Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.859 views

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:24:
[...]

Als je A sparen tegen 2% vergelijkt met
B investering in een duurzame techniek

Ja dan wel ja.......

Ik doe C (komt neer op + 7%). Slaap lekker 8)
Dit soort vergelijkingen gaan natuurlijk altijd mank. Sparen is iets heel anders en heeft een compleet ander doel dan investeren in duurzame energie.

Trouwens, vandaag is die giro555 actie. Die ramp is m.i. mede veroorzaakt door de klimaatverandering, jammer dat daar geen of nauwelijks aandacht aan wordt besteed in de media. Laten we eens de oorzaak aanpakken i.p.v. het gevolg.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
FicoF schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:56:
[...]
...
Trouwens, vandaag is die giro555 actie. Die ramp is m.i. mede veroorzaakt door de klimaatverandering, jammer dat daar geen of nauwelijks aandacht aan wordt besteed in de media. Laten we eens de oorzaak aanpakken i.p.v. het gevolg.
nou vooruit, twitter, hyves, linked-in etc... >:) wat let ons! ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:29
JAN-B schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:16:
[...]

@rob: ook bedankt, zelfde verhaal als hierboven, je hebt sinds kort nog maar PV.
wat zijn jouw cijfers over het 1e halfjaar 2010 :?
Dit zijn mijn verbruikscijfers. Opbrengsten PV had ik toen nog niet.
Gezinssituatie: 2 volwassenen, tussenwoning uit 1991.

Datum Gas Stroom hoog Stroom laag
01-01-2010 21822m3 1495kWh 2586kWh
30-06-2010 22240m3 1925kWh 3245kWh
Verbruik 418m3 430kWh 659kWh

[ Voor 8% gewijzigd door robkds op 26-08-2010 19:40 ]

Goed man!

Verwijderd

Heeft niemand nog iets opgemerkt over het voorpaginanieuws van het FD: "Groene stroom drijft kosten energietransport op." ?
Er zijn komende jaren miljarden nodig om te investeren in het electriciteitsnet; voor meer flexibiliteit, vervanging van verouderde netten, enz. Het lukt niet om geld uit de markt te halen, dus dan maar omslaan over de levering: kosten van E-transport met 22.5% omhoog (in 3 jaar).
Fijn voor hen die hun opbrengsten direct verbruiken. :9 Wat je zelft produceert en gebruikt wordt niet getransporteerd. Ik moet nog zien of de gesaldeerde kWh'tjes wel of niet onder de transportheffing vallen. Die gaan nl wel het net op. Dubbel leuk voor hen die nog de oude zelf-salderende meters hebben! :9~
He?!? Waren we niet net af van de transporttarieven en hadden we een capaciteitstarief? Ik ben even de kluts kwijt. :?

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:06

Punkrocker

Mostly harmless

JAN-B schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 23:47:
Gezocht: een PV-er met +- 500 / 600 Wp op zijn dak en 1 dubbel-tariefmeter( dag en nachttarief ) en die tevens de standen van zijn maandverbruik bijhoudt.
Dan kan ik mijn standen eens vergelijken met iemand anders.
Wil je die van mij?
Tot en met juni dit jaar had ik 540 Wp op het dak. (inmiddels 630 Wp erbij)
We hebben een warmtepomp en geen gas dus da's wel een ander beeld dan "normaal"...
Roep maar dan PM ik de hele lijst wel.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Erasmo schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:25:
[...]

Geen tariefmeter bij de hand maar ik heb wel een meter van de bouwmarkt tussen de omvormer en wcd hangen:
3x185W Solarking panelen op grofweg ozo
Steca 500
Tussen 16 maart(plaatsingsdatum) en 2 augustus een totale opbrengst van 323,54kWh*. Hoogst gemeten piekvermogen was 540 Watt.

*betreffende meter heeft wel een vrij grote foutmarge.
Dat de meter een foutmarge heeft klopt. Het maximum vermogen AC zijdig van een steca 500 is 500W.
De meter geeft dus 8% te veel aan.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

FicoF schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:56:
[...]

Dit soort vergelijkingen gaan natuurlijk altijd mank. Sparen is iets heel anders en heeft een compleet ander doel dan investeren in duurzame energie.
Dat de vergelijking mank gaat was de essentie van de opmerking. Dus ik ben blij dat je het met me eens bent. :P

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:58
Interessante(?) vinding, producenten van zonnestroom zijn volgens de netcode officieel wel verplicht de netbeheerder op de hoogte te stellen binnen een maand na inbedrijfname:
http://www.energiekamer.n...er%202009_tcm7-134213.pdf
2.1.5.1 De elektrische installaties bevatten geen bedrijfsmiddelen die tot invoeding in het net van de
netbeheerder kunnen leiden, tenzij aan de aanvullende voorwaarden voor productie-eenheden
zoals opgenomen in 2.4 of 2.5 wordt voldaan. De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op de
hoogte van zijn voornemen tot invoeding, opdat de netbeheerder eventueel noodzakelijke
wijzigingen in het net kan doorvoeren.

2.4.1.4 In afwijking van 2.1.5.1 is het niet nodig de netbeheerder vooraf tijdig op de hoogte te brengen
van het voornemen tot invoeding, indien sprake is van een productie-eenheid met een
aansluitwaarde kleiner dan of gelijk aan 3x16 A die rechtstreeks of als onderdeel van een
elektrische installatie wordt aangesloten op een laagspanningsnet. In dat geval informeert de
aangeslotene de netbeheerder binnen een maand na de inbedrijfname van de productieeenheid.
Dat dus met betrekking tot de oude discussie over het al dan niet melden bij de netbeheerder van de PV installatie. Het is dus officieel gezien wel verplicht, hoewel in de Netcode zelf ook duidelijk vermeld staat dat deze geen formele status heeft en alleen een uitwerking is van de besluiten genomen door de energiekamer.

Enkel ter kennisgeving. Ik wil hiermee verder niet zeggen dat iedereen zich direct moet gaan melden in het geval dat hij/zij dat niet heeft gedaan, daarbij spelen imho nog hele andere argumenten. Ik ga het iig wel doen i.v.m. de SDE, maar ben daar officieel gezien dus te laat mee... 8)7

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Gasschuif schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 20:06:
[...]
Dat de meter een foutmarge heeft klopt. Het maximum vermogen AC zijdig van een steca 500 is 500W.
De meter geeft dus 8% te veel aan.
Ik dacht dat de limiet 2,25A was, en dat is bij 220V 495W en bij 230V 517W.
Ook ik zienl. regelmatig waardes tussen de 515W en 520W op mijn Wattmeter verschijnen bij een spanning van 232V, dus volgens mij kan de Steca500 best net wat meer leveren dan die 500W...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
pcmadman schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:33:
Interessante(?) vinding, producenten van zonnestroom zijn volgens de netcode officieel wel verplicht de netbeheerder op de hoogte te stellen binnen een maand na inbedrijfname:

Dat dus met betrekking tot de oude discussie over het al dan niet melden bij de netbeheerder van de PV installatie. Het is dus officieel gezien wel verplicht, hoewel in de Netcode zelf ook duidelijk vermeld staat dat deze geen formele status heeft en alleen een uitwerking is van de besluiten genomen door de energiekamer.

Enkel ter kennisgeving. Ik wil hiermee verder niet zeggen dat iedereen zich direct moet gaan melden in het geval dat hij/zij dat niet heeft gedaan, daarbij spelen imho nog hele andere argumenten. Ik ga het iig wel doen i.v.m. de SDE, maar ben daar officieel gezien dus te laat mee... 8)7
Inderdaad "oude" discussie, die wat mij betreft definitief "opgelost" werd toen ik direct een bekend medewerker van de grootste netbeheerder op de man af vroeg wat ik en velen met mij d'r mee "zouden moeten". Hij gaf meteen al aan dat ze niets af kunnen dwingen met die Netcode.

Sowieso was er geen sprake van "voornemen tot invoeding" toen de grote energiebedrijven NUON en Eneco hun duizenden Sunpower setjes (niet de Amerikaanse Sunpower, mind you) verkochten aan hun klanten, ondergetekende incluis. Hebben ze nooit met een woord over gerept, en toen werd nog als reclameslogan gerept over "dan draait uw meter terug" (bij overschot). Vanaf dat moment (eeuwwisseling) heb ik nooit van "een" netbeheerder een publieke uiting vernomen dat "melding" noodzakelijk zou zijn om wat voor reden dan ook. Over de Netcode wordt nooit gerept. Behalve als ze met de Energiekamer aan het stoeien zijn, waar je geen normale burgermans zult tegenkomen.

Wat SDE betreft: "dan zou het allemaal vanzelf moeten gaan" in het moeizame circuit tussen Agentschap NL, CertiQ, en netbeheer. Maar ja, dat blijft een nogal ondoorzichtig circuit waarvan je maar moet hopen dat het goed gaat. Wat die "melding" betreft zit je verder wel snor. Die bruto productiemeter is immers van die netbeheerder waar je je dan impliciet "hebt" aangemeld. Er staat namelijk nergens hoe die "aanmelding" dan wel de "procedure" daarvoor er officieel uit zou moeten zien...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

JAN-B schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 23:47:
Gezocht: een PV-er met +- 500 / 600 Wp op zijn dak en 1 dubbel-tariefmeter( dag en nachttarief ) en die tevens de standen van zijn maandverbruik bijhoudt.
Dan kan ik mijn standen eens vergelijken met iemand anders.
Yeah!
Dat wil ik wel ik heb 660Wp (en volgens de kenners hier te weinig opbrengst)
Dubbel tarief heb ik ook en ik hou het sinds eind maart dit jaar maandelijks bij.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Extra reden om echt groen te denken; YouTube: Kanaal van homeproject

Kende iemand die (lange) film al?

Verwijderd

Wat kost het om je huis energie-autonoom te maken. Dus zonder aansluiting op stroom en gasnetwerk.
Wat kost het om een vrijstaand nieuwbouwhuis autonoom te maken. (Gezinswoning)
Wat kost het om een bestaand huis autonoom te maken (vrijstaande gezinswoning)
Dit vraag ik vanwege een discussie op
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/6439

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Roamor schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:12:
Het is hier overigens op meerdere manier een trieste dag.... Waar is de zon? 8)
Inderdaad, trieste dag, geen zon, veel regen, opbrengst van 0,3 Kwh :(
(offtopic, mijn favoriete club ook nog uitgeschakeld) :'(

• zonnigtype
SDE

Zie Sweegers.
Die SDE-subsidie voor allerlei vormen van duurzame energie, zal zo goed als zeker worden stopgezet, alle inzonden brieven die adviseurs in opdracht van hun cliënten naar de krant sturen ten spijt. Mogelijk zal de subsidie zelfs al door het huidige kabinet de nek worden omgedraaid en wordt dit op, of net voor Prinsjesdag bekend gemaakt. Dat het doek valt voor de SDE is dus eigenlijk coalitie-onafhankelijk. Ervoor in de plaats zal waarschijnlijk een verplichting komen voor energieleveranciers om een bepaald aandeel aan duurzame energie te leveren.
Zou mij niets verbazen. De pest is dat de grote jongens weer met de "eer" mogen strijken en dat ze alles door gaan berekenen aan de machteloze miljoenen eindverbruikers. Oplossing: nu eindelijjk definitief gaan breken met de molochs, en proberen zo veel mogelijk zelf op te wekken of, als dat fysiek niet mogelijk is, in "kropje sla modellen" stappen. Als die laatsten niet voortijdig in de GFT bak worden gepleurd door de nieuwe "coalitie". Als ze aan de wettelijk verplichte saldering gaan komen voorspel ik: bloed aan de muur... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

robkds schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 19:36:

Dit zijn mijn verbruikscijfers. Opbrengsten PV had ik toen nog niet.
Gezinssituatie: 2 volwassenen, tussenwoning uit 1991.

Datum Gas Stroom hoog Stroom laag
01-01-2010 21822m3 1495kWh 2586kWh
30-06-2010 22240m3 1925kWh 3245kWh
Verbruik 418m3 430kWh 659kWh
@rob, dank je, maar is het mogelijk om dit per maand te melden, dus verbruik van Jan, Febr, enz......

jouw verbruik - laag - lijkt op die van mij, voor de Pv-tijd, gemiddeld 100-110 Kwh/maand, dus 600-660/1/2 jaar.
heb jij ook 1 elektr. boiler hangen :?
jouw verbruik - hoog - is echt hoog, gem. 70 Kwh/maand, ik zat zo rond de 20 Kwh/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 23:42:
Wat kost het om je huis energie-autonoom te maken. Dus zonder aansluiting op stroom en gasnetwerk.
Zonder gas > vraag bij dit bedrijf eens verder > http://projectburodelaat.blogspot.com/

Maar de vraag is wat kort door de bocht. Je zult altijd een geschatte prijs krijgen omdat elke situatie (gewenst comfort) anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Erasmo schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:25:
[...]

Geen tariefmeter bij de hand maar ik heb wel een meter van de bouwmarkt tussen de omvormer en wcd hangen:
3x185W Solarking panelen op grofweg ozo
Steca 500
Tussen 16 maart(plaatsingsdatum) en 2 augustus een totale opbrengst van 323,54kWh*. Hoogst gemeten piekvermogen was 540 Watt.

*betreffende meter heeft wel een vrij grote foutmarge.
Zo'n foute meter heb ik denk ik ook, een Cresta, maar bij mij is er mogelijk meer aan de hand.
Tussen 13 maart en 10 augustus > 145kWh > volgens Solarking en Peter Segaar veel te laag :(
Steca 500 en 3 stuks 220Wp Kingsun.

Geen schaduw, zzo,
De Steca ruik je > leek me normaal, toch? Werd immers gloeiend heet in juli zon.
Het groene lampje brandde als de zon aan de andere kant van het dak stond onder te gaan nog tot ±2130u, tot nu toe nog niets achter gezocht.

Hoe valt nu, vrijwel geen zon eea te meten en waarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SasJo schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 23:16:
Extra reden om echt groen te denken; YouTube: Kanaal van homeproject

Kende iemand die (lange) film al?
Ja, ik kende 'm al, maar ben hem nu nog maar eens aan het kijken. Geweldig en verschrikkelijk tegelijk. Geweldig mooi, maar de boodschap is zo verschrikkelijk. Dit is precies waarom ik het thema van dit topic zo belangrijk vind!
Het simpele antwoord is heel veel. Maar je wilt ook helemaal niet autonoom zijn. Dat is namelijk een erg inefficiënt gebruik van de bronnen, omdat je overcapaciteit moet hebben, opslagmechanisme, etc.

Het is verder nogal afhankelijk van de situatie. Als je een hectare bos hebt, dan kun je gewoon volledig overschakelen op biomassa met een beetje PV ter ondersteuning in de zomer misschien. Bouw een houtvergasser en sluit die aan op een generator met WKK.

Als je in een windrijk gebied woont en je kunt een vergunning krijgen voor een 20kW windmolen, die je gebruikt voor je elektriciteit en verwarming dan valt het ook nog wel te overzien wss.

Woon je in de bergen en stroomt er een redelijk riviertje over je terein, dan kun je een klein waterturbine plaatsen wat voor een paar duizend euro gepiept is.

Als je daarentegen helemaal op de zon wilt doen, zul je een gigantische hoeveelheid panelen moeten plaatsen met een eveneens gigantische hoeveelheid accu's, om het verschil tussen maximale productie (zomer) en maximaal verbruik (winter) op te vangen.

Een nadeel van alle bovengenoemde opties is trouwens dat je veel overcapaciteit hebt waar je niets mee kunt doen. Dus als je nou gewoon wél een aansluiting om het elektriciteitsnet had genomen, dan had je het terug kunnen leveren en er geld voor gekregen. Dan hoef je er trouwens ook niet voor te zorgen dat de productie samen valt met het verbruik, want je produceert gewoon als het jou uitkomt en komt wat extra in met het geld van de overproductie op het moment dat je niet genoeg produceert.

Gas aansluiting is trouwens nergens meer voor nodig tegenwoordig. Dat kun je prima met elektriciteit en een warmtepomp oplossen. Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger: een aansluiting, een product, een tarief. Dan hoef je ook maar een ding te produceren.

Tis allemaal een beetje kort door de bocht, maar de uitgebreide en genuanceerde versie vind je in de 30.000 posts hierboven! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SasJo schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:39:
[...]

Zo'n foute meter heb ik denk ik ook, een Cresta, maar bij mij is er mogelijk meer aan de hand.
Tussen 13 maart en 10 augustus > 145kWh > volgens Solarking en Peter Segaar veel te laag :(

Geen schaduw, zzo,
De Steca ruik je > leek me normaal, toch? Werd immers gloeiend heet in juli zon.
Het groene lampje brandde als de zon aan de andere kant van het dak stond onder te gaan nog tot ±2130u, tot nu toe nog niets achter gezocht.

je kan beter zo'n digitale DIN-rail kWh meter nemen en daar de Steca aan verbinden zoals deze:
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-141.html
Volgens mij begint zo'n Cresta weer op 0 te meten als de stroom wegvalt? Deze meters doen dat in ieder geval niet. Natuurlijk kun je zo'n Cresta nog gebruiken om vermogen af te lezen. Heb je al eens een keer 500W gehaald?
Verder moet de Steca 500 op een koele plek hangen met voldoende ruimte boven en onder om zijn warmte kwijt te kunnen.
Je kunt je maandelijkse opbrengsten opgeven op http://www.zonnestroomopbrengst.eu/
Daarmee kun je je systeem maandelijks vergelijken met anderen zoals die van mij..zijn ook ZZO.
Als het verschil dan nog steeds te groot is kun je op onderzoek uitgaan, zoals de spanning meten over de panelen enz. al lijkt het me sterk dat het aan de panelen ligt want je opbrengstverschil is wel heel erg groot. Je had bijna 3 keer zoveel moeten hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 27-08-2010 07:51 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 21:07
Bij mij was gisteren de totaalopbrengst ook om te huilen. Afgezien van de 521Wp set op de Steca ( die monitor ik niet automatisch ) was de opbrengst slechts 1.208kWh :(

Edit:

Vandaag gaat ook niet veel beter worden. De Soladin en de Solarmax zijn inmiddels opgestart maar produceren nog 0W aan energie :( bah bah bah bah bah
[...]

Geen schaduw, zzo,

Kan je bij vol zonlicht op je panelen eens je open klemspanning meten over je panelen? Kwestie van stekkers los van je Steca en de multimeter erop. Zet daarna je multimeter op de 10A stand ( vermoedelijk andere input ) en meet de kortsluitstroom eens van je panelen?

Kortsluitstroom moet ongeveer gelijk zijn wat er op de panelen vermeld staat. Open klemspanning kan je ook zo van de specs van je panelen aflezen. Dit geeft je in elk geval een indicatie of je panelen de boosdoener zijn.

Ik zet mijn geld op een kapotte Steca 500. Mijn Steca500 wordt wel warm bij volle belasting maar niet bloedheet. En ik ruik hem zeker weten niet! Ik kom met een 521Wp set ( volgens flashdata ) tot 176,8kWh in een periode van week 20 t/m heden. Dus al beduidend meer dan jou.

[ Voor 100% gewijzigd door mkleinman op 27-08-2010 08:00 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
*knip* fout gequote.

[ Voor 99% gewijzigd door mkleinman op 27-08-2010 08:00 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Omvormers die gloeiend heet zijn niet goed voor je productie. Mag ik vragen hoe je de omvormer hebt hangen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
JAN-B schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:03:
[...]

@rob
jouw verbruik - hoog - is echt hoog, gem. 70 Kwh/maand, ik zat zo rond de 20 Kwh/maand.
Wat sterk meetelt is een aantal apparaten dat altijd aan staat:
- adsl modem tbv telefoon
- wifi accesspoint
- satellietontvanger
- pc

Dat spulletje doet continu 85 Watt wat dus al meer dan 700 kWh jaarlijks. Nu is de voeding van de pc weliswaar 80+ en zit er een enkele green harddisk in, maar toch slurpt dat heel wat weg. Helaas heb ik hem wel nodig vanwege zakelijke verplichtingen. Verder start de satellietontvanger dusdanig langzaam op dat ik die ook maar aan laat staan.

Overig sluipverbruik is zo goed als geëlimineerd met behulp van stekkerschakelaars en schakelklokjes.

Mijn meetstanden stuur ik per PM naar je.

Edit: ik kan je niet PM'en? staat je PM wel aan?

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@Erasma, Flitspaal, Solarking

De Steca hangt helemaal vrij, 40cm erboven, 140cm eronder, 190cm rechts, 250cm links, en 400cm ervoor.

Kan nu niet meten ivm vakantie (wel laptop bij me :) )
Maar hou me aanbevolen voor advies hoe en waarmee te meten.

En anders de Steca eens op te sturen, nu brengt ie toch geen drol op.

En ik was blij met mijn keuze voor 660Wp, pff het gedoe om ze op dak te krijgen en dan heb je maar zo weinig, dat je denkt "dat is toch allemaal niet de moeite waard" nog afgezien van de hoon van je vrienden, die het niet zien zitten om uiteenlopende redenen.
Pffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

[...]

Geen schaduw, zzo,

Lijkt me inderdaad iets mis te zijn met je installatie ja. Ik zit met 700Wp (4x Kingsun 175W) op een Steca vanaf 6 maart op bijna 400kWh opbrengst op Oost met wat last van bebouwing & bomen.

Het lijkt wel of je maar 1 paneel hebt aangesloten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn vragen die niet te beantwoorden zijn, en wel omdat:
- Waarom zou je autonoom willen zijn (>30 km van de bewoonde wereld zitten, willen leven als een kluizenaar cq. niets met de mensheid te willen maken, niemand mag weten dat ik besta)
- Wat heb je nodig, misschien niets meer dan wat warmte in de winter?
- Wanneer ben je er, is er uberhaupt wel iemand ooit in dat huis aanwezig of alleen in de zomer, of alleen s'nachts?
- Welke alternatieve bronnen heb je rondom die "woning": biomassa, wind, zon, warmte, stromend water, golven, etc.
Hoe bereken je de kosten van kennis, arbeid (hout hakken), materialen (investeringen/aanschaf), afhankelijkheid (van monteurs etc), onderhoud/vervanging, ongemak (sorry, even geen stroom meer), risico's(vriezer met de gehele voorraad voor de winter is ontdooid) etc.

Kortom: Waarom, wat, wanneer, welke, hoe. Te beginnen met Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Mars Warrior schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:11:
[...]

Lijkt me inderdaad iets mis te zijn met je installatie ja. Ik zit met 700Wp (4x Kingsun 175W) op een Steca vanaf 6 maart op bijna 400kWh opbrengst op Oost met wat last van bebouwing & bomen.

Bij 1 paneel zou de Steca niet eens activeren.
Deze 220Wp panelen hebben zelfs 4 bypassdiodes in junctionbox. Ook al zou er ergens een verbinding los zitten dan nog zou het verlies niet zoveel zijn. Het kan bijna onmogelijk aan de panelen liggen.
Ook zou de omvormer nooit warm worden als het aan de panelen gelegen zou hebben.
Ik ben bang dat het toch de Steca is of je opbrengstmeter.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
flitspaal.nl schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 07:39:
Bij mij was gisteren de totaalopbrengst ook om te huilen. Afgezien van de 521Wp set op de Steca ( die monitor ik niet automatisch ) was de opbrengst slechts 1.208kWh :(

Edit:

Vandaag gaat ook niet veel beter worden. De Soladin en de Solarmax zijn inmiddels opgestart maar produceren nog 0W aan energie :( bah bah bah bah bah

[...]
Gelukkig, dacht al dat er wat aan mijn panelen mankeerde. 2,7 kWp en er kwam maar 2,2 kWh uit.
beste dag sinds de panelen op 28 juli geplaatst zijn was voor mij 30 juli met 6,5 kWh per kWp en op 20 augustus met 5,32 kWh per kWp. Het zal dus wel wachten worden tot volgend jaar april of mij voor een echte topdag.
Over de laatste 30 dagen is het gemiddelde maar 3,35 kWh per kWp. Over zomer in Nederland gesproken...

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SolarKing schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 07:36:
[...]
....Volgens mij begint zo'n Cresta weer op 0 te meten als de stroom wegvalt? Deze meters doen dat in ieder geval niet. Natuurlijk kun je zo'n Cresta nog gebruiken om vermogen af te lezen. Heb je al eens een keer 500W gehaald?
...
Hier heb ik de Cresta RCE1106, en die gaat echt niet op 0 beginnen als de stroom wegvalt (ok ok, bij wegvallen netspanning, gaat de spanning-meting naar nul evenals stroom, doch de meetresultaten (als opgenomen max. vermogen, tijdsduur, totaal opgenomen vermogen) blijven onthouden).

let wel: bij voldoende capaciteit van de knoopcel die er in zit. :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

energiebewust schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:36:
[...]
Over de laatste 30 dagen is het gemiddelde maar 3,35 kWh per kWp. Over zomer in Nederland gesproken...
Zodra de zon op haar hoogste stand komt (21/7) is de zomer voorbij, althans voor PV in ons landje.
zie hier. :'(
of meer gedetaileerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
verhip, Triodos zit met juiste cijfers OOK nog eens op twitter! @triodoswebcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Mars Warrior schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 22:17:
[...]

Ik dacht dat de limiet 2,25A was, en dat is bij 220V 495W en bij 230V 517W.
Ook ik zienl. regelmatig waardes tussen de 515W en 520W op mijn Wattmeter verschijnen bij een spanning van 232V, dus volgens mij kan de Steca500 best net wat meer leveren dan die 500W...
Als je kijkt op blz. 95 van de gebruiksaanwijzing staat er bij de maximale ingangsstroom 5A en een klein cijfer 1
Dit staat voor: Groter beschikbaar ingangsvermogen en/of hogere beschikbare stroom worden niet benut door de geintegreerde overload protectie (lees: de ingangs vermogens begrenzings regelaar grijpt in bij 530 W (dc) het maximale ingangsvermogen

In de prakrijk betekent dit dat (bij te grote instraling) de stroom weke de regelaar ingaat wordt teruggeregeld tot b.v. 4,5 A. Als je nu de de bijbehorende spanning meet is dit 117 V
Het ingangsvermogen is nu begrensd op 530 W, een waarde afgeregeld in de fabriek.

Note: het regelprincipe van de steca is dus vermogens begrenzing door stroombegrenzing aan de ingangs zijde. De regelaar verlaat Mpp bedrijf en gaat over naar P max

Het rendement van de netinverter is c.a 94,5 % Dat wil zeggen dat het maximale uitgangs vermogen AC 0,945 * 530 = 500,85 W kan zijn.
Afhankelijk van de momentele netspanning zal de AC stroom dus ongeveer 2,17 A zijn.
Neemt de netspanning af, dan wordt de AC stroom ietsje hoger, of ietsje lager bij een netspanning van b.v. 235 V

Ik heb zelf 6 stuks 500W en een stuk 300 W aan de muur hangen. Wat opvalt in de nacht is de forse blindstroom van de set, 1,05 A. Dit is 0,15 A per inverter. Echter met een cos phi van 0 blijft de draaischijf produktie kWh meter gelukkig stilstaan. Op vollast 3,3 kW loopt de cos phi op naar 0,94.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:11:
[...]

welke steca gebruik jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

energiebewust schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:36:
[...]
Bij mij tot nu toe een daggemiddelde in de maand augustus van 3,26 kWh/kWp, terwijl dat in juli nog 4,47 en in juni 4,66 kWh/kWp was. Gisteren een laagte record: 1,14 kWh/kWp :'(

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 27-08-2010 14:11 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:49:
[...]
welke steca gebruik jij dan?
Een Steca500 die met de 700Wp enkel als het relatief koud is en veel zon (afgelopen April dus) af en toe wat piekverliezen laat zien, maar voor de rest voor een op oost gericht systeem volgens Siderea goed functioneert en op jaarbasis rond de 530kWh opbrengst zal uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

robkds schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:51:

@rob: ik denk eerder dat jouw PM niet aan staat, want bij jou ontbreekt - bij de iconen - dat lichtblauwe mannetje met de tekst: stuur een bericht aan......
die van mij staat aan, geloof ik...
Oeps :? ik zie net dat het lichtblauwe mannetje bij mij ontbreekt :(
ik ga het effe checken. Bij mij staat hij AAN.

[ Voor 15% gewijzigd door JAN-B op 27-08-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
robkds schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:51:
[...]

Wat sterk meetelt is een aantal apparaten dat altijd aan staat:
- adsl modem tbv telefoon
- wifi accesspoint
- satellietontvanger
- pc

Dat spulletje doet continu 85 Watt wat dus al meer dan 700 kWh jaarlijks. Nu is de voeding van de pc weliswaar 80+ en zit er een enkele green harddisk in, maar toch slurpt dat heel wat weg. Helaas heb ik hem wel nodig vanwege zakelijke verplichtingen. Verder start de satellietontvanger dusdanig langzaam op dat ik die ook maar aan laat staan.

Overig sluipverbruik is zo goed als geëlimineerd met behulp van stekkerschakelaars en schakelklokjes.

En vrijwel al dat losse spul werkt met 5v of 12v, en jebt al een 80+ voeding.
Als je een beetje handig bent kan je een paar sluipverbruikers door je PC laten voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

NielsTn schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 09:24:
@Jan-B: heb je je wellicht al op Sonnenertrag.eu aangemeld? als je geregeld (dagelijks/maandelijks) de productie daarin vastlegt, kun je ook al wat vergelijken.
@ Beste Niels: Ja, ik sta al op sonnenertrag, Maar :z
Ik leg het nog 1 keer uit: het gaat mij niet om de productie, maar om het elektra-verbruik / maand, met een
dubbeltariefmeter.
Snap ie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Sasjo: Volgens mij ook veel te laag: hier tussen 13-3 en 10-8 >268 Kwh- met 525Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey JAN-B,
Ik heb een hoog-laag teller en zonnepanelen. Voor de grafieken op mn website gooi ik alle verbuik op 1 hoop, maar heb wel grafiekjes met maandelijks hoog/laag verbruik. In de zomermaanden zwakt hoogverbruik duidelijk af (door de zonnepanelen). Ik zal je vanavond wel wat e-mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:35
Woodski schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:31:
[...]

Als je een beetje handig bent kan je een paar sluipverbruikers door je PC laten voeden.
Ik heb dat al vaker gelezen. Probleem is dat ik eigenlijk niet zo handig ben wat dat betreft maar heb wel interesse. Zijn dat kant en klare stekkers die je ergens kunt kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 12-09 15:02
de stekkers zijn kant en klaar je moet ze enkel aan een draadje maken..... of ergens een stukje draad met stekker doorknippen en aan elkaar solderen, of met kroonsteentje bezig gaan... dan moet je wel even weten welke er aan elkaar moeten. en je pc zal dan wel altijd aan moeten blijven ?

op de transformators staat wel wat voor stroom ze leveren aan het apparaat, dan moet je alleen plus en min even uitvogelen. de pc voedingen zijn wel schames van, zodat je daar makkelijk 12 of 5 volt vanaf kan splitsen ( molex stekker. je kan daar ook spltters voor krijgen, die kun je het makkelijks hiervoor verbouwen lijkt me.

maar misschien heeft woodski een alles verhelderende foto....?

[ Voor 40% gewijzigd door engelbertus op 27-08-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Punkrocker schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 19:56:

Wil je die van mij?
Tot en met juni dit jaar had ik 540 Wp op het dak. (inmiddels 630 Wp erbij)
We hebben een warmtepomp en geen gas dus da's wel een ander beeld dan "normaal"...
Roep maar dan PM ik de hele lijst wel.
@Punkrocker: is OK, PM het lijstje maar als je wilt :Y
Op je site zag ik (opbrengst-pagina) mooie cijfers staan; is dit nu de echte opbrengst of de genormeerde opbrengst :?
Kan ik jouw 540 vergelijken met mijn 525; scheelt toch maar 25 Km hemelsbreed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Wie zou het beter weten?

SenterNovem (pagina nog niet aan de Agentschap NL realiteit aangepast, maar wel wijzigingsdatum 2 april 2010):
Er zijn verschillende soorten zonnecellen. Hieronder staan de drie meest toegepaste genoemd:

* Polykristallijn (multikristallijn) silicium zonnecellen (50% marktaandeel)
* Monokristallijn silicium zonnecellen (30% marktaandeel)
* Amorf silicium zonnecellen (10% marktaandeel)
Photon april 2010 met inventarisatie verdeling in 2009:
  • poly 46,9%
  • mono 34,1%
  • CdTe (CadmiumTelluride, zeg maar gewoon: First Solar) 9,0%
  • amorf en/of amorf/mikrokristallijn 6,1%
  • CIS (koper-indium-diselenide of zwavel dunnelaag) 1,7%
  • ribbon-string silicium (Evergreen, Sovello) 1,4%
  • andere 0,9%
<incl. 0,1% afrondingsverschil>

Nogal objectief verschil met een van de hardst gegroeide en zeer succesvolle (dunnelaag) technologieën van de laatste jaren die totaal over het hoofd is gezien door onze innovatiefabriek. Toevallig ook nog eens de goedkoopste qua productiekosten... Dat was toch zogenaamd een van de kerndoelen van duurzaam in Nederland????

... en dan kom je iets later in een rapport uit 2008 (...) van dezelfde bron dit tegen:
De belangrijkste dunnelaag paneelproducent die er momenteel in slaagt om
significant lagere prijzen aan te bieden dan kristallijn silicium is First Solar. Zij zijn
momenteel dan ook bezig in alle delen van de wereld productielijnen neer te zetten.
De ene schrijver is de andere niet?

Overigens heeft F.S. al 1.100 MWp aan modules geproduceerd in 2009 (grootste "cel/module" fabrikant ter wereld). Ze willen dat volume gaan verdubbelen...

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 27-08-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
engelbertus schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:12:
de stekkers zijn kant en klaar je moet ze enkel aan een draadje maken..... of ergens een stukje draad met stekker doorknippen en aan elkaar solderen, of met kroonsteentje bezig gaan... dan moet je wel even weten welke er aan elkaar moeten. en je pc zal dan wel altijd aan moeten blijven ?

op de transformators staat wel wat voor stroom ze leveren aan het apparaat, dan moet je alleen plus en min even uitvogelen. de pc voedingen zijn wel schames van, zodat je daar makkelijk 12 of 5 volt vanaf kan splitsen ( molex stekker. je kan daar ook spltters voor krijgen, die kun je het makkelijks hiervoor verbouwen lijkt me.

maar misschien heeft woodski een alles verhelderende foto....?
Ik sluit me hierbij aan.
Met de tip dat je op een rommelmarkt bergen passende adapters kan vinden voor een prikkie.
Kabeltje eraf knippen en klaar is Klara.

Stekkers voor aan de PC zijn cheap bij dealextreme, b.v. een splitterkabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:06

Punkrocker

Mostly harmless

JAN-B schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:39:
[...]

@Punkrocker: is OK, PM het lijstje maar als je wilt :Y
Op je site zag ik (opbrengst-pagina) mooie cijfers staan; is dit nu de echte opbrengst of de genormeerde opbrengst :?
Kan ik jouw 540 vergelijken met mijn 525; scheelt toch maar 25 Km hemelsbreed 8)
Standen in de PM box :)

De cijfers op mijn site zijn de echte opbrengsten. Heb op zolder twee meters hangen en daar lees ik de standen vanaf....
Geen verder gereken. (stand maand 2) - (stand maand 1) = opbrengst ;)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Woodski schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:31:
[...]

De accesspoint en ethernet switch voed ik inderdaad uit de computer. De ADSL-modem heeft 18 volt nodig en de satellietontvanger staat een heel eindje verderop, daar doe ik liever niets mee in dit geval.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Sinds 18.00 uur zijn er weer live data beschikbaar op www.zoninamsterdam.nl. Michael Stegen heeft de, volgens Solare Datensysteme GmbH niet te repareren, Solarlog gerepareerd. *O*

Daarmee zijn 3 weken afgesloten waarin SMA Benelux geheel zonder kosten een Sunny Boy 1100 omgeruild heeft voor een Sunny Boy 1700. Dat alles omdat door Sunny Design ten onrechte een configuratie was geadviseerd die achteraf niet passend bleek. Een grote pluim voor SMA, die dit professioneel en plezierig heeft opgelost.

Het dieptepunt was het sneuvelen van de Solarlog 500, enigzins veroorzaakt door het bovenstaande, omdat ik met Sunny Data Control aan de slag wilde om eventueel parameters van de Sunny Boy te kunnen wijzigen. Solare Datensysteme stuurde het 10 maanden oude apparaat terug met de eenvoudige melding "niet te repareren". Op mijn vraag of er geen vervangende hoofdprint geleverd kon worden kwam vandaag het verlossende antwoord:

Sehr geehrte Damen und Herren,

Bitte haben sie dafür Verständnis, das wir solche Geräte nicht mehr reparieren. Schon aus Sicherheitstechnischen Gründen wird das nicht gemacht.
Sie können aber ein Schreib für die Versicherung bei uns anfordern, das sie dann bei ihrer Versicherung einreichen können.

Ich hoffe Ihr Anliegen zu Ihrer Zufriedenheit bearbeitet zu haben.

Für weitere Fragen, stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung.

Ik blijf het een vreemde service vinden van Solare. Als er iets kapot gaat aan een Solarlog en het valt niet onder de garantie, dan heb je pech.

Gelukkig was Michael Stegen bereid om naar de Solarlog te kijken en hij heeft met een ander IC-tje de Solarlog weer gerepareerd. De materiaalkosten geschat: EUR 4,50

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 21:08:

Gelukkig was Michael Stegen bereid om naar de Solarlog te kijken en hij heeft met een ander IC-tje de Solarlog weer gerepareerd. De materiaalkosten geschat: EUR 4,50
Hulde voor Stegen! *O*

Hulde voor SMA (die natuurlijk een reputatie hoog heeft te houden, maar dat nog doet ook, in stresstijden van waanzinnige vraag...). d:)b

En veel plezier van een toch weer rap gerepareerde systeem set-up, de herfst kan nog zonnig worden...

FSCD
Plugwise ingezet op school Amersfoortseberg (PV (, windturbientje?), en verbruikers gemonitord, pilot). Video.

Zie ook infopagina van de aanbieder (neen, geen connecties, ik zocht ergens anders naar...).

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 27-08-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kom net uit harwich met de boot,
het aantals cones en windmolens wat daar op de kade klaar stond voor plaatsing,
daarvan zit mijn kin nu nog klem, mijn mond blijft open staan...what the fuck, het waren er meer dan ik kon tellen in 5 minuten.
bij terugkomst langs de kolenmonsters op de maasvlakte gevaren.
wat een schandalige communistische toestanden in ons land, schofterig gewoon.
die engels gaan ons ook aan 2 kanten inhalen.
we hebben echt een land gemaakt waar honecker trots op zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 11:28:
daarvan zit mijn kin nu nog klem, mijn mond blijft open staan...what the fuck, het waren er meer dan ik kon tellen in 5 minuten.
Welcome back!

Tja, je hebt een hoop gemist. Van der Ho-even is weer bezig geweest. Vastrecht gaat weer omhoog, de 20% duurzame energie in 2020 is afgeschoten. We gaan echt de verkeerde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:27:
[...]
Ik heb zelf 6 stuks 500W en een stuk 300 W aan de muur hangen. Wat opvalt in de nacht is de forse blindstroom van de set, 1,05 A. Dit is 0,15 A per inverter. Echter met een cos phi van 0 blijft de draaischijf produktie kWh meter gelukkig stilstaan. Op vollast 3,3 kW loopt de cos phi op naar 0,94.
Wow, mogen dit soort producten in nerderland op de markt gebracht worden? Ik dacht dat dat gecorrigeerd moest worden? Was dat niet een reden dat er vroeger bij veel motoren ook een dikke condensator bijzat?
Nu moet ik wel zeggen dat ik hier de details niet van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 12:02:
[...]

Wow, mogen dit soort producten in nerderland op de markt gebracht worden? Ik dacht dat dat gecorrigeerd moest worden? Was dat niet een reden dat er vroeger bij veel motoren ook een dikke condensator bijzat?
Nu moet ik wel zeggen dat ik hier de details niet van weet.
Ja voor consumenten is dit geen probleem. Zij worden niet afgerekend op hun Cos phi.
Zakelijke gebruikers wel. Daarom zie je daar ook veel dubbele TL bakken.
Een enkele bak heeft met alleen een voorschakel apparaat een enorm slechte cos phi. Een dubbele bak heeft een condensator en een cos phi daarmee van bijna 1.
Die condensator in een motor heeft daar overigens niets mee te maken.
Deze zorgt er alleen voor dan een motor zelf kan starten zonder dt er 3 fasen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de levensduur van zonnepanelen (iets anders dan de afschrijvingstijd). Hoe lang gaan zonnepanelen in NL onder normale omstandigheden mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wat mij zo opvalt dat her en der in Nederland de plannen voor windparken door gemeenteraden worden weggestemd.
Dit terwijl het plaatsen van hoogspanningsmasten, autowegen, spoorlijnen, gasrotonde bij Alkmaar (dingen die nog veel lelijker zijn) er altijd wel door heen worden gedrukt.
Eigenlijk zou het plaatsen van windparken landelijk moeten worden geregeld, zo als het nu gaat schiet het totaal niet op.

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-08-2010 16:36 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 16:33:
Dit terwijl het plaatsen van hoogspanningsmasten, autowegen, spoorlijnen (dingen die nog veel lelijker zijn) er altijd wel door heen worden gedrukt.
Op elke hoogspanningsmast een windmolen? Zou dat niet iets zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nou dat is helemaal niet zo'n gek idee.
Vele kleintjes maken 1 grote :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 16:05:
Wat is de levensduur van zonnepanelen (iets anders dan de afschrijvingstijd). Hoe lang gaan zonnepanelen in NL onder normale omstandigheden mee?
Er wordt gezegd een jaar of 30. Overigens werken de eerste paneeltjes uit 1969 nog steeds, die hebben ze een paar jaar terug uit het museum gehaald en getest en die werkten nog perfect.

Zonnigtype heeft inmiddels panelen die 10 jaar oud zijn en die doen het nog steeds opperbest, ik denk niet dat er een beter gemonitorde set is als die en bij die set is er geen sprake van degradatie of andere problemen met de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnesteek alkmaar krantje valt vandaag in de bus voor de regio.
50% van de aanschaf of 1000 euro max voor PV.
4 september inschrijven vanaf 10 uur in de HVC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 18:44:
En als je bij ZonneStroom koopt krijg je er gratis een Wattson bij!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 18:44:
Staat al in de agenda :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@glambalk weet jij verdere voorwaarden ?
Wp minimum of zo ?

/edit volgende week de hot&cold hier in huis, maar zo innovatief is dat nu ook weer niet :
http://www.appliancist.co...lectrolux-rwfh12280w.html
< at February 27, 2009 >

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2010 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 16:51:
[...]

Er wordt gezegd een jaar of 30. Overigens werken de eerste paneeltjes uit 1969 nog steeds, die hebben ze een paar jaar terug uit het museum gehaald en getest en die werkten nog perfect.

Zonnigtype heeft inmiddels panelen die 10 jaar oud zijn en die doen het nog steeds opperbest, ik denk niet dat er een beter gemonitorde set is als die en bij die set is er geen sprake van degradatie of andere problemen met de panelen.
Er zijn nog oudere systemen (o.a. via eerste ODE actie) die qua panelen nog prima functioneren. In begintijd wel veel problemen met omvormers e.d., maar daar is de ontwikkeling heel snel gegaan, steeds meer bang for the buck, en gemiddeld genomen rap betrouwbaar aan het worden (blijft echter elektronica, en die kan op gegeven moment kapot gaan).

Eerste vier paneeltjes zijn in maart 2000 geplaatst en doen het nog prima met elk een OK4tje. Voorbeeld grafiek (moet nog bijgewerkt worden, die update is van maart, veel omhanden hier):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Total_overviews/Daily_yields/DOVG93Wp.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Leuk instralingskaartje, je zou d'r zo trek van krijgen...

... jammer alleen dat de sociale verhoudingen in dat gebied door de (west)bank genomen niet zo toppie zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Woodski schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 20:46:
[...]

Ik sluit me hierbij aan.
Met de tip dat je op een rommelmarkt bergen passende adapters kan vinden voor een prikkie.
Kabeltje eraf knippen en klaar is Klara.

Stekkers voor aan de PC zijn cheap bij dealextreme, b.v. een splitterkabeltje.
mis ik alleen de doe het zelf foto ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnigtype schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 21:27:
[...]

Hulde voor Stegen! *O*

Hulde voor SMA (die natuurlijk een reputatie hoog heeft te houden, maar dat nog doet ook, in stresstijden van waanzinnige vraag...). d:)b

En veel plezier van een toch weer rap gerepareerde systeem set-up, de herfst kan nog zonnig worden...

FSCD
Plugwise ingezet op school Amersfoortseberg (PV (, windturbientje?), en verbruikers gemonitord, pilot). Video.

Zie ook infopagina van de aanbieder (neen, geen connecties, ik zocht ergens anders naar...).
wat denk je bijvoorbeeld van een computerlokaal..
waar iedereen vergeet zijn beeldscherm uit te zetten..
met 1 klik zet je alles uit., bij wijze van preken..

dat hadden we "vroega" op school ook.
" schakelaar" heette zon ding.
misschien ken je het ng van oma.. daar deed ze het licht mee aan en uit bij haar thuis.
sommige mensen hebben dat ook nog op het toilet.. geniaal..

als een school daar NU achter komt met dei plugen. dan waren die echt hard nodig, voor een stukje bewustwrding van de achterstand in techniek, die ze daar hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
energiebewust schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 12:33:
[...]

Ja voor consumenten is dit geen probleem. Zij worden niet afgerekend op hun Cos phi.
Zakelijke gebruikers wel. Daarom zie je daar ook veel dubbele TL bakken.
Een enkele bak heeft met alleen een voorschakel apparaat een enorm slechte cos phi. Een dubbele bak heeft een condensator en een cos phi daarmee van bijna 1.
Die condensator in een motor heeft daar overigens niets mee te maken.
Deze zorgt er alleen voor dan een motor zelf kan starten zonder dt er 3 fasen nodig zijn.
hoe moet ik dat zien bij bedrijven stel ze hebben van die bakken, maar denken, goh laten we nu eens energie besparen. en van al die bakken 1 l buis eruit trekken, dat bespaart dan de helft..

dat klopt dan eigenlijk helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zeker euke website. maar er wordt nu niet echt duidelijk hoe ze dat zouden doen met regenwater gebruiken voor de wasmachine. of voor welke apparaten e het precies nog kunt gebruiken
ik zal zelf al te denken hoe ik de wc bijvoorbeeld zou kunnen doorspoelen met regenwater, maar voor een beetje druk moet je of een pomp of je voorraadvat zo hoog plaatsen dat het boven het niveau van de dakgoot komt.

dan kom je dus op een punt dat het vullen van het reservoir erg lagzaam gaat, en ook nog dat wanneer het een tijd niet regent. hoe zorg je dan voor water.

terwijl het voor een wasmachine misschien veel eenvoudiger is om hem op regenwater te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
engelbertus schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 01:49:
[...]

hoe moet ik dat zien bij bedrijven stel ze hebben van die bakken, maar denken, goh laten we nu eens energie besparen. en van al die bakken 1 l buis eruit trekken, dat bespaart dan de helft..

dat klopt dan eigenlijk helemaal niet?
Klopt wel, want blindstroom is geen energieverbruik. Het probleem met blindstromen is echter dat het wel een belasting is voor de hoogspanningskabels, trafo's en de blindstroom moet geleverd worden door generatoren, die dus groter moeten zijn. Vaak zie je in specs daarom ook VA (Volt × Ampere) staan in plaats van W (Watt). P=U×I maar niet heus. Of nouja, alleen instantaan, dus bij wisselstroom moet je gaan integreren. BIj gelijkstroom geld het natuurlijk wel, tenminste zolang de spanning en stroom constant is (als je dus een rimpel hebt bijv. weer niet).

Middelbare school natuurkunde is sterk vereenvoudigd. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
engelbertus schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 01:53:
[...]

zeker euke website. maar er wordt nu niet echt duidelijk hoe ze dat zouden doen met regenwater gebruiken voor de wasmachine. of voor welke apparaten e het precies nog kunt gebruiken
ik zal zelf al te denken hoe ik de wc bijvoorbeeld zou kunnen doorspoelen met regenwater, maar voor een beetje druk moet je of een pomp of je voorraadvat zo hoog plaatsen dat het boven het niveau van de dakgoot komt.

dan kom je dus op een punt dat het vullen van het reservoir erg lagzaam gaat, en ook nog dat wanneer het een tijd niet regent. hoe zorg je dan voor water.

terwijl het voor een wasmachine misschien veel eenvoudiger is om hem op regenwater te laten lopen?
Het grote voordeel van regenwater is, dat er geen kalk in zit en dat is goed voor je wasmachine! Het is ook goed om je auto mee te wassen. Je kunt regenwater overal gebruiken waar er geen risico is dat iemand het water binnen krijgt. Ja theoretisch is het mogelijk om uit de WC te drinken ja... 8)7

Sterker nog: je kunt regenwater voor je wasmachine gebruiken en het douchewater, etc om de WC's door te spoelen. Dat noemen ze grijswater.

Maar je kunt inderdaad het beste een pompje gebruiken om het water op druk te brengen. Je kunt daarvoor een hydrofoorpomp gebruiken, maar tenzij je er de tuin mee gaat sproeien is dat een beetje overkill imho. Een beter idee lijkt me om een camper pomp te nemen. Die zijn ervoor gemaakt: hebben een drukregeling en zijn vrij efficiënt.

Als je tank leeg is, omdat het te lang niet geregend heeft, dan kun je 'm vullen met kraanwater of je bouwt er een vlotter in die dit automatisch voor je doet. Andere optie is om het leidingwater direct achter de pomp te injecteren in dat geval, maar dan moet je er verdomd goed voor zorgen dat er geen besmetting vanuit je regenwater in de drinkwaterleiding kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

pcmadman schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 02:02:
[...]

Klopt wel, want blindstroom is geen energieverbruik. Het probleem met blindstromen is echter dat het wel een belasting is voor de hoogspanningskabels, trafo's en de blindstroom moet geleverd worden door generatoren, die dus groter moeten zijn. Vaak zie je in specs daarom ook VA (Volt × Ampere) staan in plaats van W (Watt). P=U×I maar niet heus. Of nouja, alleen instantaan, dus bij wisselstroom moet je gaan integreren. BIj gelijkstroom geld het natuurlijk wel, tenminste zolang de spanning en stroom constant is (als je dus een rimpel hebt bijv. weer niet).

Als je lokaal de "blindstroom" opwekt met zonnepanelen is de belasting voor de hoogspanningskabels dus minder. Moeten we geld voor gaan vragen aan de netbeheerders.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
[...]

Maar goed dat een buis er uit halen niet werkt, dan gaat de andere mee uit en zit je dus gewoon in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@Q-Solar bezitters met vloerverwarming

Vrouwlief krijgt het nu koud, dus heb ik gister het knopje van de cv op de Q-Solar (bovenste blauwe lampje) ingedrukt. Ha, het werkt, vanmorgen was de vloer al warm.

In december kan ik me voorstellen dat je de temp 24/7 gelijk houdt, maar nu?
Laat je de temp dan bijv tussen 2300u - 0600u naar een lagere waarde gaan?

Heb nu de thermostaat Q-Brain ingesteld op 21°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de grote truuk is als je stookseizoen ingaat, je de qsolar de onderwaardes laat doen,
zoals sunhacker al heeft gezegd, de boiler is leading.
zo heb ik de onderwaarde op 18,5c staan, dan pas komt de gasketel erin.
dan wat spelen met tijden op de brainq :
tussen 4 en 6 smiddags, iets verhogen 19,5c -> schijnt de zon, dan gaat dat de vloer/cv in.
stem je qsolar zo goed mogelijk af op je gezin-leef-thuismomenten, hierdoor is er geen standaard advies mogelijk.
hoe vaker je de cv klep hoort tikken, hoe beter (code9), als je die niet hoort tikken, dan is je installatie te heet ingeregeld (*) en profiteer je vrijwel niet van de zon-cv.

(*) gebruikt warmte waardes die de zon niet meer haalt

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 11:33:
de grote truuk is als je stookseizoen ingaat, je de qsolar de onderwaardes laat doen,
zoals sunhacker al heeft gezegd, de boiler is leading.
zo heb ik de onderwaarde op 18,5c staan, dan pas komt de gasketel erin.
dan wat spelen met tijden op de brainq :
tussen 4 en 6 smiddags, iets verhogen 19,5c -> schijnt de zon, dan gaat dat de vloer/cv in.
stem je qsolar zo goed mogelijk af op je gezin-leef-thuismomenten, hierdoor is er geen standaard advies mogelijk.
hoe vaker je de cv klep hoort tikken, hoe beter (code9), als je die niet hoort tikken, dan is je installatie te heet ingeregeld (*) en profiteer je vrijwel niet van de zon-cv.

(*) gebruikt warmte waardes die de zon niet meer haalt
Vannacht toen ik eea aan zette, was er idd veel getik.
Nu op dit moment (ik zit er praktisch naast), helemaal geen getik, wel 42°C vanaf de collector.

Hoe kan ik zien waar de onderwaarde op ingesteld is?

En daarna, hoe stel je dat in, via de PARA settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer eerst eens de frost knop(de onderste) een dagje te laten draaien,
als dat bevalt, tov normaal, dan kan je parameters veranderen om dat in te regelen.
de frost knop geeft een lage flow door de boiler om schuurtjes enzo tegen vorst te beschermen.
echter door het midden van het vat, zonder de gasketel.
het is dus solar cv without the hot air.
we moeten maar eens gaan mailen, anders loopt het topic vol over een apparaat wat bijna niemand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
glambalk schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 07:53:
[...]

Als je lokaal de "blindstroom" opwekt met zonnepanelen is de belasting voor de hoogspanningskabels dus minder. Moeten we geld voor gaan vragen aan de netbeheerders.
In de EEG revisie van 2009 is de "Systemdienstleistungsbonus" opgenomen. Dat is een bonus van 0,5ct/kWh tussen 1-1-09 tot 31-12-14 en 0,7ct/kWh voor bestaande windmolens van 1-1-2002 tot 31-12-08.

Anforderungen zum Erhalt des SDL-Bonus: SDLWindV Anhang 3
  • Tolerieren von Spannungseinbrüchen
  • Blindleistungs-Unterspannungsschutz
  • Frequenzbereich von 47,5 Hz bis 51,5 Hz
  • Automatische Reduzierung der Einspeiseleistung bei zu hoher Netzfrequenz
  • Funktion zum Blockieren der automatischen Wiederankopplung an das Netz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:07:
probeer eerst eens de frost knop(de onderste) een dagje te laten draaien,
als dat bevalt, tov normaal, dan kan je parameters veranderen om dat in te regelen.
de frost knop geeft een lage flow door de boiler om schuurtjes enzo tegen vorst te beschermen.
echter door het midden van het vat, zonder de gasketel.
het is dus solar cv without the hot air.
we moeten maar eens gaan mailen, anders loopt het topic vol over een apparaat wat bijna niemand heeft.
dan neem me maar op in de cc-mail, Almighty Qsolar-master ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Leuk, zelfreinigende panelen. Maar ja, in de woestijn en op Mars heb je geen meeuwen, dus voor ons van beperkt nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Zo! Ik heb gisteren de installatie van onze zonnepanelen afgemaakt. Voor krap €150 aan elektro aan de muur en tegen het plafond geschroefd om de omvormers beide van een eigen groep te voorzien.

Met een SDE2010 beschikking voor 7,5kWp hebben we besloten om het westelijke dak van de schuur vol te leggen met 8,14kWp. De orientatie is op 265gr onder een hoek van 45gr. Het zijn 44 modules van de hier welbekende fabrikant uit Jiangsu. Deze zijn per 2 strings van 11 aangesloten op twee Delta SI3300 omvormers.

Nu is het wachten op een BPM en een meter met teruglevertelwerk. Ik had voordat ik op vakantie ging al een omvormer aangesloten en die heeft deze maand al 300kWh geproduceerd uit 2.070Wp, dat is zo'n 75kWh/kWp met nog twee dagen te gaan. Ik heb helaas nog geen goede logging en moet het tot nu toe doen met de cijfers van het omvormerdisplay. De logger die door Delta wordt aangeraden kost echter een fortuin en met andere oplossingen kan ik de +/-30meter tot het huis meestal niet draadloos overbruggen. Misschien dat Powerline Ethernet hier een oplossing is...

Ik heb nog geen goede foto waar het hele dak op staat en vandaag was het daar ook niet echt weer voor, maar ik heb gisteren wel warmtebeelden gemaakt van het systeem en die bleken verrassend goed aan elkaar te puzzelen, dus heb ik er een panorama van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2010/08/Zonnepanelen-IR-Panorama.jpg

Ik heb ook nog een warmtebeeld gemaakt van de omvormers bij >50% belast:
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2010/08/IR_1947.jpg

En een foto van een deel van de panelen:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/hs191.ash2/45385_462893455861_633445861_6988626_4629728_n.jpg

Foto's van het installeren, zijn hier te vinden:
http://www.facebook.com/a...id=633445861&l=3641f39b69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 20:56:
Leuk, zelfreinigende panelen. Maar ja, in de woestijn en op Mars heb je geen meeuwen, dus voor ons van beperkt nut.
Op Mars heb je andere schoonmakers...

(cartoon al gemaakt in januari 2005, waar een leuk tekenende partner al niet goed voor is...)

;)

@pcmadman: feli, weer eentje voor op de lijst! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 29-08-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pcmadman : retecool !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
pcmadman schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 21:27:
Zo! Ik heb gisteren de installatie van onze zonnepanelen afgemaakt. Voor krap €150 aan elektro aan de muur en tegen het plafond geschroefd om de omvormers beide van een eigen groep te voorzien.

Met een SDE2010 beschikking voor 7,5kWp hebben we besloten om het westelijke dak van de schuur vol te leggen met 8,14kWp. De orientatie is op 265gr onder een hoek van 45gr. Het zijn 44 modules van de hier welbekende fabrikant uit Jiangsu. Deze zijn per 2 strings van 11 aangesloten op twee Delta SI3300 omvormers.

Nu is het wachten op een BPM en een meter met teruglevertelwerk. Ik had voordat ik op vakantie ging al een omvormer aangesloten en die heeft deze maand al 300kWh geproduceerd uit 2.070Wp, dat is zo'n 75kWh/kWp met nog twee dagen te gaan. Ik heb helaas nog geen goede logging en moet het tot nu toe doen met de cijfers van het omvormerdisplay. De logger die door Delta wordt aangeraden kost echter een fortuin en met andere oplossingen kan ik de +/-30meter tot het huis meestal niet draadloos overbruggen. Misschien dat Powerline Ethernet hier een oplossing is...

Ik heb nog geen goede foto waar het hele dak op staat en vandaag was het daar ook niet echt weer voor, maar ik heb gisteren wel warmtebeelden gemaakt van het systeem en die bleken verrassend goed aan elkaar te puzzelen, dus heb ik er een panorama van gemaakt:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

WAUW! Waanzinnig mooie installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[quote]Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:07:
we moeten maar eens gaan mailen, anders loopt het topic vol over een apparaat (Q-Solar) wat bijna niemand heeft.
[/quote
Eric, goed plan. Het liefst via mijn gmail adres (makkelijker met bijlagen), zie mijn gallery.

zal morgen die Frost knop eens proberen. Heb jij soms een uitgebreidere handleiding?
Of inmiddels zelf het e.e.a. samengesteld?

gr Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:14
pcmadman schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 21:27:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Infrarood meters en reflecterende materialen gaan niet heel erg significant samen, zoals je linksboven al ziet. Kijk hier http://www.meettechniek.info/basis/temperatuur.html maar even onder IR-meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ir meetrs hebben die zon chipje dat meet? met een soort haarspeld patroontje erin?

ik heb een korstthermometer gekocht bij lidl, voor weinig. doet het goed, en kun je ook egbruiken om oppervlakte tempertuur te meten.

je komt er idd al snel achter dat meten van gegalvaniseerde leidingen al snel je lichaamstemperatuur waarneemt.
wel jamer. dus niet op zulke oppervlakken meten ( zoals de verdeler van de vloerverwarming of kale verwarmingsbuizen., of er voor zorgen dat je goed onder een hoek meet, zodat je zelf niet in de reflectie zit en ook de andere leidingen niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
[...]

dat klopt. maar zakelijke verbuikers werden er wel op afgerekend zei je?
of maakt dat dan ook niet uit?
op mijn werk hebben we bijvoorbeeld een vrij dure meterkast met 3 keer 80 ampere of zo. ( en dat voor een kantoorpandje) er zit een apparte meter in, waar ik de stand niet eens vanaf kan meten
deze zit paralel aan de rest van de installatie. ( gaat een kabel vanaf de trafo waar de leidingen binnenkomen naar de meter. volgens een monteur bepaalt het aantal windingen van de trafo en een instelling op de meter ( een factor ) er voor dat het "signaal"de de meter krijgt, juist wordt omgezet in een verbuik landis gyr 400 of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
pcmadman schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 03:38:
[...]

Het grote voordeel van regenwater is, dat er geen kalk in zit en dat is goed voor je wasmachine! Het is ook goed om je auto mee te wassen. Je kunt regenwater overal gebruiken waar er geen risico is dat iemand het water binnen krijgt. Ja theoretisch is het mogelijk om uit de WC te drinken ja... 8)7

Sterker nog: je kunt regenwater voor je wasmachine gebruiken en het douchewater, etc om de WC's door te spoelen. Dat noemen ze grijswater.

Maar je kunt inderdaad het beste een pompje gebruiken om het water op druk te brengen. Je kunt daarvoor een hydrofoorpomp gebruiken, maar tenzij je er de tuin mee gaat sproeien is dat een beetje overkill imho. Een beter idee lijkt me om een camper pomp te nemen. Die zijn ervoor gemaakt: hebben een drukregeling en zijn vrij efficiënt.

Als je tank leeg is, omdat het te lang niet geregend heeft, dan kun je 'm vullen met kraanwater of je bouwt er een vlotter in die dit automatisch voor je doet. Andere optie is om het leidingwater direct achter de pomp te injecteren in dat geval, maar dan moet je er verdomd goed voor zorgen dat er geen besmetting vanuit je regenwater in de drinkwaterleiding kan komen.
ik heb eens een bedrijf gebeld dat ik tegenkwam op zoek naar een regenton waar meer in zou gaan dan 70 liter
ze hadden leuke oplossingen daarvoor, en ook voor ondergrondse opslag, en pompen etc.
die zei ook zoiets dat je voor een normale druk dus je vat op 10 minstens 5 meter hoog moet hebben om een normale leiding druk te hebben.
dat wordt dus al snel een pompje, dan ben je ook vrij om je vat te plaatsen waar je wilt.
ze hadden ook pompen die water kon laten bijvullen als het vat leeg is.

volgens die man was het verder VERBODEN om waterleiding te koppelen aan een systeem met grijs water. om zo indd "besmetting uit te sluiten" ik zat ook te denken aan een systeem met een vlotter gewoon zoals in een toilet

bij een probleem met een afgesloten vat kun ej dan krijgen dat bij een volle tank, toch grijs water in contact kan komen met leiding water?
maar goed...
zon camperpomp. / hydrofoor, kost dat niet veel stroom? draait dat ding continu, of alleen bij "vraag"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:47:
op mijn werk hebben we bijvoorbeeld een vrij dure meterkast met 3 keer 80 ampere of zo. ( en dat voor een kantoorpandje) er zit een apparte meter in, waar ik de stand niet eens vanaf kan meten...
Prijzig meterkastje, jawohl.

Indien in Liander gebied alleen al voor capaciteitstarief tm. 3x 80 Ampère: 141,2530 Euri incl. BTW/maand, dat is een mooie € 1.695,04/jaar schoon aan de haak... 7(8)7

(en dan heb je nog niks verbruikt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Zonnigtype: Bedankt. Kom ik nou op de lijst? :P Dan zie ik het wel verschijnen.
@Eric-pvt: Bedankt.
@Flitspaal: Bedankt! Bij jou heb ik deze panelen trouwens voor het eerst gezien :)
straider schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:21:
[...]

Infrarood meters en reflecterende materialen gaan niet heel erg significant samen, zoals je linksboven al ziet. Kijk hier http://www.meettechniek.info/basis/temperatuur.html maar even onder IR-meters.
Ligt nogal aan de emissiviteit van het materiaal.
Straling = Emissie + Reflectie + Transmissie
Transmissie = meestal 0, dus dan krijg je Straling = Emissie + Reflectie

Als de reflectie nu overal dezelfde temperatuur heeft, dan is dit gewoon een temperatuursafwijking in de vorm van +n voor ieder punt. Omdat de hemel bij het maken van deze foto's voor het grootste gedeelte helder was en dus overal dezelfde lage temperatuur had zijn deze metingen wel significant voor het bepalen van de onderlinge temperatuursverschillen. De absolute temperatuur klopt inderdaad niet zoals ik ook boven het warmtebeeld heb geschreven. Ik merk nu inderdaad op dat de formulering de indruk wekt dat de temperatuur van de zonnepanelen in absolute zin correct is, maar ik bedoel met "De temperatuur van andere dingen klopt dus niet!" te zeggen dat de temperatuur voor andere dingen dan het glas van de panelen totaal niet overeenkomt met de weergegeven schaal of vergelijkbaar is met de temperatuur van het glas van de panelen. Dat de temperatuur van het glas van de panelen zoals hier weergegeven een afwijking heeft t.o.v. de werkelijke temperatuur wordt gegeven door: "De emissiviteit is bij benadering correct ingesteld voor de panelen." De weergegeven temperatuur van de panelen ligt echter wel in de buurt van de werkelijke temperatuur.

Je hoeft mijn argumentering overigens niet te volgens, maar dan moet je voor mij verklaren hoe ik de onderstaande twee warmtebeelden heb gemaakt als er geen significante relatie is tussen de temperatuur van een reflecterend oppervlak en de straling:
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/Hand-op-het-raam-in-infrarood.jpg
engelbertus schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:41:
ir meetrs hebben die zon chipje dat meet? met een soort haarspeld patroontje erin?

ik heb een korstthermometer gekocht bij lidl, voor weinig. doet het goed, en kun je ook egbruiken om oppervlakte tempertuur te meten.

je komt er idd al snel achter dat meten van gegalvaniseerde leidingen al snel je lichaamstemperatuur waarneemt.
wel jamer. dus niet op zulke oppervlakken meten ( zoals de verdeler van de vloerverwarming of kale verwarmingsbuizen., of er voor zorgen dat je goed onder een hoek meet, zodat je zelf niet in de reflectie zit en ook de andere leidingen niet!
Volgens mij kan een koortsthermometer ook alleen maar rond de lichaamstemperatuur meten?

Maar goed, als je de volgende keer een reflecterend oppervlak wil meten moet je er eens een stukje schilderstape op plakken. Dat heeft een emissiviteit van ongeveer 0,95, dus dat is prima te meten en invloed op de oppervlaktetemperatuur is ook minimaal.
engelbertus schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:47:
[...]

dat klopt. maar zakelijke verbuikers werden er wel op afgerekend zei je?
of maakt dat dan ook niet uit?
op mijn werk hebben we bijvoorbeeld een vrij dure meterkast met 3 keer 80 ampere of zo. ( en dat voor een kantoorpandje) er zit een apparte meter in, waar ik de stand niet eens vanaf kan meten
deze zit paralel aan de rest van de installatie. ( gaat een kabel vanaf de trafo waar de leidingen binnenkomen naar de meter. volgens een monteur bepaalt het aantal windingen van de trafo en een instelling op de meter ( een factor ) er voor dat het "signaal"de de meter krijgt, juist wordt omgezet in een verbuik landis gyr 400 of zo
Ja, zakelijke gebruikers worden er inderdaad op afgerekend, maar niet dat de kVAh gewoon als kWh worden afgerekend. Afaik, en dat zal best iemand anders beter weten uit te leggen dan ik, hebben zakelijke gebruikers een speciale meter die naast het verbruik ook de Cos Phi bepaald waar dan weer een tarief aan hangt. Er zijn daarom ook systemen die je achter de meterkast kunt plaatsen (grote bank met condensatoren en wat regelelektronica) die je Cos Phi kunnen corrigeren.
engelbertus schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:54:
[...]

ik heb eens een bedrijf gebeld dat ik tegenkwam op zoek naar een regenton waar meer in zou gaan dan 70 liter
ze hadden leuke oplossingen daarvoor, en ook voor ondergrondse opslag, en pompen etc.
die zei ook zoiets dat je voor een normale druk dus je vat op 10 minstens 5 meter hoog moet hebben om een normale leiding druk te hebben.
dat wordt dus al snel een pompje, dan ben je ook vrij om je vat te plaatsen waar je wilt.
ze hadden ook pompen die water kon laten bijvullen als het vat leeg is.

volgens die man was het verder VERBODEN om waterleiding te koppelen aan een systeem met grijs water. om zo indd "besmetting uit te sluiten" ik zat ook te denken aan een systeem met een vlotter gewoon zoals in een toilet

bij een probleem met een afgesloten vat kun ej dan krijgen dat bij een volle tank, toch grijs water in contact kan komen met leiding water?
maar goed...
zon camperpomp. / hydrofoor, kost dat niet veel stroom? draait dat ding continu, of alleen bij "vraag"?
1L = kg (bij benadering), dus 1cm³ = 1g, dus 1cm² bij 100cm hoog is 100g, oftewel 0,1kg/cm² oftewel 0,1bar/m waterkolom. Welke druk had u gewenst op uw leidingen?

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het gewoon verboden is idd. Grijs water != regenwater. Grijs water is water dat al gebruikt is om mee te douchen, of om de afwas mee te doen. Dit is dus vervuild, maar nog altijd prima geschikt om je toilet mee te spoelen. Als je echter genoeg regenwater hebt is er geen milieuvoordeel aan het tevens gebruiken van grijs water, tenzij je overtollig regenwater niet op het riool loost, dan spaar je er belasting van het riool mee uit à 0,11kWh/m³ transport en 26,6kWh per jaar per gemiddeld persoon.

http://www.shurflo.com/fi...pds-2088-453-144_444_.pdf
4A bij 12V DC, dus dat is 48W, bij 12,5L/minuut. Lijkt me niet echt heel veel.
Een hydrofoorpomp is echter al snel een paar honderd watt, maar daar was je vast al achter als je had gegoogled. Beide pompen stoppen als het water op druk is. Een camperpomp gaat echter niet kapot als hij droog draait en kan zelf water aanzuigen, wat een hydrofoor ook niet kan. Een hydrofoor is daaarnaast veel groter en heeft één voordeel, er zit een expansievat onder wat een kleine voorraad water op druk houdt, waardoor je niet beperkt bent tot 12,5L/min en sowieso pomp hij wat sneller (paar m³ per uur), waardoor je er ook je tuin mee kunt sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 11:28:
Nederland is verre van communistisch. En daar mag je heel blij over zijn.
In Nederland mag je op een forum van alles plaatsen bijvoorbeeld, vrijheid van meningsuiting zijn ze bij de communisten niet zo goed in.

Heb je wel eens iemand gesproken die daar heeft geleeft of wat gelezen over de DDR??? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 07:31:
[...]

Nederland is verre van communistisch. En daar mag je heel blij over zijn.
In Nederland mag je op een forum van alles plaatsen bijvoorbeeld, vrijheid van meningsuiting zijn ze bij de communisten niet zo goed in.

Heb je wel eens iemand gesproken die daar heeft geleeft of wat gelezen over de DDR??? :-(
Ik denk dat Eric dat donders goed weet :) . Overigens heeft Eric wel een punt in zijn verhaal. Maria van der Hoeven bepaald doodleuk voor ons dat er een groot aantal kolencentrales bijgeplaatst worden. En tussen neus en lippen door wordt in extreem wollige tekst vermeld dat wij als burgers die centrales gaan betalen. Onze vastrechtkosten gaan namelijk volgend jaar weer omhoog ( bron : PolderPV ).

En dat terwijl er meer dan genoeg capaciteit in Nederland staat aan energiecentrales om de Nederlandse markt te bedienen. Die extra centrales staan er dus puur voor de export. Verder kan het huidige hoogspanningsnet die stroom niet vervoeren omdat het net aan z'n tax zit. Daarom moet het net worden verzwaard en 1x raden wie dat betaald? JUIST. wij.

Dan vraag ik mij af wat daar democratisch aan is afgezien van het feit dat wij via verkiezingen een stem hebben uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

flitspaal.nl schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 07:40:
Dan vraag ik mij af wat daar democratisch aan is afgezien van het feit dat wij via verkiezingen een stem hebben uitgebracht.
Democratisch en volgens jouw wensen is niet perse hetzelfde. In basis is democratie de tiranie van de meerderheid, maar er is nou eenmaal nog geen beter systeem. Hoe ongebruikelijker je levensvisie, des te groter de kans dat er naar jouw idee soms domme besluiten genomen worden.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Milmoor schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 08:07:
[...]

Democratisch en volgens jouw wensen is niet perse hetzelfde. In basis is democratie de tiranie van de meerderheid, maar er is nou eenmaal nog geen beter systeem. Hoe ongebruikelijker je levensvisie, des te groter de kans dat er naar jouw idee soms domme besluiten genomen worden.
Volledig mee eens. Erg goede definitie van een democratie trouwens _/-\o_ . Een belangrijk item wat niet meegenomen is in de definitie is de kracht van de lobby, en die is vanuit de energieboeren erg sterk/goed.

Wat mij verbaasd in deze context is dat er vanuit het buitenland vraag is naar electriciteit alleen dat de kosten die hiervoor worden gemaakt worden afgewenteld op ons en niet op diegene die de energie gaat afnemen.

Het aanbod aan electriciteit stijgt maar de prijzen dalen niet, en stijgen zelfs.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 07:40:
[...]
Ik denk dat Eric dat donders goed weet :)

Het was een opwelling van Eric. Communisme....

- USSR, 20 miljoen doden, - China, 65 miljoen doden, - Vietnam, 1 miljoen doden, - Noord-Korea, 2 miljoen doden, - Cambodja, 2 miljoen doden, - Oost-Europa, 1 miljoen doden, - Latijns Amerika, 150 000 doden, - Afrika, 1,7 miljoen doden, - Afghanistan, 1,5 miljoen doden, - communistische internationale en niet-regerende communistische partijen, ongeveer 10 miljoen doden.

Een record. :-(

Overigens democratie is dat je mag stemmen. Zelfs meer dan dat overigens. Je mag een belangengroep oprichten en van alles doen om je punt te maken. Dat in dit land er geen meerderheid is voor jou standpunt .. tsja.. Je kunt toch moeilijk de meerderheid buiten spel zetten. Dat zou wel ruiken naar iets dictatoriaals.
(O ja, al die dingen mag je niet in een communistisch land.)

Veel mensen in dit land vinden andere dingen belangrijker dan hetgeen jij belangrijk vindt.
En vaak zal ik aan 'jou' kant te vinden zijn. Ik ben niet voor een verhoging van de max snelheid naar 140 km/h. Ik ben niet voor kolencentrales, maar ertegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 08:22:
[...]

Overigens democratie is dat je mag stemmen. Zelfs meer dan dat overigens. Je mag een belangengroep oprichten en van alles doen om je punt te maken. Dat in dit land er geen meerderheid is voor jou standpunt .. tsja.. Je kunt toch moeilijk de meerderheid buiten spel zetten. Dat zou wel ruiken naar iets dictatoriaals.
(O ja, al die dingen mag je niet in een communistisch land.)

Veel mensen in dit land vinden andere dingen belangrijker dan hetgeen jij belangrijk vindt.
En vaak zal ik aan 'jou' kant te vinden zijn. Ik ben niet voor een verhoging van de max snelheid naar 140 km/h. Ik ben niet voor kolencentrales, maar ertegen.
Eens. En de belangengroeperingen in NL hebben ontzettend veel macht terwijl ze nauwelijks in de openbaarheid komen.

Je zou juist verwachten in een vrije markt economie waar wij in leven dat er door concurrentie de prijzen gaan dalen en alles flexibeler wordt. Wat je daarentegen ziet op de energiemarkt is dat de variabele prijzen steeds ietsje lager worden terwijl de vaste kosten steeds hoger worden.

En hoe ver gaat die trend zich doorzetten? Hebben we straks gewoon een vast bedrag voor de energieaansluiting en betalen we geen verbruikersdeel meer? Dat zou grappig zijn dan zitten we weer vast aan 1 "energiebedrijf".

Dat er door netbeheerders/TeNNeT geinvesteerd moet worden snap ik best, alleen zijn dit investeringen voor klanten in het buitenland. En profiteren wij niet of nauwelijks van die investeringen. Met andere woorden wij mogen/moeten meebetalen aan de investeren maar zien daarna niets terug van die investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
engelbertus schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:54:
[...]

Klopt dat dit verboden (Waterleidingwet) is maar daar heb je speciale leidingdruk brekers voor. (duur)
Op mijn werk moeten we bijvoorbeeld alle automatisch suppletiesystemen vervangen die we op heetwatersystemen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 30-08-2010 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 08:34:
[...]

....Dat er door netbeheerders/TeNNeT geinvesteerd moet worden snap ik best, alleen zijn dit investeringen voor klanten in het buitenland. En profiteren wij niet of nauwelijks van die investeringen. Met andere woorden wij mogen/moeten meebetalen aan de investeren maar zien daarna niets terug van die investeringen.
welkom in de 'samenleving'.
Tja ik betaal liever ook niet (direct/indirect) mee aan bepaalde zaken die de overheid voert (op andere vlakken dan energie overigens).
Maar ja... it's part of the game of life....

Pagina: 1 ... 123 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.