Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben weer blij met dit forum, vroeger veel gewerkt met de Macintosh (ja ik ben al een oudje) en daar was ik heel tevreden mee, maar ja zoals het vaak gaat aan herk met Win machines en afgelopen november me eindelijk verwend met een Imac 27" en ik ben daar ongelofelijk tevreden mee. Wil nu graag een Macbook pro 13" erbij aanschaffen maar weet dat er binnenkort waarschijnlijk annonceringen zijn. Welke site kan ik het best gebruiken om de ontwikkelingen te volgen ? Macrumours geeft mij niet heel veel meer informatie.

Bedankt voor jullie eventuele reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Whieee schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 20:11:
[...]

Zolang je er genoeg geheugen in propt is het geen probleem. De standaard 2GB is erg krap.
Er is niet genoeg budget om er ook nog 4 GB geheugen in te stoppen. Dat stond (samen met een SSD) pas voor over een paar maand op de planning. Red je het wel met 2 GB maar is het dan krap of is het onwerkbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Megajr schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:17:
[...]

Er is niet genoeg budget om er ook nog 4 GB geheugen in te stoppen. Dat stond (samen met een SSD) pas voor over een paar maand op de planning. Red je het wel met 2 GB maar is het dan krap of is het onwerkbaar ?
Hangt een beetje af van wat je met die VM's gaat doen. Over het algemeen is het verstandig om minimaal 1GB vrij te houden voor OSX. Houd er ook rekening mee dat je 9400M ook al 256MB wil hebben. Zodra je dus krap komt te zitten in RAM ga je ook een verminderde graphics performance merken.

Als budget een issue is, is het misschien raadzaam om voor de witte MacBook te gaan, die exact even snel is, maar een stuk goedkoper ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
Whieee schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:20:
[...]

Hangt een beetje af van wat je met die VM's gaat doen. Over het algemeen is het verstandig om minimaal 1GB vrij te houden voor OSX. Houd er ook rekening mee dat je 9400M ook al 256MB wil hebben. Zodra je dus krap komt te zitten in RAM ga je ook een verminderde graphics performance merken.

Als budget een issue is, is het misschien raadzaam om voor de witte MacBook te gaan, die exact even snel is, maar een stuk goedkoper ;)
Nou het ging er meer om dat het morgen en overmorgen maar 90 euro verschil is :P al zou een witte Macbook ook niet verkeerd zijn. Dan blijft er genoeg geld over voor 4GB geheugen. Mhm het blijft moeilijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 15:34
Ik ben nu m'n batterij leeg aan het laten lopen, maar de health staat nu alweer op 86%! Een daling van 3% in een nacht :/. Ik begin me nu wel zorgen te maken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53
@unex154.

Maak je niet teveel zorgen om je batterijen. Ik heb wel eens een health gehad voor een paar dagen van 93 procent en een week later ging hij weer naar 98 procent. Zit nu op 47 cycles.
Dus gewoon nog een maandje aankijken mocht hij dan nog steeds dalen ga je gewoon lekker naar je apple reseller en leg je het probleem uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk mijn Macbook binnen. geweldig mooi ding. en dit is het eerst berichtje!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zie nu een probleem met mijn macbook pro dat als ik via mijn telefoon internet ik via de kabel geen kabel kan gebruiken . Pas als ik de hele connectie heb verwijderd gaat alles goed. Connectie met de telefoon is een HP IPAQ.

Trouwens iemand nog een middel om je Macbook Pro unibody makkelijk schoon te maken, vooral de cover heb er de laatste tijd weing aandacht aan besteed maar hij is echt smerig geworden bah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
Megajr schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:24:
[...]

Nou het ging er meer om dat het morgen en overmorgen maar 90 euro verschil is :P al zou een witte Macbook ook niet verkeerd zijn. Dan blijft er genoeg geld over voor 4GB geheugen. Mhm het blijft moeilijk :)
Kogel is door de kerk , morgen word het de Macbook Pro :D ik ben 3/4 jaar van de virtuele machine's af !

Verwijderd

bobsqaud schreef op woensdag 23 december 2009 @ 22:49:
Zie nu een probleem met mijn macbook pro dat als ik via mijn telefoon internet ik via de kabel geen kabel kan gebruiken . Pas als ik de hele connectie heb verwijderd gaat alles goed. Connectie met de telefoon is een HP IPAQ.

Trouwens iemand nog een middel om je Macbook Pro unibody makkelijk schoon te maken, vooral de cover heb er de laatste tijd weing aandacht aan besteed maar hij is echt smerig geworden bah!
gewoon een vochtig doekje?? ik zou maar niet te veel middeltjes er op smeren. straks verkleurt het aluminum..

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 00:00:
[...]

gewoon een vochtig doekje?? ik zou maar niet te veel middeltjes er op smeren. straks verkleurt het aluminum..
Probleem is helaas dat ik dan niet alle vlekken er vanaf krijg vooral wat zwarte strepen blijven staan op de case.

Verwijderd

Met windows7 gaat m'n accu, macbookpro 13 inch, +- twee uur mee, is dat normaal?

Ik heb windows op hoge prestaties staan, maar ik kan niet zeggen dat het laptopje
hard moet werken i.e. surfen en sharpdevelop. Toetsenbord verlichting duw ik uit.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Ik heb nu Vista op mijn Macbook Pro draaien en sinds laatste patch is het probleem met geluidsvolume verholpen. Nu heb ik gratis de Windows 7 update gekregen maar vroeg me af wat jullie ervaring is met Windows 7 op de MBP?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Chief-XL schreef op donderdag 24 december 2009 @ 03:56:
Ik heb nu Vista op mijn Macbook Pro draaien en sinds laatste patch is het probleem met geluidsvolume verholpen. Nu heb ik gratis de Windows 7 update gekregen maar vroeg me af wat jullie ervaring is met Windows 7 op de MBP?
Komen einde van het jaar (dat wordt krap?) drivers voor Windows 7 en bootcamp.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

unex154 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:45:
[...]
Ik ben nu m'n batterij leeg aan het laten lopen, maar de health staat nu alweer op 86%! Een daling van 3% in een nacht :/. Ik begin me nu wel zorgen te maken eigenlijk.
Kijk niet naar dat getalletje en slaap een stuk beter. Is werkelijk nergens voor nodig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• av017
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01-2024
ik heb verleden week windows 7 geinstalleerd, de 64 bit ultimate, alle drivers van apple werken perfect

• Megajr
Ik heb hem !:D

Wat een prachtmachine is het zeg ! Hier ga ik veel plezier van hebben :)

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:19

rammes

koekebakker 1e klas

das mooi heb je hem bij de aktie winkels gekocht?

Ik zou het doen!

Verwijderd

26 Januari waarschijnlijk nieuwe Macbook Pro's!

Geen zekerheid maar op die dag is er een special event van Apple, waar verwacht wordt dat ook de Tablet het levenslicht ziet.

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:51
Lol, ik kan dan ook wel random data gaan noemen.
Heb je bronnen oid? :)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:01

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Op iPhoneclub.nl is er een aantal artikel aan gewijd.

Het blijven geruchten dus we kunnen nog wel even doorspeculeren.

Verwijderd

Pino112 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:17:
Lol, ik kan dan ook wel random data gaan noemen.
Heb je bronnen oid? :)
Waar zie je mij 'random data' noemen dan?

• Megajr
rammes schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:22:
das mooi heb je hem bij de aktie winkels gekocht?
Bij Xando in Zwolle voor 940 euro (met studentenkorting). En dat is een erg leuke prijs voor zo'n machine :)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:24:
[...]

Waar zie je mij 'random data' noemen dan?
Zonder bronvermelding is jouw "26 januari" niets meer dan een willekeurige datum. Ik kan ook wel roepen: "12 januari wordt de nieuwe Mac Pro hexacore geintroduceerd". De vraag is alleen of ik net een telefoontje van Steve Jobs heb gehad, of dat ik dit compleet uit m'n duim zuig...

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-12-2009 13:41 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:40:
[...]

Zonder bronvermelding is jouw "26 januari" niets meer dan een willekeurige datum. Ik kan ook wel roepen: "12 januari wordt de nieuwe Mac Pro hexacore geintroduceerd". De vraag is alleen of ik net een telefoontje van Steve Jobs heb gehad, of dat ik dit compleet uit m'n duim zuig...
Ik zei er echter wel bij dat er dan een conferentieruimte was gehuurd, dus een simpele Google-zoekopdracht had volstaan.
Mensen roepen hier echter veel te graag hoax.

Hier een bericht uit de Financial Times :
SAN FRANCISCO, Dec 23 (Reuters) - Apple Inc has reserved space in late January at a venue in San Francisco in advance of a planned product announcement, the Financial Times reported on its blog on Wednesday.

The company has rented a stage at the Yerba Buena Center for the Arts and is expected to make a "major product announcement" on Tuesday, Jan. 26, the report said, citing people familiar with the plans.

Apple declined to comment. The Yerba Buena Center could not immediately be reached for comment

The report comes amid mounting excitement about Apple's rumored plans to release a tablet computer. Apple has never confirmed the existence of the device -- which is said to resemble a larger iPhone or iPod touch -- but speculation has been rampant for months.

The FT report did not say whether Apple planned to unveil the tablet at the January event, but some analysts believe the company will launch the device in the spring, possibly in March.

Apple used the Yerba Buena Center last September when it hosted an iPod event that featured the first public appearance by Chief Executive Steve Jobs following his return from medical leave.

Shares of Apple closed up $1.74, or 0.9 percent, at $202.10 on the Nasdaq on Wednesday. (Reporting by Gabriel Madway; Editing by Gary Hill)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:01
Ik heb van een inkoper van een computerzaak ook te horen gekregen dat de nieuwe eind januari/begin febuari zouden komen, dus 26 januari kan goed kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 14:58

Albi The Dragon

get your hand off my tail

De zeven uur batterijduur van mn MacBook Pro 13'' , een van de dingen die me nog het meest van al (naast al het uber-lekkere trackpad en OSX-plezier) trots maken.

Ik ervoer het non-stop in Leopard, nu echter sinds mn overstap naar Snow Leopard heb ik niet meer dan 3:30 batterijduur!
Echt plotsklaps veranderd na de upgrade-install.

Ik dus ermee naar de Apple Reseller, en die zei: probeer eens een clean install.

Ik dus een externe HDD gaan kopen om mn schijf te klonen, te wissen, en Snow Leopard clean te installen.

Nu (vandaag) dus vastgesteld dat ik nog steeds over SLECHTS 3:30 beschik. Ik wil mijn 7 uur terug?

Iemand anders hier ervaring mee? Heb een hele hoop hits op Google en een pak fora doorgelezen, maar *nergens* een oplossing?

Wat nu? Ik heb het idee dat ik een oplossing kan eisen, tenslotte staat op de Apple site over mijn MBP model in de beschrijving : 7 uur batterijduur.
Ik ben een beetje ontgoocheld :(

[ Voor 8% gewijzigd door Albi The Dragon op 30-12-2009 00:02 ]

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Als hij helemaal vol is en je doet niets anders dan typen in word, heb je dan ook maar 3:30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 11:48
Albi The Dragon schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:01:
...
Iemand anders hier ervaring mee? Heb een hele hoop hits op Google en een pak fora doorgelezen, maar *nergens* een oplossing?
...
Wat vaag! Ik haal ook niet de volle 7 uur als ik bezig ben, maar dat komt omdat ik echt alles tegelijk heb draaien. Wat draait er op jou MacBook? Kun je zien in Activity Monitor. Misschien dat een van de programmas die je geïnstalleerd hebt continu CPU vraagt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Lees met Coconutbattery eens je accu uit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 14:58

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Bedankt voor jullie tips.
cornelixnootje1 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:33:
Als hij helemaal vol is en je doet niets anders dan typen in word, heb je dan ook maar 3:30?
Wellicht iets meer: 4uur nipt of zo. Maar mijlenver van 7. De predictie stemt ook overeen met de werkelijkheid: mijn batterij houdt het niet langer vol dan dat. En in Leopard was het 7 uur.
DRvDijk schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:41:
[...]

Wat vaag! Ik haal ook niet de volle 7 uur als ik bezig ben, maar dat komt omdat ik echt alles tegelijk heb draaien. Wat draait er op jou MacBook? Kun je zien in Activity Monitor. Misschien dat een van de programmas die je geïnstalleerd hebt continu CPU vraagt oid?
Niets bijzonders, haal ook met enkel wifi surfen en niets extra slechts ruim drie uur.
SyS_ErroR schreef op woensdag 30 december 2009 @ 01:34:
Lees met Coconutbattery eens je accu uit! ;)
100% battery capacity.

Mijn volgende stap is om eens terug te downgraden naar Leopard, en zien of ik daar nog de 7 uur batterijtijd kan herwinnen. Dan zou ik aangetoond hebben dat het aan Snow Leopard ligt, maar de boel niet opgelost.

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Check anders eerst even of er geen processen veel cpu power gebruiken. Dit kan je natuurlijk bij activiteitenbeheer zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowman
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wanneer is een accu eigenlijk goed gecalibreerd, bij mijn accu is het namelijk zo dat als ik de accu leegwerk dat die daarna (op 0%) nog ruim anderhalve dag in de slaapstand blijft voordat die uitvalt. Hoe kan ik aan de accu zien of die echt leeg is? Moet bij de accu-indicator lampjes dan geen lampjes meer knipperen? (Gebeurt nu bij mij nog wel). En ik heb nu het idee dat die nog niet leeg is aangezien ik gisteren met accu in standby weer 20 minuten ofzo kon voordat die uitviel, had mijn mbp toen aan het stroom en daarna de accu erin gedaan en stroomkabel losgehaald, mijn mbp ging wel direct in de slaapstand toen.

Een early '08 mbp is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Laatst online: 15:19

rammes

koekebakker 1e klas

ik kwam op gizmodo een boeiend stukje tegen over de mogelijke upgrade naar de nieuwe processors/gpu. Ik moet zeggen het maakt het wel spannend.

bron: http://gizmodo.com/5436465/whats-inside-the-next-macbooks

Intel's announcing superfast and incredibly efficient new notebook processors soon. They're the biggest jump in notebook hardware since the Core 2 Duo. But we might not see them in MacBooks for a while.

Or, even worse than a delay: New MacBooks could have worse graphic than older MacBooks.

Here's the story: Starting with the unibody MacBook Pros in Oct. 2008, Apple dumped Intel's own chipset and integrated graphics for Nvidia's GeForce 9400M as a combined GPU/chipset, since it wildly outperforms the Intel's integrated garbage, which had hampered previous MacBooks. Since the 9400M is in basically every Mac now, there's a baseline of graphics performance across every Mac—nothing has crappier graphics than the 9400M. Important, because the OpenCL tech in Snow Leopard leverages your graphics card for extra processing power.

Since Oct. 2008, Intel's introduced its blazing fast Core i7 and i5 processors, which use the Nehalem microarchitecture. The problem is that Nvidia can't make compatible chipsets for it. Intel claims that Nvidia's license to make chipsets for its processors doesn't apply to any current or future processor with an integrated memory controller, which all Nehalem and Westmere—the 32nm die shrink of Nehalem—processors do. Nvidia sued and is pulling out of chipsets entirely, at least at the desktop level. (Intel's also cut them off at the Atom level, making what the Ion 2 will look like something of a mystery as well.)

Which produces a question: What are the next set of MacBook guts going to be? The Arrandale Core i5 mobile processors Intel is expected to announce at CES don't just have integrated memory controllers, they have integrated graphics, built right onto the die, too. If the MacBooks were upgraded to off-the-shelf Arrandale processors, it can't, on the face of it, use an Nvidia chipset or more to the point, Nvidia's superior integrated graphics. Intel's integrated graphics still suck. So there are a couple of possibilities from here, it looks like.

• Possibility 1: Some kind of discrete or separate graphics cards for all MacBook Pros. Pre-unibody MacBook Pros, and even the 12-inch PowerBook G4, had discrete graphics cards only. The problem is that it's more expensive, and that now-famed 6-8 hour battery life would take a hit. It's how the latest iMac got away with using a Core i7 on with an Intel chipset, though.

Or maybe Apple will put discrete graphics cards in every MacBook Pro, but use Intel integrated graphics as a battery-saving fallback. Which is sort of the way all but the low-end MacBook Pros work now, with both integrated and discrete graphics. (Though the Nvidia integrated graphics are good enough to be the default option on current MacBooks.) It would rock the boat the least.

• Possibility 2: Suffer the crappier graphics on lower end models. A problem, given that any machine using Intel integrated graphics would result in worse graphics performance than the current MacBook or MacBook Pros. Which sounds counterproductive, given Apple's obvious bet on graphics cards for processing juice with OpenCL.

• Possibility 3: A customized set of hardware of some kind from Intel, either on the processor or chipset level that would let the next MacBooks match the power consumption and graphics capabilities of current models. It wouldn't be unprecedented: Apple asked for and received essentially custom chips from Intel before, for the MacBook Air. (Though Intel later let everybody else play ball with other chips meant for really skinny laptops.)

• Possibility 4: Apple's gonna wait on something else before upgrading from Core 2 Duos. Will people have to wait longer for blazing new silicon in MacBooks than in PC notebooks? Sometimes they do, yes, but sometimes Apple gets Intel's latest first—Nehalem Xeons in Mac Pros, and the ultramobile chip in the MacBook Air.

Something else to consider is that for the first time in a long time, if Apple wants to push new guts soon, it could switch to ATI graphics (which it's using in the iMac) for notebooks because of delays in Nvidia's Fermi architecture that push their truly new graphics cards out until Spring 2010. ATI's got a solid 4 months where it's got the newest graphics silicon around.

Whatever happens, it's a mystery for now. Which is kind of a fascinating point, actually, given that Macs run on PC guts now, yet it's still trying to do something different on the hardware level.

Ik zou het doen!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:30

amphora

Websites & Fotografie

Gisteren: Macbook Pro 15" 2.8 GHz (Late 2008) werkt perfect.
Vandaag: Zet aan, wit ledje aan de voorkant gaat aan, beeld zwart, geen geluid helemaal niets. Gelukkig net een apple care afgesloten. Min 1 week geduld hebben :(

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Verwijderd

rammes schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:26:
ik kwam op gizmodo een boeiend stukje tegen over de mogelijke upgrade naar de nieuwe processors/gpu. Ik moet zeggen het maakt het wel spannend.

bron: http://gizmodo.com/5436465/whats-inside-the-next-macbooks

Intel's announcing superfast and incredibly efficient new notebook processors soon. They're the biggest jump in notebook hardware since the Core 2 Duo. But we might not see them in MacBooks for a while.

Or, even worse than a delay: New MacBooks could have worse graphic than older MacBooks.

Here's the story: Starting with the unibody MacBook Pros in Oct. 2008, Apple dumped Intel's own chipset and integrated graphics for Nvidia's GeForce 9400M as a combined GPU/chipset, since it wildly outperforms the Intel's integrated garbage, which had hampered previous MacBooks. Since the 9400M is in basically every Mac now, there's a baseline of graphics performance across every Mac—nothing has crappier graphics than the 9400M. Important, because the OpenCL tech in Snow Leopard leverages your graphics card for extra processing power.

Since Oct. 2008, Intel's introduced its blazing fast Core i7 and i5 processors, which use the Nehalem microarchitecture. The problem is that Nvidia can't make compatible chipsets for it. Intel claims that Nvidia's license to make chipsets for its processors doesn't apply to any current or future processor with an integrated memory controller, which all Nehalem and Westmere—the 32nm die shrink of Nehalem—processors do. Nvidia sued and is pulling out of chipsets entirely, at least at the desktop level. (Intel's also cut them off at the Atom level, making what the Ion 2 will look like something of a mystery as well.)

Which produces a question: What are the next set of MacBook guts going to be? The Arrandale Core i5 mobile processors Intel is expected to announce at CES don't just have integrated memory controllers, they have integrated graphics, built right onto the die, too. If the MacBooks were upgraded to off-the-shelf Arrandale processors, it can't, on the face of it, use an Nvidia chipset or more to the point, Nvidia's superior integrated graphics. Intel's integrated graphics still suck. So there are a couple of possibilities from here, it looks like.

• Possibility 1: Some kind of discrete or separate graphics cards for all MacBook Pros. Pre-unibody MacBook Pros, and even the 12-inch PowerBook G4, had discrete graphics cards only. The problem is that it's more expensive, and that now-famed 6-8 hour battery life would take a hit. It's how the latest iMac got away with using a Core i7 on with an Intel chipset, though.

Or maybe Apple will put discrete graphics cards in every MacBook Pro, but use Intel integrated graphics as a battery-saving fallback. Which is sort of the way all but the low-end MacBook Pros work now, with both integrated and discrete graphics. (Though the Nvidia integrated graphics are good enough to be the default option on current MacBooks.) It would rock the boat the least.

• Possibility 2: Suffer the crappier graphics on lower end models. A problem, given that any machine using Intel integrated graphics would result in worse graphics performance than the current MacBook or MacBook Pros. Which sounds counterproductive, given Apple's obvious bet on graphics cards for processing juice with OpenCL.

• Possibility 3: A customized set of hardware of some kind from Intel, either on the processor or chipset level that would let the next MacBooks match the power consumption and graphics capabilities of current models. It wouldn't be unprecedented: Apple asked for and received essentially custom chips from Intel before, for the MacBook Air. (Though Intel later let everybody else play ball with other chips meant for really skinny laptops.)

• Possibility 4: Apple's gonna wait on something else before upgrading from Core 2 Duos. Will people have to wait longer for blazing new silicon in MacBooks than in PC notebooks? Sometimes they do, yes, but sometimes Apple gets Intel's latest first—Nehalem Xeons in Mac Pros, and the ultramobile chip in the MacBook Air.

Something else to consider is that for the first time in a long time, if Apple wants to push new guts soon, it could switch to ATI graphics (which it's using in the iMac) for notebooks because of delays in Nvidia's Fermi architecture that push their truly new graphics cards out until Spring 2010. ATI's got a solid 4 months where it's got the newest graphics silicon around.

Whatever happens, it's a mystery for now. Which is kind of a fascinating point, actually, given that Macs run on PC guts now, yet it's still trying to do something different on the hardware level.
Ik verwacht wel van Apple dat er minstens een HD 5770M in komt. Macbooks zijn geen budget laptops die een integrated GPU nodig hebben. De 9600M en 9400M waren al slechte videokaarten, d'r zijn veel betere GPU's.

Verwijderd

Xander2000 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 00:12:
Als ik een verslag moet maken heb ik ook veel problemen met de Apple variant van Word. Dat komt omdat Pages geen goede formule editor heeft. En aangezien wij vrijwel alles maken met de equation editor op een WIndows Systeem in Word 2003 ofzo loopt dat altijd in de soep. Zelfs de Ofice Word variant op de Mac heeft geen compatible equation editor. Het is helaas nog steeds verre van compatible.

[...]

Ah, dat is waarom wij verplicht zijn LaTeX te gebruiken. :P
Ik vind Office echt zoveel beter dan LaTeX. Ik heb lopen te kloten met Pages en het lijkt mij echt een ramp om je Master thesis daarop te maken? :P

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:53
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 11:35:
[...]

Ik verwacht wel van Apple dat er minstens een HD 5770M in komt. Macbooks zijn geen budget laptops die een integrated GPU nodig hebben. De 9600M en 9400M waren al slechte videokaarten, d'r zijn veel betere GPU's.
Er zijn altijd veel betere GPU's beschikbaar. Goed of slecht draait bij een videokaart niet alleen om de gehaalde framerates, het gaat hier ook om de power-per-watt. Niet veel mensen zitten de wachten op een laptop met een beest van een GPU waar je na een uur alweer de stekker in moet stoppen. Zelf heb ik een MBP 15" met twee videokaarten, maar de 9600M GT staat alleen aan als ik een spelletje doe (en dat is bijna nooit ....)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 11:52:
[...]

Ik vind Office echt zoveel beter dan LaTeX. Ik heb lopen te kloten met Pages en het lijkt mij echt een ramp om je Master thesis daarop te maken? :P
Euh. Je vindt LaTeX kut want je hebt gekut met Pages en dat vond je niets?

LaTeX > (Office|Pages|Wordperfect|etc) voor dit soort dingen.

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

CyBeR schreef op donderdag 31 december 2009 @ 11:55:
[...]

haha, als je dit soort zinnen fabriekt, is LaTeX denk ik ook beter...

Ik kan maar weinig vinden over Office2008. Kan een doorgewinterde Office2007 gebruiker zonder moeite overstappen op de Mac versie??

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 31 december 2009 @ 11:55:
[...]

Nee, ik vind Office gewoon veel lekkerder werken dan LaTeX, en Pages vond ik helemaal niks. Ik werk gewoon veel sneller in Office dan in LaTeX. Vooral als je veel tabellen hebt :P

Enige voordeel van LaTeX is dat de layout vast staat en dat je daar geen tijd aan hoeft te besteden naar mijn mening.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:48:
[...]

Nee, ik vind Office gewoon veel lekkerder werken dan LaTeX, en Pages vond ik helemaal niks. Ik werk gewoon veel sneller in Office dan in LaTeX. Vooral als je veel tabellen hebt :P

Enige voordeel van LaTeX is dat de layout vast staat en dat je daar geen tijd aan hoeft te besteden naar mijn mening.
Die staat alles behalve vast hoor ;) Maar 't idee is inderdaad wel dat je iemand die weet wat 'ie doet zich daarover laat ontfermen en dat jij gewoon doet waar jij goed in bent: tekst schrijven.
Albi The Dragon schreef op woensdag 30 december 2009 @ 01:44:
Bedankt voor jullie tips.

[...]

Wellicht iets meer: 4uur nipt of zo. Maar mijlenver van 7. De predictie stemt ook overeen met de werkelijkheid: mijn batterij houdt het niet langer vol dan dat. En in Leopard was het 7 uur.
En je hebt niets geinstalleerd of aangesloten na die clean install geprobeerd te hebben?

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Anand heeft ook een stukje over de invloed van Snow Leopard op de battery life geschreven: AnandTech: Snow Leopard: Bad for Battery Life. :)

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:47
Ik zat laatst met me macbook pro 13,3 mid2009 in het donker, en ik zat op windows 7 build 7600 ( weet niet of dat er toe doet) maar er kwam een rood licht uit mijn 3.5mm poort ! Na er een oordopje ingestopt te hebben was het weer weg, maar weet iemand wat dat was ?

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

6pack15 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 20:26:
Ik zat laatst met me macbook pro 13,3 mid2009 in het donker, en ik zat op windows 7 build 7600 ( weet niet of dat er toe doet) maar er kwam een rood licht uit mijn 3.5mm poort ! Na er een oordopje ingestopt te hebben was het weer weg, maar weet iemand wat dat was ?
Het rode lichtje is voor een optische kabel, waardoor je dus een digitale geluidsbron kan aansluiten. Naja, "bron" is geen goed woord, maar bijvoorbeeld je versterker, deze kan je digitaal je audio toezenden, om op deze manier perfecte kwaliteit te krijgen :).
Waarschijnlijk staat het in OSx standaard uit (geen idee!), en in Windows word dit altijd enabled.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Kecin schreef op donderdag 31 december 2009 @ 20:30:
[...]

Het rode lichtje is voor een optische kabel, waardoor je dus een digitale geluidsbron kan aansluiten. Naja, "bron" is geen goed woord, maar bijvoorbeeld je versterker, deze kan je digitaal je audio toezenden, om op deze manier perfecte kwaliteit te krijgen :).
Waarschijnlijk staat het in OSx standaard uit (geen idee!), en in Windows word dit altijd enabled.
ah ohke,, ik schrok al, dacht eerst dat hij in de fik stond van binnen :P haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste aanwijzingen dat Apple zijn Macbook Pro's gaat vernieuwen heb ik vandaag ontdekt op de mycom site: http://www.mycom.nl/Products/1083.aspx

Oftewel, de categorie end-of-life producten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Want mycom verkoopt 0,00001% van alle Macs dus die krijgen vast een heads-up van Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er één zaak is waar ik mijn MBP niet zou halen is het MyCom wel. :/

Dit soort verbasteringen worden niet op prijs gesteld, daarnaast mag je je mening onderbouwen. Nu is het immers niets meer, dan een flame.

[ Voor 53% gewijzigd door Hoedje op 02-01-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 11:35:
[...]

Zoals eerder aangegeven doet de performance per watt er ook aan toe. En als het daarop aankomt, doet de HD5650M het een stuk beter. Zie ook hier.

Ik acht de kans dat er een 5750M in de nieuwe MacBook Pro (15" en groter) wordt geplaatst erg klein. In feite is Apple dan een halve gamenotebook aan het bouwen. Gamen op een Mac moet kunnen maar het is niet de doelgroep van Apple. Deze doelgroep kan al prima vooruit met de HD5650M.

De 'simpelere' GPU in de eventuele aankomende MacBook (Pro) zal dan de HD5450 / HD5430 zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
En modern warfare 2 valt heel aardig te spelen op windows 7 met die kleine 9400m , dus lijkt me goed genoeg, heb toch liever die langere batterijduur erbij en wat mindere gameperformance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 01:05:
Als er één zaak is waar ik mijn MBP niet zou halen is het MyC[mbr]o[/]m wel. :/

[mbr]Dit soort verbasteringen worden niet op prijs gesteld, daarnaast mag je je mening onderbouwen. Nu is het immers niets meer, dan een flame.[/]
Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing, imho maakt het geen drol uit waar je je MBP in NL koopt, ze kosten overal hetzelfde.
Krijg je nu echte betere service oid als je hem bij de media markt, of zo'n dedicated apple winkel koopt?en waar bestaat die service dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het verschil tussen de MM en een APR is dat je bij de MM direct geholpen wordt en er voor de rest niks aan wordt gesmeerd. Bij een APR moet je wachten, dan nog even wachten, dan mag je naar de kassa en dan mag je er nog van alles bij kopen zoals AppleCare, een extra verzekering, video converters etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 12:11
Hoe is bij jullie de performance? YouTubefilmpjes spelen bij mij na talloze herinstalls en browsers nog steeds schokkerig af. MBP 15" middelste variant, mid 2009.

Ik hoop echt dat hier wat aan te doen is, want ik kijk nou eenmaal graag een flashfilmpje (bvb filmpjes op GeenStijl, die zijn in HQ NIET te bekijken, zo stotterend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

@Wilf: dan heb jij toch een heel andere ervaring met een APR dan ik. Ik heb mijn MBP gekocht bij S&S in Hasselt. Ik heb eerst een kwartiertje gespeeld met een MBP in de winkel (twijfelde wat tussen de 13 en de 15), ben naar de kassa gegaan, model gevraagd en 5 minuten later stond ik weer buiten. Geen gezeur over Applecare of wat dan ook, gewoon een vriendelijke 'Dank je wel en veel plezier er mee!'.

Het zal natuurlijk ook van winkel tot winkel afhankelijk zijn, maar het is toch niet zo dat het altijd negatief moet zijn.

Een punt van kritiek op de MM (hier bij ons althans): de verkopers hebben écht geen flauw idee waar ze het over hebben. Zelfs de meest simpele vraag kunnen ze ofwel niet ofwel enkel fout beantwoorden. Dan toch liever naar een APR waar je tenminste wat geloofwaardigheid mag hechten aan het antwoord dat je krijgt.

edit:
@Christiaan: Kan je'n keer een link geven naar een specifiek filmpje waar je het probleem mee hebt? Ik heb hier zelf weinig last van (specs MBP in m'n sig), zowel in Chrome als in FF.

[ Voor 10% gewijzigd door Darkstar op 02-01-2010 15:54 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Laatst online: 14:22

ja3

--Christiaan-- schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:36:
Hoe is bij jullie de performance? YouTubefilmpjes spelen bij mij na talloze herinstalls en browsers nog steeds schokkerig af. MBP 15" middelste variant, mid 2009.

Ik hoop echt dat hier wat aan te doen is, want ik kijk nou eenmaal graag een flashfilmpje (bvb filmpjes op GeenStijl, die zijn in HQ NIET te bekijken, zo stotterend)
Ik heb zelf een 17 inch mid 2009 en ik moet zeggen dat flash filmpjes inderdaad ook erg traag zijn in vergelijking met windows (op dezelfde macbook). Wel kan ik een youtube HD film bekijken in safari (720p) met ongeveer 1 core volledig in gebruik.
Bij mij ging het met flash 10.1 al beter (beta) die kun je hier vinden: http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
--Christiaan-- schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:36:

Zou dan toch even je software update oid , ik heb macbook 13,3 (zie sig) en totaal geen problemen mee. Ik merk het alleen bij flash spellen, dat gaat niet erg lekker in FF, maar in Safari dan wel weer. In windows totaal geen problemen mee (7 ultimate)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 12:11
6pack15 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:07:
[...]

Zou dan toch even je software update oid , ik heb macbook 13,3 (zie sig) en totaal geen problemen mee. Ik merk het alleen bij flash spellen, dat gaat niet erg lekker in FF, maar in Safari dan wel weer. In windows totaal geen problemen mee (7 ultimate)
Ik draai software update minstens een keer per week. Flash 10 verbetert het geheel een beetje. Maar bijvoorbeeld deze pagina (ik kreeg een Sony ad over de gehele breedte van de onderkant van de pagina), daar kan ik nauwelijks scrollen. Ik "scroll" met de muis, dan duurt het 1 seconde voor ik een reactie krijg en dat ik ook maar een tik van een beweging, geen vloeiende scroll.

Edit:

En bijvoorbeeld ditYouTubefilmpje, niet eens HQ, laat staan HD. Dat schokt niet, maar speelt in een lage FPS zeg maar, het speelt te snel om het schokken te noemen, maar alles behalve vloeiend. Ik denk misschien 10-15fps.

Edit 2:

Flash is ondertussen gecrasht bij dat filmpje :{

[ Voor 15% gewijzigd door --Christiaan-- op 04-01-2010 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Dat YouTube filmpje is gewoon slecht omgezet. Flash banners die voor enorme load zorgen heb ik ook weleens meegemaakt maar die krijg ik maar op 1 site, en dat is marktplaats. Dan gaat scrollen met horten en stoten. Meestal zijn dat van gsm reclames.

[ Voor 8% gewijzigd door Maartenvs op 04-01-2010 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Ik heb hier serieus nooit problemen mee ? Gewoon macbook pro 13,3 2,26ghz, 2gb ram, 160 gb hdd. Snow leopard. En op andere partitie window 7 (maar daar vergelijk ik het dan niet mee). Vind het maar vreemd, heb ook nooit last van haperende youtube filmpjes, en als dat wel is is hij nog niet ver genoeg gebufferd omdat het hele huis dan aan het downloaden is oid.

Ps. lekker nummer :P

[ Voor 3% gewijzigd door 6pack15 op 05-01-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y-Foxy
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08 13:01
--Christiaan-- schreef op maandag 04 januari 2010 @ 19:13:
[...]

Ik draai software update minstens een keer per week. Flash 10 verbetert het geheel een beetje. Maar bijvoorbeeld deze pagina (ik kreeg een Sony ad over de gehele breedte van de onderkant van de pagina), daar kan ik nauwelijks scrollen. Ik "scroll" met de muis, dan duurt het 1 seconde voor ik een reactie krijg en dat ik ook maar een tik van een beweging, geen vloeiende scroll.

Edit:

En bijvoorbeeld ditYouTubefilmpje, niet eens HQ, laat staan HD. Dat schokt niet, maar speelt in een lage FPS zeg maar, het speelt te snel om het schokken te noemen, maar alles behalve vloeiend. Ik denk misschien 10-15fps.

Edit 2:

Heb net het filmpje geprobeerd op een macbook pro 13" 2.26 Ghz met 4 gig ram en het loopt gewoon zonder stottering in firefox met de nieuwste updates. Enige wat ik soms met met flash/streamend video heb is dat mijn HD soms een hik geeft en er dan even een seconde ofzo vertraging/framedrop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb ook wel eens een crash van Flash, zowel in jijbuis alsmede andere videostreams die met Flash werken. Ik wilde net dat filmpje van Christiaans eerste edit afsluiten (venster uitklikken) en toen crashte Safari...

Safari 4.0.4 met Flash 10 @ OS X 10.6.2 @ MBP 15" 2.4 GHz 4GB eind 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

--Christiaan-- schreef op maandag 04 januari 2010 @ 19:13:
[...]

Edit 2:

Bij mij in Safari speelt dat filmpje vlekkeloos af, niks gestotter of schokkend of lage fps.

Is je mac niet gewoon ontzettend aan het swappen ofzo? Hoeveel heb je nog free en hoeveel inactive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bijna zover om mijn eerste MacBook Pro, 15" 2.66 Ghz, aan te schaffen. Nu lees ik over de geruchten dat Apple, waarschijnlijk in januari, met een nieuwe MacBook Pro, snellere processor, op de markt gaat komen. Aangezien die mijn eerste Apple aankoop is en ik niet weet wat dit voor consequenties heeft, heb ik wat vragen.

- Wat betekent dit voor de prijs van de MacBook Pro? Meestal zijn nieuwe ontwikkelingen duur in het begin.
- Gaat Apple in een keer over naar de nieuwe processor of blijft de Intel Core 2 Duo nog even te koop?
- Raden jullie aan om AppleCare Protection Plan bij de MBP aan te schaffen? Ik weet niks van OSX wel van Windows, daar kan ik mee lezen en schrijven, ik bouw mijn eigen DAW's, dus het zal wel wennen worden. Ik wil namelijk meteen de HDD in partities verdelen, OS gescheiden van appz en overige data.

Ik ben niet bekend met Apple vandaar deze vragen. Het zou me eerste Mac aankoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:36

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 01:01:
Ik ben bijna zover om mijn eerste MacBook Pro, 15" 2.66 Ghz, aan te schaffen. Nu lees ik over de geruchten dat Apple, waarschijnlijk in januari, met een nieuwe MacBook Pro, snellere processor, op de markt gaat komen. Aangezien die mijn eerste Apple aankoop is en ik niet weet wat dit voor consequenties heeft, heb ik wat vragen.

- Wat betekent dit voor de prijs van de MacBook Pro? Meestal zijn nieuwe ontwikkelingen duur in het begin.
De nieuwe Macbook Pro zal wel weer ongeveer even duur zijn als de oude, maar met betere specs
- Gaat Apple in een keer over naar de nieuwe processor of blijft de Intel Core 2 Duo nog even te koop?
Dat gaat vaak onmiddelijk om. Wat er te koop blijft zijn de 'oude' voorraden.
- Raden jullie aan om AppleCare Protection Plan bij de MBP aan te schaffen?
Als je na een jaar zonder gezeur geholpen wilt worden raad ik dat wel aan. Ik heb mijn Apple Care aangeschaft via eBay, dat is een stuk goedkoper. Beetje jammer dat het zo moet bij Apple.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kanarie schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 01:10:
[...]

De nieuwe Macbook Pro zal wel weer ongeveer even duur zijn als de oude, maar met betere specs

[...]

Dat gaat vaak onmiddelijk om. Wat er te koop blijft zijn de 'oude' voorraden.

[...]

Als je na een jaar zonder gezeur geholpen wilt worden raad ik dat wel aan. Ik heb mijn Apple Care aangeschaft via eBay, dat is een stuk goedkoper. Beetje jammer dat het zo moet bij Apple.
Bedankt voor je snelle reactie, uitleg en tip m.b.t. Apple Care. Ik vind het nooit moeilijk om de configuratie voor een DAW gebaseerd op Windows te moeten samenstellen. Misschien is het wel een voordeel dat ik deze zelf bouw. Nu ik eindelijk de stap gezet heb om een MBP aan te schaffen wordt het beslissen een stuk moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:38:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie, uitleg en tip m.b.t. Apple Care. Ik vind het nooit moeilijk om de configuratie voor een DAW gebaseerd op Windows te moeten samenstellen. Misschien is het wel een voordeel dat ik deze zelf bouw. Nu ik eindelijk de stap gezet heb om een MBP aan te schaffen wordt het beslissen een stuk moeilijk.
eeeh... DAW?
nog even over dat partitioneren... is dat echt iets wat je belangrijk vindt? ik heb het nog nooit gezien bij een Mac en ook nooit als noodzakelijk ervaren. Je hebt ook niet echt stationsaanduidingen, dus al maak je een partitie, die komt toch als /u01 of wat dan ook in de root te staan. Wordt het niet handiger op volgens mij.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

page404 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:52:
[...]

eeeh... DAW?
nog even over dat partitioneren... is dat echt iets wat je belangrijk vindt? ik heb het nog nooit gezien bij een Mac en ook nooit als noodzakelijk ervaren. Je hebt ook niet echt stationsaanduidingen, dus al maak je een partitie, die komt toch als /u01 of wat dan ook in de root te staan. Wordt het niet handiger op volgens mij.
DAW = Digital Audio Workstation waar bijvoorbeeld Cubase of Logic op draait. Als geluidskaart heb ik een RME FF400.
Wat betreft de partities: ik vind dat niet belangrijk maar 1 ik houd zo het overzicht en 2 als je het OS, bij Windows dan, opnieuw wilt installeren poets je de partitie schoon, installeren en dan draait de boel weer anders ben ik alles kwijt. De medewerker van de Apple Premium Reseller maakt ook partities op zijn MBP. 500GB als één partitie dat is toch niet meer overzichtelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb een LaCie Rugged (met FireWire) voor mijn DAW-projecten (en een FA101) en een externe schijf met time machine voor backups, dan heb je geen partities nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:39:
[...]

DAW = Digital Audio Workstation waar bijvoorbeeld Cubase of Logic op draait. Als geluidskaart heb ik een RME FF400.
ah, duidelijk :)
Wat betreft de partities: ik vind dat niet belangrijk maar 1 ik houd zo het overzicht en 2 als je het OS, bij Windows dan, opnieuw wilt installeren poets je de partitie schoon, installeren en dan draait de boel weer anders ben ik alles kwijt. De medewerker van de Apple Premium Reseller maakt ook partities op zijn MBP. 500GB als één partitie dat is toch niet meer overzichtelijk?
nu is het in ieder geval makkelijker om je userdata en applicaties te backuppen in OS X dan in Windows, aangezien alles al op één (of twee) plekken staat. En geen gezeur met registry-instellingen etc.

Iedereen werkt op een ander manier natuurlijk, maar ik zou voorstellen: probeer het eerst eens zonder partities, aangezien de andere directorystructuur van OS X toch al wennen is. Als je al met UNIX/Linux gewerkt hebt zal het je bekend voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Even inbreken, ik wil mijn eerste Apple gaan kopen. Nu zie ik op marktplaats een aantal macbook pro's voor 600 tot 800 euro, zijn dat de normale 2e hands prijzen voor een half jaar oude macbook ?

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

voor een pro? lijkt me zeer onwaarschijnlijk. linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Ja ben redelijk onbekend met 2e hands prijzen en koop liever nieuw maar de prijzen, tja.
Overweeg ook om in de UK te kopen gezien ik daar mijn weg redelijk kan vinden, maar wil geen garantie geneuzel.
Denk eerder aan oplichting gezien ze voor die prijzen ook op speurders staan en dergelijke met ong zelfde omschrijvingen.

http://www.marktplaats.nl...D%26fta_ind%3D20%26fs%3D1

http://www.marktplaats.nl...D%26fta_ind%3D20%26fs%3D1

http://www.marktplaats.nl...D%26fta_ind%3D22%26fs%3D1

http://www.marktplaats.nl...D%26fta_ind%3D23%26fs%3D1

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:49:
Ik heb een LaCie Rugged (met FireWire) voor mijn DAW-projecten (en een FA101) en een externe schijf met time machine voor backups, dan heb je geen partities nodig.
Heb jij twee Firewire apparaten ("LaCie Rugged (met FireWire) en een FA101") tegelijk aan je MBP aangesloten? Indien ja, hoe heb je dat gedaan met 1 FireWire poort en heb je dan geen last van latency (vertraging van het geluid)? Mijn interesse gaat uit naar een MacBook Pro, 15" 2.66 Ghz, deze heeft 1 Firewire poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Capo schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:05:
Ja ben redelijk onbekend met 2e hands prijzen en koop liever nieuw maar de prijzen, tja.
Overweeg ook om in de UK te kopen gezien ik daar mijn weg redelijk kan vinden, maar wil geen garantie geneuzel.
Denk eerder aan oplichting gezien ze voor die prijzen ook op speurders staan en dergelijke met ong zelfde omschrijvingen.

* LINKS *
Twee van de advertenties waar je naar verwijst zijn de oudere modellen, dus zeker meer dan "een half jaar oud".

Die ene die wel nieuw is (die met de zwarte toetsen) vind ik twijfelachtig. Op zich kan hij een lage vraagprijs neerzetten en hopen dat mensen daardoor veel gaan bieden. Dit is ook gebeurd zoals je ziet. Maar, de verkoper is een maandje actief op marktplaats, wat zou kunnen duiden op een oplichter die steeds nieuwe accounts aanmaakt.

Je kunt natuurlijk altijd proberen met hem in contact te komen om te kijken hoe echt het is. Maar ik zou er voorzichtig mee zijn!

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik sta op het punt om eigenlijk een MacBook te gaan kopen. Heb meerdere malen een Apple Store bezocht om eens te spelen met het besturingssysteem, en heb globaal dit topic af en toe bekeken. Het topic waar de Macs op foto's staan van Tweakers doen mij echter meer slijmen, en wil er dus nu echt één gaan aanschaffen. Als ik in de pricewatch kijk zie ik echter dat er een trend is van een jaarlijkse update van de apparaten, kan ik dus misschien beter wachten tot begin 2010 een nieuwe Macbook Pro geïntroduceerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Timgte : Ik ga maar kijken voor een nieuwe denk ik. Hoeft allemaal niet super snel. 13" of 15" is ook groot genoeg. Beetje low budget macbook pro voldoet eigenlijk prima.

Studeren moet ik toch op een mickeysoft machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:30:
[...]

Heb jij twee Firewire apparaten ("LaCie Rugged (met FireWire) en een FA101") tegelijk aan je MBP aangesloten? Indien ja, hoe heb je dat gedaan met 1 FireWire poort en heb je dan geen last van latency (vertraging van het geluid)? Mijn interesse gaat uit naar een MacBook Pro, 15" 2.66 Ghz, deze heeft 1 Firewire poort.
Ik heb ook maar één FW-poort (MBP late 2008) maar mijn FA101 heeft een FW-poort extra. Die Rugged heb ik nog niet lang geef ik toe en ik heb ze nog weinig samengebruikt op FW (op locatie doe ik vaak de Rugged aan de computer en een trs in de laptop en thuis de rugged op USB) maar het zou prima moeten werken. Ik ga het zo eens goed uitproberen :)

Ik heb overigens geen opnamestudio maar doe het meeste op locatie, in het theater en live dus mijn eisen zijn wel wat anders (ik blijf meestal ruim onder 12 tracks met 3 plugins per track).

@ Capo: wat timtge zegt snijdt flink hout; de eersten zijn oudere types en die laatste ad... I dunno, erg verdacht. Als je wil zien wat 'gemiddelde' Macfans vragen voor tweedehands macs moet je gaan naar...

www.tweedehandsmac.nl

[ Voor 11% gewijzigd door Wilf op 06-01-2010 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:30:
[...]

FireWire kun je heel makkelijk in serie zetten (daisy chain). Zolang de FA101 (of ieder ander willekeurige externe geluidskaart als eerst in de lijn staat, heb je geen last van een hoge latency. Ook met een HD ertussen zal die niet of nauwelijks merkbaar zijn... ;)

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Laatst online: 13-09 07:56
Kn4kw0r5t schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:05:
Ik sta op het punt om eigenlijk een MacBook te gaan kopen. Heb meerdere malen een Apple Store bezocht om eens te spelen met het besturingssysteem, en heb globaal dit topic af en toe bekeken. Het topic waar de Macs op foto's staan van Tweakers doen mij echter meer slijmen, en wil er dus nu echt één gaan aanschaffen. Als ik in de pricewatch kijk zie ik echter dat er een trend is van een jaarlijkse update van de apparaten, kan ik dus misschien beter wachten tot begin 2010 een nieuwe Macbook Pro geïntroduceerd wordt?
http://buyersguide.macrumors.com/

Meer valt er niet over te zeggen. Nu Apple is overgestapt op Intel is het eigenlijk gewoon wachten tot Intel haar processorlijn vernieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Capo schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:09:
Timgte : Ik ga maar kijken voor een nieuwe denk ik. Hoeft allemaal niet super snel. 13" of 15" is ook groot genoeg. Beetje low budget macbook pro voldoet eigenlijk prima.

Studeren moet ik toch op een mickeysoft machine.
Je kan volgens prima een tweedehands MacBook (pro) kopen. Ik zeg alleen dat je voorzichtig moet zijn. Er is nogal wat oplichting gaande op de markt van tweedehands consumentenelektronica.

Je zegt dat je gaat studeren. Vergeet niet dat studenten korting kunnen krijgen bij Apple. Misschien maakt dat je keuze eenvoudiger. De standaardkorting is 6%, maar kan bij sommige onderwijsinstellingen oplopen tot 12%. Daarvoor moet je even rondneuzen of Apple bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De RME FireFace 400 heeft ook twee FireWire poorten. Dan kan ik deze ook d.m.v. daisy chain verbinden.

Blijft net zoal Kn4kw0r5t de vraag. Koop ik nu of wacht ik nog even tot eind januari/begin februari 2010 of er een nieuwe uitvoering komt van de MBP. Dan hopelijk weer met een TI (Texas Instruments) FireWire chipset.

Mensen allemaal bedankt voor jullie input. Ik stel het zeer op prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:39:
[...]

De standaardkorting is 6%, maar kan bij sommige onderwijsinstellingen oplopen tot 12%. Daarvoor moet je even rondneuzen of Apple bellen.
Of bij surfspot.nl kijken of je school erbij staat. Als je recht hebt Apple Student Developer Discounts krijg je op een MBP 20% korting. Zie hier developer.apple.com/membership/europe.html voor de voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb tussen 1998 en 2008 ook elke keer weer gewacht met het kopen van een Mac, ik kon het niet betalen en elke keer kwam er weer een nieuwe uit... Sja, je blijft bezig dan. Uiteindelijk de knoop doorgehakt omdat het voor mijn werk ideaal is, en ik heb er geen spijt van. Ja, de nieuwe MBP's zijn sneller en even duur als de mijne destijds, maar nou en. Ik heb er nu al geld mee verdiend en hij is echt snel genoeg voor live muziektoepassingen, zolang je maar 4GB werkgeheugen hebt (dat scheelde echt een boel die upgrade).

- Ik heb overigens een late 2008 MBP 15" 2.4 GHz -

Computers zijn al een jaar of 4 snel genoeg om allerlei muzikale toepassingen moeiteloos uit te voeren in RT, die paar procent ga je echt niet snel merken tenzij je puur en alleen de grenzen op wil zoeken.

We leven ook veel te veel in een wegwerpmaatschappij. Als je 120 sporen wil afmixen dan doe je gewoon lekker zoals we het geleerd hebben vroeger; bouncen ;) In de tijd van Stockhausen waren alleen scheermesjes en tape. Een 2009 MBP is dan echt wel snel en goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:48:
[...]

Of bij surfspot.nl kijken of je school erbij staat. Als je recht hebt Apple Student Developer Discounts krijg je op een MBP 20% korting. Zie hier developer.apple.com/membership/europe.html voor de voorwaarden
Ah, daar was ik niet van op de hoogte! Weer wat geleerd. Maar, daar kom ik niet voor in aanmerking denk ik.

Wel even een kleine kanttekening voor de volledigheid: Bellen met de Apple Store leverde mij meer korting dan via surfspot met mijn onderwijsinstelling, tot twee maal toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:59:
bouncen ;) In de tijd van Stockhausen waren alleen scheermesjes en tape. Een 2009 MBP is dan echt wel snel en goed genoeg.
bouncen 8)7 wauw dat is lang geleden met mijn toenmalige Fostex 4-sporen recorder. Maar het werkte wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:08:
[...]

bouncen 8)7 wauw dat is lang geleden met mijn toenmalige Fostex 4-sporen recorder. Maar het werkte wel :)
Hoe ging zo'n gesprek dan?? Leg ff uit hoef je dat gedaan hebt :)

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Studeren betekend voor mij helaas geen OV jaarkaart en weekenden doordrinken , word dit jaar 30 en studeer naast mijn werk in mijn vrije uurtjes thuis ;)

Ben bekend met 2e hands kopen, maar niet met de 2e hands prijzen, ik vond ze op marktplaats ook al verdacht laag. Vandaar eens polsen.

Maar goede korting bij de apple store las ik ? Stuk betere garantie dan. Dat is het geld wel waard in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvdBerg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-04 23:07
En weer een trotse macbook bezitter erbij.. Heb hem vanavond kunnen ophalen bij de mediamarkt. En zit al een klein uurtje te spelen.. :-) Nog een hoop uitzoeken, maar dat komt allemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Wilf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:59:
Ik heb tussen 1998 en 2008 ook elke keer weer gewacht met het kopen van een Mac, ik kon het niet betalen en elke keer kwam er weer een nieuwe uit... Sja, je blijft bezig dan. Uiteindelijk de knoop doorgehakt omdat het voor mijn werk ideaal is, en ik heb er geen spijt van. Ja, de nieuwe MBP's zijn sneller en even duur als de mijne destijds, maar nou en.
Ik heb een week geleden voor de gein eens CineBench en GeekBench gedraaid op mijn MBP uit 2007, en eens gekeken wat het performance verschil is met de huidige MBP's. Ik was meteen weer blij met mijn MBP. Het verschil is namelijk niet noemenswaardig. ;) Bovendien heb ik nog 2 firewire poorten, en een Expresscard/34 slot.

De unibody is op constructie gebied een sprong vooruit. Nu mag er op performance gebied een sprong gemaakt worden. Tot die tijd zie ik geen enkele reden om mijn MBP te vervangen, want de huidige machines zijn niet dusdanig veel sneller dat ik het 2000 euro waard vind ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds enkele dagen heb ik een probleem met mijn MacBook Pro unibody gekocht midden 2009. Het probleem is dat de MacBook uitvalt als de batterij bijna op is. Normaal gaat de laptop bij enkele procenten batterij in de sluimerstand. Wat nu het geval dat de laptop uitvalt en zelfs de datum niet weer met opstarten. Weet iemand meer van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:54:
Sinds enkele dagen heb ik een probleem met mijn MacBook Pro unibody gekocht midden 2009. Het probleem is dat de MacBook uitvalt als de batterij bijna op is. Normaal gaat de laptop bij enkele procenten batterij in de sluimerstand. Wat nu het geval dat de laptop uitvalt en zelfs de datum niet weer met opstarten. Weet iemand meer van dit probleem?
ik zou even in dit topic zoeken op kalibreren of batterij. is al heeeeel wat over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peter_Aragorn schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:50:
[...]

Hoe ging zo'n gesprek dan?? Leg ff uit hoef je dat gedaan hebt :)
Gesprek??. Waar wij het over hebben.
Bouncen
Het samenvoegen van meerdere sporen naar een nieuw (stereo)spoor om zo vrije sporen voor nieuwe opnames te realiseren. De samengevoegde mix noemt men bounce of tussenmix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Whieee schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 01:18[/message]:[/b]
[...]

Ik heb een week geleden voor de gein eens CineBench en GeekBench gedraaid op mijn MBP uit 2007, en eens gekeken wat het performance verschil is met de huidige MBP's. Ik was meteen weer blij met mijn MBP. Het verschil is namelijk niet noemenswaardig. ;) Bovendien heb ik nog 2 firewire poorten, en een Expresscard/34 slot.
Wat jij zegt is dat de snelheid van de processoren in de afgelopen twee jaar nauwelijks is toegenomen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dat klopt toch ook aardig? Toen: 2.2 GHz tot 2.4 GHz. Nu: 2.26 GHz tot 2.8 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 12:43
Kloksnelheid zegt niet veel over snelheid. Architectuur, daar gaat het om. Mijn e8400 (windows bak) maakt op 1,2ghz al gehakt van een p4 op 3,0ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus