Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.880 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

2ehands schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:15:
Na wat tips en suggesties van jullie heb ik mijn plan iets aangepast. In totaal zullen de nieuwe panelen ongeveer 1540 Wp gaan generen. Samen met de oude panelen die ik gewoon laat liggen en ook op de bestaande inverter laat zitten zal het totaal van de alle panelen dan uitkomen op 1956 Wp. Een redelijk vermogen waar ik een groot deel van mijn eigen stroomverbruik mee probeer op te wekken.

Updated situatie tekening
Prachtig. Het plan ziet er strak uit. Succes ermee en veel plezier!

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Op Sonnenertrag.eu mag ik wederom mijn PV installatie updaten: ze vragen nu specifiek om merk/type omvormer, evenals merk/type PV_paneel (naast de aantallen ervan uiteraard).

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 01-09-2010 14:35 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Na wat tips en suggesties van jullie heb ik mijn plan iets aangepast. In totaal zullen de nieuwe panelen ongeveer 1540 Wp gaan generen. Samen met de oude panelen die ik gewoon laat liggen en ook op de bestaande inverter laat zitten zal het totaal van de alle panelen dan uitkomen op 1956 Wp. Een redelijk vermogen waar ik een groot deel van mijn eigen stroomverbruik mee probeer op te wekken.

Nu ben ik zeker geen milieu activist ofzo. Dus het gaat uiteindelijk ook om de knaken :Y
Uitgangspunt moet dus wel zijn dat het systeem zich in +/- 15 jaar zal terugverdienen.

Ik wil de opbrengst van mijn totale systeem goed kunnen volgen. Het plugwise systeem lijkt daarvoor de beste prijs kwaliteit oplossing. Of raden jullie met deze setup iets anders aan?

In de meterkast moet nog een extra groepenkastje worden bijgemaakt voor een nieuwe groep speciaal voor de zonnepanelen. Wat zullen de kosten hier ongeveer voor zijn?

Het zou wel mooi zijn als er een leverancier is die alles kan leveren en installeren. Dus ook de aanpassing in de meterkast. De nieuwe kabel van de meterkast naar boven is al getrokken. Ik sta open voor aanbiedingen via de mail.

Als ik de berichten hier zo lees is het niet aannemelijk dat ik nog voor subsidie in aanmerking kom. Daarom maar geen speciale oplever meter plaatsen in de meterkast? De plugwise meters meten toch ook al? Weet iemand of er ook een plugwise meter is die het totaal stroom afname van het energienet kan meten? Zoals bijvoorbeeld de de De wattcher?

met beetje slim kiezen van omvormer kun je soms een interface erbij hebben die je op UTP aansluit. Daarna zou je vanaf je computer eea kunnen monitoren (naast het noteren van je meterstanden).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:33

ericplan

5180 Wp PV

In de meterkast moet nog een extra groepenkastje worden bijgemaakt voor een nieuwe groep speciaal voor de zonnepanelen. Wat zullen de kosten hier ongeveer voor zijn?

Het zou wel mooi zijn als er een leverancier is die alles kan leveren en installeren. Dus ook de aanpassing in de meterkast. De nieuwe kabel van de meterkast naar boven is al getrokken. Ik sta open voor aanbiedingen via de mail.

Is dat op de schets een foto van je eigen groepenkast? In dat geval zou ik een Alamat (aardlekautomaat) bij plaatsen, dat is een combi van een zekering en een aardlekschakelaar. Daar is ruimte voor in de bestaande kast en dan heb je geen problemen met het aantal groepen op de bestaande aardlekschakelaars. Een Alamat is 2 eenheden breed.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@2e hands

in welke omgeving zit je? misschien weet ik nog wat bedrijven in de buurt waar je wel op kan vertrouwen dat je een goede aanbieding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 09:55
NielsTn schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:36:

met beetje slim kiezen van omvormer kun je soms een interface erbij hebben die je op UTP aansluit. Daarna zou je vanaf je computer eea kunnen monitoren (naast het noteren van je meterstanden).
Niels,
Kan jij een voorbeeld geven van een Inverter die ook via UTP (Ethernet) is uit te lezen? Dat is precies wat ik zoek!
Ik zag dat Mastervolt van die kastjes heeft maar die lijken nog aardig prijzig....

http://www.mastervolt.nl/...remium-ii-local-ethernet/

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:48:
@2e hands

in welke omgeving zit je? misschien weet ik nog wat bedrijven in de buurt waar je wel op kan vertrouwen dat je een goede aanbieding krijgt.
Nieuwegein ;) ut midden van het land.

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
2ehands schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:48:
[...]

Niels,
Kan jij een voorbeeld geven van een Inverter die ook via UTP (Ethernet) is uit te lezen? Dat is precies wat ik zoek!
Ik zag dat Mastervolt van die kastjes heeft maar die lijken nog aardig prijzig....

bv van Fronius: http://www.fronius.com/cp...xsl/83_16106_DEU_HTML.htm

maar ook SMA heeft ze dacht ik. http://download.sma.de/sm.../1358/NETPB-TEN081708.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 01-09-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
2ehands schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:49:
[...]

<offtopic> ha, hier nu werkzaam in Nieuwegein... met skyline A12/Utrecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 16:37
Ik wil de opbrengst van mijn totale systeem goed kunnen volgen. Het plugwise systeem lijkt daarvoor de beste prijs kwaliteit oplossing. Of raden jullie met deze setup iets anders aan?

Als ik de berichten hier zo lees is het niet aannemelijk dat ik nog voor subsidie in aanmerking kom. Daarom maar geen speciale oplever meter plaatsen in de meterkast? De plugwise meters meten toch ook al? Weet iemand of er ook een plugwise meter is die het totaal stroom afname van het energienet kan meten? Zoals bijvoorbeeld de de De wattcher?

Ik zou in ieder geval toch ook een ouderwetse ferrarismeter plaatsen. Ik heb zelf ook plugwise maar wie geeft mij de zekerheid dat ik over 10 jaar nog steeds kan meten met die setup? Een ouderwetse meter kost weliswaar wat extra stroom (de mijne 1,7 Watt) maar is over 15 jaar nog steeds uit te lezen.

Ik ben al een keer een paar dagen meetresultaat verloren door een computerstorinkje met Plugwise. Een mechanische ferrarismeter lijkt me op de lange termijn dus het degelijkst. Vanaf 20 euro koop je al een passende meter bij conrad.

Plugwise is natuurlijk wel erg sexy om anderen enthousiast te maken voor PV met z'n mooie grafiekjes.

En over de wattcher: daar moeten batterijen in, tot zover het duurzame van dat produkt.

[ Voor 3% gewijzigd door robkds op 01-09-2010 15:02 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
ericplan schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:40:

Is dat op de schets een foto van je eigen groepenkast? In dat geval zou ik een Alamat (aardlekautomaat) bij plaatsen, dat is een combi van een zekering en een aardlekschakelaar. Daar is ruimte voor in de bestaande kast en dan heb je geen problemen met het aantal groepen op de bestaande aardlekschakelaars. Een Alamat is 2 eenheden breed.
Ericplan;

De groepenkast op mijn tekening is zo maar een plaatje. Het is de bedoelling dat er naast de bestaande groepenkast nog een klein groepenkastje bij wordt geplaatst, als dat kan.

Dit is een foto van de huidige groepkast. De groene pijl geeft de nieuwe leiding aan die kan worden aangesloten op de nieuwe groep. De leiding loopt direct naar boven waar de inverter moet worden geplaatst.

Foto bestaande groepenkast

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

NielsTn schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:57:
[...]
<offtopic> ha, hier nu werkzaam in Nieuwegein... met skyline A12/Utrecht ;)
offtopic:
Stond net op het dak van het NBC (Nieuwegein Business Centre), maar 'k zag je toch niet :z

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
2ehands schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:02:
[...]

Ericplan;

De groepenkast op mijn tekening is zo maar een plaatje. Het is de bedoelling dat er naast de bestaande groepenkast nog een klein groepenkastje bij wordt geplaatst, als dat kan.

Dit is een foto van de huidige groepkast. De groene pijl geeft de nieuwe leiding aan die kan worden aangesloten op de nieuwe groep. De leiding loopt direct naar boven waar de inverter moet worden geplaatst.

da's een klassieke meterkast ;)
misschien overwegen om net als flitspaal een revisie /upgrade te doen? altijd handig om een extra groep etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
NielsTn schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:04:

da's een klassieke meterkast ;)
misschien overwegen om net als flitspaal een revisie /upgrade te doen? altijd handig om een extra groep etc.
Yupz. Het is nog een oudje. Maar om nu de hele boel maar te vervangen.... dat zal ook wel een flinke kostenpost gaan worden? Dan is het rendament van de nieuwe panelen opeens een stuk minder in deze case :'(

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:12

WouterB

3680 Wp

Ik heb 2 jaar geleden een soortgelijke oude situatie laten vervangen door een nieuwe hager groepenkast. kostte me destijds 350 euro en dat verving mijn oude 2 groepen, zonder verdere voorzieningen, door een mooie kast met een hoofdschakelaar, 2 aardlekschakelaars en 4 groepen (die je zelf erg makkelijk kan uitbreiden tot 8, daarna is de kast toch wel vol). Later heb ik zelf nog 2 groepen bijgeplaatst (makkie :)), die zijn via internet voor 15-20 euro te bestellen

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
2ehands schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:08:
[...]

Yupz. Het is nog een oudje. Maar om nu de hele boel maar te vervangen.... dat zal ook wel een flinke kostenpost gaan worden? Dan is het rendament van de nieuwe panelen opeens een stuk minder in deze case :'(
Valt wel meer hoor, als je tenminste niet een van de a merken wilt hebben. heb zelf een kast van eem-groepenkasten.nl en de kwaliteit is best aardig. Wel de helft goedkoper dan b.v abb of holec. Een kast met 8 groepen, aardlek schakelaar en hoofdschakelaar kost je dan 141 euro.
Het is ongeveer 2 uur werk.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm, rond om Utrecht zitten wel een hoop installateur maar geen waar ik ervaring mee heb.

wat betreft je meterkast, is je hoofdgroep wel groot genoeg om er nog meer groepen bij te zetten? je hebt een aardig oude kast en dus zou hij wel eens te klein kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Ericplan;

Wat ik nu zou laten doen, door iemand met zegelbevoegdheid, is een hoofdschakelaar plaatsen. Die hoort/kan op de plaats waar nu het zwarte kastje met de REMU sticker zit. Dan kan je verder eenvoudig en veilig aan je groepenkast werken. Iemand met voldoende ervaring en goed geïsoleerd gereedschap wil het misschien ook wel zo doen (dus zonder de hoofdzekering er uit te halen)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16
2ehands schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:48:
[...]

Niels,

Solarmax kan je ook rechtstreeks aansluiten. Mijn Solarmax 2000S heeft een standaard RJ45 aansluiting, en die kan je via het menu gewoon een statisch IP toewijzen. Uitlezen gaat via een windows service die Energiastic hier op het forum heeft geschreven. _/-\o_

Soladin 600 omvormers kan je vrij eenvoudig via RS485 --> RS232 uitlezen voor een paar tientjes, hiervoor is ook een boel informatie en software te vinden hoe je ze dan kan uitlezen.

Over die foto trouwens van je meterkast. De mijne zag er bijna identiek uit. Hier besloten om de gehele meterkast te vervangen. Ik heb nu een kast van ABB met 8 groepen, 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar. Ik heb meteen een aantal groepen herverdeeld en twee extra groepen naar de zolder getrokken.

Mij kostte het alleen het materiaal, iets van 500 euro, en een avondmaaltijd voor mij en mijn pa. Mijn pa is elektricien :). Wat je kan overwegen is om je nieuwe meterkast meteen aan te laten sluiten op je onderste meterbord. Dat scheelt je dat stomme stukje pijp ertussen. Je moet dan wel zeker zijn dat je boven je meterkast vrij vlot inbouwdozen hebt van waaruit je nieuwe, en niets langere, draden kan trekken.

Zo ziet mijn meterkast er nu uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/meterkast2009/eindresultaat.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 01-09-2010 15:54 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zijn er nog meer mensen (naast oa Flitspaal en ik) die zich bij Duurzame Buren hebben aangemeld? (www.duurzameburen.nl)

doel is om in directe omgeving kennis en ervaring te delen met mensen die nog niet duurzaam bezig zijn, maar hier wel interesse in hebben. Met zo'n netwerk van ervaringsdeskundigen moet het mogelijk zijn om meer duurzaamheid in Nederland te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
Dat is heel netjes geworden Flitspaal!

Die solar-log modules zien er wel veelbelovend uit. Probleem is anders dat ik Soladin 600 middels serieel moet gaan uitlezen via een PC of ander constructie...

Die die solar-log lijkt zo'n beetje elke inverter te kunnen uitlezen...

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
2ehands: let wel goed op, solarlog werkt met beperkt aantal mastervolt types. (meestal QS/XS serie, niet de soladin...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

2ehands schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:02:
[...]

Die die solar-log lijkt zo'n beetje elke inverter te kunnen uitlezen...
Maar als de Solarlog kapot is heb je pech. Lees mijn ervaringen van de afgelopen maand, oa hier en op Zonstraal of Photovoltaikforum.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afspraak: 'Meer gas uit kleine velden halen'
Minister Van der Hoeven heeft met de mijnbouwondernemingen die actief zijn op het Nederlandse deel van de Noordzee afspraken gemaakt over de maximale winning van gas uit kleine velden.
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=25392

maria zegt het al bijna, russisch gas onder mijn huis, en kleine veldjes,
zoiets doe en zeg je niet als slochteren nog halfvol zit,
de tvt is namelijk te laag anders.....

mind my words, and my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 18:42:
[...]

http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=25392

maria zegt het al bijna, russisch gas onder mijn huis, en kleine veldjes,
zoiets doe en zeg je niet als slochteren nog halfvol zit,
de tvt is namelijk te laag anders.....

mind my words, and my 2 cents.
Wel apart dat ze dit beleid nu expliciet herhaald, ben benieuwd wat daar de reden van is. Dit beleid is namelijk in de jaren 60 al ingezet om eerst alle kleinere velden te gebruiken en daarna pas Slochteren op te schalen. Op die manier heb je namelijk zo lang als mogelijk winst van het extreem grote veld (2500.0000.0000.0000m3 gas dacht ik ).

Daarvan zal nog een kleine 1000.0000.0000.0000m3 in de grond zitten, ze zijn namelijk al een mooie tijd al over de helft namelijk.....

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

2ehands schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:49:
[...]

Ik adviseer, lever en installeer. Ben niet perse aan een merk gebonden maar leveren geen merken die niet minstens in de database van het Photovoltaikforum staan. Daarnaast moeten fabrikanten controleerbaar de opbrengstgarantie van 90% na 10 jaar en 20% na 25 jaar goed geregeld hebben door dat bij en verzekeringsmaatschappij ondergebracht te hebben. Als daar niet minstens aan wordt voldaan kan ik toch nooit aan mijn klanten verkopen dat ze 25 jaar lang een vaste prijs per kWh hebben gekocht?

Overigens is een nieuwe inrichting van je meterkast te overwegen zoals door anderen geopperd. Het is niet perse noodzakelijk om je zonnestroom systeem goed te laten werken. Een PV installatie hoeft niet perse achter een aardlek zolang er maar geen stekker verbindingen tussen zitten.

Maandag 6 september worden de voorwaarden voor Zon Op Je Dak 2010 bekend. 18 oktober 2010 om 9:00uur aanmelden. Tipje van de sluier;
€1,25/Wp met een max van €750.
Het budget is behoorlijk verhoogd.
Doel is om meer kleinere installaties te realiseren om zodoende een grotere groep Amsterdammers te bereiken en niet teleur te stellen zoals voorgaande jaren is gebeurd.

[ Voor 16% gewijzigd door ZonneStroom op 01-09-2010 21:26 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
robkds schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:01:
[...]

Ik zou in ieder geval toch ook een ouderwetse ferrarismeter plaatsen. Ik heb zelf ook plugwise maar wie geeft mij de zekerheid dat ik over 10 jaar nog steeds kan meten met die setup? Een ouderwetse meter kost weliswaar wat extra stroom (de mijne 1,7 Watt) maar is over 15 jaar nog steeds uit te lezen.

Ik ben al een keer een paar dagen meetresultaat verloren door een computerstorinkje met Plugwise. Een mechanische ferrarismeter lijkt me op de lange termijn dus het degelijkst. Vanaf 20 euro koop je al een passende meter bij conrad.

Plugwise is natuurlijk wel erg sexy om anderen enthousiast te maken voor PV met z'n mooie grafiekjes.

En over de wattcher: daar moeten batterijen in, tot zover het duurzame van dat produkt.
Bij praxis kost zo'n ferrarismeter iets van 13 euro ofzo, van elro. meestal hebben ze wel een kortings actie en ben je nog 15-20% goedkoper uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eem groepenkasten is best cheapo voor een mooi nieuw meterkastje, maar pv heeft toch liever een oude smeltzekering, te merken oa aan lagere spanning, het raakvlak van een gewone groep kan soms niet helemaal lekker zijn of vervuilen, te merken aan een warme automaat.(bij pv vermogen 2Kw Ac of meer)

die miljard kuub van flitspaal is er niet:
http://www.binnenlandsbes...r-toegestaan.260659.lynkx
er word teveel doorgedrukt om die cijfers niet te geloven.
ieder moet er het zijne van denken, het kind van de rekening is meestal de consument.

@snoekie : voorwaarden zonnesteek vandaag in de stadkrant -> dienstmededelingen.
het moet liggen voor 31-12, het is iets strenger geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:25:

ieder moet er het zijne van denken, het kind van de rekening is meestal de consument.
Lol, zat ik er nullen naast? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:25:
eem groepenkasten is best cheapo voor een mooi nieuw meterkastje, maar pv heeft toch liever een oude smeltzekering, te merken oa aan lagere spanning, het raakvlak van een gewone groep kan soms niet helemaal lekker zijn of vervuilen, te merken aan een warme automaat.(bij pv vermogen 2Kw Ac of meer)

@snoekie : voorwaarden zonnesteek vandaag in de stadkrant -> dienstmededelingen.
het moet liggen voor 31-12, het is iets strenger geworden.
Had hem al weggegooit maar nu even gelezen.....wat is nou weer 1 zonnecelsysteem?....weer zo´n vaag iets

zoals jij vast wel begrijpt vertrouw ik niets meer wat met subsidie te maken heeft ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
@flitspaal.nl: je had vier nullen tussen iedere punt staan ipv. drie. :P

@eric-pvt: Ik had het pas ook al gemerkt dat installatie automaat (3P + 1N) bij een vermogen van 4-5kW duur, aan de buitenkant toch zo'n 8C opwarmt. De temperatuurstijging van de kabels daarentegen was 3C voor 4mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah, je hebt ook 3fase... das cool zeg, dat vlamt lekker weg he ?
toevallig ook merlin automaten ? (die hebben een lekker groot schakelvlak)
die 8c valt nog erg mee namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Nu ben ik zeker geen milieu activist ofzo. Dus het gaat uiteindelijk ook om de knaken :Y
Uitgangspunt moet dus wel zijn dat het systeem zich in +/- 15 jaar zal terugverdienen.
Ik beschouw mezelf wel als "milieu activist" (zeg maar: idioot die zich inzet voor een betere wereld, door sommigen als zonderling beschouwd, bij nadere kennismaking blijkt "het" vaak mee te vallen). En het gaat mij beslist ook om "de knaken" (inmiddels al eerste vier duurst gekochte modules uit 2000 terugverdiend, dát waren pas prijzen... ;( ).

Bijkomende reden is mijn [microscopische] bijdrage aan het breken van de almacht van een energiesector die dood en doodziek is (geworden), en die zeer gevaarlijk monopolistische neigingen begint te krijgen en een Staat in een Staat dreigt te gaan worden. Lees: niet meer te "controleren". Of: feitelijk reeds "de staat" aan het vervangen is (tip: begint met "E", vrij korte afkorting...).
Hail! _/-\o_

Voor diegenen die er nog op willen reageren, de Trouw discussie is boeiend, soms heftig opflakkerend, maar het gaat wel ergens over. Als u nog wat argumenten pro/contra kwijt wilt, kunt ook u daar uw ei leggen...

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article3186487.ece

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 01-09-2010 23:22 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
guapper schreef op woensdag 01 september 2010 @ 00:31:
[...]

En ook de windbelasting nog!
niet te onderschatten..
echter de windbelasting werd vroeger ook wel meegerekend, en die is altijd aanwezig, de sneeuw wordt nog wel eens omgedoopt tot vrije reserve waar ook wel zonnepanelen voor in de plaats kunnen komen.

• Paul C
zonnigtype schreef op woensdag 01 september 2010 @ 22:55:
[...]

Voor diegenen die er nog op willen reageren, de Trouw discussie is boeiend, soms heftig opflakkerend, maar het gaat wel ergens over. Als u nog wat argumenten pro/contra kwijt wilt, kunt ook u daar uw ei leggen...

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article3186487.ece
Net de interessante discussie doorgelezen, maar het lijkt erop dat jouw oproep hier heeft gewerkt, want ik krijg nu een 503... server overbelast?

In ieder geval vind ik het sprekend dat de auteur zonnepanelen en zonnecollectoren door de war haalt.

• engelbertus
[...]

Ericplan;

ik zou hem vervangen door een grote kast. dan kan ie direct boven het meterbord, dus zonder dat buisje ertussen. een grote kast, dan heb je meteen extra ruimte voor groepen en een nett eindeling, en kom je toch nog lekker hoog uit, zodat je misschien niet eens de draden hoeft te verlengen of te vervangen, de nu je meterkastje in gaan.

voordelen van een nieuwe zijnoverzochtelijkheid, meer ruimte, en dat je voldoet aan alle huidige eisen, en ook met materiaal van nu kan worden uitebreid / vervangen. je hoeft ook geen stoppen meer te vervangen, en je kunt de hele kast makkelijk spanningsvrij maken.

het klopt verder wel dat oor pv een smeltzekering "beter"is, maar dat heeft volgens mij vornamelijk met selectiviteit te maken. dat hoeft geen probleem te zijn bij een nieuwe meterkast, omdat je daar direct rekening mee kunt houden.

[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 02-09-2010 00:33 ]

• engelbertus
flitspaal.nl schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:48:
[...]

Solarmax kan je ook rechtstreeks aansluiten. Mijn Solarmax 2000S heeft een standaard RJ45 aansluiting, en die kan je via het menu gewoon een statisch IP toewijzen. Uitlezen gaat via een windows service die Energiastic hier op het forum heeft geschreven. _/-\o_

Soladin 600 omvormers kan je vrij eenvoudig via RS485 --> RS232 uitlezen voor een paar tientjes, hiervoor is ook een boel informatie en software te vinden hoe je ze dan kan uitlezen.

Over die foto trouwens van je meterkast. De mijne zag er bijna identiek uit. Hier besloten om de gehele meterkast te vervangen. Ik heb nu een kast van ABB met 8 groepen, 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar. Ik heb meteen een aantal groepen herverdeeld en twee extra groepen naar de zolder getrokken.

Mij kostte het alleen het materiaal, iets van 500 euro, en een avondmaaltijd voor mij en mijn pa. Mijn pa is elektricien :). Wat je kan overwegen is om je nieuwe meterkast meteen aan te laten sluiten op je onderste meterbord. Dat scheelt je dat stomme stukje pijp ertussen. Je moet dan wel zeker zijn dat je boven je meterkast vrij vlot inbouwdozen hebt van waaruit je nieuwe, en niets langere, draden kan trekken.

Zo ziet mijn meterkast er nu uit:

[afbeelding]
heb je nu de betimmeing bij de riolering gesloopt, of moet dat juist nog afgewerkt worden?

• Paul C
http://www.digitimes.com/news/a20100818PD206.html
Some solar module makers in Germany have again lowered quotes as demand from the country has cooled significantly in the third quarter since the reduction of feed-in-tariffs (FIT), according to industry sources.
Zou het?

Als ik bij SMA kijk zijn de omvormers nog steeds slecht leverbaar en durven ze nog steeds niet te zeggen wanneer dat gaat verbeteren...
http://www.sma.de/de/news...situation/uebersicht.html

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

pcmadman schreef op donderdag 02 september 2010 @ 03:08:
http://www.digitimes.com/news/a20100818PD206.html

[...]

Zou het?

Als ik bij SMA kijk zijn de omvormers nog steeds slecht leverbaar en durven ze nog steeds niet te zeggen wanneer dat gaat verbeteren...
http://www.sma.de/de/news...situation/uebersicht.html
Welke SMA SB ben je naar op zoek? DE nieuwe modellen zijn inderdaad nog steeds niet leverbaar. 2010 is immers nog niet vorbei.

ZonneStroom

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Deze vrouw mag wel wat meer aandacht krijgen!! - Meiny Prins -

http://www.priva.nl/Priva...euws/IngenieurApr2010.pdf

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• NielsTn
die dame is beter beslagen ten ijs op gebied van energie dan 'onze' Marie vd. H ;)
Go Meiny! _/-\o_

• mkleinman
engelbertus schreef op donderdag 02 september 2010 @ 00:35:
[...]

heb je nu de betimmeing bij de riolering gesloopt, of moet dat juist nog afgewerkt worden?
Foto is oud, de WTW e.d. staat er nog niet op.

Er zat een betimmering om het riool heen, die is weggehaald omdat er een extra aansluiting op moest komen voor de wc op zolder. Het gat onderin de vloer maak ik wel weer dicht ivm tocht vanuit de kruipruimte.

Ik timmer hem verder niet meer af. Ik kan nu overal zo bij in de meterkast en volgens een kenner op NEN gebied hoeft het ook niet meer afgetimmerd te worden.

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:07:
probeer eerst eens de frost knop(de onderste) een dagje te laten draaien,
als dat bevalt, tov normaal, dan kan je parameters veranderen om dat in te regelen.
de frost knop geeft een lage flow door de boiler om schuurtjes enzo tegen vorst te beschermen.
echter door het midden van het vat, zonder de gasketel.
het is dus solar cv without the hot air.
we moeten maar eens gaan mailen, anders loopt het topic vol over een apparaat wat bijna niemand heeft.
Ha Eric, heb nu vrijwel de hele week de-frost knop aan, merk geen verschil.
Alle 3 de knoppen staan nu aan.

Ik wil net als Niels daar wel meer van weten, maar kan jou niet met de PM bereiken.
Want ik weet nu niet wat ik doe, en dat maakt me erg nieuwsgierig.

Standaard instelling had ik al veranderd naar code 04, dus 50gr voor de cv.
Op advies van Ceefman draait die nu al 24/7 (vrouwlief wil graag warmte, leg ik wel een keer 1op1 uit), maar heb op advies van Niels al veel op cv-tuning.nl gelezen, wauw!
Echter die stellen > s'nachts uit!
Tja die tuning is zinvol, dus doen lijkt me, maar geen idee wat de investering is.

Omdat ik s'morgens heet wil douchen laat ik tussen 6 en 8 de boiler opwarmen tot 63gr.
Maar wellicht kan dat ook anders.

En dan is het buiten nog niets eens echt koud, wordt een leuk najaar zo (ik dacht er met de aanschaf van de Q-Solar van af te zijn :*) ).

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• NielsTn
SasJo schreef op donderdag 02 september 2010 @ 10:35:
[...]
....op advies van Niels al veel op cv-tuning.nl gelezen, wauw!
Echter die stellen > s'nachts uit!
Tja die tuning is zinvol, dus doen lijkt me, maar geen idee wat de investering is.
..
investering al per PM doorgegeven ;)

dat uitschakelen moet je anders zien/opvatten.
de KAMERTHERMOSTAAT (klok thermostaat) laat men dan terugstellen op bv 13 graden voor de nachtstand.
de kamertemp. zal vanaf moment dat nachtstnad ingaat dalen/afkoelen.
echter de mate van afkoelen zal niet lineair gaan en energieverlies naar buiten daalt bij kleinere temp-verschil (en afkoeling gaat steeds trager verlopen).

echter, in een recente woning is het na nacht uitschakelen niet eens tot 13 graden afgekoeld.
en hoeft de ketel snachts niet bij te stoken...
sterker nog... bij mij is het maar ca 3 graden daling zo uit mijn duim, na een nacht (ca 8 uur) niet stoken.
scheelt snachts weer gas fakkelen.
en bijstoken is sochtends bij een normale HR ketel dan een beetje bijwarmen van 17 naar 20 graden C.
http://www.renewable-energy-now.org/natural-gas-stats/

je ziet hier de rust komen na inregelen op/rond 15 januari: meer piekjes, maar algeheel: minder gasverbruik en dus energieverbruik tov ongeregeld CV-systeem (leiding/radiatoren & ketel met 'terugval in temp' op nachtstand)

en met WZI (waterzijdig inregelen) kun je dan ook je CV-pomp op lager vermogen draaien (stillere pomp, weinig of geen geruis/getik door leiding/radiator als gevolg).

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 02-09-2010 11:15 ]

• zonnigtype
'Let op: Voor lucht/water-warmtepompen is het budget van € 4 miljoen overtekend.
Een aanvraag indienen kan wel, maar het is op dit moment niet zeker dat er voor uw aanvraag subsidie beschikbaar is of nog komt.

Voor zonneboilers, micro WKK en warmtepompen die de warmte onttrekken aan de bodem of oppervlaktewater is nog wel subsidie beschikbaar.'
http://www.senternovem.nl/duurzamewarmte/

UNETO-VNI is "not amused", zo meldt Technalia niieuwsflash vandaag...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Ik heb voor mijn PV installatie een eigen datalogger oplossing gefabriceerd die via mijn thuisserver wordt uitgelezen. Nu zou ik deze gegevens graag automatisch door willen spelen aan sonnenertrag.eu.

Op mijn "facility pagina" bij sonnenertrag.eu staat daarover de volgende cryptische omschrijving:
"URL in order to SolarLog to create Datei (months.js) Or SMA Anlagen-OID (e.g.: a91709d5-01aa-4885-a213-02f3f500a406)"

Ik hoop dat hiermee bedoelt wordt dat sonnenertrag zelf op gezette tijden een file met getallen kan ophalen over het web? Zo ja dan rest alleen nog het juiste formaat van deze file zodat ik die kan genereren.

Enig zoeken op het web levert op dat "months.js" een file is met getallen per maand. Veel meer heb ik nog niet kunnen achterhalen, niet in de laatste plaats omdat mijn Duits niet al te best is. Betekent dit dat er geen dagelijkse statistieken opgehaald kunnen worden of staat in deze file ook informatie over de dagen binnen de maand?

Weet iemand een beschrijving van dit formaat ergens te vinden of heeft iemand misschien een voorbeeld file voor me zodat ik mijn best kan doen hetzelfde formaat te genereren zodat sonnenertrag er mee verder kan?

• zonnigtype
"... ik bespaar hier in 5 minuten al 5% van de jaarlijkse CO2-uitstoot in Nederland."

Als Verhagen nu slim is, breekt hij de besprekingen af, en huurt 'ie Meiny in om het geschonden duurzaamheidsbeleid van Balkje met fris talent weer in het gareel te krijgen. De tuinders zal hij in ieder geval al mee hebben, alleen nog iets verzinnen om GasTerra af te kopen... :)

• mkleinman
-Pieter-471 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 11:35:

Weet iemand een beschrijving van dit formaat ergens te vinden of heeft iemand misschien een voorbeeld file voor me zodat ik mijn best kan doen hetzelfde formaat te genereren zodat sonnenertrag er mee verder kan?
Dat formaat stelt niet zoveel voor :-)

http://www2.flitspaal.nl:88/graphs/months.js als voorbeeld

mo[mx++]="2.9.10|8016;1000"
mo[mx++]="31.8.10|216795;1000"
mo[mx++]="31.7.10|325473;1000"

mo[mx++]= is vaste waarde daarna tussen "laatstedagvanmaand|wattuuropbrengst;1000"

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zon op je dak 2010
Op 18 oktober 2010 om 9:00 uur opent de Amsterdamse subsidieregeling Zon op je dak 2010. Details van de regeling zijn nog niet bekend. Net als afgelopen jaar zal het echter wel snel gaan. Bewoners in het beschermde stadsgezicht van Amsterdam moeten een lichte bouwvergunning aanvragen. Meer op mijn website Zon in Amsterdam

A'dam PVOutput

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op woensdag 01 september 2010 @ 22:55:
Ik beschouw mezelf wel als "milieu activist" (zeg maar: idioot die zich inzet voor een betere wereld, door sommigen als zonderling beschouwd, bij nadere kennismaking blijkt "het" vaak mee te vallen). En het gaat mij beslist ook om "de knaken" (inmiddels al eerste vier duurst gekochte modules uit 2000 terugverdiend, dát waren pas prijzen... ;( ).
En niet te vergeten, die geitewollensokken houden je voeten heeeeeerlijk warm. Kan de CV weer een graadje lager...

• NielsTn
Anne vdr Bom schreef op donderdag 02 september 2010 @ 12:03:
[...]

En niet te vergeten, die geitewollensokken houden je voeten heeeeeerlijk warm. Kan de CV weer een graadje lager...
da's zoooo eighties! ;)
beetje bewust burger heeft als alternatief ook nog Bamboe tot zijn kleding toegeeigend!

<jip hier positieve ervaringen met Bamboe >

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 02 september 2010 @ 12:03:
[...]

Huh? CV? SV staat hier niet aan en voorlopig nog niet van plan. Koude voeten zweten niet... :*)

Humor kan ons redden!

NielsTn:
da's zoooo eighties! ;)
beetje bewust burger heeft als alternatief ook nog Bamboe tot zijn kleding toegeeigend!
Yup, de blouse die ik kocht bij de Triodos prijs voor mijn Italiaanse zonnepaneelfoto (met nogmaals dank aan GoT members voor de stemmen!) is ook een lekker zittend bamboe product. De prijs mocht ik zelf uitzoeken, een fraaie hennep spijkerbroek. Uiteraard nog veel mooier: beiden zijn onder het Fair Trade label Kuyichi gemaakt...

[ Voor 39% gewijzigd door zonnigtype op 02-09-2010 12:47 ]

• mkleinman
Laatste stukjes glas op de 1e verdieping worden nu ook vervangen voor HR++. Zelfs in een openslaand raam kan HR++ met iets gewijzigde spouwdikte. :) Kosten 309 euro inclusief BTW inclusief plaatsing :-)

Het is geen wereldbesparing wederom maar het gaat ongetwijfeld helpen en, niet onbelangrijk, het isoleert ook tegen geluid :)

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op donderdag 02 september 2010 @ 13:35:
Laatste stukjes glas op de 1e verdieping worden nu ook vervangen voor HR++. Zelfs in een openslaand raam kan HR++ met iets gewijzigde spouwdikte. :) Kosten 309 euro inclusief BTW inclusief plaatsing :-)

Het is geen wereldbesparing wederom maar het gaat ongetwijfeld helpen en, niet onbelangrijk, het isoleert ook tegen geluid :)
Hoezee! EZ zal het vast wel weer een "onrendabele" investering vinden die eigenlijk bestraft zou moeten worden (zo lees ik hun aversie tegen alles wat niet in hun sjieke rekensommetjes "past"), maar die onzin moeten we maar leren negeren. Besparen über alles, en dat mag best "een centje" kosten. In ieder geval niet uitgegeven aan weggooi troep o.i.d., kan alleen maar goed zijn voor ons aller welzijn. Vandaar: een pluim!

Als ik het goed heb begrepen van de aannemer, gaan hier na onze vakantie naast een volledige dakrenovatie met extra isolatie laagje, ook nog eens gelijkstroom i.p.v. wisselstroom mechanische ventilatie units geplaatst worden, nadat ik daar uitdrukkelijk naar had "geïnformeerd" bij de verhuurder. Gaat om 15 huishoudens en mogelijk ook voor centrale voorzieningen, dat hakt in terugdringen e-verbruik. Duimt u met me mee dat "het" ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Want zo "hard" liet de beste man zich er niet over uit (mogelijk budget gebonden) Thanx! :*)

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

-Pieter-471 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 11:35:
Ik heb voor mijn PV installatie een eigen datalogger oplossing gefabriceerd die via mijn thuisserver wordt uitgelezen. Nu zou ik deze gegevens graag automatisch door willen spelen aan sonnenertrag.eu.
Hier kun je lezen hoe het formaat van de bestanden moet zijn.
Voor sonnenertrag gaat het om days_hist.js.
Deze wordt elke dag om 10:00 uur uitgelezen. (Alleen de laatste 3 dagen.)
Let op, de laatste dag moet aan het begin van het bestand staan de 2e eronder etc.

www.mijnzon.info

• zonnigtype
Dank alvast voor de reacties op het Trouw artikel, het staat inmiddels bovenaan in het "Top Posts" lijstje, met een tien boven het eerdere stuk "Oud-minister Cramer vreest afbraak milieubeleid".

Er kan uiteraard nog verder worden gereageerd, er zitten weer een paar lieden die het tegenspel blijkbaar niet weten te waarderen en die vervolgens met onzin "argumenten" komen.

Zoals "... door allerlei kosten te verzinnen, maakt u fossiele brandstoffen virtueel duur"...

;w

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:22
Geen wonder dat die pot snel leeg is. Je kreeg €2000 subsidie! Daar heb je (bijna) een 12 kW warmtepomp voor. Echt een absurd bedrag. Gelukkig is het nu op.
Voor mij persoonlijk was die subsidie wel gunstig: ik kon de prijs van een warmtepomp veel hoger maken en meer winst maken, maar ik vind het oneerlijk tegenover alle burgers die daaraan meebetalen.

[ Voor 21% gewijzigd door basfromasd op 02-09-2010 16:43 ]

• zonnigtype
basfromasd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 15:52:
[...]

Geen wonder dat die pot snel leeg is. Je kreeg €2000 subsidie! Daar heb je (bijna) een 12 kW warmtepomp voor. Echt een absurd bedrag. Gelukkig is het nu op.
Zal niet iedereen het mee eensch zijn, vrees ik...

... toevalstreffer? ...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/Warmtepomp_subsidie_op.gif

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Mike70 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 14:46:
[...]

Hier kun je lezen hoe het formaat van de bestanden moet zijn.
Voor sonnenertrag gaat het om days_hist.js.
Deze wordt elke dag om 10:00 uur uitgelezen. (Alleen de laatste 3 dagen.)
Let op, de laatste dag moet aan het begin van het bestand staan de 2e eronder etc.
Dankjewel! Ik genereer nu een file in het juiste formaat. Voor de goede orde heb ik ook een "base_vars.js" file aangemaakt, maar dus niet "months.js" en "min_days.js". Ik heb de url ingevoerd bij sonnenertrag, nu maar afwachten tot morgenochtend 10:00 uur :z

• Woodski
  • Laatst online: 13-09 20:37
robkds schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:01:
[...]

Mee eensch
Ik heb het alle twee gedaan, Dus plugwise voor het op afstand (webserver) uitlezen en de leuke grafiekjes.
In de meterkast hangen m'n 2 groepen aan een klein mechanisch dinrail metertje.

Verwijderd

en de gemeente kwam-zag-en-stal de foto van mijn website.
http://www.alkmaar.nl

zal ik het laten staan of zal ik reageren?

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Verwijderd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 21:25:

Gewoon vragen of de bron vermeld kan worden op de website. Heb je reclame voor je eigen website. 8)

Verwijderd

kweenie, mijn gewoon eenvoudige site is al "too much holland can handle", het levert alleen maar idiote reacties op, reclame is niet echt nodig

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

2ehands schreef op woensdag 01 september 2010 @ 09:13:
[...]

Thanks SolarKing!
Die Kingsun mono panelen lijken mij wel watt ;) Ik ga er even mijn tekening mee aanpassen.
Ik heb je een email gestuurd met mijn aanbieding. Afgelopen dagen nogal druk gehad, vooral uit Limburg :)
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 09:38:
[...]

de Soladin500? zeker nieuw op de markt?
Nee hoor, bestaat al jaren. Het is een max 500W AC omvormer van Mastervolt met een misleidende marketing benaming van 600. (bij de windmaster noemen ze het wel 500) Ik moet nog steeds soms klanten uitleggen dat die Soladin maar echt 500W is, hetzelfde als een Steca500 en dat ze die extra 100 euro die de Soladin meer kost tenopzichte van de Steca beter in hun zak kunnen houden. Tevens blijkt uit duitse testen dat het rendement van de Soladin500 nogal tegenvalt. De Steca500 zit ruim 5% hoger in rendement.
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:07:
[...]

zo staat het letterlijk in de folder. de setjes die aangeboden worden gaan niet hoger dan 700Wp omdat ze allemaal op een soladin600 staan. er worden drie merken aangeboden, Suntech, Aloe en Sharp. alleen met de zon heeft een onbekend merk paneel en omvormer.
Toch jammer dat alleen die Soladin wordt aangeboden.
Wil je voor een goedkoop DHZ systeem gaan dan kan ik 4 x 185Wp op een Steca500 aanbieden. Dit setje verkoopt goed in Limburg en misschien ook interessant voor Alkmaar. Wel wat piekverliezen maar de prijs scheelt enorm en het mag zo op het stopkontakt.

www.sunsolar.nl

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44

Reageren. Het is schending van het auteursrecht. Als contentbeheerder behoor je te weten dat dat zo niet werkt. Daar mag die persoon best wel even voor op de vingers getikt worden.

Je kan even nagaan wat een reëel bedrag is waarmee ze je tegemoet kunnen komen, en dat zou ik ze voorstellen. De foto staat immers al op internet, en is dus als pagina al in duizenden servers in de cache aanwezig....Misschien gaan ze erop in, dan heb je er persoonlijk nog iets aan.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• zonnigtype
Mistraller schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:07:
[...]

Reageren. Het is schending van het auteursrecht. Als contentbeheerder behoor je te weten dat dat zo niet werkt. Daar mag die persoon best wel even voor op de vingers getikt worden.

Je kan even nagaan wat een reëel bedrag is waarmee ze je tegemoet kunnen komen, en dat zou ik ze voorstellen. De foto staat immers al op internet, en is dus als pagina al in duizenden servers in de cache aanwezig....Misschien gaan ze erop in, dan heb je er persoonlijk nog iets aan.
Mee eens met reageren, maar om nou meteen geld te gaan vragen. Geeft ook weer zo'n raar beeld (zou ik niet doen, of het moet er wel heel erg vet op liggen). Gewoon een aardige mail sturen, wel prikkelend genoeg. Bijvoorbeeld dat een hier verder niet met name genoemde webmaster van een veel gelezen zonnestroom site een "prikkelend stukje" zou kunnen schrijven over dat voortdurende gejat van zonnestroom plaatjes, ware "terreur" op het internet en zo. Dat is al erg genoeg, maar nu zelfs "mijn eigen duurzame gemeente, geplaagd door Poetin kussengas, waar gaat dat naar toe?" >:) of zoiets... Je snapt de bedoeling vast wel.

Het [beetje] geld gaan we ergens anders halen. Bij de energiebedrijven en de Staat... O-)
... mijn gewoon eenvoudige site is al "too much holland can handle"...
_O-

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 02-09-2010 22:30 ]

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

@Solarking
Je kan wel de hele tijd lopen z....n dat de Soladin 600 zo slecht is maar de Soladin kan tenminste wel hogere amperages aan dan de 5A DC van de Steca zonder dat die worden afgeknepen. Dat betekend dat uit de lijst met panelen die in de Mastervolt spreadsheet worden genoemd (juli 2010, 3309stuks) maar liefst 2485 panelen alleen op grond van hun maximale Imp aangesloten kunnen worden tegenover 1109 voor de Steca 500. Zelfs die panelen van jou worden afgeknepen.
Bovendien kan de Soladin 600 doordat hij galvanisch gescheiden is aangesloten worden op dunne film panelen en ander panelen die eventueel een aarding op + of - nodig hebben.
Als laatste nog even de mogelijkheid tot directe logging noemen en dan zijn we klaar.

We hebben het hier over (zeer) kleine omvormers die vanwege het stupide beleid in Nederland misschien populair zijn maar absoluut onbekend in andere landen. Daar wordt niet veel aandacht aan besteed mbt tot verder ontwikkeling. Wees blij dat de Soladin er is, dan kunnen we nog wat systemen verkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door ZonneStroom op 02-09-2010 22:47 ]

ZonneStroom

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik wist niet dat je vrijdags bij beunde op de kaasmarkt _O-

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:03:
[...]

Ik wist niet dat je vrijdags bij beunde op de kaasmarkt _O-
Kék, da's nou precies wat we motten hebben. HuMore plies.

Onze buuv' heeft nu eindelijk, na vijf jaar tijd, zelf een USB-COM poort converter gekocht, en haar eerste data van haar soladinnetje uitgelezen. Ze vertelde het helemaal kirrend van pret, ook dat ze een excelletje had opgestart, wetend, dat ik dan ook zou staan te soppuh.

"We gaan vooruit". :)

Wie gaat pagina 500 openen?... :D

[ Voor 40% gewijzigd door zonnigtype op 02-09-2010 23:42 ]

• master30
mijn 3e set (3x220wp) gisteren geïnstalleerd.
ik had al 2x540wp,
zit ik op pag. 600 ?

• NielsTn

inderdaad; reactie sturen, onder mom van schending auteursrecht.
en geef een reele bedenktijd om aan te passen cq te verwijderen, waarna daarna een factuurtje kan volgen ;)
enne... uitbetalen in PV??? uw dak is toch al vol? ;)

enne.. om de groene revolutie kracht bij te zetten: ik sta op de 11e plek in de gemeenteraadverkiezing van november.
(damn... nu maar hopen dat ik niet TE veel stemmen trek, want ehhhh dat rijmt zo lastig in de detachering ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 02-09-2010 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
overigens, zojuist mijn meterstanden door moeten geven voor dit verbruiksjaar.

2008/2009 5964kw; gas 1709
2009/2010 3926kw; gas 279

standen zijn nog niet door enexis verwerkt.

Ik ben nu ruim een jaar bezig met investeren in energie besparing,
volgend jaar verwacht ik richting de 2000kw te gaan, gas zal ook lager moeten worden, ik ben bijna gereed met installeren van de zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Feli, Niels, nu maar hopen dat niet teveel doorgedraaide TK leden uit Limburg weer back to hun roots willen gaan...

Damn, het zal toch niet waar wezen. Leiden een zonnige oase in bewolkt Nederland, lately???

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/my____isbigger.gif

Heb je niet van terug, hé, karelprior?!?! ;)

Titel van plaatje is van een goede collega van ons. Ook in veel andere consumentenzaken een belangrijke driver.

Ik verwacht daar niet veel langer te staan, overigens, want ik ga straks minstens een weekopbrengst missen (dakrenovatie).

Nog een leuke side-note: hebben jullie de jaartallen van installatie gezien van die eerstelingen? Hoe was het ook weer, "gouwe ouwe"? Met dank aan Shell Jeroentje, overigens... _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 03-09-2010 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik heb me net aangemeld op sonnenertrag.eu en ik zie daar dat NB een maandopbrengst van 82kWh/kWp heeft als ik op mijn pagina bij "Maand" kijk. Is dat al gecorrigeerd voor de orientatie van mijn systeem, want het komt wel heel dicht in de buurt van de gerealiseerde 79.7kWh/kWp. (324kWh/4,070kWp afgelezen van het omvormerdisplay. Gelukkig gedeeld door 4, dus dan is de fout ook al 4 keer kleiner! :+ ) Als dit, wat Sonnenertrag weergeeft, niet voor de orientatie gecorrigeerd is, dan doe ik het wel heel goed met mijn installatie op het westen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:39
glambalk schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:37:
@Solarking
Je kan wel de hele tijd lopen z....n dat de Soladin 600 zo slecht is maar de Soladin kan tenminste wel hogere amperages aan dan de 5A DC van de Steca zonder dat die worden afgeknepen. Dat betekend dat uit de lijst met panelen die in de Mastervolt spreadsheet worden genoemd (juli 2010, 3309stuks) maar liefst 2485 panelen alleen op grond van hun maximale Imp aangesloten kunnen worden tegenover 1109 voor de Steca 500. Zelfs die panelen van jou worden afgeknepen.
Bovendien kan de Soladin 600 doordat hij galvanisch gescheiden is aangesloten worden op dunne film panelen en ander panelen die eventueel een aarding op + of - nodig hebben.
Als laatste nog even de mogelijkheid tot directe logging noemen en dan zijn we klaar.

We hebben het hier over (zeer) kleine omvormers die vanwege het stupide beleid in Nederland misschien populair zijn maar absoluut onbekend in andere landen. Daar wordt niet veel aandacht aan besteed mbt tot verder ontwikkeling. Wees blij dat de Soladin er is, dan kunnen we nog wat systemen verkopen.
Volgens mij wilde hij vertellen dat het getal 600 misleidend is, ben er zelf tenslotte ook in getrapt.
Zit met 660Wp panelen aan een Soladin500....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pcmadman schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 01:00:
Ik heb me net aangemeld op sonnenertrag.eu en ik zie daar dat NB een maandopbrengst van 82kWh/kWp heeft als ik op mijn pagina bij "Maand" kijk. Is dat al gecorrigeerd voor de orientatie van mijn systeem, want het komt wel heel dicht in de buurt van de gerealiseerde 79.7kWh/kWp. (324kWh/4,070kWp afgelezen van het omvormerdisplay. Gelukkig gedeeld door 4, dus dan is de fout ook al 4 keer kleiner! :+ ) Als dit, wat Sonnenertrag weergeeft, niet voor de orientatie gecorrigeerd is, dan doe ik het wel heel goed met mijn installatie op het westen!?
nee volgens mij houdt Sonnenertrag bij normaliseren naar kWh/kWp geen rekening met de orientatie.
Enige wat Sonnenertrag doet is gewoon normaliseren, maar toont bij details van een installatie wel zaken als orientatie en hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 07:14:
[...]

nee volgens mij houdt Sonnenertrag bij normaliseren naar kWh/kWp geen rekening met de orientatie.
Enige wat Sonnenertrag doet is gewoon normaliseren, maar toont bij details van een installatie wel zaken als orientatie en hoek.
Volgens mij klopt de database van Sonnenertrag op het gebied van postcode, woonplaats en provincie voor NL ook niet helemaal. Een heleboel installaties worden niet op de juiste locatie getoond, ik bedoel in het databaseoverzicht, niet op Google maps. Misschien een klusje voor Flachlander?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
pcmadman schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 01:00:
Komt misschien door mijn informatie die ik er inmiddels al af heb gehaald. Ik plaatste de totale opbrengst ipv dagopbrengst en dan is het rendement echt 'iets' te hoog. Inmiddels weer gecorrigeerd dus denk ik.

Zou mooi zijn als ik daar gewoon de totaalwaarden van mijn ferrarismeter in kon vullen en niet per dag de dagopbrengst. Ik zal er nog eens in duiken om te kijken of dat kan, en zo niet, dan doe ik gewoon een feature-request aan de webmaster.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en in hoeveere heb je er zicht op of je veel piekverliezen hebt of niet?

met die instralingsdiagrammen bij de hand kom je in het gunstigste geval op 80% van de opgegeven Wp waarde in nl? dus op 80%van 660=528 Watt ? als je dan ook nog niet de ideale hoek hebt, of niet pal op zuid, dan kom je bijna nooit aan die 500 Watt limiet toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
engelbertus schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 14:07:
en in hoeveere heb je er zicht op of je veel piekverliezen hebt of niet?

met die instralingsdiagrammen bij de hand kom je in het gunstigste geval op 80% van de opgegeven Wp waarde in nl? dus op 80%van 660=528 Watt ? als je dan ook nog niet de ideale hoek hebt, of niet pal op zuid, dan kom je bijna nooit aan die 500 Watt limiet toe?
Da's lastig in te schatten vrees ik. Ik heb precies 500Wp op mijn Soladin600(500) omvormer zitten. Ik zie zelfs pieken van 499W max op de omvormer. Dus zelfs met een volledig matchende hoeveelheid aan Wp op de omvormer zegt het nog niets.

Overigens wel een goed punt aan de Soladin omvormer is het feit dat hij uit te lezen is. De Steca500 is niet eenvoudig uit te lezen helaas. Ik had maar wat graag een loglezer geschreven voor jSunnyReports voor de Steca500 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

499W uitgelezen op je Soladin? Bij mij is ie nooit verder gekomen dan 498W AC productie... Met 604Wp aan panelen eraan.
Nou hebben die Soladin ook wel een meetafwijkinkje (ruim 2% vergeleken met de brutoproductiemeter die ik tot vorig jaar gehad heb).

Sinds mei dit jaar heb ik naast mijn Soladin 2 Steca 500's hangen. En ik moet zeggen, ik blijf die Soladin mooi vinden. Ook leuker omdat je kan zien hoeveel hij produceert (hoe snel het fancy lichtje knippert). En hoort ook trouwens... De fan had wel wat stiller gemogen, gelukkig hangt ie bij mij in de garage.
Sinds ik de Steca's erbij heb lees ik de Soladin niet meer uit. Omdat de Steca's geen uitleesmogelijkheid hebben, heb ik Plugwise aangeschaft voor de metingen. Ook niet geheel probleemloos trouwens (in juli mis ik een paar dagen gegevens :'( ). En als je 's avonds in de garage komt hoor je de Plugwise plugjes geluid maken. Ik zou zo'n plug niet op mijn slaapkamer willen hebben (slaap heel licht).

Wat de Soladin wel bijhoudt en de Plugwise helaas niet is het maximaal momentaan vermogen. Dat vond ik altijd wel leuk om bij te houden. Plugwise geeft aan dat het niet waarschijnlijk is dat daar bij hen een mogelijkheid voor komt (hoewel het volgens mij makkelijk te realiseren moet zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Zijn er nog Excel-specialisten hier :?
Bij het invullen van mij PV-opbrengst is het niet mogelijk om komma + nul in te vullen, dus 1,0 of 2,0 of 3,0 :(
Als ik dus 2,0 invul wordt het automatisch verandert in 2.
Het lukt wel om de rest, dus 1,1 - 1,2 enz... in te vullen, maar de komma nul niet!
Iemand een idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
JAN-B schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 15:23:
Zijn er nog Excel-specialisten hier :?
Bij het invullen van mij PV-opbrengst is het niet mogelijk om komma + nul in te vullen, dus 1,0 of 2,0 of 3,0 :(
Als ik dus 2,0 invul wordt het automatisch verandert in 2.
Het lukt wel om de rest, dus 1,1 - 1,2 enz... in te vullen, maar de komma nul niet!
Iemand een idee??
Cel-Eigenschappen, numeriek, dan kun je het aantal decimalen kiezen

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik lees net over 82kwp/kwp in Augustus ?

Hier in Ede had ik 101 kwh/kwp en ik dacht dat dit erg slecht was voor Augustus.
Dat lijkt dus zelfs nog mee te vallen. (nee ik dit is geen de mijne is groter posting)

Wat hebben jullie voor opbrengst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
zonnigtype schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:27:
[...]

Mee eens met reageren, maar om nou meteen geld te gaan vragen. Geeft ook weer zo'n raar beeld (zou ik niet doen, of het moet er wel heel erg vet op liggen). Gewoon een aardige mail sturen, wel prikkelend genoeg. Bijvoorbeeld dat een hier verder niet met name genoemde webmaster van een veel gelezen zonnestroom site een "prikkelend stukje" zou kunnen schrijven over dat voortdurende gejat van zonnestroom plaatjes, ware "terreur" op het internet en zo. Dat is al erg genoeg, maar nu zelfs "mijn eigen duurzame gemeente, geplaagd door Poetin kussengas, waar gaat dat naar toe?" >:) of zoiets... Je snapt de bedoeling vast wel.

Het [beetje] geld gaan we ergens anders halen. Bij de energiebedrijven en de Staat... O-)

[...]
_O-
Tja, auteursrechten schending wordt doorgaans hard aangepakt. Ik heb voor gebruik van mijn foto's al eerder vergoeding gekregen. (er staat een foto van onze panelen op de site van dbcom.nl en een camping waar wij ooit waren wilde ook wat materiaal gebruiken. Beiden echter in goed overleg.)
Het is echt niet zo gek. Staat notabene op de frontpage. Als je bij bv. gettyimages een fotootje wilt hebben betaal je er ook voor...Dat weet een contentbeheerder donders goed.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 16:16:

Hier in Ede had ik 101 kwh/kwp en ik dacht dat dit erg slecht was voor Augustus.
Dat lijkt dus zelfs nog mee te vallen. (nee ik dit is geen de mijne is groter posting)

Mijn Friese installatie 'deed' slechts 89,81 kWp/kWh over augustus.
Nu waren er in augustus in het Noorden gevoelsmatig wel een paar dagen relatief extra bewolkt / nat. :-(
Hoe dan ook was het vorig jaar veel beter (toen had ik nog 114 kWh/kWp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03

Aug 2010: 73kWh/kWp.

(70% installatie ligt WZW, 30% installatie ligt ONO, lokatie Hilversum)

Ondanks dat over 2010 tot dusver al 400 kWh in de min. Schatting over geheel 2010: 300 kWh in de min. Ik ben blij.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Wat voor temperaturen (of energieopbrengst) halen jullie in voorjaar/herfst met een zonneboiler?

Ik zat wat te rekenen aan een water/water warmtepomp, waarbij de aanvoer geleverd wordt door de zonneboiler, en de warmte gebruikt kan worden voor (niet-lage-temperatuur) verwarming. Het koude buffervat wordt dus gevoed door warmte van de zonneboiler. Deze warmte wordt overgepompt door de warmtepomp naar een buffervat op hoge temperatuur (laten we zeggen 60 graden). De warmte uit dit buffervat kan dan worden gebruikt door de retour van de CV op de bovenste (warme) spiraal te zetten, voordat het evt. verder wordt verwarmd door de gasketel. Uiteraard zou je de warmtepomp uitzetten als het temperatuurverschil tussen de buffervaten zo groot wordt dat de COP te laag wordt.

Of heeft iemand een link naar verdere uitleg van een dergelijk systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

augustus: 92,8 kwh/kwp in alkmaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Sinds half Maart een laag verbruik van 184kwh en hoog een min van 1511kwh op de Iskra.
Dat is een min van dik de helft ons jaarverbruik.

Leuk wat de Sanyo's draaien pas sinds Juni
En een gasverbruik van 0 door de WTP en zonneboiler.

Ik zou willen dat die Iskra makkelijk is uit te lezen.
Nu schrijf ik de boel niet vaak genoeg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:18
Even een vraagje over de 1e poot van de Trias etc., energiebesparing: Ben bezig geweest om het sluipverbruik te killen, en was, zoals zovelen, verrast over de besparing, in totaal zo'n 60W continue (PC, TV, opladers etc).

Eentje krijg ik niet gekilled: in de garage hangt een electrische deuropener met afstandsbediening, deze verbruikt zo'n 10 Watt continue. Ik wil hier een standby killer tussen zetten die door dezelfde a/b geactiveerd wordt, voor mijn eigen gemak en voor de acceptatie door de rest van de familie (de FAF in plaats van de WAF dus).
De gewone standby killers worden geactiveerd met het gebruikelijke afstandsbedienings signaal in het gebied van 4,2 GHz dacht ik zo uit m'n hoofd. Echter deze afstandsbediening werkt op 27 MHz zag ik op het kristal staan, en dat signaal pakt de s/b killer niet op uiteraard.

Googlen op s/b killer 27 MHz levert niets op, is er hier iemand die weet of en waar dit te koop is ?

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
timterhorst schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 17:25:
Googlen op s/b killer 27 MHz levert niets op, is er hier iemand die weet of en waar dit te koop is ?
Is een tijdklok een simpele oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harderwijk: ons 30daags gemiddelde eind Augustus was 3.0 kWh/kWp, dus 93 kWh voor heel Augustus. Wat een verschil met een maand eerder! Ons 30-daags gemiddelde piekte eind juli op 5.3 kWh/kWp, dus ca 164 kWh/kWp voor juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

103,9 kWh/kWp
En nog steeds loopt de meterstand gelijk op met een goede kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
flitspaal.nl schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 14:24:
[...]

Da's lastig in te schatten vrees ik. Ik heb precies 500Wp op mijn Soladin600(500) omvormer zitten. Ik zie zelfs pieken van 499W max op de omvormer. Dus zelfs met een volledig matchende hoeveelheid aan Wp op de omvormer zegt het nog niets.

Overigens wel een goed punt aan de Soladin omvormer is het feit dat hij uit te lezen is. De Steca500 is niet eenvoudig uit te lezen helaas. Ik had maar wat graag een loglezer geschreven voor jSunnyReports voor de Steca500 :)
maar ik vroeg het natuurlijk niet in het algemeen, maar aan de gene waar ik op reageerde. in hoeverre mist ie nu de piekopbrengst, of zit zijn installatie niet helemaal ideaal, en heeft hij helemaal geen piekverliezen?
( en hoe is zijn systeem dan georienteerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 19:05:
[...]

maar ik vroeg het natuurlijk niet in het algemeen, maar aan de gene waar ik op reageerde. in hoeverre mist ie nu de piekopbrengst, of zit zijn installatie niet helemaal ideaal, en heeft hij helemaal geen piekverliezen?
( en hoe is zijn systeem dan georienteerd)
Op wie reageerde je dan? Want dat was uit je post volstrekt onduidelijk! Of je schrijft @Pietje Puk boven je bericht, of je drukt op de "Quote" knop. Maar misschien is dat iets teveel werk? Net zoals het gebruik van hoofdletters en het respecteren van forumregels? (Als je meerdere berichten achter elkaar wil plaatsen gebruik je de edit mode van je eigen bericht, staat in bescheiden lettertjes onder het laatste bericht als je zelf de laatste was)
Ploink..

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Geen koffie meer voor jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb inderdaad meer zin in wat sterkers, een drankje uit eigen straat misschien?

[ Voor 17% gewijzigd door ericplan op 03-09-2010 19:57 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:18
Woodski schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 17:36:
[...]

Is een tijdklok een simpele oplossing ?
Niet echt praktisch, alleen van 23:00 uur tot 07:30 kan ie dan uit, bespaart dus maar 1/3 van de dag, plus ik vind het geen prettig idee dat ik dan met geen mogelijkheid m'n garage in kan gedurende die tijd (al kan ik me nu ook weer niet voorstellen wat er dan zo dringend nodig zou zijn, hooguit een fiets . . .)

Ik dacht, er zijn toch best wel apparaten die op 27MHz a/b werken, daar zal toch wel iemand een s/b killer voor gemaakt hebben ?
Iemand een suggestie voor zelfbouw / tweaken misschien ?

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
timterhorst schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 19:54:
[...]

Niet echt praktisch, alleen van 23:00 uur tot 07:30 kan ie dan uit, bespaart dus maar 1/3 van de dag, plus ik vind het geen prettig idee dat ik dan met geen mogelijkheid m'n garage in kan gedurende die tijd (al kan ik me nu ook weer niet voorstellen wat er dan zo dringend nodig zou zijn, hooguit een fiets . . .)

Ik dacht, er zijn toch best wel apparaten die op 27MHz a/b werken, daar zal toch wel iemand een s/b killer voor gemaakt hebben ?
Iemand een suggestie voor zelfbouw / tweaken misschien ?
Een bewegings detector buiten en binnen simpele drukknop met een uitschakel vertraging?
Pagina: 1 ... 125 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.