Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.257 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wordt deels gehaald uit een heffing op de energierekening, een punt dat is overgenomen uit het CDA-programma. De lasten worden gelijk verdeeld over burgers en bedrijven; beide betalen 50 procent. De opslag wordt evenredig verdeeld over gas- en elektricteitsverbruik.
bron agd.nl

dat klinkt gebruiks gerelateerd, echter is 50/50 weer vreemd,
het bedrijfsleven gebruikt 75% van de energie

en vergeet niet :
http://www.siderea.nl/zon.../lobmnd/lob_mnd08_10.html
Zeer matige opbrengsten in de maand Augustus.
Augustus 2010 was een zeer matige maand voor bezitters van zonnepanelen. De noordelijke helft van het land had wat hogere opbrengsten dan het zuiden. Aan de kust waren de opbrengsten zoals wel vaak het hoogst. Voor de exacte cijfers en het overzicht voor heel Nederland verwijs ik iedereen naar de pagina met de Landelijke Opbrengstberekening

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2010 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
afgelopen week is t' goed fris geweest: ik schrok, de eerste 6 m3 gas verbruikt.
(oke... groot deel in september, 1 dag in oktober dus).
neemt t gasverbruik bij jullie ook nu fiks toe?

time to tweak....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je qsolar gebruikt idle 0,22 m3 gas voor stilstand (gemeten tijdens een weekje weg)
de rest is dus echt vraag geweest, veroorzaakt door je rechterhand.(of links)
afgelopen week scheen de zon ook niet echt vaak meer, dan heb je dus gewoon een blauwe engel van atag,
de zon doet niets.
ik zag hier van de week na een douche al zelfs 11 graden onderin het boilervat.... brrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 22:02:
je qsolar gebruikt idle 0,22 m3 gas voor stilstand (gemeten tijdens een weekje weg)
de rest is dus echt vraag geweest, veroorzaakt door je rechterhand.(of links)
afgelopen week scheen de zon ook niet echt vaak meer, dan heb je dus gewoon een blauwe engel van atag,
de zon doet niets.
ik zag hier van de week na een douche al zelfs 11 graden onderin het boilervat.... brrrrr
verwacht ook dat eea vraag is geweest (CV + tapwater).
lessons learned: kouder en korter afdouchen ;)
die 0,22 m3 gas, da's per week?
nou ja. vergeleken met eenzelfde week i.c.m. de Intergas is 't ongeveer 40-50% minder-verbruik :)
maar blijft schrikken na weken maanden 0 verbruik :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat de cv nog steeds uit....in september 1 x aan gestaan om te douchen (eigen schuld, moest de nieuwe radiatoren testen waardoor ik de boiler leeg trok )

Er zit nu een plugwise circle op de cv zodat ik hem even aan kan zetten indien nodig.
Woonkamer heeft zeer gunstige ligging waardoor de zon de hele middag in de woonkamer schijnt.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eeh snoekie, heb je al een foto van je "metdezonnesteek" setje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed nieuws uit de Achterhoek *O*
De gemeente Winterswijk biedt 100 huiseigenaren de mogelijkheid om maximaal € 500 subsidie te krijgen voor energiebesparende maatregelen in hun woning. Hiermee willen wij huiseigenaren stimuleren om energiebezuinigende maatregelen toe te passen. Dat is goed voor milieu en klimaat. De subsidie is te krijgen voor de volgende maatregelen: HR++ glas, zonneboilers, zonnecollectoren, vloerisolatie, dakisolatie, gevelisolatie, warmtepompen. De regeling past in ons klimaatbeleid dat in september 2008 is vastgesteld en geldt alleen voor huiseigenaren die de woning zelf bewonen.

De acht Achterhoekse gemeenten krijgen samen in totaal € 400.000 subsidie van de
Provincie Gelderland om de regeling uit te kunnen voeren. Per gemeente is dit maximaal € 50.000 en daarvan bieden de gemeenten 100 huiseigenaren de mogelijkheid een subsidie van 50% van de kosten, met een maximum van € 500, te krijgen. De raad heeft 16 september 2010 ingestemd en de verordening Subsidieverordening “Achterhoek bespaart 2010” vastgesteld. Gelijktijdig is darmee de regeling Achterhoek bespaart 2009 ingetrokken. Dit betekent dat de regeling start per 1 oktober 2010 en duurt tot uiterlijk 15 juli 2011. Hierbij geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 22:41:
eeh snoekie, heb je al een foto van je "metdezonnesteek" setje ?
Zal ik dit weekend even maken....was trouwens wel een leuke eerste dag met nieuwe set....bijna 6 kwh vandaag.

Jij had ook weer wat bij geplaatst las ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ik ben dit voorjaar ingeloot voor de SDE en we hebben hier ook een lokale subsidie (Voorburg) van 25% van de aanschafkosten van zonnepanelen. Hoogste tijd om dus eens precies te bekijken wat er mogelijk is. Mijn dak is 4 bij 6,2 meter, waarbij de 4 meter NW-ZO loopt, en de 6.2 NO-ZW. Zie onderstaande plaatjes voor ligging en maten.
Afbeeldingslocatie: http://purple.vermeer.tv/zonnepanelen/satelliet.jpg
Komt uit Google Maps, dus het noorden is boven. Ons dak zit tussen de groene lijntjes. De dakkapel aan de achterkant houd ik nog even vrij voor een zonneboiler...
Afbeeldingslocatie: http://purple.vermeer.tv/zonnepanelen/schets%20dak%20kl.png
De obstakels zijn in het rood aangegeven, met de hoogte. Rond zijn pijpjes (ontluchting, CV), rechthoeking de schoorstenen en vierkant een dakraam (niet op satellietfoto).

Ik ben op zoek naar twee dingen:
  1. Advies van iedereen over een optimale keuze en plaatsing van de panelen i.v.m. alle obstakels. Ik kan me voorstellen dat het zinvol is om iets duurdere panelen te nemen in verband met de beperkte ruimte. Maar een en ander moet wel economisch een beetje verantwoord zijn... 3 kWp zou mooi zijn, maar ik vraag me af of dat zonder al te dure panelen past op de beperkte ruimte. Ik had al bedacht dat een kleine helling (15 a 20 graden) waarschijnlijk het beste uitkomt, ondanks de iets suboptimale hoek t.o.v. de instraling.
  2. Offertes van mensen die zoiets kunnen leveren en plaatsen. Bij dat plaatsen neem ik graag het deel binnenshuis voor mijn rekening. Ik wil ook helpen op het dak, maar wil daarin niet de leiding nemen. Tips bij wie ik goed terecht kan zijn natuurlijk ook welkom. Om het topic niet te vervuilen: koen apenstaartje vermeer punt tv
Ik heb meer fotos van het dak voor de liefhebbers en iedereen is natuurlijk van harte uitgenodigd om zelf (op afspraak) te komen kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 23:05
Erasmo schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 22:49:
Goed nieuws uit de Achterhoek *O*
[...]
Dank u, geldt namelijk ook voor mijn gemeente. Formulieren zijn gedownload; morgen printer even aanslingeren (niet nu, dan worden de kids wakker)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Denis D
De vraag is zo moeilijk te beantwoorden.
Maar kijk eens op de site van Remeha, naar de Zenta boiler.
Daar is een mooie installatiehandleiding voor beschikbaar.
Een circulatiepomp is bijvoorbeeld niet zelfaanzuigend.
Is het een druksysteem of leegloop?
Waar staat de boiler? etc.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03
asvogel schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 23:03:
Ik ben dit voorjaar ingeloot voor de SDE en we hebben hier ook een lokale subsidie (Voorburg) van 25% van de aanschafkosten van zonnepanelen. Hoogste tijd om dus eens precies te bekijken wat er mogelijk is. Mijn dak is 4 bij 6,2 meter, waarbij de 4 meter NW-ZO loopt, en de 6.2 NO-ZW. Zie onderstaande plaatjes voor ligging en maten.
[afbeelding]
Komt uit Google Maps, dus het noorden is boven. Ons dak zit tussen de groene lijntjes. De dakkapel aan de achterkant houd ik nog even vrij voor een zonneboiler...
[afbeelding]
De obstakels zijn in het rood aangegeven, met de hoogte. Rond zijn pijpjes (ontluchting, CV), rechthoeking de schoorstenen en vierkant een dakraam (niet op satellietfoto).

1. Advies van iedereen over een optimale keuze en plaatsing van de panelen i.v.m. alle obstakels. Ik kan me voorstellen dat het zinvol is om iets duurdere panelen te nemen in verband met de beperkte ruimte. Maar een en ander moet wel economisch een beetje verantwoord zijn... 3 kWp zou mooi zijn, maar ik vraag me af of dat zonder al te dure panelen past op de beperkte ruimte. Ik had al bedacht dat een kleine helling (15 a 20 graden) waarschijnlijk het beste uitkomt, ondanks de iets suboptimale hoek t.o.v. de instraling.
  2. Offertes van mensen die zoiets kunnen leveren en plaatsen. Bij dat plaatsen neem ik graag het deel binnenshuis voor mijn rekening. Ik wil ook helpen op het dak, maar wil daarin niet de leiding nemen. Tips bij wie ik goed terecht kan zijn natuurlijk ook welkom. Om het topic niet te vervuilen: koen apenstaartje vermeer punt tv
Kijk eens naar Google Sketchup, je kan daarin je volledige huis tekenen op schaal / maat.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/mijnhuis.png ( mijn huis ).

Teken dan in detail elk obstakel erin en dan kun je gaan kijken hoeveel panelen je kwijt zou kunnen waar geen schaduw op valt door je obstakels. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

...........................................
• Offertes van mensen die zoiets kunnen leveren en plaatsen.
...........................................
Hoe kan ik contact met je opnemen voor een offerte op maat?

[ Voor 97% gewijzigd door ZonneStroom op 02-10-2010 08:45 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij had ook weer wat bij geplaatst las ik?
ja, een beetje erbij
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/3.jpg
nu 18 graden ipv 20, hierdoor heb ik een afstand van 123cm (was136cm) tussen de panelen, en kan het net uit, qua schaduw, zo won ik toch nog 10x13 cm, precies genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2010 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
@flitspaal.nl:
Ik krijg Sketchup niet aan de praat met Wine en heb geen Windows / Apple, vandaar.
Overigens zie ik dat ik, in het kader van de competitie, voor 3.002 kWp moet gaan :)

@glambalk:
Ik dacht dat dat erbij stond, maar: koen apenstaartje vermeer punt tv. Die ontluchting rechtsonderin kan trouwens weg, als die erg in de weg zit. Ben benieuwd naar je offerte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:03
[afbeelding]
flitspaal.nl schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 08:42:
Kijk eens naar Google Sketchup, je kan daarin je volledige huis tekenen op schaal / maat.
Dat werkt erg goed, ik heb hier beschreven hoe je dat kunt doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is die dan :)

Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/79345002.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
buldogwtf schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 13:01:
[...]

Ik ben klaar met plugwise, zetje retour gestuurd, ontkennen ze dat ze het hebben ontvangen, en nu 4 weken later na het versturen van het ontvangstbewijs geld nog niet ontvangen...

Tevens werd er geen enkele aanzet genomen om te kijken waar de gaten in de grafieken aan zouden kunnen liggen. Ja, binnen 5 meter van de circle+ gaan zitten..
Ik heb zelf ook last gehad van gaten in mijn grafieken. Het ging dan om de registratie van mijn PV systeem.
In 4 weken tijd heb ik 2 keer in gat gehad van 1 uur. Toen ik overging van een circle+ naar een circle voor registratie van mijn pv ('s avonds omgewisseld), kreeg ik de volgende dag helemaal geen informatie binnen op de circle (ondanks dat ik productie had ingeschakeld).
Ik heb daarop de boel weer omgewisseld en de volgende dag kreeg ik alle informatie weer netjes binnen.

Ik heb overigens geen enkel probleem gehad met registratie van mijn vrieskast, koelkast, magnetron, oven.

Inmiddels heb ik de circle van mijn magnetron verwijderd. Deze verbruikt 3 watt per uur (voor een klokje, en diezelfde klok zit ook op de oven waarvan het verbruik slechts 1 watt is).
Dit komt neer op 5,50 euro per jaar.
Ik heb een stopcontact met aan/uit knop gekocht voor 3,90 euro (Karwei) en daar de stekker van de magnetron op gezet.
Bij het gebruik van de magnetron even de schakelaar gebruiken en na gebruik weer uitzetten.
De dure circle kan nu elders zijn werk doen.

Mochten er nu mensen de Karwei in rennen...
Zij hebben een setje met 3 "pluggen" 1 met converter randaarde stekker -> 2 platte stekkers, 1 met converter randaarde stekker -> 2 platte stekkers + 1 randaarde stekker en 1 randaarde stekker -> randaarde stekker met aan/uit knop.

Die stekker met aan/uit knop verkopen ze ook onder een soort van "green" label. Dit is echter exact dezelfde stekker die ook in het pakket van 3 zit. De prijs is nagenoeg hetzelfde.

@Snoekie2 WOW dat ziet er mooi uit! prachtig die heatpipes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Super duurzaam dak zo! Hele nette installatie!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
Oooooohhhhhhh mooi dak. d:)b

Ik wou dat ik zoveel onbeschaduwd dak had.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:17
Mooi hoor snoekie!! Hoeveel warm water levert die enorme partij heatpipes je wel niet? Vind het partyflock logo rechtsonder ook wel mooi, aangezien mensen op partyflock altijd als complete idioten worden afgeschilderd op diverse plekken (geenstijl, etc), tegendeel blijkt weer eens waar!

[ Voor 3% gewijzigd door Yilar op 02-10-2010 14:59 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:17
Ik heb meer fotos van het dak voor de liefhebbers en iedereen is natuurlijk van harte uitgenodigd om zelf (op afspraak) te komen kijken ;)
Hi Kavermeer,

Ik zou zeggen heel goed rondshoppen, aangezien dat ontzettend veel geld op kan leveren. Google Sketchup is aan te raden, die heb ik ook gebruikt voor het ontwerp. Verder kun je, als je echt minimaal handig bent, heel goed zelf je zonnepanelen aansluiten, het is kinderspel. Dat scheelt in de regel toch ook weer flink in de totale kosten van het systeem en dus de terugverdientijd.

Wellicht is het eens leuk om te kijken of we binnen dit forum, om onze groene harten te laten spreken, de leden onderling kunnen helpen met installaties? Tegen een minimale vergoeding bijvoorbeeld of iets anders.. Immers met de ervaringen hier, kunnen we door te helpen bij installaties nog meer mensen over de streep trekken?? Tis meer een 'nudge' of idee.. Leuk in het kader van 10.10.10 of 350.org.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:55

ericplan

5180 Wp PV

Ziet er prachtig uit, Snoekie2. Veel zon toegewenst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kockie schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 23:11:
[...]

Dank u, geldt namelijk ook voor mijn gemeente. Formulieren zijn gedownload; morgen printer even aanslingeren (niet nu, dan worden de kids wakker)
Ik ga in November verhuizen en ik hoop dat dan nog niet alle subsidies vergeven zijn. Van het bedrag kun je flink wat isoleren of als je dat al gedaan hebt een leuke set van +/-500 Wp op je dak leggen.
Netjes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:42
HellevUUr schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 13:40:
[...]

Ik heb een stopcontact met aan/uit knop gekocht voor 3,90 euro (Karwei) en daar de stekker van de magnetron op gezet.
Bij het gebruik van de magnetron even de schakelaar gebruiken en na gebruik weer uitzetten.
De dure circle kan nu elders zijn werk doen.
Het kan nog goedkoper, want dezelfde aan/uit schakelaars liggen bij Action voor 89 cent in de schappen. Hier zitten ze ook (bijna) overal tussen. Mijn combimagnetron gebruikt in standby 4 watt, dus mijn 89 cent is in anderhalve maand terugverdiend.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yilar schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 14:45:
[...]

Mooi hoor snoekie!! Hoeveel warm water levert die enorme partij heatpipes je wel niet? Vind het partyflock logo rechtsonder ook wel mooi, aangezien mensen op partyflock altijd als complete idioten worden afgeschilderd op diverse plekken (geenstijl, etc), tegendeel blijkt weer eens waar!
Goed gezien dat logo ;) ik heb een boiler van 300 liter en die houd hij nog steeds netjes ruim boven de 60 graden iedere dag......cv staat uit via plugwise, scheelt ook weer 10 watt de hele zomer en tijdens het op temperatuur houden van de boiler zelfs 110 watt....als ik het weerbericht zie denk ik dat we het nog zeker een week volhouden zonder cv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Er is een nieuwe nummer 1: 80 MW

De grootste PV-centrale staat nu in Sarnia.

Denk je "hmmm, dat klinkt als Portugal of Spanje of misschien Californie", dan heb je het mis. Hij staat in Ontario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Yilar schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 14:49:
Ik zou zeggen heel goed rondshoppen, aangezien dat ontzettend veel geld op kan leveren.
Heb je nog tips voor wie ik, binnen en buiten dit topic, zeker moet meenemen in mijn offerte-ronde? Ik reken in ieder geval op een offerte van glambalk.
Wellicht is het eens leuk om te kijken of we binnen dit forum, om onze groene harten te laten spreken, de leden onderling kunnen helpen met installaties? Tegen een minimale vergoeding bijvoorbeeld of iets anders.. Immers met de ervaringen hier, kunnen we door te helpen bij installaties nog meer mensen over de streep trekken?? Tis meer een 'nudge' of idee.. Leuk in het kader van 10.10.10 of 350.org.
Leuk idee, ook al omdat het handig is om eerst bij iemand anders te oefenen voordat je zo'n installatie thuis doet!

[ Voor 3% gewijzigd door asvogel op 02-10-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@vmarckep:
Als ik even naar de grafiekjes kijk op je solarlog website, dan heeft het er inderdaad alle schijn van dat de twee strings zijn omgewisseld. Als je bij de panelen kunt is het niet zo heel moeilijk te testen. Neem een groot deken o.i.d. en dek de panelen af en kijk welke omvormer minder produceert.

@Engelbertus:
De plus en min kun je normaal gesproken niet omwisselen, omdat de stekkers dan niet passen. Dat kan alleen als en in de fabriek een fout is gemaakt, of de kabels tussen de panelen en omvormers verkeerd zijn gemaakt. Als het in de fabriek fout was, dan zouden ze dat merken bij het flashen. Lijkt me allemaal zeer onwaarschijnlijk bij een gerenommeerd merk.

Edit2:
En over het 'clippen': afgaande op de vermogenscurve op jouw solarlog website heb je de panelen vrij aardig op zuid georiënteerd, dus valt er wel te verwachten dat je omvormers regelmatig tegen hun maximum aanlopen.

Je hebt namelijk 8×225Wp = 1800Wp aangesloten* op een IG15 die max 1400Wac levert. Dat is een eu-eff. van 92,7% is dat dus 1400Wac / 92,7% = 1510Wdc. Oftewel de omvormer kan bij 92,7% efficiëntie maximaal 1510W opnemen terwijl er 1800Wp is aangesloten. Bij goede omstandigheden is er dus enig verlies te verwachten. Wat verder niet zo'n ramp is, omdat je dit op jaarbasis niet zo heel veel kost en deels ook gecompenseerd wordt, doordat het systeem bij lagere instraling op een hogere efficiëntie loopt.

(Voor de IG20 is de max 1900Wac bij een eu-eff. van 94,5%, dus 1900 / 94,5% = 2010Wdc, waar je 2400Wp hebt aangesloten.)

* als het zit zoals ontworpen.

De installateur is gisteren langsgeweest en de wisselrichters waren zoals al werd vermoed gewisseld.
Dit is allemaal in goede orde hersteld, dus zijn wij weer tevreden ...
Missen is des mensen, maar zolang het opgelost wordt is alles in orde ...

Bedankt voor jullie hulp ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik denk dat de 3 heatpipe setjes onder elkaar passen als ze helemaal rechts liggen, dan passen er meer PV panelen op. Dan zou ik de huidige verkopen en nieuwe terugkopen met allemaal dezelfde kleur/maat.

Dat zou netter zijn en er passen er meer op. Sorry. 8)7

Verder ben ik jaloers, dat mijn vrouw niet is als de jouwe.
Die van mij wil nl niet meer PV panelen.

[ Voor 10% gewijzigd door SasJo op 02-10-2010 22:49 ]

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Yilar schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 14:49:
[...]

Hoe vaak dat ik al niet mailtjes heb gehad van personen, om advies te vragen over de te installeren spullen....Ik heb ook al twee keer iemand op bezoek gehad om te kijken hoe ik een en ander had gemaakt.

En daarnaast zijn er natuurlijk diverse mensen (waaronder ik) bezig met allerlei kosteloze software voor logging, etc.

Kortom ik denk dat de meesten hier allang hun groene hart laten spreken, en waar ze kunnen, mensen zullen helpen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Mistraller schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 23:06:
[...]

Hoe vaak dat ik al niet mailtjes heb gehad van personen, om advies te vragen over de te installeren spullen....Ik heb ook al twee keer iemand op bezoek gehad om te kijken hoe ik een en ander had gemaakt.

En daarnaast zijn er natuurlijk diverse mensen (waaronder ik) bezig met allerlei kosteloze software voor logging, etc.

Kortom ik denk dat de meesten hier allang hun groene hart laten spreken, en waar ze kunnen, mensen zullen helpen.
Zelfde verhaal hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 22:39:
[...]

Ik denk dat de 3 heatpipe setjes onder elkaar passen als ze helemaal rechts liggen, dan passen er meer PV panelen op. Dan zou ik de huidige verkopen en nieuwe terugkopen met allemaal dezelfde kleur/maat.

Dat zou netter zijn en er passen er meer op. Sorry. 8)7

Verder ben ik jaloers, dat mijn vrouw niet is als de jouwe.
Die van mij wil nl niet meer PV panelen.
Helaas ging dat net niet, de leidingen zouden dan over de dakrand komen.

En idd, alles het zelfde was mooier geweest zeker bij een aantal huizen waar verder nog niemand panelen heeft....maar ik weet zeker dat dat over een jaar of 5 tot 10 anders is.

Waarschijnlijk komt het omdat ik geen vrouw heb maar een vriendin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Voordat men panelen gaat plaatsen zou het niet verstandig zijn (indien mogelijk) om alle obstakels zoals pijpjes en dakraampjes te verplaatsen naar de noordkant.
Op de zuidkant is er dan alle ruimte voor een aaneengesloten geheel.
Binnenkort begin ik hier met het verplaatsen van een afvoerpijp (van de centrale afzuiging) en een ontluchtingspijpje naar de noordkant.
Onze dakkapel hebben we om het zuiddak vrij te houden ook bewust geplaatst aan de noordkant van de woning.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hadden 4 pijpen op ons platte dak staan (3 voor ventilatie, 1 voor de cvketel) en hebben besloten een centrale ventilatieunit te nemen waardoor we i.p.v. 3 ventilatiepijpen er nog maar 1 nodig hadden en zowel van deze als van de pijp voor de cvketel een geveluitvoering te maken. De ITHO ecofan bevalt ontzettend goed en verbruikt minder dan de voormalige badkamerventilator. Het veranderen van het ventilatiesysteem bood ook meteen de mogelijkheid om de asbest ventilatiepijpen te verwijderen. Nu is ons dak obstakelvrij. Dus zodra de voorbereidingen in het ketelhok klaar zijn, kunnen de heatpipes het dak op en daarna eindelijk eens tijd maken om nog wat offertes aan te vragen voor zonnepanelen.

@snoekie2: goed de ruimte benut! Hoe bevalt het trouwens om 72 heatpipes i.c.m. een 300 liter boiler te hebben? Wij zijn bezig met het plaatsen van 72 heatpipes, maar dan i.c.m. een 500 liter boiler.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2010 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het er prachtig bijliggen snoekie, maar dat zal wel komen omdat ik nogal wat moeite heb gehad het technisch goed en passend te krijgen......dus dan kijk je er al snel met een ander oog naar.
als je partner niet meer wil, waar kiest die partner dan voor ? (doordenkertje)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/mono.jpg
ik was trouwens de partner waarvan het allemaal niet zo nodig hoefde allemaal, leuk he ;)
op de meter hier nu 899,97kWh/kWp, vandaag gaan we de 900 passeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet ook zeggen dat het nu echt leuk wordt, stand totaal kwh is het zelfde als begin van de maand.....oftewel ik wek tot nu toe op wat ik zelf verbruik :) en cv staat ook nog uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 09:55:
Moet ook zeggen dat het nu echt leuk wordt, stand totaal kwh is het zelfde als begin van de maand.....oftewel ik wek tot nu toe op wat ik zelf verbruik :) en cv staat ook nog uit
Welkom in het land van de energiebesparingsverslaafden ( 3x woordwaarde :) ) (ook een leuk woord voor galgje trouwens ) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 23:06:
[...]

Adviezen geven is prima, maar we moeten installateurs niet brodeloos maken. Dat is niet goed voor de duurzame markt. Wel ervaringsgexpertise geven, dat kan juist helpen mensen over de streep te halen. Ik neem aan dat jullie dat bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 12:03:
Adviezen geven is prima, maar we moeten installateurs niet brodeloos maken. Dat is niet goed voor de duurzame markt. Wel ervaringsgexpertise geven, dat kan juist helpen mensen over de streep te halen. Ik neem aan dat jullie dat bedoelen.
Daar ben ik het zowel persoonlijk als gezien het forum zeker niet mee eens. Het gaat niet om installateurs brodeloos maken, maar ik zie niet wat er mis is met een vriendendienst in de brede zin van het woord. Als de buurman mij zou vragen om naar een lekkende kraan te kijken, dan zeg ik echt niet dat hij maar voorrijkosten van een installatiebedrijf moet gaan betalen, omdat die jongens anders brodeloos worden.

Daarnaast: Juist op tweakers.net verwacht je dat mensen zelf dingen willen en kunnen doen. Als je je installatie wilt tweaken/optimaliseren, dan is juist de installatie het moment om te weten te komen hoe e.e.a. in elkaar steekt. Dat achteraf uitzoeken, met een installateur die de boel op zijn manier aanlegt, is niet altijd goed te doen.

Over je stelling voor de duurzame markt ben ik het ook niet eens. Het verschil in kosten tussen zelf en laten installeren zijn vaak aardig groot en kunnen makkelijk het verschil maken tussen of een installatie er wel of niet komt. Als zo'n installatie er met hulp van liefhebbers er dan wel komt, dan lijkt me dat geen nadelig effect voor de duurzame markt.

Straks verbied je nog mensen hun eigen PC in elkaar te zetten, met vrienden aan een auto te sleutelen, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

Ben ik niet zo bang voor. Veel mensen willen of kunnen zelf het dak niet op. Daar zijn wij dan voor.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Naast mijn gloednieuwe zonnepanelen heb ik ook nog de begane grond voorzien van HR++ ramen (Thermobel Top N+ (u-waarde 1.3)). Deze vervingen het 25 jaar oude dubbel glas waarvan er inmiddels 1 lek was gegaan.
Ik had ook nog een klein raampje met enkel glas.
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om luchtroosters te plaatsten (Ducoton 10).

Afbeeldingslocatie: http://hellevuur.myetrayz.net:7720/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=1c383cd30b7c298ab50293adfecb7b18
Oude ruiten

Afbeeldingslocatie: http://hellevuur.myetrayz.net:7720/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=182be0c5cdcd5072bb1864cdee4d3d6e

Daarnaast heb ik op de eerste verdieping een enkel glas aluminium schuifraam laten vervangen voor een HR++ (Sanco) kantel/kiep kozijn met kierstandhouder, luchtrooster en hor.

Afbeeldingslocatie: http://hellevuur.myetrayz.net:7720/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=37693cfc748049e45d87b8c7d8b9aacd

Afbeeldingslocatie: http://hellevuur.myetrayz.net:7720/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=8e296a067a37563370ded05f5a3bf3ec

Afbeeldingslocatie: http://hellevuur.myetrayz.net:7720/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=02e74f10e0327ad868d138f2b4fdd6f0

Afbeeldingslocatie: http://hellevuur.myetrayz.net:7720/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=6ea9ab1baa0efb9e19094440c317e21b

Afbeeldingslocatie: http://hellevuur.myetrayz.net:7720/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=c16a5320fa475530d9583c34fd356ef5

Afbeeldingslocatie: http://hellevuur.myetrayz.net:7720/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=3c59dc048e8850243be8079a5c74d079

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na de crash van de ms2100 een tijdje niets gedaan aan de live gegevens,
een oude laptop opgetuigd met linux en de site weer tot leven gewekt.

http://qsolar.tecsun.nl

Het kan zijn dat als je op de site komt je lego blokjes ziet
even verversen, dan zijn ze weg.
Het kan soms even duren voordat je wat ziet.
laptopje is niet zo heel snel.

voor de mensen die logging en live gegevens leuk vinden,
is deze site al bekend www.pachube.com

oja in het kader van burenhulp

www.duurzameburen.nl

groeten
sprokkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede tip, Sprokkie! Goed initiatief.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
heb me aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Het lukt me maar niet om sonnenertrag.eu zover te krijgen dat ze de gegevens van mijn PV installatie automatisch verwerken.

Ik genereer zelf "days_hist.js", volgens mij volledig volgens de specs op:
http://wiki.sonnenertrag....log:solarlog_days_hist.js
Ook heb ik een base_vars.js aangemaakt.

Mijn days_hist.js:
http://home.spelplein.eu/solar/solarlog/days_hist.js

Ik heb de URL opgegeven bij sonnenertrag, en de http logs lagen zien dat ze keurig worden opgehaald, iedere dag net even na 10 uur 's ochtends:

193.33.114.84 - - [03/Oct/2010:10:05:52 +0200] "GET /solar/solarlog/months.js HTTP/1.1" 404 489 "-" "Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.8.1.13) Gecko/20080311 Firefox/2.0.0.13"
193.33.114.84 - - [03/Oct/2010:10:05:52 +0200] "GET /solar/solarlog/days_hist.js HTTP/1.1" 200 1209 "-" "Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.8.1.13) Gecko/20080311 Firefox/2.0.0.13"
193.33.114.84 - - [03/Oct/2010:10:05:52 +0200] "GET /solar/solarlog/base_vars.js HTTP/1.1" 200 379 "-" "Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.8.1.13) Gecko/20080311 Firefox/2.0.0.13"
193.33.114.84 - - [03/Oct/2010:10:18:05 +0200] "GET /solar/solarlog/min_day.js HTTP/1.1" 404 490 "-" "Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.8.1.13) Gecko/20080311 Firefox/2.0.0.13"

min_day.js en months.js genereer ik niet omdat ik begrepen had dat dat niet nodig is. Is er iemand die zeker weet of dit wel of juist geen probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ik zit even te puzzelen met hoe ik zonnepanelen het beste kan neerleggen. Waar ik niet uitkom is het effect van schaduw. Ik zie termen als 'funest' of dat de opbrengst 'omlaag dendert', maar daar kan ik natuurlijk niet aan rekenen. Het lijkt me ook nog af te hangen van de zonnepanelen en hoe de bypass-diodes zijn aangesloten.

Kan iemand daar zijn/haar licht over laten schijnen? Worden die diodes meestal zo aangebracht dat de cellen in rijen (in geval van landscape plaatsing) kunnen worden gebypassed (spelling?)? In dat geval zou het niet zo erg zijn om de vuistregel dat de afstand tussen rijen panelen tweemaal de hoogte moet zijn een beetje te negeren. Schaduw van een pijp zou dan weer veel meer effect hebben. Maar hoeveel meer? Kan ik dan beter dat paneel niet plaatsen, omdat het rendement van de hele string wordt aangetast, of is het nou ook weer niet zo erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Beetje onzin. Ik heb zelf mijn zonneboiler en PV op het dak geplaatst, en de installatie ook geheel zelf gedaan. Mijn buurman 3 huizen verder is zelf installateur, en heeft met wat tips gegeven, en hij moest me complimenteren met het resultaat, zelf had ie het niet beter gedaan zei hij.

Verder, PV installeren is kinderlijk eenvoudig, een muurtje metselen is lastiger. Of wil je zeggen dat mensen maar niet meer aan hun huis moesten klussen "Want dat is slecht voor de bouw-, schilder-, en onderhoudsbedrijven?"

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ik heb in de keuken een plintverwarming (Kickspace) die eigenlijk altijd uit staat. Laatst merkte ik dat de retourleiding van dat ding wel warm wordt. Het lijkt er dus op dat ook als de Kickspace uit staat, het water gewoon van de aanvoer naar de retour stroomt. Het resultaat is dus dat er heet CV water rondgepompt wordt, dat toch niet afkoelt. Ik heb even rondgekeken, maar kan inderdaad geen ventiel vinden in de Kickspace of de bijbehorende documentatie. Weet iemand of het klopt dat dat ding zo dom werkt?

En vervolgens: Hoe los ik dat op? De eenvoudigste oplossing is natuurlijk een kraan op de leiding zetten, maar daar kom ik helaas niet zo heel makkelijk bij op een handige plaats. Je zou eigenlijk een elektrisch ventiel aan de schakelaar op de Kickspace willen koppelen. Weet iemand zo waar je dat voor weinig geld kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
asvogel schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:06:

Kan iemand daar zijn/haar licht over laten schijnen? Worden die diodes meestal zo aangebracht dat de cellen in rijen (in geval van landscape plaatsing) kunnen worden gebypassed (spelling?)? In dat geval zou het niet zo erg zijn om de vuistregel dat de afstand tussen rijen panelen tweemaal de hoogte moet zijn een beetje te negeren. Schaduw van een pijp zou dan weer veel meer effect hebben. Maar hoeveel meer? Kan ik dan beter dat paneel niet plaatsen, omdat het rendement van de hele string wordt aangetast, of is het nou ook weer niet zo erg?
Ik ga een poging wagen :)

Er zitten bij "normale panelen" van 1,60x80 altijd 3 bypass diodes in de panelen. Dus per 24 cellen 1 bypass diode. Als je het paneel staand neerzet dan bestaat het paneel uit 12 cellen in de hoogte en 6 cellen in de breedte. Per twee verticale banen zit er een bypass diode.

Als er schaduw valt op 1 van de cellen dan vallen die 24 cellen uit en loopt de rest van de energie over de bypass diode heen en heeft dus niet je hele string er last van.

Ik heb hier ook last van schaduw perikelen en dat heb ik redelijk op weten te lossen door de panelen goed te plaatsen. In mijn geval het merendeel van de panelen in landscape geplaatst en dat scheelt bij mij redelijk wat opbrengst.

Ik heb hier thuis behoorlijk wat waardevolle logdata wat er gebeurd met en zonder schaduw. Alleen zou deze posting denk ik idioot lang worden :) Je bent wat dat betreft van harte uitgenodigd om hier eens te komen kijken en alle data van mijn systeem door te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik had even tijd over en heb je situatie in Google Sketchup gezet:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/temp/dak_kavermeer.png

(Google Sketchup bestandje hier te downloaden)

Ik heb random twee zonnestroompanelen op het dak gezet, daar kun je mee schuiven, en er met copy/paste meer van maken. Ik denk niet dat 3kWp makkelijk gaat lukken...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:51
asvogel schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:21:
Ik heb in de keuken een plintverwarming (Kickspace) die eigenlijk altijd uit staat. Laatst merkte ik dat de retourleiding van dat ding wel warm wordt. Het lijkt er dus op dat ook als de Kickspace uit staat, het water gewoon van de aanvoer naar de retour stroomt. Het resultaat is dus dat er heet CV water rondgepompt wordt, dat toch niet afkoelt. Ik heb even rondgekeken, maar kan inderdaad geen ventiel vinden in de Kickspace of de bijbehorende documentatie. Weet iemand of het klopt dat dat ding zo dom werkt?

En vervolgens: Hoe los ik dat op? De eenvoudigste oplossing is natuurlijk een kraan op de leiding zetten, maar daar kom ik helaas niet zo heel makkelijk bij op een handige plaats. Je zou eigenlijk een elektrisch ventiel aan de schakelaar op de Kickspace willen koppelen. Weet iemand zo waar je dat voor weinig geld kunt krijgen?
Je kan in de aanvoer gewoon een rechte radiator afsluiter monteren wel een thermische en dan zo'n elektrisch acutuater erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
flitspaal.nl schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:39:
Ik ga een poging wagen :)
Er zitten bij "normale panelen" van 1,60x80 altijd 3 bypass diodes in de panelen. Dus per 24 cellen 1 bypass diode. Als je het paneel staand neerzet dan bestaat het paneel uit 12 cellen in de hoogte en 6 cellen in de breedte. Per twee verticale banen zit er een bypass diode.
Aha. Dus als ik panelen (in landscape) op een plat dak zet en onvoldoende afstand houd, dan zal ik opeens 1/3e van de opbrengst missen (en als ik het al te gek maak wordt dat 2/3e). Voor uitstekende pijpen is het juist niet handig, want dan ben je de opbrengst van je hele paneel kwijt. Bij montage op een schuin dak kun je ze dan weer portrait zetten, en is een pijp/schoorsteen weer wat minder een probleem.
Wat ik dan nog niet begrijp is waarom je hele string er last van zou hebben. Al heb ik schaduw op het hele paneel, dan nog zouden die diodes toch gewoon het paneel moeten kortsluiten? M.a.w., je uitval kan toch nooit meer zijn dan alleen de beschaduwde panelen?

Je aanbod voor een audit van je logs wordt wel gewaardeerd, maar ik denk dat ik er toch maar niet op in ga - ik heb leukere hobbies :)
JeroenH schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:47:
[...]
Ik heb random twee zonnestroompanelen op het dak gezet, daar kun je mee schuiven, en er met copy/paste meer van maken. Ik denk niet dat 3kWp makkelijk gaat lukken...
Cool, bedankt! Inmiddels heb ik Sketchup een beetje aan de praat, maar niet alle functies lijken te werken. Eens kijken hoever ik kom met het editen van deze schets.
3 kWp gaat inderdaad niet lukken. Maar misschien gebruiken we nog wel een stukje schuin (ZO) dak. Moet alleen wel eerst een schoorsteen worden afgebroken.
leonbong schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:57:
Je kan in de aanvoer gewoon een rechte radiator afsluiter monteren wel een thermische en dan zo'n elektrisch acutuater erop.
Ik kan alleen geen goedkope elektrische actuator vinden - kost al gauw 50 euro. Dat vind ik, samen met het extra werk, toch wel wat veel worden. Of weet je daar goedkope versies van te vinden? Ik weet ook niet heel goed waar ik op moet zoeken, maar ik zal nog eens mijn best doen.

[ Voor 12% gewijzigd door asvogel op 04-10-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:39
asvogel schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:21:
Je zou eigenlijk een elektrisch ventiel aan de schakelaar op de Kickspace willen koppelen. Weet iemand zo waar je dat voor weinig geld kunt krijgen?
Dat ziet er inderdaad wel vrij dom uit. Er bestaat een Kickspace elektrische klep voor stadsverwarming, maar zo te zien kun je ook gewoon een standaard elektrische klep nemen. Ik heb ze, maar je kunt ook marktplaats proberen. Een alternatief is een thermostaatkraan met externe voeler, die je in de ruimte monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conrad verkoopt eberle actuators voor 2 tientjes ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Na aanleiding van een gesprek met iemand om die te overtuigen om zonnepanelen te nemen ipv geld op een spaarrekening te laten groeien,.
Mijn kennis gaat niet zo ver om dit goed te verwoorden, tot nu toe.

Ik vertelde over mijn sets en de opbrengst en de te verwachtte opbrengsten.
Over stroomprijzen en toekomst verwachtingen etc.

Nu krijg ik tegen argumenten dat doordat overal kerncentrales nog open blijven en er nieuwe worden bij gebouwd, waarschijnlijk ook in Nederland door dit rechts kabinet, er over een tijdje een overschot aan stroom gaat komen en er dus meer met de stroomprijs gaat worden gestunt.
Volgende,
De WOZ van je woning gaat omhoog door je woning verbetering, dus meer betalen.
Hetzelfde geld voor de verzekering.
Afschrijving en onderhoud van de panelen.
Voortgang in techniek, over enkele jaren sterk verbeterde panelen voor lagere prijzen.

Val mij aub niet aan over bovenstaande, maar ik wil graag goede tegen argumenten kunnen geven,
als ik hier wat deskundig onderbouwde antwoorden kan krijgen heb ik weer wat voor een volgende discussie.
Ik kan ook stoppen met zo'n discussie maar dat doe ik niet, ik wil graag goed kunnen onderbouwen en dan gelijk krijgen dat zonnepanelen rendabel in Nederland zijn en ook zonder subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:52
Als je dit economisch benadert is het een discussie die nooit een winnaar zal krijgen. Feit is dat niemand je garantie kan geven over wat jouw energieprijs over 15 jaar zal zijn als je die afneemt bij een energiebedrijf . Ander feit is dat niemand je een garantie geeft over het rendement op een spaarrekening. Met zonnepanelen zou je een investering doen om de kosten naar beneden te brengen, en over de levensduur van je zonnepanelen ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Maar ook ik geef je geen garantie dat je panelen of omvormer nooit kapot gaan. (Garantie op werking, okay maar diefstal? brand in huis? grote storm?)

Je kunt alleen naar het verleden kijken, een natte vinger gebruiken, een grafiek tekenen, en die grafiek extrapoleren en aan de hand daarvan proberen een berekening te maken.

Feit is dat als je twijfelt over duurzaamheid in je huis, en je hebt je er nog nooit in verdiept, begin bij isolatie van je huis en ga bewuster met elektriciteit om. Dat is natuurlijk duurzaam, maar isolatie vergroot naar mijn mening ook je wooncomfort. Electriciteitverbruik terugdringen merk je gelijk in je portemonnee. Elke KWh die je bespaart hoef je niet meer te betalen...

Als je dit niet economisch wil benaderen zie ik geen reden om niet voor zonnepanelen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het wel eens economisch bekeken, maar dan met de huidige waarden.

Zoals de waarden (aanschaf prijs, energie prijs, rente op een spaarrekening, inflatie enz) er nu bij liggen is het geen goede investering.
De inverstering word rendabel of zelfs ERG winstgevend als de rente daalt of de energieprijs stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Op de vraag "wanneer verdien je je zonnestroompanelen terug?' antwoord ik altijd "tussen tien jaar en nooit". Daarna leg ik uit dat investeren in zonnestroompanelen (en zonneboilers etc.) speculeren op stijgende energieprijzen is.

Het is een enorm ingewikkelde discussie die niet altijd 'lukt'. Als je een echte liberaal tegenover je treft zul je te horen krijgen dat 'de markt' het wel oplost, er 'meer innovatie' nodig is, en dat het 'rendabeler' moet worden. Steek er dan niet al te veel energie in, hou het luchtig en begin alsjeblieft niet over minder autorijden of minder vlees eten, want als ik de laatste paar jaar, ook hier, iets geleerd heb is het dat je dan al snel erg raar gevonden wordt en dan boek je helemaal geen vooruitgang...

Wat het allerbeste werkt is zo iemand uitnodigen naar een huishouden met zonnestroompanelen en een ouderwetse terugdraaiende draaischijfmeter. Ik snap niet helemaal waarom, maar als mensen die schijf terug zien draaien gaat er pas écht een (spaar)lampje branden wat zonnestroompanelen nu precies doen. Ik heb op de solar days van de afgelopen twee jaar het bij bijna alle bezoekers gezien: de ogen gaan glinsteren als ze de schijf terug zien draaien. Daar kan geen uitleg, hoe enthousiast ook, geen grafiek, geen financiële berekening tegenop.

-edit-

Oh, en leg uit dat bij fossiele en nucleaire energie-opwekking niet alle kosten in de prijs verwerkt zitten. Zaken als milieuschade, ziekten en klimaatverandering betaal je niet direct maar worden afgeschoven op de maatschappij (hetzelfde geldt voor autorijden, maar nogmaals, wees daar uiterst behoedzaam mee). Bij écht duurzame opwek van elektriciteit met zon, wind en waterkracht zijn de maatschappelijke kosten veel en veel lager. Niet iedereen is gevoelig voor een dergelijk argument, veel mensen kijken helaas alleen naar hun eigen portemonnee...
Zomaar wat tips uit de praktijk.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 04-10-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Verwijderd schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:48:
Conrad verkoopt eberle actuators voor 2 tientjes ofzo.
Gevonden! Alleen bedoelde ik die niet precies. Dit is zo'n thermisch geval: Je stookt een weerstand warm, en door het resulterende drukverschil wordt kracht uitgeoefend om bijv. een ventiel dicht te zetten. Mijn voorkeur gaat uit naar een motortje, vanwege de hogere snelheid en het feit dat je dan alleen stroom trekt tijdens het verstellen.
Maar goed, deze kan ik wel even achter de hand houden als alternatief (al heeft hij een negatieve review).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de vraag "wanneer verdien je je zonnestroompanelen terug?'
@master30
ik ben nog veel harder daarin.
ik laat ze gewoon zien dat mijn rekening al 44 maanden >200 euro is gedaald.
dan ga ik niet op hun vragen in, dat doen fossieltjes ook niet, die roepen maar wat om duurzame verhalen onderuit te halen, wat voor fossieltjes niet meetelt, vervuiling bijvoorbeeld.
ik stel onmiddelijk de wedervraag voor hoe het fossiel nog beter kan.
dan valt het stil... oorverdovend stil, en komt er vaak intense agressie los.
verdedig je dus nooit, het werkt niet, de menselijke geest in nederland is anders geprogrammeerd.

uiteindelijk sluit ik meestal af met :
in 10 jaar werk jij 1 jaar voor joker en ik niet.
een doembeeld.
ik heb al tientallen mensen aan de duurzame energie/ultra besparing gebracht, en dat geeft me veel vreugde.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Mijn energie rekening is nu ook al 120 euro per maand omlaag, sinds september,

Van mij mogen de stroomprijzen wel stijgen, des te eerder krijg ik gelijk tov die persoon.
Het is voor mij ook hobby, het maakt mij ook niet zoveel uit wat de tvt is,
Ik kan ook de totale investering van afgelopen jaar optellen en dit delen door wat ik nu al minder heb betaald dit afgelopen jaar.(15 maanden eigenlijk)
Zal zo rond de 10.000 zijn denk ik, inclusief wat witgoed en ledlampen
Ik heb net de eindafrekening en als ik niets had gedaan dan had ik ruim 2300 euro per jaar aan gas en licht betaald, nu kom ik al uit onder de 1000 euro. 1300 bespaard!

Dus mijn totale investering zal zich plat gezegd binnen 8 jaar terug verdienen.
Volgend jaar zal ik nog minder betalen want dan heb alle genomen maatregelen dan ook een compleet verbruiksjaar hierin mee kunnen nemen
Als de prijzen stijgen dan nog meer besparing.

Daar integen zal ik nog een paar investeringen gaan doen om het verbruik nog verder terug te dringen.
Dit doe ik weer mede met het geld dat ik binnenkort terug krijg van essent.

Hier moet ik nog aan toevoegen dat ik heb gerekend over 2008-2009.
Aangezien de winter nog veel strenger was over 2009-2010 (mijn verbruiksjaar, september tot september)
Als ik dus niets had gedaan dan had ik nog meer moeten betalen.

Binnenkort eens aan de buren vragen wat meer aan gas hebben verbruikt tov vorig vebruiksjaar. (haha)
Als ze de papieren tenminste niet bij het ouwe papier hebben gedaan (zucht)

[ Voor 16% gewijzigd door master30 op 04-10-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij sommige mensen is de discussie hopeloos. Wij wilden met de hele rij buitengevelisolatie toepassen (dus geen spouwmuurisolatie, maar isolatieplaten tegen de gevel aan). Is de enige manier om ons type huizen goed te isoleren en bovendien knapt het uiterlijk van de woningen er enorm van op, waardoor je de kosten er al uithaalt in de verkoopprijs (ja, ze zijn aan de buitenkant erg lelijk, maar aan de binnenkant juist erg ruim en licht). Iedereen wilde graag meedoen, zelfs een stel dat van plan is binnen enkele jaren te verhuizen. Maar een buurvrouw wil niet meedoen. Ze wil een nieuwe auto kopen, want er zitten deuken in haar auto. Ze zet overal in huis altijd de verwarming aan, zelfs op de 2e verdieping waar ze nooit komt en wil dit ook blijven doen. Ze heeft nog enkel glas en een energierekening van 300 Euro per maand, terwijl wij een rekening van 84 Euro per maand hebben en dan ook nog een hoekhuis hebben (alleen een verdieping minder dan zij). Ze ziet het nut van isoleren niet in en zelfs als we met de andere buren haar het bedrag zouden lenen denk ik dat ze niet wil. :(

We gaan nu toch met de welstand praten om te kijken of wij het zonder haar mogen doen, maar de kans is zeer klein dat ze het goed vinden als niet het hele rijtje mee doet. Doodzonde, want iemand moet de eerste zijn en als mensen eenmaal met eigen ogen zien hoeveel mooier de huizen er van worden (is bij de meesten namelijk een belangrijker argument dan de isolerende waarde), zullen er steeds meer mensen volgen. Als niemand dit als eerste kan gaan doen, zal dit betekenen dat onze jaren 70 wijk steeds verder achteruit zal gaan, want je zult altijd in een rijtje iemand hebben die niet mee wil doen. De huizen zijn al goedkoop omdat iedereen de grijsgrauwe betonnen buitenkant lelijk vindt en als de energiekosten stijgen zullen de woningen alleen maar nog minder gewild worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
master30 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 16:36:

Val mij aub niet aan over bovenstaande, maar ik wil graag goede tegen argumenten kunnen geven.
Op inhoudelijke argumenten ga je het simpelweg niet redden, je bent van zoveel variabelen afhankelijk dat er werkelijk waar geen zinnig woord over is te zeggen. Ik heb hier recentelijk een van mijn buren laten stilvallen. Wel klagen over een hoge energierekening en geen geld hebben maar wel een joekel van een auto kopen 6 maanden later. Daar een leuke opmerking over gemaakt.

"Je zit 9 van de 10x alleen in die veel te grote auto, je betaalt je scheel aan wegenbelasting. Als je een kleinere auto had gekocht had je minder of geen belasting betaald en van het uitgespaarde geld van de aanschaf had je je dak vol kunnen leggen met zonnepanelen en was je energierekening in 1 klap ook veel lager geweest voor de rest van je leven. MAAR! Je kan nu in elk geval zeggen dat je in merk XYZ rijd!" Het werd toen erg stil.

En diezelfde mensen verklaren mij voor gek dat ik in een kleinere en veel zuinigere auto ben gaan rijden. 8)7

Je moet de energierekening vergelijken met het "boiling frog syndrome" ( Wikipedia: Boiling frog ). De verhogingen van de energierekening gaan steeds geleidelijk en mensen zien niet hoeveel geld ze er aan kwijt zijn over de lange termijn. De simpele berekening hoeveel geld je kwijt bent per jaar of per 10 jaar werkte voor mij als eye-opener. Het was 200 euro per maand gemiddeld. Na de halfjaar afrekening van GC betaal ik nu 78 euro.

Ik heb 16000 euro uitgegeven. nee geïnvesteerd in ons huis. Per maand scheelt het ons dus op dit moment 122 euro. Per jaar geef ik dus nu 1464 euro niet meer uit aan de energiemaatschappij en aan de staat. Dus een legale manier van belastingontduiking!

Spaarrente afgelopen 2 jaar gemiddeld 4% op een 10 jaar vast rekening? Dan had ik dus ongeveer 640 euro "verdiend" op de spaarrekening. Nu verdien ik meer dan het dubbele.

Dat voorrekenen aan mensen levert vaak rare blikken op van ongeloof.
Ze ziet het nut van isoleren niet in en zelfs als we met de andere buren haar het bedrag zouden lenen denk ik dat ze niet wil. :(
Het lijkt erop alsof die kikker inmiddels is gestorven in de hete pan met water. 8)7 . :F Liever 300 euro betalen ipv 84 en dan nog geen nut zien in energiebesparen en isoleren.....

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 04-10-2010 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:03

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JeroenH schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:47:
[...]

[afbeelding]

(Google Sketchup bestandje hier te downloaden)

Mooi gedaan JeroenH! Ik heb nog een eventuele extra tip. Als de de zonnepanelen in zijn geheel net een tikkie hoger zet (10 cm bijvoorbeeld) geeft dat al voordelen voor de beschaduwing. De schaduw van de ventilatiepijpjes komt dan minder ver. Het zijn marginale verschillen, maar het kan net voldoende zijn.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschillende vragen: (ik ben een rationele hierin ;) )

1. tvt. Inderdaad meestal is er bij niet zuinige types wel iets anders waarmee tegen een veel geringere investering meer te besparen valt.
De tvt wordt gunstiger door de toenemende belasting op energie, mogelijk een extra opslag voor de SDE+.
Dit zijn vooralsnog onzekere factoren. Dus geen argument voor ''dat type''
Wel is het zo dat de prijs van een kwh over de gehele levensduur uitkomt op circa 20cent. (incl rentevergoeding 4%). Er is geen 1 aanbieder waar je de prijs voor 20 jaar vast kan zetten.

2. kerncentrales. beste argument hiervoor vind je in de economie. Zonder (grote) subsidie geen kerncentrale. Vrijstelling van verzekering. Zie verder https://www.citigroupgeo.com/pdf/SEU27102.pdf

3 De WOZ gaat niet omhoog door zonnepanelen. In het algemeen worden deze niet betrokken in de overdrachtsprijs, maar bijvoorbeeld meegenomen, of apart afgerekend, wel via de notaris, maar niet via de overdrachtsprijs van het onroerende goed.
Omdat het dus (uitzondering daargelaten) nooit in de overdrachtsprijs zit bij de notaris, komt het ook niet in de prijsvorming uit in de waardebepaling van de gemeente.

4 In de toekomst zullen er inderdaad wel betere panelen zijn. Maar als iets functioneert en je energiebehoefte dekt kun je daar ook aan voorbij gaan. Een auto was 10 jaar geleden ook in staat om je van Den Haag naar Groningen te brengen. Toen geen auto gekocht omdat er een betere zou komen? Of gaat het om het nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
flitspaal.nl schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:28:
Ik heb 16000 euro uitgegeven. nee geïnvesteerd in ons huis. Per maand scheelt het ons dus op dit moment 122 euro. Per jaar geef ik dus nu 1464 euro niet meer uit aan de energiemaatschappij en aan de staat. Dus een legale manier van belastingontduiking!
Spaarrente afgelopen 2 jaar gemiddeld 4% op een 10 jaar vast rekening? Dan had ik dus ongeveer 640 euro "verdiend" op de spaarrekening. Nu verdien ik meer dan het dubbele.
Dat voorrekenen aan mensen levert vaak rare blikken op van ongeloof.
Dat is ook omdat het niet echt klopt. Ja, je verdient nu per maand het dubbele, maar dat moet je niet met een spaarrekening vergelijken. Je bent nu namelijk wel ten minste een deel van je inleg kwijt, en dat geldt voor een spaarrekening niet.
Wat je wel kunt doen is de tvt berekenen :) Indicatief: 16000/(1464-640) = 19.4 jaar...

Let op: Ik bedoel helemaal niet dat je het niet moet doen! Iets als isolatie verhoogt ook het wooncomfort en ik geef ook liever een euro uit aan iets waar je het milieu en toekomstige generaties minder mee belast. Bovendien verhoogt het het bewustzijn van hoe je in de wereld staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het heeft een tijd geduurd voordat ik alle subsidies geregeld had maar zo langzamerhand begint mijn isoleer verhaal vorm te krijgen. Van de week is de vloer/bodemisolatie er in gegaan (58m2):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~acxeller/files/web-600-2100.jpg

En binnen een paar weken moeten ze terug komen om ook de spouwmuur (hoekhuis) te isoleren. Zodra ik de subsidies dan heb ontvangen moet ik maar eens kijken of er al wat zijramen kunnen vervangen worden door kunstof met hr++ (is nu enkel glas).

Iemand een idee wat een kunstof voordeur met zijraam en kozijnen zou kosten ?

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
windfreak schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:45:
Mooi gedaan JeroenH! Ik heb nog een eventuele extra tip. Als de de zonnepanelen in zijn geheel net een tikkie hoger zet (10 cm bijvoorbeeld) geeft dat al voordelen voor de beschaduwing. De schaduw van de ventilatiepijpjes komt dan minder ver. Het zijn marginale verschillen, maar het kan net voldoende zijn.
Het is inderdaad iets waar ik nog mee kan spelen. Maar alles 10 cm hoger zetten is niet altijd handig, omdat je dan weer in de knoop kunt komen met de afstand die je moet aanhouden tot aan de zijkant van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
asvogel schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:58:
[...]

Dat is ook omdat het niet echt klopt. Ja, je verdient nu per maand het dubbele, maar dat moet je niet met een spaarrekening vergelijken. Je bent nu namelijk wel ten minste een deel van je inleg kwijt, en dat geldt voor een spaarrekening niet.
Wat je wel kunt doen is de tvt berekenen :) Indicatief: 16000/(1464-640) = 19.4 jaar...

Let op: Ik bedoel helemaal niet dat je het niet moet doen! Iets als isolatie verhoogt ook het wooncomfort en ik geef ook liever een euro uit aan iets waar je het milieu en toekomstige generaties minder mee belast. Bovendien verhoogt het het bewustzijn van hoe je in de wereld staat!
Die berekening met spaarrente eraf trekken kende ik nog niet :). Daarbij is totaal niet te voorspellen wat de volgende zaken doen:

- Rente
- Inflatie
- Energieprijs
- Wat doet de energiebelasting?
- Komt er een CO2 opslag in 2012?
- Wat gaat de SDE+ regeling doen met de energieprijs?

En het laatste wat je zegt is ook waar. Het verhoogt je bewustzijn hoe je in de wereld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquarius1975
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-12-2024
Iemand (uit de provincie Utrecht) hier al naar gekeken?

http://www.duurzaamgebouw...cie-utrecht-per-1-oktober

Vers van de pers.
We laten hier al een paar jaar isolatie voorgaan. Dit lijkt op aankoop subsidie (ook voor PV), dus gaan we nu toch ook aan PV denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent nu namelijk wel ten minste een deel van je inleg kwijt, en dat geldt voor een spaarrekening niet.
leg eens uit ?
zowel de meer met minder taxatie als de normale taxatie brachten mijn woning 85.000 hoger
ik heb het zwart op wit
(en, dat geld dan ook voor een auto, en daar hoor ik erg weinig over.)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2010 22:07 . Reden: sparen vergelijken ist zum kotsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:55

ericplan

5180 Wp PV

master30 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 16:36:
Na aanleiding van een gesprek met iemand om die te overtuigen om zonnepanelen te nemen ipv geld op een spaarrekening te laten groeien,.
Mijn kennis gaat niet zo ver om dit goed te verwoorden, tot nu toe.
Volgens mij heb je alleen lol van je spaargeld als je Dagobert Duck heet. In alle andere gevallen heb je veel meer lol met/van zonnepanelen.

Het is al een aantal keren gezegd: In alle berekeningen zitten zoveel aannames dat er net zo goed winst of kostenneutraal of verlies uit kan komen. Hoewel economen beweren dat ze alles precies kunnen uitrekenen, zitten we nu nog met de gevolgen van de kredietcrisis. Terwijl iedereen 5 jaar geleden zei, dat je aandelen moest kopen, dan werd je slapend rijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
flitspaal.nl schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 21:22:
Die berekening met spaarrente eraf trekken kende ik nog niet :). Daarbij is totaal niet te voorspellen wat de volgende zaken doen: [...]
Dat met die spaarrente eraf trekken is gewoon om te compenseren voor wat je krijgt als je het niet in je panelen steekt. Je spaarrekening levert 640 per jaar op, nu bespaar je 1464 op je energierekening - het verschil is wat je extra per maand verdient omdat je het in je energiebesparingsmaatregelen stopt. Daarmee 'moet' je je investering terugverdienen - vandaar 16000/(1464-640). Als je geld leent wordt het weer een ander verhaal.

Natuurlijk kun je al die dingen niet voorspellen. Ik ga daarom bij mijn eigen berekeningen uit van hoe het nu is. Anderen mogen uiteraard hun eigen visie erin verwerken - het is tenslotte hun eigen geld!
Zonnepanelen zijn geen onroerend goed, en verhogen de waarde van je huis dus ook niet. Maar ik het er serieus geen behoefte aan iedereen te overtuigen van mijn zienswijze - als jij andere dingen in je vergelijking meeneemt, dan moet je dat natuurlijk zelf weten. De auto in de vergelijking betrekken lijkt mij alleen niet zo zinvol. Ik heb een auto om van A naar B te komen, dat lukt me met zonnepanelen niet.

[ Voor 23% gewijzigd door asvogel op 04-10-2010 22:20 . Reden: Aanvulling voor eric-pvt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je redeneert vreemd, je moet dan ook van je spaargeld de derving aftrekken omdat je geen pv nam.

-1 en +1 verschilt 2

(als je 24.000 euro spaargeld bezit betaal je belasting, als je 24.000 euro pv neemt betaal je juist geen belasting)
http://www.spaarbaak.nl/art_Fiscus_en_Spaargeld.html

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:02:
leg eens uit ?
zowel de meer met minder taxatie als de normale taxatie brachten mijn woning 85.000 hoger
ik heb het zwart op wit
(en, dat geld dan ook voor een auto, en daar hoor ik erg weinig over.)
Ja, dit geldt ook voor een auto en als je daar rekent moet je ook het rente-verlies meenemen als je een eerlijk vergelijk wil maken of een 2de hands of nieuwe auto duurder is. Of eigen auto ipv lease. Of te wel, elke andere vergelijk dat je maakt inzake de kosten van een auto, is dit een factor die je mee moet nemen.

De waarde van je woning kan hoger worden door maatregelen, maar niet elke maatregel levert een hogere verkoopprijs op en zeker is deze verhouding niet 1 op 1. Net zo onzeker als de spaarrente die je hier snel even af wil serveren.

Het blijft hier erg jammer dat in dit topic iedereen die het zakelijk wil benaderen en daarbij dan de twijfel zat bij de economische rendabiliteit blijkbaar met pek en veren blijkbaar het topic uitgejaagd moet worden. Doet de zaak meer kwaad als goed.
Verwijderd schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:13:
je redeneert vreemd, je moet dan ook van je spaargeld de derving aftrekken omdat je geen pv nam.

-1 en +1 verschilt 2

(als je 24.000 euro spaargeld bezit betaal je belasting, als je 24.000 euro pv neemt betaal je juist geen belasting)
Daar zijn wel constructies voor... En een enorme hagelbui en je 24.000 euro pv loopt ook een risico. Tuurlijk kun je jezelf daar tegen verzekeren (kost ook geld).

Alles heeft voors en tegens.. Maar ze ontkennen is stompzinnig.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyberpope op 04-10-2010 22:19 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 13-10 22:32

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Als iemand niet te overtuigen is, dan moet je het vooral niet verder proberen en opdringen.
Ik praat er met vrienden uit Hengelo en Enschede , (je weet wel wie), al 2 jaar over mijn energierekening die veel lager is dan die van hun.
Op elke verjaardag komt het onderwerp weer op tafel.
Ik begin er in ieder geval niet over. Het punt waarop ze willen gaan investeren in een zonneboiler en PV-systeem komt steeds dichterbij.
Mijn advies. Laat anderen erover beginnen, dan is er vaak al interesse en is de drempel ook minder hoog om er in te investeren.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Verwijderd schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:13:

-1 en +1 verschilt 2

http://www.spaarbaak.nl/art_Fiscus_en_Spaargeld.html
Die vermogensrendementsheffing meenemen vind ik prima. Wat ik niet begrijp is dat je dan impliceert dat die net zo hoog is als de spaarrente en dat iedereen die meent dat 1.2% iets anders is dan 3 of 4% gek is.

Enfin, als het je gerust stelt: In mijn eigen berekeningen neem ik de vermogensrendementsheffing ook mee.

Misschien moeten we eens met degenen die dat wel interessant vinden een mooie spreadsheet maken voor dit soort berekeningen. Dan kan iedereen zijn eigen verwachtingen erin stoppen en een eigen afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
AcXeller schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:59:
Het heeft een tijd geduurd voordat ik alle subsidies geregeld had maar zo langzamerhand begint mijn isoleer verhaal vorm te krijgen. Van de week is de vloer/bodemisolatie er in gegaan (58m2):
....
Ben benieuwd naar jouw ervaringen van de vloerisolatie.
Voelt eea warmer aan? Koelt begane grond minder af?
tell tell tell! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10 22:45

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

NielsTn schreef op donderdag 30 september 2010 @ 23:36:
[...]

met weersafhankelijk regelen ga je juist zuiniger stoken (maar draait de CVketel langer op een lager 'gaspitje', en met hoger rendement).
thermostaatkraan op elke radiator is niet noodzakelijk, ook gewone kranen kunnen blijven bestaan (hier nieuwbouw met weersafhankelijke verwarming & gewone draaikranen (geen thermostaat)).
gaat prima.

temperatuurprobleem? klinkt als niet ingeregeld zijn (WZI/Waterzijdig inregelen) (jip.. ervaringe hier :) )

op mn site heb ik genoeg daar over geschreven, dus zoekt en lees ;)
Ik bleek al op je site geweest te zijn. Je bent een van de weinige die positief is. :)
Al zijn er verschillende vormen van WA regelen.

Maar de installateur heeft al een vermogen aan koffie gekost ;)

inregelen (ik denk wel 3 keer), grotere radiatoren en een andere thermostaat ( van modulerend naar on/off) Maar de keuken en een van de slaapkamers blijft een probleem.
Zelf denken we dat het een isolatie probleem is maar de bouwer heeft een onderzoek laten doen met thermografische foto's en alles zou goed zijn wat betreft isolatie.

Uit een temperatuur meting blijkt wel dat de betreffende ruimtes achter blijven in temperatuur.

Advies uit die meting is dus die WA regeling.
Kamer thermostaat moet dat op b.v. 23 graden terwijl je de kamer temp. gaat regelen met de thermostaat kranen op de radiatoren. zo lang de temp. in de kamer geen 23 graden is blijft de ketel dus door stoken volgens de stooklijn. (door een druk verschil regelaar op een verdeler kan hij blijven rondpompen als ook alle andere kranen dicht staan.)

Volgens mij is dit voor het verbruik een hele dure oplossing ?
Mijn buren hebben deze regeling nu onder garantie gekregen maar hebben geen idee wat ze verbuiken.

andere vraag die ik mezelf moet stellen : ga je voor comfort of voor zuiging verbuik. :?

Bij ons beneden alleen maar confectie radiatoren volgens de boeken zit je dan aan een hoge stooklijn (hoge temp en dus hoog verbuik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
NielsTn schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:41:
Ben benieuwd naar jouw ervaringen van de vloerisolatie.
Voelt eea warmer aan? Koelt begane grond minder af?
tell tell tell! :)
Ik kan je ook wel aan een ervaring helpen. De vloer hier bestaat uit houten vloerdelen op balken die weer op een onderslag (lange balk die de andere in het midden ondersteunt) rust. Kruipruimte is vrij hoog en lijkt redelijk geventileerd. Op de houten delen ligt folie, isofelt en laminaat. Dat gaf dus koude onderbenen in de winter waar je haast niet tegenop kunt stoken.
Ik heb vorig jaar onder de balken (en tegen de onderslag) XPS platen gehangen aan regels. Helaas niet helemaal kunnen afmaken, dus het is nog niet kierdicht (PUR langs de randjes). Maar het resultaat mag er al wezen. De vloer wordt natuurlijk niet warm, maar die kou is duidelijk weg.
Wat het voor het energiegebruik doet, weet ik niet zo goed. We hebben afgelopen jaar (sept t/m sept) ongeveer 10% meer gas gebruikt. Maar daar staat tegenover dat de winter strenger was (al heb ik geen graaddagen vergeleken) en een baby, waardoor we een (slecht geïsoleerde) kamer extra verwarmen en er veel vaker iemand thuis is.
Nu dus nog de isolatie helemaal afmaken, folie op het zand leggen tegen het vocht en dan door naar het volgende project. Ik hoop dat ik mezelf voor het begin van de winter nog zover krijg - werken in de kruipruimte is toch niet echt een hobby geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:52
Cyberpope schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:16:
[...]

Het blijft hier erg jammer dat in dit topic iedereen die het zakelijk wil benaderen en daarbij dan de twijfel zat bij de economische rendabiliteit blijkbaar met pek en veren blijkbaar het topic uitgejaagd moet worden. Doet de zaak meer kwaad als goed.
Cyberpope, nu vind ik dat je me te kort doet... Van mij hoeft niemand met pek en veren het topic uitgejaagd, dat je dat stelt is ook onzin. Iedereen heeft zijn eigen overwegingen, heb ik hier boven niet al een klein epistel geschreven waarin ik uitleg dat als je het zakelijk benadert het een discussie is waar je gewoon NOOIT uitkomt? Te veel variabelen.

Ja, als je het geld niet in PV stopt is er een kans dat het niet economisch rendabel is. Ben je ook met me eens dat er een kans is dat het WEL rendabel is? Wat is uberhaupt economisch rendabel? Veel mensen willen het bijvoorbeeld binnen vier jaar "terugverdienen" en dat is hun goed recht. Alleen de overwegingen die veel mensen hier nemen liggen gewoon anders.

Ik ben nog te jong om een huis te bezitten, en daarom ook te jong om zelf aan zonnepanelen te doen, behalve met interesse dit topic over techniek te volgen. Ik vind het eigenlijk jammer dat een technisch interessant topic alweer verzand in een terugverdiendiscussie...

Ik stel voor dat we de discussie sluiten, een uitgebreider stukje voor in de OP zetten, en daar vanaf nu naar verwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
BTW: de Limburgse Energiesubsidie breidt uit (in Limburg):
Met de start van de nieuwe Limburgse Energiesubsidie (LES) kunnen eigen woningbezitters vanaf 1 maart 2010 tot 1 april 2012 subsidie krijgen op energiebesparende maatregelen (isolatiemaatregelen) en installaties voor duurzame energieopwekking (zonnepanelen, zonneboi-lers en warmtepompen) voor hun huis. Deze subsidieregeling is door de Provincie opgezet samen met een groot aantal Limburgse gemeenten. Sinds 1 maart 2010 nemen 19 gemeenten deel aan de nieuwe regeling en vanaf 1 oktober 2010 is deze deelname verder uitgebreid met zes gemeenten, namelijk Peel & Maas, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Nederweert en Venlo. In totaal doen er nu dus 25 van de 34 Limburgse gemeenten mee.
Voor de gemeenten die bereid zijn bij te dragen aan de nieuwe LES-regeling wordt een aparte subsidiepot gecreëerd, waarbij de Provincie de inzet van de gemeente met een zelfde bedrag verhoogt. Op deze manier blijven de middelen, provinciaal en gemeentelijk, beschikbaar voor de eigen inwoners van die gemeente.

De regeling is op 1 maart 2010 voortvarend van de start gegaan. Inmiddels zijn meer dan 2000 subsidies toegekend met een totaalbedrag van € 1,5 miljoen.
Naast het realiseren van de doelstellingen op het gebied van duurzame energie en energiebesparing heeft de regeling ook een positief effect op de werkgelegenheid, met name voor de bouw- en installatiebranche.
Meer informatie is te vinden op www.limburgseenergiesubsidie.nl.

Dus ik zeg: HAMSTERUUUHHH! >:)
(In gennep is opeens de subsidiepot geplundert.... Sandoz... hmmm tell me! ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 04-10-2010 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

feelthepower schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 23:09:
[...]

Cyberpope, nu vind ik dat je me te kort doet... Van mij hoeft niemand met pek en veren het topic uitgejaagd, dat je dat stelt is ook onzin. Iedereen heeft zijn eigen overwegingen, heb ik hier boven niet al een klein epistel geschreven waarin ik uitleg dat als je het zakelijk benadert het een discussie is waar je gewoon NOOIT uitkomt? Te veel variabelen.
Was niet alleen op jou gericht hoor. Neem het topic eens door (vanaf begin) en kijk elke keer naar de reacties als iemand over TVT begint of andere vraagtekens zet.
Ja, als je het geld niet in PV stopt is er een kans dat het niet economisch rendabel is. Ben je ook met me eens dat er een kans is dat het WEL rendabel is? Wat is uberhaupt economisch rendabel? Veel mensen willen het bijvoorbeeld binnen vier jaar "terugverdienen" en dat is hun goed recht. Alleen de overwegingen die veel mensen hier nemen liggen gewoon anders.
Op dit moment is het marginaal rendabel, maar dat zal met de komende jaren snel veranderen in positieve zin. Dat mijn eigen overtuiging. Echter die is niet zo bijster relevant. Ik snap namelijk de nadelen wel van je geld "vast" zetten in PV en dan andere een andere overweging maken. Dat ze meer kijken naar de euro als naar duurzaamheid. Zonder direct over onvergelijkbare dingen te gaan zeuren als auto's.
Ik ben nog te jong om een huis te bezitten, en daarom ook te jong om zelf aan zonnepanelen te doen, behalve met interesse dit topic over techniek te volgen. Ik vind het eigenlijk jammer dat een technisch interessant topic alweer verzand in een terugverdiendiscussie...
Begin dan een topic puur over de techniek. Dit topic is vanaf het begin een stuk breder, waarin economische, milieu, esthetische en technische aspecten belicht werden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:45:
08 augustus 2010 gereedmelding verzonden voor plaatsen brutoproduktiemeter

10 augustus 2010 !!!! bpm geplaatst door monteur liander

10 augustus 2010 door zelfde monteur liander meterstanden opgenomen

11 augustus 2010 verzoek tot vaststelling certiq ingediend

16 augustus 2010 bevestiging per mail ketenteam liander
16 augustus 2010 bevestiging per brief verzoek tot saldering liander

01 september 2010 goedkeuring aanvraag meting duurzame elektriciteit nw ean nummer?

03 september 2010 productieverklaring verzonden naar senter novem

03 september 2010 mail van senter novem "ze hebben hem ontvangen

08 september 2010 meteropnemer van liander voor opnemen elektrameter en brutoproductiemeter.

zullen de meteropnemers blijven komen

ps hotnews vandaag ontvangen

dagtekening 6-sept. bevestiging van certiq dat ik ingeschreven ben.

kan het nog fout gaan of ben ik veilig???
hulde hulde

30-9 bevestiging dat ze mij een voorschot gaan uit betalen

4-10 1e voorschot ontvangen

4-10 enquetteformulier ontvangen over klanttevredenheidsonderzoek?

mij vraag is nu
of sde ontvangers, waar de procedure niet zo geweldig is verlopen, ook een uitnodiging hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Cyberpope schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 06:51:
[...]

Was niet alleen op jou gericht hoor. Neem het topic eens door (vanaf begin) en kijk elke keer naar de reacties als iemand over TVT begint of andere vraagtekens zet.
m.i is het niet slecht dat we die discussie eens in de zoveel tijd voeren. Volgens mij gaat die discussie ook niet 1 2 3 extra mensen over de streep trekken maar houd onszelf denk ik wel scherp.

Ik denk dat nog veel belangrijker is om iedereen die PV / zonneboilers heeft of ze spijt hebben van de investering. Ik heb althans nog geen seconde spijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 08:25:
[...]
...
Ik denk dat nog veel belangrijker is om iedereen die PV / zonneboilers heeft of ze spijt hebben van de investering. Ik heb althans nog geen seconde spijt ;)
I'm up with Flitspaal.nl
geen spijt, blij dat ik t' kan bekostigen, en dat 't naast energiebesparen ook nog eens de nodige contacten met zich mee brengt (altijd goed voor een borrel/bbq of flinke mailwisseling :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
flitspaal.nl schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 08:25:
[...]

m.i is het niet slecht dat we die discussie eens in de zoveel tijd voeren. Volgens mij gaat die discussie ook niet 1 2 3 extra mensen over de streep trekken maar houd onszelf denk ik wel scherp.

Niet iedereen die op dit forum terechtkomt gaat alle oude topics doorlezen, het is simpelweg teveel.
Wel vind ik het zelf heel goed om het over terugverdientijden te hebbeen, het is de enige taal die iedere Nederlander snapt. De technische kant van systemen gaat veel mensen gewoon te ver en schrikt alleen maar af. Deze vraag krijg ik zelf ook regelmatig als ik mijn systemen laat zien "is zoiets nou moeilijk te gebruiken en te regelen? " Waarop mijn antwoord altijd is dat als je er niets van wilt weten je alleen handtekeningen hoeft te zetten en hoeft te betalen.
Hierna komt de disccusie dan meestal neer op investeringen en terugverdientijden wat ik met een Excel sheet wat ik vooraf heb gemaakt zo kan laten zien.
Overigens is de uitleg in maandbedrag nog makkelijker. Van 230 terug naar 40 euro snapt iedereen en als je daarbij de netto investering noemt kan iedereen uitrekenen of zoiets interessant is.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Iemand een mening over dit setje? >

http://www.delta.nl/thuis...anbod/doe-het-zelf-pakket

Is dit nou een voordelig aanbod vraag ik mij af. Of kan je beter bij iemand hier op het forum een setje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Een gemiddeld Nederlands huishouden gaat vanaf 2013 elk jaar 50 euro extra betalen voor hun energie t.g.v. de SDE+ regeling stond vanmorgen in de krant.
De tvt wordt hier weer iets korter door ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
asvogel schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 18:09:
[...]

Gevonden! Alleen bedoelde ik die niet precies. Dit is zo'n thermisch geval: Je stookt een weerstand warm, en door het resulterende drukverschil wordt kracht uitgeoefend om bijv. een ventiel dicht te zetten. Mijn voorkeur gaat uit naar een motortje, vanwege de hogere snelheid en het feit dat je dan alleen stroom trekt tijdens het verstellen.
Maar goed, deze kan ik wel even achter de hand houden als alternatief (al heeft hij een negatieve review).
Conrad nummer 611275 - 89 is een elektrisch motertje.
Daarnaast verkoopt wamrteservie deze dingen ook van zowel honeywell of Danfoss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Christoph schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 09:24:

Is dit nou een voordelig aanbod vraag ik mij af. Of kan je beter bij iemand hier op het forum een setje kopen.
Dat is zeker interessant te noemen, 1499 euro voor de hele buts. Het is me alleen niet duidelijk of de optionele installateur nou wel of niet bij die prijs inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:03

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Wat ik erg vreemd en irritant vind is de manier waarop het electrisch verbruik van apparaten meestal aangegeven wordt. Dat is namelijk in kWh per jaar of straks zelfs Euro per jaar. Dat is leuk voor Jan Modaal, maar die bestaat niet. Iedereen heeft een ander verbruikpatroon.
Ik wil gewoon weten wat het momentane vermogen is voor een apparaat als een TV of het verbruik per 'programma' zoals bij een vaatwasser en een wasmachine. Alleen voor een apparaat als een koelkast is het handig te weten hoeveel kWh hij per jaar verbruikt.

En dan nu een voorbeeld. Ik zoek een broodbakmachine, maar een held die me kan vertellen wat een 'zuinige' broodbakmachine is en wat dat ding dan verbruikt. Tegelijk dus een oproep aan jullie ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door windfreak op 05-10-2010 11:51 . Reden: verbruikpatroon ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:02
Speksteenkachel schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 09:39:
Een gemiddeld Nederlands huishouden gaat vanaf 2013 elk jaar 50 euro extra betalen voor hun energie t.g.v. de SDE+ regeling stond vanmorgen in de krant.
De tvt wordt hier weer iets korter door ;)
Het ligt eraan hoe ze het doen. Als de energiebelasting per kWh wordt verhoogd, dan is het goed. Maar ik sta er niet van te kijken als het een vast bedrag wordt per maand hoor!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 10:56:
[...]

Dat is zeker interessant te noemen, 1499 euro voor de hele buts. Het is me alleen niet duidelijk of de optionele installateur nou wel of niet bij die prijs inzit.
Die zit er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:02
windfreak schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 10:58:

En dan nu een voorbeeld. Ik zoek een broodbakmachine, maar een held die me kan vertellen wat een 'zuinige' broodbakmachine is en wat dat ding dan verbruikt. Tegelijk dus een oproep aan jullie ;-)
Toevallig heb ik dat gemeten :) 0,387 kWh per brood. Dus een cent of 10. Daar kun je niet zelf voor kneden ;)

Het is een AFK broodbakmachine. Met gratis vers-brood lucht in huis 'smorgens _/-\o_

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
leonbong schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 09:50:
Conrad nummer 611275 - 89 is een elektrisch motertje.
Daarnaast verkoopt wamrteservie deze dingen ook van zowel honeywell of Danfoss
Die Eberle is volgens mij thermisch. Van de opvolger (TS+) staat er een [url="http://http://www.eberle.de/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=4190"]manual[/url] op de site, met op open- en sluittijden. Die liggen in de orde van enkele minuten, wat duidt op een thermische werking. Een motortje doet het in enkele seconden, zie bijv [url="http://http://thermostatenshop.be/thermostaat_kleppen.htm"]deze klep[/url] (eerste op de pagina).

Maar zoals gezegd: Met een thermische klep kan het natuurlijk ook, alleen moet je dan even wachten totdat er warmte uit de verwarming komt.

Waar ik stiekem nog wel eens aan zit te denken is zo'n klep op alle uitgangen van mijn verdelers (ik heb één verdeler per verdieping). Draadloze temperatuursensor in iedere kamer, draadloze controller bij iedere verdeler en nog een master controller om alles te regelen. Alle knoppen van de radiatoren af en zo intelligent stoken als je zelf wilt. Tot zover kost het ontwikkelen alleen tijd en geld, maar moet het kunnen. Waar het echter op stukloopt is het modulerend aansturen van de ketel: OpenTherm doet zijn naam helaas geen eer aan.

[ Voor 24% gewijzigd door asvogel op 05-10-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Christoph schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 09:24:

@Christoph: Hou er wel rekening mee dat dit aanbod alleen geldt als je klant bij Delta bent.

Het is trouwens wel een erg voordelig aanbod, 1 1/2 jaar geleden betaalde ik 1500 euro voor een 350 Wp - setje; voor hetzelfde geld had ik nu een 525 Wp set gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
asvogel schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:31:
[...]

Die Eberle is volgens mij thermisch. Van de opvolger (TS+) staat er een [url="http://http://www.eberle.de/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=4190"]manual[/url] op de site, met op open- en sluittijden. Die liggen in de orde van enkele minuten, wat duidt op een thermische werking. Een motortje doet het in enkele seconden, zie bijv [url="http://http://thermostatenshop.be/thermostaat_kleppen.htm"]deze klep[/url] (eerste op de pagina).

Maar zoals gezegd: Met een thermische klep kan het natuurlijk ook, alleen moet je dan even wachten totdat er warmte uit de verwarming komt.

Waar ik stiekem nog wel eens aan zit te denken is zo'n klep op alle uitgangen van mijn verdelers (ik heb één verdeler per verdieping). Draadloze temperatuursensor in iedere kamer, draadloze controller bij iedere verdeler en nog een master controller om alles te regelen. Alle knoppen van de radiatoren af en zo intelligent stoken als je zelf wilt. Tot zover kost het ontwikkelen alleen tijd en geld, maar moet het kunnen. Waar het echter op stukloopt is het modulerend aansturen van de ketel: OpenTherm doet zijn naam helaas geen eer aan.
Soortgelijke kleppen van honeywelll hebben een sluittijd van 5min en ja dat zijn motertjes.
Voor het doel dat jij noemt zijn ze bedoeld Honeywell heeft een speciale aanstuurunit zodat opentherm gewaarborgd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mike70 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:27:
Als iemand niet te overtuigen is, dan moet je het vooral niet verder proberen en opdringen.

...

Mijn advies. Laat anderen erover beginnen, dan is er vaak al interesse en is de drempel ook minder hoog om er in te investeren.
Wijze woorden, en dat is ook de manier waarop ik het zoveel mogelijk doe. Het is alleen zo jammer: duurzaamheid (échte duurzaamheid) is niet een spelletje waaraan deelname optioneel is, we zullen er allemaal aan moeten anders houdt het op. Hoe vroeger we beginnen hoe leuker het zal zijn, maar dat is veel mensen niet duidelijk. Die willen investeringen maar vooral ook gedragsverandering maar voor zich uit blijven schuiven tot het echt moet - en dan zal de sfeer anders zijn...
windfreak schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 10:58:
kWh per brood :) of zelfs kWh per joule voedingswaarde? Interessant...

Pagina: 1 ... 134 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.