service.
Het gaat om 15 x Suntech STP205 i.c.m. een SMA SB3000 omvormer.
De mensen in de buurt vonden het prachtig en waren zeer geinteresseerd.
Helaas hebben velen van hun een huurwoning.
Hieronder een kleine impressie (klik voor een grotere versie).
Verwijderd
Foto's zijn niet te zien (voor mij althans). Mogelijk komt dat door het gebruikte poortnummer.HellevUUr schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 22:11:
Hieronder een kleine impressie (klik voor een grotere versie).
Ik kan overigens helemaal niets met dat domein http://hellevuur.myetrayz.net/
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2010 22:20 ]
Dan kun je net zo goed een klein spaarlampje continue laten branden!Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 21:06:
Heb een paar maanden geleden een bewegingsdetector eruit gegooid. 6,6 Watt continu.

@HellevUUr:
Prachtig mooi systeem!
Heb je SDE?
Wat is de orientatie?
@Energiastic:
Wellicht, want hier doen ze het prima!
De server is trouwens niet goed ingesteld, want de cache wordt steeds vernieuwd en als ik voor de grote versie klik begint een download (mime-type data oid?)
[ Voor 23% gewijzigd door Paul C op 03-09-2010 22:20 ]
Glambalk, waarom geen clickfit? Is dit makkelijker aanbrengen?
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Hehe, das wel gaaf. Ik bedoelde inderdaad absolute temperatuur, maar omdat je op de foto van je zonnepaneel-array elke zonnepaneel onder een andere hoek ziet, zou ik nog niet durven zeggen dat de onderste panelen echt warmer zijn. Wat is jou verklaring daar eigenlijk voor dan?pcmadman schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 01:57:
@Zonnigtype: Bedankt. Kom ik nou op de lijst?Dan zie ik het wel verschijnen.
@Eric-pvt: Bedankt.
@Flitspaal: Bedankt! Bij jou heb ik deze panelen trouwens voor het eerst gezien![]()
[...]
Ligt nogal aan de emissiviteit van het materiaal.
Straling = Emissie + Reflectie + Transmissie
Transmissie = meestal 0, dus dan krijg je Straling = Emissie + Reflectie
Als de reflectie nu overal dezelfde temperatuur heeft, dan is dit gewoon een temperatuursafwijking in de vorm van +n voor ieder punt. Omdat de hemel bij het maken van deze foto's voor het grootste gedeelte helder was en dus overal dezelfde lage temperatuur had zijn deze metingen wel significant voor het bepalen van de onderlinge temperatuursverschillen. De absolute temperatuur klopt inderdaad niet zoals ik ook boven het warmtebeeld heb geschreven. Ik merk nu inderdaad op dat de formulering de indruk wekt dat de temperatuur van de zonnepanelen in absolute zin correct is, maar ik bedoel met "De temperatuur van andere dingen klopt dus niet!" te zeggen dat de temperatuur voor andere dingen dan het glas van de panelen totaal niet overeenkomt met de weergegeven schaal of vergelijkbaar is met de temperatuur van het glas van de panelen. Dat de temperatuur van het glas van de panelen zoals hier weergegeven een afwijking heeft t.o.v. de werkelijke temperatuur wordt gegeven door: "De emissiviteit is bij benadering correct ingesteld voor de panelen." De weergegeven temperatuur van de panelen ligt echter wel in de buurt van de werkelijke temperatuur.
Je hoeft mijn argumentering overigens niet te volgens, maar dan moet je voor mij verklaren hoe ik de onderstaande twee warmtebeelden heb gemaakt als er geen significante relatie is tussen de temperatuur van een reflecterend oppervlak en de straling:
[afbeelding]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Je kan de foto's waarschijnlijk niet zien omdat ik poort 7720 gebruik voor mijn etrayz.Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 22:18:
[...]
Foto's zijn niet te zien (voor mij althans). Mogelijk komt dat door het gebruikte poortnummer.
Ik kan overigens helemaal niets met dat domein http://hellevuur.myetrayz.net/
Daarnaast gebruik ik een rapidbox oplossing om de foto's te laten zien. Dit is waarschijnlijk de reden dat de foto's gedownload worden i.p.v. getoond.
Ik zal in de toekomst een picasa achtig progje installeren op die etrayz om het wat makkelijker te maken.
*Heb ze even per mail naar je gestuurd*
[ Voor 3% gewijzigd door HellevUUr op 03-09-2010 22:33 . Reden: email gestuurd ]
Dank je wel, ik ben er zeer tevreden over :-)pcmadman schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 22:18:
[...]
Dan kun je net zo goed een klein spaarlampje continue laten branden!![]()
@HellevUUr:
Prachtig mooi systeem!
Heb je SDE?
Wat is de orientatie?
De server is trouwens niet goed ingesteld, want de cache wordt steeds vernieuwd en als ik voor de grote versie klik begint een download (mime-type data oid?)
Ik heb geen SDE aangevraagd omdat ik pas in mei op het idee kwam om zonnepanelen aan te schaffen en destijds de kans vrijwel 0 was dat ik daarvoor in aanmerking kon komen.
Ik heb wel Meer met minder aangevraagd (750,-) en subsidie van Brabant Bespaart (500,-).
De panelen worden door een 2% lening gefinancieert van de provincie Noord-Brabant.
Daarnaast zijn mijn ramen op de begane grond vervangen door HR++ ramen en komt er op de 1e etage een nieuw kozijn met HR++ (voorheen enkelglas aluminium kozijn).
Daarnaast heb ik een maatwerkadvies uit laten brengen en zat ik op label C en zal ik op label A eindigen na bovenstaande werkzaameheden. Voor het maatwerkadvies heb ik 200 euro subsidie ontvangen.
Voor HR++ ramen op de begane grond 210,- (6m2)
Orientatie is volgens mijn htc hd2 156 graden zuid, zuid-oost.
De server (out of the box Xtreamer etrayz) gebruikt "download" omdat ik rapidbox gebruik voor die plaatjes (anders verdwijnen ze na 7 dagen).
ik zat eerst aan 16 of 17x Suntech STP180/185/190 te denken totdat glambalk met het idee kwam om 15x STP205 te installeren. En ik ben het met je eens dat dit resultaat er prachtig uit ziet :-)
[ Voor 11% gewijzigd door HellevUUr op 03-09-2010 22:49 . Reden: typo ]
[ Voor 96% gewijzigd door HellevUUr op 03-09-2010 22:48 . Reden: onnodige post ]
Hier aan de Zeeuwse kust een opbrengst van 49,5 Kwh = 94,3 Kwh/KwpWoodski schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 16:16:
Ik lees net over 82kwp/kwp in Augustus ?
Hier in Ede had ik 101 kwh/kwp en ik dacht dat dit erg slecht was voor Augustus.
Dat lijkt dus zelfs nog mee te vallen. (nee ik dit is geen de mijne is groter posting)
Wat hebben jullie voor opbrengst ?
Ik geloof niet dat ik hier al echt iets over die warmtebeelden heb gezegd en wat mijn interpretatie daarbij is, maar dat wil ik wel even doen:straider schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 22:24:
[...]
Hehe, das wel gaaf. Ik bedoelde inderdaad absolute temperatuur, maar omdat je op de foto van je zonnepaneel-array elke zonnepaneel onder een andere hoek ziet, zou ik nog niet durven zeggen dat de onderste panelen echt warmer zijn. Wat is jou verklaring daar eigenlijk voor dan?
- Je ziet, zoals aangegeven, een hot-spot onderin die veroorzaakt werd door schaduw. Er stak een takje uit op de heg en die bewoog heen en weer op de wind, waardoor er meerdere cellen naast elkaar warmer zijn.
- Verder zie je een duidelijk patroon waarbij de panelen naar het midden toe warmer zijn. Dit komt naar alle waarschijnlijkheid doordat de aluminium profielen aan de randen het paneel meer afkoelen.
- Er is boven midden in ieder paneel te zien waar de junction-box zit. Dit kan kan op twee manieren verklaard worden: 1) omdat de junctionbox ervoor zorgt dat er lokaal geen lucht langs de onderkant van het door de junction-box afgedekte deel stroomt, waardoor het paneel lokaal minder goed zijn warmte kwijt kan, 2) doordat een spanningsval in de junctionbox stroom omzet in warmte, dit is echter naar verwachting een minimaal danwel verwaarloosbaar effect.
- Vooral in de linker helft zijn de reflecties van wolken zichtbaar.
- De onderste panelen zijn duidelijk warmer dan de bovenste panelen. In ben hier vrij zeker van, omdat ik weet hoe de lucht er ten tijde van het maken van de warmtebeelden eruit zag en omdat ik uit ervaring ongeveer in kan schatten wat de effecten hiervan zijn. Het valt echter ook te bevestigen door naar de profielen van de panelen te kijken. Deze hebben een beduidend hogere emissiviteit, gegeven de hogere schijnbare temperatuur, terwijl we eerder hebben vastgesteld dat deze juist koeler zijn.

Ik heb hier ook nog het een en ander staan: http://nieuws.warmtecheck.../28/zonnepanelen-checken/
Verwijderd
hij mixed intern zelf af, beetje koud, beetje warm erbij.
was katoen 40c 0,12kwh
was katoen 60c 0,18kwh
de warm water functieknop uit, is een mooie saldeerknop,
of bespaar wat warmte die dan in de cv komt.(doe maar pv stroom)
de motor verbruikt nog geen 10% van wat de oude zanker deed.
hotfill mixer of mixkraan totaal overbodig.
mijn advies : superkoop, super zuinig, goedkoop.
hij doet precies wat je graag wilt, bediening is simpel.
ik betaalde er inclusief plaatsing en verwijdering oude 538,-- euro voor.(scheer en foppen)
machine is ook extreem stil.
(machine is duidelijk niet voor de nederlandse markt, de duitse en italiaanse handleiding zijn erg goed, de nederlandse bevat onbegrijpelijke idiote taal, in duitsland is het de aeg sunny en in italie de electrolux sunny)
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2010 23:49 ]
daarom heb ikzelf de GPS-coordinaten gevonden en ingevoerd... dan staat ie pinpoint op de meter nauwkeurig!ericplan schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 07:49:
[...]
Volgens mij klopt de database van Sonnenertrag op het gebied van postcode, woonplaats en provincie voor NL ook niet helemaal. Een heleboel installaties worden niet op de juiste locatie getoond, ik bedoel in het databaseoverzicht, niet op Google maps. Misschien een klusje voor Flachlander?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Je kunt 'm ook op satelliet weergave zetten en dan aanklikken waar je installatie staat. Dat is wellicht nog handiger!NielsTn schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 23:44:
[...]
daarom heb ikzelf de GPS-coordinaten gevonden en ingevoerd... dan staat ie pinpoint op de meter nauwkeurig!
Alsof ik al niet genoeg aan mijn hoofd heb....ericplan schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 07:49:
[...]
Volgens mij klopt de database van Sonnenertrag op het gebied van postcode, woonplaats en provincie voor NL ook niet helemaal. Een heleboel installaties worden niet op de juiste locatie getoond, ik bedoel in het databaseoverzicht, niet op Google maps. Misschien een klusje voor Flachlander?
Ik heb onderhandeld met Rik (België) over het feit dat de indeling van zowel zijn land als ons land niet mooi past bij de indeling in Duitsland. Daar werken ze met Land >>> Bundesland >>> Regio >>> Kreis (en dan: dorp/gemeente).
Bij Nederland kwamen we met een gekunstelde constructie met codes die NL in vier delen verdeeld, noord, oost, zuid, west. NUTS en COROP codes, zie Wikipedia hier.
Zeg maar, om het hier niet bekende fenomeen "Bundesland" te kunnen overbruggen (soort superprovincie, met verregaande bevoegdheden).
Dit is op zich wel aardig, maar vrijwel niemand kent of gebruikt die indelingen. Toen ik mijn systeemgegevens detail in wilde wijzigen, werd mij min of meer die nieuwe indeling "opgedrongen". Wat tot gevolg had dat ik in de maandgrafieken e.d. als enige in de "regio West Nederland" terecht kwam, en dus helemaal geen vergelijkingsmateriaal meer op dat niveau had (omdat niemand zich "in die categorie heeft laten plaatsen").
Ik heb recent mijn gegevens zodanig gewijzigd dat ik achtereenvolgens "Zuid-Holland" en wederom "Zuid-Holland" heb ingevuld, en nu kan ik bijv. weer gezwellig met Blauwe Hoek en Wijde Water e.a. vergelijken.
Het blijft lastig om een universele indeling te maken, en er zijn wel meer zaken niet echt optimaal. Iemand die zich hiermee in detail wil bezighouden zou op prijs gesteld worden. Vergeet niet: alles vrijwilligerswerk.
Ik heb hier meer dan genoeg omhanden. Bijvoorbeeld de aankomende dakrenovatie direct na onze vakantie...
Ik zie, teruglezend, dat ik hier niet helemaal op de feitelijk inhoud van de vrager heb gereageerd, sorry. Verder wel relevant voor Sonnenertrag gebruikers.
pcmadman en anderen, jullie staan inmiddels onderaan de PV Newbee pagina bij de andere nieuwkomers (meeste met paar foto's en paar systeemgegevens, veelal van GoT). HellevUUR uiteraard ook, prachtige set, complimenten ook aan de installateur.
[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 04-09-2010 01:25 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
nu.nl
AMSTERDAM – De Duitser die zijn baan verloor omdat hij voor 1,8 eurocent aan elektriciteit had gestolen van zijn werkgever, is onterecht ontslagen. Dat heeft de rechter geoordeeld.
Volgens de rechter was het ontslag buitenproportioneel gegeven de extreem lage elektriciteitskosten en het feit dat andere werknemers hun mobiele telefoon ook oplaadden op kantoor
Dat was niet wat ik bedoelde, gaat erom dat de database niet consistent is. Ga maar eens kijken naar een landenvergelijking. Er zijn nu, als ik goed geteld heb, 199 nederlandse gebruikers. De indeling die zonnigtype noemt is niet meer in gebruik, de aantallen van west, oost e.d. staan op 0, maar bij elk inzoomen op details verdwijnen er installaties. Zo zijn er in NH in het landoverzicht 43 installaties. Zoom je in op NH, dan zijn er nog maar 13 over. Dat is bij elke provincie zo. Het bijwerken van 199 records in een database is niet zoveel werk, maar je moet wel toegang tot de database hebben.NielsTn schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 23:44:
[...]
daarom heb ikzelf de GPS-coordinaten gevonden en ingevoerd... dan staat ie pinpoint op de meter nauwkeurig!
A'dam PVOutput
Eric, ik ben even gaan zoeken op internet en jij hebt dus de Electrolux EWH 147310 W Hot&Cold?Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 23:43:
de electrolux hot&cold draait, erg slim ding, uber-zuinig.
hij mixed intern zelf af, beetje koud, beetje warm erbij.
was katoen 40c 0,12kwh
was katoen 60c 0,18kwh
de warm water functieknop uit, is een mooie saldeerknop,
of bespaar wat warmte die dan in de cv komt.(doe maar pv stroom)
de motor verbruikt nog geen 10% van wat de oude zanker deed.
hotfill mixer of mixkraan totaal overbodig.
mijn advies : superkoop, super zuinig, goedkoop.
hij doet precies wat je graag wilt, bediening is simpel.
ik betaalde er inclusief plaatsing en verwijdering oude 538,-- euro voor.(scheer en foppen)
machine is ook extreem stil.
(machine is duidelijk niet voor de nederlandse markt, de duitse en italiaanse handleiding zijn erg goed, de nederlandse bevat onbegrijpelijke idiote taal, in duitsland is het de aeg sunny en in italie de electrolux sunny)
Ik kan op de Electrolux website een bericht terugvinden over de introductie van dit model: <klik hier>
Op Kieskeurig.nl staat de wasmachine inmiddels ook <klik hier>, maar er zijn helaas nog geen prijzen & aanbieders. Dat komt hopelijk nog.
Vervelend dat ik net 2 maanden geleden een nieuwe wasmachine heb gekocht (die was uiteraard wel A++), terwijl ik sinds april 2008 een Atag Q-Solar 25SC200 zonneboiler heb.... Die Electrolux zou ook perfect bij ons gepast hebben.

Maar goed ik bespaar dan weer wel met een op 40 graden ingestelde mixkraan die op mijn wasmachine is aangesloten.
Om 08:20 heb ik nog een foto genomen en op dat moment had ik gelukkig geen last van schaduw.
Op de derde foto die ik gisteren heb genomen zie je heel goed de grens tussen wel/geen isolatie.
En zoals zonnigtype al aangaf heb ik mijn installatie ook op Sonnenertrag gezet.
En hier aan de Zeeuwse kust heb ik 517 kWh = 99,8 kWh/kWpJAN-B schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 23:17:
[...]
Hier aan de Zeeuwse kust een opbrengst van 49,5 Kwh = 94,3 Kwh/Kwp
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Heel erg netjes geplaatst, ziet er ontzettend strak uit.HellevUUr schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 12:01:
Om 08:00 vanochtend had ik mijn eerste kWh binnen :-)
Om 08:20 heb ik nog een foto genomen en op dat moment had ik gelukkig geen last van schaduw.
Op de derde foto die ik gisteren heb genomen zie je heel goed de grens tussen wel/geen isolatie.
En zoals zonnigtype al aangaf heb ik mijn installatie ook op Sonnenertrag gezet.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
@Glambalk, welk systeem is dit om de panelen te plaatsen? Ik ken dit systeem niet
[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 04-09-2010 15:16 . Reden: typo fixed ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Alle mensen hier ook bedankt daarvoor!
Heeft er iemand nog een beta16 liggen van plugwise source? Sinds de omvormer ingeschakelt is wordt er geen opbrengst geregistreerd.
Aub mailen naar hellevuur2002 at hetemail punt com
Bedankt alvast!
Mooi systeem en dan nog wel in Eindhoven, niet ver van Tilburg vandaan.HellevUUr schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 13:37:
Net nog even naar buiten geweest en het blijft complimenten regenen.
Alle mensen hier ook bedankt daarvoor!
Heeft er iemand nog een beta16 liggen van plugwise source? Sinds de omvormer ingeschakelt is wordt er geen opbrengst geregistreerd.
Bedankt alvast!
Kun je op sonnenertrag leuk vergelijken met mijn systeem en van pcmadman.
www.sunsolar.nl
Joe have meelHellevUUr schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 13:37:
Bedankt alvast!
Morgen gaat een mooi dagje worden
Begin maar vast te kwijlen van de opbrengst en dan te piekeren waar je nog meer paneeltjes kwijt zou kunnen.
[ Voor 50% gewijzigd door Woodski op 04-09-2010 13:56 ]
Zo simpel kan het zijn. Een mooie strakke installatie! Gefeliciteerd Hellevuur. En inderdaad, welke montagerail? Wel aardig van Glambalk dat hij er gratis twee (misschien drie) zonnige dagen bij geleverd heeft.HellevUUr schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 12:01:
Om 08:00 vanochtend had ik mijn eerste kWh binnen :-)
A'dam PVOutput
Bedankt!Woodski schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 13:56:
[...]
Joe have meel
Morgen gaat een mooi dagje worden
Begin maar vast te kwijlen van de opbrengst en dan te piekeren waar je nog meer paneeltjes kwijt zou kunnen.
glambalk zat al achter zich te kijken en dacht dat er wel 5 paneeltjes van 220Wp op het dak van mijn schuur passen. Wellicht bij de volgende subsidie ronde (een mogelijkheid sinds pvv/cda/vvd geen regering vormen).
Overigens heb ik op mijn nieuwe meter van endinet 8kWh teruglevering staan maar registreert de SMA 11,42 kWh. Dat is een behoorlijk verschil.
Zoveel verlies kan ik toch niet op mijn 2,5mm2 kabels hebben van hooguit 15 meter.
En de rails lijkt me van K2, klopt dat ?
dat was een reactie op de post van grote gok waarin hij melding maakte van de misleidende naam van de soladin600, en dat hij er zelf ook was ingetrapt en nu met 660 Wp op een omvormer van "slechts" 500 watt zit.ericplan schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 19:21:
[...]
Op wie reageerde je dan? Want dat was uit je post volstrekt onduidelijk! Of je schrijft @Pietje Puk boven je bericht, of je drukt op de "Quote" knop. Maar misschien is dat iets teveel werk? Net zoals het gebruik van hoofdletters en het respecteren van forumregels? (Als je meerdere berichten achter elkaar wil plaatsen gebruik je de edit mode van je eigen bericht, staat in bescheiden lettertjes onder het laatste bericht als je zelf de laatste was)
Ploink..
en over dat reacties op meerdere mensen.. dat neem ik ALTIJD met een korrel zout, omdat een topic doorgaans over 1 onderwerp of vraag gaat, en het eigenlijk al niet eens nodig is om er bij te zetten aan wie het gericht is.
dit topic gaat over veel verschillende dingen en die lopen tegelijk. persoonlijk vind is het prettiger om dat gewoon de post te quoten of er naar te verwijzen als die niet 2 paginas terug ergens genoemd is. dan kun je meteen lezen waar het om gaat, zonder het op te moeten zoeken. dan vind ik het verder onzinnig om mijn reactie op verschillende dingen in 1 post samen t evoegen, omdat iemand anders dan weer lastig verder kan quoten, en het ook lastig is om 1 post te maken met quotes van verschillende mensen
pas als het om een kleine opmerking gaat zet ik het er wel eens bij met een @.....
maar dan heb ik altijd het idee, dat dat helemaal ondersneeuwt in de post, en er over heen gelezen wordt.
ik kan er ook niets aan doen dat sommige forum"regels" niet altijd goed passen bij alle topics.
en ik vind het ook geen goed idee om dit topic op te splitsen we kunnen het pbest netjes en gezellig houden hier, we wijken toch a af van de "standaard" en dit topic is ook juist bedoeld om alles wat met duurzaamheid te maken heeft samen te voege. hets taat andere mensen natuurlijk altijd vrij om een topic te starten over een concreet probleem, vraag of voorstel of opmerking over hun eigen installatie, huis of denkwijze. ik volg die topics dan weer niet op tweakers, want ik vind het juist leuk dat in 1 topic te lezen, en dat ik niet allerlei hoofstukken op GOT moet afstruinen naar dingen die ik msschien wil lezen. wat dat betreft zou dan de hele duurzaamheidsdiscussie bijna ongepast zijn op tweakers.net.
Nu toch plugwise ter sprake komt:HellevUUr schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 13:37:
Ik heb net even de circle van de PV los gehad en na een minuutje terug gedaan. Gelijk ben ik weer een uur opbrengst kwijt in de grafiekjes. Dit is toch een ernstige bug wat mij betreft. Zometeen een mailtje naar Plugwise sturen.
Ook daarom heb ik dus een ouderwetse degelijke ferrarismeter er tussen gezet.
Goed man!
Dan ben ik het toch ook met eric eens en kun je je gewoon aan de forumregels houden. Verder vraag ik me af of het echt zo'n groot probleem is om een keer hoofdletters te gebruiken en je bericht een keer na te lezen. Hij lijkt voor mij wel alsof je bericht met erg veel haast getypt is, omdat er veel fouten in staan zoals: "hets taat" ipv "Het staat", "het pbest" ipv "het best" en "samen t evoegen" ipv "samen te voegen". Het lijkt me dat je dat soort foutjes bij het nalezen er snel uit kunt pikken.
Bij het quoten van meerdere berichten in een post kun je natuurlijk ook alleen de voor jouw toevoeging relevante regels in de quote laten staan.
Het zou voor wat mij betreft iig de leesbaarheid veel goed doen.
Alvast bedankt.
Vervolgens alle circles opnieuw toegevoegd en de circle+ ook nog een keer uit het stopcontact gehaald. Dit leverde geen resultaten op, dus een restore gedaan van mijn oude gegevens. Maar nog steeds geen produktie meting. Actuele productie zie ik wel maar totale productie staat nog op 0. De firmware op de circles is 2009-09-08.
Maandag maar even met plugwise bellen.
Verbruik meten gaat prima maar productie (nog) niet.
Of moet ik een gewone circle gebruiken voor mijn omvormer ipv de circle+?
[ Voor 6% gewijzigd door HellevUUr op 04-09-2010 16:38 ]
Voor degenen die, om welke reden dan ook, moeite hebben met Plugwise, is er hoop. Ik heb al eerder eens iets gepost over Qees en het lijkt erop dat ze binnenkort beginnen met leveren.robkds schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 15:19:
[...]
Nu toch plugwise ter sprake komt:
Ik heb net even de circle van de PV los gehad en na een minuutje terug gedaan. Gelijk ben ik weer een uur opbrengst kwijt in de grafiekjes. Dit is toch een ernstige bug wat mij betreft. Zometeen een mailtje naar Plugwise sturen.
http://www.qees.eu
http://www.ezhome.nl/alle-merken/qees.html
Hoewel de plaatjes alleen het deense model WCD laten zien, komen ze ook met een Nederlandse versie.
http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=50&t=4901
A'dam PVOutput
KAAAA hij doet het! Praise the lordHellevUUr schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 15:47:
Maandag maar even met plugwise bellen.
Verbruik meten gaat prima maar productie (nog) niet.

Backup van de oude gegevens, deinstallatie van de vorige versie, installatie van de beta.
Restore van de oude gegevens, Circle+ verwijderen en opnieuw in het stopcontact steken (hier zit mijn omvormer op) en een paar uur wachten totdat je spontaan verbruik ziet. Helaas beginnen de registraties pas vanaf 15:00. Totaal productie is nu ook ingevuld.
("levert energie" moet aangevinkt zijn om productie te zien en om dat aangevinkt te krijgen dien je bij energietarieven een productie tarief te hebben ingevuld).
Moraal van het verhaal... geduld is een schone zaak.
Ik zal Sonnenertrag morgen updaten met de waarden van de SMA omvormer. Daarna gebruik plugwise gegevens.
[ Voor 9% gewijzigd door HellevUUr op 04-09-2010 17:58 ]
Maar er staat ook :pcmadman schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 15:24:
@engelbertus:
Dan ben ik het toch ook met eric eens en kun je je gewoon aan de forumregels houden. Verder vraag ik me af of het echt zo'n groot probleem is om een keer hoofdletters te gebruiken en je bericht een keer na te lezen. Hij lijkt voor mij wel alsof je bericht met erg veel haast getypt is, omdat er veel fouten in staan zoals: "hets taat" ipv "Het staat", "het pbest" ipv "het best" en "samen t evoegen" ipv "samen te voegen". Het lijkt me dat je dat soort foutjes bij het nalezen er snel uit kunt pikken.
Bij het quoten van meerdere berichten in een post kun je natuurlijk ook alleen de voor jouw toevoeging relevante regels in de quote laten staan.
Het zou voor wat mij betreft iig de leesbaarheid veel goed doen.
Alvast bedankt.
Waarschuwing:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Dus dit soort offtopic bekvechten graag voortaan via een topic report of via DM.
Ik irriteer me mateloos aan het gekift binnen dit topic. Om de zoveel tijd moet het topic weer vervuild worden met dit soort dingen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Het is een combinatie van Schletter en eigen ontwikkelde beugels van Oskomera icm een extra panlat.flitspaal.nl schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 13:13:
[...]
Heel erg netjes geplaatst, ziet er ontzettend strak uit.
@Glambalk, welk systeem is dit om de panelen te plaatsen? Ik ken dit systeem niet
Het werkt iets langzamer als Clickfit omdat je de panlat moet bevestigen. Heeft wel als voordeel dat je niks aan de bestaande panlatten en dakpannen gaat hangen. Dakpannen, zefs de betonne sneldekker, zijn fragieler dan je denkt.
Ook hier werk ik weer met verschillende systemen en is het vaak een pragmatische keuze. Dit is het systeem wat door de dezelfde groothandel als de panelen wordt geleverd. Scheelt dus transportkosten en/of tijd om zelf bij de groothandels langs te gaan om het op te halen.
Heb je met die extra panlat niet het probleem als je de panelen praktisch tegen de nok wil plaatsen? Het was met Clickfit al lastig om ze onder de bovenste pan te krijgen ivm de nokvorst.glambalk schreef op zondag 05 september 2010 @ 07:43:
[...]
Het is een combinatie van Schletter en eigen ontwikkelde beugels van Oskomera icm een extra panlat.
Het werkt iets langzamer als Clickfit omdat je de panlat moet bevestigen. Heeft wel als voordeel dat je niks aan de bestaande panlatten en dakpannen gaat hangen. Dakpannen, zefs de betonne sneldekker, zijn fragieler dan je denkt.
Ook hier werk ik weer met verschillende systemen en is het vaak een pragmatische keuze. Dit is het systeem wat door de dezelfde groothandel als de panelen wordt geleverd. Scheelt dus transportkosten en/of tijd om zelf bij de groothandels langs te gaan om het op te halen.
En je inderdaad ook betonnen sneldekkers zijn niet echt stevig. Hier zijn er 2 of 3 gesneuveld tijdens het plaatsen van de beugels. Het is niet zozeer de beugel zelf die het probleem is maar het gebruiken van een hamer om de beugel goed achter de panlat en over de dakpan heen te krijgen. Die klappen gaan ook door de dakpan heen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
de machine start altijd met 1 liter koud water, ongeacht het programma begint de machine hierna een aantal stoten heet water in te nemen, en meet het resultaat van de temperatuur in de trommel.
na wat testen blijkt dat indien er na een inname van 4 liter water nog geen heet water aangeboden word op de warme slang, de machine besluit het dan maar elektrisch op te warmen.
indien de boiler slechts water van 45 graden aanbied, en de was is bijvoorbeeld 60c katoen, dan besluit de machine het verder ook bij te verwarmen tot 60c.
als zoals gisteren de boiler heel heet is, en 62,5c water aanbied, snapt de machine dat, en begint hierna met stoten koud water de invoer te koelen, tot het gewenste programma(40c), hij mixed dat intern al af om het wasgoed te beschermen tegen de te hoge temperatuur.
dit is heel grappig, omdat de vulling over 2 kranen loopt, en de invoer een soort turbo mode word.
als je de warmwater dichtdraait (kraan) gaat automatisch het ledje warmwater invoer ook uit.
als je de koudwater kraan dichtdraait, geeft de machine storing aan, hij weigert dan dienst.
de machine maakt dus alle beslissingen zelf.
-de machine heeft net zoals de siemens vaatwassers een afvoer vuil sensor (fuzzy)
het programma kan zomaar halveren in tijd indien het afvoer water schoon is.
-de machine heeft voor oudere huizen een afvoer koelings mix functie, indien 80-95c niet op de leiding geloosd mag worden, het hete vuile water word dan met koud gemixed en geloosd.
-de maximale invoer van de heetwaterslang mag 90c zijn, de slang is van het merk eltek, en is met aquastop.
Waterblock: max. 90ºC (0.2-10 bar)
1,5 mtr with Eltek waterblock
3/4" aansluitingen
de bediening is eenvoudig, echt een wasmachine voor kerels,
je kan het bijna niet meer fout doen.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2010 11:56 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
En even wat anders: Op het Duitse Photovoltaik forum wat discussie gevoerd met BOBO, één van de beheerders van Sonnerertrag.
Het blijkt nu mogelijk om achteraf het Bezirk of arrondissement te wijzigen en zelf een naam toe te voegen. In versie 1 kon dat niet en daarom is het bij de meeste NL gebruikers een leeg veld. Voor Nederland lijkt gemeente het meest in de buurt te komen. Zo kan je bijvoorbeeld in Zaandam wonen, maar dat is dan gemeente Zaanstad.
Dat wijzigen gaat via het menu "anlagendaten bearbeiten".

Daarna lijkt het of je niets kan veranderen, maar als je opnieuw het continent kiest kan het opeens wel!

Als iedereen zijn gemeente invult, is ook de Landenvergelijking weer iets leuker.
A'dam PVOutput
Leuk om te lezen over deze betaalbare hotfill machine.Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 11:42:
nog wat ervaringen met de electrolux hot&cold :
de machine start altijd met 1 liter koud water, ongeacht het programma begint de machine hierna een aantal stoten heet water in te nemen, en meet het resultaat van de temperatuur in de trommel.
na wat testen blijkt dat indien er na een inname van 4 liter water nog geen heet water aangeboden word op de warme slang, de machine besluit het dan maar elektrisch op te warmen.
indien de boiler slechts water van 45 graden aanbied, en de was is bijvoorbeeld 60c katoen, dan besluit de machine het verder ook bij te verwarmen tot 60c.
als zoals gisteren de boiler heel heet is, en 62,5c water aanbied, snapt de machine dat, en begint hierna met stoten koud water de invoer te koelen, tot het gewenste programma(40c), hij mixed dat intern al af om het wasgoed te beschermen tegen de te hoge temperatuur.
dit is heel grappig, omdat de vulling over 2 kranen loopt, en de invoer een soort turbo mode word.
als je de warmwater dichtdraait (kraan) gaat automatisch het ledje warmwater invoer ook uit.
als je de koudwater kraan dichtdraait, geeft de machine storing aan, hij weigert dan dienst.
de machine maakt dus alle beslissingen zelf.
-de machine heeft net zoals de siemens vaatwassers een afvoer vuil sensor (fuzzy)
het programma kan zomaar halveren in tijd indien het afvoer water schoon is.
-de machine heeft voor oudere huizen een afvoer koelings mix functie, indien 80-95c niet op de leiding geloosd mag worden, het hete vuile water word dan met koud gemixed en geloosd.
-de maximale invoer van de heetwaterslang mag 90c zijn, de slang is van het merk eltek, en is met aquastop.
3/4" aansluitingen
de bediening is eenvoudig, echt een wasmachine voor kerels,
je kan het bijna niet meer fout doen.
Had jij nou ook nog Zonnesteek aangevraagd gisteren? Leuk, weer nieuwe paneeltjes uitzoeken. Als ik de voorwaarden goed heb gelezen ben je toch niet gebonden aan 600 Wp? Ik ga voor 1000 tot 1200 Wp denk ik, dan kom ik nog wel aardig uit met het subsidiebedrag.
Toevallig gisteren gedaan, tegelijk met het handmatig bijwerken van de opbrengsten (ik kreeg mailtjes dat ik op de rode lijst stondericplan schreef op zondag 05 september 2010 @ 15:41:
En even wat anders: Op het Duitse Photovoltaik forum wat discussie gevoerd met BOBO, één van de beheerders van Sonnerertrag.
Het blijkt nu mogelijk om achteraf het Bezirk of arrondissement te wijzigen en zelf een naam toe te voegen. In versie 1 kon dat niet en daarom is het bij de meeste NL gebruikers een leeg veld. Voor Nederland lijkt gemeente het meest in de buurt te komen. Zo kan je bijvoorbeeld in Zaandam wonen, maar dat is dan gemeente Zaanstad.
[afbeelding]
Daarna lijkt het of je niets kan veranderen, maar als je opnieuw het continent kiest kan het opeens wel!
[afbeelding]
Als iedereen zijn gemeente invult, is ook de Landenvergelijking weer iets leuker.
[ Voor 22% gewijzigd door RikTW op 05-09-2010 16:00 ]
Eén van de redenen waarom ik me hier niet zo veel meer laat zien. Ik heb gemerkt dat het meer voldoening geeft om duurzaam te doen dan er over te praten.Mistraller schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 21:54:
Ik irriteer me mateloos aan het gekift binnen dit topic. Om de zoveel tijd moet het topic weer vervuild worden met dit soort dingen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb 5616 nu veranderd naar "Gemeente Eindhoven". Bedankt voor de tip!ericplan schreef op zondag 05 september 2010 @ 15:41:
Ik heb her en der nog wat informatie gevonden over plugwise welke inmiddels deels achterhaald is maar wel interessant is om te lezen.
Digit's Domotica Blog 1 en 2 en 3 en 4
Ik was overigens wel benieuwd wat men vraagt voor die plugwise screen.
Als niemand hier informatie over heeft ga ik ze morgen even een offerte aanvraag sturen.
Siemens 20Wp paneeltje:

Paneeltje komt incl. zelfbouw platdakmount (kan ook voor muurmontage gebruikt worden). Indien niet gewenst haal ik hem er voor je af, maar dan gooi ik hem weg. Paneeltje is dus ongeveer acht jaar oud, maar heeft maar een jaar of vier buiten gestaan. Paneel is in perfecte staat, kan nog makkelijk 20-25 jaar mee.
Specificatiesticker paneel:

10A laadregelaar:

De handleiding kan hier gedownload worden. Is even oud als het zonnestroompaneel en heeft even lang dienst gedaan. Is in vrijwel nieuwstaat. Laadregelaar beschermt de accu tegen overladen en te diep ontladen. Hierdoor heb je geen omkijken meer naar het systeem. Houdt ook bij hoeveel energie er de accu in- en uitgaat.
Een 12VDC 11W spaarlamp:

Normale E27 fitting, kan dus makkelijk in een normaal armatuur gedraaid worden (welke dan wel op 12V gezet moet worden natuurlijk). Geeft goed licht, ongeveer vergelijkbaar met 50-60W gloeilamp. Geen idee hoeveel uren hij gemaakt heeft, maar doet het prima.
Ik heb ook nog twee 165Ah lood/gel accu's maar daar wil ik eigenlijk niemand mee opschepen. Beiden geven nu een spanning van ongeveer vier volt, dat is geen goed teken. Als een koper van bovenstaande spullen er brood in ziet mag hij of zij ze kosteloos hebben, maar ik ben voornemens ze in te leveren bij de milieustraat.
Nog benodigd om er een werkend autonoom zonnestroomsysteem van te maken:
* Accu('s)
* Bekabeling
* Zekering(en)
* Kleine elektrische zaken zoals accuklemmen, kroonsteentjes, etc.
* Eén of twee stoeptegels 30x30cm als ballast voor het paneel
Als je geïnteresseerd bent, doe dan een serieus bod. Ik hoef er echt niet de hoofdprijs voor te hebben maar het is echt kwaliteitsspul. Liever geen DM op het forum, ik kom hier toch nog maar zelden, beter een mailtje aan jeroen [at] solarwebsite.nl.
Ik woon in Hilversum, als je binnen Hilversum woont kom ik het brengen, daarbuiten is vervoer verantwoordelijkheid van de koper.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 05-09-2010 17:05 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Er komt hier 1080 wp of 1480 wp bij (passen en meten)
Netjes! Gefeliciteerd!Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 18:03:
Ik was gister ook bij zonnesteek Alkmaar, en had nummer 16 dus dat zat al goed
Er komt hier 1080 wp of 1480 wp bij (passen en meten)
Ik was na mijn vakantie van drie weken ook vergeten om alle standen in te vullen, waardoor ik ook tegen de limiet aanliep van maximaal 30 dagen terug kunnen invullen. Echter door zelf een formulier te maken en deze te verzenden naar de site van Sonnerertrag, kon ik ook eerdere dagen verzenden.RikTW schreef op zondag 05 september 2010 @ 15:57:
Is er een manier om langer dan een maand opbrengsten in te vullen? Mij lukte het alleen voor de afgelopen maand en daarvoor alleen maandelijkse standen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Amersfoort 93,3 kWh/kWp, gemeten met BPM meter. De panelen liggen pal zuid, 50% op 20graden en 50% op 10 graden.mightym schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 12:52:
[...]
En hier aan de Zeeuwse kust heb ik 517 kWh = 99,8 kWh/kWp, viel me niet eens tegen met het beroerde weer van augustus..
Verwijderd
ja, maar het blijkt ondertekend te zijn,Had jij nou ook nog Zonnesteek aangevraagd gisteren?
ik heb dus nogmaals ingeschreven.;)
dat kan iedereen doen, ook afvallers geven je dan recht op dubbele subsidie.
belachelijk zo weinig animo, maar goed, don`t shoot the messenger....
Jammer dat ik niet in Alkmaar woon, ik heb nog wel belang bij 4 paneeltjes erbijVerwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:42:
[...]
ja, maar het blijkt ondertekend te zijn,
Verwijderd
Je heb je 2 keer ingeschreven? Dan stuur ik morgen even een mail dat ik dat ook wel wilVerwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:42:
[...]
Eindhoven is nog iets strakker,omdat iedereen daar zijn eigen gemeente invult. Bezirk gemeente Eindhoven is een beetje dubbel....HellevUUr schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:29:
[...]
Ik heb 5616 nu veranderd naar "Gemeente Eindhoven". Bedankt voor de tip!
A'dam PVOutput
hmm, zon slang zoek ik nog, bedankt voor het merk, wellicht kan ik er online 1 vindenVerwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 11:42:
3/4" aansluitingen
Verwijderd
een mailtje naar meneer droge is voldoende dat je 2 sets wilt, 3 mag helaas niet.Je heb je 2 keer ingeschreven? Dan stuur ik morgen even een mail dat ik dat ook wel wil
Verwijderd
Is al verstuurdVerwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 20:47:
[...]
een mailtje naar meneer droge is voldoende dat je 2 sets wilt, 3 mag helaas niet.
Het liefst begin ik dan ook bij de derde rij pannen van boven van boven als het effe kan. Maar als het echt moet dan ..... moet het.flitspaal.nl schreef op zondag 05 september 2010 @ 09:22:
[...]
Heb je met die extra panlat niet het probleem als je de panelen praktisch tegen de nok wil plaatsen? Het was met Clickfit al lastig om ze onder de bovenste pan te krijgen ivm de nokvorst.
En je inderdaad ook betonnen sneldekkers zijn niet echt stevig. Hier zijn er 2 of 3 gesneuveld tijdens het plaatsen van de beugels. Het is niet zozeer de beugel zelf die het probleem is maar het gebruiken van een hamer om de beugel goed achter de panlat en over de dakpan heen te krijgen. Die klappen gaan ook door de dakpan heen.
Bij Helleviuur moesten we onder de afvoerpijp blijven en die zat al op de tweede rij pannen van boven. Dat kwam dus mooi uit. Er was ook de rmogelijkheid om 5 rijen landscape te doen maar dan kwam je naast de pijp uit. Dat was dus niet de beste oplossing.
Als de lay-out zoals nu bedacht is toch nog duidelijk last heeft van de pijp dan zijn er nog wat mogelijkheden. Bijvoorbeeld pijp inkorten of naar het Noord dak verkassen. Eerst maar even meten.
Verwijderd
http://www.nu.nl/economie...p-spaarloon-in-muren.html
oh, nog eentje :
http://www.nu.nl/economie...-autos-minder-zuinig.html
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2010 21:35 ]
Verwijderd
Ja dat is een beetje jammer van dat verbruik, citroen heeft ook snel een e-hdi gemaakt van de C3 en DS3 die daar onder vallen (95 gram of minder)Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:30:
het schip, de wal, en een keer moment.
http://www.nu.nl/economie...p-spaarloon-in-muren.html
oh, nog eentje :
http://www.nu.nl/economie...-autos-minder-zuinig.html
Wel leuk blijft het voordeel op de bpm van bijna 5000 euro
Ik heb er expres gemeente voor geplakt om duidelijk weer te geven wat er mee bedoeld wordt.ericplan schreef op zondag 05 september 2010 @ 20:04:
[...]
Eindhoven is nog iets strakker,omdat iedereen daar zijn eigen gemeente invult. Bezirk gemeente Eindhoven is een beetje dubbel....
Dit wist ik namelijk ook niet voordat ik het op dit forum zag.
Op dat moment waren er al twee postcodes zonder letters ingevuld.
In het voorbeeld van Geldrop zou men bij "Bezirk" Geldrop-Mierlo in moeten vullen. Indien er in het lijstje te kiezen "bezirke" verschillende gemeenten staan wordt het voor de nieuwe gebruiker makkelijker om te snappen wat daar ingevuld moet worden.
Overigens komt een bezirk meer over als politieregio dan als gemeente.
Als de Nederlandse taal verder doorgevoerd wordt dan zal het een stuk helderder zijn wat er met gemeente/woonplaats/wijk etc. bedoeld wordt.
Zeker bij een naam als Utrecht kan het lastig worden. Hier kan namelijk ook provincie, BRU, stadsgewest/agglomeratie, politieregio, kaderwetgebied/plusregio/stadsregio en uiteraard nog stad die samenvalt met de gemeente.
In bovenstaand voorbeeld is het dorpje Vleuten, welke voorheen deel uitmaakte van de gemeente Vleuten-De Meern, onderdeel geworden van de wijk Vleuten-De Meern in de gemeente Utrecht. Hoe zelfstandig dit dorp is (als het nog een dorp is) weet ik niet maar het maakt de boel er niet makkelijker op. Gebruikt men bijvoorbeeld de naam Vleuten op een poststuk...
Volgt u me nog?
Misschien kunnen we beter aan Sonnenertrag vragen wat ze willen gebruiken.
Er zijn teveel verschillen om zondermeer een koppeling te kunnen maken.
Gisteren had ik 16,38 kWh (5,33kWh/kWp), vandaag 18,08 kWh (5,88kWh/kWp).glambalk schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:14:
[...]
Het liefst begin ik dan ook bij de derde rij pannen van boven van boven als het effe kan. Maar als het echt moet dan ..... moet het.
Bij Helleviuur moesten we onder de afvoerpijp blijven en die zat al op de tweede rij pannen van boven. Dat kwam dus mooi uit. Er was ook de rmogelijkheid om 5 rijen landscape te doen maar dan kwam je naast de pijp uit. Dat was dus niet de beste oplossing.
Als de lay-out zoals nu bedacht is toch nog duidelijk last heeft van de pijp dan zijn er nog wat mogelijkheden. Bijvoorbeeld pijp inkorten of naar het Noord dak verkassen. Eerst maar even meten.
Prachtige presentatie hieronder overigens.
[ Voor 17% gewijzigd door HellevUUr op 05-09-2010 22:31 ]
Jip:sander817 schreef op zondag 05 september 2010 @ 22:45:
ik neem aan dat alleen de SMA omvormers hierin opgenomen zijn?
"Unsere Berechnungen beruhen auf den PV-Anlagen des SMA Sunny-Portals (über 10% des deutschen Anlagenbestands) und stellen nach unserer Einschätzung mit den zugrunde liegenden Modellannahmen zur Hochrechnung bzw. Interpolation der im Portal gemessenen Leistungswerte eine gute Näherung für den gesamten deutschen Bestand an PV-Anlagen dar. Etwaige Ungenauigkeiten könnten aber durch die unter Umständen nicht vollständige Repräsentativität der Portal-Anlagen, Messungenauigkeiten und bei besonderen ungünstigen Wetter-Konstellationen entstehen. Allerdings haben diese Ungenauigkeiten nach unserer Einschätzung einen kaum wahrnehmbaren Effekt. "
ofwel SMA omvormers die input leveren aan Sunny-portal.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
nu wat testen gedaan,
mijn vaatwasser een oude bosch, 12 jaar.
hotfill, met mengkraan op hoogste stand (had er dus eigenlijk niet tussen gemoeten)
keuze uit 3 standen op de vaatwasser,
stand 2,
1,6 kw zonder hotfill, tijd 1,50m
1,2kw met hotfill tijd 1,24m
valt mij best tegen, heb veel moeite voor de aansluiting moeten doen,
(12m, 12mm koper buis, koppelingen, isolatie, nieuwe kraan, keerklep, etc)
zou een energiezuinig vaatwasser beter kunnen presteren met hotfill?
Bosch heeft vaatwassers, die maar 7l water en 0.95 kw gebruiken,
Via werkspot.nl had ik een monteur gevonden die zelfs op zondag bij mij een extra groepenkastje wilde inbouwen voor een schappelijke 50 euro all-in
Toen de monteur bij aanvang nog eens grondig de bestaande installatie inspecteerde heeft hij mij laten weten dat alleen het plaatsen van een extra groepenkastje wel technisch mogelijk is maar dan zal de installatie niet voldoen aan de huidige normen. Eigenlijk herhaalde deze monteur alle feedback die hier op het forum ook al was gegeven
Na kort overleg hadden we twee opties bedacht. Of een los groepenkastje met een eigen aardlekschakelaar plaatsen of een hele nieuwe groepenkast. Die losse aardlekschakelaar koste ongeveer 100 euro. Het idee achter het losse groepenkastje met aardlekschakelaar zou zijn dat we dan die nieuwe groep wel volgens de normen zouden aansluiten maargoed uiteindelijk is dat ook maar weer half werk.
Daarnaast verwacht ik in de toekomst nog wel wat uitbreidingen op stroom gebied. Aparte groep voor in de tuin. Misschien nog een kleine uitbouw. Krachtstroom aansluiting voor de lader van mijn toekomstige eclectische auto
Goed. De hele groepenkast vervangen zou mij 350 euro gaan kosten all in. Let op, het is nog steeds zondag morgen. 11h. Voor dat geld heb ik dan wel een ABB groepenkast met 8 16A groepen en twee aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar. Die laatste had de oude installatie dus ook niet.
Vrouwlief zat heerlijk in de tuin te genieten van de zondagszon toen ik het nieuws van de financiële tegenvaller kwam brengen. De magische woorden "niet volgens de norm" "verzekering niet uitbetalen" "brandgevaar" waren volgens mij de reden waarom ze gelijk zei; JA doe maar! Of had ze misschien minder positief gereageerd als het die morgen had geregend?
Het goede nieuws was dus dat we voor de full package zouden gaan. Gelukkig had de installateur vandaag nog tijd om de "iets wat uitgebreide klus" op te pakken. Hij moest alleen nog even wat onderdelen gaan halen. Dus die arme man ging weer van Nieuwegein naar Rotterdam en weer terug.
Na 90 minuten reistijd en 60 minuten sleutelen had ik een hele nieuwe stoppenkast. Met voldoende uitbreidingsmogelijkheden en jawel, mijn teruglevergroep voor de zonnepanelen!
Ik ben mij er van bewust dat ik geluk heb gehad met deze installateur. Hij was erg welwillend, meedenkend en bovendien heeft hij prima werk geleverd voor een uitstekende prijs. En vergeet niet dat het nog steeds zondag was!
Laat die zonnepanelen maar komen!
Foto voor werkzaamheden
Foto na werkzaamheden
Kopen met Bitcoin
Strak!! De brandblusser is niet meer nodig?2ehands schreef op maandag 06 september 2010 @ 09:50:
In het kader van de voorbereidingen voor het plaatsen van de nieuwe zonnepanelen heb ik gisteren de electro monteur over de vloer gehad. Ik heb een speciale teruglevergroep nodig om mijn nieuwe panelen veilig te kunnen aansluiten.
..........................
Heel erg netjes! Ook zie ik dat je meterkast nu een stuk dichter op het bestaande meterbord zit, scheelt je wat ruimte en een nutteloos stukje kabel. Netjes aangesloten. En weer op de toekomst voorbereid.
Inderdaad verstandige keuze om extra geld hiervoor uit te geven. Nu heb je weer een strakke en nette meterkast. Overigens volgens mij ook waarde verhogend voor je huis denk ik?
Tja, dat hebben dus gedaan n.a.v. het verbruik van tankpasjes. Geef een leaserijder een auto en hij maakt van een Prius nog een zuipschuit.
Dank je wel voor deze review, ik heb een nieuwe wasmachine nodig en deze is erg interessant.Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 11:42:
nog wat ervaringen met de electrolux hot&cold :
Mag ik vragen wat de kosten waren?(staat nml niet op kieskeurig.nl)
Hij staat inmiddels wel op Kieskeurig.nl maar idd nog zonder prijzen, ik vond een 1 of andere witgoedstunter waar hij voor 530 euro incl btw excl verzenden en verwijderingsbijdrage werd aangeboden. ( gezocht via google op hot n cold )Erasmo schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:49:
[...]
Dank je wel voor deze review, ik heb een nieuwe wasmachine nodig en deze is erg interessant.
Mag ik vragen wat de kosten waren?(staat nml niet op kieskeurig.nl)
Verwijderd
graag niet zo generaliseren graag. ik ben ook een leaserijder maar heb een hart voor de zaak en let dus op mijn verbruik!!Anne vdr Bom schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:40:
[...]
Tja, dat hebben dus gedaan n.a.v. het verbruik van tankpasjes. Geef een leaserijder een auto en hij maakt van een Prius nog een zuipschuit.
Ik rij met de lease-prius over de laatste 8000 kilometer toch maar 4,3 liter per 100 kilometer volgens de boordcomputer. Is nog niet de fabrieksopgave maar toch best goed hoor.Anne vdr Bom schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:40:
[...]
Ben het wel met je eens dat veel leaserijders uberhaupt alleen maar veel gas kunnen geven. Een ander betaalt, dus dan maakt het allemaal niets meer uit he...
Goed man!
Er zijn uitzonderingenAnne vdr Bom schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:40:
[...]
Hoe lang is de leiding naar de vaatwasser ?master30 schreef op maandag 06 september 2010 @ 02:00:
zonneboiler bijna in bedrijf dus ik heb ik ook een leiding voor warm water naar de keuken aangelegd; om de vaatwasser op hotfill aan te kunnen sluiten.
Steeds kleine beetjes warm water innemen via een lange leiding heeft geen zin.
Netjes hoor.
Die leiding links heb ik thuis met veel moeite bovenlangs aangesloten
Zo door de zijkant is een stuk makkelijker
Helaas geeft de boordcomputer te weinig aan. In het echt zal het meer richting 4,6 l/100 km gaan. Ik rij ook een leaseprius. Voor mij is het een sport het onderste uit de kan te halen. Mijn voortschrijdend jaargemiddelde staat op 4,1 l/100 km (van de tankbonnetjes). De officiële 3,8 l/100 km gemiddeld is absoluut niet te halen zonder extreme kunstgrepen (zoals sommige Japanners en Amerikanen wel doen, die halen 3 l/100 km).robkds schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:20:
[...]
Ik rij met de lease-prius over de laatste 8000 kilometer toch maar 4,3 liter per 100 kilometer volgens de boordcomputer. Is nog niet de fabrieksopgave maar toch best goed hoor.
Ben het wel met je eens dat veel leaserijders uberhaupt alleen maar veel gas kunnen geven. Een ander betaalt, dus dan maakt het allemaal niets meer uit he...
Ik neem gewoon 2 of 3 aardlekschakelaars, ik heb een hoofdschakelaar nog voor de groepenkast, dus spanningsloos maken kan met 1 handeling, alleen heb ik straks 9 16 ampere groepen op die arme 40 (?) ampere hoofdzekering. Zou zoiets verboden zijn, of is het enige risico dat de hoofdzekering eruit vliegt en ik de netbeheerder moet laten komen?
(en de volgende vraag: kan ik niet gewoon een eigen 40 ampere zekering maken tussen de groepenkast en de hoofdzekering? Die kan ik dan tenminste nog zelf vervangen mocht iemand alle apparaten tegelijk aanzetten op een moment dat de zon niet schijnt
@Jeroen: Ik blijf het toch jammer vinden dat jij je hier niet meer zo veel laat zien ;JeroenH schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:27:
[...]
Eén van de redenen waarom ik me hier niet zo veel meer laat zien. Ik heb gemerkt dat het meer voldoening geeft om duurzaam te doen dan er over te praten.

Het gaf mij veel voldoening om jouw stukjes te lezen
(Gelukkig is je website er nog steeds
Die PV groepen zijn geen verbruikers he. Dus die hoef je eigenlijk voor je rekensommetje niet mee te nemen.RikTW schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:07:
Ik ben ook van plan om een hele nieuwe groepenkast te installaren i.v.m. aparte groepen voor PV, nieuwe groep voor wasmachine en 2 extra groepen voor de keuken. Totaal zou ik op 9 groepen uitkomen en nu vroeg ik mij af of er eigenlijk een limiet is voor het aantal groepen?
Ik neem gewoon 2 of 3 aardlekschakelaars, ik heb een hoofdschakelaar nog voor de groepenkast, dus spanningsloos maken kan met 1 handeling, alleen heb ik straks 9 16 ampere groepen op die arme 40 (?) ampere hoofdzekering. Zou zoiets verboden zijn, of is het enige risico dat de hoofdzekering eruit vliegt en ik de netbeheerder moet laten komen?
(en de volgende vraag: kan ik niet gewoon een eigen 40 ampere zekering maken tussen de groepenkast en de hoofdzekering? Die kan ik dan tenminste nog zelf vervangen mocht iemand alle apparaten tegelijk aanzetten op een moment dat de zon niet schijnt)
Als je er zelf eentje tussen wil zetten dan moet je die wel kleiner kiezen dan 40a. Anders loop je nog het risico dat de verkeerde eruit knalt.Verder nadenken wat je doet, dus niet de oven, de magnetron, de waterkoker, de wasmachine en de droger tegelijkertijd aanzetten.
Mijn 40A hoofdzekering is trouwens ook gewoon een automaat.
Wil je meer dan kom je op 3 fases.
ongeveer 12 meter 12mm koperen leiding van cv naar vaatwasser.Woodski schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:33:
[...]
Hoe lang is de leiding naar de vaatwasser ?
Steeds kleine beetjes warm water innemen via een lange leiding heeft geen zin.
[...]
meng ventiel op de hoogste stand,
leidingen heb ik waar mogelijk was geïsoleerd, om de isolatie heb ik Tonzon bandage folie gedaan.
Nog niet bij de koppelingen, ik wil eerst in de gaten kunnen houden of er niets lekt.
Nee klopt, daarom ook, het probleem ontstaat alleen als alles tegelijk aan staat en de zon niet schijnt op dat momentWoodski schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:16:
[...]
Die PV groepen zijn geen verbruikers he. Dus die hoef je eigenlijk voor je rekensommetje niet mee te nemen.
Als je er zelf eentje tussen wil zetten dan moet je die wel kleiner kiezen dan 40a. Anders loop je nog het risico dat de verkeerde eruit knalt.Verder nadenken wat je doet, dus niet de oven, de magnetron, de waterkoker, de wasmachine en de droger tegelijkertijd aanzetten.
Mijn 40A hoofdzekering is trouwens ook gewoon een automaat.
Wil je meer dan kom je op 3 fases.
Het gaat natuurlijk ook een beetje om een onwetende volgende bewoner die ooit misschien alles volhangt met verbruikers, vandaar dat ik dacht dat het misschien verboden zou zijn.
Nee, als je het bericht op nu goed leest zie je dat Kassa een aantal auto's getest heeft. Ik heb zelf sinds kort een Seat Ibiza ST 1.2 Ecomotive. Volgens de fabrieksopgave zo deze 1:29.4 moeten rijden (3.4 l/100 km). Ik kom niet verder als 1:21 (4.8 l/100km) over de eerste 2500 km.Anne vdr Bom schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:40:
[...]
Met mijn vorige auto (Opel Zafira 1.9 Ctdi) reed ik exact de 6.1 l/100km van de fabrieksopgave. Dat was een leaseauto, nu betaal ik zelf.
Mijn rijstijl is zeker niet minder zuinig geworden.
Hoe bevalt je Ecomotive? Ik haal aanstaande vrijdag mijn Ibiza Style Ecomotive 5deurs op ook dezelfde 1.2TDI motordeejeebv schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:56:
[...]
Nee, als je het bericht op nu goed leest zie je dat Kassa een aantal auto's getest heeft. Ik heb zelf sinds kort een Seat Ibiza ST 1.2 Ecomotive. Volgens de fabrieksopgave zo deze 1:29.4 moeten rijden (3.4 l/100 km). Ik kom niet verder als 1:21 (4.8 l/100km) over de eerste 2500 km.
Met mijn vorige auto (Opel Zafira 1.9 Ctdi) reed ik exact de 6.1 l/100km van de fabrieksopgave. Dat was een leaseauto, nu betaal ik zelf.
Zelf heb ik al 10 groepen aangesloten op mijn 40A hoofdautomaat en ik wil er nog een groep bijzetten.RikTW schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:07:
Ik ben ook van plan om een hele nieuwe groepenkast te installaren i.v.m. aparte groepen voor PV, nieuwe groep voor wasmachine en 2 extra groepen voor de keuken. Totaal zou ik op 9 groepen uitkomen en nu vroeg ik mij af of er eigenlijk een limiet is voor het aantal groepen?
(en de volgende vraag: kan ik niet gewoon een eigen 40 ampere zekering maken tussen de groepenkast en de hoofdzekering? Die kan ik dan tenminste nog zelf vervangen mocht iemand alle apparaten tegelijk aanzetten op een moment dat de zon niet schijnt)
Ik geloof per aardlekschakelaar je 4 groepen mag aansluiten.
Om te verkomen dat je de netbeheerder moet bellen voor een gesprongen hoofdzekering kun je die beter gewoon laten vervangen voor een hoofdautomaat. Die mag je zelf weer activeren.
Vooral als je electrisch kookt met inductie en tegelijk ook nog de oven, magnetron of weet ik veel allemaal tegelijk aanzet dan kan het fout gaan.
www.sunsolar.nl
Beetje off-topic. Bevalt prima, alleen niet zo zuinig als gehoopt.flitspaal.nl schreef op maandag 06 september 2010 @ 15:33:
[...]
Hoe bevalt je Ecomotive? Ik haal aanstaande vrijdag mijn Ibiza Style Ecomotive 5deurs op ook dezelfde 1.2TDI motor
Verwijderd
naar wat ik heb begrepen is alleen de gemeente Bergen ondertekent. dus als je daar woont kan je voor een tweede setje gaan.Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:42:
[...]
Mijn eerste lease-auto was een Polo 1.9 SDI (1998). Volgens EG-norm verbruikte die 4.7 l/100 km gemiddeld. Ik heb hem ingeleverd met een verbruik van 4,35 l/100 km over 4 1/2 jaar. Minder dan het opgegeven verbruik. En ook minder dan jouw hypermoderne Seat Ibiza, een auto uit dezelfde klasse. Waar zit dan de vooruitgang van de laatste 12 jaar? Ook met een Honda Jazz had ik geen moeite onder de fabrieksopgave te komen. Maar bijv met een Opel Corsa Eco of Prius lukt het gewoonweg niet. Ja, op 1 tank, maar gemiddeld over het jaar, nee. Helaas moet ik constateren dat die eco-auto's toch meer naam als daad zijn. Ze zijn wel zuiniger, maar niet zoveel als wordt gesuggereerd.deejeebv schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:56:
[...]
Nee, als je het bericht op nu goed leest zie je dat Kassa een aantal auto's getest heeft. Ik heb zelf sinds kort een Seat Ibiza ST 1.2 Ecomotive. Volgens de fabrieksopgave zo deze 1:29.4 moeten rijden (3.4 l/100 km). Ik kom niet verder als 1:21 (4.8 l/100km) over de eerste 2500 km.
Edit: en dan is dat 4.8 l/100 km in de zomer, wacht maar tot het straks winderig en regenachtig en koud wordt. Dan ga je dik over de 5 heen.
[ Voor 7% gewijzigd door Anne vdr Bom op 06-09-2010 16:17 ]
Is dat zo mag je een hoofdautomaat ZELF activeren? Mijn hoofdzekering is verzegeld, waarom zou een hoofdautomaat dan niet verzegeld zijn?SolarKing schreef op maandag 06 september 2010 @ 15:58:
[...]
Zelf heb ik al 10 groepen aangesloten op mijn 40A hoofdautomaat en ik wil er nog een groep bijzetten.
Ik geloof per aardlekschakelaar je 4 groepen mag aansluiten.
Om te verkomen dat je de netbeheerder moet bellen voor een gesprongen hoofdzekering kun je die beter gewoon laten vervangen voor een hoofdautomaat. Die mag je zelf weer activeren.
Vooral als je electrisch kookt met inductie en tegelijk ook nog de oven, magnetron of weet ik veel allemaal tegelijk aanzet dan kan het fout gaan.
Ik rij met mijn Seat Leon 1.9TDI 140pk nu gemiddeld 1/18.8 1/19.5 . Ik haal net de 1/20 niet. Ik ben benieuwd hoe dat straks is met de EcomotiveAnne vdr Bom schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:13:
[...]
Mijn eerste lease-auto was een Polo 1.9 SDI (1998). Volgens EG-norm verbruikte die 4.7 l/100 km gemiddeld. Ik heb hem ingeleverd met een verbruik van 4,35 l/100 km over 4 1/2 jaar. Minder dan het opgegeven verbruik. En ook minder dan jouw hypermoderne Seat Ibiza, een auto uit dezelfde klasse. Waar zit dan de vooruitgang van de laatste 12 jaar? Ook met een Honda Jazz had ik geen moeite onder de fabrieksopgave te komen. Maar bijv met een Opel Corsa Eco of Prius lukt het gewoonweg niet. Ja, op 1 tank, maar gemiddeld over het jaar, nee. Helaas moet ik constateren dat die eco-auto's toch meer naam als daad zijn. Ze zijn wel zuiniger, maar niet zoveel als wordt gesuggereerd.
Edit: en dan is dat 4.8 l/100 km in de zomer, wacht maar tot het straks winderig en regenachtig en koud wordt. Dan ga je dik over de 5 heen.
In recente huizen is de hoofdautomaat (die voor de meter) gewoon een 40A schakelautomaat met C karakteristiek. Die gewoon doorgevoerd naar buiten is dus ja die kan en mag je zelf schakelen.
je bedoelt een verbruik gemeten in kWh? of heeft de vaatwasser een piek-vermogen opgenomen (kortstondig) van 1,2 kW (1.200 Watt)?master30 schreef op maandag 06 september 2010 @ 02:00:
zonneboiler bijna in bedrijf dus ik heb ik ook een leiding voor warm water naar de keuken aangelegd; om de vaatwasser op hotfill aan te kunnen sluiten.
nu wat testen gedaan,
mijn vaatwasser een oude bosch, 12 jaar.
hotfill, met mengkraan op hoogste stand (had er dus eigenlijk niet tussen gemoeten)
keuze uit 3 standen op de vaatwasser,
stand 2,
1,6 kw zonder hotfill, tijd 1,50m
1,2kw met hotfill tijd 1,24m
valt mij best tegen, heb veel moeite voor de aansluiting moeten doen,
(12m, 12mm koper buis, koppelingen, isolatie, nieuwe kraan, keerklep, etc)
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Verwijderd
Ik krijg ook te horen dat er al een flinke wachtlijst is voor AlkmaarVerwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:09:
[...]
naar wat ik heb begrepen is alleen de gemeente Bergen ondertekent. dus als je daar woont kan je voor een tweede setje gaan.
Verwijderd
Slik.....die wil ik ook2ehands schreef op maandag 06 september 2010 @ 09:50:
In het kader van de voorbereidingen voor het plaatsen van de nieuwe zonnepanelen heb ik gisteren de electro monteur over de vloer gehad. Ik heb een speciale teruglevergroep nodig om mijn nieuwe panelen veilig te kunnen aansluiten.
Via werkspot.nl had ik een monteur gevonden die zelfs op zondag bij mij een extra groepenkastje wilde inbouwen voor een schappelijke 50 euro all-in
Toen de monteur bij aanvang nog eens grondig de bestaande installatie inspecteerde heeft hij mij laten weten dat alleen het plaatsen van een extra groepenkastje wel technisch mogelijk is maar dan zal de installatie niet voldoen aan de huidige normen. Eigenlijk herhaalde deze monteur alle feedback die hier op het forum ook al was gegeven
Na kort overleg hadden we twee opties bedacht. Of een los groepenkastje met een eigen aardlekschakelaar plaatsen of een hele nieuwe groepenkast. Die losse aardlekschakelaar koste ongeveer 100 euro. Het idee achter het losse groepenkastje met aardlekschakelaar zou zijn dat we dan die nieuwe groep wel volgens de normen zouden aansluiten maargoed uiteindelijk is dat ook maar weer half werk.
Daarnaast verwacht ik in de toekomst nog wel wat uitbreidingen op stroom gebied. Aparte groep voor in de tuin. Misschien nog een kleine uitbouw. Krachtstroom aansluiting voor de lader van mijn toekomstige eclectische autoDus een hele nieuwe stoppenkast zou nog niet echt zo'n gek idee zijn. Het zal alleen even pijn doen in de beurs maar dat ben je na een maandje ook weer vergeten.
Goed. De hele groepenkast vervangen zou mij 350 euro gaan kosten all in. Let op, het is nog steeds zondag morgen. 11h. Voor dat geld heb ik dan wel een ABB groepenkast met 8 16A groepen en twee aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar. Die laatste had de oude installatie dus ook niet.
Vrouwlief zat heerlijk in de tuin te genieten van de zondagszon toen ik het nieuws van de financiële tegenvaller kwam brengen. De magische woorden "niet volgens de norm" "verzekering niet uitbetalen" "brandgevaar" waren volgens mij de reden waarom ze gelijk zei; JA doe maar! Of had ze misschien minder positief gereageerd als het die morgen had geregend?
Het goede nieuws was dus dat we voor de full package zouden gaan. Gelukkig had de installateur vandaag nog tijd om de "iets wat uitgebreide klus" op te pakken. Hij moest alleen nog even wat onderdelen gaan halen. Dus die arme man ging weer van Nieuwegein naar Rotterdam en weer terug.
Na 90 minuten reistijd en 60 minuten sleutelen had ik een hele nieuwe stoppenkast. Met voldoende uitbreidingsmogelijkheden en jawel, mijn teruglevergroep voor de zonnepanelen!
Ik ben mij er van bewust dat ik geluk heb gehad met deze installateur. Hij was erg welwillend, meedenkend en bovendien heeft hij prima werk geleverd voor een uitstekende prijs. En vergeet niet dat het nog steeds zondag was!
Laat die zonnepanelen maar komen!
Foto voor werkzaamheden
Foto na werkzaamheden
Toch eens op werkspot kijken
Met een een zekeringautomaat voor de meter heb je je hele installatie compleet spanningsloos, dus kan er ook niks gebeuren, nieuwe meterkasten kun je voorgemonteerd krijgen, en de nieuwste automaten hoef je geen schroef meer aan vast te draaien om ze aan te sluiten. met busboard van ABB "prik" je dus zo je hele installatie in elkaar.
Maar met een ouderwetse groepenkast met hier en daar wat te korte of op onhandige plek binnekomende leidingen is een ervaren installateur veel sneller klaar, en is het resultaat misschien ook een stuk netter. Die weet ook wat er wel of niet nodig is, en dat scheelt een stuk voorbereiding. als je eerst alles zelf uit moet denken kun je tenslotte zomaar iets over het hoofd zien, en fout doen.
limiet aan groepen is er denk ik niet echt. je bent tenslotte zelf de pineut als je om de haverklap naar de meterkast moet om een zekeringautomaat weer in te schakelen. je moet dus wel even een beetje bedenken welke zaken je op welke aardlek aansluit. ( die hebben ook een ampere aanduiding)
maar voor zoiets moet je een gelijktijdigheid berkeening maken, je berkekent wat de kans is dat zaken tegelijk aanstaan, en hoeveel watt je dan verbruikt op een ongelukkig moement.
uiteraard kan het een nog ongelukkiger moment zijn, en dan vliegt de zekering er alsnog uit, maar dan nog, zou het de installatieautomaat zijn, en nog niet de hoofdzekering.
zelf een zekering tussen meter en installatieautomaten plaatsen lijkt me dus eigenlijk wel "overbodig" en misschien ook erg ingewikkeld, het is dan eigenlijk een onderverdeling, zonder dat je iets verdeelt. en het verlaagt zelf je maximale verbruik met een factor 1,6. die zekering slaat er dan dus al veel eerder uit dan waar je hem er voor in had gezet. ( al bij 40/1,6= 25 ampere, of 9,2/1,6 = 5,75 ampere.)
maar voordat je 40 ampere trekt moet je wel e.e.a. aan hebben staan (9,2 kW, bij 230 volt.)bijvoorbeeld een waterkoker, wasmachine zonder hotfill, tijdens het verwarmen van het water, een combimagnetron, stofzuiger en de inductiekookplaat samen, is ongeveer 9,2 kW (2+1,6+1,8+1,4+2,4) ik weet niet of er aansluitngen mogelijk zijn van meer dan 1*40 ampere, (als je niet naar 3 fase gaat)
[ Voor 21% gewijzigd door engelbertus op 06-09-2010 18:17 ]
4.5/100 is goed te doen als ik de boel onder de 120kph hou.
Niet slecht voor zo'n grote bak.
bij chippen wordt de motor ingesteld om efficienter te rijden dan bij fabrieksinstellingen. fabrieksinstellingen hebben vaak een ruime marge, voor rijden met brandstoffen van verschillende kwaliteiten en verschillende omgevingen ( in de sneeuw in zweden rijdt het vast anders dan in de sahara)
chippen gaat dus dichter bij de grens zitten en verbruikt zo minder ( of zo je wilt, kan meer vermogen leveren met dezelfde brandstof)
elke auto die goed gechipt is rijdt dus al zuiniger, mits ej niet als een malle op het gaspedaal gaat staan, en dus je rijstijl niet "a-sociaal" is. is chippen met het oog op minderverbruik, dan niet gewoon een verkoopnaam voor hetzelfde? of doen ze nog wel iets extras om"het chippen "duurzamer" t emaken dan bij chippen voor meer power?
Zuiniger rijden en dan meer CO2 uitstoten bij fossiele brandstof, is dat wat je bedoeld?? Volgens mij is dat een contradictio in terminis, maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.Woodski schreef op maandag 06 september 2010 @ 18:15:
Ik heb m'n 2005 Octavia diesel laten chippen voor zuiniger rijden. Dat gaat ten nadele van de CO2 uitstoot.
4.5/100 is goed te doen als ik de boel onder de 120kph hou.
Niet slecht voor zo'n grote bak.
Daar heeft het nooit genoeg geprezen lowtechmagazine wel eens aandacht aan besteed:Anne vdr Bom schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:13:
[...]Waar zit dan de vooruitgang van de laatste 12 jaar?
http://www.lowtechmagazine.be/2008/06/2cv-citroen.html
(lees: altijd meer opties en features en leuke dingetjes)
Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.