Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 143 Laatste
Acties:
  • 861.009 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Graag jullie advies:
Ik heb een kennis die in voorburg woont en die een eigen.bedrijf heeft in de ambulante handel. Zijn eigen woning gebruikt hij als bedrijfspand voor o.a. de.opslag van goederen. Ik wil hem enthousiast maken voor duurzame energie (specifiek pv) en hem zover krijgen dat hij een pv-systeem laat installeren.

Hebben jullie ervaring met MIA/vamil subsidies (vu belastingdienst, 44% aftrek)? In.combinatie met subsidie van de gemeente (25% subsidie op aanschaf) kan dit erg interessant voor hem worden qua tvt.
Is dit ook zomaar te stapelen?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 09:00
SasJo schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 23:24:

Horizontale heatpipes! Kent iemand deze?
Dat zijn geen heat pipes. Het zijn direct doorstroomde vacuümbuizen. Dit is in China een erg gebruikelijk en goedkoop type voor wat grotere installaties. Ik heb ze in Changzhou wel in handen gehad, maar toch maar niet gekocht. Ze zijn drukloos, wat voor mij wat lastig werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Kets_One schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:11:
Graag jullie advies:
Ik heb een kennis die in voorburg woont en die een eigen.bedrijf heeft in de ambulante handel. Zijn eigen woning gebruikt hij als bedrijfspand voor o.a. de.opslag van goederen. Ik wil hem enthousiast maken voor duurzame energie (specifiek pv) en hem zover krijgen dat hij een pv-systeem laat installeren.

Hebben jullie ervaring met MIA/vamil subsidies (vu belastingdienst, 44% aftrek)? In.combinatie met subsidie van de gemeente (25% subsidie op aanschaf) kan dit erg interessant voor hem worden qua tvt.
Dat is de vraag; van Europa mogen bedrijven maar voor een beperkt deel ondersteunong van de eigen overheid krijgen. Energie Investerings Aftrek valt daar ook onder. Het is dus de vraag of hij de volle 44% kan aftrekken.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mijn ervaring is : als de regeling stapelbaarheid noemt en toestaat dan is het stapelbaar.
alle andere gevallen is het dat dus niet.

getverderrie :
http://www.nu.nl/buitenla...cleair-besmet-gebied.html
mooi voorbeeld van hoe achterlijk maatschappelijk nuclear is.
nein danke, doe mij maar een 20 jaar oude lagerweij dan.
http://www.kennemerwind.nl/opbrengs.shtml

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-08-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is dat windpark eind 2009 defect geraakt?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:39:
Is dat windpark eind 2009 defect geraakt?
als ik in de Excel data kijk dan is 2009 iets lager, en van 2010 ontbreekt nog bijna een half jaar. dat trekt de grafiek dus wat naar beneden. Als het de rest van het jaar blijft waaien dan komt alles nog goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-04 22:07

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

Bij wegwerkzaamheden staan er steeds vaker infoborden met zonnepanelen en een windmolentje voor de energie voorziening van die infoborden.
Dat molentje zie ik best wel vaak draaien. Iemand enig idee hoeveel vermogen dat molentje kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 14:44
Graag jullie advies:

Niet zondermeer. Dit heet 'milieu steun kader', afgekort MSK https://www.senternovem.nl/sde/over_sde/milieusteunkader-msk.asp

De subsidie van Voorburg is overigens alleen voor particulieren, EIA alleen voor bedrijven. Hij kan in dit geval dus niet stapelen.

[ Voor 3% gewijzigd door MalleEppie71 op 10-08-2010 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 364007

Mike70 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 20:58:
[...]

Ik ben geen expert maar meestal is er meer defect dan alleen het onderdeel wat er kapot uitziet.
Vooral halfgeleiders kunnen flink doorslaan naar andere componenten.
Andere vraag, is dat een commer op de achtergrond?
Hm oke, ik heb inmiddels voor €82 incl verzenden maar een andere gekocht; MT (Mobile Technology) 200-S laadregelaar 'met Shunt-Technologie'. Speciaal geschikt voor twee gescheiden accu systemen. Ik deel de stroom van het zonnepaneel met een paar huisgenoten en wat er soms dus gebeurde is dat ik thuis kwam en de accu zowat leeg was.. Ik heb toch nog een tweede omvormer liggen dus wat ik nu ga doen is mezelf op de eerste accu zetten en de rest op de 2e >:)

De fabrikant claimt overigens dat er niet bijster veel verschil tussen hun Shunt techniek en MPP (wat een hoog eigen verbruik zou hebben).. Naast de automatische omschakeling van de laadregeling op de andere accu, wanneer de hoofdaccu vol is, heeft het de terug stroom blokkering.. wat wil ik nog meer? dacht ik..

Blijk ik vergeten te zijn dat ik destijds een goede rede had om de twee keer zo veel kostende Steca Solarix MPPT 2010 te kopen.. Namelijk dat mijn paneel een maximaal voltage van 36 of 45V heeft (?) en dat de MT 200-S weliswaar 190Wp aankan maar alleen bij een maximum van 28V .. :X
glambalk schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 21:03:
[...]

Wat is dat voor een heel mooi backcontact paneel? Doe eens merk en de specificaties.
Afbeeldingslocatie: http://seb.pronoia.biz/zonnepaneel2.rezised.jpg

En wat de andere vraag betreft, dat is een oude stadsbus voor zover ik weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

wiljan_M schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:43:
Bij wegwerkzaamheden staan er steeds vaker infoborden met zonnepanelen en een windmolentje voor de energie voorziening van die infoborden.
Dat molentje zie ik best wel vaak draaien. Iemand enig idee hoeveel vermogen dat molentje kan leveren?
Lijkt wel op dit ding.

Tests die gedaan worden met dit soort molentjes zijn over het algemeen niet bemoedigend.

Edit: link gefixt.

[ Voor 24% gewijzigd door Anne vdr Bom op 11-08-2010 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hangt van het doel af, zeker bij off grid toepassing, op een jacht op het ijsselmeer bijvoorbeeld.
vaak is al het andere beter dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

Graag jullie advies:

Als hij zijn eigen woning als opslag gebruikt is VIA/vamil PERTINENT niet toegestaan.
Als je iets aan je huis schroef wordt dat door natrekking ''behorende tot'' het huis.
Aangezien het huis in prive bezit is kun je uitgave/investeringen mbt dat huis niet als zakelijk opvoeren.

Jammer he....
Als het pand zakelijk is dan kan het wel en hangt stapelbaarheid af van de voorwaarden van de gemeente in kwestie of het daarbinnen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

energiebewust schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:05:
[...]
De algemene voorwaarden geven aan dat je met een opzegtermijn van 14 dagen de aansluiting kan opzeggen en dat heb ik dus met het nodige aan bellen en mailen voor elkaar gekregen.
Mijn opzegkosten waren 113,05 euro voor het plaatsen van hangsloten op de kranen.
Top zeg!
Dat is hier in Enschede wel anders, daar zwaait Essent de scepter over de stadsverwarming.
Bij nieuwbouwwoningen staat tegenwoordig ook al in het koopcontract dat het verboden is om een schoorsteen te plaatsen als er een stadsverwarmingsaansluiting aanwezig is. 8)7
Geldt bij ons gelukkig nog niet, volgende week komt er weer 7 kuub hout van de boer om de hoek >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
(Titan module foto)

Identiek aan hier besproken modules met mogelijke aardingsproblemen (module data die worden genoemd zijn identiek aan Techippie's foto van het etiket).

http://www.photovoltaikfo...n-titan-auch--t46456.html

Zijn waarschijnlijk goedkope Sunpower cellen die ze niet in hun premium producten willen, en die Titan in eigen modules mocht onderbrengen. Ik heb ook een andere leverancier gezien, vorig jaar op Intersolar, met "lagere vermogen modules" met (vermoedelijk de wat mindere goden onder de) Sunpower cellen.

Trouwens, Herberg PV heeft paar jaar geleden ook zo'n stel modules gehad, daar 160 Wp exemplaren, problemen met opbrengst, ondanks poging met aardingskit in gerede te brengen ongewenst resultaat, en uiteindelijk zijn die modules uitgewisseld voor standaard kristallijne panelen door de leverancier:

http://www.herbergpv.nl/?p=423

Moderne Titan modules (mono's) hebben GEEN backcontact (Sunpower) cellen meer, zo lijkt het:

http://www.titan-energy.com/modules_monocrystalline.html

(gewoon twee front-contact busbars over de celkolommen)

Mogelijk zijn er teveel problemen mee geweest en hebben ze het opgegeven. Vergeet niet dat de Sunpower systeem technologie vrij complex is, en dat Titan de integratie van cellen met de daarvoor benodigde complexe back-contact elektrische infrastructuur niet goed onder controle kon krijgen, zeker toen duidelijk werd dat er (ook nog eens) opladingsproblemen konden optreden, met soms optredende vervelende gevolgen voor de productie. Ik ben dus wel benieuwd of dat module zonder problemen zal werken. Beter gesteld: of hij wel optimaal zal presteren. Dan zou er minstens "geaard moeten worden volgens Sunpower richtlijnen".

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Je weet dat de Titan panelen ook een aarding nodig hebben op de positieve aansluiting? Dit kan met de Steca Solarix prima geregeld worden.
zonnigtype schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 02:56:
[...]

(Titan module foto)

Identiek aan hier besproken modules met mogelijke aardingsproblemen (module data die worden genoemd zijn identiek aan Techippie's foto van het etiket).
Ik zou dat toch niet meteen als "probleem" willen bestempelen. Aarde is namelijk nooit ver weg zolang je maar met beide voeten op de grond blijft.

[ Voor 63% gewijzigd door ZonneStroom op 11-08-2010 08:55 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M

wiljan_M

Leuk om te zien wat die molens opleveren.

Weet jij misschien of de molens in het westelijkhaven gebied van Amsterdam ook te volgen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M

wiljan_M

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:56:
[...]

Tests die gedaan worden met dit soort molentjes zijn over het algemeen niet bemoedigend.
Misschien in de toekomst ooit nog een molentje op het huis. Maar wil dan zeker niet te groot.
Denk dat geluids overlast misschien nog wel een probleem wordt.
Je link naar conrad werkte niet helemaal maar wel een paar molentjes gevonden bij conrad.
En vandaag bij www.nu.nl 'toevallig' reclame van conrad over windmolens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:06:
hangt van het doel af, zeker bij off grid toepassing, op een jacht op het ijsselmeer bijvoorbeeld.
vaak is al het andere beter dan niks.
Dat is waar.

In Zeeland wordt er onderzoek gedaan, en het patroon dat naar voren komt is dat de molentjes, hoewel op een behoorlijke hoogte in het vrije veld opgesteld, veel minder produceren dan de fabrikant claimt. En hoeveel minder wordt dat als ze in de bebouwde omgeving geplaatst worden, waar obstakels de wind afremmen en turbulentie veroorzaken.

Daar doelde ik eigenlijk vooral op: dat de fabrikanten van alles kunnen beweren wat betreft de opbrengst en daar ook gretig misbruik van schijnen te maken. Wat je investering in de praktijk gaat opbrengen is totaal onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

wiljan_M schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:47:
[...]

Misschien in de toekomst ooit nog een molentje op het huis. Maar wil dan zeker niet te groot.
Denk dat geluids overlast misschien nog wel een probleem wordt.
Je link naar conrad werkte niet helemaal maar wel een paar molentjes gevonden bij conrad.
En vandaag bij www.nu.nl 'toevallig' reclame van conrad over windmolens :)
Link heb ik gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330517

@wiljan_M
Dat is niet toevallig hoor die reclame voor windmolentjes. Als je nu aan het zoeken was geweest naar een nieuwe fiets had er toevallig een reclame voor fietsen gestaan.

Dit zijn een aantal resultaten van die test van kleine windmolens in zeeland. http://www.olino.org/wp-c...leine-wind-turbines-2.pdf Deze zijn dan nog een heel stuk groter dan die dingetjes van Conrad en staan nog in het vrije veld opgesteld ook. Dus ik zou er niet op rekenen dat er iets noemenswaardig uit komt uit zo'n klein molentje.

Als je trouwens een klein windmolentje zoekt kun je beter eens op ebay.com kijken. Daar staan er ontzettend veel op. Ook als bouwpakket.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 330517 op 11-08-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05-2020
Ik weet dat het al eerder over gesproken is maar toch even voor mijn situatie.

Ik wil alvast een groep aanleggen voor zonnepanelen (PV). Nu heb ik 2 aardlek met een hoofdschakelaar erna. Ik heb op elke aardlek 4 groepen in gebruik. Echter is er (geen idee waarom) op de ene aardlek een extra schakelaar geplaatst die niet in gebruik is.

Mijn vraag: Mag ik op die ene schakelaar een partij zonnepanelen plaatsen tot 3500W?
Dan zitten er dus 5 groepen op 1 aardlek waarvan 4 gebruik en 1 levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

wiljan_M schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:40:
[...]

Leuk om te zien wat die molens opleveren.

Weet jij misschien of de molens in het westelijkhaven gebied van Amsterdam ook te volgen zijn ?
Dat weet ik niet. Ik heb wel Kubbeweg voor je in de aanbieding. De site laat overigens al een tijdje geen opbrengsten zien, maar volgens de uitbaters is dat zeer binnenkort opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:53:
[...]
volgende week komt er weer 7 kuub hout van de boer om de hoek >:)
Hier in Glanerbrug hoeven we nog niet te stoken. ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 17-03 14:17
[offf topic] Ik hou dr wel van, zo'n bos hout voor de deur [/offf topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:42
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 14:38:
Een speciale folie die de opbrengst van je panelen tussen 4 en 12,5 % verhoogt? Vooral bij bewolkt weer, dus interessant voor Nederland. Klinkt leuk, maar doet het wat ze beloven?
dan ga je dus van bijvoorbeeld 13% rendement naar 14 of 15% of van 14 naar 18 tot 30% rendement op je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
koprol schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:24:

Ik wil alvast een groep aanleggen voor zonnepanelen (PV). Nu heb ik 2 aardlek met een hoofdschakelaar erna. Ik heb op elke aardlek 4 groepen in gebruik. Echter is er (geen idee waarom) op de ene aardlek een extra schakelaar geplaatst die niet in gebruik is.

Mijn vraag: Mag ik op die ene schakelaar een partij zonnepanelen plaatsen tot 3500W?
nee, dat mag niet. er mogen na 1 aardlek maar 4 groepen zitten.
dat is gewoon zo. misschien vroeger nog niet, maar dat lijkt me in deze situatie niet van belang, je hebt er nu 4 en maakt er eigenlijk een 5e bij.

weet je zeker dat je niet een fornuisgroep hebt, en drie gewone groepen, achter 1 aardlekschakelaar? of is die laatste groep een installatieautomaat?

misschien is de schakelaar ooit al eens meegenomen, om daarme makkelijk een fornuisgroep te kunnen maken( kwestie van de extra draden trekken naar keueken en perilexaansluiting maken), en met een speciaal beugeltje de schakelaars aan elkaar koppelen)

in dat geval zal de naastliggende groep naar de keuken gaan en zit er waarschijnlijk maar 1 apparaat op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

engelbertus schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:56:
[...]
dan ga je dus van bijvoorbeeld 13% rendement naar 14 of 15% of van 14 naar 18 tot 30% rendement op je systeem?
Perfecte opmerking!
Ook de kosten: tussen de 1% en 10% van de pv kosten, dus bij een paneeltje van €300 kost deze folie ergens tussen de €3 en €30. Ook lekker vaag of dat de investering wel waard is...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Nee, dit mag niet. Er wordt voor aardlek geen onderscheid gemaakt tussen gebruik en levering.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

[...]

Als je een rendement van 13.0% zou hebben, en zo'n folie verbetert dat rendement met 5% dan wordt het nieuwe rendement 13.0*1.05=13.7.
Ik heb een tweetal PV deelsystemen die heel mooi het verschil laten zien tussen de Schott Solar poly en de Sunpower mono. Bij volle zon doen de Sunpowers het (per Wp) 1-3% beter, maar bij bewolkt weer doen de Schott panelen het substantiëel beter. Ik vermoedt dat de folie iets doet met de reflecties die ook het verschil tussen mijn panelen veroorzaakt. Maar of het nu over het gehele jaar beter zou worden?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

[...]

Er stond dat de opbrengst met 4 - 12,5% wordt verhoogd, dus dat kan maar een van de twee opties betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 309539 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:30:
[...]

Als je een rendement van 13.0% zou hebben, en zo'n folie verbetert dat rendement met 5% dan wordt het nieuwe rendement 13.0*1.05=13.7.
Ik heb een tweetal PV deelsystemen die heel mooi het verschil laten zien tussen de Schott Solar poly en de Sunpower mono. Bij volle zon doen de Sunpowers het (per Wp) 1-3% beter, maar bij bewolkt weer doen de Schott panelen het substantiëel beter. Ik vermoedt dat de folie iets doet met de reflecties die ook het verschil tussen mijn panelen veroorzaakt. Maar of het nu over het gehele jaar beter zou worden?...
En welke panelen 'winnen' over een heel jaar genomen, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anne vdr Bom schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:10:
[...]
En welke panelen 'winnen' over een heel jaar genomen, als ik vragen mag?
Gezien ons wisselvallige weer is er bij mij geen winnaar aan te wijzen. Als ik in de sahara zou gaan zitten zou ik zeker voor de Sunpower opteren, en als ik in Bergen(Noorwegen) zou gaan zitten dan zou ik de Schott Solars kiezen. Puur op jaaropbrengst kWh/kWp gebaseerd dan.
Als ik voldoende plek zou hebben dan wordt het zonder meer de Schott's, ook in de Sahara. Een hoger te verwachten jaar rendement (kWh/m2) met de veel duurderde Sunpowers weegt niet op tegen besparing van de draagconstructie (minder van nodig er kWp) - i.m.h.o.
Anne vdr Bom schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:58:
[...]
Er stond dat de opbrengst met 4 - 12,5% wordt verhoogd, dus dat kan maar een van de twee opties betekenen.
??? Als het rendement van de panelen met x% beter wordt dan zal ook de opbrengst (over periode y) met x% toenemenen, op de manier die ik al beschreef. Ze zeggen in het artikel echter weinig over het type instraling, behalve dan dat met name bij diffuus licht de opbrengst beter zou worden. Zou dat ook bij niet loodrechte pure zon-instraling werken? Geen idee, maar ik vindt het verre van overtuigend, tenzij je hele goedkope vlak-glas panelen hebt. De meeste PV panelen hebben al de nodige (ontspiegel) technieken zodat er zoveel mogelijk licht wordt ingespiegeld.

opm: Mogelijk zit er ook een verschil in spectrale gevoeligheid tussen mijn panelen, bewolkt weer is kouder licht dan een fel zonnetje.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 309539 op 11-08-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

En daar gaaaaan we weer!!!!!

http://www.telegraaf.nl/o...inige_autos__.html?p=19,1

Rekenen kunnen ze daar in Den Haag toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Anoniem: 281733 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:49:
En daar gaaaaan we weer!!!!!

http://www.telegraaf.nl/o...inige_autos__.html?p=19,1

Rekenen kunnen ze daar in Den Haag toch niet.
Als ze nu geld tekort komen, moeten ze niet een werkende regeling slopen, maar misschien aanscherpen en de belasting op vervuilende auto's verhogen om te compenseren. 8)7

Ik kom er net achter dat de Transparency website van de Duitse TSO's is uitgebreid en nu ook de 'actuele' (met 2u vertraging), zonnestroomproductie van Duitsland weergeeft. Vandaag schommelt de productie sinds 11u zo rond de 4,5GW en gisteren stroomde er rond het middaguur zelfs 7G het net in! _/-\o_

http://www.transparency.e...olar%20power%20generation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

pcmadman schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:07:
[...]

Als ze nu geld tekort komen, moeten ze niet een werkende regeling slopen, maar misschien aanscherpen en de belasting op vervuilende auto's verhogen om te compenseren. 8)7
En wat levert de regeling indirect op?
Daar wordt ook niet naar gekeken.

Buiten de zakelijke auto wordt er zowat geen andere auto meer verkocht als zo'n A-type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

herinneren we ons deze nog ?

Kavelnummer: 7346
Gegund voor: € 4.051,00
7346 Bedrijfswagen CITROËN,
type BERLINGO ELECTRIQUE,
kenteken LM-85-39,
afgelezen km-stand 41.534,
datum afgifte deel I 01.01.2003.

ik heb hem helaas niet.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Anne vdr Bom schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:58:
[...]

zo zou ik het ook lezen inderdaad.. maar iemand die er geen verstand van heeft, of het niet zoveel intereseert ( zoals mensen in den haag die niet kunnen rekenen) zouden het anders kunnen lezen. ook verkopers zouden het anders kunnen uitleggen, zij het inet zo direct en stellig.

kopers die denken dat ze zomaar 4% meer aan hun panelen gaan " verdienen" hebben het dan al snel mis, en de tvt wordt er ook niet aanzienlijk korter door. ietsje wel, enmisschien zelfs nog zoveel dat het uit kan de folie er achteraf nog op te laten plakken.. maar mijn vraag is dan.. zitten we dan niet in het gebied, 4mm2 kabels of gewone 2,5 mm2 van omvormer naar meterkast, of omvormer met of zonder trafo, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pcmadman schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:07:
Ik kom er net achter dat de Transparency website van de Duitse TSO's is uitgebreid en nu ook de 'actuele' (met 2u vertraging), zonnestroomproductie van Duitsland weergeeft. Vandaag schommelt de productie sinds 11u zo rond de 4,5GW en gisteren stroomde er rond het middaguur zelfs 7G het net in! _/-\o_

http://www.transparency.e...olar%20power%20generation
Leuk, bedankt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
engelbertus schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:02:
[...]

nee, dat mag niet. er mogen na 1 aardlek maar 4 groepen zitten.
dat is gewoon zo. misschien vroeger nog niet, maar dat lijkt me in deze situatie niet van belang, je hebt er nu 4 en maakt er eigenlijk een 5e bij.

weet je zeker dat je niet een fornuisgroep hebt, en drie gewone groepen, achter 1 aardlekschakelaar? of is die laatste groep een installatieautomaat?

misschien is de schakelaar ooit al eens meegenomen, om daarme makkelijk een fornuisgroep te kunnen maken( kwestie van de extra draden trekken naar keueken en perilexaansluiting maken), en met een speciaal beugeltje de schakelaars aan elkaar koppelen)

in dat geval zal de naastliggende groep naar de keuken gaan en zit er waarschijnlijk maar 1 apparaat op aangesloten.
Zo ziet de meterkast eruit. De 5e groep was in ieder geval niet aangesloten een welk apparaat dan ook dus een fornuis groep zou kunnen. Maar ik begrijp dat ik dus een nieuwe aardlek moet installeren of mag ik zo'n combinatie schakelaar installeren (aardlek en stop in een)?. Moet er dan ook nog iets gedaan worden met de hoofdschakelaar onderaan de meterkast?

Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img261/3788/p1232210.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img261/2429/p1232212.jpg

Als ik jullie mag geloven (en dat doe ik natuurlijk nederig) Dan moet ik hier ook blij van worden als ik pv panelen op mijn dak zet. (afgezien van met mijn leven bewaken)
Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img837/1826/p1232216.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door koprol op 11-08-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 01:43
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 19:28:
herinneren we ons deze nog ?

Kavelnummer: 7346
Gegund voor: € 4.051,00
7346 Bedrijfswagen CITROËN,
type BERLINGO ELECTRIQUE,
kenteken LM-85-39,
afgelezen km-stand 41.534,
datum afgifte deel I 01.01.2003.

ik heb hem helaas niet.. ;(
Hier ook niet, al bevalt de honda hybrid civic wel erg goed in de bergen van Noorwegen!
Can't wait to be back home again....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@koprol
Als er al 9 automaten zitten die in de groepenkast zijn aangesloten en waarvan er een niet gebruikt is, dan zou ik het gewoon doen.
Op zich is het niet onveilig en zijn alleen de voorschriften maar aangepast (Omdat we dat wel kunnen betalen)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Als je eea wilt aansturen dan moet je lid worden van deze LinkedIn group en dan een discussie openen;

http://www.linkedin.com/g...237417&trk=anet_ug_grppro
Netwerkgroep voor Nederlandse professionals op het gebied van duurzaam ondernemen, maatschappelijk verantwoord ondernemen ( MVO ), CSR en duurzaamheid en bedrijfsleven.
Gekoppeld aan het Online Kenniscentrum Duurzaam ondernemen (www.duurzaam-ondernemen.nl), sinds 2000 hét online kenniscentrum voor MVO met >5000 artikelen, documenten, agenda etcetera.

De groep geeft 6500 volgers die jouw boodschap kunnen lezen. Het effect van de steen in de vijver is dan iets groter.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21
koprol schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:06:
[...]

Als ik jullie mag geloven (en dat doe ik natuurlijk nederig) Dan moet ik hier ook blij van worden als ik pv panelen op mijn dak zet. (afgezien van met mijn leven bewaken)
[afbeelding]
Och, ik heb een digitale ISKRA met 4 telwerken, en dat is vanaf dag 1 prima gegaan bij Essent. Ik vind het wel handig, anders had ik nooit exact geweten wat er teruggeleverd wordt. En daarnaast ziet het er gewoon strakker uit wat mij betreft.
De meteropnemer neemt zonder gezeur alle 4 de cijfertjes op, en al 4 jaar een correcte afrekening. Ik was juist blij dat ik dat ouwe enkeltarief ding kwijt was. Ons laagtarief verbruik is zoveel groter, dat het zeker wel loont bij ons, om dubbeltarief te hebben. Helemaal icm zonnepanelen, dat betekent immers duur terugleveren, en goedkoop verbruiken >:)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• engelbertus
die ferarismeter is ook dubbeltaroief volgens mij.

om die 5e groep te gebruiken moet je idd officieel een extra aardlek installeren.

zon combinatie van aardlek en installtie automaat kan ook. die kun je dan zeg maar naast de andere twee aardlekschakelaars zetten.

maar als je idd de 5e groep illegaal op 1 aardlek gebruikt kraait daar geen haan naar.. wie komt dat immers controleren....

ik heb net 3 installatieautomaten besteld bij electro oke. voor 17 euro per stuk. dat is nogal wat minder dan bij de gamma of de karwei. en die verkopen alleen nog maar de gecombineerde aardlek/installatieschakelaars ( tenminste in sneek) dus ik zou gewoon even kijken welke van de twee het goedkoopst is, of gewoon die 5e groep aansluiten.

een aardlekautomaat heeft eigenlijk als nadeel dat troubleshooten wel eens wat lastig is. stel je hebt alleen maar dei automaten, dan weet je ook nooit of het probleem overbelasting is of dat het een aardlekprobleem is. maar als je er alleen PV op aansluit is dat niet zo erg, omdat het probleem maar bij 1 apparaat kan liggen, en dat apparaat heeft ze;f ook diagnistische info neem ik aan.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-05 09:29
En als je in de buurt woont heeft Hornbach ook mooi spul voor een vriendelijke prijs.

[...]

Zo ziet de meterkast eruit. De 5e groep was in ieder geval niet aangesloten een welk apparaat dan ook dus een fornuis groep zou kunnen. Maar ik begrijp dat ik dus een nieuwe aardlek moet installeren of mag ik zo'n combinatie schakelaar installeren (aardlek en stop in een)?. Moet er dan ook nog iets gedaan worden met de hoofdschakelaar onderaan de meterkast?
Mijn hoofdzekering was zwaar genoeg voor het terugleveren van PV.
Ik een 40A aardlek automaat bijgeplaatst op de hoofdzekering.
Hierop zitten 2 automaten van 16A voor m'n 2 PV setjes, netjes gescheiden van de rest.

Het moeilijkste was nog om voor een schappelijke prijs aan een klein stukje 6mm installatiedraad te kopen.

• Taan
  • Laatst online: 17-03 14:17
engelbertus schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 00:36:
maar als je idd de 5e groep illegaal op 1 aardlek gebruikt kraait daar geen haan naar.. wie komt dat immers controleren....
Je brandverzekering als het mis gaat? Die zullen alles aangrijpen om niet uit te hoeven keren.

zonnigtype schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 02:56:
[...]

(Titan module foto)

http://www.photovoltaikfo...n-titan-auch--t46456.html

Zijn waarschijnlijk goedkope Sunpower cellen die ze niet in hun premium producten willen, en die Titan in eigen modules mocht onderbrengen. Ik heb ook een andere leverancier gezien, vorig jaar op Intersolar, met "lagere vermogen modules" met (vermoedelijk de wat mindere goden onder de) Sunpower cellen.
Ik ben dus wel benieuwd of dat module zonder problemen zal werken. Beter gesteld: of hij wel optimaal zal presteren. Dan zou er minstens "geaard moeten worden volgens Sunpower richtlijnen".

[..]
Ik heb het paneel enkel off-grid gebruikt (zonder te aarden btw) en ben opzich tevreden met de prestaties.. Een 72 Ah autoaccu zit binnen een paar uurtjes vol als de zon schijnt.. Hoe de opbrengst precies is wil ik eigenlijk ook wel weten, maar ik moet even letten op de centjes.

Ik wil nu graag een zo goedkoop mogelijke geschikte laadregelaar voor dit paneel.. Als ik het goed begrijp is MPP techniek vooral effectief bij een groter verschil tussen paneelspanning en de laadspanning.. Als ik dus twee 180 Ah accu's in serie zet is dat nog maar 36 -> 27 V .. Wat ik me afvraag is of er wat veranderd in het Amperage wat de laadregelaar in de accu kan pompen?

Er wordt gesproken over een Load Amperage en een Module Amperage.. Load gaat dan over wat de omvormer eruit kan trekken, correct? en de Module over wat de laadregelaar de accu in kan pompen? Dit zou betekenen dat ik met een 24V accusysteem een minder 'zware' laadregelaar nodig heb? dus in mijn geval zou 190Wp / 24 = ongeveer 8 A genoeg moeten zijn?

Owja, en geldt er nog een maximum voor de inhoud van de accu(s)? Weet dat m'n 220 V acculader bvb maximaal 300 Ah accu's kan laden (volgens de handleiding)..
glambalk schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 08:46:
[...]

Je weet dat de Titan panelen ook een aarding nodig hebben op de positieve aansluiting? Dit kan met de Steca Solarix prima geregeld worden.
Nee, wist ik niet.. geldt het ook voor off-grid? en waarom zou dat bij dit paneel wel moeten en bij een andere niet?

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Als je de wasmachien aansluiting vast maakt met behulp van een trekschakelaar en er dus geen stekker meer aan zit dan mag je die zonder aardlek gebruiken. Zoals ik het dan nu op de foto zie hou je op een van de twee aardlek plek voor een vierde groep. De negende aardlekvrije groep is dan de wasmachineaansluiting.
Overigens kan dit dus ook voor je aansluiting van je omvormer. Zolang er maar geen stekker/stopcontact tussen zit hoeft de aparte groep niet achte een aardlek. (NEN1010, 411.3.3 - Aanvullende bescherming)

[ Voor 7% gewijzigd door ZonneStroom op 12-08-2010 12:14 ]

ZonneStroom

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38
Die extra aardlek vind ik onzin hoor. Je past je installatie niet aan dus hoef je het ook niet aan te passen aan de nieuwste regels. Alleen als je gaat klussen in je meterkast moet je de boel updaten.
Hij zat er toch al en aangesloten op die aardlek?? alleen er hing nog niets aan.

• Woodski
Anoniem: 364007 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:33:
[...]

Ik heb het paneel enkel off-grid gebruikt (zonder te aarden btw) en ben opzich tevreden met de prestaties.. Een 72 Ah autoaccu zit binnen een paar uurtjes vol als de zon schijnt.. Hoe de opbrengst precies is wil ik eigenlijk ook wel weten, maar ik moet even letten op de centjes.

Ik wil nu graag een zo goedkoop mogelijke geschikte laadregelaar voor dit paneel.. Als ik het goed begrijp is MPP techniek vooral effectief bij een groter verschil tussen paneelspanning en de laadspanning.. Als ik dus twee 180 Ah accu's in serie zet is dat nog maar 36 -> 27 V .. Wat ik me afvraag is of er wat veranderd in het Amperage wat de laadregelaar in de accu kan pompen?

Er wordt gesproken over een Load Amperage en een Module Amperage.. Load gaat dan over wat de omvormer eruit kan trekken, correct? en de Module over wat de laadregelaar de accu in kan pompen? Dit zou betekenen dat ik met een 24V accusysteem een minder 'zware' laadregelaar nodig heb? dus in mijn geval zou 190Wp / 24 = ongeveer 8 A genoeg moeten zijn?

Owja, en geldt er nog een maximum voor de inhoud van de accu(s)? Weet dat m'n 220 V acculader bvb maximaal 300 Ah accu's kan laden (volgens de handleiding)..

[...]

Nee, wist ik niet.. geldt het ook voor off-grid? en waarom zou dat bij dit paneel wel moeten en bij een andere niet?
Als ik simpel reken met 72ah *13v = 936wh.
Met wat omvorm- en laadverliezen heb je zeker 1kw nodig om een lege accu te laden.
Ik heb hetzelfde Titan paneeltje en pers er alleen op een top dag in Mei 1kw uit, maw net genoeg voor deze accu. Als je meer of zwaardere accu's wil laden ga je het denk ik niet redden.

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/50mkbr.jpg

Over de spanning. Ik ga er vanuit dat een goede omvormer intern met een geschakelde voeding werkt.
Daarvoor maakt het weinig uit of je nou 12 of 24 volt gaat laden.
Als je zelf iets wil bouwen met simpele techniek is het een ander verhaal.
Google is je vriendje, dit is wel terug te vinden.
Er zijn omvormers met trafo die vloeken met de enkele types zonnepanelen (polarisatie effect)
Dit paneel werkt bij mij goed op omvormers zonder trafo zonder positive aarding.

[ Voor 8% gewijzigd door Woodski op 12-08-2010 12:20 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
Ik twijfel ontzettend om aan de buitenkant mijn dak te gaan isoleren. Als er inderdaad 30% van de warmte door het dak verdwijnt dan zou dat in mijn geval bijna 300m3 zijn die ik voor jan L*L verstook.

Ik zou zelf aan de buitenkant vrij eenvoudig 6-8cm glaswol of steenwol onder de panlatten kwijt kunnen. Kwestie van een strook in de juiste breedte knippen en dan voorzichtig van onder naar boven omhoog schuiven. Uitgaande van een Rd van 1.9 voor 6-8cm extra isolatie zou me dat op jaarbasis over het gehele dak 210m3 gas kunnen besparen.

Enige waar ik huiverig voor ben is dat er contact is tussen de extra isolatie en de betondakpan en dat daardoor het isolatiemateriaal vochtig wordt en daardoor mijn dak gaat rotten? Iemand enig idee?

Ik zit nu te denken om eerst een klein stuk van ca 4m2 te isoleren en daarna de resultaten na een winter te bekijken. Plus dat ik van de binnenkant misschien een temperatuurverschil kan waarnemen wat wel is geisoleerd en wat niet.

Ik zou omgerekend per m2 geisoleerd dak 3,3m3 gas kunnen besparen. En met een dak van 63m2 is dat best een hoop.

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 12-08-2010 12:34 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-04 17:13

Ikke!

aka Netfinity

Mensen hier toevallig ervaring met een (oude) beton op zand vloer? Ik heb geen idee of er nog isolatie onder zit. Vraag me af wat dit doet voor het comfort en het energieverbruik. Lijkt me dat de meeste warmte verloren gaat via dak, ramen, muren en ventilatie en dat het met de vloer wel mee zal vallen?

Verder nog mensen die zonnepanelen hebben betaald uit een bouwdepot? Lees zo hier en daar dat het wel mag, mits ze echt stevig genageld zitten aan het gebouw. Los op het platte dak en met 2 schroefjes vast zou niet gelden.

@Flitspaal.nl:

Als je isolatie omhoog wilt drukken, zou ik geen glaswol gebruiken, lijkt me nogal lastig te gaan. Je weet ook niet of je al bij de nok bent bijvoorbeeld.

Je zou ook aan de binnenkant kunnen isoleren, tussen de balken bijvoorbeeld. Dan blijft het hout erboven nog geventileerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Ikke! op 12-08-2010 12:56 ]

Klik mee voor GoT!........

• koprol
glambalk schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:33:
[...]

Als je de wasmachien aansluiting vast maakt met behulp van een trekschakelaar en er dus geen stekker meer aan zit dan mag je die zonder aardlek gebruiken. Zoals ik het dan nu op de foto zie hou je op een van de twee aardlek plek voor een vierde groep. De negende aardlekvrije groep is dan de wasmachineaansluiting.
Overigens kan dit dus ook voor je aansluiting van je omvormer. Zolang er maar geen stekker/stopcontact tussen zit hoeft de aparte groep niet achte een aardlek. (NEN1010, 411.3.3 - Aanvullende bescherming)
Wat mijn voorstelling is van het geheel is dat ik in mijn cv kast (of de kast aangrenzend) de omvormer krijg te hangen. Die omvormer gaat met een stekker in het stopcontact waarbij het stopcontact op een eigen groep zit. Mocht er in de toekomst een stukje pv bij komen dan kan dat op diezelfde groep (mits niet te veel Wp maar dat zal vanwege de oppervlakte niet snel gebeuren).

Ik vraag me nog steeds af... Is het helemaal volgens de huidige regels (i.v.m. brandverzekering, lees = gezeik achteraf) om die ene schakelaar (5e "loze" groep) te vervangen voor een combi aardlek en die meteen op de hoofdschakelaar aan te sluiten? Heb ik dan een veilige en legale installatie?

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

koprol schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:54:
[...]

Wat mijn voorstelling is van het geheel is dat ik in mijn cv kast (of de kast aangrenzend) de omvormer krijg te hangen. Die omvormer gaat met een stekker in het stopcontact waarbij het stopcontact op een eigen groep zit. Mocht er in de toekomst een stukje pv bij komen dan kan dat op diezelfde groep (mits niet te veel Wp maar dat zal vanwege de oppervlakte niet snel gebeuren).

Ik vraag me nog steeds af... Is het helemaal volgens de huidige regels (i.v.m. brandverzekering, lees = gezeik achteraf) om die ene schakelaar (5e "loze" groep) te vervangen voor een combi aardlek en die meteen op de hoofdschakelaar aan te sluiten? Heb ik dan een veilige en legale installatie?
Hieronder de gehele tekst van NEN1010 4.11.3.3
411.3.3 - Aanvullende bescherming
In wisselspanningsystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht door een toestel voor aardlekbeveiliging in overeenstemming met 415.1 voor:

a.contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken en
Een uitzondering mag worden gemaakt voor:
a.contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
b.een contactdoos die alleen gebruikt kan worden voor de aansluiting van een specifiek elektrisch toestel. Dit betekent dat de contactdoos niet bereikbaar of van een afwijkend type is.
b.verplaatsbaar elektrisch materieel met een toegekende stroom van ten hoogste 32 A voor gebruik buiten.

Bestaande installaties
Deze bepaling is niet van toepassing op installaties van vóór 1975.

Deze bepaling is niet van toepassing op installaties in niet tot bewoning bestemde gebouwen die zijn aangelegd volgens NEN 1010:2005 of een eerdere editie van NEN 1010.

De combinatie van de hoofdbepaling en de aanvullende Nederlandse bepaling houdt in dat bij installaties die zijn aangelegd vanaf 1975 wandcontactdozen met een toegekende stroom van ten hoogsten 20 A moeten zijn beveiligd door een toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van 30 mA indien de wandcontactdozen zijn aangebracht in ruimten waar sprake is van de volgende gebruiksfuncties of subgebruiksfuncties:
a.woonfunctie;
b.logiesfunctie;
c.celfunctie;
d.onderwijsfunctie voor basisonderwijs;
e.onderwijsfunctie voor speciaal onderwijs;
f.bijeenkomstfunctie.

ZonneStroom

• mkleinman
Ikke! schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:53:

@Flitspaal.nl:

Als je isolatie omhoog wilt drukken, zou ik geen glaswol gebruiken, lijkt me nogal lastig te gaan. Je weet ook niet of je al bij de nok bent bijvoorbeeld.

Je zou ook aan de binnenkant kunnen isoleren, tussen de balken bijvoorbeeld. Dan blijft het hout erboven nog geventileerd.
Ik wil het niet omhoog drukken maar voorzichtig omhoog trekken. maw alle dakpannen moeten eraf. Kan ik meteen de kapotte dakpannen vervangen, en dat zijn er een hoop.

Binnenkant isoleren is geen optie. dit ivm een verlaagd plafond. En ik kan in twee ruimtes het niet veroorloven ivm de beperkte hoogte. Mijn 3e wc op zolder en mijn washok zouden nagenoeg onbruikbaar worden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Woodski schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:17:
[...]

Met wat omvorm- en laadverliezen heb je zeker 1kw nodig om een lege accu te laden.
Ik heb hetzelfde Titan paneeltje en pers er alleen op een top dag in Mei 1kw uit, maw net genoeg voor deze accu. Als je meer of zwaardere accu's wil laden ga je het denk ik niet redden.

[afbeelding]

Over de spanning. Ik ga er vanuit dat een goede omvormer intern met een geschakelde voeding werkt.
[...]

Er zijn omvormers met trafo die vloeken met de enkele types zonnepanelen (polarisatie effect)
Dit paneel werkt bij mij goed op omvormers zonder trafo zonder positive aarding.
Uit ervaring weet ik dat je exclusief verliezen in nederland op een topdag onder topcondities etc ruim 7 a 8 kWh/kWp kunt halen (DC). Dit zijn welliswaar uitzonderingen, maar het dag-gemiddelde tussen mei-sept is toch nog bijna 4!
Als ik die topper van 1kWh deel door 190Wp dan kom ik uit op 'slechts' 5.2. Dat moet gewoon flink beter kunnen!

Maar eerst het laden van de accu's. Eenvoudige laadcontrolers hebben maar twee taken: de accu laden en ervoor zorgen dat deze niet overbeladen wordt. Een aan/uit principe, vaak door pulse-breedte modulatie (PWM).
Geschakelde voedingen hebben het voordeel dat ze niet(veel) warmte produceren. Maar zonder trafo's e.d. benutten ze de bron slechts in deeltijd. Dat betekent dat een 36Volts paneel bij het laden van een 12V accu voor ruim de helft van de tijd gewoon "uit" staat.
Het minste verlies bereik je als de paneelspanning net ietsje boven de accu-laadspanning zit. Bij een 12V loodaccu (laadvoltage ca 14.4V) is het het mooist als je mpp spanning van je paneel 0.3 - 1.0 V erboven zit, dus rond de 15V. Anders wordt het PV paneel niet op zijn MPP punt gebruikt maar afwisselend er fors boven en eronder (tig keer per seconde?)

Het lijkt me dat zo'n titan paneel (MPP=36 V) niet meer ingezet kan worden bij 3 12V-accu's in serie, maar bij 24V accu's heb toch al snel een laadspanning nodig van 29-30V Dan zit je 'maar' 15-20% onder je optimale paneelopbrengst: iets lagere voltage dan Vmpp, maar wel iets meer stroom dan Impp.

Of je moet gaan voor een goede (en duurdere) acculader die het MPP opzoekt en de spanning optimaal transformeert. Heb ik (nog) geen ervaring mee.

En als je een goede match hebt tussen accu-voltage en PV-paneel MPP spanning, dan is de vraag welke periode je wilt kunnen overbruggen. Ben je voor 100% van de stroom afhankelijk? Of wil je gewoon de dagopbrengst 'snachts kunnen opgebruiken. Een week slecht weer kan rustig 7 dagen 10-20% van je topproductie hebben. Een accu-capaciteit van 2 dagen top-productie lijkt me een goede vuistregel.

Dus bij een paneel van 190Wp, mogelijk 7kWh/kWp*190Wp= 1330Wh dagproductie, met een goede omvormer daar 80% van weten te vangen = 1064Wh. Bij een 24V accu betekent dat 44.3Ah. Voor 2 dagen zou je dan een 90Ah accu nodig hebben.

2 stuks 90Ah accu's van 12V elk (in serie geschakeld) lijkt een goede keus om je zonne-energie van je 190W Titan paneel optimaal te kunnen benutten in combinatie met een eenvoudige laadcontroler.

Sla ik nou helemaal de plank mis?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 309539 op 12-08-2010 14:11 ]

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-05 23:50
@flitspaal: ben net m'n eigen zolder isolatieklus aan het afronden en heb me hier behoorlijk in verdiept.
Bij isolatie wil je iig twee dingen:
1) een aaneengesloten isolatie
2) een vochtscherm aan de 'warme' zijde van de isolatie

het idee wat je beschrijft lijkt aan beide niet te voldoen.

Heb zelf uiteindelijk gekozen voor isolatie aan de binnenzijde, maar als je toch bereid bent alle dakpannen eraf te halen zijn er wel mooie oplossingen voor isolatie aan de buitenzijde, een van de beste is met PIR platen waar de panlatten al op voorgemonteerd zijn.
Is budgettair wel van een andere orde dan wat platen glaswol, maar dan heb je ook wat.

Hoe dan ook, op het gebied van de op dit forum veelbesproken TVT is dakisolatie een topper, succes !

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

• Woodski
Anoniem: 309539 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:00:
[...]

Uit ervaring weet ik dat je exclusief verliezen in nederland op een topdag onder topcondities etc ruim 7 a 8 kWh/kWp kunt halen (DC). Dit zijn welliswaar uitzonderingen, maar het dag-gemiddelde tussen mei-sept is toch nog bijna 4!
Als ik die topper van 1kWh deel door 190Wp dan kom ik uit op 'slechts' 5.2. Dat moet gewoon flink beter kunnen!
De low budget Titans presteren een stuk minder als merkpanelen.
Ik heb dan iets schaduw met mijn enkele paneeltje maar ook de panelen die lekker in de zon liggen presteren
een stuk minder dan het 190wp etiket belooft.

Bij het laadverhaal praten we langs elkaar heen.
Ik heb het over dure omvormers, jij over goedkopere oplossingen.

Woodski schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:33:
De low budget Titans presteren een stuk minder als merkpanelen. ...een stuk minder dan het 190wp etiket belooft.
Die 190Wdc haal je alleen onder STC condities, dus loodrechte instraling, superhelder weer, bij 25C. Dat gebeurt zelden in ons landje, maar komt toch nog wel eens voor.
Bij het laadverhaal praten we langs elkaar heen.
Ik heb het over dure omvormers, jij over goedkopere oplossingen.
Als ze 190Wp stickeren... Ik heb het bij mij nu over lowcost SchottSolar 170Wp pSi panelen. De jouwe is strict genomen beter. Merk of geen merk, dat maakt NIETS uit! Door te normeren op het opgegeven aantal Wp kun je prima vergelijken!
Ik zoek alleen de uitdaging om de verliezen te minimaliseren. Hoe kun je zo lang en zo vaak mogelijk op het MPP zitten van je panelen. Kun jij je paneelspanning ook meten of meet je alleen de laadstroom (dat wat effectief de accu instroomt bij 13V)?
Welke laadcontroler heb jij? Ik heb recent die van Xantrex-C60 bekeken die op een camping in de pyrineen was ingezet, een best wel intelligent apparaat, maar daar is zeker geen sprake van werken op de MPP van de panelen. En hoppa, zo weer 20% van de (potentiele) opbrengst in de sloot gegeooid, veroorzaakt door de installateur destijds.

• Woodski
Toch niet met je eens.
Ik heb 2940wp aan Sanyo's en 1330wp aan Titans (alles onder dezelfde hoek)
2940/1330 = 2
Het opbrengst verschil is geen 2 maar eerder iets van 2.8

Niet dat ik spijt heb van de Titans
In prijs/prestatie pakken ze gunstiger uit dat dan Sanyo's

Ik werk on-grid
Dus geen ervaring met laadcontrollers

[ Voor 9% gewijzigd door Woodski op 12-08-2010 15:20 ]

Woodski schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:17:
[...]

Is het niet zo dat als de accu 'leeg' is er nog de helft aan vermogen in zit? Als m'n Victron 350W omvormer de accu als leeg beschouwd meet ik zo'n 11,5 V.. Trek ik er wat stekkers uit en zet ik de omvormer weer aan kan ik ook nog uren wat lichtjes branden..

[afbeelding]

[...]

Nu je dit zegt bedenk ik me dat de omvormers die ik heb enkel 12 V accu's doen.. De Victron omvormer heeft denk ik wel trafo; "zuivere sinus omvormer is voorzien van een ringkerntrafo voor een extra hoog rendement van 91%".. zal nog eens bekijken hoe het zit met aarding..

Geinig trouwens dat wij precies hetzelfde paneel hebben en dat jij de opbrengst kan uitlezen :). Heb je ook gegevens uit de wintermaanden?
Anoniem: 309539 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:00:
[...]

Maar eerst het laden van de accu's. [..] zonder trafo's e.d. benutten ze de bron slechts in deeltijd. Dat betekent dat een 36Volts paneel bij het laden van een 12V accu voor ruim de helft van de tijd gewoon "uit" staat.
Het minste verlies bereik je als de paneelspanning net ietsje boven de accu-laadspanning zit. [..]
Het lijkt me dat zo'n titan paneel (MPP=36 V) niet meer ingezet kan worden bij 3 12V-accu's in serie, maar bij 24V accu's heb toch al snel een laadspanning nodig van 29-30V Dan zit je 'maar' 15-20% onder je optimale paneelopbrengst: iets lagere voltage dan Vmpp, maar wel iets meer stroom dan Impp.

[..]

En als je een goede match hebt tussen accu-voltage en PV-paneel MPP spanning, dan is de vraag welke periode je wilt kunnen overbruggen. Ben je voor 100% van de stroom afhankelijk? Of wil je gewoon de dagopbrengst 'snachts kunnen opgebruiken. Een week slecht weer kan rustig 7 dagen 10-20% van je topproductie hebben. Een accu-capaciteit van 2 dagen top-productie lijkt me een goede vuistregel.

Dus bij een paneel van 190Wp, mogelijk 7kWh/kWp*190Wp= 1330Wh dagproductie, met een goede omvormer daar 80% van weten te vangen = 1064Wh. Bij een 24V accu betekent dat 44.3Ah. Voor 2 dagen zou je dan een 90Ah accu nodig hebben.

2 stuks 90Ah accu's van 12V elk (in serie geschakeld) lijkt een goede keus om je zonne-energie van je 190W Titan paneel optimaal te kunnen benutten in combinatie met een eenvoudige laadcontroler.

Sla ik nou helemaal de plank mis?
Ik ben 100% afhankelijk van zonnestroom (anders moet de generator aan) en zelf redeneer ik meer vanuit hoeveel ik gemiddeld gezien op een dag verbruik en hoeveel dagen ik aanwezig ben.. Als ik in m'n kantoor bezig ben zit ik op zo'n 100W inclusief het laden van de interne batterijen van twee laptops en 3 led-lampen.. In de praktijk ben ik nooit alle dagen thuis en zal ik vrijwel nooit de gehele accu capaciteit leegtrekken. Belangrijker dan het vermogen van het PV is dus de accu capaciteit voor die gevalllen wanneer ik zeg 3 dagen achtermekaar thuis werk en de zon niet schijnt.. Ik schat dan in 1,3 kWh per dag x 3 = zeg 4 kWh - en dat is zeg een 12v accusysteem van 320 Ah.. Nu heb ik de beschikking over 2 x 180 Ah dus dat is oke.. Nu is het alleen afwachten hoe het me in de winter zal vergaan :P

Enfin, ik zit op dit moment te denken aan de Sunware €108 FOX-320. Kan een Voc van 50V aan, ondersteunt 2 gescheiden accu systemen en is zodra ik het geld heb uit te breiden met een bedieningspaneel :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.sunware.de/fileadmin/imagesprod/regler/fox_MD1/pic_MD1.jpg

• mkleinman
timterhorst schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:02:
@flitspaal: ben net m'n eigen zolder isolatieklus aan het afronden en heb me hier behoorlijk in verdiept.
Bij isolatie wil je iig twee dingen:
1) een aaneengesloten isolatie
2) een vochtscherm aan de 'warme' zijde van de isolatie

het idee wat je beschrijft lijkt aan beide niet te voldoen.

Heb zelf uiteindelijk gekozen voor isolatie aan de binnenzijde, maar als je toch bereid bent alle dakpannen eraf te halen zijn er wel mooie oplossingen voor isolatie aan de buitenzijde, een van de beste is met PIR platen waar de panlatten al op voorgemonteerd zijn.
Is budgettair wel van een andere orde dan wat platen glaswol, maar dan heb je ook wat.

Hoe dan ook, op het gebied van de op dit forum veelbesproken TVT is dakisolatie een topper, succes !
Een bedrijf als Koston isoleert ook de luchtspouw tussen dakpan en dakbeschot met isolatieparels, zonder extra dampscherm e.d. Als ik aan de buitenkant isoleer blijft de binnenkant van mijn dak warmer en daar zal dus veel minder vocht tegenaan condenseren.

overigens zit er al 2cm pir schuim op. Wil ik dus dikkere pir platen dan moet alles van mijn dak af inclusief panlatten e.d. En dat is mij weer te gortig. Het mooiste lijkt mij om zoveel als aangesloten ( en dat moet kunnen ) glas of steenwol ( wat beter isoleert ) en dan de volledige ruimte onder de dakpan vol te proppen.

Volgens mij heb ik geen extra dampscherm nodig als ik aan de buitenkant isoleer.

Woodski schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:19:
Toch niet met je eens.
Ik heb 2940wp aan Sanyo's en 1330wp aan Titans (alles onder dezelfde hoek)
2940/1330 = 2
Het opbrengst verschil is geen 2 maar eerder iets van 2.8

Niet dat ik spijt heb van de Titans
In prijs/prestatie pakken ze gunstiger uit dat dan Sanyo's
Dan klopt er óf geen biet van de opgegeven 190Wp stickers, of er is echt iets anders aan de hand wat deze verschillen zo groot maakt.

Begreep ik het goed dat de titans all-backcontact mSi panelen waren? Een half jaar terug heb ik met Sprokkie en Windfreak wat aardingsproblemen helpen oplossen en dat leverde bij hen 15-25% meer opbrengst op. Letterlijk meldde windfreak:"Ik bereikte gisteren weer een mijlpaal. Voor het eerst door de 2500 Wp ongeveer 950 Watt/Wp. En dat dan als 5 minuten gemiddelde. .... Wel kon ik dit 2 a 2,5 week geleden niet voorstellen. Toen redde ik net 1500 Watt"
Ikzelf concludeerde toen: "Hartstikke perfect. Je panelen draaien dus echt op 100% van wat er mogelijk is / waarvoor ze gemaakt zijn. Ik zei eerder al: "is de theorie toch nog ergens goed voor". Hartstikke leuk als een stelling (vooraf) ook (achteraf) zo goed blijkt uit te komen."

Ondanks de lagere prijs zou ik geen genoegen nemen met die 2.8.
Als de Sanyo's jouw norm zijn (aantoonbaar haalbaar) dan lijkt het de Titans 22% ondermaats werken?

• Paul C
Anoniem: 364007 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:33:
[...]

[...]

Een MPPT laadregelaar heeft een DC-DC omvormer erin zitten en kan het vermogen dus omvormen naar de juiste laadspanning. Een niet-MPPT laadregelaar kan alleen het teveel aan spanning eraf 'knippen'.

Stel je hebt een 12V accu en een paneel met een MPP van 36V bij een stroom van 5A, dan zal een gewone laadregelaar laden met 12V en 5A terwijl een MPPT laadregelaar van de 36V ook 12V maakt, maar daarbij de stroom verdrievoudigd naar 15A.

Als je een niet-MPPT laadregelaar hebt kun je het beste dus een paneel gebruiken wat net boven de laadspanning van de accu zit. Een MPP van 15V ofzoiets. Er zijn daarvoor speciale panelen. Met een MPPT-laadregelaar hoef je daar niet op te letten en kun je met de spanning veel hoger gaan. Je kunt zelfs in beperkte mate strings maken. Dit is natuurlijk gunstig, omdat je dan hogere spanningen hebt, dunnere kabels en minder kabels.

Maar zelfs als je een 12V paneel op een normale laadregelaar gebruikt verlies je ongeveer 30% ten opzichte van een MPPT laadregelaar, omdat de MPPT laadregelaar constant op de optimale spanning werkt terwijl een normale laadregelaar alleen op de laadspanning werkt.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 309539 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:43:
??? Als het rendement van de panelen met x% beter wordt dan zal ook de opbrengst (over periode y) met x% toenemenen, op de manier die ik al beschreef.
??? Dat schreef ik in antwoord op engelbertus' post, niet de jouwe.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:32:
Volgens mij heb ik geen extra dampscherm nodig als ik aan de buitenkant isoleer.
Volgens mijn redenering ook niet. Als je isoleert aan de binnenkant, heeft dat tot gevolg dat het dakbeschot kouder wordt dan de binnenlucht. Dan krijg je dus het risico van condens door de warme, vochtige binnenlucht.

Als je aan de buitenkant isoleert, heeft dat tot gevolg dat het dakbeschot warmer wordt dan de buitenlucht, dus kan het nooit gaan condenseren. Door je isolatie worden je dakpannen wel kouder, maar nooit kouder dan de buitenlucht. Dus kan er volgens mij ook geen condens tegen de binnenkant van je dakpannen ontstaan.

Mag ik vragen, waarom laat je het niet door Koston isoleren?

• mkleinman
Anne vdr Bom schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 17:29:
[...]

Mag ik vragen, waarom laat je het niet door Koston isoleren?
Simpel eigenlijk

Bij Koston moet het dak vrij zijn en moet om elke 2 meter er 2 dakpannen uit. Hiervoor moet alles van mijn dak af inclusief de rails en met een beetje pech ook een groot aantal haken.

Wanneer ik het zelf doe kan ik eerst een stukje testen van 2x2 en daarna besluiten wat ik doe. En ik kan eventueel de dakpannen laten zitten waar de dakhaken e.d. inzitten en creatief proberen het isolatiemateriaal naar boven te krijgen.

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08-2024
Verder nog mensen die zonnepanelen hebben betaald uit een bouwdepot? Lees zo hier en daar dat het wel mag, mits ze echt stevig genageld zitten aan het gebouw. Los op het platte dak en met 2 schroefjes vast zou niet gelden.
Ik krijg binnen enkele dagen een bouwdepot met als doel zonnepanelen te financieren.
Dit is echter wel bij SVn na goedkeuring van provincie Noord-Brabant.
Hetzelfde zou kunnen gelden als je via de gemeente een lening krijgt voor energie besparende maatregelen.
Over de mate van vastleggen heb ik geen informatie kunnen vinden, maar mijn opstalverzekering vind het zeer prettig als ze stevig op het dak gemonteerd zijn.
Voor wat betreft de verzekering van de panelen op een plat dak kan je beter de voorwaarden erbij pakken. Daarnaast zijn er aparte verzekeringen voor zonnepanelen die ook via een zonnepanelen leverancier af te sluiten zijn (een aantal daarvan zitten ook op dit forum).

• Woodski
[b]Techippie schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:24:[/b

Geinig trouwens dat wij precies hetzelfde paneel hebben en dat jij de opbrengst kan uitlezen :). Heb je ook gegevens uit de wintermaanden?
Dit zijn de opbrengsten per week van 1 aug 2009 t/m 1 aug 2010

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/qrg8e0.jpg

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-04 17:13

Ikke!

aka Netfinity

@HellevUUr:

Ah ok, duidelijk. Voorlopig is het bij mij niet aan de orde, het huis viel nogal tegen wat staat van onderhoud betreft. Ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat het hem niet wordt. Dan nog maar een tijdje huren totdat er weer iets interessants voorbij komt.
En voor een jaartje zonnepanelen op het dak van mijn flat plaatsen is niet rendabel, mede doordat er dan een nieuwe meter moet komen die ook teruglevert. Deze van Oxxio is daar te slim voor. ;)

Klik mee voor GoT!........

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Anoniem: 309539 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:41:
[...]
Een half jaar terug heb ik met Sprokkie en Windfreak wat aardingsproblemen helpen oplossen en dat leverde bij hen 15-25% meer opbrengst op. Letterlijk meldde windfreak:"Ik bereikte gisteren weer een mijlpaal. Voor het eerst door de 2500 Wp ongeveer 950 Watt/Wp. En dat dan als 5 minuten gemiddelde. .... Wel kon ik dit 2 a 2,5 week geleden niet voorstellen. Toen redde ik net 1500 Watt"
Ikzelf concludeerde toen: "Hartstikke perfect. Je panelen draaien dus echt op 100% van wat er mogelijk is / waarvoor ze gemaakt zijn. Ik zei eerder al: "is de theorie toch nog ergens goed voor". Hartstikke leuk als een stelling (vooraf) ook (achteraf) zo goed blijkt uit te komen."

...
En inmiddels draaien die SunPower panelen van ons al een aantal maanden beter dan ik gehoopt had, dankzij de tips van Energiastic. Zit regelmatig in de top kwa kWh/kWp voor onze regio.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

@ Woodski; thanks!! kan ik me vakantie alvast boeken :+
pcmadman schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:51:
[...]

Een MPPT laadregelaar heeft een DC-DC omvormer erin zitten en kan het vermogen dus omvormen naar de juiste laadspanning. Een niet-MPPT laadregelaar kan alleen het teveel aan spanning eraf 'knippen'.

Stel je hebt een 12V accu en een paneel met een MPP van 36V bij een stroom van 5A, dan zal een gewone laadregelaar laden met 12V en 5A terwijl een MPPT laadregelaar van de 36V ook 12V maakt, maar daarbij de stroom verdrievoudigd naar 15A.

Als je een niet-MPPT laadregelaar hebt kun je het beste dus een paneel gebruiken wat net boven de laadspanning van de accu zit. Een MPP van 15V ofzoiets. Er zijn daarvoor speciale panelen. Met een MPPT-laadregelaar hoef je daar niet op te letten en kun je met de spanning veel hoger gaan. Je kunt zelfs in beperkte mate strings maken. Dit is natuurlijk gunstig, omdat je dan hogere spanningen hebt, dunnere kabels en minder kabels.

Maar zelfs als je een 12V paneel op een normale laadregelaar gebruikt verlies je ongeveer 30% ten opzichte van een MPPT laadregelaar, omdat de MPPT laadregelaar constant op de optimale spanning werkt terwijl een normale laadregelaar alleen op de laadspanning werkt.
Oke, vraag ik me nog af wat er gebeurt als de paneelspanning onder de laadspanning zakt? Als ik bvb een 24V accusysteem aansluit gebeurd dat sochtend en savonds sneller dan bij 12V..

• HellevUUr
Ikke! schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 19:54:
..En voor een jaartje zonnepanelen op het dak van mijn flat plaatsen is niet rendabel, mede doordat er dan een nieuwe meter moet komen die ook teruglevert. Deze van Oxxio is daar te slim voor. ;)
Ik heb vier jaar geleden een nieuwe meter gekregen omdat ik dubbeltarief en 3 fase wilde hebben.
Blijkbaar was die nieuwe meter niet uitgerust met de techniek om terug te rekenen. Nu moet ik wederom een nieuwe meter laten plaatsen die wel terug kan tellen. Destijds was ik 300 euro kwijt, nu komt er 100 euro bij.
Ik heb nooit gevraagd om de terugtel functionaliteit te schrappen en bovendien heb ik nooit een keuze gehad om een meter te kiezen die wel terug kon tellen.
Heeft iemand enig idee wat de prijs is van een Landis + Gyr Dialog ZMD120ASdr53 (PASH T5958)?
Ik kreeg te horen dat de meter vernietigd wordt wanneer deze gebruikt is en dat daarom de kosten gedekt moeten worden (reden van een investering van totaal 400 euro in 4 jaar tijd).

• zonnigtype
Ikke! schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 19:54:
En voor een jaartje zonnepanelen op het dak van mijn flat plaatsen is niet rendabel, mede doordat er dan een nieuwe meter moet komen die ook teruglevert. Deze van Oxxio is daar te slim voor. ;)
Nou, slim.... (alle zes pagina's lezen...) ;(

Waarschijnlijk wel "slim" voor Oxxio, of wie straks ook de eigenaar wordt van dat bedrijf, wat al dik een jaar in de etalage staat voor een ieder die belangstelling heeft.

@Hellevuur:

Wil je alsjeblieft jouw absurde (doch mij niet meer bevreemdende) ervaringen in nette bewoordingen doorbrieven naar Paulus Jansen van de SP, die regelmatig "lastige vragen aan de minister van EZ" stelt over diverse problemen rond bemetering in ons fijne landje? Zou mooi zijn. Dan kunnen "ze" in ieder geval niet zeggen dat ze het niet geweten hebben... (mailadres Jansen op Tweede Kamer site)

Als je de "smaak" te pakken hebt, benader dan ook wat andere commissieleden van de vaste commissie voor EZ in de Tweede Kamer... Thanx!

[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 12-08-2010 21:39 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• HellevUUr
zonnigtype schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:32:
@Hellevuur:

Wil je alsjeblieft jouw absurde (doch mij niet meer bevreemdende) ervaringen in nette bewoordingen doorbrieven naar Paulus Jansen van de SP...
Mij is gevraagd om over anderhalve week opnieuw contact op te nemen maar dan met degene die over meter plaatsing gaat en als dat niets positiefs oplevert (behoorlijke korting op de nieuwe kwh meter, of indien de kosten gelijk blijven en ik mag zelf de meter niet houden) dan zal ik een mooie tekst opstellen en je hiervan een kopie sturen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nu heb ik 2 aardlek met een hoofdschakelaar erna. Ik heb op elke aardlek 4 groepen in gebruik.
Wat bedoel je precies "met een hoofdschakelaar erna"?
Bij mij in de meterkast zitten twee aardlekschakelaars van 40A.
Achter de ene aardlek zitten 4 groepen van 16A en achter de andere zitten 3 groepen van 16A.
Echter geen hoofdschakelaar te bekennen.
Nu wil ik achter die ene aardlekschakelaar nog een groep van 20A gaan bijplaatsen voor zonnepanelen.
Volgens mij moet dit kunnen, iemand suggesties?

@hellevuur, ik raad je ook met klem aan het naar paulus jansen te sturen.

het is trouwens ook niet de goeie want je moet de "s" hebben :
http://www.metermanager.co.uk/Infofiles/ZMD120plus.pdf
de meter kost +/- 289 euro
en de puls uitgang r53 moet enabled zijn en open.

goed goedkoop en snel te plaatsen, met weinig sluipverbruik (aan jouw kant) is de :
http://meetbedrijf2.eneco...ME161-D1A51-V12G12-K0.pdf
deze is er ook in 4 kwadranten en 3 fase, maar dan is het wel heeel veeeeeel electronica wat een schijfje al een eeuw doet.

[ Voor 117% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 12-08-2010 22:21 ]

• Paul C
Anoniem: 364007 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:13:
@ Woodski; thanks!! kan ik me vakantie alvast boeken :+

[...]

Oke, vraag ik me nog af wat er gebeurt als de paneelspanning onder de laadspanning zakt? Als ik bvb een 24V accusysteem aansluit gebeurd dat sochtend en savonds sneller dan bij 12V..
Ik weet niet precies wat er gebeurt als de paneelspanning onder de laadspanning komt, maar dit gebeurt sowieso alleen bij een instraling waarbij er geen bruikbare stroom meer geproduceerd wordt. De spanning in een paneel loopt heel snel op bij minimale instraling en de stroom is min of meer lineair met de instraling. Je kunt dit zelf heel makkelijk verifiëren: sluit morgen avond maar eens een multimeter aan op je paneel en kijk eens hoe de spanning zakt terwijl de zon onder gaat. Je zult dan zien dat de spanning lang hoog blijft en pas als het absoluut donker is helemaal weg is.

Ik vermoed daarom dan ook en omdat een simpele laadregelaar de spanning niet omlaag kan transformeren, dat deze een te lage spanning ook niet omhoog kan transformeren.

Bij simpele laadregelaars wordt er vaak van een PWM systeem gesproken. Ik vermoed daarom dat een simpele laadregelaar grofweg bestaat uit een PWM die het zonnepaneel verbind met een condensator welke vervolgens op de accu is aangesloten. Door de puls-width te variëren kan de spanning op de condensator geregeld worden, want als de condensator leeg is trekt hij de kortsluitstroom van het paneel en daarmee de spanning van het paneel naar 0.

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-05 17:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Is deze meter trouwens wel geschikt voor teruglevering :?
ik dacht dat er dan 2 pijltjes staan, 1 linksom en 1 rechtsom.
bij deze meter zie ik maar 1 pijl rechtsom.

• zonnigtype
JAN-B schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 23:12:
[...]

Is deze meter trouwens wel geschikt voor teruglevering :?
ik dacht dat er dan 2 pijltjes staan, 1 linksom en 1 rechtsom.
bij deze meter zie ik maar 1 pijl rechtsom.
Ja hoor, ik heb ook zo'n opvallende dikke pijl op mijn enkeltarief Ferrarisje. En, omdat er net als bij de meeste Ferrarissen in Nederland geen terugloop"rem" op zit, "kan" en "zal" die prachtige, onverwoestbare Ferraris gewoon heel netjes terugdraaien, zoals het hoort.

Je mag wel wat filmpjes komen bekijken over mijn terugdraaiende Ferraris met de gewraakte pijl, of het ding live komen bewonderen. Wel alle gereedschap thuis laten s.v.p. en handen in de zakken laten zitten ... O-)

Bij Rik Hoorelbeeke in Vlaanderen vliegt het schijfje opvallend hard in terugdraaiende modus, tegen de pijlrichting in...

Die "pijl" is decennialang alleen de richting waarin netbeheerders en leveranciers hebben leren denken. De "andere kant op" is wat lastig in hun in kolenstroom vastgeroeste hersenpannen te krijgen, maar "we gaan stapje voor stapje vooruit"... ;)

Toegevoegd. Ook leuk: "wind is blowing too good", ook in de elektra zuipende States (soms) terugdraaiende Ferraris (netmeter buiten aan gevel bevestigd, hier bij invoeding 2 kleine windturbientjes).

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 12-08-2010 23:33 . Reden: wind en Ferraris ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21
Mensen hier toevallig ervaring met een (oude) beton op zand vloer? Ik heb geen idee of er nog isolatie onder zit. Vraag me af wat dit doet voor het comfort en het energieverbruik. Lijkt me dat de meeste warmte verloren gaat via dak, ramen, muren en ventilatie en dat het met de vloer wel mee zal vallen?
Ja hier.

Huis is van '86, dus niet oud te noemen. Bij de verbouwing (omleggen toiletriolering) hebben we de boel opengehad. Dat is dus eerst een centimeter of 15 á 20 beton, en dan een laagpiepschuim (5cm of zo) en dan meteen dus zand.

Op het beton liggen bij ons van die groene isolatieplaten en daarop het laminaat. Ik vind de vloer meestal wel wat koud in de winter. Maar ik heb altijd koude voeten... Warmte stijgt op, dus volgens mij valt het wel mee via de vloer.

Je kan het hier nog een beetje zien:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-bJGnopJvbEY/T1CUsZc2WBI/AAAAAAAAA8Q/VYQJ1R34my0/s571/IMG_3162.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 28-09-2012 00:23 . Reden: Plaatje i.v.m. ISP verhuizing aangepast ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Speksteenkachel schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:57:
[...]

Wat bedoel je precies "met een hoofdschakelaar erna"?
Bij mij in de meterkast zitten twee aardlekschakelaars van 40A.
Achter de ene aardlek zitten 4 groepen van 16A en achter de andere zitten 3 groepen van 16A.
Echter geen hoofdschakelaar te bekennen.
Nu wil ik achter die ene aardlekschakelaar nog een groep van 20A gaan bijplaatsen voor zonnepanelen.
Volgens mij moet dit kunnen, iemand suggesties?
Aardlek van 40A???????
Of je een groep van 20A aan mag leggen hangt af van je hoofdzekering. Voor het overige kan het prima. Zoals een paar posts terug uitgelegd kan je ook zonder aardlek een groep gebruiken voor je panelen zolang er maar een vaste aansluiting is en geen stekkerverbinding.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 10:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

HellevUUr schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:29:
[...]

Ik heb vier jaar geleden een nieuwe meter gekregen omdat ik dubbeltarief en 3 fase wilde hebben.
Blijkbaar was die nieuwe meter niet uitgerust met de techniek om terug te rekenen. Nu moet ik wederom een nieuwe meter laten plaatsen die wel terug kan tellen. Destijds was ik 300 euro kwijt, nu komt er 100 euro bij.
...knip...
Ik heb mijn netwerkbeheerder Enexis gevraagd om een meter met teruglevercapaciteit en dat was in één week geregeld en gratis.
Het kan verschillen.

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HellevUUr schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:29:
[...]
Ik heb nooit gevraagd om de terugtel functionaliteit te schrappen en bovendien heb ik nooit een keuze gehad om een meter te kiezen die wel terug kon tellen.
Het door Liander vervangen van onze 3-fase digitale Hoog/Laag meter voor een model dat ook de teruglevering kon meten (4 telwerken) PLUS de plaatsing van een 2e (identieke) Bruto productiemeter kostte ons eind 2008 160 euro. Incl voorrijkosten enz. Moest wel alles goed voorbereid zijn, dus extra meterbord met uitstekende kabeltjes met kroonsteentje etc.
Gezien de hoeveelheid werk, de apparaten zelf etc viel me dit wel mee.

Zonder BP-meter zou dit 110 euro hebben gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 12-05 22:11
flitspaal.nl schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:33:
Ik twijfel ontzettend om aan de buitenkant mijn dak te gaan isoleren. Als er inderdaad 30% van de warmte door het dak verdwijnt dan zou dat in mijn geval bijna 300m3 zijn die ik voor jan L*L verstook.

Ik zou zelf aan de buitenkant vrij eenvoudig 6-8cm glaswol of steenwol onder de panlatten kwijt kunnen. Kwestie van een strook in de juiste breedte knippen en dan voorzichtig van onder naar boven omhoog schuiven. Uitgaande van een Rd van 1.9 voor 6-8cm extra isolatie zou me dat op jaarbasis over het gehele dak 210m3 gas kunnen besparen.

Enige waar ik huiverig voor ben is dat er contact is tussen de extra isolatie en de betondakpan en dat daardoor het isolatiemateriaal vochtig wordt en daardoor mijn dak gaat rotten? Iemand enig idee?

<knip>
Al eens gekeken naar Tonzon? Dat is nogal dunne isolatie en zou je dus eventueel aan de binnenkant kunnen aanbrengen...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
QuestionMarc schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:30:
[...]

Al eens gekeken naar Tonzon? Dat is nogal dunne isolatie en zou je dus eventueel aan de binnenkant kunnen aanbrengen...
Tonzon ook voor de binnenkant van het dak? dat kende ik nog niet.

Thanks! ga ik naar kijken.

Edit:

Gekeken naar tonzon isolatie voor het dak aan de binnenkant, hier schiet ik nog niets mee op. Hier ben ik afhankelijk van de hoeveelheid lagen nog steeds 10-15cm ruimte kwijt. 1 laag folie, 15mm luchtspouw, volgende laag folie. ongeveer dus 15mm per laag * x + 12mm gips. Aangeraden wordt 4 lagen = 60mm + 12mm = 72mm totaal, en die ruimte heb ik al niet in de 3e wc + wasruimte.

Aan de buitenkant is en blijft toch eenvoudiger, alhoewel dan alle panelen er *WEER* vanaf moeten.

[ Voor 41% gewijzigd door mkleinman op 13-08-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flitspaal.nl schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:40:
[...]
Gekeken naar tonzon isolatie voor het dak aan de binnenkant, hier schiet ik nog niets mee op. Hier ben ik afhankelijk van de hoeveelheid lagen nog steeds 10-15cm ruimte kwijt. 1 laag folie, 15mm luchtspouw, volgende laag folie. ongeveer dus 15mm per laag * x + 12mm gips. Aangeraden wordt 4 lagen = 60mm + 12mm = 72mm totaal, en die ruimte heb ik al niet in de 3e wc + wasruimte.

Aan de buitenkant is en blijft toch eenvoudiger, alhoewel dan alle panelen er *WEER* vanaf moeten.
Al eens naar IsoBooster gekeken? Lijkt op Tonzon, is echter in 2.5cm en 4cm dikke matten te krijgen met een (geclaimde) zeer hoge R van 3.4 voor de 4cm variant en is speciaal bedoeld voor o.a. schuine daken.

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar zou het voor mijn schuine dak ook heel mooi vinden met zo'n hoge R waarde, geringe dikte en makkelijke verwerkbaarheid. Je moet alleen wel goed ventileren natuurlijk.

Neem je de 2.5cm variant (R rond de 2.4), met aan 2 kanten rachelwerk van 1cm + 1cm plaat dan zit je aan de 55mm. Is in ieder geval minder dan die 72mm :D

[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 13-08-2010 13:06 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 309539 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:12:
[...]

Het door Liander vervangen van onze 3-fase digitale Hoog/Laag meter voor een model dat ook de teruglevering kon meten (4 telwerken) PLUS de plaatsing van een 2e (identieke) Bruto productiemeter kostte ons eind 2008 160 euro. Incl voorrijkosten enz. Moest wel alles goed voorbereid zijn, dus extra meterbord met uitstekende kabeltjes met kroonsteentje etc.

Mooi. We gaan vooruit...

Gerelateerde vraag, puur uit interesse. Hoe zit het met de bemetering kosten bij de al wat "vroege SDE instappers" hier? De suggestie leek te zijn dat er zowel voor de standaard netmeter (al dan niet vervangen door een sjiek exemplaar) als voor de BPM apart meterkosten in rekening gebracht zouden gaan worden. Met als extra suggestie: bij uitbreiding met een nieuwe SDE installatie wederom een BPM, en nog een keer extra meetkosten. Maar ik heb een tijdje terug van iemand bericht gehad dat dat "tegengesproken" zou zijn door de netbeheerder. Hoe zit het? Iemand al met dubbele meetdienst geconfronteerd met bijv. SDE 2008 (of SDE 2009) beschikking? Meetdienst is momenteel geharmoniseerd en kost (tarievenlijst Liander) 2,5119 incl. BTW/mnd (EUR 30,14/jaar). Liander voert ook de post "Jaaropname productie eigen opwek" op van gelijke hoogte. De vraag is dus of er SDE beschikte mensen zijn die op hun nota's op die bedragen terug te voeren (dubbele) meetdienst terugzien. Bij "normale" en "SDE" meetdienst zou dat neer moeten komen op een kostenpost van EUR 60,28 per "kalenderjaar 2010" (iets lager per 365 dagen als de nota over een deel van 2009 en/of mogelijk 2008 is gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even een leuk berichtje over de dunnefilm cellen van Nuon Helianthos:
Ikea haalt stroom van het dak
dinsdag 10 augustus 2010 | 18:00 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 11 augustus 2010 | 10:44

Tekstgrootte

Ikea Duiven. Foto: De Gelderlander

DUIVEN - Het dak van de vestiging van meubelbedrijf Ikea in Duiven wordt komend najaar voorzien van zonnefolie. Dit flinterdunne materiaal is een relatief nieuwe vorm van duurzame energieopwekking. Voor Ikea is het nieuwe materiaal een uitkomst omdat de daken geen zware zonnepanelen kunnen dragen.

Zonnefolie, een product van het Nuon-onderdeel Helianthos in Arnhem, is daarentegen aanzienlijk lichter van gewicht. Dit flexibele materiaal bevat minuscule actieve lagen - wel dertig tot vijftig maal dunner dan een menselijk haar - en zit op een rol van 30 centimeter breed. Het zwarte, glimmende en onbreekbare product hoeft slechts uitgerold en op het dak geplakt te worden.

Het licht dat op de folie valt, wordt vervolgens omgezet in elektriciteit. Hoe groot het rendement straks exact is kan Gerritsen niet zeggen. Volgens hem is dat ook van ondergeschikt belang, omdat zonnefolie bij Ikea juist als testproject dient.
Het gaat om "slechts" 300 vierkante meter heb ik inmiddels begrepen, maar ik ben nog opzoek naar de details (mijn werkgever (AgentschapNL) moet hier op de één of andere manier bij betrokken zijn namelijk). Als dit project slaagt, is de kans groot dat Nuon Helianthos voet aan de grond kan krijgen. Technisch lopen ze enorm voor op UniSolar (hun enige echte concurrent in dit marktsegment) en momenteel zijn ze al druk bezig toepassingen voor de cellen te ontwikkelen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnigtype schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:32:
[...]
Mooi. We gaan vooruit...
Gerelateerde vraag, puur uit interesse. Hoe zit het met de bemetering kosten bij de al wat "vroege SDE instappers" hier?
Ik wil vooral niet te veel wakker schudden, maar ik heb tot op heden nog geen enkele meerkosten gezien tengevolge van teruglevering dan wel een extra meter. Maar dat kan ook liggen aan aan mijn leverancier, die nog in een tijdperk leeft waar dit nog niet in hun systeem te verwerken valt. Die kunnen maar aan één ding denken: nieuwe klanten werven en verder is niets relevant. Soms helemaal niet erg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:42:
Even een leuk berichtje over de dunnefilm cellen van Nuon Helianthos:
[...]
Hoe groot het rendement straks exact is kan Gerritsen niet zeggen. Volgens hem is dat ook van ondergeschikt belang, omdat zonnefolie bij Ikea juist als testproject dient
Wat is dit nu weer voor een houding, te beroerd om waar te zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
glambalk schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 07:08:
[...]

Aardlek van 40A???????
Of je een groep van 20A aan mag leggen hangt af van je hoofdzekering. Voor het overige kan het prima. Zoals een paar posts terug uitgelegd kan je ook zonder aardlek een groep gebruiken voor je panelen zolang er maar een vaste aansluiting is en geen stekkerverbinding.
Je moet geen twee dingen door elkaar halen. De 40A slaat op maximale stroom waarvoor de aardlek geschikt is, 40A is een hele normale waarde omdat er meestal meerdere 16A groepen achter zitten. Daarnaast is er de lekstroom waarde 30mA (thuis/kantoor) of 300mA (industrie).

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 13-08-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 15:13

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Anoniem: 309539 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:48:

Wat is dit nu weer voor een houding, te beroerd om waar te zijn. :(
Ik denk dat rendement hier idd niet zo'n grote rol speelt, het dak is meen ik 17000m2 groot dus ruimte zat. De kostprijs per m2 (of per Wp) dat zal bepalen of folie een interessante optie is.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
aartw99 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:23:
[...]

Ik heb mijn netwerkbeheerder Enexis gevraagd om een meter met teruglevercapaciteit en dat was in één week geregeld en gratis.
Het kan verschillen.
Kijk zo kan het ook. Helaas zit ik met Endinet opgescheept.
Anoniem: 309539 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:12:
[...]

Even kijken,
De wisseling van de hoofdmeter voor een meter, welke de teruggeleverde elektriciteit kan registreren en de plaatsing van de brutoproductiemeter, welke de opgewekte hoeveelheid energie registreert.
Eenmalig kosten:
Plaatsing brutoproductiemeter: € 92,17 excl. BTW
Wisseling hoofdmeter: € 88,24 excl. BTW

Na het wijzigen van de meetinrichting worden de volgende kosten extra, naast de bestaande meterhuur voor de hoofdmeter (a € 25,33 excl. BTW per jaar), in rekening gebracht.
Nu hoef ik geen brutoproductiemeter omdat ik ongewild SDE vrij ben :+ ... ok misschien moet ik een gat in de lucht springen :)
Mijn probleem is dat ik 4 jaar geleden een aanvraag heb gedaan om van 1 naar 3 fase te gaan en dubbel tarief te nemen. Die aanvraag is uitgevoerd en voor een kleine 300 euro hangt er nu een 3 fase meter met dubbel tarief en TF ontvanger. 4 jaar later blijkt dat deze meter niet terug kan tellen (iets wat de meter die daarvoor geplaatst was (ferrarismeter) wel had.
Ik had destijds ook niet de keuze voor een meter met terugtel functionaliteit en mij is ook nooit duidelijk gemaakt dat de nieuwe meter niet uitgevoerd zou zijn met die functionaliteit. En daarom ben ik nu weer (in mijn ogen onnodig) geld kwijt.
zonnigtype schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:32:
[...]
Hoe zit het? Iemand al met dubbele meetdienst geconfronteerd met bijv. SDE 2008 (of SDE 2009) beschikking? Meetdienst is momenteel geharmoniseerd en kost (tarievenlijst Liander) 2,5119 incl. BTW/mnd (EUR 30,14/jaar). Liander voert ook de post "Jaaropname productie eigen opwek" op van gelijke hoogte. De vraag is dus of er SDE beschikte mensen zijn die op hun nota's op die bedragen terug te voeren (dubbele) meetdienst terugzien.
Meterhuur brutoproductiemeter: € 25,33 excl. btw per jaar
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:00:
het is trouwens ook niet de goeie want je moet de "s" hebben :
http://www.metermanager.co.uk/Infofiles/ZMD120plus.pdf
de meter kost +/- 289 euro
en de puls uitgang r53 moet enabled zijn en open.
Ik heb momenteel de Landis&Gyr Dialog ZMD120ASdr53 en ze willen deze vervangen door de Landis&Gyr ZMD120APtr53. Echter staat in diezelfde brief dat ze ook een TF ontvanger van type R05 willen plaatsen, maar volgens mij heb ik zo'n ding al. Dat zou toch de kosten van 88,24 ex btw moeten verlagen...

Ik zal morgen voor de liefhebbers het complete informatiepakket van Endinet scannen en posten.

[ Voor 83% gewijzigd door HellevUUr op 13-08-2010 15:54 . Reden: wat extra vragen beantwoord in dezelfde post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 23:23

stegen

8710Wp

HellevUUr schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:20:

Ik heb momenteel de Landis&Gyr Dialog ZMD120ASdr53
Je meter staat op de lijst met afgekeurde meters.

http://www.verispect.nl/index.php?pageId=162&n=7

"Staat de bij u geplaatste meter in de tabel, dan moet deze door een erkend Meetbedrijf worden uitgewisseld. Uw energieleverancier kan u hierover verder informeren."

Er staat helaas niets over of dit gratis moet gebeuren. Maar dat lijkt me toch wel, waar betaal je anders meterhuur voor.

Bij mij is overigens een jaar geleden ook ivm teruglevering kostenloos een nieuwe kWh meter geplaatst.(door MDDS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
De meters in de lijst hebben een code die begint met 42SH. Bij mij is het PASH en daarnaast staat er 2006 op de meter wat vermoedelijk het bouwjaar is.
Helaas komt dit niet overeen met de informatie op de website.
Maar toch bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 23:23

stegen

8710Wp

Ah da's jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de buurman links en de buurman rechts willen nu mijn stroom.
das interessant, maar helaas mag het niet, toch zou het wel democratisch zijn.
waarom mag ik eigenlijk niet door-salderen op een ander ean nummer ?
een echt slimme meter, daar kan je op je eigen saldo inloggen, en het afgeven naar een ander ean nummer.
alsof je aan het internet bankieren bent, waarom niet ? een kwh of een euro overboeken... moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Taan schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:32:
[...]

Je brandverzekering als het mis gaat? Die zullen alles aangrijpen om niet uit te hoeven keren.
ja, maar mijn officiele antwoord was rtoch heel stellig nee. dus ik ben het met je eens, maar als de groep er al in zat?
wiens fout is het dan?
niemand komt het controleren. alleen een verzejeraar idd zou lastig kunnen doen. maar als iemand de regels negeert, dan weet diegene hopelijk ook dat het negeren van regels consequenties kan hebben die minder positief zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
martijnr17 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:05:
Die extra aardlek vind ik onzin hoor. Je past je installatie niet aan dus hoef je het ook niet aan te passen aan de nieuwste regels. Alleen als je gaat klussen in je meterkast moet je de boel updaten.
Hij zat er toch al en aangesloten op die aardlek?? alleen er hing nog niets aan.
dat intereseert de verzekeringniets.
op het moment dat ej de pv er aan hangt, doe je toch iets met de installatieautomaat enm zal die aan de geldende regels moeten voldoen. die automaat werd nog niet gebrikt, en daar zat de wasmachine of zo dus ook niet aan.

je past dus wel degelijk je meterkast aan, die bijna aan alle geldende regels voldoet, en als ik het zo zie, nooit aan regels van welk jaar dan ook heeft voldaan, want het was volgens mij nooit toegestaan om 5 groepen achter 1 aardlek te plaatsen.

weet TS dan wel zeker dat er 4 groepen achter de ene ALS zitten, en 5 achter de andere? heb ej een kast waarin alles met draad is aangesloten, of zit er ook busboard in?

bij ons bij de gamma en karwei hebben ze wel 6mm draad volgens mij. voor de korte stukjes wel duur in verhouding, maar zo onoverkoombaar duur is het nu ook weer niet.
Pagina: 1 ... 118 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.