Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 225.074 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
VisionMaster schreef op maandag 31 mei 2010 @ 23:00:
[...]

Mis je dan simpelweg Ahahi niet of een andere mdns service? DAn kan je AFP share worden aangeboden en zichtbaar gemaakt in je Finder.
Ik heb het met een time capsule geprobeerd en die beschikt gewoon standaard over iets als bonjour. Deze laat ook netjes zien dat ie er is en dat er een share aan hangt (dat is de algemene standaard share namelijk). Je kunt echter in het apparaat zelf ook nog aanvinken dat je gebruikersaccounts wil gebruiken, dan maakt hij aparte homedirs aan voor de aangemaakte gebruikers. Die homedirs laat hij niet zien omdat je daarvoor eerst moet inloggen. Dat laatste kun je helaas niet doen vanuit time machine dus vandaar dat je dat even handmatig via de terminal moet doen. In OS X zelf is het geen probleem, time machine backupt keurig naar een homedir (wat preciezer: een sparse bundle in de homedir). Hij mount en unmount de betreffende sparse bundle zelf keurig dus waarom dat dan ook niet in de installer had gekund...
smeerbartje schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 09:28:
Aangezien ik toch maar eens per half jaar ofzo een backupje wil maken volstaat een usb schijf prima. Dit kan een willekeurige schijf zijn? Snelheid maakt me eigenlijk niet zoveel uit).
Dat kan prima, er zijn legio mensen die het op die manier gebruiken. Dat time machine is eigenlijk een set & forget systeem. Er zijn ook nog andere tools om eens per x keer een backup te maken. Carbon Copy Cloner is zo'n tooltje waar heel veel mensen erg blij mee zijn en die ook nog eens gratis is. Het is wel zo dat als je eens per half jaar een backup maakt met time machine er nogal wat wijzigingen zijn, het kan dan ook even duren om al die dingen te berekenen en te backuppen. Wat frequenter backuppen kan geen kwaad, zeker niet met iets als time machine omdat deze handig gebruik maakt van de unix mogelijkheden waardoor je ruimte op de backup schijf kunt besparen (hardlinks). Overigens is het handig als je eerst een backup maakt voor je een update draait zoals 10.6.3 want dat soort updates heeft geen rollback mogelijkheid (je moet dus een backup terugzetten) wanneer dingen door de update stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
ppl schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:49:
[...]

Overigens is het handig als je eerst een backup maakt voor je een update draait zoals 10.6.3 want dat soort updates heeft geen rollback mogelijkheid (je moet dus een backup terugzetten) wanneer dingen door de update stuk gaan.
Amen, dit is echt een goede om te herinneren!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:09
ppl schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:49:
[...]

Ik heb het met een time capsule geprobeerd en die beschikt gewoon standaard over iets als bonjour. Deze laat ook netjes zien dat ie er is en dat er een share aan hangt (dat is de algemene standaard share namelijk). Je kunt echter in het apparaat zelf ook nog aanvinken dat je gebruikersaccounts wil gebruiken, dan maakt hij aparte homedirs aan voor de aangemaakte gebruikers. Die homedirs laat hij niet zien omdat je daarvoor eerst moet inloggen. Dat laatste kun je helaas niet doen vanuit time machine dus vandaar dat je dat even handmatig via de terminal moet doen. In OS X zelf is het geen probleem, time machine backupt keurig naar een homedir (wat preciezer: een sparse bundle in de homedir). Hij mount en unmount de betreffende sparse bundle zelf keurig dus waarom dat dan ook niet in de installer had gekund...

[...]

Dat kan prima, er zijn legio mensen die het op die manier gebruiken. Dat time machine is eigenlijk een set & forget systeem. Er zijn ook nog andere tools om eens per x keer een backup te maken. Carbon Copy Cloner is zo'n tooltje waar heel veel mensen erg blij mee zijn en die ook nog eens gratis is. Het is wel zo dat als je eens per half jaar een backup maakt met time machine er nogal wat wijzigingen zijn, het kan dan ook even duren om al die dingen te berekenen en te backuppen. Wat frequenter backuppen kan geen kwaad, zeker niet met iets als time machine omdat deze handig gebruik maakt van de unix mogelijkheden waardoor je ruimte op de backup schijf kunt besparen (hardlinks). Overigens is het handig als je eerst een backup maakt voor je een update draait zoals 10.6.3 want dat soort updates heeft geen rollback mogelijkheid (je moet dus een backup terugzetten) wanneer dingen door de update stuk gaan.
Oke heel duidelijk. Waar het mij om gaat is dat als ik een nieuwe mac aan ga schaffen over een tijdje ik met deze time-machine backup ALLES terug kan zetten wat belangrijk is; dus inclusief geinstalleerde Apps, itunes library, etc. Dit gaat lukken toch? En is het dan gewoon een kwestie van nieuwe mac aansluiten en kiezen voor "restore"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-04 23:39
Net uit gekomen en hier in Nederland gemaakt :P

Kaleidoscope

Simpel programma om snel bestanden te vergelijken. Ik gebruik al het Subversion programma van hun: Versions, prima grafische svn app voor de Mac. Enige wat daar dus niet bij zat, was een goed vergelijk programma. De standaard FileMerge in Mac werkt ook aardig, maar Kaleidoscope lijkt sommige dingen toch wat beter te vergelijken, met name wat grotere aanpassingen.

Ook kan dit programma mooi plaatjes vergelijken.

Nadeel is echter dat je (nog) niet files kan mergen (wat ik toch wel kan gebruiken met svn) en dat het 35 euro kost, wat aan de dure kant... Maar na Versions heb ik het er wel voor over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 06-04 22:40

VisionMaster

Security!

smeerbartje schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:03:
[...]

Oke heel duidelijk. Waar het mij om gaat is dat als ik een nieuwe mac aan ga schaffen over een tijdje ik met deze time-machine backup ALLES terug kan zetten wat belangrijk is; dus inclusief geinstalleerde Apps, itunes library, etc. Dit gaat lukken toch? En is het dan gewoon een kwestie van nieuwe mac aansluiten en kiezen voor "restore"?
Zo heb ik een Mac Mini een tijdje gebruikt als kopie van mijn laptop toen die naar de reparatie moest, omdat het mobo rot was. Idem voor de leen-laptop. Allemaal versgeinstalleerde OSX, met de timemachine als extra input tijdens de installatie procedure gaf me het brilliante effect ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 07:49
ppl schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:44:
[...]

Daar is niks van waar. Hij laat alleen de share in eerste instantie niet zien, die zul je eerst zelf moeten mounten. Dit is echter ook het geval wanneer je een Time Capsule gebruikt met useraccounts. Dat mounten kan helaas niet eenvoudig zoals dat normaal in Finder kan, je zult het namelijk via de terminal moeten doen. Middels mount -t smbfs kun je het prima mounten met je username en password. Als je daarna weer terug gaat naar de installer zul je de share er nu wel tussen zien staan. Je hebt hiervoor dus beslist geen afp nodig, samba volstaat.

Het grote probleem is het gebruik van een sparse bundle op een netwerkschijf zit 'm in de betrouwbaarheid. Er wil vaak nog wel eens het een en ander gebeuren waardoor de sparse bundle zelf corrupt raakt en je die niet meer kunt gebruiken. Het gebruik van dit systeem middels OS X Server, Time Capsule en Airport Extreme is stukken betrouwbaarder. Een andere manier om dit via het netwerk te doen welke ook een stuk betrouwbaarder is, is het gebruik van iSCSI. Het nadeel hiervan is dat het ontzettend traag is. Uiteindelijk is een externe usb schijf toch echt de beste manier om een Time Machine backup te maken.
Ok. Dan nog heeft het zin om AFP te gebruiken natuurlijk ;) OSX server is duur. TimeCapsule ed vind ik ergggg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:09
VisionMaster schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:03:
[...]

Zo heb ik een Mac Mini een tijdje gebruikt als kopie van mijn laptop toen die naar de reparatie moest, omdat het mobo rot was. Idem voor de leen-laptop. Allemaal versgeinstalleerde OSX, met de timemachine als extra input tijdens de installatie procedure gaf me het brilliante effect ;)
Oke, dus als Apple ooit met een nieuw besturingssysteem komt dat ik wil installerne op m'n iMac, dan kun je tijdens de installatie daarvan aangeven dat je gebruik wil maken van een Timemachine backup. Vervolgens wordt het NIEUWE besturingssysteem geinstalleerd met jouw OUDE instellingen/apps/iTunes Library/iPhoto Library/faces/etc.? Dit zou namelijk echt top zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Jep, zo werkt het inderdaad. Al drie meer met succes gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Al schenen niet alle overstappen van Leopard naar Snow Leopard soepel verlopen te zijn door deze tactiek ;). Maar van ene naar hetzelfde OS zou idd probleemloos moeten gaan :)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-04 21:28
Dat TUneUp werkt goed.. maar wat is nou het verschil tussen de gold versie en die andere?
Ik kan het verschil niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:41
Wie wil er een nieuw topic openen? Dan kunnen we weer ontopic beginnen ;)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
smeerbartje schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:03:
[...]

Ja, je kunt met de installer van OS X een volledige backup terugzetten (tot aan het gebruikte filesystem aan toe). Je kunt ook een clean install doen van OS X en daarna met de migration wizard selectief dingen terugzetten (mooi als je opruiming wil houden of een nieuwe versie van OS X wil installeren). Verder kun je ook gewoon in Finder Time Machine starten en dingen handmatig terugzetten. Dit soort mogelijkheden heb je volgens mij niet met tools als Carbon Copy Cloner (wat an sich een geweldige backuptool is!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Laatst online: 17-03 08:48
Hoedje schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:00:
[mbr]Wie wil er een nieuw topic openen? Dan kunnen we weer ontopic beginnen ;)[/]
Ik wil er morgen wel even mee aan de slag :) Of anderen moeten heel veel interesse hebben?
Ik post dit hier maar even, zodat men op de hoogte is dat er naar gekeken wordt :)

Edit: sterker nog: Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 6

[ Voor 32% gewijzigd door DRvDijk op 03-06-2010 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:41
^^

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld om programma's te posten waar je enthousiast over bent.

Het is dus niet de bedoeling om hier requests te plaatsen voor software met een bepaalde doel of functionaliteit.

Mocht je opzoek zijn naar een stuk software, raadpleeg dan eerst Google, MacUpdate, VersionTracker of Softpedia. Kom je er dan niet uit, dan mag je een topic openen, waarin je duidelijk vermeldt wat je zoekt, wat je gevonden hebt en waarom dat niet voldeed.