@Zonnigtype: Bedankt. Kom ik nou op de lijst?

Dan zie ik het wel verschijnen.
@Eric-pvt: Bedankt.
@Flitspaal: Bedankt! Bij jou heb ik deze panelen trouwens voor het eerst gezien

Ligt nogal aan de emissiviteit van het materiaal.
Straling = Emissie + Reflectie + Transmissie
Transmissie = meestal 0, dus dan krijg je Straling = Emissie + Reflectie
Als de reflectie nu overal dezelfde temperatuur heeft, dan is dit gewoon een temperatuursafwijking in de vorm van +n voor ieder punt. Omdat de hemel bij het maken van deze foto's voor het grootste gedeelte helder was en dus overal dezelfde lage temperatuur had zijn deze metingen wel significant voor het bepalen van de onderlinge temperatuursverschillen. De absolute temperatuur klopt inderdaad niet zoals ik ook boven het warmtebeeld heb geschreven. Ik merk nu inderdaad op dat de formulering de indruk wekt dat de temperatuur van de zonnepanelen in absolute zin correct is, maar ik bedoel met "De temperatuur van andere dingen klopt dus niet!" te zeggen dat de temperatuur voor andere dingen dan het glas van de panelen totaal niet overeenkomt met de weergegeven schaal of vergelijkbaar is met de temperatuur van het glas van de panelen. Dat de temperatuur van het glas van de panelen zoals hier weergegeven een afwijking heeft t.o.v. de werkelijke temperatuur wordt gegeven door: "De emissiviteit is bij benadering correct ingesteld voor de panelen." De weergegeven temperatuur van de panelen ligt echter wel in de buurt van de werkelijke temperatuur.
Je hoeft mijn argumentering overigens niet te volgens, maar dan moet je voor mij verklaren hoe ik de onderstaande twee warmtebeelden heb gemaakt als er geen significante relatie is tussen de temperatuur van een reflecterend oppervlak en de straling:

engelbertus schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:41:
ir meetrs hebben die zon chipje dat meet? met een soort haarspeld patroontje erin?
ik heb een korstthermometer gekocht bij lidl, voor weinig. doet het goed, en kun je ook egbruiken om oppervlakte tempertuur te meten.
je komt er idd al snel achter dat meten van gegalvaniseerde leidingen al snel je lichaamstemperatuur waarneemt.
wel jamer. dus niet op zulke oppervlakken meten ( zoals de verdeler van de vloerverwarming of kale verwarmingsbuizen., of er voor zorgen dat je goed onder een hoek meet, zodat je zelf niet in de reflectie zit en ook de andere leidingen niet!
Volgens mij kan een koortsthermometer ook alleen maar rond de lichaamstemperatuur meten?
Maar goed, als je de volgende keer een reflecterend oppervlak wil meten moet je er eens een stukje schilderstape op plakken. Dat heeft een emissiviteit van ongeveer 0,95, dus dat is prima te meten en invloed op de oppervlaktetemperatuur is ook minimaal.
engelbertus schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:47:
[...]
dat klopt. maar zakelijke verbuikers werden er wel op afgerekend zei je?
of maakt dat dan ook niet uit?
op mijn werk hebben we bijvoorbeeld een vrij dure meterkast met 3 keer 80 ampere of zo. ( en dat voor een kantoorpandje) er zit een apparte meter in, waar ik de stand niet eens vanaf kan meten
deze zit paralel aan de rest van de installatie. ( gaat een kabel vanaf de trafo waar de leidingen binnenkomen naar de meter. volgens een monteur bepaalt het aantal windingen van de trafo en een instelling op de meter ( een factor ) er voor dat het "signaal"de de meter krijgt, juist wordt omgezet in een verbuik landis gyr 400 of zo
Ja, zakelijke gebruikers worden er inderdaad op afgerekend, maar niet dat de kVAh gewoon als kWh worden afgerekend. Afaik, en dat zal best iemand anders beter weten uit te leggen dan ik, hebben zakelijke gebruikers een speciale meter die naast het verbruik ook de Cos Phi bepaald waar dan weer een tarief aan hangt. Er zijn daarom ook systemen die je achter de meterkast kunt plaatsen (grote bank met condensatoren en wat regelelektronica) die je Cos Phi kunnen corrigeren.
engelbertus schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:54:
[...]
ik heb eens een bedrijf gebeld dat ik tegenkwam op zoek naar een regenton waar meer in zou gaan dan 70 liter
ze hadden leuke oplossingen daarvoor, en ook voor ondergrondse opslag, en pompen etc.
die zei ook zoiets dat je voor een normale druk dus je vat op 10 minstens 5 meter hoog moet hebben om een normale leiding druk te hebben.
dat wordt dus al snel een pompje, dan ben je ook vrij om je vat te plaatsen waar je wilt.
ze hadden ook pompen die water kon laten bijvullen als het vat leeg is.
volgens die man was het verder VERBODEN om waterleiding te koppelen aan een systeem met grijs water. om zo indd "besmetting uit te sluiten" ik zat ook te denken aan een systeem met een vlotter gewoon zoals in een toilet
bij een probleem met een afgesloten vat kun ej dan krijgen dat bij een volle tank, toch grijs water in contact kan komen met leiding water?
maar goed...
zon camperpomp. / hydrofoor, kost dat niet veel stroom? draait dat ding continu, of alleen bij "vraag"?
1L = kg (bij benadering), dus 1cm³ = 1g, dus 1cm² bij 100cm hoog is 100g, oftewel 0,1kg/cm² oftewel 0,1bar/m waterkolom. Welke druk had u gewenst op uw leidingen?
Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het gewoon verboden is idd. Grijs water != regenwater. Grijs water is water dat al gebruikt is om mee te douchen, of om de afwas mee te doen. Dit is dus vervuild, maar nog altijd prima geschikt om je toilet mee te spoelen. Als je echter genoeg regenwater hebt is er geen milieuvoordeel aan het tevens gebruiken van grijs water, tenzij je overtollig regenwater niet op het riool loost, dan spaar je er belasting van het riool mee uit à 0,11kWh/m³ transport en 26,6kWh per jaar per gemiddeld persoon.
http://www.shurflo.com/fi...pds-2088-453-144_444_.pdf
4A bij 12V DC, dus dat is 48W, bij 12,5L/minuut. Lijkt me niet echt heel veel.
Een hydrofoorpomp is echter al snel een paar honderd watt, maar daar was je vast al achter als je had gegoogled. Beide pompen stoppen als het water op druk is. Een camperpomp gaat echter niet kapot als hij droog draait en kan zelf water aanzuigen, wat een hydrofoor ook niet kan. Een hydrofoor is daaarnaast veel groter en heeft één voordeel, er zit een expansievat onder wat een kleine voorraad water op druk houdt, waardoor je niet beperkt bent tot 12,5L/min en sowieso pomp hij wat sneller (paar m³ per uur), waardoor je er ook je tuin mee kunt sproeien.