![]() |
Vorige delen: Onmisbare tools / software Onmisbare tools / software - deel 2 Onmisbare tools / software - deel 3 Onmisbare tools / software - deel 4 |
The Must Haves Onmisbare tools / software. Een creatie van Canaria die het eerste topic begon met de woorden: Het lijkt me leuk om de handige software die je hebt ontdekt te delen. Ik zal beginnen met mijn onmisbare programma's: Dat is gelijk dan ook de essentie van dit topic Quicksilver: Activeer Quicksilver met command-spatie en typ de eerste letters van het document/programma/... in om het te openen. Snel en handig tegen een overvolle dock. ![]() Synergy: Bedien iTunes vanuit de menubalk, toont floaters met trackname, album en artiest. ![]() Adium: In mijn ogen de beste IM-client voor Mac OS X. Okay, iChat is IMHO nog beter, maar die ondersteunt het MSN-protocol niet. ![]() aMSN: Voor degene die MSN gewend zijn, en Messenger:Mac van Microsoft teveel achter vindt lopen qua features, is er ook aMSN, deze lijkt het meest op de echte msn en je kan je iSight gebruiken. ![]() Colloquy: Zeer sexy IRC-client. Heeft niet al te veel functies, maar dat heb ik niet nodig, ik hoef alleen maar een beetje te chatten, en dat gaat perfect. ![]() Fink en het bijbehorende FinkCommander: Hiermee kun je zonder al te veel moeite allerhande UNIX-programma's installeren (zo heb ik KDE draaien ![]() SubEthaEdit: Geweldige freeware text-/code-/html-editor.(Kost nu helaas $35.00) Beter dan BBedit IMHO, vooral de RendezVous-functie is megahandig als je tegelijkertijd met meerdere mensen aan één document aan het werken bent. Een aardige (en freeware) alternatief hiervoor is Smultron. ![]() Desktop Manager: Biedt de mogelijkheid voor meerdere virtuele desktops (waar makkelijk tussen te switchen is). ![]() Shadowkiller: Haalt irritante/mooie schaduw om menu randen weg, vooral handig op g3's die net os x kunnen draaien. ![]() cyberduck: een gratis ftp, sftp brouwser voor mac osx. ![]() OneButton FTP: een gratis ftp met advanced queueing! ![]() Application Enhancer: Aplication enhancer. ![]() KisMAC: Een draadloze netwerk scanner. Geeft veel info en overweg met gprs. ![]() Azureus: Goede, uitgebreide Bittorrent client voor onder andere Mac OS X ![]() VLC: VLC is een mediaspeler voor een groot aantal platformen, waaronder Mac OS X. Hij speelt alles af, ook DivX en Xvid, zonder problemen en haperingen. Het programma heeft een goede interface en is op dat punt naar mijn mening net iets beter afgewerkt dan Mplayer2, zijn grootste concurrent. ![]() Cocktail: Voor al uw handig utils, netjes bij elkaar ![]() Himmelbar:HimmelBar is a little faceless application that provides an icon in the menu bar to quickly access your installed applications by scanning standard locations such as local, user, developer and network applications, and also utilities. ![]() Unison: newsgroup download prog. ![]() ![]() osx2x: Met osx2x kun je een connectie opzetten met een andere machine waarop X (niet OS X maar 'X Windows') of VNC draait. Vervolgens kun je dat andere systeem bedienen alsof je een dual monitor setup draait (dus bijvoorbeeld muis tegen de rechterkant van je scherm aan en hij gaat door naar je andere machine. Handig als je (zoals ik ![]() NVU: een gratis WYSIWYG HTML editor en alternatief voor Dreamweaver. ![]() Disco: een geweldige vervanger voor Toast. Eindelijk een alternatief naast de broodrooster. Een leuke, simpele app die net doet wat ie moet. CD/DVD/DL's branden, snel en accuraat ![]() Burn: een brand programma voor Mac OS X. Doet alles wat je van een deftige allesbrander ook verwacht. Opensource en freeware. Aanrader! ![]() TextMate: The missing editor for Mac OS X. Net zoals SubEthaEdit een geweldige editor voor allerhande coding taken. Massa's bundles te vinden met shortcuts voor CSS/PHP/Rails/Ruby/... ![]() Parallels for Mac: De virtualisatie software voor Mac. Heeft inmiddels alweer het Beta3 stadium bereikt met een hele hoop nieuwe toeters en bellen. Onmisbaar als je een Windowsomgeving om een of andere reden echt nodig hebt. ![]() Flip4Mac: De windowsmedia components voor Quicktime. Op aangeven van Red in de startpost. Deze gratis componenten kan je gebruiken om Windows Media formaat bestanden af te spelen in Quicktime. ![]() Stattoo: Met deze app kun je allerlei informatie op je desktop vastpinnen. Een veelgestelde vraag in het Het grote Applescreenshot topic #3 ![]() CoverSutra: Bestuur je iTunes met dit kleine handige programmaatje. Helaas niet gratis, maar erg bruikbaar. Ook een veelgestelde vraag in Het grote Applescreenshot topic #3 ![]() Fusion Tegenhanger van Paralells, interessante optie omdat je het op dit moment voor maar $39.99 kan aankopen ipv. de regulier $79.99 bij de lancering. ![]() MediaRage Eindelijk een alternatief voor Tag & Rename op de Mac!! Dit programma bestaat uit een set van tools waarmee je alles met je mp3's kan doen. Inclusief CDDB/freeDB lookup, covers lookup van Amazon & Wallmart. Helemaal te gek voor je mp3 verzameling! Niet gratis, maar voor 30 dollar de prijs meer dan waard. (7 dagen trail). ![]() Nog wat nuttige links: |
Commentaar e.d. van harte welkom! Mailen of posten! Met dank aan Fl!pneus, Canaria, Dawuss, Daedalus, pokeran, mr.inno, dot.K en anderen..... |
Schaamteloos gejat overigens