ALLES GRATIS
Appzapper (NIET gratis) is natuurlijk onmisbaar als je al deze programma's uitprobeert, anders raakt je library helemaal in de wanorde
Appcleaner: is natuurlijk onmisbaar als je al deze programma's uitprobeert, anders raakt je library helemaal in de wanorde
Omdat nieuwjaar net om is, nog wat andere gratis aanraders:
Movist: Video's afspelen. (alweer) de enige die (bij mij) nog nooit crashte. Bovendien geniet je pixelzuiver subtitles (als je die wilt)
xpad: Ik gebruik het zeer veel als krabbel papier, of soort geavanceerd klembord. Als ik door de verschillende documenten ga zie ik veel paswoorden/ php-scripts/banknummers, daarvoor vind ik het dus intressant.
Plex: Voor wie niet genoeg heeft aan frontrow (meer hoef ik dus niet te vertellen)
Acqlite: P2P (meer mag ik niet zeggen veronderstel ik)
Brand: Deze is nog beter dan ik dacht, dankzij de ingebouwde ffmpeg converter maakt je oma een film-dvd die je overal kunt afspelen! (en nog veel meer mogelijkheden uiteraard)
Justlooking: Ik zag Xee voorbijkomen, als alternatief op windows' fax en afbeelding voorvertooning, dus haal ik deze ook nog eens boven
Caffeine: Een tekst aan het lezen op je macbook? Laat je niet in slaapwiegen, en hoe het scherm wakker op hoogste helderheid
MPEG streamclip: Hiermee kun je je video converteren naar andere formaten, voor iphone, en .. noem maar op. (ik heb met deze een WMV HD film geconverteerd naar H.264 (mov), om hem vloeiend te kunnen afspelen)
Toolplayer: Zo simpel dat-je-hem altijd vergeet - gewoon een simpele audio player, hoef je niet je liedjes in itunes te importeren als je het liedje nog niet hebt gehoord. (bijvoorbeeld als de bron een US-stick is)
nicer.app: Ga je zelden gebruiken, maar is toch handig - om de prioritijd van een programma in te stellen, bijvoobeeld als je zwaar aan het multitasken bent. Niet meer dan een kleine schil voor het terminal-commando 'renace'. PPC (werk ook onder rosetta) Gratis alternativen die beter zijn (menubar) zijn welkom
Cord: Voor sommigen onmisbaar - alternatief voor microsft remote desktop.
Namechanger: ONMISBAAR: Heb je enkele bestanden die je van een nieuwe naam wilt voorzien dan is namechanger wat je zoekt.
sitesucker: Heb je weer zo'n leuke index-pagina gevonden? Download alles in één keer met hulp van dit programmaatje.
Er is slechts 1 programma dat bij mij ALTIJD opstaat, en het is daarom dat ik nog moet updaten naar 10.6.
Zelfs de finder heeft minder open gestaan op mijn computer (force restart)
Wat is het dan? Simpelweg een editor:
Coda
Dat programma is welliswaar helemaal niet gratis (79euro) maar is weldegelijk zijn geld waard, en bovendien een reden om van pc naar mac te switchen
Nu ga ik veel reply's hebben, aangezien je ook hebt: Textmate, Smultron, Hotdog, en de rest. Laat me zeggen, ik was gewoon aan notepad++ en firefox toen ik op mac switchte wilde ik deze onder wine blijven gebruiken, omdat er geen goede alternatieven waren, maar na het wennen aan de nieuwe kleurtjes ben ik absoluut over. (Echt waar ik kon niet wennen aan het ander soort font, en de rare kleurtjes., en als ik weer zou switchen zal opnieuw zo zijn..)
Hoe start ik nu al mijn programma's?
In mijn dock heb ik alleen de belangrijkste
- ical
- xpad
- thunderbird
- firefox
- coda
- itunes.
In mijn start up heb ik
- youcontrol (control itunes, shareware)
- slimbattery (batterijsymbool vervanger)
- caffeine (macbook, blij wakker)
- MAMB (PHP mysql server)
- cuckoochimeagent (koekoe elk uur)
- growlhelperapp (notifier)
- ituneshelperapp (standaard)
Dan heb verschillende mappen voor programma's
- /applications/ Voor standaard apple programma's, en programma's die een probleem geven als ik ze verplaats
- ~/applications/ Voor mijn favorieten programma's (symbool staat in dock)
- ~/applications/background-apps (voor achtergrond-programma's)
- ~/applications/b-apps Voor programma's die ik meer dan een week niet meer gebruik
En met spotlight kan je ook nog atlijd programma's starten bijvoorbeel 'saf' = safari 'quick'=quicktime player
Sorry geen links, geen zin, geen tijd, moet slapen
[
Voor 9% gewijzigd door
g4wx3 op 08-01-2009 11:23
]