Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nou heb gister toch maar de bestelling de deur uit gedaan. Het is een 13" Macbook Pro geworden met 128GB SSD en 4GB geheugen. Nu nog een Cinema Display, iemand ervaring met het bestellen in de UK via Amazon? (scheelt namelijk veel). Dit wordt trouwens mijn vierde Apple in vijf jaar, :)

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:04

janklp

FortyTwo Capital

Pffff, heb gisteren een half glas bier over mijn keyboard heen gestrooid. Resultaat -> kleverige toetsen en een half verlicht toetsenbord. Dit tot daar aan toe, de rest werkt normaal. Vandaag de helft van de toetsen verwijderd en schoongemaakt met afwasmiddel. Ook met een wattenstaafje de bevestigingen schoongemaakt. Nu echter het probleem: de schoongemaakte toetsen maken een behoorlijk luid geluid gedurende het typen. Kan dit te maken hebben met het onvetten? Dat de toetsen eerst waren voorzien van een dun laagje dat ik nu verwijderd heb door middel van de zeep? Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bartjeee schreef op woensdag 09 december 2009 @ 23:03:
Nou heb gister toch maar de bestelling de deur uit gedaan. Het is een 13" Macbook Pro geworden met 128GB SSD en 4GB geheugen. Nu nog een Cinema Display, iemand ervaring met het bestellen in de UK via Amazon? (scheelt namelijk veel). Dit wordt trouwens mijn vierde Apple in vijf jaar, :)
Wat voor SSD heb je?
Janusz schreef op donderdag 10 december 2009 @ 00:50:
Pffff, heb gisteren een half glas bier over mijn keyboard heen gestrooid. Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft!
Een vriend van me, die wilt dan ook zijn toetsenbord schoonmaken, dus ik volg dit met interesse!

• Bartjeee
  • Niet online
dog4life schreef op donderdag 10 december 2009 @ 09:04:
[...]

Wat voor SSD heb je?
[...]

Een vriend van me, die wilt dan ook zijn toetsenbord schoonmaken, dus ik volg dit met interesse!
Heb hem via de Apple store dus weet niet wat voor een merk het is. Heb overwogen er zelf een in te zetten maar toch besloten dit ivm met garantie niet te doen. Ben ook van plan om via eBay Applecare te kopen, maar de voor en nadelen daarvan moet ik nog even uitzoeken.

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
DRvDijk schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:43:

Sja ja, buggy, viel me op zich nog wel mee, op die alt-tab combinatie na. Standaard is cmd de windows toets, en alt alt. Ik wil dat dus anders, cmd is alt, en alt de windows toets. Dat kán, maar dan werkt alt-tab dus niet. Net even VMWare Fusion geprobeerd, en inderdaad, langzamer maar daar werkt het wel. Ik zal ze eens naast elkaar draaien en zien :)
Heb je Virtualbox al eens geprobeerd? Die werkt ook heel aardig. Hoe 't met de stabiliteit zit kan ik je niet vertelleen, ik gebruik het nog maar sinds kort.

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bartjeee schreef op donderdag 10 december 2009 @ 09:39:
[...]

Heb hem via de Apple store dus weet niet wat voor een merk het is. Heb overwogen er zelf een in te zetten maar toch besloten dit ivm met garantie niet te doen. Ben ook van plan om via eBay Applecare te kopen, maar de voor en nadelen daarvan moet ik nog even uitzoeken.
De harde schijf is een onderdeel dat de gebruiker van Apple mag vervangen, dus de garantie vervalt daarmee niet en het is een handeling die ook met twee linkerhanden nog is uit te voeren. De ssd die Apple meelevert is geen snelheidsmonster zoals de Intel X25-M of de OCZ Vertex, en wat de prijs betreft ontlopen ze elkaar niet veel, maar uiteindelijk is de beslissing aan jou natuurlijk.

• Bartjeee
  • Niet online
Lounge Deluxe schreef op donderdag 10 december 2009 @ 11:02:
[...]

De harde schijf is een onderdeel dat de gebruiker van Apple mag vervangen, dus de garantie vervalt daarmee niet en het is een handeling die ook met twee linkerhanden nog is uit te voeren. De ssd die Apple meelevert is geen snelheidsmonster zoals de Intel X25-M of de OCZ Vertex, en wat de prijs betreft ontlopen ze elkaar niet vee, maar uiteindelijk is de beslissing aan jou natuurlijk.
Mmm ik heb nog wat Gegoogled op de SSD die Apple standaard gebruikt maar heb eigenlijk geen merk of test kunnen vinden. Heb jij daar wel een idee van? Als het namelijk echt veel scheelt wat betreft snelheid dan annuleer ik hem.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Afaik zit er SSD's van Samsung in de MacBooks :)

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Bartjeee schreef op donderdag 10 december 2009 @ 11:58:
[...]

Mmm ik heb nog wat Gegoogled op de SSD die Apple standaard gebruikt maar heb eigenlijk geen merk of test kunnen vinden. Heb jij daar wel een idee van? Als het namelijk echt veel scheelt wat betreft snelheid dan annuleer ik hem.
Samsung inderdaad. Ik weet niet meer waar ik een benchmark van deze ssd heb gezien, maar ik kon me deze thread op Mac Rumors nog wel herinneren, misschien heb je er iets aan. Ik zou in jouw geval voor een 160GB Intel X-25-M gaan want die kost slechts zo'n €50 meer dan de BTO-prijs van Apple, en voor dat bedrag heb je één van de snelste ssd's van dit moment, meer opslagcapaciteit en een drive met GC en (hoewel nu nog onbenut in OS X) Trim support.

• Bartjeee
  • Niet online
Denk dat ik mijn order maar gewoon laat staan, er staan nogal tegensprekende berichten. De een zegt dat het een groot verschil is tussen de OEM schijf en een Intel SSD en ander zegt dat het niet merkbaar is. Ik heb voor een SSD gekozen zodat programma's sneller starten en de boel lekker snel laad. Hoe dan ook zal de OEM SSD sneller zijn als een conventionele HD.

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjeee op 10-12-2009 12:52 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
Maartenvs schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:30:
Die superdrive update is ook een goede zet van Apple. Mijn oude macbook had nog een hip "zip-zip" geluid bij het ontwaken. Vond het geluid van een openende grafkist nooit echt fijn klinken bij de nieuwe Macbooks.
Superdrive update? Ik heb geen software-update voorbij zien komen hoor (MBP mid-2007). Of betreft het hier gewoon een nieuw stukje hardware, en geen firmware-update?

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Helaas valt jou Mac buiten de modellen waarvoor deze update beschikbaar is (zie link):
Products Affected
iMac (20-inch, Mid 2009), MacBook Pro (17-inch, Early 2009), MacBook (13-inch, Early 2009), MacBook (13-inch, Mid 2009), MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008), MacBook Pro (15-inch, Late 2008), iMac (24-inch, Early 2009), iMac (20-inch, Early 2009), Mac mini (Early 2009)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
En dit is dus waarom ik van Apple hou. Zelfs issues die zo klein zijn dat ze je niet eens opvallen als zijnde een issue lossen ze op.

Als ze nu ook eens 50% meer frames per seconde uit die graka's van ze persen, zoals ze onder Bootcamp wel doen... ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 11:48
garp schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:12:
[...]

Heb je Virtualbox al eens geprobeerd? Die werkt ook heel aardig. Hoe 't met de stabiliteit zit kan ik je niet vertelleen, ik gebruik het nog maar sinds kort.
Nee ken ik niet. Misschien ook eens een keertje naar kijken. Aan de andere kant heb ik die omgeving nu net geinstalleerd in VMWare, zou ik wéér alles opnieuw moeten installeren (Windows hè)
Maartenvs schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:30:
2 gb is inderdaad veel te weinig wil je dat vloeiend draaien. Met een XP VM krijg ik regelmatig de 4 gb ook nog vol. Ik heb dan wel heel de Adobe Design Suite open staan, maar met 4gb zit je 90% van de tijd wel ok en met 2gb zit je 90% van de tijd te swappen :)
...
Zeu, dat is what I'm talking about! Dank voor de tip, je hebt compleet gelijk gehad. Net 4 GB opgehaald in de winkel, heeft de Memtest overleefd en gaat dus ook niet terug. Ik draai nu Firefox (197MB), NetBeans IDE (226MB), VMWare (709MB), en nog wat andere zooi (mail, chat, etc). Geen VLEKJE aan de lucht _/-\o_ 1,4 GB vrij, 0 bytes in page ins of page outs, compleet binnen het gebeugen dus. Perfect! Kan weer gewoon werken zonder continu te wachten op een ratelende harde schijf

Geheugen vervangen zelf was ook best simpel. Schroefjes los (sommige, met name aan de voorkant waar het schern niet scharniert, zitten er scheef in, want mij sterker lijkt dan ze allemaal in 1 richting te zetten), klik klik klaar. Alleen viel me wel op dat die onderplaat die je eraf kan halen weldegelijk buigbaar is. De hele macbook bij elkaar is een stuk 'sturdier' dan een willekeurige plastic andere laptop, maar die onderplaat zelf is nou niet echt heel super dik ofzo. Naja, hopen dat het niet gaat deuken in de toekomst! :)

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dr. Strangelove schreef op donderdag 10 december 2009 @ 20:14:
En dit is dus waarom ik van Apple hou. Zelfs issues die zo klein zijn dat ze je niet eens opvallen als zijnde een issue lossen ze op.
Ik heb die update zojuist gedaan; de firmware en daarna de superdrive update. Het eerste wat ik hoorde na de nieuwe opstart was: zeeeeeeuuuu*... :')

En ja de update is prima gelukt getuige de nieuwe firmware in systeemvoorkeuren.

* geluid van de superdrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 10:08
SyS_ErroR schreef op donderdag 10 december 2009 @ 19:29:
[...]

Superdrive update? Ik heb geen software-update voorbij zien komen hoor (MBP mid-2007). Of betreft het hier gewoon een nieuw stukje hardware, en geen firmware-update?
Onze oudjes verdienen blijkbaar geen update (mijn MBP komt uit sep 07)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wilf schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:19:
[...]

Ik heb die update zojuist gedaan; de firmware en daarna de superdrive update. Het eerste wat ik hoorde na de nieuwe opstart was: zeeeeeeuuuu*... :')

En ja de update is prima gelukt getuige de nieuwe firmware in systeemvoorkeuren.

* geluid van de superdrive
Dat klopt, want dat is niet waar die update voor is :P Dat is gewoon de initialisatie van de drive en daar ga je niets aan doen, afgezien van de drive vervangen.

Wat die update verhelpt is dat dat een soms een aantal keer achter elkaar gebeurde.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Oh hehehe dan was het voor mij een nutteloze update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

gisteren wel wat raars gehad. ik had nog een update van een week of wat geleden niet herstart, en gisteren maar eens gedaan omdat ik wat rare issues had met het netwerk. netwerk verbinden ging niet lekker en sommige programma's konden geen netwerk vinden :? het leek wel Windows Vista...
herstarten maakte het erger! ik startte het updatebeheer omdat ik hier iets las over die superdrive update, die zat er niet in maar wel een update voor de airport client. die loste dus precies het probleem op wat ik had met mijn verbinding. ik moet zeggen, ze zijn wel snel met patchen. maar het blijft een rare bug die ze geintroduceerd hebben, ik hoop dat het vanaf nu stabiel blijft.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Het is geen nutteloze update, als ik nu mijn macbook pro uit slaap haal, dan hoor ik het geluid niet meer waar dat eerst wel het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:04

janklp

FortyTwo Capital

Niemand een idee over de krakende en slecht werkende toetsen na een schoonmaakbeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

echt GOED schoonmaken. ook de zijkanten van je toetsen, en plaat waar de toetsen in liggen. Als de electronica is gaan oxideren heb je kans dat het slecht werken natuurlijk niet meer zelf op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoTL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-07 14:58
Hoeveel sneller zal de nieuwe MBP 17" volgend jaar zijn?
Ik heb nu een notebook nodig en kan eigenlijk niet wachten tot volgend jaar.
Werk er vooral met photoshop en veelal vmware fusion (voor test omgevingen)
Alleen erg jammer dat het op dit moment van het jaar moet en dell heeft een te lange levertijd voor i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:23

rammes

koekebakker 1e klas

MennoTL schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:26:
Hoeveel sneller zal de nieuwe MBP 17" volgend jaar zijn?
Ik heb nu een notebook nodig en kan eigenlijk niet wachten tot volgend jaar.
Werk er vooral met photoshop en veelal vmware fusion (voor test omgevingen)
Alleen erg jammer dat het op dit moment van het jaar moet en dell heeft een te lange levertijd voor i7.
hoeveel die sneller is kan niemand zeggen natuurlijk. Heb je NU iets nodig. tja dan moet je gewoon kopen. persoonlijk wacht ik even. het gemiddelde aantal tot vernieuwen is 200 dagen. zie bestbuyguide

Product MacBook Pro
Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle
Last Release June 08, 2009
Days Since Update 186 (Avg = 200)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar schijnlijk gaan de prijzen dan ook een stuk omhoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:30

Fab1Man

Live life to the fullest

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:49:
waar schijnlijk gaan de prijzen dan ook een stuk omhoog..
De prijzen stijgen over het algemeen nooit.

Hou er wel rekening mee dat zodra de nieuwe MBP er is, deze ook weer een langere uitlevertijd zal hebben, dus daar zul je ook niks mee opschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:41
Het lijkt me inderdaad ook sterk dat de prijzen gaan stijgen. In de loop der jaren is 't goedkoopste (en de duurdere overigens ook) model van de 15 inch MBP gedaald van € 1999 -> € 1899 -> € 1799 -> € 1599 euro. Wellicht dat je bij de komende Macbook Pro's bij het instapmodel nog steeds een Core 2 Duo hebt en voor de duurdere een Core i5/i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Prijzen omhoog? :+

Average kan dan wel 200 zijn, maar het kan net zo goed nog eens 100 dagen duren. Sterker nog, voor de mac mini kwam ooit 2 jaar lang niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

cornelixnootje1 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 09:12:
Prijzen omhoog? :+

Average kan dan wel 200 zijn, maar het kan net zo goed nog eens 100 dagen duren. Sterker nog, voor de mac mini kwam ooit 2 jaar lang niets uit.
het gaat echt geen 100dagen duren. de levens cycles van een macbook pro is anders dan een mini.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

lama :P

[ Voor 98% gewijzigd door page404 op 15-01-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
rammes schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:35:
[...]

het gaat echt geen 100dagen duren. de levens cycles van een macbook pro is anders dan een mini.
Dat weet jij niet. Je speculeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:20
Waarom zou je wachten ? Tenzij je op een feature zit te wachten die je per se nodig hebt. Als het er alleen maar om gaat dat je het nieuwste hebt, dan kun je wel blijven wachten, want in de regel heb je binnen de 100 dagen toch weer een verouderd model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Waarom zou je niet wachten, tenzij je nu perse een MacBook nodig hebt?

Ieder moet voor zich bepalen wanneer hij/zij koopt. Zelf wil ik wat meer GPU power, dus ik wacht met het kopen van een 17 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

cornelixnootje1 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 19:29:
[...]

wat jij wil. prima.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
cornelixnootje1 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 19:29:
[...]

Iedereen speculeert, maar je kan wel degelijk een informed guess wagen. De cyclus is gemiddeld 200 dagen, zoals ook op http://buyersguide.macrumors.com/ staat aangegeven. De updates hebben altijd tussen de zes en acht maanden op elkaar laten wachten. Hij zit nu tegen de 200 aan dus als je twijfelt en geen haast heb zou ik lekker een maandje wachten, goede kans dat je dan veel meer bang for your buck krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-12-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op zondag 13 december 2009 @ 13:52:
[...]

Iedereen speculeert, maar je kan wel degelijk een informed guess wagen. De cyclus is gemiddeld 200 dagen, zoals ook op http://buyersguide.macrumors.com/ staat aangegeven. De updates hebben altijd tussen de zes en acht maanden op elkaar laten wachten. Hij zit nu tegen de 200 aan dus als je twijfelt en geen haast heb zou ik lekker een maandje wachten, goede kans dat je dan veel meer bang for your buck krijgt.
Dat is ook niet heilig hoor. Zie de MacPro maar: avg van 236 en staat intussen al op 285.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ja, dat punt was al gemaakt :Z
Sterker nog, voor de mac mini kwam ooit 2 jaar lang niets uit.
De MacPro is een heel ander marktsegment dan de MacBooks, dus daarom kijk ik alleen naar de periodes van die laatste om een voorspelling erover te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-12-2009 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Laatst online: 18-03-2023
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik ben op zoek naar een snellere laptop en zat te denken aan
tweedehands. Ik ben hobbyfotograaf en gebruik dus veelal lightroom en photoshop. Naast de laptop
heb ik thuis nog een groot scherm staan om zo optimaal te werken.
Ik zat zelf te zoeken naar een macbook pro 15 inch en heb gevonden dat de oudere versies (nog wel met de 8600 videokaart) voor een 800 te koop staan. De unibodys gaan vanaf 1100. Dit met een kloksnelheid van 2.2 of hoger.
Wat zouden jullie kiezen? En zijn er ook nog upgrades buiden de dual videokaart en beter scherm waar ik op moet letten?

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:24

Jrz

––––––––––––

DRvDijk schreef op donderdag 10 december 2009 @ 22:52:
[...]

Nee ken ik niet. Misschien ook eens een keertje naar kijken. Aan de andere kant heb ik die omgeving nu net geinstalleerd in VMWare, zou ik wéér alles opnieuw moeten installeren (Windows hè)

[...]
Ik heb mijn oude windows laptop toen met parallels gevirtualiseerd, maar vond parallels te traag. Toen VMWare geinstalleerd en image overgezet zonder probleem. Alleen ik vond VMware kwa interface niet handig. Toen virtualbox geinstalleerd en de image erin gestopt. Zonder probleem.

Ik vind virtualbox lekkerder werken omdat:
1) de launcher is apart
2) meerdere VMs zijn meerdere instanties
3) Voelt snel aan

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:41
Ik weet niet hoe snel je er ééntje nodig hebt, maar als je "even" wacht (maandje o.i.d.) dan komen er volgens de geruchten nieuwe uit en de praktijk leert dat de vorige versies dan massaal verkocht gaan worden (o.a. de mijne :)) en tegen die tijd zou je voor +/- 900 euro wel een unibody 15 inch MBP kunnen kopen. Wat betreft de verschillen tussen beide versies, op de door jouw genoemde verschillen na hebben de unibody's DDR3 geheugen en een multitouch trackpad (de 'oude' MBP heeft dat alleen vanaf de Early 2008 modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@ pieter_ale: ik zou niet zo snel een tweedehands Mac kopen. De prijzen zijn vaak hoger dan de nieuwprijs nu (ex BTW) en dan heb je een oudere gebruikte laptop waar je wellicht op korte of middellange termijn een nieuwe batterij of HDD voor moet kopen (eerste slijtagedelen meestal).

Mocht je binnen een paar jaar de hobby in werk omzetten kan je de nieuwe met je factuur inbrengen in je bedrijf en aftrekken van je winst. Met een tweedehands is dat toch een stuk lastiger zonder factuur, me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Nou hij is binnen (13" Macbook Pro, 4GB, SSD) en heb er echt geen spijt van voelt heerlijk snel aan. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dus... heb inmiddels een PRAM reset gedaan maar dat lost niks op. Nog iemand suggesties voordat ik 'm terugbreng?

[ Voor 43% gewijzigd door page404 op 15-01-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Well excuse me, Dr. Grumpy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
Modbreak:Laten we niet elkaar gaan aanvallen. Dat is nergens voor nodig. Reageer gewoon inhoudelijk en gebruik argumenten om je mening te onderbouwen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vandaag een nieuwe aanwinst, Macbook Pro 2.2 van 2 jaar terug. Zwaar mooi aanbod en kon een mobiele Mac goed gebruiken. Blijft leuk, een nieuw apparaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:38
Ik ben van plan om na nieuwjaar een MacBook Pro te kopen. Is het de moeite om te wachten op de nieuwe lijn? Aangezien de MacBook onlangs aangepast is, gok ik dat de update van de Pro reeks ook niet zal uitblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackShadow schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:27:
Ik ben van plan om na nieuwjaar een MacBook Pro te kopen. Is het de moeite om te wachten op de nieuwe lijn? Aangezien de MacBook onlangs aangepast is, gok ik dat de update van de Pro reeks ook niet zal uitblijven?
Zoals je waarschijnlijk hebt gelezen is de kans zeker aanwezig dat er een update komt al zijn het slechts geruchten. Dan volgt de eeuwige discussie. Heb je de MBP nu al nodig of kun je wachten? Anders gewoon nu kopen, zijn hardstikke mooie laptops. Als je nog even de tijd hebt zou ik persoonlijk wachten omdat ik verwacht dat het een aanzienlijke update zal zijn, maar of deze in januari of maart komt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:38
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:31:
[...]

Zoals je waarschijnlijk hebt gelezen is de kans zeker aanwezig dat er een update komt al zijn het slechts geruchten. Dan volgt de eeuwige discussie. Heb je de MBP nu al nodig of kun je wachten? Anders gewoon nu kopen, zijn hardstikke mooie laptops. Als je nog even de tijd hebt zou ik persoonlijk wachten omdat ik verwacht dat het een aanzienlijke update zal zijn, maar of deze in januari of maart komt durf ik niet te zeggen.
Ik heb er inderdaad geruchten over gelezen. Echt nodig heb ik hem momenteel niet, maar ze spreken mij enorm aan en dan is geduldig zijn de moeilijkste zaak :) Begin maart ga ik hem echt nodig hebben, dus fingers crossed!

Welke updates worden er zoal verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
BlackShadow schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:33:
Welke updates worden er zoal verwacht?
Neem even de moeite om het hele topic door te lezen, we hebben het er al eerder over gehad. Kijk ook op MacRumors - MacBook Pro.

Er wordt verwacht dat Intel begin volgend jaar met de mobiele versies van zijn nieuwe processors (Core i5 en i7) uitkomt, en er wordt gedacht dat niet al te lang daarna er nieuwe MBP's zullen komen met deze processors erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jrz schreef op maandag 14 december 2009 @ 09:55:
[...]

Ik heb mijn oude windows laptop toen met parallels gevirtualiseerd, maar vond parallels te traag. Toen VMWare geinstalleerd en image overgezet zonder probleem. Alleen ik vond VMware kwa interface niet handig. Toen virtualbox geinstalleerd en de image erin gestopt. Zonder probleem.

Ik vind virtualbox lekkerder werken omdat:
1) de launcher is apart
2) meerdere VMs zijn meerdere instanties
3) Voelt snel aan
Errr, als je het over Windows hebt kan ik me bovenstaande punten voorstellen omdat ze daar inderdaad van toepassing zijn. Op OS X is dit met het window management juist totaal niet van toepassing. De vm library van Fusion is een losse window vergelijkbaar met de launcher/settingsdialog van VirtualBox. Ditzelfde geldt ook voor de vm's. Het grote verschil is dat je met Fusion geen enorme onnodige zooi aan dock icons hebt (vervuiling) en je ook niet continu naar de launcher moet switchen omdat je even een setting in je vm wilt wijzigen (bijv. een shared folder toevoegen). Met name bij het mounten van een iso heeft Fusion het grootste voordeel: ik hoef niet naar de launcher te switchen om daar een dialog op te roepen waarin ik op add kan drukken om de iso file toe te voegen om vervolgens die dialog weer te sluiten en naar de settings van de betreffende vm toe te moeten om daar de iso uit de lijst te selecteren 8)7 In Fusion klik je op dat cd icoontje in de statusbalk van je vm en je kiest ervoor dat je een cd/dvd image wil mounten om daarna aan te geven waar die dan staat. Klaar. Het meest grappige is nog wel dat die interface nou juist de reden is waarom mensen voor Parallels en Fusion kiezen, het is zo onnatuurlijk en extreem omslachtig.

Overigens draait bij ieder virtualisatie pakket voor de Mac vm's in hun eigen instance. Bij VMware producten (daar geldt het niet alleen voor hun Mac product) is dat altijd vmware-vmx (die sinds Fusion 3 64 bit is). Draai je dus 4 vm's dan heb je ook 4 vmware-vmx processen in je process list staan.

De enige reden om voor VirtualBox te kiezen is de prijs. Als je een beetje Windows wilt virtualiseren voor pakketje x (dat geen directx nodig heeft, indien wel dan is VirtualBox sowieso al geen optie) dan is VirtualBox prima en kost het je niks. Het is echt nog een pakket wat z'n tijd nog nodig heeft plus een massive GUI overhaul zodat het ook eens gebruiksvriendelijk wordt. Uiteindelijk is het ook een kwestie van domweg Parallels, Fusion en VirtualBox uitproberen en bepalen welke voor jou de betere is. De gemaakte vm's kun je weer opnieuw importeren in de andere pakketten (voordat je dat doet is het van zeer groot belang om de tools of guest additions te deinstalleren anders heb je kans op slechte performance en vage problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Deze laptops zijn zo ontzettend mooi dat ze een vervelende aantrekkingskracht blijven hebben op me :X Ik wil gewoon Windows blijven gebruiken, ik heb die lange accutijd niet perse nodig, ik zou liever meer grafische power hebben en minder dan 1000 euro willen uitgeven, maar toch blijft die MBP 13,3 inch door mijn hoofd gaan :/ Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Mja, ik zou ook Windows gewoon blijven gebruiken... dacht ik. Uiteindelijk nooit boot camp geïnstalleerd, wel Windows 7 in Virtual Box maar ik doe er echt totaal nooit wat mee. Ik ben echter ook geen gamer (en voor games heb ik een Wii als ik zou willen spelen).

Gewoon eerst sparen als je het geld niet hebt. Tegen de tijd dat je het hebt gespaard zijn er weer nieuwere wellicht, kan je de huidige goedkoper kopen tweedehands (alhoewel...) of een nieuwe kopen voor dezelfde prijs of goedkoper met wel betere features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TT1S0B
  • Laatst online: 13-09-2024
Herkenbaar wel..

Had zelf gedacht dat ik mid 2010 een MBP zou gaan halen. Echter wil nu mijn vrouw als kerstkado een MBP voor me halen.

Heb ik er nu een nodig? Nee.
Wil ik er nu een hebben? Ja. (deels omdat ik voor mijn vrouw een MB heb gekocht, en zien hoe zij met haar MB werkt terwijl ik zwoeg op mijn werklaptop die Vista draait steekt toch een beetje)

De specs van de huidige MBP's zijn voldoende voor mij. Geen spelfanaat apart van incidenteel UT2k4. Waar ik hem voor zal gebruiken is hetzelfde als waar ik nu de werklaptop voor gebruik. Wil het gewoon op een eigen machine doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

@Bear87: herkenbaar, ook voor mij. Hoewel ik zeker moet toegeven dat sinds ik een MBP heb, ik dat gevoel minder en minder heb. Ik heb enkel nog één win-only applicatie nodig en dat doe ik in een very basic XP virtual machine. Voor al de rest gebruik ik OS X, en ik merk dat ik veel productiever ben dan op een windows systeem.
Voor sommige windows gebruikers klinkt dat vaak als fanboy-geblaat, maar dat is het dus werkelijk niet.

Die grafische power is leuk, maar daarvoor heb ik persoonlijk een console (X360). Gamen op een 13" scherm van een notebook is ook niet leuk lijkt me, dan mag er nog een dikke graka in zitten :x

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[b][message=33108839,noline][..] Voor al de rest gebruik ik OS X, en ik merk dat ik veel productiever ben dan op een windows systeem.
:*) true, true :)
Voor sommige windows gebruikers klinkt dat vaak als fanboy-geblaat, maar dat is het dus werkelijk niet.
fijn dat ook eens van een ander te horen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Goedenmiddag,

Ik heb al een tijdje een Macbook pro 13,3 (wel de laatste) 2,26ghz, 2gb ram 9400m etc etc

En sinds vandaag maakt hij tijdens het scrollen in Firefox een soort kraakgeluidje, zit niet in de speakers, ik denk eerder de processor oid, gpu, ik weet het niet!

Het komt niet voor als ik op een plaatje inzoom en rondscroll, en zelfs niet in safari. Dus het is wel toepassingsgebonden.

Heeft iemand hier ook last van ? Het is niet supererg, maar voor 1200 euro irriteer ik me er mateloos aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Eindelijk de knoop doorgehakt, en na lang twijfelen toch maar de 13" standaard besteld. Zat te twijfelen tussen een Sony Vaio en een Macbook. Dankzij Amazon's scherpe prijzen kwamen ze op ongeveer dezelfde prijs uit, dus dan toch maar voor de Macbook gekozen.

Ik heb echt totaal geen ervaring met Macs, maar ik gebruik met veel plezier een ipod en iphone, omdat het gewoon werkt.. dus ik hoop eigenlijk dat het met de Macbook hetzelfde is.

Het idee is om via Bootcamp nog Windows 7 te draaien, maar loopt dat een beetje met de standaard 2Gb geheugen, of moet ik er toch 4 in stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ainnir schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:30:
Eindelijk de knoop doorgehakt, en na lang twijfelen toch maar de 13" standaard besteld. Zat te twijfelen tussen een Sony Vaio en een Macbook. Dankzij Amazon's scherpe prijzen kwamen ze op ongeveer dezelfde prijs uit, dus dan toch maar voor de Macbook gekozen.

Ik heb echt totaal geen ervaring met Macs, maar ik gebruik met veel plezier een ipod en iphone, omdat het gewoon werkt.. dus ik hoop eigenlijk dat het met de Macbook hetzelfde is.

Het idee is om via Bootcamp nog Windows 7 te draaien, maar loopt dat een beetje met de standaard 2Gb geheugen, of moet ik er toch 4 in stoppen?
Amazon naar nederland laten verzenden hoe krijg je dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 18:15:
[...]

Euh, "nederland" invullen? Heb ik vroegâh ook wel gedaan hoor. Amazon uit de VS DVD's hierheen laten sturen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry dubbelpost.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'The following items can be shipped to almost all destinations outside the U.S.:

books*
DVDs
music
VHS videos
Additionally, some consumer electronics, health and personal care, home and garden, jewelry, pet supplies, shoes, software, sporting goods, tools, video games, and watches can be shipped to the following countries:

Australia, Austria, Belgium, Brazil, Canada, Chile, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Hong Kong, Hungary, India, Ireland, Italy, Japan, Luxembourg, Malaysia, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway, Philippines, Portugal, Poland, Saudi Arabia, Singapore, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland, Taiwan, Thailand, United Arab Emirates, United Kingdom'
dus ik vraag me af hoe Ainnir een macbook maar nederland krijgt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 18:15:
[...]

Ik zit op dit moment in de VS, dus heb een shipping adres hier. Maar Amazon UK verzendt toch gewoon naar NL of niet? Heb daar al vaker dingen vandaan gehaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Bootcamp draait gewoon goed met 2GB geheugen. Hetzelfde als een native Windows laptop met 2GB geheugen in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ainnir schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 19:04:
[...]

Ik zit op dit moment in de VS, dus heb een shipping adres hier. Maar Amazon UK verzendt toch gewoon naar NL of niet? Heb daar al vaker dingen vandaan gehaald..
Dat zou je eigenlijk aan iemand moeten vragen die daar al vaker dingen vandaan heeft gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Zo ben de Macbook nu een dag aan het gebruiken maar wat een verademing. Waarom heb ik de overstap niet eerder gemaakt? Alles werkt gewoon meteen, zonder gedoe, en nog makkelijk ook. Ik ben zeer onder de indruk!

Zelfs Photoshop is meteen opgestart als ik op het icoon klik, dat heb ik onder Windows nog nooit meegemaakt :P

En mijn HP monitor wordt gewoon meteen herkend, met eigen kleurprofiel _/-\o_

Heb er ter bescherming ook maar even een Speck SeeThru Satin case voor gehaald:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2515/4191342002_738f5b711d.jpg

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Ainnir schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:01:
Zo ben de Macbook nu een dag aan het gebruiken maar wat een verademing. Waarom heb ik de overstap niet eerder gemaakt? Alles werkt gewoon meteen, zonder gedoe, en nog makkelijk ook. Ik ben zeer onder de indruk!

Zelfs Photoshop is meteen opgestart als ik op het icoon klik, dat heb ik onder Windows nog nooit meegemaakt :P

En mijn HP monitor wordt gewoon meteen herkend, met eigen kleurprofiel _/-\o_

Heb er ter bescherming ook maar even een Speck SeeThru Satin case voor gehaald:
[afbeelding]
Macbook +1
Case -1

Er gebeurt vrij weinig met je macbook, of je wilt er echt mee gaan honkballen oid. Ik neem hem dagelijks mee naar school in OV, in een sleeve, in een eastpak. Thuis heb ik hem zelfs paar keer tegen het dak aan gestoten (laag dak boven me bed :P ) maar er gebeurt helemaal niks, Geen krasjes, geen deuken, geen vervormingen. En hij is zoo mooi zonder case, het is bijna zonde! Maargoed, je hebt er een dus dat is eigenlijk al goed genoeg, Veel plezier ermee!

• Ainnir
  • Niet online
Ik ben het met je eens dat de Macbook er beter uitziet zonder case.. mijn probleem is voornamelijk de kat, die de neiging heeft op mijn laptops te liggen en eraan te krabben bij het uitrekken, en ik heb mijn twijfels of de Macbook ook bestendig is daartegen, dus dan liever het zekere voor het onzekere..

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

6pack15 schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:56:
Er gebeurt vrij weinig met je macbook, of je wilt er echt mee gaan honkballen oid. Ik neem hem dagelijks mee naar school in OV, in een sleeve, in een eastpak. Thuis heb ik hem zelfs paar keer tegen het dak aan gestoten (laag dak boven me bed :P ) maar er gebeurt helemaal niks, Geen krasjes, geen deuken, geen vervormingen.
Die van mij (MBP nov 2008) is niet van titanium maar van aluminium ( ;) ) dus mijn ervaring is heel anders. Ik heb al heel wat butsen, deuken en vervormingen door slechts kleine ongelukjes zoals langzaam van een bed op de vloer glijden. Ik heb met plastic laptops daar nooit last mee gehad maar alu is eigenlijk veel te zacht en delicaat voor een laptop, vooral op de plekken van de aansluitingen (de ingang van UTP was als eerste al ingedeukt al ver voordat de laptop ooit op de grond is gegleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Ik kan op mijn MacBook Pro, early 2008, vanaf vandaag ineens mijn Airport niet meer inschakelen. Op 17/12 heb ik de Airport Client Update 2009-002 1.0 geinstalleerd, waarna hij nog wel gewoon gewerkt heeft en de MacBook heeft ook meerdere malen uitgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Vraagje:

ik twijfel nog steeds tussen de 2,53 Ghz MBP 13 inch en de 2,66 Ghz MBP 15 inch...

Zit er zoveel verschil tussen de grafische kaarten??

Wat zouden jullie aanbevelen... Gebruik zal als volgt zijn:

-'Standaard' pc gebruik
- Photoshop
- Video's editten, vooral korte films... Nieuwsartikelen zegmaar, het is voor Journalistiek
- FM 2010

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Geen verschil voor die toepassingen, ik heb die 9600 eigenlijk nog nooit aangezet op mijn MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Peter_Aragorn schreef op zondag 20 december 2009 @ 13:30:
Vraagje:

ik twijfel nog steeds tussen de 2,53 Ghz MBP 13 inch en de 2,66 Ghz MBP 15 inch...

Zit er zoveel verschil tussen de grafische kaarten??

Wat zouden jullie aanbevelen... Gebruik zal als volgt zijn:

-'Standaard' pc gebruik
- Photoshop
- Video's editten, vooral korte films... Nieuwsartikelen zegmaar, het is voor Journalistiek
- FM 2010
Waarvoor jij je MBP gaat gebruiken kun je prima af met de 13". Heb ik hier zelf en alles draait altijd erg soepel. Schermformaat ga je denk ik het meeste merken. Je hebt meer werkruimte op de 15". Het ligt er dus aan hoeveel waarde je daaraan hecht.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou dan ook evt. de 2,53 GHz MBP 15" kunnen kopen, als je persé een 15" zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Dancing_Animal schreef op zondag 20 december 2009 @ 12:51:
Ik kan op mijn MacBook Pro, early 2008, vanaf vandaag ineens mijn Airport niet meer inschakelen. Op 17/12 heb ik de Airport Client Update 2009-002 1.0 geinstalleerd, waarna hij nog wel gewoon gewerkt heeft en de MacBook heeft ook meerdere malen uitgestaan.
He nou doet ie het weer wel... weird. En ik ben nu toch al weer 2 reboots verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
WoBaDijk schreef op zondag 20 december 2009 @ 14:14:
[...]

Waarvoor jij je MBP gaat gebruiken kun je prima af met de 13". Heb ik hier zelf en alles draait altijd erg soepel. Schermformaat ga je denk ik het meeste merken. Je hebt meer werkruimte op de 15". Het ligt er dus aan hoeveel waarde je daaraan hecht.
Ja kijk. Voor onderweg is 13 '' natuurlijk wel perfect. Voor thuis zou ik er een 23 inch beeldscherm bij kopen. Dat is wel makkelijk...

Ja ik zal voor school foto/video moeten bewerken. Foto's spreken voor zich natuurlijk, Photoshop. Qua videobewerking zal het gaan om items die we zelf gefilmd hebben te editten. Hier bijvoorbeeld dingen in knippen/plakken etc etc. Gewoon er een 'tv-waardig' product van maken zegmaar... Is de 9400m GT hier goed genoeg voor? Of zeggen jullie: 15 inch met 2.66 Ghz én de 9600m GT is hier wat beter voor??

Óf is wachten even verstandiger?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica