Dropbox
Een applicatie die bij mij zeker in de top 5 staat en mogelijk zelfs op 1. Echt een super programma!
Het is eigenlijk gewoon online storage, alleen dan zoals het hoort. Je maakt een account aan, download het programma en logt in. Vervolgens maakt de applicatie een map in je gebruikersfolder, je 'dropbox'. Alles wat je hierin zet zal vervolgens geupload worden naar de server van dropbox.
Het is hierbij mogelijk om gewoon een hele mappenstructuur te behouden, omdat het gewoon een map is, waarin je dus submappen kan aanmaken en alles. Het mooie, is dat alles zowel op jouw computer staat, als online, wat het dus erg veilig voor je data maakt. Je krijgt gratis 2GB aan schijfruimte. Alles wat je erin zet, wordt beveiligd over gestuurd en opgeslagen, dus je hoeft ook niet bang te zijn dat anderen bij je applicaties kunnen.
Ook staan er standaard twee mappen in, genaamd 'public' en 'photos'. Alles wat je in 'public' zet, kan je een url (gewoon vanuit het rechtermuisknop menu) voor laten genereren, die je vervolgens dus met anderen kan delen, die het dan simpelweg als download krijgt. Geen wachttijd of iets dergelijks, of code in te vullen, zoals bij de meeste gratis alternatieven.
Als je in de map 'photos' een map zet met daarin enkele foto's, wordt er automatisch een prachtig werkend album gemaakt, met miniaturen en alles. Je kan dus zoveel albums maken als je wilt, tot je 2GB op is. Zelfs veel betaalde applicaties kunnen niet op tegen deze simpelheid.
Wat ook erg prettig is, is dat als je bijvoorbeeld twee computers hebt, je dropbox op beide kan installeren, met zelfde gebruikersnaam en wachtwoord inloggen, en dan heb je dus gewoon een shared folder. Data staat op beide computers, en online.
Voor mij een van de mooiste eigenschappen, is dat je een map ook met andere dropbox gebruikers kan delen. Ik studeer, en doe projecten waarbij je verschillende documenten moet maken. Hiervoor gebruik ik nu al een jaar non-stop dropbox. We delen dan 1 folder met bijvoorbeeld 8 personen, en iedereen kan bij alles wat erin staat. Ze kunnen echter niet bij de rest van je mappen, dus het blijft veilig. Alles wordt ook nog eens op byteniveau aangepast, dus je hoeft niet bang te zijn data kwijt te raken als twee personen aan 1 bestand werken. Bovendien worden er revisies bijgehouden. Dit houd in dat als je iets verwijderd, je het alsnog terug kan halen indien het toch nog nodig is.
Behalve de normale mappenstructuur, kan je ook op bijvoorbeeld publieke computers bij je data, door simpelweg in te loggen op de dropbox site. Deze werkt fantastisch: ontzettend simpel, en toch krachtig. Ook is de site gewoon erg snel.
Dit laatste is ook het geval bij het up en downloaden. Beiden gaat op volle snelheid, dus ze hebben gewoon geweldige servers en geen limieten!
Al je data wordt trouwens gewoon in sync gehouden. Dus je zet iets in de map, dropbox begint direct met uploaden, en de seconde dat het erin staat, begint de client op andere computer direct met downloaden.
De applicatie is ontzettend ligt en gebruikt vrijwel geen resources. Bovendien zit hij stilletjes in de menubalk (geen dockicon), wat ik ook ontzettend fijn vind.
Laatste punt: De applicatie is cross-platform! Dit houd in, dat het niet alleen op Mac werkt, maar dus ook tussen bijvoorbeeld een computer met Windows, Mac en Linux!
Sorry voor mijn lange verhaal vol lof, maar de applicatie verdiend het dikwijls! Er is overigens op het moment een actie, waarbij als anderen zich via jouw link aanmelden op de dropbox website, je extra opslagruimte krijgt, dus als jullie het willen proberen, zou ik het op prijs stellen als jullie via de volgende link willen registreren

Veel plezier d'rmee!
https://www.getdropbox.com/
[
Voor 0% gewijzigd door
Daedalus op 18-04-2009 19:12
. Reden: referrers ]