Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.870 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
zonnigtype schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 01:15:
[...]

Prijzig meterkastje, jawohl.

Indien in Liander gebied alleen al voor capaciteitstarief tm. 3x 80 Ampère: 141,2530 Euri incl. BTW/maand, dat is een mooie € 1.695,04/jaar schoon aan de haak... 7(8)7

(en dan heb je nog niks verbruikt...)
tja .. het is een huurpand, maar de electrakosten zullen we wel gewoon doorberekend krijgen.
tis aardig wat, ik heb geeni dee waarom het zo zwaar is allemaal. vroeger was het een loods voor een bedrijf dat handlede in printercartrigdges en zo ( de profesionelen kant) met callcenter en zo. veel servers etc.misschien kan ik wel eens een fototje ervan maken. meterkast is ook een "hok"van 2 bij 3 meter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote;
Ik heb nu 9 panelen van 185Wp op 3 stuks steca's maar wil ivm met verslaving uitbreiden.
denk er over om 1 grote omvormer te nemen die misschien dan eerder begint met leveren of zie ik dat verkeerd. graag een reactie hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
Kleine intro van een nieuweling (lees dit forum al een tijdje overigens);

Sinds 1 augustus dit jaar, 560 wp (2x280) op mijn schuindak ZZO, 's ochtends beetje schaduw, op 1 van de panelen, door het huis van de buurman.

In de gemeente Bussum hadden we dit jaar subsidie van 2,50 per wp (vorig jaar kreeg ik ook subsidie, maar niet van de overheid en dus laten schieten, enorme spijt van gehad achteraf, dus nu wel gedaan, gelukkig nu ook weer zonder overheidssubidie gezien de rompslomp).

Had niet gedacht dat ik ging terugleveren aan het net, maar als er niks aanstaat in huis, en de zon schijnt (zoals vandaag ook even) staat het pijltje van mijn Iskra meter naar links :-) . Liander denkt helaas nog dat ik een draaischijfmeter heb, echter is deze in 2008 vervangen omdat hij in de nachtstand bleef staan (op zich niet erg voor mij, maar ze waren er toch wel een keer achter gekomen, dus toch maar gemeld, wacht nog op antwoord van hen dat ze het in hun systeem hebben gewijzigd.

Ik meet alle standen eens per maand sinds wij het huis in 2005 hebben gekocht, sinds kort dus ook de zonnepanelen met behulp van de 'Voltcraft energy check 3000'. Heb ook nog een plugwise zet aangeschaft, maar ben hier niet tervreden mee en die gaat terug (gaten in de grafiek en de standen komen niet overeen met de engergy check 3000), maar hierover zou ik ook nog worden gebeld.....

Op mijn verlanglijste staat nog een nieuwe CV (voor de vervanging van de 11 jarig Nefic VR) en dan tegelijk een zonneboiler (denk aan alles van Remeha te doen, calenta 40 en de Zentasol). Hopelijk hier wel met de subsidie van de overheid voor zonneboiler en van de gemeente Bussum.

Kreeg net een email van Centraal beheer waar ik mijn opstalverzekering heb:

Zonnepanelen zijn verzekerd op de opstalverzekering als ze aan de woning zijn vastgemaakt of als ze los op het dak staan in een verzwaard stalen frame.

Laat het zonnetje maar lekker schijnen.

[ Voor 6% gewijzigd door buldogwtf op 30-08-2010 12:59 ]

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16
Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:52:
quote;
Ik heb nu 9 panelen van 185Wp op 3 stuks steca's maar wil ivm met verslaving uitbreiden.
denk er over om 1 grote omvormer te nemen die misschien dan eerder begint met leveren of zie ik dat verkeerd. graag een reactie hierop.
Ik zou lekker je Steca's houden. Per 3 panelen heb je dan een eigen MPP tracker. Mocht een set panelen ietsje minder presteren dan hebben de andere 6 daar geen last van.

Je kan overigens je Steca's aan elkaar lego'en tot 1 grote omvormer ( met de koppelstukjes ertussen ). Je stopt dan gewoon 1 stekker in het stopkontakt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flitspaal.nl schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 13:00:
[...]

Ik zou lekker je Steca's houden. Per 3 panelen heb je dan een eigen MPP tracker. Mocht een set panelen ietsje minder presteren dan hebben de andere 6 daar geen last van.

Je kan overigens je Steca's aan elkaar lego'en tot 1 grote omvormer ( met de koppelstukjes ertussen ). Je stopt dan gewoon 1 stekker in het stopkontakt.
Bovendien heb je in 1string ook meer last van schaduwen dan 3.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik denk dat je de voltcraft beter terug kunt sturen als het te doen is om afwijkende meterstanden tussen plugwise en voltcraft.
plugwise is aanmerkelijk nauwkeuriger dan de voltcraft.

de gaten in de grafiek zijn natuurlijk wel lastig. kun ej achterhalen waar e.e.a. door komt?
volgens mij ontstaan die o.a. op momenten dat alle circles, dus ook de circle plus een tijd van de spanning zijn geweest ( zoals bijvoorbeeld wanneer je de meterkast spanningsvrij hebt op momenten dat je aan je installatie werkt.)

ik heb wel eens een gat in de grafiek, maar dat is sporadisch.

misschien kun je met de missende gegevens nog terugkrijgen als je tegelijk op shift en vernieuwen klikt in de software van plugwise. als laatste kun je nog eens vragen of iemand je de laatste beta versie van plugwise kan sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Kijk, dat zet zoden aan de dijk.

Wat in 2007 de hele wereldmarkt was, wordt dus door 1 fabriek ruimschoots overtroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:16
En dat terwijl er meer dan genoeg capaciteit in Nederland staat aan energiecentrales om de Nederlandse markt te bedienen. Die extra centrales staan er dus puur voor de export. Verder kan het huidige hoogspanningsnet die stroom niet vervoeren omdat het net aan z'n tax zit. Daarom moet het net worden verzwaard en 1x raden wie dat betaald? JUIST. wij.
Als dit zo ongenuanceerd is als je het hier stelt moet er toch wel een journalist of ander kamerlid voor te interesseren zijn om dit op te pakken? Als je dit verhaal nou eens wat verder uitwerkt kan er vast wel wat mee gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
feelthepower schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 15:36:
[...]

Als dit zo ongenuanceerd is als je het hier stelt moet er toch wel een journalist of ander kamerlid voor te interesseren zijn om dit op te pakken? Als je dit verhaal nou eens wat verder uitwerkt kan er vast wel wat mee gedaan worden.
Je kunt gewoon even bij Tennet kijken. daar staan de cijfers en de plannen.

Plannen tot 2016
http://www.tennet.org/ima...100714def_tcm41-19221.pdf

Import, export en productie:
http://www.tennet.org/ima..._juli2010_tcm41-19325.pdf

Zelf had ik elders dit al geschreven in reactie op een opmerking dat onze energieinfra sterk uitgebreid moeten worden:
Ow en inhoudelijk heb ik ook nog iets te zeggen over die 1 miljard voor energieinfra:
Ik heb gisteren het kwaliteits- en capaciteitsplan 2010-2016 van Tennet gelezen:
* Er is 7,7GW aan nieuwe fossiele centrales geplanned tot 2012.

* Tot 2016 zijn er plannen voor 20,6GW, waarvan 6,5GW kolen, 13,9GW gas en 0,17GW afval/biomassa (dat is inclusief bovengenoemde 7,7GW)

* "Uit deze analyses blijkt dat een hoge inzet van het decentraal vermogen leidt tot een reductie van de belasting van het 150 kV-net in Noord-Holland en daarmee tot een reductie van het aantal knelpunten. Dit vanwege het feit dat de productie dichter bij de belasting staat."
* "De netberekeningen laten voor het 150 kV-netwerk van Limburg zien dat door de groei van het decentraal vermogen in combinatie met de relatief lage belastinggroei er in het netwerk relatief weinig capaciteitsknelpunten zullen ontstaan."

* Vanwege de grote hoeveelheid nieuwe fossiele centrales in de eemshaven zal de 380kV verbinding tussen Zwolle en A'dam verzwaard moeten worden

* Vanwege de grote hoeveelheid energie centrales in Zeeland die naar Duitsland willen exporteren moet de 380kV in Brabant (let wel dat dat het enige tracé is wat al driedubbel uitgevoerd is) verzwaard worden.

http://www.tennet.org/ima...100714def_tcm41-19221.pdf

Ik weet wel wat meer investeringen in de energieinfra vraagt.

[ Voor 53% gewijzigd door Paul C op 30-08-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

pcmadman, je installatie ziet er prachtig uit. Strak neergelegd.
Was het goed te doen me het click-fit op de kruispannen?
Ik zie graag je maandelijkse opbrengsten en totaalfoto tegemoet. :9~

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
[...]

Maar zo is het precies, een aantal maanden terug stond er een artikel in de krant dat vanwege nieuwe centrales het hoogspanningsnet dit niet aankon en dat dit op de burgers zou worden afgewend. Daar is zelfs een discussie over geweest in dit topic. :)

Verder weet ik uit betrouwbare bron dat de lijn tussen de Eemshaven naar het zuiden volkomen aan z'n limiet zit en dat terwijl er grote plannen zijn in de Eemshaven voor nog meer opwek.

Edit:

Bericht gevonden + commentaar op mijn blog

http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=632

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 30-08-2010 16:41 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:16
Even ter verbetering van mijn eerdere post waarin ik het woord ongenuanceerd gebruik, dit wil niet zeggen dat ik het niet geloof, of dat ik er tegen ben. Ik geef alleen toe dat ik er te weinig van weet, en dat ik me voor kan stellen dat er nog een andere kant aan het verhaal kan zitten die ik niet kan overzien.

Mevrouw van der hoeven zal ongetwijfeld een andere motivatie geven dan het subsidieren van energieproducenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SolarKing schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 16:23:
pcmadman, je installatie ziet er prachtig uit. Strak neergelegd.
Was het goed te doen me het click-fit op de kruispannen?
Ik zie graag je maandelijkse opbrengsten en totaalfoto tegemoet. :9~
Het lijkt op de foto's heel strak, maar ik moet toegeven dat ik er toch niet helemaal tevreden over ben. Ik was met de bovenste rij begonnen, maar je kunt de panelen niet fatsoenlijk vanuit het midden leggen. Als je eenmaal een goed begin hebt, dan is het een kwestie van aanschuiven, maar omdat de tweede rij twee panelen links van de bovenste rij begint moest ik de positie van het eerste paneel daar precies uitmeten en langs drie assen recht houden en dan vast zetten, rekening houdend met het feit dat de rails nog iets doorbuigen als alle panelen erop hangen... Al met al viel het niet mee om het allemaal precies recht erop te krijgen en ik had ook geen zin om bovenste 12 panelen weer los te gooien en opnieuw erop te leggen. Ik heb m'n best gedaan om het recht te krijgen, maar de tweede en derde rij verspringen nu ongeveer 5-10mm. Waarschijnlijk omdat ze ligt gedraaid om de rails zitten...
Verder is tijdens een zomerstorm een platform van de steiger losgerukt en op de rails geland, waardoor er wat pannen kapot waren en de rails ligt gebogen is. Ik heb dit deels hersteld, maar er zit nu een paar mm hoogteverschil tussen de rijen op twee plekken...

Ach, klinkt allemaal heel erg, maar je ziet het alleen als je direct onder de dakgoot staat en naar boven kijkt. Normaal gesproken doet alleen ons paard dat, want het is daar wei. Ik geloof overigens niet dat een installateur met haast het veel netter doet. :9

Het installeren op de kruispannen ging overigens prima. Kleine haakse sluiptol mee op de steiger en het aanpassen van de pannen is in no-time gepiept. Het nadeel is alleen dat de pannen veel zwakker worden door het weghalen van die wal aan de bovenkant. Dat en omdat de pannen niet heel erg recht zijn kan het ooit voorkomen dat een dakhaak de pannen niet allemaal gelijk belast en als je dan over de rails loopt trap je zo soms een pan kapot. Vooral tijdens het leggen van de panelen als je met z'n tweeën op het dak loopt en minder tijd hebt om op je passen te letten. Het was echter geanticipeerd dat er een aantal pannen zouden sneuvelen en ik heb dan ook meer dan voldoende reserve. Verder helpen de verstelbare dakhaken enorm om het geheel recht en een beetje spanningsvrij te krijgen.

Ik zal eens even foto's maken. Het is nu mooi zonnig hier!

Edit:
Zo
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc4/hs364.snc4/44729_463227115861_633445861_6998469_3743615_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc4/hs384.snc4/44729_463227120861_633445861_6998470_365842_n.jpg

feelthepower schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 17:14:
Even ter verbetering van mijn eerdere post waarin ik het woord ongenuanceerd gebruik, dit wil niet zeggen dat ik het niet geloof, of dat ik er tegen ben. Ik geef alleen toe dat ik er te weinig van weet, en dat ik me voor kan stellen dat er nog een andere kant aan het verhaal kan zitten die ik niet kan overzien.

Mevrouw van der hoeven zal ongetwijfeld een andere motivatie geven dan het subsidieren van energieproducenten.
De andere kant van het verhaal is dit:
http://www.duurzameenergi...ektriciteitsnet-2292.html
De kosten voor een elektriciteitsnetwerk op zee bedragen tussen de 5 en de 11 miljard euro. Dit zijn aanlegkosten en onderhoudskosten voor een netwerk dat het mogelijk maakt om in de periode tussen 2012 en 2020 de ontwikkeling van 6000 Megawatt (Mw) productiecapaciteit van offshore windenergie mogelijk te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 30-08-2010 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er meer mensen in Alkmaar die de folder van actie zonnesteek nog niet hebben ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hem anders wel voor je,
of je postbezorger heeft wilde plannen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Vandaag trouwens een piek ( 2 minuten of meer ) gehad van ruim 1800W. Absolute piek aan de AC zijde was 1850W.

Aan de DC zijde ( Vdc * Imp ) kom ik op pieken van 1925-1950W. Akelig dicht bij de STC waarde van de panelen :)

Trouwens ook vandaag ruim twee emmers barstensvol Elstar appels geplukt uit eigen tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 18:53:
Ik ga toch wel heen maar vind het vreemd dat hij hier nog niet is bezorgd. Vooral omdat jij het zaterdag al melde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
engelbertus schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 15:05:
ik denk dat je de voltcraft beter terug kunt sturen als het te doen is om afwijkende meterstanden tussen plugwise en voltcraft.
plugwise is aanmerkelijk nauwkeuriger dan de voltcraft.

de gaten in de grafiek zijn natuurlijk wel lastig. kun ej achterhalen waar e.e.a. door komt?
volgens mij ontstaan die o.a. op momenten dat alle circles, dus ook de circle plus een tijd van de spanning zijn geweest ( zoals bijvoorbeeld wanneer je de meterkast spanningsvrij hebt op momenten dat je aan je installatie werkt.)

ik heb wel eens een gat in de grafiek, maar dat is sporadisch.

misschien kun je met de missende gegevens nog terugkrijgen als je tegelijk op shift en vernieuwen klikt in de software van plugwise. als laatste kun je nog eens vragen of iemand je de laatste beta versie van plugwise kan sturen...
Ja, ik had dat ook gedacht, maar zie bijgaand printscreen van vandaag, en de voltcraft geeft 1,4 aan vanaf gisteravond tot nu toe, en de iskra meter is van 7 naar 8 gegaan..... Nieuwste software had ik al ontvangen van plugwise, maar probleem blijft. Ik heb mijn laptop op minder dan 5 meter van de circle en shift vernieuwen maakt ook niks uit. Wordt dus toch 1x per zoveel tijd even naar de zolder toe (of kijken in de meterkast).

Plugwise:
Afbeeldingslocatie: http://www.bpvcentrumbussum.nl/plugwise1.jpg

Panelen:

http://www.bpvcentrumbussum.nl/IMG_6084%20small.jpg

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 18:02:

Ach, klinkt allemaal heel erg, maar je ziet het alleen als je direct onder de dakgoot staat en naar boven kijkt. Normaal gesproken doet alleen ons paard dat, want het is daar wei. Ik geloof overigens niet dat een installateur met haast het veel netter doet. :9
Een prachtige installatie, pcmadman. Zelfs op een plat dak is het al precies werk om ze recht te krijgen, laat staan als je drie rijen boven elkaar hebt. Nu nog wat schuine "op maat" paneeltjes voor het mooi :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
ericplan schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 19:29:
[...]

Een prachtige installatie, pcmadman. Zelfs op een plat dak is het al precies werk om ze recht te krijgen, laat staan als je drie rijen boven elkaar hebt. Nu nog wat schuine "op maat" paneeltjes voor het mooi :)
Ik zou er zo nog 4 hele panelen bij kunnen leggen. Het ligt nu 12-16-16 en ik zou er 14-16-18 kwijt kunnen, maar ik heb SDE voor 7,5kWp en er ligt nu dus al 8,14kWp op, dus dat is al teveel. En als ik het buiten de subsidie om doe, dan is het ook niet interessant, want dan moeten er ineens andere omvormers komen. Er ligt nu 8,14kWp op, aangesloten op 7kWac omvormers. 4x185Wp = 740Wp extra... dat betekend ruimte voor een extra Delta SI2500, plus dat ik alle strings dan moet gaan veranderen en daarvoor moeten alle panelen weer los... Daar heb ik echt geen zin in... Nouja, op het moment nog niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ergens heb ik het idee dat dat over een jaar al anders is ;)
Ik heb mijn laptop op minder dan 5 meter van de circle en shift vernieuwen maakt ook niks uit. Wordt dus toch 1x per zoveel tijd even naar de zolder toe (of kijken in de meterkast).
plugwise heeft verticale polarisatie, plaats de stick dan ook verticaal,
dat scheelt 50% signaal.
wat leuter ik nu ?
denk in tl buizen en licht -> horizontaal of verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
pcmadman schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 20:16:
[...]

Ik zou er zo nog 4 hele panelen bij kunnen leggen. Het ligt nu 12-16-16 en ik zou er 14-16-18 kwijt kunnen, maar ik heb SDE voor 7,5kWp en er ligt nu dus al 8,14kWp op, dus dat is al teveel. En als ik het buiten de subsidie om doe, dan is het ook niet interessant, want dan moeten er ineens andere omvormers komen. Er ligt nu 8,14kWp op, aangesloten op 7kWac omvormers. 4x185Wp = 740Wp extra... dat betekend ruimte voor een extra Delta SI2500, plus dat ik alle strings dan moet gaan veranderen en daarvoor moeten alle panelen weer los... Daar heb ik echt geen zin in... Nouja, op het moment nog niet O-)
Wedden? Daar krijg je vanzelf in. gewoonweg omdat je weet dat er nog meer op kan :)

* mkleinman spreekt uit ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@eric-pvt, @flitspaal.nl:
Mja, ergens wel, maar ik wil nu liever eerst proberen iets aan het gasverbruik te doen. Dat is momenteel ook zo'n 4200m³ / jaar, dus daar valt nog veel meer te halen. Ik zit nu te denken aan een grote boiler leidend met zonnecollectoren, biomassa en de bestaande CV als back-up. Daar ga ik me nu maar eens in verdiepen en nog wat kleine isolatieprojectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Het lijkt op de foto's heel strak, maar ik moet toegeven . bla ... bla ... bla ...
Niet zeuren, het ziet er perfect uit.

Ik kan me nooit inhouden als ik langs zo'n boerenschuur rij. "Hoeveel kW zou daarop passen?"
.
De andere kant van het verhaal is dit:
http://www.duurzameenergi...ektriciteitsnet-2292.html
Ja, maar wel veel meer toekomstvast. Die kolencentrales gaan vervroegd afgeschreven moeten worden, dat kan ik je op een briefje meegeven. Hooguit een wonder in de richting van CO2-afvang kan ze nog behoeden voor een vervroegde ontmanteling. Maar ja, je kunt van onze politici toch niet verwachten dat ze zo ver vooruit kijken. De volgende verkiezingen zijn al weer over een jaartje of 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

Het installeren op de kruispannen ging overigens prima. Kleine haakse sluiptol mee op de steiger en het aanpassen van de pannen is in no-time gepiept. Het nadeel is alleen dat de pannen veel zwakker worden door het weghalen van die wal aan de bovenkant. Dat en omdat de pannen niet heel erg recht zijn kan het ooit voorkomen dat een dakhaak de pannen niet allemaal gelijk belast en als je dan over de rails loopt trap je zo soms een pan kapot. Vooral tijdens het leggen van de panelen als je met z'n tweeën op het dak loopt en minder tijd hebt om op je passen te letten. Het was echter geanticipeerd dat er een aantal pannen zouden sneuvelen en ik heb dan ook meer dan voldoende reserve. Verder helpen de verstelbare dakhaken enorm om het geheel recht en een beetje spanningsvrij te krijgen.

Ik zal eens even foto's maken. Het is nu mooi zonnig hier!

Edit:
Zo
[afbeelding]
[afbeelding]

Mooie installatie.
Is inderdaad wel een beetje een nadeel van de clickfit; er kan veel spanning op de dakpannen komen en je moet zeker weten dat de kwaliteit van de panlatten goed genoeg is om al je panelen aan op te hangen.
Uit je eerder posts viel mij ook op dat alle strings zonder lastonderbreker, rechtstreeks op de omvormer zijn aangesloten. Het kan wel maar is helaas niet in overeenstemming met richtlijnen. Let dus op met je (opstal) verzekering.
Komt regelmatig ter sprake; als een verzekringsmaatschappij iets heeft om niet uit te hoeven betalen dan dan betalen ze ook niet.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gas mmmm oh ja dat dure spul, 75% van je jaarrekening, maar sinds kort niet meer fossiel zei maria.
jaja, dat spul wat uit rusland onder mijn huis komt, dat spul ja.... wat niet op is, maar wel onder mijn huis komt... mmm
raar spulletje, wat uit rusland komt, terwijl we zelf zat hebben zegt men... mmm maar goed, iedereen blaat erover dat het goedkoper word, maar vooralsnog helemaal niet... jaja dat spul, ik snap het.
dat huidige gasopslag gas word voor de huidige prijs verkocht, en zeker niet minder dan dat, mmmm

@pcmadman eureka !
http://www.magicboiler.com/nl/producten/nano-airheat/
de warmtepomp met collector aansluiting, hij vreet wel veel stroom, maar daar heb je nu genoeg van,
en zomers ? dan kan die stekker er wel uit, of je plaatst... uhm... wat pv bij buiten de sde, om hem te voeden met echte stroom, zonder rook en vlammen enzo, wp lekker op dezelfde fase, wel aparte groep,
blazen met die warmtepomp......of gewoon je gesaldeerde sde stroom erin.
(4200m3 is trouwens 33600KwH warmtebehoefte)
/edit : ik zie geen cv aansluiting op deze wp, maar de ontwikkeling is wel erg goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2010 21:36 . Reden: sorry maria, ik zeg ho even ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

pcmadman schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 20:16:
[...]

Stop je die 4x185Wp Kingsun toch gewoon op een Steca 500, werkt prima en niet duur. Limburg ligt er vol mee met deze setjes. :)
Alleen jammer dat die Steca's 500 weer moeilijk te krijgen zijn want bij mij zijn ze enorm populair, mede dankzij gemeentelijke en provinciale subsidies hier en daar in Nederland.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 21:29:
@pcmadman eureka !
de warmtepomp met collector aansluiting, hij vreet wel veel stroom, maar daar heb je nu genoeg van,
en zomers ? dan kan die stekker er wel uit, of je plaatst... uhm... wat pv bij buiten de sde, om hem te voeden met echte stroom, zonder rook en vlammen enzo, wp lekker op dezelfde fase, wel aparte groep,
/edit : ik zie geen cv aansluiting op deze wp, maar de ontwikkeling is wel erg goed.
Zeker mooi apparaat zo op het zicht! Zelf zou ik in de toekomst (in het geval van een aardig inkomen) graag zoiets willen hebben. Met goede (warme) lucht uit doucheruimte, maar ook misschien van een CV-houtkachel schoorsteen als extra input, zou dat toch aardig moeten kunnen werken/schelen. Verder een zonnecollector om met name in de zomermaanden alles dicht te kunnen draaien en in de winter de relatieve onderdimensionering van zo een collector in de winterperiode aanvullen met wat heerlijke, sfeerverhogende, knisperende houtblokjes in de houtkachel :9

Edit\ Die Whispergen microkrachtwarmte ziet er trouwens ook erg mooi uit. Al is dat natuurlijk geen definitieve oplossing, zeker niet in combinatie met andere duurzame energie technieken. Want door m3 gas te besparen neemt de electriciteitsproductie natuurlijk ook navenant af. De vraag is dan hoe het rendement is als het apparaat niet of nauwelijks in warmwater hoef te voorzien maar wel blijft draaien voor de electriciteitsproductie. Het (relatief) rendement zal dan neem ik aan sterk teruglopen, maar hoeveel is natuurlijk de vraag.

[ Voor 19% gewijzigd door Banjy op 30-08-2010 23:21 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nog niet lang geleden ging er door België een behoorlijke hoeveelheid (atoom)stroom van Frankrijk naar Nederland. Ik heb de Belgen niet horen klagen...

Vooral groene stroom zal het nodig hebben flinke afstanden over meerdere netten af te leggen om bij eindverbruikers uit te komen. Dus als we het nu gaan belasten of duur maken, mogen anderen dat ook doen. Heel productief... of toch niet >:)

Liberty means defendings somone else's right to do what you don't like

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 13:13

CoronelHimself

Division Brabant

Tja, ik heb nu ook even het kwaliteits- en capaciteitsplan van Tennet doorgelezen. En ik moet zeggen dat ik toch wel licht geschrokken ben van het gewenste vermogen dat men in de nabije toekomst extra wil gaan opwekken met kolen. In het totaal 3.400MW en dit alleen om zo energie te kunnen exporteren. Nu mogen ze van mij exporteren wat ze willen, maar de vraag is meer moeten wij deze met vervuilende kolen gaan opwekken? Natuurlijk zijn deze nieuwe centrales een stuk schoner dan de oude, maar aangezien men niet van plan is om de oude te gaan sluiten komt er netto een stuk meer vervuiling in de lucht.

Ook de hoeveelheid gascentrales lijkt me niet helemaal nodig, al kan een extra capaciteit geen kwaad. Mocht Nederland fors willen investeren in "onbetrouwbare / onbestuurbare" duurzame energie dan zijn gascentrales de beste oplossing om de schommelingen hiervan op te vangen. Aangezien deze snel op en af te toeren zijn.

De eventuele kerncentrale lijkt mijn geheel overbodig. Niet dat ik tegen kernenergie an sich ben, maar meer omdat de bouwtijd meer dan 10 jaar is, veel geld kost en afval is nog altijd een probleem. Dat het geen CO2 uitstoot is zo'n beetje het enige voordeel.

Mijn inziens dient Nederland nog eens goed om zich heen te kijken bij andere landen en het beleid gewoon aan te passen. Ten eerste dient duurzame energie altijd voorrang te krijgen op het net. Net als in Duitsland. Ook zou er makkelijker vergunningen moeten worden afgegeven voor de bouw van windmolens, uiteraard dient het zou te zijn dat andere mensen er geen last van hebben. Bijvoorbeeld ecopark Waalwijk, ik woon er ongeveer 3km vanaf, maar ik heb nauwelijks iemand horen klagen over die windmolens nadat ze gebouwd zijn, alleen toen het bekend werd dat ze gebouwd gingen worden waren er klachten over horizonvervuiling.

Het zou overigens mooi zijn als gemeenten zelf eens het voortouw nemen en bijvoorbeeld nu al ervoor gaan zorgen dat bijvoorbeeld het A59 windpark in de nabije toekomst is uit te voren. Ik bedoel ik heb meerdere plannen op deze site bekeken en bij sommige snap ik dat er klachten kunnen komen, maar ik zie hier geen problemen. Als men eerst vergunningen enzo kunnen regelen voor het park, kan men later proberen om via het publiek de molens laten bouwen. Nu kosten 35 windmolens natuurlijk een hoop geld, maar ik denk als je dit actief promoot dat er altijd wel wat geld vrijkomt. Wel ervoor zorgen dat als het park wordt verdeeld over meerdere stichtingen, cooperatie of bedrijven dat men wel allemaal dezelfde molens nemen, anders is het geen poreum.

Steam - PTR83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 18:53:
uhuhuh...

neeneenee, beste eric-pvt. Heb je nou nog niet genoeg gehad?

Of ga je verder op het dak van de energie etende buurman? Dealtje gemaakt?

FSCD:

Heb net een Engelstalig kattebelletje gepubliceerd gekregen. Mijn eerste echte "opdracht"! *O*

Uitgebreide parallel analyse van de BDEW data (Duitse PV markt) verder op mijn site.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 21:06:
De volgende verkiezingen zijn al weer over een jaartje of 4.
Dan pas? Optimist...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Merkel wil langer doorgaan met kernenergie
Merkel zei dat de inkomsten die de staat door het langer open houden van de kerncentrales krijgt, ook aan de stimulering van duurzame energie ten goede moeten komen.

Het gaat per jaar om een bedrag van 2,3 miljard euro. Vooral huishoudens zouden ermee moeten worden aangespoord zuiniger met energie om te gaan.
Dus openhouden om duurzame energie en gedragsverandering te stimuleren? Goed verpakt van Merkel.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Zo vandaag (of beter gister) het betalingsformulier met bijlagen naar Senternovem teruggestuurd.
Heb er ook maar een foto bijgedaan hoe het geworden is, ha ha ben benieuwd of daar een reactie op komt.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
buldogwtf schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 19:12:
[...]

Ja, ik had dat ook gedacht, maar zie bijgaand printscreen van vandaag, en de voltcraft geeft 1,4 aan vanaf gisteravond tot nu toe, en de iskra meter is van 7 naar 8 gegaan..... Nieuwste software had ik al ontvangen van plugwise, maar probleem blijft. Ik heb mijn laptop op minder dan 5 meter van de circle en shift vernieuwen maakt ook niks uit. Wordt dus toch 1x per zoveel tijd even naar de zolder toe (of kijken in de meterkast).

Plugwise:
[afbeelding]

Panelen:

http://www.bpvcentrumbussum.nl/IMG_6084%20small.jpg
dat is ook wel raar dan...
die gaten.. dan heb je inderdaad niks aan het hele systeem.mijn plus zit in de trapkast, en de traphal is verder open. op zlder hangt de verste circle, op zijn zij. en die heeft prima ontvangst.. onderweg geen andere circles die kunnen "forwarden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
gas mmmm oh ja dat dure spul, 75% van je jaarrekening, maar sinds kort niet meer fossiel zei maria.
jaja, dat spul wat uit rusland onder mijn huis komt, dat spul ja.... wat niet op is, maar wel onder mijn huis komt... mmm
raar spulletje, wat uit rusland komt, terwijl we zelf zat hebben zegt men... mmm maar goed, iedereen blaat erover dat het goedkoper word, maar vooralsnog helemaal niet... jaja dat spul, ik snap het.
dat huidige gasopslag gas word voor de huidige prijs verkocht, en zeker niet minder dan dat, mmmm

@pcmadman eureka !
volgens mij worden deze pompen ook veel op marktplaats aangeboden?
is deze WP ook een beetje makkelijk in te zetten voor verwarming ipv alleen warm water? evt zonder zonnecollectoren?

voor de rest:
als je schuurdaken ziet met een staaldak, kun je waarschijnlijk wel veregeten om dat vol te leggen met zonnepanelen. die daken zijn niet uitgerekend op 14 kilo extra gewicht per m2.... misschien niet eens zo zeer vanwege de dakplaat zelf, maar omdat het dak zo licht is tov de dragende constructie. het dak wordt met die pv panelen opeens 2 keer zoveel. je kunt begrijpen dat lange dakliggers van de spanten van een grote schuur een beetje economisch zijn berekend, en dus niet opeens maar even 2 keer het normale gewicht kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:52:

voor de rest:
als je schuurdaken ziet met een staaldak, kun je waarschijnlijk wel veregeten om dat vol te leggen met zonnepanelen. die daken zijn niet uitgerekend op 14 kilo extra gewicht per m2.... misschien niet eens zo zeer vanwege de dakplaat zelf, maar omdat het dak zo licht is tov de dragende constructie. het dak wordt met die pv panelen opeens 2 keer zoveel. je kunt begrijpen dat lange dakliggers van de spanten van een grote schuur een beetje economisch zijn berekend, en dus niet opeens maar even 2 keer het normale gewicht kunnen dragen.
Valt wel mee hoor, dit is ook staalplaatdak met forse overspanning en op elk dak zo'n beetje 150 kWp. Heb nog niet gehoord dat het dak het heeft begeven (goeie installateur laat dat allemaal uitrekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:22
engelbertus schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:52:
is deze WP ook een beetje makkelijk in te zetten voor verwarming ipv alleen warm water? evt zonder zonnecollectoren?
Het is een binnenmodel dat de warmte gebruikt uit de ventilatielucht die je naar buiten blaast. Als je die warmte dan weer in je verwarming stopt kan dat de moeite waard zijn, maar je moet niet méér gaan ventileren alleen om de warmte voor de verwarming te oogsten, want waar komt die warmte vandaan... ? Uit de verwarming!

Als je hem buiten neerzet om de warmte uit de buitenlucht te onttrekken loopt de opbrengst behoorlijk terug als het echt koud wordt. En 2,5 kW was toch al niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C

@pcmadman eureka !
Ja dat gas idd. Dat gas wat >€200,- per maand opsnoepert!

Maar zo'n mini warmtepompje gaat hier geen zoden aan de dijk zetten helaas. En zelfs al zou dat zo zijn, dan hebben we hier nog balansventilatie met WTW, dus daar hoef ik geen WP meer aan te zetten...

Het nadeel is ook dat onze verwarming (deels hete luchtverwarming) temperaturen van meer dan 60C nodig heeft en het liefst nog veel hoger (70C of meer). Daarom zit ik te denken aan biomassa. Die kan dat leveren en voor een relatief gunstige prijs. In het tussenseizoen moeten wij ook nog redelijk wat verwarmen, maar dat gebeurt grotendeels met de vloerverwarming, dus daarvoor en voor het tapwater in de zomer, zouden zonnecollectoren uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Iemand Nova gisteravond gezien?
We moeten inzetten op Borssele II, III, IIII en V. Dat is de toekomst. _/-\o_
Ik deel deze mening overigens niet.
Kijk en huiver.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
buldogwtf schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 19:12:
[...]

Het maakt niet uit hoe dicht je bui de Circle zit met je laptop.
De USB stick communiceert met de Circle+ en die weer met de Circle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Mike70 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 08:05:
Kijk en huiver.
Ik viel er helaas te laat in, maar hoorde nog net dat alle nederlanders een toeslag van 500 euro gaan krijgen op hun electriciteitrekening als we al die windmolens op zee gaan krijgen. Dan konden we beter met kernenergie aan de gang. Hoe zat dat nou precies?

Ik heb altijd begrepen dat voor de financiering van kerncentrales de overheid (wij dus) moet lappen, omdat geen commerciële partij het aandurft om het risico van een kerncentrale voor zijn rekening te nemen. Dat zal vast niet meegenomen zijn in het verhaal van meneer Borsele 2,3,4 en 5.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
  • Laatst online: 27-08 09:55
Ik geloof ook wel dat een kerncentrale structureel gezien meer energie kan opwekken.

Een groot voordeel van andere groene energiesoorten is dat het betrekkelijk veilig en gedecentraliseerd kan worden opgewerkt. Een kerncentrale zie ik nog niet bij iedereen in z'n tuin staan.

Ik geloof wel in een concept waarin ieder huishouden ongeveer 80% van zijn energie zelf opwerkt. Dit wordt alleen maar belangrijker als we elektrisch gaan rijden.

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
SasJo schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:46:
Zo vandaag (of beter gister) het betalingsformulier met bijlagen naar Senternovem teruggestuurd.
Heb er ook maar een foto bijgedaan hoe het geworden is, ha ha ben benieuwd of daar een reactie op komt.
Idd, geinig: ondanks digitaal aanmelden, incl. bijgesloten PDF_documenten, vragen ze bij AgentschapNL toch weer om dezelfde documenten op papier...
efficiency is nog ver te zoeken ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

2ehands schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 09:46:
Ik geloof ook wel dat een kerncentrale structureel gezien meer energie kan opwekken.
Dan wat? En wat bedoel je met 'structureel'?
Een groot voordeel van andere groene energiesoorten is dat het betrekkelijk veilig en gedecentraliseerd kan worden opgewerkt. Een kerncentrale zie ik nog niet bij iedereen in z'n tuin staan.
Nou, sommige mensen denken daar anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 14:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Kun je met een Energy Logger 4000 ook de productie meten van zonnepanelen?
Of loopt de energie dan de 'verkeerde kant' op?

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

MrScratch schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 09:39:
[...]

Ik viel er helaas te laat in, maar hoorde nog net dat alle nederlanders een toeslag van 500 euro gaan krijgen op hun electriciteitrekening als we al die windmolens op zee gaan krijgen. Dan konden we beter met kernenergie aan de gang. Hoe zat dat nou precies?
In de US kunnen klanten van FPL al $ 100/jaar op hun energierekening krijgen voor de nieuw te bouwen reactoren van hun Turkey Point kerncentrale. En dat is jaaaaren voordat die centrale ook maar een kWh aan stroom produceert. Is de enige manier om het van de grond te krijgen. Noch de staat, noch een investeerder wil er zijn geld in stoppen. Dus je kunt raden wie het dan mag betalen: de machteloze consument.

Dus dan betaal ik liever wat meer voor iets tastbaars, iets dat er is, iets dat energie opwekt.
Ik heb altijd begrepen dat voor de financiering van kerncentrales de overheid (wij dus) moet lappen, omdat geen commerciële partij het aandurft om het risico van een kerncentrale voor zijn rekening te nemen. Dat zal vast niet meegenomen zijn in het verhaal van meneer Borsele 2,3,4 en 5.
De constructie wordt waarschijnlijk dat een private partij het geld ophoest en de staat garant staat voor als het uit de klauw loopt. En Olkiluoto 3 bewijst dat de nucleaire industrie na meer dan een halve eeuw het kunstje nog steeds niet in de vingers heeft.

En de staat verzekert het ding voor als er een kernramp optreedt.

Bij elkaar is dat een leuke som subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Woodski schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 08:38:
[...]

Het maakt niet uit hoe dicht je bui de Circle zit met je laptop.
De USB stick communiceert met de Circle+ en die weer met de Circle
dan zou dat het probleem kunnen zijn, dat de circle en de circle plus niet dicht genoeg in elkaars buurt zijn. de communicatie binnenshuis, door een muur is denk ik niet veel groter dan 5 meter.
het zigbee netwerk is nl een netwerk van een zwerm van nodes, die al hun data via elke andere circle kan laten gaan, zodat een hele grote afstand kan worden overbrugd.

je hoeft dus volgens mij ook niet naast de circle+ te gaan zitten, als de circle+ en de usb stick maar netjes binnen de wolk/mesh van nodes valt.

de circle plus kun je dus ook via andere circles aanspreken. de circle plus houdt o.a. de tijd bij en synchroniseeert die met andere circles.

en volgens mij stuurt die circle+ ook de schemas aan ? of staan die echt op de betreffende circle zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mike70 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 08:05:
Kijk en huiver.
Inderdaad. Maar met alle echt goede bedoelingen is het nog steeds zo dat bijna alle vormen van groene energie financiëel alleen interessant is dankzij de subsidie. Of je nou een warme voorstander bent of niet, het valt gewoon niet te ontkennen. Blijft voor de politiek de vraag over wat het energetisch rendement is. Tenminste als ze bereid zijn om zich daar wel in te verdiepen. Maar al is dit de laatste jaren inderdaad positief, de werkelijke winst is helaas nog steeds betrekkelijk gering.
Niettemin vind ik dat om dit resultaat steeds hoger te laten worden we er mee door moeten gaan. Alleen de mensen dreigen nu door hun stemgedrag datgene te krijgen waar ze op gestemd hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
basfromasd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 02:29:
[...]

Het is een binnenmodel dat de warmte gebruikt uit de ventilatielucht die je naar buiten blaast. Als je die warmte dan weer in je verwarming stopt kan dat de moeite waard zijn, maar je moet niet méér gaan ventileren alleen om de warmte voor de verwarming te oogsten, want waar komt die warmte vandaan... ? Uit de verwarming!

Als je hem buiten neerzet om de warmte uit de buitenlucht te onttrekken loopt de opbrengst behoorlijk terug als het echt koud wordt. En 2,5 kW was toch al niet zo veel.
ik heb nu een buva ventilator die slechts 6 watt gebruikt. de 2600 die die WP gebruikt is denk ik de maximale, op het moment dat hij electrisch verwarmt.

ik wil dus van de ventilatielucht gebruik maken, en dan een combinatie willen maken met de cv ketel. voor vloerverwarming heb ik slechts 50 graden max nodig volgens mij. en ivm pendelen is een WP boiler wellicht een goede manier om mijn systeem te vergroten en te voorzien van een buffer, of een constante aanvoer van warm water.
ik zou dan of het water in de boiler zelf kunnen gebruiken voor de cv, of de cv leiding door de boilerspiraal laten lopen.
het idee is dan dat ik de boiler op temperatuur breng, en dat die door de WP op temperatuur blijft. de ketel spring dan niet weer aan. op het moment dat ie toch afgekoeld is, verwarmt de ketel weer bij, zonder pendelen.

of is zon constrcutie niet mogelijk

met een extra spiraal kun je nog een zonnecollector aansluiten en met nog een een doorstroomwisselaar voor warm water? of voor de opwarming van de boiler door de ketel.

maar goed dan kom je denk ik in de buurt van wat een qsolar doet, maar die heeft geen WP

200 of 300 liter is een hele voorraad voor vloerverwarming volgens mij, of heb je echt veeel meer voorraad nodig? nodig? (hoeveel energie kun je er uit putten voor vloerverwarming, en hoeveel stroom kost het om dat met een cop van 3 tot 4 aan te blijven vullen, en is dat niet meer dan de capaciteit van de WP bij normaal ventileren ?

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 31-08-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Techneut schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:48:
[...]

Inderdaad. Maar met alle echt goede bedoelingen is het nog steeds zo dat bijna alle vormen van groene energie financiëel alleen interessant is dankzij de subsidie. Of je nou een warme voorstander bent of niet, het valt gewoon niet te ontkennen. Blijft voor de politiek de vraag over wat het energetisch rendement is. Tenminste als ze bereid zijn om zich daar wel in te verdiepen. Maar al is dit de laatste jaren inderdaad positief, de werkelijke winst is helaas nog steeds betrekkelijk gering.
Niettemin vind ik dat om dit resultaat steeds hoger te laten worden we er mee door moeten gaan. Alleen de mensen dreigen nu door hun stemgedrag datgene te krijgen waar ze op gestemd hebben
Hmmmm....

... leuk "subsidie" tabelletje voor drie energie platforms ...

... zal wel weer een "linkse hobby" geweest zijn, die rekenarij, en net als alle broeikasgas verhalen op rabiate leugens zijn gebaseerd ...

... zou het echt?

Energie zonder subsidie (of "andersoortige incentives", hoe goed ook verkapt of verstopt) is als een farizeeër zonder Bijbel... (dan heb je namelijk vrijwel niks).

Wat mij betreft mag die link in de openingspost. Of schrikken we dan teveel mensen af? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:55:
[...]

ik heb nu een buva ventilator die slechts 6 watt gebruikt. de 2600 die die WP gebruikt is denk ik de maximale, op het moment dat hij electrisch verwarmt.
Je verhaal klopt alleen de warmtepomp komt in het verhaal niet voor als hij electrisch verwarmt.
Normaal verwarm je niet electrisch als je CV ketel erachter hangt.

Zo heeft de ecolution een model met en zonder verwarming.
Ik heb 'm zonder verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

[...]

Inderdaad. Maar met alle echt goede bedoelingen is het nog steeds zo dat bijna alle vormen van groene energie financiëel alleen interessant is dankzij de subsidie. Of je nou een warme voorstander bent of niet, het valt gewoon niet te ontkennen.
Dat moet en blijft maar steeds onder de aandacht gebracht moeten worden, terwijl de subsidies voor de 'klassieke' vormen van energieopwekking met graagte onder het tapijt geschoven worden. Waarom?

Niet voor jou persoonlijk bedoeld, maar meer in het algemeen de frustratie dat bij duurzame energie altijd zeer nadrukkelijk de subsidies vermeld moeten worden, terwijl dat voor bestaande bronnen dat zelden wordt gedaan. Die krijgen ook subsidie of hebben dat in het verleden gekregen. Met name kernenergie is volledig op kosten van de overheden van de grond gekomen omdat nucleaire kennis toentertijd van strategisch belang was. In een 'level playing field' moeten ook de niet-geclaimde kosten voor milieudegradatie als subsidie beschouwd worden. Maar ja, probeer dat maar eens uit te rekenen (hoeveel geld heeft zure regen ons gekost?), iets dat als excuus gebruikt wordt om het dan maar helemaal niet uit te rekenen en op 0 te stellen.
Blijft voor de politiek de vraag over wat het energetisch rendement is. Tenminste als ze bereid zijn om zich daar wel in te verdiepen. Maar al is dit de laatste jaren inderdaad positief, de werkelijke winst is helaas nog steeds betrekkelijk gering.
De kWh-kosten van kernenergie zijn momenteel ongeveer gelijk aan windenergie op land. Wat nog al eens vergeten wordt, is dat dingen veranderen. De kosten van kerncentrales zijn geëxplodeerd de laatste jaren, terwijl die van duurzame energie juist zijn geïmplodeerd. Het einde van beide ontwikkelingen is nog niet in zicht.

Ze zeggen wel eens 'regeren is vooruitzien', dus als je de ontwikkeling extrapoleert, dan is het niet moeilijk te concluderen dat over een jaar of 10, als Borssele II op z'n vroegst aan het net gaat, hij al uit de markt geprijsd is door duurzame energiebronnen.

Een kerncentrale is op geen enkele manier economisch te verantwoorden in Nederland, waar we zowel de nucleaire know-how om de centrale te bouwen als de brandstof om hem te laten draaien moeten importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Nieuwe moderne centrales kunnen vele tientallen jaren draaien op het afval van de huidige centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Dat is echt onzin. Je kan nu al (bij mij) zonnestroom systemen kopen die gegarandeerd 25 jaar lang €0,20/kWh kosten voor particulieren. Inclusief onderhoud, vervanging van een omvormer en.............zonder welke vorm van subsidie dan ook. Dat is goedkoper dan wat je welke energieboer dan ook moet betalen.
Zo mag je rekenen omdat je het zelf opwekt; dus inclusief belasting en BTW.
Woodski schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:04:
Nieuwe moderne centrales kunnen vele tientallen jaren draaien op het afval van de huidige centrale.
Onzin, dat zijn kerncentrales van de vierde generatie en die zijn, zeggen de kernenergie lobbyisten zelf, pas in 2040 operationeel te krijgen op voorwaarden dan we nu nog 30 jaar nog steeds sterk vervuilende derde generatie kerncentrales moeten draaien. Moet je eens kijken wat tegen die tijd aan PV en ander duurzaam is gerealiseerd.
Kijk niet alleen naar de techniek, want als rechtgeaarde techneut vind ik soms nog mooi ook dat wij mensen dat allemaal kunnen, maar kijk naar wat het voor de machtsverhoudingen inde wereld betekend als we overstappern naar kernenergie. Wederom kan er dan weer powerpoker worden gespreeld met energie en kunnen kleine groepn mensen hun wil opdringen aan anderen.

[ Voor 27% gewijzigd door ZonneStroom op 31-08-2010 15:50 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JAN-B schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:30:
[...]

@Mistraller: Interessant, bij jou zie ik ook iets ''vreemds''.
bijv. nachttarief, maart,april+mei zitten tussen de 100 en 111, juni is ineens veel lager met 67 :?
bijv. maart+april hebben hetzelfde nachttarief (102 en 103 ) maar het dagtarief van april is wel de helft van maart ( 65 en 29 ) :?
Zit hier nu logisch verband tussen of is het gewoon niet uit te leggen ??
@Mistraller: Graag 1 reactie op mijn vraag;
indien niet mogelijk - geen zin / tijd of de vraag is te moeilijk - graag eerlijk vermelden.
(liever een eerlijk antwoord dan een vage reactie: zie mijn site)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
glambalk schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:44:
[...]

Dat is echt onzin. Je kan nu al (bij mij) zonnestroom systemen kopen die gegarandeerd 25 jaar lang €0,20/kWh kosten voor particulieren. Inclusief onderhoud, vervanging van een omvormer en.............zonder welke vorm van subsidie dan ook. Dat is goedkoper dan wat je welke energieboer dan ook moet betalen.
Zo mag je rekenen omdat je het zelf opwekt; dus inclusief belasting en BTW.
..........
Alle lof.
Maar mijn commentaar was meer gericht op de meest recente berichten over de plannen om alle subisidie hiervoor maar af te schaffen. Dit met de reeds genoemde argumentatie van te weinig totaal-rendement. Jouw antwoord daarop kan toch niet bedoeld zijn om die ideeën te ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pessimist bedoel je; de formatie gaat nog 3 jaar duren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
Heren,
Op dit moment overweeg ik om mijn PV systeem uit te bereiden.
Zoals jullie in mijn tekening kunnen zien is na de geplande uitbreiding het dak van mijn huis helemaal gevuld met panelen.
De groene panelen heb ik dus al en deze zijn met een Soladin 600 omvormer gekoppeld.
Nu heb ik een aantal vragen over de nieuwe geplande panelen. Op de tekening in het blauw.
Misschien dat jullie mij daar in kunnen helpen.

- De nieuwe panelen aansluiten op een nieuwe Soladin 600 en vervolgens deze op een andere groep aansluiten dan waarop mijn bestaande soladin is aangesloten? Of toch maar een speciale groep aanleggen en een nieuwe inverter kopen die alle panelen tegelijk kan omzetten?

- Zoals jullie kunnen zien is de beschikbare ruimte voor de nieuwe panelen op het dak beperkt. Het zou fijn zijn als ik optimaal gebruik van deze ruimte kan maken met panelen die passen.

- Kan de dakconstructie deze belasting aan? Het is een huis uit 1972. Met dakpannen.

- Doe het zelf installatie of laten installeren? Ik zie dat er al snel 1000 euro wordt gevraagd voor een dergelijke installatie. Dat geld wil ik wel besparen. Dus als jullie tips uit ervaring hebben dan zijn deze welkom!

- SDE subsidie is niet echt van toepassing hier. Als deze al beschikbaar zal zijn. Verwachten we op de korte termijn nog eventuele financiële voordelen voor de aanschaf van een dergelijk PV systeem? Of moet ik de knoop maar gewoon doorhakken?

Afbeelding Situatie

[ Voor 2% gewijzigd door KopenMetBitcoin op 31-08-2010 17:20 . Reden: Te lui om Thubnails te maken dus maar plaatje maar omgezet in een link. ]

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2ehands schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:11:
- Kan de dakconstructie deze belasting aan? Het is een huis uit 1972. Met dakpannen.
De panelen zelf wegen maar een fractie van wat de dakpannen zelf wegen, dus dat kan geen probleem zijn. Er moet ook nog een laag sneeuw op kunnen liggen.
Wel moet je controleren of de dakhaken voldoende zijn vast te schroeven in bijvoorbeeld de panlatten. Als die (bijna) zijn vergaan dan doe je er beter aan deze eerst te (laten) vervangen of zo.
Hoe zit je met de (verplichte?) afstand tot aan de dakranden als je dit vergunningsvrij wilt aanleggen?
Tot 600Wp (inverter vermogen) mag je zonder extra groep aanleggen dacht ik, dus dat moet in jouw geval kunnen. 650Wp lijkt wel wat meer maar meestal sluit je een (iets) kleiner inverter vermogen aan. Wat is de ligging (orientatie en hellingshoek) van het dak?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:25:
[...]

Hoe zit je met de (verplichte?) afstand tot aan de dakranden als je dit vergunningsvrij wilt aanleggen?
Volgens mij was dit vergunningsvrij. De panelen mogen alleen niet buiten het dakoppervlak komen. Dus tot aan de dakrand moet kunnen.. Bron: http://www.vrom.nl/get.as...ublicaties/wonen23280.pdf

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:25:
[...]

Wat is de ligging (orientatie en hellingshoek) van het dak?
Direct op het zuiden d:)b

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Woodski schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:20:
[...]

Je verhaal klopt alleen de warmtepomp komt in het verhaal niet voor als hij electrisch verwarmt.
Normaal verwarm je niet electrisch als je CV ketel erachter hangt.

Zo heeft de ecolution een model met en zonder verwarming.
Ik heb 'm zonder verwarming.
de ecolution heeft ook geen externe spiraal meende ik?
zijn er anders "losse" (ventilatie)lucht - water warmtepompen? dan kun je zelf een boiler met zoveel spiralen als je zelf wilt er op aansluiten.

Dan kun je ook meteen een hogere boiler nemen of bij lagere vrije hoogte een boiler neerzetten. Dan heb je een iets hoger leidingverlies dan bij een compacte installatie zoals ecolution..

Ik heb verder geen idee hoeveel water je uit een ecolution haalt bij het douchen. anders zou voor alleen tapwater, dus slechts weinig heet water per keer, een nog kleinere boiler al voldoen, en zo ook een WP met minder vermogen, en dus minder energieverbruik, ook als die draait zonder de boiler te verwarmen.
Dan gaat bij een douche de ketel aan, maar dat lijkt me best nog efficient te doen. - oh.. snap het al.. dan is na een douche je hele boiler leeg, en krijg je die niet meer snel opgewarmd, ivm lage vermogen van de WP..

andere ventilatie WTW werkt denk ik alleen makkelijk als je al balansventilatie hebt, dus met aanvoer en afvoerventielen in al je vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@2ehands:
Of zelf installeren verstandig is hangt voornamelijk af van hoe handig je zelf ben en anders of je misschien iemand die wel handig is bereid kunt vinden om te helpen. Het is opzich niet heel erg moeilijk. Je moet trouwens wel het dak op durven, maar dat snap je zelf natuurlijk ook wel.

Je kunt trouwens ook nog panelen links en rechts van je dakkapel plaatsen en waarschijnlijk op het dak van de dakkapel ook nog een paar panelen. Je gaat naast je dakkapel wel last hebben van schaduw, dus wellicht is het dan verstandig om kleine omvormers te gebruiken je systeem in stukken te hakken. Verder zou ik voor je nieuwe en oude systeem ook aparte omvormers gebruiken, tenzij je exact dezelfde panelen aan kunt komen. Een uitzondering hierop kan zijn als je een omvormer met twee MPPT's gebruikt, maar ik vraag me af waarom je überhaupt je oude omvormer zou willen afdanken?

Verder noemen we een "warmwater zonnepaneel" meestal een zonnecollector en gebruiken we zonnepaneel voor PV-panelen, dat is een makkelijk onderscheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De formatie staat op het punt om te mislukken :+

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik zie dat de opbrengst van een zonnepaneel bij ideale plaatsing wel het meest oplevert, maar als de helling minder is dan de ïdeale"36 graden" dan is het "verlies" nog niet eens schrikbarend. vooral als je panelen ook niet perfect op zuid liggen, maar op bijvoorbeeld west, is een platter liggend paneel niet eens zo heel ongunstig als je zou denken ( ff gespeeld op de site van glambalk)
( tussen 10 graden en 50 graden helling scheelt het nog geen jaar TVT, als je met SDE zou hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is juist, ik ben oost en west onderweg naar 953kwh/kwp voor 2010 (geraamd)
zuid doet het niet eens zoveel beter.
over 20 jaar zit ik all-in gewoon vet onder de 3ct/kwh.
ik heb oprecht hard gelachen tijdens het zien van nova, spontaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Het spreekwoord is dan ook Oost West thuis best ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Heren,
Zoals jullie in mijn tekening kunnen zien is na de geplande uitbreiding het dak van mijn huis helemaal gevuld met panelen.
De groene panelen heb ik dus al en deze zijn met een Soladin 600 omvormer gekoppeld.
Nu heb ik een aantal vragen over de nieuwe geplande panelen. Op de tekening in het blauw.

- De nieuwe panelen aansluiten op een nieuwe Soladin 600 en vervolgens deze op een andere groep aansluiten dan waarop mijn bestaande soladin is aangesloten? Of toch maar een speciale groep aanleggen en een nieuwe inverter kopen die alle panelen tegelijk kan omzetten?

- Zoals jullie kunnen zien is de beschikbare ruimte voor de nieuwe panelen op het dak beperkt. Het zou fijn zijn als ik optimaal gebruik van deze ruimte kan maken met panelen die passen.

- Doe het zelf installatie of laten installeren? Ik zie dat er al snel 1000 euro wordt gevraagd voor een dergelijke installatie. Dat geld wil ik wel besparen. Dus als jullie tips uit ervaring hebben dan zijn deze welkom!

- SDE subsidie is niet echt van toepassing hier. Als deze al beschikbaar zal zijn. Verwachten we op de korte termijn nog eventuele financiële voordelen voor de aanschaf van een dergelijk PV systeem? Of moet ik de knoop maar gewoon doorhakken?

Afbeelding Situatie
Beste 2e hands. Ik moet je teleurstellen maar 5 Sharp NA-F135(G5) zijn niet op een Soladin 600 aan te sluiten . Maximaal 4 en als je een Oost of West orientatie hebt misschien 6. Dit komt omdat je altijd in strings van 2 panelen moet werken omdat het voltage per string identiek moet zijn en niet hoger als wat de Soladin aankan; 155V, zeker bij 3 strings om geen reverse current te krijgen (overigens zou ik sowieso de strings hiertegen beveiligen).
Daarnaast is de NA-F135 erg moeilijk te krijgen. De NA-F128 kan ik wel aankomen.
Heb je de Sharp panelen overigens gekozen omdat ze net tussen dakkapel en dakgoot passen? Vanwege de afmeting dus?

Kennelijk heeft de partij die de installatiewerkzaamheden voor €1000 aanbied werk genoeg want hiermee haalt hij deze opdracht dus niet binnen. Ik doe het in ieder geval voor een stuk minder.

Als je alles op één omvormer aan wilt sluiten moet die in ieder geval 2 MPP's hebben en galvanisch gescheiden omdat de Sharp panelen aan - pool geaard moeten worden. Dat kan alleen bij gescheiden transformatoren.
Ik zou dat niet doen. Lekker die ander Soladin houden en een nieuw setje met bijpassende omvormer.
engelbertus schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:21:
ik zie dat de opbrengst van een zonnepaneel bij ideale plaatsing wel het meest oplevert, maar als de helling minder is dan de ïdeale"36 graden" dan is het "verlies" nog niet eens schrikbarend. vooral als je panelen ook niet perfect op zuid liggen, maar op bijvoorbeeld west, is een platter liggend paneel niet eens zo heel ongunstig als je zou denken ( ff gespeeld op de site van glambalk)
( tussen 10 graden en 50 graden helling scheelt het nog geen jaar TVT, als je met SDE zou hebben)
En dan heb ik nog niet eens de SIDEREA inzichten verwerkt. Die gaat al uit van 100% opbrengst bij een hellinghoek van rond de 28graden.

[ Voor 11% gewijzigd door ZonneStroom op 31-08-2010 21:43 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Heren,

Afbeelding Situatie
Op die plek waar je nu 5 x Sharp 135 hebt ingetekend kun je ook makkelijk 5 van mijn 220Wp 0/+3% Kingsun mono panelen kwijt. Gewoon op voorraad. Heb je meteen 1100Wp.
Maten van de 220Wp paneel is 145 x 106 x 5cm. Past perfect.
Voor de omvormers kun je 2 x Steca 500 nemen of een Steca 500 en Sun-500. Deze omvormers zijn een stuk goedkoper dan Soladin500.

Eventueel zou je die bovenste set kunnen verkopen en daar ook nog Kingsun panelen leggen en naast je dakkapel ook. Heb je het hele dak vol liggen met dezelfde panelen. Eventueel kan ik panelen voor je op maat bestellen om je dak totaal gevuld te krijgen.

Zelf installeren is prima te doen met Click-fit en verstelbare dakhaken.

Voor meer info stuur me maar een PM of een Email.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]glambalk schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 21:40:
[...]

Beste 2e hands. Ik moet je teleurstellen maar 5 Sharp NA-F135(G5) zijn niet op een Soladin 600 aan te sluiten . Maximaal 4 en als je een Oost of West orientatie hebt misschien 6. Dit komt omdat je altijd in strings van 2 panelen moet werken omdat het voltage per string identiek moet zijn en niet hoger als wat de Soladin aankan; 155V, zeker bij 3 strings om geen reverse current te krijgen (overigens zou ik sowieso de strings hiertegen beveiligen).
Daarnaast is de NA-F135 erg moeilijk te krijgen. De NA-F128 kan ik wel aankomen.
Heb je de Sharp panelen overigens gekozen omdat ze net tussen dakkapel en dakgoot passen? Vanwege de afmeting dus?

Kennelijk heeft de partij die de installatiewerkzaamheden voor €1000 aanbied werk genoeg want hiermee haalt hij deze opdracht dus niet binnen. Ik doe het in ieder geval voor een stuk minder.

[...]

Wil niet lullig doen; maar is dit niet wat veel reclame voor je bedrijf?

Valt me op dat dit wel veel gebeurd op dit stuk van het got forum; al ben ik vrij nieuw hier (volg het een maand of 2)

Edit: mijn commentaar is dan ook voor de post hierboven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik weet even niet wat dakpannen wegen, maar een zonnepaneel weegt tussen 12 en 14 kg, exclusief aluminium bevestigingsmateriaal. dakpannen, zijn er in veel soorten (gebakken, ouderwets, sneldek betonpannen het gewicht zal ook wel varieren, en ouderwetse pannen waren volgens mi nou niet echt zwaar..... dat een zonnepaneel een fractie weegt, hagt er dus maar net vanaf.

een goeie installateur die weet wat hij doet laat het wel even checken, of heeft zelf inzicht in dat soort zaken. je moet dan wel hopen dat je geen installateur hebt die zomaar wat roept. zoals dat een dak heel sterk is, want je kunt wel met 2 mensen naast elkaar op het dak staan etc. of dat soort dingen, want dat zegt natuurlijk niks over bijvoorbeeld 600 kilo extra op een dakoppervlak. dat moet misschien slechts door een, of een paar gordingen of sporen gedragen worden., vooral bij hel eoude dakkonstructies is het ook de vraag of de tengels en zo de belasting netjes kunnen overbrengen..

ook de opmerking dat er ook nog sneeuw op moet kunnen liggen, en er dus nog voldoende draagcapaciteit is, is riskant, omdat je bij dakkapellen opstanden etc, soms extra veel sneeuw krijgt, er bij oudere gebouwen niet echt "juist"aan sneeuw werd gerekend, de momentaanfactor 1 is, en ALS er dan sneeuw komt, dan moet het er samen met de extra panelen op liggen. dus dat kan op zihzelf niet een "solide"" argument zijn om te conculderen dat de panelen er makkelijk op kunnen.

niet dat alles meteen in zal storten ( er zit een veiligeheidsfactor in de berekeningen) maar dan voldoet het niet meer aan de eisen voor belastingen uiteraard.

de wel of geen reclame discussie is wel eens eerder gevoerd, ondanks dat het op reclame kan lijken, denk ik dat dat het beste genegeerd kan worden, om escalaties te voorkomen. directe vragen over prijzen etc kunnen het beste aan betreffende personen gesteld worden via pm.
maar eerlijk is eerlijk
zonder hun kennis en prijs info, etc. zou er toch een stuk minder interesante informatie voorbij komen op dit forum, en mensen moeten zelf beslissen of ze wel of niet iets doen met wat er wordt gezegd.
ook wanneer het een waarschuwing of een "installatie advies" betreft lijkt het me vrij onmogelijk dit anders te regelen, het zou via pm kunnen, maar ivm oneerlijke concurentie, lijkt het me dat communicatie over vragen het beste openbaar gesteld kunnen worden, en dat eventuele verder onderhandelingen over prijzen of samenstellingen in concrete zin maar via pm gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:05
engelbertus schreef op woensdag 01 september 2010 @ 00:18:
ik weet even niet wat dakpannen wegen, maar een zonnepaneel weegt tussen 12 en 14 kg, exclusief aluminium bevestigingsmateriaal. dakpannen, zijn er in veel soorten (gebakken, ouderwets, sneldek betonpannen het gewicht zal ook wel varieren, en ouderwetse pannen waren volgens mi nou niet echt zwaar..... dat een zonnepaneel een fractie weegt, hagt er dus maar net vanaf.
[...]
En ook de windbelasting nog!
niet te onderschatten..

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 01-09-2010 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
guapper schreef op woensdag 01 september 2010 @ 00:31:
[...]

En ook de windbelasting nog!
niet te onderschatten..
Volgens mij is de windbelasting met of zonder zonnepanelen niet zo heel veel anders? Zeker niet bij schuine daken lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
SolarKing schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:41:
[...]

Op die plek waar je nu 5 x Sharp 135 hebt ingetekend kun je ook makkelijk 5 van mijn 220Wp 0/+3% Kingsun mono panelen kwijt. Gewoon op voorraad. Heb je meteen 1100Wp.
Maten van de 220Wp paneel is 145 x 106 x 5cm. Past perfect.
Voor de omvormers kun je 2 x Steca 500 nemen of een Steca 500 en Sun-500. Deze omvormers zijn een stuk goedkoper dan Soladin500.
Thanks SolarKing!
Die Kingsun mono panelen lijken mij wel watt ;) Ik ga er even mijn tekening mee aanpassen.

Even over die omvormers;
Kan ik niet beter 1 grote omvormer nemen inplaats van een paar kleine?
De Sunmaster XS 2000 kan bijvoorbeeld ook twee strings koppelen.

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 01 september 2010 @ 07:50:
[...]
Volgens mij is de windbelasting met of zonder zonnepanelen niet zo heel veel anders? Zeker niet bij schuine daken lijkt mij?
Kent iemand situaties waarbij door wind bijvoorbeeld de bevestiging van panelen het hebben laten afweten? (schuin dak montage)
Wind kan flink aan de panelen rukken; een pakket sneeuw dat omlaag probeert te schuiven van een schuin dak enz. Het is vast wel eens ergens misgegaan, maar ik begrijp ook dat niet iedereen zoiets aan de grote klok durft te hangen. Of zijn alle montage systemen tot nog toe feilloos geweest (en gemonteerd)?
Er zijn mij wel situaties bekend van platdak-opstelling met onvoldoende ballast bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:05
flitspaal.nl schreef op woensdag 01 september 2010 @ 07:50:
[...]

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik dacht dat het ging om de verschillende variabele belastingen welke op een dak inwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
glambalk schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 21:40:
[...]

Als je alles op één omvormer aan wilt sluiten moet die in ieder geval 2 MPP's hebben en galvanisch gescheiden omdat de Sharp panelen aan - pool geaard moeten worden. Dat kan alleen bij gescheiden transformatoren.
Ik zou dat niet doen. Lekker die ander Soladin houden en een nieuw setje met bijpassende omvormer.
Ik ben nog redelijk onbekend met het hoofdstuk zonnepanelen ;) Dus bij de eerste de beste webshop zag ik deze sharp panelen en deze heb ik maar even geselecteerd omdat ze precies tussen het dakkapel en de dakgoot passen.
Even voor de duidelijkheid, ik heb nog niks nieuws besteld. Ik sta open voor goed advies of aanbiedingen via de mail.

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2ehands schreef op woensdag 01 september 2010 @ 09:13:
[...]

Thanks SolarKing!
Die Kingsun mono panelen lijken mij wel watt ;) Ik ga er even mijn tekening mee aanpassen.

Even over die omvormers;
Kan ik niet beter 1 grote omvormer nemen inplaats van een paar kleine?
De Sunmaster XS 2000 kan bijvoorbeeld ook twee strings koppelen.
de Soladin500? zeker nieuw op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

Afbeelding Situatie
ik zou gewoon eens een installateur langs laten komen. die kan je advies geven en altijd een prijs opgeven. dat kost niets en je word er een hoop wijzer van. de gemiddelde installateur hier in de buurt vraagt niet meer dan €450,- om te plaatsen. je sluit dan een hoop ellende uit en kan optimaal genieten van je installatie.
hier op een forum zomaar even een paar onbekende panelen kopen die nog niet hun kwaliteiten hebben bewezen zou erg dom zijn. je wilt tenslotte dat je installatie over 15 jaar nog steeds werkt. verdiep je eerst even in de materie en bekijk een paar testen die overal online te vinden zijn. je ziet dan wat goede en slechte panelen zijn en wat hun garanties inhouden.

elke installateur heeft zijn eigen voorkeur voor merken panelen en omvormers. ga je gevoel achterna en kijk bij wie je het meeste vertrouwen hebt. er zijn tegenwoordig een hoop mensen die vanuit hun schuur even wat handel willen doen zonder echt verstand van zaken te hebben. een goed advies en een betrouwbare installatie zijn veel meer waard dan nu €500 euro te besparen en over 5 jaar een hoop ellende te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SDE subsidie is niet echt van toepassing hier. Als deze al beschikbaar zal zijn. Verwachten we op de korte termijn nog eventuele financiële voordelen voor de aanschaf van een dergelijk PV systeem? Of moet ik de knoop maar gewoon doorhakken?
Ik vond de SDE het gedoe niet waard voor mijn 1,1 kW-installatie, plus dat de kans om ingeloot te worden vrij klein is. Dus daar zou ik niet rouwig om zijn. Toen ik zag dat mijn kWh-prijs ongeveer hetzelfde is als wat ik als consument betaal heb ik de knoop doorgehakt.

Je kunt eventueel nog kijken of er in jouw gemeente nog lokale subsidies te krijgen zijn. Dan gaat het meestal om een aanschafsubsidie met een bepaalde prijs per W.

[ Voor 8% gewijzigd door Anne vdr Bom op 01-09-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsidie voor alkmaar en omstreken dit weekend is 1 set (3 panelen) per huishouden en max 50% vergoed tot maximaal 1000 euro.

dus best aantrekkelijk, het is gratis geld dat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 10:55:
subsidie voor alkmaar en omstreken dit weekend is 1 set (3 panelen) per huishouden en max 50% vergoed tot maximaal 1000 euro.

dus best aantrekkelijk, het is gratis geld dat je krijgt.
Staat het zo omschreven? een set kan ook drie panelen van 250 wp zijn.

Ik heb trouwens nog steeds geen folder gezien en mijn buren ook nier :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 09:52:
[...]

ik zou gewoon eens een installateur langs laten komen. die kan je advies geven en altijd een prijs opgeven. dat kost niets en je word er een hoop wijzer van. de gemiddelde installateur hier in de buurt vraagt niet meer dan €450,- om te plaatsen. je sluit dan een hoop ellende uit en kan optimaal genieten van je installatie.
hier op een forum zomaar even een paar onbekende panelen kopen die nog niet hun kwaliteiten hebben bewezen zou erg dom zijn. je wilt tenslotte dat je installatie over 15 jaar nog steeds werkt. verdiep je eerst even in de materie en bekijk een paar testen die overal online te vinden zijn. je ziet dan wat goede en slechte panelen zijn en wat hun garanties inhouden.

elke installateur heeft zijn eigen voorkeur voor merken panelen en omvormers. ga je gevoel achterna en kijk bij wie je het meeste vertrouwen hebt. er zijn tegenwoordig een hoop mensen die vanuit hun schuur even wat handel willen doen zonder echt verstand van zaken te hebben. een goed advies en een betrouwbare installatie zijn veel meer waard dan nu €500 euro te besparen en over 5 jaar een hoop ellende te hebben.
Ben je zelf installateur of zo? Even ter vergelijking, situatie begin maart dit jaar:
- mijn buren, 1080 Wp laten installeren voor 5000 euro = 4,6 euro per Wp
- zelf, 2775 Wp zelf geinstalleerd voor 6800 euro = 2,4 euro per Wp

En welke ellende voorspel je mij dan over 5 jaar?

[ Voor 0% gewijzigd door Joba op 02-09-2010 13:21 . Reden: foutje in installatiebedrag van ons systeem, was nog minder! ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:01:
[...]

Staat het zo omschreven? een set kan ook drie panelen van 250 wp zijn.

Ik heb trouwens nog steeds geen folder gezien en mijn buren ook nier :(
zo staat het letterlijk in de folder. de setjes die aangeboden worden gaan niet hoger dan 700Wp omdat ze allemaal op een soladin600 staan. er worden drie merken aangeboden, Suntech, Aloe en Sharp. alleen met de zon heeft een onbekend merk paneel en omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:07:
[...]

zo staat het letterlijk in de folder. de setjes die aangeboden worden gaan niet hoger dan 700Wp omdat ze allemaal op een soladin600 staan. er worden drie merken aangeboden, Suntech, Aloe en Sharp. alleen met de zon heeft een onbekend merk paneel en omvormer.
Maar je hoeft toch niet persee die setjes te bestellen? Zal wel weer een vaag gebied zijn net als vorig jaar.

Wanneer heb jij de folder in de bus gekregen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:02:
[...]

Ben je zelf installateur of zo? Even ter vergelijking, situatie begin maart dit jaar:
- mijn buren, 1080 Wp laten installeren voor 5000 euro = 4,6 euro per Wp
- zelf, 2775 Wp zelf geinstalleerd voor 7600 euro = 2,7 euro per Wp

En welke ellende voorspel je mij dan over 5 jaar?
dan hebben jouw buren zich niet goed laten voorlichten. vanaf begin dit jaar staat de gemiddelde prijs al rond de €3,20 Wp. geplaatst en wel. en die prijzen zijn nu nog steeds van toepassing.

welke ellende je kan tegenkomen? ik ben al heel wat tegen gekomen, daken die het gewicht niet aankonden, panelen die uitbranden (junctionboxen), kapotte omvormers, brand in meterkasten en ga maar door.

laatst ergens een binnenbrandje geweest door een omvormer die in brand vloog. het was een onbekend merk die ook geen CE keur had en daardoor keerde de verzekering niets uit.

ja kan natuurlijk nooit in de toekomst kijken en alles voorkomen wat er kan gebeuren, maar als je bij een degelijk bedrijf je installatie laat verzorgen dan kan je altijd ergens op terug vallen. sterker nog, als je het laat plaatsen door een bedrijf dan kan je gebruik maken van speciale verzekeringen die alles dekken, zelfs je opbrengstverlies als er iets stuk is gegaan en je een tijdje geen opbrengst van je panelen hebt.

en nee, ik ben zelf geen installateur dus vertel je dit niet uit eigenbelang ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:14:
[...]

Maar je hoeft toch niet persee die setjes te bestellen? Zal wel weer een vaag gebied zijn net als vorig jaar
je moet gebruik maken van de aanbiedingen die daar ter plaatsen worden aangeboden. het zijn allemaal "doe het zelf" setjes met de optie om het te laten plaatsen.

prijzen zijn wel zeer scherp, rond de €3,10 Wp

ik kreeg de folder via de mail

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChevyVanDude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-02-2024

ChevyVanDude

GTA V - DrOinkberg

Een vraag ter oriëntatie, eigenlijk 2:
1) Hoe goed (of slecht) kunnen zonnenpanelen tegen bliksem en -hagelinslag?Ondanks dat de kans minder groot is bij een directe blikseminslag.
2) Wat voor maatregelen hebben de Duitsers op dit gebied?
Mijn plan is nl. om later naar Deutschland Yah, te verhuizen (beter leven).

Als het echt niet anders kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:18:
[...]

je moet gebruik maken van de aanbiedingen die daar ter plaatsen worden aangeboden. het zijn allemaal "doe het zelf" setjes met de optie om het te laten plaatsen.

Wil je hem naar mij mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb hem doorgemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt...ik ga hem ff lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChevyVanDude schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:22:
Een vraag ter oriëntatie, eigenlijk 2:
1) Hoe goed (of slecht) kunnen zonnenpanelen tegen bliksem en -hagelinslag?Ondanks dat de kans minder groot is bij een directe blikseminslag.
2) Wat voor maatregelen hebben de Duitsers op dit gebied?
Mijn plan is nl. om later naar Deutschland Yah, te verhuizen (beter leven).
1) tegen blikseminslag is niets bestand, ook je panelen niet. een goede verzekering afsluiten is mijn advies.
tegen de hagelbuien hier in Nederland zijn de panelen wel bestand. of er moeten tennisballen uit de lucht vallen dan steek ik mijn hand er niet voor in het voor in het vuur :-)

2) ik weet niet of de duitsers er iets tegen hebben om eerlijk te zijn.

ze hebben wel een hele goede subsidie regeling dus daar zou ik zeer zeker gebruik van maken als ik daar zou wonen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hilarisch, en de verdeeldheid in U.S.A. goed weergevend:

"This article needs to be read by all."

(reactie van een van de contribuanten aan de feestvreugde, ik zou zeker ook die reacties lezen om de couleur locale tot u te nemen, er wordt weer lekker flink gehakt)

"Why Conservatives Are Bad on Energy"

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:18:
[...]

De subsidie is niet gebonden aan één van de aanbieders
op de energiemarkt.

Wel goed lezen he ;)

• Er kan geen aanspraak worden gemaakt op niet
toegekende premies of subsidies.

Ook zo´n leuke.....panelen geplaatst en dan zeggen ze dat de subsidie niet is toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChevyVanDude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-02-2024

ChevyVanDude

GTA V - DrOinkberg

Thanks.
Dat dacht ik wel, maar tis iig bevestigd.

Als het echt niet anders kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet ook eerst de toekenning afwachten en daarna pas beslissen. of in zee gaan met 1 van de aanbieders, die moeten hun geld bij de gemeente vandaan halen en schieten het dus voor.

als je zelf een installateur zoekt om de spullen te kopen dan moet je het eerst zelf voorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 12:01:
je moet ook eerst de toekenning afwachten en daarna pas beslissen. of in zee gaan met 1 van de aanbieders, die moeten hun geld bij de gemeente vandaan halen en schieten het dus voor.

als je zelf een installateur zoekt om de spullen te kopen dan moet je het eerst zelf voorschieten.
Ik bedoel het iets anders maar wat jij schrijft over de toekenning heb je natuurlijk gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het blijft toch altijd weer een verassing of je iets krijgt toegewezen. er zijn 176 setjes met subsidie te verkrijgen en wie het eerst komt wie het eerst maalt zeggen ze. dus ik zou er op tijd zijn want binnen het eerste half uur zal de pot al aardig leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
Na wat tips en suggesties van jullie heb ik mijn plan iets aangepast. In totaal zullen de nieuwe panelen ongeveer 1540 Wp gaan generen. Samen met de oude panelen die ik gewoon laat liggen en ook op de bestaande inverter laat zitten zal het totaal van de alle panelen dan uitkomen op 1956 Wp. Een redelijk vermogen waar ik een groot deel van mijn eigen stroomverbruik mee probeer op te wekken.

Nu ben ik zeker geen milieu activist ofzo. Dus het gaat uiteindelijk ook om de knaken :Y
Uitgangspunt moet dus wel zijn dat het systeem zich in +/- 15 jaar zal terugverdienen.

Ik wil de opbrengst van mijn totale systeem goed kunnen volgen. Het plugwise systeem lijkt daarvoor de beste prijs kwaliteit oplossing. Of raden jullie met deze setup iets anders aan?

In de meterkast moet nog een extra groepenkastje worden bijgemaakt voor een nieuwe groep speciaal voor de zonnepanelen. Wat zullen de kosten hier ongeveer voor zijn?

Het zou wel mooi zijn als er een leverancier is die alles kan leveren en installeren. Dus ook de aanpassing in de meterkast. De nieuwe kabel van de meterkast naar boven is al getrokken. Ik sta open voor aanbiedingen via de mail.

Als ik de berichten hier zo lees is het niet aannemelijk dat ik nog voor subsidie in aanmerking kom. Daarom maar geen speciale oplever meter plaatsen in de meterkast? De plugwise meters meten toch ook al? Weet iemand of er ook een plugwise meter is die het totaal stroom afname van het energienet kan meten? Zoals bijvoorbeeld de de De wattcher?

Updated situatie tekening

Kopen met Bitcoin

Pagina: 1 ... 124 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.