Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
Het nadeel van de 17" vind ik dat hij niet in een normal-size tas past :). Ik heb het hier over een standaard eastpak tas :P. Zo'n tas heb ik voor school, en de 15" past er zo mooi in met sleeve :) echt een voordeel voor mij dan ! En inderdaad, gamen op een Macbook, ach who cares hoe een spel draait, daar koop je toch geen mac voor ;)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

cornelixnootje1 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 22:28:
Weet je zeker dat je dat zo kan zeggen? Je moet dus wel ver genoeg inzoomen zodat het hele plaatje niet meer op je desktop past. Maar dan nog, kun je het pas echt goed zien als je daadwerkelijk een 17" vast hebt.
Ik heb ze langs erkaar gezet in de store en toen was het voor mij vrij snel duidelijk, of ik moet telkens inzoomen :+

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop juist dat ze de 15" met een hogere resolutie gaan uitbrengen in de volgende serie, vind de huidige serie onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 13:03
Dr. Strangelove schreef op maandag 23 november 2009 @ 09:19:
[...]
Ik heb in mei op vacantie in Florida een in de UK gekochte MacBook gekregen van een vriend (hem betaald om hem daar te laten kopen, was toen extreem goedkoop). Ik hoopte bijna dat ze me zouden controleren bij de douane op Schiphol, dan hadden ze vet pech gehad met hun serienummer check ;) Ik had zelfs de boekjes en stickers in de sleeve erbij gedaan om ze te stangen :)
joke_name schreef op maandag 23 november 2009 @ 13:04:
@dr. stranglove.
Daarnaast moet je natuurlijk rekening houden dat elke keer als je macbook mee naar het buitenland neemt je een risco loopt om gepakt te worden. Ze mogen het bij de douane altijd vragen ook al vlieg je binnen de EU.
Ben ook van plan om een MacBook te kopen, heb inmiddels genoeg gespaard om er ook in Nederland een te kopen, daar niet van. Maar wanneer de kans zich voordoet zou ik er graag ook eentje willen laten meenemen uit de US. Van de paar 100 euro die het scheelt koop je toch mooi een sneller/groter model :P

Hoe zit dat met die serienummers? checkt de douane via de serienummers in welk land die MacBook is gekocht :? Hebben ze echt niets beters te doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37
Lawtje schreef op woensdag 25 november 2009 @ 00:13:
Ben ook van plan om een MacBook te kopen, heb inmiddels genoeg gespaard om er ook in Nederland een te kopen, daar niet van. Maar wanneer de kans zich voordoet zou ik er graag ook eentje willen laten meenemen uit de US. Van de paar 100 euro die het scheelt koop je toch mooi een sneller/groter model :P

Hoe zit dat met die serienummers? checkt de douane via de serienummers in welk land die MacBook is gekocht :? Hebben ze echt niets beters te doen :X
Sleeve erbij kopen, mb er in. Gooi je, je doos weg.
Oplader in je koffer en gewoon zeggen datie uit nl komt :)

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinLin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 13:49
Lawtje schreef op woensdag 25 november 2009 @ 00:13:
[...]

[...]

Aan de serienummers kunnen ze niet zien waar de mac vandaan komt wel kunnen ze zien wanneer die is geregistreerd.Tenminste de douane, apple zelf kan dat wel zien lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
YinLin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 00:39:
[...]

Aan de serienummers kunnen ze niet zien waar de mac vandaan komt wel kunnen ze zien wanneer die is geregistreerd.Tenminste de douane, apple zelf kan dat wel zien lijkt me.
Hoe? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet. De Douane heeft die info niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
CyBeR schreef op woensdag 25 november 2009 @ 02:10:
Volgens mij hebben ze 0 info. Daarom ligt de bewijslast ook bij jou en hoor je met je aankoopbonnen te reizen.

Misschien dat YinLin meer info heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mij checken ze dat allemaal niet bij de douane. Gewoon onopvallend zijn, MB inderdaad in een sleeve en hij kan gewoon uit NL komen. Heb vaker met mijn oude MB 13" tussen UK en NL gevlogen, daarmee ben ik ook nooit gecontroleerd. En het lijkt mij nogal bullshit om iedere keer de factuur mee te nemen?
Ik heb ook zitten twijfelen tussen de 15" en 17", uiteindelijk toch maar voor de 17" gegaan. Ik geloof dat de accu daarvan ook iets groter is, dus waarcshijnlijk kan je er iets langer mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:29

EgoPro

Time is an illusion.

Euh ik reis al een paar jaar voor mijn werk met soms meerdere laptops in mijn tas. Ook zo goed als nieuwe, er is nog nooit naar gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

CyBeR schreef op woensdag 25 november 2009 @ 02:10:
Met 1 grote maar: je kan uiteraard aan het serienummer de productiedatum zien. Er zullen vast douaniers zijn die dat weten. Bij een wat langer verblijf in het buitenland kan je dat de das omdoen. De kans blijft klein though.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
  • Laatst online: 12-09 18:15
Voor wie geen zin heeft in douane gedoe, even in de vraag en aanbod kijken kan natuurlijk ook (hint hint)

[ Voor 4% gewijzigd door Jns1986 op 25-11-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Joehoeoeoeoeo!!!

M'n (eerste) MacBookPro (15,4", 2,66Ghz, 320 GB) is vandaag gearriveerd uit de US via UK.
Mooi apparaat!
Electronic King heeft weer goed werk geleverd, en dat voor zo'n 1275 euro.
MBP geregistreerd en ook meteen de (elders aangeschafte) AppleCare (97 euro) geregistreerd.
Ging allemaal vlekkeloos.

'T is wel ff wennen hoor zo'n eerste Mac....
Waarom wil mijn window niet maximaliseren???....blijkt dat Apple daar toch een andere filosofie op nahoudt.
Ik heb iWorks 09 erop gezet, maar via netwerk is nog niet gelukt.....Windhoos bak zag MBP wel, maar daar hield het ook mee op....en nu zien ze elkaar al niet meer. Daar moet nog even aan gewerkt worden....
Uiteindelijk maar een USB stick gebruikt.
Ik heb even gezocht naar een file manager voor Mac ( a la Total Commander), maar daar heb ik niet veel over gevonden...uiteindelijk Forklift gedownload en ook op de stick gezet.
Maar wat nu....ik heb een een _MACOSX mapje en daar ziet de Mac niets in zitten (de windhoos machine wel) en een sitx bestand. Is dat sitx bestand een gecomprimeerd bestand (ik zag iets van stuffit er in staan)??? Ik zal eens gaan zoeken....maar nog een flinke weg te gaan voordat ik me thuisvoel op een Mac net als op de oude Dell....
Maar Macs zijn ontworpen om gebruiksvriendelijk te zijn, dus het kan nooit lang duren.....toch???? :X

Edit:

Nou...e.e.a. is toch gelukt...Stuffit gedownload (op de windhoosbak) en op stickje naar MBP en geinstalleerd, daarna Forklift uitgepakt en geinstalleerd et voila, in Forklift stonden netjes alle gedeelde schijven. Nu nog even uitzoeken hoe ik die rode stipjes onder de fout gespelde woorden wegkrijg, of hoe ik die woorden laat verbeteren....

[ Voor 11% gewijzigd door Ridder op 25-11-2009 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ridder schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:54:
Joehoeoeoeoeo!!!

M'n (eerste) MacBookPro (15,4", 2,66Ghz, 320 GB) is vandaag gearriveerd uit de US via UK.
Mooi apparaat!
Electronic King heeft weer goed werk geleverd, en dat voor zo'n 1275 euro.
Hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 10-09 17:11
Ridder schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:54:
[...]
Ik heb even gezocht naar een file manager voor Mac ( a la Total Commander), maar daar heb ik niet veel over gevonden...uiteindelijk Forklift gedownload en ook op de stick gezet.
Maar wat nu....ik heb een een _MACOSX mapje en daar ziet de Mac niets in zitten (de windhoos machine wel) en een sitx bestand. Is dat sitx bestand een gecomprimeerd bestand (ik zag iets van stuffit er in staan)??? Ik zal eens gaan zoeken....maar nog een flinke weg te gaan voordat ik me thuisvoel op een Mac net als op de oude Dell....
Maar Macs zijn ontworpen om gebruiksvriendelijk te zijn, dus het kan nooit lang duren.....toch???? :X
Een directe vervanging voor Total Commander is er niet, Pathfinder en Forklift lijken er wel wat op. Als je rar, 7z, stuffit, etc wil uitpakken kan je The Unarchiver proberen (gratis).

Die _MACOSX folder krijg je als je vanaf een Mac wat opslaat op een ander filesystem (FAT32 usb stick bijv.). Daar zit geen bruikbare data in.

[ Voor 6% gewijzigd door Falconey op 25-11-2009 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Ehhh...hoe bedoeld U?

Ik ben (na veel lezen op GoT) naar EK op eBay gegaan en heb zo'n ding besteld...en ook nog betaald met Paypal....en de rest gaat vanzelf.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Factory: YM (China (Hon Hai = Foxconn) Configured in Czech Republic?)
Model introduced: 2007
Production year: 2007
Production week: 28 (July)
Production number: 8724 (within this week)

http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ridder schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:59:
Ehhh...hoe bedoeld U?

Ik ben (na veel lezen op GoT) naar EK op eBay gegaan en heb zo'n ding besteld...en ook nog betaald met Paypal....en de rest gaat vanzelf.... 8)
Maar je hebt er dus een besteld die uit de VS is gekomen right? Benieuwd waarom je daarvoor hebt gekozen ipv een exemplaar dat vanuit de UK geleverd kan worden. Misschien kun je dat toelichten en gelijk laten zien hoe je op die totaalprijs bent gekomen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 20:21
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:55:
[...]

Maar je hebt er dus een besteld die uit de VS is gekomen right? Benieuwd waarom je daarvoor hebt gekozen ipv een exemplaar dat vanuit de UK geleverd kan worden. Misschien kun je dat toelichten en gelijk laten zien hoe je op die totaalprijs bent gekomen? :)
KIjk eens in het Macbook in het Buiteland koppen topic. Op de laatste pagina (19) staat een link naar de winkel van electro king op ebay.

Voor de luie mens: http://stores.ebay.com/electronic-king-inc

[ Voor 5% gewijzigd door Iekozz op 25-11-2009 19:25 ]

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Ik had eerst een ouder model MBP op het oog die zich in de VS bevond.
Toen gemaild met Sam (waarschijnlijk Samantha: emailadres is iets met ebayprincess) om te vragen of deze MBP niet vanuit de UK verstuurd kon worden en wat de prijs dan zou worden.
Verder rondneuzend zag ik in de eBayshop van EK dat er een laatste model 15", 2,66 Ghz stond.
En die was " dispatch from UK" ......en een stukje duurder maar wel precies wat ik zocht.
Dus weer met Sam gemaild en verteld dat ik die eigenlijk wel graag wilde hebben maar dat de prijs een struikelblok was.
Sam bood aan om 10% van de prijs te halen en wanneer ik dat accepteerde, moest ik een bod doen op eBay waarna Sam dat bod weer accepteerde....daarna alleen nog betalen.
Als ik het me goed herinner staat er geen " make an offer" op eBay.nl bij de veiling, maar wel bij eBay.com.
Dit is 'm...
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...view=all&tid=136552307025

Dat is de prijs voor de korting. Er staat er nog 1 te koop de komende 5 dagen.

Toen alleen nog op zoek naar AppleCare, en die heb ik ook op eBay gevonden voor 97 euro bij een japanees met goede feedback en lange history.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:33:
[...]

2 opmerkingen daarover:

1. Is de Macbook pro uperhaupt geschikt om in native te gamen? COD MW2 op de 15 inch moest in 1024, want anders ging het schokkend.
Vandaar dat ik sowieso wacht op een update van de 9600 :)
2. Kun je het verschil echt goed zien? Het leek mij allemaal scherp. Het helpt dat het allemaal beweegt natuurlijk.
Ja dat verschil zie ik. Als je het verschil niet ziet tussen een LCD die in native res loop en eentje die dat niet doet heb je toch echt een nieuwe bril nodig ;) Hoewel ik me er trouwens wel iets bij kan voorstellen on second thought; de resolutie van de 17 inch is erg hoog voor de grootte van het scherm dus de onscherpte die je door downscaling krijgt zou inderdaad mee kunnen vallen.

Waarom draaien er bij Apple Stores altijd alleen maar oude rotspellen? Dat ze geen MW2 met Bootcamp aan hebben staan vind ik nog wel te begrijpen, maar bijvoorbeeld MW1 erop voor Mac geeft alweer een veel beter idee van de performance dan zo'n crappy Pangea game. Of zet er WoW op, een spel dat veel mensen spelen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:28:
Ik hoop juist dat ze de 15" met een hogere resolutie gaan uitbrengen in de volgende serie, vind de huidige serie onvoldoende.
Koop dan gewoon de 17 inch: Fysiek even groot ongeveer maar wel meer scherm en een hogere res.

[ Voor 40% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-11-2009 19:47 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:37:

[...]

Koop dan gewoon de 17 inch: Fysiek even groot ongeveer maar wel meer scherm en een hogere res.
Nee, de 15" is qua maat prima en de specificaties zijn voldoende dus zie voor mij alleen redenen om niet voor de 17" te gaan. Bovendien is die een halve kilo zwaarder en 700 euro duurder.

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:30

Fab1Man

Live life to the fullest

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:39:
[...]

Nee, de 15" is qua maat prima en de specificaties zijn voldoende dus zie voor mij alleen redenen om niet voor de 17" te gaan. Bovendien is die een halve kilo zwaarder en 700 euro duurder.
Niet als je het goed doet ;). Mijn 17" kostte me 1871 euro :P.

Verwijderd

Fab1Man schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:12:
[...]

Niet als je het goed doet ;). Mijn 17" kostte me 1871 euro :P.
Hehe, maar dan zal de 15" ook wel goedkoper zijn geweest.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:28:
Ik had voordat ik mijn 15-inch MBP kocht een 15-inch Dell laptop (XPS M1530) met een resolutie van 1680 x 1050. Dat vond ik echt een ideale resolutie voor een 15-inch scherm, en ik vind het nog steeds jammer dat de 15-inch MBP "maar" 1440 x 900 heeft. Met 1680 x 1050 zou de MBP nog een stapje dichter bij perfect zijn. Maar ik ben snel gewend aan de 1440 x 900 resolutie en het vormt voor mij geen belemmering.

Ik heb ook nog een 13-inch Dell laptop gehad met 1280 x 800 scherm, maar die heb ik verkocht omdat ik me daarbij wél erg stoorde aan de resolutie, vooral slechts 800 pixels verticaal was een lastige beperking.

Als er een MBP zou uitkomen met 1680 x 1050 scherm dan zou ik wel serieus gaan overwegen om mijn huidige MBP te verkopen en het nieuwe model te kopen.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 14:31

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb trouwens nu ook COD6 op de Mac Pro 15 inch. Gewoon onder OSX, maar daar heeft hij af en toe last van grafisch glitches en wordt rond de 90 graden :P.

Dus ik doe dat maar niet, macbook is niet geschikt om te gamen, alleen om te werken.

• Dr. Strangelove
Ik vind dat een onzinnige stelling. Het is een PC dus je moet ermee kunnen doen wat jij wil, en als Apple zich sterker wil profileren dan moeten ze voldende horsepower leveren om ook games te kunnen draaien. Ik heb Apple al eens de rug toegekeerd omdat ze dat niet deden, dus ik zou het erg jammer vinden als ze niet hun best blijven doen om mee te doen op dit vlak. De vorige generatie iMacs was echt teleurstellend wat dat betreft, maar de nieuwe is een stuk beter verteerbaar. Als de GPUs daaruit hun weg vinden naar de MacBooks dan zou ik dat een goede stap vinden. Met een 4850 in een 15 inch MacBook kan je alle games van het moment prima aan.

Overigens vind ik COD6/MW2 onder OSX een erg nutteloze vergelijking, draai het dan onder bootcamp, dan krijg je tenminste een realistische indruk van wat de hardware aankan. Op basis van emulatie/virtualisatie gaan zeggen dat een machine niet geschikt is om te gamen slaat echt nergens op.

[ Voor 18% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-11-2009 13:41 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dr. Strangelove schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:39:
Met een 4850 in een 15 inch MacBook kan je alle games van het moment prima aan.
In de paar minuten voordat je accu leeg is, ja. Een 4850 gebruikt volgens arstechnica 114W idle en 201W voluit. De accu in de vorige macbook pro was 60Wh, dus is onder full load in minder dan 20 minuten leeg.

"Ohja :$ "

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Falconey
burne schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:12:
[...]

In de paar minuten voordat je accu leeg is, ja. Een 4850 gebruikt volgens arstechnica 114W idle en 201W voluit. De accu in de vorige macbook pro was 60Wh, dus is onder full load in minder dan 20 minuten leeg.

"Ohja :$ "
"The system idles at a thoroughly respectable 114W and only just edges over the 200W line when under load."

De kaart verbruikt volgens silentpcreview 50/100W @ idle/load, nog steeds teveel voor een notebook natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Falconey op 26-11-2009 14:31 ]

• Dr. Strangelove
Dan gebruik je een combinatie met een low-powered GPU voor desktopgebruik en een wat ondergeklokte versie van een snellere kaart voor mensen die wel graag een spelletje spelen.

Oh wacht, dat concept had Apple al eerder bedacht.

'Oh ja.' :P

De 4850 in de iMac is een mobility version, dus die zal niet zo power hungry zijn als de gewone versie. Ik heb geen benchmarks kunnen vinden helaas, maar dezelfde kaart wordt door andere fabrikanten al ruim een half jaar aangeboden in laptops. Het kan dus wel, maar ik weet niet hoeveel batterypower je overhoudt. Ik vind het zelf niet zo'n issue omdat ik toch niet zal gamen in de trein of het vliegtuig, maar daarvoor stabiel aan een bureau wil zitten en dan is er meestal wel een outlet in de buurt :)

Het gaat echter niet zo zeer om de 4850 specifiek, maar meer om het feit dat het m.i. belangrijk is dat Apple de GPU niet vergeet. Ik vond de combi 9400-9600 een prachtige oplossing om gamers tegemoet te komen, en ik hoop dat ze in elk geval de tweede helft van die combi zullen boosten in de volgende update. De 9400 mag van mij blijven, dat is in de meeste situaties een prima kaart.

Edit: De aanhouder wint :)

http://www.notebookcheck....deon-HD-4850.13975.0.html
AMD published a current consumtion of about 45-65 Watt for the HD 4850-4870. Still it is unclear if this value represents the chip alone or the whole mxm board including the memory (which would include about 5 Watt).
Die 45W is overigens tweemaal zoveel als de 23W van de 9600M. Echter: De huidige MacBook Pro draait slechts anderhalf uur onder full load met de 9600M, dus dat is nu al geen mobiele oplossing meer. Practisch gezien heb je dus altijd eigenlijk een outlet nodig als je aan het gamen bent, ook nu al. Het is ook geen issue als je naast die snellere kaart gewoon als nu een energiezuinig alternatief in het ding blijft stoppen.

[ Voor 89% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-11-2009 16:45 ]

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Ik begin alles al een beetje onder de knie te krijgen en vrijwel alles werkt.
Het is een heerlijk apparaat om op te "werken" .
Alleen FTD is nog niet goed bruikbaar op een Mac...daarvoor moet ik nog naar de Windhoos bak.
Falconey schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:56:
[...]

Een directe vervanging voor Total Commander is er niet, Pathfinder en Forklift lijken er wel wat op. Als je rar, 7z, stuffit, etc wil uitpakken kan je The Unarchiver proberen (gratis).

Die _MACOSX folder krijg je als je vanaf een Mac wat opslaat op een ander filesystem (FAT32 usb stick bijv.). Daar zit geen bruikbare data in.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Ridder schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:21:
Alleen FTD is nog niet goed bruikbaar op een Mac...daarvoor moet ik nog naar de Windhoos bak.

[...]
HUH? heb je Openftd geinstalleerd? werkt als een zonnetje hier namelijk.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:12:
Echter: De huidige MacBook Pro draait slechts anderhalf uur onder full load met de 9600M, dus dat is nu al geen mobiele oplossing meer. Practisch gezien heb je dus altijd eigenlijk een outlet nodig als je aan het gamen bent, ook nu al. Het is ook geen issue als je naast die snellere kaart gewoon als nu een energiezuinig alternatief in het ding blijft stoppen.
grappig dat je dat zegt, mijn 'professional grade' Dell laptop uit de 5500 range redt het met veel mazzel niet langer dan 75 minuten op zijn batterij (de zuinige stand). ik vind dat Apple het behoorlijk knap doet dan met die anderhalf uur ;)
Ik snap je punt hoor, maar het is ook wel eens lekker om dingen in perspectief te blijven zien >:)

[ Voor 6% gewijzigd door page404 op 26-11-2009 22:26 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:12:
Dan gebruik je een combinatie met een low-powered GPU voor desktopgebruik en een wat ondergeklokte versie van een snellere kaart voor mensen die wel graag een spelletje spelen.

Oh wacht, dat concept had Apple al eerder bedacht.

'Oh ja.' :P

De 4850 in de iMac is een mobility version, dus die zal niet zo power hungry zijn als de gewone versie. Ik heb geen benchmarks kunnen vinden helaas, maar dezelfde kaart wordt door andere fabrikanten al ruim een half jaar aangeboden in laptops. Het kan dus wel, maar ik weet niet hoeveel batterypower je overhoudt. Ik vind het zelf niet zo'n issue omdat ik toch niet zal gamen in de trein of het vliegtuig, maar daarvoor stabiel aan een bureau wil zitten en dan is er meestal wel een outlet in de buurt :)

Het gaat echter niet zo zeer om de 4850 specifiek, maar meer om het feit dat het m.i. belangrijk is dat Apple de GPU niet vergeet. Ik vond de combi 9400-9600 een prachtige oplossing om gamers tegemoet te komen, en ik hoop dat ze in elk geval de tweede helft van die combi zullen boosten in de volgende update. De 9400 mag van mij blijven, dat is in de meeste situaties een prima kaart.

Edit: De aanhouder wint :)

http://www.notebookcheck....deon-HD-4850.13975.0.html

[...]

Die 45W is overigens tweemaal zoveel als de 23W van de 9600M. Echter: De huidige MacBook Pro draait slechts anderhalf uur onder full load met de 9600M, dus dat is nu al geen mobiele oplossing meer. Practisch gezien heb je dus altijd eigenlijk een outlet nodig als je aan het gamen bent, ook nu al. Het is ook geen issue als je naast die snellere kaart gewoon als nu een energiezuinig alternatief in het ding blijft stoppen.
Naast het accu aspect is er ook het hitte aspect verbonden aan zo'n enorm verbruik van een kaart in een laptop. Aangezien het macbook pro design vrij slank is, is er gewoon geen ruimte voor heel veel koeling. Zo'n monster van een 4850 zal dus nooit een macbook pro komen. :) Apple zal waarschijnlijk gewoon doorgaan met het kiezen van de middenklasser die snel genoeg is en toch niet al te veel energie verbruikt. Kijk maar naar het verleden. ATI X1600, Nvidia 8600M GT, 9600M GT. Allemaal uit het hogere middenklasse segment toen ze uitkwamen. :)

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:52
Ridder schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:21:

[...]
open ftd icm sabnzb+
Daar kom je een heel eind mee.
Werkt perfect hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Is openftd een beter idee dan bijvoorbeeld sabnzbd icm nzbmatrix.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 22:19
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 05:31:
Is openftd een beter idee dan bijvoorbeeld sabnzbd icm nzbmatrix.com?
OpenFTD is traag en brak, je kan beter VMware Fusion of Parallels 5.0 draaien en hierin een Windows XP machine virtueel draaien met FTD for windows dit gaat perfect.

Voordeel van een Nederlandse FTD is dat films ook voorzien zijn van NL-subs en op een site als nzbmatrix.com lijkt het mij vooral US. FTN2DAY is ook een NL website wil je toch nog niet aan een virtual machine beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Satch schreef op donderdag 26 november 2009 @ 22:31:
[...]

Naast het accu aspect is er ook het hitte aspect verbonden aan zo'n enorm verbruik van een kaart in een laptop. Aangezien het macbook pro design vrij slank is, is er gewoon geen ruimte voor heel veel koeling. Zo'n monster van een 4850 zal dus nooit een macbook pro komen. :) Apple zal waarschijnlijk gewoon doorgaan met het kiezen van de middenklasser die snel genoeg is en toch niet al te veel energie verbruikt. Kijk maar naar het verleden. ATI X1600, Nvidia 8600M GT, 9600M GT. Allemaal uit het hogere middenklasse segment toen ze uitkwamen. :)
Nogmaals, het is niet de gewone 4850 maar de Mobility versie die als ik de hier geposte specs vergelijk minder dan de helft verbruikt. Apple hanteert al jaren eenzelfde concept qua mobo design voor de iMacs en de MacBooks dus het verschijnen van kaarten als de 4360 en 4850 in de iMac is een indicatie dat het wel degelijk mogelijk is dat ze ook in de MacBooks gaan komen.

En de 4850 was bij het uitkomen ruim een jaar terug al een middenklasser en absoluut geen 'monster'. De 4870(X2) was de high end kaart van die generatie (I know, I bought one).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Het is jammer dat er een stuk minder " gespot" wordt op FTD2Day dan op FTD.....virtual machine wil ik zo lang mogelijk mee wachten....dan maar weer de Windhoos-bak opstarten...hoewel ik dat zoveel mogelijk uit wilde gaan bannen.
stormfly schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 07:40:
[...]

OpenFTD is traag en brak, je kan beter VMware Fusion of Parallels 5.0 draaien en hierin een Windows XP machine virtueel draaien met FTD for windows dit gaat perfect.

Voordeel van een Nederlandse FTD is dat films ook voorzien zijn van NL-subs en op een site als nzbmatrix.com lijkt het mij vooral US. FTN2DAY is ook een NL website wil je toch nog niet aan een virtual machine beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Ik draai hier een kale (geen virusscan, etc.) XP installatie in een VM met 256MB ram. Suspenden en resumen duurt een paar seconden, het enige wat je dan hoeft te doen is even FTD updaten.

Alles bij elkaar gebruikt de VM 2.5GB (1.5-2GB XP installatie, 512MB pagefile.sys en 256MB voor de RAM image bij het suspenden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Niet online
EgoPro schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:07:
Euh ik reis al een paar jaar voor mijn werk met soms meerdere laptops in mijn tas. Ook zo goed als nieuwe, er is nog nooit naar gevraagd.
Langs de douane gelopen met 2 nieuwe ipods (nano, 8 en 16gb) en MBP 17", en een fotoframe wat ik gekregen had.. Niemand die naar me keek, dus dat gedoe hierboven ging weer even negens over! (Die andere posts).
* dog4life is blij met nieuwe MBP! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:06:
[...]

Nogmaals, het is niet de gewone 4850 maar de Mobility versie die als ik de hier geposte specs vergelijk minder dan de helft verbruikt. Apple hanteert al jaren eenzelfde concept qua mobo design voor de iMacs en de MacBooks dus het verschijnen van kaarten als de 4360 en 4850 in de iMac is een indicatie dat het wel degelijk mogelijk is dat ze ook in de MacBooks gaan komen.

En de 4850 was bij het uitkomen ruim een jaar terug al een middenklasser en absoluut geen 'monster'. De 4870(X2) was de high end kaart van die generatie (I know, I bought one).
Je zegt zelf (en verwijst ook naar een link) waar staat de Mobility 4850 minstens 45 Watt zal verbruiken. Dat is gewoon teveel voor een videokaart om in een Macbook Pro te stoppen. Daar is het design simpelweg niet op afgestemd. En dat ze in de iMacs ook laptop onderdelen stoppen betekent niet dat precies die onderdelen ook automatisch in de Macbook (pro) gaan komen. Simpelweg omdat er bij een iMac veel meer ruimte is om te koelen. De 4850 met z'n 45 Watt verbruik is voor een laptop echt wel een hele flinke videokaart hoor. Die zal je eerder in 17" gaming laptops zien dan in een Macbook Pro. De 4850 is gewoon een high-end kaart voor laptops, en omdat die teveel verbruiken zal die niet in een Macbook pro komen.

Als ze persee naar ATI over willen is de Mobility HD 4670 een veel waarschijnlijkere kandidaat.
http://www.notebookcheck....deon-HD-4670.13881.0.html
28-30 Watt verbruik, met een beetje onderclocken (wat Apple altijd doet) komt die wel op de 25 Watt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Satch op 28-11-2009 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Ik heb even gekeken naar OpenFTD....maar met SL werd er niet veel van verwacht....en zag er redelijk lastig uit om te installeren...
Ik heb OpenFTD met fix voor 10.6 gedownload en ik zal eens kijken hoe ik dat op de MBP kan krijgen....is nog een beetje onwennig voor een windhozer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Ik gebruik op mijn Macbook OpenFTD met SabNzbd+...

Waren wel wat tweakjes voor nodig in de .app maar uiteindelijk werkt het wel.
Bij mij doet hij het perfect, ik weet zelf niet of er minder updates zijn i.v.t de windhoos versie, maar OpenFTD heb ik echt geen slechte ervaringen mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 22:19
The Great HooD schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 20:00:
Ik gebruik op mijn Macbook OpenFTD met SabNzbd+...

Waren wel wat tweakjes voor nodig in de .app maar uiteindelijk werkt het wel.
Bij mij doet hij het perfect, ik weet zelf niet of er minder updates zijn i.v.t de windhoos versie, maar OpenFTD heb ik echt geen slechte ervaringen mee!
Kan je die tweaks delen met ons? Waar ik last van heb is bij het klikken op een post en het openen van het tabblad van deze post het soms 7 seconden kan duren. De applicatie komt bij mij heel traag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Ik heb het nu ook draaiend, en het valt zeker niet tegen.
Alles wordt netjes op de MBP gedownload, gerepareerd en uitgepakt.
Wanneer ik nzb-tjes op de Popcorn wil zetten (omdat de Popcorn alles autonoom doet, MBP kan uit) gebruik ik nu Forklift...dat werkt op zich wel.
Op de Windhoos bak had ik stukje software dat de nzb direct in de nzb-map deponeerde op de Popcorn.
Dus klik op NZB in FTD en dan op download NZB et voilà de NZB zit in de Popcorn die meteen gaat downloaden.....scheelt een paar handelingen, maar heeft als nadeel dat je de NZB niet even kan renamen zodat alles een beetje overzichtelijk blijft.
Dat progje heet NZB Uploader (heel goed gevonden)....en ik weet niet of er een Mac-versie is....nog even uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind zelf Newzbin icm Sabnzbd erg handig. Die kan gewoon bookmarks inlezen dus ook onderweg met de iPhone kan ik een download in de bookmarks zetten die dan automatisch gedownload wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:49
Ridder schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 20:26:
Ik heb het nu ook draaiend, en het valt zeker niet tegen.
Alles wordt netjes op de MBP gedownload, gerepareerd en uitgepakt.
Wanneer ik nzb-tjes op de Popcorn wil zetten (omdat de Popcorn alles autonoom doet, MBP kan uit) gebruik ik nu Forklift...dat werkt op zich wel.
Op de Windhoos bak had ik stukje software dat de nzb direct in de nzb-map deponeerde op de Popcorn.
Dus klik op NZB in FTD en dan op download NZB et voilà de NZB zit in de Popcorn die meteen gaat downloaden.....scheelt een paar handelingen, maar heeft als nadeel dat je de NZB niet even kan renamen zodat alles een beetje overzichtelijk blijft.
Dat progje heet NZB Uploader (heel goed gevonden)....en ik weet niet of er een Mac-versie is....nog even uitvogelen.
Sorry even semi-offtopic: kan jij voortaan gewoon Windows schrijven?
Ik vind dit zo irritant om te lezen!

Zo goed? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Als jij gewoon " even" schrijft!
Deal? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Laatst online: 01-09 11:48
Pfwoah, wat een lekker apparaat zeg! Ik heb sinds vrijdag de 13.3" MBP. Vroeger ervaring gehad met een witte 2.0 Ghz C2D, en daardoor nu de eis dat het een aluminium laptop zou worden. Na aanschaf wou ik wel gelijk spelen, maar had andere dingen te doen, dus kon ik hem alleen maar aan de lader leggen en volledig op laten laden. Na hem opnieuw geinstalleerd te hebben (iPhoto/iWeb/... eraf, hoef ik er niet op), updates erop en xcode geinstalleerd gelijk de trein in naar huis. Zegt dat ding dat-ie nog ruim 7 uur kan op de accu! :9 Natuurlijk heeft hij die 7 uur niet gehaald; ik ging gelijk heel erg spelen met dat ding. Toch pas na 4 of 5 uur de batterij leeg. Prima!

Coconut battery heb ik geïnstalleerd. Nu 3 cycles, maximaal 5325 mAh laadvermogen van de 5450 die er 'ooit' in heeft gekund. 97% health dus :/ Op mijn oude witte macbook had ik juist de ervaring dat de batterij beter was dan origineel, daar paste iets van een paar honderd mAh meer in dan origineel, en werd pas na bijna een jaar wat minder. Aan de andere kant las ik ook een post in dit topic dat die health-vermindering van 3% eigenlijk helemaal niks zegt, dat dit soort tooltjes je alleen maar bang maakt, en dat is ook wel zo. Toch ben ik maar even aan het proberen de batterij helemaal leeg te trekken om hem vervolgens geheel weer op te laden, zoals Apple dat adviseert voor het kalibreren van de batterij. Iemand anders hier nog ervaringen mee?

Verder ben ik nog aan het twijfelen of ik de standaard 2x 1GB geheugen ga vervangen door 2x 2GB of zelfs 2x 4GB. Voor m'n iMac heb ik wel de stap van 2GB naar 4GB gemaakt. Aangezien ik die computer nu niet meer ga gebruiken voor Parallels om daar Windows op te draaien (laptop wordt de werk-computer, die mee gaat naar kantoor, en dus Windows moet kunnen draaien) ben ik ook nog aan het twijfelen of ik het geheugen van de iMac en de MBP niet zal omwisselen als ik daar tenminste geen hamer voor nodig zou hebben ;)

Dan tot slot nog een opmerking over het taalgebruik hier. Normaal reageer ik niet op inhoudsloze discussies over ff vs even en windoos vs Windows en zou ik hooguit een topic report indienen als het uit de hand loopt, maar ik moest wel lachen om de misser, temeer omdat ik mijn Parallels Windows 7 installatie net Losedows genoemd heb >:) Om dat weer goed te maken voor de Microsoft-liefhebbers heb ik mijn MacBook weer TrashBook genoemd O-) Over het algemeen geldt op Tweakers volgens mij de regel dat je geen flames moet veroorzaken door Windows expres verkeerd te gaan schrijven (sorry als ik dat dan dus ook doe 8)7), en op dezelfde manier andere merken niet op vergelijkbare manieren moet afzeiken. 'Even' afkorten naar 'ff' lijkt me dan weer geen probleem, aangezien dat geen flames veroorzaakt.

Anyway de samenvatting: wat een relaxt apparaat is die MacBook pro zeg! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeTB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11-2023
'Er zijn geen domme vragen' maar laat ik toch een poging wagen :)

Komtie:

Stel ik koop een MBP 13inch met een schermresolutie van max. 1200 x 800pixels. Kan de laptop dan, indien aangesloten aan een fullHD tv, slechts tot die resolutie beeld aanleveren? Oftewel, kan de videokaart wel fullHD leveren en is het beeldscherm van de laptop de beperkende factor, of kan de videokaart uberhaubt geen fullHD aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:34
RdeTB schreef op maandag 30 november 2009 @ 10:35:

Komtie:

Stel ik koop een MBP 13inch met een schermresolutie van max. 1200 x 800pixels. Kan de laptop dan, indien aangesloten aan een fullHD tv, slechts tot die resolutie beeld aanleveren? Oftewel, kan de videokaart wel fullHD leveren en is het beeldscherm van de laptop de beperkende factor, of kan de videokaart uberhaubt geen fullHD aan?
Kan prima, hij kan 25x0 x 1600 weergeven, de resolutie van het 30" cinema display zeg maar. Je moet hem dan wel zo instellen dat hij het als twee losse schermen ziet (dus synchrone weergave uitzetten in tabblad rangschikking bij beeldschermen in de systeemvoorkeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
RdeTB schreef op maandag 30 november 2009 @ 10:35:

Komtie:

De resolutie van het scherm zelf en de aangesloten monitor hoeven niet overeen te komen, dus nee, de resolutie van het aangesloten scherm is niet beperkt tot 1200x800. Uit de tech-specs op apple.com quote ik vervolgens:
Dual display and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 2560 by 1600 pixels on an external display, both at millions of colors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

DRvDijk schreef op maandag 30 november 2009 @ 10:03:. Toch ben ik maar even aan het proberen de batterij helemaal leeg te trekken om hem vervolgens geheel weer op te laden, zoals Apple dat adviseert voor het kalibreren van de batterij. Iemand anders hier nog ervaringen mee?
er is al veel te veel gezegd over dit onderwerp ;) maar toch: in het begin even een kalibratie doen is handig, daarna zegt men 1x per maand. voor mij betekende dat de laatste keer dat hij van 99% naar 100% health sprong (ca 30 cycles). Yay! Ach, zolang de indicator aangeeft dat ik er tussen de 5 en 8 uur mee kan werken hoor je mij niet klagen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeTB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11-2023
DRvDijk schreef op maandag 30 november 2009 @ 10:55:
[...]

De resolutie van het scherm zelf en de aangesloten monitor hoeven niet overeen te komen, dus nee, de resolutie van het aangesloten scherm is niet beperkt tot 1200x800. Uit de tech-specs op apple.com quote ik vervolgens:

[...]
Thanks for the info! Mikey NL ook trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
page404 schreef op maandag 30 november 2009 @ 10:59:
[...]

er is al veel te veel gezegd over dit onderwerp ;) maar toch: in het begin even een kalibratie doen is handig, daarna zegt men 1x per maand. voor mij betekende dat de laatste keer dat hij van 99% naar 100% health sprong (ca 30 cycles). Yay! Ach, zolang de indicator aangeeft dat ik er tussen de 5 en 8 uur mee kan werken hoor je mij niet klagen 8)
Ach ja, je moet die getalletjes inderdaad niet al te serieus nemen. Er is inderdaad al veel gezegd over dit onderwerp, alleen de meningen blijven verschillen. Echte (wetenschappelijke) batterijtests heb ik zelf nog nooit gezien, omdat tijdens het zoeken je door de bomen het bos niet meer ziet. Tot dan hou ik de adviezen van Apple maar aan, en moet ik nu in ieder geval 5 uur mijn MacBook in de slaap stand laten staan (hij is net vanzelf uit gegaan, maar het slaap lampje werkt niet eens meer). Het ís een goede batterij, ik ben zeer benieuwd of na 5 uur ook de reservebatterij dan wel écht leeg is!
Ik denk dat ik deze kalibratie half ga laten mislukken door wat eerder de kabel er weer aan te hangen, ik heb de MBP straks gewoon nodig met een lading erin namelijk. Eens kijken wat hij dan zegt, en binnenkort gewoon een 's avonds dat ding uit laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Ik merk de laatste tijd toch redelijk wat vertragingen op mijn Macbook Pro 15", en dan voornamelijk bij het lezen/schrijven op de harde schijf. Heb de schijf maanden terug vervangen (standaard 250gb) door een 500gb die in een Lacie externe behuizing zat. Mijn MBP blijft dus regelmatig hangen met zo'n gekleurd wiel als hij zaken moet inlezen. Dit gebeurt op de meest onmogelijke momenten, bij bijvoorbeeld scrollen in lange webpagina's. Als ik bijv een map raadpleeg met foto's dan kan het ook vrij lang duren voor die thumbnails er allemaal op staan.

Iets wat ik hieraan kan doen? Heb bij wijze van test eens mijn oude 250gb hdd erin gestoken en daar Snow Leopard op gezet en die werkt dan weer wel stuk vlotter, maar dat is dan ook een blanco install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is een incompatibiliteit die je kunt verhelpen door je firmware te downgraden naar de 1.6 versie. Die app drijft ergens op 't internet rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
DRvDijk schreef op maandag 30 november 2009 @ 10:03:
...
Nu 3 cycles, maximaal 5325 mAh laadvermogen van de 5450 die er 'ooit' in heeft gekund. 97% health dus :/
...
Na de (met niet 5 uur durende nood standby) kalibratie alweer een health van 98%: d'r kan nu 5353 mAh in. 28 mAh meer _/-\o_ Dat zal denk ik wel 5 seconde schelen haha! Anyway, getallen zeggen niks, eerst de accu maar eens normaal inwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
DRvDijk schreef op maandag 30 november 2009 @ 10:03:
... ben ik ook nog aan het twijfelen of ik het geheugen van de iMac en de MBP niet zal omwisselen als ik daar tenminste geen hamer voor nodig zou hebben ;)
Ik ben geen expert op het gebied van hardware in Apple computers, maar als het net als met een standaard PC is, dan kun je het geheugen van je iMac niet in je MBP zetten - laptops gebruiken een ander soort geheugenmodules dan wat er in desktop PC's wordt gebruikt. (Als ik 't mis heb... zeg 't maar...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Quote:
Over het algemeen geldt op Tweakers volgens mij de regel dat je geen flames moet veroorzaken door Windows expres verkeerd te gaan schrijven

Ik kom hier toch al wat jaartjes.....maar ik wist niet dat dit zo gevoelig lag....dat dit al flame wars zou kunnen veroorzaken.
Ik heb nu 1 MBP ( dat staat dus voor MacBook Pro.....) en dan ook nog 3 PC's met Microsoft producten.....
Draait allemaal goed hoor.....
Waarom zou Windhoos negatief zijn?
Gewoon een grappige (nu ook niet meer) woordspeling zonder achterliggende gedachte....mijn excuses voor al het aangerichte geestelijk leed _/-\o_
Mijn motor noemen ze ook allemaal Stucgati....en dat terwijl ik er nooit problemen mee heb...... :'(
Kijk....daar moeten ze nou eens iets aan doen!!!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
offtopic:
Ach ja, het kan mij ook net zo min schelen hoe iemand zijn frustratie uit, als het maar gezellig blijft, en da's hier absoluut niet in gevaar :) Zoals ik al zei, Losedows op mn Trashbook :) Je hebt idd gelijk though, ik kon het beleid van M$ etc niet meer terug vinden, alleen oude discussietopics over het gebruik ervan. Kortom, het mag wel als het gezellig blijft.

On-topic: Jammer, mn iMac geheugen moet omgesoldeerd worden / bijgeschaafd / uitgerekt om in de MBP te passen. Ik ben net een beetje geschrokken van de traagheid van Parallels 5 icm Windows 7 en wat niet al te zware Mac applicaties (Mail, Adium, SafarI). Ratelen als de <nog een scheldwoord wat ongepast is op het forum>. Toch maar eens kijken hoeveel het upgraden van het geheugen moet kosten, misschien icm een nieuw voorkantje voor mn gebroken iPhone ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 13-09 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

stormfly schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 20:22:
[...]

Kan je die tweaks delen met ons? Waar ik last van heb is bij het klikken op een post en het openen van het tabblad van deze post het soms 7 seconden kan duren. De applicatie komt bij mij heel traag over.
Ik zie het probleem zelf niet zo; hier openFTD met sabnzbd+, en het draait als een zonnetje. OpenFTD is iets trager dan de 'gewone' FTD, maar het duurt echt geen 7 seconden hier;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Je Aaifoon gebroken??
Je gaat toch wel correct om met Appel producten. ;)

Ik aai dus altijd dingen/personen die me na aan het hart liggen....en appels zijn gezond (zei men vroeger...) dus geen negatieve bedoelingen.

OK, OK, weer on-topic.....

Nog even een vraagje van een Mac-n00b.....misschien is de vraag al eens gesteld.....bij voorbaat excuses:
op mijn US-Int'l keyboard zit een mooie delete-toets, maar die gedraagt zich als backspace-toets (die heb ik bij dat andere OS)....en nu heb ik een beetje zitten proberen met toetscombi's, maar het blijft backspace (al dan niet met 1 letter , 1 woord of de gehele zin).....ben ik een combo vergeten of is dit Apple-logica?
Wanneer het Apple-logica is, ligt de schuld uiteraard volledig bij mij: dan ben ik nog niet appelig genoeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

fn+backspace = delete (op mijn BE layout toch :+)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
Ridder schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:54:

op mijn US-Int'l keyboard zit een mooie delete-toets, maar die gedraagt zich als backspace-toets (die heb ik bij dat andere OS)....en nu heb ik een beetje zitten proberen met toetscombi's, maar het blijft backspace (al dan niet met 1 letter , 1 woord of de gehele zin).....ben ik een combo vergeten of is dit Apple-logica?
Laat ook even je . (punt) knop nakijken. Hij zit nogal vaak vast, zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Pixeltje schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:36:
[...]

Ik zie het probleem zelf niet zo; hier openFTD met sabnzbd+, en het draait als een zonnetje. OpenFTD is iets trager dan de 'gewone' FTD, maar het duurt echt geen 7 seconden hier;)
Bedoel je dat sabnzbd+ bij jou opent wanneer je OpenFTD opstart?
Doet ie bij mij niet, maar vindt ik ook geen ramp.

Klikken gaat soms wel traag bij mij in OpenFTD, maar het helpt om eerst op een ander vlak te klikken en dan op bijv. het tabje......maar misschien lijkt dat alleen maar zo....

Voor de rest ben ik erg tevreden met OpenFTD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Darkstar bedankt: die had ik nog niet geprobeerd.
Vanx schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:01:
[...]

Laat ook even je . (punt) knop nakijken. Hij zit nogal vaak vast, zie ik.
Gelukkig heb ik AppleCare, kunnen ze meteen die zandloper terugplaatsen die ze vergeten zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Ridder op 30-11-2009 17:11 . Reden: puntjes vervangen door dubbele punt en ook nog andere puntjes weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jj71 schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:52:
[...]

Ik ben geen expert op het gebied van hardware in Apple computers, maar als het net als met een standaard PC is, dan kun je het geheugen van je iMac niet in je MBP zetten - laptops gebruiken een ander soort geheugenmodules dan wat er in desktop PC's wordt gebruikt. (Als ik 't mis heb... zeg 't maar...).
Zeg dan niets, als je 't niet zeker weet :P iMacs gebruiken, net als laptops, SO-DIMMs. Dat op zich is dus geen probleem. De enige vraag is of ze onderling compatibel zijn-- een SO-DIMM uit een drie jaar oude iMac gaat in een huidige MacBook niet werken. Als 't dezelfde snelheid is echter, of een compatibele, staat niets je in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Zie site van OpenFTD voor de tweak,
Een andere mogelijke oplossing om OpenFTD werkende te krijgen onder Snow Leopard is om OpenFTD 1.2.1 van deze website te downloaden. De inhoud hiervan te openen in de Finder en het bestand OpenFTD-1.2.1.app/Contents/Resources/lib/libxml-2.0.dylib te verwijderen.Ook hierbij geldt dat er mogelijk bijeffecten kunnen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
CyBeR schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:12:
[...]

Zeg dan niets, als je 't niet zeker weet :P iMacs gebruiken, net als laptops, SO-DIMMs. Dat op zich is dus geen probleem. De enige vraag is of ze onderling compatibel zijn-- een SO-DIMM uit een drie jaar oude iMac gaat in een huidige MacBook niet werken. Als 't dezelfde snelheid is echter, of een compatibele, staat niets je in de weg.
Mijne had dus DDR2 SO-DIMMS, geen DDR3 helaas. Ben ondertussen XP maar aan het installeren onder Parallels, tot nu toe lijkt dat véél sneller dan Windows 7. Sja, helaas heb ik het nodig! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 13-09 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ridder schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:02:
[...]

Bedoel je dat sabnzbd+ bij jou opent wanneer je OpenFTD opstart?
Doet ie bij mij niet, maar vindt ik ook geen ramp.

Klikken gaat soms wel traag bij mij in OpenFTD, maar het helpt om eerst op een ander vlak te klikken en dan op bijv. het tabje......maar misschien lijkt dat alleen maar zo....

Voor de rest ben ik erg tevreden met OpenFTD.
Nee, maar ik denk dat je dat wel voor elkaar krijgt met automater? :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
CyBeR schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:21:
Dat is een incompatibiliteit die je kunt verhelpen door je firmware te downgraden naar de 1.6 versie. Die app drijft ergens op 't internet rond.
Dus die trage hdd is door incompatible firmware? En hoe kan ik dat dan checken? Volg even niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
DRvDijk schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:25:
Ik ben net een beetje geschrokken van de traagheid van Parallels 5 icm Windows 7 en wat niet al te zware Mac applicaties (Mail, Adium, SafarI). Ratelen als ...
Ars Technica heeft Parallels 5 uitgebreid gereviewed en ze kwamen tot de conclusie dat het erg buggy is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

lapino schreef op maandag 30 november 2009 @ 23:07:
[...]

Dus die trage hdd is door incompatible firmware? En hoe kan ik dat dan checken? Volg even niet hoor.
D'r is op een gegeven moment wat gezeur geweest over dat de mbpro's alleen maar 1.5Gbps SATA deden. Toen heeft om onbekende redenen Apple 3Gbps SATA aangezet met een firmware update, maar dat werkt niet perfect. Apple zelf levert alleen 1.5Gbps drives en dus gaat er met de standaard disks niets mis. Maar als je 'm vervangt wel.

Door de firmware te downgraden naar 1.6 zet je dat weer uit, en dan is 't probleem dus weg. En die 1.5Gbps of 3.0Gbps maakt voor een normale hdd geen drol uit.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 01-12-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Heeft iemand toevallig een oplossing voor de "No bootable device" melding die je krijgt van de Windows installer nadat je met bootcamp hebt gepartitioneerd en gereboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlhendrix
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-09 23:50
Je Aaifoon gebroken??

Ik aai dus altijd dingen/personen die me na aan het hart liggen....en appels zijn gezond (zei men vroeger...) dus geen negatieve bedoelingen.
Ben je nou echt zo'n douchebag, of lijkt het maar zo ?
OK, OK, weer on-topic.....

Nog even een vraagje van een Mac-n00b.....misschien is de vraag al eens gesteld.....bij voorbaat excuses:
Wanneer het Apple-logica is, ligt de schuld uiteraard volledig bij mij: dan ben ik nog niet appelig genoeg :X
Toetsencombo is in sommige gevallen CTRL + D, tenzij je een MB hebt dan kan je ook Fn-backspace gebruiken als delete.

[ Voor 3% gewijzigd door carlhendrix op 01-12-2009 16:14 . Reden: De baas kwam er aan ]

[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurian
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08-2023
Klein vraagje, ik heb een Macbook Pro 17" 2,16Ghz Core Duo (Type A1151)

Het LCD scherm is naar de zak (onderste 1/4 gedeelte werkt niet mee) en nu wil ik het LCD scherm vervangen.
Standaard is dat een LP171WE TL A2 scherm, met een resolutie van 1680x1050.

Kan ik hier een 1920x1200 scherm in duwen van dezelfde afmetingen? Of werkt dat niet met de videokaart/inverter?

Ervaringen, anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Hoe duur zijn die schermen eigenlijk? En ben je niet beter af hem te verkopen aan iemand die er een desktop van wil maken en zelf een nieuwe te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmor
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-03-2021
Is er iemand die z'n 360 of PS3 al op de iMac 27' werkend heeft?
Heb lopen zoeken en het zou moeten kunnen m.b.v. http://store.apple.com/nl...TY1NDA3Ng&mco=MTE3MDMwOTU alleen kan ik nergens ook echt pics/ervaringen van mensen hierover vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56
Timmor schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:23:
Is er iemand die z'n 360 of PS3 al op de iMac 27' werkend heeft?
Heb lopen zoeken en het zou moeten kunnen m.b.v. http://store.apple.com/nl...TY1NDA3Ng&mco=MTE3MDMwOTU alleen kan ik nergens ook echt pics/ervaringen van mensen hierover vinden.
Als je er niet zeker over bent kun je ook deze proberen, over die 12 dollar kun je je geen buil vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Aurian schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:10:
Klein vraagje, ik heb een Macbook Pro 17" 2,16Ghz Core Duo (Type A1151)

Het LCD scherm is naar de zak (onderste 1/4 gedeelte werkt niet mee) en nu wil ik het LCD scherm vervangen.
Standaard is dat een LP171WE TL A2 scherm, met een resolutie van 1680x1050.

Kan ik hier een 1920x1200 scherm in duwen van dezelfde afmetingen? Of werkt dat niet met de videokaart/inverter?

Ervaringen, anyone?
Misschien heb je iets aan dit topic:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=207751

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Zijn er mensen die ook last hebben van een clickend/tikkend geluid?

Het is voornamelijk als ik iets doe met mijn macbook (lees typen of muizen). Of als ik hem een beetje kort maar krachtige tikjes geef.

Ik heb iets gelezen over de hardeschijf sensor? Maar ik vind het maar verdomde irritant. Alsof er iets los zit in de laptop....

(Macbook pro 15" unibody uit augustus)

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds gister ook trotse eigenaar van een macbook pro 15 inch. My god wat is het een prachtig ding maar oh wat is het wennen (1e mac vandaar). Weet iemand ook nog een paar must have apps voor mijn macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:41
Office 2008 :P. Daarnaast is iStat Pro voor je dashboard ook erg handig.

[ Voor 65% gewijzigd door Jolly_Jumper op 02-12-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha was inderdaad van plan office 2008 erop te gaan zetten omdat ik voor mijn studie veel word documenten moet openen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Jolly_Jumper schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:59:
Office 2008 :P. Daarnaast is iStat Pro voor je dashboard ook erg handig.
omfg, de enige software die crasht bij mij. Office. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
Je Aaifoon gebroken??
...
Jup, helaas. Altijd alles goed behandelen, daar lag het niet aan, het is ineens die ene aanraking/krachtencombinatie die *ping* zegt, net zoals er makkelijk scheuren in het ijs komen. Dat is het dan ook, een mooie rechte streep van links naar rechts, onvoelbaar, en eigenlijk niet eens zo héél hinderlijk.
jj71 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 14:41:
[...]

Ars Technica heeft Parallels 5 uitgebreid gereviewed en ze kwamen tot de conclusie dat het erg buggy is.
Sja ja, buggy, viel me op zich nog wel mee, op die alt-tab combinatie na. Standaard is cmd de windows toets, en alt alt. Ik wil dat dus anders, cmd is alt, en alt de windows toets. Dat kán, maar dan werkt alt-tab dus niet. Net even VMWare Fusion geprobeerd, en inderdaad, langzamer maar daar werkt het wel. Ik zal ze eens naast elkaar draaien en zien :)
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:54:
Sinds gister ook trotse eigenaar van een macbook pro 15 inch. My god wat is het een prachtig ding maar oh wat is het wennen (1e mac vandaar). Weet iemand ook nog een paar must have apps voor mijn macbook?
Misschien is het Onmisbare tools / software - Deel 5 topic iets voor je om door te spitten. Ook I Use This kan een schat aan leuke software opleveren. Veel plezier!

Vraag weer aan jullie: wat is jullie ervaring met de slijtvastheid van de MPB? Krassen/deuken? Ik ben met name ook benieuwd naar de bekrasbaarheid van het glas voor het LED scherm op de Unibody Macbook Pro's (het is me gelukt een kras op de glazen plaat van een iMac te krijgen namelijk :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:05:
haha was inderdaad van plan office 2008 erop te gaan zetten omdat ik voor mijn studie veel word documenten moet openen etc.
Ik ben geswitched naar iWork. Pages kan ook Doc files aan. En het loopt veel sneller dan word, maar wel minder functionaliteit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
cornelixnootje1 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:25:
[...]

Ik ben geswitched naar iWork. Pages kan ook Doc files aan. En het loopt veel sneller dan word, maar wel minder functionaliteit volgens mij.
Wat mis je dan? Ik ben nog niets tekort gekomen met Pages. Het enige wat ik echt mis is dat de taal van een document niet is vast te zetten op een specifieke taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Ik gebruik OpenOffice op mijn MacBook Pro. Ik ben geen hele heftige Office gebruiker (af en toe een documentje van een paar bladzijden of een spreadsheet maken), maar OpenOffice is gratis, werkt goed en kan ook Microsoft Office bestanden lezen en schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Falconey schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:49:
[...]

Wat mis je dan? Ik ben nog niets tekort gekomen met Pages. Het enige wat ik echt mis is dat de taal van een document niet is vast te zetten op een specifieke taal.
Ik had mijn Msc thesis vol met blokjes en pijltjes, die constant niet op de juiste plek bleven staan of niet wilde "alignen". Kwam erop neer dat ik screenshots nam van wanneer het goed stond en die er dan weer inplakte als plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Als ik een verslag moet maken heb ik ook veel problemen met de Apple variant van Word. Dat komt omdat Pages geen goede formule editor heeft. En aangezien wij vrijwel alles maken met de equation editor op een WIndows Systeem in Word 2003 ofzo loopt dat altijd in de soep. Zelfs de Ofice Word variant op de Mac heeft geen compatible equation editor. Het is helaas nog steeds verre van compatible.
cornelixnootje1 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:47:
[...]

Ik had mijn Msc thesis vol met blokjes en pijltjes, die constant niet op de juiste plek bleven staan of niet wilde "alignen". Kwam erop neer dat ik screenshots nam van wanneer het goed stond en die er dan weer inplakte als plaatje.
Ah, dat is waarom wij verplicht zijn LaTeX te gebruiken. :P

[ Voor 34% gewijzigd door Oyster op 04-12-2009 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Ik heb Pages, maar moet zeggen dat ie toch enorm traag draait/start... Zeker als je OpenOffice benut, merk je dat Openoffice gewoon veel vlotter start/reageert...
Zijn er meer met die ervaring (zowel op de MBP als Mac Mini)?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Ik sta op het punt mijn Macbook Air en iMac 20" te vervangen voor een 13,3" Macbook Pro met SSD en 24" CD (kost wat maar dan heb je ook wat). Nu twijfel ik of op de Arrendale processors zal wachten, de een zegt dat deze begin januari komen de ander zegt dat dit gerust maart 2010 kan worden. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
  • Laatst online: 19-05-2021
Bartjeee schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 10:34:
Ik sta op het punt mijn Macbook Air en iMac 20" te vervangen voor een 13,3" Macbook Pro met SSD en 24" CD (kost wat maar dan heb je ook wat). Nu twijfel ik of op de Arrendale processors zal wachten, de een zegt dat deze begin januari komen de ander zegt dat dit gerust maart 2010 kan worden. Wat is wijsheid?
Ik kan geen wijsheid brengen.. wellicht alleen extra twijfels :P
http://www.macrumors.com/...demands-alternative-chip/
According to sources close to the heart of the matter, Apple allegedly refused to adopt Intel's Arrandale and the Calpella platform in its default form. In order for Apple to implement Calpella design with their next refresh of Mac mini / MacBook / MacBook Pro lines, Intel will have to provide Apple with the 32nm version without the integrated graphics part. Again, we cannot confirm the information about the replacement CPU, we only know that Apple rejected Arrandale.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Mm het is echt een luxe probleem. Lang wachten is vervelend. Maar na vier weken een prijsverlaging of revisie wijziging voorbij zien komen is ook zuur. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
Right, ik heb mn macbook pro nu een week of 2 bijna. Draait prima, kan er alles op doen wat ik wil, alleen is hij niet vooruit te branden op het moment dat ik Firefox, NetBeans IDE, en Parallels 5 met daarin XP met Powerpoint open heb staan (powerpoint plugin alleen voor windows, vandaar). Ook heb ik nog steeds de standaard 2GB gebeugen die erbij kwam.

Tel ik 1 plus 1 op en zal het zaakje heel veel sneller worden als ik het ga vervangen door 4GB? Wat zijn de ervaringen met zelfs 8GB erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

2 gb is inderdaad veel te weinig wil je dat vloeiend draaien. Met een XP VM krijg ik regelmatig de 4 gb ook nog vol. Ik heb dan wel heel de Adobe Design Suite open staan, maar met 4gb zit je 90% van de tijd wel ok en met 2gb zit je 90% van de tijd te swappen :)

Die superdrive update is ook een goede zet van Apple. Mijn oude macbook had nog een hip "zip-zip" geluid bij het ontwaken. Vond het geluid van een openende grafkist nooit echt fijn klinken bij de nieuwe Macbooks.

[ Voor 29% gewijzigd door Maartenvs op 09-12-2009 21:37 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.